چگونه بفهمیم ضربان قلبمان بالاست

 
helpkade
چگونه بفهمیم ضربان قلبمان بالاست
چگونه بفهمیم ضربان قلبمان بالاست

منظور از ضربان قلب در حالت استراحت، تعداد دفعاتی است که قلب در حالت آرامش و سکون در هر دقیقه می‌زند.

به گزارش مشرق، یکی از علائم حیاتی‌ای که با توجه به آن می‌توان به وضعیت بدن پی برد، ضربان قلب است.

منظور از ضربان قلب در حالت استراحت، تعداد دفعاتی است که قلب در حالت آرامش و سکون در هر دقیقه می‌زند. ضربان قلب نرمال در حالت استراحت برای افراد بزرگسال (کودکان بالای ۱۰ سال، بزرگسالان و سالخوردگان) بین ۶۰ تا ۱۰۰ تپش در هر دقیقه است.

در مجموع، هر چه ضربان قلب در حالت استراحت پایین‌تر باشد معنی آن این است که قلب عملکرد مؤثرتری دارد و بدن از نظر سلامت قلبی عروقی از شرایط بهتری برخوردار است. مثلاً ضربان قلب نرمال در حالت استراحت در ورزشکاران حرفه‌ای ممکن است حدود ۴۰ تپش در هر دقیقه باشد.

به خاطر داشته باشید که عوامل زیادی می‌تواند در میزان ضربان قلب تأثیر بگذارد، از جمله:

چگونه بفهمیم ضربان قلبمان بالاست

سن

میزان تناسب اندام و فعالیت بدنی

مصرف سیگار

ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، کلسترول بالا یا دیابت

دمای هوا

وضعیت بدن (مثلاً ایستاده یا دراز کشیده)

احساسات

اندازه‌ی بدن

داروها

گرچه ضربان قلب نرمال بازه‌ی گسترده‌ای دارد، اما اگر ضربان قلب معمولاً بالا یا پایین باشد، این مسأله ممکن است نشانه‌ی وجود یک مشکل باشد. اگر ضربان قلب شما در حالت استراحت دائماً بیشتر از ۱۰۰ تپش در هر دقیقه است (تاکی کاردی یا تند تپشی) یا ورزشکار حرفه‌ای نیستید، اما ضربان قلب تان کمتر از ۶۰ تپش در هر دقیقه است (برادی کاردی یا کند تپشی)، باید به پزشک مراجعه کنید، به ویژه اگر نشانه‌های دیگری مثل احساس غش و ضعف، سرگیجه یا تنگی نفس هم دارید.

اندازه گیری ضربان قلب نرمال

برای اندازه گرفتن ضربان قلب خود کافی است نبض خود را بگیرید. انگشتان اشاره و وسط خود را روی گردن خود، در یک سمت نای قرار دهید. برای چک کردن نبض در قسمت مچ دست، دو انگشت خود را بین استخوان و تاندون روی سرخرگ رادیال (سرخرگ زند بالایی) بگذارید، یعنی سمتی از مچ دست که انگشت شست قرار دارد.

وقتی نبض خود را حس کردید، به ساعت نگاه کنید و به مدت ۱۵ ثانیه، تعداد تپش‌های قلب تان را بشمارید. عدد به دست آمده را ضرب در چهار کنید تا تعداد تپش‌های قلب تان در عرض یک دقیقه را به دست آورید.

اگر ضربان قلب تان به طور موقت و ناگهانی در اثر دویدن، ترس، اضطراب و … بالا رفته باشد، روش‌هایی هست که با آن‌ها می‌توانید آن را به حالت نرمال برگردانید:

از خنک و راحت بودن محیط اطراف خود مطمئن شوید. دمای بالا و رطوبت می‌تواند جریان خون و ضربان قلب را افزایش دهد.

آرام و شمرده نفس کشیدن می‌تواند به پایین آمدن ضربان قلب کمک کند. نفس خود را به آرامی تو دهید، چند ثانیه‌ی کوتاه آن را نگه دارید و سپس به آرامی نفس تان را بیرون دهید. این کار را چند باری تکرار کنید.

یوگا، مدیتیشن و دیگر تکنیک‌های ریلکسیشن هم می‌توانند به آرام گرفتن قلب کمک کنند که البته نیاز به آموزش و تمرین دارند.

کليه حقوق اين سايت متعلق به پایگاه خبري-تحليلي مشرق نيوز مي باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.

نبض به معنای انبساط شریان ها است . این انبساط در اثر افزایش فشار خون به دیواره های الاستیک شریان ها که در هر ضربان قلب ضرب می شود ایجاد خواهد شد . این انبساط هنگامی که خون پمپاژ می شود بالا رفته و به مرور زمان کاهش میابد و محض پمپاژ مجدد استراحت می کند.

اندازه گیری ضربان قلب به معنای میزان نبض در یک دقیقه می باشد . استراحت ضربان قلب به این معناست که هنگامی که در حال استراحت هستید تعداد نبض شما در دقیقه می زند و این امر معیار مهمی در سلامت ماهیچه های قلب می باشد . علاوه بر این ،دانستن اینکه چگونه ضربان قلب و تعداد نبض خود را بسنجید مهم بوده و گاهی لازم است نبض فرزندتان را نیز بررسی کنید.

سن و میزان تناسب اندام تاثیر زیادی در ضربان قلب در حال استراحت دارد . موارد عنوان شده در ادامه ی این بخش از سلامت نمناک ضربان قلب شما را تا حدی تحت تاثیر قرار خواهند داد :

نبض در نقاط خاصی از بدن که شریان ها بزرگتر بوده و همچنین نزدیک به پوست هستند احساس می شود. آسان ترین روش برای پیدا کردن نبض برروی مچ و یا گردن است . یک نبض سالم 60-100 بار در دقیقه می زند.

قسمت هایی که پیدا کردن نبض در آن ها کمی آسان است عبارتند از:

چگونه بفهمیم ضربان قلبمان بالاست

1. شریان زند اصلی که نحوه بررسی نبض توسط آن چنین می باشد :

ابتدا انگشت اشاره و انگشت میانی را بر انتهای مچ دست مخالف خود قرار دهید ، فقط دقت کنید که از انگشت شست استفاده نکنید زیرا شمارش نبض سرخرگ توسط آن دشوار می باشد.

هنگامی که اولین نبض را احساس کردید تعداد آن را در هر 15 ثانیه بشمارید و تعداد کل را در عدد 4 ضرب کنید . به عنوان مثال اگر تعداد نبض در هر 15 ثانیه 20 عدد بود پس ضربان قلب شما 80 بار در دقیقه می زند.

2. شریان کاروتید :

انگشت اشاره و میانی خود را در کنار نای ( دقیقا زیر استخوان فک ) قرار دهید . در این روش ممکن است برای شناسایی محل دقیق نبض کمی انگشتان خود را تغییر دهید . تعداد نبض خود را در هر 15 ثانیه بشمارید و در نهایت تعداد بدست آمده را در عدد 4 ضرب کنید.

3. نبض پدال :

دراین روش بااستفاده از قسمت بالایی پا (محلی که رکاب می زنید) می توانید تعداد نبض خود را بدست آورید . برای شروع ابتدا انگشت اشاره و میانی خود را در بالاترین قسمت استخوان یعنی امتداد قسمت بالایی پا قرار دهید . هنگامی که اولین نبض خود را احساس کردید هر 15 ثانیه یکبار آن را بشمارید و عدد بدست آمده را در 4 ضرب کنید.

4. شریان بازوها :

این روش بیشتر در خردسالان رایج است . برای انجام این روش ابتدا بازوی کودک را کمی بچرخانید تا محل خم شدن دست روبه روی شما و سقف قرار گیرد . انگشت اشاره و میانی خود را کنار محل خم شدن و زیر استخوان بازو قرار دهید و هنگامی که اولین نبض را احساس کردید هر 15 ثانیه یکبار آن را بشمارید و در نهایت در عدد 4 ضرب کنید.

تعداد زیادی دستگاه وجود دارد که از طریق آن می توانید تعداد نبض و در نهایت تعداد ضربان در دقیقه را بیابید که برخی از آنها عبارتند از :

دستگاه فشار خون خانگی و برنامه های موجود در گوشی های هوشمند به ترتیب دقت کم تری دارند. دستگاه های ورزشی نیز دارای یک گیره فلزی هستند که ضربان قلب را بررسی می کنند اما دقیق نبوده و برای چک کردن ضربان قلب هنگام ورزش یک دستگاه تناسب اندام دیجیتال موثر می باشد.

ضربان قلب به سن مربوط می شود . سرعت ضربان قلب در حال استراحت در بزرگسالان از 60 تا 100 ضربان در دقیقه متفاوت است. تعداد ضربان قلب مردان نسبت به زنان پایین تر است و میانگین سرعت ضربان قلب در حال استراحت در زنان در میانه 70 تا 80 قرار دارد، اما در مردان حدود 70 است. علت این تفاوت به قوی تر بودن عضله قلب در مردان مربوط است.

ورزشکاران ممکن است ضربان قلبی کم تر از60 بار در دقیقه در حالت استراحت داشته باشند برای محاسبه حداکثر ضربان قلب می توانید از معادله کم کردن سن خود از عدد 220 استفاده کنید.

برای مثال اگر 45 سال سن دارید حداکثر ضربان قلب شما 175 بار در دقیقه می باشد:

220-45=175

اختلال ریتم قلب (آریتمی) سبب می شود قلب با سرعت بیش از حد بالا یا بیش از حد پایین، یا با ریتم نامنظم بتپد.

“تاکیکاردی ” که ناشی از آن است که گسیل پیام های الکتریکی که از حفره قلب منشا می گیرند و در آن سرعت ضربان قلب به بالای 100 تپش در دقیقه می رسد .رسیدن سرعت ضربان قلب به 150 و بالاتر ناشی از عارضه ای است که “تاکیکاردی فوق بطنی” نام دارد.

برادیکاردی به عارضه ای می گویند که در آن سرعت ضربان قلب به کمتر از 60 ضربه در دقیقه می رسد و بیانگر آسیب دیدن قلب به علت حمله قلبی یا سایر بیماری های قلبی- عروقی یا مشکلات گره سینوسی- دهلیزی است.

میان فشار خون و سرعت ضربان قلب رابطه ای وجود ندارد، و ممکن است فشار خون بالا بوده اما سرعت ضربان قلب طبیعی باشد.

در هنگام فعالیت جسمی شدید سرعت ضربان قلب افزایش و اندکی فشار خون بالا می رود . با پایین آمدن فشار خون ، بدن با افزایش سرعت ضربان قلب برای تشدید برون ده قلب به آن واکنش نشان می دهد.

ضربان قلب پایین را برادیکاردیا می نامند که باید تحت نظر باشید.

در بزرگسالان سالم و یا ورزش کاران، ضربان قلب پایین و بدون علائم ، نشانه عضله قلب بسیار سالم است . چنانچه ضربان قلب شما از 60 بار در دقیقه کمتر است و درد قفسه سینه دارید به پزشک مراجعه کنید.

ضربان قلب دائما بالا (بیش از 100بار در دقیقه هنگام استراحت) را تاکی کاردیا می نامند.

هنگام ورزش ، استرس و اضطراب ، بیماری و یا مصرف کافئین طبیعتاً ضربان قلب به این مقدار خواهد رسید اما اگر هنگام استراحت ضربان قلب شما بیش از 100 بار در دقیقه به همراه علائم زیر بود حتما به پزشک مراجعه کنید :

ضربان قلب، که از آن با نام نرخ پالس نیز یاد می شود در واقع تعداد ضربان قلب هر فرد در دقیقه است.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا، ضربان قلب نرمال بستگی به سن و اندازه بدن دارد. شرایط قلب به عواملی مانند اینکه فرد در حالت نشسته و یا در حال حرکت، یا استفاده از داروهای مختلف و یا حتی دما و هوا بستگی دارد.

 احساسات نیز بر روی ضربان قلب تاثیر گذارند. به عنوان مثال زمانی که شما هیجان زده یا دچار ترس می شوید، ضربان قلب شما افزایش می یابد. اما مهمتر از همه زمانی است که سرعت ضربان قلب کاهش می یابد. این کار به ساخت عضلات قلب کمک می کند و برای قلب موثر است.

دکتر مری می گوید: قلب یک ماهیچه است که با انجام فعالیت های صحیح می توانید عضلات آن را تقویت نماید.

اطلاعات داشتن درباره ضربان قلب به شما کمک می کند تا سطح تناسب خود را کنترل نمایید و به شناسایی دیگر بیماریهایی که سلامت شما را به خطر می اندازد کمک نماید .

چگونه بفهمیم ضربان قلبمان بالاست

اگر شما ورزشکار هستید و در هنگام تمرین دچار سرگیجه می شوید ابتدا باید تعداد ضربان قلب خود را بررسی نمایید، به عنوان یک قاعده کلی ، افرادی که دارای مشکل خاصی نمی باشد نیاز به بررسی دائم ضربان قلب ندارند.

ساده ترین مکان برای اندازه گیری ضربان قلب، روی مچ دست و کنار گردن می باشد. برای دانستن ضربان قلب واقعی، کافی است ۲ انگشت خود را برروی این نواحی قرار داده و تعداد ضربات را در هر ۶۰ ثانیه بررسی کنید. و همچنین می توانید این کار را در ۲۰ ثانیه انجام دهید و عدد به دست آمده را در سه ضرب نمایید، البته این روش ساده تر از روش قبل است.

به دلیل آنکه ممکن است در انگشت شصت احساس ضربه کنید گاهی استفاده از این انگشت برای محاسبه تعداد ضربات، شما را دچار اشتباه می کند.

بررسی ضربان قلب در حالت استراحت:

نرخ قلب در حالت استراحت، در واقع ضربان قلبی است که در هنگام دراز کشیدن و یا نشستن وجود دارد و بهترین زمان برای بررسی این کار صبح، قبل از خروج از رختخواب می باشد.

ضربان قلب نرمال برای افراد بزرگسال بالای ۱۸ سال بین ۶۰ تا ۱۰۰ ضربه در هر دقیقه است. البته این تعداد نیز بستگی به وضعیت جسمی و سن فرد دارد.

برای کودکان ۶ تا ۱۵ سال این تعداد بین ۷۰ تا ۱۰۰ ضربه در هر دقیقه است. افرادی که ضربان قلب آنها کمتر از ۶۰ است به معنای آن است که این افراد دارای مشکلات پزشکی هستند. افراد فعال از تعداد ضربان قلب کمتری برخوردارند و این عدد برای افراد ورزشکار گاهی به ۴۰ ضربه در هر دقیقه می رسد.

ضربان قلب در حالت استراحت کمتر از ۶۰ است، می تواند در نتیجه مصرف برخی از داروها باشد، بسیاری از این داروها عبارتند از: قرص فشار خون، قرص مسدود کننده بتا، که باعث کاهش ضربان قلب می شود.باومن می گوید: اگر ضربان قلب پایین با علائمی همراه باشد، وجود یک مشکل در بدن را اعلام میکند.

ضربان قلب پایین در فردی که سرگیجه و سبکی سر دارد ممکن است نشانه ی وجود حالت غیر عادی در وی باشد که نیاز به توجه بیشتر دارد.

هیچ توصیه خاص پزشکی برای اینکه آیا در حالت استراحت، ضربان قلب فردی بالا است یا پایین وجود ندارد. اما بیشتر متخصصین پزشکی اعتقاد دارند که ضربان قلبی که همیشه بالا است می تواند فشار زیادی را به قلب و دیگر اندامها وارد نماید. اگر فردی ضربان قلب بالایی در حالت استراحت داشت و علائم دیگری را نیز تجربه میکرد، دکترها می بایست عملکرد قلبش را مورد بررسی قرار دهند.

بر طبق نظرAHA، ضربان قلب نرمال هر فرد بین ۵۰ تا ۸۵ درصد ماکزیمم ضربان قلب او می باشد. و رایج ترین راه پیدا کردن ضربان قلب ماکزیمم از کسر سن فرد از عدد ۲۲۰ بدست می آید.

• برای مثال فردی ۳۰ سال سن دارد، پس حداکثر ضربان قلب او ۱۹۰ است.

ضربان قلب نرمال برای فرد سی ساله از رقمی بین ۵۰ و ۸۰ درصد حداکثر ضربان قلبش است، یعنی عددی بین ۹۵ ضربه در دقیقه و ۱۶۲ ضربه در دقیقه.

این فرمول برای افراد زیر ۴۰ سال به خوبی جواب می دهد اما برای افراد بالای ۴۰ سال ممکن است تخمین بیشتری بزند. برای افراد مسن تر، فرمول بهتر برای محاسبه حداکثر ضربان قلب عبارت است از:

• ۲۰۸ –(۰٫۷۵*سن)

شما می توانید ضربان قلبتان را در هنگام ورزش یا مانیتورهای نمایش ضربان قلب که به دور سینه تان وصل میشود و یا ساعتهای ورزشی بدانید. آقای دکتر باومن معتقد است که بسیاری از افراد هیچ ورزشی انجام نمی دهند و من برای این دسته از افراد برای اینکه به ضربان نرمال قلب شان نیز دست یابند، کمتر نگران هستم و بیشتر برای یک دفعه بلند شدن و تکان دادن بدنشان نگران هستم.

ضربان قلب بالا ممکن است به دلایل عصبی، استرس، کم آب ماندن بیش از حد بدن رخ دهد. یک جا نشستن و نفس های سنگین و عمیق کشیدن می تواند باعث کاهش ضربان قلب شود و همچنین ورزش کردن نیز یکی دیگر از عوامل کاهش تپش قلب می باشد.

برخی شرایط  برروی ضربان قلب افراد تاثیر می گذارد. آریتمی، باعث ضربان قلب سریع و در برخی موارد خیلی آهسته می شود که ریتم غیر طبیعی دارد. تاکیکاردی، شرایطی ا ست که در حالت استراحت ضربان قلب به بالای ۱۰۰ ضربه در دقیقه می رسد و عموماً به علت سیگنالهای الکتریکی در دهلیز بالای قلب است که به درستی کار نمی کنند.

اگر ضربان قلب نزدیک ۱۵۰ یا بالاتر باشد، اصطلاحاً شرایطی است که به آن تاکیکاردی حاد (svt) می گویند . در SVT ، سیستم الکتریکی قلب شما که ضربان قلب را کنترل می کند، دیگر کار نمی کند. و در این شرایط مراقبتهای پزشکی نیاز است که انجام گیرد.

برادیکاردیا، شرایطی است که در ان قلب بسیار آرام میزند و عموماً این ضربان زیر ۶۰ ضربه در دقیقه است. این مورد می تواند ناشی از مشکلات گره های سینوسی – دهلیزی در قلب باشد، که مثل یک ضربان ساز عمل می کنند، یا به قلب به صورت حملات قلبی و یا بیماریهای قلبی عروقی آسیب وارد می کنند.

برخی افراد فشار خون بالا را با ضربان قلب بالا اشتباه می گیرند. فشار خون در واقع میزان فشار خون در دیواره های رگهای قلب است در حالیکه ضربان قلب، تعداد دفعات تپیدن قلب در هر دقیقه است .

هیچ ارتباط مستقیمی بین این دو موضوع وجود ندارد و فشار خون بالا لزوماً باعث ضربان قلب بالا نمی شود و برعکس. ضربان قلب در حین فعالیت شدید در تمرینات ورزشی سنگین، شاید به آرامی فشار خون را بالا ببرد.

 

منبع: سلامتی

 

88492747

88830950

info@bornanews.ir

تهران – خیابان شهید مطهری – خیابان فجر – خیابان نظری – انتهای خیابان دلفان – نبش اتوبان مدرس – پلاک 50

تمام حقوق برای خبرگزاری برنا محفوظ است. استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.


آدرس

تهران، اشرفی اصفهانی، ابتدای بلوار مرزداران، مرکز درمانی بهار، طبقه 2


تماس با مرکز قلب بهار

0214800096209021122962

آخرین بروز رسانی در 18 مهر 1398

چگونه بفهمیم ضربان قلبمان بالاست

ضربان قلب بالا به این معنی است که در حالت استراحت ضربان قلب بیش از ۱۰۰ ضربان در دقیقه بوده و به عبارتی قلب شما برای پمپاژ خون در بدن فوق العاده کار می کند. این تلاش اضافی می تواند منجر به طیف گسترده ای از اثرات منفی بر سلامت کلی شما شود، از جمله احساس سرگیجه، خستگی، لخته شدن خون، نارسایی قلبی و در موارد نادر مرگ ناگهانی.

ضربان قلب در حالت استراحت طبیعی بین ۶۰ تا ۱۰۰ ضربان در دقیقه است، برای اندازه گیری ضربان قلب باید ابتدا نبض اندازه گیری شود که در قسمت های بعدی به این موضوع می پردازیم. برخی از جنبه های ضربان قلب در حالت استراحت شخص به طور مستقیم با عوامل غیر قابل کنترل مانند سن و ژنتیک مرتبط است، اما اقدامات خاصی وجود دارد که می تواند به کاهش ضربان قلب و بهبود آن کمک کند.

روش های زیادی برای کاهش ضربان قلب شما وجود دارد. ضربان قلب بالا برای سلامتی بدن ضرر دارد، پس با این وجود دلایل خوبی برای کاهش ضربان بالا قلب وجود دارد. همانطور که گفته شد برای بزرگسالان، ضربان قلب در حال استراحت باید بین ۶۰ تا ۱۰۰ ضربان در دقیقه باشد، اگرچه آنچه در نظر گرفته می شود ضربان طبیعی قلب است و از فردی به فرد دیگر و در طول روز متفاوت است.

 

ضربان قلب بالاتر از حد طبیعی می تواند باعث بروز مشکلات زیادی شود، از جمله:

 

 

زمان مناسب برای بررسی ضربان قلب شما درست بعد از بیدار شدن از خواب است، منظور از زمان خواب زمانی است که هنوز در رختخواب هستید. برای اندازه گیری و بررسی ضربان قلب، ظهر هم زمان مناسبی است، به شرطی که قبل از اندازه گیری چند دقیقه کوتاه استراحت کرده باشید.

برای اندازه گیری ضربان قلب، شما می توانید نبض تان را اندازه گیری کنید، انگشت اشاره و وسطی خود را روی مچ یا سمت گردن خود قرار دهید تا نبض خود را پیدا کنید. تعداد ضربان ها را در یک دقیقه بشمارید. توجه کنید که شما نباید برای اندازه گیری نبض قلب از انگشت شست خود استفاده کنید، زیرا این انگشت خودش دارای نبض است و شما را به اشتباه می اندازد. همچنین می توانید از مانیتور ضربان قلب استفاده کنید که تپش قلب شما را به طور خودکار تعیین می کند.

 

 

بهترین راه برای کاهش ضربان قلب در مدت زمان طولانی، پیروی از برنامه ای است که شامل ورزش، رژیم غذایی سالم، عدم مصرف الکل، کافئین محدود و خواب خوب است. طبق این برنامه مؤلفه ورزش می تواند شامل جلسات طولانی با شدت کم یا تمرین با فاصله باشد که قسمت های پر تلاش و کم را با هم مخلوط کند. ناراحتی، استرس و هیجان می تواند ضربان قلب شما را بالا ببرد. تنفس آهسته می تواند به پایین آوردن آن کمک کند. اگر در جایی نشسته اید و قصد دارید بلند شوید، خیلی آهسته این کار را انجام دهید. ایستادن خیلی سریع می تواند سرگیجه ایجاد کند و باعث افزایش ضربان قلب شما شود. اگر با یوگا آشنا باشید، تمرین چند حالت ممکن است به کاهش ضربان قلب شما نیز کمک کند.

در اینجا شش روش اثبات شده برای کاهش ضربان قلب در حال استراحت وجود دارد:

 

اطمینان حاصل کنید که محیط اطراف شما خنک و راحت است. درجه حرارت بالا و رطوبت می تواند جریان خون و ضربان قلب را افزایش دهد. هر چه درجه حرارت گرمتر باشد، ضربان قلب شما سریعتر ضرب می شود. این امر به این دلیل است که قلب شما به سرعت کار می کند تا خون را به سطح پوست شما منتقل کند، عرق تولید کند و بدن را خنک کند. برای سفر به ساحل، یک چتر مناسب همراهتان ببرید، یک میز سرپوشیده در رستورانی که در آن غذا میخورید را انتخاب کنید و به یاد داشته باشید که در جاهای گرم و پر آفتاب نایستید.

 

ورزش به دلایل زیادی از نظر سلامتی برای شما عالی است، یکی از مزیت های ورزش تضمین ضربان قلب در حالت استراحت است. مهم است که تپش قلب خود را در حین ورزش بالا ببرید، این قلب شما را تقویت می کند. زمانی که شما قلب قوی داشته باشید کمتر به بیماری های قلبی مبتلا می شوید و خون رسانی به اندام های بدنتان نیز بهتر انجام می شود. اگر قلب شما به طور مؤثر در حال پمپاژ است، در هنگام استراحت نیازی به ضرب و شتم ندارد.

 

به طور مشابه با ورزش، حفظ رژیم غذایی سالم به دلایل مختلف برای هریک از ما مفید است. براساس یک مطالعه، ترکیب بیشتر ماهی در رژیم غذایی باعث می شود قلب در حالت استراحت ضربان بالایی نداشته باشد. از خوردن ماهی لذت نمی برید، با پزشک در مورد مصرف مکمل های روغن ماهی صحبت کنید، که ممکن است تأثیرات مثبتی بر ضربان قلب داشته باشد.

 

هرچه سطح استرس ما بیشتر باشد، ضربان قلب ما بیشتر می شود. برای بسیاری از افراد، استرس می تواند احساس اجتناب ناپذیری کند. شاید شما سعی در متعادل کردن کار و زندگی در خانه دارید، اما هرگز به نظر نمی رسد که زمان کافی برای تحقق این کار پیدا کنید. یک راه سریع و ساده برای شروع این کار این است که هر روز برای استفاده از تلفن همراه و سایر دستگاه های الکترونیکی، یک زمان خاصی را تعیین کنید تا با استفاده مداوم از این نوع وسایل دچار استرس نشوید. تمرین ذهن آگاهی می تواند در لحظه به ضربان قلب شما کمک کند و همچنین ضربان کلی در حال استراحت را کاهش دهد.

 

یکی دیگر از راه های سریع و آسان برای کاهش ضربان تمرین نفس کشیدن است. به مدت ۵ ثانیه به آرامی استنشاق کنید و سپس به مدت ۱۵ ثانیه به آرامی بازدم کنید. سعی کنید هر روز پنج دقیقه این کار را انجام دهید.

 

شاید جای تعجب نباشد که استعمال سیگار تأثیرات منفی بی شماری بر سلامت فرد دارد. عوارض مصرف سیگار شامل افزایش خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب، سکته مغزی و ریه و سایر سرطان ها است. علاوه بر این، محصولات دخانیات ضربان قلب در حال استراحت را افزایش می دهد. هنگامی که بدن شما نیکوتین مصرف می کند، رگ ها و شریان های شما منقبض می شوند و قلب شما مجبور است برای پمپ کردن خون کار اضافی انجام دهد.

 

 

بیشتر موارد ضربان ناگهانی قلب ناشی از از ضربان های سریعتر از حد طبیعی گره سینوس، ضربان ساز طبیعی قلب است، به این وضعیت تاکی کاردی سینوس گفته می شود. در این حالت ضربان قلب سریع اما طبیعی است.

تاکی کاردی سینوسی می تواند از چندین شرایط مختلف ایجاد شود، از جمله:

 

تاکی کاردی سینوسی می تواند به ندرت ناشی از موارد زیر باشد:

 

پزشکان با دنبال کردن علت، تاکی کاردی سینوسی را برطرف می کنند. به عنوان مثال، آنها ممکن است مراقبت های روانشناختی را برای اضطراب و انواع دیگر پریشانی عاطفی تجویز کنند. شرایط فیزیولوژیکی مانند کم خونی یا مشکلات تیروئید به درمان پزشکی نیاز دارد.

چگونه بفهمیم ضربان قلبمان بالاست

در بعضی موارد، پیوند تاکی کاردی سینوسی غیرممکن است. این نوع تاکیکاردی سینوسی به اصطلاح “نامناسب” یک وضعیت دشوار برای درمان است. در طولانی مدت، می تواند مشکلات پزشکی قابل توجهی ایجاد کند. در سایر موارد ضربان قلب بالا، ضربان سریع و نامنظم است. این شرایط از نظر بالقوه جدی است و باید توسط پزشک ارزیابی شود.

 

 

اگر تاکی کاردی درمان نشود، خطر عارضه شما بیشتر می شود. عوارض با توجه به ضربان و مدت زمان افزایش تپش قلب شما و همچنین وجود سایر شرایط پزشکی متفاوت است.

عوارض احتمالی شامل موارد زیر است:

 

 

تاکی کاردی بطنی هنگامی است که بطن ها (قسمت پایین) قلب شما سریعتر از حد نرمال ضرب می شوند. این می تواند منجر به آریتمی شدید شود، و مانع از آن شود که قلب شما به طور موثر خون را به بدن و مغز پمپاژ کند.

 

 

افزایش ضربان قلب می تواند یک وضعیت پزشکی جدی را نشان دهد یا به خودی خود یک نگرانی باشد. اگر پزشک شما شرایط اساسی ضربان قلب بالا را رد کرد. ورزش، یوگا و بسیاری از راهکارهای دیگر می توانند در لحظه و در طولانی مدت ضربان قلب شما را کاهش دهند.

ما در مرکز قلب، عروق و اکوکاردیوگرافی بهار با داشتن تخصص، تجربه و با استفاده از جدیدترین فناوری‌ها در زمینه اکوکاردیوگرافی قلب تحت نظر دکتر اصغر مزارعی تلاش می‌کنیم تا مناسب ترین روش‌های تشخیصی، درمانی و مراقبتی را به شما ارائه دهیم. ما متعهدیم تا برای ارتقا، بهبود و بازیابی سلامتی بیماران، خدماتی فراتر از انتظار و با کیفیت برای بیماران، خانواده ها و جامعه به ارمغان بیاوریم.

© تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مرکز قلب و عروق بهار می باشد. طراحی، توسعه و پشتیبانی توسط دیجینگ.

کمتر کسی هست كه تا به حال تپش قلب را تجربه نکرده باشد. این احساس بیشتر هنگام استرس و اضطراب، قبل از امتحان‌ها و ملاقات‌های مهم و هنگام بی‌خوابی‌های شبانه ایجاد می‌شود و در خانم‌ها هم شايع‌تر است. اما گاهی اوقات این ضربان سریع و کوبنده قلب مدت بیشتری باقی می‌ماند و به اضطراب و نگرانی‌مان می‌افزاید. در این هنگام است که فکر می‌کنیم مبادا به بیماری قلبی مبتلا شده‌‌ باشیم. برای شناسایی تپش‌های خطرناک قلب به سراغ دکتر سینا مشار، بورد جراحی قلب و عروق از دانشگاه هامبورگ آلمان رفتیم.

چه زمانی باید نگران شد؟

قلب انسان در روز حدود 100 هزار بار می‌زند. انسان‌های سالم هیچگاه به این فکر نمی‌کنند که با چه سرعت و نظمی این ضربان انجام می‌شود. در واقع عدم احساس کار قلب، این خادم ساکت و همیشگی، جزئی از احساس خوب و زیبای زندگی و زنده بودن است. به همین دلیل وقتی کار قلب خود را احساس می‌کنیم یا در نوار قلبی متوجه می‌شویم که قلب‌مان گاهی خارج از نوبت يعني تندتر یا آرام‌تر می‌تپد، دچار ترس و وحشت می‌شویم. مهم این نیست که ضربان قلب تند، یواش یا بی‌نظم باشد.

اگر اختلال ریتم آنقدر شدید باشد که پمپاژ قلب تحت تاثیر قرار گرفته و باعث سرگیجه یا حتی بیهوشی شود یا اگر همراه با آن درد سینه، تنگی نفس یا حالت تهوع احساس شود یا اینکه در فامیل نزدیک سابقه سکته قلبی وجود داشته باشد باید زنگ خطر را به‌صدا درآورید و به پزشک مراجعه کنید.

چگونه بفهمیم ضربان قلبمان بالاست

وقتي ضربان‌تان طبيعي بالا مي‌رود

فردی که احساس تپش قلب می‌کند، نمی‌تواند تشخیص دهد کدام اختلال ریتم قلبی خطرناک است یا اینکه دلیل آن چیست. گرفتگی عروق قلب، بیماری‌های دریچه‌های قلب، نارسايی قلبی، فشار خون بالا، کم‌خونی، بیماری‌های ریوی (آسم و…)، دیابت، کم‌کاری یا پرکاری غده تیروئید، تغییرات هورمونی، تغییرات میزان مواد معدنی در خون از جمله پتاسیم، سدیم، کلسیم و منیزیم، مصرف موادی مانند کافئین، مواد مخدر(کوکائین، شیشه و…)، دخانیات، داروهايي مثل بتا بلوکرها، قرص‌های رژیمی و ضدافسردگی و… می‌توانند باعث تغییر نحوه ضربان قلب شوند، به همین دلیل حتما یک متخصص باید دلیل اختلال ریتم را بررسی کند. با این حال در بسیاری از مواقع هیچگونه بیماری مسببی پیدا نمی‌شود و نیازی به درمان دائمی نیست. قلب‌های سالم نیز ممکن است دچار اختلال ریتم یا آریتمی شوند. ضربان بین 60 تا 100 طبیعی محسوب می‌شود. انسان‌های سالم گاهی ضربان قلب آهسته‌تری دارند. برای مثال ورزشکاران حرفه‌ای در زمان استراحت و آرامش، ضربان قلب‌شان تا 40 ضربه در دقیقه پايین می‌آید. هنگام فعالیت بدنی، ورزش، بالا رفتن از پله‌ها، حمل خرید روزانه، فشار روحی، خوشحالی، غم، عصبانیت و هیجان ضربان قلب بالا می‌رود تا به بدن اکسیژن کافی برسد.

قلب زنان تندتر می‌زند

کندی ریتم قلب زیر 60 ضربه در دقیقه «برادی کاردی» و ضربان بالای 100ضربه در دقیقه «تاکی کاردی» نام دارد. منشا آریتمی می‌تواند در دهلیزها یا بطن‌های قلب باشد.بین زنان و مردان در ابتلا به بیماری آریتمی قلبی تفاوت کلی نمی‌توان قائل شد. براساس آمار می‌توان گفت زنان نسبت به مردان هنگام آرامش، ضربان قلب‌شان بالاتر است. زنان کمتر دچار بیماری تنگی عروق قلب می‌شوند اما فاکتورهای به وجود آورنده اختلالات ضربان قلب درآنان موثرتر است. اختلالات ضربان قلب در زنان بیشتر اوقات دلیل هورمونی دارد. زنان جوان بیشتر در زمان عادت ماهانه يا کم‌خونی دچار تاکی کاردی می‌شوند و زنان مسن تر در زمان یائسگی.

بارداران و قلب پر تپش

آریتمی‌های قلبی حین بارداری کم نیستند. ضربان بارداران به طور طبیعی 20درصد افزایش پیدا می‌کند. اکثر آریتمی‌های زمان بارداری بی‌خطر هستند اما حتما باید توسط متخصص بررسی شوند و در صورت نیاز درمان شوند تا خطری برای مادر و فرزند پیش نیاید. کودکان نیز ممکن است مبتلا به تپش قلب شوند. از هر 100 کودک 10 نفر دچار آریتمی قلبی هستند که البته بیشتر این آریتمی‌ها بی‌خطر هستند و با گذشت زمان رفع می‌شوند. با این حال یک نفر از هر 100 کودک دچار بیماری مزمن آریتمی قلبی است که دلیل آن می‌تواند بیماری‌های مادرزاد قلبی، ژنتیک و… باشد و باید درمان شود. شروع و قطع ناگهانی تپش قلب در کودکان مدرسه‌ای و جوانان لزوما خطرناک نیست اما باید مورد بررسی قرار گیرد به‌خصوص اگر همراه با سرگیجه، کم‌توانی ناگهانی و حالت تهوع باشد. تمام آریتمی‌های قلبی خطرناک نیستند و باعث جلوگیری از فعالیت‌های ورزشی نمی‌شوند. اما مبتلایان به تپش قلب باید حتما در مورد ورزش، نوع و شدت آن با متخصص خود مشورت کنند.

احساس می‌کنید اسبی به سینه‌تان لگد زده است؟!

فیبریلاسیون دهلیزی شایع‌ترین اختلال ریتم قلبی است. در این بیماری مقدار زیادی موج‌های الکتریکی نامنظم از دهلیز به بطن می‌رسند. قلب با سرعت بالا و نامنظمی انقباض‌های غیر موثر و کمتر موثری خواهد داشت که باعث پمپاژ و تخلیه غیرمفید خون از قلب می‌شود. خطر این بیماری، سرعت بالا و نامنظم دهلیز که احساس بدی در بیمار ایجاد می‌کند، نیست بلکه حرکت ناکافی خون در دهلیز خطر تشکیل لخته خونی و حرکت آن به سمت عروق سر و سکته مغزی را افزایش می‌دهد. این خطر را می‌توان با استفاده از داروهای ضد انعقادی به حداقل رسانید یا کاملا آن را برطرف کرد. همچنین انقباضات نارس و خارج از ریتم قلبی که گاهی بیمار آن را همچون لگد اسب احساس می‌کند و باعث ناراحتی و وحشت او می‌شود معمولا نیاز به درمان خاصی ندارد اما باید تحت نظر پزشک قرار گیرد. اگر منبع ضربان سریع قلب در بطن نباشد، می‌توان با استفاده از دارو یا سوزاندن یک نقطه کوچک در محل تشکیل‌دهنده ضربان سریع، آن را درمان كرد. همچنین ضربان آرام و فواصل قطع ضربان قلب را می‌توان با گذاشتن باطری و ایجاد ضربان کافی و مطمئن برطرف كرد.

همه تپش قلب‌ها خطرناک نیستند

تپش قلب احساسی است که تنها خود بیمار می‌تواند آن را بیان کند. به عبارت دیگر پزشک نمی‌تواند به بیمار خود بگوید که شما تپش قلب داريد، در واقع شکایتی است که بیمار با آن نزد پزشک می‌آید. حال ممکن است فردی که احساس تپش دارد با انجام بررسی‌های پزشکی متوجه شود قلبش در وضعیت طبيعي قرار دارد. ممکن است تپش قلب علت مهم یا غیرمهمی داشته باشد. برای مثال برخی از بیماران دچار کم‌خونی هستند یا اینکه استرس و اضطراب دارند و همین باعث می‌شود ضربان قلب‌شان تندتر بزند اما آنها فکر می کنند به تپش قلب مبتلا هستند. همچنین مشکلات تیروئیدی و مشکلات دریچه‌ای قلب هم ممکن است باعث ایجاد تپش قلب شود، برخی از تپش قلب‌ها ناشی از حالت آریتمی‌هاست. در این حالت، کانونی در داخل قلب شروع به حملات غیرطبیعی می‌کند. به عبارت دیگر ریتم طبیعی سینوسی قلب را به دست می‌گیرد و به صورت خودمختار شروع به حمله تپش قلب می‌کند. برخی از آریتمی‌ها شدید و خطرناک هستند و ممکن است منجر به ایست قلبی شوند. اما برخی دیگر خوش‌خیم هستند و خود به خود بهبود پیدا می‌کنند.

چگونه بفهمیم تپش قلب‌مان جدی است؟

معمولا تپش قلب‌هایی خطرناک هستند که به صورت حمله‌ای اتفاق می‌افتند و نه به‌خاطر اضطراب، دویدن و… در تپش قلب‌های مهم از لحاظ کلینیکی معمولا فرد در حالت نشسته بدون اینکه هیچ مشکل و استرسی داشته باشد یک دفعه دچار حمله تپش قلب می‌شود و همزمان با آن ممکن است افت فشار پیدا کند و چشمانش سیاهی رود. اما نباید به‌صرف اینکه فرد مبتلا به تپش قلب این علائم را نداشته باشد، بگوییم وضعیتش اصلا مهم نیست. برای اینکه مشخص شود تپش قلب از نوع مهم است یا خیر می‌توان دقیقا آن زمانی که حمله تپش شروع می‌شود نوار قلب گرفت. اگر هم بیمار نتوانست در آن لحظه نوار قلب بگیرد می‌تواند از دستگاه Holter Monitoring استفاده کند. به این صورت که پزشک دستگاه را به مریض وصل می‌كند و بعد او به منزل می‌رود و تا 24 ساعت ضربان قلبش در دستگاه ثبت می‌شود. بیمار باید در لحظاتی که احساس می‌کند تپش قلب دارد، دکمه دستگاه را فشار دهد تا آن لحظه علامت‌گذاری شود. سپس پزشک آن را بررسی می‌کند تا ببیند در آن لحظه واقعا آریتمی مهمی اتفاق افتاده یا صرفا علامتی بوده است که خود بیمار بیان کرده و چیز مهمی نیست.

همه خانم‌ها تپش قلب و پرولاپس دریچه میترال دارند؟

پرولاپس دریچه میترال یکی از اختلالات آناتومیکی قلب به شمار می‌آید و یکی از علائم آن می‌تواند تپش قلب باشد. در این اختلال دریچه میترال بر اثر کمبود نوعی پروتئین، هنگام بسته شدن مقداری به داخل دهلیز خم می‌شود. شیوع این اختلال به آن مقداری که هم اکنون گفته می‌شود، نیست.

در گذشته معیارهای تشخیصی در اکو با معیارهای امروزی متفاوت بود. شاید پزشکانی که هنوز براساس معیار قدیم کار می‌کنند بیشتر حالت‌های تپش قلب را پرولاپس دریچه میترال بخوانند. بسیاری از افراد معتقدند 90درصد خانم‌ها پرولاپس دریچه میترال دارند در صورتی که این موضوع واقعیت ندارد. پرولاپس در خانم‌ها شایع‌تر است اما شیوع کلی‌اش در جامعه حدود 2درصد است یعنی از هر 100 نفر ممکن است 2 نفر پرولاپس داشته باشند. اما باز هم همیشه اینطور نیست که هرکس پرولاپس دارد حتما تپش قلب هم خواهد داشت یا هرکس تپش قلب دارد پس پرولاپس دارد. پرولاپس نوعی بیماری قلبی است که می‌تواند احتمال آریتمی و تپش قلب را بالا ببرد.

چای، قهوه و شکلات کمتر بخورید

اگر تشخیص تپش قلب قطعی شده باشد یعنی متخصص قلب و متخصص اعصاب و روان هر دو به این نتیجه رسیده باشند که شخص برای مثال اضطراب دارد و تپش قلب‌هایش به دلیل اضطراب است، می‌تواند با توصیه پزشک از دارو استفاده کند. اما نباید هر زمان که احساس تپش قلب کرد خودسرانه دارو مصرف کند. راه‌حل مناسب در اینجا بیشتر رفتار درمانی است یعنی می‌توان با انجام برخی ورزش‌های آرام بخش، پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و انجام تفریحات سالم، اضطراب وارد شده بر بدن را کاهش داد. درمان کم‌خونی و مشکلات تیروئیدی نیز در درمان تپش قلب بسیار کمک‌کننده است. همچنین مصرف زیاد چای، قهوه و شکلات احتمال آریتمی‌های خوش‌خیم را بالا می‌برد. در مواقعی که تپش حالت اضطرابی و استرسی دارد و فعالیت بدنی فرد کم است اگر یک دفعه شروع به فعالیت کند در ابتدا ممکن است تپش قلب پیدا کنداما در كل ورزش می‌تواند بسیار مفید باشد. اما در تپش قلب‌های بیمارگونه توصیه می‌شود تا زمانی که فرد بهبود کامل پیدا نکرده است اصلا ورزش نکند.

مطلب زیر به شما کمک می کند که به آسانی و بدون درد میزان نبض خود را بسنجید.

چگونه بفهمیم ضربان قلبمان بالاست

روش اول : نبض تان را پیدا کرده و یادداشت کنید.

1- از انگشت اشاره و وسطی خود برای یافتن نبض خود استفاده کنید.

برای این کار از انگشت شست خود استفاده نکنید، زیرا این انگشت خودش نبض دارد.

– پیدا کردن نبض مچ دست :

مطابق شکل، دو انگشت دست خود را روی سطح داخلی مچ دست و در پایین چین خوردگی مچ قرار دهید.

کمی انگشت های خود را فشار دهید تا نبض را زیر انگشتان خود احساس کنید.

اگر نبض تان را پیدا نکردید، کمی انگشت ها را حرکت دهید تا نبض تان را پیدا کنید.

– پیدا کردن نبض سرخرگ کاروتید گردن:

دو انگشت دست خود را در گودی بین نای (لوله تنفسی) و عضله بزرگ گردن خود قرار دهید.

کمی انگشتان خود را فشار دهید تا نبض تان را حس کنید.

2- ضربان قلب تان را بررسی کرده و بنویسید.

یک ساعت و یک ورق کاغذ نزدیک خودتان قرار دهید تا مدت زمان گرفتن نبض را با ساعت تعیین کرده و ضربان قلب در یک دقیقه را روی کاغذ بنویسید.

– می توانید میزان نبض خود را در 15 ثانیه بنویسید و در عدد 4 ضرب کنید تا میزان ضربان قلب در یک دقیقه به دست آید، و یا اینکه برای 30 ثانیه نبض خود را بگیرید و در عدد 2 ضرب کنید تا ضربان قلب تان در یک دقیقه محاسبه شود.

3- تعداد ضربان طبیعی قلب را بدانید.

برای افراد بزرگسال، تعداد ضربان طبیعی قلب شامل 60 تا 100 ضربه در دقیقه است.

برای بچه های کمتر از 18 سال، تعداد طبیعی ضربان قلب شامل 70 تا 100 ضربه در دقیقه است.

برای تعیین تعداد طبیعی ضربان قلب باید آرام باشید (در حال استراحت)، نه در حال انجام کار و فعالیت بدنی و یا در خواب.

4- قدرت نبض خود را بررسی کنید تا ببینید نبض تان ضعیف است یا قوی.

قدرت نبض قابل محاسبه نیست، بلکه موقع گرفتن نبض با انگشت ها بایستی خودتان ببینید که ضعیف است یا قوی.

چگونه بفهمیم ضربان قلبمان بالاست

5- ریتم (آهنگ) نبض تان را بررسی کنید.

برای این کار باید ضربان قلب و مکث های بین آن ها را اندازه بگیرید.

اگر نبض تان یکنواخت و ثابت و پیوسته باشد، نشان می دهد منظم است.

ولی اگر نبض تان عجیب و غریب بود و یا بالا و پایین می رفت و یا مکث غیرعادی داشت، نشان می دهد نامنظم است.

روش دوم: اگر نبض تان را پیدا نکردید، چه کار کنید؟

1- برای اندازه گیری نبض مچ دست، از نوک انگشتان خود به جای سطح انگشت استفاده کنید.

نوک انگشتان خود را در جای دیگری از مچ دست (غیر از جای گفته شده در بالا) قرار دهید و در هر قسمت مچ، برای 5 ثانیه مکث کنید.

2- نوک انگشتان دست را به میزان های مختلف روی مچ دستتان فشار دهید.

گاهی اوقات با فشار کم نوک انگشتان روی مچ می توان نبض را پیدا کرد، ولی گاهی وقت ها باید آن ها را محکم فشار داد تا نبض را فهمید.

3- ابتدا دستی را که می خواهید نبض آن را بگیرید، رو به بالا نگه دارید و سپس آن را به طرف پایین نگه دارید.

این کار باعث تغییر جریان خون در دست می شود و باعث می شود راحت تر نبض خودتان را پیدا کنید.

روش سوم: میزان حداکثر و میزان مورد هدف ضربان قلب تان را پیدا کنید.

1- میزان حداکثر ضربان قلب بالقوه خود را پیدا کنید.

برای این کار میزان سنتان را از عدد 220 کم کنید تا ماکزیمم ضربان قلب پیش بینی شده به دست آید.

– مدت 30 دقیقه به شدت ورزش کنید (مثل راه رفتن روی دستگاه تردمیل) و بلافاصله بعد از ورزش ( و یا حتی در طی آن)، میزان ضربان قلب خود را اندازه بگیرید. این میزان را با حداکثر ضربان قلب بالقوه خود مقایسه کنید. این اعداد بایستی نسبتا شبیه هم باشند.

– اگر در طی ورزش نبض تان را می گیرید، پاهایتان را حرکت دهید.

2- میزان ضربان قلب مورد هدف را پیدا کنید.

ضربان قلب مورد هدف، 60 تا 85 درصد حداکثر ضربان قلب است.

در حالی که ورزش می کنید، میزان نبض خود را برای مدت 15 ثانیه بگیرید. این میزان باید 60 تا 85 درصد حداکثر ضربان قلب باشد.

توصیه ها

– اگر هر گونه بی نظمی در نبض خودتان دیدید، به پزشک مراجعه کنید.

– برای اندازه گیری میزان ضربان قلب در حال استراحت، یک دقیقه قبل از گرفتن نبض، روی زمین دراز بکشید تا آرام شوید.

– شما می توانید میزان نبض خود را در ناحیه شقیقه (گیجگاه) یا قفسه سینه هم بگیرید، ولی این روش ها کمتر استفاده می شوند.

هشدارها

– اگر به طور واضح دیدید، ضربان قلب تان نامنظم و یا خیلی تند است، نزد پزشک بروید.

– به طور هم زمان دو سرخرگ کاروتید دو طرف گردن را برای گرفتن نبض فشار ندهید، زیرا این کار جریان خون را به طرف مغز کم می کند.

– اگر متوجه بالا و پایین رفتن نبض خود شدید، به پزشک مراجعه کنید.

– برای گرفتن نبض در ناحیه گردن، انگشتان خود را محکم روی گردن تان فشار ندهید، زیرا این کار باعث کند شدن حرکات قلب می شود.

آیلار آرزوگران

بخش سلامت تبیان

چرا قلبتان تند می‌زند؟

ضربان خیلی تند یا کند قلب

نکاتی درباره ی تپش قلب

تبیان، دستیار هوشمند زندگی

پل های ارتباطی

بلوار کشاورز،خیابان نادری،نبش حجت دوست،پلاک 12

public@tebyan.com

02181200000

دسترسی سریع

محصولات و خدمات

اشتراک در خبرنامه

کلیه حقوق این سایت مربوط به موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان می‌باشد.

ضربان تند قلب به ضربانی گفته می شود که سریع تر از حد طبیعی بتپد. ضربان قلب طبیعی بین شصت تا صد ضربه در دقیقه است. تندی ضربان قلب، به سرعتی بالاتر از صد تپش در دقیقه اطلاق می شود.

چگونه بفهمیم ضربان قلبمان بالاست

وقتی ورزش می کنید یا فعالیت دیگری انجام می دهید، قلب شما به طور طبیعی سریع تر خواهد تپید. این مساله باعث می شود قلب تان خون را در سراسر بدن پمپاژ کند تا اکسیژن لازم را به بافت های بدن برساند.

کسانی که می توانند ضربان قلب خود را حس کنند، احتمالا دچار تپش قلب هستند.

این مشکل می تواند به خاطر استرس، اضطراب، ترس و یا مصرف برخی داروها یا نشانه یک مشکل جدی قلبی باشد.

اگر شما هم تپش قلب دارید، حتما باید این مساله را با پزشک در میان بگذارید.

تندی ضربان قلب می تواند دلایل دیگری هم داشته باشد که عبارتند از:

– عفونت ریوی مثل سینه پهلو یا ذات الریه

– عفونت خونی که می تواند منجر به تب شود.

– کم خونی

– پایین بودن فشار خون

– کم آبی بدن

– مصرف الکل یا مواد کافئین دار مثل قهوه

– داروهای ضد اشتها

– اختلالات غده تیروئید

– اختلالات قلبی مثل بی نظمی ضربان قلب (آریتمی)

علائم

ممکن است هیچ علائمی از بالا بودن تپش قلب تان حس نکنید، ممکن هم هست که تپش قلب تان را حس کنید.

– احساس استرس و اضطراب

– احساس می کنید قلب تان در سینه یا گلو می کوبد که باعث ایجاد درد و ناراحتی می شود. همچنین ممکن است احساس کنید که قلب تان در سینه می لرزد.

– اگر کم خونی داشته باشید، احتمالا احساس خستگی و ضعف بیش از حد می کنید و انجام فعالیت های روزانه برای تان دشوار می شود.

– برخی از افراد علاوه بر تپش قلب دچار درد سینه هم می شوند که ممکن است خفیف یا حاد باشد. شدت درد نشان می دهد که چقدر به عضلات قلب آسیب می رسد. اگر همراه با تپش قلب، در قفسه سینه احساس درد کردید، فورا درخواست کمک کنید.

– اگر تندی ضربان قلب تان به خاطر مشکلات ریوی است، ممکن است چه در حالت استراحت و چه انجام هر نوع فعالیتی، دچار تنگی نفس شوید.

– در تپش قلب هایی که از تنگی نفس ناشی می شود، بهتر است روی تخت دراز بکشید و دو بالش یا بیشتر زیر سرتان بگذارید. این تنگی نفس ممکن است شما را نصفه شب از خواب بیدار کند.

– اگر مشکلات قلبی داشته باشید، ممکن است پاهایتان ورم کند، بخصوص در نواحی قوزک پا به پایین. همچنین ممکن است احساس نفخ کنید.

چگونه بفهمیم ضربان قلبمان بالاست

چه باید کنید؟

– حتما باید به پزشک تان تمام داروهایی را که مصرف می کنید ( حتی داروهای بدون نسخه، ویتامین ها یا داروهای گیاهی) بگویید. به هیچ عنوان بدون تجویز پزشک، از آسپیرین و یا داروهای حاوی آسپرین استفاده نکنید.

– اگر دچار دیابت، بیماری کبدی، کلیه و یا قلبی هستید، آن را به پزشک بگویید.

– اگر در خانواده تان (فامیل درجه یک و دو) سابقه ابتلا به بیماری های قلبی، سکته، کلسترول یا فشار خون بالا دارید، ممکن است شما نیز در خطر ابتلا به این مشکلات باشید. در صورت وجود چنین بیماری هایی در خانواده تان، حتما پزشک تان را مطلع کنید.

– کشیدن سیگار ممکن است باعث تند شدن ضربان قلب و بروز تپش قلب شود. اگر سیگار می کشید، حتما آن را کنار بگذارید. کشیدن سیگار همچنین احتمال تخریب رگ های قلبی را افزایش می دهد.

– مصرف کافئین و الکل نیز می تواند باعث بالا رفتن ضربان قلب و ابتلا به تپش قلب شود.

– حتما تحت نظارت پزشک تان، ورزش کنید. پیاده روی، شنا یا فعالیت های هوازی سبک، ضربان قلب شما را در حالت استراحت پایین آورده، به کاهش وزن تان کمک کرده و جریان اکسیژن را در ریه و خون تقویت می کند.

– از روش های تمدد اعصاب برای کاهش میزان اضطراب استفاده کنید. اگر احساس اضطراب می کنید، به آرامی چند نفس عمیق بکشید و سعی کنید به چیزهایی فکر کنید که به شما آرامش خاطر می دهد.

– به هیچ عنوان قبل از تجویز پزشک، برای درمان این اختلال از دارو استفاده نکنید.

– اگر مصرف یک وعده از قرص تان را فراموش کردید، حتما با پزشک تان در میان بگذارید.

– اگر علائم یا عوارض جانبی مشاهده می کنید به ویژه اگر حاد باشند، حتما پزشک تان را از آن وضعیت آگاه کنید.

– به هیچ عنوان، به طور ناگهانی مصرف هیچ یک از این داروها را متوقف نکنید، چون ممکن است عوارض جانبی خطرناکی به دنبال داشته باشد.

داروهایی را ممکن است توسط پزشک تجویز شود

– بازدارنده های ACE: این داروها به باز کردن و گشاد شدن رگ های خونی کمک می کند. فشارخون تان را پایین آورده و جریان خون را به کلیه ها و سراسر بدن تنظیم می کند.

– داروهای ضد اضطراب: اگر بالا رفتن ضربان قلب تان به خاطر اضطراب باشد، پزشک ممکن است داروهای ضد اضطراب برای شما تجویز کند. این داروها به آرام کردن شما کمک می کند. این داروها را حتما باید در صورت احساس اضطراب مصرف کنید. اگر این داروها علائم شما را تخفیف نداد، حتما موضوع را با پزشک تان در میان بگذارید.

– داروهای Beta- blocker: این داروها برای کاهش ضربان قلب و تقویت گردش خون در سراسر بدن مورد استفاده قرار می گیرند. در صورت نامنظم بودن ضربان قلب یا بالا رفتن فشارخون این دارو برای شما تجویز می شود.

– بلاکرهای شبکه ای کلسیم: این داروها برای درمان دردهای سینه، فشار خون بالا یا نامنظم بودن ضربان قلب تجویز می شود. این داروها ضربان قلب را کند می کنند.

– دیگوکسین (Digoxin): این دارو که دیجیتالیس نیز نامیده می شود، با کند کردن ضربان قلب و کارآمدتر کردن ضربان های قلب، کار می کند. این دارو گردش خود را در سراسر بدن بهبود می بخشد.

– داروهای ادرارآور یا دیورتیک: این داروها با وادار کردن شما به ادرار کردن و دفع آب اضافی بدن، از نارسایی قلبی جلوگیری می کند.

در شرایط زیر نزد پزشک بروید

– تب بالا، سرد شدن بدن، گلودرد (نشانه های احتمالی عفونت)

– تنگی نفس، درد و ناراحتی در قفسه ی سینه، ورم کردن لب ها یا گلو

– تند شدن ضربان های قلب

– هر گونه جوش جدید روی صورت، به ویژه اگر به تازگی داروهای تان را عوض کرده باشید.

– ورم غیر طبیعی پاها

– اضافه کردن وزن بیشتر از دو کیلو در یک هفته

شدیدا توصیه می شود که در مورد وضعیت سلامتی خود با پزشک مشاوره کنید.

اطلاعات موجود در این مطلب فقط جنبه ی آموزشی داشته و نمی تواند جایگزین نظر و صلاحدید پزشک شما باشد.

بخش سلامت تبیان

منبع: نشریه هفت روز زندگی، شماره 86 – حسین حیدری

مطالب مرتبط:

ضربان خیلی تند یا کند قلب

نکاتی درباره ی تپش قلب

چگونه تپش قلبتان را كاهش دهید؟

مشکل تپش قلب

تبیان، دستیار هوشمند زندگی

پل های ارتباطی

بلوار کشاورز،خیابان نادری،نبش حجت دوست،پلاک 12

public@tebyan.com

02181200000

دسترسی سریع

محصولات و خدمات

اشتراک در خبرنامه

کلیه حقوق این سایت مربوط به موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان می‌باشد.

خانه » مقالات » تپش قلب و آریتمی » بالا بودن ضربان قلب

بالا بودن ضربان قلب یعنی ضربان قلب بالای 100 تپش در دقیقه در حالت سکون می تواند نشانه مشکلات قلبی و تنفسی باشد.در این مقاله به انواع ضربان بالای قلب و خطرات آن می پردازیم.

کمتر فردی وجود دارد كه تا به حال تپش قلب را تجربه  نکرده باشد. این احساس بیشتر هنگام استرس و اضطراب، قبل از امتحان‌ها و ملاقات‌های مهم و هنگام بی‌ خوابی ‌های شبانه ایجاد می‌ شود و در خانمها شايع تر است. 

عدم درمان بالا بودن ضربان قلب آلترناتیو یا تاکی کاردی می تواند عواقبی خطرناک داشته باشد. ضربان قلب بالا معمولا با نشانه هایی مانند تنگی نفس و احساس سنگینی در قفسه سینه همراه است.

چگونه بفهمیم ضربان قلبمان بالاست

ضربان شدید قلب می تواند مادرزادی باشد و یا این که در نتیجه یک بیماری قلبی قدیمی در طول سال های متمادی به وجود آمده باشد. برای مثال، ممکن است یک نوزاد با یک مشکل قلبی مثل دریچه قلب معیوب متولد شود این عارضه قلبی روی عملکرد قلب برای پاسخ به سیگنالهای الکتریکی تاثیر منفی می گذارد.

اما امکان دارد یک نفر با قلب سالم متولد شده باشد و در طول زندگی در اثر، حمله قلبی و یا بیماری های قلبی دیگر دچار آسیب قلبی شود.

برخی بیماری های دیگر مثل: فشار خون بالا، پرکاری تیروئید و عدم تعادل الکترولیتی نیز امکان دارد منجر به افزایش تپش قلب انسان شوند. مصرف برخی دارو های خاص نیز ممکن است باعث بالا رفتن ضربان قلب شود که در این صورت حتما  باید به پزشک معالج  تجویز کننده اطلاع داده شود.

کندی ریتم قلب زیر، 60 ضربه در دقیقه ((برادی کاردی))  و ضربان قلب بالای 100 در دقیقه ((تاکی کاردی)) نام دارد. منشا آریتمی میتواند در دهلیز ها یا بطن‌ های قلب باشد.

بین زنان و مردان در ابتلا به بیماری آریتمی قلبی تفاوت کلی نمی توان قائل شد. براساس آمار می‌توان گفت خانم ها نسبت به اقایان  هنگام آرامش، ضربان قلب‌شان بالاتر است. زنان کم تر دچار بیماری تنگی عروق قلب میشوند اما فاکتورهای بو جود آورنده اختلالات ضربان قلب درآنان موثرتر است. 

اختلالات ضربان قلب در زنان بیش تر وقتها دلایل هورمونی دارد. زنان جوان بیشتر در زمان عادت ماهانه يا کم‌خونی دچار تاکی کاردی می‌شوند و زنان مسن تر در زمان یائسگی دچار این عارضه می گردند

دهلیز قلب، با سرعت بسیار و مرتب، می تپد. این ضربان سریع باعث به انقباضات ضعیف آتریا می شود.

تند تپشی ضربان قلب غیر عادیست که از جایی بالاتر از بطن ها سر چشمه می گیرد. این امر ناشی از مدارات غیر عادی در قلب می باشد  که معمولا در هنگام تولد وجود دارد و یک حلقه از سیگنال های همپوشانی کننده ایجاد می کند. 

اپیزودهای تند تپشی (بازه های زمانی که دچار تپش قلی سریع می شوید) امکان دارد کوتاه و تنها چند ثانیه بدون ایجاد آسیب باشد. اما حادثه هایی که بیش از چند ثانیه طول می کشد، میتواند به یک وضعیت اورژانسی پزشکی تبدیل شود و به معاینه و درمان توسط متخصص قلب و عروق نیاز دارد.

فیبریلاسیون دهلیزی در زمانی رخ میدهد که ضربانهای الکتریکی  نامنظم باعث میشوند که بطن ها به جای تزریق خون لازم به بدن منقبض شوند. این میتواند مهلک باشد اگر قلب به یک ریتم عادی در عرض چند دقیقه، با (شوک الکتریکی) به قلب احیا نشود.

فیبریلاسیون دهلیزی امکان دارد در طول یا پس از حمله قلبی رخ دهد. بیشتر کسانیکه که فیبریلاسیون دهلیزی، را تجربه میکنند، بیماری قلبی اساسی دارند و یا ضربه روحی جدی را تجربه کرده اند.

هر شرایطی که فشار قلب و یا آسیب به بافت قلب وارد کند می تواند ریسک تا کی کاردی را افزایش دهد. تغییرات  در سبک زندگی یا درمان پزشکی ممکن است ریسک مرتبط با عوامل زیر را کاهش دهد :

ضربان قلب مادران باردار، به طور طبیعی حدود 20 % افزایش پیدا میکند. اکثر آریتمی‌های زمان بارداری بی‌خطر هستند اما حتما باید توسط متخصص بررسی شوند و در صورت نیاز درمان شوند تا خطری برای مادر و جنین پیش نیاید.

 خردسالان نیز امکان دارد مبتلا به تپش قلب شوند. از هر صد کودک، ده نفر دچار آریتمی قلبی اند که البته بیش تر این آریتمیها بی ‌خطر بوده و با گذشت زمان رفع میشوند . با این حال یک نفر از هر صد  کودک دچار بیماری مزمن آریتمی قلبی است که دلیل آن می‌تواند بیماری‌های مادرزاد قلبی، ژنتیک و… باشد و باید درمان شود.

شروع و قطع ناگهانی تپش قلب در کودکان مدرسه‌ای و جوانان لزوما خطر آفرین نیست اما باید مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد به‌خصوص اگر همراه با سرگیجه، کم‌توانی ناگهانی و حالت تهوع باشد. باید بدانید که تمام آریتمیهای قلبی خطرناک نیستند و باعث جلوگیری از فعالیت‌های ورزشی نمی شوند. اما مبتلایان به تپش قلب باید حتما در مورد ورزش، نوع و شدت آن با متخصص قلب  و عروق مشورت کنند. 

عوامل دیگری که ممکن است ریسک تاکی کاردی را افزایش دهند عبارتند از:

فرسودگی وابسته به پیری باعث میشود احتمال بیشتری نسبت به ابتلا تاکی کاردی داشته باشید .

اگر سابقه خانوادگی تا کی کاردی یا اختلالات ضربان قلب، داشته باشید امکان دارد خطر تا کی کاردی را افزایش دهید .

مشکلات تاکی کاردی، بسته به عواملی از قبیل نوع تاکی کاردی، ضربان و مدت ضربان قلب تند و وجود دیگر شرایط قلبی متفاوت است. مشکلات احتمالی عبارتند از :

برای تشخیص وضعیت فرد و مشخص کردن نوع خاص ضربان قلب بالا مثل تاکی کاردی، پزشک متخصص  علائم را ارزیابی خواهد کرد، و  معاینه فیزیکی کامل انجام میدهد و از بیمار در مورد عادات های  سلامتی و سابقه پزشکی  سوالمیشود که باید  توضیحاتی ارائه دهد.

1-  چندین آزمایش قلبی نیز ممکن است برای تشخیص تا کی کاردی لازم باشد.

2- الکتروکاردیوگرام یا ECG معمولا یک ECG یا EKG نامیده می شد، متداول ترین ابزار مورد استفاده برای تشخیص تاکی کاردی بود. یک تست ،  بدون درد است که فعا لیت الکتریکی قلب را با استفاده از سنسو رها ی کوچک  متصل به سینه و بازو ثبت میکند .

3-یک تست ECG زمان بندی و قدرت سیگنال های الکتریکی را هنگامی که از قلب شما عبور می کنند ، ثبت می کند. پزشک معالج  می تواند به دنبال  الگوها در میان این سیگنالها باشد تا مشخص کند چه نوع تاکی کاردی دارید و چگونه ناهنجاریها یی در قلب امکان دارد  به ضربان قلب سریع کمک کند.

حملات عصبی پانیک میتوانند عامل تپش بالای قلب در افراد باشند. ترس مفرط و احساس قریب الوقوع بودن مرگ و نابودی بیمار از علائم روانی هم زمان با تپش قلب بالا است و بیمار غالباً نمی تواند علت ترس خود را بیان کند. امکان دارد دچار اغتشاش فکری شود و در تمرکز اشکال پیدا کند. 

بیمار اغلب می کوشد محلی را که در آن قرار گرفته است ترک کند تا از کسی، کمک بگیرد. حمله عموماً 20  دقیقه و ندرتاً بیش از 1 ساعت طول می کشد.

درمان حمله پانیک در محل و زمان حمله تپش قلب با داروهای آرامش بخش مثل پروپرانولول انجام می شود و درمان بلند مدت آنها نیاز به مشاوره با روانپزشک دارد.

در افراد مبتلا به تپش قلب، که در بررسی های تشخیصی بیماری قلبی مشخص شده است بر حسب نوع بیماری درمانها ی دارویی یا درمانها ی مداخله ای پیشرفته مثل استفاده از (پیس میکر یا دستگاه ICD یا ابلیشن) و  گاهی مداخله جراحی برای کنترل بیماری زمینه قلبی انجام می شود .

بیماریهای قلب و عروق به قدری شایع اند که عامه مردم با علایم آن آشنایی دارند. بسیاری از مردم حالت‌ های گوناگونی را که در زندگی روزانه  با آن مواجه‌اند به اشتباه به بیماریهای قلبی عروقی  نسبت میدهند . به عنوان مثال تپش قلب و تنگی نفس که یکی از تظاهرات نارسایی قلب است مشخصه بیماری‌های دیگری مثل چاقی شدید، بیماری‌های ریوی و اضطراب هم هست.

به دلیل وحشت فراگیری که از بیماری‌ قلبی در عموم افراد وجود دارد حتی اشخاصی که از لحاظ قلب و عروق سالم هستند، گاهی علایمی شبیه به بیماریهای قلبی را بروز میدهند که ناشی از نوعی تلقین ذهنی است.

این تلقین در اطرافیان و آشنایان و بیمارانی که بیماری قلبی در آن ها به اثبات رسیده و به خصوص افرادی که سکته قلبی یا انفارکتوس قلبی جدی را تجربه کرده‌اند، اغلب باعث وحشت می‌شود. در این حالت است که نگرانیها بیشتر می گیرد و پرسش‌ها شروع می شود .

هر چند این مشکل ممکن است ناخوشایند باشد، اما معمولا بی خطر است. در موارد نادر تپش قلب ممکن است  یکی از علائم مشکل های جدی قلبی مانند تپش نامنظم قلب باشد که نیازمند درمان اند.

البته در زنان  این مطلب بیشتر دیده شده است  که از علل قلبی می توان به آریتمی ، پرولاپس میترال به خصوص در زنان و اختلالات دریچه ها اشاره کرد  و در علل غیر قلبی نیز مشکلات تیروئید و کم خونی و اختلالات هورمونی می بایست بررسی شوند. 

چگونه بفهمیم ضربان قلبمان بالاست

تپش قلب در زنان میتواند عارضه جانبی مصرف برخی داروها هم باشد، مثل داروهایی که برای درمان آسم و اختلالات تیروئید استفاده می شوند.

قلب‌ های سالم نیز امکان دارد دچار اختلال ریتم یا آریتمی شوند و تقریبا اکثر آدم ها تا به حال تپش قلب را  در طول زندگیشان تجربه کرده اند. این احساس بیشتر هنگام استرس شدید و اضطراب های ناگهانی و ترس و یا در هنگام بی خوابی های شب اتفاق میافتد و اکثرا در زنان هم  شايعتر است.

ضربان قلب بالا میرود تا به بدن اکسیژن کافی برساند . اما در برخی مواقع  این ضربان سریع و کوبنده قلب مدت بیشتری باقی میماند و به اضطراب و نگرانی‌ فرد می‌ انجامد.

اگر اختلال ریتم آنقدر شدید باشد که پمپاژ قلب تحت تاثیر قرار گرفته و باعث سرگیجه یا حتی بی هوشی شود یا اگر همراه با آن درد سینه ، تنگی نفس یا حالت تهوع احساس شود یا این که در فامیل نزدیک سابقه سکته قلبی وجود داشته باشد فرد دچار شده می بایست به پزشک مراجعه کند.

اما باز هم همیشه این طور نیست که هرکس پرولاپس دارد حتما تپش قلب هم خواهد داشت یا هرکس تپش قلب دارد پس پرولاپس دارد . پرولاپس نوعی بیماری قلبی است که میتواند احتمال آریتمی و تپش قلب را بالا ببرد برای این افراد در مرحله اول درمان غیر دارویی و در مراحل بعدی درمان دارویی تجویز میشود اما اگر بیمار بهبود نیافت ، استفاده از وسایل و تجهیزات پزشکی یا بستری در بیمارستان برای برخی از آریتمیها انجام می گیرد .

پرولاپس دریچه میترال یکی از اختلالات آناتومیکی قلب به حساب می‌ آید و یکی از علائم آن میتواند تپش قلب باشد. دراختلال دریچه میترال بر اثر کمبود نوعی پروتئین، هنگام بسته شدن مقدا ری به داخل دهلیز خم می شود. پرولاپس در زنان شایعتر است اما شیوع کلی‌ اش در جامعه حدود 2 %  است یعنی از هر صد نفر امکان دارد دو نفر پرولاپس داشته باشند.

در مواردی‌ که‌ حمله‌ تند ضربانی‌ تکرار می‌شود، امکان‌ دارد یک‌ یا چند دارو برای‌ کنترل‌ ضربان‌ قلب‌ توسط متخصص تجویز شوند. در مواردی که تپش قلب در اثر آریتم های قلبی به جود آمده باشد، داروهایی مانند: دیگوکسین ، کینیدین‌ ، مسدودکننده‌ های‌ کانال‌ کلسیم ‌، پروکاینامید ، و داروهای ضد‌ بتا آدرنرژیک‌ تجویز میشوند. در آریتمی‌ها اگر ضربان‌ قلب‌ به‌ حالت‌ طبیعی‌ باز گردانده‌ نشود ، امکان‌ دارد (نارسایی‌ احتقانی‌ قلب، حمله‌ قلبی یا ایست‌ قلبی )  که‌ جان‌ فرد  را به‌ خطر می‌ اندازن ، اتفاق بی افتد.گاهی نیز لازم است که برای تنظیم ضربان قلب در بیماران دچار برادی کاردی یا همان ضربان قلب پایین، دستگاهی به نام ضربان ساز قلب در سینه بیمار جاسازی شود تا در موقعیت های ضروری ضربان قلب بیمار را تنظیم نماید. به ندرت  استفاده‌ از شوک‌ الکتریکی‌ جهت خاتمه به آریتمی لازم می شود.

دکتر نادر افشاری _ متخصص قلب 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

یکنوار قلب بگیر عزیز

ازمایش اخر مربوط فه غلظت خون رو بفرست ببینم عزیز

با شدت کمتر شروع وبتدریج شدت روبالا ببر عزیز

اکوهم لازمه عزیز

این تعداد ضربان در دوران نقاهت اتفاق میوفته. یک نوار قلب بگیرید

خیر مشکلی پیش نمیاد عزیز اما شدت ورزش روکمتر  و زمانش رو بیشتر کن

با توجه به بالا بودن ضربان, زودتر به متخصص مراجعه کنید

اگر نوار قلب و اکو نرمال باشه خیر

تشخیص اول برای علائم شما اضطراب یا افسردگیه عزیز

 

یک اکو لازم داری عزیز

دکتر نادر افشاری

دکتر نادر افشاری متخصص قلب و عروق، عضو انجمن قلب آمریکا هستند. در مطب ایشان خدمات مختلفی از جمله انواع تست های مربوط به قلب، درمان بیماران فشار خون، آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی و همچنین درمان انواع آریتمی های قلبی ارائه می شود.

دسترسی سریع

آخرین مقالات

ارتباط با ما

شماره تماس مطب

44655715 – 09399539688

چگونه بفهمیم ضربان قلبمان بالاست
چگونه بفهمیم ضربان قلبمان بالاست
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *