چگونه احساس غم را از بین ببریم کلاس پنجم

 
helpkade
چگونه احساس غم را از بین ببریم کلاس پنجم
چگونه احساس غم را از بین ببریم کلاس پنجم

دبستو – مرجع تخصصی آموزش ابتدایی|اول|دوم|سوم|چهارم|پنجم|ششم|دبستان

1- همه ی ما در طول روز در موقعیت های مختلف، احساسات گوناگونی داریم.

2 – برخی از احساسات ما خوشایند و برخی ناخوشایندند.

3 – احساسات خوشایند در ما تأثیر خوبی می گذارند و ما آن ها را دوست داریم. برعکس، احساسات ناخوشایند را دوست نداریم و می خواهیم از آن ها دور شویم.

چگونه احساس غم را از بین ببریم کلاس پنجم

4 – شادی احساسی است که هم خود ما می توانیم آن را در خودمان به وجود بیاوریم و هم دیگران می توانند با انجام دادن کارهایی این احساس را در ما ایجاد کنند.

5 – همه ی مردم گاهی شاد و گاهی غمگین می شوند.

6 – هیچ کس احساس غم را دوست ندارد امّا باید توجّه کنیم که احساس غم احساس طبیعی )عادی( است و همه ی انسان ها در زندگی، گاهی این احساس را پیدا می کنند.

7 – همانطور که چیزهای مختلفی ممکن است ما را شاد کند، چیزهای مختلفی هم ممکن است ما را غمگین کند.

8 – گاهی رفتارهای دیگران ما را اندوهگین می کند. گاهی نیز خود ما با کارهایی که انجام می دهیم باعث ناراحتی خودمان می شویم.

9 – گاهی حوادثی مانند جدایی از کسانی که آن ها را دوست داریم، بیماری یا مرگ عزیزانمان، ما را غمگین می کند.

1 – دعا کنیم و از خداوند بزرگ برای برطرف شدن اندوهمان کمک بگیریم.2 – به خودمان دلداری بدهیم؛ به خود بگوییم که احساس غم طبیعی است امّا همیشگی نیست و من می توانم باز هم شاد باشم.3 – درباره ی علّت اندوه خود فکر کنیم و راهی برای برطرف کردن آن پیدا کنیم.4 – از بزرگ ترها ( پدر و مادر، پدربزرگ، معلّم، مشاور مدرسه و … ) کمک بگیریم و با آن ها صحبت و مشورت کنیم.5 – درباره ی احساس اندوه خود بنویسیم یا نقّاشی کنیم.6 – با انجام دادن کارهای شاد و سرگرم کننده یا کمک به دیگران، کم تر به ناراحتی خود فکر کنیم.

11 – ترس احساسی طبیعی و عادی است که در انسان و دیگر جانوران وجود دارد.

12 – ترس از حیوانات درّنده و موذی، ترس از بلندی و ترس از صداهای وحشتناک و مهیب، ترس های بجاهستند.13 – بعضی از ترس ها را خداوند برای مقابله با خطر در وجود جانداران قرار داده است،

این گونه ترس ها « ترس بجا »  هستند و از انسان محافظت می کنند.

14 – بعضی از ترس ها«نابجا » و نادرست اند. 

به خصوص، اگر این ترس ها به طور دائمی و مدتی طولانی فکر ما را به خود مشغول کنند، مشکلاتی برایمان به وجود می آورند.

15 – ترس از تاریکی اتاق یا خانه، ترس از امتحان، ترس از موجودات خیالی مانند غول و هیولا، ترس از آمپول و رفتن به دندانپزشکی و ترس از دست دادن نزدیکان، ترس های نابجا و نادرست اند.

16 – همه ی ما در زندگی گاهی از چیزهایی می ترسیم.

1 – ابتدا چیزی را که از آن می ترسیم و همچنین درجه یا میزان ترس خود را مشخّص کنیم. بعد خوب فکر کنیم که آیا ترسمان به جاست یا نه و علّت آن چیست؟2 – سپس با بزرگ تر ها درباره ی ترس خود مشورت کنیم و از آن ها کمک بگیریم.

17 – گاهی احساس ترس ما به این دلیل است که چیزی را نمی شناسیم یا نمی بینیم؛

مثلاً وقتی همه جا تاریک است، ممکن است حتّی از وسایلی که همیشه در اتاقمان وجود دارد بترسیم.

18 – ممکن است نتوانیم ترس خود را یک باره از بین ببریم،

بنابراین باید کم کم و به مرور زمان با پدیده ای که ما را می ترساند، روبه رو شویم تا ترسمان بریزد.

19 – در موقع روبه رو شدن با چیزی که ما را می ترساند، از نام و یاد خدا کمک بگیریم.

20 – درباره ی ترس خودمان با دیگران صحبت کنیم یا چیزی را که از آن می ترسیم نقّاشی کنیم.

21 – فیلم های وحشتناک تماشا نکنیم.

22 – هرگز برای شوخی و تفریح دیگران را نترسانیم.

 

قبلی

آموزش مطالعات پنجم ابتدایی درس یک من با دیگران ارتباط برقرار می کنم

بعدی

آموزش مطالعات پنجم ابتدایی درس سوم همدلی با دیگران

آموزش مطالعات پنجم ابتدایی درس بیست و دوم بازسازی ویرانه ها

آموزش مطالعات پنجم ابتدایی درس بیست ویک کشورگشایان بی رحم

آموزش مطالعات پنجم ابتدایی درس بیستم وزیران کاردان، شهرهای آباد

آموزش مطالعات پنجم ابتدایی درس نوزدهم ایرانیان مسلمان حکومت تشکیل می دهند

آموزش مطالعات پنجم ابتدایی درس هجدهم سفر به کربلا 2

آموزش مطالعات پنجم ابتدایی درس هفدهم سفر به کربلا 1

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چگونه احساس غم را از بین ببریم کلاس پنجم

اگر تمایل دارید پاسخ سوال خود را دریافت کنید مشخصات خود را کامل وارد کنید.

نمونه سوال و کاربرگ مطالعات پنجم

آزمون مطالعات پنجم دروس 1تا6

آزمون نوبت دوم مطالعات اجتماعی پنجم ابتدایی

آزمون مطالعات پنجم دی ماه نوبت اول

آزمون اجتماعی کلاس پنجم نوبت دوم

نمونه سوال اجتماعی پنجم دی ماه

آزمون مطالعات اجتماعی پنجم نوبت دوم

.: طراحی سایت توسط روندسافت :.



{{ successMsg }}

{{ errorMsg }}

لطفا کدی که برای شما ارسال شده است را وارد کنید.

چگونه احساس غم را از بین ببریم کلاس پنجم

بنظر میرسد شما قادر به دریافت پیامکهای ما نیستید!
لطفا برای فعال سازی کد
{{ receive_code }}

را از طریق شماره
{{ identity }}

به شماره
10001883

ارسال کنید.
منتظر بمانید تا فعال سازی انجام شود!

لطفا برای حساب خود رمز عبور وارد کنید.

لطفا کدی که برای شما ارسال شده است را وارد کنید.

بنظر میرسد شما قادر به دریافت پیامکهای ما نیستید!
لطفا برای فعال سازی کد
{{ receive_code }}

را از طریق شماره
{{ identity }}

به شماره
10001883

ارسال کنید.
منتظر بمانید تا فعال سازی انجام شود!

لطفا برای حساب خود رمز عبور وارد کنید.

برای استفاده بسیاری از امکانات گاما و خیلی از وبسایت ها باید جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.

برای این کار باید به تنظیمات مرورگر خود مراجعه کنید.
در صورت نیاز به راهنمایی اینجا کلیک کنید..

{{ total }} مورد پیدا کردم!

نمونه سوال+44,000

محتوای آموزشی+23,000

پرسش و پاسخ+18,000

آزمون آنلاین+4,000

درسنامه آموزشی +1,300

مدرسه یاب+130,000

نمونه سوال

محتوای آموزشی

پرسش و پاسخ

آزمون آنلاین

درسنامه آموزشی

مدرسه یاب

معلم خصوصی

سوالات مطالعات پنجم درس دوم با جواب

سوالات درس 2 مطالعات اجتماعی پنجم ابتدایی

 

چگونه احساس غم را از بین ببریم کلاس پنجم

📚 سوالات درس به درس مطالعات کلاس پنجم
🔴 درس دوم : احساسات ما

1- احساس خوشایند و ناخوشایند چه تاثیری در زندگی ما دارد؟پاسخ»همانطور که میدانید، برخی از احساسات ما خوشایند و برخی ناخوشایندند. احساسات خوشایند در ما تأثیر خوبی می گذارند و ما آنها را دوست داریم. برعکس، احساسات ناخوشایند را | دوست نداریم و می خواهیم از آنها دور شویم.

۲- شادی چگونه در ما ایجاد می شود؟

پاسخ» شادی احساسی است که هم خود ما می توانیم آن را در خودمان به وجود بیاوریم و هم دیگران میتوانند با انجام دادن کارهایی این احساس را در ما ایجاد کنند.

٣- ما در چه مواقعی احساس اندوه و ناراحتی می کنیم؟پاسخ»گاهی رفتارهای دیگران ما را اندوهگین می کند. گاهی نیز خود ما با | کارهایی که انجام می دهیم باعث ناراحتی خودمان می شویم. اگر مواظب وسایل کیف خودمان نباشیم و دفتر تکالیفمان را را گم کنیم، ناراحت می شویم. مثال گاهی نیز حوادثی مانند جدایی از کسانی که آنها را دوست داریم، بیماری یا مرگ عزیزانمان، ما را غمگین می کند.

۴- ترس چند نوع است؟پاسخ»۲نوع بجا و نابجا

۵- چه راههایی برای برطرف کردن احساس غم وجود دارد؟پاسخ»دعا کنیم و از خداوند بزرگ برای برطرف شدن اندوهمان کمک بگیریم – به خودمان دلداری بدهیم؛ به خود بگوییم که احساس غم طبیعی است اما همیشگی نیست و من می توانم باز هم شاد باشم – درباره ی علت اندوه خود فکر کنیم و راهی برای برطرف کردن آن پیدا کنیم. از بزرگترها (پدر ، مادر ، معلم، مشاور مدرسه و…) کمک بگیریم و با آن ها صحبت و مشورت کنیم. – درباره ی احساس اندوه خود بنویسیم یا نقاشی کنیم. با | انجام دادن کارهای شاد و سرگرم کننده یا کمک به دیگران، کمتر به ناراحتی خود فکر کنیم.

۶- ترس بجا چه نوع ترسی است مثال بزنید؟پاسخ»ترس احساسی طبیعی و عادی است که در انسان و دیگر جانوران وجود دارد؛ برای مثال، ترس از حیوانات درنده و موذی، ترس از بلندی و ترس از صداهای وحشتناک و مهیب خداوند این نوع ترس ها | را برای مقابله با خطر در وجود جانداران قرار داده است. اینگونه ترسها «ترس بجا» هستند و از انسان محافظت می کنند.

۷- چند نمونه ترس نابجا نام ببرید؟پاسخ»بعضی از ترسها نابجا و نادرست اند. به خصوص اگر این ترس ها به طور دایمی و مدتی طولانی فکر ما را به خود مشغول کنند، مشکلاتی برایمان به وجود می آورند؛ مانند ترس از تاریکی اتاق یا خانه، ترس از امتحان، ترس از موجودات خیالی مانند غول و هیولا، ترس از آمپول و رفتن به دندان پزشکی، و ترس از دست دادن نزدیکان

۸- با ترس هایمان چگونه برخورد کنیم؟پاسخ»ابتدا چیزی را که از آن می ترسیم و همچنین درجه یا میزان ترس خود را مشخص کنیم بعد خوب فکر کنیم که آیا ترسمان، بجا است یا نه، و علت آن چیست. سپس با بزرگترها پدر و مادر، معلم ،مشاور مدرسه و… درباره ی ترس خود مشورت کنیم و از آنها کمک بگیریم. – گاهی احساس ترس ما به این دلیل است که چیزی را نمی شناسیم یا نمی بینیم مثلا وقتی همه جا تاریک است، ممکن است حتی از وسایلی که همیشه در اتاقمان وجود دارد بترسیم در واقع، چون در تاریکی این وسایل را نمی بینیم، از آنها می ترسیم .- ممکن است نتوانیم ترس خود را یکباره از بین ببریم بلکه باید کم کم و به مرور زمان با پدیدهای که ما را می ترساند، روبه رو شویم تا ترسمان بریزد .در موقع روبه رو شدن با چیزی که ما را می ترساند، از نام و یاد خدا کمک بگیریم – درباره ی ترس خودمان با دیگران صحبت کنیم یا چیزی را که از آن می ترسیم نقاشی کنیم :- فیلم های وحشتناک تماشا نکنیم. یادمان باشد هرگز برای شوخی و تفریح، | دیگران را نترسانیم.

9- ترس چگونه احساسی است ؟پاسخ»ترس احساسی طبیعی و عادی است که در انسان و دیگر جانوران وجود دارد .

۱۰- چه چیزهایی ممکن است ما را غمگین کند؟پاسخ»گاهی رفتارهای دیگران ما را غمگین می کند گاهی خودمان کارهایی انجام می دهیم که باعث ناراحتی خودمان می شود- گاهی حوادثی مانند جدایی از کسانی که دوستشان داریم – گاهی بیماری یا مرگ عزیزان ما راغمگین می کند.

۱۱- اگر نتوانیم ترس خود را یکباره از بین ببریم چه می کنیم؟

پاسخ» باید کم کم و به مرور زمان با پدیدهای که ما را می ترساند رو به رو شویم تا ترسمان بریزد.

 



سلام ممنونم من خیلی راضی هستم

سلام
ممنون از شما من خیلی راضی هستم

  با یاد و نام خدا

  درس دوم – احساسات ما  

=====================   

1- هر کسی در موقعیتهای مختلف احساسات گوناگونی دارد.

2- همسایه ی قدیمی شما می خواهد به شهر دیگری نقل مکان کند. شما چه احساسی پیدا می کنید؟

چگونه احساس غم را از بین ببریم کلاس پنجم

3- در حال تماشای کارتون هستید که برادرتان کانال تلویزیون را عوض می کند. شما چه احساسی پیدا می کنید ؟

4- در مدرسه شما را به خاطر کارهایتان تشویق می کنند. شما چه احساسی پیدا می کنید ؟

5- خواهرتان بی خبر محکم روی میز می کوبد وصدای شدیدی ایجاد می کند. شما چه احساسی پیدا می کنید؟

6- احساسات خوشایند در ما چه تاثیری به وجود می آورند؟ احساس خوب

7- ما می خواهیم از احساسات ناخوشایند دور شویم زیرا ……………..

8- یک احساس خوشایند را نام ببرید.

9- چند احساس ناخوشایند را نام ببرید.  

10- شادی احساسی است که هم خود ما می توانیم …………………………… و هم دیگران می توانند آن را …………….. .

11- دوچیز را نام ببرید که شنیدن آنها شما را شاد می کند.

12- وفتی ………………………. و ………………………… را می بینم، شاد می شوم.

13- دوچیز را نام ببرید که انجام دادن آنها شما را شاد می کند.

14- وفتی به ………………………. و ………………………… فکر می کنم شاد می شوم.

15- احساس غم یک احساس طبیعی است.  درست 5   نادرست 5

16- دو موقعیت را نام ببرید که شما را اندوهگین کرده اند؟

17- برای از بین بردن غم و اندوه چه باید بکنیم؟ ( سه مورد )

18- ترس یک احساس طبیعی و عادی است که در انسان و جانوران دیگر وجود دارد.

19- چرا خداوند انواع ترسها را در وجود جانداران قرار داده است؟

20-  ترسهایی که خداوند در وجود جانداران قرار داده است، ترس …….. هستند و از انسان ……………… .

21- یونس از لبه ی پشت بام دور می شود. ترس او بجا است یا نابجا؟   بجا 5  نابجا 5

22- مهرزاد، یونس  را ترسو خطاب می کند. آیا یونس ترسو است؟ چرا؟

23- اگر ترسهای بجا دروجود انسان نبودند، چه اتفاقی می افتاد؟ چرا؟

24- ترس نا بجا ترسی است که ما علت آن را نمی دانیم و مشکلات زیادی را برایمان به وجود می آورند.

25- چند ترس نابجا را نام ببرید.

26- چگونه با ترسهایمان برخورد کنیم وآنها را از بین ببریم؟ ( سه مورد ) 

توجه : تنها به خواندن این سوالات اکتفا نکنید و حتما درس را هم به دقت بخوانید.

  با یاد و نام خدا

  درس دوم – احساسات ما  

1- هر کسی در موقعیتهای مختلف احساسات گوناگونی دارد.

2- همسایه ی قدیمی شما می خواهد به شهر دیگری نقل مکان کند. شما چه احساسی پیدا می کنید؟

3- در حال تماشای کارتون هستید که برادرتان کانال تلویزیون را عوض می کند. شما چه احساسی پیدا می کنید ؟

چگونه احساس غم را از بین ببریم کلاس پنجم

4- در مدرسه شما را به خاطر کارهایتان تشویق می کنند. شما چه احساسی پیدا می کنید ؟

5- خواهرتان بی خبر محکم روی میز می کوبد وصدای شدیدی ایجاد می کند. شما چه احساسی پیدا می کنید؟

6- احساسات خوشایند در ما چه تاثیری به وجود می آورند؟ احساس خوب

7- ما می خواهیم از احساسات ناخوشایند دور شویم زیرا ……………..

8- چند احساس خوشایند را نام ببرید.

9- چند احساس ناخوشایند را نام ببرید.  

10- شادی احساسی است که هم خود ما می توانیم …………………………… و هم دیگران می توانند آن را …………….. .

11- دوچیز را نام ببرید که شنیدن آنها شما را شاد می کند.

12- وفتی ………………………. و ………………………… را می بینم، شاد می شوم.

13- دوچیز را نام ببرید که انجام دادن آنها شما را شاد می کند.

14- وفتی به ………………………. و ………………………… فکر می کنم شاد می شوم.

15- احساس غم یک احساس طبیعی است.  درست 5   نادرست 5

16- دو موقعیت را نام ببرید که شما را اندوهگین کرده اند؟

17- برای از بین بردن غم و اندوه چه باید بکنیم؟ ( سه مورد )

18- ترس یک احساس طبیعی و عادی است که در انسان و جانوران دیگر وجود دارد.

19- چرا خداوند انواع ترسها را در وجود جانداران قرار داده است؟

20-  ترسهایی که خداوند در وجود جانداران قرار داده است، ترس …….. هستند و از انسان ……………… .

21- یونس از لبه ی پشت بام دور می شود. ترس او بجا است یا نابجا؟   بجا 5  نابجا 5

22- مهرزاد، یونس  را ترسو خطاب می کند. آیا یونس ترسو است؟ چرا؟

23- اگر ترسهای بجا دروجود انسان نبودند، چه اتفاقی می افتاد؟ چرا؟

24- ترس نا بجا ترسی است که ما علت آن را نمی دانیم و مشکلات زیادی را برایمان به وجود می آورند.

25- چند ترس نابجا را نام ببرید.

26- چگونه با ترسهایمان برخورد کنیم و آنها را از بین ببریم؟ ( سه مورد )

توجه : تنها به خواندن این سوالات اکتفا نکنید و حتما درس را هم به دقت بخوانید

  با یاد و نام خدا

  مطالعات پایه ی پنجم – درس اول :

  عنوان درس – من با دیگران ارتباط برقرار می کنم  

1- انسانها از زمان تولد با دیگران زندگی میکنند و با انها ارتباط دارند.

2- انسانها غیر از آب و غذا ا به چه چیزهایی حتیاج دارند؟  آنها به ارتباط با دیگران نیز نیاز دارند.

3- اگر با دیگران ارتباط نداشته باشیم چه می شود؟ احساس تنهایی می کنیم.

4- مهمترین راه ارتباط انسانها با یکدیگر چیست؟ گفتگو یا ارتباط کلامی

5- هر گفتگو دو طرف دارد. این دو طرف را نام ببرید؟ گوینده یعنی کسی که صحبت می کند و شنونده یعنی کسی که گوش می دهد.

6- قسمتهای مهم گفتگو چیست؟ خوب گوش دادن – خوب صحبت کردن

7- گوش دادن خوب چگونه است؟ به حرف گوینده دقت کنیم – حرف گوینده را قطع نکنیم – به گوینده نگاه کنیم – گوینده را به ادامه ی صحبت تشویق کنیم.

چگونه احساس غم را از بین ببریم کلاس پنجم

8- صحبت کردن خوب چگونه است؟ به شنونده نگاه کنیم – با صدای مناسب صحبت کنیم – روشن وواضح حرف بزنیم- در زمان مناسب حرف بزنیم یعنی اگر کسی در حال انجام کاری است مزاحم او نشویم- اگر درخواستی از کسی داریم، از کلمات مودبانه استفاده کنیم

9- حریم شخصی هر فرد یعنی چه؟ محدوده ای است که هیچ کس بدون رضایت فرد نباید وارد آن محدوده شود.

10- نمونه هایی از حریم شخصی را نام ببرید؟ وضعیت خانوادگی فرد – ارتباطات خانوادگی شخص – مسائل شخصی مانند میزان حقوق و پول توجیبی و….

11- اگرهنگام بازی، ناخواسته به کسی تنه زدید. به او چه می گویید؟ عذر می خواهم – ببخشید – اشتباه کردم.

12- می خواهید کتاب همکلاسیتان را از روی میز بردارید و مطالعه کنید. به او چه می گویید؟ ببخشید اجازه می دهید کتابتان را بردارم؟

13- اصول مهم گفتگو را نام ببرید؟ حفظ حریم شخصی – دقت و توجه به سخنان – انتخاب زمان مناسب گفتگو – فطع نکردن حرف گوینده

14- مبین با شما حرف می زند و شما به کتاب خود نگاه می کنید. کدام اصل گفتگو را رعایت نکرده اید؟ دقت و توجه به سخنان مبین

15- مهرزاد تمرینهایش را حل می کند و شما می خواهید با او صحبت کنید. کدام اصل گفتگو را رعایت نکرده اید؟ انتخاب زمان مناسب گفتگو

16- متین به سوالات معلم جواب می دهد و رایان بدون اجازه جوابهای درست را می گوید. کدام اصل گفتگو را رعایت نکرده است؟ فطع نکردن حرف گوینده

17- مانی  از بهنام می پرسد از پدرش چقدر پول توجیبی می گیرد.مانی کدام اصل گفتگو را رعایت نکرده است؟ حفظ حریم شخصی

18- ارتباط غیر کلامی یعنی چه؟ در زمان گفتگو بعضی چیزها را بدون حرف زدن به دیگران انتقال می دهیم مثلا با تکاندادنس ر حرف او را تایید می کنیم. به ایننوع ارتباط، ارتباط غیرکلامی می گوییم.

توجه : تنها به خواندن این سوالات اکتفا نکنید و حتما درس را هم به دقت بخوانید.

  با یاد و نام خدا

  امتیاز انضباط کلاس ما مهرماه 1395

رد

مهر

1

عالی

2

عالی

3

عالی

4

عالی

5

عالی

6

عالی

7

عالی

8

عالی

9

عالی

10

متوسط

11

عالی

12

عالی

13

عالی

14

عالی

15

عالی

16

عالی

17

عالی

18

عالی

19

متوسط

20

عالی

21

عالی

22

عالی

23

خوب

24

عالی

25

عالی

26

عالی

37

عالی

38

عالی

29

عالی

30

عالی

31

عالی

32

عالی

33

خوب

34

عالی

  با یاد ونام خدا

  با سلام و آرزوی موفقیت برای شما

  برادر و خواهر گرامی

  قبل از هرچیز عذر می خواهم که مزاحم وقت شما می شوم. برای اینکه فرزندتان در خانه تمرین داشته باشد، تنها چاره را در آن دیدم که گاهی از شما کمک بخواهم که به عنوان تکلیف، از وی آزمونی به عمل آورده یا امللایی به او بگویید. می دانم وقت کم دارید ولی مطمئن هستم در هفته مجموعا بیشتر از یک ساعت از وقت شما را نمی گیرد. من می توانم تکالیف بیشتری به ایشان بدهم ولی در اینصورت باید وقت زیادی از کلاس را گرفته تا این تکالیف بررسی گردند. امیدوارم برای کمک به فرزندتان این کار را انجام دهید و مرا هم در کارم یاری کنید. شما تنها این آزمون و یا املا را تصحیح کنید تا او متوجه ی اشکالاتش گردد. اومی تواند در مدرسه و در ساعت تفریح یا حتی ساعات دروس دیگر هم اشکالاتش را از من بپرسد مطمئن باشید حتما به سوالاتش پاسخ خواهم داد تا اشکالات احتمالیش برطرف گردد.

  تنها خواهشی که فعلا از شما دارم این است که برنامه ی روزانه ای را که روی تابلو می نویسم تا در دفتر یادداشتشان بنویسند، بررسی کنید تا حتما کتاب و دفترهایشان را همراه داشته باشند و علاوه برآن حتما تکالیفشان را انجام دهند. یقینا پس از مدتی عادت کرده و نیاز کمتری به مراقبت همیشگی شما خواهند داشت. ضمنا امنیاز انضباط مهرماه را هم روی وبلاگ می گذارم. احتمالا برخی از شما از دیدن آنها ناراحت خواهید شد و امیدوارم به این ترتیب به مسئله ی مهم رفتار فرزندنان در مدرسه توجه بیشتری نشان دهید. در مراجعات شما من مکرر گفته ام که شیطنت ها جزیی از زندگی همه ی بچه ها است ولی همین شلوغ کاریها سبب می شود که نه تنها خودشان بلکه دیگر بچه ها هم نتوانند از کلاس به خوبی استفاده کنند. بجه ها باید بفهمند که اگرچه مدرسه خانه ی دوم آنهاست، ولی آنها در همین خانه ی دوم باید زندگی اجتماعی را تجربه کنند، صف می گیرند تا نظم و ترتیب را بیاموزند، همانند زمانی که درخانه هستند در مرکزتوجه نیستند چون تنها دانش آموز کلاس نیستند، هرزمان دوست داشتند نمی توانند حرف بزنند، راه بروند، بدوند و بازی کنند چون باید نظم کلاس و مدرسه حفظ گردد. از شما انتظار دارم مرتبا با آنها صحبت کرده و راهنماییشان کنید تا وقت زیادی از کلاس هدر نرود.   با سپاس برادر شما  

  با یاد و نام خدا

  فصل دوم : تغییرات مواد

1- مواد به چند شکل تغییر می کنند؟ دو شکل تغییر فیزیکی و تغییر شیمیایی.

2- تغییر فیزیکی را تعریف کنید؟ در تغییر فیزیکی  شکل، اندازه و حالت جسم تغییر می کند مانند پاره کردن کاغذ.

3- تغییر شیمیایی را تعریف کنید؟ در تغییر شیمیایی یک ماده به ماده ی جدیدی تبدیل تبدیل می شود و رنگ، بو و مزه ی جسم تغییر می کند مانند تهیه ی ماست از شیر. 

4- مواد چند حالت دارند؟ سه حالت، جامد، مایع و گاز

  نشانه های تغییر شیمیایی :

1- تشکیل رسوب :  

هرگاه در اثرمخلوط کردن دو یا چند محلول، یک رسوب ایجاد شود ( محلول کدر شود )، یک تغییر شیمیایی روی داده است. تشکیل سفیدک روی لباس پس از شستن، یک تغییر شیمیایی است ( رسوب کردن گل در آب گل آلود یک تغییر فیزیکی است ).

2-  تغییر رنگ :

هرگاه دو محلول بی رنگ را مخلوط کنیم و یک ماده ی رنگی تولید شود یا براثر مخلوط کردن دو ماده ی رنگی، رنگ اولیه از بین برود یا کم رنگ شود، یک تغییر شیمیایی روی داده است ( ریختن ید بر روی نشاسته یا سیب زمیتی که رنگ آن را آبی می کند).

. برخی احساسات ما خوشایند  و برخی از احساسات دیگر ما ناخوشایند  هستند.

2. چند مورد از احساسات مختلف خود را نام ببرید ؟شادی – غم – ترس – تعجب – عصبانیت – خجالت 

چگونه احساس غم را از بین ببریم کلاس پنجم

3.صحیح یا غلط بودن جملات زیر را مشخص کنید :الف)  شادی احساسی است که هم خود ما می توانیم آن را درخودمان به وجود بیاوریم و هم دیگران        می توانند  این حس را در ما به وجود بیاورند .                     صحیح˜                         غلط™   ب) می توان کسی را پیدا کرد که در زندگی خود احساس غم نکرده باشد.            صحیح™                  غلط˜

4 .وقتی دچار غم و اندوه می شویم ، چه راه های مختلفی برای برطرف کردن احساس غم وجود دارد؟- از خداوند بزرگ برای برطرف شدن اندوه‌مان کمک بگیریم- به خودمان دلداری بدهیم و به خود بگوییم این غم طبیعی است اما همیشگی نیست- درباره علت اندوه خویش فکر کنیم و راهی برای برطرف شدن آن بیابیم.- با بزرگترها و دوستان نزدیک و یا مشاور و … خود صحبت کنیم و از آنها مشورت بگیریم.- با انجام دادن کارهای شاد و سرگرم کننده یا کمک دیگران کمتر به ناراحتی خود فکر کنیم.

5. انواع مختلف ترس را بنویسید :الف) ترس های بجا           ب) ترس های نابجا

6.منظور از ترس های بجا چیست ؟برخی از ترس ها احساسی طبیعی و عادی است و در انسان و حیوانات وجود دارد  که خداوند این ترس را برای مقابله با خطردروجود موجودات قرارداده است.مثل ترس ازحیوانات درنده،ترس ازصداهای وحشتناک

7 .منظور از ترس های نا بجا چیست ؟بعضی از ترس ها نابجا و نادرست هستند و ترسیدن ازآنها اشتباه است. مثل ترس ازآمپول زدن،ترس از تاریکی،ترس از موجودات خیالی مثل غول و هیولا

8.کدام یک از ترس های زیر بجا و کدام یک نابجا هستند؟الف) سعید می خواهد از یک جای خیلی بلند بپرد و می ترسد.  بجاب) فاطمه از دندان پزشکی می ترسد.   نابجاج) سجاد دستش را داخل لانه زنبور نمی کند چون می ترسد.  بجاد) ترس از نشستن در هواپیما    نابجاه) ترس از امتحان ریاضی     نابجا

9.اگر ترس نابجا داشته باشید ، چه کارهایی برای برخورد با ترس هایتان می توانید انجام دهید ؟الف) با بزرگترها مثل معلم پدر یا مادر و یا مشاور و … صحبت و مشورت کنیمب)  به ترس خود فکر کنیم و ببینیم آیا بجا هست یا نابجاج) سعی کنیم ترس خود را به مرور از بین ببریمد) از تماشای فیلم های ترسناک یا انجام بازی های ترسناک خودداری کنیمه) هنگام ترس از یاد و نام خدا غافل نشویم و به او توسل کنیم

                       اجتماعی پنجم:

فصل اول زندگی با دیگران:

 

درس اول : من با دیگران ارتباط برقرار می کنم

تصور کنید در دنیایی زندگی می کنید که در آن، همه چیز برای شما حاضر و آماده وجود دارد: غذا، لباس، انواع وسایل بازی و تفریح و … ؛ اما در این دنیا هیچکس غیر از شما نیست و شما تنها هستید. به نظر شما آیا این دنیا، دنیای خوبی است؟ چرا؟

چگونه احساس غم را از بین ببریم کلاس پنجم

همه ی ما انسانها از زمانی که متولد می شویم با دیگران زندگی می کنیم. در هنگام نوزادی و کودکی با چه کسانی ارتباط داریم؟ وقتی وارد مدرسه می شویم با چه کسانی ارتباط برقرار می کنیم ؟

ما انسانها برای زندگی فقط به آب، غذا و هوا، نیاز نداریم بلکه به ارتباط با دیگران هم نیازمندیم و اگر این ارتباط نباشد، احساس تنهایی می کنیم .

 

 

به ادامه مطلب بروید

 

 

با راهنمایی معلم، نام افرادی را که با آنها ارتباط دارید، به ترتیب اهمیت بنویسید. سپس بگویید چرا هر یک از این روابط برای شما اهمیت دارد؟

چرا این ارتباط برای من مهم است؟

1 )

 2 )

 3 )

 4 )

 5 )

 

وقتی ما با دیگران ارتباط برقرار می کنیم ، خواسته ها، افکار و نظرات خودمان را دربارهٔ یک موضوع با آنها در میان می گذاریم و یا احساس خودمان را به آنها ابراز می کنیم .

گفت وگو

مهمترین راه ارتباط بین انسا نها، گفت وگو (کلام) است.

هر گفت وگو دو بخش دارد: گوینده، کسی است که صحبت می کند و شنونده، کسی است که گوش می دهد.

 

 

گفت وگوی خوب چه خصوصیاتی دارد؟

® به حرفهای او دقت و توجه کنیم. گاهی ممکن است افراد صدای گوینده را بشنوند اما حواس شان به چیز دیگری باشد و یا کار دیگری انجام دهند و خوب به حرفهای گوینده توجه نکنند.

® کلام گوینده را قطع نکنیم و صبر کنیم جمله اش را کامل کند و حرفهایش تمام شود.

® به گوینده نگاه کنیم. وقتی کسی صحبت می کندو دیگری به جای دیگری نگاه می کند، آن فرد احساس می کندکه او دوست ندارد به حرفهایش گوش دهد یا خسته است.

® گاهی با سر تکا ندادن یا پرسیدن سؤال، گوینده را تشویق کنیم که به صحبت خود ادامه بدهد.

 

 

® به شنونده نگاه کنیم.

® با صدای مناسب، یعنی نه خیلی بلند و نه خیلی آهسته و نه تند و کند، صحبت کنیم. اگر با صدای مناسب صحبت نکنیم، دیگران ممکن است زود خسته شوند و دیگر به حرفهای ما گوش ندهند.

® منظور خودمان را روشن و واضح بیان کنیم.

® زمان مناسب را برای صحبت با دیگران انتخاب کنیم. مثلاً اگر کسی درحال کاری است و فعلاً وقت ندارد، مزاحم او نشویم.

® از کلمات مؤدبانه استفاده کنیم. مثلاً وقتی درخواستی داریم از کلمات لطفاً و خواهش می کنم، استفاده کنیم، همینطور اگر اشتباهی رخ داد از کلمه معذرت می خواهم. در گفت وگو با بزرگترها، به جای واژه «تو ،» کلمهٔ «شما » را به کار ببریم.

 

 

چگونه احساس غم را از بین ببریم کلاس پنجم

حریم شخصی

یکی دیگر از نکاتی که باید در ارتباط با دیگران رعایت کنیم، حریم شخصی آنها است.

حریم شخصی یعنی چه؟

منظور از حریم شخصی، محدوده ای است که هیچکس نباید بدون اجازه و رضایت وارد آن شود. برای مثال خانۀ ما حریم شخصی ما است و هیچکس نمی تواند بدون اجازۀ ما، وارد آن شود.

 

 

افراد دوست ندارند دیگران دربارۀ بعضی از موضوعات خصوصی شان از آنها سؤال کنند. تصور کنید فردی از دیگری، دربارۀ درآمد ماهیانۀ پدرش یا مقدار پول توجیبی اش  بپرسد، یا سؤال کند او با خواهر و برادرش چه رابطه ای دارد؟ در حالی که شنونده دوست نداشته باشد به این پرسشها پاسخ دهد. بنابراین اگر افراد دوست نداشته باشند دربارۀ مطالب خصوصی شان سؤال شود، ما حق نداریم دربارۀ این موضوعات، کنجکاوی کنیم و وارد حریم شخصی آنها شویم.

 

 

 فعالیت

  1- با راهنمایی معلم، یک نفر از همکلاسی ها موضوعی را انتخاب و دربارهٔ آن صحبت کند و سه نفر هم به عنوان شنونده به حرفهای آن گوش کنند . پس از پایان سخنرانی، دانش آموزان نظرشان را درباره این گفت وگو بیان کنند.

 آیا گوینده و شنونده ها نکات صحیح گفت وگو را رعایت کردند یا خیر؟ کدام نکات؟

 

 2- برای هر یک از موقعیت های زیر یک جملهٔ مؤدبانه و محترمانه بنویسید:

فهیمه روی پیشخوان کتابخانه، مجله ای جالب می بیند و دوست دارد آن را بردارد و ورق بزند. او به خانم کتابدار می گوید:

 

عموی رضا با او صحبت می کند. ناگهان تلفن زنگ می زند و رضا می برای جواب دادن تلفن به عمویش می گوید:

 

 

امین در اتوبوس نشسته است که پیرمردی وارد می شود. او از روی صندلی بلند می شود و جای خود را به پیرمرد می دهد. آن مرد از او تشکر می کندو پیروز در جواب می گوید:

 

 

زنگ تفریح است وآزاده در حال دویدن به سوی دوستش در حیاط مدرسه است که ناگهان تنه اش به دانش آموز کلاس دوم برخورد می کند.

 

 

3- در هر یک از موقعیت ها کدام اصل گفت وگو رعایت نمی شود؟ جای خالی را پر کنید.

 

حفظ حریم شخصی

 

دقت و توجه به سخنان

 

انتخاب زمان مناسب

گفت وگو

 

قطع نکردن کلام گوینده

 

 

â  ناهید از موضوعی ناراحت است و برای دوستش صحبت می کند.

 

دوستش مدام کتابش را ورق می زند و به آن نگاه می کند.

 

â  پدر مرتضی سخت مشغول تعمیر اتومبیلش است .

 

اما مرتضی ماجرای بازی فوتبالش با بچّه ها را برای او تعریف می کند.

 

â  معلم سؤالی را طرح کرده است و سوسن در حال پاسخ دادن است

 

یکی دیگر از دانش آموزان مرتبا بدون اجازه گرفتن پاسخ های صحیح را بیان می کند.

 

â  حسن از همکلاسی اش سوال می کند آیا پدرت به تو به اندازه برادر بزرگت پول توجیبی می دهد

 

 

˜  ارتباط غیرکلامی

  

آیا دقت کرده اید ما در حین گفت وگو بعضی از چیزها را بدون صحبت کردن به دیگران، انتقال می دهیم؟ برای مثال با تکان دادن سر، نشان می دهیم که حرف آنها درست است یا با حرکات صورت نشان می دهیم که از شنیدن موضوعی تعجب کرده کرده ایم.

 این نوع حرف زدن را غیرکلامی می گویند.

 

در یک ارتباط خوب، حالات چهره و حرکات و رفتارهای ما نیز مانند کردن و گوش دادن، اهمیت دارد. ما می توانیم با رفتار و حالات صورت خود نشان دهیم که خوشحال، غمگین، دلخور یا شاد هستیم.

 

 

فعالیت

 

1. شماره گذاری کنید.

 

1) ترس   2 )خجالت   3 )شادی   4 )تعجب   5) اندوه    6 ) اخم    7 )عصبانیت 

 

 

2. آیا شما در ارتباط با دیگران، حریم شخصی آنها را رعایت می کنید؟ از خواندن موضوع حریم شخصی چه نتیجه ای گرفتید؟

 

3. کاربرگهشماره 1 را انجام دهید.

 

4. فعالیت شماره 1 به کار ببندیم را اجرا کنید.

 

 

 

 

درس دوم : احساسات ما

 

همهٔ ما در طول روز احساسات مختلفی را تجربه م یکنیم. شما در طی هفته گذشته چه احساساتی داشت هاید؟ آیا می توانید

 

چند مورد از آنها را بیان کنید؟

 

 

فعالیت

 

1. هر یک از موقعیت های زیر چه احساسی را در شما به وجود می آورد؟

 

 دوست صمیمیتان م یخواهد از محلهٔ شما برود و در جای دیگری زندگی کند. (            ) 

  شما در حال تماشای فیلم مورد علاق هتان هستید که برادرتان شبکه را عوض می کند. (                 ) 

  شما در حال رفتن به خانه هستید. در یک کوچهٔ خلوت ناگهان صدای انفجار ترقه به گوشتان می خورد. (                                  ) 

 معلم به خاطر تلا شهای شما، جایزهٔ خوبی به شما داده است. (                   ) 

 

 

هما نطور که با انجام این فعالیت، پی بردید برخی از احساسات ما خوشایند و برخی ناخوشایند هستند. احساسات خوشایند، احساساتی هستند که ما آنها را دوست داریم و احساس خوبی در ما به وجود می آورند . برعکس احساسات ناخوشایند را دوست نداریم و م یخواهیم آنها را از خودمان دور کنیم.

 فکر کنید و چند احساس خوشایند و چند احساس ناخوشایند خود را که در هفته گذشته تجربه کرد هاید، بگویید.

 

اکنون بیایید دربارهٔ بعضی از این احساسات، بیشتر بدانیم.

 

 

●  شادی

 

شادی احساسی است که هم خود ما م یتوانیم آن را برای خودمان ب هوجود بیاوریم و هم دیگران م یتوانند با انجام کارهایی که ما را خوشحال می کند، این احساس را در ما به وجود بیاورند.

فعالیت 2 را انجام دهید تا بهتر پی ببرید که چیزها یا کارهای زیادی وجود دارد که می تواند شما را شادکند.

 

 

فعالیت

 

2. فکر کنید و جدول را کامل کنید .

  

دیدن چیزهایی که مرا شاد می کند

مثال: دیدن برنامه کودک

 

 

 

شنیدن چیزهایی که مرا شاد می کند

مثال:

 

 

کارهایی که انجام آنها مرا شاد می کند

مثال:

 

 

موضوعاتی که وقتی به آنها فکر می کنم، شاد م یشوم.

مثال:

 

 

 

 

 

3. بخش الف کاربرگهٔ 2 را انجام دهید.

 

4. یکی از شادترین اتفاقات زندگی خودتان را توصیف کنید و در زنگ انشا در کلاس بخوانید.

 

5.فعالیت شماره 2 به کار ببندیم را انجام دهید

 

  

●  غم و اندوه

 

به نظر شما آیا کسی پیدا می شود که در زندگی خود احساس غم، نکرده باشد؟

 

همهٔ مردم گاهی شاد م یشوند و گاهی غمگین. هیچکس احساس غم را دوست ندارد اما باید توجه کنیم که احساس غم یک احساس طبیعی(عادی) است و همه افراد در زندگی، گاهی اوقات آن را تجربه م یکنند.

 

 هما نطور که چیزهای مختلفی ممکن است ما را شاد کند، غمگینی هم ممکن است عل تهای مختلفی داشته باشد. گاهی رفتارهای دیگران، ما را اندوهگین می کند. گاهی نیز خود ما با کارهایی که انجام می دهیم باعث اندوه خودمان م یشویم. مثلاً اگر مواظب وسایل کیف خودمان نباشیم و دفتر تکالیفمان را در آن نوشته ایم، گم کنیم، ناراحت م یشویم.

 گاهی نیز حوادثی مانند بیماری ، جدایی یا مرگ که برای ما یا نزدیکان ما پیش م یآید، ما را غمگی نمی کند.

   

5. فکر کنید و سه موقعیتی را که در آن دچار غم و اندوه شده اید، روی یک کاغذ بنویسید و به معلم بدهید (شما مجبور نیستید پاسخهای خودتان را در کلاس بخوانید).

 

 چه را ههایی برای برطرف کردن احساس غمگینی وجود دارد؟

 

 وقتی دچار غم و اندوه می شویم :

 

©  دعا کنیم و از خداوند بزرگ برای برطرف شدن اندو همان کمک بگیریم.

 

©  به خودمان دلداری بدهیم که احساس غم یک احساس طبیعی است اما همیشگی نیست و من م یتوانم باز هم شاد باشم.

 

©  دربارهٔ علت اندوه خود فکر کنیم و ببینیم آیا م یتوانیم راهی برای بر طرف کردن آن پیدا کنیم.

 

©   از بزر گترها (پدر و مادر، معلم، مشاور مدرسه، پدربزرگ و …) کمک بگیریم و با یک نفر صحبت و مشورت کنیم.

 

©   دربارهٔ احساس اندوه خود بنویسیم یا نقاشی کنیم.

©   با انجام کارهای شاد و سرگرم کننده، کمتر به ناراحتی خود فکر م یکنیم

 

 

˜ ترس

 

شما هم حتماً مانند دیگران، احساس ترس را تاکنون تجربه کرد هاید. ترس یک احساس طبیعی و عادی است که در انسان و دیگر جانوران وجود دارد.

 

برای مثال ترس از حیوانات درّنده،موذی،سقوط از بلندی، صداهای وحشتناک و مهیب، و … .

خداوند این نوع تر سها را برای مقابله با خطر در وجود جانداران قرار داده است. اینگونه تر سها «ترس مفید » است و موجب حفاظت انسان م یشود.

   

6. الف در هریک از موقعیتهای زیر اگر افراد نترسند، چه اتفاقاتی ممکن است، رخ دهد؟ توضیح دهید.

   

© کودکی دستش را در لانهٔ زنبور فرو ببرد و نترسد.

 

©  حمید بخواهد با تشویق دوستش از یک ارتفاع بلند بپرد و نترسد.

 

©  فردی از دویدن به وسط خیابان یا ایستادن روی پل را هآهن نترسد.

 

©  دانش آموزی در خیابان به حرف فرد غریب های گوش بدهد و همراه او برود.

 

 

ب  آیا در موقعیت های بالا، ترس مفید است؟ چرا؟

 

 ج  آیا به نظر شما، م یتوانیم به کسی که ترس مفید دارد، ترسو بگوییم؟

 

  هما نطور که پی بردید بعضی از تر سها مفید هستند. اما بعضی از تر سها نیز نابجا و نادرست اند. به خصوص اگر ترسیدن از چیزی به طور دائمی و در مدت طولانی فکر ما را به خود مشغول کند، مشکلاتی برای ما به وجود می آورد مانند ترس از تاریکی اتاق یا خانه، ترس از امتحان، ترس از موجودات خیالی مانند غول و هیولا، ترس از آمپول و رفتن به دندانپزشکی، ترس از دست دادن نزدیکان .

 

 

فعالیت

7. کاربرگهٔ 1 را انجام دهید.

اکنون با انجام این فعالیت، بهتر به ترس های خودتان و علت آنها پی بردید.

 

 

 برای غلبه بر ترس چه کنیم ؟

 ابتدا باید ترس خودتان و درجه یا میزان آن را مشخص کنید (مانند فعالیت 7). بعد خوب فکر کنید که آیا این ترس، یک ترس مفید است یا نه؟ و علت آن چیست؟

 سپس با بزر گترها دربارهٔ ترس خودتان مشورت کنید و از آنها کمک بگیرید.

 ¾ گاهی اوقات ترس ما به دلیل آن است که چیزی را نم یشناسیم یا نم یبینیم. مثلاً همان وسایلی که در زمان روشنایی در اتاق وجود دارد، در موقع تاریکی هم هست، اما چون در تاریکی آنها را نم یبینیم، م یترسیم.

 ¾ ممکن است ما نتوانیم یکدفعه ترس خود را از بین ببریم بلکه باید کم کم و به مرور زمان با پدید های که ما را م یترساند، روبه رو شویم تا ترسمان بریزد.

 ¾ در موقع روبه رو شدن با چیزی که ما را م یترساند، از نام و یاد خدا کمک بگیریم.

 ¾ دربارهٔ ترس خودمان با دیگران صحبت کنیم یا چیزی را که از آن م یترسیم نقاشی کنیم.

 ¾  فیلم های وحشتناک تماشا نکنیم.

 ضمناً یادمان باشد هرگز برای شوخی و تفریح، دیگران را نترسانیم.

 

 

PK

چگونه احساس غم را از بین ببریم کلاس پنجم
چگونه احساس غم را از بین ببریم کلاس پنجم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *