چطور مهریه را ببخشیم

 
helpkade
چطور مهریه را ببخشیم
چطور مهریه را ببخشیم

بسیار دیده ایم که زنی با توجه به شرایط زندگی ترجیح به بخشیدن مهریه خود داده است حال یا تمام یا قسمتی از مهریه خود را پس از ازدواج به شوهر بخشیده حال سوال این است که امکان رجوع برای زن به آنچه بخشیده وجود دارد؟

۱- اگر زن سندی (نوشته ای) به زوج داده باشد و اقرار به دریافت مهریه کرده باشد کار بسیار دشوار است زیرا ادعای بعدی زن انکار بعد از اقرار محسوب می شود که در محاکم مسموع نیست مثلا دیده شده است که زوجین به دفترخانه اسناد رسمی مراجعه کرده اند وبرای بخشیدن مهریه زن سند اقرار نامه مهریه را امضاء کرده است در این حالت مهریه دریافت شده محسوب او می شود و ادعای بعدی نگرفتن مهریه پذیرفته نمی شود مگر این که زن ثابت کند که اقرار او فاسد یا مبنی بر اشتباه و غلط بوده است. (ماده ۱۲۷۷ قانون مدنی)

۲- حالت دوم به اصطلاح حقوقی این است که زوجه (زن) ذمه مرد را از مهریه ای که بدهکار است بری کند که به آن ابراء می گویند اگر نوشته یا همان سندی که زوجه به زوج می دهد خواه رسمی یا عادی، دلالت بر ابرار ذمه کند دیگر از جانب زوجه امکان رجوع وجود ندارد. ماده ۲۸۹ قانون مدنی: « ابرا عبارت از این است که دائن از حق خود به اختیار صرف نظر نماید»

۳-  اگر مهریه در قالب عقد صلح در عوض چیزی صلح شده باشد، امکان رجوع برای زوجه وجود ندارد.

۴- اگر سندی (نوشته ای) بین زوجین رد و بدل شود مبنی بر این که با توافق مهریه مندرج در عقدنامه را کم یا زیاد کرده اند حسب نظریه شورای نگهبان این افزایش یا کاهش مهریه غیر شرعی محسوب می شود و بلا اثر است.

چطور مهریه را ببخشیم

۵-  اگر بخشیدن مهریه در قالب بذل تمام یا قسمتی از مهریه در طلاق خلع باشد زوجه در ایام عده می تواند به آنچه بذل کرده است رجوع کند فرض کنید طلاق توافقی بوده و زوجه تمام مهریه را در قبال طلاق بذل کرده است در ایام زوجه می تواند با مراجعه به دفترخانه ای که صیغه طلاق را خوانده است طی درخواستی رجوع به مابذل کند. این رجوع در صورتی است که زن عده داشته باشد یعنی باکره یا یائسه نباشد. (رجوع به مهریه پس از طلاق توافقی)

۶-  فرض دیگر که شایع هم می باشد این است که زن طی نوشته ای خواه در دفتر اسناد رسمی و یا در نوشته ای (سند) عادی اقدام به بخشیدن مهریه خود کرده باشد و به اصطلاح حقوقی هبه کند.
در این حالت در رویه قضایی کمی اختلاف نظر است عده ای از قضات معتقدند با عنایت به مقررات هبه، زوجه به عنوان واهب می تواند به آنچه بخشیده (عین موهبه) با باقی بودن عین آن ها رجوع کند و آرایی هم در این خصوص صادر شده است در مقابل عده ای دیگر معتقدند به استناد ماده ۸۰۶ قانون مدنی: « هر گاه داین طلب خود را به مدیون ببخشد حق رجوع ندارد» در خصوص مهریه های که وجه نقد است به نظر می رسد در عدم امکان رجوع از آن اتفاق نظر وجود دارد زیرا کلی فی الذمه است و هبه در عین مصداق دارد فقط محل اختلاف امکان رجوع از بخشیدن مهریه ای مثل سکه به خودرو و ملک شخصی است البته به نظر ما سکه نیز کلی فی الذمه است و مشمول ماده ۸۰۶ قانون مدنی است. (رجوع از هبه مهریه)

۷- چه برای دریافت، ابراء و یا هبه مطلقا نیازی به اجازه پدر زوجه نیست و این که بعضی از دفاتر اسناد رسمی اصرار می کنند فقط در صورت بودن نزدیکان درجه یک زن حاضر به تنظیم سند می باشند برای این است که مصلحت اندیش شرایط زن و خودشان را می کنند وگرنه منع قانونی وجود ندارد.

۸-  به نظر اگر زوجه در یک برگ عادی به تعبیر حقوقی سند عادی مهریه را ببخشد یا ذمه شوهر را ابرا ء کند و … به ضرر او در دادگاه این امضاء سندیت داشته باشد اگر چه که بهتر است در این خصوص سند رسمی تنظیم گردد. (ماده ۱۲۹۱ قانون مدنی)

۹-  سوال می شود اگر از زن در یک برگه سفید امضاء اخذ شود آیا می توان بعدا در بالای آن نوشته شود که زن مهریه را بخشیده است یا خیر؟ اول این که هرگز ما چنین توصیه ای به کسی نمی کنیم مهریه حق شرعی و قانونی یک زن است و هم اوست که می تواند با رضایت و صلاحدید از حق خود عدول و گذشت نماید

خلاصه بحث بالا

بخشش مهریه بی اذن پدر در لحاظ قانونی بلا اشکال است در اینجا کاری به مباحث اخلاقی و عرف نداریم.

مدارک لازم برای بخشیدن مهریه، همان عقد نامه و مدارک شناسایی زوجه و صرف حضور او در دفتر اسناد رسمی در کمال عقل و سلامت است. البته به شرطی که بالای ۱۸ سال تمام باشد.

خیلی از دفاتر اسناد رسمی به دلیل مسکلاتی که معمولا بعد از بخشیدن مهریه بدون بازگشت پیش می آید از نوشتن سند ابراء مهریه، اقرار به دریافت مهریه و یا بخشیدن مهریه (بذل) خودداری می کنند و شرط می گذارند که یکی از نزدیکان زوجه نیز حضور داشته باشد.

متن ابراء به مهریه یا متن بخشیدن (بذل)مهریه و متن اقرار به دریافت مهریه را هم دفاتر اسناد رسمی در اختیار دارند لذا در این خصوص خود را به دردسر و تکاپو نیندازید. آنچه مهم است اینکه نوع سند را باید در دفترخانه مشخص کرد که چه باشد ابراد – بذل و یا اقرار به دریافت مهریه.

دنبال کنید مطالب حقوقی مرتبط را با مراحل اجرا گذاشتن مهریه

چرا هیچ جا درمورد اینکه زن مهریه اش رو ببخشه شوهرش براحتی میتونه طلاق ش بده چیزی گفته نشده شما که میگید همه چیز درمورد بخشیدن مهریه این نکته رو هم اضافه کنید لطفا ممنونم

سلام
بله، بدیهی است که اگر زنی مهریه را بذل یا ابرا نماید و شوهر درخواست طلاق کند مهریه ای به زن تعلق نمی گیرد.

سلام . به اتفاق همسرم به دفتر ثبت اسناد رفتیم و همسرم مهریه خود را بذل و من هم حق طلاق را به او دادم . الان پس از گذشت یک ماه همسرم تماس گرفته و میگه پشیمان شدم و میخواهم مثل قبل ماهیانه که از حقوقم کسر میشد و به حسابش میرفت مهر خود را بگیرم . سوالم این است آیا میتواند مثل قبل مهریه خود را بگیرد ؟ ممنون از شما

سلام
خیر. جون مهریه را بذل کرده است

در دفترخانه همسرم در اقرارنامه ای در قبال وکالت آپارتمان مهریه خود را بری کرد این وکالت میتواند شرطی برای بذل مهریه باشد؟ یعنی در صورتی که وکالت باطل شود یا من آپارتمان را بفروشم امکان برگشت بری هست؟

سلام
اگر منظورتان این است که همسر مهریه را ابرا کرده که قابل برگشت نیست.

سلام
بنده از همسر خود اقرار نامه دریافت مهریه و اجرت المثل و نفقه رو در دفترخانه گرفتم با این وجود ميتواند توقیف اموال من رو بگیرد ????

سلام
خیر

سلام من همسرم رو یک برگه نوشته که با صحت عقل مهریه خود را کامل که شامل …. هست رو بخشیده آیا من در صورت طلاق باز باید مهریه پرداخت کنم ؟

سلام
خیر.

باعرض سلام
همسرمن بنابه مشکلاتی که خودش ایجاد کرده برای ادامه زندگی پیشنهاد داده که مهریشو ببخشه به من
الان متوجه شدم که اجازه پدر لازمه
آیا این قانونه؟؟
واینکه اگر نخوایم خانواده هارو درگیر کنیم راه دیگه ای هم وجود داره؟ یعنی خودمون دستی این تعهد رو بنویسیم و شاهد امضا کنه کافیه؟

سلام
شرط رضایت پدر در قانون نیست ئلی بعضی از دفاتر اسناد رسمی به جهت جلوگیری از مشکلات آتی از زوجه می خواهند که یکی از نزدیکان او در هنگام تنظیم سند بخشش مهریه باشد البته که بعضی دیگر از دفاتر با صرف حضور زوج و زوجه بالغ و عاقل سند مذکور را تنظیم می کنند.

سلام و خسته نباشید من مهریه خود را که ۱۱۴ سکه بوده در دفتر رسمی به همسرم بخشیده م ،بعد از یک ماه به اختلاف برخوردیم و حال میخواییم طلاق بگیریم آیا می‌توانم مجدد مهریه خود را پس بگیرم؟

سلام
خیر

سلام. اگر زن در عقدنامه ازدواج زیر قسمتی که میزان مهریه را نوشته یا در قسمت ملاحظات بنویسد تمام مهریه خود را مثلا در مقابل انجام کاری توسط زوج بخشیدم و امضا و اثر انگشت هم بزند بعدا میتواند درخواست مهریه کند؟

به طور کلی باید در کاغذ سفید جدا بنویسد یا در همان عقدنامه هم برای بخشش مهریه کافی ست؟

و سوال دیگر اینکه از نظر حقوقی چه فرقی بین بخشش در سند عادی (دستی) و دفتری(رسمی) هست؟

سلام
در سند رسمی امکان انکار امضا وجود ندارد و فقط می توان ادعای جعل کرد ولی در سند عادی شخصی که سند بر علیه او ارائه شده می تواند منکر امضای خود ویا ادعای جعل کند.

سلام
ایا این شرط میتواند شرط ضمن عقد باشد؟
اگر مهریه را مرد نداد پدرش بدهد؟

سلام
می توان شرط کرد که پدر ضامن پرداخت مهریه باشد.

سلام .ببخشید من مهریه همسرم ۵۵۰ سکه هست ایشون بعداز گذشت ۸سال در خواست طلاق کردن .
۴ سال پیش یه خونه خرید ایا باید خونه رو بهش بدم و من به صفر برسم یا قاضی برای من هم فکر میکنه چون غیر از خونه دیگه چیزه دیگی ندارم باتشکر

سلام
یک خانه متعارف و مورد نیاز جزء مستثنیات دین است و مهریه از آن محل وصول نخواهد شد.

ببخشید بخشی از متن بسیار کامل و دقیق شما حاوی کلمات حقوقی سنگین عربی بود. امکان داره به صورت خلاصه و به فارسی بفرمایید که آیا تفاوتی بین ابرا مهریه و بخشش مهریه هست و اگر هست چه فرقی دارند؟

سلام
در مقام نتیجه تفاوت چندانی بین آنها نیست اگر ساده بگوییم سند ابرا برای مرد محکم تر و بهتر است.

چطور مهریه را ببخشیم

سلام من به همسرم وکالت طلاق شش ماهه داده بودم و او هم مهریه خود را ابرا کرده بود با حضور پدرش در محضر ولی طلاق نگرفت به علت تمام شدن زمان، الان در خواست ابطال سند کرده میتونه شکایت کنه

سلام
اگر منظورتان ابطال سند ابرا است که امکان پذیر نیست.

مطالب بسیار مفیدی ارائه دادید . سپاسگذارم

سلام ببخشید من میخاهم مهریه ام را ببخشم ..۱۷ سالم هست برج ۴ میرم داخل ۱۸ سال ایا میتوانم برج ۴ مهریه ام را ببخشم ..تورا خودا زود جواب بدید؟

سلام، بایستی ۱۸ ساله شما تمام شده و وارده ۱۹ سال شوید.

سلام خسته نباشید.من مهریه ی همسرم را پرداخت نمودم ودر دفتر خانه سند وصول مهریه را امضا نموده و وکالت طلاق هم به ایشان داده ام ودر یک توافق نامه ی دستی مکلف به طلاق گرفتن شده در صورت عدم طلاق اموال به من برمیگردد،زوجه در جلسه ی دادگاه که من نرفتم قسمتی از مهر خود را بخشیده،ایا پس از وصول مهریه بخشش در دادگاه قانونی میباشد؟ودر صورت امتنا از اجرای طلاق توسط زوجه بنده میتوانم طلاق را به تنهایی اجرا کنم

سلام بله شما حق طلاق دارید و اگر سند اقرار به دریافت مهریه وجود دارد بذل مجدد آن در دادگاه به نظر بی معنی است.

سلام من با خانواده ی همسره آیندم ۳۵۰تا سکه توافق کردیم اما من زیر بار نرفتم و خانمم گفت که بعد عقد تعدادیش رو میبخشه و میکنه همون ۱۱۰تایی که توافق خودمون بوده آیا راهی هست که تضمینی باشه که بعد از عقد این کارو انجام بده؟لطفا جواب بدین یک هفته دیگه مراسم عقدمون هست

سلام
با توجه به اینکه هنوز عقد نکرده اید این تعهد فقط اخلاقی ست و فاقد ضمانت اجراست ولی بعد از عقد بلافاصله می توانید هر مقدار از مهریه را که توافق داشته باشید در قالب بذل یا ابراء کم کنید.

سلام و عرض ادب خواهش میکنم در صورت مغدور بودن پاسخ من را بدهید. من با یه خانمی میخواهم ازدواج کنم و برای راضی شدن پدر مادر ایشان من مجبورم شش دانگ خانه که با وام خریدم و ۱۳۷۵ تا سکه مهر این خانم کنم و بنده از قبل به این خانم گفتم که پرداخت مهریه در توان من نیست این خانم هم قول داده بعد عقد مهریه خود را ببخشد و برای ضمانت به بنده یک میلیارد سفته میدهد.

سوال : آیا میشود قبل عقد در دفتر اسناد ایشان مهریه خودش را ببخشد و تاریخ تنظیم سند را ۱۰ روز بعد عقد تنظیم کرد ؟
سوال ۲ : آیا اگر ایشان نبخشید دادگاه از ۱۳۷۵ تا سکه آن را به ۱۱۰ تا تبدیل خواهد کرد ؟ که صفته یک میلیاردی که من از ایشان دارم با سکه ایشان و شش دانگ خانه یر به یر شود و چیزه دیگری پرداخت نکنم ؟

سلام
غالباً دفاتر اسناد رسمی سندی را به تاریخ غیر واقعی تنظیم نمی کنند، ضمناً مهریه هر چقدر که در عقدنامه نوشته شده باشد معتبر است و فقط مهریه بالای ۱۱۰سکه جلب و زندان ندارد.

با سلام، تشکر فراوان، چقدر خوب و جامع توضیح دادید، خدا خیرتان دهد

سلام
بخشيدن مهريه نياز به پدر دختر است يا نه؟

سلام
خیر

سلام من مهریه ام ۱۱۴ عدد بود رفتم دفترخانه اورا کاهش دادم به ۱۴عدد اگه بخوام طلاق بگیرم میتونم ادعای مهریه اولی کنم باتشکر

سلام
کاهش مهریه فاقد اعتبار است مگر اینکه کامل بخشیده باشید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وکلای مجرب و پایه یک گروه پارسای متخصص در پرونده های طلاق توافقی فوری، انحصار وراثت نامحدود، انحصار وارثت محدود، تقسیم ارث، طلاق از طرف زوج، طلاق به درخواست زوجه، مطالبه مهريه، توقيف اموال، تقسيط مهريه، تمکين، اثبات نسب، اثبات زوجيت، مطالبه نفقه زوجه، مطالبه نفقه فرزندان و فسخ نکاح می باشند . در صورت تمایل به اخذ مشاوره یا اعطای وکالت هموطنان مقیم تهران و کرج و همچنین ایرانیان مقیم خارج از کشور از طریق راه های ارتباطی معرفی شده در سایت با ما تماس حاصل نمایید

آدرس دفتر تهران

تهران فلکه دوم صادقیه بلوار آیت الله کاشانی بعد از بلوار ابوذر نرسیده به خیابان مهران پلاک ۹۱ ساختمان مهر طبقه چهارم واحد ۱۳

آدرس دفتر کرج

کرج سه راه گوهر دشت خیابان شهید بهشتی بین میثم ۸ و ۹ جنب رایتل ساختمان پاسارگاد ط۶ واحد ۱۱

در این مقاله به بررسی بخشیدن مهریه و مراحل و مدارک آن خواهیم پرداخت .

برای مشاوره بخشیدن مهریه

برای مشاوره بخشیدن مهریه

 

یکی از مسائل مهمی که پیرامون مهریه مطرح می شود این است که برخی زنان پس از عقد ازدواج تمایل پیدا می کنند که مهریه خود را بخشیده یا به اصطلاح حقوقی مهریه شان را بذل کنند . چرا که به محض عقد ازدواج ، زن مالک مهریه خود شده و می تواند هرنوع تصرفی که بخواهد در آن انجام بدهد . فارغ از اینکه بخشش در دین اسلام امری پسندیده و محبوب است ، اما ممکن است که این مطلب زنان را با چالش هایی نیز مواجه کند . به همین دلیل بهتر است که بخشش مهریه با اطلاع کامل از جزئیات حقوقی مربوط به آن انجام شود . بنابراین در این مقاله به بررسی بخشیدن مهریه و مراحل و مدارک بخشیدن مهریه خواهیم پرداخت .

چطور مهریه را ببخشیم

همانگونه که گفتیم ، یکی از موضوعاتی که در ارتباط با مهریه ممکن است بوجود بیاید بخشیدن مهریه است . از آن رو که زن به محض خواندن خطبه عقد مالک مهریه می شود ، می تواند هرگونه تصرفی که بخواهد در آن انجام دهد . هرگاه خانمی با استفاده از سند عادی یا رسمی ، تمام یا بخشی از مهریه خود را به شوهرش ببخشد ، به این عمل بذل یا بخشش مهریه می گویند .

بخشیدن مهریه به طرق مختلف امکانپذیر است . در واقع ، آنچه که زن در سند بذل مهریه می نویسد ممکن است که در امکان رجوع از بخشیدن مهریه موثر باشد . به این صورت که گاهی زن به موجب سند یا نوشته ای اقرار می کند که مهریه اش را از مرد گرفته است ، یا اینکه زوجه به موجب سندی ذمه مرد را اصطلاحا بری کرده است ، حالت دیگر این است که زن مهریه خود را به مرد هبه یا هدیه می کند . هرکدام از این روش ها با هم متفاوتند و آثار متفاوتی هم به جای می گذارند . چرا که اگر زن ذمه شوهرش را بری از پرداخت مهریه کند ، یا اقرار به دریافت مهریه کند ، دیگر نمی تواند از بخشیدن مهریه رجوع کند و دوباره مهریه اش را بگیرد . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد رجوع از بخشش مهریه کلیک کنید .

 

 

برای طی کردن مراحل بخشیدن مهریه نیازی به مراجعه به دادگاه نیست . چرا که بذل مهریه می تواند به موجب سند عادی باشد و یا به موجب سند رسمی . بخشش مهریه از طریق سند عادی یعنی اینکه زن به موجب دست نوشته ای بر روی کاغذ یا برگه ای مهریه خود را به مرد ببخشد و یا اینکه از طریق مراجعه به دفترخانه اسناد رسمی ، سند رسمی مبنی بر بذل مهریه به نفع مرد تنظیم کنند .

در هر دوی این شرایط بخشیدن مهریه معتبر و صحیح است ؛ فلذا بخشیدن مهریه از طریق برگه دست نویس و بر روی کاغذ ، موجب بی اعتباری بذل مهریه و امکان رجوع از بخشش مهریه نیست . چرا که برگه دست نویس نیز یک سند عادی است و در صورت بروز اختلاف در دادگاه می توان بدان استناد کرد . مرحله بعدی بخشیدن مهریه از طریق سند رسمی این است که دفترخانه اسناد رسمی بعد از ثبت بخشش مهریه از طرف زن ، نامه ای به دفتر ثبت ازدواجی که زن و مرد ازدواجشان را در آنجا ثبت کرده اند می فرستد تا این مطلب در سند ازدواج زن و مرد نیز درج شود . 

علاوه بر این ، گفته شده که یکی از مدارک مورد نیاز برای ثبت بذل مهریه در دفترخانه امضای پدر خانم است . اما از آن رو که زن مالک مهر شده می تواند به دلخواه خود هر گونه تصرفی در مهر کرده و حتی آن را ببخشد . لذا برای این امر نیازی به اجازه و امضای پدر خود نیز ندارد ، اما به لحاظ عملی دفترخانه ها تنها در صورت رضایت پدر اقدام به ثبت آن می کنند . برای مطالعه بیشتر در مورد بخشیدن مهریه بدون اذن پدر کلیک کنید .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص بخشیدن مهریه ، به کانال تلگرام حقوق خانواده مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون بخشیدن مهریه پاسخ دهند . 

 

 

 

برای مشاوره بخشیدن مهریه

برای مشاوره بخشیدن مهریه


درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با ایمیل یا شماره تلفن 9099071667 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 30000 ریال ) در ارتباط باشید تا از مزایای مشاوره حضوری سایت مشاوره دینا بهره مند گردید. همچنین می توانید از طریق فرم ارتباط با ما، پیام ها و انتقادات و پیشنهادات خود را برای ما ارسال نمایید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و …. هیچگونه وابستگی ندارد.

جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.


قانون مجازات اسلامی جدیدDownloads-icon


دفترچه ثبت نام آزمون کارشناسان رسمی قوه قضاییهDownloads-icon


فرم پیش نویس ثبت نام آزمون کارشناسان رسمی قوه قضاییهDownloads-icon


فرم پیش نویس ثبت نام آزمون کارشناسان رسمی دادگستریDownloads-icon


ظرفیت پذیرش آزمون اخذ پروانه مشاوره خانوادهDownloads-icon

زن میتواند در هر زمان مهریه خود را بر مرد ببخشد تا دیگر مرد دینی در خصوص پرداخت مهریه بر گردنش نباشد. چند حالت برای بخشیدن مهریه قابل تصور است که برای شما شرح میدهیم.

زمانی است که زن در خصوص مهریه، ما فی الذمه شوهر خود را ابراء می‌کند. به این صورت که می‌گوید از نظر من تو دیگر تکلیفی برای پرداخت مهریه نخواهی داشت؛

این بیان باعث می‌شود تا تکلیف شوهر در ادای مهر به طور کلی ساقط شود و در هیچ زمانی دیگر زن نمیتواند به مهریه خود رجوع کند.

زمانی است که زن در قبال طلاق، مهریه خود را به شوهر بذل می‌کند.

بخشیدن مهریه در طلاق‌های خلع و مبارات انجام می‌شود، به این صورت که زن با پرداخت مالی به شوهر که میتواند وجه نقد باشد یا مهریه خود باشد، از او میخواهد که طلاقش بدهد.

چطور مهریه را ببخشیم

اگر زن در ایام عده طلاق از بذل خود (آنچه که بخشیده است) رجوع کند، طلاق ملغی و کان‌لم‌ یکن خواهد شد.

وقتی است که زن مهریه خود را به زوج هبه می‌کند. به این صورت که می‌گوید من مهر خود را به تو بخشیدم؛

در این حالت است که همانند سایر حالت های هبه، تکلیف شوهر در پرداخت مهریه به طور کلی از بین نمی‌رود؛ چراکه زن می‌تواند تحت شرایطی از هبه مزبور رجوع و مهر خود را مطالبه کند.

یعنی بر خلاف حالت اول میباشد که در آنجا دیگر زن نمیتوانست به مهریه رجوع کند.

اگر هبه‌نامه ما رسمی باشد یا اینکه عادی و شفاهی باشد اما طرف مقابل رجوع را نپذیرد؛ مجبور می‌شویم تا با مراجعه به دادگاه، حکم دادگاه را مبنی بر رجوع دریافت کنیم.

حکم قطعی دادگاه مبنی بر رجوع به نوعی به منزله ثبت رجوع است، پس دیگر نیازی نیست تا رجوع را در دفتر اسناد رسمی نیز به ثبت برسانیم؛ چراکه حکم دادگاه اگر دارای اعتبار امر مختومه باشد معتبر خواهد بود.

اگر طرفین عقد هبه در «عقد خارج لازمی» بر عدم رجوع از هبه فیمابین شرط کرده باشند، هبه مزبور غیرقابل رجوع خواهد بود، مثلا شرط کنند که بعد از اینکه هبه شد دیگر نمیتوان به آنچه هبه شده است رجوع کرد.

اما اگر عدم رجوع را به صورتی غیر از حالت فوق‌الذکر، شرط کرده باشند امکان رجوع از آنها ساقط نمی‌شود و همچنان پابرجا می‌ماند.

منظور از عقد خارج لازم عقدی است غیر از عقد هبه فیمابین طرفین. این عقد از نوع عقود لازم است به این معنا که هیچ‌یک از دو طرف عقد هبه نمی‌توانند در هر زمان که بخواهند آن را به صورت یک‌طرفه برهم بزنند. در بیان مثال برای عقود خارج لازم می‌توان به دو عقد خرید‌ و فروش و اجاره اشاره کرد.

یعنی وقتی مالی میان دو طرف خرید و فروش میشود هیچ کدام از دو طرف نمیتوانند به صورت یک طرفه قرارداد خرید و فروش را فسخ کنند.

اول اینکه در مورد هبه‌نامه های رسمی امکان انکار و تردید وجود ندارد؛ بنابراین هیچ‌یک از خواهان و خوانده نمی‌تواند مدعی شود که در صحت و اصالت سند مزبور مردد است.

دوم اینکه می‌توان از هبه‌هایی که به صورت رسمی به ثبت رسیده‌اند، رجوع کرد؛ بنابراین ثبت رسمی هبه دلیل بر این نمی‌شود که نتوان از آن رجوع کرد.

سوم اینکه زمانی که هبه به صورت رسمی به ثبت نرسیده است (هبه‌نامه عادی یا هبه شفاهی) در این حالت واهب (کسی که بخشیده است) مکلف است تا در دادگاه نخست انعقاد عقد هبه را به اثبات برساند، آنگاه اعلام رجوع از هبه کند؛ اما در هبه ای که مستند به سند رسمی است اثبات هبه لازم نیست.

چهارم اینکه زمانی که زن می‌گوید: من مهر خود را به تو بخشیدم، در این حالت همانند سایر اشکال هبه، تکلیف شوهر در پرداخت مهریه به طور کلی از بین نمی‌رود و زن می‌تواند تحت شرایطی از هبه مزبور رجوع و مهر خود را مطالبه کند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام

ایمیل

وبسایت


ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.


مهریه را کی داده؟ کی گرفته؟ … . این ضرب الثل را بارها و بارها در زندگی روزمره و یا درفیلمهای تلویزیونی شنیده و یا دیده ایم.با با وجود اینکه این جمله در اکثر مراسم های بله برون شنیده می شود اما با توجه به شواهد باید گفت که اتفاقا مهریه را هم خوب داده اند و هم خوب گرفته اند.به حدی که تا کنون بیش از 2 هزار زندانی به خاطر پرداخت مهریه در زنداهای کشور به سر می برند. اما حقیقت آن است که مهریه مالی است که مرد هنگام وقوع عقد نکاح یا به عبارتی ازدواج، به همسر خود تقدیم می کند و مکلف است آن را بپردازد. اگر فکر می کنید که مهر زن فقط سکه یا پول است اشتباه می کنید، زیرا شما می توانید هر آنچه ارزش مالی یا اجتماعی داشته باشد، مهر خود قرار دهید، مثل طلا، نقره، املاک، پول رایج، لوازم زندگی و حتی آموزش قرآن یا مهارتی ویژه… یا به تعریف حقوقی باید گفت که هر چیزی را که مالیت داشته و قابل تملک باشد می توان مهر قرار داد (ماده 1078 قانون مدنی)؛ امروزه بیشتر سکه طلا را مهر زن می کنند. به قول جهانشاهی وکیل دادگستری که در گفتگو با مهر می گوید:این روش ثبت مهریه در کشور غلط است و نباید اجازه داد مردی که توانایی پرداخت مهریه بالا را ندارد هر رقمی دلش خواست ثبت کند به امید اینکه همسرش را از دست ندهد یا اینکه اگر مهریه کم باشد به همسرش جسارت شده است! اما سوال این است چطور مردان به دلیل عدم پرداخت مهریه راهی زندان می شوند؟

اعسار مرد تائید شود مهریه را باید دولت به زن پرداخت کندبگذارید با قانون حمایت از خانواده صحبت کنیم. در فصل ازدواج، ماده 22 قانون حمایت خانواده آمده است که اگر مهریه تا 110 سکه تمام بهار آزادی یا معادل آن باشد وصل آن بر اساس ماده قانون محکومیتهای مالی الزامی است و اگر مهریه بیش از 110 سکه باشد پرداخت آن مشروط به توانایی مالی زوج است. جهانشاهی می گوید:اگر مرد توانایی پرداخت مهریه کمتر از 110 سکه را هم نداشته باشد در هرحال باید زندانی شود مگر اینکه بعد از زندانی شدن درخواست اعسار داده و دادگاه پس از بررسی به این نتیجه برسد که واقعا این آقا داماد هیچ آهی در بساط ندارد آن وقت این وظیفه دولت است که این هزینه را از بیت المال تامین کند. اما آیا دولت اینقدر بودجه دارد این هزینه ها را پرداخت کند؟ تعیین اعسار هم البته به همین آسانی ها نیست و باید دو شاهد به اعسار مرد گواهی دهند و قاضی در این خصوص بسیار حساس و موشکافانه وارد می شود. اعسار مرد پذیرفته شود اصلا پایش به زندان نمی رسدعلی اصغر حیدری وکیل دادگستری می گوید:بر اساس قانون جدید محکومیتهای مالی که از مرداد 94 اجرایی شده نیاز نیست مرد حتما زندان برود تا دادخواست اعسارش پذیرفته شود بلکه می تواند ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ اجراییه دادخواست اعسار بدهد و اگر این کار را کرد و اعسارش پذیرفته شد دیگر زندان نمی رود. با این حال اگر اعسار پذیرفته نشود باید زندانی مهریه در زندان بماند تا اینکه انجمن ها و نهادهای مردمی مانند ستاد دیه با کمک خیرین زندانیان مهریه را آزاد کنند در حالی که باز هم اولویت آزادی با زندانیان دیه در جرایم غیر عمد است چون آنها غیرعمد مرتکب جرم شده و در حبس هستند اما زندانی مهریه با علم و دانسته مهریه را تعیین و ثبت قانونی کرده است. مردی که 2000 سکه مهر زنش می کند اگر داشته باشد باید پرداخت کندحالا اگر مهریه بالای 110 سکه باشد اول باید داماد 110 سکه را پرداخت کند و اگر دادگاه تائید کرد مرد تمکن مالی دارد با حکم دادگاه الباقی مهریه هم به نحوی باید پرداخت شود. اگر بخواهیم راحت تر بیان کنیم این است که مثلا مردی مهریه همسرش را 2000 سکه تعیین کرده و حالا زن مهریه را به اجرا می گذارد و اگر دادگاه به این نتیجه برسد مرد تمکن مالی دارد یا زوجه اموال مرد را به دادگاه معرفی کند تمام مهریه باید پرداخت شود و 110 سکه ملاک نیست. البته بعد از بازداشت زوج می تواند درخواست اعسار کند یعنی اینکه به قاضی بگوید من واقعا اموال و درآمدی برای این پرداخت مهریه ندارم. قاضی وقتی به این نتیجه رسید متهم آزاد شده و مهریه تقسیط می شود.

اما یک موضوع دیگر هم اینجا مطرح است و آن اینکه زوجه در طول زندگی دلش بخواهد مهریه اش را به هر دلیلی ببخشد. اما این اقدام هم برای خودش راه و رسمی دارد. مثلا تا قبل از ثبت عقد امکان بخشش مهریه وجود ندارد. نکته دوم اینکه اصلا نیاز نیست به دادگاه مراجعه کنید مثلا همسر شما روی یک کاغذ می نویسد من مهریه خودم را به همسرم بخشیدم و بعد امضا و اثر انگشت می زند و این خودش مدرک است. با این حال داماد برای محکم کاری بهتر است راهی دفترخانه اسناد رسمی شود و این کار را ثبت کند. این اقدام همان اقرارنامه ثبتی است و بعد از ثبت٬ نامه ای به دفتر ثبت ازدواج که قبلا آنجا ازدواجشان ثبت شده نوشته شده تا آنها هم در دفتر خود ثبت کنند و در عقدنامه نوشته شود. اما این راه کمی درد سر دارد و اگر واقعا عروس خانم قصد دارد که مهریه اش را ببخشد، بهتر است با آقای داماد راهی دفتر اسناد رسمی شود و این کار را قانونی کند. محضردار اعتراف همسر برای بخشش مهریه را در قالب «اقرارنامه ثبتی» تنظیم می کند؛ البته کار به همین جا ختم نمی شود، زیرا برای محکم کاری باید نامه ای از آنجا برای دفترخانه رسمی ازدواج- که عقد در آن مکان ثبت شده – برده شود تا در آنجا مفاد نامه در «صفحه ملاحظات» عقدنامه ثبت شود. بخشش مهریه با اجازه پدر لطفا!البته توصیه می شود خانمی که قصد دارد مهریه اش را به شوهرش ببخشد، بدون اجازه پدر این کار را انجام ندهد. در این راستا دفاتر اسناد رسمی در صورت اجازه پدر عروس خانم مهریه را به شوهر می بخشند و آن را ثبت می کنند. می دانیم که طبق ماده 1082 قانون مدنی شما از زمانی که عقد کردید و هنوز مُهر ازدواجتان خشک نشده است، مالک مهرتان می شوید و می توانید هر دخل و تصرفی که خواستید در آن داشته باشید، اما اذن پدر در این مورد خاص لازم است هر چند این موضوع نه جنبه قانونی دارد و نه جنبه شرعی، اما دفاتر اسناد رسمی به دلیل اینکه گاهی این بخشش مهریه از روی اجبار یا از روی احساسات آنی رخ می دهد، این شرط را برای این موضوع می گذارند که یک شرط لازم نیست، اما از بروز مشکلات بعدی پیشگیری می کند. مراقب باشید که ثواب می کنید٬ کباب نشوید!اما گاهی زنی که با عشق رفته و مهرش را بخشیده کباب می شود. فرض کنید دختری در دوره عقد مهریه اش را می بخشد و بعد از عروسی به هر دلیلی تمایلی به ادامه زندگی با همسرش ندارد و تقاضای طلاق می کند! در این میان چون زن خواهان طلاق است که در قانون به آن «طلاق خلع» می گویند، زن باید معادل مهریه یا مبلغی کمتر یا بیشتر از آن را به داماد پرداخت کند. به این ترتیب زن برای رهایی از زندگی ای که تمایلی به آن ندارد نه تنها مهریه ای نمی گیرد، بلکه باید رقمی را نیز برای جدایی به مرد بپردازد. پس قبل از بذل و بخشش، کمی بیشتر تامل کنید. گاهی زن و مرد در زندگی آنقدر دچار اختلاف می شوند که زن می گوید «مهرم حلال جونم آزاد!» اما یک سوال اگر عروس خانم مهرش را ببخشد آیا واقعا طلاق به سرعت انجام شده و کار تمام است؟ اتفاقا کاملا در اشتباه هستید. اصلا معلوم نیست بعد از بخشش مهریه مرد حاضر به طلاق همسر شود، یا زمان عده دوباره رجوع نکند! برای این که در این حوزه مشکلی ایجاد نشود، شرع و قانون راه آن را پیش بینی کرده است. بد نیست بدانید که طلاق «خلع» و «مبارات» دقیقا همین هدف شما را به طور کامل و بدون ضرر و خطر تامین می کند. در این نوع طلاق، زن و شوهر توافق می کنند در عوض مهریه یا کمتر یا بیشتر از آن از یکدیگر جدا شوند. در این روش دیگر شوهر حق رجوع ندارد و به این ترتیب زن با بخشیدن مالی معادل مهریه، یا بیشتر و کمتر از آن به شوهر، او را راضی به طلاق می کند. البته اگر این بیزاری از ادامه زندگی دو طرفه باشد، اما زن تقاضای طلاق بدهد باز هم باید مهریه اش را ببخشد تا این طلاق که مبارات نام دارد، جاری شود. می خوام دوباره مهریه ام برگردد…چیکار کنم؟شاید شما هم از آن دسته از افرادی باشید که مهریه خود را بخشیده و اکنون پشیمان شده اید و برایتان این سوال پیش آمده است که راه بازگشت دارید یا خیر؟ باید بگویم چند فرض را باید در نظر بگیرید:1. اگر زن به مرد بگوید که وی تکلیفی برای پرداخت مهریه ندارد، مرد دیگر این تکلیف را نخواهد داشت. 2. تصور کنید زن مهریه را به مرد ببخشد (هبه کند)، باید این لفظ را بگوید که «من مهر خود را به تو بخشیدم». در این حالت، تکلیف مرد در پرداخت مهریه به طور کامل از بین نمی رود، زیرا زن می تواند تحت شرایطی از این هبه برگردد و مهریه خود را مطالبه کند. البته این مسئله مشروط بر این است که زن، طی قرارداد دیگری، این حق را از خود نگرفته باشد، وگرنه راه دیگری وجود ندارد. یک وکیل دادگستری:بیمه مهریه را اجباری کنیدحسن عرب وکیل پایه یک دادگستری می گوید:یک پیشنهاد دارم و آن هم این است که موضوع بیمه مهریه کمی متفاوت تر و بهتر اجرایی شود. امروزه شرکتهای بیمه ای در کشور اقدام به ارائه خدمات بیمه ای می کنند و چند سالی است که بیمه مهریه را در برنامه های خود قرار داده اند اما این مسئله به دلایل نامعلوم متوقف شد که بهتر است قوه قضائیه برای پیشگیری از وقوع جرم و زندان زدایی روی اجباری کردن این مهم پیش قدم شود. وی افزود:مهریه با حداقل 110سکه بسیاری از مشکلات زوجین را حل کرد و امروز مهریه چه قبل ازدواج و چه بعد ازدواج به عنوان یک ابزار تهدید تبدیل شده است و دختر به دنبال مستحکم کردن جایگاه خود در زندگی مشترک هست. حالا از سویی مرد در ترس مهریه در کل جریان زندگی گیر کرده که منشا برخی اختلافات خانوادگی از همین مهریه شروع می شود. راهکار چیست؟ چگونه زن و مرد را از کابوس مهریه نجات دهیم؟ معتقدم باید موضوع مهریه را با ساز و کارهای قانونی حل کنیم و زوجین بدون دغدغه و نگرانی سر سفره عقد بشینند و بدون ترس و واهمه به زندگی ادامه دهند.

در خصوص رجوع از بخشش مهریه ۶ حالت متصور است. که در برخی از آن مانند طلاق توافقی می توان از بخشش مهریه رجوع کرد که در این صورت طلاق ملغی است و در برخی حالت دیگر مانند برائت ذمه شوهر زوجه حق رجوع ندارد.

مطالبه مهریه بعد از بخشش آن

مهریه یا به شکل کهن‌تر آن، کابین است که به مالی گفته می‌شود که مرد در هنگام وقوع عقد نکاح اسلامی به زن خود می‌پردازد یا مکلف به پرداخت آن می‌شود.

مرد به هنگام اجرای صیغه نکاح، چیزی را به زنش می‌دهد که نشان‌دهنده قصد او برای نکاح باشد و در اصطلاح مهریه یا صداق نامیده می‌شود. این هدیه و بخشش که از طرف مرد انجام می‌شود، امروزه به هدف پایبندی به لوازم زندگی مشترک و ارتباط زناشویی یا ضامنی برای حق طلاق زن درآمده است.

در آموزه‌های دینی برای مهریه، مقدار معینی تعیین نشده‌است. همچنین در نوع مهریه نیز محدودیتی وجود ندارد و هر چیزی که ارزش اقتصادی یا اجتماعی داشته باشد، می‌تواند مهریه قرار گیرد؛ مانند طلا، نقره، پول‌های رایج، لوازم زندگی، آموزش قرآن یا آموزش مهارتی ویژه و… در صدر اسلام مهریه از قسمتی از اموال موجود مرد پرداخت می‌شد.

چطور مهریه را ببخشیم

در بسیاری از اوقات، مهریه دختران مسلمان ایرانی بر مبنای سکه‌های طلا تعیین می‌شود؛ از سال تولد دختر گرفته تا شمار ائمه (چهارده معصوم) یا سوره‌های قرآن به عنوان تعداد سکه‌های مهریه دختران تعیین می‌شود.

در ایران برخی از مردان به علت ناتوانی در پرداخت مهریه زندانی می‌شدند. اما بنا بر قانون حمایت خانواده ۱۳۹۱ که در اسفند ۹۳ اجرایی شد، ناتوانی در پرداخت مهریه‌های بالای ۱۱۰ سکه، مشمول زندان رفتن مرد نمی‌شود و زندانی شدن مرد با توافق طرفین و تقسیط مهریه حذف می‌شود.

همچنین در سال ۱۳۹۰ دیوان‌عالی کشور در رای وحدت رویه‌ای شماره ۷۲۲ پذیرش دادخواست اعسار به شکل دعوای تقابل را هم پذیرفت که به موجب آن فرایند رسیدگی به اعسار به شدت تسریع یافته و امکان صدور دستور بازداشت بسیار کاهش پیدا کرد. منتقدان اشکالاتی از قبیل امکان دور زدن قانون، تضعیف ضمانت اجرایی و قانونی مهریه، پنهان‌کاری و مخفی کردن اموال را بر این فرایند وارد کرده‌اند.

در طلاق به درخواست زن که از نوع طلاق بائن بوده و زوجه باید در قبال مالی که به شوهر می دهد طلاق بگیرد و این مال در اغلب موارد مقداری از مهریه زن می باشد که زوجه آن را می بخشد می نماید.

پرداخت مهریه در طلاق توافقی بستگی به توافق طرفین دارد که اصولا در توافق جهت طلاق توافقی زنان مقداری از مهریه خود را می بخشند. قانون مقدار مشخصی برای مهریه تعیین نکرده و بستگی به توافق طرفین دارد. تعیین مهریه در نکاح موقت (صیغه) الزامی است و عدم تعیین آن موجب ابطال عقد می باشد. قوانین جدید صرفاً درخصوص نحوه وصول مهریه و اجرای محکومیت مالی و بازداشت مرد مسائلی را مطرح کرده اند.

مهریه به هر میزانی قابل وصول می باشد ولیکن مطابق مقررات جدید اعمال ماده ۳ قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی و بازداشت مرد درخصوص مهریه صرفاً تا میزان ۱۱۰ عدد سکه بهار آزادی یا معادل آن میسر می باشد. البته می توان اقدام به أخذ حکم توقیف اموال زوج برای مهریه نمود یا در صورتی که ایشان توانایی پرداخت داشته باشد بیش از ۱۱۰ سکه قابل وصول است در غیر این صورت مازاد بر ۱۱۰ سکه قابل وصول نیست.

هرگاه زوجه درصدد وصول مهریه خود برآید می تواند با تقدیم دادخواست به همرا عقدنامه به دادگاه خانواده و یا درخواست از اداره اجرای ثبت اقدامات لازم را انجام دهد. مدت آن بستگی به اوقات رسیدگی دادگاه، حضور زوج در دادگاه و روند توقیف اموال زوج و اجرای حکم دارد و مدت مشخصی را نمی توان تعیین کرد. حتی می توان بابت مهریه مرد را ممنوع الخروج کرد.

مهریه انواع و اقسام مختلفی دارد که عبارتند از :

۱٫ مهرالسنه یا مهر محمدی : مهری است که پیامبر اسلام (ص) برای حضرت فاطمه (س) مقرر کردند و آن عبارت است ۵۰۰ درهم یا حدود ۱۵۰۰ گرم نقره خالص.

۲٫ مهرالمسمی : عبارت است از میزان مالی که به عنوان مهریه در عقد نکاح ذکر می گردد و مورد توافق زوجین است و یا مهری است که در عقد نکاح تعیین شده یا تعیین آن به عهده شخص ثالثی گذارده شده است. به عبارت دیگر زمانی که کاملا مشخص شده و میزان آن دقیقا در سند ازدواج درج می گردد به آن مهرالمسمی می گویند.

اصولا در اینگونه موارد دادگاه مهریه را با جلب نظر کارشناس تعیین می نماید و از شخصی به شخص دیگر متفاوت است. نکته قابل توجه در تعیین مهرالمثل این است که این نوع از مهریه بر اساس شأن و شخصیت و جایگاه خانوادگی زوجه تعیین می شود و ارتباطی به میزان تمکن مالی مرد ندارد.

۴٫ مهرالمتعه: هرگاه در عقد نکاح مهر تعیین نشود و زوج مصمم باشد که زوجه را قبل از نزدیکی طلاق دهد مقداری را به عنوان مهر تعیین و به زوجه پرداخت می کنند.

و این مبلغ بستگی به وضعیت مالی زوج دارد. برخلاف مهرالمثل که به وضع خانوادگی زوجه داشته است در تعیین مهرالمتعه وضعیت مالی زوج را مدنظر قرار می دهند، به طور خلاصه مهرالمتعه مهری است که در نکاح مفوضه البُضع شوهر به زن مطلقه خود که با او نزدیکی نکرده می دهد برای تعیین این مهر برخلاف مهرالمثل مرد از حیث وضعیت مالی مرد مد نظر قرار می گیرد.

عندالاستطاعه قیدی است که در عقدنامه درج می شود و تا زمانی که مرد توانایی مالی پرداخت مهریه را نداشته باشد زن نمی تواند مهریه خود را وصول نماید. به عبارت دیگر یعنی مهریه زمانی قابلیت مطالبه می یابد که شوهر استطاعت مالی جهت پرداخت آن را داشته باشد.

زن (زوجه) با طرح دعوا با دادن دادخواست به دادگاه خانواده می تواند مهریه خود را از شوهرش مطالبه کند، چون مطالبه مهریه دعوی مالی است، باید با توجه به میزان ارزش مالی مهریه مورد مطالبه هزینه دادخواست را پرداخت نماید. همچنین باید دو برگ دادخواست تهیه شده و فتوکپی مصدق عقدنامه یا رونوشت آن ضمیمه دادخواست شود، طرح این دعوی تابع تشریفات دادگاه خانواده است.

هرگاه عقدنامه ازدواج رسمی باشد مهریه از طریق اجرای ثبت نیز قابل وصول خواهد بود. با این توضیح که زوجه به دفترخانه ای که ازدواج در آن واقع و به ثبت رسیده است رجوع و تقاضای وصول مهریه خود را می نماید از طرف دفترخانه مراتب به زوج ابلاغ می شود.

هرگاه زوج حاضر به پرداخت مهریه نباشد، زوجه تقاضای اجرای مفاد سند ازدواج خود را درخصوص مهریه می نماید و چنانچه از طرف زوجه مالی از زوج معرفی شود که جزء مستثنیات دین نباشد مال معرفی شده از طرف اجرای ثبت به نفع زوجه توقیف می شود، هرگاه زوج فاقد مال بوده ولیکن کارمند دولت باشد با تقاضای زوجه یک سوم از حقوق شوهر تا پرداخت کل مهریه به نفع زوجه توقیف و به زوجه پرداخت می شود.

اجراییه به شوهر ابلاغ می شود و به او ۱۰ روز مهلت داده خواهد شد تا طلب همسرش را پرداخت کند. درصورتی که شوهر در این مدت دین خود را نپردازد، زن می تواند با معرفی اموال و دارایی شوهر از اجرای ثبت، تقاضا کند اموال او توقیف شود و نیز می تواند مطالباتی را که شوهر از اشخاص دیگری دارد و یا موجودی حساب های بانکی او را توقیف کند.

زن همچنین می تواند تقاضای توقیف حقوق شوهر را از سازمان ها و موسسه های دولتی و یا خصوصی بکند و تا میزان یک چهارم حقوق (مادام که شوهر متأهل است) و نیز یک سوم آن را (در صورتی که زن و شوهر از یکدیگر جدا شوند و تا زمانی که شوهر زن دیگری اختیار نکرده) توقیف کند.

اگر مهریه سکه یا طلا باشد و شوهر نتواند اصل آن را بپردازد، قیمت روز مطالبه آن ها (روزی که زن آن را از طریق اجرای ثبت و یا دادگاه مطالبه می کند) ملاک اجرای قانونی حکم است. اگر سند ازدواج رسمی نباشد، زن برای مطالبه مهریه خود باید از روش تسلیم دادخواست به دادگاه اقدام کند.

در خصوص بخشش مهریه چند حالت متصور است.

اینکه زن در خصوص مهریه، ذمه شوهر را را بری کند. به این بیان که می‌گوید از نظر من تو دیگر تکلیفی برای پرداخت مهریه نخواهی داشت. پس در این حالت زن حق رجوع ندارد.

حالتی است که زوجه در قبال طلاق، مهریه خود را به شوهر بذل می‌کند. بذل مهر در طلاق‌ خلع و مبارات انجام می‌شود، خُلع و مُبارات دو نوع طلاق توافقی در فقه و حقوق اسلامی است که در آن زن با واگذاری مالی به شوهر از وی طلاق می‌گیرد. این طلاق مربوط به زمانی است که زن از شوهر به قدری تنفر پیدا کرده باشد که حاضر شود با پرداخت پول از قید همسری وی ر‌ها شود.

این مال ممکن است مهریه زن یا معادل آن باشد، به همین جهت در فرهنگ عامه از عبارت «مهرم حلال و جانم آزاد» در اشاره به این نوع طلاق استفاده می‌کنند؛ بنابراین زن با پرداخت مالی به شوهر، از او می‌خواهد که طلاقش دهد. اگر زن در ایام عده طلاق از بذل خود رجوع کند، طلاق ملغی و کان لم یکن خواهد شد.

یعنی همچنان زن و شوهر محسوب می‌شوند و مثل این است که اصلا طلاقی صورت نگرفته است. پش در این حالت زن حق رجوع از مهریه را تا پایان مدت عده دارد اما در صورتی که مدت عده به پایان برسد زن حق رجوع از بخشش مهریه را نخواهد داشت.

اگر زن سندی (نوشته ای) به زوج داده باشد و اقرار به دریافت مهریه کرده باشد کار مطالبه مهریه دشوار است زیرا ادعای بعدی زن انکار بعد از اقرار محسوب می شود که در محاکم مسموع نیست مثلا دیده شده است که زوجین به دفترخانه اسناد رسمی مراجعه کرده اند و برای بخشیدن مهریه زن سند اقرار نامه مهریه را امضاء کرده است در این حالت مهریه دریافت شده محسوب می شود و ادعای بعدی نگرفتن مهریه پذیرفته نمی شود مگر این که زن ثابت کند که اقرار او فاسد یا مبنی بر اشتباه و غلط بوده است.

عقد صلح در اصطلاح حقوقی به معنای تراضی، تسالم و توافق بر امری اعم از تملیک عین یا منفعت یا اسقاط دین یا حق است. عقد صلح در بیشتر مواقع با هدف پیشگیری از توسعه اختلاف و نزاع در امور یا رفع نزاع و اختلاف پیش‌آمده استفاده می‌شود.  ماده ۷۵۲ قانون مدنی می‌گوید: «صلح ممکن است یا در مورد رفع تنازع موجود یا جلوگیری از تنازع احتمالی در مورد معامله و غیر آن واقع شود.»

اگر مهریه در قالب عقد صلح در عوض چیزی صلح شده باشد، به هیچ وجه امکان مطالبه مهریه بعد از صلح برای زوجه وجود ندارد.

اگر سندی (نوشته ای) بین زوجین رد و بدل شود مبنی بر این که با توافق، مهریه مندرج در عقدنامه را کم یا زیاد کرده اند حسب نظریه شورای نگهبان این افزایش یا کاهش مهریه غیر شرعی محسوب می شود و بلا اثر است.

فرض دیگر که شایع هم می باشد این است که زن طی نوشته ای خواه در دفتر اسناد رسمی و یا در نوشته ای (سند) عادی اقدام به بخشیدن مهریه خود کرده باشد و به اصطلاح حقوقی هبه کند. در این حالت در رویه قضایی کمی اختلاف نظر است عده ای از قضات معتقدند با عنایت به مقررات هبه، زوجه به عنوان واهب می تواند به آنچه بخشیده (عین موهبه) با باقی بودن عین آن ها رجوع کند و آرایی هم در این خصوص صادر شده است.

در مقابل عده ای دیگر معتقدند به استناد ماده ۸۰۶ قانون مدنی هرگاه داین طلب خود را به مدیون ببخشد حق رجوع ندارد در خصوص مهریه های که وجه نقد است به نظر می رسد در عدم امکان رجوع از آن اتفاق نظر وجود دارد زیرا کلی فی الذمه است و هبه در عین مصداق دارد فقط محل اختلاف، امکان رجوع از بخشیدن مهریه ای مثل سکه و خودرو و ملک شخصی است البته به نظر ما سکه نیز کلی فی الذمه است و مشمول ماده ۸۰۶ قانون مدنی است.

چطور مهریه را ببخشیم

تلفن:۶۶۵۶۵۵۱۱- ۰۲۱

آدرس: تهران ، میدان توحید ، نصرت شرقی ، جنب بوستان گلبار پلاک ۲۳۰

 

 

قبل از بخشش مهریه، کمی بیشتر تامل کنید

 

موضوعی که مطرح است این است که عروس خانم در طول زندگی دلش بخواهد مهریه اش را به هر دلیلی ببخشد.بخشیدن مهریه را ه و روش و نکات خودش را دارد ،که در ادامه آنها را مرور می کنیم.

بخشیدن مهریه توسط عروس خانم به آقای داماداولا اینکه تا قبل از ثبت عقد امکان بخشش مهریه وجود ندارد.بنابراین اگر قبل از عقد دست نوشته ای مبنی بر بخشیدن مهریه خود به همسرتان داده اید، فاقد اعتبار است. نکته دوم اینکه اصلا نیاز نیست به دادگاه مراجعه کنید مثلا شما روی یک کاغذ می نویسد من مهریه خودم را به همسرم بخشیدم و بعد امضا و اثر انگشت می زنید، این خودش یک مدرک به حساب می آید. با این حال داماد برای محکم کاری بهتر است راهی دفترخانه اسناد رسمی شود و این کار را ثبت کند. این اقدام همان اقرارنامه ثبتی است و بعد از ثبت?نامهایبهدفتر ثبت ازدواج که قبلا آنجا ازدواجتان ثبت شده نوشته شده تا آنها هم در دفتر خود ثبت کنند و در عقدنامه نوشته شود.

چطور مهریه را ببخشیم

اما این راه کمی درد سر دارد و اگر واقعا عروس خانم قصد دارد که مهریه اش را ببخشد، بهتر است با آقای داماد راهی دفتر اسناد رسمی شود و این کار را قانونی کند. محضردار اعتراف همسر برای بخشش مهریه را در قالب «اقرارنامه ثبتی» تنظیم می کند؛ البته کار به همین جا ختم نمی شود، زیرا برای محکم کاری باید نامه ای از آنجا برای دفترخانه رسمی ازدواج- که عقد در آن مکان ثبت شده – برده شود تا در آنجا مفاد نامه در «صفحه ملاحظات» عقدنامه ثبت شود..

عروس خانم بدون اجازه پدر هرگز مهریه خود را نبخشید!بهتر است اگر قصد بخشیدن مهریه خود را دارین بدون اجازه پدرتان این کار را انجام ندهید. در این راستا دفاتر اسناد رسمی در صورت اجازه پدر عروس خانم مهریه را به شوهر می بخشند و آن را ثبت می کنند. می دانیم که طبق ماده 1082 قانون مدنی شما از زمانی که عقد کردید و هنوز مُهر ازدواجتان خشک نشده است، مالک مهرتان می شوید و می توانید هر دخل و تصرفی که خواستید در آن داشته باشید، اما اذن پدر در این مورد خاص لازم است هر چند این موضوع نه جنبه قانونی دارد و نه جنبه شرعی، اما دفاتر اسناد رسمی به دلیل اینکه گاهی این بخشش مهریه از روی اجبار یا از روی احساسات آنی رخ می دهد، این شرط را برای این موضوع می گذارند که یک شرط لازم نیست،اما از بروز مشکلات بعدی پیشگیری می کند.

عروس خانم عزیز مراقب باشید با ثواب کردن ،کباب نشوید!اذن پدر در این مورد خاص لازم است هر چند این موضوع نه جنبه قانونی دارد و نه جنبه شرعی، اما دفاتر اسناد رسمی به دلیل اینکه گاهی این بخشش مهریه از روی اجبار یا از روی احساسات آنی رخ می دهد، این شرط را برای این موضوع می گذارند که یک شرط لازم نیست،اما از بروز مشکلات بعدی پیشگیری می کند.گاهی ممکن است خانمی با بخشیدن مهریه اش، خود را دچار دردسر بزرگی کند. به عنوان مثال دختری در دوره عقد مهریه اش را می بخشد و بعد از عروسی به هر دلیلی تمایلی به ادامه زندگی با همسرش ندارد و تقاضای طلاق می کند! در این میان چون زن خواهان طلاق است که در قانون به آن «طلاق خلع» می گویند، زن باید معادل مهریه یا مبلغی کمتر یا بیشتر از آن را به داماد پرداخت کند. به این ترتیب زن برای رهایی از زندگی ای که تمایلی به آن ندارد نه تنها مهریه ای نمی گیرد، بلکه باید رقمی را نیز برای جدایی به مرد بپردازد. پس قبل از بذل و بخشش، کمی بیشتر تامل کنید.

گاهی زن و مرد در زندگی آنقدر دچار اختلاف می شوند که زن می گوید «مهرم حلال جونم آزاد!» اما یک سوال اگر عروس خانم مهرش را ببخشد آیا واقعا طلاق به سرعت انجام شده و کار تمام است؟ اتفاقا کاملا در اشتباه هستید. اصلا معلوم نیست بعد از بخشش مهریه مرد حاضر به طلاق همسر شود، یا زمان عده دوباره رجوع نکند! برای این که در این حوزه مشکلی ایجاد نشود، شرع و قانون راه آن را پیش بینی کرده است. بد نیست بدانید که طلاق «خلع» و «طلاق مبارات» دقیقا همین هدف شما را به طور کامل و بدون ضرر و خطر تامین می کند. در این نوع طلاق، زن و شوهر توافق می کنند در عوض مهریه یا کمتر یا بیشتر از آن از یکدیگر جدا شوند. در این روش دیگر شوهر حق رجوع ندارد و به این ترتیب زن با بخشیدن مالی معادل مهریه، یا بیشتر و کمتر از آن به شوهر، او را راضی به طلاق می کند. البته اگر این بیزاری از ادامه زندگی دو طرفه باشد، اما زن تقاضای طلاق بدهد باز هم باید مهریه اش را ببخشد تا این طلاق که مبارات نام دارد، جاری شود.

آیا بعد از بخشیدن مهریه امکان گرفتن آن وجود دارد؟اگر بعد از بخشیدن مهریه خود پشیمان شده اید باید بدانید چند فرض در این مورد وجود دارد که باید به آن دقت کرد.

1. اگر زن به مرد بگوید که وی تکلیفی برای پرداخت مهریه ندارد، مرد دیگر این تکلیف را نخواهد داشت.

2. تصور کنید زن مهریه را به مرد ببخشد (هبه کند)، باید این لفظ را بگوید که «من مهر خود را به تو بخشیدم».

در این حالت، تکلیف مرد در پرداخت مهریه به طور کامل از بین نمی رود، زیرا زن می تواند تحت شرایطی از این هبه برگردد و مهریه خود را مطالبه کند. البته این مسئله مشروط بر این است که زن، طی قرارداد دیگری، این حق را از خود نگرفته باشد، وگرنه راه دیگری وجود ندارد.منبع: تبیان

 

دانستنیهای قبل و بعد از ازدواج


تو جلسه خواستگاری چی بپرسیم!؟


پاکسازی و رفع آلودگی هوای خانه

مشاهده تمامی مدلهای لوازم خانگی اسنوا/قیمت


گیفت کارت ارزان/تحویل آنی وپشتیبانی

مراکز فیزیوتراپی با به روز ترین دستگاه ها


چنددقیقه ای بدون دردسر ماست سالم بساز!


راهنمای انتخاب و خرید محصولات زناشویی


زبان انگلیسی رو کاربردی یادبگیر!

خریدقسطی جهیزیه بدون نیاز به پرداخت اولیه


درمان نازایی زنان و مردان


بلیطت رو به قیمت لحظه آخر بخر!


مشاوره تلفنی طلاق


اقساط36ماهه لوازم خانگی بدون پیش پرداخت


رسیدن به اوج لذت جنسی با این محصولات

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

آیا مایل هستید اعلانات مربوط به گفتگوهای آنلاین خود را روی دستگاه
خود دریافت کنید؟

در پنجره باز شده روی دکمه Allow کلیک کنید…

تمام موضوعات خانواده شامل طلاق، طلاق توافقی، حضانت فرزندان، مهریه، نفقه و بسیار اطلاعات دیگر

موضوعات پیرامون مسائل کیفری مانند جرایم قتل، سرقت و مواد مخدر

اگر بخشش مهریه رو با کلک از طرف امضا رو گرفته باشند یعنی توی دفتر خانه پدر پسر امده باشه جای پدر دختر و اینکه قرار بوده یه وکالت نامه برای اجاره امضا کنه ولی این بخشش مهریه هم…

چطور مهریه را ببخشیم

همسرم به زور کتک منو مجبور به بخشش مهریه کرد. منو به خونه ی پدرم فرستاده و هنوز اقدامی برای طلاق نکرده.. الان یکماه گذشته ولی آثار ضربه تو گوش و پاها هست میتونم نامه پزشک قانونی…

با سلام
همسرم بابت بخشش مهریه توسط من از من سند امضا شده ندارد اما پیامکی از طرف من در گوشی خود دارد که من گفتم موقع بخشش درست فکر نکردم مهریه رو نمیبخشم.
قاضی از من خواست…

سلام من درست متوجه نشدم باید چیکار کنم
برای بخشش مهر من باید برم اسناد رسمی بعد از اونجا برم دفتر ثبت ازدواج برای ثبت بخشش تو قسمت توضیحات
و اگر تا اسناد پیش برم قانونیه و…

سلام خسته نباشد ببخسید یه سوال داشتم خانوم من هفته پیش کل مهریشو بخشید. اینم بگم که تو دفتر اسناد رسمی این کارو انجام دادیم. ولی امروز به مشگل خوردیمو پدرایشون بدون اجا ه من اونو…

سلام
همسر بنده موبایل من را بدون اجازه چک میکند و در برابر تک تک حرفهایی که به هر کسی گفته باشم مجازاتم میکند مثلا امروز در مقابل جمله ای که مدتها پیش بعد از کتک خوردن از ایشان…

چطور مهریه ام را بین خودم و همسرم ببخشم اما پدرم اما نکند
به مشکل برخورده ایم و از من انتظار اثبات محبتم به خودش را دارد و این موضوع را مطرح کرده، از بس در هر بحثی تکرار کرده است…

سلام
بعد از ده سال زندگی مشترک، همسرم میخواهد مهریه اش را در دفتر اسناد رسمی ببخشد. با توجه به اینکه برای بخشش مهریه نیازی به اذن خانواده خانمم نیست ولی هیچ دفترخانه ای را پیدا…

باسلام خانوم بنده مایل به بخشیدن مهریه هست و بچه هم تا ۷ سالگی و هر هفته یک بار با من هست و نفقه بچه هم من میدم ایا بخشیدن مهریه تمام میشه و چیزی دیگری لازم هست یا نه

سلام من میخوام مهریمو به همسرم ببخشم ولی میخوام بدون اجازه ی پدر باشد و در عقد نامه قید نشود .به چه صورت میتونم قانونی این کارررو انجام بدم تا هم خیالم راحت باشه که قانونی هست و…

تمام حقوق برای بنیاد وکلا محفوظ است.

اگر سوالات حقوقی درباره بخشش مهریه دارید وارد صفحه درستی شده اید. دادراه این امکان را برای شما فراهم آورده است تا با مرور سوالات حقوقی در مورد بخشش مهریه از مشاوره حقوقی در مورد بخشش مهریه به صورت رایگان بهره مند شوید. می توانید با مطالعه سوالات حقوقی زیر و پرسش و پاسخ حقوقی سایر افرادی که سوال درباره بخشش مهریه داشته اند ، اطلاعات خود را درباره بخشش مهریه افزایش دهید. یا اگر این سوالات پاسخگوی نیاز شما نیست می توانید با کلیک بر روی گزینه زیر، سوال در مورد بخشش مهریه طرح کنید.


1396/7/18

مهریه

سلام
با توجه به اینکه خانم بنده مهریه خود را بخشیده و نوشته دیگر هیچگونه حق و حقوقی نسبت به اینحانب ندارد و الان درخواست مهریه داده لطفا راهنمایی کنی …

چطور مهریه را ببخشیم


1398/12/11

اقرار وصول مهریه بجای بذل مهریه

من توی دوره ی عقد و دوشیزه هستم. با همسرم به مشکل خوردم و برای اینکه جداشیم این اقا گفت اگر مهریه و طلاهایی که هدیه بوده بهش بدم وکالت طلاق بهم میده. …


1397/11/5

ثبت صلح نامه مهریه در دفتر اسناد رسمی

باسلام زن مرحوم برادرم مهریه اش را به صورت سند دستی معوض به ورثه بخشیده اما رفت مهرش اجرا گذاشت که محکوم شد و قاضی دستور داد که خانم باید بره دفترخونه …


1396/7/12

مهریه

سلام عرض ادب
با همسرم توافق کردیم
که همسرم مهریه خود را ببخشد باید با چه راه کاری اقدام کنیم چگونه مهریه را پاک کنیم یا اندازه مهریه چه سندی بگیرم …


1398/7/4

مهریه

اگه زن به مرد وکالت محضری بده که تمام مهریشو بخشیده ولی بره دادگاه اجرا بزاره میتونه درخواست مهریه کنه یا نه؟ اصلا وکالت محضری قبول هست یا نه؟ …


1397/3/3

سند عادی دریافت مهریه

سلام.خسته نباشید. خواهش میکنم جواب سوالم رو بدید.
اگر زوجه بخاطر ترس از مطلقه شدن و آبروریزی و بخاطر وعده و وعیدهای زیاد زوج، مجبور شود در یک برگه بن …


1399/9/16

مهریه

همسرم یه مدته اصرار داره که مهریه رو ببخشم! میخوام بدونم اگه رو یه کاغذ بنویسم که من مهریه رو به ایشون میبخشم و فقط امضا بزنم، بدون تاریخ و بدون شاهد …


1398/10/9

بذل مهریه بدون اجازه پدر

شوهرم از من تقاضا کرده که بین سه شاهد به صورت دست نوشته به بخشش کل مهریه انجام دهم ایا کار درستی است یا نه …

چطور مهریه را ببخشیم


1398/8/9

مطالبه مهریه

با سلام چند سال پیش به همسرم نوشته ( دست خط معمولی ) همراه با امضا مبنی بر بخشش مهریه داده ام و از اون موقع ده سال می گذرد و حالا میخواهیم جدا شویم و …


1398/4/30

بخشش مهریه

با سلام بنده قصد دارم بخشی از مهریه ام را به همسرم ببخشم بر روی کاغذی با توضیحات کامل نوشته ام و امضا و اثر انگشت زده ام که تعداد 300 عدد از سکه های م …


1398/4/22

خانواده

کجا مراجعه کنم برای اینکه زوجه مهریه نفقه کامل ببخش و زوج طلاق بده طوری که دیگه زوجه بعد از طلاق ادعایی نداشته باشه با تشکر فراوان …


1399/8/29

مهریه

سلام. من با اجبار همسرم مجبور به بخشیدن مهریه ام شدم که به صورت دست نوشته بود. اما به شرطی که ایشان دست بزن نداشته باشه و تا زمانی که بچه دار نشده باش …


1399/6/29

بخشش مهریه

سلام. من تعداد سکه های مهریه ام خیلی زیاده. اون زمان به خاطر فشار خانواده تعداد زیاد گرفتن. الان میخواهم تعدادش رو کم کنم همسرم قبول نمیکنه. ولی من می …


1399/6/1

رجوع به مابذل مهریه

با سلام و خسته نباشید ، بنده با همسرم صورت جلسه طلاق توافقی امضا کردیم ، و در بند اول در خصوص مهریه اینطور نوشتیم که : زوجه تمامی مهریه خود را به تعدا …


1398/10/23

بخشیدن مهریه

سلام و خسته نباشید
زوجه بعد از بذل مهریه در قبال حق طلاق و جاری شدن صیغه طلاق، میتواند به مهریه رجوع کند یا خیر؟ ممنون …


1398/9/12

بخشش مهریه

با سلام و درود
اگه نامزده بنده در ورقی بنویسد که مهریه خود را به نامزدم بخشیدم و دیگر هیچ حقی نسبت به ایشان ندارم ایا این ورقه در دادگاه معتبر شناخته …


1398/5/25

ابرا مهریه

با درود فراوان خدمت وکلای محترم؛ خانوم بنده چند سال پیش طی دست نوشته ای که به امضا دو نفر هم رسیده بود از 300سکه به جز 14 سکه همشو بخشیده بود ولی بعد …


1398/4/22

بخشش مهریه

من چند سال پیش بخاطر داشتن حق طلاق، مهریه ام را در محضر بخشیدم و قصد داشتم طلاق بگیرم ولی نگرفتم، بعد از یکسال بچه دار شده ام و اذیت ازار همسرم و معتا …


1398/4/21

جعل بخشش مهريه

سلام وقتتون بخير همسر بنده در دادگاه يه برگه كه به امضا و اثرانگشت و دست خط من در حد اسم و فاميل كه من مهريه م رو بخشيدم جز ٥سكه كه ان را هم وصول كردم …


1397/8/16

بخشیدن مهریه

با سلام و خسته نباشید
اگر زن روی یک برگه عادی که نوشته شده مهریه رو خود را کاملا به شوهرم بخشیدم امضا و اثر انگشت بزند آیا این برگه عادی در دادگاه اع …


1397/7/2

مهريه

باسلام ميخواستم بپرسم اگر زن مهريه خود رو به مرد ببخشد زمانی كه مرد فوت ميكند ديگر از دارايی مرد به زن نميرسد؟ يا بخشيدن مهريه فقط تا زمان زنده بودن م …


1397/5/26

ابرا مهریه

سلام خسته نباشی زن بنده مهریه ایش را با دست خودش نوشته بری کرده شاهدین هم امضا کردن ارزش این سند چقدر است؟ …


1396/11/18

طلاق

من مهريه ام را در دفترخانه به اصرار همسرم بخشيدم، الان كه ميخوام طلاق بگيرم ميتونم طلبی داشته باشم؟ …


1396/10/18

مهریه

سلام, من مهریه خودم را بخشیدم اما در دفتر عقد قسمت ملاحظات ثبت نشده, به جز دفتر خانه. آیا میتونم با این شرایط در خواست مهریه داشته باشم یا خیر؟ …


1396/5/31

ابرا

سلام.آیاابرامهریه توسط زوجه بااثرانگشت وامضا دربرگ عادی درحضورسه شاهدامکان بررسی دارد؟اگرزوجه منکرموضوع شودشهادت شهودبرعلیه اوموردقبول میباشد؟باتشکر …


1399/10/23

بخشش مهریه

سلام آیا می شود مهریه بدون اذن پدر در دفترخانه بخشید؟ آیا راه حلی برای این قضیه وجود دارد؟ …


1399/9/28

طلاق

با سلام. زوجه هستم. یک سال از عقدم میگذرد. من یک هفته بعد از عقد متوجه شدم همسرم به شدت دروغگو هست و حتی بسیاری از حرف هایی که قبل عقد زده بود قصد عمل …


1399/9/18

درخواست طلاق

سلام من و همسرم از سال 96 ازدواج کردیم و تو این مدت یکبار هم خانوادش اجازه ندادن تا خودش تو زندگیش تصمیم بگیره یبار هم درخواست طلاق دادم و با التماس ب …


1399/8/25

بخشش مهریه بعد از فوت زن

چطور میشه بعد از مرگ، مهریه رو بر شوهر بخشید؟ متن ان چطور نوشته میشه؟


1399/8/8

طلاق از سمت مرد

با عرض سلام. همسرم کل مهریه و نفقه به صورت رسمی بخشیده و من به ایشان وکالت طلاق دادم. آیا امکانش هست خودم یک طرفه دادخواست طلاق بدم؟ چقدر زمان میبره؟ …

تهران، خیابان ولیعصر، بالاتر از پارک ساعی، کوچه 34، پلاک 4

تلفن: 02188106553

ایمیل: dadrah.ir@gmail.com

ایمیل شکایات: report@dadrah.ir

© تمام حقوق این وبسایت برای مالک آن محفوظ می باشد. حق چاپ و نشر مطالب این وبسایت به صورت الکترونیکی یا غیر الکترونیکی محفوظ می باشد.

چطور مهریه را ببخشیم
چطور مهریه را ببخشیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *