چگونه احساس غرور کنیم

 
helpkade
چگونه احساس غرور کنیم
چگونه احساس غرور کنیم

هتل و بلیط مقصد موردنظرت رو آنلاین رزرو کن


طراحی و بازسازی فضای داخلی

غرور به حالت و احساسی گفته می‌شود که در آن شخص برای خود ارزشِ زیادی قائل است

 

غرور به حالت و احساسی گفته می‌شود که در آن شخص برای خود ارزشِ بسیار زیادی قائل است و در برابرِ تواضع و نیستی بکار می‌رود. درموارد حاد غرور، شخص از همه کس و همه چیز خود را بالاتر می‌داند. همچنین شخص می‌تواند نسبت به کسی یا گروهی یا ملتی یا چیزی خاص، احساس غرور کند. غرور در مسیحیت به‌عنوانِ یکی از گناهان هفتگانه شمرده می‌شود. خودبزرگ‌بینی و دیگر کوچک‌جلوه‌دهی نیز جزوِ غرور یا بر اثرِ آن است.چگونه احساس غرور کنیم

  

تعریف روانشناسی غرور 

غرور همان هوای نفس است و فرد خود را نسبت به دیگران بزرگ تر می داند. باید بدانید که غرور با عزت نفس متفاوت است. منشأغرور می تواند عواملی مانند جهالت که فرد گمان می کند که عملش درست است،وسوسه شیطان،پیروی از هوای نفس و شهوت دانست.

 

ریشه اصلی غرور

وقتی فاصله زیاد بین خود واقعی و خود ایده آل حاصل می شود، فرد به دلیل توانایی ، مشکلات شخصیتی و روانی نمی تواند به خود ایده آل برسد و از طرف دیگر نتواند خود واقعی را بپذیرد،تلاش می کند تا با غرور خود را به خود ایده آل ، نسبت دهد که این به معنای غرور منفی است. اما غرور مثبت در افرادی به وجود می آید که به آنچه دارند واقف هستند و ریشه تمام داشته های خود را محصول تجربه،فرهنگ و تلاش خود می دانند. برای درمان غرور منفی روانکاو بیمار را به زمان بچگی بر می گرداند و سعی می کند بیان کند که کسانی که در آن زمان فرد را تحقیر می کردند ، افراد بزرگی نبودند . با این روش فرد تصور جدیدی از خود به دست می آورد و گذشته را فراموش می کند.

 

نشانه های آدم های مغرور :

۱.انسان های مغرور در برابر افرادی که از خودشان قوی تر، آگاه تر، ثروتمند تر و زیباتر می دانند،حالت تدافعی می گیرند.

آنها نمی خواهند بپذیرند که از خودشان بهتر وجود دارد.

 

۲.افراد مغرور معمولا انعطاف ناپذیرند.

سعی دارند با پایبندی به عقایدشان هر چند اشتباه توجه دیگران را به خود جلب کنند.

 

۳.مغرورها در برابر زور بیشتر ظاهری متواضع می گیرند ،چون توان مقابله مستقیم را ندارند.

اما به ضعیف ها حمله می کنند و می خواند قدرت شان را به نمایش بگذارند.قیافه جدی به خود می گیرند در حالی که از درون احساس حقارت می کنند.آنها از مقام، جایگاه، عنوان و مظلوم نمایی و بیمار نمایی استفاده می کنند تا غرور خود را حفظ کنند یا به دیگران ضربه بزنند.

 

۴.این مدل افراد بسیار احساس تنهایی می کنند.

گرچه ادعا زیاد دارند اما بیشتر به دنبال پر کردن تنهایی شان هستند.

 

۵.آنها درظاهر خودشان را خیلی قبول دارند اما در درون اصلا خودشان را قبول ندارند.

بر خلاف ادعایشان بسیار آسیب پذیر و زودرنج هستند.همچنین تمایل زیادی به اثبات کردن خود و خودنمایی دارند.

 

۶.آدم های مغرور دائما از مکانیسم و رفتارهای دفاعی استفاده می کنند.

آنها تحمل باختن و بازنده شدن را ندارند.می خواهند غرور خود را تحت هر شرایطی حفظ کنند.گرچه در حضور دیگران به هر ریسمانی چنگ می زنند تا به بقیه ثابت کنند که کم نیاورده اند اما در تنهایی احساس یاس و ناتوانی می کنند.

 

۷.افراد مغرور همواره از همه متوقع و طلبکارند.

مدام در قهر و آشتی به سر می برند.اگر مطابق میلش رفتار نکنید، از شما ناراحت می شود.باید همیشه مواظب رفتار و گفتارتان باشید.همیشه باید رعایت آنها را بکنید.

 

همه این مدل رفتارها و تفکرات، نشان از غرور در ما دارند.هر چقدر سعی کنیم انکار کنیم که غرور نداریم، احتمال اینکه مغرور باشیم بیشتر است.مگر اینکه هیچکدام از نشانه های غرور را نداشته باشیم. که آن هم خیلی بعید است.با توجه به نشانه هایی که گفته شد و همیچین نشانه های مشابه که قبلا آنها را در خودتان یا دیگران دیده اید، آیا به نظرتان شما غرور دارید؟

 

البته یادمان باشد که اینکه خودمان را دوست داشته باشیم، اینکه برای خود احترام زیادی قائل باشیم معنایش مغرور بودن نیست.مگر اینکه این دو ویژگی را فقط و فقط نسبت به خودمان داشته باشیم.

  

غرور، شمشیری دولبه است؛ اگر به اندازه کافی غرور نداشته باشید به سختی می‌توانید به موفقیت دست پیدا کنید، اگر هم زیادی مغرور باشید، دیگران تصور خواهند کرد شما یک خودشیفته‌اید. آیا زمانهایی نیز وجود دارد که غرور چیز خوبی باشد؟

 

چگونه احساس غرور کنیم

غرور همان هوای نفس است و فرد خود را نسبت به دیگران بزرگ تر می داند

 

چند دلیل برای لذت بردن از جنبه‌ی مثبت غرور

 

به استانداردهای بالاتری پایبند خواهید شد 

آنهایی که در کارشان به غرور و افتخار دست پیدا می‌کنند معمولا نتایج باکیفیت‌تر و ایده‌آل‌تری کسب می‌کنند.

 

می‌توانید منفی‌ها را کنار بزنید 

وقتی چیزی آنگونه که می‌خواهید پیش نمی‌رود به کمی غرور نیاز دارید تا دست از تلاش برندارید. غرور بجا به شما امید و انعطاف پذیری می‌دهد.

 

نشان می‌دهد مراقب و متوجه کارتان هستید 

اگر نسبت به کاری که انجام می‌دهید غرور نداشته باشید، احتمالا مراقب و متوجه آن نیستید.

 

انگیزه‌ی رهبری و مدیریت به شما می‌‌دهد 

وقتی واقعا به کاری توجه می‌کنید و اهمیت می‌دهید قادرید برایش بجنگید. اگر پروژه یا سازمانی به خطر بیفتد، فرد مغرور می‌تواند رهبر خوبی برای محافظت و کنترل امور باشد.

 

آدمهای مغرور حامی خوبی برای خانواده‌اند 

وقتی نسبت به خانواده‌ی خود احساس غرور و افتخار دارید می‌توانید برای آنها بجنگید. سعی می‌کنید بهترین زندگی را برای‌شان فراهم کنید و اجازه نمی‌دهید در موقعیت‌های دشوار قرار بگیرند.

 

چگونه از غرور به نفع‌تان استفاده کنید؟ 

تا زمانی که غرور مثبت خود را تغذیه کنید و حس خودخواهی و تکبرتان را تحت کنترل بگیرید، غرورتان از صفات برجسته‌تان خواهد بود. یادتان باشد، غرور مثبت یعنی تعیین استانداردهای باکیفیت و دست بالا، زندگی کردن طبق آنها و نیفتادن در دام خودشیفتگی.

 

با آدمهای درست نشست و برخاست ‌کنید 

راههای زیادی برای پرورش غرور بجا و پرهیز از خودداری وجود دارد. دوروبرتان را با آدمهای درست پُر کنید؛ افرادی که بتوانند به شما کمک کنند در مسیر سالم پیش بروید. می‌گویند شما مجموعی از پنج نفری هستید که بیشترین اوقات خود را با آنها سپری می‌کنید. آدمهای درست کسانی هستند که تشویق و حمایت‌تان می‌کنند اما در عین حال با شما روراست‌اند. اگر وقت‌تان را با آنهایی بگذرانید که بیخود و بیجا از شما تعریف و تمجید می‌کنند خیلی زود دچار تکبر می‌شوید و ضرر خواهید کرد. اما اگر دوروبرتان افرادی باشند که به موقع و به جا تشویق و ستایش‌تان می‌کنند، به حس خوبی از خودتان دست پیدا خواهید کرد و رابطه‌ی سالمی با خودتان خواهید داشت.

 

متواضع باشید 

ما می‌توانیم همزمان هم مغرور باشیم و هم متواضع. این که کاری را درست و خوب انجام داده‌اید دلیل نمی‌شود دنبال تعریف و تمجید دیگران باشید و ستایش آنها را جستجو کنید. شما کار خود را به بهترین نحو ممکن انجام دهید و انتظار کسب اعتبار از بیرون را نکشید.

  

چیزهای تازه را امتحان کنید 

وقتی تجربه‌ی جدیدی را امتحان می‌کنید به خودتان این اجازه را می‌‌دهید که در چیزی بهترین نباشید. مثلا یاد گرفتن یک مهارت جدید، شما را از محدوده‌ی امن و راحت‌تان بیرون می‌کشد و به شما حس مبتدی و تازه کار بودن را یادآوری می‌کند و وقتی در آن مهارت به تبحر رسیدید، بابت دست پیدا کردن به یک توانمندی جدید، احساس غرور خواهید کرد.

 

کاری را که دوست دارید انجام دهید 

ما آدمها وقتی که نسبت به کارمان احساس نارضایتی می‌کنیم، نیاز داریم از بیرون اعتبار و حمایت بیشتری دریافت کنیم. مثلا اگر از کارتان متنفر باشید، حس خودخواهی‌تان بروز کرده و مایلید از خودتان در برابر احساسات منفی محافظت کنید. کار همیشه هم قرار نیست باب میل و ساده باشد، اما شما باید بتوانید بدون مدام جستجو کردن تحسین و پاداش، رضایت‌ و جنبه‌های مثبتی در آن پیدا کنید.

 

برای خود اندیشی وقت بگذارید 

کمی از مشغله‌ها فاصله بگیرید؛ به این فکر کنید چه کسی هستید، چه چیزی برای‌تان ارزش دارد و چه احساسی نسبت به زندگی دارید. این تمرین باید در زندگی‌تان جاری باشد. برای بررسی خودتان وقت صرف کنید تا ببینید سطح غرورتان در حال رسیدن به خودخواهی است یا نه.

 

با بررسی احساسات‌تان می‌توانید پیش از انکه غرور زیادتان به شما آسیب وارد کند، خود را نجات دهید. برای چنین زمانهایی نیز از پیش برنامه داشته باشید تا کنترل امور را دست‌تان بگیرید. اگر در تشخیص شرایط خودتان ناتوان بودید از یک دوست قابل اعتماد کمک بخواهید تا شما را درست راهنمایی کند. آنهایی که نزدیک‌ترین روابط را با ما دارند، راحت‌تر می‌توانند اشتباهات ما را ببینند و گوشزد کنند.

 

به دیگران هم کمک کنید 

از توانمندی‌های‌تان برای کمک به دیگران استفاده کنید. این کار می‌تواند تحت حمایت گرفتن یکی از زیردستان‌تان باشد یا خدمتی رایگان به کسی که نیازمند است. کمک به دیگران، اصالت‌تان را تقویت می‌کند و به زندگی‌تان معنا می‌دهد. حتی اگر وقت زیادی ندارید باز هم می‌توانید راههایی پیدا کنید که دنیا را برای خود و دیگران جای بهتری کنید.

 

باور داشتن توانایی‌ها و حس غرور بابت کاری که انجام داده‌اید نه تنها مشکلی ندارد بلکه بسیار هو خوب است، اما یادتان باشد در هر شرایط و مرحله‌ای که هستید ریشه‌های‌تان را فراموش نکنید و فروتن باشید. این چیزی است که دیگران را شیفته‌ی شما خواهد کرد.

  

 غرور، چیزی فراتر از آن چیزی است که چشمهای‌مان می‌بینند و می‌توانیم راههایی پیدا کنیم که غرور به نفع‌مان تمام شود.

 

گردآوری : بخش روانشناسی بیتوته

 

مطالب بیشتر برای زندگی بهتر


کلکسیون فرشهای مدرن و کلاسیک برای خرید


تست شنوایی و درمان وزوز گوش


یادگیری زبان انگلیسی با اینترنت نیم بها

رزروبلیط وهتل درسراسرایران بابیشترین تخفیف


پاکسازی و رفع آلودگی هوای خانه

چنین کیکی روفقط تواین یخچال میتونی جابدی


اقساط36ماهه لوازم خانگی بدون پیش پرداخت


درمان اختلالات روحی بدون دارو و عارضه


دیگه لازم نیست از دندانپزشکی بترسید؟

چطور با هزینه‌ی کم، زیاد و راحت سفر کنیم؟

قبل ازخرید،فرش مورد نظرت رو تو دکورتست کن

تهیه اینترنتی بلیط اتوبوسVIPبه قیمت ارزان

باکلاسهای غیرحضوری،چطورکمک درس فرزندم باشم


تو جلسه خواستگاری چی بپرسیم!؟

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

شاید اگر از ما بپرسند که غرور چیست، در پاسخ بگوییم که غرور یعنی کبر، یعنی اینکه خودمان را بگیریم، یعنی اینکه خودمان را از بقیه بالاتر بدانیم.البته منم (حامد متین) با شما موافقم.کسی که این مدلی فکر کند قطعا فرد مغروری است. اما ویژگی های یک انسان مغرور فقط به این موارد ختم نمی شود. بلکه مصداق های بارز غرور بسیار بیشتر و در عین حال کمی پیچیده تر از این حرفاست.متاسفانه در فرهنگ و باور جامعه ما انسان مغرور بیشتر به کسی تلقی می شود که خودش را بگیرد یا از بالا به دیگران نگاه کند.

البته در موارد بدتر افرادی که خودشان را کسی می دانند و به خودشان اطمینان و اتکا دارند نیز مغرور خوانده می شوند.اما این کاملا اشتباه است. این غرور نیست.عزت نفس است. همه ما باید :

خودمان را کسی بدانیم.

همه ما باید فکر کنیم که منحصربه فردیم.

همه باید خودمان را خیلی دوست داشته باشیم

چگونه احساس غرور کنیم

همه ما باید برای خود ارزش بسیار بسیار زیادی قائل باشیم.

 

اما از کودکی به ما یاد دادند که اینها یعنی غرور. که اینها نشانه های افراد متکبر است. که تواضع فقط یعنی دوست داشتن دیگران و قبل از خودت به دیگران اهمیت دادن. و چه باورهای غلط و بیهوده ای که نتیجه آن چیزی جز غرور ( احتمالا تعجب می کنید)، ناآگاهی و ناکامی برای ما چیزی نداشت. بله تشویق شدن به تواضع بیجا، سبب می شود که ما دچار نوعی غرور شویم که خودمان متوجه آن نیستیم.

چون فردی که هنوز به ارزش های وجودی خود پی نبرده و خودش را آنطور که واقعا هست نپذیرفته باشد، چطور می تواند متواضع باشد. البته نقش انسان متواضع را می تواند بازی کند اما در باطن سخت دچار غرور است.می دانید چرا؟ چون چنین فردی خالی از عزت نفس است و در درون خود به دنبال چیزی می گردد تا توسط آن اعتبار و ظاهر خود را جلوی دیگران حفظ کند. می خواهد به دیگران ثابت کند که من هم برای خودم کسی هستم. مرا باور کنید.مرا محترم بدانید. اما چون عزت نفس ندارد، این نیازهای خود را به شکلی اشتباه و توسط غرور ارضا و اغنا می کند.مثلا سعی می کند :

با پرخاشگری و ترساندن دیگران برای خودش احترام بخرد.

با قهر کردن و قطع رابطه برای خودش ارزش کسب کند.

دیگران را می چزاند تا از او حساب ببرند.

دیگران را خوار می کند تا احساس حقارت خودش را پنهان کند.

در روابطش دائم دچار مشکل می شود که ناشی از همین غرور است اما دائم تقصیر را گردن دیگران می اندازد.

حال اجازه دهید که غرور را به درستی تعریف کنم :

ارزیابی غیر واقعی از خود و فراتر از آنچه واقعا هستیم.

همه ما تقریبا بدون استثنا درگیر یک مدل غرور به نام غرور پنهان هستیم. البته نه اینکه فکر کنید مدل خاصی از غرور است.اینطور نیست. اما چون در باور جامعه و ما، این چیزها نسبت به سایر مصداق های دیگر غرور به چشم نمی آید ما آن را غرور نمی دانیم.اما وجود دارد و به واقع نوعی از غرور است.به خاطر اینکه زیاد به چشم نمی آید من به آن می گویم غرور پنهان اما متاسفانه خانمان سوز است. چرا که بسیاری از مشکلات ما در ارتباطات شخصی و خانوادگی ناشی از همین غرور پنهان است.پس غرور پنهان همان غرور است اما به دلیل اینکه در باور عموم ما خیلی به عنوان غرور شناخته نمی شود من به آن می گویم غرور پنهان.اما امروز که شما تعریف آن را دانستید دیگر نیازی به اصطلاح غرور پنهان نیست. و از این به بعد همان به آن غرور می گوییم.

سالها پیش در یک پروژه به عنوان مسئول قسمتی مهم انتخاب شدم. مدیر پروژه از من خواست تا کاری را انجام دهم. به او گوشزد کردم که اینکار آنطور که مد نظر ایشان است، درست از آب در نمی آید و به پروژه ضربه می زند.اما از آنجا که او ۲۵ سال سابقه کار داشت و من جوان و تقریبا کم تجربه بودم، ناچار شدم قبول کنم.بعد از اجرای آن کار دقیقا همان اتفاقی افتاد که من آنرا قبلا پیش بینی کرده بودم. پروژه متحمل یک هزینه اضافه شد.فکر می کنید چه اتفاقی افتاد؟ مدیر مغرور و نالایق پروژه مرا مقصر معرفی کرد و نه تنها دستمزد کارهای قبلی ام را ندادند بلکه من از پروژه کنار گذاشته شدم.

یک لحظه به این فکر کنید که مدیر مغرور اشتباهش را می پذیرفت.آنگاه من از ادامه کار محروم نمی شدم و او فرصت پرورش یافتن شخصیتی محکم و مسئولیت پذیر را از دست نمی داد.شاید بعضی بگویند دلت خوش است. چه فرصتی؟ چه کشکی؟کی به فکر این چیزهاست؟

اما یادمان باشد که این مدل آدم ها، در تمام زندگی شان به این شیوه عمل می کنند.همواره تقصیرات را گردن دیگران می اندازند.اشتباهات خودشان رابه بقیه نسبت می دهند. در بقیه موقعیت ها هم همین طور عمل میکنند. ممکن است خیلی ها مثل من به خاطر غرور او آسیب ببینند. و جالب است  بدانید که او همین اشتباه را در زندگی شخصی و خانوادگی اش هم مرتکب می شود. اشتباه می کند و به گردن همسرش یا سایرین می اندازد.اما اطرافیانش مانند من دست شان بسته نیست. حتما پاسخ این کار را با ترک کردنش خواهند داد.با بی توجهی کردن به وجود او نشان می دهند که دیگر برایشان ارزشی ندارد.

کمتر کسی را می شناسم که مغرور نباشد. کمتر کسی هست که با آن دست به گریبان نباشد.شاید بپرسید چرا؟

شما تا به حال چند نفر را دیده اید که :

۱.هر زمان اشتباه کرده اند شجاعت پذیرش آن را داشته اند و در برابر دیگران اعتراف کرده اند که اشتباه کرده اند. ( اعتراف به اشتباه را ضعف می دانیم)

۲.در بحث به دنبال حقیقت باشند نه به دنبال پیروزی و به کرسی نشاندن حرف خود ( چند بار در انتهای یک بحث به طرف مقابل گفته ایم بله حق با شماست)

۳.اگر خطایی کرده اند بیایند برای عذرخواهی و جبران خطا ( عذرخواهی و درخواست بخشش را نوعی کوچک شدن می دانیم)

۴.همواره مسولیت کارهای خود را تماما به عهده بگیرند و موقع بروز مشکل تقصیر را گردن دیگران نیانداخته باشند.( پایمان به لیوان آب می خورد و می ریزد، به جای اینکه بپذیریم که اشتباه از ما بوده و مسئولیت شو قبول کنیم، سریع میگوییم : آخه…جای لیوان آب اینجاست!؟ کی این لیوان رو اینجا گذاشته؟)

۵.در روابط فقط به دنبال اثبات کردن خود و برتری اش نباشد. ( وقتی می بینیم که دوست یا همسرمان در زمینه ای موفقیت بزرگی کسب کرده به زبان می گوییم که خوشحالیم اما در قلب مان چیز دیگه ای می گذرد)

۶.خیلی شبیه به خود واقعی شان باشند و تا چه اندازه شبیه حرف هایی که می زنند هستند(دیگران را دائم نصیحت می کنیم که چطور زندگی کنند و راه درست زندگی چیست، آنگاه زندگی خودمان شبیه آثار باستانی ماقبلِ تاریخ فقط مخروبه اش مانده)

مثال های بسیارِ دیگری از این دست.

آنها نمی خواهند بپذیرند که از خودشان بهتر وجود دارد.

سعی دارند با پایبندی به عقایدشان هر چند اشتباه توجه دیگران را به خود جلب کنند.

اما به ضعیف ها حمله می کنند و می خواند قدرت شان را به نمایش بگذارند.قیافه جدی به خود می گیرند در حالی که از درون احساس حقارت می کنند.آنها از مقام، جایگاه، عنوان و مظلوم نمایی و بیمار نمایی استفاده می کنند تا غرور خود را حفظ کنند یا به دیگران ضربه بزنند.

گرچه ادعا زیاد دارند اما بیشتر به دنبال پر کردن تنهایی شان هستند.

بر خلاف ادعایشان بسیار آسیب پذیر و زودرنج هستند.همچنین تمایل زیادی به اثبات کردن خود و خودنمایی دارند.

آنها تحمل باختن و بازنده شدن را ندارند.می خواهند غرور خود را تحت هر شرایطی حفظ کنند.گرچه در حضور دیگران به هر ریسمانی چنگ می زنند تا به بقیه ثابت کنند که کم نیاورده اند اما در تنهایی احساس یاس و ناتوانی می کنند.

مدام در قهر و آشتی به سر می برند.اگر مطابق میلش رفتار نکنید، از شما ناراحت می شود.باید همیشه مواظب رفتار و گفتارتان باشید.همیشه باید رعایت آنها را بکنید.

همه این مدل رفتارها و تفکرات، نشان از غرور در ما دارند.هر چقدر سعی کنیم انکار کنیم که غرور نداریم، احتمال اینکه مغرور باشیم بیشتر است.مگر اینکه هیچکدام از نشانه های غرور را نداشته باشیم. که آن هم خیلی بعید است.با توجه به نشانه هایی که گفته شد و همیچین نشانه های مشابه که قبلا آنها را در خودتان یا دیگران دیده اید، آیا به نظرتان شما غرور دارید؟

البته یادمان باشد که اینکه خودمان را دوست داشته باشیم، اینکه برای خود احترام زیادی قائل باشیم معنایش مغرور بودن نیست.مگر اینکه این دو ویژگی را فقط و فقط نسبت به خودمان داشته باشیم.

بیشتر ما  از خودمان در زندگی راضی نیستیم. همواره دوست داریم چیزی فراتر از آنچه که واقعا هستیم باشیم. به دنبال یک خودِ آرمانی هستیم.اما رسیدن به این خودِ آرمانی کاری راحتی نیست. به همین خاطر برای اینکه نامید نشویم آن را درتصورات خود می سازیم. درو اقع خودمان و دیگران را فریب می دهیم.افراد مغرور، ترجیح می دهند که با این خودآرمانی زندگی کنند. چرا که کم خرج، بی زحمت و در دسترس است.در مواقعی که احساس حقارت یا ناراحتی می کنند، برایشان حکم مسکن را دارد.پس چرا باید آن را از دست بدهند؟ فرد مغرور نمی خواهد خود واقعی اش را کسی بشناسد. حتی خودش هم با آن روبرو نمی شود و همواره با خودآرمانی زندگی می کند.چون می داند که خود واقعی ممکن است کاستی زیاد داشته باشد. خود واقعی اش پر است از تضاد و اضطراب. به همین خاطر به خودآرمانی اش پناه می برد تا احساس امنیت و آسودگی کند. اما نکته جالب اینجاست که فرد مغرور نمی داند که در ذهنش چه اتفاقی دارد می افتد. او بسیاری از اوقات نمی داند که خود واقعی ای دارد که آن را گم کرده است. او بسیاری از اوقات خودآرمانی اش را می بیند. به همین دلیل است که گاهی بعضی ها انتظار دارند طرف عاطفی شان بی عیب و نقص و در همه زمینه ها عالی باشد. در حالیکه خودش اصلا چنین نیست. در حالی که حواسش نیست چنین فردی هرگز حاضر نیست با چون اویی باشد.چرا که او هم به دنبال فردی متناسب با خودش است.اشخاص مغرور افرادی هستند پر از نقاب. یعنی اینکه آنها همواره نقش بازی می کنند تا کسی خود واقعی آنها را نشناسد.دقیقا مثل دزدی که از ترس دیگران اموال دزدی را پنهان می کند.دائم در ترس و نگرانی به سر میبرد. کلی انرژی صرف می کند تا این من واقعی پنهان بماند.

 

چگونه احساس غرور کنیم

بله صد البته. فکر می کنید :

بسیاری از جدل ها و دلخوری ها بین ما و اطرافیان مان برای چیست؟

بسیاری از قهرها و ازهم جدا شدن ها برای چیست؟

از دست رفتن فرصت های زندگی مان برای چیست؟

بسیاری از اشتباهاتی که به راحتی با مشورت و پرسیدن از دیگران می توانستیم جلوی آنها را بگیریم اما این کار را نکردیم برای چیست؟

اگر کسانی را که دوست داریم از دستشان می دهیم و ما را ترک می کنند یا ترکشان می کنیم برای چیست؟

خیلی از دروغ هایی که می شنویم یا می گوییم برای چیست؟

اما نکته مهم این است که این غرور تا زمانی که حل نشود، دائم به ما، به روابط ما و اطرافیان ما ضربه می زند. این غرور سبب می شود که خود واقعی مان را نشناسیم و با آن روبرو نشویم. و این اتفاق مانع از شکوفایی و پیشرفت ما می شود.چراکه اجازه نمی دهد ما ضعف ها و کاستی های مان را ببینیم و دائما نقش بازی کنیم که همه چی خوب است. نقش بازی کنیم که ما ایرادی نداریم. در اختلافات سعی می کنیم که به دنبال پیروزی باشیم نه اینکه حقیقت مشخص شود. و وقتی حقیقت یک ماجرا گم شود، آنگاه اختلاف و تعارض پیش آمده هم حل نمی شود.

 

برای آگاهی بیشتر در مورد اثرات غرور و اینکه چطور آن را در خود از بین ببریم دو مقاله زیر را مطالعه فرمائید :

 

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

مرا با ایمیل از پاسخ به نظرم مطلع کن.

سلام من قبا از اینکه بیام توی سایت شما توی یه سایت دیگه بودم ُ خیلی بد نوشته بودن…
نوشته بودم کسایی ک پخمه و داغونن مغرورن
ولی شما خیلی خوب نوشته بودین ممنونم ازتون.
خب حالا من یکم از خودم بگم و کمک بگیرم…
من ۱۵ ساله هستم و دوست های صمیمیَم بهم میگن مغروری و هیچ کسو جز خودت تحویل نمیگیری …
و منم نمیخوام از دستشون بدم و میخوام اخلاقمو درست کنم میشه بهم راه درستو معرفی کنید؟
ممنون

سلام خدمت شما دوست عزیز
خیلی خوشحالم که مطالب سایت ما مورد توجه تون قرار گرفته
اولین اینکه حتما دو مقاله بعدی ما در مورد غرور رو هم مطالعه کنید. چون در مقاله آخر در مورد راهکارهاهم صحبت کردم. کافیه روی عبارت های زیز کلیک کنید :آثار غرور چیست؟راه های غلبه بر غرور چیست؟نکته بعدی اینکه حتما از دوستان تون بپرسید که دقیقا منظورشون چه رفتاری در شماست که باعث میشه اونا فکر کنند شما مغرور هستید.
اگر چنین رفتاری انجام میدید خب می تونید تغییرش بدید.
اگرم واقعا فرد مغروری نیستید براشون توضیح بدید که شما مغرور نیستید و برای آدمای اطراف تون احترام قائلید و احساس نمی کنید از همه بهتر هستید.با این توضیح خیالشون راحت میشه که شما مغرور نیستید.

مقاله هایی ک درباره افراد مغرور و نشانه هاشون عالییی بودن خدا قوت دارید
لطفا بازم درمورد مبحث غرور مقاله بنویسید و ما هم بیشتر درباره این مبحث مستفیض بشیم

سلام خدمت چناب امیر حسین عزیز
خیلی خوشحالم که این مقاله مورد توجه تون قرار گرفته
در مورد غرور کلا سه مقاله در سایت موجوده که یکیش همین مقاله ای بود که مطالعه کردید و دو مقاله بعدی را از دو لینک زیر می توانید مطالعه کنید :آثار غرور چیست؟چگونه بر غرور غلبه کنیم؟

سلام خدمت تمام عزیزانی که این مقاله تهیه کردن ودراختیارمردم گذاشتن خدا همه شماهایه حفظ کنه کارتان بیست

سلام خدمت جناب آقای جواد عزیز
ممنونم از لطف شما و خوشحالیم که این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته

چه چیزی مارا مغرور کرده است؟
ممنون میشم پاسخشو بگین??

سلام خدمت سرکار خانم ساناز بزرگوار
در اصل تفکرات و نگرش ما هستند که سبب غرور ما شده اند
اما سوال اصلی اینجاست که چه چیزی نگرش ما را به زندگی می سازد؟
بزرگترین و مهمترین عامل نوع تربیت ما در کودکی و نوجوانی است که درواقع نگرش ما و شیوه مواجهه ما با افراد و وقایع و چالش ها را می سازد.البته تربیت محدود به مدل فرزندپروری خانواده نمی شود. بلکه آنچه که در مدرسه می آموزیم، آنچه که فرهنگ حاکم بر جامعه است، آنچه که رسانه سعی کرده به ما بقولاند و تجربیات و آموزش هایی که در زندگی دیده ایم.

با سلام و عرض خسته نباشید خدمت شما
خیلی ممنون بابت مقاله بسیار سودمند و زیباتون . خیلی از این موضوعات رو بنده تو خودم میبینم و باعث زودرنجی من از دوستانم شده به طوری که خیلی توقعات از اون ها دارم و دوست دارم مطابق میلم رفتار کنند چون احساس میکنم به محبت و توجه زیاد از طرف اونا نیاز دارم که این موضوع خیلی بهم صدمه زده و میزنه. نمیدونستم این احساس نیاز به مورد توجه قرار گرفتن ممکنه ناشی از غرور باشه به هر حال امیدوارم بتونم این غرور رو از بین ببرم .
حتما مقاله های دیگتون هم مطالعه میکنم ممنون بابت زحماتتون.

سلام به جناب آرین عزیز
خیلی خوبه که آگاه شدید که مشکل تون کجاست
و خوشحالم که این مطلب براتون مفید بوده

با سلام و خسته نباشید خدمت جناب اقای متین
من رها ۳۰ساله هستم یک روز من ب یک مهمانی دعوت شدم و پذیرفتم در ان مهمانی من پسری را دیدم ک خوش قیافه خوش تیپ از نظر من همه چی تموم بود اون شب ما باهم اشنا شدیم حسی ک من ب ایشون داشتم ایشون نیز به من داشت
بعد از چن بار دیدن همدیگر فهمیدم خیلی خودشو میگیره کم محلی بی توجهیش اذیتم میکرد اینکار اون اقا باعث شد من باایشون کات کنم ولی یک ماه بعد اتفاقی دوباره ب خانه دوستم دعوت شدم ک این اقا اونجا بود ما دوباره شروع کردیم ولی همون روز هم بی توجهیاش شروع شد همش با گوشی بودن و از خودش تعریف و تمجید
من عاشق او شدم حالا این عشق داره منو اذیت میکنه خیییلی اذیت
کمکم کنید لطفا شما بگید من چکار کنم حال روحیم اصلا خوب نیس حتی ب خودکشی هم فک میکنم
ممنون

سلام به سرکار خانم رهای بزرگوار
این دردی که دارید می کشید حاصل تقابل بین عقل و دل تونه. عقل میگه رابطه با چنین فردی غلطه و دوباره اتفاقات تلخ گذشته تکرار میشه، دل میگه این همونیه که من می خوام. واقعا تقابل نابرابریه. چون دل در این شرایط بسیار قدرتمندتره و مقابله شما با این قدرت باعث این درد و رنجه.
پس این درد طبیعیه و نباید خودتونو به خاطر این درد سرزنش کنید و نباید بگید چرا دارم درد میکشم یا چرا اصلا باید عاشق چنین فردی بشم.
دل، عقل نداره و گاهی پیش میاد که از آدمای نامناسب خوشش میاد.
نکته ای که مهمه این هست که آگاه باشید به علت این درد که در بالا توضیحش دادیم.
نکته بعدی اینکه فعلا چاره ای نیست و باید این درد رو تحمل کرد. چون منطق شما و من کاملا واقفه که شروع چنین رابطه ای غلطه. چرا؟؟
چون اون علتی که باعث جدایی شما شده، هنوز وجود داره و از بین نرفته. پس اگردوباره شروع کنید، باید بدونید که اون عامل هنوز وجود داره. و همچنین آگاه باشید که اگر دوباره شروع بشه، و دوباره کات کنید، دردش خیلی بیشتر خواهد بود.
مورد سوم اینکه سعی کنید اصلا خودتونو بابت هیچ موردی سرزنش نکنید، چون چیزی که الان بهش احتیاج دارید سرزنش نیست،بلکه درک و همدلیه. پس اگر دوستی دارید که می تونه براتون سنگ صبور باشه، باهاش در مورد دردی که می کشید صحبت و درد ودل کنید.
اگرم کسی رو ندارید خودتون اینکار رو برای خودتون انجام بدید.
با خودتون بگید :
می فهمم که چه دردی می کشی عزیزم. همه آدمهای دنیا بعد از ترک رابطه های عاطفی شون درد میکشن. یادت باشه که من کنارت هستم و کاملا تو رو می فهمم و هر اتفاقیم بیفته من کنارت هستم و دوستت دارم.

شاید الان بگید این چه کاریه و این خیلی عجیبه و مسخره به نظر میاد. اما بد نیست بدونید که جدیدترین تحقیقات روانشانسی تاثیر اینکار رو ثابت کرده و اگر مدام انجامش بدید خیلی میتونه بهتون در تحمل این رنج کمک کنه.

اما درمورد خودکشی : یادتون باشه که همیشه برای خودکشی وقت هست، اما اگر خودکشی کنید دیگه برای هیچ چیز وقتی وجود نداره.
در نهایت پیشنهاد میکنم که روی عبارت زیر کلیک کنید و فایل صوتی اون رو گوش بدید :رهایی از عطش دلبستگی

سلام
حالا فرضا یک نفر کاستی هایی در رفتار و شخصیتش داره,باید بره جلوی دیگران بهشون اعتراف کنه تا همین افراد بعدا ازش سوئ استفاده کنند یا سعی کنه در مقابل دیگران آبرو داری کنه؟!بالاخره اگر قرار بر اصلاح رفتار های نادرست باشه هم باید از یه جایی شروع کرد چه جلوی دیگران باشه چه در خفا

سلام به شما دوست عزیز
خیر نیازی به اعتراف نیست. اگر مطمئن هستیم که ایرادی در رفتار ما وجود داره، و تصمیم به اصلاح داریم نیازی نیست بریم اعتراف کنیم.
اما وقتی به عنوان مثال فردی ایرادی رو در رفتار ما می بینه که واقعا وجود داره، انکار ما نشون از غرور ما داره. اما پذیرش اون نشان از شجاعت داره.

[…] به این موضوع فکر می کنیم که تا به حال برای محافظت از این غرور پوشالی چقدر هزینه پرداخته […]

دمت گرم خیلی حال کردم با خودتو و مقالت
ببخشید یکم خودمونی شد
برا این مشکل را حلی هم دارید ؟

سلام به شما جناب آرتین عزیز
ممنون از لطف و محبت شما
در مقالات بعدی که می تونید لینکشو در همین مقاله پیدا کنید راجع به راه حل هم صحبت کردیم.

سلام،من پسری۲۵ساله هستم،ولی اصلا غرور ندارم و ازتداشتنش رنج میبرم.مثلا کسی رو ک دوست دارم کاراشتباه کرده و بامن قهرکرده ،من میرم ‌خودمو کوچیک میکنم ک برگرده،درصورتی ک مقصرنیستم و اصلا غروری ندارم ،چیکارکنم ک بتونم مسلط بشم ب خودم .لطفا جواب بدید

سلام به شما جناب امیر علی عزیز
شما نیاز به غرور ندارید بلکه نیاز به عزت نفس دارید
پیشنهاد می کنم در دوره رایگان سایت ما شرکت کنید تا بتونید عزت نفس و اعتماد به نفس تون رو افزایش بدید.
برای شرکت در این دوره روی عبارت زیر کلیک کنید :دوره رایگان اعتماد به نفس و عزت نفس

سلام
واقعا جالب بود.من هم آدمی هستم که سعی میکنم دیگران رو بهتر از خودم بدونم و … ( بر اساس موارد تربیتی که به ما گفته شده) ولی در باطن فکر میکنم از همه بهترم و بی عیب و خطا.واقعا غرور بد دردی هست به همسرت توهین میکنی و بعد خودتو آروم میکنی که آره حقشه میخواست اینو نگه یا اون کارو نکنه .
خیلی داغونم
تصمیم گرفتم بذارمش کنار.
خدایا کمکم کن.

سلام به شما جناب احسان عزیز
دقیقا مطلبی که گفتید درست است. بهترین دیدگاه از نظر بنده این است که همه ما حقوقی داریم که حقوق هیچکس بر دیگری برتری ندارد.
تبریک میگم به شما که تصمیم به تغییر گرفتید.

من تو فرانسه زندگی می کنم دو تا فوق لیسانس داشتم. زن زیبایی بودم به خودم می رسیدم باشگاه می رفتم. با تمام عشق و وجودم برای همسرم کیک می پختم اشپزی می کردم اما اون هیچ وقت من و نمی دید نه خودش نه خانواده ش. با وجود اینکه من معلم بودم به من می گفت تو به درد نخوری تو عرضه پول دراوردن نداری. با اینکه خودش فوق دیپلم داشت و به دروغ به من گفته بود مغازه داره اما نصاب ماهواره بود. من و تحقیر می کرد تو هر جمعی هر جایی. با دیگران رفت و امد نمی کرد. خواهر من که دکترای عمران از امریکا داشت و پایین میاورد و می گفت شعور نداره. با همه با غرور حرف می زد شوهر خاله هاش و که شهرستانی بودن کاملا می ذاشت وسط جمع و تحقیرشون می کرد و جالب اینجاست که پدر و مادرش هم کاملا باهاش همراهی می کردن. همش قهر می کرد همیشه خونه رو ترک می کرد. من و کتک می زد و باور نداشت اشتباه کرده می گفت کاری کردی که کتک خوردی و باز پدرشون تایید می کرد. روزی که جدا شدیم و من اومدم فرانسه از دست تحقیرای اون و خانواده ش تا سه ماه دور خودم می گشتم و نمی دونستم چکار کنم. یه هفته تو اتاقم موندم و فقط از دوریش گریه می کردم چون عاشقش بودم. بعد یه هفته به خودم گفتم کی تبدیل به این ادم بی اعتماد به نفس شدی. بلند شو و کم کم بلند شدم درسم و ادامه دادم کار پیدا کردم. کتاب شعرم و به زبان فرانسه چاپ کردم و برگشتم به روزهایی که قبلا بودم. خیلی باهاش حرف زدم که از غرورش دست بکشه و امیدوارم روزی بفهمه که داره با غرورش ادمها را له می کنه و بهشون ظلم می کنه بدون اینکه عذاب وجدان بگیره. اقای متین ممنونم از مقاله خوبتون. همیشه فکر می کردم تقصیر منه، دلم اروم نداشت بعد طلاق اما وقتی مقاله های شما رو خوندم دیدم اصلا تقیصیر من نبوده و دست برداشتم از خودخوریهای مداوم. براتون ارزوی سلامتی می کنم. ممنون که به مردم کمک می کنید. موفق باشید

سلام می کنم به ما سرکار خانم النای بزرگوار
از تمام مواردی که تعریف کردید، کمبود عزت نفس همسر شما فریاد می کشید. و ایشون این کمبود رو سعی می کردن با تحقیر و پایین آوردن دیگران جبران کنند. چون توانایی بالا کشیدن خودشون رو نداشتند پس سعی می کردند بقیه رو تخریب کنند و پایین بیارند تا مبادا احساس کمبود و تهی بودن کنند.
تبریک می گم به شما که تصمیم درستی گرفتید و به روزهایی برگشتید که خود واقعی تون بودید. جدایی شما نه تنها یک اتفاق تلخ نیست بلکه باید اونو به فال نیک بگیرید. شما امروز متوجه شدید که خود واقعی تونو گم کرده بودید و خوشبختانه اونو امروز پیدا کردید. از صمیم قلب بهتون تبریک می گم و خوشحالم که اجازه ندادید اتفاقات تلخ گذشته همچون غبار روی عزت نفس شما بمونه.

ممنونم از مقاله فوق العاده تون. همسر من تمام این خصوصیات رو داشت. من و که عشق‌ش بودم زیر پاش له کرد طلاق داد، تحقیر کرد. من خسته و شکسته ازش جدا شدم چون دیگه نمی شد همیشه اونجوری باشم که اون می خاد. تمام خصوصیاتی که گفتید در تمام مقاله هاتون بی کم و کاست در اون بود. خدا کنه روزی بفهمه و به خودش کمک کنه…

سلام به شما سرکارخانم نگار
یکی از ارزشمندترین دارایی های یک انسان حرمت شخصیت و وجودشه. هرگز نباید به کسی اجازه بدیم که این حرمت رو خدشه دار کنه. هر چند او فردی باشه که عاشقش هستیم.
حرمت ما قابل معامله با هیچ چیز نیست حتی با عشق. گرچه هرگز کسی که واقعا شما رو دوست داره به شما بی احترامی نمی کنه.
فردی که سرشار از غروره قطعا عزت نفس پایینی داره و کسی که عزت نفس پایینی داره یا حرمت خودش رو دست کم میگیره یا حرمت دیگران رو.
امیدوارم دیدگاه تون این نباشه که شما از زندگی اون فرد بیرون فرستاده شدید، بلکه این باشه که این اتفاق فرصتی به شما داد که خودتونم ببینید و زندگی کردن برای خودتون رو شروع کنید

الان که مقاله رو خوندم همه ی خوصوصیات یه ادم مغرور رو دارم اما باور ندارم که مغرورم بیشتر فکر میکنم یه فرد عصبی و بی حوصله ام تا یه فرد مغرور چون با همه سرجنگ دارم و دوسندارم کسی رو حرفم حرف بزنه همین.

حتی اگر مغرور هم نباشید اما رفتارهای آدم های مغرور رو به قول خودتون دارید.
به نظر شما بقیه با این رفتار ها چه فکری در مورد شما خواهند کرد؟
کسی که قدرت پذیرش نظرات مخالف خود را ندارد اگر مغرور نیست پس چیه؟

سلام. من یه مشکل دارم میتونین کمکم کنین

بله حتما
سوال یا مشکل تونو در تلگرام یا ایمیل سایت با ما در میان بگذارید :
آدرس ایمیل ما : site@hamedmatin.com
آیدی تلگرام : mhamedmatin@

سلام.
ممنون بابت مطالب مفیدتون.غرور از دید عارفان هم از بزرگترین رذایل اخلاقی و بزرگترین حجاب برای دیدن حقیقت است.

سلام به شما جناب آقای محمد رضای عزیز
بله کاملا حق با شماست

H Jamal:
سلام
من الینا هستم٫ از نروژ٫ نامزدم ایران زندگی میکنە و بخاتر اینکە من اونجا زندگی نکردم خیلی از رفتار مردم اونجا باخبر نیستم.. با اینکە من جایگاه اجتماعی خیلی خوبی دارم و از خیلی موارد نفر عادی و هیچ وقت احساس بزرگتر و مهمتر بودن نمیکنم.. بە همه مردهما احترام مێگزارم و برایم سروت و شهرت هیچ معنی ندارە برای اینکە بتوانم کسی را برای دوستی قبول داشتە باشم٫ با علاوە بر این خودم از شرایت بسیار خوب جامعە قرارگرفتم…
مشکل من اینە نامزدم دوست دارە مغرور بشم? من چ جوری میتونم مغرور بشم در حالی کە مغرور نیستم و روحیات و عقاید منهم این را نمیپزیرە. میدنم اگە مغرور بشم شاید یە روزی از روی مغروریت اونای کە دوسشون دارم از دست بدم پس چرا باید مغرور بشم.. نامزدم میگە اگە مغرور نباشی ازت دوری میکنم… ممنون میشم اگە کمکم کنید حالا مغزور بشم کە عزاب بکشم یا درست مسل خودم باشم…

سلام به سرکار خانم الینا
بسیار خوشحالم که هم وطن های خارج از کشور نیز از سایت ما بازدید می کنند
با توجه به مواردی که فرمودید به نظر بنده شما فردی با عزت نفس هستید که به همه آدم ها احترام می گذارید و جایگاه و ثروت افراد تاثیر در نوع رفتار شما با آنها ندارد. غرور به هیچ وجه عامل مفیدی نیست. آنچه که ارزشمده عزت نفس است.اولا که نامزد شما باید به تفاوت فرهنگی خودش و شما آگاه و واقف باشد. و این کاملا طبیعی است که شما از نظر فرهنگی با ایرانی ها متفاوت باشید.
اما مسئله اصلی اینجاست که از نامزدتان بپرسید که منظورش از اینکه باید مغرور باشید دقیقا چیست؟ بعنی شما باید چگونه رفتار کنید تا از نظر ایشان غرور شما حفظ شود یا نشان داده شود.
چنانچه پاسخ این سوال را گرفتید از طریق همین کامنت دوباره برای ما پاسخ آن را بنویسید تا به شما دقیقا بگوییم که آیا این رفتارها درست هستند یا خیر

من حس میکنم دو شخصیتی شدمه…من واقعا ادم مهربونیم ولی از بس از مهربونیم سواستفاده شده دیگه حتی با اوم های خوبم رفتارمو تغیرر دادم و غروروم زیاد شده حتی گاهی دلم برای اقوام تنگم بشه بهشون نمیگم چون دیگه دارم عادک میکنم حسامو مخفی کنم…از این حالت خودم بیزارم واقعا نمیدونم چیکار کنم

سلام به شما سرکار خانم نگار بزرگوار
ما می توانیم مهربان باشیم و در عین حال نیز قاطع
اگر شما مهربان هستید و دیگران از شما سواستفاده می کنند پس نمی توانیم به این بگوییم مهربانی. شما احتمالا به یکی از دلایل کمرویی، تاییدطلبی و یا مهرطلبی نمی توانید به دیگران نه بگویید. اگر واقعا کاری از شما می خواهند که در توان شما نیست و یا مجبورید برنامه های خودتون رو به هم بزنید خب به بقیه نه بگویید. این هیچ مخالفتی با اینکه مهربان هستید ندارد. اما اگر تایید دیگران برای تان خیلی مهم باشد پس نه گفتن بسیار مشکل می شود.
به نظر خودتون مشکل از کمرویی و تایید طلبی شماست یا روش های نه گفتن را بلد نیستید؟؟

بعضیا بمن میگن مغرور باورامو تخریب میکنن بمن انگ قود بودن میزنن در صورتی ک من اصلا اینجوری نیستم یه دل صافو مهربون دارم ولی به قصد سو استفاده و اذیت کردنم ک فک میکنم از حسادتشون نشات میگیره این وصله هارو بمن میچسبونن من خودمو دوست دارم و دیگرانم دوست دارم ولی اجازه نمیدم کسی به عقایدم اهانت کنه من قودم عایا .؟ »

با توجه به مواردی که عرض کردید به نظرم شما به تعبیر خودتون قُد نیستید
اما خب باید بررسی کنید ببینید که چطور از عقاید خودتون دفاع می کنید
گاهی ممکن است مدل دفاع کردن ما سبب بشه که دیگران فکر کنند شما فردی یک دنده و به قول خودتون قد باشید.
اگر همیشه و همیشه فکر کنید عقاید درستی دارید، و همواره محکم از این عقاید دفاع کنید، اونوقت حق با دیگرانه. چون تقریبا با قاطعیت می توان گفت که هیچ فردی وجود ندارد که همه عقایدش کاملا درست و بی عیب و نقص باشد. پس بهتره بگیم نظر من اینه البته شایدم درست نباشه، ولی من فعلا فکر می کنم این برای من بهرین عقیده باشه.
ناگفته نماند که دیگران هم مدل انتفاد کردن شون از شما نباید مخرب باشه.

[…] واضح است که چنین فردی یک انسان متکبر است که دیگران برای او اهمیتی […]

واقعا بعضی آدم هارو می بینی که در دیدار اول چقدر متواضع و به قول معروف سر و زبون دار به نظر می آن ولی بعد از رفت و آمد می بینی چقدر مغرور و روی اشتباهات فردی و حتی دروغهای خانوادگی پافشاری می کنند و به ضعیف تر از خودشون رحم نمی کنند و زور می گن و مسخره می کنند ولی بعضی آدم های در ظاهر خشک تر می بینی چه دل مهربون و منعطفی دارند

کاملا حق با شماست
غرور پنهان عده ای از غرور آشکار بقیه خیلی بیشتره

سلام و عرض ادب خدمت آقای متین مقاله چطور غرور را در خود از بین ببریم هنوز نگذاشتید؟ او سایت دنبالش گشتم پیدا نکردم?

خیلی از خواندن این مقاله لذت بردم تازه متوجه شدم چرا اینقدر از خودم انرژی میزارم برای دیگران ولی نتیجه عکس میگیرم الان متوجه شدم عزت نفس نداشتن باعث غرور و نقاب زدنم شده بود یه جاهایی خیلی مهربان و یه جاهایی بشدت عصبی و پرخاشگر میشم…. چقدر خوبه آدم بتونه خود واقعیش رو بشناسه و اونو رشد و پروش بده به سمت عزت نفس عالی و ضعفهاشو بشناسه و تلاش کنه برای اصلاحش

درود بر شما که انقدر شجاعانه اعتراف کردید که گاهی نقاب می زدید و خود واقعی تون نبودید
کاری که کمتر کسی حاضره انجامش بده

به نظر من افراد مغرور ادم های جذابی اند
یعنی هرکسی اجازه ورود به حریمشونو نداره
یعنی این جور آدما به هرکسی نمی خندن ،با هر کسی صمیمی نمیشن،کمتر دروغ میگن چون احساس می کنن با دروغ گفتن شخصی نشون خورد میشه،این جور آدما همیشه رویه پایه خودشونه ،عاشق هر آدمی نمی شن و کسی که اونا رو عاشق کنه واقعا قابله تحسینه
من از این که شما گفتیم از همه طلبکارن به نظر من اشتباهه
به نظر من دید هرکسی از غرور یه چیزیه
و من چون خودم اد مه مغروریم البته از نظر اطرافیانم به نظرم خصوصیت خیلی خوبیه و به نظرم افراد ضعیف و شکننده اونا رو بد اخلاق و خود گیر میدونن

آنچه که شما در مورد انسان های مغرور گفتید در واقع بیشترشون خصوصیت انسان های با عزت نفسه
گرچه نمی توان به طور کامل یک فرد رو مغرور دونست بلکه ممکنه بعضی از نشانه های غرور رو داشته باشه
اما یک فرد با عزت نفس، میتونه جذاب، قوی، با اراده، جدی و حتی دوست داشتنی باشه
به نظرتون بهتر نیست به جای مغرور بودن با عزت نفس باشیم؟
البته به نظر من احتمالا تعریف شما از غرور همون عزت نفس باشه
خیلی ممنونم که برای ما دیدگاه تونو ثبت کردید

خیلی خوب بود اما هر چی سرچ کردم راه حلشو پیدا نکردم.
من خیلی برام مهم ک شخصیت سالمی داشته باشم. مثل همه آدما که براشون مهمه ! اما اصلا نمیدونم چجوری!!!

سپاسگزارم از شما
راهکارها در مقاله دیگری گفته شده
لطفا مقاله راه های غلبه بر غرور رو مطالعه بفرمایید

خیلی خوشم اومد.تا حالا راجع به غرور این حرفا رو ندیده بودم…واقعا من فکر می کردم غرور یعنی همون خودگرفتن..خیلی خوبب بود

حق با شماست…من در این مقاله سعی کردم از یک نقطه نظر جدید به غرور نگاه کنم…دقیقا به همین خاطر هم هست که نمونه مقالات ما در هیچ جا پیدا نمیشه…چون من همواره سعی میکنم که مقالات ما منحصربه فرد باشه تا مخاطب از وقتی که میگذاره مقاله رو مطالعه می کنه پشیمون نشه

مقاله ی خیلی جالبی بود،مبحثی که کمتر کسی بهش توجه میکنه و با این وجود اهمیت فوق العاده ای در زندگی روزانه داره…به شدت منتطر خوندن قسمت دومش هستم…

بله دقیقا همینطوره….مقوله ای با اهمیت فوق العاده بالا اما متاسفانه توجه چندانی بهش نمیشه…حتما مقاله بعدی به زودی درسایت قرار می گیره

واقعااااا مقاله مفید و کاربردی بوووود….
ممنونم از مدیریت سایت …..

سپاسگزارم از شما دوست گرامی که همیشه نظرات ارزشمندتون رو با ما در میان میگذارید

اغلب زمانی که صحبت از غرور می‌‎شود، همگی ادعا می‌کنیم که ما شخصی متواضع، بخشنده، مهربان، خلاق و انسان دوست هستیم و این ویژگی زشت به هیچ عنوان در ذات پاک و مقدس ما وجود ندارد. غافل از این که همین رفتار ما از غرور سرچشمه می‌گیرد که خودمان را نسبت به دیگران فرد بهتری تصور می‌کنیم و تمام بدی ها را به دیگران نسبت می‌دهیم. ما در این مقاله می خواهیم دقیقاً به همین موضع یعنی انسان مغرور بودن بپردازیم و ببینیم که چطور می توانیم آن را به خوبی مدیریت کنیم. در واقع شما در این مقاله با موارد زیر به خوبی آشنا می شوید:

به کسی که بیش از حد به خودش ارزش قائل می‌شود مغرور می‌گویند. افراد مغرور فکر می‌کنند ویژگی‌هایی دارند که آن‌ها را برتر کرده است. البته غرور را با احترام گذاشتن و خوبی کردن در حق خود اشتباه نگیرید. غرور با عزت نفس کاملاً فرق می‌کند. افراد مغرور با پرز دادن و بد رفتاری، دوستانشان را از دست می‌دهند و هر روز تنها و تنهاتر می‌شوند. اما کسانی که به خودشان احترام می‌گذارند با کارهایی مثل غذاهای خوب خوردن، آهنگ‌های مناسب گوش دادن و توجه به سلامت خود نه تنها از حس و حال خوش زندگی لذت می‌برند، بلکه مورد توجه دیگران قرار می‌گیرند و به اشخاصی تو دل برو در جمع‌های دوستان تبدیل می‌شوند.

در وجود افراد مغرور نشانه هایی وجود دارد که با توجه به آنها می توانید تشخیص دهید که این شخص دچار غرور است یا خیر. برخی از این ویژگی ها عبارتند از:

افراد مغرور معمولاً سازش و انعطاف پذیری ندارند. آنها دوست دارند همیشه در هر جمعی که هستند نظر دیگران پیرو نظرات آنها باشد و به همین علت به هیچ عنوان حاضر نیستند از مواضع خود کوتاه بیایند و نظرات دیگران را نیز لحاظ کنند. افراد مغرور همیشه به دنبال این هستند که در همه جا خودشان در رأس امور باشند و سایر افراد از آنها پیروی کنند و اگر جایی چنین اتفاقی نیفتد، احساس می کنند که غرور آنها خدشه دار شده و در نتیجه جبهه گیری خواهند کرد.چگونه احساس غرور کنیم

افراد مغرور بر این باورند که بقیه انسان‌ها همیشه چیزی به آنها بدهکار هستند! به همین دلیل همیشه به گونه‌ای رفتار می‌کنند که احساس می کنید قصد دارند طلب خود را از شما مطالبه کنند. در همه زمینه‌ها باید مراقب رفتار و حرف زدن خود با آنها باشید، در غیر این صورت به سرعت از شما ناراحت خواهند شد و در مقابل شما واکنش‌های منفی از خود نشان خواهند داد. افراد مغرور دوست دارند که همیشه سایرین به آنها احترام بگذارند و آن گونه که مدنظر آنهاست رفتار کند در غیر این صورت مرتب اظهار نارضایتی می کنند و مدام از شما گله و شکایت دارند.

افراد مغرور معمولاً سعی می کنند در مقابل کسانی که از آنها بالاتر هستند سکوت کنند و خود را متواضع و فروتن نشان دهند. اما همیشه به زیردستان خود زور می گویند و حرف های خود را به آنها تحمیل می‌کنند. به این دلیل که برخلاف غرور ظاهری، در باطن اعتماد به نفس کافی را ندارند و به همین علت توانایی روبرویی با افرادی که از آنها قوی تر باشند را دارا نیستند. برای همین همیشه در مقابل کسانی که نسبت به آنها برتری دارند سکوت می کنند تا از آسیب مصون بمانند. اما تا جایی که توان دارند به افراد ضعیف تر زورگویی می‌کنند و خواسته‌های خود را تحمیل می نمایند.

متأسفانه افراد مغرور بر خلاف آنچه که در ظاهر نشان می‌دهند به هیچ عنوان خودشان را قبول ندارند! اصلاً به همین علت است که سعی می‌کنند ضعف های خود را در پشت غرورشان پنهان کنند. آنها تلاش می‌کنند تا با ایجاد یک چهره مغرور از خود در مقابل دیگران، کاستی‌ها و نقص‌های خود را از دید آنها مخفی کنند. اما اگر در باطن با آنها روبه‌رو شوید، متوجه می شوید که به شدت در حال رنج بردن از نواقص خود هستند و به هیچ عنوان خود را قبول ندارند. به همین علت است که مرتب سعی می کنند با بزرگنمایی نقطه ضعف های خود را از دید دیگران پنهان کنند.

غرور، یک سری دلایل و به اصطلاح ریشه ها دارد و در واقع آن ها هستند که باعث ایجاد غرور می شوند که ما در اینجا قصد داریم به همین ریشه ها بپردازیم.

یکی از بارزترین عواملی که موجب می‌شود یک فرد سعی کند خود را مغرور جلوه دهد، احساس ضعف درونی او می باشد. این افراد فکر می‌کنند انسان‌های غیر کارآمدی هستند، ویژگی های لازم برای مقبول بودن در جامعه را ندارند و معمولاً سعی می کنند این کم و کاستی ها را در پشت چهره مغرور خود پنهان کنند. در واقع تا زمانی که یک شخص از درون احساس کمبود اعتماد به نفس و حقارت نداشته باشد، سعی نمی کند درباره خود مرتب بزرگنمایی کند. مطمئن باشید یک شخص تنها زمانی شروع به تعریف و تمجید از خود و توانایی هایش می کند که احساس کند از درون دچار کمبود اعتماد به نفس است.

برخی از افراد توهم این را دارند که دارای کمالات و امتیازاتی هستند که آنها را نسبت به سایرین برتر می کند. این امتیازات می توانند زیبایی ظاهری باشند، پول و ثروت و یا حتی مقام های اجتماعی باشند. به همین دلیل است بر این باورند که دیگران در درجه پایین‌تر از آنها قرار دارند و نسبت به دیگران بسیار برتر و بالاتر هستند. در حالی که اگر خوب فکر کنند متوجه می‌شوند که هیچ یک از این مقامات و ویژگی ها پایدار نیستند. فرد نادان متوجه نیست که تمامی این ویژگی ها می توانند به آسانی از دست بروند و دیگر وجود نداشته باشند. اگر به این موضوع به درستی فکر می کردند، بدون شک دچار احساس غرور و خودبزرگ بینی نمی‌شدند.

متأسفانه بسیار دیده می شود که فرد به محض اینکه به موقعیت یا موفقیتی دست پیدا می‌کند، دچار احساس غرور می شود و فکر می کند که نسبت به دیگران برتر و بالاتر است. این موضوع از کمبود ظرفیت‌های یک فرد سرچشمه می گیرد. اگر افراد ظرفیت بالایی داشته باشند بدون شک با رسیدن به موفقیت های کوچک نسبت به خود فریفته و مغرور نخواهند شد.

این ها تنها تعداد محدودی از مضرات غرور هستند. اگه شما روی رشد فردیتان کار کرده باشید، حتماً می‌دانید که غرور این همه بلای بد سرمان می‌آورد. به خاطر همین کسانی که موفق هستند، اکثراً غروری ندارند که در نهایت باعث شکست و این همه اتفاق بد برایشان شود.

درست است که غرور دارای جنبه‌های منفی بسیار زیادی می باشد، اما از سوی دیگر فوایدی نیز برای افراد دارد. البته تا زمانی که از حد تعادل خارج نشده باشد. از جمله نمونه هایی که غرور می‌تواند جنبه مثبت خود را در وجود شخص نمایش دهد، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

یکی از ویژگی‌های مثبت افراد مغرور این است که دارای استانداردهای بالایی هستند. آن ها معمولاً به چیزهای کم قانع نمی شوند به همین دلیل است که در انجام کارهای مهم می توان به آنها اعتماد کرد. زیرا تا زمانی که کار را به بهترین نحو ممکن انجام ندهند، دست بردار نخواهند بود. آن ها نسبت به زندگی خود ارزش بسیار زیادی قائل هستند و می‌دانند که باید به بهترین ها دست پیدا کنند.

به همین دلیل به خوبی تلاش می کنند تا نتایج بسیار خوبی را نیز تصرف کنند و این یکی از ویژگی‌ها و جنبه‌های مثبت غرور در افراد می باشد که آنها را وادار به تلاش و پیگیری مداوم می کند.

افراد مغرور معمولاً حامیان بسیار خوبی محسوب می شوند. آن ها به هیچ عنوان زمانی که مسئولیت گروهی را بر عهده دارند، اجازه این را نخواهند داد که چیزی به اعضای آن گروه آسیب وارد کند. این افراد معمولاً در فضای خانواده تکیه گاه بسیار خوبی محسوب می شوند زیرا جلوی هرگونه آزار و اذیتی که از جانب دیگران قرار باشد به خانواده شان برسد می ایستند. این یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت افراد مغرور است که آن ها را تبدیل به حامیانی بسیار قوی و محکم می کند.

اگر شما سرپرستی گروه و یا سرپرستی انجام یک کار را به فردی خودخواه بسپارید، بدون شک تا حد بسیار زیادی آسودگی خاطر خواهید داشت. به این علت که افراد مغرور تمام تلاش خود را می‌کنند تا اعضای گروه را از هرگونه آسیبی حفظ کنند و علاوه بر این، کار را به هر نحوی که شده به سمت جلو پیش ببرند.

بنابراین زمانی که قصد دارید کار مهم و جدی را انجام دهید، بدون شک می توانید با آرامش خاطر این کار را به یک فرد مغرور بسپارید و مطمئن باشید که تا رسیدن به نتیجه دست از تلاش بر نخواهد داشت و گروه را به خوبی به سمت جلو هدایت خواهد کرد.

این ویژگی در برخی از افرادی که غرور مثبت دارند مشاهده می شود. آنها به توانایی‌های خود باور دارند و مطمئن هستند که می توانند کار را به بهترین شکل انجام دهند. به همین دلیل موانع و مشکلاتی که در مسیر ایجاد می شود، نمی تواند به هیچ عنوان جلودار آنها باشند و بدون وقفه به سمت پیشرفت حرکت می‌کنند. آنها معتقد هستند که عوامل منفی نمی تواند بر روی توانایی های آنها تاثیر بگذارد و آنها را ضعیف کند به همین دلیل تمام تلاش خود را می کنند تا ثابت کنند دچار ضعف نیستند.

غرور یکی از ویژگی‌هایی است که مورد نکوهش اولیا و بزرگان دین ما نیز بوده است البته غروری که موجب شود شما نسبت به خود بیش از حد دچار برتر بینی شوید در این زمینه احادیث بسیار زیادی وجود دارد که چند مورد آن را در ادامه برای شما ذکر کرده ایم. اگر فکر می‌کنید که غرورتان بیشت از اندازه است، حتماً از این جملات گوهر بار استفاده کنید.

در آسمان دو فرشته بر بندگان گماشته شده اند پس هر كس براى خدا تواضع كند، او را بالا برند و هر كس تكبر ورزد او را پَست گردانند. (امام صادق علیه السلام)

حرص و تكبّر و حسادت، انگيزه هاى فرورفتن در گناهانند. (امام علی علیه السلام)

خودبينی و غرور، انسان را از تحصيل علوم باز می دارد و به سمت حقارت و نادانی می‌كشاند. (امام هادی علیه السلام)

اگر شما هم جز افراد مغرور هستید و می خواهید این ویژگی را از درون خودتان از بین ببرید و بهتر است بگویم مدیریتش کنید، تکنیک های زیر بهترین راه ها برای شما هستند که می توانند بسیار برایتان تأثیرگذار باشند.

اولین قدم برای درمان خودبزرگ بینی این است که بپذیرید که انسان مغرور هستید. اگر شما قبول نداشته باشید که انسان مغروری هستید، چطور توقع دارید که بتوانید آن را درمان کنید؟ تا زمانی که به پذیرش کامل این موضوع نرسیده باشید، ذهن شما مدام تکرار می کند که نیازی به درمان و رفع این موضوع وجود ندارد. بنابراین در اولین اقدام بپذیرید که غرور دارید و باید آن را رفع کنید تا در زندگی خود در ارتباط با دیگران دچار مشکل نشوید. فراموش نکنید هیچ کس ارتباط با فرد بسیار مغرور را دوست ندارد.

همه انسان ها در وجود خود دچار ضعف ها و کاستی هایی هستند. اصلاً مگر ممکن است فردی در این جهان وجود داشته باشد که دچار ضعف درونی نباشد؟ اگر چنین فردی وجود داشته باشد، قطعاً کسی نیست جز انبیا و اولیای الهی! بنابراین شما باید بپذیرید که بدون شک در برخی زمینه ها دچار ضعف هستید و قرار نیست از هر لحاظ کامل باشید.

زمانی که این موضوع را به طور کامل مورد پذیرش قرار دهید متوجه خواهید شد که دلیلی برای غرور وجود ندارد. چون شما هم مانند سایرین هستید، نقاط قوتی دارید و در کنار آن ها نقاط ضعفی نیز در شما وجود دارد.

بعد از پذیرش این واقعیت، زمان آن فرا رسیده که بنشینید و با خودتان فکر کنید:

پیدا کردن سرچشمه ها تا حد زیادی به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید با تمرین و تمرکز بر این موقعیت ها، از بروز مجدد اتفاقات قبلی پیشگیری کنید و بر رفتار خود تسلط بیشتری داشته باشید.

برخی از افراد به داشته های خود می‌بالند و به آنها مغرور هستند. مقدار درآمد، محل زندگی، تحصیلات، ویژگی های ظاهری، خانواده و بسیاری موارد دیگر. لطفاً توجه کنید:

اولاً: بسیاری از این ویژگی ها انتخابی نیستند و اصلاً جزء دستاوردهای شما محسوب نمی‌شوند که قرار باشد برای آن ها به دیگران فخر فروشی کنید. به عنوان مثال هیچ کس انتخاب نمی‌کند در چه خانواده ای متولد شود بنابراین داشتن یک خانواده خوب، اصلاً دلیل مناسبی برای انسان مغرور بودن نیست.چگونه احساس غرور کنیم

دوماً: ویژگی های اکتسابی شما مثل میزان تحصیلاتتان، میزان درآمدتان، مدل ماشین و محل زندگیتان و…، هیچ کدام قرار نیست به خوشبخت شدن دیگران کمکی بکنند. بنابراین هرگز حق ندارید برای هیچ یک از این موارد به دیگران فخرفروشی کنید. لطفاً در نظر داشته باشید ممکن بود هزاران اتفاق رخ بدهد و شما هرگز به هیچ کدام از این موارد دست پیدا نکنید.

انسان مغرور به دلیل ذهنیت نادرستی که درباره خود دارد، فکر می‌کند از دیگران برتر است و به همین علت توقع دارد همه جا و در هرموقعیتی برنده نهایی باشد و اسم آن او بر زبان ها جاری باشد.

در صورتی که او سخت در اشتباه است؛ همه افراد استعداد ها و ویژگی های مثبتی دارند که می‌تواند در موقعیت های مختلف به درخشش آن ها کمک کند. بنابراین لطفاً از این که بخواهید همه جا تنها شما به چشم بیایید، دست بردارید.

یکی از مهم ترین موضوعاتی که می‌تواند از ایجاد احساس غرور در وجود افراد جلوگیری کند، این است که آنها در جهان آفرینش تفکر داشته باشند. اگر به خوبی به نظام هستی دقت کنید، متوجه می شوید که انسان بسیار ضعیف است و در این جهان حتی به اندازه ذره ای نیز محسوب نمی شود. هیچ انسانی توانایی این را ندارد که چنین نظام قدرتمندی را ایجاد کند.

بنابراین باید دقت داشته باشید که انسان ها دچار ضعف هستند. اگر فردی این ضعف وجودی را به خوبی درک کند و از سوی دیگر عظمت جهان هستی را به درستی بشناسد، قطعاً احساس غرور نخواهد داشت. فردی که در دام غرور و خودبزرگ بینی گرفتار شده، فراموش کرده است که در ابتدا تا چه اندازه ضعیف و آسیب پذیر بوده و در انتها نیز جز مشتی پوست و استخوان چیزی از او باقی نخواهد ماند.

اگر همه این موارد را رعایت کردید اما باز هم نتوانستید غرور خود را درمان کنید، تنها راهی که باقی می ماند این است که به یک مشاور خوب مراجعه کنید. دقت کنید که غرور چیزی نیست که به راحتی از کنار آن رد شوید و توجهی به آن نکنید؛ چرا که ممکن است شما را از موفقیت ها و اتفاقات خوب بسیار زیادی دور نگه دارد. پس حتماً اگر موفق به مدیریت آن نشدید، به یک مشاور و روانشناس خبره مراجعه کنید.

در کلیپ زیر هم می توانید راه های درمان غرور را خیلی خلاصه و مفید مشاهده کنید.

امیدوارم که این راه ها برای شما موثر باشد و اتفاقات خوبی را برایتان رقم بزنید. اگر شما هم راه دیگری برای مدیریت غرور می شناسید یا سوالی در این زمینه دارید، حتماً در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

موفق باشید…

یکی مشکلاتی که امکان به وجود اومدن اون توی مسیر موفقیت بسیار زیاده غرور هست چون انسان یک سری رشد هایی رو درون خودش و اطراف خودش پیدا میکنه و فکر میکنه که بهتر از دیگران شده . اما غرور انسان رو به نابودی میبره تا جایی که انسان هر چیزی رو که بدست آورده از دست میده . پس قبل از قدم گذاشتن در مسیر موفقیت حتما به وجود غرور درونمان توجه کنیم

وقت بخیر

بله درسته؛ ممنون از نظرتون

خوشحالیم که در حال برداشتن گام برتر زندگیتون هستید…موفق باشید

بسیار مقاله خوب و کاربردی بود. ممنون . خسته نباشید…

وقت بخیر

ممنون از نظر لطف شما

خوشحالیم که در حال برداشتن گام برتر زندگیتون هستید…موفق باشید

سلام .چه بسا انسانهای مغروری که به خاطر غرور شان دوستانشان را از دست داده و حتی با فامیلها قطع رابطه کرده اند و چه بسا کسانی که به خاطر این صفت بد زندگی خانوادگی آنها به طلاق منجر شده است.

وقت بخیر

بله کاملا درسته…ممنون از شما

با درود فراوان خدمت شما مقاله ی بسیار جالبی بود از دیدگاه من اغلب آدمها غرور و عزت نفس داشتن را با هم اشتباه می گیرند و این اشتباه بزرگی هست چه بسا انسانهای مغرور دچار تعصبات و خرافات هستند چون به این وسیله می خواهند حکومت کند یک انسان عاقل هر چه چیز را به اندازه ی خودش اهمیت می دهد و متعادل هست و خود بزرگ بینی ندارد ولی انسانهای مغرور مثل حبابهای خالی هستند که با یک تلنگر از بین می روند و دچار ضعف اعتماد به نفس می شوند . پاینده باشید

وقت بخیر…بله درسته ممنون از نظرتون

خوشحالیم که در حال برداشتن گام برتر زندگیتون هستید…موفق باشید

چجوری باید تعادل ایجاد کنم تو احساساتم تو افکارم؟؟؟

وقتتون بخیر دوست عزیز

ببینید این حالت شما، چیزی که بین خیلی از افراد رایجه و بارها هم دیده شده. منتها چون پاسختون طولانیه و نیاز به بررسی تخصصی داره، پیشنهاد می کنم به شماره 09038942379 در تلگرام یا واتساپ پیام بدید تا مشاوران ما به صورت رایگان بهتون پاسخ بدند. موفق باشید

سلام وقتتون بخیر من دقیقا نمیدونم مشکلم چیه ولی بعضی اوقات احساس میکنم یکم بیشتر میدونم از بقیه بااینکه سنم کمتر از اوناس ولی درکل اهل مشورت کردن یا عذرخواهی کردن نیستم بدم میاد خیلی ولی اصلا احساس نمیکنم خیلی ادم ارزشمندی ام یا خیلی خودمو بزرگ نمیبینم دقیقا نمیدونم این خصوصیات من خودخواهیه یا غرور یا….. ولی اتفاقا خیلی خودمو کم میبینم همش به فکر بقیه ام . منتها از یکی بگه چیکارکنم خلی بدم میاد والا گیر کردم اصلا نمیدونم چمه😁

سلام غرور برای خودم درزندگی خوبه یانه وبطورکلی غروردرزندگی باید حذف کنم یانه منتظرم بگیدلطفا به ایمیلم بفرستید

سلام دوست عزیز

ببینید همون طور که تو مقاله هم گقته شد، غرور هم جنبه مثبت داره و هم منفی. البته اگر بخوایم بحث غرور مثبت رو درست تعریف کنیم میرسیم به عزت نفس و اعتماد به نفس بالا.

در کل غرور بیجا تو زندگی میتونه اتفاقات بسیار ناگواری رو رقم بزنه اما عزت نفس یا اعتماد به نفس به هیچ وجه. پیشنهاد میکنم مقاله عزت نفس و اعتماد به نفس چیست رو مطالعه کنید چون خیلی میتونه بهتون کمک کنه. موفق باشید

باسلام ودرود. اکثر آدمهای خجالتی افرادی مغرور هستن درهرصورت غرور مانع رشد انسانهاست. وبدتریین اثراتش توی قسمت روابطه.حالا چه روابط خانوادگی، روابط اجتماعی وروابط جنسی

سلام دوست عزیز

بله تا حدودی نظرتون درسته ولی این که بگیم اکثرا مغرورند مسلماً کمی غیر منطقیه. چون بسیاری از افراد خجالتی هستند که واقعا اصلاً نمیتونن با دیگران ارتباط بگیرند و ربطی به غرورشون نداره.

ممنون از به اشتراک گذاری نظرتون…موفق باشید

سلام ممنون از این مطلب خوبتون درباره غرور واقعا عالی ،مفید،ومورداستفاده بود به نظر من داشتن غرور خیلی خوبه ولی کمش چون زیادش مثل موریانه میمونه که شمارو از درون میخوره

سلام

مچکر از شما

چه تعبیر قشنگی در مورد غرور …آفرین حتما همین طوره

غرور و خود بزرگ بینی حتما می تونه آدم رو نابود کنه

سلام مطالبتون خیلی خوب بود ولی برای احادیثی که آورده بودین منبع نداشتین و این یه ضعفه که ان شاءالله درست بشه موفق باشید.

سلام و درود بر شما دوست عزیز ممنونم از این دقت نظر شما و خیلی خوشحالیم از اینکه این مقاله برای شما مفید بوده امیدوارم تاثیر گذار بوده باشه. ممنونم از نظر انرژی بخش شما

غرور سد پیروزی.??????

ممنون از توجه شما کاربر عزیز

what fentastic article. it realy amazing and good expertion to people who just show off much

سلام خییلیی مقاله ی خوبی بود با پذیرش هرمشکلی واقعا میتوانیم بهترین راه حل ها رو براش پیدا کنیم وخییلیی سریع تر حلش کنیم ممنون ❤️❤️

سلام دوست عزیز ، ممنون از همراهی شما

عالیه… غروز از صفاتیه که زیادی داشتنش حال همرو بهم میزنه

ممنون از دیدگاهتون…

Ch jaaaalb? Khily behem komk krd in maqale Mmnoon #MP

خوشحالیم که براتون مفید بوده 🙂

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

— بارگیری کد امنیتی –به منظور تصویب CAPTCHA لطفا جاوا اسکریپت را فعال کنید.

بهترین و کامل ترین بسته استعدادیابی و کشف علایق کشور

با ساده ترین راه ها، انگیزه خودتان را همیشه در بالاترین حد ممکن نگه دارید.

تهران، باغ فیض کوچه 1

پـلاک 15، طـبقه چهارم

تلفن: 02156692113 | 09038942379

غرور چیست؟ مطمئن هستم که لااقل یکبار با فردی مغرور (متکبر) رو در رو شده‌اید. آنهایی که فقط درباره خودشان حرف می‌زنند و فکر می‌کنند از بقیه بهترند. این مقاله درباره‌ی این صفت شخصیتی می‌باشد. در این مقاله شما می‌توانید درباره ویژگی‌های افراد مغرور، صفات روانشناختی و چگونگی برخورد با آنها اطلاعات کسب کنید. همچنین به معنای غرور در روانشناسی و تاثیرش برروی عزت نفس و برخی نکات پی ببرید.

یک شخص متکبر یا مغرور می‌تواند به‌عنوان فردی تعریف شود که به‌گونه‌ای عمل می‌کند که انگار برتر، ارزشمندتر یا مهمتر از دیگران است و دیگران را دست‌کم می‌گیرد. همچنین فرد مغرور انتظار دارد به‌خاطر ویژگی‌های خاص و دستاوردهای بزرگش، مورد تحسین و احترام باشد. غرور در روانشناسی دلالت بر میل به سلطه و اعتماد مفرط به توانایی‌های خود و خود را شایسته‌ی موفقیت دیدن دارد.

غرورر عموماً به‌عنوان یک مکانیسم جبرانی برای عدم ایمنی زیاد و اعتماد به نفس عمل می‌کند. در حالی که هر کسی می‌تواند در هر زمان خاصی در زندگی خود از روی خودبینی رفتار کند، این صفت اغلب یک الگوی پایدار برای زندگی است. این ویژگی شخصیتی، صفتی است که در کودکی ایجاد می‌شود. اصلاح این صفت شخصیتی، دشوار و حتی غیرممکن است.

مانند تمامی صفات شخصیتی، غرور می‌تواند کم و بیش به راحتی اکتساب شود. فرد می‌تواند کم و بیش برون‌گرا و یا کم و بیش مسئول باشد؛ انتهای طیف غرور، اختلال شخصیت خودشیفته قرار دارد.چگونه احساس غرور کنیم

خودشیفتگی عبارتی روانشناختی برای غرور در روانشناسی است و دو نوع خودشیفتگی آسیب‌پذیر و خودبزرگ‌بین وجود دارد.

خودشیفته‌ی آسیب‌پذیر فردی است که از غرور برای جبران ناایمنی خود استفاده می‌کند.

خودشیفته‌ی خودبزرگ‌بین واقعاً باور دارد که همانطور که نشان می‌دهد، کامل و بی‌نقص است.

هیچ علت واحدی برای غرور در روانشناسی وجود ندارد. در برخی موارد، فرد ممکن است متکبر یا مغرور شود زیرا تجارب خاصی در زندگی داشته است؛ اما در برخی موارد هیچ دلیل روانشناختی وجود ندارد که بتواند آن را تبیین کند.

در بسیاری موارد، فرد مغرور می‌شود زیرا با برنامه‌ریزی و مدیریت‌گری توانسته است دستاوردهایی به‌دست آورد که دستیابی به آن برای دیگران دشوار است. انجام کاری فوق‌العاده که تقریباً هیچکس نمی‌تواند به آن دست یابد حس خودارزشمندی‌مان را تحریک می‌کند، که گاهی تا جایی می‌رسد که دیگران را کم اهمیت می‌شماریم.

به همین دلیل است که ما همواره خود را به‌طور ناهشیار با دیگران مقایسه می‌کنیم تا پیشرفت‌هایی را که در امورات مهم کسب کرده‌ایم، اندازه‌گیری نماییم.

غرور به‌عنوان مکانیسمی دفاعی عمل می‌کند. راهی برای حفاظت از عزت نفس و خودارزشمندی ما است. راهی برای مخفی کردن و جبران عدم ایمنی، حقارت و فقدان اعتماد به نفس است.

غرور به ما کمک می‌کند تا قبل از اینکه دیگران ما را طرد کنند، آنها را طرد کنیم. این راهی است برای ممانعت از آسیب دیگران به ما. لذا بسیار رایج است که نسبت به افراد غریبه، بدون ترس از طرد، متکبرانه رفتار کنیم.

اگر از لحاظ هیجانی ناایمن باشیم، برتر نشان دادن خود نسبت به دیگران یا به رخ کشیدن ویژگی‌ها و دستاوردهایمان کمک خواهد کرد که در کوتاه‌مدت احساس بهتری داشته باشیم. هرچند این روش، راهبرد بلندمدت موثری نیست، آن هم به چند دلیل:

وقتی تنها هستیم، باز هم احساس عدم ایمنی می‌کنیم.

هیچ کس دوست ندارد در کنار فرد مغرور باشد، لذا مردم از شما دوری می‌کنند و باعث می‌شود احساس بدتر و بدتری داشته باشید.

ممکن است مردم شما را طرد نکنند، اما شما روابط صمیمانه‌ای نخواهید داشت و حتی ممکن است روابط شما منجر به افسردگی گردد.

غرور باعث می‌شود افراد به چگونگی تفکر دیگران درباره خود اهمیت بسیاری بدهند. آنها به تایید دیگران وابسته هستند. گاهی افراد، متکبرانه رفتار می‌کنند تا توجهی که نمی‌توانند به‌نحو دیگر به‌دست آورند را کسب کنند.

این امر برای افرادی صدق می‌کند که با متکبر بودن، توجه زیادی در گذشته دریافت کرده‌اند و لذا انجام این کار را ادامه می‌دهند. در این موارد، وقتی آنها دیگر توجه دریافت نمی‌کنند، این نوع رفتار را متوقف می‌سازند.

فرد مغرور چگونه است؟ در زیر، ویژگی‌های اصلی افراد مغرور را شرح می‌دهیم. همه این ویژگی‌ها یا علایم، همواره همزمان وجود ندارند. میزان غرور در روانشناسی متفاوت است و می‌تواند مثل هر صفت شخصیتی دیگری، کم و زیاد داشته باشد.

یک مشخصه‌ی افراد مغرور این است که دائماً درصدد تحسین دیگران با نشان دادن آنچه به‌دست آورده‌اند، می‌باشند. آنها نسبت به کسانی که تحسینشان می‌کنند، حس دوست داشتن زیادی دارند؛ اما از کسانی که نسبت به آنها بی‌تفاوتند، متنفرند.

موضوع مورد علاقه‌شان صحبت درباره خودشان است، آنچه انجام داده‌اند، آنچه خریده‌اند و آنچه برایش رخ داده است. آنها همیشه دوست دارند مرکز توجه باشند. آنها دوست دارند در هر جمعی توجه جلب کنند. کل بحث‌ها پیرامون خودشان می‌چرخد. اگر کسی درباره فرد دیگری شروع به صحبت کند، فوراً سعی می‌کنند توجه جمع را حتی با پریدن در حرف‌های طرف مقابل، به سمت خود بازگردانند.

معمولاً وقتی افراد مغرور و متکبر را ملاقات می‌کنید، جذاب هستند. برون‌گرایی و قدرت نفوذ آنها فریب‌دهنده است، اما این حالت مدت زیادی طول نمی‌کشد، زیرا در پس این جذابیت، فقدان همدلی، خودخواهی، تحقیر و خشم وجود دارد.

آنها معمولا بلند صحبت می‌کنند، یک‌دنده هستند، به روشی لباس می‌پوشند یا آرایش می‌کنند که جلب‌توجه کند. در این حالت آنها ناایمنی‌هایشان را پشت رفتارهایی که قدرتشان را نشان می‌دهد، مخفی می‌کنند.

غرور و تکبر، افراد را از یکدیگر دور و جدا می‌سازد. چون مردم نه تنها افرادی را که فکر می‌کنند ارزشمندتر از دیگران هستند، دوست ندارند، بلکه این افراد اغلب فکر می‌کنند نیازی به کسی ندارند و خودشان کافی هستند.

اگرچه حقیقت این است که انزوا در بلندمدت ما را بسیار مضطرب و پریشان می‌کند.

افراد مغرور هرکاری که انجام می‌دهند را عالی می‌دانند. آنها هرگز اشتباه نمی‌کنند و همیشه توجیهی برای اشتباهاتشان پیدا می‌کنند: «من سروقت اطلاعات دریافت نکردم»، «به‌خوبی توضیح داده نشده بود».

اگر انتقاد بشنوند، به‌طور دفاعی عمل می‌کنند و حتی به آنچه گفته می‌شود، گوش نمی‌دهند.

از نظر افراد مغرور، آنها هیچ کار اشتباهی انجام نمی‌دهند. آنها تقاضای بخشش و عذرخواهی هم نمی‌کنند. از نظر آنها مشکل در طرف مقابل است.

افراد مغرور سریعاً از دیگران انتقاد می‌کنند، بر اشتباهات و ضعف‌های دیگر افراد که استانداردهای بالای آنها را برآورده نمی‌کنند تاکید دارند. آنها نیاز دارند که اشتباهات دیگران را اصلاح کنند و حتی باعث می‌شوند دیگران نتوانند ضعف‌های خود را برجسته سازند.

افراد مغرور تنها با افرادی صحبت می‌کنند که فکر می‌کنند مورد توجه آنها هستند.

به‌نظر منطقی می‌رسد که فکر کنیم داشتن عزت نفس بالا می‌تواند رفتار متکبرانه (مغرورانه) را فراخواند. این غرورر و اعتماد به نفس بخشی از یک طیف هستند، یعنی اگر من عزت نفس کافی داشته باشم و بیشتر و بیشتر پرورش یابد، به حدی می‌رسد که می‌توانم تبدیل به فرد مغروری شوم. هرچند همیشه اینطور نیست.

همانطور که دیدیم فرد مغرور ناایمنی زیادی در خود داشته و فاقد عزت نفس است. لذا غرور در روانشناسی مخالف با عزت نفس خوب است. اگر فردی با عزت نفس پایین برای افزایش آن وارد درمان شود، تبدیل به فرد مغروری نخواهد شد. درعوض، تبدیل به فردی می‌شود که به مهارت‌ها و فضایل خود باور دارد، اما ضعف‌هایش را نیز می‌شناسد و برای جبران آنها به روش سالم عمل می‌کند.

رفتارهای متکبرانه و غرور می‌تواند علی‌رغم ویژگی منفی به برخی افراد سود برساند.

افراد مغرور خشم خود را بروز می‌دهند: غرور به‌طور مثبت با بروز خشم پیوند دارد. این امر گاهی به تهدید مرتبط است که با موفقیت ارتباط دارد.

افراد مغرور سرسخت هستند: محققان دریافته‌اند افرادی که توسط ناظران و همسالان خود، مغرور ارزیابی می‌شوند، در توافق‌پذیری (شخصیت) نمره بسیار پایینی می‌گیرند. به‌عبارت دیگر، آنها افراد سرسختی هستند و افراد از سروکار داشتن با شخص سرسخت اجتناب می‌کنند و درواقع این کار عامل مثبتی برای افراد مغرور است.

افراد مغرور سلطه دارند: سلطه می‌تواند مزایای زیادی داشته باشد. افراد سلطه‌گر از نظر اجتماعی باور دارند که برتر از دیگرانند، و گاهی این امر می‌تواند از لحاظ اجتماعی مفید باشد.

افراد مغرور به افراد دیگر حمله می‌کنند: تا کنون سعی کرده‌اید درباره مسئله‌ای با فردی بحث کنید و ناگهان فرد مقابل به خودش بگیرد؟ ترسناک است درست می‌گویم؟ خب این کار به فرد مغرور قدرت می‌بخشد، درحالیکه فرد دیگر عقب‌نشینی می‌کند.

اگر آنها حرف ناخوشایندی به شما زدند، به آنها بگویید. آن را سربسته نگه ندارید. به‌نظر می‌رسد آنها به حدی به خودشان توجه می‌کنند که حتی آسیبی که می‌توانند به دیگران بزنند را تشخیص نمی‌دهند.چگونه احساس غرور کنیم

به او گوشزد کنید که آنچه می‌گوید، نظر خودش است و دیگران ممکن است دیدگاه خودشان را داشته باشند و نظر او حقیقت مطلق نیست.

او صحبت دیگران را قطع می‌کند و فقط درباره خودش حرف می‌زند؛ به او بگویید: «ببخش که حرفت را قطع می‌کنم، اما دوست دارم چیزی را به تو بگویم.»

اگر حرف مغرورانه‌ای زد، از اینکه به او بگویید نترسید؛ بلکه بدون حمله‌گری به او بفهمانید که نیتش این نبوده است (حتی اگر بوده باشد): «به‌نظر کمی متکبرانه (مغرورانه) می‌رسد» یا «مطمئنم نمی‌خواستی آنقدر متکبرانه به‌نظر برسی، اینطور نیست؟»، «فهمیدی که چقدر متکبرانه به‌نظر می‌رسی؟».

با فرد مغرور همدلی و شکیبایی داشته باشید، زیرا آنها واقعاً نمی‌دانند که چگونه به روش دیگری عمل کنند.

بعد از خواندن این مطالب، آیا فکر می‌کنید فردی مغرور هستید؟ تشخیص این امر، گامی اساسی رو به جلو است.

چون کار مهمی انجام نداده‌اید به این معنی نیست که بهتر از کس دیگری نیستید. شما نیز مثل هر کس دیگری ضعف‌های خودتان را دارید و این شما را تبدیل به آدم بدی نمی‌کند. گاهی فهم ضعف‌هایمان ترسناک است، زیرا احساس آسیب‌پذیری می‌کنیم و این عادی است. اما اگر آنها را در نیابیم و با آنها مقابله نکنیم، تنها و منزوی شده و کسی نخواهد بود که رویش حساب کنیم.

بفهمید و بپذیرید که دیگران دیدگاه‌های خودشان را دارند که می‌تواند بسیار متفاوت از دیدگاه‌های شما باشد. هیچ کس حقیقت مطلق را نمی‌گوید. داشتن عقاید متفاوت می‌تواند بسیار ارزشمند باشد. دیگران را به‌خاطر اینکه متفاوت از شما فکر می‌کنند، خوار نشمارید. به آنچه می‌گویند گوش دهید، ممکن است شما را غافلگیر کنند.

عزت نفس‌تان را پرورش دهید. شما نیازی ندارید که دیگران را سرزنش کنید و بر آنها مسلط شوید تا احساس اعتبار کنید. ما همگی ارزشمند هستیم.

اگر نمی‌دانید چطور غرورتان را متوقف کنید، به یک روانشناس حرفه‌ای مراجعه کنید.

-https://blog.cognifit.com/arrogance.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

سوزان اندرسون بنیاد فرهنگ زندگی…

میشه لطفا بگین نویسنده کتاب رهایی از غم جدایی کیست که بتونم…

سلام به همه دوستان وتشکر از مدیر سایت که به فکر جوان ها هست…

درود. شما دچار اضطراب هستید. باید ببینید چه اتفاق یا موضوعی…

درود. بله ولی هیچ کدام از روشها مورد تایید نمی باشند….

درود. شرایطی که توصسف کردید نشان می دهد اگر هم اختلال دوقطبی…

درمان قطعی زود انزالی

درمان افسردگی بدون دارو

عشق بازی

سریعترین درمان افسردگی

دکتر کامیار سنایی

عشق بازی با زن+تحریک جنسی

ترک اعتیاد به دیدن فیلم پورن

تعریف اضطراب

درمان اضطراب شدید بدون دارو

درمان اضطراب اجتماعی

نقاط حساس بدن زنان

درمان قطعی وسواس فکری شدید

جملات پایان رابطه

درمان قطعی اختلال دوقطبی

درمان دیر انزالی

دکتر روانشناس ایرانی درالمان

روانشناس ایرانی در کویت

روانشناس در انگلستان

روانشناس در دبی

روانشناس در استرالیا

روانشناس ایرانی در تورنتو

روانشناس در گرگان

روانشناس ایرانی در سوئد

روانشناس در غرب تهران

روانشناس در لس انجلس

بهترین روانشناس

دکتر روانشناس خوب

سوزان اندرسون بنیاد فرهنگ زندگی…

میشه لطفا بگین نویسنده کتاب رهایی از غم جدایی کیست که بتونم…

سلام به همه دوستان وتشکر از مدیر سایت که به فکر جوان ها هست…

درود. شما دچار اضطراب هستید. باید ببینید چه اتفاق یا موضوعی…

درود. بله ولی هیچ کدام از روشها مورد تایید نمی باشند….

درود. شرایطی که توصسف کردید نشان می دهد اگر هم اختلال دوقطبی…

انسان ها تیپ های شخصیتی متفاوتی دارند. شخصیت خودشیفته، شخصیتی است که خود را بالاتر از دیگران و ستودنی می داند و خود را محور محیط پیرامون و دنیا می پندارد.

غرور به معنی فریفتن ، بیهوده امیدوار کردن کسی را ، و احساس کاذب برتری داشتن و به معنای تکبر ، خودبینی و گستاخی می آید . غرور و خودخواهی بیماری کشنده ای است که انسان و دنیای اطرافش را به نیستی و تباهی می کشاند. همانطور که در تاریخ خوانده ایم یا شنیده ایم افراد جاه طلب ، مغرور و خودخواه مثل چنگیز، اسکنر ، هیتلر ، استالین ، موسیلینی و……..عواطف و احساسات مردم را در نظر نگرفته و افراد بی گناه بیماری را به خاطر همین غرور سرکش و خودخواهی شان به خاک و خون و ورطه نیستی کشانده اند و تا ابد چهره ای منفور از خودشان به جای گذاشته اند. افراد مغرور و خودخواه طعم عشق ورزیدن را نچشیده اند و کسانی که عشق درونشان نباشد مسلمأ از کینه و نفرت لبریزند ، این افراد با بدبینی به دیگر افراد دنیا نظر دارند و همه را در مقابل خود دشمن می دانند ، افراد مغرور حاضرند زندگی و آسایش را از دیگران سلب کنند تا خودشان در آسایش و راحتی زندگی کنند ، افراد مغرور برای خودشان ارزش بالائی قائل هستند و دیگران را پست و کمتر از خودشان می دانند.

غرور یک بیماری روانی است که می تواند در سراسر روح انسان ریشه دوانده و تا سرحد مرگ آن را پیش برد ، که در مراحل ابتدایی شکل گیری می توان با آموزه های دینی و اخلاقی ، رعایت هنجار و تربیت سالم آن را از بین برد ، درمان غرور با تواضع و فروتنی امکان پذیر است یعنی اینکه همواره خود رانه از دیگران کمترپندارد ونه از آنچه هست و مستحقش هست بیشتر بداند.

غرور انسان را از رسیدن به اهداف عالی و انسانی باز می دارد، زیرا غرور اجازه مشورت خواهی و کمک از دیگران را از اوسلب می نماید ، فرد اگر به مبداء هستی اعتماد و اطمینان داشته باشد می داند هرآنچه در زندگی بدست آورده است ، خداوند به او عطاء نموده ، پس غرور برای چه؟ ( شغل ،مقام ، شهرت ، مال و ثروت ، همسر و فرزند و حتی عشق و محبت ، دوست داشتن ، زیبایی ، عقل و دانش ) همه وهمه هدیه هایی از جانب خداوند و به صورت عاریت نزد ماست و هر موقع اراده نماید می تواند آنها را از ما بگیرد ، پس وقتیکه مالک چیزی نیستیم ، فخر فروشی و غرور نسبت به چیزهای عاریه ای ، بیهوده و عبث است .چگونه احساس غرور کنیم

انسان ها تیپ های شخصیتی متفاوتی دارند. شخصیت خودشیفته، شخصیتی است که خود را بالاتر از دیگران و ستودنی می داند و خود را محور محیط پیرامون و دنیا می پندارد. شخصیت خودشیفته نماد بارز انسان خودخواه است، چنین افرادی از دوران کودکی چنان بار آمده اند که گویی همه چیز باید حول محور آن ها بچرخد و اگر غیر از این باشد، اتفاق ناخوشایندی افتاده است. چنین افرادی ممکن است از سوی نزدیکان و خانواده با همین خصوصیات پذیرفته شوند اما در تعاملات اجتماعی قطعا با مشکلات زیادی روبه رو می شوند که چون قدرت پذیرش آن را ندارند و از آن تحت عنوان بی عدالتی یاد می کنند.

در واقع فرد خودشیفته همه خوبی ها را برای خودش می خواهد و با بدی ها نیز تا زمانی که به ضررش نباشد کنار می آید. اما زمانی که جایگاه وی به هر دلیلی به خطر بیفتد، دنیای ذهنی وی همان ویژگی ها و خصلت ها را طور دیگری تعبیر می کند. از سوی دیگر دوست داشتن خود بخشی از توان و ظرفیت روانی همه انسان هاست که بدون آن نمی توانند ادامه حیات دهند.

تعاملات انسان در زندگی پیچیده امروزی باعث شده است که نحوه نگرش به خود متحول شود، زندگی مدرن، عناصر و ابزارهایی را به انسان تحمیل کرده است که مستقیم و غیر مستقیم روابط خود را با دیگران تحت تأثیر قرار می دهد؛ در این فرآیند انسان برای حفظ منافع خود، دفع خطر، رفع احساس تهدید و ایجاد پناهگاه امن، گویی راه دیگری جز فربه کردن حس خودخواهی پیدا نکرده است. به عبارت دیگر فرد برای پیگیری اهداف و اغراض خود به خودخواهی دامن می زند.

نکته این جاست که مرز خود دوستی با خودخواهی از چگونگی تعاملات اجتماعی فرد مشخص می شود.

عملکرد فرد خودخواه باعث ایجاد ترس، تهدید یا آزار یا پایمال شدن حقوق دیگران می شود و باید مانع از رشد آن شد.

در مقابل عملکرد فردی که خود را دوست دارد باعث رشد و شکوفایی روانی، اجتماعی و فردی می شود بدون این که مانعی سر راه دیگران ایجاد کند و این ویژگی پذیرفته شده است.

در ادامه مطلب به چند راهکار که در غلبه بر خودخواهی تاثیر دارد، اشاره می کنیم.
۱ – بپذیرید که خودخواه هستید زیرا اگر این اولین قدم را طی نکنید برای روبه روشدن با آن به آمادگی کامل نرسیده اید. این گام بسیار دشوار است و صداقت زیادی می طلبد. لازم است چند روز به رفتار و حرکات خود بیندیشید و رفتارهای خودخواهانه را تشخیص دهید.

۲ – بپذیرید که بعضی خصوصیات شما ناپسند است. همه ما از ناراحتی و رنج کشیدن دوری می کنیم، البته می توان همچنان خودخواهانه زندگی کرد اما برای رشد و تکامل باید سختی کشید.

۳ – یاد بگیرید که تا نبخشید نمی توانید خودخواهی را از خود دور کنید. بخشنده باشید و بدون داشتن توقع، نیکی کنید. ممکن است احساس کنید مورد ظلم واقع شده اید اما باید بدانید انسان فطرتا بخشنده است و هر قدر انسان ببخشد، عملکرد او به انسانیت نزدیک تر می شود. بنابراین در لحظات حساس و دشوار زندگی، تصمیمات درست بگیرید.

۴ – در برابر خودخواهی دیگران صبور باشید. ممکن است در راه مبارزه با خودخواهی تنها باشید و اطرافیان همچنان خودخواهانه به زندگی ادامه دهند. با آن ها صبور باشید و از رفتارهای آنان، عمق زشتی خودخواهی را دریابید.

شاید عنوان چگونه مغرور باشیم برای یک مقاله کمی عجیب باشد. اما غرور همیشه هم بد نیست. گاهی باعث حفظ جایگاه و شخصیت می‌شود مخصوصا برای دختر خانم‌ها و البته که نباید بذاریم غرور بیش از حد ما را فرا بگیرید و برعکس باعث کاهش جایگاه و محبوبیت و از دست دادن دوست ‌و خانواده شود.

همه ما تابه‌حال با اشخاصی برخورد داشته‌ایم که به نظرمان بطور غیرعادی‌ و نابجایی خودشان را میگیرند، یا به اصطلاح عموم “مغرور”ند؛ درست برعکس اینها افرادی نیز وجود دارند که به گفته خودشان خاکی‌اند و با همه افراد احساس دوستی می‌کنند و بر اساس همین توجیه هم اجازه می‌دهند دیگران هرطور که بخواهند با آنها رفتار کنند و در واقع از آنها سو‌استفاده کنند، معمولا به این افراد نیز توصیه می‌شود کمی “مغرور”تر باشند و اجازه ندهند دیگران عزت نفسشان را زیر پا بگذارند.

ولی آیا بین مفهوم این کلمه در دو کاربرد بالا تفاوتی وجود ندارد؟ آیا در حالت دوم از فرد انتظار می‌رود طوری رفتار کند که همه از هم‌نشینی با وی فراری شوند؟؟ بنظر شما مرز بین غرور مثبت و سازنده و غرور بد و منفی کجاست؟

با ما در پین ورک همراه باشید تا درباره غرور خوب و غرور بد بیشتر بدانیم.چگونه احساس غرور کنیم

برای پاسخ به این سوال که ابتدا باید بدانیم تعریف غرور چیست! اگر از شما بپرسند غرور چیست یا شخص مغرور چه خصوصیاتی دارد احتمالا به دلایل فرهنگی و چیزی که در میان عموم جا افتاده به لیست کردن صفاتی مانند تکبر، خودخواهی، خودبزرگ‌بینی، و خودشیفتگی بپردازیم و اصطلاحاتی مانند “از بالا نگاه کردن“، “از دماغ فیل افتادن” یا “زیادی گرفتن خود” در ذهنمان شکل بگیرد.

اما شاید بهتر باشد جور دیگری به قضیه نگاه کنیم، در واقع درست‌تر این است که بگوییم افرادی که ویژگی‌های بالا را دارند قطعا مغرور هم هستند؛ ولی قضاوت برعکس آن شاید به کمی تامل بیشتر نیاز داشته باشد.

از طرف دیگر این هم سخن غلطی‌ست که به کسانی با اعتماد بنفس مناسب که به توانایی‌هایشان واقفند، خودشان را دوست دارند و برای خود و شخصیتشان ارزش و احترام قائل می‌شوند، برچسب “مغرور بودن” بچسبانیم؛ این‌ها نشانه‌های افراد دارای عزت‌نفس است. حتی میتوان گفت تا زمانی که انسان این ویژگی‌ها را نداشته باشد، نمی‌تواند به معنای واقعی کلمه “متواضع” باشد. این ویژگی را می‌توانیم غرور مثبت یا غرور خوب در نظر بگیریم.

بر خلاف تصور عامه دقیقا کسانی که برای خودشان ارزش قائل نیستند و اعتماد بنفس و ویژگی‌های بالا را ندارند سعی می‌کنند از راههای اشتباه دیگر برای خود احترام کسب کند، مثلا از راه قهر کردن و محل نگذاشتن به دیگران (که مثلا قدرشان را بدانند و برای ادامه ارتباط با وی پیش‌قدم شوند)، عصبانیت و پرخاشگری (که از وی حساب ببرند و به خیالشان بهشان احترام گذاشته‌شود) و فعالیتهای مخرب دیگر که حتی اگر درست هم پیش برود تنها باعث می‌شود غروری کاذب نصیب وی شود که به دنبال آن از طرفی مشکلات شخصیتی دیگری از جمله تکبر و خودشیفتگی و درگیری های روانی از این قبیل و از طرفی مشکلات اجتماعی و حتی خانوادگی بسیاری را نصیب دارنده آن خواهد کرد.

 

می‌توانیم این‌گونه تعریف کنیم که مغرور کسی‌ست که تصورش از خود با آنچه که واقعا هست متفاوت (و از آن بالاتر) است که تقزیبا در همه افراد -حال در بعضی‌ها کمتر و در بعضی‌ها بیشتر- وجود دارد.

اگر این فاصله درک‌شده توسط فرد بالا رود می‌تواند پیامدهای خطرناکی برای جامعه به بار آورد. این افراد معمولا حاضر به پذیرش اشتباهاتشان نیستند و همواره تقصیرات خود را به گردن دیگران می‌اندازند؛ هرگز به اشتباهشان اعتراف نمی‌کنند؛ همیشه تلاش می‌کنند حرف خودشان را به کرسی بنشانند و به همین ترتیب زمان و انرژی زیادی را صرف اثبات برتری خود بر دیگران می‌کنند.

اینجاست که می‌توان عبارت خانمان‌سوز “غرورش اجازه نمی‌دهد” را به‌کار برد و بسیاری از مشکلات رفتاری شخصی از جمله جروبحث ها و قهرهای متوالی، سخت شدن تحمل ایشان توسط دیگران بخاطر قبول نکردن اشتباهات خود، دروغگویی، پرمدعا بودن و خودنمایی فراوان و در اکثر موارد مطرود شدنشان به همین دلایل را به آن ربط داد.

 

هرچند این‌جور افراد در ظاهر خیلی به خودشان افتخار کرده و به قول معروف خود را قبول دارند، ولی در اصل حتی خودشان هم برای خودشان اعتبار کافی قائل نیستند و با کارهایی که گفته شد و تنها تظاهر به بی‌نقص بودن از شخصیت واقعی خود فرار می‌کنند. در واقع این افراد گرفتار غرور کاذب هستند.

همانطور که گفتیم اینکه یک فرد خودش را دوست داشته باشد و برای خود احترام قائل شود نه تنها ناپسند نیست بلکه برای داشتن یک شخصیت سالم و مشکلات کمتر در روابط اجتماعی خود لازم است فرد از ارزش خود آگاه بوده و آنرا به راحتی از کف ندهد. به عبارتی از آنچه که هستیم آگاه و نسبت به به آن راضی و شکرگزار باشیم و از طرف دیگر اجازه ندهیم کمتر از ارزشمان با ما برخورد شود.

همین نکته یکی از ویژگی‌های آدم‌های جذاب است. برای اینکه در عین مغرور بودن (همان نوع مثبتش) جذاب هم باشیم باید بدانیم چه چیزی می‌خواهیم و به آن اهمیت دهیم: فعالیت‌هایی که دوست داریم را در برنامه روزانه خود بگنجانیم، از افرادی که بی هیچ تاثیر مثبتی در زندگیمان تنها سبب رنجشمان می‌شوند دوری بجوییم و به عبارتی در جاهایی که لازم است از قدرت نه گفتن بالایی برخوردار باشیم.

باید مستقل بودن را تمرین کنیم و برای رسیدن به اهدافی که برایمان باارزش هستند تا می‌توانیم تلاش کتیم و پایشان بایستیم. خود را با دیگران مقایسه نکنیم. سعی کنیم فرد موفقی باشیم ولی به موفقیت‌هایمان غره نشویم.

درباره موضوعات مختلف تحلیل داشته باشیم و اگر در یک گفتگو درباره موضوعی با دیگران هم‌عقیده نبودیم آزادانه ولی در کمال احترام و بدون ترس از تمسخر آن‌ها نظر خود را برایشان ارائه کنیم؛ ولی همیشه این نکته را به خاطر داشته باشیم که لزومی ندارد همه افراد مثل هم و علی‌الخصوص مانند ما فکر کنند.

به داشته‌های دیگران حسادت نکنیم، همچنین بهتر است توقعمان را از دیگران پایین بیاوریم، حتی نیازی نیست دنبال تایید همه افراد باشیم، بهتر است کسانی که ما را دوست ندارند به حال خود رها کنیم ؛)

در این مطلب تلاش کردیم درباره اینکه  ” غرور خوب است یا بد “توضیح دهیم و با تعاریف مختلف غرور و تحلیل ویژگی‌های غرور مثبت و منفی آشنا شدیم، امیدواریم این نوشتار برایتان مفید بوده باشد. از اینکه با ما در پین‌ورک همراه بودید از شما متشکریم.

6 ماه پیش پردیس بیژن زاده

5 ماه پیش

5 ماه پیش

5 ماه پیش

5 ماه پیش

5 ماه پیش

5 ماه پیش

5 ماه پیش

5 ماه پیش

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چگونه احساس غرور کنیم

فوق العاده بود

ممنون عالی بود

ممنون از نظر لطف شما?

ممنون خیلی خوب بود

ممنون از نظر لطفتون?

اره عالی بود👌👌👌👌

بدک نبود ولی نظر من متفاوت است

سلام دوست عزیز..خوشحال میشیم نظراتتون رو با ما به اشتراک بگذارید?

خوب خوب نبود بد بد هم نبود ولی نظر من متفاوت هست

سلام دوست عزیز..خوشحال میشیم که نظرات و پیشنهاداتون رو با ما اشتراک بگذارید?

تمام مواردی که گفتین درست بود

خوشحالم که از این مطلب پین‌ورک راضی بودید?

خوب بود ممنون

ممنون از نظر لطفتون?

خیلی خوبه امیدوارم کمکم کنه

بهترینارو براتون میخایم ?

به نظر من مطالب خوبی بود اما کامل نبود

سلام دوست عزیز خوشحال میشیم که مطالب مورد نظرتون رو با ما به اشتراک بذارید?

کاش منم خداکمکم کنه .بتونم سنگ دل بشم تامجبورنشم ایقدازخودم متنفربشم واسه احساسی بودنم وبیخیال بودن اطرافیانم

سلام دوست عزیز? به نظر من سنگ‌دل شدن راه‌حل خوبی نیست فقط خودتو باید در اولویت قرار بدی چون باارزش تویی و احساساتت…

مغرور بودن خوب نیست من اولا خیلی مغرور بودم ولی خوشحال نبودم ولی الان که مغرور نیستم پیش همه محبوبم

نظر من باید مغرور باشیم چون مغرور چیز بدی نیست ولی خوب است معلومات زیادی در مورد غرور ببریم

سلام . باهاتون موافقم ?

عشقم غرور چیزی عالی است برای اینکه خودمان را بزرگ کنیم ??

??

خیلی خوب بودمطلبتون

ممنون از نظر لطفتون 🙂

من اولا خیلی مغرور بودم ولی خوشحال نبودم ولی الان که مغرور نیستم پیش همه محبوبم

سلام دوست گل. خیلی خوبه که راه خوشحال بودن خودتون رو در زندگی پیدا کردید 🙂

من اولا خیلی مغرور بودم ولی خوشحال نبودم ولی الان که مغرور نیستم پیش همه محبوبم

خوب ود

سپاس 🙂

مطلب خوبی بود، منم به این عقیده ام، که به خاطر حفظ ولای عزت نفس انسان باید غرور جایز خود را حفظ کند.

ممنون از نظر لطفتون?

??

?

مرسی ، من کلا آدم مغروری نیستم ، نمیدونم امروز چم شده بود احترام زیادی که دوست دخترم بهت گزاشته بود ، باعث شده بود مت ی لحضه درست رفتار نکنم ، و خودم شدیدا ناراحت شدم وقتی فهمیدم رفتارم اشتباه بوده ، تصمیم گرفتم یکم تحقیر شم ، تا روحم پاکسازی بشه ، دیشب تا ۱۱ شب تو خیابونا بدون کاپشن ته سیگار و آشغال جمع کردم 🙂 حالا حس بهتری دارم

سلام دوست عزیز. خوشحالم که الان حس بهتری دارید. امیدوارم موفق باشید و همیشه احساس خوبی به زندگی داشته باشید 🙂

خوب

سپاس

خوب بود ولی من از بخش های اخر خوشم اومد بالایی ها خیلی خسته کننده بودن ولی بازم دمتون گرم

خوشحالم که از این مطلب راضی بودید.

اگه غرور نداشته باشیم عزت نفسم نداریم باید غرور تکیه گاه ما انسان هاسن

سلام دوست گل. کاملا با حرفتون موافقم.

اگه مهربون باشی خسته کننده میشی خوب بود توزندگیم واسه مهربون بودنم خوارم کردندامیدوارم کسی مثل من ازخودتون متنفرنشیدبخاطره مهربونیتون

سلام دوست گل. ازتون میخام که بخاطر مهربون بودنتون از خودتون متنفر نباشید. بلکه از این به بعد به انسان‌های درست مهربونیتون رو ببخشید 🙂

بدک نبود

سپاس.

عاااااااااالی بود?

ممنون از نظر لطفتون. موفق باشید.

عااااااالی بود??

ممنون از نظر لطفتون. موفق باشید.

خوب ومقاله مسبت بود

خوشحالم که از این مطلب راضی بودید 🙂

ممنون از نظر لطفتون.

همه باید مغرور باشن اگه مغرور نباشی هیچکس واست احترام قائل نمیشه

سلام دوست عزیز. البته در همه ی شرایط شاید این عقیده شما صادق نباشه.

هیچ فایده ایی ندارد

مغرور بودن؟

خوب بود ممنون??

ممنون از نظر لطف شما.

خوب بود ممنون?? من خیلی خوشم آمد ممنون برای راهنمایی

سلام دوست گل. خوشحالم این مطلب براتون مفید بوده 🙂

???????

خوشحالم این مطلب براتون مفید بوده.

سلام.مقاله ی خوبی بود.بعضی وقتها ادم ها باید مغرور باشن تجربه ثابت کرده اگه خودتو بی ارزش نشون بدی و واسه هر کس و ناکسی غرورتو خورد کنی تنها کسی که ضربه میبینه خودتی….:-) به شما توصیه میکنم هیچوقت زیادی مهربون نباشید.دردسر سازه:-) 🙂

زندگی اینقدر قوی و بزرگ هست که هرکس تنها باید هوای خودشو داشته باشه و حتی برای کمک به کسی هم دست خودمون رو ول نکنیم و به نظرم این غرور نیست بلکه عقله?

من اول خیلی مغرور بودم با هر کسی حرف نمیزدمو فقط حرف ها رو با سر تایید می کردم الان بهترم حداقل با همه هم صحبت میشم

سلام دوست عزیز به نظرم معاشرتی و اجتماعی بودن با غرور فرق داره?

ممنون خیلی پر مفهوم بود

سپاس از توجهتون?

عالی بود خیلی رو من تاثیر گذاشت

خوشحالم این مطلب براتون مفید بوده?

خوب بود تشکر

سپاس?

من واقعادوس دارم مغرورباشم دیگه بریدم ازاطرافیانم دیگه دارن ازمهربونیم سواستفاده میکنن امیدوارم که این مطلب درست باشد وکمکم کنه

سلام دوست گل این رو از من به یاد داشته باش روزی که شما با دیگران مهربون تر از خودت بودی اون روز رو باختی. پس همیشه خودت رو اولویت قرار بده?

عالیه ??

سپاس?

خیلی مفید بود ممنون?

سپاس از لطفتون?

چرا نظرمو نذاشتین

تمامی نظرات نمایش داده میشن دوست عزیز.

از نظر من غرور تعریف دیگه ای داره و باید از دیدگاه دیگه ای به این موضوع نگاه کنیم از نظر من اگر غرور مثبت هم داشته باشیم بازم بعضی ها میتونن ازمون سواستفاده کنن غرور مثبت به نظر من خیلی کمه باید بیشتر باشه

سلام دوست عزیز. من با شما موافقم توی این دنیا هرکس باید حواسش به خودش باشه و حواستون باشه برای کمک به دیگران دست خودتون رو ول نکنید?

خوب بود … غرور خیلی خوبه چیزی ک من‌ندارم و فکر نکنم‌هیچوقت بدست بیارم… دوست دارم همیشه وقتی بهم احیتاج دارن باشم درسته نیستن همیشه پیشم‌بقیه اما….. امیدوارم بتونم خودمو تغییر بدم:)

سلام دوست عزیز.یکی از ماموریت‌های ما به عنوان بشر اینکه حال خوب تولید کنیم اول برای خودمون سپس برای دیگران? امیدوارم اول از همه هوای خودتون رو داشته باشید.

بی نظیر بود.

ممنون از نظر لطفتون?

خیلی خیلی ممنون عالی بود

سپاس از انرژی خوبتون?

اگر توسط غرور کسی رو در ابتدا جذب خود کردیم توسط همون غرور در نهایت او را از دست خواهیم داد

جمله‌ای زیبا و درست?

من خیلی غرورم واسم مهمه و با بقیه خیلی سرد رفتار میکنم اصلا حوصله ی کسیو ندارم بقیه هم هرچی راجبم فکر میکنن اندازه ی سر سوزنم اهمیت نمیدم چون برام مهم نیست! مهم فقط خودمم! از خودم هم راضیم و حرفم فقط حرف خودمه! این مطلبتون هم خوب بود. یاحق

سلام دوست عزیز خوشحالم این مطلب براتون مفید بوده ?

موافقممم

من ب خاطر غروریم خیلی چیزارو باختم?

سلام دوست عزیز همه چیز به مرور زمان ترمیم میشه مهم از اینجا به بعد هست که خودتون رو بیشتر از هر کس دوست داشته باشید و حس های خوب برای خودتون تولید کنید?

سلام خیلی ممنون بابت زحمتتون عالی بود ولی نمیدونم چرا واسم تاثیر ندارح خیلی دلم میخاد حتی یخوردح مغرورشم ولی نمیتونم تموم ادمای اطرافم همیش بهم میگن مهربون حتی تموم دبیرام هم میگن ولی خیلی بخاطر مهربونیم ضربح خوردم میخام مغرورباشم ی مدت تا قدرمو بدونن و اینقد راحت دلمو نشکنن

سلام دوست عزیز مهربون بودن بودن اصلا چیز بدی نیس فقط باید توجه کنید اول از همه حواستون به خودتون باشه اینجوری هیچ ضربه ای نمیخورید?

عالیح

سپاس ?

اهم عالی بود

سپاس از نظرتون ?

جالب بود. من به تازگیا کاری کردم ک احساس میکنم غرورم رو خورد کردم و الان نمیدونم چیکار کنم!چجوری درستش کنم

جالب بود. من به تازگیا کاری کردم ک احساس میکنم غرورم رو خورد کردم و الان نمیدونم چیکار کنم!چجوری درستش کنم

سلام دوست عززیز به نظرم تمام افکار بد و خوبتون رو راجع به اون مسئله روی کاغذ بیارید تا ذهنتون خالی شه و بعد دیگه بهش فکر نکنید ?

یعنی منظور شما این است که خودم را بالاتر از همه بگیریم

منظور این هست که خودتون رو بیشتر از همه دوست داشته باشید ?

باید ذاتی باشه یا حداقل باید فرده مفیدی باشی به خاطرش مغرور بشی وگرنه میخندن بت

مغرور بودن به نظرم بیشتر داشتن عزت نفس هست ?

Wonderful ????

سپاس از نظر لطفتون ?

به نظرم حرفایی ک اینجاست درست

خوشحالم از این مطلب راضی بودید?

عالیییییییییز ممنون

سپاس از انرژی خوبتون

من واقعا دوس داشتم این مطلب رو

تو زندگی آدم باید مغرور باشع ولی اونقدر ن ک سنگ دل بشع

بهتر هست ک بدونیم فقط خودمون میتونیم خودمون رو درک کنیم و اعتماد بنفس داشته باشیم من حدود سه ماه دارم تلاش میکنم مغرور بشم و الان هم هستم ولی زیاد نع بگذریم مطلبتون عالی بود خیلی خوب بود ممنون

خوب نبود

بد نبود خوبم نبود اما من یه نظر دیگع دارم

خوب بود ولی ای کاش بیشتر بحث رو متمرکز میکردید رو بالا بردن غرور آخه خیلی به حاشیه کشیده شده

عالی بود خیلی ممنون.

مطالب مفیدی بود‌ولی من مغرور نیستم و نمیدونم چرا هر کی منو میبینه در مدت پنج دقیقه به این نتیجه میرسه که مغرورم واقعا نمیدونم چطور باید رفتار کنم ؟؟

ای بد نبود چی بگم والا

فوق العاده بود دمتون گرم …..

بنظر من مغرور بودن خوب نیست

سپاس

ممنونم از گفتهای خوب شما

سلام دوستان مغرور بودن خوبه نه در حدی که همه ازت بدشون بیاد فقط حفظ احترام و ارزش خودمون خیلی مهمه ازت سو استفاده نکنند باید مواظب باشیم

این ترفند باعث جذاب بودن بین دیگران هم میشه اما کنار مغرور بودن باید احساسات هم داشته باشیم💗

ممنون مطالب جالبی بود

بنظرم مغرور بودن خیلی خوب سعی میکنم ک با‌شم

خوب بود ولی به نظر من ادم باید مغرور و سخت باشه تا همه برای نفوذ به درون اون خیلی سعی کنن

سلام خیلی خوبه….ان شالله که کمکم کنه این مطلب عالیتون👏

بد نبود

عااالیه عالی بود و اینو بگم غرور تکیه گاه ماست 🙂

👌🏻👌🏻

ممنونم عالی بود.😊 به نظر من مغرور بودن چیز خوبیه

بسیار تاثیر گذار بود عالی

خیلی ممنونم، مطلب مفیدی بود😇

سلام وقت بخیر مطالب جالب بود.

بد نبود ولی نظر من یکم متفاوت تر از تعریف شماست بازم ممنون

عالی بود واقعا کمکم کرد ممنونم

والا من تازگیا از ته دلم عاشق شدم نمیدونم اصلا چیکار کنم عشقمم خیلى مغروره منم که مهربون اصلا دوم نداره چیکارکنم

دقیقااااا👌👌👌

عالی بود 👌😊

عالیه خیلی ممنون

بهترین متخصص با کمترین قیمت

دریافت رایگان قیمت

یافتن بهترین متخصص نزدیک شما

یافتن بهترین متخصص نزدیک شما

تمامی حقوق برای پین ورک محفوظ است

آیا تا به حال با یک فرد مغرور رو به رو شده‌اید؟ از نظر شما چه کسی واقعا غرور بیجا داشته و تکبر دارد؟ از نظر شما تا چه حدی از اعتماد به نفس جزء عزت نفس به حساب می‌آید و بیش از آن تکبر است؟ اگر با چنین فردی برخورد کرده‌اید، آیا از رفتار او لذت برده‌اید یا شما را ناراحت کرده‌اند؟

افراد مغرور معمولا تلاش دارند تا با رفتار خود دیگران را حقیر جلوه دهند تا خودشان بزرگ دیده شوند. ناراحتی دیگران برای یک فرد مغرور اصلا اهمیتی ندارد. خودخواهی و غرور باعث می‌شود تا دیگران برای آنها مهم نباشند و از تخریب شخصیت افرادی که با آنها برخورد دارند باکی ندارند.

شاید در نگاه اول ساده‌ترین راه کار این باشد که ارتباط با این دسته افراد را محدود کرده و یا به صورت کلی با آنها قطع ارتباط کنیم. اما گاهی فرد مغرور جزء همکاران و یا اعضای خانواده ما هستند و یا حتی ممکن است از نظر سمت شغلی از ما برتر باشند. به همین منظور باید به دنبال راهی باشید تا با آنها کنار بیایید.

همان‌طور که ذکر کردیم، افراد مغرور تماما در تلاش هستند تا شما را خرد کنند. آنها از طریق تضعیف شخصیت دیگران، سعی می‌کنند تا بیشتر دیده شوند. تنها مهارت افراد مغرور، کوچک کردن شخصیت دیگران است. آنها تنها از همین راه سعی در بزرگ نشان دادن خود می‌کنند. اگر با فردی مغرور برخورد دارید، اطمینان داشته باشید که قطعا تلاش می‌کند تا شخصی شما را خرد کند. تنها سلاحی که برای دفاع از خود دارید، اعتماد به نفس است.چگونه احساس غرور کنیم

اگر شما خودتان را باور داشته باشید، می‌توانید در مقابل این دسته افراد مقاومت کنید. این مقاومت هرچه بیشتر باشد، فرد مغرور هم تلاش بیشتری در شکستن شخصیت شما می‌کند. باید آنقدر اعتماد به نفس خود را بالا ببرید تا با حرف‌های او عصبی نشوید. اگر خودتان را با تمام وجود باور داشته باشید، دیگر این مسائل آرامش درون شما را بر هم نمی‌زنند.

با تکنیک‌های مختلف می‌توانند اعتماد به نفس خود را بالا ببرید. روش‌های مختلف برای این کار وجود دارند. اولین گام برای بالا بردن اعتماد به نفس، خواستن است. با این سلاح قدرتمند به مبارزه با تکبر بروید.

شاید یکی از اساسی‌ترین کلید‌های موفقیت هر انسانی صبوری است. مواجه شدن با یک فرد مغرور نیاز به صبوری بالایی دارد. می‌توان از این موقعیت کمال استفاده را برد و به آن مثل یک میدان تمرین نگاه کرد. حال اگر کمی مثبت نگر باشید، خواهید دید که تحت این شرایط سخت می‌توانید خودتان را بسازید.

همه چیز به دید شما بستگی دارد. اگر دید خودتان را به این شکل تغییر دهید، می‌توانید آرامش خودتان را حفظ کنید. شاید در نظر اول این راه‌کاری برای مقابله با رفتار فرد مغرور به حساب نیاید، اما می‌تواند به شما کمک کند تا این وضعیت را تحمل کنید.

فردی که دچار غرور و تکبر بی از حد است، نقاط ضعف بسیار زیادی دارد. یک فرد مغرور تماما سعی می‌کند تا با چنین رفتار‌هایی، نقاط ضعف خود را مخفی کند. شاید از ظاهر پوشالی فرد بترسید و نخواهید که در مقابل او بایستید. این را بدانید که افراد مغرور به دنبال کسانی می‌گردند که توان مقابله را ندارند. اگر افراد مغرور ترس شما را حس کنند، به شدت بر شما می‌تازند.

شاید در اولین دفاعی که از خود کنید و یا شاید در اولین حمله‌ای که شما هم به او کنید، شخص مغرور یک قدم به عقب برود. منظور در اینجا مقابله به مثل نیست. شما تنها باید به او بفهمانید که از رفتار او ناراحت هستید و می‌‌توانید با او مقابله کنید. چنین افرادی به سرعت می‌ترسند و عقب می‌کشند. آنها از این می‌ترسند که شخصیت پوشالی‌شان به سرعت فرو بریزد. از این رو در مواقعی که احساس خطر می‌کنند، به سرعت سراغ فرد دیگری می‌روند. پس نباید از شخصیت پوشالی آنها بترسید و یک گام به سوی آنها پیشروی کنید.

عزت نفس، اعتماد به نفس و غرور و تکبر کلماتی هستند که هر کدام یک تعریف جداگانه دارند. متاسفانه مرض بین این خصلت‌ها بسیار به یکدیگر نزدیک هستند. شما به سختی می‌توانید تفاوت بین فردی که دارای غرور بیجا است و کسی که اعتماد به نفس دارد را تشخیص دهید.

برای اینکه بدانید با یک فرد مغرور چطور رفتار کنید، در ابتدا باید تلاش کنید تا او را بشناسید. شاید کسی که فکر می‌کنید تکبر بیجا دارد اصلا اینطور نیست. شاید شرایط کاری و یا موقعیت اجتماعی او اینطور ایجاب می‌کند تا چنین رفتاری را از خود بروز دهد. باید رفتار افراد را در درجه اول در موقعیت‌های مختلف بسنجید.

برای مثال ممکن است رفتار فردی در زمانی که در حال کار است با زمانی که با خانواده خود ارتباط دارد تفاوت داشته باشد. این رفتار نه از روی غرور بیجا، بلکه به خاطر چهارچوب شغلی فرد است. از این رو باید شرایط را در ابتدا بسنجید و بر اساس رفتار او را ارزیابی کنید. باید دید که به صورت کلی رفتار فرد دارای معیار‌های غرور و تکبر بیجا است یا خیر. شاید رفتاری که از نظر شما خودخواهی باشد، تنها به واسطه شغل وی است.

شما برای یک تشخیص کامل، باید رفتار او را با همه افراد در نظر بگیرید. برای مثل ممکن است یک خانم در محیط کاری با آقایان رفتاری کاملا مغرور داشته باشد. این بیشتر به خاطر ایجاد فاصله و حریم شخصی بوده و از سر خودخواهی نیست. رفتار یک فرد متکبر و مغرور با همه افراد به یک شکل است. از این رو برای اینکه به صورت قطعی بتوان تشخصی داد که یک فرد کاملا فردی مغرور است، باید رفتار او را با هم در نظر بگیرید. شاید رفتار سرد و بی روح یک فرد با کسی، نه از سر خودخواهی بلکه به خاطر مسائل دیگر است.

حال پس از اینکه تشخیص دادید یک فرد قطعا مغرور است و تمایل دارد از بالا به افراد نگاه کند، باید ببینید او چه تاثیری روی زندگی شما می‌گذارد. آیا این فرد نقشی در تصمیم‌گیری‌های زندگی شما دارد؟ چقدر در طول روز با او رو به رو می‌شوید؟ اگر او کسی است که باید در تصمیم‌گیری‌ها او را دخیل کنید، قطعا باید مراقب قدم‌های خود در زندگی باشید. آنها تمایلی به پیشرفت شما ندارند و بالعکس، تلاش می‌کنند تا پسرفت کنید.

شاید این جمله به زبان ساده باشد اما واقعا حواستان را جای دیگری پرت کنید. قطعا هیچ کس دوست ندارد داستان‌های خیالی یک فرد مغرور را بشنود که در نهایت به شکلی تمام می‌شوند که برتری خودشان را ثابت کنند. در بعضی مواقع مثلا زمانی که فرد متکبر در مقام بالاتری از شما قرار دارد و یا عضوی از خانواده شما هست و حتما باید او را تحمل کنید، سعی کنید حواستان را جای دیگری پرت کنید.

تنهای کافیست زمانی که او صحبت می‌کند، فکر خود را جای دیگری متمرکز کنید. مثلا به یک موضوع دیگر فکر کنید. یا حتی می‌توانید از دروغ‌های او داستان بسازید و بعدا برای دوستان خود تعریف کرده و به آن بخندید!

خودخواهی و رفتاری مملوء از تکبر هم مثل تمامی رفتار‌های دیگر انسانی دلیلی دارند. شاید بعضی از افراد با چنین رفتار‌هایی سعی در مخفی کردن تنهایی و ضعف‌های خود دارند. این دسته افراد برخلاف ظاهر پر طرفدار خود، زندگی تنهایی دارند. شاید بخواهید یک شانس دوباره به آنها دهید. با این کار ممکن است او از این پوسته غرور و تکبر خارج شده و قلبی مهربان پشت این همه کج خلقی داشته باشد.

قطعا صمیمیت با چنین افرادی سخت خواهد بود. به این فکر کنید که اگر شما جای چنین فردی بودید، می‌خواستید که کسی به شما نزدیک شود یا نه. یک قدم پیش بگذارید. شاید پشت این همه غرور، فردی تنها و دل شکسته باشد.

گاهی پیش می‌آید که فرد مغرور آنچنان سرگرم خیال‌بافی از توانایی‌هایش است، که متوجه نمی‌شود دیگران واقعا خسته شده اند. در این مواقع می‌توانید کاملا به صورت غیر مستقیم بحث را عوض کنید. سعی کنید تا حد امکان از موضوعاتی استفاده کنید که انها حرفی برای گفتن ندارند. به این شکل برای اینکه قالب پوشالی‌شان فرو نریزد، معمولا سکوت اختیار می‌کنند.

معمولا افراد متکبر سعی می‌کنند به هر ترفندی برنده بحث باشند. آنها به دنبال دو گوش شنوا هستند تا به هر نحوی ثابت کنند که حق با آنهاست و اینکه نفر مقابل اشتباه می‌کند. اگر شما با او شروع به بحث کنید، دقیقا همان کاری را کرده‌اید که او می‌‌خواهد. زمانی که خودتان را وارد بحث می‌کنید، یعنی به صحبت با او علاقه نشان داده‌اید. حتی اگر اینطور نباشد، به این شکل برای او تعریف می‌شود.

از این رو بهتر است بدون اینکه دلخوری ایجاد کنید، از بحث با او خودتان را کنار بکشید. حتی اگر به منزله موافقت با نظر غیر منطقی او هم باشد، بهتر است با چنین افرادی بحث نکنید. به یاد داشته باشید که آنها در متهم نشان دادن شما مهارت بالایی دارند. بحث تحت شرایطی به نتیجه می‌رسد که دو طرف منطقی باشند. اما زمانی که یک طرف این بحث یک فرد مغرور قرار داشته باشد، بحث به جایی نمی‌رسد.

اگر تمامی روش‌های فوق الذکر کارایی نداشتند، باید به روش آخر متوصل شوید. در اینجا باید به صورت کاملا مودبانه به آنها نظر خود را بگویید. می‌توانید به آنها خاطر نشان کنید که از نظر شما کاملا فردی خودخواه و مغرور بوده و کاملا باعث آزار دیگران می‌شوند. لازم نیست ناسزا بگویید و دعوا کنید. شما می‌توانید نمونه‌ای از رفتار‌هایش را برای او مثال بزنید و از او بخواهید که رفتار‌هایش را ترک کند.

در نهایت باید گوش زد کنیم که در اکثر مواقع فرد مغرور، از رفتار زشت خود آگاه نیست. آنها حتی این رفتار را خودخواهی نمی‌دانند بلکه تصور می‌کنند بهترین رفتار را انجام می‌‌دهند. این ر فتار در وجود آنها نهادینه شده و شاید به سختی بتوان آن را تغییر داد. اگر فرد مبتلا به غرور یکی از نزدیکان شماست، باید سعی کنید با او سازش نمایید.

 

منابع:

https://www.beliefnet.com/wellness/galleries/9-ways-to-handle-arrogant-people.aspx?p=10

https://www.wikihow.com/Cope-With-Arrogant-People

برچسب:تکبر, خودخواهی, غرور

مطلب قبلی

مطلب بعدی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام «رشد تو» به شما این است: امید داشته باشید. اگر رابطه‌ یا ازدواج شما به مشکل خورده است. اگر انگیزه‌ای برای ادامه زندگی ندارید. اگر دچار چالش‌ها و بحران‌های عاطفی و یا تحصیلی و شغلی شده‌اید. امید داشته باشید. چرا که ما با روش‌ها و راهکارهای تازه‌ای آمده‌ایم تا شما را در برابر این مشکلات مقاوم کنیم. خیانت‌ها، اختلافات، جدایی‌ها، مشکلات خانوادگی، تربیت فرزندان و هر آنچه که در زندگی مشترک به آن نیاز دارید در اختیار شما قرار دارند. تنها تصمیم شما باقی مانده است.چگونه احساس غرور کنیم

جهت دانلود رایگان این کتاب ایمیل خود را وارد نمایید.

(function() {
if (!window.mc4wp) {
window.mc4wp = {
listeners: [],
forms : {
on: function (event, callback) {
window.mc4wp.listeners.push({
event : event,
callback: callback
});
}
}
}
}
})();

Leave this field empty if you’re human:

طراحی فرامحتوا
تمامی حقوق برای رشد تو محفوظ می باشد.




من را به یاد داشته باش


مغرور بودن برخلاف بار معنایی منفی این واژه همیشه هم چیز بدی نیست و می توان از جنبه های مثبت به آن نگاه کرد.غرور به حالت و احساسی گفته می‌شود که در آن شخص برای خود ارزش بسیار زیادی قائل است و در برابر تواضع و نیستی بکار می‌رود.

در موارد حاد غرور، شخص از همه کس و همه چیز خود را بالاتر می‌داند. همچنین شخص می‌تواند نسبت به کسی یا گروهی یا ملتی یا چیزی خاص، احساس غرور کند.

مغرور بودن همیشه بد نیست و گاهی باعث حفظ جایگاه و شخصیت فرد می‌شود مخصوصا برای دختر خانم‌ها و البته که نباید بذاریم غرور بیش از حد ما را فرا بگیرید و برعکس باعث کاهش جایگاه و محبوبیت و از دست دادن دوست ‌و خانواده شود.

غرور مثبت در افرادی به وجود می آید که به آنچه دارند واقف هستند و ریشه تمام داشته های خود را محصول تجربه،فرهنگ و تلاش خود می دانند. چگونه احساس غرور کنیم

همه ما تابه‌حال با اشخاصی برخورد داشته‌ایم که به نظرمان بطور غیرعادی‌ و نابجایی خودشان را می گیرند، یا به اصطلاح عموم مغرور هستند.

درست برعکس اینها افرادی نیز وجود دارند که به گفته خودشان خاکی‌اند و با همه افراد احساس دوستی می‌کنند و بر اساس همین توجیه هم اجازه می‌دهند دیگران هرطور که بخواهند با آنها رفتار کنند و در واقع از آنها سو‌استفاده کنند، معمولا به این افراد نیز توصیه می‌شود کمی مغرورتر باشند و اجازه ندهند دیگران عزت نفس آنها را زیر پا بگذارند.

آنها نمی خواهند بپذیرند که از خودشان بهتر وجود دارد.

سعی دارند با پایبندی به عقایدشان هر چند اشتباه توجه دیگران را به خود جلب کنند.

اما به ضعیف ها حمله می کنند و می خواند قدرت شان را به نمایش بگذارند.قیافه جدی به خود می گیرند در حالی که از درون احساس حقارت می کنند.آنها از مقام، جایگاه، عنوان و مظلوم نمایی و بیمار نمایی استفاده می کنند تا غرور خود را حفظ کنند یا به دیگران ضربه بزنند.

گرچه ادعا زیاد دارند اما بیشتر به دنبال پر کردن تنهایی شان هستند.

بر خلاف ادعایشان بسیار آسیب پذیر و زودرنج هستند.همچنین تمایل زیادی به اثبات کردن خود و خودنمایی دارند.

آنها تحمل باختن و بازنده شدن را ندارند.می خواهند غرور خود را تحت هر شرایطی حفظ کنند.گرچه در حضور دیگران به هر ریسمانی چنگ می زنند تا به بقیه ثابت کنند که کم نیاورده اند اما در تنهایی احساس یاس و ناتوانی می کنند.

مدام در قهر و آشتی به سر می برند.اگر مطابق میلش رفتار نکنید، از شما ناراحت می شود.باید همیشه مواظب رفتار و گفتارتان باشید.همیشه باید رعایت آنها را بکنید.

همه این مدل رفتارها و تفکرات، نشان از غرور در ما دارند.هر چقدر سعی کنیم انکار کنیم که غرور نداریم، احتمال اینکه مغرور باشیم بیشتر است.مگر اینکه هیچکدام از نشانه های غرور را نداشته باشیم که آن هم خیلی بعید است.

با توجه به نشانه هایی که گفته شد و همیچین نشانه های مشابه که قبلا آنها را در خودتان یا دیگران دیده اید، آیا به نظرتان شما غرور دارید؟

البته یادمان باشد که اینکه خودمان را دوست داشته باشیم، اینکه برای خود احترام زیادی قائل باشیم معنایش مغرور بودن نیست.مگر اینکه این دو ویژگی را فقط و فقط نسبت به خودمان داشته باشیم.

غرور، شمشیری دولبه است؛ اگر به اندازه کافی غرور نداشته باشید به سختی می‌توانید به موفقیت دست پیدا کنید، اگر هم زیادی مغرور باشید، دیگران تصور خواهند کرد شما یک خودشیفته‌اید. آیا زمانهایی نیز وجود دارد که غرور چیز خوبی باشد؟

آنهایی که در کارشان به غرور و افتخار دست پیدا می‌کنند معمولا نتایج باکیفیت‌تر و ایده‌آل‌تری کسب می‌کنند.

وقتی چیزی آنگونه که می‌خواهید پیش نمی‌رود به کمی غرور نیاز دارید تا دست از تلاش برندارید. غرور بجا به شما امید و انعطاف پذیری می‌دهد.

اگر نسبت به کاری که انجام می‌دهید غرور نداشته باشید، احتمالا مراقب و متوجه آن نیستید.

وقتی واقعا به کاری توجه می‌کنید و اهمیت می‌دهید قادرید برایش بجنگید. اگر پروژه یا سازمانی به خطر بیفتد، فرد مغرور می‌تواند رهبر خوبی برای محافظت و کنترل امور باشد.

وقتی نسبت به خانواده‌ی خود احساس غرور و افتخار دارید می‌توانید برای آنها بجنگید. سعی می‌کنید بهترین زندگی را برای‌شان فراهم کنید و اجازه نمی‌دهید در موقعیت‌های دشوار قرار بگیرند.

تا زمانی که غرور مثبت خود را تغذیه کنید و حس خودخواهی و تکبرتان را تحت کنترل بگیرید، غرورتان از صفات برجسته‌تان خواهد بود. یادتان باشد، غرور مثبت یعنی تعیین استانداردهای باکیفیت و دست بالا، زندگی کردن طبق آنها و نیفتادن در دام خودشیفتگی.

راههای زیادی برای پرورش غرور بجا و پرهیز از خودداری وجود دارد. دوروبرتان را با آدمهای درست پُر کنید؛ افرادی که بتوانند به شما کمک کنند در مسیر سالم پیش بروید. می‌گویند شما مجموعی از پنج نفری هستید که بیشترین اوقات خود را با آنها سپری می‌کنید.

آدمهای درست کسانی هستند که تشویق و حمایت‌تان می‌کنند اما در عین حال با شما روراست‌اند. اگر وقت‌تان را با آنهایی بگذرانید که بیخود و بیجا از شما تعریف و تمجید می‌کنند خیلی زود دچار تکبر می‌شوید و ضرر خواهید کرد.

اما اگر دوروبرتان افرادی باشند که به موقع و به جا تشویق و ستایش‌تان می‌کنند، به حس خوبی از خودتان دست پیدا خواهید کرد و رابطه‌ی سالمی با خودتان خواهید داشت.

ما می‌توانیم همزمان هم مغرور باشیم و هم متواضع. این که کاری را درست و خوب انجام داده‌اید دلیل نمی‌شود دنبال تعریف و تمجید دیگران باشید و ستایش آنها را جستجو کنید. شما کار خود را به بهترین نحو ممکن انجام دهید و انتظار کسب اعتبار از بیرون را نکشید.

وقتی تجربه‌ی جدیدی را امتحان می‌کنید به خودتان این اجازه را می‌‌دهید که در چیزی بهترین نباشید. مثلا یاد گرفتن یک مهارت جدید، شما را از محدوده‌ی امن و راحت‌تان بیرون می‌کشد و به شما حس مبتدی و تازه کار بودن را یادآوری می‌کند و وقتی در آن مهارت به تبحر رسیدید، بابت دست پیدا کردن به یک توانمندی جدید، احساس غرور خواهید کرد.

ما آدمها وقتی که نسبت به کارمان احساس نارضایتی می‌کنیم، نیاز داریم از بیرون اعتبار و حمایت بیشتری دریافت کنیم. مثلا اگر از کارتان متنفر باشید، حس خودخواهی‌تان بروز کرده و مایلید از خودتان در برابر احساسات منفی محافظت کنید.

کار همیشه هم قرار نیست باب میل و ساده باشد، اما شما باید بتوانید بدون مدام جستجو کردن تحسین و پاداش، رضایت‌ و جنبه‌های مثبتی در آن پیدا کنید.

کمی از مشغله‌ها فاصله بگیرید؛ به این فکر کنید چه کسی هستید، چه چیزی برای‌تان ارزش دارد و چه احساسی نسبت به زندگی دارید. این تمرین باید در زندگی‌تان جاری باشد. برای بررسی خودتان وقت صرف کنید تا ببینید سطح غرورتان در حال رسیدن به خودخواهی است یا نه.

با بررسی احساسات‌تان می‌توانید پیش از انکه غرور زیادتان به شما آسیب وارد کند، خود را نجات دهید. برای چنین زمانهایی نیز از پیش برنامه داشته باشید تا کنترل امور را دست‌تان بگیرید.

اگر در تشخیص شرایط خودتان ناتوان بودید از یک دوست قابل اعتماد کمک بخواهید تا شما را درست راهنمایی کند. آنهایی که نزدیک‌ترین روابط را با ما دارند، راحت‌تر می‌توانند اشتباهات ما را ببینند و گوشزد کنند.

از توانمندی‌های‌تان برای کمک به دیگران استفاده کنید. این کار می‌تواند تحت حمایت گرفتن یکی از زیردستان‌تان باشد یا خدمتی رایگان به کسی که نیازمند است.

کمک به دیگران، اصالت‌تان را تقویت می‌کند و به زندگی‌تان معنا می‌دهد. حتی اگر وقت زیادی ندارید باز هم می‌توانید راههایی پیدا کنید که دنیا را برای خود و دیگران جای بهتری کنید.

باور داشتن توانایی‌ها و حس غرور بابت کاری که انجام داده‌اید نه تنها مشکلی ندارد بلکه بسیار هو خوب است، اما یادتان باشد در هر شرایط و مرحله‌ای که هستید ریشه‌های‌تان را فراموش نکنید و فروتن باشید. این چیزی است که دیگران را شیفته‌ی شما خواهد کرد. غرور، چیزی فراتر از آن چیزی است که چشمهای‌مان می‌بینند و می‌توانیم راههایی پیدا کنیم که غرور به نفع‌مان تمام شود.

چگونه احساس غرور کنیم

خنده با صدای بلند در جمع چندان جالب نیست. هیچ آدم باشخصیتی را نخواهید دید که با صدای بلند بلند بخندد یا قهقهه بزند. هیچگاه نخواهید با خنده بلند و یا قهقهه توجه دیگران را به خود جلب کنید زیرا این کار شخصیت شما را زیر سوال می برد. به جای خنده های بلند بلند لبخند بزنید. یک لبخند ملایم جذاب و زیباست.

اگر در جمعی نشسته اید، درباره موضوعی صحبت می شود و هر کس نظر خود را می گوید شما هم عقیده و نظر خود در کمال احترام، بدون ترس از تمسخر دیگران ابراز کنید.

حتی اگر نظر شما مخالف با دیگران است. همیشه این نکته را به خاطر داشته باشیم که لزومی ندارد همه افراد مثل ما فکر کنند. نیاز نیست به دنبال تایید دیگران باشیم.

اگر واقعا می دانید حرف شما درست است یا موضوعی کاملا شخصی است که هر کس نظر خود را دارد با قاطعیت سخن بگویید و نترسید و یا حرفتان را تغییر ندهید. استدلالات خود را سنجیده و منطقی بیان کنید. در عوض به عقاید و دیدگاه‌های دیگران هم احترام بگذارید.

اما اگر روی حرفی که می زنید شک دارید واقعیت دارد یا نه، درست یا غلط، خیلی راحت بگویید: « من در این مورد باید مطالعه، تحقیق و مشورت بیشتری داشته باشم. شاید حرف من یا شما درست باشد.»

به قول امروزی ها on time باشید. یک فرد قدرتمند و دارای غرور مثبت منظم و دقیق است. اگر مدام دیر سر قرارهایتان برسید یا در جلسات دیر حاضر شوید و همه را منتظر خود نگه دارید، برای شما عواقب بدی به دنبال دارد:

با احترام گذاشتن به برنامه‌ها و وقت دیگران، باعث خواهید شد که آنها نیز به شما احترام بگذارند. اجازه ندهید کارهای کوچک و اشتباهات ساده مانند یک تأخیر کوچک شخصیت شما را به خطر بیندازید.

زبان بدن یکی از مهم ترین مواردی است که برای داشتن یک شخصیت قدرتمند، بانفوذ و مغرور البته از نوع خوب آن، باید رعایت کنید. برخی از مهمترین موارد عبارتند از:

سرتان را پایین خم نکنید و با چشم هایتان مستقیم رو به جلو را نگاه کنید. شانه های خود را در یک راستا با مابقی بدنتان حفظ کنید. پاهایتان را در یک راستا و موازی هم قرار داده و به اطراف منحرف نکنید.

نحوه دست دادن شما باید به گونه ای باشد دستتان کاملا افقی و صاف باشد. کف دست شما و طرف مقابل کاملا یکدیگر را لمس کنند. دست طرف مقابل را بیش از حد فشار ندهید. فقط کمی فشار وارد کنید. همچنین می توانید حدود 3-4 بار دستان خود را بالا و پایین کنید اما نباید بیش از حدود ۲ سانتیمتر بالا و پایین رود.

در هنگام صحبت کردن یا شنونده بودن باید ارتباط چشمی خوبی داشته باشید. به طرف مقابل نگاه کنید البته تنها به چشم هایش خیره نشوید. اگر حس می‌کنید بیش از حد به چشمهایش نگاه کرده اید چشم‌های خود را به لب ها، گونه ها، بینی اش برده و دوباره به چشمهایش برگردانید. مدام به اطراف نگاه نکنید سرتان را پایین نیندازید.

همیشه سعی کنید آرامش و خونسردی خود را حفظ کنید. وقتی در جمع یا در کنار فردی نشسته اید مدام دست و پای خود را تکان ندهید. با ناخن هایتان بازی نکنید.

سکوت به معنای حرف نزدن، منزوی بودن و دور شدن از اجتماع نیست. سکوت یعنی در مواقعی که اطلاعات زیادی درباره موضوعی ندارید چیز خوبی است.

اگربه خاطر عدم آگاهی کافی چیزی را بگویید که اشتباه و بی مورد باشد قطعا روی دیدی که افراد به شما دارند تاثیر خواهد گذاشت. سعی کنید در اغلب موارد سکوت کنید مگر اینکه حرف ارزشمند برای گفتن داشته باشید.

حتی اگر درباره موضوع مورد بحث، اطلاعات کافی دارید قبل از صحبت دقت کنید که جمله بندی های درستی داشته باشید. اینکار باعث خواهد شد که هر کلمه ای که از دهان شما بیرون می آید ارزشمند باشد، که باعث می شود مردم شما را فردی باشخصیت ، جدی و مغرور بدانند.

هیچگاه وسط حرف دیگران نپرید. به حرف‌ها، عقاید و نظراتشان خوب گوش دهید و وقتی تمام شد حال نظر خود را بیان کنید.

لازم نیست خیلی زود به عکس‌العمل دیگران پاسخ دهید. قبل از حرف زدن حتما کلمات و جملات خود را بررسی کنید و بعد به زبان بیاورید. اگر آنچه به ذهنتان می ‏آید را بیان کنید، بدون اینکه حتی لحظه‏ای در مورد آن فکر کنید احتمال اینکه از حرفتان پشیمان شوید، زیاد است.

بارها برایتان پیش آمده فردی حرفی زده یا کاری کرده که فورا شما را به خشم آورده و با تندی و عصبانیت جوابش را دادید. خب برای داشتن یک شخصیت محکم و مورد احترام این کار چندان جالب نیست.

اگر عصبانی هستید و می خواهید با طرف مقابل حرف بزنید یا از حق خود دفاع کنید، سعی کنید لحن ‌تان ملایم باشد. وقتی در جمع هستید، اگر پدر، مادر، همسر، دوستتان یا یک فرد غریبه شما را عصبانی کرده، به جای داد و بیداد که اصولا فقط شعله های آتش دعوا را بیشتر و بیشتر می کند، یک نفس عمیق بکشید، خونسردی ‌خود را حفظ کنید، چشمانتان را ببندید و آرام حرف بزنید.

در انتهای بحث اگر باز به نتیجه نرسیدید بگویید: «نمی دانم حرف من درست است یا شما. باید در این زمینه بیشتر مطالعه کنم یا از فردی آگاه بپرسم.»هر اتفاقی هم بیفتد نباید عصبانی شوید و کنترلتان را از دست بدهید. فقط و فقط به دنبال راه حل باشید.

اگر در جمعی درباره موضوعی همه حرف بزنند و شما ندانید چه بگویید یا حرفی بزنید که اشتباه باشد خیلی جدی گرفته نمی شوید.اگر می‌ خواهید همه روی شما، حرف ها، ایده‌ها و نظراتتان حساب دیگری باز کنند باید بکوشید فردی بااطلاع و آگاه باشید.

وقتی می خواهید در جمعی حاضر شوید ببینید تقریبا علایق شان در چه زمینه است و بیشتر درباره چه موضوعاتی صحبت می کنند درباره همان ها مطالعه کنید، کتاب بخوانید در اینترنت جستجو کنید مقالاتی در این زمینه بخوانید.

مثلا اگر قرار است پنجشنبه دوستان شما برای دیدن بازی فوتبال دور هم جمع شوند و طرفدار فلان تیم هستند سعی کنید درباره آن تیم، نوع بازی اش و … اطلاعات کسب کنید.

یا اگر قرار است در یک جلسه کاری شرکت کنید ابتدا بفهمید در مورد چه زمینه ای می خواهند صحبت کنند بعد تا جایی که می توانید سطح آگاهی

اگر در مورد حرفی که می خواهید بزنید به درستی و نادرستی آن شک دارید بیان نکنید. زیرا اگر نادرست باشد دیگران فکر می کنند که خیلی هم نباید به شما و حرف هایتان اعتماد کنند. همیشه قبل از این که عقیده خود را بگویید، ابتدا درباره آن اطلاعات کسب کنید.

برای بالا بردن سطح آگاهی تان به اخبار هم توجه کنید. سعی کنید که خبرهای مهم ملی و بین المللی، همچنین اخبار کار خودتان را دنبال کنید. شاید نتوانید همه اخبار را دنبال کنید اما اگر اطلاعی کلی از وضعیت اطرافتان داشته باشید، هنگام صحبت با دیگران خیلی خردمندتر به نظر می رسید.

سعی کنید خوب لباس بپوشید. لباس هایتان همیشه مرتب، اتو کشیده و تمیز باشد. هر از گاهی با توجه به وضعیت مالی خود لباس نو و شیک بخرید. البته منظور من پوشیدن لباس های مارک دار و گرانقیمت نیست. هیچگاه لباس های جلف و عجیب و غریب نپوشید.

در هر مجلس و جمعی لباس مخصوص به آن را بپوشید. مثلا برای شرکت در جلسه کاری برای آقایان پوشیدن کت و شلوار به رنگ تیره و برای خانم ها مانتوهای اداری و رسمی توصیه می شود. برای مهمانی خانوادگی لباس هایی با رنگ های شادتر و اسپرت تر بپوشید.

هیچگاه بوی بد و عرق ندهید. یک روز در میان یا هر روز حمام بروید. برای برطرف کردن بوی بد بدن خود می توانید از مام ها استفاده کنید. سعی کنید عطر مناسبی پیدا کنید و بیشتر هم از آن استفاده کنید تا رایحه آن مختص خود شما شود.

موهایتان مرتب، دهانتان خوشبو، لباس هایتان شیک و مرتب، صورتتان خوش رو، کفش هایتان تمیز و روی هم رفته ظاهرتان آراسته باشد.

فرض کنید امروز با همسرتان بر سر موضوعی دعوا کرده اید یا در روابطتان مشکلی دارید لزومی ندارد وقتی به اداره می آیید مسائل داخل خانه تان را برای همکاران خود تعریف کنید حتی اگر اسم آن را درددل بگذارید.

شما می خواهید در نظر همه فردی جدی، مغرور، باشخصیت و محترم باشید به همین دلیل نباید مسائل زندگی خصوصی خود را برای همه بازگو کنید.اگر عقیده خاصی در حوزه مذهب، سیاست و … دارید مهم نیست که دیگران حتما آن را بدانند.

همان طور که در مورد قبلی گفتم مسائل زندگی خصوصی تان را برای همه جار نزنید در این مورد میخواهم برعکس آن را بگوییم، داخل زندگی دیگران سرک نکشیم.

چند بار تا به حال برایتان پیش آمده با تلفن صحبت می کردید بعد همکارتان یا دوستتان از شما پرسیده «کی بود، چیکار داشت، چرا تند و عصبانی جوابش رو دادی، و …» و شما اصلا دوست نداشتید توضیح دهید.

به همین دلیل زندگی شخصی و امور دیگران به ما ربطی ندارد. زیرا اگر خودش دوست داشت، با ما نیز در میان می گذاشت. دخالت در زندگی دیگران شخصیت ما را کوچک نشان می دهد و بقیه فکر می کنند ما فردی فضول و به قول امروزی ها خاله زنک هستیم.

افراد مغرور ، جدی و قدرتمند اعتماد به نفس خوبی دارند. وقتی به توانمندی های خود ایمان داشته باشید، به دیگران القا می‌کنید که درباره‌ شما هم همین گونه‌ فکر کنند.

حتما حتما روی اعتماد به نفس خود کار کنید. خود را دوست داشته باشید و به خودتان احترام بگذارید. هیچ شخصی با اعتماد به نفس متولد نشده است. یک شبه هم به دست نمی آید. اعتماد به نفس مهارتی است که می توانید آن را با تمرین به دست بیاورید.

بیشتر بخوانید:

با افراد مغرور و خودشیفته چگونه برخورد کنیم ؟

چگونه یک فرد مغرور را مجذوب و عاشق خود کنیم ؟

 

دکتر محمدمهدی بدیعی (روانپزشک ) غرور نتیجه ترس از خالی بودن و ضعیف بودن افراد می باشد و این ضعف است که باعث می شود تا اینگونه افراد برای مخفی نگه داشتن این ضعف احساس غرور و خودپسندی را داشته باشند.بزرگنمایی: غرور به حالت احساسی گفته می‌شود که در آن شخص برای خود ارزش بسیار زیادی قائل است و در مقابل تواضع و نیستی بکار می‌رود. فکر اینکه شخص از همه کس و همه چیز خود را بالاتر می‌داند. پیامدهای غرور تمام زندگی انسان را تحت تاثیر خود قرار می دهد و باعث تخریب زندگی خود فرد و دیگران می شود.

غرور نتیجه ترس انسانهای ضعیف است یکی از برخوردهایی که باید با اینگونه افراد داشت، بی توجهی نسبت به غرور انان است. و همراه با بی توجهی به آنان نشان دهیم که غرور و رفتار غرورآمیزشان چه اثر منفی در ما ایجاد می کند. دکتر بدیعی با اشاره به اینکه برایند همه انسانها برابری است، گفت: یادمان باشد که در مجموع انسانها با هم برابرند و هر انسانی دارای برخی ویژگی ها و استعدادهایی است که او را از دیگران متفاوت می سازد ولی این دلیل بر برتری او از دیگر انسانها نیست. وی درباره افراد خودشیفته توضیح داد: افراد خود شیفته که احساس برتری آنان با حس حق بودنشان همراه است ، معمولاً افرادی هستند که فکر می کنند چیزی دارند که دیگران ندارند.

جرات مندی و شجاعت غرور نیست دکتر بدیعی با بیان اینکه جرات مندی و شجاعت را نباید با حس غرور اشتباه گرفت، گفت: آن چیزی که از غرور نیاز است نباید نامش را غرور نامید، بلکه باید جرات و شجاعت نامید. طبیعتاً هر انسانی لازم است که دارای این دو صفت باشد این دو صفت مهارتی اکتسابی است و والدین باید به آموزش آنان به کودکان خود بپردازند. وی شجاعت و جرات مندی را اینگونه تعریف کرد: اینکه ما در رابطه با آن چیزی که حق خود می دانیم و در قوانین و عرف و فرهنگ خود حق خود محسوب می شود پافشاری کنیم و خود را در این پافشاری مهم بدانیم، جرات و اینکه آن را در حضور دیگران ابراز کنیم شجاعت است. بنابراین؛ اگر این دو صفت از حد خود عبور می کند مطمئناً می توان نام آن را غرور نامید.

تفاوت غرور با اعتماد به نفس دکتر بدیعی درباره تفاوتی که بین غرور و اعتماد به نفس وجود دارد،گفت: غرور داشتن اعتماد به نفس اضافی نیست، غرور چیزی فرای اعتماد به نفس است. معنای اعتماد به نفس این است که ما حق داریم کارهایی انجام دهیم و برخی از کارها را هم اشتباه انجام دهیم به شرطی که مسئولیت آن اشتباه را به عهده بگیریم. در حالیکه انسان مغرور به خود حق می دهند که کاری را انجام دهد ولی حاضر به پذیریش مسئولیت اشتباهی که ممکن است پیش بیاید ندارد.

در برابر آدم مغرور باید جرات مندانه رفتار کنیم وی رابطه با اینکه با آدم های مغرور چگونه باید رفتار کنیم، گفت: در برابر آدم مغرور باید جرات مندانه رفتار کنیم و واکنش نشان دهیم که چه حس بدی را به ما انتقال می دهند و به او نشان دهیم که عاقبت این رفتار غرور آمیزش دوری ما از اوست، و این قدرت جرات مندی همان اعتماد به نفس است.

چگونه احساس غرور کنیم
چگونه احساس غرور کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *