چگونه در خانه جوانه ماش درست کنیم

 
helpkade
چگونه در خانه جوانه ماش درست کنیم
چگونه در خانه جوانه ماش درست کنیم


سینما رو به خونت بیار!

بالاترین کیفیت لوازم خانگی با بهترین قیمت

جوانه دارای اسیدهای آمینه، اسیدهای چرب، قند طبیعی و مقدار زیادی املاح معدنی است و اگر چند نوع آن با هم خورده شوند می توان گفت که همه مواد ضروری بدن را به آن رسانده ایم.

جوانه ها عامل مهم جوانی ، شادابی و نشاط هستند

چگونه در خانه جوانه ماش درست کنیم

برای تهیه جوانه چیزهایی که لازم دارید یک شیشه خالی، کمی آب و کمی دانه است. البته می توانید جوانه ها را درست مانند سبزه عید نوروز تهیه کنید و پس از دیده شدن جوانه های کوچک سبز ، آن را مصرف کنید. وقتی دانه را در آب خیس می کنید، آنزیم های موجود در آن که تا آن زمان به صورت غیرفعال در دانه وجود داشتند، فعال می شوند و نشاسته موجود در دانه تبدیل به قند می شود. پروتئین تبدیل به اسیدهای آمینه می شود و چربی اشباع مبدل به اسید چرب می شود. این فعالیت آنزیمی در جوانه، باعث تحریک فعالیت های آنزیمی در بدن انسان و سلامت و نشاط می گردد.

آسان ترین دانه ها برای جوانه زدن عبارت اند از: یونجه، ماش، عدس، شنبلیله، تربچه، نخود و گندم و پس از آن ها تخمه آفتاب گردان، کدو، کنجد، بزرک، نعنا و سپس انواع لوبیاها مانند سویا ، جو، ذرت و ارزن.

جوانه گندممواد لازم جوانه گندم :

 

طرز تهیه جوانه گندم :

گندم را تمیز کرده ، شسته و با آب به مدت 48 ساعت خیس کنید و هر روز آب آنرا دو دفعه عوض کنید. به محض آنکه گندم ها سفیدک زد و شروع به ریشه زدن نمود آنرا در یک کیسه ی نخی ریخته و کیسه را مرطوب نموده و در یک آبکش قرار دهید.

 

زمانی که جوانه ها به اندازه یک سانتیمتر شد از داخل کیسه بیرون آورده و داخل آبکش قرار دهید و روی آن همین کیسه نخی را مرطوب نموده و قرار دهید و آبکش را در یک ظرف قرار دهید. روزی چند دفعه روی جوانه ها آب بریزید تا جوانه ها به اندازه 5-4 سانتیمتر شود.

 

در زمان ریشه زدن ، ریشه های گندم ها در داخل هم نفوذ می کند می توانید به آرامی آنها را از هم جدا کنید تا جوانه ها را بتوانید برای زمان طولانی تری استفاده نمائید. در فصل تابستان برای جلوگیری از کپک زدن جوانه ها بعد از 3 سانتیمتر شدن آن می توانید در یخچال نگهدارید. از این جوانه می توانید روزی چند قاشق در سالاد اضافه کرده و میل نمائید.جوانه گندم به علت ایجاد انرژی بالا و وجود منیزیم ، آهن ، کلسیم ، سدیم ، پتاسیم منگنز ، کبالت ، ید ، روی و نشاسته و ویتامین های B1 و B6 و B2 و A و C و E و D نقش مهمی در سلامتی بدن ایفا می نمایند.

 

جوانه عدس

مواد لازم برای جوانه عدس :

 

طرز تهیه جوانه عدس :

جوانه عدس هم دقیقا مانند جوانه گندم تهیه می شود. جوانه عدس برای افرادی که طبع سرد دارند توصیه نمی شود. این جوانه افراد صفراوی مزاج و همچنین افرادی که از طبع گرم برخوردار هستند بسیار مفید است. این جوانه برای افرادی که از افسردگی رنج می برند بسیار خطرناک است.

جوانه ماشمواد لازم برای جوانه ماش :

 

طرز تهیه جوانه ماش :

جوانه ماش هم دقیقا مانند جوانه گندم تهیه می شود. بهتر است پوست روی ماش را قبل از مصرف کردن جدا نمائید. از این جوانه روزانه 5-3 قاشق به همراه سالاد میل نمائید. وجود ویتامین C بالا در جوانه ماش باعث ایمن سازی بدن در مقابل بیماریهای مختلف می شود. این جوانه برای رفع کم خونی در کودکان بسیار مفید است.جوانه نخوداین جوانه هم دقیقا مانند جوانه گندم تهیه می شود. با آبی که نخودها را در آن خیس کرده اید می توانید شربت عسل درست کرده و به آرامی میل نمائید. این شربت سیستم تنفس انسان را تقویت و صدا را صاف می کند. از این جوانه روزانه 5-3 قاشق به همراه سالاد میل نمائید.نخود دارای املاح روی بوده و برای مغز و سیستم هورمونی بدن بسیار مفید است این جوانه در رفع کمبود انرژی موثر است.جوانه ها عامل مهم جوانی ، شادابی و نشاط هستند. جوانه ها موادی را در خود دارند که سلامتی انسان را تضمین می کنند و عامل مهمی در پیشگیری از بیماریها هستند جوانه ها علاوه بر داشتن انواع ویتامین ها و آنزیم ها به اندازه ی کافی دارای املاح معدنی هستند که بتوانند نیازمندی های بدن ما را مرتفع نمایند. افزودن جوانه ها به سالاد روزانه و استفاده مکرر از آن ها موجب تنظیم هورمون های موجود در بدن انسان خواهد شد. به عنوان مثال در جوانه گندم موادی وجود دارد که حقیقتا معجزه گرند. از جمله این مواد ویتامین (( E )) است که منبع غنی آن در جوانه ی گندم می باشد.

منبع : yakhdarbehesht.com

لذت آشپزی با بیتوته


ماشین لباسشویی با آبکشی شرعی


جدیدترین مدلهای طرح برجسته فرش

هرآنچه ازعملهای زیبایی زنان میخواهیدبدانید


قبل از گرونی و شلوغی عید فرشت رو بخر!


خرید دستگاه تصفیه آب با شرایط اقساطی


گیفت کارت ارزان/تحویل آنی وپشتیبانی


اسباب بازی فکری و آموزشی به تفکیک سنین


مرجع معتبر و رسمی خرید انواع گیفت کارت


اگر شما هم مشکل ملکی دارید تماس بگیرید


مشاوره و مراقبت‌های قبل از بارداری


لاکچری ترین نوع لمینت دندان

میخوای بدونی برنامه غذایی مناسب بدنت چیه؟

نوبت دهی آنلاین دندانپزشک های برتر تهران

چگونه در خانه جوانه ماش درست کنیم

خرید کاغذ دیواری قابل شستشو |مشاهده طرحها

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021


مشاوره تحصیلی و انتخاب شغل


لوازم خونگیت رو اقساطی نو کن!

طرز تهیه جوانه

 

چگونه در خانه جوانه ماش درست کنیم

تهیه انواع جوانه ها :طرز تهیه انواع جوانه ها در منزل کار بسیار آسانی است. محل تهیه جوانه باید کمی گرم باشد و هوا در آن جریان داشته باشد اما سرد نباشد.

 

توجه کنید که از 1 قاشق دانه غلات، 8 قاشق جوانه به دست می آید.

درست كردن جوانه گندم در منزل :

این روش درست کردن جوانه برای هر دانه ای مناسب می باشد، برای طرز تهیه جوانه گندم، دانه ها را از شب تا صبح در آب خیس کنید و آن را در جای نیمه گرم قرار بدهید (بعضی دانه ‌ها نیاز به خیس کردن ندارند).

 

بعد از خیس کردن و آبکش کردن، آن را به آرامی زیر شیر آب نگهدارید و بعد در همان آبکش قرار بدهید، آب آن خوب برود تا خراب نشوند.

 

آن ها را داخل دستمال تمیز و مرطوبی قرار بدهید و آن را داخل ظرفی بگذارید و روی آن را بپوشانید و در آن را بگذارید و هر صبح و شب عمل شستن (به آرامی) و آبکش‌ کردن را تکرار کنید. در تابستان زمانی که هوا خیلی گرم است عمل شستن را سه بار در طول شبانه روز تکرار کنید. در تمام این مدت ظرف را در مکانی تاریک و گرم نگه دارید. توجه کنید که باید خیلی کم آب در ته دانه ها وجود داشته باشد.

 

طرز تهیه انواع جوانه ها

 

اگر در دمای حدود 22 درجه ‌ی سانتیگراد و محل تاریک قرار بدهید، دانه خیلی زود جوانه می زند. بستگی به نوع دانه، بین سه تا پنج روز و گاهی بیشتر‌ جوانه آماده است. اکنون جوانه ها را داخل سینی بریزید و دستمال مرطوب را روی آن بیندازید و پشت پنجره رو به آفتاب قرار بدهید و جوانه ها را همیشه مرطوب نگه دارید تا اندکی بیشتر رشد کند (آبکش‌ کردن را فراموش نکنید).

 

بعد از 1 تا 2 روز قرار دادن جوانه ها در جلوی نور خورشید، جوانه آماده ‌ی خوردن است. آن را بار دیگر به آرامی آبکش کنید و در ظرفی در بسته در یخچال نگه دارید و استفاده کنید.

 

اگر بخواهید پوسته‌ی روی بعضی از جوانه ها (مانند ماش یا سویا) را از آنها جدا کنید، جوانه‌ی آماده شده را در ظرفی بریزید و آن را پر از آب کنید. بعد به آرامی آن را هم بزنید. پوسته ها روی آب می ‌آیند، ولی بهتر است پوسته ‌ها را از جوانه ها جدا نکنید زیرا همین پوسته ها دارای مقدار زیادی الیاف‌ هستند که برای دستگاه گوارش خیلی مفید است.

 

بعضی از دانه ها مانند عدس، سویا، نخود و مانند آن را یکی 2 بار در روز زیر و رو کنید تا همه‌ی آنها هوا بگیرند و جوانه بزنند.

بعضی دانه ‌ها زودتر و برخی دیرتر جوانه می ‌زنند ولی اگر دانه کهنه باشد جوانه نمی زند. همیشه بهترین نوع دانه را بخرید و تا آنجا که ممکن است دانه هایی را بخرید که به آن سموم نباتی نزده ‌‌اند.

 

به این ترتیب انواع مختلف مواد معدنی را با خوردن جوانه ‌ها به بدن خود می ‌رسانید. می ‌توانید دانه‌ی هر نوع سبزی را سبز و سپس مصرف کنید (به جز سیب زمینی، گوجه فرنگی و لوبیا چشم بلبلی که سمی هستند).

 

آسانترین‌ دانه ها برای جوانه زدن عبارتند از: یونجه، ماش، عدس، شنبلیله، تربچه، نخود و گندم و پس از آنها‌ تخمه‌ی آفتابگردان، کدو، کنجد، برزک، نعناع و سپس انواع لوبیاها مانند سویا و نیز جو، ذرت و ارزن. از میان جوانه ها، دانه‌ی سویا بسیار مغذی است. دقت کنید که دانه‌ی سویا تازه باشد، پوست آن شکسته نباشد و دانه، نیمه نشده باشد.

 

طرز تهیه جوانه ذرت

 

طرز تهيه ی جوانه ی يونجه (جوانه الفا):

ابتدا دستمال تميز و خيس كرده ای را در قسمت ته سبد مشبكی پهن کنید، تخم يونجه يا شويد قبلاً پاک و شسته شده را روی دستمال مرطوب به صورت يكنواخت بپاشيد. سپس پارچه مرطوب و تميز ديگری را به اندازه دستمال قبلی روی آن بيندازيد و هر روز چند مرتبه به صورت آبپاش روی آن آب بريزيد؛ به صورتی كه هميشه مرطوب باشد. زمانی که جوانه ها به اندازه 5/3 سانتيمتر رشد كردند، می توانيد آن ها را مصرف كنيد.

 

خواص انواع جوانه ها :

جوانه ها شامل اسيدهای آمينه ممتاز و متعادل، اسيدهای چرب، كربوهيدرات ها، قندهای طبيعى، املاح معدنی و ويتامين های گوناگون لازم و ضروری برای بدن هستند. با مصرف جوانه ويتامين ها و پروتئين ها و مواد ديگر به طور شگفت انگيزی افزايش مى يابند. جوانه ها همچنين در نجات بدن از رخوت و سستی و ناتوانی معجزه مي كنند. مصرف جوانه ها برای كليه ی سنين مناسب است.

 

طی جوانه زدن، نشاسته، پروتئین و چربی های موجود در دانه به واحدهای کوچک تری تجزیه می شود و قابلیت هضم و جذب بهتری پیدا می کند. در این فرآیند میزان ویتامین و املاح معدنی دانه همچون کلسیم، فسفر، منیزیم، ویتامین های گروه B و پروتئین آن دو تا سه برابر و حتی بیشتر افزایش می یابد، اما از کالری و کربوهیدرات آن دو برابر کاسته می شود.

چگونه در خانه جوانه ماش درست کنیم

 

البته لازم است بدانید کاهش کالری به معنای حذف کالری نیست. اگر در صد گرم گندم ۴۰۰ کالری انرژی نهفته باشد در همین میزان جوانه آن ۲۰۰ کالری انرژی وجود دارد و مصرف یک فنجان جوانه، می تواند تامین کننده بخش عمده ای از نیاز روزانه بدن ما باشد.

 

طرز تهیه جوانه ماش

 

آشنایی با خواص جوانه ها :

خواص جوانه گندم: ارزش غذایی 4 قاشق غذاخوری جوانه گندم معادل یک کف دست نان است. این جوانه، نسبت به دانه آن سه تا ۱۲ برابر ویتامین B و سه برابر ویتامین E دارد و به واسطه سلنیوم، منیزیم و ویتامین E رادیکال های آزاد مضر بدن را حذف می کند و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و زیاد شدن فعالیت های مغزی و غدد جنسی می شود. سمنو، سوهان و حلیم به شرطی که با جوانه گندم درست شده باشد تا حدودی خواص این ماده غذایی را دارد.

 

خواص جوانه ماش: خواص آشکار جوانه ماش، از بین بردن خستگی و رخوت است. سبب زیاد شدن شیر مادران شده و ادرار آور خوبی است. سموم بدن را دفع می کند و صفرابر است. این جوانه، به علت خاصیت غذایی بالا، فرد گرسنه را سریع سیر می کند. میزان اسید فولیک و پتاسیم آن بسیار بالا است و مصرف آن برای پیشگیری از بیماری های قلبی ـ عروقی و پرفشاری خون توصیه می شود، اما کسانی که اسیداوریک یا نقرس دارند باید در مصرف آن احتیاط کنند.

 

خواص جوانه شبدر: کلسیم زیادی داشته و کم کالری است. سبب تنظیم هورمون های بدن می شود، برای آرامش اعصاب مفید است، گرگرفتگی و بدخلقی ناشی از علائم یائسگی را بهبود می دهد و تصفیه کننده خون و تقویت کننده کبد است.

 

خواص جوانه یونجه: به دلیل دارا بودن منگنز و کروم در ساخت انسولین طبیعی بدن نقش مهمی دارد و عرب ها آن را سلطان جوانه ها می نامند. جوانه یونجه به جهت داشتن ساپونین باعث کاهش کلسترول بد خون می شود و از سختی و رسوب عروق کم می کند. کلسیم بالای آن برای استخوان سازی کودکان در حال رشد مفید است و دو برابر اسفناج آهن دارد. به یاد داشته باشید که این ماده غذایی تا حدودی نفاخ و ملین است.

 

خواص جوانه عدس: شستشودهنده کلیه ها و افزاینده انرژی است و به دلیل پروتئین زیاد، خاصیت سیرکنندگی بالایی دارد. بد نیست بدانید جوانه عدس قرمز در مقایسه با انواع دیگر آن آهن و کلسیم بیشتری دارد.

 

خواص جوانه نخود: پروتئین زیادی دارد و سرشار از فسفر و کلسیم است و میزان مواد معدنی آن پنج برابر دانه نخود است.

 

● زمان لازم برای تهیه جوانه ها:دانه های که باید حدود ۶ تا ۸ ساعت خیس کنید:ـ جوانه یونجه ( مدت جوانه زدن : ۶-۵ روز )ـ جوانه شنبلیله ( مدت جوانه زدن : ۴-۳ روز )ـ جوانه تربچه ( مدت جوانه زدن : ۵-۴ روز )ـ جوانه کنجد ( مدت جوانه زدن : ۲-۱ روز )

دانه هایی که باید حدود ۱۰ تا ۱۸ ساعت خیس کنید:ـ جوانه نخود ( مدت جوانه زدن : ۴-۳ روز )ـ جوانه عدس ( مدت جوانه زدن : ۵-۳ روز )ـ برای طرز تهیه جوانه ماش دانه ها را به مدت ۵-۳ روز خیس کنید.ـ جوانه سویا ( مدت جوانه زدن : ۵-۳ روز )ـ جوانه آفتابگردان ( مدت جوانه زدن : ۲-۱ روز )- جوانه گندم ( مدت جوانه زدن : ۳-۲ روز )ـ جوانه چاودار ( مدت جوانه زدن :۳-۲ روز )ـ برای طرز تهیه جوانه ارزن، دانه ها به مدت ۴-۳ روز جوانه می زنند.

گردآوری: بخش علمی بیتوته

 


سمعک وایرلس دار و ضدآب/خرید اقساط

چطور با هزینه‌ی کم، زیاد و راحت سفر کنیم؟

هتل و بلیط مقصد موردنظرت رو آنلاین رزرو کن


به مقصد دلخواهت با کمترین هزینه سفر کن


قیمت امروز بلیط هواپیما به هرکجای ایران


بهبود مشکلات رفتاری کودک با بازی درمانی


انواع دستگاه های جوجه کشی خانگی و صنعتی


موفقیت شما در کدام رشته تحصیلی است؟


قیمت امروز بلیط اتوبوس به هرکجای ایران

خرید انواع ابزار وجعبه ابزار خانگی وصنعتی


اسباب بازی فکری و آموزشی به تفکیک سنین


جوجه کشی از پرندگان زینتی و کسب درآمد


مطمئن ترین درگاه خرید لپ تاپ های استوک

جدیترین یخچال ها رو باکمترین قیمت بازاربخر

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

جوانه ماش یکی از بهترین منابع غذایی سرشار از ویتامین و مواد معدنی است که به پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی و پوکی استخوان کمک می کند، باعث لاغری و کاهش وزن می شود و برای جوان سازی پوست صورت مفید می باشد.

ما در این مقاله از سایت کوکا به طور کامل آموزش تصویری نحوه تهیه جوانه ماش در بطری و پارچه در خانه را برای شما ارائه کرده ایم. با ما همراه باشید!

در یک کاسه بزرگ دانه ای ماش سبز را خوب بشویید.

ماش ها را در ظرف شیشه ای بریزید و بر روی آن ها آب سرد بریزید تا کامل روی آن ها را بپوشاند. بگذارید به مدت 2 ساعت در آن خوب خیس بخورد.

مقداری از آب ظرف را خالی کنید. سر ظرف شیشه ای را با با پارچه توری ببندید (پارچه ی توری را با کش دور ظرف شیشه ای ببندید)، حالا درب فلزی ظرف را بگذارید و آن را وارونه کنید به گونه ای که ماش ها در مقدار آب موجود در ظرف غوطه ور باشند.

چگونه در خانه جوانه ماش درست کنیم

ظرف شیشه ای را همانطور وارونه به مدت 3 روز در یک جای تاریک مثلا در کابینت بگذارید. هر روز صبح و عصر بر روی ماش ها به آرامی آب بریزید و سپس آبکش کنید، دوباره مقدار کمی آب بر روی آن ها بریزید و به جای اول بازگردانید.

پس از 3 روز جوانه ماش شما آماده می شود. زمانی می توانید از جوانه ها استفاده کنید که حداقل 2.5 سانتیمتر رشد کرده باشند.

در یک کاسه بزرگ دانه های ماش سبز را خوب بشویید.

بر روی ماش ها آب سرد بریزید (آب باید 2 تا 3 برابر حجم ماش ها باشد) به گونه ای که آب بر روی ماش ها را کامل بپوشاند.

بگذارید ماش ها 6 تا 12 ساعت در آب خیس بخورند.

آب ماش ها را خالی کنید و آن ها را با آب سرد خوب بشویید و دوباره آبکش کنید.

ماش های آبکش شده را در یک پارچه ی نخی تمیز بریزید و گره بزنید تا بیرون نریزند.

پارچه را درون ظرفی بگذارید و در جای خشک و تاریک قرار دهید. پارچه را به مدت 5 روز در جای تاریک نگه دارید، در این مدت هر روز پارچه را بیرون بیاورید و ماش ها را خوب بشویید و دوباره سر جای  خود برگردانید.

پس از 5 روز جوانه ماش شما آماده است، زمانی که جوانه ها حداقل 2.5 سانتیمتر رشد کردند می توانید آن ها را برای تهیه انواع غذا و سالاد استفاده کنید.

در ادامه بخوانید : خواص جوانه ماش

منابع : foxyfolksy – wikihow

فال حافظ

متن عاشقانه متن زیبا آهنگ تولدت مبارک

صفحه اصلی تبلیغات تماس با ما درباره ما

مطالب بخش سلامت و پزشکی سایت کوکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا برای تمامی وب سایت ها به هر نحو غیر مجاز می باشد.
هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.
استفاده از مطالب سایت کوکا در سایت های خبر خوان و دارای آی فریم نیز اکیدا ممنوع است.

به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

تهیه جوانه ماش در خانه شامل سه مرحله:آموزش انتخاب دانه های ماشآموزش جوانه زنی ماش در شیشهآموزش جوانه زنی ماش تحت فشار

جوانه ی حبوباتی از جمله ماش، سبزی خام و تردی است که در بسیاری از غذاهای آسیایی و غذاهای سالم یافت می شود. جوانه ی ماش براحتی در داخل خانه رشد می کند و فرآیندشان تنها چند روز طول می کشد تا تکمیل شود. رشد جوانه های ماش در داخل خانه یک تلاش ایده آل برای افرادی است که علاقه مند به یادگیری کاشت مواد غذایی مصرفی خود هستند و همچنین یک پروژه سرگرم کننده برای بچه ها است؛ زیرا آنها می بینند که جوانه ها چگونه رشد می کنند.

چگونه در خانه جوانه ماش درست کنیم

در میان بیش از دو هزار مطلب آموزشی منتشر شده در زراعت یار جستجو کنید …


کتاب آموزش گلخانه داریDownloads-icon


کتاب آموزش کاشت گیاهانDownloads-icon


کتاب آموزش گلخانه داریDownloads-icon


کتاب آموزش کاشت گیاهانDownloads-icon

چند راهکار ساده برای اینکه چگونه جوانه ماش درست کنیم به سرعت در سایت جسارت

چگونه جوانه ماش درست کنیم,طرز درست کردن جوانه ماش ,در منزل جوانه ماش تهیه کنید,طرز تهیه جوانه ماش,در منزل چگونه جوانه ماش درست کنیم , در خانه چگونه جوانه ماش درست کنیم , چگونه جوانه ماش درست کنم , چگونه جوانه ماش درست کنم  در منزل , چگونه جوانه ماش درست کنم در خانه , روش درست کردن جوانه ماش در منزل

چند راهکار ساده برای اینکه چگونه جوانه ماش درست کنیم به سرعت

در این مطلب از سایت جسارت به کار چگونه جوانه ماش درست کنیم می پردازیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.شاید برایتان جالب باشد که خواص حبوبات پس از جوانه‌زدن به بیشترین مقدار ممکن می‌رسد. جوانه‌ی حبوبات مانند عدس و ماش سرشار از آنزیم‌ها، پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. هنگامیکه از جوانه‌ی حبوبات صحبت می‌کنیم، اغلب جوانه‌ی ماش را درنظر می‌آید چون از بقیه معروفتر است و بیش از دیگر جوانه‌ها استفاده می‌شود. اما از تمام حبوبات و دانه‌های دیگر را می‌توان جوانه تهیه کرد، مثلاً می‌توان از دانه‌ی آلفاآلفا (یونجه)، دانه‌ی آفتابگردان، انواع لوبیا، و نخود استفاده کرد. در فرآیند جوانه‌زدن مواد درون دانه‌ها تغییر می‌کند: نشاسته تبدیل به گلوکز و فروکتوز می‌شود، پروتئین با کمک آنزیم‌های درون دانه، هضم می‌شود و تبدیل به آمینو اسید میشود و پروتئین‌های قابل هضم برای ما در می‌آید، و آب، ویتامین‌ها و مواد معدنی درون دانه افزایش می‌یابد. جوانه‌ی حبوبات قرن‌هاست که به دلیل فواید غذایی و خواص دارویی مورد استفاده قرارمی‌گیرد. جوانه‌ها را می‌توان به صورت خام خورد یا آب آنها را گرفت و یا کمی پخت و سپس میل کرد . در هر صورت خوردن جوانه حبوبات را نباید فراموش کرد

چگونه در خانه جوانه ماش درست کنیم

همانطور که گفته شد جوانه های مختلف دارای اسیدهای آمینه، اسیدهای چرب، قند طبیعی و مقدار زیادی املاح معدنی هستند و اگر چند نوع آن با هم خورده شوند می توان گفت که همه مواد ضروری بدن را به آن رسانده ایم و بدن را از انواع ویتامین ها و پروتئین بی نیاز می کند.باورکردنی نیست که چنین مواد غذایی ارزانی تا این حد از لحاظ ارزش غذایی کامل و مفید باشند. به هنگام مصرف جوانه ها، دیگر نگران نخواهید بود که آلوده به کود، سم شیمیایی یا سایر موادآلوده باشد، زیرا این مواد حیات بخش به دست و زیر نظر خود ما تهیه شده اند.درست کردن جوانه ماش برای ما خیلی مهم و مفید است تا بتوانیم براحتی خودمان این جوانه را درست کنیم و استفاده نماییم

دانه هایی که بیش از همه برای تهیه جوانه مناسب هستند، عبارتند از: ماش، عدس، گندم، جو، شنبلیله، تخمه کدو، کنجد، آفتاب گردان و سویا.البته جوانه ماش بهترین و پرکاربردترین جوانه است ولی در کل جوانه های یاد شده بسیار مقوی و مفید هستند برای بدن

در جوانه عدس و ماش دو ماده وجود دارد که وقتی وارد بدن می شوند، سلول های سرطانی را به تدریج از بین می برند. جوانه سویا از لحاظ ارزش غذایی با گوشت رقابت می کند و ضررهای گوشت را نیز ندارد، همچنین از لحاظ وجود ویتامین C، رقیب گوجه فرنگی است.از میان جوانه ها، دانه سویا بسیار مغذی است.پس به طور کلی می توانیم نتیجه بگیریم جوانه ها فواید زیادی دارند

چند راهکار ساده برای اینکه چگونه جوانه ماش درست کنیم به سرعت

می توانید دانه ی هر نوع سبزی را سبز و سپس مصرف کنید.( به جز سیب زمینی، گوجه فرنگی و لوبیا چشم بلبلی که مسموم کننده اند).دانه ماش حدودا 10 تا 18 ساعت به خیس خوردن احتیاج دارد.

برای تهیه جوانه چیزهایی که لازم دارید یک شیشه خالی، کمی آب و کمی دانه است.

البته می توانید جوانه ها را درست مانند سبزه عید نوروز تهیه کنید و پس از دیده شدن جوانه های کوچک سبز ، آن را مصرف کنید.

وقتی دانه را در آب خیس می کنید، آنزیم های موجود در آن که تا آن زمان به صورت غیرفعال در دانه وجود داشتند، فعال می شوند و

نشاسته موجود در دانه تبدیل به قند می شود.

پروتئین تبدیل به اسیدهای آمینه می شود و چربی اشباع مبدل به اسید چرب می شود.

این فعالیت آنزیمی در جوانه، باعث تحریک فعالیت های آنزیمی در بدن انسان و سلامت و نشاط می گردد.

ماش ویژگی های متفاوتی دارد و یکی از مواد غذایی ای است که تقریبا از نظر مواد مغذی متعادل به شمار می رود. ولی وجود برخی از مواد مغذی در آن، ویژگی خاصی را به این ماده غذایی می دهد. از جمله اینکه میزان اسیدفولیک آن بسیار بالاست بنابراین خوردن ماش برای پیشگیری از بیماری های قلبی-عروقی بسیار مفید است. پتاسیم ماش نیز فراوان است؛ پس مصرفش به افرادی که مبتلا به پرفشاری خون هستند، توصیه می شود. ماش از نظر منگنز و سلنیوم که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند نیز غنی است و خوردن آن موجب پیشگیری از بیماری های مزمن می شود.

دانه ماش را از شب تا صبح در آب خیس کنید و آن را در جای نیم گرمی قرار دهید.

تقریبا به 250 گرم ماش احتیاج دارید.

بهتر است پوست روی ماش را قبل از مصرف کردن جدا نمائید.

 پس از خیساندن و آب کش کردن، آن را به آرامی زیر شیر آب بگیرید و سپس بگذارید در همان آب کش، کاملاً آبش جدا شود تا نپوسد.

 آن را در شیشه و یا سینی کوچک بریزید و پارچه مرطوبی روی آن بکشید و هر صبح و شب عمل شستن( به آرامی ) و آب کش کردن را تکرار کنید.

در تابستان وقتی هوا خیلی گرم است عمل شستن را سه بار در شبانه روز تکرار کنید.

در تمام این مدت ظرف را در محلی تاریک و نسبتاً گرم نگاه دارید. توجه کنید که باید اندکی آب در انتهای دانه ها وجود داشته باشد.

 اگر حرارت محیط حدود 22 درجه سانتی گراد و محل آن تاریک باشد، دانه خیلی زود جوانه می زند.

بسته به نوع دانه، بین سه تا پنج روز و گاهی بیشتر می توانید جوانه را از تاریکی درآورید و پشت پنجره رو به آفتاب بگذارید.

جوانه را همیشه مرطوب نگاه دارید تا اندکی بیشتر رشد کند ( آب کش کردن را فراموش نکنید).

 پس از یک تا دو روز ماندن در جلوی نور خورشید، جوانه آماده مصرف است.

جوانه ماش سرشار از مواد مغذی بوده و انرژی‌زای واقعی است.بهتر است بدانید جوانه‌ ماش ترد و خوشمزه بوده و طعم آن کمی شیرین است و هضم آن نسبت به ماش پخته شده راحت‌تر صورت می‌گیرد.

چند راهکار ساده برای اینکه چگونه جوانه ماش درست کنیم به سرعت

در واقع چینی‌ها و هندی‌ها از این جوانه در بسیاری از موارد آشپزی و نیز موارد درمانی بیشتر استفاده می‌کنند.به عنوان مثال برای مصارف درمانی در سم‌زدایی بدن و خاصیت ادرارآور بودن آن استفاده می‌ نمایند.بهتر است بدانید که جوانه ماش سرشار از ویتامین c است که این مقدار در ماش پخته وجود ندارد. جوانه ماش انرژی‌زای واقعی بوده و سرشار از مواد مغذی می باشد.جوانه‌های ماش برعکس دیگر سبزی‌جات که هرچه بیشتر رسیده می‌شوند خواص تغذیه‌ای آن‌ها کاهش می‌یابد، خواص خود را تا زمانی که به مصرف برسند حفظ می‌نمایند.

آن را یک بار دیگر به آرامی آب کش کنید و در ظرفی دربسته ای در یخچال نگه دارید و به تدریج مصرف کنید.

اگر بخواهید پوسته روی بعضی از جوانه ها ( مانند ماش یا سویا ) را از آن ها جدا کنید، جوانه آماده شده را در کاسه ای بریزید و آن را پر از آب کنید.

سپس به آرامی آن را هم بزنید. پوسته ها روی آب می آیند، ولی بهتر است پوسته ها را از جوانه ها جدا نکنید،

زیرا همین پوسته ها دارای مقدار زیادی فیبر هستند که برای کار دستگاه گوارش بسیار مفیدند.

بعضی از دانه ها مانند عدس، سویا، نخود، و مانند آن را یکی دو بار در روز زیر و رو کنید تا همه آنها هوا بگیرند و جوانه بزنند.

بعضی دانه ها زودتر و برخی دیرتر جوانه می زنند، ولی اگر دانه کهنه باشد جوانه نمی زند.

چگونه در خانه جوانه ماش درست کنیم

همیشه بهترین نوع دانه را بخرید و تا آنجا که ممکن است دانه هایی را بخرید که به آنها سموم نباتی نزده اند.

بدین گونه انواع مختلف موادمعدنی را با خوردن جوانه ها به بدن خود می رسانید.  

چند راهکار ساده برای اینکه چگونه جوانه ماش درست کنیم به سرعت

خواص حبوبات پس از جوانه زدن به بیشترین مقدار ممکن می رسد. جوانه ی حبوبات سرشار از آنزیم ها، پروتئین ها، ویتامین ها و مواد معدنی هستند. هنگامی که از جوانه ی حبوبات صحبت می کنیم، اغلب جوانه ی ماش را درنظر می آید، که بیش از دیگر جوانه ها استفاده می شود. اما از تمام حبوبات و دانه های دیگر را می توان جوانه تهیه کرد، مثلاً می توان از دانه ی آلفاآلفا (یونجه)، دانه ی آفتابگردان، انواع لوبیا، و نخود استفاده کرد. در فرآیند جوانه زدن مواد درون دانه ها تغییر می کند:نشاسته تبدیل به گلوکز و فروکتوز می شود، پروتئین با کمک آنزیم های درون دانه، هضم می شود و تبدیل به آمینو اسید و پروتئین های قابل هضم برای ما در می آید، و آب، ویتامین ها و مواد معدنی درون دانه افزایش می یابد. جوانه ی حبوبات قرن هاست که به دلیل فواید غذایی و خواص دارویی مورد استفاده قرارمی گیرد. جوانه ها را می توان به صورت خام خورد یا آب آنها را گرفت و یا کمی پخت و سپس میل کرد.

دیدگاه

جوانه حبوبات و غلات حاوی انواع ویتامین و مواد مغذی است. برای مثال جوانه گندم به دلیل داشتن منیزیم، روی، اسید فولیک، پتاسیم و فسفر به عنوان یک غذای مقوی محسوب می‌شود. از این گیاه برای درست کردن سمنو استفاده می‌شود که خود حاوی انواع مواد مغذی و ویتامین‌های گروه B است. جوانه سایر حبوبات و غلات هم به همین صورت حاوی مواد مغذی زیادی هستند. به همین دلیل تصمیم گرفتم به طرز تهیه جوانه گندم ، ماش، عدس و … بپردازیم.

جوانه عدس، گندم، جو، ماش و … حاوی اسید آمینه‌های زیادی که برای بدن مفید هستند. از سوی دیگر وقتی دانه را به جوانه تبدیل می‌کنید، نشاسته آن تبدیل به قند می‌شود. همچنین وجود اسیدهای چرب اشباع نشده هم از دیگر خواص جوانه حبوبات برای کودکان است. مصرف جوانه حبوبات باعث دفع استرس و نشاط می‌شود.

برای تهیه جوانه گندم در خانه به یک کیسه نخی، کمی آب و دانه نیاز دارید. دانه را برحسب علاقه و سلیقه خود انتخاب کنی. انواع حبوبات و غلات برای درست کردن غلات مناسب هستند.

برای درست کردن جوانه گندم وسایل زیر را آماده کنید:

طرز تهیه جوانه گندم حالا برای تهیه جوانه گندم در خانه ابتدا گندم را تمیز کرده و بشویید. بعد آن را به مدت ۴۸ ساعت در آب خیس کنید. در طی این مدت دو مرتبه آب گندم را عوض کنید. به محض اینکه گندم جوانه سفید رنگ زد، آن را داخل کیسه نخی بریزید. کیسه را ببندید و مدام آن را مرطوب کنید تا جوانه‌ها رشد کنند.

چگونه در خانه جوانه ماش درست کنیم

طول جوانه‌ها نباید از یک سانتی‌متر بیشتر شود. به طور کلی باید جوانه فقط سفید باشد و به قسمت سبز رنگ نرسد. در این صورت طعم آن تلخ می‌شود. تا زمانی که گندم داخل کیسه است، باید مرطوب باشند. به همین دلیل مدام آن را با آب خیس کنید.

حالا گندم‌ها را داخل چرخ گوشت بریزید تا له شود. جوانه گندم را داخل کیسه در فریزر نگهداری کنید. می‌توانید با این جوانه سمنو درست کنید و یا داخل سالاد بریزید.

جوانه عدس هم خواص زیادی به همراه دارد. برای درست کردن آن به صورت زیر عمل کنید:

همانند روش طرز تهیه جوانه گندم عدس را به مدت ۴۸ ساعت داخل آب خیس کنید تا جوانه بزند. بعد آن را داخل کیسه بریزید و مدام کیسه را مرطوب کنید. وقتی جوانه عدس به یک سانتی‌متر رسید آن را داخل چرخ گوشت بریزید تا له شود. در اینجا طرز تهیه جوانه عدس تمام می‌شود.

حالا مثل جوانه گندم می‌توانید آن را برای درست کردن سالاد استفاده کنید. اما توجه داشته باشید با همه خواصی که جوانه عدس به همراه دارد، برای کسانی که طبع سرد دارند، مناسب نیست.

برای درست کردن جوانه ماش مثل طرز تهیه جوانه گندم عمل کنید. مواد لازم برای درست کردن جوانه ماش عبارت است از:

برای درست کردن جوانه ماش ابتدا آن‌ها را تمیز کرده و بشویید. سپس به مدت ۲ روز در آب خیس کنید تا جوانه بزند. حالا ماش را داخل بطری بریزید و برای اینکه جوانه‌های آن رشد کند، روزانه چند مرتبه ماش را خیس کنید. بطری را با چاقو سوراخ کنید تا ماش خیس شده داخل آن بو نگیرد و بتوانید مدام آن را خیس کنید.

 وقتی جوانه ماش به اندازه یک سانتی‌متر رشد کرد، آن را داخل بطری بیرون بیاورید چرخ کنید. یکی از خواص جوانه ماش داشتن مقدار زیادی ویتامین C و آهن است. مصرف جوانه ماش به درمان کم خونی در کودکان کمک می‌کند.

برای درست کردن جوانه حبوباتی مثل نخود آن را به مدت ۴۸ ساعت در آب خیس کنید. در این مدت ۲ بار آب نخود را تعویض کنید. بعد آن را داخل کیسه بریزید و مدام کیسه را مرطوب کنید تا جوانه‌ها به اندازه یک سانتی‌متر رشد کنند. بعد نخودهای خیس جوانه زده را داخل چرخ گوشت بریزید تا له شود. حالا روزانه بین ۳ تا ۵ قاشق از این سالاد را میل کنید.

جوانه نخود به تقویت مغز و سیستم هورمونی بدن کمک زیادی می‌کند.

من در زمینه تولیدمحتوای وب و SEO فعالیت می‌کنم. در سودای شهرت و ثروت نیستم. بلکه اندیشه موفقیت مهمان تک تک لحظه های تنهایی منه.

اسم و ایمیل مرا در این مرورگر ذخیره کن.

با اپلیکیشن کرفس به وزن ایده‌آل خود برسید.

تهران٬ ونک- خیابان برزیل- خیابان شمس لاهیجانی- کوچه دوازدهم- پلاک ۸

@2019 – طراحی و توسعه تیم کرفس

چگونه در خانه جوانه ماش درست کنیم
چگونه در خانه جوانه ماش درست کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *