چگونه حساسیت ذهنی را از بین ببریم

 
helpkade
چگونه حساسیت ذهنی را از بین ببریم
چگونه حساسیت ذهنی را از بین ببریم

باکلاسهای غیرحضوری،چطورکمک درس فرزندم باشم

درمان دائمی زود انزالی با تکنیک های نایاب!

عدم تمرکز فکری و آشفتگی ذهنی اصولا منشا درونی و یا بیرونی و یا هر دو عامل را شامل می شود

 

چگونه حساسیت ذهنی را از بین ببریم

بخشی از منشا درونی مربوط به حساسیت ها و هیجانات و افسردگی ها می باشد . لکن بخشی از منشا بیرونی ضعف و یا عدم تمرکز ذهنی مربوط به آثار محیط اطراف و یا خارج از آن است که به صورت انرژی و امواج وارد شبکه ضمیر ناخود آگاه می شود و اثر خود را بر جا می گذارد و موجبات حواس پرتی و اختلال در نظم فکر و ذهن ما را فراهم می سازد  لذا هر چقدر میزان تبعات التهاب آمیز درونی و بیرون انسان کاهش یاید به همان میزان از نظر کمی و کیفی تمرکز فکر و ذهن قوی تر و بهتر خواهد شد.  

همگی ما در طول روز با انواع تفکرات، جریان‌های اطلاعات دریافتی و برنامه‌ریزی‌ها روبرو می‌شویم که موجب می‌شود تمرکز بر وظایف و آنچه در همان لحظه ملزم به انجام آن هستیم دشوار شود.برای مهار کردن این ذهن سرکش، مخصوصا در زمان کار و استفاده از اینترنت چاره‌ای جز «حضور ذهن» نخواهیم داشت.

 

برای درمان آشفتگی ذهنی رعایت موارد زیر بسیار تاثیرگذار هستند:1. مراقبهحتی چند دقیقه مراقبه ساده می تواند برای از بین بردن آشفتگی ذهنی تان کافی باشد، به شما کمک می کند احساس پایدار تری داشته باشید و قدرت تمرکز تان را افزایش می دهد. برای انجام یک مراقبه ساده، زمان سنج را برای 5 دقیقه تنظیم کنید، چشمانتان را بروی نقطه مقابل تان متمرکز کنید و تمرکز تان را بروی نفس کشیدن تان منتقل کنید. هر زمان متوجه شدید که دارید درگیر افکارتان می شوید، نگران نباشید. فقط آگاهی تان را بروی تنفس تان بازگردانید بزودی متوجه می شوید که ذهنتان چقدر سرگردان بوده است.

 

2. در مورد آن صحبت کنیدصحبت کردن در مورد موضوعاتی که باعث آشفتگی ذهنی تان شده است دو مزیت اصلی بهمراه دارد: می تواند به شما احساس تایید شدن و شنیده شدن را بدهد، همچنین می تواند شما را با دیدگاه های مختلف دیگران آشنا بکند.اغلب، فقط داشتن کسی که به حرف هایتان گوش بدهد و افکارتان را درک کند باعث می شود که فوریت و شدت و کثرت افکارتان از بین برود. به همان اندازه، شنیدن افکار و دیدگاه های فکری طرف مقابل می تواند شما را با بینش و وضوح و راهکارهای جدیدی آشنا کند.

نوشتن برنامه های روزانه در برطرف کردن آشفتگی ذهنی کمک می کند

 

3. یادداشت های روزانهجریانی از آگاهی که از نوشتن نشریه روزانه بدست می آید راهی بسیار عالی برای برای منتقل کردن افکار و احساسات تان از ذهن تان بری کاغذ می باشد، بخصوص اگر توسط افکار خاصی در مورد شخص، موقعیت و یا رویداد بخصوصی پریشان خاطر شده باشید.این نوع خاص از یادداشت های روزانه در تئوری آسان است، اما در ابتدا در عمل می تواند احساس غریبی به ما ببخشد و باید چند بار سعی کنید تا بتوانید از آن بهره کافی را ببرید. برای اینکه بیشتر جریان آگاهی یادداشت های روزانه را در خودتان ایجاد کنید, یک برگه خالی (یا سند کامپیوتری خالی) بردارید و بسادگی هر چه تمام تر هر آنچه که به ذهنتان می رسد را یادداشت کنید.تمام افکارتان بروی کاغذ منتقل می شود، حتی شده بنویسید “من نمی دانم چه چیزی بنویسم”.وقتیکه از نشریه روزانه با سیستم جریان آگاهی استفاده می کنیم, خیلی ساده است که خود-سانسوری داشته باشیم و در مورد چیزی که نوشته ایم شروع به قضاوت کردن کنیم. برای اینکه این نوع از یادداشت های روزانه موثر باشد، سعی کنید هر گونه فکر اضافی در مورد چیزهایی که باید و یا نباید می نوشتید، کیفیت جمله بندی و گرامرتان، و اینکه چیزی را که نوشته اید چه احساسی در شما بوجود می آورد را متوقف کنید. این قبیل افکار اهمیتی ندارند; مهم ترین نکته این است که کانالی برای تخلیه افکارتان دارید،حالا هر چه که می خواهد باشد.

4. روگرفت حافظهاگر مشغولیت ذهنی بروی موضوع بخصوصی ندارید، اما برای متمرکز ماندن بروی لیست کارهایی که باید انجام بدهید با خودتان کشمش دارید، طوفان ذهنی (brainstorming) و یا روگرفت حافظه می تواند روش موثری برای از بین بردن آشفتگی ذهنی تان باشد.‘رو گرفت حافظه’ اصطلاحی است که توسط David Allen ابداع شده است، نویسنده کتاب Getting Things Done، که یکی از محبوب ترین سیستم های بهره وری در جهان است. وقتیکه از حافظه تان روگرفت تهیه می کنید، هر چیزی که فکرش را می کنید برای انجام دادن یا بخاطر آوردن کاری نیاز است، می نویسید، سپس این موارد را در قالب وظایف و یا پروژه های فردی سازمان دهی می کنید. هر چقدر اطلاعات بیشتری را در ذهنتان ذخیره کنید، افکارتان را آشفته تر احساس خواهید کرد. لیست کارهایی را که باید انجام بدهید از ذهنتان بروی کاغذ انتقال بدهید و فضای با ارزش ذهن تان را خالی کنید تا بتوانید بروی چیزهای دیگر تمرکز کنید.5. مکان انجام فعالیت هایتان را تغییر بدهیدتغییر مکان انجام فعالیت ها ممکن است ساده تر از آن باشد که موثر بنظر برسد، اما اینکار واقعا جواب می دهد. وقتی کار مشابه ای را در یک مکان بارها و بارها انجام می دهیم (برای مثال، نوشتن گزارش در محل کار)، می توانیم در این عادت ذهنی که مربوط با آن مکان و یا فعالیت خاص است گیر بیافتیم. انتقال آن فعالیت به محیط جدید می تواند باعث بشود که با دید و تمرکز تازه ای به آن مواجه بشویم، و خستگی روانی که می تواند منجر به این شود که ذهنمان بروی چیزهای دیگر سرگردان شود را تسکین بدهیم .

گردآوری:بخش روانشناسی بیتوتهمنبع:genie.ir

 

مطالب بیشتر برای زندگی بهتر


هرگز ناامید نشوید!درمان زوج نابارور


سبد مواد شوینده با قابلیت نصب


این آزمون شخصیت شما را مشخص می کند


سینما رو به خونت بیار!


لوازم خونگیت رو اقساطی نو کن!


جلوگیری از ورود هوای آلوده به خانه!


طرح های 3بعدی کاغذ دیواری برای خرید


انواع جراحی زیبایی سینه

خداحافظی باروشهای غیراصولی درمان زودانزالی

خریدقسطی جهیزیه بدون نیاز به پرداخت اولیه


طراحی و بازسازی فضای داخلی

کتابهایی که باعث رشد فکری فرزندتان میشود

به کمک مشاورعشق را به رابطه‌تان بازگردانید


درخواست وکیل طلاق و مشاوره تلفنی رایگان

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021


سفارش آنلاین کیک تازه خانگی


انواع جراحی زیبایی سینه

 

چگونه حساسیت ذهنی را از بین ببریم

در مقابل فکر وسواسی متقابلاً اعمال وسواسی نیز در نوع عمیق تر اختلال ، به صورت اختلال رفتاری ظهور پیدا می كند؛ نظیر شستن دست ها ،حمام کردن مكرر، دل شوره در باره امور مختلف نظیر شیر گاز، پنجره ها ، كمدها و قفل در و …

 

اگر شخصی هستید که بدون اختیار و از روی اجبار، عملی را مکررا انجام می دهید، بدانید که این کار شما یک نوع وسواس رفتاری است. اما اگر مطلب یا موضوعی را در فکر و ذهن خود مدام تکرار می کنید، دچار وسواس فکری شده اید.

 

در ذهن فرد وسواسی، اختلالی به وجود می‌آید که توقف قطعی آن فکر یا آن عمل امکانپذیر نیست و به این مسئله وسواس فکری می گویند. اغلب مبتلایان به وسواس فکری ، افکار بیهوده و غلط یا وحشتناکی در ذهن خود به وجود می‌آورند که این افکار در چرخه‏ای بی‌پایان، مرتب تکرار می‌شود. در این حالتِ یك فكر، یك عقیده ، یك احساس بطور دردسر سازی تكرار می گردد. مثلاً شخصی مدام به مرگ می اندیشد و همان فکرهای بیهوده را دائما در ذهن خود مرور و یادآوری می کند.

 

نمونه هایی از افكار وسواسی عبارتند از ؛ فكر آسیب زدن به خود یا دیگران ، مرگ نزدیكان ، آلوده بودن، مبتلا به یك بیماری لاعلاج بودن، آتش سوزی ، تصادف و گناه کاربودن.

 

یکی از مهم ترین علت های وسواس فکری بی هدفی و غیر فعالی است. داشتن فعالیت­های مكرر و تنش های روزمره ی زیاد نیز، سبب منحرف شدن ذهن می شود. تنهایی و انزوا، نداشتن ارتباط كلامی و فیزیكی با دنیای خارج، پرداختن به فعالیت های ضعیف و انفرادی در حد زیاد، خود به خود و به تدریج می تواند اضطراب زا و موجب افكار وسواسی شوند. عدم رفع تنش ها و خستگی های روزمره می تواند به مرور، زمینه ساز خستگی روانی گردد و باعث بروز وسواس فکری شود.

 

در مقابل فکر وسواسی متقابلاً اعمال وسواسی نیز در نوع عمیق تر اختلال ، به صورت اختلال رفتاری ظهور پیدا می كند؛ نظیر شستن دست ها ،حمام کردن مكرر، دل شوره در باره امور مختلف نظیر شیر گاز، پنجره ها ، كمدها و قفل در و …

 

این بیماران لازم است بدانند وسواس فکری آنها سبب اتلاف وقت و از دست دادن سرمایه ارزشمند عمر می شود، اینها دچارعدم توانایی در تمرکز حواس و حواس پرتی می شوند، فکرهای تکراری و بیهوده سبب می شود تا این بیماران از کارهای اصلی از جمله تحصیل علم، مطالعه، کار و… باز بمانند. فکرهای وسواسی ، سبب خستگی ذهن و بی حوصلگی می شوند. بنابراین فرد برای فکر کردن درباره موضوعات مهم و اساسی زندگی و تحصیلی ناتوان می گردد.

 

بیماران وسواس فکری در صورتیکه جدا بخواهند ، می توانند با صبر و حوصله به آرامش بازگردند؛

 

با خودتان عهد ببندید و برنامه‏ریزی کنید که فقط در ساعت های معینی درباره موضوع وسواس، فکر کنید ؛ تا به مرور زمان از شدت وسواس کاهش یافته و از بین برود.

 

هر روز به خود تلقین کنید که «من قادرم افکار وسواسی‌ام را کنار بگذارم»؛ زیرا تلقین یکی از راه‏های مبارزه با افکار منفی است و وسواس فکری نیز چیزی جز یک فکر منفی مزاحم نیست.

 

گفتنی است که برای درمان وسواس فکری نیاز به صبر و حوصله و پشتکار در به اجرا درآوردن راه‏های فوق است تا این که به تدریج از آن افکار رهایی یابید و انتظار حل و درمان یک شبه آن را نداشته باشید.

 

در انتها لازم به ذكر است كه این اختلال به شكل های متفاوتی در افراد شایع است كه در شرایط آزار دهنده­ی آن توصیه می شود حتماً به روان شناسان مراجعه گردد.

منبع : مجله پزشکی مادر

مطالب بیشتر برای زندگی بهتر

مشاهده تمامی مدلهای لوازم خانگی اسنوا/قیمت

شرکت در آزمون معتبر روانشناسی پیشرفته نئو

اینجا یکی از هتلهای کیشه! همین حالارزروکن

کاملترین درگاه رزرو تورهای داخلی و خارجی


راهنمای انتخاب و خرید محصولات زناشویی


آشپزخانه‌تان را حرفه‌ای بچینید


چیدمان کابینت آشپزخانه با محصولات آدلان


قاعدگی دردناک زنان و دختران


اقساط36ماهه لوازم خانگی بدون پیش پرداخت


طرح های 3بعدی کاغذ دیواری برای خرید

چگونه حساسیت ذهنی را از بین ببریم

سریعترین وارزانترین راه سفربه نقاط مختلف


درخواست مجرب ترین وکلا طلاق توافقی


شریک جنسی خودت رو به رضایت برسون


به مقصد دلخواهت با کمترین هزینه سفر کن

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

%PDF-1.5
%
1 0 obj
>>>
endobj
2 0 obj
>
endobj
3 0 obj
>/ProcSet[/PDF/Text/ImageB/ImageC/ImageI] >>/MediaBox[ 0 0 612 792] /Contents 4 0 R/Group>/Tabs/S/StructParents 0>>
endobj
4 0 obj
>
stream
x[Y~_`

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید – حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

در طول سال ها تجربه درمان وسواس، نکات بسیار مهمی را متوجه شده ام که فکر می کنم می تواند برای هرکسی که می خواهد بر این اختلال غلبه کند مفید باشد. به همین دلیل سعی کردم لیستی از نکاتی که می تواند به شما کمک کند بهتر و سریعتر بر وسواس خود غلبه کنید را آماده کنم.

چگونه حساسیت ذهنی را از بین ببریم

علی رغم اینکه برخی از نکات واضح و بدیهی به نظر می رسند، بسیار جای تعجب دارد که حتی برخی از مراجعان باهوش و اهل مطالعه هم در مورد این نکات چیزی نمی دانستند.

ممکن است از برخی موارد این لیست خوشتان نیاید چون چیزی نیست که دوست داشته باشید بشنوید. با این وجود اگر می خواهید تغییر کنید، باید آن ها را بپذیرید.

فهرست مطالب مقاله

به طور کلی علت ایجاد وسواس را می توان به دو دسته تقسیم کرد.

الف- وسواس هایی که ریشه آن عوامل ژنتیک و فیزیولوژیک است. افرادی که مثلا پدر، مادر یا دیگر بستگان وسواس شدید دارند. این نوع از وسواس ها شبیه دیابت و آسم هستند. یعنی می توانید آن را کنترل کنید و علایم آن را کم کنید اما نمی توانید آن را درمان کنید. پس در صورتی که علت وسواس شما ژنتیک باشد هدف گذاری شما باید تلاش برای کنترل آن باشد.

ب- وسواس های دسته دوم وسواس هایی هستند که بر اثر تجربیات و اتفاقات گذشته در شما ایجاد شده است. تجربیات گذشته ما در بخشی از مغز به نام حافظه روندی ذخیره می شود و در رفتار ، افکار و احساسات ما تاثیر زیادی دارند. ما نسبت به این بخش مغز هشیاری نداریم و اصطلاحات به آن ناهشیار یا ضمیر ناخودآگاه می گویند.

مثلا فردی که حادثه یا حوادث ناگواری را در گذشته تجربه کره باشد و یا فردی که در کودکی مورد بی توجهی و بی محبتی قرار گرفته باشد ممکن است در بزرگسالی به وسواس مبتلا شود. این دسته از وسواس ها را می توان درمان کرد. معمولا این نوع از وسواس ها دلیل ناخودآگاه دارند. که با کار روی دلایل ناخودآگاه وسواس درمان می شود.

دو مورد از مشخصه های وسواس داشتن تردید و احساس گناه است. تا این واقعیت را نفهمید، وسواس را نخواهید فهمید.

در دهه ی 1940، وسواس با عنوان “اختلال تردید” شناخته می شد. فرد وسواسی ممکن است به  ابتدایی ترین واقعیت ها درمورد خودش، دیگران یا دنیایی که در آن زندگی می کند، شک کند. دلیل این تردید می تواند عوامل ناخودآگاه باشد. مثلا احساس عدم امنیت درونی می تواند منجر به ایجاد تردیدهایی در زندگی بیرونی شود.

من بیمارانی را دیده ام که به جنسیت ، سلامت عقل ، احتمال اینکه قاتل شوند و چیزهای دیگر شک کرده اند. حتی بیمارانی داشته ام که درمورد زنده بودن یا نبودن خودشان تردید داشتند.

این شک و تردید می تواند حتی بر باهوش ترین افراد هم غالب شود. چون ریشه این شک ها بخش های داخلی مغز (ساب کورتیکال) است و در کنترل فرد نیست. همین شک و تردید است که بیمار را مجبور می کند همه چیز را بارها چک کنند یا دائما از خودش و دیگران سوال بپرسد.

گناه نیز بخش زجرآور دیگر این بیماری است. شما می توانید به راحتی درمورد هر چیزی به یک بیمار وسواسی، احساس گناه بدهید. آن ها خود را برای چیز هایی مقصر می دانند که هیچ کس هرگز فکرش را هم نمی کند. دلیل احساس گناه بیماران وسواسی هم ناهشیار است.

تا زمانی که احساس گناه ناهشیار این بیماران درمان نشود وسواس ریشه کن نخواهد شد. به همین دلیل همیشه به دانشجویان تاکید می کنم در درمان وسواس حتما روی ریشه های احساس گناه مراجعان خود کار کنید.

افکار وسواسی یا به خاطر واکنش های بیوشیمیایی یا بخش ناهشیار مغز تولید می شوند و برای بیماران وسواسی کاملا واقعی به نظر می رسند.پس شما هشیارانه نمی توانید جلوی آنها را بگیرید.

مطالعاتی که روی سرکوب افکار انجام شده نشان می دهد هرچه بیشتر بخواهید به موضوعی فکر نکنید، به شکل متناقضی، بیشتر به آن موضوع فکر خواهید کرد.

دو راهکار برای کنترل افکار وسواسی وجود دارد:

راهکار اولی که به مراجعانم می گویم این است :« اگر می خواهید کمتر به آن فکر کنید، بیشتر به آن فکر کنید.» شما نه می توانید از این افکار وسواسی فرار کنید و نه می توانید مانع احساس اضطراب و ترس ناشی از آن ها شوید. ترس نیز در ذهن زاده می شود و برای غلبه بر آن بسیار اهمیت دارد که بپذیرید هیچ راه فراری نیست و باید با آن مواجه شوید.

راه کار دوم پیدا کردن دلیل ایجاد افکار وسواسی در شماست. ریشه فکر وسواسی اضطراب درونی است و اضطراب درونی هم ناشی از تعارضات دورنی است و تا زمانی که تعارضات درونی خود را درمان نکنید وسواس فکری شما از بین نخواهد رفت.

به طور کلی به جز دارو درمانی دو روش کلی برای درمان وسواس داریم. درمان شناختی رفتاری که به کنترل علایم وسواس کمک می کند و درمان روان پویشی که می تواند وسواس را درمان کنند. اما این که کدام روش درمانی برای شما مناسب تر است بستگی به علل، طول مدت و ریشه های وسواس شما دارد.

افرادی که علت وسواس آنها عوامل فیزیولوژیک و ژنتیک است بهتر است از ترکیب دارو درمانی و درمان شناختی رفتاری استفاده کنند.

اما اگر ریشه اصلی مشکل شما عوامل فیزیولوژیک نیست، درمان روان پویشی می تواند به صورت ریشه ای مشکل شما را حل کند. در درمان پویشی یا دینامیک عوامل ایجاد کننده وسواس در شخص شناسایی و درمان می شود. در این روش درمانی تاکید بر عوامل ناهشیار ایجاد کننده اختلال و درمان آنهاست.

تحقیقات نشان می دهد انداز اثر درمان روان پویشی 91 درصد و درمان شناختی رفتاری 68 درصد است. اما متاسفانه تعداد درمانگران متبحر روانپویشی (به دلیل دشواری بیشتر آن) بر خلاف درمانگران شاختی رفتاری بسیار کمتر است. به همین دلیل در صورت عدم دسترسی به درمانگر روانپویشی متحبر بهتر است به درمانگر شناختی رفتاری علی رغم اثربخشی کمتر مراجعه کنید.

مهمترین تکنیک درمان شناختی رفتاری برای درمان وسواس، روش مواجهه و جلوگیری از پاسخ است.

مواجهه و جلوگیری از پاسخ؛ شامل رویارویی تدریجی با افکار و موقعیت های ترسناک (مثلا آلودگی)، و مقاومت در برابر انجام وسواس های عملی خود است. هدف این است که در مقابل هر چیز اضطراب آوری مقاومت کنید تا سطح تحمل تان برای آن فکر یا موقعیت اضطراب آور بالا برود و یاد بگیرید که اگر هیچ اقدام محافظتی ای انجام ندهید، هیچ اتفاقی نمی افتد.

پیشنهاد می کنم مقاله وسواس چیست؟ انواع وسواس های فکری و عملی را هم بخوانید.

معمولا اکثر افراد برای مشکلات خود، به دنبال راه حل های ساده، سریع و آسان می گردند. با اینکه همه ی بیماران مبتلا به وسواس دوست دارند یک راهکار جادویی پیدا کنند تا علائم شان را به سرعت از بین ببرد، اما متاسفانه چنین روشی وجود ندارد.

دارو درمانی اگرچه می تواند مفید و کمک کننده باشد، اما به تنهایی کافی نیست. به طور کلی می توان گفت دارو 30 الی 70 درصد نشانه های وسواس شما را کاهش می دهد که خیلی خوب است، اما کافی نیست. افراد معدودی هستند که فقط با مصرف دارو کاملا خوب می شوند.

مراجعان معمولا از من می پرسند که بهترین دارو برای وسواس چیست؟ پاسخ من دارویی است که بهترین نتیجه را برای شما داشته باشد.

من همیشه درمورد دارو ها می گویم :« هر دارویی برای فردی مفید است، اما هیچ دارویی برای همه مفید نیست.» دارویی که برای شخص دیگری مفید بوده، ممکن است برای شما مفید نباشد.

ایراد دیگر دارو درمانی این است که معمولا پس از قطع مصرف، علایم وسواس مجددا عود می کنند. دلیلش هم این است که دارو بیشتر کنترل کننده علایم است تا درمان کننده آن. فقط درمان های پویشی می تواند وسواس را ریشه کن کند ( البته به شرط وسواس ریشه فیزیولوژیک شدیدی نداشته باشد).

یک نکته ی منفی دیگر در مورد دارو، احساس بدی است که مصرف دارو در فرد ایجاد می کند. استفاده از دارو به معنای ضعیف تر بودن شما از دیگران نیست، بلکه به این معناست که بدن شما برای غلبه بر وسواس به این مواد نیاز دارد. شما همیشه نمی توانید با دست خالی جلوی شرایط خاص مغزتان بایستید. به خصوص اگر ریشه مشکل شما عوامل فیزیولوژیک باشد.

اگر برای اطمینان گرفتن، جواب دادن به سوال ها، دست زدن به اشیاء یا انجام وسواس های خود به دیگران نیاز داشته باشید، در زمان تنهایی چه می کنید؟ احتمال زیاد ناتوان و درمانده می شوید.

اگر هم تکالیف درمانی خود را فقط وقتی دیگران به شما یادآوری می کنند و یا غر میزنند، انجام دهید نیز همان اتفاق خواهد افتاد. هیچ کس بیشتر از خودتان نمی تواند به شما کمک کند.

چگونه حساسیت ذهنی را از بین ببریم

اگر انگیزه ی شما آنقدر کم است که نمی توانید به تنهایی تلاش کنید (با فرض اینکه به افسردگی مبتلا نباشید)، نمی توانید بر وسواس خود غلبه کنید. پس قبل از شروع درمان وسواس خود دلایلی که به شما انگیزه لازم برای درمان می دهد را پیدا کنید.

البته در درمان شناختی رفتاری وسواس بیشتر از تکالیف خانگی استفاده می کند.

یک روانشناس خوب و یک روش درمانی خوب، کسی یا روشی است که ابزارهای لازم برای مدیریت استرس تان را به شما بدهد. به مرور که جلسات درمانی شما پیش می رود، هدایت درمان باید کم کم از درمانگر به شما منتقل شود.

در جلسات اولیه درمانگر تکالیفی را برای شما تعیین می کند اما به تدریج باید خودتان بتوانید موقعیت های سخت را شناسایی و تکالیف چالش برانگیزی برای خودتان تعیین کنید.

یک نکته قطعی درباره احساس شما درباره شیوه مقابله با وسواس وجود دارد: همیشه شما را به مسیر اشتباه می کشاند.

تمایل به فرار و اجتناب از موقعیتی که باعث ترس شما می شود کاملا طبیعی و غریزی است (مثلا طبیعی است که از یک سگ خطرناک فرار کنید). اما قضیه ترس های وسواسی فرق می کند. چون ترس های وسواسی ناشی از افکار تکرار شونده درون مغز شما هستند، نمی توانید و نباید از آن ها فرار کنید.

و یکی از دلایل مهم شکست در درمان وسواس همین مساله است. افراد مبتلا به وسواس هرگز آنقدر در مقابل ترسشان مقاومت نمی کنند که بتوانند ببینید حقیقت ندارد.

چقدر طول می کشد؟ به اندازه ای که فرد نیاز داشته باشد. بنا به تجربه، می توانم بگویم که فرد مبتلا به وسواس نه چندان پیچیده، به حدود 6 الی 12 ماه زمان برای بهبودی کامل نیاز دارد.

اگر نشانه ها شدید تر و سرعت پیشرفت فرد کمتر باشد، ممکن است فرایند درمان بیشتر هم طول بکشد. همچنین برخی از افراد نیاز دارند پس از اتمام دوره ی درمان وسواس خود، روی جنبه های دیگر زندگی خود کار کنند.

مثلا ممکن است زمان زیادی از آخرین باری که مهمانی رفته یا شغل ثابتی داشته یا کارهای خانه را انجام داده اند گذشته باشد. تمرین برای انجام این فعالیت ها ممکن است طول دوره درمان را بیشتر کند.

نکته مهم این است که باید درمان خود را کامل کنید. چیزی به نام درمان ناقص وجود ندارد. افرادی که فکر می کنند تنها با درمان نشانه هایی که مقابله با آن ها راحت تر است می توانند مشکل خود را حل کنند، به زودی به خانه ی اول بر می گردند.

برای توضیح دادن این موضوع به بیمارانم، درمان وسواس را به درمان عفونت تشبیه می کنم. از آن ها می پرسم :« آیا از جراح می خواهی همه عفونت را از بدنت خارج کند و یا اینکه بخشی از آن را باقی بگذارد؟»

یکی از جمله های مورد علاقه ی من این جمله است: خوب شدن نیمی از مسیر و خوب ماندن نیم دیگر آن است.

دوباره حرف اولم را تکرار می کنم وسواس مزمن است و پس از درمان باید برای حفظ تغییرات ایجاد شده به موارد خاصی توجه کنید.

یکی از این نکات این است که همیشه با ترس ها و وسواس های خود مقابله کنید و اجازه رشد به آنها ندهید.

علت دیگر بازگشت وسواس این است که گاهی فرد احساس می کند خوب شده و بدون اطلاع دادن به درمانگر یا نزدیکان، مصرف داروهایش را متوقف می کند یا فرایند درمان را نیمه کاره رها می کند.

 متاسفانه، مغز شما زمانی که دارو مصرف می کنید خودش را ترمیم و تعمیر نمی کند و زمانی که مصرف دارو را قطع می کنید، مواد شیمیایی درون مغزتان به همان وضعیت ناکارآمد سابق برمی گردد. پس تا زمانی که دوره روان درمانی شما کامل نشده است طبق دستور روانپزشک داروهای خود را مصرف کنید.

نکته آخر هم اینکه، داشتن سبک زندگی متعادل به تداوم بهبودی شما کمک زیادی می کند پس باید تلاش کنید رژیم غذایی مناسب، خواب کافی، ورزش، روابط اجتماعی و کارهای مفید دیگر، را در برنامه روزانه خود بگنجانید تا درمان وسواس و بهبودی شما تداوم پیدا کند.

البته معمولا در درمان پویشی احتمالا عود مجدد اختلال بسیار کمتر است.

در پایان به طور خلاصه می توانم بگویم. وسواس دو علت اصلی دارد:

عوامل فیزیولوژیکی: این عوامل بیشتر ریشه ژنتیکی دارند و درمان وسواس این افراد یا به کمک دارو درمانی یا ترکیب دارو درمانی و درمان شناختی رفتاری امکان پذیر خواهد بود. هدف درمانی این دسته از افراد بیشتر کنترل و مدیریت وسواس است تا درمان کامل آن

عوامل ناهشیار: تجربیات گذشته ما در بخشی از مغز به نام حافظه روندی ذخیره می شود و در رفتار ، افکار و احساسات ما تاثیر زیادی دارند. ما نسبت به این بخش مغز هشیاری نداریم و اصطلاحات به آن ناهشیار یا ضمیر ناخودآگاه می گویند. با شناسایی و انحلال این عوامل ناهشیار وسواس این افراد درمان می شود و همانطور که گفتم بهترین روش درمانی برای این افراد درمان های پویشی است.

سلام آقای دکتر خداقوت .ببخشید خدمتتون یه سوالی داشتم اینکه من الان یک سالی ک دائم یعنی هرروز وهر ثانیه به دیگران فکر میکنم والان هم درحال حاضر که دارم به شما پیام میدم اضطراب دارم ونگران کسایی که دارای مشکلات افسردگی وروحی ان هستم باخودم همش میگم واقعا خیلی سخته کسی که دچار مشکلات روحی باشه چون خودم تجربه اش کردم .باخودم میگم نکنه دیگران به خاطر حال بدشون خودکشی کنن اونوقت مادرپدرشون ازبین میرن .یا مثلا الان که پیام های افراد رو داخل سایت میخونم دلم میخواد حالشون رو بپرسم که آیا بهتر شدن ،همش نگران دیگران هستم . پیس روانشناس رفتم ایشون گفتن اصلا به دیگران فکر نکن چون خودتو مریض میکنی اما من فکر میکنم اگه به دیگران فکر نکنم براشون اتفاقات بدی میوفته .آقای دکتر واقعا دیگه خسته شدم نمیدونم باید چکارکنم .همش فکر میکنم باید برای دیگران یه کاری انجام بدم .یامثلا وقتی خونه کسی میریم وبا کسی هم صحبت میشم وقتی ببینم یکم حالش خوب نیست فکر میکنم اونم مشکل منو داره یا کلا مشکل روحی داره براهمین اضطراب میگیرم ونگران اون طرف میشم که الان واقعا حالش خوبه یا نه . همچنین خیلی نگران دوستام میشم میگم نکنه اون ها هم مثل من مشکل روحی داشته باشم براهمین همش دلم میخواد بهشون زنگ بزنم اما چون من کنکوری هستم اصلا وقت این کارهارو ندارم وهمچنین موقع درسخوندن هم اصلا اصلا تمرکز ندارم دیگه ناامید شدم من خیلی برای خودم اهداف بزرگی داشتم وهمچنین همش نگرانم نگنه به واسطه این افکارم الان مریض شده باشم میخوام برم دکتر قلب.خواهش میکنم کمکم کنید واقعا خیلی شرایط سختی دارم دارم خیلی اذیت میشم .

سلام خسته نباشید من ۲۱ سالمه و از حدود ۵ ساله دارم به خاطر فکرای منفی که تو سرم هست هم خودمو عذاب میدم هم خانوادمو …..همیشه فکر میکنم یه اتفاق خیلی بد قراره بیوفته ….ب طور مثال تو سفر با گریه مانع سوار شدن مادر و برادرم ب تلکابین شدم چون فکر میکردم اون تلکابین قراره کنده شه و بیوفته …….نزاشتم مادرم با هواپیما سفر کنه چون میترسم سقوط کنه ……یا همین الان ک خانوادم تو سفرن و قراره از طریق کشتی از بندرعباس برن قشم مث دیوونه هام و همش گریه میکنم ک مبادا غرق شه باهر کسم حرف میزنم نمیتونه درکم کنه و میگن ب هر چی فک کنی سرت میاد و حال منم بدتر میشه چون نمیتونم جلوی ایپ فکرارو بگیرم سختمه دارن دیوونم میکنن

سلام خسته نباشید اقای دکتر چندسالیه همشش میرم جلو اینه فقط خودم نگاه میکنم همشش وسواسم گرفته خودم هر روز وزن میکنم هر روز ت اینه خودم نگاه میکنم قیافم روز به روز بدتر میشه قیافم مثل معتادها شده همه بهم میگن پیرمرد اقای دکترکمکم کنید چطور خودم درمان کنم

سلام دکتر پدر من یک وسواس عجیب و نایاب داره
اونم اینجوریه که توی حرکتش توی حتی نشستن یسری کار های عجیب میکنه
یعنی مثلن یه مسیری رو توی خیابون میخاد راه بره اگر وسواسش بگیره اون مسیرو ده ها بار میره و میاد و قدم های کوچیک بزرگی ور میداره ینی یه چیز آبرو بر…
این فقط یه مثال بود
مثال های دیگه هم اینکه میخاد سر جاش بشینه چندین بار میشینه بلند میشه انگار یکی تو ذهنش میگه نه درست نبود و بار دگ بلند شو بشین
جوری شده ک کلییی عرق میکنه و ۱۰ کیلو لاغر کرده و ضعیف شده
چیکار کنیم؟
حتی با پلک چشماش هم این کارارو میکنه فقط عملی از لحاظ راه رفتن نیست
اصلن ی چیز عجیب…

اینک چرا بیماری ocdدرمان قطعی نداره؟الان حدود نه ساله ک دچار این بیماریم یعنی از ۱۲ سالگی…۱۲ سالگیم وقتی علایم رو داشتم ۳ ماه درمان دارویی شدم و ب طور خودسر قطع کردم دارو هامو و سالها بعد یه جورایی وسواس فکریم ادامه داشت تا اینک ۱۷ سالگی شدید شد الان ۴ ساله درمان دارویی انجام میدم و قطع نکردم اما درمان قطعی نشدم با اینک دارو مصرف میکنم علایمم گاهی شدید میشه و اکثر مواقع به طور خفیفی ادامه داره …..خواستم بگم تا اخر عمر باید این عذاب رو تحمل کنم؟

من دچار وسواس فکری شدم در رابطه با کنکور مثلا افکاری سراغم میان مثل اینکه وقتی چیزی وقتمو میگیره به اندازه ۳۰ دقیقه یه ساعتی باید فک کنم که چیکار کنم دیگه هیچ چیزی وقتمو نگیره

سلام آقای دکتر
من حدود دو سال هس که به وسواس فکری مبتلا هستم و تازگی ها خیلی شدید شده یعنی درس خوندن برام خیلی سخت شده و به کوچکترین جزئیات گیر میدم
به نظرتون برای درمان به روانشناس مراجعه کنم یا روانپزشک ؟؟
ممنون میشم جوابمو بدید

سلام اقای دکتر من یه کنکوریم و زمان خیلی برام ارزش داره ولی من خیلی رو کتابام‌حساسم و یک خط خوردگی کوچیک هم کلا باعث اعصاب خوردگی میشه مدام به اون موضوع فکر میکنم اگر چیزی هم میخام تو کتابم بنویسم باید خیلی مرتب باشه این موضوع داره به من صدمه میزنه به نظرتون چجوری باید این رفتار از بین ببرم

بسیار آموزنده است ،خدارو شکر و خوشحالم که سایت شما و شما تو مسیرم قرار گرفتید حس می کنم که شما راهکار مناسب برای درمان این موضوع رو بسیار روان و روشت دارید بزرگوار ،
من برادرم وسواس دست زدن به اشیا و نزدیک شدن به افراد خانواده و همین طور اجتماع رو داره که مبادا میکروبی و یادآلودگی ای بهش مناقل شه ،و چون تو دوران نوجوانی هم هست به راحتی نمی شه قانع اش کرد برای درمان و اکثر مواقع تو اتاق خودش هست و این دوری از اجتماع و خانواده به شکلی افسرده اش کرده و نگراتش هستم ،لطف راهنمایی بفرمایید چه جوری دوره درمانیش رو شروع کنیم از چه راهکاری برای پذیرفتن این موضوع از جانبش و شروع درمان استفاده کنیم ،ممنون می شم راهنمایی بفرمایید بزرگوار ،

سلام آقای دکتر وقتتون بخیر
در سن 28 سالگی در یک شرکتی مشغول کار شدم
در اون شرکت خیلی زحمت می کشیدم اوایل تا 3 ماه فکر می کردم نکنه منو اخراج کنند (به اندازه 3 نیرو زحمت می کشیدم) و اونا خیلی ازم سواستفاده کردندو وقتی رفتم درخواست افزایش حقوق دادم به من گفتن نمیشه (دلایل الکی) و من هم زود بی خیال شدم به کار کردن در اون شرکت ادامه دادم و بعد ها فهمیدم حقوق همه را به جز من افزایش داده اند و خیلی ناراحت شدم و از اون شرکت اومدم بیرون. حرف دیگران حتی می دونم همش اشتباه و به نفع خودشون هست اما به راحتی روی من تاثیر می ذاره.
بعد از اون موضوع دیگه نتونستم به راحتی در یک شرکت کار کنم و دووم بیارم. با توجه به اینکه کارهایی که انجام می دادم خیلی با دقت و با کیفیت هستند. اکثر شرکت ها می خواستن باهام کار کنند اما تا یه چیزی می گفتند تا سه روز تحلیل می کردم و می گفتم نکنه مثه اون بشه زود می گفتم من می خوام برم و می رفتم در حالی که اینجوری نبود یعنی بعد از اون شرکت تقریبا در سن 30 سالگی به بعد کار کردن برام خیلی سخت شده.
خیلی تحلیل انجام میدم که اکثرا جنبه منفی داره. یجوری شده که نمی تونم به راحتی تصمیم بگیرم و اگر هم بگیرم تصمیمات خوبی نیست. معمولا با همه در موردش حرف می زنم که می دونم اشتباه هست اما بازم انجام میدم و جاهایی هست که دوس دارم مردم بجام تصمیم بگیرند
ببخشید متن زیاد شد. وقتی با مدیران و افراد مهم صحبت می کنم اصلا استرس ندارم و خیلی حرفه ای برخورد می کنم اما وقتی با افراد گروه یا هم تیمی ها حرف می زنم انقدر استرس دارم نکنه صدام بلزره نکنه چیزی بگم مسخره شم
لطفا راهنمایی کنید

سلام و عرض ادب خدمت دکتر بهشتیان عزیزسوالی داشتم از حضورتون و میخواستم نظر کارشناسانه ی شمارو بدونم
من وقتی دو ساله بودم پدر و مادرم از هم جدا شدند و با نامادری زندگی سختی داشتم پدرمم بسیار آدم عجول و سختگیری بودند بعدها توی رابطه های اشتباهی افتادم که توش خیانت زیاد بودند .مدتی بعد ازدواج کردم و از همسرم بشدت راضی ام برای هر چیزی مثل سر وقت رسیدن به قرارهای عادی اضطراب میگرفتم که با مراقبه و تمرین و ساعت خواب و رعایت تغذیه پیش یه مشاور بهتر شدم اما هنوز میترسم و مدام فکرهای تکراری خیانت همسرم تو ذهنم میاد دایم با ادم های قبلی مقایسش میکنم و میگم نکنه الان داره خیانت میکنه و ارامشم رو هر ازگاهی این فکرا به هم میزنن مشکلم چیه

سلام اقای دکتر ، من ۲۰ سالمه و خیلی فکر میکنم و اغلب هم منفی هستن افکارم و نگرانی هایی توی من به وجد میارن مثل اینکه نکنه الان ک گوشی رو جواب نمیدن مامان بابام دعواشون شده باشه یا مثلا نکنه من دیر برم خونه بابام دعوا کنه باهام و گوشیمو بگیره و بعدم همه چیز خراب بشه .یا اینطوریم که مثلا همه چیزو ذهنم به هم مرتبط میکنه مثلا اینکه دوستم زیاد جواب نمیده پیامامو دفه ی قبلم انگار حس کردم بی توجه بود حتما دیگه منو دوست نداره و این فکرا رفتار من رو هم عوض میکنه به شدت هم حسود هستم .با یه اقایی در حال اشنایی هستم و باهم دوست هستیم و این فکرو حسودی و تردید و همزمان حس گناه بیشتر در مورد ایشون اتفاق میافته .میخواستم بدونم ایا من هم درگیر وسواس فکریم ؟ اگه هستم ممکنه چنتا دکتر توی تهران معرفی کنین بهم ؟

سلام آقای دکتر
من حدود هشت سال هست به وسواس فکری مبتلا شدم و هیچگونه وسواس عملی ای ندارم. امسال کنکور دارم. واقعا اجازه هیچگونه کاریرو بهم نمیده. با سختی زیادی درس میخونم و شاید توی دو ساعت بتونم ۴ صفحه جلو برم. نمیدونم باید چیکار کنم. بنظرتون سال بعد کنکور بدم؟ خیلی فکرام پیچیده هستش و برای هر چیزی هر حرفی که مشاور برای درمانم بهم میزنع یه فکری ازش توی سرم میاد و نمیذاره به خودم کمک کنم. خیلی دارم عذاب میکشم و چند باری هم به خودکشی فکر کردم.

با سلام خدمت آقای دکتر…شوهر من چند ساله وسواس تمیزی و شستشو داره که هر روز هم بدتر میشه و هروقت بهش میگم وسواس داری قبول نمیکنه و نمیخاد بپذیره..البته از شغلش هم راضی نیست و شرایط خانوادگی سختی در گذشته داشته خودم علتش رو اینها میدونم….لطفا منو راهنمایی کنید

سلام آقای دکتر من ۲۱ سالمه آقای دکتر حس میکنم چند نوع از وسواس رو دارم مثلا اینکه اولیش اینه که فکرهای عجیب غریب میاد به ذهنم چیزای غیر واقعی غیر منطقی مثلا وقتی با سرعت زیاد رانندگی کنم فک میکنم حتما یکی یهو میپره جلوی ماشین یا اینکه حس میکنم تو اتاقم روح یا جن هست که باعث ترسم میشه دومیش اینه که همش فک میکنم اتفاقی واسه خودم یا اطرافیانم میفته مثلا تصادف میکنن میمیرن یا مثلا فک میکنم وقتی دارم با چاقو چیزی خرد میکنم اگه کسی بیاد سمتم شاید اتفاقی چاقو بره شکمش یا چشمش همش فک میکنم اطرافیانم یا خودم آسیب میبینم این خیلی باعث‌اضطرابم میشه بخصوص که تازه نامزد کردم و خیلی نگران همسرم میشم همش فک میکنم قبل از اینکه عروسی کنیم میمیره
آقای دکتر اینم بگم این دو مورد خفیفن و شدید نیستن و سعی میکنم بیخیال باشم و از خودم دورشون کنم ولی مورد سوم که خیلی عذابم میده و تقریبا میشه گفت سدیده و ذهنتو مشغول کرده اینه که به جنس مخالف حساسیت پیدا کردم اینکه نمیتونم چشممو از آقایون بردارم وقتی میریم بیرون همش به اقایون نگاه میکنم کنجکاوم که قیافشون یا تیپشونو بررسی کنم و هی بهشون ذل میزنم این مورد رو دو بار همسرم دیده و فک کرده من چشم چرونی میکنم و بسیار ناراحت شده در حالی که من اصلا چشم چرونی نمیکنم یا قصد خیانت ندارم اقای دکتر مورد سوم خیلی عذابم میده هر وقت میرم بیرون اضطراب شدیدی میگیرم که باز به مردا نگا میکنم بخصوص وقتی کنار همسرم هستم میترسم بازم ببینه و بگه که سر و گوشت میجنبه میترسم اعتمادو از دست بدم میخاستم بدونم آیا این سه مورد وسواس هستن ؟
البته آقای دکتر حدس میزنم مورد سوم بخاطر برخی اتفاقات بوجود اومده که اگه جوابمو بدین بهتون توضیح میدم
آقای دکتر خواهش میکنم بررسی کنین و ببینین وسواس دارم یا نه بخاطر مورد سوم انقد مضطرب ‌ حواس پرت و عصبی میشم که هی میخام بنشینم یه گوشه گریه کنم حس خوشحالیم داره از دستم میره عاشق همسرم هستم ولی از بودن کنارش نمیتونم لذت کافی رو ببرم یا کلافم یا عصبیم حتی نمیتونم بهش محبت کنم ابراز احساسات انگار یادم رفته ازتون خواهش میکنم جواب بدید بهم خیلی ضروریهههههه

سلام علیکم آقای دکتر من ازدوران دبیرستان مشکلاتی واسم پیش اومدمثلا همه چیزو درطول روز مجبور بودم تو ذهنم تکار کنم مثلا فردا چیکارا باید بکنم یا جیبامو هی باید بررسی میکردم از اول تو مدرسه نمونه درس میخوندم ولی به خاطر این دلایل افت تحصیلی شدید پیداکردم تا الان که ۲۴سالمه الان هم خیلی شدیدترشده خجالت هم میکشم به کسی بگم الان اصلا نمیتونم روی کاری تمرکز کنم وقتی کاری انجام میدم باید هی اون افکار هی تکرار کنم دیگه اون روابط اجتماعی رو که قبلا داشتم الان نمیتونم داشته باشم ولی اصلا توشستشو دست و..هیچ وسواسی ندارم فقط فکرم همش درگیر اونم همش فکر های الکی تو ذهنم هر ثانیه باید تکرار کنم شبا هم اونقدر این فکرا رو بررسی میکنم که آخرش ذهنم خسته میشه میخوابم اصلا یه کاری و نمیتونم انجام بدم الانم یه جوری شدم که هرکی هر حرفی رو میزنه فکر میکنم منو میگه به خودم میگیرم همه چی رو یه بار رفتم دکتر دارو واسم نوشت ۳سال قبل یه چند ماه خوردم ولی اصلا جوابگو نبود به خاطر اون دیگه نرفتم الان چیکار کنم الانم که حتی واسه حرف زدن استرس کل بدنمو میلرزونه راهکارتون چیه.ممنون

درود بر شما دوست عزیز دوره درمان وسواس می تونه بهتون کمک کنه

آقای دکتر تورو خدا به سوالات منم جواب بدین ازتون خواهش میکنم

سلام آقای دکتر
من تقریبن دو سه هفته دچار وسواس فکری شدم که خیلی سریع کنترلش کردم و خیلی کم شد ولی کامل حل نشد الان هم نسبت به هرچیزی حساسیت نشون میدم اضطرابم خیلی میره بالا
الان هم خیلی از گناه کردم میترسم و وقتی فک میکنم اضظرابم شدید میره بالا ک نکنه گناه کنم
میخواستم ببینم این روش هایی که گفتین درمان قطعی هستن؟
اصن درمان قطعی داره این بیماری لعنتی؟

درود بر شما دوست عزیز دوره درمان وسواس می تونه بهتون کمک کنه مشکل تون را حل کنید

سلام آقای دکتر من نشونه هایی دیدم که خیلی عذابم میده اینه که یه افکاری وادارم میکنن به آقایون نگاه کنم ینی وقتی میرم بیرون همش افکار مزاحم وادارم میکنن به اقایون خیره بشم اونم چن بار این واقعا دست خودم نیست از یه طرفم من تازه نامزد شدم و همسرم که این رفتارمو دید ناراحت شد و فکر کرد من چشم چرونی میکنم در حالی که من همسرم‌و خیلی دوس دارم و اصلا قصد خیانت بهش رو ندارم و حس گناه بهم میده انگار که خودمم باور میکنم چشم چرونم آقای دکتر تورو خدا کمکم کنین میخاستم بدونم آیا من وسواس دارم ؟ و اینکه آقای دکتر آیا وسواس حس لذت و خوشحالی رو از آدم میگیره ؟ چون من تازگیا حس میکنم از هیچ چیز لذت نمیبرم

سلام اول از همه تشکر میکنم ازتون چون من سایت های زیادی رو مرور کردم و مطالب شما از همه کامل تر بود
من ۱۹ سالمه دخترم مدتی هست دچار وسواس فکری و عملی شدم از همه نوعش ریششو هم میدونم من چند سال پیش یبار تو امتحان مدرسمون اشتباهی اسم دوستمو نوشتم به جای اسم خودم چون اون لحظه داشتم به این فکر میکردم که چقدر قشنگ نوشت اسمشو و حواسم نبود بعد از اون هرجا اسممو بنویسم چک میکنم تا اینکه سال گذشته یکبار بر اثر یه اتفاقی وقتی سوار ماشین بودم تو بزرگراه صندوق عقب ماشینمون اتیش گرفته بود و من متوجه شدم خیلی ترسیده بودم بعد از اون دوباره وسواسم شروع شد و هر بار سوار ماشین میشدم باید چک میکردم یمدتم کلا سوار ماشین خودمون نمیشدم تپش قلب میگرفتم کم کم بیشتر شد و گاز و بخاری خونه هم چک میکردم ولی در همین حد بود و وقتی کرونا اومد بخاطر شک به اینکه همه چی کثیفه وسواسم زیاااد شد طوری که الان متنتونو خوندم همه نوعشو قبلا تجربه کرده بودم البته نمیتونم بگم همش یه طور بوده وقتی مرور میکنم یمدت بوده که وسواسم اونقدر شدید بود ولی بعد با خودکنترلی بهتر شدم مثلا من همش سعی میکنم فکرمو کنترل کنم و گاهی هم اول وقتی اون فکر میاد به ذهنم اول واسه خودم توضیح میدم و یاد اور میشم که این یه وسواسه و نباید بهش میدون بدم و خودمو با چیزی مشغول میکنم و یمدتم کلا بیخیال نسبت به هر چیزی بودم تا اینکه وسواس از نوع دیگش سراغم اومده و این بیشتر اذیتم میکنه اینطوریه که مثلا برم جایی بیام خونه میگم نکنه حواسم نبوده و فلان چیزو گفتم وقتی اونجا بودم یا فلان کارو کردم یا میگم نکنه بلند گفتم اون چیزیو که میخواستم تو دلم با خودم بگم گرچه تا حدودی میتونم کنترلش کنم ینی هر جا که میرم و هستمو قشنگ حواسم هست مثلا اگ بخوام حرف بزنم و اگ وسواسم به فکرم اومد با خودم تکرار میکنم که الان که من تو این موقعیت هستم نه چنین چیزی دارم میگم و نه کاری دارم انجام میدم و با خودم میگم که این یادت بمونه و بعد حواسمو پرت میکنم مثلا یه بازی گرفتم که وقتی جایی فکر وسواسی سراغم اومد با اون بازی کنم و حواسم پرت بشه ولی بازم اذیت میشم شرایط اینکه به دکتر و روانشناس مراجعه کنم رو اصلا ندارم
چنتا راهکار که خودم بخوام با خودم کار کنم تا وسواسم خوب بشه رو بگین لطفا
ممنون واقعا

سلام آقای دکتر خسته نباشید من احساس میکنم دو مورد از وسواس رو دارم یکی اینکه همش فک میکنم اتفاق بدی برای اطرافیانم میفته تصادف میکنن میمیرن یا چیزای دیگه که این تا اون حدی شدید نیس
ولی یکی دیگه که شدیده و خیلی عذابم میده اینه که افکار وسواسی وادارم میکنن به آقایون نگاه کنم ینی وقتی میرم بیرون همش افکار مزاحم وادارم میکنن به اقایون خیره بشم اونم چن بار این واقعا دست خودم نیست از یه طرفم من تازه نامزد شدم و همسرم که این رفتارمو دید ناراحت شد و فکر کرد من چشم چرونی میکنم در حالی که من همسرم‌و خیلی دوس دارم و اصلا قصد خیانت بهش رو ندارم ولی این وسواسی که دارم حس گناه بهم میده انگار که خودمم باور میکنم چشم چرونم البته من خودم روانشناسی میخونم و میدونم که دلیل این رفتارم ژنتیکی نیس و به دلیل بعضی اتفاقات ایجاد شده چیکار باید بکنم چجوری از شما مشاوره بگیرم یا اگه تو تبریز روانشناس ماهری سراغ دارین میشه بهم معرفی کنین

درود بر شما دوست عزیز، متاسفانه کسی را اونجا نمی شناسم

سلام و عرض ادب
من دانشجوی روانشناسی هستم و برای پروپوزال تاثیر روانشناسی مثبت گرا بر درمان ocdرو انتخاب کردم.میخواستم بدونم که این موضوع درسته؟اصلا روانشناسی مثبت گرا بر درمان این اختلال تاثیر داره؟مننون میشم جوابمو زود بدین

درود بر شما دوست عزیز در درمان وسواس تاثیر نداره اما ممکنه باعث تسکین موقتی بشه

سلام من متاسفانه به شدت در مورد خواهر همسرم دچار وسواس های فکر ام و از این بابت خیلی احساس گناه می کنم همسرم رو بسیار دوست دارم اما هر بار که به دیدن خانوادشون می ریم تا چند روز در مورد خواهرشون دچار وسواس های جنسی می شم تا حدی که تنها با خودارضایی خودم رو آروم می کنم . من هیچ ارتباطی با ایشون ندارم و تنها برخوردهای ما در همین جمع خانوادگی هست و در فضای مجازی هم دنبالشون نمی کنم اما هر بار که می بینمشون بشدت دچار این وسواس ها می شم و نمی دونم باید چی کار کنم هر گز به همسرم نگفتم چون چیزی بین ما نیست و من هم هرگز همچین آدمی نیستم که به همسرم وفادار نباشم و این ها همه وسواس هایی که مدام درگیرشم لطفا راهنماییم کنید

سلام آقای دکتر من دچار وسواس فکری هستم
مادرمم به این بیماری مبتلاست البته وسواس شستشو آیا ژن این بیماری باعث میشه منم به این بیماری مبتلا باشم
آقای دکتر من افسردگی هم گرفتم چیکار کنم حالا تا نجات پیدا کنم از این مخمصه
بخدا خیلی خستم دیگه من موقعیت های شغلی زیادی دارم که بابت این مسئله از دست دادم 😔😔😔

سلام آقای دکتر تو متن نوشته بود وسواس فکری یه مسئلش مربوط میشه به پدر و ویا مادر
مادرم وسواس شستشو داره و من هم وسواس فکری دارم الان طوری
وسواسم شدیده که افسرده هم شدم دکتر رفتم بهم دارو داده و الان دارم دارو میخورم روانشناسم رفتم گفت ورزش کن
آیا مادرم که وسواس شستشو داره و من هم به وسواس مبتلا شدم مربوط میشه آقای دکتر خیلی خستم دیگه بریدم نمیتونم نه درس بخونم نه سرکار برم همش بی انرژی و کسل هستم توروخدا کمکم کنید زندگیم داره از هم میپاچه.
آیا درمان قطعی داره؟!

سلام وقت شما بخیر ممنون از سایت مفیدتون اقای دکتر خواهش میکنم جواب منو بدید من 46 سالمه مشکلم این که ذهنم مدام درگیر افکار منفیه یک لحظه ارامشم ندارم ترس شدید از همه چی دارم ارتفاع تصادف و اب حشرات از بین رفتن ارامش واقعا نمیدونم وسواس فکری دارم یا مشکل دیگه ای دارم از قرص سرترالین استفاده کردم ضررش بیشتر بود البته دکتر تجویز کرده بود در ضمن مادرم 72 سالش وسواس فکری داره با مصرف سرترالین بهتر شده لطفا کمکم کنید

سلام آقای دکتر
من از طریق گوگل با سایت شما آشنا شدم شاید خدا خواسته که شما به من کمک کنید
من ۸ ساله که ازدواج کردم . همسر من خیلی مهربان و دلسوز هست ولی دچار بیماری وسواس فکری و شک هست البته من اینو موقع نامزدی حس کردم که چیزای عادی و روزمره رو به خودش معنی می‌کنه و ازش برداشت منفی می‌کنه مثلا یک عکس پروفایل فامیل و نگاه ها اطرافیان و … حتی ذهن خوانی میکنه . به دکتر مراجعه کردیم و با قرص سرترالین و اون یکی قرص رو یادم نیست حالش به مرور خوب شد. ولی بدون دستور پزشک دارو رو قطع کرد . گذشته و حالت قدیمی یادش می‌ره و دوباره به حالت اول برمیگرده . چندین بار این پروسه طول درمان و قطع کردن خودسرانه بعد از خوب شدن طی این سال ها اتفاق افتاده. خواهراش و اونایی که از دور میبینن و بنظر خودشون دلسوزند بهش میگن تو هیچ مشکلی نداری این دارو ها تورو بیمار می‌کنه . الان بعد از ۲ سال که دارو میخورد دو ماه میشه که قطع کرده و حالت هاش برگشته ولی قبول نمیکنه میگه شما ها بیمارین من حالم خوبه.

سوال من اینه که آیا این مشکل رو با دارو باید حل کنیم یا راهکار بهتری هم هست؟

سلام اقایه دکتروسواس شدید دارمم جوری که دم نظرم همه چیز نجسه یااینکه صندلی ماشین دائم میشورم وهمش شککک میکنم که نجسه وفکرایه بیخود ایقدر رومغزم کار میکنه تا انجامش ندم ولم نمیکنه ایا راه حلی شما میدونید از این بیماری خلاص شم دیه واقعا فقط بمرگ فکرمیکنم😔😔😔

درود بر شما دوست عزیز دوره درمان وسواس می تونه بهتون کمک کنه مشکل تون را حل کنید.

سلام اقای دکتر چند مدته وسواس شدید پیدا کردم دائم شکک درشستن صندلی ماشین که درنظرم نجسه یا فلان واین بیماری تا اون کار انجام ندم ولم نمکنه مثل خوره افتاده بجونم وارامش ازم گرفته بطوری که زندگیم فلج کرده دیه خودممم خسته شدم نمدونم چکارباید کنم ایا شماراه حلی سلاح میدونید

درود بر شما دوست عزیز دوره درمان وسواس می تونه بهتون کمک کنه مشکل تون را حل کنید.

سلام اقای دکتر خسته نباشید اول از همه میخوام که بابت توجه و راهنماییتان تشکر کنم.
من 22 سالم هس و به شدت ادم استرسی هستم طوریکه وقتی استرس شدید دارم دست و پاهایم بی حس میشوند و نمیتوانم به خوبی نفس بکشم مشکل دیگری که دارم این هست که در هر دوره از زندگیم یه فکری همیشه تو ذهنم میگذره که اصلا نمیخواهم به انها فکر کنم و احساس گناه میکنم ولی مثل یک نوار از صبح که بیدار میشم تا شب که میخوابم دائم این افکار از ذهنم عبور میکند این افکار من تازگیا خیلی آزارم میده و نه میتوانم بخوابم و نه میتوانم کارهای روزمرگی رو انجام بدهم و این افکار مسایلی هستند که اصلا قبول ندارم و نمیخواهم اتفاق بیفتند ولی مدام از ذهنم عبور میکند که فلان اتفاق بد بیفتد و یا توهین به چیزایی که واقعا برام باارزش هستن و شدیدا احساس گناه میکنم
ممنون میشم که درباره مشکلم راهنماییم کنید و اینکه ایا این مشکل من درمان دارد یا نه

سلام اقای دکتر خسته نباشید اول از همه میخوام که بابت توجه و راهنماییتان تشکر کنم.
من 22 سالم هس و به شدت ادم استرسی هستم طوریکه وقتی استرس شدید دارم دست و پاهایم بی حس میشوند و نمیتوانم به خوبی نفس بکشم مشکل دیگری که دارم این هست که در هر دوره از زندگیم یه فکری همیشه تو ذهنم میگذره که اصلا نمیخواهم به انها فکر کنم و احساس گناه میکنم ولی مثل یک نوار از صبح که بیدار میشم تا شب که میخوابم دائم این افکار از ذهنم عبور میکند این افکار من تازگیا خیلی آزارم میده و نه میتوانم بخوابم و نه میتوانم کارهای روزمرگی رو انجام بدهم و این افکار مسایلی هستند که اصلا قبول ندارم و نمیخواهم اتفاق بیفتند ولی مدام از ذهنم عبور میکند که فلان اتفاق بد بیفتد و یا توهین به چیزایی که واقعا برام باارزش هستن.
ممنون میشم که درباره مشکلم راهنماییم کنید و اینکه ایا این مشکل من درمان دارد یا نه؟

درود بر شما دوست عزیز
مشکل وسواس فکری شما با دوره درمان وسواس حل میشه. توضیحات و فایل صوتی دوره را مطالعه کنید.

سلام آقای دکتر من چندین بار وضو و نمازم را تکرار می کنم چون احساس می کنم باطل میشه حتی لا کوچکترین احساس. ممنون از توجه تان

سلام و عرض ادب خدمت جناب آقای دکتر
آقای دکتر من بیشتر از ۱۰سال هست که هم وسواس فکری و عملی دارم و پیش بنام ترین دکترهایی که میگین تو شهر خودمون رفتم ولی نتیجه ای جز چاق کردن وزن بدنم چیزه دیگه ای ندیدم میخواستم بگم برای کسانی که خودشون نمیدونند زمینه وسواسشون علت در فیزیولوژیک دارد یا ضمیر ناخودآگاه پس تکلیف اینا با خودشون چیه ؟یعنی من نمیدونم وسواس من علتش به ضمیر ناخودآگاهم برمیگرده یا اینکه بهم از مادر و یا فامیل نزدیک بهم به ارث رسیده دقیقا نمیدونم تا بتونم تشخیص بدم برم پیش کدوم روان درمانگری که شما پیشنهاد دادین نمیدونم باید برم پیش روانشناس درمان شناختی یا درمان روان پویشی چون من خودم تازه فهمیدم و شنیدم از مادرم که خاله و دختر خاله و مادرم و عمه و مادربزرگم وسواس داشتند . من فکر میکردم علت وسواس من ربطی به ضمیر ناخودآگاه من داره . اینم بگم که همه این کسایی که توی فامیل گفتم در زمان گذشته و قدیم بدون آنکه به دکتر روانپزشک و روانشناس برن حالشون بهتر شده و تا الان برنگشته فقط یدونه دختر خاله و خاله ام چندسالی میشه دارو مصرف میکنند ولی وسواسشون به طور کامل ریشه کن نشده فقط در حد نیمه آرامش و در حد نیمه استرس به امورات خود با وسواس زندگی میکنند. لطفا بهم کمک کنین دیگه هیچ امیدی ندارم. لطفا جواب بدین🙏

سلام دکتر جان خوبی
من ۱۶ خورده ای سالمه
یه جور شده ام مثلا یه چیز کج باشه دلم میخواد درست باشه
یا چند خودکار رو پیش هم قرار بدیم یکیش یکم جلوتر از بقیه باشه حساس هستم
میشه کمک کنید

درود بر شما دوست عزیز دوره درمان وسواس در بخش دوره های غیرحضوری سایت می تونه بهتون کمک کنه

سلام اقای دکتر من دختری دارم که حدود یک ساله ازدواج کرده وهنوز عقدکرده میباشه بعد از عقدش فهمیدم که وسواس فکری داره با یه کلینیک درمانی تماس گرفتم ودوره ی درمان راشروع کردم دارو درمانی و مشاره توام باهم انجام میشد پزشک مدت درمان را تا سقف شش ماه تخمین زد اما بهبودی حاصل نشد البته چون دامادم از بیماری خبر نداشت واکنون هم خبر نداره مشکلات زیادی برامون پیش اومد حتی چندین بار تصمیم به جدایشون گرفتیم ولی تا بحال جدا نشدند دخترم یه مدت خیلی خوداری میکردو علائمش رانشون نمیداد وتو خودش میریخت وتواین مدت رابطه اش با همسرش خیلی خوب شده بود تا دیشب که بخاطر همین وسواس با شوهرش درگیری لفظی شدیدی داشتند وخیلی روش اثر بدی داشت. دخترم سرگرمی
نداره بیشتر وقتا خوابه واز انجام دادن کارهای خونه سر باز میزنه واز بیکاری خیلی رنج میبره ولی دل به انجام کار هم نمیده من بعنوان مادر چکار میتونم بکنم خیلی نگرانشم اقای دکتر ایااین بیماری درمان داره. خواهش میکنم جواب منا بدید .وبفرمایید چه مدت بهبودی کامل انجام میشه.

سلام آقای دکتر من خانمی ۴۰ ساله هستم مدتی هست که درگیری ذهنیم زیاد شده و عصبی شدم یهو فکرم و‌ذهنم جوری میشه که احساس گیجی بهم دست میده ‌میترسم ، همش میترسم مریض باشم هر کسی پیشم بگه مریضم منم فکر میکنم همون طور هستم ،تا جایی از بدنم درد میگیره فکر میکنم مریضم و دارم میمیرم و یه حالت گیجی و منگی بهم دست میده اما وقتی مشغول به کاری باشم این حالت نمیشم بیشتر شبها اینطور هستم خیلی عذاب میکشم بدنم داغ میشه میترسم ، تو آسانسور نمیتونم سوار بشم میترسم گیر کنم و حس خفگی بهم دست میده ، هواپیما نمیتونم سوار بشم ، خیلی میترسم از هر چیزی ، بعدش سردرد میگیرم چیکار کنم ، کمکم کنید

درود بر شما دوست عزیز توضیحات دوره درمان وسواس را بخوانید و فایل صوتیش را گوش کنید این دوره می تونه بهتون کمک کنه مشکل تون را حل کنید

سلام جناب دکتر من همیشه تو ذهنم دارم به شخصیت طرف مقابل،رفتاراش،حرفایی که میزنه فک میکنم و به حرفایی که خودم میزنم و رفتار بدنم توی اون لحظه فکر میکنم و خودمو سرکوب میکنم مثلا دیشب یه حرفی زدم بعدش رفتم تو فکر که چرا همچین حرفی زدم و نکنه من خنگم.خلاصه همش تو ذهنم اینجور تصویرا یا صحبتا رو مرور میکنم و میدونم هیچ فایده ای نداره ولی از ذهنم بیرون نمیره الان با این تفاصیر خودمو خیلی ضعیف میبینم و تمام فکر و ذهنم در جهت درمانشه ولی هیچ نتیجه ای نمیگیرم.
کارایی که کردم ورزش .کتاب .حرفای مثبت .حتی یه چند ماهی با یه درمانگر کار کردم
ولی تداوم نداره فقط هزینه میکنم
شب تا دیر وقت بیدارم روز خوابم وقتی بیدار میشم اول خودمو سرکوب میکنم تو ذهنم انگاری ترافیکه.ترافیکی از صحنه ها و حرفای گذشته خسته شدم.
موندم تو همه چی

سلام اقای دکتر وقتتون بخیر
پسر ۱۳ساله‌ی من حدود ۸ ۹ ماهی میشه که از ابتلا به بیماری کرونا به شدت میترسه و با اینکه ماهی یک بار هم از خونه بیرون نمیره ولی روزانه بالای ۱۰ ۱۵ بار دستشو میشوره. برای غذا خوردنش باید خودش لیوانو قاشقشو بیاره و اگه کسی دست بزنه دیگه ازون استفاده نمیکنه.اصلا راضی به دکتر رفتن نمیشه. میشه راهنمایی کنید که باید چیکار کنم

سلام من ۱۷ سالمه تو ۱۵ سالگی یکی از بچه های ‌کلاس خیلی مسخرم میکرد بعد یه مدت ازش متنفر شدم کم کم رو درسم تاثیر گذاشت موقع درس خوندن به اون دختره فکر میکردم و کارایی که میکرد تمرکزم به هم میخورد نمراتم اومد پایین درحالی که درس برام خیلی مهم بود سال بعدم بامن افتاد حالم خیلی بدتر شده بود کم کم تعداد افرادی که ازشون متنفر شدم زیاد شد الان به جایی رسیدم که چند نوع مختلف وسواس فکری دارم نمیتونم درس بخونم فکر میکنم یسری افراد نمیخوان من درسو بخونم و وقتی این فکرو میکنم واقعا هم نمیتونم حفظ کنم از همه ترس دارم دارو هم چندتا مصرف کردم ولی فایده نداشته روز به دوز دارم بدتر میشم میخوام بدونم وسواسم از کدوم عامل هست و اینکه چجوری میتونم درمانش کنم البته من کلاس سوم یه دوره یه وسواسی داشتم که فکر میکردم نمیتونم نفس بکشم ولی رفع شد با دارو ولی دوباره از۱۵ سالگی شروع شده الان اینطوری شدم امتحاناتم حضوریه چون دوازدهمم به خدا قسم نمیدونم باید چیکار کنم ؟؟؟؟؟؟

سلام اقای دکتر…من یه برادرسی ساله دارم که دچار وسواس شدیده….اینقدر وسواسش شدید و ازار دهنده شده که تحملش برای اطرافیانش واقعا سخت و غیر قابل تحمل شده .. بیست و چهار ساعت داره خودشا میشوره و نسبت به سال قبل خیلی بدتر شده…دایم دستهاشا میشوره…حتی اب به صندلی ماشینش میریزه..مادیگه داریم روانی میشیم از دستش..جالب اینه که خودش اصلا اعتقادی به این که مریضه نداره و اصلا تمایل به درمان شدن هم قبول نمیکنه و از همه اطرافیانش فراریه…کمک کنین ..چییکار کنیم ما …ما هم داریم از دستش روانی میشیم

سلام من ۱۷ سالمه و در گذشته یکی از دوستانم منو مسخره میکرد تا این که ازش متنفر شدم و تعداد افرادی که ازشون متنفر شدم زیاد شد رو درسم تاثیر گذاشت البته کلاس سوم هم کم وسواس فکری داشتم که برطرف شد بادارو ولی از ۱۵ سالگی تا الان دوباره درگیر این مشکل شدم از کدوم عامل وسواسه به نطرتون و برای درمانش باید چیکار کنم؟؟

درود بر شما دوست عزیز دوره درمان وسواس می تونه بهتون کمک کنه مشکل تون را حل کنید
بخش دوره های درمان غیرحضوری سایت را ببینید

سلام آقای دکتر من ۱۵ سالمه چن وقت وسواس گرفتم مثلا همین دیشب یه چنتا نقطه اتفاقی ‌کشیدم رو کتابم وقتی پاک نشد کلی گریه کردم اصلا باورم نمیشد واسه این دارم گریه میکنم خیلی کلافه شدم بخدا دیگه نمیدونم چیکار کنم الانم وسط درسامه خیلی حالم بده نمیدونم چیکار کنم

سلام.دوست عزیز من هم این مشکل رو داشتم.ولی تونستم با جادوی تلقین و تکرار جملات مثبت توی ذهنم حلش کنم.راه ابداعی خودم برای این موضوع این بود که چند تا خط بزرگ توی صفحه اول کتاب کشیدم و پاکش نکردم . کم کم هر موقع میخواستم چیزی روی کتاب بنویسم با حالت جدی چند تا خط روی کتاب میکشیدم و می گفتم بابا اصن مگه من چقدر دیگه با این کتابا کار دارم.خلاصه اینکه به نظر من مقاومت در برابر وسواس تا حد زیادی به نفس انسان بستگی داره..من به نوبه خودم توی ماه رمضون جلوی خیلی از وسواس هام رو می تونم بگیرم چرا؟ چون روزه نفس ادم رو قوی میکنه.

سلام آقای دکتر من ۱۵ سالمه چن وقت وسواس گرفتگ دیشب یهویی حالم خیلی بد شد فقط یه چنتا نقطهرو اتفاقی تو کتابم کشیدم وقتی هر کاری کردم پاک نشد کلی گریه کردم اصلا باورم نمیشد واسه این دارم گریه میکنم الان وسط درسامم اینجوری شدم بخدا کلافه شدم چیکار کنم

سلام آقای دکتر
من سال ۹۳ دچار وسواس فکری شدم و این بود که نکنه فشارم بیوفته یا سرگیجه بگیرم طوری که افسردگی گرفتم ولی نمیدونستم که وسواس فکریه دکتر رفتم بهم دارو ضد افسردگی دادن افسردگیم خوب شد ولی وسواس فکریم همین طور موند و به دکتر نگفتم که همچین فکری دارم و اینکه این افکار تا سال ۹۵ ادامه پیدا کرد و دکتر رفتم مشکلمو گفتم بهم دارو داد و گفت یک ماه دیگه باحال خوب ببینمت من حالم خوب شد و دیگه نرفتم و نصفه نیمه رها کردم و اینکه الان افکارم ۶ ماهه که برگشته و صبح و شبم شده جهنم الان افسردگی شدید گرفتم نمیتونم درس بخونم از هیچ چیز لذت نمیبرم دارو هم خوردم ولی تاثیری نداره آقای دکتر من ۲۲سالمه زندگیم شده جهنم نمیتونم به کارام برسم آقای دکتر مغزم به شدت از کار افتاده خنگ خنگ شدم شب و روز ندارم حالم خیلی بده آقای دکتر تو رو به خدا قسم میدم یه راهکاری بهم بدید بخدا حالم خیلی وخیمه 😔😭
اصلا نمیتونم جلوی این فکرامو بگیرم هر روز دارم گریه میکنم تو رو به ابولفضل کمکم کنید
روز و شب دارم میخوابم بخدا مریض شدم خانوادم میگن هی دارو بخور خوب میشی میخورم ولی به جز عوارض هیچ تاثیری نداره😞😞😞

درود بر شما دوست عزیز
دوره درمان وسواس بهتون کمک می کنه مشکل تون را حل کنید

سلام اقای دکتر لطفا راهنمایی کنید من 18 سالمه .چند روز پیش یه ویدیو دیدم که یه پسر جوون هم سن من به خاطر کرونا فوت کرده بود بعدش نمی دونم چی شد یه دفعه یه فکر اومد تو ذهنم که نکنه مثلا تو دی و بهمن که احتمالا کرونا زیاد میشه کرونا بگیرم و خدای نکرده بمیرم این فکر 24 ساعته داره منو عذاب میده و کلا تو فکرمه نمی تونم رو درسم اصلا تمر کز کنم کمکم کنید لطفا ایا این وسواس فکریه ؟؟؟

درود بر شما دوست عزیز
بله وسواس فکریه و دوره درمان وسواس می تونه به شما کمک کنه مشکل تون را حل کنید

سلام آقای دکتر ،من نمیدونم چشمه فکر کنم من هم وسواس فکری دارم و تا الان چهار بار برام اتفاق افتاده،باراول ازاون موقعی شروع شد که تو فضای مجازی زده بودن دنیا داره به پایان میرسه یک ماهی طول کشید تا خوب بشم،باردوم بابت یه آزمایشی که مشکوک بود همش میگفتم نکنه جوابش بیادو سرطان باشه واقعا و دوماهی طول کشید تا خوب بشم،بار سوم هم از دست همسرم سرمو سه چهار بار کوبیدم به ستون آهنی و باز یه دوماهی فکر میکردم نکنه به خاطر این کارم سرم غده در بیاره و این بارهم که چندروز پیش از بابت خیانت همسرم بینهایت درد روحی کشیدم بعد از سه چهار روز سکوت و بغض امروز یهویی فکرای بیخود اومد تو سرم اول اینکه حس کردم دیگه به همسرم حسی ندارم توددلم گفتم بهتر شاید باعث بشه بیاد سمتم ولی هی دیدیم فکرا داره بیشتر میشه و الان همش فکر میکنم انگار میخوام به پسر ۵ سالم خدایی نکرده آسیب برسونم که بیشتر از هرچیزی تو دنیا دوسش دارم و اینکه دوباره هی فکر میکنم الان که اینجوری شدم همسرم دیگه کامل دلزده میشه و میخواد ولم کنه یه وقتایی هم فکری ندارم ولی اضطراب شدیدی دارم که حتی نمیزاره الان که شبه بخوابم،بگم که مادرمم وسواس فکری از جوانی داشته،میخوام برم دکتر ،میترسم نزدیک بچم بشم ،میشم حتی بوسشم میکنم اما اون ترسه باعث میشه نزاره لذتی از بوس کردنش ببرم ،شما چی پیشنهاد میکنید ؟آیا من هم دچار وسواس فکری هستم؟ آیا درمان میشم ؟اصلا این حالتارو دوست ندارم فقط تورو خدا زود جواب بدین ممنونم

سلام آقای دکتر من ۲۴ سالمه از سال کنکورم ۵سال پیش در اثر اتفاقی دچار پانیک موقع مطالعه شدم ازون موقع تاحالا فوبیای کتاب دارم ینی هرکتاب درسی و غیردرسی میخونم دچار تپش قلب تنگی نفس و اضطراب میشم درصورتی ک همون مطالبو از روی لپتاپ بخونم مشکلی ندارم اون زمان دکتر تشخیص ocd دادن .. پیش دکتر دیگه رفتم ایشون میگن ocd نیست و ptsd است …. اسنترا و الوینتا و اورلپت تجویز کردن ولی جواب انچنانی نداشته پیشنهاد شما چیه اقای دکتر واقعا خسته شدم دانشجوام و وضعیت عذاب اوره برام…

سلام من 18 سلالمه چند وقت پیش یه ویدیو دیدم که یه پسر جوون بخاطر کرونا فوت کرد و یه دفعه یه فکری اومد تو ذهنم که نکنه منم مثلا دی ماه که کرونا خیلی زیاد شه کرونا بگیرم و بمیرم 24 ساعته داره منو عذاب میده این فکر و اصلا نمیتونم تمرکز کنم رو چیزی. من قبل این ویدیو اصلا ترسی از کرونا نداشتم .

سلام دکتر جان
من یه پسر ۱۶ سالم ک خداروشکر تونستم پورنو ترک کنم من از چشم چرونی خیلی بدم میاد ولی وقتی میرم یه جایی یا مثلا تلویزیون میبینم ی چیزی تو درونم میگه تو آدم خیلی بدی هستی تو به هر کس نگاه میکنی یه منظوری داری خیلی مسخرس مثلا اگه تو یه سریال ی پیرزنم باشه و من خیلی عادی دارم تلویزیون میبینم اون متهمم میکنه ک تو دید جنسی داری حتی ب این پیرزن :/
خیلی غیرمنطقیه آقای دکتر
دیگه داره رو اعتماد ب نفسم و باورم نسبت ب خودمم تاثیر میذاره

درود بر شما دوست عزیز شما وسواس فکری دارید که دوره درمان غیرحضوری وسواس در بخش دوره های غیر حضوری سایت می تونه به شما کمک کنه مشکلت را حل کنی

بسیار عالی بود

سلام آقای دکترمن مدت یک سال نیم هست که قرص آسنترا ۱۰۰
وهالوپریدول ۵٪
می خورم مدت بیست روز که دارو ها رو به خاطرترس از عوارضشون که سرطان سینه است کم کردم اما علائم وسواس ظاهر شدن نوع وسواسم تلقین سرطان ومقایسه کردن همسرم هست من چقدر دیگه باید دارو بخورم؟؟علت بروز وسواسم فکر کردن زیادی به یک موضوع بوده

سلام آقای دکتر من بیماری وسواس فکری عملی دارم ، داروی فلوکسامین زیاد روم اثر نکرد. میتونم با هیپنوتیزم درمانی وسواسم رو خوب کنم ؟

درود بر شما دوست عزیز، بله برای درمان وسواس میشه از هیپنوتیزم هم استفاده بشه
در دروه درمان غیرحضوری وسواس که در سایت دربارش توضیح داده شده از ترکیب تکنیک های مختلف همراه با هیپنوتیزم برای درمان وسواس استفاده شده که می تونه بهتون کمک کنه مشکل تون را حل کنید

سلام آقای دکتر آیا با هیپنوتیزم میتونم وسواس فکریم رو درمان کنم ؟

سلام وقتتون بخیر آقای دکتر من از ۱۵ سال پیش شاید وسواس داشتم .همیشه ازش رنج بردم .بعدها اضطراب و افسرگی هم اضافه شد.۳۱ سالمه چ کنم واقعا خسته شدم.اضطراب و افسردگی و این غم بیشتر حالمو بد می کنه.یهو ناامید میشم از زندگی.از روان شناس و روانپزشک کمک می گیرم ولی هنوز اون نتیجه رو دریافت نکردم.البته عادت دارم هی روان شناس رو تغییر بدم

درود بر شما دوست عزیز اول شما دوره درمان خودتون را تکمیل کنید.
دوره درمان وسواس در بخش دوره های غیر حضوری سایت می تونه بهتون کمک کنه

با سلام و احترتم جناب دکتر .

بنده ۲۳ سال دارم و وسواس نظافتی ندارم ولی حالتای روحی خوبی ندارم انگار تو ذهنم یچیز فرمان میده هیچی باهم هماهنگ نیست و تا درست نشه منو عذاب میده هرچی مثلا ی اتاق شلوغ هست من مرتب فرضش میکنم باز ذهنم میره سمت دیوار های اتاق اونو مرتبو صاف تصورش میکنم باز ذهنم میره سمت نمای خارج از اونه تا اخرش که کره زمین هست .انگار همه چیز باید هماهنگ و پوچ باشه انگار وجود هر چیز باعث ناهماهنگی بنده میشه و خیلی ترسناکه من آدم درونگرا و نرمالی هستم فقط یک سالی دچار فشار روحی شدید شدم و بعد از ۳ ۴ ماه این حسا بهم دست داد لطفا راهنماییم کنید ؟

درود بر شما دوست عزیز دوره درمان وسواس را از بخش دوره های درمان غیر حضوری سایت تهیه کنید. می تونید به کمک اون مشکل تون را حل کنید

سلام با تشکر از مطالب مفیدتون میخواستم بدونم شما ویزیت آنلاین هم دارید آقای دکتر؟

سلام آقای دکتر واقعا ازتون ممنونم بخاطر راهنمایی
. متاسفانه شهرستان کوچولو مشاور خوب وروانشانس خبره نداره که کمک بگیرم ولی خدا رو شکر که میتونم این سوال ها رو از شما بپرسم .
من ۳۴ سالمه
یه مدتی هست که فکر بی خوابی به سرم که میزنه دیگه خوابم نمیبره اوایل خیلی خوب خوابم میبرد تا جاییکه همسرم میگفت سرت رو روی بالش گذاشتی خوابت برو. ولی الان حتی شبها اضطراب میگرم که دوباره شب شد و شاید خوابت نبره‌. حالا موقعی که در رختخواب هستم تمام خارش های دنیا میافته همون لحظه گوش و ساعد دست و پا و سر و گردن اینطور نبودم ولی اثری از خواب نیست تا پنج صبح با خودم سرو کله میزنم ولی…
راستش بعضی شبها که بیدار میشم که خوابم نمیبره اینقدر ناراحت میشم که…با خودم میگم الان که جوانی اینطور خوابت ببره وای بحالت پیری.
هی سعی میکنیم بهش فکر نکنم ولی دوباره آغاز میشه.
ازتون خواهش میکنم کمکم کنید اگر فلور میکنید کتابی منبر هست اسم ش رو بگید تا مطالعه کنم
خستگی طی روز یا بعدازطهر نخوابیدن تاثیری داره.واقعا سپاسگزارم.

من هفده سالمه از هشت سالگی وسواس شدید دارم ولی دو ساله که انقدر شدید شده که افسردگی گرفتم و حوصله هیچ کاری رو ندارم من توی بهترین مدرسع تیزهوشان درس میخونم حتی حوصله درس رو هم ندارم و هیچ امیدی نه به زندگی نه به کنکور نه به اینده دارم و انواع وسواس رو تجربه از همون سن کم وسواس ایدز و هپاتیت داشتم و دارم و انواع بیماری های دیگه و حتی ترس از اینکه نکنه مثلا در اینده اندام های بدنم مثلا چشمام یه چیزیشون بشه و میترسم که چون فکر اینو میکنم نکنه واقعا بلایی سرم بیاد اخه میگن به هر چی فکر کنی سرت میاد😭 واقعا عذابه و دو سال پیش وسواس موکنی که واقعا دیگه نه مو نه مژه برام مونده بود ولی خوشبختانه کنترلش کردم و این وسواس که همش میترسم که یه بلایی سر خودم بیارم و نکنه دوست دارم که بلایی سرم بیاد و عذاب وجدان دارم که چرا باید دوست داشته باشم اخه و این که نکنه دارم خنگ میشم و فراموشی گرفتم و وسواس های دیگه مثلا تازگی ها ببخشید دارم این حرف رو میزنم ولی ممکنه که چهار ساعت توی دستشویی بمونم.یا اینکه اگه کتابام یه لکه ریز ایجاد بشه تا چند ماه هر لحظه بهش فکر میکنم از مرتب کردن تخت که نگم براتون دو ساعت طول میکشه خیلی خستم واقعا دیگه به یه مرزی رسیدم که میخوام خودکشی کنم… من پارسال رفتم دکتر و دو ماه سرترالین صد خوردم ولی انگار نه انگار میشه لطفا شما من رو راهنمایی کنید دارم اب میشم خانوادمم که انگار نه انگار فقط منو اذیت میکنن تنها حرفی که مامانم از بچگی بلده بزنه اینه که برو درستو بخون تا کنکور پزشکی بیاری خب شاید نتونم پزشکی قبول شم اخه ولی تنها حرفشون اینه یا پزشکی قبول میشه یا اگه نشی کارگر و نظافتچی میشی بدبخت میشی اخه اگه نشم چیکار کنم خیلی میترسم اصلا نمیتونم درس بخونم من از پزشکی میترسم از خون میترسم اصلا دوست ندارم ولی با اجبار حالا هم اگه قبول نشم همون بهتر که بمیرم چون من نمیخوام بدبخت باشم و اینکه این فکرای وسواسی دارن منو میخورن شدم چوپان دروغگو هر روز میریم دکتر میگن چیزی نیست حالا اگه واقعا چیزی باشه که دیگه به حرفای من گوش نمیدن واقعا زندگی من پوچه پوچه از نوجوونیم هیچی نفهمیدم همیشه تابع خانواده ام بودم ولی دیگه خستم…

سلام خدمت شما ممنون از مطالب خوبتون
من دختری ۲۵ ساله هستم
۱۸ سالم بود بخاطر یه سری رفتار ها و اتفاقات در دانشگاه دچار استرس شدم استرس های شدید به خاطر استرس هام به دکتر مراجعه کردم دکتر فلووکسامین ۱۰۰ تجویز کردن بعد از چند ماه استرسم کم نشد بلکه وسواس شستشو هم اضاف شد دکتر به داروم کلومیپرامین ۷۵ هم اضاف کرد مدت ۴-۵ سال دارو مصرف کردم و جلسات روانکاوی هم میرفتم هر هفته اما بهبودی حاصل نشد الان بعد از ۷-۸ سال این بیماری خیلی زندگی منو مختل کرده خانوادمم خسته شدن و اصلا درک نمیکنن که چقدر سخته مقابله با افکار وسواسی الان علاوه بر وسواس سوشال فوبیا هم دارم و بخاطر خونه نشینی و فشاری که این بیماری برام داره افسرده هم هستم چند ماه پیش دکتر برای افسردگی سرترالین تجویز کردن تا وقتی دز کم میخوردم روحیه خوبی داشتم اما به محض بالا بردن دز وسواسم چند برابر شد نمیدونم چرا داروها رو من نتیجه عکس میدن لطفا راهنمایی کنید چکار کنم ؟ واقعا خسته شدم

سلام آقای دکتر. برخی خاطرات گذشته که خوشایند نیستند هی در ذهن من تکرار میشه و راه گریزی از اون ها نیست و من امسال کنکور دارم و تمرکزم رو به هم میزنه آیا من دچار وسواس فکری شدم؟

درود بر شما دوست عزیز ممکنه وسواس باشه اما برای تشخیص دقیق تر باید بررسی بیشتری انجام بشه

سلام من نوزده سالمه پشت کنکوری هستم .تقریبا دو سال پیش به وسواس شستشو مبتلا شدم ومدام فکر میکردم که وقتی دستشویی میرم پاهام نجس میشه شاید بعضی وقتها واقعن نجس میشد ولی احساس میکنم تبدیل به یک وسواس شده بود وحدود شاید یک سال ونیم طول داشت وبدون مراجعه به روان شناس حل شد . بعد از اون دچار مشکلاتی جدید شدم من جمله وسواس فکری که در حال حاضرتحت نظر روانشناس هستم وبا نورو فیدبک کار میکنن من اضطراب واسترسم کم شده ولی افکار وسواس گونه هنوز هستند والبته گاهی اوقات میتونم باهاش کنار بیام ولی بعضی وقتها از کنترلم خارج میشه ۰من علاوه بر این موارد ادم اجتماعی نیستم از حضور تنها در اجتماع احساس خوبی ندارم وادم عصبی هستم واینکه سابقه بیماری اسکیزوفرنی را داریم وپدرم به مدت ده سال است که قرص اعصاب مصرف میکنن واینکه من نمیتونم باتوجه به وجود افکار وسواسی کارهای عادی روزمره ام را انجام بدم از نظافت گرفته تا نوشتن همین مطالب برای شما .واینکه فکر میکنم ریزبین بودن من وسختگیر بودنم در تمام مسائل زندگیم وزود رنج بودن واجتماعی نبودنم‌سابقه خانوادگیم ووجود وسواس شستشو درگذشته واینکه مدام ازگذشته صحبت میکنم واحساس گناه در مورد اکثر مسائل زندگیم واینکه مدام از گذشته صحبت میکنم یا به اینده فکر میکنم وشاید کمتر در زمان حال باشم البته خیلی کم واینکه احساس میکنم اکثر ادم ها از من خوششون نمیاد ویا اینکه ادم بدبین وحساسی هستم همه وهمه باعث شده که الان دچار وسواس فکری بشم .تمام این موارد رو برای شما گفتم تا ازشما به بپرسم تنها با رفتن به جلسات نورو فیدبک تمام این مسائل حل میشوند ویا اینکه من نیاز به دارو درمانی یا روان کاوی دارم.

درود بر شما دوست عزیز نوروفیدبک اصلا در درمان وسواس تاثیر نداره چه تنهایی چه همراه با دارو درمانی و روان درمانی
در مرحله اول به روانشناس مراجعه کنید در صورتی که روانشناس تشخیص داد شدت وسواس شما زیاده به روان پزشک هم شما ارجاع میده
اما در مرحله اول روان درمانی و در مرحله دوم در صورت نیاز دارو درمانی نیاز دارید

با سلام امیدوارم هممون خوب شیم و یه روز به این فکرا و وسواسامون بخندییم

سلام آقای دکتر ببخشید من وسواس فکری وتا حدخفیفی هم عملی دارم البته قبلا وسواس عملیم بیشتر بود،ولی با استفاده از دارو درمانی بهتر شدم ولی هنوز وسواس فکری وتا حد خفیفی عملی هم دارم،لطفا راهنماییم کنید،به همراه استرس واضطراب

درود بر شما دوست عزیز دوره درمان غیرحضوری وسواس در بخش دوره های غیرحضوری می تونه بهتون کمک کنه

سلام دکتر من براتون یه متن درمورد شرایط خودم براتون نوشم و فرستادم میشه لطفا راهنمایی کنید خیلی ضروریه ممنون میشم

سلام وقتتون بخیر
من ۲۶ سالمه و الان نزدیک چندماهی هست که به وسواس دچار شدم اول فکری و حالا عملی ومن از کودکی در خوانواده ای بزرگ شدم که مادرم وسواس شدید داشت و پدرمم وسواس داشت ولی من مثل اونا نبودم و تا زمانی هم که ازدواج کردم مثل تمام افراد عادی بودم ولی حالا نمیدونم باید چیکار کنم فکر میکنم تمام زندگیم نجسه و از زندگی افتادم و حتی به دکتر هم مراجعه کردم ولی به خاطر باردار شدنم نتونستم داروهاشونو استفاه کنم .یه چیزی رو خیلی راحت قبول میکنم و همش میگم اینا به خاطروسواس منه و نباید اعتنا کنم و وقتی که بهش دست میزنم میگم خب پاکه چون تو وسواس داری همه چیزو نجس میدونی ولی شب مثل خوره میوفته به جونم که تو با کارت تمام زندگیو نجس کردی و این حالت هام زپانی که مادرم پیشمه خیلی بیشتر میشه البته از نظر خودش الان دیگه وسواس نداره و فقط اهمیت میده ولی گاهی اوقات با سوالاتی که ازم میپرسه انگار من بیشتر به وسواس کشیده میشم ازتون خواهش میکنم کمکم کنین زندگیم خراب شده شوهرم دیگه خسته شده و من بیشتر نمیخوام الگوی بدی برای بچه ای که تو این شرایط من به دنیا میاد باشم حتی گاهی اوقات انقدر این فکرو خیالو حرف های اطرافیان اذیتم میکنه که چندبار تصمیم به خودکشی گرفتم که حداقل دیگران از دستم راحت بشن

آقای دکتر امتحانام نزدیکه من هیچی نخوندم حالم بده نه حوصله ی درس خوندن دارم نه حوصله ی کاردارم نه حوصله فیلم دیدن خانوادم بهم‌میگن بی عرضه ای خنگی هیچ کاری از دستت برنمیاد آقای دکتر افسرده شدم دوست دارم بشینم فقط گریه کنم بعضی فقط ها به خود کشی فکر میکنم امیدی به آینده ندارم چون من با این مغز مریض هیچ کاری نمیتونم کنم😔😔😣😭

سلام آقای دکتر من از سال ۹۳ دچار وسواس فکری شدم و فکرم این بود که نکنه فشارم بیوفته نکنه سر گیجه بگیرم حالم بد میشد افسرده شدم رفتم دکتر بهم دارو داد داروی ضد افسردگی خوردم خوب شدم ولی وسواس فکری هنوز تو ذهنم مونده تا اینکه سال ۹۵ رفتم دکتر بهش گفتم و بهم دارو داد و من خوب شدم و دیگه نرفتم تا اینکه پنج ماه پیش دوباره این افکار اومده تو ذهنم‌ و فکر میکنم که دارم دیوونه میشم و مخم داغ میکنه میشینم زمین اظطراب میگیرم حالت تهوع بهم دست میده سرگیجه میگیرم خیلی خنگ شدم اصلا حواسم به زندگی نیست نمیدونم چیکار کنم امروزم کارمو از دست دادم به خاطر این موضوع حالا چیکار کنم آقای دکتر ؟حالم بده دوست دارم بمیرم دکترم رفتم بهم دارو داد ولی خوب نشدم فکرم یه لحضه هم آروم نمیگیره 😭😔😫

سلام من چند سالی هست ب نجاست حساس شدم دو سالی هست که خیلی بهتر شدم ولی باز این وسواس رو دارم فقط کمتر شده و قصد بچه دار شدن دارم چون وسواس دارم میترسم زندگی برام سخت بشه چکار کنم تا وسواسم درمان بشه .فقط هم ب نجاست حساسیت دارم

سلام من ۲۵ سالمه ۵ سال پیش پدرم در حالی که سالم بود جلوی چشم من و مادرم فوت شدن از اون موقع همش میترسم مادرم رو هم از دست بدم و الان شدید تر شده شبا افکار ناراحت کننده مثل مرگ مادرم به ذهنم میاد و کلی گریه میکنم حتی وقتی مریض میشه همش میرم بالای سرش نفس هایش رو چک میکنم که ببینم نفس میکشه یا نه همش اضطراب دارم و به مادرم میگم بدون اون نمیتونم به زندگی ادامه بدم لطفا راهنمایی کنید

سلام آقاي دكتر من مشكلم اينه تو بعضي مهمونيها اضطراب خيلي شديد ميگيرم در حدي كه حالم بد ميشه اسهال تپش قلب و عرق ميريزم و سعي ميكنم از محيط فرار كنم و حتي وقتي ميمونم هم كم نميشه اضطرابم و فكر ميكنم تو سرم داره ميسوزه مشكلم از دانشگاه شروع شد و يه روز حالم بد شد به خاطر ميسموميت و بعد از اون همش استرس داشتم كه حالم بد شه و استرس ميگرفتم و حالم بد ميشد الان هم خونه اقوام همسرم اين اتفاق ميوفته چون يه بار حالم بد شد و بعد از اون همش استرس هاي خيلي شديد دارم كه به شدت حال جسمين بد ميشه قبلا سيتالوپرام و پرانول ميخوردم و خيلي خوب بود برام اما بعد از قطع كردنش و بعد از ازدواج مشكلم عود كرد و الان همون دارو ها ديگه براك اثر نداره و اين خيلي منو داره اذيت ميكنه و اصلا نميتونم مهموني برم وقتي هم ميرم حالم بد ميشه و همه فهميدم يه مشكلي هست تو رو خدا راه حلي داره كه درمان شه داغون شدم

مطلب واقعا فوق العاده ای بود ممنون

باسلام.ایانوروفیدبک دردرمان وسواس فکری تاثیری داره.لطفاجواب بدین

درود بر شما دوست عزیز نوروفیدبک نمی تونه وسواس را درمانی کنه. هیچ تحقیق معتبری درباره اثربخشی این روش برای درمان وسواس وجود نداره

چندوقتیه که خواهرم برای وسواس فکری به یک روانشناس مراجعه کرده که گفته اول باید نوروفیدبک انجام بدن طی چندجلسه وبعدازاون همه مشاوره.سابقه وسواس فکری درخانواده هم داریم.توصیه شماچیه

اول دارو درمانی و در کنارش روان درمانی نیازی به نوروفیدبک نیست چون اثری در درمان وسواس نداره

سلام من 20سال دارم درکودکی وسواس داشتم مثلا دلم نمی خواست کسی وارد اتاقم بشه یا با اسباب بازی هام بازی نمی کردم که خراب نشن یا خونه نامرتب نشه دوران مدرسه درسم خوب بود تا دوم دبیرستا ن تا این حالت هام باعث افت تحصیلیم شد حالت هایی مثل توجه به جزئیات حمام طولانی نگرفتن ناخن نگه داشتن وسایل که بدردم نمی خورد دو سال هست دارو مصرف می کنم دوره سی بی تی هم رفتم اما هنوز درمان نشدم معدلم 15شد و کنکور قبول نشدم تا این که امسال با شرط معدل قبول شدم اما همه اش ناراحتم و عذاب وجدان دارم همش فکر میکنم اگه معدلم بهتر بود خوشحال تر بودم همه اش تردید و عذاب وجدان دارم درضمن خانواده پدریم سابقه وسواس و اضطراب دارند لطفا راهنمایی کنید که بهترین کار برای درمان چیه ؟ هزینه مشاوره آنلاین و تلفنی چقدره؟ آیا خوب میشم؟ من خواستگار دارم اما با ان شرایط روحی نمی دونم چی می خوام و روانپزشک هم گفته باید به خواستگارم بگم ocd هستم آیا درمان میشم؟ لزومی داره بگم بهش؟ لطفا جواب بدید خواهش می کنم راهنمایی کنید

سلام . ببخشید اقای دکتر من به علت مسائل و مشکلات زیادی که در کودکی داشتم و مسائل زندگیم دچار اظطراب شدید و افسردگی و وسواس فکری شدم یک مدت به روانشناس مراجعه کردم و دارو هم خوردم اما بهم هر راهکاری میدادن انجام نمیدادم مثلا حین مطالعه میگفتن استپ فکری کن اما بازم فایده نداست منم به علت شرایط زندگی و مالی نتونستم درمان رو ادامه بدم الان بعد از گذشت دوسه سال من دانشجو هستم و اون علاقه ای که در دوران نوجوانی و کودکی به درس داشتم رو ندارم هر برنامه ریزی میکنم انجام نمیدم. اعتماد به نفسم در هر زمینه کم بود و بیشتر شده. با یک روانشناس از طریق یک برنامه ثحبت میکنم ایشون هم میگن باید خودت رو مجبور کنط انگیزه ایجاد کنی درس بخونی اما دلم به کار نمیره تا کمی میخونم باز زده میشم و اعتیاد به فضای مجازی و تلگرام و … هم زیاد دارم و تا برنامه درسیمو انجام نمیدم مثل رفتار وسواسی سراغ گوشی و مجازی میرم و فکر خودکشی هم خیلی به ذهنم میرسه و روانشناس هم گفته که میخای یک باره همه چیت رو به روال بشه و لقمه گنده برداری که نمیشه. میخاستم ببینم ایا من به دارو احتیاج دارم ؟ و اگر امکان داره یه راهکار بهم بدین

سلام ببخشید من از ۱۱سالگی دچار بیماریocdشدم والان ۲۰سالمه قبلا دارو هامو مرتب نمیخوردم اما چهار سال هست ب طور مداوم و مرتب دارو میخورم همه علایمم خوب شده اما وقتایی ک بیکارم یا اضطراب دارم حالم خیلی بد میشه جوری ک انگار دارو زیاد در اون لحظه موثر نیس خیلی دوست دارم زودتر درمان بشم ولی نمیشه .از دارو خوردن خسته شدم خانوادم اصرار ب قطع دارو دارن ولی نمیتونم اضطرابم رو کنترل کنم از برگشتن بعضی افکارم میترسم ک برگرده و دوباره همین افکارم بر میگرده دیگ نمیدونم باید چیکار کنم .
توخونواده ای بزرگ شدم ک همش اضطراب و نگرانیه خواهش میکنم کمکم کنید نمیدونم با اضطراب شدیدم چیکار کنم

سلام و وقت بخیر بسیار سپاس به خاطر مطالب ارزشمندتون جناب دکتر مادرم به صورت ارثی دارای بیماری وسواس هستن ، ۷۰ سال دارند و حدود ۳ سال پیش از داروی سرترالین و یکسری داروهای دیگر استفاده ممی‌کردند اما متاسفانه به صورت خودسرانه دارو ها را قطع کردند و از آن زمان تا به امروز دچار بیماری شدید وسواس شدن به این صورت که فکر می کنم مادام در بینی و دهنش پر از مواد اضافی هست و تمام مدتی رو که بیدار هستند در حال شستشوی بینی و دهان هستند داروهایی مثل پرفنازین ریسپریدون بایوپیپرازول استفاده شده ام اما متاسفانه هیچ تأثیری نداشتن و کلاً دکتر نیز از درمانشون قطع امید کردند اگه دارویی وجود داره که بشه این وسواس را کنترل کرد و این اضطراب و رنج و آشفتگی را که داره کاهش بده ممنون میشم راهنمایی کنید

درود بر شما دوست عزیز
متاسفانه داروی خاصی به غیر داروهایی که گفتید وجود نداره که بتونه تحولی در درمان مادرتون ایجاد کنه

سلام دکتر
من‌قبلا وسواس توهین به مقدسات داشتم اما خیلی زود از یادم میرفت اما از وقتی این مقاله رو خوندم میشه گفت وسواس وسواس فکری دارم یعنی دوروزه هر ثانیه تو ذهنم فکره اینه که من قراره تا اخر عمرم هر لحظه به یک چیزی فکر کنم حتی اون یک چیز مهم نیست دیگه فقط اینه که من قراره فکر کنم که قراره به چیزی فکر کنم نمیدونم چجوری بگم حتی لحظه ای چند روزه فراموش نمیکنم و دائما فکر میکنم

سلام خدمت شما .
ممنون از سایت مفیدتون.
آقای دکتر باتوجه به علایمی که درون خودم میبینم(نظیر چک کردن مکرر کارها ،تحلیل و بررسی زیاد افکار ،جزئی بین شدن در مورد کارام) آیا شما پیشنهاد میکنید که فعلا با دارو بیماری و سرکوب کنم تا بعد کنکور دوباره فکر درمان باشم .چون الان که مطالعه میکنم به دلیل افکار مزاحم وزیاد کیفیت درس خواندنم کم شده.

سلام آقای دکتر .
هجده سالمه و کلا توی فکرم ،البته هر فکری فقط چند روزی توی سر من هست و بعد از اون یه فکر تازه میاد و من دوباره براش وقت میگذارم،آقای دکتر خیلی وقتمو گرفتن و اصلا نمیتونم به کارای شخصی م برسم چکار کنم ؟
این وسواسم هم فک میکنم مربوط به دوران کودکی ام باشه که بد بلاهایی به سرم اومد.

سلام من ۱۱ سالمه و جدیدا وقتی غذا میخورم همش فکر میکنم ببخشید داخل دست تفی یا معذرت میخوام خلط هستش و همش فکر میکنم کف خونه پر اشغاله و از همه چیز حالم بهم میخوره نمیدونم چیکار کنم واقعا

آقای دکتر در صمن پدر من وسواس تمیزی داره ولی شدید نیس مثلا هرجایی غذا نمیخوره و از وسایل مردگان استفاده نمیکنه حتی اگه بشورن.و همیشه مقع پخت و پز تاکید میکنه ک قابلمه رو داغ کنیم با اب جوش که میکروبهای مایع طرفشویی بره..دیگه بیشتر از این وسواس نداره.عمه ام هم ترسو هست و اینکه وسواس سلامت داره همیشه شبکه سلامت نگاه میکنه و هم که وسواس مذهبی داره من خدم ک گفتم چجرم از هفت سالگی یادمه وسواس عملی رو شروع کردم بالا نوشتم.الان من وسواسم ژنتیکی هستش ؟ینی باید تااخر عمر دارو مصرف کنم؟

سلام
من ۱۷ سالمه و ۲ سال هست که دچار وسواس شدم من نسبت به الودگی هراس دارم و وقتی اطرافیانم کاری میکنن که منو اذیت کنه یا به عبارتی وسایلم رو جایی که فک میکنم کثیفه بزارن کنترلم رو از دست میدم . سر بقیه داد میزنم حتی گاهی شروع به دعوا و کتک کاری میکنم و وقتی به حالت عادیم بر میگردم پشیمون میشم جوری که انگار اون لحظه عقلمو از دست دادم بار ها به پدرم گفتم که من باید به روانشناس مراجعه کنم اما پدرم فقط به این اعتقاد داره که خودم میتونم درمانش کنم و این موضوع رو بی اهمیت میگیره . من گاهی اوقات که با مادرم به خاطر همون دلیلی که بالا گفتم کنترلم رو از دست میدم و اینا ، دعوا میکنم و مادرم همیشه بلا استثنا این جمله رو تکرار میکنه که خدا منو بکش از دست این راحت شم خدایا راحتم کن چون مادرم اینارو جدی میگه و دعوا شدت میگیره و من خیلی اذیتش میکنم و دست خودم نیست از خودم به خاطر این متنفرم و بار ها دست به خودکشی زدم نه بخاطر بیماریم بیشتر چون مادرم رو اذیت میکنم با خودم میگم بمیرم راحت شم که بارها خواهرم مانع خودکشیم شده . هیچکس هم قانع نمیشه که منو به روانشناس نشون بده . لطفا راهنماییم کنین

سلام آقای دکتر خسته نباشین مقالتون خیلی قشنگ بود.از کجا بفهمیم که وسواس ما ریشه زنتیکی داره یا بعدا دچارش شدیم؟من همیشه با چشمم روی فرش یا دیوار یا صورت مردم خطوطی رسم میکنم سعی میکنم عدد فرد نباشه ومیدونم که از هفت سالگی اینکارو شروع کردم.از روی موزاییکها مثلا طوری رد میشم که پام روی خطوط نیفته سعی میکنم نوشته های تابلوها و شیشه های مغازه ها رو بخونم….الان چهل سالمه.چهار سال هم هست که رفته رفته از بس شنیدم فلانی بخاطر سکته فوت کرد رحالیکه کاملا سالم بود و بعد میگفتن شادی زیاد یا ترس ممکنه سکته بیاره دیگه من از ترس اینکه سکته نکنم نمیخاستم حتی کوچیکترین ناراحتی سراعم بیاد ک مبادا سکته کنم و همش ی پام دکتر بود ک نکنه خون لخته دارم تو رگهام نکنه قلبم تنگه یا گشاده نکنه سردردم بخاطر اینکه دارم سکته میکنم باشه و از فشار خون شدیدا میترسیدم رفته رفته ترسم از مرگ و پیری و بیماری کمتر شده ولی کاملا از بین نرفته هیچوقت هم دکتر نرفتم فقط تو گوگل گشتم و فهمیدم وسواس دارم و اختلال اصطراب فرلگیر دارم و ی چیزای دیگه ک خودم نمیدونم چیه.حس خود کم بینی دارم نه نمیتونم بگم ولی تو دلم بطرف بد و بیراه میگم‌گاهی که چرا از من سواستفاده کردن.تو بچگی کتک هم میخوردم ولی از بابام کینه ای ندارم ادم کینه ای نیستم بنطر خودم ولی شاید ناخوداگهم باشم تنبل هم هستم میترسم برم یرکار که نکنه کارو خوب انجام ندم و جریمه مالی شم اخه میخام وکالت قبول شم.اقای دکتر الان نمیدونم چیکار کنم میخام خوب شم در ضمن تو خونه با یه خاهرم خیلی درگیری داشتیم ایشون چندین بار دوران مدرسه کتابهای منو مینداختن اشعال که از امتحان رد شم تا تو خونه نتونن بگن مثل خاهرت زرنگ باش اون زیاد تجدید میشد حتی الانم اذیتم میکنه توهین میکنه تو جمع وقتی دیگران میگن چرا کردی میگه من شوخی میکنم باهاش ک یکم بخندیم توهینهایی از قبیل اینکه ترشیدی بجای لباس خریدن فکر مرگ باش تو بدردنخوری عقلت کمه و ….من خودم لیسانس هستم فعلا بیکارم ایشون شاعلن و استقلال مالی دارن نمیدونم ایا اینکه ایشون شاغلن و من بیکارم ایشون حقدارن منو همیشه تحقیم کنن؟میدونم اینارو اینجا نمیتونم کامل توصیح بدم ولی اقای دکتر اگه میتونین کمکم کنین بخاطر وسواس عملی که دارم حتی اونشب ترسیدم خاهرمو بکشم و بخودشم گفتم بیا مشکلمونو حل کنیم ک داد زد گفت ازت متنفرم گفتم اینجور اذیتم نکن میترسم خدا نکرده ی چیزی دم دستم باشه موقع دعوا خطایی کنم ولی گوش نمیکنه و اخرشم گفت کامل قهر شیم تا قیامت.نمیدونم قهر باهاش خوبه یا ن چون تو خونه مجبوریم باهم زندگی کنیم.یکمم عصبی هستم ینی دوست ندارم خاهرم همیشه بمن فحش بده و پیش همه متلک بندازه.لطفا کمکم کنین ایمیل ندارم یه ایمیل نوشتم که وجود نداره اخه نطرم ارسال نمیشد

سلام آقای دکتر من ۳۰ سالمه و مدت دو سال هم هست از همسرم جدا شدم من خیلی رو چهره و ظاهر حساسم مثلا زمانی ک با همسرم زندگی میکردم خیلی رو قیافش حساس بودم ی موقع خیلی به نظرم خوب بود و ی موقع هم حالم ازش بهم میخورد و مدام هم دنبال آینه میگردم ک خودمو توش نگاه کنم و حتی زمانی که تو ماشین نشستم مدام به آینه وسط نگاه میکنم و قیافه خودمو چک میکنم واسه این موضوع یکبار هم دکتر رفتم و گفتن ک ocd یا همون وسواس فکری دارین و داروهایی نظیر کلودینیوم سی و فلوکستین بهم داده بود ک بنابر مشکلاتی ک واسم پیش اومد خود سرانه مصرف دارو رو کنار گذاشتم میشه بگین واقعا من مشکلم چیه و آیا قابل درمانه و اینکه آیا تشخیص دکتر درست بوده.

درود بر شما دوست عزیز بله مشکل شما وسواس هست اما برای اینکه مشخص بشه قابل درمان هست یا نه باید بررسی بیشتری انجام بدم

سلام آقای دکتر
من چند سال با شوهری زندگی کردم که خیلی زیاد به من دروغ میگفت آخرش کم کم دچار وسواس شدم و اوایل فقط نسبت به حرفهای شوهرم وسواس داشتم و هی ازش میخواستم چندین بار حرفشو تکرار کنه کم کم وسواس عملی هم گرفتم و خیلی حساس شدم نسبت به شستشوی خودم و اشیا . من با دارو و روانشناس خودمو درمان کردم و از همسرم هم طلاق گرفتم . بعد از گذشت چند سال، پدربزرگم که با خانواده من زندگی میکرد دچار بیماری الزایمر شد و مدفوعشو به این طرفو اونطرف میمالید و من دوباره وسواس گرفتم . پدربزرگم از دنیا رفت ولی من هنوز وسواس دارم و فکر میکنم کثیفیهای پدربزرگم هنوز کاملا از همه جای خونه پاک نشدن . الان تو وضعیتی هستم که از اتاق خودم نمیتونم بیرون برم چون اگه بیرون برم مجبورم بعدش دوش بگیرم .
به نظرتون من میتونم درمان بشم ؟

درود بر شما دوست عزیز
بله با توجه به اینکه قبلا مشکل تون حل شده امکان درمان تون هست اما برای اینکه بتونم پاسخ دقیق تری بهتون بهتره بررسی کامل تری روی مشکل تون داشته باشم.

آقای دکتر شوهر بردم دکتر این قرص ها رو داده سرترالین هگزال100.رهاکین 200.کلومیپرامین25.ریسپریدون2میگه من قرص نمیخورم اما قایمکی ریختم تو غذا بهش دادم حالا فهمیده نمیخوره چکار کنم میشه راهنمایم کنید

سلام آقای دکتر شوهر من وسواسی شدید داره دارو هم مصرف نمیکنه چکار باید بکنم

سلام من ۱۷ سالمه و چند وقته از وسواس فکری و نوشتن همه چیز رنج میبرم ؛ گاهی اوقات که کار دارم و حواسم پرته به افکارم مسخره ای ک تو ذهنم میاد زیاد فکر نمیکنم اما گاهی اوقات که میرم تو فکر و اوقات بیکاری بیشتر میشه حتی موقع غذا خوردن بعضی اوقات لذت هیچیو نمیفهمم و فقد ب اون افکار پوچ فکر میکنم و استرس میگیرم ک سریع همه فکرمو بنویسم و اگ ننویسم یادم میره و حرص میخورم مثلا همش مینویسم که چرا این کارو کردی نباید میکردی دیگه نباید بکنی یا مثلا مینویسم که چیکار کنم و نکنم نوشتن خوبه اما به اندازش اما منو این موضوع تکرار ازار میده شاید روزی چند بار از یک موضوع تکراری بنویسم تبدیل ب عادت شده اگ ننویسم حس بدی پیدا میکنم ؛مثلا اگر یروز غذایی بخورم ک تو برنامه رژیمم نبوده خودمو سرزنش میدم و همه چیزو سخت میگیرم یا مثلا اگر کاری یادم بره؛ حتی برای کرونا خیلی میترسم از هر مشکلی یا بیماری ؛ و یا از لحاظ ظاهری .
لطفا راهنماییم کنید.

درود بر شما دوست عزیز
دوره درمان وسواس می تونه بهتون کمک کنه مشکل تون را حل کنید.

سلام
من از موقعی ای که یادم میاد این مریضی وسواس فکری رو داشتم و چند دوره دکتر رفتم و دارو خوردم و یکم بهتر شدم اما الان یه سالی هست دارو هارو خودم گزاشتم کنار یعنی واقعا دارم میمرم انقد که عزیت میشم واقعا خودمو میکشم یه دفعه دیدی
مثل دیوونه ها شدم ثبات ندارم خنگ شدم هیچی نمیفهمم کارا مو درست نمیتونم انجام بدم
وقتی یه نفر یه چیزی میگه حتما باید کامل جملشو بفهمم حتی اگه با من نباشه انقد میپرسم ازش که چی چی که همه مسخرم میکنن
هیچ دوستی ندارم
انقد تنهام که میخام بمیرم از بی کسی
اعتماد به نفسم صفره
همه مسخرم میکنن که تو هیچ کاری نمیتونی انجام بدی نمیشنوی حرفارو هزار بار سوال می کنی
یا حتی یه دقیقه هم با خودم راحت نیستم همیشه در حال جنگ با خودمم نمی دونم دیگه چکار کنم
واسه هر چیز کوچیکی انقد فکر فکر فکر میکنم که میمیرم

به نظرم من انقد از بچگی فکر کردم که دیگع مغزم رد داده درسته ؟
دیگع خوب نمیشم

هزار و یک مشکل دارم
ازین ور چشامم خیلی ضعیفه
واقعا اعتماد به نفس ندارم دیگه

اعصاب ندارم سریع عصبانی میشم
خدا واسه هیچ کسی این مشکلو نیاره
دلم میخام مغزمو کلا بردارم یکی دیگه بزارم

من چکار کنم اخه این شد زندگی

سلام وقت تون بخیر. من یک نوبت از روانپزشک گرفتم توی جلسه ی اول برام قرص تجویز کردن و گفتن ژنتیکی بودن یا نبودن وسواس فرقی نداره و درمان یکی هست. واقعا همینطوره؟ ولی من توی اینترنت مطالعه کردم ژنیتیکی بودن یا نبودن وسواس خیلی مهم بوده و توی روند درمان و همچنین تجویز قرص اثر گذاره و اینکه نباید چند جلسه بگذره و بعد دارو تجویز کنند؟ من الان میترسم این داروها رو مصرف کنم خواهشا پاسخ بدین خیلی برام مهمه. قرص ها فلووکسامین و ریسپریدون هستند

درود بر شما دوست عزیز
بستگی به نوع وسواس شما داره که آیا باید فرص مصرف کنید یا نه؟
اما همه وسواس ها با دارو درمانی خوب نمی شن و اینکه ایشون گفتن درمان همه وسواس ها مثل هم هستن صحت نداره

سلام. داروهای فلووکسامین و ریسپریدون برای درمان وسواس فکری و عملی خوب هستند؟
بنده نوزده سالمه و کنکوریم و وزنم صدو بیست کیلو هستش.

این داروها توی درمان وسواس تاثیر دارن؟ برای فردی با چنین وزن و سنی مناسب هستند؟

عوارض داروها چی هستند؟ آیا سرگیجه، بیخوابی یا خواب زیاد، بیحالی و کسلی بدن و یا حتی بی حس بودن پاها ، استفراغ، اسهال ، طبیعی هستش یا اگه احساس کردم حتما به پزشکم بگم؟ با توجه به مطالعه ای که توی اینترنت داشتم انگار همه بدنشون بیحال شده و پاهاشون بی حس شده. یعنی طبیعیه؟ میترسم این قرصا رو مصرف کنم!! یه پیام دیگه هم قبل از این گذاشتم لطفا پاسخ بدین ممنونم

سلام وقت تون بخیر. من یک نوبت از روانپزشک گرفتم توی جلسه ی اول برام قرص تجویز کردن و گفتن ژنتیکی بودن یا نبودن وسواس فرقی نداره و درمان یکی هست. واقعا همینطوره؟ ولی من توی اینترنت مطالعه کردم ژنیتیکی بودن یا نبودن وسواس خیلی مهم بوده و توی روند درمان و همچنین تجویز قرص اثر گذاره و اینکه نباید چند جلسه بگذره و بعد دارو تجویز کنند؟ من الان میترسم این داروها رو مصرف کنم . خواهشا پاسخ بدین خیلی برام مهمه.

آقا سلام خسته نباشین من در مغازه کار میکنم اما یه مشکلی دارم که مثلا مشتری میاد از من جنس میخره پولشو میده و من هم بقیشو میدم بعد از اینکه میره همش حس میکنم بهش پول زیاد یا کم دادم بعد فکر این منو خیلی اذیت میکنه چیکار کنم؟؟

درود بر شما دوست عزیز
شما وسواس فکری دارید و با دوره درمان وسواس در بخش دوره های درمان غیرحضوری می تونید مشکل خودتون را حل کنید.

سلام دکتر، خته نباشید مهدی هتم ۱۷ سالمه لطفا کمکم کنید از دست این افکار به فکر فرار افتاده ام…. قبلا هم یک بار بخاطر این افکار اقدام به فرار کردم اونو بیخیالش … حالا بیشتر شده. من شدیدا دچار وسواس شدم طوری که تندو تند یک دفعه توهین میکنم و فحش میدم اصلا طوری که حتی نمیتونم از تو فکر در بیام و شروع به انجام کاری کنم کارامو نمیتونم انجام بدم حتی یه مغازه هم نمیتونم برم از ترسم میترسم توهین کنم به کسی و فکر میکنم که این زمزمه ها ناراحتشون کنه و گناه نابخشودنی باشه خیلی درگیرم میکنه انواع افکار توهین آمیز میرسه به ذهنم هر چی که مواجه میشم اونا میره و نمیتونم کنترل کنم یک سالو نیم دارم قرص میخورم هیچی به هیچی البته یک ماهه که شدید شده قبلا هم چون شدید بود اقدام کردیم حتی فکر میکنم مدام دارن روی ذهنم کلنجار میرن تا توهین کنم اما میدونم این فکر اشتباهه… لطفا جوابم رو بده دکتر ممنون

درود بر شما دوست عزیز
شما وسواس فکری دارید و با دوره درمان وسواس در بخش دوره های درمان غیرحضوری می تونید مشکل خودتون را حل کنید.

سلام دکتر،خسته نباشید مهدی هستم۱۷ سالمه لطفا کمکم کنید از دست این افکار به فکر فرار افتاده ام… . قبلا هم یک بار بخاطر این افکاراقدام به فرار کردم اونو بیخیالش… حالا بیشتر شده.
من شدیدا دچار وسواس شدم طوری که تندو تند یک دفعه توهین میکنم و فحش میدم اصلا طوری که حتی نمیتونم از تو فکر در بیام و شروع به انجام کاری کنم کارامو نمیتونم انجام بدم حتی یه مغازه هم نمیتونم برم از ترسم میترسم توهین کنم به کسی و فکر میکنم که این زمزمه ها ناراحتشون کنه و گناه نابخشودنی باشه خیلی درگیرم میکنه انواع افکار توهین آمیز میرسه به ذهنم هر چی که مواجه میشم اونا میرسه و نمیتونم کنترل کنم یک سالو نیم دارم قرص میخورم هیچی به هیچی البته یک ماهه که شدید شده قبلا هم چون شدید بود اقدام کردیم
حتی فکر میکنم مدام دارن روی ذهنم کلنجار میرن تا توهین کنم اما میدونم این فکر اشتباهه…
لطفا جوابم رو بده دکتر ممنون

درود بر شما دوست عزیز
دوره درمان وسواس در بخش دوره های درمانی غیر حضوری می تونه بهتون کمک کنه مشکل تون را حل کنید.

سلام اقای دکتر لطفا راهنمایی کنید .من 18 سالمه و پشت کنکورم و فک کنم 5ماهی باشه که به وسواس فکری مبتلا شدم و یه فکرای مسخره میاد تو سرم (فکرام به ترتیب از 5 ماه پیش تا الان)یه روز تو اتاق مادر بزرگم بودم که خوردم به کمدش و میخواست بیفته زیرش یکم لق بود و یه دفعه این فکر اومد به سرم نه یه وقت زلزله بیاد و مادر بزرگم تو اتاق باشه و خدای نکرده کمد بیوفته روش این تقریبا دو هفته طول کشید.و دیگه مثلا یه حرفی به عموم زدم که تقریبا 1 ماه درگیرش بودم و هی با خودم میگفتم چرا من اینو گفتم و نباید من میگفتم خلاصه این فکرا دو ماه قبل کنکور اومد تو سرم کنکور با اینکه خونده بودم دو ماه اخر خراب شد و موندم پشت کنکور .الان هم متاسفانه یه فکری داره منو عذاب میده راستش یه ماه پیش یکی از اقوام رفتند تو کما و از شهرستانمون منتقلش کردند شیراز(شهرستان ما 2 ساعت تا شیراز فاصله داره)و یه دفعه یه فکری اومد تو سرم که نکنه مثلا 10 روز قبل از عید مادر بزرگم یه چیزش بشه منتقلش کنند شیراز و مامان بابام تو راه شیراز تصادف کنند .راستش این فکرای مسخره نمیذاره اصلا رو چیزی درس حسابی تمرکز کنم همین که شروع میکنم درس بخونم یه دفعه این میاد تو ذهنم و میگم اگر اتفاق بیفته چی. به یکی از دوستام گفتم خندید و گفت تو واقعا به این چیزا فکر میکنی راستش خودمم خندم میگره اما چیکار کنم یه جوری تو ذهنمه که هر کاری میکنم ول نمیکنه حالا که فکر میکنم از بچگی یه وسواسایی داشتم اما نه در این حد شدید ودیگه قبلا وسواس جبری هم داشتم .لطفا بگید چیکار کنم نمیخوام ایندمو واسه این چیزای الکی خراب کنم.

درود بر شما دوست عزیز
دوره درمان وسواس در بخش دوره های درمانی غیر حضوری می تونه بهتون کمک کنه مشکل تون را حل کنید.

الانم متاسفانه دوباره چند روز قبل افتادم زمین و سرم یه لحظه یه درد عجیبی گرفت و باز هم یک فکر عجیب دیگه که دست از سرم بر نمیداره گفتم نکنه تو سرم یه غده ایجاد شده و داره بزرگ میشه کلا اوفتاده تو ذهنم و ازش نمیره بیرون هر وقتم میخوام درس بخونم میگم اگه واقعا ایجاد شده باشه چی اصلا ایندو دارم خراب میکنم با این فکرا خدا به دادم برسه

این فکر لعنتی ولم نمیکنه همش احساس میکنم در اثر اون ضربه مغزم یه چیزش شده هر وقت میخوام درس بخونم کتابو که واز میکنم میگم نکنه مثلا یه غده ایجاد شده باشه یا مثلا یه قسمتی از مغزم اسیب دیده باشه که بعدا باعث بشه الزایمر بگیرم 24 ساعت درگیرشم کلا از درس هیچی نممیفهمم

سلام من۲۳ سالمه.پدرم ۱۰ساله وسواس فکری داره وطی این ده سال قرص مصرف میکنه وبهش گفتن هیچوقت نبایدترکش کنه.حالامنم یک یادوساله علائم وسواس فکری رودارم.توی نمازخوندنم خیلی شک میکنم.وقتی فیلم میبینم به دستورذهنم چون به چیزناخوشایندی فکرکردم بایدبرش گردونم عقب یااستوپش کنم.حتی توی قورت دادن اب دهانمم وسواس پیداکردم.خیلی ازاینده میترسم.وبرای خودم وخواهرام نگرانم.اینکه میشه درمانش کردیاخیر.بایدبه روانشناس مراجعه کنم یاروانپزشک.اصلاامیدی هست که درمان بشه یانه.خواهش میکنم جواب بدید

سلام من ۲۳سالمه.پدرم نزدیک به ۱۰ ساله وسواس فکری داره وتوقرص مصرف میکنه.یک یادوسالی میشه که علائم وسواس درمن هم به وجوداومدن.توی نمازخوندنم شک میکنم.وقتی فیلم نگاه میکنم به دستورذهنم مجبورم چون اون لحظه به چیزخوشایندی فکرنکردم برش گردونم عقب یااستپوش کنم.حتی توی قورت دادن اب دهان هم وسواس پیداکردم.خیلی ازاینده میترسم وطبق تجربه ی بیماری پدرم که قرص مصرف میکنه وبهش گفتن نبایدهیچ وقت قرصاشوکناربزاره ترس ازاینده خودم وخواهرام رودارم.نمیدونم بایدبه روانشناس مراجعه کنم یاروانپزشک.اصلامیشه بدون قرص درمان شدیاخیر.خواهش میکنم جواب بدید

درود بر شما دوست عزیز
اول به روانشناس مراجعه کنید تا شدت مشکل شما را بررسی کنند بر اساس اون مشخص میشه که فقط نیاز به روان درمانی دارید یا اینکه باید به روانپزشک هم مراجعه کنید

سلام اقایه دکتره خسته نباشین من قبله خواب شب زیاد فکر میکنم به اتفاقا زندگی چیزا کوچیک یا بزرگ اتفاق هایی که افتاده یا قراره بیوفته واسم مثلا یه مثال میزنم واستون اگه شبی که میخوام بخوابم فرداش قراره یه اتفاقه مهم بیوفته عینه عمل کردن از فکره زیاد شبش خوابم نمیبره یا میخوابم وسطه خواب پا میشم حتا اگه خسته باشم حالا بعضی وقتا هم ممکنه برعکس از هیجان باشه در کل تو زندگی رو چیزا زیاد قفل میکنم و همش فکرو خیال میکنم حالا نمیدونم بیماری من اسمش چیه یا چه جور وسواسیه ممنون میشم راهنماییم کنین.

درود بر دکتر بهشتیان عزیز
دکتر جان من پسرم از 3 سالگی دچار وسواس فکری بوده و هست و مرتب تیک های مختلف داشته که بهم تبدیل میشدند اخر شبها افسرده میشد و دوست نداشت بخوابد البته بسیار پر انرڑی و پر حرف هم هست اما احتمال زیاد بیش فعال نیست و خطر را کاملا درک میکند و عاقل و دانا است و بسیار باهوش الان 10 سال دارد و دو سه روز پیش تیک او از صدای اهه اهه تبدیل شد به پلک زدن زیاد تا جایی که داشت خیلی اذیت میشد منم از روی دلسوزی خواستم کمکش کنم چند تا راهکار اشتباه که خودم دوران افسردگی استفاده میکردم به او دادم مثل مقابله با استرس و ترس .پرت کردن حواس. جنگیدن و از بین بردن و اینها که باعث شد پسرم با پیاده کردن اینها ذهنش خسته و به بن بست شکست برسد و از شدت فکر کردن به اینها و فکروفکروفکر اذیت زیاد بشود حالا بمن میگویدکاش اینها را بمن نمیگفتی دیگه از ذهنم بیرون بعد من گفتم اصلا اینها را فراموش کن و بدان که با قرص خوب میشوی و دیگه دنبال راهکار تو مغزت نگرد حالا هی میپرسه بابا ایا قرصها همه چیزم رو خوب میکنه عین اولش میشم هی میاد سوال میکنه داغون شدم دکتر عکس العملم چی باید باشه چیکار کنم البته دا و داره مصرف میکنه

درود بر شما دوست عزیز
کتاب وقتی مغزتان گیر می کند راهنمای عملی درمان وسواس در کودکان را همراه با پسرتان مطالعه کنید. کتاب به صورت کاربردی و جذاب برای کودکان هست و می تونه نگاه متفاوتی درباره وسواس بهش بده. در کنارش دارو درمانی را هم ادامه بدید و پس از مطالعه کتاب اگه مشکل شون حل نشد بهتره به روانشناس کودک مراجعه کنید

دیدگاه:با عرض سلام
عىن مشکل را من هم دارم و فکر می کردم که تنها من به این بیماری دچار هستم.
ولی بعد از مراجعه به این سایت و خواندن متون شما فهمیدم که خیلی ها این مشکلات را دارند.
دست شستن بیش از حد، حمام کردن بعد از رفتن به بیرون و بازار ها، دست نزدن به چیزی ، حتی دست ندادن به دوستان و همکار ها، ننشستن به چوکی های عمومی، حتی در مورد دیگران فکر کردن که نباید دستان شان آلوده شود به جرم ها و هزاران افکار پوچ دیگر کار روزمره ام شده و خیلی ها را از خود آزرده ساختم….

سلام آقای دکتر وقتتون بخیر
من دختر ۲۲ ساله ای هستم وسواس چینش دارم یعنی همه چی باید مرتب چیده شده باشه و شلوغ نباشه تو انجام این کارا همش میشمارم جوری که دیگه حس میکنم مغزم داره منفجر میشه وقتی هم میخوام بیخیال بشم و توجه نکنم از راه دیگه ای عذابم میده شب ها فکر و ترس از دست دادن عزیزانم و یا اینکه خودم بمیرم به سراغم میاد واقعا عذابم میده قبل از کرونا خیلی علایم کوچیک بودن که میتونستم کنترل کنم ولی الان از تیرماه خیلی عذاب آور شده برام هیچوقت هم کارام تموم نمیشه. باید چیکار کنم ؟چه نوع روش درمانی مناسبه ؟ ممنون میشم راهنماییم کنید
عمه و مادربزرگم هم وسواس نجاست و شستشوی لباس داشتن ولی فکر نکنم شدید بوده باشه

سلام من ۲۰سالمه و تو درسا عالی بودم ولی به شدت وسواس فکری دارم جوری ک بخاطر فکرهای چرتی ک میاد تو سرم دیوونه میشم مثلن یه نفر از نزدیکان بهم حسودی میکنه و بعد من مدام به این فکر میکنم که باید خوشحال باشم یا ناراحت ذهنم میگه باید برات مهمه باشه ولی عقلم میگه نه و جالب تر اینجاس ک خودمم میدونم دارم الکی خودمو با این چیزا درگیر میکنم ولی هرچی واس خودم میگم باز این فکر میاد که فلانی این حرفو زد اینکارو کرد امسالم کنکور دارم واقعن میخوام خیلی خوب بخونم ولی این وسواسه داره مغزمو میخوره
نمیخوام برم روانشناس حس میکنم بد تر میشم اگه برم

سلام دکتر جان خواستم بدونم الکترو شوک چیه تو ایران اگه هست کجا این درمانه آیا میشود باهاش ذهنو پاک کرد ممنون

درود بر شما دوست عزیز
شوک درمانی ذهن را پاک نمی کنه. و معمولا برای افسردگی های شدید و برخی از اختلالات شدید دیگه تجویز می شه و اثرات مشخص و دقیقی هم نداره.

سلام اقای دکتر لطفا راهنمایی کنید .من 18 سالمه و پشت کنکورم و فک کنم 5ماهی باشه که به وسواس فکری مبتلا شدم و یه فکرای مسخره میاد تو سرم (فکرام به ترتیب از 5 ماه پیش تا الان)یه روز تو اتاق مادر بزرگم بودم که خوردم به کمدش و میخواست بیفته زیرش یکم لق بود و یه دفعه این فکر اومد به سرم نه یه وقت زلزله بیاد و مادر بزرگم تو اتاق باشه و خدای نکرده کمد بیوفته روش این تقریبا دو هفته طول کشید.و دیگه مثلا یه حرفی به عموم زدم که تقریبا 1 ماه درگیرش بودم و هی با خودم میگفتم چرا من اینو گفتم و نباید من میگفتم خلاصه این فکرا دو ماه قبل کنکور اومد تو سرم کنکور با اینکه خونده بودم دو ماه اخر خراب شد و موندم پشت کنکور .الان هم متاسفانه یه فکری داره منو عذاب میده راستش یه ماه پیش یکی از اقوام رفتند تو کما و از شهرستانمون منتقلش کردند شیراز(شهرستان ما 2 ساعت تا شیراز فاصله داره)و یه دفعه یه فکری اومد تو سرم که نکنه مثلا 10 روز قبل از عید مادر بزرگم یه چیزش بشه منتقلش کنند شیراز و مامان بابام تو راه شیراز تصادف کنند .راستش این فکرای مسخره نمیذاره اصلا رو چیزی درس حسابی تمرکز کنم همین که شروع میکنم درس بخونم یه دفعه این میاد تو ذهنم و میگم اگر اتفاق بیفته چی. به یکی از دوستام گفتم خندید و گفت تو واقعا به این چیزا فکر میکنی راستش خودمم خندم میگره اما چیکار کنم یه جوری تو ذهنمه که هر کاری میکنم ول نمیکنه حالا که فکر میکنم از بچگی یه وسواسایی داشتم اما نه در این حد شدید ودیگه قبلا وسواس جبری هم داشتم .لطفا بگید چیکار کنم نمیخوام ایندمو واسه این چیزای الکی خراب کنم.

الانم متاسفانه چند روز قبل خوردم زمین و یه لحظه سرم یه درد شدید گرفت و باز یه فکر جدید اومد تو سرم که نکنه یه غده تو سرم ایجاد شده و داره بزرگ میشه هر وقت میرم سراغ درس این فکر لعنتی عذابم میده و هی میگم اگه واقعا اتفاق بیفته چی میدونم دارم آیندمو خراب میکنم خدا به دادم برسه

این فکر لعنتی ولم نمیکنه همش احساس میکنم در اثر اون ضربه مغزم یه چیزش شده هر وقت میخوام درس بخونم کتابو که واز میکنم میگم نکنه مثلا یه غده ایجاد شده باشه یا مثلا یه قسمتی از مغزم اسیب دیده باشه که بعدا باعث بشه الزایمر بگیرم 24 ساعت درگیرشم کلا از درس هیچی نممیفهمم

سلام جناب دکتر بهشتیان دختر من دو ماه است زایمان کرده خیلی اظطراب داره مثال اوایل روی زردی بچه بود هر چند زردی بالا نبود ولی خیلی نگران بود بعد از چهل روزگی بچه حرکات لب دهن انجام میداد برد دکتر گفت رفلاکس داره تا دو هفته نگران رفلاکس بچه بود تا این که برد ی دکتر دیگه گفت بچه هیچ مشکلی نداره خودتون زیادی دلهره دارید الان ذهنش متمرکز شده روی خودش آروم قرار نداره همش میگه من اظطراب دارم به بچم منتقل نشه ناگفته نماند در دوران مجردی هم روی چیزای خیلی کوچک حساس بود تورو خدا راهنمایی کنید خیلی نگرانم همش میگه بدنم حس نداره خوابم میاد ولی گاهی شده تا ساعت 5بیداره

سلام من‌۲۲ سالم هست الان حدود ی ماهی هست همش فک میکنم نامزدم داره بهم خیانت میکنه ،مدام انلانیشو چک میکنم ،چند بار هم بهش اینو گفتم اونم هر بار ثابت کرده بهم که اشتباه میکنم ،اما بازم من‌این فکرو دارم نمیتونم متوقفش کنم،وقتی میاد سراغم این فکر استرس و اضطراب میاد توی همه ی وجودم ،میترسم همش تپش قلب میگیرم حتی ،شروع میکنم به نوشتن افکارم کمی آروم میشم ولی بازم نمیتونم برگردم برم و با فکر راحت درسمو بخونم ،میشه به من بگید من باید چیکار کنم؟ مطمئنم که این ی فکر اشتباه هست اما نمیتونم جلوشو بگیرم

سلام آقای دکتر بهشتیان عزیز بنده ۲۰ سالمه اسمم محمد مهدی هست کوچیک شما الان ۳ ماهه یک سری فکرهای عجق وجق میاد تو ذهنم نمیدونم از کجان چین مثلا یک کلیپ میدیدم وسطای فیلم رو یک دیالوگ فیلم ذهنم یک لحظه به فکر رفت و بهم دستور میداد دوباره همین لحظه را برو ببین رفتم دوباره دیالوگ همون قسمت چند بار نگاه کردم ببینم کلماتشون چیه بعد از این الان روی هرچیزی مسخره ای فکر میکنم یعنی خودم خندم میگیره ولی دست خودم‌ نیست خودشون میان یا مثلا یک سری چیزها ذهنم خودش براشون برنامه میچینه درحالی من هنوز به اون چیزا برنخوردم یا تو گوگل هرچیز مسخره ای به ذهنم میاد سرچ میکنم ببینم چیه تا حدی خوده گوگل اگر بفهمه تاریخچه را میگه عجب آدم روانی اینا چی هستن سرچ میکنه جالب اینجاست آقای دکتر بعد مدتی فکرای هجومی کمرنگ میشن کلا خودشون و فکرای مسخره جدید تر پررنگ تر میان مثلا قبلا یه لحظه داشتم به کارت عابر بانک نگاه میکردم دیدم تاریخشو بعد تو ذهنم میگفتم چرا سال به صورت ۴ رقمی ننوشته 😐بعد مثلا تا چند روز به شدت به این فکر میکردم چرا بعضیا سال درست نمینویسن بعد الان فکر میکنم به قبلا این فکر داشتم فقط میخندم برای خودم ولی بعضیاشون بیشتر طول میکشه تا کمرنگ بشن الان خیلی از فکرای مسخره دیگه ای داشتم از ذهنم خود به خود پاک شدن و اصلا تو فکرم نیستن فقط خودم بهشون فکر میکنم میخندم ولی باز فکرای جدید میان اونا مهم میشن مثلا همین دیالوگ فیلم ها قبلا روش حساس بودم الان دارم میگم عجب دیوونه ای بودی به چی فکر میکردی یا همین تاریخ سال یا چیزهای زیاد دیگه واسم اونا عادی شدن و فکر اون موقع که به این چیزا فکر میکنم میخندم به خودم

خلاصه کلام آقای دکتر من بصورت خودکار خود درمانی میشم گاهی هم تو عذابم میزارن وقتی کمرنگ میشن میرن راحتم وقتی باز به چیزی بخورم ناخداگاه فکر بگیره منو ناراحت و افسرده میشم و همش به اون موضوع فکر میکنم تا خودش کمرنگ بشه یک وقتایی بهم آنقدر فشار میارن از زندگی سیر میشم گریم میگیره وقتی هم میرن خندم میگیره 😐😐😐موندم تو خودم آیا من دچار اختلال ocd شده ام و نیاز به روانپزشک یا روان شناس دارم؟؟

سلام من وسواس فکری دارم که خیلی عذابم میده بیشتر از همه این قضیه اذیتم می‌کنه که من وسواس دارم به من استرس میده همش به خودم میگم با بقیه فرق دارم من هیچ وقت خوب نمیشم و تا به حال چند جور وسواس هم داشتم

سلام خسته نباشید خواستم بگم من همش زندگیه خودمو از سوم شخص میبینم و سره چیزای کوچیک گریه میکنم…از شهرمون واسه تکراری بودنش و کم جمعیت بودنش متنفر شدم و دلم یه جای بزرگ رو میخواد و زندگی خودم رو بد میدونم…و بنظرم تکراری هستش این چه نوع بیماری ای هستش؟همچینین درونم چند شخصیت دارم و نمیتونم شخصیت اصلی خودمو بشناسم…ممنون میشم جواب بدین

درود بر شما دوست عزیز
با این توضیحات نمی تونم بگم مشکل شما چیه نیاز به بررسی بیشتری داره
اما مشکل شما بیشتر شبیه افسردگی هست.

سلام، وقت بخیر، من احساس میکنم به وسواس فکری دچار شدم الان 1 سالی میشه، من بخاطر مشکلات خانوادگی پیش خانوادم زندگی نمیکنم، من الان در خونه عمم ساکنم، بیشتر از 4 سال میشه که اونجا زندگی میکنم و هیچ وقت همچین فکر زننده ای نداشتم، هروقت میرم حموم احساس میکنم یکی بهم نگاه میکنه، همش احساس میکنم دوربین در دستشویی و حمام هست نمیدونم چرا، از این حس به شدت متنفرم نمیدونم چیکار کنم و احساس میکنم یک جنس مخالف بهم نگاه میکنه واینکه من 18سالمه و دوره‌ی کودکی خیلی سختی رو پشت سر گذاشتم، احساس میکنم بهم تجاوز روحی شده، ممنون میشم راهنماییم کنید

درود بر شما دوست عزیز
دوره درمان وسواس فکری عملی در بخش دوره های سایت می تونه بهتون کمک کنه مشکل تون را حل کنید.

سلام، از خیلی قبل ها ، دیدگاه مردم نسبت به دارو درمانی به خصوص دارویی که روانپزشک تجویز میکنه اینطور بوده که این داروها خواب آور و کسل آورند و صرفا جنبه ی درمانی و ریشه کن کردن بیماری به آن شکل که باید را ندارند. آیا درسته؟
داروهایی که برای درمان وسواس تجویز میشوند خواب اور هستند؟
بنده کنکوری هستم و اگه بخوام این داروها رو مصرف کنم، خب از برنامه ی درسیم عقب میمونم و همش احساس گیجی و کسل بودن میکنم. چطور میتونم برای کنکور اماده بشم؟

درود بر شما دوست عزیز
برخی از از داروها شاید چند روز اول خواب آور باشن اما بعد که بدن به اونها عادت می کنه دیگه خواب آور نیستن
برخی از داروهای خواب آور هم معمولا شب ها تجویز میشه که مشکلی برای فرد ایجاد نکنه
خیلی از داورها هم اصلا خواب آور نیستن به خصوص برخی از داورهای وسواس خواب آور نیستن

سلام روزتون به زیبایی اقای دکتر🌷🌷من یکم به وسواس فکری مبتلام ولی به تازگی یه حالتی پیدا کردم که وقتی به جای شلوغی میرم و برمیگردم توی شلوغی بشدت بشدت و بشدت احساس خستگی شدید، افسردگی و ناامیدی میکنم نمیدونم چرا به تازگی اینجوری شده حس میکنم خیلی عقب تر از اونیم که باید باشم ناامیدی. ممنونم از توجهتون🌹🌹

سلام دکتر من 17 سالمه دارم برای کنکور درس میخونم خودمم خیلی دوست دارم بخونم ولی انگار اختیارم دست یکی دیگست هر کار می کنم افکار درونیم عکس اون عمل میکنه تا به یه چیزی فکر میکنم که انگیزم بالابره بر عکس افکاری تو ذهمم میاد که انگیزم رو نابود میکنه خیلی کارا رو برای اینکه خودمو آروم کنم از روی اجبار افکارم انجام میدم تا اضطرابم بیاد پایین کمی وسواس عملیم دارم ولی بیشتر از افکار وسواسی دارم اذیت میشم افکاری که ولم نمی کنند و سعی دارن مانع موفقیتم شن از اطرافیانمون هم پدربزرگم وسواس عملی داره خلاصه خیلی اذیت میشم وکلافم 6 ماهه که دارو هم می خورم ولی تنه کاری که دارو ها کرده اینکه باعث میشه زود افکاری که میاد تو ذهنم یادم بره ولی باعث نمیشه که کلا این افکار مزاحم که کلا کنترلش دست خودم نیست نیاد تو ذهنم بگید من چه کار کنم وقتی که برام بزارید تو آیندم تاثی می زاره این پکیج درمان وسواستون که قیمتش980000تومان هست کمکی بهم میکنه؟نمیتونم تلفنی باهتون صحبت کنم؟توروخدا جوابمو بدین ممنون

درود بر شما دوست عزیز
بله دوره درمان وسواس فکری عملی می تونه بهتون کمک کنه مشکل تون را حل کنید.

آقای دکتر لطفا جواب من را بدین دارم دیوونه میشم من مشکلمو گفتم اصلی ترینش کنجکاوی بیش از حد دومیش هم گیر دادن به بعضی چیزاس و جالبیش اینجاس هرزگاهی یهو میان تو مغزم و از کنترل خارج میشه دیگه نمیتونم بیخیال بشم همش تو فکرشون میرم مثلا بخام یه مثال بزنم اگه با یه برنامه ای کار کنم به جای اینکه لذت ببرم ازش میگم این من بودم بهتر میساختم به نظرم رابطه کاربریش خوب نیست بعد همین ملکه ذهنم میشه و همش تصور میکنم اگه من میساختم این واسه بعضی وسایل یا شغل ها و قانون ها هم صدق میکنه و کنجکاوی بیش از حد دارم میخام از بعضی چیزها سر در بیارم و حیرونم این چیزای مسخره چیه که رو ذهنم قفل شده و در طول روز یهو میان قفلی میشن آخه این چه دردیه وسواسه یا اختلال دیگه من نه به شستشو اهمیت میدم نه به فکر مرگ عزیزانم نه به فکر توهین مقدسات نه به تقارن اصلا به هیچی اهمیت نمیدم اصلا هیچ کدوم از این موارد گفتین ندارم فقط همین دو مورد کنجکاوی بیش از حد گیر دادنه که اصلا تو این موارد شما نیست اختلال مغزی دیگری نیست این مشکل من الان ۵ ماهه که گفتم بالا از چی شروع شد و باعثش چی بود تو رو خدا یه جواب بدین حداقل میخام بدونم این نوعی وسواسه یا نه ؟؟

درود بر شما دوست عزیز مشکل شما وسواس فکریه. البته برای درمان هر مشکلی باید علل ایجاد اون و تعبیری که برای ذهن و درون شما داره را بررسی کرد. به همین دلیل هست که افراد مختلف ممکنه وسواس های فکری متفاوتی داشته باشند چون درون افراد با هم متفاوت هست و می تونه باعث بروز نشانه های متفاوت وسواس در افراد مختلف بشه

آقای دکتر ممنون جواب دادین خدا از بزرگی کمتون نکنه به خاطر سایت خوبتون که میشه قبل اقدام سوالات خودمان طرح کنیم بنده ۵ ماهه الان دقیقا اینجوریم هربار یه فکر جدید میاد اون یکی مسخره میشه باید به روانشناس مراجعه کنم یا راهکار دیگه ای هست بتونین کمکم کنید؟؟

درود بر شما دوست عزیز
به روانشناس مراجعه کنید

درود بر شما دوست عزیز
بله مشکل شما وسواس فکری هست

باتشکر حضوری باید خدمت برسم یا بصورت مجازی؟

درود بر شما دوست عزیز
امکان مشاوره حضوری و آنلاین هر دو وجود داره

آقای دکتر دیدگاه من نگفتین اختلال وسواس هست یا یک اختلال روانی دیگری کنجکاوی زیاد دارم الان ۵ ماهه

ضمنا هم اکنون بنده ۳۵ سال دارم‌

سلام جناب آقای دکتر
بنده تمام پاسخ ها وسوالات را دیدم وبه نظرم رسید بعدازتوکل برخدا شمابتوانید این حقیر را راهنمایی بفرمایید.
بنده درسن ۱۳سالگی وبه جهت شیطنت زیاد که داشتم منجر به تنبیه پدرشدم و ایشان هم بنده رادرانباری منزل که تاریک بود قرارداد که یک لحظه احساس تنگی نفس نموده وبامشت به شیشه زدم.
از بعدآن ماجرا درکوچکی وقتی پدر یامادرم درمسافرت بابنده نبودن و یا اینکه درمسیر در مه یا کولاک میرفتیم این احساس ترس به بنده دست میداد.
ضمنا دردوران نوجوانی هم نسبت به داشتن بیماری های مختلف وسواس داشتم مثلا وقتی توده سینه درسن بلوغ داشتم به دکتر رفتم و میترسیدم که سرطان سینه باشد ویا علایم دیگر وبیماری های دیگر.
وقتی بزرگتر شدم ودرسنین ۲۲سال به بالا دیگر ترس نبود پدرومادر در مسافرت نداشتم و از اینکه درهواپیما یا آسانسور باشم وفکر میکردم که نکند خراب شود میترسیدم وگاها سوار نمیشدم.
این موضوع هواپیماهم باتوجه به اینکه چند بار بادوستان مسافرت رفته و باتوجه به سرگرم کردن خود به مقصد میرسیدم عادی شد وترسی نداشتم.
تقریبا حدود ۶سال پیش که ازدواج کردم تا ۸ماه پیش تمامی این مشکلاتم تقزیبا به صفر رسیده بود و فقط از مسافرت هایی که میرفتم و خلوت بود به خود انگیزه میدادم وفکر میکردم که الان به تهران میروم ودوباره مشغول کار میشوم وحل میشد تا اینکه ۸ ماه پیش بصورت انفرادی راننده بوده واز مسافرت می امدم ناگهان همان احساس ترس را کرده و تا تهران دائم به آن ترس فکر کردم و باتوجه به اینکه خانواده ام هم درشهرستان مانده بودن در ۲هفته دایم فکر واضطراب داشتم وحتی خوابهایم هم کاملا به هم ریخت تا اینکه دی ماه۹۸ به روانپزشک مراجعه وایشان قرص پاروکسات تجویز وتا کنون شبی یک قرص استفاده میکنم.
تقریبا اون حملات ترس را دیگه ندارم ولی از اون بدتر اینکه تقریبا هر روز صبح از خواب که بیدار میشم فکر میکنم که دوباره حالت اضطراب دارم وآنقدر فکرم درگیر این فکر اولیه میشود که به جاهای باریکتر از جمله اینکه اینبار من دیگه بیمار روانی هستم و دیگه دایم اینجوریم میاد توذهنم و کلا روزم را خراب میکنه.
البته یه روزایی که برنامه کاری داشته باشم که باید درگیرش باشم فکرم معطوف میشه و اون حالات خیلی کم میشه.
لطفا راهنماییم کنید چون کل افراد بنده را به فردی پر جنب وجوش و دارای ارتباط مردمی بالا میبینن و مسئولیت های زیادی هم دارم که هی فکر میکنم با این فکر ها در ادامه چیکار کنم.ضمنا امسال هم دکتری قبول شدم و یکی از فکرهام هم اینه که مثل قبل نمیتونم درس بخونم.
ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

درود بر شما دوست عزیز
روان درمانی می تونه مشکل تون را حل کنه

سلام آقای دکتر به دادم برس بنده جوانی ۲۲ ساله هستم من تو عمرم یک بارم به چیزی فکر نکردم همیشه تولحظه زندگی میکردم الان دقیقا ۵ ماه پیش صبح روی بالشت خواب بودم دیدم دیدم یه فیلم داره میزاره دقیقا موضوع از همونجا شروع شد گفتم اینجا فیلم چرا اینطوری ساختن از همون لحظه فکر های بیخود اومد سراغم رو هرچیزی کنجکاو بودم به ساخته بشر گیر میدم به ترتیب ریشه دار میشد رو هر شغلی چیزی بهم مربوط نبود کنجکاوی میکردم و گیر میدادم چرا اینو اینطوری ساختن من بودم اینجوری میساختم یا چرا این شغل اینجور قانونی داره از این کنجکاوی های مسخره به هرچیزی گیر میدم کنجکاوی های بیمورد میکنم و تو ذهنم واسشون راه حل پیدا میکنم که من بودم اینجوری بود بعضیاشون خود به خود از ذهنم رفتن الان کاملا برطرف شدن و بهشون میخندم میگم به چی فکر میکردی ولی دوباره یه فکرای جدید میان میرم سمت اونا در ضمن مورد منو ندیدم کسی داشته باشه واسه همین خیلی تو فکرم یه چیز عجیب دیگه یه وقتایی میگیره این فکرا دوباره ولم میکنه مثلا طرفای صبح تا ظهر خیلی تو فکرم رو به غروب میشه طرفای شب میرن خودشون راحتم تابستان که هوا گرم بود بیشتر میامدن سراغم الان بازم میان ولی کمتر شده قبلا کله روز میشستم فکرای بیهوده میکردم الان ی تو روز یه وقتایی اوج میکنه یه وقتایی آروم میشم خلاصه بعضی کارهایی که هنوز برای من پیش نیومده و بع کارم نیست راجبشون کنجکاوی میکنم و این به صورت یهویی میان تو ذهنم و یه وقتایی آزادم میکنن وقتی میان انگار روی مغزم قفل زدن من ورزشکار بودم باشگاه میرفتم الان ۵ ماهه نتونستم برم یهو حین تمرین میان سراغم یا سر کار باشم کلم داغ میکنه 😔😔😔خیلی ناراحتم آخه من اینجوری نبودم همیشه به خدا میگم مگه من چه گناهی کردم اینجور بیماری مسخره ای نصیبم شده همش دوست دارم برگردم به ۵ ماهه پیش که اینجور نبودم کاش اون لحظه اون تلویزیون لامصب اصلا خاموش بود که باعثش نشه آخه من اصلا آدم کنجکاوی نبودم شاد بودم همیشه تو لحظه زندگی میکردم آقای دکتر یه وقتایی میشینم گریه میکنم و حیرونم چرا ذهنم یک دفعه تو ۵ ماه اینجوری شده اینقدر فکر های مسخره تو این ۵ ماه اذیتم کرده که خلاصش بیشتر به خاطر کنجکاوی زیاد و گیر دادنه با این که خودمم میدونم هر کسی سلیقه ای داره هر چی قانونی داره هر کس کار خودش را میکند تو در لحظه زندگی کن کارا خودش پیش میره ولی نمیشه آیا این بیماری هم جزءی از وسواسه؟؟

سلام اقای دکتر توروخدا التماس میکنم کمکم کنید من دختری هستم ۱۹ ساله نمیدونم‌مشکلم چیه قبلا حافظه ی خیلی عالی داشتم به طوری که با خوندن یکبار کتاب از تمام صفحه های کتاب توی مغزم عکس میگرفتم حتی یه نقطه هم جا نمیزاشتم درس خوندن عشق من بود هیچ کاری و به غیر اون بلد نیستم به راحتی مطالعه میکردم همه چیو توی ذهنم می سپردم حتی جوری که معلمام توی مدرسه بهم میگفتن کتاب و قورت دادی اما وقتی کلاس یازدهم رفتم ۱۶ ساله بودم استرسی از جانب یکی از دوستام به من وارد شد که بعد از اون انگار دیگ حافظمو از دست دادم خیلی ناراحت بودمو روی من تاثیر گزاشت جوری که حتی یه کلمه هم نمیتونستم بخونم توی درسام افت شدیدی کردم و نمره هام از ۲۰ رسید به ۱۳ و ۱۴ توی اون دوران خیلی بهم فشار وارد شد اینقدر استرس و ناراحتی کشیدم که به بیماری روماتیسم مفصلی دچار شدم برای تشخیص بیماری خیلی سختی کشیدم به مدت یک سال دوماه یکبار توی بیمارستان بودم شرایط روحیم خیلی بد بود پیش ۴ تا روان پزشک رفتم انواع قرص های ضد افسردگی و شیزوفرنی و حتی ریتالین هم مصرف کردم اما فایده نداشت الان ۳ سال میگزره و هیچ تغییری توی من ایجاد نشده مثلا چند ساعت یه کتاب و میخونم و تکرار میکنم ولی اصلا یادم نمیاد پاراگراف قبلی چی بود اقای دکتر دارم دیونه میشه امسال دومین سالیه که پشت کنکور میشینم و هر راهی و امتحان کردم مشکل من چیه؟؟؟ یعنی من وسواس فکری دارم یا از عقلم کم شده جوری شدم که دیگ اعتماد ب نفس انجام هیچ کاریو ک به خوندن مربوط بشه ندارم میگم ملیکا تو که نمیتونی اقای دکتر لطفا کمکم کنید

درود بر شما دوست عزیز بله ممکنه دلیل مشکل شما وسواس باشه البته وسواس انواع و شدت های مختلفی داره

سلام. من پسری 19 ساله هستم. من به دبستان میرفتم که متوجه شدم وسواس فکری و عملی دارم.
البته در آن زمان ، تنها اسمی که بر روی رفتار و افکارم می گذاشتم “عجیب” بود. سال های آخر راهنمایی و اوایل دبیرستان در یک برنامه ی تلویزیونی با وسواس فکری و عملی آشنا شدم.
وقتی آگاهی پیدا کردم که دچار اختلال وسواس هستم سعی کردم این مشکل رو درمان کنم. البته شرایط رفتن به مشاوره رو نداشتم. بنابراین فقط سعی کردم جلوی خودم رو بگیرم.
الان وسواس های عملیم کاملا کم شده و من فقط وسواس دست شستن دارم.
ولی در عوض، وسواس های فکری ام به دلیل گذشته ی تلخی که داشتم خیلی زیاد هست. که نیمی از این افکار ، غیر واقعی و رویایی هستند.
.
حالا چند سئوال داشتم که لطفا پاسخ اون رو به ایمیلم ارسال کنید.
.
سئوال اول: با توجه به اینکه من از کودکی دچار اختلال وسواس بودم آیا این امکان دارد که بیماری من ، ژنتیکی نباشد؟
.
سئوال دوم: صحبت کردن با خود ( در هر زمان و مکانی ) می‌تواند نشانه ای از وسواس باشد؟
.
سئوال سوم: دوره ی درمان وسواس چقدر طول می کشد؟ و از چند جلسه به بعد میتوانیم شاهد بهبود سلامت خود باشیم؟
.
سئوال چهارم: در صورت نداشتن شرایط مشاوره ی حضوری ، آیا مشاوره های تلفنی و مجازی میتوانند در درمان اختلال وسواس تاثیر گذار باشند؟ یا مشاوره باید حضوری انجام شود؟
اگر مشاوره ی آنلاین تاثیر گذار هست میشه خودتون کمکم کنید؟ یا اگر دکتری در اهواز می شناسید بهم معرفی کنید.
.
سئوال پنجم: تغذیه و ورزش و رژیم غذایی چقدر در درمان وسواس موثر هست؟ و آیا عوامل محیطی مثل آبو هوا یا حتی غذا و شیرینی جات چقدر در اینکه به وسواس مبتلا بشیم نقش دارند؟
.
ممنون از سایت خوبتون.

سلام من ۳۹سالمه ازبچگی وسواس فکری داشتم الان بعداززایمانم احساس میکنم تشدیدشده مثلاوقتی میخوام کاری انجام بدم توذهنم کسی میگه انجام نده وگرنه فلان اتفاق …بخصوص موقع اشپزی درعذابم تا فکربد یااشخاص بدتوذهنم میاد اون مقدارغذارومیریزم دور….دارم دیوونه میشم طب سنتس معتقده اینها ناشی ازبالا رفتن سودا درمغزه….راهنماییم کنیدلطفا تمایلی هم به خوردن داروهای شیمیایی ندارم همسرمم معتقدنیست ونمیذاره

درود بر شما دوست عزیز
شما مشکل وسواس دارید و دوره درمان وسواس فکری عملی می تونه بهتون کمک کنه مشکل تون را حل کنید

سلام من چندین ساله که کارهایی که باید انجام بدم رو وارد نوت میکنم حتی اگه انجامشون ندم و شاید اصلا تپ نتم نرم ولی همین که اونجا هست یکم حس ارامش دارم این موضوع درمورد حرف هایی که باید بزنم صدق مکینه همونارو وارد نتم میکنم حتی اکه نگمشون لین میتونه به نوعی وسواس باشه؟چون رفتار جبری وجود داره اینم دقیقا یه ارامش موقت بهم میده

اینکه در تصمیم های گیری های کوچبک حتی دنبال قائده باشیم وسواس محسوب میشه؟!

سلام آقای دکتر سوالی داشتم که خیلی وقته ذهنمو درگیر کرده . بنده ۲۲ سالمه مشکلی که دارم اینه مدتیست به خودارضایی عادت کردم و در ابتدا فقط موقع فشار شدید جنسی انجام میدادم منتهی کم کم به این سمت رفت که به یه عادت تبدیل شد طوری که الان اگه بعد چند روز انجام ندم اضطراب وجودمو میگیره گاها پیش میاد حتی حس جنسیم همراهش نیست اما تمام ذهنمو مشغول میکنه و تا انجام ندم آروم نمیشم و گاها برای رهایی از اون حس استرس انجام میدم و در ابتدای کار محرک جنسی وجود نداره اما خب بالاخره با اقدام به عمل عامل جنسیم فعال میشه. از طرفیم بارها سعی به ترک این عمل کردم اما موفق نشدم . شرایط فعلیم رو خیلی شبیه به اختلال وسواس جنسی دیدم . متاسفانه خیلی از پزشکان و روانشناسان هم انقدر در مورد خودارضایی خوب صحبت میکنن که الان فکر میکنم برای تخلیه جنسی در شرایط فعلیم بهترین گزینه خودارضاییه و ایرادیم نداره .اگه ممکنه راهنماییم کنین دانشجو سال ۴ پزشکیم ولی متاسفانه حس میکنم نمیتونم با این مشکل از تواناییام بهره‌مند بشم. ممکنه بگین که به یکباره و کامل باید این عمل رو کنار بزارم یا محدود و مرحله ای و اینکه چگونه رفعش کنم‌؟
یک دنیا ممنون میشم اگه کمکم کنین

اگه ممکنه بهم بگین که راهش ترک کامل و یکباره این عمله یا باید محدود و مرحله ای انجام بشه و چگونه رفعش کنم؟

0
0
سلام و خسته نباشید

اقای دکتر من حدود ۵سال پیش به علت مصرف حشیش دچار حمله استرسی و نفس تنگی و اضطراب شدید یک شب شدم و بعد از اون شب همش دنیا برام عجیب غریب بود و همه چیز برام انگار غریب بود و وقتی این حس را داشتم بدنم میلرزید و میترسیدم به روانپزشک مراجعه کردم تشخیص دادن که اینها علائم استرس و اضطرابه حدود یک سال و نیم دارو خوردم و کلا مشکلم برطرف شد که بعدش شروع کردم به قلیان کشیدن و مجددا مشکلم برگشت و وسواس رو حالتای مسخ شخصیت گرفتم و داعم فکر میکردم که من چیم و کلا این دنیا چیه و ادما چی هستن که هروقت این فک ا میومد میترسیدم بازم دارو مصرف کردم و خوب شدم و مجددا از روی بی عقلی باز قلیون کشیدم و الان دوباره رو حالتای مسخ وسواس فکری گرفتم اقای دکتر ایا من مجددا درمان میشم ؟؟؟چطوری درمان شم راهکارم چیه؟؟ممنون میشم جواب بدید

جان عزیزت بگو چه دارویی مصرف کردی چون مشکل من دقیقا مشکل تو هست و با مصرف حشیش دچار حمله دسترسی شدم

با سلام
دکتر محمد قاسمی هستم
خداوند دختری به من عطا فرموده تا یک و نیم سالگی سالم بود و یک و نیم سالگب به پشت سر افتاد و تشنج کرد چهار ساعت بی هوش بود بعد به هوش آمد حرف زدن و راه رفتنش از یادش رفت تازه مشکلات شروع شد دکتر بردیم از زابی- زاهدان یزد اصفهان قم تهران مشهد عراق عربستان اسپانیا و … تا الان که 15 سالش هست . دو سال نیم به راه افتاد خیلی کم حرف میزد و به شدت جیغ می زد و ر روز بر مشکلات افزوده شد درمان تاثیری در داخل و خارج نداشت. الان این دختر 15 ساله به شدتخودش را می زند گریه می کن الکی بهانه می گیرد بر هیچ ساعتها خودش را می زند.زندگی را بر ما تلخ کرده اضطراب و وسواس بیش از حد دارد.اگر امکان دارد شماره تلفن یا ایمل بفرمایید تا شرح حال کامل خدمتتان ارایه دهم

سلام آقای دکتر . من ۱۴ سالمه و از اواخر ابان سال ۹۶ که اضطراب دارم و دقیقا بعد از تولد ۱ سالگی برادرم‌ . که حدودا هی چند ماه میره و چند ماه میاد . چند ماه اول اینجوری رفت:👈 من به خودم گفتم اخه تا کی از اضطراب بترسم و به خودم گفتم که اگه خدایی نکرده برام مشکلی پیش بیاد ، من کلی راه دارم که خودم رو اروم کنم و ….. با این حرف ها دیگه تو ذهنم نیومد که نکنه الان اضطراب بگیرم. من هیچ مشکلی نداشتم و در حالت عادی بودم. و دوباره بعد بهار و تابستون ۹۷ ، ینی وقتی تابستون تموم شد دوباره اومد و این دفعه یکم حساس شده بودم و خود بیمار انگار . و دوباره تا اسفند همینجوری بودم تا دوباره بعد بهار و تابستون۹۸ ، دوباره اضطرابم شروع شد و یکم شدیدتر هم شده بود و همان تابستان بود که مادرم من رو به خاطر خود بیمار انگاریم برد دکتر و ایشون قرص آسنترا دادن من چند ماه استفاده کردم و بهم نمیساخت و وزنم به ۳۶ کیلو رسیده بود و سرخود قطعش کردم، تا اینکه کرونا که از اسفند ماه اومد من این دفعه دیگه من مثل همیشه به حال عادیم برنگشتم و حالت هام این ها بود: عصبی شده بودم و بعضی وقت ها دلم یهو میریخت مثلا از سوار شدن تو اسانسور و ماشین میترسیدم ، حالت ها و ترس های خیلی مسخره ای داشتم ، اضطراب نداشتم ولی مثلا موقع خواب یه شب پدرم یه چیز خنده دار گفتند و من خیلی خندیدم ، ولی یهو تو ذهنم اومد که نکنه من نتونم حلوی خندمو بگیرم….. و از این حالت های مسخره. تا اینکه یه روز مادرم کمی حالت تهوع داشتن و من به خودم گفتم نکنه من هم خالت تهوع بگیرم تا اخر عمر داشته باشم……. اینجوری شد که دوباره اضطرابم شروع شد ولی شدیدتر . مثلا هر کاری میخوام بکنم تو ذهنم نکنه های زیادی میاد مثلا نکنه دیوونه بشم و برم داداشمو بکشم یا مثلا برم خودمو بکشم یا مثلا یهو جیغ بزنم و………از این جور فکر های مسخره که وقتی میاد تو ذهنم نمیتونم بیرونش کنم یا مثلا نکنه من به همه چیز شک کنم و از این مریضیایی که به همه چیز و همه کس شک میکنه داشته باشم….. و من خودم میدونم که همش فکره و هیچ کدوم از اینا واقعیت نداره ولی من نمیتونم کنترلش کنم و اضطراب میگیرم. چند روز پیش رفتم دکتر روانپزشک و گفتن که به خاطر اینه که من تا کلاس پنجم تک بچه بودم و سن بلوغم خورده به تولد داداشم و من اینجوری شدم و بهم قرص نورتریپتیلین و سیتالوپرام دادن و هیچ کدومش بهم نساخت. و خودم هم دارو نمیخوام بخورم میخوام که خودم خودنو درست کنم و برای همیشه… اما نمیدونم دیگه باید چیکار کنم شما بگید مشکل اصلی من چیه من که خودم گیج شدم ..‌..نمیدونم اضطرابه که خود بیمار انگاری اورده………یا وسواسه که اضطراب میاره …….. یا اضطرابه که وسواس میاره ……… لطفا شما به من کمک کنید .

سلام آقای دکتر ۱۴ سالمه خدودا از ۱۲ سالگی اضطراب داشتم.ولی هی وتی خوب میشم ولی دوباره بعد چند وقت شروع میشد . ولی این دفعه اضطرابم بیشتر شده و همش تو ذهنم میاد نکنه دیوونه شم و برم داداشمو خفه کنم ولی میدونم که اینا همش فکره و واقعی نیس ولی بازم از این فکرای مسخره تو ذهنم میاد . دکتر روانپزشک هم رفتم میگه چون که تا کااس پنجم تک بچه بودی و درست با سن بلوغت داداشت بدنیا اومده ، این دو تا خورده به هم و به خاطر همین اضطراب داری . خود مریض انگاری هم بعد دفعه دوم که دوباره اضطرابم برگشت ، شروع شد . به نظر شما چیکار کنم

سلام آقای دکتر من ۱۴ سالمه. از حدوده ۱۲ سالگی ، اواخر ابان سال ۹۶ بود که چتد روز بعد از تولد ۱ سالگی برادرم ، اضطرابم شروع شده و تا الان هم ادامه داشته. من یک شب تپش قلب داشتم و این ترس اومد سراغم که نکنه دوباره فردا هم این اتفاق برام بیوفته و من نمیتونستم خودم رو اروم کنم و از اینجا شروع شد و همش تو ذهنم میومد نکنه همش اضطراب داشته باشم ‌ تا اولش فقط فکرم در این حد بود که نکنه اضطراب بگیرم و هر چیزی تو ذهنم میومد ، من اضطراب میگرفتم. تا اینکه بهار شد و من اضطرابم خوب شد و دیگه نداشتم. تا دوباره پاییز اینجوری شدم و خود بیمار انگاری هم شروع شد . رفتم دکتر روانپزشک و به من قرص آسنترا داد و من خوردم ولی بهم نساخت و خودم دارو رو قطع کردم و دوباره بهار و تابستون اضطرابم خوب شد ولی خود بیمار انگاریم ادامه داشت و من بهش توجهی نکردم تا اینکه دوباره پاییز ۹۸ دوباره همین اش و همین کاسه ولی اضطرابم شدتش یه ذره بیشتر شده بود. تا وقتی کرونا اومد ، من دیگه به حالت عادیم برنگشتم و حالت های جدیدی تو من ایجاد شد: اضطراب نداشتم ولی فکر و خیال های مسخره بود . مثلا شب که میخواستم بخوابم ، پدرم یه چیز خنده دار گفتن و من گفتم نکنه من تا صبح بخندم و نتونم جلوی خودمو بگیرم و ..‌.. از این فکرا ، تا اینکه دوباره اضطرابم شروع شد . الان خیلی حالم بده و از اضطراب معدم و قلبم درد میگیره و حالت های مسخره ای دارم . مثلا میگم نکنه من دیوونه شم و برم داداشمو خفه کنم یا مثلا یهو به سرم بزنع و برم خودمو بکشم یا مثلا یهو جیغ بزنم و این فکرا اضطراب به من میده و من چند روز پیش رفتم دکتر گفتش که تو چون که تا کلاس پنجم تک بچه بودی و با بروز سن بلوغت داداشت بدنیا اومده این دو تا خورده به هم و تو رو بهم ریخته . ایشون بهم قرص نورتریپتیلین و سیتالوپرام بهم دادن و این دو تا هم حالم رو بدتر کرد و من نخوردم. ‌ سابقه وسواس فکری در خانواده ام ندارم و فقط سابقه افسردگیه ‌. حالا من موندم و نمیدونم دیگه باید چیکار کنم ‌. نمیدونم اضطرابه که وسواس میاره ، وسواسه که اضطراب میاره ، به خاطر داداشمه ، واسه خود بیمار انگاریه ….. من دیگه خسته شدم و نمیدونم چیکار کنم…. خواهش میکنم شما بگید. ممنونم🙏🏻🙏🏻🙏🏻

درود بر شما دوست عزیز
اضطراب باعث وسواس میشه.
دوره درمان وسواس میتونه مشکل تون را حل کنه

بله ممنونم . یعنی منظورتون اینه که وقتی اضطرابم خوب شد باز هم باید ادامه بدم درسته؟ اگه از همین راهکار های بالا استفاده کنم خوبه؟

بله این راهکارها را انجام بدید

ممنونم از لطفتون🙏🏻🙏🏻
ببخشید این پیام های اخر اشتباه اومد.

بله ممنونم . یعنی وقتی اضطرابم خوب شد باز هم به درمانم ادامه بدم؟
برای وسواسم از روش هایی که در بالا توضیح دادید استفاده کنم خوبه؟

سلام جناب دکتر
چطور میتونم بدونم وسواسم ژنتیکی هست یانه؟
پدر و مادرم وسواس ندارند فقط خالم داره..
اگه دوره ی شمارو بردارم برای من مفید هست؟

درود برشما دوست عزیز
در بخش نظرات دوره درمان وسواس مختصری درباره علایم وسواس تون توضیح بدید تا خدمت تون بگم این دوره می تونه براتون مفید باشه یا نه

سلامعلیکم بنده چهارساله ازدواج کردم همسرم ۲۹ ساله و مذهبی هستن و وسواس شدید فکری و عملی دارن و فکر میکنم بیشتر وسواس افکار جنسی دارن و نجاست و اینکه الان مدتی هست به شدت عصبی و پرخاشگر شدن منو کتک میزنن و فحش میدن اگر جواب سوالای وسواسیشون رو ندم اوایل من باید دسشویی ایشون رو نگاه مقکردم و توی آب کشی کمکشون میکردم الان یکسالی هست که اینطور نیست اما انقدر پرخاشگریهاشون زیاده زندگیم بسیار سخت شده!پدر و مادر و خواهر ایشون هم‌مبتلا به وسواس هستن اما نه به این شدت!!دارو درمانی هم اقدام کردن اما نمیخورن میگن تکلمم ضعیف میشه!دائم منو اذیت میکنن و یا سوال میپرسن دسشویی هم میرن در دسشویی رو نمیبندن و اگر من آب رو باز کنم یا سر و صدا کنم میگن نفهمیدم چیکار کردم و دمپایی میارم میره حموم و خودشو آب میکشه یک ساعت!!!من دیگه مدتی هست به جدایی فکر میکنم با اینکه بسیار دوستش دارم!چون از آیندم میترسم و اینکه الان خوندم ممکنه بچه من هم مبتلا بشه البته الان بچه ندارم…!به نظرتون ایشون درمان میشن..؟؟مشکلم اینه که انقدر بیرون خونه نرمال و طبیعی هستن کسی نمیتونه تصور این سختیهارو بکنه!!!اگر میشه سوالم رو توی سایت نگذارید

آقای دکتر شما ویزیت آنلاین هم دارین؟من شهرستانم و برام مقدور نیست حضوری برسم خدمتتون،واقعا از زندگی ناامید شدم

درود بر شما دوست عزیز
بله امکان مشاوره تلفنی و آنلاین وجود داره. لطفا با این شماره هماهنگ بفرمایید
09109105010

سلام وقتتون بخیر،من چندین سال وسواس فکری دارم(فکر کنم از چهار سال پیش شروع شدن) و داخل هر بازه زمانی نسبت به ی موضوع خاص وسواس پیدا میکنم،ی مدت صاف بودن لباسا،ی مدت تمیزی منزل و متاسفانه از وقتی که شروع کردم به خوندن برای آزمون کارشناسی ارشد،نسبت به جزواتم وسواس پیدا کردم که باید تمیز باشن و رنگ هاشون قرینه باشه و… جوری که بارها جزوات عوض میکنم و باز هم ذهنم همش دگیر هست و سال گذشته اصلا نتونستم بخونم و امسال هم به محض اینکه تصمیم گرفتم بخونم وسواسی که به جزوه ها دارم برگشت ،و الان نسبت به صافی لباس ها و … دیگه هیچ وسواسی ندارم،انگار هر بار افکار وسواسی من ی موضوع انتخاب میکنن
دیگه ناامید شدم،تصمیم گرفتم خوندن بزارم کنار ،کاش حداقل وسواسم روی همون موارد قبلی میموند و منتقل نمیشد به جزوه ها

سلام من ۱۷ سالمه به شدت دچار وسواس فکری شدم نمیدونم دیگه باید،چیکار کنم همش فکرای مسخره میاد تا حدی میشه که میخام برم خودمو بکشم از این فکرا خلاص شم فکرای عجیب غریبی به سراغم میاد دیگه خستم احساس میکنم همش مرتکب گناه شدم و احساسسسس میکنم همه از من بدشون میاد دیگع خعلی خستم

سلام خسته نباشید. من یک مدتی افکار وسواسی داشتم (البته هنوزم دارم ولی کمتر شده دیگه مثل قبل اضطزاب آور نیستن و سعی میکنم بی اعتنایی کنم) و انگار زندگیم به قبل و بعد از وسواسم تقسیم میشه. کلا یجوری شدم هیچ چیز مثل قبل نیست از چیزایی که قبلا لذت میبردم نمیبرم دیگه، تمرکزم کم شده، همه چیز غیرواقعیه. انگار حالا که به این چیزا فکر کردم یک سدی تو ذهنم برداشته شده و دیگه نمیتونم مثل قبل باشم. باید چیکار کنم این خودش یک وسواس جدیده؟؟

سلام خسته نباشید. من یک مدتی افکار وسواسی داشتم (البته هنوزم دارم ولی کمتر شده دیگه مثل قبل اضطراب آور نیستن و سعی میکنم بی اعتنایی کنم. همین که حواسمو پرت میکنن اذیت میکنه) و انگار زندگیم به قبل و بعد از وسواسم تقسیم میشه کلا یجوری شدم هیچ چیز مثل قبل نیست از چیزایی که قبلا لذت میبردم نمیبرم دیگه، تمرکزم کم شده، همه چیز غیرواقعیه انگار حالا که به این چیزا فکر کردم یک سدی تو ذهنم برداشته شده و دیگه نمیتونم مثل قبل باشم. باید چیکار کنم این خودش یک وسواس جدیده؟؟

درود بر شما دوست عزیز معمولا وسواس تا قبل از درمان کامل یا در وسواس های ژنتیکی در طول زمان به انواع مختلف ممکنه تغییر پیدا کنه
دوره درمان وسواس فکری می تونه بهتون کمک کنه

با سلام. من 38 سال سن دارم و مدت 4 سال است که متوجه شده ام که بیماری وسواس فکری و افسردگی دارم. در اوایل به علت اینکه شغلم رو از دست ندهم و قبل تر نیز با توجه به ترس از مراجعه به روانپزشک که نکنه به من در خانواده بگند دیوونه مراجعه نمیکردم اما پس از چند جلسه مراجعه به روانپزشک متوجه شدم بیماری وسواس فکری و افسردگی دارم و تحت معالجه با دارو میباشم ومدت یکسال میباشد که به مصرف دارو روی اوردم و علت مصرف دارو نیز این بود که بیماری من به شدت عود کرده بود و به همه رفتارهای دیگران و خانواده شک میکردم و احساس میکردم همه دشمنه من هستندو حالا نیز اگر دو روز دارو نخورم به شدت پرخاشگر میشم و مدام فکرم پریشان میشه. شما چه نظری برای درمان من و رهایی از مصرف دارو برای من دارید.

سلام دکتر چه جوری میشه فهمید فرد وسواسش ارثی هست یا نه

درود بر شما دوست عزیز
با بررسی سوابق خانوادگی، نوع ، شدت ، طول بیماری و زمان شروع وسواس میشه ریشه های اون را شناسایی کرد.

سلام من۱۷ سالمه و تقریبا ۷ ساله که وسواس عملی دچار شدم اوایل خیلی نشون نمیداد ولی امسال خیلی وضع وخیم تر شده من مدام نگران کثیف شدنم و در حال شستشو و این خیلی از وقتمو گرفته و حتی دیگه نمیتونم بیرون برم از ترس کثیف شدن و مدام با خودم مسائل رو باز میکنم که ببینم ایا کثیف شدم یا ن از طرفی چون امسال سال کنکورمه نگرانم که درمان این وسواس باعث بشه نتونم درسم رو بخونم و اینجوریم واقعا هرروز عذاب میکشم و گریه میکنم و اطرافیانمم نمیتونن من رو بفهمن میخواستم بدونم ایا امسال میتونم درمان کنم خودمو و نظر شما چیه

درود بر شما دوست عزیز
دوره درمان وسواس می تونه بهتون کمک کنه مشکل تون را حل کنید.

سلام و خسته نباشید .من از اختلال وسواس رنج میبرم وسواس شستشو و ترس از آسیب رساندن به دیگران ، مثلا با چاقو به آتها حمله کردن .ده سابه انواع دارو مصرف کردن بصورت مقطعی، آلان پنج ساله مرتب دارو میخورم ،دوبارهم بستری شدم .الان دوماهه تنگی نفس هم گرفتم ‌،زندگیم واقعا مختل شده. لطفا راهنماییم کنید.

درود بر شما دوست عزیز
تا حالا دوره روان درمانی نداشتید؟
تنگی نفس نشانه اضطراب هست و برای درمان وسواس تون باید اضطراب درونی شما کاهش پیدا کنه

سلام دکتر
من یه پسر ۱۸ ساله هستم و ۸ ماه پیش دچار وسواس فکری مذهبی شدم و به یکی از معصومین که خیلی دوستشون داشتم مدام پشت سر هم فحش میدادم و اون جمله مثل یه وویس ۵ ثانیه ای دائم تو ذهنم تکرار میشد البته این وضعیت ۱ هفته طول کشید بعد از اون موقع تا الان دائم از این که این حالت دوباره بهم دست بده میترسم و هر وقت باز فکرم میافته بهش چند بار جمله رو تو ذهنم تکرار میکنم که آیا خوب شدم یا نه!! درواقع این فکر میزان معینی از ram ذهنمو اشغال میکنه و نمیتونم اونطور که میخوام تمرکز کنم. فکر ترس از اون جمله سر نماز میاد سراغم موقع غزاداری میاد سراغم موقع درس میاد سراغم و موقع لذت بردن از زندگیم میاد سراغم. موقع بازی های تمرکزی مثلا موقعی که من ۰.۵ ثانیه وقت دارم تا جواب سوالی رو بدم میاد و از فکر کردن من جلوگیری میکنه. در واقع اون وسواس اولیه رو ندارم ترس از اون حالت رو دارم و فکر کنم این یک وسواس جدیده! میشه لطفا کمکم کنید من دانشجو پزشکی هستم و ۲۰ سال ایندم با درس خواهد گذشت باید هر طور شده از قید این موضوع رها شم…
م

سلام دکتر عزیز😎
من یه پسر ۱۸ ساله هستم و یه مشکل دارم اونم اینه که از داشتن وسواس میترسم! من از ۸ ماه پیش دچار وسواس فکری مذهبی شدم و به یکی از معصومین که خیلی دوستشون داشتم فحش میدادم و اون جمله رو هیچ طور نمیتونستم جلوشو بگیرم مثل یه وویس ۵ ثانیه ای که مدام تکرار میشد تو ذهنم. من واقعا کنترلش کردم ولی هنوز ترسش تو وجودمه و هر وقت یادم می افته چند بار با خودم اون جمله رو تکرار میکنم ببینم هنوز اون وسواس قدیمی رو دارم یا نه. این موضوع واقعا نمیزاره تمرکز کنم . موقع نماز میاد سراغم و نماز نمیتونم بخونم. موقع درس میاد سراغم و نمیتونم فکر کنم. موقع عزاداری میاد سراغم و نمیتونم عزاداری کنم. موقعی که دارم لذت میبرم از زندگی میاد سراغم و همون جا خوشگذرونی ایست میشه. در واقع فکر کنم این یک وسواس متفاوت با وسواس قبلیه که داره روم فشار میاره. حتی سر جلسه کنکور هم اومد سراغم!!! میخوام کلا فراموش کنم که من همچین وسواسی قبلا داشتم ولی نمیتونم. لطفا راهنماییم کنید.من قطعا پزشکی تهران قبول خواهم شد و ۲۰ سال آینده ام با درس خواهد گذشت. ازتون خواهش میکنم کمکم کنید خودمو از این بند رها کنم.

سلام خسته نباشید. ببخشید من بعضی اوقات ک در حال انجام کارها هستم.. تصویر بعضی افراد یا حتی حال و.. اون زمان درباره ی اون افراد در ذهنم میاد، ومن از این موضوع خیلی متنفر هستم ک اون افراد جلوی ذهن من میان و بهمین دلیل دوباره اون کار رو انجام میدم ولی با این فکر ک نباید ایندفعه اون افراد توی ذهن وفکر من بیان…
این واقعا خیلی من رو اذیت میکنه.. و من زجر میکشم.
ایا این هم وسواس هست؟!
ممنون از زحماتتون.

درود بر شما دوست عزیز
بله این هم نوعی وسواس فکری هست

سلام آقای دکتر من حدود 10 سالی میشه که وسواس فکری توی هر زمینه ای که فکرشو بکنید دارم اما چیزی که الان خیلی اذیتم میکنه اینه که توی 5 سال اخیر وسواس آسیب رساندن به دیگران دارم دائم این فکر تو ذهنمه که من باعث شدم شخصی بمیره یا آسیب ببینه یا باعث شدم جایی اتفاقی بیفته میخواستم بدونم این دوره های غیر حضوری برای من مفیده

درود برشما دوست عزیز
تا حالا چه اقداماتی درمانی برای حل مشکلتون کردید؟

سلام دکتر من میتونم شماره شماروداشته باشم؟ خیلی ضروریه لازم دارم

درود بر شما دوست عزیز
لطفا با این شماره برای هماهنگ بفرمایید
09109105010
خانم سالاری

بسلام و عرض ادب
برادر بنده بمدت 15 سال دچار بیماری وسواس فکری هست، انواع پزشک و مشاور و روانشناس و روانپزشک رو امتحان کردیم و هیچ کدام نتیجه ای نداد
جز ازارو ادیت چیزی نداره، واقعا نمیدونیم چطور برخورد کنیم و چی بهش کمک میکنه
بیماریش از نوع وسواس فکری با ریشه ژنتیکی و شنیدن صدا و تهدید و…. هست

درود بر شما دوست عزیز
اگه ریشه اصلی وسواس شما ژنتیک هست دارو درمانی اصلی ترین بخش درمان شما هست

سلام آقای دکتر من وسواس فکری دارم مقاله تونم خوندم اما فایده نداشت ازاینکه برم سر گوشی م وحشت زده م مدام فکر خیال میاد تو ذهنم که اگه دارم باگوشیم تو واتساپ جایی هستم یا یک عکس چیزی میبینم میره تو گروه هااا خیلی میترسم بااینکه مدام چک میکنم چیزی رفته یا نه ولی بازم تا از چند نفر نپرسم آروم نمیشممم شک وتردید ولم نمیکنه اگه دوروز سر اینترنت گوشیم نرم حالم خوبه ولی وقتی میرم سرش فکر گمان دست از سرم برنمیداره تورخدااا رااهنمایییم کنید

درود بر شما دوست عزیز
تا حالا از چه روش هایی برای کنترل وسواس تون استفاده کردید؟ چه مدت هست این مشکل را دارید؟

سلام آقای دکتر. همسر بنده چند وقتی هست به وسواس مبتلا شدند و همش ما سعی میکردیم که با استفاده از دارو به ایشون کمک کنیم که در واقع بهتر نشدند. بنده با سایت شما چند روزیه آشنا شدم و مطالبتون بسیار مفید بود و واقعا ازتون ممنونم. خودم هم مطالعاتی کردم برای کمک به ایشون و از نوشتن نردبان ترس و جلوگیری از سرکوب افکار شروع کردیم که خدا رو شکر کمی بهترند.
ایشون ترس از نجاست دارند و همچنین از خرید کردن (به خاطر اشتباه در پرداخت پول) و فکر اینکه امکان داره اشتباهی وسایل دیگران رو برداشته باشند میترسند.
1- با توجه به اوضاع کرونا و اینکه اولین وقت مطب جنابعالی دو ماه دیگه ست، به نظرتون دوره غیر حضوری میتونه جای مراجعه حضوری به شما رو بگیره؟
2- همچنین شما دو دوره دارید که یکی برای وسواس فکری عملی و دیگری فقط وسواس فکری است. اگر نظرتون روی دوره غیر حضوری هست لطفا راهنمایی کنید که کدوم رو تهیه کنم.(بنده شک داشتم روی تهیه OCD)

درود بر شما دوست عزیز
علایم همسرتون وسواس فکری عمی یا همون ocd هست چون افرادی که وسواس نجس پاکی دارن معمولا کارهایی برای برای راحت شدن انجام میدن.
دوره درمان وسواس شبیه سازی جلسات درمان حضوری هست و می تونه برای ایشون مفید باشه
با توجه به توضیحات شما دوره درمان وسواس فکری عملی ocd براشون مناسب هست.

سلام
من مشکلم اینه که میترسم از یه چیزی دلسرد شم و می‌دونم که احتمالش خیلی کمه ولی با فکر کردن بهش بدتر در اون لحظه از اون دلسرد میشم
اگه میشه راهنمایی کنید

درود بر شما دوست عزیز
این مشکل در همه حوزه ها و کارها براتون هست یا فقط در برخی از مسایل نگران دلسردی هستید؟

سلام ببخشید خودمان برای درمان آن چه میتوانیم بکنیم؟

درود بر شما دوست عزیز
در مقاله روش درمان وسواس درباره روش های خود درمانی وسواس توضیح دادم

خیلی ممنون

سلام آقای دکتر. برای درمان وسواس حتما باید پیش روانشناس رفت؟ آیا با خوندن مطالب تو اینترنت و … میشه درمان کرد؟

درود بر شما دوست عزیز
پبستگی به مطالبی که می خونید داره، اکثر مطالبی که در نت هست فقط در حد راهنمایی هستند. اما دوره درمان وسواس که سایت وجود داره و تا آخر مرداد فعال میشه شامل شبیه سازی کامل دوره درمان وسواس هست و این دوره همراه با نظارت هست. چنین دوره هایی می تونه به حل مشکل وسواس شما کمک کنه.

سلام آقای دکتر. ببخشید من این سوال را که از شما کردم فکر می کنم جزء وسواس فکری خودم باشه چون تو اینترنت دیدم که یک رواشناسی میگه که برای درمان وسواس شخص به تنهایی نمیتونه باید به روانشناس مراجعه کنه. سوالم این بود که من با گوش دادن به چند سخنرانی و مطالب تو نت خیلی از وسواسم بهتر شد ولی به گفته ی این روانشناس که باید حضوری باشه میخواستم بدونم که از اون طریقی که گفتم یعنی با گوش دادن سخنرانی و مطالب توی نت اگه امکان درمان کامل باشه، خوبه؟

درود بر شما دوست عزیز
بستگی به شدت وسواس شما داره برخی از وسواس ها ساده تر درمان می شن و با مطالعه یک کتاب میشه اون ها را درمان کرد اما برخی از وسواس باید تحت نظر روانشناس یا روانپزشک درمان شوند و برخی از وسواس ها را نمیشه درمان کرد.
نمی شه یک قاعده کلی گفت اما معمولا وسواس های خفیف را میشه را راحت تر درمان کرد. و یادگیری چند راهکار میشه اونها را کنترل کرد و نیازی به مراجعه به روانشناس نداره البته به شرطی که اون فرد روش هایی که یادگرفته را به صورت منظم انجام بده

آقای دکتر سلام
من هر موقع سوار موتور میشم هی میترسم قراره تصادف کنم و یا یه اتفاق خوب قراره در آینده برام بیوفته هی فکر میکنم نکنه یه اتفاق بدی برام بیفته یا اینکه من امسال کنکور دارم هی فکر میکنم میخوام برم کنکور بدم تو راه تصادف کنم نمیدونم واقعا چیکار کنم و من یه تعریفایی از قانون جذب شنیدم که به هرچی فکر کنی سرت میاد حالا اون وسواسم یه طرف و اینکه قانون جذب فکر میکنم طرف دیگه یعنی در طول روز داغونم خواهش میکنم کمکم کنید

درود بر شما دوست عزیز
شما علایم وسواس فکری را دارید که دوره غلبه بر وسواس فکری در بخش دوره های سایت می تونه بهتون کمک کنه وسواس تون را درمان کنید

آقای دکتر من 2 ساله وسواس شستشو داشتم وبا مدرسه رفتنم خوب شد الان 1 ماهه وسواس فکری دارم خیلی خسته شدم روی همه چیز این وسواس دارم اما همین طور که دفعه ی قبل گفتم بیشتر روی واتساپ گوشیم دائم چک ش میکنم که نکنه پیامی عکسی چیزی برا کسی رفته باشه دارم دیونه میشم تو رخدا ی راهکار به من بدید😣

درود بر شما دوست عزیز
تهیه دوره غلبه بر وسواس فکری عملی (OCD) که در بخش دوره های سایت هست می تونه به شما کمک کنه وسواس تون را درمان کنید.

باسلام خدمت شما وتشکر از مطالب بسیار مفیدتان فقط یه نکته دخترم که دانشجوی روانشانسیه مدتی دچار وسواس فکری های مختلفی چون وسواس فکری مذهبی و از دست دادن عزیزان شده است خودش داره تلاش میکنه که این مشکل رفع بشه کثل ورزش کردن ،آشپزی و…ولی نمی تونه مثلا دروسواس مذهبی به مقدسات توهین وهتاکی میشه..من پدر چگونه می تونم کمکش کنم

درود بر شما دوست عزیز
برای اینکه مشکل ایشون به صورت اساسی حل بشه بهتره از روانشناس کمک بگیرید یا اینکه دوره غلبه بر وسواس که از اول شهریور در سایت فعال میشه استفاده کنید.
معمولا کارهایی مثل ورزش کردن یا آشپزی و غیره می تونه باعث کاهش اضطراب و علایم وسواس بشه اما برای درمان وسواس نیاز هست که اقدامات دیگه ای هم انجام بشه

عرض سلام
ثبت نام در سایتتون برای تهیه دوره درمان وسواس فکری چطور باید انجام بشه؟
چون برای تهیه دوره باید عضو سایت باشم ولی لینکی برای عضویت و ثبت نام در سایت پیدا نکردم.

درود بر شما دوست عزیز تا اواخر مرداد در سایت به شکل کامل فعال میشه

درود بر شما دوست عزیز
به زودی امکان ثبت نام و تهیه دوره ها فراهم میشه (شهریور ماه)

سلام وقتتون بخیر
من ۲۲ سالمه وسواس روی وسیله ها دارم ک هرچیزی سرجای خودش باشه مثلا لبتابو میزارم یادم میره خاموش کردم ی ن بعد ۳ با چک میکنم تا تو ذهنم بمونه یا برقو یا مثلا گوشیمو میزارم رو زمین نمیدونم طبق چ منطق و دلیلی ولی میدونم ک باید طبق فلان زاویه و دید و فلان باشه نمیدونم از کی اینجور شد ولب از بچگی هم خ با نظم بودم و البته ی چند باری زدم ب در بیخیالی اما میاد سراغم بعد الان ۴ سالی میشه که حافظه بلند مدتم خوب کار‌نمیکنه کوتاه مدتمم بعضی وقتا خ چیزارو یادم میره خاطره هام اسما قیافه ها بنظرتون از ذهنمه ک مشغول درس و پیدا کردن کار ؟عاخه ی مدته میترسم الزایمر بگیرم ولی سابقه فراموشی تو خانواده نداریم
ممنون

درود بر شما دوست عزیز
شما علایم وسواس فکری را دارید و ربطی به آلزایمر نداره، اصلا نگران آلزایمر نباشید.

عرض سلام
برای درمان وسواس tکری رواندرمانگر با تجربه پویشی که گفتید 91 درصد موثر هست رو میشه چند تا از بهترین هاشون توی تهران رو معرفی کنید چون من نمیشناسم اگر نمیشود در سایت معرفی کنید به ایمیلم ارسال کنید
یک سوال دیگر اینکه این دوره درمان وسواس که در سایتتون هست رو میخوام ولی نشد دانلودش کنم چطور باید تهیه اش کنم؟

درود بر شما دوست عزیز
دوره درمان وسواس تا اواخر مرداد ماه در سایت فعال میشه

با سلام
در مورد خواهرم راهنمایی بفرمایید:
ایشان دچار وسواس سوال پرسیدن است. من مقاله شما رو مطالعه نمودم. به ناخودآگاه بودن سوال پرسیدنش ایمان دارم. فقط این را بگویم که تمام اطرافیان از دست ایشان بابت سوالات تکراری به تنگ آمده اند.
پس از سالها پیگیری متاسفانه در شهر ما متخصصی که بتواند ما را یاری بده نیافتیم. لطفا راهنمایی بفرمایید. باتشکر

درود بر شما دوست عزیز
مشاورانی که مراجعه کردید از چه روش هایی برای حل مشکل خواهرتون استفاده کردند؟
آیا دارو هم برای ایشون تجویز شده؟

بله
– ارجاع به روانشناس
– مصرف انواع داروها مانند رسپریدون 2 و 4 + ونلاکسین 75 + دپاکین
(مصرف داروها تاکنون ادامه دارد)
– دستگاه آر تی ام اس 20 جلسه
هیچکدام رضایتمند نیست!!

سلام
من موهامو میکنم دکترا میگن وسواس داری
ولی چ با دارو یا هرچی خوب نشدم
کمکم کنید

درود بر شما دوست عزیز توضیحات دوره درمان وسواس را بخوانید و فایل صوتیش را گوش کنید این دوره می تونه بهتون کمک کنه مشکل تون را حل کنید

درود بر شما آقای دکتر،
بنده چندسالیه درگیر یه فکر و احساس تکراری و آزاردهنده هستم. بیشتر توضیح میدم که جنابعالی هم بیشتر آشنا بشید با این مشکل بنده و اینکه ببینیم اصلا اسمش چیه؟ وسواسه، خرافاته، چیه بالاخره …
من ۱۸ سالم بود با معلمم دعوام شد سر کلاس و ایشون با مشت و لگد پذیرایی کردن. اون موقع اصلا برام موضوع مهمی نبود و بعد از یکی دو روز یادم رفت اما چندماه بعد دوباره اومد به خاطرم و با اطرافیانم که در میان میزاشتم، اونا هم نصیحت میکردن و از یادم میرفت (یعنی با حرف حل میشد) بعد دوباره مثلا یه ماه بعد به خاطرم میومد و دوباره باهام حرف میزدن که عیبی نداره عصبانی بوده و … و دوباره از یادم میرفت. در این بین گاهی درگیر چیزای دیگه میشدم، مثلا اینطرف گوش من چرا دوران بچگی آسیب دیده، نباید اینطور میشد و … در حالیکه چیز خاصی هم نبود و به نوعی بزرگش میکردم برا خودم و اطرافیان دوباره میگفتن اینا مهم نیست و خودتو درگیر نکن و … بعد یه مدت کوتاه از یادم میرفت و دوباره معلمه میومد ذهنم و ایندفعه متوجه شدم که هرچی اطافیانم برام حرف میزنن ظاهرا دیگه حرف خالی اثر گذار نیست مثل قبل و روزها و شبها مدام درگیر بودم و گاهی هم یه راه حلی مثل تمرکز حواس و … برا خودم پیدا میکردم که فقط این قضیه به ذهنم نیاد. خلاصه بعد از چندماه درگیری و خلاصی ایندفعه یه خاطره ای از دوران کودکی به ذهنم اومد که مثلا تو چرا جلوی اون دوستت که چندبار بهت زور گفت و دعواتون شد، ترسیدی و جوابشو ندادی در حالیکه از تو ضعیف تر بود چرا کتک خوردی بی عرضه و … همینکه این خاطره اومد، اون خاطره معلمه به یکباره کلا از ذهنم فراموش شد و جاشو داد یه این یکی موضوع که برای اطرافیانم میگفتم، میگفتن بابا آخه این چیز کوچیک و مسخره چیه که بهش فکر میکنی، همه بچه بودن و دعوا کردن و کتک خوردن و کتک زدن، ول کن این حرفارو. خلاصه این قضیه بعد از سال ها هنوز در من هست و این خاطره دعوا کودکی من و اون دوست دوران کودکی مدام در ذهنم مرور میشه، گاهی اراده ای میکنم و سعی میکنم بیخیال شم یه مدتی اثر میکنه ولی باز دوباره روز از نو روزی از نو. و این موضوع حتی ربط پیدا کرده به دیگر مسایل زندگی روزمره، یعنی هرچیز خوشایندی که بخواد به ذهنم بیاد، مثلا یه موسیقی خوب، یه خاطره خوب، یه فکر مثبت خلاصه، بلافاصله اون تصویر یا اون حس تکراری و مسخره هم ظاهر میشه مثل یه چیزی که مثلا بخواد مانع اومدن اون افکار و احساسات خوب در من بشه. در این بین حدودا یکسالی بود که تا حد زیادی فراموشش کرده بودم ولی باز هی دوماه هست یه ماه کمرنگ میشه سه ماه هست دوهفته کمرنگ میشه. طوری حساسیت پیدا کردم به این قضیه که هرچیزی که منو یادش بندازه، انرژیمو به نوعی میگیره و برام ناخوشاینده. اسمش چیه این مشکل؟ وسواسه چیه؟ آیا میتونم مثل افکار دیگه به کلی این حس منفیو هم فراموش کنم؟ در حال حاضر ۲۷ سالمه. ممنون از وقتی که گذاشتید

درود بر شما دوست عزیز
شما علایم وسواس فکری را دارید

سلام آقای دکتر من دوسال پیش دچار وسواس شستشو بودم الان خوب شدم ولی وسواس فکری اومده سراغم مسلا مدام واتساپ گوشیمو چک میکنم اگه یکی زنگ بزنه و اینترنت م باز باشه احساس میکنم دستم خورده روی ویس وسواس روی چیزای دیگه دارم اما این بیشتره آخه یبار کلاس ها که آنلاین بود خاستم ی پیام برا یکی بدم اشتباهی تو ی گروه ها رفت از اون روز حساس شدم مدام گوشیمو چک میکنم اظظراب و استرس داغونم کرده تو ر خدا بگید من چیکار کنم

درود بر شما دوست عزیز
با چه روشی مشکل وسواس شستشوتون خوب شد؟ چه مدت اون وسواس را داشتید و الان این وسواس فکری چه مدت شروع شده؟

سلام من وسواس شستشو از وقتی که به مدرسه رفتم باتوجه به درسام که سخت بود کم کم وسواس م خوب شد وتا دوسال وسواس داشتم الانم حدود یک ماه هست که وسواس فکری دارم شما چه راهکاری دارید

درود بر شما دوست عزیز
دوره درمان وسواس فکری که در بخش دره های سایت هست می تونه به درمان وسواس شما کمک کنه

سلام من از با توجه به اینکه انتخاب رشته کردم رشته م سخت بود سرگرم درسام شدم وسواس شستشو م خوب شد به مدت دوسال دچار این وسواس بودم وسواس فکری هم حدود یک ماه دچار شدم شما چه راهکار ی دارید؟

آقای دکتر حدود دوسال وسواس شستشو داشتم که خوب شد به خاطر اینکه وارد دبیرستان شدم باتوجه به درس هام که سخت بود خوب شدم اما متاسفانه دارم دچار وسواس فکری میشم حدود 1 ماهه

درود بر شما دوست عزیز
وسواس در صورتی که درمان نشه احتمال اینکه مجددا عود کنه یا به شکل دیگه ای خودش را نشون بده وجود داره.

سلام . شما به خارج از کشور هم مشاوره میدید؟

درود بر شما دوست عزیز
بله امکان مشاوره آنلاین برای خارج از کشور وجود داره (زبان فارسی و انگلیسی)

سلام آقای دکتر
اقای دکتر من ۳۱ سالم هست و جدیدا احساس میکنم دچار وسواس فکری شدم یه خریدی که انجام میدم بعدش که میارم خونه اگه یه ایراد خیلی جزئی داشته باشه دیگه روو مخمه یعنی انقدر به ایرادش فکر میکنم که روانه منو بهم میریزه.مثلا من یه چرخ خیاطی خریدم بعد آوردم خونه احساس کردم یه کوچولو صدا میده انقققققدر این صدا رفته روو مخم که دیگه اصلا توجه به کارایی دیگش ندارم و انگار برام دیگه مهم نیست فقط به صداش فکر میکنم طوری شده انقدر فکر میکنم که خواب و خوراکو ازم گرفته و ثانیه ای از ذهنم بیرون نمیره و خیییلی داره اذیتم میکنه انقدر که می خوام بندازمش دور فقط خلاص بشم فکرم راحت شه ولی میترسم، باز میترسم یه چرخ دیگه یه مشکله دیگه داشته باشه باز من همین حالاتو داشته باشم خیلی می ترررسسسسسسم همش فکر میکنم این چرخو بدم بره درست میشه

درود بر شما دوست عزیز
بله شما دچار وسواس فکری شدید. اگه اخیرا این مشکل را پیدا کردید دوره غیر حضوری غلبه بر وسواس که در بخش دوره های سایت هست می تونه بهتون کمک کنه مشکل تون را حل کنید.

سلام
آقای دکتر من حدودا” 11 سالی میشه که وسواس فکری -اعتقادی دارم
به خدا دارم دیوونه میشم
چشمامو که باز میکنم از صبح افکار مزاحم میان و راحتم نمیزارن،
موقع نماز، قبل از خواب،تو مهمونی،سرکار همه جا اعصابمو میریزه به هم،
از همه بیشتر هم میترسم خدا منو از یاد برده باشه که خوب نمیشم،
خواهش میکنم بهم راهکار بدید تا درمان بشم
اینقدر مغزم درگیره که همش سر درد میگیرم
چند روزی خوب میشم و دوباره شروع میشه
خیلی سرچ کردم ولی به نتیجه ای نرسیدم
خواهش میکنم کمکم کنید

درود بر شما دوست عزیز
متاسفانه درمان وسواس راهکار ساده نداره
برخی از روش های اولیه درمان وسواس را من درمقاله وسواس چیست توضیح دادم. این راهکارها می تونه تا حدی باعث تسکین علایم وسواس شما بشه. اگه با انجام این روش ها وسواس تون بهبود پیدا نکرد دو راه بهتون توصیه می کنم یا دوره غلبه بر وسواس را در سایت تهیه کنید. در این دوره فرایند درمان وسواس و تکنیک های غلبه بر اون توضیح داده شده و یا به یک درمانگر پویشی مراجعه کنید تا بتونن زمینه مشکلات شما را شناسایی و درمان کنن.

با سلام
خانم بنده وسواس شدید به نجاسات داره برای همین حمام گاهی تا پنج ساعت و دستشویی تا 2ساعت طول می کشد وهردفعه که به دستشویی می رود لباسهایش راعوض می کند به چند دکتر روانپزشک واعصاب و روان هم مراجهع کرده ولی خوب نشده .من می ترسم فرزندم نیز همینگونه شود حال چه باید کرد؟

درود بر شما دوست عزیز همسر شما وسواس نجاست شدید داره و اگه با دارو درمانی شدت وسواس ایشون تغییری پیدا نکرده حتما نیاز هست که دلایل مشکل ایشون بررسی بشه. تا بشه به صورت اصولی روی مشکل ایشون کار کرد. در صورتی که ریشه های ژنتیک در خانواده ایشون باشه امکان اینکه فرزندتون مبتلا بشه هست و یا سخت گیری ایشون روی فرزندتون هم اثرگذار باشه.

سلام.
من19-20 سالمه ویه مدتیه ذهن ارومی ندارم.خودم فکرمیکنم دلیلش استرسه.من و مامانم اختلاف سنی زیاددی باهم داریم وتقریبادلیل خیلی ازجروبحثامونم فک میکنم همینه.داعم جروبحث.داعم استرس.ازاین مسعله متنفرم ک نمیتونم مث بقیه هم سن وسالام بامادرم یه رابطه اروم داشته باشم.چندماهی هست که یه مشکل مث خوره افتاده به جون ذهنم و داره دیوونم میکنه.به چیزای مزخرفی فکرمیکنم وبابتش استرس میگیرم.به مریضی های بدی فک میکنم وبعداین فکرمیوفته توی سرم که اگه استغفرالله نگم اون اتفاق میوفته.گاهی ناخوداگاه فکرای بدی به سرم میادکه فک میکنم خیانت به همسرمه وبازم استغفرااله میگم.اقای دکترازوقتی بحث کروناپیش اومده خیلی روی شست وشوهم حساس شدم ولی اون قسمت که فک میکنم دوباره بایدتکرارش کنم بیشتربخاطراینه ک همزمان که دارم دستامومیشورم به یه چیزبدفک میکنم و فک میکنم ک اگه دوباره دستامونشورم وتکرارش نکنم اتفاق میوفته وخیلی کم به این مربوط میشه ک دستام کثیفه بیشترفکرای بدتاثیردارن توی دوباره شستن دستام.کارای مزخرفی میکنم که خودمم میدونم مزخرفن.مثلامیخامپیام بدم میزنم روصفحه پیام فکربدمیکنم صفحه رومیبندم دوباره واردش میشم ازاول.چندباروضومیگیرم و شک میکنم درلحظه فراموش میکنم ک مسح سرکشیدم یانه.چندماهی هست که شروع شده اما اولاش خیلی خیلی کمتربودن ولی باوضعیت کرونابیشترشدن و دارن اذیتم میکنن میشه بگیدمشکل کجاست.یجورایی انگارتوی ذهنم دنبال جوابم وانگارخوده ذهنم بهم میگه دلیلش استرس خیلی زیاده که نمیتونم کنترلش کنم.فک میکنم ارانمش ندارم فک میکنم فشارزیاداسترس این بلاروسرذهنم اورده.قبلا این مشکلات نبوده وحتی اگ بوده خیلی کم بوده ک حتی حس نمیشده.این تکرارکردن کارام ازروی این که فکم میکنم اشتباهه یاشک میکنم یافکربدی همزمان میادبه سرم وفک میکنم که اگه تکرارش نکنم اتفاق میوفتن دارن اذیتم میکن.

باسلام و درود بر دکتر از وقتی خواهرم ار سال 94 ازدواج کردند مادرم نگرانی هایش بیشتر شد الان نزدیک دوسال است که به بیماری وسواس دچار شده. داداشم طبقه دوم ما زندگی میکنند ی پسر دوساله دارد تمام فرش ها و مبل هایمان بخاطر ادرار بچه نجس شده است مادرم اصلا اهمیتی به غذا نمی دهد همیشه فکر شستن است.دست هایش را مدام میشورد اگه کسی دست به یخچال بزنه مدام پاک میکند صبح به صبح ی کهنه ورمیداره میزنه به یخچال میندازه توحیاط کهنه بعدی کابینت میندازه توحیاط کهنه بعدی…. و همچنان ادامه دارد جوری که بخاطر کم اوردن کهنه دستی از لباسها هم نمیگذرد یکدفعه میبینی توحیاط سه تا سبد لباس جمع شده است.بندهای لباس تو حیاط را هرروز میشوره اگه لباس شسنت انداخت روی بند دوباره با شلنگ لباسارو رو بند میشوره ظهر میره حموم عصر توحیاط دوباره میشوره تا ساعت 8 شب دوباره میره حموم.خدانکنه خواهرم یروز نیاد کمکش خونمون کن فیکون میشه.میریزه بهم همه چیو هرچی لباس تو خونس میریزه توحیاط ذله شدیم دیگه اقای دکتر.گاهی اوقات که خیلی اعصابش خورد میشه بدتر اب میریزه تذکرم که بهش میدی گریه میکنه اگر زیادی غرش بزنی سرش داد بزنی مث بچه ها گریه میکنه میلرزه میگه ولم کنید همیشه حرفش اینه من کاری به سما ندارم دیوونه شدیم دیگه دیوونه.آقای دکتر هرروز کارش همینه روزی نیست که بند لباس حیاط خالی باشد روزی نیست که ماشین لباسشویی خالی باشد اصلا گوشش بدهکار حرف خانواده اش نیست همیشه سفره غذا را میشورد.روزی نیست که دوبار حمام نرود همیشه باید حمام برود.اگر حتی بخاد فقط پاشو بشوره میگه اب پاشید توسرم دوباره کل بدنشو میشوره و دوش میگیره تو حموم ی سبد لباس میشوره دوساعت تموم آب میریزه بخودش همیشه تو خونه دمپایی پاهاشه حتما باید رو پتوی تمیز بشینه. اعصاب کل خونوادرو ریخته بهم به هیچ صراطی مستقیم نیست نزدیک 60 سالشه. حرف دلشو خیلی دیر میگه.یبار بردیمش روانپزشکی شهرستانمون کی بهتر شد ولی حمام رفتنش کم نشد. ماهی 3 میلیون پول آب میاد برامون.آیا امیدی به خوب شدنش هست؟ زندگی برام جهنم شده خودمم ی ماهه عقدم از الان تو فکرم من برم چیکار میکنه؟هییی خدا یاری کن.

درود بر شما دوست عزیز
متاسفانه مادرتون وسواس شدید شسشتو دارن. برای درمان ایشون حتما دو کار باید انجام بدید. اول حتما دارو درمانی را ادامه بدید و بهتره با یک روانپزشک دیگه مشورت کنید شاید دوز و نوع داروها را تغییر بدن و حتما پی گیری مصرف داروهای ایشون باشید.
دوم هم حتما توسط یک مشاوری به ایشون کمک بشه میزان اضطراب های درونیش را کاهش بده. همین که درباره نگرانی هاش (نه وسواس هاش) با مشاور صحبت کنه می تونه براش مفید باشه.

سلام من به وسواس بیماری مبتلا هستم لطفا راه حلی پیش پام بزارید

درود بر شما دوست عزیز با توجه به نوع ، شدت و علل وسواس تون روش های درمانی مختلفی وجود داره که در مقاله مفصل تر توضیح دادم.

سلام من یک دختر پانزئه ساله دارم که فوق العاده حساس شده چهار سال هست که افکار بی خود به مغزش میرسه و تنهایی رو دوست داره .سه فرزند دختر دارم این دختر دومم هست و دختر کوچکتر پنج ساله ای دارم که نسبت به اون خیلی خیلی حسودی میکنه با این که من و پدرش توجه زیادی به هر سه فرزند داریم ولی این دخترم همش فکر میکنه در گذشته خطای بزرگی مرتکب شده که روی زندگی آینده اون تاثیر بدی میذاره .خواهشا راهنماییم کنین . من ساکن گناباد استان خراسان رضوی هستم خودم فرهنگی ام و واقعا دچار مشکل شدیم در زندگیمون دوست ندارم اینجا به مشاور مراجعه کنم چون میدونم که اطلاعات زیادی ندارند. توروخدا راهنماییم کنین خواهشا و حتی اگه شده به صورت تلفنی به دخترم مشاوره بدین خواهش میکنم آقای دکتر کمکم کنین خودم دیگه ناتوان شدم و واقعا دچار یک زندگی متلاطم شدم به خاطر این مشکل دخترم .جزء شاگردهای ممتاز مدرسه است ولی خیلی گریه میکنه و تنهاست چکار کنم؟ دوست دارم از خودم شروع کنم و اول رفتار خودم رو نسبت به دخترم تغییر بدم چون نمیتونم رفتارش رو تحمل کنم بهش سخت میگیرم .ضمنا وسواس شستشو هم داره

درود بر شما دوست عزیز
درباره مشکل دخترتون و وسواس ها و نگرانی هاش بهتره حتما با یک مشاوره صحبت کنه. من هم می تونم به صورت تلفنی در خدمت شما باشم. معمولا وسواس ریشه در اضطراب درونی داره که باید دلیل آن مشخص و رفع بشه.
اما در کنار اون حتما ارتباط خودتون و همسرتون را سعی کنید باهاش بهتر کنید. مطالعه کتاب به بچه ها گفتن از بچه ها شنیدن می تونه در این زمینه براتون مفید باشه

سلام من 22 سالمه الان 5 ساله که پشت کنکور هستم هرسال هیچ نتیجه ای نگرفتم هیچ علاقه ای به اون رشته که کنکور میدم ندارم هر روز صبح که میخواستم درس بخونم اول گریه میکردم انقدر حالم بد شده که هیچ علاقه ای دیگه به هیچی ندارم خودم عاشق رشته زبان انگلیسی بودم که الان حتی به اون هم علاقه ندارم خیلی احساس پوچی میکنم تازگیا دچار یک وسواس فکری شدم همش میترسم نکنه کار بدی انجام بدم نکنه به کسی اسیب برسونم ولی خودم به این باور رسیدم که این احوالات به خاطر همون سالایی که پشت کنکور بودم و خیلی به خودم و روانم فشار اوردم هستش و خیلی به خودم کمک میکنم که بهش فکر نکنم و تا زمانی که بهش فکر نمیکنم واقعا حالم خوبه و مشکلی ندارم ولی گاهی وقتا احساس میکنم نمیتونم نادیده بگیرمش و اذیتم میکنه…الان سبک زندگیمو دارم تغییر میدم صبحا با انگیزه تر بیدار میشم و سعی میکنم که فکر خودمو مشغول کارایی کنم که دوست دارم و کمتر ذهنمو درگیر افکار منفی کنم به نظرتون با اینکار میتونم به همون خود قبلیم که بسیار فرد شاد و با انگیزه بودم و همیشه خودم به همه انگیزه میدادم باشم؟

درود بر شما دوست عزیز
تغییر سبک زندگی حتما می تونه به شما کمک کنه. اما به شرط اینکه مداوم باشه. پس سعی کنید براش یک برنامه ریزی داشته باشید و کارهایی که می خواهید انجام بدید را یادداشت کنید.
پس از حدود یک ماه اگه حال شما تغییر زیادی نکرده بود بهتره که به کمک درمانگر روی مساله خودتون کار کنید.

سلام آقای دکتر من 20سالمه حدود 4ساله بعد از یه جمله پانیک وسواسم اون وارد چون از تپش قلبش نرسیده بودم باران همینطور گسترش پیدا کردم مثال نکنه که 13 نحس باشه نکنه که تپش قلبم زاد بشه اتفاقی بیفه کلا رو هر چیزی می خوام دلیل بیارم که این چیزا رومن تاثیری نداره عملی ها رو با رفتار درمانی کنترل میکنم اما فکری رو نمی دونم توجه نکنم وسواس بازم که امسال کنکور دارم خیلی تاثیر گذاشته راستش من بچه بودم رو هر چی گیر میبردم وگریه می کردم مثال اگه نقاشی می کشیدم از نظرم خوب نبود وگریه می کردم آیا این مشکل می تونه زمینه ای باشه حدود 1سال هم دارد سرترالین 50 وپروپرانول10 مصرف می کنم پیش روانشناسان وروانپزشکان حضوری وغیر حضوری زیادی رفتم اگه میشه شما بهم کمک کنید تا از این مشکل خلاص شم

درود بر شما دوست عزیز
لطفا با شماره موجود در سایت هماهنگ کنید تا در یک حلسه بررسی حامع تری از مشکل شما انجام بشه و بر اساس اون روش درمانی که می تونه به شما کمک کنه را تعیین کنیم

سلام آقای دکتر من 20 سالمه امسال پشت کنکور هم هستم حدود 4ساله که وسواسم بعد از یه جمله پانیک اوج کرد چون از تپش قلبش ترسیده بودم این فکرا همین بود گسترش پیدا کرد مثال نکنه که 13 نحس باشه .نکنه تپش قلبم زیاد بشه اتفاقی بیفته.وسواس روی تمرکزم خیلی تاثیر گذاشته الا روی هر چیزی می خوام دلیل بیارم که این چیزا اون تاثیر ندارن .حدود 1سال دارو سرترالین وپروپرانول می خورم .رفتاری هارو با مواجهه وجلو گیری از پاسخ کنترل می کنم اما فکری هارو نمی دونم توجه نکنم .راستش من بچه بودم رو هر چی کوچیکی گریه می کردم مثال یه نقاشی اگه می کشیدم از نظرم خوب نبود وگریه می کردم آیا میتونه وسواسم زمینه ای باشه.پیش روانشناساوروانپزشکا یحضوری وغیر حضوری زیادی هم رفتم اگه میشه شما یه راهکاری بدید که از این مشکل خلاص شم

سلام آقای دکتر
واقعا سپاسگزارم از اینکه وقت می زارید و جواب می دید
من دانشجوی پزشکی سال دوم هستم و چهار سال هست درگیر نوع خاصی از ocd به اسم somatic ocd هستم. به اینصورت که دائم فکر و ذکرم به پلک زدن منحرف میشه و نمی تونم رشته افکار ثابتی رو تو ذهنم دنبال کنم به هر کسی می گفتم حتی روانشناس هم خندش می گرفت که این دیگه چجور وسواسی هست و روحیه ام به کل داغون شد چون هیشکی رو اطاف خودم نمی دیدم بتونه درکم کنه از سال پیش دانشگاهی تا الان هم دارم فلوکستین مصرف می کنم و اوایل به طرز معجزه آسایی جواب می داد اما بعد از قبولی در دانشگاه مصرف فلوکستین رو کنار گذاشتم و بیماریم عود کرد و دوباره تحت نظر پزشک شروع به مصرف کردم اما نتیجه دیگه مثله قبل نبود..‌.خواهش می کنم راه حلی رو برای از بین بردنش بهم ارائه بدید چون امسال امتحان علوم پایه دارم و از شدت نگرانی حتی دیگه نمی تونم درست بخوبم خواهش می کنم تمنا دارم اگه می بینسد بهم راهکار بدید ممنون🙏🏻🌹🌹🌹

درود بر شما دوست عزیز
همونطور که در مقاله گفتم روش های درمانی متفاوتی برای وسواس وجود داره که با تحلیل وسواس هر فرد میشه مشخص کرد که چه روشی برای او مناسب ترهست
برای اینکه بتونیم روش درمان درستی برای وسواس شما مشخص کنیم اول باید شدت مشکل، زمان شروع اون، علت های احتمالی، زمینه خانوادگی و … بررسی بشه.
همانطور که متوجه شدید دارو فقط می تونه برای مدتی وسواس شما را تسکین بده اگه می خواهید به دنبال درمان وسواس خودتون باشید باید حتما این مراحل را طی کنید. متاسفانه همکار ما به دلیل ناآگاهی به مشکل شما خندیدن
اما وسواس شما از نظر ضمیرناخودآگاه دلایلی داره که باید این دلایل شناسایی و درمان شوند.

سلام جناب دکتر من دو پسر دارم ده ساله و پنج ساله … پسر ده ساله من از نظر هوشی فوق العاده عالی وو بسیار هم مسولیت پذیر بود به دلایل مشکلات خانوادگی من به پسرم خیلی وابسته هستم و از سه سالگیش مث یک مرد کنارم بوده پسرم قبلا مکبر مسجد بود و نماز میخوند حدود یک سال هست همش فکر میکرد که وضویی که میگیره درست نیست به طوری که بهش گفتم نماز نخون تا کمی از فکر وضو اشتباه در بیاد بعد مدتی که نماز میخوند تو اتاق می رفت و در سکوت باید می خوند و کسی نباید حرف می زد کلا من نماز خوندن رو براش ممنونع کردم گفتم واجب نیست نخون فعلا … بعد مدتی حساس شد در شستن دست به طور که ده دقیقه فقط می شست به حدی که دستاش ترک برداشته بود… سر قضیه کرونا خیلی اذیت میکرد کل خانواده رو مجبور می کرد که باید همه دست هاشون رو بشورن به برادر کوچکترش با عصبانیت و تکرار هزار باره میگفت دستت رو بشور به طوری که بچه شسته بود ولی این شک داشت از تمیز شستن دست بعد این وسواس و گذاشت کنار البته با کلی دعا و کم کردن غذا هایی که در طبعش اثر داشت الان دایم فکر میکنه برادرش موقع حرف زدن تف میکنه بااینک این طور نیست… اجازه نمیده کسی نزدیکش بشه هرکس نزدیکش بشه لب های خود رو با پیراهنش پاک میکنه و کسی رو نمی بوسه از برادرش دوری میکنه نمیشه در اغوشش گرفت سر سفره غدا کسی نباید حرف بزنه که غذا کثیف نشه و یا شک داره که کسی به بشقاب و لیوان دست زده و کثیف کرده دایم یا می شوره یا پاک میکنه سرگرمی هم کم نداره گوشی اندازه خودش داره باشگاه میره تفریح داره بهش احترام میزاریم بارها بخاطر اینکه ناراحت نشه و یا اینکه وسواسش عود نکنه خیلی کارهایی که دلمون نمیخواست و براش انجام دادیم ولی باز وسواس هاش به شکل جدیدی میان هر بار شدید تر از قبل … گاهی اوقات هم دایم فوت میکنه یا دایم اه میکشه و دائم تف میکنه و لبهاش رو پاک میکنه الان لبهاش ترک خورده ساعت ها جلوی اینه بخاطر مرتب کردن موهاش میمونه به طوری خراب تر میکنه نه درست و یا اینکه باید از نوع خاموش شدن برق قفل شدن کلید بسته شدن درب یخچال اطمینان حاصل کنه چند بار چک میکنه این موارد رو و اینکه کسی حق نداره روی بالشش بخوابه و با برادرش دایم در حال دعواست باابنکه برادرش خیلی دوسش داره و وقتی حتی یک محبت کوچیک ازش میبینه کلی خوشحال میشه اما این پسرم دایم از همه دوری میکنه…وسواسی دیگرش هم این هست که خیلی به چیز های بی اهمیت توجه می کنه یک موضوع رو کوچیک رو چند بار تکرار میکنه به طوری که باعث عصبانیت خانواده میشه …مثلا چندبار حرفش رو در مورد یک فیلم تکرار میکنه تا مطمین بشه ماشنیدیم برای اطمینانشم چندبار میگه شنیدید فهمیدید من چی گفتم … بهش اطمینان هم که میدیدم میگه نه دروغ گفتید ما هم مجبور به تکرار حرف بی اهمیت میشیم …خیلی پرخاشگر شده با اکثر ادم های دور وبرش نسازه و دایم وعوا داره فرقی نمیکنه چه نسبتی داره باهاشون هرکس حرفش رو گوش نده از نظر این ادم بدی هست و باید جواب بد بهش داد، خیلی دنبال درمان بودم بیشتر سنتی جواب هم گرفتم ولی مدت کوتاه بوده یکی حل میشه دوباره جدید میاد … عمع های پدرش دچار وسواس شستشو هستند به طوری که وسایل رو با خودشون حمل میکنن … ممکنه ارثی باشه ؟.. مشکلات زیادی در کودکی پسرم داشتیم از نظر مالی و شاهد مشکلات ما هم بوده ولی الان هیچ مشکلی نیست ممکنه اون مشکلات هم بر این بچه تاثیر داشته باشه ؟ البته خیلی کنترل می کنیم که وسواسش رو بزاره کنار حتی الان هم با مشورت خودش دارم براتون پیام میزارم، من خیلی نگران آینده اش هستم این نوع رفتار ها پرخاشگر و عصبیش کرده قبلا بسیار ارام و مهربان بود… میترسم که بهتر نشه و اینده اش خراب بشه چون از نظر هوشی بسیار باهوش تر از هم سن های خودش هست و بسیار هم ذهن خلاقی داره….. اگر نیاز به دارو داره لطفا بفرمایید و یا اینکه نوع غذا و یا اینکه شیوه برخورد باهاش باید چطور باشه من واقعا شب ها تا صبح براش گریه میکنم نمی تونم حتی ببوسمش و یا در آغوش بگیرمش چون دائم میره صورتش و پاک میکنه حتی منجر به گستاخیش هم شده و تو روی من و پدرش می ایسته …حرفی هم بهش میزنیم ارزوی مرگ میکنه واقعا موندم چکار کنم

با سلام =نمی دانم نوع وسواسم چیست ودرمانش چیست -برای جلوگیری از بوجودامدن خطرات ومشکلات کارهایی انجام میدم مثلا میگم اگر با این لباس بیرون برم برام خطری یا مشکلی پیش نمیاد یا اگر با این خودکار بنویسم برام بهتره درکل برای جلوگیری از خطرات ومشکلات دست به کارهایی میزنم تا اوضاع را کنترل کنم ممنون میشم کمکم کنید

درود بر شما دوست عزیز
شما علایم وسواس فکری عملی را دارید در مقاله وسواس چیست و چگونه درمان میشود درباره علایم وسواس شما توضیحاتی دادم که امیدوارم مطالعه اش بتونه بهتون کمک کنه
اگه پس از مطالعه سئوال دیگه ای داشتید در خدمت شما هستم

با سلام ممنون ازاین که پاسخ دادیدبرداشتی که از مقاله شما داشتم این بود که من باید درذهن خود نگاه درستی به مسایل وموضوعات اطراف خودداشته باشم وواقعیت قضایا را درذهن خود تصور کنم نه این که مثلا رنگ یک لباس باعث خوشی یا ناخوشی من شود ولی من بارها تصمیم گرفتم که فکر خود را اصلاح کنم ولی موقعیت ها وزمانه ورویدادها در آن زمانی که تصمیم گرفتم من را یاری نکردووضعم بدترشدوبه بدشانسی ونحس بودن افراد وزمان ومکان پناه بردم نمیدانم چه کاری انجام بدهم باز هم ممنون

درود بر شما دوست عزیز
تغییر باید از درون به بیرون باشه
حرف شما درسته تصمیمات ما برای تغییر معمولا منجر به موفقیت نمیشه چون بخشی از درون ما تغییر نکرده و این بخش خودکار مغز باز هم ما را به سمت الگوهای رفتاری قبل سوق می ده (مثل افرادی که بارها در رژیم گرفتن یا ترک سیگار شکست خوردند)
تغییر بخش خودکار مغز فقط از طریق برخی از روش های روان درمانی امکان پذیر هست.

باسلام ممنون ازاین که پاسخگو هستیدفرمودید تغییرازدرون به بیرون باشد یعنی چیزی که ارزش ودرونی شده آن را تغییربدهم دراین مثال که اگر من امروز لباس زردبپوشم برای من نحس است وبدمی آورم دراین مثال جه چیزی راتغییربدهم وبین چه چیزی تعادل ایجاد کنم بازهم تشکر

درود برشما
باید دلیل درونی این وسواس فکری (نحس بودن لباس زرد) مشخص بشه، هر وسواس یا اضطرابی یک دلیل ناخودآگاه داره که باید اون را شناسایی و حل کرد

باسلام خدمت شما .آقای دکتر من مدتیه که دلهره اصطراب دلشوره میاد سراغم .البته با تپش قلب.افکار بد .مثلاً از خونه ام بدم میاد .انگار کسی بهم میگه این کار رو بکن اونه نکن .فکرم کلا سراغ چیزهای منفی میره .بعد اشتهام مو از دست میدم دیگه قادر به خوردن نیستم .مثلاً کسی انگار بهم میگه نخواب .نخند چرا میخندی اینطوری میشم .خودمو با نهیب زدن از این افکار دور میکنم .بدنم دست و پاهام بی حس میشن .بیشتر تمایل به خوابیدن گاهی دارم .از جاهای که قبلاً بدم میومد الان خوشم میاد وبا برعکس .من عاشق خونم بودم .الان این احساس رو ندارم.یه سری ظرف وظروف تازه خریدم بدم میاد ازشون بردم قایم کردم تو کابینت که نبینمشون .گاهی دوست دارم پیش کسی گریه کنم .دوست دارم دیگران برام ترحم کنن .برم خونه کسی بخوابم آرامش دارم .الان که دارم برا شما این چیزهارو می‌نویسم از جواب شما ترس دارم که جواب بدی بهم نده کلا از پاسخ شما اصطراب دارم .من تا کنون
پیش دکتری نرفتم .کلا شاد نیستم

درود بر شما دوست عزیز
شما اضطراب بالایی دارید که علایمش در دستگاه گوارش و بی حسی دست و پاها و تپش قلب دیده میشه.
در کنارش هم افکار منفی دارید که باید بررسی بشه شدت این افکار منفی چقدر هست و البته علایمی از افسردگی را هم دارید
اما خوشبختانه همه این مشکلات به هم مربوط هستند و قابل درمان
بهترین راه اینه که با کمک روان درمانگر روی مشکل خودتون کار کنید یا در دوره درمان اضطراب شرکت کنید.
اگر انجام هیچکدام از این دو مورد براتون امکان پذیر نیست بهتره تحت نظر روانپزشک با کمک دارو علایم مشکل تون را کاهش بدید و کتاب کار درمان اضطراب را مطالعه کنید

سلام آقای دکتر 33 سال سن دارم و بعد از مراجعه به روانشناس متوجه شدم وسواس فکری دارم ولی واقعیت از استرس و اضطراب شدید دوباره مراجعه نکردم چون خیلی اضطراب میگیرم وقتی میخوام به روانشناس مراجعه کنم ، برای همون یکبار مراجعه هم خیلی اضطراب داشتم و کلی این موضوع رو تاخیر انداختم.
به شدت اضطراب مالی دارم طوری که واقعا خودم و دیگران رو اذیت می کنم ، توی یه خانواده متوسط بزرگ شدم که واقعه سخت و عجیب مالی ای رو نگذروندم (البته اینم باید بگم خانواده ای دارم که هیچ کمک مالی ای تا حالا بهم نکردن و فقط کلامی همیشه میگن ما همیشه حامیت خواهیم بود ولی فقط این موضوع کلامی هست و حتی توی تنگناها هیچ وقت حمایتی نداشتم) هیچ وقت بی سرپناه نموندم الان هم منزل مسکونی دارم شغل خوبی دارم ولی استرس و اضطراب مالی امونم رو بریده مخصوصا تو شرایط مالی جدید کشور و تورم شدید به شدت این استرس تشدید شده علاوه بر وسواس فکری شاید وسواس عملی هم به نوعی دارم یعنی مثلا 10 سال هست تمام جزییات هزینه های مالی خودم و همسرم رو یادداشت میکنم گزارش تهیه می کنم پیش بینی می کنم و اگر خارج از روال پیش بینی برام اتفاقی بیافته به شدت بهم میریزم .(البته اینم باید بگم حسابداری خوندم و همیشه با عدد و رقم سر و کار داشتم و دارم)
فکر اینکه اگه نتونم مایحتاج زندگیم رو تامین کنم ، فکر اینکه اگه بیکار بشم ، اگه نیازم به کسی بیافته همه اینها دیوونم میکنه میشینم پیش بینی می کنم مثلا دو سال آینده چه هزینه هایی خواهم داشت و چه درآمدهایی بعد بهم میریزم ، خبر اقتصادی می خونم بهم میریزم بورس رو نگاه می کنم بهم میریزم .
همش دارم فکر میکنم دارم ضرر مالی میدم همش نگرانم چه کاری باید می کردم نکردم و خلاصه از این دست فکر ها برای درمانش خیلی وقتها از تمام سایتهای خبری لفت میدم ولی دوباره وقتی استرس شدید می گیرم مثل یه معتاد میرم خبر میخونم و دوباره بدتر میشم پیش بینی می کنم و بدتر میشم واقعا می دونم همه مشکل مالی دارن هیچ چیز رو تو ایران نمیشه پیش بینی کرد ولی ناخودآگاهم همش میترسه و دنبال کنترل چیزهایی هست که قابل کنترل نیست
این ابهام زندگی رو قبول نمی کنم و باهاش کنار نمیام
ناراحتم که در حال نمی تونم زندگی کنم و همش یا در گذشتم یا در آینده
آدم محتاطی هستم که تغییر بهمم میریزه حتی وقتی سفر میخوام برم استرس می گیرم ، ولی وقتی از سفر بر میگردم تازه میفهمم چه قدر زیبا بوده از این حاشیه امن بیرون اومدن
می دونم خوشحالی و خوشبختی درونزاست و ذره ای به عوامل بیرونی ارتباط نداره ولی باز در ناخودآگاه میگم اگر به این مقدار برسم خوشحال خواهم بود اگر این رو داشته باشم خوشبخت خواهم بود و این چرخه عبث ادامه داره
آقای دکتر ممنون میشم راهنماییم کنید

درود بر شما دوست عزیز؛
شما چند مشکل که به هم مربوط هستند را دارید، وسواس و اضطراب و کمال گرایی
وقتی ما با چند مشکل به طور همزمان روبرو هستیم حتما یک ارتباط درونی بین این مشکلات وجود داره و حل همه این مشکلات باید ساختار درونی و ریشه این مسایل را شناسایی و حل کرد.
برای حل مشکل تون حتما نیاز هست که به روانشناس مراجعه کنید.
اضطراب شما از روانشناس هم باید بررسی و حل بشه برای شروع می تونید با مشاوره تلفنی که اضطراب کمتری داره شروع کنید و بعد با مشاوره آنلاین تصویری یا حضوری جلسات تون را ادامه بدید.

باتشکر فراوان…

سلام آقای دکتر بهشتیان..
من یک خانم ۳۹ ساله هستم.
۶ساله که به وسواس گرفتار شدم.
به همه چیز شکاکم.به هیچ کس اعتماد ندارم حتی خودم…
خیلی قسم میخورم و زیر قسمم میزنم. همه کار هایی که انجام میدم رو نیت میکنم که از یادم نرن.
دستشویی و حموم رفتنم خیلی طول می‌کشه.
خانوادم از دستم کلافه هستن…خیلی بدبینم.
گاهی اطرافیانم رو نقطه ضعف من شوخی میکنند، بعد هم میگویند که شوخی کرده ایم ولی من دیگه باور نمیکنم و میگویم که حتما راست گفته است و آن کار را انجام خواهد داد.برای مثال شوهرم وقتی از شوخی میگوید که میخواهد به لباس های من نصفه شب یواشکی دست بزند،من باور میکنم و از آن شب تا صبح بیدارم.
دیگه کارم به جایی رسیده که نمازم رو ترک کردم!!!
من به شیشه،گوشت و نجاسات خیلی حساسم.به طوری که اگه اونا رو ببینم که جلوی چشمام ،خانوادم باهاشون سرو کار دارن،خیلی حرص میخورم به حدی که پشت سرم به شدت درد میکنه.!!!
وقتی میرم بیرون ۲۰ دقیقه علاف در بستن خونمون هستم.نگاه میکنم ببینم بستس یا نه؟و اگه من فکر کنم نبستمش خیال میکنم که کسی یا چیزی وارد خونم میشه و همه جا رو نجس می‌کنه.وقتی هم که وارد خونه میشم،چند دقیقه نگاه در میکنم که ببینم بستس یا نه؟ بعد حتما باید صدای باز شدن قفل در رو بشنوم تا باورم بشه که بسته بود.
خیلی زیاد خواستم وسواسم رو ترک کنم ولی تا یه مراحلی پیش میرم و دوباره برمی‌گردم.در روز تقریبا ۵۰ بار دست می‌شورم بعد نگاهم میکنم ببینم شستم یا نه؟لباس میندازم تو لباسشویی ۵تا۶ساعت وقت می‌بره تا بشورم.
برای همه وسایلم نشونه میگذارم تا اگه یکی بهشون دست زد، بفهمم.
بیرون میرم تو خیابون همش مواظبم که به کسی مخصوصا آقایی یا چیزی برخورد نکنم،که مبادا نجس باشه ومرا نجس کند.
با کسی هم معاشرت نمیکنم.چون همه اقواممون شهرستان هستن.
دارو هم تا۱سال خوردم ولی دیدم که تاثیری ندارد دیگه قطع کردم.
خلاصه زندگیم از هم پاشیده شده…
دیگه نمیدونم چیکار کنم…از اون دنیا هم به خاطر گناهانم میترسم.نمیدونم که وسواس گناه حساب میشه یا نه؟
تروخدا یه راه حلی برای رهایی از وسواسم جلوی پام بذارید…
با تشکر…

درود بر شما دوست عزیز
6 سال قبل اتفاقی در زندگی تون رخ داده که بعدش دچار وسواس شدید؟

سلام اقایدکتر وقتتون بخیر.اقای دکتر خیلیوقته دچار وسواس شدید فکری هستم دارم دیوونه میشم.هی احساس میکنم یه سری کارهای مهمی دارم که باید انجام بدم حتی برای خلاص شدن از وسواسم تمامی کارها رو روی کاغذ نوشته و دونه دونه انجام میدهم با این حال بااینکه انجامشون میدم.اما باز افکار کاذب و بیهوده بهفکرم نفوذ میکنند.کمکم کنید

سلام من ۳۶سالمه من دو تا خانم دارم موقعی که باخانم اولم ازدواج کردم خیلی نسبت به اون وسواس بدبینی داشتم خیلی اذیتش میکردم همیشه بهش شک داشتم ..درضمن قبلا شنیده بودم بابام هم همین وسواس رو مادرم داشته تا اینکه باخانم دومم ازدواج کردم روی خانم دومم دقیق همون وسواس بدبینی رو که روی خانم اولم داشتم به خانم دومم انتقال دادم والان رو خانم اولم کوچکترین وسواسی ندارم فقط رو خانم دومم خیلی وسواس بدبینی دارم خانمم خیلی ازدستم ناراحته دکترجان تورو به خداکمکم کنید؟

درود بر شما دوست عزیز باید بررسی بشه علت بدبینی شما چیه اما باتوجه به اینکه میگید پدرتون هم این مشکل را داشتن احتمالا علایمی از پارانویید را دارید و برای درمانش بهتره به روانپزشک مراجعه کنید

سلام اقای دکتر بهشتیان سایتتون بهترین سایتی بود که تو این مدت تحقیق راجب بیماریم خوندم ممنون از وقتی که میزارید🙏🌹. من 19 سالمه و از 7 سالگی وقتی مادربزرگم فوت شدن من شروع کردم به وسواس فکری عملی شدن اون موقع ها زیاد شدید نبود ولی وقتی در یک سال عمو و مادربزرگم رو از دست دادم بشدتتت تشدید شد بعد باز که بهتر شد عمو خاله و پدرم رو از دست دادم و بعدش بهتر شد چون دیگه ایمان نداشتم ولی بعدا دوباره شروع شد چون هروقت احساس خوشبختی و خوشحالی میکنم از ترس وسواسم رو تشدید میکنم انگار وسواس محافظت میکنه. تماما به اینکه وسواسه اگاهی دارم ولی تنها دلیلی که نمیتونم کنار بگذارمش اینه که اضطراب زیادم مدام مدام تو ذهنم تهدیدم میکنه 😑باز میدونم وسواسه ولی همونطور که خودتون هم گفتین هرچقدر بخوام فکر نکنم بدتر فکر میکنم در کل حس میکنم مانعیه تو زندگیم که نمیزاره جلو برم و باید حلش کنم، ولی خجالت میکشم به خانوادم بگم که میخوام به دکتر مراجعه کنم. ولی این رو هم بگم که من از چند سال قبل به گونه ای کنترلش کردم که به روابطم با ادما لطمه ای نزنه و کلا کنترلش میکنم فقط اضطراب و احساس گناه بیخود وسواسی گونه من رو اذیت میکنه و سایر. ممنون از توجهتون🙏🌹

درود بر شما دوست عزیز
همونطور که شما هم برای خودتون درست تشخیص دادید ریشه وسواس اضطراب هست و تا زمانی که این اضطراب درمان نشه وسواس به صورت کامل درمان نمیشه.
در دوره درمان وسواس فکری تمرینات مختلفی برای شناسایی و کاهش اضطراب درونی و تمریناتی هم برای مقابله با وسواس های فکری هست که می تونه به شما کمک کنه مشکل تون را حل کنید

دکتر شرایط مالی ایشون یا فاصله طبقاتی میتونع این رفتار روتوجیه کنه؟

سلام خسته نباشید
مادر من طی مدت کوتاهی دو بار به خاطر تشخیص نادرست دکتر زنان مجبور به کورتاژ شدند …و از اون زمان به بعد وقتی مشکلی پیش میاد براش که یکم غیر عادی باشه (تو دوران قاعدگی مثلا) سریع بهم میریزه و ترس و نگرانی و حتی سریع دکتر میره …بازم این ترس همراهشه
و چند بار به من یواشکی گفته انگار چیزی تو بدنشه…مثل دستگاهی…ردیابی چیزی داخل بدنشه….میگه گاهی اوقات حس میکنه یه چیز فلزی ک داغم میشه حتی …وقتی بهش میگم اینا فکر و خیاله….انگار فکر میکنه من باور نمیکنم و نمیخوام قبول کنم
این ممکنه به خاطر همون عملاش باشه؟…و مخصوصا این اخبار و این چیزا ک میخونه درباره همین چیزا خیلی تاثیر داره رو این حرفاش ….الانم ک دوباره به مشکل خورده از لحاظ جسمی …این حرفارو ب من زد …خیلی نگرانشم
به منم میگ ب کسی نگو ..‌.من واقعا نمیدونم چی کار کنم
اصلا نمیدونم مشکل این رفتاراش کجاست
بی زحمت اگه شما مشکل و فهمیدین یه راهنمایی بکنید ممنون

درود بر شما دوست عزیز
مشخصه که مادرتون اضطراب ناخودآگاهی داره که باید دلیلش بررسی بشه نیاز هست که به درمانگر مراجعه کنید تا مشخص بشه دلیل این علایم مادرتون عوامل فیزیولوژیک هست . چون علایمی از هذیان و توهم هم در نشانه های ایشون دیده می شه اما مشخص نیست که دلیل این علایم عوامل فیزیولوژیکه یا شدت اضطراب باعث ایجاد این علایم شدند. بر اساس تعیین دلیل مشکل مادرتون روان درمانی یا دارو درمانی باید تجویز بشه

سلام دکتر،من و دوست پسرم یه مشکلی داریم و اون دمدمی مزاج بودن ایشون هست که شک به وسواس بودن کردم.از اشنایی ما ۶ سال میگذره، ولی توی این مدت ما ۲۰۰ بار کات کردیم که مسبب اصلی ایشون بودن، داعم ترس از اینده دارن که خوشبختم نکنن، ویا نگران و استرس اینده رو دارن به طوری که الان یک هفتس تصمیم گرفتم برای همیشه جدا شیم(نظرسون این بود باز بریم اگ دوسال دیگه شد برنامه ها پیش رفت برگردیم که من گفتم توهینه و کلا کات کنیم برای همیشه)،ایشون هم موافقت کردن گفت که ارامشم و بدست میارم با جدا شدنمون، در حالی که سه ماه از شروع رابطمون گذشته نه کوچکترین مشکلی داریم،نه بحثی نه اختلاف نظری،از علاقمون هم ۶سال میگذره؛ فقط داعم‌میگفت از کجا معلوم من تا دوسال دیگه بتونم استیبل ازدواج داشته باشم،یا حسم عوض نشه،یا خوشبختت کنم،تو داری خواستگاراتو بخاطر من جواب رد میدی ،اگ با من خوشبخت نشی چی، انقدر از این حرفا زد و اخر گفت جداشیم من دوستت دارم نمیتونم با این افکارم‌کنار بیام و تو ذاتمه ،سعی کردم تغییر کنم نشد، و من به اجبار موافقت کردم؛به نظر شما وسواس فکری دارن؟ من کمکشون کنم یا از رابطه خارج شم و برم پی زندگیم؟ واقعا میدونم مشکل ریشه ای دارن چون کاملا رابطه بی نقصی داشتیم و علاقه زیادی داریم پیشا پیش ممنون از راهنماییتون

درود بر شما دوست عزیز
بله این نشانه ها می توانه علایم وسواس فکری و وسواس تصمیم گیری باشه.
بهتره به ایشون پیشنهاد بدید برای حل مشکل شون به درمانگر مراجعه کنند.
با این شرایط هم بهتره از رابطه خارج بشید چون دیر یا زود ایشون دوباره رابطه را تمام میکنه

راستی اقای دکتر من 12 سالمه و این اتفاقات در ذهنم هست

سلام دوباره اقای دکتر متاسفانه من چند مشکل دیگه هم دارم مصلا به دستم رسیده قراره یه چند روز دیگه یه بازی به دستم برسه؛میگن تو اون بازی اگه رمز بزنی اکانتم بن میشه،من اول جلوی این اتفاق را گرفتم ولی امروز رمز های را پیدا کردم😭درواقع نمیتونم جلو خودم را بگیرم،راهنماییم کنید چه کار کنم که من دیگه ام دکمه را نزنم……..ممنون واقعا🙏🙏🙏🙏🙏

سلام دکتر من یک پسر ۱۷ساله ام که مشکل وسواس فکری چند ماه شده برایم پیش آمده و قسمی است که یک کار را چندین بار انجام میدهم مثلا چندین بار وضو میگیرم و وقتی قسمتی از بدنم کثیف می شود و وقتی آبکش میکنم با اینکه میبینم پاک شده است ولی باز هم آبکش میکنم و مثل اینکه یک کس دیگر هم در مغزم است و بیشتر سهام مغز من را دارد و رئیس من است لطفأ جناب دکتر زودتر راه حل مشکل من ره در جواب بنویسیین تشکر

سلام دوست عزیز
درباره راهکارهای اولیه درمان وسواس در مقاله دیگه ای در سایت با عنوان روش های درمان قطعی وسواس فکری و عملی (بروز شده 1399) توضیح دادم.

سلام دوباره. لطفا اگه میشه بگید چطور می تونم این وسواسو وقت هایی که شدیدا عود می کنه و گاهی برام خیلی واقعی به نظر میرسه کنترلش کنم، به ویژه الان که وسط امتحانای نهایی هستم و فاصله چندانی تا کنکور هم نمونده.

سلام وقتتون بخیر,من به شدت روی یسری چیزها حساسم,مثلا وقتی کسی روی تختم میشینه یا دراز میکشه خیلی حالم بد میشه چون روتختیم جمع میشه و چروک میشه نامرتب میشه و من خییلی حس بدی بهم دست میده همش نگران میشم و دلم میخواد زودتر اتاقم رو ترک کنه تا من تختم رو تمیز و مرتب کنم حتی رو تختیمو با چسب و سوزن ته گرد به تشک چسبوندم ولی باز افاقه نکرد اطرافیان هم مدام مسخرم میکنن یا خیلی حساسم که صدای تلوزیون یا باند روی اعداد زوج باشه برای همین وقتی میرم توی تاکسی بزور جلوی خودمو میگیرم تا به ضبط نگاه نکنم که مبادا صدا روی عدد فرد باشه,وقتی میرم تو فکر تار موهام رو میکشم و میکنم البته خیلی شدید نه ولی باز برام ناراحت کنندس خیلی مسائل دیگه ای هم دارم اما اینا دست من نیست,چیکار کنم به نظرتون?!

درود شما دوست عزیز
شما مشکل وسواس فکری و احتمال وسواس مو کندن دارید.
از چه زمانی این مشکلات شروع شده؟ در خانواده تون فرد وسواسی دارید؟
پاسخ این سئوالات را بفرمایید تا بهتر بتونم راهنمایی تون کنم.

سلام.خسته نباشید.همسرم ده ساله که دچار وسواسه.فقط توی نیت نماز و وضو وسواس داره اما خیلی شدیده.میشه لطفا راهنمایی کنید که باید چی کار کنه .خیلی به مشاوره مراجعه کرده اما بهتر نشده .خواهش میکنم راهنمایی کنید که باید چی کار کنه.

درود بر شما دوست عزیز
همانطور که در مقاله توضیح دادم سه راه بیشتر برای درمان وسواس وجود نداره و با توجه به دلیل و ریشه وسواس همسرتون باید از بین این روش ها استفاده کرد.
لطفا پاسخ این سئوالات را بدید تا بهتر بتونم راهنمایی تون کنم.
مشاوران قبلی از چه روش درمانی برای ایشون استفاده کردند و اینکه از کی وسواس همسرتون شروع شده و آیا دلیل مشخصی داشته؟

سلام جناب آقای دکتر
من دچار وسواس شدید هستم میخواستم بدونم درمان با تحریک مغناطیسی مغز tDCS, rTMS برای مغز مضر نیست؟
جواب دهی این نوع درمان تا چه هست؟
ممنون از شما

درود بر شما ضرری نداره اما اثر چندانی بر درمان وسواس نداره.

آقای دکتر با سلام و احترام
آقای دکتر بنده چند سال رابطه عاطفی با شخصی داشتم که نافرجام موند و به شکل بدی به پایان رسید، این اتفاق تاثیر بدی روی من گذاشت، مشکلی که الان دارم اینه که به صورت کاملا ناخودآگاه و غیرارادی، الفاظی بر زبان من جاری میشه، مثلا کاملا غیر ارادی نام طرف مقابل رو چند بار بر زبون میارم، حتی گاهی در جمع با صدایی که دیگران متوجه میشن، و یا اینکه متاسفانه به صورت بی اختیار الفاظ و اصواتی شامل توهین به ایشون از دهانم خارج میشه وبعد از دو سه ثانیه خودم متوجه میشم که دارم توهین می کنم و قطعش می کنم، در حال حاضر هم حدود یک ساله تحت نظر روانپزشک هستم و پس از انجام تست mmpi داروهای کوئتیاپین، اس سیتالوپرام، دولوکستین، بوسپیرون و ترازودون رو مصرف می کنم ولی به رغم تاثیرات مثبت داروها، در مورد این مشکل وسواس و بی اختیاری کلامی تاثیر خاصی در من مشاهده نمیشه، ممنونم از راهنمایی شما🙏

درود بر شما دوست عزیز
مشخصه که شما احساسات ناخودآگاهی نسبت به این فرد دارید که باعث به زبان آوردن این کلمات بی اختیار میشه.
البته منظورم از احساسات لزوما احساسات مثبت نیست. به عبارت دیگه شاید در ظاهر این رابطه تمام شده اما در درون شما هنوز احساسات متعارضی نسبت به این فرد و اون رابطه وجود داره که باعث این الفاظ میشه
برای درمان مشکل تون باید روی این احساسات به کمک روان درمانگر کار کنید تا خودبخود وسواس ها شما هم درمان بشه.
دارو هم اثری روی مشکل شما نداره و فقط شاید کمی اضطراب شما را کمتر کنه اما اون را درمان نمی کنه.

درود بر شما دوست عزیز
شدت وسواس لزوما دلیل بر این نیست که وسواس شما ریشه ژنتیک داشته باشه.
به نظر می رسه استرس های 3 سال قبل راه انداز وسواس های جدید شما هستند به همین دلیل احتمالا با روان درمانی میشه اون را درمان کرد. چون یک راه انداز مشخص داره. اما باز هم برای تشخیص دقیق تر نیاز به بررسی بیشتر استرس ها و راه اندازهاش داره

سلام اقای دکتر خسته نباشید.
من یک زن خانه دار ٣٣ ساله از تهران هستم.
۴ سال پیش وسواس شستشوی شدیدی داشتم.حتی دست به خودکشی زدم.حدود صد تا قرص خوردم و دو روز بیهوش بودم.یک ماه بیمارستان بستری بودم.یک سال هم دارو مصرف کردم.طوری که کاملا خوب شده بودم و خودم دارو رو قطع کردم.بعد از گذشت ٣ سال استرس هایی در زندگیم هست که دوباره وسواسام شروع شده.مثلا به سطل زباله وسواس شدیدی دارم.حتی اگر کفشم به اب زباله هم بخوره اونو حتما باید بشورم.حتی با شستنش هم فکر میکنم کثیفه یا نجسه.
نوع وسواس من مربوط به کدوم نوع میشه؟
قابل درمان هست یا فقط باید کنترل بشه؟
ممنون میشم پاسخمو بدید.

درود بر شما دوست عزیز
برای اینکه مشخص بشه بهترین روش درمان برای درمان وسواس شما چی هست نیاز به بررسی بیشتری هست.
باید شدت و نوع اضطراب شما و واکنش های اضطرابی شما در برابر مشکلات تون مورد بررسی بیشتری قرار بگیره تا بر اساس اون بشه گفت چه روش درمانی برای شما مناسب تر هست.

سلام اقای دکتر
بنده 21 سالمه قبل از 10 سالگی کمالگرایی داشتم و و تنها زمانی احساس موفقیت کردم که بهتر از دیگران بودم . قدرت تصمیم گیری مستقلانه در سر کار ندارم و میگم کاش یه نفر بود که من رو راهنمایی میکرد سر نماز هم همین که الله اکبر نمازم رو میگم اضطراب میگیرم هرچند که خودم میدونم غیرمنطقیه ولی یه جورایی شک و تردید دارم. تقریبا سر همین موضوع میل به زندگی رو از دست دادم و دچار پوچی شدم تقریبا کاری نیست که ازش لذت ببرم . به روانشناس های زیادی مراجعه کردم ولی تشخیص اون ها کمبود اعتماد به نفس و عدم مدیریت اضطراب و … بود. پدرم هم دچار وسواس احتکار هست و با این حال که باهاش صحبت کردیم که این “اشغالا 20 ساله که فایده نداشته و نخواهد داشت”اشغال ها رو دور نمیریزه که هیچ بازم وسایلی که مردم دور میریزن رو به این امید که یک روز به کار بیاد میاره خونه یکی از عموهام همین همینطوره ولی شدتش به مراتب کمتره
میخواستم بدونم اقای دکتر مشکل من ژنتیکیه ؟؟چون من از زمانی که یادم میاد اینجوری بودم !!!!

اقای دکتر چیزی که من توی کتاب ” مغزی که خودش را تغییر میدهد ” خوندم دیدم که علم ثابت کرده که حتی با تفکر هم میشه ژن های خودمون رو تغییر بدهیم و نکات جالبی رو داشت.

درود بر شما دوست عزیز
حتی اگه مشکل شما ژنتیک باشه به این معنی نیست که از دست شما هیچ کاری بر نمی یاد. نمی شه مشکل تون را درمان کرد.
معمولا دلیل ترکیب کمال گرایی که با وسواس سبک می تونه تجربیات دوران کودکی شما به خصوص سبک تربیتی والدین تون باشه. من نمی دونم روانشناسان و مشاورانی که مراجعه کردید از چه روش های درمانی برای حل مشکل شما استفاده کردند. اما به نظر می رسه باید انگیزه های ناخودآگاه کمال گرایی و وسواس شما شناسایی و درمان بشه تا مشکل تون حل بشه.

سلام آقای دکتر من از وسواس فکری و عملی خیلی رنج میبرم. مادرم وسواس نظافتی داره و قبلا هم داشت که میدونم وسواس نظافتی منم تاثیری از گفته های مادرم باشه که از کودکی بهش‌ توجه میکردم اما بعد ها یه وسواس های دیگه پیدا شدن که مثلا از لباس های مردانه میترسم نمیخوانم دست بزنم بهشون نمیخوام لباسای من با اونا تماس کنه مثلا از وسایل حمام مردانه متنفرم.
تقریبا ۵ سال قبل شنیده بودم که دختری با استفاده از حوله یه مرد حامله شده بود. بعد آن همیشه از حوله ها میترسم از وسایل خانم های متاهل میترسم. قبل از قرنطینه وسواس به اندازه که حالا هست نبود، مثلا وقتی کتابم رو کلاس می افتید سریع با دستما پاکش میکردم ولی در لمس کردن خیلی چیز های دیگر وسواس نداشتم. اما بعد از شروع قرنطینه وسواسم خیلی شدید شده و خیلی اذیتم میکنه‌. وسواس فکری خرافاتی دارم که با دستام، چشمام، نَفَسم و حتی پاهام یه حرکاتی رو به سمت چپ انجام میدم گویا که تمام اتفاقات بد رو بندازم به اون سمت وگرنه اتفاقاتی که ازشان خیلی میترسم رخ میدن و من ازین کارم متنفرم و میدونم که این افکار و اعمال منطقی نیستن. من دختر با استعدادی ام اما فقط بخاطر همین وسواس تمام استعدادمو و حتی درسامو (که باید بگویم کنکور هم در پیش دارم) کنار گذاشتم.
البته وسواس مادرم کمه و از من هم همینطور بود.
اما الان که خیلی شدید شده فکر کنم از اثر اظطراب و نگرانی باشه چون من رو کوچکترین مساله تشویش میکنم و خیلی زود نگران میشم و سال های قبل واسه بعضی مسایل شب ها گریه میکردم.
الان ۱۸ سالمه.
آیا این چیزای که فکر میکنم شگون بد دارن یا یه بدبختی میارن اینا با این افکار منفی من ممکنه به واقعیت مبدل شه یا نه؟
آقای دکتر لطفا اگه میشه خودتان برام یه پیشنهادی کنید که خودم بتونم خودمو درمان کنم‌ چون بعضا میتونم جلو یه سری از افکارمو بگیرم.

سلام.من بشدت دچار نشخوار فکری هستم.موضوع وسواسم خیلی عجیبه ازین بیشتر میترسم ک شبیه بقیه کسانی ک دچارش هستن نیستم…دکتر زیاد رفتم رو خودم خیلی کار کردم داروهای مختلفیم خوردم مثل:فلوکستین،تری فلئوپرازین،سیتالوپرام و…تمرینات مدیتیشن و یوگا هم انجام دادم ولی همه چی تا الان بی فایده بوده من الان ده ماهه درگیرم ذهن آرامی ندارم و بدترش اینه ک هر فکر عذاب آوری ک دارم باید ب همسرم بگم انگار یکی تو مغزم منو تسخیر کرده ک این افکارو اگه ب همسرم نگم مثل اینه ک خیانت کردم در حقش.من واقعا همسرمو دوس دارم یجور عجیبی دوسش دارم انگار دنیا بدون اون برام تمومه ولی وقتیم بگم حالشو فقط خراب میکنم.بعضی وقتا ک خوابم انگار یه آدم دیگم بین خواب و بیداری یه افکار و حسای خجالت آوری تو ذهنم میاد ک تو حالت عادی متنفرم ازین چیزا بعد ک کامل بیدار میشم دوباره خودم میشم ولی خود واقعیم ک ذهنم تحت تسخیر کسی نیست این یکی از کوچیکترین مسائل منه…درواقع افکارم خیلی پپیچیده تره من خیلی عذاب وجدان میگیرم راجب هرچیزی (بجز وسواس نظافت و اینا)ک کاش وسواسم رو مسائل نظافت و شست و شو بود….من واقعا حالم بده نمیتونم خودمو نجات بدم نمیتونم منطق مغزمو ب سمتش هدایت کنم …

درود بر شما دوست عزیز
وقتی دارو و روش های آرام سازی مثل یوگا و مدیتیشن به شما کمک نکرد مشخصه که دلایل ناخودآگاهی باعث وسواس شما شدن که انجام این کارها روی آنها اثری نداره و تا این عوامل درونی حل نشن وسواس شما ادامه خواهد داشت به همین دلیل بهتره روی ریشه های مشکل خودتون کار کنید تا بتونید وسواس تون را درمان کنید.
همونطور که در مقاله توضیح دادم تحت نظر یک رواندرمانگر با تجربه پویشی می تونید مشکل تون را حل کنید

اقای دکتر لطفا کمکم کن دارم دیوونه میشم من وسواس دارم که نکنه الان قلبم بگیره یکدفعع بمیریم همش فکر میکنم الانه که بمیرم این ترس نمیزاره زندگی کنم هرجا میرم با هامه بابام یه نشانه هایی از وسواس فکری داره و عموم حالا بگین چیکار کنم نسبت به همه بدبینم میگم چرا چدر مادرم منو به دنیا اوردن که اینقد بدبختی بکشم لطفا جوابمو بدین

سلام وقت بخیر .من طی درمان وسواسم هستم و درمانگرم علت وسواس من رو ترس و محافظت از خودم میدونه و طی مشاوره های که داشتم گفتند تنها روشی روی من موثر هست مواجه و پیشگیری از پاسخ هست اما کن نمیتوتم مقابله کنم ایا لازم دارو بخورم؟؟ درمانگرم هنوز دارو رو پیشنهاد نکردند و ازم خواستن عمل کنم و اضطراب رو تحمل کنم…البته من در نوجوانی وسواس عملی شدید داشتم که خوب شد ولی الان وسواس فکری گرفتم..مثل تعمیم افراطی ؛ شک؛ ترس؛ اضطراب…

درود بر شما
روش درمانی مواجهه می تونه باعث تسکین و کنترل وسواس شما بشه اما لزوما اون را به طور دراز مدت درمان نمی کنه
اگه وسواستون خیلی آزار دهنده است می تونید دارو را هم تحت نظر روانپزشک شروع کنید
اما بهتره اول یک بررسی جامع تری روی وسواس تون انجام بشه و بر اساس اون روش درمان مناسب شما تعیین بشه

سلام مدتیه فک میکنم عقلمو از دست میدم یا میترسم به خودم صدمه بزنم اینم وسواسه میشع راهنمایی کنین

درود بر شما دوست عزیز
بله این هم نوعی وسواس فکریه
برای درمانش باید اول مشخص بشه از کی شروع شده و عوامل راه انداز این فکر چی بوده تا بعد از اون راهکار درمانی مناسبی را براش تعیین کنیم

این همه ((باید)) یعنی استرس بالا و بالا رفتن استرس یعنی تقویت وسواس . به جای آن انگیزه خود را ارتقا بدهید و تلاش برای خدمت به جامعه و افرادی که به تخصص شما نیاز دارند را جایگزین کنید . تواضع را تمرین کنید بخشش و بخشایش و کمک به دیگران را بای خود تمرین کرده و لذت بخش کنید

سلام،من درواقع ذهنم به به چیز قفل میشه،مصلا وقتی دارم بازی میکنم ذهنم رو این قفل میشه که اون بازی را پاک کنم،نمیدونم چی شد یهو خانه مادربزرگم بودیم که دچار این مشکل و اتفاقات مشابه این اتفاق شدم،داخل خانواده فردی با این حال نداریم فقط من هستم،لژفا راهنمایی بکنید.

درود بر شما دوست عزیز؛ این علایم وسواس فکری هست. در مقاله درباره روش درمان وسواس فکری توضیح دادم. یک مدت (حداقل یک ماه) این روش ها را انجام بدید اگه موثر نبود نیاز هست که به روانشناس مراجعه کنید تا مشکلتون را دقیق تر بررسی کنند.

سلام، من امسال کنکور دارم۔ دانش آموز رشته ی تجربی در بهترین مدرسه سمپاد در استانمون درس می خونم۔ تعریف از خود نباشه من دارای IQ بالای ۱۳۰هستم و در نوع خودم نابغه محسوب میشم‌۔ این موضوع به شدت حسادت هم کلاسی هام رو برانگیخته۔ من بیشتر از سه سال هست از وسواس فکری شدید رنج می برم که خیلی عذاب آور هست۔ یکی از همکلاسی هام خیلی خیلی به من حسادت می کرد چون اون مثلا با این که خیلی زیاد درس میخوند و سر جلسه هم خیلی از معلما راهنمایی می خواست ولی من به خاطر وسواس فکریم خیلی کمتر از اون درس میخوندم و هیچ وقت توی زندگیم سر جلسه از معلما راهنمایی نمی خواستم و نمره ی بهتری ازش میگرفتم۔ اونم زورش می اومد و حسادت و نفرتش رو صریحا ابراز میکرد۔ اون خیلی کارای بدی در حقم می کرد۔ و امسال کلاسشو عوض کرد ولی بعد اومد با کلی التماس به خاطر رفتار های پارسالش ازم عذر خواهی کرد۔ اما من یه وسواس فکری عجیب دیگری پیدا کردم۔ اون با این که ازم عذر خواهی کرده ولی بازم به من حسادت می کنه و قطعا نمی خواد موفقیت منو ببینه۔ من نمیدونم چطور با این وسواس فکری خوب درسامو بخونم۔ از طرفی وقتی به بدی هاش فکر میکنم و میدونم اگه رتبه ی کنکورش بهتر از من بشه خیلی مغرور میشه و اصلا نمی خواد موفقیت منو ببینه ولی از اون طرف وسواس فکری من به خاطر اونه خیلی مضطرب میشم۔ چون روز بعد از عذر خواهیش منم رفتم ازش عذر خواهی کردم و گفتم منو ببخشه اگه پشت سرش حرفی زدم۔ ولی یه وسواس فکری به جونم افتاد که می گفتم شاید اون فکر کنه حتما خیلی چیزای بدی پشت سرش گفتم که اومدم عذر خواهی می کنم یا کارایی کردم که به ضررش باشه۔ و این فکرا منو آزار میدن۔ اون خیلی خیلی بدی های زیادی به من کرده و من نمی خوام به خاطر اون کنکورمو بد بدم۔ چی کار کنم که دیگه احساس عذاب وجدان های مبهم و بی دلیل نسبت به اون نگیرم۔ واقعا ازش متنفرم ولی وسواسم باعث ایجاد احساس عذاب وجدان نسبت به اون میشه‌ که بازدهی درس خوندنمو کم می کنه ولی من باید باید رتبه ی کنکورم بهتر از اون بشه۔ نه تنها اون بلکه همه ی بچه های مدرسه۔ چون اگه من بدون وسواس فکری درس بخونم اونا نمی تونن با من رقابت کنن۔ لطفا راهنمایی کنید۔

شما درست تشخیص دادید که وسواس فکری دارید.
معمولا وسواس فکری ناشی از اضطراب درونی هست که در بیرون بهانه هایی برای نگرانی پیدا می کنه و لزوما تمرکز روی عامل بیرونی باعث درمانش نمی شه
حتما به روانشناس مراجعه کنید تا قبل از اینکه بازدهی شما را خیلی کاهش بده بتونید کنترلش کنید

با سلام من دچار وسواس فکری شدم از زمانی که یه عکس دیدم که روی صورت یه آقای یه عالمه چشم با هم بود،روی دماغش چهار تا روی لپشاش هر کدوم سه تا روی پیشونیش چهار تا،از اون موقع حال روحیم بهم ریخته،ذهنم آشفته شده و حال روانی گرفتم،از ذهنم نمیره و کسی درکم نمیکنه،میترسم به خودم آسیب بزنم یا خودکشی کنم،
اینجا التماس میکنم کمکم کنین

درود بر شما دوست عزیز
روش های خودیاری وسواس را در مقاله دیگه ای در سایت توضیح دادم اگه این روش ها به حل مشکل تون کمک نکرد بهتره حتما مراجعه داشته باشید تا دلیل اینکه این عکس این همه اضطراب و نگرانی در شما ایجاد کرده را بررسی و رفع بشه

با سلام من پونزده سال بیشتر ندارم و خودم فکر میکنم ک سه سالی هست دچار این موضوع هستم اوایل چیز های ساده بود که متأسفانه من دیر فهمیدم و الان حتی دچار وسواس شدید شدم و به ریز ترین چیز ممکنه گیر بدم حتی در حین فهمیدن ی مطلب ، درس و … من نمراتم خیلی عالی بود اما الان مانع درس ک نه مانع زندگی عادیم شده و این روزا بعد چند ماه تونستم منظم کنم ذهنمو و همه چی رو کنار هم بچینم اما بازم بعضی وقتا بهم میخوره و من عقیده دارم دخالت من برای مقابله باهاش و حل کردن همشون و چیدن کنارم هم و … همیشگی نیست لطفاً راهنماییم کنین که چکار کنم و اینکه خودم فکر میکنم ریشه اش بخاطر اتفاقات گذشته است ک البته اتفاق کوچیکی بود اما به من شوک زیادی وارد شد از اون اتفاق ممنون میشم اگه جوابم رو بدید و راهنمایی کنید مرسی ⁦❤️⁩

درود بر شما دوست عزیز
با توجه به توضیحاتی که دادید و به نظر می رسه یک اتفاقی باعث شده که وسواس های شما شروع بشه بهتره به روانشنسا مراجعه کنید تا بتونه اثرات اون مساله را روی شما حل کنند تا مشکل وسواس تون هم درمان بشه.
البته برای کنترل وسواس هاتون هم می تونید از دوره درمان وسواس که در سایت دربارش توضیحاتی دادم استفاده کنید.

سلام من 15سالمه من مشکلم اینه که به یه چیزای خیلی مسخره فکر می کنم مثلا در مورد ترس از بیماری و از بین رفتن استعدادام وخیلی چیزهای دیگه من هرکاری میکنم نمیتونم این افکار رو از خودم دور کنم من تازگی کمی هم کم خواب شدم قبل کرونا با دوستام فوتبال بازی میکردم و بی خیال بودم و راحت اما به تازگی خیلی اذیتم ایا این درمان میشه درمان کامل؟اگه میشه لطفا یه راه چاره مطمئن بدید و یه چیز دیگه من از این فکر ها میترسم که نکنه به واقعیت بپیونده ایا همین طوره یا فقط یه خیاله

درود بر شما دوست عزیز
شما وسواس فکری دارید و وسواس های فکری معمولا فقط در ذهن هستند و در واقعیت رخ نمی دن، ریشه وسواس اضطراب هست و برای درمان وسواس تون باید روی اضطرابتون کاربشه
اما همونطور که متوجه شدید به صورت خودآگاه نمی شه کنترلش کرد بلکه باید علل ایجاد اضطراب درونی شما را رفع کرد تا دیگه این افکار در شما ایجاد نشه

سلام من ۱۷ سالمه و مشکلمم اینه که دائم فکرای مسخره سراغم میاد حتی در مورد موضوعات مختلف هم سعی میکنم با خودم کنار میام و به خودم قول میدم که دیگه بهش فک نکنم ولی باز شک تو دلم میوفته مثلا اگه یه خواب بد میبینم همش به خودم میگم خواب و این چیزا خرافاته ولی همش ته دلم میترسم که نکنه اتفاق بدی بیفته واسم

درود بر شما دوست عزیز
این ها افکار وسواسی هستند و تهیه دوره درمان وسواس یا مراجعه به روانشناس مشکل تون حل میشه

دكتر سلام خسته نباشيد من حدود يك سال و چند ماه هستش يا تقريبا بهتره بگم دو سال دچار وسواس شدم وسواس فكري عملي و در حال حاضر هم ميرم پيش روان شناس و روان پزشك هر چند از اوايل هم ميرفتم ولي الان واقعا شديد تر شده وسواس م به طوري كه قبلا اصلا اينجوري نبود كه حالا شده توروخدااااا راهنماييم كنيد لطفااااا خيلي ناراحتم بابت اين مسئله 😫😫

درود بر شما دوست عزیز
چه داروهایی مصرف می کنید و روانشناس از چه روش درمانی برای حل مشکل تون استفاده می کنه؟

سلام.خسته نباشید.من 24 سالمه قبلا دچار وسواس شستشو بودم.اما دیگر نیستم.اما چند وقته که افکار منفی وقته به ذهنم میاد با حرکت بدنم یا تکان دادن اعضای بدنم اون فکر رو همون نقطه حس میکنم.همین مشکل برای اولین بار داشتم ورزش میکردم رخ داد الانم تو تمام مراحل باهامه.دارودرمانی هم شروع کردم…این چه نوع وسواس هست. با تشکر

درود بر شما دوست عزیز
علایم شما یک نوع وسواس فکری هست. اما چون قبلا وسواس شستشو هم داشتید مشخصه که ریشه هر دو وسواس اضطراب های درونی شما هست که هر بار به یک شکلی خودش را نشون می ده

با سلام
Cbt روش آگاهی دادن شخص وسواس با ریشه و عوامل ایجاد کننده وسواس میباشد یعنی شناخت افراد به اشتباه برداشتی که از علل وقایع دارند و تجزیه تحلیل آن بین دکتر و مریض.
به نظر بنده تا وسواس ریشه یابی نشه با هر روش دیگری خوبش کنی دوباره عود میکنه بنده وسواس فکر خرافی ، جادویی ، تمیزی و سایر وسواسیها را دارم دکتر از روش مواجه و عدم پاسخ استفاده کرد هرچه تعداد جلسات بیشتر میشد بیشتر پی به پوچ بودن این روش می بردم در نهایت بعد از ۵ جلسله درمان رهایش کردم حالا دنبال دکتری هستم که روی ریشه وسواس من کار کنه

درود بر شما
حرف شما کاملا درسته . هدف درمان cbt کاهش علایم و نشانه های وسواس هست و ریشه مشکل را حل نمی کنه . اگه علت وسواس شما عوامل فیزیولوژیک نباشه با درمان روانپویشی می تونید به صورت ریشه ای اون را درمان کنید.

سلام خدمت اقای دکتر بسیار بزرگوار 🌹ممنون از این همه اطلاعات عالیتون بهترین سایتی هست که در این باره مراجعه کردم و بسیار کمک کننده بوده. اقای دکتر من دفعه ی قبل که پیام گذاشته بودم و فرمودید که ریشه ی وسواسم اضطراب بود تا به الان خیلی بهتر شدم چون فهمیدم خیلی از عاداتم یه وسواس بودن و زندگی من به هر حال میگذره و ربط یا وابستگی به عاداتی که انجام میدم نداره در واقع همون وسواس یا تکرار کار ها.
ولی به تازگی این مشکل پیش اومده که من مدتی بطور کامل خیلی موفق شدم به وسواس در خیلی نقاط زندگیم نه بگم. ولی دیشب نتونستم تو یه قسمتی نه بگم و بعد اون یه حس عذاب وجدان شدید ناخوداگاه دچار میشم و این حس طوریه که انگار یک نفر در درونم به من میگه ادم خیلی ضعیف و بدی هستم مثلا به سگ عزیزم نگاه میکنم یک آن به ذهنم میاد نکنه از تراس بندازمش! البته که همچین کاری نمیکنم هیچوقت ولی این افکار به تازگی میان انگار من خیلی ادم بدی هستم چون یکبار شکست خوردم. من خودم به این درجه رسیدم که میفهمم این عذاب وجدان های شدید هم نوعی وسواسن ولی این حس کاملا ناخوداگاه هست تمام سعیم رو میکنم باهاش مقابله کنم ولی انگار اون حس یک منِ بدجنسی هست که سعی میکنه من رو در بر بگیره. در واقع شخصیت وسواس های من هست.

سلام اقای دکتر خسته نباشید_من ۲۴ سالمه الان نزدیک سه ساله وسواس جنسی دارم مثه کسایی ک ب شستشو و الوده بودن دست وسواس دارن موقعی ک‌وسوسه میشم فکر میکنم بدنم‌الوده شده و باید رابطه جنسی یا خودارضایی کنم ک بدنم ب حالت ارامش برگرده درمورد کوچکترین‌چیز ها وسوسه میشم یپب راهنماییتون نیازدارم تشکر.

سلام و درود خدمت دکتر بهشتیان .من ۲۰ساله هستم ۵ماه هست که در رابطه با موارد مختلف مثل نجاست و پاکی ؛مثل طهارت ؛غسل و…دچار وسواس فکری شدید شدم .دائما دست هایم را می شویم.خسته شدم دیگه نمیدونم باید چی کار کنم ؛باید به دکتر مراجعه کنم؟

درود بر شما دوست عزیز
بله بهتره به روانشناس مراجعه کنید دوره درمان وسواس هم می تونه بهتون کمک کنه مشکل تون را حل کنید.

دیدگاه:با عرض سلام
عىن مشکل را من هم دارم و فکر می کردم که تنها من به این بیماری دچار هستم.
ولی بعد از مراجعه به این سایت و خواندن متون شما فهمیدم که خیلی ها این مشکلات را دارند.
دست شستن بیش از حد، حمام کردن بعد از رفتن به بیرون و بازار ها، دست نزدن به چیزی ، حتی دست ندادن به دوستان و همکار ها، ننشستن به چوکی های عمومی، حتی در مورد دیگران فکر کردن که نباید دستان شان آلوده شود به جرم ها و هزاران افکار پوچ دیگر کار روزمره ام شده و خیلی ها را از خود آزرده ساختم….

سلام من همیشه درگیر گذشته و چیز های مسخره هستم و همیشه احساس نگاه میکنم چون فکر میکنم زندگی همسرم را خراب کردم و همیشه چیزی را میبینم میشارم مثلا گل های فرش دستگیره های کابینت هرروز هزار بار می شمارم لطفا کمکم کنید

بسيار عالي و مفيد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار، مقالات و تخفیفات گروهی را دنبال کنید

 

دکتر محمد بهشتیان روانشناس ، روان درمانگر ، پژوهشگر ، مدرس و هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی است. وی عضو انجمن روان پویشی آمریکاست. حدودا ۲ دهه است که در حوزه روان درمانی پویشی و هیپنوتیزم درمانی فعالیت می کند. وی دستگاه BWS (ویژه هیپنوتیزم سریع) را در سال ۱۳۸۱ اختراع و پژوهشی درباره اثربخشی این دستگاه در مقایسه با روش های معمول درمانی انجام داد.و تا کنون بیش از ۴۰ عنوان کتاب تالیف و ترجمه کرده است. برای مشاهده رزومه کامل ایشان اینجا را کلیک کنید

تعیین وقت: 10 50 910 910 0 (از ساعت 12 ظهر تا 10 شب از طریق تماس، پیامک، تلگرام و واتساپ) ؛ 22866357

پشتیبانی دوره ها: 77 50 910 0910 (از طریق تلگرام ، واتساپ)

آدرس: تهران، شریعتی، بالاتر از ظفر، جنب ساختمان نگین ظفر

ایمیل: beheshtiyan.ir@gmail.com

ما برای بهبود خدمات خود از کوکی‌ها استفاده می‌کنیم. جزئیات بیشتر را در صفحه “حفظ حریم خصوصی کاربران” در وبسایت دویچه وله بخوانید.

​​​​​​​پژوهش‌های روانشناختی نشان می‌دهند که سرکوب افکار مزاحم کارآیی ندارد، بلکه موجب افزایش دفعه‌های تکرار آنها در ذهن می‌شود. روانشناسان روش‌هایی را برای برخورد با افکار مزاحم و تکراری توصیه می‌کنند.

روان‌پژوهان می‌گویند که تلاش برای سرکوبی افکار مزاحم باعث تسلط و ماندگاری بیشتر آن افکار در ذهن انسان می‌شود. مغز معمولاً  تمایلی به فراموش کردن موضوعات ندارد، به همین دلیل هر چقدر بیشتر سعی در فراموشی موضوعی کند، بیشتر با فکر به آن موضوع درگیر می‌شود.

چگونه حساسیت ذهنی را از بین ببریم

برای شناسایی افکار مزاحم و برخورد با آنها ابتدا باید منشاء این افکار و سپس واکنش‌ فرد هنگام درگیری با آنها را بررسی کرد. همه گهگاه با هجوم افکار مزاحم روبه‌رو می‌شوند، اما آنچه باعث می‌شود کنترل ذهن دشوار شود اضطراب است، زیرا اضطراب واکنش‌های ناخوشایند دیگری را سبب می‌شود. تلاش فرد مضطرب برای انحراف ذهن باعث می‌شود افکار با شدت بیشتری به ذهن او بازگردند. اضطراب همچنین به زایش افکار مزاحم دیگر کمک می‌کند. بنابراین بهترین راه در درجه اول کنترل اضطراب است.  

دکتر دانیل وگنر (Daniel Wegner)، روانشناس آمریکایی، پژوهش‌های گسترده‌ای در باره افکار مزاحم انجام داده و به این نتیجه دست یافته است که گریز از افکار مزاحم به پایداری آن در ذهن دامن می‌زند. به عبارت دیگر هر چقدر تلاش بیشتری برای فراموشی یا سرکوب افکار ناخوشایند انجام گیرد، تردد آن افکار در ذهن بیشتر می‌شود.

برای مثال تلاش برای نگه داشتن یک راز باعث می‌شود بیشتر به آن فکر کنیم و همین تلاش ما را بیشتر به بازگو کردن آن وسوسه می‌کند. این همان سازوکاری (مکانیزمی) است که در برخی از افرادی که رژیم غذایی لاغری را شروع کرده‌اند عمل می‌کند و آنها را به فکر کردن مدام به خوراکی‌ها و شکستن رژیم لاغری وامی‌دارد.

بیشتر بخوانید: چاقی پس از رژیم لاغری، چرا؟

برخی نیز از ترس ابتلا به بیماری رنج می‌برند یا به از دست دادن نزدیکان و حوادث طبیعی چون زلزله، سیل و توفان فکر می‌کنند که این امر از اهمیت دادن و تمرکز بیش از حد و بی‌تناسب به احتمال بروز واقعه‌ای در آینده ناشی می‌شود.

دکتر وگنر می‌گوید که افکار مزاحم در حقیقت پیامد اختلالات و ناراحتی‌هایی است چون حس گناه، خستگی و اضطراب.

نیکلا سرازن Nicolas Sarrasin روانشناس فرانسوی در کتاب “چگونه از افکار مزاحم و وسواس گونه رهایی یابیم” مینویسد: «افکار مزاحم، ناخواسته و وسواس‌گونه منشاء پریشانی و آشفتگی هستند و می‌توانند به سادگی با ایجاد پرسش‌هایی تکراری در ذهن زندگی را مختل کنند.»

او معتقد است افرادی که از اضطراب مزمن رنج می‌برند خطرهای بسیاری را در اطراف خود حس می‌کنند که احتمال بروز آن گاه به صفر نزدیک است. آنها قادر نیستند توجه‌شان را به موضوعاتی غیر از آنچه آنها را دچار هراس می‌کند متمرکز کنند.

هنگام بروز افکار مزاحم توجه به چند نکته حائز اهمیت است: شناسایی افکاری که بیشتر به ذهن‌مان خطور می‌کنند، ارزیابی میزان اهمیت آنها، شناسایی و سنجش تطابق آنها با واقعیت.

خانم دکتر حدیث توکلی، روانشناس و پژوهشگر، در گفت‌وگو با دویچه وله می‌گوید: «افکار مزاحم در دو زمان بیشتر به ذهن انسان خطور می‌کنند، یکی شب‌هنگام و در زمان خواب که باعث می‌شود فرد دچار بی‌خوابی، اختلال خواب یا دیدن کابوس شود و دوم در زمان کارهای نیازمند به تمرکز یا یکنواخت مثل درس خواندن، رانندگی و ظرف شستن. با بررسی این موارد می‌توان به راهکار مناسبی برای رفع افکار مزاحم خود دست یافت.»

بیشتر بخوانید: اختلال خواب، مشکل جوامع امروزی

دکتر توکلی چند راهکار ساده اولیه برای کنترل این افکار توصیه می‌کند: تهیه فهرستی از افکار استرس‌زا و اولویت‌بندی با توجه به میزان بسامد (تعداد دفعه‌هایی که یک پدیده تکرار می‌شود) آنها در ذهن، تخلیه افکار با نوشتن آنها روی کاغذ، ریلکسیشن (تمدد اعصاب).

دکتر سرازن به چند روش برای کنترل این افکار اشاره می‌کند:

منحرف کردن ذهن

هنگامی که افکار مزاحم ذهن فرد را اشغال می‌کنند، این خود اوست که این فضا را در اختیار آنها قرار می‌دهد. یکی از راه‌های مقابله با این افکار تغییر دادن کانون توجه از افکار ناخوشایند به رویدادها یا فعالیت‌های سازنده و دادن همان فضای اشغال‌شده در ذهن به افکار مثبت و ساده است که نیاز به تمرکز زیاد نداشته باشد.

اگر فکر به چیز دیگری منحرف شود بهتر از آن است که ذهن سرگردان باشد، زیرا که سرگردانی بی‌هدف ذهنی با ناخشنودی همراه خواهد شد. پس بهتر است که فرد بر یک موضوع تمرکز کند. مثلاً شنیدن یک قطعه موسیقی یا تماشای یک برنامه جالب تلویزیونی.

پذیرش

آنچه باعث می‌شود فرد به طور مکرر به افکار منفی گرایش داشته باشد، عدم پذیرش و قبول واقعه‌ای است که احتمال بروز آن را می‌دهد. پذیرش به جای طفره رفتن بهترین راه برخورد با افکار مزاحم است. هنگامی که فرد نهایت هر واقعه‌ای را تصور کند و آن را پذیرا شود آرامش جانشین خشم و نگرانی می‌شود.

خوگیری

انسان برای ادامه زندگی باید قادر باشد خود را با وقایع ناخوشایند انطباق دهد، به‌ویژه هنگامی که این اتفاقات به کرات رخ می‌دهند. وگنر می‌گوید که انسان نمی‌تواند به چیزی که از آن گریزان است، خو بگیرد. علت این امر آشکار است. فرار از افکار ناخوشایند و پیامدهای ناشی از آن چون اضطراب هرگز این امکان را به ما نمی‌دهد که به آن خو بگیریم. مواجهه با افکار، بدون تلاش برای فرار از آنها، رفته ‌رفته واکنش‌های ناخوشایندی را که این افکار بر بدن ما تحمیل می‌کنند، کاهش می‌‌دهد.

چارچوب‌بندی

هنگامی که فرد درگیر افکار مزاحم می‌شود، به جای مبارزه یا سعی در فراموش کردن آن بهتر است محتوای آن را در چارچوبی قرار دهد، از نو طراحی کند و اطلاعاتی در مورد آن جمع‌‌‌آوری کند. این واکنش باعث می‌شود ترس و فشار ناشی از افکار مزاحم رفته‌رفته خنثی شود.

خانم دکتر توکلی به راه‌های کمکی دیگری چون مراقبه (مدیتیشن)، نوشتن و پیاده کردن افکار روی کاغذ به شکل عادتی روزانه و تنفس‌های عمیق و منظم اشاره می‌کند.

مراقبه به نگرش بدون قضاوت می‌انجامد و کمک می‌کند که افکار منفی به مکان دیگری نقل مکان کنند. این روش هم برای مقابله با افکار مزاحم و تکراری مفید است و هم به بهبود تمرکز حواس کمک می‌کند.

نوشتن در مورد افکار و احساسات باعث سلامت جسمی و روانی می‌شود. استفاده از تکنیک «بنویس، بخوان و پاره کن» می‌تواند فرد را برای مقابله با افکار منفی و تکراری یاری کند. تنفس نیز اولین و ساده‌ترین کاری است که انسان در این مواقع می‌تواند انجام دهد. تنفس به فرد آرامش می‌بخشد و او را به زمان حال و طبیعت پیرامونش پیوند می‌دهد.

این روانشناس همچنین به روش‌هایی نظیر به تأخیر انداختن اندیشه اشاره می‌کند. برای مثال از فرد مضطرب خواسته می‌شود نگرانی خود را نیم ساعت به تأخیر بیاندازد.

آنچه همه این راهکارها بر ما آشکار می‌کند این است که گاه تلاشی که فرد برای رهایی از افکار مزاحم می‌کند از خود آن افکار زیان‌بارتر است. در ‌واقع آنچه مهم است تغییر نگرش و رفتار فرد و مدیریت ذهن است.

MTV

سعی کنید زمانی بخوابید که واقعا خسته هستید و خواب به سراغتان آمده است.

سعی کنید در زمان خوابیدن و بیدارشدن نظمی به وجود بیاورید.

با توجه به تأثیر بیدارکننده نوشیدنی‌هایی کافئین‌دار مانند قهوه، چای سیاه و سبز، کوکاکولا و همچنین نوشابه‌های انرژی‌زا بهتر است که ۴ تا ۶ ساعت پیش از خوابیدن، از صرف آنها پرهیز شود.

شب‌ها، به ویژه پیش از رفتن به رختخواب از کشیدن سیگار و مصرف دخانیات پرهیز کنید.

توجه کنید که اتاق خواب شما به اندازه کافی آرام، کم‌سروصدا و تاریک باشد. اگر محیط اطراف پرسروصدا است، از گوشگیر استفاده کنید.

سعی کنید، دمای اتاق خواب شما نه گرم باشد و نه سرد. دمای مطلوب اتاق خواب ۱۸ درجه سانتیگراد است.

اگر چه ورزش در رفع استرس مؤثر است، اما بکوشید از تحرکات ورزشی شدید پیش از رفتن به خواب خودداری کنید، چرا که اینگونه تحرکات باعث گردش بیشتر و سریعتر خون می‌شود.

چگونه حساسیت ذهنی را از بین ببریم

از خواب طولانی خلال روز پرهیز کنید. خواب بعدازظهر بهتر است که بیشتر از یک ربع طول نکشد.

اگرچه تماشای تلویزیون، مطالعه یا حتی کار با لپ‌تاپ در بستر می‌تواند با راحتی همراه باشد، اما به افرادی که دچار بدخوابی یا بی‌خوابی هستند، توصیه می‌شود که از این کار چشم بپوشند. بکوشید به بدن خود عادت دهید که تخت فقط برای خواب و استراحت است.

درصورتی که هنگام خوابیدن ناآرام هستید و پیوسته در تخت می‌غلتید، بهتر است که دائم به ساعت نگاه نکنید، چون بیش از پیش زیر فشار عصبی قرار می‌گیرد و دشوارتر به خواب می‌روید.

اگر حس می‌کنید که خوابتان نمی‌رود، سعی نکنید به زور بخوابید. بهتر است بلند شوید و خود را با چیزی سرگرم کنید، تا به طور طبیعی خسته شوید و خوابتان بگیرد. یک فنجان چای غیرسیاه یا غیرسبز می‌تواند تأثیری آرام‌بخش و خواب‌آور داشته باشد.

آیا بی‌خوابی و بدخوابی شما به خاطر این است که پیوسته به مسائل و کارهایی فکر می‌کنید که در روزهای بعد قرار است انجام دهید؟ در این صورت بهتر است یک دفترچه کوچک کنار تختتان داشته باشید و این کارها یا مشغله‌های ذهنی را یادداشت کنید. با همین کار این مشغله‌ها کوچکتر می‌شوند.

نویسنده: Anabela Linke / SA

رئیس سازمان بهزیستی ایران از شیوع اختلالات روانی در جامعه خبر داد و گفت آمار مبتلایان در شهرهای بزرگ به مراتب بیشتر است. اضطراب، افسردگی و بدخوابی از مصادیق این اختلال‌ها معرفی می‌شوند. (29.10.2017)
 

سروصدا، شلوغی و سرعت زیاد در زندگی، فضایی اضطراب‌آور به کلان‌شهرها بخشیده‌اند. به اعتقاد پژوهشگران، زندگی در شهرهای بزرگ خطر انزوای فرد را افزایش می‌دهد و واکنش مغز او به شرایط تهدیدآمیز را دستخوش تغییر می‌کند. (31.10.2012)
 

بر اساس پژوهش‌تازه‌ای از دانشگاه لایپزیگ آلمان شمار زنانی که به بدخوابی یا کم‌خوابی دچار هستند، به مراتب بیشتر از مردان است. کارشناسان دلایل گوناگونی را برای این پدیده عنوان می‌کنند.   (04.05.2017)
 

استرس و اضطراب طولانی به اندازه سیگار خطر سکته قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد. پژوهش تازه دانشگاه هاروارد آمریکا در باره استرس مشخص می‌کند که هسته‌ای کوچک به نام آمیگدال (بادامه) در مغز مرکز استرس بدن است. (16.01.2017)
 

عواملی مانند فشار زمانی، مسئولیت‌های سنگین و تعداد کم نیروی کار به افزایش اضطراب در محیط کار منجر شده است. تحقیقات بنیاد آلمانی هانس بوکلر نشان می‌دهد که اضطراب در محیط کار به افزایش فشارهای روانی می‌انجامد. (06.04.2009)
 

چرا مى خوابيم؟ آيا خواب به خاطر استراحت و به منظور تجديد قواى بدنى است؟ آيا خواب وظيفه سامان بخشى به تجربيات روزمره بر عهده دارد؟ و يا اينكه خواب به كاركرد مغز نظم مى بخشد؟ (14.03.2008)
 

طبق نتایج یک نظرخواهی در آلمان حدود یک دوم زنان و یک چهارم مردان از مشکل بی‌خوابی یا بد‌خوابی رنج می‌برند. روان‌پزشکان راه‌هایی مانند قدم زدن شبانه و گوش دادن به موسیقی ملایم را برای مقابله با بدخوابی توصیه می‌کنند. (04.01.2010)
 

روان‌شناسان می‌گویند اگر استفاده از شبکه‌های اجتماعی از کنترل انسان‌ها خارج شود، ماهیت اعتیادآور آنها می‌تواند زندگی را مختل و اختلالاتی همچون افسردگی و اضطراب اجتماعی را هم در شخصیت‌های آسیب‌پذیر تقویت کند. (22.03.2017)
 

اخبار پزشکی و سلامت این هفته نگاهی دارد به این عناوین: سالم‌ترین غذاها برای خنک کردن بدن در روزهای گرم؛ عارضه روانی بازماندگان کووید-۱۹ و سروتونین، هورمونی برای کاهش عفونت‌های گوارشی.

در اخبار و تازه‌های پزشکی این هفته از جمله می‌خوانید: سندرم خستگی پس از ویروس چیست؟ افزایش خطر ابتلا به کووید ۱۹ با مصرف داروهای کاهنده اسید معده و استرس اکسیداتیو چگونه بر بدن تأثیر می‌گذارد؟

در تازه‌های پزشکی این هفته نگاهی داریم به این عناوین: چطور بدون تحمل گرسنگی لاغر شویم؟ «هایپوکسی ساکت»، عجیب‌ترین عارضه کووید ۱۹. اخبار کرونا با سلامت بدن و مغز چکار می‌کند؟ داروهای فشار خون خطر کرونا را تشدید نمی‌کنند!

پژوهشگران اسپانیایی امیدوارند که یک داروی دیگر را به فهرست داروهای ضد کووید اضافه کنند: پلیتیدپسین.
 

عربستان با پروژه بلندپروازانه نئوم می‌خواهد شهری بسازد که معجونی است از پایداری، همخوانی با محیط زیست و فناوری ارتباطات.
 

با این تصاویر نگاهی می‌افکنیم به جهان پیرامون‌مان. تصاویری از رویدادهای خارق‌العاده یا روزمره، از زیبایی‌ها و زشتی‌ها.
 

© 2021 Deutsche Welle |
حریم خصوصی کاربران |
شناسنامه |
تماس
| نسخه موبایل

اختلال وسواس فکری (OCD)یک اختلال است که با افکار جدی، وسواس و اجبار مشخص می شود. این افکار وسواسی و رفتارهای تکراری می تواند تاثیر قابل توجهی بر زندگی داشته باشد، اما می تواند از طریق تعدادی از مداخلات پزشکی به شما کمک کند. اگر چه با اختلال وسواسی زندگی می کنید و یا از فردی با این شرط حمایت می کنید، در این بخش از نمناک 10 واقعیت وجود دارد که در مورد آن باید بدانید.

اگر مبتلا به اختلال وسواسی باشید، ممکن است اضطراب شدید را به عنوان نتیجه افکار وسواسی تجربه کنید. اغلب اوقات اجبار برای کاهش اضطراب ناشی از وسواس های رفتاری مورد استفاده قرار می گیرند. این رفتارها شامل موارد زیر می شوند: 

اختلال وسواسی، توسط وسواس های مشخص می شود، اما نشانه هااز شخصی به شخص دیگرمتفاوت است. اگر مبتلا به اختلال وسواسی باشید، ممکن است تیک و حرکات تکرار مانند پلک زدن و یا تیک صورت را داشته باشید. چندین زیرمجموعه از اختلال وسواسی از جمله یک وسواس به تمیزی، یک وسواس با تقارن و نظم و جمع آوری، وجود دارد. 

اگر OCD دارید، ممکن است غیرعادی بودن یا بیش از حد وسواس را تشخیص دهید. این می تواند یکی از جنبه های خسته کننده اختلال باشد.

چگونه حساسیت ذهنی را از بین ببریم

هیچ تفاوتی در میزان اختلال وسواس میان مردان و زنان وجود ندارد. مردم همه فرهنگ ها و قومیت تحت تاثیر قرار می گیرند، اما چندین عامل ریسک وجود دارد که می تواند احتمال توسعه این اختلال را افزایش دهد، از جمله: 

سن:شما در خطر توسعه اختلال وسواسی در اواخر دوران نوجوانی قرار دارید. هنگامی که به بزرگسالی می رسید، خطر گسترش اختلال وسواسی رخ می دهد. 

جنسیت:مردان و زنان به همان اندازه به طور مساوی مبتلا به اختلال وسواس در پی بلوغ هستند، اما مردان بیشتر به احتمال بیشتری مبتلا به اختلال وسواس در طول دوران کودکی هستند. 

ژنتیک:داشتن اعضای خانواده مبتلا به اختلال وسواس به طور قابل توجهی ریسک را افزایش می دهد. هرچه فرد نزدیک تر به خانواده شما باشد، خطر بیشتری وجود دارد، به خصوص اگر اختلال آن ها از کودکی یا نوجوانی شروع شود. 

رویدادهای مربوط به زندگی ضربه روحی:رویدادهای آسیب زا، مانند سو استفاده جنسی یا مرگ یک فرد محبوب، ریسک را افزایش می دهد. 

ساختار مغز:اگرچه تحقیقات کاملا مشخص نیست، اما اعتقاد بر این است که بین علایم و اختلالات مغز یک رابطه وجود دارد. 

با این حال، کودکان زیر 4 سال می توانند تحت تاثیر قرار بگیرند. اگر چه نادر است اختلال می تواند در اواخر بزرگسالی شروع شود. به طور معمول، اغلب افراد در سن 19 سالگی تشخیص داده می شوند. 

توسعه اختلال وسواس نتیجه تعامل پیچیده بین تجربه زندگی و عوامل خطر ژنتیکی است. در حالی که هیچ ژن واحدی شناسایی نشده است، محققان می دانند که پیوند ژنتیکی از مطالعات دوقلوها وجود دارد، که نشان می دهد زمانی که یکی از دوقلوها مبتلا به اختلال وسواس باشد، دیگری بیشتر احتمال دارد که مبتلا شود. 

6. “OCD” نمی تواند با تست خون یا – xری تشخیص داده شود 

اگر فکر می کنید که مبتلا به اختلال وسواس هستید، باید یک متخصص بهداشت ذهنی آموزش دیده، مانند روان پزشک یا روان شناس را ببینید تا تشخیص دهید. علایم اختلال شبیه به بیماری های دیگر هستند، پس مهم است که به دنبال کمک حرفه ای باشید.

7. درمان های موثر موجود هستند 

اینها شامل داروهایی نظیر پروزاک(فلوکستین)، زولوفت (سرترالین )، پاکسیل (پاروکستین) هستند که بر سطوح سروتونین و همچنین داروهای روان گردان شامل درمان شناختی – رفتاری تاثیر می گذارند. داروهای روان درمانی می تواند به همان اندازه موثر باشد. محققان همچنین به درمان های دیگر نظیر تحریک عمقی مغز برای افرادی که مبتلا به اختلال وسواس مقاوم در برابر درمان هستند، نگاه می کنند.

8. استرس می تواند نشانه های اختلال را بدتر کند 

میزان استرس را کنترل کنید تا به سمت کاهش شدت و دفعات علائم حرکت کنید.

تمرکز باید بر روی مدیریت روزمره نشانه ها باشد، به جای اینکه وضعیت را درمان کنید.

با مکانیسم های مقابله خوب و درمان در محل، می توانید زندگی شاد و سازنده ای داشته باشید.

1. OCD بسیار مزمن است 

به این معنی است که مبتلا به آسم یا دیابت است. می توانید آن را تحت کنترل بگیرید و بهبود پیدا کنید، اما در حال حاضر هیچ درمانی وجود ندارد. این یک پتانسیل است که همیشه در پس زمینه وجود داشته باشد، حتی اگر بر زندگی تاثیر نگذارد.

تفکر فعلی این است که احتمالا در اصل ژنتیکی است، و درمانی در دسترس نیست تا در آن سطح درمان شود. کارهایی باید انجام دهید تا آن را واقعا کنترل کنید، و اگر نمی خواهید به طور موثر از آن ها در طول زندگی خود استفاده کنید، خطر بازگشت به آن را خواهید داشت. این به این معنی است که اگر از ابزار ارائه شده در درمان / یا رفتاری استفاده نکنید و یا اگر از مصرف دارو دست بردارید (در اغلب موارد) به زودی خود را در محاصره علائم قرار خواهید داد. 

2. دو مورد از ویژگی های اصلی اختلال ، شک و احساس گناه است 

در حالیکه هنوز درک نشده است که چرا این گونه است، اینها نشانه های این اختلال تلقی می شوند. در قرن نوزدهم، اختلال وسواس به عنوان “بیماری شک” شناخته شد، که می تواند حتی چیزها را در مورد خود، دیگران، یا دنیایی که در آن زندگی می کنند، مورد تردید قرار دهد.

بیمارانی را دیده ایم که در رابطه جنسی شان، سلامت ، درک، این که آیا آن ها مسئول امنیت کامل غریبه ها هستند، یا نه، احتمال اینکه آن ها قاتل شوند یا نه بیماران در مورد اینکه آیا آن ها واقعا زنده هستند یا نه، شک دارند. شک یکی از ویژگی های اختلال وسواس می باشد. این شک در بالاترین قدرت قرار دارد. این چیزی است که باعث می شود افراد صدها بار مسائل را بررسی کنند، یا سوالات بی شماری از خود و یا دیگران بپرسند. 

3. اگر چه می توانید در برابر انجام یک وسواس مقاومت کنید، نمی توانید از فکر کردن به یک تفکر وسواسی خودداری کنید 

وسواس ها رویدادهای ذهنی تولید شده را ایجاد می کنند که به نظر می رسد شبیه افکار واقعی یک فرد هستند، اما اینطور نیستند. به عنوان رویدادهای بیوشیمیایی، آن ها نمی توانند به سادگی آن را قطع کنند. مطالعات در مورد سرکوب فکر نشان داده اند هر چه بیشتر تلاش کنید به چیزی فکر نکنید، بیشتر به آن فکر خواهید کرد.

ترفند اصلی برای مقابله با وسواس های رفتاری این است:” اگر می خواهید کم تر به آن فکر کنید، بیشتر به آن فکر کنید. ترس نیز از ذهن سرچشمه می گیرد و برای بازیابی، مهم است که قبول کنیم که هیچ راه فراری وجود ندارد. ترس باید با آن ها روبرو شود. افرادی که مبتلا به اختلال نیستند، با چیزهایی که از مدت ها قبل می ترسند، می مانند – یعنی این که ترس آن ها ناموجه است و به هر حال اضطراب بدون اجبار و یا خنثی کردن فعالیت از بین می رود. 

4. تشخیص و درمان رفتاری بهترین نوع درمان برای اختلال وسواس می باشد 

درمان رفتاری – بهترین نوع درمان برای اختلال وسواس می باشد. وسواسی ها باور دارند که یک مساله مبتنی بر ژنتیک با مولفه های رفتاری است و منشا روانی ندارد. بنابراین صحبت در مورد درمان معمولی چندان کمکی نخواهد بود. مرور رویدادهای گذشته در زندگی تان، یا تلاش برای مشخص کردن جایی که پدر و مادر شما در بزرگ کردن شما اشتباه کرده اند، هرگز به شما در روند بهبود علائم کمک نخواهد کرد. 

5. در حالی که دارو کمک کننده است، به خودی خود درمانی کامل نیست

 این طبیعت انسان است که همیشه راه حل های سریع، آسان و ساده می خواهند. در حالی که همه مبتلایان دوست دارند که دارو برای رفع بیماری وجود دااشته باشد، در این زمان واقعا چنین چیزی وجود ندارد. داروها درمان کاملی نیستند، با این حال آن ها درمانی “خوب” هستند. به طور کلی، اگر بتوانید علائم را 60 تا 70 درصد کاهش دهید، نتیجه خوبی در نظر گرفته می شود. 

اتکای صرف به دارو به احتمال زیاد به این معنی است که تمام علائم کاملا از بین نمی رود و اگر آن ها را قطع کنید، همیشه در برابر بازگشت اساسی آسیب پذیر خواهید بود. داروها درمان نیستند، بلکه کنترل گر هستند. حتی در جایی که خوب کار می کنند، وقتی دست از مصرف آن ها بردارید، معمولا در عرض چند هفته به حالت ناسالم پیشین خود باز می گردید. 

6. نمی توانید و نباید به کمک دیگران برای مدیریت اضطراب خود و یا خوب بودن وابسته باشید 

اگر برای مدیریت اضطراب خود به دیگران وابسته هستید، به سوالات پاسخ دهید، به سوالات خود پاسخ دهید، چه کار خواهید کرد؟ حدس من این است که احتمالا ساکت و ناتوان خواهید بود. این درست است هیچ کس نمی تواند بیش از تو به تو کمک کند.

اگر انگیزه شما آنقدر ضعیف است که نمی توانید به تنهایی به کار خود ادامه دهید . همان طور که در ابتدا ذکر شد، از آنجا که بیماری مزمن است، باید یاد بگیرید که آن را در طول زندگی خود مدیریت کنید. همیشه باید کاملا مستقل از مدیریت آن باشید. 

7. هدف هر درمان خوب، آموزش دادن به خودتان برای تبدیل شدن به مشاور خودتان است 

چگونه حساسیت ذهنی را از بین ببریم

در راستای آخرین نکته، رفتار درمانی خوب شناختی و رفتاری باید به شما ابزار لازم برای مدیریت موثر علائم خود را بدهد. با پیشرفت درمان، مسئولیت هدایت درمان باید به تدریج از مشاور به خودتان تغییر کند. در حالی که مشاور ممکن است با دادن تکالیف به شما برای کمک به شما و غلبه بر ترس های خود، شروع کند، باید در نهایت وضعیت های دشوار را در مورد خودتان تشخیص دهید و تکلیف خود را به چالش بکشید.

 8. نمی توانید به حدس خودتان در تصمیم گیری درباره چگونگی مقابله با اختلال وسواس تکیه کنید 

9. بهبودی به زمان نیاز دارد 

10.”بازگشت” خطری بالقوه است که باید از آن محافظت کرد

1. همیشه انتظار غیر منتظره ترین چیزها را داشته باشید :

می توانید هر زمان و مکانی فکر وسواسی داشته باشید. تعجب نکنید که قدیم و یا حتی جدیدا رخ داده باشد . اجازه ندهید که شما را متحیر کند. آمادگی استفاده از ابزارهای درمانی را داشته باشید همچنین، اگر افکار جدیدی ظاهر شود، مطمئن شوید و به درمانگر خود بگویید.

 2. مایل به پذیرش ریسک باشید:

خطر بخش جدایی ناپذیر از زندگی است و به همین ترتیب نمی توان از آن خلاص شد .

3. هرگز از خود یا دیگران اطمینان حاصل نکنید:

در عوض، به خودت بگو که بدترین اتفاق می افتد یا اتفاق افتاده است. اطمینان از اثرات هر نوع تکالیف درمانی که از آن استفاده می کنید را لغو و از بهبود جلوگیری می کند. اطمینان به دنبال یک محرک است، مهم نیست چطور ممکن است سعی کنید آن را توجیه کنید. 

4. همیشه سعی کنید با افکار وسواسی موافق باشید:

هرگز آنها را تجزیه و تحلیل نکنید، سؤال یا با آنها بحث نکنید. سوالاتی که مطرح می شوند، سوالات واقعی نیستند و پاسخی واقعی برای آنها وجود ندارد. سعی کنید در هنگام موافقت با جزئیات دقیق نباشد.

 5. زمان را تلف نکنید تا مانع از فکر کردن شوید:

این فقط اثر متضاد و منجر به تفکر افکار بیشتر خواهد شد. مطالعات نشان داده اند که نمی توانید به طور موثر افکار خاصی را متوقف کنید. 

6.به خاطر داشته باشید که مقابله با علائم مسئولیت خودتان است:

دیگران را در انجام تکالیف درمانی خود در نظر نگیرید یا انتظار داشته باشید که آنها به شما انگیزه دهند. آنها همیشه وقتی به آنها نیاز دارند آنجا نخواهند بود، اما خودتان همیشه برای خودتان وجود دارید.

 7.در پیشرفت خود بیش از حد بی حوصله نشوید:

یا خودتان را نسبت به شخص دیگری مقایسه نکنید. هر کسی با سرعت خود پیش می رود در عوض سعی کنید به سادگی تمرکز بر انجام تکالیف درمانی روزانه، یک روز در یک زمان داشته باشید . 

8. وقتی با دو گزینه ممکن مواجه شدید، ممکن است سخت تر را انتخاب کنید 

9. روزمرۀ تکالیف درمانی خود را بررسی کنید، حتی اگر فکر می کنید همه آنها را می دانید:

آسان است که به راحتی آنها را نادیده بگیرید – مخصوصا کسانی که به دنبال انجام آن نیستید. 

10.در ابتدای هر روز، تکالیف را بخوانید فرض نکنید همه آنها را می شناسید و آنها را فراموش نخواهید کرد

(اختلال وسواس فکری) اختلال روانی است که بر میلیون ها نفر از مردم در سراسر جهان تأثیر می گذارد، اما راه هایی برای درمان این بیماری وجود دارد از جمله کاهش مصرف کافئین ، مدیتیشن ، ماساژ و ورزش منظم. 

درمان های خانگی برای اختلال وسواس فکری عبارتند از: 

مصرف کافئین را کاهش دهید

بسیاری از عوامل مرتبط با استرس وجود دارد که می تواند اختلالات را تشدید کند، بنابراین کاهش دادن مواد شیمیایی ناشی از استرس مثل کافئین و …ایده بسیار خوبی است. هنگامی که افزایش مصنوعی کافئین از بین می رود پس با خماری، و کمبود انرژی باقی می مانید. 

به طور منظم غذا بخورید

بدن هنگامی که تنش را تجربه می کند، عکس العمل منفی نشان می دهد و زمانی که ما گرسنه یا کمبود مواد مغذی داریم، می تواند منجر به یک افکار خطرناک یا غم انگیز شود. کاهش قند خون باعث ایجاد استرس در بدن می شود که می تواند علائم و روندی را ایجاد کند.

خوردن عجله و خوردن غذا نیز برای بدن بد است، بنابراین اطمینان حاصل کنید که سه وعده غذای منظم در روز دارید، به طور مرتب بجوید، زیرا این می تواند منجر به اختلال وسواس مجدد شود. 

به طور منظم ورزش کنید

ترشح سالم اندورفین در بدن برای سلامتی و متابولیسم کلی بسیار مهم است. ورزش یکی از بهترین و ساده ترین راه برای تقویت این مواد شیمیایی در بدن است، بنابراین 3-5 بار در هفته انجام دهید تا میزان خون بالا بیاید.

با نگه داشتن بدن خود به شکل خوب و استفاده از انرژی اضافی که ذخیره کرده اید، احتمال بیشتری برای اجتناب از رفتارهای وسواسی دارید. ورزش همچنین برای سلامت روان و وضوح و همچنین تنش طبیعی استرس مفید است. 

الگوهای خواب منظم داشته باشید

کمبود نظم در خواب می تواند به طور جدی با وضوح ذهنی و احساس آرامش ارتباط داشته باشد . اگر زمان مشخصی برای خوابیدن و بیدار شدن بگذارید و سعی کنید انجام دهید روز پر انرژی تری خواهید داشت و کمتر احساس خستگی یا افسردگی می کنید.

 ترک کردن سیگار 

ماهیت محرک سیگار می تواند برای افراد مبتلا اختلال به بسیار مضر باشد، زیرا نیکوتین و ماهیت اعتیادآور بودن سیگار هر دو به یک وضعیت خطرناک برای افرادی که در حال حاضر سعی در رفتار وسواسی دارند، ترکیب می شوند.

احتیاط:ارتباط بین ، افسردگی و خطر بالاتری از خودکشی وجود دارد. اگر علائم را دارید، مهم است که با شخصی صحبت کنید، چه یک درمانگر، یک عضو خانواده، یک دوست یا یک پزشک باشد. بسیاری از علائم را می توان درمان کرد، اما مهم است که شما تنها با اختلال مقابله نکنید، زیرا این اختلال مرموز و خطرناک است که نیاز به مراقبت مناسب دارد.

 

چگونه حساسیت ذهنی را از بین ببریم

چگونه مي‌توانيم فرزند خوب براي پدر و مادرمان باشيم؟چگونه مي‌توانيم فرزند خوب براي پدر و مادرمان باشيم؟مقدمه:يكي از مشكلات اصلي خانواده‌ها، تعارضات و درگيري‌هاي بين والدين و فرزندان است. والد…

نظر اسلام در مورد خود ارضايي چيست؟ آسيب هاي آن كدام است و چگ…نظر اسلام در مورد خود ارضايي چيست؟ آسيب هاي آن كدام است و چگونه مي توانيم اين عمل را ترك كنيم؟در جواب به اين سؤال مناسب است به سه مطلب اش…

بهترين روش حفظ قرآن کريم و تثبيت آن در ذهن چيست؟ بهترين متر…بهترين روش حفظ قرآن کريم و تثبيت آن در ذهن چيست؟ بهترين مترجم قرآن کريم چه كسى است و بهترين خط آن از كيست؟براى حفظ قرآن كريم، روش هاي گو…





در رابطه با اين سؤال توجهتان را به نكات ذيل جلب مي كنيم اميد است كه مفيد واقع گردد.منشأ تفكرات زشت و منفي:ابتدا بايد به اين نکته اشاره نمود که برخي از تفكرات منفي براي ما آسيب زا هستند؛ روابط ما را با ديگران به هم مي زنند و بهداشت رواني ما را لطمه مي زند ولي زشت و گناه نيستند. تفكرات زشت و منفي از دو منشأ سرچشمه مي گيرند:1. منشأ دروني: اين نوع تفكرات از درون آدمي سر بر مي آورد نظير شيوة تفكر و نحوة تفسيري كه فرد از حوادث پيرامون خود به عمل مي آورد[1] و علت آن , احساس بي ارزشي، احساس بيهودگي، احساس بدبيني نسبت به ديگران و هواي نفس و ندانستن جايگاه خود نزد خدا و در هستي و فراموشي مقام خليفه اللهي و سياه شدن فطرت پاك انساني است.2. منشأ بيروني: منشأ اين نوع تفكرات , خارج از وجود آدمي است و حوادث اطراف , زمينه اي براي افكار زشت و منفي مي شود[2] مانند: 1ـ وجود عامل شكست و ناكامي در زندگي فرد 2ـ بي كاري و بي هدفي 3ـ ناهنجاري هاي ديداري و شنيداري 4ـ بر هم خوردن تعادل اقتصادي و… 5ـ محيط ناسالم و دوستان و محيط تربيتي بد و الگوهاي ناشايست.شيوه هاي مقابله با افكار زشت و منفي:1. مهار كردن ذهن: رابطه آدمي و ذهن به دو صورت است 1ـ انسان بر ذهن خويش مسلط است و او را به هر طرف كه مي خواهد مي كشاند و ذهن را هدايت و مديريت مي كند 2ـ برعكس است يعني فعاليت هاي ذهن از كنترل انسان خارج است و او را به هر طرف كه مي خواهد مي كشد. به طور مثال انسان , همانند قايقراني است كه در درياي متلاطم و طوفاني اسير شده است و قايق او را همچون پر كاهي به اين طرف و آن طرف مي كشاند. در چنين موقعيتي است كه افكار زشت و منفي به سراغ انسان مي آيد. بنابراين بايد ذهن را در حالت اول درآورد و آن را مديريت و هدايت كرد. براي تحت كنترل درآوردن افكار و مسلط شدن بر ذهن , بايد تمرين هاي تدريجي و منظم كرد به گونه اي كه هر چيزي را كه اراده كرديد به آن فكر كنيد و به صورت ارادي جريان و جهت فكر را تغيير دهيد و به سهولت از فكري به فكر ديگر منتقل شويد و اين عمل را آنقدر تكرار كنيد كه ذهن فرمانبر و مطيع شما شود[3]. خواندن نماز با دقت و توجه, ما را در اين مهارت كمك مي كند.2. مداومت به ذكر: ذكر به معناي ياد كردن خداوند مي باشد. ذكر الهي جايگزين فكر منفي و زشت مي شود. به ويژه زماني كه افكار بيهوده و زشت به سراغ فرد مي آيند اين كار باعث پاكسازي فضاي قلب و درون از ناخالصي و فكرهاي آلوده و بد مي شود[4].ذكر هايي همچون لا اله الا الله و اعوذ بالله من الشيطان الرجيم و… در سالم ماندن ما از افكار بسيار مؤثر است. اين اذكار و اذكاري از اين قبيل كه در مفاتيج الجنان آمده است را سعي كنيد قبل و بعد از هر نماز تكرار كنيد.3. پر كردن اوقات: افكار منفي و زشت همانند ويروس هاي بيماري زا مي باشند زيرا سيستم دفاعي بدن به گونه اي مي باشد كه زماني كه بدن انسان داراي كمبودهايي از لحاظ غذايي و ويتامينها و… باشد و مقاومت بدن كم باشد در اين زمان است كه ويروس هاي بيماري زا در بدن انسان نفوذ مي كنند و باعث بيماري او مي شوند. همچنين زماني كه ذهن انسان خالي باشد و فرد هيچ هدف و برنامه اي براي خود نداشته باشد در اين زمان افكار زشت و منفي به سراغش مي آيند. بنابراين بايد برنامه هاي متنوعي را مطابق توانايي , نياز و علاقه و موقعيت خود در نظر بگيريد در اين صورت روند زندگي شما به گونه اي است كه براي هر يك از ساعات خود برنامه اي داريد و ديگر افكار زشت و منفي راهي براي نفوذ به ذهن شما پيدا نمي كنند[5].4. كنترل چشم و گوش: حافظه انسان به سه قسمت تقسيم مي شود اول: حافظه حسي: كه انسان با چشم و گوش , پديده ها و تصويرهاي اطراف را به ذهن انتقال مي دهد و اگر به آن تصاوير و پديده ها توجه كند آنها وارد قسمت دوم حافظه يعني حافظه كوتاه مدت شده و اگر پديده ها و حوادث در اين قسمت از حافظه , رمز گرداني شود آن مطالب به قسم سوم حافظه , يعني حافظه بلند مدت راه پيدا مي كنند[6]. بنابراين بايد سعي شود كه حواس را كنترل كرد تا پديده هاي زشت و منفي بر حافظه كوتاه مدت منتقل نشود يعني پس از اين كه متوجه شديم كه تصوير يا پديده يا حادثه اي زشت يا منفي است بر آن توجه نكنيم و نسبت به آن , حساسيت به خرج ندهيم. آري چشمي كه نگاهش با خطوط دعا و قرآن پر شود دلي به بار مي آورد كه پيوسته به ياد خدا خواهد بود و اگر برعكس شد جواب آن نيز منفي است به همين خاطر بابا طاهر مي گويد:زدست ديده و دل هر دو فريادكه هر چه ديده بيند دل كند ياد5. دوستان خوب: دوست خوب در كنترل فكر , خيلي اهميت دارد. چرا كه دوستي مسأله اي عادي نيست بلكه از مسائل ضروري زندگي است و به نحوي با فكر انسان ارتباط دارد. زيرا تأثير دوست بر ما ناگهاني و قابل لمس نيست تا به راحتي بتوان درست را از نادرست آن , بازشناخت. بلكه تأثيري عاطفي، مستمر و تدريجي در وجود ما دارد از اين رو بايد دوست ما شخصي شايسته و درستكار و پرهيزگار باشد تا بر عقل و دين ما بيافزايد نه اينكه آنچه را هم كه داريم به خاطر دوست از دست بدهيم پس اگر دوست خوبي داشته باشيم , محال است افكار پليد در ما اثر داشته باشند و فكر ما را آلوده كنند[7].6. خوراك مغز: سعي كنيد كه شب ها قبل از خواب چند آيه از قرآن را بخوانيد يا ذكرهايي را بگوييد اين كار باعث مي شود كه مغز و ضمير ناخودآگاه شما تا صبح با آن آيات و اذكار كار كند و اين مفاهيم مثبت در طول روز در ذهن شما نهادينه شود و مجال به افكار زشت و منفي ندهد[8].7. تلقين به نفس: ديگر با خود تكرار نكنيد كه افكار زشت دارم و به ديگران هم اجازه ندهيد كه اين افكار را به ذهن شما بسپارند و اين جمله را به آينه يا جايي كه در معرض ديد باشد نصب كنيد تا هميشه آن را ببينيد «امروز گل هاي افكار مثبت در بوستان ذهنم به زندگي ام عطر زيبايي بخشيده است». «من بر افكار مسلط ام»[9].8. ورزش: از نقش سازنده ورزش غفلت نورزيد. ورزش سيستم ايمني بدن را تقويت مي كند به افكار ما جهت مي دهد و عزم اراده ما را قوي مي گرداند و نمي گذارد افكار زشت بر قلب و ذهن ما سايه اندازد.معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:1. جوان و نيروي چهارم زندگي، دكتر محمد رضا شرفي، نشر سروش.2. تفكر برتر، دكتر محمد رضا شرقي، نشر سروش.پي نوشت ها:[1] . شرفي، محمد رضا، تفكر برتر، تهران، نشر سروش، چاپ اول، 1381، ص 284، نيز رك: خلجي، امان الله، خودشناسي در آئينه مذهب و روان شناسي، نشر فرهنگ اسلامي ص96ـ95.[2] . همان، ص284.[3] . همان، ص 292ـ291، اقتباس، و نيز رك: پل ژاگو، قدرت اراده، ترجمة ايرج مهربان، ص 33 و رك: شيرواني، علي، اداب باطني و اسرار معنوي نماز، دفتر نشر معارف، ص 36.[4] . همان، ص 294ـ293، اقتباس.[5] . همان مدرك، ص 299ـ300، اقتباس.[6] . گروه مؤلفين سنجش اول، روان شناسي عمومي، نشر انتشارات اول، چاپ دوم، 1382، ص 53ـ50.[7] . رك: رحيمي، عباس، جوان موفق، نشر جمال، چاپ اول، 1384، ص65ـ58.[8] . شرفي، محمد رضا، دنياي نوجوان، نشر تربيت، چاپ اول، 1370، ص206 با تغبير.[9] . همان.

با سلام و احترام

از كجا میدانید كه دچار وسواس فكری هستید؟

همه انسان ها در ذهن خود به مسائلی فكر میكنند و به برخی مسائل حساسیت بیشتری دارند و زمانی میگوییم وسواس فكری دارد كه از حد نرمال خارج شود و این موضوع خود را نشان بدهد و اطرافیان متوجه آن شوند.

بیشتر توضیح می دادید بهتر بود ضمن این كه مشكل خود را از درگاه پاسخگویی در بالای صفحه ارسال كنید مشاوران ما بهتر می توانند به شما كمك كنند.

با تشكر

با سلام

در همین مقاله راه های جلوگیری از این مساله آمده است، اول این كه اهمیت ندهید چون فكر گناه گناه نیست اما چون می تواند تاثیر منفی داشته باشد برای حل این مشكل افكار خود را به سمت مسائل دیگر هدایت كنید و برای این كار مطالعه غیر درسی داشته باشید و فكرتان را به موضوع مورد مطالعه معطوف كنید و از خداوند بخواهید تا افكارتان را جلا دهد همچنین ذكر بگویید و از شر نفس و شیطان به خداوند پناه ببرید.

با تشكر

با سلام و احترام

مشكل شما نوعی وسواس فكری است و نگران نباشید كه خداوند شما را به خاطر این مساله مواخذه نخواهد كرد لذا نگران نباشید و بر اضطراب خود نیفزایید كه می تواند مشكل را تشدید نماید.

توصیه میكنیم برای ریشه یابی و درمان قطعی حتما به روان شناس متعهد مراجعه فرمایید.

با تشكر

با سلام و احترام

انسان ها جولان فكری زیادی دارند كه خوب است با تمركز بر امور مثبت و انجام كارهای نیك و ترك كارهای بد ذهن و روح خود را از افكار بد بزدایند اما فكر بد گناه نیست ولی می تواند مقدمات گناه را فراهم كند، از خواندن مطالب بد یا دیدن فیلم ها و تصاویر بد پرهیز كنید تا ذهنتان از محتوای بد خالی باشد.

با تشكر

با سلام و احترام 

فكر گناه تا جایی كه به اقدام نرسد گناهی بر آن نوشته نمی شود و این از مواردی است كه خداوند برای مسلمانان رفع نموده است، هرچند كه خوب است ذهنمان را هم عادت بدهیم به جای فكر كردن به گناه به مسائل دیگر بپردازد چرا كه فكر به گناه می تواند زمینه ای برای آن ایجاد كند و در شان یك مسلمان معتقد نیست كه همواره در فكر گناه باشد.

با تشكر

با سلام و احترام

در این مورد دو بحث وجود داره اول نگاه فقهی است كه اگر شما رضایت نداشتید و نامحرمی به زور یا به صورت ناگهانی این كار را انجام داده است شما گناهی ندارید و دعا كنید خداوند آثار وضعی آن كه لطمه دیدن حیا است را از شما دور كند.

بحث دوم تربیتی است، بعضی وقتها ما راضی به كار حرام نیستیم اما از انجام آن حس خاصی برایمان ایجاد می شود كه چندان بدمان نمی آید و همین موجب می شود حیا لطمه ببیند و فرد خود را در معرض تكرار آن گناه قرار دهد.

لذا توصیه میكنیم عقاید خود را با یادآوری مرگ و جهان آخرت تقویت كنید و از وسوسه شیطان به خداوند پناه ببرید.

با تشكر

با سلام و احترام

خوشا به سعادتتان 

توفیق توبه و بازگشت نصیب هر انسانی نمی شود 

چگونه حساسیت ذهنی را از بین ببریم

از رحمت الهی ناامید نباشید بلكه خداوند توبه كاران را دوست می دارد

حواستان باشد كه انسان لازم نیست از همه نعمت های الهی چشم بپوشد بلكه باید به حلال آنها قناعت كند 

خداوند دو نفس اماره و لوامه در وجود ما گذاشته است كه ما باید نفس اماره كه همان غرایضمان است را تحت مدیریت نفس لوامه قرار دهیم تا بتوانیم لیاقت ورود به بهشت را پیدا كنیم

توصیه میكنم از دعاهای صحیفه سجادیه برای نزدیكی به خداوند استفاده كنید

با تشكر

چگونه حساسیت ذهنی را از بین ببریم
چگونه حساسیت ذهنی را از بین ببریم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *