چگونه بعد از سزارین شیر داشته باشیم

 
helpkade
چگونه بعد از سزارین شیر داشته باشیم
چگونه بعد از سزارین شیر داشته باشیم

بسیاری از بانوان نوزاد خود را با عمل سزارین به دنیا می‌آورند. این عمل چه برنامه‌ریزی شده باشد چه غیرمنتظره، بر عملکرد تولید شیر تاثیر می‌گذارد. این به آن معنا نیست که نمی‌توانید یا نباید شیر بدهید. به همین سبب تعداد بسیار زیادی از مادران بعد از سزاین احساس پری در سینه های خود دارند اما شیر جاری نمی شود. در این مقاله به شما خواهیم گفت که راه های آمدن شیر مادر بعد از سزارین کدام است و برای آمدن شیر مادر بعد از سزارین چه کاری از دست شما بر می آید.

اطلاع از چالش‌های شیردهی پس از عمل سزارین می‌تواند در تصمیم‌گیری شما برای این عمل تاثیرگذار باشد. برخی از تجربیات شایع افراد از عمل سزارین شامل موارد زیر است:

تاخیر در شروع شیردهی

بسته به نوع بیهوشی، شما و نوزاد تا مدتی بعد از عمل خواب‌آلود خواهید بود. اگر بیهوشی کامل داشتید (که البته نادر است)، پس از رفع علائم بیهوشی می‌توانید شیردهی را آغاز کنید. اگر بی‌حسی اپیدورال یا نخاعی باشد، می‌توانید در اتاق عمل نیز شروع به شیردهی کنید. به طور معمول کمی پس از اتمام عمل در اتاق ریکاوری قادر به شیر دادن خواهید بود.چگونه بعد از سزارین شیر داشته باشیم

درد در ناحیه برش

درد در ناحیه برش و درد ناشی از جمع شدن دوباره رحم، می‌تواند شیردهی را بسیار آزاردهنده کند. دراز کشیدن به پهلو و شیر دادن به روش توپ فوتبالی، روش‌های مناسب شیر دادن دوره بهبودی محل برش زایمان است. اگر می‌خواهید در حالت نشسته به نوزاد شیر دهید، می‌توانید بالشی روی محل برش قرار دهید تا از آن مراقبت کنید. ممکن است شیردهی در ابتدا مشکل باشد اما با بهبود زخم کم‌کم این کار راحت‌تر خواهد شد.

نوزاد خواب‌آلود

استفاده از مسکن پس از عمل سزارین از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا بدن در هنگام درد سخت‌تر بهبود می‌یابد و هنگام شیردهی احساس ناراحتی خواهید کرد. مصرف بسیاری از داروهای مسکن در دوران شیردهی بی‌خطر است. در هر صورت پزشک را در جریان شیردهی خود قرار دهید.هرچند داروی ضد درد برای نوزاد مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما برخی از این داروها از شیر مادر عبور می‌کند و نوزاد را خواب‌آلود می‌سازد. خواب‌آلودگی ناشی از این داروها مشکلی برای نوزاد ایجاد نمی‌کند اما شیر دادن به نوزاد خواب‌آلود کار سختی است.

تاخیر در تولید شیر

اگر زایمان به روش سزارین انجام شده باشد، آمدن شیر مادر بعد از سزارین نسبت به زایمان طبیعی بیشتر طول خواهد کشید. باید نوزاد را هر چه سریع‌تر زیر پستان قرار دهید تا با مکیدن خود پستان را تحریک به تولید شیر کند.

اگر پس از زایمان از نوزاد دور باشید. (برای مثال اگر نیاز به مراقبت اضافی داشته باشید،) فرصت این را ندارید بلافاصله به نوزاد شیر بدهید. اگر بیش از ۱۲ ساعت از نوزاد دور هستید حتما تقاضای شیر دوش کنید تا پستان برای تولید شیر تحریک شود. تا زمانی که نوزاد شروع به شیر خوردن از پستان کند، هر دو تا سه ساعت یک بار شیر خود را بدوشید.

احساسات

اگر عمل جراحی بسیار سختی داشته‌اید یا با شرایط اضطراری مواجه شدید که انتظارش را نداشتید، وضعیت جسمی و روحی می‌تواند در آمدن شیر مادر بعد از سزارین اختلال ایجاد کند. یک زایمان سخت یا عمل سزارین غیرمنتظره می‌تواند باعث ناراحتی و احساس شکست در شما شود. اگر زایمان آن‌طور که تصور می‌کردید اتفاق نیفتد، ممکن است احساس از دست دادن کنید.

این احساسات بین مادران رایج است و شما تنها نیستید. در مورد احساس خود حرف بزنید و پذیرای کمک دیگران باشید. به خاطر داشته باشید که شیر دادن به نوزاد می‌تواند مشکلات و احساس ناراحتی را از بین ببرد.

ممکن است در ابتدا شیر دادن دشوار باشد اما قطعا می‌توانید پس از عمل سزارین به نوزاد شیر دهید. این نکات به شما کمک خواهد کرد:

1. پس از عمل سزارین هر چه سریع‌تر به نوزاد شیر بدهید. اگر بیهوشی اپیدورال یا نخاعی داشته‌اید، بیدار هستید و هرچه سریع‌تر می‌توانید به نوزاد شیر بدهید. اما اگر نیاز به بیهوشی کامل بوده است، زمان بیشتری در اتاق ریکاوری خواهید ماند. اگر نمی‌توانید به نوزاد شیر بدهید، از پرستار بخواهید نوزاد را در تماس پوست به پوست با شما قرار دهد و نوزاد را هر چه سریع‌تر به پستان برساند.

2. از پرستاران کمک بگیرید تا نوزاد را در موقعیت مناسب شیردهی قرار دهند. نه تنها باید از محل جراحی خود مراقبت کنید، بلکه ممکن است سرم و دستگاه فشار خون نیز به دستان شما باشد. پرستاران و مشاوران شیردهی بیمارستان می‌توانند روش‌های شیردهی را به شما معرفی کنند که از آن‌ها بی‌خبر بوده‌اید.

3. برای سریعتر آمدن شیر مادر بعد از سزارین به دفعات به نوزاد شیر دهید. حداقل هر ۱ تا ۳ ساعت یک بار به نوزاد شیر بدهید. ممکن است خسته شوید و درد زیادی داشته باشید اما باید بدانید هر چه بیشتر و زودتر به نوزاد شیر دهید، موفقیت‌تان بیشتر خواهد بود.

4. تا جای ممکن نوزاد را نزدیک خود قرار دهید. نمی‌توانید در لحظه از خواب بیدار شوید و از نوزاد مراقبت کنید. اما اگر همسر، خانواده یا یکی از دوستان همراه شماست، می‌توانید نوزاد را در اتاق خود نگه دارید.

5. برای آمدن شیر مادر بعد از سزارین سعی کنید شیر خود را بدوشید. اگر نمی‌توانید کنار نوزاد باشید، باید هر ۲ تا ۳ ساعت یک بار شیر خود را بدوشید تا تولید شیر متوقف نشود.

6. داروهای مسکن خود را مصرف کنید. اگر درد شما تحت کنترل باشد، راحت‌تر می‌توانید به شیردهی مشغول شوید. دارو به شما کمک می‌کند تا آرام باشید و بدن می‌تواند روی بهبودی متمرکز شود و شروع به تولید شیر کند.

7. نهایت استفاده را از زمانی که در بیمارستان هستید ببرید. نسبت به کسی که زایمان طبیعی داشته، زمان بیشتری در بیمارستان خواهید بود. این باعث می‌شود زمان بیشتری را با خدمه بیمارستان و مشاوران شیردهی صرف کنید. هر پرسشی دارید از آنها بکنید. این کار باعث می‌شود وقتی به خانه برمی‌گردید احساس آرامش و اعتماد‌به‌نفس بیشتری داشته باشید.

 عمل سزارین باعث می‌شود موانعی بر سر راه شیردهی موفق ایجاد شود. درد و خستگی‌ فیزیکی و روحی به‌راحتی می‌تواند شما را کلافه کند. از زمان خود استفاده کنید،‌ کمک بگیرید،‌ درد خود را مدیریت کنید، به میزان کافی استراحت کنید درصورت نیاز قبل از ترخیص از بیمارستان برای آمدن شیر مادر بعد از سزارین از متخصص شیردهی بیمارستان کمک بگیرید. با بهبودی شما شیردهی هم راحت‌تر خواهد شد.

 مطالعه بیشتر:

1- راه های افزایش شیر مادر بعد از زایمان چیست؟

2- روش و زمان مناسب شیردهی به نوزاد پس از زایمان

3- نحوه شیردهی بعد از سزارین و نکاتی که باید بدانید؟

4- نیامدن شیر بعد از زایمان به چه علت است وبا این مشکل چه کنیم؟

چیکار کنیم تا بعد از سزارین دچار مشکل کمبود شیر نشویم؟

پس از عمل سزارین هر چه سریع‌تر به نوزاد شیر بدهید. اگر بیهوشی اپیدورال یا نخاعی داشته‌اید، بیدار هستید و هرچه سریع‌تر می‌توانید به نوزاد شیر بدهید. اما اگر نیاز به بیهوشی کامل بوده است، زمان بیشتری در اتاق ریکاوری خواهید ماند. اگر نمی‌توانید به نوزاد شیر بدهید، از پرستار بخواهید نوزاد را در تماس پوست به پوست با شما قرار دهد و نوزاد را هر چه سریع‌تر به پستان برساند.

برای سریعتر آمدن شیر مادر بعد از سزارین چه کنیم؟

برای سریعتر آمدن شیر مادر بعد از سزارین به دفعات به نوزاد شیر دهید. حداقل هر ۱ تا ۳ ساعت یک بار به نوزاد شیر بدهید. ممکن است خسته شوید و درد زیادی داشته باشید اما باید بدانید هر چه بیشتر و زودتر به نوزاد شیر دهید و تلاش کنید، موفقیت‌تان بیشتر خواهد بود.

آیا دریافت مسکن بعد از سزارین مانع از شیردهی می شود؟

داروهای مسکن خود را مصرف کنید. اگر درد شما تحت کنترل باشد، راحت‌تر می‌توانید به شیردهی مشغول شوید. دارو به شما کمک می‌کند تا آرام باشید و بدن می‌تواند روی بهبودی متمرکز شود و شروع به تولید شیر کند.


چرا سزارین بر شیردهی اثر منفی می گذارد؟

بسته به نوع بیهوشی، شما و نوزاد تا مدتی بعد از عمل خواب‌آلود خواهید بود. اگر بیهوشی کامل داشتید (که البته نادر است)، پس از رفع علائم بیهوشی می‌توانید شیردهی را آغاز کنید. اگر بی‌حسی اپیدورال یا نخاعی باشد، می‌توانید در اتاق عمل نیز شروع به شیردهی کنید. به طور معمول کمی پس از اتمام عمل در اتاق ریکاوری قادر به شیر دادن خواهید بود.

نویسنده :
تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

منبع:

verywellfamily

مبانی تغذیه با شیر

چگونه بعد از سزارین شیر داشته باشیم

مبانی تغذیه با شیر

وزن و تغذیه در بارداری

مبانی تغذیه با شیر

مبانی تغذیه با شیر

مبانی تغذیه با شیر

مبانی تغذیه با شیر

این بخش در حال طراحی می باشد

Publisher – مامایی زنان زایمان ترمیم جراحی

نشانی مطب:تهران، بلوار ایت الله کاشانی، جنب بانک آینده، ساختمان آپادانا، طبقه ۵ جنوبی، واحد ۲۶روزهای زوج از ساعت ۱۶ الی ۱۹تلفن تماس: ۰۲۱۴۴۱۲۲۱۶۰

راههای افزایش شیر مادر بعد سزارین : شیر ندادن پس از تولد نوزاد؟ دلایلی که نشان می‌دهد نباید نگران باشید.

بعضی از والدین زمانی را که اولین بار نوزاد خود را در آغوش می‌گیرند و نیازهای اولیه او را تأمین می‌کنند، تصور می‌کنند.چگونه بعد از سزارین شیر داشته باشیم

برخی از مادران شیرده، در صورت عدم داشتن شیر بلافاصله پس از زایمان، دچار نگرانی و اضطراب می‌شوند.

 ابتدا نفس عمیق بکشید. کودک شما شیر می‌خورد و شما خوب خواهید بود. هر شیری را که تازه تولید می‌کنید – چه چند قطره آغوز با مکمل یا به‌تنهایی – نوزاد از آن سود می‌برد.

اگر میزان شیرتان سه تا پنج روز پس از زایمان در حال افزایش نبود، ممکن است شما را وسوسه کند که از تلاش برای شیر دادن منصرف شوید.

 زیرا نگران این هستید که کودک شما به‌قدر کافی غذا نمی‌خورد.

اما قبل از ریختن شیر خود روی حوله یا احساس نقص، لحظه‌ای صبر کنید و مطالعه خود را ادامه دهید – کارهایی می‌توانید انجام دهید که به شما کمک می‌کنند (و شما در دوره شکست نیستید).

چه چیزی باعث می‌شود پس از زایمان شیر کمی تولید شود یا اصلاً تولید نشود؟

اگر شیر شما بلافاصله پس از زایمان تولید نشود، ممکن است احساس تنهایی کنید و فکر کنید کار اشتباهی انجام داده‌اید؛ اما با خود مهربان باشید- شما کار اشتباهی نکرده‌اید.

 شما واقعاً تنها نیستید و شانس خوبی که وجود دارد این است که در یک یا دو هفته آینده شیره بیشتری خواهید داشت.

دلایل زیادی برای تأخیر در تولید شیر وجود دارد. در صورت موارد زیر تولید منبع شیر پستان شما مدت‌زمان بیشتری خواهد برد یا بیشتر خواهد شد:

۱. اگر زایمان زودرس باشد- مخصوصاً اگر لازم است نوزاد بلافاصله پس از به دنیا آمدن از شما دور باشد.

۲. بیماری‌هایی مانند دیابت یا سندروم کلیه پلی کیستیک (PCOS) دارید.

۳. چاق هستید.

۴. عفونت یا تب دارید.

۵. سزارین کرده‌اید.

۶. در طول حاملگی استراحت مطلق بودید.

۷. مشکل تیروئید دارید.

۸. یک زایمان ترومایی یا خونریزی پس از زایمان داشتید.

۹. در اولین ساعات بعد از زایمان نتوانستید نوزاد را با شیرتان تغذیه کنید.

ازآنجایی‌که تولید شیر مادر وابسته به تقاضا است (به معنی حذف شیر از پستان)، مهم است که مرتباً پستان‌های خود را تحریک می‌کنید و هر چه قدر می‌توانید شیر و آغوز بیرون بیاورید.

حتی اگر مطمئن هستید که مرتباً پستان‌های خود را تخلیه می‌کنید، متغیرهای زیادی وجود دارد که روی افزایش عرضه شیر تأثیر می‌گذارند.

مهم است که با خودتان مهربان باشید و هر زمان که آغوز شروع به تبدیل به شیر بالغ‌تر می‌کند، اقدامات لازم را انجام دهید و منبع قوی‌تری فراهم کنید (برخی از نکات کمک‌کننده به شما در این مورد کمی پایین‌تر گفته‌شده است!).

چرا این امر دلیلی برای نگرانی ندارد؟

درحالی‌که صبر کردن برای تولید شیر پستان خسته‌کننده است اما بدانید که هنوز وقت برای رخ دادن آن هست.

با تحریک دائم پستان‌های خود- با یک پمپ پستان یا به‌صورت دستی- و دادن فرصت به نوزاد خود برای نوشیدن شیر، از منبع شیر خود محافظت می‌کنید و زودتر حجم آن را افزایش می‌دهید.

اگر شیر شما کمی آهسته‌تر می‌آید، از یک متخصص حرفه‌ای برای اطمینان از تأمین شیر سالم کمک بگیرید.

کارهای زیادی وجود دارد که هم در بیمارستان و هم در خانه انجام دهید تا حجم شیر بیشتری داشته باشید:

همان‌طور که با دست یا پمپ پستان خود را فشار می‌دهید اطراف آن را ماساژ دهید.

اشتباه سونوگرافی در تعیین جنسیت پسر(نی نی سایت)

درمان ترشحات زرد رنگ چشم نوزادان (نی نی سایت )

تحریک پستان می‌تواند به ایجاد جایگاه‌های مهم گیرنده شیر کمک کند و میزان شیر تولیدی شما را افزایش دهد. مهم است که وقت خود را صرف ماساژ پستان‌های خود کنید.

از پمپ‌های بیمارستانی استفاده کنید

این نوع پمپ‌ها مکش بیشتری دارند که می‌تواند تفاوت زیادی در میزان شیری که شما قادر به استخراج از پستان خود نیستید و میزان تحریک پستان شما ایجاد می‌کند. این کار می‌تواند باعث افزایش معنادار میزان شیر آینده مادر شود.

شیر را مرتباً بیان کنید – حتی اگر فقط مقدار کمی بیرون بیاید!

در ابتدا باید هر دو تا سه ساعت شیر بدهید، پمپ کنید و یا با دست خود بیان شیر را تحریک کنید. به یاد داشته باشید که تأمین شیر شما حول محور عرضه و تقاضا می‌چرخد.

ضروری است که سعی کنید مرتباً شیر را از پستان خود تخلیه کنید، به‌طوری‌که بدن شما بداند که باید بیشتری برای نوزاد تولید کند.چگونه بعد از سزارین شیر داشته باشیم

به‌خصوص اگر نوزاد به هر دلیلی از شما جداشده باشد، استفاده از پمپ بیمارستانی ِمناسب برای تحریک و تخلیه آغوز/ شیر از پستان‌های شما مهم است.

کارکنان بیمارستان و مشاوران شیردهی می‌توانند با شما همکاری کنند و یک برنامه پمپاژ و تغذیه تهیه کنند که باعث افزایش حجم شیر شود.

قبل از بیان شیر از یک پد گرم‌کن استفاده کنید یا دوش بگیرید.

گرما و ماساژ روش‌های خوبی برای تشویق پستان در تولید شیر بیشتر است.

موسیقی آرام‌بخش گوش کنید.

شنیدن آهنگ‌های آرام‌بخش به آرامش شما کمک می‌کند و هورمون‌های تولید شیر را تحریک می‌کند. اگر در حال پمپاژ هستید، دیدن تصاویر نوزادتان نیز کمک‌کننده است.

آب بسیار بنوشید و هرچقدر می‌توانید بخوابید.

شیر مادر حاوی مقدار زیادی آب است، بنابراین فقط با افزایش نوشیدن آب می‌توانید مقدار شیر خود را زیاد کنید.

بسیاری از خانم‌ها فهمیده‌اند که بعد از خواب شیر بیشتری تولید می‌کنند، زیرا با خوابیدن، بدن استراحت می‌کند و هورمون‌های تولیدکننده شیر را می‌سازد.

خوردن غذای سالم فایده بسیاری دارد زیرا اگر بیمار شوید شیر کمتری هم تولید می‌کنید.

چرا نباید نگران نوزاد باشید؟ راههای افزایش شیر مادر بعد سزارین

ممکن است حس کنید تمام دنیا بر روی شانه‌های شما سنگینی می‌کند و منتظر است که حجم شیرتان بیشتر شود اما روش‌های بسیاری وجود دارد که شما را مطمئن کند نوزادتان سالم خواهد بود.

اگر نوزاد نارستان پس از زایمان وزن اضافه نمی‌کند یا به دلایلی به شیر احتیاج دارید، نگران نباشید. پزشکان با همان مقدار کم شیرتان، قادر به تولید و تکمیل فرمول موردنیاز برای نوزاد هستند.

اگرچه ممکن است از مقدار کم آغوز یا شیر خود ناراضی باشید و احساس کنید به یک جلسه پمپاژ نیاز دارید، اما کودک شما از آن بهره‌مند خواهد شد! هیچ مقداری برای نوزادتان خیلی کم نیست و هر قطره شیری که از شما می‌نوشد به‌طور ویژه و طبیعی برای نوزادتان ساخته‌شده است.

استفاده از فرمول برای پنجره‌ای کوچک درحالی‌که شیرتان افزایش می‌یابد به این معنی نیست که در آینده نمی‌توانید نوزادتان را شیر دهید.

اگر از فرمول خود ناراحت هستید، می‌توانید در مورد استفاده از شیر اهدایی با پزشک خود صحبت کنید. این شیر متعلق به افرادی است که بیشتر از آنچه کودکشان نیاز دارد، شیر تولید می‌کنند که در بانک‌های شیر غربالگری و ذخیره می‌شود.

در صورت نیاز به شیر اهدایی پزشک یا مشاور شیردهی می‌توانند شما را به یک بانک محلی معرفی کند.

علائمی که نشان می‌دهند باید به پزشک مراجعه کنید.

نوزادتان تغذیه کافی نخواهد داشت اگر:

۱. ظاهراً دچار کم‌آبی است (لکه نرم یا چشمان گود شده، از دست دادن خاصیت ارتجاعی پوست).

۲. کمتر پوشک مرطوب و کثیف دارد. نوزاد باید هرروز پس از پنجمین روز زندگی خود، حداقل ۶ تا ۸ پوشک مرطوب داشته باشد.

۳. در حین تغذیه و بعدازآن گریه می‌کند (به‌عنوان‌مثال، هیچ نشانه‌ای از رضایت در حین نوشیدن شیر ندارد).

۴. نوزاد تا دو هفته پس از تولد افزایش وزن ندارد. او پس از کاهش اولیه وزن درست بعد از تولد، باید دائماً افزایش وزن داشته باشد.

۵. نوزاد بی‌حال یا بی‌پاسخ است.

بیشتر بخوانید : 6روش قطع شیردهی شبانه وگرفتن شیر کودک

اگر متوجه علائمی شدید که نشان می‌دهند نوزاد تغذیه کافی ندارد، هر چه زودتر به متخصص کودکان مراجعه کنید. آن‌ها مشکل را تشخیص می‌دهند و با شما کار می‌کنند تا مطمئن شوید نوزادتان سالم است.

درمان ترشحات زرد رنگ چشم نوزادان (نی نی سایت )

درمان خونریزی ناف نوزاد در طب سنتی *

نحوه شستن نوزاد در روشویی ( در خانه )*

# تب دندان درآوردن نوزاد چند روز طول میکشد ؟#

*(علت بالا آوردن شیر پنیری در نوزادان )*

زردی نوزاد یک ماهه باید چند باشد (خواندن ازمایش)

جلوگیری از زردی نوزاد بعد تولد (زایمان )!

آیا اگزما نوزادان درمان قطعی دارد (اگزمای اتوپیک )*

نحوه تشخیص جنسیت جنین در سونوگرافی (00)*

(20) طرز تهیه انواع پوره برای نوزادان (هفت ماهه)

(4 ) تشخیص لب شکری نوزاد سونوگرافی غربالگری

*(جدول واکسیناسیون جدید نوزاد کجا بزنیم )*

( سونوگرافی وزن جنین در چند هفتگی) *

(عملکرد تست فیبرونکتین جنینی برای زایمان زودرس)

تعداد دفعات مدفوع نوزاد شیر خشکی (شش ماهه )

جدول برنامه غذایی نوزاد 6 ماهه (7ماهه)

14 مواد غذایی کاهش دهنده شیر مادر

درمان اسهال کودکان با دارو گیاهی ( طب سنتی )

12 مکمل وزن گیری سریع افزایش وزن نوزادان | کودکان

علت خواب زیاد | بی حالی نوزاد تازه متولد شده

برای عضویت در خبرنامه ماماطب آدرس ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید!


آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ذخیره نام من، ایمیل و وب سایت و در این مرورگر برای دفعه بعد که خواستم نظر ثبت کنم.

تهران، بلوار ایت الله کاشانی، جنب بانک آینده، ساختمان آپادانا، طبقه ۵ جنوبی، واحد ۲۶
روزهای زوج از ساعت 16 الی 19
تلفن تماس: ۰۲۱۴۴۱۲۲۱۶۰

ماما طب مرجعی است برای افزایش آگاهی مادران در کنار توصیه های پزشکی. مقالات این سایت توصیه بوده و جایگزین دستورات پزشک معالج شما نخواهد بود. نقل مطالب این سایت با ذکر منبع و نشانی اینترنتی سایت بلامانع است

طراحی و پشتیبانی: «وب‌کاستر»

يك كارشناس سلامت كودكان گفت: شروع تغذیه با شیر مادر در یک ساعت اول تولد و تغذیه انحصاری با شیر مادر در شش ماه اول می‌تواند جان بیش از یک میلیون نوزاد را حفظ كند.

 

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) –منطقه خوزستان- شهین مرادی اظهار كرد: آمار زایمان به روش  سزارین در جهان رو به افزایش است و همین موضوع موجب کاهش موفقیت در شیردهی  می‌شود.

 

تاثير سزارين بر شيردهي

چگونه بعد از سزارین شیر داشته باشیم

 

وي افزود: یافته‌های پژوهشگران حاکی است که زایمان به روش سزارین علاوه بر خطراتی که برای مادران دارد، بر الگوی شیردهی مادر پس از زایمان هم اثرات منفی گذاشته و سلامت کودک را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 

کارشناس برنامه سلامت کودکان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندي شاپور اهواز گفت: متخصصان توصیه مي‌كنند  که تغذیه با شیر مادر را باید بلافاصله بعد از زایمان (و یا بلافاصله بعد از به هوش آمدن در سزارین) شروع کرد. هر چه تغذیه با شیر مادر زودتر شروع شود، شانس موفقیت شیر‌دهی بیشتر است.

 

وي با بيان اين كه آغوز شیری است که در چند روز اول پس از زایمان از سینه مادر تراوش شده و به عنوان اولین واکسن برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها تلقی می‌شود كه شیر خشک چنین مزیتی را ندارد، ادامه داد: مادرانی که به روش  طبیعی زایمان مي‌كنند در امر شيردهی و دادن شیر روزهای اول که “آغوز” نام دارد و همچنين در مراقبت از نوزاد موفق‌تر هستند، چون مادر بلافاصله بعد از زایمان نوزاد خود را در آغوش می‌گیرد و شیر می‌دهد و در همان لحظات حساس ابتدای تولد، رابطه عاطفی خود را با فرزندش برقرار می‌سازد.

 

مرادي تصريح كرد: اين در حالی‌ است که سزارین یک عمل جراحی بزرگ است که نیاز به بیهوشی عمومی یا بی‌حسی موضعی دارد و می‌تواند علاوه بر خطرات جراحی ، موجب تاخیر در شروع به موقع شیردهی و برقراری ارتباط با نوزاد شود.

 

پس از سزارين، حتما شيردهي آغاز شود

 

وي افزود: در مواردی که خانم باردار طبق نظر پزشک متخصص، شرایط لازم را برای زایمان طبیعی نداشته باشد و زایمان به روش سزارین انجام می‌گردد، باید با تمهیداتی مادر را برای شیردهی کمک کرد تا شیرخوار از این نعمت الهی در آغاز حیات خود محروم نشود.

 

اين كارشناس سلامت كودك گفت: معمولا بعد از زایمان سزارین، به منظور کاهش درد، داروهای مسکن تزریقی و سپس خوراکی تجویز می‌شود. در اغلب موارد، مقدار کمی از این داروها در شیر ترشح شده و وارد بدن نوزاد می‌شود، بعضی از داروهای مسکن هم به صورت موقت شیرخواران را کمی خواب‌آلود می‌کند ولی مزایای شیر مادر بسيار بیشتر از مضرات جزيي ناشي از استفاده از این داروها است.

 

مشكلات مادر سزاريني

 

وي درباره مشکلات احتمالی مادر سزارین شده توضيح داد: بیهوشی و عدم هوشیاری در مراحل اولیه بعد از زایمان یعنی زمانی که تماس مادر با نوزاد وشیر دهی لازم است، نخستين مشكل خواهد بود (چنان‌چه سزارین از طریق بیهوشی عمومی نباشد، این مشکلات کمتر است).

 

مرادي ادامه داد: درد و تاثیر آن بر مادر که می‌تواند بر توانایی او برای مراقبت از شیرخوار اثر بگذارد وسبب کاهش  تولید شیر شود و جریان یافتن شیر را دچار مشکل کند. همچنين ترس از عمل جراحی، ممنوعیت مصرف غذا قبل و بعد از عمل جراحی و کاهش انرژی برای مراقبت از شیرخوار، خطر عفونت پس از زایمان و اجبار به خوابیدن در بستر از سایر مشکلات احتمالی هستند.

 

مراقبت‌هاي شيردهي پس از سزارين

 

وي در زمينه مراقبت‌هاي پس از زايمان، توصيه كرد: کمک برای تماس پوست با پوست مادر و نوزاد به محض توان مادر برای پاسخگویی و کمک برای در آغوش گرفتن شیرخوار در وضعیت راحت و بدون درد و کمک برای به پستان گذاشتن شیرخوار به محض آمادگی مادر، ضروري است.

 

کارشناس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندي شاپور اهواز گفت: تغذیه نوزاد با آغوز ضروری و حیاتی است، مقدار آن کم ولی به تدریج زیاد می‌شودو جای نگرانی نیست.

 

وي افزود: مهمترین عامل در افزایش شیر مادر، مکیدن مکرر و تخلیه مرتب پستان‌ها برحسب میل و تقاضای شیرخوار در شب و روز می‌باشد. شیر نه بر حسب ساعت، بلکه بايد به میل و دلخواه شیرخوار به او داده شود.

مرادي تصريح كرد: از به کار بردن پستانک و شیشه شیر که موجب کاهش میل مکیدن توسط شیرخوار و در نتیجه کاهش شیر مادر، انتقال آلودگی، عفونت و بیماری، تغییر فرم دندان‌ها و اختلال مکیدن می‌شود، جدا خودداری كنيد.

 

اين كارشناس سلامت كودك گفت: هم‌اتاقی مادر و نوزاد برای مادر سزارین شده که دارای مزایای بسیاری است، حتما اجرا شود و در صورت جدایی مادر و شیرخوار به هر علتی و عدم امکان تغذیه مستقیم از سینه مادر، حتما شیر مادر بايد دوشیده شده و با کمک فنجان به شیرخوار داده شود.

 

 


تا60%تخفیف پرطرفدارترین محصولات جنسی


کاهش سایز و وزن| فوری و بدون عارضه

 

 

چگونه بعد از سزارین شیر داشته باشیم

 

اهمیت تغذیه نوزاد با شیر مادر تا پایان دو سالگی، بر هیچ کس پوشیده نیست و تحقیقات مختلف ثابت کرده کودکانی که با شیر مادر تغذیه می شوند، از سلامت جسمی و روحی بالاتری برخوردارند؛ برای مثال دستگاه ایمنی قوی تری داشته و یا از هوش بیشتری بهره مند هستند.شیر دادن به نوزاد تازه متولد شده توسط مادرانی که با سزارین نوزاد خود را به دنیا آورده اند، بسیار دردناک و یا گاهی غیرقابل تحمل می باشد، زیرا در این گروه از مادران برش جراحی در ناحیه شکم وجود دارد که دردناک است و حداقل تا زمانی که بخیه های جراحی جوش نخورده اند، این درد همراه مادر خواهد بود. این گروه از مادران نمی توانند به راحتی نوزاد تازه متولد شده را در آغوش بگیرند. همچنین این مادران با تجویز پزشک خود از داروهای مسکن برای غلبه بر درد ناحیه شکم استفاده می کنند و در نتیجه خواب آلود هستند. 10 نکته برای شیردهیبه مادرانی که می خواهند تحت زایمان سزارین قرار بگیرند، توصیه می شود که نکات زیر را در نظر بگیرند تا علاوه بر غلبه بر مشکلات و دردهای ناشی از سزارین، بتوانند به نوزاد خود شیر بدهند و از لحظات شیرین با نوزاد خود بودن لذت کافی را ببرند :1- سعی کنید بلافاصله پس از عمل سزارین با یک مشاور شیردهی که در بیمارستان حضور دارد و مادران را راهنمایی می کند، صحبت کنید و از او کمک بخواهید تا روشی به شما معرفی کند که بدون قرار دادن نوزاد بر روی ناحیه شکم خود بتوانید به او شیر دهید. مادرانی که زایمان طبیعی انجام می دهند در ناحیه شکم خود مشکل خاصی ندارند و به راحتی پس از زایمان می توانند نوزاد خود را در آغوش بگیرند و او را بالا و پایین کنند. شاید این نکته از کوچک ترین و اما در عین حال زیباترین مزیت های زایمان طبیعی بر زایمان سزارین باشد.اگر پس از ترخیص از بیمارستان باز هم احساس درد شدید در ناحیه شکم خود داشتید و این درد مانع از شیر دادن شما به نوزادتان می شد، حتما با پزشک متخصص زنان و زایمان خود تماس بگیرید2- خوشبختانه روش زایمان (طبیعی یا سزارین) تاثیر چندانی بر سرعت و کیفیت شیردهی ندارد. نکته مهم این است که اولین ساعات و روزهای شیردهی برای نوزاد مهم است و اگر مادری که سزارین کرده است در اثر بیهوشی و یا خواب آلودگی ناشی از داروهای مسکن، این فرصت را در اختیار نوزادش قرار ندهد به نوزاد آسیب زیادی می رسد. 3- اگر می خواهید در حالی که بر روی تخت دراز کشیده اید، به نوزاد خود شیر دهید، مطمئن شوید که به مقدار کافی بالش در اختیار دارید، طوری که سنگینی وزن نوزاد شما بر روی بالش ها قرار بگیرد و به ناحیه شکم شما فشار وارد نکند (فاصله نوزاد با شکم شما را بالش های زیادی پر کند). 4- سعی کنید راحت ترین حال ممکن را برای شیر دادن به نوزاد خود انتخاب کنید و از اطرافیان خود خجالت نکشید، زیرا آنچه مهم است سلامت مادر و نوزادش می باشد. 5- از همسر خود بخواهید تا از فردی که در بیمارستان مسئول راهنمایی مادران در امر شیر دادن است، کمک بخواهد، زیرا ممکن است شما روحیه مناسبی برای آموختن مطلب تازه و جدیدی نداشته باشید. همسرتان می تواند به راحتی نکات لازم را از او آموزش بگیرد و با حوصله بیشتری به شما تعلیم دهد. 6- سعی کنید قبل از زایمان طوری برنامه ریزی کنید تا حداقل یک تا دو هفته پس از زایمان، کسی برای کمک به شما به منزلتان بیاید. فردی دلسوز مثل مادر، خواهر و یا پرستار که به شما در انجام کارهایتان کمک کند؛ مثلا نوزاد را از شما بگیرد و نگذارد فشار زیادی به ناحیه شکم و بخیه هایتان بیاید. پوشک نوزاد را به طرز صحیحی تعویض کند و شما تنها با رعایت دستوراتی که پزشک متخصص به شما داده است، به نوزاد شیر بدهید. 7- اگر پس از ترخیص از بیمارستان باز هم احساس درد شدید در ناحیه شکم خود داشتید و این درد مانع از شیر دادن شما به نوزادتان می شد، حتما با پزشک متخصص زنان و زایمان خود تماس بگیرید و شرح حال خود را برای او بازگو کنید تا در صورت صلاحدید او، داروهای مسکن قوی تری برایتان تجویز کند.خانم های باردار، باید تنها در صورت صلاحدید پزشک و یا به وجود آمدن مشکل پزشکی، اقدام به زایمان سزارین کنند8- اگر دردتان به حدی زیاد است که تنها چند وعده محدود می توانید به نوزادتان شیر دهید، از این کار دریغ نکنید و همان وعده های محدود را هم بدهید، زیرا در صورتی که برای مدتی به نوزاد شیر ندهید شیرتان خشک می شود و نوزادتان از منبع غذایی سرشار از مواد مغذی برای همیشه محروم می شود. 9- اگرچه ممکن است تغذیه با شیر مادر پس از سزارین بسیار دردناک باشد، اما دریغ کردن شیر مادر از نوزاد تازه متولد آمده، عواقب جبران ناپذیری را به نوزاد تحمیل خواهد کرد و مطمئنا اگر مادران عزیز با این عواقب خطرناک بیشتر آشنا باشند، هرگز سعی نمی کنند که سلامتی نوزاد خود را به خطر بیندازند و این درد را با تدبیرهای لازم (مانند مصرف داروهای آرام بخش با تجویز پزشک متخصص و رعایت نکاتی که در این مطلب گفته شد) و صبوری تحمل می کنند.10- در آخر باید این نکته را یادآور شد که خانم های باردار، باید تنها در صورت صلاحدید پزشک و یا به وجود آمدن مشکل پزشکی، اقدام به زایمان سزارین کنند و با دریافت اطلاعات مفید، زایمان طبیعی را انتخاب کنند.

منبع:.tebyan.net

 

 

 

بارداری و زایمان راحت با…

رزروبلیط وهتل درسراسرایران بابیشترین تخفیف

اینجا یکی از هتلهای کیشه! همین حالارزروکن

کم شنوایی وناشنوایی در کودکان وخرید سمعک


لیست بهترین های تغذیه و آشپزی

تهیه اینترنتی بلیط اتوبوسVIPبه قیمت ارزان


معرفی بهترین کتاب‌های کودک برای خرید

ناباروری شما هم می تواند قابل درمان باشد!


بهترین راه بهبود کیفیت هوا در خانه


علائم کیست تخمدان | درمان گیاهی


این ست نوزادی رو برای یلدا باتخفیف بخر


برای خرید بلیط اول اینجا سر بزن


تعیین جنسیت پیش از بارداری


زیباترین باغ رستوران فشم تهران


قابلیت افزودن لباس حین شست و شو

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

زمان تولید شیر مادرانی که به تازگی زایمان کرده اند معمولا کمی با تاخیر انجام می شود ولی برخی مادران مدت زمان بیشتری را در انتظار این روند طبیعی سپری می کنند.

زمانی طولانی قبل از این که فرزندتان بدنیا آید، طبیعت بدن مادر شروع به تولید غذای او می کند. حدود هفته 16 بارداری، تغییرات در پستان ها آغاز می شود. معمولا بدون توجه مادر، افزایش کمی در اندازه آلوئول (خوشه های انگور مانند تولید کننده شیر) آغاز می شود. زمان تولد نوزاد، طبیعت غذای اولیه و شگفت انگیزی یعنی کلستروم که در زبان محاوره از آن به عنوان آغوز، شیرماک، پَله و همچنین اولین شیر یاد می شود را آماده کرده است.

مطالب پر بازدید

مادران زیادی نگران این هستند که شیر مادر کافی نداشته باشند. این نگرانی در بیشتر موارد ناشی از علائم هشداردهندهای کاذب است، مانند فاصله غذا دادن کوتاه تر یا شیردهی بیشتر. تجربه این شرایط در بسیاری از مادران هنگام غذا دادن با شیر مادر طبیعی است. با این حال، اگر نوزاد شما وزن اضافه نمی کند یا به طور مداوم وزنش کاهش می یابد، افزایش تولید شیر ممکن است کمک کند. این مقاله از بخش زنان و زایمان دکتر سلام، به شما کمک می کند تا این کار را انجام دهید. اما ابتدا نگاهی به اصول کاهش تولید شیر می اندازیم تا دقیقا مشخص شود چه شرایطی دارید. بر اساس آن، شما می توانید راهنمایی های مناسب برای خودتان را پیدا کنید.

شیر مادر از سینه یک زن پس از بارداری تشکیل می شود. به طور معمول، یک زن شروع به تولید شیر بیشتر در حدود 24 تا 48 ساعت پس از تولد می کند. شیر مادر به عنوان مهم ترین منبع تغذیه برای نوزادان قبل از اینکه آنها بتوانند سایر غذاها را هضم کنند، محسوب می شود. شیر مادر شیرین ترین غذای طبیعت است که کودک شما را برای بهرین آغاز زندگی سوق می دهد. این نوع شیر شامل تمام مواد مغذی مانند پروتئین، کربوهیدرات، ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی که برای رشد سالم کودک شما است، می باشد. به همین دلیل است که سازمان بهداشت جهانی (WHO) تغذیه انحصاری با شیر مادر حداقل برای 6 ماه اول را توصیه می کند. جالب است بدانید که شیر مادر تنها برای نوزادان مناسب نیست بلکه برای مادران نیز مناسب است.

فرآیند تولید شیر مادر به طور خودکار شروع می شود به محض اینکه شما جفت (در هنگام زایمان) را جدا کنید. به محض اینکه نوزاد شما متولد می شود، بدن شما به سرعت هورمون ها را تغییر داده تا بتوانید نوزاد خود را از خارج از بدنتان تغذیه کنید. غلظت هورمون های استروژن و پروژسترون به زودی پس از زایمان کاهش یافته و تراکم هورمون پرولاکتین (یکی از هورمون هایی که مسئول تغذیه با شیر مادر هستند) به شدت افزایش می یابد که سلول های تولید شیر را در پستان فعال می کنند.
چگونه بعد از سزارین شیر داشته باشیم

با این حال، افزایش هورمون تنها عامل ایجاد کننده شیر مادر نیست. کمک توسط دهان نوزاد عامل اصلی تولید شیر می باشد. هنگامی که نوزاد شیر مادر را بچشد، سطح پرولاکتین افزایش یافته و تولید شیر مادر را افزایش می دهد.

سطح شیر مادر دقیقا با نیازهای کودک در طول فرایند رشد مطابقت دارد. اولین قطره شیر مادر کلستروم نامیده می شود (اولین 4-5 روز پس از زایمان) که دارای مواد تشکیل دهنده غیر از شیر انتقالی یا شیر بالغ (از روز 5ام تا 2 هفته بعد از تولد) می باشد. با این حال، به دلایلی، تولید شیر مادر کاهش می یابد. این چیزی است که بسیاری از مادران به آن اهمیت می دهند.

در اینجا علل رایج این مشکل اشاره شده است:

این مشکل رایج اکثر مادران در دوران بارداری و به ویژه پس از زایمان است. پس از اتمام دوره بارداری، زایمان خون بسیار زیاد و قدرت مادر را می گیرد. علاوه بر این، تغییرات هورمونی نیز در بدن آنها رخ می دهد. این باعث می شود بدن آنها خسته شود. همچنین روند پرورش کودکان زمان زیادی برای استراحت دادن به آنها نمی دهد.

کسانی که برای اولین بار زایمان می کنند، فشار زیادی روی آنهاست؛ زیرا آنها در زمینه پرورش کودکان تجربه ای ندارند. آنها نمیدانند چگونه پوشک را عوض کنند یا اینکه چگونه به درستی شستشو دهند و غیره. این کارها آنها را از لحاظ جسمی و ذهنی خسته می کند. این باعث می شود بعضی از زنان پس از زایمان افسردگی داشته باشند و فعالیت غدد شیر مادر آنها کاهش یابد.

پس از زایمان، بسیاری از مادران سعی می کنند رژیم بگیرند تا بدن را به اندازه قبل، زیبا جلوه دهند. این باعث می شود بدن آنها مواد مغذی کافی برای بهبود سلامت خود و تولید شیر برای تغذیه فرزندان خود نداشته باشند. اگر این وضعیت مداوم ادامه داشته باشد، ممکن است قادر نباشند شیر مادر تولید کنند.

برای اولین دفعه بارداری، عدم تجربه والدین اجتناب ناپذیر است. دانستن صحیح اینکه چگونه شیر دهند، مرتب و قاعده مند نبودن تغذیه با شیر مادر در هر روز، بازشیردهی و تولید شیر مادر را تحریک کند.

زنانی که از سزارین استفاده می کنند، نمیتوانند بلافاصله شیر دهند. بعد از 1 الی 2 روز پس از سزارین، بدن مادر شروع به تولید شیر می کند. علاوه بر این، در بعضی از زنان، آنتی بیوتیک ها ممکن است بدن تان را قادر به تولید شیر مادر نکنند.

قرص های ضد بارداری حاوی استروژن -هورمونی که مانع شیردهی می شود- می باشند. بنابراین، نباید قرصهای ضدبارداری را هنگام شیر دادن مصرف کنید. سعی کنید از ابزار ضد بارداری دیگر استفاده کنید.

کمبود کلسیم دلیل بزرگی است که بدن شما نمی تواند شیر مادر تولید کند. هنگامی که بدن شما به اندازه کافی کلسیم دریافت نمی کند، ممکن است قادر به تولید شیر کافی برای تغذیه نوزاد خود نباشید زیرا ماده اصلی شیر مادر، کلسیم است.

بیماری ورم پستان وضعیتی است که شیر مادر در قفسه سینه مسدود می شود و نمی تواند تخلیه شود. به طور معمول، این وضعیت اتفاق می افتد؛ زیرا اغلب در حال پرستاری هستید. با این حال، اگر شما به علت عفونت مبتلا به ماستیتس هستید، باید فورا تغذیه از شیر مادر را متوقف کنید.

هنگامی که شما در حین تغذیه با شیر مادر دوباره باردار شدید، در تعادل هورمونی شما اختلال ایجاد می شود. این باعث می شود که شیر شما به سرعت خشک شود.

 

 

در اینجا علائم رایج این مشکل وجود دارد:

ممکن است علائم دیگری را که در اینجا ذکر نشده است، تجربه کنید. اگر در مورد نشانه های بیماری سوال دارید، لطفا با دکتر خود مشورت کنید.

زنان پس از زایمان ممکن است  کاهش شیر مادر را تجربه کنند؛ با این حال، زنان که اغلب در معرض استرس قرار دارند و زنان دارای رژیم غذایی کم خوری، در معرض خطر بالای این مشکل هستند. شما می توانید این بیماری را به حداقل رسانیده و عوامل خطر را کنترل کنید. لطفا برای اطلاعات بیشتر پزشک خود را ببینید.

اگر هر کدام از این علائم یا نشانه ها را دارید یا سؤالی دارید، لطفا با دکتر خود مشورت کنید. وضعیت هر فرد متفاوت است؛ بنابراین لطفا با دکتر خود مشورت کنید تا بهترین گزینه را انتخاب کنید. علاوه بر این، اگر وضعیت شما پس از یک دوره درمان بهبود نیافته باشد، باید پزشکی را برای درمان سریع مورد نیازتان ملاقات کنید. این نکته بسیار مهم است؛ زیرا به میزان زیادی بر رشد کودک شما تأثیر می گذارد.

در بالا اطلاعات پایه ای که باید درباره تغذیه با شیر مادر بدانید، آوردیم. همانطور که می بینید، شیر مادر یک منبع عالی از مواد مغذی است که مادران می خواهند به نوزادان خود بدهند. بنابراین،  کاهش شیر مادر نامطلوب است. در زیر، ما راهنمایی هایی را برای کمک به شما برای رهایی سریع از این وضعیت ارائه می کنیم. حال نوبت آن است که راهنمایی هایی در مورد چگونگی افزایش تولید شیر مادر پس از زایمان بدانید.

این اولین درمان در این لیست نکات در مورد چگونگی افزایش تولید سریع شیر مادر است. به دنیا آوردن یک نوزاد از راه طبیعی شروع خوبی برای تغذیه با شیر مادر است؛ اما این بدان معنا نیست که اگر شما سزارین داشته باشید، نمی توانید با شیر مادر کودک را تغذیه کنید. اما همانگونه که در بالا ذکر شد، سزارین از بدن شما زمان بیشتری برای تولید شیر می گیرد. این باعث می شود بعضی مادران را نگران کند که به زودی نمی توانند با شیر مادر کودک را تغذیه کنند.

با این حال، اینکه آیا شما کودکتان را به طور طبیعی به دنیا می آورید و یا یک سزارین دارید، فقط یک ساعت پس از تولد، شما باید کودک خود را تغذیه کنید تا بتواند کلستروم ارزشمند را دریافت کند. این یک منبع شیرین بسیار مغذی است. کلستروم ترکیب بسیار پیچیده ای از ویتامین ها، مواد معدنی، عوامل ایمنی و عوامل مهم رشدی است که نوزادان را در مقابل خطر بیماریها محافظت می کند. علاوه بر این، کلستروم کمک می کند تا نوزادان به روش سالمی رشد کنند. بدن شما می تواند آن را فقط در 72 ساعت اول پس از زایمان تولید کند. بنابراین، کودک خود را در اسرع وقت پس از تولد شیر دهید.

اگر سزارین داشته باشید، باید بلافاصله بعد از ساعت اول بعد از زایمان شیر مادر به کودک بدهید. با این حال، بسته به شرایط مادر، توانایی بدن برای تولید شیر بعد از سزارین متفاوت خواهد بود. شما باید سعی کنید این شرایط را برای بیش از 4 تا 6 ساعت طول ندهید. بسیاری از مطالعات نشان می دهد که اگر این عمل طول بکشد، کودک شما مشکلات زیادی در تغذیه از شیر مادر خواهد داشت و ممکن است مشکل انسداد شیر را دچار شوید. اگر کودک شما بیش از 6 ساعت دور از شماست، باید کودک خود را با یک پمپ مکنده پستان ویژه ای تغذیه کنید تا نتایج خوبی بگیرید. اگر بدن شما نمیتواند شیر مادر را به اندازه کافی تولید کند، نگران نباشید. تغذیه کودک خود را تا آنجا که ممکن است، ادامه دهید. در روزهای اول، کودک می تواند بسیار خوب بمکد، زیرا این غریزه انسان است.

در میان نکات در مورد چگونگی افزایش تولید شیر مادر پس از زایمان، این یکی از موثرترین هاست. به طور کلی، شیر مادر بر اساس اصل تقاضا عرضه می شود. هرچه بیشتر شیر دهید، شير بيشتری توليد می شود. بنابراین، شما باید به طور مرتب تغذیه با شیر مادر بدون نیاز به هر جدول زمانی داده شده را دنبال کنید. هنگامی که کودک شما نیاز دارد، شما باید سریعا او را تغذیه کنید.

تغذیه فعال با شیر مادر کمک خواهد کرد که شیر شما تامین شده و تولید شیر تحریک شود. اگر بدن شما شیر مادر بیشتری از نیازهای کودکتان را تولید می کند، می توانید آن را استخراج و آن را در فریزر ذخیره کنید. استفاده از پمپ پستان نیز یک راه خوب برای محافظت از توانایی بدن در تولید شیر مادر است.

لازم به ذکر است که استفاده نادرست از پمپ پستان ممکن است بر بدن شما تاثیر بگذارد. بسیاری از مردم به اشتباه فکر می کنند که باید به زودی پس از آغاز شیردهی از پمپ پستان استفاده کنند؛ زیرا فکر می کنند که تولید شیر بیشتر را تحریک می کند. با این حال، با توجه به بسیاری از متخصصان تغذیه، اگر این عمل را در هفته های اول پس از زایمان انجام دهید، تعادل طبیعی بین میزان تولید شیر و میزان شیر مورد نیاز نوزاد شما شکسته خواهد شد. با این حال، این وضعیت می تواند منجر به سفت شدن سینه یا آبسه های پستان به علت شیر ​​زیاد شود.

محدود کردن استفاده از شیشه های تغذیه یکی از راهنمایی های کمتر شناخته شده در مورد چگونگی افزایش تولید شیر مادر بعد از زایمان است. شما ممکن است ندانید که نوزادان در تغذیه با شیر مادر و مکیدن شیشه های شیر حرکات متفاوتی از زبان و چلنه خود به نمایش می گذارند. هنگامی که کودک شما فقط به تغذیه با شیر مادر تجویز می شود، اگر به کودک تان بگوید که چگونه شیشه های نوزاد را زود تر آغاز کند، تغذیه با شیر مادر در جهت اشتباه ناگزیر می شود.

بنابراین، شما باید نوزاد خود را در تغذیه از شیشه شیر هارا محدود کنید؛ حتی اگر شیری که کودک به شما می دهید، شیر مادر باشد. این باعث می شود که نوزاد شما دیگر شیر مادر نخواهد.

بسیاری از زنان مکانیسم های نامنظم شیر مادر دارند که بدان معنی است که گاه بدن آنها مقدار زیادی شیر تولید می کند اما در بعضی موارد بدن آنها شیر بسیار کمی تولید می کند. بنابراین، هر بار که بدن شیر بیشتری تولید می کند، آن را دوشیده و آن را در فریزر ذخیره می کند. این باعث می شود کودک با شیشه شیرهای بچه تغذیه شود. هنگامی که با این وضعیت مواجه می شوید، تحریک تولید شیر بدن با استفاده از دستگاه های تخصصی به طور مرتب از 8 تا 10 بار در روز، وضعیت شما را بهبود می بخشد. اگر از این دستگاه به درستی استفاده کنید، می توانید اطمینان حاصل کنید که بدن شما هر روز به اندازه کافی شیر مادر تولید می کند.

این  یکی دیگر از راهنمایی هایی در مورد تسریع در افزایش تولید شیر مادر است. مطالعات متعددی در ارتباط رفتار مراقبتی والدین و تولید شیر مادر انجام شده است. بر این اساس، اعمال مانند در آغوش گرفتن و نوازش نوزاد باعث افزایش سطح اکسیتوسین و پرولاکتین در مادر می شود. هر دو این هورمون برای تولید شیر مادر ضروری است.

مادرانی که تغذیه کودک را با شیر مادر انجام می دهند، دارای سطوح بالاتری از اکسیتوسین و پرولاکتین در خون هستند؛ این باعث تقویت وابستگی احساسی مادر و نوزاد و تحریک شیردهی می شود. جالب است بدانید که تنها با در نظر گرفتن ماساژ کودک و حمل نوزاد در جلوی پستان ممکن است به مادران کمک کند ارتباطات عاطفی شان با فرزندشان افزایش یابد. خواب با نوزاد نیز مناسب است؛ زیرا اجازه می دهد مادر به طور منظم در شبانه روز شیردهی کند.

درمان بعدی در این لیست نکاتِ افزایش سریع شیر مادر، کاهش تدیجی وزن می باشد. هیچ چیز اشتباهی در از دست دادن وزن به تدریج در طی تغذیه با شیر مادر وجود ندارد. این میل بسیاری از زنان برای جلوگیری از اضافه وزن است. مادران شیر ده بهتر از کسانی اند که شیرده نیستند. اما در طی تغذیه با شیر مادر نباید رژیم غذایی داشته باشید. از دست دادن بیش از حد سریع وزن می تواند منجر به انتشار مواد مضر در چربی بدن تان در شیر مادر شود.

اگر چه شما می خواهید وزن خود را کاهش دهید، شما هنوز هم باید حداقل 1800 کالری و 6 فنجان مایع در روز را در طی تغذیه با شیر مادر مصرف کنید. اگر شما در رژیم غذایی هستید، این می تواند مقدار شیر تولید شده شما را کاهش دهد. ممکن است بدانید چیزهایی که می خورید، تاثیر زیادی بر کیفیت و کمیت شیر ​​مادر دارد.

این به نظر عجیب و غریب می رسد هنگامی که آن را در لیست راهنمایی در مورد چگونگی افزایش سریع تولید شیر مادر قرار دهیم؛ اما موثر است. پس از زایمان، یک فنجان شیر گرم واقعا ضروری است؛ زیرا به شما کمک می کند تا به سرعت ریکاوری کنید. به ویژه، نوشیدن شیر گرم در این زمان کمک می کند تا بدن مادر بتواند به سرعت شیر ​​مادر تولید کند. در طول تغذیه با شیر مادر، زنان باردار باید شیرهای گرم بخورند. این برای سلامتی و ریکاوری آنها بسیار مفید است.

گوشت گاو تازه نزار غنی از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف است؛ به ویژه آهن و روی، و به همین دلیل توصیه می شود به عنوان بخشی از رژیم غذایی زنان باردار قرار گیرد. زنان در طول زایمان خون زیادی از دست می دهند. این به این معنی است که ذخایر آهن بدن شما از بین می رود و شما را تبدیل به شخصی همیشه کوفته، خسته و دارای سرگیجه می کند. بنابراین، پس از زایمان، باید گوشت گاو بیشتری بخورید تا مکمل آهن برای بدن باشد. علاوه بر این، هنگام تغذیه با شیر مادر، شما باید غذاهای حاوی پروتئین و ویتامین 12 B بخورید. گوشت گاو بهترین منبع این دو ماده مغذی است.
چگونه بعد از سزارین شیر داشته باشیم

هنگام بارداری، همیشه توصیه  می شود که پاپایا سبز مصرف نکنید؛ زیرا ممکن است انقباض رحم که منجر به سقط جنین می شود، باعث شود. با این حال، این غذای بسیار خوبی برای زنان باردار پس از زایمان است. این کمک می کند تا تولید شیر مادر در بدن شما افزایش یابد.

پاپایا سبز حاوی بسیاری از ویتامین ها، چربی ها و محتوای پروتئین بالا است. شما می توانید پای خوک را با پاپایا سبز بخورید. این مواد غذایی به خوبی تولید شیر مادر را افزایش می دهد. پاپایا نارس بخشی رایج از غذاهای آسیای جنوبی است. این به عنوان یک آرامبخش طبیعی، به شما برای تغذیه و آرام کردن کودک بهتر کمک خواهد کرد. شما می توانید از پاپایا نارس در سالاد استفاده کنید یا آن را با رشته فرنگی مصرف کنید.

اگر شما نمی خواهید پای خوک بخورید، می توانید پاپایا سبز را با مشتی ماهی کپور بخورید تا نتایج مشابهی دریافت کنید. این غذاها همچنین به کاهش میزان چربی ذخیره شده در شکم کمک می کنند. این خبر خوبی برای بسیاری از زنان است.

جلبک دریایی یک غذای مغذی است که زنان باردار و زنان شیرده را تشویق می کند تا میزان مصرف آن را افزایش دهند. جلبک دریایی غنی از مواد مغذی است؛ حاوی 40 درصد پروتئین و 8 نوع اسید آمینه ضروری برای بدن است. علاوه بر محتوای پروتئین بالا، جلبک دریایی حاوی مقدار زیادی مواد معدنی، مواد غذایی کمنیاز و فیبر نیز هست.

مقدار ویتامین A در جلبک دریایی 2 الی 3 برابر بیشتر از هویج است؛ 10 برابر در مقایسه با کره، 3 برابر کلسیم در مقایسه با شیر گاو، 9 برابر در آهن در مقایسه با گوشت خوک و 16 برابر در فیبر در مقایسه با کلم. به طور خلاصه، جلبک دریایی حاوی بسیاری از مواد مغذی خوب در گردش خون، دفع، و تولید شیر مادر است. شما می توانید از جلبک دریایی را در تعداد زیادی از غذاهای خوشمزه مانند سوپ جلبک دریایی، رول برنج یا سالاد استفاده کنید.

در میان راهنمایی هایی در مورد چگونگی افزایش سریع تولید شیر مادر، خوردن برگ کاتوک یکی از موثرترین هاست. بسیاری از مردم در مورد سوپ کتوک می دانند. این یک غذای شناخته شده آسیایی برای زنان پس از زایمان است. این به تحریک تولید شیر مادر کمک می کند. برگ کاتوک حاوی انواع ویتامین های A، C و کلسیم است که برای کمک به افزایش شیردهی مادران کرده، رحم به سرعت آنها را جذب و خطر التهاب رحم را کاهش می دهد. سوپ برگ کاتوک یک غذای بسیار خوشمزه و خوش خیم است، بنابراین اگر شما آن را بخورید لازم نیست نگران آلرژی باشید. بنابراین، این غذای مغذی را به طور منظم به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

خوردن برنج قهوه ای یکی از راهنمایی های کمتر شناخته شده در مورد چگونگی افزایش سرعت تولید شیر مادر است. برنج قهوه یک غلات مغذی است؛ زیرا حاوی بسیاری از مواد معدنی و عناصر کمیاب است که به سم زدایی بدن کمک کرده، سموم تجمع کرده در زیر پوست را از بین برده برده، به زنان بعد از زایمان در کاهش وزن به راحتی کمک کرده و شیر بیشتری تولید می کند. شما می توانید شیر برنج قهوه ای را مصرف کرده یا از این نوع برنج برای برخی از وعده های غذاییتان استفاده کنید.

اسفناج مورد دیگری در افزایش سریع شیر در زنان شیر ده پس از زایمان است. اسفناج، سبزیجاتی محبوب در آسیا است. اسفناج حاوی ویتامین های 3 A، 3 B، سافین و آهن است؛ بنابراین برای زنان پس از زایمان مناسب است. آهن و اسید فولیک دو ماده مغذی هستند که برای همه، به ویژه زنان بعد از زایمان ضروری است.

اسید فولیک همچنین یکی از مهمترین ویتامینهای سری B برای زنان پس از زایمان است. اسفناج منبعی غنی از این مواد است. آهن در اسفناج بسیار مفید برای زنان باردار است. بخش کوچکی از این سبزی حاوی حدود 0.98 میلی گرم آهن است که از 5.4 تا 12 درصد آهن مورد نیاز روزانه بدن را می تواند تامین کند. خوردن اسفناج به طور مرتب کمک می کند تا زنان پس از زایمان دوره ریکاوری کمتری را سپری کنند تا توانایی بدن برای تولید شیر افزایش یابد. برگ های اسفناج نیز تاثیر خوبی بر روی پوست دارند. بنابراین، نباید این سبزی فوق العاده را نادیده گرفت.

درمان بعدی در لیست نکاتی درباره نحوه افزایش سریع تولید شیر مادر، خوردن موز است. موز برای سلامتی بسیار مفید است، مخصوصا برای مادران شیرده. موز حاوی مقادیر بالایی از ویتامین ها (ویتامین A، B2، B1، C، B6، B12، D و E)، مواد معدنی (منیزیم، آهن، پتاسیم، فسفر، ید و فلوئور) و قندهای طبیعی (گلوکز، فروکتوز و ساکارز) می باشد. این مواد مغذی سلامت زنان پس از زایمان را بسیار خوب می کند. علاوه بر این، مخمر موز همچنین باعث تحریک تولید شیر مادر زنان پس از زایمان می شود. این واقعا اطلاعاتی عالی برای زنانی است که مایل به خوردن موز هستند.

زنان باردار و زنان شیرده اغلب استرس دارند. استرس می تواند توانایی شما برای تولید شیر را کاهش دهد. راه های زیادی برای کمک به آرامش وجود دارد. شما می توانید به همه چیزهایی که می تواند به شما کمک کند احساس خوشحالی کنید، فکر کنید. سعی کنید قبل از تغذیه با شیر مادر، با گوش دادن به موسیقی آرام، تماشای یک عکس شاد و یا لذت بردن از زمان مناسب با اعضای خانواده خود، آرام باشید. در صورت امکان سعی کنید سینه های خود را ماساژ دهید یا سینه های خود را قبل از شیردهی گرم کنید تا بدن خود را تحریک کنید تا شیر بیشتری تولید کند.

آب بیشتری برای افزایش میزان شیردهی خود بنوشید. شما ممکن است این را بشنوید، اما نه همه شما آن را درست انجام نمی دهید. شیر مادر دارای 88% آب است؛ بنابراین اگر شما در هر وعده غذایی نوشیدنی قرار ندهید، بدن شما هیچوقت هیدراته نخواهد شد. بنابراین، شما باید حداقل 8 اونس آب 8 بار در روز بنوشید.

این به عنوان ساده ترین راه برای افزایش تولید شیر مادر محسوب می شود. شما می توانید از پ نِی استفاده کنید تا برای شما راحت تر شود. اهداف کوچکتان را در طول روز تنظیم کنید.

شنبلیله گیاهی طبیعی است که اغلب برای افزایش تولید شیر مادر استفاده می شود. برای بعضی از مادران، یک شوخی شگفت انگیز است و معمولا برای قرن ها استفاده می شود. مادران بعد از مصرف این گیاه حدود 24 تا 72 ساعت افزایش تولید شیر خود را افزایش می دهند، اما برخی از زنان برای دیدن تغییر قابل ملاحظه، ممکن است 2 هفته زمان ببرد.

شنبلیله برای مادران پرستار در صورتی که در اعتدال استفاده شود، مناسب و امن است. با این وجود، برخی از عوارض جانبی احتمالی نیز وجود دارد. می توان عوارض استفاده از شنبلیله برای تولید شیر مادر برای مدت زمان طولانی یا نادرست، عرق غیر طبیعی و بوی ادرار، مدفوع شکننده، حالت تهوع، ناراحتی روده، واکنش های پوستی نامطلوب را نام برد.

اگر تصمیم به استفاده از شنبلیله دارید، می توانید از دانه های جوانه زده به همراه یک لیوان شیر گرم استفاده کنید یا با دانه های طعم دهنده یا چاشنی ها مصرف کنید یا آنها را با مخلوط کردن دانه ها با برنج به صبحانه خود بیاورید.

سیر یکی از روش های سنتی برای افزایش تولید شیر مادر در خانه است. در میان بسیاری از خواص درمانی سیر مانند جلوگیری از بیماری قلبی،  بهبود سیستم ایمنی بدن، این ادویه به افزایش تولید شیر مادر کمک می کند. با این وجود، پژوهش های علمی زیادی وجود ندارد که این را اثبات کامل کنند.

سیر یک ماده ضد قارچی قوی است. در پرستاری نوزاد پروستات ممکن است عفونت مخمر مبتنی بر قارچ را به نام ارائه دهنده برفک، به شکل زخم گلو، جوش قرمز پوشک و لکه ها سفید زبان شیوع دهد. عفونت مخمری در مادران شیرده کاندیدا نامیده می شود. این نوزادان مبتلا به سرخ شدگی معمولا تغذیه آنها با شیر مادر مشکل است؛ زیرا گلو و دهان آنها آزرده است. نوزادان از سینه های مادران خود جدا می شوند. این زمانی است که سیر به داد مادران می رسد. سیر خام می تواند به یک مادر پرستار کمک کند تا با از بین بردن عفونت مخمری یا ریشه کن کردن عفونت، موانع را از بین ببرد تا کودک از شیر مادر تغذیه کند.

سیر خام دارای خواص آنتی بیوتیکی و ضد باکتریایی قوی است. این یک گیاه آنتی بیوتیک طبیعی است که مانند بسیاری از داروهای آنتی بیوتیکی، عفونت مخمر ثانویه ای ایجاد نمی کند. اغلب مادران شیر ده ممکن است به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشند. مخصوصا اگر از مبتلا شدن به ماستیتس که انسداد مجاری شیر سینه ها است، رنج می برید. گاهی اوقات، ماستیتس باعث عفونت می شود. سیر میتواند به طور طبیعی به این وضعیت کمک کند.

اگر سیر زیادی مصرف می کنید، می توانید بوی و طعم شیر خود را تحت تاثیر قرار دهید. بر طبق یک مطالعه، متوجه شدیم که شیر مادرانی که سیر مصرف کرده بودند برای مدت زمان بیشتری غذا داشتند. این بدان معنی است که نوزادان ممکن است طعم سیر را در شیر مادر دوست داشته باشند. با این وجود، این مطالعه برای تعیین نتایج معنی داری خیلی ضعیف بود. شیرِ دارای سیر پس از زایمان، به عنوان یک نوشیدنی سنتی محبوب به شمار می رود.

برگ یونجه دارای ویتامین ها و مواد معدنی مهم همراه با اسید های آمینه است. این گیاه استروژنیک (فحل زا) است و میتواند عملکرد هیپوفیز را ترفیع کند. بر این باورند که این عملکرد مرتبط با عرضه شیر مادر است. شما باید بذر یونجه یا جوانه هایش را به ساندویچ یا سالاد خود اضافه کنید. یونجه نیز در فرم مکمل موجود است.

دانه کنجد غنی از کلسیم است که برای افزایش تولید شیر بسیار مفید است. آنها اگر خرد شده باشند، بهتر موثر واقع می شوند. دانه های کنجد، هر نوعی باشند، خوب هستند؛ در عین حال نوع خام، ارگانیک و باز نشده آنها ترجیح داده شده است. دانه های کنجد سفید بیشتر و به راحتی در دسترس هستند و اگر به صورت عمده خریداری شوند، ارزان تر اند؛ اما انواع سیاه آنها نیز عالی هستند. شما می توانید کنجد را در ارده که یک خمیر دانه کنجد است یا به عنوان یک مخلوط در سبزیجات در یا کلوچه ها، امتحان کنید.

یکی از نکاتی که باید در مورد نحوه افزایش تولید شیر مادر استفاده کنید، استفاده از قاصدک است. قاصدک غنی از کلسیم، ویتامین A و آهن است. ریشه این گیاه می تواند اشتها را تحریک کرده، هضم را تقویت و ایمنی تان را تقویت کند. به عنوان یک دیورتیک طبیعی، قاصدک می تواند ادرار را افزایش و کمک به پیشگیری از UTI، ناراحتی معده، یبوست، و مشکلات دستگاه گوارش کند.

بسیاری از مادران شیرده، درباره ایمنی بسیاری از داروهای گیاهی یا مکمل ها را در طول پرستاری خود سوال می کنند. با وجود اهداف دارویی برگ و ریشه قاصدک و همچنین داروهای گیاهی که قرن ها استفاده شده است، تحقیقاتی هنوز بر ایمنی این گیاه در ارتباط با شیر مادر صورت نپذیرفته است. بنابراین، قبل از استفاده از این گیاه، شما باید در استفاده از ریشه، برگ یا مکمل، فرم خود را قبل از اینکه به پرستاری می روید، مشورت کنید.

گیاهانی مانند قاصدک ممکن است با برخی از اثرات ثانویه زمانی که به صورت مقطعی یا خوراکی استفاده می شود، همراه باشد. برخی از عوارض جانبی خفیف، سوزش سر دل و ناراحتی معده است. گاهی اوقات این گیاه باعث واکنش های آلرژیک و زخم های دهان می شود. اگر به گل ها آفتاب گردان، گل همیشه بهار، ابروسیا، ید، بابونه یا گل داودی حساسیت دارید، از قاصدک استفاده نکنید. قاصدک، به عنوان یک دیورتیک، ممکن است با برخی از داروها به دلیل افزایش ادرار مداخله کند. بنابراین، اگر شما از آنتی بیوتیک ها، آنتی اسیدها یا لیتیوم استفاده می کنید، نباید از قاصدک استفاده کنید.

خرما می تواند تغذیه و حمایت از خون مان که به تولید شیر کمک می کنند، منجر شود. آنها را در سوپ مصرف کنید یا آب گرم بر روی آنها بگذارید. حتی میتوانید آنها را بلا کوکیهای آرد جو دوسر برای افزایش قدرت شیر ​​استفاده کنید.

ادعا شده است که دانه های زیره سبز به تحریک تولید شیر، بهبود هضم و تسکین یبوست، نفخ و ترش کردگی منجر می شوند. این دانه ها عضو بسیاری از غذاهای هندی است. همچنین، آنها یک منبع غنی از ریبوفلاوین (متعلق به ویتامین گروه B) و کلسیم هستند.

شما می توانید آنها را بخورید و یا آنها را با ترشی های چاشنی دار و یا تنقلات و یا به سادگی آنها را به عنوان آب زیره بنوشید.

این یک معدن ویتامین و مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم و آهن است. کارشناسان معتقدند که شوید می تواند بهبود خواص شیر، بازیابی کننده جوش و بهبود کیفیت خواب را نتیجه دهد.

به عنوان یک نوع دیورتیک خفیف، شوید باید به میزان متوسط ​​مصرف شود. شما می توانید از دانه های شوید در کل زمین و غذاهای بسیاری مانند سالاد، ترشی، ادویه های کاری و پنیر استفاده کنید. برای زنان در طول دوره پرستاری، چای شوید، نوشیدنی محبوبی است.

گیاهان از خانواده کدو مانند کدوی سیب، کدو تنبل و کدو اسفنجی به افزایش تولید شیر کمک می کنند. این سبزیجات کم کالری، هضم راحتی داشته و بسیار مغذی هستند.

این یک گیاه گلدار است که در دریای مدیترانه یافت می شود و در دوران باستان برای تقویت عرضه شیر مادر استفاده می شد. این یک آنتی اکسیدان سیلیمارین است که به عنوان ماده ای فعال در این گیاه شناخته شده است. در واقع، رومی ها و یونانی ها از این گیاه برای مقابله با برخی از بیماری ها مانند بیماری های کیسه صفرا و کبد استفاده می کردند. این گیاه همچنین برای کمک به سوء استفاده از الکل، قند خون، کلسترول و بیماری های خود ایمنی نیز شناخته شده است. این گیاه فعالیت استروژنیک دارد که به افزایش تولید شیر مادر کمک می کند, اما امروزه به طور گسترده ای مورد استفاده قرار نمی گیرد. این گیاه سمی نیست و برای مادران شیرده ایمن است. با این حال، همچنین دارای برخی از ضعف ها و همچنین برخی از عوارض جانبی مانند آلرژی، تقلب (قلب زنی)، یبوست، نفخ و گاز، سرگیجه، کاهش پلاکت، اختلال عملکرد جنسی، اگزما، سطح پایین گلوکز خون ، لخته شدن خون و افزایش آنزیم های کبدی ممکن است باشد.

همه چیزهایی که مصرف می کنید، به طور مستقیم یا غیر مستقیم بر روی کودک شما تاثیر می گذارد. بنابراین، مهم است که با پزشکتان در رابطه با دوز مناسب شیره گل خار در طول شیردهی مشورت کنید. اکثر خانم های پرستار می توانند 2 الی 3 کپسول مکمل شیره گل خار را هر روز مصرف کنند تا مزایای آن را برایشان فراهم آورد. با این حال، در هر فرد متفاوت است، بنابراین قبل از اینکه واقعا از این قرص ها استفاده کنید، باید با پزشک خود مشورت کنید.

بهترین چیز در مورد گیاهان طبیعی این است که آنها را می توان به روش های مختلف استفاده کرد؛ مانند کپسول، چای، غذا یا مکمل ها. شما می توانید با استفاده از دانه ها و له شده آنها چای شیره خار تهیه کنید. 1 قاشق چای خوری دانه های خرد شده شیره خار را به 240 میلی لیتر آب جوش اضافه کنید. اجازه دهید به مدت 15 دقیقه بماند. دو بار یا سه بار در روز از آن استفاده کنید. همچنین می توانید با حذف ستون فقرات این گیاه، آنرا مصرف کنید.

شیرین بیان گیاهی بومی در خاورمیانه و اروپا است. این گیاه در داروهای گیاهی برای مقابله با سطوح پایین قند خون و سل استفاده شده است. این گیاه محبوب مادران شیردهی می باشد که افزایش میزان تولید شیر مادر خود را خواهان اند.

متأسفانه در ایالات متحده این گیاه زیبای گلدار یک علف هرز سمی محسوب می شود. واقعیت این است که شیرین بیان می تواند رشد بافت سینه را تحریک کند. این ممکن است برای زنانی که می خواهند پس از جراحی پستان، کودکشان را با شیر مادر تغذیه کنند، سودمند باشد.

این گیاه متعلق به خانواده گیاهی با عنوان شنبلیله است. حتی برخی از زنان می گویند که این گیاه به خوبی یا بهتر از شنبلیله موثر است م. با این حال، این همیشه برای همه کار نمی کند. شیرین بیان دارای خصوصیات ضد باکتریایی است و می تواند بافت پستان ایجاد کند.

با این وجود، شما بهتر نباید از گیاه تازه شیرین بیان استفاده کنید؛ زیرا خطرناک و سمی است. با این وجود، اگر در قالب کپسول یا به عنوان برگ گیاه خشک شده در چای استفاده شود، ایمن است.

برای ایجاد چای شیرین بیان، این مراحل را دنبال کنید:

برای فرم کپسول، می توانید 1 کپسول را برای 3 الی 4 بار در روز مصرف کنید. دستورالعمل های دوز توصیه شده توسط پزشک خود را دنبال کنید.

توجه کنید:

ماهی قزل آلا معمولا به عنوان یک غذای مغذی برای مردم به دلیل مواد عالی نظیر اسید چرب ضروری و پروتئین با کیفیت مورد استفاده قرار می گیرد. DHA، یکی از این اسیدهای چرب، نقش مهمی در توسعه مغز نوزادان دارد. بیشتر DHA ای که مادر مصرف می کند، بیشتر در شیرش خواهد بود.

ماهی قزل آلا یکی از مواد غذایی مهم برای افزایش تولید شیر مادر است؛اما دلیل دقیق این ادعا مشخص نیست.

استفاده بیش از 2 الی 3 بار از این ماهی در هر هفته به دلیل محتوای جیوه بالقوه توصیه می شود.

دانه های زنیان قادر به تولید شیر در مادران شیرده می باشند. این بذر می تواند به مسائل مختلف بهداشتی پس از بارداری کمک کند. این می تواند عضلات پشتی شما را تقویت کند، سلامت داخلی تان را تصمین کرده و تولید شیر را افزایش دهد. در سبک پخت و پز هندی، دانه های زنیان همراه با وعده های غذایی پخته می شوند که می توانند مصرف شوند.

مادران شیرده می توانند روزانه 1 قاشق چایخوری از دانه های زنیان را مصرف کنند. همچنین آنها می توانند یک قاشق غذاخوری از این دانه ها را آسیاب کرده و آن را با 1 فنجان آب و 2 قاشق چایخوری شکر زرد مخلوط کنید. پس از مخلوط کردن، مخلوط را حدود 3 دقیقه حرارت داده و به خوبی صبر کنید. اجازه دهید خنک شود. بکشید و این مایع را میل نمایید.

توجه: اگر از این گیاه برای اولین بار استفاده می کنید، واکنش های آلرژیک ممکن را بررسی کنید.

گز روغنی مواد مغذی مختلف قدرتمندی دارد که با تحریک غدد پستان به تولید شیر کمک می کند. علاوه بر این، مصرف این گیاه موجب بهبود گردش خون می شود، بنابراین تولید شیر مادر افزایش می یابد.

شما فقط نیاز دارید تا با مصرف ½ فنجان آب تازه استخراج شده از گز روغنی در هر روز شیر مادر بیشتری برای نوزاد خود فراهم کنید.

در پزشکی آیورودا، ریحان مقدس به طور معمول برای حمایت از مادران شیرده برای افزایش تولید شیر استفاده می شود. این می تواند جریان تولید شیر را تحریک و به آرام کردن اعصاب مادران کمک نماید.

ریحان مقوی دارای نیاسین، کاروتن، آهن و تیامین است که هر دو سلامت مادر و نوزاد را تظمین می کند و از بیماری ها دور نگه می دارد.

برای افزایش روند تولید شیر مادر علاوه بر استفاده از نکات بالا، باید به برخی از موارد زیر توجه کنید:

در اینجا چند نکته برای کمک به افزایش توانایی بدن شما در تولید شیر وجود دارد. همانطور که می بینید، همه آنها راهنمایی بسیار ساده و ایمن هستند. شما می توانید این کار را در خانه انجام دهید. با استفاده از برخی از این نکات، بسیاری از زنان موفق به بهبود شرایط خود شده اند. بنابراین، بعضی از آنها را انتخاب کنید و آنها را در درمان خود بکار بگیرید تا ببینید که چقدر موثر هستند. اگر شما هر ایده ای در مورد مقاله ما از “30 نکته مهم در مورد افزایش سریع تولید شیر مادر پس از بارداری” دارید، دریغ نکنید و پیشنهادات خود را در زیر این پست قرار دهید. ما به محض این که بتوانیم پاسخ خواهیم داد.

مطالب مرتبط

هماهنگی جهت تبلیغات: 02123051172

مجری انحصاری نیتیو، سنجاق

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

* لطفا در مورد ایجاد تاپیک و نظرسنجی قبل از ثبت دقت فرمایید زیرا امکان ویرایش و یا حذف مطلب بعد از ارسال وجود ندارد.
همچنین شما ملزم به رعایت

قوانین و مقررات

نی‌نی‌سایت نیز می‌باشید.

* لطفا در مورد ایجاد تاپیک و نظرسنجی قبل از ثبت دقت فرمایید زیرا امکان ویرایش و یا حذف مطلب بعد از ارسال وجود ندارد.
همچنین شما ملزم به رعایت

قوانین و مقررات

نی‌نی‌سایت نیز می‌باشید.

آیا می‌دانید در هفته ۳۶ بارداری باید برای ذخیره خون بندناف نوزادتان ثبت‌نام کنید؟!

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت

قوانین و مقررات

نی‌نی‌سایت می‌باشید
چگونه بعد از سزارین شیر داشته باشیم

مطالب این سایت تنها جنبه اطلاع رسانی و
آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین
مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست. لطفاً پیش از استفاده از سایت
صفحه
“شرایط استفاده از سایت”
را مطالعه فرمایید. استفاده از این سایت
بدان معناست که شما قبلاً صفحه “شرایط استفاده از سایت” را مطالعه کرده
و به مفاد آن واقفید. نقل مطالب این سایت با ذکر منبع و نشانی اینترنتی سایت بلامانع است

سلام من سزارین کردم اما شیرم در حد چند قطره است. چیکار کنم شیرم زیاد بشه؟ بچم گرسنه است یه مقدار شیر خشک دادم اما نمی خوام شیر خشکی بشه؟ باید چیکار کنم؟ خواهشا راهنمایی کنید. راههای آمدن شیر مادر بعد از سزارین چیست؟، چگونه بعد از سزارین شیر داشته باشیم؟

پاسخ مشاور نی نی نما:

آمدن شیر بعد از سزارین نسبت به زایمان طبیعی کمی با تاخیر آغاز می شود. اما از روز سوم سزارین، شیر در سینه ها افزایش می یابد. توصیه ما این است که شیردهی مکرر داشته باشید تا حجم شیر در سینه هایتان افزایش یابد همچنین می توانید از دمکرده رازیانه و دیگر مایعات مثل آب و آبمیوه و شیر نیز بیشتر استفاده کنید. تولید شیر معمولا ۳۰ تا ۴۰ ساعت پس از زایمان شروع به افزایش می کند، اما ممکن است کمی طول بکشد تا تغییرات برای مادر قابل درک شوند. معمولا افزایش شیر از روز دوم یا سوم پس از زایمان کاملا مشهود است اما در ۲۵% موارد ممکن است بیشتر طول بکشد تا افزایش شیر دیده شود.

تحقیقات نشان می دهد زمان آمدن شیر تحت کنترل هورمون ها است و به شیردهی مربوط نمی شود. با این حال، مادرانی که زود شیردهی را شروع می کنند یا به دفعات بیشتر به نوزاد شیر می دهند در روزهای ۳ تا ۴ شیر بیشتری تولید می کنند و نوزادان آنها وزن کمتری از دست می دهند و سطح بیلیروبین پایین تری دارند (زردی کمتر). تماس بدن مادر با بدن نوزاد نیز با افزایش تولید شیر همراه است. اگر در هنگام تولید شير، شیر از سینه خارج نشود تولید شیر متوقف می شود.

مطلب پیشنهادی: نکات شیر دادن به نوزاد | نحوه صحیح شیر دادن به نوزادچگونه بعد از سزارین شیر داشته باشیم

هنگامی که شیر مادر در طول ۳ روز پس از زایمان (۷۲ ساعت بعد از زایمان) افزایش حجم مورد انتظار را نداشته باشد، تأخیر در تولید شیر (DOL) اتفاق افتاده است. مطالعات نشان می دهند عوامل خطر برای تاخیر در تولید شیر عبارتند از:

تحقیقات نشان می دهد که به جای DOL، افزایش خطر ممکن است به دلیل افزایش آهسته تولید شیر به دلیل مدیریت شیردهی، کاهش پاسخ پرولاکتین به تغذیه با شیر مادر و یا افزایش حجم بدن که بر رشد سینه در دوران بلوغ تاثیر می گذارد، باشد. در موارد زیر، شیر به احتمال زیاد طبق برنامه زمانبندی تولید می شود، اما تولید شیر ممکن است به اندازه کافی زیاد نباشد تا باعث احساس پری شود:

شیردهی را تا زمانی که پستان تخلیه شود انجام دهید. تماس بدن مادر با بدن نوزاد نیز می تواند در تولید شیر موثر باشد. مراقب وزن نوزاد باشید تا اطمینان حاصل کنید که او به اندازه کافی شیر می خورد- اگر فرزند شما بیش از ۷٪ وزن زمان تولد را از دست بدهد، شیردهی باید افزایش یابد. اگر نوزاد به قدر کافی شیر نخورد، مصرف مکمل ضروری است.

منبع خبر : ooma

در نظر بگیرید که چندین ساعت از زایمان مادری می گذرد و پزشک متخصص به علت کم بودن ترشحات شیر مادر، شیر کمکی را نیز به همراه آن تجویز نموده است. در برخی از مواقع علت این امر، ناآرامی و اضطراب مادر است که پس از برگشت به منزل و قرار گرفتن در یک محیط آرام و به دور از هیاهو و استرس، ترشحات سینوس های پستانی خود به خود افزایش یافته و نوزاد به اندازه کافی سیر می شود و دیگر تمایلی به خوردن شیر کمکی از خود نشان نمی دهد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست الکترونیکی

support@pezeshket.com

تلفن پشتیبانی

021-91002055

شیردهی بعد از سزارین یکی از رایج ترین نگرانی های مادران سزارینی است. این نگرانی طبیعی بوده و شیردهی بعد از سزارین کاملا امکان پذیر می باشد. اگرچه ممکن است  چالش هایی داشته باشد، اکثر خانم هایی که مایل به شیردهی هستند می توانند پس از سزارین با موفقیت این کار را انجام دهند.چگونه بعد از سزارین شیر داشته باشیم

 در بیشتر موارد، به زودی پس از سزارین می توانید شیردادن به نوزاد خود را شروع کنید. حتی گاهی اوقات ممکن است خانم ها در اتاق عمل، شیردهی خود را شروع کنند. شاید شنیده باشید که خانم ها می توانند با شیردهی در اولین ساعت پس از تولد می توانند شانس موفقیت در شیردهی خود را افزایش دهند. از آنجا که سزارین یک جراحی بزرگی محسوب می شود، منطقی است که زنان نگران توانایی خود در شیردهی در همان ساعت اول جراحی باشند.

اگرچه اکثر زنان دوران شیردهی بعد از سزارین خود را بدون هیچ گونه مشکلی شروع می کنند، اما برخی از آنها با چالش هایی مواجه هستند. هنوز هم روش های زیادی برای رفع موفقیت آمیز این چالش ها وجود دارد.

برخی از مشکلات شیردهی بعد از سزارین، عبارتند از:

اگر کودک شما بعد از تولد بیماری و نیازهای پزشکی خاصی دارد و باید مدتی را در بخش مراقبت های ویژه نوزادان (NICU) بگذراند، هنوز هم می توانید با موفقیت شیردهی خود را شروع کنید. در صورت امکان، شیر خود را در اسرع وقت پس از تولد بدوشید و پمپاژ کنید. با این کار دوران شیردهی شما شروع می شود.

همزمان با بهبودی از سزارین، داروهایی برای کنترل درد برای مادران تجویز می شود. بیشتر داروهای ضد درد با شیردهی سازگار هستند، زیرا فقط مقدار کمی از آنها به شیر مادر منتقل می شوند. علاوه بر این خانم ها می توانند از پزشک خود در مورد داروهای تجویزی که مصرف می کنند مشورت بگیرند.

نوع بیهوشی استفاده شده و همچنین میزان تزریق دارو بیهوشی ممکن است بر شیردهی تأثیر بگذارد. بیهوشی در ابتدا باعث خواب آلودگی می شود و حتی می تواند بر توانایی مادر در شیردهی تأثیر بگذارد. با این حال، همه نوزادان به بیهوشی واکنش متفاوتی نشان می دهند و تأثیرات احتمالی آن به نوع بیهوشی که صورت گرفته، همراه با مدت زمان تجویز آن بستگی دارد. به عنوان مثال، یک بی حسی منطقه ای تأثیر کمتری نسبت به بیهوشی عمومی بر روی جنین خواهد داشت.

بررسی نشان داده اند که سزارین ممکن است شروع تولید شیر بالغ را به تأخیر بیندازد. در طی روزهای اول پس از تولد، بدن مادر شیر آغوز تولید می کند. آغوز اولین شیر کودک است. حجم آغوز کم است اما پر از آنتی بادی و محافظت های دیگر برای کودک می باشد. حدود 2 تا 5 روز پس از تولد، شیر مادر افزایش پیدا می کند. تبدیل شیر آغوز به شیربالغ در زنانی که عمل سزارین انجام داده اند ممکن است چند روز به تأخیر بیفتد، اما در نهایت این تغییر صورت می گیرد.  علاوه بر آن خانم ها می توانند با شیردهی یا پمپاژ منظم روند شیردهی خود را تسریع ببخشند.

سزارین یک جراحی بزرگی است که با می تواند با درد یا ناراحتی همراه باشد. زنان در دوران بارداری همراه با انقباض رحم به اندازه قبل از بارداری، انقباضات رحمی را تجربه می کنند. برای تسکین درد یا ناراحتی خود دارو های خود را مصرف کنید. درد قطعاً در توانایی شما برای شیردهی تداخل ایجاد می کند، بنابراین بهتر است برای تسکین زودتر درد هر کاری که می توانید را انجام دهید. بیشتر داروها به میزان کافی در شیر مادر نفوذ نمی کنند، اما می توانید با پزشک یا مشاور شیردهی در مورد گزینه های جایگزین مشورت کنید.

زایمان تجربه ای است که منجر به بروز احساسات شدیدتری می شود. احساس ناراحتی و درد در روزهای پس از تولد طبیعی است. این احساسات عاطفی که به عنوان افسردگی پس از زایمان شناخته می شود، به دلیل تغییر سطح هورمون ها و همچنین تغییر در هویتی است که هنگام والدین شدن تجربه می کنید.

اگر بعد از سزارین، علائم شما شدیدتر شود ممکن است احساس گناه یا اضطراب کنید. در این شرایط مشکلات ناشی از شیردهی می تواند وضعیت را بدتر کند. احساس خود را با دیگران به اشتراک بگذارید. اگر در بروز احساسات خود واقعا مشکل دارید و نمی توانید به تنهایی آن را مدیریت کنید، از تماس با پزشک یا ماما دریغ نکنید.

مطمئن شدن از زمان شیردهی بعد از سزارین می تواند در برنامه ریزی برای شیردهی مناسب باشد. اگر مطمئن هستید که باید سزارین شوید بهتر است قبل از زایمان خود برای دوران شیردهی برنامه ریزی لازم را انجام دهید تا مطمئن شوید که پس از به دنیا آمدن کودک می توانید در اولین فرصت شیردهی را شروع کنید.

بهتر است قبل از مراجعه به بیمارستان برای زایمان از قوانین و سیاست های آنجا اطلاعات لازم را کسب کنید. به عنوان مثال، آیا با فرض سالم بودن مادر و نوزاد، بیمارستان شما اجازه می دهد در اتاق عمل شیردهی کنید؟ آیا اگر کودک شما نتواند فوراً روی پستان شما بیاورد آیا بیمارستان پمپ برای شما فراهم می کند؟

 داشتن یک مددکار شیردهی در همان ساعات اولیه می تواند در طی یکی دو ساعت اول بعد از عمل سزارین بسیار مفید باشد. برای همین مطمئن شوید آیا بیمارستان اجازه می دهد در ساعات اولیه زایمان همراه پیش شما بماند.

در دوران نقاهت، ممکن است برای قرار دادن کودک روی سینه و شیردهی مناسب نیاز به کمک داشته باشید. یک مشاور شیردهی همچنین می تواند برای شما در اولویت قرار دادن شیردهی زود هنگام به شما کمک کند.

موقعیت های سنتی شیردهی مانند نگهداری گهواره ممکن است در هفته های اولیه بعد از شیردهی زیاد مناسب نباشد. دو موقعیتی که معمولاً برای شیردهی پس از جراحی C بهتر است حالت خوابیده به پهلو و نگه داشتن در بغل است.

دراز بکشید و شکم تا شکم در کنار کودک خود قرار بگیرید. کودک خود را با فصله کمی زا زیر پستان که با تخت تماس می گیرد نگه دارید. بعد، بینی کودک خود را به سمت نوک پستان خود قرار دهید و سپس آنها را محکم بگیرید. شاید برای راحتی خود لازم باشد از بالش استفاده کنید.

کودک خود را در اطراف بدن و زیر بازو قرار دهید، در حالی که شکم او رو به بدن شما قرار بکیرد. کودک را آرام و نزدیک نگه دارید و بتواند روی پستان مادر بچسبند.

شیر مادر به مرور زمان غلیظ تر و خامه ای تر می شود. چون با جریان و حرکت شیر از پستان به تدریج با چربی ترکیب می شود و غالباً به عنوان ماده مغذی شناخته می شود. بدن یک زن می تواند تولید شیر بالغ باکیفیت را برای ماه ها و حتی سال ها ادامه دهد. شیر مادر بعد از شش ماهگی هنوز بخش بزرگی از رژیم غذایی کودک را تشکیل می دهد. یک کودک هفت ماهه هنوز 93٪ کالری خودش را از شیر مادر دریافت می کند. حتی بین 11 تا 16 ماهگی، تقریبا نیمی از کالری روزانه وی از شیر مادر تامین می شود.

بعد از شش ماهگی در حالی که کودک شما تغذیه با مواد جامد را شروع می کند، ممکن است فکر کنید که او دیگر نیازی به شیر مادر ندارد؛ اما بهتر است بدانید، شیردهی پس از شش ماهگی فواید زیادی هم برای شما و هم کودک تان دارد. تغذیه با شیر مادر را می توان یک غذا و دارو محسوب کرد. سازمان جهانی بهداشت (WHO) شیردهی را به مدت دو سال و حتی بیش از آن را توصیه می کند.

برای افزایش میزان شیردهی بعد از سزارین باید شیردهی را در طول روز ادامه دهید. علاوه بر آن، رعایت راهکارهای زیر می تواند تاثیر زیادی در روند افزایش شیردهی بعد از سزارین داشته باشد:

اگر کودک به طور طبیعی شیر نمی خورد، یا مادر هنوز نمی تواند شیر کافی برای او تهیه کند، تکنیکی به نام پمپاژ دست می تواند راهکار مفیدی برای زنان شیرده باشد. تحقیقات نشان داده است که پمپاژ دست می تواند میزان شیر مادر را در یک جلسه افزایش دهد. کل مراحل حدود 25 تا 30 دقیقه طول می کشد. برای پمپاژ دست، زنان می توانند این مراحل ساده را دنبال کنند:

شیردهی پس از سزارین امکان پذیر است، اما این به معنای آسان بودن آن نیست… تلاش برای شیردهی ممکن است از بروز احساسات شما جلوگیری کند. یکی از بهترین کارهایی که می توانید انجام دهید تقسیم احساس خود با دیگران است. احساسات زنان در دوران شیردهی کاملا طبیعی هستند.

اگر در مدیریت احساسات یا عملکرد خود مشکلی دارید، با یک مشارور تماس بگیرید. آنها می توانند وضعیت شما را بررسی کنند و در صورت بروز علائم افسردگی پس از زایمان، راهکارهای ساده را ارائه دهند.

منبع:

https://www.healthline.com/health/breastfeeding/breastfeeding-after-c-section

 

سونوگرافی درون برونشیال چه کاربردی دارد؟ سونوگرافی درون برونشیال (EBUS) یک روش…

چرخه قاعدگی چه مدت طول می کشد؟ مدت زمان چرخه قاعدگی در…

بیماری های مادرزادی بیماری های مادرزادی مشکلاتی هستند که وقتی کودک در…

اضطراب بعد از سکس ممکن است برای همه افراد رخ دهد، حتی…چگونه بعد از سزارین شیر داشته باشیم

مصرف دارو های گیاهی در آندومترویوز مصرف دارو های گیاهی در آندومتریوز…

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

چگونه بعد از سزارین شیر داشته باشیم
چگونه بعد از سزارین شیر داشته باشیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *