چگونه خوش روزی باشیم

 
helpkade
چگونه خوش روزی باشیم
چگونه خوش روزی باشیم

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) تبیان نوشت: یکی از موضوعاتی که امروزه بسیاری از مردم خواسته و ناخواسته در زندگی با آن دست و پنجه نرم می کنند و به هر نحوی با آن در ارتباط هستند، موضوع رزق و روزی و درآمد و خلاصه پول که به تعبیری عده ای می گویند”چرک کف دست” می باشد.عده ای از کمبود ان در زندگی برای گذران حداقل های زندگی می نالند و عده ای نیز از زیادی آن نمی دانند که چه باید بکنند …در این فرصت بر آن شده ایم که طبق آیات و روایات، راه هایی معنوی را معرفی کنیم که در افزایش رزق و روزی مؤثر بوده و توصیه شده اند.با ما همراه باشید …

تقوا داشته باش، غمت نباشدخداوند متعال در آیه ۳ طلاق می‌ فرماید: «وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ وَ مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّاللّهَ بالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللّهُ لِکُلِّ شَیْء قَدْراً / و او را از جائى که گمان ندارد روزى مى دهد، و هر کس بر خدا توکّل کند، کفایت امرش را مى کند. خداوند فرمان خود را به انجام مى رساند، و خدا براى هر چیزى اندازه اى قرار داده است!»

توکل کن، خدا کفایتت می کنددومین نکته «توکل» است، قرآن کریم در ادامۀ آیۀ ۳ طلاق می‌فرماید: «وَ مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ»(کسی‌که توکل به خداوند داشته باشد، خداوند او را از همه جهت کفایت می‌کند) و یکی از جهاتی که خدا بنده‌اش را کفایت می‌کند، در بحث رزق و روزی است.

پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمودند: سرعت تأثیر اطعام دیگران برای جلب روزی، از چاقویی که گوشت را می‌بُرَد بیشتر است و امام صادق(علیه‌السلام) نیز فرمودند: وقتی مهمان بر شما وارد می‌شود با خودش از سوی خدا رزق فراوان و برکت می‌آورد و وقتی هم که از خانه بیرون می‌رود، خارج می‌شود در حالی‌که گناهان شما پاک می‌گردد.(الکافی، ج۲، ص۲۰۲.)

 

چگونه خوش روزی باشیم

خوش اخلاق باشامام‌صادق(علیه‌السلام) فرمودند: «حُسْنُ الْخُلُقِ یَزِیدُ فِی الرِّزْقِ»؛ خوش‌رفتاری رزق انسان را زیاد می‌کند.

از دعا غافل نشودعا کردن در درگاه الهی، نوعی طلب رزق است. خداوند در آیۀ ۳۲سورۀ نساء می‌فرماید: «وَ سْئَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ»(به‌وسیلۀ دعا، فضل الهی را درخواست کنید)امام علی علیه السلام چه خوش فرمود: «وَاسْتَعَنْتَهُ عَلَی اُمُورِکَ وَسَأَلْتَهُ مِنْ خَزائِنِ رَحْمَتِهِ ما لا یَقْدِرُ عَلَی اِعْطائِهِ غَیْرُهُ مِنْ زِیادَهِ الاَْعْمارِ وَصِحَّهِ الاَْبْدانِ وَسَعَهِ الاَْرْزاقِ ثُمَّ جَعَلَ فِی یَدَیْکَ مَفاتِیحَ خَزائِنِهِ بِما أَذِنَ لَکَ مِنْ مَسْأَلَتِهِ فَمَتی شِئْتَ اسْتَفْتَحْتَ بِالدُّعاءِ أَبْوابَ نِعْمَتِهِ وَاسْتَمْطَرْتَ شَآبِیتَ رَحْمَتِهِ؛ از او (خدا) در کارهایت استعانت می جویی و از خزائن رحمتش چیزهایی می خواهی که جز او کسی قادر به اعطای آن نیست، مانند: عمرهای بیش تر، سلامتی بدنها و وسعت روزیها. خداوند کلیدهای خزائن اش را در دست تو قرار داده است؛ زیرا به تو اجازه داده که از او درخواست کنی؛ بنابراین هر گاه خواستی می توانی به وسیله دعا درهای نعمت خدا را بگشایی و باران رحمت خدا را فرود آوری.»

نگو ندارم، اطعام کنپیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمودند: سرعت تأثیر اطعام دیگران برای جلب روزی، از چاقویی که گوشت را می‌بُرَد بیشتر است و امام صادق(علیه‌السلام) نیز فرمودند: وقتی مهمان بر شما وارد می‌شود با خودش از سوی خدا رزق فراوان و برکت می‌آورد و وقتی هم که از خانه بیرون می‌رود، خارج می‌شود در حالی‌که گناهان شما پاک می‌گردد.(الکافی، ج۲، ص۲۰۲.)

سخت نگیر!ششمین عامل توسعه رزق «آسان‌گرفتن» است، امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) فرمودند: آسان‌گرفتن نسبت به دیگران، باعث جلب روزی می‌شود.(غرر الحکم و درر الکلم، ص۴۰۵.)، هفتمین نکته تدبیر نیکو است، امام علی(علیه‌السلام) در روایتی می‌فرمایند: برنامه‌ریزی درست، مال کم را رشد می‌دهد، یعنی رزق انسان را زیاد می‌کند و بی‌برنامگی و اسراف هم مال را -هر قدر هم زیاد باشد- از بین می‌برد.(غرر الحکم و درر الکلم، ص۳۴۵.)

نیت خوب یعنی داشتن حسن فاعلی که خود نشانه ای از ایمان و اخلاص است، از علل و عوامل افزایش روزی است. نیت خوب و خوش خویی در کنار هم مهم ترین عواملی است که امیر مومنان علی(علیه السلام) به آنها اشاره داشته و می فرماید: انسان، با نیت خوب و اخلاق خوب، به تمام آنچه در جستجوی آن است، از زندگی خوش و امنیت محیط و روزی زیاد، دست می یابد. (غررالحکم، ح ۱۰۷۰۷)

 

دائم الوضو باش«دائم‌الوضو بودن» هشتمین عامل است، پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) به شخصی فرمودند: اگر دائم‌الوضو باشی، رزقت توسعه پیدا می‌کند.

نداری هم صدقه بدهرسول گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) می‌فرمایند: «أَکْثِرُوا مِنَ الصَّدَقَةِ تُرْزَقُوا»؛ زیاد صدقه بدهید تا رزقتان زیاد شود، حتی در بعضی از روایات می‌فرمایند: همان وقتی هم که رزقتان تنگ است، [باز] مقدار کمی را صدقه بدهید، این کار در توسعۀ رزق شما مؤثر است.

سحر خیز باشپیامبر(صلی الله و علیه وآله) با اشاره با عامل دیگری چون سحرخیزی می فرماید که چنین عملی موجب برکت بخشی به رزق می شود. ایشان در این باره می فرماید: باکروا طلب الرزق و الحوائج فان الغدو برکه و نجاح؛ در پی روزی و نیازها، سحرخیز باشید؛ چرا که حرکت در آغاز روز و سحر خیزی مایه برکت و موفقیت است. (المعجم الاوسط، ج ۷، ص ۱۹۴، حدیث ۷۲۵۰)

نیتتو خوب کننیت خوب یعنی داشتن حسن فاعلی که خود نشانه ای از ایمان و اخلاص است، از علل و عوامل افزایش روزی است. نیت خوب و خوش خویی در کنار هم مهم ترین عواملی است که امیر مومنان علی(علیه السلام) به آنها اشاره داشته و می فرماید: انسان، با نیت خوب و اخلاق خوب، به تمام آنچه در جستجوی آن است، از زندگی خوش و امنیت محیط و روزی زیاد، دست می یابد. (غررالحکم، ح ۱۰۷۰۷)

مشکل اصلی بسیاری از افراد «بی پولی» نیست؛ بلکه «بی اعتقادی» است.ناگفته نگذاریم که تحقق وعده خداوند در روزی رسانی به انسان ها و از جمله زوج های جوان، مشروط به تدبیر، تلاش، میانه روی و… است که در جای خود باید مورد بحث قرار گیرد.

 

نترس، ازدواج کن«ازدواج» به عنوان دهمین عامل افزایش رزق شمرده شده است، قرآن کریم می‌فرماید: «إِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلیمٌ»؛ بی‌همسران خود را همسر دهید و اگر تنگ‌دستند، خداوند آنان را از فضل خویش بی‌نیاز خواهد کرد، و خدا گشایش‌گر داناست.(نور، ۳۲)پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله در توصیه ای همگانی خطاب به همه جوانان می فرمایند: «اِتَّخِذُوا الاَْهْلَ فَاِنَّهُ أَرْزَقُ لَکُمْ؛ خانواده تشکیل دهید تا رزق شما فراوان شود.» ایشان در جای دیگری فرموده اند: «إِلْتَمِسُوا الرِّزْقَ بِالنِّکاحِ؛ با ازدواج، رزق [خود] را طلب کنید.»تعجب نکنید، الان فاصله زیاد بین فرهنگ دینی و فرهنگ عامی دیده می شود. بدون تردید، یکی از علل سخت شدن ازدواج ها و افزایش سن ازدواج و به دنبال آن، گسترش نابسامانیهای اخلاقی و اجتماعی، فساد و فحشا و فشارها و اضطرابهای روحی روانی، فاصله گرفتن از فرهنگ دینی و تردید در وعده های خداوند و نگرانی از وضعیت آینده است. مشکل اصلی بسیاری از افراد «بی پولی» نیست؛ بلکه «بی اعتقادی» است.ناگفته نگذاریم که تحقق وعده خداوند در روزی رسانی به انسان ها و از جمله زوج های جوان، مشروط به تدبیر، تلاش، میانه روی و… است که در جای خود باید مورد بحث قرار گیرد.منبع:سایت حوزهسایت عقیقسایت شفقنا

( امام محمد باقر “ع” : بر شما باد دعا در سحر تا طلوع خورشید که در این ساعات درهای آسمان باز است و رزق و روزی تقسیم می شود و حاجات عظیم داده می شود ).

کليه حقوق اين سايت متعلق به پایگاه خبري-تحليلي مشرق نيوز مي باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، اگر در مسائل اسلام مطالعه ای داشته باشیم به این نکته می رسیم که هیچ لحظه ، موقعیت و مکانی در زندگی نیست که اسلام برای آن سخن و نسخه ای نداشته باشد. یکی از این مکان ها و موقعیت ها؛ محیط خانه و لحظات خروج و وارد شدن به این مکان مقدس می باشد. امیرالمومنین علیه ‏السلام مى‏ فرماید: هرگاه یکى از شما داخل خانه خود شد، بر اهل خانه سلام کند، اگر نبودند، بگوید: سلام بر ما از جانب پروردگار و نیز سوره اخلاص را بخواند که زُداینده فقر است.

امروز می خواهیم در باب یکی از مقدس ترین مکان ها به نام خانه با هم کمی صحبت کنیم… یکی از مهمترین کارکردهای خانه، تأمین‌ آرامش  جسم و تسکین جان اعضای آن است که البته مرهون امنیت همه جانبه‌ی این محیط برای اعضاست. این سکونت و امنیت را خداوند به خود نسبت می ‌دهد و می ‌فرماید: «وَاللّهُ جَعَلَ لَکُم مِّن بُیُوتِکُمْ سَکَنًا» (نحل،80)، «خداوند از خانه ‌های شما محل سکونت و آرامش برایتان قرارداد.» واژه «سکن» به معنای هر چیزی است که انسان به وسیله ‌ی آن تسکین یابد. انسان علاوه بر نیاز به سکونت در خانه، به محلی برای تسکین آلام روحی، رها شدن از برخی قیودات اجتماعی، استراحت به نحو دلخواه، خلوت کردن و راز و نیاز با خدا و محرمان نیاز دارد. اگر خانه تأمین کننده این نیازها نباشد، مسکن نخواهد بود. سلام کنید

«فَإِذَا دَخَلْتُم بُیُوتًا فَسَلِّمُوا عَلَى أَنفُسِکُمْ تَحِیَّةً مِّنْ عِندِ اللَّهِ مُبَارَکَةً طَیِّبَةً» (نور،61) در این آیه از قرآن کریم به یکی از آداب قرآنی که باید در هنگام ورود به خانه آن را مورد توجه قرار داد می پردازد و آن هم سلام کردن است. در این آیه بنا به نظر مفسرین مقصود از سلام کردن بر خود، سلام بر اهل خانه است و اگر در این ‌جا نفرمود: بر اهل آن سلام کنید، خواست یگانگی مسلمانان با یکدیگر را برساند؛ چون همه انسانند و خدا همه را از یک مرد و زن خلق کرده است. (طباطبایی، 1363: ج15، ص229) لزوم حفظ حریم خانه

از نظر قرآن، خانه به قدری در مقام و جایگاه بالایی قرار دارد که حفظ حریم  آن بر همگان توصیه شده است. خداوند متعال می ‌فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُیُوتًا غَیْرَ بُیُوتِکُمْ حَتَّى تَسْتَأْنِسُوا وَتُسَلِّمُوا» (نور، 27) «تستأنسوا» یعنی «تستأذنوا»؛ گفته شده است که استیناس  طلب انس است و به این ‌معنی است که در هیچ خانه‌ ای که ملک شما نیست، وارد نشوید تا مطمئن شوید فردی در آن است و آن‌ گاه اجازه بخواهید. ابن عباس گفت: در آیه تقدیم و تأخر است؛ یعنی «حتی تسلموا و تستأذنوا»، یعنی «حتی تقولوا السلام علیکم، أدخل»؛ سلام مستحب است و استیذان واجب. (رک. میبدی، 1357: ج6، ص509) در آیه 28 از سوره‌ی مبارکه ‌ی نور نیز، ورود به هرخانه ‌ای مشروط به اجازه یافتن از سوی صاحب خانه شده است: «فَإِن لَّمْ تَجِدُوا فِیهَا أَحَدًا فَلَا تَدْخُلُوهَا حَتَّى یُوْذَنَ لَکُمْ» (نور، 28) «اگر در خانه کسی را نیافتید، تا اجازه دریافت نکرده ‌اید، وارد نشوید.» از تلاوت قرآن در خانه غفلت نکنید

پیامبر عظیم الشّأن اسلام در این زمینه می‎ فرماید: خانه‎ های خود را با تلاوت قرآن نورانی کنید، و آنها را گورستان نسازید، همان‎ گونه که یهود و نصارا چنین کردند (زیرا فقط در معابد نماز خوانده) و خانه‎ های خویش را از عبادت تهی ساختند. هر خانه‎ای که در آن قرآن زیاد تلاوت شود، خیر و برکت آن افزون می‎ گردد و اهل آن در وسعت قرار می ‎گیرند و آن خانه برای اهل آسمان نورافشانی می ‎کند، آن گونه که ستارگان آسمان برای اهل دنیا نور می ‎دهند. از کلام حضرت چنین استفاده می‎شود: منازلی که در آنها قرآن خوانده نمی ‎شود مانند گورستان، تاریک و ظلمانی است.چگونه خوش روزی باشیم

حضرت می ‎فرماید: این نورانیت به زمین و زمینیان محدود نمی ‎شود بلکه اهل آسمان هم از نورافشانی چنین خانه‎ ای بهره می ‎برند. همان ‎طور که ستاره ‎های آسمان برای ساکنان زمین چشمگیر است، خانه ‎ای که در آن قرآن تلاوت می ‎شود برای اهل آسمان ها چشمگیر است و آنها هم از مراکز تلاوت قرآن نور می ‎گیرند. خانه ‎ای که صدای قرآن اهل آن، از کوچک و بزرگ، طنین‎ انداز است، دنیایشان نیز آباد است. خیر و برکت آن زیاد است و رزق و روزی آن خانه فزونی می ‎یابد. شایسته است در خانه ‎هایی که اتاق های متعدّد دارد یک اتاق برای نماز، دعا و قرآن خواندن اختصاص یابد و خانواده ‎هایی که کمبود جا دارند، مکان مشخصی را برای قرائت قرآن و سایر عبادات در نظر گیرند، زیرا شرافت چنین مکان ‎هایی موجب استجابت دعا  خواهد شد. آداب ورود و خروج از خانه در روایات

رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: هر کس وقتی از خانه بیرون رود: «بسم اللَّه» بگوید دو فرشته گویند: هدایت شدى و اگر بگوید: «لا حول و لا قوة الا باللَّه» فرشته ها می‌گویند: محفوظ شدى و اگر بگوید: «توکلت على اللَّه» گویند: تو را بس است؛ در این حال شیطان می گوید: من به بنده ‏اى که هدایت و محفوظ شده از طرف خداوند است هیچ راهی ندارم. (أمالی الصدوق، ص: 579) به امید آنکه با رعایت نکات قرآنی و اخلاقی، خانه هایی قرآنی و منوّر به نور قرآن و اهل بیت علیهم السلام داشته باشیم.

منبع: تبیان

انتهای پیام/

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تنسیم، رزق و روزی، قسمت ، قضا و قدر و … مواردی است که معمولا بچه مسلمان ها با آن بیشتر روبرو هستند، اینکه اگر کسی پول زیادی داشته باشد و یا شب سر گرسنه به زمین نمی گذارد رزق و روزی اش زیاد است و برکت در زندگی اش است یا قسمتش این بوده و داستان هایی از این قبیل همیشه مطرح بوده است، اما به راستی معنای رزق و روزی و آنچه که خداوند نصیب انسان می کند چیست؟

می گویند اخلاق خوب و خوش، سبب افزایش رزق و روزی می شود، زمانی که مهمان وارد خانه می شود خودش رزق و روزی اش را می آورد و برکت آن خانه را زیاد می کند و …

 

معنا و مفهوم رزق و روزی

رزق و روزی؛ عطا و بخشش پی‌درپی و همیشگی است که از آن نفع برده می‌شود، خواه مادی باشد خواه معنوی و اگر احیاناً به «خوراکی» نیز رزق گفته می‌شود، برای آن است که خوراکی اعم از چیزی است که خورده یا پوشیده می‌شود و یا بهره‌های دیگری از آن گرفته می‌شود.چگونه خوش روزی باشیم

شاهد سخن این آیه کریمه است که می‌فرماید:

«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَأْکُلُوا أَمْوَالَکُمْ بَیْنَکُمْ بِالْبَاطِلِ؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید، اموال یکدیگر را به ناروا مخورید».

مفسران در ذیل این آیه شریفه و دیگر آیات شبیه به آن گفته‌اند:

تعبیر به «اکل» (خوردن) کنایه از هرگونه تصرف است، خواه به صورت معمولی باشد یا پوشیدن یا سکونت و یا جز آن و این تعبیر علاوه بر زبان عربی، در فارسی امروز نیز کاملاً رایج است.

علت اینکه «فعل» شخص به «اکل» و خوردن مستند می‌شود آن است که خوردن اظهر منافع است، و الا مراد مطلق تصرف است.

نکته‌ای که نباید از آن غفلت کرد، سخنی است که ابن‌خلدون در مقدمه خود در تعریف «رزق» بیان کرده است.

وی می‌گوید: «اگر نفع حاصل از کار و اکتساب به خود آدمی برگردد و آن را در راه مصالح و احتیاجاتش مصرف کند، «رزق» (روزی) گفته می‌شود.

پیامبراکرم(ص) فرموده است: «فَإِنَّهُ لَیْسَ لَکَ مِنْ مَالِکَ إِلا مَا أَکَلْتَ فَأَفْنَیْتَ، أَوْ لَبِسْتَ فَأَبْلَیْتَ، أو تصَدَّقْتَ فأمْضَیْتَ؛ از مال تو چیزی از آن توست که خوردی و از بین رفت، یا پوشیدی و کهنه شد، یا در راه خدا مصرف کردی و آن را باقی گذاشتی.» و اگر از آن منافعی که به دست آورده است، در راه احتیاجاتش بهره‌برداری نکرد، آن منافع و اموال برای مالکش «روزی» نامیده نمی‌شود، بلکه اندوخته‌ای است که به دست آورده است؛ مانند مال به ارث مانده که برای متوفی روزی نیست، ولی اندوخته او است، زیرا متوفی نمی‌تواند از آن مال بهره‌مند شود و هنگامی که وارث از آن مال برخوردار شود «رزق» نامیده می‌شود.

مرحوم علامه طباطبایی نیز در این زمینه چنین می‌فرماید:

باری، آنچه از آیه شریفه «إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِینُ؛ خداست که خود روزی‌بخش نیرومند استوار است» که در مقام حصر وارد شده استفاده می‌شود، چند چیز است… ثانیاً روشن می‌شود که آنچه مخلوقات به آن منتفع شده و از خیر آن بهره‌مند می‌شوند، همه رزق آنان بوده و خداوند هم رازق آن است.

مفهوم سخنان این دو اندیشمند اسلامی که با سخنان ارباب لغت نیز همخوانی دارد این است که هر آنچه که مخلوقات از آن منتفع نشده و بهره‌مند نشوند، رزقنامیده نمی‌شود.

 

بهترین رزق و روزی چیست؟

شترچرانی به فرستاده رسول خدا گفت آنچه در سینه شترهاست صبحانه قبیله است و آنچه در ظرفهاست شام قبیله.

فرستاده رسول خدا را دست خالی فرستاد.

پیامبر صلی الله علیه و آله دعا کرد:

خدایا مال و فرزندانش را زیاد کن!

به گوسفندچرانی رسیدند، گوسفند را دوشید، هر چه در ظرفها هم بود ریخت، ‌ یک گوسفند هم فرستاد، گفت اینقدر بود، بازهم خواستید بگویید.

پیامبر صلی الله علیه و آله دعا کرد:

خدایا به قدر کفاف به او روزی بده!!

پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود:

«آنچه کم باشد و کفایت کند بهتر است از زیادی که دل را مشغول بدارد.»

 

علت کم شدن رزق و روزی چیست؟

انسان از آن جهت که صاحب فکر و اندیشه است، می‌خواهد در مورد بسیاری از مطالب پرس‌وجو کرده، چرایی و چگونگی مطالب را دریابد.

از جمله مسائلی که فکر انسان را به خود معطوف داشته، مسائل مربوط به «رزق و روزی» انسان و دیگر موجودات است به طوری که همواره در پی آن است تا روزی‌ِ بیشتری به دست آورد.

انسان سؤالات فراوانی را در این مورد در ذهن خود می‌یابد تا آنجا که اگر بگوییم بعضی از سؤالات به صورت روزانه در بین مردم جریان دارد، سخن به گزاف نگفته‌ایم.

سؤالاتی از این قبیل:

– عوامل مؤثر در افزایش روزی چیست؟ اسباب و علل کاهش روزی کدام است؟

– فلسفه وسعت رزق یک گروه و اندک بودن رزق گروهی دیگر چیست؟

– نقش تلاش و سعی انسان برای به دست آوردن روزی و ارتباط آن با تقدیرروزی چگونه است؟

– آیا دعا در افزایش روزی مؤثر است؟

– تا چه اندازه رزق حلال و حرامدر سرنوشت انسان مؤثر است؟

 

کتاب «رزق و روزی از دیدگاه قرآن و حدیث» اثر علی متین، به سؤالات و دغدغه‌های افراد در خصوص کسب رزق و روزی از دیدگاه قرآن و حدیث پاسخ گفته است که در ادامه می‌خوانید:چگونه خوش روزی باشیم

یکی از عوامل نقصان و کاهش روزی، اجیر شدن برای دیگران است: عمار ساباطی می‌گوید: به امام صادق (ع) عرض کردم: «مردی تجارت می‌کند و اگر خود اجیر دیگران شود سهمی از تجارت به او می‌دهند»، امام(ع) فرمود: «خود را اجیر نکنید و روزی را از خدا خواسته و خود تجارت کنید، زیرا اگر کسی اجیر دیگران شود [درِ افزایش] روزی را بر خود بسته است».

شاید بتوان در تحلیل کاهش رزق و روزی به واسطه اجیر شدن چنین گفت: از آنجا که شخص اجیر حقوق معینی را ماه به ماه دریافت می‌کند، لذا به همان حقوق خود چشم دوخته و برنامه‌های خود و اداره زندگی را با توجه به آن سامان می‌دهد و امید رسیدن بیش از آن را ندارد و شاید همین امر تا حدودی موجب غفلت از خدا می‌شود. اما شخصی که به اصطلاح، شغل آزاد دارد بیش از آن که به اسباب ظاهری عنایت کند، توکل بر خدا را در نظر داشته و همین امر نیز سبب توجه بیش‌تر خداوند سبحان می‌شود.

شاید با مراجعه به وجدان نیز تا حدودی بتوان مطلب را دریافت که آنجا که وسایل و اسباب مادی مناسبی در اختیار داشته باشیم، توجه ما به خدا اندک است و اما آنجا که وسایل و اسباب مادی به ظاهر خوب و مطمئنی در کار نباشد، توجه ما به او بیشتر خواهد بود. حال شخص اجیر تو گویی همان کار خود را از وسایل محکم و خوب می‌داند، به خلاف کسی که اجیر نیست.

مرحوم کلباسی نیز در توضیح احادیثی از این قبیل می‌گوید: بعضی از بزرگان گفته‌‌اند:

شاید سرّ نکته این باشد که انسان وقتی اجیر دیگران شد به آن دستمزد تکیه می‌کند و چنین می‌اندیشد که آن دستمزد زندگی‌اش را می‌چرخاند و چون بر آن اطمینان دارد، بر خدایی که همه کارها دست اوست تکیه نخواهد کرد و اما اگر خود تجارت کند، به دلیل اتفاقات احتمالی، کالای خود را در امان نمی‌بیند، لذا بر خدا توکل می‌کند؛ اتفاقاتی از قبیل:‌ گرانی و ارزانی، رواج و رکود بازار، رغبت و بی‌رغبتی مشتری، خرابی و سرقت.

بنابراین اگر انسان دریابد که بدن و نیروی او در معرض آفت‌های بسیاری است و روحیه تکیه و امید بر خدا را در خود حفظ کند، می‌تواند خود را اجیر نماید و موجب فقر نیز نخواهد بود و در یک جمله، روایت غالب انسان را شامل می‌‌شود.

با توجه به آنچه گفته شد، می‌توان گفت: اگر کسی اجیر شود برای اداره زندگی‌اش و از سوی دیگر آن را وسیله‌ای برای اداره زندگی بداند و از توکل بر رزّاق حقیقی غافل نباشد، اجیر بودن این شخص موجب کاهش روزیاو نخواهد شد.

 

رابطه اخلاق و رزق و روزی

در روایات متعددی اخلاق نیکو به عنوان یکی از عوامل گشایش رزق و روزی و اخلاق بد به عنوان یکی از عوامل تنگدستی و فقر معرفی شده است.

پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در سفارش خود به صحابی گرانقدرش، ابوذر غفاری، به این مطلب اشاره کرده و می فرماید:

یا اباذر انَّ الرَّجُلَ لَیحرُمَ رزقَه بالذنب یصِیبُه؛

ای ابوذر، به درستی که انسان گاهی به دلیل انجام گناه، از روزیخود محروم می شود.

در روایات دیگری، چنین می خوانیم:

فی سِعَةِ الاخلاقِ کنُوزُ الارزاق؛

گنج های رزق در اخلاق خوب نهفته است.

حُسنُ الخُلقِ یزیدُ فی الرِّزق؛

اخلاق نیکو، موجب زیادت در روزی می شود.

این دسته از روایات یک معنای ظاهری قابل فهم برای همگان دارند و آن اینکه بیانگر این حقیقت تجربی و اجتماعی هستند که آراستگی به فضایل اخلاقی و خوش خلقی، موجب روی آوردن مردم به فرد می شود.

تجربه نشان می دهد که مشتریان بیشتر به خرید از فروشندگان خوش اخلاق تمایل دارند.

افزون بر این، همه کسانی که در شبکه روابط شغلی با یک فروشنده قرار دارند، مانند فروشندگان مواد اولیه، شرکا، خریداران و امثال آنها، در مواقع لازم آمادگی بیشتری برای حمایت های مادی و معنوی از فروشنده خوش اخلاق دارند و همین مسائل موجب وسعت روزی افراد خوش اخلاق می شود.

اما این احادیث را نباید در همین معنای عادی و عرفی خلاصه کرد. به ویژه آنکه مطابق روایت نخست، گناه، اعم از اینکه فردی باشد یا اجتماعی، موجب محرومیت از رزق، اعم از مادی و معنوی می شود؛ بنابراین لازم است برای تبیین چگونگی این رابطه، به نکات زیر توجه کرد:

اولًا، باید توجه داشت که «رزق» در اینجا معنایی عام و گسترده دارد؛ یعنی منحصر در رزق متعارف از قبیل خوراک و پوشاک و مسکن و مرکب و امثال آن نیست. بلکه شامل رزق های معنوی و اخروی نیز می شود. به یک تعبیر، همه نعمت های الهی که به گونه ای در اختیار انسان قرار گرفته اند «رزق» به شمار می آیند. حتی باید دانست که اهمیت رزق های معنوی، مانند علم و ایمان و عبادت و امثال آن، به مراتب بیشتر از رزق های مادی است. گاه ممکن است ارتکاب گناهی موجب محرومیت انسان از ادامه تحصیل شود و گاه ممکن است ارتکاب گناهموجب بی توفیقی انسان در ادای به موقع وظایف دینی و اعمال عبادی اش شود.

حتی نسبت به کسانی که از معنویت بالاتری برخوردارند و توفیقات و رزق های معنوی بیشتری را کسب کرده اند، ممکن است ارتکاب یک گناه صغیره، موجب سلب توفیق آنان از نماز شب باشد.

ثانیاً، در جای خود به اثبات رسیده است که در این جهان هیچ پدیده ای بدون علت رخ نمی دهد. بنابراین، مصیبت ها و محرومیت ها و گرفتاری ها نیز بدون علت نیستند. اما این را هم می دانیم که خداوند خیر محض است و جز اراده خیر از او سر نمی زند، پس علت مصیبت ها و گرفتاری ها را باید در جایی دیگر جستجو کرد.

قرآن کریم، در آیات متعدد و به بیان های متنوع، این حقیقت را تأکید کرده است که علت اصلی محرومیت های انسان، اعمال و رفتارهای ناشایست خود اوست:

وَ ما أصابَکمْ مِنْ مُصیبَة فَبِما کسَبَتْ أیدیکمْ وَ یعْفُوا عَنْ کثیر؛

هر مصیبتی به شما رسد به سبب دستاورد خود شما است و [خدا] بسیاری را نیز عفو می کند.

 

همین مسئله عیناً درباره بهره مندی از رزق و روزی مادی و معنوی نیز صادق است.

قرآن کریم تقوای الهی را یکی از عوامل گشایش و وسعت رزق دانسته و می فرماید:

وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُری آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ وَ لکنْ کذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما کانُوا یکسِبُونَ؛

و اگر اهل شهرها و آبادی ها، ایمان می آوردند و تقواپیشه می کردند، برکات آسمان ها و زمین را بر آنها می گشودیم؛ ولی [آنها حق را] تکذیب کردند؛ ما هم آنان را به کیفر اعمالشان مجازات کردیم.

وَ مَنْ یتَّقِ اللَّهَ یجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ یرْزُقْهُ مِنْ حَیثُ لا یحْتَسِبُ وَ مَنْ یتَوَکلْ عَلَی اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکلِّ شَی ءٍ قَدْراً؛

و هرکس تقوای الهی پیشه کند، خداوند راه نجاتی برای او فراهم می کند، و او را از جایی که گمان ندارد روزی می رساند، و هر کس بر خدا توکل کند کفایت امرش را می کند، خداوند فرمان خود را به انجام می رساند؛ و خدا برای هر چیزی اندازه ای قرار داده است.

بنابراین، هر چند ما نتوانیم با عقل ناقص و جزئی نگر خود رابطه میان گناه و محرومیت از رزق، به ویژهرزق های مادیرا درک کنیم اما باید بدانیم که این رابطه، از نظر قرآن و معارف اصیل اسلامی، رابطه ای قطعی و ضروری معرفی شده است.

ما با عقل و علم خود در برخی موارد می توانیم رابطه علیت و تأثیر و تأثر میان دو پدیده را دریابیم، اما عقل اقرار دارد که در ورای اسباب و علل ظاهری، علل و عوامل دیگری نیز هست که فراتر از درک و فهم بشر است و کشف آنها در حدود توانایی های عقل مستقل نیست و هم این یک حقیقت مسلم قرآنی و اسلامی است که جز علل و عوامل ظاهری، علل و عوامل دیگری نیز در این عالم جریان دارد که ارتباط آنها با معلول هایشان چندان برای ما محسوس نیست.

منبع:باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌ها

 بسم الله الرحمن الرحيم

در کنار کار و تلاش و عمل به آیات و روایات رزق و روزی شما بیشتر می شود و انشاء
الله به فضل خدا پولدار می شوید و البته قبل از پولدار شدن از خدا بخواهيد
كه اول ظرفيتش را به ما بدهد و بعد پولداريش را تا مثل بعضي ها نشويم .

 

رزق و روزى كرم كور در
سخره

مى گويند حضرت سليمان در كنار دريا
نشسته بود ، مورچه اى را ديد دانه گندمى را برداشته و به سوى دريا مى رود ، تا به
آب رسيد ناگهان قورباغه اى سر از آب بيرون آورد  و دهانش را باز كرد مورچه
داخل دهان او شد و قورباغه به آب فرو رفت و حضرت سليمان عليه السلام با تعجب در
اين باره فكر مى كرد.چگونه خوش روزی باشیم

بعد از دقايقى دوباره قورباغه از آب
بيرون آمد و دهانش را باز كرد و مورچه از دهانش خارج شد و دانه همراهش نبود.

حضرت سليمان عليه السلام سبب كارش را
از او پرسيد ، عرض كرد: يا نبى الله در ته اين دريا سخره اى تو خالى است كه كرم
كورى خدا او را همانجا آفريده و توانائى ندارد كه بيرون آيد و معاش خود را جويد و
خدا مرا موكل روزى او كرده و خدا اين قورباغه را مسخر من ساخته كه مرا حمل كند و
نزد آن كرم كور ببرد و او دهانش را به سوراخ آن سخره مى گذارد و من وارد آن سخره
مى شوم و روزيش را به او مى رسانم و بعد از همان سوراخ خارج و به دهان قورباغه
وارد مى شوم و او از دريا مرا بيرون مى آورد و آب در دهانش به من ضررى نمى رساند.

حضرت سليمان عليه السلام فرمود: آيا
تسبيحى از او شنيده اى؟ عرض كرد: بله شنيدم ، مى گويد: اى آنكه در داخل اين سخره
در زير اين دريا روزى مرا فراموش نمى كنى به رحمتت سوگند كه بندگان مؤمن خود را
فراموش نكن.

تقوا = پولداري

خداوند كريم در قرآن مجيد مي‎فرمايد :

«
وَ مَنْ يَتَّقِ اللهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجَاً وَ يَرْزُقْهُ مِنْ
حَيْثُ لايَحْتَسِبُ وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَي‎ اللهِ فَهُوَ حَسْبُهُ »« سورة طلاق ، آية 3 »

 

هر
كه خدا ترس و پرهيزگار شود خداوند متعال راه بيرون رفتن ( از گناهان و
حوادث عالم ) را بر او مي‎گشايد و از جائي كه گمان نبرد به او روزي عطا
مي‎كند و هر كه ( در هر كاري ) بر خدا توكل كند ، خدا او را كفايت خواهد
كرد كه خدا امرش ( بر همة عالم ) نافذ و روان است .

« خلاصه التفاسير مرحوم إلهي قمشهي »        

 

پرنده‎اي خانواده‎اي را ثروتمند كرد

برازجان ـ خبرنگار كيهان : پرنده‎اي ، يك خانواده محروم روستاي برازجان را ثروتمند كرد !

جريان
از اين قرار است كه در روستاي « هفت جوش حيدري » برازجان نوجوان يك
خانوادة روستائي كه نيمه شب به دستشوئي رفته بود ، متوجه شد كه حيواني با
دو چشم عجيب و براق به سوي او خيره شده است ، اين نوجوان كه سخت ترسيده بود
، پدرش را از خواب بيدار كرد و موضوع را با او درميان گذاشت پدر فوراً با
در دست گرفتن اسلحة سرد به سمت دستشوئي رفت و با روشن كردن چراغ ، پرنده‎اي
زيبا و گران قيمتي را كه « بحري » نام دارد ميهمان خانة خود ديد و بسيار
خوشحال شد .

پدر با ديدن اين پرندة كمياب ، خوشبختي را به پسرش مژده مي‎دهد و پرنده را گرفته و آنرا به قيمت پنج ميليون تومان مي‎فروشد .

گفتني
است اين گونه پرندگان در كشورهاي حاشية خليج فارس بين 30 الي 200 ميليون
تومان خريدار دارد و عده زيادي از صيادان براي صيد اين پرنده ماهها در كمين مي‎نشينند تا بتوانند يكي از آنها را شكار كرده و با فروش آن پولدار و ثروتمند شوند .

 

توضيح :

خداوند منان مي‎فرمايد : اگر با تقوي بشويد از جائي  رزق و روزي شما را مي‎رسانم از راهي كه به فكر شما نرسيده باشد .

و
اين امر خداوند متعال به اين پرندة زيبا بود كه برو و بر روي ديوار اين
خانة آدم فقير و متدين و با تقوي بنشين و زندگي آنها را از اين رو به آن رو
كُن .

      حالا هر كه طالب تفضل إلهي و رزق و روزي فراوان از راهي غير قابل تصور است ، تقواي إلهي را پيشة كند  و منتظر عنايت إلهي باشد

« إنَّهُ لايُخْلِفُ الْميعاد » بدرستي كه خداوند مهربان خلاف وعده نمي‎كند .

 

توسل به حضرت جواد عليه السلام 

شيخ عباس قمي « ره » مي‎گويد : علماء اعلام روزها را دوازده ساعت تقسيم كرده‎اند و هر ساعتي را به امامي نسبت داده‎اند و ساعت نه هر روز ، متعلق به آقا امام جواد عليه السلام است و توسل به آن حضرت در اين ساعت براي وسعت رزق نافع است و شايسته است كه در توسل به آن حضرت اين دعا را بخواند :

« اَللَّهُمَّ
إنّي اَسْئَلُكَ بِحَقِّ وَلِيِّكَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ
السَّلامُ إّلا جُدْتَ بِهِ عَلَيَّ مِنْ فَضْلِكَ وَ تَفَضَّلْتَ بِهِ
عَلَيَّ مِنْ وُسْعِكَ وَ وَسَّعْتَ بِهِ عَلَيَّ مِنْ رِزْقِكَ وَ
اَغْنَيْتَني عَمَّنْ سِواكَ وَ جَعَلْتَ حاجَتي إلَيْكَ وَ قَضائها
عَلَيْكَ إنَّكَ لِما تَشاءُ قَديرٌ »

همچنين اين دعا بعد از نمازهاي واجب ، جهت اداء دين و رزق مجرّب است .

« منتهي الآمال ، جلد 2/580 ، در احوالات امام جواد عليه السلام »     چگونه خوش روزی باشیم

 

بعضي از خواص حج و عمره

آقا
امام صادق عليه السلام فرمودند : كه آقا امام زين العابدين عليه السلام
مكرر مي‎فرمودند : حج و عمره بجاي‎ آوريد ، تا بدنهايتان سالم و روزي شما
وسيع و ايمان شما شايسته و مخارج زندگي خود و مخارج مردم و مخارج خانوادة
خود را نيز تأمين نمائيد. « ثواب الاعمال ، ص 108 »     

 

چرا در هنگام دعا دست به آسمان برداريم ؟

عبد
الله بن سبأ عرضه داشت يا اميرالمؤمنين مگر خدا همه جا نيست ؟ حضرت
فرمودند : چرا ، گفت : پس چرا دست به آسمان برداريم ؟ حضرت در جواب فرمودند
: واي بر تو مگر در قرآن نمي‎خواني « وَ فِي السَّماءِ رِزْقُكُمْ وَ ما
تُوعَدُونَ »« سورة ذاريات ، آية 22‌ »

روزي شما و آنچه به شما وعده مي‎دهند در آسمان است پس رزق را اگر از جاي
خودش‎ كه به حكم خدا آسمان است طلب نكنيم ، از كجا بجوئيم .

« تحف العقول ، ص 180 »

 

قصد گناه = محروم شدن از روزي

آقا امام صادق عليه السلام فرمودند : همين كه مؤمن قصد بجا آوردن گناه كند از روزي محروم مي‎شود .

 « إنَّ الْمُؤْمِنَ لَيَنْوِي الذَّنْبَ فَيُحْرَمُ رِزْقَهُ »« عقاب الأعمال ، ص 549 »

 

حُسن خلق = روزي زياد

آقا امام صادق عليه السلام مي‎فرمايند : حُسن خُلق روزي آدم را زياد مي‎كند. « مشكوه الانوار »

 

رزق و روزي در اين آيه آمده است

آقا
امام صادق عليه السلام مي‎فرمايند : هر كه روزي 200 مرتبه اين آيه را
بخواند ، رزق و روزي او زياد شود « اللهُ لَطيْفٌ بِعِبادِهِ يَرْزُقُ مَنْ
يَشاءُ وَ هُوَ الْقَوِيُّ الْعَزيْز »« سوره شوري ، آيه 19 » خداوند
متعال به بندگان لطف و محبت بسيار دارد و هر كه را بخواهد روزي مي‎دهد و او
بر هر چيز تواناي مطلق و مقتدر و غالب است .

 

احسان به والدين رزق و روزي را زياد مي‎كند

آقا امام صادق عليه السلام مي‎فرمايند : احسان به والدين باعث طول عمر و فراخي رزق و روزي و نجات از آتش   و
لذت از زندگي و رضاي خدا و عزّت دنيا و آخرت و دُچار نشدن به فقر و داخل
شدن به بهشت است و روز رستاخيز چيزي مانند ابري آورده شود و پشت سر مؤمن
بيفتد و او را به بهشت درآورد و گفته مي‎شود اين احسان به والدين است .

ممكن
است كسي پدر و مادرش در قيد حيات نباشند و به رحمت خدا رفته باشند و پيش
خود بگويد كه من چگونه به آنها احسان كنم ؟ ما مي‎توانيم با خواندن سوره‎اي
قرآن و دادن خيرات جهت شادي روح آنها و يا در حرم مطهر نائب الزيارة آنها
باشيم و بدين طريق آنها را شاد كنيم و اگر قرض و ديني داشته باشند آنها را
ادا كنيم و اگر نماز و روزه‎اي بر گردن آنهاست نيابت از آنها روزه بگيريم و
نماز بخوانيم و به اين وسيله آنها از عذاب آخرت رهائي مي‎يابند و بسيار
خوشحال مي‎شوند و در اين موقع است كه آنها براي ما دعا مي‎كنند و آنوقت
است‎ كه زندگي ما از اين رو به آن رو مي‎شود و مشكلات زندگي ما به حد اقل
خواهد رسيد و همچنين اگر ما به ياد آنها بوديم فرزندان ما هم به ياد ما
خواهند بود .

 

جواني
بود بي‎كار و بي‎عار و ولگرد ، سربار جامعه و خانواده بود ، پدرش آدم خوبي
نبود و فوت كرده بود و در آن دنيا در عذاب بود ، اين جوان دوستاني داشت كه
يكي از آنها آدم خوبي بود و گاه و بي‎گاه اين جوان را نصيحت مي‎كرد ، گاهي
به او مي‎گفت : پدرت الآن در اون دنيا گرفتار است يك خيراتي براي او بفرست
تا خوشحال شود و تو را دعا كند .

يك
روزي كنار رود آبي بودند ، آن دوست خوب دوباره به اين جوانك گفت : چرا به
ياد پدرت نيستي اون گرفتاره و در عذاب معذب ، پسر نارحت شد و گفت : بابا
اينقدر نگو براي پدر خيرات كُن ، پدرم براي من چي‎گذاشت ؟! هيچي نگذاشت و
من الآن آس و پاسم و هيچ چيز در بساط ندارم ، يك مُشت آب به شوخي برداشت و
ريخت گفت : اين هم خيرات براي پدرم  ديگه نگو براي پدرت خيرات بفرست ، راضي شدي .

در
كنار رود آب يك بچه ماهي كوچكي در خشكي افتاده بود و در حال جان دادن بود
مُشت آب اين جوان روي اين بچه ماهي اُفتاد و از مرگ نجات پيدا كرد  ماهي كوچك نفسي تازه كرد و دعا كرد ،گفت : خدايا اين جوان مرا از مرگ حتمي نجات داد ، خدايا پدرش را بيامرز  خداوند متعال دعاي اين بچه ماهي را مستجاب كرد و او را بخشيد ، پدر اين جوان از گرفتاري و عذاب آن دنيا آزاد شد .

خداوند
والا مرتبه در قرآن كريم مي‎فرمايد : هفت آسمان و زمين و هر چه در آنهاست
همه بستايش و تنزيه خدا مشغولند و موجودي نيست جز آن كه ذكرش تسبيح و ستايش
حضرت اوست و ليكن شما تسبيح آنها را نمي‎فهميد « تُسَبِّحُ لَهُ
السَّمواتُ السَّبْعُ وَ الْأرْضُ وَ مَنْ فيْهِنَّ وَ إنْ مِنْ شَئٍ إّلا
يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لكِنْ لاتَفْقَهوُنَ تَسْبيحَهُمْ »« سورة بني
اسرائيل ، آية 44 » تمام موجودات داراي درك و شعورند و تسبيح و نماز دارند و
در هنگام كمك به آنها ما را دعا مي‎كنند ، خداوند پدر اين جوان را به دعاي
اين بچه ماهي بخشيد .

در
عالم برزخ مأموران عذاب آمدند گفتند به شما عفو خورده آزاديد ، پدر خيلي
خوشحال شد و علت را جويا شد ، قصة بچه ماهي را برايش گفتند ، پدر وقتي
فهميد كه پسرش باعث نجاتش از عذاب شده خيلي خوشحال شد و براي سعادت پسرش
دعا كرد ، دعاي پدر مستجاب شد ، خداوند عالم دعاي پدر در حق فرزند را
مستجاب مي‎كند اگر چه در دنياي ديگري باشد . زماني نگذشت كه جوان بي‎كار و
از همه جا رانده شده  عزيز و آبرومند شد ، صاحب شغل و
حرفه و درآمد آبرومندانه‎اي شد ، ازدواج كرد ، خانه خريد و صاحب اولاد شد و
طعم خوشبختي را بواسطه دعاي پدر چشيد خلاصه دعاي پدر و مادر انسان را در
دو دنيا سعادتمند و عزيز مي‎كند .

 

تقسيم روزي بين سپيده دم و طلوع آفتاب

آقا
اميرالمؤمنين علي عليه السلام مي‎فرمايند : بين سپيده دم و طلوع آفتاب
بدنبال روزي رويد كه از گردش روي زمين در تحصيل رزق مفيدتر است و اين ساعتي
است كه خداي عزّوجلّ روزيها را ميان بندگان قسمت مي‎فرمايد .

« تحف العقول ، ص 161 »

 

 

مژده باد تو را به مال و ثروت

اسحاق
بن عمار مي‎گويد : به آقا امام صادق عليه السلام عرض كردم ، من تصميم
گرفته‎ام هر سال يا خودم حج به جا آورم و يا فردي از خانواده‎ام را روانة
حج نمايم  حضرت فرمودند : چنين تصميمي گرفته‎اي ؟
گفتم : آري حضرت فرمودند : پس يقين داشته باش كه اموالت زياد خواهد شد و
مژده باد تو را به مال و ثروت .

« ثواب الاعمال ، ص 9 »

 

خواص سخن و اخلاق خوب

آقا
امام سجاد زين العابدين عليه السلام مي‎فرمايند : سخن خوب و آميخته به
اخلاق و ادب مال را زياد مي‎كند و رزق را افزايش مي‎دهد و اجل را به تأخير
مي‎اندازد و آدمي را نزد خانواده‎اش محبوب مي‎نمايد و سرانجام صاحبش را به
بهشت جاودان و رحمت نامحدود باري تعالي برخوردار مي‎سازد .

 « امالي شيخ صدوق ، ص 2 »                                      

 

هر كه هر روز سي بار تسبيح گويد

آقا
امام صادق عليه السلام مي‎فرمايند : هر كه خدا را هر روز سي بار تسبيح
گويد خداوند تبارك و تعالي از او هفتاد نوع بلا دفع مي‎كند كه كمترينش فقر
است.

«
مَنْ سَبَّحَ اللهَ كلّ يَوْمٍ ثلاثينَ مَرَّة دَفَعَ الله تَبارَكَ وَ
تَعالي عَنْهُ سَبْعيْنَ نُوْعَاً مِنَ الْبَلاء أدْناها الْفَقْر  »« امالي شيخ صدوق ، ص 55 »       

 

هر كه آية الكرسي بخواند

آقا
امام باقر عليه السلام فرمودند : هر كه يك بار آيه الكرسي بخواند ، خداوند
هزار بد دنيا و هزار بد آخرت را از او بگرداند كه آسانترين بد دنيا فقر
باشد و آسانترين بد آخرت كه عذاب قبر است. « امالي شيخ صدوق ، ص 98 »

«
مَنْ قَرَأ آيَة الْكُرْسيْ مَرَّة صَرَفَ الله عَنْهُ اَلْف مَكْروُه
مِنَ الدُّنـْيا وَ اَلْف مَكْرُوه مِنَ الآخِرَة اَيْسَر مَكْرُوه
الدُّنـْيا اَلْفَقْر وَ اَيْسَر مَكْرُوه الآخرة عَذاب الْقَبْر »

 

آقا
امام صادق عليه السلام فرمودند : هرگز دري از روزي به روي بنده مؤمن بسته
نمي‎شود ، مگر آنكه خداي مهربان دري بهتر از آن به روي او خواهد گشود .

« نشان از بي نشانها ، ص 380 »      

 

سوره واقعه و نماز شب موجب ثروت است

پيامبر
اكرم صلي الله عليه و آله فرمودند : خواندن سورة واقعه بعد از نماز عشاء
موجب مكنت و ثروت مي‎شود و نماز شب نيز باعث زياد شدن رزق و روزي انسان
مي‎شود. « نشان از بي‎نشانها »

   

يكي از اصحاب مي‎گويد : به آقا امام صادق عليه السلام گفتم به من چيزي تعليم بفرمائيد كه با آن جلب روزي كنم  حضرت فرمودند : ناخنها را و شارب خود را كوتاه كُن و حتماً اين كار را در روز جمعه انجام بده. « ثواب الاعمال ، ص 59 »

 

از پس تجارت هر تاجري پشتيباني قرار دهم

از آقا امام باقر عليه السلام روايت شده كه رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمودند
: خداوند عزّوجلّ مي‎فرمايد : سوگند به عزّت و جلالم و بزرگي و كبريائم و
نور و برتري مقامم ، هر بنده‎اي‎ كه دلخواه خود را بر دلخواه من مقدم بدارد
، كارش را پريشان كنم و دنيايش را درهم سازم و دلش را به او مشغول كنم و
از دنيا بر او ندهم جز آنچه برايش مقدر كرده‎ام .

و سوگند به عزّت و جلال و بزرگي و نور و برتري
و بلندي مقامم كه هيچ بنده‎اي دلخواه مرا بر دلخواه خود مقدم ندارد ، جز
آنكه فرشتگان من او را نگهباني كنند و آسمانها و زمينها روزي او را
متكفّل‎گردند و از پس تجارت هر تاجري پشتيباني براي او قرار دهم و نگران او
باشم و دنيا را هم در حالي‎كه نخواهد به جانب او رو كند .

توضيح :
علامه مجلسي مي‎فرمايد : در معناي « و از پس تجارت هر تاجري پشتيباني براي
او قرار دهم » مقصود اين است كه دل تجار را مسخر او كنم و در دلهاي آنها
اندازم تا سهمي از بهرة تجارت خود را به او بدهند .  

« اصول كافي ، جلد 4/30 » 

 

يا رزّاق‏ُ ، يا رزّاق‏ُ ، يا رزّاق‎

رزّاق
: يعني روزي دهندة هر روزي خواري ، بدان قدر كه غايت او باشد ، اين نامي
است كه فرشته‎ها بر كٍشته‎ها مي‎خوانند و از بركت اين اسم ، دانه در
خوشه‎ها پيدا مي‎شود و بر هر دانه نامي نوشته است ، كه رزقِ كيست پس اهل
تحقيق گويند : هر كه بخواهد احصاي اين اسم كند بايد كه آب و طعام را از
بنده‎هاي خدا دريغ ندارد و غم روزي نخورد و اهل
طريقت گويند : هر كه چهار طرف خانة خود ، در هر ركني صد بار بگويد اين اسم
را به ياء ندا ، يعني « يا رزاق » بگويد ، فقر و درويشي هرگز به خانه او
راه پيدا نمي‎كند .

« كليات اسماء الحسني تصحيح : شب زنده‎دار »                                 

 

يا مَلِك‏ُ ، يا ملِك‏ُ ، يا مَلِك‎

مَلِك
: يعني پادشاه ، فرمانروا بر جميع مخلوقات و هر كه خواهد كه دعوت اين اسم
كند ، بايد كه به حقيقت ، حق تعالي را بزرگ داند و هر چه طلب كند از وي
خواهد و طمع از مخلوقات قطع كند و همه را چون خود فقير و حقير و محتاج داند
، تا الله او را از ملك و ملكوت بهره‎مند گرداند و بزرگان گفته‎اند : ذاكر
اين اسم محتاج نگردد و آقا امام رضا عليه السلام مي‎فرمايند : هر كه هر
روز 9 نوبت اين اسم را تكرار كند ، از خلق بي‎نياز گردد و دولت دنيا و آخرت
بيابد .     

 

 

يا سَميع ُ، يا سَميع ُ، يا سَميع

سَميع
: يعني شنوندة هر رازي از مخفي و آشكار ، اهل حقيقت گويند : هر كه بخواهد
احصاي اين اسم كند بايد كه زبان و گوش را از دروغ و غيبت نگاه دارد و از گفتن
و شنيدن لغويات بپرهيزد و بعضي بر اين عقيده‎اند اسمي كه با شرايط بجاي
آورند و مستجاب الدعوه گردند ، اين اسم است و خداوند عزّوجلّ در قرآن مجيد
خود چند جا ، سميع و بصير و سميع و عليم آورده و هر آيه و دعائي كه كلمة
سميع و عليم در آن مندرج است خاصيتها گفته‎اند ، آقا امام رضا عليه السلام
فرمودند : هر كه در هر روز پيش از آنكه سخن دنيا گويد ، بعد از اداي نماز
صبح   هفت مرتبه بگويد :

« فَسَيَكْفيْكَهُمُ اللهُ وَ هُوَ السَّميْعُ الْعَليْم »

خداوند
متعال از بركت اين كلمات قرآني ، جمله مهمات او را در آن روز كفايت كند و
اگر ورد سازد و بعد از نماز فريضه ( نماز واجب ) به قرائت اين آيه قيام
نمايد هرگز به هيچ چيز محتاج نگردد و مرادات او را حضرت سميع به قدرت كامله
كفايت سازد. « كليات اسماء الحسني »

 

كوتاه كردن ناخنها = روزي فراوان

ابو بصير
مي‎گويد : آقا امام صادق عليه السلام از پدرانش عليهم السلام روايت كرد كه
رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمودند : چيدن ناخنها از درد بزرگ جلوگير
كرده و روزي را فراوان مي‎كند. « ثواب الاعمال ، ص 58 »

« تَقْليْمُ الأظْفارِ يَمْنَعُ الدّاءَ الأعْظَم وَ يَزيْدُ فِي الرِّزْقِ »

 

بعضي از خواص وضو

پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله مي‎فرمايند : وضو پيش  از غذا فقر را از بين ببرد و بعد از غذا وسواس را زايل كند و چشم را نيرو دهد .

« نهج الفصاحه ، سخن 3198 »

البته اين خواص براي وضوئي است كه درست انجام گرفته باشد و جامع الشرايط باشد :

1ـ وضوئي
كه همراه اسراف نباشد : وضوي خيلي‎ افراد همراه اسراف است و اصلاً توجه
ندارند كه در هنگام وضو دارند اسراف مي‎كنند و شيطان را خوشحال مي‎كنند
خداوند اسراف كاران را دوست ندارد « إنـَّهُ لايُحِبُّ الْمُسْرِفينَ »
مي‎خواهيم ثواب كنيم گناه مي‎كنيم و متوجه نيستيم و سالهست با اسراف وضو
مي‎گيريم و غافليم .

بابا
وقتي مي‎خواهيد وضو بگيريد براي شستن هر موضع شير آب را ببنديد و آب را
يكسره باز نگذاريد ، وقتي آب يك سره باز باشد ، سعي مي‎كنيم كه با عجله  و
دستپاچگي وضو بگيريم و ممكن است موضعي درست به آن آب نرسد كه در اين صورت
وضوي ما باطل است و نمازي هم كه با اينگونه وضو بخوانيم آنهم باطل است .

2ـ در وضو عجله نبايد كرد

3ـ با آب حلال وضو گرفته شود

4ـ با آب مطلق وضو گرفته شود

5ـ اگر از ظرف آب براي وضو استفاده كرديم خودمان روي دستمان آب بريزيم و از كسي كمك نگيريم .

6ـ نيت وضو قربةً إلي الله باشد .

 

بعضي خواص انگشتر عقيق

آقا امام رضا عليه السلام فرمودند : انگشتر عقيق فقر و درويشي و نفاق را برطرف مي‎كند .

« حلية المتقين ، ص 16  »

اثر دعای بعد از طلوع فجر

رسول خدا صلى
الله وعليه وآله فرمود: قسم به كسى‏كه جان محمّد در دست اوست، دعاى شخص بعد از
طلوع فجر تا طلوع آفتاب در رفع نيازها از سير و سفر در زمين براى تجارت و بدست
آوردن روزى كارسازتر است.

عَنْ رَسُولِ اللَّهِ‏صلى الله وعليه
وآله أنَّهُ قالَ: وَالَّذى نَفْسُ مُحَمَّدٍ بِيَدِهِ، لَدُعاءُ
الرَّجُلِ بَعْدَ طُلُوعِ الْفَجْرِ اِلى طُلُوعُ الشَّمْسِ، لَأَنْجَحُ
فى ‏الْحاجاتِ، مِنَ الضَّارِبِ بِمالِهِ مِنَ الْأرْضِ » .مستدرك
الوسائل ، جلد 57/5 «


معرفی بهترین کتاب‌های کودک برای خرید

یادگیری زبان انگلیسی با اینترنت نیم بها

چگونه خوش روزی باشیم

 مسأله روزی، تأمین زندگی آبرومندانه و سرافرازانه و دور از تكدّی‌گری و تن‌پروری،، از نظر دین اسلام بسیار مهم و مورد توجه است. در رساله عملیه همه فقها آمده است: اگر در حال نماز، مال تو را حتی كفش تو را دزدی، ربوده است، نمازت را رها كن و با جدیّت تمام، دزد را تعقیب نما…

چه عملی انجام دهیم كه رزق و روزی ما زیاد گردد؟

پاسخ :

1 . رزق در لغت:

رزق به معنای روزی و عطای دائمی می باشد، حال چه دنیوی و چه اخروی و چه مادی و چه معنوی باشد رزق می‌گویند. در قرآن شریف به نبوت و معرفت نیز رزق گفته شده است.[1]

2 . پیش فرض و جواب اولی:

گفت آری گر توكل رَهبرست             این سبب هم سنّت پیغمبرست

گفت پیغمبر بآواز بلند                       با توكل زانوی اشتر ببند

رَمز اَلكاسب جیب الله شنو              از توكل در سبب كاهل مشو[2]

3 . تلاش از منظر قرآن:

قرآن شریف می‌فرماید: «ان لَیسَ لِِلانسانِ الّا ما سعی» [3] «این كه برای انسان هیچ چیز نیست مگر آن چه كوشیده است» سعی یعنی حركت سریع و تلاش همه جانبه، خیر و شرّ، سود و زیان، فلاكت و كرامت، تنگدستی و توسعه در رزق و روزی. همه به تلاش انسان بستگی دارد و هر كاری كه شخصاً انجام می‌دهد از آن بهره می‌گیرد.[4]

در جای دیگر قرآن شریف می‌فرماید: «كُلُّ نفسٍ بما تَسعی» [5] یعنی هر كس بر وفق كوشش و تلاش جزا یابد. آیات زیادی وجود دارد كه تلاش دنیایی را زمینه‌ساز بهره‌های بزرگ اخروی می‌داند. در سوره شرح می‌فرماید: «فَاِذا فَرَغتَ فَانصب و الی رَبّكَ فَارْغَب» [6] پس هنگامی كه از كار مهمی فارغ می شوی به مهم دیگری پرداز و به سوی پروردگارت توجه كن.

4 . تشویق به تجارت در روایات:

در كتاب شریف وسائل‌الشیعه باب و فصلی آمده تحت عنوان این كه: مستحب است انسان به دنبال زمینه‌ها و اسباب روزی برود. در این باب روایات زیادی آمده است كه انسان به تلاش همه جانبه، تولید و تجارت دعوت می‌كند، حدیثی از امام صادق ـ علیه السلام ـ نقل شده كه امام ـ علیه السلام ـ می‌فرماید: «تِسعَةُ اَعشارِ الرّزق فی التّجارة» [7] یعنی نه دهم(9/0) روزی در تجارت است. حدیث دیگری از امام صادق ـ علیه السلام ـ نقل شده كه می‌فرماید: «التجارةُ تَزیدُ فی العقل» [8] یعنی تجارت عقل را زیاد می‌كند. در حدیث دیگر آمده: «عزت انسان در بازار است و در بازار بدست می‌آید.»[9]چگونه خوش روزی باشیم

واژه‌های كه بار معنایی آنها مذهبی و دینی می‌باشد، باید درست و دقیق معنا شود. برخی‌ها توكّل را، تنبلی، تن‌پروری و تكدّی‌گری معنا می‌كنند. توكل یعنی با اعتماد به خدا و با اطمینان به تدبیر خداوند،‌ برو دنبال تلاش و تولید. یعنی از تو حركت، از خدا بركت

باب دیگری در همین كتاب آمده: ترك تجارت مكروه و ناپسند است. در این باب روایات زیادی آمده از جمله، حدیثی از امام صادق ـ علیه السلام ـ نقل شده: «تَركُ التّجارةِ ینقص العقلِ» [10] ترك تجارت، عقل انسان را كم می‌كند. در حدیث دیگر آمده: «تركُ التّجارةِ مزهبةُ لِلعقل» [11] یعنی ترك تجارت عقل انسان را از بین می‌برد. باب و فصل دیگری در همین كتاب آمده تحت عنوان این كه: خرید و فروش مستحب و پسندیده است. احادیث زیادی در این باب آمده است از جمله: «….فانّ الرّزقَ یَنزِلُ مَع الشّراءِِ» [12] روزی با خرید و فروش نازل می‌شود و فرو می‌آید. به هر تقدیر تمام روایات این كتاب یعنی ج 17 وسایل‌‌الشیعه در رابطه با تجارت و تشویق به آن است كه بررسی همه آن در این نوشتار، مقدور نیست. این روایات از باب مشت نمونة خروار نقل شده است.

به هر حال مسأله روزی، تأمین زندگی آبرومندانه و سرافرازانه و دور از تكدّی‌گری و تن‌پروری،، از نظر دین اسلام بسیار مهم و مورد توجه است. در رساله عملیه همه فقها آمده است:

اگر در حال نماز، مال تو را حتی كفش تو را دزدی ربوده است، نمازت را رها كن و با جدیّت تمام، دزد را تعقیب نما، هم چنین اگر در حال نماز ایستاده‌ای، اگر طلبكاری برای طلب خود به منزل شما آمده است، شما اگر می‌توانی پول از جیب خود بیرون آوری و بر زمین نهی تا طلبكار دین را دریافت نماید، چنین كن و گرنه نماز را بشكن و طلب خود را بپرداز. سپس نماز را بخوان، چرا؟ چون «الدّنیا مزرعةُ‌ الآخرة» [13] و «من لا معاش له لامعادله».[14]مال و سرمایه هر كس به منزله ناموس او محسوب می‌شود و یكی از نوامیس پنجگانه، مال انسان است. به مسأله «حق النّاس چقدر مورد توجه اسلام عزیز قرار گرفته است، این گویای آن است كه زندگی شرافت‌مندانه به بلندای زندگی اخروی مهم و دارای اهمیت است و باید با جدیّت بدان نگریست. اسلام عزیز نه تن‌پروری را می‌پسندد و نه تكدّی‌گری را. افرادی كه «كَلِّ» بر جامعه می‌شوند لعنت می‌فرستد.

«علی بن عبدالعزیز می‌گوید امام صادق ـ علیه السلام ـ از من پرسید: عمرو بن مسلم چه می‌كند؟ عرض كردم: فدایت شوم، به عبادت رو‌ آورده و تجارت را رها كرده است. فرمود: وای بر او! آیا نمی‌داند كسی كه طلب روزی و كسب و كار را رها كند دعایش مستجاب نمی‌شود، هنگامی كه آیه «وَ مَن یَتّقِ اللهَ یجعَل له مخرجاً و یزرُقهُ مِنْ حَیثُ لایَحتَسِبِِ»[15] «هر كس تقوا بورزد خداوند او را در بن‌بست نمی‌گذارد و راهی برای او باز می‌كند و او را از جایی كه گمان نمی‌برد روزی می‌دهد» نازل شد، گروهی از یاران رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ درها را بر خویش فرو بستند، و فقط به عبادت روی آوردند و گفتند: از كسب و كار بی‌نیاز شدیم و از سوی خدا كفایت می‌شویم! این موضوع، خبرش به پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ رسید، نزد آنان فرستاد و آنها را احضار فرمود: و گفت: چه چیز شما را بر این كار واداشته است؟ عرض كردند: ای پیامبر خدا ـ در آن آیه ـ خداوند متكفّل روزی ما شد و ما به عبادت روی آوردیم. فرمود: هر كس چنین كند ـ كسب را رها سازد ـ دعایش مستجاب نمی‌شود، بر شما باد كه در طلب روزی باشید و به كسب و معیشت بپردازید».[16]

در وسائل‌الشیعه فصل و بابی آمده تحت عنوان این كه: كار با دست مستحب و پسندیده است. در یكی از احادیث این باب آمده كه امام صادق ـ علیه السلام ـ می‌فرماید: من دوست دارم مرد در طلب زندگی و روزی عرق بریزد.[17]

برای زیاد شدن روزی به تلاش شبانه‌روزی و همه جانبه نیاز است. تولید و درآمدت توسعه‌دار بدون تلاش ـ چه فكری و چه جسمی ـ معنا ندارد و سرابی بیش نیست. تلاش و به دنبال آن تولید گاهی در تجارت، گاهی در صنعت، گاهی در كشاورزی، گاهی در هنر، گاهی در تحقیق و تولید علم و گاهی … بدست می‌آید و علاقه‌ها و سلیقه‌ها و شؤون اجتماعی و خانوادگی افراد در انتخاب آنها نقش دارد

5 . توكل، توسل،‌زو … :

واژه‌های كه بار معنایی آنها مذهبی و دینی می‌باشد، باید درست و دقیق معنا شود. برخی‌ها توكّل را، تنبلی، تن‌پروری و تكدّی‌گری معنا می‌كنند. توكل یعنی با اعتماد به خدا و با اطمینان به تدبیر خداوند،‌ برو دنبال تلاش و تولید. یعنی از تو حركت، از خدا بركت، نه به معنایی مفت‌خوری و تكدّی‌گری. توسل و دعا هم در جامعة دینی و امت معنا نشده است. دعا یعنی خواند و ارتباط نیكو با خدا نه به معنای تقاضای زندگی بسیار مرفه از خداوند و بعد هم نشستن و منتظر بسته‌بندیهای آسمانی ماندن.

آن دعا از هفت گردون درگذشت                           كار آن مسكین بأخر خوب گشت

كآن دعای شیخ نه چون هر دعاست                    فانی است و گفتِ او گفتِ خداست[18]

دعا باید بُرد داشته باشد و از هفت گردون گذر نماید. استجابت دعا نیز به زمینه‌های معنوی نیاز دارد.

6 . درآمد و بركت:

تلاش و تجارت، درآمدزاست و توكل و دعا و توسّل و … بركت‌زا. درآمد یك چیزی است و بركت چیز دیگر. خیلی‌ها درآمد زیادی دارند ولی زندگیشان رونق و صفا ندارد. برخی درآمدشان اندك است ولی زندگی‌شان باصفا و آرام است.

7 . قناعت زیبا و پرهیز از تجمل و ریخت و پاش:

در اسلام به قناعت زیبا و میانه‌روی در زندگی سفارش زیادی شده است. قرآن شریف در یك تعبیر و تشبیه بسیار زیبا می‌فرماید: «دوست را (از شدّت بخل و حرص) بر گردنت مبند، و نیز بسیار گشاده‌اش مدار كه ملامت‌زده و درمانده می‌نشینی»[19] یعنی نه خیلی باید حریص بود كه انگار دست انسان شكسته و به گردن آویزان است و اصلاً به جیب نمی‌رود و نه خیلی گشاده دستی كه خود و خانواده‌ات درمانده شوند بلكه باید میانه‌روی در زندگی را جدی گرفت. رسول اسلام ـ صلی الله علیه و آله ـ می‌فرماید: «القِناعةُ مالٌ لایَنْفدُ» [20] قناعت مالی است كه تمام نمی‌شود.

8 . خلاصه و جمع‌بندی:

آن‌چه به طور مسلم از آیات و روایات بدست می‌آید، این است كه برای زیاد شدن روزی به تلاش شبانه‌روزی و همه جانبه نیاز است. تولید و درآمدت توسعه‌دار بدون تلاش ـ چه فكری و چه جسمی ـ معنا ندارد و سرابی بیش نیست. تلاش و به دنبال آن تولید گاهی در تجارت، گاهی در صنعت، گاهی در كشاورزی، گاهی در هنر، گاهی در تحقیق و تولید علم و گاهی … بدست می‌آید و علاقه‌ها و سلیقه‌ها و شؤون اجتماعی و خانوادگی افراد در انتخاب آنها نقش دارد. این كار حركت است و درآمد زاست و به دنبال آن باید از خداوند بركت و توسعه معنوی تقاضا نمود كه این كار از راه توكل، توسل،‌ دعا، عبادت، پرهیزكاری و رعایت حلال و حرام الهی، پرداخت خمس و زكات و صدقه، قناعت زیبا، برنامه‌ریزی و پس‌انداز و غیره بدست می‌آید. پس برای زیاد شدن روزی، عوامل زیادی اعم از عوامل مادی و معنوی دخیل است تا روزی انسان زیاد شود و بركت معنوی پیدا كند.

پی نوشت ها :

[1] . قریشی، سیداكبر، قاموس قرآن، تهران: دارالكتب الاسلامیه، چاپ سوم، 1361، ص 82.

[2] . مثنوی معنوی، دفتر اول، ابیات: 912 ـ 914.

[3] . نجم/39.

[4] . المیزان، ج 19، چاپ بیروت، ص 46.

[5] . طه/15.

[6] . شرح: 94 / 7 و 8.

[7] . حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل‌الشیعه، ج 17، ص 7، ح 21845.

[8] . همان، ص 12، ح 2185.

[9] . همان، ص 12، ح 21852.

[10] . همان، ص 13، ح 21856.

[11] . همان، ص 13، ‌ح 21868.

[12] . همان، ص 318، ح 21870.

[13] . محمدی ری شهری، محمد، میزان الحكمة، ج 3، ص 285.

[14] . مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج 6، ‌ص 295.

[15] . طلاق/2 و 3.

[16] . وسایل الشیعه، ج 17، ص 15.

[17] . همان، ح 21924. ص 20.

[18] . مثنوی معنوی، دفتر پنجم، ابیات 2242 ـ 2243، ص 143.

[19] . اسری/ 29.

[20] . نهج‌الفصاحه، ح 2111، ص 448.

منبع:tebyan.net

در ادامه بخوانید


قیمت امروز بلیط اتوبوس به هرکجای ایران


درخواست وکیل طلاق و مشاوره تلفنی رایگان


کامل ترین سیستم خانگی پاکیزه کننده هوا

دستگاه خانگی ماست ساز با قیمت فوق العاده


تعیین جنسیت پیش از بارداری


خرید ماست ساز پونته


لاکچری ترین نوع لمینت دندان


ماشین لباسشویی با آبکشی شرعی


معتبر ترین مرجع پزشکی برای رزرو نوبت


باطل کردن چشم‌زخم و طلسم


مشاور دعاوی حقوقی و کیفری

دیگه لازم نیست برای خرید بلیط بری ترمینال!

بالاترین کیفیت لوازم خانگی با بهترین قیمت


همین حالا وکیل بگیر

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

چگونه خوش روزی باشیم
چگونه خوش روزی باشیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *