چگونه تشخیص یائسگی

 
helpkade
چگونه تشخیص یائسگی
چگونه تشخیص یائسگی

فیزیولوژی بدن خانم ها با آقایان متفاوت است و اولین تفاوت، قاعدگی ماهانه خانم ها است. از زمان بلوغ، قاعدگی شروع شده و در سنی به پایان می رسد. در این زمان خانم ها وارد دوران یائسگی خواهند شد. این سن در افراد مختلف متفاوت است و به طور مشخص نمی توان تعیین نمود که هر خانم، در چه سنی یائسه خواهد شد. اما لازم است بدانید که شروع ورود به دوران یائسگی، با علائمی است که به خانم ها خبر می دهند خودشان را برای اتمام قاعدگی آماده کنند. البته در این مورد نیز متذکر می شویم الزاما تمامی علائم در یک خانم دیده نمی شود و تنها برخی از آن ها بروز می کند. به همین دلیل شروع یائسگی در هر فرد با فردی دیگر، متفاوت خواهد بود. بهترین کار این است که با مطالعه مقالات مرتبط، سطح آگاهی خود ار در مورد یائسگی بالا برید. کارشناسان ما در آزمایشگاه شبانه روزی آنی آزما با نگارش این مقاله به شما کمک می کنند.

آزمایش ها و علائم تشخیص دوران یائسگی : یکی از آزمایش های کنترلی که خانم ها در دوران میانسالی آن را انجام می دهند، آزمایش یائسگی می باشد. در این آزمایش شروع دوران یائسگی در خانم ها مورد بررسی قرار می گیرد. یائسگی و علائم و مشکلاتی که به همراه دارد، در صورت تشخیص درست و به موقع، به راحتی به وسیله دارو و روش های درمانی دیگر قابل کنترل می باشد.

آزمایش یائسگی شامل تست ها و آزمایش هایی است که به صورت هورمونی بوده و اندازه گیری مقادیر آنها می تواند در کنار هم و با بررسی شرایط بالینی، بیانگر شروع یا عدم شروع دوران یائسگی باشد.

یائسگی، به دوره ای در زندگی یک خانم اطلاق می شود که دوره پریودی متوقف می شود. از لحاظ پزشکی، می توان یائسگی زودرس را این گونه تعریف کرد: عدم دوره قاعدگی به مدت 12 ماه متوالی. متوسط سن برای یائسگی در زنان بطور طبیعی 51 سال است. برخی اوقات به دلیل بعضی از بیماری ها یا فاکتورهای ژنتیکی و یا جراحی، یائسگی زودتر نیز اتفاق می افتد.

زمان یائسگی طبیعی در بین خانم ها بسیار متنوع است، به هر حال وقتی یائسگی قبل از 40 سالگی اتفاق می افتد به آن یائسگی زودرس می گویند. برای تشخیص این حالت از آزمایش یائسگی استفاده می شودچگونه تشخیص یائسگی

آشکارترین نشانه سالخوردگی زنان قطع قاعدگی است که انتقال زن از دوران باروری به دوران یائسگی را بطور واضحی مشخص میسازد. این افراد باید خود را با مسائل اجتماعی و فیزیکی متعددی سازگار نمایند. معمولا بعد از سن 40 سالگی تخمک گذاری (اوولاسیون) بی نظم تر میشود.

سن متوسط وقوع یائسگی حدود 51 سالگی است، بعضی از زنان از سنین پائین تر یائسه میشوند در حالیکه عده دیگری ممکن است تا سن 55 سالگی یا بالاتر نیز قاعده شوند که غیرعادی نمی باشد، البته در 1 الی 3 سال آخر مقدار خونریزی کاهش یافته و فواصل بین دوره های خونریزی طولانی تر میشود. بعضی از زنان قبل از یائسگی خونریزی بیشتری دارند. علت بروز یائسگی کم شدن و یا نارسائی فعالیت تخمدانها است .

از لحاظ آزمایشگاهی با اندازه گیری مقدار هورمونهای , FSH LH و استروژن میتوان وقوع آن را تائید نمود. به مجموعه این تست ها، آزمایش یائسگی گفته می شود.

هورمون محرک فولیکولی یا همان FSH یکی از مهم ترین تست های موجود در آزمایش یائسگی  می باشد.اندازه گیری هورمون محرک فولیکولی (FSH) بهترین آزمایش برای نشان دادن نارسائی تخمدانی است. (FSH>50mIU/ml).

پس از هورمون FSH، پزشک می تواند برای انجام آزمایش یائسگی از تست مقدار استروژن خون نیز استفاده نماید.اکثریت زنان، یعنی حدود 85% از آنان اشکالی از کمبود استروژن را در یائسگی تجربه میکنند. بنابر این افزایش سطح هورمون محرک فولیکولی (FSH)و کاهش سطح استروژن در آزمایش خون از نشانه های شروع دوران یائسگی است. با ما باشید در ادامه مقاله آزمایش ها و علائم تشخیص دوران یائسگی

هورمون FSH یک هورمون گلیکوپروتئینی می باشد که از لوب پیشین هیپوفیز و سلول های گنادوتروپ این ناحیه ترشح می شود. هورمون محرکه فولیکولی یا هورمون FSH  در رشد و بلوغ اندام های جنسی مردانه و زنانه و پیشبرد رهاسازی تخمک و چرخه قاعدگی و تولید اسپرم نقش دارد. تولید این هورمون توسط هیپوتالاموس کنترل می شود و معمولا به صورت نوسانی ترشح می شود.

هورمون های استروئیدی مانند پروژسترون و استروژن بر کنترل میزان ترشح این هورمون نقش دارند. به همین دلیل در خانم های یائسه به دلیل فقدان هورمون های استروئیدی این اثر کنترلی از بین رفته و میزان این هورمون در این سنین به مقدار قابل توجهی افزایش می یابد.

هورمون FSH در اوایل چرخه قاعدگی، با تاثیر بر فولیکول ها باعث رشد آنها می شود و با افزایش آن در میانه دوره قاعدگی، عمل تخمک گذاری انجام می شود و سپس به صورت تدریجی میزان ترشح آن کاهش می یابد.با ما باشید در ادامه مقاله آزمایش ها و علائم تشخیص دوران یائسگی

ساختمانهای نگهدارنده رحم، مثانه و راست روده توان و استحکام قبلی خود را از دست میدهند و این تغییرات ممکن است به افتادگی مثانه و رکتوم و بیرون زدگی رحم منجر شوند. اندازه رحم شروع به کوچک شدن میکند و شبیه رحم یک دختر قبل از سن بلوغ میشود. بافت پوششی واژن نازک میشود، ترشحات واژن و گردن رحم کاهش میابد و سینه ها نیز شروع به کوچکتر شدن مینمایند.

کاهش فعالیت تیروئید، اختلال در تنظیم دمای بدن، تغییر در انتشار چربی و نیز تغییراتی در سیستم عصبی مانند کم حافظگی و اختلال در کنترل تعادل پدید می آید. تغییرات ناشی از کمبود استروژن باعث ازبین رفتن مخاط واژن و در نتیجه مقاربت دردناک میگردد.

از اولین نشانه های آن احساس گرما در سر، گردن و سینه است که بسرعت افزایش یافته و معمولا تا 3 الی 4 دقیقه دوام دارد و بدنبال آن ممکن است لرز و تعریق اتفاق افتد. گرگرفتگی اغلب با تپش قلب و احساس ضعف همراه است. فواصل زمانی و مدت گرگرفتگی متغیر است و در بعضی از زنان اصلا مشاهده نمی شود ولی حدود 75درصد زنان آن را تجربه میکنند و غالبا خفیف بوده طوریکه مانع فعالیتهای عادی آنان نمی شود. فراوانی وقوع گرگرفتگی و اثرات آن معمولا بعد از چند ماه شروع به کاهش میکند و اغلب زنان پس از 24 الی 30 ماه از آن رهائی می یابند و ممکن است فقط در مواقع استرس دچار گرگرفتگی شوند.

سردرد، بیخوابی، سرگیجه، افسردگی و احساس ناامیدی در طی این دوره زیاد اتفاق می افتد. البته شخصیت فرد عامل مهمی در تعیین شدت این نشانه ها است و ممکن است بسیاری از آنها منشاء عاطفی داشته باشند، بنابر این حمایت عاطفی در این دوران از طرف نزدیکان بسیار مهم است.با ما باشید در ادامه مقاله آزمایش ها و علائم تشخیص دوران یائسگی

درد و خشکی مفاصل از شکایات شایع زنان در حوالی یائسگی است. استئوپروز(پوکی استخوان) بخش اعظم توده استخوانی را در بر میگیرد و بویژه در مهره های ستون فقرات قابل توجه است. پوکی استخوان از عوارض شایع این دوران است و بدلیل افزایش احتمال شکستگی، ناتوانی جسمی در این دوره افزایش میابد. توصیه های زیر به کاهش پوکی استخوان و تقویت استخوانها کمک میکند: از قبل از 35 سالگی ورزش منظم ( لااقل یک روز درمیان) شروع شود، مصرف لبنیات و سبزیهای دارای کلسیم افزوده شود، زمان در معرض آفتاب قرار گرفتن افزوده شود و یا اینکه ویتامین دی بصورت دارو مصرف شود.( جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد استئوپروز، بروشور مربوط به پوکی استخوان را از آزمایشگاه دریافت نموده و آن را مطالعه نمائید).

به صورت خلاصه یائسگی و علائم شایع آن عبارتند از:

اگر هر یک از علائم در این لیست برایتان آشنا بود، می توانید از آزمایش یائسگی استفاده نمایید .

تا مدتی بعد از قطع قاعدگی ممکن است گاهی اوقات بارداری اتفاق افتد لذا در صورت استفاده از روشهای جلوگیری از بارداری ، قبل از کنار گذاشتن آن با پزشک یا مرکز بهداشتی ( تنظیم خانواده) مشورت نمائید.با ما باشید در ادامه مقاله آزمایش ها و علائم تشخیص دوران یائسگی

برخی از زنان ممکن است بدلایل مختلفی ( بعنوان مثال تنها زندگی کردن، عدم استطاعت مالی، ناتوانی در خوب جویدن غذا و یا بعلت ناآگاهی از نیازهای تغذیه ای خود) دچار سوء تغذیه شوند. رژیم غذائی می باید از نظر پروتئینها و ویتامینها بخصوص ویتامین دی و کلسیم رعایت شود.

با توجه به شیوع بعضی بدخیمی ها در این دوران ، معاینات دوره ای مناسب نظیر ماموگرافی و پاپ اسمیر باید انجام شود. با توجه به اینکه پوکی استخوان از عواقب مهم یائسگی است باید آن را قبل از بروز شکستگی استخوان تشخیص داد. هورمون درمانی تحت نظر پزشک میتواند بسیاری از عوارض ذکر شده را کاهش دهد. آشنائی با تغییرات این دوران باعث اطمینان خاطر در زنان خواهد شد و فرد با یادآوری موفقیتهای گذشته میتواند نیروی روانی بیشتری گرفته و انرژی خود را متوجه کارهای جدید سازد.

یکی از راه های درمان یائسگی هورمون درمانی می باشد در این نوع درمان (استروژن درمانی یا HT و ET) به اشکال مختلفی اعم از اسپری ترانس درمال، ژل، کرم، قرص یا پچ وجود دارد. درمان هورمونی موضعی، برای مصارف درون واژینال در دسترس است. روش HT/ET یا هورمون درمانی، موثرترین راه برای کنترل علائمی مانند گرگرفتگی و خشکی واژن است. از آن جایی که این روش خطراتی به دنبال دارد (حمله قلبی، سکته، سرطان سینه)، متخصصین زنان توصیه می کنند از کمترین دوز موثر هورمون ها در کوتاه ترین زمان ممکن استفاده شود.با ما باشید در ادامه مقاله آزمایش ها و علائم تشخیص دوران یائسگی

قرص های ضد بارداری از جمله داروهایی هستند که برای درمان یائسگی استفاده می شوند و استفاده از این دارو ها شکلی از هورمون درمانی است که به تخفیف علائم یائسگی کمک میکند.

نارسایی زودرس تخمدان، بسیار نادر است و از هر 1000 خانم 15 تا 29 ساله فقط یک نفر و از هر 100 خانم 30 تا 39 ساله نیز در یک نفر اتفاق می افتد. نارسایی تخمدان ها می تواند به دلیل فاکتورهای ژنتیکی یا برخی بیماری های خودایمنی یا اختلالات تیروئیدی، عفونت های ویروسی، اختلالات هورمونی یا اختلال در خوردن باشد. احتمال نارسایی زودرس تخمدان در خانم هایی بالاست که بستگانی با این شرایط دارند.

خانم هایی در خطر یائسگی زودرس هستند که در معرض جراحی یا درمانی قرار دارند که یائسگی را القا می کند و همچنین افرادی که برای درمان سرطان تحت درمان هستند و یا باید برای حذف اندام های زنانه جراحی کنند.با ما باشید در ادامه مقاله آزمایش ها و علائم تشخیص دوران یائسگی

بهترین راه تشخیص یائسگی زود رس استفاده از آزمایش یائسگی می باشد. آزمایشگاه آنلاین آنی آزما با انجام انواع آزمایشات تشخیصی و طبی و به خصوص آزمایش یائسگی در پیشرفته ترین آزمایشگاه و همچنین انجام نمونه برداری و خون گیری در محل کار یا منزل، آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد.

افزایش خطر عوارض ابتلا به کووید ۱۹ در زنان باردار

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

تماس مستقیم :

چگونه تشخیص یائسگی

021-77718654

021-77907959

021-77979384 تماس با پشتیبانی : 09129414844 ایمیل پشتیبانی :AanyAzma@gmail.com

آنی آزما با توجه به نیازی که از گذشته تا امروز احتیاج بوده به وجود آمد و ما تمام تلاش و دقت خود را به کار گرفته ایم برای اینکه شما را در مسیر سلامتی یاری کنیم .

فرصتی مناسب است اگر امکان رفتن به آزمایشگاه را ندارید تنها با چند کلیک ساده آزمایشگاه را به خانه یا محل کار خود بیاورید تا بدون مراجعه حضوری و پرداخت هزینه اضافه آزمایش خود را انجام دهید همکاران ما پس از ثبت درخواست شما به منزل یا محل کار و … می آیند ، نسخه شما را بررسی کرده ، نمونه گیری می کنند و به بهترین آزمایشگاه های مورد نظر می برند .

لازم به ذکر است تمامی پرسنل نمونه گیر از آزمایشگاه های مرجع ارسال خواهند شد و آنی آزما صرفا نقش معرفی بیماران به آزمایشگاه ها را دارا می باشد .

سوال:
سلام من در ۴۳ سالگی یایسه. شدم وحالا در سن ۵۶سالگی تمام علایم بارداری را دارم و سونوگرافی میگه رحمت بزرگ شده احتمال حاملگی است یا نه

جواب:
تست BHCG در خون دهید و حتما ویزیت متخصص زنان شوید.

سوال:
سلام من 49سالمه 14سال بیوه بودم الان دوماهه ازدواج کردم حالا افتادم به خونریزی متعدد میخواستم بدونم بخاطر نزدیکی کردن بوده یا علائم یائسگی؟ ممنون

جواب:
بله احتمال هردو وجود دارد ولی به طور کل توصیه می شود در صورت ادامه دار شدن این شرایط ویزیت متخصص زنان شوید.

سوال::
سلام من ۳۶ ساله هستم دارای فیبروم رحم، همیشه خونریزی های شدید تا مرز بی حالی و سردرد داشتم، اما الان ۳ ماهه که هم قاعدگی م عقب میفته هم بعد از اتفاق افتادن سیکل قاعدگی فقط ۲ روز خونریزی دارم و بعد لکه بینی، یعنی دارم یائسه میشم؟ سابقه fsh پایین و درد مفصل دارم .پدرم ارتریت داشتن اما ازمایش هایی که برای فهمیدن تو دوره پس قاعدگی قرار داره کدوم ها هستن؟ amhو fsh را میدونم. میشه لطفا راهنمایی م کنید؟چگونه تشخیص یائسگی

جواب:
می تواند ناشی از همان فیبروم باشد. شما باید ویزیت متخصص زنان شید پزشکتان آزمایش های کامل روز سوم قاعدگی را شامل AMH , FSH, LH, PRL,….. و همچنین سونو روز سوم را برایتان تجویز می کنند

سوال:
سلام خانمی هستم ۳۰ ساله که در ۲۹ سالگی سرطان سینه گرفتم و شیمی درمانی شدم ۸ ساله ازدواج کردم یه دختر ۴ ساله هم دارم ۸ جلسه شیمی درمانی شدم و بعد از دومین جلسه شیمی درمانی پریود نشدم قبل از بیماری سرطان دوره قاعدگی منظمی داشتم و الان دچار گرگرفتگی و درد استخون و پا شدم و بیخوابی شبانه آیا میتونم دوباره پریود بشوم و باردار بشوم؟

جواب:
بهتر است طبق صلاحدید یک متخصص زنان تست های کامل هورمونی و سونوگرافیک برایتان انجام شود که ببینیم وضعیت هورمونی و ذخیره تخمک تان چگونه است.

سوال:
با سلام من ۴۸ ساله هستم در چند ماه اخیر هر ماه پریود م چند روز جلو میافتاد این ماه ۱۰ روزه عقب افتاده آیا یائسه شدم ؟همسرم ۲۰ ساله وازکتومی کردن و احتمال بارداری ندارم ممنون

جواب:
بله کم کم دارید وارد فاز یائسگی می شوید .

سوال:
سلام من 46سالگی یائسه شدم الان بعد از 7سال نمیتونم هورمون در مانی کنم…

جواب:
اصولا تا قبل از قطع کامل خونریزی امکان ادامه دار کردن این پروسه است ولی بعد یائسگی احتمال آن بسیار کم است .

سوال:
سلام.ممنون وسپاس ازپیج مفیدتون
من48سالمه وپریودیهام داره کم کم گاه دیروزودمیشه
مثلا چهارماه نشدم.بعددوماه پشت هم شدم دوباره الان50روزه عقب افتاده .تااینکه ده روزپیش نزدیکی داشته وناخواسته جلوگیری انجام نشدو یکساعت بعدنزدیکی قرصال دی دوتاودوازده ساعت بعدم2تاخوردم.امابعدازگذشت10روزهنوزپریودنشدم.فقط دو روز لک دیدم .ایاامکان بارداری هست؟

جواب:
احتمال کی دارد ولی باید تست BHCG در خون بدهید .

سوال:
باسلام
ببخشید مادرم 54 سالشونه . 2 سال و چند ماهه که یائسه شدن ،البته باکمک آمپول .
میخواستم بپرسم ممکنه با خوردن خوراکیهای گرم مثل آویشن یا مثلا داروهایی که رقیق کننده خون هستند دوباره پریود بشن ؟

جواب:
معمولاً تا 2 سال از قطع پریود امکان اش است ولی بعد از آن کمتر امکان دارد.

سوال:
با سلام خانوم دکتر . من ۴۲ سالمه و مجرد ازمایش دادم tsh من ۴.۱۸ هست و amh من 49 صدم و l_h من ۴۱.۵ و fsh ۶۰.۶۱ هست . البته من هر ماه ۲۸ روز پریود میشدم و ایت بار هنوز بعد ۴۶ روز نشدم و اینکه این آزمایش برای ۴۰ روز بعد اخرین پریودی هست . آیا دارم یائسه میشم . در صورتی که در اقوام و مادرم اصلا زیر ۵۰ سال سابقه نبوده
ممنونم میشم جواب بدین

جواب:
میزان فولیکولهای آنترال و ضخامت جداره رحم را در روز سوم سیکل و سایز فولیکول غالب را در روز سیزدهم سیکل اندازه گیری کنید (به روش سونوگرافی واژینال) و برایم بفرستید.

سوال:
سلام خانم دکتر من ۱۴ سالم بود ک اولین پریودیم اتفاق افتاد و ۱۷ سالگی دیگه پریود نشدم با امپول استروژن و پروژستورون پریود میشدم اما بعد یه مدت اصلا با امپول هم پریود نشدم الان ۳۷ ساله هستم ۱۵ ساله دیابت گرفتم.۲۱ سالگی ازدواج کردم ۵ سال بچه دار نشدم گفتن تخمک اهدایی ک در حین دوره ها وداروهایی ک مصرف میکردم دیابت گرفتم ک دیگه اهدا رو دنبال نکردم الان ۱۵ ساله دیابت دارم یه مدت قرص متفور و بلابنگلامین مصرف کردم ک بعد چند سال دیگه روم تاثیری نداشت و دکتر گفت باید انسولین مصرف کنی ک اونم قبول نکردم الان ۵ ساله هیچ.دارویی مصرف نمیکنم آزمایش هم نمیدم چیکار کنم

جواب:
باید نزد متخصص زنان و داخلی بروید. تست های هورمونی و آزمایشات مورد نیاز را طبق صلاحدید پزشکتان بدهید و روند درمان را دنبال کنید.

سئوال:
Tsh2/49#Ts1/13#T4 RIA6/64این آزمایش تیرویید من بعد از لکه بینی که تمام شد رفتم از 26 تا17

جواب:
تیروئیدتان که مشکلی ندارد بقیه تست های هورمونی و امکان عفونت بررسی شود.

سئوال:
سلام لطفا کمکم کنید من از26تا17لکه بینی داشتم مجرد هستم جواب سونو گرفتم دهانه واژن وسمت چب کیست گفت داری اما گفت داری یائسگی داری چکار کنم prolactin18/35وFollcle68/3 هست

جواب:
برای جواب دادن به این سئوال نیاز به اطلاعات بیشتری نظیر وضعیت تیروئیدتان ، تعداد فولیکولهای آنترال در سونوی روز سوم سیکل و سایز فولیکول غالب در سونوی روز سیزدهم سیکل ، ضخامت آندومتر در سونوی روز سوم سیکل ، نتایج سایر تست های هورمونی در روز سوم سیکل را دارید. نتیجه آنها را برایم بفرستید تا بهتر به شما کمک کنم. در ضمن توصیه می کنم برای فهم بهتر ارزیابی میزان ذخیره تخمک ، مقاله “” 7- چالش های آزمایشگاهی تشخیص ناباروری زنان – قسمت هفتم (بررسی آزمایشگاهی ذخیره تخمدان) “” در همین وب سایت را مطالعه کنید.

سئوال:
سلام من تو سن 37سالگی وتو دوران مجردی یایسه شدم الا ن 40سالمه یک ساله ازدواج کردم الان چکار کنم که بچه دار بشم خواهش میکنم کمکم کنید

جواب:
برای جواب دادن به این سئوال نیاز به اطلاعات بیشتری نظیر وضعیت تیروئیدتان ، تعداد فولیکولهای آنترال در سونوی روز سوم سیکل و سایز فولیکول غالب در سونوی روز سیزدهم سیکل ، ضخامت آندومتر در سونوی روز سوم سیکل ، نتایج سایر تست های هورمونی در روز سوم سیکل را دارید. نتیجه آنها را برایم بفرستید تا بهتر به شما کمک کنم. در ضمن توصیه می کنم برای فهم بهتر ارزیابی میزان ذخیره تخمک ، مقاله “” 7- چالش های آزمایشگاهی تشخیص ناباروری زنان – قسمت هفتم (بررسی آزمایشگاهی ذخیره تخمدان) “” در همین وب سایت را مطالعه کنید. و همینطور توصیه می کنم تمام قسمت های از شماره یک تا 10 این سلسه مقالات خوانده شود.

سئوال:
سلام من 51 سال دارم و حدود هفت ماه است که قائدگی نداشته ام چگونه می توانم مطمئن شوم که حامله نمی شود تا هنگام نزدیکی نیاز به جلوگیری نداشته باشیم

جواب:
برای جواب دادن به این سئوال نیاز به اطلاعات بیشتری نظیر وضعیت تیروئیدتان ، تعداد فولیکولهای آنترال در سونو ، ضخامت آندومتر در سونو ، نتایج سایر تست های هورمونی را دارید. نتیجه آنها را برایم بفرستید تا بهتر به شما کمک کنم.

سئوال:
سلام من خانمی ۵۷ سله ام دوساله، دو ماهی یک بارپریود میشم بعددوسه ماه منظم میشه دوباره ی دوماهی پریود نمیشم، سونو دادم میگه مشکلی نداری،به نظر شما طبیعیه یا دوباره پیگیری کنم

جواب:
نه زودتر باید پیگیری کنید.

سئوال:
سلام خوبی خانم دکتر من این ۲ساله فقط با قرص مدروکسی پروژسترون پریود میشم اگر نخورم پریود نمیشم مشکل چیه محروم هستم

جواب:
تمام آزمایشات و سونوگرافی هایی که تاکنون انجام داده اید را برایم بنویسید و سن ، سن شروع قاعدگی ، نظم قاعدگی و غیره را برایم بنویسید.

سئوال:
سلام خسته نباشیدمن ۳۹ سالم بودپروییدنشدم رفتم دکترسونوگرافی برام نوشت رفتم سونوگرافی دادم گفتندیاسته شدی بعدچندبارپشت سرهم ماهی یک بارپروییدشدم الان هم نه خونریزی دارم نه جاییم دردمیکنه یک سال هم شده که دیگه پروییدنمیشم چکا کنم شما راهنماییم کنیدممنون

جواب:
باید یکسری آزمایشات هورمونی انجام دهید، ضخامت آندومتر هم در گزارش سونوگرافی چقدر بوده است.
آیا AFC در سونو گزارش شده و اگر شده تعدادش چقدر بوده؟

سئوال:
باسلام .من 33سالمه والان حدود 3ساله پریود نشدم یه دختر 3ساله دارم که باشیر خشک بزرگ شده چه دارویی استفاده کنم پریود بشم یائسگی زود رس داشتم دخترمم باآی وی اف باردار شدم

جواب:
نتیجه تمام آزمایشات و سونوهایی که اخیراً انجام داده اید را برایم بفرستید.

سئوال:
سلام پادرد زیاد دارم چکارباید انجام بدم سنم ۵۲سال ودوره یاءسگی شروع شده

جواب:
بهتر است با یک متخصص زنان مشورت کنید.

مریم

چگونه تشخیص یائسگی

چهارشنبه 4 بهمن 1391 – 12:07

 

باعرض سلام وادب:بسیارسپاسگزار ازسایت به روزتان.من یک ماه استروژن وپروژسترون مصرف کرده ام.سه روز گذشته پریودنشده ام تاآزمایش هورمونی مجدد بدهم.تاچندروزبعدپریودصورت میگیرد؟باتشکر

 

مریم

پنجشنبه 19 بهمن 1391 – 15:31

 

باسلام خدمت مشاوران سایت نیلو:من 42سال دارم.مقدارlh=14وfsh=45درروزچهارم سیکل بود.آیا دچاریائسگی زود رس شده ام؟استروژن وپروژسترون باچه موادغذایی میتوانم دریافت کنم؟خواهشمندم راهنمایی فرماییدنگران این وضعیت هستم.باتشکراززحمات شما

 

فرا

سه شنبه 1 اسفند 1391 – 16:16

 

با سلام و احترام، 30 ساله هستم،با AMH=0.3 , FSH=14.7 , LH=10.1 , Prolactin=16.7 که هر شب 1 قرص بروموکریپتین و هر صبح نصف قرص لووتیروکسین سدیم مصرف میکنم .

پریودی مرتب و گر گرفتگی دارم، با مشاوره دکتر زنان متوجه شدم که در حال رسیدن به یائسگی زود هنگام هستم بسیار نگران و عصبی هستم . و نمی دانم در این مرحله باید چه اقدامی انجام دهم ؟

 

فرا

سه شنبه 1 اسفند 1391 – 16:35

 

قابل ذکر است که متاهل هستم و شوهرم Azoospermia present می باشد و در نمونه TESE جواب Rarely بوده است .

در مرکز درمان ناباروری که برای معالجه همسرم مراجعه نمودیم ،من متوجه یائسگی زود هنگامم شدم، که وارد سیکل درمانی ICSI شدم ، 2فولیکولی رشد و فولیکول اوولیت کرده بود، با این وجود عمل تخمک گیری انجام شد و در آزمایشگاه نیز تخمک بالغ نشد و سیکل کنسل شد.

 

آیا پیشنهاد ادامه درمان را به ما میدهید ؟ یا داشتن فرزند خودمان را فراموش کنیم ؟

دکتر متخصصم پیشنهاد جنین اعهدائی را نموده !

 

محبوبه

جمعه 18 اسفند 1391 – 04:30

 

سلام

ببخشید آیا استفاده از کاندوم برای تأخیر باعث میشه بارداری صورت نگیرد؟

اگه منی خارج بشه احتمالش هست که لوله های رحم بسته باشند؟

استفاده از آمپول هایی که برای روز14 پریودی جهت باردار شدن میدند ضرری ندارد؟

 

محبوبه

جمعه 18 اسفند 1391 – 04:44

 

باعرض احترام

ببخشید دارویی برای تنظیم هورمون های مردانه که در بدن یک خانم فعال میشه و باعث ایجاد موهای زائد میشه وجود دارد؟منظورم داروی گیاهی است؟

 

Nantaise

جمعه 24 خرداد 1392 – 14:02

 

man 4/5 slae ezdevaj kardam 2 folikol bishtar nadaram dochare menopause shodam be nazare shoma darman dare

 

شیرین

یکشنبه 23 تیر 1392 – 05:47

 

سلام 42سالمه از آذر 91 تا فروردین پریود نشدم البته استرس شدید کار و تحصیل را داشته و همچنان دارم بعداز دادن آزمایش نظر دکتر به یائسگی زودرس بود البته همه خانمهای خانواده در 50 و52 سالگی یائسه شده اند. ویتاگنوس و سوی منوپ.ز وکلسی بون مصرف میکنم بعداز مصرف فقط یکبار پریودشدم .ضمنا من مجردم ونگرانیم بیشتر بابت همین است نظر شما چیست راهنماییم کنید!چه باید کرد؟ چه موادغذایی باید مصرف شود تا سطح fshتنظیم وتعدیل شود؟ آیا برای بارداری در آینده مشکلی خواهم داشت؟ باسپاس

 

سهیلا

دوشنبه 21 مرداد 1392 – 21:30

 

سلام سهیلا هستم 44 ساله 2ساله ازدواج کردم واز سال 87 دچار استرس ناگهانی شدم ودر سال 88 تغیرات هورمونی داشتم وپریودم چند بار قظع شدومجددا وصل شدتا آذر 91 به مدت 6 ماه فطع شد وبا قرص استروزن ومدروکسی پریود شدم دکتر تشخیص یایسگی زود رس داد و گفت برای بار داری فرصتی ندارم FSH=33ایا تخمک گذاری دیگه انجام نمیشه و امیدی نیست؟یا به خوردن دارو ادامه بدم وامیدوارباشم؟با تشکر

 

ایرج

پنجشنبه 7 شهریور 1392 – 22:02

 

سلام29ساله هستم مشکل تنبلی تخمدان وذخیره تخمدان دارم ودر حال حاضرامکان انجام ivfندارم خواهش میکنم کمکم کنید

 

پری

یکشنبه 17 شهریور 1392 – 05:01

 

آیا بارژیم غذایی یا داروهای گیاهی میتونیم به برگشت پریود بعد از یائسگی كمك كنیم ویا از عوارض اون بكاهیم(46 ساله)

 

فلورا

سه شنبه 26 شهریور 1392 – 15:38

 

باسلام 24ساله هستم و2سال است كه ازدواج كردم ابتدا حدود4ماه جلوكیری طبیعی داشتم وبعداقدام به بارداری كردم اماجواب ندادبه دكترمراجعه كردم وقرص های بارداری تجویزكردندامابامصرف انهاخونریزی كردم ودكترسونونوشتندومتوجه شدم كه كیست 6س دارم وبعدحدود3ماه قرص یازمصرف كردم امابازمتوجه شدم برولاكتین بالادارم قرص داستینكس خوردم والان خیلی بایین امده میخواستم بدانم بااین وجودامكان باردارشدن رادارم درضمن وقتی برولاكتینم بالا بود بادادن mri متوجه دوغده كوجك2میلی متری درسرم شدم والان باوجوداینكه برولاكتینم بایین امده امادكترم كفته قرص داستینكس…

 

بیتا

یکشنبه 19 آبان 1392 – 19:05

 

سلام ، 33 ساله هستم ، از اول بلوغ مشکل نامنظمی پریود داشتم ، الانم دارم و شدیدتر بطوریکه بدون قرص یا آمپول تا 2 ماه پریود نمیشم ، صبر نکردم تا ببینم بدون دارو اصلا پریود میشم یا نه ، همین که 15 روز پریود عقب میافتاد فوری به دکتر مراجعه میکردم با دارو پریود میشدم . پریودهام کمه ولی 7 روز طول میکشه و رنگش هم تیره هست ، آبان 91 باردار شدم که توی هفته 7 از بین رفت . تا همین ماه گذشته بارها سونو دادم که اندازه رحم و تخمدان رو طبیعی نوشته بودند و همیشه با داروهای محرک چند فولیکول بالغ داشتم . آزمایشهای هورمونی که قبل و بعد ازدواج انجام دادم رو میزارم توی پست بعد…

 

بیتا

یکشنبه 19 آبان 1392 – 19:09

 

تیرماه 88 زمانی که پریودم عقب افتاده بود این آزمایش رو دادم : fsh: 11.1 u/L , LH: 97.6 u/L , prolactin: 23 ng/ml

که اون زمان چون مجرد بودم دکترم گفت نمیخواد دارو بخوری فقط واسم قرص ضدبارداری نوشت واسه تنظیم پریود

دی ماه 88 : fsh: 7.9 u/L DHEA_SO4 :346 mg/dl

این آزمایش رو وقتی دادم که یکی دوماه بود که قرص ضدبارداری نمیخوردم ، دکتر گفت که کمی تنبلی تخمدان داری وقتی میخوای باردار بشی باید قرص بخوری

خرداد 91 : این آزمایشو یادمه که روز 8 پریود دادم و فکر میکنم که قرص ضد بارداری مصرف میکردم دقیق یادم نیست البته fsh : 8.8 m/l , LH: 12.6 m/l , prolactin :7.8 ng/m

میخوام بدونم با توجه به نتیجه آزمایشها و…

 

بیتا

یکشنبه 19 آبان 1392 – 19:12

 

نمیدونم چرا پستهام کامل نمیان .

میخوام بدونم با توجه به موارد بالا چقدر امکان یائسگی زودرس هست؟؟؟ برای نتیجه آزمایش واقعی fsh چه مدت باید از زمان مصرف قرص ضدبارداری یا داروهای هورمونی بگذره ؟

باتشکر

 

دورا

شنبه 27 اردیبهشت 1393 – 06:38

 

با سلام

با توجه به نتیجه آزمایشم که روز سوم قاعدگی دادم

Fsh 10.2

Amh 1.56

ایا من دچار تنبلی تخمدان و یا یاسگی زودرس هستم؟

28 سالمه و 2 ساله ازدواج کردم. فعلا قصد بچه دار شدن نداریم.

ممنون از وقت و توجه اتون

 

دورا

شنبه 27 اردیبهشت 1393 – 06:41

 

در ضمن پریودهام منظمه فقط 2 بار هر ماه به مدت 3روز لکه بینی خارج از روزهای قاعدگی داشتم.

 

El

پنجشنبه 1 خرداد 1393 – 17:13

 

Salam .madare man53saleshe va alan nazdik be yek mahe k khunrizish qaté nashode .doctor gofte az alaeme yaesegie va ampoole testestron barash tajviz karde 2ta k yekisho zade vali hich taesiri nadashte .akhiran madaram ehsase sarma mikone toro lhoda javab bedin chikar konam ?

 

نیلوفر

دوشنبه 7 مهر 1393 – 06:21

 

با سلام من 44 سالم هست 6 شهریور بریود شده ام هرماه تقریبا یک هفته جلو میشودم این ماه هنوز بریود نشدهام 5 مهر ازمایش بارداری دادهام منفی بوده در ضمن داروهای گیاهی خوردهام اما هنوز خبری نیست البته خارش وسوزش وازن دارم گاهی حالت گرما دارم لطفا راهنمایی کنید

 

لادن

سه شنبه 13 آبان 1393 – 16:29

 

سلام ببخشید من در مورد پرولاکتین سوال داشتم اما متاسفانه در ان مبحث قسمت نظرات فعال نبود دختری هستم 25 ساله از وقتی یادم میاد همیشه قاععدگی هام بین 33 روز تا 35 روز بود. زندگی سخت وپراستذسی داشتم والدینم از هم جدا شدن ومجدد پدرم ازدواج کرد ازمایش برای نامنظمی پریودی دادم که همه چی نرمال بود از جمله تیرویید و … فقط پرولاکتینم 42 بود که میزان طبیعی ان 1.2 تا29 بود از ازمایش خون هم به شدت میترسم دست خودم نیست ب محض انجام چشمام سیاهی میره وفشارم میوفته ازمایش نشون دکتر دادم اما جوابی برام ننوشت فقط قرس مدروکسی پروژسترون داد من چکار باید بکنم لازم برای…

 

حانی

جمعه 30 آبان 1393 – 09:07

 

سلام

بسیار سپاسگزار از سایت به روزتان:

مادر من 57 ساله که قرص HD مصرف میکرده و 1 ساله که دیگه استفاده نکرده و یائسته شده

و الان 58 ساله هستن

در ناحیه شکم، سینه ، کمر سوزش و خارش دارن

ضمنا دیابت ، چربی ، فشار هم دارن و قرص مصرف میکنن

میخواستم ببینم این سوزش و خارش به یائستگی ربط دارد یا نه؟

و اگه ربط داره درمانش چیه؟

لطفاراهنمایی کنید

 

صدف

چهارشنبه 22 بهمن 1393 – 06:43

 

سلام 2 سال پیش دیواره رحمم 17 بود کورتاز تشخیصی کردم و در این مدت 1 بار دیگه هم سونوگرافی داخلی انجام دادم دیواره رحمم 5 بود الان 1 سال دکتر نرفتم

پریودم نامنظم شده ممکن دوباره دچار آندومتر شده باشم 47 سال دارم2دوره قبل پریدم 1 هفته جلو افتاد ولی الان 3 روز عقب انداختم لطفا راهنماییم کنید با تشکر

 

فرشته

دوشنبه 11 آبان 1394 – 15:06

 

سوال:

سلام مادر من 47 سالشه رفته دکتر گفتن که داره یائسه میشه

ولی زیر شکمش خیلی خارش داره خیلیم درد میکنه

20 روزم هستش لکه بینی داره

جواب:

معمولاً پروسه تبدیل شدن یک خانم به فاز یائسگی چیزی حدود 2 الی 3 سال طول می کشد و بیمار علائم بسیار مختلفی دارد و به ان دوره پزه منوپوز می گویند.

 

شبنم

یکشنبه 16 اسفند 1394 – 19:02

 

مرسی

 

شبنم

یکشنبه 16 اسفند 1394 – 19:05

 

سلام من دوسال میشه پریود نشدم ازمایش دادمfsh 27-وLH 30میخواستم خواهش کنم راهنمایی کنید منو مشکل من چیه آیا یائسه شدم

 

راحیل

چهارشنبه 19 اسفند 1394 – 07:55

 

با سلام ، من 56 ساله هستم مدت یکسال است که پریودم نامنظم شده از ماه رمضان پارسال گاهی فاصله اش دو ماه یا حتی سه ماه شد البته جدیدا ازدواج داشته و رابطه جنسی پس از مدتها و دوباره پریود شده ام ولی فاصله اش خیلی نزدیک حتی یک هفته بوده و دوباره بعد از یک هفته بعد آلودگی داخلی و لکه بینی دارم این در رابطه زناشویی من اثر بدی دارد لطفا بگویید چکار کنم

 

رها

یکشنبه 22 بهمن 1396 – 11:23

 

سلام. 49 سالمه. روزهای 9 و 14و 18 و 20 ام بعد از تاخیر پریودی از بی بی چک استفاده کردم ودر همه مواردمنفی بود.قبل از تاخیر پربودی هم رابطه داشتم دخول انجام شده ولی منی وارد نشده. در ضمن مدتی است دچار استرس بوده ام. امکان بارداری هست.ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

 

بامداد

دوشنبه 7 خرداد 1397 – 02:04

 

سلام ،٥٣ ساله هستم و ٥ سال است که یائسه شده ام ،اخیرا زمان نزدیکی در ناحیه تخمدانها درد احساس میکنم .خیلی نگران شده ام .لطفا بفرمایید درد تخمدان در زمان یائسگی چه علتی می تواند داشته باشد.سپاسگزارم.

دوره پیش یائسگی جایگاه مهمی در زندگی خانم ها دارد و برخی بر این عقیده هستند که حتی به اندازه خود یائسگی برای خانم ها ایجاد دغدغه و نگرانی می کند. دوره یائسگی یک بخش طبیعی و نرمال از پیری است ، وقتی وارد دهه 40 سالگی خود می شوید، بدن احتمالاً استروژن کمتری تولید خواهد کرد تا زمانی که دیگر پریود نخواهید شد. زمانی که قاعدگی متوقف شود، شما یائسه شدید.علائم یائسگی بسیار شایع هستند.

 یائسگی، که بدون مداخله پزشکی اتفاق می افتد، در سه مرحله رخ می دهد:

بسیاری از مردم یائسگی را با قبل یائسگی اشتباه می گیرند.این مرحله زمانی است که یک زن شروع به گذر از یائسگی می کند.

برخی از نشانه های معمول فاز قبل یائسگی، عبارتند از:چگونه تشخیص یائسگی

_گرگرفتگی

_عرق شبانه

_خشکی واژینال 

در دوران قبل یائسگی، بدن شروع به کم کردن استروژن می کند.این کار تا یک یا دو سال ادامه پیدا می کند تا زمانی که سطح هورمون شما به سرعت کاهش یابد.قبل یائسگی می تواند تا 10 سال پیش از یائسگی آغاز شود.

این اتفاق اغلب در دهه 40 سالگی شما آغاز می شود، اما برخی از زنان در دهه 30 سالگی وارد قبل یائسگی می شوند.پزشکان مشخص می کنند که وقتی برای 12 ماه متوالی پریود نشدید، وارد یائسگی می شوید.

پس از آن، شما وارد مرحله یائسه بودن خواهید شد.اگر طی جراحی تخمدانتان را برداشته اید، “ناگهان یائسگی” را تجربه خواهید کرد.براساس بررسی های اخیر انجام شده تقریباً 3 / 1 از کسانی که تحت تاثیر علائم ناشی از یائسگی مثل خشکی واژینال قرار می گیرند، حتی به دنبال کمک پزشک نمی روند.

در این بخش از سلامت نمناک علائم دیگری وجود دارد که شما باید در مورد اینها بدانید. 

1. ریزش مو:

تغییرات هورمونی می تواند انواع اثرات غیر منتظره ای را بر روی بدنتان داشته باشد و ریزش مو یکی از آن ها است. متخصصان مو توصیه می کنند که تغییر سبک زندگی برایتان مفید است.

 2. افزایش وزن:

ممکن است شروع به اضافه کردن وزن در اطراف شکمتان کنید.کلیدش همیشه ورزش کردن است.ده دقیقه یوگا آرام و یا پیاده روی بر روی شن شگفتی می آفریند.

3. ناخن های شکننده:

یکی از دلایل ناخن های ضعیف، کمبود آب و یا عدم رطوبت بدن است. آب، کلید مهمی است و برق ناخن خوب همیشه کارساز است. 

4. اختلالات خواب:

اگر دیدید که برای خوابیدن مشکل دارید، سعی کنید از کافئین قهوه، چای و شکلات پرهیز کنید – علاوه بر این، اینها شما را بیدار نگه می دارند و ممکن است باعث بروز گرگرفتگی ها نیز شود.

 5. احساس شوک الکتریکی:

این یکی ما را هم متعجب کرد! روش های تمدد اعصاب یا ماساژ خوب می توانند به تسکین این احساسات عجیب کمک کنند.

6. آلرژی:

ممکن است آلرژی ها و واکنش های آلرژیک جدیدی را تجربه کنید. 

7. سوزش زبان:

از پزشک خود بخواهید تا سطح آهن شما را چک کند و چیزی به سادگی یک داروی تونیک آهن می تواند تفاوت زیادی را ایجاد کند. 

8. کاهش میل جنسی:

این می تواند یکی از دشوارترین علائم برای مدیریت کردن باشد، اغلب به این دلیل که شما نمی توانید بفهمید که چرا این اتفاق می افتد، اما بسیار رایج است و غیرمعمول نیست.

9. خشکی واژن:

طبق تحقیقات یک نفر از هر پنج زن می گوید که خشکی واژینال بر اعتماد آن ها تاثیر می گذارد. این می تواند منجر به معذب بودنشان در اتاق خواب شود. روانکاری، یک مرطوب کننده واژینال است که از خشکی واژن و ناراحتی واژینال جلوگیری می کند. 

10. مشکلات لثه ای:

شما می توانید بیشتر مستعد ابتلا به بیماری لثه پس از یائسگی شوید.اگر این مشکل را دارید، با دندان پزشک خود مشورت کنید. 

11. نوسانات خلقی:

بهترین مکان برای شروع این است که چه چیزی و چگونه می خورید.به این معنی نیست که باید رژیم غذایی خود را کاهش دهید، بلکه یعنی باید یک روش متعادل تغذیه ای سالم داشته باشید.

 12. خستگی:

یک چرت خوب ابزار ضروری برای تجدید ذهن و بدن است.اگر برنامه شما اجازه می دهد این کار را انجام دهید، به بسیاری از زنان یک زمان استراحت کوتاه 20 دقیقه ای در طول روز برای کاهش خستگی آنها بدهید که بسیار مفید است.ورزش سبک هم می تواند انرژی شما را افزایش دهد.چگونه تشخیص یائسگی

13. تحریک پذیری:

از کربوهیدرات های تصفیه شده و قندها پرهیز کنید تا سطح قند خونتان ثابت بماند. 

14. افت میزان حافظه:

نوشتن همه چیز، نوشتن لیست انجام کارها و داشتن یک دفتر خاطرات می تواند به شما کمک کند در مسیر درست خود بمانید، زمانی که حافظه تان درست کار می کند.

 15. سرگیجه:

سبزیجات سبز با مقدار فراوان مواد مغذی، از جمله بروکلی و مارچوبه می توانند به شما کمک کنند.فقدان ویتامین B9 (اسید فولیک) و ویتامین B12 باعث سرگیجه می شوند.

 16. باد کردن:

نجویدن آدامس و نخوردن نوشیدنی های کربناته و گازدار:

این ها می توانند شکم شما را با هوا پر کنند و از سیگار و الکل هم دوری کنید. یوگا در از بین بردن گاز و آب اضافی که می تواند موجب نفخ و باد کردن شکم شود، عالی است.

17. بی اختیاری ادرار:

ممکن است مانند قبل قادر به کنترل مثانه تان نباشید – ورزش های لگنی انجام دهید، یا می توانید با پزشک برای یک درمان مناسب مشورت کنید. 

18. عرق شبانه:

یک بطری آب کنار تخت خواب خود داشته باشید و سعی کنید از حمام گرم و یا حمام در یک ساعت قبل خواب اجتناب کنید. 

19. ضربان نامنظم قلب:

کاهش مصرف کافئین می تواند به طور قابل توجهی تپش قلب را کاهش دهد. محدود کردن مصرف داروهای محرک و سیگار نیز می تواند شما را بهبود دهد. 

20. افسردگی:

رژیم می تواند به تسکین علائم افسردگی در یائسگی کمک کند. مصرف غذاهایی مانند آووکادو به این دلیل باعث کمک می شوند که تولید سروتونین را افزایش می دهد.

21. تنش:

تغییرات هورمونی که در طول یائسگی اتفاق می افتند، می توانند باعث اضطراب و تنش شوند.سعی کنید در پارک قدم بزنید یا روغن اسطوخودوس را بسوزانید تا ذهنتان را آرام کنید.

 22. درد سینه:

درد سینه باید زمانی که دوره های شما متوقف می شوند و بدن میزان هورمون استروژن را تولید نمی کند، بهبود یابد.

 23. سر درد:

هر روز در حدود سه لیتر آب بنوشید تا از کمبود آب بدن جلوگیری کرده و هورمون های سردرد را کاهش دهید.

24. درد مفاصل:

یخچال خود را با سبزیجات پر برگ و لوبیا پر کنید تا دردهایتان را تسکین داده و از ورزش های سنگین هم اجتناب کنید. 

25. مشکلات دستگاه گوارش:

مشکلات دستگاه گوارش را می توان با چیزهایی مانند نوشیدن آب بیشتر و یا یک رژیم غذایی متعادل و غنی درمان کرد. 

26. پوکی استخوان:

ورزش مربوط به وزن (تمرین هایی که ماهیچه های شما را بر علیه جاذبه کار می کنند) برای جلوگیری از پوکی استخوان بهتر هستند و باید در هر هفته 3 تا 4 بار انجام شود.

27. سفتی اندام ها:

یک رژیم خوب، متعادل، آبدار و خواب کافی معیارهای زندگی ابتدایی هستند که می تواند به این مشکل کمک کند. 

28. تغییر بوی بدن:

این یک اتفاق کاملاً عادی در طول یائسگی است، بنابراین به طور منظم دوش نگیرید و یک دئودورانت گران نخرید تا به شما کمک کند بو ندهید. 

29. دشواری در تمرکز:

دلیل اصلی این اتفاق به خاطر کمبود هورمون استروژن است.با این حال، خوابیدن به اندازه کافی یا اختلالات خواب نیز می توانند به مشکلات حافظه و مشکلات مربوط به تمرکزتان کمک کنند.

30. گرگرفتگی یائسگی:

اینها یکی از شایع ترین علائم یائسگی هستند. یک پنکه قابل حمل بخرید و خود را در طول روز خنک نگه دارید. 

31. خارش پوست:

برخی از عادات روزانه ای وجود دارند که می توانند از پوست شما محافظت کنند مانند دوری از خورشید و استفاده از درخت چای، آووکادو و یا روغن بادام برای پاک سازی. 

32. دوره نامنظم:

دوره های نامنظم یکی از نخستین نشانه های یائسگی می باشند.

33. اختلالات پانیک:

شما باید ابتدا مطمئن شوید که رژیم غذاییتان سالم است و همه مواد مغذی ضروری را دارد.همچنین ورزش درست و یک خواب خوب در شب نیز بسیار مهم هستند. 

34. گرگرفتگی های سرد:

ممکن است سرما و پاهای سرد را تجربه کرده باشید، و بعد، اینکه بدنتان از داغی گر می گیرد و می لرزد. 

35.مشکلات خواب:

مشکلات خواب مانند بی خوابی می توانند به خاطر عرق شبانه رخ دهد.

_حساسیت سینه

_پریودهای سنگین تر یا سبک تر

_بدتر شدن سندرم قبل از قاعدگی (PMS)

_خشکی پوست، چشم ها و یا دهان

یائسگی دوره ای است که قاعدگی به مدت 12 ماه پیاپی متوقف شده باشد، متوسط سن یائسگی در زنان 51 سال است و زمانی که یائسگی قبل از 40 سالگی اتفاق بیافتد به آن یائسگی زودرس گفته می شود، از جمله علائم یائسگی زودرس می توان به تغییرات خلقی، خشکی واژن و گرگرفتگی اشاره کرد. نکته قابل توجه اینست که هیچ راه درمانی قطعی برای درمان یائسگی وجود ندارد و راه های درمانی فقط به کاهش علائم یائسگی کمک می کنند.

علائم یائسگی زودرس مانند یائسگی معمولی است:

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با گرگرفتگی به مطلب زیر مراجعه نمایید:

خانم هایی که دچار یائسگی زودرس هستند، اگر بخواهند باردار شوند با مشکلات ناباروری رو به رو هستند. این امر می تواند با رنج های روحی و افسردگی همراه باشد.چگونه تشخیص یائسگی

با کاهش میزان استروژن، احتمال استئوپورز یا پوکی استخوان، افزایش می یابد. زنانی که دچار یائسگی زودرس می شوند، مدت زمان طولانی از عمرشان با سطح پایین استروژن می گذرد، در نتیجه احتمال کاهش تراکم استخوان در آن ها، افزایش می یابد. با مصرف مکمل های کلسیم و ویتامین دی هم چنین مصرف رژیم غذایی سرشار از کلسیم و انجام ورزش هایی مانند پیاده روی می توان این احتمال را کاهش داد. که برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه به قسمت تازه های سلامت بخش پوکی استخوان مراجعه نمایید تا اطلاعات کافی در رابطه با مکمل ها و بیماری پوکی استخوان بدست آورید.

تایید شده: توسط دکتر پرویندخت حیدری

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.با دروانا همراه شوید.

کد فعال سازی به شماره شما پیامک
گردید

کد فعال سازی شما صحیح نمی باشد

آیا شما جدیدا مشکلات خواب پیدا کرده اید؟ شاید تجربه گرگرفتگی داشته اید! لباس هایی که قبلا استفاده می کردید دیگر بنظر متناسب  نمی آید ؟! آیا افکارتان خیلی شفاف نیست و شما در مورد این تغییرات نگران هستید اما آنها به طور مداوم اتفاق می افتد. ممکن است فکر کنید در بدنتان چه اتفاقی در حال رخ دادن است ؟ ممکن است در حال یائسه شدن باشید.

یائسگی دقیقا شبیه آنچه که گفته شده اتفاق نمی افتد و کاملا شبیه به آن کار نمی کند. این یک فرایند کند است و یک شبه اتفاق نمی افتد . یائسگی طول می کشد. بر طبق گزارشات زمانی  اتفاق می افتد که یک سال از آخرین دوره پریود شما گذشته باشد به همین دلیل تشخیص اینکه دقیقا شما در ابتدای راه ، در وسط، و یا در پایان روندهستید مشکل است  ممکن است حتی نزدیک باشد.
به همین دلیل ما بیش از آنچه معنی یائسگی را درک کنیم  (دوران منجر به یائسگی) را متوجه می شویم به این ترتیب شما می توانید راهی پیدا کنید که به آن وسیله احساس بهتری داشته باشید بدون توجه به مرحله یائسگی که در آن قرار دارید.

بدن ما از 10-12 سالگی وارد مرحله بلوغ می شود بسیاری از نوجوانان دوره های پریود منظمی دارند و برخی نامنظم، همچنین یک زمان انتقال برای رسیدن به پایان دوره شما وجود دارد که برای افراد مختلف می تواند متفاوت باشد به همین دلیل است که بسیاری از زنان در مورد اینکه آیا در یائسگی اند یا نه دچار اشتباه می شوند – هیچ نشانه ی روشنی برای فهمیدن شروع یائسگی وجود ندارد. و شما تنها می توانید فقط زمانی که شما متوجه می شوید 12 ماه از آخرین دوره تان گذشته و پریود نشده اید می توانید تایید کنید که  در یائسگی هستید. و تعداد بسیار کمی از ما آن نقطه شروع را پیگیری می کنندچگونه تشخیص یائسگی

 

علاوه بر علائم شناخته شده مانند گرگرفتگی، تعریق شبانه، و حتی خشکی واژن ، بسیاری از نشانه های یائسگی که تعجب آورند نیز در این میان وجود دارد. یکی از قابل توجه ترین این علائم اضطراب است، هر چند زنان اغلب با شروع یائسگی نگران کمبود هورمون های جنسی می شوند اما مکرر ترین شکایت بیماران با نزدیک شدن به دوران یائسگی داشتن علائم افزایش اضطراب است.

با این حال، هورمون پروژسترون، که به آماده سازی رحم برای تخمک گذاری کمک می کند  ، همچنین به یک انتقال دهنده عصبی در مغز به عنوان، گابا (گاما آمینوبوتیریک اسید)متصل است  GABA یک انتقال دهنده عصبی آرام بخش است که به ما کمک می کند استرس و اضطراب را مدیرییت کنیم. اضطراب بیشتر در طول یائسگی رها به دلیل کمبود پروژسترون رها می شود که می تواند به پاسخ افزایش استرس منجر شود. بسیاری از زنان هنگام داشتن سطح بالایی از پروژسترون در دوران بارداری احساس آرامش می کنند .

استرس یکی از نشانه های مهمی است که باید ذکر شود. هنگامی که بدن شما با استرس طولانی مدت مقابله می کند مضطرب می شود وغده فوق کلیوی که مسئول پاسخ به استرس وتولید پروژسترون و استروژن پس از یائسگی است،دیگر به تولید این هورمون ها نمی پدازد در واقع آنها تولید 50 درصد از این هورمون ها را پس از یائسگی برعهده دارند اما در این شرایط تولید هورمون های استرس مانند کورتیزول و آدرنالین را  به جای حمایت از نیازهای در حال تغییر بدن از نظر هورمونهای جنسی انجام می دهند این نشان میدهد که چگونه سطوح هورمون های جنسی شما با دیگر جنبه های سلامت شما را، از جمله علائم و احساسات مرتبط است.

 

متاسفانه، هیچ آزمایش خون دقیقی به این سوال که آیا شما در شروع حالت یائسگی هستید یا خیر پاسخ نمی دهد ، اما خبر خوبی هم  وجود دارد، پزشک شما می تواند سطح FSH شما را اگر در حال افزایش است چک کند اما آن هم به احتمال زیاد، قطعی نیست.

زنان ممکن است متوجه هر یک از این علائم پنج تا ده سال قبل از یائسگی شوند .• پریود های نامنظم• بیخوابی• خستگی و از دست دادن انرژی• گرگرفتگی و تعریق شبانه• فراموشی و یا افکار مبهم• نازک شدن مو یا ریزش مو• خشکی واژن• خشکی و گرفتگی مفاصل• التهاب• هوس های غذایی• علائم گوارشی• درد هنگام مقاربت• اضطراب و یا غم• تحریک پذیری و یا دمدمی بودن• افزایش وزن به ویژه در اطراف کمر و باسن
اگر هر یک از علائم در این لیست برایتان آشنا بود، سریع میزان هورمون های خود آزمایش کرده و بررسی کنید.

 

در حدود 35 سالگی،هورمون های ما به طور کلی شروع به تغییر می کنند شما احتمالا متوجه علائم شروع این دوره می شوید. در این زمان، کاهش آهسته استروژن آغاز می شود و پروژسترون سریع تر کاهش می یابد .اما به خاطر داشته باشید نسبت پروژسترون به استروژن ممکن است قبل از آنکه به طور دائم کاهش یابد نوسان یابد دد این سن است که تخمدان (حاوی تخمک) نیز شروع به تخمک گذاری سریع تر می کنند آنچه ما به طور کلی در این سال ها مشاهده می کنیم این است که استروژن آهسته تر از پروژسترون پایین می رود و در نتیجه ما اغلب اوقات یک عدم تعادل در هورمون ها داریم.

در اواسط چهل سالگی ،زنان فولیکول های کمتری در طول چرخه قاعدگی آزاد می کنند در نتیجه، بدن شما تلاش خود را برای تولید تخمک زنده از فولیکول با افزایش هورمون تحریک کننده فولیکولو  (FSH) با استفاده از بخشی از مغز به نام غده هیپوفیز افزایش می دهد

نسبت استروژن و پروژسترون ممکن است در طول این زمان تغییر کند.

دیر یا زود، فولیکول های شما کمتر به FSH حساس می شوند و تخمک گذاری ممکن است با هر دوره اتفاق نیفتد. در طول این زمان، پریود ها نامنظم می شوند. هورمون های دیگر متصل به عملکرد غده هیپوفیز ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرند از جمله واکنشهای استرس زا و هورمون تیروئید . در این مرحله شما ممکن است علائم بیشتری متوجه شوید بعد از این مرحله یائسگی آغاز می شود این یکی از دلایلی که ما از میزان سطح FSH برای تعیین احتمال یائسگی استفاده می کنیم.

معمولا بین سنین 50 تا 55 سالگی پریود های شما متوقف خواهد شد. هنگامی که شما برای یک دوره 12 ماهه متوالی پریوری نداشته باشید، شما در یائسگی هستید. علائم ممکن است ادامه داشته باشد و یا حتی بوجود آیند تا اینکه  بدن شما به سطح هورمون های جدید خود عادت کند و تنظیم شود .

پزشکان مرتبط

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این
بخش بیان
کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب
کاربری خود
شوید.

نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین
باشید

گرگرفتگی شایع ترین علامت یائسگی است. تعریق بیش از حد و قرمزی صورت و گردن نیز همراه با گرگرفتگی ممکن…

در گذشته‌ها، زنان آموخته بودند که چگونه با استفاده از گیاهان دارویی و مکمل‌های گیاهی مشکلات مربوط…

پریود نشدن یا فقدان قاعدگی در زنان را آمنوره نیز می گویند. علت پریود نشدن یا علت آمنوره می تواند موا…

علائم یائسگی می توانند شامل خشکی واژن، گر گرفتگی، ابتلا به بیماری های قلبی و پوکی استخوان باشند. درم…

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

لطفا با اشتراک گذاری دیدگاهتان در بخش نظرات ما را در بهبود کیفیت مقالات یاری فرمایید

اگر‌ مشکلی دارید و نمی دونید به چه پزشکی مراجعه کنید، ما می تونیم کمکتون کنیم.
مشکلتون رو کامل برای ما توضیح بدید، ما بعد ‌از بررسی مشکل شما، پزشک مناسب رو به شما
معرفی می کنیم.

هر چقدر هم که با یائسگی باشید ولی نمی توانید جلوی آن را بگیرید ولی می توانید برایش آماده شوید. پس برای آشنا شدن با علایم یائسگی با ما همراه شوید

سن میانگین یائسگی در زنان حدود 51 یا 52 سالگی است. کلمه کلیدی در این جمله ” میانگین ” است. یعنی ممکن است قبل از این سن رخ دهد یا بعد از این سن رخ دهد یا درست سر وقت اتفاق بیفتد. و تشخیص این که چه زمانی قرار است یائسه شده اید خیلی ساده است –زمانی که یک سال پریود نشده اید.

سوال خوبی است. می توانید با توجه به زمان یائسگی مادر یا خواهرتان، زمان یائسگی خود را تخمین بزنید. ولی باید بدانید که شروع یائسگی در هر زنی متفاوت است، حتی بین مادر و دختر.به همین دلیل است که ما از تعدادی متخصص خواسته ایم علائم به اتمام رسیدن چرخه های قاعدگی را برایمان شرح دهند. به نشانه های کلاسیکی که در ادامه مقاله برایتان شرح می دهیم به صورتی منطقی توجه داشته باشید. یک مطالعه در Maturitas نشان داد زنانی که نگرش منفی به یائسگی دارند، نشانه های بیشتری گزارش می دهند، پس تا حد امکان مثبت نگر باشید. فقط به یاد داشته باشید که یائسگی امری طبیعی است و برای همه اتفاق می افتد. پس نزدیک به دهه 50 زندگیتان که شدید، به علایم دقت نمایید.

چگونه تشخیص یائسگی

یائسگی ممکن است جزو لیست عوامل عجیب و غریب افزایش وزن نباشد ولی اگر چربی بیشتری به خصوص اطراف شکم تان مشاهده نمودید، ممکن است مقصرش این تغییر هورمونی باشد. بر اساس گفته دکتر لاکیشا ریچاردسون Dr. Lakeisha Richardson، متخصص زنان و زایمان با بیش از 10 سال سابقه در اندام های خصوصی، یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم می تواند کلید کاهش علایم یائسگی (افزایش وزن) شود چون این دو عادت با افزایش سن و سبک زندگی در ارتباط هستند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علت افزایش وزن یا کم نشدن وزن بی دلیل شما!!

احساس می کنید فراموشکار شده اید یا تمرکز برایتان سخت شده؟ خودتان را سرزنش نکنید. یک مطالعه در مجله علوم اعصاب Neuroscience، روی زنان بین 45 تا 55 ساله نشان داد که با کاهش سطح استروژن در بدن، عملکرد آن ها در وظایف خاص مربوط به حافظه و تمرکز، کاهش پیدا می کند. پس بدانید که تنها شما نیستید که با این مشکل روبرو شده اید. محققان بر اساس مطالعات گذشته خاطر نشان می کنند که بیش از 60 درصد زنان یائسه، کند شدن ذهن را تجربه می کنند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : خوراکی های موثر برای تقویت حافظه

یائسگی با چرخه های قاعدگی نامنظم همراه است، بنابراین اگر این بی نظمی قاعدگی طوری بود که احساس کردید به زمان اولین سال شروع قاعدگی تان برگشته اید و قاعدگی تان کاملا اتفاقی رخ می دهد، نشانی از شروع یائسگی در شماست. به گفته دکتر کریستینا انزمان Christina Enzmann، استادیار زایمان طبیعی، بیماری های زنان و تولید مثل در دانشکده پزشکی مریلند، نامنظم بودن قاعدگی طبیعی است و نیازی به نگرانی ندارد. به گفته او چرخه قاعدگی نزدیک به یائسگی می توانند کوتاه تر شوند مثلا 21 تا 24 روز به جای چرخه 28 روزه یا هر چند ماه یک بار ولی با خونریزی شدیدتر. خودتان می دانید که این مورد چه معنایی دارد! یعنی بهتر است در یک تقویم دوره های خود را یادداشت کنید و همیشه پد یا تامپون همراه خود داشته باشید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 8 علت کم شدن و سبک تر شدن خونریزی قاعدگی 

چه در طول روز یا نصف شب یا هر دو زمان دچار گرگرفتگی شوید یعنی شاهد نشانه اصلی یائسگی هستید. گرگرفتگی می تواند جلوی خواب شبانه راحت شما را بگیرد و شما را بیدار نگه دارد که این خود منجر به عوارض جانبی دیگر مثل خستگی و بی خوابی می شود. به گفته انزمان، ” نزدیکتر شدن زمان این گرگرفتگی ها نشان می دهد که به زمان یائسگی نزدیک تر می شوید.” علایم اصلی یائسگی با مصرف الکل، کافئین یا غذاهای تند، شدیدتر می شوند. بنابراین به مواردی که باعث افزایش تکرار گرگرفتگی می شوند توجه کرده و از آنها اجتناب کنید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : وقتی که گرگرفتگی به دلیل یائسگی نیست

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علت گرگرفتگی های یکدفعه ای چیست؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : اگر بعد از یائسگی, گرگرفتگی و خشکی چشم امانتان را بریده است, بخوانید

اگر احساس می کنید به اندازه گذشته علاقه ای به رابطه جنسی ندارید، ممکن است بیشتر از چیزی که فکرش را بکنید به یائسگی مربوط باشد. به گفته ریچاردسون، تجویز داروهای هورمونی جایگزین می تواند با این مشکل مقابله نماید. گزینه های متعددی برای درمان جایگزین هورمونی وجود دارد که معمولا پزشکان مطابق شکایتی که زنان دارند، تجویزشان می کنند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علت های کاهش میل جنسی به غیر از یائسگی

اگر می خواهید بیشتر بدانید : کاهش میل جنسی در زنان دقیقا از چه زمانی اتفاق می افتد؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : میل جنسی خود را با این خوراکی ها افزایش و یا کاهش دهید

همانطور که نزدیک شدن به زمان یائسگی باعث نامنظم شدن دوره های قاعدگی شما شده است، فقدان استروژن بدن شما هم در این دوره و زمان می تواند باعث تضعیف مثانه و افزایش ادرار شود.که این می تواند به معنای چندین بار رفتن به دستشویی یا نشت ادرار هنگام خندیدن، عطسه یا سرفه شود. همچنین یائسگی با افزایش خطر ابتلا به عفونت های دستگاه ادراری همراه است. با نوشیدن آب زیاد که باز هم سبب ادرار بیشتر می شود می توانید از ابتلا به عفونت پیشگیری کنید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علت و درمان تکرر, سوزش و عفونت ادرار در زنان

اگر می خواهید بیشتر بدانید : ادرار زیاد در روز نشانه این بیماری است

اگر می خواهید بیشتر بدانید : سوزش ادرار علامت کدام بیماری هاست؟

اگر به یاد داشته باشید به کاهش میل جنسی اشاره کردیم؟ ممکن است این کاهش میل با این مورد ارتباط داشته باشد. به گفته انزمان، یائسگی می تواند منجر به خشکی واژن و در نتیجه دخول دردناک شود. پس مطمئن شوید که واژن خود را با لوبریکانت مرطوب کرده اید تا از این احساس اصطکاک دردناک راحت شوید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : ژل لوبریکانت یا روان کننده و راهنمای مصرف آن

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 10 علت رابطه جنسی دردناک در زنان + راه حل

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علت درد در اولین رابطه زناشویی چیست؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علت درد زیر شکم بعد از رابطه جنسی در زنان چیست؟

اگر نمی دانید چرا در حال از دست دادن موهایتان هستید یا ناخن هایتان مدام می شکنند، ممکن است دلیلش یائسگی باشد. بنا به گفته کاتلین هاف Caitlin Hoff محقق سلامتی برای موسسه ConsumerSafety، این دو جزو علایم کلاسیک یائسگی هستند. یک مطالعه در مورد یائسگی نشان داد زنانی که با این مشکل روبرو هستند باید توجه بیشتری به تغذیه خود داشته باشند – به خصوص ویتامین ها و مواد معدنی دریافتی – به خصوص اگر تحت استرس قرار دارند. مطمئن شوید به اندازه کافی ویتامین A ،  B ، C، روی، منیزیم و کلسیم دریافت می کنید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : ناخن های شما هم مدام می شکنند؟ 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علت و راه های درمان ریزش مو

نوسانات خلقی قبل از قاعدگی آن هم وقتی خبری از آن نیست می تواند گیج کننده باشد. مشخص شده آن زودرنج شدن و داشتن حس گریه که احساس می کنید جزو عوارض یائسگی است – یا می تواند در اثر سایر علایم یائسگی ایجاد شود. به علاوه اگر از قبل سابقه افسردگی دارید، ورود به یائسگی می تواند آن را بدتر کند. اما اگر تغییر خلق و خو تنها نشانه ای است که تجربه می کنید، و هیچ یک از علایم ذکر شده در این مقاله را ندارید ممکن است این تغییرات احساسی دلیل دیگری داشته باشند. پس با پزشک خود مشورت کنید.چگونه تشخیص یائسگی

اگر می خواهید بیشتر بدانید : سیکل قاعدگی و شرح وضعیت بدنی و نواسانات خلقی بانوان طی این 28 روز

بیشتر بدانید : یائسگی زودرس با چه غذاهایی اتفاق می افتد؟

بیشتر بدانید : یائسگی یعنی پایان زنانگی؟

بیشتر بدانید : یائسگی زودرس به این 5 علت رخ می دهد

بیشتر بدانید : درمان علائم یائسگی با مصرف این ویتامین ها

بیشتر بدانید : نشانه های یائسگی بر روی پوست را چطور برطرف کنیم؟

تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغseemorgh.com/healthاختصاصی سیمرغ

All Rights Reserved – © 2019 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر نام و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.

به زمانی که قاعدگی خانمی دوازده ماه به طور متوالی قطع شود و قدرت بارداری خود را به طور طبیعی از دست دهد، دوران یائسگی می گویند. معمولا دوران یائسگی بین سن 55 تا 45 سالگی آغاز می شود. این امکان نیز وجود دارد که این دوران کمی قبل یا بعد از این محدوده سنی آغاز شود. ممکن است یائسگی باعث بروز علائم ناخوشایند و ناراحت کننده ایی مانند گرگرفتگی و افزایش وزن شود. بیشتر خانم ها برای بهبود علائم دوران یائسگی نیاز به درمان پزشکی ندارند. در این بخش به هر آنچه باید درباره دوران یائسگی بدانید می پردازیم.

یائسگی دوره ایی طبیعی است که با افزایش سن تخمدان ها و کاهش تولید هورمون های باروری همه خانم ها آن را تجربه می کنند.

در دوران یائسگی بدن در پاسخ به کاهش ترشح هورمون های زیر تغییرات زیادی می کند.

یکی از مهمترین تغییراتی که بدن در این دوران با آن مواجه می شود از بین رفتن فولیکول های فعال تخمدانی است. فولیکول های تخمدان دارای ساختاری هستند که  تخمک را تولید و از دیواره تخمدان آزاد می کنند و باعث آغاز دوران قاعدگی و باروری می شوند.چگونه تشخیص یائسگی

بیشتر خانم ها برای اولین بار متوجه بی نظمی مکرر، خونریزی بیشتر و طولانی تر در عادت ماهانه خود می شوند. این اتفاق معمولا در اواسط تا پایان دهه چهل سالگی رخ می دهد. تقریبا بیشتر خانم های آمریکایی حدود 52 سالگی یائسه می شود.

در برخی موارد عواملی مانند عمل جراحی برای برداشتن تخمدان ها و و جراحی های مرتبط با ساختار لگن باعث آغاز یائسگی می شوند.

عوامل شایعی که باعث یائسگی می شود عبارتند از:

یائسگی دورانی است طبیعی که هر خانمی آن را تجربه می کند  به این معنا که دوران قاعدگی او قطع می شود و آغاز این دوران نشانه پایان دوران باروری او به شمار می‌آید. بیشتر خانم ها تا 52 سالگی یائسه می شوند اما  آسیب رسیدن به تخمدان یا لگن، ژنتیک و عوامل دیگر ممکن است باعث یائسگی زودهنگام شود.

بسیاری از خانم ها علائم یائسگی را چند سال قبل از آغاز آن تجربه می‌کنند که گر گرفتگی و تعریق شبانه از شایع ترین علائم این دوران به شمار می آیند. ممکن است علائم 4 سال یا بیشتر پس از یائسگی ادامه داشته باشند. در صورت شدید بودن علائم یا تاثیر آن روی کیفیت زندگی می توانید از درمان هایی مانند هورمون‌درمانی استفاده کنید. به طور کلی می توان علائم یائسگی را با درمان های طبیعی و تغییر سبک زندگی بهبود بخشید یا درمان کرد.

 

علائم یائسگی بیشتر خانم ها برای اولین بار حدود چهارسال قبل از آخرین قاعدگی آنها آغاز می شود همچنین اغلب اوقات علائم آن تا چهار سال پس از آخرین قائدگی آنها ادامه دارد.

تعداد کمی از خانم ها علائم را بیش از ده سال قبل از آغاز دوران یائسگی تجربه می کنند و از هر ده خانم یک فرد تا دوازده سال پس از آخرین قائدگی خود این علائم را دارد.

 51 سالگی متوسط سن آغاز دوران یائسگی است. عوامل بسیاری از جمله ژنتیک و سلامت تخمدان ها به تشخیص زمان آغاز دوران یائسگی کمک می کند. به دوران قبل از آغاز یائسگی، پیش یائسگی می گویند در این دوران تغییرات هورمونی برای آغاز دوران یائسگی آغاز می شود.

 ممکن است دوران پیش یائسگی از چند ماه تا چند سال طول بکشد. برای بسیاری از خانم ها دوران پیش یائسگی از اواسط دهه چهل سالگی آغاز می شود. البته برخی از خانم ها بدون تجربه دوران پیش یائسگی وارد مرحله یائسگی می شوند.

حدود یک درصد خانم ها قبل از سن چهل سالگی یائسه می شوند که به آن یائسگی زودرس یا نارسایی اولیه تخمدان گفته می شود. تقریبا پنج درصد خانم ها بین سن 45 تا 40 سالگی یائسه می شوند که به آن نیز یائسگی زود هنگام می گویند.

 

مشاوره با پزشک در صورت تجربه علائم و مشکلات دوران یائسگی اهمیت زیادی دارد. البته  در صورت وجود علائم یائسگی در سن ۴۵ سالگی یا کمتر بهتر است با پزشک مشورت کنید.

توسط آزمایش خون جدیدی که به تازگی مورد تایید سازمان دارو و غذای آمریکا رسیده است می توان آغاز دوران یائسگی یا نزدیک بودن این دوران را تشخیص داد.

این آزمایش جدید بیشتر به خانم هایی کمک می کند که علائم پیش یائسگی را دارند و همین علائم به سلامت آنها آسیب می رساند. یائسگی زودهنگام ممکن است منجر به پوکی و شکنندگی استخوان ها،  بیماری های قلبی، تغییرات شناختی، تغییرات واژینالی، از دست دادن میل جنسی و تغییرات خلق و خو شود.

پزشک معمولا برای اندازه گیری میزان هورمون های خاصی در خون مانند FSH و نوعی استروژن به نام استرادیول آزمایش خون توصیه می کند. افزایش دائمی میزان FSH خون از  30 mIU یا بیشتر همراه با قطع دوران قاعدگی به مدت یک سال آغاز دوران یائسگی را تایید می کند. البته شما می توانید برای تشخیص آغاز این دوران از آزمایش های سالیوا یا آزمایش ادرار (OTC) که به نسخه پزشک نیاز ندارند نیز کمک بگیرید، اما این آزمایش ها گران بوده و معمولا قابل اطمینان نیستند.

در طول دوران پیش یائسگی میزان هورمون های FSH و هورمون استروژن هر روز دچار نوسان می شوند. بنابراین مشاور آغاز دوران یائسگی را بر اساس علائم، سابقه پزشکی و اطلاعات دوران قاعدگی تشخیص می دهد.

بر اساس علائم و سابقه سلامت شما، مشاور یا پزشک برخی آزمایش های خون را توصیه می کند که به بررسی مشکلاتی که ممکن است علت آنها علائم یائسگی باشد، کمک می کند.

به طور معمول برای تشخیص آغاز دوران یائسگی آزمایش های زیر را انجام می دهند: 

 

تجربه هر فرد از دوران یائسگی خاص بوده و هر خانمی علائم مربوط به خود را دارد. در صورت آغاز ناگهانی دوران یائسگی یا کوتاه بودن زمان آغاز یائسگی معمولا فرد علائم را حادتر و شدیدتر تجربه می کند.

مشکلاتی مانند سلامت تخمدان ها (سرطان یا هیسترکتومی)، انتخاب سبک زندگی اشتباه مانند سیگار کشیدن، بر شدت و مدت زمان علائم یائسگی تاثیر می گذارد.

 جدای از تغییراتی که در قاعدگی خانم ها رخ می دهد به طور کلی علائم پیش یائسگی، یائسگی و پس از یائسگی در خانم ها یکسان است. شایع ترین علائم پیش یائسگی عبارتند از:

 بر اساس تحقیقات انجام شده تخمین می زنند حدود 75 درصد خانم ها گرگرفتگی را همزمان با یائسگی تجربه می کنند.

علائم شایع دوران یائسگی عبارتند از:

در دوران پیش یائسگی قاعدگی خانم ها نامنظم می شود به این معنا که ممکن است دوران قاعدگی به تاخیر افتد یا به طور کلی یک یا چند ماه عادت ماهانه شما قطع شود یا قاعدگی شما ادامه داشته باشد ولی خونریزی شما بیشتر یا کمتر شود. دوران یائسگی به معنای قطع متوالی قاعدگی به مدت یک سال است. به سال های پس از آغاز یائسگی، دوران پس از یائسگی گفته می شود.

 

مطالعه بیشتر:

1- آیا خوردن سویا در دوران یائسگی مفید است؟

2- یائسگی زودرس

3- پولیپ دهانه رحم چه علائمی دارد و چگونه درمان می شود؟

4- مقایسه انواع روش های عمل برداشتن رحم یا هیسترکتومی

 

نویسنده :
تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

سلامت زنان

چگونه تشخیص یائسگی

سلامت زنان

سلامت زنان

سلامت زنان

سلامت زنان

سلامت زنان

سلامت زنان

این بخش در حال طراحی می باشد

به زمانی که دوره قاعدگی طبیعی یک خانم به مدت حداقل 12 ماه متوقف شود و دیگر توانایی بارداری را نداشته باشد، یائسگی گفته می شود. این یک بخش طبیعی از پیری زن است. یائسگی می­ تواند در هر زمان بعد از سن 35 سالگی اتفاق بیفتد، اما سن معمول آن در اواخر دهه 40 تا اوایل 50 سالگی رخ می دهد؛ میانگین سن شروع در زنان با نژاد مختلف متفاوت است.

یائسگی  (Menopause) چیست؟

 به زمانی که دوره قاعدگی طبیعی یک خانم به مدت حداقل 12 ماه متوقف شود و دیگر توانایی بارداری را نداشته باشد یائسگی گفته می شود. این یک بخش طبیعی از پیری زن است. یائسگی می ­تواند در هر زمان بعد از سن 35 سالگی اتفاق بیفتد، اما سن معمول آن در اواخر دهه 40 تا اوایل 50 سالگی رخ می دهد؛ میانگین سن شروع در زنان با نژاد مختلف متفاوت است.

 

علائم و نشانه های دوران یائسگی چیست؟

چگونه تشخیص یائسگی

بعضی از علائم و نشانه های معمول یائسگی زمانی اتفاق می افتد که سطح استروژن شروع به کاهش می کند، و بانوان ممکن است علائم زیر را تجربه کنند:

گر گرفتگی

تغییرات نظم قاعدگی و شدت جریان (شامل دوره های سنگین تر و یا مکرر)

عرق شبانه

نوسانات شدید روحی مانند افسردگی

کاهش میل جنسی

تکرر ادرار

خشکی واژن که می تواند باعث درد در هنگام مقاربت شود

پوکی استخوان

خطر ابتلا به بیماری قلبی (به دلیل افزایش سطح LDL “” کلسترول بد در خون )

در دوران یائسگی چه تغییرات هورمونی ایجاد می شود؟

در طول سالهای کودکی، هورمون های) FSH هورمون تحریک کننده فولیکول(، LH  (هورمون لوتینی)، استرادیول و پروژسترون هر ماه برای ایجاد و انتشار تخمک از تخمدان (تخمک گذاری) عمل می­نمایند و قاعدگی ماهانه را تنظیم می کنند. با توجه به نزذیک شدن به زمان یائسگی، تولید سیکل استرادیول و پروژسترون توسط تخمدانها کاهش می یابد. این اتفاق ممکن است بعدها در 40 سالگی زن شروع شود، اما ممکن است در اواخر دهه سی نیز باشد. این یک روند تدریجی است و معمولا برای تکمیل آن دو تا پنج سال طول می کشد.

در طول دوره قبل از یائسگی، سطح هورمون های جنسی می تواند با شدت بالا یا پایین شود ودوره های قاعدگی و تخمک گذاری نامنظم گردد، همچنین ممکن است زن یک ماه قاعدگی  را تجربه کند و سپس چند ماه دوره قاعدگی  را تجربه ننماید. بعضی از زنان ممکن است دریابند که فراوانی و شدت دوره های آنها در طول دوره قبل از یائسگی افزایش می یابد. اگرچه انتظار می رود که بی نظمی های دوره قاعدگی در دوران یائسگی اتفاق بیفتند ولی بهتر است خانم ها همه تغییرات خود  را با پزشک در میان بگذارد تا بتوانند اطمینان حاصل کنند که این علائم ناشی از بیماری نیست.

 

آیا در دوران نزدیک به یائسگی احتمال بارداری وجود دارد؟

 زنان غالبا در طول دوران قبل از یائسگی باید در نظر داشته باشند که اگرچه از شانس بارداری کمی برخوردارند، اما در این دوران نیز می توانند باردار شوند.

هنگامی که یک زن به مدت دوازده ماه هیچ دوره قاعدگی را تجربه نکند، دوره یائسگی شروع می شود. در این مرحله، تخمدانها عمدتا تولید استرادیول و پروژسترون را متوقف کرده و دیگر تخمک گذاری صورت نمی گیرد، بنابراین نمی توانند باردار شود.

 

دوران یائسگی چگونه سلامت بانوان را تحت تاثیر قرار می دهد؟

کاهش سطح استروژن ممکن است منجر به افزایش خطر ابتلا به پوکی استخوان شود.

تغییر در سطح استروژن ممکن است عامل مهمی برای توسعه بیماری قلبی باشد.

نازک شدن بافت واژن که باعث تحریک مزمن، خشکی واژن، و حساسیت به عفونت می گردد.

کاهش سطح استروژن همراه با کاهش تولید کلاژن و الاستین ( دو پروتئین مسئول حفظ یکپارچگی) منجر به ضعیف تر، خشک تر و آسیب پذیرتر شدن پوست می شود.

 

تأثیر یائسگی بر زندگی جنسی فرد چیست؟

بعضی از زنان در نزدیکی یائسگی و بعدازآن میل جنسی‌شان کاهش می‌یابد. کاهش هورمون‌ها ممکن است باعث کاهش میل جنسی شود. به‌علاوه یائسگی بر توانایی زن در رسیدن به اوج لذت جنسی (ارگاسم) نیز تأثیر گذاشته و یا زمان رسیدن به آن را طولانی‌تر می‌کند.

 

یائسگی چه زمانی در زنان رخ می دهد؟

یائسگی به طور طبیعی در سنین بالا در هر زنی اتفاق می افتد، اما می تواند به دلایل مختلفی حتی زودتر از زمان واقعی خود نیز رخ دهد.

در اثر انواع جراحی ها مانند برداشتن تخمدان یا رحم ، به دلیل توقف تولید هورمون های مربوطه ممکن است یائسگی رخ دهد. یائسگی ممکن است با قرار گرفتن در معرض پرتو یا شیمی درمانی، اختلالات غده هیپوفیز یا زنان دارای سیستم ایمنی ضعیف نیز رخ دهد.

 

یائسگی زود رس به چه معناست؟

زنانی که علائم یائسگی و ناهنجاری های هورمونی را قبل از 40 سال تجربه می کنند، به عنوان «یائسگی زودرس» نامگذاری می شوند. که علت آن می تواند “نارسایی زودرس تخمدان” یا “نارسایی اولیه تخمدان” باشد، برخی از زنان با این شرایط با شانس کم می توانند باردار شوند.

گاهی یائسگی خودبه‌خود رخ می‌دهد و بعضی علل احتمالی آن عبارتنداز: وجود نقایص کروموزومی (مانند سندرم ترنر)، استعداد ژنتیکی (زنانی که سابقه یائسگی زودهنگام در خانواده‌شان وجود دارد، بیشتر احتمال دارد که زود یائسه شوند) و بیماری‌های خودایمنی (مثل بیماری تیرویید ، آرتریت روماتویید و لوپوس)چگونه تشخیص یائسگی

 

 چگونه دریابید که دچار یائسگی زودهنگام شده‌اید؟

دکتر با تهیه شرح‌حال (نظیر سوال در مورد وجود علائم یائسگی) و درخواست یک‌سری آزمایش (مثل تعیین FSH و HCG خون) این حالت را تشخیص می‌دهد.

 

 آیا برای کاهش علائم یائسگی داروهایی وجود دارند؟

بله- هورمون درمانی می‌تواند به کاهش علائم یائسگی کمک کند. دربعضی موارد، هورمون درمانی قبل از یائسگی شروع می‌شود. درصورت مصرف قرص‌های ضدبارداری، با شروع هورمون درمانی باید مصرف آن‌ها را قطع کنید. در مورد زنانی که رحم‌شان برداشته نشده، معمولاً استروژن همراه با پروژستین داده می‌شود. این امر به کاهش ریسک سرطان آستررحم که درصورت مصرف استروژن تنها رخ می‌دهد، کمک می‌کند.

 

فواید هورمون درمانی چیست؟

استروژن برای درمان علامت اصلی یائسگی یعنی گُرگرفتگی به‌کارمی‌رود. هم‌چنین خشکی واژن را کم کرده می‌تواند به کاهش بعضی تغییراتی که موجب بروز مشکلات دستگاه ادراری می‌شوند،  نیز کمک کند. استروژن به کاهش ریسک سرطان روده بزرگ (کولون) نیز کمک می‌نماید.

 

خطرات هورمون درمانی چیست؟

همانند هر داروی دیگری، مصرف هورمون‌ها نیز خالی از خطر نیست.در زنانی که رحم دارند، استفاده از استروژن تنها ریسک سرطان آندومتر را افزایش می‌دهد. زیرا استروژن موجب رشد آستررحم می‌شود. استفاده از قرص‌های صرفاً دارای پروژستین همراه با استروژن به کاهش ریسک مشکلات ادراری کمک خواهد کرد.منتها عیب استفاده از پروژستین آن است که ظاهراً موجب افزیش ریسک سرطان پستان می‌شود. هم‌چنین زنان یائسه ممکن است با مصرف آن مجدداً دچار خونریزی شوند (هرچنداین حالت فقط مدت کوتاهی رخ خواهد داد).

 

چه داروهای دیگری برای یائسه‌ها موجودند؟

چنانچه زنی از هورمون درمانی استفاده نکند، گزینه‌های دیگری برای جلوگیری از تجزیه استخوان‌ها وجود دارند مثل biphoshonate ها و یا تنظیم‌کننده‌های انتخابی گیرنده استروژن (SERMS). دارویی به‌نام Calcitonin نیز تجزیه استخوانی را آهسته می‌کند (که ممکن است به‌صورت تزریقی یا به‌شکل اسپری بینی تجویز شود). بی‌فسفونات‌ها برای افزایش تراکم استخوان و کاهش ریسک شکستگی داده می‌شوند- هورمون پاراتیرویید نیز بدین‌منظور به‌کارمی‌رود.

 

برای بهبود سلامتی در دوران یائسگی چه توصیه‌هایی وجود دارد؟

خوب و متعادل غذا بخورید. فراموش نکنید افراد مسن‌تر به کالری کمتری نیاز دارند ولی باید از مواد مغذی متنوع استفاده کنند.

زنان بالای 50سال روزانه به 4/2میکروگرم ویتامین B12 و 5/1میلی‌گرم B6  نیاز دارند.

بعداز یائسگی نیاز به کلسیم جهت حفظ سلامتی استخوان‌ها بیشتر می‌شود. زنان 51ساله و مسن‌تر باید روزانه 1200میلی‌گرم کلسیم مصرف نمایند. ویتامین D نیز برای سلامتی استخوان‌ها ضروری است. زنان 51 تا 70 ساله باید روزانه IU 600 ویتامین D دریافت کنند. زنان 71سال به بالا روزانه به IU800 ویتامین D نیاز دارند.

زنانی که بعداز یائسگی به‌خاطر مصرف هورمون تراپی هنوز دچار خونریزی واژینال هستند، شاید به مصرف آهن نیز نیاز پیدا کنند.

از ورزش و فعالیت غافل نشوید. ورزش به سلامتی استخوان‌ها، قلب و بهبود خلق‌وخو کمک می‌کند. از پزشک در مورد ورزش‌های مناسب سؤال کنید.

استعمال سیگار را قطع کنید.

مشکلات زنانگی را جدّی بگیرید (مثل لکه‌بینی، بی‌اختیاری ادرار) و حتماً به پزشک مراجعه 

 

چه آزمایش هایی برای زنان مبتلا با علائم یائسگی نیاز است؟

با این حال، زنان مبتلا به علائم یائسگی که ممکن است یائسگی زودرس داشته باشند یا افرادی که خطر سایر مشکلات سلامتی مانند پوکی استخوان را دارند ممکن است یک یا چند آزمایش زیر را انجام دهند:

هورمون تحریک کننده فولیکول: (FSH) برای پی بردن به اینکه آیا یک زن در حال نزدیک شدن، انتقال از دوران قبل از یائسگی به یائسگی است؛ به طور کلی، سطح FSH   در زنانی که در حال نزدیک شدن به یائسگی هستند، افزایش می یابد.

استرادیول: برای اندازه گیری تولید استروژن توسط تخمدان ها و ارزیابی اینکه چرخه قاعدگی طبیعی است.

تست عملکرد تیروئید( T4 آزاد و TSH ) : عملکرد غده تیروئید می تواند با افزایش سن کاهش یابدو با تاثیر بر قاعدگی منجر به بروز برخی از علائم مشابه با یائسگی در فرد ظاهر شود.

anti-mullerian (AMH) : برای پیش بینی شروع یائسگی و یا زمانی که یک زن نگران از دست دادن باروری است ارزیابی می شود.

تست های اضافی که ممکن است درخواست داده شوند عبارتند از:

پروفایل لیپیدی: برای افزایش تری گلیسیرید و LDL “” کلسترول بد و کاهش HDL “” کلسترول خوب برای ارزیابی خطر مرتبط با بیماری قلبی عروقی

شمارش کامل سلول های خونی (CBC) : برای تعیین کفایت تعداد گلبولهای قرمز و سفید در خون.

پانل متابولیک جامع (CMP) : برای آزمایش عملکرد کبد و کلیه، به خصوص در هنگام استفاده از هورمون جایگزین (HRT)

بررسی فشار خون: برای بررسی فشار خون بالا

 

منابع:

Miro F, Parker SW, Aspinall LJ, et al. Sequential classification of endocrine stages during reproductive aging in women: the FREEDOM  study. Menopause2005;12:281-290.

Administration on Aging. A Profile of Older Americans: 2000 Washington, DC: US Department of Health and Human Services, Administration on Aging, 2000.

نویسندگان

اریترون یک آزمایشگاه تخصصی است که از راه های مختلف می‌توانید با آن در تماس باشید و پرسش ها و مشکلات خود را به آسانی با متخصصین ما در میان بگذارید.

 

ساعت کار آزمایشگاه از 06:30 صبح الی 10 شب به طور یکسره و روزهای تعطیل از 7 صبح الی 8 شب

اصفهان / خیابان شیخ صدوق شمالی / خیابان شیخ مفید غربی

جواب آزمایش خود را به آسانی از طریق پیام دادن به شماره های زیر در واتس آپ دریافت نمایید.

09138183947          09367313879

شماره تماس:7-36631906- 031    2 -36633621 – 031

شماره فکس: 89784728- 021

med@Erythron-lab.com

کد پستی : 76351-81647

تمام حقوق مطالب و محتویات این سایت متعلق به آزمایشگاه اریترون می باشد.

مطالب پر بازدید


سن متوسط برای شروع یائسگی حدود ۵۲ سالگی است. دوره پیش یائسگی نیز به تحول هورمونی مربوط می شود که در نهایت به یائسگی ختم خواهد شد. ممکن است این تحول یک دهه طول بکشد. اگر سن تان کمتر از ۴۲ سال باشد ممکن است با برخی علائم پیش یائسگی مواجه شده باشید. البته پزشکان این سن رو زود تلقی کرده و به دنبال عوامل دیگری برای بروز برخی ناخوشی ها می گردند. اما اگر بالای ۴۲ سال دارید ممکن است علت اصلی ناخوشی هایتان مربوط به دوره پیش یائسگی باشد.احساس دست و پا چلفتگی می کنید و هر روز جایی از بدن تان کبود می شود
برخورد به اشیا و مبلمان منزل، گیر کردن به در و دیوار و غیره می تواند شما را یاد سال های نوجوانی تان بیاندازد. زمانی که تغییرات هورمونی شدید شما را دست و پاچلفتی جلوه می داد. به عقیده متخصصان دوره پیش یائسگی نیز تفاوت چندانی با دوره نوجوانی که بدن در حال تبدیل به وضعیت جدیدی است ندارد.

گرچه قرار نیست بزرگ شوید و برخوردتان با در و دیوار هم به این دلیل نیست، اما بدن تان در وضعیتی قرار می گیرد که ناشی از تغییرات هورمونی است. این تحولات هورمونی همچنین می تواند باعث نازک شدن پوست تان شده و کبودی های ایجاد شده را بیشتر نمایان سازد.چشم هایتان خشک می شود
شاید عجیب به نظر برسد، اما چشم ها اولین نقاطی هستند که تحت تاثیر تغییرات هورمونی قرار گرفته و اثرات آن را بروز می دهند. علاوه بر اینکه دور چشم ها چین و چروک ها عرض اندام می کنند، چشم ها دچار خشکی نیز می شوند. این مسئله نیز روی کیفیت بینایی تاثیر می گذارد. به طور کلی این تغییرات در چشم ها جزو علائم اولیه پیش یائسگی است.گوشی تلفن دست تان است و تمام منزل را دنبال آن می گردید
دچار فراموشی شده و احساس می کنید در مه دائمی زندگی می کنید. در این صورت نیز پای هورمون ها در میان است. هورمون های استروژن و پروژسترون نیاز به تعادل دارند تا در بدن با هماهنگی کامل عمل کنند. به تدریج که سن خانم ها بالا می رود، میزان پروژسترون به طور طبیعی با هر دوره عدم تخمک گذاری کاهش پیدا می کند. سپس مازاد استروژن در بدن به هورمون استرس تبدیل می شود ور روی مناطقی از حافظه در مغز تاثیر می گذارد.
چگونه تشخیص یائسگی

به عقیده محققان مسئله فراموشی فراتر از مسئله افزایش سن و پیری است. در واقع مغز به جای اینکه نسبت به جزئیات بیرونی تمرکز داشته باشد، تمام تلاش خود را روی بدن خانم ها قرار داده و به گونه ای عمل می کند تا سیستم هورمونی دوباره تعادل خود را باز یابد. بنابراین امکان اینکه تلفن یا عینک تان در دستتان باشد و تمام خانه را برای پیدا کردنش زیر و رو کنید زیاد می شود. اما لازم است که نسبت به خودتان تمرکز بیشتری داشته باشید.خلق و خوی تان عوض می شودتغییرات ناگهانی خلق و خوی نیز از علائم شایع تغییرات مهم زندگی خانم هاست، چون خلق و خوی ما ارتباط زیادی با هورمون های بدن مان دارد. بنابراین زمانی که خیلی زود از کوره در می روید و نسبت به مسائل پیرامون واکنش تند نشان می دهد، بهتر است به جای اینکه خودتان را سرزنش کنید به دنبال علت اصلی آن باشید.


دوران پیش از یائسگی دوره ای است که با سن، تغییرات خلق و خو و بروز آکنه ارتباط دارد

اندازه دور کمرتان افزایش پیدا می کند
افزایش وزن در یک سن خاص کاملا طبیعی است، اما بهترین کار این است که تمام تلاش تان را برای جلوگیری از افزایش زیاد وزن انجام دهید. معمولا خانم ها نسبت به افزایش وزن مربوط به بالا رفتن سن شان به چشم خیانت بدن شان نگاه می کنند. با این حال باید بدانید که این پدیده به نفع بدن تان است. افزایش چربی بدن در این سنین برای حفاظت هر چه بیشتر از استخوان ها است.

با مشاهده افزایش وزن باید بیشتر مراقب خودتان باشید. با افزایش سن متابولیسم بدن کاهش پیدا می کند و شما باید کالری دریافتی تان را کاهش دهید و بدانید که حفظ تناسب اندام به نفع سلامتی بدن تان است. سعی کنید در این دوره بیش از گذشته ورزش کنید و فعالیت بدنی داشته باشید.

پوست تان خشک تر و سر و کله آکنه پیدا می شود
به مرور که میزان هورمون پروژسترون کاهش پیدا می کند، کلاژن پوست نیز ضعیف تر شده و در نتیجه آن پوست خشک تر و نازک تر می شود.هر چه پوست تان روشن تر باشد، بیشتر در معرض این مشکلات قرار خواهید گرفت. برخی خانم ها در دوره پیش یائسگی دچار آکنه، آلرژی های جدید و اگزما می شوند.دچار بیخوابی می شوید
بیخوابی یکی از عوارض جانبی اصلی عدم تخمک گذاری است. پروژسترون به آرامش بدن کمک می کند و کاهش آن می تواند شما را در معرض اضطراب قرار دهد. اگر دچار چنین مشکلاتی شده اید، بهتر است با پزشک مشورت کنید.رویای انجام کارهای جدید به سرتان می زند
تغییرات هورمونی، خانم ها را تشویق می کند تا بیشتر روی خودشان تمرکز داشته باشند. این مسئله باعث می شود که از مسائل روزمره دوری کنند و به دنبال تجربه های جدید باشند. برخی از خانم ها دچار مسائل فلسفی شده و عمیق تر به مفهوم زندگی می اندیشند.
در سنینی که خانم ها بچه هایشان را از آب و گل درآورده و به ثباتی رسیده اند، زمان آن رسیده تا زندگی خود را در دست خود گرفته و بعد از یک دوره طولانی مراقبت شبانه روزی از اعضای خانواده، کمی بیشتر به خود برسند. به عقیده متخصصان این بهترین زمان است که خانم ها بفهمند واقعا از زندگی چه می خواهند و فصل جدید زندگی شان را به خوبی شروع کنند.برخی هیچ علامتی را احساس نمی کنند
بر خلاف برخی از خانم ها، عده دیگری هیچ تغییری در خودشان احساس نمی کنند. این خانم ها همیشه داستان های نگران کننده ای از شروع دوره یائسگی، گر گرفتگی، تغییرات خلق و خوی و غیره می شنوند، اما با بالا رفتن سن شان بجز چین و چروک پوست علامت دیگری احساس نمی کنند.

این مسئله صرفا خوش شانسی یا به دلیل داشتن ژن خوب نیست. به عقیده متخصصان معمولا خانم هایی که دل مشغولی های خوشایندی دارند، عاشق کارشان هستند و با عشق و خوشبختی زندگی می کنند از علائم ناخوشایند دوره پیش یائسگی به دور می مانند.

با وجود اینکه این خانم ها در خوشبختی کامل و ناز نعمت نیستند، اما احتمالا افرادی هستند که بیشتر به ندای درون شان گوش می دهند، با بدن شان در صلح و صفا هستند و بیشتر از خود مراقبت می کنند.

باید بدانید که اعتقادات و برداشت ما از دوره پیری و سالمندی بیش از خود فرآیند پیری روی بدن ما تاثیر دارد. بنابراین می توانید از دوره پیش قاعدگی نیز نهایت استفاده را ببرید و تلاش کنید با بدن تان از در دوستی وارد شوید.

 

منبع: بامداد

 

مطالب مرتبط

هماهنگی جهت تبلیغات: 02123051172

مجری انحصاری نیتیو، سنجاق

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

چگونه تشخیص یائسگی
چگونه تشخیص یائسگی
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *