چگونه بعد از ناهار نخوابیم

 
helpkade
چگونه بعد از ناهار نخوابیم
چگونه بعد از ناهار نخوابیم

یکی از مشکلاتی که بسیاری از افراد شاغل با آن درگیر هستند،کاهش انرژی و احساس خواب آلودگی بعد از ناهار است. به احتمال زیاد شما هم بعد از تمام شدن ناهار و زمانی که به میز کار خود برگشته‌اید، با خمیازه‌های متوالی مواجه می‌شوید و از خود می‌پرسید چرا ریتم شبانه روزی بدنتان دچار مشکل شده است. پاسخ این است: سکونی در ریتم بیولوژیکی بدن وجود دارد که در زمان ظهر و با مصرف غذا به وجود می‌آید و باعث احساس خواب آلودگی در فرد می‌شود. در واقع شروع روند گوارش و هضم است که این حس را در بدن شما ایجاد می‌کند. با مصرف غذا سطح قند خون بالا می‌رود ولی بعد از گذشت حدود یک ساعت از صرف ناهار، قند خون و انرژی بدن به تدریج پایین می‌آیند. برای اینکه با این روند بجنگید و بتوانید از خستگی و کاهش انرژی خود نجات پیدا کنید، برخی از این راهکارهای ساده به کمکتان می‌آیند.

انجام فعالیت‌های فیزیکی جریان خون را تقویت می‌کند. اکسیژن مواد غذایی لازم را به بافت‌های ماهیچه‌ای بدن می‌رساند و انرژی بدن را به طور طبیعی افزایش می‌دهد. یکی از روش‌های جلوگیری از خواب آلودگی بعد از ناهار رفتن به سراغ ورزش‌های سبک است. چند حرکت کششی ساده انجام دهید، به جای استفاده از آسانسور با پله به طبقه مورد نظر بروید و در محل کار کمی قدم بزنید. این راهکارهای ساده می‌توانند انرژی را به شما بازگرداند. به گفته محققین دانشگاه تورنتو، خوردن بی‌وقفه ناهار و نداشتن استراحت در حین آن، احساس خواب آلودگی و نبود انرژی را بیشتر می‌کند.

اگر برایتان مقدور است برای انجام حرکات ورزشی به پارک نزدیک محل کار خود بروید. یکی از مطالعات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد افرادی که در محیطی مانند پارک حضور پیدا می‌کنند، در تست‌های مربوط به حافظه و دقت نتایج بهتری نشان می‌دهند. طبیعت دقت و توجه غیر ارادی ما به اطراف را تقویت می‌کند، در این حالت بدون نیاز به تمرکز قوی، به اطراف خود دقت بیشتری خواهید داشت. این نکته به مغز کمک می‌کند تا توجه مستقیم خود را نیز بهبود بخشد. شما به همین منوال می‌توانید تمرکز مورد نیاز برای انجام کار خود در آن لحظه را به دست بیاورید. به همین دلیل است که بعد از بازگشت از پارک احساس سبکی و شادابی بیشتری نسبت به قدم زدن در خیابان می‌کنید.چگونه بعد از ناهار نخوابیم

مطالعه‌ای که در دانشگاه دامپزشکی میزوری انجام شد، نشان داد تعامل با حیوانات سطح هورمون اکسی توسین را افزایش می‌دهد. این هورمون توانایی مهار کردن هورمون استرس را دارد و احساس آرامش و تمرکز بیشتری را به شما باز می‌گرداند. حتی فکر کردن در مورد حیوان خانگی هم همین تأثیر را در بدن نشان می‌دهد. می‌توانید عکسی از حیوان خانگی خود را روی میز کارتان قرار دهید و اجازه دهید فکر بغل کردن و گذراندن وقت با او بعد از ساعات کاری، بتواند با بی‌حوصلگی و خستگی ظهر شما مبارزه کند. حتی مشاهده ویدیو و کلیپ‌های بامزه حیوانات هم می‌تواند احساسات مثبت را درون شما افزایش دهد.

قهوه یک ماده خوراکی انرژی‌بخش است ولی به زمان نوشیدن آن در روز باید دقت کنید. بسیاری از افراد تصور می‌کنند مصرف کافئین در هر ساعتی قبل از شام، مشکلی به وجود نمی‌آورد. ولی مصرف کافئین حتی در ساعات بعد از ظهر هم بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد و بر خواب شبانه اثر می‌گذارد. مصرف بی‌موقع کافئین چرخه نادرستی را به وجود می‌آورد که ممکن است باعث احساس خستگی در ساعات عصر شود. آدامس بجوید

مطالعات نشان می‌دهند دانشجویانی که قبل از شروع آزمون و نه در طول آن، آدامس می‌جوند، نتایج بهتری دریافت می‌کنند. شما هم می‌توانید برای تمرکز بیشتر و دوری از احساس خواب آلودگی آدامس بجوید. البته پیشنهاد می‌شود زمان جویدن آن را بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در نظر بگیرید چرا که زمان طولانی‌تر هم باعث کاهش تحریکات ذهنی می‌شود.

یکی از دلایل خستگی، بی‌حوصلگی و مشکلات تمرکزی، نبود آب کافی در بدن است. روز خود را با یک لیوان بزرگ آب شروع کنید چرا که در تمام طول شب هیچ میزان آبی وارد بدن نشده و به همین دلیل سطح مایعات بدن کاهش یافته است. در صورت امکان روزی ۸ لیوان آب بنوشید تا دچار کم آبی بدن و عوارض آن نشوید.

بیشتر بخوانید: دلایل، علایم و راه‌های درمان کم آبی بدن

گوش دادن به موسیقی در حین کار می‌تواند بهره بری را افزایش دهد. تحقیقی در دانشگاه میامی انجام شد که در آن ۵۶ شرکت کننده برای مدت سه هفته در حین کار به موسیقی گوش دادند. نتیجه نشان داد این افراد زمانی که موسیقی را قطع می‌کردند، کیفیت کارشان کمتر می‌شد و زمان بیشتری برای انجام وظایف و کارهای مختلف نیاز داشتند.

بیشتر بخوانید: ۱۰ فایده شگفت انگیز موسیقی از نظر علم روانشناسی

غلات تصفیه شده نان‌های ساندویچی و مانند آن به سرعت هضم می‌شود. این مسئله افزایش و کاهش میزان قند خون را سرعت می‌بخشد و به دنبال آن بر کاهش انرژی نیز تأثیرگذار است. شاید در حین مصرف این مواد غذایی ابتدا احساس هوشیاری کنید، ولی افت سریع قند خون باعث کسل شدنتان می‌شود. غذاهایی که بیشتری میزان انرژی را به وجود می‌آورند شامل پروتئین مانند گوشت، ماهی، تخم مرغ و کربوهیدرات پیچیده مانند حبوبات و غلات هستند. سبزیجات برگی سبز مانند اسفناج و کلم پیچ حاوی آهن هستند و به کاهش خستگی کمک می‌کنند

مصرف حجم زیادی از غذا برای وعده ناهار سرعت هضم و گوارش را کاهش می‌دهد و باعث احساس باد کردن و ناراحتی می‌شود. اگر از خانه غذا می‌برید، بهتر است ظرف غذای کوچک‌تری بردارید. چون زمانی که ظرف خالی می‌شود ذهن احساس سیری می‌کند و با این کار شما زودتر سیر می‌شوید. اگر هم از رستوران غذا تهیه می‌کنید، می‌توانید ابتدا نیمی از غذای درون بشقاب خود را جدا کنید و سپس باقی مانده را بخورید. اگر بعد از خوردن این حجم هنوز احساس سیری نمی‌کردید، ۲۰ دقیقه صبر کنید تا پیام سیر شدن به مغزتان برسد.

بیشتر بخوانید: آیا گیاه‌خوار یا گوشت‌خوار بودن ربطی به گروه خونی ما دارد؟

زمانی که حجم کار زیاد می‌شود، ممکن است خوردن ناهار به تعویق بیفتد. ولی به هیچ وجه اجازه ندهید از مصرف مواد غذایی و خوراکی بیش از ۴ یا ۵ ساعت بگذرد. می‌توانید از میان وعده‌های حاوی پروتئین و کربوهیدرات پیچیده استفاده کنید. خوراکی‌هایی مانند هوموس، سبزی، تست نان غلات، کره بادام زمینی، ماست یونانی و میوه گزینه‌های مناسبی محسوب می‌شوند.

افرادی که به طور میانگین ۷-۸ ساعت در طول روز می‌خوابند، بازدهی و عملکرد بهتری دارند. کمبود خواب، باعث می‌شود ریتم طبیعی شبانه روزی بدن به هم بریزد و گاهی این اختلال در بعد از ظهر بیشتر شود. طوری که در طول روز احساس خستگی داشته باشید و در ساعات ظهر این خستگی افزایش یابد. پس بهتر است خواب شبانه خود را به اندازه کافی برنامه‌ ریزی کنید.

بیشتر بخوانید: چه میزان خواب برای بدن کافی است؟ عوارض بی‌خوابی چیست؟

منبع: Reader’s Digest

هشت
 − 

 = 
هفت

.hide-if-no-js {
display: none !important;
}

بجای همه این کاره بخصوص پارک رفتن و…میتونیم یک ساعت بخوابیم:)

بعضی ها ممکن با خواب بعدازظهر مودشون بیاد پایین واسه همین راهکارای بالا احتمالا برای این دوستانه

آیا شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که بعد از خوردن ناهار نمی توانند هیچ کار مفیدی انجام دهند؟ بلافاصله پس از خوردن ناهارتان احساس می کنید باید بخوابید؟ خواب آلودگی بعد از خوردن ناهار مشکل خیلی متداولی است که اگر شما یک خانم شاغل باشید بیشتر هم اذیتتان خواهد کرد. در اینجا راههایی را به شما معرفی می کنیم تا از این احساس رخوت جلوگیری کنید.1. صبحانه خوب و کاملی بخورید:
اگر شما جزو آن دسته افرادی هستید که عادت به صبحانه خوردن ندارید، همین مساله می تواند دلیل پنهان خواب آلودگی بعد از ناهار برای شما باشد. نخوردن صبحانه باعث می شود ناهار زیاد بخورید و همین امر باعث خواب آلودگی شما می شود. اگر صبحانه تان را کامل میل نمایید در طی روز پر انرژی خواهید بود.2. در طی روز از مواد غذایی استفاده کنید:
اگر در فاصله صبحانه و ناهار مقدار کمی مواد غذایی مصرف کنید دیگر هنگام ناهار به مقدار زیادی غذا احتیاج ندارید. اگر نیم چاشت شما شامل مواد گیاهی، موادی سرشار از پروتئین و دارای چربیهای مفید باشد در طی روز کاملا با نشاط خواهید بود.3. در مورد انتخاب غذا برای ناهارتان  دقت کنید:
لیستی از همه موادی که هنگام ناهار می خورید تهیه کنید. اگر ناهار سنگینی می خورید که هضم آن طولانی است، دچار رخوت خواهید شد. از خوردن فست فود برای ناهار اجتناب کنید، مخصوصا اگر ناهارتان را سر کار میل می کنید سعی کنید غذاهای سبک تری انتخاب کنید. برای ناهار، کربوهیدراتها مانند پاستا، برنج و سیب زمینی یک نه بزرگ به همراه دارند. از پروتئینهایی مانند گوشت مرغ به همراه سالاد، مقداری کلم برکلی یا چیزهایی شبیه آن استفاده نمایید.4. کمی قدم بزنید:
برای غلبه بر خواب آلودگی پس از صرف ناهار کافیست برای کمی قدم زدن از خانه بیرون بروید. می توانید در اطراف محل کارتان کمی قدم بزنید و پس از برگشتن پشت صندلیتان حرکات کششی انجام دهید. فقط کافیست کمی فعالیت کنید. با اینکار گردش خون شما سریعتر شده و عمل هضم نیز بهتر انجام خواهد شد.5. گفتگو کنید:
گفتگو با کسانیکه باعث خنده یا تفکر شما می شوند، خستگی و رخوت بعد از خوردن ناهار را ازشما دور خواهد کرد. می توانید برنامه ریزی کنید تا صحبت در مورد مسائل کاری را به زمان بعد از ناهار منتقل کنید.6. خواب خوبی داشته باشید:
خواب آلودگی ممکن است هیچ ربطی به خوردن غذا نداشته باشد. اگر سیکل خوابتان در شب کامل نشده باشد فارغ از اینکه برای غذا چه چیزی خورده اید نزدیک به ظهر احساس خواب آلودگی خواهید کرد. کم خوابی مشکلات بیشماری را به همراه خواهد داشت از جمله مشکل تمرکز کردن و مشکلات مشابه.7. ورزش کردن:
اگر ورزش صبحگاهی را جزو برنامه خود قرار دهید، شما با مشکل خواب آلودگی بعد از خوردن ناهار مواجه نخواهید شد. انجام ورزشهای روزانه گردش خون شما را راحت تر خواهد کرد و بدن شما را فعال نگه خواهد داشت. پس سعی کنید صبحها ترکیبی از فعالیتهایی همچون پیاده روی، دویدن آرام و دوچرخه سواری را انجام دهید. اگر پس ار تمرینات ورزشی باید سر کار بروید از انجام ورزشهای سنگین که باعث خستگیتان می شود پرهیز کنید.8. محیط کار با نشاطی برای خود ایجاد کنید:
نحوه چیدمان محل کارتان می تواند باعث ایجاد خستگی در شما شود. هنگام چیدن وسایل محل کارتان سعی کنید از رنگهای روشن استفاده کنید. می توانید عکس کسانی که دوستشان دارید را روی میز کارتان قرار دهید یا از گیاهان برای تزئین محل کارتان استفاده کنید. همچنین می توانید از چراغهای فلورسنت زیبا نیز استفاده کنید که این در محیط کار خانگیتان هنگام مطالعه اوراق یا کتابهایتان نیز به کار خواهد آمد. مترجم اختصاصی سایت: آذر امینی

چرت بعد از غذا، یکی از لذت‌بخش‌ترین خواب‌های کوتاه مدتی است که سراغ هر آدمی می‌آید. اما این یک خواب معمولی نیست؛ درواقع به کمای غذایی مبتلا می‌شویم. اما چرا این اتفاق می‌افتد؟

صنم بیاناتی: یک بشقاب پر غذا را تمام کرده‌اید و حالا حسابی سیر شده‌اید. شاید به این فکر می‌کنید که قبل از جمع کردن میز،‌ اول کش و قوسی به بدنتان بدهید یا اینکه پیاده‌روی کوتاهی حتی در فضای خانه داشته‌ باشید. به هر حال زیادی خورده‌اید و حالا احساس می‌کنید نفس کشیدن برایتان سخت شده. با این حال همه این افکار که همت شما را برای بلند شدن از روی صندلی می‌طلبد به نظر یک چالش بزرگ می‌آید.

این میان چرت زدن،‌ حتی یک چرت کوتاه دلچسب‌ترین ایده ممکن برای این لحظه فعلی بعد از پرخوری به نظر می‌رسد.

آیا همه این اتفاقات برای شما آشناست؟

برای این حالت یک اسم مشخصی تعریف شده است. postprandial somnolence یا همان خواب آلودگی بعد از غذا که البته به نام دیگری با عنوان “کمای غذا” ارجاع داده می‌شود. این کمای غذایی یک حالت طبیعی از خستگی و خواب آلودگی است که پس از صرف یک وعده غذای سنگین برای همه ما اتفاق می‌افتد.چگونه بعد از ناهار نخوابیم

به گزارش سی‌‌ان‌ان این حالت بر اساس تئوری‌های بسیاری واقع می‌شود که برخی از آنها بیشتر از دیگری مورد توجه قرار دارند و محل بحث هستند.

تغییرات جریان خون

بر اساس تعریف پروفسور دیوید لویتسکی، پروفسور مواد غذایی و روانشناسی دانشگاه کورنل، معمول‌ترین توضیح برای کمای غذایی بروز تغییرات در سیستم گردش خون است. وقتی غذا وارد شکم شما می‌شود و دستگاه گوارش را فعال می‌کند، جریان خون از ماهیچه‌ها و مغز به سمت شکم و روده تغییر می‌کند. پروفسور لویتسکی می‌گوید: “وقتی این حجم خون از مغز به سمت پایین می‌رود، ما احساس گیجی و خستگی می‌کنیم و خب این اتفاق درست بعد از صرف غذا واقع می‌شود و قسمت جالب ماجرا همین جاست.

این تغییر جریان خون به این دلیل اتفاق می‌افتد که بعد از خوردن غذا، سیستم عصبی پاراسمپاتیک فعال می‌شود، این سیستم بخشی از مکانیزم بدن ماست که باعث هضم و جذب مواد غذایی می‌شود. این سیستم همچنین لقب سیستم استراحت و هضم غذا را دارد که هدف آن محافظت از انرژی است،‌ اتفاقی که ضربان قلب را آهسته‌تر می‌کند و فعالیت روده را بیشتر. در چنین حالتی بدن برای جذب مواد مغذی،‌ غذایی که دریافت کرده آماده می‌شود.

اگر بخواهیم روی دیگر سکه را هم ببینیم. تفسیرها اینگونه می‌شود؛ سیستم عصبی سمپاتیک ما نقش مخالف بازی می‌کند: این سیستم باعث پاسخی خطرناک و تهدید آمیز می‌شود که می‌تواند پاسخی بر مبنای “جنگ یا پرواز” باشد. در نتیجه این فعل و انفعالات ضربان قلب بالا می‌رود و جریان خون در مغز شدت می‌گیرد.

هر چه بیشتر بخورید، بیشتر به کما می‌روید

اگر به طور کلی در غذا خوردن زیاده‌روی نمی‌کنید و کم خوری را ترجیح می‌دهید ریسک ابتلای شما به کمای غذایی بسیار پایین خواهد بود. بنا به گفته پروفسور لویتسکی همه چیز بر اساس وعده‌های غذایی سنگین اتفاق می‌افتد. “وقتی که غذا می‌خورید سیستم عصبی پاراسمپاتیک شما فعال می‌شود اما، آنچه که باعث خواب آلودگی و خستگی بعد از غذا می‌شود و فرد را به کمای غذایی فرو می‌برد بستگی به مقدار غذایی دارد که یک نفر میل می‌کند.”

این اتفاق چطور واقع می‌شود؟ اتساع معده یا کشیدگی ناحیه شکم بعد از خوردن حجم زیادی از غذا ، دلیلی بر این اتفاق است. هر چه بیشتر غذا بخورید این حالت‌ها شدیدتر می‌شود و تاثیر گذاری‌اش هم به مراتب بیشتر خواهد شد.

دکتر ویلیام اور، استاد بالینی پزشکی در دانشگاه مرکز علوم بهداشتی اوکلاهاما که تحقیقات گسترده‌ای در این زمینه منتشر کرده می‌گوید: “اگر شما غذای زیادی بخورید،‌ خیلی بیشتر از موقعی که صرفا یک کاسه سوپ را به عنوان وعده غذایی خود انتخاب کرده‌اید اتساع معده و تحریکات هورمونی در بدنتان اتفاق می‌افتد که باعث می‌شود بیشتر احساس خواب‌آلودگی کنید.”

به نظر می‌رسد غذای مایع خیلی کمتر سبب خستگی ما می‌شود تا یک وعده غذای جامد. “تحقیقات ما نشان می‌دهد در مقابل یک غذای مایع، وعده غذایی جامد احساس خواب‌آلودگی بیشتری را منجر می‌شود بخصوص وقتی که با همان حجم از غذا اما در شکل مایع در مقایسه قرار می‌گیرد.”

یکی از دلایل چنین اتفاقی این است که مایعات و جامدات هر کدام قسمت‌های متفاوتی از شکم و معده را تحریک می‌کنند و همچنین بازتاب تحریک مغز توسط هر کدام از آنها متفاوت است. بر اساس گفته دکتر ویلیام اور مایعات در درجه اول ،‌در قسمت بالای معده قرار گرفته و پروسه پردازش آنها انجام می‌شود، این موضوع تحت عنوان “فوندوس” شناخته می‌شود. اما پروسه پردازش مواد غذایی جامد در آنتروم یا همان قسمت پایینی معده اتفاق می‌افتد.

از آنجایی که آنتروم دارای اتصالات عصبی با مغز است ،‌این احتمال وجود دارد که القاء حس خواب‌آلودگی در چنین شرایطی بیشتر شود.

تئوری‌های هورمونی، سی‌سی‌کی،‌ سروتونین و تریپتوفان

سی‌سی‌کی (CCK) یک هورمون روده است که بعد از خوردن باعث افزایش جریان خون می‌شود. این یک واقعیت مستند است که نتایج آن با آزمایش بر روی موش‌ها مشخص شده است. پروفسور لوینتسکی در این باره می‌گوید: “وقتی این هورمون در دوز بالا به موش‌ها تزریق شد آنها به خواب رفتند. اما اگر شما این هورمون را از طریق سوند به اندازه معمول و بعد از خوردن یک وعده غذایی به موش تزریق کنید لزوما خواب‌آلود نمی‌شود.”

نتیجه‌ای که از این آزمایش‌ها حاصل می‌شود این است: سی‌سی‌کی صرفا نمی‌تواند نقش معناداری در خواب آلودگی پس از غذا داشته باشد. نمونه مشابه می‌تواند درباره سروتونین مصداق پیدا کند. سروتونین یک انتقال دهنده عصبی است که از اسید آمینه تریپتوفان تولید می‌شود و مسئول احساس آرامش و خواب آلودگی در بدن است.

این یک واقعیت است که در بدن ما بعد از خوردن، میزان تریپتوفان موجود در خون بالا می‌رود، بخصوص اگر ما مقدار زیادی کربوهیدرات مصرف کنیم،‌ تریپتوفان موجود در خون بیشتر هم می‌شود.در چنین حالتی به لحاظ تئوریکی سروتونین بیشتری در مغز تولید می‌شود. با این حال افزایش میزان تریپتوفان بعد از صرف غذا آنقدر زیاد نیست که بخواهد اندازه سروتونین مغز را بالا ببرد.

پروفسور لویتسکی می‌گوید: “اگر سروتونین به طور مستقیم به مغز برسد شما را به خواب فرو خواهد برد. اما در این مورد هم درست مانند ‌سی‌سی‌کی برای تاثیر گذاری اینچنینی دوز این هورمون باید بیشتر از اندازه معمول آن در بدن باشد. به این ترتیب مسیر این تئوری درست اما تعریف آن خیر”

پروتئین، چربی و چرخه‌های شبانه‌روزی

وقتی که پروتئین برای مدت طولانی در معده به حالت واژگون باقی می‌ماند،‌ به این معناست که غذا و مواد خونی که آن را احاطه کرده‌اند قرار است زمان بیشتری در شکم بمانند.

پروفسور لویتسکی در این باره می‌گوید: “این اتفاق وقتی می‌افتد که فرد یک غذای پروتئینی در حجم زیاد می‌خورد و بعد از غذا احساس خستگی می‌کند. همچنین در یکی از جدیدترین تحقیقات بر روی مگس میوه مشخص شده این موجودات هر چه بیشتر پروتئین مصرف می‌کنند بیشتر هم می‌خوابند.”

در همین زمینه،‌ مورد مشابه را می‌توان در چربی‌ پیدا کرد. چربی‌ها هم به نسبت سایر مواد غذایی دیگر زمان بیشتری برای هضم شدن احتیاج دارند. -چربی‌ها اما زمانیکه با کرب‌وهیدرات‌ها مصرف شوند- مقدار کمی پروتئین یا چربی می‌تواند کمک کند تا خواب‌آلودگی با کند شدن روند میزان افزایش قند خون پس از صرف غذا، رفع شود. در چنین حالتی بالا رفتن ناگهانی قند خون هم کنترل می‌شود.چرخه شبانه روزی هم می‌تواند در کمای غذایی نقش داشته باشد. در بدن ما یک کاهش طبیعی بیداری در اوایل صبح تا میانه‌های بعدازظهر وجود دارد که یک اتفاق بیولوژیکی طبیعی است و در واقع می‌تواند با همان خواب‌آلودگی بعد از غذا همراه و تشدید شود.

دکتر ویلیام اور در این باره توضیح می‌دهد: “بین ساعت یک تا یک و نیم ظهر پیک این اتفاق است. درست زمانی که ما کسل هستیم. این اتفاق می‌تواند کاملا با زمانی‌که شما از خواب بیدار می‌شوید مرتبط باشد. حتی اگر شما ناهار هم نخورده باشید باز هم به دلیل چرخه شبانه روزی احساس خواب‌آلودگی خواهید کرد. اما اگر در این زمان فردی غذا هم بخورد همه این حالت‌ها دو برابر می‌شود.”

چنین حالتی در عصر هنگام هم وجود دارد. این اتفاق به دلیل کاهش دمای بدن که یک اتفاق طبیعی در ریتم شبانه روزی است واقع می‌شود. و خب، یک وعده شام مفصل می‌تواند اثرات کمای غذایی را بیشتر هم بکند.

البته این اتفاق می‌تواند خواب شب را راحت‌تر کند اما برای طول روز که ما با انواع برنامه‌های زندگی و کاری درگیر هستیم خواب آلودگی یک مشکل بزرگ محسوب می‌شود.

چطور از کمای غذایی جلوگیری کنیم؟

اگرچه به نظر می‌رسد کمای غذایی یک اتفاق اجتناب ناپذیر است اما در عین حال راه‌هایی برای تاثیر گذاری کمتر آن وجود دارد:

– وعده‌های غذایی مختصر را انتخاب کنید. هر چه غذای بیشتری بخورید بیشتر کسل می‌شوید. ما باید کاملا هشیارانه غذای کمتری در بشقاب خود بگذاریم. بخصوص در حین ناهار ، خوردن پروتئین کمتر بسیار مهم است.چرا که زمان ناهار همان دوره زمانی روزانه است که حس بیداری ما به طور طبیعی کاهش پیدا می‌کند. پس اگر می‌خواهید دچار خواب‌آلودگی بعد از غذا نشوید ،‌خوراکی کمتری را به عنوان ناهار میل کنید چون حالا می‌دانید چه ساعت یک یا دو غذا بخورید و نخورید یک خواب‌آلودگی طبیعی در شما وجود دارید بنابراین با پرخوری آن را تشدید نکنید.

– ناهار را تا جایی که می‌توانید زود بخورید. اگر ناهار را ساعت یک میل کنید یعنی دقیقا آن را با خواب‌آلودگی درونی ناشی از ریتم شبانه روزی‌تان هماهنگ کرده‌اید. بنابراین بهترین زمان برای خوردن وعده ناهار ساعت 11:45 دقیقه است. چون ساعت یک تا یک و نیم شما چه غذایی بخورید و چه نخورید دچار نوعی خواب‌آلودگی طبیعی خواهید شد.

– غذاهای مایع را بیشتر از غذاهای جامد انتخاب کنید. البته این بدان معنا نیست که ناهار شما باید یک اسموتی باشد یا یک فنجان قهوه، بلکه شما ‌می‌توانید سراغ یک کاسه سوپ بروید یا یک کاسه سالاد که قطعا بهتر از یک همبرگز خواهد بود. هر غذایی که میزان مواد تشکیل دهنده آن مایعات بیشتری باشد برای شما مفیدتر خواهد بود.

– کربوهیدرات‌ها را انتخاب کنید. بخصوص آنهایی که شاخص قند پایین‌تری نسبت به بقیه دارند. کربوهیدرات‌هایی که قند پایینی دارند شامل نان جو، حبوبات و سبزیجات غیر نشاسته‌ای هستند. نان سفید،‌ برنج سفید، شیرینی و شورها را در برنامه‌ غذایی‌تان محدود کنید.

– یک فنجان قهوه را از دست ندهید؛ شما می‌توانید مقدار خواب‌آلودگی‌ بعد از غذا را با صرف مقدار مناسب و معتدلی از کافئین پایین بیاورید. یک فنجان قهوه یا کاپوچینو کفایت می‌کند. البته بدانید همانطور که دوز مناسبی از کافئین می‌تواند شما را از شر خواب‌آلودگی نجات بدهد،‌ استفاده بیش از حد آن سبب کلافه‌گی،‌ عصبی شدن و اختلال در خواب شبانه خواهد شد.

۴۷۴۷

شهر جهانی یزد، شهری تاریخی و کویری ‌بین دشت لوت و دشت کویر است که مارکوپولو جهانگرد معروف آن را بزرگ، زیبا و پر رونق توصیف می‌کند. شهر تاریخی یزد در قدیم؛ به ایساتیس به معنی فرخنده و مقدس معروف بوده است.

صنعت تولید پوشاک و لباس در ایران از جمله صنعت های رشد نکرده و به بلوغ نرسیده میباشد. تولید لباس کشور ترکیه توانسته به اندازه صنعت نفت ما ارز آوری داشته باشد ولی علت ها و عواملی که موجب این اتفاق شده چیست؟

چگونه بعد از ناهار نخوابیم

تمامی حقوق این سایت برای خبرآنلاین محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright © 2018 khabaronline News Agancy, All rights reserved

بی حالی و خواب آلودگی بعد از ناهار چه دلیلی دارد ؟ چطور می توان مانع از کسالت ایجاد شده بعد از خوردن غذا شد ؟ راه حل تغذیه ای این مشکل چیست؟

اگر شما هم جزو آن دسته از افراد هستید که پس از خوردن نهار در محل کار دچار نوعی بی حوصلگی و افت انرژی می شوید و راندمان کاری شما کاهش پیدا می کند، باید در رژیم غذایی خود تغییر ایجاد کنید.

معمولا همه ی آدم ها با احساس خستگی بعد از غذا خوردن که سراغشان آمده آشنا هستند. این حس خواب آلودگی معمولا بعد از خوردن غذاهای سنگین به سراغ آدم می آید که به این حس خواب آلودگی “خواب آلودگی بعد از غذا گفته می ‎شود . اما منشا این حس خواب آلودگی چیست؟ در این بخش از سلامت نمناک 6 دلیل و راهکار برای آن آورده شده است.

1. ارتباط بین هضم غذا و نیاز به استراحت

ممکن است خنده دار به نظر برسد اما بسیاری از افراد این احساس خواب آلودگی را با کمبود انرژی اشتباه می‎ گیرند درحالی که هضم غذا باعث می شود سیستم عصبی احساس نیاز به استراحت را در فرد ایجاد کند که به عنوان ( پاسخ سیستم عصبی پاراسمپاتیک شناخته می‎ شود).در نتیجه هضم غذا با استراحت و احساس آرامش ارتباط مستقیم دارد و به همین دلیل بسیاری از افراد بعد از خوردن غذا، احساس خستگی می ‎کنند و این می‏‎ تواند به دلایل مختلفی که در ادامه گفته می ‎شود باشد. 

ممکن است دلیل این احساس خستگی این باشد که بعد از خوردن غذا انرژی و جریان خون به سمت روده هدایت می‎شوند نه به سمت مغز.چگونه بعد از ناهار نخوابیم

بعد از خوردن یک وعده ی غذایی حجیم، جریان خون به روده هدایت می‎شود تا از منابع مورد نیاز برای هضم غذا استفاده شود. این بدان معناست که در جاهای دیگر همچون مغز جریان خون کاهش می‎یابد و ممکن است باعث ایجاد خواب آلودگی در فرد شود.

در طب چینی از این پدیده به عنوان منحرف شدن جریان خون از مغز به معده و طحال یاد می ‎شود که نه تنها خون به روده منتقل می ‎شود بلکه از انرژی هم در فرایند هضم غذا استفاده خواهد شد.

بعضی موارد خاص باعث می ‎شوند که بدن مستعد صرف انرژی بیشتر برای هضم غذا شود و بنابراین، احساس خستگی در فرد بیشتر می شود که بعضی از این موارد عبارتند از:

– نواقص:

اگر نواقص خاصی در اسید معده، آنزیم های گوارشی یا مواد مغذی بدن وجود داشته باشد، بدن برای هضم غذا نیاز به صرف انرژی بیشتری دارد. همچنین، هضم ضعیف نیز به معنای آن است که ذرات بزرگی وارد قسمت هایی از دستگاه گوارش شوند که نباید به آنجا راه پیدا می ‎کردند. درچنین وضعیتی در دیواره های روده کوچک احساس سوزش ایجاد می ‎شود که منجر به استرس درونی و صرف انرژی بیشتر برای هضم غذا خواهد شد.

 – خوردن غذا های دیر هضم:

هضم غذا های خام و سرد طولانی تر از غذا های گرم و پخته است. به همین دلیل ممکن است ، افرادی که از رژیم غذایی خام و سرد پیروی می ‎کنند بعد از خوردن غذا بیشتر احساس خستگی کنند. رژیم غذایی خام و سرد فقط برای کسانی که هضم قوی و بسیار خوبی دارند و می ‎توانند به راحتی این مواد غذایی را هضم کنند مناسب است. 

– خوردن یک وعده غذایی بسیار سنگین:

هضم غذای سنگین سخت تر و زمان بر تر از هضم غذای اندک است. همچنین نیازمند صرف انرژی وایجاد جریان خون بیشتر در روده است و در نتیجه بعد از خوردن یک وعده غذایی سنگین احساس خستگی بیشتری به سراغ فرد می ‎آید. 

– پایین بودن همیشگی سطح انرژی:

اگر سطح انرژی موجود در شخص همیشه کم باشد، صرف انرژی زیاد برای هضم غذا باعث می شود که فرد بعد از خوردن غذا احساس خستگی بیشتری کند. 

– وجود نقص و مشکل درطحال:

در طب چینی وجود نقص در طحال یکی از دلایل متدوال در ضعیف بودن هضم است. 

راه حل های پیشنهادی:

استفاده از قرص هایی که حاوی مواد مغذی خاص برای تولید اسید معده و آنزیم های گوارشی لازم هستند. روی(40-45 میلی گرم در روز) از اهمیت ویژه ای برای تولید اسید معده برخوردار است .

غذا خوردن در یک محیط آرام

دلیل این امر آن است که غذا خوردن در شرایط استرس زا( مثل بحث کردن همزمان هنگام خوردن غذا و یا خوردن غذا در حال تماشای تلوزیون ) باعث می ‎شود که مغز تصور کند باید بدن را برای انجام زد و خورد آماده کند و در نتیجه، انرژی مورد نیاز برای هضم غذا به جای به کار گیری در دستگاه گوارش به اندام های دیگر مانند ماهیچه ها هدایت می ‎شود و در نتیجه هضم غذا سخت تر انجام می ‎شود. 

استفاده از سرکه سیب

خوردن یک لیوان آب حاوی یک قاشق غذا خوری سرکه سیب می‎ تواند به تولید اسید معده کمک کند و روند هضم غذا را راحت تر کند که البته این یک راه حل موقت برای تولید بهتر اسید معده می ‎باشد و بهتر است که مواد مغذی لازم بدن به اندازه کافی دریافت شود تا تولید اسید معده به خودیِ خود انجام شود. 

به یک متخصص تغذیه و یا یک پزشک طب سنتی مراجعه شود تا دلیل کم بودن انرژی بدن فرد را بررسی کنند. انرژی موضوعی پیچیده است که به دلایل مختلفی می‎تواند در افراد کاهش پیدا کند .

خوردن زیاد کربوهیدرات های ساده مانند:( برنج سفید، شکر، نان سفید، سیب زمینی سفید) به 2 دلیل اصلی می تواند باعث احساس خستگی شود :

الف. آزاد شدن سریع قند با افت سریع انرژی اتفاق می ‎افتد:

کربوهیدرات های ساده قند ها را به سرعت در بدن آزاد می ‎کنند. تمام این قند هایی که به یکباره آزاد شده اند به سرعت در سلول های بدن قرار می‎ گیرند تا قند خون را در سطح لازم حفظ کنند ( سطح هموستاتیک). بعد از پایین آمدن قند خون ، فرد دوباره احساس خستگی می کند که این پایین آمدن قند خون به دلیل بالا آمدن بیش از حد آن از لحاظ فنی ، “هیپوگلیسمی واکنشی” نامیده می ‎شود.

چنانچه پیش از این هم در نمناک گفته شد آنچه که بدن به آن نیاز دارد وجود یه جریان قندی است که به آرامی آزاد شود تا سطح انرژی فرد را برای طولانی مدت حفظ کند. می‎توان این کار را با چند روش مشخص که در زیر آمده انجام داد : 

ب. کربوهیدرات های ساده برای افزایش سطح سروتونین که یک پیش ماده برای ملاتونین است شناخته شده اند که ملاتونین یک هورمون تحریک کننده خواب است. 

راه حل های پیشنهادی 

احساس خستگی و خواب آلودگی بعد از خوردن غذا می ‎تواند نشانه این باشد که بدن در هضم غذای خاصی مشکل دارد زیرا به آن حساسیت دارد. حساسیت غذایی می ‎تواند بعد از خوردن غذا درفرد احساس سنگینی، نفخ و خستگی ایجاد کند که شایع ترین نوع حساسیت غذایی مربوط به گندم و لبنیات است؛ اگرچه حساسیت غذایی می ‎تواند شامل خیلی از مواد غذایی دیگر نیز باشد.

راه حل های پیشنهادی

فرد باید به غذاهایی که می ‎خورد و احساسی که بعد از خوردن آن غذا به او دست می ‎دهد دقت کند تا دریابد به کدام نوع از مواد غذایی حساسیت دارد و سپس با نخوردن آن غذا تا چند هفته نسبت به داشتن حساسیت به آن اطمینان حاصل کند. این راهکار چیزی بین 3 تا 4 هفته زمان می‎ برد.

حساسیت غذایی معمولا با مشکلات اساسی از قبیل هضم ضعیف و یا بالا آوردن همراه است. 

در طب چینی، خوردن یک وعده غذاییی سنگین می ‎تواند باعث کند تر شدن و اختلال در هضم غذا شود و این امر باعث می ‎شود فرد احساس خستگی و بی حالی کند. 

راه حل پیشنهادی

چگونه بعد از ناهار نخوابیم

ورزش راهی مناسب برای مقابله با هضم ضعیف است و پیاده روی در هوای تازه بعد از خوردن غذا راه حل مناسبی برای افرادی است که دچار هضم ضعیف هستند. اگر بعد از پیاده روی احساس خستگی تشدید شود، این بدان معناست که مشکل فرد از هضم ضعیف نبوده و از کمبود چیز دیگری رنج می برد . 

برخی از دارو ها عوارض جانبی مثل احساس خستگی و خواب آلودگی ایجاد می‎ کنند. اگر همراه با وعده ی غذایی، دارویی مصرف شود، ممکن است احساس خواب آلودگی بعد از غذا ناشی ازآن باشد.

خيلي از ما يا بهتر بگوييم همه ما بعد از غذا خوردن به خصوص بعد از وعده ناهار خواب آلود مي شويم و اگر سر کار ناهار بخوريم دلمان مي خواهد دور از چشم همکاران و صد البته رييس چرتي کوتاه بزنيم! در اين ساعات که معمولاً بين يک تا دوي عصر است، کار کردن براي مان سخت تر مي شود و ممکن است در کارمان اشتباه کنيم.

گاهي اوقات اين خواب آلودگي به قدري زياد است که حتي نمي توانيم چشمان خود را باز نگه داريم و آرزو مي کنيم کاش کنار اتاق کارمان تخت خوابي هم بود و اجازه داشتيم بدون دردسر و ترس از توبيخ رييس نيم ساعتي چرت بزنيم. البته اين خواب آلودگي با احساس ترس و گناه هم آميخته مي شود.

از اين مي ترسيم که مبادا مديرمان ناگهان درون اتاق سَرَک بکشد و ما را ببيند که سخت خميازه مي کشيم و آب از چشمان مان راه افتاده است يا بدتر از آن، اين که ممکن است در کارمان اشتباه کنيم و از اين احتمال احساس گناه مي کنيم. به عبارتي در اين ساعات پاياني کار که معمولاً تا ساعت چهار يا پنج عصر طول مي کشد، مدام به ساعت نگاه مي کنيم و منتظر هستيم که ساعات کاري مان تمام شود و از اين حالت خلاص شويم.● علت واقعي خواب آلودگي بعد از ناهار چيست؟

۱٫ غذاي چرب و سنگين و کاهش اکسيژن خون

متأسفانه بيشتر ما در وعده ناهار غذاهاي سنگين و چرب مي خوريم که حجم آن هم کم نيست. به همين علت وقتي اين غذاها وارد روده مي شوند، خون بيشتري روانه اين قسمت از بدن مي شود تا اين همه مواد غذايي سنگين را هضم کند. به طور طبيعي پس از اين که خون بيشتري وارد دستگاه گوارش و روده ها مي گردد، از حجم خوني که به مغز وارد مي شود کاسته خواهد شد و به همين جهت ميزان اکسيژن در مغز پايين خواهد آمد و همين باعث مي شود احساس خستگي کنيم.چگونه بعد از ناهار نخوابیم

۲٫ تغييرات در PH خون

در طي فرآيند هضم غذا اسيد بيشتري در خون ترشح مي شود که PH خون را تغيير داده آن را آلکالين مي کند. همين آلکالينه شدن خون هم مي تواند باعث خواب آلود شدن ما شود. اگر خوب دقت کنيد متوجه خواهيد شد که وقتي غذاهاي بسيار شيرين و داراي کربوهيدرات زياد مي خوريد، اين حالت خواب آلودگي و سُستي بيشتر خواهد شد.

اين غذاها قند خون را به يکباره بالا مي برند و همين باعث مي شود که پانکراس (لوزالمعده) مقدار زيادي انسولين ترشح کند. اين مقدار فراوان انسولين، پروتئيني به نام “تريپتوفان” را به سوي مغز مي راند و اين ماده در مغز به سروتونين تبديل مي شود. اين ماده ي شيميايي که مسئوليت رساندن پيام هاي عصبي از يک سلول عصبي به ديگري را بر عهده دارد، در شکل گيري فرآيند خواب هم نقش مهمي ايفا مي کند. وقتي ميزان اين ماده در مغز افزايش مي يابد، ما خواب آلود مي شويم.

● چه کنيم که بعد از غذا خوردن خوابمان نگيرد؟

۱٫ يک پياده روي کوتاه پس از ناهار به کاهش اين خواب آلودگي و سُستي کمک مي کند. اين کار جريان خون را در بدن افزايش مي دهد که سطح قند خون را محدود مي کند و ميزان انسولين خون را نيز پايين نگه مي دارد.

۲٫ يک راه حل مفيد ديگر اين است که مراقب غذا خوردن خود باشيد. از خوردن غذاهايي مانند سيب زميني، برنج، نان به مقدار زياد يا پاستا به عنوان ناهار و همچنين از خوردن دسرهاي داراي قندهاي ساده مانند شيريني، شکلات و بستني خودداري کنيد. اين خوراکي ها داراي قندهاي ساده هستند که خوردنشان با بالا بردن ناگهاني قند خون موجب ترشح زياد انسولين در خون، افزايش ميزان ترشح سروتونين در مغز و در نهايت خواب آلودگي شما مي شود.

۳٫ در وعده ناهار کمتر غذا بخوريد. صبحانه اي حاوي غذاهاي پرپروتئين بخوريد و به عنوان ميان وعده يک خوراکي سبک و مفيد مانند ميوه يا ماست کم چرب ميل کنيد و وعده ناهار را مختصر صرف کنيد. با اين کار سطح قند خون متعادل مي ماند و از ترشح بيش از حد انسولين جلوگيري خواهد شد.

۴٫ نوشيدني هاي کافئين دار کمتر بنوشيد. اکثر ما پس از ناهار يک فنجان چاي يا قهوه مي نوشيم تا به گمان خود سرحال بياييم، شايد تعجب کنيد ولي در واقع اين نوشيدني ها فقط براي مدت کوتاهي ما را سرحال مي آورند و اندکي بعد دوباره همان رخوت و سُستي به سراغ مان خواهد آمد. برخي افراد هم به نوشيدن چاي يا قهوه معتاد مي شوند و بدون نوشيدن آن پس از ناهار همچنان چرت مي زنند و گاهي ممکن است پشت ميز کار يا حين رانندگي خواب شان ببرد. به جاي نوشيدن چاي يا قهوه مي توانيد چاي سبز بنوشيد که هم کافئين کمتري دارد و هم به آن معتاد نخواهيد شد.

● چه زماني بايد به پزشک مراجعه کرد؟

۱٫ در حالت عادي خواب آلودگي بعد از غذا خوردن طبيعي است، ولي اگر ديديد که با اين خواب آلودگي اسهال هم داريد و نفخ کرده ايد دقت کنيد، چون ممکن است نشانه اي از آلرژي غذايي يا عدم تحمل به يکي از مواد موجود در غذا باشد.

۲٫ گاهي اوقات هم نشان دهنده مشکلاتي است که ممکن است همراه با ترشح انسولين در بدن تان ايجاد شود. اين اختلال مي تواند با حس گيجي، سردرد و احساس ضعف خودش را نشان دهد.

علت خواب آلودگی بعد از ناهار

دلایل دیگر

تغییرات در PH خون

در طی فرآیند هضم غذا اسید بیشتری در خون ترشح می شود که PH خون را تغییر داده آن را آلکالین می کند. همین آلکالینه شدن خون هم می تواند باعث خواب آلود شدن ما شود. اگر خوب دقت کنید متوجه خواهید شد که وقتی غذاهای بسیار شیرین و دارای کربوهیدرات زیاد می خورید، این حالت خواب آلودگی و سُستی بیشتر خواهد شد.

چگونه بعد از ناهار نخوابیم

خواب آلودگی شدید بعد از ناهار

این غذاها قند خون را به یکباره بالا می برند و همین باعث می شود که پانکراس (لوزالمعده) مقدار زیادی انسولین ترشح کند. این مقدار فراوان انسولین، پروتئینی به نام “تریپتوفان” را به سوی مغز می راند و این ماده در مغز به سروتونین تبدیل می شود. این ماده ی شیمیایی که مسئولیت رساندن پیام های عصبی از یک سلول عصبی به دیگری را بر عهده دارد، در شکل گیری فرآیند خواب هم نقش مهمی ایفا می کند. وقتی میزان این ماده در مغز افزایش می یابد، ما خواب آلود می شویم

نوشیدنی ها

به نقل از آکاایران : نوشیدنی های کافئین دار کمتر بنوشید. اکثر ما پس از ناهار یک فنجان چای یا قهوه می نوشیم تا به گمان خود سرحال بیاییم، شاید تعجب کنید ولی در واقع این نوشیدنی ها فقط برای مدت کوتاهی ما را سرحال می آورند و اندکی بعد دوباره همان رخوت و سُستی به سراغ مان خواهد آمد. برخی افراد هم به نوشیدن چای یا قهوه معتاد می شوند و بدون نوشیدن آن پس از ناهار همچنان چرت می زنند و گاهی ممکن است پشت میز کار یا حین رانندگی خواب شان ببرد. به جای نوشیدن چای یا قهوه می توانید چای سبز بنوشید که هم کافئین کمتری دارد و هم به آن معتاد نخواهید شد.

خواب آلودگی بعد از ناهار

موارد مفید برای رهایی از خواب بعد از ناهار

 در طی روز از مواد غذایی استفاده کنید:
اگر در فاصله صبحانه و ناهار مقدار کمی مواد غذایی مصرف کنید دیگر هنگام ناهار به مقدار زیادی غذا احتیاج ندارید. اگر نیم چاشت شما شامل مواد گیاهی، موادی سرشار از پروتئین و دارای چربیهای مفید باشد در طی روز کاملا با نشاط خواهید بود.

 گفتگو کنید:
گفتگو با کسانیکه باعث خنده یا تفکر شما می شوند، خستگی و رخوت بعد از خوردن ناهار را ازشما دور خواهد کرد. می توانید برنامه ریزی کنید تا صحبت در مورد مسائل کاری را به زمان بعد از ناهار منتقل کنید.خواب خوبی داشته باشید:
خواب آلودگی ممکن است هیچ ربطی به خوردن غذا نداشته باشد. اگر سیکل خوابتان در شب کامل نشده باشد فارغ از اینکه برای غذا چه چیزی خورده اید نزدیک به ظهر احساس خواب آلودگی خواهید کرد. کم خوابی مشکلات بیشماری را به همراه خواهد داشت از جمله مشکل تمرکز کردن و مشکلات مشابه.

سید محمدرضا صفایی ، متخصص بیماری های گوارشی گفت: «بعد از مصرف غذا، گردش خون در بدن زیاد‌تر می‌شود و با توجه به افزایش گردش خون، باید فاصله بین صرف نهار و استراحت حداقل نیم ساعت باشد. چگونه بعد از ناهار نخوابیم

اگر این فاصله نیم ساعتی رعایت نشود، روند جذب غذا در بدن مختل شده، در نتیجه موجب بروز مشکلاتی چون سنگینی معده، سوءهاضمه، اسیدی شدن معده و یبوست در فرد می‌شود.

با توجه به گرم شدن هوا در این فصل، هر فرد عادی باید روزانه هشت لیوان آب مصرف کند.

افرادی که به دلیل شرایط شغلی در معرض تابش نور آفتاب قرار دارند، طبیعتا باید مصرف آب را افزایش دهند.

کمک به هضم غذا، شادابی پوست، کاهش استرس، کاهش غلظت خون، پایین آوردن ضریب سکته‌های قلبی و مغزی، از بین بردن یبوست، جلوگیری از گرمازدگی و… گوشه‌ای از فواید و مزایای مصرف آب است.

عموم مردم بر این باورند که مصرف آب صرفا به تابستان محدود می‌شود، اما باید بگویم چنین نیست و بدن افراد در فصول دیگر نیز نیازمند آب است.»

با توجه به گفته های این پزشک متخصص می توان نتیجه گرفت که نباید بلافاصله بعد از خوردن ناهار بخوابید، ولی اگر با فاصله زمانی مناسب (حداقل نیم ساعت) از صرف ناهار بخوابید، برای مغزتان مفید است.

دانشمندان متوجه شدند که خوابیدن به اندازه یک ساعت در هنگام بعد از ظهر می‌تواند قدرت مغز را افزایش دهد و به طور شگفت آوری قدرت یادگیری را زیاد کند.

از سوی دیگر هرچه ما ساعات بیش‌تری را بیدار بمانیم، ذهن ما تنبل‌تر خواهد شد و توانایی آن برای ذخیره اطلاعات جدید کاهش پیدا می‌کند.

خوابیدن باعث می‌شود شما از قبل از زمان خواب بسیار بهتر شوید.

این تحقیقات نشان می‌دهد بیدار ماندن در شب‌های امتحان سبب می‌شود قابلیت یادگیری شما برای مطالب جدید تا 40 درصد کاهش پیدا کند.

دلیل این موضوع آن است که بعضی از قسمت‌های مغز به دلیل بی‌خوابی دچار مشکل می‌شوند و حافظه کوتاه مدت شما نیز پر می‌شود.

در هنگام خواب، معمولا حافظه کوتاه مدت خالی می‌شود و به این ترتیب مغز شما برای یادگیری مطالب جدید آماده می‌شود.

برای انجام این تحقیق ، دانشمندان مطالعه ای را روی 39 فرد جوان انجام دادند و آن‌ها را به دو گروه تقسیم کردند.

یکی از این گروه‌ها بعد از ظهر استراحت کوتاهی داشتند و گروه دیگر در تمام مدت بیدار ماندند.

در طول روز محققان تمرینات یادگیری متفاوتی را برای دو گروه آماده کردند و متوجه شدند افرادی که در تمام مدت بیدار مانده اند، در یادگیری بسیار ضعیف‌تر عمل می‌کنند، در حالی که افرادی که بعدازظهر خوابیده اند، عملکرد بهتری داشتند و قابلیت‌های یادگیری آن‌ها بهبود پیدا کرده بود.

این تحقیقات نشان می‌دهد خوابیدن در هنگام ظهر برای خالی کردن حافظه کوتاه مدت از یافته ها و فراهم کردن فضای جدید برای یادگیری مطالب تازه لازم است.

منابع:ایسنا

بیتوته

مطالب مرتبط:چُرتی کوتاه بزنید! خواب نیمروزی، حافظه را تقویت می‌کند تابستان و چرت بعد از ظهر راه های پُر انرژی شدن چطور فردای یک شب بیخوابی بیدار بمانیم؟ چرا در طول روز انرژی ندارید؟ 10 قدم تا پایان خستگی قدر خواب شب را بدانید شاید بی‌خوابی نشانه بیماری باشد10 راه مقابله با بی‌خوابی

تبیان، دستیار هوشمند زندگی

پل های ارتباطی

بلوار کشاورز،خیابان نادری،نبش حجت دوست،پلاک 12

public@tebyan.com

02181200000

دسترسی سریع

محصولات و خدمات

اشتراک در خبرنامه

کلیه حقوق این سایت مربوط به موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان می‌باشد.

خیلی از ما یا بهتر بگوییم همه‌ی ما بعد از غذا خوردن به خصوص بعد از وعده ناهار خواب آلود می‌شویم و اگر سر کار ناهار بخوریم دلمان می‌خواهد دور از چشم همکاران و صد البته رییس چرتی کوتاه بزنیم! در این ساعات که معمولاً بین یک تا دوی عصر است، کار کردن برای‌مان سخت‌تر می‌شود و ممکن است در کارمان اشتباه کنیم. گاهی اوقات این خواب آلودگی به قدری زیاد است که حتی نمی‌توانیم چشمان خود را باز نگه داریم و آرزو می‌کنیم کاش کنار اتاق کارمان تخت‌خوابی هم بود و اجازه داشتیم بدون دردسر و ترس از توبیخ رییس نیم ساعتی چرت بزنیم. البته این خواب آلودگی با احساس ترس و گناه هم آمیخته می‌شود.

از این می‌ترسیم که مبادا مدیرمان ناگهان درون اتاق سَرَک بکشد و ما را ببیند که سخت خمیازه می‌کشیم و آب از چشمان‌مان راه افتاده است یا بدتر از آن، این که ممکن است در کارمان اشتباه کنیم و از این احتمال احساس گناه می‌کنیم. به عبارتی در این ساعات پایانی کار که معمولاً تا ساعت چهار یا پنج عصر طول می‌کشد، مدام به ساعت نگاه می‌کنیم و منتظر هستیم که ساعات کاری‌مان تمام شود و از این حالت خلاص شویم.چگونه بعد از ناهار نخوابیم

1- غذای چرب و سنگین و کاهش اکسیژن خون

متأسفانه بیشتر ما در وعده ناهار غذاهای سنگین و چرب می‌خوریم که حجم آن هم کم نیست. به همین علت وقتی این غذاها وارد روده می‌شوند، خون بیشتری روانه این قسمت از بدن می‌شود تا این همه مواد غذایی سنگین را هضم کند. به طور طبیعی پس از این که خون بیشتری وارد دستگاه گوارش و روده‌ها می‌گردد، از حجم خونی که به مغز وارد می‌شود کاسته خواهد شد و به همین جهت میزان اکسیژن در مغز پایین خواهد آمد و همین باعث می‌شود احساس خستگی کنیم.

2- تغییرات در PH خون

در طی فرآیند هضم غذا اسید بیشتری در خون ترشح می‌شود که PH خون را تغییر داده آن را آلکالین می‌کند. همین آلکالینه شدن خون هم می‌تواند باعث خواب آلود شدن ما شود. اگر خوب دقت کنید متوجه خواهید شد که وقتی غذاهای بسیار شیرین و دارای کربوهیدرات زیاد می‌خورید، این حالت خواب آلودگی و سُستی بیشتر خواهد شد.

در حالت عادی خواب آلودگی بعد از غذا خوردن طبیعی است، ولی اگر دیدید که

با این خواب‌آلودگی اسهال هم دارید و نفخ کرده‌اید دقت کنید، چون ممکن است نشانه‌ای از آلرژی غذایی یا عدم تحمل به یکی از مواد موجود در غذا باشد

این غذاها قند خون را به یکباره بالا می‌برند و همین باعث می‌شود که پانکراس (لوزالمعده) مقدار زیادی انسولین ترشح کند. این مقدار فراوان انسولین، پروتئینی به نام «تریپتوفان» را به سوی مغز می‌راند و این ماده در مغز به سروتونین تبدیل می‌شود. این ماده‌ی شیمیایی که مسئولیت رساندن پیام‌های عصبی از یک سلول عصبی به دیگری را بر عهده دارد، در شکل‌گیری فرآیند خواب هم نقش مهمی ایفا می‌کند. وقتی میزان این ماده در مغز افزایش می‌یابد، ما خواب آلود می‌شویم.

*  یک پیاده روی کوتاه پس از ناهار به کاهش این خواب آلودگی و سُستی کمک می‌کند. این کار جریان خون را در بدن افزایش می‌دهد که سطح قند خون را محدود می‌کند و میزان انسولین خون را نیز پایین نگه می‌دارد.

*  یک راه حل مفید دیگر این است که مراقب غذا خوردن خود باشید. از خوردن غذاهایی مانند سیب زمینی، برنج، نان به مقدار زیاد یا پاستا به عنوان ناهار و همچنین از خوردن دسرهای دارای قندهای ساده مانند شیرینی، شکلات و بستنی خودداری کنید. این خوراکی‌ها دارای قندهای ساده هستند که خوردنشان با بالا بردن ناگهانی قند خون موجب ترشح زیاد انسولین در خون، افزایش میزان ترشح سروتونین در مغز و در نهایت خواب آلودگی شما می‌شود.

*  در وعده ناهار کمتر غذا بخورید. صبحانه‌ای حاوی غذاهای پرپروتئین بخورید و به عنوان میان‌وعده یک خوراکی سبک و مفید مانند میوه یا ماست کم چرب میل کنید و وعده ناهار را مختصر صرف کنید. با  این کار سطح قند خون متعادل می‌ماند و از ترشح بیش از حد انسولین جلوگیری خواهد شد.

*  نوشیدنی‌های کافئین‌دار کمتر بنوشید. اکثر ما پس از ناهار یک فنجان چای یا قهوه می‌نوشیم تا به گمان خود سرحال بیاییم، شاید تعجب کنید ولی در واقع این نوشیدنی‌ها فقط برای مدت کوتاهی ما را سرحال می‌آورند و اندکی بعد دوباره همان رخوت و سُستی به سراغ‌مان خواهد آمد. برخی افراد هم به نوشیدن چای یا قهوه معتاد می‌شوند و بدون نوشیدن آن پس از ناهار همچنان چرت می‌زنند و گاهی ممکن است پشت میز کار یا حین رانندگی خواب‌شان ببرد. به جای نوشیدن چای یا قهوه می‌توانید چای سبز بنوشید که هم کافئین کمتری دارد و هم به آن معتاد نخواهید شد.

* در حالت عادی خواب آلودگی بعد از غذا خوردن طبیعی است، ولی اگر دیدید که با این خواب‌آلودگی اسهال هم دارید و نفخ کرده‌اید دقت کنید، چون ممکن است نشانه‌ای از آلرژی غذایی یا عدم تحمل به یکی از مواد موجود در غذا باشد.

* گاهی اوقات هم نشان‌دهنده مشکلاتی است که ممکن است همراه با ترشح انسولین در بدن‌تان ایجاد شود. این اختلال می‌تواند با حس گیجی، سردرد و احساس ضعف خودش را نشان دهد.

در صورت بروز هر دو حالت باید به پزشک مراجعه کنید.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان

منبع: ماهنامه دنیای تغذیه – شماره 97

برای ناهار هم وقت بگذارید!

تبیان، دستیار هوشمند زندگی

پل های ارتباطی

بلوار کشاورز،خیابان نادری،نبش حجت دوست،پلاک 12

public@tebyan.com

02181200000

چگونه بعد از ناهار نخوابیم

دسترسی سریع

محصولات و خدمات

اشتراک در خبرنامه

کلیه حقوق این سایت مربوط به موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان می‌باشد.

چگونه بعد از ناهار نخوابیم
چگونه بعد از ناهار نخوابیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *