چگونه از مرغ عشق خود نگهداری کنیم

 
helpkade
چگونه از مرغ عشق خود نگهداری کنیم
چگونه از مرغ عشق خود نگهداری کنیم

https://youtu.be/hhigmVQv014

مرغ عشق یا باجریگار نوعی پرنده خانگی متعلق به خونواده طوطی‌ها هست که نگهداری ازش در کشور ما خیلی متداوله. در مورد این پرنده های زیبا و سرگرم کننده یه خبر بد و یه خبر خوب براتون داریم.

خبر بد اینه که متاسفانه بخاطر نبودن اطلاعات دقیق و درست در مورد نگهداری از این طوطی های ظریف و حساس، تعداد زیادی از اونا مدتی بعد از اومدن به خونه صاحب جدیدشون، تلف میشن.

خبر خوب اینه که با کمی مطالعه و داشتن اطلاعات درست در موردشون میشه اون ها رو سالم و شاداب نگه داشت.

در این مقاله در مورد مرغ عشق‌ها صحبت میکنیم و روش درست تغذیه و نگهداری از اون ها، و پرورش و دستی کردنشون رو براتون توضیح میدیم.

چگونه از مرغ عشق خود نگهداری کنیم

ویدیوی آموزش حرف زدن به مرغ عشق رو میتونین از لینک زیر در کانال یوتیوب پت پُرس مشاهده کنین. (با قند شکن وارد بشینَ)

مشاهده ویدیو در کانال یوتیوب پت پُرس

مرغ عشق با نام اصلی باجریگار (مرغ عشق یا Love bird که اسم نوع دیگه ای از طوطی هاست که در کشور ما به اسم طوطی برزیلی معروفه!) جزو خانواده طوطی سانان و اصالتش استرالیایی هست. این طوطی یکی از طوطی های سخنگو محبوب ای هست که در ایران خیلی طرفدار دارن.

مرغ عشق ها طوطی هایی کوچک با دم بلند هستن که از دانه ها تغذیه میکنن.

نکته جالبی که در مورد مرغ عشق ها وجود داره اینه که این پرنده های باستانی، در طبیعت فقط به رنگ زرد و سبز پیدا میشن. ولی ما آدم ها رنگ های آبی، سفید و خاکستری اون ها رو هم به وجود آوردیم!

مرغ عشق پرنده ای مهربون و ارزون قیمته که نگهداری ازش راحته و برای همین توجه خیلی از افراد رو جلب میکنه.

جالبه بدونین این پرنده های محبوب برخلاف باور عمومی مردم در ایران، قابلیت حرف زدن و تقلید صدا رو دارن. فقط کافیه راه درست آموزش بهشون رو بلد باشید!

بسیاری از ماها مرغ عشقهای بیمار رو از پرنده فروشی خریداری میکنیم و برامون سوال پیش میاد که چرا پرنده به محض اومدن به خونمون تلف شد برای همینه که انتخاب یه پرنده سالم و سرحال خیلی مهمه.

موقع انتخاب مرغ عشقتون از بین مرغ عشق های دیگه به خوبی دقت کنید و حداقل ۱۰ دقیقه بدون عجله مرغ عشقی که میخواین خریداری کنین رو تحت نظر بگیرید.

در مورد مرغ عشق سوال داری و از دامپزشکان پت پرس راهنمایی میخوای؟

در ۳ قدم ساده حساب کاربری بساز، شارژش کن، سوالت رو از دامپزشک بپرس و در اسرع وقت جواب بگیر.

میخوام سوال بپرسم

برای اینکه مرغ عشق های شما بچه دار یا جوجه دار بشن، لازمه که اقداماتی انجام بشه:

برای انجام همه این کارها نیازه که دربارشون اطلاعات لازم و کافی رو داشته باشید.

به دلیل طولانی بودن این مبحث و نکات زیاد، تصمیم گرفتیم کتاب الکترونیکی “راهنمای کامل پرورش مرغ عشق” رو تهیه و تولید کنیم که با مطالعه آن بتونید جوجه مرغ عشق هایی سالم پرورش بدید.

دانلود کتاب پرورش مرغ عشق

با اینکه مرغ عشقهای نر بیشتر از ماده ها صحبت میکنن و راحت تر دستی میشن ولی ماده ها هم میتونن صحبت کنن و دستی بشن.

اگر میخواین مرغ عشقتون با شما ارتباط بهتری داشته باشه (بخصوص اگر بیشتر طول روز رو خونه هستید و برای ارتباط باهاش وقت دارید) یه مرغ عشق نر میتونه انتخاب بهتری باشه.

مرغ عشق هایی که جفت هستن احساس تنهایی کمتری میکنن و واضحه که زیاد به صاحبشون وابسته نمیشن.

اگر بیشتر طول روز رو بیرون از خونه هستین بهتره مرغ عشقتون جفت باشه (یه نر و یه ماده)

خیر!

بعد از خرید مرغ عشق نوبت به خرید و انتخاب وسایلش میرسه. اگر تجربه نگهداری از این پرنده رو نداشته باشین توی پرنده فروشی گیج میشین و نمیدونین کدوم وسیله به درد مرغ عشقتون میخوره.

اندازه قفس هرچقدر بزرگتر باشه بهتره. اندازه قفسی که انتخاب میکنین بستگی به بودجه و فضای منزلتون داره. سعی کنین تا جای ممکن قفس بزرگتر رو انتخاب کنین.

موقع انتخاب قفس دقت کنین فاصله میله ها از هم زیاد نباشه و مرغ عشقتون نتونه سرش رو ازشون بیرون بیاره. حداکثر فاصله مجاز بین میله های قفس ۱۲ میلی متر هست.

قفس رو جایی از در گوشته ای خونه چسبیده به دیوار و در ارتفاع حداقل ا متر و ۶۰ سانتی متری از سطح زمین قرار بدین.

نکته خیلی مهم: هیچ وقت مرغ عشقها رو با پرنده های ناآرام مثل مرغ مینا داخل یک قفس نندازید.

خرید قفس مرغ عشق

ظرف آب مرغ عشق باید طوری باشه که بتونین هر روز تمیزش کنین و آب تازه در اختیارش بذارین.

بهتره ظرف دونه پرنده عمق کمی داشته باشه تا نیازی نباشه  هر بار مقدار زیادی دانه توش بریزین. دانه هایی که برای مدت طولاتی میمونن و خورده نمیشن مرطوب شده، به هم میچسبن و برای مرغ عشق مناسب نیستن.

این شن ها به صورت تجاری در بازار وجود دارن و ماده اصلی تشکیل دهندشون صدف هست.

چگونه از مرغ عشق خود نگهداری کنیم

بهتره چندین میله مختلف در جاهای مختلف قفس مرغ عشق قرار بدین تا بتونه بین اون ها رفت و امد کنه و فعالیت فیزیکی انجام بده.

بهترین میله نشیمنگاه میله ای هست که از چوب طبیعی درخت درست شده باشه، صاف نبوده و قطرش در جاهای مختلف میله متغیر باشه.

خرید چوب نشیمنگاه پرنده

بهتره کف قفس رو با روزنامه بپوشونید و مرتب روزنامه رو با روزنامه جدید و تمیز جایگزین کنید.

مرغ عشق ها برای سالم و سرحال موندن نیاز به جیره غذایی کامل دارن.

مرغ عشق ها طوطی های دانه خوار هستن. پس بیشتر غذاشون رو دانه ها تشکیل میدن. با این حال برای سالم موندن نیاز دارن رژیم غذایی متنوعی داشته باشن.

اغلب پرنده فروش ها غذای مرغ عشق رو ارزن معرفی میکنن و صاحبشون هم تا آخر عمر بهشون فقط ارزن میدن. در صورتی که غذای مرغ عشق باید از طیف گسترده ای از دانه ها تشکیل شده باشه.

اگر شما مخلوطی از دانه ها رو در اختیار مرغ عشقتون قرار بدین مشکلی که به وجود میاد اینه که مرغ عشق شما از فقط ۱ یا ۲ نوع دانه مورد علاقش رو از غذای مرغ عشق انتخاب میکنه و به بقیه دانه ها اهمیتی نمیده!

دانه ای که از سمت مرغ عشق انتخاب میشه معمولا ارزن هست که غذای مورد علاقه همه مرغ عشقهای دنیاس! علتش هم اینه که چربی بالایی داره.

برای همین بهتره غذای پرنده پلت تجاری مخصوص طوطی های کوچک باشه.

خرید غذای مرغ عشق

تکمیل غذای مرغ عشق شما با میوه ها و سبزیجات تازه تاثیر زیادی در سلامتی اش داره.

ارزن رو مقدار محدودی در طول روز در اختیارش قرار بدین (در حدی که نتونه خودش رو با ارزن سیر کنه و گرسنه بمونه) و تشویقش کنین به جای ارزن، میوه بخوره.

خرید ارزن مخصوص پرنده

ظرف دانه هایی که ارزن نیستن باید همیشه پر باشه تا مرغ عشق گرسنه نمونه.

میتونین ۱ روز در هفته فقط مخلوطی از دانه هایی غیر از ارزن رو در ظرف غذای مرغ عشق و با انواع میوه ها در اختیارش بذارید بریزید تا اعتیادش به خوردن ارزن کم کم از بین بره.

ممکنه از وقتی که مرغ عشقتون رو تازه خریدین و به خونه آوردین، تا چند روز افسرده باشه و از شما بترسه. در این مدت بهش کاری نداشته باشین و موقع گذاشتن آب و غذا در قفسش هم بسیار با احتیاط برخورد کنین. تنهاش بذارین تا کم کم به محیط جدید عادت کنه.

دستی کردن مرغ عشق یعنی به دست آوردن اعتمادش به شما!

آدم ها خیلی از مرغ عشق ها بزرگتر هستن و غریزه اونا بهشون میگه باید از آدم ها ترسید.

مدت زمان زیادی طول میکشه که مرغ عشق جوان شما متوجه بشه اون غول پشت میله های قفس نه تنها خطرناک نیست بلکه دوست و همبازی اش هم هست. پس صبر اولین و مهم ترین فاکتور در دستی کردن مرغ عشق‌هاست.

حرکات ناگهانی، صداهای بلند، ضربه به میله های قفس و بردن دست داخل قفس همه مواردی هستن که پرنده رو میترسونن.

پس خیلی مهمه که محیط زندگی اش بخصوص در ماه های اول، ساکت و آرام باشه.

در این محیط ساده و آروم، رفت و آمد کنید و بدون توجه به مرغ عشقتون کارهای روزانه رو انجام بدید. به مرور زمان مرغ عشق به حضور شما عادت میکنه و متوجه میشه قصد آسیب زدن بهش رو ندارید.

البته بسته به شخصیت مرغ عشق و محیط زندگی اش این دوره ممکنه تا بیش از ۳ ماه هم طول بکشه.

به محض اینکه دیدید مرغ عشق از حضور شما نمیترسه و وقتی وارد اتاق و به قفسش نزدیک بشید واکنشی نشون نمیده، میتونین دستی کردنش رو شروع کنید.

برای اینکه مرغ عشقتون باور کنه انگشتتون بهترین نشیمنگاه دنیاس، باید با استفاده از ارزن گولش بزنید!

ارزن برای مرغ عشقها غذایی لذیذه چون چربی بالایی داره و مثل شکلات برای بچه ها میمونه. برای همین میتونین ازش به خوبی به عنوان تشویقی و آموزش مرغ عشقتون استفاده کنید.

توجه: این آموزش روی مرغ عشقهایی که کمی گرسنه باشن خیلی بهتر جواب میده پس ۳ الی ۴ ساعت قبل از شروع آموزش ظرف غذاش رو بردارید.

تا حالا تجربه نگهداری از مرغ عشق رو داشتید؟ نگهداری از این پرنده زیبا و کوچولو سخته یا آسون؟ لطفا برای ما کامنت بگذارید و نظر، تجربیات و سوالات خودتون رو در مورد نگهداری از این پرنده با ما در میون بگذارید.

احتمال داره این سوالات براتون پیش اومده باشه!

مرغ عشق من پشتش باد کرده و تخم تو شکمش هست اما اصلا توی لونه نمیره

دچار وضعیت وخیمی شده به نام تخم ماندگی باید حتما ببرید پیش دامپزشک وگرنه ازبین میره

ایا همه ی مرغ عشق ها تخم میذارن؟؟؟؟من باید چیکار کنم تا مرغ عشقام تخم بذارن ؟

مرغ عشقی که سالم باشه ( مشکلات ناباروری و تولیدمثلی نداشته باشه)، به سن بلوغ بین ۶ ماه تا یکسال رسیده باشه و محیطی که قراره از تولیدمثل تا تخم گذاشتن و جوجه دراومدن به دور از هرگونه استرس و رفتو آمد باشه، میتونه بصورت موفقیت آمیز تخم بذاره.برای اطلاعات بیشتر توصیه میکنم حتما کتاب زیر رو مطالعه کنین:راهنمای پرورش مرغ عشق

برای رفع بوشون هر چند وقت یک بار باید روزنامشونو عوض کنم و هر چند وقت یک بار احتیاج به حمام دارن

طبیعتا هرچه سریعتر تعویض بشه ماندگاری بو کمتر میشه. فقط یادتون نره که به هیچ عنوان خوشبو کننده استفاده نکنین چون پرنده ها سیستم تنفسی حساسی دارن و ممکنه بهشون آسیب برسه.نیازی نیست شما حمامشون کنین. یه ظرف آب به غیر از ظرف آب آشامیدنی واسشون درنظر بگیرین اونا خودشون تو ظرف حمام میکنن. برای اینکار حتما حواستون باشه که ظرف آب آشامیدنی مرتب تمیز باشه یا میتونین از ظرف آب استوانه ای سرپستانکی مخصوص خرگوش استفاده کنین که دیگه مشکل آلوده شدنش به غذا و مدفوع هم وجود نداره.

یک جوجه مرغ عشق دارم تقریبا ۷ یا ۸ روزه میشه شرایط تغذیه و نگهداریش به چه صورته؟

 تا دو ماهگی دستی باید بهش غذا بدین. به این صورت که ۲ تا ۳ هفتگی هر ۴ ساعت غذا بخوره. بعد از یک ماه هر ۸ تا ۱۲ ساعت و درنهایت یکبار در روز. غذاشم سرلاک هستش ( دماش باید حداکثر ۴۱ درجه باشه، توی ماکروویو هم نذارین غذارو و هربار همون مقدار که برای وعده میخواین بهش بدین غذا درست کنین چون ماندگاری خوبی تو یخچال و فریزر نداره) وسیله ای که باهاش غذا میدین بسته به خودتون میتونه سرنگ یا قاشق باشه. موقع دوماهگی درکنار سرلاک مواد غذایی دیگه (پلت، انواع دانه، میوه و سبزیجات و کمی تخم مرغ پخته) رو هم براش کم کم تو یه ظرف بذارین تا عادت کنه و بعدش اونقدر مقدار سرلاک رو کم میکنین تا کاملا به رژیم غذایی جدید عادت کرده باشه. محیطی هم که توش هستش تقریبا تاریک، کوچک و با دمای ۲۵ تا ۳۰ درجه باشه.برای اطلاعات بیشتر میتونین کتاب زیر رو مطالعه کنین:راهنمای پرورش مرغ عشق

واسه سخنگو کردن مرغ عشق تا چه سنی وقت هست؟  جفت رو هم میشه سخنگو کرد ؟ و چقدر در روز باید زمان گذاشت؟

خیر برای سخنگو شدن نباید جفت باشن. هر روز حداقل ۱ ساعت باهاش حرف بزنید و از ۲ ماهگی بخریدش. اول باید دستی بشه و به شما کامل عادت کنه.معمولا جنس نر اجتماعی و زودجوش تره و بدقلقی کمتری از ماده داره.

مرغ عشق رو میشه یه گوشه از آشپزخانه نگهداری کرد؟ اگه نه بهترین جا برای نگهداری مرغ عشق کجاست؟

قفس رو جایی از در گوشته ای خونه چسبیده به دیوار و در ارتفاع حداقل ا متر و ۶۰ سانتی متری از سطح زمین قرار بدین.آشپزخانه بسیار خطرناکه به دلیل وجود گاز تفلون که برای مرغ عشق ها سمیه.بهتره داخل اتاق باشه

آیا میشه مرغ عشق را خارج از اتاق نگهداری کرد مثلا داخل تراس و اگه میشه چه امکانات و شرایطی نیاز داره

اگه تراس رو سرپوشیده کنید که پرنده از سرما و گرما محافظت بشه میتونید در تراس نگهداریش کنید

تو این روز ها که کرونا هست،مرغ عشق بخرم امکان داره ناقل بیماری باشه؟

طبق آخرین اطلاعات WHO و OIE حیوانات خانگی به احتمال زیاد نمیتونن منتقل کننده ی این ویروس باشن. هرچی کیس تا الان گزارش شده که مثبت بودن، صاحبشون کرونا مثبت بوده و باعث شده تست پت ها مثبت بشه. تا الان هم گزارش مثبتی از پرنده اعلام نشده. درواقع احتمال میدن آلوده شده حیوانات بخاطر درتماس بودن با یه انسان مبتلا به کرونا باشه و همونطور که اشیا میتونن این ویروسو داشته باشن حیوانات هم همینطور هستند.پس مشکلی نداره هرموقع که دوست داشتین میتونین حیوون خونگی نگهداری کنین.

مرغ عشقم رو تو حیاط پرورش بدم یا داخل خونه

بستگی به انتخاب خودتون داره هرکدومشون مزایا و معایبی داره. داخل خونه خطر بیماری، انگل، دزدی و شکار شدنش خیلی کمتره ولی از اونطرف توی حیاط به زندگی طبیعیشون، برخورداری از نور کافی و هوای تازه نزدیک ترن. مکانی هم که واسه ی اونا تو حیاط باید درنظر بگیرین بزرگتره و حتما باید یسری استانداردا توش رعایت بشه. (اندازه ی هر لونه، نوع حصاری که باید دور قفسشون باشه، موقعیتش نسبت به نور و باران، سهولت تمیز کردنش، تهویه هوای کافی در فصول گرم و این چنین موارد که واسه هر گونه ی مرغ عشق یه مقدار متفاوته)

چگونه نر وماده را از هم تشخیص بدیم؟

تشخیص جنس نر و ماده ی مرغ عشق (نام علمی جنس آگاپورنیس) توسط تستای مربوط به سکانس DNA صورت میگیره که یه مقدار هزینه بره.اما برای تخشیص جنسیت باجریگار (نام علمی جنس ملوپسیتیکوس) میتونین به قسمت بینی و سوراخ بینی توجه کنین. برای نر ها معمولا آبی رنگ و برای ماده قهوه ای رنگ است. این نکته رو هم درنظر داشته باشین که در دوره ی تولیدمثلیشون این ناحیه برای نر آبی تیره و برای ماده حالت برآمده و پوسته دار پیدا میکنه.از لحاظ رفتاری هم معمولا نرها اجتماعی و پر سروصداترن.روش های دیگه مثل جراحی از طریق آندوسکوپی هم وجود داره که باتوجه به ریسک بیهوشی در پرندگان اصلا توصیه نمیشه.

مرغ عشق هلندی بخرم بهتره یا از این معمولیا؟ کلا کدومشون بهتره؟

کاملا بستگی به سلیقه ی خودتون داره چون تفاوت مدل هلندی و معمولی فقط در ظاهرشونه و اینکه جثه ی هلندی درشت تره. درواقع اجداد مرغ عشق هلندی همون مرغ عشق معمولی استرالیایی هستش.

حدودا ۱ ساله مرغ عشق دارم اما هنوز تخم نذاشتن علتش چی میتونه باشه؟

دلایل مختلفی میتونه داشته باشه مثل استرس، تنظیم نبودن نور، دما، محلی که درنظر گرفته شده واسشون (که باید ساکت، تقریبا تاریک و کم رفت و آمد باشه) ، تغذیه ی نامناسب( غذای مرغ عشق باید متعادل باشه و تمامی قلام غذایی لازم مثل انواع دانه ها، میوه، سبزیجات و مقدار محدودی تخم مرغ پخته رو داشته باشه)، جابجایی قفس تو دوره ی تولیدمثلی و پرریزی فصلی.برای اطلاعات بیشتر میتونین کتاب زیر رو مطالعه کنین:راهنمای پرورش مرغ عشق

یک جفت مرغ عشق گرفتم که همش نشستن،نمیخونن و بازی نمیکنن،ایا مریض هستن یا هنوز به محیط عادت نکردن؟

اگر جدید گرفتید طبیعی هست هنوز به محیط عادت ندارن.اگر همینطور بی حال موندن به دامپزشکی نشونشون بده.

این صحت داره که مرغ عشق مادر بچه شو یا می‌زنه یا میخوره

خیر این موضوعی که شنیدین صحت نداره. اگر پرنده سالم باشه و تخم هم نطفه دار و سالم باشه نمیخوردش.

من یه دو هفته میشه که یه جفت مرغ عشق دارم ، غذا خوب میخورن اما آب اصلا هر دوروز هم آبشونو عوض میکنم .

آیا سبزیجات و میوه بهشون میدید؟ممکنه علتش این باشه که غذاهای آبدار دیگه میخورن و آب بدنشون رو از اون طریق تامین میکنن

اگر دم مرغ عشق کنده شه درمیادوچقدطول می شه

بله درمیاد حدود چند هفته طول میکشه

 من یه پرنده ای یا حیونی میخوام نگه داری کنم هم خوشگل باشه هم کوچیک، باهوش و بی سرو صدا و با حداقل خرابکاری ؛شما پیشنهادتون چیه؟

خوکچه هندی همه این ویژگی ها رو داره

من دو روزه مرغ عشق خریدم شب اول یهو صدای تند تند بال زدنشون اومد رفتم دیدم جفتشون چسبیدن به قفس و نفس نفس میزنن، صبح هم اینکارو تکرار کردن، دلیلش چیه؟

در روزهای اولی که خریدی چون به محیط جدید و قفس عادت ندارن طبیعی هست.

من یک جفت مرغ عشق دارم نه تخم مرغ آب پز ونه چیز دیگه نمیخوره فقط ارزن وآب چیکارکنم؟

باید عادتش بدید به رژیم غذایی صحیح، مثلا یه تایمی هیچ دونه ای در اختیارشون نباشه فقط میوه بزارید

قفس چوبی برای مرغ عشق مناسبه؟ جای قفسشون رو عوض کردم دیگه سرو صدا نمیکنن کی شروع به سرو صدا میکنن

قفس چوبی برای مرغ عشق توصیه نمیشه چون با نوکشون چوب رو خرد میکنن و میتونه باعث بشه فرار کنن یا لبه های تیز چوب زخمیشون کنه.اولش چون با محیط اشنایت ندارن سروصدا نمیکنن بعد اینکه ترسشون ریخت و با محیط اشنا شدن سروصدامیکنن.

مرغ عشق تا چه زمان می تونه غذا نخوره برای دستی کردنش که نمیره

نهایت نصف روز، به یک روز نرسه

مرغ عشق من تخم میزاره ولی روی تخماش نمیخابه

اگر تخم ها نطفه نداشته باشن یعنی بارور نباشن روی اون ها نمیخوابه.

چقدر زمان میبره تا جفت بشن؟ شبا باید در تاریکی کامل باشن؟

تا دوهفته طبیعی تا به محیط عادت کنن و خودشون باهم جفت میشن نیاز نیست شما کار خاصی انجام بدید. نیاز به نور نیست نمیترسن، حتما حتما باید حداقل ده ساعت تاریکی داشته باشن

ایا میشه مرغ عشق رو با فنچ توی یک قفس باشن

بله میشه

بعد از چه مدت شروع به جفت گیری وتخم گزاری میکنن؟

مرغ عشق ها در حدود هشت ماهگی بالغ میشن و بعد از اون میتونن جفت گیری کنن و تخم بزارن، البته باید توجه داشته باشید که مرغ عشقتون نرو ماده باشه و تغذیه اشم درست باشه تا تخمشون بارور بشه.

مرغ عشق نر فرار کرده و جوجه هاش رو بتنهایی ماده داره بزرگ میکنه،میشه یه مرغ عشق نر براش بگیرم؟

بهتره نگیرید اجازه بدید جوجه ها بزرگ بشن و بعد اقدام کنید

یک جفت مرغ عشق گرفتم از کجا بفهمم جفتن

اصلا نمیشه فهمید جفتن یا نه این یه باور اشتباهه که مرغ عشق ها یا جفت هستن یا نه…و تا وقتی به محیط زندگیش عادت نکرده همینجوری ساکت و بی سروصدا میمونه باید زمان بهش بدیدن

از کجا بفهمیم بالغه یا نا بالغه

از روی رنگ بینی. که در مرغ عشق بالغ نر، رنگ بینی بنفش یا ابی تیره هست و در مرغ عشق ماده صورتی تیره یا قهوه ای تیره. ولی در نابالغ ها این رنگ ها کم رنگ هست

بهترین نژاد مرغ عشق واسه صحبت کردن کدومه

۱ نژاد بیشتر نداریم، اگر هم نژادی رو بهتون گفتن این قضیه صحت نداره.صحبت کردنشون هم بستگی داره که چقدر درست بهشون آموزش بدید

اگه میشه درمود چیزهای که براشون ضرر داره نباید بخورن بگین

رژیم غذایی مرغ عشقارو انواع دانه ها، میوه، سبزیجات، تخم مرغ پخته و مقدار محدود و کمی از غذاهای انسان مثل سیب زمینی و مرغ پخته، برنج و پاستا ی پخته تشکیل میدن.مصرف لبنیات و چیزاییکه توشون مواد لبنی میتونه داشته باشه، در کل پروتئین حیوانی (بجز تخم مرغ و مرغ پخته) شک و تردیدای زیادی داره پس بهتره پرهیز بشن.مواد غذایی انسانی که خیلی چرب و با روغن سرخ کردنی باشن مثل چیپس و سیب زمینی سرخ کرده مناسب پرنده ها نیست.

دوتامرغ عشق خریدیم حالا همه ش دعوا میکنن ماده نرو خیلی میزنه دلیلش چیه؟

قفس هاشون رو از هم جدا کنین، و چون تازه خریدید قبل از دخالت کردن یکی دو روز بهشون وقت بدید. برای یک جفت مرغ عشق که برای اولین بار کنار هم قرار گرفتن معمولیه که حالت های پرخاشگرانه و دفاعی داشته باشن. پیشنهاد میکنم کتاب پرورش مرغ عشق رو بخونید.

مرغ عشق ما دائما سقف لونه ی قفسشون رو میکنه، سقف رو برداشتیم ، حالا میخواد خود لونه رو بندازه اولا اینطوری نبود جدیدا اینکارو میکنه، میتونید دلیلشو به من بگید؟

از لونه های فلزی استفاده کنید چون کلا مرغ عشق ها دوست دارن با نوکشون یکسری چیزهارو خورد کنن چون این کار باعث میشه نوکشون ساییده بشه و کوتاه بمونه از سنگ نمک و لوازم چوبی توی قفس استفاده کنید و لونه اش رو فلزی کنید

ماده هی جوجه ها رو میندازه بیرون و بهشون غذا نمیده جوجه ها هم سالم هستند چکارشون کنم

کتاب پرورش مرغ عشق رو برای حل شدن مشکلتون مطالعه کنید:

دانلود کتاب پرورش مرغ عشق

مرغ عشقم ماده اش از دست داده چیکار کنم توی تنهایی شاد باشه؟

معمولا میگن مرغ عشقا با وجود یه دوره ی افسردگی بخاطر از دست دادن جفتشون (که کاملا طبیعیه) زودتر خودشونو عادت میدن به شرایط جدید.در این بین شما میتونین توجه بیشتری بهش داشته باشین و کلی باهاش وقت بگذرونین و انواع و اقسام اسباب بازیارو واسش درنظر بگیرین که بتونین مثلا هرچندروز یکبار عوضشون کنین که واسش یکنواخت نشه. (حتما جزو برنامه هامون قرار میدیم که واسه پت خودتون اسباب بازی ساده و جالب درست کنین!) خصوصا بازیای فکری که با تشویقی همراه باشه یا مثلا یه اسباب بازی ای که حفره و جای خالی داشته باشه یا پازل مانند باشه که توش تشویقی قرار داره و پرنده مجبور باشه واسه رسیدن به تشویقی با اسباب بازی سرگرم بشه.ولی درکل نگران نباشین، شاید به برهه افسردگی و کاهش اشتها داشته باشه ولی بعد از یه مدت خودشو به زندگی جدیدش عادت میده.

علت خارش زیاد پرنده چیه؟

خارش زیاد تو پرنده ها میتونه دلایل مختلفی داشته باشه ( به سادگی محیطی و تغذیه ای تا بیماری های داخلی و انگلی)، میتونین اول عوامل محیطی و تغذیه ای رو بررسی کنین و اگر بهبودی ندیدین و بدتر داشت میشد مراجعه کنین به متخصص پرندگان برای بررسی های بیشتر.محیطی که پرنده هستش باید رطوبت کافی داشته وگرنه منجر به خشکی پوست میشه. گاهی خاروندنشون میتونه برای تکاندن گرد و خاک باشه پس محیط باید تمیز باشه و ترجیحا براشون یه ظرف آب برای حمام کردن درنظر بگیرین. (این ظرف باید جدای از ظرف آب آشامیدنیشون باشه)مهمتر از عوامل محیطی اینه که تغذیه ی مرغ عشقتون بالانس باشه، تغذیه صرفا برپایه دانه یا با چربی زیاد میتونه پرنده رو مستعد خارش کنه، درکنار دانه ها، منابع پروتئین،ویتامین و مواد معدنی پرنده هم باید از طریق میوه، سبزیجات و تخم مرغ پخته . دانه هاییم که دراختیار پرنده قرار میگیره باید متنوع باشه وگرنه پرنده به اون یک نوع دانه عادت کرده و از خوردن بقیه ی اقلام جلوگیری میکنه.برای کم کردن این شدت خارش میتونین از مواد آرامبخشی مثل آلوئه ورا استفاده کنین (چه بصورت اسپری کردن روش چه اضافه شده به غذا یا آب) یا منابع امگا۳ ای که برای پرنده قابل مصرف باشه حتما. درنهایت اگه هیچکدوم اینا جواب نداد تجویز داروهای کم کننده ی خارش انجام میشه و چیزیکه مهمتره اینه که عامل ایجاد کنندش رفع بشه.اگر راهنمایی بیشتری لازم شد، جدای از مراجعه حضوری به متخصص پرندگان میتونین مراحل ثبت مشاوره ی آنلاین رو طی کنین و مشکل پرندتون بیشتر بررسی بشه.مشاوره دامپزشکی آنلاین حیوانات خانگی- سوال مستقیم و تخصصی از دامپزشک پت پرس

چه دلایلی وجود داره که تخم رو از داخل لونه بندازن بیرون؟

دلایل مختلفی میتونه وجود داشته باشه که تخمشون نابارور بشه و اونو از اونه بندازن بیرون، اول باید درنظر بگیرین که سن بلوغ مرغ عشق از ۶ تا ۱۲ ماه متغییره و سن های کمتر حتی اگه تخم هم بذارن احتمال موفقیت آمیز بودنش کمه که فکر کنم درمورد پرنده های شما هنوز به سن کافی نرسیدن . دومین حالت نابارور بودن مرغ عشقاست که حضوری نیازی به بررسی های بیشتر داره یا اینکه دوره ای که داخل تخم تکامل صورت میگیره بیشتر از حالت عادی طول بکشه و مادر دیگه رو تخم نمیشینه و این کاهش دما واسه ی جوجه کشندس. یکی از عواملی هم که خیلی مهمه استرس وارد نشدن بهشون تو دوره ی تخم گذاشتن و انتظار برای بیرون اومدن جوجه هستش. ۱۲ ساعت تاریکی که شب لازم دارن تو سکوت کامل باشه، محل قفسشون جای پر رفتو آمد نباشه، افراد زیادی دفعات زیاد قفس رو چک نکنن تا احتمال اینکه مادر بخواد پرخاشگری کنه با جنس نر یا تخم رو از لونه بندازه پایین کاهش پیدا کنه.برای اطلاعات بیشتر میتونین کتاب زیر رو مطالعه کنین:راهنمای پرورش مرغ عشق

اموزش جای دستشویی امکان پذریره؟

آموزش دادن جای دستشویی به پرنده ها به نسبت سگ و گربه یکم با چالشای بیشتری مواجه هستش ولی شدنیه ( از اونجا که پرنده های کوچیک حدودا هر ۵ الی ۱۵ دقیقه دستشویی میکنن!)ولی با صبر و تداوم تمرین و تشویق کردنشون میتونین تا حد زیادی جای دستشوییشون رو ثابت نگه دارین.اول از همه لازمه یه مدتی الگوی دستشویی کردن پرندتون رو زیرنظر بگیرین ( اینکه فواصل دستشویی کردنش چقدره و چه مدت بعد غذا خوردن دستشویی میکنه، آیا قبل دستشویی حالت خاصی میگیره یا رفتار خاصیو نشون میده)بعدش بهش باید آموزش بدین. دومدلش رو بهتون توضیح میدم یکی برای داخل قفس یکی بیرون:برای داخل قفس وقتی فهمیدین میخواد دستشویی کنه پرنده رو بالای محل مورد نظر که میتونه به سادگی یه دستمال کاغذی باشه نگه دارین. اگر تونست اونجا دستشویی کنه با تشویق کردنش و تشویقی دادن بهش میفهمونین که کار خوبیو انجام داده.( فقط جاییکه درنظر میگیرین تقریبا مشابهش در خونه نباشه وگرنه پرندتون هرچیز سفید شبیه دستمال کاغذی ببینه میتونه روش دستشویی کنه!) بعد از یه مدت که حساب کار دستش اومد میفهمه که تا وقتی دستشوییو نکنه بیرون نمیاد یا از تشویق خبری نیست. این خصوصا صبح اول وقت که از شب تا صبح دستشویی نکرده صدق میکنه و بعدش میتونین از قفس بیرونش بیارین.برای بیرون قفس حواستون به زمانبندی دستشویی کردنش باید باشه، میتونین بالای سطل آشغال نگهش دارین یا از این درختا و آویزای مخصوص پرنده استفاده کنین که پرنده بفهمه هروقت دستشویی داره بره روی اون بشینه، شمام راحت میتونین پایین اون ناحیه رو تمیز کنین، بعدش دوباره میتونه بیاد رو دست یا شونه ی شما و باهاش بازی کنین.یک نکته ی دیگه هم که باید درنظر بگیرین اینه که اگه چندبار نگهش داشتین و دستشویی نکرد زیاد نگهش نداری بذارین یکم بچرخه بعد دوباره امتحان کنین. و اینکه اگه چندبار از دستش دررفت دعواش نکنین، درعوض وقتی درست انجامش میده تشویقش کنین تا بیشتر تاثیرگذار باشه.

پرنده ام خیلی به من وابسته شده چیکارکنم؟ جفت براش گرفتم باهم خوبن ولی نمیزاره نر باهش جفتگیری کنه

اینکه مرغ عشق نرتون همیشه پیش شما بود و خیلی بهتون وابسته بود میتونه باعث بشه شمارو به دید جفتش نگاه کنه و دقیقا از نبود شما دچار افسردگی بشه. برای رفع این حالت سعی کنین بعضی از وعده های غذایی و تمیز کردن قفس و غیره رو فردی غیر از خودتون انجام بده و یا اگه خودتون باهاش وقت میگذرونین و رفتارای جفت شدن رو درش دیدین به قفس برش گردونین.مرغ عشق به طور کلی برای اینکه رفتارای تولیدمثلی رو درست نشون بده و بتونه جفتگیری موفقیت آمیزی داشته باشه لازمه به حداقل سن بلوغ رسیده باشه (۶ الی ۱۲ ماهگی) و اگر بالغ نشده باشه خصوصا ماده که بطور طبیعی رفتارای غالب و مسلط بودن به جنس نر رو نشون میده این رفتارش میتونه بیشتر بشه.رفتارهایی که توضیح دادین بینشون وجود داره غیر از جفتگیری که هنوز انجام نشده نشونه اینه که این جفت باهم جور شدن و بهم وابسته هستن.(نشستن روی شاخه ها مشترک یا نزدیک بهم، نوازش همدیگه، نوک به نوک زدن و آواز خوندن یا پریشون شدن بعد اینکه یکیشون از قفس بیرون آورده میشه) اینکه بعضی اوقات ماده پرخاشگری میکنه بخاطر طبیعتشونه. البته اینکه فقط نر رو بیرون میارین هم تاثیر داره و اینکه چون نر شمارو تا قبل اون به چشم جفت نگاه میکرده به مرغ عشق ماده توجه کمتری نشون میده.اگر از قفس بیرون میارین هردو رو بیرون بیارین. تعداد دفعاتی که صرفا با مرغ عشق نر وقت میذارینو کمتر کنین. هربار که مدت زیادی کنار هم موندن تشویقشون کنین جوری که بدونن اگه زیاد بخوان از قفس بیان بیرون یا جنس نر بخواد مجبورتون کنه بیارینش بیرون از تشویقی خبری نیست.اگر باز هم مشکل حل نشد درمیون بذارین که بیشتر بررسی بشن

ملیکا حمزه هستم موسس و هم بنیان گذار پت پرس
بخاطر علاقه ای که به حیوونا داشتم دامپزشکی خوندم و پت پرس رو به وجود آوردم تا بتونم هرچه بیشتر روی بهتر زندگی کردنشون کنار ما آدم ها تاثیرگذار باشم.

سلام
مرغ عشق ماده ی من پرواز نمی کنه
اگه بخواد تو قفس بره این ور اون ور، با نوکش و پاهاش از قفس می گیره و میره.
در حالی که مرغ عشق نر، از این شاخه به اون شاخه می پره و پرواز می کنه

مرغ عشق ماده مشکلی داره یا دلیل دیگه ای میتونه داشته باشه

سلام دوست عزیز،
مشکل پرندتون نیاز به بررسی بیشتر داره تا بشه بین کمبودای تغذیه ای، آسیب در استخوان بال یا یاد نگرفتنش تفکیک قائل شد. اگه امکانش رو دارین حضوری به متخصص پرندگان مراجعه کنین و اگه نه میتونین مراحل ثبت مشاوره آنلاینو انجام بدین و باهامون در ارتباط باشین:با مشاوره دامپزشکی آنلاین کنار شما هستیم (سوال مستقیم و تخصصی از دامپزشکان پت پرس)

سلام من یه جفت مرغ عشق خریدم اوردم خونه بعد از یه ساعت شروع کردن به اواز خوندن وورجو ورجه کردن من هم اونارو بردم اتاق میخاستم دستی کنم اوردم تو دستم چند بار نر دستمو گاز گرفت بعدش از نوکش صدا میومد تک تک انگار میشکس وبعدش پف کرد حرکت نمیکنه

سلام محمد عزیز،
بعید میدونم با نوک زدن به شما اونقدری به منقارش آسیب برسه که بخواد بشکنه مگه اینکه ار قبل تغذیه ی خوبی نداشته و مستعد آسیب بوده. میتونین در رابطه با نوکش از طریق مشاوره آنلاین باهامون درارتباط باشین: با مشاوره دامپزشکی آنلاین کنار شما هستیم (سوال مستقیم و تخصصی از دامپزشکان پت پرس)
معمولا وقتی پرنده نگهداری میکنین چندروز اول رو نباید کاریشون داشته باشین که به شما و محیط جدید عادت کنن ممکنه صرفا بخاطر ترسیدنش پف کرده باشه که اگه چندروز بگذره و کاریشون نداشته باشین به حالت اولش برمیگرده. درواقع فقط آبو غذاشونو عوض کنین و از دور باهاشون حرف بزنین. کم کم باید نزدیکشون بشین.

سلام
ممنونم از سایت خوبتون🌷
میخواستم بدونم مرغ عشق مثل بقیه طوطی ها تابستون ها استراحت میکنه و نمیشه ازش جوجه گرفت؟

سلام پارسای عزیز،
درحالت طبیعیشون فصل تولیدمثلیشون فصلای گرم و پر بارش مثل بهار و اوایل تابستونه ولی توی شرایط اسارت اگه نکات جوجه گرفتن و جفت کردنشونو عملی کنین میتونین تو خارج از اون بازه هم جوجه بگیرین ازشون.

سلام..من برای مرغ عشقام همیشه ارزن میذارم ایا اینکار اشتباهه؟

سلام امیر عزیز،
تغذیه صرفا بر پایه ی دانه پرندتون رو مستعد مشکلات و کمبودای تغذیه ای میکنه. حتی اگه غذاهای دیگه هم براش بذارین چون به شدت ارزن دوست دارن بقیه مواد رو امتحان نمیکنن.
تغذیه ی متعادل از ترکیبی از پلت (بیشترین مقدار)، سبزیجات، میوه، کمی پروتئین حیوانی مثل تخم مرغ پخته و دانه تشکیل شده.

سلام مقالتون بسیار عالی و آموزنده بود و کامل یه سوالی داشتم میخواستم بدونم میتونم طوری پرنده رو آموزش بدم که جای خاصی دستشویی کنه

سلام پارسای عزیز،
با اینکه به نسبت سگو گربه چالش برانگیزتره ولی بله میشه بهشون آموزش داد.
حدود تایم دستشویی کردن و مدلش باید دستتون بیاد که آموزشو بر اساس اون تنظیم کنین و زمانش که رسید اونو بالای ناحیه ای که توی قفس درنظر گرفتین نگهدارین، حتما تشویقش کنین و وقتی دستشویی نکرده اجازه ی بیرون اومدن یا بازی نداره (خصوصا اول صبح) برای بیرون قفس هم به مرور یاد میگیره جاییکه بیرون قفس عادتش دادین دستشویی کنه و دوباره برگرده پیشتون.

سلام من یه جفت مرغ عشق خریدم یه هفته بعد یه ماده اومد پیششون منم گرفتمش کردم تو قفس حالا تقریبا بعد سه هفته دماغ ماده ای که از قبل داشتم قهوه ای شده و به نره زیاد پرخاش میکنه نر هم به ماده ای که اومده بود من گرفتمش با دهنش غذا میده و براش میرقصه حالا من نمیدونم کدومو جدا کنم یا اینکه کدوم با نره جفته . اون ماده ای که دماغش قهوه ای شده هی میره تو لونه و در میاد .

سلام امیر عزیز،
میتونین برای هر ماده یه قفس بذارین که نر با هردوشون در ارتباط باشه. معمولا دوتا ماده باهم کنار نمیان توی قفس و معمولا هم جنس ماده غالبه و امکان پرخاشگریش به نر و ماده های دیگه وجود داره (خصوصا اگه دوره ی تولیدمثلی و تغییرات هورمونیشونم باشه). وقتی نر و ماده بهم غذا بدن، نوک به نوک بشن، واسه هم حالت رقص انجام بدن و شروع کنن داخل لونه رفتن یعنی جفت شدن.

عروس هلندی (طوطی کوکاتیل) پرندۀ بومی استرالیا است و به طور طبیعی و در زیستگاه اصلی خودش یعنی استرالیا به رنگ خاکستری با زمینۀ سفید دیده می‌شه. در سال ۱۸۹۴ دولت استرالیا صادرات هرگونه پرندۀ بومی رو از کشورش ممنوع کرد. بعد از این، تلاش برای تکثیر این…

تقریبا هرکسی که عروس هلندی می‌خره دوست داره جنسیت پرنده‌ش رو هم بدونه؛ مخصوصا اگه قراره جفت بخرین و قصد پرورش عروس هلندی و جوجه‌دار شدن ازشون رو هم داشته باشین تشخیص جنسیت عروس هلندی اهمیت بیشتری پیدا می‌کنه. اما چطور می‌تونیم جنسیت پرنده‌مون رو…

عروس هلندی‌ها ذاتا پرنده‌هایی اجتماعی و خونگرم هستن. با این حال دستی کردن و رام کردن عروس هلندی نیاز به صبر و حوصله زیاد و البته استفاده از اصول و روش صحیح داره. وقتی یه عروس هلندی رو تازه به خونه میارید معمولا از شما و محیط زندگی جدیدش می‌ترسه؛ چون…

عروس هلندی یکی از کوچکترین و زیباترین طوطی‌هاست و به عنوان پرنده خونگی هم خیلی محبوب و پرطرفداره. تکثیر و پرورش این طوطی‌های رنگارنگ کار چندان سختی نیست؛ به همین دلیل ممکنه خیلی از شماها به خاطر علاقه شخصی یا مساله درآمدزایی به فکر جوجه‌دار کردن و…

 دریافت PDF  و ویدیو  راهنمای تربیت اصولی سگ

 معرفی بهترین پت شاپ برای خرید غذا و لوازم حیوانات خانگی

همه ما برای نگهداری درست از حیوانات خانگی مون نیاز به داشتن اطلاعات درست و کامل داریم.

ما در تیم پت پرس تلاش میکنیم تا این اطلاعات رو به بهترین نحو در اختیار شما قرار بدیم. شما میتونین پاسخ سوالاتتون درباره نگهداری از سگ، گربه، پرندگان و جوندگان خانگی رو در پت پرس پیدا کنین یا مستقیم از دامپزشک متخصص بپرسین.

هدف پت پرس اینه که روزی بیاد تا هیچ کدوم از حیوانات خانگی به خاطر کمبود اطلاعات ما، بیمار نشن.

 

021-91302721

شنبه تا چهارشنبه 9:30 تا 19

پنج شنبه ها 9:30 تا 16

 

 

خانه

مقالات

دامپزشک آنلاین

کتاب و فیلم

پروفایل

ما رو در شبکه های اجتماعی دنبال کنید تا از اخبار جدید باخبر بشید و باهامون در تماس باشید. ما هم از پیدا کردن دوستان جدید خوشحال میشیم.

حداقل 8 کاراکتر

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

چگونه از مرغ عشق خود نگهداری کنیم

آشنایی با اصول نگهداری و پرورش مرغ عشق در خانه

مرغ عشق پرنده ایست زیبا و خوش سیما و بسیار مهربان و بازیگوش که در زبان انگلیسی به آن باجریگار (budgerigar) یا باجی (budgie) نیز می گویند. این پرنده از راسته طوطی سانان و از نژاد کاکاتیل ها می باشد، که در فارسی اصطلاحا نام این طوطی را مرغ عشق نامیده اند.

این پرنده در صورتی که با پرورش دهنده یا صاحب خود خود گرفته باشد، ساعت ها می تواند او را سرگرم کند. این پرنده های عاشق نماد زیبایی و عشق خالصانه هستند و هر کسی با خرید یک جفت از مرغ عشق می تواند عشق واقعی را وارد خانه خود سازد. مرغ عشق ها دارای دو نژاد معمولی و انگلیسی هستند و مرغ عشق معمولی نسبت به نژاد انگلیسی از طول عمر بالاتری برخوردار است و بین 5 الی 7 سال عمر خواهد نمود و در صورتی که تغذیه مناسب و شرایط زندگی ایده آلی داشته باشد تا 11 سال نیز عمر خواهد کرد. این پرنده ها را هرگز به صورت تکی خریداری نکنید زیرا بیماری و افسردگی در آنها را به دنبال خواهد داشت.

 

گفته های فوق مقدمه ای بود تا به شما نشان دهد که مرغ عشق چقدر طرفدار دارد و افراد زیادی هستند که مشتاق پرورش و نگهداری این پرنده هستند. پس پرورش مرغ عشق به عنوان یک کسب و کار جدید و پر سود کاملا رونق داشته و در صورتی که علم و تجربه کافی در زمینه پرورش انواع پرندگان زینتی علی الخصوص مرغ عشق داشته باشید، می توانید درآمد قابل توجهی را نصیب خود کنید.

برای شروع به کار پرورش و تکثیر مرغ عشق ابتدا باید شرایطی را بپذیرید و قبول کنید که روزانه چند ساعت باید با مرغ عشق ها سر و کله بزنید، بیماری های آنها را قبول کنید و حتی برخی اوقات شاهد مرگ آنها باشید، صبر و حوصله کافی در تغذیه، پرورش، جوجه کشی، تمیز کاری، واکسیناسیون و… این پرنده ها را داشته باشید، پس میتوان گفت که مهمترین شرط برای شروع به کار نگهداری مرغ عشق علاقه می باشد. علاقه مندی شرط اول و آخر در انجام هر کاری می باشد.

این پرنده صدا و زیبایی خاصی دارد به همین دلیل بسیاری از پرورش دهندگان و افراد عادی به پرورش مرغ عشق در خانه علاقه مند شده اند. در این مقاله یک سری نکات آموزشی در رابطه با اقدامات اولیه قبل از خرید مرغ عشق و همچنین اصول نگهداری مرغ عشق در خانه را به شما آموزش خواهیم داد. لطفا ما را همراهی کنید.

مرغ عشق از جمله پرندگانی می باشد که کمتر دچار بیماری میشود و مقاومت بالایی در انواع شرایط آب و هوایی از خود نشان می دهد و هم چنین پرورش آن بسیار آسان و کم هزینه می باشد، بنابراین می توان گفت دلیل دیگری که پرورش دهندگان را به پرورش این پرنده علاقه مند ساخته، مربوط به همین عوامل بالا می شود. آنان به بازی کردن با انسان ها علاقه نشان داده و با محیط جدید و انسان های جدید زود خو می گیرند.

 

 

حال که شما تصمیم خود را برای پرورش مرغ عشق در خانه گرفته اید باید قبل از خرید مرغ عشق به دنبال یک قفس خوب برای این پرنده باشید. ویژگی هایی که یک قفس خوب باید داشته باشد، در زیر آمده است:

– طول و عرض قفس حداقل 50 سانتی متر و ارتفاع قفس حداقل 60 سانتی متر باشد.

– درون قفس یک عدد ظرف غذا قرار دهید.

– به دیواره قفس یک آبخوری متصل کنید.

– محلی برای نشستن پرنده در نظر بگیرید، برای این کار می توانید یک میله چوبی یا آهنی به دو طرف قفس متصل نمایید.

– قرار دادن یک سنگ معدنی درون قفس لازم می باشد، چون پرنده در مواقع ضروری برای تامین مواد معدنی بدن خود از آن تغذیه می کند.

– یک زنگ درون قفس قرار دهید تا در مواقع لازم با آن بازی کند.

– گذاشتن یک آینه درون قفس میتواند به سرگرم شدن پرنده کمک کند، به خصوص اگر پرنده تنها باشد پس از مدتی به آینه عادت خواهد کرد.

– می توانید یک تاب ، چند توپ کوچک و… برای سرگرمی پرنده درون قفس قرار دهید.

– چون پرنده نیاز به آب تنی خواهد داشت، بنابراین یک وان کوچک درون قفس قرار دهید تا در مواقع لزوم آب تنی نماید.

– هم چنین باید یک چوب کوچک درون قفس قرار دهید تا در زمان احساس آن را بجوید.

– سعی کنید قفس را به دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید.

– قفس پرنده باید رو به روی پنجره باشد تا محیط بیرون را نیز تماشا نماید.

– بهتر است قفس مرغ عشق را در گوشه اتاق و هم سطح چشم انسان و بالاتر از سایر وسایل قرار دهید تا به همه چیز مسلط باشد.

– بهتر است قفس را در مکانی ساکت و به دور از سر و صداهای زیاد قرا دهید، شنیده شدن صداهایی مانند صدای افتادن ظرف، صدای سگ و گربه باعث ایجاد استرس در پرنده شده و طول عمر و بازدهی آن را کاهش می دهد.

– دمای محیط مرغ عشق باید بین 22 الی 26 درجه باشد، همچنین در مکان هایی که دود سیگار، قلیان و … وجود دارد، احتمال بیماری پرنده افزایش می یابد.

پس از تهیه نمودن تمامی ملزومات مورد نیاز قفس مرغ عشق، اکنون نوبت به خریدن مرغ عشق میرسد که باید به نکات زیر توجه فرمایید:

– برای پرورش مرغ عشق در خانه به جای خریدن یک عدد، سعی کنید یک جفت مرغ عشق بخرید تا هم به همدیگر عادت کنند و هم احساس تنهایی نکنند، چون اگر مرغ عشق ها تنها بمانند دچار افسردگی شده و بیماری های زیادی را به دنبال خواهد داشت.

– در هنگام خرید مرغ عشق به سن آنها توجه نمایید، بهترین سن برای آنها 6 الی 8 هفتگی می باشد چون در این زمان هم بسیار جوان و آماده آموزش و تربیت می باشند و هم به دلیل اینکه هنوز به صاحب قبلی خود عادت نکرده اند، راحت تر به شما عادت خواهند کرد.

– سعی کنید از فروشگاه ها یا فروشندگان معتبر و مطمئن و با سابقه آنها را تهیه نمایید. چون هم از سن پرنده مطمئن خواهید بود و هم اینکه نسبت به سالم بودن پرنده خیالتان راحت خواهد بود.

– از نشانه های مرغ عشق سالم اینست که دارای چشم هایی براق، بدون تورم و سیاه رنگ همچنین فلسفه هایی نرم و تمیز و ظریف می باشد. مرغ عشقی که سالم باشد دائما پر های خود را تمیز و مرتب می کند، بنابراین اگر مشاهده کردید که پرنده دارای پرهایی کثیف و نامرتب و یا چشمانی متورم بود، باید به سلامتی او شک کنید.

– مدفوع مرغ عشق باید حالت آبکی داشته باشد و پر های قسمت دفع مدفوع باید تمیز و سفید باشد. هم چنین دم مرغ عشق باید در راستای بدنش قرار گیرد و پنجه های او باید به صورت محکم میله ها را بگیرد.

موارد فوق توصیه هایی در جهت کمک به شما عزیزان برای خرید یک جفت مرغ عشق، سالم، بالغ و تمیز بود ولی باز هم تاکید می شود برای خرید مرغ عشق ها حتما از افراد آشنا و متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

چگونه از مرغ عشق خود نگهداری کنیم

همانطور که در ابتدای مقاله نیز اشاره کردیم، مرغ عشق یک نوع طوطی از دسته کاکاتیل ها می باشد بنابراین بهتر از سایر طوطی ها بخصوص عروس هلندی ها قادر به سخن گفتن خواهد بود. اگر می خواهید به مرغ عشق تان سخن گفتن یاد دهید باید به این نکات توجه نمایید اولا: مرغ عشق شما باید جوان و نر باشد دوما حتما باید تنها باشد، چون وجود سایر مرغ عشق ها در کنارش باعث بر هم ریختن تمرکز پرنده میشود.

دانلود مستقیم ویدیو | مشاهده در سرویس اشتراک ویدیو EIG-SHOP

 

برای مرغ عشق میتوان از دانه ارزن و کتان و جوانه گندم به عنوان اصلی ترین دانه های خوراکی استفاده کرد . علاوه بر دانه های ذکر شده  بذر هایی مانند  بذر خرفه، بذر جعفری، بذر ریحان، بذر گشنیز، شنبلیله، شاهدانه و… نیز می توانند غذای مناسبی برای مرغ عشق ها باشند .

میوه ها و سبزیجات برای پرورش مرغ عشق در خانه  نقش بسیار مفیدی را دارند  . میوه هایی مانند سیب ، انگور ، توت فرنگی ، انبه ، پرتقال و انار میتوانند برای تغذیه این پرنده دوست داشتنی بسیار مناسب باشند . زمانی که میخواهید میوه در اختیار پرنده خود قرار دهید بهتر است آنها را به شکل قاچ خورده در لانه بگذارید . اگر پرنده شما دستی باشد می توانید میوه های قاچ شده را در دست خود گرفته و به او بدهید ، در این صورت روحیه پرنده بسیار متاثر شده و با شما راحت تر  خواهد شد . از سبزیجات نیز میتوان به کاهو  نیز اشاره کرد که انواع ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز پرنده را تامین میکند. ممکن است این کار کمی طول بکشد و در روز های ابتدایی پرنده مایل به خوردن آن ها نباشد اما به مرور زمان جذب آن ها شده و علاقه مند میشود . سعی کنید در برنامه غذایی مرغ عشق خود تنوع ایجاد کنید زیرا اگر در بازه زمانی مشخصی به صورت مکرر از یک نوع غذا یا میوه استفاده کند ممکن است از آن دور شده و دیگر تمایلی برای خوردن آن نشان ندهد .

کلسیم در پرندگان یک نیاز اساسی محسوب میشود . برای تامین کلسیم راه های متنوعی وجود دارد ، برای پرورش مرغ عشق در خانه برای مثال می توانید پوسته تخم مرغ را پودر کرده و در داخل دان پرنده میکس کنید تا به خوبی در داخل دان پخش شود .از دیگر روش ها تامین کلسیم دادن استخوان پودر شده می باشد که این روش نسبتا سخت تر می باشد . 

ویتامین ها نیز به عنوان بخش مهمی از تغذیه پرنده ، هم در انواع مواد غذایی پرنده مثل جوانه ها و هم در دارو های مکمل غذایی یافت میشوند . از جمله ویتامین های مورد نیاز در نگهداری مرغ عشق ، ویتامین B محسوب می شود می باشد .

برخی افراد زمانی که یک پرنده خانگی خریداری میکنند به دلیل آگاهی کم و البته از روی محبت و حیوان دوستی ، برای مرغ عشق خود غذا های خانگی که خودشان مصرف میکنند را نیز میدهند ، غذا های انسانی که اغلب با روغن ها و انواع ادویه جات تهیه میشوند برای سلامتی پرنده بسیار مضر می باشند . برای مثال مواد غذایی که در داخل غذایتان وجود دارد می تواند مرغ عشق را دچار چاقی کرده و در نتیجه موجب آسیب جدی به سلامتی آن شود .

برخی از مواد غذایی میتواند تاثیر بسیار بدی بر روی پرنده داشته و سلامتی آن را تهدید کند !. غذا هایی مانند آواکادو و شکلات یا مواد غذایی دارای کافئین و ریواس از جمله غذا های خطرناک محسوب میشوند و برای مرغ عشق سمی محسوب میشوند . اگر مشغول پرورش مرغ عشق در خانه  هستید در صورتی که  برای پرنده خود کلم بدهید ممکن است دچار بیماری شود . از سایر غذا ها و سبزیجات نیز اسفناج و جعفری به کلسیم متصل میشوند و با این کار باعث جلوگیری از جذب کلسیم در بدن پرنده میشوند . در نتیجه بهتر است در مصرف آن زیاده روی نکنید و اگر پرنده در مراحل تخم گذاری می باشد بهتر است به آن اسفناج و جعفری ندهید .

آب در پرورش پرندگان مخصوصا در پرورش مرغ عشق بسیار مهم می باشد . آب از آنجایی که ارتباط زیادی با محیط نگهداری مرغ عشق دارد و معمولا در داخل قفس گذاشته میشود ، به راحتی میتواند پرنده را دچار بیماری کرده و حتی تا پا مرگ بکشاند ! لذا باید توجه داشته باشید تا آب پرنده را هر روز دو بار عوض کرده و آب خوری را نیز در هر بار شست و شو دهید . یکی دیگر از اشتباهات رایج در پرورش مرغ عشق و سایر پرندگان شستن آبخوری با مواد شوینده می باشد . وقتی آبخوری را با مایع یا مواد شوینده شست و شو دهید   ممکن است مقداری از مواد شوینده در ظرف باقی مانده و در آب پرنده قاطی شود . در این صورت پرنده سریعا بیمار خواهد شد . در نتیجه باید آب خوری را بعد از شست و شو با مواد شوینده به خوبی آبکشی کرده و اطمینان داشته باشید که این اتفاق رخ ندهد .

 برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن مرغ عشق ها می توانید هفته ای دو الی سه بار سفیده تخم مرغ آب پز شده در اختیار آنها قرار دهید. هم چنین انواع حبوبات پخته شده مانند لوبیا، لپه، نخود و .. نیز می تواند در تامین منابع پروتئینی مورد نیاز مرغ عشق ها کمک کننده باشد.

برخی آبخوری ها که سر پوشیده نیستند  معمولا در داخل قفس جا گذاشته میشوند . در نتیجه پرنده میتواند به راحتی بر روی لبه های آن بنشیند . این موجب میشود تا پرنده در داخل آب کثیف کاری کرده و مدفوع پرنده به داخل داخل آن برود . این امر به شدت سلامتی پرنده را تهدید میکند و اگر پرنده از آن آب بیاشامد شدیدا درگیر بیماری شده و حتی موجب مرگ آن خواهد شد . بنابر این توصیه میشود از این نوع آبخوری ها به هیچ عنوان استفاده نکرده و از آبخوری های سرپوشیده استفاده نمایید و توجه داشته باشید تا مخزن آبخوری در بیرون از قفس تعبیه شده باشد . 

 

برای اینکه مرغ عشق های شما همیشه سالم و سرحال باشند و هم چنین از طول عمر بالایی نیز برخوردار باشند باید الزاما بهداشت را در محیط آنها رعایت کنید. موارد زیر می تواند بسیار کمک کننده باشد:

– سعی کنید همواره کف قفس را تمیز نگه دارید، برای این منظور می توانید از روزنامه استفاده کنید چون به راحتی می توانید روزنامه ها را هر روز تعویض کنید. جمع شدن فضولات پرنده در کف قفس باعث رشد باکتری ها در محیط شده و بدین ترتیب آب و غذای پرنده را نیز به طور غیر مستقیم آلوده خواهد کرد.

– هر روز آب و غذای تازه و تمیز در اختیار پرنده قرار دهید، اگر مرغ عشق شما از غذای مانده و فاسد تغذیه نماید احتمال بیماری در او نیز به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت. غذا هایی مانند تخم مرغ، میوه و سبزیجات تازه نباید زمان زیادی در اختیار پرنده قرار گیرد.

– پرنده شما باید همواره از بدن تمیزی برخوردار باشد چون دائما در حال تمیز کردن پر های خود با دهانش می باشد، بنابراین اگر بدن پرنده کثیف باشد احتمال نفوذ بیماری از بدن پرنده وجود دارد، برای این کار می توانید یک وان حمام کوچک درون قفس قرار دهید، آب وان حمام را پس از هر بار استحمام باید عوض کنید هم چنین نباید هیچ گونه مواد شوینده و شامپویی درون وان حمام پرنده استفاده کنید چون کاملا مضر می باشد. اگر پرنده شما عادت به آب تنی در وان حمام ندارد، می توانید شخصا آن را زیر دوش آب ولرم قرار دهید و بدنش را بشوید.

– قفس پرنده را حداقل ماهانه یک بار کاملا بشویید و در برابر آفتاب قرار دهید تا خشک شود.

– اگر متوجه وجود هرگونه حشره موذی مانند مگس یا پشه در اطراف پرنده شدید، سعی کنید پرنده را بیرون ببرید و محیط را با حشره کش ضد عفونی کنید. برای جلوگیری از ورود مجدد حشرات باید در و پنجره ها را توری کنید.

– وجود بخار اکالیپتوس در محیط اطراف باعث شادابی پرنده می شود و همچنین بوی مطبوعی را نیز در محیط پخش می کند. برای این منظور می توانید از انواع بخار ساز های موجود بازار استفاده کنید.

 

 

نتیجه: این مقاله تلاشی بود در جهت کمک به شما برای پرورش مرغ عشق در خانه به نحو احسن، در صورتی که سوال یه پیشنهادی دارید می توانید از طریق نظرات با ما در میان بگذارید.

در نظر داشته باشید نگهداری و پرورش مرغ عشق در خانه باعث میشود تا شما همیشه سرگرم بازی کردن با پرنده باشید. همچنین صدای اواز خواندن این پرنده زیبا باعث ایجاد آرامش در جان و روح شما میشود.

من یه جفت مرغ عشق خریدم شب ها نمیدونم چرا هی پلک میزنن ولی نمیخوابن…ضربان قلب شون هم تند میزنه چیکار کنم

با سلام وقت بخیر
به دلیل اینکه تازه خریداری شده استرس بالایی رو داره در محیط جدید تا گذاشتن تایم و بازی کردن با پرنده سعی کنید این استرس رو ازش دور کنید.

سلام من یک جفت مرغ عشق دستی دارم آیا اونهارو تو خونه آزاد کنم

با سلام وقت بخیر
این بستگی به خودتون داره بهتره که گاهی هم تو قفس نگهداری بشه که به قفس هم عادت کنن

من ی جفت مرغ عش دارم اما مرغ عشق نر میخواد بشینه رو ماده برای جفت گیری نمیتونه واسته روی ماده

با سلام وقت بخیر
با تکرار و تمرین جفت گیری انجام میشه هیچ دخالتی نیاید انجام بشه

من هشت ماهه مرغ عشق داشتم نرمرده تازه يه نرخريدم ولي ماده اونوميزنه چكاركنم

با سلام ووفت بخیر بهتره جدا نگهداری بشه تا عادت کنن و یا اقدام به تعویض نر کنین

مرغ مینا بهتره یا مرغ عشق؟؟?؟

با سلام وقت بخیر
دوست عزیز نمیشه مقایسه کرد تو این بخش تو اینترنت جستجو کنین بهتره و نتیجه بهتری میگیرین

من یک جفت مرغ عشق دارم که حدود ۶ماه هست که خریدم و مرغ عشق ماده وارد لونه میشه و مرغ عشق نر هم میره داخل لونه و زمانی که من بهشون سر میزنم هر دوتاشون میان بیرون
اول داخل لونه پنبه گذاشته بودم مرغ عشق ماده همشو اورد بیرون الان نمیدونم باید چی کار کنم لطفا کمک ام کنید که چطوری مرغ عشقم تخم بزاره

با سلام وقت بخیر
تغذیه درست و سن پرنده خیلی تاثیر گذار هستش

سلام من حدود 25 جفت مرغه عشق دارم هر جفتی تو یه قفس هست وقفسه ها رو هم هستند توی یه زیر زمین دوجفتشون تخم داشتن از یک جفت که 7 تا تخم داشت دوتا تخما در اومد جوجه شد سه تا تخما سیا شد ویگه در نیومد اون دوتا تخمم خوردن جوجه هاشون هم که در اومده بود زدن کشتن علتش میخاستم ببینم چیه؟

با سلام وقت بخیر
کمبود غذا ، ویتامین و … و وحشی بودن باعث این موارد میشه بهتره بعد از اینکه به جوجه تبدیل شن خودتون اقدام به نگهداری کنین

سلام من یک عدد مرغ عشق خریدم یک گوشه تکون نمی خوره میخواستم ببینم قریبی میکنه یا مریض

با سلام وقت بخیر
اگه تازه خریداری شده به احتمال 90 درصد بخاطر تغییر محیط زندگیش غریبی میکنه. وقت زیادی رو باهاش سپری کنین تا بهتون عادت کنه

من یه جفت مرغ عشق خریدم ولی نمیدونم کجا باید برای مشون آیا راهرو براشون خوبه

محیط باید دمای استاندارد و فضایی باشه تا گل و گیاه باشه و از دسترسی حیوانات و کودکات به دور باشه

سلام من میخوام یک جفت مرغ عشق بخرم اگه جاشو رو زمین باشه تخم میزارن

با سلام وقت بخیر
مهم نیز ولی باید قفس استاندارد براشون مهیا کنین

سلام من امروز یک مرغ عشق خریدم ولی فقط یکجا نشسته غذا هم نمیخوره چرا اینطوره؟

سلام وقت بخیر
دو عامل میتونه این مشکل رو به وجود بیاره
عامل اول بیماری پرنده و عامل دوم تغییر محیط نگهداری پرنده
پس باید بررسی کنین

سلام خسته نباشید من یه جفت مرغ عشق دارم سه ماهه خریدمشون الان دائم میرن تو لونه مخصوصا مادهه. گفتم شاید میخواد برای تخم گذاری آماده بشه براش پوشال مخصوص لونه گذاشتم توی خود لونشون بعد دوروز دیدم همه رو ریختن بیرون. چرا؟؟؟ از کجا بفهمم کی میخواد تخم بزاره؟

با سلام وقت بخیر
ابتدا اول باید از جفت شدن اطمینان بکنین دوما خودتون اقدام به گزاشتن بوشال به لانه نکنین فقط کافیه به داخل قفسظ بزارین در صورتی که خودشون بخوان به داخل لانه انتقال میدن

سلام ببخشید ما یدونه زیر زمین خیلی بزرگ داریم میتونم ۲۰ تا رو یک جا آزاد کنیم؟

با سلام وقت بخیر
اگه خطراتی تهدید نکنه بله امکانش هش

سلام من مرغ عشق هامو توی پاسیون زیر روشنایی میزارم جاش خوبه؟

با سلام وقت بخیر
اگه در ارتفاع زیاد نصب شده بهتره محیط قفسبا پارچه پوشش داده بشه و اغز گل و گیاه استفاده بشه تا پرنده استرس نداشته باشه

اگه مرغ عشق گربه ببینه سکته نمیکنه

با سلام وقت بخیر
باعث ایجاد ترس در پرنده میشه و حتی ممکنه باعث ایجاد بیماری در پرنده نیز بشه

سلام من الان سه روزه مرغ عشق گرفتم تو لونه اصلا نمیرن میترسن باید چی کار کنم و اینکه مرغ عشق نر نمیخونه و همیشه میخوابه

با سلام و وقت بخیر
میتونین لانه رو تعویض کنین و ببینین مشکل رفع میشه
و در مورد پرنده نر هم باید بگم امکان بیماری شاید داره باشه

سلام من ده تا مرغ عشق ۵ تا نر با ۵ تا ماده توو یه قفس بزرگ گذاشتم همه با هم هستن
۲ تا لونه هم براشون به قفس وصل کردم غذای زیاد در اختیارشون گذاشتم و چهارتا جای خوردن اب
حمام هم دارن اینکه تعدادشون بالاست خوبه یا باید از هم جداشون کننم تا جفتگیری داشته باشن
ممنونم

سلام و خسته نباشید سعی کنید به صورت جداگانه نگه دارید تا عمل جفت گیری براشون راحت باشه

سلام.من میخوام به صورت گله ای حدودا ۲۰ جفت مرغ عشق بگیرم. به نظر شما ۴۰ تا تقریبا جوجه ۶ تا ۸ هفته بگیرم بهتره برای این که جوان باشن جفت هااا یا اینکه ۲۰ #جفت مرغ عشق بگیرم کدوم بهتره؟ بعد هم مرغ عشق معمولی بگیرم یا انگلیسی مکان هم داخل باغ هست…خیلی ممنون از لطفتون

با سلام وقت بخیر
سعی کنید پرنده هایی که میگیرین سن پایین باشن
و تعداد هم بستگی به خودتون داره
نوع پرنده رو هم باید لطلاعات کسب کنید که کدوم نوع رو میتونین راحت نگهداری کنین

سلام تروخدا جواب بدین تروخدااااا من مرغ عشقامو 1 ماهه ک خریدم فروشنده گف تازه جوجه هاشونو ازشون جداشون کرده و دوباره تخم میذارن الان یه ماهه م باهم خوبن و نر دهن ماده غذا میذاره و سرشو میخارونه باهم نوک هم میگیرن و ماده بعصی وقتا میره تو لونه میاد بیرون. اونروز دیدم نر یه پاشو گذاشت رو بال ماده ولی ماده ب پای مرغ عشق نوک زد و نداشت. تا الانم خبری از جفت‌گیری نیست ینی جفتگیری میکنن تخم میزارن؟ تروخدا جواب بدین

مرغ عشق به دست بعضی ها میاد به دست بعضی ها هم نمیاد من مرغ عشق داشتم هنوز جوجه ها بزرگ نشده بود تخم میکرد وجوجه میداد پشت سر هم جوجه میداد 4تا 5تا یک المه جوجه گرفتم برادرم گفت بده بهم دادم بهش برد اما جوجه نداد 3سال دستش بود ردش کرد

بله نگران نباش پرنده های من هم اینجوری بود ولی الان جوجه دارن

اونیکی میگی نره و بینیش بنفشه. نر نیست جوجس و چون بنفشه قابل تشخیص نیست ک مادس یا نر. و دومی هم احتمالا باید ماده باشه

سلام
استفاده از قطره ی نطفه فایده ای داره؟

سلام مرغ عشق های من باهم جفت گیری کردن اما تا حالا تخم نذاشتن باهم زاید جور هستن به دامپزشک هم نشونشون دادم گفته سالما

صبر کنید و عجله نکنید

سلام مرغ عشق من تقریبا20 تخم گذاری کرده است اما خیلی کم میره تو لانش .باید چیکار کنم? زود جواب بدید

هر آنچه در این باره لازم است در مقالات ما نوشته شده لطفاً به لینک زیر مراجعه کنید :

https://chicken-device.ir/blog/%D8%AC%D9%81%D8%AA-%D8%B4%D8%AF%D9%86-%D9%85%D8%B1%D8%BA-%D8%B9%D8%B4%D9%82/

چشم چپ مرغ عشق ماده ام قرمز شده
مشکل چیه ؟

سلام خسته نباشین
من یه جفت مرغ عشق دارم که یکیش حدو ۱۴،۱۵ و یکی حدود ۸،۹ ماهشه . نره دستیه و گاز نمیگره و ماده هم خیلی وحشی نیس و تا حدودی رو انگشت می مونه و منو گاز نمیگره(ولی اگه کسه دیگه دستش بزنه گاز می گیره و فرار می کنه) تقریبا از یکی دوماهگی با همن و خیلی با هم صمیمی هستن و بدون هم جایی نمی رن . میخواستم بدونم امکان داره مرغ عشقای منم تخم بزارن ؟؟ یا اصلا امکان نداره؟؟ باید چیکار کنم تا تخم بزارن؟ ممنون

من میترسم هنگام اب تنی سرما بخره این درسته یانه

تمام طوطی سانان به حموم نیاز دارن گلم،مشکلی نیست،اگه مرغ عشقت ضعیفه آب ولرم رو خیلی آروم رو پرهاش اسپری کن

سلام من میترسم هنگام تمام کردم مرغ عشقم سرما بخوره باید چیکار کرد تا سرما نخوره

باید دمای محیط را بالا ببرید و از آب ولرم استفاده کنید

سلام از زمان خرید مرغ عشق ها تا الان مرغ عشق ماده مرغ عشق نرو میزنه و نر از ماده میترسه و جفت گیری نمیکنه ولی عشق بازیم دارن با هم .باید چیکار کرد ؟

سلام دوست عزیز صبر داشته باش تا بهم عادت کنن

مرغ عشق من جوجه داده می یا مش بیرون روزی ۹۰ دقیقه و بهش سلام می کنم تا یاد بگیره ۲ روز دارم می کنم ولی یا نگرفته سنشم ۱۷ روز ه

سلام ماده همش میره توی لانه درمیاد ولی پرنده نر روی نشیمنگاه نشسته کاری نمیکنه چکارکنم جفت بشن ممنون راهنماییم کنید

سلام من یه هفته ای میشه یه جفت مرغ عشق خریدم جوجه هستن ولی زیاد نه و نوک ماده کاملا قهوه ای هست چقد میکشه اینا تخمگذاری کنن؟؟؟؟

سلام به نظرتون برای مرغ عشق لونه پلاستیکی بهتره یا چوبی؟
من یه جفت دارم تغذیه شون هم خیلی خوبه و شاد و بازیگوشن
اما نمیدونم چرا جفت گیری نمیکنن.
البته مشخصه که جنس ماده تم به جفت گیری نمیده.
هیچ کدومشون تو لونه نمیرن.
مشکل از لونه نیست؟
لطفا پاسخ دهید
باتشکر

۱ سلام از کجا باید فهمید که مرغ عشق پیر است یا جوان
۲ مرغ عشقم جفت خود را ول کرد رفت با نره دیگری جفت شد

سلام خسته نباشید من یه جفت مرغ عشق دارم نمیدونم چند ساله هستند نره رنگ نوک بینیش بنفش کمرنگه و ماده هه سفید آبی هستش . آیا آنها پیر هستن سنشون نمیدونم چقدر هستن لطفا بگید

اونیکی میگی نره و بینیش بنفشه. نر نیست جوجس و چون بنفشه قابل تشخیص نیست ک مادس یا نر. و دومی هم احتمالا باید ماده باشه

من مرغ عشق هامو تو راه پله می زارم اشکال نداره؟

بابد دمای محیط ثابت باشه و ارام و بی سر و صدا باشد.

سلام من مر غ عسق نم تو دهن ماده غدامیزاره این یعنی چه دارن با6م جفت میخورند

سلام.خسته نباشید.ممنون از پاسخگوییتون
ببخشید باید جای قفس مرغ عشق شبها تاریک باشه یا لازمه که لامپ روشن بزاریم؟؟
۲_اگه تخم بزاره دائم رو تخمش میخوابه یا بیاد بیرون اشکال نداره؟؟؟

بهتره شب ها تاریک باشه
اگر مدام روی تخم ها بخوابد احتمال اینکه تخم ها تبدیل به جوجه شود بسیار بالا خواهد بود.

سلام.ما دیروز دو تا مرغ عشق گرفتیم.ماده از لونه نیومد بیرون بعد فهمیدیم تخم داره.یعنی فروشنده هم ندونست که تخم داره.حالا از شب مرغ نرهم رفته تو لونه درنمیاد بیرون.میترسن انگار بیان بیرون .چه کارشون کنم؟؟

آب و غذای مناسب رو در داخل قفسشون قرار بدید
محیط شون رو کاملا ارام و بی سر و صدا حفظ کنید
خودشون برای غذا خوردن بیرون می ایند.

سلام من دیشب یه مرغ عشق گرفتم لونه وغذاو … داره دیشب غذا زیاد خورد وصبح سر صدا می کرد و غذاشو خورد تخم مرغ اب پزم بهش دادم اما از بعد از ظهر همش خواب وکسل لطفا یکی راهنمایی کنه ممنون

احتمال اینکه خوابش بیاد هست

سلام دوستان من ده ساله مرغ عشق دارم اونایی که میخان مرغ عشقاشون خوب جفت بشن اولا باید از وسایل بازی مرغ عشق مثل توپ و تاب استفاده کنن دوما در هفته دو تا سه بار هویج و سیب خرد شده داخل قفس بزارن قطره مولتی ویتامین خوراکی هم دو تا سه قطره به ظرف آبشون اظافه کنن
میتونین صدای پرندگان هم دانلود کنید و براشون پخش کنید تا بیشتر فضای طبیعت براشون جلوه گر بشه

با سلام وقت بخیر
راهنمایی بسیار خوبی بود از طرف گروه صنعتی EIG از شما تشکر میکنیم

سلام من یک جفت مرغ عشق دارم که یکسال که خریدم دانه عوض میکنند و مرغ عشق نر میره تو لا نه اش مرغ ماده بعضی وقتا میره تو لا نه از کجا بدونم جفت شدن در این مدت تخم نداشتن

محیط رو ارام و گرم نگه دارید و از بخار اکالیپتوس استفاده کنید، به زودی جفت گیری خواهند کرد.

من یک سال هست که مرغ عشق خریدم . ۳تا تخم گذ

سلام ببخشین من تازه یه جفت مرغ عشق خریدم. ولی نر من نوکش قهوه ای و ماده ام بی رنگ این ها جنسیتشون درسته نر خیلی بازی گوش چشاش دورشته ماده بی سر صدا بعد کی جفت هم میشن؟

سلام من شش ماه هست که یه جفت مرغ عشق دارم هرکاری می کنم جفت گیری نمی کنن درزم بیشتر روز ماده تو لونه هستش .لطفا کمکم کنید

شاید زمانی که شما اونجا نیستید، جفت گیری می کنند.

سلام من تقربیا شش ماه میشه مرغ عشق دارم تا الانم مرغ عشق ماده ام چند بار اماده جفت گیری بوده ولی مرغ عشق نره اماده جفت گیری نیست میشه راهنمایی کنید مرسی

شاید مرغ عشق نر سن کمی نسبت به مرغ عشق ماده داشته باشد.

مرغ عشق مادم نیمه هلندی یا دم دراز و نره معمولی است در جفت گیری انها اشکال پیش نمیاد و درزم مرغ عشق ماده سفیده ایا اماده جفت گیری است لطفا جوا ب بدین

سلام من یه جفت مرغ عشق دارم همه چیزشون خوبه لانه دارن اما تا مرغ عشق نر می خواد جفت گیری کنه مرغ عشق ماده نمی زاره نوک می زنه دلیلش چیه میشه جوابمو بدید

شرایط تغذیه خوب و لانه مناسب رو فراهم کنید.

نه نر و ماده هستن ولی جفت نشدن چیکار کنم که جفت بشن

شرایط محیطی ارام و بدون صدا – تغذیه کافی – قرار دادن لانه در قفس
این سه مورد رو حتما رعایت کنید

سلام من یه جفت مرغ عشق خریدم تقریبا هم محل نگهداریم نزدیک بخاری و ماده نمیره روی تخم ها بشینه چیکار کنم امکانش هست تخم هاش رو جوجه نشن

اگر تعداد تخم ها کمتر از شش عدد باشد احتمال داره که مرغ عشق دوباره تخم گذاری کنه و بعدا روی تخم ها بخوابه

من یه جفت دیگه دارم فکر میکنم با هم جفت نیستن ودوست شدن چیکار کنم که جفت بشن

به جنسیت شون دقت کنید، شما هم جنس باشند.
به رنگ نوک بینی اونها دقت کنید. نوک پرنده نر ابی و پرنده ماده باید قهوه ای باشه

سلام من چهار ماهه که یک جفن مرغ عشق خریدم واکسن هم زدن تغزیشونم خوبه ولی جفت گیری نمیکنن.لطفا راهنماییم کنید

می تونید با اب پاشی و استفاده از بخار اکالیپتوس اونها رو ترغیب به جفت گیری کنید.

سلام خسته نباشید.ممنون میشم اگ یکم راهنماییم کنین.من ی جفت مرغ عشق خریدم دو سه ساعت قبل اما هنوز ن تکون میخورن ن چیزی میخورن..بااین روند مشکلی براشون پیش نمیاد؟؟محیط ارومه چقدطول میکشه عادت کنن ب محیط؟؟
واینکه فروشندشون گف دو سه ماهشونه تومغازش خودش جفتشون کرده کی جفتگیری میکنن وتخم میزارن؟؟

به تغذیه پرنده رسیدگی کنید، یک الی دو هفته طول میکشه تا پرنده ها به شما و محیط عادت کنه

سلام خسته نباشد من یه جوجه مرغ عشق داشتم رفت زیر پا بعد خیلی سرحال بود قبلش پاهاش و بالاش چک کردم سالمن ولی موقعه که بذارمش رو زمین فقط رو سینه اش با هل دادن پاهاش حرکت می کنه و انگار سرشبراش سنگین باش از زمین جدا نمیشه و صاف نمیشه ؟؟میشه راهنماییم کنید می خواهم ببرمش دامپزشکی به نظرتون میمره اگه مشکل از پارگی داخل شکم و زیر پوست باشه میمره ؟

بهتره ببرید دامپزشکی

سلام و خسته نباشید خدمت شما دوستان عزیز، ببخشید یه سوال درباره مرغ عشق داشتم ممنون میشم که جواب بدین، خواستم بدونم که من بع جوجه مرغ عشقام هر چند ساعت یکبار غذا بدم؟
حداکثر چند ساعت یکبار؟ با تشکر

هر 4 الی 5 ساعت مقداری غذای متفاوت

سلام من دو تا سوال داشتم
1- یه مرغ عشق دارم این دفعه که تخم گذاشته دفعه چهارمش است ولی دفعات قبلی تعداد تخم ها 5 تا بود ولی حالا 8 تا تخم گذاشته حالا میخواهم بدونم برا مرغ عشقم ضرر نداره 3 تا بیشتر تخم گذاشته
2- یه جفت مرغ عشق دیگه هم دارم که 5 تا جوجه 1 روزه داره ولی هی بچه ها را از خونه میندازه بیرون چکار کنم که این کار را دیگه انجام نده

سلام
زیاد تخم گذاشتن هیچ ضرری برای پرنده نداره فقط تخم های پنجم به بعد به احتمال زیاد بدون نظفه خواهد بود.
برای اینکه مرغ عشق تون جوجه ها رو از لانه بیرون نیندازه ، بهتره پرنده نر رو داخل یک قفس جداگانه بگذارید و غذای کافی در اختیار پرنده ماده همراه با جوجه هاش قرار بدید.

سلام.ببخشید ایا میشه مرغ عشق را درون خانه ازاد کنیم و اورا با دست بگیریم و بازی کنیم

بله به شرطی که وسایل تیر و سوزاننده مانند چاقو ، بخاری ، کتری آب جوش و … در محیط وجود نداشته باشد.

سلام من یه جفت مرغ عشق تازه خریدم داخل لونشون تخم دارن نمیدونم چرا نمیره بخوابه سرش

اب و غذا زو نزدیک لانه ببرید

مرغ عشق من تخم گذاشته بعد از چند روز جوجش بیرون میاد

به شرطی که مرغ عشق ماده به شکل صحیحی روی تخم ها بخوابد، جوجه بعد از 18 روز از تخم بیرون میاد.

سلام من تازه مرغ عشق خریدم می خواهم زود جفت بخوره میشه؟

باید شرایطش رو فراهم کنید. توی مقالات جفت گیری مرغ عشق توضیح داده شده

سلام . من 4 ماه هست یک جفت مرغ عشق خریدم. دو ماه اول از هم خوششون میومد اما حالا فقد جنگ میکنن باید یکی از شون رو عوض کنم یا کار دیگه.

بهتره یه مدت اونها رو از هم جدا کنید و در قفس هایی جداگانه قرار بدید

چه مدت

تا وقتی که دوباره مست شدند و خواستند کنار هم باشند.

سلا م من یک جفت مرغ عشق دارم که تازگی ها در لانه میرود ایا این به این معناست که جفت خورده اند ومیخوا ند تخم بگزارند ممنون

سلام من یکی هفته است یک جفت مرغ عشق خریدم نمیدونم چرا به لونشون نمیرن میشه از سنشون باشه؟

ببخشید من یک جفت مرغ عشق دارم که یک دو هفتس خریدمشون برای پرورششون باید چیکار کنم؟

تا جای امکان بهترین محیط را برای آنها فراهم کنید. تغذیه سالم و مورد علاقه شان را فراهم کنید. از ترساندن آنها خودداری کنید و از ایجاد سر و صدای زیاد پرهیز کنید تا به شما و محیط جدید عادت کنند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

گروه صنعتی و تولیدی EIG با بیش از 20 سال سابقه کاری توانسته است به یکی از برترین تولید کننده های دستگاه جوجه کشی ، محصولات سرمایشی ، گرمایشی ، و … تبدیل شده است. تمامی محصولات تولیدی با بهترین کیفیت ممکن به بازار داخلی و خارجی صادر میشود.


https://www.eig-shop.com/wp-content/uploads/2018/07/پرورش-مرغ-عشق-در-خانه.mp3Downloads-icon

مرغ عشق ها پرندگان خوبی برای نگهداری در خانه محسوب می شوند. در حقیقت، آنها بعد از سگ و گربه ها سومین حیوان خانگی محبوب هستند. نگهداری از این پرنده استرالیایی هزینه کمی دارد، در محیط خانه خوشحال هستند و حتی سعی می کنند با گذشت زمان حرف های شما را تکرار کنند. اگر به تازگی اولین مرغ عشق خود را به خانه آورده اید، باید برای نگهداری هر چه بهتر آنها نکاتی را رعایت کنید که در ادامه به طور مفصل توضیح خواهیم داد.

فهرست مطالب ( برای دسترسی سریعتر بر روی موارد زیر کلیک کنید)

قفسحمام مرغ عشقاسباب بازیدمای اتاقتغذیهنظافتسلامتخانه جدیدمعرفی افراد خانه به مرغ عشقجلب اعتماد مرغ عشقاستفاده از آینه در قفسصحبت کردن و توجهپرواز در خانه

پرندگان برای بازی کردن و استفاده از بال های خود باید فضای کافی داشته باشند. اگر به سلامت و زندگی آنها اهمیت می دهید، سعی کنید مدلی از قفس را پیدا کنید که نورگیری بهتری داشته باشد. قفس باید حداقل 50 سانتی متر عرض داشته باشد.
• سعی کنید قفسی وسیع تر با ارتفاع بلندتر، به صورت مکعب مربع خریداری کنید. مرغ عشق ها مانند بلدرچین ها به صورت افقی پرواز می کنند، نه به صورت عمودی. خرید قفس های فانتزی برای آنها صرفاً هدر دادن فضا و پول شما خواهد بود.
• قفس دایره ای نخرید، زیرا یک پرنده جوان نمی تواند بال های خود را باز کند و به درستی پرواز کند. پرنده در چنین حالتی احساس ناامنی و ترس خواهد کرد، زیرا هیچ فضایی برای انجام دادن کار های روزمره خود پیدا نمی کند.
• مرغ عشق شما باید بتواند بال های خود را باز کرده و پرواز کند. قفس ها را با اسباب بازی ها، کبوترها و مرغ عشق های دیگر شلوغ نکنید.
• چند قفس را آزمایش کنید و قفسی را انتخاب کنید که بتوانید به راحتی آن را تمیز کنید. توجه کنید که دست شما به راحتی می تواند وارد قفس شود؟ آیا می توانید از داخل آن به راحتی استفاده کنید؟ به یاد داشته باشید که مرغ عشق ها هر ده تا پانزده دقیقه یکبار عمل دفع را انجام می دهند! پس تمیز کردن قفس خیلی لازم است.
• اگر تصمیم دارید یک یا چند مرغ عشق داشته باشید باید یک قفس بزرگتر بخرید.

چگونه از مرغ عشق خود نگهداری کنیم

همچنین بخوانید: نشانه های بارداری در مرغ عشق ها

ممکن است مرغ عشق ها میزان دفع زیادی داشته باشند اما دوست دارند تمیز بمانند. آنها علاقه زیادی دارند که برای تفریح زیر آب بروند. برای خرید یک حمام کوچک یا وان کوچک از جنس پلاستیک که برای پرنده شما مناسب باشد، به فروشگاه حیوانات خانگی بروید. حمام یا وان باید برای مرغ عشق قابل دسترسی باشد و از خارج قفس قابل پر کردن باشد.
• حمام را زیاد پر نکنید. شما نمی خواهید که مرغ عشق هر بار که برای حمام داخل وان می رود، کف قفس خیس شود.
• وان باید تقریباً به اندازه پرنده باشد تا بتواند خود را در آب غوطه ور کند.
• وان حمام برای حیوانات اهلی شما بسیار مناسب است و مطمئناً آنها به آن علاقه دارند اما در نظر داشته باشید که فضای زیادی در قفس نمی گیرد. اگر شما مقداری آب بر روی آنها اسپری کنید مرغ عشق ها خود را تمیز می کنند. پس استفاده از حمام ها و وان های کوچک برای آنها ضروری نخواهد بود.

استفاده از جایگاه های بلند بسیار مناسب است، به خصوص که برای ساخت و نصب آنها از رول پلاک استفاده می کنند تا مقاوم تر باشند. آنها همچنین به مراتب بهتر از دیگر آویز ها به نظر می رسند. برای جلوگیری از هرگونه صدمه، مطمئن شوید که جایگاه مقاوم و پایدار است.
• انواع زیادی از اسباب بازی ها وجود دارند. به دنبال نردبان، زنگوله، توپ و غیره باشید. آنها مرغ عشق های شما را سرگرم می کنند.
• بررسی کنید که چه نوع چوبی برای پرنده بی خطر است مانند اکالیپتوس. جایگاه های پلاستیکی به دلیل مناسب نبودن برای پای آنها ممکن است مشکلاتی را برای آنها ایجاد کند.
• از جایگاه ها و اسباب بازی های ساخته شده از درختان پرونوس خودداری کنید زیرا ممکن است حاوی گلیکوزیدهای سیانوژنیک باشند. همچنین از بلوط اجتناب کنید زیرا چوب آنها حاوی تانن است که برای پرندگان ضرر دارد. مرگ و میر های پرنده ها به دلیل استفاده از این چوب ها تأیید نشده است، اما همیشه بهتر است نکات مختلف را رعایت کنید.
• سعی کنید از استفاده از جایگاه های بتونی خودداری کنید، زیرا با توجه به سخت بودن به پای پرنده ها آسیب می رساند، اما اگر باید از آنها استفاده کنید، آنها را در پایین ترین نقطه ممکن قرار دهید.
• اسباب بازی های زیاد برای مرغ عشق ها نگیرید. دو یا سه اسباب بازی مختلف برای یکی از آنها مناسب است، اما لازم نیست قفس را با اسباب بازی های مختلف پر کنید تا پرنده احساس گیجی کند. پرنده های جوان همیشه باید برای تحریک ذهنی اسباب بازی هایی در قفس خود داشته باشند ولی تعداد زیاد اسباب بازی فقط پرنده را اذیت می کند.

همچنین بخوانید: بیماری های مرغ عشق ها

سعی کنید پرنده را در اتاق گرم قرار دهید که در آن هیچ گونه نوسان دما وجود ندارد. یک اتاق با دمای سبک، پرنده شما را تحریک کرده و شاد نگه خواهد داشت. اتاق نزدیک به اعضای خانواده مانع از تنهایی پرنده شما می شود. از قرار دادن قفس در مقابل یک پنجره آفتابی یا در کنار درب باز خودداری کنید. جریان هوای سرد و قرار گرفتن در معرض بیش از حد نور خورشید می تواند پرنده شما را بکشد.

غذای خوب مرغ عشق بیشتر از دانه ها و میوه ها و سبزیجات تازه تشکیل می شود. شما می توانید خوراک مرغ عشق را از فروشگاه حیوانات خانگی یا فروشگاه مواد غذایی خود خریداری کنید، بدین صورت می توانید از بیشترین رژیم غذایی برای تغذیع پرنده خود استفاده کنید اما می توانید آن را با انواع دیگر مواد غذایی مانند برگ گشنیز، سبزیجات و غیره نیز ترکیب کنید. سعی کنید گلوله ها را در رژیم غذایی نیز استفاده کنید. به عنوان یک رژیم غذایی فقط دانه می تواند منجر به چاقی شود.
• هرگز غذاهای غلیظ آووکادو، شکلات، پیاز، سیر، کافئین، الکل یا آشغال های انسانی خود را برای تغذیه مرغ عشق استفاده نکنید. اینها برای پرنده سمی هستند.
• اطمینان حاصل کنید که مرغ عشق آب کافی برای نوشیدن در محفظه آب خود دارد. مرغ عشق می داند که چقدر به آب نیاز دارد. روزانه آب آنها را عوض کنید تا از ایجاد باکتری در ظرف آب جلوگیری شود.

این باعث می شود مرغ عشق در برابر میکروب های بیماری ایمن شود. فقط با آب و صابون به صورت ملایم تمیز کنید و از استفاده از هرگونه مواد پاک کننده خودداری کنید، مگر اینکه صددرصد مطمئن باشید که برای پرندگان ایمن هستند.
• سعی کنید پرنده خود را با اسپری کردن آب از یک بطری مه آلود گول بزنید تا پرنده از مکانی که قصد تمیز کردن آن را دارید دور شود.

هنگامی که زمان خواب مرغ عشق است، کافی است یک حوله سبک یا پتو را روی قفس بکشید. اطمینان حاصل کنید که تهویه هوا کافی است – شما نمی خواهید پرنده خود را خفه کنید! ضمنا مطمئن شوید که پرنده نمی تواند ناخن های خود را در پارچه گرفتار کند.
• این روش نیز برای زمانی که پرنده شما سر و صدا می کند، می تواند کاربردی باشد. پتو بیشتر صداها را کم می کند و جریان هوای سرد را از بین می برد.
• اگر مرغ عشق شما از تاریکی وحشت زده می شود، کمی نوز به فضایی که زندگی می کند اضافه کنید. اجازه ندهید پرنده شما وحشت کند. در این صورت ممکن است در اطراف قفس پرواز کند و به خود صدمه برساند.

همچنین بخوانید: پرورش مرغ عشق

حداقل یک بار در سال برای معاینه، مرغ عشقتان را نزد دامپزشک ببرید. اگر پرنده شما به طرز عجیبی عمل می کند و یا هر چیز غیر عادی را در ظاهر یا رفتارش مشاهده می کنید، هر چه سریعتر به دامپزشکی بروید. بیماری مرغ عشق ها را در اینجا مطالعه کنید.
• به دنبال تنفس غیر طبیعی، ترشحات از چشم یا منقار، مخاط روی پر، رفتار غیر طبیعی و کاهش وزن باشید. در صورت بروز هر یک از این علائم، سریعاً با دامپزشکی تماس بگیرید.

مدتی به او فرصت دهید تا با محیط جدید خود عادت کند – حداقل حدود سه یا چهار روز. هرگز در این مورد نظارت عجول نباشید.
• نزدیک قفس بمانید. بی سر و صدا با آن صحبت کنید و منتظر بمانید پرنده به فضای جدید عادت کند، ولی نباید آنرا کنترل کنید. در طی چند روز یا چند هفته به شما عادت خواهد کرد.
• در صورت داشتن مرغ عشق های دیگر، پرنده را به مدت چهار هفته در قرنطینه نگه دارید. هنگامی که مطمئن شدید پرنده عاری از بیماری است، قفس ها را بدون مخلوط کردن پرندگان نزدیک کنید. مرغ عشق جدید شما به آرامی با این دوستان جدید آشنا می شود.
• از صداهای بلند و زدن فریاد خودداری کنید. احتمال دارد مرغ عشق شما نسبت به محیط جدید استرس بگیرد.
• نام جدیدی برای آن انتخاب کنید و در تمام حالت ها مرغ عشق را با این نام صدا کنید به خصوص زمانی که در حال تغذیه است.

اگر افراد زیادی در اطراف پرنده شما وجود داشته باشند ممکن است مرغ عشق شما پریشان شود. یک مرتبه اعضای خانواده خود را بیاورید و به آنها بگویید نام مرغ عشق را تکرار کنند. بگذارید خانواده شما برای بدست آوردن اعتماد پرنده برای آن پرنده غذا بریزند.
• در صورت داشتن حیوان خانگی دیگر مخصوصاً گربه یا سگ مراقب باشید. گربه ها و سگ ها شکارچیان طبیعی هستند و احتمالاً آنها می توانند مرغ عشق شما را برای وعده غذایی بعدی خود پیدا کنند. گربه یا سگ را همیشه در یک اتاق دیگر نگه دارید تا از استرس و بوجود آمدن مشکلات جلوگیری کنید. سگ ها نیز به احتمال زیاد هیجان زده می شوند و ممکن است به طور تصادفی یا هدفمند به پرنده شما آسیب برساند. پوست آنها همچنین می تواند مرغ عشق را بترساند.
• مراقب باشید که فرزندانتان با احترام با پرنده رفتار کنند. بچه های کوچک هنگام داشتن حیوان خانگی جدید می توانند بیش از حد تحریک شوند. همیشه مطمئن شوید که وقتی آنها به پرنده نگاه می کنند یا نزدیک آنها هستند، در اتاق باشید. اجازه ندهید که آنها به قفس دست بزنند.

همچنین بخوانید: بهترین رنگ مرغ عشق

دست خود را بعد از چند روز در قفس بگذارید. فقط آن را در آنجا قرار دهید و مدتی حرکت نکنید. این کار را برای چند روز تکرار کنید تا مرغ عشقتان به شما عادت کند.
• هنگامی که مرغ عشق با دست شما مشکلی ندارد، انگشت خود را درون قفس قرار دهید. سپس آن را کمی در مقابل قفسه سینه مرغ عشق خود فشار دهید. این کار باعث می شود تا بر روی انگشت شما قرار بگیرند. این کار را برای چند روز انجام دهید.
• به مرغ عشق تان با انگشت غذا دهید. انگشت خود را در آب فرو کنید و مقداری دانه ارزن را روی آن بگذارید. آب باعث می شود دانه های ارزن روی انگشت شما بچسبد. انگشت خود را در نزدیکی دهان مرغ عشق قرار دهید و اگر به شما عادت کرده باشد، آنها را می خورد.
• پس از انجام این کار چند بار مرغ عشق را به آرامی در دست خود نگه دارید. این کار را در ابتدا برای مدت زمان کوتاهی انجام دهید سپس آن را تمدید کنید.

زمانی که به محیط جدید خود عادت می کند، بیشتر و بیشتر با آن تعامل برقرار کنید و در نهایت متوجه خواهد شد که شما دوستش هستید.
• اگر عجله کنید، ممکن است مرغ عشق کمی مضطرب شود و بترسد. این باعث می شود که نتواند با شما ارتباط برقرار کند.
همیشه خیلی صمیمی و مهربانانه با مرغ عشق خود رفتار کنید
به یاد داشته باشید که نسبت به دست یک انسان غریبه حساس و شکننده است، بنابراین لازم است که شما این کار را با احتیاط انجام دهید.
• همیشه به یاد داشته باشید که به افراد جدید یاد دهید که چگونه با این موجود کوچک ظریف رفتار کنند و به درستی با آن بازی کنند.
• هرگز مرغ عشقتان را نبوسید و نگذارید دیگران آن را ببوسند، چرا که بزاق انسان برای آن ها سمی است و ممکن است بیماری های قابل انتقال را به راحتی منتقل کند.

اضافه کردن آینه در قفس مرغ عشق شما می تواند پرنده را ساعت ها سرگرم کند. آنها دوست دارند به خود نگاه كنند و صحبت كنند، اما آگاه باشید كه این کار در برخی مواقع آسیب های روانشناختی ایجاد می کند.
• به جای آینه، پرنده دوم را در نظر بگیرید. مرغ عشق ها عاشق شراکت هستند و احتمالاً از یک دوست جدید استقبال خواهد کرد.
• اگر تصمیم به نصب آینه دارید، مطمئن شوید که آن را روی قفس ثابت کرده و خطری برای پرنده شما ایجاد نمی کند.

پرنده شما عاشق تعامل و بازی خواهد بود و احتمالا بدون این دو گرینه زمان خود را بسیار طاقت فرسا می گذراند. انگشت خود را جلوی آن حرکت دهید – اگر سر خود را در همان جهت تکان می دهد، به این معنی است که او بازی را دوست دارد و بسیار فعال است.

هنگامی که پرنده با شما و محیط آن راحت است، می توانید در یک اتاق با همه پنجره ها و درهای بسته امکان پرواز را برای آن فراهم کنید. برای صدا کردن آن، تمام چراغ ها را خاموش کرده و پرده ها را بکشید، اما به یاد داشته باشید که پنجره باید بسته باشد. مرغ عشق به سمت نور جذب می شود. آن را به آرامی نگه دارید و دوباره درون قفس قرار دهید.
• از سالم بودن پرنده اطمینان حاصل کنید. گربه یا سگ را کنار بگذارید و به دنبال راه های فرار احتمالی برای پرنده باشید.
• به بهداشت خود فکر کنید. مرغ عشق شما احتمالاً روی زمین مدفوع خود را میریزد. اجازه ندهید که در یک اتاق فرش شده پرواز کند. اگر در سطح اتاق مدفوع آن را مشاهده کردید، می توانید یک حوله کاغذی را مرطوب کنید و آن را پاک کنید.

جوجه کشی و تکثیر یکی از مراحل حیاتی و بسیار مهم برای حفظ بقای نسل در بین پرندگان از جمله مرغ عشق ها می باشد. بیشتر پرندگان فصل بهار را برای جوجه کشی طبیعی انتخاب میکنند. در حیات وحش مرغ عشق نیز همانند سایر پرنده های وحشی در اوایل فصل بهار خود را برای جفت گیری و جوجه آوری آماده می کند. اما مرغ عشق های اهلی شده می توانند در فصل های مختلفی از سال اقدام به جوجه آوری کنند.

درست قبل از جفت گیری ها، مرغ عشق ماده و نر دچار تغییراتی میشوند. بعنوان مثال مرغ عشق نر برای جلب توجه جفت خویش اقدام به رقص و آواز خواندن می کند و از این شاخه به آن شاخه می پرد. همچنین رنگ نوک مرغ عشق نر در زمان مست شدن، آبی روشن میشود. در گونه های ماده نیز رنگ نوک پرنده از سیاه به رنگ سفید تغییر پیدا میکند. در ابتدا ممکن است مرغ عشق ماده نسبت به مست شدن جفت خود کم توجه باشد و حتی او را نوک بزند. اما در نهایت جفت گیری صورت میگیرد. چند روز بعد از جفت گیری، مرغ عشق ماده تخم گذاری میکند. فاصله بین هر تخم گذاری به طور میانگین 24 ساعت خواهد بود. این پرنده در هر دوره تخمگذاری به طور متوسط 4 الی 6 عدد تخم تولید میکند.

یکی از نکات مهم در تکثیر مرغ عشق توجه به خوراک آنها برای افزایش باروری تخم های نطفه دار می باشد. برای قوی شدن تخم های نطفه دار لازم است که خوراک پرنده شامل پروتئین و مواد معدنی و ویتامین های لازم باشد. پرورش دهندگان معمولا از مولتی ویتامین ها همچون ویتامین ( (AD3Eبرای تقویت نطفه ها استفاده میکنند. همچنین کلسیم دریافتی پرنده نیز در این زمان برای تشکیل پوسته تخم ها باید به مقدار کافی باشد. استفاده از کف دریا در قفس راهکار مناسبی برای تأمین کلسیم مورد نیاز آنها خواهد بود.

جوجه کشی مرغ عشق ممکن است بین 18 الی 20 روز طول بکشد. برای رسیدن به نتایج مطلوب در جوجه کشی طبیعی مرغ عشق لازم است که محل قفس آنها در یک مکان دنج و بدون استرس و سرو صدا باشد. همچنین دمای محیط نگه داری قفس آنها نیز باید خنک و رطوبت آن 45 درصد باشد.

در زمان جوجه کشی طبیعی، مرغ عشق ماده نسبت به لانه و تخم های نطفه دار خود بسیار متعصب میشود. بنابراین در این زمان نباید به لانه و یا تخم های نطفه دار دست زد. این پرندگان می توانند دستکاری لانه و یا لمس شدن تخم های نطفه دار خود را تشخیص دهند. در این مواقع مرغ عشق از خوابیدن بر روی تخم های نطفه دار منصرف میشود.

برای رسیدن به نتایج بهتر در زمینه تکثیر مرغ عشق می توان از دستگاه جوجه کشی نیز استفاده نمود. لازم به ذکر است که جوجه کشی از طوطی سانان بسیار سخت تر و به مراتب حساس تر از پرنده های خانگی همچون مرغ و بوقلمون و … می باشد. برای همین در جوجه کشی از تخم نطفه دار مرغ عشق بایستی از آنکوباتور حرفه ای همچون دستگاه جوجه کشی خارجی استفاده نمود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

چگونه از مرغ عشق خود نگهداری کنیم

درباره ما:

تمامی مطالب درج شده در این وبسایت، ترجمه‌ی مطالب سایت‌های خارجی بوده و هرگونه کپی برداری با حفظ لینک‌ها و درج منبع بلامانع است.

 

تماس با ما:

 

وبلاگ گروه صنعتی اسکندری – دستگاه جوجه کشی | گروه صنعتی اسکندری | چیکن دیوایس

عمل نگهداری و پرورش مرغ عشق برای هر کسی جالب و سرگرم کننده خواهد بود، به شرطی که با تکنیک ها و روش های ابن کار آشنایی داشته باشد. مرغ عشق ها به پرندگانی عاشق مشهورند و با نام پاراکیت یا budgerigar نیز شناخته می شوند.

حتما شما نیز جزو کسانی هستید که به پرورش مرغ عشق و دنیای آنها علاقه مند هستید، بنابراین پیشنهاد می کنیم با ادامه این مقاله همراه باشید.

در این نوشته خواهید خواند :

در ابتدا با ویژگی ها و خصوصیات کلی مرغ عشق آشنا خواهید شد، سپس به روش ها و تکنیک های انتخاب و خرید مرغ عشق پرداخته می شود. مرغ عشق ها باید غیر همسان باشند و بین ۱ تا ۳ سال سن داشته باشند، در مرحله آخر سلامت آنها باید توسط دامپزشک تایید شود. پس از خرید مرغ عشق باید به فکر قفسی مناسب برای آنها باشید، در قفس آنها باید از میله نشیمن ، لانه تخم گذاری، اسباب بازی، دانخوری و آبخوری استفاده شود. در نهایت با شیوه تغذیه صحیح و فراهم کردن شرایط جفت گیری مرغ عشق ها آشنا خواهید شد.

چگونه از مرغ عشق خود نگهداری کنیم

مرغ عشق ها در طبیعت ترجیح میدهند که به صورت جفت زندگی کنند، بنابراین برای راحتی در پرورش مرغ عشق بهتر است که یک جفت از آنها را داشته باشید. اطمینان حاصل کنید که جفت شما قفس مناسبی دارد و در داخل آن لانه تخم گذاری و آبخوری و دانخوری تعبیه شده باشد. زمانی که پرنده ها با قفس خود سازگار شدند میتوانید آنها را تشویق به تولید مثل و تخم گذاری کنید.


تشخیص سن و جنسیت مرغ عشق

بهترین رنگ مرغ عشق کدام است؟ راهنمای انتخاب رنگ مرغ عشق برای جوجه کشی

جالب است بدانید که در طول تاریخ مرغ عشق های بوده اند که صاحبان انها با پرورش دادنشان معروف شده اند. از جمله از معروف ترین های آنها Sparkie Williams بود که در سال ۱۹۵۴ توانست برنده جایزه شود و در بسیاری از شبک های رایدیو ، تلویزیون و روزنامه های زمان خود حضور پیدا کرد.

اسپارکی بعد از بردن مسابقه پرنده سخنگو در سال ۱۹۵۸ معروف شد. او برنامه های تلویزیونی، رادیویی و در اخبارها را جذب خود کرد. بعد از مرگ، او را به خوبی در موزه بزرگ شمال یعنی هنکاک نگهداری کردند، به طوری که اکنون به عنوان با ارزش ترین دارایی آن موزه به شمار می رود. داستان دلنشین اسپارکی و صاحب ان یعنی متی ویلیامز همچنین مردم، هنرمندان و نویسنده ها را به حیرت می اورد.

 

مرغ عشق پرنده ای است که از دید اندازه در دسته پرندگان کوچک جثه قرار میگیرد. اگر دقیقتر به موضوع نگاه کنید ، این پرنده طولی برابر با ۲۱ سانتی متر و وزنی به اندازی ۴۰ گرم دارد.

از بارزترین نکات ظاهری میتوان به خطوط شش نقطه ای زیر گلو در این پرنده اشاره کرد که زیبایی خاصی به آن بخشیده است. به گفته تاریخ شناسان ، اولین مرغ عشق ها دارای رنگ های بز روشن، صورتی زرد و نقش موجی سیاه بودند. جالب است بدانید استرالیایی ها از روی شکل ظاهری مرغ عشق نام ” طوطی موجدار ” را بر روی آن قرار دادند. نقش موجدار سر، صورت، گردن و پشت مرغ عشق های سبز و آبی، سیاه رنگ می باشد. 

طول عمر یک مرغ عشق در قفس بین ۵ تا ۸ سال و گاه تا ۱۱ سال می باشد که میتوان دوستی خوب برای بیشتر انسان ها باشد. همچنین  در طبیعت این پرنده بین ۱۰ تا ۱۵ سال عمر  میکند.

عمر این پرنده به نحوه پرورش و وضعیت سلامت عمومی آن بستگی دارد که نتیجه بهداشت و رژیم غذایی آن می باشد. که تمامی موارد گفته شده به تفکیک توضیح داده شده است.

همچنین پیشنهاد ویژه میکنیم که مقاله تغذیه مرغ عشق را از دست ندهید.

 

جفتگیری مرغ عشق بهمراه علائم و نشانه های جفت شدن + ویدیو آموزشی

غذایی مرغ عشق و بهترین جیره غذایی برای مرغ عشق ها

برای پرورش مرغ عشق به روش اصولی ، پرندگان خود را از یک فروشگاه یا پرورش دهنده معتبر خریداری کنید. از پرورش دهنده و یا صاحب فروشگاه در رابطه با صاحبان قبلی سوالاتی بپرسید. سپس مطمئن شوید که پرندگان در یک محیط سالم و پاک نگه داری میشوند.

علاوه بر این اطمینان حاصل کنید که پرنده ها مضطرب و بی قرار به نظر نمیرسند. تمامی پرندگان داخل فروشگاه را بررسی کرده تا مطمئن شوید که از نظر فیزیکی سالم و فعال هستند. چون در صورت بیمار بودن یک یا دو پرنده احتمال انتقال بیماری به پرنده مورد نظر شما نیز وجود خواهد داشت.

 

برای پیشگیری از بروز نواقص در هنگام تولد، دو پرنده ای که از نظر خویشاوندی به یکدیگر مربوط نیستند را انتخاب کنید. پرندگانی که با هم مرتبط هستند اگر نر و ماده باشند با یکدیگر جفت می شوند. اگرچه نسل بعدی آنها در صورت زنده ماندن دچار ناهنجاری و یا مستعد ابتلا به بیماریها میشوند. بنابراین رعایت نکات زیر قبل از خرید مهم هستند :

به دنبال جفتی باشید که قبلا برای تولید بهترین مرغ عشق ها تولید مثل کرده اند. علاوه بر اینکه مرغ عشق ها نباید باهم خویشاوند باشند، بایستی در یک قفس نیز نگه داری شوند تا به راحتی جفت گیری کنند، چون نسبت به پرندگانی که یکدیگر را نمیشناسند، سریعتر جفت میشوند و در این حالت نیازی نیست تا زمان عادت کردن کامل جفت ها به یکدیگر صبر کنید.

برای پرورش مرغ عشق، پرنده ماده را از بین سنین ۱ تا ۳ سال انتخاب کنید. ماده یک ساله معمولا موجب تولد جوجه های سالم تری میگردد. اگرچه تا قبل از رسیدن به سه سالگی بارورتر خواهد بود.

۸ گونه پرنده خانگی آرام که مناسب نگهداری در منزل می باشند


آموزش سه حقه خاص به مرع عشق

پرنده نر را از بین سنین ۱ تا ۶ سال انتخاب کنید. مانند مرغ عشق ماده، اگر پرنده نر نیز حداقل یکساله باشد، فرزندان سالم تری به وجود میاورد. بر خلاف ماده ها، پرندگان نر تا سن ۶ سالگی قادر به ایجاد فرزندان سالم هستند.

 

پرندگان خود را نزد یک دامپزشک ببرید تا سلامتی آنها را تایید کند. اطمینان حاصل کنید که به یک دامپزشک معتبر و دارای تجربه کافی در مورد پرنده های زینتی مراجعه کرده اید، زیرا این افراد برای درمان مرغ عشق ها تخصص دارند و می توانند به شما در خصوص جلوگیری از پرورش مرغ عشق های ناهنجار و یا بیمار کمک کنند.

در ادامه به مواردی می پردازیم که دامپزشک برای اطمینان از سلامی پرندگان باید مورد بررسی قرار دهد:

 

مرغ عشق های خود را در قفس با یکدیگر تنها بگذارید. برای پرورش مرغ عشق، یک قفس خصوصی برای جفت خود تهیه کنید. این موضوع نه تنها باعث راحتی بیشتر آنها میشود بلکه احتمال بچه دار شدن آنها را نیز افزایش میدهد. این جفت شدگی همانند رفتاری است که در طبیعت دارند و آنها را مسر به تولید مثل می کند.

تماس متقابل پرنده ها را زیر نظر داشته باشید زیرا ممکن است نشانه ای از جفت گیری باشد. زمانی که پرندگان شروع به مراقبت از یکدیگر می کنند، متوجه میشوید که آنها به درستی با یکدیگر جفت شده اند. در بیشتر موارد این پرندگان تا زمانی که با هم پیوند نخورند شروع به جفت گیری و تولید مثل نخواهند کرد.

 

برای پرورش مرغ عشق نیاز به قفس می باشد. قفسی با اندازه حداقل ۶۱ سانتی متر در ۴۱ سانتی متر در ۴۱ سانتی متر انتخاب کنید. این اندازه فضای کافی برای پرواز و حرکت را به پرنده میدهد. اگرچه پرندگان شما از باهم بودن لذت میبرند اما به وقتش به تنهایی نیز نیاز دارند. یک قفس بزرگ به آنها این اجازه را میدهد تا فعالیت داشته باشند و وقت خود را به دور از شریک زندگی سپری کنند. هر جفتی که در اختیار شماست گاهی به حریم اختصاصی خود نیاز دارند.

کف قفس و منافذ میله های آهنی را با روزنامه بپوشانید. این منافذ ممکن است برای پرندگان شما احساس ناراحتی ایجاد کند، در صورتی که می خواهید قفس را برای آنها به مکانی دنج برای جفت گیری مبدل کنید، روزنامه گزینه ای ایمن و ارزان برای کف قفس خواهد بود. به علاوه پرندگان شما از پاره کردن آن لذت خواهند برد.

دو یا چند تکه چوب را به حالت آویزان در قفس قرار دهید. برای اینکه هر دو پرنده بتوانند از آنها استفاده کنند به چوب ها و نشیمنگاه های بیشتری نیاز دارید. با این حال اگر فضای قفس این اجازه را بدهد، پرندگان شما از داشتن چوب ها و تاب بازی های بیشتر، لذت خواهند برد.

چگونه از مرغ عشق خود نگهداری کنیم

 

یک جعبه لانه شکل با ابعاد ۱۵ سانتی متر در ۱۵ سانتی متر در ۲۵ سانتی متر را به کنار قفس متصل کنید. بهتر است از جعبه ای استفاده کنید که یک طرف آن باز است زیرا دسترسی ایمن به آن آسانتر میگردد. این جعبه لانه شکل در یک طرف خود دارای منفذی است که پرنده ماده براحتی میتواند وارد آن شود. سپس درون آن تخم گذاری میکند، جایی که تخم ها در آن در امان هستند.

 

یک ظرف مقعر را داخل جعبه قرار دهید تا از گسستگی پاها جلوگیری شود. ظرفی را انتخاب کنید که عمق آن حدود  ۲.۵ سانتی متر و قطر آن ۱۵ سانتی متر باشد. تخم ها در درون ظرف جای گرفته و این ظرف به قرارگیری آنها در لانه کمک میکند. سپس جوجه ها در درون ظرف سر از تخم بیرون میاورند که سطح مناسبی را برای پاهای آنها فراهم میکند.

 

در داخل جعبه لانه شکل یک لایه نرم از خرده چوب ها درست کنید. این خرده چوب ها وسیله ای برای لانه سازی پرندگان هستند و شرایطی دوست داشتنی به مانند طبیعت برای پرندگان ایجاد میکنند. پرنده ماده نیز از جویدن این خرده چوب ها لذت برده و برای جفت گیری آماده میشود. در طبیعت نیز ماده ها معمولا تکه هایی از پوست درخت را قبل از بارور شدن جمع آوری کرده و مشغول جویدن آن میشوند.

 

هفته ای یک بار قفس را تمیز کنید. بطری ها و ظرف غذا را خالی کنید، بشویید و مجددا پر کنید. بستر خواب کهنه را برداشته و قفس را پاک کنید. جای خواب را با خرده چوب های تازه جایگزین کرده و سپس بطری ها و ظرف غذا را در جای خود قرار دهید. هرگونه وسیله بازی که در قفس نگهداری می شود را بشویید و خشک کنید.

 

یکی دیگر از اقدامات اصلی در پرورش مرغ عشق ، تغذیه آن می باشد با استفاده از دانه ها و مواد غذایی سالم و مقوی است. در ادامه شما را با نحوه تغذیه مرغ عشق آشنا خواهیم کرد.

 

یک ظرف غذای بزرگ را با غذای مخصوص مرغ عشق (پلت)، دانه ها، میوه ها و سبزیجات پر کنید. از غذاهایی استفاده کنید که منحصرا برای مرغ عشقها تهیه شده اند و همواره این غذا را در دسترس آنها قرار دهید. دو بار در روز ترکیبی از دانه ها، میوه ها و سبزیجات تازه تهیه کنید. برای پرنده خود همیشه از میوه و سبزیجات تازه با قطعات کوچکتر استفاده کنید. این موضوع باعث خوشحالی مرغ عشقتان میشود.

 

برای اطمینان از آبرسانی مناسب، دو بطری آب را به دیواره های قفس آویزان کنید. برای اطمینان از دسترسی همیشگی پرندگان به آب تازه هر روز صبح و عصر بطری های آب را خالی و مجددا پر کنید. مرغ عشق های شما برای تولید مثل به آب بیشتری احتیاج دارند. برای اینکه از تمام نشدن آب مطمئن شوید بهترین راه استفاده از دو بطری است. علاوه بر این، این کار خطر جنگیدن پرندگان بر سر آب را کاهش میدهد.

 

غذای کافی فراهم کنید تا والدین از تخم های خود تغذیه نکنند. بیشتر مرغ عشقها تخم های خود را نمیخورند اما اگر احساس کنند که غذای کافی در اختیار ندارند، احتمال خورده شدن تخم ها به وجود خواهد آمد. متاسفانه برخی از پرنده ها بعد از اینکه برای اولین بار از تخم های خود تغذیه میکنند، به اینکار عادت میکنند. مرغ عشق هایی که بعد از در اختیار داشتن غذای کافی باز هم به خوردن تخم ها ادامه میدهند، پرورش دهندگان خوبی نخواهند شد. در مقاله تغذیه مرغ عشق مفصلا به این موضوع پرداخته خواهد شد.

 

برای پرورش مرغ عشق رژیم غذایی آنها را با کپسول معدنی، کف دریا (استخوان ماهی مرکب) و نمک ید دار، مغذی کنید. این مکمل ها ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز پرندگان مثل کلسیم را تامین میکنند. مکمل ها را داخل قفس قرار دهید و به پرندگان اجازه دهید تا آنها را با اختیار خود بخورند.

 

 

این انتظار را داشته باشد که پرندگان شما از ماه مهر تا ماه خرداد و یا زمان بارندگی جفت گیری کنند. مرغ عشقها معمولا از ماه مهر یا آبان شروع به جفت گیری کرده و تا ماه خرداد این کار را ادامه میدهند این عمل ممکن است پس از بارش های سنگین نیز اتفاق بیفتد. در طبیعت پس از بارندگی موارد غذایی مورد علاقه آنها در دسترس بیشتری است به همین دلیل احتمال جفت گیری و تولید مثل آنها افزایش می یابد. با این وجود هر موقع از سال بارندگی اتفاق بیفتد احتمال تولید مثل مرغ عشقها نیز وجود دارد.

 

دمای مورد نیاز برای پرورش مرغ عشق به این صورت می باشد که دمای اتاق را بین ۶۵ تا ۷۵ درجه فارنهایت (۱۸ تا ۲۴ درجه سانتیگراد) نگه دارید. این بازه بهترین دما برای جفت گیری است. میتوانید برای تنظیم درجه حرارت از یک هیتر یا پنکه در اطراف قفس استفاده کنید.

 

هر شب ۱۲ ساعت قفس را بپوشانید. پرندگان برای دور ماندن از استرس به استراحت نیاز دارند. پوشاندن قفس احساس تاریکی و دنجی را برای پرنده ایجاد کرده و حس بودن در لانه را برای او تداعی میکند. برای ۱۲ ساعت بعدی پوشش قفس را حذف کنید تا پرندگان از نور کافی بهره مند شوند.

 

بخش زیرین لانه را با خرده چوب بپوشانید تا پرنده ماده برای جویدن از آن استفاده کند. این موضوع به او کمک میکند تا روحیه لازم را برای تولید مثل و لانه سازی کسب کند. خرده چوب های جویده شده با نوع تازه آن جایگزین کنید تا پرنده مادر خرده چوب های تمیز برای جویدن داشته باشد.

 

مراقب رفتار تولید مثلی پرندگان خود باشید، این کار ممکن است کوتاه و مکرر باشد. هنگامی که نر قصد جفت گیری داشته باشد، با صدایی شبیه چهچه به ماده نزدیک میشود. سپس به منقار او ضربه میزند. اگر ماده نیز تمایل به جفت گیری داشته باشد سر خود را پایین آورده و دمش را بالا میبرد تا پرنده نر بر روی او تعادل مناسبی پیدا کند. سپس جفت گیری میکنند که چند دقیقه بیشتر به طول نمی انجامد.

 

پرندگان را با آب اسپری کنید تا شرایط طبیعی تولید مثل برای آنها تداعی شود. از آنجایی که مرغ عشقها پس از باران جفت گیری میکنند، اسپری کردن آنها با آب میتواند به این حالتشان کمک شایانی کند. برای چند روز متوالی روزی چند بار پرندگان را با آب اسپری کنید تا شرایط باران برای آنها تداعی شود. این کار آنها را تشویق به جفت گیری میکند.

 

پرندگان را برای جفت گیری تنها بگذارید. پرندگان خود را دائما بررسی نکرده و قفس آنها را مرتبا باز نگذارید. به آنها این فرصت را بدهید تا در کنار هم احساس راحتی کنند و برای جفت گیری آماده شوند.

 

پس از انجام موفقیت آمیز جفت گیری و گذشت یک هفته تا ۱۰ روز شاهد اولین تخم گذاری در مرغ عشق ماده خواهید بود و پس از رسیدن تخم ها به ۷ الی ۸ عدد تخم گذاری را متوقف نموده و بر روی آنها خواهد خوابید تا جوجه هایی سالم را به دنیا بیاورد. در این مدت وظیفه شما مراقبت از تخم ها و جوجه های تازه به دنیا آمده خواهد بود.

 

پس از جفت گیری موفق ۱۰ روز برای تولد اولین تخم صبر کنید. پس از اینکه پرندگان جفت گیری کردند و تخم ها بارور شدند، پرنده ماده روز دهم تخم گذاری میکند. او هر مرتبه یک تخم میگذارد بنابراین شما فقط یک تخم در جعبه لانه شکل مشاهده میکنید.

 

 مرغ عشق ماده در عرض دو هفته ۴ الی ۸ تخم میگذارد. بعد از اینکه پرنده ماده اولین تخم گذاری خود را انجام داد، یک فاصله یک الی ۲ روزه بین هر تخم از تخم های او به وجود میاید. او به تخم گذاری روزانه یا هر دو روز یکبار ادامه میدهد تا زمانی که همه تخم ها خارج شوند. در مجموع احتمالا بین ۴ تا ۸ تخم میگذارد.

 

اطمینان حاصل کنید که مرغ عشق شما بعد از سومین تخم گذاری، روی تخم ها مینشیند. پرنده ماده تا زمانی که حداقل ۲ یا ۳ تخم نگذارد بر روی تخم های خود نمیخوابد. این بدان معناست، زمانی که ماده در ابتدا شروع به تخم گذاری میکند احتمالا یک یا دو تخمی را در لانه می بینید که مورد غفلت قرار گرفته اند. این امری طبیعی است، بنابراین اگر پرنده شما در چند روز اول توجهی به تخم هایش ندارد، جای هیچ گونه نگرانی نیست.

 

مراقب بیرون آمدن جوجه ها از تخم پس از ۱۸ تا ۲۱ روز پس از تخم گذاری باشید. زمانی که شروع به خارج شدن از تخم میکنند شکاف هایی بر روی پوسته تخم ظاهر میشود. ممکن است کمی طول بکشد تا مرغ عشقها سر از تخم بیرون بیاورند، اما به آنها کمک نکنید. اگر سالم باشند پس از چند ساعت از پوسته هایشان خارج میشوند.

 

مرغ عشقها در زمان کودکی معمولا توجه کافی را از پدر و مادر خود دریافت میکنند اما حواستان باشد تا هیچ کدام از بچه ها مورد غفلت واقع نشوند. اگر تعداد بچه ها زیاد باشد ممکن است مادر به جوجه های خیلی کوچک توجهی نشان ندهد. بنابراین بهتر است در این دوره غذای کافی در اختیار مرغ عشق ها قرار دهید تا هم خودش سیر شود و هم به جوجه ها بدهد. اگر مادر قادر به مراقبت از جوجه ها نباشد، می توانید با استفاده از سرلاک جوجه ها را بزرگ کنید.

 

در این مقاله پرورش مرغ عشق شما را با نحوه انتخاب و خرید مرغ عشق، آماده سازی قفس و تغذیه و جفت گیری مرغ عشق ها آماده کردیم.

نظرات ارزنده شما در بهبود مطالب سایت تاثیر گذار خواهد بود.

پست قبلی

نژاد بوقلمون وحشی به چند گروه تقسیم می شوند؟

پست بعدی

غذایی مرغ عشق و بهترین جیره غذایی برای مرغ عشق ها

سلام
🙏
اگر یک مرغ عشق ماده ۳ ماهه پاش فلج باشه ، چند دصد زنده میمونه و چیکار باید کرد ؟ 😔

اگر یک طوطی برزیلی پای یک مرغ عشق را گاز بگیرد ، چه کار باید کرد ؟

بهتر که به یک متخصص یا دامپزشک مراجعه کنید تا درمانش رو انجام بده

سلام و عرض ادب. من میتونم به مرغ عشقام میوه ی ترش مثل پرتقال نارنگی مرکبات و کیوی و یا آناناس بدم؟
میتونم حبوبیات پخته شده بدون نمک و ادویه بدم؟

بله میشه مشکلی نیست
فقط نباید زیاده روی کنید.

سلام و خسته نباشید
من یه جفت مرغ عشق دارم ماده نوکش قهوه ای بود الان شده قهوه‌ای خیلی کمرنگ تقریبا سفید ولی نر بینی آبی روشنی داره هم دیگه رو تغذیه میکنن ولی شاهد جفت گیری نبودم تا حالا

براشون لانه بذارید داخل قفس و به تغذیه ماده رسیدگی کنید باید پروتئین و کلسیم کافی داشته باشند.

لانه براشون گذاشتم و حتی بعد از چند وقت لانه رو تعویض کردم یه لانه بهتر براشون گذاشتم کف دریا و مخلوط از دانه های مختلف براشون گذاشتم ولی اصلا به سمت لانه نمیرن
سوال بعدی که داشتم اینه تو لانه نیازی به چیزی نداره

داخل لانه رو پوشال نرم یا کاه قرار بدید
شاید رفتن
دمای محیط هم باید بالای ۲۵ درجه باشه

چون یکمی طول می‌کشه مرغ عشق به لانه خودش عادت کنه برا همین از اول یه لانه مناسب انتخاب کن تا زود زود عوض نکنی

ببخشید یک سوال دیگه مرغ عشق ماده من بعد از هر بار دفع یکسره برمیگرده پشت و مقعدشو تمیز میکنه آیا قارچ داره؟

با اسپری اب ولرم استحمامش بدید
دمای اتاق رو ببرید بالا تا سرما نخوره

سلام من یه جفت مرغ عشق خریدم اصلا نمیدونم تخم تو لونه دارن یا نه. داخل لونه رو میتونم تمیز کنم؟ یا اگه تخم گذاشتن میتونم درب بالاشو بردارم کنترل کنم؟ یا تخماشو بذارم داخل ظرف مقعری که فرمودین؟

زمانی که پرنده ها برای اب و غذا خوردن رفتن می تونید این کار رو بکنید.

سلام مرغ عشقای من حدود ۳ ، ۴ ماهشونه
من با اسپری حمومشون کردم ولی فکر میکنم سرما خوردن چون تو خودشون جمع میشن یکیشون اسهاله صداشونم مثل یکی دو روز قبل نیست من وسایل قفسشونو با آب داغ شستم ولی دیگه نمیدونم باید چیکار کنم خیلی میترسم البته دیروز دیدم یکیشون کاغذ کف قفسو خورده یکمشو کاغذ کاهی بود امکانش هست اسهال بودنش برای اون باشه؟ لطفا راهنماییم کنید میترسم دامپزشک ببرمشون کاری کنه حالشون بدتر شه

سلام
در مراجعه به دامپزشکی بخصوص دامپزشکی مخصوص حیوانات خانگی ترسی نداشته باشید ! بهرحال اونها از نظر علمی اطلاعاتشون از همه ی ما بالاتر هست و میتونن دارو تجویز کنن که در بهبود سریع پرنده بسیار موثر هست
در مورد مشکل پرندتون محیط رو گرم نگه دارید ، بهشون مولتی ویتامین محصوص طیور بدید تا اشتهاشون باز بشه
همینطور داخل قفس یا سنگ مینرال و یا کف دریا بزارید تا کلسیم بگیرن و کاغد اینا نخورن ! تغذیشون رو هم زیاد کنید

حدودا ۶ ماهه هست
پس بخاطر بلوغ هست؟

اره به احتمال زیاد
بهداشت محیط رو رعایت کنید و از اب و غذای سالم استفاده کنید
استحمام پرنده هم فراموش نشه

سلام من سه هفته هست یه جفت مرغ عشق خریدم
پرنده ماده ابی رنگه و سرش سفیده و دو هفته هست که متوجه شدم داره پر های روی سر و زیر گلوش زرد میشن انگار مثلا کثیف شده ولی یک هفته هست پرهای نوک تیز داره روی سرش در میاد و خیلی سرش را با پا میخارونه یا میماله همش سرشو به چوب
زیاد هم اب نمیخورن شاید سه چار بار در روز
ایا این ها نشانه بیماری هست؟

چند ماهشه؟
شاید داره به سن بلوغ میرسه
در غیر اینصورت احتمال بیماری پوستی هست

سلام من دو تا مرغ عشق دارم ولی جفت نمیشن بایدچیکار کنم

باید شرایط رو فراهم کنید
مقاله جفت گیری مرغ عشق رو مطالعه فرمایید

سلام،دایی من دوتا مرغ عشق ماده و نر داره،خیلی وقته خریدتشون ولی هنوز تخم نزاشتن،لونه هم براشون گرفتیم،توش پنبه گزاشتیم ماده رفت انداختشون بیرون!
چی بریزیم خوبه؟!!
بعد ماده نره رو کتک میرنه،خونشونم خیلی شلوغه،این پرنده های بیچاره آسایش ندارن
بعد یه سوال دیگه،باهاشون بد حرف میزنیم متوجه میشن؟؟
ایا تاثیری هم روشون داره؟؟

برای جفت گیری و تخمگذاری باید در یک مکان خلوت و ارام باشن
توی محیط شلوغ فک نکنم موفق بشن
طوطی ها باهوشن و متوجه رفتارهای خوب و بد میشن

سلام من یه جفت مرغ عشق دارم دو روز پیش یه تخم گذاشتن اما هنوز تخم دومی رو نذاشتن جفتشون میرن تو لونه و رو تخم میخابن اما تخم نمیزارن و فقط اون یه دونه مونده واین که امکان داره جفتشون ماده باشن هر دوشون دقیق یه رنگن دماغاشون یه رنگه رنگ دماغشون بی رنگه یعنی رنگ نداره دماغشون سر هم دیگه رو میخارونن نوک به نوک میشن امکان داره جفتشون ماده باشن اخه سری قبل که تخم گذاشتن اون یکی تخم گذاشت این دفعه این یکی البته فک کنم چون شبیه همن نمیشه تشخیص داد و اینکه اصلا اواز نمیخونن . چیکار کنم تخم دومی رو بزارن؟؟ امکان داره جفتشون ماده باشن؟؟ و یه سوال دیگه مرغ عشق ماده هم اواز میخونه یا نه؟؟ اخه یه جفت دیگه هم دارم یکیش نره یکی هم به اسم ماده خریدم اما فک کنم نره چون ۶ ماهه خریدم هنوز تخم نزاشتن ماده نر رو میزنه و اواز میخونه یعنی نره؟؟؟

بله امکانش هست هر دو ماده باشه
بینی پرنده ماده قهوه ای و بینی پرنده نر آبی یا بنفش خواهد بود.

چشم خیلی خیلی ممنون

موفق باشید

سلام من یه جفت مرغ عشق دارم قبل از اینکه از مغازه بخرم یه تخم تو لونه گذاشته بودند منم همون لونه که تخم توش بود رو در قفس دیگه ای گذاشتم و به خونه اوردم اوایل ماده تو لونه نمیرفت اما بعدش رف یه روز متوجه شدم ماده تخم رو شکسته چند روز بعدش ماده میرف تو لونه هر روز چند بار پنج شیش دیقه تو لونه میموند بعضی وقت ها ماده میرف تو لونه بغضی وقت ها نر بعضی وقتا ها هم دوتایی ولی دوروزه که تقریبا کل روز رو تو لونه ان میخاستم بدونم اینا دارن لونه گرم میکنن؟؟؟ یا نه؟؟؟ و اینکه نر هم میره تو لونه عیبی نداره البته هنوز تخم نذاشتن اگه نر بره تو لونه عیبی نداره برا لونه گرم کردن ؟؟؟

نه مشکلی نیست
میخوان تخم گذاری کنن
غذای زیاد بهشون بدید
مخصوصا دانه های پروتئین دار مانند کتان و شاهدان و افتابگردان
انواع میوه و سبزیجات
تخم مرغ اب پز
سینه مرغ اب پز شده و سیب زمینی پخته شده له شده
به زودی تخم گذاری می کنند.

سلام من دو جفت مرغ عشق دارم جفت سبز وآبی تخم گذاشتن ماده بعدازمدتی تخم ازقفس بیرون انداخت همیشه هم روسقف لانه میشینن تو قفس فقط کمی ماده رفته جفت سفیدوزردم عشق بازی میکنن ولی دعواشون بیشتر چیکارکنم
آیاتمیزکردن زیادقفس وشستن لانه اشکال داره

برای دو جفت مرغ عشق فقط یک لانه دارید؟
اگه دو تا لانه باشه بهتر جفت گیری می کنند
اونا که با هم دعوا میکنن مدتی جداشون کنید.

با عرض سلام بنده دو روز پیش یک جفت مرغ عشق خریدم زمانی که خریدم سه تا تخم داشت بعدا که از فروشنده خریدم با همون لونه داخل یک قفس دیگه گذاشتم خونه که آوردنش بیشتر موقع ها داخل قفس هستند و وقتی میری تو اتاق یا نگاه شود می‌کنه میزند تو لونه بنده یعنی مشکلی دارند؟بعد هم اینکه تخم ها داخل لانه زمانی که تو ماشین بودند تابیدند تخم آیا مشکلی پیدا میشه؟بعد هم اینکه ارزن میریزم و زیاد نمی خورند و از ته قفس میخورند آیا مشکلی هست؟بعد هم اینکه زمانی که تخم ها تبدیل به بچه خواهند شد باید چطوری غذا و آب بهشون بدم ؟چطگونه حمام شون کنم؟چگونه دستی شون کنم
ممنون از پاسخگویی شما🌹🌹🌹🌹🌹

مشکلی نیست به مرور زمان عادت می کنن
پدر و مادر خودشون جوجه ها رو تغذیه می کنند برای پرورش و دستی کردن هم مقاله های این سایت رو مطالعه کنید.

سلام من یه جفت مرغ عشق خریدم قبل از اینکه بخرم یه تخم تو لونه داشتن لونه ای که تخم توش بود رو برداشتم و در قفس دیگه ای گذاشتم اما ماده نمیره تو لونه میشه بگید باید چیکار کنم برن تو لونه

سلام
تغییر مکان سبب وارد کردن شوک به پرنده میشه
طول میکشه تا به مکان عادت کنه و داخل لونه بره
اون تخم هم اگه چند ساعت روش نخوابه از بین رفته
صبور باشید کم کم عادت میکنه به محیط جدید ، جاشم زیاد عوض نکنید

سلام من یه مرغ عشق نر۹ماه ویک ماده ۳ ماه دارم الان چند روزیه نره یه پاشو میزاره روی ماده و ماده میفته پایین قفس بعد ماده میاد بالا لبش داره تندتند میزنه بعد دوباره اون کارو میکنه چه مشکلی دارن ماده هنوز پرواز یاد نگرفته.

سلام
نگهداری این دو کنار هم شاید مناسب نباشه ! نر میخواد جفت گیری کنه ماده اصلا نمیدونه قضیه چیه ! ممکنه با هم دعوا هم بکنن ، ماده سنش خیلی کمه
لبش هم تند تند میزنه ممکنه ترسیده باشه

سلام آیا میشه مرغ‌ عشق هلندی رو با ماده انگلیسی (گریدپایین) جفت کرد؟ و من مرغ عشقارو تو تراس میزارم و دمای هوا نهایتن تا ۱۷ درجه سرد میشه این دما مشکلی نداره؟

سلام
ماده انگلیسی منظورتون چی هست دقیقا ؟
اگه زیر نژاد متفاوت باشه ، لقاع صورت میگیره ولی امکان نقص عضو و یا مشکلات ژنیتیکی در پرنده ها وجود داره
۱۷ درجه هم سرده ، بهتره دما در حدود ۲۴ درجه باشه

سلام چیکار کنیم مرغ عشق ما کمی آرام و دستی شود

غذای مرتب
حرف زدن مداوم و به ارامی
نوازش کردن
محیط ارام و بدون صدا
وارد نکردن استرس به پرنده

سلام وقت بخیر جوجه ها از تخم در اومدن الان تقریبا ۲۵ روزشون هست،لازم هست ک خودم بهشون غذا بدم یکیشون هم حالت افسرده گرفته گوشه لونه و چشماش سرحاله

سلام
اگه پرنده ماده خوب بهشون غذا نمیده ، یا احیانا کتکشون هم میزنه ! جداشون کنید و خودتون سرلاکی بهش بدید
سرلاک دادن به مرغ عشق داخل یوتیوب سرچ کنید ویدیو زیاد میاره

سلام بستر جوجه ها باید چی باشه؟

از پر و کاموا و نخ و یا کاه و پوشال های نرم

سلام من یگ هفته ی پیش یگ جفت مرغ عشق خریدم الان ماده برای جفت گیری اماده ولی نر نهچیکار کنم

سلام
یک هفته زمان کمی برای اشنایی با محیط هست
مواد غذایی مقوی بهشون بدید ، محیط دما و رطوبت مناسب داشته باشه
و صبور باشید

سلام.مرغ عشق ماده ام به نظرم تخم تو شکمشه ولی تخم نمی گذارد.لطفاراهنماییم کنید

روغن زیتون رو به گلوی پرنده تزریق کنید البته مقدار خیلی کم
تا تخم ارام ارام به بیرون هدایت شود.
احتمال گیر کردن تخم وجود داره

سلام من پنج ماه یک مرغ عشق ماده و نر گرفتم اب و دونه تاب ومیله و لونه چوبی باسش گذاشتم ولی تولونه نمیرن چیکار کنم

سلام
لونه رو عوض کنید ، محل نگهداریش رو عوض کنید
تغذیزش رو عوض کنید
در کل یه کاری کنید احساس کنه شرایط عوض شده
یه مدت طول میکشه که به محیط عادت کنن و کم کم وارد لونه هم میشن
برای جفت گیری هم نیاز هست که به سن مناسب برسن

من پنج ماه دوتا مرغ عشق گرفتم ولی تو لونه نمیره

سلام
لونه رو عوض کنید !
از نر و ماده بودنشون مطمئن هستید ؟

سلام ببخشیدم یه جفت مرغ عشق دارم دوتا تخم گذاشت موقع تمیز کردن لونه ازپیشم شکست الان دوباره تخم گذاشته میندازه بیرون وشکسته تخمشو البته توسومی اینکاراروکرده بعدشم تولونه باهم میرن دعوامیکنن

پرنده نر رو باید جدا می کردید
چون میخواد جفت گیری و پرنده ماده اجازه نمیده نهایتا تخم ها رو میشکونه

ممنون بابت راهنمایی خوبتون

موفق باشید

سلام ببخشید اگر برای مرغ غشقم زیاد وقط بزارم میتونه تک باشه واینکه میتونم توی قفس طرقه نگهش دارم ممنون میشم پاسخ بدید

سلام
بله میتونه تنها باشه اگه وقت زیادی باهاش بگذرونید و سرگرم بشه
بستگی به اندازه ی قفس داره ، هر چقدر بزرگتر مناسبتر

سلام من یک جفت مرغ عشق دارم تخم نگذاشتن ولی ماده نر رو میزنه دلیلش چه

سلام
بستگی به محل نگهداری ، زمان با هم بودن ، سن و جنسیت میتونه این اتفاق بیفته
به دقت بررسی کنید ببینید نرو ماده هستن یا خیر

سلام خسته نباشید. آیا در مرغ عشق ها ، یک نر با ۲ تا ماده جفت میشه.

سلام
شدنش که امکان پذیره ، اما در ایجاد افسردگی بین پرنده ها تاثیر گذار خواهد بود ، برای همین پیشنهاد نمیشه

سلام وقت بخیر.
من یک جفت مرغ عشق دارم که جفت گیری کردن و نزدیکای تخم گذاریشون دیدم که جاشون خیلی کوچیک بود اونارو بردم تو یه قفس بزرگ تر.
یک بار جفتگیری کردن ولی ماده نسبت به قبل کمتر تو لونه می ره. من نگرانم که تخم نذارن؟

به تغذیه رسیدگی کنید، محیط رو گرم نگه دارید و از بخار اکالیپتوس استفاده کنید.

سلام و خسته نباشید چطور میتوانیم جنسیت مرغ عشق هارو تعیین کنیم؟؟

در مقاله تعیین جنسیت مرغ عشق توضیح داده شده

سلام میخواستم بدونم چطوری به جوجه مرغ عشق ۴ روز سرلاک بدم

سلام
روش صحیح سرلاک دهی رو بهتره از طریق ویدیوهایی که داخل یوتیوب وجود داره نگاه کنید
عملی هست و میتونه بهتر کمکتون کنه

سلام
من یه جفت مرغ عشق دارم بهشون سبزیجات و تخم مرغ و ارزن میدم یه مدت ماده میرفت تو لونه و لی تخم نمیکرد.و اینکه فکر میکنم سن ماده از نره بیشتره.لطفا بگید باید چیکار کنم

سلام
کار خاصی لازم نیست انجام بدید
محیط نگهداری رو زیاد شلوغ نکنید و بهشون تنوع غذایی بیشتری بدید
پست زیر رو مطالعه کنید :تغذیه مرغ عشق

سلام خسته نباشید.
من یک جفت مرغ عشق دارم.
۴ روزی هست جفت گیری کردن ماده هم به لانه زیاد می ره ولی تخم نمی ذاره؟
چی کار باید بکنم؟

محیط را ارام نگه دارید، از رفت و امد های زیاد خودداری کنید و اب و غذای پرنده را در کنار لانه قرار دهید تا برای غذا خوردن از لانه بیرون نیاید و پس از یک هفته شاهد تخم گذاری پرنده خواهید بود.

سلام.
من یک جفت مرغ عشق دارم که جفت شدند و تخم گذاشتند.یکی شون سفید چشم شرابی و یکی شون سبز پررنگ.
به نظر شما رنگ جوجه هاشون چه رنگی خواهد شد.

سلام
قابل تشخیص نیست چون این به ژنتیک پرنده بستگی داره
ممکنه رنگ متفاوت باشه یا رنگ خاص دیگه ای قاطیش باشه که از والدین ماده و نر بهش ارث رسیده
صبور باشید ، هر چی باشه خوبه !

من دوتا مرغ عشق دارم زیاد به لانه میرود ولی تخم نمی گذارند دلیلش چیه نوک ماده کمی قهوای سفید صاف است نو ک نر هم یکمی آبی زده چرا تخم نمیزارن بگین

سلام
دلیل خاصی نداره ، باید صبور باشید
غذاشون رو تقویت کنید و منتظر باشید تخم خواهند گذاشت

سلام من یه مرغ عشق ماده دارم که حدودا دوسالشه که از بچگی بزرگش کردم و کاملا خونگیه و در طول روز سه چهار بار میارمش بیرون و بازی میکنه میخاستم بدونم کلا حدود چند سال عمر میکنه ؟
اگر جفت نگیرم براش ممکنه از عمرش کم بشه یا افسرده بشه؟

سلام
مرغ عشق ها حدودا تا ۱۰ سال عمر میکنن ، اگه کیفیت نگهداری بالا باشه بیشتر هم تا ۲۰ سال هم ممکنه عمر کنن
اگه به خوبی باهاش وقت میگزرونید و برای وسایل بازی گذاشتید افسرده نمیشه
اما اگه مدت زمانی که باهاش هستید کمه ، بهتره براش جفت بگیرید در این صورت سرحالتر خواهد بود
جفت داشتن به طور مستقیم در طول عمر تاثیری نداره ولی اگه افسرده باشه ممکنه زودتر بیمار بشه

سلام من یه مرغ عشق ماده دارم که حدودا دوسالشه که از بچگی بزرگش کردم و کاملا خونگیه و در طول روز سه چهار بار میارمش بیرون و بازی میکنه میخاستم بدونم کلا حدود چند سال عمر میکنه ؟
اگر جفت نگیرم براش ممکنه از عمرش کم بشه یا افسرده بشه؟

سلام
مرغ عشق به طور متوسط ۵ تا ۱۰ سال عمر میکنه (در شرایط نگهداری بهینه تا ۱۷ سال هم عمر کرده) ، اگه افسرده باشه که حتما از عمرش کمتر میشه ولی اگه وقت کافی رو باهاش بگذرونید و خوشحال و بازیگوش باشه مشکلی نداره
جفت گیری در صورتی که وقت کافی باهاش نگذرونید نیازش خواهد بود وگرنه نیازی نداره
براش لوازم بازی هم مهیا کنید

سلام من دو تا مرغ عشق نر دارم که زیر یک سال هستن و الان هم تقریبا چهار روز هست که خریدمشون و اینکه عطسه زیاد میکنن ولی دستشوییشون مشکلی نداره و غذا و اب هم میخورن و هر روز چند ساعت بیرون از قفس هستن و یه مشکل دیگه هم دارن که خودشون رو زیاد میخارونن و نمیدونم از استرس هست یا چیز دیگه ای. توی پذیرایی نگه میدارمشون و همینطور اواز هم نمیخونن. میخواستم بدونم مشکلی دارن بیماریی دارن یا نه. اگه میشه جواب منو بدید ممنون میشم

سلام
ظرفی رو براشون قرار بدید تا آبتنی کنن
محیط رو هم گرم نگه دارید
اگه نشانه ی دیگه ای دیدی حتما به دامپزشک مراجعه کنید (بخصوص تغییر حالت فضله)

من دو جفت مرغ عشق دارم نوک نر آبی هست و نوک ماده سفید است قهوه‌ای نه و به جای نر ماده سر صدا میکند این ها دو تا نر است یکی جواب بگه

سلام و عرض ادب
من حدود چهار ماه هست که یک جفت مرغ عشق دارم که از لحاظ تغذیه بهشون رسیدگی میکنم
تخم مرغ اب پز…کاهو…هویج…سبزیجات و پلت مخصوص مرغ عشق بهشون میدم
قطره مولتی ویتامین هم در مدت این ۴ ماه سه بار داخل اب خوریشون ریختم
از لحاظ مکان هم نور کافی داره و هم سر و صدایی نداره
اوایل چند باری دیدم سمت لونه رفتن ولی الان اصلا و ابدا سمت لونه نمیرن و تخم هم نمیذارن
چیکار کنم که اینا تخم بذارن؟
اصلا اینا کی تخم میذارن؟زمان خاصی داره؟
لطفا راهنمایی کنید
با تشکر
در ضمن از لحاظ جنسیت هم مطمئن هستم که نر و ماده هستن

سلام
باید صبور باشید تابستان ممکنه میل به جفتگیری کم باشه ، با خنک شدن هوا کم کم به سمت جفتگیری میرن
سنشون هم مهمه که بالغ باشن یا نه
فقط صبور باشید و به همین شیوه غذادهی و … ادامه بدید

آیا تخم مرغ خام برای مرغ عشق ضرر دارد؟

آیا رنگ روغن برای مرغ عشق خطری داره

سلام
بله حتما مضر هست !

سلام روزبخیر اگه به قفس
مرغ عشق رنگ روغن بزنی برای پرنده مشکلی ایجاد
می کنه

سلام
اگه مدتی بزارید رنگ روغن خشک بشه خیر
ولی گاز و بویی که از رنگ روغن در زمان خیس بودن خارج میشه ممکنه باعث مشکلاتی در پرنده بشه

باسلام
یه جفت مرغ عشق داریم که ۲۰ روزه جوجه هاشون از تخم بیرون اومدن. از صبح تا الان مرغهای عشق والد مرتب با هم سر غذا دادن به جوجه ها در حال جنگ هستند و حتی همدیگه رو زخمی کردند. به نظرتون چکار باید کرد.

سلام
یکی از پرنده ها رو از قفس خارج کن و در قفسی مجاور اونها قرار بده
جوجه ها که کمی بزرگ شدن ، میتونی اونها رو خارج کنی و جفت رو کنار هم بزاری (چون امکان کتک خوردن جوجه از والدین زیاده ! )

سلام من چند ماهه مرغ عشق دارم ولی تخم نمی زارن چرا غذا ارژن و کاهوآب کافی بهشون میدم براشون همه چیز گذاشتم پیش صاحبشان تخم میذاشتن ولی پیش من ۴ ماهه دارم ولی اصلا تخم نمی زارن ۸ دارم

سلام
تغذیشون مناسب نیست
پست زیر رو ببینید :تغذیه مناسب برای مرغ عشق

سلام چجوری بفهمیم مرغ عشقمون عقیم نیست؟؟

سلام
فکر نکنم راه آسانی داشته باشه
باید چنین موردی رو از دامپزشک پیگیری کنید

سلام من دوتا جوجه مرغ عشق دارم که خیلی دیش های کف قفس رو نمیدونم می کنن یا میخورن به نظر شما چیکار کنم

سلام
یه عروسک براشون بزار داخل قفس ببین با اون چیکار میکنن
عروسک پارچه ای

سلام من یک جفت مرغ عشق خریدم الان یک ماه است فروشنده گفت داخل شکمش تخم است از اون روز مدفوعش سفید و آبکی است زیر مخرج هم باد کرده اطلا تو لونه نمیره میشه بگید بخدا جواب بدهید

سلام
کمی روغن زیتون به اطراف مقعد بزنید و اون قسمت رو کمی ماساژ بدید
محیط نگهداری رو هم گرم نگه دارید
گیر کردن تخم میتونه دلیلی بر تغذیه ی نامناسب تخم هم باشه ، پس از غذاهای مناسب استفاده کنید
در این مدت سعی کنید میوه بهش ندید چون به نظر مشکلات گوارشی هم گرفته
اگر دیدید خیلی بیحال هست حتما به دامپزشک مراجعه کنید

سلام و احترام خدمت شما بزرگوار
من حدودا دو ماهی هست که یک جفت مرغ عشق دارم
قسمت تغذیه رو کامل مطالعه کردم و واسه مرغ عشق ها پلت خریداری کردم
مولتی ویتامین هم از داروخانه حیوانات واسشون خریدم و ۵ قطره در ۸۰ سی سی اب بهشون دادم
از لحاظ جا هم جایی هستن که نور کافی و سر و صدای کمی داره هستن
گاهی اوقات هم ذرت و سبزی جات(جعفری) بهشون میدم
قسمت تشخیص جنسیت هم مطالعه کردم و متوجه نر و ماده بودن پرنده هام شدم
تاب هم واسشون گذشتم و چیدمان لونه و میله ها هم طبق نوشته ی سایت گذاشتم
ولی اصلا و ابدا سمت لونه نمیرن
هروقت هم بصورت اتفاقی دیدمشون روی سقف لونه نشستن و اصلا و ابدا داخل لونه نمیرن
واقعا تخم میذارن؟
اگر اره خب کی؟
لطفا اگر کار دیگه ایی باید انجام بدم راهنماییم کنید چون واقعا خیلی خیلی بهشون علاقه دارم
با تشکر

سلام
مجموعه کارهایی که انجام دادید مناسب هست دوست عزیز
تنها کار باقی مانده صبور بودن هست ، کمی صبور باشید تا با محیط و لانه کم کم اخت بشن
زمان زیادی طول نخواهد کشید

سلام من دو جفت مرغ عشق دارم ماده بهضی وقت میره تو لونه بهترین تغذیه رو براشون گذاشتم ،تخم کتان،مولتی ویتامین ،
میخواستم بپرسم کی تخم میذارن
خواهش میکنم جواب بدید

سلام
اگر نر و ماده باشن ! که حتما تخم میزارن ولی باید صبور باشید ! بهتره هر روز ثانیه شماری نکنید برای تخم گذاشتن پرنده ها چون این باعث میشه حساستر بشید بهشون و اون ها هم حس میکنن ! اجازه بدید روال عادی کار پیش بره و در این صورت خودشون تخم خواهند گذاشت

لطف کردین از اینکه جواب دادین
سپاس

درود بر شما:
از تلاش شما برای آگاهی بخشی به دیگران و در اختیار گذاشتن تجربه گران بهای خود به ما از شما بسیار سپاسگزارم،
از پرنده فروشی ویتامین گرفتم و گفت هفته ای یکبار پنج قطره در آب پرنده ها بریز و فردا آب رو کامل عوض کن و بیشتر از این بهشون نده، و موضوع دیگه اینکه گفتن کاهو و خیار هرگز به مرغ عشق نده آیا شما تائید میکنید؟ در صورت امکان کمی توضیح ارائه کنید.
با سپاس فراوان و آرزوی کامیابی برای شما خوبان

سلام علی جان
پیشنهاد میکنم مقاله ی زیز رو مطالعه کنید ، موارد مهمی داخلش در مورد تغذیه ی مرغ عشق نگارش شدهتغذیه ی مرغ عشق

اسراری به استفاده از خیار و کاهو وجود نداره و بیشتر میوه ها و سبزیجات دیگه ای که در پست بالا نوشتیم مورد استفاده قرار میگیره

عرض سلام و احترام
من حدود چهل روز هست یک جفت مرغ عشق خریداری کردم
علاقه ی شدیدی بهشون دارم و از لحاظ تغذیه بهشون رسیدگی میکنم
سیب و کاهو و هویج و جعفری و…
چند باری موقع غذا دادن دیدم که ماده داخل لونه هست و اصلا بیرون نیومد
ولی الان چند وقته اصلا سمت لونه نمیره
از لحاظ مکان هم جایی هستن که نور کافی دارن و سر صدای کمی هم داره
سوالم اینه که کی تخم میذارن؟
اصلا تو گرما تابستان تخم میذارن؟
از کجا بدونم که باهم جفت شدن و قصد تخم گذاری دارن؟
خواهشا راهنماییم کنید

سلام
عزیز دل کاهو باعث میشه که پرنده اسهال بگیره ! در کل غذایی که بهش میدید اصلا مناسب این پرنده نیست !
به پست زیر مراجعه کنید و در مورد تغذیه پرنده بیشتر مطالعه کنید :تغذیه مرغ عشق
تخم ریزی هم خواهند کرد عجله نکنید ، شرایط تغذیه رو مهیا کنید ، محیط رو گرم نکنید
بله تو تابستان هم تخم میزارن
برای اطلاعات بیشتر در مورد جفت گیری مرغ عشق و فراهم کردن شرایط مناسب اون هم میتونید به پست زیر مراجعه کنید :جفت گیری مرغ عشق

سلام چهارتا جوجه مرغ عشق دارم یکیشون در ۱۰ روزگی مرد دلیلش چیه

باید به پاهاش نگاه کنی اگر به سفیدی میزد بدون سنش پایین اما اگر به سیاهی سیاهی میزد بدون سنش بالا هست

سلام من ی جفت مرغ عشق دارم ۵تل تخم گذاشتن همشون جوجه شدن ولی بعداز چندروز۲تاشون مرد تغذیه اب همشون کامل بود دلیلش چیه که مردن ?

سلام من مرغ عشق دارم ولی نمیدونم چند ساله است . اگر راهنمایی ای برای فهمیدن سن مرغ عشق دارید لطفا بگید

۴تا مرغ عشق دارم سالم نرو ماده ولی😥😔😞گربه یکی‌از ماده هامو برد

سلام و خسته نباشید بابت زحماتتون
یک جفت مرغ عشق دارم که یکی از اونا باهاشون پوست پوست شده
و دیگری چشم اش قرمز شده
آیا این خیلی خطرناک هست؟

سلام.ممنون از مقاله خوب و جامع تون.فقط یه نکته که تجربی بدست اوردم
من در چند نمونه که از لونه های معمول برای مرغ عشقم استفاده میکردم شاهد افتادن جوجه ها بعد از تولد بودم که لونه به کف قفس میافتادن و اگر نمیمردن معمولا دیگه بدرد پرورش نمیخوردن.از زمانی که چند بار هم برای خودم هم دوستانم این قضیه رو متوجه شدم سوراخ ورودی لونه رو مسدود کردم و از بالا برای پرنده هام سوراخی به همون اندازه ایجاد کردم تا بجای ورود از جانب لونه از بالا وارد یا خارج بشن.بهره کار بیشتر و تلفات کمتر رو شاهد بودم.نمیدونم چقدر این کارم درسته ولی رو حیوونای خودم جواب داده.حالا یا واقعا لونه ها غیر استاندارد هست یا….
اگر به لحاظ علمی مشکلی داره بفرمایید اگر نه تایید کنید شاید بدرد دوستان بخوره.ممنون

ممنون از شما

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات من را ذخیره کن تا در آینده نیازی به ورود اطلاعات نداشته باشم

دستگاه جوجه کشی خانگی کوچک ۴۸ تایی

دستگاه جوجه کشی ۹۶ عددی ایزی باتور ۲

دستگاه جوجه کشی اتوماتیک ایزی باتور ۳

دستگاه جوجه کشی ۸۰ تایی ایزی باتور چهار EB4

دستگاه جوجه کشی ارزان – دستگاه جوجه کشی ۱۲ تایی ( آماتور )

دستگاه جوجه کشی حرفه ای ۱۲ تایی

نوشته اخیر وبلاگ

معرفی انواع برد های جوجه کشی اسکندری و ویژگی ها و قابلیت های آنها

آیا پرورش کبک توجیه اقتصادی دارد؟ | هزینه پرورش کبک


سود پرورش غاز |  کسب درامد با پرورش غاز


سرمایه لازم برای پرورش قرقاول

آیا جوجه کشی در فضای باز امکان پذیر است؟

نکات مهم هنگام خاموش کردن دستگاه جوجه کشی و رعایت ایمنی

مزایا و معایب پرورش بلدرچین در قفس و بستر

پر ریزی و پرکنی کاسکو | دلایل، نحوه درمان و پیشگیری

پلدرچین

مرغ

کبک

طوطی

مرغ مینا

عروس هلندی

بوقلمون

قناری

طوطی برزیلی

کاسکو

شترمرغ

غاز

کبوتر

ارومیه – بزرگ راه محمد رسول الله – بعد از ورودی خیابان المهدی ابتدای باند پایین جنب ترشکاری اسکندری

044.32346612 | 044.32379188 | 044.32387133

09143403463 | 09144485590 | 09143883380 | 09126756145

کارشناس فروش برای خرید دستگاه جوجه کشی با ظرفیت بیشتر از 5000 تایی : 09126342262

ایمیل : mahmodi@mehsaz.com

اولین مرحله برای نگهداری مرغ عشق در منزل خریداری مرغ عشق سالم، قوی، جوان و البته بالغ است. سن مرغ عشق مناسب برای خرید 6 تا 8 هفتگی است.

توصیه ما به شما همراه بردن شخصی آشنا با نگهداری این پرنده است تا بتواند شما را راهنمایی کند. نکات زیر نیز به شما در انتخاب مرغ عشق سالم کمک میکند:

مرغ عشق سالم و قوی شاداب و پر تحرک است و آواز می خواند. البته در طول روز اغلب مرغ عشقها می خوابند بنابراین آرام بودن یک پرنده حتما نشانه بیماری نیست.

پاهای مرغ عشق سالم و جوان دارای فلسه ای نرم، تمیز و ظریف و چشماهایش بدون تورم، گرد، براق و سیاه رنگ است.

چگونه از مرغ عشق خود نگهداری کنیم

مرغ عشق سالم پرهای خود را مدام تمیز میکند بنابراین اگر مرغ عشقی دارای پرهای کثیف و نامرتب بود مطمئن باشید که بیمار است.

مدفوع مرغ عشق نبایستی حالت آبکی داشته باشد و پرهای واقع در محل دفع پرنده بایستی به صورت کرکهای سفید و تمیز باشد.

دم مرغ عشق سالم همواره در راستای بدنش قرار گرفته است. همچنین پاها به راحتی میله قفس را میگیرند و پرنده در حالت ایستاده زاویه 30 درجه نسبت به قائم دارد.

در موقع خرید سعی کنید دو مرغ عشق نر و ماده همرنگ بخرید تا جفتگیری ساده تر انجام شود.

قفس‌ مزغ عشق باید فضای‌ كافی‌ برای‌ تحرك‌ پرنده‌ داشته‌ باشد. اندازه‌ توصیه‌ شده‌ برای‌ یك‌ جفت‌ مرغ‌ عشق‌ ۷۵‚۶۰‚۱۰۰سانتیمتر می‌باشد. داشتن‌ میله‌های‌ افقی‌ (نسبت‌ به‌ عمودی‌) ارجح‌ است‌ چرا كه‌ پرنده‌ می‌تواند برای‌ بالا رفتن‌ از آن‌استفاده‌ كند.

مكان‌ قفس‌ مرغ عشق باید در اتاقی‌ روشن‌، با هوای‌ مناسب‌ و در جریان‌ (با دمای‌ ۱-۲۶ سانتیگراد بدون‌ تغییرات‌ ناگهانی‌)،بدون‌ دود سیگار و در گوشه‌ای‌ از اتاق‌ قرار داد تا پرنده‌ احساس‌ امنیت‌ كند.

پرنده‌ نباید در معرض‌ تابش‌ مستقیم‌ خورشیدباشد همچنین‌ آشپزخانه‌ محل‌ مناسبی‌ برای‌ قفس‌ نمی‌باشد چون‌ دارای‌ بخارات‌ مضر است‌. ارتفاع‌ قفس‌ بهتر است‌ طوری‌ باشد كه‌ پرنده‌ حدودا هم‌ سطح‌ چشمان‌ شما باشد تا كنترل‌ و اهلی‌ كردن‌ آن‌ ساده‌ تر شود.

با توجه‌ به‌ اینكه‌ مرغ‌ عشق‌ در شب‌ ساعاتی‌ را می‌خوابد در صورتیكه‌ برق‌ روشن‌ است‌ بهتر است‌ روی‌ قفس‌ با پارچه‌پوشانده‌ شود.

وسایل‌ مورد نیاز داخل‌ قفس‌ مرغ عشق

كف‌ قفس‌ را می‌توان‌ با روزنامه‌ (رنگی‌ نباشد) یا روزنامه‌ كه‌ روی‌ آن‌ ماسه‌ ریخته‌ شده‌ است‌، پوشاند. آبخوری‌ لوله‌ای‌،برای‌ مرغ‌ عشق‌ مناسب‌ است‌.

جلوی‌ ظروف‌ آب‌ و غذا باید میله‌ باشد تا پرنده‌ بتواند بر روی‌ آن‌ بنشیند ضمن‌ اینكه‌ظروف‌ آب‌ و غذا نباید زیر میله‌های‌ بالایی‌ قفس‌ باشند چر كه‌ با مدفوع‌ پرنده‌ آلوده‌ می‌شوند.

آب‌ همیشه‌ تازه‌ و تمیز بایددر اختیار پرنده‌ باشد. كف‌ قفس‌ باید هر روز و كل‌ قفس‌ ۳-۴ روز یك‌ بار تمیز شوند.

میله‌ داخل‌ قفس‌ میله‌های‌ چوبی‌ نسبت‌ به‌ پلاستیكی‌ ارجح‌ هستند ضمن‌ اینكه‌ بهتر است‌ قطر میله‌ها متفاوت‌ باشد.

به‌طور كلی‌ قراردادن‌ شاخه‌ درخت‌ به ویژه‌ به‌ جای‌ میله‌های‌ بالایی‌ قفس‌ مناسبتر است‌ چرا كه‌ پرنده‌ می‌تواند از آن‌ بالا رفته‌ضمنا ناخن‌هایش‌ نیز ساییده‌ می‌شود.

برای‌ این‌ كار می‌توان‌ یك‌ ساقه‌ به‌ قطر ۱-۱/۵ سانتیمتر پیدا كرده‌ كه‌ عاری‌ ازسمپاشی‌ ، قارچ‌ و مدفوع‌ پرندگان‌ وحشی‌ باشد سپس‌ برگ‌ و شاخه‌های‌ اضافی‌ آن‌ را قطع‌ كرده‌ و داخل‌ قفس‌ قرار داد.

اسباب‌ بازی‌ مرغ‌ عشق‌ آینه‌ را دوست‌ دارد. می‌توان‌ یك‌ آینه‌ كوچك‌ را داخل‌ قفس‌ قرار داد یا بهتر است‌ یك‌ آینه‌دیواری‌ كنار قفس‌ باشد تا پرنده‌ خود را ببیند.

اسباب‌ بازیهای‌ دیگر مورد علاقه‌ مرغ‌ عشق‌ شامل‌ نردبان‌، تاب‌ ،توپ‌ پینگ‌ پنگ‌ آویزان‌ و زنگ‌ می‌باشند.

فیلمی از نحوه نگهداری مرغ عشق در قفس:

مرغ‌ عشق‌ نیاز به‌ پرواز آزاد دارد ، در صورتیكه‌ پرنده‌ شما به‌ قفس‌ عادت‌ كرده‌ ، می‌تواند هر روز بیرون‌ بیاید و در اتاق‌پرواز كند ، برای‌ این‌ كار ابتدا باید شرایط اتاق‌ كاملا مناسب‌ باشد ، در و پنجره‌ها بسته‌، بخاری‌ها خاموش‌ و سگ‌ و گربه‌ دراتاق‌ نباشد.

آنگاه‌ می‌توان‌ در قفس‌ را باز كرده‌ تا پرنده‌ ۲۰-۳۰ دقیقه‌ بازی‌ كند. پرنده‌ای‌ كه‌ به‌ قفس‌ خود عادت‌ كرده‌ پس‌ ازاین‌ مدت‌ باز خواهد گشت‌ به ویژه‌ اگر به‌ طور منظم‌ برای‌ بازی‌ بیرون‌ آورده‌ شود.

غذای مرغ عشق انواع دانه‌های گیاهی و میوهای نظیر :

روزانه ظرفی را از آب پرنموده و داخل قفس بگذارید. لازم است آب هر روز تعویض شود.

کاربر گرامی چنانچه در مورد ” نگهداری از مرغ عشق ” سوالی داشتید. در پائین همین صفحه در قسمت نظرات با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

در مورد نگهداری دیگر پرندگان بیشتر بدانید:

بهترین نحوه نگهداری و بزرگ کردن جوجه مرغ مینا

نگهداری از جوجه اردک، بهترین روش نگهداری از جوجه اردک

 

شهریار (onlypet.ir)
مهر ۲۴, ۱۳۸۸
طوطی
نظرات (۲,۹۸۴)

مرغ عشق یکی دیگر از اعضای خانواده طوطی ها میباشند که طرفداران زیادی را به خود جلب کرده اند. نگهداری اسان این پرنده به صورت جفت و قیمت مناسب ان در کشور عزیزمان انها را به یک پرنده ایدال یا حیوان خانگی مناسب بدل کرده است. نگهداری غیر اصولی انها مشکلات خاص خود را ایجاد کرده و نگهداری لذت بخش انها به یک تجربه تلخ بدل خواهد شد. در این قسمت مقاله ای جهت اصول صحیح نگهداری و پرورش این پرندگان زیبا قرار داده شده که در ادامه متن میتوانید مشاهده کنید

به ادامه متن توجه کنید

مطالب ارائه شده در ادامه متن حاصل تلاش اقای سعید رنگین کمان میباشد که برای ان بسیار زحمت کشیده اند و از همینجا از ایشان تشکر میکنم. مطالب بسیار کامل و اصولی توضیح داده شده در هر صورت برای اطلاعات بیشتر میتوانید به وبلاگ ایشان هم مراجعه فرمایید

چگونه از مرغ عشق خود نگهداری کنیم

تاریخچه: مرغ‌ عشق‌ (Budgerigar) یکی‌ از اعضا کوچک‌ خانواده‌ طوطی‌ها محسوب‌ می‌شود. مهد این‌ پرنده‌ زیبا استرالیا می‌باشد.در طول‌ قرن‌ ۱۹ و ۲۰ هزاران‌ جفت‌ از این‌ پرنده‌ به‌ سایر قاره‌ها آورده‌ شد و خیلی‌ زود توانست‌ جای‌ خود را به‌ عنوان‌ یک‌حیوان‌ خانگی‌ محبوب‌ باز کند. رنگهای‌ زیبا، صدای‌ دلنشین‌، توانایی‌ تقلید صدا، طبیعت‌ اجتماعی‌، نگهداری‌ آسان‌ وقیمت‌ ارزان‌، مرغ‌ عشق‌ را به‌ یکی‌ از محبوب‌ترین‌ پرندگان‌ تبدیل‌ کرده‌ است‌.

مرغ‌ عشق‌ در رنگهای‌ متنوعی‌ وجود دارد که‌ از جمله‌ آنها سبز، زرد، آبی‌ و شیری‌ می‌باشد. در طبیعت‌ به‌ کمک‌ منقارقوی‌ و شکل‌ انگشتان‌ پاهایش‌، دو انگشت‌ رو به‌ جلو و دو تا رو به‌ عقب‌ به‌ راحتی‌ از شاخه‌ها بالا می‌رود

بلوغ وتشخیص جنسیت: مرغ‌ عشقها‌ حدودا در ۳ ماهگی‌ بالغ‌ می‌شود. برجستگی‌ روی‌ قاعده‌ منقار در غالب‌ پرندگان‌ نر بالغ‌ آبی‌ روشن‌ یا بنفش‌و در ماده‌ بالغ‌ قهوه‌ای‌ است‌. البته‌ این‌ رنگ‌ در نابالغین‌ کاملا مشخص‌ نیست‌ ضمن‌ اینکه‌ هنگام‌ بیماری‌ یا پیری‌ رنگ‌بتدریج‌ کم‌ می‌شود.مرغ‌ عشق‌ ماده‌ در هر نوبت‌ به‌ طور متوسط ۴-۶ تخم‌ می‌گذارد. جوجه‌ها ۱۶-۱۸ روز بعد از تخم‌ بیرون‌ آمده‌ و۲۴-۲۸ روز در لانه‌ می‌مانند. در طول‌ این‌ مدت‌ جوجه‌ها به‌ شدت‌ وابسته‌ به‌ مادر هستند

خریداری: باید توجه‌ داشت‌ که‌ مرغ‌ عشق‌ (مانند سایر حیوانات‌ خانگی‌) حتما باید از جای‌ مطمئن‌ خریداری‌ شود. سن‌ مناسب‌برای‌ خرید ۶-۷ هفتگی‌ است‌. هنگام‌ خرید به‌ وضعیت‌ پرها دقت‌ کنید چرا که‌ نشانه‌ خوبی‌ از وضعیت‌ کلی‌ پرنده‌ است‌.در پرنده‌ سالم‌ پرها صاف‌، شفاف‌ و درخشان‌ می‌باشند در حالیکه‌ پرنده‌ بیمار کسل‌ بوده‌ و پرهای‌ ژولیده‌ای‌ دارد. چشم‌هاباید شفاف‌، درخشان‌ و فاقد تورم‌ باشند. پاها به‌ راحتی‌ میله‌ قفس‌ را بگیرند و پرنده‌ در حالت‌ ایستاده‌ زاویه‌ ۳۰ نسبت‌ به‌خط قائم‌ داشته‌ باشد. اطراف‌ مخرج‌ طبیعی‌ و پرنده‌ شاداب‌ باشد

نکته: مرغ‌ عشق‌ خیلی‌ زود اهلی‌ شده‌ و به‌ خانه‌ خو می‌گیرد. می‌توان‌ به‌ آن‌ یاد داد که‌ روی‌ انگشت‌ بنشیند حضورسگ‌ و گربه‌ موجب‌ ناراحتی‌ پرنده‌ می‌شود حتی‌ اگر به‌ آن‌ دسترسی‌ نداشته‌ باشند.

قفس:

ابعاد: اندازه‌ توصیه‌ شده‌ برای‌ یک‌ جفت‌مرغ‌ عشق‌ ۷۵‚۶۰‚۱۰۰سانتیمتر می‌باشد. داشتن‌ میله‌های‌ افقی‌ (نسبت‌ به‌ عمودی‌) ارجح‌ است‌ چرا که‌ پرنده‌ می‌تواند برای‌ بالا رفتن‌ از آن‌استفاده‌ کند.

مکان‌ قفس‌: قفس‌ را باید در اتاقی‌ روشن ‌، با هوای‌ مناسب‌ و درجریان‌ (با دمای‌ ۱- ۲۶ سانتیگراد بدون‌ تغییرات‌ ناگهانی‌) ، بدون‌ دود سیگار و در گوشه‌ای‌ از اتاق‌ قرار داد تا پرنده‌ احساس‌ امنیت‌ کند . پرنده‌ نباید در معرض‌تابش‌ مستقیم‌ آفتاب باشد . ارتفاع‌ قفس‌ بهتر است ‌طوری‌ باشد که‌ پرنده‌ حدودا هم‌ سطح‌ چشمان‌ شما باشد تا کنترل آن‌ ساده ‌تر شود . با توجه‌ به‌ اینکه‌ مرغ‌ عشق‌ در شب‌ ساعاتی‌ را می‌خوابد در صورتیکه‌ چراغها روشن‌ است‌ بهتراست‌ روی‌ قفس‌ با پارچه ‌پوشانده‌ شود.

وسایل‌ داخل ‌قفس‌: وسایل‌ لازم‌ برای‌ قفس‌ شامل‌ ظروف‌ آب‌، غذا و سنگریزه‌ و کف‌ دریا می‌باشد. اسباب‌ بازی‌ نیز بویژه‌ برای‌ یک‌ پرنده‌ تنها لازم‌است ‌. کف‌ قفس‌ را می‌توان‌ ترجیحا با کاغذهای غیر چاپی مثل کاغذهای خاص الگوی خیاطی که کاهی و بدون مواد چاپی هستند فرش کنید . آبخوری‌ لوله‌ای‌ ، برای‌ مرغ‌ عشق‌ مناسب‌ است ‌. جلوی‌ ظروف‌ آب‌ و غذا باید میله‌ باشد تا پرنده‌ بتواند بر روی‌ آن‌ بنشیند ضمن‌ اینکه ‌ظروف‌ آب‌ و غذا نباید زیر میله‌های‌ بالایی‌ قفس‌ باشند چر که‌ با مدفوع‌ پرنده‌ آلوده‌ می‌شوند. آب‌ همیشه‌ تازه‌ و تمیز باید در اختیار پرنده‌ باشد. کف‌ قفس‌ باید هر روز و کل‌ قفس‌ ۳ – ۴ روز یک‌ بار تمیز شوند.

میله‌ داخل ‌قفس‌: میله‌های‌ چوبی‌ نسبت‌ به‌ پلاستیکی‌ ارجح‌ هستند ضمن‌ اینکه‌ بهتراست‌ قطر میله ‌ها متفاوت‌ باشد. به‌ طور کلی‌ قراردادن‌ شاخه‌ درخت‌ بویژه‌ به‌ جای‌ میله ‌های‌ بالایی‌ قفس‌ مناسبتر است‌ چرا که‌ پرنده‌ می‌تواند از آن‌ بالا رفته ‌ضمنا ناخن‌هایش‌ نیز ساییده‌ می‌شود.

اسباب‌ بازی‌: مرغ‌ عشق‌ آینه‌ را دوست‌ دارد. می‌توان‌ یک ‌آینه‌ کوچک‌ را داخل‌ قفس‌ قرار داد تا پرنده‌ خود را ببیند. اسباب‌ بازیهای‌ دیگر مورد علاقه‌ مرغ‌ عشق‌ شامل ‌نردبان ‌، تاب ‌، توپ‌ پینگ ‌پنگ‌ آویزان‌ و زنگ ‌می‌باشند.

نگهداری در پاسیو: محیط پاسیو اگر هوای تازه و با تهویه مناسب داشته باشد محل بسیار خوبی است به شرط آن که:

_در معرض تابش مستقیم خورشید نباشد.

_گیاهان داخل آن سمی نباشند (می توانید از گیاهان و درختچه های مصنوعی استفاده کنید).

_تهویه مناسب برای هوا داشته و زیاد مرطوب ، گرم و سرد نباشد.

چند نکته مهم

برای داشتن مرغ عشق های سالم رعایت بعضی از نکات الزامیست که در ذیل مختصرا ذکر میگردد :

۱- مرغ عشق هایی که تازه خریداری شده اند را تا اطمینان از سالم بودنشان در قرنطینه نگهداری کنید.

۲- به محض مشاهده علائم بیماری در هر کدام از مرغ عشق ها ، آن را از بقیه جدا کنید و سپس به مداوایش بپردازید.

۳- سعی کنید از میله ها و ظروف غذاخوری پلاستیکی و بدون درز و شکاف و شکستگی استفاده کنید.

۴- از قفس مناسب جهت نگهداری مرغ عشق (۷۵ ‚ ۶۰ ‚ ۱۰۰ سانتیمتر) استفاده کنید قفسهای کوچک باعث بی تحرکی و در نتیجه چاقی مرغ عشق و همچنین شکستگی و بی نظمی پرها می شود.

۵- میله را در جهت مخالف یکدیگر و در طول قفس قرار دهید تا فاصله پرواز بیشتر باشه و امکان تحرک پرنده زیادتر گردد.

۶- میله ها را در جای خود کاملاً محکم کنید و حداقل دو هفته یکبار میله ها و ظروف غذاخوری را از قفس بیرون آورده ضد عفونی کرده و در صورت شکستگی تعویض نمایید.

۷- حداقل روزی یک بار آب را تعویض و ظرف آن را تمیز کنید.

۸- روزانه یکبار دانخوری را بیرون آورده و اضافات و پوسته ها را دور ریخته و دان جدید اضافه کنید تا مرغ عشقها گرسنه نمانند.

۹- هر ماه یکبار مرغ عشقها را (البته در صورتی که جوجه و یا تخم نداشته باشند) در یک قفس دیگر گذاشته و قفس را ابتدا با اسپری های حشره کش یا مواد ضد عفونی کننده ضد عفونی کنید و پس از یک ساعت کاملاً با آب و مواد شوینده آنها را بشویید و بگذارید با نور خورشید خشک شوند.

۱۰- هفته ای دو بار ظرف حمام برای مرغ عشقهای خود بگذارید(البته در جای گرم و غیر از زمان جفتگیری).

چگونه می توان مرغ عشقها را اهلی (دستی) نمود ؟ برای این کار دو روش وجود دارد و بسته به فرد بکار گیرنده و میزان زمانی که می خواهد برای این کار اختصاص دهد متفاوت می باشد (البته اصول ایجاد رفتار در هر دو مورد یکسان است و تفاوت آنها در مرحله ابتدای آنها می باشد) ؛ من در ذیل هر دو روش را همراه اصول حاکم بر آن توضیح میدهم :

روش اول : این روش دیر بازده بوده و نیاز به صبر و حوصله فراوانی دارد اما کاملا بر قوانین اخلاقی منطبق است ، این روش در ابتدا به ساکن بر پایه عادی شدن و حذف محرک بی اثر استوار است و پس از آن بسته به راهکاری که شما پیش می گیرید میتواند بر طبق اصول یادگیری شرطی شدن کلاسیک و یا فعال ادامه یابد ؛ حال به شرح جزئیات کار می پردازیم : در این متد ، شما هر روز مدتی را صرف غذا دادن به حیوان نموده و با ملایمت با او صحبت می کنید (در این هنگام هرگز حرکات تند و ناگهانی از خود بروز ندهید چراکه حیوان ، شما را به عنوان محرک خطرناک شناسایی کرده و عکس العمل دفاعی که همان فرار و یا ستیز است را از خود بروز خواهد داد) پس از مدتی درخواهید یافت که پرنده با شما اجین شده و حتی اگر دست خود را درون قفس ببرید عکس العمل شدیدی از خود نشان نداده و به کار خود مشغول است (حیوان ، در این دوره ای که هر روز با او صحبت می کرده اید و به او غذا داده اید به طور ذاتی دریافته که شما برای او خطری ندارید و اصطلاحا به یک محرک بی اثر تبدیل شده اید) خوب ، هم اینک نوبت مرحله دوم کار است ، این مرحله و روشی که پیش می گیرید (علاوه بر نوع گونه حیوانی که در حال تعلیم دادن به آن هستید) بسته به فعلی است که می خواهید حیوان از خود بروز دهد متفاوت است مثلا اگر می خواهید با ایجاد صدای خاصی پرنده به سمت شما بیاید باید در هنگام غذا دادن به پرنده یک صدای خاص از خود ساطع کنید (مثلا با یک ریتم خاص سوت بزنید یا یک صدای ممتد ایجاد کنید و امثالهم ؛ البته نکته ای که در اینجا حائز اهمیت است یکسان بودن نوع صدای تولید شده در تمام مدت آموزش می باشد) پس از مدتی حیوان نسبت به آن صدا شرطی شده و در صورت شندینش به گمان این که غذا به همراه دارید عکس العمل نشان داده و به سمت شما جذب میشود و یا مثلا فقط با دست به او میوه و یا سبزی مورد علاقه اش را بدهید در این صورت او نسبت به دست شما شرطی شده و با دیدن دستتان به سمت آن جذب می شود (به این  الگوی یادگیری در اصطلاح شرطی شدن کلاسیک می گویند). اما برای ایجاد رفتار پیچیده تر این  الگوی رفتاری ناکارآمد بوده و نیاز به الگوی دیگری به نام شرطی شدن فعال دارید که این نوع از یادگیری بر پایه پاداش و تنبیه استوار است . در این مورد ، بروز یک رفتار منجر به پاداش و یا تنبیه می گردد . حال اگر عمل و رفتار به پاداش منتهی شود قطعا احتمال بروز مجدد آن رفتار افزایش یافته و بلعکس اگر منتهی به تنبیه شود احتمال تکرار کاهش خواهد یافت لازم به ذکر است که این الگوی یادگیری بیشتر در مورد حیوانات بزرگ و باهوش (از جمله اسب ، سگ و … ) بسان آنهایی که در سیرک هستند متداول است و در مورد مرغ عشق کارایی چندانی ندارد ؛ به دلیل اینکه این نوشته مستقیما در مورد مرغ عشق می باشد از توضیح وبسط این الگوی یادگیری خودداری می کنم.

حال به روش  دوم می پردازیم : قبل از توضیح در مورد این روش باید متذکر شوم تمام اصول بنیادی این متد مثل روش قبل است و تنها تفاوت آنها این است که در روش اول باید مدتی را صرف غذا دادن و صحبت کردن با حیوان می کردید تا به شما عادت کند (شناسایی به عنوان یک محرک بی اثر) که در این راهکار نیازی به آن نیست ، در این روش شما باید بالهای مرغ عشق را کوتاه کرده و از اصل گرسنگی برای جذب حیوان استفاده کنید فی الواقع چیدن بالها منجر به عدم توانایی گریز پرنده می شود و گرسنگی دادن ، حیوان را مجبور به اعتماد میکند که مجموعا علاوه بر کاهش چشمگیر مدت زمان عادی شدن همراه با شرطی شدن کلاسیک می باشد. حال به شرح جزئیات کار می پردازیم : ابتدا شاه پرهای مرغ عشق خود را کوتاه کنید (اگر آنها را بکشید بعد از ۶ هفته رشد کامل کرده و پرنده شما مجددا قادر به پرواز خواهد بود ولی اگر آنها را کوتاه کنید تا اولین پرریزی عملا صاحب شاه پر نخواهند شد و توانایی پرواز را بدست نخواهند آورد . اصولا چیدن پر نسبت به کشیدن آن دارای دو مزیت است : اول اینکه به پرنده خود آزار نرسانیده اید و دوم اینکه مدت زمان بیشتری برای آموزش و جلوگیری از گریز در اختیار دارید پس قطعا چیدن پر بر کشیدن آن ارجح است) سپس ظرف غذا و همه مواد خوراکی را از قفس بیرون بیاورید (ظرف آب را هرگز برندارید چرا که ممکن است آب دادن به پرنده را فراموش کنید و منجر به تلف شدن آن شوید) و حدودا نیمی از روز تا یک روز پرنده را به حال خود رها کنید پس از آنکه متوجه شدید حیوان شما به شدت گرسنه شده در کف درست خود ارزن ریخته (البته اگر از قبل با علایق حیوان خود آشنا باشید می توانید غذای مورد علاقه اش را در دستتان ریخته و به او بدهید که مطمئنا این کار به جذب پرنده بسمت غذا تاثیری بسزا خواهد داشت) و درون قفس ببرید تا به سمت آن جذب شود سپس این کار را برای مدتی ادامه بدهید تا پرنده به شما عادت کند (می توانید از همان ابتدا هنگام غذا دادن یک صدای خاص را برای پرنده ایجاد کنید تا به آن صدا شرطی شود).

نکته : حال که به تفصیل دو روش را توضیح دادم لازم میدانم این نکته را هم ذکر کنم که من بشخصه راهکار اول را ترجیح میدهم چرا که علاوه بر عدم آزار رساندن به حیوان برای خود شخص هم لذتبخش است.

آب تنی: آب تنی خصوصا در فصول گرم سال و هنگام پرریزی بسیار ضروریست. چرا که موجب تحریک رشد سریع پرهای جدید می شود. در برخی از موارد به علت طولانی شدن فواصل بین آب تنی ها ممکن است برخی از پرنده ها میل به آب تنی را از دست بدهند و یا جوجه هایی که برای اولین بار با ظرف آب تنی آشنا می شوند ممکن است رغبتی به این کار نداشته باشند. بعد از استحمام پرنده به آراستن خود می پردازد. پرهای خودش را لرزانده و با نوک خود آنها را مرتب می کند. سپس به کمک نوکش ، مواد چربی ترشح شده از غده ای که در بالای محل اتصال دم به بدنش قرار دارد را روی کلیه پرهای خود می مالد. این روغن باعث براقی پرها شده و به عنوان یک ماده محافظ طبیعی عمل می کند. برای آب تنی ظرفی حاوی آب با درجه حرارتی حدود دمای اتاق و با عمقی کم به طوری که پرنده بتواند به راحتی داخل آن آب تنی کند را کف قفس قرار بدهید تا پرنده درون آن استحمام کند. پس از استحمام به علت ریختن آب بر روی کف قفس خشک کردن و یا تعویض پوشش کف آن ضروریست.

پرواز ازاد : مرغ‌ عشق‌ نیاز به‌ پرواز آزاد دارد. در صورتیکه‌ پرنده‌ شما به‌ قفس‌ عادت‌ کرده‌، می‌تواند هر روز بیرون‌ بیاید و در اتاق‌پرواز کند. برای‌ این‌ کار ابتدا باید شرایط اتاق‌ کاملا مناسب‌ باشد. در و پنجره‌ها بسته‌، بخاری‌ها خاموش‌ و سگ‌ و گربه‌ دراتاق‌ نباشد. آنگاه‌ می‌توان‌ در قفس‌ را باز کرده‌ تا پرنده‌ ۲۰-۳۰ دقیقه‌ بازی‌ کند. پرنده‌ای‌ که‌ به‌ قفس‌ خود عادت‌ کرده‌ پس‌ ازاین‌ مدت‌ باز خواهد گشت‌ بویژه‌ اگر به‌ طور منظم‌ برای‌ بازی‌ بیرون‌ آورده‌ شود

صحبت کردن: مرغ‌ عشق‌ تا حدی‌ قادر است‌ صحبت‌ کردن‌ را بیاموزد.ولی نمیتوان مطمئن بود که حتما یاد میگیرد. بهترین‌ زمان‌ برای‌ یاد دادن‌ از حدود ۵-۶ هفتگی‌ است‌. پرنده‌نر از نظر یادگیری‌ بهتر از ماده‌ می‌باشد. برای‌ یاد دادن‌ باید توجه‌ کرد که‌ کلمه‌ بدقت‌ و بارها تکرار شود. با توجه‌ به‌ اینکه ‌پرنده‌ معنی‌ کلمه‌ را نمی‌فهمد باید کلمه‌ به‌ یک‌ شکل‌ تکرار گردد.

چگونه از مرغ عشق خود نگهداری کنیم

تغذیه‌: غذای‌ اصلی‌ مرغ‌ عشق‌ در اسارت‌ و آزادی‌ دانه ‌است‌. دانه‌ها شامل‌ ۲ گروه‌ مهم‌ هستند :

۱– دانه‌ غلات ‌: کربوهیدرات‌ زیاد وچربی‌ کم‌ دارند ، مانند ارزن‌ (طبیعتش سرد و خشک می باشد و دانه ایی قلیایی و سرشار از پروتئین و منبعی غنی از ویتامین A و فسفر و املاح معدنی گوناگون است) و ذرت‌.

۲- دانه‌های‌ روغنی‌ : چربی‌ زیاد وکربوهیدرات‌ کم‌ دارند ، مانند تخم‌ کتان (طبیعتش گرم بوده و حاوی انواع ویتامین و ترکیبات کربوهیدرات و املاح معدنی میباشد) یا تخم‌ آفتابگردان‌.‌

غذای‌ مناسب ‌مرغ‌ عشق‌ ارزن‌ می‌باشد ولی‌ این‌‌ غذای‌ کاملی‌ نیست‌ بویژه‌ هنگام‌ تولید مثل ‌و برای‌ بالانس‌ کردن‌ آن‌ اضافه‌ کردن‌ یک‌ دانه‌ روغنی‌ (مانند تخم‌ کتان‌) لازم‌ است ‌. علاوه‌ بر اینها سبزیجات‌ (مانند هویج ‌، کلم‌) ، میوه‌های‌ تازه‌ (مانند سیب‌) و نیز مکمل‌ توصیه‌ می‌شوند. باید توجه‌ داشت‌ که‌ هر نوع‌ تغییر جیره‌ به‌ تدریج ‌انجام‌ شود.

نکته : حتما به ازای هر یک کیلو ارزن ۲۰۰ گرم تخم کتان با آن مخلوط کنید نه بیشتر و نه کمتر چون تخم کتان یه دانه روغنیست و برای تامین بسیاری از مواد بدن آنها ، مخصوصا برای گرفتن نطفه موثر میباشد.

شما می توانید هفته ای ۲_۳ بار به اندازه یک قاشق غذاخوری برنج ( به صورت کته ) به مرغ عشق بدهید.

نان: نان سبوس دار و کم نمک را با آب گرم خیس کنید تا نرم شود و بعد در قفس بگذارید.

سبزیجات و میوه: سبزیجاتی مثل شوید ، جعفری ، کاهو (برگ کاهو طبیعتی سرد دارد و تامین کننده کلسیم و آهن و اشتها آور و ضد یبوست میباشد) ، هویج (طبیعتی گرم دارد و سرشار از ویتامین A و املاح معدنیست) و میوه هایی چون سیب (طبیعتی معتدل داشته و سرشار از ویتامینهای گوناگون است) را همواره در برنامه غذای آنها بگنجانید.

تخم مرغ: تخم مرغ را به صورت آبپز شده در اختیار آنها بگذارید(هفته ای ۱ یا ۲ مرتبه).

جوانه ها : کامل ترین و حیاتی ترین بخش جیره غذایی مرغ عشق است (که متاسفانه بسیار مورد غفلت قرار میگیرد). دانه ها در هنگام جوانه زدن ،‌مملو از ویتامینها و پروتئین ها ، املاح معدنی ، کربوهیدراتها و قندهای طبیعی میشوند و برای مصرف مرغ عشقها بخصوص جوجه ها بسیار مفید است ، حداقل هفته ای یک بار به آنها جوانه گندم بدهید.

مکمل‌: دو مکمل‌ مهم‌ برای‌ مرغ‌ عشق‌ سنگریزه‌ (یا شن‌) و کف‌ دریا می‌باشند.

پرندگان‌ دانه ‌خوار از جمله ‌مرغ‌ عشق‌ اغلب‌ قبل‌ از خوردن‌ دانه‌ اقدام‌ به‌ خوردن‌ سنگریزه‌ می‌کنند. سنگریزه ‌در سنگدان‌ پرنده‌ کمک‌ به‌ شکستن‌ دانه‌ کرده‌ ونقش‌ مهمی‌ در هضم‌ آن‌ دارد. باید توجه‌ داشت‌ که‌ سنگریزه‌ آلوده‌ نباشد.سنگریزه را هم میتوان با ارزن مخلوط کرد(البته با نسبت خیلی اندک) و هم میتوان جداگانه در یک ظرف دهان گشاد ریخته و در کف قفس گذاشت.

کف دریا پوسته نوعی نرم تن دریاییست که حاوی کلسیم بوده و باعث استحکام نوک و همچنین پوسته تخم ها در هنگام تولید مثل می شود . ضمنا پرنده هنگام استفاده از کف دریا نوک خود را به آن می کشد که مانع رشد بیش از حد آن می شود.

آب‌ (برای‌ نوشیدن‌ واستحمام) : آب‌ تازه و‌ در ظرف‌ تمیز باید همیشه‌ در دسترس‌ باشد . بهتر است‌ آب‌ هر روزعوض‌ شود . پرنده‌ برای‌ آراستن‌ پرهای‌ خود نیز نیاز به‌ آب‌ دارد.

ویتامین: بدن تمام موجودات زنده برای انجام اعمال حیاتی نیازمند پروتئین ، کربوهیدرات ، چربی ها ، موادمعدنی و ویتامین هاست و این نیازها با مصرف مواد غذایی مختلف و متنوع تامین می شود . ویتامین ها دسته ای از مواد مغذی هستند که دارای معدودی از خصوصیات شیمیایی می باشند . این مواد ترکیبات آلی هستند که بوسیله نسوج بدن سنتز نمی شوند و بمقدار خیلی کم وجود آنها در جیره های غذایی لازم است . ترکیبات مذکور اجزا ساختمانی بزرگی از بدن را تشکیل نمی دهند و بیشتر بعنوان تنظیم کننده متابولیسم عمل می کنند . ویتامین ها بصورت محلول در چربی و آب وجود دارند . با توجه به مراتب فوق و از آنجا که مرغ عشقها و سایر پرندگان محصور در قفس ، در طبیعت نیازهای خود را بامصرف دانه های کال و رسیده ، علوفه سبز و بسیاری مواد غذایی دیگر تامین می کنند به نظر می رسد استفاده از ویتامین ها برای آنها در زمان زندگی در اسارت ضرورت دارد و ضمنا ارزش غذایی دانه ها بمرور زمان و بر اثر ماندن و انبار شدن کاهش پیدا میکند و باعث کاهش میزان ویتامینها موجود در آنها می شود لذا استفاده از مولتی ویتامین ها می تواند این کاهش را جبران نماید . وقتی پرنده شما سالم و سرحال هم می باشد باید علاوه بر میوه و سبزیجات ، هفته ای دو بار در ظرف آب آنها ، نصف قرص جوشان مولتی ویتامین (یا ۱۲ قطره) و یک چهارم قرص جوشان کلسیم بریزید (یا ۱۰ قطره). اکیدا توصیه می شود بعد از ۲۴ ساعت ظرف آب را بشویید (به دلیل رشد سریع پارازیتها در این محیط غنی شده هرگز نگذارید ظرف آب حاوی مولتی ویتامین بیش از ۲۴ ساعت بماند بلکه آن را به دقت بشویید).

نکته : موقع شستن ظرف آب ، بهتر می باشد از آب داغ و مقدار بسیار کم مایع ظرفشویی استفاده نموده ، ظرف را با شیشه شور یا با یک مسواک کهنه بشویید.

انواع ویتامین ها و خواص آنها

ویتامین B برای برقراری تعادل عصبی و نظم سوخت و ساز بدن ضروریست.

آثار کمبود ویتامین : کمبود این ویتامین در بدن باعث اختلال در دستگاه گوارشی و اعصاب می شود .

منابع ویتامین : زرده تخم مرغ .

ویتامین B1 در تنظیم اعمال تنفسی وعصبی موثر است .

آثار کمبود ویتامین : کبود این ویتامین باعث آماس روده – گرفتگی عضلات – بی اشتهائی می شود .

منابع ویتامین : تخم مرغ.

ویتامین B2 مهمترین عامل در رشد بدن می باشد .

آثار کمبود ویتامین : باعث لاغری – توقف رشد -اختلالات تنفسی – بیماریهای پوستی -اختلالات گوارشی می شود .

منابع ویتامین : این ویتامین در اسفناج – شیر – سفیده تخم مرغ.

ویتامین B6 در سوخت و ساز مواد گلواسیدی و غذا موثر است .

آثار کمبود ویتامین : باعث کاهش شدید وزن و اختلالات حرکتی می شود .

منابع این ویتامین : این ویتامین در جوانه گندم – ذرت – سبزی ها – برنج – زرده تخم مرغ.

ویتامین B12 در رفع عوارض عصبی موثر است .

آثار کمبود ویتامین : باعث رشد نامناسب و ایجاد پرهای ناقص می شود.

منابع این ویتامین : زرده تخم مرغ.

ویتامین C در تنظیم عمل بافتها و ایجاد مقاومت در بدن بسیار موثر است .

آثار کمبود ویتامین : باعث خون ریزی جلدی – ضعف شدید می شود.

منابع این ویتامین : جعفری – کاهو.

ویتامین D در رشد و سفت شدن استخوانها موثر است .

آثار کمبود ویتامین : باعث نرم شدن و کج شدن استخوانها می شود .

منابع این ویتامین : روغن ماهی – زرده تخم مرغ – و نور آفتاب.

ویتامین E این ویتامین باعث تقویت اعضای تناسلی می شود .

آثار کمبود ویتامین : باعث عقیم شدن پرنده می شود .

منابع این ویتامین : زرده تخم مرغ – جوانه گندم – کاهو – کلم.

ویتامین F در رویش پرها و لطافت آنها موثر است .

آثار کمبود ویتامین : باعث ایجاد زخمهای جلدی و اختلالات در هضم غذا می شود .

منابع این ویتامین : روغن ماهی – جوانه گندم.

ویتامین K مهمترین ویتامین برای انعقاد خون می باشد .

آثار کمبود ویتامین : باعث خون ریزی – ورم روده -طولانی شدن زمان انعقاد خون می شود .

منابع این ویتامین: گوجه فرنگی،اسفناج،زرده تخم مرغ،کلم گل

مطالب ارائه شده حاصل زحمات اقای سعید رنگین کمان میباشد

وبلاگ اقای رنگین کمان:http://budgerigars.mihanblog.com

در قسمت درباره من بخوانید

سلام آقای رنگین کمان حالتون خوبه؟
مرسی بابت مطالب جالب و بسیار مفیدتون. من تازه ۲تا مرغ عشق ناز خریدم الان با این گفته های مهم شما راحتتر میتونم مراقبشون باشم و بزرگشون کنم.
بازم ممنون.

باسلام.من ۲تاسوال داشتم درباره ی مرغ عشق از استادان درامر نگهداری مرغ عشق خواستارم که کمک کنید. اول مرغ عشق ام درحالت عادی عطسه می کنند؟؟۲.یک جفت مرغ عشق جوان دارم که ۴ماهشان هست ولی کوزه گذاشتم ولی تخم نمی کنند…………

عطسه کردن مرغ عشق به خاطر اینه که سرماخورده. ببین کنار دماغش کثیف نیست یا دور چشماش قرمز نشده. اگه این حالتیه بدون سرماخورده.ببرش یه جای گرم. حمام تا خوب بشه ممنوع. ویتامین به غذا. چراغ مادون قرمزم داری واسش بذار. عطسه معمولی و تکی در طول روز عادیه و زیاد گیر نده بهشون
کوزه هم بردار به جای قوطی های معمولی که تو پرنده فروشی ها هست بذار. خودشون تخم میزارن. هر وقت اماده باشن و جفت گیری کنن یا فصلشون باشه تخم میزارن. هر وقت که بخوای که نمیشه

agha damet garm kheyli kamell bood kheyli mamnon khodam taghriban 30 joft daram mikham bishtareshoon konam ke kheyli azin chizaro nemidonestam khodayi damet garm bazam az rahnemayie ghashangetoonn

agha damet garm kheyli kamell bood kheyli mamnon khodam taghriban 30 joft daram mikham bishtareshoon konam ke kheyli azin chizaro nemidonestam khodayi damet garm bazam az rahnemayie ghashangetoonn.ba tashakor agha morteza

سلام خسته نباشین.مرغ عشق ماده من از وقتی دیدم جفتگیری میکنن یکم چاق شده اصلا فعالیت نداره به جای پریدن روی دیوار قفس میخزه.امروز دیدم نره رو نمیذاره وارد لونه بشه.چرا؟

سلام
فکر میکنم تخم داشته باشه و نزدیک تخم بزاره. حالا اگه آقا نیما و سایر دوستان هم نظر بدن خوبه چون واردترن.

بقیه ی روسا نظری ندارن؟

نه والا نظری نیست
اگه تخم داشته باشه سنگین میشه و همه پرنده ها همینطورن. حتی بعضی ها که تو پرواز ضعیفن و توانی ندارن ممکنه بخورن زمین
موفق باشید

دوست من ببین دماغ مرغ عشقت سفیده یانه اگه سفید باشه تخم میزاره اگه نه باید وایسی رنگ دماغش تقیر کنه به سفید

سلام داداش به احتمال قوی میخواد تخم کنه وجلوگیری کردن از ورود نر به لونه نشانه اونه وهمچنین حجب وحیا حیون ….تخم که کرد جفت نر واسه تبریک وسلامت بودن جفت وتخم میره تولونه ….اما اگه خزبدنس طولانی وتخم هم نکرد بهتره اون ومعاینه کنی ببین زیرشکمش باد کرده یانه چون موقع تخم گذاشتن اگه حیون وناگهانی بترسونی یا زیاد کنجکاوی کنی امکان تخم پیچ شدنش زیاد وخطرناک پس اگه تخم کرد مبارک اگه تاهفته طول کسید وکسل بود اماده خاکسپاری باش…

تو مخرجش با سرنگ روغن یتون بزن تخمشرو میزاره توجای گرم بزارش

چون نر میخواد باهاش جفتگیری کنه تنبل شدنشم بخاطر اینه ک وقت تخم گذاریش نزدیکه

سلام
ببین مقعدش یا کمرش باد کرده؟

سلام
مدت زمانی که باید بگذره تا جوجه ها از تخم دربیان چند روزه؟

سلام
بعد از تخم گذاری ۱۸ تا ۲۱ روز طول میکشه
موفق باشید

سلام اقا شهریار ومجتبی من ۶تا مرغ عشق دارم چیکار کنم تکثیر شن

سلام
اول ببین زیاد جوان و یا زیاد پیر نباشند بعد که جفت شدن صبر کن و به تغذیه شون برس خودشون تکثیر میشن.

خب نر و ماده هستند ایشالا و همونطور که اقا مجتبی گفتن بالغ!!؟؟ درسته؟….. اگه درسته یه محیط متوسط تا بزرگ و به تعداد کافی لونه واسشون بذار.
موفق باشید

سلام
حدود ۴سال پیش از مرغ عشق ۵تاجوجه کشیدم که یکیشون واقعا تودنیا تک بود رنگش کرم قهوه ای وشیری بود خلاصه نمیدونم چی شد که شبا خودشو توقفس این وراونور میکوبید تا اینکه نفله شد دلیل جنی بودنش چی بود؟

سلام
به هزارتا دلیل پرنده بی آرومی میکرده.
خوردن گرمی زیاد – خال زدن و دونه زدن بدن پرنده – خوردن چربی – وجود حشرات در بدن پرنده – بیماری و ….

سلام میشه بگین چرا بعضی از مرغ عشق های ماده جوجه های خودشون و می کشن؟

امادگی بالای مرغ عشق ماده و جفت گیری مجددشون در طول بزرگ شدن جوجه ها باعث این مشکل میشه.

راه حلی برای رفع این مشکل وجود نداره؟
بعضی ها می گن می تو نه بخاطر کمبود کلسیم باشه که با دادن سفیده ی تخم مرغ میتونه قابل درمان باشه .
نظر شما در این باره چیه؟

سلام
نه دوست من هیچ ربطی به کلسیم نداره.
ببینید با حرف آقا شهریار موافقم بخاطر تخم گذاری مجدد این اتفاق می افته و جوجه های قبلی رو میزنن و یا دیگه بهشون غذا نمی دن.
پس ایجا شما باید ایجاد نقش کنید و اگر جوجه ها بزرگ شدن حتما جداشون کنید ویا اگر هنوز کوچک هستند و در داخل لونه هستند پس مزاحم تخم گذاری مجدد پرنده ماده شدن و ماده جوجه ها رو میزنه و از لونه بیرون می اندازه. حالا شما باید یه فکری به حال ماده و جوجه ها بکنید و به نحوی مانع از تخم گذاری سریع ماده بشید و اینکار باید با در نظر گرفتن شرایط جوجه ها و والدین و سن جوجه ها انجام بشه و از اینجا من نمی تونم شما رو راهنمایی کنم و باید خودتون تصمیم بگیرید.
اون دوستانی هم که گفتن از تخم مرغ استفاده کنید دلیلش اینه که والدین تخم مرغ های آب پز رو به جوجه ها میدن و جوجه ها سریعتر رشد میکنن و زودتر از لونه خارج میشن و دیگه مزاحم ماده نیستند و اون هم جوجه ها رو نمی زنه !!!!! پس تخم مرغ رو از روز ۴ – ۵ بعد از تولد جوجه ها به والدین بدین چون باعث میشه جوجه ها زودتر رشد کنن سعی کنید تنوع غذایی داشته باشن و از سبزیجات و میوه استفاده کنید و در آبخوردن اونها هم یک قاشق چای خوری عسل حل کنید اگر والدین خوب تغذیه بشن جوجه ها در فاصله کمتری از لونه بیرون میان و بهتر رشد میکنن.

سلام دوست عزیز .
بیرون انداختن یا مردن یا کشتن جوجه ها توسط والدین چند دلیل میتونه داشته باشه .
یا قفستون کوچیکه . (قفسهای معمول برای قناری مناسب مرغ عشق نیست)
یا لونه ای که استفاده میکنید کوچیکه .( لونه های چوبی ۱۵*۱۵*۲۵ چوبی هست که خیلی مناسب مرغ عشقه)
یا اینکه قفستون در جای شلوغ و پر استرس قرار داره .
با توجه به تجربه چندین ساله خودم امکان داره تو قفس کوچیک . لونه کوچیک و جای شلوغ هم جوجه بزرگ کنند ولی اگر ۳ شرط فوق را رعایت کنی میتونی در تمام طول سال تو قفست جوجه داشته باشی .
موفق باشید .

سلام.من محمد هستم از بابل،من یه ۵سالی که چهل پنجاه تا مرغ عشق دارم چیزی نمی گم که بی احترامی به بقیه بشه ولی خودم توی این موارد جوجه هایی که ماده انداخت بیرون دست بهشون نمیزنم خود جوجه بعد چند روز شروع به غذا خوردن میکنه و همچنین نر همون جفت به انها غذا میده تا حالا یکشون هم نمرده!البته جوجه سهوا نیفتاده باشه

سلام من محمدم از کنگان من به مرغ عشقم تخم مرغ. سیب .ذرت میدم چیزه دیگریم باید بدم نام ببر ممنون خ

سلام
دوست عزیز سوال خودتون رو در جای مناسب مطرح کنید نه وسط سوال های دیگران ممنون از توجه شما.
قربان ارزن و تخمه مخلوط مخصوص مرغ عشق همیشه و در طول ۲۴ ساعت و ۳۶۵ روز سال باید جلوی مرغ عشق باشه.
بقیه غذا ها رو به عنوان تنوع باید در کنار ارزن مصرف کنید.
سبزیجات و میوه هم بهش بدین مثلا کاهو – جعفری – شوید – کرفس – اسفناج – سیب درختی – هویج – موز – پرتغال و …

سلام محمد کجای کنگان فروشگاه مرغ عشق هست

سلام از راه نمایی هاتون بسیار متشکرم یه جفت از مرغ عشقام ۶ تا تخم گذاشتن که تا الان ۴تاش سر از تخم در اوردن راستیتش من اکثر کار هایی که گفتین رو قبلا انجام دادم ولی در مورد رشد سریع تر جوجه ها اطلاعات زیادی نداشتم امیدوارم این بار مشکلی پیش نیاد.
من چند سالی هست که چند جفت پرنده تو خونه نگه میدارم که بیشترینشون هم مرغ عشقه تو این چند سال اتفاق نیفتاده بوده که قفس مرغ عشقام شپش بیوفته البته من کاملا به پرنده هام میرسم ولی حدود یه هفته ی پیش یکی از مرغ عشقای نرم که مادش رو تخم بود مدام صدای اعتراض سر میداد که متوجه شدم کل لونه پر شده از شپش البته سهل انگاری از خودم بوده که بخاطره این که زیاد مزاحم مرغ عشق ماده که روی تخم بوده نشم فقط از سوراخ لونه بهش دید میزدم ولی اصلا نمیدونم دلیل این همه شپش درون لونه بخاطر چی بوده و جالب اینجاست که درون میله نشیمنگاه پرنده اصلا شپش نبوده من نتونستم اطلاعاطی درباره ی شپش بدست بیارم .
لطفا تو این زمینه راهنماییم کنین و یه مقاله در باره شپش تو سایتتون درج کنین.
راستیتش فکر نمیکردم که برای جواب سوالاتی که ازتون میشه این همه حوصله به خرج بدین.
دوباره از این که جواب سوال قبلیم و بطور کامل و نه مختصر دادین ممنونم

سلام
آره اسپری ضد حشره مخصوص پرنده ها هست و حتی یک قطره هست که پشت گردن پرنده میریزند تا حشرات مزاحمش نشن.
خب پس دلیل تلف شدن جوجه ها مشخص شد !!!! انواع حشرات موضی باعث ایجاد بیماری و ضعیف شدن جوجه ها و خوردن خون جوجه ها میشن.

سلام چه کار کنم که مرغ عشقم دستی بشه و به من عادت کنه . می ترسم اگه من براش یه جفت بخرم دیگه منو ول کنه و از من دور بشه و دیگه دستی نشه و فقط بچسبه به جفتش لطفا کمکم کنید. دوست دارم اگر هم جفت داشته باشه باز هم دستی بشه و بهم عادت کنه

با سلام نترس دوست من من با اینکه مرغ عشقم یک جفت ماده هم داره باز هم دستی مونده البته ممکنه که بعد از جفت کردن با جفتش باز هم به حالت قبلیش برگرده ولی احتمالش کمه.

سلام دوست من.
دلیل شپش کثیفی و ثابت موندن لونه و قفس و عدم تمیز کردن لونه و قفس و چوب ها و ….. در دوره های منظمه که اگه بهداشت رو رعایت میکردید با مشکل پارازیت های خارجی روبرو نمیشید.
اسون ترین کار اینه که از پرنده فروشی یا برخی دامپزشکی ها و داروخانه های دامپزشکی اسپری ضد پارازیت خارجی تهیه کنید. یه مارک معتبر یا حداقل بسته بندی شده و مخصوص طوطی یا پرندگان باشه. لونه و میله های نشیمن رو تعویض کنید. قفس رو کامل شستشو بدید و ضدعفونی کنید و بذارید افتاب بخوره و بعد هم از اسپری مخصوص استفاده کنید (ضمنا تاکید روی اسپری های تجاری برای ساده بودن کاره در صورتی که مواد دیگه هم برای این منظور هست و میتونید پرس و جو کنید و تهیه بفرمایید
موفق باشید

این اسپری رو که میگید باید به بدن.مرغ عشق بزنم یعنی ؟؟؟؟
خطری نداره

بله (البته باید طبق دستور خود محصول استفاده بشه).
خیر. موردی نداره

سلام .
در خارج اسپره ها و دارو های بسیار زیاد و متنوعی مخصوص پرندگان هست که من نمیدونم تو ایران هم هست یا نه . ولی قبلا (۹ سال پیش) یک اسپره بود با مارک آسوده که از اون استفاده میکردیم ( یک پاف زیر دم قناری یا مرغ عشق و شستن قفس و تمام لوازم داخل قفس) . میبخشید اگه اطلاعات من به روز نیست مطمئنا سایر دوستان بیشتر کمک میکنند .

پیروز باشید .

سلام خدمت دوستان دیروز دوست داداشم یه مرغ عشق ۲۰ روزه بهم داده که هنوز کامل پراش در نیمده براش یه لونه درست کردم که توش استراحت کنه ولی هر کاری میکنم غذا نمیخوره خواهش میکنم تو نحوه تغذیه ونوع غذا کمکم کنید

سلام
باید برای این جوجه ها از ارزن ریز استفاده کنید اما اگر پدر و مادرش بهش غذا میدادن بذارید کنار اونها شاید دوباره بهش غذا بدن که چون جداش کردین احتمالش ضعیف هست ولی سعی خودتون رو بکنید و اگر نشد و خودش هم غذا نخورد چاره ای نیست باید یکجوری با سرنگ بهش غذا بدین .
شاید هم زیاد دستکاریش کردین ترسیده یه مدت کنارش نرو ببین چی میشه.

سلام به همه دوستان عزیز
ما یه جفت مرغ عشق داریم که ماده نر رو به شدت اذیت میکرد، بردیم پیش فروشنده گفت نرش جربزه نداره نر رو برامون عوض کرد و الان چند روزه که نر جدیدش کنارشه. باز این نر هم ازش میترسید تا اینکه امروز صبح من دیدم خیلی چیک تو چیک شدن و لاو میترکونن و …
ولی امروز عصر به شدت به نره حمله کرد و انداخته بودش کف قفس و به قصد کشت میزدش خیلی دلم براش سوخت الانم همه جاش زخمیه! جداشون کردم ولی به محض اینکه میذارمشون کنار هم باز بی هیچ ملاحظه ای به شدت حمله میکنه به نره!!!!
علت این رفتار چیه و من الان چکار باید بکنم. ممنون میشم راهنمایی کنید.

سلام
خب اشتباه کردین نباید همینطوری یک نر جدید رو کنار ماده قرار بدین حتما اول توی دوتا قفس جداگانه باشن و قفسها رو در کنار هم بذارید تا یک هفته اینطوری به هم عادت کنن و اگر ماده و یا نر هرکدوم آماده نیستند و یا جوان تر هستند آماده بشن بعد جفتشون بدین الان هم صبر کن تا نر کاملا خوب بشه و حداقل دو هفته صبر کنید و بعد ماده رو به قفس نر انتقال بدین نه برعکس ضمنا از همین الان لونه رو به قفس نر منتقل کن و نر رو هم خوب تقویت کنید وویتامین هم بهش بدین البته هر دوتا رو تقویت کنید.
– بنظر میاد علت این باشه که ماده آماده بوده ولی نر اولی آماده نبوده اما شما این نر دومی رو منتقل کردین به قلمرو ماده و این بیچاره غریبه هست و کتک خورده و شاید ماده از نظر سنی بزرگتر از نرها باشه!!!!!! و شاید هم اصلا ماده نباشه ؟؟؟!!!!!!

باسلام خدمت دوستان عزیز و محترم میخاستم بدانم قبل از خرید مرغ عشق چه نکاتی را باید رعایت کرد
لطفا تمامی تمامی ان نکات را بگویید

سلام دوست من
ابتدا ببینید شرایط نگهداری پرنده رو دارید. محل نگهداری، موافقت خانواده یا همسرتون و بعد برید پرنده فروشی و یه جفت با قفس و تجهیزات لازم خریداری کنید. نگهداری پرنده هم زیاد سخت نیست و بسیار کم توقع هستند. به اندازه کافی هم در مقالات سایت در مورد مرغ عشق توضیح داده شده که اگه مطالعه کنید تمام موارد ریز و درشت یاداوری شده
موفق باشید

سلام من یه مرغ عشق خریدم که ماده نوکش کجه انگار شکسته بعد دوستم که مرغ عشق رو ازش خریدم گفت که مرغ عشقی که میخواد تخم بزاره اینجوریه ایا در سته یا نه چون خیلی نگرانم

سلام
کاملا چرند گفته یک مرغ عشق ناقص رو بهتون انداخته.

سلام دوست محترم
شما برای خریداری یک پرنده ی خوب و سالم به چند نکته باید توجه کنید
۱-اول اینکه سعی کنید از مرغ عشق هایی که خود پرنده فروش کنار یک دیگر قرار داده اند وبا هم مچ شده ان خریداری کنید.
۲-مرغ عشق هایی که خریداری میکنید باید سرحال باشند و مدام به اینور وآن ور جست و خیز کنند.(البته جست و خیز نکردن پرنده نشانده ی سالم نبودن پرنده نیست چون اکثر مرغ عشق ها در طول روز استراحت میکنن).
۳-هنگام خرید پرنده به چشم های او با دقت نگاه کنید اگر زخمی نبود ورنگ براغی داشت نشان دهنده ی این است که پرنده سالم است -بعد به پر های پرنده نگاه کنید مرغ عشقی که سالم باشد مدام خود را تمیز کرده دارای پرهایی صاف و تمیز می باشد.

سلام دوستان
منباز دوباره اومدم که مزاحمتون بشم.من دوتا سوال داشتم

۱_ایا این روش دوم رو میشه برای طوطی انجام داد؟

۲_اگه میشه چقدر باید بهش گرسنگی داد((واسه یه طوطیه خخخخخخخخخخخیلی لجباز))؟
با تشکر فراوان

سلام
۱ – کلا با گرسنگی دادن به پرنده و حیوانات مخالفم و روش اصلا جالبی نیست.
ببینید با چیدن پر طوطی موافقم ولی با گرسنگی دادن نه به هیچ وجه این کار رو نکنید. چون واقعا موجب آسیب و تضعیف اون میشید.
۲ – هیچی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!
اگر پرنده شما خیلی لجباز باشه باید عوضش کنید و یا صبر ایوب داشته باشید دیگه هیچ راه دیگه ای نداره.
شاید اصلا از شما خوشش نمی یاد !!!!!!!!! ببین با بقیه افراد چطوریه ؟؟؟؟؟!!!!!!!! زور که نیست !!!!!!!!

با سلام خدمت دوستان عزیز ومحترم می خاستم بدانم قبل از خرید مرغ عشق چه نکاتی را باید رعایت کرد . لطفا تمامی ان نکات را بگویید

۱رنگ و شادابی رنگ باید برنگ و زیبا باشه وجوان وبرنده کسل نباید باشه ۲مدفوع باید تقریبا سفت باشه و سیاه و سفید. سبز و ابکی نباید باشه مکان نگداری باید گرم باشه و موجودات دیگه تهدیدی براش نباشه

درضمن قفس بزرگ که برنده بتونه توش ازادانه برواز کنه و بهتره جفتی خریداری کنین مرق عشق رو

سلام چه کار کنم تا مرغ عشقم دستی بشه و به من عادت کنه . می ترسم که اگه من براش یه جفت بخرم دیگه منو ول کنه و از من دور بشه ودیگه دستی نشه و فقط بچسبه به جفتش لطفا کمکم کنید.
دوست دارم که اگر هم جفت داشته باشه باز هم دستی بشه و به من عادت کنه.

دوست من
مگه دست ما یا شماست. مطمئن باشید که پرنده قرار نیست با جفت انداختن وحشی بشه و دیگه طرف شما نیاد و …. حداقل به خاطر غذا هم که شده پیش شما میاد ولی خب مطمئنا ترجیح میده با جفتش وقتشو بگذرونه تا با شما. حتی ممکنه با خریداری جفت پرنده وحشی هم به شما عادت کنه و توسط پرنده دستی شما اون هم دستی بشه. به هر حال خودتون باید انتخاب کنید. به نظر بنده یه جفت واسش تهیه کنید، مخصوصا مرغ عشق که به دوستان توصیه میکنم اصلا زیاد به دستی کردن و نگهداری تک و تنها این پرنده فکر نکنن. بهترین گزینه واسه مرغ عشق نگهداری جفت هست
موفق باشید

سلام مرسی که جوابمو دادید
این طوطی یکم لجبازه.نمیدونم یکم عجیبه مثلا
۱-وقتی نیستم همچین جیغ میزنه که انگار دارن پرهاشو مکنن.اما وقتی از مدرسه میام خونه اروم میشه ومیخوابه و یامیره غذا میخوره.
۲-یا وقتی باکسی دست میدم جیغ میزنه.
اما این کارهارو با هیچ کس دیگه نمی کنه.در ضمن شما میگید پسش بدم نمی تونم انقدر دوستش دارم……
تشکر

سلام
با این توضیحات باید بگم که طوطی شما اصلا لجباز نیست بلکه نیاز به محبت و توجه بیشتری داره.
لطفا سوالات خودتون رو در جای خودش بپرسید اینجا بخش مرغ عشقه.
ممنون.

هزینه کلی راه اندازی قفس مرغ عشق ( به جز قیمت خودش ) چقد میشه؟

سلام دوست من
از فروشنده ها باید بپرسید. بستگی داره چه قفسی با چه تجهیزاتی خریداری کنید.

همین سایز توی مقاله ——->100x60x75 <——— و تجهیزاتشم دیگه مگه چی میخواد؟ :دی
حالا به طور کلی با حداقل تجهیزات این سایز قفس چند میشه؟

سلام
کلا هزار جور قفس با هزار جور قیمت داریم و اصلا معلوم نیست چند در بیاد.
تجهیزات هم مثل دانه خوری – آبخوری و لونه و چوب نشیمنگاه .
همه چی بستگی به سلیقه و انتخاب شما داره و نمیشه قیمت داد.

مثلا یه قفس با قیمت متوسط از ۵۰ بیشتر میشه امکاناتشم کاری نداریم بعدا میخریم :دی

سلام
نه بیشتر نمیشه یک قفس خوب با همه امکانات همین ۵۰ تا ۷۵ در میاد البته برای مرغ عشق هرچند کمتر از این هم میشه مثلا قفس ۲۰ هزارتومانی هم هست برای همین گفتم نمیشه قیمت داد چون بستگی به نظر و سلیقه خودتون داره همین هفته گذشته یک قفس قیمت کردم ۱۳۰ هزارتومان. خب حالا خودتون فکر کنید ما چطوری بگیم چند در میاد ؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!
اصولا اینطور سوالات رو نباید مطرح کنید چون اصلا جواب درستی ندارن !!!!!!!!!!!!

نه دیگه الان جوابمو گرفتم :دی
ادم باید بفهمه چند پول بذاره تو جیبش بره خرید :دی
البته بعید میدونم دیگه ماامانم بذاره بخرم
میگه خونه رو کردی باغ وحش

قوس خوب با لوازم داخل قفس بیست هزار تومان

آقا من یه چند متر توری دارم به علاوه اسکلت قفس اشکال نداره به طول دستی خودم برای مرغ عشق قفس درست کنم؟
بعد نکته اینجا که مرغ عشق شبا سروصدا راه نمیندازه که همه از خواب بپرن؟

سلام
نه مشکلی نیست. شب ها هم سر و صدا نمیدن فقط اول صبح کمی سر و صدا میدن مثلا ساعت های ۶ صبح و خیلی هاشون دیرتر.

:دی مشکل اینه که من میخوام تا ۱۰ بخوابم :(((
قرص خواب اور بریزیم توی دونه هاشون:دی

سلام دوست من
به نظر من اون چوبه بود که یکی از دوستان ماهی شو باهاش ادب کرده بود رو شما لازم دارین برای مرغ عشقاتون

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.



تصویر امنیتی
*

دستگاه جوجه کشی


انواع دیسکس Downloads-icon

رام کردن مرغ عشق این پرنده‌ی كوچك كار بسیار سختی است. ولی رام كردن جوجه‌ها كار آسانی است. جوجه‌های كوچك بعد از اینكه از لانه بیرون آمدند می‌توان آن را رام كرد. مرغ عشق‌ها زمانی كه خیلی كوچك هستند می‌توانیم آن‌ها را در دست بگیریم و نوازششان بكنیم. وقتی پروازكردن را یاد گرفتند باید از پدر و مادرشان جدا كنیم و دور از آن‌ها در قفس باشند. یادتان نرود كه در طول روز چندین بار نوازششان كنید. ابتدا با مشخصات ظاهری مرغ عشق آشنا می‌شویم.

مرغ عشق یكی دیگر از اعضای خانواده‌ی طوطی‌ها است و طرفداران بسیار زیادی دارد.

روش نگهداری و رام كردن آسان این پرنده‌ی خوشرنگ همراه با قیمت مناسبی كه دارد سبب شده است تا به یك پرنده‌ی ایده‌ال و مناسبی تبدیل شود.

زادگاه این مرغ عشق زیبا در كشور استرالیا بوده است. اوایل قرن 19 و 20 هزاران جفت از این پرنده‌ی خوشرنگ و زیبا به دیگر قاره‌ها آورده شدند.

مرغ عشق‌ها خیلی سریع و آسان توانستند به عنوان حیوان خانگی زیبا با رنگ‌های متنوع (سبز، زرد، آبی و شیری) و صدایی دلنشین به پرنده‌ی محبوبی تبدیل شوند. به وسیله‌ی منقار و شكل انگشت‌های پاهایش به راحتی می‌تواند راه برود.

چگونه از مرغ عشق خود نگهداری کنیم

این پرنده‌ی خوشرنگ و خوش صدا در 3 ماهگی بالغ خواهند شد.

برای تشخیص پرنده‌های ماده و نر بالغ از همدیگر باید به برجستگی كه بر روی منقار آن است توجه كرد. برجستگی منقار ماده‌ها به رنگ قهوه‌ای است.

برجستگی منقار نوع نر مرغ عشق به رنگ آبی روشن یا بنفش خواهد بود. این رنگ در هنگام بیماری یا پیر شدن مرغ عشق‌ها به تریج كمرنگ خواهد شد.

پرنده‌ی ماده بعد از هر بار تخم‌گذاری 4 تا 6 عدد تخم خواهد گذاشت.

به مدت 16 تا 18 روز درون تخم هستند و حدود 24 تا 28 روز در لانه زندگی می‌كنند. در طول این زمان مشخص كه جوجه‌ای این پرنده درون لانه هستند به شدت به مادر خود وابسته خواهند شد.

مرغ عشق پرنده‌ی بسیار جذابی است و بسیار باهوش. به راحتی می‌تواند خیلی از چیزها را یاد بگیرد. توانایی بسیار بالایی در صحبت كردن دارد و از اسباب بازی، آینه خیلی خوشش می‌آید. می‌توانید اسباب بازی‌های مورد علاقه‌اش را مانند توپ، نردبان كوچك، توپ پینك پنگ و زنگ در داخل قفس آن بگذارید تا با آن بازی كند.

جهت اطلاعات بیشتر در مورد سرگرمی مرغ عشق پیشنهاد می‌کنیم خواندن مقاله زیر را از دست ندهید:

سرگرمی مرغ عشق

توجه داشته باشید مهم‌ترین نكته‌ی هنگام خریدن مرغ عشق مورد علاقه‌تان باید آن را در جایی مطمئن و در سن 6 تا 7 هفتگی خریداری نمایید.

به تمام پرهای آن توجه كنید. پرنده سالم پرهای صاف، درخشان و شفافی دارد. در حالی كه مرغ عشق بیمار پرهای ژولیده‌ای خواهد داشت. پاهایش باید به آسانی میله‌ی قفسه را بگیرند و چشم‌ها شفاف و بدون هیچ‌گونه تورمی باشند. ظاهر پرنده كسل و گیج نباشد شاداب باشد.

مرغ عشق خیلی راحت به خانه خوی خواهد گرفت. وجود حیوان‌های دیگری مانند سگ و گربه سبب ناراحتی و رنجش این حیوان خانگی پرطرفدار می‌شود.

اندازه‌ی متوسط آن حدود 60 تا 100 سانتی‌متر است. این پرنده ترجیح می‌دهد میله‌های قفس به صورت افقی باشند تا مرغ عشق به راحتی بالا برود.

قفس پرنده باید در محیطی روشن و در جریان هوا بدون مزاحمت و هرگونه جابجایی باشد تا احساس امنیت و آرامش كند. قفس نباید در معرض تابش نور شدید قرار نگیرد. برای كنترل ساده و دید كافی باید قفسه در سطح چشمان قرار بگیرد و در معرض نور مستقیم خورشید نباشد.

درون قفس آن باید ظرف آب لوله‌ای و ظرف غذا تمیزی و سنگریزه‌ی دریا باشد. برای كف قفس از كاغذهای الگوی خیاطی می‌توان استفاده كرد. در جلوی ظرف‌های آن باید لوله‌ای قرار داده شود تا به راحتی بتواند بر روی آن بنشیند و آب و غذا بخورد. یادآوری شود كه حتماً ظرف‌ها باید بالای این میله قرار داده شوند تا در موقع مدفوع كردن آب و غذایش كثیف نشود. انواع ویتامین‌های گروه ب برای تعادل عصبی و تنظیم سوخت ساز بدنش ضروری است.

مرغ عشق‌ها بر اساس نژاد به یازده دسته زیر تقسیم خواهند شد:

برای مرغ عشق‌های سالم یك سری نكات مهمی باید رعایت شود؛ در اینجا به طور خلاصه به آن‌ها اشاره خواهیم كرد:

برای رام کردن مرغ عشق دو روش را در این مقاله برای شما بازگو خواهیم كرد.

ممكن است بعد از اینكه آن‌ها را به خانه آوردید برای مدت افسرده و ناراحت شوند و از شما ترس داشته باشند.

در این مدت زمان اصلاً كاری با آن نداشته باشید و در زمان گذاشتن آب و غذا بسیار با احتیاط عمل بكنید تا خود را با محیط جدید به آرامی وقف بدهد.

صبر و حوصله مهم ترین فاكتور برای رام كردن این پرنده‌ی خوش سیما است.

از حركات ناگهانی، صداهای بلند، ضربات سنگین به میله و قفس جداً خودداری كنید همه‌ی این‌ها سبب احساس ترس در پرنده می‌شود.

پس محیط زندگی آرام مهم ‌ترین شرط برای ماه‌های اول آن است. رام كردن مرغ عشق‌های بالغ كار آسانی نیست؛ بستگی به فرد دارد و میزان وقتی كه برای این كار می‌گذارد. تفاوت اصلی آن در مراحل ابتدایی آن است.

در زمان‌های قدیم هم بیشتر از این روش استفاده می‌نمودند و به توجه، زمان و صبر فراوانی نیاز دارد.

اساس كار در اینجا بر پایه‌ی عادی شدن و حذف محرك‌های بی اثر است و بعد آن بستگی به كار شما دارد.

در این مدت هر روز زمانی را صرف غذا دادن به این مرغ عشق زیبا كنید و با نرمی و ملایمت با او صحبت نمایید.

در طول این دوره به هیچ عنوان حركت‌های تند و ناگهانی از خودتان نشان ندهید. زیرا این حیوان دوست داشتی از شما به عنوان محرك بسیار خطرناك و آسیب‌پذیر شناسایی می‌كند.

تنها عكس العملی كه مرغ عشق می‌تواند از خودش نشان دهد فرار است.

بعد از گذشت زمان به این پی خواهید برد كه این پرنده‌ی زیبا چگونه با شما عجین و انس گرفته است. حتی اگر دست خود را در داخل قفس ببرید عكس العمل تندی از خودش نشان نمی‌دهد و به كار خود ادامه می‌دهد.

به طور ذاتی به آن پی برده است كه شما هیچ‌گونه خطر یا آسیبی برای او ندارید و برایش به عنوان محرك بی اثر عمل می‌كنید.

در این روش علاوه بر نوع حیوان به عكس العملی كه حیوان از خود نشان می‌دهد فرق می‌كند. به طور مثال می‌خواهید به مرغ عشق زیبا با صدای شما به طرف شما بیاید باید در مرحله‌ی اول برای این كار در موقع غذا دادن یك صدای مخصوصی از خودتان دربیاورید مثل سوت زدن یا یك صدای ممتد.

توجه داشته باشید در تمام مدت زمان آموزش باید به یك نوع صدا از خودتان ساطع كنید تا برای این مرغ عشق شرطی شود.

در حین شنیدن صدای شما فوراً به گمان اینكه غذا به آن می‌دهید واكنش مثبتی از خودش نشان بدهد و به طرف شما جذب شود. به فرض با دست خودتان به او غذا یا سبزی كه دوست دارد بدهید و همیشه با دیدن دست شما برایش شرطی شده است و به سمت شما می‌آید. به این الگوی بسیار زیبا و جذاب در اصطلاح شرطی شدن كلاسیك خواهند گفت.

در صورتی رفتار پیچیده تر این رفتار ناكارآمد خواهد بود و به الگوی دیگر به نام شرطی شدن فعال نیاز خواهید داشت.

اساس این الگوی فعال بر پایه‌ی تنبیه و تلاش خواهد بود. بروز یك رفتار درست سبب پاداش می‌شود در غیر این صورت منجر به تنبیه آن خواهد شد.

اگر عمل و رفتار درستی از خود نشان بدهند قطعاً احتمال بروز مجدد آن افزایش پیدا می‌كند یا اگر رفتار نادرستی از خود نشان دهند و به تنبیه منجر بشود احتمال تكرار آن كاهش پیدا می‌كند.

چگونه از مرغ عشق خود نگهداری کنیم

حتی مقداری ارزن در دست خود قرار دهید و دست‌هایتان را به صورت آهسته داخل قفس بگذارید برای چند دقیقه دستتان را بدون حركت ثابت نگه دارید تا مرغ عشق بر روی دست شما بنشیند.

توجه داشته باشید در این مرحله باید مرغ عشق شما گرسنه باشد؛ اگر سیر باشد تمایلی به خوردن ارزن نخواهد داشت. اگر تمایلی به خوردن نداشت برای چند ساعت ظرف غذایش را از قفس در بیاورید تا این پرنده‌ی خوشرنگ و زیبا گشنه شود و به راحتی بر روی دست شما بنشیند.

بعد از نشستن بر روی دست شما اجازه دهید مقداری ارزن بخورد و به آرامی آن را نوازش كنید اگر دست شما را گاز گرفت هیچ‌گونه عكس العملی از خودتان نشان ندهید.

هر چند روز یک‌بار این عمل را تكرار كنید با این كار پرنده ی شما یاد خواهد گرفت كه با گاز گرفتن دست شما چیزی درست نخواهد شد.

كم كم برایش شرطی می‌شود كه با شما خوب رفتار كند و دیگر گاز نگیرد. بعد این كار با خیال آسوده می‌توانید آن را از قفس بیرون بیاورید.

آموزش مرغ عشق برای نشستن روی انگشت با استفاده از ارزن بهترین انتخاب است. برای این كار ابتدا مقداری ارزن را همراه با كمی عسل به انتهای انگشت بچسبانید سپس آن را به آرامی داخل قفس ببرید و آن را روی میله یا نشیمنگاه جایی كه این پرنده ی زیبا روی آن می‌نشیند قرار دهید. بعد از این كار پرنده فوراً به گوشه ای از قفس می‌پرد و به انگشت شما زل خواهد زد.

پرنده اگر چیز جدیدی وارد قفس آن‌ها شود به زمان نیاز دارد تا به آن عادت كند این كار چند بار در طول روز انجام بدهید حتی برای چند دقیقه انگشتتان را در داخل قفس نگه دارید تا به آن عادت می‌كند و احساس خطر نكند.

بعد از این زمان به دست شما عادت می‌كند این كار تا زمانی ادامه دهید كه به حضور دست شما در درون قفس عادت كرده باشد. در حین نشستن بر روی آن به آرامی پاهایش را نوازش كنید. حدود 1 هفته این كار طول خواهد كشید.

چند نكته‌ی مهمی كه باید به مرغ عشق خانگی آموزش داده شود در اینجا برای شما عزیزان بازگو خواهیم كرد. مهم‌ترین ویژگی این پرنده‌ سخن گفتن و تكرار كلمات خواهد بود.

پرنده‌های سخن‌گو ارزش فراوانی دارند؛ مرغ عشق هم یكی دیگر از این دسته پرندگان است.

تغذیه مرغ عشق چه در زمان آزادی و چه درون قفس از دانه تغذیه می‌كند. دانه‌ها شامل 2 گروه مهمی هستند.

بهترین غذای مورد علاقه‌ی این پرنده‌ی خوش صدا ارزن خواهد بود. هنگام تولید مثل و بالانس كردن آن باید یك دانه‌ی روغنی دیگری هم به آن داده شود چون به تنهایی غذایی مقوی برای آن نمی‌باشد. از میوه-های تازه و سبزیجات مانند كلم و هویج به عنوان مكمل استفاده كنید.به ازای هر یك كیلو ارزن باید چیزی در حدود 200 گرم تخم كتان به آن اضافه نمود. زیرا تخم یا دانه‌ی كتان روغنی می‌باشد برای تأمین انرژی و مواد لازم برای بدنشان ضروری است. كامل‌ترین غذایی كه می-توان برای مرغ عشق حساب كرد جوانه‌ها می‌باشد. دانه‌ها در حین جوانه زدن منبع بسیار مقوی از ویتامین، پروتئین، املاح معدنی، کربوهیدرات‌ها و قندهای طبیعی خواهد بود. برای آن‌ها بسیار مقوی و ضروری خواهد بود. بهتر است هفته‌ای یک‌بار این كار را انجام دهید.

خب به پایان مقاله رام کردن مرغ عشق رسیدیم، امیدواریم لذت برده باشید. امکان دارد شما نیاز به شناخت بیشتر در مورد مرغ عشق داشته باشید، در مقالات زیر شما می‌توانید اطلاعات تخصصی بیشتری کسب نمایید:

شما می‌توانید حیوانات خانگی موردنظر خود را از طریق وبسایت واسط کالا یا اپلیکیشن واسط کالا خرید و فروش کنید.

چگونه از مرغ عشق خود نگهداری کنیم
چگونه از مرغ عشق خود نگهداری کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *