چگونه با مرگ همسرم کنار بیایم

 
helpkade
چگونه با مرگ همسرم کنار بیایم
چگونه با مرگ همسرم کنار بیایم

 !(function (w, d) { ‘use strict’; var ad = {zone: “brtrha1”, user: “1565432215”, width: 728, height: 90, id: ‘adro-246454’}, h = d.head || d.getElementsByTagName(‘head’)[0]; if (typeof w.adroParams != ‘object’) w.adroParams = {}; w.adroParams[ad.id] = ad; var script = document.createElement(“script”); script.type = “text/javascript”; script.async = 1; script.src = “//static-cdn.adro.ir/dlvr/rsdnt.js”; h.appendChild(script); })(this, document); var h = document.getElementsByTagName(“head”)[0], s = document.createElement(“script”); s.async = !0, s.defer = !0, s.type = “text/javascript”, d = new Date, s.src = “https://cdn.sanjagh.com/assets/sdk/www.bartarinha.ir/client.js?t=” + d.getFullYear().toString() + d.getMonth() + d.getDate() + d.getHours(), h.appendChild(s); var sabaVisionWebsiteID = “1c27cb39-612a-452a-954c-b3e3dd1f3d36”; var sabaVisionWebsitePage = “ALL” _atrk_opts = {atrk_acct: “i2i8r1SZw320l9”, domain: “bartarinha.ir”, dynamic: true}; (function () { var as = document.createElement(‘script’); as.type = ‘text/javascript’; as.async = true; as.src = “https://certify-js.alexametrics.com/atrk.js”; var s = document.getElementsByTagName(‘script’)[0]; s.parentNode.insertBefore(as, s); })();

برترین‌ها: وقتی همسرتان از دنیا می‌رود، شما نه تنها باید با انسانی بسیار خاص در زندگی‌تان برای همیشه خداحافظی کنید بلکه مجبورید به گذشته، حال و آینده‌ی با هم بودن‌تان نیز بدرود بگویید.

شما مجبورید با نقشه‌هایی که با هم کشیده بودید، تجربیات فراموش نشدنی، خاطرات به یادماندنی و لحظات بی‌نظیری که با هم داشتید خداحافظی کنید. کنار آمدن با همه‌ی این‌ها اصلا کار ساده‌ای نیست.

شما به زمانی برای ماتم گرفتن و مویه کردن نیاز دارید که دردناک خواهد بود. اما در هر صورت مهم است که این مراحل را پشت سر بگذارید و به سلامت عبور کنید، چون زندگی شما هنوز ادامه دارد.

چگونه با مرگ همسرم کنار بیایم

مرگ همسر

چگونه می‌توانید با مرگ همسرتان کنار بیایید؟ چگونه می‌توانید از دنیا رفتن همسرتان، بهترین دوست‌تان، عشق‌تان و شریک و همرازتان را فراموش کنید؟ هر چند غیر ممکن به نظر می‌رسد، اما این طور نیست.

هر کسی برخورد متفاوتی با مرگ یک عزیز دارد و به سبک خاص خودش ماتم می‌گیرد. اما واقعیت این است که نکات و رهنمون‌های خاصی وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند با مرگ همسرتان به شیوه‌ای سالم‌تر کنار بیایید و آسیب کمتری ببینید.

چاره‌ای نیست، فراموش نکنید که شما باید این سوگ را بپذیرید و برایش سوگواری کنید. اگر به درستی ماتم نگیرید، ممکن است در آینده دچار مشکلاتی، چون فوبیا، حس ناامنی و عدم توانایی در سازگاری و مدارا و عوارض دیگر شوید.

عزا و ماتم

ماتم گرفتن یک واکنش فیزیکی و هیجانی نسبت به مرگ یک عزیز است. این واکنش، بسته به شخص، می‌تواند شدت و ضعف داشته باشد و مدت زمان آن نیز برای هر کسی متفاوت است. اما به هر حال این مدت زمان برای ماتم گرفتن ضروریست. یعنی شما باید به خودتان فرصت بدهید و درک کنید اتفاقی که برای‌تان افتاده، ساده نیست. ضمنا باید بپذیرید که با خودتان مهربان باشید.

یادتان باشد که عزا و ماتم هر چند تجربه‌ای بسیار سخت و تلخ است، اما لازم است؛ بنابراین باید درک کنید که درد و زخم شما الیتام خواهد یافت، فقط باید به خودتان زمان بدهید. پس مرگ همسرتان را بپذیرید، بابتش عزا و ماتم بگیرید و سپس خودتان را با زندگی جدید بدون همسر مرحوم‌تان وفق دهید.

کارشناسان می‌گویند اندوه و ماتم بعد از مرگ یک عزیز باید تقریبا ۱۸ ماه طول بکشد. اگر احساس اندوه و درد شما بعد از این مدت زمان همچنان باقیست، شاید نیاز دارید کمک حرفه‌ای دریافت کنید. البته فراموش نکنید که هر کسی متفاوت است.

از صحبت کردن در مورد همسرتان خودداری نکنید

شما باید به زندگی عادی خود ادامه بدهید و از چیزی که اتفاق افتاده عبور کنید و به این نتیجه برسید که حالا سرنوشت دیگری دارید. اما کسی که از دنیا رفته، زمانی تمام قلب‌تان، روز‌ها و ساعت‌های‌تان را پُر کرده بود؛ بنابراین همیشه بخشی از خاطرات شما خواهد بود. هرچند ماه‌های اول بعد از از دست دادن همسر خیلی دردناک است، اما باید تدریجا یاد همسر مرحوم‌تان را به خاطرات شخصی‌تان بسپارید.

شما باید در مورد هیجانات‌تان و همسری که دیگر در زندگی‌تان نیست حرف بزنید. از خاطرات خوب‌تان و ویژگی‌های خاص او بگویید و از تجربیاتی که با هم کسب کرده بودید. این کار به التیام دردتان کمک می‌کند.

مراقب سلامت جسم‌تان هم باشید

غم و غصه می‌تواند اثرات بسیار بدی بر جسم‌تان بگذارد. ممکن است اشتهای‌تان را از دست بدهید یا دچار اختلال در خواب شوید. البته در کلام آسان است، اما باید مراقب سلامتی خود باشید، ورزش را ادامه دهید و به اندازه کافی بخوابید.

آینده‌ی جدیدتان را که قرار است بدون همسرتان باشید، تجسم کنید

مرگ اجتناب ناپذیر است و کاری از دست شما برنمی‌آید؛ بنابراین تنها راهی که دارید این است که هر چه زودتر واقعیت را بپذیرید. اما همانطور که گفتیم، مشکلی که در کنار آمدن با مرگ همسر وجود دارد این است که همراه با مرگ همسرتان، رویا‌ها و آرزو‌های مشترک، نقشه‌هایی که برای سال‌های آینده‌ی با هم بودن‌تان کشیده بودید، همه و همه از بین رفته‌اند؛ و همین وادارتان می‌کند در مورد تمام مسائل مربوط به آینده دوباره فکر کنید و آینده را کاملا جور متفاوتی تصور نمایید.

بنابراین برای اینکه بتوانید بر اندوه مرگ همسرتان غلبه کنید، باید بتوانید این آینده‌ی تازه را متصور شوید. مجبور نیستید تمام باقیمانده‌ی عمرتان را جور خاصی تجسم کنید. می‌توانید با هدف‌های کوچک شروع کرده و تدریجا خودتان را به سمت آینده پیش ببرید.

کم کم فعالیت‌های مورد علاقه‌تان را از سر بگیرید

طی اولین ماه‌های سوگواری، حتی فکر انجام فعالیت‌هایی که زمانی عادت داشتید با همسرتان انجام دهید هم می‌تواند بینهایت ناراحت کننده باشد. علاوه بر این، اندوه و غصه‌ای که دل‌تان را پُر کرده نیز باعث می‌شود انجام این فعالیت‌ها واقعا سخت و نشدنی به نظر برسد. اما شما باید تدریجا فعالیت‌های‌تان را از سر بگیرید و احساس زنده بودن کنید. شما باید بتوانید دوباره لذت را تجربه کنید و با کار‌هایی که همیشه دوست داشتید، حال‌تان خوب شود و انرژی بگیرید.

این را نیز باید درک کنید که حسی که انجام این فعالیت‌ها به شما می‌دهند دیگر مانند گذشته نخواهد بود. اما یادتان باشد که شما باز هم می‌توانید لذت ببرید و احساس بهتری پیدا کنید. این حق شماست که دوباره از زندگی‌تان لذت ببرید.

علائم اینکه اندوه و ناراحتی‌تان بیش از اندازه پیچیده شده

از دست دادن همسر، تغییری اساسی در زندگی ایجاد می‌کند و هر چند سوگواری کردن پروسه‌ای طبیعی بعد از مرگ یک عزیز است، اما گاهی این اندوه و ماتم آنچنان ریشه دار می‌شود که در زندگی روزمره اختلال ایجاد شده و توانایی فرد برای زندگی کردن را سلب می‌کند. اگر علائم زیر را دارید و نمی‌توانید از مرحله‌ی سوگواری خارج شوید باید حتما به یک درمانگر یا مشاور مراجعه کنید و احتمالا تحت درمان قرار بگیرید:

گاهی با وجود تمام تلاش‌هایی که می‌کنید تا با مرگ همسرتان کنار بیایید باز هم قادر به عبور از مرحله‌ی ماتم و سوگواری نیستید و نمی‌توانید به زندگی عادی برگردید. در چنین شرایطی، کمک گرفتن از یک مشاور حرفه‌ای می‌تواند همان چیزی باشد که به آن نیاز دارید.

منبع: steptohealth

محتوای صفحه (قابل کلیک)

مرگ همسر بحران نهایی ازدواج است. یک روز ازدواج کردید، روز دیگر تنها و عزادار هستید. هیچ چیز همیشگی نیست. چیزی که شما نیاز خواهید داشت این است که بدانید چطور در این مسیر دشوار، از میان پیچ و خم جزئیات، تصمیم ها، شوک، تنهایی، خشم، ترس، یک قلب شکسته، و افسردگی سفر کنید. هر چند، می تواند پذیرش و آغازی نو نیز وجود داشته باشد.

هر کسی روزی چیزی را که تاکنون عاشقش بوده و از آن نگهداری می کرده از دست خواهد داد. این حقیقت زندگی است… اما غم و اندوه ما در مورد از دست دادن کسی که دوستش داریم یا مواجهه با مرگ خودمان ساده نیست. فرقی نمی کند این از دست دادن مربوط به شغلمان باشد، یا ازدواجمان، یا یک رویا، یا جوانی مان، از دست دادن هر یک از اینها قلب مارا می شکند. هر یک از ما زمانی معصومیت خودرا از دست داده ایم، اشتباهاتی داریم، و در طول راه آسیب دیده ایم. همه ی ما داستان های شخصی خود را از غم و اندوه داریم… هریک از داستان های ما منحصر به فرد هستند و همه ی ما تاکنون یک داستان داریم… غم و اندوه از شرایط زندگی بشر است، گره ای است که همه ی ما را به هم پیوند می دهد.

“هرکسی تجربه های متفاوتی از فقدان دارد، و آخرین چیزی که افراد وقتی دچار یک درد وحشتناک هستند نیاز دارند این است که احساس کنند کاری که در حال انجام آن هستند اشتباه است چرا که نمی توانند راهی برای بهتر کردن احساس خود پیدا کنند. به خاطر داشته باشید گاهی اوقات اینکه هیچ کمکی وجود ندارد می تواند باعث شود تا سرزنش کردن خود را در وسط غم و اندوهتان متوقف کنید.”

الیزابت راس سال ها پیش درباره ی “مراحل سوگ” نوشت: انکار(شوک)، چانه زدن، خشم، افسردگی، و پذیرش. دانستن این موضوع که این مراحل ترتیب خاصی ندارند اهمیت دارد چرا که ممکن است کسی یکی از مراحل را پشت سر گذاشته و بر آن غالب شده باشد اما دوباره به آن مرحله برگردد.

چگونه با مرگ همسرم کنار بیایم

این مراحل یک بخش طبیعی از سوگ هستند. اما نباید به خودتان اجازه دهید که با قرار گرفتن در این مراحل بدون یک چارچوب زمانی خاص، در آن ها گرفتار شوید. شما خود خواهید فهمید که چه زمانی برای مرتب کردن کمد لباس ها و رو به شدن با وسایل شخصی مانند کیف پول و … مناسب است. پس منتظر باشید تا زمانی که آمادگی پیدا کنید.

” اولین آیتم من در لیست روزانه، بیدار شدن است. اگر بتوانم این کار را انجام دهم، بعد از آن برای انجام هرکاری آماده ام و وارد کسب و کار و زندگی می شوم و در همین حال سعی می کنم خاطرات کسانی را که دوست دارم و دیگر اینجا نیستند زنده نگه دارم.”

درد لازم است. گریه کردن کمک می کند. گریه کردن التیام بخش است. دکتر جویس اشک ها را به عنوان “کمک های اولیه ی احساسی” توصیف می کند.

اشک ها حاوی لوسین_انکفالین هستند که یکی از تسکین دهنده های طبیعی مغز است. اشک ها همچنین حاوی یک هورمون هستند که ترشح اشک_ پرولاکتین را تقویت می کند. زن ها نسبت به مردها پرولاکتین بیشتری دارند، این یکی از دلایلی است که باعث می شود آن ها بتوانند بیشتر از مردها گریه کنند.

بسیاری از مردم با اتفاق افتادن مرگ ناراحت می شوند. در نتیجه، حرف های بی معنی می زنند یا کارهای بی معنی انجام می دهند. سعی کنید نسبت به این گروه از مردم که هیچ ایده ای درباره ی اینکه چه بگویند یا چه کاری انجام دهند ندارند، بخشنده باشید.

زندگی شما تغییر کرده و در حال تغییر است. تقویم به دلیل یادآوری سالگرد ازدواج، روزهای ولنتاین، رویدادهای خاص، تولدها، و تعطیلات تاثیر متفاوتی بر شما خواهد گذاشت. این تاریخ ها باید مورد توجه قرار گیرند. برای آن ها از پیش برنامه ریزی کنید و کارهایی که می خواهید را انجام دهید. اجازه ندهید که توسط خانواده و دوستان خود کنترل شوید.

دکتر جویس در کتاب خود با عنوان “بیوه” نوشت، ” و اگر مرد خوب دیگری وجود داشته باشد که من زندگی ام را با او شریک شوم، هنوز گوشه ای از روح من خالی خواهد ماند. من می دانم چه چیزی داشتم و چه چیزی را از دست دادم. من امید دارم که بقیه ی زندگی خود را تنها سپری نخواهم کرد. اما اگر این کار را انجام دادم، برای خودم متاثر نخواهم شد.

زندگی ادامه دارد، و من آماده ام تا دوباره به اجتماع مردم ملحق شوم.”

ایالت متحده طبق سرشماری ها بیان می کند که به طور متوسط، مردها بعد از گذشت 3 سال از مرگ همسر خود، و زن ها بعد از گذشت 5 سال از مرگ همسر خود، ازدواج مجدد می کنند. کارشناسان بیان می کنند، این موضوع اهمیت دارد که برای عشق و محبت ازدواج کنید… نه به دلیل تنها نبودن.

[button color=”purple ” size=”medium” link=”https://www.thespruce.com/coping-with-death-of-spouse-2301016″ target=”blank” ]لینک منبع[/button]

[toggle title=”گروه پزشکان جایروس را به خاطر بسپارید!” state=”open” ]ما بهترین ها را در ایران به شما معرفی می کنیم. سایت جایروس اولین سایت و مرکز تخصصی اطلاع رسانی مغز و اعصاب و روان در کشور فعالیت علمی و تحقیقاتی می کند. گروه پزشکان جایروس با معرفی برترین کادر درمانی در مناطق مختلف تهران و شهرستان های مختلف کشور حضور دارند و در رفع مشکلات جسمی در حیطه های مغزو اعصاب و روان و ارتوپدی و توانبخشی و مشکلات روانپزشکی به شما کمک می کنند. همین حالا می توانید از طریق صفحه تماس با ما  از متخصص مورد نظر خود نوبت بگیرید. اما چرا برای درمان گروه پزشکان جایروس را انتخاب می کنید؟ زیرا:

در ادامه بهتر است بدانید گروه پزشکان جایروس برای اطلاع رسانی تنها به این سایت بسنده نکرده است. مجموعه سایت های ما در تمام زمینه ها فعال هستند و به سوالات پزشکی شما پاسخ می دهند.

مجموعه سایت های ما (علاوه بر سایت جایروس) عبارتند از:

www.sabzosalem.com (مرجع بزرگ و رایگان اطلاعات پزشکی کشور مجهز به سیستم های ویزیت مجازی، تست های سلامت، داروشناسی، دانشنامه بیماری ها و هزاران صفحه اطلاعات پزشکی رایگان)

www.zibaan.ir (مرجع اطلاعات زیبایی و پوست کشور با معرفی برترین مراکز پوست و لیزر در کشور)

اجازه بدهید بهترین ها برایتان اتفاق بیفتد. تصمیم با خود شماست.[/toggle]

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است

شماره تماس های نوبت گیری سریع

به دلیل شیوع کرونا، مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

 

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021 ☎

واحد انجام تست خواب ☎ 02122639401 ☎

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب ☎ 02122648627 ☎

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021 ☎

 واحد مغز و اعصاب و روان غرب تهران (آزادی) ☎ 02166158469 ☎

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

 

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

چگونه با مرگ همسرم کنار بیایم

 

طراحی و سئو : زینوم

محتوای صفحه (قابل کلیک)

مرگ همسر بحران نهایی ازدواج است. یک روز ازدواج کردید، روز دیگر تنها و عزادار هستید. هیچ چیز همیشگی نیست. چیزی که شما نیاز خواهید داشت این است که بدانید چطور در این مسیر دشوار، از میان پیچ و خم جزئیات، تصمیم ها، شوک، تنهایی، خشم، ترس، یک قلب شکسته، و افسردگی سفر کنید. هر چند، می تواند پذیرش و آغازی نو نیز وجود داشته باشد.

هر کسی روزی چیزی را که تاکنون عاشقش بوده و از آن نگهداری می کرده از دست خواهد داد. این حقیقت زندگی است… اما غم و اندوه ما در مورد از دست دادن کسی که دوستش داریم یا مواجهه با مرگ خودمان ساده نیست. فرقی نمی کند این از دست دادن مربوط به شغلمان باشد، یا ازدواجمان، یا یک رویا، یا جوانی مان، از دست دادن هر یک از اینها قلب مارا می شکند. هر یک از ما زمانی معصومیت خودرا از دست داده ایم، اشتباهاتی داریم، و در طول راه آسیب دیده ایم. همه ی ما داستان های شخصی خود را از غم و اندوه داریم… هریک از داستان های ما منحصر به فرد هستند و همه ی ما تاکنون یک داستان داریم… غم و اندوه از شرایط زندگی بشر است، گره ای است که همه ی ما را به هم پیوند می دهد.

“هرکسی تجربه های متفاوتی از فقدان دارد، و آخرین چیزی که افراد وقتی دچار یک درد وحشتناک هستند نیاز دارند این است که احساس کنند کاری که در حال انجام آن هستند اشتباه است چرا که نمی توانند راهی برای بهتر کردن احساس خود پیدا کنند. به خاطر داشته باشید گاهی اوقات اینکه هیچ کمکی وجود ندارد می تواند باعث شود تا سرزنش کردن خود را در وسط غم و اندوهتان متوقف کنید.”

الیزابت راس سال ها پیش درباره ی “مراحل سوگ” نوشت: انکار(شوک)، چانه زدن، خشم، افسردگی، و پذیرش. دانستن این موضوع که این مراحل ترتیب خاصی ندارند اهمیت دارد چرا که ممکن است کسی یکی از مراحل را پشت سر گذاشته و بر آن غالب شده باشد اما دوباره به آن مرحله برگردد.

چگونه با مرگ همسرم کنار بیایم

این مراحل یک بخش طبیعی از سوگ هستند. اما نباید به خودتان اجازه دهید که با قرار گرفتن در این مراحل بدون یک چارچوب زمانی خاص، در آن ها گرفتار شوید. شما خود خواهید فهمید که چه زمانی برای مرتب کردن کمد لباس ها و رو به شدن با وسایل شخصی مانند کیف پول و … مناسب است. پس منتظر باشید تا زمانی که آمادگی پیدا کنید.

” اولین آیتم من در لیست روزانه، بیدار شدن است. اگر بتوانم این کار را انجام دهم، بعد از آن برای انجام هرکاری آماده ام و وارد کسب و کار و زندگی می شوم و در همین حال سعی می کنم خاطرات کسانی را که دوست دارم و دیگر اینجا نیستند زنده نگه دارم.”

درد لازم است. گریه کردن کمک می کند. گریه کردن التیام بخش است. دکتر جویس اشک ها را به عنوان “کمک های اولیه ی احساسی” توصیف می کند.

اشک ها حاوی لوسین_انکفالین هستند که یکی از تسکین دهنده های طبیعی مغز است. اشک ها همچنین حاوی یک هورمون هستند که ترشح اشک_ پرولاکتین را تقویت می کند. زن ها نسبت به مردها پرولاکتین بیشتری دارند، این یکی از دلایلی است که باعث می شود آن ها بتوانند بیشتر از مردها گریه کنند.

بسیاری از مردم با اتفاق افتادن مرگ ناراحت می شوند. در نتیجه، حرف های بی معنی می زنند یا کارهای بی معنی انجام می دهند. سعی کنید نسبت به این گروه از مردم که هیچ ایده ای درباره ی اینکه چه بگویند یا چه کاری انجام دهند ندارند، بخشنده باشید.

زندگی شما تغییر کرده و در حال تغییر است. تقویم به دلیل یادآوری سالگرد ازدواج، روزهای ولنتاین، رویدادهای خاص، تولدها، و تعطیلات تاثیر متفاوتی بر شما خواهد گذاشت. این تاریخ ها باید مورد توجه قرار گیرند. برای آن ها از پیش برنامه ریزی کنید و کارهایی که می خواهید را انجام دهید. اجازه ندهید که توسط خانواده و دوستان خود کنترل شوید.

دکتر جویس در کتاب خود با عنوان “بیوه” نوشت، ” و اگر مرد خوب دیگری وجود داشته باشد که من زندگی ام را با او شریک شوم، هنوز گوشه ای از روح من خالی خواهد ماند. من می دانم چه چیزی داشتم و چه چیزی را از دست دادم. من امید دارم که بقیه ی زندگی خود را تنها سپری نخواهم کرد. اما اگر این کار را انجام دادم، برای خودم متاثر نخواهم شد.

زندگی ادامه دارد، و من آماده ام تا دوباره به اجتماع مردم ملحق شوم.”

ایالت متحده طبق سرشماری ها بیان می کند که به طور متوسط، مردها بعد از گذشت 3 سال از مرگ همسر خود، و زن ها بعد از گذشت 5 سال از مرگ همسر خود، ازدواج مجدد می کنند. کارشناسان بیان می کنند، این موضوع اهمیت دارد که برای عشق و محبت ازدواج کنید… نه به دلیل تنها نبودن.

[button color=”purple ” size=”medium” link=”https://www.thespruce.com/coping-with-death-of-spouse-2301016″ target=”blank” ]لینک منبع[/button]

[toggle title=”گروه پزشکان جایروس را به خاطر بسپارید!” state=”open” ]ما بهترین ها را در ایران به شما معرفی می کنیم. سایت جایروس اولین سایت و مرکز تخصصی اطلاع رسانی مغز و اعصاب و روان در کشور فعالیت علمی و تحقیقاتی می کند. گروه پزشکان جایروس با معرفی برترین کادر درمانی در مناطق مختلف تهران و شهرستان های مختلف کشور حضور دارند و در رفع مشکلات جسمی در حیطه های مغزو اعصاب و روان و ارتوپدی و توانبخشی و مشکلات روانپزشکی به شما کمک می کنند. همین حالا می توانید از طریق صفحه تماس با ما  از متخصص مورد نظر خود نوبت بگیرید. اما چرا برای درمان گروه پزشکان جایروس را انتخاب می کنید؟ زیرا:

در ادامه بهتر است بدانید گروه پزشکان جایروس برای اطلاع رسانی تنها به این سایت بسنده نکرده است. مجموعه سایت های ما در تمام زمینه ها فعال هستند و به سوالات پزشکی شما پاسخ می دهند.

مجموعه سایت های ما (علاوه بر سایت جایروس) عبارتند از:

www.sabzosalem.com (مرجع بزرگ و رایگان اطلاعات پزشکی کشور مجهز به سیستم های ویزیت مجازی، تست های سلامت، داروشناسی، دانشنامه بیماری ها و هزاران صفحه اطلاعات پزشکی رایگان)

www.zibaan.ir (مرجع اطلاعات زیبایی و پوست کشور با معرفی برترین مراکز پوست و لیزر در کشور)

اجازه بدهید بهترین ها برایتان اتفاق بیفتد. تصمیم با خود شماست.[/toggle]

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است

شماره تماس های نوبت گیری سریع

به دلیل شیوع کرونا، مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

 

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021 ☎

واحد انجام تست خواب ☎ 02122639401 ☎

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب ☎ 02122648627 ☎

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021 ☎

 واحد مغز و اعصاب و روان غرب تهران (آزادی) ☎ 02166158469 ☎

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

 

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

چگونه با مرگ همسرم کنار بیایم

 

طراحی و سئو : زینوم

محتوای صفحه (قابل کلیک)

مرگ همسر بحران نهایی ازدواج است. یک روز ازدواج کردید، روز دیگر تنها و عزادار هستید. هیچ چیز همیشگی نیست. چیزی که شما نیاز خواهید داشت این است که بدانید چطور در این مسیر دشوار، از میان پیچ و خم جزئیات، تصمیم ها، شوک، تنهایی، خشم، ترس، یک قلب شکسته، و افسردگی سفر کنید. هر چند، می تواند پذیرش و آغازی نو نیز وجود داشته باشد.

هر کسی روزی چیزی را که تاکنون عاشقش بوده و از آن نگهداری می کرده از دست خواهد داد. این حقیقت زندگی است… اما غم و اندوه ما در مورد از دست دادن کسی که دوستش داریم یا مواجهه با مرگ خودمان ساده نیست. فرقی نمی کند این از دست دادن مربوط به شغلمان باشد، یا ازدواجمان، یا یک رویا، یا جوانی مان، از دست دادن هر یک از اینها قلب مارا می شکند. هر یک از ما زمانی معصومیت خودرا از دست داده ایم، اشتباهاتی داریم، و در طول راه آسیب دیده ایم. همه ی ما داستان های شخصی خود را از غم و اندوه داریم… هریک از داستان های ما منحصر به فرد هستند و همه ی ما تاکنون یک داستان داریم… غم و اندوه از شرایط زندگی بشر است، گره ای است که همه ی ما را به هم پیوند می دهد.

“هرکسی تجربه های متفاوتی از فقدان دارد، و آخرین چیزی که افراد وقتی دچار یک درد وحشتناک هستند نیاز دارند این است که احساس کنند کاری که در حال انجام آن هستند اشتباه است چرا که نمی توانند راهی برای بهتر کردن احساس خود پیدا کنند. به خاطر داشته باشید گاهی اوقات اینکه هیچ کمکی وجود ندارد می تواند باعث شود تا سرزنش کردن خود را در وسط غم و اندوهتان متوقف کنید.”

الیزابت راس سال ها پیش درباره ی “مراحل سوگ” نوشت: انکار(شوک)، چانه زدن، خشم، افسردگی، و پذیرش. دانستن این موضوع که این مراحل ترتیب خاصی ندارند اهمیت دارد چرا که ممکن است کسی یکی از مراحل را پشت سر گذاشته و بر آن غالب شده باشد اما دوباره به آن مرحله برگردد.

چگونه با مرگ همسرم کنار بیایم

این مراحل یک بخش طبیعی از سوگ هستند. اما نباید به خودتان اجازه دهید که با قرار گرفتن در این مراحل بدون یک چارچوب زمانی خاص، در آن ها گرفتار شوید. شما خود خواهید فهمید که چه زمانی برای مرتب کردن کمد لباس ها و رو به شدن با وسایل شخصی مانند کیف پول و … مناسب است. پس منتظر باشید تا زمانی که آمادگی پیدا کنید.

” اولین آیتم من در لیست روزانه، بیدار شدن است. اگر بتوانم این کار را انجام دهم، بعد از آن برای انجام هرکاری آماده ام و وارد کسب و کار و زندگی می شوم و در همین حال سعی می کنم خاطرات کسانی را که دوست دارم و دیگر اینجا نیستند زنده نگه دارم.”

درد لازم است. گریه کردن کمک می کند. گریه کردن التیام بخش است. دکتر جویس اشک ها را به عنوان “کمک های اولیه ی احساسی” توصیف می کند.

اشک ها حاوی لوسین_انکفالین هستند که یکی از تسکین دهنده های طبیعی مغز است. اشک ها همچنین حاوی یک هورمون هستند که ترشح اشک_ پرولاکتین را تقویت می کند. زن ها نسبت به مردها پرولاکتین بیشتری دارند، این یکی از دلایلی است که باعث می شود آن ها بتوانند بیشتر از مردها گریه کنند.

بسیاری از مردم با اتفاق افتادن مرگ ناراحت می شوند. در نتیجه، حرف های بی معنی می زنند یا کارهای بی معنی انجام می دهند. سعی کنید نسبت به این گروه از مردم که هیچ ایده ای درباره ی اینکه چه بگویند یا چه کاری انجام دهند ندارند، بخشنده باشید.

زندگی شما تغییر کرده و در حال تغییر است. تقویم به دلیل یادآوری سالگرد ازدواج، روزهای ولنتاین، رویدادهای خاص، تولدها، و تعطیلات تاثیر متفاوتی بر شما خواهد گذاشت. این تاریخ ها باید مورد توجه قرار گیرند. برای آن ها از پیش برنامه ریزی کنید و کارهایی که می خواهید را انجام دهید. اجازه ندهید که توسط خانواده و دوستان خود کنترل شوید.

دکتر جویس در کتاب خود با عنوان “بیوه” نوشت، ” و اگر مرد خوب دیگری وجود داشته باشد که من زندگی ام را با او شریک شوم، هنوز گوشه ای از روح من خالی خواهد ماند. من می دانم چه چیزی داشتم و چه چیزی را از دست دادم. من امید دارم که بقیه ی زندگی خود را تنها سپری نخواهم کرد. اما اگر این کار را انجام دادم، برای خودم متاثر نخواهم شد.

زندگی ادامه دارد، و من آماده ام تا دوباره به اجتماع مردم ملحق شوم.”

ایالت متحده طبق سرشماری ها بیان می کند که به طور متوسط، مردها بعد از گذشت 3 سال از مرگ همسر خود، و زن ها بعد از گذشت 5 سال از مرگ همسر خود، ازدواج مجدد می کنند. کارشناسان بیان می کنند، این موضوع اهمیت دارد که برای عشق و محبت ازدواج کنید… نه به دلیل تنها نبودن.

[button color=”purple ” size=”medium” link=”https://www.thespruce.com/coping-with-death-of-spouse-2301016″ target=”blank” ]لینک منبع[/button]

[toggle title=”گروه پزشکان جایروس را به خاطر بسپارید!” state=”open” ]ما بهترین ها را در ایران به شما معرفی می کنیم. سایت جایروس اولین سایت و مرکز تخصصی اطلاع رسانی مغز و اعصاب و روان در کشور فعالیت علمی و تحقیقاتی می کند. گروه پزشکان جایروس با معرفی برترین کادر درمانی در مناطق مختلف تهران و شهرستان های مختلف کشور حضور دارند و در رفع مشکلات جسمی در حیطه های مغزو اعصاب و روان و ارتوپدی و توانبخشی و مشکلات روانپزشکی به شما کمک می کنند. همین حالا می توانید از طریق صفحه تماس با ما  از متخصص مورد نظر خود نوبت بگیرید. اما چرا برای درمان گروه پزشکان جایروس را انتخاب می کنید؟ زیرا:

در ادامه بهتر است بدانید گروه پزشکان جایروس برای اطلاع رسانی تنها به این سایت بسنده نکرده است. مجموعه سایت های ما در تمام زمینه ها فعال هستند و به سوالات پزشکی شما پاسخ می دهند.

مجموعه سایت های ما (علاوه بر سایت جایروس) عبارتند از:

www.sabzosalem.com (مرجع بزرگ و رایگان اطلاعات پزشکی کشور مجهز به سیستم های ویزیت مجازی، تست های سلامت، داروشناسی، دانشنامه بیماری ها و هزاران صفحه اطلاعات پزشکی رایگان)

www.zibaan.ir (مرجع اطلاعات زیبایی و پوست کشور با معرفی برترین مراکز پوست و لیزر در کشور)

اجازه بدهید بهترین ها برایتان اتفاق بیفتد. تصمیم با خود شماست.[/toggle]

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است

شماره تماس های نوبت گیری سریع

به دلیل شیوع کرونا، مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

 

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021 ☎

واحد انجام تست خواب ☎ 02122639401 ☎

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب ☎ 02122648627 ☎

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021 ☎

 واحد مغز و اعصاب و روان غرب تهران (آزادی) ☎ 02166158469 ☎

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

 

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

چگونه با مرگ همسرم کنار بیایم

 

طراحی و سئو : زینوم

محتوای صفحه (قابل کلیک)

مرگ همسر بحران نهایی ازدواج است. یک روز ازدواج کردید، روز دیگر تنها و عزادار هستید. هیچ چیز همیشگی نیست. چیزی که شما نیاز خواهید داشت این است که بدانید چطور در این مسیر دشوار، از میان پیچ و خم جزئیات، تصمیم ها، شوک، تنهایی، خشم، ترس، یک قلب شکسته، و افسردگی سفر کنید. هر چند، می تواند پذیرش و آغازی نو نیز وجود داشته باشد.

هر کسی روزی چیزی را که تاکنون عاشقش بوده و از آن نگهداری می کرده از دست خواهد داد. این حقیقت زندگی است… اما غم و اندوه ما در مورد از دست دادن کسی که دوستش داریم یا مواجهه با مرگ خودمان ساده نیست. فرقی نمی کند این از دست دادن مربوط به شغلمان باشد، یا ازدواجمان، یا یک رویا، یا جوانی مان، از دست دادن هر یک از اینها قلب مارا می شکند. هر یک از ما زمانی معصومیت خودرا از دست داده ایم، اشتباهاتی داریم، و در طول راه آسیب دیده ایم. همه ی ما داستان های شخصی خود را از غم و اندوه داریم… هریک از داستان های ما منحصر به فرد هستند و همه ی ما تاکنون یک داستان داریم… غم و اندوه از شرایط زندگی بشر است، گره ای است که همه ی ما را به هم پیوند می دهد.

“هرکسی تجربه های متفاوتی از فقدان دارد، و آخرین چیزی که افراد وقتی دچار یک درد وحشتناک هستند نیاز دارند این است که احساس کنند کاری که در حال انجام آن هستند اشتباه است چرا که نمی توانند راهی برای بهتر کردن احساس خود پیدا کنند. به خاطر داشته باشید گاهی اوقات اینکه هیچ کمکی وجود ندارد می تواند باعث شود تا سرزنش کردن خود را در وسط غم و اندوهتان متوقف کنید.”

الیزابت راس سال ها پیش درباره ی “مراحل سوگ” نوشت: انکار(شوک)، چانه زدن، خشم، افسردگی، و پذیرش. دانستن این موضوع که این مراحل ترتیب خاصی ندارند اهمیت دارد چرا که ممکن است کسی یکی از مراحل را پشت سر گذاشته و بر آن غالب شده باشد اما دوباره به آن مرحله برگردد.

چگونه با مرگ همسرم کنار بیایم

این مراحل یک بخش طبیعی از سوگ هستند. اما نباید به خودتان اجازه دهید که با قرار گرفتن در این مراحل بدون یک چارچوب زمانی خاص، در آن ها گرفتار شوید. شما خود خواهید فهمید که چه زمانی برای مرتب کردن کمد لباس ها و رو به شدن با وسایل شخصی مانند کیف پول و … مناسب است. پس منتظر باشید تا زمانی که آمادگی پیدا کنید.

” اولین آیتم من در لیست روزانه، بیدار شدن است. اگر بتوانم این کار را انجام دهم، بعد از آن برای انجام هرکاری آماده ام و وارد کسب و کار و زندگی می شوم و در همین حال سعی می کنم خاطرات کسانی را که دوست دارم و دیگر اینجا نیستند زنده نگه دارم.”

درد لازم است. گریه کردن کمک می کند. گریه کردن التیام بخش است. دکتر جویس اشک ها را به عنوان “کمک های اولیه ی احساسی” توصیف می کند.

اشک ها حاوی لوسین_انکفالین هستند که یکی از تسکین دهنده های طبیعی مغز است. اشک ها همچنین حاوی یک هورمون هستند که ترشح اشک_ پرولاکتین را تقویت می کند. زن ها نسبت به مردها پرولاکتین بیشتری دارند، این یکی از دلایلی است که باعث می شود آن ها بتوانند بیشتر از مردها گریه کنند.

بسیاری از مردم با اتفاق افتادن مرگ ناراحت می شوند. در نتیجه، حرف های بی معنی می زنند یا کارهای بی معنی انجام می دهند. سعی کنید نسبت به این گروه از مردم که هیچ ایده ای درباره ی اینکه چه بگویند یا چه کاری انجام دهند ندارند، بخشنده باشید.

زندگی شما تغییر کرده و در حال تغییر است. تقویم به دلیل یادآوری سالگرد ازدواج، روزهای ولنتاین، رویدادهای خاص، تولدها، و تعطیلات تاثیر متفاوتی بر شما خواهد گذاشت. این تاریخ ها باید مورد توجه قرار گیرند. برای آن ها از پیش برنامه ریزی کنید و کارهایی که می خواهید را انجام دهید. اجازه ندهید که توسط خانواده و دوستان خود کنترل شوید.

دکتر جویس در کتاب خود با عنوان “بیوه” نوشت، ” و اگر مرد خوب دیگری وجود داشته باشد که من زندگی ام را با او شریک شوم، هنوز گوشه ای از روح من خالی خواهد ماند. من می دانم چه چیزی داشتم و چه چیزی را از دست دادم. من امید دارم که بقیه ی زندگی خود را تنها سپری نخواهم کرد. اما اگر این کار را انجام دادم، برای خودم متاثر نخواهم شد.

زندگی ادامه دارد، و من آماده ام تا دوباره به اجتماع مردم ملحق شوم.”

ایالت متحده طبق سرشماری ها بیان می کند که به طور متوسط، مردها بعد از گذشت 3 سال از مرگ همسر خود، و زن ها بعد از گذشت 5 سال از مرگ همسر خود، ازدواج مجدد می کنند. کارشناسان بیان می کنند، این موضوع اهمیت دارد که برای عشق و محبت ازدواج کنید… نه به دلیل تنها نبودن.

[button color=”purple ” size=”medium” link=”https://www.thespruce.com/coping-with-death-of-spouse-2301016″ target=”blank” ]لینک منبع[/button]

[toggle title=”گروه پزشکان جایروس را به خاطر بسپارید!” state=”open” ]ما بهترین ها را در ایران به شما معرفی می کنیم. سایت جایروس اولین سایت و مرکز تخصصی اطلاع رسانی مغز و اعصاب و روان در کشور فعالیت علمی و تحقیقاتی می کند. گروه پزشکان جایروس با معرفی برترین کادر درمانی در مناطق مختلف تهران و شهرستان های مختلف کشور حضور دارند و در رفع مشکلات جسمی در حیطه های مغزو اعصاب و روان و ارتوپدی و توانبخشی و مشکلات روانپزشکی به شما کمک می کنند. همین حالا می توانید از طریق صفحه تماس با ما  از متخصص مورد نظر خود نوبت بگیرید. اما چرا برای درمان گروه پزشکان جایروس را انتخاب می کنید؟ زیرا:

در ادامه بهتر است بدانید گروه پزشکان جایروس برای اطلاع رسانی تنها به این سایت بسنده نکرده است. مجموعه سایت های ما در تمام زمینه ها فعال هستند و به سوالات پزشکی شما پاسخ می دهند.

مجموعه سایت های ما (علاوه بر سایت جایروس) عبارتند از:

www.sabzosalem.com (مرجع بزرگ و رایگان اطلاعات پزشکی کشور مجهز به سیستم های ویزیت مجازی، تست های سلامت، داروشناسی، دانشنامه بیماری ها و هزاران صفحه اطلاعات پزشکی رایگان)

www.zibaan.ir (مرجع اطلاعات زیبایی و پوست کشور با معرفی برترین مراکز پوست و لیزر در کشور)

اجازه بدهید بهترین ها برایتان اتفاق بیفتد. تصمیم با خود شماست.[/toggle]

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است

شماره تماس های نوبت گیری سریع

به دلیل شیوع کرونا، مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

 

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021 ☎

واحد انجام تست خواب ☎ 02122639401 ☎

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب ☎ 02122648627 ☎

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021 ☎

 واحد مغز و اعصاب و روان غرب تهران (آزادی) ☎ 02166158469 ☎

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

 

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

چگونه با مرگ همسرم کنار بیایم

 

طراحی و سئو : زینوم


آشپزی بدون دغدغه کثیفی گاز

سریعترین وارزانترین راه سفربه نقاط مختلف

بعد از فوت همسر

 

فوت همسر و از دست دادن معشوق یکی از دردناک‌ترین تجربه‌هایی است که ممکن است برای شخصی اتفاق بیفتد. شما ممکن است تا مدت‌ها احساس کنید زندگی برایتان بی‌معنا شده و یا در شوک غم مرگ همسر باشید. از دست دادن معشوق در اثر مرگ، ممکن است زندگی شخص را بسیار تغییر دهد.

چگونه با مرگ همسرم کنار بیایم

 

قرار نیست بگوییم خاطراتتان را فراموش کنید و یا نسبت به این فقدان بی‌تفاوت باشید. اما لازم است بدانید با گذشت زمان کنار آمدن با موضوع برای شما آسان‌‌تر خواهد شد. شما نیز مانند بسیاری دیگر که این رنج عاطفی عمیق را تجربه کرده‌اند می‌توانید از این مرحله عبور کرده و زندگی غنی، کامل و سالمی را رقم بزنید. برای گذر از سوگ و پذیرش غم از دست دادن همسر، مهم است بدانید که شما تنها نیستید. راهکارهای عملی وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند در عین احترام به غم از دست دادن همسرتان، آرامش روحی و توان خود را بازیابید.

 

مراحل کنار آمدن با فوت همسر

همان طور که گفته شد سوگواری کردن هیچ مدل مشخصی ندارد. افراد در این موقعیت رفتار های مختلفی از خود نشان می دهند. این مراحل بسیار شبیه به مراحل شکست عشقی است. ولی عموما تمامی افراد مراحل زیر را طی می کنند:

 

انکار: در این مرحله که ممکن است از چند دقیقه تا چند روز و ماه طول بکشد. فرد به گونه ای برخورد می کند که انگار همسرش نمرده است. در واقع فرد نمی خواهد این واقعیت را بپذیرد و با آن مواجه شود.

 

خشم: فرد بعد از اینکه واقعیت فوت همسرش را می پذیرد، احساس عصبانیت و خشم می کند. ممکن است از این عصبانی باشد که چرا تنها مانده و ترک شده است. از این عصبانی بشود که چرا این اتفاق برای شخص او افتاده است و بسیاری موارد دیگر.

 

غم و افسردگی: فرد بالاخره غمگین و ناراحت می شود و علائمی که از خود نشان می دهد شبیه به افسردگی است. گریه کردن، از دست دادن اشتها، کم خوابی یا پرخوابی، مشکلات تمرکزی، دشواری در تصمیم گیری و … . این مرحله می تواند طولانی تر از مراحل دیگر بشود.

 

پذیرش: نهایتا فرد بعد از تمامی مراحل گفته شده، با واقعیت نبودن همسرش کنار می آید و تصمیم می گیرد به زندگی روزمره خود برگردد و وظایفش را انجام دهد. هنوز هم فرد درگیر احساسات دلتنگی، خستگی، غم و خشم می شود ولی شدت و تناوب این موارد کم تر از قبل شده و کنار آمدن با آن ها برای فرد آسان تر شده است.

 

کنار آمدن با فوت همسر

 

بعد از فوت همسر اینکارها را انجام دهید

 

درباره غم و اندوهتان صحبت کنید

صحبت کردن و درد و دل کردن درباره این تجربه غم‌انگیز واقعاً آرامش‌بخش است. از دست دادن همسر بسیار سخت و دشوار است و کنار آمدن با احساسات و عواطف بعد از این فقدان سال‌ها زمان می‌برد. صحبت کردن درباره عزیزی که دیگر در کنارتان نیست و مهم‌تر از آن به یاد آوردن خاطرات او و زندگی مشترکتان آرامتان می‌کند. حتی متوجه می‌شوید که تعریف کردن بعضی از این خاطرات شیرین برایتان لذت‌بخش است. بازگو کردن خاطرات و صحبت کردن درباره این رنج جانگداز گام بزرگی برای التیام دادن زخم عمیق به جا مانده از این فقدان است. حتماً با فردی درد و دل کنید که دلسوزانه و همدردانه از شما حمایت می‌کند. مراجعه به یک مشاور مجرب و صحبت کردن با خانواده و دوستان نزدیکی که به آنها اعتماد دارید، بار بزرگی را از دوشتان برخواهد داشت.

 

به خودتان اهمیت دهید

فرایند سوگ به خودی خود برای سلامتی جسمانی و روحی شما مضر می باشد. سعی کنید که منظم غذا بخورید هر چند این کار برایتان سخت است و از کارهای پرخطر بپرهیزید. اگر می توانید ورزش کنید.

 

از صحبت کردن در مورد همسرتان خودداری نکنید

شما باید به زندگی عادی خود ادامه بدهید و از چیزی که اتفاق افتاده عبور کنید و به این نتیجه برسید که حالا سرنوشت دیگری دارید. اما کسی که از دنیا رفته، زمانی تمام قلب‌تان، روز‌ها و ساعت‌های‌تان را پُر کرده بود؛ بنابراین همیشه بخشی از خاطرات شما خواهد بود. هرچند ماه‌های اول بعد از از دست دادن همسر خیلی دردناک است، اما باید تدریجا یاد همسر مرحوم‌تان را به خاطرات شخصی‌تان بسپارید.

 

شما باید در مورد هیجانات‌تان و همسری که دیگر در زندگی‌تان نیست حرف بزنید. از خاطرات خوب‌تان و ویژگی‌های خاص او بگویید و از تجربیاتی که با هم کسب کرده بودید. این کار به التیام دردتان کمک می‌کند.

 

آینده‌ی جدیدتان را که قرار است بدون همسرتان باشید، تجسم کنید

مرگ اجتناب ناپذیر است و کاری از دست شما برنمی‌آید؛ بنابراین تنها راهی که دارید این است که هر چه زودتر واقعیت را بپذیرید.

 

اما همانطور که گفتیم، مشکلی که در کنار آمدن با مرگ همسر وجود دارد این است که همراه با مرگ همسرتان، رویا‌ها و آرزو‌های مشترک، نقشه‌هایی که برای سال‌های آینده‌ی با هم بودن‌تان کشیده بودید، همه و همه از بین رفته‌اند؛ و همین وادارتان می‌کند در مورد تمام مسائل مربوط به آینده دوباره فکر کنید و آینده را کاملا جور متفاوتی تصور نمایید.

 

بنابراین برای اینکه بتوانید بر اندوه مرگ همسرتان غلبه کنید، باید بتوانید این آینده‌ی تازه را متصور شوید. مجبور نیستید تمام باقیمانده‌ی عمرتان را جور خاصی تجسم کنید. می‌توانید با هدف‌های کوچک شروع کرده و تدریجا خودتان را به سمت آینده پیش ببرید.

چگونه با مرگ همسرم کنار بیایم

 

با دوستان نزدیک خود صحبت کنید

هنگامی که دوست دارید در مورد همسرتان صحبت کنید، اجازه دهید دوستانتان اطرافتان باشند و به حرف های شما گوش دهند. ممکن است کسانی مثل خانواده همسرتان باشند که آن ها هم سوگوار باشند و مایل باشند خاطرات همسر مرحومتان را با شما به اشتراک گذارند.

 

خودتان را منزوی  و گوشه‌گیر نکنید

اگر ارتباطتان را با دنیا قطع کنید، در افسردگی و اندوه خود غرق خواهید شد. البته شکی نیست که برای کنار آمدن با این اندوه و آمادگی پیدا کردن برای برخورد با دیگران نیاز دارید که مدتی تنها باشید، اما نباید خودتان را به یک تارک دنیا تبدیل کنید و دیگر هرگز نور خورشید را نبینید. اگر خودتان را در خلوت خانه حبس کنید، تا ابد در زندان غم و اندوه‌تان محبوس خواهید ماند و حتی شرایطتان بدتر خواهد شد. پشتیبانی و همدردی اطرافیان برای تحمل مرگ همسر ضروری است. هر چه بیشتر از زندگی کناره بگیرید، جدا شدن از رختخواب و یافتن قدرت و انگیزه برای امیدوار شدن به آینده دشوارتر خواهد شد.

 

مرگ همسر

 

بیش از حد به خودتان سخت نگیرید

غم از دست دادن همسر باعث می‌شود که متوجه شوید، چقدر در این دنیا کوچک و ضعیف هستید. هر چقدر هم که بی‌تابانه برای زنده نگه داشتن عشقتان تلاش کرده باشید، در نهایت قدرت تصمیم‌گیری با شما نبوده است و اکنون درگیر احساس شرم، گناه و خشم شده‌اید و خودتان را به دلیل مرگ همسرتان سرزنش می‌کنید. شاید با خودتان فکر کنید که : “اگر این کار را کرده بودم”، “اگر زودتر رسیده بودم”، “باید می‌دانستم که” و …

 

مهم این است که انسان بودن خود را بپذیرید. توانایی انسان محدود است و مسلماً شما بیشترین تلاش خود را در آن موقعیت کرده‌اید. غرق کردن خود در احساس شرم و گناه موقعیت را تغییر نمی‌دهد یا نتیجه‌ی مطلوبی به بار نمی‌آورد. چیزهایی مانند عشق به همسر، راه‌های ادامه دادن این عشق و زنده نگهداشتن آن، را که تحت کنترلتان قرار دارد و هیچ کس نمی‌تواند آنها را از شما بگیرد، و همچنین چیزهایی را که اکنون می‌توانید تغییر دهید، به خودتان یادآوری کنید.

 

کم کم فعالیت‌های مورد علاقه‌تان را از سر بگیرید

طی اولین ماه‌های سوگواری، حتی فکر انجام فعالیت‌هایی که زمانی عادت داشتید با همسرتان انجام دهید هم می‌تواند بینهایت ناراحت کننده باشد. علاوه بر این، اندوه و غصه‌ای که دل‌تان را پُر کرده نیز باعث می‌شود انجام این فعالیت‌ها واقعا سخت و نشدنی به نظر برسد. اما شما باید تدریجا فعالیت‌های‌تان را از سر بگیرید و احساس زنده بودن کنید. شما باید بتوانید دوباره لذت را تجربه کنید و با کار‌هایی که همیشه دوست داشتید، حال‌تان خوب شود و انرژی بگیرید.

 

این را نیز باید درک کنید که حسی که انجام این فعالیت‌ها به شما می‌دهند دیگر مانند گذشته نخواهد بود. اما یادتان باشد که شما باز هم می‌توانید لذت ببرید و احساس بهتری پیدا کنید. این حق شماست که دوباره از زندگی‌تان لذت ببرید.

 

ازدواج بعد از مرگ شوهر

مدیریت مالی برای زنان خانه‌داری که همسر خود را با وجود فرزند از دست داده‌اند سخت است و اگر همسر شما ثروت زیادی نداشته باشد تربیت فرزند و اداره امور زندگی برایتان سخت خواهد بود. حال این شما هستید که باید در نبود همسرتان اطلاعات کافی در مورد دخل و خرج روزانه‌تان داشته باشید و آن را مدیریت کنید. اگر شاغل هستید کار کمی آسان تر می‌شود اما در مورد زنان خانه‌دار موضوع کمی پیچیده‌تر است. این دسته از زنان شاید کمتر به گزینه ازدواج بعد از مرگ همسر فکر کنند و یا حداقل زمان بیشتری دارند که دوره درد و تنش را به آرامی پشت سر بگذرانند.

 

اما در مورد زنان بی سرپرست خانه‌دار داستان قدری متفاوت است. برای این دسته از زنان طبیعی است که ازدواج بعد از مرگ شوهر تبدیل به یکی از گزینه‌های منطقی شود. اما در این مورد هم همانند تصمیمات بزرگ مالی به خود و فرزندتان زمان بدهید. فرزند شما باید آمادگی لازم برای این اتفاق را داشته باشد. در وهله اول باید به خود و فرزندتان زمان کافی برای آرام شدن دهید. ارتباط با افرادی که مورد علاقه همسرتان بوده و ابراز تجربیات آنها در مورد همسرتان می‌تواند حس فرزندتان را در مورد پدرش بهتر کند. بعد از رعایت این نکات و طی شدن زمان کافی می ‌توان به گزینه ازدواج بعد از مرگ شوهر فکر کرد و در صورت موردی مناسب اقدام به ازدواج کرد.

 

علائم اینکه اندوه و ناراحتی‌تان بیش از اندازه پیچیده شده

از دست دادن همسر، تغییری اساسی در زندگی ایجاد می‌کند و هر چند سوگواری کردن پروسه‌ای طبیعی بعد از مرگ یک عزیز است، اما گاهی این اندوه و ماتم آنچنان ریشه دار می‌شود که در زندگی روزمره اختلال ایجاد شده و توانایی فرد برای زندگی کردن را سلب می‌کند. اگر علائم زیر را دارید و نمی‌توانید از مرحله‌ی سوگواری خارج شوید باید حتما به یک درمانگر یا مشاور مراجعه کنید و احتمالا تحت درمان قرار بگیرید:

 

احساس می‌کنید دیگر هدف و انگیزه‌ای برای زندگی ندارید

به سختی می‌توانید فعالیت‌های روزمره‌تان را انجام دهید

مدام احساس گناه می‌کنید یا خودتان را بابت مرگ همسرتان مقصر می‌دانید و سرزنش می‌کنید

آرزو می‌کنید کاش شما نیز همراه همسرتان مُرده بودید

تمایلی به ارتباط با دیگران ندارید

برای کمک گرفتن از مشاور تردید نداشته باشید

 

گاهی با وجود تمام تلاش‌هایی که می‌کنید تا با مرگ همسرتان کنار بیایید باز هم قادر به عبور از مرحله‌ی ماتم و سوگواری نیستید و نمی‌توانید به زندگی عادی برگردید. در چنین شرایطی، کمک گرفتن از یک مشاور حرفه‌ای می‌تواند همان چیزی باشد که به آن نیاز دارید.

 

گردآوری: بخش روانشناسی بیتوته

 

مطالب بیشتر برای زندگی بهتر


آسانترین راه خرید برنامه در کنسول ps4


راه و رسم داشتن زندگی زناشویی بدون تنش


طراحی و بازسازی فضای داخلی


انواع جراحی زیبایی سینه

هرآنچه ازعملهای زیبایی زنان میخواهیدبدانید


سوالات پیش از ازدواج به تفکیک جلسه

میخوای باکمترین هزینه دندون هاتو سفید کنی؟


آموزش مکالمه محور زبان به صورت آنلاین


دیگه لازم نیست از دندانپزشکی بترسید؟

شرکت در آزمون معتبر روانشناسی پیشرفته نئو


طرح های 3بعدی کاغذ دیواری برای خرید


جلوگیری از ورود هوای آلوده به خانه!


اسباب بازی فکری و آموزشی به تفکیک سنین


قیمت امروز بلیط اتوبوس به هرکجای ایران

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

تبیان، دستیار هوشمند زندگی

پل های ارتباطی

بلوار کشاورز،خیابان نادری،نبش حجت دوست،پلاک 12

public@tebyan.com

چگونه با مرگ همسرم کنار بیایم

02181200000

دسترسی سریع

محصولات و خدمات

اشتراک در خبرنامه

کلیه حقوق این سایت مربوط به موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان می‌باشد.

فوت همسر و از دست دادن معشوق یکی از دردناک‌ترین تجربه‌هایی است که ممکن است برای شخصی اتفاق بیفتد. شما ممکن است تا مدت‌ها احساس کنید زندگی برایتان بی‌معنا شده و یا در شوک غم مرگ همسر باشید. از دست دادن معشوق در اثر مرگ، ممکن است زندگی شخص را بسیار تغییر دهد. قرار نیست بگوییم خاطراتتان را فراموش کنید و یا نسبت به این فقدان بی‌تفاوت باشید. اما لازم است بدانید با گذشت زمان کنار آمدن با موضوع برای شما آسان‌‌تر خواهد شد. شما نیز مانند بسیاری دیگر که این رنج عاطفی عمیق را تجربه کرده‌اند می‌توانید از این مرحله عبور کرده و زندگی غنی، کامل و سالمی را رقم بزنید. برای گذر از سوگ و پذیرش غم از دست دادن همسر، مهم است بدانید که شما تنها نیستید. راهکارهای عملی وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند در عین احترام به غم از دست دادن همسرتان، آرامش روحی و توان خود را بازیابید.

فهرست مطالب

برای کنار آمدن با فوت همسر و پذیرش غم از دست دادن او، مشاوران به صورت خلاصه پیشنهاد می‌کنند این راهکارها را بکار گیرید:

صحبت کردن و درد و دل کردن درباره این تجربه غم‌انگیز واقعاً آرامش‌بخش است. از دست دادن همسر بسیار سخت و دشوار است و کنار آمدن با احساسات و عواطف بعد از این فقدان سال‌ها زمان می‌برد. صحبت کردن درباره عزیزی که دیگر در کنارتان نیست و مهم‌تر از آن به یاد آوردن خاطرات او و زندگی مشترکتان آرامتان می‌کند. حتی متوجه می‌شوید که تعریف کردن بعضی از این خاطرات شیرین برایتان لذت‌بخش است. بازگو کردن خاطرات و صحبت کردن درباره این رنج جانگداز گام بزرگی برای التیام دادن زخم عمیق به جا مانده از این فقدان است. حتماً با فردی درد و دل کنید که دلسوزانه و همدردانه از شما حمایت می‌کند. مراجعه به یک مشاور مجرب و صحبت کردن با خانواده و دوستان نزدیکی که به آنها اعتماد دارید، بار بزرگی را از دوشتان برخواهد داشت.

احتمال این که در دوران سوگواری از خودتان غافل شوید، بسیار زیاد است. غمگین بودن باعث می‌شود که در تمام بدنتان احساس درد کنید و نتوانید به خوبی غذا بخورید و آب مورد نیاز بدن را تامین کنید. حتی شاید عادت‌های ناسالمی پیدا کنید. اندوهگین بودن حالتی مانند آنفلوآنزای همیشگی را ایجاد می‌کند. در این حالت لازم است که بدن را با فعالیت‌هایی مانند حمام آب داغ، ماساژ، نوشیدن آب فراوان، پیاده‌روی، ورزش‌های ملایمی همچون یوگا، پختن غذاهای سالم یا درخواست از دیگران برای تهیه غذا تقویت کنید. هنگامی که به جسمتان برسید، بهبود وضعیت جسمی‌تان بر حالت ذهنی و روانی‎تان نیز اثر می‌گذارد. اگر به سختی می‌توانید از تخت پایین بیایید، از یکی از اعضاء خانواده یا دوستان نزدیک خود بخواهید که به شما کمک کند تا بهتر بتوانید از خودتان مراقبت کنید. شما شایستگی و استحقاق این توجه و مراقبت را دارید.

چگونه با مرگ همسرم کنار بیایم

نهایت سعی ما در جامعه مدرن امروز این است که کارها را با نهایت سرعت ممکن انجام دهیم. اما سوگواری روند متفاوتی دارد. پشت سر گذاشتن دوره سوگواری و التیام یافتن زخم‌ها زمان‌بر است. نمی‌توان تاریخ معینی را برای شروع و پایان سوگواری تعیین کرد. به خودتان زمان بدهید و به احساساتتان مجال بروز بدهید. شاید اطرافیانتان نتوانند خود را با روند احساسات شما وفق دهند، در هر حال به خاطر داشته باشید که عزادار اصلی شما هستید. زندگی شما زیر و رو شده است و حق دارید که کارها را به تدریج پیش ببرید. بنابراین اگر فردی درک نمی‌کند که چرا شما بعد از گذشت سه ماه هنوز حالتان بهتر نشده است، لازم نیست که برای او ظاهرسازی کنید و از بیان احساسات واقعی‌تان بترسید، با صراحت از او بخواهید که به شما احترام بگذارد و به او بگویید که در این دوران غمگساری به حمایت مستمر نیاز دارید. حتی اگر این فرد قادر به درک شما نباشد، باید برای پشت سر گذاشتن این مرحله به خودتان فرصت بدهید.

روش‌های بسیاری برای احترام گذاشتن به همسر مرحومتان وجود دارد. بزرگداشت یاد او در سالروز تولدش یا سالگرد ازدواجتان و رفتن بر سر مزار او در تعطیلات باعث می‌شود که روح او را در کنار خود حس کنید و قلبتان آرام شود. حتی شاید دوست داشته باشید که هنوز هم روز تولدش را با خانواده و دوستان جشن بگیرید. شاید شما و همسرتان پاتوقی داشته‌اید که همیشه با هم آنجا می‌رفته‌اید، باز هم می‌توانید در فرصت‌هایی مانند سالگرد ازدواج به آنجا سر بزنید.

آلبوم خاطرات تهیه کنید و عکس‌هایی از زندگی مشترک و اتفاقات به یاد ماندنی را در آن بگذارید. حتی اگر این کارها باعث شود که غم و اندوهتان تازه شود و اشکتان سرازیر شود، اما یادآوری این خاطرات شیرین قلبتان را لبریز از عشق و راحتی می‌کند. شاید دوست داشته باشید که حلقه ازدواج همسرتان را دور گردنتان بیاندازید یا آن را به حلقه خودتان بچسبانید. روش‌های منحصر به فردی برای زنده نگه داشتن یاد عشقتان وجود دارد. این کارها یاد او را در ذهن و قلبتان زنده نگه می‌دارد و فرصتی را در اختیار دیگران قرار می‌دهد تا بتوانند درباره او صحبت کنند و به او احترام بگذارند. شنیدن دلتنگی‌های دیگران برای همسر مرحومتان و خاطراتی که آنها از او دارند، بسیار التیام‌بخش است و با ایجاد احساس دوستی و همدلی آرامتان می‌کند.

اگر ارتباطتان را با دنیا قطع کنید، در افسردگی و اندوه خود غرق خواهید شد. البته شکی نیست که برای کنار آمدن با این اندوه و آمادگی پیدا کردن برای برخورد با دیگران نیاز دارید که مدتی تنها باشید، اما نباید خودتان را به یک تارک دنیا تبدیل کنید و دیگر هرگز نور خورشید را نبینید. اگر خودتان را در خلوت خانه حبس کنید، تا ابد در زندان غم و اندوه‌تان محبوس خواهید ماند و حتی شرایطتان بدتر خواهد شد. پشتیبانی و همدردی اطرافیان برای تحمل مرگ همسر ضروری است. هر چه بیشتر از زندگی کناره بگیرید، جدا شدن از رختخواب و یافتن قدرت و انگیزه برای امیدوار شدن به آینده دشوارتر خواهد شد.

زمانی که عزیزی را از دست می‌دهید، هرگز او را فراموش نخواهید کرد. اگر شنیده‌اید که خاک سرد است و غمتان را بعد از مدتی فراموش خواهید کرد، این افسانه را باور نکنید. درست است که دوران سوگواری به پایان می‌رسد و می‌توانید به زندگی برگردید، اما فراموش کردن چنین فقدانی به این معنا است که دیگر هرگز برای از دست دادن همسرتان اندوهگین نخواهید شد یا دلتان برای او تنگ نمی‌شود، حتماً با ما موافق هستید که چنین وضعیتی غیرممکن است. به خودتان القاء نکنید که سرانجام زمانی می‌رسد که این غم را برای همیشه فراموش خواهید کرد. چنین انتظاری غیرمنطقی است و باعث می‌شود مضطرب شوید که چه مشکلی دارید که نمی‌توانید این غم را در گذشته جا بگذارید. عشق همسرتان در قلبتان جای دارد و هیچ کس یا هیچ چیز نمی‌تواند آن را از شما بگیرد. به خودتان اجازه زندگی کردن بدهید، اما از تحمل بار این اندوه نگران نشوید. مرگ همسرتان شما را برای همیشه تغییر داده است و اگر اجازه بدهید که مراحل سوگواری روند طبیعی خود را طی کند، این غم شما را به فردی پخته‌تر و عاقل‌تر تبدیل خواهد کرد.

سوگواری فرایندی پیچیده و نامنظم است، هیچ چیز مرتب و منظمی در غم از دست دادن یک عزیز وجود ندارد. در این دوران سخت حجم بالایی از احساسات شدید و افسارگسیخته را تجربه خواهید کرد. بعضی روزها احساس می‌کنید که دو قدم رو به جلو برداشته‌اید و بعضی روزها فکر می‌کنید که ده قدم به عقب برگشته‌اید. هر کاری که می‌کنید، سعی نکنید که غم و اندوهتان را نادیده بگیرید و آن را انکار کنید. به ندای احساساتتان گوش بدهید و اجازه بدهید که احساسات قلبی‌تان راهنمای گام‌های بعدی‌تان باشد. اگر حس می‌کنید که دارید برای دیگران ظاهرسازی می‌کنید تا از آنها در برابر احساسات واقعی خود محافظت کنید، باید بدانید که با این کار هم در حق خودتان و هم در حق آنها جفا می‌کنید.

با خودتان صادق باشید و احساساتتان را باور کنید. سوگواری فرایندی طبیعی و سالم پس از مرگ عزیزان است که باید آن را درک و تحمل کنید. به عواطف خود گوش دهید و فرصت رشد و پرورش به روش‌های جدید را از خود نگیرید. در دوران سوگواری می‌توانید خودتان را بهتر و عمیق‌تر بشناسید و پرده از توانایی‌های ذهنی و خردمندی بی‌سابقه خود بردارید. این عقل و فرزانگی را می‌توانید روزی به دیگران نیز انتقال دهید.

در دوران سوگواری حتماً نیازهای خود را به اطرافیانتان اطلاع دهید؛ چون ممکن است بسیاری از آنها فکر کنند که نیازها یا خواسته‌هایتان را می‌دانند، اما تلاش صادقانه آنها برای کمک کردن به شما فایده‌ای به جز عصبانی کردنتان نداشته باشد. از رک و صریح بودن نترسید، حتی از این که به دیگران بگویید چه حرف‌هایی را باید بزنند یا نزنند، واهمه نداشته باشید. این صراحت شما را از دردها و مشکلات بعدی نجات می‌دهد. اطرافیانتان نمی‌توانند احساسات شما را کاملاً درک کنند، مگر آن که خود نیز همسرشان را از دست داده باشند. اگر نیازهایتان را با اطرافیان در میان نگذارید، آنها احساس سردرگمی می‌کنند و نمی‌دانند که چه رفتاری با شما داشته باشند. نزدیکانتان را راهنمایی کنید و اگر نامطمئن و مردد هستند، از آنها بخواهید که بنشینند و به شما گوش کنند. شاید در این دوران دوستانی را از دست بدهید، اما روابطی جدید را با افرادی آغاز خواهید کرد که در این دوران مایه دلگرمی‌تان بوده‌اند.

غم از دست دادن همسر باعث می‌شود که متوجه شوید، چقدر در این دنیا کوچک و ضعیف هستید. هر چقدر هم که بی‌تابانه برای زنده نگه داشتن عشقتان تلاش کرده باشید، در نهایت قدرت تصمیم‌گیری با شما نبوده است و اکنون درگیر احساس شرم، گناه و خشم شده‌اید و خودتان را به دلیل مرگ همسرتان سرزنش می‌کنید. شاید با خودتان فکر کنید که : “اگر این کار را کرده بودم”، “اگر زودتر رسیده بودم”، “باید می‌دانستم که” و …

مهم این است که انسان بودن خود را بپذیرید. توانایی انسان محدود است و مسلماً شما بیشترین تلاش خود را در آن موقعیت کرده‌اید. غرق کردن خود در احساس شرم و گناه موقعیت را تغییر نمی‌دهد یا نتیجه‌ی مطلوبی به بار نمی‌آورد. چیزهایی مانند عشق به همسر، راه‌های ادامه دادن این عشق و زنده نگهداشتن آن، را که تحت کنترلتان قرار دارد و هیچ کس نمی‌تواند آنها را از شما بگیرد، و همچنین چیزهایی را که اکنون می‌توانید تغییر دهید، به خودتان یادآوری کنید.

درصورتی که درمورد مسائل مربوط به کنار آمدن با غم مرگ همسر سوال یا تجربه خاصی دارید، می‌توانید در قسمت “پرسش و پاسخ” آن را با ما درمیان بگذارید.

کنار آمدن با مرگ همسر و پذیرش فقدان او کار آسانی نیست، با این حال راه‌های سالم بسیاری برای کنار آمدن با غم این فقدان وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا این دوران را پشت سر بگذارید و روحیه‌تان را بهتر کنید. در زمان نیاز از دیگران کمک بگیرید، احساسات خود را بیان کنید و یاد و خاطره همسر مرحومتان را زنده نگه دارید. سوگواری فرایندی طبیعی و عادی است. به یاد داشته باشید که شما در تحمل بار این غم و اندوه تنها نیستید. حتی اگر همسرتان بی‌نظیر بوده است، افراد دیگری نیز بوده‌اند که در غم همسر بی‌همتایشان به سوگ نشسته‌اند؛ درد و دل کردن با این افراد و در میان گذاشتن خاطراتتان می‌تواند تسکینی برایتان باشد. هرچند عشقتان از این دنیا رفته است، اما زندگی هنوز ادامه دارد و می‌توانید زندگی پربار و رضایتبخشی را برای خود خلق کنید. البته پشت سر گذاشتن این اندوه عظیم زمان‌بر است و باید به خودتان فرصت بدهید.

اگر دوران سوگواری پس از از دست دادن همسرتان طولانی تر از حد معمول شده است و افسردگی و ناامیدی زندگی شما را مختل کرده است، شاید لازم باشد از یک مشاور و متخصص کمک بگیرید. با بالا بردن آگاهی و استفاده از مهارت‌های روانشناختی شما می‌توانید یاد بگیرید یک بار دیگر از زندگی لذت ببرید و برای زندگی هدف گذاری جدید کنید. شما مانند بسیاری دیگر، پس از مرگ همسر به مرور می‌توانید روابط و نقش‌های اجتماعی گذشته خود را بازیابید و به جریان زندگی خود بازگردید.

عشقت رو جذب کن

میخوای یاد بگیری چطور روز به روز بیشتر قلب عشقتو بدست بیاری؟ چطور یه رابطه موفق منجر به ازدواج داشته باشی؟ چطور یه زندگی مشترک موفق داشته باشی؟ پس فرصت را از دست نده! تو هم به جمع دنبال کنندگان پیج رادیو عشق در اینستاگرام اضافه شو…

عضویت در خبرنامه رادیو عشق

49 بازدید

284 بازدید

307 بازدید

259 بازدید

460 بازدید

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

مشترک نمی شومدریافت همه دیدگاه های این نوشتهفقط دریافت پاسخ دیدگاه های خودم

سلام من با مردی 29 ساله در ارتباط هستم که 8 ماه قبل همسرشون فوت شده، او هنوز حلقه می اندازد تمام 5 شنبه ها به مزار او می‌رود، به خانواده همسر مرحومش توجه زیادی دارد و با آن‌ها در رفت و آمد است، احساس میکنم مرا برای ماه‌های اول از سر احتیاج دوس داشت، الان بسیار سر موضوعات کوچک باهم بحث داریم، توجه زیادی به من ندارد جز در رفع نیازش… می‌گوید دوستت دارم ولی دیگر باور ندارم، من دختری مجرد بدون رابطه قبلی و 32 ساله هستم، ما همکار هستیم

سلام ایشون هنوز دوران سوگشون تموم نشده بوده که با شما وارد رابطه شده و به نظر میرسه که هنوز هم براش تموم نشده. کنار اومدن با مرگ همسر زمان‌بره و بهتره فرد تا قبل از تمام شدن رابطه‌اش وارد رابطه جدیدی نشه. در حال حاضر بهتره درباره کمبودهایی که حس می‌کنید باهاشون صحبت کنید و ازشون بخواهید با مراجعه به مشاور مشکلات را حل کنید.

چگونه با مرگ همسرم کنار بیایم

با سلام متاسفانه همسرم به علت بیماری فوت کرد دارای دو فرزند پسر ۱۶ ساله و دختر ۱۰ ساله می باشم خودم هم دو شغل دارم و به هیچ وجه نمی توانم به پختن غذا و کارهای خانه برسم ار طرفی نه از خانواده همسرم و نه از خانواده خودم کسی را ندارم که کمک حالم باشد به علت فوت ناگهانی همسرم تا ۶ ماه آرام و قرار نداشتم و خانه ام بیشتر به میدان جنگ شبیه بود در حال حاضر همه اطرافیان پیشنهاد می کنند که ازدواج مجدد داشته باشم به نظر جنابعالی اگر این اتفاق بیفتد دخترم با یک زن جدید سازگاری خواهد داشت و اگر نخواهم ازدواج کنم راهکاری پیشنهاد می کنید برای وضع نابسامان خانه البته مستخدم هم چاره کار نبود انجام دادم نتیجه بخش نبود ممنون

سلام دوست گرامی از اتفاقی که برای همسرتان افتاد متاسفم و به شما تسلیت میگویم. مهم ترین نکته بعد از فوت یک عزیز و یا از دست دادن او، طی کردن درست دوره سوگ است. اشاره کردید در دوره بعد از فوت همسرتان، وضعیت خانه متشنج بوده است. زیرا هنوز دوره سوگ طی نشده. برای دریافت مشاوره می توانید از مشاوران رادیو عشق نوبت بگیرید.

سلام . یکی از اقوام من همسرش رو از دست داده . بعد از یکسال و نیم که از فوتش میگذره . غمگینی فراوانی داره و الان به این نتیجه رسیده چون به همسرش خیانت کرده هیچ وقت روی آسایش رو نمی بینه و تا اخر عمرش در عذاب هست و باید زجر بکشه. لطفا کمکش کنید تا بتونه به زندگی عادیش برگرده. سپاس فراوان

دوست گرامی متاسفم که در این شرایط قرار گرفته اند و برای ابشان طلب صبر و ارامش از خداوند دارم فوت همسر یکی از تلخ ترین تجارب زندگی است و تغییرات بزرگی در زندگی افراد به همراه خواهد داشت. فرد بعد از فوت همسرش با احساسات مختلفی دست و پنجه نرم کرده و از مراحل مختلفی عبور می کند تا نهایتا به زندگی روزمره خود بازگردد. بحران پس از فوت همسر شامل چند مرحله است که باید از انها گذر کرد: 1-انکار: در این مرحله که ممکن است از چند دقیقه تا چند روز و ماه طول بکشد.. 2- خشم: فرد بعد از اینکه واقعیت فوت همسرش را می پذیرد، احساس عصبانیت و خشم می کند. ممکن است از این عصبانی باشد که چرا تنها مانده و ترک شده است 3- غم و افسردگی 4- پذیرش و احساس سرزنش اقوام شما بابت خیانتی که به همسرشون داشتند مزید علت بر بحران این دوره ایشان هست. خیانتی که با اینکه همسرشان متوحه نشده، اما اکنون ایشان بعلت وجدانی و فکر به دورانی که میتونستمو با همسزشان باشند و نبودند خودشون رو سرزنش میکنند.بهرحال اتفاقی هست که پیش انده و متاسفانه زمان جبران برای همسرشان وجود نداره.بهتر است به جای سرزنش خودشون، سعی کنند از این اتفاقات درسی بگیرند که همیسه امکان جبران اشتباهات وجود ندارد و خیلی وقتا زود دیر میشه و الان سغی کنند با انجام فعالبت هایی که همسرشون علاقمند بودند و کارهای خیر و داوطلبانه به روحشون ارامش بدند به خودشان اهمیت بدهند: سعی کنند که منظم غذا بخورند هر چند این کار برایشان سخت است . ورزش کنند. اگر دوران سوگواری پس از از دست دادن همسرشان طولانی تر از حد معمول شده است و افسردگی و ناامیدی زندگی ابشان را مختل کرده است، شاید لازم باشد از یک مشاور و متخصص کمک بگیرید.

همسرم چهل روز فوت کرده آرام وقرار ندارم غم وغصه منوکلافی کرده ازیطرف دخترعمویم بود خواهشن راهنماییم ککنید

سلام از دست دادن عزبزان سخت است و احساسات شما فابل درک است.مطمئنا دورانی که با هم داشته اید سرشار از خاطراتی هست که همیشه همراهتان خواهد بود. بحران پس از فوت عزیزان شامل چند مرحله است که باید هرکدام سپری شود: ۱-مرحله اول:عدم قبول نبود هست که این مرحله ممکن است پس از مرگ عزیزان از چند دقیقه تا چند روز به طول انجامد. ۲- ناراحتی و خشم: فرد بعد از اینکه واقعیت مرگ را می پذیرد، احساس عصبانیت و خشم می کند. و از اینکه تنها مانده و ترک شده است ناراحت باشد.

۳- غم و افسردگی که بهرحال در شرایط بد پیش می اید

۴- پذیرش مرحله ای که افراد نبود را قبول میکنند و به روال عادی باز میگردن

شما مرحله اول و دوم را پشت سر کذاشته اید و مرگ همسرتان را پذیرفته اید و اکنون در مرحله غم افسردگی قرار دارید.

اکنون غم و اندوه شما طبیعی است اما اکنون باید به مدیریت احساسات بپردازید

اما بهتر است به فعالیت های اجتماعی بپردارید ورزش کنید با دیگران صحبت کنید

با سلام آیا در سوگ از دست دادن شوهرم که هنوز نتونستم از راه منطق کنار بیام و حدود یکسال شده میتونه بدین معنی باشه که دیگه غم من درونی و عمیق شده و راه گریز از غم بسیار دشواره. هنوز انگیزه ای ندارم و به پوچی رسیده ام.

با سلام‌ خدمت دوست گرامی

تا ۴۰ روز بعد از ، از دست دادن عزیزان افسردگی و دلتنگی طبیعی است و گاها تا 2 ماه هم طول میکشد . اما سوال من از شما : آیا برای همسرتان گریه کردید ؟ اگر برای کسی که از دست میدهیم عزاداری نکنیم دوران سوگ بطور طبیعی طی نخواهد شد و منجر به اختلال افسردگی و اضطراب میشود . – در مورد شما چند نکته قابل تامل است اول اینکه شما زمینه استرس و اضطراب را از قبل داشته اید و با از دست دادن ، اضطراب شما آشکار شده است – نکته بعدی بررسی سطح دلبستگی شما به خانواده درجه ۱ میباشد -نکته بعدی شما بایستی با رفتن به سر خاک ، هر طور که شده گریه کنید و انرژی انباشته شده را تخلیه روانی کنید -نکته بعدی شما علائمی از حملات ترس و وحشت یا panic را دارید ، و توصیه میشود حتما به روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنید موفق باشید

آدرس: تهران، پونک، نبش بلوار پونک، پلاک 2، طبقه سوم، واحد 6

تلفن پشتیبانی:02146015870

رزرو نوبت مشاوره

انجمن روانشناسی آمریکا

سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران

سازمان بهزیستی ایران

انجمن روانشناسی ایران

 

می‌خوام برگرده به رابطه/زندگیمی‌خوام فراموشش کنم

باید تمومش کنم، اما قدرتشو ندارم

می‌خوام جذبش کنم و ازدواج کنیم

فوت همسر و از دست دادن معشوق یکی از دردناک‌ترین تجربه‌هایی است که ممکن است برای شخصی اتفاق بیفتد. شما ممکن است تا مدت‌ها احساس کنید زندگی برایتان بی‌معنا شده و یا در شوک غم مرگ همسر باشید. از دست دادن معشوق در اثر مرگ، ممکن است زندگی شخص را بسیار تغییر دهد. قرار نیست بگوییم خاطراتتان را فراموش کنید و یا نسبت به این فقدان بی‌تفاوت باشید. اما لازم است بدانید با گذشت زمان کنار آمدن با موضوع برای شما آسان‌‌تر خواهد شد. شما نیز مانند بسیاری دیگر که این رنج عاطفی عمیق را تجربه کرده‌اند می‌توانید از این مرحله عبور کرده و زندگی غنی، کامل و سالمی را رقم بزنید. برای گذر از سوگ و پذیرش غم از دست دادن همسر، مهم است بدانید که شما تنها نیستید. راهکارهای عملی وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند در عین احترام به غم از دست دادن همسرتان، آرامش روحی و توان خود را بازیابید.

فهرست مطالب

برای کنار آمدن با فوت همسر و پذیرش غم از دست دادن او، مشاوران به صورت خلاصه پیشنهاد می‌کنند این راهکارها را بکار گیرید:

صحبت کردن و درد و دل کردن درباره این تجربه غم‌انگیز واقعاً آرامش‌بخش است. از دست دادن همسر بسیار سخت و دشوار است و کنار آمدن با احساسات و عواطف بعد از این فقدان سال‌ها زمان می‌برد. صحبت کردن درباره عزیزی که دیگر در کنارتان نیست و مهم‌تر از آن به یاد آوردن خاطرات او و زندگی مشترکتان آرامتان می‌کند. حتی متوجه می‌شوید که تعریف کردن بعضی از این خاطرات شیرین برایتان لذت‌بخش است. بازگو کردن خاطرات و صحبت کردن درباره این رنج جانگداز گام بزرگی برای التیام دادن زخم عمیق به جا مانده از این فقدان است. حتماً با فردی درد و دل کنید که دلسوزانه و همدردانه از شما حمایت می‌کند. مراجعه به یک مشاور مجرب و صحبت کردن با خانواده و دوستان نزدیکی که به آنها اعتماد دارید، بار بزرگی را از دوشتان برخواهد داشت.

احتمال این که در دوران سوگواری از خودتان غافل شوید، بسیار زیاد است. غمگین بودن باعث می‌شود که در تمام بدنتان احساس درد کنید و نتوانید به خوبی غذا بخورید و آب مورد نیاز بدن را تامین کنید. حتی شاید عادت‌های ناسالمی پیدا کنید. اندوهگین بودن حالتی مانند آنفلوآنزای همیشگی را ایجاد می‌کند. در این حالت لازم است که بدن را با فعالیت‌هایی مانند حمام آب داغ، ماساژ، نوشیدن آب فراوان، پیاده‌روی، ورزش‌های ملایمی همچون یوگا، پختن غذاهای سالم یا درخواست از دیگران برای تهیه غذا تقویت کنید. هنگامی که به جسمتان برسید، بهبود وضعیت جسمی‌تان بر حالت ذهنی و روانی‎تان نیز اثر می‌گذارد. اگر به سختی می‌توانید از تخت پایین بیایید، از یکی از اعضاء خانواده یا دوستان نزدیک خود بخواهید که به شما کمک کند تا بهتر بتوانید از خودتان مراقبت کنید. شما شایستگی و استحقاق این توجه و مراقبت را دارید.

چگونه با مرگ همسرم کنار بیایم

نهایت سعی ما در جامعه مدرن امروز این است که کارها را با نهایت سرعت ممکن انجام دهیم. اما سوگواری روند متفاوتی دارد. پشت سر گذاشتن دوره سوگواری و التیام یافتن زخم‌ها زمان‌بر است. نمی‌توان تاریخ معینی را برای شروع و پایان سوگواری تعیین کرد. به خودتان زمان بدهید و به احساساتتان مجال بروز بدهید. شاید اطرافیانتان نتوانند خود را با روند احساسات شما وفق دهند، در هر حال به خاطر داشته باشید که عزادار اصلی شما هستید. زندگی شما زیر و رو شده است و حق دارید که کارها را به تدریج پیش ببرید. بنابراین اگر فردی درک نمی‌کند که چرا شما بعد از گذشت سه ماه هنوز حالتان بهتر نشده است، لازم نیست که برای او ظاهرسازی کنید و از بیان احساسات واقعی‌تان بترسید، با صراحت از او بخواهید که به شما احترام بگذارد و به او بگویید که در این دوران غمگساری به حمایت مستمر نیاز دارید. حتی اگر این فرد قادر به درک شما نباشد، باید برای پشت سر گذاشتن این مرحله به خودتان فرصت بدهید.

روش‌های بسیاری برای احترام گذاشتن به همسر مرحومتان وجود دارد. بزرگداشت یاد او در سالروز تولدش یا سالگرد ازدواجتان و رفتن بر سر مزار او در تعطیلات باعث می‌شود که روح او را در کنار خود حس کنید و قلبتان آرام شود. حتی شاید دوست داشته باشید که هنوز هم روز تولدش را با خانواده و دوستان جشن بگیرید. شاید شما و همسرتان پاتوقی داشته‌اید که همیشه با هم آنجا می‌رفته‌اید، باز هم می‌توانید در فرصت‌هایی مانند سالگرد ازدواج به آنجا سر بزنید.

آلبوم خاطرات تهیه کنید و عکس‌هایی از زندگی مشترک و اتفاقات به یاد ماندنی را در آن بگذارید. حتی اگر این کارها باعث شود که غم و اندوهتان تازه شود و اشکتان سرازیر شود، اما یادآوری این خاطرات شیرین قلبتان را لبریز از عشق و راحتی می‌کند. شاید دوست داشته باشید که حلقه ازدواج همسرتان را دور گردنتان بیاندازید یا آن را به حلقه خودتان بچسبانید. روش‌های منحصر به فردی برای زنده نگه داشتن یاد عشقتان وجود دارد. این کارها یاد او را در ذهن و قلبتان زنده نگه می‌دارد و فرصتی را در اختیار دیگران قرار می‌دهد تا بتوانند درباره او صحبت کنند و به او احترام بگذارند. شنیدن دلتنگی‌های دیگران برای همسر مرحومتان و خاطراتی که آنها از او دارند، بسیار التیام‌بخش است و با ایجاد احساس دوستی و همدلی آرامتان می‌کند.

اگر ارتباطتان را با دنیا قطع کنید، در افسردگی و اندوه خود غرق خواهید شد. البته شکی نیست که برای کنار آمدن با این اندوه و آمادگی پیدا کردن برای برخورد با دیگران نیاز دارید که مدتی تنها باشید، اما نباید خودتان را به یک تارک دنیا تبدیل کنید و دیگر هرگز نور خورشید را نبینید. اگر خودتان را در خلوت خانه حبس کنید، تا ابد در زندان غم و اندوه‌تان محبوس خواهید ماند و حتی شرایطتان بدتر خواهد شد. پشتیبانی و همدردی اطرافیان برای تحمل مرگ همسر ضروری است. هر چه بیشتر از زندگی کناره بگیرید، جدا شدن از رختخواب و یافتن قدرت و انگیزه برای امیدوار شدن به آینده دشوارتر خواهد شد.

زمانی که عزیزی را از دست می‌دهید، هرگز او را فراموش نخواهید کرد. اگر شنیده‌اید که خاک سرد است و غمتان را بعد از مدتی فراموش خواهید کرد، این افسانه را باور نکنید. درست است که دوران سوگواری به پایان می‌رسد و می‌توانید به زندگی برگردید، اما فراموش کردن چنین فقدانی به این معنا است که دیگر هرگز برای از دست دادن همسرتان اندوهگین نخواهید شد یا دلتان برای او تنگ نمی‌شود، حتماً با ما موافق هستید که چنین وضعیتی غیرممکن است. به خودتان القاء نکنید که سرانجام زمانی می‌رسد که این غم را برای همیشه فراموش خواهید کرد. چنین انتظاری غیرمنطقی است و باعث می‌شود مضطرب شوید که چه مشکلی دارید که نمی‌توانید این غم را در گذشته جا بگذارید. عشق همسرتان در قلبتان جای دارد و هیچ کس یا هیچ چیز نمی‌تواند آن را از شما بگیرد. به خودتان اجازه زندگی کردن بدهید، اما از تحمل بار این اندوه نگران نشوید. مرگ همسرتان شما را برای همیشه تغییر داده است و اگر اجازه بدهید که مراحل سوگواری روند طبیعی خود را طی کند، این غم شما را به فردی پخته‌تر و عاقل‌تر تبدیل خواهد کرد.

سوگواری فرایندی پیچیده و نامنظم است، هیچ چیز مرتب و منظمی در غم از دست دادن یک عزیز وجود ندارد. در این دوران سخت حجم بالایی از احساسات شدید و افسارگسیخته را تجربه خواهید کرد. بعضی روزها احساس می‌کنید که دو قدم رو به جلو برداشته‌اید و بعضی روزها فکر می‌کنید که ده قدم به عقب برگشته‌اید. هر کاری که می‌کنید، سعی نکنید که غم و اندوهتان را نادیده بگیرید و آن را انکار کنید. به ندای احساساتتان گوش بدهید و اجازه بدهید که احساسات قلبی‌تان راهنمای گام‌های بعدی‌تان باشد. اگر حس می‌کنید که دارید برای دیگران ظاهرسازی می‌کنید تا از آنها در برابر احساسات واقعی خود محافظت کنید، باید بدانید که با این کار هم در حق خودتان و هم در حق آنها جفا می‌کنید.

با خودتان صادق باشید و احساساتتان را باور کنید. سوگواری فرایندی طبیعی و سالم پس از مرگ عزیزان است که باید آن را درک و تحمل کنید. به عواطف خود گوش دهید و فرصت رشد و پرورش به روش‌های جدید را از خود نگیرید. در دوران سوگواری می‌توانید خودتان را بهتر و عمیق‌تر بشناسید و پرده از توانایی‌های ذهنی و خردمندی بی‌سابقه خود بردارید. این عقل و فرزانگی را می‌توانید روزی به دیگران نیز انتقال دهید.

در دوران سوگواری حتماً نیازهای خود را به اطرافیانتان اطلاع دهید؛ چون ممکن است بسیاری از آنها فکر کنند که نیازها یا خواسته‌هایتان را می‌دانند، اما تلاش صادقانه آنها برای کمک کردن به شما فایده‌ای به جز عصبانی کردنتان نداشته باشد. از رک و صریح بودن نترسید، حتی از این که به دیگران بگویید چه حرف‌هایی را باید بزنند یا نزنند، واهمه نداشته باشید. این صراحت شما را از دردها و مشکلات بعدی نجات می‌دهد. اطرافیانتان نمی‌توانند احساسات شما را کاملاً درک کنند، مگر آن که خود نیز همسرشان را از دست داده باشند. اگر نیازهایتان را با اطرافیان در میان نگذارید، آنها احساس سردرگمی می‌کنند و نمی‌دانند که چه رفتاری با شما داشته باشند. نزدیکانتان را راهنمایی کنید و اگر نامطمئن و مردد هستند، از آنها بخواهید که بنشینند و به شما گوش کنند. شاید در این دوران دوستانی را از دست بدهید، اما روابطی جدید را با افرادی آغاز خواهید کرد که در این دوران مایه دلگرمی‌تان بوده‌اند.

غم از دست دادن همسر باعث می‌شود که متوجه شوید، چقدر در این دنیا کوچک و ضعیف هستید. هر چقدر هم که بی‌تابانه برای زنده نگه داشتن عشقتان تلاش کرده باشید، در نهایت قدرت تصمیم‌گیری با شما نبوده است و اکنون درگیر احساس شرم، گناه و خشم شده‌اید و خودتان را به دلیل مرگ همسرتان سرزنش می‌کنید. شاید با خودتان فکر کنید که : “اگر این کار را کرده بودم”، “اگر زودتر رسیده بودم”، “باید می‌دانستم که” و …

مهم این است که انسان بودن خود را بپذیرید. توانایی انسان محدود است و مسلماً شما بیشترین تلاش خود را در آن موقعیت کرده‌اید. غرق کردن خود در احساس شرم و گناه موقعیت را تغییر نمی‌دهد یا نتیجه‌ی مطلوبی به بار نمی‌آورد. چیزهایی مانند عشق به همسر، راه‌های ادامه دادن این عشق و زنده نگهداشتن آن، را که تحت کنترلتان قرار دارد و هیچ کس نمی‌تواند آنها را از شما بگیرد، و همچنین چیزهایی را که اکنون می‌توانید تغییر دهید، به خودتان یادآوری کنید.

درصورتی که درمورد مسائل مربوط به کنار آمدن با غم مرگ همسر سوال یا تجربه خاصی دارید، می‌توانید در قسمت “پرسش و پاسخ” آن را با ما درمیان بگذارید.

کنار آمدن با مرگ همسر و پذیرش فقدان او کار آسانی نیست، با این حال راه‌های سالم بسیاری برای کنار آمدن با غم این فقدان وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا این دوران را پشت سر بگذارید و روحیه‌تان را بهتر کنید. در زمان نیاز از دیگران کمک بگیرید، احساسات خود را بیان کنید و یاد و خاطره همسر مرحومتان را زنده نگه دارید. سوگواری فرایندی طبیعی و عادی است. به یاد داشته باشید که شما در تحمل بار این غم و اندوه تنها نیستید. حتی اگر همسرتان بی‌نظیر بوده است، افراد دیگری نیز بوده‌اند که در غم همسر بی‌همتایشان به سوگ نشسته‌اند؛ درد و دل کردن با این افراد و در میان گذاشتن خاطراتتان می‌تواند تسکینی برایتان باشد. هرچند عشقتان از این دنیا رفته است، اما زندگی هنوز ادامه دارد و می‌توانید زندگی پربار و رضایتبخشی را برای خود خلق کنید. البته پشت سر گذاشتن این اندوه عظیم زمان‌بر است و باید به خودتان فرصت بدهید.

اگر دوران سوگواری پس از از دست دادن همسرتان طولانی تر از حد معمول شده است و افسردگی و ناامیدی زندگی شما را مختل کرده است، شاید لازم باشد از یک مشاور و متخصص کمک بگیرید. با بالا بردن آگاهی و استفاده از مهارت‌های روانشناختی شما می‌توانید یاد بگیرید یک بار دیگر از زندگی لذت ببرید و برای زندگی هدف گذاری جدید کنید. شما مانند بسیاری دیگر، پس از مرگ همسر به مرور می‌توانید روابط و نقش‌های اجتماعی گذشته خود را بازیابید و به جریان زندگی خود بازگردید.

عشقت رو جذب کن

میخوای یاد بگیری چطور روز به روز بیشتر قلب عشقتو بدست بیاری؟ چطور یه رابطه موفق منجر به ازدواج داشته باشی؟ چطور یه زندگی مشترک موفق داشته باشی؟ پس فرصت را از دست نده! تو هم به جمع دنبال کنندگان پیج رادیو عشق در اینستاگرام اضافه شو…

عضویت در خبرنامه رادیو عشق

49 بازدید

284 بازدید

307 بازدید

259 بازدید

460 بازدید

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

مشترک نمی شومدریافت همه دیدگاه های این نوشتهفقط دریافت پاسخ دیدگاه های خودم

سلام من با مردی 29 ساله در ارتباط هستم که 8 ماه قبل همسرشون فوت شده، او هنوز حلقه می اندازد تمام 5 شنبه ها به مزار او می‌رود، به خانواده همسر مرحومش توجه زیادی دارد و با آن‌ها در رفت و آمد است، احساس میکنم مرا برای ماه‌های اول از سر احتیاج دوس داشت، الان بسیار سر موضوعات کوچک باهم بحث داریم، توجه زیادی به من ندارد جز در رفع نیازش… می‌گوید دوستت دارم ولی دیگر باور ندارم، من دختری مجرد بدون رابطه قبلی و 32 ساله هستم، ما همکار هستیم

سلام ایشون هنوز دوران سوگشون تموم نشده بوده که با شما وارد رابطه شده و به نظر میرسه که هنوز هم براش تموم نشده. کنار اومدن با مرگ همسر زمان‌بره و بهتره فرد تا قبل از تمام شدن رابطه‌اش وارد رابطه جدیدی نشه. در حال حاضر بهتره درباره کمبودهایی که حس می‌کنید باهاشون صحبت کنید و ازشون بخواهید با مراجعه به مشاور مشکلات را حل کنید.

چگونه با مرگ همسرم کنار بیایم

با سلام متاسفانه همسرم به علت بیماری فوت کرد دارای دو فرزند پسر ۱۶ ساله و دختر ۱۰ ساله می باشم خودم هم دو شغل دارم و به هیچ وجه نمی توانم به پختن غذا و کارهای خانه برسم ار طرفی نه از خانواده همسرم و نه از خانواده خودم کسی را ندارم که کمک حالم باشد به علت فوت ناگهانی همسرم تا ۶ ماه آرام و قرار نداشتم و خانه ام بیشتر به میدان جنگ شبیه بود در حال حاضر همه اطرافیان پیشنهاد می کنند که ازدواج مجدد داشته باشم به نظر جنابعالی اگر این اتفاق بیفتد دخترم با یک زن جدید سازگاری خواهد داشت و اگر نخواهم ازدواج کنم راهکاری پیشنهاد می کنید برای وضع نابسامان خانه البته مستخدم هم چاره کار نبود انجام دادم نتیجه بخش نبود ممنون

سلام دوست گرامی از اتفاقی که برای همسرتان افتاد متاسفم و به شما تسلیت میگویم. مهم ترین نکته بعد از فوت یک عزیز و یا از دست دادن او، طی کردن درست دوره سوگ است. اشاره کردید در دوره بعد از فوت همسرتان، وضعیت خانه متشنج بوده است. زیرا هنوز دوره سوگ طی نشده. برای دریافت مشاوره می توانید از مشاوران رادیو عشق نوبت بگیرید.

سلام . یکی از اقوام من همسرش رو از دست داده . بعد از یکسال و نیم که از فوتش میگذره . غمگینی فراوانی داره و الان به این نتیجه رسیده چون به همسرش خیانت کرده هیچ وقت روی آسایش رو نمی بینه و تا اخر عمرش در عذاب هست و باید زجر بکشه. لطفا کمکش کنید تا بتونه به زندگی عادیش برگرده. سپاس فراوان

دوست گرامی متاسفم که در این شرایط قرار گرفته اند و برای ابشان طلب صبر و ارامش از خداوند دارم فوت همسر یکی از تلخ ترین تجارب زندگی است و تغییرات بزرگی در زندگی افراد به همراه خواهد داشت. فرد بعد از فوت همسرش با احساسات مختلفی دست و پنجه نرم کرده و از مراحل مختلفی عبور می کند تا نهایتا به زندگی روزمره خود بازگردد. بحران پس از فوت همسر شامل چند مرحله است که باید از انها گذر کرد: 1-انکار: در این مرحله که ممکن است از چند دقیقه تا چند روز و ماه طول بکشد.. 2- خشم: فرد بعد از اینکه واقعیت فوت همسرش را می پذیرد، احساس عصبانیت و خشم می کند. ممکن است از این عصبانی باشد که چرا تنها مانده و ترک شده است 3- غم و افسردگی 4- پذیرش و احساس سرزنش اقوام شما بابت خیانتی که به همسرشون داشتند مزید علت بر بحران این دوره ایشان هست. خیانتی که با اینکه همسرشان متوحه نشده، اما اکنون ایشان بعلت وجدانی و فکر به دورانی که میتونستمو با همسزشان باشند و نبودند خودشون رو سرزنش میکنند.بهرحال اتفاقی هست که پیش انده و متاسفانه زمان جبران برای همسرشان وجود نداره.بهتر است به جای سرزنش خودشون، سعی کنند از این اتفاقات درسی بگیرند که همیسه امکان جبران اشتباهات وجود ندارد و خیلی وقتا زود دیر میشه و الان سغی کنند با انجام فعالبت هایی که همسرشون علاقمند بودند و کارهای خیر و داوطلبانه به روحشون ارامش بدند به خودشان اهمیت بدهند: سعی کنند که منظم غذا بخورند هر چند این کار برایشان سخت است . ورزش کنند. اگر دوران سوگواری پس از از دست دادن همسرشان طولانی تر از حد معمول شده است و افسردگی و ناامیدی زندگی ابشان را مختل کرده است، شاید لازم باشد از یک مشاور و متخصص کمک بگیرید.

همسرم چهل روز فوت کرده آرام وقرار ندارم غم وغصه منوکلافی کرده ازیطرف دخترعمویم بود خواهشن راهنماییم ککنید

سلام از دست دادن عزبزان سخت است و احساسات شما فابل درک است.مطمئنا دورانی که با هم داشته اید سرشار از خاطراتی هست که همیشه همراهتان خواهد بود. بحران پس از فوت عزیزان شامل چند مرحله است که باید هرکدام سپری شود: ۱-مرحله اول:عدم قبول نبود هست که این مرحله ممکن است پس از مرگ عزیزان از چند دقیقه تا چند روز به طول انجامد. ۲- ناراحتی و خشم: فرد بعد از اینکه واقعیت مرگ را می پذیرد، احساس عصبانیت و خشم می کند. و از اینکه تنها مانده و ترک شده است ناراحت باشد.

۳- غم و افسردگی که بهرحال در شرایط بد پیش می اید

۴- پذیرش مرحله ای که افراد نبود را قبول میکنند و به روال عادی باز میگردن

شما مرحله اول و دوم را پشت سر کذاشته اید و مرگ همسرتان را پذیرفته اید و اکنون در مرحله غم افسردگی قرار دارید.

اکنون غم و اندوه شما طبیعی است اما اکنون باید به مدیریت احساسات بپردازید

اما بهتر است به فعالیت های اجتماعی بپردارید ورزش کنید با دیگران صحبت کنید

با سلام آیا در سوگ از دست دادن شوهرم که هنوز نتونستم از راه منطق کنار بیام و حدود یکسال شده میتونه بدین معنی باشه که دیگه غم من درونی و عمیق شده و راه گریز از غم بسیار دشواره. هنوز انگیزه ای ندارم و به پوچی رسیده ام.

با سلام‌ خدمت دوست گرامی

تا ۴۰ روز بعد از ، از دست دادن عزیزان افسردگی و دلتنگی طبیعی است و گاها تا 2 ماه هم طول میکشد . اما سوال من از شما : آیا برای همسرتان گریه کردید ؟ اگر برای کسی که از دست میدهیم عزاداری نکنیم دوران سوگ بطور طبیعی طی نخواهد شد و منجر به اختلال افسردگی و اضطراب میشود . – در مورد شما چند نکته قابل تامل است اول اینکه شما زمینه استرس و اضطراب را از قبل داشته اید و با از دست دادن ، اضطراب شما آشکار شده است – نکته بعدی بررسی سطح دلبستگی شما به خانواده درجه ۱ میباشد -نکته بعدی شما بایستی با رفتن به سر خاک ، هر طور که شده گریه کنید و انرژی انباشته شده را تخلیه روانی کنید -نکته بعدی شما علائمی از حملات ترس و وحشت یا panic را دارید ، و توصیه میشود حتما به روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنید موفق باشید

آدرس: تهران، پونک، نبش بلوار پونک، پلاک 2، طبقه سوم، واحد 6

تلفن پشتیبانی:02146015870

رزرو نوبت مشاوره

انجمن روانشناسی آمریکا

سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران

سازمان بهزیستی ایران

انجمن روانشناسی ایران

 

می‌خوام برگرده به رابطه/زندگیمی‌خوام فراموشش کنم

باید تمومش کنم، اما قدرتشو ندارم

می‌خوام جذبش کنم و ازدواج کنیم

فوت همسر و از دست دادن معشوق یکی از دردناک‌ترین تجربه‌هایی است که ممکن است برای شخصی اتفاق بیفتد. شما ممکن است تا مدت‌ها احساس کنید زندگی برایتان بی‌معنا شده و یا در شوک غم مرگ همسر باشید. از دست دادن معشوق در اثر مرگ، ممکن است زندگی شخص را بسیار تغییر دهد. قرار نیست بگوییم خاطراتتان را فراموش کنید و یا نسبت به این فقدان بی‌تفاوت باشید. اما لازم است بدانید با گذشت زمان کنار آمدن با موضوع برای شما آسان‌‌تر خواهد شد. شما نیز مانند بسیاری دیگر که این رنج عاطفی عمیق را تجربه کرده‌اند می‌توانید از این مرحله عبور کرده و زندگی غنی، کامل و سالمی را رقم بزنید. برای گذر از سوگ و پذیرش غم از دست دادن همسر، مهم است بدانید که شما تنها نیستید. راهکارهای عملی وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند در عین احترام به غم از دست دادن همسرتان، آرامش روحی و توان خود را بازیابید.

فهرست مطالب

برای کنار آمدن با فوت همسر و پذیرش غم از دست دادن او، مشاوران به صورت خلاصه پیشنهاد می‌کنند این راهکارها را بکار گیرید:

صحبت کردن و درد و دل کردن درباره این تجربه غم‌انگیز واقعاً آرامش‌بخش است. از دست دادن همسر بسیار سخت و دشوار است و کنار آمدن با احساسات و عواطف بعد از این فقدان سال‌ها زمان می‌برد. صحبت کردن درباره عزیزی که دیگر در کنارتان نیست و مهم‌تر از آن به یاد آوردن خاطرات او و زندگی مشترکتان آرامتان می‌کند. حتی متوجه می‌شوید که تعریف کردن بعضی از این خاطرات شیرین برایتان لذت‌بخش است. بازگو کردن خاطرات و صحبت کردن درباره این رنج جانگداز گام بزرگی برای التیام دادن زخم عمیق به جا مانده از این فقدان است. حتماً با فردی درد و دل کنید که دلسوزانه و همدردانه از شما حمایت می‌کند. مراجعه به یک مشاور مجرب و صحبت کردن با خانواده و دوستان نزدیکی که به آنها اعتماد دارید، بار بزرگی را از دوشتان برخواهد داشت.

احتمال این که در دوران سوگواری از خودتان غافل شوید، بسیار زیاد است. غمگین بودن باعث می‌شود که در تمام بدنتان احساس درد کنید و نتوانید به خوبی غذا بخورید و آب مورد نیاز بدن را تامین کنید. حتی شاید عادت‌های ناسالمی پیدا کنید. اندوهگین بودن حالتی مانند آنفلوآنزای همیشگی را ایجاد می‌کند. در این حالت لازم است که بدن را با فعالیت‌هایی مانند حمام آب داغ، ماساژ، نوشیدن آب فراوان، پیاده‌روی، ورزش‌های ملایمی همچون یوگا، پختن غذاهای سالم یا درخواست از دیگران برای تهیه غذا تقویت کنید. هنگامی که به جسمتان برسید، بهبود وضعیت جسمی‌تان بر حالت ذهنی و روانی‎تان نیز اثر می‌گذارد. اگر به سختی می‌توانید از تخت پایین بیایید، از یکی از اعضاء خانواده یا دوستان نزدیک خود بخواهید که به شما کمک کند تا بهتر بتوانید از خودتان مراقبت کنید. شما شایستگی و استحقاق این توجه و مراقبت را دارید.

چگونه با مرگ همسرم کنار بیایم

نهایت سعی ما در جامعه مدرن امروز این است که کارها را با نهایت سرعت ممکن انجام دهیم. اما سوگواری روند متفاوتی دارد. پشت سر گذاشتن دوره سوگواری و التیام یافتن زخم‌ها زمان‌بر است. نمی‌توان تاریخ معینی را برای شروع و پایان سوگواری تعیین کرد. به خودتان زمان بدهید و به احساساتتان مجال بروز بدهید. شاید اطرافیانتان نتوانند خود را با روند احساسات شما وفق دهند، در هر حال به خاطر داشته باشید که عزادار اصلی شما هستید. زندگی شما زیر و رو شده است و حق دارید که کارها را به تدریج پیش ببرید. بنابراین اگر فردی درک نمی‌کند که چرا شما بعد از گذشت سه ماه هنوز حالتان بهتر نشده است، لازم نیست که برای او ظاهرسازی کنید و از بیان احساسات واقعی‌تان بترسید، با صراحت از او بخواهید که به شما احترام بگذارد و به او بگویید که در این دوران غمگساری به حمایت مستمر نیاز دارید. حتی اگر این فرد قادر به درک شما نباشد، باید برای پشت سر گذاشتن این مرحله به خودتان فرصت بدهید.

روش‌های بسیاری برای احترام گذاشتن به همسر مرحومتان وجود دارد. بزرگداشت یاد او در سالروز تولدش یا سالگرد ازدواجتان و رفتن بر سر مزار او در تعطیلات باعث می‌شود که روح او را در کنار خود حس کنید و قلبتان آرام شود. حتی شاید دوست داشته باشید که هنوز هم روز تولدش را با خانواده و دوستان جشن بگیرید. شاید شما و همسرتان پاتوقی داشته‌اید که همیشه با هم آنجا می‌رفته‌اید، باز هم می‌توانید در فرصت‌هایی مانند سالگرد ازدواج به آنجا سر بزنید.

آلبوم خاطرات تهیه کنید و عکس‌هایی از زندگی مشترک و اتفاقات به یاد ماندنی را در آن بگذارید. حتی اگر این کارها باعث شود که غم و اندوهتان تازه شود و اشکتان سرازیر شود، اما یادآوری این خاطرات شیرین قلبتان را لبریز از عشق و راحتی می‌کند. شاید دوست داشته باشید که حلقه ازدواج همسرتان را دور گردنتان بیاندازید یا آن را به حلقه خودتان بچسبانید. روش‌های منحصر به فردی برای زنده نگه داشتن یاد عشقتان وجود دارد. این کارها یاد او را در ذهن و قلبتان زنده نگه می‌دارد و فرصتی را در اختیار دیگران قرار می‌دهد تا بتوانند درباره او صحبت کنند و به او احترام بگذارند. شنیدن دلتنگی‌های دیگران برای همسر مرحومتان و خاطراتی که آنها از او دارند، بسیار التیام‌بخش است و با ایجاد احساس دوستی و همدلی آرامتان می‌کند.

اگر ارتباطتان را با دنیا قطع کنید، در افسردگی و اندوه خود غرق خواهید شد. البته شکی نیست که برای کنار آمدن با این اندوه و آمادگی پیدا کردن برای برخورد با دیگران نیاز دارید که مدتی تنها باشید، اما نباید خودتان را به یک تارک دنیا تبدیل کنید و دیگر هرگز نور خورشید را نبینید. اگر خودتان را در خلوت خانه حبس کنید، تا ابد در زندان غم و اندوه‌تان محبوس خواهید ماند و حتی شرایطتان بدتر خواهد شد. پشتیبانی و همدردی اطرافیان برای تحمل مرگ همسر ضروری است. هر چه بیشتر از زندگی کناره بگیرید، جدا شدن از رختخواب و یافتن قدرت و انگیزه برای امیدوار شدن به آینده دشوارتر خواهد شد.

زمانی که عزیزی را از دست می‌دهید، هرگز او را فراموش نخواهید کرد. اگر شنیده‌اید که خاک سرد است و غمتان را بعد از مدتی فراموش خواهید کرد، این افسانه را باور نکنید. درست است که دوران سوگواری به پایان می‌رسد و می‌توانید به زندگی برگردید، اما فراموش کردن چنین فقدانی به این معنا است که دیگر هرگز برای از دست دادن همسرتان اندوهگین نخواهید شد یا دلتان برای او تنگ نمی‌شود، حتماً با ما موافق هستید که چنین وضعیتی غیرممکن است. به خودتان القاء نکنید که سرانجام زمانی می‌رسد که این غم را برای همیشه فراموش خواهید کرد. چنین انتظاری غیرمنطقی است و باعث می‌شود مضطرب شوید که چه مشکلی دارید که نمی‌توانید این غم را در گذشته جا بگذارید. عشق همسرتان در قلبتان جای دارد و هیچ کس یا هیچ چیز نمی‌تواند آن را از شما بگیرد. به خودتان اجازه زندگی کردن بدهید، اما از تحمل بار این اندوه نگران نشوید. مرگ همسرتان شما را برای همیشه تغییر داده است و اگر اجازه بدهید که مراحل سوگواری روند طبیعی خود را طی کند، این غم شما را به فردی پخته‌تر و عاقل‌تر تبدیل خواهد کرد.

سوگواری فرایندی پیچیده و نامنظم است، هیچ چیز مرتب و منظمی در غم از دست دادن یک عزیز وجود ندارد. در این دوران سخت حجم بالایی از احساسات شدید و افسارگسیخته را تجربه خواهید کرد. بعضی روزها احساس می‌کنید که دو قدم رو به جلو برداشته‌اید و بعضی روزها فکر می‌کنید که ده قدم به عقب برگشته‌اید. هر کاری که می‌کنید، سعی نکنید که غم و اندوهتان را نادیده بگیرید و آن را انکار کنید. به ندای احساساتتان گوش بدهید و اجازه بدهید که احساسات قلبی‌تان راهنمای گام‌های بعدی‌تان باشد. اگر حس می‌کنید که دارید برای دیگران ظاهرسازی می‌کنید تا از آنها در برابر احساسات واقعی خود محافظت کنید، باید بدانید که با این کار هم در حق خودتان و هم در حق آنها جفا می‌کنید.

با خودتان صادق باشید و احساساتتان را باور کنید. سوگواری فرایندی طبیعی و سالم پس از مرگ عزیزان است که باید آن را درک و تحمل کنید. به عواطف خود گوش دهید و فرصت رشد و پرورش به روش‌های جدید را از خود نگیرید. در دوران سوگواری می‌توانید خودتان را بهتر و عمیق‌تر بشناسید و پرده از توانایی‌های ذهنی و خردمندی بی‌سابقه خود بردارید. این عقل و فرزانگی را می‌توانید روزی به دیگران نیز انتقال دهید.

در دوران سوگواری حتماً نیازهای خود را به اطرافیانتان اطلاع دهید؛ چون ممکن است بسیاری از آنها فکر کنند که نیازها یا خواسته‌هایتان را می‌دانند، اما تلاش صادقانه آنها برای کمک کردن به شما فایده‌ای به جز عصبانی کردنتان نداشته باشد. از رک و صریح بودن نترسید، حتی از این که به دیگران بگویید چه حرف‌هایی را باید بزنند یا نزنند، واهمه نداشته باشید. این صراحت شما را از دردها و مشکلات بعدی نجات می‌دهد. اطرافیانتان نمی‌توانند احساسات شما را کاملاً درک کنند، مگر آن که خود نیز همسرشان را از دست داده باشند. اگر نیازهایتان را با اطرافیان در میان نگذارید، آنها احساس سردرگمی می‌کنند و نمی‌دانند که چه رفتاری با شما داشته باشند. نزدیکانتان را راهنمایی کنید و اگر نامطمئن و مردد هستند، از آنها بخواهید که بنشینند و به شما گوش کنند. شاید در این دوران دوستانی را از دست بدهید، اما روابطی جدید را با افرادی آغاز خواهید کرد که در این دوران مایه دلگرمی‌تان بوده‌اند.

غم از دست دادن همسر باعث می‌شود که متوجه شوید، چقدر در این دنیا کوچک و ضعیف هستید. هر چقدر هم که بی‌تابانه برای زنده نگه داشتن عشقتان تلاش کرده باشید، در نهایت قدرت تصمیم‌گیری با شما نبوده است و اکنون درگیر احساس شرم، گناه و خشم شده‌اید و خودتان را به دلیل مرگ همسرتان سرزنش می‌کنید. شاید با خودتان فکر کنید که : “اگر این کار را کرده بودم”، “اگر زودتر رسیده بودم”، “باید می‌دانستم که” و …

مهم این است که انسان بودن خود را بپذیرید. توانایی انسان محدود است و مسلماً شما بیشترین تلاش خود را در آن موقعیت کرده‌اید. غرق کردن خود در احساس شرم و گناه موقعیت را تغییر نمی‌دهد یا نتیجه‌ی مطلوبی به بار نمی‌آورد. چیزهایی مانند عشق به همسر، راه‌های ادامه دادن این عشق و زنده نگهداشتن آن، را که تحت کنترلتان قرار دارد و هیچ کس نمی‌تواند آنها را از شما بگیرد، و همچنین چیزهایی را که اکنون می‌توانید تغییر دهید، به خودتان یادآوری کنید.

درصورتی که درمورد مسائل مربوط به کنار آمدن با غم مرگ همسر سوال یا تجربه خاصی دارید، می‌توانید در قسمت “پرسش و پاسخ” آن را با ما درمیان بگذارید.

کنار آمدن با مرگ همسر و پذیرش فقدان او کار آسانی نیست، با این حال راه‌های سالم بسیاری برای کنار آمدن با غم این فقدان وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا این دوران را پشت سر بگذارید و روحیه‌تان را بهتر کنید. در زمان نیاز از دیگران کمک بگیرید، احساسات خود را بیان کنید و یاد و خاطره همسر مرحومتان را زنده نگه دارید. سوگواری فرایندی طبیعی و عادی است. به یاد داشته باشید که شما در تحمل بار این غم و اندوه تنها نیستید. حتی اگر همسرتان بی‌نظیر بوده است، افراد دیگری نیز بوده‌اند که در غم همسر بی‌همتایشان به سوگ نشسته‌اند؛ درد و دل کردن با این افراد و در میان گذاشتن خاطراتتان می‌تواند تسکینی برایتان باشد. هرچند عشقتان از این دنیا رفته است، اما زندگی هنوز ادامه دارد و می‌توانید زندگی پربار و رضایتبخشی را برای خود خلق کنید. البته پشت سر گذاشتن این اندوه عظیم زمان‌بر است و باید به خودتان فرصت بدهید.

اگر دوران سوگواری پس از از دست دادن همسرتان طولانی تر از حد معمول شده است و افسردگی و ناامیدی زندگی شما را مختل کرده است، شاید لازم باشد از یک مشاور و متخصص کمک بگیرید. با بالا بردن آگاهی و استفاده از مهارت‌های روانشناختی شما می‌توانید یاد بگیرید یک بار دیگر از زندگی لذت ببرید و برای زندگی هدف گذاری جدید کنید. شما مانند بسیاری دیگر، پس از مرگ همسر به مرور می‌توانید روابط و نقش‌های اجتماعی گذشته خود را بازیابید و به جریان زندگی خود بازگردید.

عشقت رو جذب کن

میخوای یاد بگیری چطور روز به روز بیشتر قلب عشقتو بدست بیاری؟ چطور یه رابطه موفق منجر به ازدواج داشته باشی؟ چطور یه زندگی مشترک موفق داشته باشی؟ پس فرصت را از دست نده! تو هم به جمع دنبال کنندگان پیج رادیو عشق در اینستاگرام اضافه شو…

عضویت در خبرنامه رادیو عشق

49 بازدید

284 بازدید

307 بازدید

259 بازدید

460 بازدید

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

مشترک نمی شومدریافت همه دیدگاه های این نوشتهفقط دریافت پاسخ دیدگاه های خودم

سلام من با مردی 29 ساله در ارتباط هستم که 8 ماه قبل همسرشون فوت شده، او هنوز حلقه می اندازد تمام 5 شنبه ها به مزار او می‌رود، به خانواده همسر مرحومش توجه زیادی دارد و با آن‌ها در رفت و آمد است، احساس میکنم مرا برای ماه‌های اول از سر احتیاج دوس داشت، الان بسیار سر موضوعات کوچک باهم بحث داریم، توجه زیادی به من ندارد جز در رفع نیازش… می‌گوید دوستت دارم ولی دیگر باور ندارم، من دختری مجرد بدون رابطه قبلی و 32 ساله هستم، ما همکار هستیم

سلام ایشون هنوز دوران سوگشون تموم نشده بوده که با شما وارد رابطه شده و به نظر میرسه که هنوز هم براش تموم نشده. کنار اومدن با مرگ همسر زمان‌بره و بهتره فرد تا قبل از تمام شدن رابطه‌اش وارد رابطه جدیدی نشه. در حال حاضر بهتره درباره کمبودهایی که حس می‌کنید باهاشون صحبت کنید و ازشون بخواهید با مراجعه به مشاور مشکلات را حل کنید.

چگونه با مرگ همسرم کنار بیایم

با سلام متاسفانه همسرم به علت بیماری فوت کرد دارای دو فرزند پسر ۱۶ ساله و دختر ۱۰ ساله می باشم خودم هم دو شغل دارم و به هیچ وجه نمی توانم به پختن غذا و کارهای خانه برسم ار طرفی نه از خانواده همسرم و نه از خانواده خودم کسی را ندارم که کمک حالم باشد به علت فوت ناگهانی همسرم تا ۶ ماه آرام و قرار نداشتم و خانه ام بیشتر به میدان جنگ شبیه بود در حال حاضر همه اطرافیان پیشنهاد می کنند که ازدواج مجدد داشته باشم به نظر جنابعالی اگر این اتفاق بیفتد دخترم با یک زن جدید سازگاری خواهد داشت و اگر نخواهم ازدواج کنم راهکاری پیشنهاد می کنید برای وضع نابسامان خانه البته مستخدم هم چاره کار نبود انجام دادم نتیجه بخش نبود ممنون

سلام دوست گرامی از اتفاقی که برای همسرتان افتاد متاسفم و به شما تسلیت میگویم. مهم ترین نکته بعد از فوت یک عزیز و یا از دست دادن او، طی کردن درست دوره سوگ است. اشاره کردید در دوره بعد از فوت همسرتان، وضعیت خانه متشنج بوده است. زیرا هنوز دوره سوگ طی نشده. برای دریافت مشاوره می توانید از مشاوران رادیو عشق نوبت بگیرید.

سلام . یکی از اقوام من همسرش رو از دست داده . بعد از یکسال و نیم که از فوتش میگذره . غمگینی فراوانی داره و الان به این نتیجه رسیده چون به همسرش خیانت کرده هیچ وقت روی آسایش رو نمی بینه و تا اخر عمرش در عذاب هست و باید زجر بکشه. لطفا کمکش کنید تا بتونه به زندگی عادیش برگرده. سپاس فراوان

دوست گرامی متاسفم که در این شرایط قرار گرفته اند و برای ابشان طلب صبر و ارامش از خداوند دارم فوت همسر یکی از تلخ ترین تجارب زندگی است و تغییرات بزرگی در زندگی افراد به همراه خواهد داشت. فرد بعد از فوت همسرش با احساسات مختلفی دست و پنجه نرم کرده و از مراحل مختلفی عبور می کند تا نهایتا به زندگی روزمره خود بازگردد. بحران پس از فوت همسر شامل چند مرحله است که باید از انها گذر کرد: 1-انکار: در این مرحله که ممکن است از چند دقیقه تا چند روز و ماه طول بکشد.. 2- خشم: فرد بعد از اینکه واقعیت فوت همسرش را می پذیرد، احساس عصبانیت و خشم می کند. ممکن است از این عصبانی باشد که چرا تنها مانده و ترک شده است 3- غم و افسردگی 4- پذیرش و احساس سرزنش اقوام شما بابت خیانتی که به همسرشون داشتند مزید علت بر بحران این دوره ایشان هست. خیانتی که با اینکه همسرشان متوحه نشده، اما اکنون ایشان بعلت وجدانی و فکر به دورانی که میتونستمو با همسزشان باشند و نبودند خودشون رو سرزنش میکنند.بهرحال اتفاقی هست که پیش انده و متاسفانه زمان جبران برای همسرشان وجود نداره.بهتر است به جای سرزنش خودشون، سعی کنند از این اتفاقات درسی بگیرند که همیسه امکان جبران اشتباهات وجود ندارد و خیلی وقتا زود دیر میشه و الان سغی کنند با انجام فعالبت هایی که همسرشون علاقمند بودند و کارهای خیر و داوطلبانه به روحشون ارامش بدند به خودشان اهمیت بدهند: سعی کنند که منظم غذا بخورند هر چند این کار برایشان سخت است . ورزش کنند. اگر دوران سوگواری پس از از دست دادن همسرشان طولانی تر از حد معمول شده است و افسردگی و ناامیدی زندگی ابشان را مختل کرده است، شاید لازم باشد از یک مشاور و متخصص کمک بگیرید.

همسرم چهل روز فوت کرده آرام وقرار ندارم غم وغصه منوکلافی کرده ازیطرف دخترعمویم بود خواهشن راهنماییم ککنید

سلام از دست دادن عزبزان سخت است و احساسات شما فابل درک است.مطمئنا دورانی که با هم داشته اید سرشار از خاطراتی هست که همیشه همراهتان خواهد بود. بحران پس از فوت عزیزان شامل چند مرحله است که باید هرکدام سپری شود: ۱-مرحله اول:عدم قبول نبود هست که این مرحله ممکن است پس از مرگ عزیزان از چند دقیقه تا چند روز به طول انجامد. ۲- ناراحتی و خشم: فرد بعد از اینکه واقعیت مرگ را می پذیرد، احساس عصبانیت و خشم می کند. و از اینکه تنها مانده و ترک شده است ناراحت باشد.

۳- غم و افسردگی که بهرحال در شرایط بد پیش می اید

۴- پذیرش مرحله ای که افراد نبود را قبول میکنند و به روال عادی باز میگردن

شما مرحله اول و دوم را پشت سر کذاشته اید و مرگ همسرتان را پذیرفته اید و اکنون در مرحله غم افسردگی قرار دارید.

اکنون غم و اندوه شما طبیعی است اما اکنون باید به مدیریت احساسات بپردازید

اما بهتر است به فعالیت های اجتماعی بپردارید ورزش کنید با دیگران صحبت کنید

با سلام آیا در سوگ از دست دادن شوهرم که هنوز نتونستم از راه منطق کنار بیام و حدود یکسال شده میتونه بدین معنی باشه که دیگه غم من درونی و عمیق شده و راه گریز از غم بسیار دشواره. هنوز انگیزه ای ندارم و به پوچی رسیده ام.

با سلام‌ خدمت دوست گرامی

تا ۴۰ روز بعد از ، از دست دادن عزیزان افسردگی و دلتنگی طبیعی است و گاها تا 2 ماه هم طول میکشد . اما سوال من از شما : آیا برای همسرتان گریه کردید ؟ اگر برای کسی که از دست میدهیم عزاداری نکنیم دوران سوگ بطور طبیعی طی نخواهد شد و منجر به اختلال افسردگی و اضطراب میشود . – در مورد شما چند نکته قابل تامل است اول اینکه شما زمینه استرس و اضطراب را از قبل داشته اید و با از دست دادن ، اضطراب شما آشکار شده است – نکته بعدی بررسی سطح دلبستگی شما به خانواده درجه ۱ میباشد -نکته بعدی شما بایستی با رفتن به سر خاک ، هر طور که شده گریه کنید و انرژی انباشته شده را تخلیه روانی کنید -نکته بعدی شما علائمی از حملات ترس و وحشت یا panic را دارید ، و توصیه میشود حتما به روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنید موفق باشید

آدرس: تهران، پونک، نبش بلوار پونک، پلاک 2، طبقه سوم، واحد 6

تلفن پشتیبانی:02146015870

رزرو نوبت مشاوره

انجمن روانشناسی آمریکا

سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران

سازمان بهزیستی ایران

انجمن روانشناسی ایران

 

می‌خوام برگرده به رابطه/زندگیمی‌خوام فراموشش کنم

باید تمومش کنم، اما قدرتشو ندارم

می‌خوام جذبش کنم و ازدواج کنیم

فوت همسر و از دست دادن معشوق یکی از دردناک‌ترین تجربه‌هایی است که ممکن است برای شخصی اتفاق بیفتد. شما ممکن است تا مدت‌ها احساس کنید زندگی برایتان بی‌معنا شده و یا در شوک غم مرگ همسر باشید. از دست دادن معشوق در اثر مرگ، ممکن است زندگی شخص را بسیار تغییر دهد. قرار نیست بگوییم خاطراتتان را فراموش کنید و یا نسبت به این فقدان بی‌تفاوت باشید. اما لازم است بدانید با گذشت زمان کنار آمدن با موضوع برای شما آسان‌‌تر خواهد شد. شما نیز مانند بسیاری دیگر که این رنج عاطفی عمیق را تجربه کرده‌اند می‌توانید از این مرحله عبور کرده و زندگی غنی، کامل و سالمی را رقم بزنید. برای گذر از سوگ و پذیرش غم از دست دادن همسر، مهم است بدانید که شما تنها نیستید. راهکارهای عملی وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند در عین احترام به غم از دست دادن همسرتان، آرامش روحی و توان خود را بازیابید.

فهرست مطالب

برای کنار آمدن با فوت همسر و پذیرش غم از دست دادن او، مشاوران به صورت خلاصه پیشنهاد می‌کنند این راهکارها را بکار گیرید:

صحبت کردن و درد و دل کردن درباره این تجربه غم‌انگیز واقعاً آرامش‌بخش است. از دست دادن همسر بسیار سخت و دشوار است و کنار آمدن با احساسات و عواطف بعد از این فقدان سال‌ها زمان می‌برد. صحبت کردن درباره عزیزی که دیگر در کنارتان نیست و مهم‌تر از آن به یاد آوردن خاطرات او و زندگی مشترکتان آرامتان می‌کند. حتی متوجه می‌شوید که تعریف کردن بعضی از این خاطرات شیرین برایتان لذت‌بخش است. بازگو کردن خاطرات و صحبت کردن درباره این رنج جانگداز گام بزرگی برای التیام دادن زخم عمیق به جا مانده از این فقدان است. حتماً با فردی درد و دل کنید که دلسوزانه و همدردانه از شما حمایت می‌کند. مراجعه به یک مشاور مجرب و صحبت کردن با خانواده و دوستان نزدیکی که به آنها اعتماد دارید، بار بزرگی را از دوشتان برخواهد داشت.

احتمال این که در دوران سوگواری از خودتان غافل شوید، بسیار زیاد است. غمگین بودن باعث می‌شود که در تمام بدنتان احساس درد کنید و نتوانید به خوبی غذا بخورید و آب مورد نیاز بدن را تامین کنید. حتی شاید عادت‌های ناسالمی پیدا کنید. اندوهگین بودن حالتی مانند آنفلوآنزای همیشگی را ایجاد می‌کند. در این حالت لازم است که بدن را با فعالیت‌هایی مانند حمام آب داغ، ماساژ، نوشیدن آب فراوان، پیاده‌روی، ورزش‌های ملایمی همچون یوگا، پختن غذاهای سالم یا درخواست از دیگران برای تهیه غذا تقویت کنید. هنگامی که به جسمتان برسید، بهبود وضعیت جسمی‌تان بر حالت ذهنی و روانی‎تان نیز اثر می‌گذارد. اگر به سختی می‌توانید از تخت پایین بیایید، از یکی از اعضاء خانواده یا دوستان نزدیک خود بخواهید که به شما کمک کند تا بهتر بتوانید از خودتان مراقبت کنید. شما شایستگی و استحقاق این توجه و مراقبت را دارید.

چگونه با مرگ همسرم کنار بیایم

نهایت سعی ما در جامعه مدرن امروز این است که کارها را با نهایت سرعت ممکن انجام دهیم. اما سوگواری روند متفاوتی دارد. پشت سر گذاشتن دوره سوگواری و التیام یافتن زخم‌ها زمان‌بر است. نمی‌توان تاریخ معینی را برای شروع و پایان سوگواری تعیین کرد. به خودتان زمان بدهید و به احساساتتان مجال بروز بدهید. شاید اطرافیانتان نتوانند خود را با روند احساسات شما وفق دهند، در هر حال به خاطر داشته باشید که عزادار اصلی شما هستید. زندگی شما زیر و رو شده است و حق دارید که کارها را به تدریج پیش ببرید. بنابراین اگر فردی درک نمی‌کند که چرا شما بعد از گذشت سه ماه هنوز حالتان بهتر نشده است، لازم نیست که برای او ظاهرسازی کنید و از بیان احساسات واقعی‌تان بترسید، با صراحت از او بخواهید که به شما احترام بگذارد و به او بگویید که در این دوران غمگساری به حمایت مستمر نیاز دارید. حتی اگر این فرد قادر به درک شما نباشد، باید برای پشت سر گذاشتن این مرحله به خودتان فرصت بدهید.

روش‌های بسیاری برای احترام گذاشتن به همسر مرحومتان وجود دارد. بزرگداشت یاد او در سالروز تولدش یا سالگرد ازدواجتان و رفتن بر سر مزار او در تعطیلات باعث می‌شود که روح او را در کنار خود حس کنید و قلبتان آرام شود. حتی شاید دوست داشته باشید که هنوز هم روز تولدش را با خانواده و دوستان جشن بگیرید. شاید شما و همسرتان پاتوقی داشته‌اید که همیشه با هم آنجا می‌رفته‌اید، باز هم می‌توانید در فرصت‌هایی مانند سالگرد ازدواج به آنجا سر بزنید.

آلبوم خاطرات تهیه کنید و عکس‌هایی از زندگی مشترک و اتفاقات به یاد ماندنی را در آن بگذارید. حتی اگر این کارها باعث شود که غم و اندوهتان تازه شود و اشکتان سرازیر شود، اما یادآوری این خاطرات شیرین قلبتان را لبریز از عشق و راحتی می‌کند. شاید دوست داشته باشید که حلقه ازدواج همسرتان را دور گردنتان بیاندازید یا آن را به حلقه خودتان بچسبانید. روش‌های منحصر به فردی برای زنده نگه داشتن یاد عشقتان وجود دارد. این کارها یاد او را در ذهن و قلبتان زنده نگه می‌دارد و فرصتی را در اختیار دیگران قرار می‌دهد تا بتوانند درباره او صحبت کنند و به او احترام بگذارند. شنیدن دلتنگی‌های دیگران برای همسر مرحومتان و خاطراتی که آنها از او دارند، بسیار التیام‌بخش است و با ایجاد احساس دوستی و همدلی آرامتان می‌کند.

اگر ارتباطتان را با دنیا قطع کنید، در افسردگی و اندوه خود غرق خواهید شد. البته شکی نیست که برای کنار آمدن با این اندوه و آمادگی پیدا کردن برای برخورد با دیگران نیاز دارید که مدتی تنها باشید، اما نباید خودتان را به یک تارک دنیا تبدیل کنید و دیگر هرگز نور خورشید را نبینید. اگر خودتان را در خلوت خانه حبس کنید، تا ابد در زندان غم و اندوه‌تان محبوس خواهید ماند و حتی شرایطتان بدتر خواهد شد. پشتیبانی و همدردی اطرافیان برای تحمل مرگ همسر ضروری است. هر چه بیشتر از زندگی کناره بگیرید، جدا شدن از رختخواب و یافتن قدرت و انگیزه برای امیدوار شدن به آینده دشوارتر خواهد شد.

زمانی که عزیزی را از دست می‌دهید، هرگز او را فراموش نخواهید کرد. اگر شنیده‌اید که خاک سرد است و غمتان را بعد از مدتی فراموش خواهید کرد، این افسانه را باور نکنید. درست است که دوران سوگواری به پایان می‌رسد و می‌توانید به زندگی برگردید، اما فراموش کردن چنین فقدانی به این معنا است که دیگر هرگز برای از دست دادن همسرتان اندوهگین نخواهید شد یا دلتان برای او تنگ نمی‌شود، حتماً با ما موافق هستید که چنین وضعیتی غیرممکن است. به خودتان القاء نکنید که سرانجام زمانی می‌رسد که این غم را برای همیشه فراموش خواهید کرد. چنین انتظاری غیرمنطقی است و باعث می‌شود مضطرب شوید که چه مشکلی دارید که نمی‌توانید این غم را در گذشته جا بگذارید. عشق همسرتان در قلبتان جای دارد و هیچ کس یا هیچ چیز نمی‌تواند آن را از شما بگیرد. به خودتان اجازه زندگی کردن بدهید، اما از تحمل بار این اندوه نگران نشوید. مرگ همسرتان شما را برای همیشه تغییر داده است و اگر اجازه بدهید که مراحل سوگواری روند طبیعی خود را طی کند، این غم شما را به فردی پخته‌تر و عاقل‌تر تبدیل خواهد کرد.

سوگواری فرایندی پیچیده و نامنظم است، هیچ چیز مرتب و منظمی در غم از دست دادن یک عزیز وجود ندارد. در این دوران سخت حجم بالایی از احساسات شدید و افسارگسیخته را تجربه خواهید کرد. بعضی روزها احساس می‌کنید که دو قدم رو به جلو برداشته‌اید و بعضی روزها فکر می‌کنید که ده قدم به عقب برگشته‌اید. هر کاری که می‌کنید، سعی نکنید که غم و اندوهتان را نادیده بگیرید و آن را انکار کنید. به ندای احساساتتان گوش بدهید و اجازه بدهید که احساسات قلبی‌تان راهنمای گام‌های بعدی‌تان باشد. اگر حس می‌کنید که دارید برای دیگران ظاهرسازی می‌کنید تا از آنها در برابر احساسات واقعی خود محافظت کنید، باید بدانید که با این کار هم در حق خودتان و هم در حق آنها جفا می‌کنید.

با خودتان صادق باشید و احساساتتان را باور کنید. سوگواری فرایندی طبیعی و سالم پس از مرگ عزیزان است که باید آن را درک و تحمل کنید. به عواطف خود گوش دهید و فرصت رشد و پرورش به روش‌های جدید را از خود نگیرید. در دوران سوگواری می‌توانید خودتان را بهتر و عمیق‌تر بشناسید و پرده از توانایی‌های ذهنی و خردمندی بی‌سابقه خود بردارید. این عقل و فرزانگی را می‌توانید روزی به دیگران نیز انتقال دهید.

در دوران سوگواری حتماً نیازهای خود را به اطرافیانتان اطلاع دهید؛ چون ممکن است بسیاری از آنها فکر کنند که نیازها یا خواسته‌هایتان را می‌دانند، اما تلاش صادقانه آنها برای کمک کردن به شما فایده‌ای به جز عصبانی کردنتان نداشته باشد. از رک و صریح بودن نترسید، حتی از این که به دیگران بگویید چه حرف‌هایی را باید بزنند یا نزنند، واهمه نداشته باشید. این صراحت شما را از دردها و مشکلات بعدی نجات می‌دهد. اطرافیانتان نمی‌توانند احساسات شما را کاملاً درک کنند، مگر آن که خود نیز همسرشان را از دست داده باشند. اگر نیازهایتان را با اطرافیان در میان نگذارید، آنها احساس سردرگمی می‌کنند و نمی‌دانند که چه رفتاری با شما داشته باشند. نزدیکانتان را راهنمایی کنید و اگر نامطمئن و مردد هستند، از آنها بخواهید که بنشینند و به شما گوش کنند. شاید در این دوران دوستانی را از دست بدهید، اما روابطی جدید را با افرادی آغاز خواهید کرد که در این دوران مایه دلگرمی‌تان بوده‌اند.

غم از دست دادن همسر باعث می‌شود که متوجه شوید، چقدر در این دنیا کوچک و ضعیف هستید. هر چقدر هم که بی‌تابانه برای زنده نگه داشتن عشقتان تلاش کرده باشید، در نهایت قدرت تصمیم‌گیری با شما نبوده است و اکنون درگیر احساس شرم، گناه و خشم شده‌اید و خودتان را به دلیل مرگ همسرتان سرزنش می‌کنید. شاید با خودتان فکر کنید که : “اگر این کار را کرده بودم”، “اگر زودتر رسیده بودم”، “باید می‌دانستم که” و …

مهم این است که انسان بودن خود را بپذیرید. توانایی انسان محدود است و مسلماً شما بیشترین تلاش خود را در آن موقعیت کرده‌اید. غرق کردن خود در احساس شرم و گناه موقعیت را تغییر نمی‌دهد یا نتیجه‌ی مطلوبی به بار نمی‌آورد. چیزهایی مانند عشق به همسر، راه‌های ادامه دادن این عشق و زنده نگهداشتن آن، را که تحت کنترلتان قرار دارد و هیچ کس نمی‌تواند آنها را از شما بگیرد، و همچنین چیزهایی را که اکنون می‌توانید تغییر دهید، به خودتان یادآوری کنید.

درصورتی که درمورد مسائل مربوط به کنار آمدن با غم مرگ همسر سوال یا تجربه خاصی دارید، می‌توانید در قسمت “پرسش و پاسخ” آن را با ما درمیان بگذارید.

کنار آمدن با مرگ همسر و پذیرش فقدان او کار آسانی نیست، با این حال راه‌های سالم بسیاری برای کنار آمدن با غم این فقدان وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا این دوران را پشت سر بگذارید و روحیه‌تان را بهتر کنید. در زمان نیاز از دیگران کمک بگیرید، احساسات خود را بیان کنید و یاد و خاطره همسر مرحومتان را زنده نگه دارید. سوگواری فرایندی طبیعی و عادی است. به یاد داشته باشید که شما در تحمل بار این غم و اندوه تنها نیستید. حتی اگر همسرتان بی‌نظیر بوده است، افراد دیگری نیز بوده‌اند که در غم همسر بی‌همتایشان به سوگ نشسته‌اند؛ درد و دل کردن با این افراد و در میان گذاشتن خاطراتتان می‌تواند تسکینی برایتان باشد. هرچند عشقتان از این دنیا رفته است، اما زندگی هنوز ادامه دارد و می‌توانید زندگی پربار و رضایتبخشی را برای خود خلق کنید. البته پشت سر گذاشتن این اندوه عظیم زمان‌بر است و باید به خودتان فرصت بدهید.

اگر دوران سوگواری پس از از دست دادن همسرتان طولانی تر از حد معمول شده است و افسردگی و ناامیدی زندگی شما را مختل کرده است، شاید لازم باشد از یک مشاور و متخصص کمک بگیرید. با بالا بردن آگاهی و استفاده از مهارت‌های روانشناختی شما می‌توانید یاد بگیرید یک بار دیگر از زندگی لذت ببرید و برای زندگی هدف گذاری جدید کنید. شما مانند بسیاری دیگر، پس از مرگ همسر به مرور می‌توانید روابط و نقش‌های اجتماعی گذشته خود را بازیابید و به جریان زندگی خود بازگردید.

عشقت رو جذب کن

میخوای یاد بگیری چطور روز به روز بیشتر قلب عشقتو بدست بیاری؟ چطور یه رابطه موفق منجر به ازدواج داشته باشی؟ چطور یه زندگی مشترک موفق داشته باشی؟ پس فرصت را از دست نده! تو هم به جمع دنبال کنندگان پیج رادیو عشق در اینستاگرام اضافه شو…

عضویت در خبرنامه رادیو عشق

49 بازدید

284 بازدید

307 بازدید

259 بازدید

460 بازدید

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

مشترک نمی شومدریافت همه دیدگاه های این نوشتهفقط دریافت پاسخ دیدگاه های خودم

سلام من با مردی 29 ساله در ارتباط هستم که 8 ماه قبل همسرشون فوت شده، او هنوز حلقه می اندازد تمام 5 شنبه ها به مزار او می‌رود، به خانواده همسر مرحومش توجه زیادی دارد و با آن‌ها در رفت و آمد است، احساس میکنم مرا برای ماه‌های اول از سر احتیاج دوس داشت، الان بسیار سر موضوعات کوچک باهم بحث داریم، توجه زیادی به من ندارد جز در رفع نیازش… می‌گوید دوستت دارم ولی دیگر باور ندارم، من دختری مجرد بدون رابطه قبلی و 32 ساله هستم، ما همکار هستیم

سلام ایشون هنوز دوران سوگشون تموم نشده بوده که با شما وارد رابطه شده و به نظر میرسه که هنوز هم براش تموم نشده. کنار اومدن با مرگ همسر زمان‌بره و بهتره فرد تا قبل از تمام شدن رابطه‌اش وارد رابطه جدیدی نشه. در حال حاضر بهتره درباره کمبودهایی که حس می‌کنید باهاشون صحبت کنید و ازشون بخواهید با مراجعه به مشاور مشکلات را حل کنید.

چگونه با مرگ همسرم کنار بیایم

با سلام متاسفانه همسرم به علت بیماری فوت کرد دارای دو فرزند پسر ۱۶ ساله و دختر ۱۰ ساله می باشم خودم هم دو شغل دارم و به هیچ وجه نمی توانم به پختن غذا و کارهای خانه برسم ار طرفی نه از خانواده همسرم و نه از خانواده خودم کسی را ندارم که کمک حالم باشد به علت فوت ناگهانی همسرم تا ۶ ماه آرام و قرار نداشتم و خانه ام بیشتر به میدان جنگ شبیه بود در حال حاضر همه اطرافیان پیشنهاد می کنند که ازدواج مجدد داشته باشم به نظر جنابعالی اگر این اتفاق بیفتد دخترم با یک زن جدید سازگاری خواهد داشت و اگر نخواهم ازدواج کنم راهکاری پیشنهاد می کنید برای وضع نابسامان خانه البته مستخدم هم چاره کار نبود انجام دادم نتیجه بخش نبود ممنون

سلام دوست گرامی از اتفاقی که برای همسرتان افتاد متاسفم و به شما تسلیت میگویم. مهم ترین نکته بعد از فوت یک عزیز و یا از دست دادن او، طی کردن درست دوره سوگ است. اشاره کردید در دوره بعد از فوت همسرتان، وضعیت خانه متشنج بوده است. زیرا هنوز دوره سوگ طی نشده. برای دریافت مشاوره می توانید از مشاوران رادیو عشق نوبت بگیرید.

سلام . یکی از اقوام من همسرش رو از دست داده . بعد از یکسال و نیم که از فوتش میگذره . غمگینی فراوانی داره و الان به این نتیجه رسیده چون به همسرش خیانت کرده هیچ وقت روی آسایش رو نمی بینه و تا اخر عمرش در عذاب هست و باید زجر بکشه. لطفا کمکش کنید تا بتونه به زندگی عادیش برگرده. سپاس فراوان

دوست گرامی متاسفم که در این شرایط قرار گرفته اند و برای ابشان طلب صبر و ارامش از خداوند دارم فوت همسر یکی از تلخ ترین تجارب زندگی است و تغییرات بزرگی در زندگی افراد به همراه خواهد داشت. فرد بعد از فوت همسرش با احساسات مختلفی دست و پنجه نرم کرده و از مراحل مختلفی عبور می کند تا نهایتا به زندگی روزمره خود بازگردد. بحران پس از فوت همسر شامل چند مرحله است که باید از انها گذر کرد: 1-انکار: در این مرحله که ممکن است از چند دقیقه تا چند روز و ماه طول بکشد.. 2- خشم: فرد بعد از اینکه واقعیت فوت همسرش را می پذیرد، احساس عصبانیت و خشم می کند. ممکن است از این عصبانی باشد که چرا تنها مانده و ترک شده است 3- غم و افسردگی 4- پذیرش و احساس سرزنش اقوام شما بابت خیانتی که به همسرشون داشتند مزید علت بر بحران این دوره ایشان هست. خیانتی که با اینکه همسرشان متوحه نشده، اما اکنون ایشان بعلت وجدانی و فکر به دورانی که میتونستمو با همسزشان باشند و نبودند خودشون رو سرزنش میکنند.بهرحال اتفاقی هست که پیش انده و متاسفانه زمان جبران برای همسرشان وجود نداره.بهتر است به جای سرزنش خودشون، سعی کنند از این اتفاقات درسی بگیرند که همیسه امکان جبران اشتباهات وجود ندارد و خیلی وقتا زود دیر میشه و الان سغی کنند با انجام فعالبت هایی که همسرشون علاقمند بودند و کارهای خیر و داوطلبانه به روحشون ارامش بدند به خودشان اهمیت بدهند: سعی کنند که منظم غذا بخورند هر چند این کار برایشان سخت است . ورزش کنند. اگر دوران سوگواری پس از از دست دادن همسرشان طولانی تر از حد معمول شده است و افسردگی و ناامیدی زندگی ابشان را مختل کرده است، شاید لازم باشد از یک مشاور و متخصص کمک بگیرید.

همسرم چهل روز فوت کرده آرام وقرار ندارم غم وغصه منوکلافی کرده ازیطرف دخترعمویم بود خواهشن راهنماییم ککنید

سلام از دست دادن عزبزان سخت است و احساسات شما فابل درک است.مطمئنا دورانی که با هم داشته اید سرشار از خاطراتی هست که همیشه همراهتان خواهد بود. بحران پس از فوت عزیزان شامل چند مرحله است که باید هرکدام سپری شود: ۱-مرحله اول:عدم قبول نبود هست که این مرحله ممکن است پس از مرگ عزیزان از چند دقیقه تا چند روز به طول انجامد. ۲- ناراحتی و خشم: فرد بعد از اینکه واقعیت مرگ را می پذیرد، احساس عصبانیت و خشم می کند. و از اینکه تنها مانده و ترک شده است ناراحت باشد.

۳- غم و افسردگی که بهرحال در شرایط بد پیش می اید

۴- پذیرش مرحله ای که افراد نبود را قبول میکنند و به روال عادی باز میگردن

شما مرحله اول و دوم را پشت سر کذاشته اید و مرگ همسرتان را پذیرفته اید و اکنون در مرحله غم افسردگی قرار دارید.

اکنون غم و اندوه شما طبیعی است اما اکنون باید به مدیریت احساسات بپردازید

اما بهتر است به فعالیت های اجتماعی بپردارید ورزش کنید با دیگران صحبت کنید

با سلام آیا در سوگ از دست دادن شوهرم که هنوز نتونستم از راه منطق کنار بیام و حدود یکسال شده میتونه بدین معنی باشه که دیگه غم من درونی و عمیق شده و راه گریز از غم بسیار دشواره. هنوز انگیزه ای ندارم و به پوچی رسیده ام.

با سلام‌ خدمت دوست گرامی

تا ۴۰ روز بعد از ، از دست دادن عزیزان افسردگی و دلتنگی طبیعی است و گاها تا 2 ماه هم طول میکشد . اما سوال من از شما : آیا برای همسرتان گریه کردید ؟ اگر برای کسی که از دست میدهیم عزاداری نکنیم دوران سوگ بطور طبیعی طی نخواهد شد و منجر به اختلال افسردگی و اضطراب میشود . – در مورد شما چند نکته قابل تامل است اول اینکه شما زمینه استرس و اضطراب را از قبل داشته اید و با از دست دادن ، اضطراب شما آشکار شده است – نکته بعدی بررسی سطح دلبستگی شما به خانواده درجه ۱ میباشد -نکته بعدی شما بایستی با رفتن به سر خاک ، هر طور که شده گریه کنید و انرژی انباشته شده را تخلیه روانی کنید -نکته بعدی شما علائمی از حملات ترس و وحشت یا panic را دارید ، و توصیه میشود حتما به روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنید موفق باشید

آدرس: تهران، پونک، نبش بلوار پونک، پلاک 2، طبقه سوم، واحد 6

تلفن پشتیبانی:02146015870

رزرو نوبت مشاوره

انجمن روانشناسی آمریکا

سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران

سازمان بهزیستی ایران

انجمن روانشناسی ایران

 

می‌خوام برگرده به رابطه/زندگیمی‌خوام فراموشش کنم

باید تمومش کنم، اما قدرتشو ندارم

می‌خوام جذبش کنم و ازدواج کنیم

زمانی که شریک زندگی تان فوت می کند، تنها نباید با یک فرد بسیار خاص در زندگی خود خداحافظی کنید. همچنین باید با گذشته، حال، و آینده هم خداحافظی کنید. باید با برنامه زندگی خود، پروژه های مشترک، تجربیات فراموش نشدنی، لحظات خاص و خاطرات دیگر از جمله چیزهای دیگر خداحافظی کنید غلبه بر همه اینها آسان نیست. شما به زمان برای سوگواری نیاز دارید، و این برای شما دردناک خواهد بود. اما مهم است که بر مرگ شریک خود کنار بیایید چون زندگی همچنان ادامه دارد. 

چگونه می توان با مرگ عزیزی کنارآمد؟ چگونه می توانید با مرگ شریک زندگی، دوست ، و معشوقه خود کنار بیایید؟ اگرچه این کار غیر ممکن به نظر می رسد، اما اینطور نیست. کنار آمدن در از دست دادن عزیز و غم در هر فرد متفاوت است . با این حال، حقیقت این است که برخی از دستورالعمل ها و تکنیک های خاص می توانند به شما کمک کنند تا بر مرگ شریک زندگی خود غلبه کنید.

به ناچار باید به خاطر داشته باشید که باید خود را کنترل کنید. در غیر این صورت، شما به درستی سوگواری نخواهید کرد، که ممکن است موجب مشکلات آینده مانند هراس ها، ترس ها، ، و ناتوانی در سازش با دیگران شود. 

سوگواری:زمان و شکیبایی 

هر فرد به شیوه ای متفاوت به سوگ می نشیند. بعضی از مردم برای مدتی بیشتر از بقیه عزاداری می کنند.غصه یک واکنش فیزیکی، عاطفی و اجتماعی به مرگ فردی است که عاشقش هستید. بسته به هر فرد، واکنش شدیدتر یا کم تر خواهد بود، بنابر ویژگی های فردی زمان کمتر یا بیشتری تسکین درد می برد با این حال، زمان همیشه ضروری است. باید به خود زمان بدهید، درک کنید که چه اتفاقی افتاده است، و همچنین باید درک کنید که باید نسبت به خودتان مهربان باشید.

چگونه با مرگ همسرم کنار بیایم

به یاد داشته باشید که سوگواری یک تجربه ضروری – هرچند دشوار – است بنابراین درک کنید که درد و زخم باید التیام پیدا کند. نسبت به خودتان مهربان باشید و زمان لازم را برای التیام بخشیدن به خود بدهید. هرچقدر تلاش کنید درد و ناراحتی را تجربه خواهید کرد.

این فقدان را قبول کنید.

تاب بیاورید.

بدون شخص از دست رفته زندگی جدید خود را تنظیم کنید.

خود را از انرژی فرد درگذشته محافظت کنید (در مورد آن ها به طور معمول صحبت کنید، دوستی های سالم را حفظ کنید، دوباره دوست پیدا کنید، با دیگران ارتباط برقرار کنید، و غیره).

علاوه بر این، کارشناسان می گویند که دوره عزاداری و غم و اندوه معمولا حدود 18 ماه طول می کشد. اگر ناراحتی و درد شما هنوز خیلی زیاد است، ممکن است نیاز داشته باشید که به دنبال کمک حرفه ای باشید. با این حال، همانطور که گفتیم، همه متفاوت هستند. 

باید زندگی عادی خود را ازسر بگیرید. شما باید از آنچه اتفاق افتاده بگذرید و بر این واقعیت تمرکز کنید که در حال حاضر سرنوشت دیگری دارید. با این حال، فردی که مرده، قلب شما، روزها، و ساعت ها را پر کرده است. بنابراین، آن ها همیشه بخشی از خاطرات شما خواهند بود.

بنابراین، اگر چه برای چند ماه اول دردناک خواهد بود، اما به تدریج خاطرات شریک مرحوم خود را در تاریخ شخصی خود ادغام خواهید کرد. آنها همیشه بخشی از زندگی شما هستن.

بنابراین، در مورد احساسات خود و این فرد خاص که دیگر اینجا نیست صحبت کنید. در مورد این که آن ها چطور بودند، چه کاری با هم انجام دادید، و تجربیاتی که به اشتراک گذاشته اید، صحبت کنید. این کار به شما کمک خواهد کرد تا التیام یابید. 

مرگ اجتناب ناپذیر است. نمی توانید کاری در مورد آن انجام دهید بنابراین تنها گزینه این است که دیر یا زود آن را قبول کنید.

با این حال، همانطور که در بالا اشاره شد، مشکل برخورد با مرگ شریک زندگی شما این است که همراه با فردی که عاشقش هستید، رویاها، انتظارات، برنامه ها و سال های با هم بودن کنار آن ها کشته شده اند. این نیروها شما را مجبور می کنند تا درباره هر چیزی که فکر می کنید آینده تان باشد تجدید نظر کنید و آن را به روش کاملا متفاوتی تصور کنید.

بنابراین، برای اینکه بتوانید بر مرگ عزیزان خود غلبه کنید، باید بتوانید آن آینده جدید را تجسم کنید. برای انجام این کار، لازم نیست بقیه عمرتان را به یک شکل و یا به شکلی دیگر تصور کنید. شما می توانید با اهداف کوتاه مدت شروع کنید و به تدریج خودتان را به سمت آینده سوق دهید. 

در طول ماه های اول سوگواری، فکر کردن درباره ی کارهایی که با شریک زندگی خود انجام می دهید می تواند بسیار دردناک باشد. در واقع غم و اندوه آن فعالیت هایی خواهد بود که شما برای دوست داشتن به کار می برید درد آور به نظر می رسد.

با این حال، باید به تدریج کارهایی را شروع کنید که باعث می شود احساس زنده بودن بکنید. وقتی کارهایی را که همیشه دوست داشتید انجام دهید باعث می شود احساس خوبی داشته باشید، دوباره احساس لذت خواهید کرد.

در این حالت، شما باید به تدریج درک کنید که بدون شریک زندگی تان مثل قبل نخواهید بود. اما به یاد داشته باشید که یک بار دیگر می توانید از این فعالیت ها لذت ببرید و حتی می تواند به شما کمک کنند احساس بهتری داشته باشید. همچنین باید به تدریج خاطره فردی را که در فعالیت های خود از دست داده اید، به کار ببرید.

شما حق و تعهد خود برای لذت بردن از زندگی را دارید. 

درمان روان شناختی به شما کمک می کند احساسات خود را در طول فرآیند ناراحتی مدیریت کنید و شما را راهنمایی می کند که راه را به راحتی پیدا کنید.

اگر چه سعی می کنید، باز هم ممکن است برای شما خیلی سخت باشد که غم مرگ شریک زندگی خود را بپذیرید و یا بر آن غلبه کنید. بنابراین، در جستجوی کمک حرفه ای برای مقابله با آن تردید نکنید. مشاوره می تواند به شما کمک کند زندگی عادی خود را ازسر بگیرید.

در نهایت، به یاد داشته باشید که سوگواری یک فرآیند طبیعی و ضروری است که دردآور است و غلبه بر آن آسان نیست. این موضوع را در ذهن خود داشته باشید و زمان و شکیبایی خود را برای قبول از دست دادن آنچه که در داستان شخصی تان رخ می دهد، و در نهایت بر زیان غلبه کنید. 

غم و اندوه می تواند بر روی بدن و نیز احساسات شما تاثیر بگذارد. ممکن است مشکلاتی در اشتها و خواب ایجاد کند. شاید گفتن راحت تر از انجام دادن باشد، اما سعی کنید با خوردن خوب، ورزش کردن و خوابیدن به اندازه کافی از خودتان مراقبت کنید. 

به دنبال پشتیبانی باشید 

مقابله با عواقب از دست دادن اغلب با تنهایی همرا بوده و گیج کننده است و احساس افسردگی غیر عادی نیست. ممکن است تمایل داشته باشید به سمت داخل برگردید، اما به دنبال حمایت از خانواده، دوستان، جامعه مذهبی باشید .

پیوستن به یک گروه حمایتی یا دیگر افرادی که اندوهگین هستند نیز می تواند بسیار آرامش بخش باشد. 

از دست دادن همسرو زندگی در حال تغییر و اندوه عمیق یک واکنش طبیعی است. اما گاهی اوقات اندوه آنقدر عمیق است که با توانایی شما در حرکت به جلو با زندگی تداخل می کند. این به “اندوه پیچیده” مشهور است:علائم عبارتند از: 

اگر نمی توانید این احساسات را رد کنید، با پزشک یا مشاور خود صحبت کنید، می تواند گزینه های درمان را توصیه کند. 

کمک گرفتن برای مسائل عملی : 

ممکن است با چالش های عملی، مانند قبوض یا مدارک مربوط به مرگ شریک تان، همراه با مسئولیت های جدید روبرو شوید. یک وکیل خانوادگی یا مشاور مورد اعتماد دیگر ممکن است قادر به ارائه مشاوره و راهنمایی باشد. 

به عزیز خود احترام بگذارید: 

کاری ویژه برای احترام به خاطرات شریک خود انجام دهید. برای مثال، در نظر بگیرید:

شمعی را به یاد شریک زندگی خود روشن کنید.

شرکت در یک بنیاد یا موسسه خیریه ای که برای شریک زندگی تان مهم است 

چگونه با مرگ همسرم کنار بیایم

دفتر یادداشت داشته باشید:

سعی کنید احساسات خود را روی کاغذ یادداشت کنید یادآوری شریک زندگی به هر شکل و شمایلی که می توانید زمانی که این اتفاق رخ می دهد، اگر در آن لحظه قادر به یادآوری آن نیستید یادداشت برداری کنید. زمانی که با این روبرو شدید، در مورد خاطرات و یا ویژگی های شریک زندگی خود فکر کنید ممکن است ضمیمه خاطرات شود. هر روز وقت پیدا کنید تا آنچه را که در دفتر یادداشت خود می نویسید را بیان کنید نوشتن افکارتان بر روی کاغذ می تواند یک خروجی خوب را ارائه دهد.

فوت همسر یکی از اتفاقاتی است که بیشترین فشار روانی را برای افراد به وجود می‌آورد و با تغییرات بزرگی در روند زندگی فرد همراه است. اینکه چگونه بتوانیم با غم از دست رفتن کسی که شریک زندگی‌مان بوده کنار بیاییم و مرگ او را بپذیریم، کاری سخت و دشوار است. فرد بعد از فوت همسرش با احساسات مختلفی دست و پنجه نرم کرده و از مراحل مختلفی عبور می‌کند تا در نهایت به زندگی روزمره خود بازگردد. برای طی کردن این مراحل نیاز به مراقبت‌هایی می‌باشد که فرد با تغییرات پیش آمده کنار بیاید. در ادامه مقاله به بررسی بیشتر این موضوع و راهکارهای مناسب برای گذر از این بحران خواهیم پرداخت.

فوت همسر واقعه‌ای است که اضطراب بسیار زیادی را برای افراد در زندگی به‌ وجود می‌آورد. هنگامی که همسرتان فوت می‌کند، زندگی و دنیای شما کاملا تغییر خواهد کرد. غصه خوردن و تاسف برای فقدان پیش آمده طبیعی‌ترین احساسی است که بعد از مرگ همسرتان به شما دست می‌دهد و احساسات مختلفی به سراغ شما می‌آید. ممکن است شوکه شوید، احساس سرد بودن کنید و یا حتی بترسید. 

در برخی مواقع ممکن است از همسرتان برای اینکه شما را تنها گذاشته عصبانی باشید یا در مورد اینکه شما کسی هستید که زنده مانده، احساس گناه بکنید. تمام این موارد گفته شده طبیعی هستند و هیچ قانون یا مدل مشخصی برای سوگواری و عزاداری وجود ندارد.

همان طور که گفته شد سوگواری کردن هیچ مدل مشخصی ندارد. افراد در این موقعیت رفتارهای مختلفی از خود نشان می‌دهند. این مراحل بسیار شبیه به مراحل شکست عشقی است. ولی عموما تمامی افراد مراحل زیر را طی می‌کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه شکست عشقی و درمان شکست عشقی کلیک کنید.

چگونه با مرگ همسرم کنار بیایم

این مرحله ممکن است از چند دقیقه تا چند روز و ماه طول بکشد. فرد به گونه‌ای برخورد می‌کند که انگار همسرش نمرده است. در واقع فرد نمی‌خواهد این واقعیت را بپذیرد و با آن مواجه شود.

فرد بعد از اینکه واقعیت فوت همسرش را می‌پذیرد، احساس عصبانیت و خشم می‌کند. ممکن است از این عصبانی باشد که چرا تنها مانده و ترک شده و این اتفاق برای شخص او افتاده است.

فرد در نهایت غمگین و ناراحت می‌شود و علائمی که از خود نشان می‌دهد شبیه به افسردگی است. گریه کردن، از دست دادن اشتها، کم خوابی یا پرخوابی، مشکلات تمرکز، دشواری در تصمیم گیری از علائم این دوران می‌باشد. این مرحله می‌تواند طولانی‌تر از مراحل دیگر بشود.

برای شناخت بیشتر در زمینه افسردگی کلیک کنید.

نهایتا فرد بعد از تمامی مراحل گفته شده، با واقعیت نبودن همسرش کنار می‌آید و تصمیم می‌گیرد به زندگی روزمره خود برگردد و وظایفش را انجام دهد. هنوز هم فرد درگیر احساسات دلتنگی، خستگی، غم و خشم می‌شود ولی شدت و تناوب این موارد کمتر از قبل شده و کنار آمدن با آن‌ها برای فرد آسان‌تر شده است.

در ایران یک دوره 40 روزه برای سوگ و عزاداری در نظر می‌گیرند. البته هرچند که طی کردن تمام مراحل گفته شده، بیش از 40 روز زمان می‌برد و ممکن است 6 ماه تا یک سال طول بکشد. ولی معمولا 40 روز اول دوره رسمی پذیرفته شده در فرهنگ ما می‌باشد.

در این 40 روز اهمیت دارد که خانواده و دوستان در اطراف فردی باشند که همسرش را از دست داده و در امور به او کمک کنند. مخصوصا اگر فرزندانی هم وجود دارند که آن‌ها هم به نوعی با از دست دادن والدشان درگیر هستند.

بسیار اهمیت دارد که در زمان عزاداری، اطرافیان به فردی که همسرش را از دست داده است اجازه دهند تخلیه هیجانی داشته باشد. در مورد همسرش صحبت کند، گریه کرده و عزاداری کند و احساساتش را سرکوب نکنند.

برای آگاهی بیشتر در زمینه ازدواج بعد از فوت همسر کلیک کنید.

بعد از فوت همسر، مدیریت کردن مسائل و چالش‌ها کار بسیار سختی است. اولین روزهای بعد از این اتفاق، دوستان و خانواده اطراف شما هستند و به شما کمک می‌کنند ولی بالاخره آن‌ها هم از کنار شما می‌روند و شما باید با واقعیت نبودن همسرتان به شکل جدی مواجه شوید. برای بهبود سلامت خود رعایت نکات زیر لازم و ضروری می‌باشد.

فرآیند سوگ به خودی خود برای سلامتی جسمانی و روحی شما مضر می‌باشد. سعی کنید که منظم غذا بخورید. هر چند این کار برایتان سخت است و از کارهای پرخطر بپرهیزید. در صورتی که می‌توانید ورزش کردن را فراموش نکنید.

هنگامی که دوست دارید در مورد همسرتان صحبت کنید، اجازه دهید دوستانتان اطرافتان باشند و به حرف‌های شما گوش دهند. ممکن است کسانی مثل خانواده همسرتان باشند که آن‌ها هم سوگوار بوده و مایل هستند خاطرات همسر مرحومتان را با شما به اشتراک گذارند.

گاهی اوقات افراد هم عقیده شما از نظر مذهبی می‌توانند به شما کمک کنند. افراد در مذاهب مختلف عقاید مختلفی در مورد مرگ دارند که این امر می‌تواند کمک کننده باشد.

در مورد اتفاقاتی که افتاده است صبور باشید و برای انجام دادن کارهای بزرگ مثل تغییر خانه و کار عجله نکنید.

در مورد مسائل سلامت جسمانی خود با پزشکتان مشورت کنید و همین طور اگر احساساتتان یا غم بیش از حد، اذیت‌تان می‌کند می‌توانید با دریافت یک مشاوره روانشناس کمک دریافت کنید.

برای آگاهی بیشتر در زمینه ازدواج مجدد کلیک کنید.

بسیاری از زوج‌ها کارهای منزل را به شکل اشتراکی انجام می‌دهند و به نوعی تقسیم وظایف در زندگی‌های مشترک دیده می‌شود. ممکن است یک نفر وظیفه کسب درآمد را برعهده داشته باشد و دیگری کارهای منزل و فرزندان را انجام دهد. بعد از فوت یکی از همسران تمامی وظایف او به فرد دیگر محول می‌شود. یاد گرفتن این که چگونه یک فرد از پس همه این کارها برآید ممکن است سخت و زمان بر باشد.

تنها ماندن ممکن است نگرانی‌هایی در مورد امنیت به دنبال داشته باشد. فردی که تا به حال تنها نبوده و تنها زندگی نکرده است، الان مجبور است تنها باشد. از طرف دیگر مواجه شدن با آینده بدون همسر، خود عامل ترس می‌باشد. ممکن است نگرانی‌هایی در مورد نگهداری از فرزندان داشته باشید یا در مورد کارهای خانه و درآمد نگران شوید.

مهم‌ترین تغییر مربوط به از دست دادن شریک عاطفی است. رابطه عاطفی و صمیمیت بین زوجین دیگر از بین رفته و حال یافتن یک جایگزین کار آسانی نمی‌باشد. ازدواج مجدد شاید برای برخی بعد از مدتی میسر باشد اما برای آن که فرد بتواند زندگی جدیدی را با شخص دیگری آغاز کند، نیاز به زمان دارد. درمان شکست عشقی حاصل از فوت همسر نیز نباید نادیده گرفته شود. مشاوره خانواده و زوج درمانی می‌تواند برای گذر از این مرحله یاری رسان باشد.

برای آشنایی بیشتر در زمینه زوج درمانی و مشاوره خانواده کلیک کنید.

افراد معمولا به بازه زمانی 6 تا 12 ماه نیاز دارند تا بتواند هیجانات خود را مدیریت کنند و با تغییرات ایجاد شده در زندگی خود سازگار شوند. برای تحمل مرگ عزیزان و کنار آمدن با غم از دست دادن آن افراد نیاز به زمان دارند. برای آن که بفهمید آیا زمان مناسب برای ازدواج فرا رسیده یا خیر حتما قبل از اینکه تصمیم به این کار بگیرید شرایط روانی خود را بررسی کنید.

این موضوع در درجه اول به خود سالمند و میزان استحکام شخصیت او بستگی دارد. فرد سالمندی که ناتوانی‌های مرتبط با سن را پذیرفته و شخصیت باثبات‌تری دارد، راحت تر با این گونه نبودن‌ها کنار می‌آید و راحت‌تر دوره سوگواری را پشت سر می‌گذارند.

برای دریافت مشاوره در زمینه فوت همسر می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی تخصصی کشور با مجرب ترین مشاوران روانشناسی پاسخگوی سوالات و مشکلات شما در زمینه های مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربیت کودک ، جوانان ، مهارت های ارتباطی ، ترک اعتیاد ، مشاوره روانشناسی ، روان درمانی و … می باشد. به امید زندگی شاد و سالم برای یکایک مردم ایران…

با عضویت در خبرنامه، از جدیدترین و بهترین کتاب ها و مقالات روانشناسی اطلاع پیدا کنید…

© کلیه حقوق برای حامی هنر زندگی محفوظ می باشد. انتشار مقالات با ذکر منبع بلامانع می باشد.

همسر ۳۴ ساله‌ی من اخیراً فوت شد. با اینکه برای روبرو شدن با حقیقت تلخ از دست دادنش آمادگی نداشتم، یاد گرفتم تا چگونه با غم خود کنار بیایم و درست مثل هر کس دیگری در این موقعیت، این راه سخت را طی کنم.

در اینجا ۱۰ نکته که می‌تواند به شما در کنار آمدن با مرگ عزیزان کمک کند را بیان می‌کنیم:

این اولین نکته برای کنار آمدن با مرگ عزیزان است. وقتی عزیزی را از دست دادید که هیچکس نمی‌تواند جای او را بگیرد، واقعاً زمان نمایش دادن و گرفتن مراسم تجملاتی نیست. اگر امکان دارد، مراسم را ساده برگزار کنید و اگر دوست ندارید هم، درگیر کارهای مربوط به مراسم نشوید (لااقل برای یک مدت). سعی کنید عوض اینکه به خانواده و فامیل اهمیت بدهید، مراقب خودتان باشید و به خودتان توجه کنید. این امر می‌تواند از افکار مربوط به برگزاری یک مراسم باشکوه و به اصطلاح آبرومند تا گریه و زاری بیش از حد به‌جهت آنکه مبادا دیگران شما را ناراحت ندانند، متفاوت باشد.

بعضی‌ها در مرگ عزیزشان، کافیست تا به فرد از دست رفته فکر کنند و اشکشان سرازیر شود و این رویه برایشان تا سال‌ها ادامه دارد. ما حیواناتی اجتماعی هستیم که روابط محکمی را با عزیزانمان ایجاد می‌کنیم. وقتی هنگام مرگ عزیزی فرا می‌رسد، احساساتمان بسیار خدشه‌دار می‌شود. حتی اگر هزاران بار نیز از ته دل گریه کنید، بدانید که راه‌های زیادی برای احساس و بیان دلتنگی‌تان وجود دارد.

گروه‌های حمایتگر را می‌توانید از طریق گروه‌ها و اجتماعات متفاوت پیدا کنید. می‌توانید به‌طور خصوصی از یک روان‌درمانگر هم کمک بگیرید. یک یا چند دوست صمیمی در این دوران به شما کمک بسیاری می‌کند. بستگان و فامیل نیز در تسلی خاطر نقش بسیار بااهمیتی دارند. شاید به همین دلیل است که در مراسم عزاداری، همه دوستان و آشنایان را فرا می‌خوانیم. بدینوسیله از دیگران طلب همدلی و همراهی می‌کنیم.

چگونه با مرگ همسرم کنار بیایم

من یک ماه بعد از فوت همسرم به حیاطمان رفتم و متوجه بشکه خالی کوچکی شدم که وارونه افتاده بود. هنگامیکه آن را برگرداندم، صدها موجود جیرجیرک شکل کوچک از آن زیر پریدند و همه جا پخش شدند. این جیرجیرک‌ها مانند همان خاطره‌هایی است که مخفی شده‌اند و ممکن است به‌طور غیرمنتظره با آنها روبرو شوید. پس برای این روبرو شدن‌ها آماده باشید.

من مجبور شدم که سنگ توالت را عوض کنم و این پروسه‌ی پیدا کردن یک لوله‌کش مناسب و تمیز کردن کل کف خانه و … دردسر بسیاری داشت.

این اتفاق‌ها همیشه رخ می‌دهند، حتی اگر در بدترین مرحله از زندگیتان باشید. بهتر است برای انجام کارهایتان از دیگران کمک بگیرید.

احساس غم، ناامیدی و خستگی را شاید نتوان اندازه گرفت، ولی اگر مقیاسی فرضی برای آن در نظر بگیریم، غم مطمیناً از همه شدیدتر است. و غم ازدست دادن در میان سایر غم‌ها، از همه شدیدتر می‌باشد.

مردم گاهی متوجه نیستند. نمی‌دانند چکار کنند، چه بگویند، چگونه کمک کنند. نمی‌دانند که چه چیز شما را آرام می‌کند و یا برعکس داغ دلتان را تازه‌تر می‌کند. پس سعی کنید خیلی حرف‌های آنها را که غالباً با نیت خیر زده می‌شود، به خود نگیرید.

کنار آمدن با مرگ عزیزان مستلزم آن است که احساس گناه نکنید. معمولاً بعد از از دست دادن فرد عزیزتان، خود را به‌خاطر هر آنچه انجام داده یا نداده‌اید، سرزنش می‌کنید و احساس ناراحتی می‌کنید. فکرهایی مثل: «من نباید آنقدر بهش برای انجام ندادن کارهای خونه غُر می‌زدم»، «چرا بیشتر بغلش نکردم، چرا بهش بیشتر نگفتم که دوستش دارم» و … . اکثر مردم بعد از فوت عزیزشان این فکرها به سراغشان می‌آید. ولی این‌جور خودمقصرپنداری‌ها به شما کمکی نخواهد کرد.

من همیشه وقتی همسرم چیزهای گران و بیخودی را برای خودش می‌خرید، کلی سخت می‌گرفتم.

حالا دیگر نگه‌داشتن آن احساسات بد درباره هر چیزی که آن موقع به‌نظرتان مهم آمده، فایده‌ای ندارد. وقتی تنها باشید، دیگر هیچ چیز بدان شکل معنایی ندارد. پس به‌خاطر کینه‌های قدیمی عصبانی نباشید. هردوی شما در آن زمان بهترین خود بوده‌اید.

آخرین نکته در کنار آمدن با مرگ عزیزان آن است که بدانیم زمان به نفع ما است. هر خاطره‌ای نمی‌تواند باعث آن شود که شما بخواهید سرتان را بگذارید و بمیرید. زمان بهترین چیز شفابخش نیست ولی به‌مرور خاطرات را کمرنگ می‌کند. با مرور زمان، شما از مرحله غم سخت و غیرقابل تحمل، به مرحله‌ی غم قابل تحمل می‌روید.

Psychologytoday.com

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

سایز الت تناسلی شما از نرم طبیعی نیز بزرگتر است. ضمن انکه با…

سایز قطعی را نمی توان گفت ولی تا 18 و 19 سالگی امکان رشد وجو…

سلام ۱۶ سالمه و … ۱۴ سانت میخواستم بدونم تا ۱۸ سالگی به ۱۷…

سلام من 16سالمه و تازه 12روزه رفتم 17سالگی قدم 180 و وزنم 62…

سوزان اندرسون بنیاد فرهنگ زندگی…

میشه لطفا بگین نویسنده کتاب رهایی از غم جدایی کیست که بتونم…

درمان قطعی زود انزالی

درمان افسردگی بدون دارو

عشق بازی

سریعترین درمان افسردگی

دکتر کامیار سنایی

عشق بازی با زن+تحریک جنسی

ترک اعتیاد به دیدن فیلم پورن

تعریف اضطراب

درمان اضطراب شدید بدون دارو

درمان اضطراب اجتماعی

چگونه با مرگ همسرم کنار بیایم

نقاط حساس بدن زنان

درمان قطعی وسواس فکری شدید

جملات پایان رابطه

درمان قطعی اختلال دوقطبی

درمان دیر انزالی

دکتر روانشناس ایرانی درالمان

روانشناس ایرانی در کویت

روانشناس در انگلستان

روانشناس در دبی

روانشناس در استرالیا

روانشناس ایرانی در تورنتو

روانشناس در گرگان

روانشناس ایرانی در سوئد

روانشناس در غرب تهران

روانشناس در لس انجلس

بهترین روانشناس

دکتر روانشناس خوب

سایز الت تناسلی شما از نرم طبیعی نیز بزرگتر است. ضمن انکه با…

سایز قطعی را نمی توان گفت ولی تا 18 و 19 سالگی امکان رشد وجو…

سلام ۱۶ سالمه و … ۱۴ سانت میخواستم بدونم تا ۱۸ سالگی به ۱۷…

سلام من 16سالمه و تازه 12روزه رفتم 17سالگی قدم 180 و وزنم 62…

سوزان اندرسون بنیاد فرهنگ زندگی…

میشه لطفا بگین نویسنده کتاب رهایی از غم جدایی کیست که بتونم…

فوت همسر و از دست دادن معشوق یکی از دردناک ترین تجربه هایی است که ممکن است برای شخصی اتفاق بیفتد.

شما ممکن است تا مدت ها احساس کنید زندگی برایتان بی معنا شده و یا در شوک غم مرگ همسر باشید.

از دست دادن معشوق در اثر مرگ، ممکن است زندگی شخص را بسیار تغییر دهد.

فوت همسر و از دست دادن معشوق یکی از دردناک ترین تجربه هایی است که ممکن است برای شخصی اتفاق بیفتد.

چگونه با مرگ همسرم کنار بیایم

شما ممکن است تا مدت ها احساس کنید زندگی برایتان بی معنا شده و یا در شوک غم مرگ همسر باشید.

از دست دادن معشوق در اثر مرگ، ممکن است زندگی شخص را بسیار تغییر دهد.

قرار نیست بگوییم خاطراتتان را فراموش کنید و یا نسبت به این فقدان بی تفاوت باشید.

اما لازم است بدانید با گذشت زمان کنار آمدن با موضوع برای شما آسان تر خواهد شد.

شما نیز مانند بسیاری دیگر که این رنج عاطفی عمیق را تجربه کرده اند می توانید از این مرحله عبور کرده و زندگی غنی، کامل و سالمی را رقم بزنید.

برای گذر از سوگ و پذیرش غم از دست دادن همسر، مهم است بدانید که شما تنها نیستید.

راهکارهای عملی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند در عین احترام به غم از دست دادن همسرتان، آرامش روحی و توان خود را بازیابید.

مراحل کنار آمدن با فوت همسرهمان طور که گفته شد سوگواری کردن هیچ مدل مشخصی ندارد.

ایسنا/البرز یک روانشناس معتقد است بهبود آثار عاطفی ناشی از مرگ عزیزان به زمان نیاز دارد اما می‌توان سوگ را با انجام کارهای مختلف درمان کرد.

‌حبیبه حیرتی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا‌ گفت: افراد سوگواری که یکی از نزدیکان خود را از دست می‌دهند در ابتدا ممکن است وقوع چنین اتفاقی را منکر شوند، در این مرحله افراد اغلب گوشه‌گیر شده و از روابط اجتماعی کنار می‌کشند.

حیرتی افزود: «خشم» مرحله بعدی است که فرد سوگوار ممکن است وارد آن شود، در این مرحله فرد سوگوار نسبت به خود، فرد از دست رفته و یا همه دنیا احساس خشم و عصبانیت دارد و سوالاتی مانند چرا چنین اتفاقی افتاد؟ چرا من باید عضو خانواده خود را از دست بدهم؟ چرا خدا جگر گوشه‌ام را از من گرفت؟ با واقعیت روبرو می‌شود.

وی ادامه داد: «چانه‌زنی» مرحله دیگری است که یک فرد سوگوار ممکن است وارد آن شود، در این مرحله فرد ذهن خود را مشغول فرد از دست رفته کرده و خاطرات او را مرور می‌کند، به طور مثال فرد اینگونه با خود کلنجار می‌رود: « اگر پدرم/مادرم/خواهرم/ برادرم/ همسرم/دوستم برگردد، از او بهتر نگهداری می‌کنم‌، دوست بهتری میشوم، از او معذرت خواهی می‌کنم. خدایا یک شانس دیگر به من بده »

این روانشناس خاطرنشان کرد: «افسردگی» مرحله دیگری است که به سراغ فرد سوگوار می‌آید، فرد در این مرحله ممکن است نسبت به اطراف خود احساس بی‌تفاوتی و بی حسی داشته باشد و مدام در ذهن خود چنین عبارت‌هایی را تکرار کند: « زندگی بی حاصل است/ کاش زنده نبودم و این روز را نمی‌دیدم »

چگونه با مرگ همسرم کنار بیایم

حیرتی با بیان اینکه فرد پس از این مراحل شروع به پذیرش «واقعیت» می‌کند تصریح کرد: در این مرحله از ماتم، خشم، و اندوه فرد به تدریج کاسته می‌شود و او شروع به پذیرش واقعیت موجود می‌کند فرد این مرحله را با عباراتی چون «همه ما می‌میریم/مرگ جزیی از زندگی ماست/عزیز ما از دست رفت، ولی امیدوارم در دنیای دیگر آرام باشد» آغاز می‌کند.

وی ادامه داد: حال مهمترین مساله‌ای که در مورد سوگ و از دست رفتن عزیران مطرح می‌شود این است که خود فرد سوگوار چگونه می‌تواند در بهبود آثار عاطفی ناشی از این اتفاق به خود کمک کند.

حیرتی افزود: فرد سوگوار باید احساسات و عواطف خود را به هر طریقی که می‌تواند ابراز کرده و درباره فرد از دست رفته با دیگران صحبت کند تا غم سنگین خود را بیرون بریزید، حتی می‌توان احساسات خود را نوشت و مطالبی که قرار بود به فرد از دست رفته گفته شود و هیچ گاه فرصت آن به وجود نیامد را به روی کاغذ آورد.

وی اضافه کرد: می‌توان چیزی به یاد او درست کرد و علائق مشترک با فرد از دست رفته را ادامه داد.

حیرتی اظهار کرد: باید به سلامت جسمی خود اهمیت داد، خواب و استراحت کافی، تغذیه مناسب و ورزش روزانه را جدی گرفت، از روی آوردن به الکل و مواد مخدر خوداری کرد، چون فقط باعث طولانی‌تر شدن این مرحله می‌شود و حتی از مصرف داروهای ضد افسردگی نیز پرهیز کرد، چون رویارویی مستقیم با این درد بیشتر از فراموش کردن آن از طریق پناه بردن به این گونه مواد کارایی دارد.

این روانشانس گفت: نباید به هیچ کس حتی خودتان اجازه دهید که برای عواطف و احساسات شما تعیین تکلیف کند باید پذیرفت که می‌توانید از فرد از دست رفته عصبانی باشید، می‌توان بر سر زمین و زمان فریاد زد و هر آنقدر که نیاز است گریه کرد، هیچ کس نمی‌تواند به شما بگوید« دیگر بس است!» همچنین خندیدن نیز گناه نیست هیچ کس حق ندارد به شما بگوید این کار «بد» است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید به یاد داشت که بهبود آثار عاطفی نیاز به زمان بسیار دارد بنابراین نباید انتظار داشت که به سرعت به وضعیت سابق برگردید.


انتهای پیام

چگونه با مرگ همسرم کنار بیایم
چگونه با مرگ همسرم کنار بیایم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *