چگونه ثعلب را تشخیص دهیم

 
helpkade
چگونه ثعلب را تشخیص دهیم
چگونه ثعلب را تشخیص دهیم

خانم ایران امیری متولد ۱۳۳۵دارای دیپلم مدیریت خانواده از سارمان فنی وحرفه ای

کار آموز رشته آشپزی هتل درجه ۲

    

چگونه ثعلب را تشخیص دهیم

 

 ثعلب‌( Orchis Maculata  ) 

    از خانواده‌ ثعلب‌ Orchidaceae 

   انگلیسی‌Crow _ Foot , Spotted orchis

    نام‌های‌ رایج‌: حضی‌الثعلب‌ (بیضه‌ روباه‌)، ثعلبی‌، شاطریون‌، سعلب‌.

 نام‌های دیگر آن:

خصیة الثعلب، سعلب، شاطریون، سحلب، ثعلب مصری، اركیده، اركید، سه‌برگ، سالپ، ونیله، تولكی،

كوكره، لومیری، اوركیس ماسكولا، سورقطون، كوكهری و گل دختر ملكه آفتاب می‌باشد..

ثعلب‌ گياهي‌ است‌ پايا و چندساله‌ و داراي‌ گلهاي‌ خوشه‌اي‌ و برگهاي‌ پهن‌،

برگهاي‌ تحتانيش‌ به‌ نوك‌ باريك‌ و

تيزي‌ منتهي‌ مي‌شوند و برگهاي‌ فوقانيش‌ معمولاًداراي‌ لكه‌هايي‌ به‌ رنگ‌ قهوه‌اي‌ است‌. گلهايش‌ صورتي‌ يا

سفيد با خطوط‌ و نقاط‌بنفش‌ يا ارغواني‌ است‌. رنگ‌ پوسته‌ غدد زيرزميني‌ صورتي‌ و داخل‌ آن‌ سفيد

است‌.طعم‌ آن‌ كمي‌ شيرين‌، لزج‌ و كمي‌ تند است‌.

معمولاً محل رویش این گیاه داخل باغها و بیشه هاست و زمان گل دهی آن از اواخر فروردین تا اواخر خرداد

است.

این گیاه پیازی دارد كه پیاز آن مورد استفاده است.

گیاهی با گلهای آبی واژگون است. از پیازاین گیاه بعد از خشك و پودر كردن برای بستنی سازی استفاده می شود زیرا این گیاه دارای مواد نشاسته ای می باشد.

معمولاً غده‌ ثعلب‌ در اوايل‌ تابستان‌ مي‌رسد.ثعلب‌ داراي‌ ئيدرات‌ كربن‌، قند، مقداري‌ موسيلاژ شبيه‌ باسورين‌،

آميدون‌ تغييرشكل‌ يافته‌، مواد پروتئيدي‌، و در آردي‌ كه‌ از فكول‌ غده‌ به‌نام‌ ثعلب‌ بدست‌ مي‌آيدمقدار زيادي‌ مواد

لعابي‌ (موسيلاژ) و ماده‌اي‌ شبيه‌ صمغ‌ غربي‌ و نشاسته‌ و مواد رنگي‌ و مقدار كمي‌ املاح‌ معدني‌ و مقدار

جزئي‌ اسانس‌ است‌ كه‌ پس‌ از خشك‌شدن‌ گياه‌ به‌صورت‌ كومارين‌ درمي‌آيد.

 

 

 

قسمت‌ مورد استفاده‌:

 ثعلب‌ غده‌هاي‌ زيرزميني‌ آن‌ است‌ كه‌ در تابستان‌ از زمين‌خارج‌ كرده‌ پس‌ از تميز كردن

‌ و در حالت‌ خام‌ به‌ نخ‌ كشيده‌ و مي‌خشكانند.

 

خواص‌ و اثرات‌ دارویی‌:

طبع‌ ثعلب‌ گرم‌ و مرطوب‌ است‌.

ثعلب‌ دارای‌ خواص مقوی‌ و مغذی‌، نرم‌ کننده‌ سینه‌، قابض‌، مفرح‌، خونساز، خلط‌آور،ضد سوداء، زیادکننده‌ اسپرم‌ و مقوی‌ قوه‌ باه‌، مقوی‌ نعوظ‌، مقوی‌ اعصاب‌ است‌.

ثعلب‌ در موارد سرماخوردگی‌، رفع‌ حالات‌ تحریکی‌ و التهابی‌ سینه‌ یادستگاه‌ گوارشی‌، رفع‌ اخلاط‌ خونی‌، کزاز، رفع‌ نفریت‌، ورم‌ مثانه‌ و اسهالهای‌ ساده‌،تشنج‌ یابس‌، تقویت‌ اعصاب‌، گرفتگی‌ صدا، رفع‌ خستگی‌ و تجدید قوای‌ جسمی‌،تقویت‌ نیروی‌ جنسی‌، فلج‌، لقوه‌، لاغری‌، ورم‌ روده‌، انزال‌ زودرس‌، کم‌ خونی‌،کوفتگی‌ گوش‌، کودکان‌ ضعیف‌، تحریکات‌ خشن‌ سینه‌، درد عضلات‌ و حصبه‌ به‌کارمی‌رود.ثعلب‌ محرک‌ شهوت‌، مقوی‌ نعوظ‌ و مولد منی‌ است‌. هم‌چنین‌ مقوی‌ اعصاب‌و رفع‌کننده‌ تشنجات‌ کزازی‌ شکل‌ (رعشه‌) است‌.اگر ثعلب‌ را با روغن‌ گل‌ سرخ‌ یا روغن‌ زیتون‌ مخلوط‌ کرده‌ و به‌صورت‌ خمیردرآورده‌ و آهسته‌ به‌ موی‌ سر بمالند مانع‌ ریزش‌ مو و برای‌ تقویت‌ و رشد مو مفیداست‌.

از جوشانده‌ 18 تا 20 گرم‌ ثعلب‌ در یک‌ لیتر آب‌ جهت‌ درمان‌ ورم‌ کلیه‌(نفریت‌)، ورم‌ مثانه‌، رفع‌ ورم‌ حاد روده‌ در بیماری‌ حصبه‌ صبح‌ و ظهر و شب‌ یک‌استکان‌ تناول‌ نمایند.چگونه ثعلب را تشخیص دهیم

شیاف‌ برگ‌ آن‌ با زعفران‌ و کمی‌ مشک‌ قبل‌ از آمیزش‌ جنسی‌ جهت‌ نازائی‌ به‌کارمی‌رود.

بیشتر افراد با ثعلب به دلیل کاربرد آن در بستنی‌سازی آشنا هستند.

اگر در فصل بهار به نواحی شمالی کشور سفر کنیم، در دشت‌های کوهپایه‌ای این گونه گیاهی را با گل‌های زیبایش خواهیم دید. گل ثَعلَب یا وانیل یکی از بزرگ‌ترین و قابل توجه‌ترین خانواده‌های گیاهان گلدار است. گلهای اومعمولاً شکل و رنگ عجیب دارند و سیستم خاصی برای انتقال گرده گل به حشرات مهمان دارند. دانه این گیاه جزو کوچک‌ترین دانه گیاهان در جهان است. بسیاری از گونه‌های این گل نمی‌توانند بدون وجود نوع قارچ به رشد خود ادامه دهند. این گیاهان گلدار بسیار زیبا، دارای بیش از 15000 نوع هستند و بیشتر در جنگل های پرباران مناطق گرم،یافت می شوند. ریشهی آن ها مواد غذایی درون هوای مرطوب را جذب میکند. معمولا هر نوع ثعلب،توسط یک نوع حشره بارور میشود، اما برخی از آن ها توسط حلزون یا مرغ های مگس خوار گرده افشانی میشوند. قیمت برخی از ثعلب های کمیاب،برابر با قیمت یک اتومبیل است. ثعلب در ایران در تولید شیرینی و بستنی استفاده می‌شود

 ثعلب خالدار

 گیاهی پایا، به اندازهٔ ۱۰ تا ۷۰ سانتیمتر، بدون کرک و دارای غده‌های زیرزمینی تخم مرغیشکل منقسم است. برگ‌ها به تعداد ۴ تا ۵ عدد در قاعدهٔ ساقه یا محور سنبلهٔ گل گسترده شده‌اند. برگ‌هاکشیده و طویل هستند که در ابتدا پهن‌اند و به سمت انتها باریک می‌شوند و به رنگ سبز تیره یا روشنهمراه با لکه‌ها یا خال‌های قهوه‌ای دیده می‌شوند و در سطح فوقانی اندکی غبارآلود به نظر می‌رسند، به‌ندرت فاقد لکه یا خال هستند. ساقه به رنگ سبز یا بنفش مایل به قهوه‌ای است که در بخش بالایی فاقد برگ و در انتها دارای سنبلهٔ گل‌هااست. گل‌ها به رنگ سرخ، ارغوانی، بنفش یا ارغوانی مایل به صورتی و به‌ندرت سفید هستند. گل‌ها به صورت مجتمع در سنبله‌ها قرار دارند، قبل از شکفتن وضع فشرده بر روی محور سنبله دارند ولی پس از شکفتن تغییر شکل داده و ظاهری استوانه‌ای پیدا می‌کنند که در ابتدا حجیم‌اند و در انتها باریک می‌شوند.تعداد گل‌ها معمولاً ۲۰ تا ۵۰ عدد در یک سنبله است. هرگل دارای ۳ گلبرگ است که شامل یک گلبرگ میانیو دو گلبرگ جانبی است و برگچه‌ها کوچکتر از گل‌ها هستند. گاهی حالات غیرطبیعی گوناگونی نیز در اعضای این گونه به ویژه در فرم گل‌ها دیده می‌شود که تشخیص این‌گونه را مشکل می‌سازد.

موسم گل در ماههای اردیبهشت تا تیر است. معمولاً در ارتفاعات بالا گل‌ها در ماه تیر ظاهر می‌شوند. گل‌هابه محض شکفتن بوی خوشی شبیه به عسل در فضا پراکنده می‌سازند ولی به زودی بوی آنها نامطبوع می‌شود که برای جلب حشرات گرده‌افشان مؤثر است.

از حشراتی که جذب گل‌های ثعلب خالدار می‌شوند، به‌طورفراوان زنبورهای جنس بمبوس (Bombis) هستندکه همیشه در اطراف این گیاه در رفت و آمد‌ند و نقش مهمی در گرده‌افشانی گل‌های آن دارند. زنبورهای

جنس اوسرا (Eucera) و سیتیروس (Psithyrus) نیز جلب گل‌های ثعلب خالدار می‌شوند.

این گیاه خاک‌های آهکی دارای خاکبرگ فراوان را ترجیح می‌دهد و در خاک‌های بسیار اسیدی نمی‌تواند رشدکند. در جاهای مرطوب، روشن و آفتاب‌گیر یا دارای سایهٔ اندک می‌روید.

ثعلب خالدار درجنگل ها، درختزارها، علفزارها، باغ‌ها، مرغزارها، کنار جاده‌ها و راه‌آهن، حاشیهٔ پرچین‌ها، دیوارها و حصارها، کنار رودخانه‌ها، چاه‌ها، استخرها، آبریز‌ها و نیز باغچه‌های منازل مسکونی در مناطق

کوهپایه‌ای، دامنه‌های دشتی و ارتفاعات کوهستانی معمولاً تا ارتفاع ۲۰۰ متری دیده می‌شوند. از غده‌های

زیرزمینی این گیاه ثعلب تهیه می‌کنند. برای این کار غده‌های این گیاه را پس از خارج کردن از زمین به خوبیبا آب می‌شویند. سپس آنها را مدتی در آب داغ قرار می‌دهند تا بافت‌های آنها نرم شود و بعد آنها را خشک

می‌کنند.

ترکیبات شیمیایی این گیاه شامل مواد لعابی شبیه با سورین، هیدرات‌های کربن و غیرمحلول در آب، آمیدون

تغییر شکل یافته، مواد پروتیدی، قند، املاح معدنی نظیر کلروسدیم و فسفات کلسیم و نیز مقدار اندکی

اسانس است که با خشک کردن گیاه به‌صورت کومارین تغییر شکل می‌یابد.

این گیاه علاوه بر ارزش غذایی دارای خواص درمانی قابل توجهی نیز هست که باعث آرامش عصبی، تسکین سرماخوردگی، کاهش التهاب ریه، تأثیر در رفع مشکلات دستگاه هاضمه، بهبود نفریت، ورم مثانه، اسها‌ل‌های معمولی، ورم روده و تب‌های تیفوئید می‌شود.

برای موارد مذکور باید ۵۰ تا ۱۰۰ گرم از این گیاه را در یک لیتر آب دم کرد تا نوعی ماده ژله مانند به دست آیدسپس مصرف کرد. ثعلب را می‌توان با شیر یا کاکائو هم مخلوط و مصرف کرد. به‌طور کلی این گیاه برای

کودکان و کسانی که معدهٔ حساس دارند بسیار مفید است.

ثعلب خالدار در ایران تاکنون در استا‌ن‌های مازندران، گیلان، آذربایجان شرقی و غربی، جنوب استان اردبیل،

نواحی شمالی استان تهران، قزوین و زنجان گزارش شده است.

گونه ثعلب خالدار دارای واریته‌های گوناگون در ایران است و در حال حاضر جمعیت به نسبت فراوانی در ایران

دارد و فعلاً هیچ خطری نسل آنها را تهدید نمی‌کند.

ثعلب خالدار در شمال وغرب آسیا، اروپا و شمال آفریقا پراکنده است.

ثعلب میمونی

ثعلب میمونی گیاهی است علفی چندساله و غده دار به ارتفاع ۴۵ سانتی متر با برگ های مستطیلی

درخشان و گل هایی به رنگ سرخ بنفش به تعداد زیاد. كاسبرگ ها و گلبرگ ها با هم به شكل كلاهخود

درآمده اند و گلبرگ لابل از كاسبرگ هم بلندتر است. این گلبرگ در قاعده به بخش های جانبی نواری و یك

بخش میانی تقسیم می شود كه قسمت میانی خود به دو شاخه دورشونده كه رو به بالا خمیده اند ختم

می شود. بین این دو شاخه دندانه كوچكی به چشم می خورد. شكل خاص گلبرگ لابل با گلبرگ ها و

كاسبرگ های كلاهخودمانند به این گل ظاهری شبیه به میمون داده است. این گل در دامنه های آهكی، در

میان بوته زارها و درختان پربرگ تا ارتفاع ۱۳۰۰ متری در نواحی شمالی، شمال غرب و غرب ایران می روید

 براى تهيه آرد ثعلب:

كافى است كه غده هاى زيرزمينى مرا شسته و بعد در آب جوش بخيسانند تا ورم نمايد، بعد خشك كرده و آسيا نمايند. آرد من علاوه بر اينكه در مداوا و تغذيه به كار مى رود، همه ساله مقدار زيادى از آن صادر مى

شود و كارخانجات غذاسازى و داروسازى خريدار آن مى باشند.

آرد ثعلب براى رفع خستگى ، تجديد قوا و تقويت شهوت منافع زياد دارد، آرد من نرم كننده سينه و خلط آور

بوده و براى اين كار جوشانده يك درصد آن مصرف مى شود.

آرد آن خونساز بوده و مقوى اعصاب است . براى درمان كزاز، تشنج ، لقوه و فلج تجويز شده است . ماليدن آن

بر سر مقوى مو بوده و از ريزش آن جلوگيرى مى كند. مقدار خوراك آن تا دو مثقال بوده و زياده روى در خوردنآن براى شكم خوب نيست .

 

دانه این گیاه جزو کوچک‌ترین دانه گیاهان در جهان است. بسیاری از گونه‌های این گل نمی‌توانند بدون وجود نوع قارچ به رشد خود ادامه دهند. این گیاهان گلدار بسیار زیبا، دارای بیش از 15000 نوع هستند و بیشتر در جنگل های پرباران مناطق گرم،یافت می شوند. ریشهی آن ها مواد غذایی درون هوای مرطوب را جذب میکند. معمولا هر نوع ثعلب،توسط یک نوع حشره بارور میشود، اما برخی از آن ها توسط حلزون یا مرغ های مگس خوار گرده افشانی میشوند. قیمت برخی از ثعلب های کمیاب،برابر با قیمت یک اتومبیل است. ثعلب در ایران در تولید شیرینی و بستنی استفاده می‌شود.

 

 

در این مطلب به بررسی خواص و مضرات و نام های دیگر و ضماد ها و محلول های تهیه شده از ثعلب می پردازیم. در ادامه یک سری معجون مناسب برای جلوگیری از نازایی بانوان از این گیاه گرد آوری شده است.

ثعلب، سحلب یا خصی الثعلب (بیضه رویاه)، ارکیده یا ارکید، سالپ و گل دختر ملکه آفتاب و کوکره و سه برگ و ونیله و لومیری از نام های دیگر ثعلب می باشند. ثعلب دارای طبع گرم و تر است و یکی از گیاهان پر دوام بومی است که در مرداب ها و باتلاق ها و کنار جویبار ها می روید.

ساقه های عمودی آن شیاردار با رگه های قهوه ای و تا 60 سانتی متر بلند می شود. هر ساقه ثعلب به طور متناوب دارای برگ های چنگی شکل، بیضی شکل، نوک تیز با دم برگ های بلند به وجود می آورد. در قسمت تحتانی گیاه برگ های قلوه ای بیضی شکل دارد و گل ها از بخش انتهایی ساقه با پر های طلایی زرد و صفحه های قهوه ای به صورت محوری می روید و گل آذین می دهد. همچنین ثعلب در برخی نقاط جهان به عنوان نوشیدنی استفاده می شود مثلا در ترکیه از آن به عنوان یک نوشیدنی سنتی یاد می کنند.

شناخت ثعلب و فواید و مضرات آن

از خواص ثعلب می توان به ملین و مقوی بودن آن اشاره کرد هم چنین  اگر ثعلب را با شراب مصرف کنید باعث افزایش نیروی جنسی می شود.چگونه ثعلب را تشخیص دهیم

برای کزاز، لقوه، ضد تشنج، گرفتگی گوش و درمان سرماخوردگی نیز مفید است. اگر ضماد ثعلب را با روغن گل سرخ مخلوط کنید باعث درمان ریزش مو می شود. برای تورم روده، درد عضلات، حصبه، دافع سودا، انزال زود رس و درمان کم خونی موثر بوده است.

اگر شیافی از برگ ثعلب و زعفران و کمی مشک را قبل از آمیزش جنسی مصرف کنید برای درمان نازایی مفید است همچنین زیاد کننده اسپرم برای مردان نیز می باشد.

برای افرادی که سعی در کاهش وزن دارند مصرف ثعلب مفید است و آن ها را لاغر می کند. در صنعت بستنی سازی نیز از ثعلب استفاده می شود.

 

همچنين بخوانيد :   طرز تهیه قرص لاغری با گیاهان دارویی

 

نکته :

ثعلب را به عنوان داروی گیاهی شفا بخش برای بانوانی که از ترشح سفید در رحم و یا از بسته شدن خون قاعدگی خود (به اصطلاح یائسگی) رنج می برند می شناسند، بنابراین از ثعلب در طب سنتی برای درمان باز شدن قاعدگی زنان استفاده می کنند.

زن های سرخ پوست آمریکایی با مصرف مقدار کم از ثعلب برای به دنیای آوردن فرزندان خود استفاده می کردند، و هم چنین مصرف بیشتر آن سبب سقط جنین می شود بنابراین در میزان مصرفی آن دقت کنید، مصرف میزان کم ثعلب برای دفع سنگ ریزه مجاری کلیوی و ادراری و ناراحتی های ناشی از آن نیز استفاده می شود.

 

ثعلب قلوه را با خواص چاق کننده، خونساز، ضد کم خونی، تقویت بدن، ضد سرفه، جلوگیری از انزال زودرس، تقویت نیروی جنسی، بهبود فلج، تقویت اعصاب، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

 @attarak_ad

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما درمیان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با مطلب حاضر دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

وب سایت عطارک در قبال نسخه ها و داروهای گیاهی پیشنهادی مسئولیتی نداشته و حتما قبل از مصرف با پزشک و یا مشاور طب سنتی مشورت نمایید.

 

راستی! برای دریافت مطالب بروز و جدید در حوزه سلامتی و طب سنتی  در کانال تلگرام عطارک عضو شوید.

| شما هم نظری ارسال کنید.


امروزه استفاده از داروهای گیاهی بخش قابل توجهی از بازار درمان را در همه جهان بخودش اختصاص داده است. و این روند به سرعت در حال پیشرفت است.

نماد اعتماد الکترونیکی

اپلیکیشن اندروید


کد تایید *

سبد خرید

فروشگاه

تماس

ورود

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که موقع خوردن ماست متوجه شوید بیش از حد کش می‌آید یا وقتی شیر می‌نوشید حس کنید خیلی آبکی است یا مزه شیر خشک می‌دهد.به‌طور حتم موقع خرید عسل نیز هر بار این شک به دل‌تان راه می‌یابد که آیا این عسل اصل است یا تقلبی؟ شاید هم […]

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که موقع خوردن ماست متوجه شوید بیش از حد کش می‌آید یا وقتی شیر می‌نوشید حس کنید خیلی آبکی است یا مزه شیر خشک می‌دهد.به‌طور حتم موقع خرید عسل نیز هر بار این شک به دل‌تان راه می‌یابد که آیا این عسل اصل است یا تقلبی؟ شاید هم بعد از مصرف رب گوجه‌فرنگی یا زعفران و ادویه‌جات مختلف متوجه شوید خوراک‌تان آنقدر هم که باید رنگ، طعم و عطر نگرفته است.

اینجاست که با خود فکر می‌کنید ‌ای کاش راه‌حلی وجود داشت تا می‌توانستید به‌راحتی در آشپزخانه خود به اصل یا تقلبی بودن مواد غذایی پی ببرید.برای این منظور راهکارهای مختلفی ذکر شده که بعضی از آنها پیش‌زمینه علمی نداشته و بعضی دیگر توسط متخصصان تایید شده هستند.ما نیز در این مقاله به تفکرات رایج در این رابطه اشاره خواهیم کرد سپس با کمک دکتر محمدحسین عزیزی، متخصص صنایع غذایی و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت‌مدرس شما را با راهکارهای صحیح تشخیص مواد غذایی اصل از تقلبی آشنا می‌کنیم.

عسل: اگر بی‌مزه و رقیق است…

تفکر موجود: برای تشخیص عسل اصل از تقلبی سر گوگرد‌دار کبریت را وارد عسل کرده سپس با فندک سعی کنید آن را روشن کنید.اگر روشن نشد، عسل خوبی خریده‌اید.یک راه دیگر این است که با قاشق مقداری از عسل را در ظرف آب سرد بریزید، طوری که با فاصله از آب وارد آن شود.در این صورت اگر عسل مستقیما در یک جا جمع شود، مرغوب است اما اگر عسل هنگام ریختن در آب پخش شود، از خلوص کمتر و رطوبت بالاتری برخوردار است.چگونه ثعلب را تشخیص دهیم

راه دیگر این است که ظرف شیشه‌‌ای عسل را جلوی نور بگیرید، اگر نور به‌راحتی از آن عبور کندعسل خوبی نیست بلکه عسل باید کمی تیره باشد.عسل طبیعی شکرک‌زده یکنواخت است و هنگامی که مزه می‌شود دانه‌های ریز آن با دمای بدن باز می‌شود اما عسل مصنوعی شکرک‌زده یکنواخت نیست و در دهان زبری دانه‌هایش حس می‌شود.

نظر متخصص: عسل طبیعی بو و مزه خاصی دارد و تنها افرادی می‌توانند آن را تشخیص دهند که تجربه مصرف عسل اصل را داشته باشند.تقلب در تولید عسل معمولا با اضافه کردن گلوکز صنعتی اتفاق می‌افتد که از نظر رنگ بسیار شبیه به عسل است اما بو و طعم عسل را ندارد.افراد عادی معمولا نمی‌توانند این موضوع را به‌راحتی تشخیص دهند، به‌خصوص اگر میزان گلوکز صنعتی به کار رفته در عسل کم باشد.

از روی رنگ عسل هم نمی‌توان به اصل یا تقلبی بودن آن پی برد زیرا عسل طبیعی می‌تواند برحسب نوع گل، رنگ‌های مختلفی داشته باشد اما در مورد قوام عسل می‌توان گفت هرچه قوام و چسبندگی بیشتری داشته باشدعسل مرغوب‌تر است.شکرک زدن هم دلیل بر تقلبی بودن عسل نمی‌شود زیرا عسل طبیعی هم ممکن است شکرک بزند.اگر بخواهیم به‌طور دقیق مشخص کنیم عسل تقلبی است یا اصل و اینکه چقدر گلوکز صنعتی با آن مخلوط شده است باید عسل را در آزمایشگاه‌های مخصوصی تحت بررسی قرار دهیم که البته این کار از عهده افراد عادی خارج است.

رب: اگر به غذای‌تان رنگ کافی نمی‌دهد…

تفکر موجود: بعضی از سودجویان برای تولید رب گوجه‌فرنگی از کدو یا سیب‌زمینی پخته، پودر نشاسته و…استفاده می‌کنند.برای تشخیص این‌گونه رب‌ها یک قاشق از رب را در یک لیوان آب حل کنید؛ اگر رنگ آن قرمز بود مرغوب است و اگر زرد و نارنجی بود، معلوم است که به آن کدو یا سیب‌زمینی اضافه شده است.همچنین می‌توانید رب را روی یک سطح صاف و سفید مانند پشت سینی بریزید و با شیء مسطح دیگری مانند شیشه یا ته لیوان، روی آن فشار آورید تا رب پخش شود و به صورت یک لایه نازک در میان دو سطح قرار بگیرد.

در این صورت ناخالصی‌هایی مانند هسته، پوسته، ذرات خارجی و سایر مواد زاید به‌راحتی قابل تشخیص خواهند بود.نشاسته نیز آب رب را می‌گیرد و باعث می‌شود سفت و غلیظ به نظر برسد.راه دیگر برای تشخیص رب تقلبی این است که رب را ۱۰ برابر رقیق و بعد منجمد کنید.آن وقت خودتان بافت‌هایی که به رب اضافه شده‌اند را می‌بینید.

نظر متخصص: رب اصل عطر و طعم خاصی دارد بنابراین اگر با کدو مخلوط شود عطر، طعم و رنگ آن کاهش پیدا می‌کند و بافتش متفاوت می‌شود.در واقع بافت کدو حالت ریشه‌‌ای و تکه‌تکه دارد و قوام و یکنواختی رب طبیعی را ندارد.اگر هم مقداری از آن را در آب حل کنید احتمالا تکه‌های ریز و الیاف کدو را مشاهده خواهید کرد اما رب طبیعی کاملا در آب حل می‌شود.با این حال اگر مقدار کدوی مخلوط شده با رب کم باشد تشخیص آن برای افراد عادی دشوار می‌شود.

شیر: اگر با گذشت تاریخ انقضا بریده نمی‌شود…

تفکر موجود: برای تشخیص شیری که در آن از شیر خشک کمتری استفاده شده است سر سوزنی را وارد شیر کنید و بیرون بیاورید اگر قطره شیر خیلی سریع چکید، کیفیت آن پایین است و اگر زمان بیشتری نیاز به چکیدن بود، کیفیت آن خوب است.بعضی‌ها نیز برای افزایش ماندگاری شیر به آن جوش شیرین اضافه می‌کنند.این کار باعث می‌شود شیر حتی اگر فاسد شود با جوشیدن هم بریده نشود.شیری که برای افزایش غلظت به آن نشاسته اضافه می‌شود هم بر اثر حرارت دیدن یک لایه ضخیم ته‌دیگ تشکیل می‌دهد در حالی که ته‌دیگ شیر سالم متخلخل و نازک است.

نظر متخصص: اگر داخل شیر آب اضافه شده باشد خیلی راحت می‌توان آن را تشخیص داد زیرا در این صورت شیر خیلی آبکی و بی‌مزه خواهد شد اما اگر به آن موادی مثل وایتکس و جوش‌شیرین اضافه شده باشد تا ماندگاری‌اش بالا رود، متاسفانه نمی‌توان به‌راحتی این موضوع را تشخیص داد زیرا این مواد روی غلظت و طعم شیر خیلی تاثیر نمی‌گذارند بلکه فقط در آزمایشگاه‌های مخصوص می‌توان به این موضوع پی برد.اگر هم شیر خشک با آن مخلوط شده باشد، از آنجایی که غلظت شیر مناسب است نمی‌توان موضوع را به‌راحتی تشخیص داد.

با این حال عطر و طعم شیر خشک کمتر از شیر تازه است.البته تشخیص این موضوع دشوار است و فقط کسانی می‌توانند متوجه آن شوند که تجربه مصرف شیر تازه را داشته باشند.

چای: اگر خیلی سریع در آب رنگ می‌دهد…

تفکر موجود: یک پیمانه از چای را در آب سرد بریزید، اگر سریع رنگ گرفت در چای از رنگ استفاده شده است اما اگر زمانی حدود ۲۰ دقیقه برای رنگ گرفتن آب زمان لازم بود، چای مرغوبی است.بعضی سودجویان نیز سراغ قهوه‌خانه‌ها می‌روند و تفاله‌های چای را می‌خرند و به تولیدی می‌آورند.سپس در آنجا تفاله‌ها را خشک می‌کنند، بعد به آنها رنگ می‌زنند و بسته‌بندی‌ می‌کنند.گاهی هم برگ چای را با خاک چای و پوست باقلای سیاه، خاک اره و پوست نوعی کدوتنبل مخلوط می‌کنند و می‌فروشند.البته این اتفاق فقط در مورد مراکز تولید و بسته‌بندی غیرمجاز رخ می‌دهد.

نظر متخصص: اینکه افرادی بخواهند تفاله‌های چای را جمع کنند و دوباره آنها را خشک کنند و به فروش برسانند خیلی بعید است چون چایی که یک‌بار رنگ داده باشد دیگر رنگ نخواهد داد مگر اینکه به آن رنگ مصنوعی اضافه کنند که در این صورت نیز چای عطر و طعم نخواهد داشت و کیفیت آن بسیار پایین می‌آید بنابراین چنین موضوعی دور از ذهن است اما چای‌های طبیعی به‌خصوص انواع وارداتی آنها ممکن است مقداری به رنگ و عطر مصنوعی آغشته شده باشند.چای طبیعی اگر در آب سرد ریخته شود خیلی کم‌رنگ پس می‌دهد.در واقع هرقدر چای دیرتر دم بکشد مرغوب‌تر است زیرا این موضوع نشان می‌دهد رنگ مصنوعی به آن اضافه نشده است.

کشک: اگر در آب حل نمی‌شود…

تفکر موجود: کشک‌های غیر پاستوریزه با خطر مسمومیت و بیماری بوتولیسم همراه هستند.کشک تقلبی نیز مقدار زیادی آرد دارد.گاهی نیز آرد، روغن نباتی، نمک و گل سفید را با هم مخلوط و خشک می‌کنند و به اسم کشک می‌فروشند؛ راه تشخیص آن هم فقط از طریق آزمایشگاه‌های پیشرفته است.

نظر متخصص: آرد طعم خامی خاصی دارد بنابراین اگر کشک را با آرد مخلوط کنند از طعم آن می‌توان به‌راحتی متوجه موضوع شد.همچنین کشک طبیعی در آب کاملا حل می‌شود اما آرد در آب رسوب می‌کند.

ماست: اگر زیادی غلیظ است و کش می‌آید…

تفکر موجود: یکی از تقلب‌های رایج در مورد ماست اضافه کردن نشاسته برای افزایش غلظت آن است.تشخیص آن نیز کار افراد عادی نیست مگر اینکه ید خالص داشته باشید و به آن اضافه کنید تا با رنگ آبی‌اش به شما نشان دهد ماست‌تان چقدر نشاسته دارد.به ماست‌های نشاسته‌دار معمولا جوش شیرین هم اضافه می‌کنند تا ماندگاری‌شان بالا رود.

نظر متخصص: وجود نشاسته در ماست را شاید نتوان به‌راحتی تشخیص داد.در واقع نشاسته باعث می‌شود قوام و غلظت ماست زیاد شود.کش آمدن بیش از حد ماست نیز می‌تواند نشانه وجود نشاسته در آن باشد.شیرخشک، وایتکس و جوش شیرین نیز اگر به ماست اضافه شود برای افراد عادی قابل تشخیص نیست البته اگر مقدار جوش شیرین خیلی زیاد باشد از روی طعم و بوی دارومانند آن شاید بتوان متوجه شد.

آبلیمو: اگر رنگ و طعم غیر طبیعی دارد…

تفکر موجود: گاهی آبلیمو‌ها رنگ و طعم عجیبی دارند.در واقع بعضی سودجویان مقداری کاه زبر را با آب ولرم مخلوط می‌کنند و مدتی به حال خود می‌گذارند.به این ترتیب مایع زردرنگی درست می‌شود.سپس این مایع زردرنگ را به لیموی چرخ شده اضافه می‌کنند و آب آن را می‌گیرند.آخر کار هم جوهرلیمو به آن اضافه می‌کنند.گاهی اوقات نیز مخلوط جوهرلیمو، آب و آبغوره را به جای آبلیمو می‌فروشند.

نظر متخصص: تشخیص آبلیموی اصل از تقلبی بسیار مشکل است.تقلب در تولید آبلیمو معمولا با اضافه کردن جوهر لیمو، رنگ و اسانس صورت می‌گیرد بنابراین باید فقط از کارخانجات و برندهای معروف و مورد اطمینان آبلیمو بخرید زیرا در کارخانجات بزرگ اگر تقلبی هم صورت بگیرد موضوع بالاخره فاش خواهد شد.اما به محصولات کارگاه‌های متفرقه خیلی نمی‌توان اعتماد کرد.

کره: اگر عطر و طعم حیوانی ندارد…

تفکر موجود: روغن نباتی اولین افزودنی بی‌دردسر نسبت به کره است که تشخیص مزه‌ آن فقط توسط افراد باتجربه که قبلا کره ناب خورده‌اند، برمی‌آید.اضافه کردن آب به کره هم راه افزایش وزن خوبی برای سودجویان است.

نظر متخصص: اگر مقدار روغن نباتی مخلوط شده با کره کم باشد، خیلی روی عطر و طعم کره تاثیر نمی‌گذارد اما اگر میزان روغن نباتی موجود در آن زیاد باشد افراد با تجربه می‌توانند آن را از روی طعم و بوی کره تشخیص دهند.کره به صورت طبیعی حاوی مقداری آب است و معمولا بیشتر از این مقدار نمی‌توان آن را با آب مخلوط کرد زیرا آب از کره جدا می‌شود، مگر اینکه در کارخانه و با کمک دستگاه امولسیفایر این کار انجام شود.

تفکر موجود: افراد سودجو برای اینکه سوسیس و کالباس طعم و رنگ بهتری پیدا کنند و ماندگاری‌شان بیشتر شود به آن میزان زیادی نیترات و نیترات سدیم اضافه می‌کنند.همچنین ممکن است از گوشت‌های غیر معمول یا پودر استخوان، غضروف، پوست، چربی و خمیر مرغ در این فرآورده‌ها استفاده کنند.بعضی‌ها نیز به جای پسته در کالباس از باقلا استفاده می‌کنند.

نظر متخصص: سوسیس و ک الباس را باید فقط از کارخانه‌های بزرگ و معتبر خریداری کنید.در این کارخانجات تعداد زیادی افراد مشغول به کار هستند و اگر تقلبی صورت گیرد و برای مثال از گوشت گربه و…استفاده شود موضوع خیلی زود به بیرون درز پیدا می‌کند.اما در مورد کارگاه‌های کوچک و متفرقه احتمال تقلب وجود دارد.در کل سوسیس و کالباس جزء مواد غذایی مفید به حساب نمی‌آیند و باید تا حدامکان کمتر مصرف شوند چون دارای مقدار زیادی نمک، چربی و مواد افزودنی هستند.

زعفران: اگر زیادی براق است و به غذا طعم نمی‌دهد…

تفکر موجود: تقلب در زعفران فقط محدود به مخلوط کردن گیاه شبیه زعفران با این محصول نیست بلکه افزایش وزن زعفران با آغشته کردن این گیاه به چربی، عسل و…حرفه‌ای‌ترین روش تقلب در فروش آن است.بنابراین اگر کلاله‌های زعفران بسیار براق باشد باید به آن شک کرد.در این صورت می‌توانید زعفران را بین انگشتان دست یا روی کاغذ له کنید تا مشخص شود کاغذ و انگشتان‌تان چرب می‌شود یا خیر.یکی دیگر از راه‌های تقلب در زعفران استفاده از رنگ مصنوعی است.اگر رنگ‌های مصنوعی در زعفران به کار رفته باشد در آزمایشگاه قابل تشخیص است.

در واقع پایین بودن قدرت رنگ‌دهی آن نشان‌دهنده این تقلب خواهد بود.شکل ظاهری زعفران نیز یکی از روش‌های شناسایی خالص بودن آن است.ظاهر این محصول شبیه میخک است به گونه‌‌ای که پایین گیاه میله‌‌ای و انتهای آن دندانه‌دار، پهن و قیچی‌شکل است.همچنین رنگ زعفران باید قرمز تند باشد.

نظر متخصص: تشخیص زعفران اصل از تقلبی از طریق عطر، طعم و رنگ آن امکان‌پذیر است.با این حال اگر میزان تقلب در زعفران کم باشد افراد عادی نمی‌توانند این موضوع را تشخیص دهند.همچنین اگر زعفران خیلی براق باشد، طبیعی محسوب نمی‌شود و ممکن است به آن روغن زده باشند تا جلوه بهتری پیدا کند.

گوشت: اگر تکه‌تکه یا چرخ شده است…

تفکر موجود: اگر گوشت مصرفی خود را از فروشگاه‌ها و کارگاه‌های نامعتبر خریداری کنید به‌خصوص اگر گوشت تکه شده یا چرخ کرده باشد ممکن است به جای گوشت گاو و گوسفند گوشت‌های ارزان‌قیمت مثل گوشت الاغ تحویل‌تان دهند!

نظر متخصص: تشخیص گوشت گاو و گوسفند از گوشت‌های دیگر مثل الاغ و…برای افراد عادی بسیار مشکل است بنابراین باید فقط از قصابی‌ها و فروشگاه‌هایی خرید کنیم که به آنها اطمینان کامل داریم.البته امروزه خیلی از گوشت‌ها بسته‌بندی شده و از کارخانجات معتبر هستند و معمولا قسمت‌های مختلف گوشت به صورت جداگانه به فروش می‌رسند بنابراین از روی لاشه حیوان نیز می‌توان به نوع آن پی برد.چگونه ثعلب را تشخیص دهیم

اما گوشت‌هایی که تکه شده یا چرخ کرده هستند خیلی مشخص نیست از چه حیوانی تهیه شده‌اند بنابراین در اینجا فقط می‌توان از روی اعتماد به قصاب و کارخانه، گوشت را خریداری کرد.از لحاظ طعم و مزه نیز باید گفت طعم گوشت گاو و گوسفند خیلی با گوشت الاغ و…متفاوت نیست.حتی خیلی‌ها معتقدند گوشت الاغ شیرین است اما چنین موضوعی حقیقت ندارد و افراد عادی نمی‌توانند نوع گوشت را تشخیص دهند و فقط در آزمایشگاه‌های مخصوص می‌توان به این موضوع پی برد.

از روی لاشه حیوان می‌توان به نوع آن پی برد.اما گوشت‌هایی که تکه شده یا چرخ کرده هستند خیلی مشخص نیست از چه حیوانی تهیه شده‌اند بنابراین در اینجا فقط می‌توان از روی اعتماد به قصاب و کارخانه، گوشت را خریداری کرد.از لحاظ طعم و مزه نیز باید گفت طعم گوشت گاو و گوسفند خیلی با گوشت الاغ و…متفاوت نیست.حتی خیلی‌ها معتقدند گوشت الاغ شیرین است اما چنین موضوعی حقیقت ندارد.

نان: اگر بیش از حد سفید یا قهوه‌‌ای‌رنگ است…

تفکر موجود: جوش شیرین هم ارزان‌تر از خمیر مایه است و هم سریع‌تر خمیر را عمل می‌آورد.البته امروزه به کمک نظارت بازرسان وزارت بهداشت کمتر از آن استفاده می‌شود.با این حال تولیدی‌های متقلب هنوز از جوش شیرین و زاج استفاده می‌کنند.زاج می‌تواند نان‌های تیره را به نانی سفید و یکدست تبدیل کند.تشخیص زاج در نان از طریق آزمایشگاه ممکن است با این حال اگر مقدار آن زیاد باشد طعم نان تلخ خواهد شد.

نظر متخصص: اگر مقدار جوش شیرین به کار رفته در نان زیاد باشد می‌توان از روی طعم نان به موضوع پی برد زیرا جوش شیرین طعم و بوی دارومانند دارد.همچنین میزان زیاد آن باعث می‌شود رنگ نان یک مقدار زرد شود اما اگر میزان آن کم باشد قابل تشخیص نخواهد بود و باید در آزمایشگاه مورد بررسی قرار گیرد.

لاستیکی و سفت شدن نان به دلیل استفاده از جوش شیرین نیست بلکه به دلیل تخمیر نشدن یا به اصطلاح ور نیامدن خمیر نان است.علاوه بر اینها، نان‌هایی که خیلی قهوه‌‌ای پررنگ هستند معمولا رنگ‌شان به دلیل سبوس نیست بلکه احتمالا به آنها رنگ اضافه شده است البته ممکن است سبوس هم داشته باشند اما رنگ‌شان فقط به دلیل سبوس نیست.

قهوه و کاکائو: اگر طعم آرد و نشاسته می‌دهد…

تفکر موجود: متقلبان پودر قهوه را با آرد سبوس، بذر تمرهندی، خرمای سرخ کرده و کاسنی مخلوط می‌کنند و به اسم قهوه خالص می‌فروشند.البته پیدا کردن این مخلفات کمی سخت است و قهوه‌اش هم تلخ‌تر.بعضی‌ها نیز برای تولید قهوه راحت‌تر سراغ آرد نخودچی سوخته می‌روند.

یک عده هم آرد سوخته یا جوی سوخته را به قهوه اضافه می‌کنند.تقلب در مورد پودر کاکائو نیز معمولا با اضافه کردن نشاسته و یک مقدار اسانس کاکائو صورت می‌گیرد.

نظر متخصص: توصیه می‌شود قهوه را به صورت پودر شده خریداری نکنید زیرا قهوه به صورت دانه کامل نیز موجود است و می‌توانید از فروشنده بخواهید آن را جلوی خودتان آسیاب کند.

کاکائو نیز از آنجایی که وارداتی است و در ایران به صورت دانه‌های کامل موجود نیست بهتر است از کارخانجات و شرکت‌هایی خریداری شود که به آنها اطمینان کامل دارید.البته از روی رنگ، طعم و بوی آن هم می‌توان به اصل بودنش پی برد.

ادویه‌: اگر به غذای‌تان عطر و طعم نمی‌دهند…

تفکر موجود: بعضی سودجویان به جای فلفل سیاه از مخلوط خاک اره نرم، نرم کرده پوست گردو و فندق، آرد نخودچی نرم، پودر هسته خرما، تفاله زیتون و…استفاده می‌کنند.برای تند شدن مزه آن نیز از خردل سیاه‌‌ کمک می‌گیرند.به جای زردچوبه خالص نیز آرد یا نان خشک، پوست پسته و گل افرا را با مقداری زردچوبه مخلوط می‌کنند و به فروش می‌رسانند.تفاله غوره و زرشک را هم با آب شاه‌توت مخلوط می‌کنند و به جای سماق می‌فروشند.در مورد خردل نیز از نشاسته و آرد غلات استفاده می‌کنند و برای ایجاد رنگ مورد نظر مقداری پودر زردچوبه به آن اضافه می‌کنند.

نظر متخصص: ادویه‌های مختلف مثل فلفل سیاه، فلفل قرمز، دارچین، زردچوبه، سماق و…را بهتر است به صورت درسته خریداری کرده و در خانه آسیاب کنید.

اگر هم می‌خواهید پودر شده آنها را بخرید باید انواع بسته‌بندی شده و کارخانه‌‌ای آنها را انتخاب کنید.باز هم تاکید می‌شود در مورد ادویه‌های تهیه شده در کارگاه‌های متفرقه احتمال تقلب وجود دارد.البته از روی عطر، طعم و رنگ ادویه‌جات هم می‌توان به اصل یا تقلبی بودن آنها پی برد.

نکته: بهترین راه برای اطمینان از اصل بودن مواد غذایی توجه به مجوز و پروانه بهداشتی، علامت استاندارد، تاریخ و مشخصات تولید محصولات و تهیه آنها از کارخانجات و اماکن معتبر و قابل اطمینان است.

مجله سیب سبز





©باز نشر مطالب اختصاصی سایت فقط با ذکر منبع و لینک مطلب در سایت niksalehi.com مجاز میباشد . طراحی سایت با آنلاینر

آرد ثَعلَب، آردی است که از ساییدن سیبک‌ها (غده‌های ریشه) خشک شدهٔ گونه‌های مختلف گیاه ثعلبیان به‌دست می‌آید.
آرد ثعلب دارای یک ماده چندقندی نشاسته‌مانند به نام باسورین است.

گونه‌هایی از ثعلبیان مانند Orchis morio L. کاربرد دارویی داشت که امروزه سعی می‌کنند مواد دیگری را جایگزین آن کنند. غده‌های ریشه آن را جمع‌آوری کرده و خشک می‌کردند و بعداً آرد کرده و از آن لعاب ثعلب درست می‌کردند. این لعاب (لیزاب) هیدرولیز شده و به مانوز و گلوکز تبدیل می‌شود و دارای ۳۰٪ نشاسته، آلبومین و قند است. در گذشته در پزشکی سنتی از لعاب رقیق ثعلب (به نسبت ۱۰ به ۱۰۰) برای ناراحتی‌های روده و معده، تقویت قدرت جنسی استفاده می‌کردند ولی امروزه مواد دیگری را جایگزین ثعلب می‌کنند. به دلیل جمع‌آوری بیش از اندازه این گیاه در معرض خطر نابودی قرار گرفت.[۱] گونهٔ Orchis Maculata L. نیز نوشته شده است.[۲]

از ثعلب در تولید بستنی سنتی ایرانی، بستنی عربی (بوزا)، بستنی ترکی (داندورما) و بستنی یونانی (کایماکی) استفاده می‌شود.[۳][۴]

از آرد ثَعلَب در ترکیه نوشابه‌ای تهیه می‌شود به نام ثعلب (Salep) که این نوشیدنی پیش از حضور قهوه و چای، در کشورهای دیگری مانند انگلستان و آلمان نیز مصرف می‌شد.

از آرد ثعلب، دسرهایی نیز تهیه می‌شود از جمله پودینگ ثعلب و بستنی ثعلب. منطقه قهرمان‌مرعش ترکیه از تولیدکنندگان بزرگ آرد ثعلب است که این آرد با نام «ثعلب مرعش» معروف است.
چگونه ثعلب را تشخیص دهیم

Related cuisines: Arab • Levantine • Mediterranean • آشپزی خاورمیانه • آشپزی ارمنی • Cypriot • Ottoman • آشپزی سوری


در سالهای نه چندان دور استفاده از گیاه ثعلب در بستنی های سنتی ایرانی مرسوم بوده است. امروزه می توان گفت از این گیاه دیگر در صنعت تولید بستنی استفاده ای نمی شود. این عدم استفاده از ثعلب دلایل گوناگونی دارد که از جمله مهمترین آنها قیمت این ماده و کمبود منابع آن می باشد.

در سال های اخیر قنادها و متخصصین صنایع غذایی، خلا وجود ثعلب در انواع بستنی را با سایر صمغ های طبیعی و سنتزی پر کرده اند. از مهمترین این صمغ های جایگزین CMC یا کربوکسی متیل سلولز می توان نام برد که بدلیل جایگزین شدن CMC با گیاه ثعلب در فرمولاسیون بستنی سنتی ایرانی، به CMC، ثعلب صنعتی هم می گویند. بعد آنکه کاملا CMC در فرمول بستنی های سنتی جای خود را باز کرد، امروزه حتی استفاده از نام ثعلب به جای CMC مرسوم شده است. حال آنکه بسیاری از مواقع، این ماده را در شاخه های دیگر صنایع غذایی با نام مستعار ثعلب می شناسند.چگونه ثعلب را تشخیص دهیم

این ماده را قدیمی تر ها شاید در عطاری ها دیده باشند. حتی گاهی با نام ثعلب پنجه نیز این ماده را می توان در عطاری ها یافت کرد. جالب است که  بدانید مردم ترکیه از طرفداران پر و پا قرص این گیاه می باشند.

این روزها اگر سری به بازار سنتی ایران بزنید و سراغی از ثعلب بگیرید، مواجه می شوید با چند ماده کاملا متفاوت که همه را با همان نام ثعلب صدا می کنند و هیچکدامشان آن گیاه مورد نظر و یا حتی مشتقاتی از آن نیستند.

بطور مثال، ثعلب ژاپنی، ثعلب سانروز( سانروز نام یک برند سی ام سی ژاپنی می باشد)، ثعلب مشترک و ثعلب دانمارکی.

هرکدام از این نام ها مشخصات و معانی خاصی در بازار ایران برای خود یافته اند و گاهی از روی نام هیچکدام را نمی توان فهمید. حال آنکه یافتن آنچیزی که شما به آن نیاز دارید کمی در پرده ابهام قرار خواهد گرفت. بنا براین توصیه می شود حداقل نسبت به چند مورد ذیل آگاهی نسبی داشته باشید:

منظور همان CMC ژاپنی می باشد. گاهی حتی در بازار سنتی به این ماده ثعلب سانروز می گویند. دلیل این اشتهار نیز بسیار ساده است. در سال های اولیه ورود این ماده غذایی به ایران، CMC سانروز جزو دسته پیشرو به حساب می آمده و توانسته در طی سالیان متمادی اعتماد مشتریان خود را به نسبت جلب کند.

در این مورد هیچ اظهار نظری نمی توان کرد. چه آنکه حتی در مورد مارک روی بسته بندی نیز نمی توان اظهار نظری کرد.

اگر منظور فروشنده را درست متوجه شده باشید، و اگر فروشنده منظور شما را خوب متوجه شده باشد و باز هم اگر بسته بندی اعتبار داشته باشد، می توان در این مورد چنین اظهار نظر کرد: استابلایزر بستنی سنتی که ترکیبی از چند ماده هستند و برای بستنی های با بافت خاص بستنی سنتی طراحی و مهندسی شده اند. حال این استابلایزر می تواند تولید شده در هر کشوری باشد. از آنجا که کشور دانمارک دارای تکنونولوژی مناسبی در تولید استابلایزرهای صنایع غذایی می باشد و در بازار ایران نیز سابقه ای به نسبت طولانی دارد، این نوع استابلایزر را با اصطلاح ثعلب دانمارکی نیز صدا می زنند.

در مورد استفاده از CMC  و همچنین استابلایزر بستنی، پیشنهاد ما استفاده از محصولات متاژل (METAGEL) می باشد. دلیل این پیشنهاد نیز بسیار ساده است. استابلایزر بستنی متاژل و CMC متاژل با توجه به ذائقه ایرانی طراحی و مهندسی شده است و خدمات و پشتیبانی فنی شرکت سازنده را نیز در کنار خود خواهید دید.

بنابر این شاید بد نباشد به  موارد فوق، ثعلب متاژل ( سی ام ی غذایی ) را نیز اضافه کنیم.

این روزها از ثعلب (  سی ام سی غذایی ) در بسیاری از شاخه های صنایع غذایی استفاده می کنند، که از جمله آنها می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

در سالهای نه چندان دور استفاده از گیاه ثعلب در بستنی های سنتی ایرانی مرسوم بوده است. امروزه می توان گفت از این گیاه دیگر در صنعت تولید بستنی استفاده ای نمی شود. این عدم استفاده از ثعلب دلایل گوناگونی دارد که از جمله مهمترین آنها قیمت این ماده و کمبود منابع آن می باشد.

در سال های اخیر قنادها و متخصصین صنایع غذایی، خلا وجود ثعلب در انواع بستنی را با سایر صمغ های طبیعی و سنتزی پر کرده اند. از مهمترین این صمغ های جایگزین CMC یا کربوکسی متیل سلولز می توان نام برد که بدلیل جایگزین شدن CMC با گیاه ثعلب در فرمولاسیون بستنی سنتی ایرانی، به CMC، ثعلب صنعتی هم می گویند. بعد آنکه کاملا CMC در فرمول بستنی های سنتی جای خود را باز کرد، امروزه حتی استفاده از نام ثعلب به جای CMC مرسوم شده است. حال آنکه بسیاری از مواقع، این ماده را در شاخه های دیگر صنایع غذایی با نام مستعار ثعلب می شناسند.

این ماده را قدیمی تر ها شاید در عطاری ها دیده باشند. حتی گاهی با نام ثعلب پنجه نیز این ماده را می توان در عطاری ها یافت کرد. جالب است که  بدانید مردم ترکیه از طرفداران پر و پا قرص این گیاه می باشند.

این روزها اگر سری به بازار سنتی ایران بزنید و سراغی از ثعلب بگیرید، مواجه می شوید با چند ماده کاملا متفاوت که همه را با همان نام ثعلب صدا می کنند و هیچکدامشان آن گیاه مورد نظر و یا حتی مشتقاتی از آن نیستند.

بطور مثال، ثعلب ژاپنی، ثعلب سانروز( سانروز نام یک برند سی ام سی ژاپنی می باشد)، ثعلب مشترک و ثعلب دانمارکی.

هرکدام از این نام ها مشخصات و معانی خاصی در بازار ایران برای خود یافته اند و گاهی از روی نام هیچکدام را نمی توان فهمید. حال آنکه یافتن آنچیزی که شما به آن نیاز دارید کمی در پرده ابهام قرار خواهد گرفت. بنا براین توصیه می شود حداقل نسبت به چند مورد ذیل آگاهی نسبی داشته باشید:

منظور همان CMC ژاپنی می باشد. گاهی حتی در بازار سنتی به این ماده ثعلب سانروز می گویند. دلیل این اشتهار نیز بسیار ساده است. در سال های اولیه ورود این ماده غذایی به ایران، CMC سانروز جزو دسته پیشرو به حساب می آمده و توانسته در طی سالیان متمادی اعتماد مشتریان خود را به نسبت جلب کند.

در این مورد هیچ اظهار نظری نمی توان کرد. چه آنکه حتی در مورد مارک روی بسته بندی نیز نمی توان اظهار نظری کرد.

اگر منظور فروشنده را درست متوجه شده باشید، و اگر فروشنده منظور شما را خوب متوجه شده باشد و باز هم اگر بسته بندی اعتبار داشته باشد، می توان در این مورد چنین اظهار نظر کرد: استابلایزر بستنی سنتی که ترکیبی از چند ماده هستند و برای بستنی های با بافت خاص بستنی سنتی طراحی و مهندسی شده اند. حال این استابلایزر می تواند تولید شده در هر کشوری باشد. از آنجا که کشور دانمارک دارای تکنونولوژی مناسبی در تولید استابلایزرهای صنایع غذایی می باشد و در بازار ایران نیز سابقه ای به نسبت طولانی دارد، این نوع استابلایزر را با اصطلاح ثعلب دانمارکی نیز صدا می زنند.

در مورد استفاده از CMC  و همچنین استابلایزر بستنی، پیشنهاد ما استفاده از محصولات متاژل (METAGEL) می باشد. دلیل این پیشنهاد نیز بسیار ساده است. استابلایزر بستنی متاژل و CMC متاژل با توجه به ذائقه ایرانی طراحی و مهندسی شده است و خدمات و پشتیبانی فنی شرکت سازنده را نیز در کنار خود خواهید دید.

بنابر این شاید بد نباشد به  موارد فوق، ثعلب متاژل ( سی ام ی غذایی ) را نیز اضافه کنیم.

این روزها از ثعلب (  سی ام سی غذایی ) در بسیاری از شاخه های صنایع غذایی استفاده می کنند، که از جمله آنها می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

شاید مطالب زیر برای شما جالب باشد:

اثر برخي عوامل فيزيكي و شيميايي بر رفتار جريان محلول صمغ ثعلب

ثعلب Orchis Maculata  یکی از گیاهات دارویی بسیار مفید است که در باغ ها و بیشه ها می روید .گیاه ثعلب در کجای ایران می روید؟دانه گیاه ثعلب جزو کوچک‌ ترین دانه‌ های گیاهی در جهان بوده و تاکنون 25 نوع از این گیاه شناخته شده که ده نوع آن در ایران و در مناطقی مانند آذربایجان،لرستان ،خوزستان،کردستان و سواحل دریای خزر به صورت خودرو به عمل می آید .این گیاه استفاده زینتی نیز داشته و می تواند باغچه هایتان را زیبا نماید .

ثعلب گیاهی پایا ، چند‌ساله و متعلق به خانواه ثعلبیان است که دارای گل‌ هایی خوشه‌ ای به رنگ صورتی، سفید با خطوط و نقاط بنفش یا ارغوانی و برگ‌ های پهن به صورت نوک‌ باریک و تیز همراه با لکه‌ هایی به رنگ قهوه‌ ای می باشد.ظاهر پوسته پیاز این گیاه صورتی رنگ و داخل آن سفید رنگ می باشد.طعم ثعلب کمی تند، شیرین و لزج می باشد.یا به عبارت دیگر طعم این گیاه شیرین و دارای خاصیت چسبندگی بوده و مزه آن کمی تند و بوی آن شبیه بوی خمیر ترش می باشد .گل دهی این گیاه در اواخر فروردین تا اواخر خرداد بوده و زمان برداشت آن اوایل تابستان می باشد.

طبع گیاه ثعلب گرم و مرطوب بوده و دارای ترکیباتی مانند لوکوزیدی به نام لوروگلوسین Lauroglossin ،هیدرات های کربن،قند،موسیلاژ مشابه باسورین، آمیدون‌ تغییرشکل‌ یافته‌، مواد پروتئیدی‌ و املاح معدنی و لعاب موسیلاژ می باشد .مصلح این گیاه شکر می باشد .چگونه ثعلب را تشخیص دهیم

اندام های دارویی و مورد استفاده این گیاه جادویی شامل بخش های زیر زمینی به صورت خشک شده ،سیبک ها به صورت (خشک و آسیاب شده) می باشد.

برای تهیه آرد ثعلب کمی بایست غده های زیر زمینی این گیاه را پس از شست و شو در آب جوش بخیسانید تا ورم نماید. سپس آن را خشک کرده و آسیاب نمایید.

ریشه سفید این گیاه در تهیه بستنی و بسته شدن و کش دار شدن شیر تاثیر دارد  بنابراین از پودر این گیاه در بستنی سازی استفاده می‌کنند. همچنین کاربرد ثعلب در آشپزی بی شمار بوده و در تهیه انواع شیرینی و بستنی ،پودینگ و نوشیدنی می توان از این گیاه زیبا و شگفت انگیز استفاده نمود .همچنین گونه‌هایی از ثعلبیان مانند Orchis morio L  کاربرد دارویی داشته و از آرد این گیاه در کشورهایی نظیر انگلستان و آلمان برای تهیه دمنوش استفاده می شده است.خشک شده این گیاه از غذاهای مهم و حیاتی دریانوردان  شمار می آید.میزان مصرف مجاز استفاده از این گیاه  تا روزی 2 گرم می باشد.

حال که متوجه شده اید ثعلب چیست ؟حتما می خواهید بدانید که ثعلب را از کجا تهیه کنیم؟شما می توانید این گیاه را از فروشگاه های معتبر عرضه کننده خشکبار و گیاهان دارویی تهیه نموده و یا برای خرید آن به عطاری ها مراجعه کنید .انواع ثعلب شامل دو نوع پنجه و قلوه ای می باشد و قیمت گیاه ثعلب قلوه ای و قیمت ثعلب پنجه ای یکسان بوده و قیمت پودر آن یک بیستم قیمت گیاه ثعلب می باشد .

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

 Copyright © 2013 – 2017 salamatweb.ir

ثعلب یکی از گیاهان دارویی بسیار مفید است که از غده زیر زمینی گیاه حاصل می شود. این گیاه پایا و چندساله دارای گلهای خوشه ای و برگهای پهن است. گلهای گیاه ثعلب به رنگ صورتی یا سفید با خطوط بنفش و ارغوانی است و برگهای زیرین آن به سمت نوک ، باریک و تیز می باشد. گیاه ثعلب از خانواده ارکیده ها است که دارای گونه های مختلف می باشد.

پوست غدد زیرزمینی گیاه ثعلب ، صورتی و داخل آن سفید است. ثعلب دارای طعم کمی شیرین ، لزج و کمی تند است. محل پرورش و رویش این گیاه معمولا در داخل باغ و بیشه ها می باشد و اغلب از اواخر فروردین تا اواخر خرداد ، زمان گل دهی آن است. طبع گیاه ثعلب گرم و مرطوبی (دموی) می باشد.

در واقع ثعلب پودری است که از آسیاب کردن غده های زیر زمینی گیاه به دست می آید . این گیاه دارای دو عدد غده زیر زمینی است که ریشه ها از آن خارج می شوند. یکی غده تهی که مولد و منشأ گیاه در حال رویش است و دومی غده ای توپر که برای تولید و رشد گیاه در سال آینده می باشد . از همین غده توپر برای مصارف دارویی و غذایی استفاده می شود.

ارکیده، ارکید،خصیه الثعلب، سعلب، شاطریون، ونیله، تولکی، سحلب، ثعلب مصری، سورقطون، سه برگ، سالپ، کوکره، لومیری، اورکیس ماسکولا، کوکهری و گل دختر ملکه آفتاب از نام های دیگر گیاه ثعلب می باشد.

غده گیاه ثعلب در اوایل تابستان قابل برداشت می شود .گیاه دارویی ثعلب دارای ترکیبات شیمیایی املاح معدنی ، ئیدرات کربن ، قند، مقداری موسیلاژ شبیه باسورین ، آمیدون تغییرشکل یافته ، مواد پروتئیدی ، مواد لعابی، ماده ای شبیه صمغ عربی گلوکوزیدی به نام لوروگلوسین،آلبومین ، نشاسته و اسانس می باشد .مقدار زیادی مواد لعابی (موسیلاژ) و ماده ای شبیه صمغ غربی و نشاسته و مواد رنگی و مقدار کمی املاح معدنی و اسانس ، پس از خشک شدن گیاه به صورت کومارین درمی آید.چگونه ثعلب را تشخیص دهیم

برای بهره مندی از خواص ثعلب می توان از پودر و دم کرده آن استفاده کرد. در این بخش از سلامت نمناک ، کاربردهای مختلف ثعلب و خواص آن را بررسی می کنیم ، با ما همراه باشید.

همان طور که ذکر شد از پودر و دم کرده ثعلب می توان استفاده نمود. در تهیه بستنی سنتی ایرانی، بستنی یونانی (کایماکی ) ، بستنی ترکی (داندورما ) و بستنی عربی (بوزا) از ثعلب استفاده می شود. بستنی ویتامین های ضروری و پروتئین بدن را فراهم می کند ، همچنین علاوه بر افزایش انرژی ، از پوکی استخوان نیز جلوگیری می نماید . زیرا حاوی مواد لبنی و لبنیات است که کلسیم بدن را تامین میکند.

در ترکیه از ترکیب ثعلب با شیر داغ، دارچین و شکر یک نوشیدنی پر طرفدار به نام سالپ (Salep) تهیه می شود که این نوشیدنی پیش از حضور قهوه و چای، در کشورهای دیگری مانند انگلستان و آلمان نیز مصرف می شد.

علاوه بر این از پودر ثعلب، دسرهایی نیز تهیه می شود از جمله پودینگ ثعلب و بستنی ثعلب.

برخی از گونه های ثعلب مانند Orchis morio L کاربرد دارویی دارند .در کشورهایی نظیر انگلستان و آلمان از آرد ثعلب برای تهیه دمنوش ، استفاده می کردند.

خشک شده گیاه ثعلب یکی از غذاهای مهم و حیاتی دریانوردان شمار می آید. البته باید توجه داشت که میزان مصرف مجاز استفاده از این گیاه ، حداکثر 2 گرم در روز می باشد.

درمان مشکلات گوارشی

ثعلب دارای مواد موکوس مانندی است که برای درمان مشکلات گوارشی مانند سوزش سر دل، نفخ شکم و سو هاضمه مفید است . همچنین به درمان اسهال، به ویژه در کودکان کمک می نماید.

درمان ریزش مو

ثعلب داری مقادیر بالای مواد مغذی است که برای درمان ریزش مو و تقویت فولیکول ها در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد.

ماسک ثعلب برای مو:

برای جلوگیری از ریزش مو و تقویت موی سر،ثعلب را با روغن زیتون و گل سرخ مخلوط نموده و بر روی موها و پوست سر بمالید. سپس بعد از 15 دقیقه موهای خود را با آب و شامپو بشوئید.

همچنین می توان از پودر ثعلب و گل پنیرک مانند ژل جهت موی سر استفاده کرد. برای این منظور 50 گرم ثعلب را با کمی روغن نارگیل و 20 گرم گل پنیرک در یک لیتر آب جوشانده و سپس از صافی عبور می دهیم. پس از خنک شدن به عنوان ژل می توان از آن استفاده نمود.

جوان سازی پوست صورت

ثعلب در بازسازی سلول های پوستی بسیار موثر است چرا که موجب سفت تر شدن پوست با رفع چین و چروک و در نتیجه جوان سازی پوست صورت می شود.

رفع آکنه و جوش صورت

یکی از بهترین خواص گیاه ثعلب در طب سنتی درمان بسیاری از بیماری های پوستی مانند آکنه و جوش صورت است.

درمان فلج

فلج عصب صورتی یا لقوه یک بیماری است که عصب چهره ای در آن فلج می شود. استفاده از ثعلب برای درمان این نوع فلج و کاهش علائم آن بسیار مفید است.

درمان نازایی

برگ گیاه ثعلب به دلیل داشتن ترکیبات خاص خود در رفع نازایی زنان بسیار موثر می باشد.

درمان ورم کلیه و مثانه

عفونت کلیه یکی از بیماری های رایج می باشد که در ابتدا از مثانه شروع شده و سپس به کلیه ها منتقل می شود. ثعلب برای درمان عفونت و همچنین ورم کلیه و مثانه بسیار مفید است.

درمان کم خونی

کم خونی به دلیل کاهش تعداد هموگلوبین خون در رگ ها به وجود می آید. مهمترین دلیل ابتلا به کم خونی ، کمبود آهن خون است. دم کرده ثعلب خواص بسیاری برای درمان کم خونی دارد.

تقویت قوای جنسی مردان

در طب سنتی ثعلب به عنوان یکی داروی مقوی قوای جنسی مردان شناخته می شود؛ برای کمک به درمان اختلالات نعوظ و ناتوانی جنسی مردان ، عصاره ثعلب را می توان توصیه نمود.

درمان یبوست

یکی از بیماریهای گوارشی ، یبوست است که موجب سفت شدن مدفوع و دفع سخت آن می شود. برای درمان این بیماری عصاره ثعلب را با شیر گرم ترکیب کنید. مصرف این ترکیب باعث روانتر شدن حرکت روده و درمان یبوست می شود.

درمان درد های عصبی

چگونه ثعلب را تشخیص دهیم

ثعلب به عنوان یک تونیک اعصاب شناخته می شود که می تواند به درمان درد های عصبی کمک کند و استرس روی اعصاب بدن را از بین ببرد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

ثعلب دارای خواص ضد میکروبی قوی است که در تقویت سیستم ایمنی به بدن کمک می کند و موجب کاهش خطر ابتلا به سرفه و سرماخوردگی می شود.

درمان رعشه

رعشه یا لرزش بدن (تشنج) شامل تحرکات اضافی بدن می باشد ، این حرکت های اضافی بدن به دلیل انبساط و انقباض پی در پی عضلات به وجود می آید. گیاه ثعلب در درمان بیماری رعشه موثر می باشد.

درمان اسهال

ثعلب دارای ترکیبات لعابی مانندی است که در بهبود حرکت روده ها موثر است. بنابراین به عنوان یکی از روشهای درمانی طبیعی برای رفع اسهال به ویژه اسهال کودکان استفاده می شود.

در گذشته برای تقویت رشد کودکان از ثعلب در شیر استفاده می کردند. ثعلب در سلامت کودکان بسیار موثر است.

تاکنون اطلاعات دقیقی از تاثیر ثعلب بر روی زنان باردار و شیرده منتشر نشده است اما برخی از گزارشات حاکی از آن است که ثعلب موجب سقط جنین می شود. به همین دلیل متخصصان توصیه می کنند که زنان در دوران بارداری و شیردهی از مصرف آن اجتناب کنند.

ثعلب را از کجا تهیه کنیم؟

توجه داشته باشید که ثعلب های موجود در بازار ممکن است به روش های شیمیایی تهیه شده باشند به همین دلیل توصیه می کنیم که در خانه آرد ثعلب را تهیه کنید؛ غده های ثعلب را از عطاری ها خریداری کرده و در خانه با آسیاب به آرد تبدیل کنید.

طرز تهیه آرد ثعلب:

ثعلب های موجود در بازار ممکن است با روش های شیمیایی تهیه شده باشند. بنابراین بهتر است آن را در منزل تهیه نمائید. برای تهیه آرد ثعلب ، پیاز و یا همان غده های گیاه ثعلب را بشوئید و سپس در آب جوش خیس نمائید تا کمی ورم کند. سپس آن را خشک کرده و آسیاب کنید.

عدم رعایت بهداشت فردی باعث بروز مشکلاتی در دهانه رحم می شود و مصرف بیش از اندازه از ثعلب موجب تشدید این عارضه می شود.

مصرف زیاد ثعلب موجب از کار افتادن تارهای صوتی می شود که مشکلاتی را برای فرد ایجاد می کند.

مصرف گیاه ثعلب برای افرادی که از بیماری واریکوسل رنج می برند ، مضر است. بنابراین این افراد باید ثعلب را کمتر مصرف کنند تا موجب تشدید بیماری نشود.

ثعلب خاصیت قاعده آوری دارد بنابراین مصرف بیش از اندازه آن در دوران بارداری موجب سقط جنین می شود.

مصرف بیش از اندازه ثعلب برای دهانه معده و برای گرم مزاجان مضر است، زیرا موجب ضعف دستگاه گوارش و دستگاه عصبی می شود.

طرز تهیه ثعلب / طرز تهیه ثعلب و نوشیدنی داغ با ثعلب و بستنی با ثعلب / طرز تهیه ثعلب و تهیه یک نوشیدنی داغ ترکیه ای با شیر و ثعلب / طرز تهیه ثعلب و تهیه بستنی خانگی سنتی با ثعلب / طرز تهیه ثعلب و موادی که برای تهیه آن نیاز دارید / طرز تهیه ثعلب و بررسی خواص و ویژگی های آن

ثعلب گیاهی است با گل های خوشه ای و برگهایی پهن که فصل گل دهی آنها اوایل فروردین تا اواخر خرداد میباشد- طرز تهیه ثعلب

از پیاز این گیاه ثعلب را تهیه میکنند پوسته غدد زیر زمینی این پیاز به رنگ صورتی است و داخل آن سفید است و کمی لزج میباشد و دارای طعمی تند و کمی شیرین است

پیاز این گیاه دارای نشاسته است که آنرا در حالت خام خشک کرده و از پودر آن در بستنی سازی استفاده میکنند چگونه ثعلب را تشخیص دهیم

شما میتوانید آرد ثعلب را خودتان تهیه کنید بدین ترتیب که پیاز این گیاه را در آب جوش بخیسانید تا پیاز کمی آب جذب کرده و متورم شود سپس آنرا خشک کرده و آسیاب کنید

معمولا از آرد ثعلب یا همان پودر ثعلب در بستنی سازی استفاده میشود اما در گذشته و تا به امروز در ترکیه از این آرد در تهیه نوشیدنی نیز استفاده میشود

که در این مطلب میخواهیم طرز تهیه ثعلب و نوشیدنی آن با شیر را به شما عزیزان آموزش دهیم ، امیدواریم که مورد توجهتان قرار گیرد

موادی که نیاز دارید شامل یک قاشق سوپ خوری ثعلب ، یک پیمانه شیر ، شکر و پودر دارچین یا زنجبیل به مقدار لازم

شیر را روی حرارت قرار بدهید و پس از اینکه کمی گرم شد ثعلب را به آن اضافه کرده و به هم بزنید تا ثعلب در شیر حل شده و غلیظ شود

پس از اینکه به غلظت معینی رسید شکر را اضافه کرده و باز هم بزنید تا شکر در شیر حل شود

درنهایت در فنجان ریخته و با دارچین و یا زنجبیل تزیین کنید

از نظر طب پزشکی ، ثعلب دراری طبع گرم و مرطوب است که از آن در درمان سرماخوردگی رفع تحریک و التهاب سینه و هم چنین رفع اختلالات خونی موثر است

گفته میشود که از ثعلب برای درمان مشکلات گوارشی هم استفاده میشود و میتواند التهابات و عفونت های دستگاه گوارش و هم چنین برطرف کردن اسهال و ورم روده استفاده میشود

ثعلب در تقویت قوای جسمی و نیری جنسی نیز موثر است

از دیگر فواید ثعلب میتوان به موارد زیر اشاره کرد

خون ساز ، خلط آورد ، تقویت اعصاب ، مفرح و نرم کننده سینه

شما به سادگی میتوانید در منزل یک بستنی سالم و خوش طعم تهیه کنید تا هم از سالم بودن و طبیعی بودن مواد آن اطمینان داشته باشید و هم به همان شکلی که میپسندید تهیه بفرمایید

موادی که برای تهیه بستنی خانگی نیاز دارید شامل موارد زیر است

یک لیتر شیر ، سیصد گرم شکر ، دو قاشق چایخوری ثعلب ، دو قاشق سوپ خوری محلول زعفران ، چهار قاشق سوپ خوری گلاب مرغوب  ،یک قاشق چایخوری پودر هل سفید ، صد گرم خامه صبحانه  ، صد گرم پسته خرد شده

شیر را روی حرارت گرم کرده و ثعلب را در آن حل کنید و به هم بزنید تا به غلظت معین برسد با یک هم زن دستی شیر را هم بزنید تا بافتی یک دست و غلیظ به دست آید

بعد از اینکه به غلظت معین رسید آنرا از صافی رد کنید تا یکدست شود شیر که خنک شد گلاب و هل و زعفران را اضافه بفرمایید و بعد در فریزر قرار دهید

وقتی در فریزر قرار میدهید هر یک ساعت یک بار از فریزر خارج کرده و هم بزنید و این عمل را چهار مرتبه تکرار کنید

در یک سینی لبه دار خامه ای با ضخامت کم ریخته و داخل فریزر قرار بدهید تا یخ بزند سپس خامه را خرد کنید و داخل بستنی که در فریزر قرار داده اید بریزد و پسته را هم اضافه کرده و با یک قاشق خوب هم بزنید و نوش جان کنید- طرز تهیه ثعلب

ثعلب در واقع پودری است که از آسیاب کردن غده های گونه ای از گیاهان تیره ثعلبیان با نام علمی (orchis mascula) به دست می آید.

جالب است بدانید ثعلب نام عربی ارکیده است. این گیاه بومی مرکز، جنوب اروپا و ترکیه بوده که دارای گل هایی خوشه ای به رنگ بنفش و گاهی سفید رنگ می باشد.

برگ های این گیاه نیزه ای هستند که لکه های بنفش و قهوه ای بر روی آن ها دیده می شود. ریشه ها یا غدد زیر زمینی که از آن ها برای تهیه ثعلب استفاده می شود دارای پوسته ای صورتی رنگ هستند اما درون آن ها گوشت سفید رنگی قرار دارد که شیرین، تند و لزج می باشد.

ثعلب به دلیل ماده موکوس مانندی که دارد به درمان مشکلات گوارشی مانند سوزش سر دل، نفخ شکم و سو هاضمه کمک کرده و برای درمان اسهال، به ویژه در کودکان مفید می باشد.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با تمامی فواید ثعلب برای سلامتی و نحوه استفاده از آن بیشتر آشنا شوید؛چگونه ثعلب را تشخیص دهیم

در طب سنتی ثعلب به عنوان یکی از بهترین گیاهان دارویی برای درمان بسیاری از بیماری های پوستی از جمله آکنه و جوش صورت استفاده می شود.

ثعلب به بازسازی سلول های پوستی کمک می کند، باعث سفت تر شدن پوست شده و با رفع چین و چروک باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

در طب سنتی از ثعلب به دلیل مقادیر بالای مواد مغذی که دارد برای تقویت فولیکول ها و درمان ریزش مو استفاده می شود.

ماسک ثعلب برای مو

مقداری پودر ثعلب را با روغن زیتون و گل سرخ ترکیب کرده و بر روی مو ها و پوست سر بمالید، بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس با آب و شامپو بشویید.

در طب سنتی ثعلب به عنوان یکی داروی مقوی قوای جنسی مردان شناخته می شود؛ گفته می شود که عصاره ثعلب به درمان اختلالات نعوظ و ناتوانی جنسی در مردان کمک می کند.

ثعلب به عنوان یک تونیک اعصاب شناخته می شود که می تواند به درمان درد های عصبی کمک کند و استرس روی اعصاب بدن را از بین ببرد.

طرز استفاده ثعلب به عنوان تونیک اعصاب

مقداری پودر ثعلب را با غذا یا یک لیوان شیر ترکیب کنید و بخورید.

ثعلب به دلیل مقادیر بالای لعابی که دارد به بهبود حرکات روده کمک کرده و به عنوان یکی از بهترین روش های طبیعی برای درمان اسهال به ویژه اسهال کودکان استفاده می شود.

ثعلب دارای خواص ضد میکروبی قوی است که می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند و خطر ابتلا به سرفه و سرماخوردگی را کاهش دهد.

تاکنون هیچ گونه عوارض جانبی برای ثعلب گزارش نشده است اما توصیه می شود که برخی افراد مانند افراد مبتلا به وریکوسل در مصرف آن دقت کنند.

هنوز اطلاعات دقیقی از اثر ثعلب بر روی زنان باردار و شیرده منتشر نشده اما در برخی منابع آمده که ثعلب می تواند باعث سقط جنین شود به همین دلیل متخصصان توصیه می کنند که زنان در دوران بارداری و شیردهی از مصرف آن اجتناب کنند.

طبیعت ثعلب گرم و مرطوب می باشد. ثعلب حاوی مقادیر بالای لعاب، نشاسته و آلبومین است.

پودر ثعلب را به دلیل لعابی که دارد و همچنین به عنوان طعم دهنده در آشپزی و برای تهیه انواع دسر ها از جمله مربا، پودینگ، بستنی (به ویژه بستنی سنتی ایران) و شیر موز استفاده می کنند.

پودر ثعلب را برای تهیه چای و دمنوش آن و انواع نوشیدنی های داغ به کار می برند.

در ترکیه از ترکیب ثعلب با شیر داغ، دارچین و شکر یک نوشیدنی پر طرفدار تهیه می شود که سالپ (Salep) نام دارد.

توجه داشته باشید که ثعلب های موجود در بازار ممکن است به روش های شیمیایی تهیه شده باشند به همین دلیل توصیه می کنیم که در خانه آرد ثعلب را تهیه کنید؛ غده های ثعلب را از عطاری ها خریداری کرده و در خانه با آسیاب به آرد تبدیل کنید.

منابع : ayushology

فال حافظ

متن عاشقانه متن زیبا آهنگ تولدت مبارک

صفحه اصلی تبلیغات تماس با ما درباره ما

مطالب بخش سلامت و پزشکی سایت کوکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا برای تمامی وب سایت ها به هر نحو غیر مجاز می باشد.
هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.
استفاده از مطالب سایت کوکا در سایت های خبر خوان و دارای آی فریم نیز اکیدا ممنوع است.

چگونه ثعلب را تشخیص دهیم
چگونه ثعلب را تشخیص دهیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *