چگونه در خانه زباله کمتری تولید کنیم

 
helpkade
چگونه در خانه زباله کمتری تولید کنیم
چگونه در خانه زباله کمتری تولید کنیم

پسماند، زباله یا آشغال؛ نامش را هرچه می‏خواهید بگذارید، فرق چندانی ندارد، موضوع این است که خیلی از ما، به این که هر روز چه حجم زباله وارد چرخه محیط زیست می‏‌کنیم اهمیت نمی‌دهیم و فکر می‌‏کنیم با بیرون گذاشتن کیسه زباله از خانه دیگر مسئولیت‏‌مان تمام شده است.

به گزارش ایمنا، آیا تاکنون از خود پرسیده‌ایم که چه‌قدر انرژی و هزینه صرف جمع آوری‌ پسماندها می‌شود؛ چه قدر به آلودگی‌های زیست محیطی اضافه و سهم ما در این‌میان چه قدر است؟

سالها است که راهکارهای کاهش زباله در جوامع مختلف مورد توجه قرار گرفته و برای دستیابی به یک عادت اجتماعی درست کاهش زباله های شهری، فعالیت های زیادی صورت می گیرد؛ این تلاش‌ها در هر شکلی، بدون در نظر گرفتن نقش کلیدی و اساسی تولیدکنندگان زباله شهری، یعنی شهروندان نافرجام خواهد بود. کاهش زباله به کاهش جمع آوری، حمل و نقل، بازیافت و سپس دفع آن منجر خواهد شد و در پی آن حفظ منابع طبیعی و کاهش آلودگی ها را دربر خواهد داشت و این زمانی می تواند تحقق یابد که تغییرات اساسی در عادتهای روزمره زندگی، شیوه تولید و مصرف صورت پذیرد.

در اینجا به چند راهکار درباره چگونگی کاهش تولید زباله اشاره می کنیم.

راهکارهای کاهش پسماند در خانه

چگونه در خانه زباله کمتری تولید کنیم

– خرده نان و پس‌مانده سفره را برای پرنده‌ها بریزید.

– هنگام خرید از بسته‌بندی زیاد وسایلتان از سوی فروشنده جلوگیری کنید.

– به صورت کلی خرید کنید مثلاً برنج را برای مصرف طولانی‌مدت خریداری کنید. با این روش کیسه‌های کمتری برای بسته‌بندی استفاده می‌شود.

– برای خرید از ساک‌های پارچه‌ای استفاده کنید.

– از ظروف یک‌بار مصرف کمتر استفاده کنید و در صورت لزوم، از نوع گیاهی آن که زودتر در طبیعت تجزیه می شود استفاده کنید.

– برای نگهداری مواد غذایی از ظروف آلومینیومی، لعابی و یا پلاستیکی در دار به جای کیسه های فریزر و یا سلفون استفاده کنید.

– برای تیز کردن قیچی، ورقه‌های آلومینیوم مصرف شده را طوری تا بزنید که ۶ الی ۸ لایه از فویل آلومینیومی را شامل شود. سپس با قیچی کند خود چند بار آنرا قیچی کنید تا قیچی دوباره تیز شود.

– برای نگه داشتن فرم کفش‌ها گلوله‌هایی از ورقه‌های استفاده شده آلومینیوم را داخل کفشتان قرار دهید.

– برای برق انداختن فلزات از یک قطعه آلومینیوم مچاله شده بجای سیم ظرفشویی استفاده کنید.

– تا حد امکان از یک جایگزین غیر خطرناک و یا کم خطر برای مواد خطرناک استفاده کنید. جوش شیرین، صابون خالص، سرکه سفید یا آبلیمو و براکس می تواند جایگزین محصولات تمیز کننده خطرناک مورد استفاده در خانه ها باشد.

– به فرزندان خود درست مصرف کردن کاغذ و بازیابی این مواد مثل درست کردن کاردستی از مواد بازیافتی را آموزش دهید.

– به جای کالاهای کم دوام و خراب شدنی کالاهای بادوام بخرید و در صورت خراب شدن به جای خرید وسایل نو، آنها را تعمیر کنید.

– در بسیاری موارد می توانید از حوله های پارچه ای اسفنجی و پارچه های کهنه به جای دستمال کاغذی استفاده کنید.

– از اشتراک مجله هایی که به ندرت می خوانید خودداری کنید. می توانید برای خواندن آنها به کتابخانه محله خود بروید و نسخه های قدیمی خود را نیز به دوستانتان، هم اتاقی، همکار یا کتابخانه بدهید.

– در هنگام خرید وسایل برقی دقت کنید که قابل شارژ با برق یا باتری های شارژشدنی باشند.

– از لاستیک های بادوام و با کیفیت بالا برای اتومبیل و دوچرخه استفاده کنید تا مجبور نباشید در فواصل زمانی کوتاه آنها را عوض کنید و برای طول عمر بیشتر  آنها، هر ماه باد آن را تنظیم کنید.

– لوازم و پوشاکی که لازم ندارید را دور نیندازید، آنها را ببخشید یا به عنوان دست دوم در حراج به فروش برسانید.

– اگر در حیاط خانه‌تان باغچه دارید می‌توانید یک محیط بازیافت زباله کوچک ترتیب دهید و مقداری از زباله‌ها و پسماندهای آشپزخانه‌ را در گوشه باغچه‌تان به کمپوست تبدیل کنید.

– از رومیزی های پارچه ای بجای نوع یکبار مصرف آن استفاده کنید.

– کنار سینک ظرف‌شویی و دست‌شویی سرویس بهداشتی جای مایعی پمپی نصب کنید. با این کار می‌توانید مایع دست‌شویی و مایع ظرفشویی را در بسته‌بندی بزرگ خریداری کنید و به تدریج در این ظروف بریزید.

راهکارهای کاهش پسماند در ادارات

– استفاده از هر دو طرف کاغذ جهت تهیه گزارشها و کپی از آنها.

– استفاده از پست الکترونیک به جای نامه نگاری های اداری.

– استفاده از کاغذهای باطله ای که یک طرف آنها سفید است به جای چرک‌نویس.

– شارژکردن کارتریج های دستگاه کپی یا چاپگر به جای خرید مجدد.

– استفاده از باطری های قابل شارژ.

– در جلسات اداری از ظروف با دوام به جای ظروف یکبار مصرف استفاده شود.

– از نشریات و روزنامه ها بصورت مشترک استفاده کنید.

– تا آنجا که می توانید کمتر کپی کنید و کمتر از نسخه پرینت شده استفاده کنید.

– به جای انتشار اطلاعیه های همگانی از تابلو اعلانات استفاده کنید.

– به منظور کاهش میزان مصرف کاغذ، جوهر و لاک غلط گیر، هنگام تایپ مطالب دقت کرده و متون خود را بر روی صفحه مانیتور ویرایش کنید.

– درجلسات، بجای رومیزی‌ها و ظروف یکبار مصرف، از رومیزی‌ها و ظروف قابل شستشو استفاده کنید.

– کامپیوتر و متعلقات جانبی آن و تجهیزاتی قدیمی را که استفاده ندارند به مراکز خیریه، مدارس و روستاها بدهید.

– بجای اینکه هر روز سر کار از یک لیوان کاغذی برای چای استفاده کنید و مقداری کاغذ به هدر بدهید، یک لیوان قابل شخصی تهیه کنید.

 – یک برنامه بازیافت در دفتر کارتان ایجاد کنید یا کارفرمایتان را تشویق کنید تا این کار را انجام بدهد.

چگونه در خانه زباله کمتری تولید کنیم

– کارفرمایتان را به خرید کاغذهای اداری و دستمال و حوله های توالت از جنس کاغذ بازیافتی برای حمایت از تلاش های بازیافتی تشویق کنید.

 

تمامی حقوق این سایت برای خبرگزاری ایمنا محفوظ است

 دلتان برای قطع شدن یک درخت و خشک شدن یک رودخانه می‌سوزد. در دامان طبیعت از دیدن زباله‌های پلاستیکی ناراحت می‌شوید و دیدن اخبار مربوط به گونه‌های در حال انقراض حیوانات ناراحتتان می‌کند. همه این‌ها یعنی شما یک دوستدار محیط‌زیست هستید. همه ما مسئول آینده زمین و محافظت از آن هستیم و قرار است با بهترین راه‌های ممکن از تخریب آن جلوگیری کرده و آن را به آیندگان تحویل دهیم. بهترین راه‌های مهربانی با محیط‌زیست که درعین‌حال شاید ساده‌ترین آن‌ها هم هست، کاهش تولید زباله در خانه است. شما می‌توانید به‌سادگی از وقت و مقدار زیادی هزینه که صرف تفکیک و بازیافت و نابود کردن زباله‌ها می‌شود بکاهید. امروز نیکوپی برایتان از راه‌های ساده و درعین‌حال مؤثر در کاهش زباله خانگی خواهد گفت.

اولین و دم‌دستی‌ترین راه‌حل، کاهش کیسه‌های پلاستیکی است که تقریباً همه ما می‌دانیم قاتل طبیعت هستند. اگر شخصیتا آدم صرفه‌جویی نیستید و عاشق بی‌محابا خرج کردنید، بهتر است بدانید یکی از چیزهایی که بدون‌شک صرفه‌جویی در آن خوب و پسندیده است همین پلاستیک‌های خرید هستند. به‌سادگی به فروشنده بگویید پلاستیک نمی‌خواهید. اگر وسیله نقلیه شخصی دارید داشتن یک ساک کوچک دستی کنفی کار بسیار راحتی است. اگر هم معمولاً پیاده به خرید می‌روید باز هم موضوع پیچیده‌ای نیست و می‌توانید یکی از آن‌ها را تا کرده به‌آسانی در کیف‌دستی خودتان حمل کنید. همین خساست در مصرف نایلون‌های پلاستیکی خودش یک اقدام فردی بی‌نظیر است که کلی از تولید زباله خواهد کاست.

وقت آن رسیده استفاده از ظروف یک‌بارمصرف در مهمانی‌ها و تولدها که چند سالی است حسابی باب شده را به‌طور کامل فراموش کنیم. درست است شستن ظرف کاری سخت و گاهی ناخوشایند است اما یادمان باشد این‌همه ظرف پلاستیکی فقط برای یک مهمانی ساده، کلی زمان و هزینه می‌طلبد تا بازیافت بشود پس بهتر اینکه تنبلی را کنار گذاشته و در ظروف خانه از مهمانانمان پذیرایی کنیم. هم شیک‌تر است و هم آسیب کمتری به زمین خواهید زد.

چگونه در خانه زباله کمتری تولید کنیم

باوجودی که استفاده از کاغذ هرروز و هرروز کمتر می‌شود اما بازهم درختان زیادی برای تولید کاغذ هرساله از بین می‌روند. هرچند نوشتن روی کاغذ هنوز برای خیلی از ما خوشایند است و نوستالژی دل‌نشینی است اما وقتش رسید فناوری را تمام و کمال بپذیریم و کتاب‌های الکترونیک بخوانیم و به‌جای نامه‌نگاری‌های بیهوده ایمیل بزنیم. سعی کنیم در صورت استفاده از کاغذ حتماً از دو روی آن استفاده کرده و در مصرف آن خساست به خرج دهیم. بعد از مصرف هم واضح است که نباید کاغذهای باطله را داخل سطل زباله بیندازید و برای بازیافت باید آن‌ها را جداگانه جمع‌آوری کنید.

در بسیاری از کشورهای دنیا رسم است مردم وسایل زندگی‌شان را که کهنه و بی‌استفاده شده یا حتی دلشان را زده است در روزی خاص از هفته جلوی در خانه‌شان می‌گذارند تا دیگران اگر به آن نیاز دارند بدون پرداخت هزینه‌ای و گاهی با اندکی تعمیر از آن استفاده کنند. اگر وسیله‌ای در خانه دارید که دیگر به کارتان نمی‌آید یا می‌توانید در سایت‌های دست‌دوم‌فروشی آگهی‌اش کنید یا ایده بهتر اینکه با 137 تماس بگیرید. ماموران شهرداری به خانه‌تان می‌آیند و وسیله موردنظر را بدون هیچ هزینه‌ای و کاملاً رایگان با خودشان خواهند برد. اگر نیاز باشد تعمیرش کرده و در آخر به دست خانواده‌های نیازمند می‌رسانندش. چه چیزی بهتر از این؟

استفاده از نی برای خوردن نوشیدنی‌ها را بگذاریم برای بیماران و کودکانی که قادر به نوشیدن نیستند. باور کنید اصلاً کار سختی نیست که در رستوران‌ها نی را کنار بگذاریم. هرکدام از ما با رعایت این نکته کوچک و در ظاهر بی‌اهمیت می‌توانیم هرساله کمک شایانی به محیط‌زیست کنیم.

مواد غذایی آن‌قدر تنوع دارند که در انواع بسته‌بندی‌ها تولید و عرضه می‌روند. وقت خرید کردن نوشیدنی‌ها یا مواد غذایی، بسته‌بندی‌های شیشه‌ای انتخاب بهتر و هوشمندانه‌تری به‌حساب می‌آید. شیشه ماده فوق‌العاده‌ای است که تا 15 بار می‌تواند در چرخه تولید و بازیافت قرار بگیرد بدون اینکه ذره‌ای از کیفیت و دوامش کاهش پیدا کند. بازیافت این ماده از تولید دوباره‌اش مقرون‌به‌صرفه‌تر است و روی‌هم‌رفته نسبت به پلاستیک با طبیعت بسیار مهربان‌تر محسوب می‌شود.

برای شما که نگران سلامتی خودتان هستید یا در شهرهایی از ایران زندگی می‌کنید که آب کیفیت خوبی ندارد، استفاده از یک فیلتر آب برای یخچال یا شیر آب خانگی‌تان ایده بسیار بهتری نسبت به خریدن مداوم آب‌معدنی است. اینکه جعبه جعبه آب‌معدنی به خانه می‌آورید ابداً اتفاق خوشحال‌کننده‌ای نیست. کافی است کمی به مضرات این بطری‌های پلاستیکی در طبیعت فکر کنید اینکه درصورتی‌که بازیافت نشوند بیش از 500 سال در طبیعت خواهند ماند.

برای پاک کردن شیرآلات، ظرف‌شویی، هود و گاز خانه‌تان می‌توانید به راه‌هایی جز محلول‌های شیمیایی آسیب‌زا فکر کنید. بوی بد این شوینده‌ها و آسیب‌هایی که به پوستتان می‌رسانند همچنین خطرات احتمالی که برای کودکانتان دارند به‌اندازه کافی دلایل محکمی برای استفاده نکردن از آن‌ها خواهند بود. آسیب این مواد به طبیعت با بسته‌بندی‌های عموماً پلاستیکی‌شان هم مزید بر علت است. برای ساختن این پاک‌کننده‌های خانگی کافی است یک سرچ ساده در گوگل انجام دهید صدها صفحه باز خواهد شد که کمکتان می‌کنید برای همیشه پول خرید شوینده‌ها را در جیبتان ذخیره کنید.

استفاده از دستمال‌کاغذی امروزه تا حد زیادی اجتناب‌ناپذیر شده است اما برای مصارف بهداشتی شخصی باز هم می‌شود کمی صرفه‌جویی کرد. مصارف خانگی مثل تمیز کردن سفره و دستمال کشیدن و گردگیری را واقعاً می‌شود با دستمال‌های پارچه‌ای انجام داد. فقط کمی تنبلی را کنار بگذارید و دستمال‌های پارچه‌ای را هرچند وقت یک‌بار بشویید. برای تهیه دستمال پارچه‌ای هم مثل قدیم‌ترها کافی است از لباس‌های کهنه‌شده‌مان استفاده کنیم. برای خرید دستمال‌کاغذی هرماه یا هرچند ماه یک‌بار سراغ بسته‌بندی‌های بزرگ با تعداد بیشتری برویم که هم ارزان‌تر است و هم پلاستیک بسته‌بندی کمتری دور خواهیم ریخت. ایده خریدن جای دستمال‌کاغذی که تنوع بسیاری هم در بازار دارد فکر خوب دیگری است؛ هر بار با دستمال‌کاغذی‌های بدون بسته‌بندی که در تعداد بالا هم فروخته می‌شوند و ارزان‌ترند می‌توانید پرشان کنید.

یادتان باشد رعایت کردن مواردی مثل این‌ها نشانه‌ای از ذکاوت و مسئولیت‌پذیری بالای ماست. همه ما در برابر حفظ زیبایی‌های طبیعت مسئولیم.

برچسب ها :

زباله خانگی کمتر
چرا ظروف یک‌بارمصرف
مصرف کمتر کاغذ
بطری‌ شیشه‌ای به‌جای پلاستیکی

راجع به تمیز کننده هوای خانگی یه مطلب جدا بنویسید عالی میشه

استفاده از آب جهت شستشو نیز به محیط زیست آسیب می رساند. در بعضی موارد خاص گاهی استفاده از ظرف یک بار مصرف از مصرف آب جهت شستشو جلوگیری میکند که باید به این نکته نیز توجه شود.

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد . فیلدهایی که دارای * می باشند اجباری هستند .

دیدگاه*

نام
*

ایمیل*


یکی از اهداف مدیریت پسماند در شهرها، ایجاد نظامی برای کم‌حجم‌سازی پسماند در منازل و تفکیک آن برای افزایش ضریب نگهداری زباله‌ها در منازل است. این امر مستلزم یادگیری روش‌هایی برای کاهش تولید زباله توسط شهروندان است.

یکی از اهداف مدیریت پسماند در شهرها، ایجاد نظامی برای کم‌حجم‌سازی پسماند در منازل و تفکیک آن برای افزایش ضریب نگهداری زباله‌ها در منازل است. این امر مستلزم یادگیری روش‌هایی برای کاهش تولید زباله توسط شهروندان است.

به گزارش خبرنگار سرویس«شهری» ایسنا، اولین قدم در مدیریت زباله‌های منزل، آنست که دورریزها را کم کنیم و از مواد و کالاها درست استفاده کنیم. همچنین باید راه‌های استفاده مجدد را یاد بگیریم و در نهایت زباله‌های منزل را تفکیک کنیم. یعنی زباله‌های خشک مانند کاغذ، مقوا، پارچه، کاغذ، شیشه، پلاستیک، چوب و مانند آن را از زباله های تر همچون پسماند میوه‌ها، سبزیجات و مواد غذایی و تفاله چای جدا و در دو کیسه جداگانه مخصوص بریزیم. اگر بخواهیم تولید زباله را در منزل کاهش دهیم کار دشواری نیست تنها باید در مصرف خود نکاتی را رعایت کنیم.

چگونه در خانه زباله کمتری تولید کنیم

– از ظروف بادوام و چندبار مصرف برای غذاخوری و یا نگهداری مواد غذایی استفاده کنیم

– از رومیزی‌های پارچه‌ای بجای نوع یکبار مصرف آن استفاده کنیم

– از لیوان های فلزی بجای فنجان و لیوان یکبار مصرف کاغذی یا پلاستیکی استفاده کنیم

– از محصولات و کالاهایی استفاده کنیم که در بسته‌بندی‌های قابل بازیافت به بازار ارائه شده‌اند.

– از شوینده‌های آلی ارزانتر و کم خطرتر مانند سرکه سفید و عصاره لیمو (که لک‌های چربی را می‌زداید) و جوش شیرین استفاده کنیم.

مواد بی‌مصرف را می‌توان با تغییراتی به روی آن‌ها دوباره استفاده کرد.تنها چیزی که نیاز است به کارگرفتن خلاقیت خود برای استفاده مجدد از اشیاء موجود در اطراف است.

همچنین همیشه در نظر داشته باشیم که ارگان‌هایی مانند کمیته امداد و بهزیستی پذیرای لوازم دست دوم قابل استفاده شهروندان هستند و در عین حال در حال حاضر طرحی به نام “طرح هبه” در شهرداری تهران در طول سال اجرا می شود که شهروندان می‌توانند از طریق تماس با 137 و دریافت کد، هدایا و لوازم اضافی و مازاد قابل استفاده خود را (مانند مبلمان و لوازم برقی که قابل تعمیر و استفاده هستند) در اختیار ماموران شهرداری که با لباس و کارت‌های ویژه به همراه ماشین های مخصوص به در منازل آنها مراجعه می‌کنند قرار دهند تا در صورت نیاز، بازسازی شده و در اختیار افراد نیازمند قرار گیرد. بعد از تحویل هدایا، خانواده های دریافت کننده هدیه، به افراد اهداکننده لوازم معرفی خواهند شد تا اعتماد نسبت به عملکرد شهرداری و میزان مشارکت‌ها افزایش یابد.

خرید و مصرف معقول کالاها اعم از مواد خوراکی، پوشاک، لوازم منزل و غیره، یکی از راه‌های صرفه‌جویی و حفظ محیط زیست است و علاوه بر آن توان اقتصاد خانواده را بالا می‌برد. با پس اندازهای کوچکی که از صرفه‌جویی در خرید یا به عبارت بهتر با خرید صحیح و منطقی، حاصل می شود می‌توان سرمایه‌های بزرگی برای فعالیت‌های مفید ایجاد کرد و در عین حال به حفظ محیط زیست نیز کمک کرد.

در موقع خرید، کیسه، زنبیل یا ساک خرید را همراه خود ببریم و به فروشنده بگوئیم به کیسه نایلونی نیاز نداریم. این کار باعث کمتر شدن مصرف کیسه‌های پلاستیکی می‌شود. بهتر است کالای با دوام خریداری شود تا مدت استفاده از آنها طولانی‏‌تر ‏شود. بدیهی است محصولات بادوام، دیرتر وارد جریان زباله شهری می‌‏شوند.

برای خرید لوازم خانگی عجله نکنید. ابتدا به نیاز خود فکر کنید و وسیله‌ای را انتخاب کنید که نیازتان را برآورده کند، با میزان مصرف و تعداد افراد خانواده‌تان متناسب باشد و مصرف انرژی کمی هم داشته باشد. بسته‌های خرید خود را به حداقل برسانید. از کیسه‌های بسته‌بندی هر چه بیشتر می‌توانید استفاده کنید و مابقی را همراه با سایر زباله‌های خشک، به غرفه بازیافت یا وانت‌های جمع‌آوری پسماند خشک، تحویل دهید.

قبل از آنکه عکسی را چاپ کنید یا متنی را پرینت کنید، ابتدا فکر کنید آیا واقعاً به نسخه چاپ شده آن نیاز دارید؟ پس تا آنجا که می‌توانید کمتر کپی کنید و کمتر از نسخه پرینت شده استفاده کنید. استفاده از تابلو اعلانات به جای انتشار اطلاعیه‌های همگانی و فن‌آوری الکترونیک یا بدون کاغذ(paperless) بجای نامه‌نگاری‌های داخلی در کاهش پسماند ادارات می‌تواند تاثیرگذار باشد.

به منظور کاهش میزان مصرف کاغذ، جوهر و لاک غلط گیر، هنگام تایپ مطالب دقت نموده و متون خود را بر روی صفحه مانیتور ویرایش کنید. توجه‌ داشته باشید اگر روی هر دو طرف کاغذ پرینت تهیه شود، مصرف کاغذ 50% کاهش می‌یابد. از قسمت‌های نوشته نشده و سفید کاغذ بعنوان کاغذ یادداشت کوچک استفاده شود. یک جعبه در دفتر کار خود در نظر بگیرید و کاغذهایی را که امکان استفاده مجدد آنها وجود دارد در آن قرار دهید تا از آنها برای چک پرینت استفاده شود.

کامپیوتر و متعلقات جانبی آن و تجهیزاتی قدیمی را که مورد استفاده ندارند به مراکز خیریه، مدارس و روستاها بدهید.

چگونه در خانه زباله کمتری تولید کنیم

در گردش‌ها، برای جمع‌آوری پسماندها بجای کیسه‌های پلاستیکی، از کیسه‌های برزنتی استفاده کنید. در میهمانی‌ها و گردش‌ها، از بکار بردن بشقاب، لیوان و سایر ظروف یکبار مصرف خودداری کنید.

چنانچه می‌خواهید از بیرون غذا تهیه نمایید، ظرف غذا را به همراه خود به رستوران ببرید و از مسئول رستوران درخواست کنید بجای آنکه از ظروف یکبار مصرف استفاده کند غذا را در ظرف شما بریزد.

در مراسم عزاداری ملی مانند ایام محرم و نیز در نذری‌ها، بجای ظروف و لیوان‌های یکبار مصرف پلاستیکی و یونولیتی می‌توانید از لیوانها و ظروف مخصوص گل ذرت یا ظروف بادوام استفاده کنید.

برای تزئینات، می‌توانید کاغذ کادو، مقوا و کاغذهای رنگی مصرف شده را استفاده کنید.


انتهای پیام

چگونه زباله کمتری تولید کنیم

ما باید تمام سعی مان را برای تولید زباله کمتر انجام دهیم اما چطور و چگونه؟

بسته بندی محصولات یکی از موارد تولید زباله اند . ما محصولات را استفاده می کنیم و بسته بندی شان را که اغلب پلاستیکی اند به صورت زباله وارد محیط زیست می کنیم  بهتر است از ابتدا به این موضوع توجه داشته باشیم و به جای خرید حجم کمی محصول در یک بسته بندی،  حجم بیشتر در بسته بندی بزرگتر را انتخاب کنیم. اگر مصرفتان به   اندازه ای است که از محصول پیش از رسیدن تاریخ انقضا استفاده می کنید که این کار برایتان مقرون به صرفه هم خواهد بود. هنگامی که در فروشگاه به قفسه محصولات نگاه می کنید آن هایی را انتخاب کنید که بسته بندی کمتر و قابل بازیافتی دارند.

چگونه در خانه زباله کمتری تولید کنیم

راه دیگر برای کاهش حجم زباله استفاده مجدد از وسایل و لوازمی است که کاربردشان را از دست داده اند بهتر است لوازمی مانند کامپیوتر و تلویزیون میز و مبلمانی را که نمی خواهید،  برای استفاده در اختیار دیگران قرار دهید.

توصیه های مهم در جهت مدیریت زباله ها

1-برای مدیریت زباله ها در درجه اول مواد قابل تجزیه مثل پسماندهای آشپزخانه و مواد غذایی را از سایر مواد جدا کنید این مواد تجزیه شده و به طبیعت باز می گردند.

2-روزنامه ها و کاغذهای باطله و دفتر چه های تمام شده مشق را از سایر زباله ها جدا کنید.

3-ظروف و قوطی الومینیومی را دور نریزید،  بازیافت آلومینیوم میتواند 90درصد انرژی لازم را برای ساخت آن صرفه جویی کند.

4-برای کاهش خطرهای میکروبها و جلوگیری ازایجاد حشرات زباله ها، از کیسه های پلاستیکی سالم جای میوه یا خریدهای دیگر استفاده کنید.

5-بهتر است تا حد ممکن از اسباب بازی ها و لوازم باتری دار استفاده نکنید باتری ها وقتی وارد زباله میشوند موجب آلودگی زیاد در طبیعت می شوند.

6-ظروف غذا را ابتدا تخلیه کنید و سپس بشویید این کار باعث میشود رطوبت کمتری وارد زباله ها شود.

7-هنگام خرید از بسته بندی های زیاد از سوی فروشنده جلوگیری کنید و بهتر است از ساک های پارچه ای برای خرید استفاده گردد.

8-اگر در حیاط خانه تان باغچه دارید می توانید یک محیط بازیافت زباله کوچک ترتیب دهید و مقداری از زباله ها را درآنجا دفن کنید.

9-سعی کنید تا حد ممکن از ظروف یک بار مصرف استفاده نکنید . 100 رستوران در پکن برای حفظ محیط زیست تصمیم گرفته اند از ظروف یکبار مصرف استفاده نکنند وآنها را به شیوه کاملا بهداشتی بشویند و باز هم استفاده کنند.

 


حق انتشار اطلاعات این سایت براى سازمان مدیریت پسماند شهردارى ورامین محفوظ است 1396 – 1391

طراحی و پشتیبانی globalweb.ir

پسماند، زباله یا آشغال؛ نامش را هرچه می‏ خواهید بگذارید، فرق چندانی ندارد، موضوع این است که خیلی از ما، به این که هر روز چه حجم زباله وارد چرخه محیط زیست می‏‌کنیم اهمیت نمی‌دهیم و فکر می‌‏کنیم با بیرون گذاشتن کیسه زباله از خانه دیگر مسئولیت‏‌مان تمام شده است.

آیا تاکنون از خود پرسیده‌ایم که چه‌قدر انرژی و هزینه صرف جمع آوری‌ پسماندها می‌شود؛ چه قدر به آلودگی‌های زیست محیطی اضافه و سهم ما در این‌میان چه قدر است؟

سالها است که راهکارهای کاهش زباله در جوامع مختلف مورد توجه قرار گرفته و برای دستیابی به یک عادت اجتماعی درست کاهش زباله های شهری، فعالیت های زیادی صورت می گیرد؛ این تلاش‌ها در هر شکلی، بدون در نظر گرفتن نقش کلیدی و اساسی تولیدکنندگان زباله شهری، یعنی شهروندان نافرجام خواهد بود.

چگونه در خانه زباله کمتری تولید کنیم

کاهش زباله به کاهش جمع آوری، حمل و نقل، بازیافت و سپس دفع آن منجر خواهد شد و در پی آن حفظ منابع طبیعی و کاهش آلودگی ها را دربر خواهد داشت و این زمانی می تواند تحقق یابد که تغییرات اساسی در عادتهای روزمره زندگی، شیوه تولید و مصرف صورت پذیرد.

یکی از اهداف مدیریت پسماند در شهرها، ایجاد نظامی برای کم‌حجم‌سازی پسماند در منازل و تفکیک آن برای افزایش ضریب نگهداری زباله‌ها در منازل است. این امر مستلزم یادگیری روش‌هایی برای کاهش تولید زباله توسط شهروندان است.

اولین قدم در مدیریت زباله‌های منزل، آنست که دورریزها را کم کنیم و از مواد و کالاها درست استفاده کنیم. همچنین باید راه‌های استفاده مجدد را یاد بگیریم و در نهایت زباله‌های منزل را تفکیک کنیم. یعنی زباله‌های خشک مانند کاغذ، مقوا، پارچه، کاغذ، شیشه، پلاستیک، چوب و مانند آن را از زباله های تر همچون پسماند میوه‌ها، سبزیجات و مواد غذایی و تفاله چای جدا و در دو کیسه جداگانه مخصوص بریزیم. اگر بخواهیم تولید زباله را در منزل کاهش دهیم کار دشواری نیست تنها باید در مصرف خود نکاتی را رعایت کنیم.

همچنین همیشه در نظر داشته باشیم که ارگان‌هایی مانند کمیته امداد و بهزیستی پذیرای لوازم دست دوم قابل استفاده شهروندان هستند و در عین حال در حال حاضر طرحی به نام “طرح هبه” در شهرداری تهران در طول سال اجرا می شود که شهروندان می‌توانند از طریق تماس با 137 و دریافت کد، هدایا و لوازم اضافی و مازاد قابل استفاده خود را (مانند مبلمان و لوازم برقی که قابل تعمیر و استفاده هستند) در اختیار ماموران شهرداری که با لباس و کارت‌های ویژه به همراه ماشین های مخصوص به در منازل آنها مراجعه می‌کنند قرار دهند تا در صورت نیاز، بازسازی شده و در اختیار افراد نیازمند قرار گیرد.

بعد از تحویل هدایا، خانواده های دریافت کننده هدیه، به افراد اهداکننده لوازم معرفی خواهند شد تا اعتماد نسبت به عملکرد شهرداری و میزان مشارکت‌ها افزایش یابد.

همچنین بخوانید :

چه زباله‌هایی را هرگز نباید در طبیعت رها کنیم ؟

چگون می توان محیط زیست را پاک نگه داشت ؟

خرید و مصرف معقول کالاها اعم از مواد خوراکی، پوشاک، لوازم منزل و غیره، یکی از راه‌های صرفه‌جویی و حفظ محیط زیست است و علاوه بر آن توان اقتصاد خانواده را بالا می‌برد.

با پس اندازهای کوچکی که از صرفه‌جویی در خرید یا به عبارت بهتر با خرید صحیح و منطقی، حاصل می شود می‌توان سرمایه‌های بزرگی برای فعالیت‌های مفید ایجاد کرد و در عین حال به حفظ محیط زیست نیز کمک کرد.

در موقع خرید، کیسه، زنبیل یا ساک خرید را همراه خود ببریم و به فروشنده بگوئیم به کیسه نایلونی نیاز نداریم. این کار باعث کمتر شدن مصرف کیسه‌های پلاستیکی می‌شود.

بهتر است کالای با دوام خریداری شود تا مدت استفاده از آنها طولانی‏‌تر ‏شود. بدیهی است محصولات بادوام، دیرتر وارد جریان زباله شهری می‌‏شوند.

برای خرید لوازم خانگی عجله نکنید. ابتدا به نیاز خود فکر کنید و وسیله‌ای را انتخاب کنید که نیازتان را برآورده کند، با میزان مصرف و تعداد افراد خانواده‌تان متناسب باشد و مصرف انرژی کمی هم داشته باشد.

بسته‌های خرید خود را به حداقل برسانید. از کیسه‌های بسته‌بندی هر چه بیشتر می‌توانید استفاده کنید و مابقی را همراه با سایر زباله‌های خشک، به غرفه بازیافت یا وانت‌های جمع‌آوری پسماند خشک، تحویل دهید.

قبل از آنکه عکسی را چاپ کنید یا متنی را پرینت کنید، ابتدا فکر کنید آیا واقعاً به نسخه چاپ شده آن نیاز دارید؟

پس تا آنجا که می‌توانید کمتر کپی کنید و کمتر از نسخه پرینت شده استفاده کنید. استفاده از تابلو اعلانات به جای انتشار اطلاعیه‌های همگانی و فن‌آوری الکترونیک یا بدون کاغذ(paperless) بجای نامه‌نگاری‌های داخلی در کاهش پسماند ادارات می‌تواند تاثیرگذار باشد.

به منظور کاهش میزان مصرف کاغذ، جوهر و لاک غلط گیر، هنگام تایپ مطالب دقت نموده و متون خود را بر روی صفحه مانیتور ویرایش کنید.

توجه‌ داشته باشید اگر روی هر دو طرف کاغذ پرینت تهیه شود، مصرف کاغذ 50% کاهش می‌یابد. از قسمت‌های نوشته نشده و سفید کاغذ بعنوان کاغذ یادداشت کوچک استفاده شود.

یک جعبه در دفتر کار خود در نظر بگیرید و کاغذهایی را که امکان استفاده مجدد آنها وجود دارد در آن قرار دهید تا از آنها برای چک پرینت استفاده شود.

کامپیوتر و متعلقات جانبی آن و تجهیزاتی قدیمی را که مورد استفاده ندارند به مراکز خیریه، مدارس و روستاها بدهید.

چگونه در خانه زباله کمتری تولید کنیم

در گردش‌ها، برای جمع‌آوری پسماندها بجای کیسه‌های پلاستیکی، از کیسه‌های برزنتی استفاده کنید. در میهمانی‌ها و گردش‌ها، از بکار بردن بشقاب، لیوان و سایر ظروف یکبار مصرف خودداری کنید.

چنانچه می‌خواهید از بیرون غذا تهیه نمایید، ظرف غذا را به همراه خود به رستوران ببرید و از مسئول رستوران درخواست کنید بجای آنکه از ظروف یکبار مصرف استفاده کند غذا را در ظرف شما بریزد.

در مراسم عزاداری ملی مانند ایام محرم و نیز در نذری‌ها، بجای ظروف و لیوان‌های یکبار مصرف پلاستیکی و یونولیتی می‌توانید از لیوانها و ظروف مخصوص گل ذرت یا ظروف بادوام استفاده کنید.

برای تزئینات، می‌توانید کاغذ کادو، مقوا و کاغذهای رنگی مصرف شده را استفاده کنید.

آکاایران: این مقاله به بررسی روش های تولید کمتر زباله می پردازد. روش هایی که در بلندمدت به نفع کل جامعه بوده و محیط زیست را از خطر نابودی نجات می دهد. در ادامه با بنیتا همراه باشید.

آکاایران: چگونه زباله کمتری تولید کنیم؟

بحران زباله هر روز در حال جدی تر شدن است. مراکز دفع زباله نسبت به قبل بزرگ تر شده اند. شهرداری های شهرهای شمالی اخیراً به دلیل نبود مراکز بازیافت به جنگل ها متوسل شده و زباله های شهری را در آنجا رها می کنند.

علیرغم تلاش های فزاینده برای بازیافت زباله ها، افراد باید از خود شروع کرده و قبل از اینکه دیر شود، زباله ی کمتری تولید کنند. مصرف هوشمندانه و افزایش فشار بر شرکت ها به منظور تولید مواد قابل بازیافت و تجزیه ی زیستی، بخشی از راه حل است، اما همان طور که گفتیم بخش دیگر راه حل مصرف کمتر است. به همین منظور بنیتا به سراغ روش های کاهش مصرف و تولید زباله رفته است. با ما همراه باشید.

چگونه در خانه زباله کمتری تولید کنیم

به این موضوع توجه کنید که این کالا موردنیاز شما است یا خیر. آیا می توان با مشابه قبلی آن که در خانه هم موجود است، کار خود را راه انداخت؟ هرچه بیشتر خرید کنیم، بیشتر زباله تولید خواهیم کرد، پس اگر بتوانیم از اقلام قبلاً خریداری شده ی خود مجدداً استفاده کنیم، در بلندمدت زباله ی کمتری تولید خواهیم کرد.

به هنگام خرید از کیسه های شخصی استفاده کنید. کیسه های پلاستیکی و کاغذی هر دو برای محیط زیست مضر هستند.

برای مطالعه ی بیشتر به مطلب آیا کیسه های خرید پلاستیکی مشکل محیط زیست ما هستند مراجعه کنید.

کاغذها بیش از ۳۰ درصد از زباله های ما را تشکیل می دهند.

اگر برخی از وسایل خود را نیاز ندارید، آن ها را به مراکز خیریه ی محل اهدا کنید. چطور لباس های فاقد استفاده را در اختیار مراکز خیریه قرار دهیم؟

این کار موجب کاهش ضایعات سبزیجات موجود در باغچه ی شما می شود. به علاوه نوعی کود طبیعی محسوب شده و خاک باغچه ی شما را فاقد نیاز به کودهای شیمیایی تقویت می کند. اگر بتوانید ضایعاتی چون چمن های کوتاه شده و برگ های زرد شده ی درختان خود را به کود تبدیل کنید، دیگر نیازی به مراجعه به گلخانه ها برای خرید خاک و کود گیاهی نخواهید داشت.

اگر شما و همسایه ی شما هر دو در خانه درخت دارید، به جای خرید دو قیچی برای هرس کردن درختان یک قیچی تهیه کنید. یا اینکه برای بیل زدن باغچه ی حیاط از دوست نزدیک تان بیل قرض کنید.

اگر جاروبرقی خانه ی شما قابل تعمیر است، آن را دور نیندازید. کیسه و اتصالات آن را بررسی کرده و مطمئن شوید که آشغال در آن گیر نکرده باشد. آن را به یک متخصص نشان داده و در صورت امکان تعمیرش کنید.

در صورت امکان محصولی را انتخاب کنید که بادوام بوده و شما را از تعمیر و نگهداری بی نیاز می کند. درست است که هزینه ی خرید چنین محصولی بالا است، اما در بلندمدت قیمت خود را جبران کرده و پول شما را هم هدر نمی دهد.

روش های منحصربه فرد خود برای صرفه جویی را در قسمت نظرات با دیگران به اشتراک بگذارید.

منبع :

تابحال به میزان تولید زباله در خانه تان دقت کرده اید؟  توجه کرده اید که چند بار در روز سطل زباله خانه تان را خالی می کنید؟

زندگی پرمشغله امروزی ما را وادار به انتخاب سریعترین گزینه ها برای انجام کارهای روزمره مان می کند. باوجود زمان کم بین قرارهای کاری، یک قهوه سریع و یک ساندویچ فست فود به ما کمک می کند تا در زمان کوتاهی انرژی خود را بازیابی کنیم. اما این سبک زندگی پیامدی قابل تأمل دارد: تولید زباله فراوان ناشی از بسته بندی مواد مصرفیمان!

وقتی صحبت از مشکلات زباله در شهر می شود، بیشتر ذهنها به سمت بازیافت زباله، دفع و تفکیک زباله یا شیوه های جمع آوری آن می رود. اما قدم اول تولید زباله کمتر است. با هم این چند راهکار ساده ولی مهم را بخوانیم تا ببینیم چطور میتوانیم با تولید زباله کمتر و سطلهایی خالی تر از زباله به محیط زیستمان کمک کنیم.

مطالعه این مطالب نیز می تواند برای شما مفید باشد:بیشترین زباله در کدام منطقه تهران تولید می شود؟برای داشتن محله ای پاکیزه از خودتان شروع کنید!

در فصول گرم باید همیشه مقدار کافی آب به بدنمان برسانیم. در نتیجه معمولا وقتی بیرون از خانه هستیم با خرید بطری های پلاستیکی و یکبار مصرف آب یا آبمیوه تشنگیمان را رفع می کنیم. اما گزینه های جایگزین زیادی برای بطری های پلاستیکی آب وجود دارد که دوستدار محیط زیست باشد: ظروف شیشه ای یا چند بار مصرف که زیبا و کاربردی هستند و علاوه بر این طعم نوشیدنی های مورد علاقه شما را نیز تغییر نمی دهند. می توانید آب و یخ و تکه های میوه را داخل این بطری ها بریزید و از تابستان متفاوتتان لذت ببرید.

چگونه در خانه زباله کمتری تولید کنیم

علاوه براین برای نوشیدن چای و قهوه نیز سعی کنید لیوانها و فلاسکهای کوچک همراهتان داشته باشید. با اینکارعلاوه بر اینکه کمک می کنید زباله کمتری تولید شود، پلاستیک کمتری وارد محیط زیست کرده و خطرات مصرف پلاستیک برای سلامتیتان را نیز کاهش خواهید داد.

بعد از یک روز خسته کاری وقتی روی مبل خانه تان لم می دهید، وسوسه می شوید که یک همبرگریا پیتزا سفارش دهید. اما اجازه دهید صادق باشیم! واقعا نیازی نیست که این حجم از زباله را بعد از هر وعده غذایی از خودمان به جا بگذاریم.غذاهایی که از بیرون سفارش می دهیم معمولا چند لایه بسته بندی شده اند و پر از ظروف یک بار مصرف و پلاستیکی هستند. در عوض به آشپزخانه بروید! تهیه یک غذای ساده می تواند هم سرگرم کننده تر و سالمتر باشد و هم زباله کمتری تولید کند. در نهایت اگر زمانی برای آشپزی ندارید سعی کنید بیرون بروید و از غذا خوردن در رستوران لذت ببرید.

خیلی اوقات بعد از تهیه غذا بخشی از خوراکی های ما باقی می ماند و ازانجایی که بیرون ریختن آنها اقتصادی و درست نیست معمولا روی آنها پلاستیک یا فویل می کشیم و در یخچال می گذاریم. اما همانطور که خیلی از شما می دانید امروز ظروف بسته بندی چندبار مصرف و به صرفه تری وجود دارد که نه تنها به شما کمک می کند تولید زباله را کاهش دهید، بلکه مواد غذاییتان را تازه تر و طولانی تر نگه می دارد.

رفتن به میوه فروشی محل می تواند کاری سرگرم کننده و در عین حال حرکتی دوستدار محیط زیست باشد. به جای میوه ها و سبزیجات بسته بندی شده در پلاستیک از میوه ها و سبزی های تازه استفاده کنید. علاوه بر این در میوه فروشی های محلی می توانید میوه ها را امتحان کنید و از کیفیت و طعمشان مطمئن شوید . فراموش نکنید که حتما با خودتان کیسه پارچه ای ببرید تا مجبور نباشید از فروشنده ها تعداد زیادی کیسه پلاستیکی بگیرید.

اهل پیکنیک در پارک یا طبیعت هستید؟ اینبار پیش از اینکه لیستی بلندبالا از بشقاب و چاقو و لیوان یکبار مصرف مورد نیازتان تهیه کنید کمی فکر کنید. آیا این همه مواد دورریختنی که به طبیعت آسیب جدی وارد می کنند برای یک روز خارج از خانه لازم است؟؟ به جای اینکار ظرفهای چینی و لیوانهای شیشه ای و قاشق و چنگالهای معمولیتان را به سادگی لای یک پارچه بسته بندی کنید و همراهتان به پیکنیک ببرید. با اینکار وعده غدایی بیرون از خانه تان هم ظاهر بهتری خواهد داشت و هم بعد از تمام شدن آن هیچ زباله ای باقی نمی ماند.

اگر می خواهید برای مراسم، کنسرت یا قطار بلیط تهیه کنید، آنرا آنلاین خریداری کنید و در گوشی همراهتان ذخیره کنید. خیلی از اوقات لازم نیست مدارک و اطلاعات مورد نیازمان را پرینت بگیریم و می توانیم آنها را در ایمیل شخصی یا حافظه گوشیمان ذخیره کنیم.

تصور کنید از یکی از فروشگاه های آنلاین یک فلش مموری کوچک خریدید. زمانی که بسته به دستتان می رسد چه می بینید؟ بسته بزرگی که با محتویات درونش تناسبی ندارد و بعد از باز کردن هم بعد از گذشتن از انبوه بسته بندی ها و محافظ ها به وسیله خریداری شده تان می رسید! گرچه تمام این کارها برای محافظت از محصول از سمت فروشنده انجام شده، اما در نهایت شما می مانید و انبوهی از پلاستیک و کاغذهای غیر قابل بازیافت. پس چرا به جای اینکار به نزدیک ترین مغازه در اطرافمان نرویم تا هم وزن بارمان کمتر شود هم  تولید زباله کمتری داشته باشیم.

یک نکته!اگر نمی توانید از خرید آنلاین چشم بپوشید، سعی کنید این محافظ هاو پلاستیک های بسته بندی را جایی نگهدارید تا زمانی که خواستید بسته ای برای کسی بفرستید یا وسیله جابجا کنید و اسباب کشی کنید از آنها دوباره استفاده کنید!

پدربزرگ ها و مادربزرگهای ما برای شست و شو و بهداشتشان از مواد گیاهی و دوستدار طبیعت استفاده می کردند. شاید این راهکار برای امروز و زندگی های پرمشعله ما کمی سخت و ناممکن بنظر برسد. اما تأثیری که می تواند روی محیط زیست و کاهش مصرف پلاستیک داشته باشد ارزشش را دارد. با یک سرچ کوچک در اینترنت می توانید انواع روشهای ساخت مواد بهداشتی و ماسک ها وشوینده های دست ساز را ببینید و تا جایی که می توانید آنرا جایگزین محصولاتی که در انواع بسته بندی های پلاستیکی غیر قابل تجزیه قرار دارند کنید.

آیا شما هم می توانید برای داشتن زمینی پایدارتر و محیط زیستی پاکتر کمی از دایره آسایش خودتان بیرون بیایید؟

شما هم چالش تولید زباله کمتر را از خانه تان شروع کنید و ببینید به چند مورد از راهکارهای بالا می توانید عمل کنید. اگر ایده های دیگری دارید برای ما بنویسید و نظراتتان را با ما در میان بگذارید.

منبع: smart-magazine.com

دیدگاه

نام

ایمیل

توی منطقه ۷ بین اجاره دار و مرودشت یک پل
این پل همیشه خرابه و ما مجبور ۲۰ تا ۳۰ پله بالا بریم بیایم پایین .
کسانی که ۴۰ – ۵۰ سال شان هست چه کنند .
لطفا بگوش مسعولین برسانید

سلام .منطقه یوسف آباد آلودگی و ترافیک ی طرف .خیابان فتحی شقاقی جویها پر از موش و مخصوصا پیاده رو اینقدر چاله چوله داره که من دوبار پام پیچ خورده. شهرداری تماس گرفتم فقط هی زنگ زدن یه بار هم نیومدن درست کنن.

سلام بوی بد زباله حسن آباد تا شهرک واوان و اسلامشهر میاد و بسیار اذیت کننده هست اما کسی رسیدگی نمیکنه

سلام وقت بخیر ،در محله افسریه ،دوشنبه و جمعه بازاری الان یه سالی افتتاح کردند ولی باعث آزار و اذیت خانه های اطراف شدند و امکان جابجایی آمبولانس و اورژانس و آتش نشانی نیس. واقعا موندیم کجا شکایت کنیم، یبار درشهر اومد که بی فایده بود ،سرو صداشون ،دعواشون ،نبود جای پارک ،و هزار تا مشکل دیگه…

با سلام مشکل همه جا گیر تهران زندگی سگ های با ابعاد مختلف است که صاحبانش مدعی رعایت بهداشت در سطح عالی برای سگ شان هستند اونهم تو فضایی که موی سگ و صدای آن و حتی دیدن سگ هایی در ابعاد سگ بالغ گله ، زندگی را برای همه ساکنین سخت کرده و قابلیت و شاید جرائت مطرح کردن با پلیس و برخورد قضائی در همسایگی کار را مثل استخوان در گلو کرده است

سلام… کیفیت و تنوع میدان تره بار گیشا (کوی نصر) بسیار بد و نامرغوبه… خواهش میکنم رسیدگر کنید… همه میوه ها و سبزیجات خراب و له شده هستن

نبود آسانسور در بعضی مراکز خرید برای ما معلولان واقعا آزار دهنده است. و خرید های ما خیلی محدود کرده

سلام.تو محله ی ما ک مشیریه باشه سطل آشغالهای سر کوچه ها بوی تعفن میده شیرابه ی آشغالها چندین متر جاری شده وتقریبا اگه یه مسیری ۵۰۰ متری رو بخوای پیاده بری حتما ته مسیرت(باعرض پوزش)دیگه بالا آوردی

ما می تونیم ب جای کیسه پلاستیکی از کیسه پارچه ای استفاده کنیم
اما مردم گوش نمیدن
مردم می گن این کار پر هزینه است
ولی مردم یا خود ما میتونیم از تیشرت های کهنه به عنوان کیسه پارچه ای استفاده کنیم
ینی استیناشو ببریم و قسمت پایینشو بدوزیم

مردم زباله هاشونو داخل سطل اشغال نمیریزن دوروبرش میریزن

در شهر نظراباد یا شهر های دیگه اصلا مکانی برای تفکیک زباله وجود نداره

سلام.محله ما در شهرک واوان قرار گرفته کوچه ما نه سطل اشغال داره و نه کسی برای تمیز کردن از طرف شهرداری مراجعه میکنه اسفالت کوچه هم افتضاحه

اصلاجای برای آدم های که سوار ویلچر می شودنیست یاهم هست خیلی بد. نمی توانندپارکی بروندنه سینمای نه جای تفریحی

با عرض سلام و ادب. منازل مسکونی جنب مراکز آتش نشانی شب و روز ندارند با صداي آژیر خودروهايشان هنگام اعزام به مأموريت

ابتدای پل ابوسعید در خیابان وحدت اسلامی. در زیر پل ابوسعید وقتی سالمندان می‌خواهند از خیابان رد شوند، سکو زیر پل برای آنها بلند است و بخاطر کهولت سن نمی‌توانند پایشان را بلند کنند. اگر بشود ، قسمتی از این سکو را باز کرد که این عزیزان راحت عبور کنند خوب می‌شود. این مورد را با 137 در میان گذاشتم ولی رسیدگی نکردند

در مورد خیابان وحدت اسلامی. بعد از خیابان بهشت. بین کوچه چیت چیان و خیابان 15 خرداد چند مغازه تعمیر موتور و قهوه خانه باز شده که با توجه به این قضیه که محله مسکونی است بعد ظهر پیاده رو این قسمت از محله پر از موتور پارک شده می‌شود و رفت و آمد را برای اهالی سخت می‌کند

سلام متاسفانه اصلا به حیوانات خیابانی زبان بسته توجهی نمیشه در صورتی که ما سفارش زیادی در دینمون توی آیات و احادیث داریم لطفا هر که هستید و این پیام رو می خونید شما را به خدا غذا و آب برسانید

برخورد کارمندان سازمان تأمین اجتماعی همه شان بی ادب و گستاخ هستند و بسیار طلبکارند.

چقدر سایتتون عالی ، خصوصا این قسمت تکست ، واقعا این عدم تفکیک زباله ها و استفاده از کیسه های پلاستیکی من رو آذار می دهد،بایستی خودمان درمحله ها این تفکیک را انجام دهیم و درنهایت برای هرکوچه یا محله امر تشویقی داشته باشیم

چگونه در خانه زباله کمتری تولید کنیم

سلام ، قدیم مسجدها اکثرا سالن مطالعه داشتن ، الان همرو ورداشتن تغییر کاربری دادن معلوم نیست چی و چرا ، مسجدم جدیدم که میسازن سه چهار طبقه یدونه سالن مطالعه نداره. مثلا مسجد ابوالفضل شهرک غرب بلوار فرحزادی ، طبقه اخر کتابخونه بود الان کردن محل تجمع بانوان جهت کلاس گلدوزی با منجلیق

+ پارک بهشت مادران برای بانوان اگه بخوایم بریم جا پارک راحت پیدا میشه؟ همه روز هفته فقط برای بانوان هست؟جمعه صبح ها

– بله از سمت حقانى شمال فضاى پاركينگ در نظر گرفته شده. ورود آقایان به پارک پنج شنبه ها از ساعت 8 شب به بعد و روزهای جمعه و تعطیل آزاد است.

در جارجو عضو شوید، پست گذاشته و تبادل نظر کنید و در رویدادها شرکت کنید.

با انجام هر فعالیت در سایت، شما به عنوان یک جارچی امتیاز کسب خواهید کرد.

امتیازها مثل سکه هایی در دست شماست. با امتیازهایتان جایزه و تخفیف های سایت را بخرید.

با چند راهکار ساده ميتوان باعث جلوگيري از توليد صدها کيلو زباله در سال شد و در نتيجه به حفظ محيط زيست شهرمان کمک کنيم

اين راهکارها عبارتند از :

1-هنگام خريد از سبد و ساک دستي استفاده کنيم و با استفاده مجدد از پاکتهاي پلاستيکي در هنگام خريد و در منزل با رعايت موارد بهداشتي باعث کاهش توليد زباله شويم.

2-هنگام خريد ميوه در استفاده از پاکتهاي پلاستيکي که ماندگاري و قدرت تخريب زيادي در طبيعت و خاک را دارند، مي توانيم صرفه جويي کنيم و چند نوع ميوه را در يک پاکت قراردهيم.

3-حجم زيادي از زباله هاي تر ماننده باقيمانده گياهان ، پوست ميوه و سبزيجات و برگ درختان و خاشاک قابل تبديل به کود مي باشند و مي توانيم نياز کود باغچه و گلدان هاي خود را تامين کنيم. جهت تهيه کود خانگي ابتدا براي بروز جريان هوا به زباله ها مقداري چوب يا بوته کف زمين پهن کرده و لايه هاي زباله را روي آن قرار مي دهيم. اگر کود حيواني در دسترس داريم مقداري کود روي آن مي پاشيم و با کمي آب آن را خيس مي کنيم و سپس مقداري خاک روي آن مي پاشيم تا از جمع شدن حشرات و بوي نا مطلوب جلوگيري کند. همين کار را در طول زمان با جمع شدن زباله ادامه مي دهيم. بعد از شش ماه کود مورد نظر آماده مي باشد. بايد دقت کنيم اگر رطوبت کم باشد عمل تجزيه کامل انجام نمي شود و زباله ها سالم  مي ماند و چنانچه رطوبت زياد باشد زباله ها بصورت لجن در مي آيد. در مورد اول مي بايست به آنها آب اضافه کنيم و در مورد دوم مخلوط را پهن کرده تا رطوبت اضافه آن بخار شود. در ضمن از مواردي مانند پوست تخم مرغ ، استخوان ، چربي، گياهان سمي و برگ کاج استفاده نمي کنيم.

چگونه در خانه زباله کمتری تولید کنیم

4-با تفکيک زباله هاي قابل بازيافت مانند پلاستيک ، شيشه ، مقوا ، بطري هاي نوشابه  به ماموران جمع آوري زباله که معمولا کيسه هاي جداگانه براي اين زباله ها دارند، کمک مالي کرديم و همچنين باعث کاهش توليد زباله مي شويم.

5-از ظروف يکبار مصرف کمتر استفاده کنيم. سعي کنيم با رعايت بهداشت از موارد زائد قبل از دور ريختن، چندين مرتبه از آنها استفاده کنيم مانند بطري نوشابه و ظروف يکبار مصرف پنير، کشک و …

6-از آبهاي معدني کمتر استفاده کنيم.

7-هنگام خريد دقت کنيم لوازمي که با باطري کار مي کنند کمتر خريد و استفاده کنيم.

8-اضافه غذا را مي توانيد در مکاني دائمي قرارداده تا پرندگان از آن استفاده کنند و اضافه هاي نان را خشک و نگهداري کنيم تا به مصرف دامداري ها برسد. در اين مورد دقت کنيم که نان هنگام خشک شدن روي هم انباشته و دچار کپک زدگي نشود.

9-اطلاعات خود را جهت حفظ محيط زيست و جلوگيري از آثار مخرب زباله ها ارتقا دهيم و با عضويت در گروههاي مردمي ( NGO ) طرفدار محيط زيست، همکاري کنيم.

 

كليه حقوق محفوظ و متعلق به اين وب سايت استDesigned by

NajvaHost .:. Copyright © 2010-2011

چگونه در خانه زباله کمتری تولید کنیم
چگونه در خانه زباله کمتری تولید کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *