چگونه جنینی شاد داشته باشیم

 
helpkade
چگونه جنینی شاد داشته باشیم
چگونه جنینی شاد داشته باشیم

بارداری یکی از زیباترین مراحل زندگی هر زنی است و شادی و امید زیادی به همراه دارد . زنان باردار به دلیل تغییرات هورمونی که بر روی ذهن آن ها تاثیر می ‎گذارد، در معرض خطر احساسات منفی و حتی افسردگی قرار دارند که این احساسات منفی ممکن است باعث ایجاد آسیب های جسمی و روحی و روانی بر روی خانم باردار و همچنین سلامتی جنین شود . بنابراین خانم های باردار باید برای شاد بودن و کنترل استرس این دوران تلاش کنند .

این نکته که خودتان را در 9 ماه بارداری مثبت و شاد نگه دارید به طور مستقیم بر روی رشد کودک تاثیر می‎ گذارد و بسیاری از مطالعات نشان می دهند که هرچه یک خانم در دوران بارداری اش شاد تر باشد ، احتمال مواجهه کودک با مشکلات روحی و جسمی در آینده کمتر است و در کل خوشبختی معمولا ناشی از طرز فکر انسان است . در این قسمت از نمناک به ارائه چندین روش برای حفظ شادی و روحیه مثبت در دوران بارداری خواهیم پرداخت .

1. زندگی کردن در لحظه و تمرکز بر روی کودک

یک خانم باردار باید همیشه در لحظه زندگی کند و تنها بر روی سلامتی کودک خود تمرکز کند .در این دوران تمرکز کردن بر روی نکات مثبت زندگی به شما کمک می ‎کند تا با تمام دشواری های این مرحله از زندگی خود مقابله کنید .

 2. سبک زندگی سالم

چگونه جنینی شاد داشته باشیم

با پیشرفت بارداری به دلیل تغییرات جسمی و هورمونی که در این دوران اتفاق می ‎افتد، فرد دچار بی حالی و خستگی می ‎شود و پس از ورود به این مرحله، مهم است که تمام تلاش خود را برای حفظ روحیه مثبت به کار گیرید و انجام ورزش و پیروی از یک رژیم غذایی سالم به شما در این راه کمک فراوانی خواهد کرد و سبب ایجاد تاثیرات مثبت بر روی جنین می ‎شود .

3. انجام یوگا و مدیتیشن

شرکت کردن در جلسات یوگا و مدیتیشن تاثیر به سزایی در احساس جوانی ، نیرومندی و شادی در فرد دارد و تمرینات تنفسی در یوگا و مدیتیشن به شما کمک می ‎کند تا ذهن خود را از افکار، کلمات و اعمال منفی دور نگه دارید .

4. نوشتن خاطرات

بارداری مرحله ای جالب و هیجان انگیز در زندگی هر زنی است و از این رو نوشتن احساسات و عواطف خود در این دوران بسیار هیجان انگیز خواهد بود . شما می‎ توانید با نوشتن خاطرات این روزهای خود در یک دفترچه خاطرات ، عواطف تان را بیان کرده و احساسات منفی و استرس را از خود دور کنید .

 5. ایجاد آمادگی برای شرایط پیش بینی نشده

خانم های باردار در این دوران معمولا به انجام برنامه ریزی های مختلف برای پرورش کودک خود می ‎پردازند اما باید توجه داشته باشید که در برخی شرایط اوضاع مطابق میل شما پیش نخواهد رفت و بنابراین باید خود را برای رویارویی با اتفاقات پیش بینی نشده آماده کنید و انعطاف پذیری خود را افزایش دهید .

6. ماساژ برای خانمهای باردار

این دوران زمان مناسبی برای انجام فعالیت هایی مانند ماساژ و یا مانیکو و پدیکور است که این گونه فعالیت ها نقش به سزایی در ایجاد آرامش در خانم باردار دارد و البته قبل از انجام این گونه فعالیت ها باید نسبت به بی خطر بودن آن ها برای جنین اطمینان حاصل کنید .

7. لذت بردن از زندگی

در دوران بارداری حواس مختلف خانم های باردار قوی تر از حالت عادیشان می ‎شود و این امر امکان لذت بردن بیشتر از زندگی را برای شما فراهم می ‎کند . برای مثال زمانی که به پارک می‎ روید از عطر خوش گل ها و نوای دلنشین پرندگان لذت ببرید که این فعالیت ها تاثیر زیادی در تقویت روحیه شما دارند .

 8. استراحت بیشتر

در این دوران بهتر است از انجام کارهای سنگینی که قبلا انجام می ‎دادید خودداری کرده و آن ها را به اعضای خانواده خود واگذار کنید و به این ترتیب می ‎توانید توجه بیشتری به سلامت فرزند خود داشته باشید .

9. مطالعه در دوران بارداری

مطالعه کردن در دوران بارداری تاثیر زیادی در راحت تر کنار آمدن با سختی ها و چالش های ایجاد شده در دوران بارداری شما خواهد داشت و این امر همچنین باعث تقویت اطلاعات شما نیز می ‎شود .

10. آماده کردن خود برای نقش مادری

مادر بودن تجربه ای فوق العاده ای است اما فقط برای کسانی که از نظر ذهنی آمادگی رویارویی با چالش های آن را داشته باشند و بنابراین بهتر است در این دوران تحقیق کنید ، کتاب بخوانید و وقت خود را صرف آماده کردن خود برای نقش مادری کنید که این فعالیت ها تاثیر زیادی در نحوه صحیح پرورش کودکتان خواهد داشت . 

11. برقراری ارتباط با جنین

در مطالب قبلی بخش بارداری و نوزاد در نمناک در مورد فواید صحبت کردن با جنین کامل گفتیم ، با بزرگ شدن جنین در درون شما پیوندی عاطفی بین شما و او ایجاد خواهد شد که می ‎توانید با انجام فعالیت هایی مانند آواز خواندن و صحبت کردن با کودک خود ارتباط برقرار کنید .

12. انجام آماده سازی های لازم برای ورود کودک

فعالیت های آماده سازی برای ورود کودک به زندگی و خانه شما باعث تسکین استرس می ‎شود و هیجان زیادی را برای شما به ارمغان خواهد آورد .

 13. خرید برای کودک

خرید لوازم مورد نیاز برای کودک و سیسمونی ، فعالیتی سرگرم کننده برای خانم های باردار است که البته باید مواظب بود تا در انجام این گونه فعالیت ها خودتان را خسته نکنید .

 14. ارزیابی کردن زندگی

با تغییر زمان ، الویت های شما در زندگی تغییر می ‎کند و فقط مهم است که با خودتان خلوت کنید و زندگی تان را مورد ارزیابی قرار دهید و به این ترتیب بهتر می ‎توانید با تغییرات به وجود آمده در زندگی خود کنار آمده و خود را برای چالش های پیش رو آماده کنید .

 15. ارتباط برقرار کردن با والدین

این دوران بهترین زمان برای تقویت و عمیق تر کردن روابط شما با والدینتان است و شما همچنین می ‎توانید در تربیت فرزند خود از آن ها مشورت خواسته و کمک بگیرید .

 16. تقویت مسائل زناشویی

در دوران بارداری هورمون های خانم باردار تغییر کرده و تشدید می ‎شوند و بنابراین، دوران بارداری زمانی مناسب برای ایجاد تنوع و لذت بردن از مسائل زناشویی است و تاثیرات مثبتی بر سلامت روانی شما خواهد داشت .

 17. ایجاد روابط دوستانه جدید

در این دوران خانم های باردار معمولا دائما در رفت و آمد به بیمارستان و مراکز درمانی مختلف هستند و با سایر خانم های بارداری ارتباط بیشتری برقرار می‎ کنند . در این دوران می ‎توانید با سایر خانم های باردار رابطه ای گرم و دوستانه برقرار کنید و از تجربیات یکدیگر بهره مند شوید .چگونه جنینی شاد داشته باشیم

18. خردمند باشید

از اوایل دوران بارداری برای امور مالی خود برنامه ریزی کنید که به محض تولد نوزاد هزینه های زیادی ایجاد خواهد شد و ممکن است این موضوع باعث نگرانی شما در اواخر دوران بارداریتان شود . بنابراین بهتر است از بروز چنین وضعیتی جلوگیری کنید .

19. مدیریت سلامتی

در این دوران باید توجه بیشتری به سلامتی خود داشته باشید ، برای مثال اگر دارای اضافه وزن هستید، درصدد کاهش دادن وزن خود برآیید و یا اگر دارای بیماری هایی مانند تیروئیید و یا دیابت هستید باید با پزشک خود در این مورد مشورت کنید تا اقدامات لازم در این مورد انجام شود که این امر باعث تضمین سلامت جنین خواهد شد .

20. تمرینات ورزشی مخصوص دوران بارداری

انجام تمرینات صحیح در دوران بارداری به کاهش استرس ، تقویت روحیه و آرامش ، کاهش کمر درد و بهبود گردش خون مادر کمک زیادی می ‎شود .

 سایر نکات

از زمانی که می ‎فهمید باردار هستید، زندگی تان تغییر می‎ کند پس از پایان حاملگی برخی از جنبه های زندگی به حالت عادی باز می ‎گردد اما نه همه ی جنبه ها و مهم ترین نکته در این دوران ایجاد آمادگی برای ورود به فصل جدید زندگیتان است .

امام علی (ع) فرمودند: زن باردار هیچ خوراکی نمی خورد و هیچ دارویی به کار نمی گیرد که برتر از خرمای تازه باشد.

با این که بارداری زیباترین دوره زندگی هر زنی محسوب می‌شود، اما اکثر مادران در این دوره دچار شادی، امید و اضطراب می‌شوند. با وجود یک نعمت بزرگ در داخل بدن مادران باردار، این افراد با انواع توصیه‌ها و توجه‌های فوق‌العاده روبرو شده و این حالات باعث بروز احساسات خاصی در ذهن آن‌ها خواهد شد. شاداب نگه داشتن زنان در طول نه ماه دوران بارداری کاملاً به خود این افراد بستگی دارد. البته فراموش نکنید که شاد بودن و لذت بردن از این دوران تکرار نشدنی حق مسلم هر زنی بوده و بسیار ضروری می‌باشد. در واقع، می‌توان ادعا کرد که رفاه عاطفی مادر در نه ماه دوران بارداری تأثیر مستقیمی بر میزان رشد عصبی و روحی جنین داخل رحم او دارد. نتایج مطالعات انجام شده در این باره نشان می‌دهد زنانی که دوران بارداری خود را با خوشحالی پشت سر می‌گذارند، بیشتر احتمال دارد که یک نوزاد سالم به دنیا بیاورند.

اگر به دنبال وسیله مراقبتی بارداری هستید این مطلب 10 وسیله مراقبتی در بارداری را بخوانید

با همه این توصیفات، یک زن چگونه می‌تواند در دوران بارداری خود شاد باشد؟ همه ما درک می‌کنیم که وضعیت حاکم بر زندگی هر زن بارداری متفاوت از دیگران می‌باشد؛ اما همه زنان باردار نیاز دارند تا همیشه خوشحال باشند. جالب است بدانید که هدایت ذهنیت فرد به افکار مثبت برای خوشحال کردن او در دوران بارداری کافی است. چگونه جنینی شاد داشته باشیم

 شادی همیشه در وجود مادر باردار قرار دارد. اما زمانی که مادر برای انجام عمل زایمان آماده می‌شود، در هر سه ماهه اول، دوم و سوم دوران بارداری، موقعیت‌های مختلفی برای او ایجاد خواهد شد و او باید توان برخورد مناسب با آن‌ها را داشته باشد. ویار صبحگاهی و تغییرات خلقی غیر قابل تحمل چالش‌هایی هستند که مقابله با آن نیرو و انرژی زیادی می‌خواهد. در ادامه این مقاله، برخی از روش‌های مطمئن برای شاد زیستن زنان در دوران بارداری بیان شده است که می‌توان با رعایت آن‌ها از بروز مسائل و مشکلات دوران بارداری جلوگیری کرد و بدون قید و شرط، شاد بود. این راه‌کارها عبارتند از:

همه ما می‌دانیم که دوران بارداری، بسیار ویژه و خاص بوده؛ اما آن‌قدر زیاد مهم نیست که افکار خود را فقط به این دوران معطوف نموده و از “با خود بودن” که بسیار مهم است، غافل شوید. کنار آمدن با وضعیت کنونی بدن و تمرکز بر روی تولد نوزاد سالم به شما کمک می‌کند تا مسائل و مشکلات این دوران سخت را با موفقیت پشت سر بگذارید. مهم‌ترین مورد در این دوره، سلامت خود مادر و نوزاد متولد نشده او است؛ به نظر می‌رسد که تلاش زیاد، ارزش داشتن این نعمت‌های بزرگ را در آینده نزدیک داشته باشد. پس اگر یک زن حامله به طور طبیعی به فکر سلامت خود و فرزند داخل رحمش باشد، ذاتاً خوشحال بوده و به راحتی، به مسائل کوچک زندگی خود رسیدگی خواهد نمود.

به خاطر داشته باشید که شیوه زندگی و نحوه کار در زندگی روزمره، می‌تواند سلامت و شادابی شما را تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین، استفاده از یک شیوه زندگی فعال و سالم بسیار سازنده بوده و همیشه خوب است. هنگامی که زنی حامله می‌شود، ممکن است در برخی موارد شانس با او یار نبوده و  زندگی او در شرایط ناخوشایندی قرار گیرد. در این دوره از زندگی، بدن مادر باردار شروع تغییر احساسات، به هم خوردن  آرامش و احساس خستگی شدید می‌کند؛ به همین دلیل اکثر زنان در این دوره نسبت به قبل تنبل‌تر می‌شوند. در چنین شرایطی، انجام تلاش‌های آگاهانه و پیروی از روال سالم زیستی، تفکرات مادر باردار را تا حد زیادی تحت تأثیر قرار داده و باعث شادابی او خواهد شد. در نهایت، یادتان باشد که یک زن حامله هر چه بیشتر در روند تغذیه خود دقت نماید، رشد افکار سالم در او افزایش یافته و بیشتر از قبل، شاد خواهد شد. بنابراین، به عنوان یک زن جوان باردار سعی کنید تا راهای زندگی سالم را با ذهن سالم خود بسازید!

 بعضی از افراد در هر شرایطی، به دلیل وجود احساس منفی در خود، دچار اضطراب و ناراحتی شده و با بیان جملات منفی، طرف مقابل را نیز افسرده می‌کنند. این افراد در علم پزشکی به عنوان “افراد سمی” نامیده می‌شوند. اگر یک زن حامله با افراد بدبین معاشرت نماید، با قرار گرفتن در محیط منفی دچار ناامیدی شده و از نه ماه دوران بارداری خود رنج خواهد برد این حس یک فاجعه بزرگ برای هر مادر بارداری محسوب می‌شود. بنابراین، به عنوان یک زن باردار از بیان کلمات منفی، افکار و اعمال ناامیدکننده پرهیز نموده و مهم‌تر از همه، با افرادی که بدبین هستند، حداقل تا پایان دوران بارداری خود معاشرت نکنید. یادتان باشد که این دوران، زمانی نیست که بدن شما توان مقابله با استرس اضافی را داشته باشد؛ احساسات منفی باعث وارد شدن فشار زیاد بر ذهن و قلب شما خواهد شد.

 نتایج مطالعات محققین در چندین دهه اخیر نشان داده است که انجام ورزش یوگا و مدیتیشن به سلامت و شادابی زنان باردار کمک شایانی می‌کند. بنابراین، شما نیز به عنوان یک خانم باردار می‌توانید با شرکت در جلسات ورزش یوگا، به همراه یک مربی حرفه‌ای آموزش دیده و حرکات مناسب را برای حفظ سلامت خود و بهبود روند رشد فرزند داخل رحمتان دنبال کنید. جالب است بدانید که با حضور در این جلسات احساسات مختلف شما قوی‌تر شده و نسبت به قبل خوشحال‌تر خواهید شد. همچنین، گفته می‌شود که انجام تمرینات تنفسی در دوران بارداری سم‌های احساسی را که در بدن آزاد شده است، دفع کرده و الگوی تفکرات مثبت را در بدن مادر باردار بازسازی خواهد کرد. پس سعی کنید حداقل 30 دقیقه در هر روز حرکات ورزش یوگا را انجام داده و از این طریق، احساسات خود را متفاوت نماید؛ با این کار تغییرات زیادی را در زندگی روزمره خود احساس خواهید کرد.

برای اطلاع از اینکه چه فعالیتی را در بارداری نباید انجام دهید این مطلب 13 فعالیتی که در بارداری نباید انجام دهید را بخوانید

لازم است بدانید که ثبت خاطرات این دوران در چگونگی مقابله با احساسات مختلف بسیار مؤثر است؛ ضبط موقعیت‌هایی که مادر در طول دوران بارداری خود تجربه می‌کند، می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد. پس خاطرات این دوران را در فرم‌های مختلف مانند نوشتن متن و ضبط نوار ویدیو جمع‌آوری نموده و آن‌ها را تبدیل به خاطرات فراموش‌نشدنی عمر خود در آینده بکنید؛ زندگی همچنان ادامه می‌یابد.

علاوه بر این مورد، صرف وقت بیشتر برای نوشتن اولین تجربیات خود در مورد دوران بارداری مانند دریافت اولین ضربه از سوی جنین داخل رحم، بروز اولین انقباضات و انجام عمل شیردهی نوزاد برای اولین بار می‌تواند سبب آرامش و خوشحالی مادر، در دوران بارداری و پس از آن شود. فراموش نکنید که دیدن فیلم‌های مورد علاقه زنان در این دوره تأثیر بسیار خوبی بر طراوت و شادابی آن‌ها خواهد داشت. در نهایت، یادتان باشد که اگر یک مادر باردار در نظر داشته باشد که همه این خاطرات دوران بارداری را بعد از گذشت  سال‌ها به نوزاد خود انتقال دهد، این فکر نیروی مضاعفی را در او ایجاد خواهد نمود.

با توجه به بروز نوسانات شدید احساسی و اخلاقی در طی دوران بارداری، این دوره برای بسیاری از مادران ترسناک شده و بر روی توازن احساسی آن‌ها تأثیر زیادی می‌گذارد. به همین دلیل، ممکن است اطرافیان او بیش از حد مهربان شده و با او رفتار خاصی داشته باشند. هر مادری در دوران بارداری خود، به راحتی در یک لحظه خسته شده و در لحظه دیگر بسیار عصبی می‌شود. بنابراین درک این شرایط توسط اطرافیان، در پایان دادن به این احساسات منفی بسیار مؤثر بوده و در عین حال، طرف مقابل را متزلزل نمی‌کند. البته خود زن حامله هم باید کنترل شدیدی بر روی رفتار خود با اطرافیان داشته و آن‌ها را از خود نرنجاند؛ ممکن است انجام این کار کمی سخت باشد، ولی کنترل نکردن رفتار وضعیت شما را بدتر نموده و مشاهده رفتارهای ناشایست نسبت به دیگران باعث می‌شود خودتان احساس گناه و ناراحتی کنید.

معمولاً قبل از به دنیا آمدن نوزاد، مادر مشغول تهیه برنامه‌های بعد از زایمان خود است. تهیه لیستی از مهد نوزاد‌ها و خرید وسایل برای نوزاد، برنامه‌ریزی برای تمیزی و مرتب نمودن منزل و وسایل آن پر از هیجان بوده و می‌تواند باعث شادی یک زن حامله شود. بنابراین، به عنوان یک زن باردار سعی کنید از تمام لحظات دوران بارداری، مخصوصاً آماده شدن برای روزهای بعد از زایمان لذت ببرید. لذت بردن شما در هر لحظه زندگی، نیازهای خود و نوزاد درونتان را برای حفظ سلامتی آینده تأمین خواهد نمود.

همه ما می‌دانیم که دوران بارداری، زمان مناسبی برای استراحت کردن و دور نمودن تمام نگرانی‌ها از ذهن خود، در آرامش است. پس به عنوان یک زن باردار، با شریک زندگی خود قرار گذاشته و برای شرکت در جلسات ماساژ بدن و استفاده از آبگرم برنامه‌ریزی کنید، زیرا این کار در آمادگی بدن شما برای تولد نوزاد بسیار مفید خواهد بود. رعایت آداب و سنن سنتی طولانی و خسته‌کننده، در این دوران می‌تواند بسیار خسته‌کننده باشد؛ پس سعی کنید فقط آنچه را که دوست دارید، انجام دهید.

همچنین، فراموش نکنید که در هنگام ورود نوزاد به کانون خانواده، یک مادر زمان آزاد کافی را به اندازه دوران بارداری برای انجام کارهای شخصی نخواهد داشت. پس این دوران را غنیمت شمرده و از خوش‌شانسی خود برای شاد زیستن و لذت بردن از همراهی همسر خود استفاده کنید. مادر حامله با لذت بردن از زیبایی‌های دوران بارداری، شگفت‌زده شده و بسیار خوشحال خواهد شد.

اگر میخواهید با جنین خود ارتباط برقرار کنید این مطلب چگونه با جنین داخل رحم خود ارتباط برقرار کنم؟ را بخوانید.

اغلب زنان باردار احساس می‌کنند که در این راه تنها بوده و وظیفه مادری فقط بر عهده آن‌ها است. داشتن این نوع تفکر در مورد دوران بارداری، بدون هیچ مزایایی، چیزی به جز بروز تنش جسمی و احساسی در فرد به دنبال نخواهد داشت. مادر می‌تواند با درخواست کمک از اطرافیان در انجام کارهای خانه و وظیفه مادری، از شدت سختی کارهای روزانه خود بکاهد و زمان بیشتری را در کنار عزیزان خود باشد. بنابراین در صورتی که قصد مادر شدن دارید، آن دسته از دوستان را انتخاب کنید که در زمان بحران‌های دوران بارداری و پس از تولد نوزاد، در کنار شما بوده و به شما کمک کنند؛ واگذار کردن مقدار کمی از کارهای دوران بارداری به دیگران، مادر را قادر می‌سازد تا زمان بیشتری را با نوزاد خود صرف کند.

در نهایت، به یاد داشته باشید که تنفس عمیق در دوران بارداری، در بروز افکار مثبت این دوران بسیار مفید و قدرتمند بوده و منجر به انجام اقدامات امیدوارکننده در زنان حامله خواهد شد. پس هرچه بیشتر روی نفس کشیدن درست خود تمرکز کرده و ساکت بمانید، آرام‌تر شده و برای انجام عمل زایمانی راحت آماده شوید. همچنین، انجام تنفس عمیق به شما کمک می‌کند تا از افکار منفی و چالش‌هایی مانند افسردگی بعد از زایمان خلاص شده و با آرمش به حفظ سلامتی و پرورش نوزاد خود بپردازد.

در نهایت، یادتان باشد که رعایت نکات ساده ارائه شده در مقاله فوق برای خوشحالی مادران باردار بسیار مفید بوده و آن‌ها را با احساسات شاد و افکار مثبت روبرو خواهد کرد.

 فیسبوک  |   تویتر  |  پینترست  | بلاگ  |  الکسا

نوشته

نوشته

نوشته

نوشته

مطالب این سایت تنها جنبه اطلاع رسانی و
آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین
مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست. لطفاً پیش از استفاده از سایت
صفحه
“شرایط استفاده از سایت”
را مطالعه فرمایید. استفاده از این سایت
بدان معناست که شما قبلاً صفحه “شرایط استفاده از سایت” را مطالعه کرده
و به مفاد آن واقفید. نقل مطالب این سایت با ذکر منبع و نشانی اینترنتی سایت بلامانع است

شاید برای تان جالب باشد بدانید که از یک جایی به بعد هرچیزی که مادر می خورد، به هر چیزی که گوش می دهد و هر کاری که می کند جنین توی شکم اش هم آن ها را احساس می کند. پس اولین چیزی که مهم است هر مادری بداند این است که اگر او خوشحال باشد، جنین اش هم خوشحال است. پس باباهای عزیز سعی کنید در دوران حاملگی حسابی هوای خانم تان را داشته باشید چون خوشحالی او یعنی خوشحالی فرزند کوچک تان. مادرهای عزیز یادتان باشد که جنین تان خیلی زودتر از آن چیزی که شما فکر می کنید با شما یک رابطه و پیوند عمیق برقرار می کند و تمام احوالات درونی و بیرونی شما را درک می کند. جنین شما از طریق بدن تان و روح تان با شما رابطه برقرار می کند پس کاری که باید بکنید این است که هم از طریق جسم تان و هم از راه روح تان با او ارتباط برقرار کنید. چه کار کنیم که جنین توی شکم مان خوشحال بشود؟گفتیم که یکسری کارها هستند که می توانند روی روحیه ی جنین تان تاثیر بگذارند و او را خوشحال کنند، اما ببینیم این کارها چه کارهایی هستند:غذاهای شیرینهمه ی بچه ها شیرینی ها را خیلی دوست دارند و جالب است بدانید که این موضوع فقط به دوران کودکی و نوجوانی آن ها مربوط نمی شود بلکه آن ها از همان زمانی که در شکم مادرشان هستند غذاها و خوراکی های شیرین را خیلی دوست دارند و خوردن آن ها توسط مادر آن ها را خیلی خوشحال می کند. در واقع، جنین در هفته های بین 13 تا 15 حاملگی به تدریج شروع می کند به تشخیص طعم های مختلف و از همان زمان هم ترجیحات غذایی او شکل می گیرد!! البته این می تواند یک هشدار هم باشد، چرا؟ چون اگر مادر از این به بعد غذاهایی را بخورد که سالم نیستند و اصطلاحا جانک فود محسوب می شوند جنین هم به آن ها تمایل پیدا می کند و بعدا در زندگی دنیایی اش هم آن مدل غذاها را بیشتر دوست دارد. پس سعی کنید در دوران حاملگی تان غذاهای سالم و بعضا شیرین بخورید.دوش آب گرم جنین شما زمانی که در شکم شما است، می تواند به پوست بدن تان ضربه بزند پس می تواند تغییر دمای آن را هم حس کند. گرمی آب صدای آب برای جنین تان خیلی خوشایند و از احساس آن و شنیدن صدای آن لذت میبرد. می توانید توی حمام روی شکم تان آب بریزید و آن را نوازش کنید تا همان موقع احساس جنین تان را متوجه بشوید.

نوازش شکم و جنین همه ی آدم های دنیا نوازش شدن را دوست دارند و از آن لذت میبرند، جنین هم از این قاعده مستثنا نیست و از این کار به شدت لذت میبرد. در حقیقت، جنین شما از دو ماهگی تا 5 ماهگی گیرنده های لمسی اش خیلی خوب فعال می شوند و می تواند متوجه لمس دیگران بشود. سعی کنید در دوران حاملگی تان هم خودتان و هم همسرتان مدام شکم تان را لمس و نوازش کنید، برای جنین تان موسیقی های آرامش بخش و لایت بگذارید و با روغن و کرم شکم تان را ماساژ بدهید. جنین تان این کار را خیلی دوست دارد و به شدت از انجام آن لذت میبرد و خوشحال می شود. در واقع، یکی از بهترین راه های ارتباطی بین جنین و پدر و مادر همین روش است و این کار باعث می شود تا رابطه ی عمیق و جدی بین آن ها شکل بگیرد.

گوش دادن به صدای پدر و مادر در هفته های 25 و 26 بارداری جنین شما شروع می کند به تشخیص صداها و نشان دادن واکنش نسبت به آن ها. جنین شما صدای شما را بیشتر از بقیه می شنود و این صدا از همین الان برای او احساس امنیت ایجاد می کند، اگر شما خوشحال باشید و با آرامش صحبت کنید جنین تان هم خوشحال و آرام خواهدبود اما اگر ناراحت باشید او هم ناراحت خواهد شد. سعی کنید در دوران حاملگی تان هم خودتان و هم همسرتان مدام با صدای بلند آوازهای شاد و مفرح بخوانید و از این طریق احساس خوب تان را به جنین تان هم منتقل کنید.

موسیقی خوب گوش بدهیدیکی دیگر از کارهایی که به شدت روی روحیات و عواطف جنین تاثیر می گذارد، گوش دادن شما به موسیقی است. طبق تحقیقات انجام شده موسیقی می تواند تاثیر خیلی زیادی برروی رشد مغزی و احساسی جنین داشته باشد. صدای موزیک را خیلی بلند نکنید و آن را با صدای مناسب گوش بدهید. یکی از بهترین سبک های موسیقی برای جنین و رشد او، موسیقی کلاسیک است. می توانید به کنسرت های موزیک کلاسیک بروید و از این طریق هم حسابی جنین تان را خوشحال کنید.

ورزش کردن یکی دیگر از بهترین کارهایی که می توانید برای شادی جنین تان بکنید، انجام دادن ورزش است. سعی کنید در دوران حاملگی تان حتما زیر نظر یک پزشک بروید و از او بخواهید متناسب با شرایط تان یکسری ورزش ها را برای تان تعیین کند که بصورت روزانه آن ها را انجام بدهید. این کار به رشد مغز و قلب کودک تان کمک خیلی زیادی می کند پس آن را پشت گوش نیاندازید و حتما آن را انجام بدهید.چگونه جنینی شاد داشته باشیم

بخندید وقتی شما می خندید و احساس خوشبختی دارید، جنین تان هم با خنده ها و شادی شما بالا و پایین می شود و حرکت می کند. در واقع، این احساس خوشبختی شما روی او هم تاثیر می گذارد و باعث شادی و نشاط او هم می شود. پس تا می توانید بخندید و شاد زندگی کنید، نه فقط بخاطر خودتان یا همسرتان بلکه بخاطر نوزاد کوچکی که قرار است بدنیا بیاید.

داشتن دوران بارداری شاد

 

هر زنی نازپرورده شدن را دوست دارد. هنگامی که در انتظار مادر شدن هستید، مهم است تا به خودتان رسیدگی کنید تا شاد بمانید.

 

زندگی شما، به‌عنوان فردی که در حال مادر شدن است، در حال تغییر است. با پیشرفت حاملگی، بدن و ذهن شما به‌طور طبیعی شما را در حالتی خسته کننده قرار می‌دهند. همه ی این اتفاق‌ها با توجه به افزایش میزان هورمون‌های شما در این دوره خاص از زندگی رخ می‌دهد. ممکن است یک زن زیبا و مغرور به نظر برسید، اما بارداری بدون شک می‌تواند در شما احساس افسردگی و دلسردی و برخی اوقات، استرس بیش از حد ایجاد کند.چگونه جنینی شاد داشته باشیم

 

در حال حاضر شما باید به فکر این باشید که چگونه به خودتان در زمان بارداری رسیدگی کنید. برای جلوگیری از این بخش استرس زا در زندگی خود، در حالی که در انتظار نوزاد هستید، ما چند راهنمایی کوچک در مورد چگونگی رسیدگی به خودتان در دوران بارداری را مورد بررسی قرار داده ایم. سعی کنید از هر لحظه لذت ببرید و بدانید که شما سزاوار آن هستید.

 

چند پیشنهاد برای افزایش شادی در بارداری 

پیاده روی کنید: اگر از نظر پزشکی منعی برای پیاده روی و انجام ورزش های خاص دوران بارداری ندارید، بهتر است حتماً در برنامه روزانه خود فعالیت های ورزشی مجاز دوران بارداری به ویژه پیاده روی را بگنجانید زیرا ورزش به خصوص در این دوران تاثیر بسیار زیادی روی سلامت جسمی و روحی شما دارد.

 

 دوران بارداری شاد

 

مثبت اندیش باشید:  از اندیشیدن به افکار منفی خودداری کنید .سعی کنید خوش بین و مثبت باشید، ذهن خود را با افکار و اندیشه های شاد و امیدبخش پُر کنید و افکار منفی را در ذهن نپرورانید و از آن ها سریع بگذرید. از افراد منفی دوری کنید.

 

بعضی از افراد و موقعیت‌ها برای شما «سم»  هستند به خاطر اینکه موجب احساسات منفی می‌شوند.

 

همنشین شدن با افراد بدبین و افرادی که همواره دم از ناامیدی می‌زند یک فاجعه بزرگ است به خصوص وقتی باردار هستید.

 

از صحبت‌ها، افکار و کارهای منفی دوری کنید  به خصوص افرادی که زمینه این کارها را برای شما فراهم می‌کنند.

 

بارداری اصلا زمان خوبی برای اضطراب و استرس بیش از حد نیست زیرا باعث می‌شود روی قلب و ذهن شما فشار بیشتری وارد شود.

 

از جسم خود غافل نباشید: کمبود بسیاری از موادغذایی موجب بی حوصلگی، عصبانیت، ضعف، سردرد، سرگیجه و … می شود. پس سعی کنید تغذیه صحیح و کافی داشته باشید و به خصوص از موادغذایی اصلی به میزان لازم استفاده کنید.

 

خودتان باشید: بارداری یک دوره خاص است، در این دوران اطرافیان شما نظرات و توصیه‌های زیادی به شما خواهند کرد، اما مهم این است خودتان باشید:

 

تمرکزتان را به شرایط خودتان و نوزاد درون شکمتان معطوف کنید، این کار به شما کمک می‌کند تا موثرتر بر مشکلات غلبه کنید.

 

از آنجایی که کودکتان مهمترین چیز برای شما است، پس ارزش مبارزه کردن با هرچیزی را دارد.

به طور طبیعی وقتی خودتان باشید و به مسائل خودتان رسیدگی می‌کنید شادتر خواهید بود.

 

معاشرت با همسر: سعی کنید به طور مرتب با همسرتان وقت بگذارنید و حداقل یک بار در ماه بیرون از منزل شام بخورید. این فرصت خوبی برای کنار هم بودن و وقت گذراندن در کنار یکدیگر است.

 

تغذیه مناسب: تغذیه مناسب شامل وعده های متعدد کم حجم غذای سالم و میان وعده و پروتئین فراوان است.در کتاب ها و سایت های اینترنتی، فهرست زیادی از غذاهای مناسب مادرهای باردار گنجانده شده اند.پدرها هم در این مورد باید کاری کنند تا مادرها هرچه ازنظر غذایی نیاز دارند، در دسترس داشته باشند.این موضوع حجم زیادی از استرس و فشارهای دوران بارداری را کاهش می دهد.

 

راههای شاد بودن در دوران بارداری

 

با دیگران مهربانانه رفتار کنید: با توجه به نوسانات شدید خلقی که در دوران بارداری برای هر کسی ممکن است به وجود بیاید، تلاش کنید با دیگران مهربانانه برخورد کنید تلاش شما برای این کار موجب تعادل احساسی شما خواهد شد.

 

چگونه جنینی شاد داشته باشیم

طبیعی است در فازهای مختلف بارداری با توجه به تغییر میزان هورمون‌ها ممکن است از نظر عاطفی بسیار حساس و زودرنج شوید.

 

فراموش نکنید شما تقصیری در این موضوع ندارید.

در عین حال باید تلاش کنید تا چهره خشمگین و عصبانی در مقابل اطرافیان از خود بروز ندهید.

 

سعی کنید بدخلقی‌های گاه و بی گاهی که برایتان بوجود می‌آید را کنترل کنید. شاید این کار خیلی آسان نباشد اما فراموش نکنید بد رفتار کردن با دیگران در نهایت تنها باعث عذاب وجدان و ناراحتی شما خواهد شد.

 

خرید بروید: هیچ کاری بیش‌تر از خرید از بین برنده استرس نیست. بیرون بروید و برای دوران بارداری خرید کنید. همچنین می‌توانید برای کودکتان اسباب بازی بخرید. گزینه دیگر خرید آنلاین است. به‌راحتی از مارک‌های فراوان در خانه خود خرید کنید؛ اما به شما پیشنهاد می‌کنیم بیرون بروید و خرید کنید تا از هوای تازه هم بهره‌مند شوید.

 

خوب لباس بپوشید: برآمدگی شکم حاصل از بارداری می‌تواند بر روحیه‌ی شما تأثیر منفی بگذارد و ممکن است به پوشیدن لباس‌های خواب یا شلوارهای پنبه‌ای گشاد تمایل پیدا کنید. به خودتان لطفی کنید و چند وقت یک‌بار خوب لباس بپوشید. این کار نه تنها به شما حس خوبی می‌دهد بلکه به یافتن ندای درونی‌تان و بهتر به نظر رسیدن بدنتان کمک می‌کند.

 

گردآوری: بخش زناشویی بیتوته

 


خدمات ایمپلنت بدون آسیب رساندن به لثه

تور ارزان کیش با رزرواسیون بهترین هتل ها


کامل ترین سیستم خانگی پاکیزه کننده هوا


پاکسازی و رفع آلودگی هوای خانه


درمان نازایی با بالاترین درصد موفقیت


درخواست مجرب ترین وکلا طلاق توافقی


جهیزیه ات رو قسطی وبدون پیش پرداخت بخر

بادکنک آرایی واجرای مدرن ترین تم های تولد


لوازم خونگیت رو اقساطی نو کن!

پیشرفته ترین روش درمان نازایی زنان و مردان


طلاق توافقی و هرآنچه لازم است بدانید


معرفی بهترین کتاب‌های کودک برای خرید

تهیه اینترنتی بلیط اتوبوسVIPبه قیمت ارزان


آموزش مکالمه محور زبان به صورت آنلاین

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟

ایمیل خود را وارد کنید. لینک نمایش یا بازیابی گذرواژه برای شما ارسال خواهد شد.

بخش ورود

چگونه جنینی شاد داشته باشیم

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟

ایمیل خود را وارد کنید. لینک نمایش یا بازیابی گذرواژه برای شما ارسال خواهد شد.

بخش ورود

کاهش استرس در بارداری – دوران بارداری خصوصا ۳ ماهه اول بارداری حساس‌ترین و مهمترین دوره برای شکل‌گیری ارگانهای حیاتی جنین است.از جمله مغز، کلیه و قلب و غیره. استرس مادر باردار در این دوران جنین را در معرض مشکلات زیادی قرار می‌دهد. آسیب جدی به جنین وارد میکند.جنین یک موجود زنده‌ای است که در رحم مادر زندگی و دوران جدیدی دارد و نسبت به تمام محرک‌های محیطی واکنش نشان می‌دهد.این مطلب شامل عناوین زیر است:

چرا باید به فکر کاهش استرس در باردرای بود؟برای اینکه تمام روحیات و رفتارهای مادر از قبیل غم، غصه، شادی، هیجان، استرس و اضطراب از مادر باردار به جنین منتقل می‌شود. جنین موجود پاک و بی‌دفاعی هست که ازطریق مادر در معرض انواع مشکلات ومحرک‌های محیطی قرار میگیرد وتوان دفاع از خود را ندارد. با گریه مادر گریه می‌کند با ترس مادر می‌ترسد و با خنده و خوشحالی مادر شاد می‌شود وبا ناراحتی مادر ناراحت می‌شود.مادر عزیز و نازنین مراقب این فرشته کوچولو و بی‌دفاع خود باشید.ناخواسته به جنین خود آسیب نزنید.مراقب محرک‌های محیطی باشید. چراکه آسیب‌های جبران ناپذیری به جنین و کودک در حال رشد خود وارد می‌کنید.

مطالعات نشان می‌دهد استرس و اضطراب طولانی مدت در بارداری می‌تواند موجب مشکلاتی برای جنین شود.از جمله سقط جنین، مرده زایی، زایمان زودرس، تولد نوزاد نارس و کم بودن وزن نوزاد هنگام تولد شود.ضمن اینکه در آینده زمینه ابتلا به بیماریهای روحی روانی مثل افسردگی، اضطراب، بیش فعالی و پرخاشگری را در کودک ایجاد می‌کند.به گفته برخی از مادران باردار در هنگام استرس وعصبانیت جنین نا آرام می‌شود و جنب و جوش و حرکت بیشتری دارد.کودکی که در سن ۱۰ سالگی مشکلات رفتاری دارد و پرخاشگری می‌کند، مضطرب و ترسو است ممکن است در دوره جنینی در معرض استرس مادر قرار گرفته باشد.

محققان انگلیسی دریافتند استرس بارداری در اواخر حاملگی و افزایش هورمون استرس یا کورتیزول، با پرخاشگری و اضطراب کودک در ۱۰ سالگی ارتباط مستقیم دارد. نام هورمون استرس کورتیزول است که در زمان استرس و اضطراب در بدن فرد بالا می‌رود تا بدن بتواند با شرایط پر استرس کنار بیاید.مقادیر زیاد کورتیزول برای جنین خطرناک است. تحقیقات نشان داده‌است که بالا بودن میزان هورمون کورتیزول خون مادر در هفته ۱۷ بارداری منجر به بیش فعالی و کم توجهی وهوش پایین در کودک، بعد از تولد می‌شود. عوارض استرس‌های شدید دوران بارداری در بزرگسالی مشاهده میشود. این جنین‌های در معرض استرس در بزرگسالی، افراد ناهنجار وعصبی خواهند شد واگر مشکلات هوشی و ذهنی نداشته باشند مشکلات عاطفی و هیحانی مثل افسردگی واضطراب و پرخاشگری خواهند داشت .

اگر هر مادر یا پدری بداند که چقدر آرامش در دوران بارداری برای مادر حائذ اهمیت است، حتما قبل از اینکه بخواهند اقدام به بارداری کنند، آرامش را در زندگی بوجود خواهند آورد.

نداشتن آرامش در بارداری و استرس می‌تواند تمام سیستم‌های بدن مادر مانند سیستم ایمنی، گوارش، قلب، کلیه وحتی خواب و استراحت او را تحت تاثیرقراردهد.استرس می‌تواند با تاثیر روی آنزیم‌ها باعث تولید مواد سمی و عبور آنها از جفت شده تا منجربه مشکلات عدیده‌ای در جنین شود.مشکلات مغزی قلبی، کلیوی و غیره می‌شود. گاهی استرس های شدید منجربه بدبینی درمادر، افسردگی و بی حوصلگی، و نگرش منفی نسبت به جنین در مادر می‌شود و آسیب های وارده به جنین جدی تر‌خواهد بود.

بعضی تحقیقات نشان داده که که استرس در بارداری باعث دختر شدن جنین خواهد شد.احتمال دختر شدن نوزاد در مادران باردار پراسترس تا ۵٪ بیشتر از مادرانی است که آرامش خیال دارند.از آنجا که کروموزم پدری تعیین کننده جنست جنین است، امکان دارد سطوح بالای هورمون استرس لانه گزینی جنین پسردر رحم ر اسخت کرده و باعث سقط جنین‌های پسر شود.

روشهایی برای کاهش استری در بارداری می‌تواند به مادر کمک کند تا ساده‌تر و سریع‌تر به آرامش برسد.

شرکت مادران در کلاس های دوره بارداری و پیش از زایمان یکی از این روش هاست که در این کلاس ها آنچه لازم است درباره بارداری و زایمان و سلامت نوزاد بدانند.با داشتن آگاهی بیشتر به آرامش در بارداری نزدیک‌تر خواهد شد.همچنین روش های آرامش یافتن و آرام سازی به مادران باردار عزیز آموزش داده می‌شود.

به گفته پزشکان ورزش در بارداری برای شما و جنین بسیار مفید خواهد بود.یکی از راه کارهای موثر برای کاهش استرس در بارداری ورزش صحیح است. ورزش، تمرکز، یوگا، ریلکسیشن، تن آرامی، تمرینات کششی بدن و انجام تکنیک های تنفسی نه تنها بر کاهش استرس در بارداری موثر هستند، بلکه به راحتی زایمان هم کمک می‌کنند.

نداشتن خواب کافی و نداشتن تغدیه مناسب و اندوهگین بودن خودشان عوامل استرس زا به حساب می آیند.بنابراین مراقب خواب و تغذیه خود باشید.

همواره در زندگی به خدا توکل کنید و از خداوند آرامش بگیرید. با خواندن دعا و قران آرامش بگیرید.همواره امیدوار باشید و افکار منفی را از خودتان دور کنید.نگرش مثبت داشته باشید و به مسائل حاشیه‌ای توجه نداشته باشید.

دعاها و سوره های مختلفی از قرآن هستند که خواندن آن‌ها در بارداری می‌تواند موجب آرامش و رهایی از استرس و اضطراب شود.برای آشنایی و مشاهده دعا و سوره های قرآن روی « دعا برای سلامتی جنین» کلیک کنید.

بچه دار شدن بزرگترین تغییر وتحول در زندگی هر فرد است.و برای اینکه با این تحول بزرگ کنار بیایید نیاز به حمایت خانواده و خصوصا همسر خودتان دارید.پس قبل از تولد نوزاد از اطرافیان خود برای مقابله با استرس کمک بخواهید.از آنجایی که همسر رکن اصلی در حمایت خانم باردار می‌باشد، باید زنان باردار به همسر خود اعتماد کرده و تکیه کنند.و در مورد دغدغه ونگرانی‌هایتان با همسرتان حرف بزنید و آقایان بررگوار هم باید از همسرانشان حمایت کنند.

انجام یکسری فعالیت‌ها باعث کاهش استرس در زنان باردار می‌شود.مثل صحبت کردن با دوستانش و زنان باردار دیگر، خواندن کتاب و مجلات و تماشای فیلم‌های خوب وگوش کردن به موسیقی آرام، نوشیدن آب وعرقیات گیاهی مثل گلاب،عرق بیدمشک، بهارنارنج، استفاده از رنگهای شاد در محیط اطرافش، پرهیز از پوشیدن لباس‌های تیره و رفتن به مسافرت اگر پزشکش اجازه دهد. استفاده از بوها وعطرهای خوب در محیط اطرافش مثل استشمام اسانس اسطوخودوس.

برای گوش دادن به موسیقی آرام بخش مخصوص دوران بارداری روی «آهنگ بارداری» کلیک کنید.

در هنگام استرس و عصبانیت مدیریت ذهن بسیار مهم است. زنان باردار باید هوشمندانه براسترس خود غبله کنند. مثلا شروع کنند از عدد ۱۰۰ دو تا دوتا بشمارند به عقب برگردند.

راستی یه خبر خوب، اینستاگرام توراهی به زودی فعالیت خود را آغاز می‌کند.

مطالب و مقالات مرتبط

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرستادن دیدگاه

اشتراک در خبرنامه توراهی: مطالب مفید سایت بارداری

ویدئو، عکس و مطالب جذاب در رابطه با سلامت زنان و نوزاد را در شبکه‌های اجتماعی توراهی دنبال کنید.

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟

ایمیل خود را وارد کنید. لینک نمایش یا بازیابی گذرواژه برای شما ارسال خواهد شد.

بخش ورود

چگونه جنینی شاد داشته باشیم
چگونه جنینی شاد داشته باشیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *