چطور مرده را زنده کنیم

 
helpkade
چطور مرده را زنده کنیم
چطور مرده را زنده کنیم

هنگامی که روح انسان از بدن او جدا می شود و انسان از خدا درخواست بازگشت به دنیا را می کند ، خداوند تنها یک راه را برای بازگشت به دنیا جلوی پای انسان ها قرار می دهد که در این بخش از دین و مذهب نمناک به بیان این راه بازگشت مردگان می پردازیم.

آیا فکر می کنید هنگامی که روح از تن جدا می شود راهی برای بازگشت به دنیا وجود ندارد ، اما به خواست و اراده خداوند همه چیز امکان پذیر است و همانگونه که به اذن خدا و به دست حضرت عیسی مردگان زنده می شدند ، راهی برای بازگشت از دنیای آخرت به این جهان وجود دارد .

هنگامی که میت را غسل داده و راهی قبرستان می کنند، روح میت از بالا تمامی ماجرا را نظاره می کند و البته نمی داند که از دنیا رفته است. وقتی او خوب به جسم خود می نگرد و می بیند که می خواهند او را دفن نمایند ، به پیش اطرافیانش می رود و به آنها می گوید من زنده هستم اما هیچ کس صدایش را نمی شنود.

چطور مرده را زنده کنیم

وقتی میت را دفن می کنند او هنوز فکر می کند زنده است پس سعی می کند از جایش برخیزد و به سمت خانه اش برود اما هنگامی که می خواهد بلند شود سرش به سنگ لحد برخورد می کند و متوجه می شود که دستش از دنیا کوتاه شده است .

هنگامی که میت پی می برد که مرده است ، به یاد اعمال و کارهای دنیایش می افتد و به این می اندیشد که چگونه باید حساب اعمال دنیاییش را پس دهد . در این هنگام از خدا می خواهد به او فرصت بازگشت به دنیا را دهد شاید بتواند کارهای اشتباهش را جبران کند.

از طرف خدا ندا می رسد «اگر با قاطعیت می گفتی که جبران می کنی، تو را به دنیا باز می گرداندیم» یعنی خداوند تنها راه بازگشت مردگان به دنیا درخواست قاطع از خداوند برای جبران قرار داده است. خداوند می فرماید که اگر انسان ها را به دنیا برمی گرداندیم دوباره همان کارهای پیش را انجام می دادند، بنابراین بازگشتی در کار نخواهد بود.

 

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، مرگ و اتفاقاتی که هنگام و بعد از آن برای انسان رخ می‌دهد از موضوعاتی است که سالیان سال است ذهن دانشمندان را درگیر کرده و سوالات زیادی را برای بشر به وجود آورده است. برخی از دانشمندان می‌گویند بعد از مرگ مغز انسان کار نمی‌کند و در واقع غیرممکن است که هنگام مرگ بتوانیم به چیزی آگاه باشیم. از سویی بسیاری از تجربیات فردی انسان‌ها با این یافته‌های علمی متناقض است و افراد بسیاری می‌گویند هنگامی که سکته کرده‌اند به نحوی آگاه بوده‌اند. مثلا گذشته را به طور کامل به یاد آورده‌اند، صداهای پزشکان را شنیده‌اند و دهها مورد مشابه دیگر.

برای پاسخ به این سوالات افراد زیادی اقدامات مختلفی انجام داده‌اند. سام پرنیا استادیار پزشکی دانشکده پزشکی دانشگاه استونی بروک یکی از این افراد است. او مدیر پروژه‌ای از دانشگاه ساوهامپتون برای بررسی هوشیاری پس از مرگ بود، پروژه‌ای که «آگاه» نام داشت و حال مشغول انجام مرحله دوم این پروژه برای رسیدن به اطلاعات قطعی‌تری است.

نتایج این تحقیق پرنیا را به نتیجه‌ای متفاوت برای توجیه تجربیات هنگام مرگ رساند؛ آگاهی انسان از مغز او جدا است.

سام پرنیا از نتایج عجیب و متفاوت پروژه «آگاه» به زبان ساده‌تری گفته است؛ نتایجی که به گفته‌ او برخلاف همه‌ یافته‌ای علمی انسان تاکنون هستند.

چند وقت پیش شما در مصاحبه‌ای با ایندیپندنت گفتید که بعد از اینکه مرگ تا مدتی به هر چیزی که اطرافمان هست آگاه هستیم، می‌توانید این موضوع را به صورت ساده‌تری توضیح دهید؟ و این آگاهی تا چه مدت بعد از مرگ وجود دارد؟چطور مرده را زنده کنیم

شواهد تا الان نشان می‌دهند که چیزی که ما الان آن را نهاد یا آگاهی می‌نامیم، که در واژگان قدیمی‌ یونانی‌ها به آن روان می‌گفتند و بعدها این کلمه به اسم روح ترجمه شد، وقتی که فردی می‌میرد از بین نمی‌رود.ما این موضوع را فقط زمانی می‌توانیم مطالعه کنیم که کسی از مرگ نجات پیدا کند و در حال حاضر مدت زمان این موضوع به ده ها دقیقه تا چند ساعت محدود می‌شود.

بر این اساس آیا می‌توانیم بگوییم ما وقتی می‌میریم که آگاهی خود را از دست بدهیم نه زمانی که قلب کار نکند؟

مرگ در پزشکی همیشه زمانی تعریف می‌شود که قلب دیگر کار نکند. چون وقتی این اتفاق بیافتد فرد دیگر نمی‌تواند نفس بکشد و مغز او غیرفعال می‌شود. در این حالت یک آدم دیگر بدون حرکت و بدون زندگی است.

در این زمان بخشی از مغز که باعث می‌شود با تنفس زنده بمانیم هم از بین می‌رود و 2 تا 20 ثانیه بعد از ایست قلبی میزان الکتریسیته‌ای که مغز تولید می‌کند هم به صفر می‌رسد. در این حالت وقتی اقدامات مربوط به احیا قلب هم انجام شود فقط 15 درصد حالت عادی خون به مغز وارد می‌شود، این میزان برای نجات فرد کافی نیست.

ولی علم به این نتیجه رسیده که وقتی می‌میریم سلول‌های بدن هم وارد فرایند مرگ خودشان می‌شوند و این فرایند برای چندین ساعت طول می‌کشد. به همین دلیل ما می‌توانیم کسی را ده ها دقیقه و یا حتی ساعت‌ها بعد از مرگ دوباره زنده کنیم. تا زمانی که سلو‌ل‌های مغز به طور غیرقابل بازگشتی آسیب ندیده‌اند ما می‌توانیم جان برخی افراد را نجات دهیم.

پس چرا چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد؟

امروزه این اتفاق انجام نمی‌شود چون فناوری‌ها بسیار ساده هستند و یا اینکه بیمارستان‌ها راه بهینه را برای انجام این اقدامات پیدا نکرده‌اند. ما نمی‌گوییم که بعد از ایکه فردی می‌میرد او زنده است یا هنوز مغز یا دیگر اعضای بدن او کار می‌‌کنند، نکته این است که سلول‌ها فورا متلاشی نمی‌شوند.

در واقع چند ساعتی طول می‌کشد تا سلول‌ها غیرقابل احیا شوند. پس موضوع اصلی تحقیق ما این است. بعد از اینکه فردی وارد دوره اول مرگ می‌شود اگر بتوانیم قلب را قبل از زمانی که سلول‌ها وارد فرایند غیرقابل بازگشتی شوند احیا کنیم و در کنار آن اقداماتی انجام دهیم تا آسیب‌های سلولی در مغز کاهش پیدا کند، می‌توانیم بدون هیچ آسیب مغزی‌ای فرد را دوباره به زندگی برگردانیم. این کار پیچیده اما ممکن است.

به همین دلیل بسیاری از رسانه‌ها به شما لقب “مردی که می‌تواند شما را از مرگ نجات بدهد” داده‌اند، آیا می‌توانید به طور دقیقتری توضیح دهید که چگونه می‌توانید چنین کاری را انجام بدهید؟

این مسئله پیچیده‌ای است که بتوانم آن را با جزئیات توضیح بدهم، اما اطلاعات دقیق آن در کتابی به نام پاک کردن مرگ وجود دارد. اگرچه به طور خلاصه می‌توانم گویم که پزشکان برای اینکار از دستگاه‌هایی استفاده می‌کنند تا قلب را احیا کنند و از سویی مطمئن شوند که خون بیمار با اکسیژن آمیخته می‌شود.

شما در ابتدای مصاحبه گفتید که وقتی می‌میریم آنچه که نام آن نهاد یا آگاهی است از بین نمی‌رود، اما از سویی گفتید که با ایست قلبی مغز دیگر کار نمی‌کند، چطور ممکن است که مغز کار نکند اما آگاهی وجود داشته باشد؟ آیا این ربطی به این باور شما که ذهن توسط مغز تولید نمی‌شود دارد؟

این یک باور نیست، شواهد علمی که پس از سال‌ها تحقیق به وجود آمده نشان می‌دهد چیزی که ما آن را نهاد یا خود می‌نامیم ممکن است یک وجود علمی جداگانه ناشناخته باشد. به همین دلیل این وجود علمی ناشناخته وقتی مغز کار نمی‌کند و تا مراحل اولیه مرگ به کار کردن ادامه می‌دهد.

چه شد که به این نتیجه رسیدید؟

ما فهمیدیم که برای مطالعه فرایندهایی که منجر می‌شود پزشکان جان افراد را بعد از سکته قلبی نجات دهند باید فرایندهای مغز را بعد از مرگ افراد مطالعه کنیم. در این مدت بسیاری از مردم که تجربه سکته قلبی داشتند گزارش دادند که در طول زمانی که پزشکان می‌خواستند آنها را نجات دهند قادر به دیدن یا شنیدن وضعیت اطراف خود بودند.

در واقع آنها داشتند وارد دوره مرگ می‌شدند اما زنده ماندند و از تجربه خود گفتند، اینکه داشتند از گوشه‌ی اتاق می‌دیدند که پزشکان دارند روی آنها کار می‌کنند یا از مکالمات واقعی پزشکان و پرستاران گفتند. به همین دلیل بخشی از تحقیق ما مربوط به فهم پدیده آگاهی و هوشیاری در دوره‌ی سکته قلبی است؛ فهم بخشی که ما را هر که هستیم می‌کند و اسم آن را روان یا روح گذاشتند.

ما می‌خواهیم بدانیم بعد از اینکه فردی از آستانه مرگ می‌گذرد چه اتفاقی برای روانش می‌افتد. برای فهم این موضع ما تحقیقی را انجام دادیم که در نوع خودش بزرگترین تحقیق بود و شامل 2060 داوطلبی بود که در حال تجربه سکته قلبی بودند.

نتیجه این تحقیق چه بود؟

از میان افراد که بعد از این تحقیق زنده ماندند (101 نفر) حدود 40 درصد گفتند که تجربه چیزی به نام آگاهی را در هنگام ایست قلبی داشته‌اند. البته آنها نمی‌توانستند اطلاعات بیشتری بدهند. این افراد فقط حس می‌کنند که آگاه بوده‌اند ولی آن آگاهی یادشان نمی‌آید. 10 درصد این افراد یک تجربه عرفانی داشتند، آنها می‌گفتند که نور درخشان به سمت آنها می‌آمد، خویشاوندانشان که مرده بودند از آنها استقبال می‌کردند و یا تصویر کل زندگی‌شان را دیده‌اند. بیش از 2 درصد این افراد هم گفتند که آگاهی دیداری و شنیداری کاملی از اتفاقاتی که اطرافشان رخ می‌داد داشته‌اند.

از کجا مطمئن شدید چیزی که این افراد دیده یا شنیده‌اند واقعیت دارد؟

ما برنامه بیمارستان‌ها را دیدیم و از تیم‌های پزشکی سوالاتی پرسیدیم و تایید می‌کنیم که چیزهایی که افراد از 3 تا 5 دقیقه بعد از مرگشان به یاد می‌آورند واقعا رخ داده است. در نتیجه دوره‌ زمانی افراد به طوری هوشیار و آگاه بودند که‌ می‌توانند موضوعاتی را به یاد بیاورند قبل از مرگ آنها نیست بلکه در دوره زمانی است که ما انتظار داریم مغز غیرفعال باشد.

این برخلاف هر چیزی است که علم تاکنون کشف کرده است. ما وقتی این تحقیق را انجام دادیم انتظار داشتیم که بعد از مرگ هیچ آگاهی وجود نداشته باشد، چون بر اساس مدل‌های علمی شما فقط وقتی می‌توانید آگاهی داشته باشید که مغز کار کند، پس وقتی مغز کار نمی‌‎کند نباید چنین تجربه‌هایی داشته باشید.

علم همچنین می‌گوید این تجربیات در هنگام مرگ رخ نمی‌دهد بلکه بعد یا قبل از آن رخ می‌دهد، د ولی تحقیق ما می‌گوید که هیچ کدام از این حرف‌ها درست نیست و این تجربیات و خاطرات درست هنگام مرگ و درست زمانی که مغز کار نمی‌کند رخ داده است.

منبع:خبرآنلاین

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌ها

ارتباط با ارواح به اشكال مختلفي ميسر است:

 1- ارتباط بدون تخاطب طرفيني مانند: الف ) زيارت ب ) اعطاي خيرات و مبرات ج ) توسل (در مواردي كه دليل خاص وجود دارد مانند توسل به پيامبر اكرم (ص ) و ائمه اطهار(ع ) و شهدا) اين گونه ارتباط با ادله معتبر ثابت شده است و جز در موارد اندك اختلافي در آن وجود ندارد.

 2- ارتباط به صورت تخاطب طرفيني مانند:

چطور مرده را زنده کنیم

 الف ) ارتباط با ارواح گذشتگان يا زندگان در خواب صادق اين ارتباط نيز گاه به اراده ارواح صورت مي گيرد و گاه به اراده شخص خواب بيننده. يعني او با انجام بعضي كارها زمينه ديدن آن شخص را در خواب فراهم مي كند. اين نوع از ارتباط آن قدر به كثرت ذكر شده است كه جاي هيچ انكاري ندارد اما دو نكته در آن حائز اهميت است .

 نكته اول ) تشخيص خواب صادق از خواب غير صادق . انسان چهار نوع خواب مي بيند: – خواب آشفته كه بيشتر افراد مريض مي بينند – افكار عادي روزانه مانند خواب امتحان در شب امتحان – خوابي كه اسرار نهاني انسان را ظاهر مي كند. پيامبر اكرم فرمود: آنچه را آدمي در دل پنهان مي دارد در خواب مي بيند (والذي يحدث به الانسان نفسه فيراه في منامه ) – خوابي كه كاملا” از افكار و تخيلات نفس انسان بيرون است يعني ارتباطي است كه انسان با عالم خارج از خودش پيدا مي كنند. ارتباط با ارواح ديگر در اين قسم از خواب قرار دارد. پيامبر اكرم (ص ) فرمود رؤياي صادق بخشي از هفتاد جزئ نبوت است , (بحارالانوار, ج 14, ص 635) بوعلي نيز مي گويد: آزمايش هاي زيادي نشان مي دهد كه انسان به وسيله خواب مي تواند اطلاعاتي از جهان خارج از بدن به دست آورد و خوابي ببيند كه عين حقيقت و متن واقع باشد. و اگر چنين امكاني در خواب باشد چه مانعي دارد كه در بيداري نيز چنين آگاهي ها را به دست آورد, (شرح الاشارات , ج 3, ص 399)

 نكته دوم : تفسير آنچه انسان در خواب مي بيند. گاه آنچه انسان در رؤياي صادق مي بيند نياز به تفسير دارد مانند خواب حضرت يوسف (ع ), (يوسف , 4 و 43)

 ب ) ارتباط با ارواح گذشتگان يا زندگان در بيداري ؛ آگاهي از عوالم ديگر در بيداري نيز ممكن است . احظار روح به معناي اصطلاحي و مأنوس آن همين نوع از ارتباط است .. همانگونه كه تخاطب طرفيني در خواب ممكن است در بيداري نيز ممكن خواهد بود.

 سوم ) نحوه ارتباط با ارواح به نحو تخاطب طرفيني در بيداري و ارزش علمي و حقوقي آن

 مقدمه اول : روح موجود مجرد است و هرگز با حواس ظاهري قابل ادراك نيست اما امكان ادراك آن با قوه خيال وجود دارد قوه خيال ادراك كننده جزئيات است چه جزئيات محسوس به حس ظاهر و چه غير آن .

 مقدمه دوم : جدايي روح از بدن در حال حيات به نحو ناقص امكان دارد و مورد طبيعي آن خواب است . جدايي روح از بدن در خواب به اختيار انسان نيست . اما اين جدايي را مي توان به صورت مصنوعي و اختياري نيز ايجاد كرد.

مقدمه سوم : اراده انسان گاه به قدري قوي مي شود كه مي تواند آنچه روح ديگران به نحو غير اختياري انجام دهد در اختيار خود بگيرد و آن كارها را با اختيار انجام دهد. مثلا” اگر روح ديگران در خواب بدون اختيار به صورت ناقص از بدن خارج مي شود و با عوالم ديگر ارتباط پيدا مي كند, او روح خود را با اختيار خود با عوالم ديگر ارتباط مي دهد اما اينگونه ارتباط تا اين مقدار يك طرفه و از سنخ آگاهي از عوالم ديگر است نه ارتباط به نحو تخاطب طرفيني با روح .

 مقدمه چهارم : اراده قوي برخي نه تنها مي تواند افعال روح خود را در اختيار خود گيرد گاه مي تواند بر اراده ديگران نيز سيطره يابد و با قدرت خود افعال روح او را نيز در اختيار خود گيرد. مثلا” ديگري را خواب كند و روح او را به صورت ناقص از بدن جدا كند. به دليل سيطره به آن , اموري را به او تلقين كند. اين مقدار از ارتباط فقط تصرف در قوه خيال روح شخص خواب است . گفته مي شود شخص خواب كننده مي تواند روح شخص خواب را با ارواح ديگر ارتباط دهد و يا سؤالهايي را از او بپرسد و او در همان حال از زبان بدن خود پاسخ دهد و يا پس از بيداري آن را پاسخ دهد. مقدمه پنجم : ارواح مردگان طبق روايات و آيات در عالم برزخ در بهشت برزخي يا جهنم برزخي اند. و خداوند به برخي از آن ها اجازه ارتباط به نحو آگاهي يك طرفه از احوال زنده ها مي دهد. و گاه اجازه ارتباط طرفيني به آنان مي دهد. اما از آنجا كه روح انسانها زنده در حالت طبيعي تعلق به بدن دارد قادر به ارتباط با ارواح ديگر نيست مگر آن كه در خواب كه از بدن جدا مي شود با روح ديگري ارتباط برقرار كند. لذا ارتباط روح شخص خواب با روح مردگان با اجازه الهي امكان پذير است و نقل چنين خوابهايي به نحو خواب صادق به حدي است كه قابل انكار نيست . مقدمه ششم : چنانكه در مقدمه سوم گفته شد اراده قوي انسان مي تواند افعال روح را در اختيار خود گيرد. يعني همانگونه كه ديگران در حالت خواب به صورت غير اختياري روحشان از بدن به صورت ناقص جدا مي شود و با عالم ديگر امكان ارتباط پيدا مي كند او مي تواند در حالت بيداري به اختيار خود اين امكان را فراهم كند (گرچه ممكن است در اين كار او به حالت خواب يا خلسه فرو رود). اگر چنين حالتي حاصل شود, همانگونه كه به اذن خداوند ارواح مردگان مي توانند در خواب با روح زنده ها ارتباط طرفيني پيدا كنند اين ارتباط در حال بيداري نيز براي چنين افرادي ممكن و ميسر است . مقدمه هفتم : از آنجا كه عالم پس از مرگ عالم پادش و كيفر است نه عالم فعل اختياري چنين ارتباط طرفيني از سوي ارواح مردگان چه در خواب و چه در بيداري جز با اذن و اراده الهي ميسر نيست و اراده انسان زنده هرگز نمي تواند روح مرده اي را از بهشت يا جهنم برزخي خارج , و در محضر خود حاضر كند (مراد از محضر, محضر مادي نيست ) مگر آن كه اراده او با اراده الهي مطابق شود و اين ارتباط به اذن خداوند صورت گيرد. مقدمه هشتم : با توجه به اين هفت مقدمه امكان ارتباط طرفيني با ارواح تصوير مي شود اما اين نكته بدين معنا نيست كه هر ادعا كننده اي در ارتباط با ارواح صادق باشد. مقدمه نهم : چنانكه گفته شد همه ادراكات كسي كه با ارواح ارتباط پيدا مي كند توسط قوه خيال او صورت مي پذيرد. مسأله مهم در اينجا اين است كه قوه خيال انسان علاوه براين كه مي تواند چنين ارتباط صادقي را ادراك كند محل ادراك القائات شيطاني و اوهام ساخته هاي غير واقعي انسان نيز مي باشد. يعني گاه انسان بر اثر خيال پردازي ها و تلقين هاي خود, اموري را با قوه خيال خود ادراك مي كند كه آن ها را حقيقي مي پندارد و همچنين شيطان , كه از سنخ جن است مي تواند در قوه خيال انسان تصرف كند و اموري را به او القا كند (نحوه القاء شيطان به قوه خيال انسان در جاي خود اثبات شده است و نياز به طرح مستقلي دارد) تشخيص ادراكات صادق قوه خيال از اوهام شخصي و القائات شيطاني دشوار است . مقدمه دهم : گفتاري كه معمولا” در مجالس احضار روح از زبان آنان گفته يا نوشته مي شود به هيچ وجه حجت نيست و اعتبار ندارد و نمي تواند ملاك رفتار, قضاوت و عكس العمل ديگران قرار گيرد و هر كس بر اساس آنچه از طرق عادي از آن آگاه است مسئول رفتار خود مي باشد. مگر آن كه يقين حاصل شود كه يقين به هر حال حجت است . مقدمه يازدهم : اصل ارتباط با ارواح حرام نيست مگر آن كه مستلزم حرام مانند ايذاء مؤمن , غيبت , و يا حرام ديگري شود. و هرگز آموختن علمي كه اين ارتباط را آموزش مي دهد توصيه نشده است . نتيجه اين كه : ارتباط با روح زنده و مرده امكان دارد و قوه خيال مدرك اين ارتباط است . از آنجا كه تشخيص ادراك صادق ارتباط با روح از ادراك اوهام باطل شخصي و القائات شيطاني مشكل است راهي براي اعتماد به آن وجود ندارد. آنچه از اين طرق ادراك مي شود حجيت ندارد و اعتبار حقوقي و قانوني نيز ندارد و نمي تواند مدرك قضاوت قرار گيرد مگر آن كه براي شخص ادراك كننده به حد يقين برسد كه تنها براي او حجت است . اصل چنين ارتباطي به دليل خطراتي كه در پي دارد و احيانا” محرماتي كه به دنبال مي آورد به هيچ وجه توصيه نشده است .

 گرچه بسياري از كساني كه ادعاي ارتباط با عالم ارواح دارند، دروغ مي‌گويند و يا گرفتار تخيل و پندارند، ولي طبق تحقيقات‌، اثبات شده است كه ارتباط با عالم ارواح ممكن است واين امر، براي جمعي از آگاهان‌، به تجربه ثابت شده كه در تماس با ارواح‌، حقايقي را درك كرده‌اند.

اما بهر صورت اين راه قابل توصيه نمي باشد بهترين كار در مورد اموات اين است كه بر سر قبور اموات خود رفته وبراي آنها خيرات بدهيد يا قرآن تلاوت نمائيد .وانجام اين امور بخصوص در روز وبعداز ظهر پنج شنبه وروز جمعه سفارش شده است.

منابع زير براي مطالعه توصيه مي شود:

 1- حقيقت روح , احمد زمرديان , دفتر نشر فرهنگ اسلامي , ص 274 به بعد

 2- معادشناسي , سيد محمدحسين حسيني طهراني , انتشارات حكمت , ج 3

 3- عالم پس از مرگ , لئون دني , ترجمه محمد نصيري , مؤسسه مطبوعاتي عطايي , ص 75 به بعد

 4- الروح , ابن قيم الجوزيه , دار الكتاب العربي , ص 289

 5- معاد انسان و جهان , جعفر سبحاني , انتشارات مكتب اسلام , ص 81 به بعد

چطور مرده را زنده کنیم

 6- الميزان , علامه طباطبايي , ذيل آيه 102, بقره , ج 1, ص 244.

من «کاترینا سپید» هسنم و
در خانواده ای بزرگ شدم که همه پزشک بودند
و حرف زدن راجع به مرگ و مردن
سر میز شام خیلی عادی بود
اما من برخلاف خیلی از اعضای خانواده ام
رشته پزشکی را دنبال نکردم
به جای آن، به دانشکده معماری رفتم تا
یاد بگیرم چگونه طراحی کنم
در آنجا من درباره
این که پس از مرگ چه اتفاقی برای
بدنم قرار است بیفتد کنجکاو شدم.
عزیزترین و نزدیکترین کسانم
با من چه خواهند کرد؟

اگر از این واقعیت که همه ما روزی می میریم

نا امید نشویم،
حتماً از وضعیت کنونی تدفین اجساد
مأیوس خواهیم شد
امروزه ۵۰ درصد آمریکایی ها
خاکسپاری سنتی را انتخاب می کنند
خاکسپاری سنتی با مومیایی کردن
شروع می شود
ابتدا کارکنان خاکسپاری
مایع بدن را می کشند
و آن را با ترکیبی که جسد را محافظت می کند
جایگزین می کنند
و به آن ظاهری زنده می دهند
بعد، همانطوری که می دانید،
جسد در تابوت قرار می گیرد
و داخل قبری با دیواره های بتنی
در قبرستانی دفن می شود
روی هم رفته در قبرستان های آمریکا
ما به اندازه ای که بتوانیم یک پل
گلدن گیت بسازیم، آهن دفن کرده ایم،
آنقدر چوب که بتوانیم ۱۸۰۰ خانه بسازیم،
و آنقدر ماده مومیایی کننده
که هشت استخر با سایز استاندارد المپیک
را پر کند

به علاوه، ظرفیت قبرستان های سراسر دنیا
دارد تکمیل می شود.
از آن طرف، از نظر اقتصادی هم منطقی نیست
که یک تکه زمین را برای ابد به کسی بفروشیم!


(خنده حضار)


این ایده چه کسی بوده؟!

چطور مرده را زنده کنیم

بعضی جاها اگر پول زیادی هم داشته باشید
نمی توانید حتی یک وجب زمین بخرید
به همین دلیل، قیمت قبر به سرعت
بالا رفته است.
در ۱۹۵۰، اگر پیشنهاد می دادید که
مادربزرگتان پس از مرگ سوزانده شود،
اعضای خانواده احتمالاً در دهانتان می زدند.
اما حالا، حدود نیمی از آمریکایی ها
مرده سوزی را انتخاب می کنند،
چون فکر می کنند ساده تر،
کم هزینه تر،
و با محیط زیست سازگارتر است.
من هم فکر می کردم که
مرده سوزی روش مناسب و ماندگاری است
اما کافیه بار دیگر به آن فکر کنیم.
مرده سوزی پتانسیل ما برای برگشتن به زمین
پس از آن که مردیم را نابود می کند.
در فرآیند مرده سوزی انرژی زیادی
برای تبدیل کردن اجساد به خاکستر
استفاده می شود که هوا را آلوده و
در تغییرات اقلیمی مشارکت می کند
مرده سوزی ها در آمریکا
سالانه حدود ۲۷۰ میلیون تن دی اکسید کربن
وارد جو زمین می کنند.
واقعاً حقیقت دردناکی است
که آخرین کاری که بیشتر ما
بر روی زمین خواهیم کرد
آلوده کردن آن است.

مثل این که ما راهی رو انتخاب کردیم
که تا جایی که از دستمان بر می آید
بین خودمان و طبیعت فاصله بیندازیم
روش های خاکسپاری امروزی ما
به گونه ای طراحی شده اند که مانع
فرآیندهای طبیعی شوند که
پس از مرگ برای جسم ما رخ می دهد
به عبارت دیگر، هدف از این روش ها
جلوگیری از تجزیه ماست.
اما واقعیت این است که
طبیعت در کار مرگ استاد است.
ما همه این را دیده ایم.
وقتی یک ماده ارگانیک در طبیعت می میرد،
میکروب ها و باکتری ها آن را به خاک غنی
از مواد غذایی تجزیه می کنند،
و چرخه حیات تکمیل می شود.
در طبیعت، مرگ خالق زندگی است.

برگردیم به دانشکده معماری.
من داشتم به همه این چیزها فکر می کردم،
و پروژه ای را شروع کردم برای
طراحی یک سیستم خاکسپاری جدید
آیا من می توانستم سیستمی بسازم
که برای زمین مفید باشد
و به جای آن که از طبیعت بترسد،
از آن الگو بگیرد؟
روشی که با زمین مهربان باشد؟
سیاره ای که زندگی را برای ما
به ارمغان آورده است
زندگی همه ما را.

و وقتی من در این افکار غرق بودم،
و به تخته زل زده بودم،
تلفن زنگ زد.
دوستم «کیت» بود.
گفت:«هی، درباره کشاورزهایی شنیدی که
گاوهای درسته را دارند کامپوست می کنند؟»
و من این جوری بودم: «هومممم»


(خنده حضار)

جالبه که کشاورزان دهه هاست که
که دارند
فرآیندی به نام
«کامپوست کردن احشام مرده» را
انجام می دهند.
در این فرآیند، شما لاشه را در
محیطی مملو از نیتروژن قرار می دهید
و آن را با مواد حاوی
مقادیر زیاد کربن می پوشانید.
این فرآیند هوازی است، پس نیاز به اکسیژن
و همین طور رطوبت کافی دارد
در ابتدایی ترین شکل، یک گاو با
چند متر تراشه چوب پوشانده می شود،
که کربن زیادی دارند،
و در فضای آزاد قرار می گیرد تا
نسیم اکسیژن را بیاورد
و باران رطوبت را فراهم کند
بعد از حدود ۹ ماه،
تنها چیزی که باقی می ماند
یک کمپوست سرشار از مواد مغذی است.
گوشت به طور کامل تجزیه می شود،
و همین طور استخوان ها.
می دونم چه حسی داره!


(خنده حضار)

بنابراین من خودم را
یک خوره ی فرآیند تجزیه می نامم،
اما من هرگز به یک دانشمند شبیه نیستم،
و برای این که بدانید راست می گویم
خوب است که بدانید من اغلب
به فرآیند کمپوست کردن می گویم «جادو»!


(خنده حضار)

اساساً کل کاری که ما انسان ها
باید بکنیم این است که
فضای مناسبی ایجاد کنیم
تا طبیعت کار خودش را انجام دهد
این درست خلاف کاری است که
صابون ضد باکتری انجام می دهد،
به جای مبارزه با آنها،
ما میکروب ها و باکتری ها را
با آغوش باز می پذیریم.
این مخلوقات کوچولو و شگفت انگیز
مولکول ها را به مولکول ها و
اتم های کوچک تر می شکنند،
که پس از آن دوباره با هم
مولکول های جدیدی را می سازند.
به عبارت دیگر، آن گاو تغییر شکل یافته است.
دیگر یک گاو نیست.
به دامان طبیعت بازگشته است.
می بینید چرا گفتم جادو؟!

شما احتمالاً می توانید تصور کنید که
چه جرقه ای در سرم زده شد،
پس از آن تماس تلفنی.
من طراحی یک سیستم را شروع کردم
که بر مبنای اصول روش
کمپوست کردن احشام مرده،
اجساد انسان را بگیرد و به خاک تبدیل کند.

پنج سال بعد، پروژه چنان پیش رفته است
که من نمی توانستم تصورش را هم بکنم.
ما یک مدل شهری غیرانتفاعی،
تکرارپذیر و مقیاس پذیر ساختیم.
که بر مبنای علم کامبوست کردن احشام مرده
اجساد انسانی را به خاک تبدیل می کند.
ما تیم هایی از متخصصان علوم خاک، تجزیه،
روش های جایگزین تدفین،
حقوق و معماری تشکیل دادیم
و با آنها همکاری کردیم.
ما از اشخاص حقیقی و حقوقی
همیاری مالی گرفتیم
برای طراحی یک نمونه اولیه از این سیستم.
و از ده ها هزار نفر از سراسر جهان
پیام هایی دریافت کردیم
که مایلند این گزینه را داشته باشند.
خب.
در چند سال آینده،
هدف ما این است که اولین
مجتمع کامبوست کردن انسان را بسازیم
درست در همین شهر سیاتل.


(تشویق حضار)

تصور کنید،
یک طرف پارک،
یک طرف غسالخانه،
یک طرف یادبودی از کسانی که دوست داریم،
مکانی که ما می توانیم دوباره به چرخه
طبیعت متصل شویم
و با اجساد به احترام و نیکی رفتار کنیم.

این پروژه زیرساخت ساده ای دارد.
درون یک محفظه اصلی عمودی،
اجساد و تراشه های چوب، فرآیند تسریع شده ی
تجزیه طبیعی را طی می کنند،
یا همان کامپوست کردن،
و به خاک تبدیل می شوند.
وقتی کسی می میرد، جسدش به
تأسیسات کامپوست کردن آورده می شود.
بعد از پوشاندن کفن به متوفی،
دوستان و خانواده متوفی، جسدش را
به بالای محفظه اصلی می برند،
که سیستم تجزیه طبیعی در آن قرار دارد.
هنگام مراسم تدفین،
آن ها به آرامی جسد را داخل محفظه می گذارند
و با تراشه های چوب می پوشانند
به این ترتیب تبدیل آرام انسان
به خاک آغاز می شود.
ظرف چند هفته آینده، جسد به
صورت طبیعی تجزیه می شود.
میکروب ها و باکتری ها، کربن و سپس پروتئین
را می شکنند
تا ماده جدیدی بسازند،
خاک غنی خاکستری.
سپس در دل این خاک
دوباره زندگی می تواند جوانه بزند.
سرانجام، شما می توانید یک
درخت لیمو شده باشید.


(تشویق حضار)


بله، ممنون.


(تشویق حضار)


چه کسی الآن هوس پای لیمو کرده؟!


(خنده حضار)

آبنبات لیمویی چطور؟!
چیز قویتری چطور؟

این تأسیسات به جز بخش اصلی،
ساختمان هایی برای ارائه خدمات
غمگساری دارد
و فضاهایی برای مرور خاطرات و مراسم ختم.
قابلیت تطبیق این تأسیسات
با نیازها زیاد است.
کلیساها و انبارهای قدیمی می توانند
به مکان هایی تبدیل شوند
برای تهیه خاک و گرامی داشتن زندگی.

ما می خواهیم آن جنبه از سنت را زنده کنیم
که در چند قرن گذشته تضعیف شده
و همزمان مرده سوزی ها بیشتر شده
و تعلق مذهبی سست شده است.
مرکز ما در سیاتل نمونه ای از این مکان ها
خواهد بود
برای سراسر جهان.
جوامعی در آفریقای جنوبی،
استرالیا، بریتانیا، کانادا و دیگر کشورها
با ما در ارتباط هستند.
ما یک ابزار کمکی برای طراحی تهیه کردیم
که دیگران را راهنمایی می کند تا
تأسیسات مشابهی راه بیندازند
این راهنما شامل مشخصات فنی
و روش های موفق تنظیم مقررات است.
ما می خواهیم به افراد، سازمان ها،
و در مرحله بعد، شهرداری ها کمک کنیم
تا در شهرهای خودشان این تأسیسات را
طراحی کنند و بسازند.
ایده این است که هر کدام از این مکان ها
شکل و حس کاملاً متفاوتی داشته باشند
اما در درون آن ها یک سیستم کار کند.
آن ها باید برای محله و شهری که
در آن ساخته می شوند طراحی گردند
و برای جامعه ای که به آن خدمت می کنند.

ایده دیگر آن است که کارکنانی داشته باشیم
تا به خانواده ها برای آماده کردن
عزیز از دست رفته شان یاری رسانند.
ما داریم اعمالی را که ما را
گیج و ضعیف می کنند کنار می گذاریم
و سیستمی می سازیم که زیبا و مفید است
و البته شفاف.
ما معتقدیم دسترسی به خاکسپاری اکولوژیکی
یک حق انسانی است.

بسیار خب، شما می دانید که شعار ما چیست،
اگر می توانید یک گاو را کامپوست کنید،
چرا یک انسان نه؟!


(خنده حضار)

به هرحال، این درست است.
از ۲۰۱۴، ما یک پروژه آزمایشی راه انداختیم
در تپه های کارولینای شمالی
با همراهی گروه انسان شناسی قضایی
در دانشگاه کارولینای غربی
شش جسد اهدا شده با
تراشه های چوب پوشانده شدند،
نسیم اکسیژن را آورد،
میکروب ها و باکتری ها مشغول کار شدند.
این پروژه آزمایشی به ما اجازه داد تا
نشان دهیم که
استفاده از توان باورنکردنی تجزیه طبیعی
برای تبدیل اجساد به خاک ممکن است.
و ما در حال همکاری با
دانشگاه های دیگری هم هستیم.
دانشمندان خاک شناسی و
دانشجویان دکترا و فوق لیسانس
در دانشگاه ایالتی واشنگتن،
در حال بررسی کامپوست شدن
دندان های پرشده با آمالگام هستند
تا بفهمیم چه بر سر مسی که
در آن ها هست می آید.
در آینده، ما آزمایش هایی انجام خواهیم داد
تا بفهمیم چه چیزی حین فرآیند کامپوست شدن
برای داروها و مواد شیمیایی
اتفاق می اقتد،
و این که آیا یک مرحله اضافه تصفیه
لازم است یا نه.

به هر حال،
کامپوست کردن مقدار زیادی حرارت
تولید می کند،
به خصوص این نوع خاص از کامپوست کردن.
یک هفته بعد از این که
کامپوست کردن جسد پنجم را شروع کردیم،
دما در درون کپه تراشه های چوب
به ۷۰ درجه سانتیگراد رسید.
تصور کنید آن حرارت را برای تولید انرژی یا
گرم کردن مراسم سوگواری در
یک روز سرد استفاده کنیم.

تحول در خاکسپاری مردگان آغاز شده است.
اکنون زمان هیجان انگیزی برای زندگی است.


متشکرم.


(تشویق حضار)

TED.com translations are made possible by volunteer
translators. Learn more about the
Open Translation Project.


© TED Conferences, LLC. All rights reserved.

من «کاترینا سپید» هسنم و
در خانواده ای بزرگ شدم که همه پزشک بودند
و حرف زدن راجع به مرگ و مردن
سر میز شام خیلی عادی بود
اما من برخلاف خیلی از اعضای خانواده ام
رشته پزشکی را دنبال نکردم
به جای آن، به دانشکده معماری رفتم تا
یاد بگیرم چگونه طراحی کنم
در آنجا من درباره
این که پس از مرگ چه اتفاقی برای
بدنم قرار است بیفتد کنجکاو شدم.
عزیزترین و نزدیکترین کسانم
با من چه خواهند کرد؟

اگر از این واقعیت که همه ما روزی می میریم

نا امید نشویم،
حتماً از وضعیت کنونی تدفین اجساد
مأیوس خواهیم شد
امروزه ۵۰ درصد آمریکایی ها
خاکسپاری سنتی را انتخاب می کنند
خاکسپاری سنتی با مومیایی کردن
شروع می شود
ابتدا کارکنان خاکسپاری
مایع بدن را می کشند
و آن را با ترکیبی که جسد را محافظت می کند
جایگزین می کنند
و به آن ظاهری زنده می دهند
بعد، همانطوری که می دانید،
جسد در تابوت قرار می گیرد
و داخل قبری با دیواره های بتنی
در قبرستانی دفن می شود
روی هم رفته در قبرستان های آمریکا
ما به اندازه ای که بتوانیم یک پل
گلدن گیت بسازیم، آهن دفن کرده ایم،
آنقدر چوب که بتوانیم ۱۸۰۰ خانه بسازیم،
و آنقدر ماده مومیایی کننده
که هشت استخر با سایز استاندارد المپیک
را پر کند

به علاوه، ظرفیت قبرستان های سراسر دنیا
دارد تکمیل می شود.
از آن طرف، از نظر اقتصادی هم منطقی نیست
که یک تکه زمین را برای ابد به کسی بفروشیم!


(خنده حضار)


این ایده چه کسی بوده؟!

چطور مرده را زنده کنیم

بعضی جاها اگر پول زیادی هم داشته باشید
نمی توانید حتی یک وجب زمین بخرید
به همین دلیل، قیمت قبر به سرعت
بالا رفته است.
در ۱۹۵۰، اگر پیشنهاد می دادید که
مادربزرگتان پس از مرگ سوزانده شود،
اعضای خانواده احتمالاً در دهانتان می زدند.
اما حالا، حدود نیمی از آمریکایی ها
مرده سوزی را انتخاب می کنند،
چون فکر می کنند ساده تر،
کم هزینه تر،
و با محیط زیست سازگارتر است.
من هم فکر می کردم که
مرده سوزی روش مناسب و ماندگاری است
اما کافیه بار دیگر به آن فکر کنیم.
مرده سوزی پتانسیل ما برای برگشتن به زمین
پس از آن که مردیم را نابود می کند.
در فرآیند مرده سوزی انرژی زیادی
برای تبدیل کردن اجساد به خاکستر
استفاده می شود که هوا را آلوده و
در تغییرات اقلیمی مشارکت می کند
مرده سوزی ها در آمریکا
سالانه حدود ۲۷۰ میلیون تن دی اکسید کربن
وارد جو زمین می کنند.
واقعاً حقیقت دردناکی است
که آخرین کاری که بیشتر ما
بر روی زمین خواهیم کرد
آلوده کردن آن است.

مثل این که ما راهی رو انتخاب کردیم
که تا جایی که از دستمان بر می آید
بین خودمان و طبیعت فاصله بیندازیم
روش های خاکسپاری امروزی ما
به گونه ای طراحی شده اند که مانع
فرآیندهای طبیعی شوند که
پس از مرگ برای جسم ما رخ می دهد
به عبارت دیگر، هدف از این روش ها
جلوگیری از تجزیه ماست.
اما واقعیت این است که
طبیعت در کار مرگ استاد است.
ما همه این را دیده ایم.
وقتی یک ماده ارگانیک در طبیعت می میرد،
میکروب ها و باکتری ها آن را به خاک غنی
از مواد غذایی تجزیه می کنند،
و چرخه حیات تکمیل می شود.
در طبیعت، مرگ خالق زندگی است.

برگردیم به دانشکده معماری.
من داشتم به همه این چیزها فکر می کردم،
و پروژه ای را شروع کردم برای
طراحی یک سیستم خاکسپاری جدید
آیا من می توانستم سیستمی بسازم
که برای زمین مفید باشد
و به جای آن که از طبیعت بترسد،
از آن الگو بگیرد؟
روشی که با زمین مهربان باشد؟
سیاره ای که زندگی را برای ما
به ارمغان آورده است
زندگی همه ما را.

و وقتی من در این افکار غرق بودم،
و به تخته زل زده بودم،
تلفن زنگ زد.
دوستم «کیت» بود.
گفت:«هی، درباره کشاورزهایی شنیدی که
گاوهای درسته را دارند کامپوست می کنند؟»
و من این جوری بودم: «هومممم»


(خنده حضار)

جالبه که کشاورزان دهه هاست که
که دارند
فرآیندی به نام
«کامپوست کردن احشام مرده» را
انجام می دهند.
در این فرآیند، شما لاشه را در
محیطی مملو از نیتروژن قرار می دهید
و آن را با مواد حاوی
مقادیر زیاد کربن می پوشانید.
این فرآیند هوازی است، پس نیاز به اکسیژن
و همین طور رطوبت کافی دارد
در ابتدایی ترین شکل، یک گاو با
چند متر تراشه چوب پوشانده می شود،
که کربن زیادی دارند،
و در فضای آزاد قرار می گیرد تا
نسیم اکسیژن را بیاورد
و باران رطوبت را فراهم کند
بعد از حدود ۹ ماه،
تنها چیزی که باقی می ماند
یک کمپوست سرشار از مواد مغذی است.
گوشت به طور کامل تجزیه می شود،
و همین طور استخوان ها.
می دونم چه حسی داره!


(خنده حضار)

بنابراین من خودم را
یک خوره ی فرآیند تجزیه می نامم،
اما من هرگز به یک دانشمند شبیه نیستم،
و برای این که بدانید راست می گویم
خوب است که بدانید من اغلب
به فرآیند کمپوست کردن می گویم «جادو»!


(خنده حضار)

اساساً کل کاری که ما انسان ها
باید بکنیم این است که
فضای مناسبی ایجاد کنیم
تا طبیعت کار خودش را انجام دهد
این درست خلاف کاری است که
صابون ضد باکتری انجام می دهد،
به جای مبارزه با آنها،
ما میکروب ها و باکتری ها را
با آغوش باز می پذیریم.
این مخلوقات کوچولو و شگفت انگیز
مولکول ها را به مولکول ها و
اتم های کوچک تر می شکنند،
که پس از آن دوباره با هم
مولکول های جدیدی را می سازند.
به عبارت دیگر، آن گاو تغییر شکل یافته است.
دیگر یک گاو نیست.
به دامان طبیعت بازگشته است.
می بینید چرا گفتم جادو؟!

شما احتمالاً می توانید تصور کنید که
چه جرقه ای در سرم زده شد،
پس از آن تماس تلفنی.
من طراحی یک سیستم را شروع کردم
که بر مبنای اصول روش
کمپوست کردن احشام مرده،
اجساد انسان را بگیرد و به خاک تبدیل کند.

پنج سال بعد، پروژه چنان پیش رفته است
که من نمی توانستم تصورش را هم بکنم.
ما یک مدل شهری غیرانتفاعی،
تکرارپذیر و مقیاس پذیر ساختیم.
که بر مبنای علم کامبوست کردن احشام مرده
اجساد انسانی را به خاک تبدیل می کند.
ما تیم هایی از متخصصان علوم خاک، تجزیه،
روش های جایگزین تدفین،
حقوق و معماری تشکیل دادیم
و با آنها همکاری کردیم.
ما از اشخاص حقیقی و حقوقی
همیاری مالی گرفتیم
برای طراحی یک نمونه اولیه از این سیستم.
و از ده ها هزار نفر از سراسر جهان
پیام هایی دریافت کردیم
که مایلند این گزینه را داشته باشند.
خب.
در چند سال آینده،
هدف ما این است که اولین
مجتمع کامبوست کردن انسان را بسازیم
درست در همین شهر سیاتل.


(تشویق حضار)

تصور کنید،
یک طرف پارک،
یک طرف غسالخانه،
یک طرف یادبودی از کسانی که دوست داریم،
مکانی که ما می توانیم دوباره به چرخه
طبیعت متصل شویم
و با اجساد به احترام و نیکی رفتار کنیم.

این پروژه زیرساخت ساده ای دارد.
درون یک محفظه اصلی عمودی،
اجساد و تراشه های چوب، فرآیند تسریع شده ی
تجزیه طبیعی را طی می کنند،
یا همان کامپوست کردن،
و به خاک تبدیل می شوند.
وقتی کسی می میرد، جسدش به
تأسیسات کامپوست کردن آورده می شود.
بعد از پوشاندن کفن به متوفی،
دوستان و خانواده متوفی، جسدش را
به بالای محفظه اصلی می برند،
که سیستم تجزیه طبیعی در آن قرار دارد.
هنگام مراسم تدفین،
آن ها به آرامی جسد را داخل محفظه می گذارند
و با تراشه های چوب می پوشانند
به این ترتیب تبدیل آرام انسان
به خاک آغاز می شود.
ظرف چند هفته آینده، جسد به
صورت طبیعی تجزیه می شود.
میکروب ها و باکتری ها، کربن و سپس پروتئین
را می شکنند
تا ماده جدیدی بسازند،
خاک غنی خاکستری.
سپس در دل این خاک
دوباره زندگی می تواند جوانه بزند.
سرانجام، شما می توانید یک
درخت لیمو شده باشید.


(تشویق حضار)


بله، ممنون.


(تشویق حضار)


چه کسی الآن هوس پای لیمو کرده؟!


(خنده حضار)

آبنبات لیمویی چطور؟!
چیز قویتری چطور؟

این تأسیسات به جز بخش اصلی،
ساختمان هایی برای ارائه خدمات
غمگساری دارد
و فضاهایی برای مرور خاطرات و مراسم ختم.
قابلیت تطبیق این تأسیسات
با نیازها زیاد است.
کلیساها و انبارهای قدیمی می توانند
به مکان هایی تبدیل شوند
برای تهیه خاک و گرامی داشتن زندگی.

ما می خواهیم آن جنبه از سنت را زنده کنیم
که در چند قرن گذشته تضعیف شده
و همزمان مرده سوزی ها بیشتر شده
و تعلق مذهبی سست شده است.
مرکز ما در سیاتل نمونه ای از این مکان ها
خواهد بود
برای سراسر جهان.
جوامعی در آفریقای جنوبی،
استرالیا، بریتانیا، کانادا و دیگر کشورها
با ما در ارتباط هستند.
ما یک ابزار کمکی برای طراحی تهیه کردیم
که دیگران را راهنمایی می کند تا
تأسیسات مشابهی راه بیندازند
این راهنما شامل مشخصات فنی
و روش های موفق تنظیم مقررات است.
ما می خواهیم به افراد، سازمان ها،
و در مرحله بعد، شهرداری ها کمک کنیم
تا در شهرهای خودشان این تأسیسات را
طراحی کنند و بسازند.
ایده این است که هر کدام از این مکان ها
شکل و حس کاملاً متفاوتی داشته باشند
اما در درون آن ها یک سیستم کار کند.
آن ها باید برای محله و شهری که
در آن ساخته می شوند طراحی گردند
و برای جامعه ای که به آن خدمت می کنند.

ایده دیگر آن است که کارکنانی داشته باشیم
تا به خانواده ها برای آماده کردن
عزیز از دست رفته شان یاری رسانند.
ما داریم اعمالی را که ما را
گیج و ضعیف می کنند کنار می گذاریم
و سیستمی می سازیم که زیبا و مفید است
و البته شفاف.
ما معتقدیم دسترسی به خاکسپاری اکولوژیکی
یک حق انسانی است.

بسیار خب، شما می دانید که شعار ما چیست،
اگر می توانید یک گاو را کامپوست کنید،
چرا یک انسان نه؟!


(خنده حضار)

به هرحال، این درست است.
از ۲۰۱۴، ما یک پروژه آزمایشی راه انداختیم
در تپه های کارولینای شمالی
با همراهی گروه انسان شناسی قضایی
در دانشگاه کارولینای غربی
شش جسد اهدا شده با
تراشه های چوب پوشانده شدند،
نسیم اکسیژن را آورد،
میکروب ها و باکتری ها مشغول کار شدند.
این پروژه آزمایشی به ما اجازه داد تا
نشان دهیم که
استفاده از توان باورنکردنی تجزیه طبیعی
برای تبدیل اجساد به خاک ممکن است.
و ما در حال همکاری با
دانشگاه های دیگری هم هستیم.
دانشمندان خاک شناسی و
دانشجویان دکترا و فوق لیسانس
در دانشگاه ایالتی واشنگتن،
در حال بررسی کامپوست شدن
دندان های پرشده با آمالگام هستند
تا بفهمیم چه بر سر مسی که
در آن ها هست می آید.
در آینده، ما آزمایش هایی انجام خواهیم داد
تا بفهمیم چه چیزی حین فرآیند کامپوست شدن
برای داروها و مواد شیمیایی
اتفاق می اقتد،
و این که آیا یک مرحله اضافه تصفیه
لازم است یا نه.

به هر حال،
کامپوست کردن مقدار زیادی حرارت
تولید می کند،
به خصوص این نوع خاص از کامپوست کردن.
یک هفته بعد از این که
کامپوست کردن جسد پنجم را شروع کردیم،
دما در درون کپه تراشه های چوب
به ۷۰ درجه سانتیگراد رسید.
تصور کنید آن حرارت را برای تولید انرژی یا
گرم کردن مراسم سوگواری در
یک روز سرد استفاده کنیم.

تحول در خاکسپاری مردگان آغاز شده است.
اکنون زمان هیجان انگیزی برای زندگی است.


متشکرم.


(تشویق حضار)

TED.com translations are made possible by volunteer
translators. Learn more about the
Open Translation Project.


© TED Conferences, LLC. All rights reserved.

اقساط 36 ماه بدون پیش پرداخت لوازم خانگی


کامل ترین سیستم خانگی پاکیزه کننده هوا

زنده شدن مردگان در روز قیامت

 

رجعت به چه معناست:معاد و بازگشت ارواح یکی از مهم ترین اصول اعتقادی است که در میان همه ی فرق اسلامی مشترک است و پذیرش اصل معاد جزء اصول اعتقادات به شمار می رود.«رجعت»، در لغت به معنای بازگشت است و در اصطلاح، به بازگشت گروهی خاص از افراد از عالم پس از مرگ به عالم دنیا اطلاق می شود که از عقاید معروف شیعه است. مرحوم سید مرتضی از علمای شیعه می فرماید: خداوند بعد از ظهور حضرت مهدی (ع)، گروهی از کسانی را که قبلاً از دنیا رفته اند، به جهان باز می گرداند تا در ثواب و افتخاراتِ یاری او و مشاهده حکومت حق بر سراسر جهان شرکت جویند. نیز گروهی از دشمنان سرسخت را باز می گرداند تا از آنها انتقام گیرد…چطور مرده را زنده کنیم

 

زنده شدن مردگان در روز قیامت چگونه است

 زنده شدن انسان در روز قیامت از منظر قرآن:در قرآن مجید، وقوع رجعت و زنده شدن مردگان، اجمالاً در پنج مورد از امت های پیشین آمده است، از جمله این آیات:1. آیه 243 سوره بقره که در آن سخن از جمعیتی است که از ترس مرگ از خانه های فرد بیرون رفتند. خداوند فرمان مرگ به آنها داد و سپس آنها را زنده کرد: فَقالَ لَهُمُ اللَّهُ مُوتُوا ثُمَّ أَحْیاهُم (3) خداوند به آنها گفت: بمیرید! (و به همان بیمارى، که آن را بهانه قرار داده بودند، مردند.) سپس خدا آنها را زنده کرد.2. نیز در یکی از آیات سوره بقره استدلال شده که در آن سخن از پیامبری است که از کنار یک آبادی عبور کرد؛ در حالی که دیوارهای آن فرو ریخته بود و اجساد و استخوان های اهل آن در هر طرف پراکنده شده بود. ازخود پرسید: چگونه خداوند این ها را پس از مرگ زنده می کند؟ امّا خدا او را یک صد سال میراند و سپس زنده کرد و به او گفت: چقدر درنگ کردی؟ عرض کرد: یک روز یا قسمتی از آن. فرمود: نه، بلکه یکصد سال بر تو گذشت. این پیامبر، «عُزیر» باشد یا پیامبر دیگری تفاوت نمی کند؛ مهم صراحت قرآن در زندگی پس از مرگ در دنیا است؛ فَأَماتَهُ اللَّهُ مِائَةَ عامٍ ثُمَّ بَعَثَه (4) خدا او را یکصد سال میراند سپس زنده کرد.3. در آیه 55 و 56 سوره بقره درباره بنی اسرائیل می خوانیم که گروهی از آنها بعد از تقاضای مشاهده خداوند، گرفتار صاعقه مرگباری شدند و مردند. سپس خداوند آنها را به زندگی برگرداند تا شکر نعمت او را به جا آورند: ثُمَّ بَعَثْناکُمْ مِنْ بَعْدِ مَوْتِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُون (5) سپس شما را پس از مرگتان، حیات بخشیدیم شاید شکر (نعمت او را) بجا آورید.4. در آیه 110 سوره مائده ضمن برشمردن معجزات حضرت عیسی (ع) می خوانیم: وَ إِذْ تُخْرِجُ الْمَوْتى‏ بِإِذْنی (6)مردگان را با فرمان من زنده می کردی. این تعبیر نشان می دهد که مسیح (ع) از این معجزه (زنده کردن) استفاده کرد؛ بلکه تعبیر فعل مضارع (تخرج)، دلیل بر تکرار آن است و این خود یک نوع رجعت برای بعضی محسوب می شود.5. در سوره بقره آیه 3 در مورد کشته ای که در بنی اسرائیل برای پیدا کردن قاتلش نزاع و جدال برخاسته بود، می فرماید: دستور داده شد گاوی را با ویژگی هایی سر ببرند، بخشی از آن را بر بدن مرده زنند تا به دنیا بازگردد (و قاتل خود را معرفی کند و نزاع خاتمه یابد)؛ فَقُلْنا اضْرِبُوهُ بِبَعْضِها کَذلِکَ یُحْیِ اللَّهُ الْمَوْتى‏ وَ یُریکُمْ آیاتِهِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُون (7) سپس گفتیم: «قسمتى از گاو را به مقتول بزنید! (تا زنده شود، و قاتل را معرفى کند) خداوند این گونه مردگان را زنده مى‏کند و آیات خود را به شما نشان مى‏دهد شاید اندیشه کنید.

 

وقوع رجعت و زنده شدن مردگان

انسان در روز قیامت چگونه زنده مى شود؟قرآن مجید در آیات زیادى، چگونگى زنده شدن انسان در روز قیامت را بیان کرده است که به برخى از آنها اشاره مى کنیم:الف) در آیه 68 سوره زمر مى فرماید: (وَ نُفِخَ فِى الصُّورِ فَصَعِقَ مَنْ فِى السَّموتِ وَ مَنْ فِى الأَرْضِ إلاّ مَنْ شآءَ اللّهُ ثُمَّ نُفِخَ فِیه أُخْرَى فَإِذاهُمْ قِیامٌ ینْظُرُونَ)؛ و در «صور» دمیده مى شود، پس همه کسانى که در آسمان ها و زمینند مى میرند، مگر کسانى که خدا بخواهد، سپس بار دیگر در «صور» دمیده مى شود، ناگهان همگى به پا مى خیزند و در انتظار [حساب و جزا] هستند.از این آیه و آیات دیگر استفاده مى شود که براى مردن و زنده شدن انسان ها، دوبار در «صور» (شیپور)، دمیده مى شود: یک بار در پایان دنیا که همه خلایق مى میرند و بار دیگر در آستانه رستاخیز که همه مردگان به نواختن آن زنده مى شوند.ب) قرآن کریم مى فرماید: (کَما بَدَأَکُمْ تَعُودُونَ)[22]؛ [بدانید] همان گونه که در آغاز شما را آفرید [بار دیگر در رستاخیز] باز مى گردید.

د) قرآن کریم مى فرماید: همان گونه که گیاهان از زمین هاى مرده، پس از نزول باران حیات بخش به حرکت در مى آیند، مردگان نیز در قیامت زنده مى شوند؛ چنان که در آیه 5 و 6 سوره حج مى فرماید: زمین را [در فصل زمستان]خشک و مرده مى بینى، امّا هنگامى که آب باران بر آن فرو مى فرستیم، به حرکت در مى آید و مى روید و از هر نوع گیاهان زیبا مى رویاند.

 

این به خاطر آن است که [بدانید] خداوند حق است و اوست که مردگان را زنده مى کند و بر هر چیزى تواناست. و در آیه 19 سوره روم مى فرماید: (یخْرِجُ الْحَىَّ مِنَ الْمَیتِ وَ یخْرِجُ المَیتَ مِنَ الحَىِّ وَ یحْیى الأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها وَ کَذلِکَ تُخْرَجُونَ)؛ او زنده را از مرده بیرون مى آورد و مرده را از زنده و زمین را پس از مردنش حیات مى بخشد و به همین گونه روز قیامت[ از گورها] بیرون آورده مى شوید. در آیه 9 از سوره فاطر نیز مى فرماید: خداوند کسى است که بادها را فرستاد تا ابرهایى را به حرکت در آورد؛ سپس ما این ابرها را به سوى زمین مرده اى راندیم و به وسیله آن، زمین را پس از مردنش زنده مى کنیم، رستاخیز نیز همین گونه است.

 

گردآوری: بخش مذهبی بیتوته

 

در ادامه بخوانید

تمام قابلیت ها که ازیک تلویزین انتظاردارید

دلت کیک خونگی میخواد،فرصت درست کردن نداری؟


درخواست وکیل ملکی با مشاوره رایگان

بالاترین کیفیت لوازم خانگی با بهترین قیمت


عصرای جمعه دیگه حوصلت سر نمیره!


خرید دستگاه تصفیه آب با شرایط اقساطی


سریعترین راه یادگیری زبان انگلیسی


یادگیری زبان در کوتاهترین زمان


خدمات ایمپلنت بدون آسیب رساندن به لثه


لازم نیست برای تهیه ماست کلی زحمت بکشی

طرح فروش اقساط(بدون پیش پرداخت)لوازم خانگی


زبان انگلیسی رو کاربردی یادبگیر!


دیگه لازم نیست از دندانپزشکی بترسید؟

مشاهده تمامی مدلهای فرش وامکان خریدآنلاین

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

چطور مرده را زنده کنیم
چطور مرده را زنده کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *