چه طور با شوهر خود رفتار کنیم

 
helpkade
چه طور با شوهر خود رفتار کنیم
چه طور با شوهر خود رفتار کنیم

رفتار صحیح زن با شوهر و همچنین شوهر با زن یکی از اصول اصلی زندگی زناشویی موفق است

 

رفتار صحیح زن با شوهر و همچنین شوهر با زنش یکی از اصول اصلی یک زندگی زناشویی موفق است. در این مقاله قصد داریم نحوه رفتار صحیح زنان با شوهرشان را به شما بگوییم. با ما همراه شوید

 

خانمها! با همسرتان اینگونه رفتار کنید

چه طور با شوهر خود رفتار کنیم

فرض کنید مهمان دارید. شوهر شما با حوصله و علاقه یک کیک می‌پزد و آن را برای مهمان‌ها می‌آورد اما دیزاین روی کیک خراب می‌شود و شما عصبانی و آشفته می‌شوید. صبر نمی‌کنید تا مهمان‌ها بروند و بعد همسرتان را سرزنش کنید، معطل نمی‌مانید و جلوی همه او را به باد انتقاد می‌گیرید. این موقعیت بی‌ادبی به نظر نمی‌رسد؟ اگر در یک رابطه به همدیگر احترام نگذاریم چنین صحنه‌هایی روی خواهند داد. اگر زنی لازم نبیند که به عزت نفس همسرش احترام بگذارد، چنین اتفاق‌هایی دور از انتظار نیستند. نباید اجازه دهید این شرایط در زندگی شما پیش بیاید، و مطمئنا با احترام گذاشتن می‌توانید جلوی وقوع آن را بگیرید.

 

چرا باید به شوهرتان احترام بگذارید؟

جواب ساده است: زن و شوهر باید به هم احترام بگذارند، درست مانند دو فرد بزرگسال. زن و مرد با هم برابرند. مردها به دنبال احترام و افتخارند و زنها به دنبال عشق و توجه و اطمینان (به این معنی نیست که نیاز به احترام ندارند).

 

احترام شما به شوهرتان او را تشویق می‌کند وظایفش را به عنوان رئیس خانواده بهتر انجام دهد. با احترامی که به همسرتان می‌گذارید، او اعتماد بنفس لازم برای برآورده کردن انتظارات شما را به دست می‌آورد و می‌داند شما همیشه برای حمایت از او آماده‌اید.

 

مرد ِ خانه‌ی شما اگر بداند که شما بابت هر چیز کوچکی او را سرزنش و تحقیر نمی‌کنید، برای گرفتن تصمیم‌های مهم و بزرگ دچار تردید و ترس نخواهد شد. از سویی دیگر، اگر همسرتان را بابت هر حرکتی که می‌کند نقد و نکوهش کنید او از مسئولیت‌هایش سرباز خواهد زد.

  

دلایل دیگری که باید به مرد خانه‌تان احترام بگذارید:

از نظر احساسی و مالی از خانواده حمایت می‌کند

تمام تلاشش را می‌کند تا خانواده‌اش شاد و راضی باشند

الگوی فرزندان‌تان است

بی‌قید و شرط دوست‌تان دارد و در هر شرایطی کنار شماست

به شما اطمینان دارد و هر مشکلی برایش پیش بیاید با شما مطرح می‌کند

احترام شما، خصوصیات او را به عنوان یک شوهر و یک پدر برای بچه‌ها تثبیت می‌کند

احترام شما به او انگیزه می‌دهد تا شما را بیشتر و بیشتر دوست بدارد.

 

  

چگونه احترام‌ بگذاریم؟

حتما متقاعد شده‌اید که احترام شما چگونه رابطه‌ی زناشویی‌تان را استحکام می‌بخشد، پس حالا باید بدانید چگونه احترام‌تان را به همسرتان نشان دهید.

  

از او همفکری بخواهید

همسرتان را در تصمیم‌گیری‌های‌تان شریک کنید تا احساس کند برای‌تان باارزش است. به او نشان دهید که برای عقاید و نظراتش احترام قائلید اما مجبورش نکنید به جای شما تصمیم بگیرد. مثلا او را در موقعیتی قرار ندهید که کفش و لباس‌تان را انتخاب کند. بلکه در موضوعات مهمی چون مسائل مالی خانواده، آموزش بچه‌ها و چیزهایی از این دست همفکری‌اش را بخواهید.

  

الویت‌هایش را به خاطر بسپارید

وقتی از او نظر می‌خواهید، انتخاب‌ها و الویت‌هایش را به خاطر بسپارید تا دفعه‌ی بعد بدانید چه می‌خواهد. ذائقه و سلیقه‌ی همسرتان را بشناسید.

  

تحسینش کنید

وقتی با دوستان و اقوام در مورد همسرتان حرف می‌زنید از ویژگی‌های خوبش بگویید، اما نه اینکه اغراق کنید و لاف بزنید و در میان جمع، همسرتان را آزرده و شرمنده کنید. یک تحسین واقعی و بی‌غل و غش در تقویت پیوند زناشویی‌تان معجزه می‌کند و همسرتان نیز احساس اعتماد بنفس خواهد داشت. یادتان نرود که همسرتان را جلوی بچه‌ها تحسین و تمجید کنید، چون او الگوی بچه‌هاست و آنها برای راهنمایی خواستن به پدر نیز مراجعه خواهند کرد.

  

به کار و حرفه‌اش توجه نشان دهید

به کار و وظایف شغلی‌ همسرتان علاقه و توجه نشان دهید. مردها از کار خسته و فرسوده خواهند شد اگر همسران‌شان به مهارت‌ها، توانمندی‌ها و استعداد‌های‌شان احترام نگذارند. برای شوهرتان منبع انگیزه باشید تا هر در روزهای سخت برای تسلی خواستن پیش شما بیاید. انتقاد مداوم شما و نظرات منفی‌تان در مورد کار و حرفه‌اش می‌تواند عزت نفس او را خدشه دار کند. اگر دیدید همسرتان آشفته و پریشان است، پای یک گفتگوی دوستانه با او بنشینید تا بیشتر برای‌تان حرف بزند اما او را با سوالات خود بمباران نکنید.

  

ذهن باز داشته باشید

چه طور با شوهر خود رفتار کنیم

نسبت به ایده‌ها و عقاید همسرتان ذهن باز داشته باشید و به طرز فکرش توهین نکنید. اما چشم بسته هم توصیه‌هایش را عملی نکنید؛ قبل از هر اقدامی اول آنها را ارزیابی کنید.

  

تحسین‌تان را به زبان بیاورید

تعریف و تمجیدهای‌تان را در دل‌تان نگه ندارید و آنها را به زبان بیاورید، چون تا این کار را نکنید همسرتان نمی‌داند مورد تحسین شماست. شوهر شما کلام تحسین برانگیز‌تان را دوست خواهد داشت و احساس می‌کند تمام تلاش‌هایش را می‌بینید و قدر می‌دانید. همسر شما به دنبال تائید و تحسین شماست تا انگیزه بگیرد.

  

اهدافش را پشتیبانی کنید

تشویق شما او را به هدف‌هایش نزدیک می‌کند و سرزنش‌های شما او را از هدفش دور و دورتر! پشتیبانی شما تاثیر مثبت و پُررنگی در رسیدن او به اهدافش دارد، چه در کارش و چه در زندگی‌تان. ضمنا فراموش نکنید که رشد و ترقی شوهر شما، پیشرفت شما نیز هست و سودش به کل خانواده‌تان خواهد رسید. اگر حامی همسرتان نباشید، او شور و اشتیاقی برای تلاش نخواهد داشت.

  

اگر اشتباهی کردید از او عذرخواهی کنید

شاید گاهی اشتباهاتی مرتکب شوید (چه کسی نمی‌شود؟!)، و شاید ناخواسته شوهرتان را با رفتاری نادرست آزرده کنید. به جای نادیده گرفتن اشتباه‌تان، منطقی باشید و از همسرتان عذرخواهی کنید. بهترین راه پایان دادن به اختلافات زناشویی این است که یکی از شما دو نفر عذرخواهی کند و قائله را پایان دهد. پوزش شما نشان می‌دهد اشتباه خود را پذیرفته‌اید و تکرارش نخواهید کرد.

   

به او گوش دهید

وقتی همسرتان با شما حرف می‌زند با تمام وجودتان گوش دهید. اگر هنگام حرف زدن با همسرتان، سرتان گرم تماشای تلویزیون و انجام کارهای خانه و تصحیح تکالیف بچه‌ها باشد نمی‌توانید تعامل و گفتگویی واقعی و دوستانه با همسرتان داشته باشید. صحبت‌های همسرتان را قطع نکنید و اجازه دهید قبل از هر گونه نتیجه گیری شما، کلامش را کامل کند.

  

جلوی دیگران از او ایراد نگیرید

این بدترین کاری است که می‌توانید برای بی‌احترامی به همسرتان انجام دهید. فرقی نمی‌کند همسر شما چه کاری باید می‌کرده و نکرده یا چه اشتباهی مرتکب شده، در هر صورت این حق را ندارید که جلوی دیگران به او توهین کنید و ایرادش را بگیرید. برای گوشزد کردن اشتباهش فقط شما دو نفر باید باشید. جلوی بچه‌ها، دوستان و یا سایر اعضای خانواده، سر همسرتان داد نزنید.

 

زن و شوهر باید به هم احترام بگذارند

 

توقع نداشته باشید کامل و بی‌عیب باشد

هیچکس کامل نیست، از جمله خود شما و همسرتان. اگر انتظار دارید همسرتان همیشه بی‌عیب و ایراد عمل کند پس منطقی نیستید. ضعف‌ها و ایرادهایش را درک کنید و بپذیرید. اگر شوهر شما فراموشکار است، سرش غُر نزنید. قبول کنید که فراموشکاری عادت اوست تا بتوانید با هم راه حلی برای کمرنگ‌تر کردن این نقطه ضعفش پیدا کنید.

  

پیش از حرف زدن فکر کنید

کلمات‌تان را سبُک و سنگین کنید. این عادت همیشه مهم است اما وقتی می‌خواهید با همسرتان حرف بزنید مهمتر هم می‌شود. واژه‌ها را با دقت انتخاب کنید و مراقب باشید کلمه‌ای به زبان نیاورید که همسرتان را آزرده کند.

  

پیش بچه‌ها از پدرشان بدگویی نکنید

فرزندان شما اگر ببینند شما به همسرتان احترام می‌گذارید آنها نیز به پدرشان احتران خواهند گذاشت. پیش آنها از پدرشان حرفهای خوبی بزنید و برای‌شان بگویید چگونه روز و شب زحمت می‌کشد تا آنها شاد باشند. اگر بچه‌ها از پدرشان دلخور شوند برای نظرخواهی پیش شما می‌آیند؛ از همسرتان دفاع کنید تا بچه‌ها بدانند که حق با پدرشان است.

گاهی شاید همسرتان شما را برنجاند و ناراحت‌تان کند اما شما باید آرام و مثبت بمانید. سعی کنید عاقلانه موقعیت را کنترل کنید و راه‌‌حل‌های مناسبی برای مشکل‌تان پیدا کنید.

  

چگونه همسرتان را تحسین کنید

رفتار شما برتر از گفتارتان است و اگر بتوانید تحسین و احترام‌تان را با رفتارتان نشان دهید، همسرتان بی‌‌قید و شرط عاشق‌تان خواهد بود. در ادامه توصیه‌های ساده‌ای برای‌تان داریم که چگونه تحسین و احترام‌تان را ابراز کنید.

  

مثبت باشید

خوشبین باشید و جنبه‌ی مثبت هر چیزی را ببینید. زحمات همسرتان را قدر بدانید و درک کنید که تلاش او برای رضایت خانواده‌اش است. زندگی همیشه آرام و دوست داشتنی پیش نمی‌رود اما مثبت اندیشی شما کمک می‌کند روزهای سخت‌ را بهتر مدیریت کنید.

  

به عقایدش احترام بگذارید

تصور کنید نظر همسرتان را جویا می‌شوید اما وقتی او اظهار نظر می‌کند، طرزفکرش را به باد انتقاد می‌گیرید. این کار شما باعث سکوتش می‌شود و دفعه‌ی بعد که نظرش را جویا شوید، آنچه در سر دارد را به شما نخواهد گفت. به نظرات و پیشنهاد‌هایش فکر کنید و بگذارید بداند واقعا برای‌تان مهم است تا احساس باارزش بودن بکند. به افکارش نخندید و اجازه دهید با خیال راحت پیش شما حرف بزند.

  

غُر نزنید

شوهر شما یک مرد بالغ است پس سعی نکنید با او مثل بچه‌ها رفتار کنید. به او کمی فضا بدهید تا از آزادی‌اش لذت ببرد و بتواند به طور مستقل تصمیم بگیرد.

  

سپاسگزار باشید

هرگز تلاش‌های‌ همسرتان را نادیده نگیرید و به او بگویید چقدر قدردانش هستید. کاری که انجام می‌دهد چه کوچک باشد و چه بزرگ، تشکر شما به رابطه‌تان استحکام خواهد داد.

  

به او لبخند بزنید

لبخند زدن، شادی را در زندگی منتشر می‌کند و پیوندتان را تقویت می‌کند. با لبخند در به روی همسرتان بگشایید و جواب درخواستش را با لبخند بدهید.

  

عشق‌تان را فیزیکی هم نشان دهید

اگر در کارش موفقیتی کسب کرده با آغوش‌تان تحسینش کنید. اگر به فرزندتان کمک کرده برای مسابقه‌اش تمرین کند، او را ببوسید و بابت زحمتش از او تشکر کنید. کاری کنید که احساس مهم بودن کند.

  

مراقب لحن‌تان باشید

وقتی با همسرتان حرف می‌زنید مراقب لحن کلام‌تان باشید، مخصوصا وقتی که عصبانی هستید. حتی اگر باعث رنجش‌تان شده، بی‌ادبی نکنید. از همه مهمتر سرش فریاد نزنید. با این کار، الگوی بسیار بدی برای بچه‌ها خواهید بود.

  

در مورد بچه‌ها با هم حرف بزنید

در مورد نقش پدر و مادری‌تان در تربیت و آموزش بچه‌ها با هم گفتگو کنید و ایده‌ها و عقاید همسرتان را جویا شوید. ممکن است طرزفکر شما با هم متفاوت باشد و لازم باشد با حرف زدن به یک توافق برسید.

  

شاید برای نشان دادن احترام‌تان به همسرتان هر کاری بکنید اما گاهی اوضاع همانجوری که می‌خواهیم پیش نمی‌رود. آیا در چنین شرایطی به نظر می‌رسد که به همسرتان بی‌احترامی می‌کنید؟

 

به همسرتان گوش نمی‌دهید

گوش دادن و اهمیت دادن به نظرات همسر، یکی از علائم اصلی احترام به اوست. همسران باید بتوانند افکارشان را با هم به اشتراک بگذارند، بدون اینکه بترسند یا تردید کنند. اگر به حرفهای همسرتان توجه نکنید و مدام کلامش را قطع کنید یعنی به او بی‌احترامی می‌کنید.

  

از پدر و مادرش ایراد می‌گیرید

شما هرچقدر هم که با پدر و مادر همسرتان اختلاف نظر و سلیقه داشته باشید باید درک کنید که آنها والدین همسرتان هستند. پس همانطور که انتظار دارید همسرتان به والدین شما احترام بگذارد، شما نیز همین کار را بکنید.

 

او را دلخور می‌کنید

همسرتان با هدیه‌ای شما را سورپرایز می‌کند اما شما او را ناامید و دلخور می‌کنید و می‌گویید این هدیه را دوست ندارید، به چشمهایش نگاه می‌کنید و می‌گویید هرگز سلیقه‌ی شما را نفهمیده است و هرگز به خودش زحمت نمی‌دهد بداند چه دوست دارید. این برخورد شما تمام شور و شوق او را 

 

می‌کُشد و بعدها همیشه برای خریدن هدیه‌ای برای شما تردید خواهد داشت. شاید هم به این نتیجه برسد که بهتر است خودتان هر چه می‌خواهید بخرید. لحن تند و زننده و کلمات بی‌ادبانه و آزاردهنده همگی علامت بی‌احترامی شما به همسرتان هستند.

 

احترام متقابل، اساس هر رابطه‌ای است و رابطه زناشویی هم مستثنی نیست. وقتی به همسرتان احترام می‌گذارید او نیز همان را به شما برمی‌گرداند. خانواده‌ای را تصور کنید که اعضای آن به هم احترام می‌گذارند، با خوش‌رویی با هم گفتگو می‌کنند و بدون داد و فریاد و توهین و سرزنش مشکلات را حل می‌کنند. این خانواده می‌تواند خانواده‌ی شما باشد.

 

منبع : زندگی ایده آل

 

دانستنیهای قبل و بعد از ازدواج

اجاره ویلاهای لوکس شمال لب دریا باقیمت خوب


سفارش آنلاین جدیدترین ست های لباس زیر


سوتین های خوشگل و باکیفیت/تنوع رنگ عالی

خریدقسطی جهیزیه بدون نیاز به پرداخت اولیه


کامل ترین سیستم خانگی پاکیزه کننده هوا

سریعترین وارزانترین راه سفربه نقاط مختلف


جهیزیه ات رو قسطی وبدون پیش پرداخت بخر


کم شنوایی و ناشنوایی در میانسالان


دانستنی های سلامت واژن


آموزش زبان را با یک جلسه رایگان شروع کن


زبان انگلیسی رو کاربردی یادبگیر!


سینما رو به خونت بیار!


به همسرت اعتماد نداری؟


آسانترین راه خرید برنامه در کنسول ps4

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

نحوه صحبت با همسر اغلب چالش‌هایی را برای زوجین به همراه دارد. نداشتن مهارت‌های ارتباطی مناسب یکی از دلایل اختلافات بین زن و شوهر است. بسیاری از زوجین علارغم علاقه‌ای که نسبت به یکدیگر دارند نمی‌دانند چطور با هسمر خود به شیوه‌ای صحیح صحبت کنند و یا واکنش‌های ناسازگارانه از خود نشان می‌دهند. صحبت با همسرتان به صورتی که در کلامتان محبت، احترام و درک وجود داشته باشد، به نزدیک شدن شما به یکدیگر کمک خواهد کرد. اما برای داشتن چنین مکالمه‌ای و ایجاد یک ارتباط صحیح با همسرتان بهتر است آگاهی و اطلاعات خود را در زمینه نحوه رفتار با همسر و زندگی مشترک افزایش دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ارتباط صحیح با همسر کلیک کنید.

در ادامه مهمترین مسائلی را که باید در صحبت کردن با همسر در نظر گرفت شرح داده‌ایم. شاید رعایت تمام آن‌ها برای شما سخت باشد اما اگر کم کم آن‌ها را تمرین کنید، روابط بهتری خواهید داشت. این گونه می‌توانید از بسیاری از اختلافات با همسر خود نیز پیشگیری کنید. برای اطلاع از دیگر روش‌های پیشگیری از اختلافات زناشویی کلیک کنید.

احترام در واقع حریمی است که بین زن و شوهر قرار گرفته و مانع از توهین، بد دهنی و تحقیر هم می‌شود. زوجین باید تلاش کنند که احترام و حریم بینشان از بین نرود و از بد دهنی و رفتار بی نزاکت خودداری کنند. برای اطلاع از دیگر نکات مربوط به احترام به همسر کلیک کنید.

چه طور با شوهر خود رفتار کنیم

به همسرتان ابراز علاقه کنید. هنگام صحبت‌هایی که خیلی بحرانی نیستند او را نوازش کنید و گاهی قربان صدقه او بروید. نشان دادن علاقه بسیار به افزایش محبت و توجه همسرتان کمک می‌کنید.

یکی از مهم‌ترین مراحل صحیح صحبت کردن، آموختن مهارت گوش دادن است. توجه کامل به صحبت‌های همدیگر، دادن بازخورد، سوال پرسیدن و واکنش‌های هیجانی، می‌تواند توجه شما را نشان دهد. به صحبت‌های همسرتان فقط بخاطر گوش دادن گوش نکنید، بلکه بخاطر اینکه برای شما مهم است و او را دوست دارید به حرف‌هایش گوش دهید. گوش کردن و درک همسر از مهم‌ترین نکات همسرداری است که لازم است همسران آن را در خود تقویت کنند. برای اطلاع از دیگر نکات همسرداری کلیک کنید.

در بسیاری از مقالات همین مجموعه، از اهمیت صداقت در زندگی مشترک صحبت کرده ایم. اساس هر رابطه صداقت و اعتماد است. بنابراین سعی کنید از همان ابتدای زندگی صادقانه با همسر خود صحبت کنید و در مقابل صداقت او، هرچند درباره یک مسئله بد، واکنش مثبت نشان دهید تا از صداقت خود پشیمان نشود.

اعتماد اهمیت یکسانی با صداقت دارد. باور نکردن حرف‌های شریک زندگی و شک کردن به گفته‌های او از دو جنبه ناشی می‌شود. اول اینکه ممکن است او در دفعات گذشته دروغ گفته باشد. دوم اینکه ممکن است شما بیش از حد مشکوک و بی اعتماد باشید که در این صورت همسرتان برای پیشگیری از کشمکش مجبور به دروغ گفتن شود و این چرخه معیوب همینطور ادامه پیدا کند. یادگیری مهارت‌های زندگی و برطرف کردن این مشکلات با کمک یک متخصص مسائل خانواده قابل برطرف شدن است.

یکی از بدترین اتفاقی که می‌تواند بین زن و شوهر رخ دهد این است که به همسرتان تهمت بزنید و او را به کاری که نکرده، متهم کنید. با این کار اعتماد، احترام، صمیمیت و پذیرش بین دو طرفتخریب می‌شود.

سعی کنید در صحبت با همسرتان، از دست گذاشتن روی نقاط ضعف یا اشتباهات گذشته یکدیگر پرهیز کنید. این مسئله به شما کمک می‌کند که مسائل را زودتر برطرف کنید و دوباره با بازگشت به گذشته، اوقات خود را تلخ نکنید. در عوض بر نکات مثبت و قوت در شخصیت او تمرکز کنید و از خوبی‌هایش تقدیر کنید. در خانواده‌ای موفق تمام اعضای خانواده موفقیت‌ها و نقاط قوت یکدیگر را در نظر می‌گیرند و همواره پشتیبان هم هستند. پیشنهاد می‌کنیم مقاله خانواده موفق را مطالعه کنید.

همیشه سعی کنید به همسرتان اجازه دهید صحبت او تمام شود. حتی اگر آشکارا دروغ می‌گوید و یا یک چیز کاملا غلط را بازگو می‌کند. حدس زدن ادامه حرف‌های همسر و قطع کردن صحبت‌های او، اصلا روش درستی برای نشان دادن آگاهی و معلومات شما نیست.

سعی کنید فرایند گوش دادن و صحبت کردن، یک عمل مجزا و مهم باشد. نه کاری که می‌شود هنگام تماشای تلویزیون، هنگام غذا خوردن و یا هنگام خواب انجام داد. سعی کنید وسایل و چیزهایی مثل موبایل که حواس شما را پرت می‌کند کنار بگذارید و با فقط همسرتان صحبت کنید.

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های مکالمه بین دو نفر، ارتباط غیر کلامی یا زبان بدن است. برخی از حالات بدن که می‌تواند به شما کمک کند، عبارتند از:

_دست به سینه یا به قول معروف با گارد بسته ننشینید.

_با حالت گشوده به همسر نگاه کنید اما تصنعی و ساختگی نباشید.

_سرتان را تکان دهید و به چشم هایش نگاه کنید.

_با حالتی که گوینده نشسته است بنشینید.

سعی کنید در صحبت کردن، از ارجاع دادن صحبت‌ها به مطالب یا مشکلات قبلی پرهیز کنید. شما بازجو نیستید که از حرف‌های همسرتان علیه او استفاده کنید. در مورد هر مشکلی که حرف می‌زنید، وارد مسائل دیگر نشوید و آن‌ها را به هم ربط ندهید. مثلا همسری که سیگار می‌کشد و مرتب لباس هایش پاره می‌شود را نباید با جملاتی مثل «از بس سیگار کشیده‌ای راه رفتن یادت رفته» یا موارد این چنین آزار دهید.

در خیلی از موارد، محتوای صحبت باعث درگیری نمی‌شود، بلکه لحن بیان بد و توهین آمیز است که نادرست است. لحن صحیح صحبت کردن یک مهارت است که می‌توانید به کمک یک روانشناس یا متخصص ارتباطات آن را یاد بگیرید. لحن تهاجمی و پرخاشگرانه شوهر و یا لحن تحقیر آمیز زن از معمول‌ترین لحن‌های نادرست بین زن و شوهر است.

برای همدیگر حریم شخصی مشخص کنید و از همسرتان بخواهید به حریم شما احترام بگذارد. اعتقادات شخصی شما، خانواده، سلایق و … می‌تواند خط قرمز همسرتان باشد. سعی کنید در صحبت هایتان، حتی هنگام عصبانیت به آن‌ها بی احترامی نکنید. همچنین می‌توانید در صحبت هایتان از نقاط قوت همسرتان صحبت کنید. اگر بگویید همسرتان هیچ نقطه قوت و هیچ ویژگی خوبی ندارد پس باید به شعور و انتخاب خودتان شک کنید. مقاله حد و مرز در روابط را مطالعه کنید.

سوگیری نداشته باشید. اگر همسر شما درباره یک کار زشت هم صحبت می‌کند، سعی کنید قاضی نشوید و او را گناهکار جلوه ندهید. به حرف هایش گوش دهید، آرام پیش بروید و در یک فضای محترمانه اشتباهاتش را به او گوشزد کنید.

هیچ چیز را در صحبت هایتان از همسرتان مخفی نکنید. همسر در وهله اول باید دوست شما باشد و شما بتوانید در مورد همه چیز با او صحبت کنید. این مسئله به افزایش میزان صمیمیت و تعلق بین زوجین کمک می‌کند. اختلافات در بسیاری از مواقع در اثر نبود راهی برای تبادل نظرات پیش می‌آید. برای اطلاع از دیگر علل و راه‌های پیشگیری از دعوای زوجین کلیک کنید.

از مهم‌ترین نکاتی که در حرف زدن با همسر خود باید به خاطر داشته‌باشید، برقراری ارتباط چشمی است. زمانی که همسرتان با شما صحبت می‌کند به او نگاه کنید. معمولا اختلافات  زناشویی از همین موضوع نشأت می‌گیرد؛ زمانی که همسرتان با شما صحبت می‌کند و شما مشغول گوشی موبایل و یا تلویزیون هستید و او از این که هیچ توجهی به صحبت‌هایش نمی‌کنید ناراحت و عصبانی می‌شود.

دو اصل مهم را در صحبت کردن با همسر خود به یاد داشته‌باشید؛ اول این که سعی کنید کنتر از فاعل «تو» در مخاطب قرار دادن همسر استفاده کنید. زمانی که در جملات خود مدام از این کلمه استفاده می‌کنید، حس مقصر بودن را به همسر خود القا می‌کنید و او را مورد سرزنش قرار می‌دهید. هر چند همسرتان مقصر باشد نباید به صورت سرزنشگرانه با او صحبت کنید، این گونه صحبت کردن منجر به فراری شدن او از بحث می‌شود و تمایلی برای صحبت با شما ندارد. اصل دوم این است که فاعل «من» را در ابتدای جملات خود به کار ببرید. برای مثال به جای این جمله «تو همیشه با این رفتارت من را عصبانی می‌کنی» بهتر است بگویید «من از این رفتارت ناراحت هستم».

سعی کنید همیشه موقعیت زمانی و مکانی مناسبی را برای صحبت کردن انتخاب کنید. صحبت کردن با همسر در مورد مسائل مهم و چالش برانگیز زندگی، زمانی که از سرکار برگشته و بسیار خسته به نظر می‌رسد، نه تنها کمکی به رابطه شما نمی‌کند بلکه ممکن است منجر به بی‌تفاوتی و بی‌توجهی همسر و یا دعوا اختلاف شود. سعی کنید به لحن صحبت خود توجه داشته‌باشید و از صحبت کردن با لحن تحقیرآمیز و یا پرخاشگرانه بپرهیزید. زمانی که خودتان را تغییر دهید و صبر و تحمل به خرج بدهید، همسرتان نیز به مرور زمان رفتار و صحبت کردنش را با شما اصلاح می‌کند.

حرف زدن و گوش دادن در بین زنان و مردان تفاوت دارد. مردان اصولا کمتر حرف می‌زنند و گوش دادن را ترجیح می‌دهند. زنان حرف زدن را دوست دارند و خیلی به شنیدن علاقه نشان نمی‌دهند. زنان از مردان انتظار دارند مثل خودشان واکنش‌های هیجانی نشان دهند اما مردان معمولا سکوت می‌کنند و سعی می‌کنند توجه کنند.

دوران قبل از پریودی و خود پریودی در زنان، باعث پایین آمدن خلق و آستانه تحمل آن‌ها می‌شود. مرد باید نحوه صحبت با همسر در زمان پریودی را یاد بگیرد و در حرف هایش جانب احتیاط را رعایت کند. در موقعیت‌های حساس شغلی و مالی مرد، زنان باید سعی کنند مقداری خلق خود و شوهرشان را تنظیم کنند و به او در گذشتن از این دوره‌های بحرانی کمک کنند.

در کل، درک متقابل اصلی‌ترین مسئله در صحبت کردن و شنیدن است. مرد باید ویژگی‌ها و شرایط ویژه زن و زن شرایط مرد را درک کند و با احترام به تفاوت‌ها، راهکارهای حل مسئله، مهارت‌های زندگی و مهارت ارتباطی را یاد بگیرند و در زندگی بکار ببرند. برای آن که یک مکالمه موثر داشته باشید هر دو طرف باید موارد گفته شده را رعایت کنند. برای کسب اطلاعات در زمینه مهارت حل مسئله کلیک کنید.

گاهی با وجود تلاش‌های هر دو طرف، مشکلات حل نشده و موضوع بغرنج‌تر می‌شود. پیشنهاد می‌شود با مراجعه به مشاوره خانواده در صدد حل مشکلات زندگی مشترک خود برآیید. مشاوران و روانشناسان با استفاده از تجربه و علم خود در زمینه مسائل انسانی و روابط بین فردی می‌توانند به شما جهت کسب مهارت‌های زندگی و افزایش خودآگاهی کمک کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه نحوه صحبت با همسر می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی تخصصی کشور با مجرب ترین مشاوران روانشناسی پاسخگوی سوالات و مشکلات شما در زمینه های مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربیت کودک ، جوانان ، مهارت های ارتباطی ، ترک اعتیاد ، مشاوره روانشناسی ، روان درمانی و … می باشد. به امید زندگی شاد و سالم برای یکایک مردم ایران…

با عضویت در خبرنامه، از جدیدترین و بهترین کتاب ها و مقالات روانشناسی اطلاع پیدا کنید…

© کلیه حقوق برای حامی هنر زندگی محفوظ می باشد. انتشار مقالات با ذکر منبع بلامانع می باشد.

یکی از دلایل اختلافات بین زن و شوهر نداشتن مهارت های ارتباطی است. شیوه صحبت کردن صحیح با همسر از تنش های زندگی مشترک می کاهد وبه حلاوت زندگی می افزاید. نوع سخن گفتن و اینکه به چه لحنی صحبت کنیم در تحکیم زندگی، بسیار مۆثر است.

با سخن گفتن گاهی ما موجب آرامش یکدیگرمی شویم و گاهی نیز به تعبیر علی (ع) یکدیگر را ناراحت و زخمی می کنیم پس اگر می خواهید زندگی تان سرشار از عشق و محبت شود باید هنر «گفت و گو» با همسرتان را بیاموزید.

اگر می خواهید آرامش را به زندگی مشترک و نو پای خود بیاورید و نحوه ی صحیح صحبت کردن با همسر خود را بیاموزید ما را تا پایان این بخش از رازهای روابط زندگی مشترک نمناک همراهی کنید.

هنر «گفت و گو» را بیاموزید

یکی از مهم ترین نهادهای اجتماع که تاثیر زیادی در جامعه دارد، خانواده است پس لازمه ی داشتن جامعه سالم ، در درجه اول داشتن خانواده سالم و پر از آرامش است. بنابراین برای داشتن خانواده ای سالم باید مهارت های ارتباط همسران و یا ارتباط والد- فرزندی را یاد بگیریم. یکی از مهم ترین مهارت ها، مهارت گفت و گو است که در ادامه به آن می پردازیم.

چه طور با شوهر خود رفتار کنیم

مهارت گوش دادن

مهارت گوش دادن از مهارت هایی است که همسران باید بیاموزند زیرا گوش دادن به حرف های یکدیگر سبب می شود که نیاز یکدیگر را بشناسید و برآورده نمایید. هنگامی که همسران به حرف های یکدیگر گوش بدهند، به هم می فهمانند که برای هم مهم هستند و بسیار صمیمی خواهند شد.

قدم اول برای گوش دادن :

در قدم اول باید موانع گوش دادن را شناسایی کنیم و علت اینکه در برخی مواقع نمی توانیم به حرف های همسرمان گوش بدهیم را پیدا کنیم . برخی از موانعی که باعث می شود نتوانیم به حرف های همسرمان گوش دهیم را آورده ایم :

ذهن خوانی نکنید

یکی از موانعی که سبب می شود نتوانیم به حرف های همسرمان گوش دهیم ، ذهن خوانی او قبل از صحبت نمودن و برداشت حرف هایش به گونه ای است که خودمان می خواهیم و صحت و سقم آن را از طرف مقابلمان نمی پرسیم.

حرف های همسرتان را فیلتر نکنید

یکی دیگر از موانعی که سبب می شود حرف های همسرمان را درک نکنیم این است که ما فقط به آن قسمت از حرف های همسرمان گوش می دهیم که به نفع مان است.

به دقت گوش دهید

یکی دیگر از اشتباهات زوجین هنگام صحبت با یکدیگر این است که به حرف های یکدیگر گوش می دهند تا در آخر یکدیگر را نصیحت کنند و پند و اندرز بدهند.

به مسایل مختلف فکر نکنید

هنگامی که همسرتان صحبت می کند نباید به مسایل مختلف فکر کنید و باید به صحبت های او گوش کنید.

به شعور او نیز توهین نکنید

یکی دیگر از موانعی که باعث می شود حرف های همسرمان را نشنویم استفاده از موبایل و گشتن در شبکه های اجتماعی ، دیدن تلویزیون و خواندن مجله در حین صحبت همسر است. با انجام این کارها نه تنها شما به درستی متوجه حرف های همسرتان نمی شوید بلکه به شعور او نیز توهین می کنید. 

قدم دوم:

بعد از شناخت موانع گوش دادن صحیح 3 اصل زیر را در صحبت کردن رعایت کنید.

1- شفاف سازی:

هنگام صحبت با همسر باید درباره صحبت هایی که برایتان مبهم بوده ، از همدیگر سوال بپرسید و ابهامات خود را بر طرف نمایید.

2- خلاصه کردن:

باید حرف هایی که بین شما و همسرتان رد و بدل می شود را در ذهنتان خلاصه کنید.

3- بازخورد:

یعنی اینکه خلاصه حرف های طرف مقابلمان را به او بگوییم .

اگر در یک گفت و گو 3 اصل بالا همراه با زبان بدن رعایت شود، خیلی راحت می توانیم با همسرمان صحبت کنیم و به او بفهمانیم که برایش ارزش و اهمیت قایل هستیم و دوست داریم به حرفهایش گوش دهیم.

زبان بدن

هنگام صحبت با همسر و گوش دادن به حرف های او باید با دیگر اعضای بدنمان هم گوش کردن را نشان دهیم.

اصول گوش دادن با زبان عبارتند از:

1. در همان حالتی که همسرتان صحبت می کند شما نیز قرار بگیرد.

2. برای تایید و تصدیق حرفهای همسرتان سر خود را تکان دهید و نشان دهید که حواستان به حرفهای او هست.

3. عصبانی نباشید و همیشه لبخند بزنید.

4. دست به سینه ننشینید.

در صحبت کردن همسران دو اصل مهم و اساسی و کاربردی وجود دارد.

اصل اول :

هرگز درجمله از فاعل تو استفاده نکنید زیرا وقتی ما جمله را با تو شروع می کنیم در همسرمان حس سرزنش کردن و یا مقصر بودن را ایجاد می کنیم و چنانچه نمناک اشاره کرده است اینگونه همسرمان تمایلی به گوش دادن به ادامه صحبت های ما را ندارد.

چه طور با شوهر خود رفتار کنیم

اصل دوم :

فاعل من را در ابتدای جملات بکار نبرید.

مثلا اگر همسرتان دیر به خانه آمده نگویید :تو همیشه دیر به منزل می آیی و من را عصبانی می کنی! بلکه به جای این جمله بهتر است بگویید:من از این که دیر به خانه می آیی احساس ناراحتی می کنم.

از تکنیک پنج دقیقه استفاده کنید:

برای اینکه بحث های چالشی زندگیتان در مسیر صحیحی پیش برود و یک گفت و گوی همراه با آرامش را تجربه کنید، در یک موقعیت مکانی و زمانی مناسب شروع به صحبت نمایید.

هر یک از همسران باید مدت زمان مشخصی را صحبت کنند یعنی بهتر است هر کدام به نوبت پنج دقیقه نسبت به موضوع مورد نظر صحبت کنند و این کار را ادامه دهند تا بتوانند مشکلشان را برطرف کنند. اگر اصول مربوط به گوش دادن رعایت شود، این تکنیک بسیار موثراست.

تهمت نزنید:

برخی همسران حین صحبت با همسرشان به او تهمت می زنند و او را به کاری که نکرده، متهم می کنند و با این کار احترام بینشان را از بین می برند.

خط قرمز ها:

در صحبت هایتان، حتی هنگام عصبانیت به حریم یکدیگر احترام بگذارید و به خط قرمزهای همسرتان مانند اعتقادات شخصی ، خانواده، سلایق و … بی احترامی نکنید.

بی طرف و بدون قضاوت باشید:

هنگام صحبت همسرتان درباره یکی از کارهای بدش قاضی نشوید و او را گناهکار جلوه ندهید و به حرف هایش گوش دهید و محترمانه اشتباهاتش را به او بگویید.

احترام بگذارید:

هنگام صحبت با همسرتان به او احترام بگذارید و هیچ گاه توهین، بد دهنی و تحقیر نکنید تا حریم بینتان از بین نرود .

صمیمی باشید:

هنگام صحبت با همسرتان او را نوازش کنید و ابراز علاقه نمایید زیرا نشان دادن علاقه سبب افزایش محبت و درک صحبت های هم می شود.

صداقت داشته باشید:

صداقت و اعتماد اساس هر رابطه است بنابراین با همسر خود صادقانه صحبت کنید و در مقابل صداقت او، واکنش مثبت نشان دهید تا او از صداقت خود پشیمان نشود.

اعتماد کنید:

برخی از همسران به دلیل دروغ گفتن همسرشان در دفعات گذشته و یا بیش از حد مشکوک و بی اعتماد بودن حرف های شریک زندگی خود را باور نمی کنند و به گفته های او شک می کنند.

اما اگر شما بیش از حد به حرف های شریک زندگیتان مشکوک و بی اعتماد باشید او برای پیشگیری از کشمکش مجبور به دروغ گفتن می شود پس به حرفهایش اعتماد کنید.

نقاط ضعف و قوت:

در صحبت با همسرتان، روی نقاط ضعف یا اشتباهات گذشته یکدیگر دست نگذارید و با وسط کشیدن گذشته، اوقات خود را تلخ نکنید.

موضوعات را با هم قاطی نکنید:

در مورد هر مشکلی که حرف می زنید، وارد مسائل دیگر نشوید و آن ها را به هم ربط ندهید.

اصلاح لحن بیان:

از معمول ترین لحن های نادرست بین زن و شوهر که باعث درگیری می شود، لحن بیان بد و توهین آمیز و لحن تهاجمی و پرخاشگرانه شوهر و یا لحن تحقیر آمیز زن است. 

چگونه می توان بهترین همسر دنیا شد ؟ شاید بگویید که بهترین همسر دنیا بودن دست نیافتنی است اما غافل از اینکه دانستن و رعایت نکاتی بسیار ریز و ساده شما را به بهترین همسر دنیا تبدیل خواهد کرد. باور ندارید؟ رازهای گفته شده در این بخش از نمناک را حتما امتحان کنید.

قبول کنید که شما در همه زمینه ها از همسرتان برتر نیستید و او در انجام برخی از کارها شایسته تر است پس فروتن باشید.

همه چیز را با هم به اشتراک بگذارید:

از همه مهم تر، هر چیزی که احساس می کنید. هیچ راهی وجود ندارد که روی زمین اشتراکی برایتان وجود نداشته باشد و هر اتفاق بدی که بیفتد، این را به خاطر داشته باشید.

چه طور با شوهر خود رفتار کنیم

فداکاری به اندازه:

صفت همسران فداکار مهربانی با یکدیگر و دوری از قهر و کینه است پس همیشه در زندگی محبت پذیر و قهر گریز باشیم. بهداشت روانی همسر خود را تأمین کنیم زیرا اگر جسم و روان همسرمان سلامت باشد ، می توانیم به هدف های خود برسیم، پس به رفتار او توجه کنید تا بتوانید از افسردگی و خمودیش پیشگیری نمایید.

محبت، محبت بیشتری می آورد:

یکدیگر را لمس کنید، هر روز یکدیگر را ببوسید، و رابطه جنسی (حتی زمانی که پیر هستید) داشته باشید.کودکان می توانند استرس زا باشند، اما آن ها هم بزرگ می شوند پس به خاطر آنها تمام زندگی تان را از عشق و توجه به همسرتان خالی نکنید.

درباره حل سختی ها و مشکلات محیط کار با همسرمان مشورت کنیم ؛ زیرا مشورت و هم فکری بار مشکلات را سبک تر میکند. در زندگی مشترک با هم مشورت کنید و پیشنهادات خود را بیان کنید زیرا مشورت موجب رسیدن به زندگی سالم می شود. از همسرمان به خاطر انجام وظایف، مسوولیت ها و همکاری هایش سپاسگذاری و قدر دانی کنیم.

زمانی را صرف کاری که دوست دارید انجام دهید،کنید. چه چیزی شما را شاد می کند و به شما انرژی می دهد – موفق شدن به عنوان یک زوج تنها در صورتی کار می کنند که هر یک از شما قوی و به عنوان یک فرد عمل کنید.

به نیازها و خواسته های همسر خود توجه کنید ؛ رفتار دلنشین و توأم با متانت سبب می شود خواسته های خود را به راحت بیان کند. در زندگی خود مسئولانه رفتار کنید یعنی اینکه در مقابل کاری که برعهده گرفته اید متعهد باشید و از زیر بار آن شانه خالی نکنید.

از سکوت خودداری کنید:

در مورد چیزهایی صحبت کنید که دوست دارید؛ بگذارید احساسات شما بالا رود، چون احتمالاً منفجر خواهید شد.

از سازش نترسید:

در مورد فشار و کشش یک رابطه سازش کنید. سعی کنید درجه بندی کنید که چقدر می خواهید چیزی در یک مقیاس از یک تا 10 قرار دهید و شریک شما هم همین کار را انجام دهد. بنابراین اگر غذا خوردن برای شما 5 است، و برای او 9، پس باید تا شب منتظرش بمانید. برای انجام کارهای روزانه تان برنامه ریزی کنید زیرا برنامه داشتن سبب نظم و سامان زندگی خانوادگی می شود. خانه کانون عشق و محبت است پس هیچگاه در خانه خشونت به کار نبرید و آن را به پادگان تبدیل نکنید.

یکدیگر را بدیهی فرض نکنید:

مهربان باشید! این می تواند سخت تر از آن چیزی باشد که گاهی به نظر می رسد، اما به خاطر داشته باشید که شما (امیدوارانه) این فرد را بیش از هر کس دیگری روی این سیاره دوست می دارید، بنابراین با او، با مهربانی رفتار کنید. در زندگی مشترک طوری رفتار نماییم که الگوی خوبی برای همسر و فرزندان خود باشیم. افکار مزاحم سلامت روانی انسان را ازبین می برند پس همیشه تعصبات غلط و افکار مزاحم را از خود دور کنیم و انرژی خود را صرف توجه به همسر و خانواده نماییم.

کم توقع باشید :

نکته ی مهمی که شاید این روزها کمتر کسی به آن اهمیت می دهد ؛ بهتر است از همسرتان آن قدر انتظار داشته باشید که توانایی پاسخ به آن را دارد.

صداقت داشته باشید:

از بهترین سرمایه های زندگی مشترک صداقت و راستی است پس هیچ وقت حتی زمانی که حقیقت به نفع ما نباشد ، دروغ نگوییم و به نیرنگ متوسل نشویم زیرا دروغ پایه های زندگی را سست می کند.

صبور باشید:

هر دوی شما ممکن است در زمان های مختلف و به روش های مختلف با هم فرق کنید، پس باید آن را حل کنید و همیشه آماده باشید. هیچ گاه زندگی خود را با دیگران مقایسه نکنید و از ازدواج خود اظهار پشیمانی نکنید و در تمام امور زندگی میانه رو و متعادل باشیم و اعتدال را رعایت کنیم تا کمتر دچار مشکل شویم.

زمانی که چیزهای خوب اتفاق می افتند، جشن بگیرید:

چیزهای جدید پیدا کنید، سرگرمی های جدیدی مثل دوچرخه سواری، کلاس آشپزی و یا شروع باغبانی این کار باعث می شود که هیجان به حرکت در بیاید. به او بگویید که به چه چیزی نیاز دارید. آن ها نمی توانند ذهن شما را بخوانند.

بسیار مهم است که زمانی را تنها باهم بگذرانید، صرف نظر از این که چقدر شلوغ هستید – به خصوص زمانی که شما بچه دارید. حتی بدون پول هم می توانید به سادگی به پیاده روی بروید یا شام ساده ای باهم بخورید.

امنیت روانی برای همسرتان ایجاد کنید:

محیط خانواده را با صفا و مطلوب و دوست داشتنی نماییم تا همسرمان در آن احساس رضایت کند و از امنیت روانی برخوردار باشد.

با هم بودجه بندی کنید:

یک راه عالی برای صحبت در مورد طرح ها و رویاها برای آینده و اینکه چطور آن ها را انجام دهید است.

برای دلجویی از همسر خود و خاموش کردن خشم وغضب و نفرت او ، همچنین دور ساختن خطرات تهدید کننده زندگی، از جملات زیبا و شورانگیز استفاده کنیم.

به ارزش ها اهمیت دهید:

ارزش ها از ستون های اصلی خانواده هستند پس همیشه به ارزش های دینی، اخلاقی و خانوادگی پایبند باشیم؛ زیرا پایبند بودن به ارزش ها سبب دوام و استحکام خانواده می شود و موجب حفظ اصالت او می شود.

شاد باشید:

چه طور با شوهر خود رفتار کنیم

شاد بودن همیشه ارزشمند است، پس سعی کنی خود را خوشحال و سرحال نشان دهید تا خستگی از تن همسرتان دور شود.

سورپرایز شیرین است پس یکدیگر را شگفت زده کنید:

مانند یادداشت های خاص، هدایای کوچک، پخت غذای مورد علاقه آن ها و یا برنامه ریزی یک تعطیلات آخر هفته.این به همسرتان می فهماند که شما هنوز عاشق او هستید و باعث می شود که شما هم عشق را احساس کنید از طرف دیگر، زمانی که همسرتان کار ویژه ای برای شما انجام می دهد، قدردانی خود را نشان دهید.آن ها ممکن است بدانند، اما خوب است که به آن ها با صدای بلند بگویید.

شریک زندگی خود را بزرگ کنید و از او پشتیبانی کنید:

پیش از قضاوت، وقت بگذارید تا خود را جای او قرار دهید. شما باید تا جایی که می توانید از انتقاد غیر ضروری و یا منفی نگری اجتناب کنید.

مثبت اندیش و خوش بین باشید:

با بیاد آوردن لحظات شیرین زندگی بدبینی را از زندگی مشترکتان دور کنید، داشتن نگاه خوش بینانه به زندگی و اطرافیان باعث ایجاد آرامش و بذل محبت و عاطفه می شود و همین موجب تغییری در شما خواهد شد تا بیشتر به جنبه های مثبت و خوب همسرتان فکر کنید و ایرادات او را فراموش کنید.

به روابط زناشویی توجه داشته باشیم:

زیرا نداشتن رابطه زناشویی سبب بروز مشکلات مختلف خانوادگی، روحی و روانی برای هر یک از طرفین می شود و زندگی را با خطرهای جدی روبرو می کند.

همدیگر را بخندانید :سعی کنید همه چیز را جدی نگیرید.

مکالمه کلید است. زمانی که ازدواج شما به یک مانع ویژه برخورد می کند، به خودتان یادآوری کنید که زمانی که اگر جای او بودید، باید بهتر و تکامل یافته تر می بودید. وقتی که همسرمان با ما صحبت می کند به او حرف هایش توجه کنیم و شنونده ی خوبی باشیم و گاهی با جملات کوتاه یا تکان دادن سرمان نشان دهیم که به حرف هایش توجه داریم.

دوستان متاهل داشته باشید، اما هم چنین دوستان خودتان راهم داشته باشید که بدون همسر خود به طور مرتب با آن ها سر و کار داشته باشید.

برای اینکه آینده بهتری برای همسرمان بسازیم در زمینه های مختلف او را تشویق کنیم و موقعیت ها و پیشرفت هایش را گوشزد کنیم . همچنین برای او و صحبتهایش ارزش قائل شویم و همواره از او حمایت کنیم.

نسبت به زمان و پول بیشتر بخشنده باشید:

خودتان را خوشحال کنید. اگر در حالت رکود هستید، تمایل خواهید داشت آن را به همسر خود منتقل کنید یا بخواهید آن را درست کند. شما باید خودتان را تصحیح کنید.

توجه داشته باشید که اولین کسی که از پیشرفت همسرش سود می برد، شما هستید پس به پیشرفت همسرمان توجه کنیم و اهمیت دهیم و از پیشرفت او خوشحال شویم.

با همسر خود مهربان و صمیمی باشیم و او را جزئی از خود بدانیم و خوبی هایش را بازگو کنیم و همه تلاشمان را برای کمک به همسرمان انجام دهیم . با مهربانی می توانیم مالک قلب های یکدیگر باشیم .

حالت دفاعی نگیرید. سعی کنید از جای عشق و محبت به اشیا نزدیک شوید و فرض نکنید که مورد حمله قرار گرفته اید.

اعتماد کنید و قابل اعتماد باشید:

سعی کنید همیشه به خاطر داشته باشید که چرا عاشق همسرتان شدید. بگویید:عاشقت هستم. و به شریک تان بگویید که چقدر جذاب به نظر می رسد.

در زندگی برای حرف ها و قول های خود ارزش قائل شویم و خوش قول باشیم زیرا خوش قولی نشانه ی احترام به خود و همسر است.

برای دلگرم کردن همسرتان به زندگی به او بگویید به خاطر عشق تو همه ی سختی های زندگی مان را می پذیرم .

آنچه را که دارید تحسین کنید و درک کنید که ازدواج در طول زمان ممکن است شکننده باشند و نیاز به مراقبت دارد.

از زمان حال لذت ببرید. اضافه کردن خانه، بچه و غیره فقط همه چیز را پیچیده تر می کند. در هر جایی که در آن هستید، آن را در آغوش بگیرید و از وی لذت ببرید و بخاطر وجودش و داشتنش خدارا شکر کنید.

 

جستجو در سایت

روانشناسان بالینی توصیه می‌كنند زنان به مسائلی كه ممكن است مردان از آنان پنهان كنند، توجه داشته باشند تا بتوانند به بهترین وضع ممكن زندگی را اداره كنند.

عملکرد مردان به‌طور طبیعی در بیان احساسات و عواطف مانند زنان نیست. آنان اغلب هنگام بروز برخی مشكلات و مسائل حساس سعی می‌كنند آرامش خود را حفظ كنند و اجاز ندهند كسی از تلاطم آنان باخبر شود، اما این اسرار ممکن است آینده‌ای تلخ را پس از ازدواج و شروع زندگی مشترك برای آنان رقم بزند. چنانچه مردان از گفت‌و‌گوی صادقانه با همسرشان مطمئن باشند به یقین آنان روابط خود را بهبود می‌بخشند. روانشناسان بالینی توصیه می‌كنند زنان به مسائلی كه ممكن است مردان از آنان پنهان كنند، توجه داشته باشند تا بتوانند به بهترین وضع ممكن زندگی را اداره كنند.

توجه داشته باشید اگر همسرتان را به خاطر قدرتش ستایش كنید، او احساس قدرت و برتری می‌كند. آنان دوست دارند همیشه قوی به نظر برسند، بنابراین زنان باید از قدرت همسران خود تعریف و تمجید كنند، زیرا مردان به توجه همسرشان نیاز دارند. به عنوان مثال از او بخواهید در كنسرو را باز كند یا در جابه‌جایی وسایل سنگین كمك كند. این درخواست، احساس نا‌امنی را در شما از بین می‌برد و به او اعتماد به نفس می‌بخشد. در اینجا به جای دستور تنها با یك تحسین ساده به او انرژی می‌دهید.

چه طور با شوهر خود رفتار کنیم

مردها دوست دارند همیشه همسرشان را مرتب ببینند و مطمئن باشند كه او بیمار نیست، زیرا آنان دوست دارند خانواده‌ای قوی داشته باشند.

 

 

زنان در حالی كه استراحت می‌كنند، می‌توانند هم حرف بزنند و هم به صحبت‌ها گوش بسپارند، اما مردها نمی‌توانند چند كار را همزمان انجام دهند. مغز مردان خطی است و از كاری به كار دیگر حركت می‌كند، علاوه بر آن برقراری ارتباط در محل كار در طول روز مغزشان را خسته می‌كند، بنابراین به زمان و فرصتی برای تنها ماندن نیاز دارند تا بتوانند آرامش خود را بازیابند.

 

 

بر‌خلاف آنچه زنان تصور می‌كنند مردها پس از یك درگیری نمی‌توانند بلافاصله روابط‌شان را ترمیم كنند، در حالی كه این‌گونه نیست، مردان از تنهایی و ناراحتی همسرشان بیم دارند و سعی می‌كنند صلح را در زندگی مشترك بنا كنند. یك نفس عمیق بكشید و بدون عصبانی شدن درباره موضوعی خاص با همسرتان صحبت كنید. از او بخواهید صادقانه صحبت كند و از او به خاطر صداقت‌اش قدردانی كنید.

 

 

مردان دوست دارند همسرانی قوی و پر‌انرژی داشته باشند. توجه به این خواسته موجب می‌شود هم سلامت بمانید و هم این‌كه به نگرانی‌های او و خواسته‌هایش توجه كنید.

 

مردان تصور می‌كنند مهارت خاصی در اداره مسائل مالی دارند و می‌توانند از لحاظ مالی زندگی را اداره كنند. اگر آن‌ها احساس كنند كه نمی‌توانند وضعیت مالی زندگی‌شان را حفظ كنند، احساس شكست می‌كنند. به عنوان مثال اگر شوهرتان نتوانسته صورتحساب مربوط به قبضی را بپردازد ممكن است آن را پنهان كند. مردان دوست ندارند كه همسرشان به آنها به عنوان یك فرد فراموشكار نگاه كنند.

منبع : روزنامه ایران

 

خانم ها برخورد درست با مرد زندگیتان را بیاموزید

اصول حفظ و نگهداریو وابسته کردن همسر به خودمان

رفتار با شوهر بد اخلاق و عصبی

آقایان از کدام قسمت بدن زنان تحریک میشوند

چطور به شوهرم عشق بورزم

 

امکانات فوق شامل خریدارای سی دی مقالات سایت و مجموعه آموزشی زوج خوشبخت نیز می شود



چه طور با شوهر خود رفتار کنیم

بخش مشاوره و پرسش و پاسخ

شناسه کاربری 

رمز عبور             


  

عضویت در سایت


دسته بندی مطالب

مطالب روابط جنسی و زناشویی

مطالب دوران قبل از ازدواج

مطالب پزشکی و سلامت

مطالب تربیت فرزندان

مطالب احکام شرعی

مطالب روانشناسی

مطالب اجتماعی

مطالب صوتی

ویدئو

خدمات عمومی


 


 افراد آنلاین :


3518


بازدید امروز:


39688


بازدید دیروز:


232223964


آمار کل:

مشاوره
ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و
معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این
سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

معمولا زنان هنگامی که شعله‌های عشق کم سو می‌شوند و زندگی زناشویی رو به سردی می‌گذارد شوهر خود را عامل اصلی سرد شدن زندگی مشترک می‌دانند و زمانی قسمتی از تقصیر‌ها را شخصا گردن می‌گیرند که همسرشان از آن‌ها فاصله گرفته و دور شده باشد اما واقعیت اینجاست که رفتار و افکار زنان موجب می‌شود مردان رفتاری سرد از خود نشان دهند.

معمولا زنان هنگامی که شعله‌های عشق کم سو می‌شوند و زندگی زناشویی رو به سردی می‌گذارد شوهر خود را عامل اصلی سرد شدن زندگی مشترک می‌دانند و زمانی قسمتی از تقصیر‌ها را شخصا گردن می‌گیرند که همسرشان از آن‌ها فاصله گرفته و دور شده باشد اما واقعیت اینجاست که رفتار و افکار زنان موجب می‌شود مردان رفتاری سرد از خود نشان دهند.

به گزارش ايسنا موفقیت نوشت: در این مطلب رازهایی را با شما خانم‌ها در میان می‌گذاریم که شما را در رسیدن به زندگی زناشویی ایده آلی که در ذهنتان پرورش داده‌اید یاری می‌رساند. آیا از زندگی مشترکتان رضایت کامل دارید یا احساس می‌کنید از بعضی جهات باید تغییراتی در روابطتان ایجاد کنید؟ در هر صورت راهکارهای زیر به شما کمک می‌کنند که روابط بهتر و پربارتری را با همسرتان تجربه کنید. این راهکار‌ها حتی در روابطی که به مشکلات جدی برخورد کرده‌اند نیز موثر هستند. مطمئن باشید می‌توانید نیروی جدیدی در زندگیتان ایجاد کنید.

چه طور با شوهر خود رفتار کنیم

معمولا زنان هنگامی که شعله‌های عشق کم سو می‌شوند و زندگی زناشویی رو به سردی می‌گذارد شوهر خود را عامل اصلی سرد شدن زندگی مشترک می‌دانند و زمانی قسمتی از تقصیر‌ها را شخصا گردن می‌گیرند که همسرشان از آن‌ها فاصله گرفته و دور شده باشد اما واقعیت اینجاست که رفتار و افکار زنان موجب می‌شود مردان رفتاری سرد از خود نشان دهند.

عشق میان زن و شوهر هرگز نمی‌میرد مگر زمانی که زوجین با رفتار نادرست خود آن را کمرنگ و خاموش کنند. معمولا اگر زن نتواند رفتار درست و بجایی با همسرش داشته باشد مرد نیز عشق خود را پنهان کرده و کم کم عشق زندگی ناپدید می‌شود.

آگاهی از نکات زیر به زنان کمک می‌کند دریابند چگونه می‌توانند مجددا عشق را به زندگی مشترک خود بازگردانند.

۱) راز اول: همسر شما نمی‌تواند تمام نیازهای عاطفی شما را برآورده کند

بیشتر مواقع مردان از همسرشان فاصله می‌گیرند چون احساس می‌کنند زن فشار زیادی بر او وارد کرده و مرد را برای برآوردن نیازهای عاطفی‌اش تحت فشار قرار داده است. هنگامی که مرد نمی‌تواند انتظارات همسرش را برآورده کند احساس شکست و ناکامی می‌کند و چون زن عامل اصلی ایجاد این احساس است مرد ناخودآگاه از همسرش فاصله می‌گیرد.

جالب اینجاست که در این میان زن، شوهرش را مقصر دانسته و حتی به فکر ترک زندگی مشترک افتاده و زندگی مشترکی که به دلیل اشتباهات ناآگاهانه خودش با مشکل مواجه شده را‌‌ رها می‌کند. گاهی زنان انتظاراتی از همسرشان دارند که نه تنها شوهرشان بلکه هیچ مرد دیگری نیز قادر به برآوردن آن انتظارات نیست و فقط خداست که می‌تواند چنین زنانی را قانع سازد.

توجه به همین نکته ساده و کوچک بسیاری از زندگی‌ها را از جدایی نجات می‌دهد. مهم‌تر از همه اینکه هرگز از شوهرتان انتظار نداشته باشید مانند یک غیب گو از انتظارات و نیازهای شما مطلع شود. واقع بین و عادل باشید و انتظارات بجایی از همسرتان داشته باشید و این انتظارات را به موقع به همسرتان بگویید و هرگز او را تحت فشار نگذارید.

اجازه دهید آزادی عمل داشته باشد تا بتواند از روی میل باطنی آنچه را که می‌خواهید انجام دهد. هر مردی روی کره زمین هنگامیکه بیش از حد تحت فشار قرار بگیرد ناچار است سر به بیابان بگذارد.

۲) راز دوم: همسرتان نیز نیازهایی دارد که درست به اندازه نیاز خود شما اهمیت دارند

توجه به این نکته بسیار مهم است. به یاد داشته باشید مردان نیز مانند زنان نیازهای احساسی دارند که به اندازه نیازهای زنان مهم هستند. معمولا تصور نادرستی وجود دارد که چون زنان در مقایسه با مردان، موجودات لطیف‌تر و حساس تری هستند نیازهای احساسی بیشتر و مهمتری دارند و مردان چون موجودات خشنی هستند هیچگونه نیاز عاطفی نداشته و یا اگر داشته باشند برآوردن آن‌ها چندان اهمیتی ندارد.

زنان هنگامی که می‌بینند همسرشان به نیازهای آن‌ها بی‌توجه بوده و نتوانسته کاری که خواسته‌اند را انجام دهد به او بی‌توجه و بی‌محبت می‌شوند. اینجاست که مردان از همسرشان فاصله می‌گیرند چون احساس می‌کنند آنگونه که باید با احترام با آن‌ها برخورد نشده و به یاد داشته باشید حفظ ارزش و احترام از مهم‌ترین و اساسی‌ترین نیازهای عاطفی مردان است.

بسیاری از مردان در گفته‌های خود اعتراف می‌کنند: وقتی همسرم با جملات سرد و ناشی از بی‌اعتمادی و بی‌محبتی‌اش با من صحبت می‌کند ناخودآگاه مرا از برقراری رابطه گرم ناامید می‌کند. در این مواقع من به غارم پناه می‌برم و ترجیح می‌دهم در تنهایی با خودم خلوت کنم.

زنان باید بدانند اگر همسرشان را یکی از دوستانشان تصور کنند، با این شیوه رفتاری هرگز نمی‌توانند همسر (دوستشان) را برای مدت طولانی در کنار خود داشته باشند. زنان در محیط کار، با دوستان، اقوام و حتی فرزندانشان روابطی گرم و صمیمانه برقرار کرده و با آن‌ها گرم و مهربانانه صحبت می‌کنند اما هنگام برخورد با همسرشان ناگهان فرد دیگری می‌شوند. این اصلا عادلانه نیست، چگونه از کسی که با او رفتار درستی ندارید انتظار واکنشی گرم و عاشقانه و بدون اشتباه دارید؟!

یکی دیگر از نیازهای بسیار مهم مردان که حتی از نیاز آن‌ها به احترام و عشق مهم‌تر است این است که همسرشان را سرحال و خوشحال ببینند. زنان باید بدانند برای مردان هیچ چیز آزاردهنده‌تر از این نیست که ببینند همسرشان افسرده و ناامید است، چرا که مردان با دیدن این حالت احساس می‌کنند فردی بی‌لیاقت و ناتوان هستندکه نتوانسته‌اند همسرشان را شاداب نگه دارند. مردان خود را عامل اصلی خوشحالی و ناراحتی‌های همسرشان می‌دانند.

۳) راز سوم: مردان دوست دارند رهبر خانواده باشند

راز سوم این است که زنان باید بدانند مردان ذاتا دوست دارند رهبر ومدیر خانواده باشند وهنگامی که زنی این واقعیت را نادیده می‌گیرد مشکل بروز می‌کند. برای مردان بسیار دردناک است که ببینند همسرشان آن‌ها را نادیده گرفته و خودرا رهبر و مدیر خانه می‌داند.

زنان نباید طوری رفتار کنند که مردان احساس کنند آن‌ها برتری خود را به رخ می‌کشند. حتی اگر از جهات مختلفی از همسرتان بر‌تر هستید هرگز این نکته را به رخ او نکشید. گام به گام با همسرتان پیش نروید، یک قدم عقب‌تر از او بایستید، اجازه دهید همسرتان بداند شما به او به عنوان رهبر خانه باور دارید. این یک قدم کوچک، تاثیر بزرگی در بهبود زندگی زناشویی شما ایفا می‌کند.

چه طور با شوهر خود رفتار کنیم

۴) راز چهارم: بیشتر مردان از صمیم قلب می‌خواهند زندگی موفق و پرباری داشته باشند

برخلاف تصور عموم معمولا مردان به اندازه زنان به زندگی مشترکشان احساس تعهد می‌کنند و به اندازه زنان به زندگی مشترکشان باور دارند اما فرهنگ جوامع، زنان را وادار می‌کند که تصوری خلاف واقع داشته باشند. بسیاری مواقع مردان با تمام وجود بر حفظ و نجات زندگی مشترکشان تلاش می‌کنند و در این زمینه از هیچگونه تلاشی دریغ نمی‌کنند.

مردان دوست دارند همسرانشان را خوشحال کنند، دوست دارند اعضای خانواده را کنار یکدیگر جمع کنندو صحیح‌ترین کار‌ها را انجام دهند. در چنین وضعیتی وظیفه زنان است که با ایجاد جو احساسی سالم و مناسب مردان را در انجام این کار‌ها یاری داده و آن‌ها را تشویق کنند تا همچنان به زندگی مشترکشان متعهد باقی بمانند.

سال هاست که جامعه، مردان را موجوداتی بی‌قید و بی‌توجه به تعهدات در زندگی مشترک معرفی کرده است و همین امر علت بروز مشکلات بسیاری در روابط زناشویی شده است. به خصوص در دهه‌های گذشته بسیار می‌شنویم که علت نارضایتی و ناراحتی زنان در زندگی زناشویی مستقیما به اشتباهات مردان بازمی گردد.

متاسفانه چنین نظریاتی مردان را به انزوا و گوشه گیری و در بسیاری مواقع بدخلقی کشانده است، اکنون زمانی است که دریابیم نتیجه چنین افکار و نظریاتی فقط سرد‌تر شدن روابط و دور شدن زن و شوهر از یکدیگر است. البته به یاد داشته باشید که زنان نیز هرگز عمدا مرتکب چنین اشتباهاتی نشده‌اند و آن‌ها هرگز نمی‌دانستند رفتارشان چه اثر بدی بر همسرشان می‌گذارد، در واقع بیشتر اشتباهات زنان کاملا ناآگاهانه و غیرعمدی بوده و هست.

باید کمی به زنان آگاهی داده شود تا دریابند رفتار و گفتار آن‌ها چه آثار و پیامدهایی در رفتار مردان بر جای می‌گذارد. نتایج آزمایشات محققان بر روی هزاران زوج، نشان می‌دهد که ایجاد اندکی آگاهی در زوجین نتایج شگفت آوری در روابط آن‌ها با همسرانشان ایجاد می‌کند.


۵) نکته آخر:

زمانی که زوجین سعی دارند در طرف مقابل احساس رضایت و خوشحالی ایجاد کنند بخش اعظم مشکلات به سادگی برطرف می‌شود. سعی کنید برای ایجاد عشق و پایداری آن در زندگی مشترکتان از هیچ تلاشی دریغ نورزید و مطمئن باشید با ایجاد اندکی تغییر در رفتارتان می‌توانید همسرتان را به بهترین مرد کره زمین مبدل کنید.


انتهاي پيام

بسیار جالب بود.

شايد شما هم در مورد اصل پارتو يا قاعده 20/80،چيزهاي شنيده باشيد.

قاعده 20/80 بدين معنا است كه در هرچيزي، ميزان اندكي (20 درصد) داراي اهميت حياتي و بسياري (80 درصد) كم اهميت و يا داراي اهميت ناچيز است. در مورد پارتو اين قاعده بدين معناست كه  20 درصد مردم 80 درصد ثروت را در اختيار دارند. مديران پروژه ها مي دانند كه 20 درصد كار (اولين ده درصد و آخرين ده درصد) 80 درصد زمان و منابع را صرف مي كند. مي توانيم قاعده 20/80 را در مورد  تقريباً هرچيزي بكار ببريم، از علم مديريت گرفته تا جهان فيزيك.

اين اصل در زندگي خانوادگي و اجتماعي هم صادق مي باشد،مطالعه ،دقت و هوشياري در روابط ،آموزش ، يادگيري وتمرين روابط صحيح شايد از انواع فعاليتهائي است كه بايستي در حوزه فعاليتهاي 20 درصدي قرار داد.

در اين راستا از شما دعوت مي كنم مقاله ذيل را كه از سايت تبيان كپي برداري شده (http://www.tebyan.net/social/house_family/partners/aftermarriage/2006/2/16/15721.html)مطالعه بفرمائيد.

– با شوهری که از سر کار می آید چه رفتاری دارید؟

چه طور با شوهر خود رفتار کنیم

الف- چه باید کرد؟

1- سلام و احوالپرسی معمول منتها با خوشرویی و گفتن «خسته نباشید».

2- گرفتن کیف، کت و بسته های خریداری شده

3- دادن خبرهای خوش

4- آرام کردن فرزندان و هر یک را به کاری مشغول کردن.

5- سریع آماده کردن میز غذا یا چیدن سفره.

6- پرس و جو از اوضاع کاری روز و فرصت دادن به مرد تا حرف هایش را بزند.

و خلاصه به هر طریق می توانید احساس خوب خود را از ورود شوهر به منزل ابراز کنید.

حرف دیل کارنگی یادتان باشد که می گوید :«تبسم خرجی ندارد ولی سود بسیاری دارد.»



ب- و اما چه نباید کرد؟

1- بی اعتنایی و سرد رفتار کردن.

2- در خواست انجام کاری پیش از غذا خوردن.

3- گله و شکایت از بچه ها و یا شکوه و شکایت از کارهای روزانه.

4- درخواست پول یا بیان سایر توقعاتی که احتمالاً برای مرد مشکل آفرین است.

شاید بگویید این موارد پیش پا افتاده است، اما لطفاً صادقانه پاسخ دهید، آیا با وجود آگاهی از این موارد جزئی، به آنها عمل می کنید یا فقط گاهی یکی – دو تایی را اجرا می کنید؟

2- اگر شوهرتان دیر به منزل بیاید با او چه رفتاری دارید؟

یکی از عمده ترین اختلاف های زوجین، دیر آمدن مرد به خانه است. طبیعی است هیچ مردی حق ندارد بدون دلیل موجه دیر به خانه برود. اما خانم ها هم نباید در صورت دیر آمدن مرد به منزل، جنجال به پا کنند. خانم ابتدا باید علت واقعی را پیدا کند تا از روی حدسیات و افکار منفی خود واکنشی نشان ندهد که رابطه را پر از خشونت و مشاجره کند.

زن باید علت دیر آمدن را سؤال کند وگرنه مرد فکر می کند این موضوع برای زن بی اهمیت است، اما در عین حال زن باید سؤال خود را با لحنی آرام مطرح کند، آن هم پس از این که شوهر شام خورد و کمی استراحت کرد. زن باید او را متوجه کند که به خاطر نگران بودن چنین پرسشی کرده است. با این برخورد ، شوهر مجبور می شود با حوصله و به نرمی دلیل دیر آمدنش را توضیح دهد.

اما اگر زن لحن تند و غیر دوستانه ای داشته باشد مرد احساس می کند مورد بازخواست قرار گرفته، از طرفی هم خسته و گرسنه است بنابراین ممکن است حتی با لحن زننده ای مثلاً بگوید «به تو مربوط نیست»، یا سکوت کند.

مردی می گفت «شغلم طوری است که اکثراً نمی توانم سر ساعت به منزل برسم، هر چند همسرم از این وضعیت با خبر است اما تا می رسم غُرولند می کند. من هم دیگر به این رفتارش عادت کرده ام و دیگر تلاشی برای سر وقت رسیدن نمی کنم. از این که فکر می کنم او به من ظنین است عصبانیتم دو برابر می شود.»

البته بهتر است مرد در این صورت تلفنی به خانم خبر دهد، اما به او حق بدهید که شاید گاهی تلفن دم دست او نباشد. برخی از مردها هم می گویند اگر هر بار به خانه تلفن کنیم همسرمان عادت می کند، آن وقت اگر یک بار نتوانیم زنگ بزنیم بیشتر نگران می شود.

اما از اینها گذشته، کمی هم باید مسئله را از دید خانم ها بررسی کنیم. بیشتر زنان مایلند ساعت دقیق آمدن همسرشان را بدانند. اما منظور آنها بازخواست یا کنجکاوی نیست بلکه می خواهند غذا را طوری آماده کنند که به محض ورود همسرشان، غذا را بکشند. حالا شما خود را به جای همسری بگذارید که نمی داند کِی پلو را دم کند تا نسوزد، کِی خورش را بار بگذارد که به موقع حاضر شود، به بچه ها غذا بدهد یا نه و خلاصه دهها مورد دیگر که به سلیقه شخصی زنان مربوط می شود. اگر شوهر دیر کند تمام نقشه های همسرش را به هم می ریزد. در حالی که وقت شناسی حداقل احترامی است که مردان می توانند به زحمت های روزانه همسرشان بگذارند.

از یاد نبریم نهایت آرزوی هر زن، فراهم کردن شرایط آسایش و راحتی برای شوهرش است. باید قبول کرد که وقتی او یکی دو ساعت را در نگرانی و اضطراب به سر برده باشد، نمی تواند خوش آمدگوی خوبی به هنگام ورود شوهرش باشد.

در اینجا باید به زنان خوب و دوستدار شوهر توصیه ای کنیم. شما که دوست ندارید به تنهایی غذا بخورید و حتماً باید شوهرتان در کنارتان باشد لازم است به نکته ای ظریف توجه کنید. اگر مایلید او هرچه زودتر وضع مالی اش را بهبود بخشد و خواسته هایتان را برآورده سازد، باید خود را برای این گونه دیر آمدن ها آماده کنید. زیرا همیشه چنین فرصت کاری خوبی برای همسرتان مهیا نیست. در چنین مواقعی باید برای خود سرگرمی سالمی پیدا کنید تا هم شوهرتان آسوده خاطر به کارهایش برسد و هم شما هنری بیاموزید، یا تخصصی پیدا کنید. زنان موقعیت شناس، شغل شوهر را دست کم نمی گیرند، زیرا موفقیت مرد، بازده اقتصادی خوبی خواهد داشت و رفاه خانواده بیشتر می شود. در ثانی رضایت خاطری که از این بابت به مرد دست می دهد تأثیر مطلوبی بر روابط زناشویی می گذارد. مردی که از کارش راضی است به نسبت مردان دیگر در خانه خوش اخلاق تر است و در برابر ناملایمات صبوری بیشتری نشان می دهد. البته زنان در صورتی باید چنین فرصتی به شوهر خود بدهند که مدت آن قابل قبول باشد وگرنه شوهر باید در برنامه کاری خود تجدید نظر کند، زیرا زندگی فقط کار و مادیات نیست.


3- با «سکوت شوهر» چه برخوردی کنیم؟

بیشتر خانم ها از سکوت شوهر در خانه سراسیمه و نگران می شوند، نشاط خود را از دست می دهند و این سکوت را به خود نسبت می دهند و پیش خود فکر می کنند: دوباره از چه دلخور است که حرف نمی زند. آیا ممکن است دیگر مرا دوست نداشته باشد؟ این حق خانم هاست که از مسائل شوهر خود مطلع باشند. یک زن دوست دارد شوهرش تمام اسرارش را با همسر در میان بگذارد، تا هم احساس غریبه بودن نکند و هم این که دوست دارد سنگ صبور شوهر خود باشد تا شاید بتواند کمکی کند. اما خانم ها باید به این مورد هم توجه کنند که بیشتر شوهرها مایل نیستند مشغله های فکری شان را با همسر خود در میان بگذارند چون می ترسند او را دچار نگرانی و اضطراب کنند. به علاوه چون مطمئن هستند از عهده حل مشکل بر می آیند فکر می کنند تا آن وقت نباید به همسرشان چیزی بگویند. گرچه نمی شود این رفتار را صد درصد تأیید کرد اما آنها با حسن نیت چنین می کنند. همسرتان فقط می خواهد شما ناراحت نشوید. مردی که تمام مشکلات کاری خود را با همسرش در میان بگذارد در واقع بخشی از بار آن را به دوش او منتقل می کند. به جای این که از شوهرتان انتظار داشته باشید تمامی افکار و اسرارش را با شما در میان بگذارد، به او فرصت دهید تا تنها بماند. در ضمن شرایط آرامش او را مهیا کنید و تا می توانید مهربانی کنید. این رفتار باعث می شود شوهرتان در کمال آسایش به مشکلش بیندیشد و برای حل آن اقدام کند. در چنین خانه ای است که مرد می تواند تمام غصه هایش را فراموش کند.

4- مواظب حسادت های شوهرتان باشید

برای داشتن حس تفاهم با شوهرتان باید بدانید که او چه روحیه ای دارد. آیا انتظار دارید از همکار شوهرتان تمجید کنید و او ناراحت نشود؟ اگر می خواهید همیشه در قلب شوهرتان جای داشته باشید هیچ گاه بیش از حد از مردی نزد او تعریف نکنید. هیچوقت چیزهایی را که از دیگران یاد می گیرید با آب و تاب پیش او بازگو نکنید. از کجا می دانید به غرور شوهرتان برنخورده است؟ گاهی بعضی از مردها حسادت خود را پنهان می کنند و قدرت ابراز آن را ندارند، آن وقت دچار دردی درونی می شوند که پیامدهای آن خوشایند نیست. شما باید متوجه این خصیصه مردها باشید. از سوی دیگر شوهرتان با حسادت خود به طور غیرمستقیم به شما نشان داده است چقدر دوست تان دارد.

5- غرغر کردن چاره کار نیست

در بیشتر مواقع حرف هایی که خانم ها می زنند درست و منطقی است، اما در زمان و نحوه بیان مطلب اشکال است. اگر نتیجه کاری خوب بود می توان تکرارش کرد، اما اگر حاصل منفی بود باید شیوه دیگری در پیش گرفت. شما با سرزنش، غرولند، بداخلاقی و رنجور نمایی فقط مرد را از خانه فراری می دهید! خانه محل آسایش و آرامش همسر شماست. اگر دائماً خطاهای او یا مشکلات خود را به رخش بکشید عاقبت می گریزد و به جایی پناه می برد که از این مزاحمت به دور باشد (البته این مطلب به معنی تأیید این رفتار مردان نیست). رگ خواب شوهرتان را به دست آورید، آن وقت همه چیز درست می شود. با گوشه و کنایه حرف زدن و زخم زبان را از صحبت های خود حذف کنید.

به مردان عاشق نیز توصیه ای می کنیم: برای این که روح زن را شاداب و با نشاط سازید باید بخشی از اوقات فراغت خود را فقط به او اختصاص دهید. یک زن نیاز به توجه و احساس امنیت دارد. از یاد نبریم زن ها از طریق محبت و عشق ورزی بهتر و راحت تر با مردان کنار می آیند تا با اهدای قطعه ای جواهر. به همسرتان اجازه دهید گاهی خودش را برای شما لوس کند. مگر مردان گاهی خود را لوس نمی کنند و متوقع نیستند نازشان را بکشند؟!

چه طور با شوهر خود رفتار کنیم

گاهی پیش می اید که زن با رنجورنمایی یا نق زدن می کوشد محبت شوهرش را جلب کند. در چنین موقعیتی شوهر آگاه و دانا، زن را درک می کند و هرگز او را مجبور به اعتراف نمی کند که هدفش چیز دیگری است.

«گاهی دست نوازش، کنار او نشستن و صحبتی صمیمانه، معجزه می کند.»

افسوس که ما خودخواهانه به ندرت چنین می کنیم. زنان گاهی فقط نیاز به گوش شنوا دارند. با گفتن و گله کردن و گاهی از چیزی شکایت کردن روحشان را سبک می کنند. مرد خوب همواره این فرصت را به همسرش می دهد. به حرف های او گوش بدهید و او را تأیید کنید. این عمل را نه به صورت مکانیکی، بلکه از روی رغبت و با تمام وجود و به خاطر دل او انجام دهید.

«در این جهان نیاز به دوست داشتن و ستایش شدن، بیش از نیاز به نان است.» مادر ترزا

چه طور با شوهر خود رفتار کنیم
چه طور با شوهر خود رفتار کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *