چگونه جذب اب بدن را بالا ببریم

 
helpkade
چگونه جذب اب بدن را بالا ببریم
چگونه جذب اب بدن را بالا ببریم

رژیم غذایی دکتر کرمانی

وقتی ورزش می کنید و عرق می ریزید و یا وقتی بیرون هوا گرم است و از شدت عرق لباس به تنتان می چسبد، شروع به نوشیدن می کنید. اگر آب از دست رفته بدن را تامین نکنید، بدن و مغزتان ممکن است آسیب ببینند. کم آب شدن بدن می تواند روی خلق و خو، تمرکز و سطح انرژی بدن تاثیر منفی بگذارد، اما همه مایعات یکسان نیستند و آب، همیشه بهترین نوشیدنی برای تامین آب بدن نیست. وقتی آب می نوشید، مایعات بلافاصله در اختیار بدن قرار نمی گیرند بلکه مدتی طول می کشد تا از روده، جذب جریان خون شود. سرعت جذب این مایعات، تا قسمتی به آنچه در نوشیدنی است بستگی دارد. دلیلش این است که وقتی عرق می کنید، آب تنها چیزی نیست که بدنتان از دست می دهد. عرق انسان حاوی انواع مختلفی از متابولیت ها از جمله لاکتات، آمینواسیدها، چربی و همچنین سدیم است. نوشیدنی هایی که حاوی مقداری کربوهیدرات در شکل قندها و الکترولیت هایی مانند سدیم هستند، می توانند بسیار سریع تر از آب معمولی، جذب بدن شوند. بنابراین روند تامین آب بدن بسیار سریع تر اتفاق می افتد. از سوی دیگر با اینکه بدنتان با عرق کردن، سدیم و دیگر چیزها را از دست می دهد اما آب می تواند کار تامین آب بدن یک فرد بالغ را به درستی انجام دهد. هیچ تحقیقی تا به حال نشان نداده است که نوشیدنی های ورزشی و یا انرژی زا مزیتی داشته باشند، مگر اینکه ورزشتان از ۵۰ یا ۶۰ دقیقه بیشتر باشد. با فرض اینکه برنامه غذایی تان عادی است و از رژیم های بسیار محدود در کالری استفاده نمی کنید، در خطر هیچ گونه کمبود سدیم یا الکترولیت قرار نخواهید گرفت. حجم مایعاتی که دریافت می کنید بسیار اهمیت دارد و در طول ورزش باید هر نیم ساعت، نیم لیتر و یا هر یک ساعت، یک لیتر آب بنوشید تا آبی که از دست می دهید جایگزین شود. (اگر نگران این هستید که به اندازه کافی آب نمی نوشید، به رنگ ادرارتان توجه کنید. اگر زرد تیره بود، باید مایعات بیشتری مصرف کنید). اما اگر از افرادی هستید که برای مدت زمانی طولانی، سخت ورزش می کنید، یک منبع پیچیده از مواد مغذی می تواند تاثیری مثبت روی احتباس مایعات داشته باشد. بر اساس تحقیقات، شیر نوشیدنی ایده آلی برای ریکاوری است. این نوشیدنی به خوبی در بدن می ماند و منبعی از پروتئین، کربوهیدرات، ویتامین و مواد معدنی است. در تحقیقی دیگر که سال ۲۰۱۶ انجام گرفت، محققان متوجه شدند شیر از آب، نوشیدنی های ورزشی، قهوه، چای و بسیاری دیگر از نوشیدنی ها قابلیت تامین آب بهتری دارد. نوشیدنی های ورزشی در صورتی که فشار بسیار بالایی به خود آورده باشید، می توانند کمک کنند، اما شیر چیزی دیگر است و تاثیر بیشتری دارد. حتما لازم نیست بعد از ورزش، نیمی از یک گالن شیر را سر بکشید. دریافت مقداری مواد مغذی در کنار آب اهمیت دارد. می توانید در کنار آب، یک لیوان شیر بنوشید. اگر به لبنیات علاقه ای ندارید نوشیدن آب در کنار غذا کمک می کند در مدت زمانی کوتاه، آب بیشتری را جذب بدنتان کنید. می توانید برای تامین آب بدن، راه متفاوتی نیز بپیمایید. به جای اینکه نگران آنچه می نوشید باشید، مطمئن شوید در کنار نوشیدنی خود میان وعده یا وعده غذایی سالم و مغذی میل می کنید. برخی تحقیقات نیز نشان داده اند اگر مایعات را در کنار غذا بنوشید، دیگر نوع آن اهمیتی ندارد.

بر اساس یک قانون قدیمی باید روزانه ۸ لیوان آب بخورید ( بعضی از متخصصان بیشتر از این مقدار را نیز توصیه می کنند ). انجام این توصیه در بعضی از روزها تقریبا غیر ممکن است. اما یک خبر خوب برایتان داریم برای تامین آب بدن تمام این مقدار را لازم نیست بنوشید. تقریبا ۲۰ درصد از آب دریافتی بدن در روز از غذاهای جامد می آید، مخصوصا میوه ها و سبزیجات. نوشیدن آب بسیار مهم است – مخصوصا تابستان ها و یا زمانی که روزه می گیرید – اما می توانید در کنار آب تشنگی خود را با غذاهایی که در ادامه می آیند نیز رفع کنید، چون ۹۰ درصد وزن آنها را آب تشکیل داده است.

 

مقدار آب: ۹۶٫۷ درصد

چگونه جذب اب بدن را بالا ببریم

دکتر کری گنس، نویسنده کتاب ” The Small Change Diet: 10 Steps to a Thinner and Healthier You ” می گوید این سبزی تابستانی – که در میان غذاهای جامد بیشترین مقدار آب را دارد – برای استفاده در سالاد و ماست بسیار مناسب است. می خواهید قدرت تامین آب خیار را بیش از این افزایش دهید؟ می توانید آن را به صورت آب دوغ خیار استفاده کنید.

سوپ نیز برای تامین آب بدن مناسب است اما شاید دوست نداشته باشید در تابستان سوپ گرم استفاده کنید. بنابراین استفاده از غذاهایی مانند آب دوغ خیار به خنک شدنتان هم کمک می کند.

 

مقدار آب: ۹۵٫۶ درصد

متخصصان تغذیه بیشتر مواقع سبزیجاتی را توصیه می کنند که برگشان تیره تر از کاهو باشد: مانند اسفناج. دلیلش هم وجود فیبر بالاتر و مواد مغذی مانند فولات و ویتامین K است. اما وقتی صحبت از مقدار آب به میان می آید همه چیز تغییر می کند برگ کاهو از دیگر سبزیجات برگدار میزان بسیار بیشتری آب در خود دارد. پس وقتی دمای هوا بالا می رود، می توانید از کاهو در سالاد ها و یا در ساندویچ استفاده کنید. حتی می توانید همبرگر را به جای اینکه در نان باگت قرار دهید در برگ کاهو بپیچید و میل کنید. این جایگزینی علاوه بر تامین آب بدن تغییری رژیمی نیز هست.

 

مقدار آب: ۹۵٫۴ درصد

خیلی وقت است که بین مردم افسانه ای وجود دارد که می گوید کرفس کالری منفی دارد، اما در حقیقت این افسانه کاملا واقعیت ندارد. مانند دیگر غذاهایی که آب زیادی دارند کرفس نیز بسیار کم کالری است – هر ساقه ۶ کالری. کرفس حاوی آب و فیبر است که باعث سیر شدن و کنترل اشتها می شود. این سبزی سبک خالی از مواد مغذی نیست. کرفس دارای فولات ویتامین A، C و K است. به لطف آب زیاد موجود در کرفس اسید معده خنثی می شود. معده کرفس را پیشنهاد می دهند.

 

مقدار آب: ۹۵٫۳ درصد

این سبزی ریشه ای را باید در سالاد های بهار و تابستان خود استفاده کنید. تربها طعمی تند و شیرین دارند و با رنگشان جلوه ای زیبا به سالاد می دهند. از همه اینها مهمتر این است که ترب سرشار از آنتی اکسیدان هایی نظیر کاتچین ( در چای سبز نیز پیدا می شود ) است. ترب ترد است و همین تردی آ را تبدیل به یک مکمل عالی برای سالاد کلم تابستانی نیز می کند. فقط کافیست ترب را با کلم و هویج خرد کنید و به آن کمی فندق و جعفری خرد شده نیز اضافه کنید. برای چاشنی هم می توانید از آب لیمو، روغن زیتون نمک و فلفل استفاده کنید.

 

مقدار آب: ۹۴٫۵ درصد

گوجه فرنگی های حلقه حلقه شده یا مکعب شده همیشه جزو اصلی سالاد ها، سس ها و ساندویچ ها بوده است. نباید گوجه فرنگی های انگوری را نیز از یاد برد، چون آنها نیز حاوی مقدار زیادی آب هستند و به تامین آب بدن کمک می کنند. می توانید از آنها به عنوان میان وعده استفاده کنید. همراه با آجیل یا مقداری پنیر دانه دانه از این گوجه های کوچک خوش طعم بجوید.

 

مقدار آب: ۹۳٫۹ درصد

فلفل سبزها در هر شکلی که باشند سرشار از آب هستند، اما فلفل سبز در میان آنها در صدر قرار دارد. انواع زرد ، قرمز و نارنجی این فلفل حاوی ۹۲ درصد آب هستند. فلفل سبز همچنین حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است که برای سلامت بدن بسیار مهم است. برخی متخصصان بر این باورند که فلفل سبز یک میان وعده ی قبل از ناهار یا آخر شب بسیار مناسب است. بیشتر اوقات به کسانی که رژیم می گیرند گفته می شود برای جلوگیری از پرخوری سبزیجات میل کنند. طبیعی است که پس از مدتی از خیار و هویج و کرفس خسته شوند. می توانید زمانی که منتظر درست شدن شام هستید از قطعات فلفل سبز لذت ببرید.

 

مقدار آب: ۹۲٫۱ درصد

اجازه ندهید چهره ی رنگ پریده ی گل کلم گولتان بزند. گل کلم علاوه بر مقدار زیاد آبی که دارد، سرشار از ویتامین و مواد مغذی گیاهی است که به کاهش کلسترول بالا و مبارزه با سرطان کمک می کند ( از جمله سرطان سینه ). در تحقیقی که سال ۲۰۱۲ روی بیماران سرطان پستان صورت گرفت مشخص شد خوردن گل کلم به کاهش خطر مرگ و حتی بهبودی در این بیماران کمک کرده است. به سادگی می توانید از گل کلم در سالاد استفاده کنید، و تردی دلچسبی را تجربه کنید.

مقدار آب: ۹۱٫۵ درصد

کاملا مشخص است که هندوانه سرشار از آب است، اما این میوه ی آب دار یکی از غنی ترین منابع لیکوپن ( یک آنتی اکسیدان ضد سرطان که در میوه و سبزیجات قرمز رنگ پیدا می شود ) نیز هست. در واقع هندوانه لیکوپن بیشتری از گوجه فرنگی خام دارد. همچنین هندوانه به خودی خود قدرت تامین آب بسیار بالایی دارد، و برای فصل تابستان می توان روی آن حساب کرد. حتی می توانید داخل یک پارچ آب چند قطعه هندوانه بریزید و آن را در یخچال قرار دهید تا خنک شود، مطمئنا از طعم آن آب لذت خواهید برد.

 

مقدار آب: ۹۱٫۴ درصد

شاید برگ کاهو مقدار آب بیشتری داشته باشد، اما در کل اسفناج بهتر است. برگ های خام اسفناج را در سادویچ یا سالاد خرد کنید تا علاوه بر آب مقدار زیادی آنتی اکسیدان جذب بدن شود. اسفناج سرشار از لوتئین، پتاسیم، فیبر، و فولات تقویت کننده مغز است. تنها یک فنجان از برگ خام اسفناج حاوی ۱۵ درصد از ویتامین E مورد نیاز روزانه بدن است. ویتامین E یکی از آنتی اکسیدان های بسیار مهم است که با مولکول های مخرب ( رادیکال های آزاد ) می جنگد.

 

مقدار آب: ۹۱٫۰ درصد

تمام توت ها میوه هایی خوب برای تامین آب بدن هستند اما توت فرنگی آبدار از دیگر انواع خود بهتر است. تمشک و بلوبری حاوی ۸۵٫۰ درصد آب و تمشک سیاه ۸۸٫۲ درصد آب دارد. توت فرنگی را می توانید در اسموتی یا ماست کم چرب میکس کنید که این موارد خود تامین کننده آب بدن هستند و با اضافه شدن توت فرنگی تاثیرشان بیشتر نیز می شود. همچنین توت فرنگی شیرین طبیعی به ماست اضافه می کند. ترکیب کربوهیدرات، پروتئین و فیبر یک میان وعده ی قبل از ورزش کامل را می سازد.

 

مقدار آب: ۹۰٫۷ درصد

درست مانند دیگر اقوام کلم خود، کلم بروکلی خام نیز تردی دلپذیری به سالاد اضافه می کند. اما مشخصات تغذیه ای آن – مقدار زیادی فیبر، پتاسیم، ویتامین A، و ویتامین C – بیشتر قابل توجه است. همچنین بروکلی تنها سبزی چلیپایی است که دارای مقدار قابل توجهی سولفورافن است. سولفورافن یک ترکیب بسیار قوی است که آنزیم های محافظ بدن را افزایش می دهد و مواد شیمیایی سرطان زا را می شوید.

 

مقدار آب: ۹۰٫۵ درصد

این میوه ی آبدار با مزه ی تندی که دارد به کاهش کلسترول و حتی کاهش وزن کمک می کند. در یک تحقیق مشخص شد کسانی که روزانه یک گریپ فروت استفاده می کردند کلسترول بدشان ( LDL ) تا ۱۵٫۵ درصد و تری گلیسیرید تا ۲۷ درصد پایین آمد. در تحقیقی دیگر مشخص شد کسانی که قبل از هر وعده نصف گریپ فروت – حدود ۴۰ کالری — میل می کردند ظرف ۱۲ هفته توانستند یک کیلو و نیم وزن کم کنند. متخصصان می گویند ترکیبات موجود در این میوه به سوزاندن چربی و پایدار ساختن قند خون کمک می کند، در نتیجه اشتها به خوردن کم می شود.

 

چگونه جذب اب بدن را بالا ببریم

مقدار آب: ۹۰٫۴ درصد

هویج نیز سرشار از آب است اما هویج هایی که در سایز های کوچک هستند از هویج های کامل مقدار بیشتری آب دارند. هویج های کامل حدود ۸۸ درصد آب دارند. هویج را تا زمانی که خام میل کنید بدون کالری به حساب می آید. پس بهتر است به جای آنکه آب آن رابگیرید یا بپزیدش همانطور خام روی سالاد استفاده کنید و یا یک هویج را همانطور که هست میل کنید.

 

مقدار آب: ۹۰٫۲ درصد

طالبی طعم و طراوت فوق العاده ای دارد، و با همین مقدار کم کالری میزان زیادی مواد مغذی به بدن می رساند. یک چهارم طالبی حدود ۵۰ کالری دارد، اما همین مقدار ۱۰۰ درصد ویتامین C و A مورد نیاز بدن در یک روز را تامین می کند. طالبی به عنوان میان وعده بسیار مناسب است، و اگر میل به خوردن چیزی شیرین دارید می تواند راضی تان کند. اگر از خودرن طالبی به شکل معمول خسته شده اید می توانید آن را به همراه ماست منجمد کنید و سپس از خوردنش لذت ببرید.

 

 مقدار آب: ۸۹ درصد

هلو میوه ای سرشار از مواد مغذی و آب است. نزدیک به ۹۰ درصد وزن این میوه را آب تشکیل می دهد. هلو حاوی مقداری ویتامین و موادمعدنی نیز مانند ویتامین A، ویتامین C، ویتامین های گروه B و پتاسیم هست . خوردن هلو با پوست می تواند اسید کلروژنیک را به برنامه غذایی تان اضافه کند که یک آنتی اکسیدان ضد بیماری است.

فیبر و آب بالای موجود در هلو باعث شده این میوه بسیار کم کالری و سیر کننده باشد. یک هلوی متوسط تنها ۶۰ کالری دارد.

 

مقدار آب: ۸۸ درصد

پرتقال فوق العاده سالم است و می تواند مزایای فراوانی برای سلامت بدنتان به همراه داشته باشد. همچنین یک پرتقال علاوه بر فیبر و مواد مغذی حدود نصف فنجان آب دارد. ویتامین ها و مواد مغذی شامل ویتامین C و پتاسیم پرتقال باعث تقویت عملکرد سیستم ایمنی و سلامت قلب می شود.

فیبر و آب موجود در پرتقال نیز به افزایش احساس سیری و کنترل اشتها کمک می کند. پرتقال یکی از میان وعده های محبوب رژیمی است. اگر مشکل سنگ کلیه دارید خوردن مرتب مرکباتی مانند پرتقال به کاهش این مشکل کمک می کند. اسید موجود در این میوه ها باعث می شوند سنگ از بدن خارج شود.

 

مقدار آب: ۹۱ درصد

یک نوشیدنی سرشار از مواد مغذی است. مقدار زیادی از این غذا را آب تشکیل می دهد و حاوی میزان قابل توجهی ویتامین و مواد معدنی است. ویتامین A، کلسیم، ریبو فلاوین، وتیامین B12، فسفر و پتاسیم می باشد. شیر نه تنها به بهبود آب رسانی بدن کمک می کند بلکه پس از یک ورزش سخت به ریکاوری عضلات نیز کمک خواهد کرد.

 

 

مقدار آب: ۹۲ درصد

عصاره استخوان و سوپ معمولا بر پایه آب هستند بنابراین پتانسیلش را دارند که به خوبی بدن را هیدراته کنند. برای مثال، یک فنجان آب مرغ تقریبا به صورت کامل از آب تشکیل شده، بنابراین خوردن آن می تواند به افزایش سطح مایعات بدن کمک کند. مصرف غذاهای سرشار از آب مانند سوپ و عصاره استخوان به صورت مرتب می تواند به کاهش وزن نیز کمک کند چون فوق العاده کم کالری هستند.

بسیاری از تحقیقات نشان داده اند کسانی که قبل از وعده اصلی سوپ میل می کنند میزان دریافت کالری شان در وعده اصلی کاهش می یابد و روی هم رفته در کل روز کالری کمتری دریافت می کنند.

مقدار آب: ۹۴ درصد

کدو سبز یکی از سبزیجات مغذی است که می تواند مزایای فراوانی برای سلامت بدن داشته باشد و مانع کم آب شدن بدن شود. یک فنجان کدو سبز حاوی ۹۰ درصد آب است و یک گرم فیبر به بدن می رساند. آب و فیبر کدو هر دو، برای سیر نگه داشتن بدن مفید هستند. به دلیل آب فراوانی که کدو سبز دارد این غذا کالری پایین اما حجم بالایی دارد.

هر فنجان کدو سبز تنها ۲۰ کالری دارد. خوردن کدو سبز مواد مغذی مختلفی را وارد برنامه غذایی تان می کند. مخصوصا ویتامین C چون یک فنجان از آن می تواند ۳۵ درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین C را تامین کند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر شما

نام *

ایمیل

من مي خواهم قدم از 165به يك و هفتاد برسه بايد چي بخورم سن يازده

رهای عزیز، شما میتونید با تغذیه مناسب تا حدود کمی تاثیر بذارید.

برای دریافت مشاوره خرید رژیم دکتر کرمانی شماره همراه خود را ثبت کنید ما با شما تماس می‌گیریم

کلیه حقوق متعلق به مجموعه به اندام دکتر کرمانی می باشد.

سلامت نیوز: وقتی ورزش می کنید و عرق می ریزید و یا وقتی بیرون هوا گرم است و از شدت عرق لباس به تنتان می چسبد، شروع به نوشیدن می کنید. اگر آب از دست رفته بدن را تامین نکنید، بدن و مغزتان ممکن است آسیب ببینند. کم آب شدن بدن می تواند روی خلق و خو، تمرکز و سطح انرژی بدن تاثیر منفی بگذارد، اما همه مایعات یکسان نیستند و آب، همیشه بهترین نوشیدنی برای تامین آب بدن نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت دکتر کرمانی، وقتی آب می نوشید، مایعات بلافاصله در اختیار بدن قرار نمی گیرند بلکه مدتی طول می کشد تا از روده، جذب جریان خون شود. سرعت جذب این مایعات، تا قسمتی به آنچه در نوشیدنی است بستگی دارد. دلیلش این است که وقتی عرق می کنید، آب تنها چیزی نیست که بدنتان از دست می دهد.عرق انسان حاوی انواع مختلفی از متابولیت ها از جمله لاکتات، آمینواسیدها، چربی و همچنین سدیم است. نوشیدنی هایی که حاوی مقداری کربوهیدرات در شکل قندها و الکترولیت هایی مانند سدیم هستند، می توانند بسیار سریع تر از آب معمولی، جذب بدن شوند. بنابراین روند تامین آب بدن بسیار سریع تر اتفاق می افتد.از سوی دیگر با اینکه بدنتان با عرق کردن، سدیم و دیگر چیزها را از دست می دهد اما آب می تواند کار تامین آب بدن یک فرد بالغ را به درستی انجام دهد. هیچ تحقیقی تا به حال نشان نداده است که نوشیدنی های ورزشی و یا انرژی زا مزیتی داشته باشند، مگر اینکه ورزشتان از 50 یا 60 دقیقه بیشتر باشد.با فرض اینکه برنامه غذایی تان عادی است و از رژیم های بسیار محدود در کالری استفاده نمی کنید، در خطر هیچ گونه کمبود سدیم یا الکترولیت قرار نخواهید گرفت. حجم مایعاتی که دریافت می کنید بسیار اهمیت دارد و در طول ورزش باید هر نیم ساعت، نیم لیتر و یا هر یک ساعت، یک لیتر آب بنوشید تا آبی که از دست می دهید جایگزین شود. (اگر نگران این هستید که به اندازه کافی آب نمی نوشید، به رنگ ادرارتان توجه کنید. اگر زرد تیره بود، باید مایعات بیشتری مصرف کنید).اما اگر از افرادی هستید که برای مدت زمانی طولانی، سخت ورزش می کنید، یک منبع پیچیده از مواد مغذی می تواند تاثیری مثبت روی احتباس مایعات داشته باشد. بر اساس تحقیقات، شیر نوشیدنی ایده آلی برای ریکاوری است. این نوشیدنی به خوبی در بدن می ماند و منبعی از پروتئین، کربوهیدرات، ویتامین و مواد معدنی است.در تحقیقی دیگر که سال 2016 انجام گرفت، محققان متوجه شدند شیر از آب، نوشیدنی های ورزشی، قهوه، چای و بسیاری دیگر از نوشیدنی ها قابلیت تامین آب بهتری دارد. نوشیدنی های ورزشی در صورتی که فشار بسیار بالایی به خود آورده باشید، می توانند کمک کنند، اما شیر چیزی دیگر است و تاثیر بیشتری دارد.حتما لازم نیست بعد از ورزش، نیمی از یک گالن شیر را سر بکشید. دریافت مقداری مواد مغذی در کنار آب اهمیت دارد. می توانید در کنار آب، یک لیوان شیر بنوشید. اگر به لبنیات علاقه ای ندارید نوشیدن آب در کنار غذا کمک می کند در مدت زمانی کوتاه، آب بیشتری را جذب بدنتان کنید.می توانید برای تامین آب بدن، راه متفاوتی نیز بپیمایید. به جای اینکه نگران آنچه می نوشید باشید، مطمئن شوید در کنار نوشیدنی خود میان وعده یا وعده غذایی سالم و مغذی میل می کنید. برخی تحقیقات نیز نشان داده اند اگر مایعات را در کنار غذا بنوشید، دیگر نوع آن اهمیتی ندارد.نویسنده: مارخام هیدمنبع:TIME Health




 

چگونه جذب اب بدن را بالا ببریم

بدن ما برای ادامه‌ی حیات به آب نیاز دارد. برای همین همیشه باید به اندازه‌ی کافی آب بنوشیم. حالا هم که هوا گرم شده است به آب بیشتری نیاز داریم تا بدن‌مان از خطر دهیدراته شدن و یا از دست دادن آب خود در امان باشد. اما آیا همه‌ی مایعات برای تأمین آب بدن مناسب است؟ برای رسیدن به پاسخ این سۆال با ما همراه باشید.

 

بدن ما برای ادامه‌ی عملکرد خود نیاز به آب کافی دارد. آب ترکیب اصلی خون، لنف و عرق محسوب می‌شود. در واقع بیش از نصف حجم بدن ما از آب تشکیل شده است. به عقیده‌ی متخصصان آب به شما انرژی می‌دهد و اگر به اندازه‌ی کافی از این مایه‌ی حیات ننوشید احساس خستگی و سردرد رهایتان نمی‌کند. همچنین کمبود آب، یبوست و یا عفونت اداری به همراه خواهد داشت.

احتمالاً شما هم زیاد شنیده‌اید که باید روزانه هشت لیوان آب بنوشید. اما باید بدانید که نیاز بدن افراد بر حسب سن، وزن، میزان فعالیت بدنی و همچنین دمای هوا متفاوت است. البته مهم است که میزان آبی که از طریق مصرف مواد غذایی کسب می‌کنید را نیز به حساب بیاورید. میوه ها، سبزیجات، انواع سوپ‌ها و دسرها در ذخیره‌ی مایعات بدن تأثیر دارند. اما اینکه چگونه آب بدنتان را تأمین کنید نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه‌ی مطلب مناسب‌ترین و نامناسب‌ترین شیوه های تأمین آب بدن را عنوان می‌کنیم.

 

اگر برای رفع تشنگی و تأمین آب بدن خود لیوان لیوان نوشیدنی‌های گازدار و شیرین صنعتی را سر می‌کشید باید بدانید که کالری زیادی نیز به بدنتان تحمیل می‌کنید. باید بدانید که هر لیوان (355 میلی لیتر) از این نوشیدنی‌ها حاوی حدود 10 تا 13 قاشق چای‌خوری شکر می‌باشد. زمانی که یک بطری نیم لیتری را سر می‌کشید بیشتر از این‌ها شکر و کالری بیهوده نصیبتان می‌شود. علاوه بر این باید بدانید که نوشابه‌ها و کلاً نوشیدنی‌های گازدار صنعتی به سلامتیتان و به خصوص به سلامت استخوان‌هایتان آسیب می‌رساند.




آب بهترین نوشیدنی است اما اگر طعم آب خالی را دوست ندارید خودتان چند قطره آب‌لیمو و مقدار کمی شکر به آبتان اضافه کرده و میل کنید.

 

با وجود این که این نوشیدنی‌ها سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند و انتخاب مناسبی محسوب می‌شوند اما باید بدانید که این آب میوه ها سرشار از قند و کالری هستند. نوشیدن این قبیل نوشیدنی‌ها همچنین مشکلات دهان و دندان را نیز بالا می‌برد. بهتر است روزانه بیشتر از یک فنجان آب میوه و یا آب سبزیجات مصرف نشود. زمانی که خودتان آب میوه می‌گیرید به آن شکر اضافه نکنید.

 

به جای آب میوه و آب سبزیجات از خود میوه و سبزیجات استفاده کنید. گوجه فرنگی، هندوانه و پرتقال و غیره حاوی میزان زیادی آب بوده و همچنین سرشار از فیبرهای ضروری هستند.

 

این نوشیدنی‌ها حاوی میزان زیادی کافئین، قند و گیاهان دارویی هستند. متأسفانه این نوشیدنی‌ها مشکلاتی برای سلامتی نوجوانان، زنان باردار و شیرده ایجاد می‌کنند. زمانی که تشنه هستید این نوشیدنی‌ها گزینه های مناسبی برای تأمین آب بدن محسوب نمی‌شوند.

 

شیر بهترین نوشیدنی انرژی‌زای طبیعی است. شیر از 80 درصد آب تشکیل شده و یکی از مایعات مناسب محسوب می‌شود. با خوردن این نوشیدنی علاوه بر تأمین آب بدن پروتئین، گلوسید، کمی چربی و مقدار زیادی مواد مغذی نصیبتان می‌شود.

 

الکل باعث دهیدراته شدن بدن می‌شود. یعنی این که نه تنها آب بدن را تأمین نمی‌کند بلکه باعث از بین رفتن آن هم می‌شود.


مصرف به اندازه‌ی قهوه و چای کم‌رنگ(یعنی 3 تا 4 فنجان در روز) مشکلی برای بدن و دهیدارته شدن ندارد.

در واقع نوشیدنی چای یا قهوه جزو برنامه‌ی غذایی روزانه‌ی بیشتر مردم است که در عین حال تأمین کننده آنتی اکسیدان های آن‌ها نیز محسوب می‌شود. اگر در مصرف کافئین زیاده‌روی نکنید چای یا قهوه جزو سالم‌ترین نوشیدنی‌ها برای تأمین آب بدن محسوب می‌شوند.

 

با وجود این که متخصصان توصیه می‌کنند در طول روز آب زیادی مصرف شود اما نمی‌توان همه را مجبور به مصرف آب یا هر ماده‌ی غذایی دیگر کرد. باید دنبال نوشیدنی مناسبی باشید که دوست دارید. بعضی‌ها آب خالی و یا آب خنک دوست ندارند. بعضی دیگر آب داخل بطری‌های پلاستیکی را نمی‌پسندند و غیره. در این صورت مصرف نوشیدنی که دوست ندارید خیر چندانی به بدنتان نمی‌رساند.

 

اگر طعم آب خالی را دوست ندارید می‌توانید آن را همان‌طور که می‌پسندید (ترجیحاً به سالم‌ترین شکل) مصرف کنید. اگر دوست دارید نوشیدنیتان را در فنجان سرامیکی یا شیشه ای مصرف کنید همین کار را انجام دهید. در هر حال هر طور که خودتان دوست دارید عمل کنید. توجه داشته باشید که با افزایش سن احساس تشنگی هم کم رنگ‌تر می‌شود. برای همین هم لازم است خودتان را به نوشیدن آب و نوشیدنی‌های سالم دیگر عادت دهید.

 

در حالت کلی میزان روزانه‌ی مورد نیاز آب برای هر کیلو گرم وزن برابر 30 میلی لیتر است. اگر بیش از نیاز روزانه‌تان آب بنوشید احساس سیری دائمی خواهید کرد و این مسئله باعث می‌شود نتوانید به اندازه‌ی کافی غذا بخورید.

 

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


9 ماده‌ی غذایی برای تأمین آب بدن

آب؛ هم سلامتی، هم شفا

چگونه جذب اب بدن را بالا ببریم

10 واقعیتی که باید راجع به آب بدانید (1)

10 واقعیتی که باید راجع به آب بدانید (2)

آب بخور، هم‌وطن!

آب؛ چرا؟ چقدر؟ چه وقت؟

بهترین و بدترین نوشیدنی‌های فصل گرما

آب بهترین درمان برای چروک‌های پوستی

کدام نوشیدنی بهتر است؟

نقش آب در بدن

از نوشابه گازدار تا آبمیوه غنی شده

تا می‌توانید آب بنوشید

فواید مصرف آب و مایعات

تبیان، دستیار هوشمند زندگی

پل های ارتباطی

بلوار کشاورز،خیابان نادری،نبش حجت دوست،پلاک 12

public@tebyan.com

02181200000

دسترسی سریع

محصولات و خدمات

اشتراک در خبرنامه

کلیه حقوق این سایت مربوط به موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان می‌باشد.

The online version of the Iranian daily Hamshahri

همشهری آنلاین:
محققان به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف آب به صورت ناشتا به درمان میزان زیادی از اختلالات بدن کمک می‌کند. به همین دلیل در کشوری مانند ژاپن برخلاف کشورهای دیگر مردم کمتر از مشکلاتی مانند دیابت و چاقی مفرط رنج می‌برند…

اگر چه نوشیدن 4 استکان آب به صورت ناشتا سخت به نظر می‌رسد اما می‌توان به صورت تدریجی آب مصرف کرد و میزان آن را افزایش داد تا بدن عادت کند. در فرهنگ روزانه اکثر ژاپنی‌ها مصرف آب به صورت ناشتا کاملاً جا افتاده است. اگرچه ژنتیک نقش زیادی در لاغری و سلامت بدن ژاپنی‌ها دخالت دارد اما بدون شک این عادت نیز در عدم چاقی و سلامت بالای این مردم مؤثر است.

در این مطلب در خصوص اثرات مصرف آب به صورت ناشتا بیشتر صحبت می‌کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

چگونه جذب اب بدن را بالا ببریم

آب باعث تحریک طبیعی حرکات روده می‌شود. در طول شب بدن مشغول فرآیندهای احیا شده و به دفع تمام سموم خود می‌پردازد.

به همین دلیل است که نوشیدن آب با معده خالی به بدن کمک می‌کند تا این سموم شبانه را راحت‌تر دفع کند و شاداب و سلامت بماند. یادتان باشد نوشیدن آب زیاد به افزایش تولید سلول‌های عضلانی و سلول‌های جدید خونی کمک می‌کند. این دو مسئله نیز در کاهش سموم بدن نقش مؤثری دارند.

زمانی که با معده خالی آب می‌نوشید بدنتان سموم را دفع کرده و عملکرد دستگاه ایمنی‌تان را بهبود می‌دهد. در نتیجه احساس گرسنگی‌تان کاهش یافته و میل کمتری به ریزه خواری و پرخوری خواهید داشت. این کار همچنین مانع از اضافه وزن ناشی از پرخوری و اضطراب و دیگر عوامل می‌شود.مصرف آب به صورت ناشتا: تسکین اسیدیته و سوءهاضمه

سوءهاضمه معمولاً در اثر افزایش اسید معده بروز می‌کند. اگر به طور مرتب معده‌تان اسیدی می‌شود مصرف آب به صورت ناشتا کمک زیادی به رفع مشکل می‌کند. نوشیدن آب با معده خالی باعث می‌شود اسیدی که بالا آمده است به سمت پایین و جایگاه خود برگردد. به این ترتیب مشکل ترش کردن و سوزش معده برطرف می‌شود. علاوه بر این با همین کار ساده معده‌تان را برای دریافت صبحانه آماده می‌کنید.

دهیدراته شدن (کم آبی) یکی از عوامل اصلی بروز چین و چروک زودهنگام و منافذ باز پوست است. مصرف آب کافی به کاهش چنین مشکلاتی کمک می‌کند. مصرف 2 استکان آب با معده خالی باعث افزایش جریان خون در زیر پوست شده و باعث می‌شود که پوستتان درخشان و صاف شود. از طرف دیگر با مصرف بیشتر آب در طول روز بدنتان به درستی از شر سموم انباشته شده خلاص می‌شود که این مسئله نیز روی شادابی پوست تأثیر دارد.

دهیدراته شدن بدن نه تنها روی پوست بلکه روی رشد و وضعیت موها نیز تأثیر منفی می‌گذارد. نوشیدن آب کافی باعث تغذیه بهتر موها از درون شده و سلامت آن‌ها را ارتقا می‌دهد. باید بدانید که آب یک چهارم وزن کل موها را در بر می‌گیرد. این بدین معنی است که اگر شما آب اندکی بنوشید موهایتان شکننده و خیلی نازک می‌شوند. نوشیدن آب با معده خالی باعث می‌شود در کوتاه مدت و با کمترین تلاش سلامت موها بهبود یافته و ظاهر زیباتری پیدا کنند.

نوشیدن آب با معده خالی باعث افزایش 24 درصدی سوخت ساخت بدن می‌شود. اگر رژیم لاغری سختی در پیش گرفته‌اید، افزایش سوخت و ساز بدنتان نشان می‌دهد که دستگاه گوارش به نفع شما کار می‌کند. شما می‌توانید با هضم سریع‌تر غذاها رژیمتان را راحت‌تر پیش ببرید. نوشیدن آب به محض بیدار شدن به این امر کمک کرده و همچنین باعث پاکسازی روده می‌شود. یادتان باشد که با این عادت ساده بدنتان را آماده جذب و پذیرش مواد مغذی بیشتری می‌کنید.

نوشیدن آب به صورت ناشتا تأثیر زیادی در سلامت کلیه‌ها و مثانه دارد. این یک واقعیت است که با نوشیدن آب با معده خالی اسیدهایی که باعث ایجاد سنگ کلیه می‌شوند راحت‌تر رقیق می‌شوند. در عین حال نوشیدن آب زیاد بدن را در مقابل انواع عفونت‌های تولید شده از سموم محافظت کرده و سلامت مثانه را ارتقا می‌دهد.

نوشیدن آب با معده خالی باعث شستشو و حفظ تعادل سیستم لنفاتیک می‌شود. این مسئله نیز به بهبود عملکرد دستگاه ایمنی بدن کمک می‌کند. زمانی که قدرت دفاعی بدن بالا باشد از بروز بیماری‌های متعدد پیشگیری می‌شود.

تمام کاری که باید انجام دهید این است که بعد از بیدار شدن و قبل از خوردن چیزی و مسواک زدن 3 تا 4 فنجان آب بنوشید. حدود 45 دقیقه صبر کرده و سپس صبحانه‌تان را میل کنید. در ادامه روز حداقل نیم ساعت قبل از خوردن، آب بنوشید و بعد از غذا تا حدود یک تا دو ساعت بعد، آب مصرف نکنید. درست است که نوشیدن 4 استکان آب با معده خالی کار ساده‌ای به نظر نمی‌رسد اما با این حال این کار مؤثر است. می‌توانید با میزان کم شروع کنید. سپس که بدنتان عادت کرد این میزان را به شیوه تدریجی افزایش دهید تا به 4 استکان برسد.

منبع:‌تبيان

حقوق همشهری‌آنلاین متعلق به موسسه همشهری است

Copyright © 2020 HamshahriOnline, All rights reserved


همشهری محلهDownloads-icon

کمبود آب بدن خود را با بروز علائم و نشانه هایی همچون خستگی زیاد و ظاهر نامناسب پوست نمایان می کند. نشانه هایی که با نادیده گرفتنشان دچار مشکلاتی همچون اضافه وزن خواهید شد.

چنانچه در این بخش از سلامت نمناک به طور کامل توضیح خواهیم داد کمبود آب هنگامی رخ می دهد که مایعات نرم زیادی مصرف کنید، در حالی که بدن شما آب کافی و مایعات برای انجام وظایف نرمال خود را ندارد. هرکسی می تواند دچار کمبود آب شود, اما شرایط برای کودکان و نوجوانان خطرناک است.

شایع ترین علت کم آبی در کودکان, اسهال و استفراغ شدید می باشد. افراد بالغ به طور طبیعی حجم کمتری از آب را در بدن خود دارند و ممکن است دارای مشکلات یا داروهایی باشند که کم آبی را افزایش می دهند و این، به این معنی است که حتی بیماری های کوچک مانند عفونت در ریه ها و یا مثانه می توانند منجر به کم آبی در بزرگسالان و مسن ترها شوند.

عطش همیشه یک شاخص اولیه قابل اعتماد از نیاز بدن به آب نیست. بسیاری از مردم, به ویژه بزرگ ترها, تا قبل از کم آبی احساس تشنگی نمی کنند.به همین دلیل است که افزایش مصرف آب در هوای گرم و یا وقتی که بیمار هستید, مهم است. علایم و نشانه های کمبود آب نیز ممکن است با سن تغییر کند.

چگونه جذب اب بدن را بالا ببریم

کودک یا نوزادان:

بزرگسالان:

اسهال، تهوع، استفراغ، که می توانند باعث از دست رفتن شدید آب و الکترولیت ها به مدت کوتاهی شود. اگر همراه با اسهال، استفراغ هم میکنید، مایعات و مواد معدنی بیشتری را از دست می دهید.

تب:به طور کلی، هرچه بالاتر برود، کم آبی بیشتر می شود.

افزایش ادرار؛ این ممکن است به دلیل بیماری قلبی و یا کنترل نشده باشد. داروهای خاصی مانند دیورتیک ها و برخی داروهای فشار خون نیز می توانند منجر به آب زدایی شوند، به طور کلی چون آن ها باعث می شوند که بیشتر ادرار کنید.

عرق کردن بیش از حد؛ وقتی عرق می کنید آب از دست می دهید. اگر فعالیت شدید دارید و مایعات مصرف نمی کنید، باعث کم آبی می شود. آب و هوای گرم و مرطوب میزان عرق شما و میزان مایعی که از دست می دهید را افزایش می دهد.

هر کسی می تواند دچار کمبود اب شود.

کودکان :

محتمل ترین گروه برای تجربه اسهال شدید و استفراغ، نوزادان و کودکان هستند.

بزرگسالان:

از آنجا که سن شما بیشتد می شود، ذخیره مایع بدنتان کمتر می شود، توانایی شما برای حفظ آب کاهش می یابد و احساس تشنگی نیز کم می شود.افرادی که بیماری های مزمن دارند. داشتن دیابت کنترل نشده یا درمان نشده شما را در معرض خطر کمبود آب قرار می دهد. بیماری های کلیوی نیز مانند داروهایی که ادرار را افزایش می دهند، خطر را افزایش می دهد.

افرادی که در بیرون کار می کنند یا ورزش می کنند:

هنگامی که هوا گرم و مرطوب است، خطر کمبود آب و یا تب افزایش می یابد. به این دلیل که وقتی هوا مرطوب است، عرق نمی تواند تبخیر شود و شما را به همان سرعتی که معمول است خنک می کند و این می تواند منجر به افزایش دمای بدن و نیاز به مایعات بیشتر شود.

کمبود آب می تواند منجر به مشکلات جدی شود، از جمله:

آسیب حرارتی:

اگر به اندازه کافی مایعات مصرف کنید، وقتی که به شدت عرق می کنید، ممکن است دچار آسیب حرارتی شدید، از انقباض خفیف گرفتگی عضلات گرفته تا گرمازدگی شوید که به طور بالقوه ممکن است ناشی از گرما باشد.

شوک حجم خون پایین:

این، یکی از جدی ترین مشکلات کمبود آب بدن است. این اتفاق زمانی رخ می دهد که حجم خون پایین باعث افت فشار خون و افت مقدار اکسیژن در بدن می شود.

مشکلات ادراری و کلیوی:

مقاومت طولانی مدت یا مکرر کم آبی می تواند باعث عفونت دستگاه ادراری، سنگ کلیه و حتی نارسایی کلیه شود. تشنج الکترولیت ها – مانند پتاسیم و سدیم – به انتقال سیگنال های الکتریکی از پیل به سلول کمک می کنند. اگر الکترولیت خارج از تعادل باشد، پیام های الکتریکی معمولی می توانند به هم پیچیده شوند، که می تواند منجر به انقباضات ماهیچه غیر ارادی و گاهی اوقات از دست دادن هوشیاری شود.

برای جلوگیری از کمبود آب بدن، مایعات زیادی بنوشید و میوه و سبزیجات بیشتری استفاده کنید.افراد ممکن است نیاز به مایعات بیشتری داشته باشند، اگر آن ها این شرایط را داشته باشند:

اسهال یا استفراغ:

اگر کودک شما استفراغ و یا اسهال دارد، شروع به دادن آب اضافی و یا محلول آبرسانی مجدد خوراکی کنید.

تمرینات ورزشی شدید:

به طور کلی بهتر است روز قبل از ورزش شدید آبرسانی را شروع کنید. ادرار شفاف و رقیق نشانه خوبی است که شما به اندازه کافی آب دارید.

بیماری:

افراد مسن معمولاً در دوران بیماری های خفیف مانند آنفولانزا، برونشیت و عفونت مثانه دچار کم آبی می شوند. حتما مایعات بیشتری را در زمانی که احساس خوبی ندارید، بنوشید.

هوای گرم یا سرد:

شما باید آب اضافی را در هوای گرم یا مرطوب بنوشید، تا دمای بدنتان را کاهش دهد و آنچه را که از عرق کردن از دست می دهید، جایگزین کند. همچنین ممکن است برای مقابله با افت رطوبت در هوای خشک به ویژه در ارتفاعات بالاتر به آب اضافی نیاز داشته باشید.

چگونه جذب اب بدن را بالا ببریم

تست های خون:

نمونه های خون ممکن است برای چک کردن تعدادی از عوامل، مانند میزان الکترولیت، به خصوص سدیم و پتاسیم – و اینکه کلیه چگونه کار می کنند، مورد استفاده قرار گیرد.

آزمایش ادرار:

آزمایش های انجام شده بر روی ادرار می تواند به شما کمک کند که آیا دچار کم آبی هستید یا خیر.آن ها همچنین می توانند علائم عفونت مثانه را چک کنند.

 


بهداشت و سلامت

جذب آب، یک واکنش طبیعی بدن برای تنظیم تغییرات هورمونی است. این افزایش آب میان بافتی در بدن منجر به اضافه وزن و داشتن نفخ زیاد می‌شود که البته با رعایت چند نکته که در اینجا مطرح شده می‌توان به سادگی آن را از بین برد.

 

۱- مصرف نمک را کاهش دهید. 

سدیم یا نمک در واقع دلیل اصلی جذب آب میان‌بافتی است. غذاهای زیادی در رژیم غذایی شما هست که شاید مقدار بسیار بالایی از سدیم را در خود داشته باشد به طور مثال چیپس یا غذاهای منجمد آماده و البته غذاهای کنسروی.  در این موارد سعی کنید در غذاهایی که خودتان می‌پزید به جای استفاده از نمک از ادویه‌جات استفاده کنید. دقت کنید که غذاهای رستوران‌ها بیش از حد لازم نمک دارند. 

چگونه جذب اب بدن را بالا ببریم

 

۲- از مواد غذایی حاوی پتاسیم بیشتر استفاده کنید. 

پتاسیم می‌تواند در جذب و کاهش میزان سدیم در بدن شما بسیار مفید باشد. سعی کنید از این به بعد در رژیم غذایی خود مقداری قابل توجهی موز، انجیر، طالبی، زردآلو، آب نارگیل،  پرتقال، چغندر، سیب زمینی شیرین و کشمش به همراه سایر مواد غذایی وجود داشته باشد.

 

۳- نسبت فیبر در مواد غذایی مصرفی خود را افزایش دهید.

متخصصین تغذیه پیشنهاد می‌کنند روزانه بین ۲۵ تا ۳۵ گرم فیبر در مواد خوراکی روزانه خود داشته باشید هرچند که معمولا افراد بزرگسال تا ۵۰ گرم نیز نیاز به مصرف روزانه فیبر دارند.   فیبر به عملکرد سیستم گوارش کمک کرده و باعث دفع مواد جامد و مایع و ضایعات کلی بدن می‌شود. دانستنی‌ است که میوه‌جات و سبزیحات از منابع اساسی فیبر هستند. همچنین می‌توانید از نان‌های سبوس‌دار استفاده کنید.  دقت کنید که مواد غذایی فیبردار را به تدریج وارد برنامه غذایی خود کنید چراکه  ممکن است بدن شما نیاز به زمان برای تطبیق داشته باشد.

 

۴- سعی کنید از موادی که کومارین دارند استفاده کنید. 

برخی منابع معتقدند که استفاده از منابعی که دارای مقدار قابل توجهی کومارین هستند نیز به دفع آبهای میان‌بافتی کمک می‌کند. البته دقت کنید که وعده‌های استفاده از این ماده باید به مقدار کم و البته سالم باشد. به طور مثال یک وعده چای بابونه در طی روز و همچنین استفاده مداوم از کرفس یا جعفری نیز می‌تواند مقدار لازم برای دفع آب میان‌بافتی را توسط کومارین تامین کند. کومارین (به انگلیسی: Coumarin) یک ترکیب شیمیایی  از محصولات متابولیسم ثانویه رایج در شیره واکوئلی است. کومارین ترکیبی از خانواده مواد فنلی رایج در گیاهان است.

 

۵- روزانه ۸ تا ۱۰ لیوان آب بنوشید. 

البته درک این قضیه که خوردن آب می‌تواند به دفع آب میان بافتی کمک کند کمی مشکل به نظر می‌رسد اما دقت کنید که نوشیدن آب به قدر کافی با تنظیم سوخت و ساز بدن و نیز بهبود عملکرد کرد سیستم هورمونی بدن می‌تواند تاثیر بسیار موثری به دفع آب میان‌بافتی بگذارد. اطمینان حاصل کنید که روزانه ۱.۹ لیتر آب می‌نوشید. هیدروژنه خوب در بدن شما می‌تواند به دفع ضایعات نیز کمک کند.

دقت کنید اگر شما مشکل کلیوی یا قلبی دارید باید از پزشک خود سوال بپرسید که نوشیدن چه میزان آب در طی روز برای شما مناسب است. همچنین اگر مایل هستید که کمی نوشیدنی با مزه متفاوت میل کنید می‌توانید خیار حلقه شده یا لیمو برش داده شده را به آن اضافه کنید. یادتان باشد که از نوشیدنی‌های شیرین استفاده نکنید چرا که کلیه به تفکیک و هضم شکر می‌پردازد و این از میزان هیدروژنه و دفع آب می‌کاهد.

 

۶- وعده‌های بزرگ استفاده از کافئین مانند قهوه و چای سیاه غلیظ را از برنامه غذایی خود حذف کنید. 

پیشاب‌زا، ادرارآور یا دیورتیک (به انگلیسی: Diuretic) داروهایی هستند که با اثر بر روی کلیه موجب افزایش جریان ادرار می‌شوند. مدر یا ادرار آور یا دارویی را گویند که موجب افزایش حجم ادرار انسان شود . از جمله مدرها می توان میوه‌های حاوی آب فراوان مانند هندوانه، گیاهان دارویی مانند بابونه، ریشه شیرین بیان، سنبل خطائی و داروهای مدر یا دیورتیکها مانند فورزماید را برشمرد. اگرچه مقدار زیادی از این ماده در قهوه و چای سیاه موجود است اما باید به مقدار کم در باز‌ه‌های زمانی طولانی استفاده شود و دوز‌های بالای آن برای جلوگیری از احتباس آب مناسب نیست. در نهایت آنکه می‌توانید از آب آلبالو و کلم نیز برای گنجاندن این ماده در برنامه غذایی خود استفاده کنید.

 

۷- افزایش ویتامین آ و ث در برنامه غذایی! 

این دو ویتامین به تنظیم میزان مایعات در رگ‌های خونی شما کمک می‌کنند و میزان احتباس آب را به حداقل می‌رسانند. مکمل‌های ویتامین آ و ث در این مورد می‌توانند مفید باشند.

– کلم قرمز، کلم، انبه، فلفل تند، فلفل قرمز، گل کلم، کیوی، توت فرنگی، بروکلی، اناناس منابع خوبی برای دریافت ویتامین ث هستند. 

– سیب زمینی شیرین، هویج، کلم، چغندر، خردل سبز نیز از منابع بسیار خوب برای دریافت ویتامین آ هستند.

 

۸- در طی روز فعال باشید. 

پیاده روی روزانه و نیز ورزش روزانه حداقل ۲۰ دقیقه در طی روز می‌تواند بسیار مفید باشد. احتباس آب در پاهای افراد غیر فعال و مسن بسیار شایع است چراکه وقتی شما فعالیت نداشته باشید و در طی روز تنها یکجا نشسته باشید بافت‌های پا شروع به احتباس آب می‌کنند. همچنین سعی کنید در طی اوقات فراغت برای کاهش ریسک چاقی مزمن از تفریحاتی بهره ببرید که همراه با فعالیتی حتی اندک، باشند و نیز  با بالا بردن استقامت جسمانی خود به سلامتیتان اهمیت دهید.

 

آیا مطلب بالا از نظر شما مفید بود ؟

اگر دوست دارید، نظر خودتون رو درباره این مطلب بنویسید

دسته بندی

مطالب مرتبط

چطور میگرن با طب فشاری درمان می‌شود؟

چطور برای سلامتی ریه، رژیم آناناس بگیرم؟

چطور بفهمم کسی آلزایمر دارد؟

چطور خودارضایی را ترک کنم؟

دسته‌بندی مقالات

چگونه جذب اب بدن را بالا ببریم

دسته‌بندی سبک زندگی

مقاله‌کده در شبکه‌های اجتماعی

ارتباط با مقاله کده

شاید شما یک بدنساز باشید که می‌خواهد آب زیر پوست را خشک کند یا می‌خواهید به یک مهمانی بروید و باید کاهش سایز سریع داشته باشید. اینجاست که کاهش احتباس آب به شما کمک خیلی زیادی خواهد کرد. شما با دفع سریع آب از بدن به خواسته خود دست پیدا می‌کنید.

احتباس آب زمانی رخ می‌دهد که جریان اضافی مایعات در بدن شکل بگیرند. احتباس آب در سیستم گردش خون بدن یا داخل بافت‌ها اتفاق می‌افتد. با قرار گرفتن در این وضعیت دست‌ها، پاها و مچ‌ها ورم می‌کنند.

آب اضافی بدن می‌تواند نشانه‌ای از مشکل قلبی یا کلیوی باشد. اگر تجربه ناگهانی یا شدید تجمع آب در زیر پوست پیدا کرده‌اید حتما به پزشک مراجعه کنید.

در بسیاری از موارد حبس جریان‌های اضافی در بدن مربوط به وضعیت‌های پزشکی نیست و می‌توان با انجام چندین نکته ساده آن را برطرف ساخت.

احتباس آب ممکن است چند ناحیه در بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد. علائم احتباس آب عبارتند از:

چگونه جذب اب بدن را بالا ببریم

ابتدا دلایل احتباس آب را بررسی کنیم تا بتوانیم با پیدا کردن مشکل در کوتاه ترین زمان آب زیر پوستی را از بین ببریم.

انتخاب‌های غذایی: رژیم‌های با کربوهیدرات و سدیم بالا منجر به جمع شدن آب زیر پوستی می‌شوند. یکی از دلایل ورم و پف کردن، کمبود منیزیم و پتاسیم است.

عادت ماهانه: نوسان‌های هورمونی قبل از عادت ماهانه از عوامل ایجاد احتباس آب در خانم‌ها است. همچنین در طی این مدت تمایل خانم‌ها به غذاهای نمکی و کربوهیدرات بیشتر می‌شود.

بی تحرکی: نشستن یا ایستادن‌های طولانی مدت از عوامل ورم هستند. چنین حالت‌هایی باعث جمع شدن آب در اطراف بافت‌ها می‌شوند.

مشکلات قلبی یا کلیوی: اگر برای این دو عضو بدن مشکلی به وجود بیاید در جریان آب بدن اختلال ایجاد می‌شود. در نتیجه ورم و پف در بدن فرد بیمار دیده خواهد شد.

همین ابتدا به شما چند مکمل طبیعی معرفی می‌کنیم که برای از بین بردن آب زیر پوست بسیار خوب هستند. این مکمل‌ها به شکل طبیعی در مواد خوراکی اطراف ما وجود دارند.

روش های زیادی برای دفع آب اضافی بدن را آورده‌ایم که با اضافه کردن به رژیم غذایی و روتین روزانه می‌توانید شرایط خود را تغییر دهید. با انجام نکاتی که در ادامه آمده یاد خواهید گرفت که چگونه آب اضافی بدن را خالی کنید.

یکی از راه های دفع سدیم از بدن کاهش مصرف نمک و همچنین مواد خوراکی با سدیم بالا است. نمک از سدیم و کلراید تشکیل شده است. سدیم در بدن به آب می چسبد و به حفظ تعادل جریان‌ها در داخل و خارج سلول‌ها کمک می‌کند.

استفاده بیش از حد نمک یا سدیم به سرعت باعث احتباس آب می‌شود. متخصصین توصیه می‌کنند که روزانه تا ۲۳۰۰ میلی‌گرم سدیم دریافت کنید.

درست است که نمک روی میز سدیم بسیار بالایی دارد اما بهتر است بدانید که ۷۵ درصد از سدیم را با استفاده از مواد غذایی فرآوری شده جذب می‌کنیم. در مواد غذایی فرآوری شده مقدار بالایی از سدیم پنهان شده است. پنیرها، گوشت‌های دودی، نان، وعده‌های غذایی یخ زده و اسنک‌ها مثال‌هایی از مواد غذایی با سدیم بالا هستند.

مواد خوراکی سالم و طبیعی مانند سبزیجات، آجیل‌ها و دانه‌ها سدیم پایین دارند و می‌توانید جایگزین انتخاب‌های ناسالم بکنید. موز، آووکادو و سبزیجات دارای برگ سبز رنگ برای کاهش آب اضافی و دفع سدیم بسیار موثر هستند.

یکی از بهترین روش ها برای کاهش احتباس آب در کوتاه مدت انجام ورزش است. هر شکل از ورزش باعث عرق کردن می‌شود و شما آب اضافی را از دست می‌دهید.

با انجام ۱ ساعت ورزش با توجه به فاکتورهایی مانند لباس و شدت تمرین به طور میانگین ۰.۵ تا ۲ لیتر آب از دست می‌دهید. همچنین در حین تمرین بدن شما مقدار زیادی از آب را به داخل عضلات می‌برد. با انجام این کار آب موجود در بیرون سلول‌ها کمتر شده و ورم کاهش می‌یابد.

پژوهش‌های انجام شده درباره خواب نشان می‌دهد که به اندازه رژیم و ورزش برای سلامتی مهم است. خواب بر اعصاب سمپاتیک کلیه‌ها که سدیم و تعادل آب را تنظیم می کند تاثیر می‌گذارد.

خواب کافی به کنترل سطح هیدراته بدن و به حداقل رساندن احتباس آب کمک می‌کند. به منظور تخلیه آب اضافی بدن ۷ تا ۹ ساعت در طی شب بخوابید.

استرس طولانی مدت هورمون کورتیزول را افزایش می‌دهد که به طور مستقیم بر احتباس آب و جریان‌ها در بدن اثر می گذارد. هورمون کورتیزول و استرس باعث ترشح هورمون کنترل کننده احتباس آب در بدن می‌شوند که هورمون ضد ادراری یا ADH نام دارد.

این هورمون با ارسال سیگنال به کلیه‌ها اعلام می کند که تا جای ممکن آب را به بدن بازگردانند. با خواندن مطلب بهینه سازی هورمون ها متوجه خواهید شد که با انجام تغییرات ساده به راحتی می‌توانید سدیم اضافی از بدن را خارج کنید.

اگر استرس خود را کنترل کنید، سطح کورتیزول و ADH به حالت عادی بر می‌گردد که برای تعادل جریان‌ها، سلامتی بلند مدت و کاهش خطر بیماری‌ها بسیار مهم است.

حالا چگونه کمتر استرس داشته باشیم؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که یوگا و مدیتیشن از بهترین و ساده‌ترین راهکارهای ممکن برای استرس کمتر هستند. شاید این تکنیک‌ها را دست کم بگیرید اما تاثیر چشمگیری برای کاهش استرس دارند و با انجام چندین روز نتایج را خواهید دید.

شاید برای شما جالب باشد اما تامین آب بدن، احتباس آب را کاهش می‌دهد. بدن همیشه در تلاش برای رسیدن به تعادل سالم است بنابراین اگر به طور مداوم دی هیدراته باشید بدن برای جلوگیری از کاهش آب بدن جلوی دفع را می‌گیرد.

همچنین نوشیدن آب برای سلامت کلیه‌ها و کبد ضروری است و در بلند مدت آب اضافی بدن را دفع می‌کنید. فایده‌های نوشیدن آب بیشتر از چیزی است که فکرش را می کنید. پژوهش های زیادی نشان می‌دهند که هیدراته بودن برای سلامت عمومی بدن بسیار مهم است و حتی به چربی سوزی کمک می‌کند. اگر علاقه دارید تا تناسب اندام بیشتری داشته باشید پس مطلب چربی سوز طبیعی را هم مطالعه کنید.

تنها کافیست که هر وقت تشنه شدید آب بنوشید. همچنین اگر در جای گرم هستید یا در زمان تمرین باید آب بیشتری بنوشید. همچنین وضعیت هیدراته بودن را می‌توان از طریق رنگ ادرار کنترل کرد. رنگ زرد روشن یا تقریبا شفاف نشانه خوبی از هیدراته بودن بدن است.

مصرف محدود کربوهیدرات یک راهکار متداول برای دفع سریع آب از بدن است. کربوهیدرات در کبد و عضلات به شکل گلیکوژن ذخیره می‌شود اما گلیکوژن آب زیادی به خود می‌گیرد.

هر ۱ گرم گلیکوژن ۳ تا ۴ گرم آب به خود جذب و ذخیره می‌کند. به همین خاطر است که افراد با انجام رژیم کم کربوهیدرات و کتوژنیک کاهش وزن سریع دارند زیرا که ذخایر گلیکوژنی بدن تخلیه می‌شوند. با خواندن مطلب رژیم غذایی کتوژنیک یاد می‌گیرید که هم آب زیر پوستی را خشک کنید و هم لاغر شوید.

علاوه بر این کربوهیدرات‌ها هورمون انسولین را افزایش می‌دهند. با افزایش انسولین، مقدار سدیم و جذب دوباره آب در کلیه‌ها هم افزایش می‌یابد.

رژیم های کم کربوهیدرات سطح انسولین را کاهش می‌دهند و منجر به دفع سدیم و آب از کلیه‌ها می‌شوند. از منابع کربوهیدراتی باید نان سفید، برنج سفید و پاستا را نام برد. تا جای ممکن کربوهیدرات‌های نام برده را کاهش دهید و به جای آن منابع پروتئینی مانند گوشت بدون چربی، تخم مرغ و دیگر پروتئین‌ها را به رژیم خود اضافه کنید تا بتوانید آب زیر پوست را از بین ببرید.

کافئین و نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند قهوه و چای اثر ادرار آور دارند و به کاهش آب اضافی کمک می‌کنند. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که این نوشیدنی‌ها به مقدار کمی وزن آب بدن را پایین می‌آورند.

در یک پژوهش به افراد یک لیوان آب حاوی کافئین با مقدار ۴.۵ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن و بدون کافئین داده شد. افرادی که آب کافئین دار خورده بودند مقدار ادرار آنها به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافت.

یک راهکار ساده اما بسیار تاثیر گذار برای تخلیه آب اضافی بدن تغییر عادت‌های ما است. تنها با کاهش مصرف مواد غذایی فرآوری شده و نمک کمک زیادی کرده‌اید تا علاوه بر داشتن جسم سالم، از وزن آب بدن هم کم کنید.

نشستن‌های طولانی مدت در طی روز به کاهش گردش جریان خون منجر می‌شود. پس می‌توان با ورزش کردن یا داشتن فعالیت فیزیکی در طی روز جریان خون را بهبود بخشید و از طریق عرق کردن آب اضافی را کم کرد.

آب زیر پوستی می تواند یکی از عوارض جانبی برخی از داروها باشند. داروهایی که چنین عارضه جانبی دارند عبارتند از:

یک رژیم غذایی سالم، با سدیم پایین و لوکارب برای کاهش احتباس آب بسیار موثر است. با انجام چنین رژیمی می‌توانید به راحتی میزان آب جمع شده زیر پوست را تحت کنترل داشته باشید. اگر به رژیم لوکارب علاقمند هستید پس راهنمای انجام رژیم لوکارب را بخوانید.

این چند نکته را هم در نظر داشته باشید تا مانع از احتباس آب شوید.

همین تغییرات ساده گفته شده به شما کمک می کند تا احتباس آب را کاهش دهید و آب زیر پوست را خشک کنید. برای شروع تنها کافیست که نمک کمتری بخورید و غذاهای فراوری شده را حذف کنید.

همچنین مواد غذایی غنی از ویتامین ب ۶، پتاسیم و منیزیم را در برنامه غذایی خود بگنجانید. تا جای ممکن از کربوهیدرات های تصفیه شده مانند آرد سفید پرهیز کند و روزانه ۱ فنجان دمنوش گل قاصدک بنوشید.

چگونه جذب اب بدن را بالا ببریم

منبع: Healthline Healthline

اگر شما هم می خواهید با انجام رژیم لوکارب و به راحتی کاهش وزن ۵، ۱۰ و حتی ۲۰ کیلوگرمی داشته باشید و همچنین سختی و گرسنگی نکشید، دکمه زیر را فشار دهید.

بسیار مفید و کاربردی بود👍

سلام و احترام
ممنون از بازخورد شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

قوانین و مقررات

ارتباط با ما

درباره ما

آب براي حيات لازم است

بدن انسان روزانه به چقدر آب و يا مايعات احتياج دارد ؟

فعاليت هاي روزانه و ،‌ ميزان آب دريافتي

چگونه کیفیت آب مصرفی را بالا ببریم؟

چگونه جذب اب بدن را بالا ببریم

چه کنیم؟

باز هم درباره آب

راه هاي ورود آب به بدن

راه هاي دفع آب از بدن

کم آبی

علل پديدآمدن كم آبي در بدن

عوارض كم آبي خفيف اما مزمن در بدن

زمانهايي كه بدن به آب بيشتري نياز دارد

تشنگي

ميزان مصرف مايعات در ورزشكاران

علائم و خطرات كم آبي در ورزشكاران

طبقه بندي آب از نظر درجه حرارت:

بیماریهای ناشی از آلودگی آبها به برخی عناصر: بچه های آبی

نيمى از وزنتان آب بنوشيد

بدن يک شخص ، روزانه ، چه مقدار آب نياز دارد؟

فوايد آب براي بدن

ورزشکاران و آب مورد نیاز

چگونه جذب اب بدن را بالا ببریم
چگونه جذب اب بدن را بالا ببریم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *