چگونه در خانه جرم گوش را برطرف کنیم

 
helpkade
چگونه در خانه جرم گوش را برطرف کنیم
چگونه در خانه جرم گوش را برطرف کنیم

پست الکترونیکی

support@pezeshket.com

تلفن پشتیبانی

021-91002055

درمان های خانگی جرم گوش می تواند باعث روان شدن جرم گوش و تسهیل در خارج شدن آن شود. جرم گوش، در داخل مجاری گوش ترشح می شود و یک پوشش محافظ چسبناک روی لایه داخلی و ظریف مجرای گوش ایجاد می کند.چگونه در خانه جرم گوش را برطرف کنیم

وقتی جرم گوش بیش از حد ترشح می شود، گوش قادر به پاک کردن سریع آن نیست. این وضعیت باعث بسته شدن مجرای گوش خارجی می شود. تجمع جرم گوش می تواند منجر به کاهش موقتی شنوایی، گوش درد، خارش، بوی بد و ترشح از گوش شود.

روش های درمانی خانگی می تواند باعث روان شدن جرم گوش شود تا خارج کردن راحت آن را فراهم کند. قبل از شروع داروهای خانگی باید با پزشک خود مشورت کنید. پزشک قبل از تجویز هر راهکاری، میزان تجمع جرم گوش و سایر موارد مربوط مانند وضعیت لاله گوش، هرگونه عفونت یا آلرژی فعال، قطره گوش که استفاده می کنید را ارزیابی می کند.

از روغن های خاصی می توان با خیال راحت به عنوان قطره گوش استفاده کرد تا جرم تحت تأثیر آن نرم شود. برخی از آنها همچنین خواص ضد عفونی کنندگی دارند که می تواند به مبارزه با باکتری ها، قارچ ها و سایر میکروب های عامل عفونت کمک کند.

روغن هایی که می توانید به عنوان درمان های خانگی جرم گوش استفاده کنید، عبارتند از:

روغن مورد نظر خود را کمی گرم کنید. اما قبل از قرار دادن آن در گوش خود مطمئن شوید که خیلی گرم نباشد.

سر خود را به یک طرف بچرخانید و با قطره چکان 3-4 قطره از روغن گرم را در گوش بچکانید. اجازه دهید روغن به مدت 10-20 دقیقه در حفره گوش بماند تا کاملاً جذب شده و جرم گوش روان شود. پس از زمان انتظار، سر خود را به پهلو کج کرده و اجازه دهید که جرم به سمت دهانه گوش خارج شود. برای پاک کردن جرم نرم شده از لبه مجرای گوش از پنبه یا دستمال استفاده کنید.

از روغنی که به آن حساسیت دارید استفاده نکنید. در صورت داشتن عفونت گوش فعال یا پارگی لاله گوش، کاملاً از این درمان خودداری کنید. همیشه قبل از استفاده از هر داروی پاک کننده گوش با پزشک خود مشورت کنید.

پراکسید هیدروژن مایعی جوشان است که می تواند برای از بین بردن انسداد گوش ناشی از ضربه یا تولید بیش از حد جرم گوش مورد استفاده قرار گیرد.

قسمت های مساوی پراکسید هیدروژن و آب را خوب مخلوط کنید تا محلول تولید شود. محلول را به قطره چکان گوش منتقل کرده و در حالی که سر خود را به یک طرف متمایل می کنید چند قطره در گوش آسیب دیده بچکانید. 10-20 دقیقه صبر کنید تا محلول موم سفت شده را رقیق کند. سپس با استفاده از یک سواب پنبه به آرامی دهانه مجرای گوش را تمیز کنید.

این دارو را بدون تأیید پزشک امتحان نکنید و هرگز از پراکسید هیدروژن رقیق نشده استفاده نشود. زیرا می تواند به گوش داخلی آسیب جدی برساند.

گلیسیرین یک ماده روان کننده ملایم است که با استفاده از آن می توان با خیال راحت جرم گوش را خارج کرد.

قطره چکان گوش را با گلیسیرین پر کنید. گوش آسیب دیده را به یک سمت متمایل کنید و 3-4 قطره گلیسیرین در گوش بچکانید. دهانه گوش خود را با یک پنبه بسته و سپس سر خود را به موقعیت طبیعی خود برگردانید. پنبه را حداقل برای چند ساعت جدا نکنید. پس از آن می توانید آب گرم را به آرامی در گوش بچکانید تا موم نرم شده خارج شود.

جوش شیرین یا بی کربنات سدیم، احتمال دارد به عنوان یک عامل رقیق کننده برای از بین بردن جرم قرار گرفته و دفع طبیعی آن را آسان کند.

1 قسمت جوش شیرین و 10 قسمت آب معمولی یا شور را مخلوط کنید. سر خود را به یک طرف چرخانده و چندین قطره از این محلول را با استفاده از قطره چکان در گوش آسیب دیده بچکانید. اجازه دهید محلول به مدت 10-20 دقیقه بماند و سپس با استفاده از یک سرنگ آب گرم را به آرامی داخل گوش بچکانید. جریان آب جرم را به سمت دهانه گوش حرکت می دهد و پس از آن می توانید با دستمال یا پارچه نرم آن را پاک کنید. اگر جوش شیرین در دست ندارید می توانید از آب گرم یا نمک نیز برای این منظور استفاده کنید.

قبل از استفاده از این دارو با پزشک خود مشورت کنید تا بعداً از عوارض آن جلوگیری شود. همیشه جوش شیرین را در آب کافی رقیق کنید تا از آسیب دیدن گوش داخلی خود جلوگیری شود و اگرعفونت گوش یا لاله گوش سوراخ دارید این درمان برای شما مناسب نیست.

علاوه بر این، افرادی که از هر قطره گوش دیگری استفاده می کنند یا به هر قطره گوش حساسیت دارند، باید هنگام استفاده از این دارو بیشترمواظب باشند.

مخلوطی از سرکه و الکل برای از بین بردن موم گوش در سنین مختلف استفاده می شود. الکل یک ماده خشک کننده است که در دمای پایین تبخیر می شود. در حالی که سرکه کمک می کند تا تعادل اسیدی طبیعی را در مجرای گوش برقرار شود. هر دو این مایعات خاصیت ضد میکروبی دارند که می تواند به کاهش خطر عفونت گوش کمک کند.

قسمت های مساوی سرکه سفید و الکل را در یک کاسه مخلوط کنید تا محلول ایجاد شود. سر خود را به طرفین بچرخانید تا گوش آسیب دیده به سمت بالا باشد. با استفاده از قطره چکان گوش یا پنبه 2-3 قطره از این محلول را درون گوش قرار دهید. اجازه دهید مایع به مدت 10-20 دقیقه در مجرای گوش بماند.

گوش آسیب دیده را به سمت پایین برگردانید تا مایعات اضافی خارج شود. برای پاک کردن جرم گوش از دهانه مجرای گوش احتمال دارد از یک سواب پنبه استفاده کنید. در مورد اینکه این دارو بی خطر است با پزشک خود مشورت کنید.

شستن گوش به طور معمول توسط پزشک انجام می شود، اما می توانید آن را در خانه نیز امتحان کنید، به شرط آنکه مهارت کافی داشته باشید. فشار آب به هدایت جرم نرم شده به سمت دهانه گوش کمک می کند و بعد با یک پنبه یا پارچه نرم دهانه گوش را تمیز کنید. گوش خارجی را به سمت بالا بچرخانید. با کشیدن قسمت خارجی گوش، به سمت بالا و پشت، کانال گوش خود را صاف کنید. با استفاده از سرنگ آب گرم را به آرامی در گوش آسیب دیده خود بچکانید. گوش را به سمت پایین بچرخانید تا آب آن خارج شود.

افراد مبتلا به دیابت کنترل نشده یا نقض سیستم ایمنی باید از این روش اجتناب کنند زیرا پس از آن به احتمال زیاد به عفونت گوش خارجی مبتلا می شوند.

ماساژ پشت گوش با روغن گرم می تواند باعث شل شدن جرم داخل کانال گوش شود و حرکت آن را به سمت دهانه راحت کند.

گرمای ملایم روغن می تواند جرم را رقیق کند، در حالی که حرکت انگشتان ممکن است آن را به سمت خارج از مجرای گوش روان کند. انگشتان خود را به مقداری روغن گرم آغشته کرده و از آنها برای ماساژ قسمت پشت لاله گوش استفاده کنید و فقط فشار آرامی وارد کنید. چند دقیقه ماساژ به نرم شدن و جدا شدن موم کمک می کند تا دفع آن راحت تر شود. در حالی که دهان خود را باز و بسته می کنید، لاله گوش خود را بکشید تا جرم را به سمت دهانه گوش بکشید. با استفاده از یک پارچه نرم جرمی را که به گوش خارجی رسیده است پاک کنید.

قبل ازاستفاده ازاین روش باید گوش خود را با روش مناسب ماساژ دهید. حرکت اشتباه می تواند با فشار دادن موم به داخل، وضعیت را بدتر کن

می توانید به مدت چند روز از هر یک از نرم کننده های ذکر شده در بالا استفاده کنید تا جرم گوش را به خوبی روان شده و از جای خود خارج شود و سپس با استفاده ازشستشو گوش آن را به آرامی از مجرای گوش خارج کنید.

احتمال دارد نرم شدن موم و شستشوی گوش طول بکشد تا جرم اضافی آن از بین برود تا گرفتگی کاملا برطرف شود. اگر پس از چند بار استفاده جرم گوش بهتر نشد، با پزشک خود تماس بگیرید.

از روش های تهاجمی برای تمیز کردن جرم گوش گوش دوری کنید. این روش ها مانند شمعدان گوش و قرار دادن سواب های پنبه ای تهاجمی می تواند به گوش داخلی و لاله گوش آسیب برساند وجرم را به سمت داخل فشار دهد.

تمیز کردن گوش با ابزارهای تیز می تواند:

استفاده از یک شمع مخروطی شکل توخالی و نگه داشتن شعله آن بر روی گوش آسیب دیده، یک روش برای ذوب کردن جرم گوش است. با این حال، شمع داغ می تواند در داخل گوش چکه کند و باعث آسیب دیدگی و سوختگی شود.

شما نمی توانید به طور کامل از تجمع جرم گوش خود جلوگیری کنید یا شکل کانال گوش خود را تغییر دهید؛ اما در اینجا مواردی وجود دارد که می توانید برای کاهش میزان تجمع جرم گوش در نظر بگیرید:

جرم گوش به سلامت گوش کمک می کند. اما اگر به مرور زمان جمع شود می تواند آزار دهنده باشد. ضروری است که همیشه قبل از اقدام به استفاده از داروهای OTC یا خود درمانی برای برداشتن موم گوش، با پزشک خود مشورت کنید. داخل گوش بسیار شکننده است و اگر درمان به درستی انجام نشود می تواند آسیب جبران ناپذیر ببینید.چگونه در خانه جرم گوش را برطرف کنیم

در صورت بروز علائم شدید پس از برداشتن جرم گوش، مانند درد گوش، ترشح، خونریزی یا مشکل شنوایی، سریعا با پزشک تماس بگیرید.

منبع:

https://www.emedihealth.com/earwax-treatment.html


 

مطمئن باشید که سندرم گوش موزیکال نشانه زوال عقل نیست بلکه به…

آیا نیاز به سمعک دارم؟ اگر از سمعک استفاده نکنم شنوایی من…

برخی افرادی که تن و لحن صدای خودشان را دوست ندارند به…

گزگز گلو ، احساسی در گلو، چیزی بین قلقلک و خارش  است…

سرطان گوش چیست؟ سرطان گوش بسیار نادر است. اما برخی از انواع…

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

تا به حال حس کرده اید که گوشهایتان کیپ شده است؟ اجرام اضافی درون گوش سبب میشود که نتوانید درست بشنوید.گوش پاک کن راه حل امن و مناسبی برای پاک کردن اجرام داخل گوش نیست ؛ در این بخش از سلامت نمناک به مواردی می پردازیم که چگونه گوش خود را تمیز کنید و اگر نتوانستید به پزشک مراجعه کنید. 

اجرام کثیفی که باعث تولید باکتری میشود، توسط خود بدن تولید میشود که معمولا هر دو گوش از این قضیه مستثنی نیستند. بسیاری از مردم هرگز گوشهایشان را تمیز نمیکنند، که این امر بر روی شنوایی آنان تاثیر می گذارد و باعث گرفتگی و کیپ شدن گوش می شود.

اگر دچار این مورد شدید باید علائم زیر را داشته باشید:

اگر احساس کنید گوشهایتان پر شده یا صدای زنگ از گوشتان بشنوید، ممکن است در این حالت اجرام اضافی در گوشتان جمع شده باشد.

افراد مسن و دیابتی ها، در معرض خطر بیشتری هستند، که در این صورت پرده گوش آنان روند حذف این اجرام را مشکل می سازد.چگونه در خانه جرم گوش را برطرف کنیم

بهترین راه برای رفع اجرام گوش رفتن پیش پزشک است.در این حین پزشک با وسایل خاص خود نظیر سرم شست و شوی گوش، گوش شما را شست و شو داده و اجرام را خارج می کند.

اگر می خواهید این کار را در خانه انجام دهید، پس به روش زیر عمل کنید: 

از یک پنبه به جای گوش پاک کن استفاده کنید، زیرا گوش پاک کن اجرام را به سمت پرده گوش نزدیک کرده و به گوش آسیب می زند یا با پارچه ای گرم شست و شو دهید. 

قطره هایی در داروخانه ها موجود است که سبب نرم شدن اجرام می شود.این قطره شامل روغن معدنی، روغن بچه، گلیسیرین، پروکسید، آب اکسیژنه و نمک طعام است.

چند قطره از آن را درون گوشتان بریزید و سپس گوش خود را خشک کنید. دستورالعمل روی قطره را بخوانید و اگر علائم ادامه داشت با پزشک خود تماس بگیرید.

در این روش شما به آرامی محلول آب یا نمک را درون گوش خود میریزید، این کار موثر است.اگر قبل آن 15 تا 30 دقیقه از نرم کننده جرم گوش استفاده کنید، بهتر است که گوش خود را با آب گرم بشویید تا به دمای بدن برسد .

همچنین می توانید از پزشکتان بخواهید که این کار را در مطبش انجام دهد. خارج از گوش خود را با پارچه ای تمیز پاک کنید. اگر از گوش پاک کن استفاده کنید آن را به پرده گوش خود نزدیک نکنید، بهتر است از نرم کننده برای این کار استفاده کنید.

مردم معمولا گوش خود را تمیز نمی کنند، در این صورت اگر برای تمیز کردن آن از گوش پاک کن و سایر وسایل استفاده کنند، فقط اجرام را به سمت پرده گوش می برند که باعث کیپ شدن آن می شود.

قانون اکثر دکترها این است که چیزی کوچکتر از آرنج خود را داخل گوش خود نکنید، یعنی اینکه اشیای تیز و کوچک به گوشتان صدمه می زند. 

سعی نکنید آن را با انگشت دست تمیز کنید، اگر که دیابت دارید چون سیستم ایمنی بدنتان ضعیف شده و ممکن است که باعث آسیب رساندن به گوش شود و آن را سوراخ کند.  برخی شمع را درون گوش خود می کنند تا حرارت آن اجرام را بسوزاند و به خود جذب کند، اما این کار به گوش آسیب می زند.

اگر شما سریعا خود را درمان نکنید، علائم بدتر می شود.اجرام گوش زیاد شده و شنوایی کمتر می شود. حتی ممکن است بقدری گوش را جرم بگیرد ، که تشخیص پزشک برای ریشه یابی سایر مسائل مربوطه سخت می شود. 

-احساس پری گوش

– کاهش شنوایی

-حتی ممکن است منجر به مشکلات پزشکی دیگر نظیر عفونت شود.

علائم عفونت گوش در بزرگسالان شامل موارد زیر است:

-درد در میانه ی گوش و مشکل شنیداری 

-علائم عفونت گوش سریعا توسعه می یابد اگر به درد گوش خود توجه نکنید و آن را درمان نکنید، برای تشخیص بهتر است با راهکار پزشکی به یک متخصص مراجعه کنید.

اگر بیش از یکبار در سال این مشکل را دارید یا علائم دیگری نیز دارید، به پزشک خود بگویید تا هر 6 تا 12 ماه پاکسازی حرفه ای گوش را برایتان انجام دهد.

موارد زیر را برای این کار رعایت کنید:

اشیای کوچک را وارد گوش نکنید، چون به پرده گوش صدمه می زند. 

در برابر صداهای بلند قرار نگیرید.

از صداگیر استفاده کنید.

زمانیکه صداهای اطرافتان بسیار زیاد است، و یا اگر از هدفون استفاده می کنید صدای آن را کم کنید تا کس دیگری صدای موزیک شما را نشنود حتی صدای سیستم صوتی ماشین خود را زیاد نکنید. 

پس از شنا گوشتان را خشک کنید، از یک پارچه تمیز استفاده کنید یا سر خود را بتکانید تا اب اضافه ی گوش خارج شود. 

زمانیکه دستورات پزشکی را انجام دهید، به تغییرات شنیداری توجه کنید. 

اگر متوجه تغییراتی نظیر زنگ خوردن گوش شوید، با پزشک خود تماس بگیرید. 

اگر دچار کاهش شنیداری، درد یا جراحت گوش ناگهانی شدید به پزشک خود مراجعه کنید. 

پزشک از تجهیزات کامل برای پاکسازی گوش ها استفاده می کند مانند دستگاه ساکشن یا ابزاری مثل قاشق برای درآوردن اجرام گوش. 

* چنانچه بارها در بخش سلامت نمناک اشاره کرده ایم افراد نباید پاکسازی خانگی گوش را در خانه انجام دهند، بخصوص اگر پرده گوش آنان سوراخ است، دیابت دارند، اگزما یا سایر معضلات پوستی نزدیک گوش خود دارند، سیستم ایمنی ضعیف دارند و لوله ای در پرده گوش قرار دارد.

جرم را عمیق تر و به درون گوش و نزدیک پرده گوش هدایت می کند و روند پاکسازی گوش را کند می کند.

به پرده گوش آسیب می زند و موجب کیپ شدن گوش می شود.

چگونه در خانه جرم گوش را برطرف کنیم

سوزاندن پوست و حفره ای میان پرده ی میانی گوش ایجاد می کند که سبب خونریزی گوش و عدم عملکرد آن میشود. روش خوبی نیست که چیزی را مستقیما وارد گوش خود کنید، زیرا منجر به صدمه زدن گوش و داخل رفتن بیشتر اجرام گوش می شود.

اگر مرتبا گوش خود را پاک کنید، باکتری هایی را که از گوش محافظت می کند را از بین می برد و سبب کاهش شنوایی جزئی و سوزش و خارش گوش می شود.

حتی موجب پری گوش آنان می شود در برخی موارد موجب گوش درد می شود و اگر از درمان های خانگی نتیجه نگرفتید به پزشک خود مراجعه کنید تا علت را تشخیص دهد.

شخص باید حتما پیش پزشک برود، اگر علائم عفونت گوش مثل درد در داخل یا اطراف گوش داشته باشد، مایعی از گوش ترشح شود یا شنوایی دچار مشکل شود.  در کل در صورت داشتن چنین علائمی خوب است که سریعا به پزشک گوش و حلق و بینی مراجعه کنید و از بدتر شدن آن پیش گیری کنید.

 

سمعک ملاصدرا » وزوز گوش » درمان خانگی جرم گوش | ۶ روش تمیز کردن جرم گوش

ابتدا در گوش های خود احساس گرفتگی می کنید؛ کم کم احساس می کنید شنوایی تان کاهش پیدا کرده. احساس خارش و درد گوش به سراغتان می‌آید و احساس می‌کنید گوش هایتان دیگر تیزی سابق را ندارند. احتمالاً اولین چیزی که به ذهنتان می‌رسد این است که بالا رفتن سن کم کم دارد روی شنوایی تان تاثیر می گذارد و نباید از شنوایی تان انتظار سابق را داشته باشید. تحقیقات انجام شده نشان می دهد که اکثر کم شنوایی هایی از این قبیل، در اثر گرفتگی گوش ایجاد می شود. در حالیکه شاید تنها یک شستشو گوش یا ساکشن گوش بتواند مشکل را به کلی حل کند . من در این مقاله قصد دارم برای شما ۶ روش خانگی برای تمیز کردن جرم گوش معرفی کنم تا شاید بدون هزینه و دردسر رفت و آمد به کلینیک و… بتوانید در منزل به راحتی از پس این مشکل بر آبید.

 

تجمع جرم در مجرای گوش می تواند مشکلاتی از قبیل خارش، درد و کم شنوایی ایجاد کند.

 

چگونه در خانه جرم گوش را برطرف کنیم

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

گوش های ما دارای مکانیسمی بسیار پیچیده و پیشرفته هستند. مکانیسم پیشرفته ی گوش این امکان را به آن می دهد که جرم، مواد زائد خارجی مانند گرد و خاک و… را خود دفع کند. یعنی نیازی نیست که ما با وسیله ای خارجی مدام مجرای گوش خود را تمیز کنیم. گاهی ممکن است مقداری جرم در مجرای گوش های ما گیر کند. این اتفاق جلوی دفع خودکار گوش را می گیرد. از آنجایی که غدد تولید کننده ی جرم گوش در این مدت بیکار ننشسته اند و جرم بیشتری تولید کرده اند؛ این گیر کردن بواسطه ی تولید بیشتر جرم می تواند منجر به تجمع جرم در گوش و در نهایت کیپی گوش و احساس کم شنوایی شود. جرم تجمع یافته در گوش می تواند مشکلات شنوایی بسیاری برای شما ایجاد کند. اگر به موقع اقدام به دفع آن نکنید، می تواند برای شما مشکلات بیشتری نیز ایجاد کند.

برای تمیز کردن جرم گوش، متخصصان و کارشناسان بسیاری تعلیم دیده اند. شما با مراجعه به متخصص گوش، ادیولوژیست (شنوایی شناس) و یا حتی پزشک عمومی ممکن است بتوانید از عهده ی این مشکل برآیید. اما شما با امتحان کردن راه های خانگی زیر نیز می توانید از شر جرم کیپ شده در گوش هایتان خلاص شوید. مهم ترین مزیت روش های خانگی تمیز کردن گوش، این است که این روش ها کاملاً طبیعی بوده و هیچ گونه خطر یا عوارضی در پی ندارند.

 

 

 

 

برای این کار باید از محلول ۳% هیدروژن پراکسید، آب و گلوله پنبه (گاله) استفاده کنید. مقادیر یکسانی از آب و آب اکسیژنه را با یکدیگر مخلوط کنید تا یک محلول به دست آید. سر خود را به یک سمت خم کنید. به صورتی که گوش کیپ شده به سمت سقف و گوش سالم به سمت کف اتاق قرار بگیرد. سپس گلوله ی پنبه را به محلول آغشته کرده و آن را در گوش خود بچکانید. چند دقیقه صبر کنید تا محلول جذب جرم گوش شود و سپس سر خود را به سمت مقابل خم کنید تا مقدار اضافی محلول از گوش خارج شود. حتی یک بار استفاده از این روش درمان خانگی می تواند برای تمیز کردن جرم گوش شما موثر باشد. علاوه بر این، محلول آب اکسیژنه اثر ضدعفونی کننده نیز دارد و از مجرای گوش در برابر عفونت های مکرر محافظت می کند.

 

استفاده از آب اکسیژنه برای نرم کردن جرم گوش

 

یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را حرارت دهید و با قطره چکان به آرامی آن را در گوش کیپ شده ی خود بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه صبر کنید تا روغن جذب شود. الان می توانید سر خود را به سمت مقابل کج کنید تا جرم گوش نرم شده را از گوش خود به آسانی خارج کنید. از این درمان خانگی در مواقع لزوم می توان استفاده کرد چون روغن نارگیل این قابلیت را دارد که حجم وسیعی از باکتری های مضری که به دلیل تجمع جرم در گوش انباشته شده اند، از بین ببرد.

 

استفاده از روغن نارگیل برای نرم کردن جرم گوش

 

از روغن بادام نیز می توان مانند روندی که برای استفاده از روغن نارگیل توضیح داده شد، استفاده کرد. مقداری روغن بادام را می توان در قطره چکان ریخته و در دمای اتاق همانند روغن نارگیل، قطره قطره در گوش ریخت. روغن بادام یکی از بهترین چرب کننده ها بوده و به خروج جرم نرم شده از گوش کمک شایانی می کند.

 

استفاده از روغن بادام برای نرم کردن جرم گوش

 

شاید حتی فکرش را هم نمی کردید که روزی روغن بچه فیروز که در ایام طفولیت مدام نامش را می شنیدید، روزی برای نرم کردن جرم گوشتان به کار آید.

 

استفاده از روغن بچه برای نرم کردن جرم گوش

 

روش تمیز کردن جرم گوش به کمک روغن بچه نیز همانند روش ذکر شده در دو مورد قبل است. به این صورت که چند قطره از روغن بچه را به کمک قطره چکان یا گلوله پنبه در گوش کیپ شده ی خود می ریزید. سپس مدتی گلوله پنبه را در گوش خود نگه دارید تا روغن از گوشتان خارج نشود و سپس آن را از گوش خود خارج کنید. روغن بچه شامل روغن های معدنی بسیاری است که از روغن بچه یک مرطوب کننده و چرب کننده ی بسیار قوی می سازند.

 مزایای خرید سمعک اتیکن Oticon از کلینیک ملاصدرا

مقداری الکل صنعتی را با مقداری سرکه ی سفید با نسبت یک به یک مخلوط کنید. گوش خود را با محلول حاصل شده، شست و شو دهید تا از شر جرم سخت شده، خلاص شوید. این کار را هر چند هفته یک بار انجام دهید تا گوشتان از انواع عفونت ها در امان باشد. محلول الکل و سرکه می تواند جرم گوش را در خود حل کند. پس از انحلال جرم، الکل در همان دماهای پایین تبخیر می شود. سرکه ی سفید اما به علت داشتن خواص دارویی خود باعث جلوگیری از بروز عفونت های میکروبی در مجرای گوش می شود.

 

استفاده از محلول الکل و سرکه سفید برای نرم کردن جرم گوش

 

یک چهارم قاشق چای خوری جوش شیرین را با دو قاشق چای خوری آب مخلوط کنید. چند قطره از محلول را با قطره چکان در گوش کیپ شده ی خود بریزید و چند دقیقه صبر کنید. سپس سر خود را به سمت مقابل خم کنید تا جرم گوش نرم شده از گوش شما خارج شود. حالا می توانید گوش خود را با یک پارچه ی تمیز خشک کنید. اگر هنوز در گوش خود احساس کیپی می کنید، یک یا دو روز بعد این کار را تکرار کنید.

 

جرم گوش سفت شده می تواند عملکرد سمعک را نیز تحت تاثیر قرار دهد. اگر جرم گوش شما چندین روز در مجرای گوشتان انباشته شده باشد، احتمال ابتلا به عفونت های میکروبی و کاهش شنوایی بسیار افزایش می یابد. پس بهتر است قبل از اینکه لازم شود اقدامات درمانی جهت کاهش شنوایی خود انجام دهید، از ۶ روش خانگی برای تمیز کردن جرم گوش که در بالا ذکر شده، استفاده کنید.

دسترسی به سایر پست ها

درمان عفونت گوش میانی و روش های تشخیص و علائم آن

درد گوش، احساس کیپ شدن و پری گوش، خروج ترشح و … شاید شما نیز از آن دسته افرادی باشید که …چگونه در خانه جرم گوش را برطرف کنیم

پیرگوشی چیست؟ روش های تشخیص و علائم آن

افزایش سن در انسان ممکن است با ایجاد بیماری ها و مشکلات جسمانی زیادی همراه باشد. مشکلاتی که …

سمعک هوشمند چیست و برای چه افرادی مناسب است؟

در مقالات گذشته به این موضوع اشاره کردیم که سمعک ها بر اساس تکنولوژی بکار رفته در آنها به ۲ …

پست های مرتبط

جدیدترین مقالات

سمعک ملاصدرا با داشتن کادری مجرب با مدارک معتبر دانشگاهی، دسترسی به آخرین تکنولوژیهای معتبر ارزیابی و تجربه کافی در زمینه های مختلف ارزیابی سرگیجه و تعادل، وزوز گوش، تجویز و تنظیم انواع سمعک و وسایل کمک شنوایی و انجام خدمات توانبخشی مناسب در این زمینه ها، یک مرکز بسیار جامع در زمینه ارزیابی شنوایی و تعادل است.

اطلاعات تماس

آدرس: تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، ابتدای شیخ بهایی جنوبی، کوچه اول سمت راست (بن بست برنا)، پلاک۱، طبقه۵، واحد ۱۸   تلفن: ۴-۸۸۰۵۳۷۸۳

دسترسی سریع

آخرین مقالات

طرف‌های قرارداد

Mollasadra Hearing Center All Rights Reserved 2018

سمعک ملاصدرا » وزوز گوش » درمان خانگی جرم گوش | ۶ روش تمیز کردن جرم گوش

ابتدا در گوش های خود احساس گرفتگی می کنید؛ کم کم احساس می کنید شنوایی تان کاهش پیدا کرده. احساس خارش و درد گوش به سراغتان می‌آید و احساس می‌کنید گوش هایتان دیگر تیزی سابق را ندارند. احتمالاً اولین چیزی که به ذهنتان می‌رسد این است که بالا رفتن سن کم کم دارد روی شنوایی تان تاثیر می گذارد و نباید از شنوایی تان انتظار سابق را داشته باشید. تحقیقات انجام شده نشان می دهد که اکثر کم شنوایی هایی از این قبیل، در اثر گرفتگی گوش ایجاد می شود. در حالیکه شاید تنها یک شستشو گوش یا ساکشن گوش بتواند مشکل را به کلی حل کند . من در این مقاله قصد دارم برای شما ۶ روش خانگی برای تمیز کردن جرم گوش معرفی کنم تا شاید بدون هزینه و دردسر رفت و آمد به کلینیک و… بتوانید در منزل به راحتی از پس این مشکل بر آبید.

 

تجمع جرم در مجرای گوش می تواند مشکلاتی از قبیل خارش، درد و کم شنوایی ایجاد کند.

 

چگونه در خانه جرم گوش را برطرف کنیم

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

گوش های ما دارای مکانیسمی بسیار پیچیده و پیشرفته هستند. مکانیسم پیشرفته ی گوش این امکان را به آن می دهد که جرم، مواد زائد خارجی مانند گرد و خاک و… را خود دفع کند. یعنی نیازی نیست که ما با وسیله ای خارجی مدام مجرای گوش خود را تمیز کنیم. گاهی ممکن است مقداری جرم در مجرای گوش های ما گیر کند. این اتفاق جلوی دفع خودکار گوش را می گیرد. از آنجایی که غدد تولید کننده ی جرم گوش در این مدت بیکار ننشسته اند و جرم بیشتری تولید کرده اند؛ این گیر کردن بواسطه ی تولید بیشتر جرم می تواند منجر به تجمع جرم در گوش و در نهایت کیپی گوش و احساس کم شنوایی شود. جرم تجمع یافته در گوش می تواند مشکلات شنوایی بسیاری برای شما ایجاد کند. اگر به موقع اقدام به دفع آن نکنید، می تواند برای شما مشکلات بیشتری نیز ایجاد کند.

برای تمیز کردن جرم گوش، متخصصان و کارشناسان بسیاری تعلیم دیده اند. شما با مراجعه به متخصص گوش، ادیولوژیست (شنوایی شناس) و یا حتی پزشک عمومی ممکن است بتوانید از عهده ی این مشکل برآیید. اما شما با امتحان کردن راه های خانگی زیر نیز می توانید از شر جرم کیپ شده در گوش هایتان خلاص شوید. مهم ترین مزیت روش های خانگی تمیز کردن گوش، این است که این روش ها کاملاً طبیعی بوده و هیچ گونه خطر یا عوارضی در پی ندارند.

 

 

 

 

برای این کار باید از محلول ۳% هیدروژن پراکسید، آب و گلوله پنبه (گاله) استفاده کنید. مقادیر یکسانی از آب و آب اکسیژنه را با یکدیگر مخلوط کنید تا یک محلول به دست آید. سر خود را به یک سمت خم کنید. به صورتی که گوش کیپ شده به سمت سقف و گوش سالم به سمت کف اتاق قرار بگیرد. سپس گلوله ی پنبه را به محلول آغشته کرده و آن را در گوش خود بچکانید. چند دقیقه صبر کنید تا محلول جذب جرم گوش شود و سپس سر خود را به سمت مقابل خم کنید تا مقدار اضافی محلول از گوش خارج شود. حتی یک بار استفاده از این روش درمان خانگی می تواند برای تمیز کردن جرم گوش شما موثر باشد. علاوه بر این، محلول آب اکسیژنه اثر ضدعفونی کننده نیز دارد و از مجرای گوش در برابر عفونت های مکرر محافظت می کند.

 

استفاده از آب اکسیژنه برای نرم کردن جرم گوش

 

یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را حرارت دهید و با قطره چکان به آرامی آن را در گوش کیپ شده ی خود بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه صبر کنید تا روغن جذب شود. الان می توانید سر خود را به سمت مقابل کج کنید تا جرم گوش نرم شده را از گوش خود به آسانی خارج کنید. از این درمان خانگی در مواقع لزوم می توان استفاده کرد چون روغن نارگیل این قابلیت را دارد که حجم وسیعی از باکتری های مضری که به دلیل تجمع جرم در گوش انباشته شده اند، از بین ببرد.

 

استفاده از روغن نارگیل برای نرم کردن جرم گوش

 

از روغن بادام نیز می توان مانند روندی که برای استفاده از روغن نارگیل توضیح داده شد، استفاده کرد. مقداری روغن بادام را می توان در قطره چکان ریخته و در دمای اتاق همانند روغن نارگیل، قطره قطره در گوش ریخت. روغن بادام یکی از بهترین چرب کننده ها بوده و به خروج جرم نرم شده از گوش کمک شایانی می کند.

 

استفاده از روغن بادام برای نرم کردن جرم گوش

 

شاید حتی فکرش را هم نمی کردید که روزی روغن بچه فیروز که در ایام طفولیت مدام نامش را می شنیدید، روزی برای نرم کردن جرم گوشتان به کار آید.

 

استفاده از روغن بچه برای نرم کردن جرم گوش

 

روش تمیز کردن جرم گوش به کمک روغن بچه نیز همانند روش ذکر شده در دو مورد قبل است. به این صورت که چند قطره از روغن بچه را به کمک قطره چکان یا گلوله پنبه در گوش کیپ شده ی خود می ریزید. سپس مدتی گلوله پنبه را در گوش خود نگه دارید تا روغن از گوشتان خارج نشود و سپس آن را از گوش خود خارج کنید. روغن بچه شامل روغن های معدنی بسیاری است که از روغن بچه یک مرطوب کننده و چرب کننده ی بسیار قوی می سازند.

 مزایای خرید سمعک اتیکن Oticon از کلینیک ملاصدرا

مقداری الکل صنعتی را با مقداری سرکه ی سفید با نسبت یک به یک مخلوط کنید. گوش خود را با محلول حاصل شده، شست و شو دهید تا از شر جرم سخت شده، خلاص شوید. این کار را هر چند هفته یک بار انجام دهید تا گوشتان از انواع عفونت ها در امان باشد. محلول الکل و سرکه می تواند جرم گوش را در خود حل کند. پس از انحلال جرم، الکل در همان دماهای پایین تبخیر می شود. سرکه ی سفید اما به علت داشتن خواص دارویی خود باعث جلوگیری از بروز عفونت های میکروبی در مجرای گوش می شود.

 

استفاده از محلول الکل و سرکه سفید برای نرم کردن جرم گوش

 

یک چهارم قاشق چای خوری جوش شیرین را با دو قاشق چای خوری آب مخلوط کنید. چند قطره از محلول را با قطره چکان در گوش کیپ شده ی خود بریزید و چند دقیقه صبر کنید. سپس سر خود را به سمت مقابل خم کنید تا جرم گوش نرم شده از گوش شما خارج شود. حالا می توانید گوش خود را با یک پارچه ی تمیز خشک کنید. اگر هنوز در گوش خود احساس کیپی می کنید، یک یا دو روز بعد این کار را تکرار کنید.

 

جرم گوش سفت شده می تواند عملکرد سمعک را نیز تحت تاثیر قرار دهد. اگر جرم گوش شما چندین روز در مجرای گوشتان انباشته شده باشد، احتمال ابتلا به عفونت های میکروبی و کاهش شنوایی بسیار افزایش می یابد. پس بهتر است قبل از اینکه لازم شود اقدامات درمانی جهت کاهش شنوایی خود انجام دهید، از ۶ روش خانگی برای تمیز کردن جرم گوش که در بالا ذکر شده، استفاده کنید.

دسترسی به سایر پست ها

درمان عفونت گوش میانی و روش های تشخیص و علائم آن

درد گوش، احساس کیپ شدن و پری گوش، خروج ترشح و … شاید شما نیز از آن دسته افرادی باشید که …چگونه در خانه جرم گوش را برطرف کنیم

پیرگوشی چیست؟ روش های تشخیص و علائم آن

افزایش سن در انسان ممکن است با ایجاد بیماری ها و مشکلات جسمانی زیادی همراه باشد. مشکلاتی که …

سمعک هوشمند چیست و برای چه افرادی مناسب است؟

در مقالات گذشته به این موضوع اشاره کردیم که سمعک ها بر اساس تکنولوژی بکار رفته در آنها به ۲ …

پست های مرتبط

جدیدترین مقالات

سمعک ملاصدرا با داشتن کادری مجرب با مدارک معتبر دانشگاهی، دسترسی به آخرین تکنولوژیهای معتبر ارزیابی و تجربه کافی در زمینه های مختلف ارزیابی سرگیجه و تعادل، وزوز گوش، تجویز و تنظیم انواع سمعک و وسایل کمک شنوایی و انجام خدمات توانبخشی مناسب در این زمینه ها، یک مرکز بسیار جامع در زمینه ارزیابی شنوایی و تعادل است.

اطلاعات تماس

آدرس: تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، ابتدای شیخ بهایی جنوبی، کوچه اول سمت راست (بن بست برنا)، پلاک۱، طبقه۵، واحد ۱۸   تلفن: ۴-۸۸۰۵۳۷۸۳

دسترسی سریع

آخرین مقالات

طرف‌های قرارداد

Mollasadra Hearing Center All Rights Reserved 2018

سمعک ملاصدرا » وزوز گوش » درمان خانگی جرم گوش | ۶ روش تمیز کردن جرم گوش

ابتدا در گوش های خود احساس گرفتگی می کنید؛ کم کم احساس می کنید شنوایی تان کاهش پیدا کرده. احساس خارش و درد گوش به سراغتان می‌آید و احساس می‌کنید گوش هایتان دیگر تیزی سابق را ندارند. احتمالاً اولین چیزی که به ذهنتان می‌رسد این است که بالا رفتن سن کم کم دارد روی شنوایی تان تاثیر می گذارد و نباید از شنوایی تان انتظار سابق را داشته باشید. تحقیقات انجام شده نشان می دهد که اکثر کم شنوایی هایی از این قبیل، در اثر گرفتگی گوش ایجاد می شود. در حالیکه شاید تنها یک شستشو گوش یا ساکشن گوش بتواند مشکل را به کلی حل کند . من در این مقاله قصد دارم برای شما ۶ روش خانگی برای تمیز کردن جرم گوش معرفی کنم تا شاید بدون هزینه و دردسر رفت و آمد به کلینیک و… بتوانید در منزل به راحتی از پس این مشکل بر آبید.

 

تجمع جرم در مجرای گوش می تواند مشکلاتی از قبیل خارش، درد و کم شنوایی ایجاد کند.

 

چگونه در خانه جرم گوش را برطرف کنیم

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

گوش های ما دارای مکانیسمی بسیار پیچیده و پیشرفته هستند. مکانیسم پیشرفته ی گوش این امکان را به آن می دهد که جرم، مواد زائد خارجی مانند گرد و خاک و… را خود دفع کند. یعنی نیازی نیست که ما با وسیله ای خارجی مدام مجرای گوش خود را تمیز کنیم. گاهی ممکن است مقداری جرم در مجرای گوش های ما گیر کند. این اتفاق جلوی دفع خودکار گوش را می گیرد. از آنجایی که غدد تولید کننده ی جرم گوش در این مدت بیکار ننشسته اند و جرم بیشتری تولید کرده اند؛ این گیر کردن بواسطه ی تولید بیشتر جرم می تواند منجر به تجمع جرم در گوش و در نهایت کیپی گوش و احساس کم شنوایی شود. جرم تجمع یافته در گوش می تواند مشکلات شنوایی بسیاری برای شما ایجاد کند. اگر به موقع اقدام به دفع آن نکنید، می تواند برای شما مشکلات بیشتری نیز ایجاد کند.

برای تمیز کردن جرم گوش، متخصصان و کارشناسان بسیاری تعلیم دیده اند. شما با مراجعه به متخصص گوش، ادیولوژیست (شنوایی شناس) و یا حتی پزشک عمومی ممکن است بتوانید از عهده ی این مشکل برآیید. اما شما با امتحان کردن راه های خانگی زیر نیز می توانید از شر جرم کیپ شده در گوش هایتان خلاص شوید. مهم ترین مزیت روش های خانگی تمیز کردن گوش، این است که این روش ها کاملاً طبیعی بوده و هیچ گونه خطر یا عوارضی در پی ندارند.

 

 

 

 

برای این کار باید از محلول ۳% هیدروژن پراکسید، آب و گلوله پنبه (گاله) استفاده کنید. مقادیر یکسانی از آب و آب اکسیژنه را با یکدیگر مخلوط کنید تا یک محلول به دست آید. سر خود را به یک سمت خم کنید. به صورتی که گوش کیپ شده به سمت سقف و گوش سالم به سمت کف اتاق قرار بگیرد. سپس گلوله ی پنبه را به محلول آغشته کرده و آن را در گوش خود بچکانید. چند دقیقه صبر کنید تا محلول جذب جرم گوش شود و سپس سر خود را به سمت مقابل خم کنید تا مقدار اضافی محلول از گوش خارج شود. حتی یک بار استفاده از این روش درمان خانگی می تواند برای تمیز کردن جرم گوش شما موثر باشد. علاوه بر این، محلول آب اکسیژنه اثر ضدعفونی کننده نیز دارد و از مجرای گوش در برابر عفونت های مکرر محافظت می کند.

 

استفاده از آب اکسیژنه برای نرم کردن جرم گوش

 

یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را حرارت دهید و با قطره چکان به آرامی آن را در گوش کیپ شده ی خود بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه صبر کنید تا روغن جذب شود. الان می توانید سر خود را به سمت مقابل کج کنید تا جرم گوش نرم شده را از گوش خود به آسانی خارج کنید. از این درمان خانگی در مواقع لزوم می توان استفاده کرد چون روغن نارگیل این قابلیت را دارد که حجم وسیعی از باکتری های مضری که به دلیل تجمع جرم در گوش انباشته شده اند، از بین ببرد.

 

استفاده از روغن نارگیل برای نرم کردن جرم گوش

 

از روغن بادام نیز می توان مانند روندی که برای استفاده از روغن نارگیل توضیح داده شد، استفاده کرد. مقداری روغن بادام را می توان در قطره چکان ریخته و در دمای اتاق همانند روغن نارگیل، قطره قطره در گوش ریخت. روغن بادام یکی از بهترین چرب کننده ها بوده و به خروج جرم نرم شده از گوش کمک شایانی می کند.

 

استفاده از روغن بادام برای نرم کردن جرم گوش

 

شاید حتی فکرش را هم نمی کردید که روزی روغن بچه فیروز که در ایام طفولیت مدام نامش را می شنیدید، روزی برای نرم کردن جرم گوشتان به کار آید.

 

استفاده از روغن بچه برای نرم کردن جرم گوش

 

روش تمیز کردن جرم گوش به کمک روغن بچه نیز همانند روش ذکر شده در دو مورد قبل است. به این صورت که چند قطره از روغن بچه را به کمک قطره چکان یا گلوله پنبه در گوش کیپ شده ی خود می ریزید. سپس مدتی گلوله پنبه را در گوش خود نگه دارید تا روغن از گوشتان خارج نشود و سپس آن را از گوش خود خارج کنید. روغن بچه شامل روغن های معدنی بسیاری است که از روغن بچه یک مرطوب کننده و چرب کننده ی بسیار قوی می سازند.

 مزایای خرید سمعک اتیکن Oticon از کلینیک ملاصدرا

مقداری الکل صنعتی را با مقداری سرکه ی سفید با نسبت یک به یک مخلوط کنید. گوش خود را با محلول حاصل شده، شست و شو دهید تا از شر جرم سخت شده، خلاص شوید. این کار را هر چند هفته یک بار انجام دهید تا گوشتان از انواع عفونت ها در امان باشد. محلول الکل و سرکه می تواند جرم گوش را در خود حل کند. پس از انحلال جرم، الکل در همان دماهای پایین تبخیر می شود. سرکه ی سفید اما به علت داشتن خواص دارویی خود باعث جلوگیری از بروز عفونت های میکروبی در مجرای گوش می شود.

 

استفاده از محلول الکل و سرکه سفید برای نرم کردن جرم گوش

 

یک چهارم قاشق چای خوری جوش شیرین را با دو قاشق چای خوری آب مخلوط کنید. چند قطره از محلول را با قطره چکان در گوش کیپ شده ی خود بریزید و چند دقیقه صبر کنید. سپس سر خود را به سمت مقابل خم کنید تا جرم گوش نرم شده از گوش شما خارج شود. حالا می توانید گوش خود را با یک پارچه ی تمیز خشک کنید. اگر هنوز در گوش خود احساس کیپی می کنید، یک یا دو روز بعد این کار را تکرار کنید.

 

جرم گوش سفت شده می تواند عملکرد سمعک را نیز تحت تاثیر قرار دهد. اگر جرم گوش شما چندین روز در مجرای گوشتان انباشته شده باشد، احتمال ابتلا به عفونت های میکروبی و کاهش شنوایی بسیار افزایش می یابد. پس بهتر است قبل از اینکه لازم شود اقدامات درمانی جهت کاهش شنوایی خود انجام دهید، از ۶ روش خانگی برای تمیز کردن جرم گوش که در بالا ذکر شده، استفاده کنید.

دسترسی به سایر پست ها

درمان عفونت گوش میانی و روش های تشخیص و علائم آن

درد گوش، احساس کیپ شدن و پری گوش، خروج ترشح و … شاید شما نیز از آن دسته افرادی باشید که …چگونه در خانه جرم گوش را برطرف کنیم

پیرگوشی چیست؟ روش های تشخیص و علائم آن

افزایش سن در انسان ممکن است با ایجاد بیماری ها و مشکلات جسمانی زیادی همراه باشد. مشکلاتی که …

سمعک هوشمند چیست و برای چه افرادی مناسب است؟

در مقالات گذشته به این موضوع اشاره کردیم که سمعک ها بر اساس تکنولوژی بکار رفته در آنها به ۲ …

پست های مرتبط

جدیدترین مقالات

سمعک ملاصدرا با داشتن کادری مجرب با مدارک معتبر دانشگاهی، دسترسی به آخرین تکنولوژیهای معتبر ارزیابی و تجربه کافی در زمینه های مختلف ارزیابی سرگیجه و تعادل، وزوز گوش، تجویز و تنظیم انواع سمعک و وسایل کمک شنوایی و انجام خدمات توانبخشی مناسب در این زمینه ها، یک مرکز بسیار جامع در زمینه ارزیابی شنوایی و تعادل است.

اطلاعات تماس

آدرس: تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، ابتدای شیخ بهایی جنوبی، کوچه اول سمت راست (بن بست برنا)، پلاک۱، طبقه۵، واحد ۱۸   تلفن: ۴-۸۸۰۵۳۷۸۳

دسترسی سریع

آخرین مقالات

طرف‌های قرارداد

Mollasadra Hearing Center All Rights Reserved 2018

سمعک ملاصدرا » وزوز گوش » درمان خانگی جرم گوش | ۶ روش تمیز کردن جرم گوش

ابتدا در گوش های خود احساس گرفتگی می کنید؛ کم کم احساس می کنید شنوایی تان کاهش پیدا کرده. احساس خارش و درد گوش به سراغتان می‌آید و احساس می‌کنید گوش هایتان دیگر تیزی سابق را ندارند. احتمالاً اولین چیزی که به ذهنتان می‌رسد این است که بالا رفتن سن کم کم دارد روی شنوایی تان تاثیر می گذارد و نباید از شنوایی تان انتظار سابق را داشته باشید. تحقیقات انجام شده نشان می دهد که اکثر کم شنوایی هایی از این قبیل، در اثر گرفتگی گوش ایجاد می شود. در حالیکه شاید تنها یک شستشو گوش یا ساکشن گوش بتواند مشکل را به کلی حل کند . من در این مقاله قصد دارم برای شما ۶ روش خانگی برای تمیز کردن جرم گوش معرفی کنم تا شاید بدون هزینه و دردسر رفت و آمد به کلینیک و… بتوانید در منزل به راحتی از پس این مشکل بر آبید.

 

تجمع جرم در مجرای گوش می تواند مشکلاتی از قبیل خارش، درد و کم شنوایی ایجاد کند.

 

چگونه در خانه جرم گوش را برطرف کنیم

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

گوش های ما دارای مکانیسمی بسیار پیچیده و پیشرفته هستند. مکانیسم پیشرفته ی گوش این امکان را به آن می دهد که جرم، مواد زائد خارجی مانند گرد و خاک و… را خود دفع کند. یعنی نیازی نیست که ما با وسیله ای خارجی مدام مجرای گوش خود را تمیز کنیم. گاهی ممکن است مقداری جرم در مجرای گوش های ما گیر کند. این اتفاق جلوی دفع خودکار گوش را می گیرد. از آنجایی که غدد تولید کننده ی جرم گوش در این مدت بیکار ننشسته اند و جرم بیشتری تولید کرده اند؛ این گیر کردن بواسطه ی تولید بیشتر جرم می تواند منجر به تجمع جرم در گوش و در نهایت کیپی گوش و احساس کم شنوایی شود. جرم تجمع یافته در گوش می تواند مشکلات شنوایی بسیاری برای شما ایجاد کند. اگر به موقع اقدام به دفع آن نکنید، می تواند برای شما مشکلات بیشتری نیز ایجاد کند.

برای تمیز کردن جرم گوش، متخصصان و کارشناسان بسیاری تعلیم دیده اند. شما با مراجعه به متخصص گوش، ادیولوژیست (شنوایی شناس) و یا حتی پزشک عمومی ممکن است بتوانید از عهده ی این مشکل برآیید. اما شما با امتحان کردن راه های خانگی زیر نیز می توانید از شر جرم کیپ شده در گوش هایتان خلاص شوید. مهم ترین مزیت روش های خانگی تمیز کردن گوش، این است که این روش ها کاملاً طبیعی بوده و هیچ گونه خطر یا عوارضی در پی ندارند.

 

 

 

 

برای این کار باید از محلول ۳% هیدروژن پراکسید، آب و گلوله پنبه (گاله) استفاده کنید. مقادیر یکسانی از آب و آب اکسیژنه را با یکدیگر مخلوط کنید تا یک محلول به دست آید. سر خود را به یک سمت خم کنید. به صورتی که گوش کیپ شده به سمت سقف و گوش سالم به سمت کف اتاق قرار بگیرد. سپس گلوله ی پنبه را به محلول آغشته کرده و آن را در گوش خود بچکانید. چند دقیقه صبر کنید تا محلول جذب جرم گوش شود و سپس سر خود را به سمت مقابل خم کنید تا مقدار اضافی محلول از گوش خارج شود. حتی یک بار استفاده از این روش درمان خانگی می تواند برای تمیز کردن جرم گوش شما موثر باشد. علاوه بر این، محلول آب اکسیژنه اثر ضدعفونی کننده نیز دارد و از مجرای گوش در برابر عفونت های مکرر محافظت می کند.

 

استفاده از آب اکسیژنه برای نرم کردن جرم گوش

 

یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را حرارت دهید و با قطره چکان به آرامی آن را در گوش کیپ شده ی خود بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه صبر کنید تا روغن جذب شود. الان می توانید سر خود را به سمت مقابل کج کنید تا جرم گوش نرم شده را از گوش خود به آسانی خارج کنید. از این درمان خانگی در مواقع لزوم می توان استفاده کرد چون روغن نارگیل این قابلیت را دارد که حجم وسیعی از باکتری های مضری که به دلیل تجمع جرم در گوش انباشته شده اند، از بین ببرد.

 

استفاده از روغن نارگیل برای نرم کردن جرم گوش

 

از روغن بادام نیز می توان مانند روندی که برای استفاده از روغن نارگیل توضیح داده شد، استفاده کرد. مقداری روغن بادام را می توان در قطره چکان ریخته و در دمای اتاق همانند روغن نارگیل، قطره قطره در گوش ریخت. روغن بادام یکی از بهترین چرب کننده ها بوده و به خروج جرم نرم شده از گوش کمک شایانی می کند.

 

استفاده از روغن بادام برای نرم کردن جرم گوش

 

شاید حتی فکرش را هم نمی کردید که روزی روغن بچه فیروز که در ایام طفولیت مدام نامش را می شنیدید، روزی برای نرم کردن جرم گوشتان به کار آید.

 

استفاده از روغن بچه برای نرم کردن جرم گوش

 

روش تمیز کردن جرم گوش به کمک روغن بچه نیز همانند روش ذکر شده در دو مورد قبل است. به این صورت که چند قطره از روغن بچه را به کمک قطره چکان یا گلوله پنبه در گوش کیپ شده ی خود می ریزید. سپس مدتی گلوله پنبه را در گوش خود نگه دارید تا روغن از گوشتان خارج نشود و سپس آن را از گوش خود خارج کنید. روغن بچه شامل روغن های معدنی بسیاری است که از روغن بچه یک مرطوب کننده و چرب کننده ی بسیار قوی می سازند.

 مزایای خرید سمعک اتیکن Oticon از کلینیک ملاصدرا

مقداری الکل صنعتی را با مقداری سرکه ی سفید با نسبت یک به یک مخلوط کنید. گوش خود را با محلول حاصل شده، شست و شو دهید تا از شر جرم سخت شده، خلاص شوید. این کار را هر چند هفته یک بار انجام دهید تا گوشتان از انواع عفونت ها در امان باشد. محلول الکل و سرکه می تواند جرم گوش را در خود حل کند. پس از انحلال جرم، الکل در همان دماهای پایین تبخیر می شود. سرکه ی سفید اما به علت داشتن خواص دارویی خود باعث جلوگیری از بروز عفونت های میکروبی در مجرای گوش می شود.

 

استفاده از محلول الکل و سرکه سفید برای نرم کردن جرم گوش

 

یک چهارم قاشق چای خوری جوش شیرین را با دو قاشق چای خوری آب مخلوط کنید. چند قطره از محلول را با قطره چکان در گوش کیپ شده ی خود بریزید و چند دقیقه صبر کنید. سپس سر خود را به سمت مقابل خم کنید تا جرم گوش نرم شده از گوش شما خارج شود. حالا می توانید گوش خود را با یک پارچه ی تمیز خشک کنید. اگر هنوز در گوش خود احساس کیپی می کنید، یک یا دو روز بعد این کار را تکرار کنید.

 

جرم گوش سفت شده می تواند عملکرد سمعک را نیز تحت تاثیر قرار دهد. اگر جرم گوش شما چندین روز در مجرای گوشتان انباشته شده باشد، احتمال ابتلا به عفونت های میکروبی و کاهش شنوایی بسیار افزایش می یابد. پس بهتر است قبل از اینکه لازم شود اقدامات درمانی جهت کاهش شنوایی خود انجام دهید، از ۶ روش خانگی برای تمیز کردن جرم گوش که در بالا ذکر شده، استفاده کنید.

دسترسی به سایر پست ها

درمان عفونت گوش میانی و روش های تشخیص و علائم آن

درد گوش، احساس کیپ شدن و پری گوش، خروج ترشح و … شاید شما نیز از آن دسته افرادی باشید که …چگونه در خانه جرم گوش را برطرف کنیم

پیرگوشی چیست؟ روش های تشخیص و علائم آن

افزایش سن در انسان ممکن است با ایجاد بیماری ها و مشکلات جسمانی زیادی همراه باشد. مشکلاتی که …

سمعک هوشمند چیست و برای چه افرادی مناسب است؟

در مقالات گذشته به این موضوع اشاره کردیم که سمعک ها بر اساس تکنولوژی بکار رفته در آنها به ۲ …

پست های مرتبط

جدیدترین مقالات

سمعک ملاصدرا با داشتن کادری مجرب با مدارک معتبر دانشگاهی، دسترسی به آخرین تکنولوژیهای معتبر ارزیابی و تجربه کافی در زمینه های مختلف ارزیابی سرگیجه و تعادل، وزوز گوش، تجویز و تنظیم انواع سمعک و وسایل کمک شنوایی و انجام خدمات توانبخشی مناسب در این زمینه ها، یک مرکز بسیار جامع در زمینه ارزیابی شنوایی و تعادل است.

اطلاعات تماس

آدرس: تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، ابتدای شیخ بهایی جنوبی، کوچه اول سمت راست (بن بست برنا)، پلاک۱، طبقه۵، واحد ۱۸   تلفن: ۴-۸۸۰۵۳۷۸۳

دسترسی سریع

آخرین مقالات

طرف‌های قرارداد

Mollasadra Hearing Center All Rights Reserved 2018

سمعک ملاصدرا » وزوز گوش » درمان خانگی جرم گوش | ۶ روش تمیز کردن جرم گوش

ابتدا در گوش های خود احساس گرفتگی می کنید؛ کم کم احساس می کنید شنوایی تان کاهش پیدا کرده. احساس خارش و درد گوش به سراغتان می‌آید و احساس می‌کنید گوش هایتان دیگر تیزی سابق را ندارند. احتمالاً اولین چیزی که به ذهنتان می‌رسد این است که بالا رفتن سن کم کم دارد روی شنوایی تان تاثیر می گذارد و نباید از شنوایی تان انتظار سابق را داشته باشید. تحقیقات انجام شده نشان می دهد که اکثر کم شنوایی هایی از این قبیل، در اثر گرفتگی گوش ایجاد می شود. در حالیکه شاید تنها یک شستشو گوش یا ساکشن گوش بتواند مشکل را به کلی حل کند . من در این مقاله قصد دارم برای شما ۶ روش خانگی برای تمیز کردن جرم گوش معرفی کنم تا شاید بدون هزینه و دردسر رفت و آمد به کلینیک و… بتوانید در منزل به راحتی از پس این مشکل بر آبید.

 

تجمع جرم در مجرای گوش می تواند مشکلاتی از قبیل خارش، درد و کم شنوایی ایجاد کند.

 

چگونه در خانه جرم گوش را برطرف کنیم

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

گوش های ما دارای مکانیسمی بسیار پیچیده و پیشرفته هستند. مکانیسم پیشرفته ی گوش این امکان را به آن می دهد که جرم، مواد زائد خارجی مانند گرد و خاک و… را خود دفع کند. یعنی نیازی نیست که ما با وسیله ای خارجی مدام مجرای گوش خود را تمیز کنیم. گاهی ممکن است مقداری جرم در مجرای گوش های ما گیر کند. این اتفاق جلوی دفع خودکار گوش را می گیرد. از آنجایی که غدد تولید کننده ی جرم گوش در این مدت بیکار ننشسته اند و جرم بیشتری تولید کرده اند؛ این گیر کردن بواسطه ی تولید بیشتر جرم می تواند منجر به تجمع جرم در گوش و در نهایت کیپی گوش و احساس کم شنوایی شود. جرم تجمع یافته در گوش می تواند مشکلات شنوایی بسیاری برای شما ایجاد کند. اگر به موقع اقدام به دفع آن نکنید، می تواند برای شما مشکلات بیشتری نیز ایجاد کند.

برای تمیز کردن جرم گوش، متخصصان و کارشناسان بسیاری تعلیم دیده اند. شما با مراجعه به متخصص گوش، ادیولوژیست (شنوایی شناس) و یا حتی پزشک عمومی ممکن است بتوانید از عهده ی این مشکل برآیید. اما شما با امتحان کردن راه های خانگی زیر نیز می توانید از شر جرم کیپ شده در گوش هایتان خلاص شوید. مهم ترین مزیت روش های خانگی تمیز کردن گوش، این است که این روش ها کاملاً طبیعی بوده و هیچ گونه خطر یا عوارضی در پی ندارند.

 

 

 

 

برای این کار باید از محلول ۳% هیدروژن پراکسید، آب و گلوله پنبه (گاله) استفاده کنید. مقادیر یکسانی از آب و آب اکسیژنه را با یکدیگر مخلوط کنید تا یک محلول به دست آید. سر خود را به یک سمت خم کنید. به صورتی که گوش کیپ شده به سمت سقف و گوش سالم به سمت کف اتاق قرار بگیرد. سپس گلوله ی پنبه را به محلول آغشته کرده و آن را در گوش خود بچکانید. چند دقیقه صبر کنید تا محلول جذب جرم گوش شود و سپس سر خود را به سمت مقابل خم کنید تا مقدار اضافی محلول از گوش خارج شود. حتی یک بار استفاده از این روش درمان خانگی می تواند برای تمیز کردن جرم گوش شما موثر باشد. علاوه بر این، محلول آب اکسیژنه اثر ضدعفونی کننده نیز دارد و از مجرای گوش در برابر عفونت های مکرر محافظت می کند.

 

استفاده از آب اکسیژنه برای نرم کردن جرم گوش

 

یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را حرارت دهید و با قطره چکان به آرامی آن را در گوش کیپ شده ی خود بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه صبر کنید تا روغن جذب شود. الان می توانید سر خود را به سمت مقابل کج کنید تا جرم گوش نرم شده را از گوش خود به آسانی خارج کنید. از این درمان خانگی در مواقع لزوم می توان استفاده کرد چون روغن نارگیل این قابلیت را دارد که حجم وسیعی از باکتری های مضری که به دلیل تجمع جرم در گوش انباشته شده اند، از بین ببرد.

 

استفاده از روغن نارگیل برای نرم کردن جرم گوش

 

از روغن بادام نیز می توان مانند روندی که برای استفاده از روغن نارگیل توضیح داده شد، استفاده کرد. مقداری روغن بادام را می توان در قطره چکان ریخته و در دمای اتاق همانند روغن نارگیل، قطره قطره در گوش ریخت. روغن بادام یکی از بهترین چرب کننده ها بوده و به خروج جرم نرم شده از گوش کمک شایانی می کند.

 

استفاده از روغن بادام برای نرم کردن جرم گوش

 

شاید حتی فکرش را هم نمی کردید که روزی روغن بچه فیروز که در ایام طفولیت مدام نامش را می شنیدید، روزی برای نرم کردن جرم گوشتان به کار آید.

 

استفاده از روغن بچه برای نرم کردن جرم گوش

 

روش تمیز کردن جرم گوش به کمک روغن بچه نیز همانند روش ذکر شده در دو مورد قبل است. به این صورت که چند قطره از روغن بچه را به کمک قطره چکان یا گلوله پنبه در گوش کیپ شده ی خود می ریزید. سپس مدتی گلوله پنبه را در گوش خود نگه دارید تا روغن از گوشتان خارج نشود و سپس آن را از گوش خود خارج کنید. روغن بچه شامل روغن های معدنی بسیاری است که از روغن بچه یک مرطوب کننده و چرب کننده ی بسیار قوی می سازند.

 مزایای خرید سمعک اتیکن Oticon از کلینیک ملاصدرا

مقداری الکل صنعتی را با مقداری سرکه ی سفید با نسبت یک به یک مخلوط کنید. گوش خود را با محلول حاصل شده، شست و شو دهید تا از شر جرم سخت شده، خلاص شوید. این کار را هر چند هفته یک بار انجام دهید تا گوشتان از انواع عفونت ها در امان باشد. محلول الکل و سرکه می تواند جرم گوش را در خود حل کند. پس از انحلال جرم، الکل در همان دماهای پایین تبخیر می شود. سرکه ی سفید اما به علت داشتن خواص دارویی خود باعث جلوگیری از بروز عفونت های میکروبی در مجرای گوش می شود.

 

استفاده از محلول الکل و سرکه سفید برای نرم کردن جرم گوش

 

یک چهارم قاشق چای خوری جوش شیرین را با دو قاشق چای خوری آب مخلوط کنید. چند قطره از محلول را با قطره چکان در گوش کیپ شده ی خود بریزید و چند دقیقه صبر کنید. سپس سر خود را به سمت مقابل خم کنید تا جرم گوش نرم شده از گوش شما خارج شود. حالا می توانید گوش خود را با یک پارچه ی تمیز خشک کنید. اگر هنوز در گوش خود احساس کیپی می کنید، یک یا دو روز بعد این کار را تکرار کنید.

 

جرم گوش سفت شده می تواند عملکرد سمعک را نیز تحت تاثیر قرار دهد. اگر جرم گوش شما چندین روز در مجرای گوشتان انباشته شده باشد، احتمال ابتلا به عفونت های میکروبی و کاهش شنوایی بسیار افزایش می یابد. پس بهتر است قبل از اینکه لازم شود اقدامات درمانی جهت کاهش شنوایی خود انجام دهید، از ۶ روش خانگی برای تمیز کردن جرم گوش که در بالا ذکر شده، استفاده کنید.

دسترسی به سایر پست ها

درمان عفونت گوش میانی و روش های تشخیص و علائم آن

درد گوش، احساس کیپ شدن و پری گوش، خروج ترشح و … شاید شما نیز از آن دسته افرادی باشید که …چگونه در خانه جرم گوش را برطرف کنیم

پیرگوشی چیست؟ روش های تشخیص و علائم آن

افزایش سن در انسان ممکن است با ایجاد بیماری ها و مشکلات جسمانی زیادی همراه باشد. مشکلاتی که …

سمعک هوشمند چیست و برای چه افرادی مناسب است؟

در مقالات گذشته به این موضوع اشاره کردیم که سمعک ها بر اساس تکنولوژی بکار رفته در آنها به ۲ …

پست های مرتبط

جدیدترین مقالات

سمعک ملاصدرا با داشتن کادری مجرب با مدارک معتبر دانشگاهی، دسترسی به آخرین تکنولوژیهای معتبر ارزیابی و تجربه کافی در زمینه های مختلف ارزیابی سرگیجه و تعادل، وزوز گوش، تجویز و تنظیم انواع سمعک و وسایل کمک شنوایی و انجام خدمات توانبخشی مناسب در این زمینه ها، یک مرکز بسیار جامع در زمینه ارزیابی شنوایی و تعادل است.

اطلاعات تماس

آدرس: تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، ابتدای شیخ بهایی جنوبی، کوچه اول سمت راست (بن بست برنا)، پلاک۱، طبقه۵، واحد ۱۸   تلفن: ۴-۸۸۰۵۳۷۸۳

دسترسی سریع

آخرین مقالات

طرف‌های قرارداد

Mollasadra Hearing Center All Rights Reserved 2018

مطالب پر بازدید

 

مطالب مرتبط

چگونه در خانه جرم گوش را برطرف کنیم

هماهنگی جهت تبلیغات: 02123051172

مجری انحصاری نیتیو، سنجاق

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک، گوش یک دستگاه پیچیده است و همه‌ی ما اطلاعات ضدونقیضی در مورد استفاده از گوش پاک‌کن شنیده‌ایم. در این مطلب می‌خواهیم برایتان واضح توضیح بدهیم چه زمانی و چگونه باید گوش‌هایتان را خودتان تمیز کنید، چه کارهایی نباید انجام دهید و چه زمانی باید برای جرم‌گیری گوشتان به پزشک مراجعه کنید.
 چگونه در خانه جرم گوش را برطرف کنیم

گوش‌های شما فراتر از اندامی برای شنیدن است. وقتی به گوش‌هایتان فکر می‌کنید احتمالاً ظاهر بیرونی گوش در نظرتان مجسم می‌شود که شامل لاله یا نرمه‌ی گوش که ساختار بیرونی بوده و به راحتی به چشم می‌آید و کانال شنیداری بیرونی که شروع کانال گوش است خواهد بود؛ اما گوش شما یک بخش میانی هم دارد که از سه استخوان تشکیل شده و امواج صوتی را انتقال می‌دهند، و گوش داخلی که شامل عصب‌ها و کانال‌ها بوده و به شما کمک می‌کند بشنوید و تعادلتان را حفظ کنید. گوش‌های شما دارای غشای طبل مانندی نیز هست که به آن پرده‌ی گوش می‌گویند و جداکننده‌ی قسمت بیرونی گوش از بخش میانی آن است.
و حالا از جرم گوش بگوییم که دلیل اصلی اشتیاق شما برای تمیز کردن گوش‌هایتان است! غددی که در پوست گوش‌های شما قرار دارند، واکس یا موم تولید می‌کنند که نیمه‌ی بیرونی کانال گوشتان را پوشش می‌دهد. شاید باورش برایتان سخت باشد اما این جرم، دوست شماست و با همکاری موهای بسیار ریزی که در گوش‌هایتان دارید، از گوش داخلی‌تان در برابر آلودگی و گردوغبار و سایر عوامل خارجی محافظت می‌کند. به‌عبارتی ‌دیگر، کانال گوش شما، مجهز به سیستمی خودتمیزکننده است.

گوش پاک‌کن با وجود این که اسمش گوش پاک کُن است اما نباید برای گوش استفاده شود! استفاده از گوش پاک‌کن برای پاک کردن جرم در واقع جرم گوش را به داخل گوش هُل می‌دهد. ضمناً گوش پاک‌کن یا سنجاق سر می‌تواند سبب خراش‌های بسیار ریزی در گوش‌هایتان شوند که احتمال عفونت را افزایش می‌دهند

وقتی بدن شما موم یا جرم جدید تولید می‌کند، جرم‌های قبلی و قدیمی‌تر از داخل گوش به سمت بیرون رانده شده و به طور طبیعی خارج می‌شوند. شما خودتان هم بدون این که بدانید و متوجه شوید، گوش‌هایتان را تمیز می‌کنید. وقتی دهانتان را برای غذا خوردن یا حرف زدن باز و بسته می‌کنید، کانال‌های گوش‌هایتان نیز حرکت می‌کنند و مقداری از جرمشان را به سمت بیرون می‌فرستند. بنابراین حرف زدن و غذا خوردن شما به طور طبیعی و خودبه‌خود به پاکسازی گوش‌هایتان کمک می‌کند.
با همه‌ی این حرف‌ها شاید هنوز هم مشتاق باشید بدانید چگونه می‌توانید گوش‌هایتان را تمیز کنید بدون این که آسیبی به آن‌ها بزنید.
 

شما می‌توانید هنگام دوش گرفتن، با استفاده از یک صابون ملایم و آب و یک لیف نرم، وقتی موهایتان را می‌شویید، گوش‌هایتان را هم تمیز کنید.شما می‌توانید لاله‌ی گوشتان را که از چین‌خوردگی‌ها و نرمه‌ی گوش تشکیل شده تمیز کنید. پشت گوش‌هایتان را نباید فراموش کنید؛ اما کانال بیرونی گوش، قسمتی نیست که شما آن را تمیز کنید. شاید به نظرتان اشکالی نداشته باشد انگشت کوچکتان را وارد کانال گوشتان کنید و کمی از جرم را که در ابتدای این کانال است تمیز کنید، اما واقعاً نباید این کار را بکنید. چرا؟
چون این‌گونه تمیز کردن گوش می‌تواند عوارض زیادی داشته باشد. ممکن است جرم گوشتان را به سمت داخل هُل دهید و در نتیجه، انسداد ایجاد شود. این اتفاق زمانی روی می‌دهد که ماده‌ی جرم سفت و سخت شده و بدنتان نمی‌تواند به طور طبیعی آن را به بیرون براند. ضمناً ممکن است به طور تصادفی، لایه‌ی بافتی را که از پرده‌ی گوش محافظت می‌کند، پاره یا سوراخ کنید. هر دوی این اتفاق‌ها می‌توانند در شنوایی‌تان اشکال ایجاد کنند.
پس به توصیه‌ی پزشکان گوش دهید و فقط زمان حمام کردن، بخش بیرونی گوش‌هایتان را تمیز کنید. بعد از تمیز کردن گوش‌ها، با حوله آن‌ها را خشک کنید. به طور کل توصیه می‌شود با کانال گوش‌هایتان کاری نداشته باشید. انگشت خود را در حوله کنید و فقط جلوی گوش را خشک کنید تا فقط جرم و آلودگی که جلوی گوش است و دیده می‌شود، پاک شود و وارد کانال گوش نشوید و در پروسه‌ی طبیعی پاکسازی گوش دخالت نکنید.
 

برخی از افراد نسبت به بقیه، بیشتر جرم گوش تولید می‌کنند
درست مثل این که بعضی از افراد بیشتر از بقیه عرق می‌کنند. بدن بعضی از افراد، همچنان خودبه‌خود جرم گوش می‌سازد و ممکن است در کانال گوش این افراد، جرم بسیار زیادی جمع شود. این مسئله اشکالی ایجاد نمی‌کند، مگر اینکه فرد احساس کند به دلیل تجمع زیاد جرم در گوش و انسداد آن، به‌سختی صداها را می‌شنود.هندزفری‌تان می‌تواند به تشخیص مشکل جرم گوشتان کمک کند
اگر عادت دارید مدام هندزفری به گوشتان باشد، این مسئله می‌تواند کمکتان کند بفهمید چه زمانی گوش‌هایتان نیاز به بررسی دارند. اگر متوجه شدید هر بار که هندزفری‌تان را در می‌آورید، جرم زیادی به آن چسبیده است، یعنی به احتمال زیاد جرم گوشتان زیاد شده است. اگر روی هندزفری جرم گوش می‌بینید و ضمناً احساس می‌کنید نیاز دارید آن را با ماکسیمم صدا استفاده کنید، می‌تواند علامت این باشد که جرم، انسدادی در گوشتان ایجاد کرده و باید به پزشک مراجعه کنید.اگر سعی کنید خودتان جرم گوشتان را خارج کنید، ممکن است وضعیت بدتر شده و انسداد ایجاد کنید
قبل از این که تصمیم بگیرید خودتان جرم گوشتان را تمیز کنید، یادتان باشد که پزشک، بهترین کسی است که می‌تواند گوش‌هایتان را به‌خوبی و به طور کامل از جرم پاکسازی کند. در واقع زمانی که تمام تلاشتان را می‌کنید تا جرم گوشتان را خارج کنید، احتمال انسداد گوش با جرم را بیشتر می‌کنید.باور کنید جرم گوش، طبیعی و دوست شماست
قبلاً گفته‌ایم و باز هم می‌گوییم: جرم گوش، دشمن شما نیست، بلکه دوست شماست. زیرا از گوش‌هایتان در برابر گرد و غبارها و آلودگی‌ها محافظت می‌کند و در واقع عامل ضد آب است. بنابراین وقتی آب داخل گوشتان می‌شود، جرم یا همان واکس گوش از پوست در برابر رطوبت محافظت می‌کند. در نتیجه گوش دچار عفونت نمی‌شود. شما به مقداری جرم در گوش‌هایتان نیاز دارید تا آن‌ها را سالم نگه دارید. پس وقتی سعی می‌کنید جرم گوش‌هایتان را کاملاً خارج کنید، این نکته را به یاد داشته باشید.

 

توصیه‌ی اصلی برای تمیز کردن گوش این است که به جز قسمت‌های بیرونی گوش که باید به‌آرامی و بااحتیاط تمیز کنید، به قسمت‌های دیگر گوشتان کاری نباید داشته باشید؛ اما نکات دیگری هم وجود دارند که باید آن‌ها را مدنظر قرار دهید:از گوش پاک‌کن و سنجاق‌سر و … استفاده نکنید
گوش پاک‌کن با وجود این که اسمش گوش پاک کُن است اما نباید برای گوش استفاده شود! استفاده از گوش پاک‌کن برای پاک کردن جرم در واقع جرم گوش را به داخل گوش هُل می‌دهد. ضمناً گوش پاک‌کن یا سنجاق سر می‌تواند سبب خراش‌های بسیار ریزی در گوش‌هایتان شوند که احتمال عفونت را افزایش می‌دهند.
پس گوش پاک‌کن چه کاربردی برای گوش‌هایمان دارد؟! شما می‌توانید از گوش پاک‌کن برای تمیز کردن لابه‌لای قسمت بیرونی گوش‌هایتان استفاده کنید. گوش پاک‌کن در میکاپ یا تمیز کردن قسمت‌های دیگر صورت نیز کاربرد دارد. به طور کل کارشناسان می‌گویند هر چیزی که کوچک‌تر از آرنجتان است نباید وارد گوشتان شود! بله درست خواندید: آرنج!به شمع‌های پاک‌کننده‌ی گوش حتی فکر هم نکنید
شمع پاکسازی گوش، وسیله یا تکنیکی است که شامل استفاده از یک شمع قیفی شکل برای پاک کردن جرم گوش می‌شود. گرمای شمع قرار است جرم گوش را ساکشن کند؛ جوری که جرم به شمع بچسبد. اصلاً شواهدی هم مبنی بر مفید و مؤثر بودن این شیوه وجود ندارد، و در واقع بسیار هم خطرناک است. همین که شعله‌ای نزدیک به موهایتان روشن می‌شود خودش به اندازه کافی خطرناک است! ضمناً در بیشتر موارد، جرم گرم و ذوب شده و به سمت پرده‌ی گوش می‌لغزد.از محصولات نرم‌کننده‌ی جرم گوش استفاده نکنید
در داروخانه‌ها محصولات متنوعی برای نرم کردن جرم گوش وجود دارد؛ اما نباید از آن‌ها استفاده کنید. این نرم‌کننده‌ها معمولاً از روغن‌های معدنی یا گلیسیرین ساخته شده‌اند و جرم را نرم می‌کنند؛ اما این احتمال را نیز افزایش می‌دهند که جرم به‌جای این که بیرون بیاید به سمت داخل‌تر برود و دوباره سفت و سخت شود و در نتیجه انسدادی ایجاد کند که قبلاً نداشتید. خلاصه از این محصولات خودسرانه استفاده نکنید و حتماً از پزشکتان اجازه بگیرید.

درست مثل این که بعضی از افراد بیشتر از بقیه عرق می‌کنند. بدن بعضی از افراد، همچنان خودبه‌خود جرم گوش می‌سازد و ممکن است در کانال گوش این افراد، جرم بسیار زیادی جمع شود. این مسئله اشکالی ایجاد نمی‌کند، مگر این که فرد احساس کند به دلیل تجمع زیاد جرم در گوش و انسداد آن، به‌سختی صداها را می‌شنود

 

گفتیم که استفاده از وسایل برای تمیز کردن جرم گوش چقدر خطرناک است و می‌تواند انسداد ایجاد کند. انسداد گوش خودش به اندازه کافی آزاردهنده است، اما عارضه‌ی جدی‌تری که حاصل نادرست تمیز کردن گوش است، آسیب به پرده‌ی گوش یا حتی پاره کردن آن است. توضیح دادیم که سوراخ یا پاره شدن پرده‌ی گوش زمانی روی می‌دهد که شما غشای مخاطی را سوراخ یا پاره می‌کنید؛ یعنی همان لایه‌ی نازکی که گوش میانی را از پرده‌ی گوش جدا می‌کند.
پرده‌ی گوش معمولاً خودش می‌تواند ترمیم شود؛ اما گاهی ممکن است نیاز به عمل جراحی برای رفع پارگی باشد. پس بهترین کار این است که هیچ چیزی را وارد گوشتان نکنید. استفاده از گوش پاک‌کن و خارج کردن جرم گوش می‌تواند خوشایند باشد اما به تبعات احتمالی آن فکر کنید.
 

اگر علائمی مانند گوش‌درد، احساس فشار یا پُری در یکی از گوش‌ها، شنیدن صدای زنگ‌مانند در گوش، احساس گیجی و منگی، سرفه و یا مشکلات شنوایی دارید، ممکن است دچار انسداد گوش شده باشید. به جای این که سعی کنید خودتان مشکل را رفع کنید، به پزشک مراجعه نمایید. شاید نیاز به جرم‌گیری داشته باشید؛ اما پزشک می‌تواند از جهت سایر عوارض و بیماری‌ها نیز وضعیت سلامت گوش‌هایتان را بررسی کند.
همچنین اگر دچار علائم سوراخ شدن پرده گوش هستید باید به پزشک مراجعه کنید. اگر پرده گوشتان سوراخ شده باشد، احساس درد تند و تیزی دارید که فوراً ناپدید می‌شود (انگار گوشتان را سوراخ کرده‌اید). همچنین ممکن است متوجه شوید از گوشتان خون، چرک یا موکوس چرک‌آلود خارج می‌شود، شاید صدای زنگ در گوشتان بشنوید و سرگیجه داشته باشید (احتمالاً همراه با حالت تهوع و استفراغ). پرده گوشی که سوراخ شده می‌تواند سبب از دست دادن شنوایی نیز بشود و گوش را بیشتر مستعد عفونت کند.
 

اگر فکر می‌کنید جرم گوش سبب انسداد گوشتان شده است، توصیه می‌کنیم به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.
وقتی به پزشک مراجعه می‌کنید، او با استفاده از گوش‌بین یا اوتوسکوپ، داخل گوشتان را معاینه می‌کند. اگر پزشک تشخیص داد که دچار انسداد ناشی از جرم گوش شده‌اید، با ابزاری به نام کرت (curette)، جرم را خارج می‌کند، یا ممکن است ابتدا از یک نرم‌کننده‌ی جرم گوش استفاده کرده و سپس جرم را ساکشن کند. این روش‌ها معمولاً نتیجه‌ای فوری و خوشایند دارند و شما خیلی زود از فشار و درد و ناراحتی رها می‌شوید.در بیشتر موارد، تمام مراحل پاکسازی گوش در عرض چند دقیقه انجام می‌شود؛ اما باید احتیاط کنید، چون اکنون که بیشتر جرم گوشتان خارج شده است، در واقع دفاع طبیعی گوشتان ضعیف شده است. تا چند روز مراقب باشید آب وارد گوشتان نشود تا گوشتان فرصت تولید و تجمع جرم جدید را داشته باشد. ضمناً موسیقی، تلویزیون و … با صدای بلند گوش ندهید. خیلی از افراد برای جبران کم شنوایی ناشی از تجمع جرم گوش، صدای تلویزیون و … را بلند می‌کنند. حالا که گوش‌هایتان جرم‌گیری شده‌اند، با صدای تنظیم شده به موسیقی گوش دهید و تلویزیون تماشا کنید!
اگر مشکلتان این است که گوش‌هایتان بیش از اندازه جرم تولید می‌کنند و مکرراً دچار انسداد می‌شوید، ممکن است پزشکتان دارویی تجویز کند به کنترل جرم گوش کمک کند. هر کاری که می‌کنید، جرم‌گیری گوش‌هایتان را به متخصص بسپارید.

منبع:تبیان

کلید واژه ها:
جرم‌گیری گوش‌ها

نشانی:

اراک کوی گلستان- معاونت غذا و دارو

تلفن:

33685570-086

دورنگار:

33678627-086

کد پستی:

3818653366

ساعات پاسخگویی:

7:15 الی 15:45


ارتباط مستقیم با دفتر معاونت:33678626-086
ارتباط مستقیم با واحد IT معاونت: 336775920-086

10 واقعیت درباره جرم گوشجرم گوش ماده ای چسبناک، زردرنگ و چرب است که توسط سلول های موجود در کانال گوش ترشح می شود و مجرای گوش را از گزند آلودگی ها و میکروب ها حفظ می کند. در این مطلب با 10 حقیقت درباره جرم گوش آشنا می شوید.

 

1- جرم گوش چه موادی دارد؟جرم گوش که به آن واکس گوش، موم یا سرومن نیز گفته می شود، ترکیبی از چربی (مترشحه از غدد چربی پوست)، سلول های پوستی جدا شده از داخل گوش و ترشحات غدد سرومن در کانال گوش خارجی است.

2- آیا نوع جرم گوش خود را می دانید؟جرم گوش دو نوع خشک و مرطوب است. نوع آن بستگی به ژنتیک شما دارد. ژنتیک مردم آسیای شمال شرقی مخصوصا مردم کشورهای چین یا کره طوری است که جرم گوش خشک دارند، در حالی که جرم گوش افراد سایر کشورها مرطوب است.چگونه در خانه جرم گوش را برطرف کنیم

3- چطور جرم گوش شبیه موی بینی است؟جرم گوش یکی از عوامل محافظتی بدن است. جرم گوش همانند مژه های چشم و موهای بینی از بدن ما در برابر عوامل مزاحم مثل گردوغبار، باکتری ها و سایر میکروارگانیسم ها محافظت می کند. این عوامل با ورود به بدن باعث بروز ناراحتی، التهاب و عفونت می شوند.اگر در اثر تجمع جرم گوش، شنوایی شما کم شده است و صداها را به سختی می شنوید، برای معاینه نزد پزشک متخصص گوش و حلق و بینی بروید.

4- چطور جرم گوش شبیه اشک است؟جرم گوش، گوش های ما را لیز و نرم می کند، همان طور که اشک، چشم های ما لیز و مرطوب می کند. اگر مقدار جرم گوش کم باشد، گوش ها دچار خشکی و خارش می شوند.

5- جرم گوش بعد از پاک کردن گوش، برطرف می شود.گوش ها با لطف جرم گوش، خودشان را پاک و تمیز می کنند. هر وقت شما فک یا چانه خود را تکان می دهید، جرم گوش به آرامی از طرف پرده گوش به سمت سوراخ گوش می آید. سپس خشک شده و بیرون می افتد.

6- داخل گوش خود را دستکاری نکنید.برای تمیز کردن گوش نبایستی چیزی داخل گوشتان فرو کنید، زیرا گوش ها خودشان را تمیز می کنند.برای خاراندن گوش یا خارج کردن جرم گوش، گوش پاک کن، سنجاق، انگشت دست و هر چیز دیگری را وارد گوشتان نکنید، زیرا با این کار جرم را بیشتر به سمت داخل گوش هل می دهید که می تواند گوش را کیپ کند و شنوایی شما کم شود.

 

7- از شمع گوش استفاده نکنید.برخی افراد برای پاک کردن جرم گوش از شمع گوش استفاده می کنند. در این روش، فرد روی یک طرف بدن خود دراز می کشد و شمعی مخروطی شکل و تو خالی در داخل کانال گوش قرار می گیرد. سپس شمع را روشن می کنند.گفته می شود حرارت شمع، جرم گوش را نرم می کند و بیرون می آورد.در حالی که این کار هیچ فایده اثبات شده ای ندارد و در عین حال باعث سوختگی گوش، گرفتگی گوش در اثر تجمع جرم و سوراخ شدن پرده گوش می شود.

8- چطور جرم گوش روی شنوایی موثر است؟تجمع و سفت شدن جرم گوش، شایع ترین دلیل کاهش شنوایی است. ممکن است گاهی اوقات جرم گوش به طرف پرده گوش هل داده شود و یا گوش ها بیش از حد مورد نیاز، جرم تولید کنند.علائم تجمع و سفت شدن جرم گوش عبارتند از درد گوش، احساس سنگینی و پری گوش، احساس کیپ شدن گوش و زنگ زدن گوش.همچنین ممکن است گوش های شما دچار خارش، بوی نامطبوع و ترشحات شوند.

9- چطور جرم گوش را تمیز کنیم؟اگر احساس می کنید گوش های شما در اثر تجمع جرم گوش  بسته شده اند، نزد پزشک متخصص گوش و حلق و بینی بروید تا جرم گوش شما را تمیز کند. برای این کار:- ابتدا لازم است جرم گوش را نرم کنید. طبق دستور پزشک برای مدت چند روز، دو تا سه بار در روز چند قطره روغن گلسیرین فنیکه را داخل سوراخ گوش خود بریزید. این روغن جرم گوش را نرم می کند و باعث خروج راحت تر آن می شود.

– بعد از چند روز نزد پزشک می روید. پزشک با استفاده از یک سرنگ پر از آب گرم، داخل گوش شما را شستشو می دهد تا جرم گوش ها خارج شود.- سپس بیرون گوش خود را با دستمال کاغذی تمیز خشک می کنید. یا اینکه می توانید با باد ملایم سشوار داخل آن را به آرامی خشک کنید.بیماران مبتلا به دیابت و یا اختلال سیستم ایمنی بدن بایستی قبل از این کار، بیماری خود را به پزشک بگویند.

10- چه موقع نزد پزشک برویم؟اگر در اثر تجمع جرم گوش، شنوایی شما کم شده است و صداها را به سختی می شنوید، برای معاینه نزد پزشک متخصص گوش و حلق و بینی بروید.اگر بعد از شستشوی گوش توسط پزشک، دچار مشکلی در گوش های خود گشتید، مجددا نزد پزشک بروید، مثلا اگر دچار درد گوش شدید و یا اینکه همچنان صداها را خیلی کم می شنیدید.اگر از وسایل کمک شنوایی مثل سمعک استفاده می کنید و یا هر چند مدت یک بار گوش های شما در اثر تجمع جرم کیپ می شوند، بایستی هر چند مدت یک بار برای تمیز کردن گوش های خود نزد پزشک بروید.منبع: tebyan.net

بیشتر بخوانید تا سالم بمانید


کامل ترین سیستم خانگی پاکیزه کننده هوا

قبل ازخرید،فرش مورد نظرت رو تو دکورتست کن

هرآنچه ازعملهای زیبایی زنان میخواهیدبدانید


کلکسیون فرشهای مدرن و کلاسیک برای خرید


طراحی و بازسازی فضای داخلی


دندان هات رو درست کن و3ساله پرداخت کن!!


لاکچری ترین نوع لمینت دندان


پاکسازی و رفع آلودگی هوای خانه


جلوگیری از ورود هوای آلوده به خانه!


اقساط36ماهه لوازم خانگی بدون پیش پرداخت


مشاوره تربیت کودک و شیوه های فرزندپروری


تخفیف باورنکردنی فرش سورنا|ازدستش نده!


مرکز تخصصی استعدادیابی و آموزش کودکان


درمان ناهنجاری جلو بودن فک با ارتودنسی

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

آخرین انتشارات

evidentista

اگر از طریق پیوند موجود در این صفحه چیزی خریداری کنید ، ممکن است کمیسیون کمی بدست آوریم. چگونه این کار می کند

جرم گوش ، که سرومن نیز نامیده می شود ، عملکرد اساسی در بدن دارد. به از بین بردن سلولهای پوستی مرده ، آلودگی ، مو و سایر بقایای کانال گوش کمک می کند.چگونه در خانه جرم گوش را برطرف کنیم

جرم گوش خطر عفونت را کاهش می دهد و از احساس ناراحتی و خارش کانال گوش جلوگیری می کند. همچنین به کاهش تحریک ناشی از ورود آب به مجرای گوش کمک می کند.

با این حال ، تولید بیش از حد موم گوش در بدن وجود دارد و به این ترتیب امکان جمع شدن و انسداد مجرای گوش وجود دارد. اگر فرد با استفاده از پنبه گوش های خود را تمیز كند ، انسداد نیز رخ می دهد ، زیرا این امر می تواند موم گوش را بیشتر به مجرای گوش فشار دهد.

اصطلاح پزشکی انسداد موم گوش ، تأثیر ناخوشایند است. افراد معمولاً می توانند با استفاده از محصولات ساده خانگی این شرایط را در خانه درمان کنند.

روش های مختلفی برای مقابله با انسداد موم گوش در خانه وجود دارد ، از جمله:

یک روش معمول برای از بین بردن موم گوش ، افزودن چند قطره پراکسید هیدروژن به یک پنبه مرطوب و استفاده از آن بر روی گوش آسیب دیده است. همچنین فرد می تواند با استفاده از قطره چکان تمیز محلول را در مجرای گوش بچکاند.

شیب سر به گونه ای است که گوش آسیب دیده برای چند دقیقه به سمت بالا باشد. به شما این امکان را می دهد که مایعات به داخل مجرای گوش بچکاند تا به انسداد برسد.

بعد از چند دقیقه ، کج شدن سر به روش دیگر باعث می شود تا مایع و موم گوش تخلیه شود تا مجرای گوش پاک شود.

پراکسید هیدروژن برای خرید بصورت آنلاین در دسترس است.

روش مشابه استفاده از سرنگ توپی توپی با آب گرم است. گوش فرد باید به سمت بالا باشد و با استفاده از سرنگ آب گرم را به آرامی به داخل گوش گوش دهد.

جلوگیری از ریختن اجباری آب در مجرای گوش بسیار حیاتی است ، زیرا این امر می تواند باعث سرگیجه شود. آب نباید خیلی گرم یا خیلی سرد باشد.

بعد از یک دقیقه ، فرد باید سر خود را به سمت دیگر متمایل کند تا مایع و جرم گوش از آن خارج شود.

ممکن است لازم باشد این روند چندین بار تکرار شود. هرکسی که دچار آسیب گوش باشد ، مانند پارگی لاله گوش ، نباید از این روش استفاده کند.

خرید قطره گوش از طریق پیشخوان یا به صورت آنلاین برای درمان انسداد موم گوش امکان پذیر است. اینها معمولاً محلولهایی با پایه آب یا روغن هستند که باعث نرم شدن جرم گوش می شوند. آنها اغلب حاوی کاربامید پراکسید هستند که شبیه پراکسید هیدروژن است.

برای استفاده از محلول OTC ، افراد باید از دستورالعمل های بسته بندی پیروی کنند. معمولاً آنها باید محلول را روی گوش آسیب دیده دو بار در روز و به مدت چند روز تا روشن شدن مجرای گوش بمالند.

با استفاده از قطره چکان ، می توان مواد دیگری مانند:

مجدداً ، فرد باید یك یا دو قطره با گوش آسیب دیده رو به بالا بمالد ، چند دقیقه صبر كند ، سپس سر را به روش دیگر كج كند تا مایع تخلیه شود.

استفاده از شمع های گوش به عنوان گوش دهی یا درمان حرارتی – گوش شناخته می شود. این شامل پوشاندن یک مخروط پارچه ای توخالی در موم یا پارافین ، قرار دادن آن در گوش شخصی که به پهلو خوابیده است ، و سپس روشن کردن آن است. یک صفحه کاغذی با گرفتن هرگونه واکس قطره ای از پوست محافظت می کند.

این تئوری می گوید که کندل کردن گوش مکش را برای بیرون کشیدن جرم گوش از گوش ایجاد می کند.

با این حال ، هیچ مدرکی در مورد عملکرد شمع های گوش وجود ندارد. آنها همچنین می توانند باعث آسیب شوند. سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) اظهار داشت که استفاده از شمع گوش می تواند منجر به موارد زیر شود:

روش های ایمن و م moreثرتری برای درمان انسداد موم گوش وجود دارد ، بنابراین فرد نباید سعی کند از شمع های گوش استفاده کند.

شایع ترین علامت انسداد واکس گوش ، مشکل شنوایی موقتی یا کم شنوایی است. این ممکن است نگران کننده باشد ، اما شنوایی طبیعی باید با رفع انسداد برگردد.

علائم دیگر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

برای جلوگیری از انسداد موم گوش ، فرد باید از چسباندن هر چیزی به گوش خود جلوگیری کند. ممکن است جرم گوش ناخوشایند باشد ، اما تمیز کردن معمولاً لازم نیست.

اگر بدن مقادیر زیادی موم گوش تولید می کند ، مردم می توانند قطره گوش OTC بخرند تا با خیال راحت با این مشکل کنار بیایند.

روش دیگر جلوگیری از انسداد موم گوش ، نرم کردن موم گوش در گوش ها با قرار دادن محلول چند بار در ماه در آنها است. افراد می توانند از بین طیف وسیعی از محصولات از جمله قطره های رفع جرم گوش ، روغن معدنی و پراکسید هیدروژن از طریق آنلاین محصولات را انتخاب کنند.

آبیاری منظم گوش ممکن است به جلوگیری از تجمع موم گوش کمک کند ، اما معمولاً بهتر است این روش برای درمان انسداد واقعی ذخیره شود. هرگز گوش کودکان خردسال را آبیاری نکنید بدون اینکه ابتدا با پزشک صحبت کنید.

افراد می توانند بیشتر انسداد موم گوش را در خانه درمان کنند. با این حال ، مجرای گوش و لاله گوش لطیف هستند ، بنابراین مراجعه به پزشک برای برداشتن موم گوش می تواند ایمن تر باشد.

افراد همچنین باید خونریزی یا تخلیه گوش داشته باشند یا درد قابل توجهی دارند به پزشک مراجعه کنند ، زیرا مسئله دیگری ممکن است باعث ایجاد علائم شود.

هر کسی که نگران ناهنجاری نهفته در کودک خردسال است باید با پزشک متخصص اطفال وقت بگیرد. آنها قادر به بررسی گوش کودک و گزینه های درمانی خواهند بود.

یک پزشک ممکن است انسداد را با استفاده از موارد زیر برطرف کند:

همچنین اگر انسداد هنوز وجود داشته باشد یا بعد از چند روز از درمان خانگی بدتر شود ، ممکن است لازم باشد که به پزشک مراجعه کنید.

برخی از داروهای خانگی ذکر شده در این مقاله برای خرید آنلاین در دسترس هستند.

بی خوابی چیست؟ تمام آنچه نیاز است بدانید

زانوی بیش از حد کشیده چیست؟

چگونه در خانه جرم گوش را برطرف کنیم

evidentista | ar | az | bg | bn | ca | cs | da | de | el | es | et | fi | fr | hi | hr | hy | id | is | it | iw | ka | ko | kk | ky | lb | lo | lt | lv | ms | mr | nl | no | pl | pt | ro | ru | sk | sl | sq | sr | sv | ta | te | tg | th | tl | tr | uk | ur | uz | vi | zh


Sitemap

چگونه در خانه جرم گوش را برطرف کنیم
چگونه در خانه جرم گوش را برطرف کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *