چگونه رب خوش رنگی داشته باشیم

 
helpkade
چگونه رب خوش رنگی داشته باشیم
چگونه رب خوش رنگی داشته باشیم

مطالب پر بازدید

مواد لازم:

طرز تهیه رب گوجه فرنگی:

۱) ابتدا گوجه فرنگی را بشویید. از وسط به ۲ قاچ تقسیم کنید و در دیگ بیندازید. رویش را آب بگیرد و بگذارید به جوش بیاید. گوجه به حدی بجوشد که پوست آن کنده شود.

چگونه رب خوش رنگی داشته باشیم

۲) گوجه ها را در حالی که قل قل می جوشد روی توری سیمی بریزید و گوجه ها را روی توری حرکت دهید تا پوست و دانه آن جدا شود. برخی از چلو صافی برای جدا کردن پوست و دانه گوجه استفاده می کنند که این کار باعث ترش شدن و کپک زدن رب می شود چون خانه های چلو صافی درشت است و دانه را رد می کند.

۳) در بازار دستگاههایی موجود است که آب گوجه را می گیرند و تحویل مشتری می دهند این کار جوشانیدن رب در منزل را راحت تر می کند و تهیه رب بعد از آب گرفتن، شروع می شود.

۴) آب گوجه فرنگی باید آنقدر بجوشد تا غلیظ شده و رب چلپ چلپ به هوا پرت شود. در این مرحله نمک را اضافه کنید تا از خرابی زودهنگام رب جلوگیری شود. میزان غلیظ شدن رب بسیار مهم است اگر شل و آبدار باشد سریع کپک می زند و اگر خیلی سفت باشد طعم سوختگی می دهد و استفاده از آن به علت سفت بودن مشکل است.

۵) روش تشخیص زمان آماده شدن رب این است که وقتی با کفگیر  در کف قابلمه خطی می کشیم شکاف ایجاد شده بر جای می ماند و خیلی دیر پر می شود. رب را باید هر چند دقیقه هم بزنید و خصوصا در اواخر پخت آن دقت کنید چون ممکن است ته بگیرد و طعم سوختگی در رب مشخص شود.

۶) بعد از غلیظ شدن رب در مرحله آخر روغن را اضافه کنید هم بزنید تا رب تف بخورد میزان روغن به دلخواه شماست و برای خوش رنگ شدن رب و عدم یخ زدگی در یخچال یا فریزر است.

۷) رب را در تشت بزرگی بریزید و اجازه دهید تا کاملا سرد شده و آماده بسته بندی شود.

نکات:

اول: دو نوع گوجه فرنگی محلی و گلخانه ای در بازار موجود است که از هر دو نوع گوجه فرنگی محلی و گلخانه ای  می توانید استفاده کنید که هر یک مزایا و کاستی هایی دارد. گوجه فرنگی محلی رب کمتری می دهد اما باعث می شود رب کپک نزند و دیرتر خراب شود.

گوجه فرنگی گلخانه ای گران تر است اما رب بیشتری از آن حاصل می شود. معمولا به ازای هر ۱۰۰کیلوگرم گوجه فرنگی گوشتی و آبدار بین ۱۰ تا ۱۵ کیلوگرم رب بدست می آید.

دوم: در موقع خرید یا چیدن از زمین کشاورزی، گوجه فرنگی را انتخاب کنید که بیضی شکل، دارای گوشت بیشتر و آب دار باشد. گوجه فرنگی بایستی کاملا قرمز و رسیده باشد و بخشهایی از گوجه زرد یا سبز یا سفید نباشد. از انتخاب گوجه های لهیده، خراب و کپک زده جدا خودداری کنید چرا که سالم نیست و طعم رب را تغییر می دهد.

سوم: اضافه کردن نمک برای جلوگیری از کپک زدن و خرابی رب است و افزودن روغن برای یخ نزدن در فریزر و خوش رنگ شدن رب است.

چهارم: در بیشتر خانه های روستایی رب در فضای باز و بر روی آتش پخته می شود چون جوشانیدن رب زمان زیادی می برد و مصرف گاز خانگی بالا می رود.

پنجم : توری های سیمی همان توری های خانه ریزی است که بر روی پنجره های منزل برای جلوگیری از ورود حشرات نصب می شود. البته در بازار توری های مخصوص جوشاندن رب نیز به فروش می رسد.

ششم : بهترین جنس دیگی که برای جوشاندن رب بکار می رود دیگ مسی است.

آیا میدانستید که:

رب گوجه فرنگی به عنوان چاشنی و جهت بهبود طعم و رنگ غذا استفاده میشود.

رب‌ گوجه‌فرنگی ازجمله فرآورده‌هایی است که تولید آن در سال‌های اخیر از رشد بسیار زیادی برخوردار بوده است. این محصول یکی از مهم‌ترین چاشنی‌‌های غذاهای ایرانی است و علاوه بر آن، ماده اولیه بسیاری از محصولاتی نظیر سس‌ها و کنسروهای مختلف به شمار می‌آید.

اما چه تفاوتی میان رب‌های صنعتی و خانگی وجود دارد؟ آیا می‌توان رب‌ گوجه‌فرنگی را به عنوان یک محصول با ارزش غذایی بالا در نظر گرفت؟

گوجه‌فرنگی میوه‌ای ارزشمند است که اولین‌بار در آمریکا شناخته شد. این میوه قبل از رسیدن نارس بوده و حاوی ماده‌ای سمی به نام «سولانین» است که مصرف آن مخاطره‌آمیز است. این میوه پس از آن که رسید، قرمز و آبدار شده و فاقد سولانین و قابل مصرف می‌شود. در واقع نوعی آنتی‌اکسیدان به نام «لیکوپن» مسوول ایجاد رنگ قرمز در گوجه‌فرنگی است که می‌‌تواند با رادیکال‌های موجود در بدن که موجب بروز سرطان و بیماری‌های قلبی و پیری زودرس می‌شود مبارزه کند.

معمولا لیکوپن گوجه‌فرنگی زمانی بیشترین تاثیر را دارد که کمی حرارت دیده تا قابلیت‌های مهم و جذب آن در بدن افزایش یابد. بنابراین رب‌ گوجه‌فرنگی از این نظر گزینه مناسبی است. اما نکته قابل توجه آن که وقتی گوجه فرنگی در معرض فرآیند حرارتی قرار گیرد، علاوه بر آن که اصطلاحا پخته می‌شود، حرارت زیاد سبب کاهش ویتامین‌ها و املاح معدنی موجود در آن می‌شود، به طوری که میزان ویتامین‌های آن براساس فرآیند حرارتی احتمال دارد از ۵ تا ۴۰ درصد کاهش یابد که این اتلاف مواد مغذی در روش خانگی به دلیل استفاده از حرارت مستقیم و کنترل نشده بسیار بیشتر است.

نگهداری گوجه‌فرنگی به مدت زیاد قبل از فرآیند نیز می‌تواند یکی دیگر از علل افت مواد مغذی و مواد پکتینی محصول شود،‌ اما در عوض مزیت رب‌های خانگی آن است که از مواد افزودنی یا نگهدارنده در آن استفاده نمی‌شود.

معمولا گوجه‌فرنگی دارای انواع زیادی است اما آنهایی را که برای تولید رب مورد استفاده قرار می‌‌دهند به ۲ گروه گرد و گلابی شکل تقسیم می‌شوند.

انواع «گرد» معمولا آبکی و دارای مواد جامد بالا و خوشرنگ هستند ولی انواع «گلابی» شکل سفت‌تری دارند و دارای مواد جامد کمتر اما مواد پکتینی بیشتری هستند.

معمولا گوجه‌فرنگی مورد استفاده برای رب را از انواعی که دارای پوست نازک، بافت نرم، مواد جامد زیاد، رنگ قرمز تند، طعم مطلوب، عاری از کپک، بدون هسته درشت و کاملا رسیده باشد انتخاب می‌کنند.

کالری رب گوجه فرنگی:

هر ۱۰۰ گرم رب گوجه فرنگی، ۸۰ کالری دارد.

روش نگهداری کنسرو رب گوجه فرنگی:

مصرف این محصول، برای افرادی که به گوجه­فرنگی حساسیت دارند، توصیه نمی­گردد.از مصرف کنسروهای تغییر رنگ و بو خودداری فرمایید. رب گوجه‌فرنگی بعد از باز شدن باید در داخل یخچال نگهداری شود. یکی از اتفاقات طبیعی که برای این محصول می‌افتد کپک‌زدگی آن است که به خاطر شرایط نامطلوب نگهداری ایجاد می‌شود. بنابراین برای جلوگیری از کپک‌زدگی رب در یخچال دمای آن را به دمای ‌۴ درجه سانتیگراد برسانید، در یخچال را زیاد باز و بسته نکنید، بیش از حد ظرفیت یخچال را پر نکنید، از قرار دادن میوه و سبزی آلوده در یخچال خودداری کنید و حتما رب را درون ظروف شیشه‌ای و دردار نگهدارید.

اگر باز هم در محصول کپک‌زدگی مشاهده شد، کافی است بخش کپک‌زده را به صورت عمیق جدا کرده و یک لایه روغن در سطح آن بمالید تا عمل اکسیژن‌رسانی متوقف و از تشکیل کپک جلوگیری شود. در غیر این صورت می‌توانید رب را داخل فریزر نگهداری کنید.

نازخاتون

 

 

 

 

 

چگونه رب خوش رنگی داشته باشیم

 

 

مطالب مرتبط

هماهنگی جهت تبلیغات: 02123051172

مجری انحصاری نیتیو، سنجاق

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

این روزها دلایل زیادی برای تهیه رب گوجه فرنگی در خانه وجود دارد. قیمت بالا، کیفیت پایی و حتی گاهی کمیاب شدنش در بازار می تواند دلیلی خوبی برای این باشد که خودتان در خانه برای تهیه اش دست به کار شوید. گاهی زیاد آمدن گوجه فرنگی های اضافی و اینکه نمی خواهید اسراف کنید هم مزید بر علت می شود. اگر هیچیک از دلایل بالا هم برایتان اهمیت نداشته باشد، همین که می دانید ربی که در اکثر غذاهایتان استفاده می کنید چگونه و با چه مواد اولیه ای تهیه شده است، می تواند خیال تان را در این آشفته بازار کارخانجات رب سازی راحت کند.

پیش از تهیه رب گوجه فرنگی بهتر است پوست و دانه های گوجه فرنگی را  جدا کنید اگر این کار را انجام ندهید، ممکن است رب تان کمی تلخ شود. البته این فقط یک نکته است و برخی دیگر این کار را انجام نمی دهند.

تهیه رب گوجه فرنگی بر خلاف تصور عموم بسیار ساده است. کافیست آب زیادی روی گوجه ها بریزید و اجازه دهید به آرامی بپزد تا آبش از بین برود.

تهیه رب گوجه فرنگی کمی زمان بر است اما کاملا ارزشش را دارد. از فصل گوجه فرنگی استفاده کنید و با خرید گوجه های خوشرنگ و ارزان قیمت، برای اعضای خانواده رب گوجه فرنگی درست کنید. به خصوص اینکه در فصل زمستان، گوجه های مرغوب و خوشرنگ پیدا نمی شود.

چگونه رب خوش رنگی داشته باشیم

اگر باغ یا باغچه دارید، از هر نوع گوجه فرنگی که در محصولات تان به چشم می خورد می توانید برای تهیه رب استفاده کنید اما بهتر است بدانید گوجه هایی که دانه های گوشتی کمتری دارند برای این منظور مناسب ترند زیرا هم زمان کمتری برای پخت می برند و هم رب تان دلچسب تر و غلیظ تر می شود. همچنین گوجه هایی که از نظر شکلی کمی بلند تر هستند از گوجه های پهن و کوتاه برای تهیه رب و سس گوجه انتخاب بهتری هستند.

اگر می خواهید برای زمان زیادی رب گوجه فرنگی را نگهداری کنید، احتمال این که کپک بزند و خراب شود، بسیار است بنابراین می توانید رب را در قالب های یخ بریزید و هر زمان که خواستید یک تکه از آن را برداشته و در غذا، سوپ یا حتی غذای کودک استفاده کنید. بعد از اینکه رب ها در قالب، یخ بستند آنها را در آورده و در یک کیسه پلاستیکی مخصوص فریزر بریزید و نگهداری کنید. بدین شکل فضای زیادی از فریزرتان اشغال نمی شود و همچنین قطعات رب، بوی فریزر را به خود نمی گیرد. بدین شکل می توانید این مکعب های یخی را تا 9 ماه در فریزر نگه داری کنید.

شاید کمی عجیب به نظر برسد اما بسیاری از افراد در سراسر دنیا از رب گوجه فرنگی در وعده صبحانه استفاده می کنند. می توانید آن را به تنهایی یا با کمی پنیر روی نان تست بزنید و نوش جان کنید. این یک میان وعده سریع و راحت هم محسوب می شود برای مواقعی که عجله دارید یا نمی توانید تا حاضر شدن وعده اصلی منتظر بمانید.

مواد لازم :

طرز تهیه :

1. گوجه فرنگی ها را بشویید و ساقه آنها را جدا کنید سپس همه گوجه ها را به قطعات کوچکتر خرد کنید. تکه های گوجه فرنگی را در مخلوط کن بریزید تا آنها را به سس تبدیل کند.

2. یک دیگ یا آرام پز را روی اجاق گاز بگذارید و گوجه های پوره شده را داخل آن بریزید.

3. در این مرحله با یک قاشق نسوز گوجه ها را بیشتر له کنید و هم بزنید تا پوست و دانه ها جدا شوند و به راحتی آنها را بیرون بیاورید.

4. باقی گوجه ها را هم به آن اضافه کرده و همین کارها را تکرار کنید. در این مرحله می توانید فلفل قرمز یا هر سبزیجاتی که دوست دارید را به رب گوجه فرنگی تان اضافه کنید. استفاده از ادویه و سبزیجات کاملا اختیاری است و اگر دوست ندارید به همان شکل ساده اش درست کنید. افزودن روغن زیتون بکر، طعم فوق العاده ای به رب گوجه فرنگی تان می دهد پس از آن غافل نشوید.

5. گوجه ها را روی حرارت کم بگذارید بپزد و هر چند وقت یک بار هم بزنید و دیگ را تکان دهید تا ته نگیرد. به مرور آب تبخیر شده و رب غلیظ می شود. پخت در مدت طولانی باعث ماندگاری بیشتر رب گوجه فرنگی می شود.

6. اگر بخواهید رب گوجه فرنگی تان را کاراملی کنید باید رب را در سینی فر قرار دهید. البته این مرحله کاملا اختیاریست و می توانید همه آن را به شکل سنتی و روی اجاق گاز تهیه نمایید.

7. هنگامی که رب به آن قوام مطلوب و مورد نظر رسید، نمک را به مواد اضافه کنید. سپس اجازه دهید خنک شود و آن را در ظرف های شیشه ای قرار دهید.

نکته: اگر هنگامی که رب ها را در ظروف شیشه ای قرار دادید، روی سطح آن کمی روغن زیتون بریزید، ماندگاری آنها را افزایش داده اید. بدین شکل نیازی نیست رب ها را در یخچال نگه دارید و تا یک سال قابل نگهداری خواهند شد.

دیدگاه شما

نام *

ایمیل *

آدرس وبسایت

خوب بود

امتیاز دهید


3.9
از

81

دلایل زیادی برای تهیه رب گوجه توی خونه وجود داره. اولیش اینه که رب خانگی خوش رنگ، غلیظ و خوش طعم هست. مثل رب بازاری شل نیست و مزه قوطی حلبی نمیده. در ضمن هیچ ماده افزودنی نداره، بنابراین از سلامتش مطمئن هستید. خلاصه این که هر غذایی باهاش درست کنید عالی میشه. حالا چه املت گوجه باشه چه قیمه.

رب انار و گوجه هر دو از معروفترین و جذابترین چاشنی های غذا هستن. حالا که فصل گوجه فرنگی هست و قیمت گوجه به نسبت مناسبه میتونید گوجه فرنگی صندوقی بخرید. بعد هم با پختن رب گوجه به روش سنتی یا روش های جدید تر اون رو برای مدت بیشتری نگهداری کنید. توی طرز تهیه رب خانگی، با هر روشی که باشه، به این مواد نیاز دارید: گوجه فرنگی خوش رنگ تازه، روغن (ترجیحاً روغن زیتون فوق بکر) و کمی نمک. چند تا شیشه تمیز و ضد عفونی شده هم از قبل آماده کنید که وقتی رب آماده شد بریزید داخلش.

قطعاً میخواهید رب خوش رنگی درست کنید، رب خانگی که کپک نزند. برای این ویژگی ها لازم است از گوجه های رسیده، شیرین و خوشمزه استفاده کنید. بهترین گوجه ها برای پختن رب، گوجه های گوشتی هستند. البته از گوجه های آبدارهم میتوانید استفاده کنید اما باید آب آنها حسابی کشیده شود و تخم هایشان جدا شود. این مراحل به طور دقیق در طرز تهیه توضیح داده خواهد شد. قدیم ها که رب آماده نبود هر سال توی هر خونه ای داخل دیگ های بزرگ رب درست میکردن. اما درست کردن رب گوجه خونگی کار هر کسی نبود و فوت و فن خاص خودش رو داشت. ما توی این مطلب هم این روش سنتی رو برای شما توضیح دادیم و هم دو روش مدرن که نیاز به فر داره اما ساده تر هست. این روش ها در واقع نیاز به هم زدن کمتری داره. اما اگه شما حوصله و وقتش رو دارید میتونید از همون روش سنتی استفاده کنید. در آخر هم طرز تهیه رب خانگی در آفتاب رو خیلی مختصر توضیح میدیم.

چگونه رب خوش رنگی داشته باشیم

 

 

 

* اگر قرار است رب خانگی را در فر تهیه کنید فر را با دمای 150 درجه سانتیگراد روشن کنید تا گرم شود.

شاخه و برگهای گوجه را جدا کنید و آنها را بشویید. اگر قسمتهایی از گوجه شما خراب شده آنها را جدا کنید. سپس گوجه ها را خرد کنید. نیازی به ریز کردن آنها نیست. کافی است گوجه را درشت خرد کنید تا در حین پخت شروع به له شدن کند.

نکته: اگر گوجه شما آبدار است و آب زیادی دارد میتوانید قسمت آبدار و تخم های وسط آن را جدا کنید و دور بریزید یا برای کار دیگری استفاده کنید. به این ترتیب رب سریع تر غلیظ و آماده میشود.

 

 

قابلمه را روی شعله زیاد قرار دهید. هر از گاهی هم بزنید تا گوجه نرم شود (حدود دو دقیقه). این پروسه باعث میشود گوجه کمی نرم شود و راحت تر در غذاساز یا مخلوط کن له شود. نصف پیمانه از روغن زیتون را به همراه یک قاشق چایخوری نمک اضافه کنید.

نکته: اگر مخلوط کن پرقدرتی دارید میتوانید این مرحله را انجام ندهید. گوجه خام خرد شده را مستقیماً استفاده کنید.

 

 

گوجه را در غذاساز یا مخلوط کن بریزید. آن قدر پالس بزنید که تا جای ممکن صاف و یکدست شود. در این مرحله از تهیه رب گوجه با مخلوط کن، پوره را از صافی خیلی ریز رد کنید و پوست و تخم های گوجه کاملاً جدا شود.

 

 

در این مرحله سه راه دارید:

در صورتی که گوجه های شما گوشتی هستند و آب زیادی ندارند می توانید از این روش استفاده کنید. البته توجه کنید که باید یکی دو سینی فر بزرگ هم داشته باشید. کافی است پوره گوجه را در یک یا دو سینی فر بزرگ بریزید و حدوداً به مدت 3 ساعت در فر قرار دهید. اگر دو سینی را همزمان در فر گذاشتید وسط کار آنها را جابجا کنید. در ضمن هر نیم ساعت رب خانگی را هم بزنید و دوباره به صورت یک لایه صاف پهن کنید تا یکنواخت پخته شود.

اگر گوجه های شما آبدار بودند یا سینی فر خیلی بزرگی ندارید میتوانید از این روش استفاده کنید. اول پوره گوجه را به همان قابلمه قبلی برگردانید و حرارت بدهید. بعد از این که شروع به غل زدن کرد شعله را حسابی کاملاً کنید. صبر کنید تا یک سوم (یا نصف، اگر گوجه خیلی آب داشت) از آب گوجه بخار شود. بعد پوره غلیظ شده را به سینی فر منتقل کنید. بگذارید داخل فر گرم شده تا به غلظت دلخواه شما برسد. هر نیم ساعت از فر خارج کنید و هم بزنید.

 

 

نکته پخت رب خانگی در فر:

وقتی حجم پوره گوجه  تقریباً نصف شد دمای فر را به 120 درجه کاهش دهید. به پختن در فر و هم زدن در فواصل ثابت ادامه دهید تا زمانی که رب خوش رنگ و براقی داشته باشید.

در این روش که از قدیم مرسوم بوده نیازی به فر نیست. تهیه رب گوجه روی گاز کاملاً ممکن هست. میتوانید روی شعله کم پوره را حرارت بدهید تا غلیظ شود. هر ربع ساعت رب را هم بزنید و اگر چیزی از آن به لبه های قابلمه چسبیده آن را جدا کنید. البته پختن رب روی گاز به صورت یکنواخت کار سختی است و احتمال زیادی وجود دارد که رب بسوزد. باید خیلی مراقب باشید.

نکته پخت رب گوجه خانگی روی گاز:

اگر فر ندارید یا وقت این را دارید که مرتب گوجه را هم بزنید درست کردن رب گوجه به روش سنتی هم کار خیلی سختی نیست. اصلا میتوانید گوجه خام را در مخلوط کن پوره کنید. از صافی رد کنید و بعد با نصف پیمانه روغن و یک قاشق چایخوری نمک روی شعله بگذارید. شعله باید خیلی کم باشد. فقط هر 15-20 دقیقه رب را هم بزنید و اگر چیزی به دیواره های قابلمه چسبیده آن را جدا کنید. فراموش نکنید نکته مهم این است که مدام رب را هم بزنید.

 

 

وقتی رب خوش رنگ و زیبای شما آماده شد و به غلظت مناسب رسید آنها را در شیشه بریزید. شیشه های تمیز و خشک استفاده کنید. با قاشق کاملاً تمیز یا لیسک سیلیکونی رب را به شیشه ها منتقل کنید. سر شیشه را خالی بگذارید طوری که جا برای یک لایه قطور روغن باقی بماند. با مواد ذکر شده دو سه پیمانه رب خواهید داشت. روی هر کدام روغن زیتون بریزید. برای جلوگیری از کپک زدن رب خانگی روغن باید کاملاً سطح را بپوشاند.

 

چگونه رب خوش رنگی داشته باشیم

 

یکی دیگر از روش هایی که از قدیم برای تهیه رب به کار میرفته استفاده از آفتاب هست. هر چند این روش این روزها کمتر استفاده میشه چون بیشتر افراد توی آپارتمان زندگی میکنن واقعاً دلم نیومد که بهش اشاره نکنم. رب گوجه آفتابی طعمش بی نظیره و از نظر خاصیت هم حرف نداره. اصلاً با خوردن عطر و طعم تابستون رو با تمام وجودتون حس میکنید. این روش هم مراحل اولیه ش مثل روشی هست که بالاتر گفتیم. اما بعد از این که گوجه ها رو پوره کردید و با نمک و روغن جوشوندید، بگذارید حد اقل یک سوم از آب گوجه بخار بشه. بعد یک سینی خیلی بزرگ یا چند سینی کوچک رو توی آفتاب قرار بدید و پوره گوجه رو داخلشون بریزید. میتونید کف سینی ها رو هم با مقدار خیلی کمی روغن چرب کنید. برای جلوگیری از ورود حشرات و گرد و خاک یه توری نازک روی سینی بکشید. هر روز به سینی رب زیر آفتاب سر بزنید و به خوبی رب رو زیر و رو کنید. این کار رو تا زمانی ادامه بدید که رب به غلظت مناسب برسه.

 

همان طور که گفته شد برای نگهداری رب گوجه خانگی سه نکته هست که از کپک زدن جلوگیری میکند:

– رب خانگی را در ظرف شیشه ای کاملاً تمیز و خشک شده نگهداری کنید.

– روی رب را با روغن فراوان بپوشانید.

– هر بار که از رب استفاده میکنید از قاشق تمیز استفاده کنید. در ضمن قبل از بستن مجدد در شیشه اطمینان حاصل کنید روغن روی سطح رب را پوشانده است.

برای نگهداری طولانی مدت رب گوجه خانگی بدون کپک باید آن را کنسرو کنید. کنسرو کردن کار سختی نیست ولی کمی زمان میبرد. اما با توجه به زحمتی که برای تهیه رب میکشید ارزشش را دارد. برای این کار:

– ابتدا شیشه ها و درهایشان را چند دقیقه در آب جوش قرار دهید و با حوله تمیز خشک کنید.

– رب را در شیشه ها بریزید طوری که یک سانت روی آن خالی باشد. شیشه ها را آرام روی پیشخوان بزنید تا اگر حبابی روی رب هست از بین برود. سپس در شیشه ها را محکم ببندید.

– یک قابلمه آب بگذارید جوش بیاید. شعله را کم کنید و شیشه ها را نیم ساعت داخل آن قرار دهید. باید چند سانت آب روی شیشه ها را بپوشاند.

رب خانگی کنسرو شده را میتوانید تا یک سال در جای تاریک و خنک نگهداری کنید. اما اگر این کار به نظرتان سخت هست، فریز کردن روش دیگری است که میتوانید از آن استفاده کنید. در این روش رب را در قالب یخ میریزید و در فریزر میگذارید تا یخ بزند. سپس رب های قالبی را خارج کنید و در کیسه زیپ دار قرار دهید. با نگهداری رب در فریزر این محصول خانگی تا 9 ماه بدون کپک و سالم باقی میماند.

 

 

– میتوانید از تایمر استفاده کنید تا به شما یاداوری کند رب را هم بزنید.

– بهترین دیگ برای تهیه رب خانگی قابلمه چدنی روکش دار است.

– کل پروسه تهیه رب گوجه چندین ساعت طول خواهد کشید. و زمان دقیقش هم بستگی به میزان آبدار بودن گوجه دارد. اگر لازم بود جایی بروید میتوانید شعله زیر قابلمه را خاموش کنید. به کارتان برسید و وقتی برگشتید کار را ادامه دهید.

– علت کپک زدن رب خانگی ممکن است کثیف بودن ظروف یا قاشق مورد استفاده باشد.

 

دیدگاه

نام (ضروری)

ایمیل (منتشر نخواهد شد) (ضروری)

وب سایت

برای دریافت جدیدترین دستور های آموزش آشپزی ثبت نام کنید

آموزش آشپزی | کیک و شیرینی و دسر | تزیین غذا | رژیم چاقی و لاغری

| ترجمه تخصصی | ترجمه مقاله

غذای اصلی | کیک و شیرینی | تغذیه و سلامتی | Feed

© 2016 ایران کوک: هر گونه کپی برداری از مطالب سایت ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد لازم به ذکر است که مسئولیت عواقب پزشکی در خصوص بخش رژیم های غذایی بر عهده خوانندگان محترم می باشد.

 برای تهیه رب گوجه ، بهتر است از گوجه های سالم و خوشرنگ استفاده کنید. این گوجه ها در فصل برداشت گوجه که اوایل تابستان می باشد، پیدا می شود، چون در زمستان دیگر نمی توانید گوجه خوشرنگ و ارزان پیدا کنید.

طرز تهیه سرکه انگبینآشنایی با طرز تهیه ترشی اسپانیایی

 برای آماده شدن رب ، نیاز است که که آب رب چند ساعتی بجوشد تا تبدیل به رب شود. برای اینکه متوجه شویم رب آماده شده ،به این مرحله می رسیم که رب شروع به جوشیدن با صدای بلند می کند و حتی به بیرون پرتاپ می شود. این حالت نشان می دهد که آب اضافی رب گرفته شده و رب کاملاً رسیده است.

تبیان، دستیار هوشمند زندگی

چگونه رب خوش رنگی داشته باشیم

پل های ارتباطی

بلوار کشاورز،خیابان نادری،نبش حجت دوست،پلاک 12

public@tebyan.com

02181200000

دسترسی سریع

محصولات و خدمات

اشتراک در خبرنامه

کلیه حقوق این سایت مربوط به موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان می‌باشد.





پاموه – مجله سلامت و پزشکی و دارویی – پاموه » سایتی جامع برای مطالب علمی ، آموزشی ، پزشکی ، خانواده ، موارد مصرف و عوارض جانبی داروها

فهرست

1- در اولین مرحله از ” طرز تهیه رب خانگی” ابتدا گوجه ها را تمیز بشویید و داخل آبکش قرار دهید تا خشک شوند، بعد هر گوجه فرنگی را به 4 الی 5 قسمت برش بزنید و تکه های گوجه را داخل دَبه های دردار بریزید و در آنها را ببندید و به مدت 3 روز در جلوی آفتاب قرار دهید.

نکته : مدت زمان نگهداری گوجه ها در زیر آفتاب بستگی به مدل گوجه ها دارد مثلا اگر گوجه ها کاملا رسیده و تقریبا له است 3 روز کافی است اما اگر گوجه هاتون گوشتی و کمی سفت است باید 6 روز در زیر آفتاب نگهداری کنید.

نکته 2 : دبه ها را تا آخر پر نکنید چون گوجه ها زمانی که جلوی نور خورشید و داخل دبه قرار می گیرند باید جای خالی داشته باشند وگرنه دبه شما پاره میشه و یا در دبه باز میشه و رب بیرون می ریزه .

چگونه رب خوش رنگی داشته باشیم

2- حتما برای جلوگیری از کپک زدن گوجه ها، هر روز 3 یا 4 بار در دست خود دستکش کرده و گوجه ها را با دست بفشارید و له کنید، بعد از 3 روز که گوجه ها کاملا له شده و گوشت گوجه ها از پوست خود کاملا جدا شد، روی یک تشت بزرگ یک صافی با سوراخ های بسیار ریز قرار دهید و گوجه های له شده را در چندین مرحله توی صافی بریزید.

3- هربار بعد از ریختن گوجه ها در صافی، دوباره با دست گوجه ها را فشار دهید تا آب گوجه ها داخل تشت بریزد و فقط پوست و دانه های گوجه در صافی بماند، در آخرین مرحله ، آبی که در تشت ریخته شده را داخل یک قابلمه بزرگ بریزید و روی حرارت ملایم رو به بالا قرار دهید.

نکته: اندازه قابلمه باید خیلی بزرگ باشد چون رب وقتی میجوشد به اطراف پرت میشود.

4- زمانی که آب گوجه ها شروع به جوشیدن کرد مدام با یک کفگیر بزرگ هم بزنید تا ته نگیرد و به دیواره ها زیاد نچسبد، وقتی که آب گوجه ها کاملا بخار شد و یک پوره نسبتا غلیظ در قابلمه باقی ماند نمک و زعفران دم کرده را بریزید و هم بزنید، بعد از یکی دو قل زیر حرارت را خاموش کرده و صبر کنید تا رب خنک بشود.

5-وقتی رب خنک شد داخل ظرف های درب دار بریزید و درب آنها را محکم ببندید و در یخچال نگهداری کنید.

من خودم برای “جلوگیری از کپک زدن رب” همیشه بعد از اینکه رب سرد شد داخل بطری های نوشابه 1.5 لیتری میریزم و روی رب هم 1 قاشق چایخوری روغن مایع میریزم و درِ بطری ها رو محکم میبندم و داخل یخچال نگهداری میکنم.

علت اصلی کپک زدن رب بخاطر ورود هوا به ظرف رب هست بنابراین اگر از بطری های نوشابه استفاده کنید بخاطر دهانه تنگ احتمال ورود هوا خیلی کم میشه و رب کپک نمیزنه.

اگر ظرف های رب بیرون از یخچال بمانند به مرور زمان تیره رنگ میشوند پس حتما برای جلوگیری از تیره شدن رب ، هم در ظرف رب رو محکم ببندید و هم ظرف های حاوی رب رو داخل یخچال نگهداری کنید.

برای خوشرنگ شدن رب حتما سعی کنید از گوجه های قرمز و کاملا رسیده استفاده کنید و اگر مثل من از زعفران دم کرده هم در درست کردن رب استفاده کردید رب شما بسیار خوشرنگ خواهد شد و طعم غذاهایی که از رب در آنها میریزید بسیار خوشمزه تر خواهد شد.

نکته مهم : نمک را حتما در آخر کار به رب اضافه کنید، چون اگر در اول کار نمک بریزید بخاطر وجود آب در قابلمه فکر خواهید کرد کم نمک است و نمک بیشتری خواهید ریخت و بعد از اینکه آب نمک کشیده شود رب شما شور خواهد شد.

نکته : در طرز تهیه رب گوجه در مخلوط کن، در مقدار کم مثل 1 یا 2 کیلو گوجه میتوانید گوجه ها را بعد از شستن و چند تکه کردن داخل مخلوط کن بریزید و به شکل پوره در بیاورید و بقیه مراحل هم مثل روشی که در بالا گفتم انجام دهید فقط با این تفاوت که مقدار نمک و زعفران بسیار کمتر خواهد شد.

تفاله های گوجه را میتوانید در زیر خاک بریزید و پرورش دهید و با رعایت اصول کاشت گوجه فرنگی، بعد از چند سال گوجه فرنگی خانگی داشته باشید.

گردآوری از مجله پاموه

این مطلب برای شما مفید بود ؟

ستاره سمت راست بیشترین امتیاز است.لطفا به نویسنده این مطلب ستاره بدید.

میانگین آراء 3.5 / 5. تعداد: 18

اولین نفری باشید که به این نویسنده امتیاز میده 🙂

خیلی متاسفم که مطلب رو دوست نداشتی

برای ارتقاء مطلب کمکم میکنی ؟

لطفا دلیل اینکه مطلب رو دوست نداشتی بهم بگو

سلام من به رب گوجه درحال پخت زرد چوبه زدم والان که در شیشه ریختم مرتب ربها بالا می ایند و از شیشه سر ریز می شوند نمی دونم چکار کنم ؟

دیگران می خوانند

چطور “مربای انجیر” درست کنم؟ + طرز تهیه مربای انجیر

چطور “خوراک عدسی خوشمزه” درست کنم؟ عدسی با سیب زمینی برای 6 نفر

چطور “مرغ بریان” را در فر درست کنم؟ طرز تهیه مرغ بریان در فر خانگی

“طرز تهیه کیک خیس پرتقالی بسیار خوش طعم” + طرز تهیه کیک پرتقالی

چطور “سالاد سزار” درست کنم؟ + مواد لازم برای ۴ نفر + انواع سالاد

“طرز تهیه کیک هلو” + راحت ترین روش پخت کیک هلو برای 8 نفر

طرز تهیه ژله رولی با بستنی و ژله رولتی با مارشمالو + 10 خواص ژله برای سلامتی

چطور دسر “ژله آکواریومی” درست کنم؟ برای 8 الی 10 نفر

چطور “خورش آلو مسما گیلانی” آلو قیسی درست کنم؟ برای 6 الی 8 نفر

چطور “خورش به” با مرغ درست کنم؟ + طرز تهیه خورشت به برای 6 الی 8 نفر

چگونه رب خوش رنگی داشته باشیم

جدیدترین ها


مزیت های خرید آنلاین شال و روسری


مزایای جوانسازی پوست با روش های…


تاثیر سلامت پوست سر بر کیفیت مو…


با انواع مداد آرایشی و کاربرد آنها…


بیماری بواسیر را بهتر بشناسیم…

آرتان طب بزرگترین داروخانه مجازی ایران با امکان تحویل دارو درب منزل در تهران و تمامی شهرهای ایران

خرید بلیط هواپیما , تور مسافرتی و رزرو هتل با الی گشت

برای اطلاع از قیمت سمعک و یا خرید سمعک گوش بصورت اقساطی می توانید با کلینیک شنوایی تهران صفیر تماس بگیرید

تیک بان سایت معتبر خرید اینترنتی بلیط هواپیما

نکته بسیار مهم :

تمام توصیه های دارویی ، گیاهی و پزشکی موجود در این سایت فقط جهت افزایش آگاهی بوده و جایگزین تجویز پزشک نیست.شما به هیچ عنوان مجاز به خوددرمانی و مصرف خودسرانه داروها و گیاهان دارویی نیستید.این سایت هیچ مسئولیتی در این مورد ندارد.قوانین | حریم شخصی | تماس با ما (بخش تبلیغات) : 09144029928 (فقط سوالات مربوط به تبلیغات)

هیچ محصول و یا دارویی برای فروش نداریم.لطفا سوال نفرمایید.

در صورتی که هرگونه مشکل پزشکی فوری و اورژانسی دارید این سایت هیچ کمکی به شما نمی کند.

آدرس بیمارستان های تهران و شماره هایی که ممکن است نیاز داشته باشید.(کلیک)

 

امتیاز کاربران

شما به راحتی میتوانید در خانه رب گوجه فرنگی درست کنید که هم خیلی سالم و بدون مواد افزودنی است و هم قیمت مناسبی برای شما تمام خواهد شد.

گوجه فرنگی 10 کیلو نمک سه قاشق آب 8 لیوان روغن پنج قاشق

ابتدا گوجه فرنگی ها را می شوییم و با چاقو از وسط به دو قسمت تقسیم می کنیم. گوجه فرنگی ها را در قابلمه ای می ریزیم و آب را به قابلمه اضافه می کنیم و روی حرارت قرار می دهیم. صبر می کنیم تا آب درون قابلمه به جوش بیاید. پس از اینکه گوجه ها خوب جوشیدند آنها را همراه با آبی که داخلش ریخته بودیم روی یک توری سیمی(آبکش) با سوراخ های بسیار ریز می ریزیم و گوجه ها را به آرامی روی توری فشار می دهیم تا پوست و دانه هایشان جدا شود و آب گوجه فرنگی به دست بیاید. حال آب گوجه فرنگی را مجددا در قابلمه می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم تا به جوش آید. زمانی که رب گوجه فرنگی کمی غلیظ شد و شروع به قل زدن کرد نمک را اضافه می کنیم. برای اینکه متوجه شویم غلظت رب گوجه فرنگی کافی است باید با قاشق روی رب در قابلمه خطی بکشیم ، اگر مدتی طول کشید تا شکاف پر شود غلظت رب گوجه فرنگی ما تقریبا کافی است. در این مرحله باید کاملا مراقب رب باشیم. مرتب رب گوجه فرنگی را هم بزنیم تا ته نگیرد چون اگر ته بگیرد رب ما طعم ناخوشایندی خواهد داشت. در پایان روغن را به رب اضافه می کنیم و کمی رب گوجه فرنگی را تفت می دهیم. در صورت تمایل می توانید مقدار روغن را بیشتر کنید. پس از اینکه رب گوجه فرنگی آماده شد آن را در ظرفی بزرگ مانند تشت می ریزیم و اجازه می دهیم خوب خنک شود . پس از اینکه رب گوجه فرنگی به دمای محیط رسید آنرا در ظروف دلخواه بسته بندی می کنیم و در یخچال قرار می دهیم.

چگونه رب خوش رنگی داشته باشیم

میزان غلظت رب گوجه فرنگی هم در ماندگاری و طعم آن تاثیرگذار است. اگر رب گوجه فرنگی خود را شل و آبدار بردارید با سرعت زیادی کپک می زند. البته اگر رب گوجه فرنگی خود را خیلی سفت هم بردارید طعم ناخوشایندی مانند سوختگی می دهد. دوستان این نکته رو اضافه کنم که رب گیری از هر چیزی اصولش اینه که آب اون چیز گرفته بشه و از تفاله اش جدابشه و انقدر جوشیده بشه تا تبدیل به رب بشه. برای گوجه یا ابش رو با روشی که گفتم جدا میکنید یا با روش قدیمی و سنتی مادربزرگامون که چند روز توی افتاب میذاشتن تا گوجه له بشه یا با روش سوم اینکه با دستگاه آب گوجه رو میگیرند. هیچ فرقی نداره درهر صورت باید اب گوجه گرفته بشه و جوشیده بشه و تبدیل به رب بشه. نکته بعدی اینکه با 10 کیلو ، دو کیلو رب بدست میاد. هیچ روشی نفی بر روش دیگر نیست.

 

مجله رنگل ، جامع ترین مجله عروسی است و همچنین دربردارنده موضوعاتی همچون خانه داری، آشپزی، خیاطی و… می باشد. مطالب رنگل را دنبال کنید.

© 2020 Rangol. All Rights Reserved.

Design & Development by Amesterida

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

راهنمای جامع طرز تهیه رب گوجه خانگی

در این مقاله با راهنمای جامع طرز تهیه رب گوجه خانگی با شما همراه خواهیم بود. اگر شما هم از رب­های صنعتی با انواع مواد افزودنی فراری هستید، حتما این متن را تا پایان مطالعه نمایید.

·      طرز تهیه رب گوجه فرنگی خانگی که کپک نزند

چگونه رب خوش رنگی داشته باشیم

·      طرز تهیه رب گوجه فرنگی سنتی

·      طرز تهیه رب گوجه خانگی خوش رنگ

·      رب خانگی چطور درست کنیم

·      طرز تهیه رب گوجه فرنگی خانگی با چرخ گوشت

·      عکس رب گوجه فرنگی خانگی

·      طرز تهیه رب گوجه فرنگی با مخلوط کن

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

رب گوجه فرنگی یکی از اصلی­ترین و محبوب­ترین چاشنی­هایی است که به دلیل عطر و طعم بی­نظیر آن در سرتاسر دنیا استفاده می­شود.

 

 

 

شاید برایتان جالب باشد که بدانید، تاریخچه درست کردن رب گوجه به عنوان یکی از پرکاربرد­ترین چاشنی‌های غذایی برای اولین بار به کشور ایتالیا برمی‌گردد.

در ایران هم از زمان­­های قدیم رسم بر این بوده است که در فصل تابستان به دلیل فراوانی گوجه فرنگی، بساط درست کردن آن را در حیاط و پشت بام­ها به راه بیاندازند.

ما هم امروز قصد داریم انواع روش­های درست کردن این چاشنی پرطرفدار را به شیوه ارگانیک و طبیعی به شما آموزش دهیم؛ پس با ما همراه باشید.

 

طرز تهیه رب گوجه فرنگی خانگی که کپک نزند

قطعاً یکی از مواردی که در درست کردن رب گوجه خانگی مطرح است، این است که با توجه به این که ماده افزودنی به آن اضافه نمی­شود، چگونه می­توان از کپک زدن آن جلوگیری کرد؟

بر خلاف تصور عموم تهیه رب بسیار ساده است. ما همراه شما هستیم تا با آموزشی ساده راه درست کردن رب گوجه خانگی بدون کپک را به شما یاد دهیم؛ پس این مطلب را تا پایان مطالعه نمایید.

مواد لازم جهت تهیه رب گوجه خانگی بدون کپک

 

برای شروع کار فر را بر روی دمای 150 درجه تنظیم کنید تا گرم شود؛ سپس شاخ و برگ­های گوجه را جدا کرده و آن­ها را در اندازه­های درشت خرد کنید تا حین پخت له نشوند.

گوجه­ها را درون قابلمه بریزید؛ سپس حدود 2 دقیقه روی شعله زیاد گاز هم بزنید تا له شوند. سپس نصف پیمانه از روغن زیتون را به همراه یک قاشق چای­خوری نمک اضافه کنید.

چگونه رب خوش رنگی داشته باشیم

البته می­توانید از نمک بیشتری استفاده نمایید؛ چرا که اضافه کردن نمک یکی از راه­های جلوگیری از کپک زدن رب می­باشد.

 

در مرحله بعدی گوجه را در مخلوط کن بریزید و پالس بزنید تا کاملاً یک دست و صاف شود. سپس پوره را از صافی رد کنید تا پوست و تخم­های گوجه از آن جدا شود.

سپس پوره­ها را در دو سینی بزرگ فر بریزید و به مدت 3 ساعت درون فر بگذارید. به خاطر داشته باشید اگر دو سینی را همزمان با هم در فر گذاشتید، باید وسط کار آن­ها را جا به جا کنید.

زمانی که حجم پوره تقریباً نصف شد، دمای فر را به 120 درجه کاهش دهید. این مرحله را تا وقتی که رب خوش رنگ و براقی به دست آید، ادامه دهید.

پس از آماده و خنک شدن رب، آن­ها را با لیسک سیلیکونی در ظروف شیشه­ای یا پلاستیکی کاملاً تمیز و بی بو بریزید و روی آن­ها را با کمی روغن (ترجیحاً روغن زیتون) بپوشانید تا از کپک زدگی آن جلوگیری نمایید.

در ظروف رب باید کاملاً کیپ و محکم شود و سپس آن­ را در یخچال نگهداری نمایید. این کار باعث کاهش احتمال کپک زدگی رب می­شود.

 

 

 

این نکته را به خاطر داشته باشید که اگر به هر دلیلی روی رب لکه­های کپک ظاهر شد، باید کل آن را دور بریزید و از هیچ قسمت آن استفاده ننمایید.

چون غذا­ها همیشه از قسمت­های انتهایی شروع به کپک زدن می­کنند و امکان دارد شما قارچ­های حاصل از آن را با چشم نبینید، اما این به معنی سالم بودن رب نیست و می­تواند شما را دچار مسمومیت نماید.

همچنین اگر قصد نگهداری طولانی مدت رب گوجه­ها را دارید، با توجه به افزایش احتمال کپک زدن آن­ها می­توانید، آن­ها را در قالب­های یخ در فریزر قرار دهید و هر زمان که نیاز داشتید، به راحتی استفاده نمایید.

 

طرز تهیه رب گوجه فرنگی سنتی

با توجه به این که در رب­های صنعتی موجود در بازار از مواد افزودنی و نگهدارنده به میزان زیادی استفاده می­شود، جهت حفظ سلامتیمان بهتر است به فکر تهیه رب گوجه­های خانگی باشیم.

برای شروع کار باید از گوجه­های رسیده و شیرین استفاده نمایید. بهترین گوجه­ها برای تهیه رب، گوجه­های گوشتی و در وهله دوم گوجه­های آب­دار می­باشند.

 

ابتدا باید گوجه­های انتخاب شده را خوب بشویید و بعد از آن مدت زمانی صبر کنید تا کاملاً خشک شوند. سپس گوجه­ها را به 4 یا 8 قسمت قاچ کرده و در ظرف بزرگی مانند تشت قرار دهید.

در این مرحله روی گوجه­ها نمک بپاشید. به خاطر داشته باشید یکی از راه­هایی که از کپک زدن رب جلوگیری می­کند، این است که کاملاً شور شود.

سپس 24 ساعت در زیر نور مستقیم آفتاب قرار دهید و هر چند ساعت یکبار هم بزنید تا کپک نزنند. این کار را تا زمانی که پوست گوجه از قسمت گوشتی آن جدا شود، ادامه دهید.

در مرحله بعد باید پوست و تخم گوجه فرنگی را جدا کنید. برای این کار احتیاج به یک صافی و یک آبکش دارید. گوجه­ها را یک بار با آبکش و بار دیگر با صافی، صاف کنید.

برای بهتر جدا شدن پوست و تخم گوجه­ها می­توانید از دست­هایتان کمک بگیرید و با چنگ زدن گوجه­ها کاری کنید تا آب گوجه­ها کاملاً گرفته شود.

حال آب گوجه­های صاف شده را در یک قابلمه مناسب ریخته و اجازه دهید چند ساعت روی شعله ملایم بپزد. در این حین مرتب رب را هم بزنید تا ته نگیرد. رب باید تا زمان غلیظ شدن و تبخیر شدن آب آن کاملاً بپزد.

 

در مرحله آخر پس از چشیدن نمک آن باید روغن را اضافه کنید؛ سپس وقتی غلظت رب به میزان دلخواه رسید، زیر قابلمه را خاموش نمایید.

پس از خنک شدن رب، آن­ها را در ظرف شیشه­ای یا پلاستیکی بریزید، روی آن را با یک لایه روغن بپوشانید، در ظرف را محکم ببندید و در یخچال قرار دهید.

رب گوجه طبیعی و سالم شما آماده مصرف می­باشد، نوش جان!

 

طرز تهیه رب گوجه خانگی خوش رنگ

با توجه به این که رب گوجه یکی از چاشنی­هایی است که در بسیاری از غذا­ها مورد استفاده قرار می­گیرد، خوش رنگ و لعاب بودن آن اهمیت زیادی دارد.

جهت خوش رنگ شدن رب گوجه­های خانگی، راه حل­های بسیار ساده­ای وجود دارد که در ادامه به ذکر آن­ها خواهیم پرداخت.

1- نوع گوجه­ها: اولین و مهم­ترین موردی که در تهیه رب گوجه­های خانگی حائز اهمیت است، استفاده از گوجه­هایی با پوست نازک و قرمز رنگ با گوشتی که سفت و سفید نباشد.

طبیعتاً گوجه­های قرمز­تر و مرغوب­تر، رب­های خوش رنگ­تری را به عمل می­آورند. همچنین به خاطر داشته باشید، گوجه­های گلخانه­ای به دلیل آب کمی که دارند، رنگ خوبی به رب نمی­دهند، پس از آن­ها استفاده نکنید.

2- رنگ و طعم بهتر: همان­طور که گفته شد، رب­ها در هنگام پخت حباب­هایی را ایجاد خواهند کرد. اگر این حباب­ها به علت ترکیدن، به سمت بالا پرتاب شوند ، مقداری از آن­ها به دیواره­های ظرف خواهند چسبید.

داغ بودن ظرف باعث ایجاد حالت سوختگی و رنگ قهوه­ای در رب می­شود. شما باید با دقت این تکه­ها را جدا کرده و به هیچ عنوان به داخل ظرف برنگردانید، در غیر این صورت رنگ و طعم رب شما خراب خواهد شد.

3- حرارت لازم برای پخت رب: همچنین میزان حرارت شعله نیز در رنگ رب موثر می­باشد. بهترین درجه شعله، آن است که متوسط رو به زیاد باشد تا رب به اندازه کافی قل قل کند و در زمان مناسبی پخته شود.

4- زمان لازم برای پخت رب: یعنی رب هر چه بیشتر از حد مجاز پخته شود تغییر رنگ می­دهد. پختن بیش از حد، رنگ رب را از قرمز به جگری تغییر می­دهد و آن را تیره می­کند.

5- میزان روغن برای خوش رنگ شدن رب: اگر شما از یک قابلمه بزرگ برای تهیه رب استفاده می­کنید، ریختن تنها یک قاشق روغن مایع در ربتان می­تواند در خوش رنگی آن تاثیر به سزایی داشته باشد.

البته مراقب باشید که در ریختن روغن زیاده روی نکنید، چرا که می­تواند سبب چرب شدن و بی کیفیت شدن رب شما شود.

6- ظرف مناسب برای پخت رب: در نهایت توصیه ما به شما این است که برای پخت رب خوش رنگ­تر از قابلمه­های چدنی و یا قابلمه­های مسی استفاده نمایید. جنس مسی سبب خوش رنگی رب شما می­شود.

 

رب خانگی چطور درست کنیم

اگر به دنبال بهترین روش­ها جهت پخت رب خانگی می­گردید، ما 3 دستور عالی و متفاوت برای شما آماده کرده­ایم تا با سلیقه و شرایط خودتان از یکی از این 2 روش استفاده نمایید.

3 روش معروف درست کردن رب خانگی به شرح زیر می­باشد:

1- طرز تهیه رب گوجه با جوشاندن گوجه خام

2- طرز تهیه رب گوجه آفتابی یا پخت رب گوجه با آفتاب

با توجه این که این روش به فصل خاصی وابسته نیست و احتیاجی به نور آفتاب هم ندارد، متدوال­ترین شیوه تهیه رب گوجه خانگی می­باشد.

مواد لازم جهت تهیه رب گوجه خانگی با جوشاندن گوجه خام

 

در مرحله اول مشابه مطالبی که پیش از این گفته شد، ابتدا گوجه­های سالم را شسته و صبر کنید تا آب بیندازند. سپس آن­ها را به 3 الی 4 قسمت برش بزنید.

در مرحله بعد گوجه­ها را درون قابلمه ریخته و به آن­ها نمک اضافه کنید. این کار باعث افزایش ماندگاری و جلوگیری از فساد رب گوجه می­شود.

قابلمه را بر روی شعله متوسط قرار دهید و در ظرف را ببندید تا رب گوجه­ها کم کم آب انداخته و در آب خودشان شروع به جوشیدن کنند.

پس از حدود نیم ساعت تا یک ساعت که گوجه­ها پخته شدند، گوجه­ها را با دست ورز دهید و تکه تکه از صافی عبور دهید به نحوی که پوست و دانه­های گوجه درون صافی باقی بماند.

بعد از انجام این مراحل، باید گوجه­ها را روی شعله با حرارت بالا قرار دهید تا به جوش آید و سپس حرارت آن را کم نمایید و هر نیم ساعت یک بار آن را هم بزنید، تا ته نگیرد.

سپس حرارت گاز را کم کرده و اجازه می­دهیم 15 دقیقه بجوشد؛ البته اگر مایل هستید که رب غلیظ­تری داشته باشید، باید مدت زمان بیشتری با حرارت کم آن را بجوشانید.

حال به ازای هر یک کیلو رب (نه گوجه)، یک قاشق غذاخوری روغن جهت جلوگیری از کپک زدگی به رب اضافه کنید و بعد از 1 الی 2 دقیقه زیر گاز را خاموش نمایید و در ظروف شیشه­ای یا پلاستیکی بریزید.

این روش بیشتر در مناطق گرمسیری با آفتاب سوزان و همچنین در فصل تابستان، کارآیی دارد. کسانی که دوست دارند، رب گوجه ترش­تری داشته باشند، می­توانند از این شیوه استفاده نمایند.

مواد لازم برای تهیه رب گوجه آفتابی

 

در این روش ابتدا گوجه­ها را شسته و پس از خشک  شدن، آن­ها را به چند تکه تقسیم نمایید. سپس با توجه به حجم گوجه­ها، یک کیسه نمک روی آن­ها بریزید.

 

حال گوجه­های بریده و نمک زده را درون قابلمه بریزید و 2 روز در مقابل آفتاب قرار دهید. ضمناً هر چند ساعت یک بار آن­ها را هم بزنید تا کپک نزنند.

همچنین جهت جلوگیری از ورود گرد و خاک و حشرات موذی به قابلمه، بهتر است روی آن را با یک توری بپوشانید.

در طی این 2 روز، چند بار گوجه­ها را با دست ورز دهید تا کاملاً له شوند. وقتی گوجه­ها رسیدند و پوست آن­ها از گوشتشان جدا شد، آن­ها را خوب ورز داده و از صافی عبور دهید.

گوجه­ها را درون صافی ورز دهید تا گوشت و آب گوجه از صافی رد شود و فقط تخم و پوسته آن درون صافی باقی بماند.

 

بقیه مراحلی که برای تهیه رب گوجه آفتابی انجام می­شود، مشابه روش قبلی است. یعنی ابتدا گوجه­ها را درون قابلمه ریخته و سپس آن را بر روی حرارت متوسط قرار می­دهیم تا آب اضافیش بخار شود.

وقتی صدای جوشیدن و قل قل کردن رب را شنیدیم، به این معنی می­باشد که رب گوجه رسیده است. حال باید شعله را ملایم کرده و اجازه دهیم 10 الی 15 دقیقه دیگر نیز بجوشد تا کاملاً غلیظ شود.

در این مرحله هم مشابه روش پیشین، به ازای هر کیلو رب 1 قاشق غذاخوری روغن مایع به رب اضافه کرده و بعد از 1 الی دو دقیقه قل خوردن و هم زدن آن، گاز را خاموش می­کنیم.

برای سفت و غلیظ­تر شدن رب، باید حرارت را کم کرده و اجازه دهیم 30 دیگر بجوشد؛ البته هر 5 دقیقه نیز آن را هم می­زنیم تا ربمان ته نگیرد.

طرز تهیه رب گوجه فرنگی خانگی با چرخ گوشت

مواد لازم جهت تهیه رب گوجه فرنگی خانگی با چرخ گوشت

 

در این روش ابتدا گوجه­ فرنگی­ها را تمیز شسته و سپس آن­ها را با چرخ گوشت به شکل پوره درمی­آوریم، به طوری که اثری از تخم و پوست آن باقی نماند.

حال گوجه فرنگی­های له شده را درون یک قابلمه مسی یا لعابی بزرگ ریخته و بر روی حرارت ملایم قرار می­دهیم تا مایه آن غلیظ شود.

اما اگر نخواهیم رب غلیظ شود، می­توانیم وقتی غلظت آن مشابه غلظت ماست شد، مقداری نمک به حدی که نه زیاد شور شود و نه بی نمک، به آن اضافه کنیم.

به خاطر داشته باشید که بهتر است در پایان طبخ، نمک را به میزان کافی به رب اضافه کنید و وقتی سفت شد و آب آن تبخیر شد از روی حرارت بردارید.

زمانی که رب گوجه کمی سرد شد، آن را در بطری­های شیشه­ای یا پلاستیکی تمیز می­ریزیم؛ البته به خاطر داشته باشید به اندازه 4 انگشت از سطح بالای رب باید خالی باشد.

 

عکس رب گوجه خانگی

در این بخش تعدادی از عکس­های رب گوجه­های خانگی خوش رنگ و لعاب را با هم تماشا می­کنیم. با ما همراه باشید تا شما هم از این دیدن این عکس­ها لذت ببرید.

 

طرز تهیه رب گوجه فرنگی با مخلوط کن

طرز تهیه رب گوجه با مخلوط کن در بعضی بخش­ها با دیگر روش­هایی که پیش از این بیان شد، کمی متفاوت است.

مواد لازم جهت تهیه رب گوجه فرنگی با مخلوط کن

 

برای تهیه رب گوجه با مخلوط کن ابتدا گوجه­ها را شسته و خرد می­کنیم. سپس دانه­های گوجه را با قاشق در می­آوریم؛ چرا که اگر گوجه­ها به همراه دانه­هایشان در مخلوط کن ریخته شوند، سبب تلخی رب می­شوند.

در این روش برای افزایش سرعت روند کار، می­توانیم از دور تند مخلوط کن استفاده کنیم و در زمانمان صرفه جویی نماییم.

در این مرحله باید گوجه­ها درون قابلمه ریخته و روی حرارت بگذاریم و پس از این که نرم و سرد شدند، با توجه به ظرفیت مخلوط کن مقداری از گوجه­های نرم شده را درون آن بریزید و له کنید.

این کار را تا جایی که همه گوجه­ها له شوند، ادامه می­دهیم. سپس آن­ها را از یک صافی با توری درشت رد می­کنیم، به نحوی که آب آن گرفته شود و تفاله­ها درون صافی باقی بمانند.

سپس آب گوجه­ها را درون قابلمه ریخته و بر روی حرارت قرار می­دهیم و هر از گاهی آن را هم می­زنیم تا ته نگیرد.

زمانی که به اواخر پخت نزدیک می­شویم، ممکن است قطرات آب و رب به بیرون پاشیده شود و برای شما ایجاد سوختگی نماید.

 

علت این که از در قابلمه برای این کار استفاده نمی­کنیم، این است که با گذاشتن در قابلمه بخار ایجاد می­شود و آب به درون قابلمه برمی­گردد. اما اگر از صافی فلزی استفاده شود، به دلیل سوراخ­هایی که دارد، بخار آب به راحتی از آن­ها خارج می­شود.

در اواخر پخت، قابلمه را بر روی حرارت متوسط می­گذاریم و وقتی غلیظ و سفت شد، زیر گاز را خاموش می­کنیم و نمک را به رب اضافه می­کنیم.

پس از سرد شدن رب آن را در ظرف­های تمیز می­ریزیم و برای این که هوا به رب نرسد و کپک بزند، روی هر ظرف را با یک قاشق روغن می­پوشانیم.

اگر بخواهید رب گوجه فرنگی­تان را کاراملی کنید، باید رب را در سینی فر قرار دهید؛ البته این مرحله کاملاً اختیاری است و می­توانید همه آن را به شکل سنتی و روی اجاق گاز تهیه نمایید.

همچنین همان طور گفته شد، برای ماندگاری بیشتر رب­ها می­توانید، آن­ها را در قالب­های یخ ریخته و در فریزر قرار دهید.

بد نیست این نکته را نیز بدانید که اگر دوست دارید، رب شما طعم ویژه­تری داشته باشد، می­توانید هنگام قل خوردن رب، فلفل قرمز و یا هر نوع سبزی­جات دیگری که دوست دارید به رب گوجه­تان اضافه نمایید.

منابع:

– وب سایت افق کوروش

– وب سایت فتوکده

– وب سایت ایران کوک

– وب سایت 7 گنج

– وب سایت خوشبخت فود

– وب سایت چاره­ دان

– وب سایت تبیان

– وب سایت سرآشپز پاپیون

– وب سایت نمناک

– وب سایت سروبان

– وب سایت دکتر سلام

– وب سایت مکنزی

 

 

 

 

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

آدرس: تهران-خیابان سپهبد قرنی- جنب بیمارستان آپادانا- پلاک 135-واحد 4

شماره تلفن: 86127412-021


نام کاربری یا آدرس ایمیل *


گذرواژه *

مرا به خاطر بسپار


گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟

چگونه رب خوش رنگی داشته باشیم
چگونه رب خوش رنگی داشته باشیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *