چگونه با همسر پرخاشگر رفتار کنیم

 
helpkade
چگونه با همسر پرخاشگر رفتار کنیم
چگونه با همسر پرخاشگر رفتار کنیم

حل این مشکل می تواند واقعا مشکل باشد و هنگامی که با عصبانیت منفعل از طرف شوهرتان روبرو می شوید، اختلافات را حل و فصل کنید در حالی که تشخیص عصبانیت یک نفر وقتی که او عصبانی می شود، آسان است، رفتار پرخاشگرانه منفعل او می تواند مشکل تر باشد و درک این فرد دشوار است. ممکن است احساس کنید که هیچ قدرتی برای تغییر ندارید، اما آرام باشید و به یاد داشته باشید که در رابطه با همسرتان قدرت زیادی دارید پس با راه حل هایی که در این بخش از نمناک خواهیم گفت برای برخورد و رفتار با مرد پرخاشگر آماده شوید.

کشف رفتار پرخاشگرانه:

رفتار پرخاشگرانه را شناسایی کنید:مهم است که رفتار پرخاشگرانه را شناسایی کرده و درک کنید و در مورد رفتار شوهرتان هم نتیجه گیری نکنید. بزرگ ترین کار با رفتار پرخاشگرانه، عدم تطابق بین رفتار و کار فرد است، به ویژه در خشم و پرخاشگری می تواند به عنوان یک روش مخفی برای نشان دادن خشم تلقی شود.پرخاشگری متفاوت از حالت تدافعی است.رفتار پرخاشگرانه، هدفمند است و اغلب یک الگو می شود و به راحتی می توان این نوع تعامل را به خود جذب کرد، سپس احساس سرزنش یا خطا می کنید.

به دنبال انکار باشید:

چگونه با همسر پرخاشگر رفتار کنیم

فردی که مهاجم است از پذیرفتن مسئولیت رفتار خود امتناع می کند. شوهر شما ممکن است دروغ بگوید یا شما را مقصر جلوه دهد و تایید کند که او شما را آزار می دهد ( یا شخص دیگری را ).

روش هایی مثل منطقی بودن، توجیه کردن و به حداقل رساندن ممکن است راه هایی برای انکار رفتار او و یا تاثیر رفتار او باشد ؛ ممکن است شوهرتان “فراموش کند” کاری را انجام دهد، یا بگوید که به او نگویید که کاری را انجام دهید. او ممکن است وانمود کند که زمانی که شواهدی وجود دارد که او کاری که انجام نداده را انجام داده است و مهم نیست چه باشد، او راهی پیدا می کند تا همه کارها را تقصیر شما بیندازد، نه خودش.

او ممکن است شما را به خاطر عصبانیت خودش سرزنش کند و باعث شود که عصبانی شود و یا شما را کتک بزند ؛ او راه هایی برای فرار از مسئولیت و تقصیر آزار رساندن به افراد دیگر پیدا می کند.

آیا شوهرتان راه هایی برای منحرف کردن حقیقت به منظور فرار از سرزنش پیدا می کند؟

آیا او پیوسته شما را به خاطر چیزهایی که اشتباه می کند مقصر می داند؟ حتی اگر کاری با او نداشته باشید؟

درک کردن به همراه دریغ و منع کردن. به جای روشن کردن خواسته ها و نیازها، ممکن است در وسط بحث بیاید، صحبت با شما را متوقف می کند، یا این را بگوید:”چرا من باید به خود زحمت دهم تا پاسخ دهم؟” او همچنین می تواند چیزهایی مانند پول یا چیزهای دیگری را به عنوان راهی برای حفظ قدرتش نگه دارد. اگر شوهرتان چیزهایی که مال شماست را دور بریزد و یا چیزهایی را که برای شما مهم هستند رها کند، این نیز نوعی دریغ کردن و منع کردن است:

آیا شوهرتان سعی در اعمال قدرت بر شما با نگه داشتن احساساتش دارد؟ در مورد دریغ کردن از چیزها چه؟

یک تاخیر مزمن را تشخیص دهید؛ تاخیر می تواند یک روش برای ابراز پرخاشگری باشد.این یک راه برای گفتن است :”این برای من مهم نیست” یا “آنچه که من انجام می دهم مهم تر از آنچه است که تو برنامه ریزی کرده ای.”

آیا شده بخواهید که همسرتان تلویزیون یا رایانه را خاموش کند؟

آیا او عذر و بهانه می آورد که در زمانی که دیر رسیده کار داشته یا ترافیک را مقصر دانسته؟

انجام تکالیف و یا انجام دادن کار به صورت نیمه آگاهانه می تواند نوعی پرخاشگری باشد ؛ او ممکن است کارها را به تعویق بیاندازد و سپس حداقل تلاش خود را انجام دهد تا شما بتوانید بعد از آن کار را برای او انجام دهید.

انجام وظایف با این روش ممکن است روش او برای گفتن این منظور باشد:”من به این کار (یا شما) اهمیتی نمی دهم، و این را با انجام ندادن درست مشخص می کنم.” آیا شوهر شما اغلب کارها را کامل انجام نمی دهد و راه هایی برای انجام ندادن آن ها پیدا می کند، یا عذر و بهانه می آورد که چرا این کار را بد انجام داده ؟

واکنش به رفتار پرخاشگرانه:

به علائم هشدار توجه کنید ؛ شوهر شما ممکن است بدون توجه رفتارهایش را انجام دهد.ترفند این است که رفتارها را قبل از اینکه کارها از کنترل خارج شوند، بر عهده بگیرید.ممکن است متوجه شوید که او در مسئولیت های خود را قدری به تعویق انداخته و یا برای چیزهای دیگر بهانه پیدا می کند.وقتی متوجه این علائم می شوید، می توانید قبل از این که پرخاشگری بیشتر آشکار شود، از درگیری دست بکشید .

از افزایش درگیری اجتناب کنید:

ممکن است اولین واکنش شما این باشد که به او نق بزنید و یا به خاطر رفتار او عصبانی شوید، اما لطفا مقاومت کنید ؛ شما ممکن است به نقش یک والد تبدیل شوید که برای شما و یا همسرتان خوب نخواهد بود.

احتمال کمی وجود دارد که شما بخواهید مادر شوهر تان شوید، و بعید است که او بخواهد در نقش کودک شما قرار بگیرد پس به این فکر کنید که چه احساسی دارید و چه افکاری در سر دارید ؛ قبل از اینکه چیزی بگویید، نفس عمیقی بکشید.

قاطع باشید:

بازی او را انجام ندهید. اگر پرخاشگری را شروع کنید، هر دوی شما ناراضی و ناراحت خواهید شد ، در عوض به او نزدیک می شوید و بگوید :”وقتی ما مشکلی داریم باید روی آن کار کنیم.”

محکم بایستید:

اجازه ندهید این تاکتیک ها بیش از این روی شما کار کنند.ممکن است او بگوید، “من دیوانه نیستم” ، اما واضح است که درخواستی از او برای صادق بودن با شما و به اشتراک گذاشتن درباره احساسش دارد. اگر او بگوید، “من شوخی می کردم”، مطمئن شوید که ارتباط برقرار می کنید و مطمئن شوید که این نوع جوک ها توهین آمیز نباشند و از آن ها قدردانی نکنید.

اگر او بگوید، “چرا این قدر عصبانی هستی؟ ” به طور واضح ارتباط برقرار کنید تا رفتار او ناراحت کننده باشد “وقتی با من ارتباط برقرار نمی کنی، واقعا ناامیدکننده است.دوست دارم بدانم چه اتفاقی در حال رخ دادن است که این اتفاق افتاده.”

بهبود ارتباط زناشویی:

نیازها و خواسته های خود را به وضوح بیان کنید. با دقت به نیازها و انتظارات خود گوش دهید ، هیچ گونه فرضیاتی در مورد انتظارات خود ایجاد نکنید.اگر از او بخواهید کاری انجام دهد، دقت کنید که مشخص کنید چه کاری باید انجام شود و چه زمانی باید کامل شود. عادت کنید که کارهایی که باید انجام دهید رابنویسید و هیچ جایی برای ابهام باقی نگذارید. هر چه صاف تر باشید،برای او بهتر است.

او را سرزنش نکنید و یا شرمنده نکنید. خجالت زده کردن شوهرت شما را به جایی که می خواهید نمی رساند بنابراین اتهامات را کنار بگذارید و در عوض به او بگویید چه احساسی دارید.به او بگویید چه چیزی شما را اذیت می کند، او چطور بر شما تاثیر می گذارد (و بر رابطه تان)، و اینکه دوست دارید چه کاری انجام شود.

به جای آن که بگویید :”من واقعا متنفرم وقتی که کاری که از تو می خواهم انجام دهی و آن را انجام نمی دهی و نمی توانم باور کنم که تو آن قدر تنبل هستی که احساس می کنم نمی توانم روی تو حساب کنم. اینها احساس ترس به من می دهد. آیا می توانیم راهی پیدا کنیم که با هم کار کنیم و مطمئن شویم که کارها در خانه انجام می شوند؟”

احتمال احساس خشم یا عصبانیت را تشخیص دهید:

این احتمال وجود دارد که شوهر شما احساس خشم یا عصبانیت کند و احساس نکند که می تواند نگرانی خود را بیان کند ، راحت تر این است که به جای خودش مشکل دیگران را حل کند.او ممکن است قصد داشته باشد که شما را با عصبانیت منفجر کند تا سرزنش بیشتری به شما نسبت به او بیفتد. این الگو را تشخیص دهید و تصمیم بگیرید که آیا می خواهید درگیرش شوید یا خیر.

وقتی هر دوی شما آرام هستید، یک بحث درست در مورد احساسات خود داشته باشید ؛ در مورد آنچه هست صحبت کنید. راه هایی دیگر را برای ابراز خشم یا عصبانیت خودتان پیدا کنید و تشویقش کنید که این کار را انجام دهد.چگونه با همسر پرخاشگر رفتار کنیم

به همدیگر گوش کنید:

زمانی را برای گوش دادن به یکدیگر ، همدردی با هم و حمایت از یکدیگر سپری کنید. اینها مهارت هایی هستند که ممکن است نیاز به ساخت آن ها داشته باشید، بنابراین شما ممکن است هنوز یک متخصص نباشید، اما می توانید تلاشی برای انجام این کار انجام دهید. به شوهرتان نشان دهید که می تواند احساسش را به شما نشان دهد و شما از او حمایت خواهید کرد و به او اجازه دهید این نقش را نیز برای شما ایفا کند.

به تکرار یا خلاصه سازی درباره آنچه که شوهرتان می گوید، گوش دهید:

شنیدم که گفتید یک روز سخت داشتی و ترجیح می دهی که امشب درباره مسائل مالی صحبت نکنی. درست است؟” هنگامی که چیزهایی را در همسرتان می بینید به او بگویید، “می توانم ببینم که چقدر خسته هستی” یا ” وای، این واقعا به نظر خیلی استرس زا می رسد، من هم احساس درماندگی می کنم،” اینها راه هایی برای ارتباط دادنتان به هم و درکتان است.

به دنبال جلب حمایت باشید:

اگر شما در تلاش برای به اشتراک گذاشتن همدردی با همسر مهاجمتان هستید و متوجه شدید که دعواها همچنان ادامه دارند، از یک درمانگر کمک بگیرید. شما می توانید به یک مشاور ازدواج و یا یک درمانگر فردی مراجعه کنید.

درمان می تواند در اصلاح رفتار ناکارآمد، بهبود ارتباط، و کاهش اجتناب عاطفی مفید باشد. به یاد داشته باشید که نمی توانید همسر خود را تغییر دهید، با این حال، می توانید نحوه واکنش خودتان به او را تغییر دهید. یک درمانگر می تواند به شما کمک کند تا به شکلی متفاوت واکنش نشان دهید، حتی اگر شوهرتان هرگز تغییر نکند.

 

پرخاشگری همسرم مرا کلافه کرده و زندگی را به کامم تلخ کرده است و آرامش را از لحظه هایم گرفته است ، نمیدانم چطور با این قضیه کنار بیاییم تا زندگی ام رنگ آرامش بگیرد، لطفا مرا راهنمایی کنید.

جوانی 28ساله ام. دارای مدرک دیپلم هستم و همسرم مدرک سیکل دارد. از لحاظ مالی در شرایط متوسط هستیم. حدود 8 سال است که ازدواج کرده ایم و یک بچه چهار ساله هم دارم. تنها مشکلی که با خانمم دارم این است که خیلی عصبی و بددهن است و همه کارهایش را می خواهد با عصبانیت و پرخاشگری انجام بدهد؛ البته ما به هم خیلی علاقه داریم؛ ولی حس می کنم که این حالت، شخصیت درونی اوست که نمی تواند تغییرش بدهد، من هم خیلی تلاش می کنم که با آرامش کاری بکنم که به حالت عادی برگردد؛ ولی موفق نشدم.با سلام خدمت شما. اینکه پیگیر مسائلی هستید که در زندگی زناشویی تان مشکل درست می کند، علامت خوبی است و علاقه شما به زندگی و همسرتان را نشان می دهد. پرخاشگری عامل درونی و ژنتیکی نیست، بلکه یک جور رفتار اکتسابی است.

قدم اولاولین قدم برای تغییر رفتارهای پرخاشگرانه این است که واقعا همسرتان خودش هم بخواهد تغییر کند. برای این منظور لازم است با او بنشینید و سعی کنید با هم سود و زیان رفتارهای پرخاشگرانه اش را بررسی کنید. مسلما با بررسی بیشتر، متوجه می شود که رفتارهای پرخاشگری فقط در کوتاه مدت می توانند برایش سودمند باشند. این کار باعث افزایش انگیزه ایشان به تغییر رفتارهایشان می شود.

قدم دومقدم دوم این است که همسرتان موقعی که عصبانی می شود به خودش دقت کند و ببیند این عصبانیت را در کجای بدنش احساس می کند. چون به طور معمول پرخاشگری حتما روی یک قسمت از بدن تاثیر می گذارد؛ مثلا بعضی افراد شروع عصبانیت را با تپش قلب شان احساس می کنند. بعضی آن را در بازوهای خود احساس می کنند و… مهم است که همسرتان متوجه این موضوع شود و سعی کند این علامت بدنی را به خاطر بسپارد و زودتر متوجه شروع عصبانیتش شود. چون بهترین زمان برای مبارزه با پرخاشگری، زمان شروع آن است و اهمیت دومش این است که زمانی که عصبانی می شود با آرام کردن آن قسمت از بدن (مثلا با تنفس آرام) عصبانیت خود را مدیریت کند.حرف نزند!یک روش دیگر این است که زمانی که احساس عصبانیت می کند، سعی کند هیچ حرفی نزند و کاری انجام ندهد و فقط محیطی را که باعث عصبانیتش شده است، ترک کند. برای کم کردن دعوا و عصبانیت همسرتان، از قبل با هم قرار بگذارید زمانی که ایشان یا شما عصبانی هستید، هیچ صحبتی با هم نکنید و فقط از هم دور شوید و بعد از اینکه عصبانیت هرکدام از شما رفع شد، بازگردید و درباره مشکل پیش آمده صحبت کنید. یادتان باشد که حتما باید درباره موضوع پیش آمده بعدا صحبت کنید، چون اگر صحبت نکنید خشم ها روی هم جمع می شوند و این باعث پرخاشگری های شدیدتر بعدی خواهد شد.خودتان هم سعی کنید زمان هایی که همسرتان با آرامش و بدون عصبانیت رفتار می کند، بیشتر به ایشان توجه کنید و زمان هایی که عصبانی است، توجه تان را کم تر کنید و در نهایت این که تکنیک های کنترل خشم، زیاد و کتاب هایی هم در این زمینه نوشته شده است که می توانید از کتاب فروشی ها تهیه و از آن ها استفاده کنید. موفق و خوشبخت باشید.


با چند سوال ساده شخصیتت رو بشناس!

میخوای باکمترین هزینه دندون هاتو سفید کنی؟

 

چگونه با همسر پرخاشگر رفتار کنیم

بی تردید خشم و عصبانیت زمینه ساز ایجاد حس تنهایی و در نتیجه افسردگی و مختل شدن نظام زندگی خصوصا زندگی زناشویی است. افرادی كه جنبه خودكنترلی آنها تا حدودی كم است می بایست مسئولیت این جبهه گیری ها را بر عهده گرفته و…………

 

پرخاشگری از هدف آسیب رساندن سرچشمه می‌گیرد. بر اساس تعریف عملیاتی ارائه شده، پرخاشگری تمایل یه شرکت در اعمال آسیب‌زای فیزیکی و روان شناختی برای کنترل اعمال دیگران است. در ایران یکی از عمده ترین علت‌های مرگ و میر جوانان پرخاشگری آن‌ها به یکدیگر است. نگاهی کوتاه به اطراف نشان خواهد داد که همان‌گونه که الیوت ارونسون گفته است عصر ما عصر پرخاشگری است.

 

عوامل خانوادگی پرخاشگری

خانواده می‌تواند از جهات مختلف موجب بروز یا تشدید پرخاشگری شود که مهمترین این عوامل عبارتند از:

 

-نحوه برخورد والدین با نیازهای کودک

– وجود الگوهای نامناسب

– تاثیر رفتار پرخاشگرایانه

– تنبیه والدین و مربیان

 

عوامل محیطی

عواملی که در پیرامون انسان هستند می توانند در بروز یا تشدید پرخاشگری یا تعدیل آن اثر گذار باشد که برخی از اینگونه عوامل عبارتند از:

 

زندگی در ارتفاع خیلی بلند تغذیه ناقص الگوهای اجتماعی رسانه های گروهی و بازیهای ویدیوئی و زندگی در محیط های شلوغ پرازدحام و پر سر و صدا.

 

با این مقدمه احتمالا متوجه شده اید که بی تردید خشم و عصبانیت زمینه ساز ایجاد حس تنهایی و در نتیجه افسردگی و مختل شدن نظام زندگی خصوصا زندگی زناشویی است. افرادی كه جنبه خودكنترلی آنها تا حدودی كم است می بایست مسئولیت این جبهه گیری ها را بر عهده گرفته و برای درمان خود از انجام توصیه های مشاورین امر غفلت نورزند چرا که ادامه دار شدن این پرخاشگری در کانون خانواده خصوصا در قبال همسر می تواند موجبات تزلزل نظام خانواده را ایجاد کند.

 

لذا در ادامه به خانمهایی که دارای همسر عصبانی و پرخاشگر هستند این توصیه ها را ارایه می دهیم:

 

* ابتدا باید مطمئن شوید كه مشكل ساز اصلی خودتان نیستید. باید یقین كنید كه اشتباه نمی كنید. سپس می توانید مطمئن باشید كه طغیان شوهر پرخاشگر، ریشه در مشكلات خودش دارد و رفتار شما سبب پرخاشگری وی نیست.

 

* اگر مطمئن شوید كه بددهنی شریك زندگیتان ریشه در زندگی سخت گذشته ی او دارد و یا به مسایل ژنتیكی و وراثتی مربوط است، آرامش بیشتری خواهید یافت و آگاهی شما به اینكه عامل به وجود آمدن پرخاشگری همسرتان نبوده اید، سبب آرامش شما خواهد شد.

 

* آگاهی دقیق از میزان و زمان بددهنی همسرتان، به شما كمك می كند از تهاجم او آسیب كمتری ببینید.

 

* فردى كه از همسرش توجه، عاطفه و محبت مى خواهد باید توجه داشته باشد كه دیگرى نیز این حق را دارد كه چنین انتظارى داشته باشد. از سوى دیگر، درك نیازهاى واقعى و طبیعى همسر به دور از اینكه به آن اعتقاد داشته باشد یا نه، برآورده كردن آن موجب رضایت از زندگى مى شود و بى توجهى به آن خودخواهى است.

 

* با قاطعیتی آمیخته با احترام، از او بخواهید عادت خویش در به كار بردن زور و قدرت مردانه را ترك كند، لازم است به او بگویید تا خواسته های شما را دقیقا ندانم نمی توانم كاری برای شما بكنم. خوب است تا در این مورد وارد مذاكره شویم و با مصالحه پیش ببریم. لذا وقتی كه احساس پرخاشگری دارد بایستی به خودش زمان بدهد، قدم بزند تا بتواند ناراحتی حقیقی و گله هایی را كه با شما دارد؛ از عصبانیت ناشی از مشكلاتی مانند مسائل مربوط به كارش را تشخیص داده و با هم قاطی نكند. آنگاه گفتگو را از سر بگیرد. حتی امكان دارد بخواهد به اتاقی دیگر برود و به بالش ضربه بزند.(اطاقش را خالی كند) تازمانی كه از رفتار خود پشیمان شود و بتواند ناراحتی های بیرون از منزل را درمان كند. به او اجازه بدهید بداند علی رغم اینكه از او حمایت می كنید تا خودش را از شر خشم كهنه پاكسازی كند، نباید آن را به شما منتقل كند.

 

* همسر پرخاشگر شما، نیاز دارد از كمكهای تخصصی بهره مند شود تا خشم خود را بشناسد و درمان كند. شوهر شما وقتی با شما قهر می كند و یا احتمالا الفاظ ركیك به كار می برد به احتمال زیاد از خودش متنفر می شود، اما چون راه و روش دیگری نمی شناسد و نمی داند چطور باید عمل كند این گونه عمل می كند. شما می توانید به متخصص خبره ای مراجعه كنید تا همسرتان مدیریت خشم را فرا بگیرد و منشا اولیه عصبانیت او پیدا شود.

 

* ضمن اینكه در مقابل شوهر خود كه وجودش در زندگی شما مهم و مۆثر است، باید از موضع خود حمایت كنید برای تغییر اوضاع نیز باید طوری عمل كنید و قدم پیش بگذارید كه پایه های اصلی زندگی تان استحكام خود را از دست ندهد. یكی از این راه ها، جلب حمایت اطرافیان است.

 

چگونه با همسر پرخاشگر رفتار کنیم

می توانید برای تسكین احساسات برانگیخته ی خود:

-به دوستان دیگرتان توجه بیشتری كنید.

-برای انجام امور روزمره وقت بیشتری صرف كنید.

-در فعالیت اجتماعی شركت كنید و بدین ترتیب برای به دست آوردن فرصت های طلایی و چگونگی بهبود بخشیدن به روابط خود با دیگران تلاش كنید.

منابع: سایت بهزیستی، مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی همراه با تغییرات و اضافات،تبیان

مطالب بیشتر برای زندگی بهتر

هرآنچه ازعملهای زیبایی زنان میخواهیدبدانید


به مقصد دلخواهت با کمترین هزینه سفر کن


هرگز ناامید نشوید!درمان زوج نابارور


سوالات پیش از ازدواج به تفکیک جلسه

مشاهده تمامی مدلهای فرش وامکان خریدآنلاین


سفارش کیک های تازه و خوشمزه خونگی


راه رهایی از اعتیاد|بازگشت به زندگی


مشاوره تحصیلی و انتخاب شغل

رزروبلیط وهتل درسراسرایران بابیشترین تخفیف


بازسازی پیوند عاطفی زن و شوهر


این آزمون شخصیت شما را مشخص می کند


درخواست مجرب ترین وکلا طلاق توافقی

معتبرترین فروشگاه خرید گیفت کارت در ایران

رفع دغدغه های فکری که زندگیتون رومختل کرده

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

بیشتر بخوانید :با همسر عصبانی چطور برخورد کنیم؟عصبانیت و رفتارهای نادرست شوهررفتارهای زن زمینه ساز خشم مردمقابله با عصبانیت همسر

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

بلاگ » زندگی مشترک » نحوه برخورد صحیح با همسر پرخاشگر

پرخاشگری یکی از خصوصیت‌های رفتاری ناهنجار است که متاسفانه در میان افراد جامعه روز به روز در حال گسترش است. برخورد با فرد پرخاشگر زمانی بسیار مهم می‌شود که این فرد همسر شما باشد و شما بارها در مقابل رفتارهای او قرار بگیرید. اما نحوه برخورد با همسر پرخاشگر چگونه است؟ باید در مقابل فریاد‌های او بی‌توجهی نشان داد؟ سکوت کرد؟ مقابله به مثل کرد؟ و یا چندین رفتار دیگری که هر شخص با توجه به ویژگی‌های رفتاری از خود نشان می‌دهد. در ادامه راهکارهایی را به شما ارائه می‌دهیم که نه تنها به شما کمک می‌کند برخورد صحیح با همسر پرخاشگر خود داشته باشید، بلکه به مرور شاهد اصلاح بسیاری از رفتارهای پرخاشگرانه همسر خود شوید.

یکی از اشتباه‌ترین روش‌های برخورد با همسر پرخاشگر آن است که شما نیز پا به پای همسرتان فریاد بکشید و مقابله به مثل کنید. این رفتار حتی در صورتی که حق با شما باشد تنها باعث شعله‌ور شدن آتش خشم همسرتان می‌شود و هیچ نتیجه مثبتی نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید: چه سنی برای ازدواج دختر مناسب استچگونه با همسر پرخاشگر رفتار کنیم

یکی از روش‌هایی که تقریبا تمام روانشناسان و مشاورین خانواده برای برخورد با همسر پرخاشگر عنوان می‌کنند آن است که در لحظه عصبانیت همسرتان سکوت کنید. البته این سکوت باید به هیچ وجه جنبه بی‌احترامی یا بی‌توجهی داشته باشد بلکه به این معنا است که شما سعی کنید خشم خود را کنترل کنید. معمولا افراد بعد از عصبانیت خود بعد از مدتی آرام می‌شوند و از رفتار و صحبت های خود پشیمان می‌شوند بنابراین با سکوت خود راه برای عذرخواهی همسرتان باز بگذارید. در این زمان می‌توانید در آرامش راجع به مساله پیش آمده صحبت کنید و سعی کنید آن را حل کنید.

ممکن است همسر شما بخاطر بروز مشکلات مالی یا خانوادگی یا هر مساله دیگری عصبانی باشد. یکی از کارهای اشتباهی که متاسفانه طرف مقابل در این مواقع انجام می‌دهد سرزنش و قضاوت است. عنوان کردن عباراتی از قبیل “تقصیر خودت بود”، “چقدر گفتم این کارو نکن”، “تو همیشه کارا رو خراب می‌کنی” و غیره نه تنها کمکی به آرامش همسرتان نمی‌کند بلکه تنها عصبانیتش را چند برابر می‌کند.

یکی دیگر از راهکارهای برخورد مناسب با همسر پرخاشگر آن است که در مقابل رفتارهای او خونسردی خود را حفظ کنید. ترسیدن یا گریه کردن در مقابل رفتارهای فرد عصبانی هیچ کمکی به شما و طرف مقابلتان نمی‌کند.

حتما شنیده‌اید به یک فرد افسرده اگر بگویید سعی کن شاد باشی یا مساله مهمی پیش نیامده، او را بیش از پیش ناراحت می‌کنید. در مورد افراد عصبانی نیز قضیه کاملا مشابه است. برای برخورد مناسب با همسر پرخاشگر خود سعی نکنید از جملاتی مانند ” آرامشتو حفظ کن” یا “مساله مهمی که پیش نیومده” استفاده کنید، زیرا این طرز برخورد هیچ تاثیر مثبتی بر بهبود رفتار همسرتان نخواهد داشت.

برای آنکه همسر پرخاشگر خود را بیش از پیش عصبانی نکنید دست از تلاش برای متقاعد کردن او بردارید. در مواقع عصبانیت افراد در مقابل هر حرفی حالت دفاعی به خود می‌گیرند و هیچ مساله‌ای حتی اگر درست باشد را نمی‌پذیرند.

عصبانیت و پرخاشگری الزاما با توهین همراه نیست، اگر همسر پرخاشگر شما بابت مساله ای عصبانی و ناراحت است سعی کنید حرف‌های او را بشنوید و تا حد ممکن سکوت کنید تا آرام شود، اما اگر همسرتان در صحبت‌‌‌هایش به شما توهین کرد مساله را به او گوشزد کنید.

بیشتر بدانید: تاثیر استرس بر پریود

یکی دیگر از روش‌های برخورد صحیح با همسر پرخاشگر آن است که در زمان‌هایی که هر دو در حالت روحی مناسبی به سر می‌برید، باهم صحبت کنید. برای نتیجه‌گیری بهتر در ابتدا ویژگی‌های مثبت همسرتان را ذکر کنید، به او بگویید دوستش دارید و از او بابت تمام زحماتش تشکر کنید. در پایان به او بگویید که رفتارهای پرخاشگرانه او چقدر شما را ناراحت می‌کند و بر روحیه کودکتان تاثیر منفی می‌گذارد.

بیشتر بدانید : برای عفونت کلیه چه بخوریم

از تمام راهکارهای بالا به این نتیجه می‌توان رسید که بهترین راهکار برای برخورد صحیح با همسر پرخاشگر حفظ آرامش، سکوت، احترام و عدم نشان دادن ضعف است. حتما بعد از آرام شدن همسرتان راجع به مساله و رفع آن صحبت کنید.

 پرسش‌های  متداول

متاسفانه پرخاشگری به عنوان یک آسیب اخلاقی در سطح جامعه و خانواده به شدت دیده می‌شود، فلذا شناخت علل و راه‌های درمان آن می‌تواند مفید باشد.

یکی از مهم‌ترین علل اصلی پرخاشگری، ناکامی در تامین نیازهاست. فرد زمانی که نیازهایش از جمله نیاز به محبت، توجه یا احترام برآورده نشود، احساس ناکامی می‌کند و این ناکامی زمینه ساز بروز پرخاشگری می شود.

به رفتارهای درست همسرتان هر چند ناچیز و اندک باشد توجه و احساس خوب خود را در مورد رفتارهایش بیان کنید.

شما میتوانید برای مقابله با پرخاشگری با مشاورین روانپزشک مشوِرَپ گفت‌و‌گو کنید.

 

منابع

 

www.couplesinstitute.com

www.mindbodygreen.com

 

 

 

 

 

 

 

{{#message}}{{{message}}}{{/message}}{{^message}}تسلیم شما شکست خورد سرور با {{status_text}} (کد {{status_code}} ) پاسخ داد. برای بهبود این پیام، لطفا با توسعه دهنده این پردازنده فرم تماس بگیرید. بیشتر بدانید{{/message}}

{{#message}}{{{message}}}{{/message}}{{^message}}به نظر می رسد که ارسال شما موفق بوده است. حتی اگر سرور پاسخ خوب داده باشد، ممکن است ارسال شده پردازش نشود. برای بهبود این پیام، لطفا با توسعه دهنده این پردازنده فرم تماس بگیرید. بیشتر بدانید{{/message}}

ارسال …

{{#message}}{{{message}}}{{/message}}{{^message}}تسلیم شما شکست خورد سرور با {{status_text}} (کد {{status_code}} ) پاسخ داد. برای بهبود این پیام، لطفا با توسعه دهنده این پردازنده فرم تماس بگیرید. بیشتر بدانید{{/message}}

{{#message}}{{{message}}}{{/message}}{{^message}}به نظر می رسد که ارسال شما موفق بوده است. حتی اگر سرور پاسخ خوب داده باشد، ممکن است ارسال شده پردازش نشود. برای بهبود این پیام، لطفا با توسعه دهنده این پردازنده فرم تماس بگیرید. بیشتر بدانید{{/message}}

ارسال …

تیر ۲۳, ۱۳۹۸

تیر ۲۳, ۱۳۹۸

چگونه با همسر پرخاشگر رفتار کنیم

تیر ۲۳, ۱۳۹۸

سامانه مشاوره روانشناسی آنلاین مشوِرَپ با گلچین کردن زبده‌ترین متخصصان توانسته بستر امنی را فراهم کند.
با استفاده از این سامانه هم‌میهنان داخل و خارج کشور قادر خواهند بود در هر ساعت از شبانه روز مشاوره آنلاین بگیرند.
تنها ملزومات برای مشاوره گرفتن داشتن گوشی هوشمند، اتصال اینترنت و صرف هزینه‌ای مقرون به صرفه است.

سامانه مشاوره روانشناسی آنلاین مشوِرَپ با گلچین کردن زبده‌ترین متخصصان توانسته بستر امنی را فراهم کند.
با استفاده از این سامانه هم‌میهنان داخل و خارج کشور قادر خواهند بود در هر ساعت از شبانه روز مشاوره آنلاین بگیرند.
تنها ملزومات برای مشاوره گرفتن داشتن گوشی هوشمند، اتصال اینترنت و صرف هزینه‌ای مقرون به صرفه است.

پرخاشگری از هدف آسیب رساندن سرچشمه می گیرد. بر اساس تعریف عملیاتی ارائه شده، پرخاشگری تمایل به شرکت در اعمال آسیب زای فیزیکی و روان شناختی برای کنترل اعمال دیگران است. در ایران یکی از عمده ترین علت های مرگ و میر جوانان پرخاشگری آن ها به یکدیگر است. نگاهی کوتاه به اطراف نشان خواهد داد که همان گونه که الیوت ارونسون گفته است عصر ما عصر پرخاشگری است.خانواده می تواند از جهات مختلف موجب بروز یا تشدید پرخاشگری شود که مهمترین این عوامل عبارتند از :

-نحوه برخورد  والدین با نیازهای کودک- وجود الگوهای نامناسب- تاثیر رفتار پرخاشگرایانه- تنبیه والدین و مربیان

 

به خانمهایی که دارای همسر عصبانی و پرخاشگر هستند این توصیه ها را ارایه می دهیم :_ ابتدا باید مطمئن شوید که مشکل ساز اصلی خودتان نیستید. باید یقین کنید که اشتباه نمی کنید. سپس می توانید مطمئن باشید که طغیان شوهر پرخاشگر، ریشه در مشکلات خودش دارد و رفتار شما سبب پرخاشگری وی نیست._اگر مطمئن شوید که بددهنی شریک زندگیتان ریشه در زندگی سخت گذشته ی او دارد و یا به مسایل ژنتیکی و وراثتی مربوط است، آرامش بیشتری خواهید یافت و آگاهی شما به اینکه عامل به وجود آمدن پرخاشگری همسرتان نبوده اید، سبب آرامش شما خواهد شد. _ آگاهی دقیق از میزان و زمان بددهنی همسرتان، به شما کمک می کند از تهاجم او آسیب کمتری ببینید.چگونه با همسر پرخاشگر رفتار کنیم

_فردی که از همسرش توجه، عاطفه و محبت می خواهد باید توجه داشته باشد که دیگری نیز این حق را دارد که چنین انتظاری داشته باشد. از سوی دیگر، درک نیازهای واقعی و طبیعی همسر به دور از اینکه به آن اعتقاد داشته باشد یا نه، برآورده کردن آن موجب رضایت از زندگی می شود و بی توجهی به آن خودخواهی است.

_ با قاطعیتی آمیخته با احترام، از او بخواهید عادت خویش در به کار بردن زور و قدرت مردانه را ترک کند، لازم است به او بگویید تا خواسته های شما را دقیقا ندانم نمی توانم کاری برای شما بکنم. خوب است تا در این مورد وارد مذاکره شویم و با مصالحه پیش ببریم. لذا وقتی که احساس پرخاشگری دارد بایستی به خودش زمان بدهد، قدم بزند تا بتواند ناراحتی حقیقی و گله هایی را که با شما دارد؛ از عصبانیت ناشی از مشکلاتی مانند مسائل مربوط به کارش را تشخیص داده و با هم قاطی نکند. آنگاه گفتگو را از سر بگیرد. حتی امکان دارد بخواهد به اتاقی دیگر برود و به بالش ضربه بزند.(اطاقش را خالی کند) تازمانی که از رفتار خود پشیمان شود و بتواند ناراحتی های بیرون از منزل را درمان کند. به او اجازه بدهید بداند علی رغم اینکه از او حمایت می کنید تا خودش را از شر خشم کهنه پاکسازی کند، نباید آن را به شما منتقل کند.

_همسر پرخاشگر شما، نیاز دارد از کمکهای تخصصی بهره مند شود تا خشم خود را بشناسد و درمان کند. شوهر شما وقتی با شما قهر می کند و یا احتمالا الفاظ رکیک به کار می برد به احتمال زیاد از خودش متنفر می شود، اما چون راه و روش دیگری نمی شناسد و نمی داند چطور باید عمل کند این گونه عمل می کند. شما می توانید به متخصص خبره ای مراجعه کنید تا همسرتان مدیریت خشم را فرا بگیرد و منشا اولیه عصبانیت او پیدا شود._ ضمن اینکه در مقابل شوهر خود که وجودش در زندگی شما مهم و مۆثر است، باید از موضع خود حمایت کنید برای تغییر اوضاع نیز باید طوری عمل کنید و قدم پیش بگذارید که پایه های اصلی زندگی تان استحکام خود را از دست ندهد. یکی از این راه ها، جلب حمایت اطرافیان است.می توانید برای تسکین احساسات برانگیخته ی خود:1 – به دوستان دیگرتان توجه بیشتری کنید.2 – برای انجام امور روزمره وقت بیشتری صرف کنید.3 – در فعالیت اجتماعی شرکت کنید و بدین ترتیب برای به دست آوردن فرصت های طلایی و چگونگی بهبود بخشیدن به روابط خود با دیگران تلاش کنید.

– مسلماً با بددهنی و فحاشی، به هدف خود نخواهیم رسید و محبوبیت خود را در بین افراد و اقوام نزدیک خود از دست می‌دهیم پس برای حفظ محبوبیت و تأثیرگذاری خود، لازم است شیوه عملی و گفتاری خود را تغییر دهیم.

همسرم بسیار عصبی، پرخاشگر و بددهن است؛ به‌طوری‌که اگر به رفتارش اعتراض کنم، فریاد می‌کشد و گهگاه مرا کتک نیز می‌زند. از این وضعیت بسیار ناراحت هستم و ازآنجایی‌که بچه دوساله دارم، نمی‌توانم به‌راحتی از او جدا شوم. در بسیاری از اوقات به خاطر فرزندم، در برابر رفتارهای آزاردهنده همسرم سکوت اختیار می‌کنم، ولی دیگر این شرایط را نمی‌توانم تحمل کنم. احساس می‌کنم شخصیتم در حال فرو ریختن است. لطفاً مرا راهنمایی کنید. آیا باید از او جدا شوم؟پاسخ کارشناس:
ضمن درک نارضایتی شما از وضعیتتان، این نکته را متذکر می‌شوم: اگر شما در شناخت شریک زندگی‌تان اشتباه کرده‌اید، الآن به جای پشیمانی و ناامیدی، باید به فکر این باشید که چگونه می‌توان با تدابیری که در ادامه زندگی به کار می‌برید وضعیت خود را بهتر کنید؛ چون خطر جدایی بسیار بیشتر از رنجی است که شما در زندگی می‌کشید، مگر اینکه زندگی به نقطه‌ای برسد که اصلاً قابل اصلاح نباشد و ادامه‌ آن برای شما غیرقابل تحمل شود؛ لذا باید دید در مواردی که ذکر کردید چه‌کارهایی می‌توان انجام داد تا مشکل، حل یا حداقل کم شود.

بیماری بددهنی
درباره بددهنی و توهین شوهرتان باید گفت: اساساً و ذاتاً انسان بددهن و توهین گر وجود ندارد؛ یعنی مشکل همسر شما یک مشکل اکتسابی است. البته افرادی که هیجان خشم و احساس تهدید را بیشتر تجربه می‌کنند، بالطبع بیشتر در معرض کسب چنین رفتارهای اشتباهی هستند.
امّا فردی وجود ندارد که در مورد او بتوان گفت: بددهان است و هیچ کاری هم نمی‌توان کرد! به نظر می‌رسد شوهر شما این عادت زشت را آموخته است. احتمالاً یا در محیط خانه پدری او یا تحصیلی و یا در میان دوستانش، فرد یا افرادی وجود داشته‌اند که این عادت را به شوهر شما منتقل کرده‌اند.
نکته‌ی درباره افراد بددهن این است که این‌گونه افراد می‌توانند به راحتی اطرافیان و دیگران را تحت تأثیر قرار دهند و بترسانند. آنان گاه با بددهنی، خود را محق جلوه می‌دهند و مزایایی کسب می‌کنند. از سوی دیگر؛ برخی افراد با بددهنی و توهین کردن، احساس بزرگ شدن و بلوغ می‌کنند. در برخی طبقات اجتماعی، مشاغل و گروه‌های خاص نیز استفاده از الفاظ زشت و بددهنی نشان دهنده عضویت فرد در آن گروه است و افرادی که در چنین گروه‌ها و طبقاتی عضویت دارند، اگر از الفاظ زشت رایج در گروه استفاده نکنند، کم کم طرد خواهند شد.

راه‌های مقابله با بددهنی
امّا راه‌های مقابله با این عادت زشت چیست؟ در ذیل به راهکارهای مقابله با این رفتار ناهنجار، اشاره شده است که عبارتنداز:1. از بین بردن مزیت‌های بددهنی:
بدین‌صورت که شما باید از خودتان بپرسید؛ شوهر من با این بددهنی، چه مزیت‌هایی ممکن است کسب کند؟ آیا با این کار می‌خواهد خشم و ناراحتی خود را تخلیه ‌کند؟ آیا می‌خواهد بر من تأثیر بگذارد تا به میل او رفتار نمایم؟ آیا می‌خواهد از مسئولیت‌پذیری، شانه خالی کند؟ و … پس لازم است شما به عنوان همسر، مزایای بددهنی شوهرتان را شناسایی کرده و تا حد امکان آن را از بین ببرید.2. تقویت رفتارهای متضاد:
بررسی کنید آیا شوهرتان در لحظات خاصی بددهنی می‌کند؟ از طرفی حتماً لحظات و زمان‌هایی هرچند کم، وجود داشته که شوهرتان به هنجار سخن گفته است و از الفاظ زیبا استفاده کرده باشد، واکنش شما در چنین لحظاتی بسیار مهم است. اگر در هر شرایطی همسر شما زیبا سخن گفت یا از الفاظ درست استفاده کرد، باید به شیوه مثبت پاسخ دهید. لازم است به گونه‌ای عمل کنید که او اشتیاق به ادامه این رفتارها داشته باشد؛ لذا به هیچ وجه در برابرش، رو ترش نکنید و یا او را عصبانی نکنید؛ چون اثر کارهای دیگر را خنثی می‌کند، بلکه حتی اگر می‌بینید ادامه صحبت با شوهرتان اثر منفی دارد، کوتاه بیایید و از زخم زبان یا انتقام گرفتن در این لحظات بپرهیزید.3. قطع یا کم کردن رابطه با افراد بددهن:
اگر شوهر شما همکاران، دوستان و یا اقوام بددهنی دارد، باید تلاش کنید رابطه و رفت و آمد با آن‌ها را کم کنید. در تمامی رفتارهای اجتماعی الگوبرداری و مشاهده، نقش مهمی در یادگیری و تقلید دارد.4. در زمان‌هایی که هر دو در آرامش روحی به سر می‌برید، با شوهرتان صحبت کنید و به او بفهمانید که از این رفتارش ناراحت هستید و رنج می‌کشید؛ مثلاً گریه کنید یا مدت کوتاهی گوشه‌گیر شوید یا اظهار افسردگی کنید و خلاصه از هر راهی که می‌توانید مظلوم‌نمایی کنید تا احساساتش را برانگیزانید و بتوانید بر او اثر بگذارید. همچنین به او محبت کنید و تحویلش بگیرید و خواسته‌های او را انجام دهید تا هر چه بیشتر دلش را مال خود کنید.5. در هنگام ناراحتی و عصبانیت از همسرتان، گفتن جملاتی از این دست؛ از تو بدم می‌آید، از تو طلاق می‌خواهم و … نه تنها موجب ناراحتی و عصبانیت همسرتان می‌شوند، بلکه باعث می‌شود که اعتماد به نفس خود را از دست داده و درنهایت نسبت به شما رفتار بدتری از خود نشان دهد.6. کسی که زیاد عصبانی می‌شود، بالطبع آدم احساسی است؛ یعنی از احساسات قوی برخوردار است. پس همان‌طور که از احساسات منفی لبریز می‌شود، از احساسات مثبت و عاشقانه نیز سرمست می‌شود؛ لذا گاهی در خلوت خود با همسرتان، احساسات او را برانگیزانید و به او اظهار محبت کنید و به او قدرت بدهید؛ مثلاً به او بگویید که خوشحالم که تو را دارم، به تو افتخار می‌کنم و … هرچقدر که به او قدرت بدهید، مسلماً به شما احساس عُلقه بیشتری می‌کند و در ادامه سعی خواهد کرد که انتظارات شما را برآورده نماید. (البته باید صادقانه بگویید و تصنعی نباشد که در آن صورت حتماً متوجه رفتار ساختگی شما خواهد شد.)7. بهترین راه این است که به کمک عواطف همسرتان، به اصلاح و بهبودی او دست یابید. با تحریک عواطف مثبتش می‌توان بر بدی‌هایش غلبه کرد. سکوت در مقابل خشم همسرتان و ایجاد فرصت‌های عاطفی مناسب، می‌تواند منجر به ندامتی سازنده شود. امام علی(علیه‌السلام) در این باره می‌فرماید: «الْحِلْمُ يُطْفِئُ نَارَ الْغَضَبِ وَ الْحِدَّةُ تُؤَجِّجُ إِحْرَاقَه؛[1] بردبارى، آتش خشم را فرو مى‌نشاند و تندى، آن را شعله‌ورتر مى‌كند.» اشتباه‌ترین کار این است که کسی بخواهد در مقابل این جور افراد آن هم وقتی عصبانی هستند بایستد و حرف حساب بزند. امام علی(علیه‌السلام) در جای دیگری نیز می‌فرماید: «لا أدَبَ مَعَ غَضَبٍ؛[2] با خشم، تربيت [ممكن] نيست.»

توجه مهم:
البته عصبیت انسان‌های عصبانی، بیشتر مربوط به دوران جوانی است و انتظار می‌رود که در شرایط طبیعی به تدریج، بهبودی حاصل شود. عصبیت، یک بیماری روحی است که در طی سال‌ها می‌توان آن را درمان کرد. در طول درمان نیز می‌توان با پرهیز کردن از محرک‌ها و آلاینده‌های عصبی آن را به شکل یک اژدهای خفته درآورد.
پرهیز کردن از زندگی در جاهای شلوغ، عدم اشتغال به کارهایی که عصبی کننده‌اند(مثل رانندگی تاکسی)، پرهیز از مشاجرات بیهوده‌ای که می‌توان از آن‌ها صرف‌نظر کرد، پرهیز از دیدن فیلم‌های خشونت‌آمیز و شنیدن اخباری که موجب ناراحتی است و… در هنگام خشم نیز می‌توان با به‌کارگیری برخی تکنیک‌ها از شدت خشم کاست.
البته گاهی نیز ممکن است علت عصبیت، یک بیماری جسمانی؛ مثل پرکاری یا کم‌کاری تیروئید یا کمبود برخی ویتامین‌ها باشد که در این صورت با درمان جسمانی، درمان روحی نیز به دست می‌آید. در مورد بعضی افراد برای کنترل عصبیت، رژیم غذایی نیز لازم است.
بنابراین شما خواهر گرامی آرامش خود را حفظ کنید و مطمئن باشید که می‌توانید از اوج احساسات همسرتان جهت موفقیت و رضایتمندی در زندگی استفاده کنید. کارهایی که همواره از آن باید اجتناب کنید این است که هیچ‌گاه به هنگام عصبانیت و ناراحتی همسرتان، حاضرجواب نشوید و بهترین کار سکوت و درک شرایط روحی اوست. همچنین هرگاه قصد انتقاد کردن از همسرتان را دارید باید سعی کنید زمانی به او بگویید که در حالت آرامش روحى به سر مى‌‏برد و دچار تشویش، خستگى، یا عصبانیت نیست؛ چون در این حالات، افراد نه تنها اشتباه و نقطه‌ضعف خود را نمى‏‌پذیرند؛ بلكه به شدت در مقابل آن ایستادگى مى‏‌كنند.چگونه با همسر پرخاشگر رفتار کنیم

پی‌نوشت:
[1]. تصنیف غررالحکم و دررالکلم، ص 287، ح 6450.
[2]. همان، ص 303، ح 6912.

این مطلب را در انجمن دنبال کنید: شوهرم دست بزن داره

اطلاعات بیشتر در مورد فرمت‌های متنی

چگونه با همسر پرخاشگر رفتار کنیم
چگونه با همسر پرخاشگر رفتار کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *