چگونه تشخیص سرطان

 
helpkade
چگونه تشخیص سرطان
چگونه تشخیص سرطان

سلامت نیاز نخست

پزشکی

31 خرداد 1399

پیش از اینکه به تشخیص سرطان و راههای آن بپردازیم، خالی از لطف نیست که بدانیم سرطان چیست و چگونه بدن بیمار را درگیر می کند. سرطان می تواند از هر جای بدن انسان شروع شود که از تریلیون ها سلول تشکیل شده است. بسیاری از سرطان ها تومورهای جامد تشکیل می دهند که توده های بافتی هستند و تومورهای سرطانی بدخیم می توانند به بافت های مجاور گسترش یافته و تومورهای جدیدی را به دور از تومور اصلی تشکیل دهند. بنابراین، تشخیص سرطان در زمان مناسب و پیگیری راه های درمان سرطان می تواند در راستای پیشگیری از گسترش بیماری بسیار موثر واقع شود.

سرطان به مجموعه بزرگی از بیماری ها اطلاق می شود که ناشی از رشد غیر طبیعی سلول هاست. در همه انواع سرطان، برخی از سلول های بدن بدون توقف تقسیم می شوند و به بافت های اطراف گسترش می یابند.

چگونه تشخیص سرطان

هیچ آزمایشی وجود ندارد که به تنهایی بتواند سرطان را به طور دقیق تشخیص دهد. تشخیص این بیماری و ارزیابی کامل بیمار نیاز به معاینات جسمی، آزمایش های فیزیکی و بررسی پیشینه وضعیت فیزیکی بیمار در کنار آزمایش های تشخیصی دارد. آزمایش های زیادی بایستی انجام گیرد تا مشخص شود آیا فردی مبتلا به سرطان است یا مبتلا به مشکل دیگری است که نشانه هایی مشابه سرطان دارد. آزمایش های تشخیصی گسترده ای جهت تأیید یا رد وجود بیماری، نظارت بر روند بیماری و برنامه ریزی و ارزیابی درمان های موثر بیماری وجود دارد. در این مطلب، به توضیح مختصر هر یک از این روش ها خواهیم پرداخت.

 

روش های تشخیص بیماری سرطان شامل مواردی مانند عکس برداری، تست های آزمایشگاهی، نمونه برداری از تومور، آندوسکوپی، جراحی یا آزمایش های ژنتیک می باشد.

 

شیمی بالینی یا آسیب شناسی شیمیایی فرآیندهای شیمیایی را به کار می گیرد تا سطح مولفه های شیمیایی موجود در بافت و مایعات بدن را اندازه گیری نماید. متداول ترین نمونه های مورد استفاده در شیمی بالینی، خون و ادرار است. آزمایش های مختلفی وجود دارند که مواد شیمیایی موجود در خون یا ادرار را تشخیص و اندازه گیری می نمایند. مواد شیمیایی موجود می تواند شامل قند خون، الکترولیت ها، آنزیم ها، هورمون ها، چربی ها و سایر موارد متابولیک و پروتئین ها باشد. موارد زیر تعدادی از تست های آزمایشگاهی هستند که می توانند در این راستا موثر واقع شوند:

 

با توسعه ابزارها و تکنیک های جدید، رادیولوژی تشخیصی با پیشرفت قابل ملاحظه ای همراه بوده که منجر به تشخیص بهتر سرطان و همچنین پشگیری از انجام عمل جراحی می شود. رادیولوژی در واقع فرآیند تولید تصاویر از اندام ها و ارگان های بدن می باشد. این روش برای تشخیص تومورها و سایر ناهنجاری ها به کار برده می شود تا وجود بیماری را تشخیص داده و اثربخشی درمان را تعیین نماید. همچنین، عکس برداری ممکن است هنگام انجام نمونه برداری و سایر روش های جراحی نیز مورد استفاده قرار گیرد. سه نوع عکس برداری برای تشخیص سرطان وجود دارد: عکس برداری transmission، عکس برداری reflection، عکس برداری emission. هر یک از این موارد، از روش متفاوتی انجام می گیرد.

اشعه ایکس، اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT Scan) و فلوروسکوپی از آزمایش های رادیولوژیکی هستند که تصاویر به واسطه انتقال تولید می شوند. در عکس برداری انتقالی، یک پرتو فوتون با انرژی بالا تولید شده و از بدن فرد مورد آزمایش عبور داده می شود. این پرتو از بافت های با تراکم کم مانند ترشحات مایع، خون و چربی به سرعت عبور می کند و ناحیه ای تیره را روی فیلم اشعه ایکس به جا می گذارد. بافت های عضلانی و پیوندی (رباط ها، تاندون ها و غضروف) خاکستری ظاهر می شوند و استخوان ها به رنگ سفید نشان داده می شوند. این نوع عکس برداری موارد زیر را شامل می شود:

این نوع تصویربرداری از طریق فرستادن امواج صوتی با فرکانس بالا به بخش ها یا ارگان های مورد مطالعه بدن، تولید عکس می نماید. این امواج صوتی بسته به تراکم بافت ها، از بخش های مختلف بدن با سرعت های متفاوت عبور می کنند. امواج صوتی به کامپیوتر فرستاده می شوند تا آنالیز شده و تصویری بصری از ساختار بدن نشان داده شود.

تصویربرداری Emission به این صورت می باشد که ذرات هسته ای یا انرژی مغناطیسی توسط اسکنر کشف شده و به وسیله کامپیوتر مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد تا تصویری از ساختار یا اندام های بدن تولید شود. درمان های هسته ای از انتشار ذرات هسته ای از مواد هسته ای استفاده می کنند که برای انجام آزمایش وارد بدن می شوند. در تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)  از امواج رادیویی با یک ماشین  استفاده می شود که یک میدان مغناطیسی قوی تولید کرده و سبب می شود تا سلول ها فرکانس های رادیویی خود را منتشر نمایند.

 

آندوسکوپ یک لوله کوچک انعطاف پذیر است که یک لامپ و یک دوربین فیلم برداری کوچک در انتهای آن قرار دارد. از این لوله برای مشاهده بخش هایی مانند مری، معده، اثنی عشر، روده بزرگ یا سایر اندام ها استفاده می شود. همچنین، می توان از آن برای نمونه برداری از بدن به منظور آزمایش استفاده کرد. همچنین، می تواند تصاویر رنگی از بخش های داخلی بدن بگیرد. چندین نون آندوسکوپی وجود دارد که عبارتند از:

سیستوسکوپی Cystoscopy: در این روش، مثانه و لوله ای که ادرار را از بدنتان خارج می کند، توسط متخصص اورولوژی مورد آزمایش قرار می گیرد تا ناهنجاری هایی مانند تومورها یا سنگ ها تشخیص داده شود. ممکن است حتی جهت معاینه زیر میکروسکوپ در آزمایشگاه، از بافت مورد نظر نمونه برداری شود.

کولونوسکوپی Colonoscopy: به کمک این روش می توان کل طول روده بزرگ را دید و هرگونه رشد غیرطبیعی، بافت ملتهب، زخم و خونریزی را تشخیص داد. یک لوله طولانی انعطاف پذیر مجهز به نور، تحت عنوان کولونوسکوپ، از طریق مقعد وارد روده بزرگ می شود. به این ترتیب، به پزشک اجازه می دهد تا داخل روده بزرگ را ببیند و مقداری از بافت را برای معاینه بیشتر خارج کند تا برخی از مشکلات کشف شده را درمان نماید.

ERCP: این روش به تشخیص و درمان مشکلات موجود در کبد، کیسه صفرا، مجاری صفراوی و پانکراس کمک می کند. در این روش، یک لوله انعطاف پذیر بلند (آندوسکوپ) را وارد دهان کرده و از پشت گلو وارد قسمت ابتدایی روده می نمایند. سپس یک لوله کوچک تر از طریق آندوسکوپ وارد مجاری صفراوی یا مجاری پانکراس می گردد. ماده حاجب از طریق این لوله تزریق شده و عکس های رادیولوژی از این ناحیه گرفته می شود. در صورتی که مجاری توسط تومور مسدود شده باشند، لوله کوچک وارد مجاری می شود تا آن را از انسداد خارج نماید. نمونه های بافتی نیز ممکن است برداشته شوند.

EDG یا آندوسکوپی مجاری فوقانی دستگاه گوارش: آندوسکوپی فوقانی روشی است که به پزشک اجازه می دهد تا داخل مری، معده و اثنی عشر را معاینه نماید. یک لوله نازک انعطاف پذیر که در انتهای آن دوربین قرار دارد، به دهان، گلو و سپس وارد مری، معده و اثنی عشر هدایت می شود. آندوسکوپ به پزشک اجازه می دهد تا داخل این ناحیه از بدن را ببیند و در صورت لزوم، نمونه برداری کند.

سیگموئیدوسکوپی Sigmoidoscopy: این روش تشخیصی به پزشک اجازه می دهد تا یک سوم پایین روده بزرگ را معاینه نماید. این روش در شناسایی دلایل اسهال، درد شکم، یبوست، رشد غیرطبیعی و خونریزی مفید است. یک لوله کوتاه انعطاف پذیر تحت عنوان سیگموئیدوسکوپ، از طریق رکتوم وارد بخش پایینی روده بزرگ می شود. هوا ازطریق لوله به داخل روده تزریق می شود تا جهت مشاهده بهتر، آن را از باد پر نماید.

از سیگموئیدوسکوپی می توان برای مشاهده وضعیت داخلی رکتوم و روده بزرگ به منظور تشخیص پلیپ ها، موارد غیر طبیعی و سرطان  استفاده نمود. همچنین ممکن است ابزاری برای برداشتن پلیپ ها یا نمونه های بافتی برای بررسی علائم سرطان، استفاده گردد.

برونکوسکوپی Bronchoscopy: روشی است که به پزشک اجازه می دهد تا داخل ریه ها، از جمله برونش ها که مسیر اصلی ورود به ریه ها هستند را بررسی نماید. در این روش، یک لوله کوتاه انعطاف پذیر به نام برونسکوپ از طریق دهان یا بینی وارد می شود. ممکن است نمونه های بافتی جهت آزمایش زیر میکروسکوپ، برداشته شوند.

لارنگوسکوپ Laryngoscopy: در این روش، پزشک معالج می تواند از طریق لوله لارنگوسکوپ، حنجره، تارهای صوتی و مجرای بین آنها را مشاهده نماید.

 

آزمایش های ژنتیک به شما کمک می کنند تا احتمال ابتلا به سرطان را در طول زندگیتان تخمین بزنید. این کار با جستجوی تغییرات خاص در ژن ها، کروموزم ها یا پروتئین ها انجام می شود. آزمایش های ژنتیک برای برخی از انواع سرطان مانند سرطان پستان، سرطان تخمدان، سرطان روده بزرگ، تیروئید، پروستات، پانکراس، کلیه، معده و … در دسترس می باشد.

آزمایش های ژنتیک کمک می کنند تا خطر ابتلا به یک بیماری خاص را پیش بینی کنید و تشخیص دهید آیا ژن هایی دارید که ممکن است خطر ابتلا به سرطان را به فرزاندانتان منتقل کند یا نه. البته توجه داشته باشید که هیچ آزمایش ژنتیکی نمی تواند بگوید آیا به یقین به سرطان مبتلا خواهید شد یا خیر. تنها برخی افراد با جهش ژنتیکی به سرطان مبتلا می شوند. یک زن ممکن است 45% تا 65% احتمال ابتلا به سرطان پستان داشته باشد، اما هرگز به این بیماری مبتلا نشود. در عین حال، ممکن است یک زن با احتمال 25% ابتلا به سرطان، به این بیماری دچار شود.

 

طی انجام نمونه برداری، بافت یا سلول هایی از بدن برای معاینه زیر میکروسکوپ برداشته می شوند. برخی نمونه برداری ها می تواند در مطب انجام شود، اما برخی دیگر باید در بیمارستان انجام شوند. علاوه بر این، برخی از نمونه برداری ها نیاز به استفاده از بی حسی دارند، در حالی که برخی دیگر نیاز به آرام بخش ندارند. نمونه برداری معمولاً جهت تعیین بدخیم بودن تومور (سرطانی) یا جهت تعیین علت عفونت یا التهاب بدون علت انجام می شود. شایع ترین انواع نمونه برداری شامل موارد زیر می باشد:

همانطور که در ابتدا ذکر کردیم هیچ کدام از روش هایی که برای تشخیص بیماری سرطان، در این مطلب به آنها اشاره کردیم به تنهایی نمی تواند در این راستا موثر واقع شود، بلکه نیاز به بررسی همه جانبه وضعیت بیمار است. همچنین، در برخی موارد مانند تغییر وضعیت بیمار، کیفیت نامناسب نمونه مورد آزمایش یا نتیجه غیرطبیعی آزمایش، نیاز به تکرار دوباره آزمایش می باشد. با این حال، تشخیص به موقع و زود هنگام سرطان، می توان امید به بهبود و نتیجه گرفتن از درمان را برای بیماران سرطانی بالا ببرد. انستیتو کانسر پردیس با تجهیزلت به روز و کادر مجرب در اختیار بیماران عیزی می باشد تا آنها را در راستای تشخیص سرطان و درمان آن همراهی نماید.


ارسال نظر

نام

ایمیل

نظر

چگونه تشخیص سرطان

جست و جو

دسته بندی مطالب

بیشترین بازدید

علائم سرطان روده بسته به مرحله و شدت سرطان می تواندمتفاوت باشد.در این مطلب،با علائم سرطان روده از علائم اولیه گرفته تا علائم سرطان متاستاتیک روده آشنا خواهید شد

پیشگیری از سرطان سینه مجموعه اقداماتی است که در راستای کاهش خطر ابتلا به این سرطان انجام می پذیرد. با ریسک فاکتورها و راهکارهای پیشگیری از سرطان سینه آشنا شوید

انواع سرطان خون بر اساس نوع گلبول های سفید خون که تحت تأثیر قرار گرفته و سرعت پیشرفت بیماری طبقه بندی می شود. انواع لوسمی، نشانه ها و درمان آنها را بشناسید

مجموعه درمانی پردیس شیراز در سال هشتاد وچهار با شعار سلامت نیاز نخست و با هدف ارتقاء سلامت شهروندان در فضایی به وسعت چهارصد متر مربع و با بخشهای اورژانس، داروخانه و دندان پزشکی در شیراز آغاز بکار نمود.

شیراز ، تقاطع باهنر جنوبی ، ابتدای بلوار رحمت ، انستیتو کانسر پردیس برنامه کاری مرکز : شنبه تا چهار شنبه ساعت 8 تا 20 پنج شنبه 8 تا 13 شماره تماس مستقیم مشاوره : 09200713880

071-3880

شاید مشهورترین انگشت زدن ها متعلق به زیبای خفته فقیر باشد، اما پیشرفت های جدید در تحقیقات سرطانی نیز از این کار کمک گرفته اند. دیابتی هاً با این عمل و استفاده از قطره خون برای اندازه گیری سطوح قندشان آشنا هستند. آزمایش جدیدی برای تشخیص سرطان یافت شده است که تنها یک قطره خون را لازم دارد و دقت 96 درصدی دارد.

روش های مرسوم برای تشخیص سرطان مانند نمونه برداری یا پرتو درمانی می تواند بسیار تهاجمی باشند. از آنجایی که روش نمونه برداری مایعات 100 درصد دقیق نیست، اما محققان روشن کرده اند که این روش نباید جایگزین تمام سیستم های تشخیص سرطان دیگر شود با این حال، این تکنولوژی جدید که جزئیات آن را در این بخش از سلامت نمناک خواهید خواند توانایی شناسایی جایی که تومور سرطانی در بدن قرار دارد را دارد، بنابراین هم بیماران و هم پزشکان می توانند از روش بسیار ساده تری برای تشخیص بیماریشان بهره مند شوند.

ممکن است تعجب کنید که چگونه یک تست خون می تواند باعث شود که محل یک تومور سرطانی پیدا شود. طبق این مطالعه، کمی خون یا قطعات سلولی به شکل دیسک بدون هسته، توانایی تبدیل شدن به شکل موجود در بدن را دارند، چون آن ها در میان خون پخش می شوند و در معرض سلول های تومور سرطانی قرار می گیرند و رفتارشان تغییر می کند. سپس، این پلاکت خونی تعیین می کند که چه نوع سرطانی وجود دارد و کدام عضو را فرا گرفته است، همه اینها را می توان با یک تست خون ساده فهمید.

توانایی تشخیص سرطان در مراحل اولیه حیاتی است ؛ دانشمندان فهمیده اند که چگونه یک روش جدید مبتنی بر یک قطره خون می تواند برای تشخیص سرطان مورد استفاده قرار گیرد. محققان نمونه های خون 283 نفر را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند – 228 نفر از آن ها نوعی از سرطان را داشتند و 55 نفر دیگر هیچ مدرکی دال بر سرطان را نشان نمی دادند.

چگونه تشخیص سرطان

محققان با مقایسه پروفایل های RNA از نمونه های خون آنها، قادر بودند به حضور سرطان پی ببرند در حالی که میزان موفقیت کلی آن ها 96 درصد بود، اما آن ها میزان های متفاوتی از موفقیت را در زیر گروه های کوچک تر دیدند به عنوان مثال، در میان 39 داوطلب مطالعاتی که در آنها تشخیص زودهنگام سرطان انجام شده بود، محققان سرطان همه آنها را به موقع تشخیص دادند با این حال، تست های پی گیری این طرح نتایج شگفت انگیزی را نشان داده است.

اگر چه سیستم نتایج چشمگیری را به دست آورده، اما میزان دقت 71 درصد در تشخیص تومورهای بیمار مبتلا به سرطان ریه، پستان، پانکراس، مغز، کبد، روده و مقعد – روشن است که تکنولوژی هنوز نیاز به کامل شدن دارد.

 

تشخیص سرطان | آزمایش خون | درمان سرطان | انواع سرطان |سرطان بیماری است که اکثر مردم از شنیدن اسم آن می ترسند و لرزه بر اندامشان می افتد. دانشمندان توانسته اند به نوعی آزمایش خون برای تشخیص سرطان برسند. این آزمایش برای تشخیص فعال و یا غیرفعال بودن ژن های حامل این بیماری با استفاده از تست خون می باشد. به طور کلی آزمایشات خون نمی توانند به صورت دقیق به شما بگویند که آیا شما سرطان خون دارید یا خیر ولی به تشخیص پزشک کمک می کنند.

نمونه های جمع آوری شده برای تست خون، مایعات، ادرار در آزمایشگاه از نظر سرطان بررسی می شوند آزمایش CBCو سیتولوژی ادرار، آزمایش پروتئین خون، آزمایش نشانگر تومور بسیار کمک کننده می باشد.نتایج آزمایش باید به دقت بررسی شوند چونکه عوامل گوناگونی می توانند روی آنها تاثیر گذار باشند.

 

چگونه تشخیص سرطان

هرگز از دادن آزمایش و هزینه های آن نهراسید امروزه با توجه به افزایش میزان سرطان در بین مردم خیریه هایی برای کمک به افرادی که توانایی مالی ندارند برپا شده است و هدف از برپایی خیریه های سرطانی کمک به شما عزیزان است شما می توانید اگر کسی را که توانایی مالی دارد برای کمک به خیریه معرفی کنید و در خیریه سرطان از افراد سرطانی حمایت کنید.

 

 

به گزارش ایسنا پژوهشگران آمریکایی نوع جدیدی از آزمایش خون را کشف کرده اند که می تواند نوع سرطان در افراد را نشان بدهد. این آزمایش توسط پژوهشگران موسسه دانا فاربر آمریکا کشف شده می باشد. پژوهشگران برای این آزمایش خون از تکنولوژی تعیین  DNAاستفاده می‌کنند تا متیلاسیون DNA که بر فعال و غیرفعال شدن ژن ها تأثیر دارند را مورد مطالعه قرار دهند. همچنین از تاثیرات آزمایش های ژنتیکی می توان تشخیص به موقع سرطان را نام برد.

 

 بر اساس این آزمایش، ۳۶۰۰ نمونه ی خون مورد آزمایش قرار میگیرد که نشان داد برخی از افراد مبتلا به سرطان بودند و و افراد دیگر نیز انواع سرطان آنها بر اساس این آزمایش مشخص شده است.

 

 این آزمایش به طور دقیقی مشخص می کند که سرطان از کدام بافت بدن فرد آغاز شده و اینکه چه نشانه هایی دارد. این آزمایش از یک ویژگی خاصی برخوردار است و آن این است که توانایی تشخیص بافت یا اندام آسیب دیده را دارد.جفری اوکسنارد مدیر این پژوهش می‌گوید: طبق بررسی‌های ما آزمایش هایی که بر اساس متیلاسیون است بسیار بهتر و دقیق تر از آزمایش های قدیمی DNA عمل می کند. این آزمایش‌ها در شناسایی نوع سرطان در افراد مبتلا دقیق تر است.

 

پژوهشگران بعد از اینDNA 3583  نفر را بررسی کردند که ۱۵۳۰ نفر مبتلا به سرطان بودند و ۲۰۵۳ نفر سالم شناسایی شدند. این آزمایش خون بیشتر از ۲۰ نوع سرطان را مورد شناسایی قرار داده که سرطان های پستان، روده بزرگ، مری، کیسه صفرا، معده، سر و گردن، ریه، تخمدان و سرطان پانکراس را شامل می شود.اوکسنارد گفت: اگر ما بتوانیم این آزمایش را بسیار گسترده انجام دهیم، می توانیم سرطان را از آغاز در فرد مبتلا شناسایی کرده و روش های درمانی موثری را برای آن در نظر بگیریم.

 

 

 

برخلاف مایع بیوپسی که جهش ژنتیکی و یا موارد دیگر سرطانی را در دی.ان.ای  تشخیص می دهند. این تکنولوژی بر تغییرات دی.ان.ای که به نام گروه میتل شناخته شده است تمرکز دارد.گروه میتل واحدهای شیمیایی هستند که به دی.ان.ای متصل می شوند تا ژن های فعال و غیر فعال را شناسایی کنند. دانشمندان به این نتیجه رسیدند که در بسیاری از موارد پیگیری الگوهای میتل بهتر می توانند به تشخیص سرطان کمک کنند.

 

در این مطالعه، محققان دی.ان.ای بدون سلول را (دی.ان.ای که ابتدا به سلولها متصل می شود و بعد از مرگ سلول وارد خون می شود)در 3583 نفر بررسی کردند.

 

تشخیص سرطان در 1530 نفر مثبت بود و 2053 نفر به این بیماری مبتلا نبودند. این آزمایش خون توانست انواع مختلفی از سرطان مانند سرطان روده، پانکراس، سرطان ریه، پستان و بسیاری از سرطان های دیگر را نشان دهد.این آزمایش تنها در 0.6% تشخیص اشتباه داد. حساسیت این آزمایش بسیار بالاست و 99.4% را درست تشخیص داد. تشخیص سرطان در مراحل اولیه می تواند به بیماران کمک کند درمان های موثرتری را دریافت کنند. سلولهای سرطانی تمایل دارند در بدن پخش شوند و همین امر سبب می شود سرطان ارگان های مختلفی از بدن را درگیر کند.

 

 

دانشمندان می گویند این آزمایش خون قبل از اینکه علائم سرطان بروز داده شود، سرطان را شناسایی می کند. به گفته ی محققان، این آزمایش به این علت که تومور سرطانی را زودتر کشف می‌کند می‌تواند باعث شود که معالجه ی آن نیز آسان تر انجام شود و شاید حتی درمان قطعی صورت بگیرد. داده ها و نتایج این آزمایش ۹۹ درصد مثبت می باشد.

 

 

این آزمایش، تغییرات شیمیایی ژنتیکی در تومورهایی را جستجو می کند و شاید بتوان از طریق آزمایش سرطان های ژنتیکی را هم بررسی کرد که وارد جریان خون می شود. بیشتر از ۵۰ نفر مبتلا به سرطان روده و سرطان تخمدان توسط این آزمایش شناسایی شدند. دکتر دیوید کراسبی از موسسه سرطان بریتانیا می گوید: اگر ما بتوانیم سرطان را در مراحل اولیه و قبل از اینکه پیشرفت کند، شناسایی کنیم می‌توانیم جان مبتلایان را نجات دهیم.

 

همچنین ما می خواهیم این موضوع را به حقیقت تبدیل کنیم. ثبت این ازمایش خون هنوز کار دارد اما  نتایج اولیه این آزمایش امیدوارکننده بود. ما در تلاش هستیم تا این آزمایش را طوری طراحی کنیم که در مراحل اولیه سرطان بتواند تشخیص سریع را انجام دهد.دکتر جیمی لین فیزیولوژیست کره ای توضیحاتی درباره ی آزمایش خون ساده برای شناسایی سرطان داده است. جالب است که اشاره ای به صحبت ‌های این دکتر هم کنیم.

 

او می گوید سلول‌های سرطانی بسیار سریعتر از سلول‌های سالم در بدن رشد می کنند و می میرند و زمانی که می میرند و از بین می‌روند DNA آنها به جریان خون راه پیدا می‌کند.

 

می توان با یک آزمایش خون ساده DNA سلول های سرطانی که در جریان خون راه پیدا کرده را شناسایی کنیم. این آزمایش منجر به شناسایی زودهنگام سرطان در افراد مبتلا می شود. به جای آنکه منتظر بمانیم تا سرطان آنقدر گسترش پیدا کند که علائم بیماری آن بروز دهد، یا آنقدر متراکم شود که با سیستم های تصویربرداری دیده شود و یا به قدری برجسته شود که بتوان آن را با درمان های طبی مشاهده کرد.

 

بهتر است  سرطان در مراحل اولیه بیماری توسط آزمایش خون شناسایی شود و DNA های راه یافته در خون را مورد بررسی قرار دهیم. وی افزود، این کار با یک آزمایش خون ساده انجام می شود بدون اینکه هیچ اشعه یا دستگاهی در میان باشد. ما از افراد خون می‌گیریم و DNA را از خون استخراج می کنیم.از آنجایی که بخش اعظمی از بدن از سلول های سالم تشکیل شده‌ است، پس بخش عمده ای از DNA سلولهای سالم است و تنها بخش کوچکی را سلول‌های سرطانی تشکیل می دهد. از طریق مجموعه ای از فناوری‌های بیولوژیکی DNA را مورد بررسی قرار می دهیم و آن را رقم گذاری می‌کنیم و در نهایت با به کارگیری مجموعه ای از آمار و داده های کامپیوتری شناسایی می کنیم که چه نوع سرطانی وجود داشته است.

 

چگونه تشخیص سرطان

 

دکتر نیکلاس پاپادوپولوس متخصص پاتولوژی و تومور شناسی می گوید که سرطان معمولاً فعالیت غیرعادی بدن است که اگر در مراحل اولیه شناسایی شود قابل درمان است. او می گوید با آزمایش خونی به نام cancer seek یا پیگیری سرطان می‌توان وجود سرطان در بیمار را شناسایی کرد.دکتر نیکولاس می‌گوید این آزمایش هم DNA و هم پروتئین های عصب را مورد بررسی قرار می دهد و می تواند چندین نوع تومور را تشخیص دهد. او اضافه کرد که این آزمایش خون فقط برای افرادی است که در بدنشان هیچ علائمی از سرطان وجود ندارد. ویژگی خاص این آزمایش خون مشخص کردن دقیق موقعیت سرطان در بدن است.

 

دکتر نیکولاس به همراه تیم تحقیقاتی خود این آزمایش خون را بر روی بیش از هزار بیمار سرطانی آزمایش کرد که بیشتر از ۷۰% نتایج مثبت بود و فقط هفت مورد نادرست داشت. نیکلاس معتقد است که روش های درمانی و پیشگیری سرطان بسیار پرهزینه است، بنابراین این آزمایش خون می‌تواند در هزینه‌های روش‌های پیشگیری به بیماران کمک کند.سرطان هایی مانند سرطان پستان، شش، معده، کولون، پروستات و عنق رحم رایج ترین و کشنده ترین سرطان ها در کل جهان است که با استفاده از آزمایش خون ساده می‌توان آن را در مراحل اولیه شناسایی کرد و زندگی افراد را نجات داد.

 

 

نمونه‌های جمع‌آوری شده برای تست خون، ادرار، مایعات و بافت‌ها در آزمایشگاه از نظر سرطان بررسی می‌شوند. نمونه‌ها ممکن است سلول‌های سرطانی، پروتئین‌ها و دیگر موادی را نشان دهند که در نتیجه سرطان ایجاد می‌شوند. تست‌های خون و ادرار به پزشک کمک می‌کنند که متوجه شود عملکرد اعضای بدن شما چگونه است و آیا تحت تاثیر سرطان قرار گرفته‌اند یا خیر.نمونه‌هایی از آزمایش خون و ادرار که برای تشخیص سرطان استفاده می‌شوند، به شرح زیر است:

 

 این آزمایش خون رایج، تعداد انواع مختلف سلول‌های خون موجود را در نمونه خون شما اندازه‌گیری مینماید. اگر مقدار سلول‌های موجود خیلی زیاد یا خیلی کم یا غیرعادی باشد، ممکن است سرطان خون در این آزمایش نمایان شود که نمونه‌برداری به تشخیص درست کمک می‌کند.

 

 

 این آزمایش با استفاده از بررسی نمونه ادرار در زیر میکروسکوپ، سلول‌های سرطانی را نشان می‌دهد که ممکن است مربوط به مثانه، کلیه یا رحم باشند.

 

 آزمایشی است که انواع مختلف پروتئین‌های خون (الکتروفورز) را نشان می‌دهد و به تشخیص پروتئین‌های خاص سیستم ایمنی (ایمونوگلوبین‌ها) غیرطبیعی که گاهی اوقات در افراد مبتلا به مالتیپل میلوما افزایش می‌یابد. کمک می‌کند. سایر آزمایشات مثل نمونه‌برداری از مغز استخوان برای اطمینان از تشخیص به کار می‌روند.

 

نشانگرهای تومور مواد شیمیایی هستند که توسط سلول‌های تومور ساخته شده و در خون ظاهر می‌شوند ولی این نشانگرها می‌توانند توسط سلول‌های عادی بدن نیز تولید شوند و در موارد غیرسرطانی نیز افزایش یابند. هنوز بهترین روش استفاده از نشانگرهای تومور در تشخیص سرطان تعیین نشده و استفاده از این تست بحث‌برانگیز است. نمونه‌هایی از نشانگرهای تومور عبارتند از: آنتی‌ژن مخصوص پروستات (PSA) برای سرطان پروستات، آنتی‌ژن 125 سرطان (CA 125)، کلسی‌تونین برای سرطان تیروئید مدولار، آلفا فیتو پروتئین(AFP) برای سرطان کبد و گنادوتروپین جفتی انسان(HCG) برای تومور سلول‌های جرم (تخم)، سرطان بیضه و سرطان تخمدان.

 

 

 سرطان سینه یکی از رایج ترین سرطان ها در میان زنان است. مردان هم ممکن است به این سرطان مبتلا شوند اما درصد ابتلای آن ها نسبت به زنان بسیار پایین است. سرطان سینه ممکن است سال‌ها رشد کند و هیچ علائمی از خودش نشان ندهد. اما با آزمایش خون جدید و ساده می‌توان این سرطان را تشخیص داد.

 

براساس تحقیقاتی که دانشمندان ناتینگهام انجام داده‌اند، دریافتند که سلول های سرطانی پروتئن هایی را در بدن می سازند که به آن آنتی ژن می‌گویند و این پروتئین ها بدن را مجبور می‌کند تا پادتن هایی بسازد که ضد آنها باشد و به آن ها اتو آنتی‌بادی می‌گویند. این آزمایش بر اساس پاسخ سیستم ایمنی بدن به این پروتئین‌ها، نوع سرطان را شناسایی می‌کند.

 

محققان ناتینگهام دریافتند که این آنتی ژن ها و آنتی بادی ها بهترین گزینه هایی هستند که از طریق آزمایش خون نوع سرطان را شناسایی می کنند. محققان با مقایسه ی نمونه خون ۹۰ بیمار مبتلا به سرطان و ۹۰ فرد سالم، دریافتند که این آزمایش خون بهترین راه برای تشخیص سرطان سینه است، زیرا سلول های سرطانی در این نوع سرطان آنتی ژن هایی را در مقابل انتی بادی ها تولید می کنند که با بررسی آن ها تشخیص سرطان اسان می شود. دانشمندان آلمانی هم بر روی آزمایش خون برای تشخیص سرطان پستان کار کرده اند.

 

آن ها می‌گویند قرار نیست که روش های سنتی را کنار بگذاریم و فقط از آزمایش خون برای تشخیص سرطان استفاده کنیم. هدف ما از استفاده از این روش این است که سرطان پستان را در مراحل اولیه آن تشخیص دهیم. توانایی این آزمایش خون در تشخیص مانند سونوگرافی، ام ار ای و ماموگرافی است.محققان آلمانی با کمک دیگر کشورها مانند لهستان، دانمارک، ایتالیا، هلند و اسپانیا این آزمایش خون را ابداع کردند و نام آن را لیکویید بیوپسی یا بافت برداری مایع گذاشتند.

 

به گفته ی محققان آلمانی هشت نوع  سرطان را می توان با روش لیکویید بیوپسی تشخیص داد. اما باید گفت که دقت این روش همانند ماموگرافی نیست. محققان آلمانی ۹۰۰ زن را با این آزمایش خون آزمایش کردند و توانستند ۵۰۰ زن را که مبتلا به سرطان سینه بودند را شناسایی کنند.آنها امید دارند که با تلاش بیشتر و با ادامه گسترش این آزمایش خون بیشتر از ۲۰۰۰ فرد مبتلا به سرطان را شناسایی کنند.

 

آن ها در تلاش هستند تا بتوانند سرطان های دیگر مانند سرطان تخمدان را از طریق لیکویید بیوپسی در مراحل اولیه تشخیص دهند. هدف از آزمایش خون درمان بهتر بیماران سرطانی است.زیرا تشخیص زودتر سرطان باعث می شود که نتایج بهتر و مثبتی از درمان به وجود بیاید.

 

درست است که این آزمایش خون برای تمام سرطان ها کارسازی ندارد اما می‌تواند بیشتر سرطان هایی که ناشناخته بودند را شناسایی کند. تاکنون تست های بسیار زیادی برای تشخیص سرطان به وجود آمده اما هیچکدام نتوانسته فرد مبتلا را کمک کند. زیرا تشخیص آن به موقع نبوده و یا دیر انجام شده است.بنابراین نتیجه می گیریم که اگر سرطان زود تشخیص داده شود، درمان فرد مبتلا نیز اسان تر می شود.

 

آزمایش خون می تواند از مرحله یک تا سه برخی سرطان‌ها مانند تخمدان، کبد، معده، لوز المعده، مری، روده بزرگ، ریه و سینه را شناسایی کند.این آزمایش خون می تواند بر روی مراحل آخر سرطان نیز تمرکز کند. بعد از اینکه تغییراتی در بدن به وجود آمد، ما می توانیم مراحل آخر و پایانی این بیماری را هم شناسایی کنیم امید داریم بتوانیم از این طریق مرگ و میر افراد مبتلا به سرطان را کاهش دهیم.

برچسب ها

مطالب مرتبط

سیدسید

4 ماه و 25 روز پیش

ارسال پاسخ

سلام من میخام ازمایش سرطان خون سرطان ریه سرطان روده بدم کجا وچجوری میشه راهنماییم کنین ممنومن میشم

Atfhallpor

21 روز پیش

ارسال پاسخ

سلام من حدوددوماه است که سردردهای شدید دارم واستخوان دارم و روی صورتم چندتاجوشهای قرمزرنگ زده ایاسرطان محسوب میشه

ارسال

در حال ارسال اطلاعات …

خطا در ثبت اطلاعات، لطفا مجدد تلاش نمایید

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد

درباره ما

موسسه خیریه سید محمدحسین رضوی در تاریخ 13/02/1395 به شماره ثبت 38499 توسط خانم سیده نسترن رضوی خواهرزنده یاد سید محمد حسین رضوی که متاسفانه براثر بیماری سرطان از دنیا رفته است، با هدف یاری به جوانان مبتلا به سرطان رده سنی 16-30 سال تاسیس شده است.

تماس با ما

دفتر موسسه :۰۲۱۸۸۹۴۸۷۴۰

روابط عمومی موسسه :۰۹۱۲۶۰۹۷۶۹۸ مددکاری موسسه :۰۹۰۲۶۰۹۷۶۹۸ info[at]smhcharity.ir میدان ولیعصر-خیابان نجات الهی-کوچه چهارم-پلاک۴ -طبقه ۴

مؤسسه خیریه سید محمد حسین رضوی

فهرست مطالب

متخصص زنان از تکنیک ها و روش های متنوعی برای تشخیص سرطان رحم استفاده می کند. همچنین به منظور بررسی امکان منتشر شدن توده های سرطانی در بدن نیز از پروسه ها و آزمایشات تشخیصی بهره می برد. به پخش شدن و منتشر شدن توده های سرطانی در بدن متاستاز گفته می شود و با آزمایشات تصویربرداری قابل تشخیص می باشد.

تصویربرداری می تواند عکس واضحی از ارگان های داخلی بدن شما تهیه نماید. متخصص زنان پس از تشخیص سرطان رحم، بهترین روش را برای درمان سرطان دهانه رحم را انتخاب می نماید.

در خصوص انواع مختلف سرطان، بیوپسی و نمونه برداری از توده مورد نظر، بهترین روش برای ارزیابی این توده ها می باشند. در تکنیک نمونه برداری، پزشک مقداری از بافت مورد نظر را جدا نموده و برای انجام بررسی های دقیق تر به آزمایشگاه می فرستد.

در صورتیکه به هر دلیلی انجام نمونه برداری ممکن نباشد، وی روشی جایگزین برای تشخیص سرطان رحم پیشنهاد می دهد. لزومی به انجام تمامی تست های تشخیصی برای تمامی بانوان نبوده و پزشک متخصص زنان بی شک بهترین روش را برای یافتن علت علائم شما تجویز می نماید.

چگونه تشخیص سرطان

تشخیص سرطان رحم

مواردی که در هنگام تشخیص سرطان رحم مد نظر قرار می گیرند:

زمانیکه پزشک متخصص زنان در مورد انتخاب تست تشخیص سرطان تصمیم می گیرد، موارد ذیل را مد نظر قرار می دهد:

علاوه بر موارد فوق، آزمایشاتی برای تشخیص سرطان رحم وجود دارن که در ذیل به برخی از آنها اشاره می نماییم:

پزشک متخصص زنان نواحی همچون واژن، رحم، تخمدان ها و مقعد را مورد معاینه قرار می دهد. تست پاپ اسمیر روشی است که به کشف سرطان در ناحیه تناسلی بانوان کمک می نماید.

در طول پروسه تست پاپ اسمیر، مقداری از ناحیه مورد نظر جدا شده و زیر میکروسکوپ قرار می گیرد. در صورتیکه جواب این تست مشکوک باشد، باقی آزمایشات به جهت کشف میزان گستردگی و انتشار توده ها صورت می پذیرند.

D&C پروسه ای تشخیصی می باشد که در آن از بافت های سرطانی برای انجام بررسی های بیش تر نمونه برداری انجام می شود. برای افزایش راحتی و عدم احساس درد در این آزمایش، از بیهوشی استفاده می شود.

سونوگرافی از امواج اولتراسوند برای تشکیل تصاویر واضحی از ارگان های داخلی بدن استفاده می نماید. در این آزمایش پروب دستگاه سونوگرافی به داخل واژن وارد شده و از آن تصویر برداری می نماید. در صورتیکه هر نوع توده مشکوکی در سونوگرافی نمایان شود، متخصص زنان برای بررسی های بیش تر بیوپسی از توده یافت شده تجویز می نماید.

تشخیص مرحله ی سرطان رحم

سی تی اسکن به واسطه اشعه ایکس تصاویر سه بعدی از داخل بدن بیمار تهیه می کند. یک نمایشگر کامپیوتری این تصاویر را با هم ترکیب کرده و هر گونه مواردی مبنی بر اختلال و تومور رو گزارش می دهد.

ام آر آی معمولاً برای اندازه گیری تومورها استفاده می شود. ام آر آی رنگی می تواند حقایق بیش تری را در مورد نوع، اندازه و ضخامت توده سرطانی بر ملا نماید.

Source: https://www.cancer.net/cancer-types/uterine-cancer/diagnosis

عضو هيئت علمي و استاد گروه زنان و زايمان در بخش انكولوژي زنان بيمارستان وليعصر
استاد برگزيده سال 1367
نفر سوم در جشنواره ابن‌سينا سال 1368

نام*

ایمیل*

Website

لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:

دکتر اعظم السادات موسویمتخصص زنان و زایمان و فوق تخصص انکولوژی
عضو هيئت علمي و استاد گروه زنان و زايمان در بخش انكولوژي زنان بيمارستان وليعصر
استاد برگزيده سال 1367
نفر سوم در جشنواره ابن‌سينا سال 1368


فایل PDFDownloads-icon

محتوا

سرطان سینه، تومور بدخیمی است که از بافت های سینه شروع می شود و می تواند خانم ها و یا آقایان را نیز درگیر کند. معمولا سرطان سینه در مراحل اولیه با علامت و نشانه خاصی همراه نیست. اما خود فرد با لمس سینه، متوجه وجود توده خواهد شد. البته در بسیاری از موارد، این توده ها خوش خیم بوده و سرطانی نیستند. سرطان سینه معمولا  با درد همراه نمی باشد.



در این نوشتار قصد داریم به سوالات زیر پاسخ دهیم:

چگونه تشخیص سرطان


در بسیاری از موارد، سرطان سینه قبل از ظاهر شدن علائم تشخیص داده می شود، چه با یافتن هر گونه ناهنجاری در تست ماموگرافی و یا یافتن توده در سینه. تشکیل توده زیر بغل و یا بالای استخوان ترقوه، که برطرف نشود، می تواند نشانه ای باشد از سرطان سینه.

برخی دیگر علائم عبارتند از:

از آن جایی که تمامی توده ها سرطانی نیستند، باید به دقت توسط پزشک مورد بررسی قرار بگیرند.

در بسیاری از موارد، فرد مبتلا به سرطان سینه، هیچ گونه سابقه خانوادگی و یا ریسک فاکتورهای موثر در بروز این سرطان  را ندارد. از جمله ریسک فاکتورهای موثر در بروز سرطان سینه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سرطان سینه

شروع عادت ماهیانه در سنین پایین و یا یائسگی در سنین بالا، احتمال ابتلا به سرطان سینه را افرایش می دهد. خانم هایی که بعد از سی سالگی از روش های پیشگیری استفاده می کنند و بچه ای ندارند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار دارند. استفاده از قرص های پیشگیری نیز شانس ابتلا به این سرطان را افرایش می دهد.





تشخیص سرطان سینه طی چند مرحله انجام می شود، از جمله: معاینه فیزیکی سینه، تست ماموگرافی و یا MRI و در نهایت بیوپسی.

تست تشخیصی است که ماهیت توده را مشخص می کند. اما از آن جایی که می تواند نتایج کاذبی را به همراه داشته باشد، تست های تشخیصی دیگری نیز انجام خواهد شد.

از جمله تست هایی است که تصاویری از داخل بافت سینه را در اختیار پزشک قرار می دهد و نشان می دهد که توده سرطانی است یا غیر سرطانی.

روش قطعی در تشخیص سرطانی بودن توده می باشد. جهت انجام این تست، نمونه کوچکی از بافت و با وارد کردن سوزن به سینه، گرفته می شود و جهت بررسی های بیشتر به آزمایشگاه ارسال خواهد شد.

نوع جراحی با توجه به نوع و اندازه تومور و هم چنین شرایط جسمانی بیمار در نظر گرفته می شود.

که شامل برداشت بافت سرطانی و بافت سالم اطراف می باشد. معمولا بعد از جراحی، رادیوتراپی و یا هورمون درمانی برای بیمار در نظر گرفته می شود. در این روش جراحی، از بافت سینه محافظت خواهد شد.

در این روش جراحی، گره های لنفاوی زیر بغل نیز بررسی می شوند تا میزان پخش شدگی سرطان مشخص شود.



برداشت بافت سینه. در صورتی که سرطان تهاجمی باشد، این جراحی به تنهایی موثر نخواهد بود.

در ماستکتومی رادیکال تعدیل شده، سینه و گره های لنفاوی زیر بغل برداشته می شوند، اما عضلات زیر قفسه سینه باقی می مانند. با این که بعد از این روش جراحی، رادیوتراپی برای بیمار در نظر گرفته می شود، اما در صورتی که سرطان متاستاز نداده باشد، این روش جراحی به تنهایی موثر خواهد بود.

در ماستکتومی رادیکال، سینه و عضلات زیر قفسه سینه برداشته می شوند.

در این روش، سلول های سرطانی باقی مانده بعد از جراحی، با تابش اشعه نابود می شوند.

رادیوتراپی، درمان موضعی است که تنها بر روی سلول های سرطانی اثر می کند و معمولا پنج مرتبه در طول هفته انجام می شود.

رادیوتراپی یکی دیگر از روش های درمان سرطان سینه می باشد که فاقد درد است و عوارض جانبی بسیار کمی را برای بیمار به همراه دارد.

در درمان سرطان سینه، از اشعه های خارجی استفاده می شود، بدین معنا که اشعه از خارج به ناحیه مورد نظر در سینه تابانده می شود.

سرطان سینه

شیمی درمانی، شامل مصرف داروهایی است که به نابودی سلول های سرطانی و یا توقف رشد سلول ها کمک می کنند. این روش درمانی، سلول های سرطانی که به سایر نواحی مهاجرت کرده اند را نیز نابود می کند.

احتمال بروز عوارض این روش به داروهای مصرفی بستگی دارد و می تواند شامل تهوع، استفراغ، کاهش اشتها و یا خستگی باشد.

توصیه می شوند بیماران بعد از پایان درمان، هر سه تا شش ماه یک بار و به مدت دو تا سه سال، جهت چکاپ به پزشک مراجعه کنند.

مهم ترین عوامل خطر برای ایجاد سرطان پستان، مانند سن و سابقه خانوادگی، قابل کنترل و پیشگیری نمی باشد. با این حال، برخی از عوامل خطر را می توان پیشگیری کرد. این موارد شامل پرهیز از استفاده طولانی مدت درمان های هورمونی، بچه دار شدن قبل از 30 سالگی، شیردهی، جلوگیری از افزایش وزن با ورزش و رژیم غذایی مناسب و محدود کردن مصرف الکل می باشد.

زنان در معرض خطر بسیار بالا به دلیل سابقه خانوادگی که دارند ممکن است از روش های شیمیایی پیشگیری از سرطان سینه بهره مند شوند، این روش شامل مصرف دارو یا مکمل برای جلوگیری از پیشرفت سرطان است. دسته ای از داروها به نام تعدیل کننده های گیرنده استروژن انتخابی (SERM) با جلوگیری از تأثیر استروژن بر برخی از بافت های بدن، از جمله بافت پستان، عمل می کنند. با این روش خطر ابتلا به سرطان پستان را تا 50٪ در زنان در معرض خطر کاهش پیدا می کند.

همچنین انجام چکاپ های منظم و تست ماموگرافی، جهت تشخیص هر گونه تغییر اولیه در بافت سینه توصیه می شود. خانم ها بعد از چهل سالگی، باید سالی یک بار نسبت به انجام این تست اقدام کنند.

چگونه تشخیص سرطان

خانم هایی که بیشتر در معرض ابتلا به این سرطان هستند، باید زودتر نسبت به انجام ماموگرافی اقدام کنند.

چاقی بعد از یائسگی و یا مصرف بیش از حد مشروبات الکلی، احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهند. به همین خاطر، توصیه می شود خانم ها وزن بدنی خود را در حالت ایده آل نگه دارند و ورزش را در برنامه هفتگی خود داشته باشند.

خانم هایی که از لحاظ ژنتیکی، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار دارند، می توانند داروی تاموکسیفن مصرف کنند. داروی دیگری به نام رالوکسیفن که در درمان پوکی استخوان تجویز می شود، با مهار اثر استروژن، از بروز سرطان سینه پیشگیری می کند.



سرطان پستان هرچه زودتر تشخیص داده شود، احتمال بهبودی آن بیشتر است. ماموگرافی های غربالگری به سادگی اشعه ایکس پستان هستند. هنگام عکسبرداری با اشعه ایکس، هر پستان برای چند ثانیه بین دو صفحه قرار می گیرد. اگر مساله غیر عادی به نظر می رسد یا نیاز به نماهای بهتر است، نماهای بزرگنمایی شده یا عکس هایی با زاویه خاص گرفته می شوند. ماموگرافی اغلب تومورها را قبل از احساس تشخیص می دهد و همچنین می تواند لکه های ریز کلسیم را که نشانه اولیه سرطان است را شناسایی کند. اکثر سرطان های پستان از طریق یافته های غیرعادی ماموگرافی تشخیص داده می شود.

در حال حاضر، بحث درمورد اینکه خانم ها از چه زمانی باید ماموگرافی انجام دهد، بحث های زیادی وجود دارد اما به طور کلی:

تا زمانی که یک خانم از سلامتی خوبی برخوردار باشد و انتظار می رود 10 سال یا بیشتر زندگی کند، غربالگری باید ادامه پیدا کند. اگر سابقه خانوادگی سرطان پستان یا سابقه سلامتی شخصی دارید که خطر شما را افزایش می دهد (قرار گرفتن در معرض اشعه، جهش ژنتیکی)، با پزشک خود در مورد شروع ماموگرافی زودتر یا انجام آزمایش های دیگر مانند MRI پستان یا سونوگرافی صحبت کنید. اکنون بسیاری از مراکز از ماموگرافی دیجیتال و سه بعدی استفاده می کنند که حساسیت بیشتری نسبت به ماموگرافی معمولی دارند.

خانم ها باید با بافت طبیعی پستان خود آشنا باشند و هر گونه تغییر در ظاهر، اندازه، یا احساس بافت یا نوک پستان یا هرگونه ترشحات پستان را به جراح پستان خود اطلاع دهند.

در جمعيت های خاصی از زنان، مانند:

سایر جمعیت های زنانی که از غربالگری ام آر آی بهره مند می شوند، کسانی هستند که قبلاً به سرطان پستان مبتلا شده اند، آنهایی که سرطان لوبولار شناخته شددارند و کسانی که پستان بسیار متراکمی دارند، تجسم آنها در ماموگرافی دشوار است. تصمیم گیری در مورد نحوه غربالگری سرطان پستان (با ماموگرافی یا ماموگرافی و MRI ) باید بر اساس وضعیت بیمار و نظر جراح صورت گیرد.

داروی مهم و اصلی که در شیمی درمانی بیماران سرطان پستان از آن استفاده می شود داروی است که موجب ریزش موی افراد می شود. به همین دلیل است که در درمان سرطان پستان برخلاف سرطان روده فرد به طور حتمی موهای خود را از دست می دهد.

اما در یک سری از افرادی که، بیماری آنها زیاد پیشرفت نکرده است یا احتمال عود یا برگشت بیماری بسیار پایین است و غدد زیر بغل لنفاوی هنوز درگیر نشده باشد، می توان در طی شیمی درمانی به جای اینکه داروی شیمی درمانی در طول 4 ساعت به بیمار تزریق شود این مدت زمان طولانی تر می شود و تزریق 7-8 ساعت طول می کشد زیرا در این روش کلاه های یخی روی سر بیمار قرار گرفته می شود، سر را سرد می کند و خونرسانی پوست سر و مغز را کاهش می دهد. اما این سرد شدن سر ممکن است برای برخی از بیماران قابل تحمل نباشد.

نکته مهم در ریزش موی شیمی درمانی در سرطان پستان این است که این ریزش مو و از دست رفتن مو موقتی است. در برخی از افراد که  پزشک دوره شیمی درمانی کوتاه مدتی برای آنها تجویز کرده است ممکن است موهای آنها کم پشت شود اما نمی ریزد. اما در افرادی که به صورت روتین درمان اصلی شیمی درمانی را می گیرند داروی آدرمایسین است عامل اصلی ریزش مو می شود.

بلافاصله پس از اتمام شیمی درمانی که یک دوره 4 ماه تا 4 ماه و نیمه می باشد به محض قطع داروها موی بیمار سریع رشد می کند و تقریبا با گذشت یک سال از درمان، موهای آنها پرپشت می شود. تعداد بسیار کمی از افراد ممکن است رشد موی آنها بسیار کم باشد و پزشک آنها را به همکاران متخصص پوست معرفی می کنند که با داروهای تقویتی رشد موهای آنها سریع تر صورت گیرد.

احتمال بازگشت سرطان سینه در همه خانم ها وجود دارد اما احتمال این قضیه که چند درصد است بستگی به عوامل زیادی دارد مانند، سایز تومور، تعداد غدد لنفاوی درگیر شده، گیرنده هورمونی دارند یا خیر، هرسپتین گرفته اند یا خیر و یک سری از عوامل دیگری که در برگه پاتولوژی بیمار و اطلاعات اولیه بیمار دیده می شود.

اما زمانی که بخواهیم تقسیم بندی کنیم اولین زمان احتمال شیوع عود دو سال اول می باشد. اگر خانم ها بتوانند دوسال اول را به سلامت طی کنند احتمال خطر افت می کند و نوبت دوم 5 سال است. اگر بیمار در 5 سال بعد از درمان سرطان نیز دچار عود نشود، احتمال عود به یک باره کاهش پیدا می کند. یعنی بعد از 5 سال خیلی انتظار نداریم که خانمی به یک باره دچار عود یا متاستاز شود. اما نه اینکه این احتمال صفر باشد. اما درصد این احتمال بعد از 5 سال بسیار کم می شود. ولی اگر 10 سال از بیماری خانمی گذشته باشد دیگر احتمال عود زیر دو یا سه درصد می رسد.

ولی اگر فردی بعد از 15 سال دچار بازگشت سرطان شود دیگر عود سرطان قبلی نامیده نمی شود بنابراین مهم ترین زمان دو سال اول و بعد 5 سال اول می باشد.

بیوپسی را اگر بخواهیم به صورت سوزنی انجام دهیم خیلی بهتر است زیرا بیمار نیاز به اتاق عمل ندارد و با تزریق چند سی سی داروی بی حسی نمونه برداری انجام می شود. مزایای این نمونه برداری این است که بیمار بیهوش نمی شود اتاق عمل نمی رود و هزینه بیمارستان ندارد بستری نمی شود، هیچ برشی روی سینه بیمار ایجاد نمی شود.

در نتیجه برای عمل جراحی پزشک می تواند در جراحی بیمار انتخاب کند و وابسته به برش قبلی جهت بیوپسی نیست.

بافت های پستان به هیچ وجه دست خورده نمی شود و ساختار بافت پستان تغییر نمی کند و زمانی که جراح قصد جراحی بیمار را داشته باشد کاملا با یک یاختار نرمال مواجه است که به راحتی می تواند به هر مدل مانوری که می خواهد برای جراحی بیمار بدهد و ضمن اینکه تمام نکات تشخیصی برای انکه جراح تشخیص دهد که توده پستان نوعی است و چه شرایطی دارد با بیوپسی سوزنی قابل انجام است یعنی پلان بیمار و نوعی جراحی که برای وی تصمیم گیری می شود قبل از عمل مشخص می شود.

بنابراین صحیح ترین اقدام این است که بیمار بیوپسی سوزنی انجام شود نمونه تشخیص داده شود اگر نمونه سرطانی است تصمیم گیری برای نوع جراحی بیمار برای استفاده از تکنیک های آنکوپلاستی انجام شود که در تهایت نتیجه جراحی را برای بیمار رضایت بخش تر خواهد کرد.

انواع روش های بازسازی سینه پس از سرطان برای خانم ها استفاده می شود، چه فلپ عضله خودشان باشد چه فلپ به علاوه پروتز باشد و چه پروتز یا تزریق چربی باشد. منتها بیمار باید ابتدا ویزیت شود تا تشخیص داده شود چه روش بازسازی برای وی مناسب تر است.


سلام خانم دکتر عزیز خسته نباشید من 27سالمه و مجرد هستم از 18 سالگی متوجه شدم هاله سینه سمت راست من نسبت به سینه سمت چپ بزرگتر از اون سالها خیلی نگرانم که شاید سرطان سینه باشه هر ماه هم سینه هامو معاینه میکنم توده ای نداره ممکنه مسئله ی جدی باشه؟ فکرمو خیلی درگیر کرده وقتی هم زیاد بهش فک میکنم احساس میکنم سینه م درد میکنه

سلام روزتون بخیر من 18 سالمه و مجردم روی سینه هام یه سری دونه های زیر پوستی هستن که مال مو هستن من اون هارو متاسفانه عادت کردم حین درس خوندن فشار میدم و یه مایعی مثل جوش خارج میشه و باعث شده لکه هایی روی سینم ایجاد بشه و سوالی که داشتم این بود که ممکن هست که در اینده به سرطان مبتلا بشم؟ و سینه سمت راستم نسبت به چپ کوچیکتر هست و رشد نکرده هنوز این ایا مشکلی ایجاد میکنه واسم؟
ممنون میشم جواب بدین 🙂

سلام خیر ربطی به سرطان ندارد

یه سوال دیگه هم داشتم اینکه آیا لیزر موهای اطراف سینه خطرناک هست یا خیر و موجب سرطان میشود یا نه ؟
مرسی

لیزر مو هیچ خطری برای سرطان نداره

سللم۲۰سالمه سینه هام دو طرف درد دارم پری هم نامنڟمه دلیل درد چی میتونه باشه ؟؟

دلیل نامنظمی قاعدگی است

سلام من حدود دوساله که در ناحیه سینه ام احساس درد دارم و البته دوبار دکتر رفتم و نتیجه سونو کیست رو نشون داده دکتر گفته موردی نیست کیست وناحیه سمت چپ سینه ام توده سرطانی خوش خیم هست سری دوم کیست بزرگتر شده بود اما باز گفت مهم نیست میخوام بدونم دلیل این دردا چیه و واقعا خطری نداره؟

کیستها درد دارند ولی خطر ناک نیستند

سلام
من چند ماهه تو یکی از سینه هام یه توده سفتی هست فشار میدم درد نداره ولی اطراف سینمو که فشار میدم درد میکنه الان خیلی نگرانم میشه لطفا راهنماییم کنید ممنون میشم

سلام حتما باید سونوگرافی انجام بدید

سلام وقت بخیر. من دختر ۱۸ ساله ای هستم و حدود پنج شش ماه هست که سینه هام به شدت درد میکنه و سینه سمت چپم نزدیک به زیر بغل رو دست که میزنم حس میکنم یه دایره ی کوچیکی هست. پریودیم منظمه و هیچ مشکلی نداره . میتونه سرطان باشه؟

سلام خیر سرطان نیست

سلام.خسته نباشید.خانم دکتر من ۴۱سالمه سینه راستم گاهی به شدت میسوزه آیا این علامت خطرناک هست؟خصوصا قسمت کناری که به سینه چپ نزدیک هست..

سلام حتما باید سونوگرافی سینه انجام بدید

سلام.
۳۲سالمه.
امروز متوجه شدم درنزدیکی نوک سینم به سمت چپ یه توده مانند انگار یه جوش زیرپوستی محکم داره درمیاد.فشار دادم درد گرفت.امروز این جوش مانند دراومده.توی سینه ی سمت چپم هست‌امکانش هست راهنماییم کنید.

سلام توصیه می شود یک سونوگرافی سینه انجام بدید

سلام،من ۲۹ سالمه و دوتا بچه دارم،یک ماه پیش یک جوش نسبتا بزرگ دردناک در زیر بغل سمت چپم زدم،و چند روز بعدش با کم فشار یک مقداری چرک ازتوش دراومد،و دردش تموم شد،ولی از همون موقع یک توده سف بدون درد در محل همون جوش باقی مونده،ممکنه این توده بدخیم باشه،سفته و حرکت نمیکنه،یا باقی مونده جوشه؟

سلام مشکل نداره و رفع میشه

سلام خانم دکتر من ۳۵ سالمه چند سال قبل یک توده سفت سینه سمت چپم حس کردم و بعد از سونو دکتر گفتن خوش خیمه ولی جراحی کردم و خارج کردم .چند تا کیست هم داشتم که گفتن قرص مصرف کنم الان زیر بغل سمت چپم نزدیک سینه یک تو رفتگی به وجود اومده که درد هم داره به نظرتون میتونه خطرناک باشه

خیر خطرناک نیست ولی برای اطمینان سونوگرافی انجام بدید

سلام من ۱۶سالمه دیشب رو دست راست خوابیده بودم دستم زیر سینم بود حس کردم ی چیزی داخل سینمه دایره ای نمیدونم از پیشب تاحالا خیلی ترسیدم میشه راهنمایی کنید

سلام توصیه می شود یک سونوگرافی سینه انجام بدید

سلام خسته نباشید دکتر
من سینه چپم یه غده داخلش هست که با لمس کردن کاملا مشهوده وترش هم داره ولی خیلی کم حین راه رفتن ویا کار سنگین درد داره نوک سینه هم تازه داره پوست میندازه ممنون میشم راهنماییم کنید،

سلام توصیه می شود یک سونوگرافی سینه انجام بدید

سلام وقت به خیر
من همسرم چند ماهی هست زیر بغل هایش یک سری توده به حالت جوش زیر پوستی نمایان شده و تعداد آن کم و زیاد و حتی در بعضی مواقع محو میشود که همراه با درد میباشد و با پیگیری از پزشک پوست و توصیه دکتر، سونوگرافی انجام دادیم که مشخص شد کیست با ابعاد 9 میلیمتر در سینه سمت چپ وجود دارد و به گفته و تشخیص دکتر سونوگرافی کیست دارای رگ های خونی و زنده هست البته این کیست با لمس دست اصلا مشخص نیست و خیلی اتفاقی به علت جوش های زیر بغل متوجه این کیست شدیم
حالا به نظر شما MRI هم انجام بدیم یا نه
من همسرم 36 سالش هست و این چند روزه که متوجه شده نه خواب داره نه خوراک و فقط گریه میکنه که سرطان گرفتم
لطفا راهنمایی کنید که به کجا مراجعه کنیم و چیکار کنم تا کمی بتونم کمکش کنم

اصلا ارتباطی با سرطان ندارد کیست پستان یک حالت فیزیولوژیک و طبیعی برای بدن است

سلام خانم دکتر روزتون بخیر. ممنون میشم به سوال من جواب بدین. چند ماه پیش کرونا گرفتم و دقیقا بعد از کرونا زیر بغلم سمت چپ نزدیک به سینه یکی از غدد لنفاوی سفت و اندازه یک نخود شده. و بعد از اتمام دوره قاعدگی سینه سمت چپم درد میگیره. به جراح عمومی مراجعه کردم و معاینه فیزیکی شدم ولی گفتن مشکلی نیست و غده لنفاوی تحریک شده. 2دوره آنتی بیوتیک سفالکسین و کلیندامایسین همراه با ژلوفن سبز رنگ مصرف کردم. تاثیر داشت ولی باز هم بعد از اتمام دوره قاعدگی تا چند روز ملتهب و دردناک میشه و سینه چپم درد میگیره و میسوزه. 29 سالمه. علت چیست؟

مشکلی نیست التهاب غدد لنفاوی ممکنه چندین ماه طول بکشه

سلام وقت بخیر دوماه زایمان کردم…سونو دادم تو سینه ام ۱۶ تا کیست هست بنظرتون خطرناکه … در ضمن دارم شیر میدم به بچه ام

سلام خیر این کیست ها مشکلی برای شما ایجاد نمیکند

سلام وقت بخير
خانمي هستم ٤٧ساله كه پارسال يك مرتبه سينه سمت راستم ملتهب شدوداغ به پزشك مراجعه كردم وماموگرافي شدم خوشبختانه توده اي مشاهده نشدوبدون دارودرمان شد
ولي ازان موقع به بعدنوك سينه دايماتورفته است دوهفته قبل دكترزنان منوديدومعاينه كردوگفت مشكلي نيست ولي بهتره دكترجراح ببينه ومن متاسفانه نتونستم بروم پيش جراح چون مسافرخارج ازكشوربودم
باتوجه به اينكه خواهرم درسن ٣٦سالگي دچاركانسربرست بوده اياميتونه براي من اين تورفتگي مشكل سازشودممنون ميشوم اگرراههنماييم كنيد

سلام
حتما با توجه به سابقه خانوادگی و سن تان باید هرساله ماموگرافی و هم سونوگرافی انجام دهید و این التهابی که در سینه شما وجود دارد غیر معمول است و باید در شیردهی باشد. البته احتمال وجود ماستیت گرانولوماتوز التهابی نیز وجود دارد. در هر صورت انجام یک سونوگرافی و ماموگرافی الزامی است

سلام
من ۲۲ سالمه
سینه هام مدتیه بدجوری میخواره جوری که تموم سینم زخم شده
تمام سینه هام زخم شده و خون‌میاد
میشه دلیلشو بگین

سلام لطفا به مطب مراجعه نمایید تا معاینه دقیق انجام شود

نام*

ایمیل*

Website

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

در سال 1377 در رشته جراحی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی ایران فارغ التحصیل شده و بورد تخصصی جراحی را همان سال دریافت نمودند. فلوشیب جراحی پستان از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

آزمایشات خون برای تشخیص سرطان

متاسفانه بشر امروز بیماری های گوناگونی را تجربه می کند که گاها صعب العلاج هستند. برای مثال سرطان از جمله همین موراد است که به دلیل سختی در معالجه، برای انسان بسیار ترسناک به نظر می رسد. اما این ترس از گذشته است که علم هنوز موفق به درمان این بیماری خطرناک نشده بود. سرطان اگر به موقع تشخیص داده شود، می تواند درمان شده و بیمار به زندگی عادی خود باز گردد. برخی از انواع سرطان ها نیز به صورت غده های خوش خیم خود را نشان می دهند که کشنده نیستند. لذا اگر پزشک به شما بگوید به سرطان مبتلا شده اید، با تصور قدیم به آن فکر نکرده و درمان را شروع کنید. در ابتدا لازم است آزمایشاتی انجام گیرد تا مرحله بیماری و شدت ان تشخیص داده شده و روش درمانی مناسب مورد استفاده قرار گیرد. با مطالعه این مقاله با انواع آزمایشات خون تشخیص سرطان آشنا خواهید شد.

آزمایشات خون برای تشخیص سرطان به منظور کمک به شناسایی بیماران سرطانی به کار می رود. نمونه خون که برای تشخیص سرطان به آزمایشگاه فرستاده می شود، سلول های سرطانی یا پروتئین ها و موادی که توسط این سلول ها تولید می شود مورد بررسی قرار می گیرد. در بدن ما سلول ها به صورت کنترل شده رشد و تقسیم می شوند ولی در اثر عواملی ممکن است سلول بدون در نظر گرفتن مراکز کنترل تقسیم شود. تقسیم سلول ها باعث تولید تومور می کند.

تومور ها ممکن است خوش خیم یا بدخیم باشند‌. در تومور هایی بدخیم سلول ها از محل خود کنده می شوند و به اصطلاح متاستاز (مهاجرت) می کنند و باعث انتقال تومور به بخش های دیگر بدن می شوند و باعث سلول های سرطانی می کنند. سلول های سرطانی چند برابر سلول های عادی فعالیت دارند و باعث مصرف انرژی بیشتر از بدن می شوند و مواد سمی و دفعی بیشتری تولید می کنند.

آزمایشات تشخیص سرطان پس از ظهور علائم سرطان انجام می شود. علائم بالینی سرطان گاهی اوقات می تواند بدون هشدار پیشرفت کند اما اکثر موارد علائم هشدار دهنده دارند. هر چه زودتر علائم احتمالی سرطان را تشخیص داده شود، احتمال درمان موثر افزایش می یابد در نتیجه شانس زنده ماندن بیشتر می شود.

چگونه تشخیص سرطان

• کاهش وزن

• عرق شبانه

• مشکلات گوارشی در تومورهای معده

• تب مکرر

• خستگی های شدید

• درد

• تغییرات پوستی

• تنگی نفس

• خونریزی های غیرعادی

• توده های قابل لمس در بدن

• افسردگی

سرطان ها انواع مختلفی بر اساس ناحیه ی شروع بیماری دارند که این نکته در آزمایشات تشخیص سرطان مورد توجه قرار می گیرد. سرطان های زیر یکی از رایج ترین انواع سرطان هستند :

_ سرطان مثانه

_ سرطان پستان

_ سرطان روده و مقعد

_ سرطان پروستات

_ سرطان کلیه

_ لوسمی

_ سرطان کبد

_ سرطان ریه

_ ملانوما

_ سندروم غیر هوجکین

_ سرطان پانکراس

_ سرطان پروستات

_ سرطان تیروئید

برای درمان ، پیشگیری، و حتی پیگیری درمان تست های مختلفی درخواست می شود. این آزمایشات براساس علائم بیمار ممکن است در هر فردی متفاوت باشد. اما آزمایشات تشخیص سرطان رایج شامل موارد زیر می باشد:

آزمایش CBC یک غربالگری برای انجام آزمایشات تشخیص سرطان به شمار می رود. غربالگری به تشخیص و شناسایی زودهنگام سرطان کمک می‌کند. غربالگری سرطان عبارت است از مجموعه‌ای از تست‌های پزشکی که اگر پاسخ تست غربالگری منفی بود، خیال فرد آزمایش دهنده آسوده می‌گردد، اما اگر پاسخ مثبت بود دال بر وجود سرطان نیست، بلکه فرد را ملزم به انجام آزمایش‌های تکمیلی و پیگیری می‌نماید.

چنانچه در آزمایش‌ها تکمیلی نیز وجود سرطان تأیید شد به دلیل تشخیص زودهنگام از طریق غربالگری جای هیچ‌ گونه نگرانی برای فرد نیست چرا که اساساً هدف اصلی انجام غربالگری این است که سرطان را در مراحل اولیه یعنی زمانی که هیچ علائم و نشانه‌ای ندارد، شناسایی کند که به دنبال این تشخیص به هنگام پروسه درمان کوتاه‌تر و در دسترس تر و نتیجه‌بخش‌تر خواهد بود.

آزمایش CBC یک آزمایش رایج و ساده می باشد که در آن سلول های خونی بررسی و شمارش می شوند. در سرطان ها ممکن است تعداد سلول های خونی افزایش یا کاهش یابند بنابراین از آزمایش CBC به عنوان یک آزمایش غربالگری استفاده می شود.

اسید فسفاتاز در بسیاری از بافتهاء شامل کبد، گلبولهای قرمز، مغز استخوان و پلاکتها یافت می شود. بالاترین سطح آن در غده پروستات و در ایزوآنزیم PAP یافت می شود. معمولا (و نه همیشه) سطوح افزایش یافته در بیمارانی که مبتلا به سرطان پروستات از نوع متاستاز داده به خارج از کپسول و سایر بخش های بدن، به خصوص استخوان هستند؛ دیده می شود. درجه افزایش سطح آن نشان دهنده میزان گسترش بیماری است.

در گلبولهای سفید خون (بالاخص منوسیتها و لنفوسیتها نیز سطوح بالایی از اسید فسفاتاز وجود دارد. به همین دلیل می توان از آن برای تشخیص مرحله بالینی بیماریهای لنفوپرولیفراتیو و لوسمی سلول مویی کمک گرفت. در مردان، یک دوم کل اسید فسفاتاز (نزدیک به کل PAP) در غده پروستات یافت می شود. مقادیر کمتری در کبد، طحال، سلول های خونی و مغز استخوان وجود دارد. در زنان، كل اسید فسفاتاز از کبد، سلول های خونی و پلاکت ها ناشی می شود.

تومور مارکرها یکی دیگر از تست هایی می باشند که ممکن است برای آزمایشات تشخیص سرطان استفاده شوند. در حالت عادی سیستم ایمنی بدن ما سلول ها را خودی و بیگانه را بر اساس پروتئین های سطحی سلول ها شناسایی و افتراق می دهد ولی در صورت سرطانی شدن سلول های خودی در سطح خود پروتئین هایی بروز می دهند که نشانگر سرطانی بودن سلول می باشد.

به این ترتیب سیستم ایمنی با استفاده از لنفوسیت های T و توانایی سلول کشی خود این سلول ها را شناسایی و تا حد ممکن از بین می برند. در آزمایشات تشخیص سرطان از این پروتئین ها نیز استفاده شده و به تشخیص سرطان کمک می کنند.

چگونه تشخیص سرطان

برای انجام این آزمایشات انواع تومور مارکر وجود دارد که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم:

19 CA یک تومور مارکر است که در آزمایشات تشخیص سرطان پانکراس یا هپاتوبیلیاری به کار می رود. 9-19CA یک آنتی ژن کربوهیدراتی است که روی سطح سلول های سرطانی ایجاد می شود. در تشخیص کارسینوم پانکراس، وجود یک توده پانکراسی، یا انسداد صفراوی با افزایش شدید سطح 9-19CA جهت تشخیص سرطان پانکراس نسبت به پانکراتیت های خوش خیم است.

به همین ترتیب، در بیمارانی که علائم آنها عبارت است از آسیت، زردی، و افزایش سطوح 9-19CA باید احتمال سرطان هپاتوبیلیاری در نظر گرفته شود. ولی سطوح 9-19 CA ممكن است در همه بیماران مبتلا به کارسینوم پانکراس افزایش پیدا نکند. تقریبأ ۷۰٪ از بیماران مبتلا به کارسینوم پانکراس و ۶۵٪ بیماران مبتلا به سرطان هپاتوبیلیاری سطوح افزایش یافته دارند.

سطوح 9-19 CA در مراقبت بعد از درمان افرادی که سرطان پانکراس یا هپاتوبیلیاری داشته اند، استفاده می شود. در تعداد کمی از بیماران مبتلا به سرطان صفراوی یا پانکراس که پاسخ مثبتی به جراحی، شیمی درمانی یا رادیوتراپی داشته اند، کاهش در سطوح سرمی 9-19 CA این پاسخ را تأیید می کند. افزایش سریع سطح 9-19 CA ممکن است با عود یا رشد پیشرونده تومور در ارتباط باشد. سطوح با افزایش خفیف ممکن است در بیماران مبتلا به سرطان معده، سرطان کولورکتال، یا هپاتوما و حتی در ۶ تا ۷٪ از بیماران با بدخیمی های غیرگوارشی دیده شود.

بیمارانی که به پانکراتیت، سنگ اصفراوی، سیروز، بیماری التهابی روده، یا سیستیک فیبروزیس دچار هستند نیز می توانند افزایش خفیف در سطح 9-19 CA داشته باشند. به دلیل کمبود حساسیت و ویژگی این تست، 9-19CA در غربالگری تومورهای پانکراتیکو بیلیاری در جمعیت عمومی مؤثر نیست.

CA_125 یک مارکر بسیار دقیق برای آزمایشات تشخیص سرطان اپی تلیالی غیرموسینوس تخمدان است. این مارکر در بیش از ۸۰% زنان مبتلا به سرطان تخمدان افزایش می یابد. این تومور مارکر حد بالایی از حساسیت و ویژگی را برای سرطان تخمدان داشته و مزایای بسیار زیاد بالینی دارد. تومور مارکر CA_125 سرم، هم چنین برای ارزیابی پاسخ بیمار به درمان به کار می رود. آزمایش های مقایسه ای سریال کاهش پیشرونده ای را در سطح CA_125 در بیمارانی که به درمان پاسخ داده اند، نشان می دهد.

همچنین، تومور مارکر CA_125 می تواند پیش بینی کند که آیا مشاهده مجدد (تکرار) لاپاروتومی تشخیصی مثبت خواهد بود. لاپاراتومی بررسی مجدد، تومور باقی مانده را در ۹۷٪ بیمارانی که سطح CA_125 بالاتر از mL/ واحد ۳۵ دارند، شناسایی می کند؛ تنها ۵۶٪ بیماران دارای سرطان تخمدان که سطح CA_125 آنها کمتر از mL /واحد ۳۵ بوده، لاپاراتومی مجدد مثبت خواهند داشت.

افت ناگهانی CA_125 بعد از دو مرحله شیمی درمانی یک روش پیش بینی دقیق در مورد پاسخ کامل به شیمی درمانی بوده و به عنوان یک نشانه خوب پیش آگهی استفاده می شود. این آزمایش یک تست غربالگری مؤثر برای جمعیت عمومی بدون علامت نیست. زیرا اختصاصیت این روش در جمعیت با ریسک بالا، در زنانی که سابقه فامیلی سرطان تخمدان دارند، و افزایش سطح آن در جمعیت عمومی نشان دهنده این است که یکی از بیماریهای خوش خیم یا بدخیم در ۹۵٪ از بیماران وجود دارد.

سایر تومورها و فرآیندهای خوش خیم نیز می توانند باعث افزایش سطح CA_125 شوند بیماری هایی که روی پریتونئوم اثر می گذارند، مانند سیروز، پانکراتیت، پریتونیت، اندومتریوز، و بیماری التهابی لگن، می توانند سطوح افزایش یافته ای از CA_125 بسازند. سایر بدخیمی ها که در مجرای ژنیتال زن، پانکراس، کولون، ریه و پستان رخ می دهد نیز، می توانند با افزایش سطح این پروتئین همراه باشند. در جمعیت طبیعی، ۱ تا ۲٪ افراد سطوح CA_125 بالاتر از mL/واحد ۳۵ دارند.

CA_15-3 و CA_27.29 و مارکرهای سرمی مرتبط با تومور هستند که در آزمایشات تشخیص سرطان پستان و پیگیری درمان آن در مورد استفاده قرار می گیرد. سطوح CA_15-3 و CA_27.29 در کمتر از ۵۰ بیمارانی که سرطان پستان لوکالیزه یا تومور کم وزن دارند، بالا می باشد. در بیماران با سرطان پستان امتاستاتیک، در ۸۰٪ موارد سطوح 3-15 CA افزایش یافته و در ۶۵٪ موارد CA_27.29 افزایش می یابد. بنابراین مفید بودن این تست های آنتی ژنی به عنوان یک تکنیک غربالگری در سرطان پستان در مراحل اولیه (شایع ترین سرطان در زنان) کاملا محدود است.

این تومور مارکرها برای غربالگری بیماران در مورد سرطان پستان استفاده نمی شوند. بیماری های خوش خیم پستان و بدخیمی های غیر پستانی (مانند آنچه ریه، پانکراس، تخمدان و پروستات را درگیر میکند) نیز می توانند باعث افزایش سطح این آنتی ژن شوند. استفاده از این آنتی ژن ها باید در مونیتور کردن درمان بیماریهای پیشرفته محدود گردد

CA15 – 3 اولین تومور مارکر پستان بود که مورد استفاده قرار گرفت.

علاوه بر آزمایش خون در منزل ممکن است از نمونه ادرار نیز برای انجام آزمایشات تشخیص سرطان استفاده شود.

شناسایی پروتئین بنس جونز در ادرار به طور معمول نشان دهنده مولتیپل میلوما است (مخصوصا زمانی که سطح ادراری بالا باشد). این تست برای شناسایی و مونیتور کردن درمان و مرحله بالینی آزمایشات تشخیص سرطان مولتیپل میلوما به کار می رود.

پروتئین های بنس جونز پروتئین های زنجیره سبک مونوکلونال ایمونوگلوبولینها هستند که در ٪۷۵ از بیماران مبتلا به مولتیپل میلوما یافت می شوند. این پروتئینها به طور قابل توجهی توسط سلول های پلاسمای این بیماران ساخته می شوند. آنها همچنین ممکن است با متاستازهای توموری به استخوان، لوسمی لنفوسیتیک مزمن، لنفوما، ماکروگلوبولینمی و آمیلوئیدوز در ارتباط باشند.

زنجیره های سبک ایمونوگلوبولین معمولا به وسیله گلومرولهای کلیوی از خون پاکسازی می شوند و در توبولهای پروگزیمال بازجذب می گردند، بنابراین غلظت های زنجیره سبک ادراری بسیار پایین یا غیرقابل شناسایی هستند. تولید زنجیره های سبک مونوکلونال در مقادیر بالا، می توانند این مکانیسم بازجذب را در هم بشکنند. با توجه به اینکه پروتئین بنس جونز به سرعت توسط کلیه ها از خون پاکسازی می شود، ممکن است شناسایی آن در خون بسیار مشکل باشد؛ بنابراین ادرار برای مطالعه استفاده می شود. به طور طبیعی ادرار باید حاوی هیچ مقداری از پروتئین بنس جونز نباشد.

آنتی ژن تومور مثانه (BTA) و پروتئین ۲۲ ماتریکس هسته (NMP22) پروتئین هایی که توسط اسلولهای تومور مثانه تولید شده و در ادرار رسوب می کنند. بنابراین اندازه گیری این مواد در خون می تواند در آزمایشات تشخیص سرطان به کار گرفته شود. به طور طبیعی، سطوح بسیار پایین یا منفی این پروتئین ها در ادرار یافت می شوند. وقتی که سطوح مارکرهای سرطان مثانه طبیعی باشند سیستوسکوپی هم به ندرت به نتایج مثبت می رسد. وقتی که این مارکرها افزایش یافته هستند، عود تومور مثانه قوية مطرح شده و سیستوسکوپی برای تأیید عود سرطان مثانه اندیکاسیون دارد.

NMP22 نیز می تواند یک تست غربالگری خوب برای بیمارانی باشد که خطر بالاتری برای ایجاد سرطان مثانه دارند. اگرچه، این مارکرها می توانند در شرایط دیگری مانند جراحی اورولوژی أخير، عفونت مجرای ادراری، سنگ نیز افزایش یابند. کانسرهایی که حالبها و لگنچه کلیه را نیز درگیر کرده اند، می توانند با افزایش سطح BTA و NMP22 همراه باشند.

افزایش خطر عوارض ابتلا به کووید ۱۹ در زنان باردار

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

تماس مستقیم :

021-77718654

021-77907959

021-77979384 تماس با پشتیبانی : 09129414844 ایمیل پشتیبانی :AanyAzma@gmail.com

آنی آزما با توجه به نیازی که از گذشته تا امروز احتیاج بوده به وجود آمد و ما تمام تلاش و دقت خود را به کار گرفته ایم برای اینکه شما را در مسیر سلامتی یاری کنیم .

فرصتی مناسب است اگر امکان رفتن به آزمایشگاه را ندارید تنها با چند کلیک ساده آزمایشگاه را به خانه یا محل کار خود بیاورید تا بدون مراجعه حضوری و پرداخت هزینه اضافه آزمایش خود را انجام دهید همکاران ما پس از ثبت درخواست شما به منزل یا محل کار و … می آیند ، نسخه شما را بررسی کرده ، نمونه گیری می کنند و به بهترین آزمایشگاه های مورد نظر می برند .

لازم به ذکر است تمامی پرسنل نمونه گیر از آزمایشگاه های مرجع ارسال خواهند شد و آنی آزما صرفا نقش معرفی بیماران به آزمایشگاه ها را دارا می باشد .

 

سیستم اتوماسیون

    

39,178 بازدید

 

نویسنده: دکتر مهرداد منصوری “متخصص ارتوپدی”

پزشک متخصص بعد از مصاحبه با بیمار و معاینه او ممکن است به وجود سرطان استخوان شک کند در این صورت از روش های تصویربرداری و آزمایشگاهی استفاده میکند تا وجود و یا عدم وجود آن را اثبات کند. مهمترین این روش ها عبارتند از

چگونه تشخیص سرطان

 

فهرست مطالب .

میتوان اغلب سرطان های استخوان را در رادیوگرافی ساده دید. پزشک در تصویر رادیوگرافی میبیند که در ناحیه ای از استخوان شکل آن تغییر کرده و یا تراکم آن کم و یا زیاد شده است. رادیوگرافی ساده ریه در بسیار یاوقات به پزشک کمک میکند تا مشخص کند آیا سرطان استخوان به ریه متشر شده است یا خیر

تصاویر سی تی اسکن در واقع بصورت سطح مقطع هایی از بافت مورد نظر هستند. در این تصاویر پزشک متهصص میتواند جزئیات بسیار بیشتر و دقیقتری از استخوان را مشاهده کند. درون یک توده مشکوک به سرطان را دیده و واکاوی کند.

سی تی اسکن همچنین میتواند مشخص کند که آیا سرطان استخوان به احشاء دیگر مانند ریه، کبد و غدد لنفاوی هم انتشار پیدا کرده است یا خیر. تصاویر سی تی اسکن ممکن است با استفاده از ماده حاجب انجام شوند.

در این موارد ممکن است به بیمار مایعی داده شود تا قبل از انجام سی تی اسکن بنوشد و یا ممکن است ماده ای خاص قبل از انجام سی تی اسکن به بیمار تزریق شود. در این روش میتوان جزئیات بیشتری از بافت ها را مشاهده کرد.

پزشک متخصص ممکن است از سی تی اسکن به منظور کمک به نمونه برداری از بافت استفاده کند. در این نوع نونه برداری که به CT-guided needle biopsy معروف است بیمار بر روی تخت سی تی اسکن دراز کشیده و پزشک متخصص سوزن مخصوصی را از راه پوست به بافت مورد نظر وارد کرده و از آن نمونه گیری میکند.

مسیر این سوزن از پوست تا رسیدن به بافت مورد نظر با استفاده از سی تی اسکن دیده شده و در نتیجه پزشک میتواند به دقت و بدون ایجاد آسیب بیشتر برای بیمار وارد بافت مورد نظر شود

 

 

 

 

 

همین حالا مشورت کنید: در صورتیکه این مقاله بیماری یا مشکل خاصی را شرح داده است میتوانید با نویسنده آن که بیشترین اطلاعات ارتوپدی در همین زمینه را دارد مشورت کنید.

این مقاله چقدر مفید بود ؟

لطفا در زیر امتیاز بدهید

5 روز پیش

5 روز پیش

6 روز پیش

2 هفته پیش

2021-01-05

2020-10-18

 

 

ایران ارتوپد    دانشنامه آسیب ها و بیماری های استخوان و مفاصل

دکتر مهرداد منصوری     تهران. سعادت آباد. میدان سرو. ابتدای خیابان شهید بخشایش. نبش خیابان بهار یکم. ساختمان بخشایش

تلفن    231 40 221 – 021

این سایت حاوی اطلاعاتی در باره بیماری ها و درمان آنها است. این اطلاعات صرفا به منظور افزایش آگاهی و اطلاعات شما در سایت قرار داده شده است و به هیچ وجه جایگزین مراجعه مستقیم به پزشک برای تشخیص و درمان نیست. شما مجاز نیستید به هیچ طریقی از این اطلاعات برای تشخیص، درمان یا هر اقدام دیگری در مورد بیماری یا مشکل فیزیکی بدن خود یا فرد دیگری استفاده کنید.

چگونه تشخیص سرطان
چگونه تشخیص سرطان
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *