شب خواستگاری چطور صحبت کنیم

 
helpkade
شب خواستگاری چطور صحبت کنیم
شب خواستگاری چطور صحبت کنیم

اهمیت خواستگاری و دیدار خانواده‌ها با یکدیگر در مراسم خواستگاری بر هیچکس پوشیده نیست. خیلی ازمواقع به دلیل خوب پیش نرفتن خواستگاری ازدواج صورت نمی‌پذیرد. امکان دارد خواستگاری به دلیل صحبت نامناسب در مورد مسایل مهمی از جمله مهریه، جهیزیه و غیره خوب پیش نرود. در مراسم خواستگاری علاوه بر اینکه مسائل مهمی وجود دارد که باید به شکل مناسب گفته شود موضوعاتی وجود دارد که ملزم به گفتن آنها نیستید. با آموزش فن بیان در خواستگاری خواهید آموخت چگونه صحبت کنید که حرف‌های شما موثر واقع شود و مخاطبین‌تان را تحت تاثیر قرار دهید.

فهرست مطالب

قبل از حضور در مراسم خواستگاری با خانواده خود در مورد مهریه، مراسم عقد و عروسی، مدت زمان عقد، خرج و مخارج، محل زندگی بعد از ازدواج، جهیزیه و تمام نکات مهم صحبت کنید و به توافق برسید تا در مراسم خواستگاری تنها نیاز به صحبت و توافق خانواده ی عروس و داماد باشد.

چندین روز قبل از خواستگاری لیستی از سوال ها و صحبت هایی که میخواهید در مراسم خواستگاری داشته باشید تهیه کنید و تمرین کنید که سوال‌ها و صحبت های خود را بدون اضطراب با آرامش و صدای بلند بیان کنید. توصیه می‌شود از تمرین های فن بیانی که در زیر آورده شده استفاده بفرمایید.

1-شمرده و آرام صحبت کنید طوری که احساسات خود را به خوبی منتقل کنید و شنونده کاملا متوجه منظور شما بشود. برای سنجش این موضوع میتوانید از اطرافیان بازخورد بگیرید. برای سنجش اینکه آیا سرعت صحبت کردن شما مناسب است یا خیر میتوانید متنی را با سرعت عادی صحبت کردنتان، سرعت بیشتر و سرعت کمتر را بخوانید و صدای خود را ضبط کنید و بررسی کنید خواندن شما با چه سرعتی بهتر است.

شب خواستگاری چطور صحبت کنیم

2-اگر صدایتان بسیار آرام است از تمرین بلندخوانی استفاده کنید، در تمرین بلند‌خوانی مطالبی را با صدای بلند بخوانید و یا افکار خود را با صدای بلند به زبان بیاورید. هنگام صحبت با مخاطب اگر احساس کردید توجه طرف مقابل به صحبت های شما کم شده است کافی است کمی تن صدای خود را بالاتر ببرید همچنین بلند صحبت کردن باعث میشد دیگران بیشتر به شما اعتماد کنند.

3- با اعتماد به نفس کامل صحبت کنید. میتوانید خود را در نقش افراد مهم تصور کنید به جای آنها صحبت کنید این کار باعث افزایش اعتماد به نفس شما میشود.

4- به چیزی که می‌گویید ایمان و باور داشته باشید. هنگامی که شما گفته های خود را باور نداشته باشید دیگران نیز صحبت های شما را باور نخواهند کرد.

5- بیش از حد بلند یا بیش از حد آرام صحبت نکنید. صحبت کردن یکنواخت باعث خستگی مخاطب شما شده و توجه‌اش به صحبت های شما را از دست میدهد.

6- از تاثیر لبخند بازتاب احساسات در چهره‌تان غافل نشید، چهره ی شما باید هیجان‌ها واحساسات شما را در خود نشان بدهد تا مخاطب بهتر با شما ارتباط برقرار کند.

7- هیجان های خود را کنترل کنیدن ممکن است احساس اشتیاق، عصبانیت علاقه و یا ترس داشته باشید. اما این احساسات نباید باعث شود که از حد خود خارج شده و مثلا توهین کنید. با آرامش به صحبت های طرف مقابل‌تان پاسخ دهید.

8- هرگز میان صحبت های کسی نپرید و صحبت دیگران را متوقف نکنید.

9- دایره لغات خود را افزایش دهید و از استعاره ها و تمثیل های زیبا غافل نشوید. برای کمک به این موضوع میتوانید از مطالعه ی کتاب ها ی متفاوت و دیدن فیلم و اخبار استفاده کنید.

10- از حرکات زیاد و تکراری از جمله تکان دادن زیاد دست‌ها و یا بازی کردن با بند کیف و یا لباس خود کاملا خودداری کنید، این حرکات شمارا عصبی و با استرس نشان میدهد.

11-در صحبت های خود از مثال‌ها و دلایل منطقی و واقعی استفاده کنید.

12-در صحبت های خود از منفی بافی و طعنه زدن دوری کنید و از نا‌‌امیدی و افسردگی صحبت نکنید.

13- آرام و عمیق نفس بکشید تنفس عمیق را تمرین کنید

14-تکیه کلام نداشته باشید. برای بررسی این موضوع میتوانید صدای خود را ضبط کنید، بررسی کنید چه تکیه کلام هایی دارید و سعی کنید آنها را حذف کنید همچنین از به کار بردن صداها و عبارات بی معنی و تکرار آن‌ها خودداری کنید.

15-بعد از صحبت های مهم‌تان مکث کنید تا شنونده بهتر متوجه منظور شما بشود.

16- موضوعی را انتخاب کنید و بدون وقفه برای 3دقیقه در مورد آن صحبت کنید.

17- اهمیت ارتباط چشمی را فراموش نکنید، به چهره ی افرادی که با آنها صحبت میکنید نگاه کنید اما توجه کنید که به چهره ی آنها زل نزنید.

18- مطالبی را که مایل هستید در مرد آنها صحبت کنید از قبل مقابل آینه تمرین کنید و یا میتوانید در اتاقی خالی نشسته برای شنوندگان خیالی در قسمت های مختلف اتاق صحبت کنید.

قبل از مراسم خواستگاری خودتان را برای پاسخ دادن به سوال های همسر آینده و خانواده ی ایشان آماده کنید. برای تسلط بیشتر میتوانید از نمونه سوالاتی که در زیر مطرح شده استفاده کنید همچنین میتوانید از قسمت سوالات خواستگاری استفاده کنید. • لطفا خودتان را معرفی کنید • هدف شما از ازدواج چیست؟ • شغل و تحصیلات شما چیست؟ • آیا توانایی اداره کردن زندگی مشترک را دارید؟

یکی از مسایلی که باعث اضطراب شما میشود و نتیجه مستقیم بر صحبت کردن شما دارد حاضر نشدن به موقع در مراسم است. زودتر یا دیرتر از ساعت تعیین شده در محل خواستگاری حضور نداشته باشید. اگر تصمیم به بردن گل، شیرینی و یا هدیه دارید آنها را از قبل آماده کنید و زمان اضافه به آن اختصاص ندهید. همچنین دختر باید قبل از رسیدن خواستگار آماده باشد و وقت شناس باشد.

هنگام ورود خودتان و افرادی که همراه شما در مراسم حضور دارند را به همسر آینده و خانواده ایشان معرفی کنید. این رفتار موجب صمیمیت بیشتر بین دو خانواده میشود و در جهت پیشرفت بهتر مراسم به هر دو خانواده کمک میکند.

یکی از مسایل مهم در خواستگاری شروع صحبت است. بهتر است گفتگوی شما با صحبت در مورد مسایل روز آغاز شده تا به مسایل جزیی و مهم تر برسید. بهتر است یکی از افراد بزرگ خانواده که توانایی خوبی در سخنرانی و گفتگو دارد همراه شما باشد.

هنگامی که فرد دروغ میگوید دچار اضطراب و نگرانی میشود و ممکن است دچار لرزش صدا و مشکل در حافظه شود.در پاسخ به سوال های همسر آینده و خانواده ی ایشان صادقانه پاسخگو باشید. البته لازم نیست بیش از اندازه در مورد خود صحبت کنید، تنها نکات مهم و قابل توجه را ذکر کنید. دروغ و فریب در ازدواج میتواند آینده ی زندگی مشترک شما را به خطر بیندازد.

در جلسه ی خواستگاری امکان دارد بحث هایی مطرح شود که شما موافق با آنها نباشید، بهتر است از قبل مهارت نه گفتن را تمرین کنید تا در صورت لزوم مخالفت خود را به شکل مناسب ابراز کنید. «نه گفتن» شما باید بسیار محترمانه و بدون توهین به فرد مقابل و خانواده‌اش باشد. در صورتی که نظر شما نسبت به مراسم خواستگاری، فردی که خواستگار او هستید و یا از او خواستگاری کرده اید منفی است و از ازدواج منصرف شده اید باید کاملا واضح و روشن و بدون هیچ گونه بی احترامی نظر خود را فرد مقابل اعلام کنید. به یاد داشته باشید که در مقابل هر چیزی که در مراسم خواستگاری پذیرفته اید مسئول هستید پس مهارت نه گفتن را در خود به خوبی تقویت کنید.

به کار بردن بعضی جملات در مراسم خواستگاری تاثیر بسیار بدی دارد، از جمله: • «دختر ما خواستگار پزشک/استاد دانشگاه/مهندس و… داشته و رد کرده» • «ببینیم نظر پسر ما چیه» • «هر جا رفتیم خواستگاری پسرمون نپسندیده» • «از سر دخترتونم زیاده» و …. • پسر/دختر ما از پسر/ دختر شما بهتره

یکی از نکات بسیار منفی در خواستگاری خجالتی بودن است، هرگز خجالتی نباشید و در رو‌در‌بایستی گیر نکنید. هرگز به دلیل خجالت گفته های طرف مقابل را بدن چون و چرا نپذیرید، قاطعانه و با احترام و اعتماد به نفس صحبت کنید و به یاد داشته باشید هر چیز اگر در زمان مناسب خود گفته نشود در آینده بلای جان ما میشود! پس در کل هر نکته ای که به همسر آینده شما مربوط است و بر زندگی او و زندگی مشترک شما تأثیر می گذارد، باید در جلسه خواستگاری بدون هرگونه خجالت گفته شود. وعده وعیدهایی که از پس آنها به خوبی بر نمی‌آیید را به دلیل خجالت رودربایستی قبل نکنید.

1- هنگام پاسخ به سوالات حتما خودتان را در موقعیتی که طرف مقابل خواسته قرار دهید. 2- پاسخ سوال هارا منطقی و به دور از احساسات و هیجانات لحظه ای بدهید. 3- قبل از پاسخ به هر سوال به خوبی فکر کنید و اگر لازم است درخواست کنید که باید به سوال بیشتر فکر کنید و پاسخ خود را بعدا ارایه بدهید. 4- اگر امکان صحبت خصوصی با همسر آینده ی خود را در اتاق جدا دارید حتما درخواست کنید که به صورت خصوصی با ایشان صحبت کنید. 5- به صورت «فعالانه» گوش دهید، در جواب صحبت های طرف مقابل خود گاهی تکان دادن سر باعث میشد فرد مقابل بداند که شما به اندازه ی کافی به صحبت هایش توجه دارید همچنین استفاده از عباراتی مثل «چه جالب»، «همینطوره»، «درست میفرمایید» نیز میتواند مفید باشد.

صحبت بیش از اندازه یا طولانی شدن بیش از اندازه ی مراسم خواستگاری میتواند عواقب بدی داشته باشد. معمولا یک الی دو ساعت برای مراسم خواستگاری زمان مناسبی است و در صورتی که شما از قبل خود را آماده کرده باشید و تمرینات گفته شده را انجام داده باشید میتوانید به خوبی در یک ساعت خود را به خوبی نشان داده و تصمیم درست و مناسبی بگیرید.

ازدواج یکی از مهم ترین مسائل زندگی هر فرد است و نقش مراسم خواستگاری در آن بسیار ملموس میباشد. قبل از شروع مراسم خواستگاری با خانواده ی خود در مورد مسایل مهم صحبت کنید و به توافق برسید، تمرین های فن بیان را از مدتی قبل از خواستگاری انجام داده و خود را برای پاسخ به سوال های احتمالی که از شما پرسیده میشود آماده کنید. در زمان تعیین شده مناسب در محل خواستگاری حاضر شوید.( نه دیرتر و نه زودتر). خود و اعضای خانواده ی خود را به خوبی معرفی کنید. صحبت خود را از مسایل جزیی شروع کنید تا به مسایل مهمتر برسید. گوش دادن به اندازه صحبت کردن و فن بیان موثر است پس از گوش دادن فعال غافل نشوید. از استفاده ی سوال های ممنوعه پرهیز کنید.

 

 

عشقت رو جذب کن

میخوای یاد بگیری چطور روز به روز بیشتر قلب عشقتو بدست بیاری؟ چطور یه رابطه موفق منجر به ازدواج داشته باشی؟ چطور یه زندگی مشترک موفق داشته باشی؟ پس فرصت را از دست نده! تو هم به جمع دنبال کنندگان پیج رادیو عشق در اینستاگرام اضافه شو…

شب خواستگاری چطور صحبت کنیم

عضویت در خبرنامه رادیو عشق

62 بازدید

2.16k بازدید

2.32k بازدید

3.33k بازدید

3.1k بازدید

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

مشترک نمی شومدریافت همه دیدگاه های این نوشتهفقط دریافت پاسخ دیدگاه های خودم

آدرس: تهران، پونک، نبش بلوار پونک، پلاک 2، طبقه سوم، واحد 6

تلفن پشتیبانی:02146015870

رزرو نوبت مشاوره

انجمن روانشناسی آمریکا

سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران

سازمان بهزیستی ایران

انجمن روانشناسی ایران

 

اهمیت خواستگاری و دیدار خانواده‌ها با یکدیگر در مراسم خواستگاری بر هیچکس پوشیده نیست. خیلی ازمواقع به دلیل خوب پیش نرفتن خواستگاری ازدواج صورت نمی‌پذیرد. امکان دارد خواستگاری به دلیل صحبت نامناسب در مورد مسایل مهمی از جمله مهریه، جهیزیه و غیره خوب پیش نرود. در مراسم خواستگاری علاوه بر اینکه مسائل مهمی وجود دارد که باید به شکل مناسب گفته شود موضوعاتی وجود دارد که ملزم به گفتن آنها نیستید. با آموزش فن بیان در خواستگاری خواهید آموخت چگونه صحبت کنید که حرف‌های شما موثر واقع شود و مخاطبین‌تان را تحت تاثیر قرار دهید.

فهرست مطالب

قبل از حضور در مراسم خواستگاری با خانواده خود در مورد مهریه، مراسم عقد و عروسی، مدت زمان عقد، خرج و مخارج، محل زندگی بعد از ازدواج، جهیزیه و تمام نکات مهم صحبت کنید و به توافق برسید تا در مراسم خواستگاری تنها نیاز به صحبت و توافق خانواده ی عروس و داماد باشد.

چندین روز قبل از خواستگاری لیستی از سوال ها و صحبت هایی که میخواهید در مراسم خواستگاری داشته باشید تهیه کنید و تمرین کنید که سوال‌ها و صحبت های خود را بدون اضطراب با آرامش و صدای بلند بیان کنید. توصیه می‌شود از تمرین های فن بیانی که در زیر آورده شده استفاده بفرمایید.

1-شمرده و آرام صحبت کنید طوری که احساسات خود را به خوبی منتقل کنید و شنونده کاملا متوجه منظور شما بشود. برای سنجش این موضوع میتوانید از اطرافیان بازخورد بگیرید. برای سنجش اینکه آیا سرعت صحبت کردن شما مناسب است یا خیر میتوانید متنی را با سرعت عادی صحبت کردنتان، سرعت بیشتر و سرعت کمتر را بخوانید و صدای خود را ضبط کنید و بررسی کنید خواندن شما با چه سرعتی بهتر است.

شب خواستگاری چطور صحبت کنیم

2-اگر صدایتان بسیار آرام است از تمرین بلندخوانی استفاده کنید، در تمرین بلند‌خوانی مطالبی را با صدای بلند بخوانید و یا افکار خود را با صدای بلند به زبان بیاورید. هنگام صحبت با مخاطب اگر احساس کردید توجه طرف مقابل به صحبت های شما کم شده است کافی است کمی تن صدای خود را بالاتر ببرید همچنین بلند صحبت کردن باعث میشد دیگران بیشتر به شما اعتماد کنند.

3- با اعتماد به نفس کامل صحبت کنید. میتوانید خود را در نقش افراد مهم تصور کنید به جای آنها صحبت کنید این کار باعث افزایش اعتماد به نفس شما میشود.

4- به چیزی که می‌گویید ایمان و باور داشته باشید. هنگامی که شما گفته های خود را باور نداشته باشید دیگران نیز صحبت های شما را باور نخواهند کرد.

5- بیش از حد بلند یا بیش از حد آرام صحبت نکنید. صحبت کردن یکنواخت باعث خستگی مخاطب شما شده و توجه‌اش به صحبت های شما را از دست میدهد.

6- از تاثیر لبخند بازتاب احساسات در چهره‌تان غافل نشید، چهره ی شما باید هیجان‌ها واحساسات شما را در خود نشان بدهد تا مخاطب بهتر با شما ارتباط برقرار کند.

7- هیجان های خود را کنترل کنیدن ممکن است احساس اشتیاق، عصبانیت علاقه و یا ترس داشته باشید. اما این احساسات نباید باعث شود که از حد خود خارج شده و مثلا توهین کنید. با آرامش به صحبت های طرف مقابل‌تان پاسخ دهید.

8- هرگز میان صحبت های کسی نپرید و صحبت دیگران را متوقف نکنید.

9- دایره لغات خود را افزایش دهید و از استعاره ها و تمثیل های زیبا غافل نشوید. برای کمک به این موضوع میتوانید از مطالعه ی کتاب ها ی متفاوت و دیدن فیلم و اخبار استفاده کنید.

10- از حرکات زیاد و تکراری از جمله تکان دادن زیاد دست‌ها و یا بازی کردن با بند کیف و یا لباس خود کاملا خودداری کنید، این حرکات شمارا عصبی و با استرس نشان میدهد.

11-در صحبت های خود از مثال‌ها و دلایل منطقی و واقعی استفاده کنید.

12-در صحبت های خود از منفی بافی و طعنه زدن دوری کنید و از نا‌‌امیدی و افسردگی صحبت نکنید.

13- آرام و عمیق نفس بکشید تنفس عمیق را تمرین کنید

14-تکیه کلام نداشته باشید. برای بررسی این موضوع میتوانید صدای خود را ضبط کنید، بررسی کنید چه تکیه کلام هایی دارید و سعی کنید آنها را حذف کنید همچنین از به کار بردن صداها و عبارات بی معنی و تکرار آن‌ها خودداری کنید.

15-بعد از صحبت های مهم‌تان مکث کنید تا شنونده بهتر متوجه منظور شما بشود.

16- موضوعی را انتخاب کنید و بدون وقفه برای 3دقیقه در مورد آن صحبت کنید.

17- اهمیت ارتباط چشمی را فراموش نکنید، به چهره ی افرادی که با آنها صحبت میکنید نگاه کنید اما توجه کنید که به چهره ی آنها زل نزنید.

18- مطالبی را که مایل هستید در مرد آنها صحبت کنید از قبل مقابل آینه تمرین کنید و یا میتوانید در اتاقی خالی نشسته برای شنوندگان خیالی در قسمت های مختلف اتاق صحبت کنید.

قبل از مراسم خواستگاری خودتان را برای پاسخ دادن به سوال های همسر آینده و خانواده ی ایشان آماده کنید. برای تسلط بیشتر میتوانید از نمونه سوالاتی که در زیر مطرح شده استفاده کنید همچنین میتوانید از قسمت سوالات خواستگاری استفاده کنید. • لطفا خودتان را معرفی کنید • هدف شما از ازدواج چیست؟ • شغل و تحصیلات شما چیست؟ • آیا توانایی اداره کردن زندگی مشترک را دارید؟

یکی از مسایلی که باعث اضطراب شما میشود و نتیجه مستقیم بر صحبت کردن شما دارد حاضر نشدن به موقع در مراسم است. زودتر یا دیرتر از ساعت تعیین شده در محل خواستگاری حضور نداشته باشید. اگر تصمیم به بردن گل، شیرینی و یا هدیه دارید آنها را از قبل آماده کنید و زمان اضافه به آن اختصاص ندهید. همچنین دختر باید قبل از رسیدن خواستگار آماده باشد و وقت شناس باشد.

هنگام ورود خودتان و افرادی که همراه شما در مراسم حضور دارند را به همسر آینده و خانواده ایشان معرفی کنید. این رفتار موجب صمیمیت بیشتر بین دو خانواده میشود و در جهت پیشرفت بهتر مراسم به هر دو خانواده کمک میکند.

یکی از مسایل مهم در خواستگاری شروع صحبت است. بهتر است گفتگوی شما با صحبت در مورد مسایل روز آغاز شده تا به مسایل جزیی و مهم تر برسید. بهتر است یکی از افراد بزرگ خانواده که توانایی خوبی در سخنرانی و گفتگو دارد همراه شما باشد.

هنگامی که فرد دروغ میگوید دچار اضطراب و نگرانی میشود و ممکن است دچار لرزش صدا و مشکل در حافظه شود.در پاسخ به سوال های همسر آینده و خانواده ی ایشان صادقانه پاسخگو باشید. البته لازم نیست بیش از اندازه در مورد خود صحبت کنید، تنها نکات مهم و قابل توجه را ذکر کنید. دروغ و فریب در ازدواج میتواند آینده ی زندگی مشترک شما را به خطر بیندازد.

در جلسه ی خواستگاری امکان دارد بحث هایی مطرح شود که شما موافق با آنها نباشید، بهتر است از قبل مهارت نه گفتن را تمرین کنید تا در صورت لزوم مخالفت خود را به شکل مناسب ابراز کنید. «نه گفتن» شما باید بسیار محترمانه و بدون توهین به فرد مقابل و خانواده‌اش باشد. در صورتی که نظر شما نسبت به مراسم خواستگاری، فردی که خواستگار او هستید و یا از او خواستگاری کرده اید منفی است و از ازدواج منصرف شده اید باید کاملا واضح و روشن و بدون هیچ گونه بی احترامی نظر خود را فرد مقابل اعلام کنید. به یاد داشته باشید که در مقابل هر چیزی که در مراسم خواستگاری پذیرفته اید مسئول هستید پس مهارت نه گفتن را در خود به خوبی تقویت کنید.

به کار بردن بعضی جملات در مراسم خواستگاری تاثیر بسیار بدی دارد، از جمله: • «دختر ما خواستگار پزشک/استاد دانشگاه/مهندس و… داشته و رد کرده» • «ببینیم نظر پسر ما چیه» • «هر جا رفتیم خواستگاری پسرمون نپسندیده» • «از سر دخترتونم زیاده» و …. • پسر/دختر ما از پسر/ دختر شما بهتره

یکی از نکات بسیار منفی در خواستگاری خجالتی بودن است، هرگز خجالتی نباشید و در رو‌در‌بایستی گیر نکنید. هرگز به دلیل خجالت گفته های طرف مقابل را بدن چون و چرا نپذیرید، قاطعانه و با احترام و اعتماد به نفس صحبت کنید و به یاد داشته باشید هر چیز اگر در زمان مناسب خود گفته نشود در آینده بلای جان ما میشود! پس در کل هر نکته ای که به همسر آینده شما مربوط است و بر زندگی او و زندگی مشترک شما تأثیر می گذارد، باید در جلسه خواستگاری بدون هرگونه خجالت گفته شود. وعده وعیدهایی که از پس آنها به خوبی بر نمی‌آیید را به دلیل خجالت رودربایستی قبل نکنید.

1- هنگام پاسخ به سوالات حتما خودتان را در موقعیتی که طرف مقابل خواسته قرار دهید. 2- پاسخ سوال هارا منطقی و به دور از احساسات و هیجانات لحظه ای بدهید. 3- قبل از پاسخ به هر سوال به خوبی فکر کنید و اگر لازم است درخواست کنید که باید به سوال بیشتر فکر کنید و پاسخ خود را بعدا ارایه بدهید. 4- اگر امکان صحبت خصوصی با همسر آینده ی خود را در اتاق جدا دارید حتما درخواست کنید که به صورت خصوصی با ایشان صحبت کنید. 5- به صورت «فعالانه» گوش دهید، در جواب صحبت های طرف مقابل خود گاهی تکان دادن سر باعث میشد فرد مقابل بداند که شما به اندازه ی کافی به صحبت هایش توجه دارید همچنین استفاده از عباراتی مثل «چه جالب»، «همینطوره»، «درست میفرمایید» نیز میتواند مفید باشد.

صحبت بیش از اندازه یا طولانی شدن بیش از اندازه ی مراسم خواستگاری میتواند عواقب بدی داشته باشد. معمولا یک الی دو ساعت برای مراسم خواستگاری زمان مناسبی است و در صورتی که شما از قبل خود را آماده کرده باشید و تمرینات گفته شده را انجام داده باشید میتوانید به خوبی در یک ساعت خود را به خوبی نشان داده و تصمیم درست و مناسبی بگیرید.

ازدواج یکی از مهم ترین مسائل زندگی هر فرد است و نقش مراسم خواستگاری در آن بسیار ملموس میباشد. قبل از شروع مراسم خواستگاری با خانواده ی خود در مورد مسایل مهم صحبت کنید و به توافق برسید، تمرین های فن بیان را از مدتی قبل از خواستگاری انجام داده و خود را برای پاسخ به سوال های احتمالی که از شما پرسیده میشود آماده کنید. در زمان تعیین شده مناسب در محل خواستگاری حاضر شوید.( نه دیرتر و نه زودتر). خود و اعضای خانواده ی خود را به خوبی معرفی کنید. صحبت خود را از مسایل جزیی شروع کنید تا به مسایل مهمتر برسید. گوش دادن به اندازه صحبت کردن و فن بیان موثر است پس از گوش دادن فعال غافل نشوید. از استفاده ی سوال های ممنوعه پرهیز کنید.

 

 

عشقت رو جذب کن

میخوای یاد بگیری چطور روز به روز بیشتر قلب عشقتو بدست بیاری؟ چطور یه رابطه موفق منجر به ازدواج داشته باشی؟ چطور یه زندگی مشترک موفق داشته باشی؟ پس فرصت را از دست نده! تو هم به جمع دنبال کنندگان پیج رادیو عشق در اینستاگرام اضافه شو…

شب خواستگاری چطور صحبت کنیم

عضویت در خبرنامه رادیو عشق

62 بازدید

2.16k بازدید

2.32k بازدید

3.33k بازدید

3.1k بازدید

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

مشترک نمی شومدریافت همه دیدگاه های این نوشتهفقط دریافت پاسخ دیدگاه های خودم

آدرس: تهران، پونک، نبش بلوار پونک، پلاک 2، طبقه سوم، واحد 6

تلفن پشتیبانی:02146015870

رزرو نوبت مشاوره

انجمن روانشناسی آمریکا

سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران

سازمان بهزیستی ایران

انجمن روانشناسی ایران

 

اهمیت خواستگاری و دیدار خانواده‌ها با یکدیگر در مراسم خواستگاری بر هیچکس پوشیده نیست. خیلی ازمواقع به دلیل خوب پیش نرفتن خواستگاری ازدواج صورت نمی‌پذیرد. امکان دارد خواستگاری به دلیل صحبت نامناسب در مورد مسایل مهمی از جمله مهریه، جهیزیه و غیره خوب پیش نرود. در مراسم خواستگاری علاوه بر اینکه مسائل مهمی وجود دارد که باید به شکل مناسب گفته شود موضوعاتی وجود دارد که ملزم به گفتن آنها نیستید. با آموزش فن بیان در خواستگاری خواهید آموخت چگونه صحبت کنید که حرف‌های شما موثر واقع شود و مخاطبین‌تان را تحت تاثیر قرار دهید.

فهرست مطالب

قبل از حضور در مراسم خواستگاری با خانواده خود در مورد مهریه، مراسم عقد و عروسی، مدت زمان عقد، خرج و مخارج، محل زندگی بعد از ازدواج، جهیزیه و تمام نکات مهم صحبت کنید و به توافق برسید تا در مراسم خواستگاری تنها نیاز به صحبت و توافق خانواده ی عروس و داماد باشد.

چندین روز قبل از خواستگاری لیستی از سوال ها و صحبت هایی که میخواهید در مراسم خواستگاری داشته باشید تهیه کنید و تمرین کنید که سوال‌ها و صحبت های خود را بدون اضطراب با آرامش و صدای بلند بیان کنید. توصیه می‌شود از تمرین های فن بیانی که در زیر آورده شده استفاده بفرمایید.

1-شمرده و آرام صحبت کنید طوری که احساسات خود را به خوبی منتقل کنید و شنونده کاملا متوجه منظور شما بشود. برای سنجش این موضوع میتوانید از اطرافیان بازخورد بگیرید. برای سنجش اینکه آیا سرعت صحبت کردن شما مناسب است یا خیر میتوانید متنی را با سرعت عادی صحبت کردنتان، سرعت بیشتر و سرعت کمتر را بخوانید و صدای خود را ضبط کنید و بررسی کنید خواندن شما با چه سرعتی بهتر است.

شب خواستگاری چطور صحبت کنیم

2-اگر صدایتان بسیار آرام است از تمرین بلندخوانی استفاده کنید، در تمرین بلند‌خوانی مطالبی را با صدای بلند بخوانید و یا افکار خود را با صدای بلند به زبان بیاورید. هنگام صحبت با مخاطب اگر احساس کردید توجه طرف مقابل به صحبت های شما کم شده است کافی است کمی تن صدای خود را بالاتر ببرید همچنین بلند صحبت کردن باعث میشد دیگران بیشتر به شما اعتماد کنند.

3- با اعتماد به نفس کامل صحبت کنید. میتوانید خود را در نقش افراد مهم تصور کنید به جای آنها صحبت کنید این کار باعث افزایش اعتماد به نفس شما میشود.

4- به چیزی که می‌گویید ایمان و باور داشته باشید. هنگامی که شما گفته های خود را باور نداشته باشید دیگران نیز صحبت های شما را باور نخواهند کرد.

5- بیش از حد بلند یا بیش از حد آرام صحبت نکنید. صحبت کردن یکنواخت باعث خستگی مخاطب شما شده و توجه‌اش به صحبت های شما را از دست میدهد.

6- از تاثیر لبخند بازتاب احساسات در چهره‌تان غافل نشید، چهره ی شما باید هیجان‌ها واحساسات شما را در خود نشان بدهد تا مخاطب بهتر با شما ارتباط برقرار کند.

7- هیجان های خود را کنترل کنیدن ممکن است احساس اشتیاق، عصبانیت علاقه و یا ترس داشته باشید. اما این احساسات نباید باعث شود که از حد خود خارج شده و مثلا توهین کنید. با آرامش به صحبت های طرف مقابل‌تان پاسخ دهید.

8- هرگز میان صحبت های کسی نپرید و صحبت دیگران را متوقف نکنید.

9- دایره لغات خود را افزایش دهید و از استعاره ها و تمثیل های زیبا غافل نشوید. برای کمک به این موضوع میتوانید از مطالعه ی کتاب ها ی متفاوت و دیدن فیلم و اخبار استفاده کنید.

10- از حرکات زیاد و تکراری از جمله تکان دادن زیاد دست‌ها و یا بازی کردن با بند کیف و یا لباس خود کاملا خودداری کنید، این حرکات شمارا عصبی و با استرس نشان میدهد.

11-در صحبت های خود از مثال‌ها و دلایل منطقی و واقعی استفاده کنید.

12-در صحبت های خود از منفی بافی و طعنه زدن دوری کنید و از نا‌‌امیدی و افسردگی صحبت نکنید.

13- آرام و عمیق نفس بکشید تنفس عمیق را تمرین کنید

14-تکیه کلام نداشته باشید. برای بررسی این موضوع میتوانید صدای خود را ضبط کنید، بررسی کنید چه تکیه کلام هایی دارید و سعی کنید آنها را حذف کنید همچنین از به کار بردن صداها و عبارات بی معنی و تکرار آن‌ها خودداری کنید.

15-بعد از صحبت های مهم‌تان مکث کنید تا شنونده بهتر متوجه منظور شما بشود.

16- موضوعی را انتخاب کنید و بدون وقفه برای 3دقیقه در مورد آن صحبت کنید.

17- اهمیت ارتباط چشمی را فراموش نکنید، به چهره ی افرادی که با آنها صحبت میکنید نگاه کنید اما توجه کنید که به چهره ی آنها زل نزنید.

18- مطالبی را که مایل هستید در مرد آنها صحبت کنید از قبل مقابل آینه تمرین کنید و یا میتوانید در اتاقی خالی نشسته برای شنوندگان خیالی در قسمت های مختلف اتاق صحبت کنید.

قبل از مراسم خواستگاری خودتان را برای پاسخ دادن به سوال های همسر آینده و خانواده ی ایشان آماده کنید. برای تسلط بیشتر میتوانید از نمونه سوالاتی که در زیر مطرح شده استفاده کنید همچنین میتوانید از قسمت سوالات خواستگاری استفاده کنید. • لطفا خودتان را معرفی کنید • هدف شما از ازدواج چیست؟ • شغل و تحصیلات شما چیست؟ • آیا توانایی اداره کردن زندگی مشترک را دارید؟

یکی از مسایلی که باعث اضطراب شما میشود و نتیجه مستقیم بر صحبت کردن شما دارد حاضر نشدن به موقع در مراسم است. زودتر یا دیرتر از ساعت تعیین شده در محل خواستگاری حضور نداشته باشید. اگر تصمیم به بردن گل، شیرینی و یا هدیه دارید آنها را از قبل آماده کنید و زمان اضافه به آن اختصاص ندهید. همچنین دختر باید قبل از رسیدن خواستگار آماده باشد و وقت شناس باشد.

هنگام ورود خودتان و افرادی که همراه شما در مراسم حضور دارند را به همسر آینده و خانواده ایشان معرفی کنید. این رفتار موجب صمیمیت بیشتر بین دو خانواده میشود و در جهت پیشرفت بهتر مراسم به هر دو خانواده کمک میکند.

یکی از مسایل مهم در خواستگاری شروع صحبت است. بهتر است گفتگوی شما با صحبت در مورد مسایل روز آغاز شده تا به مسایل جزیی و مهم تر برسید. بهتر است یکی از افراد بزرگ خانواده که توانایی خوبی در سخنرانی و گفتگو دارد همراه شما باشد.

هنگامی که فرد دروغ میگوید دچار اضطراب و نگرانی میشود و ممکن است دچار لرزش صدا و مشکل در حافظه شود.در پاسخ به سوال های همسر آینده و خانواده ی ایشان صادقانه پاسخگو باشید. البته لازم نیست بیش از اندازه در مورد خود صحبت کنید، تنها نکات مهم و قابل توجه را ذکر کنید. دروغ و فریب در ازدواج میتواند آینده ی زندگی مشترک شما را به خطر بیندازد.

در جلسه ی خواستگاری امکان دارد بحث هایی مطرح شود که شما موافق با آنها نباشید، بهتر است از قبل مهارت نه گفتن را تمرین کنید تا در صورت لزوم مخالفت خود را به شکل مناسب ابراز کنید. «نه گفتن» شما باید بسیار محترمانه و بدون توهین به فرد مقابل و خانواده‌اش باشد. در صورتی که نظر شما نسبت به مراسم خواستگاری، فردی که خواستگار او هستید و یا از او خواستگاری کرده اید منفی است و از ازدواج منصرف شده اید باید کاملا واضح و روشن و بدون هیچ گونه بی احترامی نظر خود را فرد مقابل اعلام کنید. به یاد داشته باشید که در مقابل هر چیزی که در مراسم خواستگاری پذیرفته اید مسئول هستید پس مهارت نه گفتن را در خود به خوبی تقویت کنید.

به کار بردن بعضی جملات در مراسم خواستگاری تاثیر بسیار بدی دارد، از جمله: • «دختر ما خواستگار پزشک/استاد دانشگاه/مهندس و… داشته و رد کرده» • «ببینیم نظر پسر ما چیه» • «هر جا رفتیم خواستگاری پسرمون نپسندیده» • «از سر دخترتونم زیاده» و …. • پسر/دختر ما از پسر/ دختر شما بهتره

یکی از نکات بسیار منفی در خواستگاری خجالتی بودن است، هرگز خجالتی نباشید و در رو‌در‌بایستی گیر نکنید. هرگز به دلیل خجالت گفته های طرف مقابل را بدن چون و چرا نپذیرید، قاطعانه و با احترام و اعتماد به نفس صحبت کنید و به یاد داشته باشید هر چیز اگر در زمان مناسب خود گفته نشود در آینده بلای جان ما میشود! پس در کل هر نکته ای که به همسر آینده شما مربوط است و بر زندگی او و زندگی مشترک شما تأثیر می گذارد، باید در جلسه خواستگاری بدون هرگونه خجالت گفته شود. وعده وعیدهایی که از پس آنها به خوبی بر نمی‌آیید را به دلیل خجالت رودربایستی قبل نکنید.

1- هنگام پاسخ به سوالات حتما خودتان را در موقعیتی که طرف مقابل خواسته قرار دهید. 2- پاسخ سوال هارا منطقی و به دور از احساسات و هیجانات لحظه ای بدهید. 3- قبل از پاسخ به هر سوال به خوبی فکر کنید و اگر لازم است درخواست کنید که باید به سوال بیشتر فکر کنید و پاسخ خود را بعدا ارایه بدهید. 4- اگر امکان صحبت خصوصی با همسر آینده ی خود را در اتاق جدا دارید حتما درخواست کنید که به صورت خصوصی با ایشان صحبت کنید. 5- به صورت «فعالانه» گوش دهید، در جواب صحبت های طرف مقابل خود گاهی تکان دادن سر باعث میشد فرد مقابل بداند که شما به اندازه ی کافی به صحبت هایش توجه دارید همچنین استفاده از عباراتی مثل «چه جالب»، «همینطوره»، «درست میفرمایید» نیز میتواند مفید باشد.

صحبت بیش از اندازه یا طولانی شدن بیش از اندازه ی مراسم خواستگاری میتواند عواقب بدی داشته باشد. معمولا یک الی دو ساعت برای مراسم خواستگاری زمان مناسبی است و در صورتی که شما از قبل خود را آماده کرده باشید و تمرینات گفته شده را انجام داده باشید میتوانید به خوبی در یک ساعت خود را به خوبی نشان داده و تصمیم درست و مناسبی بگیرید.

ازدواج یکی از مهم ترین مسائل زندگی هر فرد است و نقش مراسم خواستگاری در آن بسیار ملموس میباشد. قبل از شروع مراسم خواستگاری با خانواده ی خود در مورد مسایل مهم صحبت کنید و به توافق برسید، تمرین های فن بیان را از مدتی قبل از خواستگاری انجام داده و خود را برای پاسخ به سوال های احتمالی که از شما پرسیده میشود آماده کنید. در زمان تعیین شده مناسب در محل خواستگاری حاضر شوید.( نه دیرتر و نه زودتر). خود و اعضای خانواده ی خود را به خوبی معرفی کنید. صحبت خود را از مسایل جزیی شروع کنید تا به مسایل مهمتر برسید. گوش دادن به اندازه صحبت کردن و فن بیان موثر است پس از گوش دادن فعال غافل نشوید. از استفاده ی سوال های ممنوعه پرهیز کنید.

 

 

عشقت رو جذب کن

میخوای یاد بگیری چطور روز به روز بیشتر قلب عشقتو بدست بیاری؟ چطور یه رابطه موفق منجر به ازدواج داشته باشی؟ چطور یه زندگی مشترک موفق داشته باشی؟ پس فرصت را از دست نده! تو هم به جمع دنبال کنندگان پیج رادیو عشق در اینستاگرام اضافه شو…

شب خواستگاری چطور صحبت کنیم

عضویت در خبرنامه رادیو عشق

62 بازدید

2.16k بازدید

2.32k بازدید

3.33k بازدید

3.1k بازدید

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

مشترک نمی شومدریافت همه دیدگاه های این نوشتهفقط دریافت پاسخ دیدگاه های خودم

آدرس: تهران، پونک، نبش بلوار پونک، پلاک 2، طبقه سوم، واحد 6

تلفن پشتیبانی:02146015870

رزرو نوبت مشاوره

انجمن روانشناسی آمریکا

سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران

سازمان بهزیستی ایران

انجمن روانشناسی ایران

 

اهمیت خواستگاری و دیدار خانواده‌ها با یکدیگر در مراسم خواستگاری بر هیچکس پوشیده نیست. خیلی ازمواقع به دلیل خوب پیش نرفتن خواستگاری ازدواج صورت نمی‌پذیرد. امکان دارد خواستگاری به دلیل صحبت نامناسب در مورد مسایل مهمی از جمله مهریه، جهیزیه و غیره خوب پیش نرود. در مراسم خواستگاری علاوه بر اینکه مسائل مهمی وجود دارد که باید به شکل مناسب گفته شود موضوعاتی وجود دارد که ملزم به گفتن آنها نیستید. با آموزش فن بیان در خواستگاری خواهید آموخت چگونه صحبت کنید که حرف‌های شما موثر واقع شود و مخاطبین‌تان را تحت تاثیر قرار دهید.

فهرست مطالب

قبل از حضور در مراسم خواستگاری با خانواده خود در مورد مهریه، مراسم عقد و عروسی، مدت زمان عقد، خرج و مخارج، محل زندگی بعد از ازدواج، جهیزیه و تمام نکات مهم صحبت کنید و به توافق برسید تا در مراسم خواستگاری تنها نیاز به صحبت و توافق خانواده ی عروس و داماد باشد.

چندین روز قبل از خواستگاری لیستی از سوال ها و صحبت هایی که میخواهید در مراسم خواستگاری داشته باشید تهیه کنید و تمرین کنید که سوال‌ها و صحبت های خود را بدون اضطراب با آرامش و صدای بلند بیان کنید. توصیه می‌شود از تمرین های فن بیانی که در زیر آورده شده استفاده بفرمایید.

1-شمرده و آرام صحبت کنید طوری که احساسات خود را به خوبی منتقل کنید و شنونده کاملا متوجه منظور شما بشود. برای سنجش این موضوع میتوانید از اطرافیان بازخورد بگیرید. برای سنجش اینکه آیا سرعت صحبت کردن شما مناسب است یا خیر میتوانید متنی را با سرعت عادی صحبت کردنتان، سرعت بیشتر و سرعت کمتر را بخوانید و صدای خود را ضبط کنید و بررسی کنید خواندن شما با چه سرعتی بهتر است.

شب خواستگاری چطور صحبت کنیم

2-اگر صدایتان بسیار آرام است از تمرین بلندخوانی استفاده کنید، در تمرین بلند‌خوانی مطالبی را با صدای بلند بخوانید و یا افکار خود را با صدای بلند به زبان بیاورید. هنگام صحبت با مخاطب اگر احساس کردید توجه طرف مقابل به صحبت های شما کم شده است کافی است کمی تن صدای خود را بالاتر ببرید همچنین بلند صحبت کردن باعث میشد دیگران بیشتر به شما اعتماد کنند.

3- با اعتماد به نفس کامل صحبت کنید. میتوانید خود را در نقش افراد مهم تصور کنید به جای آنها صحبت کنید این کار باعث افزایش اعتماد به نفس شما میشود.

4- به چیزی که می‌گویید ایمان و باور داشته باشید. هنگامی که شما گفته های خود را باور نداشته باشید دیگران نیز صحبت های شما را باور نخواهند کرد.

5- بیش از حد بلند یا بیش از حد آرام صحبت نکنید. صحبت کردن یکنواخت باعث خستگی مخاطب شما شده و توجه‌اش به صحبت های شما را از دست میدهد.

6- از تاثیر لبخند بازتاب احساسات در چهره‌تان غافل نشید، چهره ی شما باید هیجان‌ها واحساسات شما را در خود نشان بدهد تا مخاطب بهتر با شما ارتباط برقرار کند.

7- هیجان های خود را کنترل کنیدن ممکن است احساس اشتیاق، عصبانیت علاقه و یا ترس داشته باشید. اما این احساسات نباید باعث شود که از حد خود خارج شده و مثلا توهین کنید. با آرامش به صحبت های طرف مقابل‌تان پاسخ دهید.

8- هرگز میان صحبت های کسی نپرید و صحبت دیگران را متوقف نکنید.

9- دایره لغات خود را افزایش دهید و از استعاره ها و تمثیل های زیبا غافل نشوید. برای کمک به این موضوع میتوانید از مطالعه ی کتاب ها ی متفاوت و دیدن فیلم و اخبار استفاده کنید.

10- از حرکات زیاد و تکراری از جمله تکان دادن زیاد دست‌ها و یا بازی کردن با بند کیف و یا لباس خود کاملا خودداری کنید، این حرکات شمارا عصبی و با استرس نشان میدهد.

11-در صحبت های خود از مثال‌ها و دلایل منطقی و واقعی استفاده کنید.

12-در صحبت های خود از منفی بافی و طعنه زدن دوری کنید و از نا‌‌امیدی و افسردگی صحبت نکنید.

13- آرام و عمیق نفس بکشید تنفس عمیق را تمرین کنید

14-تکیه کلام نداشته باشید. برای بررسی این موضوع میتوانید صدای خود را ضبط کنید، بررسی کنید چه تکیه کلام هایی دارید و سعی کنید آنها را حذف کنید همچنین از به کار بردن صداها و عبارات بی معنی و تکرار آن‌ها خودداری کنید.

15-بعد از صحبت های مهم‌تان مکث کنید تا شنونده بهتر متوجه منظور شما بشود.

16- موضوعی را انتخاب کنید و بدون وقفه برای 3دقیقه در مورد آن صحبت کنید.

17- اهمیت ارتباط چشمی را فراموش نکنید، به چهره ی افرادی که با آنها صحبت میکنید نگاه کنید اما توجه کنید که به چهره ی آنها زل نزنید.

18- مطالبی را که مایل هستید در مرد آنها صحبت کنید از قبل مقابل آینه تمرین کنید و یا میتوانید در اتاقی خالی نشسته برای شنوندگان خیالی در قسمت های مختلف اتاق صحبت کنید.

قبل از مراسم خواستگاری خودتان را برای پاسخ دادن به سوال های همسر آینده و خانواده ی ایشان آماده کنید. برای تسلط بیشتر میتوانید از نمونه سوالاتی که در زیر مطرح شده استفاده کنید همچنین میتوانید از قسمت سوالات خواستگاری استفاده کنید. • لطفا خودتان را معرفی کنید • هدف شما از ازدواج چیست؟ • شغل و تحصیلات شما چیست؟ • آیا توانایی اداره کردن زندگی مشترک را دارید؟

یکی از مسایلی که باعث اضطراب شما میشود و نتیجه مستقیم بر صحبت کردن شما دارد حاضر نشدن به موقع در مراسم است. زودتر یا دیرتر از ساعت تعیین شده در محل خواستگاری حضور نداشته باشید. اگر تصمیم به بردن گل، شیرینی و یا هدیه دارید آنها را از قبل آماده کنید و زمان اضافه به آن اختصاص ندهید. همچنین دختر باید قبل از رسیدن خواستگار آماده باشد و وقت شناس باشد.

هنگام ورود خودتان و افرادی که همراه شما در مراسم حضور دارند را به همسر آینده و خانواده ایشان معرفی کنید. این رفتار موجب صمیمیت بیشتر بین دو خانواده میشود و در جهت پیشرفت بهتر مراسم به هر دو خانواده کمک میکند.

یکی از مسایل مهم در خواستگاری شروع صحبت است. بهتر است گفتگوی شما با صحبت در مورد مسایل روز آغاز شده تا به مسایل جزیی و مهم تر برسید. بهتر است یکی از افراد بزرگ خانواده که توانایی خوبی در سخنرانی و گفتگو دارد همراه شما باشد.

هنگامی که فرد دروغ میگوید دچار اضطراب و نگرانی میشود و ممکن است دچار لرزش صدا و مشکل در حافظه شود.در پاسخ به سوال های همسر آینده و خانواده ی ایشان صادقانه پاسخگو باشید. البته لازم نیست بیش از اندازه در مورد خود صحبت کنید، تنها نکات مهم و قابل توجه را ذکر کنید. دروغ و فریب در ازدواج میتواند آینده ی زندگی مشترک شما را به خطر بیندازد.

در جلسه ی خواستگاری امکان دارد بحث هایی مطرح شود که شما موافق با آنها نباشید، بهتر است از قبل مهارت نه گفتن را تمرین کنید تا در صورت لزوم مخالفت خود را به شکل مناسب ابراز کنید. «نه گفتن» شما باید بسیار محترمانه و بدون توهین به فرد مقابل و خانواده‌اش باشد. در صورتی که نظر شما نسبت به مراسم خواستگاری، فردی که خواستگار او هستید و یا از او خواستگاری کرده اید منفی است و از ازدواج منصرف شده اید باید کاملا واضح و روشن و بدون هیچ گونه بی احترامی نظر خود را فرد مقابل اعلام کنید. به یاد داشته باشید که در مقابل هر چیزی که در مراسم خواستگاری پذیرفته اید مسئول هستید پس مهارت نه گفتن را در خود به خوبی تقویت کنید.

به کار بردن بعضی جملات در مراسم خواستگاری تاثیر بسیار بدی دارد، از جمله: • «دختر ما خواستگار پزشک/استاد دانشگاه/مهندس و… داشته و رد کرده» • «ببینیم نظر پسر ما چیه» • «هر جا رفتیم خواستگاری پسرمون نپسندیده» • «از سر دخترتونم زیاده» و …. • پسر/دختر ما از پسر/ دختر شما بهتره

یکی از نکات بسیار منفی در خواستگاری خجالتی بودن است، هرگز خجالتی نباشید و در رو‌در‌بایستی گیر نکنید. هرگز به دلیل خجالت گفته های طرف مقابل را بدن چون و چرا نپذیرید، قاطعانه و با احترام و اعتماد به نفس صحبت کنید و به یاد داشته باشید هر چیز اگر در زمان مناسب خود گفته نشود در آینده بلای جان ما میشود! پس در کل هر نکته ای که به همسر آینده شما مربوط است و بر زندگی او و زندگی مشترک شما تأثیر می گذارد، باید در جلسه خواستگاری بدون هرگونه خجالت گفته شود. وعده وعیدهایی که از پس آنها به خوبی بر نمی‌آیید را به دلیل خجالت رودربایستی قبل نکنید.

1- هنگام پاسخ به سوالات حتما خودتان را در موقعیتی که طرف مقابل خواسته قرار دهید. 2- پاسخ سوال هارا منطقی و به دور از احساسات و هیجانات لحظه ای بدهید. 3- قبل از پاسخ به هر سوال به خوبی فکر کنید و اگر لازم است درخواست کنید که باید به سوال بیشتر فکر کنید و پاسخ خود را بعدا ارایه بدهید. 4- اگر امکان صحبت خصوصی با همسر آینده ی خود را در اتاق جدا دارید حتما درخواست کنید که به صورت خصوصی با ایشان صحبت کنید. 5- به صورت «فعالانه» گوش دهید، در جواب صحبت های طرف مقابل خود گاهی تکان دادن سر باعث میشد فرد مقابل بداند که شما به اندازه ی کافی به صحبت هایش توجه دارید همچنین استفاده از عباراتی مثل «چه جالب»، «همینطوره»، «درست میفرمایید» نیز میتواند مفید باشد.

صحبت بیش از اندازه یا طولانی شدن بیش از اندازه ی مراسم خواستگاری میتواند عواقب بدی داشته باشد. معمولا یک الی دو ساعت برای مراسم خواستگاری زمان مناسبی است و در صورتی که شما از قبل خود را آماده کرده باشید و تمرینات گفته شده را انجام داده باشید میتوانید به خوبی در یک ساعت خود را به خوبی نشان داده و تصمیم درست و مناسبی بگیرید.

ازدواج یکی از مهم ترین مسائل زندگی هر فرد است و نقش مراسم خواستگاری در آن بسیار ملموس میباشد. قبل از شروع مراسم خواستگاری با خانواده ی خود در مورد مسایل مهم صحبت کنید و به توافق برسید، تمرین های فن بیان را از مدتی قبل از خواستگاری انجام داده و خود را برای پاسخ به سوال های احتمالی که از شما پرسیده میشود آماده کنید. در زمان تعیین شده مناسب در محل خواستگاری حاضر شوید.( نه دیرتر و نه زودتر). خود و اعضای خانواده ی خود را به خوبی معرفی کنید. صحبت خود را از مسایل جزیی شروع کنید تا به مسایل مهمتر برسید. گوش دادن به اندازه صحبت کردن و فن بیان موثر است پس از گوش دادن فعال غافل نشوید. از استفاده ی سوال های ممنوعه پرهیز کنید.

 

 

عشقت رو جذب کن

میخوای یاد بگیری چطور روز به روز بیشتر قلب عشقتو بدست بیاری؟ چطور یه رابطه موفق منجر به ازدواج داشته باشی؟ چطور یه زندگی مشترک موفق داشته باشی؟ پس فرصت را از دست نده! تو هم به جمع دنبال کنندگان پیج رادیو عشق در اینستاگرام اضافه شو…

شب خواستگاری چطور صحبت کنیم

عضویت در خبرنامه رادیو عشق

62 بازدید

2.16k بازدید

2.32k بازدید

3.33k بازدید

3.1k بازدید

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

مشترک نمی شومدریافت همه دیدگاه های این نوشتهفقط دریافت پاسخ دیدگاه های خودم

آدرس: تهران، پونک، نبش بلوار پونک، پلاک 2، طبقه سوم، واحد 6

تلفن پشتیبانی:02146015870

رزرو نوبت مشاوره

انجمن روانشناسی آمریکا

سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران

سازمان بهزیستی ایران

انجمن روانشناسی ایران

 

درباره اهمیت مهارتهای گفتگو در خواستگاری می‌‌توان ساعت ها توضیح داد و مقالات مختلفی برای آن نوشت، اما ما به همین جمله بسنده می‌کنیم که شب خواستگاری اولین مرحله جدّی پاسخ‌گو بودن و صحبت درباره داشته‌های هر فرد در زندگی‌اش است. پس برای خیلی از افراد جای نگرانی وجود دارد که در این جلسه مهم نتوانند خود را به‌خوبی معرفی کنند و در ادامه آن پاسخ خوبی به سوالات افراد بدهند. اما نگران نباشید؛ ما در این مقاله به شما خواهیم گفت که دقیقاً باید در مراسم خواستگاری چه بگوییم و چگونه رفتار کنیم؟ اما برای دریافت نتیجه مطلوب از این مطالب یک شرط وجود دارد و آن شرط مطالعه مرحله به مرحله و با دقت و با حوصله این مقاله و نکات فن بیان در خواستگاری است؛ در واقع شما در این مقاله با موارد زیر به خوبی آشنا می شوید:

قبل از بیان هر نکته و آموزشی، بگذارید کمی درباره خود خواستگاری و طریقه آن صحبت کنیم؛ شمایی که در حال مطالعه این مقاله هستید، به احتمال خیلی زیاد آماده خواستگاری هستید و فقط می خواهید چند نکته مهم یاد بگیرید تا در مراسم خواستگاری حرفه ای تر و بهتر دیده شوید و اتفاقات بهتری را برای خودتان و خانواده تان رقم بزنید. خب، در جای درستی قرار دارید، ما هم در این مقاله می خواهیم دقیقاً درباره همین موارد صحبت کنیم اما بگذارید مهم ترین نکته را همین ابتدا به شما بگویم:

شما اگر می خواهید واقعاً خواستگاری موفقی را پشت سر بگذارید و به خوبی به همسر آینده تان برسید (چه دختر باشید و چه پسر) حتماً باید راه صداقت را در پیش بگیرید و چیزی که واقعاً هستید را بیان کنید. بسیار دیده شده که افراد در این مزاسم برای این که به خواسته خود برسند، دروغ های زیادی سر هم کردند و البته بعد از مدتی، به دلیل همان دروغ ها تمام زندگیشان به هم ریخته و خواسته خودشان هم نرسیدند؛ در صورتی که اگر اصلاً از ابتدا دروغی در کار نبود، احتمال این که مراسم خواستگاری به ازدواج ختم شود خیلی بیشتر بود! پس حتماً یادتان باشد که حتماً صادق باشید و به هیچ وجه در خواستگاری، دروغ نگویید.

شب خواستگاری چطور صحبت کنیم

مهم ترین تکنیک ها و نکاتی که برای صحبت در مراسم خواستگاری باید بدانید عبارتند ار:

شاید کمی مواردی که اکنون در مقاله فن بیان در خواستگاری به شما گفته شد مبهم باشد و سوالات زیادی در ذهنتان به وجود آمده باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا این ابهامات و سوالات به طور کامل رفع شوند و بهترین نتایج ممکن را در مراسم خواستگاری خود بگیرید…

در مقدمه گفتیم که در شب خواستگاری شما باید درباره داشته ها و نداشته های خود صحبت کنید و در مقابل این دست سوالاتی که از شما پرسیده می شود پاسخ‌گو باشید. بنابراین شما خودتان باید پاسخ این سوالات را بدانید تا در زمان مقرر توانایی پاسخ به این سوالات را داشته باشید.

این‌که چگونه پاسخ سوالات را خواهید داد دیگر هنر خودتان است. اما پیشنهادی که ما داریم این است که با توجه به طرف مقابلتان، طیف داشته‌های خود را گسترش دهید. این بدین معنی است که شما باید بدانید که افراد شنونده پاسخ شما چه نوع اعتقادات و انتظاراتی دارند؛ اگر تنها ثروت و املاک شما برایشان مهم است، دیگر نیازی به سخن گفتن درباره موضوعات اعتقادی خود ندارید. اما در طرف مقابل، مخاطب شما می‌تواند یک فرد مذهبی و دارای اعتقادات منسجم باشد که شما در این مورد ملزم به ارائه اعتقادات خود در کنار داشته‌های مادی خود هستید.

نکته دیگر این است که ابتدا دست یافته‌های خود را در ذهن برای ارائه داشته باشید تا اهدافی که هنوز به آن ها نرسیده اید. حتماً خودتان هم تصور خوشی از فردی که به جای صحبت از حال از آینده نامعلوم صحبت می کند ندارید. چرا که در ذهن مخاطبتان یک فرد خیال‌باف ثبت خواهید شد. همچنین شما توانایی ارائه تمام این مطالب را که از قبل در ذهنتان آماده می‌کنید را نخواهید داشت! چرا که فضای مجلس خواستگاری با فضای خلوت ذهن شما تفاوت دارد پس اولین نکته فن بیان در خواستگاری پیش بینی سوالات طرف مقابلمان می باشد.

قطعاً شما خانواده تان را بهتر از هر کسی می‌شناسید و با تفاوت نظراتشان با خودتان مطلع هستید و باید بدانید که گاهی تفاوت نظرات در جلسه خواستگاری جبران‌ناپذیر است. پس برای جلوگیری از این‌گونه موارد، حتماً قبل از جلسه خواستگاری یک جلسه میان اعضای خانواده خودتان ترتیب دهید. اگر هم نتوانستید تمام اعضای خانواده را دور هم جمع کنید، لااقل با افراد تصمیم گیرنده خانواده مانند پدر مادر برادر یا خواهر بزرگ تر یک جلسه برگزار کنید.

در این جلسه در مورد مباحث اصلی خواستگاری صحبت کنید و به یک نظر واحد برسید. مانند مقدار مهریه، مدت زمان عقد، تاریخ عقد و عروسی و… فقط این را در نظر داشته باشید که تمام این موارد، امکان تغییر دادن کلی مراسم خواستگاری را خواهند داشت که درباره آن صحبت خواهیم کرد.

البته دقت کنید که نباید زیاد اصرار بر مطالب بورزید. زیرا والدین شما حق دارند که در مهم ترین شب زندگی شما و آینده تان تصمیم گیرنده باشند و در صورت اصرار شما احتمال ناراحتی آنان وجود دارد. پیشنهاد می‌کنم برای متقاعد کردن هر چه بهتر خانواده خود، مقاله فن بیان در خانواده را هم مطالعه کنید.

به احتمال زیاد این اولین باری است که خانواده مقابل را ملاقات می‌کنید و این یک فرصت طلایی است و شما باید از آن به‌نحو احسن استفاده کنید؛ حالا چرا طلایی؟

چون طبق علوم روانشناسی، لحظات اولیه ملاقات شما با هر فرد، تاثیرگذارترین لحظات هستند و تا مدت‌ها در ذهن مخاطب باقی می‌مانند و بسیاری از تصمیمات بعدی متأثر از همان دیدار اولیه می باشد. برای تاثیر بیشتر و بهتر روی مخاطب، باید احوال پرسی خوبی هم داشته باشید. به همین دلیل به شما پیشنهاد می‌کنم حتماً مقاله فن بیان در احوالپرسی راهم مطاله کنید.

اما حالا که به اهمیت این لحظات واقف شدید، بهتر است که یاد بگیرید چطور از این لحظات استفاده کنید. اگر ما توجه فرد مقابل به خودمان را صد در صد تصور کنیم، میزان توجه او به ارکان مختلف با به شکل زیر است:

اما چهل و هفت درصدی که به لبخند اختصاص داده شد مربوط به هر لبخندی نیست! بلکه مربوط به لبخندهای مناسب جلسه است. شما باید طوری لبخند به صورت داشته باشید که طرف مقابل حس کند شما برای همه چیز آماده هستید و طرف مقابل احساس نکند که شما یک لبخند مصنوعی به نمایش می‌گذارید.

در رابطه با نگاه هم شما باید به چشمان طرف مقابل به طور کامل نگاه کنید؛ اما نه به طوری که جسارت محسوب شود. یک نکته دیگر، نحوه دست دادن است؛ شما باید اعتماد به نفس و صلابت خودتان را در اولین تماس نشان دهید، این کار در طرف مقابل حسی ایجاد می‌کند که آن شخص می‌تواند روی شما حساب کند.

یکی از مهم ترین تکنیک های فن بیان ، حاشیه رفتن است! با شروع مراسم خواستگاری شما باید توجه داشته باشید که در همان ابتدای مراسم، سراغ به‌ اصطلاح “اصل مطلب ها” نروید. این یکی از اصلی ترین اصول فن بیان در خواستگاری است. بلکه طبق رسوم به مدت چند دقیقه به صحبت درباره خودتان، معرفی اعضای خانواده و نحوه آشنا شدن با همسر آینده تان بپردازید. به شما پیشنهاد می‌کنم که از این فرصت استفاده کنید و در عین حفظ سنگینی رفتار، مطالب زیادی را به اشتراک بگذارید.

 این کار بسیار کمک می‌کند به بخش بعدی مراسم یعنی صحبت درباره اصل موضوع خواستگاری. اگر شما بتونید بخوبی از جملات استفاده کنید و صحبت های خوبی داشته باشید، پدر یا مادر همسر آینده شما می‌توانند براحتی روی شما تکیه کنند و به شما اعتماد داشته باشند و طبیعتاً تاثیر زیادی روی صحبت های بعد شما خواهد گذاشت.

حال نوبت صحبت‌های اصلی مراسم خواستگاری است و شما باید درباره برنامه‌های پیش رو صحبت کنید.حتماً مراقب باشید که در ابتدای کلام از صحبت‌هایی که از قبل درون خانواده انجام دادید خارج نشوید و اجازه دهید با ارائه نظرات خانواده مقابل، روند صحبت پیش برود. توجه داشته باشید که تصمیماتی که شما گرفتید در خانواده خودتان است و طرف مقابل نظرات خودش را دارد. بنابراین آمادگی تغییرات در تصمیم‌گیری هایتان را داشته باشید.

البته در پاسخ‌گویی به سوالات، از خود بی‌خود نشوید و وعده‌های ناممکن ندهید. هرچه که هستید را نشان دهید و هر چه را دارید بگویید. به قول معروف “بهترین سیاست صداقت است” پس با سیاست باشید و به هیچ وجه در پاسخ دادن به سوالات رویابافی نکنید.

طبیعتاً برای این که بتوانید به خواسته خود در مراسم خواستگاری برسید، باید اصول متقاعد سازی را به خوبی بلد باشید. اصلاً هدف از تقویت مهارت فن بیان در خواستگاری نیز همین است. یعنی بتوانید به خوبی خانواده مقابل را متقاعد کنید.

به برخی از نکات متقاعد سازی توجه کنید:

پیشنهاد می‌کنم اگر می‌خواهید این اصول را به خوبی یاد بگیرید و بتوانید به بهترین شکل ممکن دیگران را متقاعد کنید، حتماً مقاله متقاعد سازی را هم مطالعه کنید ک بدون شک به شما کمک زیادی در مراسم خواستگاری خواهد کرد.

شما باید در نظر داشته باشید که فردی را که شما طالب آن هستید چندین سال در منزل والدین خود بوده و طبیعی است که والدین او بسیار دل بسته به او و حساس نسبت به آینده و همسر آینده اش باشند. برای اینکه این کار را به خوبی انجام دهید در شرایط مختلف خود را به جای آن ها تصور کنید تا نقش و نگرانی های آن ها را بهتر حس کنید.

پس شما هم در کلامتان این‌موضوع را نشان دهید که آنان را درک می‌کنید تا بتوانید بهتر ارتباط برقرار کنید. از سمت دیگر هم بررسی کنید اگر والدین فرد موردنظرتان راضی به این وصلت نباشند، کار شما بسیار سخت خواهد شد.

شما باید توجه کنید که به علت فضای سنگین جلسات خواستگاری بسیار مشاهده شده است که افراد اصلاً نمی دانند که در این جلسات باید چه سوالاتی را بپرسند و حتی سوالاتی را که هم از قبل آماده کرده اند فراموش می کنند و بعد از جلسه دائم ای کاش و اگر می کنند که باید این سوال را هم می پرسیدم. با توجه به این شرایط حتماً لیست سوالات و جملات خواستگاری را از قبل یادداشت کنید و در صورت لزوم در جلسه خواستگاری هم نگاهی به آن بیندازید. مهمترین محورهای سوالات شما می تواند سوالاتی از این قبیل باشد:

مسائل خانوادگی: سوالاتی در مورد خانواده ایده آل ، ملاک های انتخاب همسر،ارتباط با خانواده ها و…

مسائل مذهبی: سوالاتی در مورد درجه التزام به حلال و حرام،نقش باورهای دینی در خانواده،باید و نبایدهای زندگی دینی و…

مسائل مالی:  سوالاتی در مورد جایگاه ثروت نزد طرف مقابتان، برای چه چیزهایی باید هزینه شود و نشود و…

فرزندان: سوالاتی در مورد علاقه به داشتن فرزند حتی در تعداد آن ها، جنسیت فرزندان،نحوه تربیت آن ها و…

دوستان و اطرافیان: سوالاتی در مورد رابطه با دوستان بعد از ازدواج،تا چه حدی قرار است دوستی ادامه پیدا کند و …

 هر سوالی که فکر می کنید برای شما ارزشمند است را در کمال ادب بپرسید. به هیچ وجه فکر نکنید نیازی به پرسیدن سوال نیست و تمام مسائل بعد از ازدواج قابل حل و فصل خواهد بود. به شما پیشنهاد می کنم به علت اهمین بالای سوالات در این جلسه سرنوشت ساز در مورد پرسش و پاسخ های خواستگاری بیشتر تحقیق کنید و روی آن وقت زیادی بگذارید.

شب خواستگاری چطور صحبت کنیم

اکثر نکاتی که تا کنون به شما گفتیم، مربوط به خانواده پسر می‌شد که باید رعایت می‌کردند. اما اکنون چند نکته مهم برای خانواده دختر بیان می‌کنیم که بتوانید با استفاده ها به بهترین شکل ممکن در مراسم خواستگاری حاضر شوید.

یکی از مهم ترین نکاتی که خانواده دختر باید به آن توجه کند، نحوه استقبال است. یعنی باید با رویی گشاده و با احترام به استقبال بروند و خانواده مقابل را به بالای مجلس و در جایی مناسب راهنمایی کنند. این کار نوعی ادای احترام و عرض ادب محسوب می‌شود که رعایت آن مانند تمام مجالس مهمانی دیگر الزامی است.

نوع پوشش دختر خانم در مراسم خواستگاری باید ساده و بدون زرق و برق خاصی باشد. ساده و ملایم بودن ظاهر دختر نشانه پاکدامنی و ادب او در برابر بزرگترهاست و همچنین نجابت او را نشان می‌دهد. پس باید حتماً به نوع پوشش هم توجه شود.

اگر جواب خانواده دختر در مراسم خواستگاری مثبت بود، باید منتظر تماس خانواده پسر بایستد تا در آن زمان پاسخ خود را بیان کند و بگوید که مشتاق دیدار مجددتان هستیم. اما اگر پاسخ منفی بود، با احترم و حسن جویی از پسر و خانواده اش، پاسخ خود را بیان کنید و از آن ها تشکر کنید.

هنگام بدرقه کردن هم خانواده دختر باید تا نزدیک در ورودی همراه خانواده پسر بروند و با ادای احترام و تشکر از آن ها، بدرقه شان کنند.

در بخش بعدی چند نکته مهم دیگر را برای این مراسم به شما بیان می‌کنیم.

علاوه بر نکاتی که خدمتتان عرض کردم، یک سری نکات دیگر هم هستند که باید برای به نتیجه رسیدن در مراسم خواستگاری آن ها را انجام دهید. در ادامه به برخی از مهم ترین این نکات اشاره می‌کنیم:

الف) در شب خواستگاری یک حالت طبیعی در افراد وجود دارد که آن‌ها نحوه رفتار شما را با خانواده تان را در نظر می‌گیرند و شما هم این حالت را نسبت به آن‌ها دارید. به‌‌عنوان مثال اگر دیدید در خانواده مقابل پدر حرف اول و آخر را می‌زند، باید بدانید همسر آینده تان در آینده به خوبی سخنان شما را درک می‌کند و به آن ها عمل می‌کند و همین‌طور بالعکس…

ب) در هنگام نشستن به محل نشستن توجه کنید که افراد مسن‌تر از شما در جایگاهی بالاتر قرار بگیرند.

ج) زیاد نزدیک همسر آینده تان ننشینید که وجهه خوشی نخواهد داشت.

د) همان طور که در ابتدا هم گفتم، در مراسم خواستگاری به علتی که شما به طلب چیزی رفتید، احتمال این که دروغی بگویید که خود را بالاتر نشان دهید بسیار زیاد است. حتماً از این اتفاق دوری کنید و همان طور که گفتم، راه صداقت را در پیش بگیرید. چرا که قدرت کلمات و صحبت ها در این شب بسیار مهم هستند و باید به آن ها دقت زیادی کرد.

ه) نحوه نگاه شما به همسر آینده تان باید با احترام توام با حفظ حریم باشد.

تکنیک هایی که در این مقاله به شما گفته شد برای این بود که بتوانید به بهترین روش های ممکن جواب مثبت را بگیرید. شاید برایتان این سوال پیش آمده باشد که بعضی از نکاتی که گفته شد چه ارتباطی با فن بیان در خواستگاری دارد؟

باید در جواب به شما بگویم که فن بیان فقط شامل مهارت های کلامی نیست. زبان بدن، هنر خوب گوش دادن، نوع رفتار شما با دیگران همگی جزء اصول فن بیان محسوب می‌شوند که فقط با رعایت تمامی این نکات است که می‌توان گفت شما فن بیان قدرتمندی دارید. پیشنهاد می‌کنم حتماً مقاله آموزش فن بیان را که خیلی جامع تر و کامل تر به  این موضوع پرداخته را هم مطالعه کنید.

امیدوارم بتوانید با رعایت این نکات و تقویت فن بیان در خواستگاری خود، بهترین نتایج ممکن را بگیرید.

راستی، یکی دیگر از راه های فوق العاده خوبی که برای تقویت فن بیان معمولاً پیشنهاد می‌شود، شرکت در کلاس های مرتبط با فن بیان است. اگر در این کلاس ها به صورت حضوری شرکت کنید که چه بهتر! اما اگر وقت یا حوصله این کلاس ها را ندارید، پیشنهادی که برایتان دارم این است که در کلاس های غیرحضوری فن بیان شرکت کنید. در این کلاس ها علاوه بر این که مطالب فوق العاده درجه یکی یاد می‌گیرید، تمرین های عملی نیز به شما داده می‌شود که با انجام دادن آن ها، شک نکنید بهترین اتفاقات برایتان رقم خواهد خورد.

موسسه گام برتر سال هاست به صورت تخصصی روی موضوع فن بیان در حال فعالیت است و اکنون، دوره ای غیر حضوری برای تقویت فن بیان شما تدارک دیده که با استفاده از آن، می‌توانید به بهترین شکل ممکن فن بیان و مهارت های کلامی خود را تقویت کنید. برای مشاهده توضیحات این دوره و تهیه آن، روی دوره غیر حضوری فن بیان کلیک کنید.

موفق باشید…

مطالبی که مناسب شماست:

دستتون درد نکنه با این مقاله محشرتون. خداوکیلی با حال توضیح داده در مراسم خواستگاری چی بگیم؟ دمتون گرم، ممنون از اقای امیر محمد بابایی. لازم بود. فقط خداوکیلی با این چیزهایی که گفتین میشه جواب بله رو گرفت؟

دوست عزیز سلام بله، تکنیک‌هایی که در این مقاله گفته شده است می‌تواند کمک حال خوبی برای مراسم خواستگاری باشد. رعایت این توصیه ها در گرفتن جواب بله کمک بزرگی هست.

اقا پسر جلسه اول کم حرف بزن.این به نفعت است.

وقت بخیر

ممنون از نظرتون

موفق باشید

به نظر من خواستگاری با این پلن شما نمیشه! خداییش نمیشه سؤالات خانواده مقابل را پیش بینی کرد. درسته که یکسری سؤالات رو میشه تشخیص داد اما از یه جایی به بعد رو نه، یه چیزهایی می پرسن که واقعاً نمیشه جواب براشون اورد. خب، راهش حل چیه؟

دوست عزیز سلام در این که یکسری سؤالات غیر قابل پیش بینی وجود دارد شکی نیست. برای این که بتوانید به این سؤالات جواب بدهید، بهتر است که توانایی بداهه گویی خودتان را تقویت کنید، که در مقاله تقویت بداهه گویی به طور کامل آن را توضیح داده‌ایم. با بداهه گویی و صداقت در جواب‌ها می‌توانید بهترین‌ها را برای خودتان رقم بزنید.

دمتون گرم با این مقاله خوبی که نوشتید. اینطوری قبل از این که بریم سر قرار راحت می تونیم متن رو تنظیم کنیم و یه جواب خوب بگیریم. حرف نداشتید. فقط یه جورایی جواب سؤال چگونه در خواستگاری جذاب باشیم را پیچونید، اگه میشه دوباره توضیح بدهید

سلام در قسمت چگونه در خواستگاری جذاب باشیم یکسری کارهایی گفته شده است که اگر آن‌ها را در خواستگاری انجام بدهید، می‌توانید نتایج بهتری بگیرید. کارهایی که از نظر اکثریت مردم معقول هستند و خوب به نظر می‌رسد.

خیلی از شما سپاسگزارم بابت این مقاله‌ای که نوشته‌اید. واقعاً نیاز داشتم و امیدوارم که از جلسه خواستگاری سربلند بیرون بیاییم. خیلی ممنون از نکات خوبی که در رابطه با اداب خواستگاری گفتید

سلام خیلی ممنون بابت انرژی مثبتی که به ما منتقل کردید.

خیلی عالی. فقط برای خواستگاری شیرینی و دسته گل چی ببریم؟ گفتید که ظار و این حرف ها مهمه. لباس که رسمی اما گل شیرینی چه طور باشه؟ مقاله خیییلی با حالی بود. از کسایی که تجربه داشتن پرسیدم و همین نکاتی که اینجا بود رو گفتن.

سلام این مورد بستگی به شخص مقابل دارد، اگر از گل و شیرینی که برای فرد مقابل خریداری کرده‌اید احساس خوبی داشته باشید کافی است

ممنون از شما… فوووووق العاده بود این مقاله. نکاتتون برای فن بیان در خواستگاری واقعا جدید و عالی بود

ممنون از نظر لطف شما…خوشحالیم که مقاله مورد استقبالتون قرار گرفته…موفق باشید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

— بارگیری کد امنیتی –به منظور تصویب CAPTCHA لطفا جاوا اسکریپت را فعال کنید.

هر آنچه باید از فن بیان بدانید را در این کتاب یاد بگیرید و مثل حرفه ای ها صحبت کنید

محبوب ترین مطالب سخنرانی و فن بیان

بهترین تکنیک های تقویت فن بیان

آموزش سخنرانی به سبک حرفه ای ها

چگونه با اعتماد به نفس صحبت کنیم؟

کتاب فن بیان را قورت بده

راه های افزایش هوش کلامی

تکنیک های زبان بدن

فن بیان کودکان

دوره غیر حضوری فن بیان

مدیریت ترس از سخنرانی

بهتری کتاب های فن بیان

تهران، باغ فیض کوچه 1

پـلاک 15، طـبقه چهارم

تلفن: 02156692113 | 09038942379

یکی از مهمترین بخشهای خواستگاری گفتگو میان دختر و پسر است. اما بسیاری از جوانان نمیدانند که در این زمان چگونه صحبت خود را با فرد مورد نظرشان آغاز کنند و چه سوالاتی را از او بپرسند تا بتوانند شناخت بهتری نسبت به او به دست آورند . در این بخش از نمناک فهرستی از سوالاتی که باید در جلسات بیان شود، ارائه میگردد .

1. معرفی

اولین سوال پسر از دختر باید در رابطه با معرفی و بیان خلاصه ای از گذشته باشد و پسر نیز باید به معرفی خود بپردازد و زندگی خود را به صورت مختصر بیان کند . سرگذشت و بیوگرافی فرد باید شامل معرفی کامل نام و نام خانوادگی، شغل، سن، میزان تحصیلات، شغل پدر و مادر، میزان تحصیلات آنها، تعداد اعضای خانواده و وضعیت شغلی، تحصیلی و سنی آنها باشد.

2. اعتقادی

شب خواستگاری چطور صحبت کنیم

سوال دوم باید درباره مسائل اعتقادی باشد و دختر و پسر باید با این سوال انتظارات و ملاکهای اعتقادی فرد مقابل را محک بزنند . پرسیدن این سوال می تواند به این شکل باشد که :

میزان پایبندی و اعتقاد شما به مسائل دینی مانند نماز و روزه تاچه حدودی است؟

3. خط مشی کلی زندگی

جواب این سوال می تواند نشان دهنده خط مشی زندگی فرد مقابل باشد مثلا :

آیا زندگی آینده شما بر دستورهای دینی، فرهنگ غیر خودی یا سلیقه شخصی استوار است ؟

4. پایبندی به ارزشهای فرهنگی

سوال چهارم شما باید درباره ارزش های فرهنگی باشد ، پاسخ این سوال میزان پایبندی فرد مقابل را به ارزش های فرهنگی بیان می کند.

مثلاً بپرسید نظر شما درباره پوشش همسر آیندهتان چیست ؟

نظر شما درباره حضور همسر آینده تان در محافل و جمع نزدیکان چیست؟

5. استقلال فکری و احساسی

با پرسیدن سوالی مانند اینکه :تا چه حد به نظر پدر و مادر خود و دوستانش در زندگی اهمیت می دهد؟ می توان میزان دهن بینی، وابستگی به پدر و مادر و دوستان، اجازه دخالت به دیگران و… را در فرد مقابل سنجید.

6. اهداف کلی زندگی

درباره هدف کلی و اصلی فرد در زندگی سوال کنید زیرا ممکن است او بسیار به علم، ورزش، هنر و … علاقمند باشد اما شما نقطه عکس او باشید.

7. ارتباطات اجتماعی

شما می توانید در این مرحله با بیان سوالاتی مانند (آیا شما فعالیت اجتماعی دارید و یا اینکه نظرتان درباره فعالیت اجتماعی همسرتان در محیط کار یا بین نزدیکان با نامحرمان با حفظ ضوابط شرعی و عرفی چیست ؟ ) به میزان اجتماعی بودن فرد مقابلتان پی ببرد و نظر او را درباره حضور همسرش در اجتماع بدانید .

8. ارتباطات فامیلی

با پرسیدن سوالاتی درباره نحوه ارتباط فامیلی خواهید توانست به تیپ شخصیتی فرد یعنی درونگرا یا برونگرا بودن او پی ببرید و همچنین می توانید بفهمید که آیا او با دوستان مجرد خود ارتباط زیادی برقرار می کند یعنی رفیق باز است یا خیر .

چقدر به رفت و آمد با دوستان و نزدیکان خود و نزدیکان همسرتان تمایل دارید؟

1. شهر محل سکونت

کدام شهر مد نظر شما برای سکونت در آینده است ؟

2. نوع سکونت

آیا تمایل دارید با خانواده تان در یک مکان سکونت کنید و یا مستقل زندگی کنید ؟

اگر طرف مقابل شما تمایل به زندگی با خانواده اش را داشت باید بدانید آیا او می خواهد با آنها در یک محله، یک مجتمع، یک آپارتمان، یک طبقه یا یک دستگاه زندگی کند.

3. اشتغال مرد

باید شغل فرد دقیق پرسیده شود و او وضعیت شغلی خود را واضح بیان کند و دربیان شغل خود کلی گویی نکند ، مثلا نگوید در بازارکار می کنم زیرا در بازار، انواع شغل ها وجود دارد. باید بدانید برخی شغلها مانند هنرپیشگی، سیاستمداری، نظامی گری و… جزء مشاغل خاص هستند و روحیهای خاص می توانند با این شغلها کنار آیند.

4. فعالیت های سیاسی – اجتماعی

آیا با فعالیت سیاسی ـ اجتماعی همسرتان موافق هستید ؟

خواستگاری یکی از مهم ترین قرارهای زندگی شماست که بسیاری از افراد تجربه زیادی درباره آن ندارند ، با خواندن این توصیه ها برای این شب مهم آماده گردید.

1. گفت و گو بعد از انجام خواستگاری رسمی از طرف خانوادها و تحقیق و آگاهی از بعضی شرایط که در مرحله تفحص به دست می آید، انجام گیرد نه در ابتدای آشنایی. یعنی گفت و گو باید در واپسین مراحل تحقیق و قبل از مراسم عقد انجام گیرد.

2.گفت و گو باید در فضایی آرام ، بدون ترس و فشار از سوی دیگران و خونسردانه انجام شود.

شب خواستگاری چطور صحبت کنیم

3. هنگام رفتن به خواستگاری شیک، تمیز و معطر باشید و بهترین لباسهایتان را به تن کنید زیرا همیشه اولین دیدارها در ذهن ها باقی می مانند. افراد زیادی با این عقیده که فرد مقابل باید وضعیت زندگی آنها را بداند با لباس های نامناسب و نه چندان تمیز به خواستگاری می روند اما خواستگاری رفتن به این طریق صحیح نیست و خاطره خوشی به جا نمی گذارد.

4.اگر قبل از خواستگاری به علایق دختر خانم درباره رنگ و گل مورد علاقه پی بردید ، با خریدن این نوع گل او را مجذوب کنید اما برای اینکه شخصیتی وابسته از خود نشان ندهید ، در این کار افراط نکنید.

5.زمان صحبت با فرد مقابل در اولین جلسه تمام حرف هایتان را با صداقت و یکرنگی بیان کنید و متعهد شوید صحبت هایتان کاملاً از سر صدق و صفا باشد. در این مجلس ، مجسمه نباشید و تا حدی راحت بنشینید. صداقت در رفتار و گفتار، می تواند اضطراب شما را کاهش دهد.

6. در تمام طول مراسم خواستگاری رفتارهای نامناسب و جلف نداشته باشید و با متانت و وقار خود را حفظ کنید . باید بدانید رفتارهای نامناسب و جلف، شما را بانشاط، سرزنده و اجتماعی نشان نمی دهد بلکه ذهنیت های بدی را رقم می زند.

7.در مراسم خواستگاری چشم های خود را کنترل کنید اجازه چشم چرانی به خود را ندهید فقط گاهی که احساس می کنید به شما نگاه می کند به او نگاه کنید تا احساس کند برای زیبائی او ارزش قائل هستید.

8. از لحاظ شرعی و چه از لـحاظ اجـتـماعی حد و مرز خود را حفظ کنید و تا زمانی که با او محرم نشده اید دست او را نگیرید و او را لمس نکنید.

9. فاصله تان باید با فرد مقابلتان نه آنقدر دور باشد که مجبور به بلند صحبت کردن باشید و نه آنقدر نزدیک که جسور به نظر برسید. این فاصله باید مناسب باشد.

10. کاملا روبروی یکدیگر ننشینید و کمی متمایل باشید طوری که برای دیدن یکدیگر مجبور باشید کمی سرتان را برگردانید. البته نباید از دید بیرون باشید و چهره یکدیگر را کامل نبینید.

11. هنگام صحبت کردن فرد مورد نظرتان، خوب گوش کنید و دقت نمایید تا مطالب گفته شده را به خاطر بسپارید و گاهی با بیان عباراتی مانند متناسب با صحبت های او «بله»، «عجب»، «چه جالب» و … نشان دهید که به حرف هایش دقت دارید. هنگام صحبت کردن سنجیده حرف بزنید وحراف نباشید و از این شاخه به آن شاخه نپرید.

12. اولین سۆال شما از فرد مقابل تان باید درباره معرفی و بیان گذشته او باشد . باید بدانید او هنگام معرفی خود بر نکاتی تکیه می کند که برایش مهم است. بعد از اینکه او خود را معرفی نمود شما نیز خود را معرفی کنید و به بیان گذشته تان بپردازید .

برای معرفی خود ، نام و نام خانوادگی، شغل، سن، شغل پدر و مادر، میزان تحصیلات ، وضعیت شغلی و تحصیلی و سنی دیگر افراد خانواده، شرایط زندگی خانوادگی و مسائل خاص زندگی تان در گذشته را بیان کنید.

13. به نمودها، مصادیق و مثال های عینی توجه کنید و تنها روی مفاهیم کلی بحث نکنید. با مثال هایی، طرف مقابل تان را در موقعیت های عینی و واقعی بگذارید.

14. هر کس مطابق با ذهنیت و تصورات خود به سۆالات جواب می دهد بنابراین برداشت دیگران از یک مفهوم، با برداشت شما تفاوت دارد و عدم توجه به این نکته، در آینده مشکلاتی را سبب می شود پس بهتر است در چنین مواردی قبل از طرح سوال مورد نظر، ابتدا از طرف مقابلتان، در مورد این گونه مفاهیم توضیح خواسته و سپس سۆال اصلی را مطرح سازید.

15. جواب ها و کیفیت آنها، نوع شخصیت و دیدگاه های طرف مقابل شما را نشان می دهد و میزان رشد فکری و عقلی او را نمایان می سازد . پس برای اینکه به یک جمع بندی مناسبی برسید همه جواب ها را کنار یکدیگر قرار دهید.

16. اگر در موردی موضوع صحبتی طرف مقابل تان شک دارید ، موضوع را در قالب دیگری بپرسید و جواب ها را کنار یکدیگربررسی کنید.

17. جوگیر نشوید. وعده ها و قول هایی که در آینده نمی توانید آنها را انجام دهید را ندهید پس جو گیر نشوید و قول نابجا ندهید بلکه بگویید همیشه برای بهتر شدن زندگی مادی و معنویتان، تلاش خواهید کرد.

18. از زبان دیگر زنان زندگیتان مانند خواهر و مادرتان نقل قول نکنید .

19. خواستگاری در درجه اول، احترام و اکرام به جنس مۆنث است ، پس به داشته هایتان ننازید و فخر فروشی نکنید.

20. گفتگو را به سمت مسائل سـنگین و منفی مانند حوادث و رخدادهای جامعه نکشانید و گفتگو را ملایم و مثبت نگاهدارید. صحـبت درباره موضوعاتی سـنگین و منفی باعث از بین بردن لطف گفتگو و کاهش اشتیاق طرف مقابل خواهد شد و شما را فردی آگاه و روشنفکر نشان نمی دهد.

21. زنان دوست ندارند در مورد مسائل جنسی با آنها صحبت کنید پس هیچگاه در مورد مسائل جنسی صحبت نکنید. برخی از مردان به خاطر اینکه متفاوت به نظر برسند اما باید بدانید زن ها به دنبال قهرمان جنسی نیستند پس اگر در جلسه اول خواستگاری مسائل جنسی را مطرح کنید احساس راحتی و آرامش او را از بین می برید.

طرح شما برای اولین جلسه خواستگاری چیست؟ می خواهیم از مرحله بسیار شیرین و هیجان انگیز اولین جلسه خواستگاری صحبت کنیم. خواستگاری رفتن در هر گوشه از کشور راه و رسم خودش را دارد. حتی در هر خانواده ای رسم و رسوم و آداب این کار متفاوت است اما معمولا استانداردهایی برای این کار در نظر گرفته می شود که در این مطلب با آن آشنا می شوید.

اول از آقا پسرها شروع می کنیم:زمان خواستگاری از قبل تعیین شودخانواده پسر باید قبل از حضور در خانه دختر، زمان و ساعت خواستگاری را با خانواده دختر هماهنگ کنند. تا خانواده دختر بتوانند شرایط خواستگاری و خانه را برای حضور خواستگاران مهیا کنند؛ ولی اگر بدون هماهنگی وارد خانه دختر شوند، شاید خانواده دختر و وضعیت خانه به طوری باشد که پذیرش مهمان‌ها کمی به تاخیر بیانجامد و باعث سوء تفاهم و حس بی‌احترامی به خانواده پسر دست بدهد که اصلا خوشایند نیست. زمان خواستگاری بعد از ظهر( 7-4 بعد از ظهر) و یا ساعات اولیه شب باشد؛ زیرا در این موقع از روز معمولا تمام عضو خانواده و افراد تاثیرگذار دختر و پسر در خانه حضور داشته و می‌توانند در خواستگاری شرکت کنند.افراد زیادی همراه پسر به خواستگاری نروندخاله بیاید یا عمه؟ کدام خواهرتان در مراسم حضور پیدا کند؟ تکلیف مادربزرگ چیست؟ اگر همسر برادر بزرگ تر بیاید، همسر برادر کوچک تر شاید ناراحت بشود و …کاملا درکتان می کنیم، ولی دقت کنید که حتما تصمیم عاقلانه ای بگیرید چون رفتارها و کیفیت حضور در اولین جلسه خواستگاری بسیار مهم است. در کشور ما رسم است در نوبت اول، خانم ها که معمولا مادر پسر عضو اصلی آن هاست همراه با یک یا دو دخترش، خاله داماد یا یکی از خانم هایی که احتمالا بزرگ تر فامیل است در مجلس خواستگاری حاضر می شوند. بیشتر باید سعی کنند که تعداد افراد کم و انگشت شمار باشد. بهتر است یک نفر بزرگ‌تر، دانا و دارای قدرت بیان صحبت کند. اگرتمام مسئولیت را به بزرگتری که تحصیل کرده و دارای قدرت بیان است، بدهند، معمولا حرف‌ها منسجم‌تر خواهد بود و مقصود آن رسا‌تر است؛ ولی اگر چند نفر با هم صحبت کنند، کسی متوجه حرف آن‌ها نمی‌شود. لازم است خواستگاری برای بار اول رسمی و سنگین اجرا شود و شوخی کردن بپرهیزند.پسر چند شاخه گل به همراه داشته باشد خانواده پسر با توجه به شناختی که از شرایط فرهنگی و اجتماعی خانواده دختر دارند ممکن است در جلسه اول خواستگاری با خود گل ببرند یا نبرند. اگر خانواده پسر نمی دانند که در جلسه اول باید گل ببرند یا نه، بهتر است این کار را به دو دلیل انجام دهند:اول این که اگر خانواده دختر انتظار آوردن گل را داشته باشند ولی چنین کاری انجام نشود ممکن است آن را به حساب بی احترامی یا دست کم گرفتن خود بگذارند. دوم این که در هر شرایط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی اگر در اولین جلسه گل برده شود اثر روانی خوبی روی خانواده دختر خواهد داشت. (حتی اگر خواستگاری به سرانجام نرسد.)گل، چه رنگش خوبه؟وقتی تصمیم گرفتید از حجم جیب، کیف یا حساب بانکی تان کم بکنید و از گل فروش محله تان یا محله دخترخانم دسته گل خواستگاری بخرید؛ هر گلی با هر رنگی که دوست داشتید، نخرید. بهتر است گل صورتی رنگ (علامت حیات و زندگی)، از یک نوع و به تعداد فرد باشد تا دسته گل زیباتری درست شود.

خوب است خانواده عروس وقتی گل را دریافت می کنند آن را در یک گلدان بگذارند و در همان اتاقی که خانواده پسر پذیرایی می شوند، در معرض دید آنان قرار دهند.

و اما عروس خانم ها….بزرگترها حاضر باشندپدر و مادر یا جانشینان آنها حتماً باید در منزل باشند و عدم شركت آنها علامت نوعی مقاومت است. حضور بچه ها كلاً ممنوع است. برای پذیرایی از میوه‌ها و شیرینی‌های ساده استفاده کند نباید از شیرینی‌های بزرگ خامه‌ای و یا ترد و شکننده برای پذیرایی استفاده کرد، یك بشقاب كوچك شیرینی خشك نقلی روی میز یا محل پذیرایی بهترین است. یك ظرف میوه قابل خوردن، به نحوی كه بدون آب ریزی، كثیف شدن سر و صورت باشد نظیر نارنگی، كیوی، گیلاس، آلبالو، زردآلو و … و نه میوه هایی نظیر انار، هندوانه، خربزه، پرتقال، گریپ فروت، آناناس و یك نوشیدنی مناسب فصل و فرهنگ نظیر چای، قهوه، شیر قهوه، نسكافه، آب میوه مثل آب پرتقال یا شربت معمولی نیز باید برای پذیرایی آماده باشد. دستمال برای تمیز كردن سر و صورت و دست ها، سطل زباله، وسایل قابل دسترس، نزدیك و جای راحت برای شستن لازم است.نوع لباس‌ دختر ساده و ملایم باشدلباس دختر باید مطابق با فرهنگ ایرانی و اسلامی و متناسب با چهره شاخص فرهنگی و مذهبی باشد. بهتر است لباس عروس خانم بسیار ساده و بلند، پوشیده و راحت باشد زیرا باعث قضاوت بد خانواده پسر می‌شود و سوء تفاهم پیش می‌آید و خانواده پسر چنین برداشتی از دختر دارند که می‌خواهد خودش را تحمیل کند؛ از سوی دیگر باید توجه داشت مردان ایرانی لباس‌های پوشیده را بیشتر می‌پسندند.پذیرایی را از بزرگتر‌ها شروع کنید بهتر است دختر و یا خانواده او در مراسم خواستگاری با تعارف کردن چای به سمت بزرگ‌تر، احترامشان را نسبت به بزرگ‌تر ابراز کرده و باعث جلب رضایت بزرگتر‌ها می‌شوند.

شب خواستگاری چطور صحبت کنیم

 

 

چند توصیه  مهم:**وقت جلسه اول خواستگاری محدود است. از 45 دقیقه تا یك ساعت. معمولا كمتر و بیشتر از آن نتیجه بخش نیست. همواره صحبت های مهم در فرصت نه خیلی كوتاه و نه زیاد ارائه می شود.**خانواده دختر و پسر، واقعیت‌ها را عنوان کنند . مقدار تحصیل، سن، بیماری و… در مراسم خواستگاری مطرح شود؛ زیرا بعد‌ها خانواده‌ها به خاطر مخفی‌کاری و یا دروغ همدیگر را سرزنش می‌کنند.**در جلسه اول خواستگاری درباره عقد، مهریه، مسائل اقتصادی و مادی هیچ صحبتی نمی شود و بسیار خوب است كه محیط شاد و صمیمانه باشد.**خانواده‌ها سعی کنند که در مراسم خواستگاری و به هنگام خداحافظی و ترک کردن مجلس خاطرات خوشی بجا بگذارند و با روی خوش و روبوسی خداحافظی کرده تا پل‌های پشت سر خود را خراب نکنند، حتی اگر جواب خانواده دختر منفی باشد؛ چون امکان دارد این خواستگاری بار‌ها ادامه داشته باشد و خاطرات بد بجای بماند.منابع: خراسان نیوز/ سایت پاتوق

 

دانستنیهای قبل و بعد از ازدواج


دانستنی های سلامت واژن

هرآنچه ازعملهای زیبایی زنان میخواهیدبدانید

مشاهده تمامی مدلهای لوازم خانگی اسنوا/قیمت

تهیه اینترنتی بلیط اتوبوسVIPبه قیمت ارزان


طلاق توافقی و هرآنچه لازم است بدانید


طراحی و بازسازی فضای داخلی


راهنمای انتخاب و خرید محصولات زناشویی

ساخت و تعمیر دندانهای مصنوعی با قیمت مناسب


مرجع معتبر و رسمی خرید انواع گیفت کارت


بازسازی پیوند عاطفی زن و شوهر


به مقصد دلخواهت با کمترین هزینه سفر کن


سوتین های خوشگل و باکیفیت/تنوع رنگ عالی


خرید دستگاه تصفیه آب با شرایط اقساطی


درخواست وکیل طلاق و مشاوره تلفنی رایگان

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

سلام سلام سلام بر دوستان پر انرژی و هدفمند ..
چه موضوع شیرینی 😉
در این مقاله با توجه به درخواست و پرسش های شما قصد دارم درباره فن بیان در خواستگاری ( چگونه در جلسه خواستگاری صحبت کنیم ) و موضوعات زیر صحبت کنیم . رفتار دختر در جلسه خواستگاری ، رفتار پسر در جلسه خواستگاری ، در جلسه خواستگاری چی بپرسیم ، سئوالات پدر دختر در جلسه خواستگاری ، مهارتهای گفتگو در خواستگاری. 

مشاور خانواده : بهترین روش خواستگاری کردن آن است که دختر و پسر بعد از مدتی آشنایی نسبی که در چهارچوب منطقی از یکدیگر پیدا می‌کنند، آشنایی شان را به خانواده‌ها اطلاع دهند. این جا یک تعریف از خواستگاری در ویکی پدیا ارائه خواهم داد . در ایران معمولاً خواستگاری توسط پسر و در حضور والدین یا سرپرست دختر انجام می‌شود؛ در این روش، معمولاً خانواده‌های پسر و دختر در خواستگاری حضور دارند و به‌صورت جمعی انجام می‌شود.

فهرست محتوا

خواستگاری رفتن همراه خانواده یکی از رسومات خوب در بین ایرانیان است که اهمیت خانواده و نقش آنان را در ازدواج نشان می دهد. بعد از آشنایی اولیه دختر و پسر زمان مراسم خواستگاری برای شناخت بیشتر خانواده ها و آشنایی آنان با یکدیگر برگزار می شود . خواستگاری رفتن به همراه خانواده وموافقت آنان با ازدواج دو جوان این وصلت را پایدارتر می سازد. 

شب خواستگاری چطور صحبت کنیم

در کلاس های فن بیان و سخنرانی یک موضوعی که پیش می آید این است که گاهی شرکت کنندگان بدون آمادگی می آیند و صحبت می کنند. من همیشه این موضوع را می گویم که شما حاضرید وقت مثلاً ۳۰ نفر بگیرید و بدون آمادگی برای آنها و  بداهه صحبت کنید ؟ خب جلسه خواستگاری هم همینطور است . ما باید از قبل برای شروع صحبت ، سوالاتی که ممکن است از ما پرسیده شود، سوالاتی که ما قراره بپرسیم فکر کنیم . مثلاً اگر از شما بپرسند که لطفاً کمی بیشتر از خودتون بگید و از اهدافتون و..آیا پاسخی آماده کردید ؟ شما زمان گذاشتید و می خواهید بهترین نتیجه را بگیرید . فن بیان در خواستگاری یعنی اینکه متناسب با افراد و شرایط خوب صحبت کنیم تا به نتیجه دلخواهمان برسیم. 

یکی از موارد مهم در فن بیان در خواستگاری ، شروع صحبت است . سعی کنید از موضوعات روز شروع کنید. تا همین ابتدا ، نگاه و دید طرف مقابل را نسبت به مسائل اجتماعی و سیاسی روز متوجه شوید. خودتان را خوب معرفی کنید . همه موارد زیر را درباره خودتان بگویید تا او هم متقابلا همین کار را انجام دهد. درباره شکل گیری زندگیتان بگویید یعنی تحصیلات، شغل و فعالیتهایتان را بیان کنید. اعتقادات خودتان را شفاف بگوئید مثلاً دیدگاههای مذهبی و… ویژگی های روحیتان را نام ببرید اینکه آدم آرامی هستید یا بدخلق یا آدم شادی، عصبانی و… برنامه زندگی تان را تدوین کنید و پیرامون آن صحبت کنید. این که قرار است به کجا برسید،محاسن و معایب را هم فراموش نکنید مخصوصا معایب جسمی و روحی تا بعدا به دروغگویی متهم نشوید.

این مقاله را بخوانید : نحوه شروع صحبت

یکی را مهارتهای مهم برای فن بیان در خواستگاری خوب گوش دادن است . هنگام صحبت کردن فرد مورد نظرتان، سراپا گوش باشید. دقت لازم را به عمل آورید تا مطالب گفته شده را بهتر بتوانید به خاطر بسپارید و گاهی با تکان دادن سر و گفتن عباراتی چون «بله»، «عجب»، «چه جالب» و … متناسب با صحبت های طرف مقابل تان نشان دهید که به حرف هایش دقت دارید. هنگامی که خودتان صحبت می کنید نیز سعی کنید با چارچوب حرف بزنید. از این شاخه به آن شاخه نپرید و سعی کنید زیاد صحبت نکنید! شوخ طبعی به جا داشته باشید. در خانواده هر کسی فردی وجود دارد که فن بیان بهتری نسبت به بقیه دارد.از قبل مشخص کنید و  از او بخواهید مدیریت صحبت کردن را در دست بگیرد.  قبل از آمدن خواستگار یا قبل از رفتن به خواستگاری با هم در مورد تمامی مسائل و سوالات احتمالی خانواده عروس یا داماد مثل وضعیت شغل ,مسکن, مدت زمان عقد و … صحبت کنید و به توافق اولیه برسید که حرفتان یکی باشد.

طبیعتاً چون جلسه خواستگاری به نوعی جلسه ای برای آشنایی اولیه ممکن است باشد بهتر است سؤالات کلی در زمینه های مهم بپرسید . در مورد موضوعاتی چون مهریه ، نحوه برگزاری مراسم ،فرهنگ ها و رسوم ، محل زندگی ، شرایط زندگی دلخواه ، محل زندگی دلخواه  و مسائل مذهبی و..  طوری سوال کنید که بتوانید کاملا طرف را بشناسید مثلا درباره چرایی و چگونگی بینش ها و گرایشهایش سوال کنید این که چرا می خواهد ازدواج کند چرا این شغل را دارد، چرا درس می خواند.

 فن بیان در خواستگاری یعنی ، خوش سخن گفتن و البته این هم مد نظر قرار بدهید که صادقانه هر موردی که احساس می کنید لازم است بگوئید. به عنوان مثال یکی از شرکت کننده های دوره افزایش عزت نفس می گفت : دختر من یک ماه گرفتگی در دستانش دارد که ما این را به خانواده داماد نگفته بودیم پس از آنکه فهمیده بودند گله کرده و قضیه منتفی شده بود! خوشرو و خوش برخورد، عاقل بودن، لبخند به موقع داشتن، تیپ مناسب داشتن، حسن جویی به موقع و مناسب و….                          گاهی با دختر خانم هایی مواجه می شم که  وقتی ازشون یک سؤال می پرسی انگار دعوا دارن باهات 😉 سعی کنید بیش از حد رسمی و خشک صحبت نکنید. در مورد اثر هاله ای به کرات در کلاس های فن بیان ، سخنرانی صحبت کرده ام . اثر هاله ای یعنی اینکه اگر یک ویژگی مشخص مثبت یا منفی داشته باشید، آن ویژگی مثبت یا منفی شما به سایر ویژگی های شما بسط داده خواهد شد پس حواسمان باشد که ظاهر خوب و آراسته داشته باشیم تا اثر هاله ای مثبتی داشته باشیم. 

این مقاله را بخوانید : ارتباط موثر با اطرافیان

خودتان باشید. از کسی که ادا در میارد و خودش نیست چه برداشتی دارید؟ جز عزت نفس پائین .. در هنگام صحبت کردن با فرد مورد نظر در اولین جلسه بنا را بر صداقت و یکرنگی بگذارید. صداقت در رفتار و گفتار، اضطراب شما را به شدت کاهش خواهد داد. سعی کنید بیش از حد رسمی و خشک صحبت نکنید و تا حدی راحت بنشینید و راحت صحبت کنید . سعی کنید حواستون به نگاه هایتان هم باشد . یعنی اینکه اینور و آنور نگاه کردن یا حتی زیاد نگاه کردن به دختر خانم و…توصیه نمی شود.

در مورد ظاهر در بخش دختر خانم گفتم به شما هم می گم 😉 شیک، تمیز و معطر باشید. زمانی که به خواستگاری می روید، زیباترین لباسهایتان را بپوشید و پوششی شیک و مناسب داشته باشید. اولین دیدارها بسیار مهم هستند و به یاد خواهند ماند. عده ای با لباس های نامناسب و نه چندان تمیز به خواستگاری می روند و تصورشان این است که این شخص باید وضعیت زندگی مرا بداند و مرا همینطوری که هستم بپذیرد!! 😈 

شاید بد نباشد اینجا خاطره ای از خواستگاری پدرم از مادرم بگویم. پدرم من بسیار عجول است هنوز هم همینطور است  😆 ظاهراً زمانی که به خواستگاری مادر من رفته بود ( البته جلسه رسمی بوده و در حقیقت جواب مثبت را گرفته بودند) ، قرار بوده که پدر من یک صحبتی با مادر من داشته باشند . اما پدر من از شدت کمرویی و خجالت با عجله آنجا را ترک می کند . همیشه این جمله را به او می گویند ” هنوز هم که هنوزه داری می دوی ”  😮 

اول این نکته را بگیم که صحبت در مورد اینکه دختر شما خواستگاران متعدد و با جایگاه و شغل عالی را رد کرده است، این جملات کمک کننده نیستند و حتی ممکن است طرف مقابل شما آن را بولف قلمداد کند. کسی که در خواستگاری به نمایندگی از خانواده عروس یا داماد صحبت میکند باید حواسش باشد که جو گیر نشود. وعده وعیدهای غیر واقعی ندهد.

در انتها محصول چطور فن بیان خوبی داشته باشید را به شما معرفی میکنم :

 

چه مقاله خوبی !

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

چیزی خاص را وارد کنید:

آیا حساب کاربری ندارید؟


دوره رایگان فن بیان، سخنرانی، افزایش عزت نفس

آموزش غیرحضوری افزایش اعتماد به نفس و رفع خجولی 


آموزش غیرحضوری افزایش عزت نفس 


آموزش غیر حضوری فن بیان و سخنرانی

 آموزش حضوری فن بیان، سخنرانی و افزایش عزت نفس 

تست سنجش عزت نفس

تست ثروت

چیزی خاص را وارد کنید:

آیا حساب کاربری ندارید؟

سوالات جلسه خواستگاری و چگونه مطرح کردن آن برای رسیدن به پاسخ های صحیح

۱۳۹۷/۰۲/۲۴


۱۰۱۴۳۳ بازدید

نقل مطالب در مطبوعات و نشریات با ذکر منبع بلامانع است.
اداره تبلیغ نوین نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها

جستجو در سایت

رفتار دختران در جلسه خواستگاری،برخورد دختران در خواستگاری،رفتار در اولین دیدار

در اولین ملاقات یا در جلسه خواستگاری بعلت وجود استرس ممکن است افراد نتوانند رفتار و بخورد مناسبی از خود بروز دهند و متاسافانه همین رفتار نا مناسب میتواند تعیین کننده درانتخاب شدن یا نشدن شما باشد

در این دیدار همیشه آدم ها موفق نیستند. عده ای نمی توانند اولین برخوردها را مدیریت کنند در نتیجه اجازه نمی دهند طرف مقابل خود واقعی آنها را بشناسد. آنها گاهی بیشتر از آنچه واقعیت دارد مضطرب، گیج و دستپاچه، شلخته یا کارنابلد به نظر می رسند و همین می تواند تیر خلاص را به این آشنایی بزند. اما چه کار باید بکنید تا اولین دیدار شما آخرین دیدارتان نباشد؟

شب خواستگاری چطور صحبت کنیم

فردی اجتماعی و خوش مشرب که اعتماد به نفس بالایی دارید در اولین برخورد، تاثیر خوبی بر طرف مقابل می گذارد. اگر چنین ویژگی هایی را در خودتان تقویت کنید، دیگران راحت تر با شما صحبت می کنند و این نشان می دهد که پذیرای حرف زدن با دیگران هستید.

هرچهره ای با یک لبخند ملایم زیباتر می شود، بنابراین اگر می خواهید در نگاه اول تاثیرگذار باشید و چهره خوبی از شما در ذهن طرف مقابل شکل گیرد، لبخند را فراموش نکنید. یادتان باشد که بعد از یک لبخند به سرعت چهره ای عبوس و جدی به خودتان نگیرید و کاری نکنید که طرف تصور کند لبخند شما ساختگی و از روی اجبار بوده است. اجازه دهید دیگران هم صحبت کنند و فقط شما متکلم وحده نباشید. وقتی پشت سرهم و بدون وقفه حرف می زنید این ویژگی برای مخاطب شما در اولین برخورد خوشایند نیست.

زبان بدن، زبان قدرتمندی است. زبان بدن افراد مختلف درباره سطح اعتماد به نفس و خلق و خوی آنها حرف هایی دارد و کافی است به این زبان توجه کنید. اگر می خواهید دیگران در نظر اول جذب شما شود محکم و بااراده بایستید، خم نشوید و قوز نکنید. در این صورت حس اعتماد به نفس و قدرت را به دیگران منتقل می کنید. دست های تان را مشت و گره کرده روی میز قرار ندهید یا دست به سینه ننشینید، این حالت ها نشان می دهند که برای طرف مقابل گارد گرفته اید.

در جلسات خواستگاری و دیدارهای اولیه سعی کنند بیشتر با طراوت، شاد و خوش برخورد باشید تا جدی و باهوش و نکته سنج. نگران نباشید کسی فکر نمی کند شما گیج و ملنگ هستید. دیگران فرق یک انسان خوش مشرب با فردی کم هوش را می فهمند. البته زیاد هم شوخی کردن باعث می شود جلف و سبک به نظر برسید. فقط کافی است رفتار پذیرا و گرمی داشته باشید و به جای اخم کردن لبخند بزنید. پژوهش‌ها نشان می دهد که زنان شاد، بازیگوش و شوخ طبع بیشتر مورد توجه قرار می گیرند و ازدواج های موفق‌تری خواهند داشت و در عوض زنان عبوس، جدی و «مو از ماست بیرون کش» کمتر در پیدا کردن جفت برای ازدواج موفق هستند. تحقیقات محققان دانشگاه زوریخ نشان داده است بازیگوشی و شوخ طبعی هم از جانب زن و هم از جانب شوهر می‌تواند باعث دوام زندگی مشترک شود. در اولین دیدار سعی کنید طراوت خود را نشان دهید. از علاقمندی هایتان و انرژی ای که برای ساختن یک زندگی شاد و سالم دارید صحبت کنید. یادتان باشد اولین جلسه وقت خوبی برای گفتن از شکست ها و بدبختی ها و نقاط تلخ زندگی نیست. علاقه به تفریحات سالم، روحیه شاد، بازیگوشی، طنز پردازی، خلاقیت و سرگرم کنندگی از مهمترین ویژگی‌ها برای محبوب واقع شدن است. این نکته را دست کم نگیرید.

زمانی که در حال صحبت هستید، با مخاطب تماس چشمی داشته باشید. وقتی چشم های شما به دوردست ها خیره شود یا جای دیگری را نگاه کنید این حس در مخاطب ایجاد می شود که به حرف هایش توجه نمی کنید یا حواس تان جای دیگری است. اما خیلی هم نباید زل بزنید که چشم چران به نظر برسید. درست است که این دیدار برای شناخت ظواهر تدارک دیده شده اما زیادی نگاه کردن به طرف مقابل هم به او حس زیر ذره بین بودن می دهد و او را معذب می کند و هم می تواند شما را چشم چران جلوه دهد.

ضمن صحبت کردن با دیگران مدام چشم تان به تلفن همراه نباشد و لا به لای صحبت ها به پیامک ها پاسخ ندهید، در صورتی که مجبور به پاسخ هستید از طرف عذرخواهی کنید. اگر می دانید که این فرد در زمینه خاصی سابقه درخشانی دارد ضمن صحبت به این موفقیت اشاره ای داشته باشید و طرف را تحسین کنید.

پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده

 

جلسه اول خواستگاری چگونه باشد

حرفهایی که در خواستگاری نباید زد

در خواستگاری چه بپرسیم

نحوه و سوالات جنسی در دوره شناخت

امکانات فوق شامل خریدارای سی دی مقالات سایت و مجموعه آموزشی زوج خوشبخت نیز می شود



بخش مشاوره و پرسش و پاسخ

شناسه کاربری 

رمز عبور             


  

عضویت در سایت

شب خواستگاری چطور صحبت کنیم


دسته بندی مطالب

مطالب روابط جنسی و زناشویی

مطالب دوران قبل از ازدواج

مطالب پزشکی و سلامت

مطالب تربیت فرزندان

مطالب احکام شرعی

مطالب روانشناسی

مطالب اجتماعی

مطالب صوتی

ویدئو

خدمات عمومی


 


 افراد آنلاین :


5918


بازدید امروز:


40758


بازدید دیروز:


232511080


آمار کل:

مشاوره
ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و
معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این
سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.



صبر کنید…

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

در این مقاله می‌خواهیم در مورد مراسم خواستگاری که یکی از مراسم بسیار زیبا و از رسومات کهن ایرانی است، صحبت کنیم. اینکه در این مراسم چگونه شرکت کنیم، چه صحبت‌هایی مطرح کنیم و چگونه از آن سربلند بیرون بیاییم.

ابتدا اجازه بدهید پیام بهرام پور مراسم خواستگاری خود را برایتان تعریف کند. چون حاوی درس‌های فراوانی است.

شب خواستگاری چطور صحبت کنیم

اول باید بگویم پدر و مادر من، تحصیلات ویژه‌ای ندارند و یک پدر و مادر دلسوز و معمولی هستند. کسی که می‌خواستم به خواستگاری او بروم (که اکنون همسر من است و حدود 6 سال از من بزرگ‌تر) در ابتدای امر پدرش از ما خواسته بود که اگر می‌خواهیم، به‌جای خواستگاری یکی دوباری به بیرون برویم و صحبت‌هایمان را به‌جای منزل، در بیرون انجام دهیم. مادرم (از سر دلسوزی و شاید کمی ناآگاهی) صحبت‌هایی را مطرح کردند که چندان به مذاق جمع خوش نیامد و شاید بهتر بود مطرح نشود. چون مربوط به حریم شخصی خانواده همسرم بود. همسرم از این صحبت‌ها کمی نگران شده بود که نکند به دیدارهای آینده لطمه وارد کند. از پدر و مادرم خواهش کردم که دفعه بعدی اجازه دهند بیشتر خودم صحبت کنم تا ببینند که چطور مسیر خواستگاری را به‌جاهای خوبی هدایت می‌کنم.

مثلاً فرض کنید قاشق در چای گذاشتن در یک فرهنگ خوب است و در یک فرهنگ دیگر ممکن است کار خوبی محسوب نشود. به‌طورکلی بحث فرهنگ‌های متفاوت بسیار مهم است و باید به‌خوبی ابتدا از فرهنگ خانوادگی همدیگر، باخبر و آگاه شوید؛ اما چگونه؟

 

برای دانلود کلیک کنید

 

بداهه گویی این نیست که ناگهان هرچه به ذهنتان رسید بگویید. اتفاقاً برای بداهه گویی باید از قبل آماده شوید. مثلاً برای این کار بروید به دنبال سؤالات متداولی که در مراسم خواستگاری زیاد استفاده می‌شود. مهم‌ترین موضوع متداول و ابتدایی این است: «آقا داماد خودتون رو معرفی کنید». شما باید برای این سؤال از قبل آماده ‌باشید تا بتوانید خیلی خوب خودتان را معرفی کنید. یادتان نرود. جلسات اول، معرفی اول و از این قبیل مسائل خیلی مهم و سرنوشت‌ساز است. همچنین شغل، برنامه‌های آینده و اینکه از کجا باهم آشنا شدید؟

یک شوخی در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد با این مضمون:

«یکی رفت خواستگاری، به‌محض اینکه رسید، نوتیفیکیشن گوشیش شروع کرد به زنگ زدن! معلوم شد که رمز وای فای خونه همسر آیندشو از قبل داشته!!»

البته این فقط یک شوخی است؛ اما باید حواستان باشد که در مورد آشنایی‌تان یک داستان معقولانه و صادقانه را تعریف کنید. چون خانواده‌ها بر مبنای همین چیزهاست که تصمیم‌گیری می‌کنند.

پیشنهاد می‌شود یکی از فایل‌های صوتی من به اسم «دروغ گفتن در گفتگو که با هوش ها کمتر دروغ می گن یا بیشتر» را حتماً گوش کنید.

 

 

دروغ گفتن در خواستگاری خوب نیست. چون ماه پشت ابر همیشه پنهان نمی‌ماند. مثلاً اگر سیگاری هستید و در خواستگاری بگویید که سیگار نمی‌کشید، ممکن است لو رفتن این قضیه عواقب بدی داشته باشد و روی زندگی‌تان اثرگذار باشد. لزومی ندارد تمام جزئیات زندگی‌تان را شرح دهید در عوض جواب‌های عاقلانه‌ای آماده کنید. در یک مورد پسر گفته بود سیگار نمی‌کشد؛ اما مادرش گفته بود سیگار می‌کشد.

زمان رسیدن، نوع پوشش، نوع گل و شیرینی و غیره، می‌تواند به‌نوبه خود تأثیرگذار باشد.

در مورد زمان رسیدن، توجه کنید که زودتر از موعد به منزل میزبان نروید. چون ممکن است آن‌ها هنوز آماده نشده باشند. اگر قرار را برای ساعت 7 بعدازظهر می‌گذارید، به مادرتان بگویید به خانواده آن فرد زنگ بزند و بگوید امکان دارد چند دقیقه دیر برسید. مثلاً هفت و ده دقیقه. وقتی یک عدد غیر رند می‌گویید آن‌ها خیالشان راحت است که شما زودتر نمی‌آیید.

در مورد پوشش، مناسب‌ترین گزینه را در نظر بگیرید. ممکن است کت‌وشلوار از مد افتاده باشد. ممکن است لباس دیگری مناسب‌تر باشد. همچنین در نظر بگیرید که خانواده فرد مقابل، چه نوع پوشش را بیشتر می‌پسندد.

اولاً بالای مجلس باید بزرگ‌ترها بنشینند. دوما لزومی ندارد عروس و داماد روبروی هم یا کنار هم قرار بگیرند. چون ممکن است برداشت خوبی در جلسات اولیه نشود. بهتر است فاصله‌ها فعلاً حفظ شوند.

اگر نمی‌دانید کجا بنشینید، می‌توانید بپرسید : «کجا میتونم بنشینم؟»

 

 

شما در خواستگاری معامله می‌کنید؛ اما نه پول. بلکه دل‌ها را معامله می‌کنید. اگر خشت اول را کج بگذارید، این دیوار تا ثریا کج ساخته می‌شود!

املا توصیه نمی‌شود که زیاد از حد به یکدیگر نگاه کنید، چشم بدوزید یا شوخی‌های خارج از عرف داشته باشید. همچنین سعی کنید زیاد به وسایل خانه طرف مقابل چشم ندوزید. چون ظاهر خوبی ندارد و پیام آن مثبت نیست.

بعضی وقتت به‌قول‌معروف طرفین جوگیر می‌شوند! به یاد دارم در مراسم خواستگاری یکی از بستگانم، دو بار از ناحیه «قلمبه حرف زدن» ضربه خورد. بار اول به‌جای اینکه بگوید عرضی داشت، گفت امری داشتم! درحالی‌که در جواب «عرضی داشتم» معمولاً «امر بفرمایید» گفته می‌شود. بار دوم «عزت زیاد» و «عنایت بفرمایید» زا باهم قاطى کرده بود و اشتباهی گفته بود : «عنایت زیاد!!»

یکی از بلاهای بزرگ بحث خواستگاری خجالت است. هرگز و هرگز نباید خجالتی باشید و در رودربایستی گیر نکنید. مثلاً برخی افراد در جواب اینکه مهریه چقدر باشد می‌گویند: «هرچه شما بفرمایید». سعی کنید قاطعانه رفتار کنید و از همین‌جا آن را تمرین کنید. مذاکره کنید. بحث و گفتگو کنید و در عین حفظ احترام متقابل، قاطعانه نظرتان را بگویید.قاطعیت به معنی وقیح بودن و با ادبیات سخیف حرف زدن نیست.

مقالات زیر هم در مورد رفع خجولی به شما کمک می کند:

حاضری با یه آدم خجالتی ازدواج کنی؟

تفکر اشتباه افراد خجالتی – خجالتی نباشیم

افراد خجالتی چه خصوصیاتی دارند؟

شب خواستگاری چطور صحبت کنیم

یکی از جملات معروف این است: «دختر ما خواستگار دکتر رد کرده!» این جمله خوبی نیست. یکی دیگر : «ببینیم پسر ما می پسندِ یا نه». این‌ها جملاتی است که مستقیماً به شعور هردو طرف توهین می‌کند و بهتر است فراموشش کنید.در مورد جملاتی که میخواهید بگویید، اول خوب فکر کنید.

 

دو نکته مهم رابه عنوان  کلام آخر در نظر گرفته ایم…

قطعاً تعارض پیش می‌آید. روی قول و قرارها، زمان عروسی و یا مهریه و این قبیل چیزها. پیشنهاد می‌شود بسته آموزشی حل تعارض را تهیه کنید. یادتان باشد خیلی از مشکلاتی که در زندگی اتفاق می‌افتد به خاطر این است که تعارض ایجادشده به خاطر عدم مدیریت، به بحران تبدیل می‌شود.

در روش سنتی به این شکل است که اگر طرفین از هم خوششان نیاید، می‌گویند تا سه هفته اگر تماسی ردوبدل نشد، یعنی جوابمان «نه» بوده است! این هم از روش‌های عجیب خواستگاری است که باید اصلاح شود. روش خوب نه گفتن گفتگوست. یک گفتگوی سازنده.

 

پیشنهاد ویژه:

اگر می خواهید در مراسم خواستگاری به راحتی صحبت کنید، استرس نداشته باشید و با صدایی رسا و مسلط در جمع بدرخشید همین حالا در این بیست و یک درس رایگان شرکت نمائید. روی تصویر زیر کلیک کنید:

 

بر اساس رای 522 نفر از بازدیدکنندگان

93 امتیاز از 100

دنبال کننده

دنبال شونده

ماجرا

سعید عباسی

سعید عباسی هستم. می‌خونم و می‌نویسم تا هم خودم رشد کنم و هم بتونم به بقیه یاد بدم… عضو کوچکی از مجموعه وزین «بیشتر از یک نفر»… امیدوار و در تلاش برای ساخت یک آینده‌ی بهتر برای کشورم…

سعید عباسی هستم. می‌خونم و می‌نویسم تا هم خودم رشد کنم و هم بتونم به بقیه یاد بدم… عضو کوچکی از مجموعه وزین «بیشتر از یک نفر»… امیدوار و در تلاش برای ساخت یک آینده‌ی بهتر برای کشورم…

با زدن دکمه اینتر نظر شما ثبت می شود

با زدن دکمه اینتر نظر شما ثبت می شود

فیلم سمینار معارفه مدرسه استادی 6

دوره رایگان آموزش نکات سخنرانی (20+1 نکته کاربردی)

فایل های تکمیلی دوره کوچینگ

سمینار «مقابله با افراد بد قلق»|چطور با افراد بد قلق و دردسر ساز برخورد کنیم؟

دوره غیر حضوری تغییر باور تا موفقیت

ریز عادت ها: ساخت عادت‌های کوچک و قدرتمند برای تغییر زندگی

استفاده از سایت مشروط بر قبول توافقنامه کاربری و حفظ حریم شخصی می باشد. تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجموعه بیشتر از یک نفر است.

پرداخت کارت به کارت

پرداخت از خارج ایران

گارانتی بازگشت وجه

تسهیل در خرید

راهنمای سایت

درخواست همکاری

دوره رایگان فن بیان

دعوت از اساتید سخنرانی

نیلوفر مرداب

خرید کتاب

تماس با ما-درباره ما


برای دانلود کلیک کنیدDownloads-icon

Welcome, Login to your account.

4
 × 
8
 = 

.hide-if-no-js {
display: none !important;
}

Recover your password.

A password will be e-mailed to you.

دانشگاه زندگی – آموزش سخنرانی،فن بیان،سخنوری

شب خواستگاری چطور صحبت کنیم

خواستگاری یک جلسه بین خانواده ها برای نشان دادن علاقه به ایجاد یک رابطه جدی بین پسر و دختر هر یک از خانواده هاست. در این جلسه یا جلسات خانواده ها تصمیم میگیرند که آیا پسر و دختر می توانند یک زن و شوهر خوب  برای همدیگر باشند یا خیر. معمولا نظر خانواده دختر و پسر اهمیت زیادی برای سر گرفتن یک ازدواج دارد. چه خواستگاری سنتی باشد چه پسر و دختر از قبل با هم آشنایی داشته باشند و دلشان بخواهد که با هم زندگی مشترک تشکیل دهند, اما نقش فن بیان در خواستگاری چیست؟

از آن جا که معمولا خانواده ها برای شناخت یکدیگر و عروس یا داماد شروع به معرفی خانواده خود میکنند اینکه به بهترین نحو این معرفی را انجام دهند از اهمیت بسزایی برخوردار است. به هر حال نوع معرفی تاثیر زیادی در گرفتن جواب مثبت یا منفی خانواده ها خواهد داشت.

حتما خانواده های زیادی را می شناسید که بدلیل اینکه نتوانستند در جلسه خواستگاری به خوبی خود و پسر یا دخترشان را معرفی کنند شانس ازدواج آن ها را از بین برده اند. مهارت فن بیان در جنبه های مختلف زندگی ما نقش بزرگی دارد ,حتی در خواستگاری. در زیر نکاتی را در خصوص فن بیان در خواستگاری بیان می کنیم.

 

در خانواده هر کسی فردی وجود دارد که فن بیان بهتری نسبت به سایرین دارد. آن فرد توانایی این را دارد که شیرین , با کلاس و مثبت صحبت کند. از او بخواهید مدیریت صحبت کردن را در دست بگیرد. او می تواند با حفظ ادب و متانت با کمی شوخ طبعی جو سنگین حاکم بر خواستگاری را از بین ببرد. البته انتخاب کسی که زیاد از حد لودگی می کند یا ادبیات کوچه بازاری دارد اصلا مناسب نیست (مگر اینکه هر دو خانواده به این سبک عادت داشته باشند). در غیر این صورت این طور افراد به شدت کار را خراب میکنند. ممکن است به جای معرفی درست عروس یا داماد بیشتر او را بکوبد و باعث خجالت وی شود.

این واقعا بد است که داماد یک حرف بزند و خانواده اش حرف دیگر. سعی کنید قبل از آمدن به خواستگاری با هم در مورد تمامی مسائل و سوالات احتمالی خانواده عروس مثل وضعیت شغل ,مسکن, مدت زمان عقد و … صحبت کنید. در آن طرف عروس خانم هم باید بدون خجالت تمامی انتظاراتش از مرد زندگی آینده اش را با خانواده خود در میان بگذارد. مثلا خانواده عروس نگویند مادیات برای دختر ما اهمیتی ندارد در حالی که عروس خانم اصلا این اعتقاد را ندارد !

اگر خانواده ها از قبل با هم آشنایی ندارند و یا افراد غریبه ای در جمع حضور دارد کسی که نماینده گفتگو در خواستگاری است باید حتما تمامی افراد و نسبت هایشان را معرفی کند, قبل از اینکه خانواده عروس یا داماد بخواهند که آن افراد را معرفی کند.

معمولا برای جلسات اول خواستگاری یک ساعت کافیست. سعی کنید زیاد از مسائل حاشیه ای صحبت نکنید و صحبت هایتان باید کوتاه و کامل باشد. اگر نیاز به صحبت بیشتری دارید با نهایت احترام درخواست جلسه دیگری کنید.

یکی از مهمترین اصول فن بیان در خواستگاری “خوش اخلاق بودن” است. حتی اگر جوابتان منفی است و از عروس یا داماد خوشتان نیامده باید ادب را رعایت کنید و سعی در تحقیر خانواده مقابل نداشته باشید. به هر حال هر خانواده ای ارزش و مقام خود را دارد. سعی کنید با خوبی و خوشی همه چیز را تمام کنید. چه جوابتان مثبت است چه منفی.

کسی که قرار است به نمایندگی خانواده صحبت کند نباید دروغ بگوید و یا در مورد عروس یا داماد اغراق کند” مشک آن است که خود ببوید” .اکثر افراد توانایی تشخیص دروغ را دارند. زیادی تعریف کردن از خانواده ی خود حس خوبی به خانواده روبرو نمی دهد و ممکن است به اصطلاح تو ذوقشان بخورد !

کسی که به نمایندگی از خانواده عروس یا داماد صحبت میکند باید مراقب باشد که جو گیر نشود. وعده وعیدهایی که می داند هرگز اتفاق نمی افتد را بازگو نکند و یا جهت تلافی کردن حرف کسی از خانواده مقابل چیزی را نگوید که به آن اصلا معتقد نیست.

بیشتر بخوانید| بیشتر بدانید : آموزش سخنرانی ، دوره آموزش سخنرانی

مقاله بعدی

ترس در سخنرانی، قابل مدیریت است، غلبه بر ترس از سخنرانی

با خطرات گفتنِ” نمی‌دانم” در گفتگوهای روزمره خود آشنا شوید!

فن جذب توجه مخاطبان وقتی که همزمان به چند کار مختلف مشغول‌اند

6 درسی که از فن بیان اوباما در مذاکرات می‌آموزیم

با تنظیم سرعت کلام، مخاطبان خود را از حضور در سخنرانی کلافه نکنید!

Your email address will not be published.

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

دو
 + 
پنج
 = 

.hide-if-no-js {
display: none !important;
}

سایت دانشگاه زندگی در تلاش است تا در زمینه روانشناسی خانواده، حقوق خانواده و فن‌بیان آموزش‌های کاربردی را در اختیار مخاطبان خود قرار دهد.

تلفن همراه: 09128114868

تلفن ثابت: 44635830-021

دانشگاه زندگی در زمینه مشاوره ازدواج و مشاوره خانواده خدمات بهینه ای را به شما همراهان عزیز عرضه می کند.

Welcome, Login to your account.

شب خواستگاری چطور صحبت کنیم

4
 × 
8
 = 

.hide-if-no-js {
display: none !important;
}

Recover your password.

A password will be e-mailed to you.

شب خواستگاری چطور صحبت کنیم
شب خواستگاری چطور صحبت کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *