نماز شب چطور خوانده می شود

 
helpkade
نماز شب چطور خوانده می شود
نماز شب چطور خوانده می شود

نماز شب از نمازهای مستحب می باشد که بر خواندن آن در اسلام بسیار تاکید شده است و بر پیامبر عظیم الشان واجب بوده است . این نماز یازده رکعتی به سه بخش تقسیم می شود . وقت نماز شب از نیمه شب شرعی تا اذان صبح می باشد اما بهتر است نزدیک اذان صبح خوانده شود . در این بخش از نمناک شما را باطریقه خواندن نماز شب آشنا می کنیم.

 در ارتباط با زیارت عاشورا بیشتر بخوانید

نماز شب چطور خوانده می شود

نماز شب 11 رکعت می باشد که به سه بخش تقسیم می شود و به طریقه زیر خوانده می شود.

1. نیت : دو رکعت نماز شب می خوانم قُربة اِلی الله

2.رکعت اول : سوره حمد 1 مرتبه ، سوره توحید امرتبه خوانده شود و به رکوع و سجود می رویم.

3. رکعت دوم : مانند رکعت اول یک مرتبه حمد و تو حید را می خوانیم سپس قنوت گرفته و دعای قنوت را می گوییم و بعد از آن به رکوع و سجده می رویم و تشهد و سلام می گوییم.

این نماز را چهار بار تکرار می کنیم تا هشت رکعت نماز شب شود.

نماز شفع در آخر نماز شب، یعنی پس از خواندن چهار نماز دورکعتی به صورت زیرخوانده می شود . 1.نیت : رکعت نماز شَفْعْ می خوانم قُربة اِلی الله 2.رکعت اول : سوره حمد و توحید و ناس را به ترتیب یک مرتبه می خوانیم وسپس به رکوع وسجده می رویم. 3. رکعت دوم : مانند رکعت اول یک بار سوره حمد و توحید را می خوانیم اما به جای سوره ناس ، سوره فلق را می خوانیم و قنوت می گیریم و سپس به رکوع و سجده می رویم و تشهد و سلام را به جای می آوریم.

پس از نماز شفع یک رَکعت ، نماز وَتر خوانده می شود که نماز شب با آن پایان می یابد و اینگونه خوانده می شود.

نماز وتر :

1.نیت : یک رکعت نماز وَتْر می خوانم قُربة اِلی الله 2.رکعت اول : در این رکعت یک مرتبه سوره حمد و سه مرتبه سوره توحید را می خوانیم وسپس یک مرتبه سوره فلق و ناس را می خوانیم . 2.قنوت : دعای قنوت را کامل می خوانیم وهمانطور که دستهایمان درحالت قنوت است، (با انگشتان دست راست یا با تسبیح) چهل بار بگویید ( اَللّهُمَّ اِغْفِر لِلْمومِنینَ وَ اَلْمومِناتْ وَ اَلْمُسلِمینَ وَ اَلْمُسلِماتْ )

« خدایا ببخش جمیع مؤمنین مرد و مؤمنین زن را». و بعد از آن هفتاد بار ( اَسْتَغْفِرُ اللهَ رَبی وَ اَتُوبُ اِلَیه) «آمرزش می طلبم از خدایی که پروردگارم است و بسویش باز می گردم ». بگویید.

سپس هفت مرتبه ( هذا مَقامُ الْعائِذِ بِکَ مِنَ اَلْنار ) بگویید.

« این است مقام کسی که از آتش قیامت به تو پناه می برد ».

سپس سیصد مرتبه ( اَلْعَفو ) «ببخش» بگویید و سپس یک بار( رَبّ اغْفِرْلی وَ ارْحَمْنی وَ تُبْ عَلیََّ اِنَّکَ اَنْتَ التّوابُ اَلْغَفُورُ الرّحیم ) پروردگارا ببخش مرا و رحم کن به من و توبه مرا بپذیر به راستی که تو، توبه پذیرنده، بخشنده و مهربانی» بگویید و سپس به رکوع و سجده روید و تشهد و سلام را به جا آورید و تسبیحات حضرت فاطمه زهرا که (34 مرتبه، الله اکبر، 33 مرتبه، الحمد لله و 33 مرتبه، سبحان الله) است را بخوانید که ثواب آن نزد خدا از هزار رکعت نماز مستحب،بالاتر است.

در رابطه با نماز شب احادیث زیادی از امامان و پیامبر گرامی اسلام قابل ذکر است که چند نمونه از این احادیث را برایتان بازگو می کنیم.

نماز شب چطور خوانده می شود

مسأله 1 – شما می توانید از نصف شب تا طلوع فجرنماز شب بخوانید اما بهتر است نماز شب را در ثلث سوم شب و نزدیک طلوع فجر بخوانید.

مسأله 2- مستحب است که نماز شب را بلند بخوانید تا کسانی که در خواب هستند برای خواندن این نماز پر فضیلت بیدار شوند اما یقین حاصل کنید که صدای بلند شما موجب ریا و مزاحمت برای دیگران نشود.

مسأله 3 – بهتر است نماز شب ایستاده خوانده شود اما اگر برای کسی مشکل باشد می تواند این نماز را در حالت نشسته بخواند حتی می تواند این نماز را در حال راه رفتن و داخل ماشین و هواپیما و… نیز بخواند آنچنان که امام خمینی نماز شبش را در هواپیما و مرحوم تربتی نماز شبش را در حال مسافرت در حال راه رفتن خواند.

مسأله 4 – کسی که نماز شب را نشسته می خواند بهتر است نماز را دو برابر بخواند زیرا دو رکعت نشسته به جای یک رکعت ایستاده است و الزامی در کار نیست؛ بلکه 11 رکعت نشسته بخواند قبول است. اگر نمی تواند 11 رکعت را بخواند، دو رکعت شفع و یک رکعت وتر را بخواند و اگر آن را نیز نتوانست بخواند خواندن یک رکعت وتر کفایت می کند.

مسأله 5 – اگر کسی هنگام بیدار شدن از خواب وقت کافی برای نماز شب خواندن را نداشت می تواند نماز شفع و وتر را بخواند اما اگر او بعد از خواندن 4 رکعت از 11 رکعت بفهمد هنگام طلوع فجر است می تواند بقیه نماز شب را بعد از طلوع فجر بخواند و سپس نافله نماز صبح و نماز صبح را بخواند .

مسأله 6 – نماز شفع قنوت ندارد، اما اگر کسی خواست می تواند به قصد ثواب و رجاء قنوت بگیرد .

مسأله 7 – مسافر یا کسی که برایش مشکل است در نیمه شب نماز شب را به جا آورد می تواند این نماز را در اول شب بخواند.

مسأله 8 – کسی که نتوانسته باشد نماز شب را قبل از طلوع فجربخواند می تواند قضای این نماز را بعد از نماز صبح تا بعد از طلوع آفتاب به جا آورد.

مسأله 9 – نمازهای مستحبی، همه دو رکعتی اند به غیر از نماز وترکه یک رکعتی خوانده می شود.

مسأله 10 – وقت نافله صبح هم به اندازه 11 رکعت نماز شب از نصف گذشته است تا از طلوع آفتاب و حمره مشرقیه به اندازه ادای نماز صبح وقت است، بهتر است آن را قبل از نماز صبح و پس از آن نماز صبح خوانده شود .

 

بارها و بارها ثابت شده است که خواص بی نظیر و خارق العاده توصیه های دینی تاثیر بسزایی در سلامت جسم و روان دارد، در این میان فواید نماز نیز با آثار بسیار منحصر به فرد جای گرفته است.

 

همیشه و در همه حال از اقامه نماز به عنوان یک وظیفه و رفتار دینی یاد شده است. یک واجب الهی که خداوند در پنج وعده روزانه برای هر انسان مقرر فرموده است و با اهمیت ترین و مهم ترین اثرات آن دریافت رحمت بیکران خداوند و تقرب به اوست. این فریضه واجب که از سوی خداوند بر انسان واجب شده است تاثیر بسیار زیادی بر تکامل فردی و اجتماعی و رشد او دارد. جالب اینجاست که امروزه با پیشرفته دانش بشری، تحقیقات و بررسی ها نشان داده اند که رابطه ای بین نماز و سلامتی وجود دارد.

علم پزشکی جهان در رابطه با نقش نماز و سلامت معنوی؛ تاثیر دینداری و دعا در سلامت روحی، جسمی و روانی به درجاتی نایل شده است که در این بخش از دین و مذهب نمناک گوشه ای از این توفیقات را در اختیارتان قرار می دهیم تا بدانید اقامه نماز چه تاثیرات شگفت انگیزی در سلامت یک انسان دارد.

نماز شب چطور خوانده می شود

در حین نماز خواندن انجام یک سری حرکات واجب هستند، همین حرکات از بعد سلامت بسیار مفید هستند و از نظر پزشکی در بخش فواید نماز قرار می گیرند. 

حالت تعادلی بدن و قسمت مرکزی مخچه که مسئول کنترل حرکات و اعمال ارادی بدن است با ایستادن در نماز تقویت می شود و زمانی که چشم ها در حین نماز خیره و ثابت به یک نقطه می مانند نواقصی همچون نزدیک بینی، رفع و بهبود می یابد؛ هم چنین آرامش فکری متعادل با تمرکز در نماز جریان پیدا می کند. 

ماهیچه های شکم، دست ها، ران ها، ماهیچه ستون مهره ها، گردن و ساق پا با رکوع کردن تقویت می شود و همچنین با حفظ دستگاه گوارش مانع بی اشتهایی و سوء هاضمه می شود.

مشکلات ستون فقرات، گردن و کمر در بروز دیسک بسیار دخیل هستند، بنابراین سجده باعث تقویت مهره های گردن شده و در درمان دیسک و مشکلات ذکر شده موثر می باشد. همچنین با سجده کردن جریان خون مغز افزایش پیدا می کند که این پروسه بالا رفتن قدرت درک،فهم، آرامش، همچنین زیبایی و طراوت را به دنبال دارد. 

نشستن در حین نماز منجر به تقویت عضلات ران ها و پاها می شود و به نفخ معده و روده، همچنین به بهبود فتق کمک شایانی می کند. 

نکته جالبی که در بسیاری از احادیث نقل شده این است که آب وضو را از دست و صورت خود خشک نکنید چرا که از نظر پزشکی، بدن خود به خود در مقابل احساس سرما، حرارت خود را بالا می برد تا بخش های خیس را خشک کند، همین تحریک ها منجر به باز شدن منافذ و ورود اکسیژن به عضلات زیر پوستی و بافت ها می شود که در نهایت نشاط و شادابی را به دنبال دارد.

تحریکات الکتریکی و مغناطیسی بارهای الکتریکی زائد در اطراف ما همانند نیروهای برق، تلویزیون، موبایل و سشوار تاثیر زیادی بر امواج مغزی می گذارند و این آثار در نواحی که بیشترین تحریکات عصبی را دارند خطرات جدی را باعث می شود.این نواحی دقیقا اعضایی از جمله صورت ، سر ، مچ دست ، دست و پا هستند که در وضو شستشو می شود؛ بهترین و بی خطر ترین روش برای دفع این امواج زائد آب می باشد. پس با وضو گرفتن می توانید باعث انتقال بارهای الکتریکی ساکن از بدنتان به اطراف شوید. 

طبق تحقیقات انجام شده توسط پروفسور لای نشان می دهد DNA سلول های مغزی در اثر امواج مغناطیسی خارجی آسیب زیادی می بینند؛ از طرفی در طول شبانه روز مغز با میدان های مغناطیسی بیرونی ناشی از نیروگاه ها، امواج و از سمت دیگر میدان زمین مواجه می شود که شدیداً آسیب زا است، بنابراین زمانی که انسان رو به قبله نماز می خواند به هنگام سجده میدان مغناطیسی زمین و بدن بر هم منطبق می شود و همانند رسانا منجر به دفع مواد الکتریسیته از سر به زمین می شود.

جالب است بدانید مرحله REM خواب افرادی که افسردگی و اضطراب دارند نسبت به افراد عادی بیشتر است، یعنی در این مرحله زمان بیشتری سپری می کنند. این اتفاق باعث می شود خواب های پریشان و آشفته ای ببینند. این افزایش مرحله خواب REM، در ساعات نزدیک به صبح اتفاق می افتد، از این رو بیدار شدن برای خواندن نماز صبح مانع ورود فرد به مرحله REM می شود. به همین دلیل موجب کوتاه شدن زمان آن و درمان اضطراب و افسردگی میشود. 

ناگفته نماند کاهش مرحله REM خواب با درمان های دارویی رایج ضد افسردگی سه حلقه ای صورت می گیرد که این اتفاق با نماز خواندن نیز میسر میشود.

سحرخیز بودن و بیدار شدن در ساعت سحرگاهی برای نماز صبح موجب افزایش هورمون کورتیزول، حالت سر مستی و انتقال شادی به فرد می شود که این اتفاق در زندگی روزمره نمازگزار بسیار تاثیر گذار است و در نهایت بدن را در برابر فشارهای روحی و روانی مقاوم می کنند. این موضوع در مضامین عرفانی با عنوان اسرار سحر ذکر شده است. 

بر اساس تحقیقات انجام شده توسط دکتر مدحت الشامی پزشک مصری، هیچ دارویی برای ترشح ملاتونین در شب و سحر نیاز نیست به جز انجام دعا و نیایش و دور شدن از معصیت ها، چرا که آرامش روحی و روانی را به دنبال دارد و در نتیجه روی سلامت جسم و روان تاثیرات مثبتی دارد.

 5 تا 9 صبح بیشترین حالت اورژانسی بیماری قلبی اتفاق می افتد که با بیدار شدن برای نماز صبح و ترشح حداکثری ملاتونین از عوارض قلبی جلوگیری می شود.

جالب است بدانید ترشح ملاتونین در پیشگیری از سرطان های سینه و پروستات نقش بسزایی دارد، بنابراین با بیداری برای نماز صبح و افزایش هورمون ملاتونین با اثرات رادیکال های آزاد مقابله شده و از مشکلاتی همچون سرطان های سینه و پروستات، آلزایمر، پارکینسون و پیری زودرس جلوگیری می شود. 

با افزایش هورمون ملاتونین ،سلول های مغز، قدرت فکر و اندیشه حفظ می شود و توان گلبول های سفید ر برابر تنگی عروق و کلسترول و مکانیسم دفاعی بدن افزایش می یابد؛ همچنین ترشح هورمون ملاتونین با بیدار شدن برای نماز شب و صبحگاهی منجر به حفظ سلول های چشم شده و عدسی یا کپسول چشم را از کدر شدن باز می دارد. امام صادق می فرماید:ن ماز شب دید انسان را زیاد می کند. 

با افزایش ترشح هورمون ملاتونین در نماز صبح، ترشح آنکفالین ها و اندروفین ها نیز که مسئول ریلکسیشن بدن و تنظیم خواب هستند افزایش می یابد.

از نظر علم پزشکی تاثیرات شگرف درمانی گاز اوزون و اثرات مفید درمانی آن در زمان طلوع خورشید بر قلب و عروق ، ریه و پوست و … ثابت شده است و این مفیدترین خاصیت بیداری و عبادت در بین الطلوعین است چرا که این گاز از سطوح بالای آسمان در زمان طلوع خورشید به زمین می آید. 

همانطور که می دانید پرستش خداوند اصلی ترین هدف عبادت یا نماز است و هر عقل سلیمی به این واقف است که با خشونت و خشم نمی توان به آن دست یافت،بنابراین پیش از اینکه کسی اقدام به نماز خواندن کند بایستی تدارکات و تدابیری برای از بین بردن غضب و خشونت در ذهن و دل خود بیندیشد.

اکثر افرادی که مدام در حال نیایش و راز و نیاز با اصول صحیح هستند به نوعی هدفمند تر از دیگر افراد می باشند چرا که این احساس به آنها اجازه خوش بینی و مثبت اندیشی می دهد ، در نتیجه این افراد دنیا را از دید مثبتی می نگرند. 

یک مسلمان خوب و واقعی بدون شک نمی تواند یک انسان تنبلی باشد چرا که پنج وعده نماز واجب روزانه را که هر وعده رکعت های خاص خود را دارد پشتکار و همت بالایی می طلبد. 

بهترین راه ممکن برای تمرین مراقبه شخصی، نماز خواندن است. چرا که ممکن است در طول گذر زمان توجهتان به این جلب شود که غرق در اندیشه و تفکر برای تغییر و تبدیل شدن به انسانی بهتر هستید.

هر تمرین ورزشی اگر به طور منظم انجام شود منجر به افزایش سوخت و ساز بدن خواهد شد کـه بـه نوبه ی خود، سلامت کلی دستگاه قلب و عروق را التیام می بخشد. انجم رکعت های نماز مانند ورزش است و چون تکرار می شوند می تواند تاثیر زیادی در افزایش سلامت قلب و عروق داشته باشد. 

قبل از نماز باید وضو گرفت و انجام وضو برای تمیزی بدن از هرگونه آلودگی مانند گرد و خاک، میکروب ها و غیره ضروری است. فردی که وضو می گیرد باید دستها، دهان، بینی، از آرنج هردو دست تا انتهای انگشتان، مسح روی سر و دستها را بکشد تا در بالاترین سطح بهداشت قرار بگیرد. همچنین بسیاری از مسلمانان برای خواند نماز بدن خود را معطر می کنند.

اکثر افراد موقع وضو گرفتن مقداری آب در دهان خود غرغره کرده و می شویند، این اقدام کمک شایانی به بهبود و تقویت سلامت دهان و گلو می کند. همچنین این کار باعث کاهش خطرات عفونت های ویروسی شده و بوی بد دهان را از بین می برد. 

انجام حرکات و حالات مخصوصی از جمله رکوع و سجده که در نماز خواندن ادا می شود جریان خون را در بدن تسهیل می کند. در حالی که بدن خود را رو به جلو خم می کنید تا پیشانی تان را به زمین برسانید خون به قسمت های فوقانی بدن همچون گونه ها ، چشم ها و … جریان پیدا می کند.

نماز شب چطور خوانده می شود

حالت نشستن در نماز موجب تحریک حرکات لوله های گوارش و در نتیجه التیام عملکرد دستگاه گوارش می شود. علاوه براین بـه عملکرد زهر زدایی در بدن نیز کمک می نماید. 

چنانچه در بخش دین و مذهب نمناک اشاره شده است بسیاری از حالات و حرکت ها در نماز نیاز به عضلات شکمی خوب و قوی دارند. به طور مثال برای خم شدن در رکوع باید هر دو دست روی کاسه های زانو گذاشته شده و به جلو خم شویم، بنابراین برای حفظ صاف بودن پاهاو ستون فقرات باید بعضی از عضلات شکم کشیده شود. تغییر وضعیت های بدن موجب تمرین و تقویت عضلات شکم می شود.

بدن برای خواند نماز در وضعیت های مختلفی مانند خم شدن، بـه خاک افتادن و دولا شدن قرار می گیرد.در صورتی که مفصل شما آسیب دیده باشد انجام این حرکات دشوار خواهد بود اما خواندن نماز به طور مداوم موجب تسکین این دردها خواهد شد. 

تمام حرکات نماز دارای فایده است مانند وضعیت ایستادن. اجرای یک حالت به صورت صاف و ایستاده برای یک مدت مشخص موجب تقویت ستون فقرات ت و بهبود حالت بدن می شود. علاوه بر این حرکات نماز مخصوصا رکوع درد کمر کمک را کاهش می دهد و مانند ورزش یوگا به آرام سازی عضلات و رباط ها کمک می کند.

یکی از سفارشات با فضیلت اولیا و انبیا خواندن نماز شب می باشد که به عنوان یکی از برنامه های سازنده اسلامی محسوب می شود آن را هر چه بیشتر به سمت وادی معنویات سوق می دهد. به جا آوردن نماز شب تاثیر بسیار زیادی در دنیا و هم در برزخ و همچنین در قیامت دارد و انسان را با خلوت کردن با خالق خود به خودسازی دعوت می کند. 

نماز شب ابعاد گسترده ای را در زندگی شخصی ، اجتماعی وسیاسی انسان در بر می گیرد و تاثیر بسزایی در ظاهر و باطن او دارد ، گرفتاری ها و مشکلات و همچنین بیماری های روحی و روانی همچنین جسمی با خواندن نماز شب رفع می شود. 

در روایات و احادیث گوناگونی اثرات و فضایل بسیاری مبنی بر خواندن نماز شب آمده است که مطمئنا دانستن آنها موجب شگفتی هر کدام از شما مخاطبان می گردد که در ادامه به ذکر چندین مورد از آنها پرداخته شده است. 

ترشح ملاتونین و اثرات آن با بیداری برای نماز شب 

بر اساس تحقیقاتی که انجام شده است میزان ترشح ملاتونین در شب هیچ احتیاجی به داروی خاصی جز عبادت و نیایش صبحگاهی ندارد که این امر باعث می شود انسان از گناهان دور باشد و آرامش روحی و روانی کسب کند باید بدانید بیشترین درصد بیماری های قلبی از ساعت 5 تا 9 صبح اتفاق می افتد که با بیدار شدن برای نماز صبح و ترشح قابل توجه ملاتونین از عوارض قلبی جلوگیری می شود. نماز شب چطور خوانده می شود

سلول های چشم با وجود ملاتونین محافظت شده ، ملاتونین باعث می شوداز کشته شدن عدسی جلوگیری شود چرا که این اتفاق موجب اختلال دید و همچنین اطلاع به بیماری آب مروارید می شود که همه این تاثیرات مثبت تنها دلیلش شب بیداری برای خواندن نماز شب می باشد. 

درمان بیماری های مختلف با خواندن نماز شب 

پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم فرموده اند :«بر شما باد به اقامه نماز شب، زیرا نماز شب سنتی است از پیامبرتان رسول خدا . نماز شب عادت و رسم صالحان و پاکان است که قبل از شما بودند و نماز شب موجب دفع بلا و بیماری ها و دردها از بدن می شود.»

 رفع کوفتگی بدن و کسب آرامش عضلانی با نماز شب 

امروزه با دانش پزشکی ثابت شده است که چنانچه هر کسی حدود ساعت 10 شب اقدام به خوابیدن کند و نیم ساعت پیش از اذان صبح بیدار شود بدین معنی که تقریباً 7 ساعت خوابیده باشد حدود ساعت یک بامداد در بدن او تغییرات جالبی رخ می دهد مثلاً بعضی از مواد شیمیایی شبیه که با عنوان«مورفین» شروع به ترشح میکند که با عنوان «اندروفین ها» و «آنگفالین ها» نامگذاری شده اند و بر قسمت های مختلف بدن از جمله عضلات اسکلتی تاثیرات مستقیمی داشته و در طول شبانه روز باعث می شود عضلات آرامش و راحتی خاصی در فرد داشته باشد. 

اما چنانچه این خوابی که در موردش صحبت شد ادامه دار باشد یعنی ساعت بیدار شدن به 10 صبح برسد احساس درد و کوفتگی عضلانی در فرد افزایش می یابد چرا که برخلاف حالت قبل «اندروفین ها و آنگفالین ها» به اندازه کافی ترشح می شوند. بنابر این بایستی بدانید نماز پر فضیلت شب با اثر معجزه آسایی که دارد در بهداشت خواب و تنظیم آن نقش بسیار مهمی را ایفا می کند و انسان را به یک آرامش درونی ناشی از ترشح مواد شیمیایی درون زا هدایت می کند.

 

تاثیر نماز شب بر افسردگی و شادابی

 بارها در نمناک اشاره شده است که شادابی و افسردگی هر فردی قبل از اینکه تحت کنترل و اراده وی باشد حاصل تغییرات و فعل و انفعالات سلسله اعصاب مرکزی بدن می باشد. به عنوان مثال:ترشح و افزایش ماده شیمیایی «دوپامین» در بدن شخص بدون اینکه خودش بخواهد موجب شادی غیر ارادی و کاهش آن موجب افسردگی می شود. 

«کورتیزول» نیز از جمله مواد شیمیایی می باشد که ترشح آن موجب شادی در فرد شده که بیشترین ترشح آن در ساعات سحرگاهی اتفاق می افتد و در صورت بیدار بودن شخص در این سال لذت سرمستی العاده ای به او بخشیده می شود و در تمام طول روز و تاثیر آن را خواهد دید. 

بنابر این به این ترتیب آشکار شد که شادی و شرف در زندگی انسان با شب زنده داری و نماز شب میسر می شود و همچنین دلمردگی و افسردگی به مرور زمان با نقش نماز شب در زندگی زدوده می شود. 

بیماری هایی همچون اختلال دوقطبی ، افسردگی روانی ، تنگی نفس ، بیماری قند ، اضطراب ، شیزوفرنی ، کم خونی ، مالیخولیا ، بیماری های مجاری تنفسی ، پوکی استخوان ، سکته قلبی ، عوارض پیش از قاعدگی خیال پردازی و مشکلات روده با تاثیرپذیری شگفت انگیز از نماز شب بهبود می یابند. 

تاثیر نماز شب بر فشار خون 

قبل از هر چیزی باید بدانید 4 روش غیر درمانی برای این که فشار خون را کنترل کرد وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد: 

1- کم کردن استرس ها و اضطراب 

2- عدم استفاده الکل 

3- کاهش وزن 

4- فعالیت های ورزشی سبک و منظم در شبانه روز 

همانطور که پیش از این درباره نقش بسیار مهم نماز شب شب قدر باره مقابله با مشکلات استرس ها سخن گفتیم و الزامی که نماز به شخص نمازگزار مبنی بر عدم استفاده الکل می دهد، می توان آن را قدم تاثیرگذاری در کنترل و پیشگیری فشار خون تلقی کرد. 

بهبود بیماری سرطان با خواندن نماز شب 

با توجه به تاثیراتی که درباره ترشح ملاتونین بر بدن با خواندن نماز شب ذکر شد این هورمون در پیشگیری و درمان برخی از سرطان ها به ویژه سرطان های وابسته به این هورمون همچون سرطان پستان و سرطان پروستات نقش بسیار مهمی را ایفا می کند بنابراین نماز شب با داشتن اجر و بار معنوی با بالا بردن هورمون ملاتونین از بروز سرطان نیز جلوگیری می کند. 

زیبای چهره و افزایش عمر با نماز شب 

تمامی سلول هایی که در بدن موجود هستند در معرض حمله و هجوم «فری رادیکالها» میباشند که از مهمترین اثرات ذرات این فری رادیکال ها می توان به افزایش بیماری پارکینسون ، آلزایمر و پیری زودرس اشاره کرد. 

همانگونه که ملاتونین از تاثیرگذارترین عوامل پیش گیرنده و مقابله با «فری رادیکالها» می باشد زیرا ملاتونین نقش دفاعی داشته و اصلی ترین عامل افزایش آن شب زنده داری و اقامه نماز شب است بنابراین می توان گفت نماز شب موثرترین عامل زداینده بیماریها و مظاهر پیری، مانند چین و چروک صورت و غیره… می باشد. بر اساس گفته پرفسور “راتید” :چنانچه ملاتونین نبود، تمام سلولهای بدن در معرض مرگ بودند و انسان چند ساعت بیشتر زنده نمی ماند. 

اثرات نماز شب در دستگاه ایمنی بدن 

اولین عنصر مکانیسم دفاعی بدن در مقابل بیماری ها و خطرات ترشح هورمون ملاتونین می باشد که کارایی آن دوبرابر ویتامین E و 500 برابر ماده صنعتی DMSO و پنج برابر گلوتاثیون می باشد. این هورمون در مقابل کلسترول بسیار مضری که موجب تنگی عروق می شود مقاومت کرده و با آن مبارزه می کند. 

این هورمون کاربردی نقش مهمی در مکانیسم دفاعی بدن داشته و بر توانایی و قدرت مونوسیت های بالغ که یک نوع گلبول سفید می باشند می افزاید. 

تقویت و حفظ سلول های مغزی متاثر از نماز شب 

همانطور که بارها گفته شد ترشح هورمون ملاتونین در شب بیداری نماز شب اتفاقات بسیار زیادی را منجر می شود این هورمون از آن جهت نیز حائز اهمیت می باشد که محافظ سلول های مغزی نیز می باشد چراکه سلولهای مغزی در حال نابودی دیگر قابل بازسازی نیستند بنابراین شب زنده داری علاوه بر حفاظت سلول های مغزی ، نیروی اندیشه و تفکر را در اشخاص شکوفا و تقویت می کند.

 

تاثیرات نماز شب در تقویت چشم ها و تنظیم خواب 

زمانی که برای نماز شب بیدار می شوید با ترشح هورمون ملاتونین سلول های چشمی محافظت شده و کدر شدن کپسول یا عدسی چشم جلوگیری می شود چنانچه امام صادق علیه السلام می فرمایند:نماز شب دید انسان را زیاد میکند. 

با افزایش ترشح آن که فعالین ها و آندروفین ها به وسیله هورمون ملاتونین در نماز شب و صبح خوابتان تنظیم شده و ریلکسیشن بدن صورت می گیرد جالب ترین مطلبی که می خوانید این است که گاز اوزون که با تاثیرات شگرف درمانیش در علم پزشکی به اثبات رسیده است در زمان طلوع فجر تا طلوع خورشید و سطوح بسیار بالای آسمانی به زمین می رسد و اثرات بسیار مهمی روی پوست ، قلب و عروق ، ریه و دیگر قسمت های بدن بگذارد به خاطر همین است که مهمترین و اصلی ترین خاصیت بیداری و عبادت در بین الطلوعین می باشد. 

داشتن خواب آرام و راحت با نماز شب 

داشتن یک خواب راحت برای انسان به هورمون ملاتونین وابسته است چرا که این هورمون منجر به تنظیم هورمون های دیگر بدن می باشد. که همین هورمونها باعث فعالیت های مهمی همچون تنظیم قند خون ، رشد تنظیم سوخت و ساز بدن ، واکنش در برابر ترس و… دربدر میشود. نماز شب چطور خوانده می شود

نکته بسیار جالبی که در این میان وجود دارد این است که باید بدانید هورمون ملاتونین فقط شب ها و در پاسخ به تاریکی ترشح می شود و میزان ترشح آن در شب ده برابر روز می باشد به طور میانگین تقریباً ساعت ترشح آن از 9 شب آغاز شده و تا نیمه شب ادامه می یابد. 

مسئولیت دیگری که هورمون ملاتونین دارد به حداقل رساندن دمای بدن است چرا که کاهش حرارت بدن در شب شب خواب راحتی را به انسان می بخشد به این معنی که هرچقدر ترشح ملاتونین زیاد باشد خواب راحت تری برای انسان رقم می خورد. 

این نکته را هم متذکر شویم که با افزایش سن مقدار ترشح هورمون ملاتونین نیز کاهش می یابد بدین گونه که خواب راحت و آرامش در سنین بالا به مرور زمان کمتر می شود. 

و اما در ادامه به دلایل ترشح بیشترین هورمون ملاتونین اشاره ای می کنیم. باید بدانید برای اینکه ملاتونین در بدن ترشح شود نیاز به دارو و استفاده هیچ چیزی نیست بلکه بایستی با مدیریت زندگی به پرهیز از رفتار و عادات زشت افزایش ترشح این هورمون را امکان پذیر کرد بنابر این عبادت که پرفضیلت ترین آنها نماز شب میباشد بهترین عامل برای افزایش ترشح هورمون ملاتونین قلمداد می شود و آرامش روحی و روانی بسیار بالایی را برای انسان به ارمغان می آورد.

در ادامه این بحث خواندنی نمونه هایی از احادیث امامان معصوم در رابطه با آثار و برکات نماز شب در اختیارتان قرار می دهیم با ما همراه باشید: 

1- بازداشتن از گناه 

بازداشتن از گناه از مهم ترین آثار و برکات نماز شب می باشد و وسیله مناسب و بهترین مناسب ترین وسیله ای است که مانع از گناهان می شود قرآن کریم و روایات ائمه معصومین علیهم السلام آن را امضا کرده است نماز است. 

رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند:« فإنّ صلاة الیل مِنهاةٌ عنِ الاثم؛ نماز شب انسان را از گناه باز می دارد.»

بعضی افراد فقط اکتفا به نماز یومیه کرده و تصور می کنند همین نماز آنها را بیمه می کند اهمیت نمی دهند اگر مشاهده می کنیم که اولیای خدا هیچ وقت گرفتار گناه نشدند به وسیله همین نماز یومیه و نماز شب است. هر کدام از این ها خواص خود را دارد. بزرگان و مردان شب، انتظار شب را می کشند. چنانچه خطا و گناهی در طول روز انجام دهند نماز شب آن را پاک می کند. مکمل نماز یویمیه ، نماز شب است. 

امام باقر علیه السلام فرمودند:«إنما جُعِلَت النّافلةُ لِیُتَمِّ بها ما أفسَدَهُ من الفریضة؛ همانان (نماز) نافله را به خاطر این جهت قرار دادند که جبران فساد نمازهای واجب را کند.» 

2- ریزش و آموزش گناهان 

ریزش و آمرزیده شدن گناهان یکی دیگر از آثار نماز شب محسوب می شود.نماز حسنه ای است که دل های مومنین را جلا داده و و باعث از بین رفتن آثار معصیت و تیرگی هایی که دلهایشان از ناحیه سیئات کسب کرده می شود. 

در قرآن کریم آمده است:«و اقم الصلوة طرفی النهار و زلفا من الیل ان الحسنات یذهبن السیئات ذلک ذکری للذکرین؛ نماز بگزار در آغاز و انجام روز و ساعاتی از شب، زیرا نیکی ها بدیها را از میان می برند این تذکری است برای انها که اهل تذکرند.» 

این نشان از برکات و اهمیت و قدرت نماز دارد و این یک فضل و لطف الهی است در حق بندگان. خداوند راضی به آلوده شدن بندگانش به گناه کردن نیست و چنانچه هم گناه کردند برای آموزش آن گناه به ما امر کرده نماز بخوانید . این ب بدین معنی نیست که ما هر چقدر دوست داریم گناه کنیم و سپس نماز بخوانیم تا آن گناه از بین برود بلکه این یک فرصت و امتیاز و فضلی است برای بندگان که اگر سهوا گناه نمودند و اصرار بر گناه نداشتند از آن استفاده نمایند.

 امام صادق علیه السلام می فرماید:« صلاة المومن بالیل تذهب بما عمل من ذنب بالنهار؛ نماز شب گناهانی را که مومن در روز مرتکب شده است را از بین می برد.»

3- رفع گرفتاری ها مشکلات 

یکی دیگر از آثار نماز شب رفع مشکلات و گرفتاریها است،در حدیثی از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم آمده است:«ای مردم هیچ کس از شما نیست مگر اینکه مشکلات و گرفتاریها همچون کمربندی او را محاصره کرده است. پس زمانی که دو سوم شب گذشت و یک سوم آن باقی ماند ملکی بر او وارد می شود و به او می گوید:ذکر خدا بگو که صبح نزدیک است. پس چنانچه او حرکت کرد و ذکر خدا را گفت یک گره از گرفتاریهایش گشوده می شود و اگر او بلند شد و وضو گرفت و داخل نماز شد همه گرفتاریها از او گشوده می شود پس صبح می کند در حالی که همچون مردمک چشم (روشن و پاکیزه) گردیده است.» 

4- کسب نور دائم از بیداری شب 

حضرت عیسی می فرماید:« طوبی للذین یتهجدون من الیل . اولئک الذین یرثون النور الدائم من اجل انهم قاموا فی ظلمه الیل؛ خوشا به حال کسانی که شب را بیدار می مانند . اینانند که نور دائم را از آن رو که در تاریکی شب به پا خاسته اند به ارث می برند.» 

5- نورانیت و زیبایی صورت 

رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم می فرماید:« من کثرت صلاته بالیل حسن وجهه بالنهار؛ هر که بیشتر نماز شب بخواند هنگام روز زیبا و نورانی است.» 

6- به اجابت رسیدن دعا 

از دیگر آثار نماز شب استجابت دعا است،امام صادق علیه السلام می فرماید:« کسی که در قنوت نمازوتر, چهل مومن و سپس برای خود دعا کند خداوند دعاهای وی را مستجاب می گرداند.» 

7- گشایش درهای آسمان 

گشایش درهای آسمان از برکات دیگر خواندن نماز شب است.حضرت هادی علیه السلام می فرمود:«گاه هست که بنده برای نماز شب برخیزد و خواب بر وی غلبه کند چندان که او را به راست و چپ کشاند و گاهی چانه اش به سینه اش رسد، حق تعالی امر فرماید که درهای آسمان را بگشایند و فرشتگان را ندا دهند که نظر کنید که این بنده من در راه نزدیکی به من چه سختی ها می کشد در چیزی که بر وی واجب نساخته ام به امید سه چیز:یا گناهش را بیامرزم یا توبه روزیش گردانم و یا رزق و روزی او را زیاد کنم. ای فرشتگان شما را گواه می گیرم که من همه را بدو عطا کردم» 

8- درمان بیماری ها 

رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم می فرماید:«بر شما باد به اقامه نماز شب، زیرا نماز شب سنتی است از پیامبرتان رسول خدا . نماز شب عادت و رسم صالحان و پاکان است که قبل از شما بودند و نماز شب موجب دفع بلا و بیماریها و دردها از بدن می شود.» 

9- زیاد شدن روزی 

امام صادق علیه السلام فرمودند:«نماز شب روزی را جلب می کند.» 

10- خوشبویی بدن

 امام صادق علیه السلام می فرماید:«صلوه الیل تطیب الریح؛ نماز شب انسان را خوشبو می کند»

همه انسان ها در زندگی خود آرزوها و حاجت های برآورده نشده ای دارند که همیشه در صدد رسیدن به آنها هستند. امامان و معصومین برای حاجت روا شدن اعمال و نماز های زیادی معرفی کرده اند ولی سوالی که در این میان مطرح است این است که نحوه خواندن نماز حاجات به چه صورت و چند رکعت است؟ یا حتی تا چه مواقعی بایستی به جا آورده شود؟ در این مطلب قصد دارد شما کاربران عزیز را با بعضی از روش های صحیح خواندن نماز حاجت آشنا کرده تا با به کارگیری این روش های صحیح و اصولی برای خواندن نماز حاجت قدم بردارید. 

خواندن نماز حاجات در چه روزی باید باشد؟

روایت است از پیامبر اسلام (ص) هر کس در روز پنجشنبه نماز حاجت بخواند و در آخر آن در حالیکه سجده می کند از خداوند متعال درخواست کمک کند حاجتش نزول باران یا جابجا شدن کوه ها یا هر چه باشد برآورده خواهد شد.

از مقام و منزلت این نماز هر چه بگوییم کم است بنابراین برای درک و فهم و حکمت این نماز در پیشگاه خداوند تبارک و تعالی به روایتی از پیامبر اکرم (ص) بسنده می کنیم که فرموده اند:هر کس این نماز را به جا آورد و چیزی از خدایش نخواهد رواست که خدا بر او غضب بکند. 

برای دستیابی به اجر واقعی باید در خواندن این نماز نکات مهمی را رعایت کرد که در ادامه بخش دین و مذهب نمناک به همه آنها اشاره خواهیم داشت: نماز شب چطور خوانده می شود

1- در خواندن این نماز بایستی حضور قلبی واقعی داشته باشید. 

2- در طول هفته نحوه خواندن این نماز را تمرین و تکرار کنید تا بتوانید سرموقع بدون هیچ ایرادی به جا آورید. 

3- برنامه را جوری هماهنگ کنید که به اندازه کافی وقت استراحت داشته باشید تا هیچگونه احساس خستگی و کسالت در هنگام خواندن این نماز در وجودتان نباشد تا بتوانید بدون هیچ اشتباهی آن را بخوانید. 

4- حتماً دقت کافی در تعداد سوره ها داشته باشید و کم و زیاد خواندن آنها خودداری کنید. 

این نماز شامل دو رکعت و اعمالی است که بعد از خواندن آن باید به جا اورده شود. 

نیت نماز:

نماز حاجت روز پنجشنبه قربةً الی الله. 

بهتر آن است که فاصله ای «بین دو نماز» و همچنین «بین نماز دوم و اعمال بعد از نماز» ایجاد نشود و از عمل و سخن اضافی خودداری شود. 

نماز اول: 

در رکعت اول پس از نیت، یک بار سوره ی حمد را بخوانید و 11 مرتبه سوره ی توحید (قل هو الله احد) و سپس همانند نمازهای معمولی به رکوع و سجود بروید. 

حال در رکعت دوم یکبار سوره ی حمد را بخوانید و 21 مرتبه سوره ی توحید و بعد از آن قنوت نمازهای معمولی را بخوانید و سپس به رکوع و سجود بروید و پس از سجده دوم، تشهد و سلام بگویید و نماز اول را تمام کنید. 

نماز دوم: 

در رکعت اول پس از نیت، یکبار سوره ی حمد را بخوانید و “31 مرتبه سوره ی توحید” و سپس همانند نماز قبل به رکوع و سجود بروید. 

در رکعت دوم، یکبار سوره ی حمد را بخوانید و “41 مرتبه سوره ی توحید” را تلاوت کنید و سپس قنوت بخوانید و بعد از آن به رکوع و سجود بروید و بعد از سجده دوم، تشهد و سلام بخوانید و نماز را تمام کنید.

پس از اینکه سلام نماز دوم را گفتید اعمال زیر را انجام دهید: 

در حالتی که نشسته اید شروع به خواندن ” 51 مرتبه” سوره توحید کرده و سپس ” 51 صلوات” بفرستید و بعد از آن به سجده رفته و در حالی که سجده کردید صد مرتبه “یا الله ” بخوانید و بعد از تمام شدن حاجت خود را هر چیزی که هست از خداوند منان طلب کنید. 

سه خواسته از خدا داشته باشید:

 شما هر چه که دوست دارید در سجده آخر می توانید از خدا بخواهید ولی بهتر است که ترتیب خواستن حاجات را رعایت کنید و این اطمینان را داشته باشید که همه حاجتهای شما برآورده خواهد شد: 

اول- قبل از هر چیزی از خدا طلب تعجیل در ظهور آقا امام زمان (عج) بکنید (با توجه به اینکه این نماز بعد از ظهر پنجشنبه ادا می شود). 

دوم- در هنگام دعا کردن هر کسی که محتاج دعای شما می باشد را از یاد نبرید (به خاطر اینکه دعای افراد در حق یکدیگر خیلی زود اجابت می شود). 

سوم- چیزی که برای خود میخواهید و از خدا درخواست اجابت آن را دارید فراموش نکنید که بهترین دعاها «عاقبت به خیر شدن» شما است. 

درباره ی خواندن نماز حاجت به فرموده امام صادق علیه السلام ابتدا باید: 

1 – اول از هر کاری غسل کنید. 

2 – و بعد مثل نماز صبح دو رکعت نماز در افتتاح و اختتام بخوانید ( یعنی مثل نماز صبح ). 

3 – بعد از تمام شدن این نماز ، این دعا را بخوانید : 

اَللهم انتَ السَّلامُ و منک السَّلامُ و الیک یرجع السَّلامُ . 

بارپروردگارا ! تویی سلام و از جانب توست سلام و سلام به سوی تو بر می گردد . 

اللهم صل علی محمد و آل محمد و بَلِّغ روحَ مُحمدٍ مِنّی السَّلامُ و أَرواحَ الائِمةِ الصادقینَ سَلامی 

بار پروردگارا ! بر محمد و آل محمد درود فرست و سلام من را به روح حضرت محمد و ارواح امامان راستگو ابلاغ بفرما 

وَاردُد عَلیَّ مِنهُمُ السَّلام وَ السَّلامُ علیهِم و رَحمَتُ الله و برکاته. 

و برگردان به من جواب سلام ایشان را . و درود و رحمت خداوند بر آنان 

اللهم إِنَّ هاتَینِ الرَّکعَتَینِ هِدیَةٌ مِنّی إلی رَسُولِ الله صلی الله علیه و آله . 

باپروردگارا ! این دو رکعت {نماز که به جا آوردم} هدیه ای است از جانب من به سوی رسولت که درود بر او و خاندانش باد . 

فأثبِنی عَلَیهِما مَا أَمَّلتُکَ وَ رَجَوتُ فیکَ وَ فِی رَسُولـِکَ یا وَلِی المُومِنینَ . نماز شب چطور خوانده می شود

پس برآورده فرما با این دو رکعت آنچه را که امید دارم و از تو از رسولت ای دوستدار مومنین 

4 – پس از اینکه دعا را به درستی خواندید به سجده بروید و چهل مرتبه بگویید : 

یا حَیُّ و یا قَیُّوم 

یا حَیّـًا لا یَموُت

 یا حَیّـًا لا إِله َ إِلّا أنت  

یا ذَالجـَلالِ وَ الإکـرام 

یا أَرحَمَ الرَّاحِمــین 

5 – سپس طرف راست خود را به زمین گذاشته و همین دعا را چهل مرتبه بخوانید. 

6 – و بعد جانب چپ را به زمین گذاشته و همین دعا را چهل مرتبه بخوانید . 

7 – و سپس سر خود را از روی سجده بردارید و دست را بلند کرده و چهل مرتبه این دعا را بخوانید 

8 – در این مرحله دست ها را به گردن خود بگذارید و التجا ببرید با انگشت شهادت خود و چهل مرتبه این دعا را بخوانید 

9 – پس از به جا اوردن تمامی مراحل ، محاسن خود را با دست چپ در دست بگیرید ( بانوان دست بر چانه ی خود ی گذارند ) و گریه کرده و یا اگر گریه ات نیامد خود را به حالت گریه قرار دهید. 

10 – سپس بگویید : 

یا محمد یا رسول الله اشکوا الی الله و الیک حاجتی و الی اهل بیتک الراشدین حاجتی و بکم اتوجه الی الله فی حاجتی . 

11 – سپس سر به سجده بگذارید و آنقدر یا الله بگویید تا نفستان قطع شود . 

12 – و بعد بگویید :

 صل علی محمد و آل محمد وَافعَل بِی کذا و کذا ( و به حای کذا و کذا ) حاجت خود را می گویی . 

امام صادق علیه السلام فرمودند :من ضامنم بر خدای عزوجل که از جای خود حرکت نکرده ای مگر آنکه حاجت تو بر آورده شود . 

راقم سطور فوق عنوان می کند :در سه مرحله این نماز را خواندن و در هر مرحله حاجت خود را از درگاه حضرت باری تعالی گرفته ام لکن لازم به ذکر است که خداوند تبارک و تعالی اگر صلاح بنده را در برآورده شدن حاجت در این دنیا نبیند اجر آن را محاسبه نموده و در نامه ی اعمال وی محاسبه خواهد نمود .

در کتاب تحفه المهدویه مکتوب شده است که از برای حوائج خوانده شود و آن چهار رکعت است: 

در هر رکعت به یک سلام در رکعت اول بعد از حمد بیست و پنج مرتبه بگوید: 

(افوض امری الی اللّه ان اللّه بصیر بالعباد) 

و در رکعت دوم بعد از حمد بیست و پنج مرتبه 

(لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین فاسبجبناله و نجیناه من الغم و کذلک ننجی المومنین ) 

و در رکعت سوم بعد از حمد بیست و پنج مرتبه بگوید: 

(حسبی اللّه و نعم الوکیل ) 

و در رکعت چهارم بعد از حمد بیست و پنج مرتبه 

(لا حول و لا قوه الا باللّه العلی العظیم ) 

و پس از نماز بیست و پنج مرتبه صلوات بفرستد و حاجتش را از خدا بخواهد. 

از امام محمد باقر (ع) نقل شده هرکه در دل خود حاجته بزرگی دارد دو رکعت نماز بخواند و پس از نماز بگوید: 

(یا اَبْصَرَ النّاظِرینَ وَ یا اَسْمَعَ السّامِعینَ وَ یا اَسْرَعَ الْحابِسینَ اِقْضِ حاجتی) و بعد حاجت خود را ازخدا بخواهد. 

باور غلطی که وجود دارد این است که خیلی ها برای حل مشکلات شان اقدام به کارهای خرافی و در بعضی موارد غیر شرعی می کنند اما در این میان مرحوم آیة الله بهجت راهکاری مفید و کاربردی ارائه می دهند که نیاز به اعتقاد و مداومت دارد.از آیة الله بهجت پرسیده شد؛ 

که کدام یک از نمازهایی که برای حاجت روایی ذکر شد برای برآورده شدن حوائج بهتر و مناسب هستند؟ 

نماز روز پنجشنبه (در روز پنج شنبه از صبح تا غروب هر وقت بتواند چهار رکعت نماز بخواند (دو نماز دو رکعتی ) 

در رکعت اول بعد از حمد یازده مرتبه سوره قل هواللّه احد و در رکعت دوم بعد از حمد بیست و یک مرتبه سوره قل هواللّه احد را و پس از سلام نماز دو رکعت دوم را شروع کند. 

در رکعت اول بعد از حمد سی و یک مرتبه قل هو الله احد را بخواند و در در رکعت دوم چهل و یک مرتبه قل و هواللّه را بخواند. 

و پس از سلام نماز پنجاه و یک مرتبه قل هو الله احد و پنجاه و یک مرتبه صلوات بر حضرت رسول. بعد به سجده رفته، صد مرتبه یا اللّه بگوید و حاجتش را از خدا بخواهد که ان شاءاللّه مستجاب است و بعد از خاتمه چهار رکعت نماز تسبیح حضرت زهرا(سلام الله علیها) را فراموش نکنید. این برای برآورده شدن حوائج خیلی مهم است. 

از آیة الله بهجت پرسش شد:جوانی که به اصطلاح بخته بسته شده است و ازدواجش میسر نمی شود، چه کند؟ 

ایشان فرمودند:

نماز جعفر طیار علیه السلام بخواند و بعد از آن دعایی که در کتاب زادالمعاد مجلسی آمده [این دعا از امام جعفر صادق علیه السلام توسط مفضل بن عمر روایت شده است و در مفاتیح الجنان در ضمن نماز جعفر طیار ذکر شده است] که در این هنگام خوانده شود، بخواند و در پی آن به سجده رود وسعی کند که حتما گریه کرده گرچه در حد کم و همین که چشمش را اشک گرفت حاجتش را از خدا طلب کند. این کار را تا وقتی که حاجت روا شود به جا بیاورد، و چنانچه نشد بداند که یا کم خوانده و یا با اعتقاد کامل نخوانده است. 

نحوه ی صحیح خواندن نماز جعفر طیّار 

حضرت صادق علیه السّلام فرمود:رسول خدا صلّی الله علیه و آله به جعفر بن ابی طالب علیه السّلام فرمود: 

چهار رکعت نماز دو رکعتی بخوانید؛ در هر رکعت پس از قرائت ـ یعنی خواندن حمد و سوره ـ 15 بار بگویید:«سُبْحَانَ اللهِ ، وَ الْحَمْدُ لِلهِ ، وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ ، وَ اللهُ أَکْبَر» (تسبحات اربعه) 

بعد به رکوع می روی و 10 بار تسبحات اربعه بخوانید.و پس از برخاستن از رکوع 10 بار تسبیحات اربعه بگویید. در سجده ی اوّل 10 بار تسبیحات اربعه بخوانید. پس از آن که سر از سجده ی اوّل برداشتید 10 بار تسبیحات اربعه بگویید. در سجده ی دوم 10 بار تسبیحات اربعه خوانده و در نهایت، پس از آن که سر از سجده ی دوم برداشتید 10 بار تسبیحات اربعه بگویید.[ کافی ،ج3،ص465-466] 

مرحوم آیت الله محمّد تقی موسوی اصفهانی(متوفّی 1348 ه ق) در کتاب سراج القبور می نویسد:چنانچه شخصی کار تعجیلی دارد، مجاز است که اصل نماز (جعفر) را بی تسبیحات بخواند، و پس از نماز تسبیحات را بخواند ـ هرچند در حال راه رفتن باشد. 

حضرت رضا علیه السّلام فرمود: 

در رکعت اوّلِ نماز جعفر سوره ی زلزال، در رکعت دوم سوره ی عادیات؛ در رکعت سوم سوره ی نصر؛ و در رکعت چهارم سوره ی توحید خوانده شود.[ کافی ،ج3،ص465]

 

هر کس حاجتی به درگاه خدای تعالی داشته باشد بایستی پس از نیمه شب جمعه غسل کرده و بعد اقدام به خواندن دو رکعت نماز بکند، در رکعت اول وقتی که به آیه «ایاک نعبد و ایاک نستعین» رسید صد مرتبه آن را بگوید، سپس سوره (حمد) را به اتمام برساند و یک مرتبه «توحید» بخواند، و رکوع و دو سجده را بجا آورد، «و سبحان ربّی العظیم و بحمده» را در رکوع هفت مرتبه «و سبحان ربّی الاعلی و بحمده» را در هر سجده هفت مرتبه بخواند و رکعت دوم را نیز به همین کیفیت بجا آورد، و بعد از یک مام نماز این دعا را بخواند، پس حق تعالی به درستی حاجت او را برآورده می سازد هر حاجت درخواستی که باشد به غیر از آن که حاجت او در قطع کردن پیوند خویشان باشد. 

و دعا این است: 

اَللّهُمَّ اِنْ اَطْعَتُکَ فَالْمَحْمِدَةُ لَکَ وَ اِنْ عَصَیْتُکَ فَالْحُجَّةُ لَکَ مِنْکَ الرَّوْحُ وَ مِنْکَ الْفَرَجُ سُبْحانَ مَنْ اَنْعَمَ وَ شَکَرَ سُبْحانَ مَنْ قَدَّرَ وَ غَفَرَ اللّهُمَّ اِنْ کُنْتُ عَصَیْتُکَ فَاِنّی قَدْ اَطَعْتُکَ فی اَحَبِّ الاَْشْیآءِ اِلَیْکَ وَ هُوَ الاْ یمانُ بِکَ لَمْ اَتَّخِذْ لَکَ وَلَداً وَ لَمْ اَدْعُ لَکَ شَریکاً مَنّاً مِنْکَ بِهِ عَلَیَّ لا مَنّاً مِنّی بِهِ عَلَیْکَ وَ قَدْ عَصَیْتُکَ یا اِلهی عَلی غَیْرِ وَجْهِ المُکابَرَةِ وَ لاَ الْخُروُجِ عَنْ عُبُودِیَّتِکَ وَلاَ الْجُحُودِ لِرُبُوبِیَّتِکَ وَلکِنْ اَطَعْتُ هَوایَ وَ اَزَلَّنیِ الشَّیْطانُ فَلَکَ الْحُجَّةُ عَلَیَّ وَ الْبَیانُ فَاِنْ تُعَذِّبْنی فَبِذُنُوبی غَیْرُ ظالِمٍ لی وَ اِنْ تَغْفِرْلی وَ تَرْحَمْنی فَاِنَّکَ جَوادٌ کَریمٌ 

خدایا چنانچه اطاعتت کردم، پس ستایش توراست، و اگر نافرمانی ات نمودم پس حجّت توراست، نسیم رحمت و گشایش از جانب توست، منزّه است کسی که نعمت داد، منزّه است کسی که تقدیر کرد و آمرزید، خدایا چنانچه نافرمانی ات کرده باشم، پس به یقین در محبوب ترین چیزها به نزد تو اطاعتت نمودم، و آن ایمان به توست، برایت فرزندی نگرفتم، شریکی نخواندم، این ایمان منّتی است از جانب تو بر من، نه از سوی من بر تو، نافرمانی کردم تو را ای معبود من نه از روی دشمنی، و نه از روی بیرون رفتن از بندگی ات، و نه از روی انکار ربوبیّتت، بلکه هوای نفسم را پیروی کردم، و شیطان مرا لغزاند، تو را بر من حجّت و بیان است، پس اگر عذابم کنی به خاطر گناهان من است، و تو ستمکار بر من نیستی، و اگر مرا بیامرزی، و به من رحم کنی به یقین تو بخشنده و بزرگواری. 

بعد از اینکه دعا را خواند تا وقتی که نفس او را یاری می کند یا کریم ، یا کریم را تکرار کند و بعد از آن بگوید: 

یا آمِناً مِنْ کُلِّ شَیْی ءٍ وَ کُلُّ شَیْی ءٍ مِنْکَ خآئِفٌ حَذِرٌ اَسْئَلُکَ بِاَمْنِکَ مِنْ کُلِّ شَیْی ءٍ وَ خَوْفِ کُلِّ شَیْی ءٍ مِنْکَ اَنْ تُصَلِّیَ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اَنْ تُعْطِیَنی اَماناً لِنَفْسی وَ اَهْلی وَ وَلَدی وَ سآئِرِ ما اَنْعَمْتَ بِهِ عَلَیَّ حَتّی لااَخافَ وَ لا اَحْذَرَ مِنْ شَیْی ءٍ اَبَداً اِنَّکَ عَلی کُلِّ شَیْی ءٍ قَدیرٌ وَ حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکیلُ یا کافِیَ اِبْراهیمَ نُمْرُودَ وَ یا کافِیَ مُوسی فِرْعَوْنَ اَسْئَلُکَ اَنْ تُصَلِّیَ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اَنْ تَکْفِیَنی شَرَّ فلان بن فلان 

ای ایمن از هرچیز، و هرچیز از تو هراسان و در حذر، از تو می خواهم به ایمنی ات از هرچیز، و هراس هرچیز از تو، اینکه بر محمد و خاندان محمّد درود فرستی، و به من امان دهی، برای خود و خاندان و فرزندانم، و سایر چیزهایی که به من عنایت کردی، تا هرگز از چیزی نهراسم و حذر نکنم، به درستی که تو بر هرچیز توانایی، و خدا ما را بس است، و چه خوب کارگشایی است، ای کفایت کننده ابراهیم از نمرود، و ای کفایت کننده موسی از فرعون، از تو می خواهم بر محمد و خاندان محمّد درود فرستی، و از من کفایت کنی شرّ فلان پسر فلان را. 

و به جای (فلان بن فلان) نام شخصی را که از شرّ او می ترسد، و نام پدرش را بگوید، و از خدا بخواهد که زیان او را دفع و وی را از او کفایت کند، به درستی که حق تعالی گزند او را کفایت خواهد کرد انشاء اللّه تعالی، و پس از آن به سجده رود، و حاجت خود را بخواهد، و به سوی حق تعالی زاری کند، به درستی که مرد مؤمن و زن مؤمنه ای نیست، که این نماز را بجا آورد، و این دعا را از روی اخلاص بخواند، مگر اینکه درهای آسمان برای او در برآمدن حاجاتش گشوده می شود، و در همان هنگام و همان شب دعای او نسبت به هرگونه حاجتی که باشد مستجاب می شود، و این به سبب فضل و انعام حق تعالی بر ما و بر مردم است. 

مؤلّف گوید:فرزند بزرگوار شیخ طبرسی، رضی الدین حسن بن فضل هم این نماز را در «مکارم الاخلاق» نقل کرده و در ابتدای دعا به جای «اللّهمّ ان کنت عصیتک» «ان کنت قد عصیتک» را ذکر کرده است و پس از حتّی لا اخاف کلمه «احدا» را اضافه نموده است.

 

نماز حاجت حضرت موسی بن جعفر (ع) 

نماز حضرت باب الحوائج به جهت براورده شدن حاجات خوانده میشود. 

در کتاب منتخب الادعیه از فاضل یزدی مکتوب است برای برآورده شدن حاجات نماز حضرت باب الحوائج به جا آورده شود که آن 2 رکعت است. در هر رکعت پس ازحمد دوازده مرتبه سوره توحید را خوانده و پس از نماز صد مرتبه صلوات بفرستد و بعد به سجده رفته و دوازده مرتبه بگوید: 

اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ بِحَقَّ الْمَحْبُوسِ فی سِجْنِ هارُونَ اَنْ تَقْضِیَ حاجَتی 

منبع: گردآوری توسط بخش دین و مذهب نمناک

سوره فلق سوره صد و سیزدهم قرآن کریم در جزء سی و از سوره های کوتاه است. این سوره کوتاه با 5 آیه، 23 کلمه و 73 حرف، فضایل و برکات زیادی در دل خود جای داده است. سوره فلق یکی از سوره های مکی و در ترتیب نزول، بیستمین سوره ای است که بر پیامبر (ص) نازل شده است. خداوند در این سوره به پیامبر (ص) دستور می دهد از هر شرّی به خدا پناه ببرد، مخصوصاً از شر تاریکی شب، زنان افسونگر و شر حسودان.

به نظر برخی از مفسران اهل سنت، این سوره هنگامی نازل شد که مردی یهودی، با جادو کردن حضرت محمد (ص)، موجب بیماری ایشان شد. پس از آمدن جبرئیل و نزول سوره فلق و ناس، آیاتی از آن بر پیامبر (ص) خوانده شد و ایشان از بستر بیماری برخاستند. اما برخی از علمای شیعه این روایت را رد می کنند و می گویند که سحر و جادو بر پیامبر تاثیر ندارد.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ

نماز شب چطور خوانده می شود

بگو پناه می برم به پروردگار سپیده دم

مِنْ شَرِّ مَا خَلَقَ

از شر آنچه آفریده

وَمِنْ شَرِّ غَاسِقٍ إِذَا وَقَبَ

و از شر تاریکی چون فراگیرد

وَمِنْ شَرِّ النَّفَّاثَاتِ فِی الْعُقَدِ

و از شر دمندگان افسون در گره ‏ها

وَمِنْ شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ

و از شر [هر] حسود آنگاه که حسد ورزد

نام سوره فلق از اولین آیه آن گرفته شده است که به معنای صبح و سپیده دم می باشد. نام دیگر آن «مُعَوِّذَة» (پناه بردن) است که از واژه «عوذ:پناه بردن» در آیه اول گرفته شده است.سوره فلق و سوره ناس را مُعَوِّذَتین می گویند.(دانشنامه قرآن و قرآن پژوهی، 1377ش، ج2، ص1271)

پیامبراکرم (ص) امام حسن(ع) و اما حسین (ع) را همواره با این دو سوره تعویذ می نمود و با قرائت این دو سوره دو فرزندش را در پناه خداوند قرار می داد.(المناقب ابن شهر آشوب،ج3، ص155)

این دو سوره را به دلیل اینکه آن ها را در مواقع احساس خطر می خوانند، مُشَقشَقَتَین نیز گفته اند.

خداوند در سوره فلق به پیامبر (ص) دستور می دهد که از هر شرّی به خدا پناه ببرد، مخصوصاً از شر تاریکی شب، شر زنان افسونگر و شر حسودان. بنابر تفسیر المیزان مراد از « النَّفَّاثَاتِ فِی الْعُقَدِ » فقط زنان ساحر نیستند بلکه هر شخصی است که سحر و جادو انجام می دهد.در تفسیر نمونه گفته شده است که سوره فلق به پیامبر و مسلمانان تعلیم می دهد در برابر هر شری به خدا پناه ببرند و خود را به او بسپارند.(تفسیر نمونه، ج 27، ص 454)

در کتاب شریف کافی روایتی از امام ابی الحسن (علیه السلام) وجود دارد که می فرمایند :اگر کسی در ایام کودکی، خود را در هر شب متعهد بداند که سوره های فلق و ناس هر یک را سه بار و توحید را صد بار و اگر توانایی ندارد، پنجاه بار تلاوت کند، خداوند بزرگ او را از هر ناراحتی، گرفتاری، تشنگی و… که دامن گیر کودکان می شود در امان می دارد، و او به سن کهولت خواهد رسید، اگر چنین تعهدی داشته باشد، یا کسی برای او تعهد نماید، تا روز مرگ محفوظ خواهد ماند.

در کتاب من لا یحضره الفقیه از قول ابی عبیده الحذا از امام ابو جعفر (علیه السلام) نقل شده است که فرمودند:هر کس در نماز وتر، سوره های معوذتین و توحید را تلاوت کند، به او گفته می شود:ای بنده خدا! بشارت باد تو را که خداوند نماز وتر تو را قبول کرده است.

همچنین در کتاب نسائی عقبة بن عامر گفته است:به محضر رسول خدا (صلی الله علیه و آله) رفتم در حالی که آن حضرت بر مرکب سوار بود، دستم را روی پا های حضرتش گذاشتم و گفتم:ای رسول خدا! سوره های هود و یوسف را به من تعلیم نما، فرمود:بلیغ تر و رساتر از سوره فلق نخواهی یافت. عقبه در حدیث دیگری گفته است:بین راه جُحفه و ابواء باپیامبراکرم (ص) می رفتیم، باد سیاه و شدیدی به وجود آمد، رسول خدا شروع به قرائت سوره های فلق و ناس نمود و فرمود:ای عقبه! تو نیز این سوره ها را قرائت کن که این ها برای رفع بلا مثل و مانند ندارند. عقبه در ادامه می گوید:گاهی رسول خدا (ص) از این دو سوره در نماز هم بهره می گرفت.

ختم سوره فلق بر اساس حروف ابجد 241 است.

در روایتی از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم نقل شده است: هر کس این دو سوره را بخواند مانند این است که همه کتابهای پیامبران الهی را قرائت کرده باشد.(مجمع البیان، ج10، ص491)

در کتاب خواص القرآن گفته شده است:هر کس سوره فلق را در هر شب و در هنگام خواب تلاوت کند، اجرش همچون پاداش کسی است که حج یا عمره به جا آورده و روزه گرفته است. سوره فلق امانی است از ناراحتی ها و چشم زخم امان می دارد.

امام صادق (ع) فرموده اند:هرگاه رسول خدا (ص) بی حال و یا بیمار می شد، دست های خود را باز می کرد و سوره های حمد، فلق و ناس را قرائت می نمود و چهره خود را با دستش مسح می کرد و بهبودی می یافت. روایتی وجود دارد که فردی به نام ثابت بن قیس بیمار شد، حضرت محمد (ص) ب عیادت او رفته و برای بهبودی اش سوره های فلق و ناس را قرائت کرد و بر او دمید و برای بهبود حال او دعا نمود و او شفا یافت.

در کتاب دعوات راوندی روایتی ازحضرت علی (ع) وجود دارد که فرموده اند : روزی رسول خدا (صلی الله علیه و آله) را عقرب گزید، حضرتش ظرف آب خواست و بر آن سوره های حمد، فلق و ناس را قرائت کرد و آنگاه مقداری از آن آب را آشامید، سپس درخواست نمک نمود و آن را در آب ریخت و مخلوط کرد و بر موضع درد پاشید که درد تسکین یافت.

در روایتی از امام صادق نقل شده است:لبید بن اعصم یهودی رسول خدا صلی الله علیخ وآله وسلم را سحر کرد و ایشات تحت تأثیر سحر بود مثلا وقتی می خواست از در برود در را نمی دید و با دست خود لمس می کرد. خداوند برای دفع سحر این دو سوره را نازل نمود.(طب الائمه، ص114)

همچنین در روایتی دیگر فرموده اند که :هر کس در خواب ببیند که سوره فلق را قرائت می کند، از حیله زنان و سحر ساحران در امان است و روزی اش فراوان می شود.

در کتاب طب الائمه گفته شده است که امام رضا (ع) شخصی را دید که غش کرده بود، امام دستور داد ظرف آبی آوردند، بر آن ظرف سوره های حمد، فلق و ناس را تلاوت کرد و بر آن دمید، آنگاه دستور داد که آب ظرف را بر سر و صورت او بریزند. آب ریخته شد و او به هوش آمد.

در همین کتاب ذکر شده است که هر فردی سوره فلق را در هر شب از شب های ماه مبارک رمضان در نمازهای واجب یا مستحب خود قرائت کند، ثوابش مانند کسی است که در مکه روزه گرفته و نماز خوانده است و نیز مانند شخصی است که حج و عمره به جا آورده است. همچنین در بخشی دیگر آمده است که هر کس در خواب ببیند که سوره فلق را تلاوت می کند و یا کسی برای او قرائت می نماید، بشارتی است بر این که اوضاع چنین فردی خوب خواهد شد، ثروتش افزون می شود، بر مخالفانش پیروز می گردد و خیر بسیاری به او روی می آورد.

اَنَس خدمتکار حضرت محمد(ص) نیز می گوید: پیامبر اکرم(ص) مرکبی داشت که چموش بود، حضرت مرکب را در اصطبل بست و دستور داد که سوره های فلق و ناس را بر آن حیوان قرائت کنند، وقتی این کار صورت گرفت، مرکب هم آرام شد.

در کتاب لب اللباب نقل است که هر کس بر قرائت سوره فلق مداومت داشته باشد، سحر و جادوی دیگران در او کارساز نیست و سلامتی اش تضمین می گردد.

در روایتی از ابوسعید خدری که ترمذی نقل کرده است: پیش از نزول سوره های فلق و ناس، گاهی حضرت محمد(ص) دعا می کرد و نسبت به برخی امور به خداوند پناه می برد، اما پس از نزول این دو سوره، ایشان تنها به وسیله این دو سوره به این کار اقدام می کرد.

در روایتی رسول خدا (ص) می فرماید :هر که سوره های توحید و ناس و فلق را 10 مرتبه در هر شب بخواند مانند این است که تمام قرآن را قرائت کرده و از گناهانش خارج می شود مانند روزی که از مادر متولد شده است و اگر در آن روز یا شب بمیرد به مرگ شهادت مرده است.(البلد الامین، ص33)

یکی دیگر از خواص عنوان شده در بخش دین و مذهب نمناک از سوره فلق مربوط به مسئله ی مهم بچه دار شدن است ؛ برای فرزنددار شدن سوره های حمد، آیه الکرسی، اخلاص، ناس، فلق، کافرون و در روایتی قدر را نیز را 70 مرتبه بر آب نیسان بخواند، سپس اذکار تکبیر و لا اله الا الله و صلوات را هم به همین اندازه بگوید، پس از آن به مدت هفت روز پی در پی صبح و شام قدری از آن آب را بیاشامد تا خداوند او را شفا می دهد در صورت داشتن ناتوانایی جنسی، مشکل او درمان شود و خداوند به او فرزندی عنایت کند.( زادالمعاد، ص479)

هر کس سوره های فلق و ناس را در هر شب بخواند از شر جن و و وسوسه های شیطانی در امان خواهد بود و کسی که آن را مکتونب کند و به کودکی بیاویزد از شر جن و آزار دهنده ها مصون است.المصباح کفعمی، ص461)نماز شب چطور خوانده می شود

در روایتی حضرت محمد (ص) هر گاه یکی از اعضای بدنش درد می گرفت سوره های توحید و فلق و ناس را بر کف دست راستش می خواند آنگاه بر موضع درد ست می کشید.(مستدرک سفینة البحار، ج7، ص476)

در روایتی از امام باقر علیه السلام نقل شده است:همانا رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم درد شدیدی داشت و بسیار ناراحت بود جبرئیل و میکائیل به نزد او آمدند. جبرییل نزدیک سر او نشست و میکائیل نزد پای او. جبرئیل او را با سوره فلق و میکائیل او را با سوره ناس تعویذ کرد.( بحارالانوار، ج18، ص71)

رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند:چرا مردم خود را با این دو سوره تعویذ نمی نمایند برای تعویذ بهتر از این سوره ها یافت نمی شود.(الدر المنثور، ج6، ص415)

با دو سوره ناس و فلق می توان بهترین پناه و امنیت را برای خود و خانواده خود ایجاد کرد و شر حسودان و بدخواهان را خنثی نمود.

روایتی وجود دارد که هر کس سوره فلق را قرائت نماید برای او مایه شفا و امنیت از سحر و موجب رحمتی برای ثابت ماندن بر عافیت است و هر کس سوره ناس را بخواند باعث امنیت او از مکرها و حیله های شیطان و سبب رحمتی برای ثبات بر الهام است.(مستدرک الوسائل، ج4، ص370)

یکی دیگر از آثار با برکت تلاوت معوذتین، امنیت در خواب است که می توان به آن رسید.

امام باقر (ع) فرمودند :هر کس در خواب چیزی موجب ناراحتی او می شود وقتی به رختخوابش می رود سوره های فلق و ناس و آیة الکرسی را قرائت نماید.( من لا یحضره الفقیه، ج1، ص469)

هرآنچه ازعملهای زیبایی زنان میخواهیدبدانید


مرتب سازی دندان ها با قیمت مناسب

نحوه خواندن نماز شب

 

نماز شب چطور خوانده می شود

نماز شب را چگونه می خوانند ؟

نحوه خواندن نماز شب:

نماز شب يازده ركعت است: چهار تا دو ركعت (مانند نماز صبح) به نيت نماز شب و یک نماز دو ركعت به نيت نماز شَفْعْ و يك نماز يک ركعتی به نيت نماز وَتْر

 

– نيت نماز شب: دو ركعت نماز شب میخوانم قُربة اِلي الله- در ركعت نخست: يک بار سوره حمد + يک بار سوره قل هو الله احد + ركوع + سجده- در ركعت دوم: يک بار سوره حمد + يک بار سوره قل هو الله احد + قنوت + ركوع + سجده + تشهد + سلام.

( نماز شبی كه در قست بالا آمده است را چهار بار تكرار كنيد كه جمعاً هشت ركعت نماز شب میشود ).

 نماز شفع:نيت: دو ركعت نماز شَفْعْ میخوانم قُربة اِلي الله

– در ركعت نخست: يک بار سوره حمد + يك بار سوره قل هو الله احد یا يك بار سوره قل اعوذ برب الناس+ ركوع+ سجده.

– در ركعت دوم:  يک بار سوره حمد+ يك بار سوره قل هو الله احد یا يك بار سوره قل اعوذ برب الفلق + قنوت + ركوع + سجده + تشهد + سلام. (نماز شفع میتوان قنوت را انجام نداد و درصورتی که کسی می خواهد در نماز شفع قنوت بگیرد باید برای ثواب و رجاء قنوت بگیرد)

 نماز وتر:نيت: يک ركعت نماز وَتْر میخوانم قُربة اِلی الله

– در ركعت نخست: يک بار سوره حمد + سه بار سوره قل هو الله احد + يك بار سوره قل اعوذ برب الفلق + يك بار سوره قل اعوذ برب الناس

– در قنوت: خواندن كامل قنوت + در حاليكه دستهايتان در وضعیت قنوت است،( با انگشتان دست راست يا با تسبيح) چهل بار بگویید:

( اَللّهُمَّ اِغْفِر لِلْمومِنينَ وَ اَلْمومِناتْ وَ اَلْمُسلِمينَ وَ اَلْمُسلِماتْ )

«خدايا ببخش جميع مؤمنين مرد و مؤمنين زن را».

 

و پس از آن هفتاد بار بگوييد:( اَسْتَغْفِرُ اللهَ رَبی وَ اَتُوبُ اِلَيه)« امرزش مي طلبم از خدايي كه پروردگارم است و بسويش باز مي گردم».

 

بعد هفت بار بگوييد:( هذا مَقامُ الْعائِذِ بِكَ مِنَ اَلْنار)« اين است مقام كسي كه از آتش قيامت به تو پناه مي برد».

 

بعد سيصد مرتبه بگوييد:

( اَلْعَفو)« ببخش».

و بعد يک بار بگوييد:

( رَبّ اغْفِرْلى وَ ارْحَمْنى وَ تُبْ عَلىََّ اِنَّكَ اَنْتَ التّوابُ اَلْغَفُورُ الرّحيم )

 

« پروردگارا ببخش مرا و رحم كن به من و استغفار مرا بپذير به راستي كه تو، استغفار پذيرنده، بخشنده و مهرباني».+ ركوع+ سجد+ تشهد+ سلام+( پايان نماز)+ تسبيحات فاطمة زهرا( س)

( تسبيحات حضرت زهرا( سلام الله عليها): ( 34 دفعه الله اكبر، 33 دفعه الحمد لله و 33 دفعهسبحان الله)در حديثي آمده: خواندن تسبيحات فاطمه زهرا( سلام الله عليها) از هزار ركعت نماز مستحب، نزد خداوند بهتر است).

 

خواندن نماز شب

 احکام و نکات مهم در مورد نماز شب:1- مسافر یا کسی که برایش دشوار است پس از نیمه شب براي نماز شب بلند شود، میتواند در اول شب آن را انجام دهد.2- نماز شفع قنوت ندارد، درصورتی که کسی می خواهد در نماز شفع قنوت بگیرد باید برای ثواب و رجاء قنوت بگیرد.3- با این که بهتر است نماز شب ایستاده خوانده شود، ولی درصورتی که براي کسی که مشکل است یا حال ایستاده خواندن را ندارد، میتواند نشسته بخواند. چه بسا نماز شب را در حال راه رفتن و داخل خودرو و… هم ميشود خواند.4- میتوان نماز شب را کوتاه تر و خلاصه تر هم خواند؛ به این صورت: دو رکعت به نیت« شفع» و یک رکعت به نیت نماز « وتر»، یا این که صرفا به یک رکعت نماز « وتر» اکتفاء کرد.5- درصورتی که کسی از خواب بلند شد و مشاهده کرد تنها براي شفع و وتر وقت دارد نمی تواند تمامی 11 رکعت را آغاز کند، ولی درصورتی که 4 رکعت از 11 رکعت را خواند، بعد فهمید موقع طلوع فجر است میتواند سایر نماز شب را پس از طلوع فجر ادامه دهد، بعد نافله نماز صبح و خود نماز صبح را بخواند.6- مستحب است نماز شب بلند خوانده شود تا درصورتی که امکان دارد با گوش دادن صدای کسی که مشغول خواندن نماز شب است سایرین هم بلند شوند و نماز شب بخوانند و از این فیض عظیم و بزرگ برخوردار شوند و از کاروان عابدان و زاهدان و سالکان، عقب نمانند، اما به شرط این که انسان احتمال دهد که با صدای بلند وی کسانی بلند خواهند شد و مزاحم کسی نیست و باعث ریا و سمعه هم نباشد.

7- وقت نماز شب از نیمه شب است تا طلوع فجر و افضل آن است که در ثلث سوم شب و نزديک طلوع فجر خوانده شود.8- کسی که نماز شب را طلوع فجر صادق نخوانده باشد میتواند پس از نماز صبح تا پس از طلوع افتاب قضای آن را به جا آورد و این اهمیتِ بیش از حدِّ نماز شب را می رساند.9- تمامی نمازهای مستحبی، دو رکعتی خوانده ميشود ، غیر از نماز وتر، که یک رکعتی است.10- وقت نافله صبح هم به اندازه 11 رکعت نماز شب از نیمه گذشته است تا از طلوع افتاب و حمره مشرقیه به اندازه ادای نماز صبح وقت مانده باشد، ولی بهتر است پیش از طلوع فجر نخست خوانده نشود، بلکه پس از طلوع فجر صادق و پیش از نماز صبح بخواند و به دنبال آن، نماز صبح را بخواند.11- درصورتی که دو رکعت نشسته بجاي یک رکعت ایستاده است و کسی که نماز شب را نشسته می خواند الزامی است دو برابر، چه بسا نماز وتر را دو تا یک رکعتی بخواند، ولی اجباری هم در کار نیست؛ بلکه 11 رکعت نشسته بخواند قبول است. چه بسا درصورتی که حال ندارد همه 11 رکعت را بخواند، دو رکعت شفع و یک رکعت وتر را بخواند و درصورتی که براي این هم حال یا وقت ندارد، تنها یک رکعت وتر را بخواند.

 

گردآوری: بخش مذهبی بیتوته

 

 

در ادامه بخوانید

نماز شب چطور خوانده می شود


خدمات ایمپلنت بدون آسیب رساندن به لثه


جهیزیه ات رو قسطی وبدون پیش پرداخت بخر


مرجع معتبر و رسمی خرید انواع گیفت کارت


دیگه لازم نیست از دندانپزشکی بترسید؟


قابلیت افزودن لباس حین شست و شو


پاکسازی و رفع آلودگی هوای خانه

قبل ازخرید،فرش مورد نظرت رو تو دکورتست کن


واسه همه چی جا هست!


همین حالا وکیل بگیر


لوازم خونگیت رو اقساطی نو کن!


خرید بی واسطه جدیدترین مدلهای فرش


خرید فرش تا 25میلیون بدون سود و ضامن


قبل از گرونی و شلوغی عید فرشت رو بخر!


بهترین پیشنهادهای خرید برای کتاب کودک

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021


خرید دستگاه تصفیه آب با شرایط اقساطی


به مقصد دلخواهت با کمترین هزینه سفر کن

نماز شب، باعث نزول رحمت خداوند است

تعداد رکعات نماز شب 11 رکعت است:  8 رکعت آن( چهار نماز دو رکعتی) نافله شب و دو رکعت ديگر به نیت شفع و یک رکعت به نیت وتر خوانده می شود نمازهای دو رکعتی آن( که مجموعا ده رکعت می شود) مانند نماز صبح خوانده می شود و یک رکعت وتر پس از خواندن حمد و سوره به رکوع و سجده و تشهد و سلام تمام می شود. (البته قنوت آن هم مستحب است که پس از خواندن سوره قنوت گرفته و اوراد ذیل در قنوت نماز وتر مستحب هستند:

 

نماز شب چطور خوانده می شود

الف: دعا برای چهل مؤمن به عنوان مثال 1 – اللهم اغفر لامام الخمینی 2 – اللهم اغفر لاراکی 3 – اللهم اغفر لمطهری 4 – اللهم اغفر لطباطبایی و… 

ب: 70 دفعه استغفر الله ربی و اتوب الیه بگوید. 

ج: 300 مرتبه الهی العفو بگوید. 

سپس  بعد به رکوع رفته و نماز را تمام کند.

میتوان به همان شفع و وتر هم اکتفا کرد و درصورتی که فرصت کم باشد حتی وتر تنها را هم خواند. 

 

خداوند متعال در آیه هفتاد و نهم سوره اسراء فرموده است قسمتی از شب را بیدار و متهجد باش و نماز شب مخصوص توست. باشد كه خدایت به مقام محمود( شفاعت) مبعوث گرداند. 

سوره مزمل آیه 1: ای جامه خواب بخود پیچیده به هنگام شب بر خیز.

سوره فرقان آیه 64: آنان كه در حال قیام و سجده شب را سحر كنند.

سوره سجده آیه 16: پهلوهایشان از رختخوابها جدا می گردد پروردگارشان را در حال خوف و امید می خوانند.

سوره ذاریات آیه 18: مقدار كمی از شب را می خوابند و سحرها استغفار می كنند.

 

1- رسول اكرم صلی الله علیه و آله درباره نماز شب فرمودند: زمانی كه بنده ای از بستر خواب نوشین خویش در حالی كه چشمانش خواب‌الود است بر می خیزد تا خدای خویش را با نماز شب گذاردن خشنود كند خدایش به او بر ملائکه خود مباهات می كند و می فرماید آیا این بنده مرا می بینید كه از بستر خود برای نمازی كه بر وی واجب نكرده ام برخاسته است گواه باشید كه او را آمرزیدم و همان حضرت فرموده اند آن كسی كه نماز شب می خواند درصورتی که تصور كند روز گرسنه و بدون روزی می ماند یاوه پنداشته است.

 

حضرت محمد صلّی الله عليه و آله و سلّم در وصایای خویش به امام علی (ع) فرمودند:

« تو را به اموری سفارش می کنم، همه را حفظ کن؛ سپس فرمود:خداوندا! وی را بر انجام این وظایف یاری فرما؛ تا آن جا که فرمود: بر تو باد به نماز شب! بر تو باد به نماز شب! بر تو باد به نماز شب!».

 

امام جعفر صادق علیه السلام در خصوص فضیلت نماز شب فرمودند: یكی از اموری كه خداوند آنرا وسیله شادمانی روح و نشاط قلبی مؤمن قرار داده است نماز شب می‏ باشد.

 

حضرت علی علیه السلامدر خصوص فضیلت نماز شب فرمودند: نماز شب باعث خشنودي خداوند و محبت فرشتگان و نسبت پیامبران و نور معرفت و پایه ایمان و راحت ابدان و خشم شیطان و اسلحه بر علیه دشمنان و استجابت دعاها و قبولی اعمال و بركت روزی و شفاعت نزد ملك الموت و چراغ قبر و زیرانداز انسان در قبر و پاسخگویی نكیر و منكر و انیس و مونس انسان در قبر میباشد و در قیامت حائل بین او و آتش و وسیله سنگینی ميزان اعمال و حكم عبور بر صراط و كلید بهشت می باشد.

 

امام جعفر صادق علیه السلام در خصوص فضیلت نماز شب فرمودند: به سلیمان دیلمی فرموده است. ای سلیمان دست از شب خیزی بر مدار كه مغبون آن كسی است كه از قیام به هنگام شب محروم بماند.

 

رسول اكرم صلی الله علیه و آله: چون آخر شب فرا رسید خداوند سبحان فرماید آیا دعا كنندای هست تا اجابتش كنم؟ آیا سوال كننده و خواهنده ای هست كه خواسته اش را بدهم؟ آیا استغفار كننده ای هست تا او را بیامرزم؟ آیا توبه كننده ای هست تا توبه اش را بپذیرم؟

 

امام جعفر صادق علیه السلام: بر شما باد به گزاردن نماز شب كه سنت پیامبر شما و آئین نیكوكاران قبل از شما و ابزار بیرون کردن بیماری از تن شماست.

 

نماز شب، غم و اندوه و ناراحتی را رفع می کند

 

امام محمد باقر علیه السلام در خصوص فضیلت نماز شب فرمودند: محرومیت از نماز شب در اثر گناه است. 

 

رسول اكرم صلی الله علیه و آله فرمودند: بزرگواران امت من حاملان قرآن و شب زنده داران هستند.

 

رسول اكرم صلی الله علیه و آله: هركس نماز شب بگذارد چهره اش در روز زیبا و درخشان است.

 

نماز شب چطور خوانده می شود

رسول اكرم صلی الله علیه و آله: دو ركعت نماز در وسط شب از دنیا و مافیها نزد من محبوب تر است.

 

√ نماز شب، سبب نابودي گناهان در روز است. 

√ نماز شب، باعث نزول رحمت خداوند است.

√ نماز شب، غم و اندوه و ناراحتی را رفع می کند.

√ نماز شب، باعث رفع فقر و ناداری است.

√ نماز شب سبب به استجابت دعا ها می شود.

 

– نماز شب، نور چشم را زیاد می کند.

 

– امام صادق علیه السلام می فرماید:« صلوه الیل تطیب الریح؛ نماز شب انسان را خوشبو می کند» 

بر مبنای تحقیقاتی که انجام شده مقدار ترشح ملاتونین در شب هیچ احتیاجی به داروی خاصی جز نیایش و عبادت صبحگاهی ندارد که این امر سبب می شود انسان از معاصی دور باشد و آرامش روحی و روانی کسب کند باید بدانید بيش ترین درصد بیماری های قلبی از ساعت 5 تا 9 صبح اتفاق می افتد که با بیدار شدن برای نماز صبح و ترشح قابل توجه ملاتونین از عوارض قلبی جلوگیری می شود.

 

هورمون ملاتونین در پيش‌گيري و درمان بعضی از سرطان ها به خصوص سرطان های وابسته به این هورمون مانند سرطان سینه و سرطان پروستات نقش بسیار مهمی را ایفا می کند بدین ترتیب نماز شب با داشتن اجر و بار معنوی با افزایش هورمون ملاتونین از پیدایش سرطان هم جلوگیری می کند.

 

نماز شب، باعث رفع فقر و ناداری است

 

√ شبها غذای سبک و مختصری بخورید.

 

√ زودتر بخوابید و یا در روز اندکی استراحت نمائید تا در شب بتوانید راحتر برای نماز برخیزید.

 

√ موقع خوابیدن با وضو باشید، از تلاوت قرآن، دعا و تسبیحات حضرت زهراسلام الله علیها و تلاوت کردن آیة الکرسی و سوره توحید غافل نشویم و از خدا و ائمه اطهار علیه السلام بخواهیم به ما توفیق بیدار شدن را بدهد.

 

√ هرکس می خواهد برای نماز شب بلند شود، درهنگام خوابیدن بگوید: « اللّهمّ ابعَثْنی مِن مَضْجَعی لِذِکرک وَ شُکرِک وَ صَلواتِک و اِسْتِغْفارِک وَ تَلاوَةِ کتابِک و حُسْنِ عِبادَتِک یا اَرْحَمَ الرّاحمین.» ( بحار، ج 84)

 

خواندن نماز شب هر چه به اذان صبح نزدیكتر باشد بهتر است به عنوان مثال یك ساعت پیش از اذان صبح و درصورتی که انسان شبی موفق به خواندن نماز شب نشد میتواند در روز و یا پس از نماز صبح قضا كند همان ثواب را خواهد برد چنانچه پیامبراكرمصلی الله علیه و آله می فرماید كه خدا مباهات می كند به بنده ای كه نماز شب را در روز قضا كند و می فرماید ای فرشتگان من بنده من قضا می كند چیزی را كه بر او واجب نكرده ام، گواه باشید كه من او را آمرزیدم. 

 

پس ان شاءالله از امشب ساعتها را كوك كرده و هیچ گاه نخواهیم گذاشت ابلیس این توفیق بزرگ را از ما بگیرد و همچنين از دعا برای فرج مولایمان امام زمان( عج) فراموش نخواهیم كرد.

 

گردآوری: بخش مذهبی بیتوته 

 

 

در ادامه بخوانید


بهبود مشکلات رفتاری کودک با بازی درمانی


بهترین راه بهبود کیفیت هوا در خانه


میخوای از همیشه زیباتر باشی؟

کتابهایی که باعث رشد فکری فرزندتان میشود

مشاهده تمامی مدلهای لوازم خانگی اسنوا/قیمت

کم شنوایی وناشنوایی در کودکان وخرید سمعک

مشاهده تمامی مدلهای فرش وامکان خریدآنلاین


پاکسازی و رفع آلودگی هوای خانه


سینما رو به خونت بیار!


درمان اختلالات روحی بدون دارو و عارضه

چنین کیکی روفقط تواین یخچال میتونی جابدی


کامل ترین سیستم خانگی پاکیزه کننده هوا


همین حالا وکیل بگیر


کامل ترین سیستم خانگی پاکیزه کننده هوا

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

درمان رفتار آسیب زاوبهبوداحساس نسبت به خود

خریدقسطی جهیزیه بدون نیاز به پرداخت اولیه

از جمله آثار دنیایی نماز شب: سلامتی جسم، تضمین رزق روز و … است

 

نماز شب چطور خوانده می شود

درباره آثار نمازشب، فواید فراوانی در احادیث آمده است. این فواید فقط مربوط به آخرت نیست بلکه در نمازشب در دنیا نیز اثرات قابل‌توجهی دارد. از جمله آثار دنیایی نماز شب: سلامتی جسم، تضمین رزق روز، منع نزول بلاء بر مردم و… با توجه به این همه آثار چرا خود را محروم می‌کنیم؟در مورد کسی که از نماز شب محروم می‌شود هم هشدارهای قابل توجه داریم که یک نمونه‌اش رو در تصویر زیر می‌بینید.محروم واقعی کسی است که از نماز شب محروم است. 1.واقعا برای انجام ندادن نماز شب و محروم شدن به معنای واقعی، چه بهانه‌ای هست؟بیدار شدن برای نماز صبح سخته و بیدار شدن قبلش سخت‌تر! وقت نمازشب از نیمه‌شب هست تا اذان‌صبح. خیلی از ماها تا نیمه شب بیدار هستیم. می‌تونیم نیمه‌شب بخونیم نه آخر شب.گذشته از اینها؛ در حدیثی از امام صادق نقل شده که فرمود: من چون پیرمرد هستم اول‌شب نمازشب می‌خونم (الکافی3/440)فقهای ما هم بر اساس اینگونه احادیث، برای جوونایی که سختشونه نمازشب بعد از نیمه‌شب بخونن، اینچنین فرموده‌اند: برای مسافر و مریض و پیرمرد و جوانی که نمازشب براش سخته و کسی که از سرما یا احتلام می‌ترسد، اگر نماز شب را قبل از نیمه شب بخوانند اشکالی ندارد. از همه این‌ها گذشته؛ شما می‌توانید فردایش، قضای نمازشب را بخوانید!2.مگر قضای نماز شب فایده‌ای هم دارد؟!آیا می‌تونید حدس بزنید خوندن نمازشب قبل از نیمه‌شب بهتره؟ یا بذارید تا اگر قضاء رفت، قضای نمازشب رو بخونید؟در روایتی از پیامبر نقل شده که خدا، به ملائکه‌اش افتخار می‌کند برای بنده‌ای که قضای نماز شب را در روز انجام می‌دهد و می‌گوید: ‌ای ملائکه‌ام به این بندۀ من نگاه کنید. قضای چیزی که بر او واجب نکرده‌ام را بجا می‌آورد. شاهد باشید که او را آمرزیده‌ام.همچنین در روایتی دیگر، بجا آوردن قضای نمازشب بعد از عصر، از اسرار خاندان پیامبر دانسته شده.بر اساس این‌گونه روایات نیز فقهای عظیم‌الشان ما چنین فتوا داده‌اند که قضای نمازشب افضل از ادای نمازشب قبل نیمه‌شب است!اون از اون همه فضایل دنیوی و اخروی، اونم از فضایل قضای نمازشب، اینم از اجازه کم‌کردنش در حد 1 رکعت، دیگه کسی بخواد خودشو محروم کنه و در طول شبانه روز! یک‌دقیقه وقت نزاره، واقعا یه چیز‌ش هست!3.خوندن نمازشب چه ادا و چه قضاءحوصله خوندن 11 رکعت با آن همه جزئیات را ندارم! کدوم جزئیات؟ نماز شبی که توصیه شده 11 رکعت هست که می‌تونه 11 تا حمد خالی باشه بدون هیچ سوره و قنوت و جزئیاتی. این که 10 دقیقه هم نمیشه.اما اگر وقت یا حوصله همین 10 دقیقه رو هم ندارید، می‌تونید کوتاه‌ترش کنید و به 3 رکعت و حتی یک رکعت! اکتفا کنید.آیةالله سیستانی در مسائل‌المنتخبة چنین فتوا داده‌اند: بل یجوز الاقتصار فی نوافل اللیل علی الشفع والوتر وعلی الوتر خاصةاکتفاکردن به شفع+وتر (3رکعت) یا وتر(1رکعت) به تنهایی، در نمازشب مجاز است.اون از اون همه فضایل دنیوی و اخروی، اونم از فضایل قضای نمازشب، اینم از اجازه کم‌کردنش در حد 1 رکعت، دیگه کسی بخواد خودشو محروم کنه و در طول شبانه روز! یک‌دقیقه وقت نزاره، واقعا یه چیز‌ش هست!

 

منبع:tebyan.net

در ادامه بخوانید


باطل کردن چشم‌زخم و طلسم


آسانترین راه خرید برنامه در کنسول ps4

رفع دغدغه های فکری که زندگیتون رومختل کرده


اسباب بازی فکری و آموزشی به تفکیک سنین


خدمات ایمپلنت بدون آسیب رساندن به لثه

نوبت دهی آنلاین دندانپزشک های برتر تهران


سفارش آنلاین کیک تازه خانگی


خرید مستقیم فرش از کارخانه


اقساط 36 ماه بدون پیش پرداخت لوازم خانگی


سینما رو به خونت بیار!


دریافت کارت تخفیف 20درصدی درمان

سریعترین وارزانترین راه سفربه نقاط مختلف


کلکسیون فرشهای مدرن و کلاسیک برای خرید


واسه همه چی جا هست!

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

خریدقسطی جهیزیه بدون نیاز به پرداخت اولیه


خرید دستگاه تصفیه آب با شرایط اقساطی

برترین نمازهای مستحبی نماز شب است

 

نماز شب چطور خوانده می شود

با توجه به اهمیت نماز شب در این مقاله نکاتی از شهید مطهری خدمت شما بیان می گردد و احادیثی در باب اهمیت نماز شب بیان می گردد امید است که خداوند متعال توفیق خواندن نماز شب را به ما عنایت فرمایید.  امام صادق (ع) فرمودند: در روز قیامت همه چشمها گریان است مگر سه چشم: 1- چشمی كه از (دیدن و نظر به) آنچه خداوند حرام كرده بر هم نهاده شده.2- چشمی كه در راه طاعت خداوند بیداری كشیده.3- چشمی كه در دل شب از ترس خدا گریسته است.  لذّت مناجات استاد شهید مطهری ، مى گوید: ((ما یك سلسله لذّتهاى معنوى داریم كه معنویّت ما را بالا مى برد. براى كسى كه اهل تهجّد و نماز شب است جزو صادقین و صابرین و مستغفرین بالاسحار باشد، نماز شب لذّت و بهجت دارد، آن لذّتى كه یك نفر نماز شب خوانِ حقیقى و واقعى از نماز شب خودش مى برد، از آن ((استغفراللّه ربّى و اتوب و الیه ))ها مى برد، از آن ((العفو گفتنها)) و یادكردن و دعا كردنهاى حدّاقل چهار مؤمن مى برد، و آن لذّتى كه از آن ((یا ربّ یا ربّ)) گفتنها مى برد، هیچ وقت یك آدم عیّاش كه در كاباره ها مى گردد، احساس ‍ نمى كند. لذّت آن نماز شب خوان خیلى عمیق تر، نیرومندتر و نشاط بخش تر است . ولى اگر ما خودمان را غرق در لذّت مادّى دنیا كنیم مثلاً سر شب بنشینیم دور هم و شروع كنیم به گفتن و خندیدن و فرضاً غیبت هم نكنیم كه حرام است ، صرفاً شوخی هاى مباح هم بكنیم و بعد هم سفره را پهن كنیم و آنقدر بخوریم كه نفس كشیدن برایمان دشوار شود، بعد مثل یك مرده در رختخواب بیفتیم . آیا در این صورت توفیق پیدا مى كنیم كه سحر از دو ساعت مانده به طلوع صبح بلند شویم و بعد، از عمق روح خودمان ((یا ربّ یا ربّ)) بگوییم ؟ اساساً بیدار نمى شویم و اگر هم شویم مثل مستى كه چند جام شراب خورده است ، تلو تلو مى خوریم . پس اگر انسان بخواهد لذّتهاى معنوى و الهى را در این دنیا درك كند، چاره اى ندارد جز این كه از لذّتهاى مادّى كسر كند.به خدا قسم لذّتى كه یك مرد با ایمان در آن وقت شب كه بلند مى شود و چشمش مى افتد به آسمان پرستاره و آیات آخر سوره آل عمران را كه صداى هستى است و از قلب وجود برخاسته است ، مى خواند و با هستى همصدا مى شود، احساس ‍ مى كند برابر است با یك عمر لذّت مادّى در این دنیا. یك چنین آدمى ، نمى تواند مثل ما زندگى كند نمى تواند سر سفره شام بنشیند در حالى كه ظهر غذاهاى سنگین ، انواع گوشتها، روغنهاى حیوانى و نباتى ، انواع شیرینى ها و انواع محرّك اشتهاها را خورده است ؛ تازه مقدارى سوپ بخورد تا اشتهایش تحریك شود این روح خود به خود مى میرد، این آدم نمى تواند در نیمه هاى شب بلند شود و اگر هم بلند شود نمى تواند لذّت ببرد. لهذا كسانى كه چنین توفیقاتى داشته اند و ما چنین اشخاصى را دیده ایم به لذّتهاى مادّیى كه ما دل بسته ایم هیچ اعتنا ندارند. چه مانعى دارد كه من ذكر خیرى از پدر بزرگوار خودم بكنم . از وقتى كه یادم مى آید مى دیدم این مرد بزرگ و شریف هیچ وقت نمى گذاشت و نمى گذارد كه وقت خوابش از سه ساعت از شب گذشته تأ خیر بیفتد شام را سر شب مى خورد و سه ساعت از شب گذشته مى خوابد و حداقل دو ساعت به طلوع صبح مانده بیدار مى شود. و حداقل قرآنى كه تلاوت مى كند یك جزء است ، و با چه فراغت و آرامشى نماز شب مى خواند حالا تقریباً صد سال از عمرش مى گذرد هیچ وقت نمى بینم كه یك خواب نا آرام داشته باشد… اینها دل را زنده مى كند، آدمى كه مى خواهد از چنین لذّتى بهره مند شود ناچار، از لذّتهاى مادّى تخفیف مى دهد تا به آن لذّت عمیق تر الهى برسد)).(1) سفارش جبرئیل به نماز شب رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:برترین نمازها (ى مستحب ) نماز نیمه شب است و چه اندك است به جا آورنده آن .(2) و باز رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:جبرئیل آن قدر مرا به نماز شب سفارش كرد تا این كه گمان كردم نیكانِ امّتم شب را نمى خوابند مگر اندكى از آن .(3) و باز رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:خداوند حضرت ابراهیم را دوست خود انتخاب نكرد مگر براى دو كارش :1 – اطعام به مستمندان 2 – نماز شب ، هنگامى كه مردم در خواب بودند. شب زنده داران در قیامت رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:در قیامت پس از آن كه خداوند همه انسانها را جمع كند، منادى ندا مى كند و مى گوید:پیش آیند كسانى كه در نیمه هاى شب از بستر خواب دور مى شدند و خدا را مى خواندند و از خشم و غضبش بیمناك و به رحمتش امیدوار بودند. آن گاه جمعى پیش روند و قبل از دیگران به جایگاههاى خود (در بهشت ) وارد شوند و بعد از آنان به حساب مردمِ دیگر رسیدگى نمایند.(4)

=============================پی نوشت ها :1. احیاء تفكر اسلامى : 93 – 95، شایان ذكر است كه استاد شهید این مطالب را در زمان حیات پدرشان فرموده اند، و ایشان چند سال پیش از شهادت استاد در گذشتند.2. كنز العمال : ج 7، ص 780، ش 21379.3. كنز العمال : ج 7، ص 790، ش 21425.4. ارشاد القلوب : ج 2، ص 3 – 4 (باب 22).

 

منبع:tebyan.net

در ادامه بخوانید


جهیزیه ات رو قسطی وبدون پیش پرداخت بخر


بلیطت رو به قیمت لحظه آخر بخر!


قیمت امروز بلیط اتوبوس به هرکجای ایران

سریعترین وارزانترین راه سفربه نقاط مختلف

ازکجالوازم خانگی رو باقیمت مطمئن خریدکنیم؟

ازکجالوازم خانگی رو باقیمت مطمئن خریدکنیم؟


جلوگیری از ورود هوای آلوده به خانه!


دنبال دندانپزشک خوب توی تهران میگردی؟


تعیین جنسیت پیش از بارداری


انواع اکسسوری مردانه ویژه هدیه روز پدر


کامل ترین سیستم خانگی پاکیزه کننده هوا

هتل و بلیط مقصد موردنظرت رو آنلاین رزرو کن

مراکز فیزیوتراپی با به روز ترین دستگاه ها


قابلیت افزودن لباس حین شست و شو

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021


درخواست وکیل ملکی با مشاوره رایگان


کلکسیون فرشهای مدرن و کلاسیک برای خرید

نماز شب از نمازهای مستحب می باشد

 

نماز شب چطور خوانده می شود

امام رضا (علیه السلام) در پاسخ کسی که سۆال کرده بود نماز مستحبی نخوانده ام اگر بخواهم قضاء کنم چه وقت قضاء کنم ؟ نوشتند:”‌‌ هر ساعت از روز یا شب که خواستید.”‌در دنیا چیزهای کمیاب قیمتی تر و گران بها تر هستند ، و معمولا سخت تر به دست می آیند ، مثلا برای به دست آوردن فلز طلا عمیق ترین معدن ها را حفر می کنند و جستجوهای فراوانی انجام می دهند و الماس که یک شئ خیلی گران قیمت است در فشار و حرارت بسیار بالایی تشکیل می‌شود، یعنی یک فشار فوق تصور را تحمل می کند و ارزش می یابد .در دنیای اعمال و رفتار انسان ها اینگونه است ،اعمال روتین و پیش پا افتاده را همگان انجام می دهند اما در خیل انسان ها معمولا کسانی پیش می‌افتند که برای برداشتن قدمی فراتر از دیگران سعی و تلاش زیادی می کنند و در کره سختی ها تاب می آورند و به یک انسان خارق العاده بدل می شوند .مثل اولیا و انبیاء الهی که در راه خودسازی قدم بر می داشتند علی رغم فشار جامعه عزم خود را جزم می کردند و دست از هدف خود بر نمی داشتند تا خودشان را بسازند و این آدم ها می شدند نور می شدند محور تحول در تاریخ بشر .در میان اعمال  و عبادات هم یک سری اعمال انجامشان سخت است با مشقت همراه است اما سازندگی دارد ، برکات زیادی به دنبال دارد مثل نماز شب ،که خیلی سخت است از خواب ناز زده و به آن برسیم ، به خاطر همین مشقت در انجامش هم خداوند متعال ثوابی فوق تصور برای آن قرار داده است .عن ابى عبدالله علیه السلام قال ما من عمل یعمله العبد الا و له ثواب فى القرآن الا صلوه اللیل فان الله لم یبین ثوابها لعظم خطرها عنده فقال : تتجافى جنوبهم عن المضاجع یدعون ربهم خوفا و طمعا و مما رزقناهم ینفقون فلا تعلم نفس ما اخفى لهم من قره اعین جزاء بما کانوا یعملون (ارشاد القلوب ص 316 به نقل بحار ج 87 ص 161)امام صادق علیه السلام فرمود: هیچ عملى نیست که بنده انجام دهد مگر اینکه خداوند در قرآن ثوابى براى آن بیان کرده جز نماز شب که ثوابى براى آن مشخص نکرده بواسطه ارزش زیادى که نزد خداوند عزیز داشته لذا در این آیه مى فرماید: از بسترهاى گرم حرکت مى کنند و از روى بیم و امید به دعا مى پردازند و از امکانات خود انفاق مى کنند هیچ کسى نمى داند خداوند چه چیزها براى آنها پنهان کرده که موجب روشنى چشم ایشان مى شود، به پاداش اعمالى که انجام مى دهند.اما بسیاری از ما خوابمان سنگین است قصد نماز شب که می کنیم نمی توانیم بیدار شویم ،خسته ایم توانش را نداریم و … آیا راهی هست که به نحوی جبران خسارت از دست دادن ثواب نماز شب شود ؟قضای نماز شبهمانگونه که انجام و اداء نافله شب بسیار پسندیده است قضای آن برای کسانی که به هر دلیل نتوانسته اند این عبادت مهم را در وقت خود انجام دهند بسیار نیکو است.رسول خدا (صلی الله علیه وآله) فرمود: همانا خداوند تبارک و تعالى البته نزد فرشتگان خود مباهات می کند به آن بنده که قضاى نماز شب را در روز انجام‏ دهد، و می فرماید: اى فرشتگان من به بنده من بنگرید که نمازى را که بر او واجب نساخته‏ام قضا می کند، گواه باشید که من البتّه گناهان او را آمرزیدم. [1]‏بنا بر این همان طور که قضای واجبات بر مکلف واجب است قضاء مستحبات نیز بر مکلف مستحب است .‏عبد اللَّه بن سنان از امام صادق(علیه السلام) روایت کرده و می گوید: به آن حضرت عرض کردم شخصی که مدت زیادی  نمازهای نافله اش ترک شده و مقدار و تعداد آنها را نمی داند، چگونه آنها را قضا کند؟ فرمود: آن قدر نماز نافله به جا آورد تا یقین کند همه نمازهای نافله ای را که به جا نیاورده  قضا کرده است … [2]از آنجا که ترک اعمال و نمازهای مستحبی گناه محسوب نمی شود و عقاب آور نیست ، اگر کسی خواست قضاء آنها را به جا آورد در هر وقتی که بخواهد می تواند این کار را انجام دهد.

 

 نماز شب از یازده رکعت تشکیل شده است

 

 1 – امام رضا (علیه السلام) در پاسخ کسی که سۆال کرده بود نماز مستحبی نخوانده ام اگر بخواهم قضاء کنم چه وقت قضاء کنم ؟ نوشتند:”‌‌ هر ساعت از روز یا شب که خواستید.”‌‌[3]اما بهتر است که قضای نافله شب گذشته را در شب بعد و قضای نافله روز گذشته را در روز بعد بجا آورد. چنانچه امام صادق (علیه السلام) فرموده اند: اگر نافله روزانه‏ات قضا شد، روز بعد، قضاى آن را بخوان، و اگر نافله شبانه‏ات قضا شد، شب بعد، قضاى آن‏ را بخوان[4].محمّد بن مسلم مى‏گوید: محضر مبارک امام (علیه السلام) عرض کردم: شخصى بیمار شد و از انجام دادن مستحبّات امتناع نمود و در نتیجه نافله را ترک کرد حکم وى چیست؟حضرت فرمود: اى محمّد نافله فریضه نیست، اگر خواست آن را قضاء کند البته برایش بهتر است و اگر قضاء هم نکند تکلیفى بر او نیست[5].البته بهتر و مستحب است که در قضاء مستحبات رعایت ترتیب بشود؛ به این که ترتیب خصوصا در نافله شب اول باید نمازهاى دو رکعتى و در آخر نماز وتر آن را قضا کند. و در قضاء نمازهای وتر هم مستحب است دو رکعت نماز مستحبی بین شان فاصله باشد.امام باقر (علیه السلام) فرمود: در صورتى که دو یا سه شب و یا بیشتر، نماز وتر خود را نخوانده باشى، باید به ترتیب قضاى آن را بخوانى و بعد از آن که قضاى وتر اول را خواندى، لا اقل دو رکعت نافله بخوان و بعد از دو رکعت، وتر دوم را قضا کن، زیرا نماز وتر باید دنباله نمازهاى دیگر باشد[6]. و نیز برید بن معاویه عجلى از امام باقر علیه السّلام روایت كرده كه فرمود: بهترین زمان قضا نماز شب همان ساعتى است كه از تو فوت شده است در آخر شب، و باكى نیست كه آن را در روز قضا كنى و قبل از زوال خورشید (یا فرا رسیدن وقت نماز پیشین). (گلچین صدوق (گزیده من لا یحضره الفقیه) ج‏1 173) امان از غلبه خوابیكى از شیعیان- كه از صلحاء و نیكان بود- نزد معاویة بن وهب رفته و از خواب سنگین خود شكایت كرد. و به او گفت:من قصد مى‏كنم كه براى نماز شب برخیزم، ولى خواب بر من غلبه مى‏كند و تا صبح به خواب مى‏روم. چه بسیار اتفاق مى‏افتد كه یک یا دو ماه پى در پى نماز شب خود را قضا مى‏كنم، و آن را در روز بعد به جا مى‏آورم؛ و این عمل بر من سخت است ولى بر این دشوارى صبر و تحمل مى‏ كنم.معاویة بن وهب این خبر را به امام جعفر صادق علیه السّلام رساند.امام علیه السّلام فرمودند: به خدا سوگند، چشمش روشن باد! به خدا سوگند، چشمش روشن باد.( گلچین صدوق (گزیده من لا یحضره الفقیه) ج‏1 173)

===========================پی نوشت ها :[1] وسائل الشیعة، ج‏4، ص:75 و 76؛ من لا یحضره الفقیه-ترجمه غفارى، ج ‏2، ص 202[2] وسائل الشیعة، ج‏4، ص: 75-85؛ من لا یحضره الفقیه-ترجمه غفارى، ج‏2، ص: 299[3] مسند الإمام الرضا علیه السلام، ج‏2، ص178-  180[4] کلینى‏، کافی، ج 3، ص 451، اسلامیه، تهران، 1362 ش، چاپ دوم‏، باب تقدیم النوافل و تأخیرهاو قضائها و صلاه الضحی؛ بهبودى، محمد باقر، گزیده کافی، ج 2،  ص 366 – 368‏، مرکز انتشارات علمى و فرهنگى، تهران،  1363 ش، چاپ اول‏.[5] علل الشرائع-ترجمه ذهنى تهرانى، ج‏2، ص: 175 – 177[6] کافی، ج 3، ص 451، باب تقدیم النوافل و تأخیرهاو قضائها و صلاه الضحی؛ و گزیده کافی، ج 2،  ص 366 – 368  منابع :کتاب من لا یحضره الفقیه / ترجمه غفارى، على اكبر ومحمد جواد و بلاغىکتاب گلچین صدوق (گزیده من لا یحضره الفقیه) ج‏1 اسلام پدیا رهبران شیعه  

تبیان

در ادامه بخوانید


آسانترین راه خرید برنامه در کنسول ps4


معتبر ترین مرجع پزشکی برای رزرو نوبت

دیگه لازم نیست برای خرید بلیط بری ترمینال!


به تماشای کیفیتی بی حاشیه!


بهترین راه بهبود کیفیت هوا در خانه

مشاهده تمامی مدلهای لوازم خانگی اسنوا/قیمت


خرید دستگاه تصفیه آب با شرایط اقساطی


لوازم خونگیت رو اقساطی نو کن!

هرآنچه ازعملهای زیبایی زنان میخواهیدبدانید


دیگه لازم نیست از دندانپزشکی بترسید؟

درمان قطعی انحرافات زانو درکوتاه ترین زمان


واسه همه چی جا هست!


خرید قسطی انواع سمعک بدون بهره


زیباترین باغ رستوران فشم تهران

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

فرادید| یکی از اعمالی که مورد تأکید تمامی علما بوده، بحث نماز شب است و این سیره علما برگرفته از سفارش و تأکید ائمه اطهار (ع) است. نماز شب از نماز‌های مستحب در شریعت اسلام است که بسیار تأکید شده و برای آن پاداش‌های بسیاری ذکر شده است. نماز شب نمازی است مستحبی که بر نبی اکرم واجب بود.

 

به گزارش فرادید، وقت نماز شب از نیمه شب شرعی تا اذان صبح می‌باشد، اما بهتر است نزدیک اذان صبح خوانده شود.

پس از نماز شفع یک رَکعت ، نماز وَتر خوانده می شود که نماز شب با آن پایان می یابد و اینگونه خوانده می شود.نماز شب چطور خوانده می شود

نماز وتر :

 

1.نیت : یک رکعت نماز وَتْر می خوانم قُربة اِلی الله 

2.رکعت اول : در این رکعت یک مرتبه سوره حمد و سه مرتبه سوره توحید را می خوانیم وسپس یک مرتبه سوره فلق و ناس را می خوانیم . 

2.قنوت : دعای قنوت را کامل می خوانیم وهمانطور که دستهایمان درحالت قنوت است، (با انگشتان دست راست یا با تسبیح) چهل بار بگویید ( اَللّهُمَّ اِغْفِر لِلْمومِنینَ وَ اَلْمومِناتْ وَ اَلْمُسلِمینَ وَ اَلْمُسلِماتْ )

 

« خدایا ببخش جمیع مؤمنین مرد و مؤمنین زن را». و بعد از آن هفتاد بار ( اَسْتَغْفِرُ اللهَ رَبی وَ اَتُوبُ اِلَیه) «آمرزش می طلبم از خدایی که پروردگارم است و بسویش باز می گردم ». بگویید.

 

سپس هفت مرتبه ( هذا مَقامُ الْعائِذِ بِکَ مِنَ اَلْنار ) بگویید.

« این است مقام کسی که از آتش قیامت به تو پناه می برد ».

 

سپس سیصد مرتبه ( اَلْعَفو ) «ببخش» بگویید و سپس یک بار( رَبّ اغْفِرْلی وَ ارْحَمْنی وَ تُبْ عَلیََّ اِنَّکَ اَنْتَ التّوابُ اَلْغَفُورُ الرّحیم ) پروردگارا ببخش مرا و رحم کن به من و توبه مرا بپذیر به راستی که تو، توبه پذیرنده، بخشنده و مهربانی» بگویید و سپس به رکوع و سجده روید و تشهد و سلام را به جا آورید و تسبیحات حضرت فاطمه زهرا که (34 مرتبه، الله اکبر، 33 مرتبه، الحمد لله و 33 مرتبه، سبحان الله) است را بخوانید که ثواب آن نزد خدا از هزار رکعت نماز مستحب،بالاتر است.

 



می خواهم روش خواندن نماز شب را یاد بگیرم؟



نماز شب چطور خوانده می شود

یک نماز شب ساده و آسان چنین است:

چهار نماز دو رکعتی مانند نماز صبح به نیت نافله شب،

بعد یک نماز دو رکعتی به نیت نماز شفع،

بعد یک نماز یک رکعتی به نیت نماز وتر.

که مجموعا 11 رکعت می شود.

 

اما چنانچه مایل باشید مطالب بیشتری درباره نماز شب بدانید و برخی از مستحبات و آداب را هم رعایت کنید، مطالب زیر را هم ملاحظه کنید:

الف: وقت نماز شب:

وقت نماز شب از نصف شب تا اذان صبح است. و نماز شب در سحر از فضیلت بیشتری برخوردار است و تمام ثلث آخر شب سحر محسوب می شود. بهترین وقت سحر هم نزدیک اذان صبح است.

ب: رکعات نماز شب:

نماز شب یازده رکعت است که 8 رکعت آن(4 نماز دو رکعتی) به نیت نافله شب خوانده می شود مانند نماز صبح و بعد از آن 2 رکعت به نیت نماز شفع می خواند و در آخر هم یک رکعت به نام نماز وتر بجا می آورد.

ج: مستحبات نماز شب:

مستحب است که در قنوت نماز وتر 70 مرتبه «استغفرالله ربی و اتوب الیه» بگوید و برای 40 مؤمن دعا و استغفار کند و 300 مرتبه «الهی العفو» بگوید و هفت مرتبه «اللهم هذا مقام العائذ بک من النار» بخواند. البته اگر کمتر از این مقدارها هم بگوید، ایرادی ندارد.

و: برخی احکام نماز شب:

چنانچه مقداری از نماز شب را خوانده باشد و اذان صبح (طلوع فجر) سر رسد، می تواند بقیه نماز شب را هم به نیت اداء، بعد از نماز صبح بخواند.

اگر وقت کم باشد می تواند تنها نماز شفع و وتر را بخواند و اگر کمتر وقت داشته باشد، تنها وتر را بخواند.

نماز شب را می توان نشسته، خوابیده یا حتی در حال راه رفتن هم خواند.

خواندن دو رکعت نافله صبح، قبل از نماز صبح، از شفع و وتر افضل است.

(با استفاده از تحریر الوسیله حضرت امام خمینی(ره) ج 1 ص 123 و کتاب خودسازی، تزکیه و تهذیب نفس، آیت الله ابراهیم امینی ص 281 ـ 279)

 

جهت اطلاعات بیشتر، برخی اطلاعات دیگر، درباره نماز شب نیز، خدمتتان ارائه می گردد:

1. فضیلت نماز شب

الف: از منظر آیات:

 در بین نمازهای مستحبی، نماز شب از فضیلت بیشتری برخوردار است و در قرآن کریم درباره آن تأکید و سفارش بسیار شده است. خدای متعال به پیامبرش می فرماید: «مقداری از شب را برای عبادت و بندگی بیدار باش که این افزون [بر واجب] ویژه توست، امید است پروردگارت، تو را [به سبب این عبادت ویژه] به جایگاهی ستوده برانگیزد.[1]»

و در تعریف بندگان خاص الهی می گوید: «کسانی که شب را برای پروردگارشان با سجده و قیام به صبح می رسانند.[2]»

و در توصیف مؤمنین می فرماید: «شب ها ملازم بستر و خواب نیستند، بلکه پهلو از بستر خواب جدا کنند و با بیم و امید خدای را بخوانند و از آنچه به آنها دادیم انفاق کنند، پس کسی نمی داند چه نعمتهایی که موجب چشم روشنی آنها می شود و در پاداش اعمالشان ذخیره شده است.[3]»

ب: از منظر روایات: رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: «خدای متعال به دنیا وحی کرد که خدمتگزارانت را به تعب بینداز و تارکین خودت را خدمت کن هنگامی که بنده خدا در تاریکی شب با پروردگارش خلوت و مناجات می کند، خدا قلبش را نورانی می گرداند، وقتی می گوید: یارب یارب از جانب خدا گفته می شود: لبیک عبدی، هر چه می خواهی طلب کن تا عطا کنم و خدا به فرشتگانش گوید… شما شاهد باشید که بنده ام را آمرزیدم.[4]»

و رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: «اشراف امت من حاملین قرآن و شب زنده داران هستند.[5]» و فرمود: «آن قدر جبرئیل درباره نماز شب به من سفارش کرد که گمان کردم نیکان امت من شب را نخواهند خوابید.[6]» و باز فرمود: «دو رکعت نماز در وسط شب، از دنیا و آنچه که در آن است؛ نزد من محبوبتر است.[7]»

 

2. آثار نماز شب در روایات:

 امام صادق علیه السلام فرمود: «نماز شب صورت را زیبا و خلق را نیکو و انسان را خوشبو می کند، رزق را زیاد و قرض را ادا می کند و اندوه را برطرف می سازد و چشم را جلا می دهد.[8]»

پیامبر عظیم الشأن اسلام فرمود: «نماز شب وسیله ای است برای خوشنودی خدا و دوستی ملائکه، نماز شب سنت و روش پیامبران و نور معرفت و ریشه ایمان می باشد. بدن را آرامش می دهد و شیطان را خشمگین می کند سلاحی بر علیه دشمنان و وسیله ای است برای اجابت دعا و قبول شدن اعمال، روزی انسان را توسعه می دهد، شفیع بین ملک الموت و نمازگزار می شود، چراغ و فرش قبر و جواب(دو فرشته) نکیر و منکر می باشد. در قبر تا قیامت مونس و زائر نمازگزار خواهد بود. نماز بر سرش سایه می افکند، تاجی برسرش و لباسی بر بدنش می گردد، نور پیش رویش، حائل بین او و آتش دوزخ خواهد بود، برای مؤمن حجتی است نزد خدا و وسیله سنگین شدن میزان اعمال و حکم عبور بر صراط و کلید بهشت می باشد زیرا نماز تکبیر است و حمد و ستایش و تسبیح و تمجید و تقدیس و تعظیم و قرائت و دعا و البته بهترین اعمال خواندن نماز در اول وقت آن است.[9]»

 

همچنین نگاه کنید به:

کتاب نماز شب، کلید حلّ مشکلات

نماز شب چطور خوانده می شود

http://www.hawzah.net/fa/bookview.html?BookID=45320

 

پی نوشت:

[1] سوره اسراء، آیه 79.

[2] سوره فرقان، آیه 64.

[3] سوره سجده، آیه 16.

[4] بحار الأنوار، ج 87، ص 139.

[5] بحار الأنوار، ج 87، ص 138.

[6] بحار الأنوار، ج 87، ص 130.

[7] بحار الأنوار،  ج 87، ص 148.

[8] بحار الأنوار،  ج 87، ص 153.

[9] بحار الأنوار ج 87، ص 161.

حوادث ناگوار و حتی جنایت های دهشتناک این چند وقت اخیر مانند سیل، زلزله، قتل و کشتار مسلمانان و جنگ و خونریزی در نقاط مختلف جهان و اتفاقات اخیری که در یک سال گذشته رخ داده است، موجب شده که هر از گاهی د…

در مورد یاد شده کینه به دل داشتن کار درستی نیست و گناه محسوب می‌شود. باید سعی شود هرطوری شده مشکل حل شود و نسبت به رفتارها و تهمت‌ها عفو را پیشه‌ خویش قرار داد. زیرا عفو و گذشت خصلت انسان‌های شایسته ا…

بی تردید با آشنایی با علل لجاجت می توان مسیر درمان آن را هموار کرد. به طور کلی علل لجاجت گاهی ریشه در فرد لجوج دارد و گاهی ریشه در فرد مقابل و گاهی در هر دو. اما این علل می تواند یک یا چند تا از عوامل…

دوستی با جن های مسلمان و استفاده از آنهاآیا می توان با جن های مسلمان دوست شد و آنها را بعنوان استاد برای درمان بیماریها استفاده کرد؟

در عقیده اسل…

زندگی نامه شهید بهشتی

آیا می توانید زندگی نامه شهید بهشتی را برایم ارسال کنید؟

شهید سید محمدحسین بهشتی در دوم آبان 1307 هجری شمسی در اصفهان چشم به جهان گشود. پدرش ا…

نام کتاب های پیامبران در قرآن

نام کتاب های پیامبران که در قرآن کریم آمده است، چیست؟

در هر جاى قرآن كريم، كه كتاب به انبيا (ع) نسبت داده شده مقصود صحفى است كه شرايع دينى در آن…

]>


 

1) نماز شب مجموعاً يازده ركعت مي‌باشد كه ده ركعت آن هر دو ركعت به يك سلام خوانده مي‌شود و يك ركعت به يك سلام.

هشت ركعت از يازده ركعت را بايد به نيّت نماز شب و سپس دو ركعت ديگر به نيّت نماز شَفع و آنگاه يك ركعت نماز وَتر، كه با فضيلترين نماز شب، نماز وَتر و شَفع است و دو ركعت شَفع برتر از وَتر است.نماز شب چطور خوانده می شود

2) نافله شب پيش از نماز صبح خوانده مي‌‏شود. و وقت آن بعد از گذشتن از نصف شب، به مقدار خواندن يازده ركعت نماز شب است. ولى احتياط آن است كه قبل از فجر اول نخوانند، مگر آن كه بعد از نافله شب بلافاصله بخوانند، كه‏ در اين صورت مانعى ندارد.

3) براي نماز شب مي‌توان به نماز شَفْع و وَتر اكتفا كرد، بلكه هنگام تنگي وقت مي‌توان تنها به نماز وتر اكتفا نمود.

4) وقت نماز شب از نيمه شب (ساعت 12 نيمه شب) تا فجر صادق است. و هنگام سحر از ساير مواقع بهتر (پُر فضيلتتر) است و تمامي ثلث آخر شب سحر محسوب مي‌شود. و افضل از آن خواندن نماز شب نزديكي‌هاي سحر خوانده شود.

5) جايز است انسان نماز شب را نشسته بخواند حتي در حال اختيار.

ولي اگر مي‌خواهد نشسته بخواند بهتر آن است كه هر دو ركعت نشسته را يك ركعت ايستاده حساب كند. بنابراين بايد هشت بار دو ركعت نشسته و هر دو ركعت به يك سلام كه جمعاً شانزده ركعت مي‌شود به نيت نماز شب بخواند و دوباره دو ركعت هر دو ركعت به يك سلام به نيت نماز شفع و دو بار يك ركعت هر يك ركعت به يك سلام به نيت نماز وتر، ولي در حال اضطرار و مريض همان يازده ركعت كفايت مي‌كند.

6) مسافر و كسى كه براى او سخت است نافله شب را بعد از نصف شب بخواند، مى‏تواند آن را در اول شب بجا آورد.

7) جواني كه مي‌ترسد خواب بماند و نماز شب از او فوت شود مي‌تواند نماز شب را پيش از نيمه شب (ساعت 12 نيمه شب به بعد) بخواند.

8) كساني كه براي خواندن نماز شب بعد از نيمه شب عذري دارند مانند پير مردان و يا كسي كه از سرد شدن هوا مي‌ترسد و يا از جنب شدن در خواب مي‌ترسد … مي‌توانند نماز شب را قبل از نيمه شب بخوانند.

9) خواندن سوره در ركعتهاي نماز شب لازم نيست و مي‌تواند فقط به خواندن سوره حمد اكتفا كند. (گرچه با سوره فضيلت ديگرى دارد) هم چنين قنوت در ركعتهاي دوم مستحب است و مي‌تواند بدون قنوت بخواند.

10) نماز وَتر يك ركعت است و مي‌شود آن را بدون قنوت به جا آورد.

11) لازم نيست همه يازده ركعت را در يك مجلس بخواند، بلكه مي‌تواند در دو سه نوبت بخواند، بلكه تفريق افضل است، همان طور كه رسول خدا تهجد مي‌كرد.

12) مستحب است كه نماز شب را بلند بخواند تا اگر از خانواده‌اش كسي مي‌خواهد براي به نماز شب برخيزد بيدار شود.

بديهي است كه استحباب بلند خواندن نماز شب در جايي است كه امن از ريا و سُمعه باشد و اگر خداي ناخواسته خوف ريا و سُمعه در بلند خواندن باشد بايد آهسته بخواند.

13) بعد از فراغ از نماز شفع خواندن دعاى «الهى تعرض لك فى هذا الليل المتعرضون …» مستحب است كه در مفاتيح در اعمال شب نيمه شعبان آمده است.

14) مستحب است كه انسان در قنوت آن از خوف خدا گريه كند و اگر گريه‏اش نيايد تباكى كند؛ يعنى انسان حالت گريه را به خود بگيرد.

15) مستحب است در قنوت نماز (وتر) براى چهل تن، از مؤمنان چنين دعا (كه كسى كه براى چهل مؤمن دعا كند دعايش مستجاب مى‏شود) كند: (اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِفُلاٰن) و به جاى كلمهٴ (فلان) مؤمنى را نام ببرد. و مستحب است، در قنوت، هفتاد بار استغفار كند، در حالى كه دست چپ خود را بلند نموده و با دست راست، استغفار را مىشمارد: (اَسْتَغْفِرُاللهَ رَبّي وَ أتوبُ إلَيْهِ) گرچه صد بار بهتر است. همچنين مستحب است، هفت بار بگويد: (هٰذٰا مَقٰامُ العٰائِذِ بِكَ مِنَ النٰارِ) و سيصد بار بگو: (اَلْعَفْو) و اگر كلمات (اَلْعَفْو) را به يكديگر متصل كند بهتر است، و آخر كلمه را به فتحه بخواند: (اَلْعَفْوَ اَلْعَفْوَ اَلْعَفْوَ …).

16) مي‌توانيد در قنوت نماز وَتْر با استفاده از تسبيح يا (با انگشت دست راستتان) چهل مؤمن را به اينگونه دعا كنيد: مثلاً ( اللّهمَّ اغْفِرْ لِرُوح الله الخمينى و …).

17) در نماز مستحب، شك ميان ركعت اول و دوم، نماز را باطل ‏نمي‌‏كند و نمازگزار مي‌‏تواند تصميم بر هر كدام بگذارد.

 

18) انجام كم و زيادهاى اشتباهى در نماز مستحب، سجده سهو ندارد.

19) می‌توان نماز شب را کوتاهتر و خلاصه‌ تر نيز خواند به اين صورت: دو رکعت به نيت شَفع و يك ركعت به نيت نماز وَتر يا اينكه فقط به يك ركعت نماز وتر اكتفا كرد.

20) براى نمازهاى واجب، بهتر است انسان به مسجد برود ولى در باره ‏نوافل، چنين دستورى نيست.

(اين ساده‏گيريها براى تشويق افراد به اين عبادت‏هاى سازنده‏ است. حتى اگر نماز مستحب را كسى در وقتش نتوانست‏ بخواند، قضاى‏ آنرا مى‏تواند انجام دهد،كه در اينصورت، طبق حديث، خداوند به فرشتگان مباهات كرده و مي‌‏فرمايد: به بنده‏ام بنگريد! چيزى را كه بر او واجب نكرده‏ام، قضا مى‏كند! (و در حديث ديگرى افزوده شده كه: شما را شاهد مى‏گيرم كه او را آمرزيدم).

21) در روايت صحيح از عبدالرحمن بن ابى نجران از آن حضرت عليه السلام نقل شده كه مى‌گويد: «درباره نماز شب هنگام در سفر، ميان كجاوه پرسيدم، فرمود: هرگاه روبه قبله نبودى به سوى قبله برگرد، سپس تكبير بگو و نماز بخوان به هر جا كه شترت تو را برد مانعى ندارد». در روايت صحيح از معاوية بن عمار از آن حضرت نقل شده است كه فرمود: «باكى نيست كه در سفر انسان نماز را در حال رفتن بخواند و اشكالى ندارد اگر نماز شبش را كه از او فوت شده، روز در حال رفتن رو به قبله كند و همان طور كه راه مى‌رود قضايش را بخواند. و هرگاه خواست ركوع برود، رو به قبله كند و ركوع و سجود را انجام دهد سپس راه برود.

22) قضاي نماز شب را نيز فضيلت بسيار است، چنانكه از امام صادق (ع) روايت است كه شخصي به آن حضرت عرض كرد: فدايت شوم چه بسا اتّفاق مي‌افتد كه يك، دو، يا سه ماه نماز شب از من فوت مي‌شود و من آن را به روز قضا مي‌كنم. آيا اين كار جايز است؟ فرمودند: به خدا قسم اين كار مايه روشني چشم تو است. و آني جمله را سه بار تكرار كرد.

رسول خدا (ص) فرمودند: خداي تعالي به بنده‌اي كه قضاي نماز شب را بجاي مي‌آورد مباهات مي‌كند و مي‌فرمايد:

اي فرشتگان، اين بنده چيزي را كه به او واجب نكرده‌ام قضا مي‌كند. گواه باشيد كه من او را آمرزيدم.

در روايت صحيح از حماد بن عثمان از امام كاظم (ع) نقل شده است كه درباره مردى كه نماز نافله مى‌خواند در حالى كه روى مركبش بين شهرها حركت مى‌كند، سؤ ال شد. فرمود: اشكالى ندارد).

در روايت صحيح از عبدالرحمن بن حجاج از آن حضرت نقل است كه مى‌گويد: «درباره نماز نافله در وطن، بر پشت مركب پرسيدم؛ هرگاه پگاه از كوفه خارج شدم و يا در شهر كوفه شتابان در پى كار بودم (چه كنم؟) فرمود: اگر شتابزده بودى و نتوانستى از مركب پياده شوى و مى‌ترسى كه اگر سواره نماز را نخوانى فوت شود، سواره بخوان، اگر نه نماز خواندنت روى زمين نزد من پسنديده‌تر است».

در روايت صحيح از عبدالرحمن بن ابى عبداللّه به نقل از امام صادق عليه السلام آمده است كه مى‌فرمايد: «روى مركب كسى حق ندارد نماز واجب را بخواند مگر مريض كه مى‌بايد رو به قبله باشد و به قرائت (فاتحة الكتاب) اكتفا كند و در نماز واجب بر هر چه ممكن باشد صورتش را بنهد و در نماز نافله اشاره مخصوصى بكند».

در روايت صحيح از جميل به دراج از آن حضرت نقل شده كه مى‌گويد: شنيدم كه مى‌فرمود: «رسول خدا صلى اللّه عليه و اله نماز واجب را در يك روز گل آلود و بارانى در كجاوه خواند».

23) اگر مشغول نماز شب بود و صبح طلوع کرد، اگر چهار رکعت از نماز شب را خوانده است و بعد صبح شد، بقيه نماز شب را به طور مخفف و بدون مستحباب مي‌خواند و اگر هنوز چهار رکعت از نماز شب نخوانده بعد صبح شد، همان دو رکعتی را که شروع کرده تمام مي‌کند و پس از آن دو رکعت نافله صبح را مي‌خواند و سپس دو رکعت نماز صبح واجب را مي‌خواند و پس از آن، باقيمانده نماز شب را قضا مي‌کند. اگر اصلا به نماز شب شروع نکرده و بعد صبح طلوع کرده باشد دو رکعت نماز نافله صبح را اول مي‌خواند و پس از آن نماز صبح را و پس از آن قضای نماز شب را بجا مي‌آورد.

تذکر: اگر نماز شب را در بين الطلوعين (يعنی بعد از اذان صبح و پيش طلوع آفتاب) مي‌خواند، بهتر است که نيت ادا يا قضا نکند، بلکه به نيت (ما فی الذمه) بخواند.

توضيح اينکه: (ما فی الذمه) به آن معنی است که نيت کند نماز شب مي‌خوانم (قربه الی الله) خواه ادا باشد خواه قضا، هر چه خدا و رسولش فرموده‌اند.

24) در مواردى كه تقديم نماز شب جايز است سزاوار است كه نيّت اداء نكند بلكه به نيّت (تعجيل) و جلو انداختن بخواند.نماز شب چطور خوانده می شود

25) شخصي به امام صادق (ع) عرض كرد: فدايت شوم؛ من گاهى به خواندن نماز شب موفّق نمى‌شوم، آيا اجازه مى‌فرمائيد پس از خواندن نماز صبح پيش از آنكه آفتاب طلوع كند قضاى نماز شب را بخوانم؟

فرمود: آرى؛ امّا اهل خانه‌ات را از اين كار با خبر مكن زيرا آنان هم از تو ياد مى‌گيرند و اين كار را سنّت قرار مى‌دهند.

26) قضاى نماز شب را بر تقديم آن يعنى پيش از نيمه شب خواندن رجحان دارد. بنابر اين اگر مى‌داند كه قضاى نماز شب از او فوت نخواهد شد قضا اولويت دارد.

27) اگر وقت براى اداى نماز شب تنگ نباشد ولى انسان مى‌خواهد نماز وَتر را بخواند بايد آن را (رجائا) بخواند.

28) نماز وتر يك ركعت است، و كافى است در قنوت سه بار تسبيح گفتن.

29) مستحب است سوره‏هاى بزرگ، در ركعت اول و سوره‏هاى كوتاه را در ركعت دوم بخواند و در نماز (شفع) و (وتر) سوره‏هاى فلق، ناس و توحيد، قرائت كند و يا اينكه، در همهٴ آنها سورهٴ (قل هوالله احد) بخواند.

30) در نماز شَفع و وَتر بهتر است بعد از حمد سوره توحيد را بخواند تا ثواب يك ختم قرآن را ببرد.

مشاوه حقوقی  | دانشنامه حقوق | تبادل لینک

کلیه حقوق برای سایت نماز شب محفوظ است

Website Template created with Artisteer by شهید حسین علی رضایی.

پیامبر اکرم(ص): إِذَا قَامَ الْعَبْدُ مِنْ لَذِیذِ مَضْجَعِهِ وَ النُّعَاسُ فِی عَینَیهِ لِیرْضِی رَبَّهُ بِصَلَاةِ لَیلِهِ بَاهَی اللَّهُ بِهِ الْمَلَائِکةَ وَ قَالَ أَ مَا تَرَوْنَ عَبْدِی هَذَا قَدْ قَامَ مِنْ لَذِیذِ مَضْجَعِهِ لِصَلَاةٍ لَمْ أَفْرِضْهَا عَلَیهِ اشْهَدُوا أَنِّی قَدْ غَفَرْتُ لَهُ. (ترجمه: هنگامی که انسان از بستر لذتبخش خود برخیزد در حالی که چشمانش خواب آلوده است برای اینکه با نماز شبش پروردگار خود را خشنود کند، خداوند در مقابل فرشتگانش به او می‌نازد و می‌فرماید: آیا بنده مرا نمی‌بینید که از رختخواب گوارایش برخاسته برای نمازی که من بر او واجب نکردم. گواه باشید که او را بخشودم.)

نماز شب مهم‌ترین نماز مستحبی است که ۱۱ رکعت دارد و وقت آن پس از نیمه شب شرعی تا طلوع فجر است. بنا بر آیه «وَمِنَ اللَّیلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَّک» نماز شب بر پیامبر اکرم(ص) واجب و بر سایر مؤمنان مستحب است. در روایات بر اهمیت آن تأکید شده و آن را شرف مؤمن، کفّاره گناهان روز، برطرف کننده وحشت قبر و ضامن روزی معرفی می‌کند و توصیه شده در صورت گذشتن وقت، قضای آن خوانده شود.

الزامی برای خواندن همه ۱۱ رکعت وجود نداشته و می‌توان کمتر خواند، که در این صورت خواندن سه رکعت آخر (دو رکعت نماز شَفع و یک رکعت نماز وَتر) فضیلت بیشتری دارد.

آیه ۷۹ سوره اسراء خواندن نماز شب را بر رسول اکرم واجب دانسته و آن را مقدمه رسیدن ایشان به مقام محمود معرفی می‌کند: وَ مِنَ اللَّیلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَکَ عَسی اَنْ یبْعَثَکَ رَبُّکَ مَقاماً مَحْمُوداً[ سوره اسراء–۷۹]

اگرچه واژه تهجّد که منظور از آن نماز و عبادت در شب است تنها یک بار در قرآن کریم آمده است، ولی در سوره‌های متعدد به شب زنده‌داری و استغفار سحرگاهی تصریح شده است. آمرزش خواهی در سحر به عنوان یکی از ویژگیهای پرهیزکاران[۱] و شب زنده‌داری به عنوان یکی از صفات بندگان خدای رحمان[۲] و مؤمنان واقعی[۳] به این معنی ناظرند. به خاطر عظمت پاداش نمازشب و شب‌زنده‌داری، مقدار ثواب آن با مقیاس انسانی غیر قابل تعیین دانسته شده است: فَلَا تَعْلَمُ نَفْسٌ مَّا أُخْفِی لَهُم مِّن قُرَّةِ أَعْینٍ جَزَاءً بِمَا کانُوا یعْمَلُونَ.[۴]نماز شب چطور خوانده می شود

در آیه دوم سوره مُزَّمِّل «قُمِ اللَّیلَ إِلَّا قَلِیلًا» (پاره‌ای از شب را بپاخیز) ابتدا پیامبر و به پیروی از ایشان، همه مؤمنان دعوت به تهجد شده‌اند.

احادیث بسیاری بر اقامه نماز شب تأکید کرده‌اند: پیامبر در وصیت خود به امام علی(ع) سه بار بر نماز شب تأکید کردند: «وَ عَلَیک بِصَلاةِ اللَّیلِ وَ عَلَیک بِصَلاةِ اللَّیلِ وَ عَلَیک بِصَلاةِ اللَّیلِ؛ بر تو باد به نماز شب، و بر تو باد به نماز شب، و بر تو باد به نماز شب»[۵] و در جای دیگر خطاب به همه مسلمانان فرمود: «بر شما باد به نماز شب اگرچه یک رکعت باشد؛ زیرا نماز شب انسان را از گناه باز می‌دارد و خشم پروردگار را (نسبت به انسان) خاموش می‌کند و سوزش آتش را در قیامت دفع می‌کند.[۶]

اهمیت نماز شب به حدی است که سفارش شده در صورت محروم شدن از این نماز در وقت خود، قضای آن را به جا آورید[۷] و ترک‌کنندگان آن را از زیان‌کاران معرفی می‌کند.[۸] در سختی و خستگی سفر نیز توصیه شده پیش از خواب این نماز را بخوانند.[۹] از برخی احادیث اهل سنت برمی‌آید که نماز شب در اوایل ظهور اسلام واجب بوده و سپس مستحب شده است.[۱۰]

در کلام معصومین، گناه[۱۱][۱۲] و پرخوری[۱۳] از عوامل محرومیت از نماز شب دانسته شده‌اند.

نماز شب ۱۱ رکعت است که به این ترتیب خوانده می‌شود:

مستحبّ است در قنوت نماز وتر برای چهل مؤمن دعا یا استغفار کند. هفتاد مرتبه ذکر: اَسْتَغْفِرُاللّهَ رَبّی وَ اَتُوبُ اِلَیهِ
، هفت مرتبه : هذا مَقامُ الْعائِذِ بِک مِنَ النّارِ (ترجمه: این است مقام پناه برنده به تو از آتش دوزخ)
، و سیصد بار «اَلعَفو» بگوید (کمتر از این اعداد هم اشکال ندارد) و سپس این دعا را بخواند: رَبِّ اغْفِرْلی وَارْحَمْنی وَ تُبْ عَلی اِنَّک اَنْتَ التَّوّابُ الْغَفُورُ الرَّحیمُ (ترجمه: و به من رحم کن و توبه‌ام را بپذیر، به درستی که تو بسیار توبه پذیر و آمرزنده و مهربانی)

امام صادق(ع): شَرَفُ الْمُؤْمِنِ صَلاتُهُ بِاللَّیلِ، وَعِزُّهُ کفُّ الاَذی عَنِ النّاسِ. (ترجمه: شرافت مؤمن به نماز شب اوست و عزّت و بزرگواری او در خودداری از آزار مردم)

نماز شب چطور خوانده می شود
نماز شب چطور خوانده می شود
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *