چطور نماز شب اول قبر بخوانیم

 
helpkade
چطور نماز شب اول قبر بخوانیم
چطور نماز شب اول قبر بخوانیم

جستجوی بهترین و نزدیکترین مراکز خدماتی


به مقصد دلخواهت با کمترین هزینه سفر کن

همه چیز درباره نماز شب اول قبر

 

نام های نماز شب اول قبر

چطور نماز شب اول قبر بخوانیم

سایر اسامی نماز شب اول قبر، نماز هدیه (صلاة الهدیه)، نماز شب دفن (صلاة لیلة الدفن) و نماز وحشت (صلاة الوحشة) است. به این سبب نماز وحشت نامیده شده که فردی که از دنیا رفته هنوز با عالم قبر آشنایی و انس ندارد و در خود احساس ترس و وحشت دارد و این نماز با فضل الهی وحشت را از او دور می‌کند. پس در واقع نماز شب اول قبر برای رفع وحشت است نه نماز وحشت.

 

زمان خواندن نماز شب اول قبر: 

«نماز لیلة الدفن» را در هر موقع از شب اوّل قبر مى توان بجا آورد، ولى مناسبت تر است در اوّل شب، بعد از نماز عشا باشد و اگر دفن میّت به علّتى تأخیر بیفتد، باید نماز شب اول قبر را تا شب اوّل دفن او تأخیر اندازد.

 

چگونگى خواندن نماز شب اول قبر:

 

نماز شب اول قبر را نماز هدیه نیز می نامند

نماز شب اول قبر را به یکی از روش های زیر می توان خواند:

روش اول خواندن نماز شب اول قبر:

در رکعت اول سوره حمد و سپس آیه الکرسى است و خواندن «از لا اله الا هو تا و هو العلی العظیم» کافی است. (بدون سوره توحید) و در رکعت دوم سوره حمد و سپس ۱۰ مرتبه سوره قدر «انا انزلناه» خوانده مى شود و وقتى نماز تمام شد، چنین گفته مى شود: «اللهم صل على محمد و آل محمد و ابعث ثوابها الى قبر فلان» و به جاى کلمه فلان، نام میت را مى برد.

 

روش دوم خواندن نماز شب اول قبر:

در رکعت اول بعد از حمد آیة الکرسى را تا «فِیها خالِدُونَ» بنا بر احتیاط یک بار خوانده و… بنابراین امام راحل ره نیز به خواندن تا «فِیها خالِدُونَ» فتوی نداده است.

 

روش سوم خواندن نماز شب اول قبر:

پیامبر (ص) فرمود: «هیچ ساعتى در نزد میت سخت تر از شب اول قبر نیست، پس بر مردگان خود رحم کنید با صدقه دادن و اگر قدرت صدقه دادن نداشتى دو رکعت نماز براى میت به این ترتیب بخوان: در رکعت اول بعد از حمد، دو مرتبه سوره توحید و در رکعت دوم بعد از حمد، ۱۰ بار سوره تکاثر بخواند و بعد از نماز چنین بگوید: اللهم صل على محمد و آل محمد و ابعث ثوابها الى قبر ذلک المیت فلان ابن فلان (به جاى فلان اول نام خود میت و به جاى فلان دوم، نام پدرش را مى گوئى)».

 

 

ثواب خواندن شب اول قبر

پیامبر(ص) درباره ثواب خواندن این نماز فرمود: 

«بر میت ساعتی سخت‌تر از شب اول قبر نمی‌گذرد. پس بر مردگان خود رحم کنید و برایشان صدقه دهید و اگر نتوانستید، دو رکعت نماز برای شخص درگذشته بخوانید. پس همان لحظه حق تعالی هزار فرشته به سوی قبر او می‌فرستد که با هر فرشته جامه‌ای و حلّه‌ای است، و تنگی قبر او را تا روز نفخ صور وسعت می‌دهد و به نمازگزار به عدد آنچه آفتاب بر آن طلوع می‌کند، حسنه عطا می‌کند و او را چهل درجه بالا می‌برد.»

 

احکام نماز شب اول قبر (نماز لیلة الدفن)

نماز شب اول قبر (نماز وحشت) را می توان به سه روش خواند

* اگر شخص، نماز شب اول قبر (نماز لیلة الدفن) را به هر دو کیفیت بخواند، بهتر است.

 

* نماز وحشت را در هر موقع از شب اول قبر (از اول شب تا صبح) می‌شود خواند، ولی بهتر است در اول شب بعداز نماز عشا خوانده شود.

 

* اگر بخواهند میت را به شهر دوری ببرند، یا به جهت دیگر دفن او تاخیر بیفتد، باید نماز وحشت را تا شب اول قبر او تاخیر بیندازند.

 

* جایز است یک نفر چند مرتبه نماز شب اول قبر را به قصد اهداء ثواب به جا آورد.

 

* خواندن یک نماز برای یک میت کفایت می‌کند و خواندن نماز شب اول قبر از چهل نفر بهتر است نه به قصد ورود.

 

چطور نماز شب اول قبر بخوانیم

* هر‌گاه شخص نماز شب اول قبر (نماز وحشت) را سهواً به غیر کیفیتی که ذکر شد به جا آورد باید اعاده کند؛ اگر چه یک آیه از سوره قدر یا یک آیه از آیةالکرسی را نسیاناً ترک کرده باشد.

 

* اجیر کردن و اجرت گرفتن برای خواندن نماز وحشت جایز است و احتیاط آن است که به عنوان بخشش و احسان به نمازگزار بذل نمایند و او هم نمازش را بدون در نظر گرفتن وجه مالی بخواند.

 

گردآوری : بخش مذهبی بیتوته

منابع:

fa.wikishia.net

در ادامه بخوانید


خرید دستگاه تصفیه آب با شرایط اقساطی

رفع دغدغه های فکری که زندگیتون رومختل کرده

بااین بسته آموزشی آموزگار کودک خود باشید

تور ارزان کیش با رزرواسیون بهترین هتل ها


گیفت کارت ارزان/تحویل آنی وپشتیبانی


طراحی و بازسازی فضای داخلی


اقساط 36 ماه بدون پیش پرداخت لوازم خانگی


مرجع معتبر و رسمی خرید انواع گیفت کارت


سینما رو به خونت بیار!

کتابهایی که باعث رشد فکری فرزندتان میشود


لاکچری ترین نوع لمینت دندان


خرید فرش تا 25میلیون بدون سود و ضامن


اسباب بازی فکری و آموزشی به تفکیک سنین


زیباترین باغ رستوران فشم تهران

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

جستجوی بهترین و نزدیکترین مراکز خدماتی

هرآنچه ازعملهای زیبایی زنان میخواهیدبدانید

نماز وحشت میت

 

نماز وحشت یا نماز شب اول قبر نمازی است که مستحب است در اولین شبی که مؤمنی از دنیا می‌رود و خاکسپاری می‌شود، برای او خوانده شود. اموات در اولین شب وفات با عالم قبر و قیامت انس و آشنایی ندارند و این نماز باعث می‌شود از وحشت آن‌ها کم شود و اموراتشان با سهولت پیش رود. نام گذاری کلمه “وحشت” نیز به همین دلیل است.

چطور نماز شب اول قبر بخوانیم

 

زمان خواندن این نماز، گر چه بین مؤمنین مرسوم است که بین نماز مغرب و عشا خوانده شود، اما ظاهر آن است که در تمام طول شب اول دفن میت (از اول شب تا صبح) می‌توان آن را اقامه کرد، اگر چه بهتر است، بعد از نماز عشا خوانده شود. اما اگر بنابر دلایلی دفن مرده به تاخیر افتاد آنگاه نماز باید به زمان دفن فرد موکول گردد.

 

این نماز دو رکعت است. در رکعت اول سوره حمد و آیة الکرسی و در رکعت دوم سوره حمد و ده مرتبه سوره قدر خوانده می شود. پس از پایان نماز گفته می شود.

اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَابْعَثْ ثَوابَها اِلی قَبْرِ فُلان.

خدایا بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست، و ثواب آن را به قبر فلان بفرست. و به جای فلان نام تازه درگذشته ذکر می شود.

 

این نماز دو رکعت است. در ركعت اول یک مرتبه سوره حمد و دو مرتبه سوره توحید و در ركعت دوم یک مرتبه سوره حمد و ده مرتبه سوره تکاثر را بخوانید.  و بعد از نماز بگویید: 

اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَابْعَثْ ثَوابَها اِلی قَبْرِ ذلِکَ الْمَیِّتِ فُلانِ بْنِ فُلان

خداوندا، بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست و ثواب آن را به قبر فلان میّت برسان. 

 

نماز وحشت

 

تأثیر نماز وحشت برای فردی که تازه از دنیا رفته است به بیان نورانی رسول اکرم (ص) این‌گونه است: «بر میت ساعتی سخت‌تر از شب اول قبر نمی‌گذرد. پس بر مردگان خود رحم کنید و برایشان صدقه دهید و اگر نتوانستید، دو رکعت نماز برای شخص درگذشته بخوانید. پس همان لحظه حق تعالی هزار فرشته به سوی قبر او می‌فرستد که با هر فرشته جامه‌ای و حلّه‌ای است، و تنگی قبر او را تا روز نفخ صور وسعت می‌دهد و به نمازگزار به عدد آنچه آفتاب بر آن طلوع می‌کند، حسنه عطا می‌کند و او را چهل درجه بالا می‌برد.»

 

البته خواندن این نماز غیر از تاثیراتی که بر امورات میت می‌گذارد برای کسی که آن را می‌خواند نیز ثواب دارد. در روایات متعددی به ثواب خواندن نماز وحشت، شرکت در تشییع جنازه و نماز میت اشاره شده است.

 

پیامبر اکرم (ص): هیچ لحظه‌اى سخت‌تر از شب اوّل دفن براى میّت نیست،پس با صدقه دادن نسبت به مردگانتان مهربانى کنید؛و اگر نتوانستید،دو رکعت نماز بخوانید.

 

 

امام صادق (ع) هر شب برای فرزندش و در هر روز برای پدر و مادر خود دو رکعت نماز می گزارد، در رکعت اول سوره ی قدر و در رکعت دوم سوره ی کوثر می خواندند

 

 مرحوم محدث نوری از مرحوم حاج ملا فتحعلی سلطان‌آبادی نقل کرده که فرمود: عادت و طریقه من بر این بود که هر کس از دوستان اهل‌بیت(ع) از دنیا می‌رفت و خبر فوت او را می‌شنیدم دو رکعت نماز در شب دفن او می‌خواندم خواه آن میت را بشناسم یا نشناسم، هیچ‌کس از کار من مطلع نبود تا آنکه یکی از دوستان مرا در راهی ملاقات کرد و گفت: دیشب فلان شخص را که در این ایام وفات یافته است، خواب دیدم پرسیدم بعد از مرگ بر تو چه گذشت، گفت: در سختی و بلا بودم تا آنکه آن دو رکعت نمازی که ملافتحعلی سلطان آبادی خواند، مرا از عذاب نجات داد. خدا رحمت کند پدرش را با این احسانی که از او به من رسید.

 

مرحوم حاج ملا فتحعلی نقل می کند: آنگاه آن شخص از من پرسید آن نماز چه نمازی است؟ گفتم؛ نماز لیله الدفن برای محبان اهل‌بیت علیهم السلام که از دنیا می روند.

 

1- آیا میتوان یک نماز وحشت را برای چند میت خواند؟

طبق نظر مراجع تقلیدی، همچون آیت الله خامنه‌ای و آیت الله مکارم شیرازی باید برای هر کدام از اموات یک نماز وحشت جداگانه خوانده شود و نمی‌توان یک نماز را به نیت چند نفر خواند.

 

2- آیا میتوان نماز وحشت را  به جماعت بخوانیم؟

نماز وحشت را نمیتوان به جماعت خواند.

 

3- آیا یک شخص می تواند چند نماز وحشت را برای یک میت بخواند؟

می‌شود یک نفر چند مرتبه این نماز را به قصد اهداء ثواب به جا آورد. 

 

چطور نماز شب اول قبر بخوانیم

4- آیا اجیر گرفتن برای نماز وحشت جایز است؟

اجیر کردن و اجرت گرفتن برای خواندن نماز وحشت جایز است و احتیاط آن است که به عنوان بخشش و احسان به نمازگزار بذل نمایند و او هم نمازش را بدون در نظر گرفتن وجه مالی بخواند.

 

5- آیا فقط یک نفر باید نماز وحشت را بخوانند؟

نماز وحشت واجبی کفایی نیست تا بگوییم که با خواندن یک نفر ساقط می‌شود. نماز مستحبی است که هر فردی می‌تواند آن‌را خوانده و ثوابش را به میت هدیه کند.

 

گردآوری: بخش مذهبی بیتوته 

 

در ادامه بخوانید


طراحی و بازسازی فضای داخلی

نوبت دهی آنلاین دندانپزشک های برتر تهران


کم شنوایی و ناشنوایی در میانسالان


قیمت امروز بلیط اتوبوس به هرکجای ایران


درمان اختلالات روحی بدون دارو و عارضه


جدیدترین مدلهای طرح برجسته فرش


دیگه لازم نیست از دندانپزشکی بترسید؟


درمان افسردگی یک بار برای همیشه


اقساط36ماهه لوازم خانگی بدون پیش پرداخت

سریعترین وارزانترین راه سفربه نقاط مختلف


خرید فرش تا 25میلیون بدون سود و ضامن


کامل ترین سیستم خانگی پاکیزه کننده هوا


اسباب بازی فکری و آموزشی به تفکیک سنین


بهترین پیشنهادهای خرید برای کتاب کودک

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

هرآنچه ازعملهای زیبایی زنان میخواهیدبدانید

جستجوی بهترین و نزدیکترین مراکز خدماتی

شب اول قبر از جمله شب‌های مهم اموات است

 

برای همه ما پیش آمده است که عزیزان خود را از دست بدهیم و یا در مراسم خاکسپاری اقوام و دوستانمان شرکت کرده‌باشیم و شب را برای آنها به دعا و نماز بپردازیم. نکته مهم اینجاست که اموات در شب اول قبر از ما بازماندگان چه می‌خواهند؟ چراکه آنها پس از مرگ هنوز ارتباط خودشان را با دنیا قطع نکرده‌اند و چشم انتظار خیرات و دعای آمرزش بازماندگان خود هستند.شب اول قبر از جمله شب‌های مهم اموات است، چراکه مردگان در این شب سوال و جواب می‌شوند و روحشان به صورت کامل از دنیای مادی جدا می‌شود. همچنین در روایات و احادیث ائمه اطهار(ع) و بزرگان اسلام به سخت و عذاب شب اول قبر بارها اشاره شده و سفارش کردند که این شب فراوان برای اموات در پیشگاه خداوند طلب مغفرت کنیم.۱. با یک روشنایی (چراغ) به بالای قبر فرد متوفی بروید و برای او طلب مغفرت کنید. از پیامبر (ص) روایت است که: «هیچ هدیه و هیچ تحفه‌ای به سوی میت فرستاده نمی‌شود که برتر از استغفار و طلب آمرزش باشد و اگر فرزند دارد استغفار او بهتر از هر شخص و کس دیگری است.»۲. در شب اول قبر میت برای او صدقه بدهید. پیامبر (ص) فرمود: «هنگامی که فردی به نیت مرده خود صدقه می‌دهد خداوند به جبرئیل امر می‌کند تا هفتاد هزار فرشته آن صدقه را به قبرش حمل نمایند و به دست هر کدام از فرشتگان یک طبق است که به قبر او حمل می‌نمایند و می‌گویند سلام بر تو! این هدیه‌ای است که از فلانی به سوی تو آمده است، سپس قبرش نورانی می‌شود.»۳. برای میت دعا کنید.۴. اگر میت نماز قضا دارد در بالای قبرش یا هر جای دیگر آن را بجا آورید و اگر نماز قضا نداشت دو رکعت نماز با نیت هدیه به مزارش بخوانید.۵. در شب اول قبر میت به ۴۰ نفر از مستمندان شیعه طعام بدهید.۶. اگر در شهر‌های مذهبی اقوام دارید به آن‌ها بسپارید که به نیابت از میت به زیارت بروند.۷. قبل از غروب آفتاب زیارت عاشورا بخوانید و ثوابش را نثار روح متوفی کنید.۸. خواندن نماز لیله الدفن (نماز وحشت یا نماز شب اول قبر) برای میت تأثیر زیادی در کاهش عذاب قبر دارد.۹. برای متوفی قرآن بخوانید به ویژه سوره‌های «فاتحه»، «یس»، «صافات»، «ملک»، «احزاب» و «آیة الکرسی».۱۰. سوره «ملک» ناجی عذاب قبر است و خواندن آن بر سر قبر میت بسیار توصیه شده است.۱۱. بالای قبر برای شادی روح اموات ۷ مرتبه سوره «قدر» را بخوانیدگفتنی است؛ هیچ هدیه و خیراتی بالاتر از دعا و خواندن نماز برای متوفی نیست. مرحوم «علاّمه مجلسى» مى فرماید: «در حدیث صحیحى آمده است که امام صادق(ع) در هر شب براى فرزند خود و در هر روز، براى پدر و مادر خود، دو رکعت نماز مى خواندند (و به روح آنان هدیه مى کردند) در رکعت اوّل سوره «انّا انزلناه» و در رکعت دوم سوره «کوثر» را مى خواندند».امام صادق (ع) فرمودند: ثواب اعمال خیر، براى کسى که براى مردگان انجام مى دهد، براى او و براى آن مرده، هر دو نوشته مى شود. منبع: afkarnews.com

چطور نماز شب اول قبر بخوانیم

 

در ادامه بخوانید


دریافت کارت تخفیف 20درصدی درمان

خرید انواع ابزار وجعبه ابزار خانگی وصنعتی


خرید بی واسطه جدیدترین مدلهای فرش

بالاترین کیفیت لوازم خانگی با بهترین قیمت


خدمات ایمپلنت بدون آسیب رساندن به لثه


قیمت امروز بلیط اتوبوس به هرکجای ایران


دنبال دندانپزشک خوب توی تهران میگردی؟


تخفیف باورنکردنی فرش سورنا|ازدستش نده!


مشاور دعاوی حقوقی و کیفری

خریدقسطی جهیزیه بدون نیاز به پرداخت اولیه


موثرترین راه پاکسازی هوای خانه


سفارش کیک های تازه و خوشمزه خونگی


سمعک وایرلس دار و ضدآب/خرید اقساط

رفع دغدغه های فکری که زندگیتون رومختل کرده

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021


به مقصد دلخواهت با کمترین هزینه سفر کن


مرتب سازی دندان ها با قیمت مناسب

طریقه خواندن نماز شب و روز دوشنبه

 

نماز یکی از عبادت های بزرگ  اسلام و ستون دین است. مظهر کامل خشوع و تواضع دربرابر ذات اقدس الهی است. عبادتی است که در ضمن آن، انسان در پیشگاه مقدس حق می ایستد و به بندگی خویش در در برابر آفریدگار بزرگوار و مالک خویش اعتراف می کند و حرف دلش را با او می گوید و از در گاه مقدس آن ذات ذوالجلال، کمک می خواهد و پیشانی در آستانه پاک او به خاک می ساید و حاجت های خویش را از او می طلبد.

چطور نماز شب اول قبر بخوانیم

 

نمازهای شب و روز ایام هفته از نماز های مستحبی است که برای آن ها کیفیت خواصی بیان شده و ثواب هایی در روایات و احادیث  معصومین گفته شده است. در این مطلب نحوه خواندن نماز شب و روز دوشنبه آورده شده است.

 

رسول الله (ص) فرمود: کسی که شب دوشنبه دو رکعت نماز بخواند و در هر رکعت سوره حمد و آیه الکرسی و قل هو الله و قل اعوذ برب الناس و قل اعوذ برب الفلق هر کدام یک مرتبه و هنگامی که فارغ شد، ده مرتبه استغفار کند، خدا برای او ثواب ده حج و ده عمره که از روی اخلاص برای خداوند عزوجل به جا آورده باشد بنویسد.

 

طریقه خواندن نماز روز دوشنبه

 

سید ابن طاووس به سند خود از امام حسن عسکری صلوات الله علیه نقل کرده که فرمود: کسی که روز دوشنبه ده رکعت نماز بخواند و در هر رکعت حمد و قل هو الله ده مرتبه بخواند، قرار دهد خدا برای وی نوری در روز رستاخیز که روشنایی دهد موقف را تا آنکه جمیع خلق خدا در آن روز به او غبطه برند. (ابن طاوس، علی بن موسی، جمال الاسبوع بکمال العمل المشروع، ص۶۴)

 

رسول خدا (ص) فرمود:

« الصلوة میزان فمن اوفی استوفی»

نماز ترازوی ( اعمال) است، هر کسی بیشتر به جا آورد، بیشتر بهره می ‏برد».

 

امام موسی بن جعفر علیهم االسلام فرمود:

« صلوة النوافل قربان الی الله لکل مؤمن»

انجام نمازهای مستحبی هر مؤمنی را به خداوند نزدیک می‏نماید.»

 

امام صادق علیه‏ السلام فرمود:

« ان العبد لیرفع له من صلاته نصفها و ثلثها و ربعها و خمسها فما یرفع له الا ما اقبل علیها بقلبه و انما امروا بالنوافل لیتم لهم ما نقصوا من الفریضة»

 نمازی که بنده به جا می ‏آورد و گاهی نصف و گاهی یک سوم و گاهی یک چهارم و گاهی یک پنجم آن بالا برده می‏شود، پس بالا برده نمی ‏شود مگر آن نمازی که باتوجه قلبی انجام گیرد مردم مأمور به انجام نمازهای مستحب شده‏ اند تا نقص نماز واجب آن ها به وسیله مستحبات جبران شود.

 

گردآوری: بخش مذهبی سرپوش 

 

در ادامه بخوانید

سریعترین وارزانترین راه سفربه نقاط مختلف


دندان هات رو درست کن و3ساله پرداخت کن!!


خدمات ایمپلنت بدون آسیب رساندن به لثه


انواع اکسسوری مردانه ویژه هدیه روز پدر


مرجع معتبر و رسمی خرید انواع گیفت کارت


آسانترین راه خرید برنامه در کنسول ps4


باطل کردن چشم‌زخم و طلسم


تست شنوایی و درمان وزوز گوش


آشپزی بدون دغدغه کثیفی گاز


خرید مستقیم فرش از کارخانه


دریافت کارت تخفیف 20درصدی درمان

چطور نماز شب اول قبر بخوانیم

تمام قابلیت ها که ازیک تلویزین انتظاردارید


طعم موردعلاقه کیکت رو انتخاب کن

بلیط کیش را دربهترین فصل سفر به آن خریدکن

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

نماز شب اول قبر نام های دیگری نیز دارد که برخی از آن ها عبارتند از: نماز هدیه(صلاه الهدیه)، نماز شب دفن(نماز لیله الدفن) و نماز وحشت(صلاه الوحشت).

«نماز لیله الدفن» را در هر موقع از شب اوّل قبر مى توان بجا آورد، ولى مناسبت تر است در اوّل شب، بعد از نماز عشا باشد و اگر دفن میّت به علّتى تأخیر بیفتد، باید نماز شب اول قبر را تا شب اوّل دفن او تأخیر اندازد.

شاید برای برخی از مسلمانان این سوال مطرح شود که اگر دفن کردن میّت به دلایل مختلفی در زمان لازم اتفاق نیفتد و به تأخیر بیفتد چه زمانی باید این نماز را به جای آورد، باید گفت که نمازگزار باید خواندن نماز شب اول قبر را تا هنگام دفن میّت به تأخیر بیندازد و در زمان مقرر بخواند.

چطور نماز شب اول قبر بخوانیم

سه روش برای خواندن نماز شب اول قبر(لیله الدفن) بیان شده است که نمازگزار می تواند به یکی از این روش ها عمل کند.

برای خواندن نماز شب اول قبر باید پس از تکبیره الاحرام، سوره فاتحه الکتاب(حمد) و سپس آیت الکرسی را خواند.

برخی از علما گفته اند که آیت الکرسی را باید تا «هو العلی العظیم» خواند زیرا آن ها کافی دانسته اند و پس از آن نیازی به خواندن سوره توحید نیست.

پس از خواندن رکوع و سجده، در رکعت دوم باید سوره حمد را خواند و سپس باید ده مرتبه سوره قدر(اما انزلناه) خوانده شود.

نمازگزار هم باید پس از تمام شدن نماز شب اول قبر چنین بگوید:«اللهم صل علی محمد و آل محمد و ابعث ثوابها الی قبر فلان» که به جای کلمه فلان، نام میت و پدرش گفته شود.

در این قسمت شاید این سوال مطرح شود که اگر نمازگزار نام پدر میّت را ندانست چه تکلیفی دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که در صورت ندانستن نام پدر میّت، می تواند نام آدم را بیان کند.

نمازگزار باید پس از تکبیره الاحرام، سوره حمد و سپس آیت الکرسی را تا «فیها خالدون» بخواند که بنابر احتیاط یک بار خوانده شود.

پیامبر اکرم(ص) در خصوص نماز شب اول قبر(لیله الدفن) فرموده اند که هیچ ساعتی در نزد میّت سخت تر از شب اول قبر نیست، پس بر مُردگان خود با صدقه دادن رحم کنید و اگر قدرت صدقه دادن وجود ندارد باید برای میّت دو رکعت نماز به جا آورد.

اول، نیت دو رکعت نماز شب اول قبر و سپس در رکعت اول باید سوره حمد خوانده شود و بعد از آن باید دو مرتبه سوره توحید خوانده شود.پس از رکوع و سجده، در رکعت دوم باید پس از حمد، ده مرتبه سوره تکاثر خوانده شود و پس از نماز چنین گوید:«اللهم صل علی محمد و آل محمد و ابعث ثوابها الی قبر ذلک المیت فلان ابن فلان (به جای فلان اول نام خود میت و به جای فلان دوم، نام پدرش گفته شود.)».

و سید بن طاوس از حضرت رسول ـ صلّی الله علیه و آله ـ روایت کرده که فرمود: نمی گذرد بر میّت ساعتی سخت تر از شب اول قبر، پس رحم نمایید مردگان خود را به صدقه، و اگر نیافتی چیزی که صدقه بدهی، پس یکی از شما دو رکعت نماز بخواند و در رکعت اول حمد یک مرتبه و سوره ی توحید دو مرتبه، و در رکعت دوم حمد یک مرتبه و سوره ی تکاثر ده مرتبه، و سلام دهد و بگوید: « اللهم صل علی محمد و آل محمد و ابعث ثوابها الی قبر ذلک المیت فلان بن فلان ». پس حق تعالی می فرستد همان ساعت هزار ملک به سوی قبر آن میت با هر ملکی جامه ای و حلّه ای ، و تنگی قبر او را وسعت دهد تا روز نفع صور عطا کند به نماز کننده به عدد آنچه آفتاب بر آن طلوع می کند حسنات، و بالا برده می شود برای او چهل درجه.[۳]

 


دسامبر 22, 2017 در 3:13 ب.ظ


من تصمیم گرفتم هر شب این نماز رو برای هر کسی ک اون شب از دنیا رفته بخونم. امیدوارم هممون با دست پر از این دنیا بریم.آمین


پاسخ


سپتامبر 9, 2017 در 3:22 ب.ظ


ممنون امشب شب اول مادربزرگم بود براش خوندم خداخیرتان دهد.


پاسخ


آوریل 10, 2017 در 4:43 ب.ظ


سلام ۲۱/۱/۹۶ نمازها رابرای یکی از اقوام خواندم سایت شما تشکرمیکنم خداوند به شما اجر بدهد.


پاسخ


فوریه 21, 2017 در 9:22 ب.ظ


سلام. امروز ۳٫۱۲٫۹۵ چیزی نمونده به عید یکی از دوستای خوب و مظلومم مظلومانه به دیار باقی شتفات.روحش قرین آمرزش و رحمت الهی.
خ.غریبی چه مظلومانه رفتی. برای شادی روحش فاتحه?


پاسخ


ژانویه 10, 2017 در 4:00 ب.ظ


باسلام…ان شاالله خداوند عاقبت شما به خیر کنه…چندین باره من ازمطالب شما استفاده کردم…واقعا ممنونم


پاسخ


دسامبر 14, 2016 در 1:47 ق.ظ


سلام برتمام بندگان مسلمان خدا و درود خدا بربندگان پاک … دستتون درد نکنه برای همین قدر راهنمایی که تو این سایت دادید أجرتون با اباعبدالله سیدالشهدا آقا امام حسین … فقط میتونم این پیشنهادو کنم این تبلیغاتتون رو با وسعت بیشتری همچنان ادامه بدید وهمه عزیزان رو تشویق کنید که خدا با صابران است. یا حق

چطور نماز شب اول قبر بخوانیم


پاسخ


دسامبر 13, 2016 در 1:50 ب.ظ


عالیه


پاسخ


دسامبر 13, 2016 در 1:49 ب.ظ


عااالیه خسته نباشید…رامین از همدان


پاسخ


نوامبر 30, 2016 در 6:29 ب.ظ


با عرض سلام وخسته نباشید
با تشکر از مطلب خوبتون
امروز دو تن از دوستان من که در حادثه قطار تبریز مشهد
جزغاله شده بودند به خاک سپرده شدند


پاسخ


سپتامبر 23, 2016 در 4:48 ب.ظ


با سلام و ممنون
مادر بزرگ خوبم امروز۹۵/۶/۳۱ فوت کرد و مراسم دفنش انجام شد(بانو مرحومه بلقیس فرزند اسدالله ) خداوند رفتگان همه را بیامرزد التماس دعا دارم


پاسخ


سپتامبر 18, 2016 در 9:34 ق.ظ


خداوند خیرتان دهد. یکی از دوستان روحانی من (بنام حاج آقا اکبر رضائی) از دنیا رفت و امروز(۲۸/۶/۱۳۹۵)در ساعت ۱۴ در بهشت زهرا بخاک سپرده شد. با راهنمایی خوب شما ، برای ایشان نماز شب اول قبر خواندم. انشاالله خداوند کریم بپذیرد و ضمن رحمت و خیر برای تازه گذشته، ما را نیز عاقبت بخیر نمایند. انشاالله


پاسخ


سپتامبر 2, 2016 در 7:18 ب.ظ


واقعا عالی هستن مطالب شما 
انشاالله خدا شما راه حفظ کند 


پاسخ


سپتامبر 2, 2016 در 10:54 ق.ظ


با سلام خسته نباشید
چرا این نماز وحشت رو بهتر و واضحه تر توضیح ندادید؟


پاسخ


جولای 3, 2016 در 10:48 ب.ظ


مهرو ..نام پدر ابراهیم
تاریخ..۱۳۹۵٫۴٫۱۳


پاسخ


جولای 2, 2016 در 3:06 ب.ظ


عالی بود مرسی


پاسخ


ژوئن 10, 2016 در 4:31 ب.ظ


سلام ببخشید یک سوال داشتم واینکه توحید و قنوت هم داره این نماز ممنون میشم اگه جواب بدید


پاسخ


ژوئن 20, 2020 در 11:49 ق.ظ


در خصوص سوره توحید در یکی از روشهای نماز شب اول دفن دو بلر سوره توحید میخوانند ولی در شکل رایجتر نماز شب اول دفن خواندن سوره توحید لازم نیست ولی بعضی گفتند بعد از ایه الکرسی یکبار توحید خوانده شود

در باره قنوت در منابع و رسالات ندیدم ولی این سوال خودم هم بود بنظر من قنوت ماهیت مستحبی دارد و شیعیان معمولا در رکعت دوم نمازها قنوت میخوانند و در اینجا هم چه بهتر که در رکعت دوم قنوت بجا بیاریم و برای مرحوم دعا کنیم

ضمنا اهل سنت در پایان برخی ازنمازهای مستحبی یک رکعت جداگانه بجا میارن که بعد از حمد و سوره یک قنوت طولانی شامل دعاهای مختلف قرآنی و خواسته های شخصی هست و به رکعت قنوت یا قنوت معروف هست


پاسخ


ژوئن 10, 2016 در 11:52 ق.ظ


امروز۲۱خرداد۹۵
نام میت:حبیب محبی


پاسخ


ژوئن 2, 2016 در 3:35 ب.ظ


باسلام وتشکرازمطلبتون.ان شاءالله شب اول قبر مهدی فاطمه(عج)به فریادهمه مسلمین ومنتظرانش برسه.الهی آمین.
اللهم عجل لولیک الفرج.


پاسخ


می 23, 2016 در 3:17 ب.ظ


ممنونم بیاد مرگ همیشه هستم


پاسخ


می 22, 2016 در 5:38 ق.ظ


بیایید قدر هم را دراین دنیا بدانیم تا پس از مرگش ناراحت کمی وکاستی هایی که می توانستیم انجام دهیم و ندادیم رانخوریم . به امید پیروزی اسلام عزیز و ایران محبوبم . امین


پاسخ


می 20, 2016 در 2:35 ب.ظ


خدا بیامرزد همه ما را ، فراموش می کنیم مرگ را ،خداوند طاهرقلی شکوهوند را مورد مغفرت خود قرار دهد امروز جمعه ۳۱ اردیبهشت به دیار باقی شتافت.الهم صل علی محمد و آل محمد


پاسخ


می 20, 2016 در 12:21 ب.ظ


با سلام . تشکر فراوان از شما جهت گذاشتن مطالب مفید


پاسخ


می 16, 2016 در 9:39 ب.ظ


اللهم صلی علی محمد وآل محمدوعجل فرجهم سلام…خداخیرتون بده.یکی از دوستان استادمون فوت کردند…خداوند ایشون وتمام رفتگان رو رحمتکنند.إن شاا … جمال مهدی فاطمه روببینیم و مسلمون از دنیا بریم صلوات ….استادمون ذکرخدارو خیلی تأکید داشتن …گفتن حتی سرکلاس نشستین بذارین دهانتون باذکر معطرباشه..یکی رو میشناخت ک چندین بار بین قرآن و ختم کرده بود با خودندش بین کلاس هاش..خداوند مارو با ائمه اطهار محشور کنه إن شااا…


پاسخ


جولای 23, 2017 در 9:06 ب.ظ


سلام من امشب نماز وحشت را برای عباس شاهی مداح امام حسین خوندم به امید ان که دیگران هم برا ما بخونن و ما هم با امام حسین و یاران و مداحان واقعیش محشور بشیم


پاسخ


می 16, 2016 در 9:39 ب.ظ


اللهم صلی علی محمد وآل محمدوعجل فرجهم سلام…خداخیرتون بده.یکی از دوستان استادمون فوت کردند…خداوند ایشون وتمام رفتگان رو رحمتکنند.إن شاا … جمال مهدی فاطمه روببینیم و مسلمون از دنیا بریم صلوات ….استادمون ذکرخدارو خیلی تأکید داشتن …گفتن حتی سرکلاس نشستین بذارین دهانتون باذکر معطرباشه..یکی رو میشناخت ک چندین بار بین قرآن و ختم کرده بود با خودندش بین کلاس هاش..خداوند مارو با ائمه اطهار محشور کنه إن شااا…


پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:

اعزام آموبولانس

صدور گواهی فوت

مداحی با نی و دف

کرایه اتوبوس بهشت زهرا

اجاره تاج گل خیریه

پک میوه جهت پذیرایی مراسم

ظروف کرایه و لوازم مجالس

تاج گل ترحیم

خرید سنگ قبر

برگزاری مراسم ترحیم

رزرو مسجد

خدمات مختلفی در حوزه مجالس ختم مورد نیاز است که ما در سایت راجعون گرد آوری کرده ایم تا شما به راحتی بتوانید به این خدمات دسترسی داشته باشید. مانند : نیروی خدماتی ، ظروف کرایه ، کرایه صندلی ، اجاره حجله ، سفارش اعلامیه ترحیم ، تهیه غذا ، سنگ مزار ، سفارش اعلامیه ، کارت تشکر، پک میوه ، پک پذیرایی ، مداح با نی و دف ، حلوا خرما ، گل آرایی ، رزرو مسجد، کرایه اتوبوس و اجاره اتوبوس ، رزرو تالار نزدیک بهشت زهرا ، مداح و واعظ ، تاج گل ، تالار پذیرایی ، پذیرایی چای و نسکافه ،کلیپ یادبود ، گوسفند زنده ، ادای دین متوفی ، آمبولانس ، چاپ کتب و ادعیه .

نماز لَیلَةُ الدّفن یا نماز شب اول قبر، از نمازهای مستحبی که در شب اول قبر برای میت خوانده و به او هدیه می‌شود. این نماز، نماز هدیه و نماز وحشت نیز نامیده می‌شود. برای این نماز دو رکعتی، سه صورت نقل شده که براساس نقل مشهور، در رکعت اول بعد از سوره حمد، یک مرتبه آیة الکرسی و در رکعت دوم پس از حمد، ده مرتبه سوره قدر خوانده می‌شود و سپس ثواب آن به میت هدیه می‌شود.
نماز لیلة الدفن را در هر زمان از شب اول قبر (از اول شب تا صبح) می‌توان خواند؛ اما بهترین وقت آن بعد از نماز عشا است.

نام‌های این نماز، نماز هدیه (صلاة الهدیه)[۱] و نماز شب دفن (صلاة لیلة الدفن)[۲] و نماز وحشت (صلاة الوحشة)[۳] است. به این سبب نماز وحشت نامیده شده که فردی که از دنیا رفته هنوز با عالم قبر انس ندارد و در خود احساس ترس و وحشت دارد و این نماز با فضل الهی وحشت را از او دور می‌کند. پس در واقع نماز رفع وحشت است نه نماز وحشت.[۴]

براساس روایات، سه شیوه برای نماز لیلة الدفن نقل شده است.[۵]

پیامبر(ص) درباره ثواب خواندن این نماز فرمود:

محدث نوری در کتاب دارالسلام نقل می‌کند:

چطور نماز شب اول قبر بخوانیم

کارگر آنلاین | نماز وحشت یا  نماز شب اول قبر  نمازی است که مستحب است در اولین شبی که مؤمنی از دنیا می‌رود و خاکسپاری می‌شود، برای او خوانده شود. اموات در اولین شب وفات با عالم قبر و قیامت انس و آشنایی ندارند و این نماز باعث می‌شود از وحشت آن‌ها کم شود و اموراتشان با سهولت پیش رود. نام گذاری کلمه “وحشت” نیز به همین دلیل است.

زمان خواندن این نماز ، گر چه بین مؤمنین مرسوم است که بین نماز مغرب و عشا خوانده شود، اما ظاهر آن است که در تمام طول شب اول دفن میت (از اول شب تا صبح) می‌توان آن را اقامه کرد، اگر چه بهتر است، بعد از نماز عشا خوانده شود. اما اگر بنابر دلایلی دفن مرده به تاخیر افتاد آنگاه نماز باید به زمان دفن فرد موکول گردد.

این نماز دو رکعت است. در رکعت اول سوره حمد و آیة الکرسی و در رکعت دوم سوره حمد و ده مرتبه سوره قدر خوانده می شود. پس از پایان نماز گفته می شود.

اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَابْعَثْ ثَوابَها اِلی قَبْرِ فُلان.

خدایا بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست، و ثواب آن را به قبر فلان بفرست. و به جای فلان نام تازه درگذشته ذکر می شود.

چطور نماز شب اول قبر بخوانیم

این نماز دو رکعت است. در رکعت اول یک مرتبه سوره حمد و دو مرتبه سوره توحید و در رکعت دوم یک مرتبه سوره حمد و ده مرتبه سوره تکاثر را بخوانید.  و بعد از نماز بگویید: 

اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَابْعَثْ ثَوابَها اِلی قَبْرِ ذلِکَ الْمَیِّتِ فُلانِ بْنِ فُلان

خداوندا، بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست و ثواب آن را به قبر فلان میّت برسان. 

تأثیر نماز وحشت برای فردی که تازه از دنیا رفته است به بیان نورانی رسول اکرم (ص) این‌گونه است: «بر میت ساعتی سخت‌تر از شب اول قبر نمی‌گذرد. پس بر مردگان خود رحم کنید و برایشان صدقه دهید و اگر نتوانستید، دو رکعت نماز برای شخص درگذشته بخوانید. پس همان لحظه حق تعالی هزار فرشته به سوی قبر او می‌فرستد که با هر فرشته جامه‌ای و حلّه‌ای است، و تنگی قبر او را تا روز نفخ صور وسعت می‌دهد و به نمازگزار به عدد آنچه آفتاب بر آن طلوع می‌کند، حسنه عطا می‌کند و او را چهل درجه بالا می‌برد.»

البته خواندن این نماز غیر از تاثیراتی که بر امورات میت می‌گذارد برای کسی که آن را می‌خواند نیز ثواب دارد. در روایات متعددی به ثواب خواندن نماز وحشت، شرکت در تشییع جنازه و نماز میت اشاره شده است.

پیامبر اکرم (ص): هیچ لحظه‌اى سخت‌تر از شب اوّل دفن براى میّت نیست،پس با صدقه دادن نسبت به مردگانتان مهربانى کنید؛و اگر نتوانستید،دو رکعت نماز بخوانید.

امام صادق (ع) هر شب برای فرزندش و در هر روز برای پدر و مادر خود دو رکعت نماز می گزارد، در رکعت اول سوره ی قدر و در رکعت دوم سوره ی کوثر می خواندند

 مرحوم محدث نوری از مرحوم حاج ملا فتحعلی سلطان‌آبادی نقل کرده که فرمود: عادت و طریقه من بر این بود که هر کس از دوستان اهل‌بیت(ع) از دنیا می‌رفت و خبر فوت او را می‌شنیدم دو رکعت نماز در شب دفن او می‌خواندم خواه آن میت را بشناسم یا نشناسم، هیچ‌کس از کار من مطلع نبود تا آنکه یکی از دوستان مرا در راهی ملاقات کرد و گفت: دیشب فلان شخص را که در این ایام وفات یافته است، خواب دیدم پرسیدم بعد از مرگ بر تو چه گذشت، گفت: در سختی و بلا بودم تا آنکه آن دو رکعت نمازی که ملافتحعلی سلطان آبادی خواند، مرا از عذاب نجات داد. خدا رحمت کند پدرش را با این احسانی که از او به من رسید.

مرحوم حاج ملا فتحعلی نقل می کند: آنگاه آن شخص از من پرسید آن نماز چه نمازی است؟ گفتم؛ نماز لیله الدفن برای محبان اهل‌بیت علیهم السلام که از دنیا می روند.

طبق نظر مراجع تقلیدی، همچون آیت الله خامنه‌ای و آیت الله مکارم شیرازی باید برای هر کدام از اموات یک نماز وحشت جداگانه خوانده شود و نمی‌توان یک نماز را به نیت چند نفر خواند.


2- آیا میتوان نماز وحشت را  به جماعت بخوانیم؟


نماز وحشت را نمیتوان به جماعت خواند.

3- آیا یک شخص می تواند چند نماز وحشت را برای یک میت بخواند؟

می‌شود یک نفر چند مرتبه این نماز را به قصد اهداء ثواب به جا آورد. 


4- آیا اجیر گرفتن برای نماز وحشت جایز است؟

اجیر کردن و اجرت گرفتن برای خواندن نماز وحشت جایز است و احتیاط آن است که به عنوان بخشش و احسان به نمازگزار بذل نمایند و او هم نمازش را بدون در نظر گرفتن وجه مالی بخواند.


5- آیا فقط یک نفر باید نماز وحشت را بخوانند؟

نماز وحشت واجبی کفایی نیست تا بگوییم که با خواندن یک نفر ساقط می‌شود. نماز مستحبی است که هر فردی می‌تواند آن‌را خوانده و ثوابش را به میت هدیه کند.


∎​

منبع : پارس نیوز

چطور نماز شب اول قبر بخوانیم
چطور نماز شب اول قبر بخوانیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *