چگونه بعد از یائسگی لاغر شویم

 
helpkade
چگونه بعد از یائسگی لاغر شویم
چگونه بعد از یائسگی لاغر شویم

 !(function (w, d) { ‘use strict’; var ad = {zone: “brtrha1”, user: “1565432215”, width: 728, height: 90, id: ‘adro-246454’}, h = d.head || d.getElementsByTagName(‘head’)[0]; if (typeof w.adroParams != ‘object’) w.adroParams = {}; w.adroParams[ad.id] = ad; var script = document.createElement(“script”); script.type = “text/javascript”; script.async = 1; script.src = “//static-cdn.adro.ir/dlvr/rsdnt.js”; h.appendChild(script); })(this, document); var h = document.getElementsByTagName(“head”)[0], s = document.createElement(“script”); s.async = !0, s.defer = !0, s.type = “text/javascript”, d = new Date, s.src = “https://cdn.sanjagh.com/assets/sdk/www.bartarinha.ir/client.js?t=” + d.getFullYear().toString() + d.getMonth() + d.getDate() + d.getHours(), h.appendChild(s); var sabaVisionWebsiteID = “1c27cb39-612a-452a-954c-b3e3dd1f3d36”; var sabaVisionWebsitePage = “ALL” _atrk_opts = {atrk_acct: “i2i8r1SZw320l9”, domain: “bartarinha.ir”, dynamic: true}; (function () { var as = document.createElement(‘script’); as.type = ‘text/javascript’; as.async = true; as.src = “https://certify-js.alexametrics.com/atrk.js”; var s = document.getElementsByTagName(‘script’)[0]; s.parentNode.insertBefore(as, s); })();

برترین ها – ترجمه از هدی بانکی: تغییرات هورمونی ناشی از افزایش سن می‌تواند سبب تجمع چربی در میان تنه شود. با نکاتی که به شما ارائه می‌دهیم، سلامت و تناسب اندام خود را حفظ کنید.

به نظر می‌رسد با ورود به دوران میانسالی دیگر به سختی بتوان جلوی افزایش وزن را گرفت اما واقعیت چیز دیگریست. تغییرات هورمونی طبیعی یعنی اینکه ممکن است با علائم یائسگی مانند گُرگرفتگی، تعریق شبانه و نوسانات خلقی مواجه شوید اما لزومی ندارد تسلیم افزایش وزن شوید و هیچ کاری نکنید.

با رسیدن به یائسگی، توزیع وزن در بدن دچار تحولاتی می‌شود و کیلوگرم‌های اضافی تمایل دارند در قسمت شکم تجمع کنند.چگونه بعد از یائسگی لاغر شویم

قبل، حین و بعد از یائسگی، سطح استروژن شما شروع می‌کند به افت کردن و سوخت و ساز‌تان نیز کُند می‌شود، بنابراین کاهش وزن سخت‌تر خواهد شد، مخصوصا در ناحیه‌ی شکم. چربی شکمی فقط جنبه‌ی ظاهری ندارد، بلکه ناسالم نیز هست. مطالعات نشان می‌دهند چربی شکمی می‌تواند ریسک بیماریهای قلبی، دیابت، برخی از سرطانها و احتمالا مرگ زود هنگام را بالا ببرد. در این مطلب، ده راهکار به شما توصیه می‌کنیم که بتوانید به عنوان یک خانم میانسال با موفقیت چربی شکم‌تان را از بین ببرید.

1. مکررتر و با شدت بیشتر ورزش کنید

برای غلبه بر افزایش وزن یائسگی‌تان با ترکیبی از ورزش‌های متوسط و شدید شروع کنید. روتین تمرین شما باید شامل ورزش‌های هوازی مانند شنا، پیاده روی، دوچرخه سواری و دو، همراه با تمرینات قدرتی باشد. چیزی که حالا باید وارد برنامه‌های‌تان بکنید، تمرینات متناوب با شدت بالا یا همان HIIT است؛ یعنی حرکات انفجاری کوتاه مدت با شدت بالا به صورت پراکنده با فعالیتی با شدت کمتر حین تمرینات.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها توصیه می‌کند همه‌ی افراد بزرگسال به دست کم 150 دقیقه فعالیت هوازی با شدت متوسط در هفته و دو روز در هفته یا بیشتر، تمرینات قدرتی که تمام گروههای عضلانی را به کار بگیرد دارند. اگر رویکرد HIIT را در پیش می‌گیرید، توصیه می‌کنیم هدف‌تان را روی ترکیبی از ورزش‌های متوسط و شدید در هفته بگذارید، همراه با دو جلسه در هفته تمرینات قدرتی.

البته قرار نیست به وضعیت بیست سالگی‌تان برگردید اما باید در حد سن و سال‌تان نرمال باشید. حالا که یک خانم میانسال هستید، تعریف نرمال برای‌تان متفاوت است و اتفاقاتی که در بیست سالگی با ورزش برای‌تان روی می‌داد، اکنون در 50 سالگی‌تان نمی‌تواند روی بدهد و باید این تصور غلط را از مغزتان بیرون کنید.

افزایش فعالیت در روتین روزمره‌تان، کلید موفقیت و سلامت شماست. لازم نیست حتما به باشگاه بروید اما وزنه‌ای که می‌زنید باید به اندازه کافی سنگین باشد تا عضلات‌تان را قوی نگه دارد و متابولیسم‌تان را با سرعت خوبی جلو ببرد.

2. هر وقت که ممکن است به جای اینکه بنشینید، بایستید

فرمولش ساده است: هر چه بدن‌تان بیشتر در حرکت باشد، کالری بیشتری خواهید سوزاند. و یکی از ساده‌ترین راههای آن، بیشتر ایستادن در طول روز است. ایستادن نه تنها کالری سوزی‌تان را بالا می‌برد، بلکه به پیشگیری از سایر مشکلات سلامتی نیز کمک می‌کند. مطالعات زیادی نشان داده‌اند زیاد نشستن منجر به افزایش چربی شکم می‌شود و چربی دور اندامهایی مانند کبد بیشتر شده و ریسک دیابت و بیماری قلبی بالا می‌رود.

برای اینکه ایستادن‌های‌تان را در طول روز بیشتر کنید، هنگام صحبت با تلفن بایستید یا اتومبیل خود را دورتر از مقصد پارک کنید تا مجبور به پیاده روی شوید. اگر عادت دارید زیاد تلویزیون تماشا کنید، به جای کاناپه روی دورچرخه ثابت بنشینید و رکاب بزنید تا تحرک‌های روزانه‌تان بیشتر شود.

اگر کارتان جوری است که مجبورید ساعت‌ها مقابل کامپیوتر بنشینید، از میز ایستاده استفاده کنید. بررسی‌ها نشان می‌دهد یک آدم تقریبا 143 پوندی می‌تواند با استفاده از میز ایستاده به جای نشستن روی صندلی در مدت 6 ساعت، 54 کالری بسوزاند.

3. زمان وعده‌های غذایی و مقدار آنها را کنترل کنید

وقتی به سن یائسگی می‌رسید سرعت متابولیسم‌تان کم می‌شود و روزانه صد تا دویست کالری کمتر می‌سوزانید. شاید فکر کنید 100 یا 200 کالری کمتر مصرف کردن کار زیاد سختی نیست اما اگر تعداد کالری‌های مصرفی‌تان را پیگیری نکنید به راحتی این مقدار کالری را انباشته خواهید کرد.

ضمنا وقتی خانمها به میانسالی می‌رسند ممکن است بخواهند از وظیفه‌ی هر روز آشپزی کردن خلاص شوند و کمی هم از آشپزخانه فاصله بگیرند و بیشتر به خود برسند. زنی که 25 سال پخت و پز کرده حالا حق دارد که دوست داشته باشد فقط بنشیند و بخورد! اما اتفاقی که خواهد افتاد این است که در این شرایط ممکن است دو برابر بیشتر از کالری مورد نیازش در هر وعده دریافت کند که همراه با افزایش چربی شکم خواهد بود. اگر به رستوران می‌روید، غذاهای سالم را از منو انتخاب کنید و اگر غذایی در بشقاب‌تان باقی ماند، صرف اینکه پولش را می‌دهید خود را وادار به خوردن نکنید و درخواست ظرف برای بردن این غذای باقیمانده به خانه بکنید.

صرفنظر کردن از غذای رستوران و …، راهی ساده برای کنترل مقدار کالری دریافتی‌تان است اما زمان غذا خوردن و تعداد وعده‌هایی که در طول روز می‌خورید نیز بسیار تاثیرگذار است. صبح‌تان را با یک صبحانه‌ی سالم و کامل شامل پروتئین‌ کم چرب شروع کنید، غذای اصلی‌تان را به وقت ناهار میل کنید و شب هم یک شام سبک بخورید. خوردن پنج تا شش وعده‌ی کوچک در روز، برخلاف شهرتی که زمانی پیدا کرده بود، برای کنترل وزن مفید نیست.

4. چربی های سالم بخورید

چربی‌ها طعم دارند و غذا را خوشمزه‌تر می‌کنند و خوشبختانه نیازی نیست آنها را از رژیم غذایی‌تان حذف کنید. فقط باید بدانید چه چربیهایی را انتخاب کنید، مثلا حتما می‌دانید که گردو انتخابی بسیار هوشمندانه است!

سالم‌ترین چربیها آنهایی هستند که از منابع گیاهی مانند زیتون و مغزها به دست می‌آیند اما به یاد داشته باشید چربیهای سالم مانند چربی موجود در آوکادو، همان اندازه کالری دارد که چربی موجود در بستنی خامه‌ای! سی گرم آجیل تقریبا 170 کالری دارد بنابراین باید حواس‌تان را جمع کنید. در مورد روغن زیتون بکر نیز همینطور؛ وقتی از آن استفاده می‌کنید باید خیلی مراقب باشید و مقدار چربی‌ها و روغن‌هایی که مصرف می‌کنید را اندازه بگیرید.

باز هم یادآوری می‌کنیم که غذاهای رستورانها چربیهای سالم ندارند چون طعم و مزه‌ی غذا برای آنها اهمیت خیلی بیشتری دارد. انواع سس‌ها سالاد، یکی از بزرگترین منابع چربیهای اضافی و ناسالم در رژیم غذایی‌اند. خوشبختانه چربیهای ترانس که زمانی زبانزدترین نوع چربیهای ناسالم بودند، حالا دیگر آنقدرها هم ناسالم محسوب نمی‌شوند. در سال 2015، سازمان غذا و داروی آمریکا، روغن‌های هیدروژنه (PHO) را منبع اصلی چربیهای ترانس مصنوعی در صنایع غذایی اعلام کرد و گفت که به طور کلی سالم نیستند و برای همین از سال 2018، تولید کنند‌های مواد غذایی دیگر نمی‌توانند از این چربیها در تولید استفاده کنند.

5. زمان وعده‌های اصلی و میان وعده‌های‌تان را مشخص کنید

فقط چیزی که می‌خورید مهم نیست؛ بلکه زمان خوردن‌تان هم اهمیت دارد. مثلا آخر شب بستنی خوردن کار عاقلانه‌ای نیست (هر چند کلا بستنی برای شما انتخاب خوبی نیست!). یک اصل کلی که باید رعایت کنید این است که دیروقت، زیاد غذا نخورید.

یک راه دیگر برای کنترل کالری‌های دریافتی، اجتناب از ریزه خوری در طول روز است. ساعت 3 بعد از ظهر معمولا زمانی است که بیشترین اسنک خوری‌ها روی می‌دهد، پس مراقب باشید!

برای کمک به کنترل چیزهایی که در طول روز می‌خورید به ساعت شبانه روزی بدن‌تان توجه کنید. یک باز‌ه‌ی زمانی 8 تا 12 ساعته در روز مشخص کنید و فقط در این فاصله غذا بخورید و بعد از آن دیگر چیزی نخورید. این شیوه برای کنترل وزن در هر سن و سالی مفید است و در دوران یائسگی، مفیدتر!

پایبند زمان بندی‌های غذایی‌تان باشید، مثلا اگر قرار است غذا خوردن‌تان را تا ساعت 7 بعد ازظهر تمام کنید حتما این کار را بکنید و تا 12 ساعت بعد (یعنی 7 صبح روز بعد) دیگر چیزی نخورید. مطالعات نشان داده‌اند محدود کردن ساعت‌های خوردن، یک تکنیک موثر و موفق برای غلبه بر چاقی است.

6. به تمرینات‌تان تنوع بدهید و فعالیت‌های جدید را امتحان کنید

به راحتی ممکن است در تله‌ی یکنواختی در تمرینات گرفتار شویم و حتی ساده‌تر از آن ممکن است عادت ورزش کردن را ترک کنیم. اما در این مرحله از زندگی یعنی میانسالی و یائسگی، تحرک نداشتن اصلا انتخاب خوبی نیست. برای کنترل وزن باید سه تا چهار بار در هفته تمرین کنید (البته HIIT هم باید در روتین‌تان باشد) و حتی 15 تا 20 دقیقه تمرین در هر جلسه هم کافیست. حتما تمرینات بدنسازی را انجام دهید، حتی اگر شده با وزن بدن (بدون وزنه).

ورزش‌های گوناگون زیادی وجود دارد که برای شما مناسب است، یکی را انتخاب کنید که دوست دارید و همان را ادامه دهید، اما شاید فعالیت‌های جدید هم برای‌تان جذاب باشند. افزودن تنوع به روتین همیشگی، موثرترین شیوه‌ی پایبند ماندن به روتین و تداوم ورزش است. درست است که هر گونه فعالیت بدنی بهتر از نداشتن هیچ گونه فعالیتی است اما اگر بدن‌تان به آن عادت کند، دیگر چربی نخواهید سوزاند، پس بهتر است حتما تنوع را مد نظر داشته باشید و گهگاه بدن خود را غافلگیر کنید.

7. الگوهای خواب و استراحت‌تان را اصلاح کنید

بیخوابی، مشکلی به شدت رایج در دوران یائسگی است. یائسگی، سیکلی است که طی آن، بدن دچار تغییر و تحولاتی می‌شود و این سیکل می‌تواند 4 تا 8 سال طول بکشد. در تمام این سالها ممکن است خسته از خواب بیدار شوید و احساس سرحال بودن نکنید، پس چطور می‌توانید با چنین حس و حالی ورزش کنید؟ اهمیت خواب با افزایش سن بیشتر هم می‌شود و یکی از عواملی است که در کنترل وزن واقعا نقش دارد. کمبود خواب بر هورمون‌های گرسنگی یعنی گرلین و لپتین اثر می‌گذارد. اگر خوب و کافی نخوابید، گرلین و لپتین‌تان مختل خواهند شد، پس اگر می‌خواهید چربی شکم‌تان را آب کنید، خواب با کیفیت را هم مدنظر داشته باشید.چگونه بعد از یائسگی لاغر شویم

کارشناسان توصیه می‌کنند ساعت 7 دیگر باید آشپزخانه را تعطیل کنید و دندانها را مسواک بزنید، یعنی دیگر قرار نیست چیزی بخورید. اسنک خوری قبل از خواب، خواب‌تان را مختل می‌کند. هدف‌تان را روی حداقل 7 ساعت خواب شبانه بگذارید. اتاق خواب‌تان را خنک نگه دارید تا گُرگرفتگی و تعریق شبانه اذیت‌تان نکند و دست کم یک ساعت قبل از خواب، اسکرین‌ها را خاموش کنید.

8. دوست یا گروهی پیدا کنید که در ورزش همراهی‌تان کند

برای از بین بردن چربی شکم و افزایش وزن یائسگی باید در بیشتر روزهای هفته با ورزش‌های هوازی 400 تا 500 کالری بسوزانید، مثلا با پیاده روی تند، دوی آهسته، رکاب زدن، رقص و یا شنا. به انگیزه نیاز دارید؟ یک دوست و همراه پیدا کنید که او هم مثل شما به ورزش کردن نیاز داشته باشد و با هم قرار بگذارید. همراهی یک دوست در ورزش، هم به شما انگیزه می‌دهد و هم وادارتان می‌کند پیگیر باشید.

اگر دوستی ندارید که بتواند همراهی‌تان کند می‌توانید گروههایی را در باشگاه یا پارک محل پیدا کنید و عضو شوید. ورزش و فعالیت‌های گروهی هم استرس‌تان را کم می‌کند، هم دوستان بیشتری پیدا می‌کنید و هم سلامت جسمی و روحی‌تان تقویت می‌شود.

9. تکنیک‌های موثری برای کاهش استرس‌تان پیدا کنید

اگر چاقی‌تان باعث استرس‌تان می‌شود یا برعکس، این ارتباط را نادیده نگیرید. بین استرس و چاقی ارتباط وجود دارد. اگر تمام مدت استرس داشته باشید، میزان کورتیزول‌تان بالاست و چربی را راحت‌تر انباشته می‌کنید. کورتیزول که به نام هورمون استرس معروف است، کبد را تحریک می‌کند تا تولید قند خون را افزایش دهد و به بدن کمک می‌کند تا چربیها، پروتئین‌ها و کربوهیدراتها را به انرژی قابل مصرف تبدیل کند. کورتیزول به عنوان بخشی از واکنش جنگ یا گریز بدن طی شرایط استرس برانگیز ترشح می‌شود تا به بدن انرژی لازم را بدهد اما وقتی کورتیزول مدام ترشح بشود و سطح آن بالا بماند (به دلیل استرس مزمن)، این تاثیرات می‌توانند منجر به مقاومت به انسولین و دیابت نوع دوم شوند.

برای کاهش استرس، تکنیک‌‌های سودمند زیر را بکار ببرید:

10. در مورد روش‌هایی برای کاهش علائم یائسگی با پزشک‌تان مشورت کنید

اگر کاهش استروژن در بدن شما باعث علائم موضعی یائسگی‌تان شده، مثلا گُرگرفتگی و تعریق شبانه، ممکن است هورمون درمانی یا سایر داروها کمک‌تان بکند تا این علائم را کاهش بدهید. هورمون درمانی سابقه‌ای بحث برانگیز دارد زیرا ابتدا در سال 1942 توسط سازمان غذا و دارو برای درمان گرگرفتگی یائسگی تائید شد. اما در اوایل 1950، تردیدهایی شروع شد که هورمون درمانی ممکن است به سلامت یک زن لطمه بزند و از آن زمان، نگرانیهای همچنان ادامه دارد. اینکه آیا خطرات هورمون درمانی بر فواید آن می‌چربد یا نه، چیزی است که شما باید در موردش با پزشک‌تان گفتگو کنید تا او طبق وضعیت سلامت شما تصمیم بگیرد.

برخی آزمایشات حاکی از آن هستند که هورمون درمانی کمک می‌کند تا افزایش وزن یائسگی روی ندهد، یعنی جلوی افزایش چربی شکم، بالا رفتن شاخص توده بدنی و به طور کلی تجمع چربی بیشتر در بدن را می‌گیرد. به هر حال شما باید در این مورد با پزشک‌تان مشورت کنید تا کمک‌تان کند از علائم‌تان بکاهید.

راههای جلوگیری از چاقی دوران یائسگی چیست؟ چرا بعد از یائسگی چاق می شویم؟ چگونه در دوران یائسگی لاغر شویم؟ رژیم لاغری دوران یائسگی بر چه اساسی است؟ چه غذایی برای یائسگی بهتر است؟ برای یافتن پاسخ این پرسش ها مقاله زیر را دنبال کنید.

دروانا: 

اغلب خانم ها با ورود به دوران یائسگی، با افزایش وزن در دوران یائسگی روبه رو می شوند. بروز افزایش وزن در دوران یائسگی یا چاقی در یائسگی اجتناب ناپذیر است. رابطه یائسگی و چاقی چندان دور از ذهن نمی باشد. برای به حداقل رساندن اضافه وزن در دوران یائسگی به عبارتی برای جلوگیری از چاقی دوران یائسگی می توانید میزان فعالیت فیزیکی خود را افزایش داده و رژیم غذایی سالمی را دنبال کنید.

مادامی که سن شما بیشتر می شود حفظ وزن نرمال دشوارتر می گردد. در حقیقت، خیلی از خانم ها در گذار به یائسگی دچار اضافه وزن می گردند.

تغییرات هورمونی در دوران یائسگی احتمال بروز چاقی یائسگی را افزایش می دهد. این اضافه وزن در نواحی دور شکم و ران ها مشهود تر می باشد. اما باید توجه داشت تغییرات هورمونی در دوران یائسگی الزاما سبب بروز افزایش وزن در دوران یائسگی نمی شود. چاقی یائسگی ممکن است در اثر دنبال کردن شیوه های زندگی ناسالم و برخی فاکتورهای ژنتیکی روی دهد.چگونه بعد از یائسگی لاغر شویم

برای مثال، با افزایش سن، توده ماهیچه ای به تدریج تحلیل می رود و در عوض مقدار چربی افزایش می یابد. از دست رفتن توده ماهیچه ای نرخ استفاده از کالری را کاهش می دهد در نتیجه حفظ وزن مناسب دشوار می گردد. بنابراین اگر شما همچنان به خوردن ادامه داده و میزان فعالیت فیزیکی خود را کاهش ندهید در این صورت دچار چاقی در یائسگی می شوید.

فاکتورهای ژنتیکی نیز در چاقی یائسگی دخالت دارند. اگر والدین یا خواهر و برادر شما دچار اضافه وزن باشند در این صورت احتمال ایجاد چاقی یائسگی در شما نیز وجود خواهد داشت.

فاکتورهای دیگری مانند ورزش نکردن، تغذیه نامناسب و نبود خواب کافی نیز می تواند به چاقی یائسگی کمک کند. عدم خواب کافی سبب می شود افراد میان وعده و کالری بیشتری مصرف کنند.

چاقی یائسگی می تواند پیامدهای جدی را برای سلامت افراد در پی داشته باشد. اضافه وزن بیش از حد می تواند ریسک ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت نوع دو، مشکلات تنفسی و ابتلا به سایر انواع سرطان ها از جمله سینه، کولون و اندومتر را افزایش دهد.

فرمول مناسبی برای پیشگیری از چاقی در یائسگی یا لاغری در یائسگی وجود ندارد. اما توجه به نکات زیر می تواند در تنظیم رژیم لاغری دوران یائسگی کمک کننده باشد:

به خاطر داشته باشید که از دست دادن وزن در هر مرحله ای از زندگی به تغییرات دائمی در رژیم غذایی و ورزش کردن وابسته است. 

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.با دروانا همراه شوید.

اگر در دوران یائسگی هستید یا قرار است به زودی یائسه شوید و اگر چیزهای زیادی درباره آن شنیده‌اید، پس احتمالا می‌دانید که یائسگی، نوعی کشمکش بین شما و تغییرات هورمونی است و از طرفی باید با اضافه‌وزن ناشی از آن هم مبارزه کنید. همه این تغییرات هورمونی منجر به کند شدن روند فعالیت متابولیسم شده و این مسئله باعث خواهد شد که بدن، با کارایی کمتری بتواند از نشاسته و قند خون استفاده کند. تحقیقات نشان می‌دهد زنانی که میزان استروژن‌شان در دوران یائسگی کم می‌شود، در سنین ۴۵ تا ۵۵ سالگی حدود ۶ تا ۷.۵ کیلو اضافه‌وزن پیدا خواهند کرد. با علم به این‌که یائسگی، مسبب مشکل اضافه‌وزن است، در این‌جا به روش‌هایی برای کاهش ‌وزن و در ارتباط با سبک زندگی اشاره می‌کنیم که حتما برایتان جالب خواهد بود. خواب کافیاختلالات خواب مانند گرگرفتگی، تشویش و خُروپف اغلب بعد از یائسگی بیشتر رخ می‌دهد و این به خاطر تغییرات میزان استروژن در این دوران است. تحقیقات نشان می‌دهد ۶۱ درصد از زنان در دوران بعد از یائسگی دچار اختلال بی‌خوابی می‌شوند. در تحقیق دیگری مشخص شده کم شدن تنها ۳۰ دقیقه از مقدار کلی خواب طی یک بازه ۱۲ ماهه، خطر چاقی را تا ۱۷ درصد و خطر مقاومت انسولین را تا ۳۹ درصد افزایش خواهد داد. از طرفی کمبود خواب می‌تواند در میزان تعادل کارکرد متابولیسم شما اختلال ایجاد کند. اگر نمی‌توانید هر شب به طور متوسط، چیزی بین ۷ تا ۹ ساعت بخوابید، سعی کنید پیش از خوابیدن منیزیم بیشتری مصرف کنید چرا که تأثیر آرام‌بخشی دارد. در این زمینه، موز و آجیل گزینه‌های خوبی هستند. برای پیشگیری از تعرق شبانه، از خوردن کافئین و غذاهای تند پرهیز کنید.حفظ نشاط و انرژیبعد از یائسگی، کم شدن میزان استروژن باعث می‌شود که احساس بی‌حالی و بی‌رمقی داشته باشید، بنابراین میزان فعالیت شما کمتر شده و از مزایای سلامتی مانند افزایش کارکرد متابولیسم، بهبود سلامت قلبی، افزایش حجم عضلات چربی‌سوز، کاهش میزان استرس و بهبود کیفیت خواب محروم خواهید شد.از طرفی نیاز نیست که هر روز باشگاه بروید. متخصان توصیه می‌کنند که تنها ۳۰ دقیقه ورزش و آن هم ۳ روز در هفته برای این کار کافی خواهد بود. این ۳۰ دقیقه را می‌توانید به ۳ تا ده دقیقه در روز یا ۶ تا پنج دقیقه در روز و در کل همان سه روز در هفته تقسیم کنید. بعد از یائسگی، اکثر زنان چیزی حدود ۲۰ درصد از حجم عضلات‌شان کاهش می‌یابد. بنابراین بهتر است بر فعالیت‌هایی که مسبب تحمل وزن هستند تمرکز کنید، کارهایی مانند پیاده‌روی، دوی آهسته، تنیس و یا بالا رفتن از پله‌ها.کاهش میزان استرساسترس بیش از حد و افزایش میزان هورمون استرس یعنی کورتیزول باعث افزایش چربی شکمی خواهد شد. و متأسفانه هر چه سن‌مان بالاتر می‌رود، میزان استرسی شدن‌مان بیشتر خواهد شد. در شرایطی که ورزش منظم و کیفیت خوب خواب تأثیر عمیقی بر میزان استرس شما خواهد داشت، بهتر است سعی کنید انجام یک‌سری برنامه‌های آرام‌بخش مانند یوگا و تمرینات مراقبه را هم مد نظر قرار دهید. تحقیقات نشان می‌دهد آگاهی و تکرار کارهایی مانند بافندگی و یا قلاب‌بافی اثرات آرام‌بخشی به همراه دارد.حفظ مصرف کلسیمکمبود وزن اغلب با کاهش حجم استخوان مرتبط است مگر آنکه بتوانید میزان مصرف کلسیم‌تان را افزایش دهید. بنابراین به منظور پیشگیری از خطر ترک‌خوردگی استخوانی، حتما از این قضیه مطمئن شوید که در روز ۱۲۰۰ میلی‌گرم کلسیم مصرف کرده‌اید. با آنکه مکمل‌های کلسیم در دسترس هستند، توصیه می‌شود که از منابع خوراکی آن استفاده کنید. این منابع شامل شیر – سویا و نارگیل – ماست، پنیر و سبزیجات برگ‌دار مانند کلم، اسفناج و بروکلی است. هم‌چنین ویتامین D هم در جذب کلسیم تأثیر به‌سزایی دارد، بنابراین به هیچ‌وجه مصرف تخم‌مرغ، کره، جگر و ماهی چرب را قطع نکنید. یک راه دیگر برای تأمین ویتامین D مورد نیاز بدن این است که حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بین ساعات ۱۰ صبح تا ۳ بعد از ظهر و به مدت چند روز در هفته، در شرایطی که عینک آفتابی زده‌اید، زیر آفتاب بنشینید.افزایش مصرف سوزاننده‌های چربیوقتی سن‌مان بالا می‌رود، منابع تأمین انرژی بدن کمتر می‌شود، منابعی مانند کارنیتین، آلفالینولنیک اسید و آنزیم کمکی Q10 . هر یک از این‌ها نقش مهمی در سوزاندن چربی و کنترل قند خون ایفا می‌کنند، بنابراین باید سعی کنید روش‌هایی برای تأمین انرژی مجدد بدن پیدا کنید. توصیه متخصصان، خوردن غذاهایی سرشار از اسیدهای چرب حاوی امگا۳ مانند سالمون و تخم‌مرغ است. کارنیتین را می‌توان تنها در آووکادو و گوشت قرمز یافت. آنزیم کمکی Q10 هم در غذا موجود نیست، بنابراین برای استفاده از مکمل آن، حتما با پزشک مشورت کنید. منبع: prevention 

کلینیک آبادیس

کلینیک پوست و موی دکتر مسعود جعفری

چگونه بعد از یائسگی لاغر شویم

کلینیک دامپزشکی دکتر تقی زاده

دکتر مجید نداف‌کرمانی

دکتر محمد نیکزاد

دکتر محمد فتح اله زاده جهرمی

551 بازدید

464 بازدید

516 بازدید

2876 بازدید

1198 بازدید

605 بازدید

1146 بازدید

18 بهمن 1399

18 بهمن 1399

18 بهمن 1399

17 بهمن 1399

17 بهمن 1399

16 بهمن 1399

16 بهمن 1399

رژیم غذایی دکتر کرمانی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر شما

نام *

ایمیل

چگونه بعد از یائسگی لاغر شویم

برای دریافت مشاوره خرید رژیم دکتر کرمانی شماره همراه خود را ثبت کنید ما با شما تماس می‌گیریم

کلیه حقوق متعلق به مجموعه به اندام دکتر کرمانی می باشد.

یائسگی فصلی گریزناپذیر از زندگی خانم‌هاست که معمولا با افزایش وزن و تغییرات جسمانی کم‌و‌بیش زیادی همراه است. کاهش میزان استروژن بدن در این دوره باعث تحلیل عضلات و همچنین افزایش توده چربی بدن می‌شود که بیشتر در ناحیه دور شکم تجمع می‌کند. در نتیجه، اگر خانم‌ها به تغذیه خود اهمیت ندهند، علاوه بر تشدید علائم این دوره، از قبیل گُرگرفتگی در معرض افزایش سالانه، حداقل 500 گرم وزن نیز قرار می‌گیرند. در این مطلب به چند ماده غذایی که باعث افزایش علائم دوره‌ یائسگی می‌شود، اشاره می‌کنیم.

 

 

چگونه بعد از یائسگی لاغر شویم

مربا و میوه‌های خشک و نفخاگر همیشه عادت به مصرف مواد غذایی شیرین داشته‌اید، لازم است کمی در این عادت غذایی تجدیدنظر کنید. تا حد امکان مصرف بیسکویت‌ها، مربا و همچنین میوه‌های خشک را محدود کنید. این مواد غذایی شیرین باعث اشکال در لوله‌ گوارش می‌شود و نفخ ایجاد می‌کند.

 

البته این حالت برای همه یکسان نبوده و بهتر است دلیل نفخ‌تان را بررسی کنید. برای این کار لازم است مواد غذایی مصرفی خود (مواد غذایی حاوی قند بیشتر) را یادداشت کنید، سپس هرکدام را که مشکوک به ایجاد نفخ است به مدت چند روز از برنامه غذایی خود حذف کنید و منتظر نتایج آن باشید. اگر با حذف هر ماده غذایی تاثیر مثبتی دیدید، از مصرف آن بپرهیزید. می‌توانید به جای مربا که قند زیادی دارد از موز یا کمپوت سیب استفاده کنید. دسرهای شیرین را با میوه‌های تازه و میوه‌های خشک را با بادام جایگزین کنید.

 

 

چای و قهوه و تحمیل گرمای زیادنتایج یک پژوهش جدید که‌ جولای‌ 2014 در مجله Menopause به چاپ رسیده است، نشان می‌دهد ‌مصرف زیاد قهوه باعث افزایش حالت گرگرفتگی و تعریق شبانه در خانم‌های یائسه می‌شود. این نوشیدنی داغ بسرعت دمای بدن را بالا می‌برد، اما برخلاف الکل باعث ایجاد تغییر در میزان استروژن نمی‌شود.

 

اگر از حالت گرگرفتگی در عذابید، بهتر است از نوشیدن چای داغ بپرهیزید؛ زیرا چای داغ باعث انبساط رگ‌ها می‌شود و این حالت را تشدید می‌کند. قهوه نیز همین خاصیت را دارد و به مشکل گرگرفتگی دامن می‌زند. البته محققان به این نتیجه رسیده‌اند که کافئین باعث کاهش مشکلات مربوط به خلق ‌و خوی، بهبود حافظه و تمرکز در این دوره شود.

 

 

سوسیس و کالباس: مضر برای استخوان‌هایائسگی باعث بروز تغییراتی در هورمون‌ها می‌شود و دمینرالیزه شدن استخوان‌ها با سرعت بیشتری انجام می‌شود؛ در نتیجه خانم‌ها بیشتر از آقایان در معرض پوکی استخوان قرار می‌گیرند. مصرف مواد غذایی سرشار از کلسیم باعث پیشگیری از این بیماری و حفظ تراکم استخوان در بهترین وضع خود می‌شود، البته به شرط این‌که از جذب همزمان ویتامین D و پروتئین نیز غافل نشوید.

 

توجه داشته باشید که مواد غذایی سرشار از سدیم (نمک)، مانع از جذب کلسیم در استخوان‌ها می‌شود. به عقیده متخصصان حوزه‌ تغذیه، هر صد میلی‌گرم سدیم موجود در مواد غذایی باعث از بین رفتن یک میلی‌گرم کلسیم از طریق ادرار می‌شود. حواستان باشد مواد غذایی خیلی شور، مانند سوسیس و کالباس، گوشت‌های فرآوری‌شده، سوپ‌ها و غذاهای آماده‌ کنسروی، پنیرها و… سرشار از سدیم بوده و باعث دفع کلسیم از بدن و پوکی استخوان می‌شود. باید جذب سدیم را به روزانه 2000 میلی‌گرم محدود کنید.

 

 

مواد غذایی‌چرب‌:‌ افزایش چربی دور شکماز حدود پنجاه سالگی، افزایش وزن و چربی‌ بخصوص در ناحیه دور شکم‌ با سرعت بیشتری اتفاق می‌افتد. متاسفانه این ذخیره‌ چربی نزدیک کبد و پانکراس خواهد بود و خطر ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی ـ عروقی افزایش می‌یابد. علاوه بر این، کلسترول توتال و کلسترول بد خون (LDL) از دوره پیش از یائسگی تا بعد از یائسگی به میزان حدود 20 درصد افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه لازم است‌ توجه ویژه‌ای به تغذیه‌ بخصوص مصرف چربی‌ها‌ داشته باشید.

 

محققان حوزه تغذیه توصیه می‌کنند که از مصرف چربی‌های ترانس یا غیرهیدروژنه موجود در مواد غذایی فرآوری ‌شده از نوع بیسکو‌یت‌ها، شیرینی‌جات، مواد غذایی سرخ‌کردنی، مارگارین و… بپرهیزید. علاوه بر این لازم است که مصرف چربی‌های اشباع‌شده‌ موجود در گوشت‌های قرمز، تخم‌مرغ، خامه و پنیر نیز تا حد امکان محدود شود؛ زیرا مصرف زیادی آنها باعث افزایش خطر انسداد رگ‌ها می‌شود.

 

البته حواستان باشد که برخی مواد غذایی حاوی چربی‌های مفید هستند که از رگ‌ها و عضلات قلب محافظت می‌کنند. این چربی‌های مفید همان امگا3ها (ماهی‌های چرب و…) و چربی‌های اشباع‌نشده (روغن زیتون بکر، آووکادو، زیتون و بادام) هستند.

 

در دام مواد غذایی رژیمی نیفتیدخانم‌های یائسه حتی با وجود توجه و کنترل تغذیه خود اغلب با افزایش وزن مواجه می‌شوند. در واقع کاهش میزان استروژن بدن که به‌طور طبیعی به دلیل یائسگی رخ می‌دهد، باعث کند شدن سوخت‌وساز بدن می‌شود و قدرت سوزاندن کالری‌های دریافتی را کاهش می‌دهد. در این سنین برخی‌ خانم‌ها برای کاهش میزان کالری دریافتی به سمت مصرف مواد غذایی رژیمی و کم‌کالری می‌روند که اشتباه است.

 

نتایج پژوهشی که در دانشگاه تافتس بوستون انجام شده است، نشان می‌دهد خانم‌هایی که در دوره یائسگی کالری‌های مصرفی‌شان را می‌شمارند همیشه به سمت مصرف افراطی مواد غذایی رژیمی می‌روند و بیشتر از خانم‌هایی که سراغ این محصولات غذایی نمی‌روند در معرض چاقی قرار می‌گیرند.

 

فراموش نکنید ‌تغییر رژیم غذایی مستقیما روی بدن ما تاثیر دارد. هر چه رژیم شما سخت‌تر باشد سوخت‌وساز بدنتان نیز کندتر می‌شود و کالری کمتری خواهید سوزاند. هر اندازه که رژیم شما کم‌کالری‌تر باشد، بدن در کالری‌سوزی دچار مشکل بیشتری خواهد شد. در نتیجه کالری‌ها با سرعت کمتری می‌سوزد و به‌صورت چربی ذخیره خواهد شد.

 

 

شیر بنوشید اما نه زیاد!برخی از خانم‌های یائسه برای پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان، مصرف شیر را افزایش می‌دهند. اگر پیش از این زیاد شیر مصرف نمی‌کردید، این افزایش ناگهانی ممکن است باعث بروز مشکل عدم‌تحمل لاکتوز شود که به نفخ، کرامپ‌های عضلات شکمی و اسهال منجر می‌شود.

 

باید بدانید که لاکتوز یعنی همان قند طبیعی موجود در محصولات لبنی تازه مانند شیر یا ماست توسط آنزیمی به نام لاکتاز هضم می‌شود که در روده تولید می‌شود. اما با بالارفتن سن، این آنزیم درست کار نمی‌کند. در نتیجه شیر بدرستی هضم نمی‌شود و مشکل می‌سازد. توصیه می‌کنیم برای جذب کلسیم از منابع دیگر این ماده معدنی مانند بادام، کلم و… استفاده کنید و از جذب ویتامین D کافی غافل نشوید.منبع:jamejamonline.irچگونه بعد از یائسگی لاغر شویم

تغذیه و تناسب اندام


میخوای از همیشه زیباتر باشی؟


درمان گیاهی فشار خون بالا در بارداری


سمعک وایرلس دار و ضدآب/خرید اقساط


مرتب سازی دندان ها با قیمت مناسب


فروشگاه سیسمونی آنلاین


درمان اختلالات روحی بدون دارو و عارضه

درمان سریع وقطعی بواسیر بدون درد و خونریزی


اصلاح فرم و اختلاف طول پاها


دیگه لازم نیست از دندانپزشکی بترسید؟

دنبال متخصص برجسته ارتودنسی در تهران هستی؟

لیست بهترین باشگاه های تناسب اندام تهران|

تهیه اینترنتی بلیط اتوبوسVIP به قیمت ارزان

خریدقسطی جهیزیه بدون نیاز به پرداخت اولیه

ساخت و تعمیر دندانهای مصنوعی با قیمت مناسب

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

مطالب پر بازدید

مسئله ای که خواه ناخواه بعد از مدتی به سراغ همه ی خانم ها می آید مسئله ی یائسگی است. شاید این موضوع برای بسیاری از افراد به نوعی کابوس تبدیل شده باشد ، اما یائسگی آنقدر ها هم که فکر می کنید مرحله ی سختی نیست.

یائسگی روند طبیعی در زندگی زنان است که گریزی از آن نیست. در واقع شاید بتوان با استفاده از روش های موثر این روند را به تعویق انداخت اما در نهایت گریزی از آن نیست. عوامل و نشانه های یائسگی چندان قابل تغییر نیستند، با این حال تغذیه درست می تواند در کاهش تاثیرات جانبی این دوره اثر گذار باشد. در عین حال غذاهایی که شما می خورید نه تنها می توانند رسیدن به دوره یائسگی را به تاخیر بیندازد بلکه پس از یائسگی و تا سال ها بعد هم نمی گذارند بدن شما چندان درگیر بیماری هایی مثل پوکی استخوان، چاقی، تعرق زیاد و… شود. در طول دوران یائسگی شما می توانید با توجه به رژیم غذایی تان تمام مواد مغذی را که بدن نیازمند آن است را تامین کنید و در این میان نقش آهن و کلسیم را نباید دست کم بگیرید، ۲ ماده ای که اغلب زنان جهان با کمبود آن در بدن شان مواجه هستند و همین کمبود عواقب خطرناکی را با خود به همراه می آورد.
چگونه بعد از یائسگی لاغر شویم

 

 

هر سال باید دست کم ۲ بار آزمایش کلی بدهید و در این میان آزمایش خون را دست کم نگیرید. در اغلب موارد نخستین چیزی که در آزمایش خون مشخص می شود که بدن شما با کمبود آن روبه رو است، کلسیم است. متاسفانه اغلب زنان کمبود کلسیم در بدن شان را حتی در سال های جوانی هم دست کم می گیرند و برای همین هم در دوران یائسگی با انواع و اقسام مشکلات استخوانی روبه رو می شوند. به یاد داشته باشید، با نوشیدن یا مصرف ۲ تا ۴ بار محصولات لبنی در روز می توانید کلسیم بدن تان را به آسانی تامین کنید. شما برای رسیدن به کلسیم لازم نیست نقشه گنج داشته باشید بلکه کافی است یخچال تان را از ماهی، پنیر، ساردین، کلم بروکلی، شیر، ماست و پنیر پر کنید. البته اگر سن شما بالای ۵۰ سال است باید دقت کنید که در روز حداقل هزار و ۲۰۰ گرم کلسیم به بدن شما برسد.

 

 

نوشیدن مقدار زیاد آب سبب می شود که عناصر معدنی موجود در بدن شما همیشه به اندازه استانداردی بماند، با این حال نمی توان برای نوشیدن آب اندازه ای را مشخص کرد. زیرا میزان آبی که بدن شما در طول روز لازم دارد کاملا بستگی به آب و هوا و غذایی که در آن روز خورده اید دارد. با این حال قاعده های کلی به ما می گویند که در طول روز حداقل باید ۸لیوان آب بنوشید.

 

 

خوردن ۳ وعده غذا در روز که حاوی منابع اصلی آهن باشد می تواند به شما کمک کند تا هیچ وقت با کمبود آهن مواجه نباشید و متوسل به قرص های آهن نشوید. آهن در گوشت قرمز، مرغ، ماهی و تخم مرغ، سبزی های برگ سبز، آجیل، دانه ها و محصولات غنی شده بسیار یافت می شود. خوردن حداقل ۳ وعده از غذاهای غنی از آهن در روز کمک خواهد کرد تا اطمینان پیدا کنید که به اندازه کافی آهن در رژیم غذایی روزانه تان هست. میزان توصیه شده برای آهن در زنان مسن تر ۸ میلی گرم در روز است.

 

 

۲۰ گرم فیبر چیزی است که بعد از ۵۰ سالگی حتما باید در رژیم غذایی روزانه یک زن گنجانده شود. برای تامین فیبر در رژیم غذایی تان می توانید با گنجاندن نان های سبوس دار، غلات، برنج و میوه های تازه و سبزی هایی همچون کاهو به آسانی این ماده را در بدن تان تامین کنید. استفاده از سبزی ها و میوه های تازه یکی از راه های سالم ماندن و سر حال بودن در دوران یائسگی است. بهتر است به خودتان یادآوری کنید که برای خوردن میوه و سبزی تازه لازم نیست اندازه تعیین کنید. حداقل ۲ تا ۴وعده میوه بخورید و ۵ تا ۶ وعده هم سراغ سبزی ها بروید. بهترین روش هم تعیین کردن زمان های مشخص برای میان وعده هایی است که شامل سبزی ها و میوه ها می شوند.

 

 

برای یک زندگی سالم روش های ساده ای وجود دارد. وقتی چرخ خرید را در فروشگاه برمی دارید، حتما عینک مطالعه تان را هم همراه تان ببرید. همه برچسب هایی که روی مواد غذایی وجود دارند را بخوانید. سعی کنید سراغ غذاها و میوه های تازه بروید. زیاد از کنسرو ها در رژیم غذایی تان استفاده نکنید و سعی کنید تا می توانید غذاهایی را که شامل مواد نگهدارنده هستند را حذف کنید.

 

 

چای سبز غنی از آنتی اکسیدان است. برای سلامت و استحکام استخوان ها مفید است و می تواند یکی از نوشیدنی های محبوب شما شود. نوشیدن چند فنجان چای سبز در روز، خطر سکته مغزی را تا ۶۹ درصد کاهش می دهد. در عین حال به دلیل ترکیبات آرامش بخش گیاهی که در چای سبز نهفته است شما می توانید به گونه ای طبیعی با افسردگی دوران یائسگی کنار بیایید. برای رفع گر گرفتگی و تعرق شبانه کافئین را از برنامه غذایی خود حذف کنید. در واقع با جایگزین کردن چای سبز به جای قهوه و توجه به یکی دو نکته همچون استفاده کمتر از غذاهای ادویه دار و خوردن سبزی و میوه بیشتر و غذا خوردن چند ساعت پیش از خواب و نرفتن به رخت خواب با معده پر، شب های راحتی را خواهید داشت. نفخ یکی از علائم شایع است که در یائسگی به سراغ زنان می آید. برای کنترل این بیماری غذاهای گازدار مثل حبوبات و نوشیدنی های گازدار مثل نوشابه را از فهرست برنامه خود حذف کنید.

 

 

هر قدر وزن شما به استاندارد نزدیک تر باشد به همان اندازه کمتر در خطر بیماری ها و خطرات دوران یائسگی قرار می گیرید. سعی نکنید در سن بالای ۵۰ سال متوسل به رژیم های غذایی سخت شوید بلکه بهترین روش این است که سعی کنید، چربی ها را از وعده های غذایی حذف کرده و جایگزین های سالم تری برای چربی ها بیابید. اگر تصمیم به استفاده از رژیم های لاغری داشتید حتما سراغ یک متخصص تغذیه بروید و با او مشورت کنید، زیرا گرفتن رژیم در این سنین به انجام آزمایش هایی پیش از آغاز رژیم نیازمند است. در واقع یکی از مشکلات اساسی زنان در این دوران افزایش وزن است. با افزایش سن نیاز به انرژی کاهش می یابد که این خود ناشی از کاهش فعالیت های فیزیکی و کاهش توده ماهیچه ای است که نهایتا باعث کاهش متابولیسم می شود. به اعتقاد بسیاری متخصصان دلیل این امر نوسان در سطوح هورمونی و کاهش استروژن است.

در دوران پیش از رسیدن به یائسگی که ۵تا۱۰سال طول می کشد به تدریج استروژن کاهش پیدا می کند و تخمک گذاری نامنظم می شود. در برخی خانم ها افزایش فقط چند کیلوگرم به وزن بدن می تواند شرایط سختی برای آنان ایجاد کند. حتی برای آن دسته از خانم هایی که دچار افزایش وزن نمی شوند، حفظ وزن به همان صورت کار مشکلی است. رعایت رژیم غذایی خاص به تنهایی پاسخگوی این مشکل نیست بلکه تغییر شیوه زندگی و انجام ورزش در کاهش وزن نقش مهمی دارد. با ورزش توده ماهیچه ای بدن بیشتر شده و متابولیسم افزایش می یابد و از افزایش وزن جلوگیری می شود.

 

 

در کنار همه این نکته هایی که با رعایت شان می توانید دوران یائسگی راحت تری داشته باشید، باید گنجی را هم به آشپزخانه تان اضافه کنید، منبعی که می تواند سلامت زندگی شما را در نیم قرن دوم زندگی تان تامین کند؛ این محصول چیزی نیست جز سویا، یکی از ارزان ترین مواد غذایی جهان که متاسفانه از سوی بسیاری از زنان در رژیم های غذایی نادیده گرفته می شود.

سویا مواد مغذی با ارزشی مانند پروتئین دارد. پروتئین سویا اسید آمینه های ضروری مورد نیاز بدن را تامین می کند. هنگامی که سویا به همراه برنج مصرف می شود، پروتئین آن با پروتئین فرآورده های گوشتی برابری می کند، درحالی که میزان کلسترول و چربی آن پایین است. مواد موجود در سویا از سرطان های وابسته به هورمون مانند سرطان سینه و سرطان پروستات جلوگیری می کنند. از دیگر اثرات مهم سویا، کاهش عوارض ناشی از یائسگی از جمله گرگرفتگی است. معمولا برای کاهش این عارضه در این دوران، داروهای هورمونی تجویز می شود. سویا موادی دارد که بدون ایجاد مشکلات ناشی از استروژن (هورمون زنانه که در داروها هم هست) حالت گر گرفتگی را در خانم ها کاهش می دهد. البته برای داشتن این اثر باید سویا به طور مداوم مصرف شود.

در دوران قبل از یائسگی هم بسیاری از زنان دچار بعضی اختلالات هورمونی می شوند. بررسی ها نشان داده، مصرف سویا در این دوران نیز، می تواند سطح هورمون بدن زنان را تنظیم کند. سویا می تواند از پوکی استخوان دوران یائسگی جلوگیری کند. تحقیقات نشان داده است که سویا اثر محافظتی روی سطح استخوان حیوانات دارد ولی این موضوع صد در صد ثابت شده نیست. سویا در درمان واژنیت موثر است که یک التهاب دستگاه تناسلی و از ناراحتی های شایع این دوران است. علت واژنیت کاهش سطح هورمون استروژن است و تا حدودی با اثرات مشابه هورمونی مواد موجود در سویا، این عارضه بر طرف می شود. از مصرف محصولات سویا هیچ گونه عارضه خطرناکی گزارش نشده است، مگر افراد کمی که امکان دارد به سویا حساسیت داشته باشند و در این صورت باید از مصرف آن خودداری کنند.

مشکلات قلبی – عروقی از دیگر عوارض دوران یائسگی است. بررسی ها ثابت کرده، سویا می تواند از بیماری قلبی عروقی جلوگیری کند. همچنین سویا رشد مو را بهبود می بخشد و برای پوست هم مفید است. شاید بهتر باشد به جای خوردن تنقلات بی خاصیت، سویای بو داده مصرف کنید با این کار از میزان گر گرفتگی کاهش می یابد.

مطالب مرتبط

هماهنگی جهت تبلیغات: 02123051172

مجری انحصاری نیتیو، سنجاق

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

چگونه بعد از یائسگی لاغر شویم
چگونه بعد از یائسگی لاغر شویم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *