چگونه تشخیص می دهیم که گاز حاصل از سوختن شمع

 
helpkade
چگونه تشخیص می دهیم که گاز حاصل از سوختن شمع
چگونه تشخیص می دهیم که گاز حاصل از سوختن شمع



{{ successMsg }}

{{ errorMsg }}

لطفا کدی که برای شما ارسال شده است را وارد کنید.

چگونه تشخیص می دهیم که گاز حاصل از سوختن شمع

بنظر میرسد شما قادر به دریافت پیامکهای ما نیستید!
لطفا برای فعال سازی کد
{{ receive_code }}

را از طریق شماره
{{ identity }}

به شماره
10001883

ارسال کنید.
منتظر بمانید تا فعال سازی انجام شود!

لطفا برای حساب خود رمز عبور وارد کنید.

لطفا کدی که برای شما ارسال شده است را وارد کنید.

بنظر میرسد شما قادر به دریافت پیامکهای ما نیستید!
لطفا برای فعال سازی کد
{{ receive_code }}

را از طریق شماره
{{ identity }}

به شماره
10001883

ارسال کنید.
منتظر بمانید تا فعال سازی انجام شود!

لطفا برای حساب خود رمز عبور وارد کنید.

برای استفاده بسیاری از امکانات گاما و خیلی از وبسایت ها باید جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.

برای این کار باید به تنظیمات مرورگر خود مراجعه کنید.
در صورت نیاز به راهنمایی اینجا کلیک کنید..

{{ total }} مورد پیدا کردم!

نمونه سوال+44,000

محتوای آموزشی+23,000

پرسش و پاسخ+18,000

آزمون آنلاین+4,000

درسنامه آموزشی +1,300

مدرسه یاب+130,000

نمونه سوال

محتوای آموزشی

پرسش و پاسخ

آزمون آنلاین

درسنامه آموزشی

مدرسه یاب

معلم خصوصی


جواب فکر کنید ها و آزمایش های فصل2 علوم هشتم


علوم هشتم


جواب فکر کنید ها و آزمایش های فصل 2


فصل2 (تغییرهای شیمیایی در خدمت زندگی)


به صفحه بعد بروید

چگونه تشخیص می دهیم که گاز حاصل از سوختن شمع

 فصل2 (تغییرهای شیمیایی در خدمت زندگی) گفت و گو کنید (صفحه10) هدف از این مطلب این است تغییرات می توانند مفید یا مضر باشند تفکر ودید افراد مهم است
 سوختن جنگل مضر است ولی از یک طرف باعث فعال شدن دانه ی سخت ونهفته در ختان در روی زمین می شود.
 رشد تکامل وفرد از یک طرف وپیرشدن سلول ها از طرف دیگر-  فاسد شدن میوه  – پوسیدن کاغذ – زنگ زدن اهن در یک نگاه مضر ودر نگاه دیگر :ر باز گشت مواد به طبیعت است .( تفکر همه جانبه مهم است). آزمایش کنید (صفحه11) حل شدن قرص جوشان بر خلاف تصور گرما گیر است ودمای دما سنج پایین می اید.تغییرات شیمیایی با تغییرات دما همراه هستند. فکر کنید (صفحه11)- الف) واکنش مس سولفات با آهن یک تغییر شیمیایی وگرما ده است.
تجزیه دی کرومات آمونیم یک تغییر شیمیایی گرماده که با تولید گاز همراه است.
جوشیدن آب و تبخیر آب یک تغییر فیزیکی که گرما گیر  است.
حل شدن پوسته تخم مرغ در سرکه یک واکنش شیمیایی وگرماگیر است گاز کربن دی اکسید بوجود می آید.
 – ب) تولید گاز –تغییرات دما همراه با نورو گرما – تشکیل ماده جامد – تولید ماده ی جدید با خواص جدید نشانه تغییر شیمیایی مواد می تواند باشد.آزمایش کنید (صفحه12) با بزرگ شدن ظرف میزان اکسیژن لازم برای سوختن شمع فراهم می شود وزمان روشن ماندن شمع طولانی می شود.
 با آزمایش دانش اموزان متوجه می شوند که طول شمع تاثیر خاصی در زمان ندارد.
 در یک نمودار خط افقی متغییر مستقل (آنچه ما تغییر می دهیم  اندازه ظرف) را می نویسیم ودر خط عمودی متغییر وابسته (انچه در طول آزمایش خودش تغییر می کند) نوشته واندازه گیری می شود.آزمایش کنید (صفحه14)در این واکنش شیمیایی آهن نرم ونازک در اثر گرما با اکسیزن هوا ترکیب شده وبعد از 5دقیقه کاهش میزان هوا دلیل بر  ترکیب اکسیژن با آهن می باشدکه می توان در صد اکسیژن را محاسبه کرد.
 آزمایش تجزیه آب اکسیژنه در حضور کاتالیز گر (اهن اکسید –پتاسیم یدید – منگنز دی اکسید) گاز اکسیژن زیادی تولید شده که می تواند ذغال نیمه افروخته را روشن کند. اب اکسیژنه در کنار کاتالیز گر تجزیه شده اکسیژن واب تولید می کند اکسیژن زیادی آتش را شعله ور می کند. فعالیت (صفحه15) – در سوختن عامل مهم وجود اکسیژن  – گرمای لازم – وسوخت مناسب می باشد    
 -باکنترل کردن مقدارسوخت  نوع ماده سوختنی – مقدار ورودی اکسیژن –
 -با حذف سوخت – با سرد کردن وحذف اکسیژن با آب سرد وپتوی خیس – شن وماسه خیس
ا-هر گاه درون ظرف سر بسته ای  اکسیژن تمام شود شعله خاموش می شود. اطلاعات جمع آوری کنید (صفحه16)در اثر سوختن ناقص مواد الی گاز بی رنگ وبی بویی تولید می شود. این گاز تمایل زیادی برای چسبیدن به هموگلوبین خون دارد ونمی گذارد اکسیژن در دم وارد شود فرد  در اثر کمبود اکسیژن به راحتی خفه می شود. فعالیت (صفحه16)بخار آب موجود را به وسیله ی یک ظرف سرد در بالای اتش که میعان بخار اب بوجود می اید.شناسایی می کنیم.گاز کربن دی اکسید را وارد آب آهک شفاف کرده آن را کدر می کند. آزمایش کنید (صفحه17)بوسیله جریان الکتریکی باتری می توان سیم آهنی نازک را گرم و شعله ور کند. آزمایش کنید (صفحه17) قند در مرحله ی اول قند دوب شده وبه راحتی شعله ور نمی شود
– در ازمایش سوختن قند اگر کاتالیز گر خاک گلدان که دارای عناصر مختلف است قرار گیرد شعله قند به خوبی دیده می شود.
 مواد غذایی در بدن ما در دمای پایین اما در کنار انزیم ها که دمای اولیه را پایین می اورند صورت می گیرد-
 کاتالیز گرها موادی هستند که سرعت واکنش شیمیایی را با کاهش دمای فعال سازی زیاد می کند. آزمایش کنید ص19: چگونه می توان انرژی آهن را آزاد کرد؟ یکی دیگر از را های آزاد سازی انرژی شیمیایی استفاده از انرژی الکترون ها می باشد. بوسیله دو تیغه ی مختلف ومحلول اسیدی  مناسب  میتوان حرکت الکترون الکتریسته بوجود آورد.
 وبرای بالا بردان میزان الکتریسیته   تعداد پیل را زیاد می کنیم یا به جای اهن از نوار منیزیم استفاده می کنیم الکترولیت نیز می تواند اسید قوی تری باشد
  فکر کنید (صفحه19)1- سوزندن مواد
2- واکنش های مختلف مثل تولید الکتریسیته
3- استفاده از نور برای تولید برق وگرما
4- استفاده از خاصیت مغناطیسی موادآزمایش کنید (صفحه20) قرص جوشاندر قرص جوشان چندماده از جمله اسید و ترکیبات نمکی وجود دارد با آب واکنش شروع شده وگاز کربن دی اکسید تولید می شود فشاری را ایجاد می کند که باعث پرتاب درقوطی می شود،این گاز با اب اهک شفاف کدر می شود

جواب فعالیت صفحه ۱۷ کتاب علوم تجربی پایه هشتم آزمایشی را طراحی کنید که بتوان با استفاده از آن نشان داد که از سوختن شمع بخار آب و گاز کربن دی اکسید تولید می شود از سایت نکس لود دریافت کنید.

مهدی : شمع را روشن میکنیم و لوله پلاستیکی بی رنگی را به یک وصل می کنیم و قیف را با استفاده از پایه نگهدارنده بالای شمع ثابت می کنیم. وسط لوله پلاستیکی را درون ظرف آب و یخ قرار می دهیم و سر دیگر آن را درون ظرف محتوی آب آهک می گذاریم. مشاهده می کنیم که در قسمتی از لوله رابط که درون آب و یخ قرار دارد قطرات آب تشکیل شده که نشانه حضور بخار آب است. بخار آب حاصل از سوختن شمع اثر مجاورت با آب و یخ به آب تبدیل شده است. همچنین مشاهده می کنیم که محلول شفاف آب آهک که در شده است که نشانه حضور کربن دی اکسید است. کربن دی اکسید حاصل از سوختن شمع با آهک واکنش داده و رسوب کربنات کلسیم را تولید می کند. برای تهیه آب آهک مقداری آهک را در آب حل می کنیم و آن را از صافی عبور می دهیم به این ترتیب آهک کلسیم اکسید به آب آهک کلسیم هیدروکسید تبدیل می شود. وقتی آب آهک شفاف با کربن دی اکسید واکنش میدهد رسوب کربنات کلسیم تولید می شود.

برای دریافت “آزمایش که از سوختن شمع و تولید بخار آب صفحه 17 علوم هشتم” لطفا نظری در نظرات پایین سایت برای ما بفرستید یا از دکمه صورتی
ارسال نظر استفاده
کنید.

.

خخ

چگونه تشخیص می دهیم که گاز حاصل از سوختن شمع

واقعا ممنون

این آزمایش به روش تقطیر صورت گرفته من به امید روش دیگری وارد این سایت شدم این آزمایش خیلی ساده و ابتدایی است

عالیه

خوب بود

عالي بودواقعاجاي تشكر داره

چرا واضح توضیحش نمیدید

عالی بود

خوب بود

بسیار عالی بود.اما کمی تکمیلی بود . لطفا قابل فهم تر بنویسید


هرگونه کپی برداری از مطلب یا قالب حرام است

تشخیص گاز کربن دی اکسید که گازی بی رنگ و بدون بو است از طریق مشاهده امکان پذیر نیست. برای این کار لازم است نمونه از هوا ( حاوی گاز کربن دی اکسید) جمع آوری شود و برای تشخیص آن آزمایش های مختلفی انجام گیرد.

برای انجام آزمایش تشخیص کربن دی اکسید ابتدا به جمع آوری گاز نمونه در تیوب نیاز داریم. گاز نمونه را در هر ظرفی که در دسترس دارید حتی در شیشه مربا نیز می توانید جمع کنید.

اگر مایلید گاز کربن دی اکسید تولید کنید بهترین راه مخلوط کردن کلسیم کربنات با اسید هیدروکلریک است. پس از مخلوط کردن این دوماده گاز تولید شده را جمع کنید. تا زمانی که واکنش بین این دو ماده انجام می شود، گاز کربن دی اکسید نیز تولید خواهد شد.

گاز کربن دی اکسید می تواند آتش را خاموش کند، اگر از غلظت کافی بر خوردار باشد. اگر نمونه گاز خود را درون یک لوله آزمایش جمع آوری کرده باشید، می توانید یک چوب کبریت را روشن کرده و درون لوله آزمایشی که برعکس نگه داشته اید وارد کنید.

اگر لوله آزمایش پر از گاز کربن دی اکسید باشد، شعله به سرعت خاموش می شود و اگر اکسیژن در لوله وجود داشته باشد کمی طول می کشد تا شعله خاموش شود. یعنی تا مدتی که اکسیژن درون لوله مصرف شود شعله روشن می ماند.

چگونه تشخیص می دهیم که گاز حاصل از سوختن شمع

می توان نمونه گاز را درون سرنگ جمع آوری کرد و گاز درون سرنگ را به آرامی در طراف شمعی روشن تخلیه نمود تا نه شدت باد که حضور کربن دی اکسید باعث خاموشی شعله شود. از این طریق می توان حضور کربن دی اکسید را تشخیص داد.

ایراد این روش این است که شعله در حضور هر گازی که عاری اکسیژن باشد خاموش می شود. به همین دلیل باید بین دو گاز کربن دی اکسید و اکسیژن مردد باشید تا از این آزمایش نتیجه ی دلخواه بگیرید.

برای این کار ابتدا باید محلول آب آهک تهیه کنید. برای این کار کلسیم هیدروکسید را با آب رقیق کنید. کلسیم هیدروکسید پودر سفید رنگی است که پس از مخلوط شدن با آب محلولی کاملاً ترانما و بدون کدری ایجاد خواهد کرد. برای این آزمایش بهتر است از آب مقطر استفاده شود.

لوله آزمایشی را نیمه با آب آهک پر کنید و از طریق شلنگ نازکی گاز نمونه را به صورت حباب از درون آب آهک عبور دهید. راه تشخیص گاز کربن دی اکسید با این روش این است که محلول در حضور آن کدر می شود.

منبع: wikihow

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

تلفن: 021-88600653

شرکت هوا مایع زاگرس با بیش از ده سال فعالیت در زمینه تامین گازهای آزمایشگاهی و انواع گازهای خالص ، عرضه کننده گازهای مورد نیاز در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، صنایع داروسازی، گازهای کالیبراسیون مختص دستگاه های کروماتوگرافی، کوانتومتر، گازهای میکس و گازهای مورد نیاز در صنایع لیزر و تأمین کننده محصولات مورد نیاز قسمت اعظم شرکتهای فروشنده محصولات گازی در ایران می باشد.

شیراز جنوبی (جنوب همت)
نبش کوچه رضوان پلاک 5
مجتمع آبی واحد 4

 

گفت وگو کنید  ص10 :

هدف از این مطلب این است تغییرات می توانند مفید یا مضر باشند تفکر ود ید افراد مهم است

سوختن جنگل مضر است ولی از یک طرف باعث فعال شدن دانه ی سخت ونهفته در ختان در روی زمین می شود.گاهی برای جلوگیری از آتش سوزی جنگل بوته های زیر را آتش می زنند کنترل شده

 رشدتکامل وفرد از یک طرف وپیرشدن سلول ها از طرف دیگر-  فاسد شدن میوه  – پوسیدن کاغذ – زنگ زدن اهن در یک نگاه مضر ودر نگاه دیگر : باز گشت مواد به طبیعت است .( تفکر همه جانبه مهم است).

چگونه تشخیص می دهیم که گاز حاصل از سوختن شمع

آزمایش کنید  ص11

حل شدن قرص جوشان بر خلاف تصور گرما گیر است ودمای دما سنج پایین می اید.تغییرات شیمیایی با تغییرات دما همراه هستند.

فکر کنید ص11:

واکنش مس سولفات با اهن یک تغییر شیمیایی وگرما ده است

مس+ آهن سولفات                __     آهن+   مس سولفات

 

تجزیه دی کرومات آمونیم یک تغییر شیمیایی گرماده که با تولید گاز  همراه است.

جوشیدن اب و تبخیر آب یک تغییر فیزیکی که گرما کیر  است.

حل شدن پوسته تخم مرغ در سرکه یک واکنش شیمیایی وگرماده است گاز کربن دی اکسید بوجود می اید.

کلسیم کربنات +سرکه        دی اکیسد کربن+آب +کلسیم استات               

تولید گاز –تغییرات دما همراه با نورو گرما – تشکیل ماده جامد – تولید ماده ی جدید با خواص جدید نشانه تغییر شیمیایی مواد می تواند باشد.

 

 

 

با بزرگ شدن ظرف میزان اکسیژن لازم برای سوختن شمع فراهم می شود وزمان روشن ماندن شمع طولانی می شود .

 

 جدول:                                                                                                                                            

 

ظرف

حجم هوامیلی لیتر

روشن ماندن شمع ثانیه

1

95

3

2

150

9

3

300

11

4

500

15

5

1500

چگونه تشخیص می دهیم که گاز حاصل از سوختن شمع

43

6

3000

85

 

زمان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 3000      500    300  150    95                              3000                                 حجم هوا

 

 

 

 در یک نمودار خط افقی متغیر مستقل (آنچه ما تغییر می دهیم  اندازه ظرف) را می نویسیم ودر خط عمودی متغیر وابسته (انچه در طول آزمایش خودش تغییر می کند) نوشته واندازه گیری می شود.

ص14در این واکنش شیمیایی آهن نرم ونازک در اثر گرما با اکسیزن هوا ترکیب شده وبعد از 5دقیقه کاهش میزان هوا دلیل بر  ترکیب اکسیژن با آهن می باشدکه می توان در صد اکسیژن را محاسبه کرد.

ص15

 

تجزیه آب اکسیژنه در حضور کاتالیز گر (اهن اکسید –پتاسیم یدید – منگنز دی اکسید) گاز اکسیژن زیادی تولید شده که می تواند ذغال نیمه افروخته را روشن کند. اب اکسیژنه در کنار کاتالیز گر تجزیه شده اکسیژن واب تولید می کند اکسیژن زیادی آتش را شعله ور می کند.

آب + اکسیژن                _    آب اکسیژنه

 

فعالیت:15

 

–  در سوختن عامل مهم وجود اکسیژن  -گرمای لازم –وسوخت مناسب می باشد    

 

-باکنترل کردن مقدارسوخت  نوع ماده سوختنی – مقدار ورودی اکسیژن –

 

-با حذف سوخت – با سرد کردن وحذف اکسیژن با آب سرد وپتوی خیس – شن وماسه خیس

 

ا-هر گاه درون ظرف سر بسته ای  اکسیژن تمام شود شعله خاموش می شود.

 

 اطلاعات جمع کنید

 

 در اثر سوختن ناقص مواد الی گاز بی رنگ وبی بویی تولید می شود. این گاز تمایل زیادی برای چسبیدن به هموگلوبین خون دارد ونمی گذارد اکسیژن در دم وارد شود فرد  در اثر کمبود اکسیژن به راحتی خفه می شود

 

 

 

  فکر کنید 16

 

بخار آب موجود را به وسیله ی یک ظرف سرد در بالای اتش که میعان بخار اب بوجود می اید.شناسایی می کنیم

 

  گاز کربن دی اکسید را وارد آب آهک شفاف کرده آن را کدر می کند.

 

آزمایش کنید ص17 بوسیله جریان الکتریکی باتری می توان سیم اهنی نازک را گرم و شعله ور کند.

 

آزمایش کنید قند

 

در مرحله ی اول قند ذ وب شده وبه راحتی شعله ور نمی شود

 

— در ازمایش سوختن قند اگر کاتالیز گر خاک گلدان که دارای عناصر مختلف است قرار گیرد شعله قند به خوبی دیده می شود.

 

 مواد غذایی در بدن ما در دمای پایین اما در کنار انزیم ها که دمای اولیه را پایین می اورند صورت می گیرد-

 

کاتالیز گرها موادی هستند که سرعت واکنش شیمیایی را با کاهش دمای فعال سازی   زیاد می کند.

 

-آزمایش کنید ص19: چگونه می توان انرژی اهن را ازاد کرد ؟

 

 

 

 

 

 

 

یکی دیگر از را های آزاد سازی انرژی شیمیایی استفاده از انرژی الکترون ها می باشد. بوسیله دو تیغه ی مختلف ومحلول اسیدی  مناسب  میتوان حرکت الکترون الکتریسته بوجود آورد.

 

وبرای بالا بردان میزان الکتریسیته   تعداد پیل را زیاد می کنیم یا به جای اهن از نوار منیزیم استفاده می کنیم الکترولیت نیز می تواند آب لیمو وآب نمک  باشد

 

فکر کنید ص19

 

1- سوزندن مواد 2- واکنش های مختلف مثل تولید الکتریسیته 3- استفاده از نور برای تولید برق وگرما  4- استفاده از خاصیت مغناطیسی مواد

 

آزمایش قرص جوشان

 

در قرص جوشان چندماده از جمله اسید و ترکیبات نمکی وجود دارد با آب واکنش شروع شده وگاز کربن دی اکسید تولید می شود فشاری را ایجاد می کند که باعث پرتاب درقوطی می شود0این گاز با اب اهک شفاف کدر می شود

 

 

برنامه همیار به تازگی شروع به کار کرده است

به زودی این بخش را ویرایش خواهیم کرد

جواب فصل 2 علوم هشتم

گام به گام علوم هشتم فصل دوم

چگونه تشخیص می دهیم که گاز حاصل از سوختن شمع

نام درس : تغییرهای شیمیایی در خدمت زندگی | موضوع : گام به گام درسی | پایه هشتم

انتخاب سریع :

گام به گام علوم هشتم

فصل 2 :: تغییرهای شیمیایی در خدمت زندگی

دربارهٔ مفید یا مضر بودن هریک از تغییرهای شـیمیایی نشـان داده شـده در شـکل ٢ ،در کلاس گفت و گو کنید. هدف از این مطلب این است تغییرات می توانند مفید یا مضر باشند تفکر و دید افراد مهم استسوختن جنگل مضر است ولی از یک طرف باعث فعال شدن دانه ی سخت و نهفته درختان در روی زمینمی شود .رشد تکامل و فرد از یک طرف و پیر شدن سلول ها از طرف دیگر- فاسد شدن میوه – پوسیدن کاغذ –زنگ زدن آهن در یک نگاه مضر و در نگاه دیگر :ر باز گشت مواد به طبیعت است .( تفکر همه جانبه مهماست)

مواد و وسایلقرص جوشان )ویتامین C،)آب، لیوان پالستیکی، دماسنج، گیره و پایهروش اجرا۱ــ 1/3 حجم یک لیوان بالستیکی را با آب پر کنید و دمای آب را اندازه بگیرید.۲ــ دو عـدد قـرص جوشـان درون لیـوان بیندازید و منتظر بمانید تا در آب حل شود.حال دمای محتویات درون لیوان را با دماسنج اندازه بگیرید.از این آزمایش چه نتیجه ای می گیرید؟

 حل شدن قرص جوشان بر خلاف تصور گرما گیر است و دمای دما سنج پایین می اید . تغییرات شیمیایی با تغییرات دما همراه هستند.

 

هر یک از شکلهای زیر، یک تغییر شیمیایی یا فیزیکی را نشان می دهد.-الف) میخ آهنی در محلول کات کبود– ب) آزمایش کوه آتشفشانپ) جوشیدن آبت) تخم مرغ در سرکه

با توجه به آنها مشخص کنید:الف( کدام تغییر(ها) فیزیکی و کدام تغییر(ها) شیمیایی اند؟

واکنش مس سولفات با آهن یک تغییر شیمیایی و گرما ده است .تجزیه دی کرومات آمونیم یک تغییر شیمیایی گرماده که با تولید گاز همراه است .جوشیدن آب و تبخیر آب یک تغییر فیزیکی که گرما گیر است .– حل شدن پوسته تخم مرغ در سرکه یک واکنش شیمیایی و گرماگیر است گاز کربن دی اکسید بوجود می آید .

ب) چه شواهدی نشان دهندهٔ تغییر شیمیایی اند؟

تولید گاز –تغییرات دما همراه با نور و گرما – تشکیل ماده جامد – تولید ماده ی جدید با خواص جدید نشانه تغییر شیمیایی مواد می تواند باشد.

 

مواد و وسایل
شمع، بشر، کبریت، چند ظرف شیشه ای، زمان سنج، استوانهٔ مدرج، آب
روش اجرا

الـف( یک شـمع برداریـد و با کبریت آن را روشـن کنید. سـپس، یـک ظرف را وارونـه روی آن قـرار دهید و بلافاصله زمان سنج را روشن کنید. حال، زمانی را که طول می کشد تا شمع خاموش شود، اندازه گیری و یادداشت کنید.با بزرگ شدن ظرف میزان اکسیژن لازم برای سوختن شمع فراهم می شود و زمان روشن ماندن شمع طولانی می شود .با آزمایش دانش آموزان متوجه می شوند که طول شمع تاثیر خاصی در زمان ندارد .

ب( فعالیـت قسـمت »الـف« را بـا چند ظرف شیشـه ای گوناگون انجام دهید و نتایج را در جدول زیر بنویسید (برای راحتی کار، ظرفهای شیشه ای را شماره گذاری کنید).

جدول (جواب این قسمت را نداریم)

پ( حجم هوای درون هر یک از ظرفها را اندازه گیری و جدول بالا را پر کنید.

ت) داده های آزمایش بالا را روی نمودار زیر رسم کنید.

در یک نمودار خط افقی متغیری مستقل (آنچه ما تغییر می دهیم اندازه ظرف) را می نویسیم و در خطعمودی متغیر وابسته (آنچه در طول آزمایش خودش تغییر می کند) نوشته و اندازه گیری می شود.

ث) پیش بینی کنید اگر حجم ظرفی ۳۰۰۰ میلی لیتر )۳ لیتر( باشـد، چند ثانیه طول میکشـد تا
شمع خاموش شود.جواب این قسمت را در بخش نظرات ارسال کنید

ج) در یک آزمایش بررسی کنید، تغییر طول شمع روی زمان روشن ماندن آن چه اثری دارد.جواب این قسمت را در بخش نظرات ارسال کنید

 

وسایل و مواد: شمع، سیم ظرفشویی، لوله آزمایش، لیوان شیشه ای، بشر، کبریت، ماژیک، خط کش، آب، بشقاب، گیره، پایه

به منظور انجام این فعالیت:الف( هر یک از افراد گروه، آزمایش موردنظر خود را روی کاغذ رسم کند یا بنویسد.ب( با همفکری یکدیگر، آزمایشهای پیشنهادی اعضای گروه را بررسی و از میان آنها، آزمایشیکه مناسبتر است را انتخاب کنیدپ( آزمایش را اجرا و نتایج را یادداشت کنید.ت( اگر آزمایش شما نیاز به اصالح دارد، آن را اصالح کنید و دوباره انجام دهید.ث( نتیجه بهدست آمده در گروه خود را با گروههای دیگر به اشتراک بگذارید.

 در این واکنش شیمیایی آهن نرم و نازک در اثر گرما با اکسیژن هوا ترکیب شده و بعد از 5دقیقه کاهشمیزان هوا دلیل بر ترکیب اکسیژن با آهن می باشد که می توان در صد اکسیژن را محاسبه کرد .آزمایش تجزیه آب اکسیژنه در حضور کاتالیز گر (اهن اکسید –پتاسیم یدید – منگنز دی اکسید) گازاکسیژن زیادی تولید شده که می تواند ذغال نیمه افروخته را روشن کند. اب اکسیژنه در کنار کاتالیز گرتجزیه شده اکسیژن واب تولید می کند اکسیژن زیادی آتش را شعله ور می کند.

 

دانش آموزی با استفاده از آب اکسیژنه، گاز اکسیژن تولید کرده و مطابق شکلهای زیر، آن را روی یک زغال نیم افروخته دمیده اسـت. با توجه به این شـکلها توضیح دهید، چرا زغال در شکل شمارهٔ ۲ با شعله بزرگتر و نورانی تری می سوزد؟جواب این قسمت را در بخش نظرات ارسال کنید

 

در یـک فعالیـت گروهـی دربارهٔ راههـای جلوگیری از گازگرفتگی با کربن مونوکسـید و همچنین ویژگـی وسـایل گاز سـوز تحقیق کنیـد و نتیجه را به صورت پوسـتر یا پرده نـگار در کلاس ارائه کنید. در ضمن نتیجهٔ فعالیت همکلاسی های خود را به والدین خود نیز گزارش دهید. در اثر سوختن ناقص مواد الی گاز بی رنگ وبی بویی تولید می شود. این گاز تمایل زیادی برای چسبیدن به هموگلوبین خون دارد و نمی گذارد اکسیژن در دم وارد شود فرد در اثر کمبود اکسیژن به راحتی خفه می شود.

 

آزمایشـی را طراحی کنید که بتوان با اسـتفاده از آن نشان داد که از سوختن شـمع، بخار آب و گاز کربن دی اکسـید تولید می شـود (راهنمایی: هرگاه گاز کربن دی اکسید را در آب آهک بدمیم، مخلوط شیری رنگ تولید می شود). بخار آب موجود را به وسیله ی یک ظرف سرد در بالای آتش که میعان بخار اب بوجود می اید. شناسایی می کنیم.گاز کربن دی اکسید را وارد آب آهک شفاف کرده آن را کدر می کند.

 

چگونه تشخیص می دهیم که گاز حاصل از سوختن شمع

مواد و وسایلسیم ظرفشویی، باتری کتابیروش اجرامقـداری سـیم ظرفشـویی بسـیار نـازک برداریـد ویـک باتـری کتابـی ۹ ولتـی را از قطب مثبـت و منفی بهرشـته های سـیم ظرفشـویی تماس بدهید. چه چیزیمشاهده می کنید؟از این آزمایش چه نتیجه ای می گیرید؟ بوسیله جریان الکتریکی باتری می توان سیم آهنی نازک را گرم و شعله ور کند.

 

 ب) در مرحله ی اول قند ذوب شده و به راحتی شعله ور نمی شود پ-در آزمایش سوختن قند اگر کاتالیز گر خاک گلدان که دارای عناصر مختلف است قرار گیرد شعله قند به خوبی دیده می شود . ت) مواد غذایی در بدن ما در دمای پایین اما در کنار انزیم ها که دمای اولیه را پایین می اورند صورت میگیرد – ث) کاتالیز گرها موادی هستند که سرعت واکنش شیمیایی را با کاهش دمای فعال سازی زیاد می کند.

 

 یکی دیگر از را های آزاد سازی انرژی شیمیایی استفاده از انرژی الکترون ها می باشد. بوسیله دو تیغه ی مختلف و محلول اسیدی مناسب می توان حرکت الکترون الکتریسیته بوجود آورد.

و برای بالا بردان میزان الکتریسیته تعداد پیل را زیاد می کنیم یا به جای اهن از نوار منیزیم استفاده می کنیم الکترولیت نیز می تواند اسید قوی تری باشد

 

برای اسـتفاده کردن از انرژی ذخیره شـده در مواد، به جز سـوزاندن آنها، چه روشهای دیگری هست؟ -1سوزاندن مواد-2واکنش های مختلف مثل تولید الکتریسیته-3استفاده از نور برای تولید برق و گرما-4استفاده از خاصیت مغناطیسی مواد

 

 در قرص جوشان چند ماده از جمله اسید و ترکیبات نمکی وجود دارد با آب واکنش شروع شده و گاز کربن دی اکسید تولید می شود فشاری را ایجاد می کند که باعث پرتاب در قوطی می شود،این گاز با آب آهک شفاف کدر می شود

 

با اسـتفاده از قرص جوشـان، آب، بطری خالی و ابزار مناسـب، یک جسـممتحرک بسازید و راههایی برای افزایش سرعت آن پیشنهاد کنید.

 در قرص جوشان چند ماده از جمله اسید و ترکیبات نمکی وجود دارد با آب واکنش شروع شده و گاز کربن دی اکسید تولید می شود فشاری را ایجاد می کند که باعث پرتاب در قوطی می شود،این گاز با آب آهک شفاف کدر می شود

سلام

سلام

نمونه سوال ندارید؟

فعلا خیر ولی به زودی قرار خواهیم داد

اه خواهش میکنم جواب فکرکنید۱۵ رو بدیددددد😕

خوبه

جدول جواب این قسمت را نداریم را می خواستم باجواب

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

کلیه حقوق مادی و معنوی برای این سایت محفوظ می باشد

همگام درس / تماس با ما / تبلیغات / sitemap

 


گام به گام علوم هشتمDownloads-icon

تغییر شیمیایی که با نام واکنش شیمیایی هم شناخته می‌شود، به فرآیندی می‌گویند که در آن یک یا چند ماده در نهایت به یک یا چند ماده دیگر تبدیل می‌شوند. به عبارت دیگر، یک تغییر شیمیایی،‌ واکنشی شیمیایی شامل آرایش مجدد اتم‌ها است. تغییرات شیمیایی به سادگی تغییرات فیزیکی برگشت‌پذیر نیستند و تنها در برخی موارد می‌توان با انجام واکنش‌هایی به حالت قبل بازگشت. زمانی که یک تغییر شیمیایی اتفاق بیافتد، همزمان با آن انرژی سیستم هم تغییر می‌کند. تغییر شیمیایی که موجب آزاد شدن گرما شود را با نام «واکنش گرماده» (Exothermic Reaction) می‌شناسند و اگر این تغییر با جذب گرما همراه باشد به آن «واکنش گرماگیر» (Endothermic Reaction) می‌گویند. در یک تغییر شیمیایی، نوع و تعداد اتم‌ها ثابت هستند اما نحوه آرایش آن‌ها تغییر می‌کند.

نمونه‌ای از تغییر شیمیایی را می‌توان در واکنش بین سدیم و آب مشاهده کرد. این واکنش در نهایت منجر به تشکیل سدیم هیدروکسید و هیدروژن می‌شود که انرژی زیادی آزاد می‌کند و گاز هیدروژن آزاد شده به طور خودبه‌خودی در هوا می‌سوزد. این مورد نمونه‌ای از یک تغییر شیمیایی است چراکه در این واکنش، فرآورده‌های نهایی با مواد اولیه قبل از واکنش، از نظر شیمیایی متفاوت هستند.

هر واکنش شیمیایی، یک تغییر شیمیایی است. نمونه‌هایی از تغییرات شیمیایی در زیر آورده شده است:

در مقایسه با تغییر شیمیایی، هر تغییری که فرآورده جدیدی تولید نکند به عنوان یک تغییر فیزیکی در نظر گرفته می‌شود.

چگونه تشخیص می دهیم که گاز حاصل از سوختن شمع

در زیر به بررسی تغییرات شیمیایی معروف می‌پردازیم تا یاد بگیریم چطور تغییرات شیمیایی را شناسایی کنیم:

از مشخصات بارز یک تغییر شیمیایی، تغییر دما است. در طول آزمایش کافی است تا دماسنجی را داخل یک بِشِر قرار دهید و تغییرات آن را یادداشت کنید. اگر افزایش دما داشته باشیم، یک تغییر شیمیایی روی داده است چراکه بیشتر تغییرات شیمیایی (نه همه آنها) با افزایش دما همراه هستند. البته این مفهوم را نباید با یک تغییر دمای فیزیکی اشتباه بگیرید.

در یک تغییر دمای فیزیکی مانند حرارت دادن آب، اجزا و آرایش مولکول‌های آب تغییری نمی‌کنند اما در یک تغییر شیمیایی، به هنگام ترکیب یک ماده با ماده دیگر، تغییر دما خواهیم داشت که این تغییر دما به دلیل انجام واکنش شیمیایی است. نمونه‌ای از یک واکنش گرماده را می‌توان در ترکیب آهن (III) اکسید با آلومینیوم مشاهده کرد. زمانی که آهن (III) اکسید را با آلومینیوم ترکیب کنیم و برای شروع واکنش از سوزاندن نوار منیزیم کمک بگیریم،‌ واکنشی انجام می‌شود که نور و گرمای زیادی تولید می‌کند. این نوع از فرآیند‌ها به «واکنش ترمیت» (Thermite Rection) معروف هستند:

گرما + $$Fe _ 2 O _ 3 + 2 Al rightarrow 2 F e + A l_2 O_ 3$$

از مشخصات دیگر یک تغییر شیمیایی، تغییر رنگ است. به طور مثال، زنگ زدن آهن فرآیندی است که در مدت زمان زیادی سبب تغییر رنگ آهن به رنگ نارنجی می‌شود. البته باید توجه کنید که ترکیب کردن رنگ‌های مختلف که با تغییر رنگ همراه هستند را نمی‌توان به عنوان تغییر شیمیایی در نظر گرفت. واکنش زیر مربوط به زنگ زدن آهن است:

$$F e _ 2 O _ 3 + 2 A l rightarrow 2 F e + Al _ 2 O _ 3$$

زمانی که یک تا چند ماده یا عنصر با یکدیگر ترکیب شوند و بر اثر آن بویی به مشام برسد، یک واکنش شیمیایی اتفاق افتاده است. به طور مثال، تخم مرغ خراب را از خود بوی بدی منتشر می‌کند که نشان‌ از یک تغییر شیمیایی دارد. این تغییر، نتیجه یک «تجزیه شیمیایی» (Chemical Decomposition) است. حتی بوی حاصل از پخته شدن غذاها نیز نشانی از یک تغییر شیمیایی دارد.

تشکیل رسوب را به عنوان یکی از مشخص‌ترین علائم در وقوع یک تغییر شیمیایی می‌دانند. رسوب، جامدی است که در داخل یک محلول یا جامد دیگری تشکیل شود. رسوبات را نباید با سوسپانسیون‌ها اشتباه گرفت چراکه سوسپانسیون‌ها محلول‌های همگنی هستند که اجزای حل‌شونده در آنها پخش شده‌اند. به طور مثال، زمانیکه کربنات محلول در آب با باریم واکنش دهد، رسوب باریم کربنات مشاهده خواهد شد:

$$Ba ^{2 +}_{(a q)} + C O ^ {2-}_{3 ;(a q )} rightarrow Ba C O _{3;(s)}$$

تشکیل حباب یا به عبارت بهتر تشکیل گاز را می‌توان از مشخصه‌های یک تغییر شیمیایی دانست. به هنگام تشکیل حباب، تغییر دما نیز ممکن است اتفاق بیافتد.

البته در بیشتر واکنش‌ها پیدا کردن حباب کار ساده‌ای نیست. به طور مثال در واکنش زیر، زمانی که مقادیر «هیدروکلریک اسید» (Hydrochloric Acid) زیاد باشد، حباب‌ها واضح هستند و در غیر اینصورت حبابی را نمی‌توان تشخیص داد.

$$Na_2CO_ 3 + 2HCl rightarrow 2NaCl + H_2O + CO_2$$

شیمیدان‌ها تغییرات شیمیایی را به سه دسته تغییرات «معدنی» (Inorganic) «آلی» (Organic) و «بیوشیمیایی» (Biochemical) تقسیم می‌کنند.

شیمی معدنی به واکنش‌های عناصر و ترکیباتی می‌پردازد که شامل کربن نباشند. این تغییرات به طور معمول در آزمایشگاه‌ها یا در مقیاس‌های بزرگتر صنعتی انجام می‌شوند. برخی از این واکنش‌ها عبارتند از:

شیمی آلی شامل شیمی کربن و ترکیبات کربن‌دار است. این ترکیبات شامل روغن‌های معدنی، ترکیبات دارویی، رنگ‌ها، شوینده‌ها، مواد آرایشی و بهداشتی، سوخت‌ها و … هستند. از نمونه‌های تغییرات آلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بیوشیمی به رشد و نمو ارگانسیم‌های زنده می‌پردازد. زمانی که بیشتر واکنش‌ها توسط پروتئین‌های پیچیده‌ای به نام آنزیم کنترل و با هورمون‌ها محدود می‌شوند، در حقیقت در مورد بیوشیمی صحبت می‌کنیم. تجزیه مواد آلی نیز به حوزه بیوشیمی ارتباط پیدا می‌کند و شامل رشد و فعالیت قارچ‌ها، باکتری‌ها و دیگر میکروارگانیسم‌ها می‌شود. از دیگر تغییرات بیوشیمیایی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

همانطور که در بالا هم اشاره شد، تغییرات شیمیایی دارای خصوصیاتی هستند که با در نظر گرفتن آن‌ها می‌توان به وقوع یک تغییر شیمیایی پی برد. برخی از این خصوصیات عبارت بودند از: آزاد شدن گرما، تغییر رنگ و تولید گاز.

در برخی موارد، تشخیص نوع تغییر دشوار است. به طور مثال، به هنگام حل کردن شکر در آب، یک تغییر فیزیکی رخ می‌دهد چراکه مولکول‌های شکر (ساکاروز) تغییری نمی‌کنند درحالیکه با حل نمک در آب،‌ این نمک به یون‌های خود تفکیک می‌شود و بنابراین ممکن است یک تغییر شیمیایی انجام شده باشد. در هر دو حالت،‌ یک جامد سفیدرنگ را در آب حل می‌کنیم و همچنین می‌توان با حذف آب به مواد اولیه دست پیدا کرد اما فرآیند هرکدام یکسان نیست. در حقیقت حل شدن نمک در آب را نمی‌توان به هیچ یک از دو دسته تغییرات فیزیکی یا شیمیایی نسبت داد.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

سهیل بحر کاظمی (+)

«سهیل بحرکاظمی» دانش‌آموخته کارشناسی ارشد رشته مهندسی نفت، گرایش مهندسی مخازن هیدروکربوری از دانشگاه علوم و تحقیقات تهران است. به عکاسی و شیمی آلی علاقه دارد و در زمینه‌ متون شیمی به تولید محتوا می‌پردازد.

بر اساس رای 192 نفر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

عالییی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چگونه تشخیص می دهیم که گاز حاصل از سوختن شمع

سازمان علمی و آموزشی «فرادرس» (Faradars) از قدیمی‌ترین وب‌سایت‌های یادگیری آنلاین است که توانسته طی بیش از ده سال فعالیت خود بالغ بر ۱۲۰۰۰ ساعت آموزش ویدیویی در قالب فراتر از ۲۰۰۰ عنوان علمی، مهارتی و کاربردی را منتشر کند و به بزرگترین پلتفرم آموزشی ایران مبدل شود.

فرادرس با پایبندی به شعار «دانش در دسترس همه، همیشه و همه جا» با همکاری بیش از ۱۸۰۰ مدرس برجسته در زمینه‌های علمی گوناگون از جمله آمار و داده‌کاوی، هوش مصنوعی، برنامه‌نویسی، طراحی و گرافیک کامپیوتری، آموزش‌های دانشگاهی و تخصصی، آموزش نرم‌افزارهای گوناگون، دروس رسمی دبیرستان و پیش دانشگاهی، آموزش‌های دانش‌آموزی و نوجوانان، آموزش زبان‌های خارجی، مهندسی برق، الکترونیک و رباتیک، مهندسی کنترل، مهندسی مکانیک، مهندسی شیمی، مهندسی صنایع، مهندسی معماری و مهندسی عمران توانسته بستری را فراهم کند تا افراد با شرایط مختلف زمانی، مکانی و جسمانی بتوانند با بهره‌گیری از آموزش‌های با کیفیت، به روز و مهارت‌محور همواره به یادگیری بپردازند. شما هم با پیوستن به جمع بزرگ و بالغ بر ۶۰۰ هزار نفری دانشجویان و دانش‌آموزان فرادرس و با بهره‌گیری از آموزش‌های آن، می‌توانید تجربه‌ای متفاوت از علم و مهارت‌آموزی داشته باشید.
مشاهده بیشتر

هر گونه بهره‌گیری از مطالب مجله فرادرس به معنی پذیرش شرایط استفاده از آن بوده و کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب، تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.

© فرادرس ۱۳۹۹

%PDF-1.6
%
6028 0 obj
>
endobj

6089 0 obj
>/Filter/FlateDecode/ID[]/Index[6028 152]/Info 6027 0 R/Length 242/Prev 10880433/Root 6029 0 R/Size 6180/Type/XRef/W[1 3 1]>>stream
hbbd“`b`
“gHfK)D2h!XV,”‘z$cM8]#bׂ2jH4x?X,{
lYf{H.08HMD@$”0;D(`6r& e 2
D*6}@*܀$FFAYW(f3ցH5 2
lW/HMw}D; RTH~g`bd r(9Jo֮

چگونه تشخیص می دهیم که گاز حاصل از سوختن شمع
چگونه تشخیص می دهیم که گاز حاصل از سوختن شمع
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *