چگونه بعد از بارداری شکم خود را کوچک کنیم

 
helpkade
چگونه بعد از بارداری شکم خود را کوچک کنیم
چگونه بعد از بارداری شکم خود را کوچک کنیم

داشتن شکم صاف بعد از زایمان چیزی است که هر مادری آرزویش را دارد. برخی از آن ها واقعا برایش سخت کار می کنند، برخی از آن ها به طور کامل تسلیم می شوند. خوب، خبر خوب این است که به آن اندازه که به نظر می رسد، آب کردن چربی ها غیر ممکن نیست. در این بخش از نمناک چند درمان های خانگی ساده وجود دارند که قطعا به شما کمک می کنند.

یکی از موثرترین راه ها برای داشتن شکم صاف بعد از زایمان، گن شکم به مدت چند ساعت است. برخی از شما قطعا با ماساژ پس از زایمان آشنا هستید.البته این یک گزینه برای مادرانی نیست که برش سزارین دارند.

متخصصان ماساژ و پزشکان توصیه نمی کنند که گن شکمی را تا حداقل چهار تا شش هفته بعد از زایمان انجام شود.به مادرانی که برش سزارین داشتند قویا استفاده از گن شکمی توصیه می شود. پزشک احتمالاً به شما اجازه می دهد که پس از جراحی خود از این استفاده کنید.اگر در مورد بریدگی خود نگران هستید، می توانید آن از یک پد بهداشت استفاده کنید و گن را رویش بپوشید.

چگونه بعد از بارداری شکم خود را کوچک کنیم

بسیاری از لوسیون های موضعی در بازار وجود دارند که وعده کمک به شما برای داشتن شکم صاف پس از زایمان را می دهند. به خصوص اگر شیر خود را به نوزادتان می دهید، موادش را به دقت بررسی کنید و مطمئن شوید که کرم برای شیردهی مضر نباشد.

دنبال کرم هایی باشید که حاوی کلاژن، ویتامین A، C و E هستند. ماساژ دادن پوست شکم باعث بهبود جریان خون و سفت شدن شکم شما خواهد شد.

اگر اجازه داده شد، می توانید از لوسیون های خانگی استفاده کنید. یکی از این لوسیون ها که ثابت شده موثر است، ترکیبی از 250 میلی لیتر عصاره انگور تازه در 750 میلی لیتر از روغن بکر است. قبل از مخلوط کردن پالپ انگور را بگیرید. مخلوط را در یک بطری قرار دهید و بگذارید یک هفته در آفتاب بماند. حداقل دو بار در روز بطری را تکان دهید.

مالیدن این لوسیون به شما کمک می کند بعد از زایمان، شکم بزرگ خود را صاف کنید.

این یک روش ساده و خوش مزه برای داشتن شکم صاف بعد از زایمان است. تنها کاری که باید بکنید این است که کمی آب لیمو و نصف قاشق چای خوری عسل را در یک لیوان آب ولرم مخلوط کنید. با شکم خالی و یا قبل از غذا بخورید.

اگر ممکن است، وقتی بیدار می شوید بخورید و هیچ چیز دیگری را تا نیم ساعت بعدش نخورید. هم چنین می توانید کمی برگ نعناع و خیار را اضافه کنید و بگذارید یک شب بماند. فلفل قرمز برای همه خوب نیست، اما مقدار کمی از آن برای بالا بردن سوخت و متالولیسم چربی های شکم خوب است.

برگ های نعناع را به طور متوسط مصرف کنید، اگر چه مقدار زیادی از آن می تواند شیر شما را کاهش دهد.

یک فنجان چای سبز در روز شکمتان را صاف نگه می دارد. چای سبز غنی از آنتی اکسیدان است، بنابراین یک پاداش خوب است!

به خاطر داشته باشید که شما باید چای سبز را با میانه روی بنوشید.

مقدار زیاد آن خوب نیست و اگر شیر می دهید، باید مصرف کافئینتان را محدود کنید.

و آخرین کاری که باید انجام دهید این است که چای سبز را با شکر و یا شیرین کننده های موجود بخورید.

بنابراین سیب فقط شما را از پزشکان دور نگاه نمی دارند، بلکه چربی شکم را نیز از بین ببرند. سیب حاوی پکتین است که برای سوزاندن چربی اضافی شکم مفید است. درست مانند چای سبز، سیب غنی از آنتی اکسیدان است و از تجمع چربی های اضافی جلوگیری می کند.

دیگر فواید سلامتی خوردن سیب را فراموش نکنید!

شما باید دو بخش سبزیجات، هم بخش میوه ، کل حبوبات و پروتئین سالم را داشته باشید. مصرف نمک را کم کنید و تا جایی که می توانید قند را حذف کنید. از نوشابع شیرین و دیگر نوشیدنی های کربناته پرهیز کنید.

مرکبات و سبزیجات مانند پاپایا، انبه، گریپ فروت، بروکلی و کاهو نیز عالی هستند و منجر به از دست دادن چربی شکم می شود.

رژیم گرفتن موثر نیست و باعث ضعیف شدن شما خواهد شد. سوخت و ساز شما در این مرحله خیلی زیاد است، بنابراین دو وعده غذای اصلی در روز و سه تا چهار وعده غذایی مختصر در فواصل زمانی منظم مناسب است. صبحانه غذای اصلی است و سنگین بخورید.

به یاد داشته باشید که وقتی خوب غذا می خورید، کالری می سوزانید.

تا مدت کوتاهی پس از زایمان، فوری به شدت سراغ ورزش نروید.

ورزش قوی برای تازه مادرها نیست!

با پیاده روی کردن، شنا کردن و دوچرخه سواری به تدریج استقامت خود را افزایش دهید. بر روی تمرینات هوازی تمرکز کنید و زمانی که چربی کلی خود را از دست دادید، روی تمرینات شکمی مانند کرانچ تمرکز کنید.

مادران به یاد دارند که نمی توان چربی فقط یک نقطه را کاهش داد. شما می توانید تمام کارهایی که می خواهید انجام دهید، اما برای خلاص شدن از چربی کلی به تمرینات هوازی نیاز دارید.

این البته یک مورد خاص است. در صورتی که قبلا نمی دانستید، شیردادن حدود 500 کالری در روز را می سوزاند و به رحم شما کمک می کند تا به اندازه قبل از بارداری منقبض شود. بنابراین این راه طولانی برای رسیدن به شکم صاف بعد از زایمان است.

قطعا نیازی نیست فوایدی که به نوزادتان می دهد را بیان کنیم.

یک هدیه دیگر. ارزان است، بسیار مهم و موثر است. آب بدن باعث دفع سموم بدن می شود و به کاهش چربی شکم کمک می کند. هم چنین به جایگزینی مایعاتی که از دست می دهید کمک می کند، بنابراین اگر شیر می دهید و تشنه شدید، باید آب بیشتری بنوشید.

نوشیدن آب بیشتر برای پوستتان نیز بسیار موثر است!

مامان ها، اگر شخصی به شما می گوید که نوشیدن آب باعث بزرگ شدن شکمتان می شود، هرگز به حرفشان گوش ندهید، لطفا این اطلاعات نادرست را کنار بگذارید. شما به آب احتیاج دارید. خیلی زیاد!

آیا می دانستید که برگه های کاری برای دفع سموم های غذایی عالی هستند؟

بله، آن ها به شما کمک می کنند تا از چربی های شکمتان نیز خلاص شوید.

در مورد سیر، جویدن چند حبه سیر خام و سپس نوشیدن آب لیمو می تواند به شما کمک کند که بعد از زایمان، شکمتان صاف شود.

چگونه بعد از بارداری شکم خود را کوچک کنیم

 

آشنایی با فرایند تخمک‌گذاری و علائم آن کمک می‌کند تا بتوانید با دقت بیشتری زمان تخمک‌گذاری خود را مشخص کنید و زمان‌های مناسب برای باروری را تشخیص…

برای شروع درمان مشکلات باروری، لازم است بدانید که چه کسانی و در چه زمانی باید برای درمان این مشکلات اقدام کنند. در این ویدیو، دکتر مهراندخت عابدینی…

ملاقات‌های منظم با پزشک در دوران بارداری از اهمیت خاصی برخوردارند. انجام منظم مراقبت‌های بارداری می‌تواند از بروز عوارض بارداری و زایمان به شکل…

از زمان شروع بارداری، بدن با ترشح هورمون‌ها، خود را برای یک زایمان طبیعی آماده می‌کند. این هورمون‌ها روی عضلاتی مانند عضلات لگن، کمر و شکم تأثیر می…

بیشتر مادران قادرند تمام شیر مورد نیاز کودک خود را تأمین کنند، اما زمان‌هایی وجود دارد که یا مادران بیش از حد در مورد گرسنگی نوزادشان نگرانند یا…

چگونه بعد از بارداری شکم خود را کوچک کنیم

تغذیهٔ خوب برای رشد ذهنی و جسمی کودک شما بسیار مهم است و پس از تولد نوزاد، لازم است افزایش وزن و وزن‌گیری او به دقت توسط یک پزشک اطفال مورد اعتماد…

نشستن بدون کمک دیگران چشم‌انداز جدیدی از جهان به کودک می‌دهد. وقتی عضلات پشت و گردن او برای راست نگه داشتن پشتش به اندازهٔ کافی قوی شد و وقتی یاد…

وقتی کودکتان بزرگ می‌شود دلتان برای خیلی چیزها تنگ خواهد شد، اما به احتمال خیلی زیاد، عوض کردن پوشک یکی از این دلتنگی‌ها نیست. با این حال، یادتان…

فرض کنید دختر چهار ساله‌تان از شما بخواهد که برایش لوازم آرایش بخرید یا ماتیکتان را به او بدهید تا روی لبش بزند، شما هم درخواستش را رد می‌کنید، بعد…

جلوگیری از خفگی در کودکان زیر یک سال با نجات کودکان بالای یک سال از خفه شدن فرق دارد. برای پیشگیری از خفگی در سن زیر یک سال، سه مرحله و قانون اصلی…

زایمان طبیعی گاهی با تزریق بی‌حسی‌ انجام می‌شود. این زایمان‌ها، زایمان بدون درد نامیده می‌شود. در این ویدیو، خانم ناهید خداکرمی، رئیس انجمن علمی…

انواع شیرخشک‌ها از پنج مادۀ اصلی تشکیل شده‌اند که شامل کربوهیدرات، پروتئین، چربی، ویتامین و مواد معدنی است. یک شیرخشک می‌تواند دارای دیگر مواد مغذی…

شما ممکن است از شکل شکم خود پس از زایمان شگفت‌زده شوید. اگرچه زایمان کرده‌اید، اما هنوز هم ممکن است شکم برآمده و بزرگی داشته باشید که باعث شود همچنان باردار به نظر برسید. همچنین بسیاری از زنان در پایین شکم خود خطی تیره‌رنگ دارند یا ترک‌هایی روی پوست دارند که ناشی از کشیدگی پوست در بارداری است و کسانی که سزارین داشته‌اند با جای زخم جراحی نیز مواجه می‌شوند. در این مطلب می‌توانید با زمان بازگشت شکم به حالت قبل از بارداری، تخت و سفت شدن شکم و رژیم لاغری برای کوچک شدن شکم مادران آشنا شوید.

بازگشت کامل بدن شما و به ‌ویژه شکمتان به حالت قبل از بارداری زمان می‌برد. تصور کنید شکم شما یک بادکنک است که با رشد کودک به آرامی بزرگ می‌شود. زایمان این بادکنک را نمی‌ترکاند، بلکه فقط با یک نشتی کوچک باعث خالی شدن تدریجی آن می‌شود. لازم نیست نگران باشید، زیرا برجستگی شکم شما پس از زایمان طی چند مرحله از بین خواهد رفت که این مراحل می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

جمع شدن رحم و تغییرات هورمونی: از لحظۀ تولد کودک شما، تغییرات هورمونی باعث انقباض و جمع شدن رحم به اندازۀ قبل از بارداری می‌شود و شش تا هشت هفته طول می‌کشد تا رحم به اندازۀ طبیعی خود بازگردد.

از دست دادن مایعات اضافی: تمام سلول‌های بدن که در دوران بارداری متورم شده بودند، شروع به دفع مایعات اضافی می‌کنند که از طریق ادرار، ترشحات واژن و عرق کردن از بدن شما خارج می‌شود.

سوختن چربی‌های اضافی: چربی‌ای که برای تغذیۀ نوزاد به بدن شما افزوده شده است نیز شروع به سوختن می‌کند، به ‌ویژه اگر در حال شیردهی هستید و ورزش می‌کنید. اما دست‌کم چند هفته طول می‌کشد تا متوجه نتیجۀ این تغییرات شوید.

ترک‌های پوستی روی شکم نیز معمولاً شش تا ۱۲ ماه پس از زایمان کم‌رنگ‌تر می‌شود. رنگ آنها محو و از پوست اطراف روشن‌تر خواهد شد. رنگ این ترک‌ها با توجه به رنگ پوست شما متفاوت خواهد بود، اما بافت آن به همان شکل باقی خواهد ماند. خط تیره‌رنگ روی شکم نیز در طول یک سال به تدریج محو خواهد شد، اما این خط نیز مثل ترک‌های پوستی ممکن است به ‌طور کامل ناپدید نشود.

برای بسیاری از زنان ماه‌ها طول می‌کشد تا شکم آنها به حالت قبل بارداری برگردد. بهتر است واقع‌بین باشید، زیرا نه ماه طول کشید تا شکم شما یک کودک را درون خود جای داد، پس طبیعی است که حداقل به همین مقدار زمان هم برای بازگشت به حالت اول نیاز داشته باشد. سرعت و درجۀ این تغییر تا حد زیادی با اندازۀ طبیعی بدن شما، مقدار اضافه وزن شما در طول بارداری، میزان فعالیت شما و همین‌طور ژن‌هایتان در ارتباط است. زنانی که در طول بارداری کمتر از ۱۴ کیلوگرم وزن اضافه کرده‌اند، به طور منظم ورزش ‌کرده‌اند، شیردهی داشته‌اند و برای اولین بار باردار شده‌اند، احتمال بیشتری برای بازگشت سریع‌تر شکمشان به حالت قبل بارداری دارند. راهکارهای زیر می‌تواند در کوچک شدن شکمتان به شما کمک کند:

شیردهی: شیر دادن به نوزاد، به ‌ویژه در ماه‌های اول پس از زایمان به این هدف کمک می‌کند. زنان شیرده به دلیل تولید شیر، کالری اضافی بیشتری را می‌سوزانند، بنابراین معمولاً سریع‌تر از زنانی که به نوزاد خود شیر نمی‌دهند، وزن کم می‌کنند. شیردهی همچنین باعث ایجاد انقباضاتی می‌شود که به جمع شدن رحم کمک می‌کند، بنابراین شیردهی فعالیتی است که به کل بدن سود می‌رساند.

ورزش کردن: ورزش نیز به کوچک شدن شکم کمک می‌کند. فعالیت‌های فیزیکی، رفتن به کلاس یوگا و حتی قدم زدن در اطراف خانه، عضلات شکم را تقویت می‌کند و کالری‌ها را می‌سوزاند. یک برنامۀ ورزشی سنگین‌تر که شامل تمرینات هوازی و حرکاتی است که روی شکم تمرکز می‌کند نیز می‌تواند مفید باشد، اما قبل از شروع یک برنامۀ ورزشی، مطمئن شوید که بدن شما آماده است.

اگر شما در دوران بارداری وزن زیادی اضافه کردید، کم کردن مقداری از این اضافه وزن می‌تواند به کوچک شدن شکم کمک کند. یک رژیم غذایی مناسب می‌تواند به کاهش وزن کمک کند، اما ابتدا فقط با ورزش کردن این کار را انجام دهید. چند ماه صبر کنید و بعد با اجازۀ پزشکتان، کالری مصرفی خود را کاهش دهید، به ‌ویژه در صورت شیردهی بهتر است به این نکته خیلی دقت کنید. زنان به ۱۶۰۰ تا ۲۴۰۰ کالری در روز برای حفظ وزن سالم نیاز دارند. برای کاهش ۵۰۰ گرم در هفته، باید روزانه مصرف ۵۰۰ کالری را از طریق کاهش مصرف مواد غذایی یا با افزایش سطح فعالیت بدنی کاهش دهید. با کاهش بیشتر از ۵۰۰ گرم وزن در هفته، ممکن است احساس خستگی کنید و تأثیر منفی در خلق‌وخو داشته باشد.

کاهش وزن سریع، در توانایی شما برای شیردهی نیز تأثیر می‌گذارد. رژیم غذایی شدید، بدنتان را در حالت گرسنگی قرار می‌دهد و استرس و خستگی باعث کاهش تولید شیر می‌شود. همچنین، هنگامی که رژیم غذایی شدید می‌گیرید، ممکن است به اندازۀ کافی غذاهای غنی از مواد مغذی را نخورید و کودک شما میزان کافی از چربی‌ها و ویتامین‌های مورد نیاز خود را از شیر مادر دریافت نمی‌کند. پس خیلی سریع، رژیم غذایی سخت و سنگینی نگیرید و به جای فکر کردن به کوچک کردن شکمتان، روی سلامت خود و کودکتان تمرکز کنید.

تمام مادران بعد از زایمان طبیعی یا جراحی سزارین، تا مدتی خونریزی واژینال خواهند داشت. این خونریزی راهی برای خارج شدن محتویات و بافت‌های اضافی درون…

بیشتر مادران بعد از زایمانشان نگران اضافه وزن خود هستند و گاهی همین موضوع باعث می‌شود تصمیم‌های اشتباهی بگیرند که برای خود و کودکشان مضر است. برای…

برای بسیاری از مادرانی که به تازگی صاحب فرزند شده‌اند، ورزش کردن نسبت به سایر کارها در اولویت نیست و ممکن است به نظرشان کودکان، همسر یا کارشان در…

تیم و هیئت علمی مادرشو تلاش می‌کند تا تمام مطالب کیفیت بالایی داشته باشد. اما حفظ این کیفیت بدون داشتن نظرات اصلاحی شما کاربر عزیز امکان‌پذیر نیست. بنابراین اگر ایرادی در مطلب بالا می‌بینید یا فکرمی‌کنید این مقاله مناسب نیست، نظرتان را از طریق فرم زیر با ما در میان بگذارید.

مطالب این سایت جایگزین تشخیص، تجویز و درمان نیست. برای اطلاعات بیشتر به شرایط استفاده مراجعه فرمایید.

© کلیه حقوق مادی و معنوی متون، گرافیک، تصاویر و ویدیوها و محتویات سایت صرفاً متعلق به شرکت راهکارهای سلامتی پدیدار می باشد. بازنشر و استفاده از مطالب مادرشو تنها برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع (و لینک مستقیم به مطلب و بازنشر کامل و بدون جرح و تعدیل) بلامانع است. کليۀ حقوق مادی و معنوی اين سايت متعلق به شرکت دانش‌بنیان راهکارهای سلامتی پدیدار است.

فکر می‌کنید با بیرون آمدن از اتاق عمل، همه چیز به روزهای بعد از بارداری برمی‌گردد؟ اشتباه می‌کنید. شکم شما حتی تا چند روز بعد هم شبیه به شکم یک زن باردار است و آرام آرام کوچکتر می‌شود. واقعیت این است که کوچک شدن شکم بعد از زایمان، آن هم در چند هفته، یک رویای دور از دسترس است. زمان لازم برای کوچک کردن شکم بعد از زایمان به عوامل مختلفی مثل ژنتیک، سن مادر، روش زایمان، جثه کودک، طول دوران شیردهی، نوع تغذیه مادر، ورزش در دوران بارداری و بعد از آن و بسیاری دیگر مرتبط است. به همین دلیل نمی‌توان زمان مشخصی را برای کوچک کردن شکم بعد از زایمان مشخص کرد ولی می‌توان با روش‌هایی خاص این روند را سرعت بخشید و احتمال ماندگار شدن شکم را پایین آورد. ما در این مطلب، درباره همین روش‌ها با شما صحبت می‌کنیم.

میانگین وزن نوزاد در هنگام دنیا آمدن حدود ۴۰/۳ کیلوگرم است و اگر کنترل وزن در بارداری را جدی گررفته باشید و افزایش وزن ناگهانی در بارداری را تجربه نکرده باشید، احتمالا بعد از به دنیا آمدن نوزادتان بخش قابل توجهی از این اضافه وزن را از دست می‌دهید. به همین دلیل بسیاری از مادران انتظار دارند که در دوران بارداری وزن خودشان بیشتر از این حد افزایش پیدا نکند. اما در واقع زنان با وزن نرمال که BMI معمولی (۹/۲۴-۵/۱۸) دارند در دوران بارداری باید انتظار حدود ۱۵- ۱۸ کیلوگرم افزایش وزن را داشته باشند و زنانی که اضافه وزن دارند و BMI آنها بین (۵/۲۹- ۲۵) است، در دوران بارداری حدود هفت تا ۱۲ کیلوگرم به وزنشان اضافه می‌شود. زنان چاق با BMI بالای ۳۰ حدود پنج تا ۹ کیلوگرم چاق‌تر خواهند شد.

کاهش وزن و کوچک کردن شکم بعد از زایمان با روند زمانی خاصی اتفاق می‌افتد.

چه باور کنید چه باور نکنید، کاهش وزن بلافاصله بعد از زایمان شروع می‌شود و هنگامی که رحم جمع می‌شود و به سمت پایین شکم می‌آید حدود ۵/۵ کیلوگرم از وزن‌تان کم می‌شود. هنگام زایمان علاوه بر نوزاد، خون و مایع آمنیوتیک (مایعی که نوزاد در شکم مادر، درون آن شناور است) از رحم خارج می‌گردد که سبب کاهش وزن آنی خواهد شد.

تا یک هفته بعد از زایمان از دست دادن مایعات رحمی همچنان ادامه دارد و سلول‌هایی که در طول بارداری متورم شده بودند و درون‌شان مایع جمع شده بود شروع به کوچک شدن می‌کنند. به همین دلیل مرتب عرق خواهید کرد و این به معنی کاهش وزن بیشتر است.

چگونه بعد از بارداری شکم خود را کوچک کنیم

شیر دادن به نوزاد هم در کاهش وزن در این مدت تاثیر زیادی دارد چون کالری مادر مصرف می‌شود. مادران شیرده در طول روز ۴۰۰ تا ۵۰۰ کالری انرژی صرف شیردهی می‌کنند.

به گفته پزشکان بهتر است مادران در دو هفته اول خودشان را وزن نکنند چون در این دوره هورمون‌های بارداری هنوز در بدن آنها هستند؛ البته روند رو به کاهش دارند. به همین دلیل مادران جدید در این دوره خیلی از نظر روحی حساسند و ممکن است حتی با وزن کردن خودشان و این‌که می‌بینند وزن‌شان زیاد کم نشده است، احساس افسردگی کنند.

به این نکته توجه کنید که وزن تنها یک عدد است و نمی‌تواند مقیاس مناسبی برای نشان دادن چربی‌های بدن‌تان باشند. برای همین بهتر از به جای وزن کردن با ترازو، بعد از زایمان ماهانه یک بار با متر، دور کمرتان را اندازه بگیرید تا متوجه تغییرات شوید.

طبق بررسی‌های کنگره زنان و زایمان آمریکا (ACOG)، مادران جدید معمولاً در ماه اول حدود نه کیلوگرم وزن کم می‌کنند و اگر میزان افزایش وزن شما در دوران بارداری نرمال بوده و تغذیه سالم بارداری را رعایت کرده باشید، احتمالا حدود یک ماه پس از بارداری به وزن متعادل قبلی بر می‌گردید.

رحم در حدود هفته ششم بعد از زایمان به لگن بر می‌گردد و به سایز اصلی خود (اندازه یک مشت بسته)، می‌رسد. یعنی حدود شش هفته پس از زایمان شکم مادران جدید صاف‌تر و کوچک‌تر خواهد شد.

اگر در دوران بارداری به حد نرمال اضافه وزن داشتید، مطمئنا در ماه نهم پس از زایمان، شکم‌تان کاملا به حالت اولیه‌اش بر می‌گردد. ولی اگر اضافه وزن بارداری‌تان خیلی بیشتر بوده ممکن است بیشتر از نه ماه زمان ببرد.

اگر عادات غذایی سالم را از دوران بارداری آغاز کرده باشید و آن را بعد از زایمان هم ادامه دهید، در طی چند ماه به وزن و سایز نرمال بر می‌گردید. حفظ رژیم غذایی سالم و متعادل و مصرف نرمال کالری سبب بهبود سلامتی مادر و کاهش وزن و کوچک شدن شکم بعد از زایمان می‌شود.

رژیم کم کالری می‌تواند به شما در کاهش وزن کمک کند، اما قبل از کم کردن کالری دریافتی حداقل شش هفته و ترجیحاً چند ماه صبر کنید، به خصوص اگر در حال شیردهی هستید.

زنان برای حفظ سلامت، روزانه به ۱۶۰۰ تا ۲۴۰۰ کالری نیاز دارند و برای از دست دادن نیم کیلو در هفته لازم است روزانه ۵۰۰ کالری کمتر دریافت کنند. کاهش وزن بیشتر از نیم کیلو سبب احساس خستگی و آثار منفی روحی می‌شود و مهم‌تر از همه بر توانایی شیردهی اثر منفی می‌گذارد. در نظر داشته باشید که رژیم غذایی مادر باید بر اساس اصول باشد و مواد مغذی، چربی، ویتامین و کالری مناسب توسط مادر دریافت شود تا از طریق شیردهی این مواد مغذی به نوزاد برسد.

برای شروع رژیم مناسب، مصرف شکر را کاهش دهید و سبزیجات و غلات با فیبر بالا را جایگزین آن کنید. غلات با فیبر بالا، میوه و سبزیجات، جو دوسر و فراورده‌های آن و لبنیات کم چرب با ترکیب میوه‌ها از غذاهایی هستند که برای مادران شیرده هم سالم و هم مناسب هستند.

نوشیدن آب هم به کاهش وزن و کوچک کردن شکم بعد از زایمان کمک می‌کند. حداقل هشت لیوان آب در طول روز بنوشید. آب را با نوشیدنی‌های دیگر جایگزین نکنید. به‌خصوص نوشیدنی‌هایی که شکر و کافئین دارند. البته انواع نوشیدنی‌ها با قند کم هستند که اگر دوست دارید می‌توانید از آنها استفاده کنید.

ورزش کردن در کنار تغذیه سالم بعد از زایمان به شما کمک می‌کند تا طی چند ماه به وزن قبل از بارداری خود برگردید. پیاده‌روی، کلاس یوگا پس از زایمان و فعالیت بدنی مانند این موارد، باعث تقویت عضلات معده شده و کالری را می‌سوزاند. البته متخصصان می‌گویند ورزش در بارداری هم در صورت موافقت پزشک مجاز است و به سلامت مادر و جنین و کنترل وزن زنان باردار کمک می‌کند.

اگر می‌خواهید شکمی صاف داشته باشید، لازم است تا تمرینات ورزشی را انجام دهید که متمرکز بر عضلات شکمی باشد برنامه ورزشی دقیق که شامل تمرین هوازی و حرکات متمرکز بر عضلات شکم باشد معجزه می‌کند. البته به توصیه پزشکان بهتر است قبل از شروع رسمی برنامه‌های ورزشی شش هفته صبر کنید تا از آمادگی بدنی لازم برخوردار باشید.

برای شروع، روی عمیق‌ترین ماهیچه‌های شکمی را تمرکز کنید. برای درست انجام دادن تمرینات بد نیست از یک پزشک یا متخصص ورزشی مشاوره بگیرید.

برای مواظبت از کمرتان می‌توانید شکم‌بند ببندید و شروع به تمرین کنید. ابتدا از یک تمرین آسان شروع کنید.

برای انجام تمرینات ورزشی عمیق‌تر روی ماهیچه‌های شکمی حدود هشت تا ۱۲ هفته وقت بگذارید. تمرینات را آهسته افزایش دهید. می‌توانید از دو تا سه بار در هفته تمرینات را شروع کنید. بعد می‌توانید هم حرکات را سخت‌تر کنید و هم تعداد دفعات ورزش کردن را افزایش دهید. در ادامه بعضی از تمریناتی که می‌توانید انجام دهید آورده شده است.

معمولا به خانوم‌هایی که سزارین می‌کنند توصیه می‌شود برای بهبود جای زخم‌شان از شکم‌بند استفاده کنند؛ البته در مواردی که زایمان طبیعی داشته‌اند هم هم تاثیر مثبتی دارد. اما این‌که استفاده از شکم‌بند در کاهش وزن موثر است یا به کوچک کردن شکم بعد از زایمان کمک می‌کند، قطعی نیست.

البته استفاده از شکم‌بند فوایدی هم دارد. سبب بهبود گردش خون، کاهش تورم معده، محافظت از شکم و کمر می‌شود و از همه مهم‌تر تاثیر روانی آن است که مانع از نمایش برآمدگی شکم در جلوی لباس می‌شود.

در هر صورت برای استفاده از شکم‌بند برای کوچک کردن شکم بعد از زایمان، حتما از پزشک سوال کنید. احتمالا پزشک به شما توصیه می‌کند که حدود شش تا هشت هفته و به مدت ۱۰ تا ۱۲ ساعت با شکم‌بند، شکم‌تان را جمع کنید. اما این دلیل نمی‌شود که ورزش نکنید و رژیم سالم نداشته باشید.

در نظر داشته باشید کوچک کردن شکم بعد از زایمان روندی است که به آرامی اتفاق می‌افتد و نباید انتظار داشته باشید بلافاصله بعد از زایمان شکم‌تان به اندازه نرمال خود برگردد ولی می‌توانید با اصولی کمی این فرایند را سرعت بدهید.

امتیاز:

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

تمام حقوق این وبسایت برای گروه صنایع غذایی سولیکو
محفوظ می باشد.

شاید در روزهای پایانی بارداری فکر می کردید که زایمان به معنای خداحافظی با شکم بزرگ و برجسته بارداری است اما اکنون که چند روز از زایمانتان گذشته می بینید که این شکم بزرگ هنوز به شما چسبیده و قصد رفتن ندارد! و به همین سبب درمورد مدت زمان جمع شدن شکم بعد از زایمان می پرسید تا بدانید که تا چه زمانی باید این شکم بزرگ و اویزان را تحمل کرد. در این مطلب مدت زمان جمع شدن شکم بعد از زایمان به صورت مرحله به مرحله توضیح داده شده است.

 نوزاد هنگام تولد دو کیلو هشت صد تا حدود سه کیلو و نیم وزن دارد. اما شما هنگام خروج از اتاق زایمان باید چند کیلو گرم کم کرده باشید؟ چه قدر طول می کشد تا به وزن پیش از بارداری خود برسید؟ این زمان برای هر مادری متفاوت است ولی با این وجود به عوامل گوناگونی بستگی دارد. مقدار اضافه وزن هنگام بارداری، تغذیه نوزاد با شیر مادر یا شیر خشک، رژیم غذایی و تمرینات ورزشی در دوران بارداری عواملی هستند که براساس آن مشخص می شود شما چه زمانی به وزن پیش از بارداری خود بر می گردید.

دکتر سارا کریگر، سخنگوی آکادمی رژیم غذایی و تغذیه می گوید: خانم ها به ‌طور میانگین پنج کیلو وچهارصد کیلوگرم بلافاصله پس از زایمان از دست می دهند. این کاهش وزن مربوط به وزن جنین، خونی که مادر از دست می دهد، مایعات و مایع آمنیوتیک است. در بیست وچهار ساعت اول پس از زایمان وزن بدن کاهش چشمگیری دارد. به عبارت دیگر بیشتر اضافه وزن مادر، وزن جنین است.

دکتر کریگر معتقد است، در هفته اول شما مایعات زیادی دفع می کنید به خصوص اگر شما “آی وی” (اپیدورال) کرده باشید پس شما هنوز در حال کم کردن وزن هستید. اما هنوز شاخص دقیقی وجود ندارد. او توصیه می‌کند به جای تمرکز روی شاخص وزن روی سایز لباس های خود تمرکز کنید. شیردهی نقش بسیار مهمی در کاهش وزن شما دارد.

چگونه بعد از بارداری شکم خود را کوچک کنیم

دکتر اشلی دومن پزشکیار کلینیکی بخش زنان و زایمان مرکز پزشکی لانگون “ان وای یو” معتقد است مادر توقع دارد پس از زایمان و شیر دهی به نوزاد، وزن بیشتری کم کند، زیرا شیردهی کالری بیشتری مصرف می‌کند. اما کریگر می گوید این طرز فکر درست نیست، زیرا برخی از خانمها کاهش وزن سریع تر و بیشتری نسبت به سایر مادران دارند و ممکن است آنها به نوزاد خود شیر دهند یا شیر ندهند. 

کریگر معتقد است، مادر نباید در دو هفته اول پس از زایمان انتظار کاهش وزن زیادی داشته باشد. این دو هفته  زمانی است که مادر شروع به شیردهی می‌کند و ترشح هورمون ها کاهش می یابد و باعث افسردگی مادر می شود به عبارت دیگر شما در دوره زمانی افسردگی پس از زایمان به سر می برید. دوره ای که اگر شاخص وزن شما مطلوب نباشد، می تواند باعث گریه و بی قراری شما شود. علاوه بر این وزن شما معمولاً چربی بدن را نشان نمی دهد پس ناامید نشوید همچنین توصیه می‌کند به جای اینکه بر اساس کیلو کاهش وزن خود را بسنجید از متر برای اندازه گیری دور کمر خود استفاده کنید.

به نظر می رسد، در ماه اول پس از زایمان همه چیز به خوبی پیش می‌رود. بر اساس گزارش کنگره زنان و زایمان آمریکا ( ای سی او جی ) معمولاً مادرانی که تازه زایمان کرده اند، حدود 4 کیلو گرم در ماه اول پس از زایمان از دست می دهند زیرا، بیشتر مادران در دوران بارداری حدود یازده کیلو سیصد گرم تا پانزده کیلو و هشتصد گرم اضافه وزن پیدا می کنند. ممکن است مادر در یک ماه اول پس از زایمان، به سایز قبل از بارداری خود برگردد.  

رحم به جای اصلی خود یعنی درون لگن بر می گردد، بنابراین شکم شما صاف تر و کوچک تر دیده می شود. این تغییر خوبی است زیرا شکم کوچک می شود. حتی ممکن است بتوانید بیکینی خود را دوباره بپوشید. 

مدت زمان جمع شدن شکم بعد از زایمان تقریبا به پایان خود نزدیک می شود و  بر اساس گزارش (ای سی جی او) اگر شما عادات غذایی سالمی که در دوران بارداری آغاز کرده اید و آن را حفظ کرده باشید، در چند ماه اول پس از زایمان به وزن ایده آل خود می رسید. انجام تمرینات ورزشی نیز به شما کمک می کند زودتر به تناسب اندام برسید. 

کریگر معتقد است مادر باید برخی حقایق را بپذیرد. “شما در طول نه ماه اضافه وزن پیدا کرده اید پس نه ماه طول می‌کشد تا اضافه وزن خود را از دست بدهید.” اما اگر در دوران بارداری اضافه وزن شما بیشتر از یازده کیلو و سیصدگرم تا پانزده کیلو وهشتصد گرم بوده پس باید زمان بیشتری را صرف از دست دادن وزن اضافی کنید، تا به وزن ایده آل خود برسید. بنابراین مدت زمان جمع شدن شکم بعد از زایمان تا حد زیادی به میزان وزن اضافه شده شما در طول بارداری بستگی دارد.

توجه به رژیم غذایی و داشتن رژیم غذایی درست که بیشتر حاوی (غلات کامل، پروتئین بدون چربی، آب فراوان، میوه و سبزیجات) ‌است به کاهش وزن شما و کوچک شدن شکم بعد زایمان بسیار کمک می‌کند. همچنین او معتقد است باید از رژیم غذایی بدون برنامه مشخص و گاه و بی گاه پرهیز کنید، زیرا نمی توانید مدت زمان طولانی کاهش وزن داشته باشید. حالت بدتر اینکه اگر شما به نوزاد خود شیر می دهید، در این رژیم غذایی بدن مواد مغذی را جذب نمی کند و بهبودی پس از زایمان به تاخیر می افتد. همچنین بدن شما از دریافت کالری و مواد مغذی لازم و حیاتی محروم می شود. خود روند شیردهی باتوجه به ترشح هورمون اکسی توسین به كوچك كردن شكم بعداز زايمان کمک شایانی خواهد کرد.

تا زمانی که شما رژیم غذایی درستی دارید و کالری کافی از گروه مواد مغذی دریافت می‌کنید، می توانید مطمئن باشید، ویتامین و مواد معدنی لازم برای بهبود و سلامت پوست را دریافت کرده و در عین حال کاهش وزن خواهید داشت و هر روز به تناسب اندام نزدیک تر می شوید. شما با این برنامه نه تنها سالم ترین مادر هستید بلکه یک الگو خوب برای زندگی سالم فرزندان خود هستید و با رعایت نکات ذکر شده زیبا و جذاب به نظر می رسید و نیازی نیست که درمورد مدت زمان جمع شدن شکم بعد از زایمان نگران باشید.

مطالعه بیشتر: 

مزایا و معایب بی حسی اپیدورال در زایمان

فواید شیردهی پستانی برای مادر و نوزاد

آیا افسردگی پس از زایمان قابل درمان است؟

نویسنده :
تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

دوره نقاهت بعد از زایمان

دوره نقاهت بعد از زایمان

دوره نقاهت بعد از زایمان

دوره نقاهت بعد از زایمان

دوره نقاهت بعد از زایمان

دوره نقاهت بعد از زایمان

دوره نقاهت بعد از زایمان

این بخش در حال طراحی می باشد

چنین کیکی روفقط تواین یخچال میتونی جابدی


انواع جراحی زیبایی سینه

يکی از مشکلات پس از زایمان  کوچک کردن شکم و برگرداندن آن به حالت قبل است‎

 

چگونه بعد از بارداری شکم خود را کوچک کنیم

چگونه بعد زايمان شكممان را كوچك كنيم؟ (+عکس)يکي از مشکلات شايع بيشتر خانم‏هايي که زايمان مي ‏کنند، کوچک کردن شکم و برگرداندن آن به حالت قبل از بارداري است. اين کار براي خانم‏هايي که به‌خصوص سزارين داشته ‏اند، کمي سخت به‌نظر مي ‏رسد اما مشکلي است که به هر‌حال قابل حل خواهد بود.

 

به بهانه اشاره يکي از کاربران به اين مشكل، با كارشناسان گفت‌وگو کرده‌ايم. اين خانم برايمان نوشته است: «38 ساله هستم و سابقه 2 زايمان طبيعي و سزارين دارم. متاسفانه فاصله بين زايمان‏ هايم کوتاه بود و نتوانستم قبل از بارداري دوم به تناسب اندام برسم. در‌حال حاضر شکم بزرگي دارم و به نظر مي‏ رسد چند ماهه باردارم. آيا با ورزش مي‏ توانم آن را کوچک کنم يا به جراحي نياز دارم.»

 

 بعد از تولد کودک، برگشت تغييرات ايجاد شده در بارداري به زمان و توجه ويژه ‏اي نياز دارد. دوران بعد از بارداري (Post-partum) به 6 هفته نخست بعد از زايمان گفته مي‏ شود. در اين زمان طلايي تغييرات فيزيولوژيک بارداري ناشي از هورمون‏ها به تدريج به حالت قبل برمي‏ گردد بنابراين با انجام ورزش‏هاي درست در اين زمان مي‏توان روند بهبودي و افزايش قدرت عضلاني شکم را تسريع کرد.

 

بهترين زمان براي شروع برنامه ورزشي پس از وضع‌حمل به نوع زايمان بستگي دارد. متخصصان پزشکي ورزشي توصيه مي‏ کنند مادران 6 هفته بعد از سزارين يا زايمان‏هاي طبيعي سخت و عارضه‏ دار و بلافاصله بعد از زايمان واژينال طبيعي و بدون عارضه، برنامه ورزشي‌شان را شروع کنند. البته مادراني که در دوران بارداري مشکلاتي مانند فشارخون اوليه يا فشارخون بارداري، مسموميت بارداري، بيماري‏هاي کبدي و کليوي ناشي از بارداري و بيماري‏هاي شديد قلبي و تشنج را تجربه کرده ‏اند، بايد قبلا از شروع ورزش زير‌نظر پزشک معاينه شوند.

 

انجمن پزشکي ورزشي آمريکا توصيه مي ‏کند مادران حداقل روزي30 دقيقه در 5 روز هفته ورزش‌هاي ايروبيک يا هوازي مانند پياده ‏روي را با شدت متوسط انجام دهند. بعد از اتمام 6 هفته يا با افزايش توانايي مادر به ‌تدريج زمان ورزش هوازي بايد به 1ساعت در روز برسد. علاوه بر پياده‏ روي، مي‏توان به دوچرخه‏ سواري، ايروبيک سبک، يوگا، پيلاتس يا شنا نيز پرداخت. ضمن اينکه انجام ورزش‏هاي کششي تمام بدن نيز حداقل در 3 روز هفته توصيه مي‏ شود.

ورزش‏های مخصوص عضلات شکمبعد از زايمان انجام صحيح ورزش‏هاي شکمي براي برگشت طول و قدرت عضلات شکمي الزامي است.

1) ورزش تيلت لگن- درحالت خوابيده به پشت زانوها را خم کنيد و کف پاها را روي زمين قرار دهيد.- بدون حبس نفس، شکم خود را 5 ثانيه به داخل بکشيد و کمرتان را به زمين بچسبانيد.اين حرکت علاوه بر تقويت عضله عرضي شکم، در درمان و پيشگيري کمردرد مادران هم اهميت دارد.

 

ورزش تيلت لگن برای تقویت عضله شکم و پیشگیری از کمر درد مفید است

 

—————————————————-

2) ورزش کرانچ يا دراز و نشست اصلاح‌شده- به پشت بخوابيد و زانوها را خم کنيد.- با انقباض عضلات شکم، شانه‏ ها را از زمين بلند کنيد.- کمي مکث کنيد و دوباره به آرامي به حالت اول برگرديد.

 

  

دراز و نشست از ورزش های مفید برای سوزاندن چربی های شکم است‎‎

 

کرانچ،یکی از حرکات ورزشی مفید برای کوچک کردن شکم پس از زایمان‎

 

کرانچ،یکی از حرکات ورزشی مفید برای کوچک کردن شکم پس از زایمان

 

—————————————————-3) ورزش پل زدنبه پشت بخوابيد، سر، شانه ‏ها، بازوها و کف پاها را روي زمين تکيه دهيد. حال سعي کنيد باسن خود را تا‌حد ممکن بالا ببريد سپس آهسته به وضع اول برگرديد.

 

حرکت پل، تمرین مناسبی برای فرم دادن عضلات شکم‎

 

—————————————————-4) ورزش‏هاي عضلات کف لگنبراي تقويت و برگشت سريع‏تر کارکرد عضلات کف لگن و کمک به پيشگيري از مشکلات ادراري و افتادگي احشاي لگني تجويز مي‏شود. به اين شکل که در زمان خالي بودن مثانه بدون حبس نفس، عضلات واژن را به داخل بدن (سمت بالا) بکشيد. 3 تا 5 ثانيه نگه‌داريد و سپس شل کنيد. اين کار را 10 بار ديگر هم انجام دهيد.

 

تاثير ورزش بر شيردهيبا ورزش، کميت و کيفيت توليد شير مادر کم نمي‏شود و پذيرش نوزاد براي شير مادر فرقي نمي‏کند. به مادران توصيه مي‏شود براي کاهش درد و احتقان پستان‏هايشان هنگام ورزش ابتدا به کودک خود شير بدهند و سپس ورزش را شروع کنند.منبع : salamatiran.com

چگونه بعد از بارداری شکم خود را کوچک کنیم


سوتین های خوشگل و باکیفیت/تنوع رنگ عالی


میخوای از همیشه زیباتر باشی؟

مهیج ترین کمپین های پیشنهادی سفر نوروز1400

مراکز فیزیوتراپی با به روز ترین دستگاه ها

پایین ترین نرخ وبیشترین تنوع تورهای نوروزی

اینجا یکی از هتلهای کیشه! همین حالارزروکن


ارسال فوری و محرمانه انواع کاندوم


واسه همه چی جا هست!


تور کیش را گران نخرید!!


رزرواسیون آنلاین هتل/تضمین کمترین قیمت


تا60%تخفیف پرطرفدارترین محصولات جنسی


قابلیت افزودن لباس حین شست و شو


میخوای تاعید لاغربشی؟همین حالا شروع کن

خرید اینترنتی تلویزیون،یخچال و… از بانه

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

عمل سزارین معمولا موجب آویزان شدن قسمت تحتانی شكم میشود. همچنین سزارین تا حد زیادی شكل و فرم بدن مادر را تغییر میدهد. بسیاری از مادران در خلاص شدن از شكم شل و آویزان خود مشكل دارند. آنها پس از عمل سزارین دست به روش های گوناگونی میزنند تا چربی شكم خود را آب كنند و براساس مطالعات، تنها عده معدودی از خانم ها موفق می شوند. قسمت آویزان شكم پس از عمل سزارین میتواند پوست یا چربی باشد. اگر علت شل شدن شكم چربی است، باید با استفاده از ورزش و رژیم غذایی سالم و كنترل شده به تناسب اندام اولیه خود برگردید. اگر پوست شكم شما آویزان شده، تنها عمل جراحی میتواند شما را به آرزوی تان برساند. ما در حال حاضر بحث خود را تنها به چربی محدود می كنیم. این مقاله را بخوانید تا بدانید چگونه پس از عمل سزارین میتوانید شكم خود را كوچك كنید.  رژیم غذایی برای آب كردن شكم پس از سزارین بدن مادر پس از تولد نوزاد، بهبود را آغاز كرده و شیردهی هم تا حد زیادی به این فرآیند كمك میكند. بنابراین استفاده از رژیمهای غذایی كم چرب، اصلا كار عاقلانه ای نیست. بدن شما به تمام مواد حتی چربی نیاز دارد. اما قطعا میتوانید مقدار چربی دریافتی خود را كنترل كنید. از مصرف چربی زیاد خودداری كنید تا چربی شكم و وزن كلی بدن شما كم شود، در غیر این صورت در نهایت از چربی شكم شما چیزی كم نخواهد شد. رژیمهای غذایی سرشار از پروتئین داشته باشید. پروتئینها تا مدت زمان طولانی شما را سیر نگه میدارند و برای سیر بهبود بدن پس از عمل لازم هستند. همچنین آب فراوان بنوشید. آب، تقویت كننده مؤثر متابولیسم است. متابولیسم سریع به افزایش سرعت چربی سوزی در بدن كمك میكند. در برنامه غذایی خود فیبر فراوان بگنجانید. فیبر نیز به شما احساس سیری میبخشد و مانع پرخوری میشود. فیبر كه در میوه ها و سبزیها به وفور یافت میشود، تقویت كننده دیگری برای متابولیسم است.  ورزشهای آب كردن شكم پس از سزارین بهترین روش آب كردن شكم پس از عمل، ورزش كردن است. هیچ روشی بهتر از ورزش وجود ندارد كه بدن را وادار به سوزاندن كالری و كاهش وزن در تمام قسمت ها كند. از این رو لازم است پس از زایمان، تحرك داشته باشید اما به ثبت نام در باشگاه و رژیمهای غذایی آنچنانی فكر نكنید. همانطور كه قبلا گفته شد، بدن شما پس از سزارین، ترمیم شده و بهبود مییابد. در این دوران بدن تغییرات تازه ای را تجربه میكند. هر استرسی می تواند این فرآیند بهبود را تحت تأثیر قرار دهد. منظور از تحرك جسمی، حركاتی هستند كه بدون اینكه بدن را تحت فشار قرار دهند، به سوزاندن كالری ها كمك می كنند. مثلا میتوانید روزی یك ساعت پیاده روی كنید. پیاده روی بهترین ورزش برای سوزاندن كالری است. این ورزش تمام بدن را درگیر كرده و چربیها را در تمامی قسمت ها می سوزاند. فعالیت دیگری كه می توانید انجام دهید، كارهای منزل … مانند تمیزكردن كف اتاق، شستن لباس و … است. این فعالیت ها به مرور زمان به آب شدن شكم كمك میكنند. درصورت امكان می توانید به فعالیتها و ورزش های ایروبیك مانند، دوچرخه سواری، شنا و … بپردازید.این حركتها برای قلب و عروق بسیار سودمند هستند و در عرض چند دقیقه، ضربان قلب را افزایش میدهند و بدن را وادار به چربی سوزی میكنند. شما با انجام ورزش های شكم میتوانید سرعت آب شدن چربیهای این ناحیه را افزایش دهید. كلید موفقیت شما برنامه منظم ورزشی است. در انجام این حركات، نظم و ترتیب داشته باشید تا شكم متورم شما در عرض یكی دو ماه كوچك و كوچك تر شود. با مطالعه این نكات باید آموخته باشید كه برای كسب موفقیت، باید رژیم غذایی متعادلی را دنبال كنید و از زندگی بدون تحرك فاصله بگیرید. برای روزهای خود برنامه ریزی كنید تا خیلی زود به اندام دلخواه خود برسید.منبع:shahrzadpress.com


بایدها و نبایدهای بهداشت و سلامت بانوان


راه و رسم داشتن زندگی زناشویی بدون تنش


مشاوره و مراقبت‌های قبل از بارداری

چگونه بعد از بارداری شکم خود را کوچک کنیم


تشخیص و درمان ناباروری در زنان

اینجا یکی از هتلهای کیشه! همین حالارزروکن

خریدقسطی جهیزیه بدون نیاز به پرداخت اولیه


پاکسازی و رفع آلودگی هوای خانه


دنبال بلیط ارزون هستی؟حتما اینجا سر بزن


ارسال محرمانه محصولات جنسی


بازسازی پیوند عاطفی زن و شوهر

بهترین مراکزآموزشی بابالاترین میزان بازدهی


درخواست مجرب ترین وکلا طلاق توافقی


قابلیت افزودن لباس حین شست و شو


جهیزیه ات رو قسطی وبدون پیش پرداخت بخر

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

 !(function (w, d) { ‘use strict’; var ad = {zone: “brtrha1”, user: “1565432215”, width: 728, height: 90, id: ‘adro-246454’}, h = d.head || d.getElementsByTagName(‘head’)[0]; if (typeof w.adroParams != ‘object’) w.adroParams = {}; w.adroParams[ad.id] = ad; var script = document.createElement(“script”); script.type = “text/javascript”; script.async = 1; script.src = “//static-cdn.adro.ir/dlvr/rsdnt.js”; h.appendChild(script); })(this, document); var h = document.getElementsByTagName(“head”)[0], s = document.createElement(“script”); s.async = !0, s.defer = !0, s.type = “text/javascript”, d = new Date, s.src = “https://cdn.sanjagh.com/assets/sdk/www.bartarinha.ir/client.js?t=” + d.getFullYear().toString() + d.getMonth() + d.getDate() + d.getHours(), h.appendChild(s); var sabaVisionWebsiteID = “1c27cb39-612a-452a-954c-b3e3dd1f3d36”; var sabaVisionWebsitePage = “ALL” _atrk_opts = {atrk_acct: “i2i8r1SZw320l9”, domain: “bartarinha.ir”, dynamic: true}; (function () { var as = document.createElement(‘script’); as.type = ‘text/javascript’; as.async = true; as.src = “https://certify-js.alexametrics.com/atrk.js”; var s = document.getElementsByTagName(‘script’)[0]; s.parentNode.insertBefore(as, s); })();

کوچک کردن شکم بعد از سزارین به روش‌های مختلفی قابل انجام است. جمع شدن شکم بعد از سزارین و آب کردن شکم بعد از زایمان با انجام تمریناتی مانند دراز نشست و حلقه زدن امکان پذیر است.

این نکته مهم را به خاطر داشته باشید قبل از آنکه به کوچک کردن شکم بعد از سزارین فکر کنید نیاز به گذراندن زمان لازم برای بهبود و التیام دارید. زیرا ماهیچه‌های شکمی شما در عمل سزارین به طور عمده برش خورده است و این زخم برای بهبود نیاز به زمان دارد.

بسیاری از خانم‌ها بعد از حاملگی و سزارین دچار افزایش وزن به خصوص در ناحیه شکم و پهلو‌ها و … می‌شوند این موضوع کاملا طبیعی، اما بسیار ناخوشایند است. در این مطلب ما به معرفی راه‌های مختلف کاهش وزن می‌پردازیم، که شامل معرفی ورزش‌های مناسب برای بعد از سزارین، زمان مناسب برای شروع تمرینات ورزشی، غذا‌های سالم و مقوی که نه تنها شما را به وزن ایده آل می‌رساند بلکه باعث غنی‌تر شدن شیر و بهبود تغذیه کودکتان نیز می‌شود.

اگر حضور در باشگاه‌های ورزشی برای شما که به تازگی دارای فرزند شده‌اید دشوار است ما راهکار بهتری برای تمرینان در منزل و با کمترین امکانات در نظر گرفته‌ایم، پس با ما جهت آشنایی با این نکات همراه باشید.

چگونه بعد از بارداری شکم خود را کوچک کنیم

هر چه می‌نوشید و می‌خورید را روی کاغذ بیاورید.

داشتن یک گزارش از اینکه چه می‌خورید و می‌نوشید، دستیابی به اهداف رژیم‌تان را راحت‌تر می‌کند.

نرم افزارهای زیادی برای این کار وجود دارد اما می‌توانید از کاغذ و قلم هم استفاده کنید. متدی به کار ببرید که با آن راحت تر هستید.

آب شکم شما را پر می‌کند بنابراین از نظر ذهنی از هوس‌های غذایی دوری می‌کنید.

تحقیقات نشان داده است ارتباط زیادی بین آب و کاهش وزن وجود دارد. اگر آب نوشیدنی مورد علاقه تان نیست آن را با نعنای تازه و یا مرکبات جذاب‌تر کنید.

آب خیار هم گزینه‌ی دلپذیری است. همچنین می‌توانید غذا‌‌‌هایی بخورید که آب زیاد دارند مثل هندوانه، خیار، کرفس و کاهو.

این به معنای یک رژیم زودگذر یا پاکسازی بدن با آب‌لیمو نیست.

از میزان غذاهای ناسالم کم کنید و در عوض از میوه‌های تازه و سبزیجات استفاده کنید.

از روش زندگی جدیدتان به عنوان انگیزه ای برای تغییر عادات غذایی‌تان استفاده کنید.

داشتن یک رژیم غذایی سرشار از فیبر و مواد مغذی با مصرف آب زیاد سیستم گوارشتان را بهبود می‌بخشد و احساس سبکی خواهید کرد.

در ادامه به چند روش می‌پردازیم که می‌توانید از همین امروز انجامشان دهید:

به غیر از حذف نکردن وعده‌های غذایی، مادران باید میان وعده‌های سالمی برای رفع گرسنگی و دریافت مغذی کافی داشته باشند.

وقتی به خواروبار فروشی می روید به خاطر داشته باشید که به جای غذاهای پرکالری و پر شکر، میوه ها و سبزیجاتی بردارید که به اندازه کافی مواد مغذی دارند.

میان وعده‌های مناسب برای شما:

همانطور که در قبل اشاره کردیم ؛ شیر دادن و تولید شیر کالری می‌سوزاند و باعث کوچک کردن شکم بعد از سزارین می‌شود. در ادامه برای اینکه فواید شیرتان بیشتر شود چندین غذا برای بیشتر کردن مواد مغذی موجود در شیرتان به پبشنهاد لا لچه لیگ  اشاره می‌کنیم.

این کار را برای خودتان و فرزندنتان انجام دهید :

کاهش چربی‌های شکم و کوچک کردن شکم بعد از سزارین امکانپذیر است

پس از سزارین ممکن است بازگشت به قبل غیر ممکن باشد، اما صبر و تلاش بسیار زیادی می‌خواهد. وقتی بارداری به ماهیچه‌های شکمی و لگن آسیب می‌زند، سزارین جراحت بیشتری به این نقاط وارد می‌کند. بنابراین ترمیم و بهبود شکمتان مراقب بیشتری نیاز دارد. ممکن است کار سختی به نظر بیاید اما غیر ممکن نیست.

همیشه قبل از شروع پرهیز غذایی با پزشکتان مشورت کنید. اگر سزارین داشته اید این کار اهمیت بیشتری خواهد داشت. قبل از شروع آن مدتی صبرکنید تا دوره ی نقاهت بدنتان به پایان برسد. پس از آن تمرینات را به آرامی شروع کنید. ماهیچه‌های شما بریده شده‌اند و نیاز به مراقبت دارند. اگر پس از تمرینات شکمی هر نوع دردی احساس کردید به دکترتان اطلاع دهید زیرا ممکن است یک عارضه پزشکی خطرناک باشد.

یک رژیم غذایی سالم داشته باشید تا شکمتان کوچک شود. رژیم و تمرین باید در کنار یکدیگر پیش روند. تا جایی که می‌توانید غذاهای نامناسب را حذف کنید و به میزان گوشت و چربی‌های سالم اضافه کنید. روی کیفیت تمرکز کنید نه کمیت. اگر شیر می‌دهید رژیم نگیرید. به گفته ی دپارتمان سلامت یو اس و خدمات انسانی “اگر تحرک ندارید ، حداقل ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ کالری در روز برای حفظ کیفیت شیرتان نیازمندید اما اگر ورزش می‌کنید از این مقدار هم بیشتر لازم است.”

یکی از آسان‌ترین راه ها برای کاهش وزن پس از زایمان، پیاده‌روی است. یک تمرین کم فشار که کالری می‌سوزاند و سوخت و ساز بدن را بالا می‌برد. پیاده روی مانند بیشتر ورزش ها حالتان را تغییر می‌دهد و انرژی تان را بیشتر می‌کند چیزی که به خاطر همه شب بیداری‌های تان به آن نیاز دارید.

بسیار آسان است که فرزندتان را با روتین پیاده روی تان همراه کنید تنها چیزی که نیاز دارید یک کالسکه است. اگر از تنهایی قدم زدن لذت نمی‌برید از یکی از دوستان و همسرتان بخواهید که همراهی‌تان کنند و یا به یک گروه قدم زدن با کالسکه بپیوندید.

اگر در ۶ ماه گذشته سزارین داشتید پس از دریافت موافقت پزشکتان با یک یا دو تمرین تقویت شکم آغاز کنید. اگر جراحی سزارین شما از شش ماه گذشته است با تمرینات تقویت ماهیچه‌های شکمی در مرحله مبتدی شروع کنید سپس به آرامی این پروسه را ادامه دهید و به تمرینات بیافزایید. مطمئن شوید که شکل مناسب و درست آن را انجام می‌دهید تا دوره نقاهت تان سریع‌تر به پایان برسد. بعضی از خانم ها گزارش داده اند که بخاطر زخم یا جراحت روی شکم یا آسیب دیدگی عصب ها در ماهیچه‌های شکمی شان در زمان ورزش احساس ناراحتی دارند اگر شما هم اینگونه هستید به زمان بیشتری نیاز دارید تا ماهیچه‌های شکمی‌تان التیام یابد.

پس از عمل سزارین حرکات دراز و نشست، بشین و پاشو و کرانچ را بین تمرینات خودتان برای کوچک‌تر کردن شکم نگذارید تا زمانی‌که پزشکتان به شما اجازه دهد. این تمرینات می‌تواند ماهیچه‌های شکمی تان را جدا کند، به جای آن با تمرینات لگن شیب دار شروع کنید؛ ماهیچه‌های شکمی تان را سفت کنید و از آنها برای شیب دادن به مفاصل رانتان به سمت  جلو استفاده کنید. این تمرینات می‌تواند به صورت نشسته و خوابیده انجام شود. آن‌ها را بصورت روزانه یا هرچند وقت یکبار تا زمانی‌که از لحاظ بدنی تواناییش را دارید انجام دهید، و یا ماهیچه‌های شکمی و کف لگن خاصره خودتان را با تمرینات یوگا یا پیلاتس التیام ببخشید و به حالت اول برگردانید. این‌ها تمریناتی هستند فشار کمی دارند و تمرکزشان روی سفت کردن ماهیچه‌هایتان است. همیشه مطمئن شوید که به شیوه درست انجام می‌دهید تا از جراحات پیشگیری کنید.

این تمرین برای بازگرداندن شکمتان پس از عمل سزارین به حالت قبل بسیار مناسب است. در حالیکه زانوهایتان روی زمین است شنای سوئدی بروید و مطمئن شوید که ماهیچه‌های شکمتان در تمام طول تمرین سفت و کمرتان صاف است. وقتی این کار برایتان آسان شد تمرین پلانک را به صورت استاندارد امتحان کنید. حالت شنای سوئدی بگیرید، شکمتان سفت و زانوهایتان بالاتر از سطح زمین قرار گیرد. این تمرین را چندین بار در هفته تا زمانی که از نظر فیزیکی قادر به انجام آن هستید تکرار کنید.

تمرین پل، کفه ی لگن خاصره شما را تقویت می‌کند، لگن خاصره، باسن و زرد پی‌هایتان را تقویت می‌کند. روی زمین با زانوی خم شده به صورت طاق باز بخوابید و کف پایتان صاف روی زمین باشد. پاهایتان را با فاصله از هم روی زمین قرار دهید، ماهیچه‌های شکمی تان را طوری سفت کنید که کمرتان به زمین برخورد کند. در حین تمرین ماهیچه‌های شکمی و ستون فقرات‌تان را به همین صورت حفظ کنید در حین اینکه پاشنه پاهای خود را جهت مقاومت بر روی زمین حفظ می‌کنید ، مفصل رانتان را از روی زمین به سمت بالا بلند کنید . در این حالت به مدت ۳۰ یا ۴۵ ثانیه بمانید سپس بدنتان را پایین بیاورید و این کار را در هفته ۳ تا ۵ بار تکرار کنید.

حرکت کبری اصلاح شده نیز به لگن خاصره کمک می‌کند. شکم و دستتان روی زمین باشد در کنار شانه‌ها و آرنج‌های تان چسبیده به دنده‌هایتان، سر و گردنتان را بلند کنید نه به مقداری که به گردنتان فشاری وارد شود و سپس ماهیچه‌های شکمی‌تان را  به داخل ببرید به گونه‌ای که می‌خواهید لگن خود را از روی زمین بلند کنید. این کار را ۴ تا ۸ بر در هفته تکرار کنید.

بعد از اینکه از ورود فرزندتان به این دنیا استقبال کردید ممکن است کنجکاو باشید بدانید وزنی که اضافه کرده‌اید را باید چگونه کاهش دهید. به این علت که  ۹ ماه طول کشیده است که وزنتان اضافه شود پس بهتر است انتظارات منطقی درباره زمان کوچک کردن سایز شکم داشته باشید. اگر چه که با یک رژیم سالم و یک ورزش به صورت روتین به صورت منظم شما می‌توانید بدنتان را به حالت قبل از زایمان برگردانید.

کوچک کردن شکمتان بستگی به عواملی دارد؛ مانند وزن فرزندتان و اینکه در دوران بارداری چقدر اضافه وزن داشته‌اید، چگونه زایمان کرده‌اید، شیر می‌دهید یا خیر و همچنین رژیم غذایی و ورزشتان پس از زایمان. شما بلافاصله پس از زایمان کاهش وزن خواهید داشت؛ منهای وزن بچه، جفت جنین، مایع آمنیوتیک که حدودا ۱۲ پوند می‌شود، شما ۴ پوند آب از دست می‌دهید، زیرا رحم شما در طول بارداری بزرگ شده و کش آمده است ممکن است پس از زایمان هم کمی باردار به نظر برسید. ۴ تا ۶ هفته طول می‌کشد تا رحم‌تان به سایز اصلی خود بازگردد و شکمتان کوچکتر به نظر برسد.

ملاحظات:

چگونه بعد از بارداری شکم خود را کوچک کنیم

یک کاهش وزن به صورت سالم یک پوند در هر هفته پس از زایمان است و این نوعی دستور العمل برای این است که متوجه شوید چه مقدار طول می‌کشد تا وزنتان با یک روش سالم به حالت قبلی برگردد و منجر به کوچک کردن شکم بعد از سزارین شود. برای مثال اگر در زمان بارداری  ۴۰ پوند اضافه کرده‌اید منهای ۱۶ پوند ۲۴ پوند بعد زایمان باقی می‌ماند. با رژیم دقیق و تمرین شما می‌توانید انتظار داشته باشید که این وزن را به مدت ۶ هفته بعد از زایمان کم کنید. اگرچه این مساله می‌تواند با توجه به ویژگی‌های فردی هر شخص متفاوت باشد .

شیر دادن می‌تواند باعث کوچک شدن شکم بعد از سزارین و کاهش وزن شود و آن را سرعت ببخشد زیرا در حین آن کالری بیشتری می‌سوزانید و هورمون‌های زیادی آزاد می‌کنید که به نوعی به رحم‌تان هشدار می‌دهد که سریع کوچک شود و این به کوچک‌تر شدن شکم کمک می‌کند.

اگر شما از طریق سزارین زایمان کرده اید، ممکن است دوره بهبود و التیام و دوره نقاهت شما، کاهش وزنتان را طولانی‌تر کند و به این علت است که تقریبا ۶ تا ۷ هفته برای التیام یافتن زخم‌های جراحی و اعضای داخلی بدن زمان لازم است. پس از گرفتن موافقت پزشک – به طور معمول  ۶ تا ۸ هفته پس از زایمان – شروع به ورزش کردن کنید زیرا بعضی از ماهیچه‌های شکمی و عصب‌ها ممکن است تحت تاثیر زایمان سزارین باشند و کوچک شدن شکمتان مدت زمان بیشتری طول بکشد.

برای بازگشت بدن به حالت قبل از زایمان در ذهن داشته باشید که نیاز به زمان زیادی دارید. به گفته سوزان کندن مشاور زایمان” انتظار معجزه نداشته باشید” او می‌گوید: ( حتی با برنامه ۱۰ ماه تا یک سال طول می‌کشد که به وزن قبل از زایمان خود برسید. کندن همچنین در خصوص تاثیرات منفی تلاش برای کاهش سریع وزن هشدار می‌دهد، زیرا این کار نوعی سم وارد رگ‌هایتان می‌کند که بر روی شیرتان تاثیر می‌گذارد.

بیشتر پزشکان به مادران پیشنهاد می‌کنند تا ۶ هفته پس از زایمان فقط تمرینات ملایم انجام دهند. پس از سزارین بعضی پزشکان ۸ هفته یا بیشتر صبر کنند تا زخم‌های جراحی التیام یابند. حتما به دستورات و پیشنهادات پزشکتان توجه کنید.

طبق کتاب  “What to Expect when You’re Expecting”رژیم گرفتن برای ۶ هفته  اول پیشنهاد نمی‌شود. بارداری و زایمان، برای بدنتان ماموریت طاقت فرسایی بوده است. پس مدتی به بدنتان استراحت دهید.

یک مادر در ابتدا به مواد مغذی بسیار زیادی نیاز دارد تا منابع مواد معدنی و ویتامین‌های خود را پر کند.

متوسط وزن نوزاد ۷٫۵ پوند است اما وزن شما  زمانی که از اتاق زایمان بیرون می‌آیید چقدر است؟ و چقدر طول می‌کشد تا بدنتان به حالت پیش از زایمان بازگردد؟

این زمان در هر خانم متفاوت است و بستگی به عواملی مثل؛ وزن شما در زمان بارداری، اینکه شیر می‌دهید یا خیر، رژیم غذایی و تمرینات ورزشی دارد.

چندین راه برای کاهش وزن وجود دارد که بهتر است آن‌ها را در دفترچه خود یادداشت کنید:

پوست شکمتان به آرامی کش آمده تا با رحم در حال رشدتان در ۹ ماه حاملگی سازگار شود. پس از زایمان رحم مقداری کوچک می‌شود که توجیحی برای کاهش ۱۲ پوند بلافاصله پس از زایمان است. به گفته‌ی سارا کریگر، دارنده گواهینامه بهداشت عمومی، کارشناس تحقیق و توسعه، سخنگوی زنان در آکادمی تغذیه و رژیم غذایی “شما زایمان کرده‌اید، خون و مایعات آمنیوتیک از دست داده‌اید”.

او اضافه می‌کند: در این دوره‌ ۲۴ ساعته شکم شروع به آب رفتن می‌کند به عبارت دیگر بیشتر آن مربوط به وزن جنین بوده است.

شما همچنان مایعاتی را دفع می‌کنید، مخصوصا اگر در عمل سزارین به شما مایع آی وی ( مایعی برای بی حس کردن بدن از شکم به پایین ) تزریق شده باشد. کریگر می‌گوید به این معنی است که شما وزن کم خواهید کرد اما به وزن مورد نظرتان نمی‌رسید. او پیشنهاد می‌کند روی اندازه شدن لباستان تمرکز کنید نه روی عدد روی ترازو.

شیردادن هم می‌تواند در کاهش وزن تاثیر گذار باشد. اگر خانم ها در حین بارداری در روز  بیش از ۵۰۰ کالری مصرف کنند معمولا وزن بیشتری پس از زایمان کم خواهند کرد. به گفته اشلی رومن ، دکترای پزشکی ، پروفسور دپارتمان زنان و زایمان در مرکز پزشکی لانگون دانشگاه نیویورک ” خانم ها در زمان شیر دادن وزن بیشتری کم می‌کنند زیرا شیر دادن کالری بسیاری کم می‌کند.”

اما کریگر  معتقد است این مسئله برای همه صحت ندارد بعضی خانم‌ها در صورت شیر دادن یا ندادن ممکن است وزن بیشتری کم کنند.

کریگر می‌گوید که بهتر است خانم‌ها در دو هفته اول خود را وزن نکنند. در زمان شیردهی هورمون‌هایتان کاهش می‌باید، به عبارت دیگر شما همچنان در دوره‌ افسردگی پس از زایمان هستید که دیدن عددی ناخواسته روی ترازو ممکن است اشکتان را دربیاورد!

علاوه بر آن عدد ترازو منعکس کننده‌ی چربی‌های بدن شما نیستند پس ناامید نشوید. کریگر پیشنهاد می‌کند “ماهی یکبار مچ دستتان را به جای وزنتان اندازه گیری کنید تا از تغییرات سایز خود آگاه شوید.”

بیش از انتظار خواهد بود که مادرها یک ماه پس از زایمان نزدیک به ۲۰ پوند کاهش وزن داشته باشند. به گفته ی کنگره متخصصین زنان و زایمان آمریکا “پیشنهاد می‌شود خانم‌ها در زمان بارداری ۲۵ تا ۳۵ پوند وزن اضافه کنند؛ زیرا تا یک ماه بعد می‌توانند به وزن قبل از بارداری برسند”.

رحم به سمت لگن خاصره برمی‌گردد و به سایز اصلی خود می‌رسد ( به اندازه یک مشت دست )  این به این معنی است که شکمتان پس از زایمان کوچک‌تر به نظر می‌رسد. به گفته ی کریگر شانس بزرگی است که کل شکمتان آب شود، شاید بتوانید دوباره لباس‌های مورد علاقه تان را بپوشید.

یه گفته کنگره زنان و زایمان آمریکا اگر عادت‌های غذایی سالم را  از بارداری شروع کنید فقط چند ماه پس از زایمان به وزن عادیتان باز می‌گردید. ورزش کردن در زمانی که توانایی دارید به بیشتر کردن سرعت‌تان و خوش اندام شدنتان کمک کند. اما بهتر است بدانید در بیشتر خانم‌ها پوست توانایی خود را برای بازگشت به حالت ارتجاعی پیش از بارداری از دست می‌دهد و به حالت قبل بازنمی‌گردد.

اگر بیشتر از ۲۵ تا ۳۵ پوند اضافه وزن داشته باشید زمان بیشتری طول می‌کشد که به حالت قبلی تان برگردید پس صبور باشید.

به گفته کریگر حرف اصلی  این است که هر خانم وزن پس از حاملگی خود به روش مناسب خود کم خواهد کرد.

سایت  ChooseMyPlate.gov  می‌تواند نقش بسیار سودمندی در کنترل میزان و نوع غذایی که می‌خورید داشته باشد. همچنین کمک می‌کند دانه‌های مغذی، پروتئین، آب زیاد، میوه و سبزیجات بیشتری مصرف کنید.

کریگر همچنین درباره ی رژیم‌های زودگذر ( رژیم‌هایی که برای مدت کوتاهی می‌گیرید و با کم کردن بیش از حد غذایتان سعی در کاهش وزن شما سریع‌تر از حد استاندارد هستند) هم هشدار می‌دهد که کاهش وزن طولانی مدتی به دنبال نخواهند داشت. حتی بدتر از آن به گفته ی کنگره متخصصین زنان و زایمان آمریکا “رژیم‌های بد غذایی می‌توانند مواد مغذی بدنتان را کم کنند و دوره نقاهت پس از زایمانتان را طولانی‌تر کنند و نوزادتان را از دریافت مواد مغذی و کالری  مورد نیاز در صورت شیر‌دهی محروم کنند.”

تا زمانی که مادر جهت اطمینان از دریافت ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز برای داشتن پوستی بهتر و کاهش وزن، غذاهای ذکر شده در فوق را به اندازه کافی مصرف کند  نه تنها سالم‌ترین مادر خواهد بود بلکه الگوی خوبی از شیوه ی زندگی سالم برای فرزندانش خواهد بود.

ورزش کردن هم راهی برای کاهش استرس است و هم باعث کوچک کردن شکم بعد از سزارین می‌شود. پس از گرفتن رضایت از پزشکتان برای ورزش کردن تمریناتی که فشار کمی بر روی بدنتان وارد می‌کند مثل پیاده روی، ورزش کردن با دوچرخه‌های ساکن و شنا کردن را امتحان کنید. می‌توانید کودکتان را هم با کالسکه حین ورزش کردن همراه کنید. تمرینات شکمی ماهیچه‌های بطنتان را سفت می‌کند اما باید در چندین ماه اول پس از زایمان به دقت و با احتیاط انجام شوند برای مثال برای بهتر نگه داشتن ماهیچه‌های شکمتان حین تمرینات کرانچ می‌توانید به دور شکمتان یک حوله بپیچید. وقتی تمرین کردن را شروع کردید ممکن است در ابتدا رشد و پیشرفتتان بسیار کم باشد، با ۱۰ تا ۱۵ دقیقه تمرین شروع کنید درصورتی‌که تواناییتان بهبود و بدنتان التیام یافت، زمان و حجم بیشتری به تمرین تان اضافه کنید.

همه در بارداری ماهیچه‌های شکمشان کشیده می‌شود به این معنا است که شکمتان به گونه‌ای که قبل از بارداری محکم و تخت بود، نخواهد بود حتی اگر شما قبل از بارداری اندام خوبی داشته اید. اگر این بارداری اولین بارداریتان نبوده است ماهیچه‌های شکمی تان ممکن است بیشتر کش بیاید مخصوصا اگر شما بعد از بارداری قبلی روی ماهیچه‌های شکمی تان کار نکرده باشید. با روش‌های خانگی که پیشنهاد می‌کنیم شما می‌توانید روی کاهش اندازه شکمتان کار کنید تا دوباره عالی به نظر برسید.

به غیر از کش آمدن ماهیچه‌های شکمی‌تان بعضی از مادرها یک سری مشکلات جدی ماهیچه‌ای به نام دیاستازیز رکتی پیدا می‌کنند که به نوعی جدایی بین بخش چپ و راست ماهیچه‌های شکمی است که می‌تواند درد طولانی مدت به همراه داشته باشد. در بارداری این ماهیچه‌های شکمی همراه با بزرگ شدن جنین کش می‌آیند و از همدیگر فاصله بیشتری پیدا خواهند کرد. پس از زایمان ماهیچه‌های شکمی بیشتر خانم ها بسته می‌شود اما در بیشتر از ۳۰ درصد از آن‌ها این شکاف بیشتر از ۲ انگشت فاصله از هم جدا خواهند بود. برخی از خانم‌ها ممکن است بعضی از شرایط آزار دهنده مربوط به سلامت را تجربه کنند مثل بی‌اختیاری ادرار و فتخ دیواره‌های ماهیچه‌های شکمی ضعیف علاوه بر آن ممکن است شکم پس از زایمانشان بسیار بد‌تر از جوری که باید به نظر بیاید باشد.

به گفته مرکز کودک پس از زایمان از طریق سزارین رحم شما ۱۵ مرتبه سنگین‌تر و ۱۵ مرتبه ظرفیت بیشتری پیدا کرده است. متاسفانه رحم شما نیاز به زمان دارد که معمولا این زمان به عنوان چهارمین دوره ی ۳ ماهه شناخته می‌شود که به حالت نرمال باز گردد. بلافاصله پس از زایمان پزشک می‌تواند رحم شما را نزدیک به نافتان حس کند، دو هفته زمان نیاز است تا رحم شما به طور کامل به لگن‌تان باز گردد و چندین هفته دیگر برای اینکه رحم‌تان به سایز پیش از بارداری برسد.

یک برنامه منظم برای کاهش وزن داشته باشید. برای یک کاهش وزن سالم در هر هفته ۱ پوند کم کنید. بنابراین در هفته ۱۵ (۴ ماه) باید ۱۵ پوند کم کنید. کم کردن یک پوند در هفته به معنای ۵۰۰ کالری در روز است ( یک پوند برابر است با ۳۵۰۰ کالری).

پس اگر شیر می‌دهید، به خاطر داشته باشید که در  روز ۵۰۰ کالری اضافی برای تهیه شیر نیاز دارید. به همراه یک رژیم غذایی سالم شیر دادن به شما کمک می‌کند وزن کم کنید.

یک برنامه ی منطقی و درست برای کاهش وزن، دستیابی به اهدافتان را آسان‌تر می‌کند. البته شما همچنان در حال سازگار کردن زندگی تان با نوزادتان هستید بنابراین مدتی به خود زمان بدهید.

بدن شما پس از زایمان نیاز به بهبود دارد که به همین علت بازگشت به حالت قبل دشوار است. این برای زنانی که سزارین داشته اند بیشتر صدق می‌کند. به گفته‌ کریستیانا مونز ، دکترای پزشکی، پروفسور زنان و زایمان در دانشگاه شمال کارولینا پس از سزارین بدن شما به ۱۲ هفته برای درمان نیاز دارد که این تفاوت بسیار کمی با دوره ی درمان  ۶ تا ۷ هفته ای زایمان طبیعی دارد.

سزارین جراحی بزرگی  است. در این ۱۲ هفته بخیه‌های شما التیام می‌یابد، رحم‌تان به سایز اصلی خود باز می‌گردد و بدنتان هر نوع مایع باقیمانده از بارداری را دفع کرده است. پس زمان دادن بسیار اهمیت دارد. البته هنوز انتظار برای بازگشت بدن به حالت قبل می‌تواند آزار دهنده باشد.

درادامه به چند روش سالم برای کاهش وزن خواهیم پرداخت:

صبور باشید. بهبود سزارین زمان‌بر است به گفته‌ دکتر مونز بهبود کامل ۶ تا ۷ هفته زمان می‌برد. تا آن زمان نباید بیش از حد کار کنید، سلامت خود را الویت قرار دهید، وعده‌های غذایی سالم بخورید و زیاد آب بنوشید.

مهم‌ترین چیز برای یاداوری این است که شما هرگز نمی‌توانید به صورت موضعی وزن کم کنید، مثلا فقط کوچک کردن شکمتان مدنظرتان باشد. چه سزارین کرده باشید چه طبیعی، تمرکزتان باید روی تمام بدنتان باشد. شاید نیاز به زمان و تلاش بسیاری داشته باشد اما امکان‌پذیر است.

به طور معمول مادرها متوجه می‌شوند که آیا به طور مناسب با رژیم‌های غذایی سالم خود را تقویت و یا به اندازه کافی کالری دریافت می‌کنند یا خیر.

مقداری از وزن اضافه شده در بارداری به طور طبیعی بدون کم کردن کالریتان خود به خود به لطف شیردهی که به طور روزانه ۳۰۰ تا ۵۰۰ کالری می‌سوزاند و همچنین تولید و آزاد کردن شیر برای غذا دادن به نوزاد کم خواهد شد. در زمانی که ممکن است کم کردن کالری مصرفی در این دوره زمانی ایده خوبی به نظر بیاید، بسیار کار اشتباهی است. شما در زمان شیردهی روزانه به  ۲۵۰۰ کالری نیاز دارید، هر مقداری کمتر از آن روی مواد مغذی شیر شما تاثیر منفی دارد و در نتیجه روی نوزادتان اثر بدی دارد.

برای شیردادن نیازی به صبر کردن نیست از لحظه ای که فرزندان به دنیا می‌آید آغاز می‌شود  اما چگونه شیر دادن کالری می‌سوزاند؟

مادر در حال شیردادن ۷۰۰ کالری شیر ترشح می‌کند. بدن در حالت نرمال این میزان شیر تولید نمی‌کند پس باید کار بیشتری انجام دهد بنابراین کالری بیشتری می‌سوزاند. برای سوزاندن این مقدار کالری با تمرین یک خانم ۱۴۰ پوندی باید  روزانه ۴۵ تا ۶۰ دقیقه بدود. پس شیر بدهید تا وزن کم کنید!

به جای کاهش کالری روی مصرف غذاهای سالم تمرکز کنید و وزنتان خود به خود کاهش پیدا خواهد کرد.

زمان مناسبی برای پرهیز غذایی نیست بنابراین سعی کنید به جای کم کردن غذاهایتان، مواد مغذی بیشتری به آن اضافه کنید. بنابراین روی کیفیت مواد غذاییتان تمرکز خواهید کرد نه مقدار آن. علاوه بر آن با اضافه کردن مواد مغذی بیشتر به رژیم غذاییتان کمتر غذاهای پرکالری و مضر هوس می‌کنید، و مقدار قندخونتان هم کنترل می‌شود. که همه ی این ها موارد مهمی برای کاهش وزن هستند.

احتمالا زمانی که این عنوان را خواندید چشمان خسته و سنگینتان را می‌چرخانید. شاید حالا وقتی برای خوابیدن نداشته باشید اما بهتر است بدانید خواب تغییرات بسیار مهمی ایجاد می‌کند. کمبود خواب نه تنها روی محتویات شیرتان بلکه روی سوخت و ساز و انتخاب کردن غذاهایی که می‌خورید هم تاثیر می‌گذارد.

اگر به اندازه کافی نمی‌خوابید تمایل بیشتری به غذاهای ناسالم با فواید کم برای دریافت سریع انرژی خواهید داشت. مخصوصا وقتی که آشپزی کردن زمان و انرژی بسیاری از شما بگیرد ( دو چیزی که مادرها ندارند).

شما طبیعتا نمی‌توانید هر شب آن هم با یک نوزاد بدون اینکه چیزی مزاحمتان شود بخوابید اما خواب در الویت قرار دارد. زمانی که نوزادتان خوابید شما هم بخوابید. خوابیدن فقط برای رفع خستگی نیست بلکه به سلامت ذهنی شما که مستقیما با سلامت فیزیکی تان مرتبط است کمک می‌کند.

آیا می‌دانید مادری که کمتر از ۵ ساعت در هفته می‌خوابد نسبت به مادری که ۷ ساعت می‌خوابد برای کاهش وزن باید تلاش بیشتری داشته باشد؟ کمبود خواب می‌تواند به تورم بدنی و یا ترشح هورمون کورتیزول منتهی شود؛ این هورمون به هورمون استرس معروف است که موجب اضافه وزن می‌شود. اگرچه تحقیقات این موضوع را به طور کامل ثابت نکرده است؛ اما شما در هر صورت به اندازه کافی بخوابید تا وزن کم کردن برایتان آسان شود.

آب زیاد برای شیرتان و برای مقاومت در برابر هوس‌های غذایی ضروری است. گاهی هوس‌های غذایی نشانه‌ای از نیاز بدن به آب است.

بدن پس از زایمان به مایعات بیشتری نیاز دارند بنابراین در روز چندین آب بیشتر از همیشه بنوشید. بیشتر آبی که مصرف می‌کنید به بدن نوزادتان منتقل می‌شود. از نوشیدنی‌های پرکالری مثل آبمیوه‌ها دوری کنید زیرا معمولا فیبر کمتری دارند.

بسیار مهم است که اجازه دهید ماهیچه‌هایتان خود به خود فعالیت بیشتری داشته باشند. یعنی شکم بندهایتان را کنار بگذارید. شما می‌خواهید ماهیچه‌هایتان التیام یابند و در حین تمرین کردن قوی‌تر شوند. شکم بندها صرفا شما را ضعیف‌تر می‌کنند زیرا ماهیچه‌هایتان به چیزی برای قرارگرفتن در سر جا خود وابسته می‌شوند.

پس از ۱۲ ساعت بعد از جراحی پزشکان از مادران می‌خواهند که از جایشان بلند شده  و تحرک داشته باشند. بعضی مادرها ممکن است در جای جراحی فشاری احساس نکنند سایرین ممکن است ماهیچه‌های شکمی خود را شل و بدون حفاظ احساس کنند برای از بین بردن این ناراحتی پزشکان شکم بند  پیشنهاد می‌کنند.

در حالی که بعضی از پزشکان معتقدند این شکم بندها هر نوع احساس ناراحتی در ناحیه شکم از بین می‌برند و به جمع شدن آن کمک می‌کنند سایرین فکر می‌کنند که استفاده از این شکم بندها بیهوده است. چه به شما کمک می‌کند یا خیر، پزشکان شکم بندهای شبیه به شکم بند بارداری را  به کسانی که کمر درد دارند و یا ماهیچه‌های شکمی شلی دارند پیشنهاد می‌کنند. از آنجایی که ماهیچه‌های شما تاکنون کار طاقت فرسایی انجام داده اند بهتر است مقداری محافظت شوند. امکان دارد رحمتان را کوچک کند یا پروسه ی کوچک شدن رحمتان را سرعت بخشد.

این تمرینات ماهیچه ها و لگن خاصره مادرهایی که سزارین داشته اند را ترمیم و مستحکم می‌کند. اگر چه شما فرزند خود را از طریق واژن زایمان نکرده اید اما لگن هایتان آسیب دیده است.

این حرکات همچنین بسیار برای جدایش شکمی یا دیاستاسیس رکتی _زمانی که ماهیچه‌های شکمی در حین بارداری جدا می‌شود _مناسب هستند. این تمرینات بدون اینکه فشار زیادی وارد کنند ماهیچه‌های شکمی را تخت می‌کنند.

به گفته ی لی کلر مربی شخصی و موسس every mother  ” جدایش شکمی به غیر از دردناک بودن به مشکلات دیگری هم منتهی می‌شود مثل کمردرد، بی اختیاری در ادرار و مشکلات لگن”.

پس نسبت به بدنتان هشیار باشید حتی اگر ورزش نمی‌کنید (همیشه ستون فقراتتان را صاف نگه دارید و شانه‌هایتان را آزاد کنید) از ورزش روتین هر روزه تان، کرانچ  و هر حرکتی که در آن شکمتان به سمت جلو کشیده می‌شود را حذف کنید. هنگام ورزش دست‌هایتان روی شکمتان بگذارید و در آینه به خود نگاه کنید.

ترک‌های بارداری به طور مستقیم ربطی به سزارین ندارد اما ممکن است شما آن‌ها را مشکل اصلی بدانید. راهی برای از بین بردن ترک‌های پوستی به طور کامل وجود ندارد. زمانی که ترک هایتان جدید و تازه هستند استفاده از کرم‌های از بین برنده ی ترک‌های پوستی می‌تواند سودمند باشد. علاوه بر آن ماساژ دادن کرم روی شکمتان گردش خون در ماهیچه‌های شکم‌تان را بیشتر می‌کند.

برای هر برنامه ای که می‌ریزید اهدافی منطقی در نظر بگیرید. زمانی که این اهداف به سرانجام رسیدند، خود را با پاداشی (به غیر از غذا) مثل خریدن لباس مورد علاقه و یا رفتن به آرایشگاه تشویق کنید. پاداش‌هایی که غذا نیستند به شما احساس خوبی می‌دهند و شما را در حفظ هدفتان یاری می‌کنند.

سعی کنید در حین پروسه مثبت باشید. یک تفکر مثبت تفاوت زیادی در  رسیدن به هدف ایجاد می‌کند.

ممکن است تا یک ماه پس از زایمان بخاطر مسئولیت‌های بیش از حد کلافه شوید به خودتان استراحت دهید و بخاطر پروسه ای که طی می‌کنید به خودتان با پاداش انگیزه دهید.

شما پس از بارداری و زایمان دوام آورده اید، همه مادر‌ها به شما می‌گویند که بارداری و زایمان کار آسانی نیست مخصوصا اگر سزارین داشته باشد. زمانیکه شما از عمل بسیار دشوار و طاقت فرسایی و  بزرگ کردن یک انسان کوچک در بدنتان بهبود یافته‌اید ممکن است پس از زایمان از اندازه شکمتان متعجب شوید، نترسید شما می‌توانید از شکم پس از زایمانتان حتی بعد از سزارین خلاص شوید اما به خاطر داشته باشید که باید واقع گرا باشید.

اینکه همه‌ی بازیگران پس از زایمان بدن‌های خوش اندامی دارند به این معنا نیست که این نرمال است (یا اینکه شما هم باید دقیقا به همین گونه باشید). زمانی‌که به نظر می‌رسد هر هنرمندی که زایمان می‌کند بدنش به حالت قبل باز می‌گردد واقعیت به گونه ی دیگری است. از آنجایی که هنرمندان زندگی خود را با چند عکس به نمایش می‌گذراند ممکن است شما هم از روش‌های کاهش وزن شدیدی استفاده کنید که لزوما مناسب شما نیست. یک زن متوسط زمان بیشتری نیاز دارد که پس از عمل سزارین بدنش به حالت قبل باز گردد و این بسیار نرمال است. شما و سلامت بدنتان در اولویت هستید. فقط به خاطر بسپارید که  زمان و تلاش زیاد نیاز دارد و به این معنی نیست که غیر ممکن است. در ادامه چند راهنمایی کوچک درباره کوچک کردن شکم بعد از سزارین خواهیم داشت.

شما احتمالا تمایل دارید که سریعا بهبود یابید و بدنتان به حالت قبل بازگردد اگرچه این اشتیاق قابل درک است اما به یاد داشته باشید قبل از انجام هر کدام از این روش‌های خانگی با پزشکتان مشورت کنید.

زایمان از طریق سزارین فشار بسیار زیادی روی بدن داشته است پس حتما مطمئن شوید این برنامه ها برایتان مضر نباشید.

حالا برویم به سراغ اینکه چگونه می‌توانید از شر شکم پس از سزارینتان خلاص شوید آن هم بدون وارد کردن هیچگونه صدمه ای به خودتان.

چطور وقتی از بچه مراقبت می‌کنیم ورزش کنیم؟ به جای اینکه برای ورزش کردن منتظر باشید نوزادتان بخوابد بهتر است بدانید بسیاری از باشگاه ها برنامه ای دارند که در آن افرادی هستند که در زمان ورزش مادر، کودکان را با کالسکه می‌گردانند. شما حتی می‌توانید برای ورزش‌هایی که در آن‌ها نیاز به بلند کردن چیزی دارید از بچه به عنوان وزنه استفاده کنید.

تمرین گکل تمرینی است که به قوی‌کردن کف لگن خاصره‌تان کمک می‌کند. بارداری و وزن اضافه‌ای که با خود حمل می‌کردید فشار زیادی بر این ماهیچه وارد کرده است. در این تمرین شما لگن خود را در حالی که دم و بازدم دارید سفت می‌کنید. آیا تا به حال این ورزش را انجام نداده‌اید؟ نگران نباشید! تنها کاری که باید انجام دهید سفت کردن ماهیچه‌هایتان است.

روی زمین به پشت دراز می‌کشید زانوهایتان خم شده، پاهایتان روی زمین باشد. به طول یک دست پاشنه پایتان از باستان فاصله داشته باشد. زمانی که نافتان به سمت ستون فقرات داخل می‌برید با پاشنه پا شیب ایجاد کنید به گونه ای که پاهیتان صاف باشد. این تمرین را ۱۰ بار تکرار کنید.

این تمرینات را به شکل درست انجام دهید و همیشه شکمتان را به سمت داخل بکشید.

شما می‌توانید این تمرین‌ها را به صورت روتین هر صبح از لحظه‌ای که بیدار می‌شوید و نوزادتان خواب است و یا حتی وقتی تبلیغات تلویزیونی تماشا می‌کنید انجام دهید.

حالا که تا ۸ ماه اول پس از سزاین نباید ورزش کنید همچنان می‌توانید با پیاده روی سبک به طور روزانه شروع کنید اما به خود سخت نگیرید به خصوص در روزهای اول جراحی. پس از به پایان رسیدن اولین هفته‌های دوره ی نقاهت می‌توانید به آرامی با تمرینات کوتاهی شروع کنید.

می‌توانید برای کوچک کردن شکم در هفته ۳ پباده‌روی کوتاه داشته باشید. آرت ولمن مدیر تمرینات بدنی در دانشگاه ویرجینیا می‌گوید پیاده روی سریع زمانی که با رژیم غذایی سالم همراه شود بسیار موثر است.

بچه‌تان را فراموش نکنید! او را با کالسکه به همراه خود به پیاده روی ببرید تا بخاطر هل دادن کالسکه مقاومت بیشتر شود و کالری بیشتری بسوزاید.

برای هر کدام از روش‌های خانگی برای کوچک کردن شکمتان حتما با پزشکتان مشورت کنید. نه برای سلامت بدنی تان تلاش می‌کنید برای رفع استرس‌هایتان هم در تلاش هستید. مطمئن شوید که حتما حمایت خانواده و دوستانتان را در حفظ سلامتی‌تان دارید تا راحت‌تر به مسئولیت ها و اهدافتان برسید.

تبریک! پس از نه ماه فرزندتان کنارتان است و زمان آن رسیده که از لباس‌های دوران بارداری به لباس‌های پس از بارداری برسید. در حال حاضر ممکن است متوجه شوید بسیاری از لباس‌هایی که باید را تهیه نکرده اید اما طبیعی است، در اکثر موارد ما نمی‌دانیم که چه نمی‌دانیم!

اولین آیتم لیست خرید مادرها شلوارهای پس از زایمان و سایر لباس‌های جمع کننده بدن هستند.

طبق آمار ۱ تا ۳ خانم در آمریکا به صورت سزارین زایمان کرده‌اند و اگر سزارینشان برنامه ریزی نشده بود احتمالا همین حالا متوجه می‌شوند که به لباس‌های مخصوصی نیاز دارند.

بسیاری از لباس‌هایی که همین حالا هم دارید مثل شلوار یوگا و یا بعضی از لباس‌های دوران بارداری می‌تواند پس از زایمان هم  کاربردی باشند.

عمل سزارین بسیار معمول است اما بیشتر خانم ها در اکثر مواقع برای آن آماده نیستند. اگر اخیرا زایمان داشته اید به احتمال زیاد باید این مسائل را در خرید لباس در نظر بگیرید:

آیا می‌توانم در این لباس نفس بکشم؟

آیا بدنم را جمع می‌کند؟

آیا این آیتم را در بین لباس‌های بارداری دارم

آیا شیردهی با این لباس ها آسان است؟

دکمه و یا ضامن دارد تا راحت پوشیده شود؟

چه میزان شیردهی به دفعات زیاد در طول روز را برایم آسان می‌کند؟

در ادامه چندین راهنمایی برای بهترین لباس‌هایی که می‌توانید پس از زایمان بپوشید پیشنهاد می‌کنیم.

زخم سزارین به طور معمول در حدود ۴ تا ۶ اینچ در زیر شکم قرار دارد ، به جایی که زخم سزارین تان قرار دارد توجه داشته باشید، بهترین لباس ها برای پس از سزارین لباس‌هایی هستند که از زخم و بخیه‌های  شکمتان محافظت کند.

این شلوار‌ها به طورخاص برای دوره نقاهت بعد از سزارین طراحی شده و توسط کاترین بروکس _ وقتی به صورت اضطراری مجبور به عمل سزارین شد و نتوانسته بود هیچ شلوار مناسبی که برای دوره نقاهت پس از سزارین طراحی شده است پیدا کند _ ابداع شده است. روی این شلوار یک بخش سیلیکونی در جلو قرار دارد که به التیام سریع‌تر بخش بریدگی سزارین در طولانی مدت کمک می‌کند.

از بین جلسات شیر دادن و نگهداری از بچه و تلاش برای بهبود پس از زایمان، مادرها به دنبال آسان‌ترین ها و راحت‌ترین شلوار‌های یوگا هستن که بتوانند تحرک بیشتری داشته باشند.

اگر به فروشگاه می‌روید مطمئن شوید که ویتامین بر می‌دارید، ویتامین‌های پیش  از تولد و پس از تولد به بهبود بدنتان کمک می‌کند و مواد مغزی بیشتری به شیرتان اضافه می‌کند.

این بندها ترشح هورمون‌های ریلکسین را کنترل می‌کند و با جمع کردن باسن‌تان، آن را به حالت قبل از بارداری باز می‌گردانند. ریلکسین یک نوع هورمون است که در دوران حاملگی ترشح می‌شود و لگن‌هایتان را  توسط شل کردن مفاصل و رباط‌هایتان، برای زایمان آماده می‌کند.

تا ۸ ماه پس از زایمان میزان ریلکسین در بدن زن به بیشترین مقدار خود می‌رسد. فرقی نمی‌کند که زایمان طبیعی داشته‌اید یا سزارین، باسن شما  همچنان سرشار از ریلکسین است. در این ۸ هفته اگر خانم‌ها از باسن بندها استفاده می‌کنند خواهند دید که به مرور زمان باسن آن‌ها به حالت اولیه خود باز می‌گردد.

استفاده از شکم بند‌ها پس از زایمان با دلایل خوبی  برای مدت‌ها محبوب بوده است. در این ۹ ماه بارداری اعضای بدن شما جابجا می‌شوند تا برای رشد و بزرگ تر شدن بچه فضا ایجاد کنند و همه ی آن‌ها جابجا شده‌اند. همه‌ی خانم‌های باردار با حس نیاز به ادرار کردن در هر ۵ دقیقه یکبار آشنایی دارند زیرا جنین به طور کامل روی مثانه شما نشسته است! زمان لازم است تا همه چیز به حالت قبل برگردد.

فرقی ندارد که سزارین داشته اید یا به طور طبیعی زایمان کرده‌اید؛ شما پس از زایمان نیاز به جمع کردن شکمتان و کاهش دادن تورم و التهاب و نفخ دارید. شکم بند‌ها با استخوان بندی‌های کمری در حین شیر دهی از کمرتان محافظت می‌کنند و با سفت نگه داشتن شکمتان، آن را سریع‌تر کوچک می‌کنند و رحمتان را به جای خود باز می گرداند.

اگر شیر می‌دهید به احتمال زیاد متوجه شده‌اید که نیاز دارید سینه‌تان همیشه در دسترس باشد و این کار اگر لباس زیر مناسب بپوشید برای شما بسیار آسان خواهد شد اما اگر روی یک تیشرت نامناسب برای شیردهی باشد دچار مشکل می‌شوید. به همین دلیل است که بسیاری از خانم‌ها تاپ‌های مناسب شیر دهی می‌پوشند که  می‌توان آن‌ها را زیر سویشرت و هر لباس دیگر برای دسترسی راحت‌تر به منظور شیر دهی به بچه پوشید. تا چند هفته پس از زایمان پوشیدن لباسی که میان تنه تان را جمع می‌کند احساس بسیار خوبی خواهد داشت، به همین علت است که ما تاپ‌های زغالی را به شما پیشنهاد می‌دهیم. این تاپ‌ها از فیبر زغال بامبو تهیه شده است که بخاطر خاصیت درمانی اش میزان متابولیسم و گردش خون را بیشتر می‌کند. این تاپ‌ها بدون اینکه احساسش کنید چند اینچ از شکمتان را جمع می‌کند و بسیار آسان پوشیده می‌شود.

زایمان همیشه با دویدن در یک ماراتون شبیه دانسته شده است. زیرا یک پروسه طولانی و دشوار و طاقت فرسا بوده است. بنابر این بدن شما به زمان مناسب و وسایل مناسب برای بهبود نیاز دارد. برای خود ارزش و احترام قائل شوید و لباس‌های با کیفیت پس از زایمان تهیه کنید تا پس از عمل سزارین بپوشید. بین راحتی و جمع کردن بدن جایی است که شما ترکیب مناسب و ایده آلی از ویژگی‌های لباس مورد نظرتان خواهید یافت.

در زمانی که حالت قرار گرفتن طبیعی کودک برای زایمان از طریق واژن مناسب نباشد عمل سزارین انجام می‌شود. اگرچه زمان بهبود در سزارین طولانی‌تر از زایمان طبیعی است این مساله نباید مادرانی که به صورت سزارین زایمان می‌کنند را نا‌امید کند.

پس آیا هولاهوپ کردن پس سزارین امکان‌پذیر است و اینکه چه زمانی بهترین زمان برای شروع فعالیت‌های بدنی است؟

پس از سزارین زن چندین بخیه خارجی و داخلی دارد که نیازمند ۲ ماه برای بهبودی است. پس نباید هولاهوپ را بلافاصله پس از سزارین شروع کرد. اگر به صورت طبیعی زایمان کرده‌اید می‌توانید در حدود ۲ ماه فعالیت‌های بدنی را شروع کنید اما برای سزارین فقط با تمرینات ملایم مانند راه رفتن ایروبیک و شنا شروع کنید.

می‌توانید ۴ تا ۶ ماه پس از عمل سزارین هولاهوپ را شروع کنید؛ اما قبل از آن با پزشک خود مشورت نمایید. اگر زن دارای چنین مشکلاتی در سلامتی است هولاهوپ انجام ندهد.

به گفته مراکز پیشگیری و کنترل بیماری ها در امریکا حدود ۳۰ درصد زایمان‌ها به صورت سزارین است. زمانی‌که تمایل دارید برای قوی‌تر کردن شکم، عضلات، ماهیچه‌هایتان و کوچک کردن شکمتان ورزش کنید رفتن به سراغ تمرین دراز نشست پیش از زمان موعد ممکن است به جراحت ماهیچه‌های شکمی منجر شود، پس ۶ تا ۸ هفته صبر کنید. به دستورات پزشکتان توجه کنید تا مطمئن شوید ورزش کردن برایتان ضرری نداشته باشد.

به جای اینکه سریعا به باشگاه بروید تا زمانی که پزشکتان جراحت‌ها و زخم‌های جراحی تان را چک می‌کند و به شما اجازه شروع تمرینات می‌دهد با پیاده روی ملایم شروع کنید. معمولا ۶ تا ۸ هفته پس از زایمان باید صبر کنید. شروع سریع تمرینات خطرناک است.

صاف بنشینید و شکمتان را به سمت ستون فقراتتان فشار دهید با ۲۰  بار در روز شروع کنید و تا ۱۰۰ بار در روز ادامه دهید. وقتی که ماهیچه‌های شکمتان سفت‌تر شدند راحت‌تر می‌توانید دراز نشست کنید.

زمان‌یکه بالاخره توانستید به روتین تمرینات هفتگی‌تان حرکات دراز نشست را اضافه کنید، حتما از درست انجام دادن آن مطلع شوید. پس از بارداری بعضی از ماهیچه‌های شما ممکن است به علت عدم فعالیت گرفته و یا دچار درد باشد. با انجام درست شکل دراز نشست از بدنتان محافظت خواهید کرد. با دراز کشیدن روی یک زیر انداز شروع کنید، دست‌هایتان را از سینه تان عبور دهید و  پشت سرتان بگذارد، زمانی‌که بالا تنه تان را بلند کردید بخش کوچکی از کمرتان را به زیر انداز بچسبانید و سپس دوباره تا اواسط راه بالا بیایید، شانه‌هایتان را از روی زمین بلند کنید. این تمرین را ۲ تا ۳ ثانیه انجام دهید سپس پشتتان را روی زمین بگذارید.

ملاحظات و پیشنهادات:

زمانیکه شکم شما پس از سزارین مشکل اصلی باشد کاهش وزن به صورت موضعی غیر ممکن است. اگر می‌خواهید نیم تنه تان را لاغر کنید باید کل بدنتان را کوچک کنید که این کار با یک رژیم مناسب سرشار از غذاهای سالم و میان وعده‌های کم کالری و تمرینات ورزشی به صورت ۳۰ دقیقه در روز ( اروبیک ) امکان پذیر است.

این برنامه‌ها را با تمرین‌های شکم و  دراز نشست همراه کنید تا ثمره زایمانتان را با شکمی  آب شده و داشتن بدن مناسب ببینید.

چیزی به نام تغییر سریع وجود ندارد. صبر مخصوصا زمانی که سزارین داشته اید کلید است. برای اینکه متقاعدتان کنیم که هدف کاهش وزن را به بعد موکول کنید در ادامه به لیستی از عواقب عجله برای لاغر شدن می‌پردازیم:

پس از کنار آمدن با ۴۰ هفته اضافه وزن و بزرگ شدن شکم به احتمال زیاد برای از بین رفتن برآمدگی شکمتان هیجان زده هستید، اما جین‌هایی که قبل از بارداری می‌پوشیدید را در هنگام رفتن به بیمارستان همراه خود نبرید. با این که بچه از شکم تان خارج شده ممکن است همچنان باردار به نظر بیایید، قبل از اینکه ناراحت و ناامید شوید به خاطر داشته باشد که این بسیار نرمال است، بدن شما دچار تغییرات وسیعی برای بزرگ شدن بچه شده است. معجزه زندگی عواقبی خواهد داشت که برای بازگشت به حالت قبل به زمان نیاز دارد.

چون رحم نیاز به آب رفتن دارد، ۶ تا ۸ هفته لازم است که به حالت پیش از بارداری بازگردد. بلافاصله پس از زایمان رحم شما همچنان به خاطر حاملگی کش آماده است و به زمان نیاز دارد تا به حالت اولیه باز گردد بنابراین صبور باشید. آب شدن رحم  انولوشن خوانده می‌شود (بازگشت اندام به شکل و اندازه قبلی)، در طول این زمان رحم شما ممکن است کمی باردار به نظر بیاید (و همچنین ممکن است درد‌های زایمان را در حین کوچک شدن رحم تجربه کنید).

شما ممکن است همچنان مقداری مایعات در بدن خود پس از زایمان داشته باشد. مادرانی که سزارین می‌کنند معمولا پر از مایعات ای وی در حین جراحی هستند، دفع این مایعات از بدن نیاز به زمان دارد، بعضی از خانم‌ها حتی در موقعیتی به نام ادما قرار می‌گیرند که قوزک پایشان، صورتشان و برخی از اندام‌هایشان ورم می‌کند اگر چه این علائم معمولا با بارداری همراه است اما بسیار پس از بارداری هم معمول است و این به خاطر این است که در حین بارداری بدن نیاز دارد که مقدار بیشتری آب و خون را برای خودتان و نوزاد درون شکمتان حفظ کند. در واقع در حین بارداری بدن شما  حدود پنجاه درصد مایعات بیشتری نسبت به حالت معمول تولید می‌کند.

در طول روز‌های اول پس زایمان ممکن است بیشتر ادرار کنید ( ۳ لیتر در یک روز ) و ممکن است زیاد عرق کنید همه این‌ها به شما کمک می‌کند که میزان آب و خون بدن شما به حالت معمولی بازگردد. ممکن است همچنان مقداری اضافه وزن را حفظ کنید، در یک بارداری سالم پزشکان از زنان می‌خواهند بین ۲۵ تا ۳۵  پوند وزن اضافه کنند، زمانی که شما پس از زایمان ۱۰ پوند کم می‌کنید – ۷ تا ۸ پوند بچه و ۲ تا ۳ پوند مایعات آمنیوتیک و خون – همچنان ۱۵ تا ۲۵ پوند وزنی که به شما اضافه شده است باقی می‌ماند. یک بار دیگر اشاره کنیم که این بسیار نرمال است. در گذشته بسیار مهم بود که خانم ها پس از زایمان مقداری وزن اضافه داشته باشند تا بتوانند نوزاد خود را تقویت کنند و تغذیه دهند.

دوستان عزیز لطفا اگر راه‌های متفاوت دیگری برای کاهش وزن پس از زایمان و سزارین سراغ دارید آن را با ما نیز به اشتراک بگذارید، از همراهی خوب شما سپاسگذاریم.



نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

برنامه های ما

تلفن تماس: 02636164000
ساعت تماس: هفت روز هفته، ۸:۳۰ تا ۲۳
ایمیل: shop@malltina.com

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید
!

درباره ما

مالتینا واسطه خرید از فروشگاه اینترنتی Amazon.com در ایران است و دروازه قانونی ورود کالاهای خاص و اصیل (اورجینال) به کشور محسوب می‌شود. مشتریان مالتینا به تنوع کالایی بی‌نظیری از ۶۰۰ میلیون نوع قلم کالای باکیفیت دسترسی دارند.

 

از تخفیف های مالتینا زودتر از همه با خبر شوید

 

چگونه بعد از بارداری شکم خود را کوچک کنیم
چگونه بعد از بارداری شکم خود را کوچک کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *