چگونه اسم همسر سابق را از شناسنامه حذف کنیم

 
helpkade
چگونه اسم همسر سابق را از شناسنامه حذف کنیم
چگونه اسم همسر سابق را از شناسنامه حذف کنیم

حذف نام همسر از شناسنامه پس از طلاق، دغدغه خیلی از مردان و زنانی است که طلاق گرفته اند و تمایل دارند در شناسنامه ایشان نامی از همسر سابق و طلاق و ازدواج قبلی نباشد تنها قانون حذف نام همسر از شناسنامه ماده ۳۳  قانون ثبت احوال می شود که مقرر کرده است: «کلیه وقایع ازدواج و طلاق یا مرگ زوج یا زوجه و رجوع و بذل مدت و فسخ نکاح باید در دفاتر ثبت کل وقایع ثبت شود ولی در شناسنامه به شرح ذیل انعکاس خواهد یافت:

در المثنی شناسنامه مرد یا زن آخرین نکاح و طلاق و یا بذل مدت و در صورت تعدد زوجات آن تعداد ازدواج که به قوت خود باقی است منعکس خواهد شد. ازدواج و طلاق غیر مدخوله در المثنای شناسنامه درج نخواهد شد.»

همانطور که ملاحظه کردید فقط زن و شوهرانی که بین ایشان نزدیکی واقع نشده باشد پس از طلاق می توانند در شناسنامه المثنی نام همسر قبلی و ازدواج و طلاق مربوط به آن را از بین ببرند.

اما علی رغم اطلاق ماده قانونی مذکور که شامل مردان و زنان می شود سازمان ثبت احوال در بخش نامه ۴۳۲۰/۱ مورخ ۱۳۷۰/۱۰/۱۴ فقط در المثنای شناسنامه زن در صورت مدخوله نبودن، ازدواج و طلاق سابق را حذف می کرد و اگر زوج برای تعویض شناسنامه به استناد حکم دادگاه مراجعه می کرد درخواست او را نمی پذیرفتند اما این بخش نامه بر طبق دادنامه شماره ۱۸۳ مورخ ۸۱/۶/۱۰ هیات عمومی دیوان عدالت اداری ابطال گردیده است.

متن رای هیات عمومی دیوان چنین است: «حکم مقرر در قسمت آخر ماده ۳۳ قانون ثبت احوال کشور که علی رغم عموم و اطلاق حکم مقنن عدم درج ازدواج و طلاق غیر مدخوله در المثنای شناسنامه زوجین است بنابراین مفاد بخشنامه به شماره ۴۳۲۰/۱ مورخ ۱۳۷۰/۱۰/۱۴ سازمان ثبت احوال کشور که علی رغم عموم و طلاق حکم مقنن عدم درج ازدواج و طلاق غیر مدخوله را منحصرا در المثنی شناسنامه زوجه پذیرفته و در نتیجه دایره مشمول قانون را محدود و تضییق کرده است خلاف قانون تشخیص داده می شود و بر تجویز قسمت دوم ماده ۲۵ قانون دیوان عدالت اداری ابطال می گردد.»چگونه اسم همسر سابق را از شناسنامه حذف کنیم

بنابراین پس از این رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری در صورتی که زن غیر مدخوله باشد و طلاق به آن شرایط صادر شود مرد نیز می تواند با دریافت شناسنامه المثنی نام همسر قبلی وطلاق ثبت شده را از شناسنامه حذف نماید.

سوالی که مطرح می شود این است که منظور از غیر مدخوله صرفا دوشیزه (باکره) است؟ اگر زن قبلا ازدواج داشته است و طلاق گرفته است ولی در ازدواج دوم تا قبل از نزدیکی با شوهر کار زوجین به طلاق برسد، می تواند از این ماده قانونی استفاده کند؟ به نظر می رسد جواب مثبت باشد اگر زوجین در این مسئله توافق داشته باشند که زناشویی بین ایشان واقع نشده است و بدان اقرار کنند زوجه در این ازدواج غیر مدخوله محسوب می شود و زوجین به این طریق می توانند از اداره ثبت تقاضای شناسنامه المثنی بدون درج ازدواج و طلاق قبلی کنند. اما توجه داشته باشید که بیشتر دادگاه های خانواده غیر مدخوله را صرفا دوشیزه در نظر می گیرند و با نظر بالا مخالف می باشند.

پس در صورتی می توان تعویض شناسنامه بعد از طلاق توافقی را درخواست کرد که در رای منعکس شده باشد که زوجه غیر مدخوله است و طلاق بائن غیر مدخوله باشد. همانطور که می دانید رویه دادگاه های تهران در خصوص زوجه ای که اظهار می دارد باکره است این است که او را به پزشکی قانونی معرفی می کنند تا گواهی بکارت اخذ نماید.

سلام من میخوام اسم شوهر سابقمو از شناسنامه ام حذف کنم باید چیکار کنم؟ من ۷ سال قبل جدا شدم اما اون زمان ازنظر روحی ازبس داغون بودم بفکر حذف اسمش نبودم اما الان باید چیکار کنم ؟ ممنون میشم راهنماییم کنید

سلام
با شرایط شما فقط با ازدواج جدید است که می توانید نام همسر قبلی را از شناسنامه حذف کنید و یا اینکه در ازدواج قبلی دوشیزه باشید

من چهار سال پیش جداشدم.الان با کسی که میخوام ازدواج کنم خونوادشو نمیخواد در جریان طلاق من بگذاره.راهی به جز اینکه حتما اول ازدواج رسمی صورت بگیره بعد اسم پاک شه وجود نداره؟
یااینکه میشه نامه ای چیزی در این خصوص گرفت که همسر جدید بافلان نام از ازدواج قبلی باخبره؟یا راهی که خونواده همسر فقط از این موضوع باخبر نشن🤔پیشاپیش ممنون از پاسخگوییتون

سلام
مطابق قانون فعلی فقط با ثبت عقد جدید است که می توانید ازدواج و طلاق قبلی را با تعویض شناسنامه پاک کنید. اما در خصوص نامه ای که بخواهید از دفترخانه بگیرید بهتر است که به دفتر ازدواج مورد نظر مراجعه نمایید و از ایشان راهنمایی بگیرید

سلام. چطور میشه متوجه شد که قبلا نام همسر توی شناسنامه بوده و حذف شده؟

سلام
از طریق اخذ گواهی تجرد یا مراجعه به اداره ثبت احوال. البته اگر پاسخگو باشند

سلام یکی از نزدیکان من وقتی ازدواج کرد ازدواج تو شناسنامه خانمش ثبت نشد که بتونه حقوق همسر مرحوم قبلیش را بگیره. بعد از طلاق هم تا مدت زیادی متوجه نشد که طلاق توی شناسنامه ثبت نشده. الان خارج از ایرانه و قصد ازدواج داره در قسمت ثبت ازدواج هم فقط اسم کوچک همسر قبلی قید شده و نام فامیلش نیست. ظاهرا همه اینها عمدی بوده . الان که میخواد طلاقش ثبت بشه نمیدونه کجا بره و چه کنه لطفا راهنمایی بفرمایید چون طبق شناسنامه ایشون متاهله درحالی که بیش از دوازده ساله که جدا شدند.

سلام
به اداره ثبت احوال مراجعه کنید.

سلام .از همسر قبلی مطلقه ام ۳ فرزند دارم و از همسر دوم و فعلی ام فرزند ندارم .اکنون قصد تعویض شناسنامه ام دارم .می توانم اسم همسر قبلی مطلقه ام را در شناسنامه جدیدم حذف کنم؟

سلام
خیر٬ فقط با ازدواج جدید نام همسر قبلی حذف خواهد شد.

من ٥ سال پيش جدا شدم با يه فرزند.. يكسال هست ك عقد كردم مجددا.. اگر بخوام نام همسر سابق را پاك كنم.. نام فرزندم هم از شناسنامه برداشته ميشه؟ يا نه ؟ چون فرزند دارم نميشه اين كارو كرد!!
متشكرم

خیر نام فرزند حذف نمی شود.

سلام ببخشيد مى خواستم اسم همسر سابق رو پاك كنم از شناسنامم و كسى كه مى خواد بياد خواستگارى در جريانه اما نمى خواد خونوادش در جريان باشن ، بايد چيكار كرد ؟؟ چون واقعاً خيلى قانون بدى هست كه بعد طلاق اسم طرف مقابل بمونه تو شناسنامه خوب ما كه واقعيت رو ميگيم اما بودن اسم اون فرد فقط باعث آزار روحى براى يك زنه كه مى خواد تشكيل زندگى بده يا تو اين مملكت كار كنه

سلام به کرات به این سوال پاسخ داده شده است

سلام خسته نباشید
من از همسر سابقم جدا شدم و یک فرزند دارم . آیا اسم این آقا رو بعد از ازدواج مجدد من حذف میکنند و فقط اسم بچه میمونه؟ چون حضانت بچه هم با پدرش هست.

سلام. بنده دو ازدواج نا موفق داشتم . میخواستم بدونم الان که در شرف ازدواج سوم هستم بعد از ثبت عقد میشه نام دو همسر قبل رو حذف کنم از شناسنامه ام یا نه؟ممنون از پاسخگویی شما

سلام
بله با ثبت ازدواج جدید می توانید نام همسران قبلی را از شناسنامه حذف کنید

باسلام من يكسال عقده كرده بودم كه جدا شدم .يه بريدگي خيلي كوچك به وجود امده از رابطه كه داشتيم .ميخواستم سوال كنم ايا اسم ايشون از شناسنامم حذف ميشه

سلام
اگر پزشکی قانونی تایید بکارت کند بله

سلام من میخوام از همسرم جدا بشم، ما عقد بودیم دوسال، اما رابطه نداشتیم ولی بکارتم دکتر رفتم گفت از بین رفته. البته کامل نه، این باعث میشه که اسمش از شناسنامم پاک نشه. یعنی پزشک قانونی متوجه میشه که رابطه کامل نداشتم؟
لطفا پاسخ بدید

سلام
اگر دخول کامل نبوده و مدتی از آن گذشته است نگران نباشید توصیه می کنیم که و قتی به پزشک قانونی مراجعه کردید آنچه به ما گفتید را به ایشان نگویید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وکلای مجرب و پایه یک گروه پارسای متخصص در پرونده های طلاق توافقی فوری، انحصار وراثت نامحدود، انحصار وارثت محدود، تقسیم ارث، طلاق از طرف زوج، طلاق به درخواست زوجه، مطالبه مهريه، توقيف اموال، تقسيط مهريه، تمکين، اثبات نسب، اثبات زوجيت، مطالبه نفقه زوجه، مطالبه نفقه فرزندان و فسخ نکاح می باشند . در صورت تمایل به اخذ مشاوره یا اعطای وکالت هموطنان مقیم تهران و کرج و همچنین ایرانیان مقیم خارج از کشور از طریق راه های ارتباطی معرفی شده در سایت با ما تماس حاصل نمایید

آدرس دفتر تهران

تهران فلکه دوم صادقیه بلوار آیت الله کاشانی بعد از بلوار ابوذر نرسیده به خیابان مهران پلاک ۹۱ ساختمان مهر طبقه چهارم واحد ۱۳

آدرس دفتر کرج

کرج سه راه گوهر دشت خیابان شهید بهشتی بین میثم ۸ و ۹ جنب رایتل ساختمان پاسارگاد ط۶ واحد ۱۱

شاید برایتان پیش آمده باشد که بخواهید بدانید بعد از طلاق، نام طرفین چگونه از شناسنامه هم حذف خواهد شد و حذف نام همسر از شناسنامه چگونه است. برای مردان ماجرا کمی ساده‌تر از زنان است. حذف نام زوج از شناسنامه زوجه تنها در صورتی امکان‌پذیر است که در دوران عقد جدایی انجام شده باشد و دوشیزه‌بودن زوجه مطابق احکام قضائی و سند طلاق قابل استنباط باشد. همچنین اگر همسر فردی فوت کند، در صورت ثبت شدن ازدواج، فرد می‌تواند با مراجعه به ادارات ثبت احوال نسبت به حذف نام همسر فوت‌شده از شناسنامه‌اش اقدامم  کند.

طبق قوانین جدید که از سال ٩٣ اجرایی شده‌ است، اگر طلاق قبل از رابطه جنسی صورت می‌گرفت، زن می‌توانست با ارائه گواهی پزشکی قانونی یا حکم دادگاه، مستقیما به ثبت احوال مراجعه و با تکمیل فرم‌های مربوطه، تقاضای صدور شناسنامه المثنی کند و در این صورت نام همسر سابق از شناسنامه او حذف می‌شد. این حکم درمورد مرد نیز جاری بود و در صورت وقوع طلاق در دوران عقد، مرد نیز می‌توانست اقدام به حذف نام همسر از شناسنامه کند، اما اداره ثبت احوال از حذف نام همسر در طلاق‌های بعدد از برقراری رابطه جنسی خودداری می‌کرد.

چنانچه فردی با همسرش متارکه کرده باشد با انتخاب همسر دوم و ثبت رسمی ازدواج و ثبت شدن نام او در شناسنامه‌اش می‌تواند به اداره ثبت احوال مراجعه کند و درخواست برای حذف نام همسر اول را ارائه دهد. ازدواج همواره به‌عنوان یکی از ابزارهای حفظ و بقای جامعه و ادامه نسل‌ها و نیز یکی از ابزارهای رسیدن به سعادت و خوشبختی افراد شناخته شده است. از این‌رو، قانونگذار بر آن شد تا همسو با این اتفاقات و نیز حمایت نسبی از زن و مرد در برابر جامعه، مقرراتی را درخصوص حذف کردن نام همسر از اسناد سجلی زن و مرد وضع کند. هرچند که این مقررات خالی از اشکال نیست، اما به نظر می‌رسد که فواید آن بیش از مضراتش خواهد بود.

مطابق این مقرره چنانچه فردی با همسرش متارکه کرده باشد با انتخاب همسر دوم و ثبت رسمی ازدواج و ثبت شدن نام او در شناسنامه‌اش، می‌تواند به اداره ثبت احوال مراجعه کند و درخواست برای حذف نام همسر اول را ارائه دهد. در رابطه با این مقرره توجه به چند نکته قابل توجه است:چگونه اسم همسر سابق را از شناسنامه حذف کنیم

روزنامه شهروند

با سلام و وقت بخیر
ایا در مورد زن هم این امکان وجود دارد که با ثبت ازدواج دوم نام شوهرسابق از شناسنامه اش حذف شود؟ یا فقط در مورد مرد امکان پذیر است؟

بله

من دوستم تو دوران عقد طلاق گرفت و بعد فرستادنش پزشک قانونی و بهش نامه دادن و اسم پسره از شناسنامش پاک شد و تو صفحه شناسنامش نه مهره طلاق هست نه اسم پسره ولی پس شما تو سایتتون یه چیز دیگه زدید چرا؟

مواردی که فرمودید در صورتی است که ایشان باکره بوده باشند.

سلام
بنده پسر مجردی هستم که با یه خانوم مطلقه ازدواج کردم و بعد یک هفته ازم طلاق گرفت
رابطه جنسی هم نداشتیم.سوالم اینه منم میتونم اسمشو پاک کنم؟

فقط بعد از ازدواج مجدد شما نام همسر قبلی قابل حذف است.

دردوران نامزدی ک طلاق گرفته میشه برای پاک شدن اسم مردتوپزشک قانونی مقعدهم موردمعاینه قرارمیگیره؟

خیر فقط بکارت مورد آزمایش قرار خواهد گرفت.

سلام . تو داداگاه که برای پزشک قانونی میفرستن که معاینه بشه پرده بکارت سالم نباشه به پدر ومادر میگن که سالم نیست . ؟

خیر ارتباطی به پدر و مادر نخواهد داشت.

سلام خسته نباشی . من الان نزدیکه یه ساله که نامزد هستم ومتاسفانه پرده بکارتمو از دست دادم ‌ . حالا هم میخوام طلاق بگیرم برم درخواست طلاق بگیرم .سوال اولم اینکه تو دادگاه که منو بفرستن پزشک قانونی ایا جواب معاینه رو به پدر ومادرم میگن که باکره نیست . بعدش میتونم مهریه امو بگیرم ازش .

خیر به پدر و مادرتان اعلام نخواهد شد. مهریه قابل مطالبه است.

ايا مردي كه زنش مرده ميتونه اسمشو از شناسنامش حذف كنه؟

اگر باکره باشد بله در غیر این صورت فقط بعد از ازدواج.

جهت حذف نام شوهر اول به كجا بايد مراجعه كرد ؟ و آيا وجود همسر دوم نيز اجباري است يا مدارك جهت ارائه كفايت ميكند ؟

اگر زوجه باکره نباشد فقط بعد از ازدواج میتوان حذف کرد.

سلام ببخشید بعد از پاک شدن اسم همسر اول از شناسنامه زن حقوق مستمری او هم قطع خواهد شد؟

بعد از طلاق نمیتوانید از حقوق مستمری همسر سابق استفاده کنید.

سلام منظورم بعد از فوت همسر اول بود که اگر ازدواج مجدد داشته باشم و اسم همسر اول رو از شناسنامه خودم حذف کنم حقوق همسر اول قطع میشود و همچنین اگر نام فرزند را به شناسنامه همسر دومم انتقال بدهم حقوق مستمری از همسر اولم برای ما قطع میشود؟

اگر ایشان ازدواج کنند دیگر حقوق مستمری همسر قبلی نخواهد رسید.

سلام من باکره ام و طلاق بدون عده گرفتم برای حذف اسم همسرم از شناسنامه ام باید حتما قبل از ازدواج بعدیم اقدام کنم یا بعد ازدواج هم میتوانم؟!

بله قبل از ازدواج نیز به دلیل اینکه باکره بوده اید میتوانید اقدام کنید.

سلام
مراحل حذف نام همسر رو میشه بگید.منظورم اینه بعد ازدواج دوم به کجا باید مراجعه کرد

باسلام من در دوران عقدبکارتم تاحدودی ازبین رفته پزشکی قانونی هم نرفتم خودم اعلام کردم ک باکره نیستم ایاکارم اشتباه بوده و اسمش ازتوشناسنامه ام حذف نمیشه برای حذف اسمش حتمابایدهمسردومم ازاین ماجراخبرداشته باشن

سلام
زنی بعد از یک ماه شوهرش میمیرد ولی اوون زن هنوز باکره هست..آیا میتونه اسم شوهرش را از شناسنامه حذف کند؟ اگه میتونه راههش چطوریه؟ و ایا حقوق اوون شوهر قطع میشه؟

من نامزد جدیدم میدونه من قبلاً ازدواج کردم، اما نمیخواد موقع عقد فامیلاشون اینو بدونن، ما چطور میتونیم اسم همسر قبلی رو از شناسنامم پاک کنیم که فامیلای خانواده همسر جدیدم متوجه نشن!؟

هیچ فردی غیر از همسر شما شناسنامه شما را رویت نخواهد کرد و میتوانید این را به دفتردار اطلاع دهید و بعد از عقد برای حذف آن اقدام کنید.

سلام من مجردم و میخام با یکی ک قبلا نامزد داشته ازدواج کنم باهم حرف زدیم ک اسم اونو از شناسنامش پاک کنه میشه راهنمایی کنید چیکار کنیم اخه نمیخام هیچکس مطلع بشه

سلام،آیا در شناسنامه المثنی هم میشه بعد از ازدواج مجدد نام همسر سابق رو حذف کرد؟

سلام
من در دوران عقد هستم و کارای طلاق توافقی رو انجام دادم و نامزدم هم امضا طلاق رو توی دادگاه داده من هیچ رابطه زناشویی باشه نداشتم ولی قبل عقد با این آقا بامزه نبودم و اطلاع نداره ومن به قاضی گفتم با کرم ومن رو به پزشک قانونی فرستادند آیا فقط قاضی از معاینه من خبر خواهد داشت ؟ یا به نامزد من هم میگن؟ توروخدا جواب بدید

سلام من ازدواج کردم همسرم باکره بوده و جدا شدیم ایا میتونم اسم خانم رو از شناسنامه ام حذف کنم یا حتما باید بعد ازازدواج مجدد باشه؟؟

اگر زوجه باکره باشد دو طرف میتوانند برای حذف نام اقدام کنند.

سلام ، همسر من دوبار ازدواج كرده و من ازدواج سومشون مى شم ، ايا بعد از عقدمون مى تونيم اسم دوتا همسر قبلى رو از شناسنامه شوهرم پاك كنيم؟

من چند ماه عقد کردم و دارم طلاق میگیرم دیروز قاضی ازم پرسید باکره هستی گفتم ار ولی چون رابطه از مقعد داشتم میخاد تو شناسنامم طلاقو ثبت کنه و اسم همسرو پاک نکنه و من میخام ی بار دیگه افدام کنم اخه این چه قانوناییه
ایا رابطه از پشت مهمه؟؟چگونه اسم همسر سابق را از شناسنامه حذف کنیم

سلام من دو ازدواج نا موفق داشتم میتونم اسم همسر اولم رو حذف کنم ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام

ایمیل

وبسایت


ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.


حذف نام همسر از شناسنامه : بعد از جدایی زوجین بیشتر اشخاص تمایلی به ماندن نام همسر سابق در شناسنامه ندارند. در اینجا به اختصار روش حذف نام همسر از شناسنامه سابق ذکر می گردد.

طلاق بعد از رابطه جنسی: در این حالت یعنی فرضی که بین زوجین رابطه جنسی برقرار باشد اداره ثبت احوال از دادن المثنی بدون ذکر نام همسر سابق خودداری می کند. رویه عملی دو راه را پیشنهاد می کند:

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام

چگونه اسم همسر سابق را از شناسنامه حذف کنیم

ایمیل

وبسایت


ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.


1- طلاق بعد از رابطه جنسی رخ داده باشد : در این حالت اداره ثبت احوال از حذف نام همسر سابق از شناسنامه خودداری می کند. اما در رویه عملی برای این عمل راهکارهایی وجود دارد که وکیل متخصص ثبت احوال موسسه تهران وکیل برای این موارد انجام می دهد.

2- اقدامی دیگر که امری پذیرفته شده است در مواردی است که زن مدخوله نباشد در این مورد زن می تواند با گواهی پزشکی قانونی یا حکم دادگاه به ثبت احوال مراجعه کند و بعد از اینکه فرم های مخصوص را تکمیل کرد، تقاضای صدور المثنی کند. در این موارد ثبت احوال شناسنامه المثنی را صادر می کند. این مورد برای مرد هم قابل انجام است.

حذف نام همسر از مواردی است که معمولاً بعد از طلاق زوجین به فکر طرفین خطور می کند.بعضی از افراد بعد از طلاق به دلیل مشکلات روحی عدیده ای که برایشان پیش می آید و منفور بودن از طرف مقابلشان یا برای حذف کلیه خاطرات مشترک،خیلی علاقه دارند که نام همسرشان را از شناسنامه حذف نمایند تا شاید کمی از نظر روحی به آرامش برسند و بتوانند زندگی جدیدی را برای خود از نو تشکیل دهند.باید بدانید برای حذف نام بعد فوت و یا بعد از طلاق در صورت باکره بودن زوجه یا باکره نبودنش شرایط متفاوتی وجود دارد که باید به آن توجه نمود.

در صورتی که طلاق صورت گیرد 2حالت وجود دارد :

1- در صورتی که زوجه دوشیزه یا باکره باشد ،در این صورت هر یک  زوجین می توانند با مراجعه به اداره ثبت احوال و سند طلاق که پیش تر در آن اشاره شده که بنابر نامه پزشکی قانونی زوجه دوشیزه می باشد،می توانند درخواست حذف نام همسر خود را بنمایند.چگونه اسم همسر سابق را از شناسنامه حذف کنیم

2- اما اگر زوجه دوشیزه یا باکره نباشد در صورتی می توانند درخواست حذف نام همسر را از اداره ثبت احوال بنمایند که دوباره ازدواج نموده و این ازدواج به صورت رسمی ثبت شده باشد و نام همسر دوم در شناسنامه درج شده باشد که در اینصورت با اطلاع همسر دوم می توانند درخواست حذف نام همسر اول را بنمایند بنابراین صرف انتخاب همسر دوم و معرفی آن،نمی تواند دلیلی برای حذف نام همسر اول باشد و باید ازدواج دوم رسماً ثبت شده و نام همسر دوم در شناسنامه درج گردد.

در بعضی مواقع یکی از زوجین فوت نموده که در این موارد بعد از فوت همسر،همسر دیگر علاقه دارد نام متوفی را از شناسنامه اش حذف نماید که در اینصورت با در دست داشتن مدارک مورد نیاز می توان به اداره ثبت احوال مراجعه نمود ودرخواست حذف نام متوفی را بنماید به شرطی که ازدواج ثبت شده باشد.

باید بدانید داشتن فرزند مانعی برای پاک نمودن اسم نمی باشد.در بعضی مواقع بعد از طلاق یا فوت،اشخاص علاقه دارند که نام طرف مقابل که از آن طلاق گرفتند یا فوت نموده را از شناسنامه خود حذف نمایند که در اینصورت با توجه به شرایط مذکور می توانند درخواست خود را از اداره ثبت احوال بنمایند حتی اگر فرزند داشته باشند البته مشخصات و اسم پدر و مادر در شناسنامه فرزند درج می گردد و همچنین مشخصات و اسم فرزند نیز در شناسنامه پدر و مادر وجود دارد و از بین نمی رود.

در ابتدا ما 5 تن از فارغ التحصیلان دکتری رشته حقوق دانشگاه تهران بودیم، که بعد از گذراندن مراحل مربوطه، دریافت پروانه پایه یک وکالت از کانون وکلای دادگستری مرکز، با نیت گسترش عدل و داد و احقاق حق مظلومان و نظم خواهی در سال 1385 گروهی تشکیل دادیم و به کار وکالت به صورت تخصصی مشغول شدیم و بعد از گذراندن سالیان زیاد در کسب تجربه اکنون با یاری خداوند متعال گروه ما به 1200 وکیل مجرب و متخصص افزایش پیدا کرده است. در حال حاضر تعداد زیادی از قضات بازنشسته و اعضای هیئت علمی دانشگاههای سراسری که سابقه زیادی در ذمه وکالت دارند با موسسه حقوقی تهران وکیل همکاری می نمایند. موسسه حقوقی تهران وکیل با بیش از هزاران پرونده موفق و فعالیت در بیش از 22 استان کشور با شعار ( عدالت برای همه ) توقیق خدمت به هموطنان گرامی دارد.

 

موسسه حقوقی تهران وکیل

مشاوره حقوقی رایگان : 1941 22 77 021

آدرس : تهران، نارمک، بر اصلی خیابان فرجام

مابین چهارراه حیدر‌خانی و محمد‌باقری پلاک 578‌طبقه 2

«گروه تهران وکیل» موسسه حقوقی است که خدمات جامع حقوقی از جمله، مشاوره حقوقی، وکالت به صورت کاملا تخصصی، مشاوره حقوقی رایگان، مشاوره حقوقی حضوری، مشاوره حقوقی تلفنی توسط وکیل پایه یک دادگستری تهران با تعهد و تجربه بالا، در کلیه دعاوی و پرونده های قضایی، محاسبات حقوقی ( محاسبه دیه، محاسبه دیه اعضای بدن، محاسبه مهریه، محاسبه ارث، محاسبه تاخیر تادیه دین، محاسبه دیه قتل، محاسبه دیه بر اساس دادنامه ) را به تمام ایرانیان در داخل و خارج کشور ارائه می کنند.

«گروه تهران وکیل» با بکارگیری بهترین وکیل متخصص در هر پرونده حقوقی، همواره، بهترین نتیجه را برای متقاضیان به ارمغان می آورد. در حوزه هایی همچون : وکیل کیفری، وکیل خانواده، وکیل انحصار وراثت، وکیل قرارداد، وکیل طلاق، وکیل ملکی، وکیل چک، وکیل سفته، وکیل حضانت، وکیل ثبت، وکیل نفقه، وکیل اجرت المثل بهترین وکلا در این موسسه حقوقی گرد هم جمع شده اند.

«گروه تهران وکیل» با داشتن بهترین وکلای متخصص، که بدلیل تجربه بالا، با اشراف کامل به حل پرونده های حقوقی نایل می شوند. وکیل خوب، وکیلی است که در صورتی که، در صورت ارزیابی مشکل حقوقی موکل خود متوجه شود که امکان انجام وکالت وجود ندارد از گرفتن پرونده صرف نظر کرده و باعث اتلاف هزینه و اضرار موکل نشود.

«گروه تهران وکیل» مفتخر است با داشتن گروهی کاملا متخصص در زمینه «ثبت شرکت» «ثبت برند» «تغییرات شرکت» و همچنین خدمات بین المللی و مهاجرتی به هموطنان عزیز خدمت رسانی کند.

حذف نام همسر از شناسنامه دارای قوانین و جزئیاتی است . افراد زیادی هستند که بعد از طلاق خواهان حذف نام همسر از شناسنامه خود هستند. با توجه به اینکه یک زوج از هم جدا شده اند ولی هرگاه نظرشان به شناسنامه می افتد، یاد و خاطر دوران تلخ طلاق و جدائی برایشان تداعی می شود و این هنگام است که درصدد آن بر می آیند تا راهی بیابد که بتوانند نام همسر خود را از شناسنامه شان پاک کنند، چرا که تمایلی به ماندن نام همسر سابق خود در شناسنامه ندارند.

مطابق قانون چنانچه فردی با همسرش متارکه کرده باشد، با انتخاب همسر دوم و ثبت رسمی ازدواج و ثبت شدن نام او در شناسنامه اش می تواند به اداره ثبت احوال مراجعه و درخواست برای حذف نام همسر اول را ارائه دهد.

ازدواج همواره به عنوان یکی از ابزارهای حفظ و بقای جامعه و ادامه نسل ها و نیز یکی از ابزارهای رسیدن به سعادت و خوشبختی افراد شناخته شده است. از همین روی قانونگذار بر آن شد تا همسو با این اتفاقات و نیز حمایت نسبی از زن و مرد در برابر جامعه، مقرراتی را در خصوص حذف کردن نام همسر از اسناد سجلی زن و مرد وضع نماید.

هرچند که این مقررات خالی از اشکال نیست؛ اما به نظر می رسد که فواید آن بیش از مضرات آن خواهد بود.

مطابق این مقرره چنانچه فردی با همسرش متارکه کرده باشد با انتخاب همسر دوم و ثبت رسمی ازدواج و ثبت شدن نام او در شناسنامه اش می تواند به اداره ثبت احوال مراجعه و درخواست برای حذف نام همسر اول را ارائه دهد. در رابطه با این مقرره توجه به چند نکته قابل توجه است:1. حذف نام همسر اول از شناسنامه منوط به انتخاب همسر دوم و نیز ثبت رسمی ازدواج و ثبت نام ایشان در شناسنامه فرد است. بنابراین به صرف انتخاب همسر و معرفی آن نمی توان از این مقرره قانونی استفاده کرد. 2. اما در پاسخ معترضان به این مقرره باید بیان داشت که حذف نام از شناسنامه در این مورد صرفاً پس از وقوع ازدواج دوم و ثبت آن صورت می گیرد، لذا همسر دوم از ازدواج پیشین همسر خود مطلع خواهد شد. از طرفی دیگر اقدام به حذف نام همسر قبلی از شناسنامه علاوه بر کاهش بار روانی موجود، موجب ارائه راحت تر شناسنامه در جاهای مختلف است، چه اینکه عمدتاً مسائلی اینچنینی در زمره خصوصی ترین مسائل افراد است و دلیلی ندارد که همگان از آن ها با خبر باشند. این در حالی است که با صدور گواهی تجرد باید بیان داشت که زن و مرد پیش از ازدواج می توانند با اخذ گواهی تجرد از ازدواج قبلی همسر آینده خود مطلع شوند. 3. از اطلاق واژه همسر دوم باید اینطور نتیجه گرفت که استفاده از این مقرره صرفاً در مورد اختیار نمودن همسر دوم امکان پذیر خواهد بود و نه ازدواج های بعدی، اما به نظر می رسد که علی رغم نقص این مقرره در این خصوص بتوان در ازدواج های بعدی نیز از مزایای این مقرره قانونی استفاده کرد.چگونه اسم همسر سابق را از شناسنامه حذف کنیم

مطابق آنچه گفته شد باید بیان داشت حذف نام زوج از شناسنامه زوجه تنها در صورتی امکان پذیر خواهد بود که در دوران عقد جدایی انجام شده باشد و دوشیزه بودن زوجه مطابق احکام قضایی و سند طلاق قابل استنباط باشد. این در حالی است که مطابق اطلاق عبارت و قید باکره بودن باید اینطور نتیجه گرفت، زنانی که ازدواج دوم و سوم دارند و نیز افرادی که ازدواج اولشان می باشد؛ اما باکره نمی باشند، نمی توانند ازین مقرره استفاده نمایند. اما در مورد حذف نام زن یا مردی که فوت نموده است باید بیان داشت که اگر همسر فردی فوت کند، در صورت ثبت شدن ازدواج، فرد می تواند با مراجعه به ادارات ثبت احوال نسبت به حذف نام همسر فوت شده از شناسنامه اش اقدام و نام همسر فوت شده را از شناسنامه اش حذف کند. این در حالی است که عمده ایرادی را که می توان نسبت به این مقرره وارد نمود این می باشد که هیچ اشاره ای به فرزندان نشده است، چه اینکه مطابق اطلاق مقرره فوق حذف نام زن یا مرد از شناسنامه دیگری یا خود حتی در صورت وجود فرزند نیز امکان پذیر خواهد بود، هرچند که نام پدر یا مادر در شناسنامه فرزندان درج خواهد شد.

یکی ازمواردی که زن و شوهرها را پس از جدایی و طلاق آزار می دهد وجود نام یکدیگر در شناسنامه هاست .

همانقدر که گنجاندن نام همسر در شناسنامه در هنگام عقد شیرین و دلچسب است و چه بسا برای درج آن در شناسنامه عجله هم داریم، پس از طلاق نه خودمان چشم دیدن این نام را در شناسنامه داریم و نه می خواهیم دیگران از این واقعه مطلع شوند.

حذف نام همسر از شناسنامه دارای قوانین و جزئیاتی است .به همین جهت خوب است بدانیم چگونه می توانیم نام همسر سابق را از شناسنامه پاک کنیم.

برای مردان ماجرا کمی ساده تر از زنان است. حذف نام زوج از شناسنامه زوجه تنها در صورتی امکان پذیر است که در دوران عقد جدایی انجام شده باشد و دوشیزه بودن زوجه مطابق احکام قضائی و سند طلاق قابل استنباط باشد. همچنین اگر همسر فردی فوت کند، در صورت ثبت شدن ازدواج، فرد می تواند با مراجعه به اداره ی ثبت احوال نسبت به حذف نام همسر فوت شده از شناسنامه اش اقدام کند.

این در حالی است که عمده ایرادی را که می توان نسبت به این مقرره وارد نمود این می باشد که هیچ اشاره ای به فرزندان نشده است، چه اینکه مطابق اطلاق مقرره فوق حذف نام زن یا مرد از شناسنامه دیگری یا خود حتی در صورت وجود فرزند نیز امکان پذیر خواهد بود، هرچند که نام پدر یا مادر در شناسنامه فرزندان درج خواهد شد.چگونه اسم همسر سابق را از شناسنامه حذف کنیم

طبق قوانین جدید که از سال ٩٣ اجرایی شده است، اگر طلاق قبل از رابطه جنسی صورت می گرفت، زن می توانست با ارائه گواهی پزشکی قانونی یا حکم دادگاه، مستقیما به ثبت احوال مراجعه و با تکمیل فرم های مربوطه، تقاضای صدورشناسنامه ی المثنی کند و در این صورت نام همسر سابق از شناسنامه او حذف می شد.

این حکم درمورد مرد نیز جاری بود و در صورت وقوع طلاق در دوران عقد، مرد نیز می توانست اقدام به حذف نام همسر از شناسنامه کند، اما اداره ثبت احوال از حذف نام همسر در طلاق های بعد از برقراری رابطه جنسی خودداری می کرد .

بعد از عقد نام طرفین در شناسنامه ها ثبت می شود، حال اگر طلاق در این دوران واقع شود و زن در زمان طلاق باکره باشد، ثبت احوال با دریافت گواهی پزشکی قانونی مبنی بر تائید باکرگی، نام طرفین را از شناسنامه حذف می کند اما عدم درج وقایع ازدواج و طلاق در شناسنامه جدید زوج، تنها برای بار اول امکان پذیر است.

ازاین رو، چنانچه مردی برای بار دوم دختر باکره ای را به عقد درآورد و در همان حالت طلاق دهد، حذف نام همسر از شناسنامه ممکن نخواهد بود و این فرد تنها پس از ازدواج مجدد و ثبت رسمی ازدواج می تواند به اداره ثبت احوال مراجعه و درخواست برای حذف نام همسر اول را ارائه دهد.

لازم به ذکر است که ،زنانی که ازدواج دوم و سومشان است و نیز افرادی که ازدواج اولشان است اما باکره نیستند، نمی توانند نام همسر را از شناسنامه حذف کنند بلکه پس از ثبت ازدواج جدید، زن و مرد می توانند برای دریافت شناسنامه المثنی و حذف نام همسر سابق اقدام کنند.

چنانچه فردی با همسرش متارکه کرده باشد با انتخاب همسر دوم و ثبت رسمی ازدواج و ثبت شدن نام او در شناسنامه اش می تواند به اداره ثبت احوال مراجعه کند و درخواست برای حذف نام همسر اول را ارائه دهد.

در رابطه با این مقرره توجه به چند نکته قابل توجه است:1. حذف نام همسر اول از شناسنامه منوط به انتخاب همسر دوم و نیز ثبت رسمی ازدواج و ثبت نام ایشان در شناسنامه فرد است. بنابراین به صرف انتخاب همسر و معرفی آن نمی توان از این مقرره قانونی استفاده کرد.2. اما در پاسخ معترضان به این مقرره باید بیان داشت که حذف نام از شناسنامه در این مورد صرفاً پس از وقوع ازدواج دوم و ثبت آن صورت می گیرد، لذا همسر دوم از ازدواج پیشین همسر خود مطلع خواهد شد.

از طرفی دیگر اقدام به حذف نام همسر قبلی از شناسنامه علاوه بر کاهش بار روانی موجود، موجب ارائه راحت تر شناسنامه در جاهای مختلف است، چه اینکه عمدتاً مسائلی اینچنینی در زمره خصوصی ترین مسائل افراد است و دلیلی ندارد که همگان از آن ها با خبر باشند. این در حالی است که با صدور گواهی تجرد باید بیان داشت که زن و مرد پیش از ازدواج می توانند با اخذ گواهی تجرد از ازدواج قبلی همسر آینده خود مطلع شوند.3. از اطلاق واژه همسر دوم باید اینطور نتیجه گرفت که استفاده از این مقرره صرفاً در مورد اختیار نمودن همسر دوم امکان پذیر خواهد بود و نه ازدواج های بعدی، اما به نظر می رسد که علی رغم نقص این مقرره در این خصوص بتوان در ازدواج های بعدی نیز از مزایای این مقرره قانونی استفاده کرد.

ماده 33 قانون ثبت احوال در این خصوص بیان داشته است که:

کلیه وقایع ازدواج و طلاق یا مرگ زوج یا زوجه و رجوع و بذل مدت و فسخ نکاح باید در دفاتر ثبت کل وقایع ثبت شود ولی در شناسنامه به شرح زیر انعکاس خواهد یافت در المثنای شناسنامه مرد یا زن آخرین نکاح و طلاق یا بذل مدت و در صورت تعدد زوجات آن تعداد ازدواج که به قوت خود باقی است منعکس خواهد شد. ازدواج و طلاق غیر مدخوله در المثنای شناسنامه درج نخواهد شد.

همانطور که مستحضرید فقط زن و شوهرانی که بین ایشان نزدیکی واقع نشده باشد پس از طلاق می توانند در شناسنامه المثنی نام همسر قبلی و ازدواج وطلاق مربوط به آن را از بین ببرند.

علی رغم اطلاق ماده قانونی مذکور(ماده 33 قانون ثبت احوال) که شامل مردان و زنان می شود سازمان ثبت احوال در بخش نامه1/4320 مورخ 14/10/1370 فقط در المثنای شناسنامه زن در صورت مدخوله نبودن، ازدواج و طلاق سابق را حذف می کرد و اگر زوج برای تعویض شناسنامه به استناد حکم دادگاه مراجعه می کرد درخواست او را نمی پذیرفتند اما این بخش نامه بر طبق دادنامه شماره ۱۸۳ مورخ10/6/81 هیات عمومی دیوان عدالت اداری ابطال گردیده است.

متن رای هیات عمومی دیوان چنین است:

حکم مقرر در قسمت آخر ماده ۳۳ قانون ثبت احوال کشور که علی رغم عموم و اطلاق حکم مقنن عدم درج ازدواج و طلاق غیر مدخوله در المثنای شناسنامه زوجین است بنابراین مفاد بخشنامه به شماره ۴۳۲۰/۱ مورخ ۱۳۷۰/۱۰/۱۴ سازمان ثبت احوال کشور که علی رغم عموم و طلاق حکم مقنن عدم درج ازدواج وطلاق غیر مدخوله را منحصرا در المثنی شناسنامه زوجه پذیرفته و در نتیجه دایره مشمول قانون را محدود و تضییق کرده است خلاف قانون تشخیص داده می شود و بر تجویز قسمت دوم ماده ۲۵ قانون دیوان عدالت اداری ابطال می گردد.

بنابراین پس از این رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری در صورتی که زن غیر مدخوله باشد و طلاق به آن شرایط صادر شود مرد نیز می تواند با دریافت شناسنامه المثنی نام همسر قبلی وطلاق ثبت شده را از شناسنامه حذف نماید.

سوالی که مطرح می شود این است که منظور از غیر مدخوله صرفا دوشیزه (باکره) است؟

اگر زن قبلا ازدواج داشته است و طلاق گرفته است ولی در ازدواج دوم تا قبل از نزدیکی با شوهر کار زوجین به طلاق برسد می تواند از این ماده قانونی استفاده کند؟

به نظر می رسد جواب مثبت باشد اگر زوجین در این مسئله توافق داشته باشند که زناشویی بین ایشان واقع نشده است و بدان اقرار کنند زوجه در این ازدواج غیر مدخوله محسوب می شود و زوجین به این طریق می توانند از اداره ثبت تقاضای شناسنامه المثنی بدون درج ازدواج و طلاق قبلی کنند. اما توجه داشته باشید که بیشتر دادگاه های خانواده غیر مدخوله را صرفا دوشیزه در نظر می گیرند و با نظر بالا مخالف می باشند.

پس در صورتی می توان تعویض شناسنامه پس از طلاق توافقی را درخواست کرد که در رای منعکس شده باشد که زوجه غیر مدخوله است و طلاق بائن غیر مدخوله باشد.

همانطور که می دانید رویه دادگاه های تهران در خصوص زوجه ای که اظهار می دارد باکره است این است که او را به پزشکی قانونی معرفی می کنند تا گواهی بکارت اخذ نماید.

تصویب قانون حذف نام همسر سابق از شناسنامه که برای صیانت از حقوق زنان تصویب شده است با مزایا و معایبی همراه است؛ چنانچه زنان بعد از طلاق تبعات روانی نامطلوبی را تجربه می کنند و احساس می کنند پس از طلاق در یافتن شغل و ازدواج مجدد دچار مشکل می شوند لذا حذف نام همسر از شناسنامه باعث می شود تا آنها به آینده امیدوارتر بوده و بتوانند گذشته خود را راحت تر فراموش کنند.اما این طرح عواقبی هم دارد. استرسِ بودن نام همسر در شناسنامه می تواند مانعی بر سر راه طلاق باشد اما طرح حذف نام همسر باعث می شود تا زوجین با سرعت بیشتری دست به تصمیم گیری بزنند. چنانچه گاهی می بینیم در صورت اختلاف در زندگی، تصمیم اولیه، طلاق است.همچنین حذف نام همسر ممکن است باعث سوءاستفاده عده ای از افراد شود؛ به گونه ای که به اعتقاد برخی حقوقدانان و حتی روانشناسان، حذف مهر طلاق از شناسنامه سبب دروغ گویی در ازدواج می شود؛ چرا که برخی از زنان و مردان ازدواج قبل را مانع ازدواج مجدد خود می دانند و با این تصور ترجیح می دهند از ابتدا با دروغ پیش روند.از طرف دیگر آسودگی خاطر از حذف نام همسر سابق از شناسنامه این امکان را برای عده ای فراهم کرده تا با ازدواج های صوری و یا حتی فریب در ازدواج تنها به خاطر دریافت وام 30 میلیونی به منافع مالی دست یابند و بعد از مدت کوتاهی جدا شده و نام همسر سابق را از شناسنامه حذف کنند.

در قانون پاک کردن نام همسر از شناسنامه هیچ گونه تبعیض جنسیتی مطرح نیست. برخی به خاطر این که زنان بعضی از مواقع برای حذف نام همسر طبق شرحی که داده شد، نیاز به سند باکره بودن دارند، چنین تصوری دارند.

اما این موضوع را در نظر نمی گیرند که مرد ها نیز اگر بخواهند بعد از طلاق و قبل از ازدواج بعدیشان اسم همسرشان را پاک کنند، باید همان سند باکره بودن همسرشان را ارائه کنند.

به همین خاطر نمی توان در مورد این قوانین ادعای تبعیض جنسیتی را مطرح کرد. چرا که تمام موارد آن دو طرفه بوده و برای زن و مرد یکسان است.

لازم به ذکر است که آنچه سبب شده برخی زوج ها اصرار به حذف نام همسر سابق خود داشته باشند، باورهای اشتباهی است که راه را بر ادامه زندگی آنها بسته است، زیرا آنها به اشتباه تصور می کنند شکست در ازدواج اول نشانه ای از ناتوانی آنهاست، البته در این بین خانواده ها و مسئولان فرهنگی نیز بی تقصیر نیستند، زیرا آنها با دامن زدن به این باور اشتباه، زمینه را برای گسترش آن فراهم کرده و سبب شده اند این روزها به قول معروف برخی از آب گل آلود ماهی بگیرند، ماهی هایی که حدود ده میلیون تومان آب می خورند.

افرادی سودجو و متقلب هستند که در قبال گرفتن مبالغ میلیونی نام همسر سابق مشتریان خود را از شناسنامه های آنها پاک می کنند، اتفاق غیرمعمولی که تعدادی از وکلا نیز آن را تائید می کنند، اما مایل نیستند نام و نشان آنها در این گزارش درج شود.

این سودجوها به برخی وکلا و دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرده و ادعا می کنند در قبال گرفتن حدود ده میلیون تومان قادر به انجام این کار غیر قانونی هستند و به این شکل برای خود مشتری پیدا می کنند.چگونه اسم همسر سابق را از شناسنامه حذف کنیم

این افراد ادعا می کنند با استفاده از رابطه هایی که دارند این کار را انجام می دهند و از مشتری خود می خواهند هزینه این کار را نزد واسطه ای قرار دهند.

به این ترتیب وقتی شناسنامه جدید خالی از نام همسر سابق در اختیار مشتری قرار گرفت و او از اصالت آن با روش هایی مانند گرفتن گذرنامه یا افتتاح حساب بانکی اطمینان پیدا کرد به شخص معتمد اجازه می دهد که پول را پرداخت کند.

این افراد حکم دادگاه و نامه پزشکی قانونی را جعل کرده و به کمک آشنایی که دارند، اصالت اسناد تقلبی را تائید کرده و در ادامه کار نیز سازمان ثبت احوال به شکل قانونی نام همسر سابق را از شناسنامه مشتری های آنها حذف می کند.

این درحالی است که باید یادآور شد برخی وکلا و عوامل دخیل از این طریق کسب درآمد می کنند، زیرا آنها در قبال گرفتن سهم به سودجویان، مشتری معرفی کرده یا نقش امین طرفین معامله را بازی می کنند.

مهدی تدین، مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان ثبت احوال تاکید می کند: چون واقعه ازدواج قبلا در سند اصلی هویتی شخص در سازمان درج شده، امکان حذف آن وجود ندارد به همین دلیل اگر شخصی ادعا کند که می تواند آن را تغییر دهد ادعای کذب کرده است. به گفته وی، ممکن است افراد سودجو سند جعلی ارائه کنند، اما در سند اصلی نمی توانند تغییری ایجاد نمایند.

تدین توضیح می دهد: در بدو تولد شخص در سازمان ثبت احوال برای او سند اصلی ایجاد می شود که براساس آن شناسنامه فرد صادر می شود و این سند در سازمان به شکل لاک و مهر شده نگهداری می شود.

مدیرکل روابط عمومی سازمان ثبت احوال ادامه می دهد: هنگام باز شدن لاک و مهر این سند باید نماینده برخی سازمان ها مانند دادستانی و ثبت احوال حضور داشته باشند.

تدین یادآور می شود: واقعه طلاق وازدواج د ر محضر در شناسنامه درج شده و اعلامیه آن به ثبت احوال فرستاده می شود تا در سند اصلی فرد ثبت شود، به همین دلیل دیگر امکان تغییر آن وجود ندارد و اگر براساس حکم دادگاه تغییری صورت بگیرد به شکل توضیح در سند ثبت می شود.

وی همچنین افزود:تعداد محدودی از کارشناسان ثبت احوال اجازه دسترسی به اسناد هویتی را دارند که برای آنها نیز کد کاربری و پسورد صادر شده، علاوه بر این هر اقدامی که این افراد در سراسر کشور انجام دهند در تهران قابل پیگیری و رصد است

این درحالی است که باید تاکید کرد، چنانچه مدارک ارائه شده از سوی سودجویان جعلی نیز باشد، گواهی است بر آشفته بازار اوضاع اجتماعی و فرهنگی کشور، زیرا به نظر می رسد مسئولان پیشگیری از جرم را به فراموشی سپرده اند و در سایه این فراموشی، امروز شاهد شیوع جرایمی مانند جعل یا به قول معروف کارچاق کنی هستیم، برای نمونه مسئولان با توجه به مسائل فرهنگی کشور باید شرایطی را به وجود آورند که در آن خانواده ها و زوج ها به این حد دغدغه وجود اسم همسر سابق را در شناسنامه خود یا فرزندان شان نداشته باشند که برای حذف آن حاضر به پرداخت مبالغ میلیونی شده و برای سودجویان بازارهای وسوسه کننده ای به وجود بیاورند.

امیدواریم نوشته ی فوق الذکربه افزایش اطلاعات شما را درزمینه ی مواردی چون پاک کردن اسم همسر سابق از شناسنامه ،مهر طلاق در شناسنامه ،چگونه اسم همسر سابق را از شناسنامه حذف کنیم و … کمک نموده باشد.

سخنگوی سازمان ثبت احوال در یک گفتگوی تلویزیونی شرایط حذف طلاق قبلی از شناسنامه را توضیح داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سیف الله ابوترابی در این باره توضیح داد: در ماده 32 قانون ثبت احوال آمده است اگر خانمی که از همسرش جدا شده باشد، در هنگام طلاق بائن غیرمدخوله یعنی دوشیزه باشد، نام همسرش را از شناسنامه حذف می کنیم. در غیر این صورت با ازدواج مجدد، واقعه طلاق قبلی حذف می شود.

او در ادامه گفت: ما مکلفیم آخرین واقعه ازدواج و طلاق را ثبت کنیم به جز کسی که هنگام طلاق دوشیزه باشد. اگر کسی طلاق گرفته باشد و مجددا ازدواج کند، حتی اگر یک ساعت بعد از ازدواج باشد با سند ازدواج به ثبت احوال مراجعه کند، با ازدواج جدید، واقعه قبلی یعنی طلاق قبلی از شناسنامه او حذف می شود.

سخنگوی سازمان ثبت احوال درباره حذف نام همسر سابق از شناسنامه افراد گفت: فقط آخرین ازدواج یعنی آخرین واقعه می تواند ثبت شود و بقیه پاک شود. هر چند آقایان تا 4 ازدواج همزمان را می توانند ثبت کنند. ازدواج قبلی زمانی که منجر به طلاق شود، با ازدواج بعدی، حذف می شود و این اختصاص به خانم یا آقا ندارد.

چگونه اسم همسر سابق را از شناسنامه حذف کنیم

47231

شهر جهانی یزد، شهری تاریخی و کویری ‌بین دشت لوت و دشت کویر است که مارکوپولو جهانگرد معروف آن را بزرگ، زیبا و پر رونق توصیف می‌کند. شهر تاریخی یزد در قدیم؛ به ایساتیس به معنی فرخنده و مقدس معروف بوده است.

بیشتر ما دانش آموزان ایرانی در زندگی‌مان مرحله‌ی کنکوری شدن را تجربه می‌کنیم. مرحله‌ای زیبا و البته پر چالش که طی کردن آن مرد کهن می‌خواهد و تلاش و همت‌. در مسیر کنکوری بودن البته همه‌ی ما یک اسم خیلی آشنا را بارها و بارها شنیده‌ایم، یک ناشر خیلی متفاوت، خیلی هیجان انگیز و خیلی سبز.

تمامی حقوق این سایت برای خبرآنلاین محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright © 2018 khabaronline News Agancy, All rights reserved

آیا مایل هستید اعلانات مربوط به گفتگوهای آنلاین خود را روی دستگاه
خود دریافت کنید؟

در پنجره باز شده روی دکمه Allow کلیک کنید…

تمام موضوعات خانواده شامل طلاق، طلاق توافقی، حضانت فرزندان، مهریه، نفقه و بسیار اطلاعات دیگر

موضوعات پیرامون مسائل کیفری مانند جرایم قتل، سرقت و مواد مخدر

کیفیت کلیه مشاوره‌ها توسط بنیاد وکلا تضمین می‌شودچگونه اسم همسر سابق را از شناسنامه حذف کنیم

حذف نام همسر قبلی از شناسنامه پس از طلاق، دغدغه خیلی از مردان و زنانی است که طلاق گرفته اند و تمایل دارند در شناسنامه ایشان نامی از همسر سابق و طلاق و ازدواج قبلی نباشد.

تنها قانون حذف نام همسر سابق از شناسنامه ماده ۳۳ قانون ثبت احوال می شود که مقرر کرده است:

« کلیه وقایع ازدواج و طلاق یا مرگ زوج یا زوجه و رجوع و بذل مدت و فسخ نکاح باید در دفاتر ثبت کل وقایع ثبت شود ولی در شناسنامه به شرح ذیل انعکاس خواهد یافت:

همانطور که ملاحظه کردید فقط زن و شوهرانی که بین ایشان نزدیکی واقع نشده باشد پس از طلاق می توانند در شناسنامه المثنی نام همسر قبلی و ازدواج و طلاق مربوط به آن را از بین ببرند.

اما علی رغم اطلاق ماده قانونی مذکور که شامل مردان و زنان می شود، سازمان ثبت احوال در بخش نامه ۴۳۲۰/۱ مورخ ۱۳۷۰/۱۰/۱۴ فقط در المثنای شناسنامه زن در صورت مدخوله نبودن، ازدواج و طلاق سابق را حذف می کرد و اگر زوج برای تعویض شناسنامه به استناد حکم دادگاه مراجعه می کرد درخواست او را نمی پذیرفتند اما این بخش نامه بر طبق دادنامه شماره ۱۸۳ مورخ ۸۱/۶/۱۰ هیات عمومی دیوان عدالت اداری ابطال گردیده است.

متن رای هیات عمومی دیوان چنین است: «حکم مقرر در قسمت آخر ماده ۳۳ قانون ثبت احوال کشور که علی رغم عموم و اطلاق حکم مقنن عدم درج ازدواج و طلاق غیر مدخوله در المثنای شناسنامه زوجین است.

بنابراین مفاد بخشنامه به شماره ۴۳۲۰/۱ مورخ ۱۳۷۰/۱۰/۱۴ سازمان ثبت احوال کشور که علی رغم عموم و طلاق حکم مقنن عدم درج ازدواج و طلاق غیر مدخوله را منحصرا در المثنی شناسنامه زوجه پذیرفته و در نتیجه دایره مشمول قانون را محدود و تضییق کرده است، خلاف قانون تشخیص داده می شود و بر تجویز قسمت دوم ماده ۲۵ قانون دیوان عدالت اداری ابطال می گردد.»

بنابراین پس از این رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری در صورتی که زن غیر مدخوله باشد و طلاق به آن شرایط صادر شود مرد نیز می تواند با دریافت شناسنامه المثنی نام همسر قبلی و طلاق ثبت شده را از شناسنامه حذف نماید.

به نظر می رسد جواب مثبت باشد اگر زوجین در این مسئله توافق داشته باشند که زناشویی بین ایشان واقع نشده است و بدان اقرار کنند زوجه در این ازدواج غیر مدخوله محسوب می شود و زوجین به این طریق می توانند از اداره ثبت تقاضای شناسنامه المثنی بدون درج ازدواج و طلاق قبلی کنند.

توجه داشته باشید در صورتی می توان تعویض شناسنامه بعد از طلاق توافقی را درخواست کرد که یا دوشیزه باکره باشد و یا در رای دادگاه منعکس شده باشد که زوجه غیر مدخوله است و طلاق بائن است.

کیفیت کلیه مشاوره‌ها توسط بنیاد وکلا تضمین می‌شود

با تشکر از مشارکت شما در بهبود محتوا سایت، بازخورد شما با موفقیت ثبت شد.

جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید:

هنوز دیدگاهی ثبت نشده است.

تمام حقوق برای بنیاد وکلا محفوظ است.

چگونه اسم همسر سابق را از شناسنامه حذف کنیم
چگونه اسم همسر سابق را از شناسنامه حذف کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *