چگونه در خانه جوجه پرورش دهیم

 
helpkade
چگونه در خانه جوجه پرورش دهیم
چگونه در خانه جوجه پرورش دهیم

پرورش مرغ بومی یکی از کارهایی است که نظر علاقه مندان به پرورش پرندگان را به خود جلب کرده است. احتمالا شما هم از آن دسته افراد هستید که به نگهداری مرغ بومی برای کسب درآمد فکر میکنید. ما به شما پیشنهاد می کنیم این مقاله را مطالعه کنید تا با نکات و ترفندهای پرورش این پرنده آشنا شوید. این مقاله به سه بخش زیر تقسیم می شود که به ترتیب هر کدام را به صورت کامل توضیح داده ایم:

1- چرا باید مرغ بومی پرورش دهیم

2- آموزش پرورش مرغ بومی

3- وظایف پرورش دهنده مرغ بومی

بهترین جا برای نگهداری مرغ بومی در کنار انسان است. تا به خوبی او را درک و به طرز صحیحی از او مراقبت کند. نگهداری مرغ بومی در حومه شهر احتمالا اولین گام در جهت استقلال انسان در سطح خانواده است. ولی احتیاج به یک مقدار کار دارد.

چگونه در خانه جوجه پرورش دهیم

قفسه فروشگاه ها پر از تخم مرغ و یخچال ها مملو از گوشت مرغ است. اگر تمایل داشته باشید میتوانید تخم و گوشت مرغ مرتعی را از بهترین مرغ هایی که در شرایط عالی پرورش یافته اند تهیه کنید. مرغ هایی که در هتل پنج ستاره زندگی کرده اند. می توان انواع دیگر این محصولات را به قیمت های ارزان تر تهیه کرد. ولی چرا باید خودمان به پرورش مرغ بومی بپردازیم در حالی که به سادگی می توانیم این فراورده ها را از فروشگاه ها تهیه کنیم؟ یقینا می توانید بسته به سلیقه و میل خود این محصولات را خریداری کنید و در ضمن بدون این که خود پرندگان را نگهداری کنید از مزایای اقتصادی و صرفه جویی آن بهره مند گردید.

موضوع مهم این است که مرغ ها موجودات دوست داشتنی و زیبایی هستند و صرف حضور آن ها در محیط باغچه شما، قلب پرورش دهنده مرغ بومی را شاد و روحش را سبک می کند. مرغ ها را می توان موجودات متناقض عجیبی میان آسیب پذیری و سخت سری دانست. آن ها را می توان در شرایط فوق العاده شدید نگهداری کرد. با وجود این ممکن است برخی افراد تمایل طاقت فرسایی برای مواظبت از آن ها نشان دهند. البته افرادی که علاقه ی بیشتری به مرغ بومی دارند کار جوجه کشی مرغ را هم برای لذت و گاهی برای سود اقتصادی نیز انجام می دهند.

نگهداری جوجه مرغ ها بهترین روش برای برانگیختن حس مواظبت و مسئولیت در بچه ها است. زیرا وظایف محوله به آن ها برای نگهداری جوجه ها نه مشکل و نه غیر قابل فهم برای آن ها است. به راحتی می توان نیازهای ان ها را براورده کرد و وقتی بچه ها نیازهای دیگر موجودات را مشابه سازی می کنند و برای براوردن این نیازها کاری انجام می دهند، می توان گفت که تمدن در دست افرار مناسبی قرار گرفته است. البته در کنار آن سودهای مادی نیز وجود دارد.

یکی از آن ها خوردن تخم مرغ تازه است. ممکن است هرگز خاگینه تخم مرغی را که چند دقیقه پیش گذاشته شده است نخورده باشید. این یک تجربه بسیار عالی است. زرده تخم مرغ تازه، برافراشته و جدای از سفیده است و علیرغم این که قسمت عمده تخم مرغ از آب است، بعد از شکسته شدن در ماهیتابه ولو نمی شود. تخم مرغ تازه یک عطیه است. یک هدیه عالی، بدون توجه به این که از کجا آمده باشد. تخم مرغ های نژاد روآیلند رد، بسیار بزرگ، دارای شکلی گرد و غنی از مواد مغذی است ولی در مقایسه با تخم مرغ های کوچک نژاد بانتام مواد مغذی بیشتری ندارد.

البته شما می توانید با پرورش بلدرچین در کنار مرغ بومی تخم بلدرچین تازه نیز داشته باشید.

خاصیت دوم نگهداری مرغ در کنار باغچه خانه، به دست آوردن منابع پایان ناپذیری از کود مرغی است. مرغ ها در هر روز مقدار قابل ملاحظه ای کود تولید می کنند که در پایان سال مقدار آن بسیار قابل توجه است. کود مرغی منبع عالی برای کمپوست کردن است. کمپوست حاصله برای کشتزارهای کلم و دیگر انواع شلغم ها مفید و محیط مناسبی برای رشد و پرورش قارچ است. در صورتی که مقداری کاه بکار ببرید، می توانید قارچ مورد نیاز صبحانه تان را در کنار تخم مرغ تازه به دست آورید.

پرورش مرغ بومی در مکان های زیادی انجام میشود. در این مقاله به سه نوع از پرکاربردترین آن ها که مورد توجه افراد بوده است میپردازیم و هر سه مورد به طور کامل توضیح داده شده است.

الف- پرورش مرغ بومی در مرتع آزاد

ب- پرورش مرغ بومی در خانه

ج- پرورش مرغ بومی در باغچه

در ابتدا لازم است تعریفی از پرورش مرغ بومی در مرتع داشته باشیم. پرورش در مرتع به معنی نگهداری مرغ ها در شرایطی است که بتوانند هر جایی که خواستند بروند و به آزادی پرسه بزنند. این کلی ترین تصویر در زمینه پرورش مرغ بومی در مرتع است. مرغ هایی که در شرایط مرتع آزاد ولی به صورت تجاری پرورش می یابند، ممکن است احتیاج به فضایی بیشتر از یک برگه کاغذ نداشته باشند. ولی لازم است بتوانند در حول و اطراف به گردش بپردازند. از طرفی لازم است مرغ های مرتعی ارگانیک، میدانی برای گردش کردن، غذا خوردن و به صورت آزاد رفتار کردن در اختیار داشته باشند. به هر حال میتوان در باغچه خانه، محیط مناسبی برای نگهداری و زندگی آن ها فراهم ساخت.

لانه ها یا کجه های مرغی مدرن که از چوب یا پلاستیک ساخته شده اند، دارای دریچه هایی در دو طرف و یا زیر خود هستند که مرغ می تواند از آن ها خارج شده و از هوای تمیز استفاده کند. در ضمن در منطقه ای فارغ از شکارچیان به حیات خود ادامه دهد. البته یک چنین پرورش مرغی دقیقا به معنی تولید مرغ مرتعی آزاد نیست. تنها جای مناسبی برای یک جفت پرنده است. تمام آنچه آن ها بدان احتیاج دارند شامل غذا، آب، مقداری فضای باز و کسی است که به آن ها برسد. همین!

آیا به فکر پرورش مرغ بومی در خانه خود هستید؟

اگر جواب شما بله است این قسمت را با دقت مطالعه کنید.

محل زندگی خود را چک کنید: آیا می توانید مرغ بومی نگه دارید؟

قبل از این که واقعا به نگهداری مرغ بومی بپردازید لازم است یک سری واقعیت ها را در مورد منزل و محل زندگی تان چک کنید. در بسیاری از مناطق شهری، نگهداری مرغ و خروس اشکالی در برندارد، به ویژه اگر خانه تان ویلایی باشد. ولی در برخی محله ها بر اساس عرف محل، نگهداری آن ها با ممانعت روبرو می شود. تنها مشکل مربوطه به نگهداری طیور به خودتان برمیگردد. اگر محدودیتی از این نظر ندارید، اقدام کنید. اگر در خانه های دسته جمعی و آپارتمانی زندگی می کنید در اغلب موارد ساکنین آن می توانند از باغچه های اطراف برای نگهداری مرغ و خروس استفاده کنند. گاها پرورش بلدرچین نیز در این باغچه ها دیده شده است. در ادامه درمورد پرورش مرغ بومی در باغچه توضیحات کامل تری داده ایم.

در مورد منازل خصوصی مسئله کاملا متفاوت است. مالک خانه است که در این زمینه دست به انتخاب میزند و تصمیم میگیرد. حتی اگر قباله اولیه زمین در این زمینه متضمن اعتراضات و محدودیت های خاصی باشد یا نباشد.

در تمامی موارد، خواه منزل شخصی یا اجاره ای داشته باشید، لازم است همواره هشیار و گوش به زنگ باشید. در صورتی که همسایه یا مالک منزل شما در این زمینه دست به اعتراض زد راه هایی برای مقابله با آن وجود دارد. آن ها ممکن است نزد بازرسان بهداشتی، ادارات محیط زیست، اداره اجاره داری شهری و امثال آن شکایت ببرند و از آزار و اذیتی شکایت کنند که به آن ها وارد می شود. در تمامی موارد لازم است نشان دهید که حداکثر مراقبت را در زمینه آسایش حیوان، تمیزی باغ، روش های برداشت و کمپوست کردن کود آن ها انجام دهید و در راس تمامی آن ها هدیه دادن یک شانه تخم مرغ اغلب آن ها را خوشحال و رضایت آن ها را جلب میکند. اگر مایلید مرغ هایی را در باغچه خانه تان نگهداری کنید لازم است اطرافیان را خوشحال و شنگول نگه دارید.

تصمیم به پرورش مرغ بومی در باغچه خانه یک تصمیم هیجان انگیز است. ولی قبل از آن باید برخی کارها را انجام داد و برخی چیزها را در نظر گرفت. در ادامه مقاله متوجه خواهید شد که چگونه خود را آماده کنید تا برای اولین بار مرغ ها را در خانه نگه دارید، آن ها را در چه محلی نگه دارید و با لانه آن ها چه کنید.

امنیت مرغ ها در باغچه از مسائل عمده و اولویت اول است که باید در نظر گرفته شود. لازم است مجموعه مناسبی از حصار کشی مورد استفاده قرار گیرد تا دیگر افراد نتوانند درون آن راه یابند. همچنین در صورت امکان از همین رویه برای محصور کردن سایر حیوانات موجود در حول و اطراف خانه استفاده کنید. کف محل نگهداری را از مواد سنگی بنا کنید. این کار باعث می شود که اگر کسی وارد محل نگهداری شد بتوانید به خوبی صدای پای آن ها را بشنوید. در صورت داشتن جای کافی استفاده از نرده و توری سیمی محکم راه خوبی برای ممانعت از دسترسی دیگران به مرغ ها خواهد بود.

یک پرورش دهنده مرغ بومی میگفت باغ من دارای عرض و طول ده متر است ولی در انتهای حیات خانه یک نرده کشی با عرض ۵/۲ متر ایجاد کرده ام که حتی فیل هم نمیتوانند داخل آن شود.

مهم ترین مساله این است که لانه مرغ ها در معرض دید نباشد. هر چه توجه کمتری را جلب کنند بهتر است. این کار باعث می شود که حساسیت همسایه نیز برانگیخته نشود و توجه بر و بچه ها نیز به آن ها جلب نگردد. بسیاری از بچه ها با دیدن مرغ ها متعجب و کنجکاو می شوند و علاقه دارند آن ها را تحسین کنند. مرغی که تولید تخم میکند از نظر بچه های کوچک بسیار جذاب است و اگر این گونه مرغ ها را به آن ها نشان دهید متوجه خواهید شد که نه تنها بچه ها وفادارانه به حفاظت از آن ها اقدام می کنند بلکه به آن ها این ایده را می آموزید که مرغ ها احتیاج به صلح دارند. البته گاه اوقات حس ویرانگری بچه ها گل می کند به همین دلیل لازم است که مرغ ها در وضعیت محافظت شده ای نگهداری شوند.

مرغ ها همواره دوست دارند خاک را با چنگال خود چنگ بزنند! هیچ چیزی هیجان آمیز تر از این نیست که مرغی را در حال چنگ زدن به زمین و یافتن و خوردن حشرات و کرم ها ببینیم. آن ها علف موجود در باغچه را نیز چنگ می زنند و اگر تعداد زیادی مرغ بومی در محوطه نگهداری کنیم، علف ها یقینا تبدیل به محل گل آلودی می شوند که باید برای آن کاری کرد.

می توان از قفس های مناسبی استفاده کرد که برای چند مرغ مناسب باشد و منطقه رفت و آمد آن ها تا حدودی گود باشد. بالای چنین قفسی می توان چیزهای دیگری از قبیل کمپوست کود و خاک اره مخلوط شده با خاک و علف های باغی را قرار داد و پس از چند هفته آن ها را برداشته و کمپوست کرد.

ممکن است مرغ هایی را دیده باشید که در فضای محصوری زندگی می کنند ولی این به معنی آن نیست که در باغچه محل نگهداری مرغ ها همین رویه را تکرار کنیم. لانه نگهداری مرغ ها باید به گونه ای طراحی شوند که تمامی پرندگان بتوانند بال های خود را در آن باز کنند. حجم مناسبی از هوای تمیز نیز در اختیار آن ها قرار گیرد. در بازار ممکن است انواع لانه های کوچک انفرادی وجود داشته باشد که دارای شکل منشوری است. این لانه ها را در مرکز محل نگهداری مرغ ها و در حداکثر ارتفاع ممکنه نصب میکنند. اگر قصد خرید چنین قفس هایی را دارید بهتر است بزرگترین آن ها را خریداری کنید. همچنین در هر یک از این قفس ها تنها یک یا دو پرنده جا دهید. محوطه گردشگاه مرتبط با این نوع لانه ها نسبتا کوچک است.

به موجب دلایلی چند، پرورش دهندگان سنتی پرندگان خانگی تمایل چندانی به قفس های پلاستیکی ندارند و به دیده تحقیر به آن مینگرند. ولی با وجود این در عرض چند سال بیش از ۲۰ هزار نفر مدل خاصی از این قفس ها را خریداری کرده اند. در مجموع دو طرح کلی برای قفس های پلاستیکی نگهداری مرغ بومی وجود دارد.

اول قفس های کوچکی که تنها برای یکی دو تا مرغ به کار می رود.

چگونه در خانه جوجه پرورش دهیم

دوم قفس های دسته جمعی که بیش از ۱۰ مرغ را می توان در آن جا داد.

البته اعتراضات زیادی توسط خریداران و مردم بر علیه این دسته از قفس ها انجام می شود. ولی اغلب قضاوت صحیحی در مورد آن انجام نمی دهند.

مهم ترین مزیتی که درمورد قفس های پلاستیکی می توان بیان کرد این است که به ندرت پارازیت های خارجی قادر به توسعه و تکثیر خود در آن ها هستند.

لازم است در قسمتی از لانه مرغ ها، یک محل یا جعبه برای تخمگذاری تدارک شود. آشیانه تخمگذاری در حقیقت یک فضای در حد و اندازه خود مرغ است. برای جوجه کشی طبیعی از مرغ بومی لازم است که در میان آن گودی از کاه ایجاد کنید تا مرغ ها به راحتی روی آن بخوابند. اگر قصد جوجه کشی مصنوعی با استفاده از دستگاه جوجه کشی را دارید انجام این کار ضرورت ندارد.

اغلب اوقات به محض این که یک مرغ تخم خود را گذاشت آن را ترک می کند و مرغ دیگر برای گذاشتن تخم به آن جا می رود. منظره تخم ها در آشیانه تخمگذاری به حدی است که دیگر پرندگان نیز تشویق می شوند به درون آن رفته و تخمگذاری کنند. در برخی از طرح ها می توان از بیرون لانه و از طریق دریچه فوقانی که بر روی آشیانه ها نصب می شود، تخم ها گذاشته شده در این آشیانه ها را جمع آوری کرد.

باید جعبه های آشیانه تخمگذاری را از محل خوابیدن مرغ ها دور نگه داشت و حتی المقدور ورودی لانه در جوار آشیانه ها نباشد. توجه کنید که مواد غذایی نباید در آن ها گذاشته شود.

چه بسا بتوان از جعبه میوه برای آن استفاده کرد. البته آشیانه های تخمگذاری را باید در تاریک ترین جای لانه قرار داد. بهتر است تخم ها را هر روز برداشت و کاه کف آن را هر چند روز یک بار عوض کرد تا پارازیت ها نتوانند در آن مستقر گردند.

پرورش دهنده مرغ بومی برای این که در کار خود موفق باشد و سود خوبی داشته باشد در طول یک روز وظایف مهمی دارد که ما در ادامه به آن ها اشاره کرده ایم.

در کار پرورش مرغ بومی وظایف صبح برای یک پرورش دهنده احتمالا از همه مهم تر است. زیرا توسط خود پرورش دهنده تنظیم می شود. وقتی پرورش دهنده برنامه ای را انتخاب و دائم به آن عمل می کند، مرغ ها به سادگی با آن سازگار می شوند ولی لازم است به آن برنامه سفت بچسبد و آن را رها نکند. چنانچه هر روز ساعت 7 صبح مرغ ها را از لانه شان بیرون می کنید لازم است که هر روز حول و حوش ساعت 7 باشد. در غیر این صورت ترتر به شما خواهند خندید و بدتر از آن زمانی است که یک خروس هم همراه آن ها باشد.

شما به عنوان یک پرورش دهنده باید به مرغ ها اجازه دهید از لانه خارج شوند و خوراک روزانه را در اختیارشان بگذارید. با آن ها در مورد وضعیت آب و هوا و یا دیگر شرایطی که چشم شما را می گیرد به چت کردن بپردازید. نگاهی دقیق به اطراف داشته باشید تا مزاحمین و علایم آن ها را تشخیص دهید. خراش هایی که روی در مرغدانی ایجاد شده، خروجی پرچین ها و فضله روباه ها را مورد توجه قرار دهید. محوطه گردشگاه و سایبان های مرغدانی بر اساس آب و هوای روزانه مرتب کنید و به شادمانی مرغ ها توجه داشته باشید. آیا مرغ سرگردان، مرغ مهاجم و یا مرغی که در لانه مانده باشد در بین آن ها وجود دارد؟

هنگام غروب کار شما درست عکس وظایف صبح است. اگر بخواهیم مقداری موعظه کنیم خواهیم گفت که هر چه در توان دارید برای دور کردن موش ها استفاده کنید. اگر کار پرورش مرغ بومی را در حومه شهر ها انجام می دهید باید هیچ غذای اضافی در محوطه جا نگذارید.

هنگام غروب غذاهای اضافی را در محل امنی قرار دهید که دست موش ها و دیگر جانوران موذی به آن نرسد ولی توجه داشته باشید که آب کافی در مرغدانی وجود داشته باشد. اگر از دانخوری هوپر استفاده می کنید، تمامی مواد خوراکی را که از اطراف آن به زمین ریخته، جمع آوری کنید. برای این منظور می توان از یک سینی در زیر آن استفاده کرد تا خوراک های ریخته شده در درون سینی بریزد و جمع کردن آن ها مشکل نباشد.

من به نوبه خود به عنوان یک پرورش دهنده از خاک اره کاج برای پوشاندن کف بستر مرغدانی استفاده می کنم. این نوع خاک اره تا حدودی بوی نامطبوع فضله مرغ ها را از بین می برد و در نتیجه جانوران وحشی و شکارچیان جلب این گونه بوها نمی گردند. من در کنار باغچه محل نگهداری مرغ ها تعدای پیاز و سیر کاشته ام. این دو گیاه رسیدن بوی مرغدانی به شکارچیان را کاهش می دهند.

پرورش دهنده مرغ بومی باید وقتی مرغ ها در حوالی غروب یواش یواش خود را برای گذراندن شب آماده می کنند، مطمئن شود که سوراخ مرغدانی مطمئن است و تمامی موارد ایمنی رعایت شده است. در صورتی که هوا یخبندان و سرد است، در بعد از ظهر مقداری ذرت خرد شده به مرغ ها بدهید تا در طول شب آن ها را گرم نگه دارد. همچنین می توان مقداری گلیسرین به آب افزود تا از منجمد شدن آب جلوگیری کند.

در بقیه اوقات روزمرغ ها را به حال خود رها کنید تا به کار یومیه خود بپردازند. در صورتی که از جعبه خاک برای حمام خاک مرغ ها استفاده می کنید، توجه داشته باشید که در آن مقدار کافی خاک وجود داشته باشد. هر تخمی که دیدید جمع آوری کنید. یک نگاه سریع بیاندازید و اگر تخم مرغی در نقطه ای از محوطه به طور اتفاقی گذاشته شده بود آن را بردارید.

اگر تجربه نگهداری مرغ در خانه و یا باغچه تان را دارید در نظرات همین صفحه ثبت کنید تا افراد دیگر نیز از تجربیات شما استفاده کنند. در صورت داشتن هر گونه سئال نیز میتوانید سوالتان را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخ شما را بدهند.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

جوجه کشی مرغ و خروس لاری منبع درآمدی ایده آلی به نظر می رسد. این پرنده که اغلب با نام خروس جنگی آن را می شناسند، از محبوبیت زیادی برخوردار است. البته این خروس در کن …

در حال حاضر سه روش عمده برای تهیه دان مرغ عبارتند از : 1- دان مرغ آماده یا دان کامل

پرورش مرغ گوشتی امروزه در کشور ما بسیار رواج پیدا کرده است. مردم برای اینکه بتوانند کسب و کار پرورش مرغ گوشتی را راه بیندازند نیاز دارند تا اطلاعات …

نگهداری مرغ و خروس و جوجه از قدیم در خانه ها و روستاها تا حدود زیادی مرسوم بوده است. ولی امروزه با بزرگ تر شدن شهر ها و افزایش جمعیت که باعث تبدیل خانه ها به شکل آپ …

کارشناسان شرکت در اسرع وقت پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود

درود و عرض ادب ، ممنون بابت مطلب بسیار کاربردی. چند تا سوال داشتم : 1- من 7 عدد مرغ و خروس روی پشت بام دارم و شبها که الان سرد هست میرن داخل قفس میخوابن ، برای گرمایش شب قفس نور مادر 250 واتی گذاشتم که قفس حدود 1 در 1 هست ، سوالی که دارم این هست که نور مادر موقع شب روشن هست باعث نخوابیدن مرغ ها میشه؟ بهر حال نور هست و کاملا تاریک نمیشه ولی چون میخوام گرمایش باشه تا صبح مجبورم ، نظر شما در این رابطه چی هست عزیز؟

2- اینکه با اینکه من بستر مناسب برای تخم گذاری درست کردم البته فعلا فقط یکشون تخم اومده بتازگی ولی همون یدونه تو محیط تخم میکنه! نمیره توی قفس یا بستری که درست کردم! باید چیکار کرد بنطر شما؟

3- من نمیدونم دقیق کی و چه واکسن هایی خوردن مرغها ، چطور باید اقدام کنم برای واکسن؟ مشکل ساز نمیشه اگر قبلا واکس خورده باشن الان دوباره بزنیم؟

4- اینکه میزان نور در طول 24 ساعت باید چند ساعت باشه؟ ببخشید که سوالام زیاد بود ، ممنون و تشکر از شما

سلام دوست عزیز 1- دادن نور در کل شبانه روز کار درستی نیست. بهتر است از وسیله گرمایشی دیگری مثل المنت استفاده کنید. 2- چون تعداد کمی مرغ دارید میتوانید مرغ را عادت دهید. یعنی در زمانیکه مرغ قصد تخمگذاری دارد درون لانه قرار دهید تا عادت کند در آنجا تخمگذاری کند. 3- بله شما مجددا واکسن بزنید. ولی تهیه واکسن در تعداد کم کمی سخت است. به داروخانه های دامپزشکی اطراف زندگیتان مراجعه کنید و راهنمایی بگیرید. 4- 16 تا 17 ساعت نوردهی در 24 ساعت و زمان تخمگذاری کافی است.

با سلام و تشکر از مطالب مفیدتان من 3 مرغ دارم که در یک قفس یک متر مربعی نگهداری می کنم.می خواستم بدانم تحمل سرما در زمستان تا چه دمایی است و آیا می توانم در همین قفس در بیرون اتاق (در تهران) از آنها نگهداری کنم یا نیاز به پوشش خاصی هست؟ در ضمن در حال حاضر کف قفس خاک باغچه می ریزم و هر دو هفته عوض می کنم آیا این روش مناسب است یا راه بهتری پیشنهاد می نمایید؟

سلام دوست عزیز اگر جای مرغ ها خیس نباشد و دائم در حال سرد و گرم شدن نباشد تحمل سرمای زیاد را دارند ولی بهتر است شب ها دور قفس را بپوشانید. برای کف قفس مرغ ها بهتر است از پوشالهای نجاری استفاده کنید که هم گرمتر است و هم تعویض آن راحت تر.

با سلام و خسته نباشید من یک باغ 2 هکتاری دارم که دور باغ باز است و تقریبا 5 هزا متر آن زمین خالی ولی الباقی درخت دارد من میتوانم تو این فضای 5 هزارمتر مرغداری بومی راه اندازی کنم یا خیر لطفا راهنمایی فرمایید محل باغ در خراسان رضوی است ممنون

سلام دوست عزیز شما حتما باید برای پرورش مرغ بومی سالن داشته باشید تا در شرایط جوی متفاوت بتوانید از آن استفاده کنید. فضای بازی که در باغ شما است بعضی اوقات مورد استفاده قرار می گیرد.

با سلام …پن دارای تعدادی مرغ هستم و خروس ۱۴ تا بالغ و تخم گذارن ولی ۱۴ تا دیگر کوچل ترن و در اتاقک جدایی نگهداری میشن ولی با توجه به گرمی هوا بسیار بی حالن و مرض شدن تعدادی از انها هم مردن ..چه باید کرد؟

سلام دوست عزیز اگر پرنده ها در این فصل که دما زیاد است در سالن یا اتاق نگهداری می شوند حتما سالن باید دارای هواکش و خنک کننده باشد. مگر این که در فضای باز که دارای سایه مناسب است نگهداری شوند. البته حواستان به واکسیناسیون پرنده ها هم باشد.

سلام جوجه های من از دهانشان صدای عجیبی در میارن اولش هم اسحال داشتن هم صدا در می آوردند وقتی دارو گرفتم اسحالشون خوب شد ولی صداشون همونطوریه چیکارکنم خوب بشن

سلام دوست عزیز احتمال دارد محل نگهداری جوجه ها از تهویه مطبوع و خوبی برخوردار نیست. لطفا نام دارویی که به آن ها دادید را بگویید؟

سلام یک مرغ دارم دو روز اول رو بشت سر هم تخم گذاشت حالا چند روزه دیگه تخم نگذاشته چی کار کنم

سلام دوست عزیز تخمگذاری مرغ به چند عامل تغذیه، نور، دما، هوا و نژاد پرنده بستگی دارد. لطفا توضیحاتی در مورد این شرایط ارائه دهید تا بتوانیم شما را به خوبی راهنمایی کنیم.

سلام خیلی مطلب مفیدی ارائه کردید. مچکرم میخواستم بپرسم سقف یک فضای 3 در 4 اگر نصفش با ایرانیت فلزی و نصف دیگرش با توری ( جهت جلوگیری از ورود راسو و …) باشه مشکلی ایجاد نمیشه؟ یعنی سقفش نیمه باز باشه.. ایا کف حتما باید سیمانی باشه یا همون خاک هم خوبه؟

راستی یادم رفت بگم که شهر ما از مناطق گرم و خشک جنوبی هستش و در تابستان دمای هوا به 49 درجه هم میرسه اما زمستان چندان سردی معمولا نداریم

اگر در تابستان هوا خیلی گرم است سقف سالن را با شاخه و علوغه بپوشانید تا کمی جلوی گرما گرفته شود.

سلام دوست عزیز در کل برای پرورش تمام پرندگان می شود از فضاهای نیمه باز استفاده کرد. اگر تعداد مرغ کمی نگهداری کنید کف سالن خاک باشد اشکالی ندارد ولی اگر قصد دارید به پرورش مرغ بومی با تراکم بالا مشغول شوید بهتر است کف سالن سیمان باشد تا بتوانید راحت تر نظافت کنید.

با سلام و ادب خدمت آقای دکتر و تیم سایت اطلاع رسانی تون ؛ بسیار سپاسگزارم از مطالب ارزنده شما ، که به دریغ در اختیار ما میذارید ، سوالم شاید تکراری باشه و شبیه سوال چند نفر از دوستان ولی چون واسم ابهام داشت مجددا میپرسم ؛ ممنون میشم بفرمایید که ۱. آیا در یک باغچه خارج از شهر که دارم تو شمال حدود 800 متر آیا باید فنس بکشم و داخل فنس لانه مرغ های تخم گذار رو به تعداد حدود 200 عدد ایجادکنم ؟ ۲. آیا مرغ ها خودشون محل تخم گذاری رو تشخیص میدن یا باید هدایتشون کرد در روزهای اول ؟ ۳. چنانچه جواب سوال اولتون مثبت بود چه فضایی رو فنس بکشم و برای این تعداد مرغ لانه شون چه مساحتی باشه ، و آشیانه تخم گذاریشون چند متر ؟ ۴. دوره های واکسن زدن مرغ ها و فصول این واکسیناسیون را هم لطفا واسم توضیح بدید . با سپاس فراوان ارادتمند

سلام مرتضی عزیز 1- احتیاج نیست به ازای هر پرنده یک لانه تخمگذار قرار دهید برای هر 3 تا 4 پرنده 1 لانه کافیست. 2- نیازی به هدایت کردن مرغ ها برای تخمگذاری نیست و خودشون لانه را تشخیص می دهند. 3- چون قصد نگهداری به صورت باز را دارید حداقل 80 تا 100 متر را در نظر بگیرید. اگر قصد ساخت اتاق برای ماندن شب و تخمگذاری دارید 30 متر خوب است و داخل آن از لانه های 35 * 35 سانت در 3 تا 4 طبقه تخمگذار استفاده کنید. 4- در مرغ های تخمگذار احتیاج به تیتر ( خون گرفتن ) است ولی هر دو تا سه ماه حداقل واکسن نیوکاسل را تکرار کنید. البته قبل از تخمگذاری هم باید چند دوره واکسن های مختلف زده شوند.

سلام باتشکرازسایت خوبتون من می خوام تعداد150عددمرغ محلی 2ماهه برای تخم گذاری بگیرم باتوجه به اینکه تادوماهه ازطریق دان تغذیه شده اندوبه علت گران بودن قیمت دان امکان پرورش ازدوماهگی به بعدازطریق تغذیه درمزرعه وبه صورت طبیعی وبااضافات سبزی و…برای تخم گذاری هست؟؟درضمن مزرعه 500متری بزرگ است.

سلام دوست عزیز امکان دارد و چون در مزعه غذا به صورت طبیعی همیشه وجود ندارد کار کمی سخت می شود و دادن فقط سبزی امکان ندارد و بهره وری خیلی پائین می آید.

باسلام ۱۵تا جوجه محلی دوماهه دارم یک ماه دگ میخام بفروشم چطوری بفروشم خوبه؟ یا جاهاای هستن که یکجا ازت بخرن؟

سلام ناصر عزیز برای فروش جوجه مرغ ها اگر تهران هستید به بازار باغ پرندگان آزادگان ( بازار خلیج ) مراجعه کنید و یا در سایت ها آگهی کنید.

سلام بزرگوار بنده یه سالن 60 متری با سقف 5 متر دارم که کفش سرامیکه میخام مرغ تخمگذار بومی بیارم که تخم مرغاشونو بفروشم ممنون میشم راهنماییم کنین که چه مرغی بگیرم یا جوجه بگیرم و چه تعداد میتونم اونجا بیارم و ضمنا من کار اصلیم نجاریه که راکده و سالن کنار کارگاهمه و برا تهویه فن سانتریفیوژ دارم

سلام دوست عزیز اگر بتوانید فکری برای بلندی سقف و کف سالن کنید خوب است. بهتر است سقف حدود 3 متر و کف سالن پوشال نجاری زیخته شود و کف آن زبر شود تا پای پرنده سر نخورد. اگر قصد این را دارید که کلا از این راه درآمد کسب کنید برای این کار سالن شما کوچک است.

سلام پدرشوهرم یک گاوداری دارد در کنارش یک سوله داره ما میتوانیم در آن سوله مرغ تخم گذار پرورش دهیم؟البته دمای شهر ما در تابستان به 48 درجه هم میرسد

سلام بله می توانید. بهتر است از مرغ های بومی جهت این کار استفاده کنید ولی دما را باید بتوانید کاهش دهید.

سلام داخل تراس خونه آپارتمانی و داخل قفس پنجاه سانتی امکان پرورش دو مرغ برای تخم گذاشتن هست؟ برای مبارزه با بو چه کنم؟

سلام دوست عزیز امکان پرورش هست. جهت کاهش میزان بو کف قفس را حدود 7 تا 8 سانتی متر پوشال بریزید تا همیشه خشک باشد.

سلام خسته نباشید چندتا سوال داشتم ۱ کی متوجه بشیم که مرغ می خواهد روی تخم مرغ ها بخوابد برای جوجه در اوردن یا چطور این پروسه جوجه آوری مرغ متوجه بشیم ۲ من ۱۵تا مرغ محلی دارم ایا باید جای جدا گانه باخروس و مرغ هایی که فعلا تخم نمیزارن یا فعلا روی تخم نمیخوابن تهیه کنم جاشونو جداکنم از هم ۳ چه مرحل و سرایطی برای جوجه کشی باید فراهم کنم؟ ۴ تشخیص تخم مرغ نطفه دار به چه صورت هست ۵ تخم مرغ نطفه دار چند مدت میشه نگهداری کرد تا زمان خوابیدن مرغ روی تخم ها باشه و ایا سرو ته گذاشتن تخم مرغ های نطفه دار و نگهداریشون باید شکل خاصی باشه؟ ۶مرغ های من همه سنشون یکی هست و ۶ماهه هستند از ۱۵تا مرغ ۶تا مرغ تخم میزاره دلیلش چیه تغذیه هم کاملا مقوی هست و از دان پارسی استفاده میکنم ۷ مرغ هایی که تخم میکنن و مرغایی که تخم نمیکن خرس ها به صورت وحشتنایی اذیت میکنن طوری که پرو بال همشون کنده شده

ممنون میشم این سوالات منو کاملا توضیح بدید.دوستانی که سوال میکنن همشون تکراری هست کسی در این مورد اصلا سوالی نکرده

سلام دوست عزیز 1- این حالت را اصطلاحا می گویند مرغ کرچ شده است که از نشانه های آن می توان به نشستن مرغ در یک محل و یا هنگام راه رافتن صدای بخصوصی از خود در می آورد اشاره کرید. می توانید یک تخم مرغ معمولی در لانه قرار دهید زمانی که دیدید که مرغ از روی تخم اصلا بلند نمی شود کرچ شده است. 2- تا زمانی که تخمگذاری نکرده اند آن ها را جا به جا کنید چون در زمان تخمگذاری احتمالا به طور موقت تخمگذاری آن ها متوقف می شود. 3- نیاز نیست کار خاصی انجام دهید مرغ خودش باید کرچ شود. 4- زمانی که مرغ و خروس در کنار هم باشند و جفت گیری کنند تخم مرغ نطفه دار است. 5- 3 الی 7 روز بهترین زمان برای نگهداری تخم نطفه دار است و بهتر است نوک تیز تخم مرغ در زمان نگهداری رو به پایین باشد. 6- اگر میزان تخمگذاری بالاتر نرفت تغذیه و زمان نور مشکل دارد. 7- برای جلوگیری از اذیت خروس ها بهتر است برای 15 عدد مرغ 2 خروس داشته باشید.

با سلام ، باغی به مساحت 2 هکتار دارم میخوام مرغ بومی پرورش بدم برای 500 عدد مرغ بومی چند متر مربع فضای سر پوشیده باید داشته باشم ؟ و این فضای سر پوشیده باید یک سالن باشه یا میتونه چند اتاق جدا باشه؟ هوای منطقه ما در زمستان معتدل و در تابستان گرم میشه. جوجه چند روزه باید بخرم وبعد از چند ماه آماده فروش میشه؟ مرغ ها تا چند درجه سرما و گرما را میتونن تحمل کنن؟ ممنون میشم اگه راهنمایی بفرمایید.

سلام دوست عزیز برای 500 عدد مرغ محلی فضای حدود 100 تا 120 متر خوب است. بهتر است سالن باشد تا چند اتاق. اگر قصد فروش دارید 1 روزه بخرید و اگر قصد تولید نخم مرغ دارید جوجه 3 ماهه بهتر است. همچنین شما باید سالن داشته باشید و دمای سالن را کنترل کنید.

سلام برای بهروری بیشتر چه دانه هایی باهم مخلوط کنم که مرغ هر روز تخم کنه و تخمش هم بزرگ تر بشه

سلام دوست عزیز مرغ بومی از نظر ژنتیکی با هم تفاوت دارند و از نظر تعداد و اندازه تخم مرغ با هم فرق دارند و براساس این تفاوت جیره غذایی نوشته می شود. از ذرت، سویا، مکملهای معدنی، ویتامینه و اسیدهای آمینه مثل میتونین و لیزین استفاده می شود.

سلام و خسته نباشيد خدمت تمامي دوستان من ميخوام جوجه يك روزه بگيرم و يكي دوماهه كنم بفروشم يكي اينكه چقدر جا ميخواد؟ دو چقدر ثرمايه ميخواد ميخوام با ٢٠ شروع كنم؟ سه دما دستگاه خاصي ميخواد يا سنتي ميشه؟

باتشكر

سلام دوست عزیز اگر جا داشته باشید می توانید حدود 4 تا 5 هزار عدد جوجه مرغ را به این اندازه که گفتید برسانید. برای داشتن دمای مناسب به دستگاه خاصی نیاز ندارید، فقط از نظر گرمایشی و تهویه مشکلی نداشته باشید.

سلام آیا میشه از بخاری نفتی یا گازوئیلی استفاده کرد ؟ و چه غذاهایی میخورند ؟

سلام دوست عزیز بله می شود فقط نکات ایمنی را رعایت کنید. از ذرت، سویا، صدف، فسفات، مکمل معدنی، مکمل ویتامینه، میتونین و لیزین در تغذیه مرغ های بومی می توانید استفاده کنید.

باسلام و تشکر از شما بخاطر مطلب خیلی خیلی خوب شما که بسیار برای من‌مفید بود. یه سوال داشتم از خدمت شما که ممنون میشم راهنماییم کنید. من یه باچه ۵۰۰ متری دارم که توش درخت کاشتم و میخوام یه محوطه رو برای نگهداری چندتا مرغ و خروس تواین باغ درنظر بگیرم و فنس بکشم.اما چندتا سوال داشتم. ۱_ این محوطه برای نگهداری حدود۲۰ عدد جوجه چقدر باشه خوبه؟؟ ۲_چون میخوام فنس بکشم، تو زمستون و سرما چیکار کنم؟؟چطور نگهداری کنم که سردشون نشه؟؟ ۳_ چون باغ خارج از شهره و من هرروز نمیرسم سرکشی کنم، برای آب و غذا و نگهداری چیکار کنم؟؟ راه حلی هست؟؟ ۴_ چون میخوام توفنس نگهداری کنم و نمیخوام آزاد باشندچون ممکنه از باغ فرار کنند، چیکار کنم که اون فنس هم محل خواب و زندگی بشه و هم محل گردش و هواخوری. ممنون میشم جواب بدید چون خیلی میتونه بهم کمک کنه.

سلام دوست عزیز 1- حدود 20 تا 30 متر فضا کافی است. 2- یک لانه جهت خوابیدن مرغ ها در شب و در امان بودنشان از برف و باران و باد لازم است. 3- از دانخوری های اتوماتیک که به یک مخزن متصل باشند استفاده کنید. 4- فنس را بزرگتر بگیرید و داخل آن یک لانه سر پوشیده بسازید.

سلام وقت بخیر. بنده زمین حدود سه هزار متر فضای باز دارم و چهار سالن های پرورش حدود پانصد متر هم دارم که قبلا محل نگهداری گوسفند بوده الان کاملا تمیز و عفونت زدایی شده و با آتیش تمیز کردم . خواستم با تعداد کم پرورش جوجه محلی رو شروع کنم و به دوماهه رسیدن بفروشم . اول اینکه صرفه اقتصادی داره و دوم اینکه هزینه هر عدد جوجه در ماه چقدر میشه ؟ بعد از دوره اول میخوام تعداد بالاتر پرورش بدم . ممنونم میشم راهنمایی کنید مرسی حمید هستم از اهواز

سلام حمید عزیز پرورش جوجه مرغ محلی می تواند سود هم داشته باشد. به این بستگی دارد که شما بهره وری خوب داشته باشید و در زمان فروش بتوانید خوب پرنده ها را به فروش برسانید و این کار را خیلی از افراد توانسته اند انجام دهند. پیشنهاد می کنیم با تعداد کم شروع کنید تا تجربه کافی را برای پرورش مرغ بومی به روش صنعتی به دست آورید.

با سلام میخواستم پرورش مرغ محلی تخمگذار بزنم چند تا سوال داشتم اول اینکه توی قفس باشه بهتره یا آزاد ؟ دوم اینکه واسه پرورش ۱۰۰۰ تا مرغ تخمگذار چقدر مساحت مورد نیازه ؟ سوم اینکه اگه نزدیک به منطقه مسکونی باشه ولی تمام مسائل بهداشتی و نظافت رعایت بشه قابلیت اجرایی داره در منطقه مسکونی

سلام دوست عزیز پیشنهاد می کنیم مرغ محلی را به صورت آزاد پرورش دهید. چون پرورش آن در قفس می تواند باعث چاق شدن و عدم تخمگذاری پرنده شود. در هر متر مربع حدود 5 عدد مرغ خوب است. بوی پرنده ها موجب آزار و اذیت دیگران خواهد شد و برای شما مشکل ساز می شود.

با سلام و خدا قوت خیلی خوبه افرادی پیدا میشن تجربشون و به اشتراک میزارن و سوالاتی هم جواب میدن. ازین لطف شما متشکریم انشالله ثابت قدم باشید. من سوالی در مورد نگه داری چند خروس با هم دارم اگر میشه راهنمایی کنید. ما دو دسته جوجه گرفتیم که 1 ماه اختلاف سنی داشتن. در کوچکی اینها رو از هم جدا نگه داشتیم چون میترسیدیم دسته اول دسته دوم رو بزنن و ضعیف بشن. دسته اول 7 تا مرغ شدن و با هم خیلی خوب بودن و دسته دوم 5 تا مرغ و دو خروس شدن که خروس ها کمی شلوغی می کردن. حال که بزرگتر شدن مشکلات ما بیشتر شده و باید هر دو خروس رو هم جدا نگه داریم. چون مرغ های دسته دوم از مرغ های دسته اول بشدت می ترسن نمی شود با هم نگه داریم. از طرفی خروس های دسته دوم بدنبال مرغ های دسته خودشون برای جفت گیری می کنن که هنوز خیلی کوچکن و ما جداشون می کنیم چون پرهاشون و می کنن. وقتی این دو خروس را با مرغ های دسته اول که بزرگترن میزاریم هنگام جفت گیری با مرغ ها هم کتک می زنن و هم میخورن و خونی میشن. البته یکی از خروسها آرومه و خیلی درگیری نداره اما دیگری مث وحشی ها رفتار میکنه و تنها یک مرغ باهاش خوبه اما چون با این 1 مرغ هم خیلی جفت گیری میکنه می ترسیم مرغ آسیب ببینه. مرغ های دسته اول 6.5 ماهشونه و تازه تخم می کنن. مرغ و خروس دسته دوم 5.5 ماهشونه. روزا تو قفس حیاط و شبها هم تو قفس زیرزمین. البته طول روز دو خروس و تو حیاط با هم و مرغهای هر دسته رو هم باهم برای 2 ساعت آزاد می کنیم. مرغ ها محلین و بهشون سبزی و گندم و باقی مانده غذا میدیم 1- بنظر شما بهتر نبود از همون کوچکی همه رو با هم نگه میداشتیم؟ ایجوری مرغها به هم عادت نمی کردن؟ (تو کوچکی خیلی کمتر میزدن.) 2- بنظر شما ما یه خروس نگه داریم یا هر دو را نگه داریم؟ با نگه داشتن یه خروس اوضاع آروم تر نمیشه؟(فک کنم 1 ماه دیگه دسته کوچکتر مرغ کامل شن) 3- بنظر شما این مشکل درگیری مرغها با هم حل میشه؟ 4- اگه خروس ها رو با مرغهای بزرگتر بزارم دعواشون تموم میشه؟

سلام دوست عزیز شما یک عدد خروس نگهداری کنید و معمولا جهت نطفه دار شدن تخم مرغ ها یک خروس برای 10 تا 12 عدد مرغ کافی است. اگر پرنده ها هم سن بودند این مشکلات به وجود نمی آمد. اگر یک خروس باشند و کمی جای پرنده ها بزرگتر باشد کم کم عادت می کنند.

سلام .میخواستم بدونم مرغ های بومی تخم گذار احتیاج به واکسن دارن؟

سلام دوست عزیز بله چند سری احتیاج به واکسن دارند. واکسن های نیوکاسل، آنفولانزا، برونشیت، آبله و گامبورو را احتیاج دارند.

سلام خسته نباشید.من یه لونه به عرض ۴ وطول ۶ متر دارم.میخواستم بدونم چندتا لامپ باید داشته باشه.و اینکه لامپا حتما باید زرد باشه یا نه؟گرمایشش تا چه درجه ای باید باشه ؟ جوجه هامم بومی گلپایگان.تهویه اش به چه صورت باشه.واینکه دونشون چی باشه تا زودتر جون بگیرن؟

سلام دوست عزیز یک عدد لامپ 100 برای این فضا کافی است. دما در هفته اول 37 درجه سانتیگراد باشد و می توانید از مادرمصنوعی هم استفاده کنید. لامپ زرد بهتر است. برای جوجه می توانید با دفتر تماس بگیرید. دان جوجه های گوشتی از کارخانه های معتبر تهیه کنید و در هفته اول از استارتر استفاده کنید.

سلام آقای دکتر خداقوت . سید مهدی هستم از اردبیل چندتا سوال دارم از خدمت شما .1-من 100 متر مربع زمین دارم و میخواهم تبدیل به سالن کنم اول کف وسقف سالن از چه جنسی باشد وارتفاء سقف چقدر باشد دوم اینکه نگهداری چه نوع مرغی تخمگذار مثل بومی یا صنعتی سفید صرفه اقتصادی دارد تا از تخم مرغ وفروش ان بهره مند بشم سوم اینکه قفسه صنعتی را پیشنهادمیکنید یا آزاد بودن مرغها را برای تخمگذاری 4- ایا مرغها را باید کلا در سالن نگه داریم یا بیرون هم بیاوریم -ایا مرغها را قفسه بندی کنیم یا آزاد بگذاریم در سالن ؟ حرارت سالن چند درجه باشد .

سلام دوست عزیز پیشنهاد ما به شما نگهداری مرغ بومی است. پوشش کف را از سیمان و سقف هم می توانید از ایرانیت سیمانی همراه با پشم شیشه استفاده کنید. ارتفاع دیوارها حدود 2.7 متر باشد. بدون قفس نگهداری کنید و در زمان هایی که شرایط جوی مناسب است از فضای آزاد هم استفاده کنید. دما بین 20 تا 27 درجه سانتی گراد مناسب است.

با سلام من در شمال زندگی میکنم و میخوام به عنوان یه کار مرغ پرورش بدم، میخوام توی فضایی که دارم یه انبار احداث کنم چون اینجا حیواناتی مثل سگو شغال و … زیاده حتما حمله میکنن و از هر فضای کوچکی وارد میشن، میشه بگید آیا ممکنه توی یه فضای بسته مرغ گوشتی یا تخم گذار پرورش داد یا نه؟

سلام دوست عزیز پرورش طیور برای بهره وری بالا در سالن صورت می گیرد تا دما و نور و غذا تحت کنترل باشند.

سلام آیا باید به جوجه های تازه از تخم درآمد غذا داد

سلام دوست عزیز جوجه ها بلافاصله غذا نمیخورند ولی پس از چند ساعت شروع به خوردن و آشامیدن می کنند البته خیلی کم.

سلام ممنون از اینکه وقت میزارید جواب میدید. میخواستم ببینم من 50 تا مرغ بومی دارم توی یه سالن یه فضای 4.4 درست کردم به خاطر فصل سرما و کلا اونجا میمونن روزا لامپ 200 وات و شبا گاز روشن میکنم ایرادی نداره که 24 ساعته اونجان. و جاشون کوچیک نیست؟ و اینکه پوشال زیرشونو چند وقته عوض کنم. و اینکه چون همه جا رو پوشال پاشیدن میتونم سبزی بریزم رو پوشالا تا بخورن. ممنونم

سلام شرمنده یه سوال دیگه هم داشتم روشنایی مرغای من 10 ساعته. خودشون هم 8 ماهه هستن ولی خیلی هاشون تخم نمیزارن خودش هم از دون مخصوص تخمگذاری استفاده میکنم و روزی هم هر کدام 110 گرم دون میدم ممنون میشم راهنمایی کنید

سلام دوست عزیز حدود 16 تا 17 ساعت نوردهی کنید وضعیت بهتر می شود.

سلام دوست عزیز اگر فضایی که مرغ ها را نگه داری میکنید تهویه هم داشته باشد و هوا جریان داشته باشد تا گازهای موجود از مدفوع پرندگان اتاق را اشباع نکند مشکلی ندارد. بله می توانید در برنامه غذایی مرغ ها سبزی هم قرار دهید.

سلام ممنون از پاسخ دادنتون من صد عدد مرغ دوماهه دارم و فضای نه متری دارم که میخواهم جای خوابشون باشه و فضای سیصد متری برای گشتن باتوجه به اینکه محل خواب در حیاط تعبیه شده و محل گشت و گذار فضای بیرون از خانه که فضای نسبتا روستایی است نظرتان را ارائه بدهید

سلام دوست عزیز می توانید مرغ بومی را با این شرایط نگهداری کنید ولی چون فضای سرپوشیده شما کم است بهره وری کم می شود. چون تغییرات جوی و نوردهی، شما را دچار مشکل می کند.

سلام بنده یه سالن هزار متری دارم پونصد متر سقف داره و باقی روباز هست خواستم ببینم واسه پرورش مرغ جهادی احتیاجی هست که واسشون تجهیزات(فن و جت هیتر) یا واسه شروع کار احتیاجی نیست

سلام دوست عزیز پرورش مرغ جهادی احتیاج به گرم کردن و تهویه دارد و با توجه به میزان تراکم پرندگان، شما احتیاج به تهویه دارید ( هر چه میزان تراکم بیشتر باشد به تهویه بیشتری نیاز هست ). جهت گرم کردن از انواع بخاری های گازی می توانید استفاده کنید که به بودجه شما بستگی دارد.

با سلام و خسته نباشید چندتا سوال داشتم از خدمتتون اول اینکه آیا گندم برای مرغ بومی تخم گذار مفید هست یا فقط دانه پارس باید به مرغ داد؟دوم اینکه برای پدیده ی خوردن تخم مرغ توسط خود مرغ چه کارهایی باید انجام داد و سوم نسبت مرغ به خروس در گله چقدر باید چقدر باشد؟ بعد تو بازار بهترین و غنی ترین مارک دانه پارس چه میباشد و از کجا باید تهیه کرد

سلام دوست عزیز گندم برای مرغ بومی مفید است ولی اگر از تعداد نسبتا زیاد مرغ نگهداری می کنید و قصد تولید و بهروری بالا دارید باید دان مخصوص تخمگذار به پرنده ها بدهید. خوردن تخم مرغ توسط خود مرغ به دلیل کمبود مواد غذایی و سپس عادت کردن که معمولا بخاطر نداشتن بستر مناسب اتفاق می افتد. جایی که پرنده تخمگذاری می کند را تا آنجا که ممکن است کوچک کنید و کمی از نوک پرنده را با ناخن گیر کوتاه کنید تا دیگر تیز نباشد. نسبت 10 مرغ و یک خروس در گله های جوان مناسب است.

سلام دوست عزیز وقت بخیر ما حیاط خونمون دوازده متر هست ایا تو این فضا میشه سه یا چهار مرغ نگهداری کرد؟ حیاطمون سقف داره مشکلی از نظر بارش برف و بارون نداره ولی برای سرمای زمستون که مرغها تلف نشن چکار باید بکنم؟ سوال اخرم اینه که برای تخم گذاشتن مرغها ایا بدون خروس میشه یا خیر؟

سلام رضا عزیز بله میشود در این تعداد نگهداری کرد. اگر زیر پاهاشون خیس نباشد و پوشال یریزید احتیاج به گرم کردن خاصی ندارند ولی احتمالا تخمگذاری نداشته باشند. اگر به دنبال تخمگذاری پرنده باشید باید کمی محیط نگهداری آن ها را گرم کنید؛ احتیاج به خروس نیست.

سلام من خونم توروستاست و خیلی دوست دارم که پرورش مرغ شروع کنم ولی میترسم هزینه کنم نتونم به خوبی نگهداری کنم وضرر کنم چون هیچ اطلاعات زیادی ندارم نمیدونم باید اول باید چیکارکنم لطفا کمک کنید خیلی ممنون

سلام دوست عزیز چون هزینه نگهداری ندارید پیشنهاد می کنیم از تعداد خیلی کم (حدود 30 تا 40 عدد) مرغ بومی شروع کنید و کم کم اطلاعات بدست آورید. کتاب های تخصصی آموزش نگهداری مرغ بومی را تهیه کنید و مطالعه کنید و به همه ی مطالب که در صفحات مجازی هستند خیلی توجه نکنید و همراه با آن از تجربیاتی که کسب می کنید نیز استفاده کنید. اگر میخواهید کمتر هزینه کنید ابتدا اطلاعاتتان را افزایش دهید سپس کار را شروع کنید.

با سلام خدمت آقای دکتر ما در جنوب کشور زندگی میکنیم میخواستم بدونم واسه اینکه مرغ تخم بذاره چه خوراکی باید بهش بدیم? و از چندماه آینده قصد اقامت به شمال کشور و سکونت در آنجا را داریم’میخواستم خواهش کنم اگه اطلاعاتی دارین لطف کنید راهنمایی بفرمایین کدام یک از شهر یا روستاهای شمال واسه پرورش مرغ بومی، شترمرغ و بوقلمون مناسب تر هستند? با تشکر

سلام دوست عزیز دان مرغ تخمگذار بر پایه ذرت و سویا است که با مکمل های دیگر هر با درصد مشخصی مخلوط می شود. ان شاالله جا به جا شدید به این نکته نیز توجه کنید که مرغ بومی و بوقلمون را می توان را در شمال کشور نگهداری کرد اما شترمرغ قابلیت نگهداری در منطقه شمال را ندارد.

با عرض سلام و خسته نباشید بنده یه سالن در روستا به متراژ 250 متر ساخته ام که کاملا هم مسقف و استاندارد،الان دیگه تکمیل شده و همش دارم مطالعه میکنم که با چندتا و چه نژادی باید شروع کنم،واز همه مهمتر بازار فروش تخم مرغ رو چطور فراهم کنم که از همه چیز مهمتره،و اینکه بدرد شغل اول میخوره یا نه… ممنون میشم راهنمایی کنید

سلام آرمین عزیز پرورش مرغ محلی را می توانید به عنوان شغل اول حساب کنید. حدود 1000 تا 1200 عدد مرغ هم در متراژی که گفتید نگهدارید. جهت تولید تخم مرغ در کل دو نژاد داریم. 1. مرغ های صنعتی که در تعداد بالا و مرغداری های بزرگ و با مجوز هستند. 2. مرغ های بومی یا همان جهادی یا گلپایگانی که به ورامینی نیز معروف هستند.

با سلام‌ من یک هفته ای هست که چهارتا مرغ تزیینی گرفتم که گفتن همشون آماده تخم گذاری اند ولی توی این یک هفته هیچ تخمی نذاشتن خییییلی از خودشون صداهایی درمیارن که مربوط به تخم گذاری هست ولی خبری از تخم مرغ نیست! علتش چیه؟ و چه غذایی بهشون بدیم بهتره؟ ما اغلب بهشون نون خیس کرده و کاهو و غذای مخصوص مرغ میدیم

سلام دوست عزیز با توجه به توضیحاتی که گفتید احتمالا مرغ ها آماده تخمگذاری هستند. پیشنهاد می کنیم ابتدا عجله نکنید و سپس نون خیس شده و کاهو مخصوصا در فصل پاییز و زمسان مناسب مرغ ها نیست. 16 تا 17 ساعت به مرغ ها نوردهی کنید و از دان مرغ تخمگذار با کیفیت استفاده کنید.

سلام من میخواستم در منطقه مسکونی پرورش مرغ بومی رو اجرا کنم و چند تا سوال داشتم؛ 1.محل پرورشگاه پارکینگ خونه است که مساحتش 140 متره مشکلی ک نداره؟ 2.منظورتون از نور دهی نور خورشیده یا هر نوری مثل لامپ باشه مشکلی نداره چون پارکینگ فضای تاریکی داره نسبتا. 3.مرغا 6 ماهه هستن یعنی اگه روزی 16 ساعت سر ساعت خودشون بهشون نور برسه از 160 تا چند تاشون تخم میذارن؟ 4.میگن که مرغ ها مریض میکنن همو باید چیکار کنم به جز واکسن که مریض نشن و سالم بمونن؟

سلام دوست عزیز در منطقه مسکونی نگهداری مرغ محلی نمی توانید انجام دهید چون بوی پرنده ها شما و همسایه ها را اذیت می کند. این کار را باید خارج از منطقه مسکونی انجام دهید و مرغ ها احتیاج به تهویه دارند. برای نوردهی نیز می توانید از نور مصوعی استفاده کنید. جهت پیشگیری از بیماری ها نیز پیشنهاد می کنیم از واکسن استفاده کنید.

با سلام و عرض ادب من میخوام دوره اموزش پرورش مرغ تخمگذار رو ببینم و شروع بکار کنم امکان داره یکی از این آموزشگاه هوی خوب رو ب بنده معرفی کنید

سلام دوست عزیز متاسفانه آموزشگاه معتبر جهت دوره دیدن سراغ نداریم.

با سلام من یه فضای 1000 متری باغ و درخت ک فنس کشی شده و یه سالن 200 برای برای پرورش مرغداری دارم میخاستم لطف کنید مشاوره بدید با توجه به اینکه قبلا مرغداری خونگی داشتم و اشتیاق به این امر دارم راهنمایی کنید که مرغداری بومی یا پروار ایجاد کنم که درآمد زا باشه ممنون میشم راهنمایی کنید

سلام دوست عزیز پیشنهاد می کنیم با توجه به فضایی که در اختیار دارید و توضیحاتی که دادید به پرورش مرغ محلی (بومی) به صورت نیمه باز مشغول شوید.

با سلام و خسته نباشید.من حدود 90 تا مرغ بومی دارم که سنشون از 9 ماه به بالاست .از اول تخم کم میزاشتن روزی 20 تخم بیشتر نمیزارن .علتش چیه؟ چیکار باید بکنم تخمشون بیشتر بشه؟دان خوب تولید 1 هم بهشون میدم .ماکانشون مسقفه و یه دیوار بازه ک طور داره .کفشونم خاکیه ..ممنون میشم کمکم کنید .

سلام دوست عزیز 1- از پاییز به بعد باید شب ها جای پرنده ها تا حدودی گرم باشد. 2- دان مرغ تخمگذار به پرنده ها بدهید. 3- حدود 16 تا 17 ساعت نوردهی باید داشته باشید.

سلام خسته نباشید من یک فضای ۶۰متری با امکانات تحویه ونور کافی وبهداشتی دارم میخواستم بدونم چند تا مرغ تخمگذار تو قفس وچندتادر کف میشه نگهداری کرد واینکه برای تهیه نیمچه از کجا باید اقدام بکنم بنده از استان همدان هستم تشکر .

در فضایی که فرمودید حدود 200 تا 240 عدد مرغ می توانید نگهداری کنید. چون فضا و تعدادی که می توانید نگهدارید کم می باشد پیشنهاد می کنیم مرغ بومی نگهدارید و کف مناسب تر می باشد.

سلام.روستای ما زمستون وحشتناک سرد میشه.میشه ی طویله خالی با محدود بدون برق و گاز فقط اب داره اجاره کرد و مشغول بکار پرورش مرغ شد؟از کجا شروع کنم؟چند ماهه واز کجا بخرم؟تو این فصل میشه خرید؟ ببخشید

سلام دوست عزیز با این میزان سرمایی که شما می گویید بدون برق و گاز نمیشود پرورش مرغ انجام داد.

با سلام خدمت دوستان بنده 9 تا مرغ رنگی دارم و روزانه حداقل 6 تا تخم میزارن البته روزهایی که قبلش کاهو بخورن همه شون تخم میزارن .میخواستم بپرسم که مگه کاهو تاثیر داره در تخم گذاری ؟ برای پررنگ شدن و نارنجی شدن تخم مرغ گیاهی هست که بخورن ؟ ممنون از راهنمایی هاتون .سپاسگزارم

سلام دوست عزیز خوردن سبزیجات باعث می شود مرغ ها از نظر ویتامین در شرایط خوبی باشند. خوردن یونجه در رنگ زرده تخم مرغ موثر است.

با سلام خسته نباشید من میخوام پرورش مرغ تخم گذار رو انجام بدم سوالی داشتم کدوم از نژاد مرغ خوبه برا تخم گذاری‌؟؟ایا مرغ جهادی برا تخم گذاری خوبه چند وقته به تخم میاد

سلام دوست عزیز در مرغداری های صنعتی از مرغ های سفید که نژاد خالص دارند به نام لگهورن با سویه های مختلف در مقیاس بالا نگهداری می کنند. اگر شما قصد این کار را داشته باشید باید از طریق جهاد منطقه و با سرمایه بالا اقدام کنید. اگر قصد تولید تخم مرغ رسمی دارید از مرغ های رسمی که همه جا موجود هست و به نژاد جهادی یا گلپایگانی یا ورامینی معروف می باشد نگهداری کنید. زمان تخمگذاری در حالت خوب بعد از 5 تا 6 ماه شروع می شود.

با سلام ممنون از مشاوره خاتون.روی پشت بام یه فضای مرده ایی داشتیم که با پوشش مناسب سقف وتهویه کامل ریختن پوشال کف شرایط خوبی برای ۵عه مرغ محلی تخمگذار فراهم کردم که ۲توشون تازه دارن تخم میذارم و۳تای دیگه هنوز به تخم نیومدن اگه بخوام یه خروس بهشون اضافه کنم طوری که صداش باعث آزار همسایه ها نشه راهی وجود داره یا نژدای هست که بیصدا باشه.ضمنا برای لانه یه لامپ رشته ایی ۱۰۰وات گذاشتم که هم نور شب رو تامین کنه وهم باعث گرم شدن لانه بشه که واقعا جواب داده اما بنظرم روشن بودن لامپ درشب فرآیند و نظم تخم گذاری رو بهم زده مرغها بصورت منظم تخم میذارن یه روز درمیان که قبلا هر روز بوده و یه بار صبح .یه بار ظهر و گاهی هم غروب تخم میذارن.ممنون میشم راهنمایی کنید.

سلام دوست عزیز در ذات خروس بانگ دادن هست. معمولا خروس های سنگین وزن تر مثل لاری ها کمتر و کوتاه بانگ می دهند. ولی برای مرغ بومی معمولا استفاده نمی کنند. 16 تا 17 ساعت روشنایی نیز کافی است و نباید دائما نوردهی انجام دهید.

با سلام و خسته نباشید.من میخوام برای شروع کار به مقدار ۴۰ تا پنجاه تا مرغ تخمگذار پروش بدم.داخل شهر مشهد زندگی میکنم.و مکان من بالای خونه هستش که حیاط داره و ی بالکن دارد با متراژ تقریبا دو در چهار که برای شب بیارم داخل بالکن و روزها پشت بام و در فضای باز باشن.ایا جواب میدهد؟بنظر شما مرغ گوشتی بصرفه هست یا ختمگذار.ایا مرغ بومی را میشود کامل در فضای بسته با نور دمای کافی نگه داشت.

سلام دوست عزیز نگهداری این تعداد مرغ به این شکل که گفتید پیشنهاد نمی شود. زیرا پوی پرنده ها شما و اعضای خانواده و همسایه ها را آزار می دهد. می توان مرغ ها را در فضای بسته ولی کنترل شده نگهداری کرد. پیشنهاد می کنیم مقاله روش های پرورش مرغ تخمگذار را نیز مطالعه فرمایید.

با سلام میخواهم مرغ محلی تخم گذار در مکانی پرورش بدهم که بیشترین بخش ان سقف ندار اگر با مشمماویا برزنت روی محل نگهداری بپوشانم واز بخاری گازی استفاده کنم ایا خطر سرما مرغهارا تهدید میکند یا نه مشکلی برای تخم گذاری پیش میاد یا نه

سلام دوست عزیز اگر بتوانید خوب سقف را بپوشانید و با بخاری گرم کنید میشود مرغ بومی پرورش داد.به فکر بارندگی و سرما و اگر جایی هستید که حیواناتی مثل روباه و راسو دارد نیز باشید.

با سلام خدمت شما مخواستم بپرسم مرغ تخم گذار بومی تا چه مدت تخم میگذارد و بع از ان باید از رده خارج شود . ممنون از راهنمایی هاتون

سلام دوست عزیز از زمان شروع تخمگذاری معمولا 9 تا 10 ماه از مرغ ها می توانید بهره برداری کنید چون تا این زمان صرفه اقتصادی دارند. در حالت های معمولی در خانه های روستایی و باغ ها که به فکر صرفه اقتصادی نیستند دو تا سه سال از مرغ های محلی نگهداری می کنند.

با سلام من یک سالن گرفتم به متراژ ۴۰۰ متر واسه پرورش مرغ تخمگذار بومی قبل از من محل پرورش بلدرچین بوده سوالم اینه که چه تدابیری واسه ضدعفونی و پاکیزه کردن باید انجام بدم هم سالن و هم محیط بیرون سالن باتشکر

سلام دوست عزیز سالن را اول با آب و تاید بشوئید. پس از خشک شدن تمام منافذ را ببندید و از فرمالین به مدت 24 ساعت استفاده کنید. بعد از آن هوادهی به مدت 48 ساعت و اگر برایتان امکان دارد از شعله افکن هم برای کف و دیوارها استفاده کنید.

سلام و عرض ادب ببخشید غذای جوجه های دو سه هفته ای به جز استارتر باید چه چیزهایی باشه ؟ و در کنار استارتر چه غذایی بهشون بدیم بهتر و مفیده ؟ ممکن هست دوره غذایی در ماه های بعدی رو برای جوجه های بومی تخم گذار بفرمایید ؟ از شما ممنونم

سلام دوست عزیز بهتر است از جاهای معتبر 10 روز استارتر بعد تا 50 روز پیش دان و تا پایان سه ماه میان دان تهیه و به جوجه مرغ های بومی بدهید.

سلام خسته نباشید میشودبرای پرورش مرغ گوشتی وتخمگذاربصورت جداگانه تنهاغذای میل ورم داده شودوآیااگرچنین شودسیستم بدن مرغ میتواندجلوی انواع بیماری های شناخته شده رابگیرد. این مرغ هابخصوص گوشتی برای بازارودرآمداست. وآیادرصورت دادن تنهااین غذامانندمرغ های صنعتی گوشت خوبی تولیدمیکنندیاخیرنمیکنند. لطفابرای جلوگیری ازانواع بیماریها چندخوراک طبیعی بیان نمایید.

باتشرفراوان

سلام دوست عزیز این غذایی که شما می گویید مخصوص پرنده ها و ماهی های زینتی می باشد و قیمت بالایی دارد. پیشنهاد می کنیم جهت تامین پروتئین و انرژی طیور از سویا و ذرت استفاده کنید تا مقرون به صرفه باشد. مرغ گوشتی و تخمگذار هم از همین پایه ذرت و سویا با ترکیباتی از قبیل مکمل های ویتامینی و معدنی و اسیدهای آمینه میتونین و لیزین که بر اساس نیاز پرنده مقدار آن ها متغیر است. مرغ های گوشتی صنعتی نژادهای اصلاح شده ای هستند قابلیت سرعت رشد بالایی دارند ولی مرغ های بومی این خصوصیات را ندارند. برای جلوگیری از بیماری های طیور از واکسیناسیون و جهت پیشگیری رعایت اصول بهداشتی می باشد.

سلام من حدود ۷۰تا مرغ امپراطور و سلطان دارم که داخل یک باغچه ۴۰متری نگهداری میکنم خوب چون جوجه بودن و هوا گرم بود داخل همون باغچه فنس کشی شده نگهشون داشتم و تا الان هم اب و هوا عالی بود ولی با وجود فصل پاییز و سردی این چند روز حس میکنم که یه مقدار کسل هستن و چندتاییشون هم از لانه دیر میان بیرون .با توجه به شرایط لطفا شرایط نگهداری، دمای مورد نیاز ، حفظ شرایط خوب تخم گذاری و اینکه تو روز و ماههای سرد با توجه به اینکه باغچه بزرگ و امکان مسقف کردن و پوشاندن و جلوگیری از ورود سرما و باران نیست چگونه ازشون مراقبت کنم راهنماییم کنید

سلام دوست عزیز شما داخل باغچه باید یک لانه کوچک درست کنید تا شب ها جای پرنده ها گرم باشد و بهتر است تا جایی که برایتان امکان دارد مقداری ار فضا را با پلاستیک مسقف کنید تا باران کف را خیس نکند چون خیس شدن زیر پای پرنده خیلی سریع پرنده ها را دچار مشکل می کند. می توانید کمی هم پوشال خشک همیشه در جایی نگهداری کنید و در زمان خیس شدن کف با پاشیدن پوشال آن را خشک کنید.

با سلام خدمت شما آقای دکتر . عرض کنم خدمتتون بنده از شهرستان قوچان مزاحمتون میشم خراسان رضوی تصمیم دارم مرغ بومی پرورش بدم چندتا سؤال از حضورتان داشتم ممنون میشم جواب بدین 1.جوجه چند روزه بگیرم 2.آدرسی سراغ دارین 3.واکسناشو کجا بزنم 4.تخم گذار ب صرفه هست یا گوشتی

سلام دوست عزیز اگر قصد دارید جوجه ها را در آینده به عنوان تخمگذار استفاده کنید و فقط مرغ داشته باشید بهتر است از مزرعه ای که جوجه 2.5 تا 3 ماه پرورش می دهند فقط مرغ خریداری کنید. برنامه واکسیناسیون را انجام دهید و سالن را برای مرغ تخمگذار آماده کنید. اگر قصد دارید فقط پرورش مرغ بومی را انجام دهید پیشنهاد می کنیم جوجه یکروزه تهیه کنید و تا 3 ماهگی پرورش دهید و سپس به فروش برسانید. واکسیناسیون را نیز از جهاد یا دامپزشکی محل خود بپرسید. بررسی کنید در کدام یک از موارد بالا راحت تر فروش را انجام می دهید و آن را انتخاب کنید.

سلام ممنون از مطالب عالیتون. من 11 تا جوجه ی 14 روزه دارم ممنون میشم راهنماییم کنین چکار کنم که تخم گذار بشن. و اینکه میخواستم بدونم جوجه ی چند ماهه میتونه تخم بزاره؟

سلام دوست عزیز تا زمانی که مرغ و خروس بودن جوجه ها قابل تشخیص باشند از آن ها نگهداری کنید و فقط برنامه واکسیناسیون را انجام دهید. اگر تغذیه خوب داشته باشند 5 تا 6 ماه دیگر تخم گذاری آن ها شروع می شود.

سلام خسته نباشید من دارم پرورش مرغ بومی اموزش میدم نیاز به یک جزوه کامل دارم کجا میتونم پیدا کنم؟

سلام دوست عزیز پیشنهاد می کنیم از کتاب راهنمای عملی پرورش و نگهداری مرغ بومی انتشارات مرز دانش استفاده کنید.

سلام من تو باغچه حیاط ۵تا مرغ نگه داری میکنم..موقع تخم گذاشتن وبعدش خیلی سرو صدا میکنن..ب نظرتون چیکار کنم صداشون کم شه؟

سلام محمد عزیز کار خاصی نمی توانید انجام دهید. بعضی مرغ های بومی این عادت را دارند و اگر احساس آرامش بیشتری داشته باشند و تخم مرغ ها را زودتر جمع آوری کنید از صدایشان کمی کاسته می شود.

سلام و عرض خسته نباشید عرض کنم که آیا راه دیگری غیر ریختن پوشال بر زمین وجود دارد تا بوی مرغ ها رفع شود همچنین دانی که برای مرغ تهیه می کنم از چه موادی باید باشد

سلام دوست عزیز 1. پوشال چون فضله مرغ را زود خشک می کند باعث می شود بو را بگیرد و تقریبا راه دیگری نیست مگر این که مرغ ها را درون قفس نگهداری کنید و زیر آن ها توری باشد و دائم تخلیه شود. 2. اگر قصد دارید از مرغ ها بهره برداری خوب انجام دهید باید دان مرغ تخمگذار از مراکز معتبر تهیه کنید.

سلام من داخل خانه مان یک باغچه 5متر دار م می خواستم بدام چند تا مرغ و خروس می توانم نگهدارم و ایا مرغ های که تخم میگذارند با خروس باید یکجا باشند یا جدا ممنون میشم جواب بدین

سلام دوست عزیز 4 تا 5 عدد می توانید نگه دارید و برای تخمگذاری مرغ ها احتیاجی به خروس نیست. در صورت بودن خروس تخم مرغ ها نطفه دار می شوند.

بستر لانه مرغ سلام من میخوام مرغ بومی در باغ پرورش بدم میتونم از خاک ب عنوان بستر کف لانه مرغ استفاده کنم ؟؟

سلام دوست عزیز کف لانه مرغ های بومی بهتر است سیمان باشد و از پوشال استفاده کنید. در مواقع گردش مرغ ها در محیط بیرون اگر کف محیط خاک باشد مشکلی ندارد.

سلام دوست عزیز،تو زیر زمین،توی قفس میشه مرغهای محلی نگه داشت؟ و تهویه اون فقط ازیک سمت با هوا کش صورت بگیره؟

سلام دوست عزیز چون زیر زمین سطحی پایین تر از زمین است و تهویه خوب انجام نمی شود و ورود هوا فقط از یک سمت انجام می شود بنابراین نگهداری مرغ محلی در این مکان کار سختی می باشد. در منزل هم بوی مرغ ها موجب آزار و اذیت می شود.

سلام من ۳۰تا مرغ خانگی از ۳ماهه تا ۳ساله دارم تا بحال هیچ دارویی هم ندادم مکانم باغ بز رگ وسرسبزه باید چه دارویی بدم

سلام علی عزیز اگر مرغ های شما مشکل و بیماری ندارند احتیاج به دارویی نیست. ولی می توانید جهت پیشگیری بعضی بیماری های ویروسی واکسن هایی مانند نیوکاسل،برونشیت و آنفولانزا به مرغ ها تزریق کنید.

با سلام و عرض خسته نباشید چنتا سوال داشتم اول اینکه چن متر مربع برا هر مرغ تخم گذار نیازه و بعد اینکه بنظرتون ادم از اول بره مرغی که وقت تخم گذاریشه بخره یا جوجه 3 2 ماهه بگیره و خودشم تا رسیدن به سن تخم گذاری نگهشون داره و سوال دیگ اینکه در بهترین شرایط بازدهی مرغ بومی برا تخمگذاری چقده؟و اخرین سوالم حتما باید از جیره استاندارد استفاده کنیم برا جیرشون یا میشه از پسماند میوه ها و سزیجات برای تغذیه شون استفاده کرد؟ ممنون میشم اگر پاسخ بدین

سلام دوست عزیز اگر مرغ بومی باشد در هر مترمربع حدود 5 عدد می توانید نگهداری کنید. بهتر است مرغ حدود 90 تا 110 روزه خریداری کنید و تمام واکسن ها را بزنید. مرغ بومی در یک دوره 10 ماهه قادر به تخم گذاری 65 تا 70 درصد می باشند. برای بهره وری بالا احتیاج به جیره مناسب و استاندارد دارید. از پسماند میوه ها و سبزیجات نیز به مقدار کم می توانید استفاده کنید.

سلام ممنون هستم که سوال قبلی من را دقیق جواب دادید ولی جوجه هایی که برای من آوردند برج دو بود وگفتند واکسن زدند الان پنج ماه گذشته وتخم میگذارند الان می گند یک قطره هست که باید در جشمانشان بریز ید لطفا در این مورد هم من را راهنمایی کنید متشکرم

.

سلام رضوان عزیز شما واکسن هایی که گفته شد را بزنید. البته چند روز در تخم گذری تاثیر خواهد گذاشت و با افت میزان تخم گذاری روبرو خواهید شد. قطره چشمی در زمانی که جوجه هستند انجام می شود که همان نیوکاسل هست. پیشنهاد ما به شما این است که با توجه به نزدیک شدن به فصل شیوع بیماری برنامه واکسیناسیون را انجام دهید.

سلام خسته نباشید من علاقه زیادی به پرورش مرغ بومی دارم تخم گذار یه زمین دارم که ۳۰۰متر اتاق داره ممنون میشم کسی مشاوره تلفنی بهم بده

سلام دوست عزیز شما می توانید جهت مشاوره تلفنی با شماره تلفن 02177955451 داخلی 105 تماس حاصل فرمایید.

سلام و خسته نباشید. من میخواهم که منحیث درآمد پرورش مرغ بومی را شروع کنم، چون شنیده ام درآمد بالای دارد، در یک محل باز 8 متر عرض و 15 متر طول چند دانه مرغ بومی برای تخمگذاری پرورش دهم؟ لطفاً در مورد معلومات دهید. ممنون میشم.

سلام دوست عزیز درآمد شما بستگی به بهره وری شما دارد و بهره وری بالا در محل کاملا باز امکان پذیر نیست چون در زمان های سرما و گرما شما باید قادر به کنترل محیط باشید و در مکان باز این امکان وجود ندارد. بهتر است به فکر سالن باشید.

سلام.ممنون از راهنمایی های خدا پسندانه شما.خداوند به شما خیر دهد. سوالی داشتممی خواستم مشورت کنم:من در روستای خودمون که با محل زندگیم در شهر. 30کیلومتر فاصله داره..یه زمین 300متری داریم که می خوام ان شاءالله،اونجا کار پرورش مرغ محلی تخم گذار رو شروع کنم.آب هم داره.برق هم داره… هر روز برم برگردم.از عصر ول کنم مرغ ها رو؟و در مورد بقیه مسائلو…در مورد این پروژه کوچک میشه مشورت بدین؟

سلام دوست عزیز اگر قصد دارید که بهره وری بالا داشته باشید باید نور، دما و تهویه محل نگداری مرغ ها کنترل شوند. زمانی که قصد ترک محل را دارید باید به این نکات توجه کنید و سیستم اتومات داشته باشید. به امنیت محیط در زمان عدم حضورتان نیز فکر کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر نیز می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید. تلفن تماس: 02177955451 داخلی 105

سلام و وقت بخیر .ببخشید در مساحت حدود 60 متر چندتا جوجه میشه پرورش داد و دوره پرورش چند ماهه هست

سلام دوست عزیز اگر تهویه خوب باشد حدود 400 تا 500 جوجه مرغ بومی را می توانید نگهداری کنید. دوره پرورش نیز اگر تغذیه و شرایط درست اجرا شوند حدود 3 تا 3.5 ماه می باشد. به این نکته توجه کنید که این زمان برای نگهداری تا آماده کشتار می باشد نه تخمگذاری.

سلام دوست عزيز ممنون از مطلب خوبتون …. من لونه مرغ پشت خونمون درست كردم و فضايي حدودا هشت متر مربع هست چند تا مرغ ميتونم نگه دارم و اينكه چكار كنم كه بوي بد كمتر احساس شه با توجه به اينكه زير پنجره اشپزخونه مون هست ممنون

سلام دوست عزیز پیشنهاد می شود در فضایی که به آن اشاره کردید بیشتر از 10 عدد مرغ نگهداری نکنید تا دچار مشکل نشوید. مرغ ها در هر مکانی که باشند بو خواهند داشت ولی با ریختن پوشال و خشک نگهداشتن مکان می توانید بو را به حداقل برسانید.

سلام با تشکر لطف کنید درمورد بهداشت و واکسن ومواردی که اگررعایت نشه باعث ازبین رفتن مرغها میشود وهمینطور بهترین زمان برای واکسن وبهترین تغذیه هم مطالبی بگذارید تامقاله تا ن کاملترشود ممنون ازاینکه جواب می دهید

سلام دوست عزیز اگر جوجه های بومی نگه داری می کنید بعد از هفته اول واکسن نیوکاسل و b1، در 20 روزگی واکسن کلون، 1.5 ماهگی تزریق لاسوتا و اگر قصد دارید برای تخمگذاری پرنده ها را نگه دارید در سه ماهگی نیوکاسل تزریقی، آنفولانزا، گامبورو، برونشیت و آبله واجب است.

سلام خسته نباشید و ممنون از سایت بسیار خوبتون.پوشال رو از کجا باید تهیه کنم؟خاک اره همین ک داخل نجاری ها هست خوبه؟؟

سلام دوست عزیز فروش پوشال در مقدار زیاد را افرادی به صورت تخصصی برای مرغداری ها انجام می دهند. در مقدار کم از نجاری نزدیک به خود می توانید تهیه کنید. البته پوشال با خاک اره متفاوت است و شما باید پوشال بریزید.

باسلام وخسته نباشید. مرغ های بومی که یکی ازآشنایان ما پرورش می دهد داخل تخم مرغ هاش کرم دیدم چه مشکلی در پرورش مرغها وجود دارد؟

سلام دوست عزیز تخم مرغ ها شکستگی و ترک داشته اند و محل نگهداری نامناسب و گرم بوده است. کرم های دیده شده بر اثر تخمگذاری مگس است که تبدیل به لاور مگس یا همان کرمی که می گویید شده است.

سلام در حومه شهرمون یه زمین 500 متری و یک سالن 100 داریم، می خواستم بپرسم چه تعداد مرغ بومی می تونم نگهداری کنم تا باعث آزار و اذیت (از بابت بو و صدا) همسایه های دیوار به دیوار و مسکونی نشوم. ممنون میشم جواب بدین.

سلام دوست عزیز چون همسایه دارید حدود 70 تا 100 عدد ولی اگر این مشکل را نداشته باشید به صورت نیمه باز حدود 1000 عدد.

سلام از اطلاعات شما متشکرم بسیار مفید بود .برای شروع کار من تصمیم دارم در روستا و در فضای 150 متری کار پرورش مرغ بومی را شروع کنم

سلام دوست عزیز خوشحالیم از این که این مطلب برای شما مفید واقع شده است و به شما کمک کرده است تا کار خود را شروع کنید. امیدواریم در کار خود موفق باشید. در صورت داشتن هرگونه سوال در بین کار می توانید به همین صفحه مراجعه کنید و سوال خود را مطرح نمایید.

با عرض سلام و خسته نباشید من در حومه شهر خانه ای دارم‌ و امکان پرورش مرغ بومی را در آنجا دارم.ولی هر روز نمیتونم به انجا سر بزنم بدیل مشکلات کاری و هر ۲ یا ۳ روز میتونم سر بزنم آیا میشه چند مرغ بومی(کمتر از ۱۰تا)را آنجا نگهدارم و به اندازه ۲تا ۳ روز براشون آب و غذا بذارم؟آیا این روش جوابگوئه؟یا حتما باید مراقبت روزانه از اونها کنم؟لطفا راهنمایی کنید

سلام دوست عزیز اگر دان، آب و تهویه خوب در اختیارشان باشد امکان پذیر است ولی به هر حال کمی ریسک وجود دارد.

سلام در خصوص ساخت لانه ی مناسب از چی مواد و وسایلی برای چارچوب و سقف باید استفاده کرد… محلی که من میخوام توش لانه مرغ بسازم به صورت L است ولی محل چریدنشان را نمیدونم که تو باغچه بذارم یا همان امتداد لانه بر روی سرامیک ها ؟ بعد روی سرامیک ها از چه خاک یا کاهی استفاده کنم که مرغ ها توش راحت باشند……؟ راستی کلی از این مطلب استفاده کردم و اطلاعاتم بالا رفت ممنون به خاطر این مطلب ……….

سلام دوست عزیز از این که مقاله پرورش مرغ محلی باعث افزایش اطلاعات شما شده است بسیار خرسندیم. زیر مرغ ها از پوشال چوب باشد بهتر است. در لانه دیوارها نیز از بلوک سیمانی و یا آجر باشد اگر سیمان هم بشود بهتر است. سقف از ایرانیت سیمانی و زیر آن پشم شیشه باشد.

با سلام و خسته نباشید خدمت کارشناس محترم.ممنون از راهنمایی هاتون آیا می شود در یک مغازه مربعی شکل 25 متری که کف آن کاشی و سه وجه دیواره آن گچ و سنگ و وجه دیگر آن شیشه و سقف آن گچ باشد جوجه بومی را به مرغ تخمی پرورش داده و و در همین مغازه مرغ ها تخم گذاری کنند؟

سلام دوست عزیز نگهداشتن جوجه به هدف تخم گذاری احتیاج به تهویه دما و نور کنترل شده دارد. آیا این امکان برای شما وجود دارد؟ اگر وجود دارد شما میتوانید به نگهداری جوجه ها بپردازید در غیر اینصورت ابتدا احتیاجات لازم را برطرف کنید.

سلام. من میخوام مرغ بومی نگهداری کنم هم جاش رو دارم هم شرایطش رو و میخوام از تعداد کم شروع کنم و به عنوان یک شغل ودر آمد اول زندگیم باشه، ولی میترسم نتونم و موفق نشم، لطفا راهنماییم کنید

سلام دوست عزیز هدفی که شما درنظر گرفته اید و درموردش صحبت کرده اید را بعضی ها در حال انجام آن هستند. پس این امکان وجود دارد. ولی اینکه شما چه شرایطی را دارید و آیا این شرایط کافی می باشد را توضیح نداده اید. درصورت تمایل می توانید جهت کسب مشاوره با کارشناسان بلدرچین دماوند تماس بگیرید. تلفن تماس: 02177955451

با سلام‌،میشه در کنار گاو داری مرغ تخم گذار نگهداری کدر البته مرغ بومی؟با تشکر

سلام دوست عزیز از نظر علمی این کار پیشنهاد نمیشود. ولی بعضی افراد در تعداد کم انجام داده اند و نسبتا موفق بوده اند و از قدیم نیز در روستاها کنار هم نگهداری میکردند.

عالی

بلدرچین دماوند مرغ پرورش مرغ بومی در خانه و باغچه تان چه نکات و تکنیک هایی دارد

پیوستن به کانال تلگرام و دنبال کردن صفحه اینستاگرام شرکت بلدرچین دماوند

شماره تماس خود را وارد کنید.کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

شماره همراه خود را وارد نمایید تا کد تایید برایتان ارسال شود

لطفا کد 4 رقمی ارسال شده را وارد نمایید

گروه بلدرچین دماوند در سال 1388 با مشارکت جمعی از متخصصان علوم مختلف در استان تهران تشکیل شد. این شرکت در تولید انواع دستگاه جوجه کشی با کیفیت و قیمت مناسب، لوازم پرورش و تکثیر پرندگان و ارائه مشاوره رایگان در حوزه نگهداری طیور فعالیت دارد.

برای دریافت آخرین اخبار و مقالات ایمیل خود را وارد کنید

تمامی حقوق برای وب سایت محفوظ می باشد .


دفترچه راهنمای جدیدDownloads-icon


دفترچه راهنمای قدیمDownloads-icon

وبلاگ گروه صنعتی اسکندری – دستگاه جوجه کشی | گروه صنعتی اسکندری | چیکن دیوایس

تغذیه جوجه ها و کیفیت غذای آنها در ۱۰ روز اول بسیار مهم میباشد. مخصوصا برای کاهش تلفات، سیستم ایمنی جوجه یک روزه برای تکامل به مصرف مواد مغذی نیاز دارد. چراکه اندام های لنفاوی ثانویه در جوجه ها پس از تولد هنوز به خوبی رشد نکرده اند. برای رشد و تکامل این اندام ها بایستی جوجه ها با خوراک مقوی و مغذی تغذیه شوند. با توجه به اهمیت کیفیت تغذیه جوجه ها در هفته اول در این نوشتار از وبلاگ چیکن دیوایس بیشتر در این زمینه بحث نموده ایم.

در ابتدا و قبل از جوجه ریزی و یا انتقال جوجه ها از دستگاه جوجه کشی به محیط پرورشی لازم است که از قبل سالن پرورش و یا محیطی که در نظر گرفته اید را آماده کرده باشید. پیشنهاد می شود در این زمینه حتما مقاله آماده سازی سالن مرغداری قبل از جوجه ریزی را مطالعه بفرمایید.

نکته های مهم که باید در هفته اول نگهداری از جوجه ها انجام دهید را در ادامه توضیح داده ایم. قبل از جوجه ریزی باید بدانید که ورود جوجه ها به سالن بهتر است در صبح انجام شود.

جوجه ها پس از مرحله هچ حداقل به مدت ۲۴ ساعت در داخل ماشین جوجه کشی در همان شرایط هچر باقی می مانند. زیرا آنها به محیط گرم نیاز داشته و هنوز کیسه زرده به خوبی جذب بدن آنها نشده است. بنابراین برای تغذیه جوجه ها و یا خارج کردن آنها از داخل دستگاه جوجه کشی نباید عجله کرد.

چگونه در خانه جوجه پرورش دهیم

ویژگی ها و خصوصیات مرغ و خروس بلک استار black star

دلیل فلج شدن یا پا باز بودن جوجه ، علت ها و درمان

با گذشت ۲۴ الی ۳۰ ساعت پس از هچ کامل میتوان سریعا جوجه ها را بیرون آورد تا سایر تخم های نطفه دار نیز هچ شوند. پس از خروج جوجه از تخم، تغذیه عملکرد مستقیمی بر وزن و سیستم ایمنی بدن او دارد. همانطور که گفته شد در ۲۴ ساعت اولیه جوجه ها نباید تغذیه شوند و یا آب بنوشند. پس از گذشت حداقل ۲۴ ساعت میتوان تغذیه جوجه ها را آغاز نمود.

تغذیه جوجه ها ابتدا با محلول آب شیرین ۴ یا ۵ درصد شروع میشود. آب شیرین تأثیر زیادی بر خوراک و اشتهای جوجه ها دارد. سپس از دان مخصوص جوجه برای تغذیه آنها استفاده میشود که تمامی ویتامین ها و مواد غذایی لازم را شامل می باشد. کمبود ویتامین ها و مغذی ها در ۱۰ روز اول باعث مشکلات زیادی در جوجه ها میشود. بعنوان مثال کمبود ویتامین e در جوجه ها باعث خونریزی سلول های مغز شده و مرگ و میر جوجه ها را در پی دارد. از طرف دیگر اگر در یک هفته اول تغذیه جوجه به اندازه کافی مقوی نباشد، بدن آن به شدت تضعیف شده و جوجه در اثر بی حالی و بی اشتهایی در معرض بیماری های مختلفی قرار میگیرد و در نهایت تلف میشود.

جوجه یک روزه حداکثر ۳۰ ساعت بعد از تولد باید با دان سرشار از پروتئین و با کیفیت تغذیه شود. اگر آنها بیش از حد گرسنه بمانند مقاومت بدنی آنها در برابر بیماری ها بسیار ضعیف شده و زرده نیز به خوبی جذب بدن آنها نمیشود.

همچنین برای تغذیه جوجه ها باید از دانخوری های مخصوص استفاده نمود. برای غذا دادن به جوجه ها و دسترسی سریع آنها به غذا در هفته اول از دانخوری های اولیه به نام دانخوری بشقابی استفاده میشود. این نوع دانخوری ها دارای لبه های کوتاه بوده و کف آنها نیز دارای برجستگی هایی می باشد که جوجه ها را به نوک زدن تحریک میکند. یک دانخوری بشقابی به قطر ۳۳ سانتی متر برای تغذیه ۶۵ جوجه کفایت میکند. البته معیار اصلی تعداد دانخوری ها و آبخوری ها در سالن پرورش مرغداری این است که جوجه ها در هنگام خوردن و یا آشامیدن منتظر نمانند.

جیره اولیه برای جوجه های یک روزه باید شرایط ذیل را داشته باشد:

اصولا استفاده از دان پلت و کرامبل با قطر ۱.۸ الی ۲ میلیمتر برای تغذیه جوجه ها تا سن ۷ روزگی توصیه میشود. چون در تهیه این نوع دان ها مواد مغذی، ویتامین ها و مواد معدنی به صورت یکسان ترکیب شده است.

علت، علائم و درمان بیماری عفونت کیسه زرده در جوجه ها


تغذیه جوجه یک روزه

برای رشد سریع جوجه مرغ باید از دان فرموله شده، پلت های آماده و مکمل های غذایی نظیر مولتی ویتامین استفاده کرد، همچنین دما و رطوبت محیط نگهداری نیز باید متناسب با سن جوجه ها باشد. بهداشت محیط نیز بایستی به صورت اصولی رعایت شود.

همان طور که گفته شد ۲۴ ساعت پس از تولد به جوجه ها محلول آب شیرین ۴ الی ۵ درصد بدهید. یعنی به ازای هر لیتر آب ۴ یا ۵ گرم شکر در داخل آن حل کنید. برخی افراد توصیه میکنند که محلول آب قند بهتر است که به مدت ۲۴ الی ۴۸ ساعت در دسترس جوجه ها باشد. همچنین محیط نگهداری آنها را گرم نگه داشته و نکات گفته شده در این مقاله را عملی کنید.

بهترین غذا برای تغذیه جوجه مرغ محلی در منزل همان پلت استارتر است. ولی اگر به پلت آماده دسترسی ندارید باید بتوانید با ترکیب نمودن دان ها و مواد مختلف غذای مورد نیاز جوجه ها را تأمین کنید. علاوه بر غذا جوجه ها همیشه باید به اب تازه و گوارا دسترسی داشته باشند. لذا با توجه به جثه جوجه ها از آبخوری مخصوص استفاده نمایید و هر روز آب آشامیدنی انها را تعویض کنید.

برای تهیه غذای جوجه یک روزه در منزل می توانید از ترکیب پودر سویا، پودر ذرت و کمی پودر استخوان استفاده کنید. همچنین حتما از سفیده تخم مرغ به شکل آب پز شده و رنده شده برای تغذیه جوجه های یک روزه استفاده کنید. این خوراکی برای جوجه ها بسیار مقوی و مفید می باشد.

لازم به ذکر است که برخی افراد به اشتباه در روزهای اولیه به جوجه پودر گندم میدهند. بایستی ذکر شود که پودر گندم و یا گندم آسیاب شده دیر هضم بوده و باعث ضعیف شدن روده، بی حالی و حتی مرگ جوجه ها میشود. بنابراین تا سن ۱۰ روزگی از پودر گندم برای تغذیه جوجه ها استفاده نکنید. همچنین در هفته اول مخصوصا در ۳ روز اول بایستی مولتی ویتامین به آب آشامیدنی جوجه ها اضافه شود. مولتی ویتامین در روزهای اولیه برای تأمین احتیاجات غذایی و رفع استرس جوجه ها بسیار عالی می باشد. البته علاوه بر مولتی ویتامین، استفاده از الکترولیت نیز در روزهای اول توصیه میشود.

در تغذیه جوجه یک روزه یکی دیگر از نکات مهم مقدار دان مصرفی می باشد. دان مورد نیاز جوجه ها باید با توجه به سن آنها و به مقدار کافی در اختیار آنها قرار بگیرد. پر نمودن بیش از حد دانخوری ها باعث هدر رفت دان و افزایش هزینه های تولید خواهد شد. همچنین کمبود دان نیز باعث گرسنگی و سوء تغذیه در جوجه ها میشود.

هر یک قطعه جوجه یک روزه تا سن یک هفتگی به طور متوسط روزانه ۱۲ گرم دان مصرف میکند. این میزان از سن ۷ روزگی الی ۱۴ روزگی به ۱۷ گرم در روز افزایش پیدا میکند. در هفته سوم نیز جوجه ها به طور متوسط ۲۳ گرم دان و در هفته چهارم هر روز ۲۹ گرم دان مصرف میکنند.

محلول آب شیرین باعث رفع بی حالی جوجه ها و کاهش استرس آنها میشود. همچنین گلوکز اشتهای جوجه ها را تحریک نموده و سبب میشود که جوجه  ها به دنبال غذا بگردند و برای تغذیه اقدام کند.

اما در استفاده از شکر و آب شیرین در تغذیه جوجه ها باید احتیاط نمود. چراکه گلوکز و قند زیاد باعث اسهال در جوجه ها میشود. همچنین نبایستی به جای شکر از ملاس استفاده شود.

۲۴ ساعت پس از جوجه ریزی نیز بایستی چینه دان جوجه ها بررسی شود. این کار به جهت اطمینان از شناسایی دانخوری ها و آبخوری ها توسط جوجه ها انجام میگیرد. چینه دان جوجه ها کمی پایین تر از گلوی آنها بوده که اگر آن را لمس کنید باید نرم و پر باشد.


خواص و مضرات گوشت مرغ


پرورش مرغ بومی با سرمایه کم

جوجه های یک روزه در دماهای گرم نگه داری میشوند. اگر دمای محیط نگهداری آنها سرد باشد، دچار سرماخوردگی و بیماری های مختلفی میشوند که متأسفانه جوجه تضعیف شده و در نهایت تلف میشود. جوجه ها تا سن ۵ الی ۷ روزگی قادر به تنظیم دمای بدن خود نیستند و این قابلیت بعد از سن دو هفتگی در جوجه ها کامل میشود. لذا زنده ماندن جوجه ها در طی هفته اول و دوم مستلزم دقت پرورش دهنده در تأمین شرایط دمایی سالن خواهد بود. برای این منظور سالن نگهداری جوجه ها باید با تجهیزات گرمایشی همچون هیتر و یا مادر مصنوعی گرم شود.

به طور کلی در روز اول دمای مناسب برای جوجه مرغ ۳۳ الی ۳۴ درجه است که افراد به کمک مادر مصنوعی گرمای لازم را تأمین میکنند. برای خرید مادر مصنوعی کلیک کنید. همچنین از روز دوم تا روز هفتم حرارت سالن به تدریج تا رسیدن به دمای ۳۰ درجه کاهش داده میشود. در هفته های دوم تا سوم نیز به تدریج دما را کمی کاهش میدهند به طوریکه تا سن یک ماهگی دمای سالن به ۲۲ درجه سانتیگراد میرسد.

در سالن، جوجه ها را باید به آرامی به زیر دستگاه مادر مصنوعی هدایت کرد. حرارت سالن باید بیست و پنج درجه سانتیگراد و حرارت زیر دستگاه مادر مصنوعی سی و دو تا سی و پنج درجه سانتیگراد باشد. چنانچه سیستم گرمایی سالن ، هیتر است ، دمای سالن باید روز اول ۳۴ درجه و در روزهای بعد تا یک هفته ۳۱ درجه سانتی گراد باشد. البته در نژادهای جدید ، حرارت باید به مراتب پایین تر از درجه های گفته شده باشد.

دانخوری ها باید از غذای بسیار خوب پر شده باشند. به علاوه ، فاصله دانخوری ها از هم کم و حدود ۳ متر باشد.

نکته: فاصله دانخوری ها نباید بیش از سه متر باشد.

دانخوری ها باید از غذای بسیار خوب پر شده باشند. به علاوه ، فاصله دان خوری ها از هم کم و حدود ۳ متر باشد. دانخوری ها از همدیگر، نباید بیش از سه متر باشد.

در اولین شب ورود جوجه ها، باید به دقت مواظب آنها باشید. همچنین، لامپ های روشنایی را تا صبح روشن بگذارید. قرار دادن آب قند پنج درصد به مدت ۲۴ تا ۳۹ ساعت اول برای جوجه ها لازم است. پرورش درست باعث رشد سریع و کم شدن تلفات جوجه ها می شود.

بنابراین باید به این نکته ها خوب توجه کرد. بهتر است در سه ساعت اول ورود جوجه ها آب ، در اختیار آنها قرار دهید و سپس به آنها غذا بدهید. برای جلوگیری از چسبندگی مقعد، میتوان مقداری ذرت بلغور شده را به خوراک جوجه ها اضافه کرد. مقدار ذرت به اندازه چهار کیلوگرم برای هر هزار عدد جوجه کافی است.

باید به این مسأله توجه کرد که هیچگاه از ذرت خالی برای جوجه ها استفاده نشود. بلکه می توانید مقداری ذرت آسیاب شده را روی دان کامل جوجه ها بریزید.

نگهداری از جوجه ها در روز دوم مانند روز اول است. به علاوه جوجه های مرده را باید از زیر دستگاه مادر مصنوعی خارج کنید. جوجه های ضعیف و فلج را هر چه زودتر شناسایی کنید و آنها را از بین ببرید. ۴۸ ساعت پس از جوجه ریزی میتوان جوجه های وازده را شناسایی کرد. این نوع جوجه ها معمولا دارای مشکلات ژنتیکی بوده که توانایی رشد ندارند و متأسفانه از گله حذف میشوند. جوجه های فلج، کور، دارای ناهنجاری نوک، دارای عفونت بند ناف و … را جوجه های وازده گویند.

نگهداری از جوجه ها در روزهای سوم و چهارم نیز مانند روز اول و دوم است. به علاوه، لازم است کارهای روزهای اول و دوم تکرار بشود.

از روز پنجم به بعد، باید آب خوری ها و دانخوری های موقت را کم کم جمع آوری کنید. به جای آنها از آب خوری های استوانه ای یا ناودانی استفاده کنید. همچنین فاصلهٔ دیوارهای دور دستگاه مادر مصنوعی را کمی بیشتر کنید و مدتی بعد دیواره ها را بردارید. لازم است متناسب با رشد و شرایط جوجه ها، سطح دان در دانخوری ها و ارتفاع آبخوری ها از سطح زمین را تنظیم کنید تا از ریخت و پاش دان جلوگیری شود.

پس از هفته اول، کارهایی که روزانه باید برای نگهداری از جوجه های گوشتی انجام دهید به شرح زیر هستند. هر صبح، اول وقت باید به سالن سرکشی کنید و وضع کلی جوجه ها نسبت به دستگاه مادر را بررسی کنید. در همین حال، جوجه های ضعیف و مریض را جمع آوری کنید و با مشورت دامپزشک تعدادی از لاشه ها را بلافاصله به آزمایشگاه ارسال کنید.

چگونه در خانه جوجه پرورش دهیم

باید توجه داشته باشید غذای آردی یا بلغور به اندازه کافی وجود داشته باشد. همجنین در صورت کمبود آب در آبخوری ها، باید آنها را پر کنید. اگر دور اب خوری ها خیس باشد، لازم است بستر زیر آبخوری را جمع آوری کنید. سپس بستر جدید به جای آن پهن کنید.

وسط روز هنگام ظهر یا حدود ساعت یازده، دوباره به سالن بروید و آب خوری ها و دان خوری ها را کنترل کنید. اگر هوا آفتابی باشد، میتوانید پنجره یا دریچه ها را برای عوض شدن هوای سالن باز کنید. همچنین باید آب خوری ها را خالی کرده و در بیرون از سالن شستشو دهید. پس از ضد عفونی کردن آبخوری ها دوباره آنها را پر کنید و در جای خود قرار بدهید.

نکته : شستشوی آبخوری ها باید هر روز و ضدعفونی آنها هفته ای یکبار حداقل انجام شود.

غروب هنگام غروب باید تمام درها و پنجره ها را ببندید. به علاوه، میزان جریان هوا را کنترل کنید تا از سرد شدن سالن در هنگام شب جلوگیری شود. همچنین لازم است دان خوری ها را پر از غذا کنید. سپس دستگاه مادر مصنوعی را کنترل کنید تا در هنگام شب خاموش نشود و یا بو ندهد. همیشه مراقب باشید تا بر اثر بستن پنجره ها، در هوای داخل سالن گاز امونیاک جمع نشود.

جیرهٔ غذایی پیش دان برای جوجه گوشتی تا سن چهارده روزگی استفاده میشود.

پست قبلی

آماده سازی سالن مرغداری جهت ورود جوجه | نگهداری جوجه یک روزه محلی

پست بعدی

پرورش مرغ تخمگذار | راهنمای پرورش مرغ بومی تخمگذار

آماده سازی خروس لاری برای میدان نبرد|نبرد تن به تن خروس لاری

فیزیولوژی و آناتومی خروس لاری – بررسی کامل

دستگاه گردش خون، گوارش و سیستم عصبی خروس لاری

اصول پرورش و نگهداری مرغ مرندی

دوندبهشون استارتر مخصوص جوجه دهروزه میدم.اونم که فککنم زده شدن اونطور که باشوق بخورن نمیخورن.

چه جایگزینی پیشنهاد میکنید؟

تخم مرغ اب پز
ترکیب دانه های خرد شده مانند ذرت سویا گندم بذر سبزیجات و…
سبزیجات رو خرد کن و بهشوون بده
ولی برای رشد صحیح باید حتما جیره غذایی کاملی داشته باشه
به مواد غذایی بالا اکتفا نکنید.

باسلام خدمت ادمین عزیز.
یکی از سه تا جوجه های من خییییلی ضعیف مونده و نصف جوجه های دیگس بااینکه سنشون برابره

ازچی میتونه باشع؟

از تغذیه کم هستش
باید با مولتی ویتامین و غذای کافی تقویتش کنید

اماده خریدم ذرت و سویا و فکر میکنم پودر گندم ولی دقیق نمیدونم چیز خاصی باید تهیه کنم؟

می تونید دانشون رو پودر کنید یا توی اب بریزید تا به صورت خمیری در بیاد

دان جوجه میدم مولتی ویتامین هم تو ابشون حل میکنم.خوراکشون کمتر شده و دنبال خوراکی نرم میگردن مثلا دان داخل اب

سلام
دان جوجه چیه که بهشون میدید ؟

سلام من ۵ تا جوجه دارم که دو تاشون زیاد اب میخورن و وقتی مدفوع میکنن اب زیادی دفع میکنن که کاملا شفاف و بی رنگه و تیکه های سیاه مدفوع هم داخلش هست رشدشون هم به نظرم کمتر از بقیه بوده

سلام
تغذیه ی طیور چیه ؟ بهشون مولتی ویتامین میدید ؟
اون دو تا جوجه تغذیشون کمتر شده ؟

مشکل کاغذ خوردنشون حلشد مرسی که راهنمایی کردین

جیره ی غذاییشون دون استاتر بود ولی فککنم ازش زده شدنو دیگه نمیخورن یاکم میخورن.
الان غذاهایی مث ته مونده ی غذا مثل ماکارونی برنج سیب زمینی سبزی و….. وقتی میریزم خیییلی بااشتباق میخورن.
ممکنه ضررکنه براشون؟

غذاهای شور و زیاد چرب براشون مضر
حتما ته مانده غذاها رو به خوبی بشویید و خشکشون کنید تا چربی و نمکش از بین بره

سلام خدمت ادمین ها و کارشناسای گرامی.

من توقفس جوجه ها بجای پلاستیک کاغذی گذاشتم که تقریبا عایق بود ؛بعد نبودم خونه اومدم دیدم جوجه ها کاغذونوک زدن خوردن .

الانم احساس میکنم مدفوع نمیکننو چینه دانشمن خییییلی پرشده.
چه راهکاری پیشنهادمیکنید؟؟؟
حدودا چهل روزن ایا میتونن که هضم کنن یا باید دارویی چیزی بدم؟

کمی روغن زیتون توی گلوشون تزریق کنید
جیره غذایی مخصوص رو بهشون بدید و ترکیبی از سنگ ریزه های بسیار ریز داخل جیره غذایی شون قرار بدید

سلام وعرض خسته نباشید دوباره خدمت ادمین محترم.

جناب من سه تا جوجه حدودا سی چهل روزه دارم .اینا توقفس بودنی خییییلی جیک جیک میکنن.واینکه توقفس بودنی دون استاترو خیس میکنم میخورن .
وقتی از قفس میان بیرون ارومنو فقط میگردن تادون بخورن.
چیکارکنم تا مشکل حلشه سروصدا نکننو توقفس اروم باشن؟

یک فضای چند متری براشون در نظر بگیرید و با کارتون حصارکشی کنید تا فرار نکنند.
زیرشون رو خاک اره بریزید و با لامپ مادر مصنوعی گرمشون کنید.

با سلام خسته نباشید خدمت شما عزیزان

من ۱۰۰۰جوجه از گلپایگان خریدم تا الان خیلی راضی هستم…؟
اما چند روزه بی دلیل روزی بیستا میمیرن بی حال و پشمرده شدن جاشون خوبه اب غدا هم زیاد دارن اینا باید کار خاصی انجام بدم که مرگ میر کم بشه

جوجه های بیمار رو شناسایی کنید و قزنطینه کنید تا جوجه هالی سالم رو هم بیمار نکنه
با مشورت دامپزشک واکسن های لازم رو به جوجه های سالم تزریق کنید
و جوجه های بیمار رو هم با داروی تجویز شده توسط دامپزشک مداوا کنید.

سلام چگونه درجه اتاق جوجه هارو بسجیم

سلام
با دماسنج حداکثر حداقل میتونید چک کنید و مقادیر رو ثبت کنید

سلام عرض خسته نباشید مجدد.

جناب من یکی از جوجه هام هعی روزبه روز داره بیحالتر میشه امروزم گاهی اوقات خس خس بلند میکرد؛چنسری دهنشو بازوبسته میکرد؛ی حرکتی هم مثل عطسه میزد.

احساس میکنم که مریضع باید چیکارکنم که نمیره؟

مولتی ویتامین تو ابش بریزید
دمای محیطش رو ببرید بالا با استفاده از بخاری
غذای کافی بهش بدید
و با مشورت دامپزشک بهش انتی بیوتیک بدید

سلام من ۱۰۰ تا جوجه دارم چند تا آبخوری و دانخوری باید براشون بخرم دمای سالن باید چند باشه کف سالن چی بریزم چطور باید سالن رو گرم کنم

سلام
برای این مورد با کارشناس ما تماس بگیرید راهنمایی میکنن
مشاوره رایگان است :
۰۹۱۴۴۴۸۵۵۹۰ مهندس علیزاده

امکانش نیست همون لامپ های صدو بااون المنت رو وصل کنم به ترموستات؟؟؟

اخه واقعا هزینه ی لامپ مادر خیلی گرون میشه

سلام
چرا امکانش هست یه لامپ با یه المنت فکر کنم مناسب باشه ، لامپ ۱۰۰ وات رو قرمز رنگ کنید ، یکدست باشه ، همونجا بزارید تا نورش اذیتشون نکنه ، در این صورت باید یکضرب روشن باشه که ممکنه زودتر عمرش تموم بشه ، ترموستات رو هم به المنت متصل کنید تا دما رو تنظیم کنه
این روش فکر کنم مناسب باشه ، دقت کنید که المنت جایی نصب باشه که جوجه ها بهش برخوردی نداشته باشن وگرنه امکان اتش سوزی کل محوطه وجود داره

سلام خسته نباشید وقتتون بخیر.

من توی ی فضای زیر پله که حدودا طولش یک مترونیم هست عرضش هشتاد یانود سانت وارتفاش یک متر (بخاطره زیر پله بودن مثلث هست این مکان)
جاشون توحیاطمونه ولی خب چون زیرپاستو جای بدون نفوذیه و درهم داره دما اگه بالا بره سه چارساعت طول میکشه تاسردشه.
من تواین مکان حدودا پنجاهو پنجتا جوجه ی یکونیم ماهه انداختم؛ولی نمیتونم دماشونو یکجانگردارم خواهشا راهنماییم کنی‌د.

واسه گرم بودن جاشون اول دوتا لامپه صد بستم دماش اومد روبیستو درجه و چون گفتن دماش کمه ی الکنت وصل کردمو کلید گذاشتم واسش الان وقتی الکنت رو‌وصل میکنم سی دیقه میگذره دماش میرسه به حدوده سی و هشت درجه؛وقتی ام که خاموش میکنم بالامپا گرم شن به مرور و تو چنساعت میرسه به بیستوهفت یاهشت درجه.
چیکارکنم دقیقا؟؟؟
((دونو ابم همیشه میذارمو داعم درحال تمیز کاریو پرکردنه دونو ابم مولتی ویتامین هم یروزدرمیون برای ی لیتر اب ده قطره میریزیم‌))

خواهشاراجب دما راهنماییم کنیدخیلی استرس دارم

سلام
راه مناسبی که میتونه کمک شایانی به شما کنه استفاده از ترموستات هست
میتونید ۲ تا لامپ مادر مصنوعی بگیرید (لامپ ۲۵۰ وات ) داخل محل نگهداری قرار بدید ، بعد لامپ ها رو به ترموستات متصل کرده و دمای مناسب با توجه به طیور رو انتخاب کنید
برای مثال ۲۷ درجه
در این صورت با کاهش دما از ۲۷ درجه سیستم روشن میشه و لامپ ها رو روشن میکنه
و با افزیش دما لامپ ها خاموش میشن
این مورد هم در هزینه ی شما و هم در طول عمر قطعات تاثیر زیادی داره

سلام من ۵۰ عدد جوجه خریداری کردم تعدادی از جوجه ها یکجا جمع میشن و چشماشون رو میبندن ولی حدودن ۲۵ تاشون دون میخورن و سرحال هستن میخواستم بدونم علت جمع شدن اون تعداد واسه چیه ؟ ایا مریض شدن ؟ باید چکاری انجام بدم میترسم بمیرن

حتما از لامپ مادر مصنوعی استفاده کنید
سرد بودن محل باعث جمع شدن جوجه ها میشه
با استفاده از بخاری دمای اتاق رو ببرید بالا
به اندازه کافی بهشون دان بدید
از ظرف های متعددی استفاده کنید تا به همه غذا برسه
توی ابشون مولتی ویتامین بریزید.

سلم من چند تا جوجه دارم (٢۰) تا یکی پاش صاف نیس
یکی فلجه و من همه چی خریداری کردم همه جاش خوب شد ولی گردنش خوب نشده چی کار باید بکنم

احتمال فلج مادرزادی هست
به دامپزشک مراجعه کنید

سلام من ۳۵ عدد جوجه سبرایت دارم چه چیزی بدم تا اشتها شون باز بشه اصلا اشتها ندارن خیلی ضیفن

دمای محیط رو بالا ببرید و روشنایی ان در حد مناسبی باشد.
حتما از تعداد زیادی دانخوری و ابخوری استفاده کنید
ارامش رو در محیط جوجه ها برقرار کنید
از انواع مواد غذایی استفاده کنید
از مولتی ویتامین در اب اشامیدنی اونها استفاده کنید
و با مشورت دامپزشک از پروتکسین استفاده شود.

سلام وقت بخیر
من یک دستگاه جوجه کشی ساختم ۷۲تایی
برای تست ده تا تخم مرغ گذاشتم ۶تا نطفه دار بودن همشونم سالم هستن
الان روز چهارمه
سوالم این هست که باتوجه به اینکه الان رو به فصل سرما داریم میریم
این جوجه هارو کجا نگهداری کنم بهتره و ایا لامپ ۳۰ولت روشن کنم ؟

باید اونها رو با لامپ رشته ای یا لامپ مادر مصنوعی گرم کنید

سلام من یه جوجه ۴روزه دارم بجز آب هیچی نمیخوره چیکار باید بکنم
و اینکه همیشه سردشه باید یه جا خیلی گرم نگهش دارم که آروم بشه

حتما جوجه رو زیر لامپ مادر مصنوعی و یا لامپ حرارتی نگه دارید، برای تغذیه اون حتما از مواد غذایی له شده و پودر شده استفاده کنید.

سلام من می‌خوام یه پرورش دام راه بندازم اول مرغ و خروس تهیه کنم یا جوجه؟

سلام
بستگی به هدف شما از پرورش داره ! هزینه ای که میخواید بکنید ، محل نگهداری و … هم موثر هستن

سلام بنده دو هزار جوجه یکروزه دارم.دوره قبل زیر رنده چوب از چوبری گرفتم ریختم حتی ضدعفونیشون ریختم ولی بااینکه درشت بودن ازشون خوردن تلفات دادم.دوره قبلترش کاه بازم همین تلفات دادم.این دوره موقتا روزنامه گذاشتمل ضدعفونیشونقبلترشگذاشتملطفاراهنماییماییم کنید؟
درضمن دستگاه جوجه کشیم هم اسکندریه که پنج سال پیش خریدم.باتشکر

سلام
با توجه به تعداد بالای طیور بهتره با یک متخصص در این مورد هماهنگ بشید تا تجربه ی عملی رو بهتون انتقال بده ، متاسفانه من در این حد اطلاعات ندارم

سلام من در خونه در یک اتاق کاملا تمیز و بهداشتی جوجه کشی میکنم و جوجه هام کم مونده در بیان میشه از لامپ مادون قرمز استفاده نکرد؟!،
چون محیط کاملا بهداشتی هست

سلام
بهتره که استفاده بشه
چون طیور خودشون وقتی فضله میکنن الودگی رو در محیط پراکنده میکنن
از طرفی جوجه که بدنیا میاد بدنش خیسه ، و اون خیسی توسط لامپ مادرمصنوعی گرفته میشه
بار اول میتونید نگیرید و تجربه کسب کنید ولی در اخر به این نتیجه خواهید رسید که لازم هست خریداری بشه

سلام من ۱۸ تخم مرغ کاملا سالم و نطفه دار و با اندازه عادی نه کوچک نه بزرگ دما ستر نوسان بین ۳۷.۶ و ۳۷.۸ و رطوبت ۶۰ درصد ثابت و دمای هچر بین ۳۷.۱ تا ۳۷.۳ و رطوبت نوسان بین۷۰ تا ۷۳ درصد هیچ کدام از تخم ها هچ نشدن که هیچ حتی رگ هم درنیاوردند و این هم بگم که همه ی تخم ها سالم بودند ترک نخوردند گله مولد سالم و ۱ ساله داشتن هیچ مشکلی هم نبود ولی نمیدونم دلیل این که حتی رگ هم در نیاوردند چه بود در اصل ۱۹ تخم مرغ بود یکی رو شکستم و نطفه دار هم بود خروس و مرغ های مولد هم مال خودم بود لطفا جواب بدید

سلام
نسبت نر به ماده در گله بسیار مهم هست ، در صورتی که تعداد نر کم باشه اسپرم ضعیف میشه و نطفه جونی برای بزرگ شدن نداره
در مورد دستگاه هم چرخش به چه صورت بوده ؟
دستگاه دست ساز هست ؟ تامین رطوبت از چه طریق انجام شده ؟

با سلام خدمت شما
سوالی داشتم
میخواستم بدونم ما لامپ ماد مصنوعی نداریم
از چه لامپی غیر از لامپ مادر مصنوعی و با چند ولت میتونیم جایگزین و استفاده کنیم

سلام
لامپ مادر مصنوعی تفاوتی که با لامپ های دیگه داره نور مادون قرمز اون هست که میکروب هارو از بین میبره
از نظر تامین گرما اگه از این نوع لامپ ندارید یه لامپ رشته ای قوی ببندید که گرما رو تامین کنه ، از نظر فاصله لامپ با زمین دقت کنید که احیانا پرنده بهش نخوره چون میسوزونه

سلام وقت بخیر ، اگر امکانش هست لطفا بفرمایید غذا های برای مرغ گوشتی برای یک فرد که در خانه نگهداری میکند چه چیزهای باید باشد از روز اول تا ۴۵ روزگی ، لطفا جدا جدا بفرمایید ، ممنون از راهنمایتون

سلام
بهترین و اصولی ترین تغذیه برای تمامی جوجه های یک روزه استفاده از غذاهای اماده مخصوص جوجه ۱ روزه هست ، این ترکیب شامل مواد مختلفی میشه که ویتامین های لازم پرنده رو تامین میکنه
از بازار میتونید خریداری کنید

با سلام ،ممنون از سایت خوبتون
ببخشید من ۵ تا جوجه ۳ روزه دارم، یکیشون هر دو چشمش بسته است و دیگری فقط یه چشمش، علتش چی میتونه باشه؟ چیکار میتونم بکنم؟ لامپ مادر مصنوعی هم تو کارتن براشون روشن کردیم،

سلام
ببینید دورو برش عفونت داره ؟ متورم هست ؟
از قطره چشمی دوز کودکان براش استفاده کنید درس میشه

سلام من ۶۰۰عدد جوجه ی روزه تا دوشنبه یعنی دوروز دیکه خریداری کردم ومیخوام بزرگشون کنم وسررشته هم ندارم وعلاقه مندم اکه میشه راهنماییم کنیم

سلام
عزیز دل وقتی اشنایی ندارید خرید این مقدار اصلا صحیح نیست چون حتما دچار خسارت بزرگی خواهید شد

سلام چند تا سوال داشتم
۱-امروز یا فردا میخواد جوجه ها در بیان ایا میشه داخل کارتون در هفته ی اول نگهداری کرد ؟
۲-ایا میشه با لامپ ۱۵ وات جوجه هارو گرم کرد؟
۳-ایا در هفته های اول باید به جوجه تخم مرغ اب پز و بلغور داد؟
۴- ایا اب و قند ۱۰ درصد حدود چقدر اب و قند میشه ؟
لطفا جواب بدید

سلام
داخل کارتون بله میشه
با لامپ ۱۵ وات نه نمیشه ! ۱۵ وات اخه نمیتونه خودشم گرم کنه ! چه برسه به جوجه ها !
تغذیه بهتره از جیره جوجه ۱ روزه باشه ، مطالب داخل همین پست نوشته شده
آب و قند هم مشخصه ، نمیشه که ۱۰ درصد آب با ۹۰ درصد قند 🙂 ، باید آب خیلی بیشتر از قند باشه و فقط یک شیرینی محسوسی داخل اب حس بشه

سلام جوجه های من ۴ روزه از دستگاه بیرون اومدن من نمی دونم چه غذایی الان به بعد بدم یکی از جوجه ها هم کمی بی حاله حدود ۱۰ تا هستن بهتر در کجا نگه داری بشن

سلام
باید با غذای جوجه ی یک روزه تغذیشون کنید که به صورت پودر هست . از بیرون خریداری کنید
۲۴ ساعت بعد از خروج از تخم هم بهتره آب و شکر بهشون داده بشه

سلام جوجه ها چند روزه بشن نیاز دارن ک زیر آفتاب باشن ؟

سلام
یک هفته پس از خروج از تخم باید زیر نور مادر مصنوعی باشن
بعدش میتونید ازادانه نگهدارید

ببخشید یکی از جوجه ها رو بهش کمک کردم بیاد بیرون ولی توی تخم هنگام بیرون امدن کمی خونی شد وبند ناف جوجه کمی سرخ رنگ بود ولی الان پیش بقیس وضعیتش اوکیه؟؟

سلام
اگه از نظر ظاهری مشکلی نداره ، وضعیتش اوکی هست
اما اگه دیدید بیحاله باید ببرید دامپزشک تا با تقویتی تقویتش کنه

سلام من ۲۰ تا تخم داشتم ۱۳ تا نوک زدن و۳ تاهم بیرون امدن بعد من اینا رو در یک باکس یونولیتی با کف پوش کارتنی نگه میدارم توی ابشم کمی شکر حل کردم و میخوام از فردا دان استارتر بهشون بدم فقط اینا زیر لامپ خوابیدن و هی کمی اینور اونور میرن وضعیتش طبیعیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

بله ، لامپ باعث نگهداشتن دمای بدن پرنده در حالت استاندارد هست و همچنین الودگی های موجود در اطراف رو از بین میبره (البته لامپ مادرمصنوعی ! )
مشکلی وجود نداره

سلام ببخشید من یه جوجه دارم که شکمش زخم شده بیحاله چه کار کنم

سلام بسته به میزان زخم داره
سعی کنید در جایی تنها نگهش دارید که خودشو به خاک و … نزنه تا زخم خشک بشه

به تعداد ۱۰۰ جوجه ۱۵ روزه دارم محیط نگهداری باید به چه اندازه باشه

سلام
در هر متر مربع امکان نگهداری از ۷ مرغ وجود داره که با توجه به افزایش سن این مقدار کمتر میشه

ما دو تا جوجه داریم یکیش وقتی مدفوع می کنه میچسبه به مخرجش انگار مخرجش زده بیرون چکارش کنیم

سلام
در وحله ی اول پرنده ی بیمار رو از سایر پرنده ها دور کنید
محیط نگهداری رو تمیز کنید
امکان داره پرنده عفونت روده هم داشته باشه ، باید به دامپزشک مراجعه کنید ، قبل از اون یه تکه کوچیک سیر بهش بدید
در نگهداری از پرنده ها ویتامین های لازم باید به پرنده داده بشه و واکسن ها هم زده بشه تا شاهد مشکل برای پرنده ها نباشید

باسلام میخواستم بدونم که جوجه یک روزه چند روز باید زیر نور لامپ بمونه و رفته رفته باید چقدر از دمای لامپ کم کنم ممنون از سایت خوبتون

سلام
بستگی به محیط نگهداری داره
به طور کلی ۷ تا ۱۰ روز لامپ روشن باشه کافیه

سلام جوجه ۴۵ روزه زینتی دارم در ۲۴ ساعت چند ساعت روشنایی باید داشته باشن

باید چن هفته اول حدودا ۲۰ روز روشنایی کامل باشه ۲۴ ساعت بعداش یواش یواش کم کن

سلام من جوجه هام قرار فردا از دستگاه خارج بشن لطفا بگید بهترین جیره برای رشد و تقویت سریع جوجه یکروزه چه جیره ای
هست

سلام
بهترین غذا برای جوجه ی یک روزه که در رشد بهتر اونها هم تاثیر بسزایی داره استفاده از جیره استارتر هست ، این جیره کاملا آسیاب و میکس میشه و حاوی ویتامین های کافی برای پرنده ی یک روزه هست
از بیرون و یا از مرغداری ها میتونید این جیره رو تهیه کنید

سلام جوجه ده روزه دارم لامپ بالاسرشون مرتب روشن چند تا شون ده روزه هستن چند تا شون ۵ روزه غذاشون مخصوص جوجه ده روزه لز این.ب بعد چی بهشون بدم یکیشون لنگ.میزنه خوب میشه یا نه .

سلام جوجه ده روزه دارم لامپ بالاسرشون مرتب روشن چند تا شون ده روزه هستن چند تا شون ۵ روزه غذاشون مخصوص جوجه ده روزه لز این.ب بعد چی بهشون بدم یکیشون لنگ.میزنه خوب میشه یا نه

اره خوب میشه

سلام من جوجه ۱۵ روزه دارم توی حیاطمونه هیچ ربطی به لامپ نداره باید تو زمستان لامپ روشن باشه و داخل اتاق یا امبار باشه

سلام لنگ میزنه اگه میتونه راه بره ببر پیشه دام پزشک اگه نه راه نمیره به احتمال زیاد فلج شده

سلام جوجه های منم اینطوری شده بود غذای خیس شده دادی بدن شون عفونت کرده باید غذای خشک و ویتامین ودارو از دام پزشک بخری

سلام من خودم دستگاه جوجه کشی درست کردم و الان روز ۲۲ دو از جوجه ها خودشون بیرون اومدن ول ۲ تاش رو مجبور شدم بهشون کمک کنم علت اینکه این ۲ تا جوجه نتونستن خودشون بیرون بیان چیه و بقیه تخم ها چرا هیچ حرکتی نمی کنن یا تخمشون رو بخوان بشکنن

به احتمال زیاد نتونستین دما و رطوبت لازم را در دوره ستر و هچر تامین کنید

من پری روز جوجه رنگی گرفتم روز دوم یکیشون مرد…….. اینا چرا مردن؟

چون به انها رنگ میزنن ئ سرم ندارن و میمیررن

چون که بهشون رنگ میزنن وسنشون پایین ودست میکنی شاید می میرن

من ۳تاجوجه ۴روزه دارم یکی از اونا خیلی بیحال هست راه نمیره وهی جیک جیک میکنه باید چیکار کنم

خواهش میکنم بهم بگین درمان داره یانه؟

من یک جوجه دارم که خیلی بی حال شده بال هاش شل شده وهی جیک جیک میکنه راهی هست که خوب بشه لطفا کمکم کنیدممنون

از مولتی ویتامین های خوب که تویی دام پزشکی هست استفاده کن و غذای کامل بده بهشون استارتر میگن اغازین جوجه چن وقت روزم بزارشون زیر نور لامپ ۲۰۰ دمایی باید بین ۳۷درجه باشه براشون

ممنون یاسر جان که دوستان رو راهنمایی کردید
موفق باشید

نیاز به گرما داره

واقعا عالی بود

با سلام خسته :
میخواستم بدونم جوجه ها تا چند مدت بعد تبدیل به مرغ ۲تا۳کیلو میشوند و برای نگهداری ۱۰۰۰تا جوجه درفضایی که بدون این امکانات باشد نظرتتون رو شرح دهید،
باتشکر.

سلام برای چی جوجه ها در روز دوم همش بی حال و خواب هستند

زیرا در روز اول برای شکستن تخم تمام انرژی خود را مصرف میکنند و به خاطر همین در دو روز اول بی حال هستن

سلام جوجه تازه بدنیا امده را از چه موقع بعد در اومدن باید اب شکر بهشون داد وچند بار در روز

از زمانی که بیرون اومدن میتوان به آن ها آب داد ولی باید ۱۰ درصد آب شکر داشته باشد و تا ۲۴ اول به آن ها دان داده نشود

سلام دوست عزیز،ببخشید من مرغداری کار میکنم،مرغداری ۱۵هزار قطعه ای هست،به جای ۱۰ هزار ۲۷ هزار جوجه اورده،الان یه هفته عمرشونه،ولی اصلا جیره خودشون رو نمیخورن،فقط داخل سینی ها میخوابن بنظرتون چبکار کنم که جیره خودشون‌رو تموم کنن

سلام وقت بخیر میخواستم ببینم اگه جوجه های گوشتیو واکسن نزنی موقع کشتار گوشتش قابل استفاده هست یا احتمال بیمار بودن گوشت هستش

اینکه جوجه ها فلج میشن به خاطر کمبود افتابه، باس بزارینشون تو افتاب، هم سالم میمونن هم خیلی زود بزرگ میشن

با برای ۵۰عدد جوجه یک روزه میشه از مادر مصنوعی استفاده نشه وفقط محیط را گرم کرد

بله میشه ، باید دمای محیط را تا ۳۰ درجه بالا ببرید.

سلام خسته نباشین جوجه لاری های من اکثرا فلج میشن بعضی ها تو ماه اول یا روزای اول بعضی هاهم در سه ماهگی علتشو میدونین تغضیه هم فقط ذرت اسیاب شده با سویا مولتی ویتامین هراز گاهی میدم لطفا راهنمایی کنین خیلی تلفات میدم ممنون بابت سایت خوبتون

از جیره درست و مکان مناسب استفاده کن لاری ها بهتره در ابعاد کم و جدا جدا نگهداری بشن چون یخورده با بقیه مرغ ها فرق میکنن

جوجه مرغ از زمانی ک ب دنیا میاد چند ماه میکشه ک ب کشتار برسه؟

حدود ۴ الی ۵ ماه

سلام‌۱۰۰۰‌جوجه‌گوستی‌ریختم‌۲۰‌روزه‌هستند‌بعضی‌اشون‌اسهال‌دارن‌‌واکسن‌‌هاشون‌هم‌مرتب‌خوردن‌چی‌بم

سلام خسته نباشید یه سوال باید چند روز به جوجه ها اب قند داد اگه همیشه اب قند بهشون داد مشکل ایجاد میشود؟ ممنون

روزی دو بار
فقط دو هفته اول

از تخم لاری استفاده کن

سلام ، ممنون از سایت خوبتون. اگ میشه کمکم کنید،من چن وقتی میشه که از مرغ و خروس خودم دارم جوجه کشی میکنم .جوجه ها تقریبا به چهار هفتگی ک میرسن بی حال میشن و کز میکنن ، اشتهاشونو از دست میدن در نهایت انقدر ضعیف میشن که میمیرن. چیکار میتونم بکنم؟ (از نظر تغذیه هم غذا های مختلف میدم بهشون تا ویتامین های مورد نیازشونو جذب کنن،از نظر دما هم دمای متناسبی براشون فراهم کردم)

بهتره از مولتی ویتامین هم در اب اشامیدنی اونها استفاده کنید، حتما از لامپ مادر مصنوعی استفاده کنید و دانخوری و ابخوری اونها رو روزی چند بار بشویید.

سلام برای پرورش ۱۵۰ تا جوجه ۴۵روزه چقد سرمایه میخواد

۳تومن

سلام ملتی ویتامین بده

با سلام ببخشید برای نگهداری ۱۵تاجوجه هم نیاز به مادر مصنوعی داریم یا نه اگر نه محیطشون باید چن متر باشه و دمای اون محیط

بله
لامپ مادر مصنوعی ضمن گرم کردن محیط ، مانع از رشد باکتری ها نیز خواهد شد.

سلام آقا من ۳ تا جوجه بوقلمون دارم ولی یکیش پاش فلجه غذا نمیخوره چه کنم

سلام این به یه دامپزشکی ببرش
ممکنه بمیره

سلام وبا احترام میگم من ۵۰تاجوجه دارم الان ۱۰روزشون هست میگم سرجاشون وای میسن وچشماشون رو روی همیزارن و جیک جیک میکنند

اول از همه مطمئن بشید که محیط شون گرمه و از لامپ مادر مصنوعی استفاده کنید.
در غیر این صورت باید با دادن مولتی ویتامین و افزایش کیفیت تغذیه ، بدنشون رو مقاوم کنید.
اگر همین روند ادامه داشت، احتمال بیماری جوجه ها بالاست که باید به دامپزشک معتبر مراجعه شود

سلام من ۲ تا جوجه دارم که یکی نه عذا میخوری و بی حالم هست باید چیکار کنیم

سلام من ۱۶۰تا جوجه گوشتی ۳روزه دارم بهشون دان استارتر میدم آیا خوبه یا نه؟
از روز دوم بهشون داروی ENRO دادم جوجه ها اسهال شدن ولی یکیشون مرده باید چکار کنم دارویی هست بهشون بدم

سلام ملتی ویتامین بده

بهشون قطره دارالسلطنه بدن

سلام برای ۱۰۰عدد جوجه یک روزه ۵۰متر جا کافی

بله

آقای عباس برای۱۰۰تا جوجه شما ۵۰متر کافیه.

۱۰متر هم کافیه

سلام من ۴ تا جوجه دارم ولی یکی خیلی بی حاله و سر حاش فقط سر صدا میکنه چی کار کنم؟

اون جوجه به احتمال زیاد بیماره ، بهتره از بقیه جوجه ها جدا کنید و با استفاده دارو مداواش کنید.

سلام من میخام دو تا جوجه یک هفتگی بگیرم میشه بگید چطوری ازشون مراقبت کنم یا غدا آب بدم آب قند میخاد

سلام من یک مرغ دارم می خوام اون مرغ کشته نشود و چیکار کنم تا تخم بزارد

جاشو گرم کن

باسلام من یک جوجه یک هفته ای دارم خیلی بی حاله غذا تمی خوره چی کارش کنم

بهتره با مشورت یک دامپزشک واکسن ها و مولتی ویتامین ها لازم رو بهش بدید.

من ۲تا جوجه دارم که یکی شون بیحال هست باید چکار کنم

اب قند بده بخوره سرحال میشه

سلام.
مه یه مرغ با ۷ تا جوجه دارم ۱۲ روزشونه؛ زیاد رشد نداشتن جوجه ها چی باید بهشون بدم؟
کی باید از مرغ جداشون کنم؟

سلام من ۱ جوجه دارم میخوام بکشم چه کار کنم

خوب بکش کاری نداره

سلام من سه تا جوجه گرفتم جاش چقدر باشه.

سلام من ۲ تا جوجه خریدم یکیش خیلی می خوابه انگار بیحال است وکم اشتهاست ووقتی خودش را تمیز مکند تعادل ندارد چیکار کنم ایا مریض است اگه مریضه اسم بیماری ودارو را بگویید

سلام من میخام ۱۵ تا جوجه بگیرم چقدر جا برای جوجه ها مناسبه

۴ الی ۶ متر مربع کفایت میکنه

۱.۵ تا متر کافی

سلام من ۲۴ جوجه گوشتی دارم میخوام پرورشون رو به من یاد بدید جوجه ها ۳ روزن. لطفأ جامم ۵۱در۵۱ است لطفأ راهنمایم کنید متشکرم.

سلام من دوتا جوجه دارم نمی دانم چند وقتشانه باید چی کار کنم 😊😊

من یه تویله به متراژ ۱۰متر در ۵ دارم می خوام مرغ گوشتی پرورش بدم خواهش میکنم راهنمایم کنید

جوجه من پاهاشو درست زمین نمیزاره چکار کنم

با سلام بهترین نژاد تخمگذار بومی ایران مرغ مرندی است از خصوصیات این مرغ تخم گذاری بالا مقاومت بالا در برابر بیماری و سرما برای خرید تخم نطفه دار جوجه یک روزه یک ماه و نیمچه در خدمتیم شماره تماس ۰۹۱۳۱۱۸۵۶۴۲

سلام من جوجه خریدم ولی شب برق را روشن نکرده و آب قند انداختم ویکی از جوجه ها هیچ چیزی نمی‌خورد جوجه های من در خانه هستند

سلام من جوجه خریدم ولی شب برق را روشن نکرده و آب قند انداختم ویکی از جوجه ها هیچ چیزی نمی‌خورد

سلام من ۲۰۰متر طویله دارم با تمام امکانات جهت اشتغال یک جوان قصد خرید جوجه یکروزه را دارم لطفا بنده را یاری کنید محل خرید نحوه نگهداری را توسط بروشور یا هر چیز دیگر من را یاری کنید ،۰۹۱۲۱۸۶۷۱۴۲ کردستان بیجار

سلام دوستان من جوجه ده روزه دارم میمیرن پژ مورده میشین من جوجه هرا زیر مادره خودش نگه می دارم لتفن راهنمای کنید

سلام ،من با ۲۰۰متر طویله دارای آب وبرق امکانات قصد پرورش جوجه یک روزه را دارم خواهشمندم جهت راهنمای بنده محل خرید نحوه نگهداری جوجه یکروزه را به ارائه بروشور وهرچیزیکه ما را در اول راه کمک ویاری کرده راهنمائی کنید،لطفا جهت اشتغال جوانی بیکار یاریم کنید،زنجانی ۰۹۱۲۱۸۶۷۱۴۳

سلام ۲۰۰۰تا جوجه میتونید نگه دارید شروع غذا خوری با آب باشه ۲۴ ساعت اول بهشون آب قند بدهید۵درصد قند باشه بسیار آسونه خودم دارم یکم رسیدگی میخواد اگر محل زندگیشون رو شن بریزید بو نمیده و کارتون اسون تر میشه

سلام ،من با ۲۰۰متر طویله دارای آب وبرق امکانات قصد پرورش جوجه یک روزه را دارم خواهشمندم جهت راهنمای بنده محل خرید نحوه نگهداری جوجه یکروزه را به ارائه بروشور وهرچیزیکه ما را در اول راه کمک ویاری کرده راهنمائی کنید،لطفا جهت اشتغال جوانی بیکار یاریم کنید

خیلی ممنونم از لطف و راهنمایتون

سلام ایا جوجه یک یا دوماهه نیازبه برنامه غذایی خاصی رادارد

۰۹۳۵۶۰۲۹۸۲۷آقای دارینی. خرید و فروش تخم مرغ خوراکی و نطفه دار تضمینی ۹۰درصد استان گلستان گنبد کاوس فروش جوجه به صورت عمده ۵۰۰عدد حداقل

با سلام دوستان تخم نطفه دار در خدمتم مرغ و بلدرچین و بوقلمون و غاز تعداد بالا تخم تازه.شمال هستم گنبدکاوس جوجه ام دارم از یک روزه تا یکماهه کسی سفارش داشت باین خط تماس بگیره ۰۹۳۵۶۰۲۹۸۲۷ آقای دارینی از استان گلستان گنبدکاوس

برای جوجه چند روزه به غیر از این چیزا که گفته شده زرده ی تخم مرغ بدیم بهتره یا سفیده ؟

سلام کجا میتوانم جوجه تهیه کنم .خوزستان امیدیه هستم

سلام جوجه تهیه کردید من حدود ۲۰۰ تا جوجه محلی دارم
لطفا با این شماره تماس بگیرید
۰۹۰۵۹۵۵۰۸۸۷

لطفابرایم بیارید

من جوجهی یک روزه می‌ خوام توتابستون ۵۰۰ تا

سلام جوجه تهیه کردید من حدود ۲۰۰ تا جوجه محلی دارم

سلام من یک سالن ۲۰۰ متری تو باغ زدم برای پرورش بوقلمون البته یک دوره نگه داشتم بعلت نبود بازار خوب همه را ارزان فروختم الان می خواهم مرغ صنعتی را بعلت داشتن بازار خوب شروع کنم اگه ممکنه راهنمایی کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات من را ذخیره کن تا در آینده نیازی به ورود اطلاعات نداشته باشم

دستگاه جوجه کشی خانگی کوچک ۴۸ تایی

دستگاه جوجه کشی ۹۶ عددی ایزی باتور ۲

دستگاه جوجه کشی اتوماتیک ایزی باتور ۳

دستگاه جوجه کشی ۸۰ تایی ایزی باتور چهار EB4

دستگاه جوجه کشی ارزان – دستگاه جوجه کشی ۱۲ تایی ( آماتور )

دستگاه جوجه کشی حرفه ای ۱۲ تایی

نوشته اخیر وبلاگ


سود پرورش غاز |  کسب درامد با پرورش غاز


سرمایه لازم برای پرورش قرقاول

آیا جوجه کشی در فضای باز امکان پذیر است؟

نکات مهم هنگام خاموش کردن دستگاه جوجه کشی و رعایت ایمنی

مزایا و معایب پرورش بلدرچین در قفس و بستر

پر ریزی و پرکنی کاسکو | دلایل، نحوه درمان و پیشگیری

برای افزایش تخم گذاری بلدرچین چه کنیم؟ راهکارها و تکنیک ها

جوجه کشی کاسکو با دستگاه جوجه کشی | ترفندها و نکات مهم

دستگاه گردش خون، گوارش و سیستم عصبی خروس لاری


اصول پرورش و نگهداری مرغ مرندی

پلدرچین

مرغ

کبک

طوطی

مرغ مینا

عروس هلندی

بوقلمون

قناری

طوطی برزیلی

کاسکو

شترمرغ

غاز

کبوتر

ارومیه – بزرگ راه محمد رسول الله – بعد از ورودی خیابان المهدی ابتدای باند پایین جنب ترشکاری اسکندری

044.32346612 | 044.32379188 | 044.32387133

09143403463 | 09144485590 | 09143883380 | 09126756145

کارشناس فروش برای خرید دستگاه جوجه کشی با ظرفیت بیشتر از 5000 تایی : 09126342262

ایمیل : mahmodi@mehsaz.com

نگهداری از جوجه ها و روش نگهداری از جوجه ها:هرساله نزدیک به فصل تابستان جوجه های زیادی در بازار به فروش میرسند و خانواده ها به اصرار کودکان اقدام به خریداری آن ها میکنند.اما متاسفانه به دلیل کم توجهی،این موجودات ضعیف دچار بیماری و یا مرگ زودرس میشوند.اگر شما جز آن دسته کسانی هستید که میخواهیدبه جوجه ای که خریداری کرده اید کمک کنید و به خوبی نگهداری کنید، برای آگاهی از روش نگهداری جوجه ها با دلگرم همراه شوید:

در ﻣﻮﻗﻊ ﺧﺮﯾﺪ ﺟﻮﺟﻪ ھﺎ دﻗﺖ ﮐﻨﯿﺪ ﺟﻮﺟﻪ ھﺎﯾﯽ رو ﺑﺨﺮﯾﻦ ﮐﻪ ﺟﯿﮏ ﺟﯿﮏ ﻣﯿﮑﻨﻦ و ﭼﺸﻤﮫﺎﺷﻮن ﺑﺎز ھﺴﺖ و ﺳﺮﭘﺎ اﯾﺴﺘﺎدن . ﺟﻮﺟﻪ ھﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﯾﮏ ﮔﻮﺷﻪ ﮐﺰ ﮐﺮدن و ﭼﺸﻤﮫﺎﺷﻮن رو ﺑﺴﺘﻦ و ﯾﺎ ﭘﺎﺷﻮن ﻟﻨﮓ ﻣﯿﺰﻧﻪ , ﺑﯿﻤﺎر ھﺴﺘﻦ و ﺷﺎﻧﺴﯽ ﺑﺮای زﻧﺪﮔﯽ ﻧﺪارن . ﺟﻮﺟﻪ ھﺎ رو ﺑﺮدارﯾﻦ و ﺑﺎ دﻗﺖ ﺑﺎل و ﭘﺎھﺎی ظﺮﯾﻒ اوﻧﮫﺎ رو ﻧﮕﺎه ﮐﻨﯿﺪ .

ﺑﺎﻟﮫﺎ رو آروم ﺑﺎ دﺳﺖ ﺑﺎز ﮐﻨﯿﻦ و زﯾﺮ اوﻧﮫﺎ رو ﺑﺒﯿﻨﯿﻦ . ﻧﺒﺎﯾﺪ اﺛﺮی از ﺧﻮن ﻣﺮدﮔﯽ ﺑﺎﺷﻪ . اﮔﺮ ﺧﻮن ﻣﺮدﮔﯽ وﺟﻮد داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻪ , ﻧﺸﻮﻧﻪ ﺿﺮﺑﻪ دﯾﺪن و ﺷﮑﺴﺘﮕﯽ ﺑﺎل ھﺴﺖ ! ﭘﺎھﺎی اوﻧﮫﺎ رو ھﻢ ﺑﺎ دﻗﺖ ﻧﮕﺎه ﮐﻨﯿﺪ و ﺟﻮﺟﻪ رو روی ﮐﻒ دﺳﺘﺘﻮن ﻗﺮار ﺑﺪﯾﻦ . اﻧﮕﺸﺖ ھﺎی ﺳﻪﺗﺎﯾﯽ اوﻧﮫﺎ ﻧﺒﺎﯾﺪ ﺷﻞ و اﻓﺘﺎده ﺑﺎﺷﻪ و ﯾﺎ اﺛﺮی از زﺧﻢ و ﺧﻮن ﻣﺮدﮔﯽ روﺷﻮن ﺑﺎﺷﻪ . در ﻏﯿﺮ اﯾﻨﺼﻮرت ﭘﺎ ﺷﮑﺴﺘﻪ و ﻧﺎﻗﺺ ھﺴﺖ ! ﻧﻮک ﺟﻮﺟﻪ ھﺎ رو ھﻢ ﺑﺎ دﻗﺖ ﻧﮕﺎه ﮐﻨﯿﺪ و اﺛﺮی از رﺷﺪ ﻧﺎﻗﺺ و ﯾﺎ زﺧﻢ و ﻋﻔﻮﻧﺖ ﻧﺒﺎﯾﺪ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻪ و ھﻤﯿﻨﻄﻮر ﭼﺸﻢ . روی ﺳﻄﺢ ﺑﺪن رو ھﻢ دﻗﺖ ﮐﻨﯿﺪ ﺗﺎ اﺛﺮی از زﺧﻢ و ﯾﺎ ﮐﭽﻠﯽ ﻧﺒﺎﺷﻪ !

چگونه در خانه جوجه پرورش دهیم

ﺑﺮای ﻧﮕﮫﺪاری از ﺟﻮﺟﻪ ھﺎی ﯾﮏ روزه راه ﺧﯿﻠﯽ ﺳﺎده ای وﺟﻮد داره ﮐﻪ ھﻤﯿﻦ راه ﺑﺎﻋﺚ ﻣﯿﺸﻪ اوﻧﮫﺎ ﻧﻤﯿﺮن . ﯾﮏ ﮐﺎرﺗﻦ ﻣﻘﻮاﯾﯽ ﻧﺴﺒﺘﻦ ﺑﺰرگ رو اﻧﺘﺨﺎب ﮐﻨﯿﺪ . دﻗﺖ ﮐﻨﯿﺪ ﮐﻪ ﮐﺎرﺗﻦ ﺧﯿﺲ ﻧﺒﺎﺷﻪ و ﯾﺎ ﻣﺘﻌﻠﻖ ﺑﻪ ﺻﺎﺑﻮن و ﯾﺎ ﭘﻮدر ﻟﺒﺎﺳﺸﻮﯾﯽ ﻧﺒﺎﺷﻪ ﭼﻮن ﺑﻮی اون ﺑﺮای ﺟﻮﺟﻪ ھﺎ آزاردھﻨﺪه ﺳﺖ . ﭼﻨﺪ ورق روزﻧﺎﻣﻪ ﮐﻒ ﮐﺎرﺗﻦ ﭘﮫﻦ ﮐﻨﯿﺪ .

ﺳﺮﭘﯿﭻ ﻻﻣﭗ رو ﺑﺮدارﯾﻦ و ﯾﮏ ﻋﺪد ﭼﺮاغ ﺧﻮاب ﮐﻮﭼﮏ 15 وات ﺑﻪ اون ﺑﺒﻨﺪﯾﻦ . ﮔﻮﺷﻪ ﮐﺎرﺗﻦ رو ﺳﻮراخ ﮐﻮﭼﮑﯽ ﺑﮑﻨﯿﻦ و ﺳﯿﻢ ﺑﺮﻗﺶ رو ازش رد ﮐﻨﯿﻦ . ﭼﺮاغ رو روﺷﻦ ﮐﻨﯿﻦ و ﺟﻮﺟﻪ ھﺎ رو داﺧﻞ ﮐﺎرﺗﻦ ﻗﺮار ﺑﺪﯾﻦ . ﯾﮏ ظﺮف ﮐﻮﭼﮏ ھﻢ در ﮐﻨﺎر اوﻧﮫﺎ دور از ﻻﻣﭗ ﻗﺮار ﺑﺪﯾﻦ و آب ﺗﻤﯿﺰ ﺗﻮی اون ﺑﺮﯾﺰﯾﻦ .

دﻗﺖ ﮐﻨﯿﺪ ظﺮف آﺑﺨﻮری اوﻧﮫﺎ ﻧﺒﺎﯾﺪ ﻋﻤﯿﻖ ﺑﺎﺷﻪ ﺑﻠﮑﻪ در ﺣﺪ ﯾﮏ ﻧﻌﻠﺒﮑﯽ ! ﺟﻮﺟﻪ ھﺎ ﺑﻪ ﺳﺮﻋﺖ ﺟﺬب ﭼﺮاغ ﺧﻮاب ﻣﯿﺸﻦ و ﺗﺎ ﭼﻨﺪ روز ﺧﻮدﺷﻮﻧﻮ ﻣﯿﭽﺴﺒﻮﻧﻦ ﺑﻪ ﻻﻣﭗ . از ﺳﻮﺧﺘﻨﺸﻮن ﻧﺘﺮﺳﯿﻦ ﭼﻮن ﻻﻣﭗ 15 وات ھﯿﭻ ﺣﺮارﺗﯽ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻧﻤﯿﮑﻨﻪ !! در واﻗﻊ اﯾﻦ ﻻﻣﭗ ﮐﺎر ﺑﺪن ﻣﺮغ ﻣﺎدر رو اﻧﺠﺎم ﻣﯿﺪه و دﺳﺘﮕﺎه ﺟﻮﺟﻪ ﮐﺸﯽ رو و ﮔﺮﻣﺎی ﻻزم رو ﺑﺮای اوﻧﮫﺎ ﺗﺎ ﻣﺪﺗﯽ ﮐﻪ ﺟﻮن ﺑﮕﯿﺮن ﺗﺎﻣﯿﻦ ﻣﯿﮑﻨﻪ .

ﺧﻮاب ﺑﯿﺶ از ﺣﺪ ﺟﻮﺟﻪ ھﺎ ھﻢ ﺑﺎﻋﺚ ﻧﮕﺮاﻧﯽ ﻧﯿﺴﺖ و اوﻧﮫﺎ ﺗﺎ ﻣﺪت ﯾﮏ ھﻔﺘﻪ ﺑﻪ ﺧﻮاب زﯾﺎدی اﺣﺘﯿﺎج دارن و ﻓﻘﻂ ﺑﺮای ﻧﻮﺷﯿﺪن آب و ﻏﺬا ﺧﻮردن از ﻻﻣﭗ دور ﻣﯿﺸﻦ و دوﺑﺎره ﻣﯿﺮن ﺳﻤﺖ ﻻﻣﭗ . در اﯾﻦ زﻣﺎن ﺗﺎ وﻗﺘﯽ ﮐﻪ ﺟﻮن ﺑﮕﯿﺮن , از دﺳﺘﻤﺎﻟﯽ ﮐﺮدن اوﻧﮫﺎ ﺧﻮدداری ﮐﻨﯿﺪ !!

ﺑﻪ ھﻤﺮاه ظﺮف آب , ﯾﮏ ظﺮف ھﻢ داﻧﻪ ﺑﺎﯾﺪ در ﮐﻨﺎر ﺟﻮﺟﻪ ھﺎ ﺑﻄﻮر داﺋﻢ در ﮐﺎرﺗﻦ اوﻧﮫﺎﺑﺎﺷﻪ . ﻏﺬاﯾﯽ ﮐﻪ ﺑﺮای ﺟﻮﺟﻪ ھﺎ در ﻧﻈﺮ ﻣﯿﮕﯿﺮﯾﻦ ﺑﺎﯾﺪ ﺧﯿﻠﯽ ﻣﻘﻮی و در ﺿﻤﻦ رﯾﺰ باﺷﻪ ﺗﺎ اوﻧﮫﺎ ﺑﺘﻮﻧﻦ ﺑﻪ ﺳﺎدﮔﯽ ﺑﺨﻮرﻧﺶ . ﻏﺬای ﺟﻮﺟﻪ ھﺎ ﻣﺨﻠﻮطﯽ از ﯾﮏ ﻗﺎﺷﻖ ﻏﺬا ﺧﻮری آرد ﺳﻔﯿﺪ ﮔﻨﺪم , ﯾﮏ ﻗﺎﺷﻖ ﻏﺬا ﺧﻮری ﺳﺒﻮس ﭘﻮدر ﺷﺪه ﮐﻪ ﻣﯿﺘﻮﻧﯿﻦ از ﻧﺎﻧﻮاﯾﯽ ھﺎی ﺑﺮﺑﺮی ﺗﮫﯿﻪ ﮐﻨﯿﻦ , ﯾﮏ ﻗﺎﺷﻖ ﻏﺬاﺧﻮری آرد ذرت , ﻧﻮک ﻗﺎﺷﻖ ﭼﺎی ﺧﻮری ﻧﻤﮏ , ﺑﻠﻐﻮر ﮔﻨﺪم , ﺑﻠﻐﻮر ﺟﻮ , در ﺻﻮرﺗﯽ ﮐﻪ آﺑﮕﻮﺷﺖ ﺧﻮردﯾﻦ , ﯾﮑﯽ دو ﺗﮑﻪ از اﺳﺘﺨﻮان ھﺎی ﺑﺎﻗﯽ ﻣﺎﻧﺪه رو ﺑﺬارﯾﻦ ﺟﻠﻮی آﻓﺘﺎب ﺗﺎ ﺧﺸﮏ ﺑﺸﻪ و ﺑﻌﺪ ﭘﻮدرش ﮐﻨﯿﻦ و ﺑﻪ اﯾﻢ ﻣﺨﻠﻮط اﺿﺎﻓﻪ ﮐﻨﯿﻦ .

دﻗﺖ ﮐﻨﯿﻦ ﮐﻪ ﺑﻠﻐﻮر ﮔﻨﺪم و ﺟﻮ ﺑﺎﯾﺪ ﺣﺴﺎﺑﯽ رﯾﺰ ﺑﺎﺷﻪ! ﭼﻮن ﺑﻌﻀﯽ اﻧﻮاع ﺑﻠﻐﻮرھﺎ ﮐﻤﯽ درﺷﺖ ھﺴﺘﻦ !! اﯾﻦ ﺧﻮراک ﺗﺎ ﯾﮏ ﻣﺎه ﺑﮫﺘﺮﯾﻦ ﺧﻮراک اوﻧﮫﺎ ﺑﻪ ﺣﺴﺎب ﻣﯿﺎد . ﯾﮑﯽ از ﺑﮫﺘﺮﯾﻦ ﻏﺬاھﺎ ﺑﺮای اوﻧﮫﺎ در اﯾﻦ دوره , زرده ﺗﺨﻢ ﻣﺮغ آب ﭘﺰ ھﺴﺖ ﮐﻪ ھﻢ ﺧﯿﻠﯽ دوﺳﺖ دارن و ھﻢ در رﺷﺪ اوﻧﮫﺎ ﺧﯿﻠﯽ ﻣﻮﺛﺮه . ﺗﺨﻢ ﻣﺮغ رو ﺑﺬارﯾﻦ آب ﭘﺰ ﺑﺸﻪ و ﺑﻌﺪ زرده اوﻧﻮ ﺗﻮی دﺳﺖ ﻟﻪ ﮐﻨﯿﻦ و ﺑﺪﯾﻦ ﺑﺨﻮرن . ﺣﺘﺎ از ﺳﻔﯿﺪه اون ھﻢ ﻧﻤﯿﮕﺬرن ..

بیشتر بخوانید:: ۴۵ پرسش و پاسخ کلیدی در مورد نگهداری جوجه مرغ

ﺟﺰء اﺻﻠﯽ ﻏﺬای ھﺮ ﮐﻮدﮐﯽ وﯾﺘﺎﻣﯿﻦ ھﺴﺖ . ﭼﻪ ﻧﻮزاد اﻧﺴﺎن ﺑﺎﺷﻪ و ﭼﻪ ﺣﯿﻮاﻧﺎت . ﻗﻄﺮه ﻣﻮﻟﺘﯽ وﯾﺘﺎﻣﯿﻦ ﺧﻮراﮐﯽ ﻣﺨﺼﻮص ﻧﻮزاد رو ﻣﯿﺘﻮﻧﯿﻦ از داروﺧﺎﻧﻪ ھﺎ ﺗﮫﯿﻪ ﮐﻨﯿﻦ . ﯾﮏ ﻗﻄﺮه از اون رو ﺗﻮی ظﺮف آﺑﺨﻮری ﺟﻮﺟﻪ ھﺎ ﺑﭽﮑﻮﻧﯿﻦ و ﯾﺎ ﻣﯿﺘﻮﻧﯿﻦ ﺑﺎ ﺳﺮﻧﮓ ﻣﺤﻠﻮل آب و وﯾﺘﺎﻣﯿﻦ رو ﮐﺸﯿﺪه و ھﺮ ھﻔﺘﻪ دو ﺑﺎر دھﻦ ﺟﻮﺟﻪ ھﺎ رو ﺑﺎ اﺣﺘﯿﺎط ﺑﺎز ﮐﻨﯿﺪ و ﭼﻨﺪ ﻗﻄﺮه از اﯾﻦ ﻣﺤﻠﻮل رو داﺧﻞ دھﺎﻧﺸﻮن ﺑﺮﯾﺰﯾﻦ . ﺑﻌﺪ ھﺎ از ﻗﺮﺻﮫﺎی ﻣﻮﻟﺘﯽ وﯾﺘﺎﻣﯿﻦ ﭘﻮدر ﺷﺪه در ﺧﻮراک اوﻧﮫﺎ ﻣﯿﺘﻮﻧﯿﻦ اﺳﺘﻔﺎده ﮐﻨﯿﻦ .

ﺟﻮﺟﻪ ھﺎ رو زﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ دﯾﺪﯾﻦ دﯾﮕﻪ طﺮف ﭼﺮاغ ﺧﻮاب ﻧﻤﯿﺮن و ازش دوری ﻣﯿﮑﻨﻦ , ﻣﯿﺘﻮﻧﯿﻦ از ﺗﻮی ﮐﺎرﺗﻦ ﺧﺎرج ﮐﻨﯿﻦ و ﭼﺮاغ ﺧﻮاب رو ھﻢ در ﺑﯿﺎرﯾﻦ . از اﯾﻦ ﺑﻪ ﺑﻌﺪ ﻣﻮﻗﻊ ﮔﺸﺘﻦ اوﻧﮫﺎﺳﺖ و ﺑﮫﺘﺮه در ﻣﺤﯿﻄﯽ ﻣﺜﻞ ﺑﺎﻏﭽﻪ و ﺣﯿﺎط و ﺟﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺧﺎک و ﭼﻤﻦ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻪ اوﻧﮫﺎ رو رھﺎ ﮐﻨﯿﺪ ﺑﺮداﺷﺘﻦ ﺳﻨﮓ رﯾﺰه و ﺧﻮردن اون ﺗﻮﺳﻂ ﺟﻮﺟﻪ ھﺎ ﺟﺰو ﻋﺎدت ھﺎی اوﻧﮫﺎﺳﺖ و ﺑﺎﻋﺚ ھﻀﻢ ﻏﺬا در ﭼﯿﻨﻪ دان اوﻧﮫﺎ ﻣﯿﺸﻪ و ﺑﺮای ھﻤﯿﻦ ﺑﺎﯾﺪ در ﻣﺤﯿﻂ طﺒﯿﻌﯽ رھﺎ ﺑﺎﺷﻦ و در روز ﭼﻨﺪ ﺳﺎﻋﺘﯽ ﮔﺮدش ﮐﻨﻦ !

اﻟﺒﺘﻪ ﺑﻪ ﺷﺪت ﻣﺮاﻗﺐ ﮔﺮﺑﻪ ھﺎ ﺑﺎﺷﯿﻦ آزاد ﺑﻮدن ﺟﻮﺟﻪ ھﺎ در ﻓﻀﺎی ﺑﺎز در رﺷﺪ اوﻧﮫﺎ اﺛﺮ ﺧﯿﻠﯽ ﻣﮫﻤﯽ داره . از اﯾﻦ ﻣﻮﻗﻊ ﺑﻪ ﺑﻌﺪ ﻣﯿﺘﻮﻧﯿﻦ ھﺮ ﭼﯿﺰی ﺑﻪ اوﻧﮫﺎ ﺑﺪﯾﻦ .

ﺑﺎﻗﯽ ﻣﻮﻧﺪه ﺑﺮﻧﺞ و ﺳﺒﺰی ﻧﺎھﺎر و ﺷﺎم , ﻗﻄﻌﺎت ﺑﺎﻗﯽ ﻣﻮﻧﺪه ﮔﻮﺷﺖ و ﻣﺮغ و ﻣﯿﻮه ﺟﺎت و ﺣﺘﺎ ﺳﻮﺳﮏ و ﻣﮕﺲ و … ! ﺟﻮﺟﻪ ھﺎ ﺗﻘﺮﯾﺒﻦ ھﻤﻪ ﭼﯿﺰ ﻣﯿﺨﻮرن و دﺳﺖ رد ﺑﻪھﯿﭻ ﺧﻮراﮐﯽ ای ﻧﻤﯿﺰﻧﻦ .

کاربر گرامی چنانچه در مورد ” نگهداری از جوجه ها ” سوالی داشتید. در پائین همین صفحه در قسمت نظرات با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

حال که با انواع روش های نگهداری جوجه آشنا شدید و آموختید که پرورش جوجه کار دشواری نیست قصد داریم به شما روشی برای کسب درآمد از طریق نگهداری جوجه را آموزش دهیم . با توجه به افزایش نرخ بیکاری و افزایش هزینه های مصرفی افراد جامعه بسیاری از مردم به دنبال شغلی پر درآمد میباشند که لازم به صرف سرمایه بالایی نیز نباشد. یکی از گزینه های خوب برای اینکاد پرورش جوجه و جوجه کشی از آن میباشد .درحقیقت شما با استفاده از جوجه گیری از انواع پرندگان زینتی ، اهلی و بومی و پرورش آنها میتوانید کسب درآمد کنید .

دستگاه جوجه کشی چیست ؟ دستگاه جوجه کشی وسیله ای است عایق بندی شده که شرایط درونی ماشین جوجه کشی ، از جمله دما و رطوبت دلخواه را برای تخم های نطفه دار داخل دستگاه تامین مینماید. با استفاده ازاین وسیله شما میتوانید از تخم نطفه دار انواع پرندگان جوجه گیری نمایید.

در حقیقت خرید دستگاه جوجه کشی رقابت شدیدی بین شرکت های مختلف و تولیدکنندگان این محصول به وجود آورده است . فروشگاه چیکن هچ یکی از انواع فروشگاه های اینترنتی فعال در حوزه جوجه کشی میباشد. این شرکت یکی از قدیمی ترین تولید کنندگان دستگاه جوجه کشی است که به تحلیل تک تک ماشین های جوجه کشی میپردازد.

شما میتوانید در این وب سایت انواع دستگاه های جوجه کشی خارجی و ایرانی را در ظرفیت های متفاوت 10 تا 6هزار عددی را بررسی نموده و در صورت تمایل اقدام به خرید نمایید . لازم به ذکر است که تمامی دستگاه های جوجه کشی فروشگاه چیکن هچ دارای یک سال گارانتی بی قیدو شرط و 10 سال خدمات پس از فروش میباشد .

در مورد بزرگ کردن جوجه ها بیشتر بدانید :

نگهداری از جوجه طوطی ، بهترین روش برای نگهداری و بزرگ کردن جوجه گوشتی طوطی

نگهداری از جوجه اردک ، بهترین روش نگهداری از جوجه اردک

بهترین نحوه نگهداری و بزرگ کردن جوجه مرغ مینا

تغذیه جوجه شتر مرغ از بدو تولد تا سن تخم گذاری

 

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

من مدتهاست که قصد نوشتن این پست را دارم. همیشه از من سؤال می شود که چگونه در خانه مرغ پرورش دهیم . اطلاعات زیادی در مورد

جوجه کشی وجود دارد ، مدتهاست که من اینکار را شروع کرده ام و سختی های زیادی کشیده ام ، زیرا مطمئن نبودم که می توانم این کار

را انجام دهم.شخصاً فکر نمی کنم نگهداری مرغ ها نیاز به سختی ، پیچیدگی یا تغییر زندگی داشته باشد . پس از شروع پرورش مرع

کافی است  روزی 5 دقیقه برای مراقبت از آنها صرف کنید.

چگونه در خانه جوجه پرورش دهیم

فکر می کنم هر کس که فضای مناسبی  داشته باشد با صرف وقت کمی و داشتن علاقه می تواند در پرورش مرغ و خروس در خانه موفق شود ،

من قول می دهم!

من تصمیم گرفتم یک راهنمای ساده را با هم جمع کنم تا شما پرورش خود  را  شروع کنید. مطمئناً ، این تمام اطلاعاتی نیست که شما در

سفر خود به جوجه کشی نیاز دارید ، اما این یک شروع بسیار خوب در زمینه اصول پرورش مرغ در خانه است.

خوب ، بیایید شروع کنیم – و مثل همیشه ، احساس راحتی کنید که هرگونه سؤالی را در نظرات بپرسید. من دوست دارم به افراد دیگر

کمک کنم که در قطار جوجه کشی شرکت کنند!

این مورد جزئی از پرورش نیست  ، اما اگر می خواهید جوجه کشی در حومه شهر یا شهر انجام دهید ، باید اطراف خود را بررسی کنید. بسیاری از

مکان ها به دلیل سر و صدای خروس ها را ممنوع می کنند و برخی از مکان ها تعداد مرغ های حیاط خلوت را که می توانید نگه دارید

محدودیت می گذارد. برخی هنوز هم کار مرغداری را به طور کامل ممنوع می کنند. قبل از اینکه خیلی از مسیر مرغ فاصله بگیرید 

شرایط را بررسی کنید.

احتمالا جوجه های شما تازه از دستگاه جوجه کشی بیرون آمده اند و حالا شما باید در این قسمت خیلی تجربه کسب کنید زیرا سخت ترین

قسمت پرورش در این سن تولد می باشد .

از آنجایی که این جوجه های تازه از تخم بیرون آمده اند و  از مرغ مادرشان دور خواهند بود ، شما باید یک محیط شبیه مرغ را برای آن ها

شبیه سازی کنید تا این جوجه های کوجولو رشد و پرورش پیدا کنند .

یک شرایط مناسب باید پنج چیز داشته باشد: گرما ، غذا ، آب ، امنیت و پاکیزگی – اینها همه چیزهایی است که آن را مرغ مادر در طبیعت

فراهم می کند ، اما ما وقتی مادر شویم باید این شرایط را برای جوجه ها فراهم کنیم.

مجموعه شرایط سنتی : یک جعبه مقوایی بزرگ ، تراشه چوب، غذای مناسب ، آب و یک لامپ گرما است. این یک روش واقعا مقرون به

صرفه و ساده برای شروع کار است ، اما من شخصاً از این روش استفاده نمی کنم.

تراش چوب برای ریه های جوجه مضر است و کنترل دمای گرمای  لامپ نیز سخت است و در بدترین حالت ممکن است خانه خود را به آنش بکشید.

بسته به تعداد جوجه ها ، یا از جعبه مقوایی یا جعبه تخته سه لا استفاده می کنیم و آن را با بستر مخصوص نگهداری مرغ پر می کنیم

  این بستر قابلیت جذب بو و گاز آمونیاک از مدفوع طیور و حاوی آنتی بیوتیک جهت از بین بردن آلودگی های بستر است.

به جای لامپ گرما ، از یک بخاری مناسب گازی استفاده می کنیم. با اینکه قیمت بخاری از لامپ گرمایش گرانتر است ، اما من دوست دارم

که هیچ گونه نگرانی در مورد آتش سوزی یا گرمای متناقض وجود نداشته باشد. با این روش تمام محیط گرمای یکسانی پیدا میکند

و میتوانید با قرار دادن دماسنج مناسب درارتفاع جوجه ها دما را به وسیله سیستم گرمایش موجود تنظیم کنید .

شما باید جوجه ها را از هر نوع شکارچی (از جمله سایر حیوانات خانگی خود – سگ ، گربه ، و غیره) دور نگه دارید. و آن را در یک منطقه

حفاظت شده نگه دارید. حیاط ، پشت بام ، زیرزمین یا گاراژ اما توجه داشته باشید که جوجه ها واقعاً کثیف و گرد و غبار میکنند ، بنابراین من

پرورش جوجه ها را در یک منطقه خوب خانه شما پیشنهاد نمی کنم .

مواد غذایی و آب شیرین را آماده کنید. از آبخوری و دانخوری مناسب استفاده می کنیم. و در ارتفاع مناسب قد جوجه ها قرار می دهیم

اینکار باعث می شود جوجه ها مواد غذایی و آب خود را از بین نبرند. هر چقدر جوجه ها بزرگتر میشوند میزان مصرف آب و دان آن ها بالا میرود.

درست مثل سگها یا گربه ها یا هر حیوان ، نژادهای مختلف مرغ از خصوصیات متفاوتی برخوردار هستند. بعضی از مرغها پروار و مضطرب هستند.

بعضی از آنها ناز و دوست داشتنی هستند. برخی از آنها لایه های تخم مرغی عالی هستند. برخی تخم مرغ های رنگ بسیار زیبا می گذارند.

برخی در آب و هوای گرم رشد می کنند. برخی از آنها برای یخ زدگی هوا ساخته شده اند. شما باید تصمیم بگیرید که چه خصوصیاتی برای

شما و خانواده مهم است.

چگونه در خانه جوجه پرورش دهیم

توصیه می کنم با 2-3 جوجه شروع کنید  (همیشه می توانید مرغهای بیشتری را درسالهای بعد اضافه کنید). با توجه به این تعداد کم

شما به راحتی می توانید جوجه های مورد نظر خود را مورد توجه قرار دهید.

مراقبت از جوجه ها در واقع بسیار ساده است. شما باید مطمئن باشید که آنها از آب تمیز و یک غذای مناسب برای جوجه مرغ برخوردار هستید.

من به شدت توصیه می کنم از یک غذای مرغ ارگانیک استفاده کنید دان سوپر پریمیوم یک غذای ارگانیک عالی است.

می توانید از فروشگاه اینترنتی دیجی جوجه  تهیه کنید.

به غیر از این ، فقط به آنها توجه کنید و به آنها عشق بورزید! هرچه  بیشتر با آنها تعامل داشته باشید ،بیشتر تجربه کسب خواهید کرد و اگر

زمانی  احساس اشتباهی کردید یک جستجوی اینترنتی انجام دهید تا ببینید که سایر مرغداران چه می گویند.

جوجه های شما قبل از انتقال به منزل دائمی خود یعنی حدود شش هفته ، حدود شش هفته در محل پرورش اولیه خواهند بود.

حدس بزن چی شده؟ شش هفته تقریباً زمان مناسبی برای تحقیق و ساختن و یا خرید قفس آماده مناسب ادامه پرورش شما است.

اگر به دنبال انجام این کار ارزان هستید ، من به شدت توصیه می کنم کاردستی خود را بسازید. اما اگر فضا ، زمان و یا منابع لازم برای

ساختن کار خود را ندارید ، می توانید نمونه آماده شده آن را خرید کنید. در اینجا ما یک نمونه ساخته شده اما کوچک که توسط

تیم دیجی جوجه فراهم شده به نمایش میگذاریم.

اگر قصد دارید تا به آنها آموزش دهید که زراعت خانه آنهاست. پس از آن می توانید محدوده خود را آزاد بگذارید و آنها هر شب در غروب

به خانه می آیند. شگفت انگیز است  ما هرگز مجبور نشده ایم که مرغ های خود را شبانه به خانه ی ساخته شده شان ببریم. آنها

می دانند که این خانه امن آنهاست و وقتی شب شروع می شود به صورت خودکار به آنجا می روند.

 سر انجام پس از گذشت ماه ها ، اولین تخم مرغ خود را در بستر مرع ها پیدا می کنید. این تقریباً هیجان انگیزترین قسمت پرورش است.

به طور متوسط ​​، مرغها تقریباً در حدود شش ماهگی شروع به تخم گذاری می کنند ، اما این امر می تواند براساس نژاد ، فصل و سایر

عوامل متفاوت باشد.

اکنون که گله شما تأسیس و تخمگذار است ، واقعاً کارهای زیادی انجام نمی شود. محل پرورش را با آب تمیز و مواد غذایی تازه نگه دارید.

هر چند وقت یک بار محل پرورش را تمیز کنید و  تخم های خود را جمع کنید. و فقط مراقب گله خود باشید تا مطمئن شوید که هیچ بیماری

و جراحتی وجود ندارد.

از آنجا که مرغ ها حیوانات طعمه هستند ، آنها تمایل دارند بیماری ها و صدمات خود را بطور شایسته پنهان کنند ، اما اگر گله خود را بشناسید ،

می توانید وقتی چیزی تغییر کند متوجه شوید . اگر شانه آنها رنگ خود را از دست داد ، شروع به از دست دادن پرها می کنند ، یا به نظر

نمی رسد که مرغ ها حالت معمول خود را دارند ،

وقت آن است که روی آنها چک کنید.

همچنین ممکن است بخواهید در منطقه خود تماس بگیرید و ببینید که آیا می توانید یک دامپزشک محلی پیدا کنید که مرغ ها را ببیند

و یک کیت کمک های اولیه مرغ را تنظیم کنید.

مرغها برای دو سال اول زندگی خود بسیار خوب عمل تخمگذاری می کنند ، سپس تولید تخم مرغ آنها با افزایش سن کاهش می یابد.

بعد از آن می توانید تصمیم بگیرید که با مرغ خود چه کار کنید – این یکی از دلایلی است که ما چنین باغچه بزرگی را بنا کردیم ،

تصمیم گرفتیم مرغ هایمان را بگذاریم تا زندگی مرغ کوچک خود را خوشحال کنند تا آنجا که دوست دارند زندگی کنند. برخی از مرغداران

به مرغ های قدیمی و برخی قصاب مرغ های مسن تر برای خوردن غذا می دهند. ما احساس می کنیم از آنجا که مرغ ها آنقدر در

تخم مرغ به ما لذت می دهند این کمترین کاری است که می توانیم برای بازپرداخت آنها انجام دهیم. اینکه به آنها اجازه دهیم زندگی

خود را با آرامش انجام دهند ، اما من می دانم که همه مرغداران اینگونه احساس نمی کنند.

به پایان این مقاله  رسیدیم حالا به نظر نمیاد خیلی سخت باشه؟ همانطور که گفتم ، اطلاعات بسیار بیشتری وجود دارد ،

اما امیدوارم که این آغازگر اولیه به شما کمک کند تا از پرورش مرغ هیجان زده شوید. شما می توانید این کار راانجام دهید! قول میدهم!

 

اطلاع از آخرین محصولات:

دنبال کردن در شبکه‌های اجتماعی:

سبد خرید شما خالی است.

به بخش مورد نظر بروید :

صنعت پرورش بلدرچین در ایران از چندین سال پیش آغاز شد. وجود ویژگی‌های منحصر به فرد این پرنده مثل رشد سریع ، بلوغ زودرس ، تخمگذاری بالا ، کوتاهی ایام هچ، ارزان بودن غذای مصرفی آنها ، حساسیت بسیارکم نسبت به بیماری های واگیردار ، قیمت بالایی که مصرف کنندگان برای گوشت و تخم آنها می پردازند و بسیاری از موارد دیگر  مخصوصا بازگشت سریع سرمایه، باعث شده است تا پرورش این پرنده، نقش مهمی در صنعت غذایی و کشاورزی داشته باشد و هم اکنون در سراسر دنیا افراد بسیار زیادی هستند که به شغل پرورش و نگهداری از بلدرچین مشغول هستند.

چگونه در خانه جوجه پرورش دهیم

آیا شما هم می خواهید به عنوان یکی از افراد تاثیر گذار این صنعت مهم پرورشی باشید حتی اگر شروع کارتان از یک فضای چند متری باشد؟

همانطور که می دانید،بلدرچین ها نژاد های متفاوتی دارند. نژاد هایی هم هستند که  پرورش آن ها از سایر نژاد ها  آسانتر است و نیاز به تخصص خاصی ندارد. آنها به راحتی با یکدیگر جفتگیری می کنند و جوجه ها تازه متولد شده به گله اضافه می شود. شاید این مسئله برای بسیاری از شما ها که قصد پرورش و نگهداری از بلدرچین ها را دارید، تازگی داشته باشد چون ممکن است هیچ اطلاعی در این باره نداشته باشید و فکر کنید که تخصص خاصی نیاز هست تا بتوانید از پس پرورش بلدرچین و نگهداری از آنها برآیید. در این مقاله قصد داریم به شما اطلاعاتی بدهیم تا مسئله پرورش و نگهداری از بلدرچین ها به کاری لذت بخش و  حتی درآمدزا تبدیل شود. این مقاله با زبانی ساده به موضوع پرورش بلدرچین در خانه پرداخته است پس مطالعه آن را از دست ندهید.

اگر تصمیم گرفتید که بلدرچین پرورشدهید به این فکر کنید که این کار ممکن است کمی سخت باشد چون شما به یک فضای کافی احتیاج دارید  که به این کار اختصاص دهید و مقداری پول که بتوانید برای آنها قفس، آبخوری، دانخوری و غذا تهیه کنید. رسیدگی به تغذیه، بهداشت، بیماری و خیلی از مسائل دیگر را جزو برنامه‌های کاری تون قرار بدهید و سعی کنید در فصل های به خصوصی اقدام به پرورش بلدرچین کنید. بهار و تابستان فصل های مناسبی برای شروع کار پرورش بلدرچین است چون با آغاز ماه های گرم، جفت خواهی و تخم گذاری بلدرچین ها هم شروع می شود البته این مسئله بسته به نژادهایی دارد که شما  انتخاب کردید چون ممکن است نژادی را انتخاب کنید که فقط در بهار و تابستان تخم‌گذاری و تولیدمثل می‌کنند. ناگفته نماند که بلدرچین های هم هستند که در تمام فصل های سال و با یک دوره استراحت کوتاه مدت قادرند در هر ماه برای شما جوجه آوری کنند.

بلدرچین آنقدر ریزجثه است که فضای زیادی را اشغال نمی کند ولی یادتان نرود که دو تا بلدرچین نر بدون اینکه مناقشه ای بین شان صورت نگیرد، هرگز نمی توانند در یک قفس باهم زندگی کنند. مطمئناً با همدیگر سرجنگ و ناسازگاری خواهند گذاشت پس سعی کنید چند تا قفس تهیه کرده و بلدرچین ها را به جای مناسبی مثل گاراژ، زیرزمینی که نور مناسبی دارد، اتاق‌هایی که بلا استفاده مانده است و یا یک انباری کوچک که در گوشه کنار حیاط است، انتقال دهید. درست است که بلدرچین ها فضای بسیار کمتری احتیاج دارد ولی به این موضوع توجه داشته باشید که، اگر این فضا محدود باشد، مطمئنا دچار استرس می‌شوند و استرس نقش مهمی در کاهش تخم  و تولید مثل آنها خواهد داشت.

اگر تصمیم گرفته باشید که مولدین را از جای دیگر و یا پرورش دهندگان تهیه کنید پس به سلامت آنها توجه کنید.

یک بلدرچین نر قادر است با پنج بلدرچین ماده جفت گیری کند اما به هیچ عنوان اجازه ندهید که دو بلدرچین نر همراه با ماده های دیگر در یک قفس زندگی کنند چون آنها پرنده های متعصبی هستند و به خاطر ماده ها ممکن است ساعت ها با یکدیگر درگیر شوند حتی ممکن است جنگ سختی که بین آنها اتفاق می افتد به از بین رفتن یکی از نرها ختم شود.

بلدرچین های تخم گذار

برای اینکه بلدرچین ها به خوبی رشد کنند، نیاز به منابع غذایی پر خاصیتی دارند شما می توانید این غذاها را از فروشگاه های غذای حیوانات تهیه کنید. مادامی که آنها از آب و غذای کافی برخوردار باشند نیاز به مراقبت خاصی ندارند فقط هر از چند گاهی به آنها سر بزنید و قفس آنها را مرتب کنید. ضدعفونی کردن روزانه آبخوری و دانخوری آنها را فراموش نکنید.

اگر  قصد دارید به صورت  طبیعی از بلدرچین ها جوجه کشی کنید پس اجازه بدهید که آنها عمل جوجه گیری را به پایان برسانند. به تخم هایشان دست نزنید مگر در صورت لزوم ، چون ممکن است بلدرچین آن را دور بیندازد.

شایدچند تا از تخم ها به دور از لانه آنها مشاهده شود. نگران نباشید این یکی از عادت های بلدرچین های ماده است. مطمئن باشید که بعد از اتمام تخمگذاری همه را جمع  و به لانه انتقال خواهند داد.

بعد از گذشت 17 روز جوجه ها سر از تخم بیرون می آورند ولی ممکن است  جوجه کشی بلدرچین ها تا روز بیست و یکم هم به طول بیانجامد پس مراقب شوک هایی دمایی ( سرما و گرما) سر و صدا، تغذیه و بسیاری از مسائل دیگر باشید چون آنها به آرامش احتیاج دارند تا بتوانند روی تخم ها بخوابند و به خوبی از آنها مراقبت کنند.

بعد از اتمام تخمگذاری، لانه بلدرچین ماده را به همراه تخم ها به قفس دیگری انتقال دهید چون ممکن  است در معرض تهدید و آسیب بلدرچین های دیگر قرار بگیرد. بلدرچین های نر هم می توانند روی تخم ها بخوابند تا به ماده ها در جوجه آوری کمک کنند ولی زمانی می توانید آنها را به قفس ماده ها انتقال دهید که از عدم ناهنجاری های رفتاری آنها مثل نوک زدن به تخم ها و یا عدم آزار و اذیت رساندن به ماده ها مطمئن باشید.

استفاده از لامپ های حرارتی زمانی توصیه می شود که دمای محیط سرد تر از حد مجاز باشد.

 

بعد از اینکه جوجه ها از تخم بیرون آمدند ، حالات روحی و رفتاری آنها را کنترل کنید. اگر مدام در حال نوک زدن به جوجه ها باشند، در زیر دست و پایشان لگد مال شوند، به رها شدن آنها اهمیتی ندهند و یا پرخاشگرانه با آنها برخورد کنند هرگز برای مراقبت و نگهداری از جوجه ها مناسب نیستند. والدین زمانی که به فکر تغذیه جوجه ها باشند، آنها را در زیر بال و پرشان پناه دهند، شرایط موجهی برای بودن در کنار جوجه ها دارند در غیر این صورت آنها را به قفس دیگری انتقال دهید و با استفاده از چند لامپ حرارتی  که در بالای قفس روشن است می توانید از مبتلا شدن آنها به استرهای سرمایی جلوگیری کنید.

بعد از اینکه جوجه ها سر از تخم درآوردند مراقب آب و غذای آنها باشید. آب را در ظرف هایی بریزید که زیاد گود نیستند چون ممکن داخل ظرف آب  سقوط کرده و غرق شوند حتی می توانید از تعدادی سنگ ریزه کوچک و یا تیله های رنگی استفاده کرده و آن را در کف آبخوری ها بریزید تا مانع غرق شدن آنها شوید. یادتان نرود که ظرف های آبخوری را، هر روز تمیز و ضدعفونی کنید و اگر برای گرم کردن بلدرچین ها از لامپ های حرارتی استفاده می کنید مراقب باشید که آب مصرفی آنها گرم نشود.

 

بعد از گذشت شش هفته به راحتی می توانید جوجه هارو از نظر جنسی تفکیک کنید چون اگر قصد فروش آن را داشته باشید متوجه خواهید شد که پرورش دهندگان به این موضوع اهمیت قائلند و قیمت مشخص شده ای رو در قبال آنها خواهند پرداخت. راه های زیادی برای تشخیص جنسیت جوجه ها وجود دارد که عبارتند از:

 

بعد از اینکه از نرینگی و ماده بودن بلدرچین ها مطمئن شدید آنها را از هم جدا کرده و در قفس دیگری از آنها نگهداری کنید.  برای جدا کردن جوجه ها از همدیگر به این نکات مهم توجه کنید:

سلام من یه بلدرچین دارم نر هس تو جای تاریک بوده ومدتی ک دیگه سروصدانمیکنه میترسم مریض باشه حدیدا هم پرهاش خیلی میریزه؟

با سلام، باید به پرنده ها حداقل 8 ساعت نور (به صورت مصنوعی و یا طبیعی ) برسد. نور برای جذب ویتامین ها و بسیاری از مواد معدنی در پرندگان الزامی است. اگر پرنده تولک نرفته باشد ، مشکل ریزش پر به احتمال زیاد به دلیل سوء تغذیه و کمبود مواد معدنی و ویتامین ها می باشد.

سلام ببخشید من از بلدرچینم خواستم جوجه بگیرم بعداز گذاشتن تخم رویتخم ها نخوابید میشه بگین چرا؟؟

با سلام، بلدرچین ها معمولا تمایلی به کرچ شدن ندارن باید از دستگاه جوجه کشی استفاده کنید.

سلام ممنون بابت راهنماییتون
جسارتن واسه درآمد زایی و تخم گرفتن بلدرچین ،فقط فروش تخم نیاز ب نر داره یا نه؟
بفرمایید بدون نر تخم گذاری میکنن؟
ممنون

چگونه در خانه جوجه پرورش دهیم

با سلام، بله بدون نر نیز تخم گذاری میکنند ولی اگر قصد فروش تخم نطفه دار بلدرچین دارید باید نر هم تو گله باشه.

سلام خسته نباشید. می خواستم در مورد نگه داری جوجه های یک روزه(در مورد غذا و دمای مطلوب) راهنماییم کنید.

با سلام، برای تغذیه جوجه بلدرچین ها دان آماده مخصوص را از بازار میتونید تهیه کنید که به صورت کیلویی به فروش می رسد. حتما از آبخوری و دانخوری مخصوص جوجه بلدرچین استفاده کنید. دمای نگهداری سالن در هفته اول باید بین 32 الی 34 درجه باشد. سپس هر چهار روز یکبار دما رو تا یک الی دو درجه کاهش دهید. برای بلدرچین بالغ دمای 22 الی 25 درجه مطلوب می باشد.

سلام میخام جوجه بگیرم از بلدرچین . بدون دستگاه .چه مکمل و داروهایی بدم بهشون ک کرچ بشن و جوجه بشه تخم هاشون

با سلام، کرچ شدن بلدرچین یک پدیده غریزی است و دارو ندارد. معمولا بلدرچین های اهلی به ندرت کرچ میشوند (اول فصل بهار یا اول پاییز). برای جوجه کشی از آنها باید از دستگاه جوجه کشی استفاده کنید. ویتامین ad3e می تواند برای تقویت نطفه آنها موثر باشد. برای نطفه دار شدن باید به ازای هر 3 بلدرچین ماده یک عدد بلدرچین نر نیز در گله وجود داشته باشد.

سلام بنطرتونن جوجه کشی از کدوم پرنده راحت و بدن نیاز به دستگاه؟ و اینکه اگ بخام بلدرچینهورو کرچ کنم چه دارویی باید بدمن

جوجه کشی طبیعی از مرغ های بومی و لاری راحته، چون به خوبی کرچ میشوند.

ببخشید میخواستم بگم که می شود مثلاً هشت ماده در یک قفس بزرگ تخم بگزارند بدون نر

با سلام، بله، فقط به اندازه کافی باید نور دریافت کنند. در ضمن تخم های حاصل بدون نطفه خواهند بود.

آیا آیان بودن نر کنار ماده ها تأثیری بر سرعت تخمگذاری آنها می گذارد ظ؟؟

با سلام، خیر اثر چندانی ندارد، وجود نر فقط برای نطفه دار شدن تخم ها میباشد.

سلام
من یک بلدرچین ماده و نر دارم که مدت‌هاست در کنار هم هستند و هم‌سن هستند و جفت‌گیری هم می‌کنند ولی هیچ کدوم از تخم‌ها نطفه نداره. دلیلش چیه؟

با سلام، ممکنه یکی از پرنده ها عقیم باشه. پیشنهاد میکنم یک نر دیگر تهیه کنید و نر قبلی رو جدا کنید.

سلام من میخوام پرورش بلدرچین رادر خانه راه بندازم خیلی هم علاقه دارم جای زیادی ندارم میخوام تو حیاط جا درست کنم بنظرشما ایرادی نداره چون هم تو فصل گرما و سرما باید تو. حیاط باشن جاشو باید چجوری درست کنم، میشه در هم باشن یعنی بدون قفس،،

با سلام، در حیاط منزل میتوان بلدرچین پرورش داد ولی بلدرچین ها پرواز میکنند. باید براشون یک لانه مسقف با تور درست کنید. همچنین در مناطق سردسیر مکان نگهداریشون باید گرم باشه و در فصل های گرم هم خنک باشه.

دفتر مرکزی فروش :

044.32387133044.32379188044.32346612

کارشناسان فروش : 

09144485590091438833800914340346309126756145

مدیر فروش :

09126342262

از تخفیف‌ها و جدیدترین‌های فروشگاه باخبر شوید:

اندیشه سبز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اندیشه سبز به سال 1372 معادل 1993 در ایران با هدف تولید تجهیزات دام و طیور و لوازم برودتی حرارتی ، رطوبتی و دیجیتالی تاسیس و شروع به کارکرد. طراحی و تولید انواع دستگاه جوجه کشی خانگی و صنعتی ، هیتر و جت هیتر و کوره هوای گرم ، انواع بخاری گلخانه و هیتر برقی ، گرماساز های صنعتی ، خشک کن و دستگاه های رطوبت ساز و مه پاش در کنار انواع آبسردکن ، شیرسرد کن ، آیس بانک و دستگاه های یخساز رستورانی و کارخانه های یخسازی و دستگاه های یخ دربهشت ساز و شربت سردکن از جمله مهمترین تولیدات این فروشگاه میباشد. اندیشه سبز مستقل و با مدیریت و سهام دارانی متفاوت اما از زیر مجموعه های کارخانه جات اسکندری بوده و رمز ماندگاری و توسعه این کارخانه تولید محصولات با کیفیت فقط با قطعات اروپایی و صد البته ارائه خدمات پس از فروش مناسب میباشد. از جمله قطعات دیجیتالی ساخت این کارخانه هم میتوان به انواع دماسنج و رطوبت سنج دیجیتالی ، کنترلر و برد دستگاه جوجه کشی ، اینویتور ، سنسور های کنترل دما و رطوبت و … اشاره کرد. این واحد تولیدی دارای تمامی مجوزات لازم از ادارات صنایع و معادن ، امور مالیاتی ، اداره کار و… میباشد. وب سایت این کارخانه به نشانی www.andisheh-sabz.com دارای نماد اعتماد ستاره دار از وزارت صنعت و معدن و تجارت و همچنین نماد ساماند دهی میباشد که شما خریداران محترم میتوانید با خیالی راحت از این وب سایت خرید نمایید.

تمامی حقوق مادی و معنوی برای سایت اندیشه سبز محفوظ می باشد

لطفا صبر کنید. در حال دریافت اطلاعات…

بروز ترین منبع مقالات فارسی جوجه کشی …

ویرایش شده در : ۱۳۹۸٫۰۸٫۱۶

قطعا داشتن یک یا چند مرغ تخم گذار در حیاط خانه و منزل تخم مرغ های صبحانه شما را فراهم خواهد ساخت، علاوه بر این شما هر زمان که احتیاج داشتید می توانید مرغ ها را سر ببرید و از گوشت آن برای پذیرایی از مهمانان خود استفاده کنید. در این نوشته می خواهیم شما را با فوت و فن ها و راهکارهایی آشنا کنیم تا با کمترین میزان هزینه و دردسر قادر به پرواز مرغ ها در حیاط خانه خود باشید، خوب همانطور که می دانید پرورش مرغ دردسر های زیادی می تواند به همراه داشته باشد ولی اگر فوت و فن این کار را بدانید پرورش مرغ برای شما به کاری لذت بخش تبدیل خواهد شد.

چکیده مقاله

مرغ پرنده ای بسیار پر خاصیت و مقاوم در برابر انواع شرایط آب وهوایی مختلف می باشد و بهتر از هر پرنده دیگری می توان آن را پرورش داد، شما برای پرورش مرغ در حیاط خانه به یک مکان مناسب در گوشه حیاط نیاز دارید باید آن را مجهز کنید تا مرغ ها با خیالی آسوده زندگی کنند، در این صورت میزان جفت گیری و تخمگذاری آنها افزایش خواهد یافت.

چگونه در خانه جوجه پرورش دهیم

پرورش و گوشتی کردن مرغ محلی در حیاط خانه می تواند شما را تا حدودی از خرید گوشت وتخم مرغ بی نیاز سازد، البته تعداد مرغ ها نیز در این قضیه دخالت دارند اگر تعداد مرغ های زیادی پرورش دهید مسلما جوابگوی نیاز های روزمره شما خواهد بود. پرورش مرغ در حیاط خانه علاوه بر اینکه می تواند منابع غذایی مورد نیاز خانواده را تامین کند بلکه نوعی سرگرمی نیز برای اعضای خانواده خواهد بود و نشاط و سرزندگی را به شما هدیه خواهد نمود زیرا با مشاهده آنها و طرز رفتار آنها می توانید از خلقت خدا لذت ببرید.

قطعا برای شروع هر کاری علاقه لازم است، اگر شما به چیزی علاقه نداشته باشید هیچ وقت سراغ آن کار نخواهید رفت و با توجه به اینکه پرورش مرغ در خانه نیز مستقیما با علاقه آدمی در ارتباط است، در صورت موافقت تمام اعضای خانواده می توان اینکار را شروع نمود زیرا ممکن است فردی از میان شما با این مخالف باشد در این صورت شروع پرورش مرغ در حیاط خانه برای تمام اعضای خانواده نه تنها سرگرم کننده نخواهند بود بلکه چالش و درگیری های روزمره را افزایش خواهد داد.

در صورت جلب رضایت تمام اعضا می توان اقدام به ساخت مکانی مناسب برای مرغ ها نمود. مکان مورد نظر میتواند در حیاط اصلی خانه و یا حیاط خلوت باشد، مسلما حیاط خلوت بهتر از حیاط اصلی خواهد بود. برای اینکار نیاز به تعدادی ورق MDF، مقداری پیچ و مهره، مقداری خاک اره برای کف لانه، آبخوری، دانخوری و تعدادی لانه دست ساز دارید. دلیل استفاده از MDF این است که ورق های MDF در فصل سرما می تواند عایق خوبی در برابر سرما باشد و به راحتی با کمک یک لایه فوم از تبادل دما جلوگیری نمود و در فصل تابستان نیز علیرغم ورق های فلزی زیاد داغ نخواهد شد و از مهمتر اینکه ارزانتر از ورق های فلزی می باشد.

« پرورش مرغ در حیاط خانه و منزل »

اگر می خواهید در هزینه های خود صرفه جویی کنید، حتما باید تعدادی جوجه یک هفته ای خریداری کنید زیرا مرغ های بالغ و تخمگذار قیمت خیلی بالاتری خواهند داشت، عیبی که در خرید جوجه های یک هفته ای وجود دارد این است که شما باید تا 5 ماه صبر کنید تا جوجه ها کاملا بالغ شده و شروع به تخم گذاری نمایند.

روش دیگری نیز وجود دارد و آن خرید دستگاه جوجه کشی می باشد، همزمان با خرید دستگاه جوجه کشی باید به فکر تخم های نطفه دار با کیفیت نیز باشید. تخم های نطفه دار قیمت خیلی خیلی پایین تری نسبت به جوجه ها و مرغ های بالغ دارد و به اندازه کافی در هزینه های خود صرفه جویی خواهید نمود، علاوه بر این وجود دستگاه جوجه کشی امکان جوجه کشی لحظه ای را برای شما فراهم می سازد و شما برای همیشه به صورت رایگان جوجه یکروزه اماده فروش خواهید داشت.

در روش استفاده از دستگاه جوجه کشی وتخم نطفه دار باید 21 روز صبر کنید تا جوجه ها  به دنیا بیایند و همینطور نیز 5 الی 6 ماه نیز صبر کنید تا مرغ و خروس های بالغ شده و اماده جفت گیری  وتخم گذاری شوند که در این حالت تمام هزینه های خورد و خوراک آنها بر عهده شما خواهد بود و پس از فروش تخم و گوشت آنها می توانید هزینه های خود را جبران کنید.

اولین مزیت وجود مرغ محلی در خانه همانطور که مقدمه نیز اشاره شده، دسترسی روانه به تخم مرغ های تازه می باشد، این تخم مرغ ها با تخم مرغ هایی که از مغازه تهیه می کنید بسیار متفاوت خواهد بود زیرا کاملا تازه بوده و در صورت میل کردن آن طعم واقعی آن را خواهید چشید. علاوه بر این تهیه این تخم مرغ ها کاملا رایگان خواهد بود زیرا شما مرغ ها را با مانده های غذای روزانه خود تغذیه خواهید نمود و هیچ هزینه ای بابت نگهداری مرغ ها نخواهید پرداخت.

دومین مزیت وجود مرغ در خانه سرگرم شدن شما و سایر اعضای خانواده می باشد، شما با دیدن مرغ و خروس ها، نحوه راه رفتن آنها، تغذیه آنها و به خصوص صدای آنها سرزندگی و شادابی خاصی را در خود احساس خواهید نمود. علاوه بر این کودکان نیز با دیدن آنها ساعت ها می توانند با آنها مشغول شوند، مرغ و خروس ها پرندگانی کاملا بی ازار و بی خطر هستند.

سومین مزیت پرورش مرغ محلی در خانه دسترسی به کود آنهاست، از فضولات مرغ ها و خروس ها می توان برای باغچه، گلها و گیاهان و … استفاده نمود. علاوه بر این هر گاه که نیاز داشتید می توانید یکی از آنها را سر بریده و نوش جان کنید.

مطالب مرتبط :

آشنایی با 7 نژاد مرغ که شاید تابحال نمی شناختید

محیط محوطه مرغداری را چگونه باید ضدعفونی کرد؟

آشنایی با آناتومی مرغ

اجزای تشکیل دهنده یک تخم مرغ سالم چیست؟

خواص تخم مرغ خوراکی

تخم مرغ سفید بهتر است یا قهوه ای ؟

نشانه های مرغ کرچ

تفاوت جوجه کشی طبیعی با جوجه کشی مصنوعی

آموزش جیره نویسی برای طیور

اهمیت تهویه سالن پرورش طیور و نحوه اجرای آن

معرفی مرغ و خروس نژاد کوشین

کانیبالیسم یا هم خواری در طیور

طرز تهیه جوانه دانه ها برای تغذیه پرنده ها

آشنایی با مرغ و خروس نژاد مرندی

آموزش ساخت لانه برای مرغ در حیاط خانه یا باغچه

بیماری های شایع مرغ و روش های تشخیص و درمان

راهکار های افزایش تخم گذاری مرغ

آشنایی با مرغ و خروس مینیاتوری سبرایت

آشنایی با مرغ و خروس ابریشمی

آشنایی با مرغ و خروس لهستانی

آشنایی با مرغ و خروس نژاد فونیکس

آشنایی با مرغ و خروس نژاد بلژیکی

آشنایی با مرغ و خروس نژاد سلطان

مرغ منجمد بهتر است یا مرغ گرم ؟

چگونه در خانه جوجه پرورش دهیم

بررسی علت مرگ جوجه جنین حین جوجه کشی

اقدامات لازم برای راه اندازی و احداث سالن مرغداری

بهره گیری از تکنولوژی هوش مصنوعی

مناسب برای استفاده در منزل

قابلیت جوجه کشی از تمامی پرندگان

پیشنهاد ویژه

قیمت : ۱٫۹۰۰٫۰۰۰ تومان

ورود به بخش

مقالات مفید جوجه کشی …

اطلاعات تماس

جهت ارتباط با کارشناسان فروش دستگاه های جوجه کشی میتوانید به بخش تماس با ما مراجعه کنید. کارشناسان فروش صمیمانه پاسخگوی سوالات ، نظرات ، انتقادات و پیشنهادات شما هستند

برای مشاهده اطلاعات تماس اینجا را کلیک کنید

مجوزهای فروش

درباره ما

گروه صنعتی اسکندری برترین تولیدکننده انواع دستگاه جوجه کشی خانگی و صنعتی در خاورمیانه می باشد. کیفیت ساخت و تکنولوژی به کار رفته در تولید دستگاه های جوجه کشی این کارخانه به اندازه ایست که تابحال بسیاری از کشورهای توسعه یافته مستقر در خاورمیانه نیز قادر به تولید دستگاه جوجه کشی به این کیفیت نگشته اند … کلیک کنید

استفاده از مطالب این وبسایت برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع بلامانع است. طراحی توسط گروه صنعتی اسکندری می باشد

تمامی حقوق محفوظ است ۱۳۹۰-۱۳۹۹

طراحی شده با

بروز ترین منبع مقالات فارسی جوجه کشی …

ویرایش شده در : ۱۳۹۹٫۰۷٫۰۲

پرورش مرغ یک کار بسیار لذت بخش و درآمد زا می باشد. حتی این کار را می توان با استفاده از تجهیزات بسیار ساده و کم هزینه انجام داد. برای پرورش مرغ محلی و بومی نیازی به تجهیزات مدرن و صنعتی ندارید اما با استفاده از تجهیزات صنعتی راندمان تولید به نحو قابل ملاحظه ای افزایش پیدا خواهد کرد. پرورش دهندگان مرغ بومی این را به خوبی تجربه کرده اند که مرغ بومی نسبت به مرغ صنعتی دارای مقاومت بیشتری در مقابل بیماری ها است اما با رعایت بهداشت و زدن واکسن می توان تلفات را به صورت قابل ملاحظه ای کاهش داد. مرغ های بومی مقاومت بالایی در مقابل سرما و گرما دارند و همین عامل باعث کاهش هزینه های ناشی از تلفات می شود. یکی از مزیت های پرورش مرغ خانگی نسبت به مرغ های صنعتی این است که می توان از ضایعات و تلفات غذاهای رستوران ها نیز برای تغذیه این پرندگان استفاده کرد. این کار می تواند هزینه های پرورش مرغ را به صورت قابل توجهی کاهش دهد.

چکیده مقاله

شغل پرورش و جوجه کشی مرغ نیز مانند هر شغل دیگری دردسرها و مشکلات مربوط به خود را دارد، اما رعایت نکات و تکنیک های پرورشی شما را چندین قدم از دیگران جلو خواهند انداخت، در این نوشته موارد مهمی جهت پرورش بهتر این پرنده پر خاصیت خدمتتان ارائه خواهد شد، مراحل مختلف تهیه تخم نطفه دار، تهیه دستگاه جوجه کشی، افزایش راندمان جوجه کشی، تغذیه و مراقبت از جوجه های یک روزه و… همگی در این مقاله وجود دارند.

چگونه در خانه جوجه پرورش دهیم

جالب است بدانید که افرادی که از چند مرغ و خرورس در حیاط خانه خود نگهداری می کنند و از گوشت و تخم آنها مصرف می کنند، نه تنها هزینه های مواد غذایی شان پایین تر است بلکه از گوشت و تخم مرغ کاملا ارگانیک و طبیعی مصرف می کنند چرا که مرغ و خروس های خانگی بر خلاف مرغ های صنعتی که غذایی هورمونی و تقریبا شیمیایی مصرف می کنند، می توانند علاوه بر خوردن سبزیجات، خاک داخل باغچه را زیر و رو کنند و از کرم ها و حشراتی که لابه لای خاک و گل پنهان شده اند تغذیه کنند و تمام احتیاجات غذایی خود از قبیل پروتئین، ویتامین، املاح و مواد معدنی و غیره را از همان طریق به دست بیاورند این یعنی رسیدن یک تغذیه سالم به بدن آنها که متقابلا تولید تخم و گوشت سالم تر است و مصرف کننده خیلی راحت و بدون متحمل شدن هزینه خاصی آن را  وارد سبد غذایی خود می کند. کسانی که  با رعایت اصول و مسائل بهداشتی نسبت به پرورش مرغ و خروس، از چنین روشی برای به دست آوردن غذای سالم تر بهره گرفته اند متعقدند وقتی صدای مرغ و خروس در فضای خانه می پیچید، انگار گوشه از طبیعت در حیاط خانه جا گرفته است و به همان اندازه احساس شادابی و سر زندگی به آدم دست می دهد.

لذت خوردن یک صبحانه به تخم مرغ تازه ای است که با آن درست می شود. چون می دانی که مرغ ها غذای سالم تری مصرف کرده اند و بر خلاف تخم مرغ هایی که هفته ها در سوپر مارکت می مانند و مواد داخل آنها خاصیت کمتری دارد،سرشار از ویتامین های  مغذی و تازه است.

زمانی که مرغ ها هر روز و هر سال تخم مرغ تازه تولید می کنند، می توانید بعد از کم شدن دوره تخمگذاری آنها را سر بریده و از گوشت شان به عنوان یک منبع مقوی استفاده کنید. در حالی که مرغ های صنعتی با غذاهای هورمونی که مصرف می کنند، در کمتر از دو ماه آماده کشتار هستند و گوشت شان آنقدر مغذی نیست که بتواند احتیاجات بدن شما را تامین کند.

زمانی که مرغ ها صاحب جوجه می شوند، مشاهده خواهید کرد که جوجه های آنها بهترین حفار برای باغچه کوچک منزلتان خواهند شد و تمام کرم ها و حشرات زیر خاک را پیدا می کنند و می خورند و در تابستان که هوا گرمتر است با خیال راحت می توانید در حیات منزلتان به خواب بروید چون مزاحمت حشرات موذی توسط آنها رفع می شود.

« پرورش مرغ »

برای داشتن گله کوچکی از مرغ و خروس، پیشنهاد می کنم سری به بازار منطقه بزنید و تعدادی جوجه سالم تهیه کنید. نه تنها هزینه خرید آنها کمتر از مرغ و خروس های بالغ است بلکه بعد از گذشت 5 الی 6 ماه آنها به خوبی رشد می کنند و خودشان آماده تخمگذاری و جوجه آوری هستند. با به دنیا آمدن جوجه های تازه گله پرورشی شما افزایش می یابد ضمن اینکه در طول هفته می توانید از تخم و گوشت تازه آنها بهره مند باشید.

قطعا برای موفقیت در امر پرورش و جوجه کشی مرغ محلی باید از مرغ های تخمگذار خود مراقبت های لازم را بعمل آورید، زیرا شرط اساسی و اصلی برای تولید تخم های نطفه دار با کیفیت و بارور، سالم و قوی بودن مرغ ها می باشد. البته وجود خروس های سالم و سر حال نیز در این قضیه دخیل می باشد.

مرغ های تخم گذار باید تغذیه ای سرشار از پروتئین و کلسیم داشته باشند و به صورت مرتب تغذیه شوند، هم چنین استفاده از داروهای تقویتی و مولتی ویتامین ها نیز در تقویت مرغ ها و افزایش کیفیت تخم ها تاثیر گذار خواهد بود. واکسن های مورد نیاز را در فواصل زمانی معین به مرغ ها تزریق کنید، البته این کار را با مشورت یک دامپزشک متخصص و با تجربه انجام دهید، واکسیناسیون از بروز بیماری های زیادی در مرغ ها جلوگیری خواهد کرد، زیرا مرغ های بیمار به احتمال تخم های بدون نطفه و غیر قابل مصرف تولید خواهند کرد.

در این دوره شما باید جیره مخصوص مرغ های تخمگذار را تهیه نمایید زیرا این جیره ها حاوی مقادیر زیادی پروتئین و کلسیم می باشند که در بارور شدن تخم ها تاثیر زیادی دارند و اگر قصد تغذیه مرغ ها به صورت سنتی دارید باید آنها را با انواع مواد پر پروتئین و کم چرب تغذیه کنید، به عنوان مثال گندم و جو، سویا و ذرت حاوی پروتئین زیادی میباشد که برای انها مناسب میباشد.

پس از مراقبت از مرغ ها و انجام دقیق موارد بهداشتی و تغذیه ای، نوبت به انتخاب بهترین تخم های نطفه دار برای جوجه کشی خواهد رسید، البته اگر قبلا هیچ مرغی نداشته اید و اولین بارتان است که می خواهید پرورش مرغ را شروع کنید باید تخم های نطفه دار این پرنده را تهیه کنید، هنگام خرید یا جمع آوری تخم های نطفه دار برای جوجه کشی باید نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

تخم های شکسته یا ترک خورده تبدیل به جوجه نخواهند شد، چون میکروب ها به درون تخم نفوذ کرده و آن را فاسد خواهد کرد.

تخم های آلوده به فضولات یا خونی برای جوجه کشی مناسب نیستند، زیرا وجود این دو ماده بر روی پوسته تخم باعث از بین رفتن لایه محافظ تخم خواهد شد و باعث ورود میکروب ها به درون تخم خواهد شد.

تخم های بسیار کوچک یا بسیار بزرگ تبدیل به جوجه نخواهند شد و اگر هم تبدیل به جوجه شوند، جوجه ها ناقص یا فلج به دنیا خواهند آمد.

اگر قصد خرید تخم نطفه دار مرغ را دارید حتما به مکان پرورش دهنده مراجعه کنید تا وضعیت مرغ ها را از نزدیک ببینید و از خرید اینترنتی تخم های نطفه دار اکیدا خودداری کنید.

تخم های نطفه دار با کیفیت و بارور حاصل مرغ و خروس هایی هستند که در شرایط بهداشتی خوب و تغذیه ای ایده آل به سر ببرند، بنابراین هنگام خرید تخم نطفه دار به وضعیت تغذیه ای و بهداشتی آنها دقت کنید.

« غربالگری تخم های نطفه دار »

پس از تهیه یا جمع آوری تخم های نطفه دار و قبل از اینکه آنها را داخل دستگاه جوجه کشی قرار دهید باید آنها را کاملا تمیز و ضدعفونی کنید. برای تمیز کردن تخم ها حتما از یک پارچه خشک و تمیز استفاده کنید، زیرا خیس شدن تخم ها باعث از بین رفتن لایه محافظ بیرونی خواهد شد و در صورتی که مجبور به شستن تخم ها شدید، حتما از آب گرم برای این منظور استفاده کنید، آب مورد استفاده حداقل باید ۳۷ درجه سانتی گراد دما داشته باشد.

تا جایی که ممکن است از ضد عفونی تخم ها خودداری کنید اما اگر تمایل به این کار دارید می توانید از ترکیب پرمنگنات پتاسیم و مایع فرمالین استفاده کنید. برای این کار پس از تمیز کاری تخم ها باید آنها را درون محفظه ای قرار داده و مقدار مناسبی از مایع فرمالین را بر روی پرمنگنات پتاسیم بریزید، معمولا برای هر متر مکعب ۱۵ گرم پرمنگنات پتاسیم و ۳۰ میلی لیتر مایع فرمالین در نظر گرفته می شود ، ترکیب نمودن این دو ماده باعث آزاد شدن گاز فرمالدهید خواهد شد، این گاز سمی بوده و حین انجام این کار باید موارد ایمنی را کاملا رعایت کنید.

« ضدعفونی تخم نطفه دار »

اگر تاکنون سابقه جوجه کشی با دستگاه جوجه کشی را نداشته اید، باید یک دستگاه جوجه کشی مناسب برای شروع جوجه کشی بخرید، چون این مقاله بر مبنای کار با دستگاه جوجه کشی نوشته شده است، نکات زیر برای خرید یک دستگاه جوجه کشی خوب و ایده آل بسیار کمک کننده خواهد بود:

1- یک دستگاه جوجه کشی استاندارد باید تمامی عملیات های تامین دما و رطوبت، چرخش خودکار تخم ها و تهویه خودکار را بر عهده داشته باشد.

2- در ساخت یک دستگاه جوجه کشی با کیفیت و دارای طول عمر بالا، باید از بهترین مواد استفاده شده باشد، به عنوان مثال بدنه فلزی اصلا برای دستگاه جوجه کشی مناسب نیست، چون به مرور زمان پوسیده خواهد شد و دستگاه را فرسوده خواهد نمود، اما اگر در دستگاهی از بدنه ABS یا PVC استفاده شده باشد، مانند دستگاه جوجه کشی آرکام ، می توان گفت که دستگاه از کیفیت بالایی برخوردار است و طول عمر زیادی نیز خواهد داشت.

3- از وجود گارانتی و خدمات پس از فروش دستگاه مطمئن شوید، بنابراین انجام تحقیقات لازم در مورد سازنده دستگاه قبل از خرید الزامی خواهد بود.

4- دستگاه مورد نظر باید قابلیت کار با سیستم برق اضطراری مانند باتری خودرو و موتور برق را داشته باشد تا در مواقع قطع برق شهری به راحتی بتوان برق مورد نیاز دستگاه را تامین نمود.

5- کیفیت موتور چرخش راک ها، موتور تهویه و المنت ها از اهمیت بالایی برخوردار است، خرابی هر یک از این سیستم ها در حین جوجه کشی به معنای شکست در جوجه کشی و نابودی جوجه ها می باشد.

 

اما اگر دستگاه مورد نظر خود را قبلا تهیه کرده باشید، قبل از اقدام به جوجه کشی باید دستگاه را به مدت یک الی دو روز تست نمایید تا از صحت کارکرد آن مطمئن شوید، برای این منظور باید دمای دستگاه را بر روی 37.7 درجه سانتی گراد و رطوبت را بر روی ۶۰ درصد قرار دهید، البته ذکر این نکته لازم است که مرغ ها دارای نژاد های مختلفی هستند که هر نژاد دما و رطوبت مختص به خودش را دارد و شما باید دما و رطوبت مناسب برای تخم ها را از طریق تحقیق در منابع مختلف به دست بیاورید.

پس از گذشت یک روز دما و رطوبت دستگاه باید همچنان بر روی ۳۷٫۷ درجه و ۶۰ درصد باقی مانده باشد، در صورت مشاهده هرگونه اشکال در دستگاه با سازنده آن تماس بگیرید، در غیر اینصورت و در صورت عملکرد صحیح دستگاه می توانید عملیات جوجه کشی را شروع کنید.

 

توجه : اگر قبلا از دستگاه جوجه کشی کرده باشید، لازم است تا دستگاه را شستشو دهید، تا تمام میکروب ها و عوامل بیماری زای موجود در دستگاه از بین برود، زیرا برای جوجه های تازه به دنیا آمده به شدت مضر خواهد بود. اگر دستگاه شما بدنه فلزی دارد آن را با رعایت احتیاط بشویید زیرا احتمال اتصال قطعات وجود خواهد داشت، اما اگر دستگاه شما بدنه pvc دارد، تمام قسمت های آن قابل شستشو خواهد بود. هم چنین برای ضد عفونی محیط داخل دستگاه مانند مرحله قبل می توانید از ترکیب پرمنگنات پتاسیم و مایع فرمالین استفاده کنید.

« تخم مرغ در داخل ماشین جوجه کشی »

پس از گذشت یک هفته از روند جوجه کشی باید تخم ها را مورد نطفه سنجی قرار دهید، مرحله نطفه سنجی بسیار مهم می باشد و حتما باید آن را انجام دهید، زیرا احتمال وجود تخم های بدون نطفه بالا خواهد بود و اگر این تخم های بدون نطفه درون دستگاه بمانند به مرور زمان فاسد خواهند شد و در نهایت با انفجار خود تمام آلودگی ها و میکروب های درون خود را وارد دستگاه خواهد نمود که محیط دستگاه و سایر تخم ها را آلوده خواهد کرد و در نتیجه راندمان جوجه کشی و نتیجه نهایی را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد.

برای انجام نطفه سنجی باید دمای محیط جوجه کشی را تا ۳۳ درجه بالا ببرید، دقت کنید که محیط جوجه کشی محلی است که دستگاه جوجه کشی در آن قرار دارد و آن را با دمای داخل دستگاه اشتباه نگیرید. پس از بالا رفتن دما باید چراغ های اتاق را خاموش کنید و تمام روزنه های نور را ببندید تا هیچ نوری وارد اتاق نشود و محیط کاملا تاریک شود، پس از انجام این دو مرحله باید شانه ها را به صورت تکی از دستگاه بیرون بیاورید و تخم ها را تک به تک مورد نوربینی قرار دهید، برای نوربینی می توانید از چراغ قوه، لامپ گوشی و نطفه سنج های مخصوص استفاده کنید.

در صورت مشاهده رگ های خونی و موجود تاریک متحرک درون تخم به نطفه دار بودن تخم پی خواهید برد، ولی اگر هیچ رگ خونی مشاهده نشد و یا یک موجود تاریک غیر متحرک مشاهده کردید باید بدانید که تخم مورد نظر بدون نطفه بوده و هر چه سریعتر باید از دستگاه خارج شود.

مقاله مرتبط : آموزش نطفه سنجی تخم نطفه دار

چگونه در خانه جوجه پرورش دهیم

« نوربینی تخم »

در روز هجدهم باید تخم ها را به سبد هچر منتقل کنید و دما و رطوبت را مناسب دوره هچر یعنی ۳۷٫۲ درجه سانتیگراد و ۷۰ درصد تنظیم کنید، لطفا دقت کنید که اگر دستگاه جوجه کشی شما به صورت ستر و هچر همزمان کار می کند، نیازی به تنظیم دما و رطوبت نیست، زیرا دمای قسمت دستگاه پایین و رطوبت بالا می باشد و کافیست تا تخم های در آستانه هچ را داخل سبد و به صورت افقی گذاشته و به بخش پایینی دستگاه منتقل کنید. اما اگر دستگاه شما دارای ستر و هچر همزمان نیست، باید همه تخم ها را با هم وارد سبد هچر کنید و دما و رطوبت دستگاه را مناسب دوره هچر تنظیم کنید.

« جوجه های متولد شده پس از دوره هچ »

در صورت ایده آل بودن دستگاه جوجه کشی، جوجه ها پس از ۲۱ روز باید از تخم بیرون بیایند، یک هفته قبل از بیرون امدن جوجه ها باید بستر مناسب و تجهیزات مورد نیاز آنها را آماده کنید. به ازای هر ۸۰ جوجه مرغ ۱ لامپ مادر مصنوعی و به ازای هر ۱۵ جوجه ۱ دانخوری و ۱ آبخوری مورد نیاز می باشد. کف بستر را به کمک پوشال های نرم و یا خاک اره بپوشانید، تا جوجه ها مکان نرم و گرمی داشته باشند، از ورود موجودات و حشرات موذی جلوگیری کنید چون این موجودات ناقل بیماری ها و میکروب های زیادی هستند که می توانند جوجه ها را از پا در بیاورد.

جوجه ها تا ۲۴ ساعت باید در داخل دستگاه جوجه کشی بمانند زیرا بدن ضعیفی دارند و نیاز به تقویت دارند، بنابراین دما و رطوبت داخل دستگاه شرایط ایده آلی برای رشد و ریکاوری آنها فراهم خواهد کرد، در طول این مدت آنها از محتویات زرده که در بدن آنها ذخیره شده تغذیه خواهند کرد، بنابراین هیچ گونه نگرانی از بابت تغذیه آنها در این مدت نباید وجود داشته باشد.

پس از گذشت این مدت باید جوجه ها را از دستگاه بیرون بیاورید و به بسترشان منتقل کنید، البته چون جوجه ها بدن خیسی دارند، باید توسط سشوار خشک شوند، زیرا در صورت خیس بودن بدن احتمال سرماخوردگی در آنها بالا خواهد رفت.

پس از انتقال جوجه ها به بستر باید تغذیه مناسب آنها را فراهم کنید، معمولا برای جوجه های یک روزه تا دو هفته ای جیره استارتر در نظر گرفته شده است، که شما با مراجعه به مراکز معتبر دارای مجوز از اداره دامپزشکی می توانید این جیره مخصوص جوجه ها را فراهم کنید. اگر می خواهید جوجه ها را با غذای خانگی تغذیه کنید، بهترین غذا برای آنها استفاده از پودر گندم، پودر ذرت و پودر سویا و … می باشد که با مطالعه در منابع معتبر می توانید جیره مناسب آنها را تهیه نمایید.

اما در تغذیه جوجه ها باید به این نکته مهم توجه فرمایید که بهداشت از اهمیت بالایی برخوردار است و در صورت عدم رعایت موارد بهداشتی مانند استفاده از آب و غذای ناسالم، استفاده از دانخوری و آبخوری های کثیف و آلوده، احتمال بیماری جوجه ها و مرگ آنها بالا خواهد رفت. بنابراین ضمن رعایت موارد بهداشتی باید از واکسن های مناسب نیز در دوره های مختلف استفاده کنید، همچنین ترکیب مولتی ویتامین در آب آشامیدنی آنها بر سلامت جوجه ها و افزایش مقاومت بدنی آنها تاثیر گذار خواهد بود.

—– برای مشاهده در ابعاد اصلی روی عکس کلیک کنید —–

مطالب مرتبط :

آشنایی با 7 نژاد مرغ که شاید تابحال نمی شناختید

محیط محوطه مرغداری را چگونه باید ضدعفونی کرد؟

آشنایی با آناتومی مرغ

اجزای تشکیل دهنده یک تخم مرغ سالم چیست؟

خواص تخم مرغ خوراکی

تخم مرغ سفید بهتر است یا قهوه ای ؟

نشانه های مرغ کرچ

تفاوت جوجه کشی طبیعی با جوجه کشی مصنوعی

آموزش جیره نویسی برای طیور

اهمیت تهویه سالن پرورش طیور و نحوه اجرای آن

معرفی مرغ و خروس نژاد کوشین

کانیبالیسم یا هم خواری در طیور

طرز تهیه جوانه دانه ها برای تغذیه پرنده ها

آشنایی با مرغ و خروس نژاد مرندی

آموزش ساخت لانه برای مرغ در حیاط خانه یا باغچه

بیماری های شایع مرغ و روش های تشخیص و درمان

راهکار های افزایش تخم گذاری مرغ

آشنایی با مرغ و خروس مینیاتوری سبرایت

آشنایی با مرغ و خروس ابریشمی

آشنایی با مرغ و خروس لهستانی

آشنایی با مرغ و خروس نژاد فونیکس

آشنایی با مرغ و خروس نژاد بلژیکی

آشنایی با مرغ و خروس نژاد سلطان

مرغ منجمد بهتر است یا مرغ گرم ؟

بررسی علت مرگ جوجه جنین حین جوجه کشی

اقدامات لازم برای راه اندازی و احداث سالن مرغداری

بهره گیری از تکنولوژی هوش مصنوعی

مناسب برای استفاده در منزل

قابلیت جوجه کشی از تمامی پرندگان

پیشنهاد ویژه

قیمت : ۱٫۹۰۰٫۰۰۰ تومان

ورود به بخش

مقالات مفید جوجه کشی …

اطلاعات تماس

جهت ارتباط با کارشناسان فروش دستگاه های جوجه کشی میتوانید به بخش تماس با ما مراجعه کنید. کارشناسان فروش صمیمانه پاسخگوی سوالات ، نظرات ، انتقادات و پیشنهادات شما هستند

برای مشاهده اطلاعات تماس اینجا را کلیک کنید

مجوزهای فروش

درباره ما

گروه صنعتی اسکندری برترین تولیدکننده انواع دستگاه جوجه کشی خانگی و صنعتی در خاورمیانه می باشد. کیفیت ساخت و تکنولوژی به کار رفته در تولید دستگاه های جوجه کشی این کارخانه به اندازه ایست که تابحال بسیاری از کشورهای توسعه یافته مستقر در خاورمیانه نیز قادر به تولید دستگاه جوجه کشی به این کیفیت نگشته اند … کلیک کنید

استفاده از مطالب این وبسایت برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع بلامانع است. طراحی توسط گروه صنعتی اسکندری می باشد

تمامی حقوق محفوظ است ۱۳۹۰-۱۳۹۹

طراحی شده با

در پست قبلی با دانلود رایگان ۹ درس بسیار کاربردی پرورش مرغداری گوشتی که باید بدانید! در خدمت شما بودیم. دراین مطلب می خواهیم مراحل جوجه کشی خانگی مرغ را بصورت مرحله به مرحله به شما آموزش دهیم.

پرورش مرغ در حیاط منزل بین خانواده های ایرانی مرسوم بوده و همچنان هم به قوت خود باقی است. اگر چه با شهرنشین شدن مردم و کوچکتر شدن یا حذف حیاط منزل اینکار محدودتر شده، اما هستند افرادی که پرورش مرغ را، حتی در پشت بام خانه خود ادامه می دهند. نگهداری مرغ بومی، با کم ترین هزینه و تنها با مصرف باقیمانده سفره و ضایعات کشاورزی میسر است. هر کسی ممکن است برای خودش دلایل مختلف و هدف خاصی داشته باشد مثلا تولید گوشت مرغ و تخم مرغ که دارای ارزش غذایی زیادی بوده وتأمین کننده پروتیین حیوانی خانواده ها میباشند از جمله این موارد می باشد.

 

پست مشابه: دانلود رایگان ۶ فیلم پرورش مرغ بومی در منزل (آموزش تصویری)

برای جوجه کشی مهمترین و اولین گام خرید دستگاه جوجه کشی خانگی از یک شرکت یا فروشگاه اینترنتی مطمئن می باشد. در قسمت بالا دو نمونه دستگاه جوجه کشی را مشاهده می کنید بنا به نیاز خود هر اندازه ای را که مناسب دانستید خریداری نمایید. دستگاه جوجه کشی باید کیفیت بالایی داشته باشد و علاوه بر گارانتی محصول، شرایط مهمی مانند: نوع سیستم کنترل و سنسورهای دما و رطوبت (دقت بالا و خطای حداقل)، چرخش اتومات و نرم، نوع تهویه و خروجی دی اکسیدکربن، جنس بدنه (فلز گالوانیزه بهترین نوع بدنه، از لحاظ عایق بندی برای جوجه کشی می باشد) را داشته باشد.

چگونه در خانه جوجه پرورش دهیم

چنانچه شما به پرورش پرندگاه اهلی علاقمند و از بین آنها مرغ را انتخاب نموده اید و تصمیم به پرورش و تکثیر مرغ در مقیاس کوچک و در محیط خانه دارید، در مرحله اول باید اقدام به خرید دستگاه جوجه کشی خانگی نمایید. کاری که باید بعد از خرید دستگاه جوجه کشی انجام دهید! خرید تخم نطفه دار از مراکز فروش مطمئن می باشد. تخم نطفه دار خوب را باید از سایز و وزن ، تخم رنگ پوسته (به حالت پوست پوست و لک نباشد) بهترین تخم نطفه دار در دامنه وزنی ۵۰ تا ۶۰ گرم و بصورت استاندارد از لحاظ مشهود بودن تیزی و سر گرد باشد. تخم نطفه دار باید از گله های با نرینگی جوان و سرحال تغذیه مناسب جمع آوری شوند ، تخم نطفه دار ها حداقل بین ۲ تا ۱۰ روز را به دستگاه جوجه کشی منتقل نمایید.

در هنگام خرید علاوه بر دقت داشتن به کیفیت ظاهری تخم مرغ / محل خرید و … حتماً چند نمونه تخم مرغ در ظرف آب قرار داده شود تا عمر تخم مشخص شود و بعد تخم مرغ های در آب تست شده را شکسته و محتویات را بررسی کنیم. زرده و سفیده کاملاً مشخص و شاداب، سفید دو نوع باشد غلیظ و رقیق، کیفیت و ضخامت پوسته، بررسی شود.

دانستن این نکته ضروریست که! بهترین کار برای داشتن تخم مرغ های سالم و کم خطر در دستگاه جوجه کشی حذف تخم مرغ های آلوده است؛ اما گاهی اوقات می توان با تمیز کردن پوسته تخم آلودگی را از بین برد و در جوجه کشی مرغ استفاده کرد. این کار در مورد تخم  های پرندگان گران  قیمت به  صرفه است. به عنوان مثال قیمت تخم قرقاول گاهی بیش از ده برابر تخم  مرغ است. برای تمیز کردن تخم مرغ ها از پارچه زبر و سمباده خیلی نرم استفاده می شود. در زمان تمیز کردن پوسته باید دقت کرد که هیچ تغییر یا خراشی در پوسته ایجاد نشود و به پوسته آسیب نرسد. بعد از برداشتن آلودگی در سطح پوسته باید تخم مرغ ها را ضدعفونی کرد. هیچ گاه تخم های آلوده به کود را نباید در داخل محل نگهداری تخم قرارداد چون به سرعت آلودگی را به سایر تخم مرغ های سالم منتقل می کنند.

بعد از تهیه تخم نطفه دار، دستگاه جوجه کشی را روشن کنید و حتما دفترچه آموزش کار با دستگاه جوجه کشی خانگی را مطالعه نمایید یا کلیپی که در ابتدای متن قرار داده ایم را تماشا کنید.

بعد از آن بمدت ۲۴ ساعت دستگاه جوجه کشی خالی روشن بماند تا اگر مشکلی در رابطه با تنظیمات فنی می باشد نشان دهد. بعد از این مدت تخم نطفه دار ها را با حوله نرم تمیز کرده و در شانه های مخصوص جوجه کشی قرار دهید و بر روی راک جایگذاری نمایید. محلول ضدعفونی را حتما” همراه تخم نطفه دار در کف دستگاه جوجه کشی قرار دهید و بمدت ۳ روز بماند. دماسنج جیوه ای و رطوبت سنج عقربه ای خود را اضافه کنید تا از صحت سیستم کنترل مطمئن شوید ( یکی از مزیت های دستگاه جوجه کشی دی کیو شاپ ) از آنجا که عملکرد اصلی انکوباتور نگه داشتن درجه حرارت و رطوبت در داخل آن در سطح مطلوب است، مطمئن شوید که دماسنج / سنج دارای میزان بالای دقت است.

دمای مناسب محل چیدن تخم در شانه ها باید ۲۶-۲۰ درجه سانتیگراد و رطوبت آن ۸۰-۶۰ درصد باشد. دمای بیش از ۲۸ درجه  در هنگام چیدمان معمولاً به تخم آسیب می زند. نوک تیز تخم مرغ ها باید رو به پایین درون شانه مرغ جای گذاری شود.

با توجه به اینکه دستگاه های امروزی کاملاً خودکار هستند اما بازهم نیاز به سرکشی و کنترل منظم دارند. اگر دستگاه در نزدیکی قرار دارد حداقل هر ۴ ساعت یک بار در شرایط عادی ازلحاظ کارکرد سیستم گرمایش، رطوبت ساز، تهویه و چرخش تخم کنترل شود. اگر دسترسی کمتر است باید دستگاه به سیستم هشداردهنده مجهز شود و حداقل هر ۶ ساعت یک بار کنترل شود.

کنترل نکردن دستگاه سبب می شود که حتی ایرادات جزئی را متوجه نشده و اگر مشکلات دستگاه و ازکارافتادن قطعه ای چند ساعت به طول بیانجامد سبب از بین رفتن جنین و هدر رفتن سرمایه تولیدکننده می شود.

در یکی از دستگاه های جوجه کشی همکاران که جوجه کشی بوقلمون انجام میداد به خاطر سر نزدن به دستگاه چند میلیون تومان خسارت واردشده بود. این همکار ما فقط روزی یک بار دستگاه را کنترل می کرد و متأسفانه به دلیل نوسانات برق فیوز ماقبل دستگاه اتصال را قطع کرده بود و با اینکه قطعی برق نداشتیم ولی دستگاه برای چندین ساعت خاموش بود و تقریباً تمام تخم بوقلمون  ها از بین رفته بودند. اگر قطعی برق اتفاق افتاد و در زمان قطعی و چند دقیقه بعد باید از نزدیک دستگاه را کنترل کرد و از کار کردن تمام تجهیزات مطمئن شد. اهمیت کنترل دستگاه جوجه کشی برای جوجه کشی شتر مرغ که قیمت تخم شتر مرغ گران تر است بیشتر نمایان می شود.

یک کاسه آب اضافه کنید. این منبع رطوبت شما خواهد بود. همچنین در داخل ظرف یک اسفنج قرار دهید تا بتوانید مقدار رطوبت را به آسانی تنظیم کنید. تنظیمات دما و رطوبت را مجدد چک نمایید تا مطمئن شوید تنظیمات کارخانه است، دما مرحله ستر : ۳۷.۷ درجه ، رطوبت : ۵۵ درصد تا سه روز آخر باقی می ماند. برای مرحله هچر دما ماشین جوجه کشی : ۳۷.۲ ، رطوبت هچر : ۶۵- ۷۰ درصد و ضمناً چرخش در سه روز آخر ثابت می شود.

برای اطمینان از تخم نطفه دار باید بعد از ۷ تا ۱۰ روز کندلینگ نمایید، تخم نطفه دار ها را با چراغ قوه با نور قوی نطفه بینی کنید و تخم های سیاه و سفید را از دستگاه بیرون کنید، تخم هایی که دارای رگه های عنکبوتی می باشد این نوع تخم ها نطفه دار بوده و در دستگاه جوجه کشی باقی می مانند.

حاصل تلاش جوجه کشی، جوجه سالم و باکیفیت است. اگر تمام مراحل و اصول جوجه کشی مرغ درست رعایت شده باشند نتیجه آن درصد هچ بالا و کیفیت جوجه عالی خواهد شد. یکی از لذت بخش ترین مراحل جوجه کشی خروج جوجه از تخم است. توصیه می کنم چند باری از پشت شیشه دستگاه نظاره گر خروج جوجه مرغ ها از تخم باشید که یکی از زیباترین لحظات طبیعت را خواهید دید. معمولاً جوجه ها طی ۲۴ از تخم خارج می شوند. زمان خروج جوجه ها از تخم بستگی به اندازه تخم مرغ ، مدت نگهداری قبل از جوجه کشی، سن گله مولد، رطوبت و دمای دستگاه دارد. معمولاً جوجه هایی که از تخم های ریز متولد می شوند کمی زودتر از تخم خارج می شوند.

تعداد محدودی از جوجه ها در پایان ستر از تخم ها بیرون می آیند، از اول روز ۱۹ جوجه کشی تخم نطفه دارها را از شانه به سبد هچری منتقل نمایید و درپوش سبد را حتما ببندید تا جوجه ها به پایین پرت نشوند. دما و رطوبت مرحله هچر را تنظیم کرده و چرخش را ثابت نمایید. جوجه ها به مرور زمان تخم ها را شکسته و به دنیای جدید منتقل می شوند و شروع زندگی را با شکستن دور تخم آغاز می کنند بهتر است جوجه ها ۱۰ ساعت داخل دستگاه جوجه کشی بمانند تا خشک شوند. اولین علائم برای خروج جوجه ها و منتقل به اتاق پرورش ، پرهای خشک پشت گردن می باشد. باید توجه داشته باشید که برای باز کردن درب دستگاه در هنگام خروج جوجه ها حداقل باید ۲۴ ساعت از هچ اولین جوجه گذشته باشد. سپس شرایط هم دمایی اتاق را فراهم کنید و بعد در کوتاهترین زمان ممکن این کار را انجام دهید. برای مرحله بعد حداقل ۶ ساعت تحمل کنید.

خروج جوجه هایی که هنوز خشک نشده اند نیز می تواند سبب آسیب و ایجاد سرماخوردگی در جوجه شود. خروج دیرهنگام جوجه مرغ ها هم سبب اتمام ذخیره زرده داخل بدن جوجه شده و جوجه دچار آسیب و ضعف خواهد شد. بنابراین باید شرایط تخم مرغ ها  و دستگاه جوجه کشی را طوری فراهم کرد که تا حد ممکن جوجه ها به صورت هم زمان از تخم خارج شوند و در مناسب ترین زمان از دستگاه خارج و به محل پرورش منتقل شوند.

پس معیار مناسب برای خروج جوجه از دستگاه خشک شدن ۸۰ درصد جوجه های متولدشده است. معمولاً قسمت پشت سر جوجه ها دیرتر خشک می شود بنابراین با یک بررسی اجمالی می تواند تخمین زد که حدود ۸۰ درصد جوجه ها خشک شدند و ۲۰ درصد در حال خشک شدن هستند؛ که احتمالاً تا پایان شمارش جوجه یا حداکثر چند ساعت بعد خشک می شوند.

سه عاملی که باعث تلفات جنین در سه روز آخر جوجه کشی می شوند عبارت اند از: کمبود اکسیژن، کاهش رطوبت و کاهش یا افزایش دما. شاید مهم ترین عاملی که باعث تلفات جنین در روزهای پایانی جوجه کشی مرغ می شود افزایش دما است. با توجه به اینکه در روزهای پایانی رشد جنین کامل می شود و متابولیسم بدن زیاد است بنابراین جنین گرما تولید می کند و اگر تبادل حرارتی دستگاه با محیط بیرون مناسب نباشد و این گرمای تولیدی در دستگاه محبوس شود دمای دستگاه افزایش یافته و سبب تلفات جنین می شود. اگر برای چند ساعت دما بیش از ۳۹ درجه باشد تلفات جنین شروع می شود و در دمای ۴۰ درجه تلفات به شدت افزایش می یابد و در ۴۲ درجه تقریباً تمام جنین ها ظرف چند دقیقه تلف خواهند شد.

حتماً ببینید: دانلود رایگان ۹ درس بسیار کاربردی پرورش مرغداری گوشتی که باید بدانید!

جوجه‌های یکروزه باید تا چند هفته اول در محلی گرم، نگهداری شوند. این محل معمولاً شامل یک منبع تولید کننده گرما و یک سرپناه می باشد که دمای لازم را برای پرورش جوجه‌ها تأمین و حفظ می کند. منبع تولید کننده گرما ممکن است برقی، گازسوز یا نفتی باشد. بطور کلی در مورد محل نگهداری جوجه‌ها، با توجه به مناطق مختلف جغرافیایی، باید ۴ عامل؛ عایق بندی، تهویه، منبع گرم کننده و منبع خنک کننده مورد توجه قرار گیرد. دمای محل نگهداری جوجه‌های یکروزه در ابتدا باید حدود۳۲ تا ۳۵ درجه سانتی گراد باشد، با رشد و پر درآوردن، به تدریج نیاز آنها به دمای محیط کاهش می یابد و باید کم کم دما را کاهش داد، تا در ۹-۷ هفتگی به حدود ۲۲ درجه برسد.

برای رسیدن به رشد مطلوب، دسترسی به غذا در ساعات اولیه ورود جوجه‌ها اهمیت دارد. ماه اول (به ویژه هفته اول)، زمان حساس در زندگی جوجه‌ها محسوب  می‌شود. در روز اول تولد، ۱۲ تا ۲۴ ساعت نباید دان در اختیار جوجه قرار داد، چون باقیمانده زرده در بدن جوجه‌ها، برای تغذیه آنها کافی است. بعد از آن نیز در صورت امکان، ۱۲تا ۱۴ ساعت از آرد ذرت به تنهایی استفاده شود. سپس می توان از غلات یا خوراک های دیگر به صورت آردی (کوبیده شده) استفاده کرد. توصیه می‌شود به هیچ وجه از آرد گندم در هفته اول زندگی جوجه‌ها در جیره غذایی آنها استفاده نشود. بهتر است تا حد امکان برای قوی و آماده شدن جوجه‌ها برای مراحل بعدی رشد، در۲ هفته اول از دان مخصوص جوجه‌ها با سن پایین که توسط شرکت های معتبر ارایه می‌شود و حاوی مکمل ها و ویتامین های لازم می باشد، استفاده کرد. نباید از دانه ی کامل برای جوجه‌ها در هفته اول استفاده کرد. به علاوه باید دقت کرد که در لانه و مسیر حرکت جوجه‌ها دانه سالم ریخته نشده باشد. مهم ترین مشکل مرغداری بومی درکشور ما، زیاد بودن تعداد تلفات جوجه‌هاست که با انجام برخی اقدامات، می توان تلفات را کاهش داد.

ما همچنان پاسخگوی سؤالات مرتبط شما در بخش نظرات همین پست هستیم.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

یه سوال؟دقیقا چرا اسم وینگ چون رو یادتون رفت😐طرف اگه وینگ چو…

Hello, my name is Gary. I liked your training from Barcelona…

سلام در بخش فروشگاه. یا اینکه در قسمت جستجوی سایت سرچ کنید…

سلام من مجتبی هستم اهل ورامین 16سالمه خیلی بازیکن حرفه نینطن…

ببخشین میشه شیوه دفاع استاد “لاسکر” رو تو سایتتون بزارین یا…

سلام کجا میتونیم پکیج کامل آموزشی را بخریم ؟…

چگونه در خانه جوجه پرورش دهیم

مرکز کاشت مو

مرکز کاشت ابرو

جراحی سینه و شکم

جراحی لیفت صورت و گردن

جراحی لیپوساکشن

جراحی بینی

درباره ما

فروشگاه اینترنتی لوتوس با حدود ۱۰ سال سابقه فعالیت های اینترنتی و ۸ سال سابقه در بستر فروشگاههای اینترنتی دارای سابقه درخشان در این زمینه میباشد. ما دارای نماد اعتماد الکترونیکی و تاییدیه رسانه های دیجیتال می باشیم.

هنرفردی    سالم زیبا 

تهران-خیابان انقلاب

تماس 09191210008

تلفن ثابت 28426929-021      ایمیل maxer.ir@gmail.com

تبلیغات    تماس با ما 


Downloads-icon


دانلود بهترین کتاب رایگان پرورش انواع مرغ به زبان سادهDownloads-icon


جوجه کشی از پرندگان زینتی و کسب درآمد


بلیطت رو به قیمت لحظه آخر بخر!

 

نگهداری و پرورش مرغ

 

چگونه در خانه جوجه پرورش دهیم

مرغ و خروس های کم سن را جوجه (Chick) می نامند و با بالارفتن سن آنها به جوجه های نر (کمتر از یک سالگی) جوجه خروس (Cockeral) و خروس (COCK) و به جوجه های ماده (کمتر از یک سالگی) جوجه مرغ (pullet)  و مرغ (hen) گفته می شود.

 

بسته به نژاد مرغ و خروسی که پرورش داده می شود سن مناسب جهت اطلاق مرغ به جوجه‌ مرغ و خروس به جوجه ‌خروس متفاوت است، این سن در طیوری که دارای نژاد خالصی می باشند سن مشخصی دارد.

 

معمولاً به جوجه ها تا قبل از یک سالگی یا جوجه‌ خروس اطلاق می گردد یا جوجه مرغ و بعد از یک سالگی مبدل به خروس و مرغ می شوند اما درتجارت صنایع طیور یک جوجه مرغ را بعد از تولید اولین تخم مرغش در حدود سن ۵ ماهگی مرغ می نامند و جوجه نر را بعد از بلوغ جنسیش که در حدود سن ۵ ماهگی می باشد خروس می گویند.

 

اگر می خواهید در باغ خود مرغ و جوجه پرورش دهید، ممکن است ابتدا به نظرتان این کار دشوار باشد اما زود تسلیم نشوید. پرورش مرغ و جوجه در باغ و باغچه علاوه بر این که آسان است، تفریح خوب و سرگرم کننده ای است. در اینجا توصیه هایی برای افراد مبتدی آمده است که کمک میکند بیشتر با نکات مرغ داری در باغ آشنا شوند.

 

پیش از خریداری مرغ و جوجه

ابتدا به تعدادی که میخواهید جوجه سفارش بدهید یا از مغازه ها خریداری کنید. توجه داشته باشید اگر جوجه می خرید حتما ماده باشد. خروس پر سر و صدا و تهاجمی است. نگهداری مرغ ایده بهتری برای فضاهای کوچک می باشد.

 

برای پرورش جوجه در باغچه چه نکاتی را باید در نظر بگیریم؟

هنگامی که جوجه ها را به خانه می آورید، باید آنها را در قفسی نگهداری کنید که از نظر گرمایش مشکلی نداشته باشند چون جوجه ها خیلی زود تحت تاثیر سرما قرار می گیرند. حتما خاک اره، آب و غذای جوجه را در قفس بگذارید. جوجه موجود واقعا جالبی است، حتما عاشق آنها می شوید.

 

هر روز آب و غذای آنها را عوض کنید. مراقب باشید ببینید قفس شان زیادی گرم یا سرد نباشد. اگر دور هم یا دور منبع حرارتی جمع شده باشند احتمالا سردشان است و اگر در دورترین نقطه از منبع حرارتی قرار گرفته باشند احتمالا گرمشان است.

 

جوجه ها خیلی زود بزرگ می شوند. دقت داشته باشید که قفس کنونی آنها مدتی دیگر که بزرگ شوند دیگر برایشان مناسب نیست. از طرفی بزرگتر که باشند دمای سردتر را راحت تر تحمل می کنند بنابراین می توانید آنها را به قفس بزرگتر و یا در صورت مساعد بودن دمای بیرون در حیاط خانه نگهداری کنید.

 

هر روز آب و غذای مرغ و خروس ها را عوض کنید

 

هنگامی که مرغ ها را به حیاط می برید، دقت کنید که حتما لانه ای برای خوابیدن، گرم و خشک ماندن داشته باشند. در لانه جایی مناسب برای تخم گذاری آنها نیز باید فراهم باشد. همچنین باید جوجه ها و مرغ ها را از دسترس شکارچیان دور نگه دارید. مرغ ها همانند خوک ها علاقه زیادی به نوک زدن زمین و خوردن موادی که روی زمینه ریخته است دارند. همچنین به حشرات علاقه زیادی دارند.

 

مرغ ها دوست دارند خاک را به هم بزنند. حواستان باشد مرتبا آب آنها را عوض کنید و غذای مناسب برایشان بگذارید. خاک اره و کاه کثیف را از محیط آنها هر هفته مرتبا خارج کنید چون ممکن است محیط شان بیش از حد بو بگیرد و آلوده شود.

 

وجود مرغ در باغچه و تماشای حرکات آنها جالب و سرگرم کننده است. توجه داشته باشید اگر می خواهید بخشی از حیاط یا باغچه تمیز و دست نخورده بماند، با حصار یا فنس مانع رفتن مرغ ها به آن سمت شوید.

 

مرغ ها بین 16 تا 24 هفتگی تخم می گذارند. تخم مرغ های خانگی در مقایسه با تخم مرغ هایی که از مغازه می خرید طعم بسیار لذیذتری دارند. در سال اول بیشترین مقدار تخم را می توانید از مرغ بگیرید اما از سال دوم تولید تخم کاهش می یابد.

 

نگهداری جوجه راه بسیار خوبی برای داشتن ذخیره همیشگی تخم مرغ است. همچنین کود مرغ به عنوان کود طبیعی برای خاک باغچه مفید و قابل استفاده است. 

 

پرورش مرغ های بومی که در حیاط خلوت نگه می دارید شاید یک راه بسیار مناسب برای رسیدن به خودکفایی در ابعاد بسیار کوچک باشد، با توجه به اینکه مرغ میتواند حتی بدون حضور خروس هم تخم تولید نماید با این تفاوت که تخم های تولید شده نطفه دار نخواهند بود.

 

برای اینکه بتوانید تعداد مرغ های موجود را افزایش دهید بایستی ابتدا بتوانید تخم نطفه دار تولید کنید که برای اینکار نیاز به حضور خروس خواهد بود، هر خروس می تواند ۴ مرغ را به صورت معمول بارور نماید، با اینکه این مورد در نژاد های مختلف متفاوت می باشد اما ما تعداد معمول را درج کردیم که ۴ می باشد.

 

بعد از اینکه خروس را برای مرغ ها آوردید بایستی بدانید که اگر دست به چیزی نزنید مرغ ها کرچ خواهند شد یعنی روی تخم ها خواهند خوابید و در نتیجه تخم ها تبدیل به جوجه خواهند شد البته اگر این عمل انجام شود دیگر مرغ تخمی نخواهد گذاشت تا پایان ۲۱ روز که تخم های نطفه دار تبدیل به جوجه خواهند شد.

چگونه در خانه جوجه پرورش دهیم

 

اما روش دوم این است که شما از یک دستگاه جوجه کشی برای تبدیل تخم های نطفه دار به جوجه استفاده کنید که دقیقاً همان کار را انجام میدهد با این تفاوت که شما می توانید هر تعداد تخم نطفه دار که بخواهید درون دستگاه قرار دهید به طور عمومی دستگاه های جوجه کشی دارای سه نسخه هستند که عبارتند از دستگاه های جوجه کشی خانگی، دستگاه های جوجه کشی صنعتی، دستگاه های جوجه کشی فوق صنعتی که به مرور بر تعداد تخم هایی که می توانند تبدیل نمایند افزوده می شود به طور مثال یک دستگاه جوجه کشی خانگی نهایتاً می تواند تا تعداد ۱۰۰ تخم نطفه دار را جوجه کشی نماید اما یک دستگاه جوجه کشی صنعتی می تواند تا ۲۰۰۰ تخم نطفه دار را همزمان جوجه کشی نماید.

 

پرورش مرغ بومی در حیاط خانه

پرورش مرغ های بومی که در حیاط خلوت نگه می دارید شاید یک راه بسیار مناسب برای رسیدن به خودکفایی در ابعاد بسیار کوچک باشد، با توجه به اینکه مرغ می تواند حتی بدون حضور خروس هم تخم تولید نماید با این تفاوت که تخم های تولید شده نطفه دار نخواهند بود.

 

برای اینکه بتوانید تعداد مرغ های موجود را افزایش دهید بایستی ابتدا بتوانید تخم نطفه دار تولید کنید که برای اینکار نیاز به حضور خروس خواهد بود، هر خروس می تواند ۴ مرغ را به صورت معمول بارور نماید، با اینکه این مورد در نژادهای مختلف متفاوت می باشد اما ما تعداد معمول را درج کردیم که ۴ می باشد.

 

بعد از اینکه خروس را برای مرغ ها آوردید بایستی بدانید که اگر دست به چیزی نزنید مرغ ها کرچ خواهند شد یعنی روی تخم ها خواهند خوابید و در نتیجه تخم ها تبدیل به جوجه خواهند شد البته اگر این عمل انجام شود دیگر مرغ تخمی نخواهد گذاشت تا پایان ۲۱ روز که تخم های نطفه دار تبدیل به جوجه خواهند شد.

 

اما روش دوم این است که شما از یک دستگاه جوجه کشی برای تبدیل تخم های نطفه دار به جوجه استفاده کنید که دقیقاً همان کار را انجام میدهد با این تفاوت که شما می توانید هر تعداد تخم نطفه دار که بخواهید درون دستگاه قرار دهید به طور عمومی دستگاه های جوجه کشی دارای سه نسخه هستند که عبارتند از دستگاه های جوجه کشی خانگی، دستگاه های جوجه کشی صنعتی، دستگاه های جوجه کشی فوق صنعتی که به مرور بر تعداد تخم هایی که می توانند تبدیل نمایند افزوده میشود به طور مثال یک دستگاه جوجه کشی خانگی نهایتاً می تواند تا تعداد ۱۰۰ تخم نطفه دار را جوجه کشی نماید اما یک دستگاه جوجه کشی صنعتی می تواند تا ۲۰۰۰ تخم نطفه دار را همزمان جوجه کشی نماید.

 

هر خروس می تواند ۴ مرغ را به صورت معمول بارور نماید

 

پرورش مرغ بومی در خانه

اما نکته ای که باید در انتخاب دستگاه جوجه کشی بایستی به آن توجه کنید این است که شما هر روز باید تعدادی تخم درون دستگاه قرار دهید تا تبدیل به جوجه شوند یعنی هر روز تخم هایی که تولید می شوند را می خواهید درون دستگاه قرار دهید.

 

برای اینکار باید حتماً یک دستگاه جوجه کشی ستر هچر همزمان خریداری نمایید. تنها دستگاه های جوجه کشی که دارای امکان ستر هچر همزمان هستند می توانند از این قابلیت قرار دادن روزانه تخم ها درون دستگاه بهره مند گردند.

 

اما نکته اینجا است که اگر دستگاه جوجه کشی ستر هچر همزمان خریداری نکنید چه اتفاقی خواهد افتاد!! اگر یک دستگاه جوجه کشی ستر هچر همزمان نداشته باشید نمی توانید هر روز تخم های نطفه دار را درون دستگاه برای جوجه کشی قرار دهید، یعنی باید تخم های نطفه دار را چند روز جمع آوری نمایید و در مکانی قرار دهید که درجه صفر نطفه در آن رعایت گردد که هر چه هم از روز های تولد تخم بگذرد راندمان تبدیل آن به جوجه کمتر خواهد شد.

 

دستگاه ستر هچر همزمان به شما کمک می کند تا بتوانید تخم های نطفه دار تولید شده خود را در سریعترین زمان ممکن با بیشترین راندمان به جوجه تبدیل کنید.

 

تغذیه مرغ بومی

کلیه احتیاجات مرغ های بومی روستاها، تا حد امکان از همان منابع موجود در روستا یا منطقه تأمین خواهد شد. چنانچه در منطقه، موادی موجود باشد که؛

 

با انجام فرآیندهای ساده (مانند سیلوکردن، خرد کردن و تبدیل کردن)

یا مازاد و ضایعات کارخانه‌هایی که در منطقه وجود دارد (مانند بوجاری و شالیکوبی)

و یا گیاهان غیر مثمر جهت تکمیل دان بتواند مورد استفاده تغذیه مرغ بومی قرار گیرد، در تغذیه آنها گنجانیده خواهد شد.

 

به طور کلی هدف اصلی از جیره غذایی مرغ‌های بومی، استفاده از منابع داخل روستا (بدون استفاده از نهاده‌های دامی وارداتی) می باشد. یکی از خصوصیات برجسته مرغ ها بومی عادت داشتن به شرایط تغذیه ای در روستا است. این مرغ ها می توانند 30 تا 40 درصد غذای خودشان را از طریق چرای آزاد و بقیه آن را با غذای دستی تأمین کنند.

 

برای اینکه مرغ بومی تولید خوبی داشته باشد، باید تغذیه مناسب همراه با تأمین نیازهای غذایی انجام گیرد. خوراک مرغ بومی متشکل از ضایعات کشاورزی، اضافه و دور ریز غذای روستاییان، پسچرعلوفه و سبزیجات و جانداران ریز مانند بعضی از کرم ها و حشرات می باشد که می توان با اضافه کردن مقداری مکمل غذایی، کیفیت غذایی آنان را بالا برد.

 

دانه های شکسته و نامرغوب که از بوجاری گندم و جو به دست می آیند، سبوس گندم و برنج، تفاله های گیاهان زراعی، آشغال سبزی ها و گیاهان علوفه ای نیز غذای خوبی برای مرغ ها هستند. در ضمن نباید فراموش کرد که مرغ ها و خروس ها باید همیشه بطور یکسان تغذیه شوند.

 

یک مرغ به وزن 1700 گرم، روزانه به 100 تا 110 گرم غذا نیاز دارد. اگر در غذای دستی مرغ به مقدار کافی کلسیم وجود نداشته باشد، در چند روز اول، از کلسیم بدن برای تشکیل تخم مرغ استفاده می کند، ولی بعد از آن پوسته تخم مرغ نازک شده و کم کم تولید تخم مرغ پایین می آید.

 

مرغ ها طیف وسیعی از مواد غذایی شامل دانه ها، گیاهان و گوشت را مصرف می کنند. اما بهترین ماده غذایی برای تغذیه مرغ ها در زمان تخم گذاری گندم است.

 

در زمان تخم گذاری تامین کلسیم از اهمیت فراوانی برخوردار است و از پودر صدف، استخوان و یا پوسته تخم مرغ می توان برای تامین کلسیم استفاده کرد. برای تغذیه جوجه های مرغ نیز آرد و ترکیب آرد و استخوان می تواند به کار گرفته شود. همچنین می توان از مانده های مواد غذایی مصرفی و میوه هایی مانند خیار و گوجه فرنگی نیز استفاده کرد.

 

برای تأمین کلسیم مورد نیاز طیور می توان از پودر استخوان، پودر صدف، خرده‌های سنگ آهک و مواد آهکی دیگر استفاده کرد. در پرورش به صورت چرای آزاد، معمولاً مرغ ها تا حدودی کلسیم مورد نیاز خود را از خاک تأمین می کنند. امروزه غذاهای آماده که توسط شرکت های معتبر خوراک دام و طیور تهیه می شوند و در داروخانه های دامپزشکی موجود هستند، تقریباً تمام مواد مورد نیاز ماکیان را دارا می باشند.

 

در صورت نیاز، علاوه برغذاهای رایج در منطقه، مقداری هم از این نوع غذاها و جیره‌های آماده در اختیار طیور قرار دهید. یک جوجه مرغ تا سن یک ماهگی حدود 500 تا 600 گرم دان آماده مصرف می کند. جوجه یکروزه، تا 3 ماهگی به پروتیین بیشتری در جیره غذایی نیاز دارد تا بتواند به خوبی رشد کند.

 

در فصل های گرم سال، برای تحریک مرغ ها به خوردن، ضمن دادن غذا در ساعات خنک شبانه روز، می توان با افزودن مقداری آب به خوراک، آن را به صورت اُماج در آورد. به ازای هر مرغ 10 تا 15 سانتی متر دان خوری ناودانی و یا 5 سانتی متر دان خوری آویز لازم است.

 

در زمان تخم گذاری تامین کلسیم از اهمیت فراوانی برخوردار است

 

آب مصرفی مناسب مرغ و خروس

طیور به آب تازه و تمیز در تمام اوقات نیاز دارند. 70 درصد بدن مرغ و 65 درصد وزن تخم مرغ از آب تشکیل شده است. در شرایط معمولی هر 4 مرغ در شبانه روز، یک لیتر آب مصرف می کنند. در آب و هوای گرم این مقدار بیشتر می شود.

 

در روزهای سرد سال باید مراقب یخ زدن آب خوری‌ها بود و در روزهای گرم برای خنک ماندن آب خوری‌ها، آنها را باید در زیر سایه قرار داد. کمبود آب ممکن است موجب بروز تخم مرغ خوری مرغ‌ها شود. برای هر 50 قطعه مرغ، یک آب خوری کله قندی نیاز است. هر فردی که بتواند از یک چکش و اره استفاده کند، می تواند دان خوری، آب خوری و وسایل لازم دیگر را خود بسازد.

 

با کمی دقت، حوصله و ابتکار می توان لوازم دست ساز را در حد کیفیت لوازم موجود در بازار اما با هزینه کم تر ساخت. البته آب خوری، دان خوری و لوازم مربوط به آن را می توان از مراکز فروش لوازم مرغداری یا داروخانه‌های دامپزشکی نیز تهیه کرد.

 

بیماری های مرغ خانگی

از بیماری های مختلف مرغ و خروس می توان به بیماری هایی نظیر آبله پرندگان، بوتولیسم، وبای مرغان، برونشیت عفونی، کوریزای عفونی، بیماری مارک، برفک، چرب کیسه های هوایی، نیوکاسل، جوجه موشی، پولوروم یا اسهال سفید جوجه ها، آنفولانزای مرغی و زخم کف پای پرندگان اشاره کرد.

 

وظایف روزانه مراقبت از مرغ و خروس خانگی

بررسی آب مرغ و خروس: در صورت لازم ظرف آب را تمیز کنید و آن ا دوباره پر کنید، مطمئن باشید آب مصرفی آن ها شیرین باشند.

 

بررسی خوراک مرغ و خروس: قرار دادن مقدار کافی خوراک به صورت صحیح برای مرغ و خروس خوراک باید به اندازه مصرف همان روزشان باشد و روز بعد غذای تازه در اختیار آن ها قرار بدهید.

 

جمع آوری روزانه تخم مرغ ها: دیر جمع کردن تخم مرغ ها باعث شکستگی یا کثیفی آن ها می شود.

 

گردش بین پرندگان خود: روزانه برای اطمینان از سلامت آن ها در بین پرندگان گردش کنید. دقت کنید که مرغ و خروس شما دارای چشم های روشن، پرهای صاف، فعال و پرجنب و جوش باشند اینها نشانه هایی از سلامت مرغ و خروس تان است.

 

گردآوری: بخش علمی بیتوته


سمعک وایرلس دار و ضدآب/خرید اقساط


جلوگیری از ورود هوای آلوده به خانه!


جلوگیری از ورود هوای آلوده به خانه!


تست شنوایی و درمان وزوز گوش


جدیدترین مدلهای طرح برجسته فرش


پاکسازی و رفع آلودگی هوای خانه

هتل و بلیط مقصد موردنظرت رو آنلاین رزرو کن

تور ارزان کیش با رزرواسیون بهترین هتل ها


قبل از گرونی و شلوغی عید فرشت رو بخر!


بهترین راه بهبود کیفیت هوا در خانه


موفقیت شما در کدام رشته تحصیلی است؟


آشپزی بدون دغدغه کثیفی گاز


انواع دستگاه های جوجه کشی خانگی و صنعتی


سینما رو به خونت بیار!

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

چگونه در خانه جوجه پرورش دهیم
چگونه در خانه جوجه پرورش دهیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *