چگونه خوشرو باشم

 
helpkade
چگونه خوشرو باشم
چگونه خوشرو باشم

راه هایی برای اینکه خودتان را باحال و خوش رو جلوه دهید وجود دارد.با این مقدمه با ما همراه باشید با چند نکته خوب برای انرژی مثبت های خوب. ببخشید! معذرت میخواهم! این دو جمله کوتاه، بین انگلیسی ها خیلی شهرت دارد. انگلیسی ها چه کار مثبت برای شما انجام بدهندو چه احیانا رفتار منفی از ان ها سر بزند، همواره می گویند:

 

excuse me!. همواره حالت مهربانی داشتن و تکریم طرف مقابل با بیان ادبیات گفتاری محترمانه و مودبانه، می تواند روشی برای افزایش انرژی مثبت باشد. برای کار های مثبت خود، به دنبال پاداش گرفتن نباشید. هر چقدر کار ها را برای دل خود و راضی نگه داشتن وجدان خود انجام بدهید،

 

چگونه خوشرو باشم

در واقع تلاشی مهمی برای شاد بودنتان کرده اید. پس، کادو دادن و هدیه دادن و خیرات کردن و خیر بودن و منش و مسلک لوطی گری و مشتی گری را فراموش نکنید. لوطی ها و مشتی ها و پهلوانان، افراد انرژی مثبت هستند. . . پهلوان زندگی خود باشید!خیلی از روان شناسان معتقدند

 

که برای کاهش استرس و شاد بودن و شاد زیستن و به قولی انرژی مثبت بودن، باید همواره از دیگران به خاطر لطف های مستقیم و غیر مستقیم شان به خودمان قدردان باشیم. بد نیست که آخر هفته ها که فرصت بیش تری دارید، فهرستی از افرادی که در طول هفته آینده باید به واسطه خدماتی که ازشان دریافت کرده اید،

 

 

قدردانی کنید آماده نمایید. این لیست، کمکی برای نشان دادن چهره شجاع و قدردان شما است که هم تاثیر انرژی مثبت روی خودتان و هم دیگران خواهد داشت.با گل دادن و گل گرفتن آشتی کنید! گل همین چند روز و شش باشد، اما دل شما را شاد و دل طرف مقاابل را خوشحال می کند. با گل و بوییدن گل، همواره عجین باشید.

 

ورزش کردن به مدت نیم ساعت در روز، توصیه همیشگی پزشکان بوده و هست. ورزش، سبب باز شدن عضلات و خلل و فرج های روحی و جسمی شما شده و همان طور که ذهن سالم در بدن سالم است، بدن سالم نیز مدیون ورزش است. آخر هر روز، به آن چه در طول روز بر شما گذشت، فکر کنید.

 

سعی کنید فرهنگ اندیشه کردن در سبک زندگی دیجیتالی و ماشینی شده امروزی شما جلوه بیش تری داشته باشد. بعضی وقت ها زمانی که به رویداد های در طول روز فکر می کنید، می بینید برای فلان موضع و یا فلان موقع یا فلان برخورد با فلان موضوع،

 

می توانستید بهتر عمل کنید و شاید نیاز به تند خویی و تند مزاجی و پر خاشگری و نبود! حالا با این درک، سعی کنید فردا، ناهنجاری هایی که سبب شده تا شما دیروز انرژی منفی باشید را نداشته باشید. هر روز، بهتر از دیروز بودن، عملی است  .برای شاد بودن و انرژی مثبت بودن،

 

 

نمی توان ادبیات زشت و ناپسند گفتاری و نوشتاری داشت. سعی کنید، فرهنگ صحبت کردن شما شبیه فرهنگ صحبت کردن فردی فرهیخته باشد. حتی در بدد ترین شرایط که گستاخی یا سخن ناپسند و رکیکی به شما گفته می شود ، برای احترام به وجدان خود و تلاش برای حفظ روحیه آرام و صبور انرژی مثبت خود،

 

تامل کرده و با ادبیات شایسته و فاخر، پاسخ طرف مقابل را بدهید. خیلی اوقات، پاسخ محترمانه و فاخر، طرف مقابل را از رفتار ناهنجارش، پشیمان می کند. نوشته های مثبت بخوانید و بنویسید و جملات قشنگ را همواره در ذهن خود مرور کنید. اینستاگرام و فیس بوک و اینترنت مملو از مطالب نامطلوب است.

 

با خواندن محتواهایی که به درد شما نمی خورد و کمکی به رشد علمی و جسمی و روحی شما و تقویت ذهن زیبای شما نمی کند پرهیز کنید. شما هیچ وظیفه ای برای خواندن همه مطالب با ربط یا بی ربط به زندگی خودتان ندارید.

 

به ذهن خود آرامش دهید. همراهی با دوستان و وقت گذاشتن با خانواده، راه حلی برای شاد زیستن است. فرار از افسردگی که بیماری هزاره سوم شده است، با تعامل بیش تر با خانواده و دوستان و اقوام، به دست خواهد آمد. به این موضوع توجه کنید.


لوازم خونگیت رو اقساطی نو کن!


بلیطت رو به قیمت لحظه آخر بخر!

 

 

چگونه خوشرو باشم

 

در این مقاله می‌خواهیم به شما آموزش دهیم که چطور صمیمی‌تر و اجتماعی‌تر رفتار کنید. یک تعریف ساده از “صمیمی”، مهربان و علاقه‌مند رفتار کردن با دیگران است و تعریف اجتماعی از دیدگاه ما یعنی وقت زیادی را با دیگران گذراندن و از آن لذت بردن.

 

توصیه‌های زیر در آن ‌واحد درمورد اعمال خاص و حالات کلی (مثلاً مثبت بودن نسبت به مردم، علاقه‌مند بودن به مردم) صحبت می‌کند. این‌ دو به یکدیگر مرتبط هستند اما شما کنترل زیادی روی حالات خودتان نسبت به سایرین ندارید. اگر در یک زمان روحیه‌ای خوش‌مشرب و اهل‌تفریح نداشته باشید، یا اگر به‌طورکلی کم‌حرف باشید، همین هستید و نمی‌توانید برای آن کاری کنید. نمی توانید فوراً به فردی بشاش و گرم تبدیل شوید. اما بااین ‌حال می‌توانید بعضی از اعمال را به ذهن داشته باشید و این همان چیزی است که به آن نیاز دارید. مثلاً اگر سر کار هستید و احساس می‌کنید آن روز کمی در خودتان هستید، می‌توانید به خودتان یادآور شوید که باید به بقیه همکارانتان بپیوندید و ببنید آنها چه می‌کنند.

 

همچنین، ایده‌هایی که در اینجا ذکر می‌کنیم، به این معنی نیست که باید به فردی پرحرف یا آویزان تبدیل شوید. از این توصیه‌ها می‌توانید در برخورد و رویکردتان با دیگران استفاده کنید. هر نوع شخصیتی که داشته باشید می‌توانید از این راهکارها استفاده کنید طوریکه خللی در شخصیتتان ایجاد نشود.

 

 

با افراد جدید شروع به حرف‌زدن کنید

 

اگر به ‌تازگی به کسی معرفی شده‌اید یا فرد جدیدی را در اطرافتان می‌بینید، به سمتشان بروید و مکالمه‌ای را آغاز کنید. حتی یک سلام گفتن معمولی، پرسیدن اسمشان، و گفتن “از آشناییتان خوشبختم” برای شروع ارتباط کافی است.

 

 

با کسانی ‌که سعی می‌کنند با شما حرف بزنند، حرف بزنید

 

تا حالا شده بخواهید یک گفتگوی خوب با کسی داشته باشید اما طرف مقابل جوابتان را با کلمات کوتاه بدهد و کاملاً مشخص باشد که تمایلی به ادامه گفتگو با شما ندارد؟ احتمالاً شما هم راهتان را می‌گیرید و می‌روید و در دلتان فکر می‌کنید که چقدر ارتباط‌ عمومیش ضعیف بود. اگر کسی سعی داشت با شما حرف بزند سعی کنید با خوشرویی به او پاسخ بدهید.

 

 

برای حرف زدن با کسانی‌ که می‌شناسید وقت بگذارید

 

اگر یکی از آشنایانتان را دیدید، به سمتش بروید و احوالپرسی کنید. درمورد هر چیزی می‌توانید حرف بزنید، از اوضاع و احوالشان گرفته تا اتفاقات روز. سعی کنید مداوم با دوستانتان در تماس باشید. وقتی همکارانتان سرشان خلوت است، بایستید و با آنها حرف بزنید. روابطتان را حفظ کنید و به همه نشان دهید که به برقراری ارتباط علاقه‌مندید. اگر کسی را دیدید که می‌شناختید، چون حوصله حرف زدن ندارید، از او دوری نکنید یا طوری نشان ندهید که انگار او را ندیده‌اید. به سمتش بروید و برای چند دقیقه هم که شده گفتگو کنید.

 

 

از دیگران دعوت کنید برای انجام کاری به شما/اکیپتان ملحق شوند

 

برای دعوت کردن دیگران سخاوتمند باشید. این شما باشید که دیگران را بیرون دعوت می‌کنید تااینکه صبر کنید خودشان به سراغتان بیایند. نباید فکر کنید که باید کسی را به مدتی طولانی بشناسید تا با او بیرون بروید. اگر فکر می‌کنید با آنها کنار می‌آیید پس چرا کاری با هم انجام ندهید؟ اگر از همکار یا همکلاس جدیدتان خوشتان می‌آید، از آنها بخواهید که برای خوردن یک نوشیدنی یا هر چیز دیگر همراهیتان کنند. اگر در جایی یکدفعه دوستی را دیدید و هیچکدامتان کاری برای انجام دادن نداشتید، با او همراه شوید و با هم جایی بروید. از همسایه جدیدتان بخواهید که صبح‌ها با شما برای پیاده‌روی یا دویدن بیاید. فکر نکنید برای اینکه با کسی بیرون بروید، باید از مدت‌ها قبل او را بشناسید.

 

اگر همکارانتان می خواهند برای جمعه این هفته با هم به پیک‌نیک بروند، نه تنها خودتان با آنها بروید بلکه از کسانی که از برنامه خبر ندارند هم بخواهید که به شما ملحق شوند. اگر می‌خواهید با یکی از دوستانتان بیرون بروید، می‌توانید از یکی دیگر از دوستانتان که خیلی وقت است او را ندیده‌اید هم بخواهید که همراهیتان کند. اگر سر راه خانه دوستتان یکی دیگر از دوستانتان را در خیابان دیدید، از او هم بخواهید که با شما به خانه آن دوستتان بیاید. البته پیشنهادهایی از این قبیل همیشه پذیرفته نمی‌شوند اما اشکالی ندارد شما نشان می‌دهید که اجتماعی هستید.

 

سعی کنید افراد تازه را هم وارد جمعتان کنید و کاری کنید حس کنند وجودشان در جمع اهمیت دارد

 

اگر با دوستان قدیمیتان بیرون رفته‌اید و فرد جدیدی را در آنجا می‌بینید، به‌جای اینکه صبر کنید او جلو بیاید و شما را بشناسد، وقت بگذارید و کمی با او حرف بزنید. اگر می‌خواهید جمع را برای برنامه جدید هفته بعد دعوت کنید، حتماً آن فرد تازه وارد را هم قید کنید.

 

 

بروید آنجا که بقیه هستند

چگونه خوشرو باشم

 

اگر سر کار هستید و می‌بینید که همکارانتان دارند برای خوردن ناهار کنار هم برنامه می‌گذارند، شما هم حتماً بروید. اگر در مهمانی هستید و همه در سالن پذیرایی جمع شده‌اند و حرف می‌زنند شما هم همانجا بروید و به آنها بپیوندید. نشان دهید که می‌خواهید با دیگران وقت بگذرانید. و وقتی آنجا رفتید در کاری که بقیه می‌کنند ملحق شوید. ساکت نایستید و به فکر فرو نروید.

 

 

وقت بیشتری را با بقیه بگذرانید

 

بیشتر با دیگران وقت بگذرانید. وقت بیشتری را دیگران بگذرانید. با دیگران بیشتری وقت بگذرانید. اگر دیربه‌دیر دوستانتان را می‌بینید، سعی کنید وقتی آنها را دیدید تمام روز را با آنها بگذرانید. اگر فقط هفته یک یا دوبار دوستانتان را می‌بینید، سعی کنید سه بار در هفته ببینید. اگر سر کار معمولاً فقط سرتان به کارتان گرم است و فقط در زمان‌های استراحت با همکارانتان حرف می‌زنید، سعی کنید این زمان را بیشتر کنید. اگر بعضی از آشنایانتان را فقط در شرایط خاص می‌بینید، سعی کنید آنها را در خارج آن موقعیت ببینید. اینکار باعث می‌شود سایرین تصور کنند که دوستانتان از اینکه وقتشان را با شما بگذرانند لذت می‌برند. همچنین اینکار باعث می‌شود با میل خانه رفتن خود مقابله کنید و وقت بیشتری را با دیگران بگذرانید و به خودتان ثابت کنید که این را بیشتر از خانه رفتن و تنها ماندن دوست دارید.

 

 

کارهای خوب برای دیگران بکنید

 

برای یک‌نفر یک لیوان نوشیدنی بخرید. موقع غذاخوردن در رستوران برای حساب کردن صورت‌حساب تعارف کنید. برای کسی در را باز کنید. وقتی به مهمانی دعوت می‌شوید با خودنتان یک نوشیدنی یا غذای مخصوص ببرید. البته اینکارها را نباید برای جلب دلسوزی دیگران انجام دهید. اگر هم خیلی زیاد اینکارها را انجام دهید در نظر دیگران حکم وظیفه برایتان پیدا می‌کند باعث می‌شود دیگران فکر کنند برای اینکه آنها را وادار کنید دوستتان بدارند اینکارها را می‌کنید.

 

 

از دیگران تعریف و تمجید کنید

ازاینکه در رفتارهایتان با دیگران مثبت باشید و تشویقشان کنید ابا نداشته باشید. اگر کسی در کار خاصی خوب است، حتماً به او بگویید. اگر کسی به نظرتان زیبا است یا خوش‌تیپ است، به او بگویید. اگر فکر می‌کنید کسی بانمک است یا فرد جالبی است، نظرتان را به او بگویید. البته باز هم یادتان باشد که تعادل شرط عقل است. تحسین و تمجید هر از گاهی خیلی بهتر از تعریف‌های همیشگی تکراری است.

 

 

مودب باشید

 

برای طرف مقابلتان هر معنا و مفهومی که داشته باشد اما سعی کنید که با همه مودب رفتار کنید. اگر کسی کار خوبی برایتان می‌کند، حتماً تشکر کنید. وقتی از کسی درخواستی دارید، آنرا با ادب و احترام مطرح کنید. هیچ‌وقت خودخواهانه رفتار نکنید.

 

 

وقتی با دیگران بیرون هستید کاری کنید به همه خوش بگذرد

 

بدون اینکه باز تعادل رفتارتان برهم بخورد، وقتی بیرون هستید دقت کنید که همه از اوقات خود لذت ببرند. اگر می‌بینید کسی از جمع دور افتاده است، سعی کنید موضوع حرف را به چیزی بکشانید که برای او هم جذاب باشد. اگر احساس کردید که کسی در جمع احساس ناراحتی می‌کند، سعی کنید او را به جمع بکشانید یا اگر با دیگران آشنایی ندارد، او را معرفی کنید. اگر به نظرتان می‌رسد که کسی حوصله‌اش سر رفته یا اذیت شده است، سعی کنید موجبات لذت بردن او را هم فراهم کنید.

 

 

به حرف دیگران علاقه‌مند باشید

 

این یکی از ساده‌ترین راهکارها است. گاهی اوقات، به هر دلیلی، حال و حوصله ندارید و نمی توانید به حرف‌های دیگران علاقه نشان دهید. اما یادتان باشد که وقتی به حرف کسی علاقه نشان می‌دهید رفتارتان صمیمانه تر خواهد بود. چیزی که باید بدانید این است که هر کسی یک نکته جالب‌توجه دارد اما ممکن است خیلی مشخص نباشد. این شما هستید که باید جذابیت‌های شخصیت طرف مقابل را پیدا کنید.

 

 

از صمیم قلب دیگران را دوست داشته باشید

 

اگر این ویژگی را داشته باشید، انجام بقیه راهکارهای به نظرتان ساده تر خواهد آمد. داشتن رفتار و خلق‌و‌خوی صمیمی و دوستانه خیلی عالی است اما نمی توانید همیشه هم اینطور باشید. اگر همیشه چند نکته را در ذهن داشته باشید می‌توانید رفتاری صمیمی و دوستانه از خود نشان دهید. دیگران را بیشتر بیرون دعوت کنید، وقتی آشنایی را می‌بینید حتماً کمی با او گپ بزنید، وارد جمع شوید. اینها همه رفتارهای یک فرد اجتماعی است. بااین کارها خواهید دید که یکباره زندگی اجتماعیتان دچار تحول شده و کم‌کم ذهنتان از اعمالتان تبعیت خواهد کرد.

منبع:mardoman

مطالب بیشتر برای زندگی بهتر

مشاهده تمامی مدلهای فرش وامکان خریدآنلاین


سوتین های خوشگل و باکیفیت/تنوع رنگ عالی


دندان هات رو درست کن و3ساله پرداخت کن!!


هرگز ناامید نشوید!درمان زوج نابارور

مشاهده تمامی مدلهای لوازم خانگی اسنوا/قیمت


موثرترین راه پاکسازی هوای خانه


مشاوره تربیت کودک و شیوه های فرزندپروری


سوالات پیش از ازدواج به تفکیک جلسه


آموزش زبان انگلیسی از صفر تا 100


گیفت کارت ارزان/تحویل آنی وپشتیبانی


اقساط 36 ماه بدون پیش پرداخت لوازم خانگی


برای سفارش این ست فقط کافیه کلیک کنی!

شرکت در آزمون معتبر روانشناسی پیشرفته نئو


جشنواره فروش فرش با تخفیفات استثنائی

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

انسان های خوش اخلاق همیشه در بین تمام اقشار جامعه طرفدار بسیاری دارند. در این مقاله چند را برای خوش اخلاق شدن تان به شما پیشنهاد می کنیم

حتماً در بین اقوام و دوستانتان با آدم‌های خوش‌ اهلاق برخورد کرده‎اید. این یک قانون نانوشته است که هر چقدر یک فرد خوش ‎اخلاق‎تر باشد، دوستان بیشتر و روابط بهتری را تجربه خواهد کرد.

بیشتر بدانید : خوردنی هایی که شما را خوش اخلاق می کند

خوشرویی خوش‎زبانی مداراخوش‌بینیمهربانیخود-مدیریتیآگاهی امیدواری و چندین ویژگی مثبت ریز و درشت دیگر… حالا با این اوصاف، شما به خوش‌خلقی خودتان چه نمره‌ای می دهید؟چگونه خوشرو باشم

برای تمرین می‌توانید از تکنیک آینه استفاده کنید. جلوی آینه بروید، به خودتان لبخند بزنید و بگویید «تو  می‌تونی آدم خوش‌خلق‌تری بشی.»

فهرستی از کلمات منفی را که گاهی ناخودآگاه به زبانتان می‌آید، تهیه کنید و با  خودتان عهد ببندید که هر هفته یک یا چند مورد از آن‌ها را کنار بگذارید.

برای خوش‌خلق‌تر شدن نیاز دارید که بتوانید با آدم‌های مختلف کنار بیایید. به این مهارت مدارا  می‌گویند و لازمه مدارا هم صبر است.

آدم‌های خوش خلق با دیگران مهربان هستند و اگر برای کسی کاری از دستشان بربیاید کوتاهی نمی‌کنند.

برای همه آرزوهای خوب  داشته باشید حتی برای کسانی که به شما بدی کرده‌اند، دعای خیر کنید. این کار هیجانات شما را مثبت‌تر می‌کند و به بهبود خلقتان هم کمک می‌کند.

شما هر چقدر که آدم آگاه‎تری باشید، آرامش روانی و خلقی بیشتری خواهید داشت و در نتیجه بهتر می‌توانید خلقتان را مدیریت کنید.

بیشتر بدانید : 10 توصیه مهم صبحانه ای، از کاهش وزن تا خوش اخلاقی

بیشتر بدانید : یک رژیم غذایی عالی برای خوش اخلاق شدن

بیشتر بدانید : با این روشها شوهر بداخلاق تان را خوش اخلاق کنید

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغseemorgh.com/lifestyleمنبع : khorasannews.com

All Rights Reserved – © 2019 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر نام و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.

هر انسانی به طور طبیعی از اینکه مورد محبت، علاقه و احترام دیگران قرار گیرد، استقبال نموده و در این راه گاهی از راهها و روش های نامطلوب استفاده می کند. در این مقاله اصلی ترین راههای رسیدن به مقام مذکور را مورد تاکید و توجه قرار می دهیم:

1- اولین گام

چگونه خوشرو باشم

این است که به همان گونه که مایلید و می پسندید با شما رفتار شود با دیگران برخورد کنید. و از آنچه در دیگران می بینید و نمی پسندید دوری کنید.بدون شک هرگز مایل نیستید که دیگران در غیاب شما بدیهای شما را افشا کنند. یا به شما کم اعتنایی و بی اعتنایی کنند. پیشی در سلام – احترام و محبت کردن – هدیه دادن – تواضع بی ریایی و خوشرویی – از جمله مهارتهای ارتباطی است که همگان طالب آنند. لذا شما هم در برخورد با دیگران به این مهارتها مجهز و عامل شوید تا مورد علاقه و محبت دیگران واقع شوید.

*** *** *** *** *** *** *** *** *** *** ***2-دومین گام

ذهن زیبا، زبان را زیبا می کند. لذا اولاً نسبت به دیگران ذهنیت منفی نداشته باشید که اگر ذهن منفی داشته باشید قطعاً در نگاه و زبان شما نیز بروز یافته و باعث رنجش دیگران شده و تعامل فی مابین را تلخ و گزنده خواهد کرد .ثانیاً با مطالعه کتب اخلاقی، عرفانی و تحصیل مهارت های ارتباط مؤثر و مفید با دیگران ذهن خود را با زیبایی های اخلاقی، به زیبایی مدیریت کنید تا بر اساس “از کوزه همان برون طراوت که در اوست” گفتار و رفتار شما نوازشگر و آرامشگر و آموزشگر مخاطبان شما شده و نحوه گفتار و رفتار آنان نیز با شما محترمانه و دوستانه باشد.

*** *** *** *** *** *** *** *** *** *** ***3- سومین گام

ضمن رعایت اصل ساده پوشی و ساده زیستی مرتب بودن و آراستگی را نادیده نپندارید. ظاهر شما باید نمایانگر باطن شما باشد. پوشش و آراستگی می بایست بر اساس آموزه های دینی طراحی و انتخاب شود. اصل مهم در این خصوص پوشاندن ویژگیها و خصوصیات بدن از نامحرم است.

*** *** *** *** *** *** *** *** *** *** ***4- چهارمین گام

در مجالس و محافل شادی و عزای دیگران مشارکت داشته و با آنان (البته در چارچوب شرع) همدلی و همنوایی داشته باشید.

*** *** *** *** *** *** *** *** *** *** ***5-پنجمین گام

از مجادلات و مباحث تلخ و آزار دهنده بشدت پرهیز کنید.خوبی های خود را پنهان، خوبی های دیگران را افشا کنید. همانطور که گناهان و خطاهای خود را پنهان می کنید، کاستی ها و ناراستی های دیگران را نیز پنهان کنید

*** *** *** *** *** *** *** *** *** *** ***6- ششمین گام

نه قهر کنید نه قاطی شوید : مراودات و آمد و شدهای خود را با خویشان و دوستان در حد اعتدال (نه افراط و نه تفریط) حفظ کنید. رفت و آمدهای زیاد موجب دلزدگی و آزردگی شده و منجر به تنش ها و چالش های فرسآینده خواهد شد. همانطور که معاشرت و مراوده حداقلی نیز موجب کاسته شدن مهر و محبت و علاقه فی مابین خواهد شد.

7- هفتمین گام

اگر قهر و قطع رحمی بین دوستان و خویشان ایجاد شده در جهت اصلاح و دوستی بین آنان تلاش کنید.

*** *** *** *** *** *** *** *** *** *** ***8- هشتمین گام

گاهی به مناسبت های مختلف با دادن هدیه، تماس تلفنی، دیدار و ملاقات حضوری و همدردی و ارتباط فی مابین را پراز مهر و محبت کنید.

*** *** *** *** *** *** *** *** *** *** ***9-نهمین گام

توقع خود را از دیگران کاهش دهید، بلکه اصلاً توقع نداشته باشید آدم متوقع منزوی و تنها می ماند. اگر محبتی ابراز می دارید و یا هدیه ای به او می دهید، توقع تلافی کردن رابطه شما را مخدوش و محبت شما را در دل و دیده اطرافیان بشدت کاهش خواهد داد.

*** *** *** *** *** *** *** *** *** *** ***10-دهمین گام

کمتر صحبت کنید، بیشتر گوش بدهید. فراموش نکنید دو گوش دارید و یک زبان.

*** *** *** *** *** *** *** *** *** *** ***11-یازدهمین گام

خوبی های خود را پنهان، خوبی های دیگران را افشا کنید. همانطور که گناهان و خطاهای خود را پنهان می کنید، کاستی ها و ناراستی های دیگران را نیز پنهان کنید.

*** *** *** *** *** *** *** *** *** *** ***12-دوازدهمین گام

در میهمانی ها و مسافرت ها و گردهم آیی ها، مسئولیت پذیر و فعال باشید در پذیرایی ها و خدمات و مساعدتها پیشتاز باشید.

*** *** *** *** *** *** *** *** *** *** ***13- سیزدهمین گام

منظم باشید: آدم بی نظم همواره از کمبود وقت می نالد. مضطرب است. دائم دیگران را می رنجاند. فراموش نکنید هر پدیده موزون و نظم پذیر چشم نواز است منظم باشید تا در دل و دیده دیگران وارد شوید.

*** *** *** *** *** *** *** *** *** *** ***14-چهاردهمین گام

سعی نکنید در پوشش و رفتار و گفتار ادای کسی را در آورید: خودتان باشید (البته الگو برداری از خوبان بی اشکال و مفید است) اما تقلید کودکانه مضر و بی نمک.

 


من یک جوان 22 ساله هستم. من هر چقدر می خواهم اخلاق خوبی نسبت به دوستان و آشنایان داشته باشم نمی توانم. چکار کنم؟



چگونه خوشرو باشم


خوش اخلاقی دارای دو معنای عام و خاص است. معنای عام آن اتصاف به فضایل اخلاقی و تحصیل مجموعه كمالات و خصلت های پسندیده ای است كه انسان در مسیر خودسازی و پرورش نفس، خود را به آنها می آراید و معنای خاص آن خوشرویی، خوشرفتاری و برخورد شاد و پرنشاط با دیگران است. مقصود ما از این گفتار معنای خاص خوش اخلاقی است.

به طور كلی رابطه با مردم و اخلاق اجتماعی یكی از مهم ترین و گسترده ترین عرصه های خودسازی و پرورش توانایی های انسان است.

در اصطلاح اخلاقی و آموزه های دینی اسلام به كسی خوش اخلاق گفته می شود كه با گشاده رویى، زبانی ملایم و برخوردی شاد با مردم روبرو می شود، و در هر شرایطی این توانایی را دارد كه با خوشروئى برخورد كند، لب هایى پر از تبسم، و كلماتى پر از محبت و لطف داشته باشد.

صادق آل محمد (علیه السلام) در تعریف خوش اخلاقی فرموده: حسن خلق آن است كه برخوردت را نرم كنی، سخنت را پاكیزه گردانی و برادرت را با خوشرویی دیدار نمایی. (جامع السعادات، ج1، ص324)

‌دین اسلام همواره پیروان خود را به نرم خویی و ملایمت در گفتار و رفتار فرا خوانده و از درشتی و تند خویی بازداشته است.

می دانید چرا؟ چون این آموزه یكی از مهم ترین عوامل قدرت، موفقیت و پیروزی انسان در زندگی است.

آیا می دانید مهمترین عامل موفقیت انبیای الهی به خصوص پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) در جذب قلوب انسان ها و گسترش دین چه بوده است؟ این عامل همانا خوش اخلاقی، گشاده رویی، كلام نرم و دلنشین و نرم خویی آن حضرات بوده است.

حسن خلق و خوش رویی در نفوذ سخن انسان در دیگران اثری شگفت دارد.

درباره پیامبر اسلام حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) كه مصداق كامل حسن خلق بود خدای مهربان فرمود:

وَ إِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِیمٍ : و راستى كه تو را خویى والاست. (قلم، 4)

بعد در آیه ای دیگر فرمود به همین دلیل هم توانستی در دلها نفوذ كنی و آنان را پیرامون خود گردآوری و در دعوت خویش موفق عمل كنی.

فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللّهِ لِنتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِكَ چون در پرتو رحمت و لطف خدا با آنان مهربان و نرم خو شده ای اطرافت گرد آمدند و اگر خشن و سنگ دل بودی، هر آینه از گردت پراكنده می شدند. (آل عمران، 159)

وقتى كه عمیقاً غمگین و ناراحت هستید، سعی كنید خود را شاد نشان دهید و تبسم نمایید. چنان كه امام على (علیه السلام) در توصیف مومن مى‏فرماید: شادى مومن در چهره او، واندوه وى در دلش پنهان است. (المومن بِشره فى وجهه، و حزنه فى قلبه)

راهكار تحصیل خوش اخلاقى و مبارزه با بد اخلاقى و علاج آن عبارت است از:

1. توجه به ارزش و آثار خوش اخلاقى و آثار نیك آن و همچنین زشتى بداخلاقى و آثار بد آن:

براى این منظور بهترین راه موجود، مطالعه‏ى روایات و آیاتى است كه در زمینه حسن خلق و سوء خلق وارد شده است.

 

2. پرورش عواطف انسانی:

یكى از ابعاد مهم وجودى انسان عواطف طبیعى، انسانى و ایمانى او است. دوست داشتن دیگران و ایجاد رابطه عاطفى با سایر انسان ها قابل رشد و تربیت است.

انسان های مهربان شاخص ترین و دوست داشتنی ترین افراد جامعه و یك فامیل هستند. قسمت بزرگى از لذت و شادى زندگى از طریق ایجاد ارتباط عاطفى با دیگران تأمین مى‏شود باید توجه نمود كه این شادى و لذت از طریق خوش اخلاقى، یعنى ایجاد رابطه‏ى عاطفى مثبت، محبت كردن و دوست داشتن دیگران بدست مى‏آید و بد اخلاقى كه در واقع همان رابطه‏ى عاطفى منفى است، موجب كدورت و عذاب زندگى خواهد بود و دیگران را از گرداگرد انسان مى‏پراكند. امام على (علیه السلام) فرمود: بداخلاقى زندگى را سخت مى ‏كند و موجب عذاب نفس است.

3. تمرین و نهادینه سازی:


3. تمرین و نهادینه سازی:

از راه هاى دیگر تحصیل خوش اخلاقى و رفع بداخلاقى تمرین عملى خوش اخلاقى هنگام برخورد با دیگران است. هر كس قادر است با یك تصمیم قوى و عزم جزم با رعایت اصل تدریج، به تمرین عملى در این زمینه بپردازد. اگر كسى تصمیم بگیرد حداقل به مدت چهل روز در برخورد خود نسبت به اطرافیان تجدید نظر نماید و در این مدت با روئى گشاده، لبى خندان و رابطه‏اى صمیمى برخورد نماید، نرم و زیبا سخن بگوید، قطعاً نتایج خوبى خواهد گرفت.

یكی از مهم ترین كارهایی كه در این زمینه باید تمرین كرد برخورد شاد است. سلام و احوالپرسى توأم با تبسم، دست دادن و گاهی كه فاصله ها زیاد می شود، معانقه همراه با صمیمیت و احترام، اولین فن موثر ارتباطى، به منظور تمرین خوش اخلاق بودن و همچنین جلب محبت دیگران است.

اولین لحظه ملاقات از اهمیت فوق‏العاده‏اى برخوردار است، به نحوى كه موفقیت یا شكست در امر دوست‏یابى به آن بستگى دارد.

در فرهنگ دینى ما، نسبت به سلام‏ كردن، مصافحه و تبسم، احترام، محبت و ابراز علاقه قلبى سفارش و اهتمام فراوان شده است.

عدى بن حاتم مى ‏گوید: وارد مدینه شدم. پیامبر خدا(صلی الله و علیه وآله) مرا شناخت از جاى خود برخاست و دست مرا گرفت و به خانه خود برد… من از فروتنى وى غرق حیرت شدم و از اخلاق پسندیده و ملكات فاضله، و از احترام فوق ‏العاده‏اى كه نسبت به تمام افراد قائل بود دریافتم كه وى فرد عادى، و فرمانرواى معمولى نیست.

حتّى وقتى كه عمیقاً غمگین و ناراحت هستید، سعی كنید خود را شاد نشان دهید و تبسم نمایید. چنان كه امام على (علیه السلام) در توصیف مومن مى‏فرماید: شادى مومن در چهره او، واندوه وى در دلش پنهان است. (المومن بِشره فى وجهه، و حزنه فى قلبه) (نهج البلاغه، حكمت 333)

اگر كسى تصمیم بگیرد حداقل به مدت چهل روز در برخورد خود نسبت به اطرافیان تجدید نظر نماید و در این مدت با روئى گشاده، لبى خندان و رابطه‏اى صمیمى برخورد نماید، نرم و زیبا سخن بگوید، قطعاً نتایج خوبى خواهد گرفت


4- شوخ طبعی:

یكی دیگر از عوامل خوش اخلاقی، داشتن روحیه شوخی و مزاح است.

امام صادق (علیه السلام) به شخصی فرمود: “آیا با یکدیگر مزاح می کنید؟ آن مرد گفت: کم مزاح می کنیم. امام (علیه السلام) فرمودند: این طور نباشید، زیرا شوخی نشانه خوش خلقی است و به وسیله شوخی برادر دینی خود را خوشحال می کنی. سپس فرمود: رسول خدا (صلی الله و علیه وآله) برای اینکه کسی را خوشحال کند با او مزاح می کرد”(کافی، ج 16).


چگونه خوشرو باشم

به عبارتی حواسمان باشد که مزاحی باید صورت بگیرد که از حق تجاوز نشود و مشتمل بر سخن باطل یا ایذاء و اهانتی نباشد و باعث سرور گردد، که چنین مزاحی مذموم نیست.

در شوخی کردن با دیگران، هم باید ظرفیت طرف مقابل سنجیده شود، هم از افراط و زیاده روی پرهیز گردد، هم از تحقیر و توهین و استهزای دیگران اجتناب شود، هم وقار و هیبت خودِ شخص محفوظ بماند.

نشاندن گل لبخند به چهره ها به قیمت خرد کردن شخصیت یک انسان و ایجاد شادی در عده ای به بهای غمگین ساختن یک مسلمان، زیبنده و شایسته نیست. بنابراین اعتدال در هر امری پسندیده است، در مزاح و شوخی نیز همچنین، تا معاشرت ها پاک و دوستی ها با دوام و رابطه ها صمیمی و برادرانه باشد.

فرآوری: زهرا اجلال              

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان



منابع:

سماموس

سایت آفتاب

اخلاق در قرآن، آیت الله مكارم شیرازی، ج 3

 

کسانی که در قلب دیگران جایی ندارند

تاثیر خوش اخلاقی

غده ای بدتر از سرطان!

خوش اخلاق باشیم تا سالم بمانیم

بداخلاق ها دلشان بسوزد!

تبیان، دستیار هوشمند زندگی

پل های ارتباطی

بلوار کشاورز،خیابان نادری،نبش حجت دوست،پلاک 12

public@tebyan.com

02181200000

دسترسی سریع

محصولات و خدمات

اشتراک در خبرنامه

کلیه حقوق این سایت مربوط به موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان می‌باشد.

خوش اخلاقی صفتی نیکویی است که زندگی را به کام خودمان و دیگران شیرین میکند. ساده ترین راهکارها برای خوش اخلاقی لبخند زدن به دیگران زیرا با لبخند زدن حس خوبی را به دیگران منتقل میکنیم ، احساس خوبی در درونمان شکوفا میشود که به اخلاق خوش می انجامد.

خوش اخلاقی با دیگران نه تنها باعث می شود که آنها به شما بیشتر احترام بگذارند، بلکه روزتان زیباتر می شود. اما همیشه خوش اخلاق بودن کار ساده ای نیست به خصوص زمانی که روحیه خوبی نداریم یا هنگام مواجهه با فردی که باعث آزارمان می شود. برای اینکه اکثر مواقع خوش اخلاق باشیم لازم است راهکارهای این بخش از نمناک را انجام دهیم .

ادب را رعایت کنید

با غریبه ها نیز به اندازه خانواده تان مودبانه برخورد کنید. مثلا در اتوبوس به تنهایی دو صندلی را اشغال نکنید، با صدای بلند با موبایل تان حرف نزنید؛ به دیگران یک صندلی خالی تعارف کنید.چگونه خوشرو باشم

با دیگران گفت وگوی کوتاه و مثبت داشته باشید

درباره موضوعات مورد علاقه فرد مقابلتان حرف بزنید و اگربا او تازه آشنا شده اید و به خوبی او را نمی شناسید و از علایقش بی خبرید درباره مسائل پیرامون تان صحبت کنید. همه افراد از کسانی که شوخ طبع هستند و شوخی می کنند ، خوش شان می آید.

برخی افراد به اشتباه می پندارند گفت وگوهای کوتاه، بیهوده و فقط وقت تلف کردن هستند اما این مکالمات کوتاه می تواند پایه ارتباطات عمیق آینده باشد.

لبخند بزنید و خنده رو باشید

لبخند زدن ساده ترین کار برای خوش اخلاق به نظر رسیدن است . لبخند زدن سبب می شود فرد متقابل شما نیز به شما لبخند بزند . لبخند زدن در بدترین شرایط روحی ، سبب می شود احساس خوشحالی بیشتری کنید .

گاهی اوقات به دلیل خجالت هنگامی که از کنار آشنایی عبور می کنید ، به راحتی لبخند نمی زنیدو این سبب می شود که آنها تصور کنند که شما فردی سرد یا بداخلاق هستید. لبخند زدن هم برای خودتان و هم برای دیگران مفید است.

 بی ریا تعریف و تمجید کنید نه چاپلوسی

همه افراد از تعریف و تمجید خوشش شان می آید، پس ویژگی های مثبت دیگران را به آنها بگویید و از آنها تمجید کنید تا فرد خوش اخلاقی به نظر برسید.

اما از تعریف بیش از حد اجتناب کنید زیرا تعریف زیاد چاپلوسی به نظر می رسد پس محتاط باشید که چاپلوسی نکنید مخصوصا اگر فرد مقابل دوست جدیدتان یا مدیر شماست. برای شروع یک مکالمه از تمجید استفاده کنید و بگویید:«من از پیراهنت خوشم آمده. آن را از کجا خریده ای؟»

دشنام ندهید

دشنام دادن سبب می شود که شما فردی بی نزاکت، خشن و بسیار بداخلاق شناخته شوید و افراد با دیدن عصبانیت و دشنام دادن شما انرژی منفی تان را دریافت کرده و از شما دور خواهند شدپس قبل از دشنام دادن تلاش کنید با لبخندزدن با آن دشنام ها بجنگید.

مهربانی کنید حتی با حرکات کوچک

فقط لازم نیست که با نزدیک ترین و عزیز ترین افراد اطراف تان، مهربان باشید بلکه با افراد غریبه نیز مهربانانه برخورد کنید مثلا هنگام پارو کردن برف ، برف را از مسیر خودروی همسایه پیرتان نیز پارو کنید ، اجازه دهید یک نفر در صف از شما جلو بزند.

با انجام این کارها و صرف زمان برای انجامشان برای افراد غریبه ، فرد احساس قدردانی خواهد کرد و کار نیک گسترش می یابد.

به دیگران کمک کنید

کمک کردن موجب ایجاد حس خوب در خودتان و خوش اخلاقی می شود. یکی از راه های خوش اخلاقی با دیگران ارائه کمک هایی به افراد مسن ، کودکان و بزرگسالان است زیرا ممکن است شما نیز روزی به کمک دیگران نیاز داشته باشید.

رفتار و کارهای دیگران را قضاوت نکنید

افراد را قبل از اینکه با آنها اشنا شوید قضاوت نکنید و قبل از برخورد فرض را بر این بگذارید که آنها خوب هستند و تا وقتی دلیلی برای خوب نبودن آنها ندارید از قضاوت دست بردارید.

افراد را بر اساس ظاهرشان قضاوت نکنید و برای آنچه که هستند ببینید. یکی از راه های خوش اخلاقی این است که بدون قضاوت به فردی که نمی شناسید نگاه کنید .

مثبت اندیشی

به بخش های خوب زندگی خود فکر کنید که به خوبی پیش می روند نه به آن قسمت هایی که فقط شما را آزار می دهند .

مرور موفقیت های گذشته

موفقیت های گذشته را برای پیشبرد بیشتر امور در آینده و ایجاد انگیزه در خودتان مرور کنید.

انجام امور دینی و عبادت

برای رهایی از اضطراب و افسردگی امور دینی و مذهبی را انجام دهید.

گوش دادن به موزیک

برای تقویت خلق و خو و خلاص شدن از حالات بد موزیک گوش دهید، این کار حداقل و به طور موقتی، شما را خوشحال می کند.

خودتان را درمان کنید

اغماض ها و گذشت ها هنگام احساس پایین افتادن، سبب می شود شما را بالا بکشندو در شما احساس خاص و ویژه ایجاد گردد.

داوطلب در انجام کارهای خیر

چگونه خوشرو باشم

انجام کارهای داوطلبانه و فعالیت در خیریه ها موجب می شود احساس بهتربودن به ما دست دهد.

انجام ورزش

ورزش کردن سبب تغییر حالت بد انسان، افزایش انرژی و کاهش فشار و استرس می شود.

رفتار شاد

برای بهبود حالت و خلق لبخند بزنید و چهره شاد داشته باشید.

امید به آینده

شما نمی توانید اشتباهات گذشته را پاک کنید اما می توانید از آن درس بگیرید و برای ساختن آینده بهتر سخت کار کنید.

رفع افسوس خوردن

اگر همیشه احساس تاسف می کنید همین امروز دست از افسوس خوردن بکشید و از همین حالا به زندگی تان توجه کنید و برای افسوس خوردن حدی قائل شوید. 

چگونه خوشرو باشم
چگونه خوشرو باشم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *