چگونه خانواده موفق داشته باشیم

 
helpkade
چگونه خانواده موفق داشته باشیم
چگونه خانواده موفق داشته باشیم

چطور خانواده موفقی داشته باشیم؟

 

تاکنون به اهمیت خانواده‌ی خود فکر کرده‌اید؟ تصور کرده‌اید اگر آن‌ها نبودند زندگی شما چه شکلی پیدا می‌کرد؟ ویژگی‌های شخصیتی شما چه تغییراتی می‌کرد؟ تاکنون اندیشیده‌اید که چه‌کارهایی برای داشتن یک خانواده موفق می‌توان انجام داد؟

اگر به هزاران سؤال این‌گونه اندیشیده باشید بازهم ممکن است نتیجه بگیرید که خانواده فعلی شما، خانواده شما است و شما می‌توانید برای بهبودی و رضایت بیشتر از زندگی این مطلب را در جهت دانستن ویژگی‌های خانواده موفق مطالعه کنید.

 

چگونه خانواده موفق داشته باشیم

اگر شما مسابقات المپیک را تماشا کنید متوجه می‌شوید که چیزی فراتر از مسابقه یا رقابت در آنجا وجود دارد. به داستان‌ها و ماجراهای بسیاری درباره‌ی ورزشکاران گوش فرا می‌دهید، چیزهایی را که در مورد آن‌ها می‌گویند، می‌شنوید و از چیزهای بسیاری درباره‌ی راهی که پس‌ازاین موفقیت‌ها در زندگی شخصی طی می‌کنند باخبر می‌شوید. دلیلش خیلی روشن و ساده است. رسانه‌ها می‌خواهند توجه شمارا به آن‌ها و چیزهایی که بر سرشان می‌آید جلب کند. این مسئله درباره‌ی خانواده‌ها نیز صادق است. می‌خواهید هر نسل نه‌تنها در مورد خودشان و یا نسل پیش از خودشان، بلکه درباره‌ی نسلی که حتی شاید اکنون زنده نباشند، چیزهایی بدانند و توجه کردن تنها با کسب اطلاعات ممکن می‌شود. انسان تنها به این شیوه می‌تواند باکسی که مقابل او قرار دارد ارتباط برقرار کند.

زمانی که شما درباره‌ی گذشته‌ی خانوادگی‌تان با سایر اعضای خانواده صحبت می‌کنید، ارتباط میان شما قوی‌تر و محکم‌تر می‌شود و رشته‌ی ارتباط میان هریک از اعضای خانواده با سایرین را قوی‌تر می‌سازد.

والدینی که گاه و بی گاه داستان‌هایی را برای بچه‌هایشان تعریف می‌کنند، باعث افزایش توجه و علاقه‌ی آن‌ها به اعضای دیگر خانواده می‌شوند و این بچه‌ها در بزرگ‌سالی در مقایسه با سایرین به میزان ۵% احساس شادی و رضایت بیشتری احساس می‌کنند.

 

گاهی اوقات در زندگی تصمیم می‌گیریم تغییراتی جدی و قطعی ایجاد کنیم یا فکر می‌کنیم مطمئن‌ترین راه، مخفی کردن این تغییراتی است که در نظر داریم و بهتر است آن‌ها را چون رازی مخفی کنیم و بعد از انجام شدن آن‌ها به بقیه اطلاع دهیم. این رفتار چون میزان خطر و مبارزه‌طلبی را کاهش می‌دهد بسیار منطقی به نظر می‌رسد. اگر درباره آنچه قصد انجام آن راداریم صحبت نکنیم، دران صورت در شرایطی که موفق نشویم هم مجبور به یافتن بهانه‌های منطقی برای توجیه این عدم موفقیت نخواهیم بود. اساس و منطق این کار هم این است که مخفی کردن به نیت در امان بودن، هنگام عدم موفقیت به‌صرف انرژی بیشتری از ما منجر خواهد شد و این رفتار نادرست مارا به عدم موفقیت هدایت خواهد کرد.

زمانی که قصد انجام تغییری اساسی در زندگی خود رادارید، این موضوع را با خانواده‌تان مطرح کنید، صادق باشید. کمک و حمایت آن‌ها تا به شما کمک خواهد کرد که روی ان موضوع تمرکز بیشتری داشته باشید.

تحقیقات نشان داده است کسانی که قصد ایجاد تغییرات اساسی در زندگی رادارند، مثل کسانی که می‌خواهند لاغر شوند، گروهی که در این مورد با خانواده‌ی خود صحبت کرده‌اند به میزان ۲۲% از سایرین موفق‌تر بوده‌اند.

 

بچه‌ها درباره‌ی اینکه چه کسی هستند و یا در برابر اتفاقات چه احساسی دارند سرنخ چندانی در اختیار ما قرار نمی‌دهند. بزرگ‌ترین سرنخ آن­ها خانواده‌هایشان هستند. نگرش و دید کودکان نسبت به ارتباطات خانوادگی بیش از هر چیزی درباره‌ی دنیای کودکان و نگاه آن‌ها نسبت به خودشان اطلاعاتی در اختیار شما قرار می‌دهد. خانواده باید به کودک نشان دهند که او را در هر شرایطی می‌پسندند.

بچه‌هایی که عشق، علاقه و حمایت خانواده را احساس می‌کنند در مقایسه با بچه‌هایی که موردتوجه معلمین خود هستند اما احساس، علاقه و حمایت والدین و خانواده را احساس نمی‌کنند، به میزان ۳۸% نگرش مثبت‌تری نسبت به خوددارند.

آیا زمانی که چیزی می‌گویند که شمارا عصبانی می‌کند یا رؤیاهایتان را بربادرفته نشان می‌دهد، شما به آن‌ها چیزهایی که گفته می‌شود گوش می‌کنید؟ یا سعی می‌کنید بسیار علنی و آشکارا، مخالفت و ناامیدی خود را نشان دهید انتظار دارید که او نظر خود را تغییر دهد؟

این ناامید شدن‌ها جزئی از زندگی روزانه و حتی خانوادگی هرکسی است؛ اما ارزش دلیلی را که به این مسئله منجر شده است و واکنشی را که شما در برابر ان نشان می‌دهید تعیین می‌کند. رفتار محترمانه‌ی شما در برابر این ناراحتی و ناامیدی همچنان که به معنای ازخودگذشتگی شما نیست، جو محبت‌آمیز و توجهات را نیز از بین می‌برد.

از هر ۱۰ نفر، ۸ نفر به خاطر ترس از واکنش‌های والدینشان از طرح کردن خبر به آن‌ها خودداری می‌کنند.

 

بعضی از انسان‌ها با گروهی از افراد خانواده‌شان که تفاهم ندارند همسایه می‌شوند. برخی نیز از اعضا خانواده هزاران کیلومتر دورتر ساکن می‌شوند اما همیشه با آن‌ها در ارتباط هستند. بدون در نظر گرفتن مرزهای جغرافیایی، باید در روابط داخل خانواده برای خود سرمایه‌گذاری کنید. مرزهای جغرافیایی هرچه که می‌خواهد باشد، اگر به روابط خانوادگی اجازه دهید، مانند خورشیدی بر اسمان زندگی ما خواهند درخشید.

محققین بین کسانی که خود را به خانواده‌شان نزدیک می‌‌دانند و کسانی که نزدیک خانواده زندگی می‌کنند یا با تلفن و ایمیل و نامه با خانواده در ارتباط هستند، در میزان اطلاعاتی که بین افراد خانواده ردوبدل می‌شوند، هیچ تفاوتی مشاهده نکرده‌اند.

چگونه چیزهایی را که برایتان اهمیت دارد نشان می‌دهید؟

چگونه مطمئن می‌شوید که خانواده‌تان با تفکرات و ارزش‌هایتان هم‌عقیده هستند؟ چطور به اطمینان می‌رسید؟

ساده‌ترین پاسخ برای این سؤال این است که به‌طور دائمی با آن‌ها درباره‌ی تفکراتتان صحبت کنید؛ اما ممکن است بیان نظراتتان همان‌گونه که هست نتایج چندان خوشایند و مثبتی به همراه نداشته باشد. ممکن است خانواده‌ی شما به‌محض طرح نظراتتان آن‌ها را چندان نپسندند، به همین دلیل نیز در زندگی روزانه باید به شیوه‌ای قطعی، نظراتتان را نشان دهید و نظر افراد خانواده‌ی شما نیز هرچه که می‌خواهد باشد، شما باید آن­ها را به حد کافی دوست داشته باشید.

احساس نزدیکی و زمان‌های خوبی که اعضای خانواده کنار یکدیگر می‌گذرانند، سه برابر بیش از زورگویی‌های خانوادگی نتایج مثبت به بار می‌آورند.

ازآنجایی‌که والدین در زندگی بچه‌ها نقش بسیار مهمی بر عهده‌دارند, بچه‌ها زمانی که اولین گام‌ها را به دنیای واقعی برمی‌دارند، مقایسه کردن خود با والدینشان را آغاز می‌کنند. این مقایسه به هیچ هدفی کمک نمی‌کند، اما معنی‌اش این نیست که مغایر با معیارهای والدین خود زندگی کنید درحالی‌که متفاوت با معیارهای والدین خود زندگی کنید درحالی‌که متفاوت با این معیارها زندگی کردن را نیز تائید نمی‌کنیم. چون در این صورت، ممکن است این‌گونه ارزیابی شود که شما به هدفی خارج از موضوع اصلی دست‌یافته‌اید. برای رسیدن به‌جایی که والدین شما به آن رسیده‌اند آن‌ها را به‌مثابه پایه‌هایی ببینید که به‌طرف شما دست یاری دراز کرده‌اند، نه به‌صورت دیواری که مقابل شما و برای جلوگیری از موفقیت شما قد علم کرده‌اند.

بر اساس تحقیقی که روی جوانان انجام‌شده است، از هر ۱۰ نفر ۱۷ نفر در انتخاب شغل یا ارتباطات خانوادگی‌شان، خود را با خانواده‌هایشان مقایسه می‌کردند.

بین باید و خواستن فرق بزرگی وجود دارد. باید سبزیجات بخورید. دلتان می‌خواهد یک پیتزا بخورید!

در مسابقه‌ی بین بایدها و خواسته‌ها در درازمدت اغلب خواستن برنده می‌شود اما این موضوع ممکن است چندان هم به نفع شما نباشد. این مسئله درباره‌ی مسائل خانوادگی هم صدق می‌کند. باید اوقات بیکاری خود را صرف کمک به اعضای خانواده کنید، اما شما می‌خواهید اول به فکر خودتان باشید. راه‌حل این مشکل سرکوب کردن دائمی خواسته‌هایتان نیست، بلکه افزایش احساس شادی است که در صورت انجام کارهایی که باید انجام دهید حس می‌کنید. در طی زمان، با افزایش تعادل بین خواسته‌ها و بایدها، احساس شادی و رضایت بیشتری خواهید کرد.

افراد خانواده‌ای که بین خواسته‌های خود و آنچه باید انجام دهید تفاوت احساس می‌کنند، در مقایسه با کسانی که خواسته‌ها و کارهایی که باید انجام دهند یکی است، به میزان ۱۵% کمتر احساس شادی و خوشبختی می‌کنند.

داشتن یک زندگی رضایت‌بخش و پر از شادمانی به ساختن قلعه‌ی شنی شباهتی ندارد. ممکن است زندگی شما بعضی‌اوقات عالی و چشمگیر به نظر برسد اما چه بخواهیم، چه نخواهیم این مسئله محکوم‌به تغییر است. پس راه‌حل اساسی این است که سعی کنید از هرلحظه‌ی آن لذت ببرید. حتی زمانی که سعی می‌کنید ازخودگذشتگی کنید و مجبورید از برخی از تلاش‌هایتان دست بکشید و منتظر حوادث بعدی باشید، بازهم باید از زندگی لذت ببرید.

در تحقیقی که درباره‌ی تداوم احساس خوشبختی و شادمانی خانواده انجام‌شده مشخص گردیده است، کسانی که در زندگی احساس شادی و خوشبختی می‌کنند، در مقایسه باکسانی که چنین احساسی ندارند به میزان ۲۳% بیشتر آماده‌ی پذیرش تغییرات شغلی و خانوادگی هستند و به این مسئله با روی گشاده‌تر و پذیراتری نگاه می‌کنند.

کسانی که دوستشان دارید از علاقه شما نسبت به خودشان باخبرند، چطور ممکن است نباشند؟

شما همیشه نسبت به آن‌ها احساسات عمیقی دارید اما این علاقه‌ی شما هرچقدر هم که مشخص باشد، خانواده‌ی شما بازهم به شنیدن ان نیاز دارند. بیشتر ما فکر می‌کنیم که نزدیکان ما احساسات ما نسبت به خودشان را می‌دانند و به همین دلیل نیازی برای بیان احساس و علاقه‌مان به آن‌ها احساس نمی‌کنیم. هرچند که ممکن است غیرمنطقی به نظر برسد ولی بازهم تردیدهایی دراین باره در ان ها به وجود می‌آید، به همین دلیل زمانی که احساساتتان را با اعضای خانواده در میان بگذارید، احساس خیلی بهتری خواهند داشت.

کسانی که احساسات خود را بیان می‌کنند، در مقایسه باکسانی که به‌ندرت احساسات خود را بر زبان می‌آوردند به میزان ۴۷% خود را به خانواده خود نزدیک‌تر احساس می‌کنند.

زمانی که روزهای پرتنش و پراسترسی را می‌گذرانید مثبت فکر کردن شما به‌تنهایی کافی نیست، بلکه باید تمام افراد خانواده باور داشته باشند که پایان و نتیجه‌ی کار خیلی خوب خواهد بود. البته به آن معنا نیست که همه‌چیز خوب پیش می‌رود یا در زندگی شما هیچ مشکلی وجود ندارد. به این معناست که تمرکز نکردن بر روی اتفاقات بد و سناریوهای ناخوشایند و به‌جای آن فکر کردن به اتفاقات خوب و آینده‌های روشن تنها و تنها وظیفه شما و بر عهده‌ی شماست.

حتی در دشوارترین شرایط زندگی اگر فرد به آینده مثبت نگاه کند قادر است به میزان ۶۰% استرس و تنش اعضای خانواده‌اش را کاهش دهد.

چگونه خانواده موفق داشته باشیم

در رابطه‌ای که بر پایه‌ی عشق و اعتماد باشد، فرزندانمان، هم خطاهای ما را می‌پذیرند و هم می‌بخشند. در روابطی که پایه‌های سالمی نداشته باشد، فرزندان را مقصر می‌دانند. کلید بخشیده شدن خطاها عذرخواهی یا بهانه‌جویی نیست، این کلیدی که درباره‌ی آن صحبت می‌کنیم همواره باید علاقه و محبت را به نمایش بگذارد و این موضوع را بیان کند که اشتباهات به دلیل عدم علاقه یا بی‌توجهی نیست.

راه‌های زیادی وجود دارد که به شما کمک می‌کند رضایت از زندگی و خانواده خود را بهبود بخشید. پس برای داشتن خانواده‌ای بهتر تلاش کنید.

۱۰۰ راز خانواده موفق، دیوید نیون، مترجم: رویا پورمناف

 

ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید.

به نام آنکه تمام زیبایی های دنیا،یک جا در قلم او نهفته است.
اینجانب فاطمه رضائی،دانش اموخته ی رشته ی روانشناسی از دانشگاه علامه طباطبائی.
ارزوی قلبی من کارامدی اطلاعاتی است که در اختیار شما عزیزان میگذاریم، هرچند این اطلاعات تاثیر اندکی بر دید شما عزیزانم بگذارد باز هم مایه افتخار این بنده است.

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روان حامی می باشد.
طراحی توسط گروه دیجیتال مارکتینگ اپتیسان

ویژگی‌های خانواده موفق ؛ چطور می‌توانیم خانواده‌ای سالم داشته باشیم؟

خانواده واژه‌ای است که ازنظر هر فرد معنای متفاوتی دارد. برای یک نفر خانواده همه‌چیز است و تمام مسائل نشاءت گرفته از خانواده است و ممکن است یک نفر بیان کند تمام خصوصیات یک شخص، خصوصیاتی است که در داخل خانواده وجود داشته و او از طریق وراثت یا محیط خانواده کسب کرده است؛ و بالعکس، ممکن است افرادی اعتقاد داشته باشند بخش کوچکی از خصوصیات یک فرد وراثت و دیگر ویژگی‌های او توسط خود فرد آگاهانه از محیط کسب‌شده است.

اما موضوعی که اکثر افراد توافق نظر دارند، موضوع اجتناب‌ناپذیر خانواده است. اگر خانواده‌ها نبودند ماهم نبودیم.

موضوع خانواده موضوعی است که ممکن است هرروزه خبرهایی را راجع به آن بشنوید. به‌عنوان‌مثال اخباری را درباره‌ی کسانی که برای نبودن با خانواده اضافه‌کاری می‌کنند! اخبار افزایش میزان طلاق، تعداد خانواده‌های پرجمعیت روزبه‌روز در حال کاهش است. اخبار مربوط به رها شدن افراد مسن و محتاج به توجه و کمک را در گوشه و کنار مدام می‌شنویم.

چگونه خانواده موفق داشته باشیم

زندگی‌های مشترک و روابط بین خواهران و برادران، پدران و مادران و کودکان، درخطر است و باید اضافه کنم

مفهوم خانواده یکی از قدیمی‌ترین مفاهیم است.

بسیاری، خانواده خود را خارج از کنترلشان یا در شرایطی که هیچ‌کدام از نیازهایشان را برآورده نمی‌کند ارزیابی می‌کنند به‌خصوص در سنین نوجوانی! تحقیقات نشان داده‌اند این نظر در مورد تعدادی از خانواده‌ها صدق می‌کند.

زمانی که از پیشرفت و توسعه و بهبود ارزش‌های اخلاقی سؤال می‌شود از هر ده نفر، هشت نفر معتقدند که در این مورد پیشرفتی حاصل نشده است و زمانی که درباره‌ی دلیل این باور از آن‌ها سؤال می‌شود، پاسخ همگی عدم تعادل در ازدواج وزندگی مشترک است.

هر نسل جدید با استفاده از فرصت‌هایی که دارد و یادگرفتن آنچه از نسل قدیم نیاموخته یا نتوانسته است بیاموزد، خود را خیلی دست بالا می‌گیرد.

ما احتمالاً در مقایسه با نسل قبل از خودمان خیلی آزادتر باشیم و بتوانیم خودمان مسیر زندگی‌مان را انتخاب کنیم؛ اما در زندگی خانوادگی ما هیچ پیشرفتی دید نمی‌شود و متأسفانه این اتفاقات درزمانی رخ می‌دهد که خانواده از هر چیز دیگری مهم‌تر است.

این خانواده‌های ایرانی هنگام فرزند دار شدن به سمینار­های گروهی‌ تربیت فرزند می‌روند؟ این‌چنین سمینارهایی برگزار می‌شود تا به آن‌ها کمک شود که مسئولیت‌های جدید خود را بپذیرند و از عهده‌ی مشکلاتی که ممکن است با آن مواجه شوند برآیند.

سعی داریم تا عادات و رفتاری را که می‌توانند به شما در داشتن خانواده‌ای ایده آل کمک کنند را به اطلاع شما برسانیم. سعی داریم تا به شما کمک کنیم، قدرت مثبتی در برابر اعضای خانواده کسب کنید و رفتار خود را با آن‌ها بازنگری کنید:

هنگامی‌که از دور به خانواده می‌نگریم، بیش‌ازاندازه درهم‌وبرهم به نظر می‌رسد، اما اگر نگاهی دقیق‌تر بیندازیم متوجه می‌شویم که خانواده مثل تمام روابط مهم زندگی‌مان شامل مجموعه‌ای از ارتباطات است.

با اعضای خانواده‌تان همان‌گونه رفتار کنید که با دوستانتان رفتار می‌کنید، چنان‌که انگار بودن در کنار آن­ها انتخاب شما بوده است و بودن آن‌ها در کنار شما نیز انتخاب آن­ها؛ و به‌این‌ترتیب، مهم‌ترین قدم را برای داشتن خانواده‌ای شاد و موفق بردارید.

تحقیقات نشان داده است که عوامل برقراری روابط دوستانه و روابط خانوادگی مانند یکدیگرند. کسانی که به روابط نزدیک دوستانه علاقه‌مند هستند، به آن‌ها نشان می‌دهند که برای آن­ها ارزش قائل اند و از بودن کناران ها لذت می‌برند. همچنین اگر بخواهند، می‌توانند استعداد خود را در برقراری روابط نزدیک نشان دهند.

 

همه‌ی ما دارای شخصیت، هویت و اسم هستیم. هنگام ازدواج یا هنگامی‌که صاحب فرزند می‌شویم چه اتفاقی برای این هویت می‌افتد؟ اگر می‌خواهید ازدواج وزندگی مشترک شاد و موفقی داشته باشید باید این هویت را تغییر دهید. البته نه به آن معنا که شما دیگر خودتان نیستید، بلکه باید بدانید و بپذیرید که خانواده‌ی شما جزئی از شماست.

مردانی که فرزندانشان را جزئی از هویت خود می‌دانند برای پاسخ دادن به نیازهایشان آماده‌تر هستند و نسبت به فرزندانشان احساسات قوی‌تری دارند و به‌هیچ‌وجه، بی‌احساس و بی‌تفاوت نیستند.

احساسات درهم و نامربوط، انسان را از پا درمی‌آورد و خسته می‌کند. بسیاری از انسان‌ها نمی‌توانند تصمیم بگیرند که باید در چه جهتی حرکت کنند و به همین دلیل نمی‌توانند حتی یک‌قدم به جلو بردارند.

یکی از بزرگ‌ترین قدرت‌ها و شادی‌های انسان در زندگی خانوادگی که خود را وقف آن می‌کند، همین احساسات مختلف است. اهدافتان و مسیری که تعقیب می‌کنید در جهت منافع خانواده‌ی شما است. باوجودان که بسیاری این کار را محدودیت یا به‌عنوان مانعی ارزیابی می‌کنند، اما شما این قدرت را به شکل نقشه‌ای برای آینده و انگیزه‌ای برای ان ببینید.

والدینی که توجه خود را بر نقطه‌ای مثبت متمرکز می‌کنند در مقایسه با دیگران، ۵۵ درصد بیشتر از زندگی لذت می‌برند.

زندگی خانوادگی ما هر شکلی که می‌خواهد داشته باشد، چیزی است که ما ساخته‌ایم.

زندگی خانوادگی می‌تواند متعارف یا ناتنی و یا هر نوع دیگری از زندگی خانوادگی باشد. شما هم می‌توانید در این فضا نقشی داشته باشید و موردعلاقه بودن در خانواده را احساس کنید. چون شما ظرفیت و توانایی آن رادارید و همان‌طور که برای تشکیل خانواده به‌جز قوانین و مقررات شما، قوانین دیگری وجود ندارد. درباره‌ی اینکه چه زمانی صاحب یک خانواده‌ی پر از عشق و عاطفه خواهید شد نیز محدودیت زمانی وجود ندارد.

در تحقیقاتی که بر روی خانواده‌های ناتنی انجام‌شده مشخص گردیده است که تمام این افراد یک مرحله‌ی گذر خیلی دشوار داشته‌اند، اما بعدازاین گذر، مثل خیلی از خانواده‌های معمولی بسیار موفق بوده‌اند وزندگی خانوادگی لذت بخشی داشته و احساس رضایت می‌کرده‌اند.

بخش بسیاری از زندگی خانوادگی شما در خانه یا درجاهایی نزدیک به آن خواهد گذشت. تجربیاتی که اعضای خانواده‌ی شما در این مکان‌ها کسب می‌کنند بر روی شما هم تأثیرات مهمی می‌گذارد. فضایی که در آن زندگی می‌کنید، یا تمام آنچه می‌خواهید برای خانواده‌تان انجام دهید همخوانی خواهد داشت یا به‌طور کامل با تفکرات شما در تضاد خواهد بود. سعی کنید درجایی زندگی کنید که تمام احتیاجات شمارا برآورده کند.

افرادی که با همسایه‌های خود ارتباط خوبی دارند در مقایسه با دیگران، به میزان ۲۵% بیشتر احساس رضایت و شادی می‌کنند.

 

انسان‌ها هرچقدر هم که برای زندگی خود تلاش کنند بازهم برخی نتایج مثبتی که این تلاش‌ها به همراه می‌آورد را باور دارند و برخی دیگر معتقدند که این تلاش‌ها هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت. سعی کنید نکات مثبت تلاش‌هایتان و جنبه‌های مثبت تأثیرات آن بر روی خانواده را ببینید. ازآنجایی‌که زندگی خانوادگی یک امتحان نیست، پس‌نیازی نیست که با نگرانی به نتایج آن بیندیشید.

افرادی که اعتمادبه‌نفس دارند، در زندگی آینده‌شان با هر نوع مشکلی که روبه‌رو شوند، در مقایسه با دیگران به میزان ۶۲% از زندگی خود احساس امنیت، رضایت و شادی و آرامش خاطر بیشتری خواهند داشت.

زمانی که هیچ‌چیز نمی‌گوییم درواقع می‌خواهیم چه چیزی بگوییم؟

با سکوت خود چه مطلبی را می‌خواهید بفهمانید؟

به‌احتمال‌زیاد، هیچ‌چیزی برای گفتن نداریم اما برای بسیاری به‌ویژه برای بچه‌ها، عدم ارتباط سرچشمه‌ی نگرانی‌های بزرگ است. زمانی که هیچ‌چیز نمی‌گوییم، شاید متوجه نیستیم که درها را برای نوشتن بدترین سناریوها باز گذاشته‌ایم. حتی اگر چیزهایی را که اطرافیانتان می‌دانند بر زبان‌آورید، خانواده‌ی شما به شنیدن گفته‌های شما نیاز دارند.

ارتباط نادرست بین کودکان و بزرگ‌سالان باعث می‌شود کودکان بدبین‌تر شوند و اطمینانی که به رابطه در درون خانواده احساس می‌کنند کمتر شود. این وضعیت در شرایطی که پدر یا مادر ناتنی وجود داشته باشد، در حدود دو برابر بیشتر احساس می‌شود.

بیشتر ما تصور می‌کنیم که یادگرفتن با یک معلم خوب خیلی ساده‌تر است، به این سبب نسبت به تربیت فرزند هم دچار نگرانی‌هایی می‌شویم و مشکلات و سختی‌هایی را در خصوص تشکیل خانواده تجربه می‌کنیم. درواقع آنچه بیش از تجارب قبلی ما باعث شکل دادن به زندگی فرزندان ماست، وابستگی ما به خانواده‌مان است. داشتن کودکی خوب و بی‌نقص، باعث نمی‌شود که شما یک والد خوب و بی‌نقص باشید. همان‌گونه که داشتن کودکی بد، نمی‌تواند باعث شود که فرد، والد بدی باشد.

فرزندان بالغ پدر و مادرانی که از هم جداشده‌اند، به‌اندازه‌ی فرزندان بالغ پدر و مادرانی که باهم زندگی می‌کرده‌اند، نسبت به زندگی خود احساس رضایت و خوشبختی نمی‌کنند.

 

شاید یکی از دشوارترین تصمیماتی که والدین باید بگیرند، تصمیمات شغلی باشد.

آیا می‌توانیم در برابر کار بیرون از خانه دوام بیاوریم؟ اگر در خانه بمانم می‌توانم از خانواده‌ام مراقبت کنم؟ از عهده‌ی این کار برمی‌آیم؟

چگونه خانواده موفق داشته باشیم

نفس عمیقی بکشید. تصمیم شما هرچه می‌خواهد باشد، زندگی فرزندانتان و کیفیت زندگی ان ها به این تصمیم شما بستگی دارد. اینکه خودتان را با عشق و علاقه وقف خانواده کنید، از کار کردن یا نکردن شما مهم‌تر است.

تحقیقات طولانی‌مدتی که بر روی کودکان انجام‌شده، نشان داده است که احساس رضایت از زندگی، منظم و منضبط بودن و یا رفتارهای خلاف کودکان، به شاغل بودن یا شاغل نبودن والدین آن­ها ربطی ندارد.

احساس مسئولیت، محدودیت‌های خاص خود را نیز به همراه می‌آورد. در شرایطی که دیگران به نیازها و احتیاجات خود و خانواده‌شان می‌اندیشند، شما هم باید به احتیاج‌های درازمدت خودتان و خانواده‌تان بیندیشید. زمانی که راه انتخابی خود را تعقیب می‌کنید و این راه را بهترین راه ممکن می‌دانید اهداف یا حوادث را به‌گونه‌ای دیگر ارزیابی کردن کار چندان آسانی نیست؛ اما گرفتن تصمیمات صحیح درازمدت، از تصمیمات کوتاه‌مدت لذت‌بخش و خوشایند بسیار مهم‌تر است.

تحقیقات نشان داده است که در مقاطع سنی، از دوره‌ی دبستان تا بلوغ، احساسات فرزندان نسبت به خانواده و شیوه‌های تربیتی خانواده در طی زمان تغییر می‌کند و هرچه سن آن­ها بیشتر می‌شود از روش‌های تربیتی والدین خود احساس رضایت بیشتری می‌کنند.

ممکن است شما به خاطر ازدواج‌, نتوانسته باشید به اهداف خود دست‌یابید یا آرزوهایتان را به حقیقت تبدیل کنید، یا شاید از این آرزوها و خیالات به دلایل متفاوت دیگری چشم پوشیده باشید.

اگر شرایطی که در آن قرار دارید چنین شرایطی است، در این صورت این مسئله که شما به خانواده‌تان به‌مثابه‌ی عامل یا عنصری بازدارنده نگاه کنید امری کم‌وبیش اجتناب‌ناپذیر است. گذاشتن اهداف و خواسته‌هایتان روی طاقچه و گردگیری و مرور چند سال یک‌بار آن‌ها کاری بسیار خطرناک است. اهدافی که به حقیقت نپیوسته‌اند شاید زندگی روزانه و شیوه‌ی زندگی را که انتخاب کرده‌اید به‌گونه‌ای منفی تحت تأثیر قرار دهد. به‌جای سروکله زدن با این افکار، به این مسئله فکر کنید که آن اهداف دیگر اعتباری ندارند و به زمان و مکان متفاوتی متعلق بوده‌اند. زمانی که به گذشته برگردید و آن افکار و اهداف را مرور کنید احساس سرخوردگی خواهید کرد، ناراحت خواهید شد و حتی باعث خواهد شد از شیوه‌ی زندگی‌ای که انتخاب کرده‌اید و از صمیم قلب شمارا شاد می‌کند احساس دوری‌کنید. اهمیت چشم‌پوشی نکردن و منصرف نشدن از اهداف و خواسته‌های انسان‌ها هم در همین‌جا است.

در هر قدمی که برمی‌دارید آن‌ها را به خاطر آورید و اهدافتان را فراموش نکنید و کاری کنید که اهدافتان خود را با شرایط وزندگی‌ای که انتخاب کرده‌اید هماهنگ کنند. تا زمانی که این اهداف بازندگی واقعی و الویت های منتخب شما مغایرتی نداشته باشند، هیچ لزومی ندارد که از اهدافتان چشم‌پوشی کنید.

در تحقیقی که روی خانم‌های شاغلی که سعی می‌کردند بین زندگی خانوادگی و شغلی خود تعادل برقرار کنند انجام شد مشخص گردید که ۸۲% از کسانی که از زندگی خود راضی و خوشحال‌اند، کسانی هستند که مجبور نشده‌اند از اهداف خود چشم‌پوشی کنند و این اهداف را با شرایط زندگی خود تطبیق داده‌اند.

شما می‌توانید خانواده‌ای موفق و شاد داشته باشد. برای خانواده‌تان یک دوست خوب باشید و بدانید خانواده از شما آدمی جدید می‌سازد. برای کمک به خانواده‌ای شادبود از نقاط کانونی و مهم‌تان نیرو بگیرید و باور داشته باشد شانس بازهم به شما رو خواهد کرد. تلاش و کمک کنید تا خانواده فضایی مناسب باشد و باور کنید که شما می‌توانید به خانواده‌تان کمک کنید. منتظر نباشیم تا خانواده‌ای موفق و از ماوراء خلق شود، خودتان خانواده‌ای موفق خلق کنید. بدانید هر شغل و کاری که برای خود محیا کرده‌اید مهم‌تر از خانواده شما نیست. در هرجایی از زندگی که ایستاده‌اید اهدافی متناسب بازندگی خودتان داشته باشید و از اهدافتان چشم‌پوشی نکنید.

برای خانواده‌ای موفق بودن تلاش کنید. در مطلب بعدی ویژگی‌های بیشتری از خانواده‌ای موفق بودن برای شما به اشتراک می‌گذاریم.

ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید.

به نام آنکه تمام زیبایی های دنیا،یک جا در قلم او نهفته است.
اینجانب فاطمه رضائی،دانش اموخته ی رشته ی روانشناسی از دانشگاه علامه طباطبائی.
ارزوی قلبی من کارامدی اطلاعاتی است که در اختیار شما عزیزان میگذاریم، هرچند این اطلاعات تاثیر اندکی بر دید شما عزیزانم بگذارد باز هم مایه افتخار این بنده است.

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روان حامی می باشد.
طراحی توسط گروه دیجیتال مارکتینگ اپتیسان


“>

چگونه خانواده موفق و برتر داشته باشیم ؟

اینکه چگونه خانواده ای برتر داشته باشیم برای بسیاری از مردان و زنان یک دقدقه خاطر است. اما قبل از هر  چیز باید اول بدانیم که تعریف خانواده موفق چیست ؟

خانواده موفق،  خانواده ای می باشد که در آن، همه اعضا موفق و برتر هستند و همه مناسبات میان افراد روال عادی و درست دارد. اعضای این خانواده می توانند از قدرت انسانی خود برای مشارکت، تعاون و پاسخ به نیازهای جمعی و فردی استفاده کنند.

برای داشتن یک خانواده ایده آل ،برتر، موفق و سالم به عنوان پایه های یک جامعه سالم لازم است همه اعضای خانواده و بویژه زن و شوهر نقش خود را به درستی ایفا کنند.

چگونه خانواده موفق داشته باشیم

لازمه خانواده ایده آل ، تربیت صحیح و اصولی کودک و آماده کردن او برای یک انتخاب درست در مرحله ازدواج و توجه به ابعاد مختلف روانی، انسانی، اجتماعی و شخصیتی دو طرف مقابل یعنی زن و شوهر در زندگی مشترک است.

 برخی از افراد در رویارویی با مسائل زندگی فاقد توانایی های لازم می باشند و همین امر باعث آسیب پذیری آنان در زندگی می شود. در اختیار داشتن منابع و مهارت های زندگی  که به انسان کمک کند تا به بهترین شکل ممکن از عهده حل مشکلات خود برآید، بسیار ارزشمند است.

هر فردی به سبک خاص خود به مسائل و مشکلات پاسخ می دهد. برخی هنگام روبه رو شدن با مشکلات می کوشند با ارزیابی منطقی موقعیت و با استفاده از روشهایی مانند مسئله گشایی، تفکر مثبت و استفاده مؤثر از سیستم های حمایتی با مشکل یا موقعیت مقابله کنند.

و در مقابل برخی دیگر، به جای برخورد سازگارانه با مسائل، سعی می کنند به روشهای مختلف مانند پناه بردن به الکل و مواد مخدر و سایر روشهای ناکارآمد از رویارویی با مشکلات اجتناب کنند.

این روشها، اگرچه ممکن است در کوتاه مدت مؤثر واقع شوند و به فرد آرامش موقت دهند ولی در درازمدت پیامدهای منفی بسیار داشته و فرد را از داشتن احساس خودکارآمدی و عزت نفس محروم می کنند.

  کسانی که به طور موفقیت آمیز با مشکلات مقابله می کنند، افرادی هستند که خود را به مجموعه ای از مهارتهای مقابله ای مجهز کرده اند. افراد موفق در این زمینه، از سه مهارت زیر برخوردارند.

1- انعطاف پذیری: توانایی استفاده از راه حلهای مختلف
2- دور اندیشی: پیش بینی اثرهای درازمدت پاسخهای مقابله ای خود
3- منطقی بودن: انجام ارزیابیهای منطقی و درست

این تواناییهای روانی ـ اجتماعی، فرد را برای مقابله مؤثر با موقعیت ها و مشکلات زندگی یاری می کند و وی را قادر   می سازد تا در ارتباط با سایر انسانها، جامعه و فرهنگ و محیط خود سازگارانه و مثبت عمل کرده و سلامت روانی خود را تأمین کند.

همه این مهارتها قابل یادگیری هستند و می توان با صرف وقت و تلاش آنها را به روشهای مقابله ای خود افزود. با یادگیری و تمرین این مهارتها، شما می توانید بدون توجه به میزان دشواری مسائل، از عهده آنها برآیید.

با مشکلاتی مانند افسردگی، اضطراب، تنهایی، طرد شدگی، کمرویی، خشم، تعارض در روابط بین فردی، شکست و فقدان، می توان از طریق روشهای مقابله ای مناسب مبارزه نمود.

مهارتهای زندگی حول این نه مجموعه می چرخد.خودشناسی: فرد، بتواند از خودآگاهی کامل برخوردار باشد.ارتباط اجتماعی : فرد، بتواند ارتباط را برقرار کند.همدلی : فرد، همدلی خوبی داشته باشد.جرئت مندی : فرد، بتواند نه بگوید.مسئله گشایی : فرد، توانایی حل مساله و مشکل خود را داشته باشد.تصمیم گیری : فرد، قادر به اخذ تصمیم مناسب باشد.خلاقیت : فرد، دارای خلاقیت باشد.سازگاری : توانایی سازگاری با مشکلات اجتماعی را داشته باشد.

کسی که از مهارت های زندگی به نحو احسن استفاده کند می تواند بر مشکلات زندگی چه در خارج از زندگی خانوادگی و چه در داخل زندگی خانوادگی و زناشویی بر آید. و با قدرت به سمت زندگی موفق پیش برود. امیدواریم که تک تک خانواده های ایرانی ،خانواده های برتر و موفق باشند.
در صورت بروز مشکل، توانایی مدیریت عواطف و هیجانات خود را داشته باشد

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

09351034457

مشاوره تلفنی : 9099072932

۱۳ راهکار مؤثر برای اینکه خانواده‌ای شاد و صمیمی داشته باشیم

توسط موسی توماج ایری  

خانواده یعنی جایی که زمان زیادی از عمر ما در آنجا سپری می‌شود و میزان خوشبختی و رضایت ما از زندگی، به مقدار زیادی به شرایط خانواده و کیفیت روابط شکل یافته در آن وابسته است. خانواده همان جایی است که قسمت مهمی از سرنوشت بزرگسالان آینده‌ی اجتماع در آنجا رقم می‌خورد. امروزه، سبک زندگی مدرن، مشغله‌های زیاد و فرصت‌های کم و دلایل متعدد دیگر، رُکن خانواده‌ را با چالش‌های زیادی مواجه ساخته است. انسان به طور طبیعی به شادی، راحتی و لذت گرایش دارد و اگر خانواده این نیاز را برای او تأمین نکند، ممکن است که آن را در جاهای دیگری بجوید که در نهایت به تضعیف یا فروپاشی خانواده و روابط خانوادگی منجر شود. اما حفظ و تقویت شادی و صمیمیت در خانواده نیاز به دانش و مهارت دارد. در این مقاله ۱۳ راهکار مهم و مؤثر برای دستیابی به این هدف را باهم مرور می‌کنیم.

 

چگونه خانواده موفق داشته باشیم

 

 

حتما بخوانید:

تعریف واقعی شادی چیست؟

خصوصیات زنان شاد چیست؟

داشتن زندگی شاد و سالم با ۲۰ نکته‌ نه چندان سخت

به طور منظم باهم غذا بخورید

در گذشته‌ای نه چندان دور، دور هم نشستن و باهم غذا خوردن یکی از اصول ثابت خانواده‌ها بود. باهم غذا خوردن اهمیت، معنی و کارکرد زیادی دارد. مهم‌تر از همه این که اعضای خانواده همدیگر را می‌بینند و باهم حرف می‌زنند و از احوال همدیگر باخبر می‌شوند. امروزه به دلیل وضعیت کار و تحصیل، شاید مقدور نباشد که با اعضای خانواده خود به‌هنگام تمام وعده‌های غذایی در کنار هم باشید، اما حتی‌الامکان سعی کنید که حداقل یک وعده در روز را باهم غذا بخورید. هنگام صرف غذا تلویزیون را خاموش کنید و موبایل‌ها را کنار بگذارید. هرگز بچه‌ها را عادت ندهید که موقع تماشای تلویزیون غذا بخورند، وگرنه دیگر هیچ وقت آن‌ها را سر سفره پیدا نخواهید کرد. زمان وعده‌های غذایی فرصتی ارزشمند برای دیدن همدیگر، صحبت کردن و استراحت است، این فرصت را هرگز از دست ندهید.

 

نظریات خود را باهم در میان بگذارید

به عنوان والدین سعی کنید که همیشه نظر اعضای خانواده را در زمینه‌های مختلف جویا شوید. نظرخواهی از کودکان، نوجوانان و جوانان تأثیر زیادی در عزت نفس آن‌ها خواهد داشت. برای تصمیم‌گیری در هر موردی سعی کنید نظر تک‌تکِ افراد خانواده را بپرسید. منظور این نیست که حتماً بر طبق نظر آنها تصمیم بگیرید. تصمیم نهایی را خودتان، به عنوان والدین، بگیرید اما سعی کنید نظر آنها را هم به دقت بشنوید و دلایل‌شان را بررسی کنید و اگر نظر ایشان به‌نظر مفید بود، در تصمیم‌گیری خود از آن استفاده کنید. این کار به آنها این پیام را می‌دهد که شما برای نظرشان احترام قائل هستید و بدین ترتیب حس با ارزشمند بودن و عزت‌نفس را در ایشان تقویت می‌کنید. بعضی تصمیم‌گیری‌ها را بر عهده‌ی فرزندان خود بگذارید. مثلاً برای صرف شام قرار است بیرون بروید. تصمیم در مورد این‌که در کجا غذا بخورید را به آنها واگذار کنید، اما باز هم دلیل‌شان را بررسی کنید.

 

این نوع مشارکت در اظهارِنظر و تصمیم‌گیری، توانایی افراد در برقراری ارتباط، صحبت کردن، استدلال کردن و تصمیم‌گیری را، به ویژه در کودکان، بسیار تقویت می‌کند. همچنین نظرخواهی از بچه‌ها باعث می‌شود که شناخت بیشتری از آنها پیدا و صمیمیت خود را با آنها تقویت کنیم. از طرف دیگر، این‌کار باعث یادگیری بیشتر خودمان می‌شود. نظر بچه‌ها در برخی موارد بسیار خلاقانه، هوشمندانه و خردمندانه است. اگر فضای راحت و بدون پیش‌داوری را برای اظهار‌نظر آنها فراهم کنیم، نظرهای ایشان می‌تواند زندگی خانوادگی را غنی‌تر کند و شور و حال تازه‌ای به آن ببخشد.

 

فرصت‌های شاد بودن را به حداکثر برسانید

 

 

بهتر است که در خانه از هر فرصتی برای شاد‌ بودن استفاده کنیم. می‌توان به بهانه‌های مختلف جشن و سرور مختصری برپا کرد. بهتر است این اندیشه را به فرزندان خود منتقل کنید که خندیدن و شاد‌بودن دلیل نمی‌خواهد. هیچ‌گاه شادی را در ذهن آنها با داشتن امکانات خاص پیوند نزنید و شرطی نکنید، در‌غیرِ اینصورت آنها همیشه برای شاد بودن شرط و شروط خواهند گذاشت، مثلاً:

 

فقط اگر فلان اسباب‌بازی را داشته باشم، شاد می‌شوم.

 

فقط اگر در فلان رشته قبول شوم، خوشحال می‌شوم.

 

فقط اگر فلان کار را به دست آورم، خوشحال خواهم بود.

 

فقط اگر با فلان کس ازدواج کنم، خوشبخت می‌شوم.

 

این شرط گذاشتن برای شادی و خوشبختی، یکی از دلایل اصلی غمگینی و افسردگی بسیاری از آدم‌هاست. پس سعی کنید که خنده و شادی را به عادتی روزمره تبدیل کنید و هیچ فرصتی را برای شاد بودن در کنار همدیگر از دست ندهید.

 

حتما بخوانید: چطور فرزندانی شاد داشته باشیم؟

شوخ‌ طبعی را تشویق کنید و به خودتان بخندید

یکی از راه‌های ایجاد شادی و خنده در خانواده، شوخ‌طبعی است و بهترین راه رسیدن به آن، این است که به خودمان بخندیم؛ به اشتباهاتی که مرتکب شده‌ایم، به ماجراهای خنده‌داری که برای‌ ما پیش آمده است. به عنوان پدر یا مادر روی حس شوخی و طنزپردازی خود کار کنید و ببینید که به‌ چه‌طریق می‌توانید باعث خنده و شادی افراد خانواده شوید. شوخ‌طبعی تأثیری متعادل کننده در شخصیت دارد و حس صمیمیت و دوستی را به افراد خانواده منتقل می‌کند. خنده یکی از بزرگ‌ترین تفریحات انسانی و ریشه‌دار‌ترین تفاوت میان انسان‌ها و دنیای حیوانات است.

 

برخی افراد در گفتن لطیفه استعداد بالایی دارند اما برای خنداندن افراد خانواده لازم نیست که حتماً کمدین باشیم، ما همیشه می‌توانیم به خودمان بخندیم. هم‌نشینی با افراد جدی معمولاً آزاردهنده است. اگر گاهی بتوانید به خودتان بخندید، دیگران را هم تشویق می‌کنید که به شما بخندند. بدین ترتیب شما باعث شادی آنها می‌شوید و صمیمیت بیشتری بین افراد خانواده ایجاد می‌شود.

 

چگونه خانواده موفق داشته باشیم

بر نقاط مثبت شخصیت اعضای خانواده تمرکز کنید

خانواده بر رابطه‌ی بین اعضای آن استوار است. فرد فردِ اعضای خانواده، افرادی منحصر به‌فرد هستند. همیشه تفاوت روحیات و خلق‌و‌خوها را در نظر داشته باشید. شما ممکن است از برخی خصوصیات افراد خانواده‌ی خود خوشتان نیاید و آنها هم همین‌طور. اگر قرار باشد روی موارد ناخوشایند شخصیت افراد تمرکز کنیم به شادمانی و صمیمت خانوادگی لطمه خواهیم زد. پس همیشه روی نقاط مثبت شخصیت افراد خانواده تمرکز کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که این نوع برخورد، یعنی تمرکز و توجه به رفتارهای مطلوب افراد و تائید و تشویق این موارد، بهترین روش برای افزایش و تقویت رفتارهای مطلوب و کاهش و تضعیف رفتارهای نامطلوب است. به ویژه در مورد کودکان، استفاده از توجه و تشویق رفتارهای مطلوب و بی‌توجهی به رفتارهای نامطلوب، تأثیر تربیتیِ بسیار بالایی دارد. با تمرکز بر رفتار و خصلت‌های مطلوبِ افراد خانواده، به مرور ذهنیت مثبت‌تری نسبت به آن‌ها پیدا می‌کنیم که در رابطه‌ی ما با آنها به‌شکلِ صمیمیت و دوستیِ بیشتر نمود پیدا می‌کند.

 

حتما بخوانید: ۵۰ عبارتی که باید همیشه به فرزندان خود بگویید

به هنگام نیاز در کنارشان باشید

 

 

هر گاه که عضوی از اعضای خانواده به شما نیاز داشت، حتماً سعی کنید در کنارش باشید. این‌ مواقع، لحظات حساس و خاصی است و امکان دارد که دیگر فرصت جبران پیش نیاید. مثلاً اگر به جشن آخر سال کودکستان دعوت شده‌اید، حتماً در آن شرکت کنید. این شاید از نظر شما اتفاق مهمی نباشد اما ممکن است از دید کودک شما معنای زیادی داشته باشد و شاید عدم حضور شما لطمه‌ی عاطفی شدیدی به او وارد کند. این را باید به شکل یک فرهنگ خانوادگی درآورد که هر وقت یکی از اعضا به حضور سایرین نیاز داشت، حتماً همه آن را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند و تمام سعی خود را برای حضور و مشارکت به‌انجام رسانند.

 

قدر این گونه لحظات را بدانید و مشارکت در هیچ یک از شرایط مهم خانوادگی را از دست ندهید. به یاد داشته باشید که در زندگی، انجام ندادن کارهای خوب و از دست‌دادن فرصت‌های ارزشمند، همواره تأسف‌بار است. پس تا جایی که می‌توانید سعی کنید همیشه در چنین مواقعی در کنار عزیزان خود حضور داشته باشید و توجه و علاقه‌ی خود را عملاً به آنها نشان دهید.

 

احساسات خود را به شیوه‌های مختلف نشان دهید

واکنش بسیاری از ما انسان‌ها به یک شیوه‌‌ی خاص از ابراز احساسات به‌صورت شرطی است. مثلاً همیشه احساس خود را به شکل کلامی بیان می‌کنیم. هر فردی به نوع خاصی از پیام‌های عاطفی واکنش نشان می‌دهد. اگر همسر یا فرزند شما از نوع افرادی باشند که به پیام‌ لمسی واکنش نشان می‌دهند، ابراز احساسات کلامی شما، هر چقدر هم که شورانگیز باشد، تأثیر زیادی روی آن‌ها نخواهد داشت. پس، سعی کنید که احساس خود را به شیوه‌های متفاوت نشان دهید.

 

برای ابراز احساسات در خانواده حد‌و‌مرزی قائل نشوید. خانواده باید امن‌ترین جایی باشد که اعضای آن بتوانند خود را همان‌طوری که هستند، به‌دور از هرگونه خودسانسوری و سرکوب، نشان دهند. افراد باید مطمئن باشند که به دلیل ابراز احساسات خود، مورد قضاوت، تهدید، تنبیه یا سوءاستفاده قرار نخواهند گرفت. پس به روش‌های مختلف از جمله با زبان کلامی و زبان بدن و سایر شیوه‌ها احساسات‌تان را به اعضای خانواده‌ی خود ابراز کنید. برخی از افراد می‌گویند که در صورت ابراز احساسات ممکن است طرف مقابل لوس و ازخودراضی شود. اگر شما سایر اصول رفتاری را رعایت کنید مطمئن باشید که چنین نخواهد شد و فرزند یا همسر شما بابت ابراز احساس صادقانه‌‌ای که به ایشان کرده‌اید قدردان شما نیز خواهند بود.

 

حتما بخوانید: ابراز احساسات؛ چگونه احساسات‌مان را به درستی بیان کنیم

به آن‌ها بگویید که دوستشان دارید

«دوستت دارم» قدرتمندترین و تأثیرگذارترین جمله‌ای است که یک نفر می‌تواند به طرف مقابل خود بگوید. اما معمولاً پس از گذشت مدتی از زندگیِ مشترک این جمله کمتر و کمتر در میان همسران شنیده می‌شود. همان‌طور که در مورد قبلی نیز اشاره شد، شما می‌توانید این جمله را به شیوه‌های متفاوتی ابراز کنید، اما همیشه از نوع کلامی آن نیز استفاده کنید. البته، باید این جمله را با تمام وجود ابراز کنید. ما اینجا توصیه نمی‌کنیم که نقش بازی کنید یا افراد خانواده‌ی خود را فریب دهید. بنابراین اگر احساس علاقه‌ی واقعی به همسر یا فرزند خود ندارید، به طوری که نمی‌توانید به شکل صادقانه و از صمیم قلب این جمله را به آن‌ها بگویید، باید روی خودتان کار کنید و شاید بهتر باشد از یک مشاور خانواده کمک بگیرید.

 

گفتن این جمله تأثیر بسیار زیادی در تقویت روابط خانوادگی دارد. با این حال، بسیاری از افراد اهمیتی به آن نمی‌دهند. برخی مردها به خصوص در سنین بالاتر، آن را کسرِ شأن خود می‌دانند. به دلایل مختلف، بسیاری از مردم در گفتن این جمله به عزیزان خود مشکل دارند و برخی نیز آن را فراموش می‌کنند. این افراد معمولاً نمی‌دانند که بیان مکرر این جمله در تقویت روابط، صمیمیت و استحکام خانواده چقدر مهم است.

 

برای بازی‌های خانوادگی و دسته‌جمعی برنامه‌ ریزی کنید

 

 

بازی و تفریح خانوادگی یکی از اساسی‌ترین عوامل تقویت شادی و صمیمیت در خانواده است. فقط کودکان نیستند که به بازی نیاز دارند. درون هر کدام از ما کودک پنهانی وجود دارد که نیاز به تفریح، بازی‌گوشی و شیطنت دارد. بنابراین، گاهی باید با همسر و فرزندان خود به بازی بپردازیم. هنگام بازی تفاوت‌ها فراموش می‌شود و معمولاً زخم‌های عاطفی و احساسی بهبود می‌یابد. در بازی، به کودک درون خود فرصت تفریح و لذت می‌دهیم. حتی بازی‌های فکری و به ظاهر جدی نیز این کارکرد را دارند. نیچه فیلسوف شهیر آلمانی می‌گوید: «خودِ واقعیِ انسان، فقط به‌هنگام بازی‌کردن نمایان می‌شود.» بازی فرصتی است تا تمام نقش‌ها و نقاب‌های تحمیلی را کنار بزنیم و خودِ خودمان باشیم، همان‌گونه که واقعاً هستیم.

 

در زندگی امروزی، نداشتنِ وقت و گرفتار بودن فقط بهانه‌ای است که فرصت این نوع مشارکت و لذت‌های خانوادگی را از خود و افراد خانواده دریغ کنیم. اما با برنامه‌ریزی می‌توان حداقل یک ساعت در هفته، مثلاً تعطیلات آخر هفته را به بازیِ خانوادگی اختصاص داد. بزرگ‌ترها معمولاً بهانه‌های خوبی برای بازی‌نکردن دارند. اما آنها باید بر بهانه‌ها و منیّت خود غلبه کنند و با بچه‌ها و جوانان بازی کنند. باید یاد بگیریم که گاهی دوباره کودک شویم، همانند یک کودک عمل کنیم تا به خود و عزیزان‌مان، زمانی برای شادی، لذت، رهایی و آسودگی‌خاطر هدیه کنیم.

 

حتما بخوانید: ۱۰ سرگرمی موثر در کاهش استرس

گاهی آنها را شگفت‌زده کنید

هر‌ از گاهی، موقعیت‌هایی ایجاد کنید تا اعضای خانواده‌ی خود را شگفت‌زده بکنید. با بالا رفتن سن، لذتی که از سخاوت و بروز احساس به‌دست می‌آوریم به‌مراتب بیشتر از لذتی است که از منتظر ماندن و دریافت‌کردن نصیب‌مان می‌شود. بنابراین وقتی که در موقعیتی غیرمنتظره و شگفت‌آور هدیه‌ای دریافت کنیم، هیجان و لذت فوق‌العاده‌ای برای‌ ما خواهد داشت. این نوع حرکات، خانواده را به شدت باهم صمیمی و نزدیک نگاه می‌دارد. هر از چند گاهی، با این نوع رویداد‌هایِ خوشایندِ غیرمنتظره‌ موجبِ ایجاد هیجان و شگفتی در خانواده‌ی خود شوید.

 

در تماس باشید

به دلیل سبک زندگی جدیدی که تجربه می‌کنیم، گرفتاری‌های شخصی روزافزون و فرصت‌های کمترِ با هم بودن، اعضای خانواده‌ها را روزبه‌روز از همدیگر دورتر می‌کند. ممکن است که اعضای خانواده‌ی شما به دلایل مختلف از هم دور باشند. در چنین شرایطی، به شیوه‌های مختلف تماس و ارتباط خود را با آنها حفظ کنید. به آن‌ها پیام بفرستید، زنگ بزنید و گاهی نیز حتما به ملاقات آنها بروید. اجازه ندهید که «از دل برود هر آنکه از دیده برفت» حکایت زندگی شما شود.

 

خانواده‌ی خود را تحسین کنید

 

 

از خود بپرسید که آیا برای تعریف و تحسین از خانواده‌ی خود، نیاز به فرصت یا شرایط خاصی است؟ از اعضای خانواده خود چه انتظاری دارید؟ آیا به عنوان پدر و مادر از فرزندان خود بیش از اندازه انتظار دارید؟ آیا آنها را تحت فشار قرار داده‌اید تا به دستاوردی برسند و آیا از این راه، می‌خواهید احساس غرور و رضایت کنید؟

 

هر قدر که سطح توقع کمتری از فرزندان خویش درباره‌ی همسویی آنها با خواسته‌های ما وجود داشته باشد و آنان را در جهت علایق و استعداد‌های خودشان تشویق کنیم، بی‌شک نتایج بهتری حاصل خواهد شد. اگر انتظار بیش از حد از فرزندان خود داشته باشیم، با این کار فشار و استرس زیادی را به آنان تحمیل کرده‌ایم. گاهی والدین بیش از اندازه به فرزندان خود وابسته هستند و به‌نوعی با آنها هم‌هویت می‌شوند. این نوع وابستگی برای هر دو طرف مخرب است.

 

همیشه به خاطر داشته باشید که آنان انسان‌های مستقلی هستند و وظیفه‌ی شما صرفاً «محبت، حمایت و رهاکردن» است. پس باید آنها را همان‌طوری که هستند بپذیریم و به جای این که به دنبال فرصتی برای انتقاد و کشف اِشکال باشیم، از هر فرصتی برای تحسین و تمجید از خانواده‌ی خود استفاده کنیم.

 

حتما بخوانید: ۱۵ فیلم الهام‌بخش که تمام اعضای خانواده از آن لذت می‌برند

هدف از زندگی را به خاطر داشته باشید

گاهی ما آن‌چنان درگیر امور کاری و مشغله‌های روزمره هستیم و در چرخه‌ی مکانیکیِ «کار – خواب – کار» گرفتار می‌شویم که هدف از زندگی را فراموش می‌کنیم. برخی از افراد اهمیت بسیار زیادی برای کار خود قائل هستند و خود را تحت فشار زیادی قرار می‌دهند تا به هر قیمتی به موفقیت دست‌یابند. گاهی ساعت‌ها در سر کار خود باقی می‌مانند یا مدت‌ها در سفرِ دور از خانه به سر می‌برند. این نوع زندگی در دراز مدت ممکن است صدمه‌ی جدی به خانواده‌ی فرد وارد کند. پس همیشه باید هدف از زندگی را به خاطر داشته باشیم. اگر صاحب خانواده و فرزند هستید، به غایتِ تلاش‌های خود به‌طور جدی فکر کنید. هیچ‌کس در پایان عمر حسرت نمی‌خورد که چرا ساعت بیشتری را در محل کار سپری نکرده است! اما ساعت‌هایی را که می‌توانستیم در کنار خانواده‌ی خود باشیم و نبودیم، یقینا حسرت‌بار خواهند بود. چه فایده‌ای دارد که ثروتمندترین فرد در قبرستان باشیم. چه فایده‌ای دارد که بهترین رئیس، تولیدکننده، مدیرعامل، کارفرما، بازیگر و غیره باشیم اما خانواده‌مان از ما متنفر باشند و مثل یک غریبه با ما رفتار کنند.

 

بنابراین همواره برنامه‌ریزی کنید و زمان کیفی (زمان همراه با حضور مفید و مؤثر) را در کنار کسانی باشید که دوستشان دارید و از آنان مراقبت می‌کنید. این زمان کیفی (چه در حال بازی، صحبت، گوش کردن و یا فقط باهم بودن) باید نسبت به هر کار دیگری در الویت قرار بگیرد. اجازه دهید خانواده‌تان بداند که این زمان فوق‌العاده گران‌بهاست و اگرچه به دنبال موفقیت مالی، ارتقاء شغلی و یا هر دستاوردی هستید اما هدف از تمام تلاش‌ها سود رساندن به خانواده است نه رسیدن به هدفی دوردست در آینده‌ای محتمل. ممکن است همین فردا دیگر زنده نباشیم یا آنها زنده نباشند، پس در زمان حال زندگی کنید. از هر لحظه‌ی بودن در کنار خانواده و عزیزان خود لذت ببرید و قدر آن را بدانید.

 

«قادر باشید که هر لحظه توقف کنید و گلی را که می‌شکفد، کودکی را که برای اولین بار سر پا می‌ایستد، فرزندی را که خوشحال از مدرسه باز می‌گردد و همسری را که خبر خوبی برای گفتن دارد، تحسین کنید.» ریچارد دنی

 انجمن خیریه حضرت حجت عج

منبع:

 

هنر موفق بودن، ریچارد دنی، ترجمه مهدی غروی، انتشارات آزادمهر 

نام (اجباری)

آدرس پست الکترونیکی (اجباری است اما نمایش داده نمی‌شود)

آدرس سایت

بالا


© 2021 انجمن خیریه حضرت حجت عج

داشتن یک خانواده موفق به نوعی تضمینی بر سلامت و آرامش تمامی افراد آن خانواده محسوب می‌شود. پس شاید عجیب نباشد که امروزه بسیاری از افراد برای حفظ سلامت خانواده خود در جلسات مشاوره خانواده شرکت می‌کنند.  خانواده جایی است که فرد را برای زندگی آینده و گسترش روابط اجتماعی آماده می‌شود، پس در خانواده‌ای که آشفتگی و پریشانی زیاد باشد، مطمئنا در تربیت فرزندان و ایجاد زمینه‌های شکوفایی موفق نخواهد بود. در خانواده موفق نیازهای اساسی فرد از جمله حسِ حمایت عاطفی، عشق و امنیت تامین می‌شود. خانواده می‌تواند حامی تمام اعضای خود برای روبه‌‌رو شدن با چالش‌ها و سختی‌های زندگی روزمره باشد. سلامت خانواده نیز به موفقیت آن کمک شایانی می‌کند، برای آشنایی با ویژگی های خانواده سالم کلیک کنید و برای آشنایی با ویژگی‌های خانواده موفق در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

خانواده‌های موفق نیز مانند خانواده‌های دیگر ممکن است دچار مشکلات مختلفی شوند؛ از جمله اختلافات خانوادگی باهم و یا دیگر اعضای فامیل، مسایل مالی و نارسایی‌های عاطفی و مواردی چون اعتیاد و یا طلاق و غیره . اعضای این خانواده احتمال دارد که از کار خود اخراج شوند، عزیزانشان را از دست بدهند و یا ثروتی را بر باد دهند. اما آنچه که علی‌رغم وجود مشکلات، خانواده موفق را شکل می‌دهد این است که هیچ‌گاه در مواجهه با بدترین مشکلات یکدیگر را تنها نمی‌گذارند و همیشه پشتیبان هم هستند. مشکل یکی از اعضای خانواده، مشکل همه تلقی می‌شود و همه با هم آن را حل می‌کنند. هرگز اجازه نمی‌دهند مسائل و مشکلات موجود روابط اعضا را خراب و یا خانواده را از هم بپاشد. برای کسب اطلاع در زمینه حمایت از همسر کلیک کنید.  

اهمیت خانواده به قدری است که اعضای خانواده موفق با وجود تمام مشغله‌هایی که دارند سعی می‌کنند وقتی را برای بودن در کنار هم اختصاص دهند. فرقی نمی‌کند که چقدر سرشان شلوغ باشد، در هر شرایطی برای اعضای خانواده ارزش خاصی قائل‌اند. این ارزش گذاری‌ها سبب افزایش احساس صمیمیت و پایداری بنیان خانواده می‌شود. برای اینکه خانواده‌ای موفق داشته باشید، باید زمانی را در کنار یکدیگر بگذرانید بدون اینکه حواستان پیش گوشی موبایل، تلویزیون و یا چیزهای دیگر باشد. با هم غذا خوردن، بازی کردن، رفتن به گردش، تماشای مسابقات ورزشی و لذت بردن از فعالیت‌های تفریحی کارهایی هستند که می‌توانید همراه با خانواده انجام بدهید. در ادامه به چند ویژگی اصلی خانواده‌های موفق اشاره کرده‌ایم. 

یکی از مشخصه‌های بارز خانواده های موفق این است که اعضای آن هرگز یکدیگر را طرد نمی‌کنند. آن‌ها می‌دانند هر مشکلی که برای یکی از آن‌ها پیش بیاید به کل مجموعه خانواده ارتباط دارد. در نتیجه تلاش می‌کنند با حفظ مسائل مرتبط با حریم شخصی فضایی امن برای یکدیگر فراهم کنند و در صورت نیاز دیگری را از حمایت‌های خود بهره مند سازند. برای کسب اطلاعات در زمینه اهمیت خانواده کلیک کنید. 

چگونه خانواده موفق داشته باشیم

اعضای یک خانواده موفق از کوچک‌ها گرفته تا بزرگ‌ترها می‌توانند آزادانه در مورد نیازها، خواسته‌ها، احساسات و افکار خود با دیگران صحبت کنند. در واقع اعضای این خانواده‌ها موضعی غیر قضاوتی در برابر یکدیگر اتخاذ می‌کنند و با رفتارهایی نظیر سرزنش کردن یا تمسخر امکان ابراز وجود را از دیگری دریغ نمی‌کنند.

اعضای یک خانواده ایده آل به خوبی می‌توانند هیجانات خود را مدیریت کنند. در واقع آن‌ها در عین حال که احساسات خود را سرکوب نمی‌کنند، بر نحوه ابراز آن تسلط دارند. همین مسئله باعث می‌شود که آن‌ها هیجانات ناخوشایند نظیر خشم را در درون خود بپذیرند و به شیوه‌ای سالم مجرایی برای ابراز آن پیدا کنند.

این در حالیست که در بسیاری از خانواده‌ها تجربه خشم در اکثر موارد به پرخاشگری و رفتارهای مخرب می‌انجامد و افراد نمی‌دانند که چطور باید رفتار خود را کنترل نمایند. اگر شما نیز دچار چنین مشکلاتی هستید، مشورت گرفتن از یک روانشناس خانواده و شرکت در جلسات خانواده درمانی می‌تواند تا حد زیادی در این زمینه به شما کمک کند. برای کسب اطلاعات در زمینه پایداری در زندگی زناشویی کلیک کنید. 

اعضای یک خانواده ایده آل مرزبندی‌های سالمی با یکدیگر دارند. در واقع آن‌ها می‌دانند که چطور بین صمیمیت بیش از حد و استقلال دادن به اعضا تعادل ایجاد کنند. به عبارتی دیگر آن‌ها در عین حال که به حریم شخصی یکدیگر احترام می‌گذارند، می‌توانند به موقع در دسترس باشند و ارتباطی توام با صمیمیت را برقرار کنند. این در حالیست که در برخی خانواده‌ها افراد هیچ گونه حریم شخصی ندارند و به راحتی در کار دیگری سرک می‌کشند. در مقابل خانواده‌هایی نیز وجود دارند که مرزبندی‌های بسیار خشکی را برای خود تعریف می‌کنند و اعضا فاصله عاطفی و هیجانی بسیاری از یکدیگر دارند.

این موضوع درباره ارتباط میان زن و شوهر و مرزهای میان آن‌ها اهمیت زیادی دارد، از این رو توصیه می‌کنیم برای کسب اطلاعات در زمینه نکات مهم همسرداری کلیک کنید. 

اعضای یک خانواده موفق در برابر زندگی و مشکلات آن رویکرد حل مسئله را اتخاذ می‌کنند. این موضوع بدین معنی است که آن‌ها در احساسات منفی غرق نمی‌شوند بلکه هنگام مواجهه با هرگونه مشکل یا بحران تلاش می‌کنند راه حلی برای برطرف کردن آن پیدا کنند. هم چنین اگر مشکل ایجاد شده مسئله‌ای غیر قابل حل باشد نظیر زمانی که مسئله مرگ یکی از اعضا مطرح است، آن‌ها تلاش می‌کنند راهی سالم برای سازگاری هرچه بیشتر با این موضوع بیابند.

در یک خانواده ایده آل علاوه بر تاکید به کار و تلاش، افراد برای اوقات فراغت و تفریح نیز ارزش قائل هستند. آن‌ها می‌دانند که همه افراد نیازمند زمان‌هایی برای استراحت هستند و این زمان می‌تواند به بازیابی انرژی همه آن‌ها کمک کند. این مسئله باعث می‌شود که آن‌ها برای داشتن اوقات فراغت بهتر برنامه ریزی کرده و تلاش کنند تا از زمان‌های باهم بودن لذت ببرند. 

سبک تربیتی خانواده در سلامت روان و رضایت از زندگی فرزندان تاثیر بسزایی می‌گذارد. افرادی که در خانواده‌ای شاد و سالم پرورش می‌یابند اغلب والدین مقتدری دارند. به این معنی که پدر و مادر تلاش می‌کنند بین سخت گیری بیش از حد و در مقابل نازپرورده کردن بچه‌ها رویکردی متعادل را در پیش بگیرند. این والدین در عین حال که با فرزندان خود صمیمی هستند و می‌توانند تکیه گاهی امن برای آن‌ها باشند، قوانین خاصی برای خانه و خانواده خود وضع می‌کنند و با اقتدار خود به فرزندان نشان می‌دهند که باید به این قوانین احترام بگذارند. با کمک گرفتن از یک فرد متخصص می‌توانید این سبک تربیتی را به درستی یاد بگیرید. برای کسب اطلاع بیشتر از مشاوره خانواده کلیک کنید.

اعضای خانواده باید احساسات خود را با یکدیگر در میان بگذارند. اعضای خانواده موفق راحت در مورد مسائل روزمره با یکدیگر صحبت کرده و نگرش‌ها و دیدگاه‌های خود را بیان می‌کنند. اعضای خانواد موفق هرگز با تحقیر و توهین با یکدیگر صحبت نمی‌کنند و در صورت بروز بحث و دعوا سریع اختلافات بین خود را حل می‌نمایند. چرا که برای یکدیگر ارزش قائل‌اند و می‌دانند که هیچ چیز نمی‌تواند جای خانواده را بگیرد. اعضای خانواده باید سعی کنند تلاش خود را جهت درک کردن یکدیگر به کار ببرند و روی مهارت‌های ارتباطی خود تمرکز کنند. یعنی یاد بگیرند با یکدیگر رک و صادق باشند اما در عین حال انعطاف و رفتار دوستانه داشته باشند. برای اطلاع بیشتر توصیه می‌شود مقاله مهارت های ارتباطی را نیز مطالعه فرمایید.

اعضای خانواده موفق به خاطر کارهای محبت آمیزی که انجام می‌دهند از یکدیگر قدردانی می‌کنند. قدردانی و محبت باعث افزایش صمیمیت شده و به افراد برای ادامه رفتار خوبشان انگیزه می‌بخشد. علاوه بر این محبت و قدردانی اعتماد به نفس را در اعضای خانواده افزایش می‌دهد. خانواده‌های موفق قدردانی خود را به صورت کلامی و در عمل ابراز می‌کنند. زمانی که بچه‌ها کار خوبی انجام می‌دهند، به مادر در شستن ظرف‌ها کمک می‌کنند، اتاق خود را تمیز کرده و یا به دیگر اعضای خانواده کمک می‌کنند، آن‌ها را تحسین و از رفتارشان تشکر کنید. می‌توانید قدردانی خود را به صورت یک یادداشت کوچک یا نامه و یا یک شاخه گل ابراز کنید. در این بین با تقسیم وظایف نیز می‌توانید حس همبستگی را افزایش دهید، برای آشنایی با نحوه تقسیم وظایف در خانه کلیک کنید.

از ویژگی‌های خانواده موفق این است که همیشه در تصمیم گیری‌ها منافع دیگر اعضا را نیز در نظر می‌گیرند و به این فکر می‌کنند که تصمیمشان چه تاثیری بر زندگی اعضای خانواده دارد. هیچ گاه خودخواهانه عمل نمی‌کنند و در موارد بسیاری به خاطر راحتی خانواده خود فداکاری می‌کنند. هیچ وقت در گفتار و رفتار موجب رنجش و ناراحتی یا دردسر یکدیگر نمی‌شوند. اعضای خانواده موفق از سلامت روانی برخوردارند و در تصمیم‌گیری‌ها از خرد جمعی بهره می‌برند و صلاح خانواده برایشان در اولویت خواهد بود. برای کسب اطلاع بیشتر از سلامت روانی کلیک کنید.

آسیب‌های اجتماعی پدیده‌ای تک علیتی نیستند بلکه از تعامل عوامل زیستی، محیطی، روانی و اجتماعی با یکدیگر شکل می‌گیرند. در همین راستا خانواده یکی از عوامل مهمی است که در این موضوع نقش دارد اما لزوما همه افرادی که خانواده خوبی ندارند دچار آسیب‌های اجتماعی نمی‌شوند.

برای دریافت مشاوره در زمینه ویژگی های خانواده های موفق می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق شماره 02122018502 و یا از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی تخصصی کشور با مجرب ترین مشاوران روانشناسی پاسخگوی سوالات و مشکلات شما در زمینه های مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربیت کودک ، جوانان ، مهارت های ارتباطی ، ترک اعتیاد ، مشاوره روانشناسی ، روان درمانی و … می باشد. به امید زندگی شاد و سالم برای یکایک مردم ایران…

با عضویت در خبرنامه، از جدیدترین و بهترین کتاب ها و مقالات روانشناسی اطلاع پیدا کنید…

© کلیه حقوق برای حامی هنر زندگی محفوظ می باشد. انتشار مقالات با ذکر منبع بلامانع می باشد.

داشتن یک خانواده شاد و خوشحال آرزوی هر کسی است حال چگونه خانواده شادی داشته باشیم بستگی به شما دارد تا با این راههای ساده ولی موثر که در نمناک خواهیم گفت موجب خوشحالی و شادابی خانواده خود شوید.

هنگام تصمیم گیری در کنار همسر خود بنشینید

دانشمندان دریافته اند افرادی که کنار هم می نشینند به احتمال زیاد با کسانی که روبروی یکدیگر می نشینند یا به طور مورب روبروی یکدیگر می نشینند هم کاری بهتری دارند.

برای داشتن خانواده شاد چراغ ها را خاموش کنید

خاموش کردن چراغ ها می تواند باعث شود افراد احساس آرامش و امنیت کنند، بنابراین ممکن است بهتر مکالمه انجام دهند.

چگونه خانواده موفق داشته باشیم

 

نسل ها را به یکدیگر متصل کنید:

تحقیقات نشان می دهد کودکانی که بیشتر در مورد موفقیت ها و شکست های خویشاوندان می دانند ، انعطاف پذیری بیشتری دارند و بهتر می توانند اثرات استرس را تعدیل کنند.

در مکانی راحت بنشینید :

مطالعه ای از ام ای تی ، هاروارد، و ییل نشان می دهد افراد هنگام نشستن روی سطوح نرم ، انعطاف پذیری و انطباق بیشتری دارند. همسرم و من اکنون گفتگوهای دشوار ی روی کاناپه داریم و ما جلسات خانوادگی را سر میز صبحانه که صندلی های راحتی دارد برگزار می کنیم.

کمک گرفتن از مادر بزرگ ها برای داشتن خانواده شاد:

سارا یک انسان شناس تکاملی ، می گوید تحلیل 66مطالعه نشان داد مادرانی که مادربزرگ ها در بزرگ کرددن کودک کمک شان می کنند استرس کمتری دارند و فرزندان آن ها نسبت به کسانی که این کار را نمی کنند سازگاری بهتری دارند.

 

بازی ” خوب & بد ” را بازی کنید

بر سر شام، هر یک از اعضای خانواده باید ازکارهای مثبت و منفی که در طول روز انجام داده اند گزارش دهند. تحقیقات نشان داده است یک بدن رو به رشد با نگاه کردن به دیگران ( از جمله مادر و پدر ) در زمان واقعی بالا و پایین می روند، کودکان همدلی و همبستگی با اطرافیان خود ایجاد می کنند.

ذهنیت یک سرباز را در پیش بگیرید

جیسون مک کارتی، یکی از مدیران سابق می گوید:” در لحظاتی که نیازهای خانواده با نیازهای خودتان ناسازگاری دارد می توانید به سمت یا مخالف یکدیگر بروید و از تعارض به عنوان فرصتی برای نشان دادن وفاداری و ایجاد خانواده ی شاد استفاده کنید.

برای داشتن خانواده شاد نمودار گردش کار رسم کنید :

یک نمودار با سه ستون رسم کنید و روی آن برچسب بزنید کارهای که باید انجام شود ، کارهایی که درحال انجام هستند ، کارهایی که انجام شدهوقتی اعضای خانواده شروع به کار بر روی یک مورد می کنند، آن را از ستون اول به ستون دوم منتقل می کنند و غیره.

 

رد انعطاف ناپذیری

تحقیقات نشان می دهد باید انعطاف پذیر باشید تا خانواده های خوشبخت را تشویق کنید، چه با این استراتژی که شما از آن برای بیرون آوردن افراد در صبح یا با تکنیک هایی که برای تادیب، سرگرمی و یا الهام بخشیدن به عزیزان استفاده می کنید.

برای داشتن خانواده شاد از ورزش بهره ببرید

جیم تامسون، بنیانگذار اتحاد مثبت رهبری، می گوید :” والدین هنگام ورزش با کودک باید تجربه کسب کنند . بعد از بازی، از واسازی اشتباهات کودک خود اجتناب کنید و بگویید:” من فکر می کنم فردی هستید که به راحتی تسلیم نمی شود.

برای شادی خانواده مرتب کنار هم باشید

جلسات خانواده ای به طور منظم برنامه ریزی شده اند تا توجه به رفتارهای خاص را جلب کنند. ” اگر محیطی امن برای بحث درباره مشکلات ندارید، هر طرحی برای بهبود خانواده تان به جایی نخواهد رسید .”

 

در طول دعوا بازتاب یکدیگر هستید

مطالعات نشان داده اند افرادی که در موقعیت قدرت قرار دارند – کسانی که بالاتر ازهمسرشان قرار دارند، پاهای خود را بلند می کنند و یا انگشتانشان را پشت گردن می بندند – احساس برتری را بالا می برند ، در حالی که افراد در حالت های پایین – قدرت، مانند نشستن پایین، حالت تدافعی و بی میل دارند.

چرخاندن چشم :

محققان هندی سال ها صرف نظارت بر حرکات بینی، بالا بردن ابروها و غنچه کردن لب ها در طول کشمکش های زناشویی کردند. آن ها چهار سال بعد زوج ها را بررسی و مشخص کردند که بالاتر از همه حالات و حالات دیگر، گرد کردن چشم تنش را یش بینی می کند.

برای داشتن خانواده شاد دور هم بنشینید :

در دهه 1950 یک روان پزشک انگلیسی متوجه شد که بیماران هنگامی که به جای پهلو با یکدیگر روبرو می شوند از نظر اجتماعی تعامل بیشتری دارند. همین قانون می تواند برای خانواده ها اعمال شود. اگر می خواهید اجتماعات خانوادگی بیشتری داشته باشید، در یک گروه بنشینید.

  

برای شادی خانواده از گفتن شما خودداری کنید :

جیمز ، روانشناس دانشگاه تگزاس و نویسنده کتاب زندگی سری می گوید:” از ما به جای شما استفاده کنید:ما باید در ارتباطات بهتر شویم همیشه در استفاده از ضمیر آگاه باشید ، از ساعت 6 بعد از ظهر تا 8 بعد از ظهر از بحث های سخت اجتناب کنید . دو روانشناس در شیکاگو مصمم هستند که این دو ساعت پر استرس ترین زمان روز است چون والدین روز پر تنش را می گذرانند ، بچه ها خسته هستند و اعضای خانواده در خانه به هم می رسند.

بحث ها را به سه دقیقه محدود کنید و بیش از آن ادامه ندهید

جان از دانشگاه واشنگتن دریافت که مهم ترین نکات در هر بحثی را می توان در سه دقیقه اول یافت. بعد از آن، افراد اغلب حرفهای خود را با صدای بالاتر تکرار می کنند.

سلامت خانواده ، ویژگی های رفتاری خانواده شاد و سالم در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

 

چگونه خانواده موفق داشته باشیم

 

چگونه می توانم یک خانواده موفق داشته باشم؟

برای تشکیل خانواده موفق، وجود معیارهای صحیح و منطقی در انتخاب همسر و تشکیل خانواده لازم است که در حفظ و استمرار موفقیت خانواده سهم بسزایی دارد. اما نمی توان انتظار داشت که صرفا با انتخاب درست همسر، خوشبختی تا آخر عمر در قلب زوجین احساس گردد، بلکه یک رابطه مهم و حساس مانند رابطه زناشویی نیاز به مراقبت و توجه زیادی از سوی همسران دارد، بنابراین می توان گفت که برای داشتن خانواده ای موفق ویژگی های زیر ضروری است:

 

۱٫ رعایت اصول و ارزش ها در انتخاب همسر

در هر جامعه ای متاثر از شرایط مذهبی، اجتماعی، اقتصادی و آداب و سنن آن جامعه معیارهای گوناگونی برای انتخاب همسر وجود دارد که رعایت تناسب سنی، ظاهری و هوشی؛ سلامت جسمانی، روانی و عقلی؛ انتخابی بودن همسر و … در موفقیت ازدواج سهم عمده ای ایفا می کند.

 

۲٫ تعهد و مسئولیت پذیری

در دوره های مختلف زندگی، مشکلات زیادی برای خانواده بوجود می آید که همبستگی و تعهد اعضای خانواده به ویژه زن و شوهر نسبت به یکدیگر مانند دلسوزی و مراقبت، حمایت متقابل، تقسیم قدرت و مسئولیت به شکلی مناسب در موفقیت آنان موثر است.

 

۳٫ تأمین آرامش

از نگاه قرآن هدف از زندگی مشترک رسیدن به آرامش است. بنابراین در خانواده های موفق جایی برای دلهره، تشویش، اضطراب و بی اعتمادی وجود ندارد، بلکه فضای یک خانواده موفق مملو از امنیت، آرامش و مهر و محبت است.

 

۴٫ رعایت احترام متقابل

خانواده مهم ترین کانون رشد و تعالی فردی و اجتماعی است. بنابراین خانواده ای موفق است که بر محوریت رفتار اخلاقی، حسن سلوک و احترام متقابل بین فردی پایه ریزی گردد تا زمینه رشد کمالات انسانی اعضای خود را فراهم نماید.

 

۵٫ وجود روابط عاشقانه و محبت آمیز

خانواده ای موفق است که روابط اعضای آن بر پایه عشق و محبت استوار باشد. این روابط شامل روابط عاشقانه همسران، روابط عاشقانه و محبت آمیز پدر و مادر با فرزندان و بالعکس و حتی روابط محبت آمیز بین فرزندان است.

 

۶٫ آزادی عمل

ذات ازدواج محدودیت هایی را برای هریک از همسران به دنبال می آورد که ممکن است آزادی عمل هریک از آنها را به طور محسوس کاهش دهد. نوع نگرش هریک از همسران به مفهوم آزادی و مرزبندی های منطقی در بهره برداری از آن و شیوه تعامل آنها در برخورد با محدودیت های زندگی زناشویی از جمله مواردی است که موفقیت یک خانواده را رقم خواهد زد. در ایم میان خانواده ای موفق است که در تبیین حدود و تعریف آزادی اعضای خود مبانی اعتقادی و سنت های پذیرفته شده دینی و اجتماعی را معیار قرار دهد.

 

۷٫ امنیت اقتصادی

ایجاد منابع کافی مالی از طریق کار و تلاش، علاوه بر ثبات حیات اقتصادی خانواده سبب رعایت بهداشت، پیشگیری و تغذیه مطلوب افراد خانواده می شود که در نجات آنان از افسردگی، ارتقای اعتماد به نفس و شادی و نشاط تأثیرگذار است. در یک خانواده موفق شوهر خانواده تأمین هزینه های اقتصادی خانواده را به عنوان یک وظیفه به عهده گرفته و دیگران نیز از طریق صرفه جویی و رعایت اعتدال به او یاری می رسانند.

 

۸٫ برنامه ریزی مناسب

زندگی فرصتی است که تنها یک بار به هرکسی داده می شود و خیلی زود تمام می شود. در این میان تنها کسی پیروز خواهد شد که از این فرصت، نهایت استفاده را کرده باشد. با توجه به این حقیقت یکی از اصول اساسی برای موفقیت در زندگی مشترک و استفاده بهینه از عمر، برنامه ریزی است.

 

۹٫ شاکر بودن

بدون شک زندگی داشته ها و نداشته های فراوانی دارد. اگر انسان به داشته های خود توجه کند و از آنها لذت ببرد، راحت تر می تواند، نداشته ها را نیز تحمل کند، اما اگر کسی داشته های خود را نبیند، زندگی را یکسره محرومیت می داند و در آن هیچ نقطه امیدی نمی یابد. خانواده ای موفق خواهند بود که اعضای آن از سویی از آنچه دارند، آگاه بوده، نسبت به آن شاکر باشند و از سوی دیگر، نسبت به سختی ها بردبار بوده، از بیتابی کردن و مقایسه خود با دیگران بپرهیزند. کسی که شاکر نیست، از آنچه دارد، بی خبر است و یا آنچه را دارد، نعمت نمی داند و از آن لذت نمی برد.

 

۵۰ ویژگی یک خانواده باحال و موفق

در دین و فرهنگ ما، «خانواده» یک نهاد ارزشمند است که همه اعضای آن سعی دارند برای شادی و رشد و موفقیت اش تلاش کنند. اما یک خانواده موفق و خوشحال، چه ویژگی‌هایی دارد؟ شاید بیشترمان تصور کنیم خصوصیات یک خانواده موفق را می‌دانیم اما آمار بالای طلاق و جدایی در کشور و آسیب های اجتماعی که جوانان را تهدید می کند، چیز دیگری نشان می دهد. به همین‌ دلیل، این بار و در پرونده امروز که قرار است به مرور ویژگی‌های مصداقی یک خانواده، با حالِ خوب بپردازد، می خواهیم به جای کلی‌گویی و مطرح کردن شاخص‌های بارز خانواده‌های موفق، با تعدادی مثال و مصداق، رفتار و ارزش‌های این خانواده را به شکل جزئی، برای‌تان ترسیم کنیم.

 

توجه داشته باشید آن چه که در ادامه بیان می‌شود، به این معنی نیست که همیشه و به شکل صد در صد باید این گونه باشد، بلکه به این معناست که اجرایی کردن هرچه بیشتر این پیشنهادها، شانس تجربه یک زندگی آرام و شاد و تربیت فرزندانی موفق را پررنگ‌تر می‌کند. توصیه ما این است که خواندن و نگهداری از این مطلب را به عنوان یک تجربه متفاوت، در برنامه خود و خانواده‌تان قرار دهید.

چگونه خانواده موفق داشته باشیم

 

در یک خانواده موفق و شاد:

– عبارت «دوستت دارم» بیشتر از هر عبارت دیگری بین اعضای خانواده، رد و بدل می شود.

– هیچ فردی در خانواده نمی گوید که من به یکی از اعضا اعتماد ندارم.

 

 

 

خانواده موفق ppt

 

 

 

– هفته ای یک بار و با کمک همه اعضای خانواده، کیک، شیرینی یا یک خوردنی جدید و خلاقانه اما ارزان و ساده پخته می شود.

– بی بهانه همدیگر را در آغوش می کشند و به هم انرژی مثبت می دهند.

 

– خانم برای شوهرش در جمع فامیل، میوه پوست می‌گیرد و برعکس.

– سرود خانوادگی دارند و یک ترانه را حفظ کرده و در وقت‌ های بدحالی و خوشحالی با هم می خوانند.

 

– به طور کلی و به خصوص در زمان برگزاری مهمانی یا تماشای تلویزیون، به فکر ایجاد نشدن مزاحمت برای همسایه های شان هستند.

– یک تابلو در پذیرایی خانه نصب شده که شعر معروف سعدی روی آن نقش بسته: «چو عضوی به درد آورد روزگار / دگر عضوها را نماند قرار»

 

– جلسات خانوادگی هفتگی یا ماهانه دارند و در این جلسه ها همه اعضای خانواده اجازه دارند درباره مسائلی که دوست دارند، حرف بزنند.

– شرایط خانه به گونه ای است که بچه ها قبل از هر کسی، برای درد دل به والدین شان مراجعه می کنند.

 

– مادر خانواده، طرز تهیه خانگیِ غذاهای فست فودی مانند کالباس و همبرگر خانگی را یاد گرفته و درست می کند.

– همه اعضای خانواده در خرج و مخارج، خودشان را کنار پدر می بینند و تا حد امکان از تحمیل هزینه‌های اضافی پرهیز می کنند.

 

– پدر و مادر برای ورود به اتاق کودک شان، در می زنند.

– حتما هر ماه یک فیلم کمدی و باحال تماشا می کنند.

 

– کتابخانه منزل شان از بوفه، شلوغ تر و پر مراجعه تر است.

– پدر خانواده هفته ای یک‌بار، ساعاتی از روز را با بچه هایش بدون مامانِ بچه‌ها، به پارک می رود.

 

– تحت هر شرایطی و به‌رغم فشار کاری، حتما یک وعده غذایی در روز را در کنار یکدیگر می خورند.

– پدر و مادر قبل از خواب برای فرزندشان داستان می گویند.

 

– برای خرید وسایل و چیدمان خانه از همه اعضای خانواده نظرخواهی می شود.

– زن و شوهر طبق یک قرار قبلی و ماهی دو بار بدون حضور بچه ها برای تفریح با یکدیگر وقت می گذرانند.

 

– مردخانواده خودش را مقید می‌کند تا حداقل هفته ای یک‌بار برای خانمش صبحانه آماده کند و در زمان های استراحت برایش چای بریزد.

– درمواقع بحرانی، به جای قهر کردن و پیغام فرستادن برای هم، حرف می زنند و تا مشکل حل نشده، گفت و گوی محترمانه را تعطیل نمی‌کنند.

 

– اعضای خانواده برنامه ریزی می کنند تا حداقل روزهای اول هر فصل، با یکدیگر به یک کتاب فروشی بروند و طبق بودجه در نظر گرفته شده، کتاب می خرند.

– بچه‌های خانواده در کنار لباس های خودشان، گاهی پیراهن و شلوار پدر و مادرشان را هم اتو می کنند.

 

– همه اعضای خانواده بعد از آب خوردن، لیوان شان را می شویند.

– پسر خانواده برای خواهرش لواشک، پاستیل و مجله می خرد.

 

– اعضای خانواده به اسراف، به خصوص هدر دادن آب حساس هستند و به یکدیگر تذکر می دهند.

– تا حد امکان در زمان هایی که همه اعضای خانواده کنار هم هستند، به تماس های کاری یا اجتماعی شان جواب نمی دهند.

 

– یک بازی خانوادگی مانند دارت را به صورت مسابقه بین خودشان برگزار می کنند.

– بچه ها بعد از خوردن غذا از پدر و مادر تشکر می کنند و پدر هم به صورت اختصاصی تر از مادر، سپاس گزاری می کند.

 

– اگر مرد خانواده در یک معامله اقتصادی ضرر کند، بقیه خانواده به او دلداری داده و نگرانی هایش را کاهش می دهند.

– مادر و دختر دو نفری به کافی شاپ می روند و با هم وقت می‌گذرانند.

 

– آلبوم تصویری از خاطرات مشترک، به خصوص سفرهایشان دارند تا باهم تماشا کنند و با قیافه های قبلی شان شوخی کنند.

– فرزندان به بهانه های مختلف و در مناسبت های گوناگون، دست پدر و مادرشان را می بوسند.

 

– ماهی یک‌بار دور هم می نشینند و خاطرات شیرین قدیمی ترشان را با هم مرور می کنند.

– پدر و مادر هر روز به فرزندشان یادآوری می کنند که او می تواند و موفق خواهد شد.

 

– پدر و مادرها، فرزندشان را با عبارت هایی مودبانه همچون «بابایی» و «دخترم» صدا می زنند.

– همه اعضا خودشان را مقید می کنند تا با انجام یک سری کارها، مادر خانواده یک روز در هفته بدون دغدغه کارهای خانه، به مسائل شخصی‌اش بپردازد.

 

– فرزندان هر از گاهی از پدر و مادربزرگ می خواهند که خاطرات و تجربه های جالب شان را تعریف کنند.

– روزنامه و مجلات شان را در دسترس بقیه اعضا می گذارند و درباره مطالب مفیدشان صحبت می کنند.

 

– پدر خانواده به حلال بودن لقمه ای که سر سفره خانواده اش می برد، حساس است.

– اگر یکی از افراد خانواده عصبانی شود، خیلی سریع برای او لیوان آبی آورده می شود و او را آرام می‌کنند.

 

– افراد بدون اجازه، به تلفن همراه و فایل های شخصی رایانه یکدیگر سرک نمی کشند.

– اگر غذا کمی شور شد یا طعم سوختگی گرفت، بقیه اعضا به روی خودشان نمی آورند.

 

– تمام اعضای خانواده روی بازیافت زباله ها به خصوص کاغذ حساس هستند.

– برای یکدیگر هدیه‌های کوچکِ بی‌مناسبت تهیه می‌کنند.

 

– شرکت در یک جلسه مذهبی به صورت هفتگی در اولویت قرار دارد.

– کنترل تلویزیون همیشه در دست یک نفر خاص نیست و درباره تماشای برنامه‌ های مورد علاقه، توافق و از خودگذشتگی می ‌شود.

 

– در بین اعضای خانواده جمله «به من چه؟» یا «به تو چه» رد و بدل نمی شود.

– پدر و پسر، ماهی یک بار به استخر می روند.

 

 

خانواده سالم و شاد و موفق

 

 

منبع: بیتوته / روان آسای/ روزنامه خراسان

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام

ایمیل

وب‌ سایت

خرید فالوور اینستاگرام

رنگ مو با دکلره و بدون دکلره

علائم بارداری پسر

عکس پروفایل

لباس شب

علایم ایدز در روزهای اول

مدل پالتو

عکس پروفایل شاد

عکس امام رضا

متن عاشقانه

صبح بخیر عاشقانه

شب بخیر عاشقانه

دیلیت اکانت اینستاگرام

دیکته شب کلاس اول

سماتک

چگونه خانواده موفق داشته باشیم

خانواده موفق بودن شیوه های خاص خود را دارد که باید همگی را رعایت نمایید تا بتوانید خانواده خود را دور هم جمع نموده و با هم صمیمی باشید در ادامه تصاویر و جزئیات بیشتر چگونه خانواده موفقی باشیم را در سایت سماتک خواهید دید با ما همراه باشید.

 

به گزارش سماتک: شما می‌توانید با انجام برخی کارها و خوردن مواد غذایی سالم استحکام خانوادگی خود را بالا ببرید.

 

«هر خانواده‌ای بنا بر تعریفی که اعضای آن دارند شکل و شمایل متفاوتی دارد. بعضی‌ها به دلیل نوع شغلشان ساعات زیادی از روز نمی‌توانند در کنار هم باشند بنابراین شب‌ها برای این خانواده موفق حکم بخش اصلی ارتباطی را دارد. بعضی دیگر صبح یا ظهر را در کنار هم سپری می‌کنند. شما می‌توانید با انجام برخی کارها و خوردن مواد غذایی سالم استحکام خانواده موفق خود را بالا ببرید. جالب است بدانید که داشتن یک زندگی خانوادگی سالم می‌تواند خطر ابتلا به حمله قلبی را کاهش و شانس زنده ماندن شما را افزایش دهد.

 

در اینجا به چند نمونه از این عادت‌های خوب خانوادگی اشاره می‌کنیم.

 

اسنک‌های هوشمند

 

خانواده موفق بودن با این شیوه ها بسیار راحت و آسان می باشد موفقیتهای که در زندگی دو خانواده دارید را جشن بگیرید چون همه از این جشن ها بسیار خوشحال خواهند شد سعی کنید به روابط خود بیشتر اهمیت دهید .

 

والدین می‌توانند تنظیمات غذایی فرزندان خود را تحت تأثیر قرار داده و مغز آنها را با انتخاب غذاهای سالم پرورش دهند. در تحقیقات ثابت شده که بچه‌ها از طریق والدین خود با غذاهای فرآوری شده که عامل سرطان هستند، آشنا می‌شوند. خانواده موفق مادران و پدران می‌توانند به جای این غذاهای ناسالم مثل کوکی، کراکر یا سوداها میان‌وعده‌های غذایی سالم در اختیار بچه‌ها قرار دهند مثل میوه و سبزی‌های تازه. سیب،خانواده موفق کره، کرفس، انگور، موز، اسفناج، آووکادو و خوراکی‌های سالمی مثل اینها می‌توانند جزو انتخاب والدین برای بچه‌ها باشند.

 

به آرامی میل کنید

خانواده‌های سالم همراه با فشار و استرس و عجله غذا نمی‌خورند. آنها سعی می‌کنند از صداهای آرام و موزیک ملایم زمان صرف غذا در کنار خانواده استفاده کنند.خانواده موفق در زمان غذا خوردن فقط روی این کار تمرکز می‌کنند. این زمان خوبی است که شما بتوانید در کنار خانواده از طعم و زنگ و بوی غذا لذت ببرید. سعی کنید این کار را یکی از عادت‌های خانوادگی خود کنید و از بودن در کنار خانواده و خوردن غذا به‌ خوبی استفاده کنید.

 

از بزرگ‌ترهای خانواده مراقبت کنید

مراقبت از یکی از عزیزان سالخورده راهی شگفت‌انگیز برای نشان دادن محبت است و این به معنی این نیست که شما باید همه چیز را قربانی کنید. خانواده‌های سالم در کنار پدر و مادر، پدربزرگ و مادربزرگ را هم دارند، تأثیر حضور والد پیر در خانه و گاهی مراقبت کردن از آنها در کل خانواده دیده می‌شود. درست است که این‌ کار عواقب مثبت و منفی را با هم دارد و گاهی ممکن است برای خانواده ایجاد گرفتاری و حتی درگیری بکند اما حضور یک بزرگ‌تر و گاهی همراهی آنها در جمع خانوادگی برای گردش و پیاده‌روی به خصوص برای بچه‌ها کوچک، بسیار مفید و جذاب است.

 

به روابط زناشویی خود اهمیت دهید

همیشه سعی کنید با وجود همه کارها و گرفتاری‌ها و داشتن فرزند، زندگی زناشویی و روابط خود را با همسرتان در اولویت قرار دهید. در کنار همه دغدغه‌ها زمانی را برای بودن با همسرتان بگذارید، بچه‌ها را به کسی سپرده و با هم به تفریحات دو نفره بروید. گاهی بعد از خوابیدن بچه‌ها با هم فیلم ببینید و وقت خود را بیشتر از هر کس با همسرتان سپری کنید. بعد از چند وقت تأثیر آن را در شاد و سرزنده شدن کل خانواده می‌بینید.

 

موبایل‌ها را خاموش کنید

 

غیر از این که خیره شدن زیاد به موبایل و لپ‌تاپ به بینایی شما لطمه می‌زند، می‌تواند به روابط خانوادگی شما هم ضربه وارد کند. سعی کنید وقتی کنار خانواده هستید همه وسایل الکترونیکی را خاموش کنید. مثلاً تماشای تلویزیون در کنار خانواده نه تنها باعث ارتباط و هم‌کلامی بیشتر اعضای خانواده می‌شود بلکه در آینده فرزندان خاطرات شیرینی از با هم بودن‌تان بر جای می‌گذارد. برای این کار می‌توانید یک سبد ابزار داشته باشید. در کنار در ورودی یا هر جایی دور از دسترس یک سبد بگذارید و به همه یاد بدهید قبل از ورود به خانه وسایل الکترونیکی خود را آنجا بگذارند.

 

پیروزی‌های همدیگر را جشن بگیرید

اهمیت دادن به اتفاقات و شادی‌های اعضای خانواده حتی کوچک‌ترین فرد، خیلی در استحکام روابط و ایجاد صمیمیت تأثیر دارد. همیشه استعدادهای خود و اعضای خانواده را شناسایی کنید، برای هر موفقیت هرچند کوچک یک جشن ساده در کنار هم برگزار کنید. این شادی‌های کوچک در کنار خانواده از بهترین خاطرات سال‌های آینده می‌شود.

 

در آشپزی همکاری کنید

غذا خوردن با خانواده فقط به بخش پختن و خوردن ختم نمی‌شود. تهیه غذا فرآیندی است که می‌تواند همه افراد خانواده را درگیر کند. از خرید کردن تا انتخاب غذا و بعد تهیه کردن آن می‌تواند یک برنامه همگانی در خانواده باشد. با این کار هم شما حس مشارکت در خانواده را تقویت کرده‌اید و هم از خوردن غذایی که با کمک هم درست کردید لذت بیشتری می‌برید.

 

چگونه خانواده موفق داشته باشیم

زمان شام حرف بزنید

 

زمان صرف شام موقعیت خوبی است تا با اعضای خانواده خود گفت‌وگو کنید. انتخاب موضوعاتی که برای همه جالب باشد گزینه خوبی است. در زمان صرف شام وقت خوبی دارید که در کنار خانواده‌تان باشید و راجع به اتفاقات روزانه و علایق و برنامه‌های فردا حرف بزنید. پس این موقعیت خوب را از دست ندهید.

 

با هم پیاده‌روی کنید

یکی از سبک‌ترین و راحت‌ترین ورزش‌هایی که می‌توانید با خانواده انجام دهید، رفتن به پیاده‌روی است. این کار را شاید نتوانید هر روز صبح با توجه به مشغله زیاد اجرا کنید ولی سعی کنید برنامه روزهای تعطیل را جوری هماهنگ کنید که چند ساعتی در کنار هم راه بروید و با هم از هوای صبحگاهی برای یک هفته آینده انرژی بگیرید. چند بار در هفته می‌توانید بعد از شام به پیاده‌روی بروید و ادامه صحبت‌های میز شام را داشته باشید. این کار به سلامت جسمی و روحی شما هم کمک می‌کند.

 

قدردانی کردن را پرورش دهید

یکی از عادت‌های خوب یک خانواده سالم تشکر و قدرانی از همدیگر است. اگر والدین برای کارهای خوب از همدیگر تشکر و قدردانی کنند، خود به خود فرزندان این کار را یاد می‌گیرند. تلاش کنید این کار را در خانواده جا بیندازید تا همیشه یادتان باشد برای هر کار خوب اعضای خانواده از آنها قدردانی کنید.

 

باغچه خانوادگی داشته باشید

برای فرار از دنیای دیجیتال و حبس شدن در خانه یک راه ساده وجود دارد، ایجاد یک باغچه کوچک خانوادگی و پرورش گل و گیاه به همراه هم. اگر این کار برای شما در فضای زندگی شهری مقدور نیست با کاشت گل و پرورش گلدان‌های خانگی زمانی را در کنار هم صرف کنید و به بچه‌ها دوست شدن با گیاهان را آموزش دهید.

 

محیط خانه را ایمن کنید

اگر فرزند خردسال دارید برای این که خیال خودتان راحت شود و مجبور نباشید مدام دنبال فرزندتان با دلهره حرکت کنید، یک محیط سالم و امن ایجاد کنید. این ایجاد ایمنی کردن از خردسالی با دور نگه‌ داشتن وسایل خطرناک شروع می‌شود و در بزرگسالی به دور کردن بچه‌ها از مواد مخدر و فعالیت‌های خطرناک می‌رسد. اگر محیط روانی خانه سالم باشد فرزندان در امنیت و سلامت رشد می‌کنند.

 

با هم بازی کنید

بازی کردن فقط برای بچه‌ها نیست. والدین هم می‌توانند با شرکت در بازی‌های گروهی خانوادگی فضای شادی در خانه ایجاد و با این کار حس همدلی و همراهی را به فرزندان منتقل کنند.

 

موبایل را از اتاق خواب دور کنید

 

بودن موبایل در اتاق خواب یکی از ۲۱ نشانه وابستگی شدید به دنیای الکترونیک است. به بچه‌ها یاد بدهید صبح‌ها به جای زنگ موبایل با یک ساعت زنگ‌دار بیدار شوند و هر بهانه‌ای برای بودن موبایل در اتاق خواب را از آنها بگیرید.

 

سنت‌های خانوادگی داشته باشید

یکی از جالب‌ترین فعالیت‌های خانواده داشتن سنت‌های مخصوص است. جدا از سنت‌های ملی و مذهبی هر کشوری می‌توانید یکی سری سنت برای خانواده خود بگذارید، آن را روی یک تخته مخصوص جلوی دید همه بنویسید و سر موقع این سنت‌ها را اجرا کنید. مثلاً یک شام مخصوص در یک شب خاص، یک تفریح ویژه و کارهایی مثل این.

 

استرس‌ها را با هم حل کنید

مشکلات و نگرانی‌ها خود را با خانواده در میان بگذارید و با انجام فعالیت‌هایی مثل پیاده‌روی و یوگا و ورزش‌های ذهنی دیگر با هم بر مشکلات غلبه کنید. حل کردن فشار و استرس به کمک خانواده خیلی مفیدتر است.

 

روزهای تعطیل تفریح کنید

علاوه بر استراحت کردن در روزهای تعطیل، سعی کنید برنامه‌های ویژه‌ای برای تعطیلات داشته باشید. این تنها روز بی‌دغدغه کاری در هفته است پس قدر آن را بدانید و با هم تفریحات جالب و سرگرم کننده داشته باشید.

 

درباره پول صادق باشید

 

پول مثل یک خط راه‌آهن در وسط خانواده‌ها حضور دارد و این‌ جور به نظر می‌رسد که همه مشکلات با آن حل می‌شود اما نباید اجازه دهید این باور در بچه‌ها شکل بگیرد که بدون پول زندگی شادی نخواهند داشت. شاید کمی سخت باشد اما بودن در کنار خانواده و سلامتی و شادی و تفریح با آنها می‌تواند خیلی از پول و ثروت باارزش‌تر باشد.

 

جلسات مالی برگزار کنید

یکی از کارهایی که خانواده‌ها می‌توانند برای مسائل مالی انجام دهند، گذاشتن جلسات مالی است. با هم در پایان هر ماه جمع شوید و حساب و کتاب مالی را بررسی کنید.

 

تجربه‌های جدید داشته باشید

برای بیشتر با هم بودن یک راه، پیدا کردن تجربه‌های جدید است. مثلاً یک غذای خاص و جدید در یک رستوران تازه را امتحان کنید. با هم به تفریحات جدید بروید، سفرهای تازه را برنامه‌ریزی کنید و از کشف جدیدترین‌ها باهم لذت ببرید.

 

آرزوهای بزرگ داشته باشید

یک دفتر خانوادگی بردارید و در آن آرزوهای خانواده را بنویسید. مثلاً تصور کنید ۱۰۰ میلیون پول دارید و می‌خواهید با خانواده آن را خرج کنید. در این کار از بچه‌های بالای سه سال خود کمک بگیرید آنها آرزوهای قشنگی دارند.

 

از هم سؤال کنید

در یک خانواده سالم هیچ وقت حرف یا سؤالی نگفته نمی‌ماند. از هم درباره اتفاقات روزمره و شرایط کاری و برنامه‌ها سؤال کنید اما هرگز در یک خانواده سؤالات با چرا شروع نمی‌شود. با این روش همدیگر را مواخذه نکنید.

 

عادلانه دعوا کنید

به هر حال در هر خانواده‌ای بحث و جدل پیش می‌آید مخصوصاً اگر بچه‌های کوچک در خانه باشند. هنگامی که درگیری ناگزیر به وجود می‌آید، نباید با یکدیگر همدست شوید، باید احساسات یکدیگر را تشخیص دهید. وقتی درگیری ایجاد می‌شود افراد خانواده باید بدانند که نظرشان ارزش دارد. بعد تلاش کنید ابزارهایی را برای حل منازعات پیدا کنید. هیچ‌کس نباید از محیط دور شود یا برخورد خشنی بکند زمانی که اختلاف نظر وجود دارد.

 

کنترل‌گر نباشید

در یک خانواده سالم والدین مأمور کنترل جزییات زندگی بچه‌ها نیستند. آنها به جای کنترل کردن فرزندان راه‌های نه گفتن به خطرات را به آنها آموزش می‌دهند. مثلاً فرزندان باید آموزش ببینند که برای سلامتی خودشان به مخدر نه بگویند، نه از ترس والدین. پس یاد بگیرید پدر و مادر کنترل‌گری نباشید.

 

با بچه‌ها حرف بزنید

هیچ وقت فکر نکنید بچه‌ها نباید در مسائل خانواده شرکت کنند. بلکه آنها یکی از مهم‌ترین اعضای خانواده هستند، نظرات آنها را در مورد مسائل خانه بپرسید و اجازه دهید با شما در تقسیم افکار شریک شوند. با این کار فرزندان سالم و متکی به نفسی تربیت می‌کنید

 

به سلامتی خانواده اهمیت دهید

 

باید همه افراد خانواده از مسائل پزشکی هم باخبر باشند. اگر فرصت ندارید با هم به دکتر بروید حتماً از پرونده پزشکی همسرتان مطلع شوید. در صورت نیاز خوردن داروها را به هم یادآوری کنید و زمان ویزیت سالیانه را از یاد نبرید.

 

قرار شام با فرزندان بگذارید

فارغ از زمانی که همه خانواده دور هم جمع می‌شوید برای صرف غذا، بعضی وقت‌ها با فرزند خود به تنهایی برای شام وقت بگذارید. او را به رستوران ببرید و یک برنامه خصوصی با پسر یا دخترتان داشته باشید. می‌بینید که این کار چقدر در تحکیم روابط والدین با فرزند به خصوص فرزند هم‌جنس تأثیر دارد.

 

عذرخواهی کنید

ما به بچه ها یاد می‌دهیم که در صورت انجام کار غلط عذرخواهی کنند اما این کار یک اجبار و تنبیه حساب می‌شود. به‌ جای این رفتار بهتر است خودتان در صورت بروز هر کار اشتباهی سریع از خانواده و فرزندانتان عذرخواهی کنید. به مرور این رفتار در فرزندتان نهادینه می‌شود و نیازی به‌ زور نیست.»

 

 

منبع: bartarinha.ir

چگونه خانواده موفق داشته باشیم
چگونه خانواده موفق داشته باشیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *