چگونه از عشق خود عذر خواهی کنیم

 
helpkade
چگونه از عشق خود عذر خواهی کنیم
چگونه از عشق خود عذر خواهی کنیم

چگونه باید از عشقمان عذر خواهی کنیم؟

 

در ادامه 6 گام برای عذر خواهی کردن را به شما آموزش می دهیم. با ایران ناز همراه باشید.

 

چگونه از عشق خود عذر خواهی کنیم

عذرخواهی کردن و بخشودن در نگاه اول شاید ساده به نظر برسد، اما یکی از پیچیده ترین مسایل مربوط به روابط انسانی هست؛ قطعا شما هم نمونه های فراوانی از قهر و آشتی های تکراری و بی دوام را در ذهن دارید و یا بارها مجبور شده اید دیگری ببخشید؛ در حالی که هنوز رنجش ناشی از ماجرای پیش آمده را در دل داشتید و همین عاملی شده برای اینکه این آشتی ها دوام نیاورد، شاید هم از دیگری خواستید شما را ببخشد ولی همچنان از رفتارهای غیردوستانه طرف مقابلتان متعجب و دلخور هستید و دلیل این رفتارها را درک نمی کنید.

 

بخش مهمی از کنشها و واکنشهای رفتاری ما متاثر از یادگیری مشاهده ای است. در واقع ما به همان ترتیبی رفتار می کنیم که در طی سالها شاهد آن بوده ایم؛ اما از طرفی بسیاری از ما نسبت به این الگوهای رفتاری آموخته شده احساس ناکارآمدی می کنیم. موضوع بخشودگی و عذرخواهی هم یکی از همین موارد است.

 

برای یک عذرخواهی موثر لازم است شش گام را طی کنیم :

 

گام اول : “من را ببخش!” مهم است که بدانید دقیقا چه عاملی موجب رنجش طرف مقابل شده است. بنابراین به او بگویید : “من می دانم که از من رنجیده ای و می خواهم که مرا ببخشی، اما هنوز نمی دانم که چه کار اشتباهی انجام داده ام؟ “

 

همسرمان را به هر دلیلی رنجانده ایم، لازم است به او پیشنهاد بدهیم که ما را ببخشد. بسیاری از ما در چنین مواقعی ترجیح می دهیم هیچ حرفی نزنیم و بدون هیچ اقدامی منتظر می مانیم تا با گذشت زمان موضوع رنجش خود به خود حل شود. درحالیکه این گام اول است، باید از او بخواهیم که ما را ببخشد، اما چون این یک پیشنهاد است، لازم است آمادگی شنیدن پاسخ منفی را هم داشته باشیم. در واقع شاید بهتر باشد بعد از این مرحله کمی زمان بدهیم و منتظر بمانیم و انتظار نداشته باشیم بلافاصله درخواست ما پذیرفته و رنجش خاطر تمام شود.

 

گام دوم : پذیرفتن اشتباه در مرحله ی بعدی، مهم است که بپذیریم اشتباه کرده ایم. پذیرش اشتباه در واقع زمینه ی درک مسئولیت پذیری را فراهم می کند. البته مهم است که بدانید دقیقا چه اشتباهی مرتکب شده اید و چه عاملی موجب رنجش طرف مقابل شده است. بنابراین به او بگویید : “من می دانم که از من رنجیده ای و می خواهم که مرا ببخشی، اما هنوز نمی دانم که چه کار اشتباهی انجام داده ام؟ “

 

گام سوم : پشیمانی شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در رابطه ای شما یا طرف مقابلتان برای کوتاه کردن ماجرا یا پرهیز از تنش بلافاصله متوسل به عذرخواهی شوید، اما هر دو طرف می دانید که این صرفا یک راه فرار است. بنابراین برای اینکه عذرخواهی شکل واقعی و حقیقی پیدا کند، مهمترین شرط آن پشیمانی است. اگر حس می کنید شما یا همسرتان از کاری که کرده اید، پشیمان نیستید لزومی به عذرخواهی نیست. درواقع این یک شرط اساسی برای طلب بخشش هست و تا زمانی که شخص از کارش پشیمان نیست، لزومی هم به عذرخواهی نیست. اما برای کمک به درک بهتر رفتارش می توان از او خواست که خودش را به جای طرف مقابل بگذارد و احساساتش را بیان کند. این تمرین کمک می کند ارزش اخلاقی عذرخواهی بدرستی برایش درونی شود.

 

گام چهارم : توضیح و دلیل بسیاری از اوقات با وجودی که سه مرحله اول انجام شده است، اما رنجش همچنان باقی ست. اگر برای کار اشتباهی که مرتکب شده ایم، دلایلی داشته باشیم و آنها را بیان کنیم و به دیگران هم فرصت توضیح و بیان دلایلشان را بدهیم، در واقع برای بخشیدن و بخشیده شدن انگیزه بیشتری فراهم کرده ایم. بنابراین کمی زمان بگذارید و در شرایطی که هر دو آرام تر شده اید، دلایل خود را توضیح دهید. البته دقت کنید که قرار نیست چیزی را توجیه کنید. این دلایل شامل مواردی می شود که خارج از کنترل و توان شما بوده است.

 

گام پنجم : تکرار نکردن یکی دیگر از مهمترین شرط های یک عذرخواهی واقعی تصمیم جدی برای تکرار نکردن آن اشتباه هست. بنابراین اگر به نظر شما عذرخواهی واقعی انجام شده و بعد ناخواسته دوباره همان اشتباه اتفاق افتاده، عذرخواهی او را بپذیرید و تاکید کنید که چون واقعا قصد انجامش را نداشته، اشکالی ندارد.

 

گام ششم : جبران کردن جبران کردن مرحله ی تکمیلی یک عذرخواهی واقعی و کامل است. پیشقدم شوید و بگویید که: “بخاطر اشتباهم متاسفم و می خواهم جبران کنم.” با جبران کردن نشان می دهیم مسئولیت کار اشتباهمان را پذیرفته ایم و احساس طرف مقابل را به خوبی درک کرده ایم. این کار باعث می شود هم طرف مقابل را خوشحال کنیم و هم خودمان احساس بهتری داشته باشیم.

 

نکته هایی برای معذرت خواهی

 

انتقاد را با گشاده رویی بپذیرید در مجادله ای که هر دوی شما تصور می کنید حق با شماست و مشکل مربوط به طرف مقابل می باشد به ویژه اگر قبلا نیز مکررا بر سر موضوع فعلی بحث کرده اید, لطفا انتقاد همسر خود را با روی باز و به راحتی گوش کنید.

 

گذشته را یاد آوری نکنید به چیزی که اکنون در حال روی دادن است توجه کنید . اتش آور معرکه شدن راهی به جایی نخواهد برد و با فراموش کردن گذشته زودتر به توافق می رسید.

 

آنتراک دهید در اوج بحث فشار خونتان بالا می رود و تپش قلبتان بالا می رود و ممکن است چیز هایی بگویید که لزوما بیان آنها منظوری ندارید . همیشه به مکانی خلوت نیاز دارید که در آن از هم جدا شده آرام گرفته و افکار خود را جمع کنید.

 

محیط دور برتان را درست کنید محیط اطراف تاثیر مستقیمی روی احساسات ما دارد. عصبانیت یک احساس خشن است اما با مراقبت همراه با توجه محبت آمیز همیشه می توان آن را کنترل کرد.

 

به او بگویید که دشمن اش نیستید

اگر به آرامی در مورد موضوعی بحث می کنید و همسرتان به یکباره صدایش را بالا برده و از کوره در می رود کافی است به طرفش رفته و او را نوازش کنید دست خو را به آرامی در دستش قرار دهید تا بفهمد که این مجادله بی اهمیت است.

 

جمله ای دلپذیر به او بگویید گاهی اوقات فراموش کردن حرفهای آزار دهنده کسی که دوستش دارید مشکل به نظر می رسد اما اگر چیزی قابل تعریف را با آن بیاموزید روبه رو شدن با مسائل بسیار آسان تر خواهد شد.

 

چگونه از عشق خود عذر خواهی کنیم

مشکل ترین کلمه را به زبان بیاورید یک عذر خواهی واقعی می تواند یکی از دشوارترین پیشنهاداتی باشد که ما ارائه می دهیم! بر خلاف تصور عموم همه افراد قادر به زبان آوردن این کلمه بوده و تا به حال هیچ کس بعد از گفتن آن غش نکرده است.

 

برای عصر برنامه ریزی کنید بعد از اینکه در خانه اوضاع آرام شد برای آزاد شدن فکرتان از مجادله برای انجام فعالیت تفریحی آماده شوید اگر همسر یا نامزادتان قبلا برای رزرو بلیط سینما یا هر چیزی اقدام می کرد این بار شما پیش قدم شوید و این کار را انجام دهید.

 

ببخشید و فراموش کنید عذر خواهی تنها به این معناست که بگویید متاسفید بلکه باید آن اتفاق را برای همیشه فراموش کنید. در حقیقت فراموشی باعث می گردد که مسئله مورد نظر راه بازگشت و سرایت دوباره به رابطه تان را نداشته باشد.

 

بگویید که دوستش دارید هنگامی که می خواهید به حالت اشتی و صلح برگردید به دوستتان بگویید که دوستش داردی. اطمینان دادن در مورد این موضوع که احساس شما نسبت به همسرتان هیچ گاه و تحت هیچ شرایطی تغییر نخواهد کرد,بسیار خوب است.

همه ما گاهی رفتاریا کار اشتباهی انجام می دهیم که باعث دلخوری دوست یا خانواده و نزدیکانمان می شود و مجبور به عذرخواهی می شویم. اما ممکن است شیوه درست عذرخواهی کردن را ندانیم و فقط از واژه هایی نظیر «ببخشید»، «متأسفم» استفاده کنیم غافل از این که با این واژه ها نمی توانیم آسیبی را که به طرف مقابل خود وارد کرده ایم، رفع کنیم بنابراین باید روش صحیح معذرت خواهی را بدانیم و درست آن را بکار بریم ؛ برای این امر این بخش از نمناک را با دقت مطالعه کنید.

مانند هر کودکی که قبل از نقاشی کشیدن ابتدا یاد می گیرد که چگونه متناسب، موزون و زیبا رنگ آمیزی کند و در رنگ آمیزی کردن از خط بیرون نمی زند و توازن دارد و گرفتار افراط و تفریط نمی شود. عذرخواهی هم یک هنر رفتاری است که نه باید بیش از حد باشد تا به عزت نفس تان صدمه بزند و نه آنقدر درعذرخواهی کردن کوتاهی کنید که دیگران از شما به خاطر جبران نکردن اشتباهاتتان دلگیر شوند. افرادی که مدام برای کارهای کرده و ناکرده خود عذرخواهی می کند، بعد از یک مدت باعث می شود که دیگران حتی در یک اختلاف جدی که خطایشان آشکاراست، نیز قادر به عذرخواهی نباشند. پس مانند هر هنر دیگری، باتمرین و ممارست، برای ارتقاء زندگی خود این هنر را نیز بیاموزید.

 

برای عذرخواهی کردن باید به رفتار و اشتباه تان که باعث دلخوری دوستتان شده اشاره کنید و به دلیل همان اشتباه از او دلجویی کنید و جملات کلی که بیان نمی کند از کدام کارتان پشیمانید مانند اگر باعث ناراحتی ات شده ام، مرا ببخش ، بپرهیزید زیرا عذرخواهی باید خیلی ساده، صریح و مصداقی باشد مثلا بگویید:برای اینکه به فلانی گفتم تو آدم خسیسی هستی، مرا ببخش و اگر کارتان علتی داشته علت آنرا هم بیان کنید و بگویید که چرا چنین خطایی را مرتکب شده ایدتا طرف مقابل شما فکر نکند از او متنفر هستید.

برای عذر خواهی کردن لازم است درست و به موقع این کار را انجام دهیدزیرا انجام غلط یک کار آسیب بیشتری نسبت به انجام ندادن آن کاردارد. زمانی که خودتان قبول داشتید که کار خطایی انجام دادید زمان واقعی عذرخواهی شما است نه اینکه وقتی که کسی از شما رنجیده است. پس اگر فقط به خاطر رفع کدورت و دلخوری و ترس از خراب شدن رابطه تان ، عذرخواهی کنید، در این کار موفق نمی شوید و ممکن است باهم بحث تان بشود و دلخوریها عمیق ترشود. برای پیشقدم شدن برای عذرخواهی باید قبول کرده باشید که کارتان اشتباه بوده است حتی اگر طرف مقابل شما دلخور نشده یا بروز نداده باشد. برای قبول خطای خود با زبان بدن و بار معنایی کلمات احساستان را به طرف مقابلتان بفهمانید. در انتخاب کلمات دقت کافی داشته باشید و آنها را سر سری بیان نکنید تا طرف مقابلتان بفهمد که نقش بازی می کنید و احساستان واقعی نیست زیرا زبان بدن رسواکننده است و احساس طرف مقابلتان در این زمینه اشتباه نخواهد کرد. پس زمانی عذر خواهی کنید که اشتباه خود را پذیرفته باشید.

چگونه از عشق خود عذر خواهی کنیم

 

به کار بردن کلماتی مثل «ببخشید»، «معذرت میخواهم» یا «وای! اشتباه کردم» و … ، پیش زمینه های عذرخواهی هستند و عذرخواهی واقعی محسوب نمی شوند. این نوع عذرخواهیها برای کارهای سطحی مانند پریدن به میان حرف کسی یا تنه زدن به کسی در خیابان مفید است و برای زمانی که احساسات طرف مقابل را عمیقا جریحه دار کرده ایم، مؤثر نیستند. برای افرادی که رنجش یا کدورت در قلب او ایجاد کرده ایم ، معذرتخواهی صحیح و مؤثر است که پاسخی عاطفی، همدلانه و از صمیم قلب بدهیم. یعنی از ته قلب و برای رفتار خاصی معذرت خواهی انجام بدهیم . باید بدانید معذرت خواهی با جبران تفاوت دارد ، برای جبران کردن تغییراتی در رفتار شما ایجاد می شود. در صورت جبران نکردن کارها و رفتار اشتباه موقتا دلخوری برطرف میشود و دفعه بعد هنگام به وجود آمدن دلخوری دیگر عذرخواهی تان فایده ندارد.

انتظار بخشش فوری از طرف مقابل نداشته باشید و به او زمان دهید تا از نظر روحی آماده شود.و بعد از اینکه معذرت خواهی بگویید:«می دانم که هنوز برای بخشیدن من آمادگی نداری، و درکت می کنم. فقط می خواستم بگویم که خیلی معذرت می خواهم. لازم نیست همین حالا من را ببخشی، به اندازه ی کافی وقت داری تا متوجه شوی کاملا تغییر کرده ام.»

 

بهتر است از تکرار این اشتباه در آینده اجتناب کنیم و قبل از هر کار و سخنی که از دهان مان بیرون می آید اندیشه کنیم وسپس برای جبران قدم برداریم و قادر باشیم تغییراتی در آینده ایجاد کنیم تا دیگر آن اتفاق نیفتد؛ این یک شیوه برای ارزش گذاشتن برای کسی است که از او عذرخواهی می کنیم.

برای همه زن و شوهرها پیش می آید که گاهی ناخواسته به علت یک اختلاف نظر یا سوء تفاهم شروع به جر و بحث و دعوا می کنند و یکدیگر را می رنجانند اما این رنجش با کوتاه آمدن یکی از آنها و عذرخواهی برطرف می شود و باعث ایجاد شکاف بزرگ در زندگی نمی شود. معذرت خواهی مهارتی ضروری در ازدواج و زندگی مشترک است که باید همه همسران این مهارت را بیاموزند و بدانند پس از بگو مگو و بروز دعوا یا قهر در رابطه، چطور از همسر خود به بهترین نحو معذرت خواهی کنند . در این بخش از نمناک چند روش برای عذرخواهی عاشقانه از همسر را آورده ایم .

عذرخواهی از همسر به چه معناست؟

معذرت خواهی بدین معنی نیست که شما همیشه مقصرهستید بلکه ممکن است ناراحتی به دلیل تفاوت نظر و عقیده به وجود آید که در این صورت فردی که قوی تر است و گذشت بیشتری دارد ، غرور خود را کنار می گذارد و از دیگری معذرت خواهی می کند . در رابطه زناشویی اشتباه کردن، قبول اشتباه، احساس خجالت و عذرخواهی بابت آن نشان دهنده ضعیف بودن شما نیست بلکه نشان می دهد “شما آنقدر بزرگ و بالغ شده اید که اشتباهاتتان را پذیرفته اید .

1. اگر همسرتان از دست شما عصبانی شده و رنجیده است باید بررسی کنید که او از کدام حرفتان ناراحت شده است .

2. از روی چهره همسرتان تشخیص دهید که او از مسئله خاصی ناراحت شده و یا صرفاً کمی دلبری می کند و کارهای او ناز و ادای زنانه است در این صورت می توانید با چند کلام زیبا ، ناراحتی را از دل همسرتان در آورید.

چگونه از عشق خود عذر خواهی کنیم

3. اگر همسرتان از شما ناراحت شده ، از او کناره گیری نکنید بلکه با زدن حرفهای قشنگ ناز او را بخرید.

4. پس از ناراحتی همسرتان شما اخم نکنید و بابت کار یا رفتارتان عاشقانه از او عذرخواهی کنیدو قول دهید آن کار یا رفتار را دیگر تکرار نخواهید کرد و او را دوست دارید .

5. اگر شما فقط با کارهای خود به همسرتان نشان دهید که از کارتان پشیمانید سخت در اشتباهید زیرا قوی ترین حس یک بانو حس شنوایی اوست پس قبل از دیدن معذرت خواهی در عملتان از او با زبانتان معذرت خواهی کنید.

6. از همسرتان سریعا عذرخواهی کنید و در معذرت خواهی از همسر تعلل نکنید زیرا در صورت تعلل زیاد میزان ناراحتی همسر شما بیشتر خواهد شد .

7. بعد از عذرخواهی هدیه ای کوچک و یا حتی چند شاخه گل برای همسرتان هدیه بگیرید.

8. اگر هنگام معذرت خواهی فرزندتان در کنار شما بود خجالت نکشید و از همسرتان محترمانه عذرخواهی کنید تا آنها عذرخواهی را از شما بیاموزند.

1. اولین واکنشی که آقایان پس از ناراحتی از حرف همسر خود نشان می دهند ، سکوت کردن و یا اخم و بی محلی است . در این زمان خانم ها باید به آنها زمان دهند تا با خود خلوت کنند.

2. اگر همسر شما سکوت نمی کند و غر می زند بگذارید این کار را انجام دهد زیرا آقایان نیاز به زمان دارند و روند کند تری را در این زمینه نسبت به خانم ها طی می کنند .

3. سریع معذرت خواهی نکنید و بعد از گذشت ده دقیقه این کار را انجام دهید زیرا در صورت معذرت خواهی سریع فقط با عمیق تر شدن ماجرا مواجه خواهید شد.

4. پس از معذرت خواهی دوباره ماجرا را بازگو نکنید و این طور نشان دهید که اتفاقی نیافتاده است.

5. بعد از عذرخواهی به همسرتان زمان دهید تا عذرخواهی تان را بپذیرد و توقع نداشته باشید که او بلافاصله بعد ار عذرخواهی شما را در آغوش بگیرد.

6. بعد از عذرخوهی برای نشان دادن اینکه به او اهمیت می دهید به کارهایی که او دوست دارد یا متعلق به اوست بپردازید .

7. پرداختن به کارهایی که همسرتان دوست دارد و یا از شما می خواهد را انجام دهید برای آقایان خیلی بهتر از معذرت خواهی کلامی است زیرا آقایان بیشتر از اینکه متکی به کلام باشند متکی به عملند.

8. نمناک توصیه می کند در برابر فرزندانتان از همسرتان عذرخواهی کنید تا آنها طریقه عذرخواهی را یاد بگیرد.

9. به صورت کلامی و با بیان جملات محبت آمیز بگویید که کار یا رفتارتان اشتباه بوده و حق را به او بدهید.

برای همه زن و شوهرها گاهی پیش می آید که همسرشان را ناخواسته برنجانند یا سوءتفاهمی ایجاد شود که موجب آزردگی خاطر طرف مقابل شود. چرا که همه ما انسان هستیم و گاهی در روابطمان اشتباه می‌کنیم و این امر اجتناب ناپذیر خواهد بود. اما اینکه بلد باشید چطور از همسرتان معذرت‌خواهی کنید و موضوع را از دلش در آورید، مهارتی ضروری در ازدواج و زندگی مشترک است. در این مقاله بیان میکنیم در صورت بروز دعوا یا قهر در رابطه، چطور میتوانید از همسر یا شوهرتان به بهترین نحو معذرت‌خواهی کنید و چند روش برای عذرخواهی عاشقانه از همسر نیز به شما پیشنهاد میکنیم.

فهرست مطالب

ما همه انسان‌های ناقصی هستیم و ممکن است در جاهای مختلف اشتباه کنیم. بنابراین اینکه وقتی اشتباهی مرتکب می‌شوید، آن را بپذیرید از اهمیت بسیاری برخوردار است. از اشتباهاتتان درس بگیرید و تلاش کنید به یک شخص بهتر و همسر بهتری تبدیل شوید.

الزاما شما همیشه مقصر نیستید که بخواهید معذرت‌خواهی کنید. گاهی اصلا درست و غلطی وجود ندارد، بلکه مشکل تنها تفاوت نظر و عقیده است. نباید بین شما بخاطر غرور و قدرت دعوا شود. هر یک از شما، به عنوان زن یا شوهر، باید غرور را کنار بگذارید تا بتوانید از خود فارغ و با همسرتان یکی شده و با یکدیگر رشد کنید.اشتباه کردن، قبول اشتباه، احساس خجالت و عذرخواهی بابت آن به این معنی نیست که شما همسرِ ضعیفی هستید. “ضعیف” بودن یک اصطلاح کلیشه‌ای استاندارد بریتانیایی است که برای هوش احساسی به کار می‌رود. عذرخواهی و بیان تاسف به این معنی است که شما آنقدر بزرگ و بالغ شده‌اید که اشتباهاتتان را بپذیرید، از صمیم قلب بابت آنها عذرخواهی کنید و با خود عهد ببندید که دیگر آن اشتباه را تکرار نکنید.بنابراین، اگر تردید دارید که بگویید متاسفم یا نه، پاسخ این است که بله، بگویید.

گاهی اوقات، همسرتان آمادگی ندارد که همان موقع شما را ببخشد. صبور باشید. بسته به شدت اشتباه و شرایط موجود، ممکن است همسرتان همچنان ناراحت، عصبانی و ناامید باشد و هنوز به زمان نیاز داشته باشد.

چگونه از عشق خود عذر خواهی کنیم

اما اگر باتوجه به شرایط احساس میکنید، زمان مناسب برای آشتی با همسر و عذرخواهی از او فرارسیده است، طبق مراحل زیر عمل کنید:

قبول کنید که اشتباه کردید

این مرحله، مهم‌ترین مرحله است. قبول کنید که مشکلی دارید. تا زمانی که قبول نکنید اشتباه کرده‌اید، معذرت‌خواهی‌تان صادقانه، معنی‌دار و واقعی نخواهد بود زیرا این موارد از حالت‌های چهره و طرز برخوردتان مشخص خواهد شد. بنابراین، یاد بگیرید که اشتباهات خود را قبول کنید. مسئولیت اعمال خود را بپذیرید.

قبول کنید که به احساس همسرتان صدمه زدید

وقتی شخصی که دوستش داریم اشتباهی مرتکب شود، ما همه احساس می‌کنیم که آسیب دیده‌ایم. بنابراین، همیشه این موضوع را در نظر داشته باشید. به احساسات همسرتان احترام بگذارید. خودتان را جای او قرار دهید. “متاسفم که احساس کردی من به اندازه کافی به کمک به تو و بیرون گذاشتن زباله‌ها اهمیت ندادم. من چنین قصدی نداشتم.”

متواضعانه از همسرتان بخواهید شما را ببخشد

بهترین روش برای معذرت‌خواهی از همسر به صورت شخصی، حضوری و رو در رو است. سعی کنید عذرخواهی را ننویسید یا به شکل پیام یا ایمیل نفرستید، حتی اگر ترجیح می‌دهید یک نامه‌ی عذرخواهی برای همسرتان بفرستید. اگر نمی‌توانید معذرت‌خواهی را به زبان بیاورید، کمی عمیق‌تر به قضیه نگاه کنید و از خود بپرسید چه چیزی مانع بیان این جمله می‌شود؟ آیا دلیلش این است که نمی‌دانید چگونه بدون ایجاد دعوا با همسرتان ارتباط کلامی برقرار کنید؟ اگر دلیلش همین است، پس امروز این کار را یاد بگیرید.

عذرخواهی باید کاملا صادقانه و صمیمانه باشد، نه اینکه فقط برای راضی کردن همسرتان چیزی را به زبان آورید. علاوه بر این، علت عذرخواهی را مشخص کنید. سعی کنید این عذرخواهی را با موارد دیگر همراه نکنید. هر بار بر یک موضوع تمرکز کرده و یک بار عذرخواهی کنید.گذشته از این، در هنگام معذردت‌خواهی، از جملاتی که با “من” شروع می‌شوند، استفاده کنید. مثلا، به جای این که بگویید متاسفم، بگویید من بابت … متاسفم. انتخاب لغت مناسب، مهم است.یک معذرت‌خواهی صمیمانه به ایجاد یا عدم ایجاد اعتماد مجدد کمک می‌کند، مهارت شما در برقراری ارتباط را بیشتر کرده، و صمیمیت موجود در ازدواج را افزایش می‌دهد.

جملات پیشنهادی مناسب برای معذرت خواهی از همسر:دو الگوی زیر را برای شروع مکالمه استفاده کنید. الگوی 1: بخاطر (کاری که انجام داده‌اید را بیان کنید) و احساسی که در تو ایجاد کرد، متاسفم. من اشتباه کردم (بگویید برای بهبود شرایط چه کار خواهید کرد). الگوی 2: بخاطر (کاری که انجام داده‌اید را بیان کنید) متاسفم و مسئولیت همه چیز را به عهده می‌گیرم. دفعه بعد، (بگویید برای بهبود شرایط چه کار خواهید کرد).

گاهی اوقات، پس از تشخیص شدت درد و رنجی که در فرد مورد علاقه‌تان ایجاد کردید، بخشیدن خودتان کار سختی است. همان‌طور که باید همسرتان را ببخشید، باید برای خودتان نیز احساس دلسوزی کنید. بخشیدن خودتان، احساس اطمینان و دلگرمی بیشتری به شما می‌دهد و بنابراین می‌توانید تلاش کنید تا همسر بهتری شوید.

وقتی به همسرتان می‌گویید که بابت چیزی متاسفید، گفتن این جمله تمام مشکلات را حل نمی‌کند. این جمله فقط بدان معنی است که می‌دانید چیزی نادرست است. و باید در ادامه بگویید که تلاش می‌کنید دفعه بعد بهتر عمل کنید. ممکن است همان اشتباه را دوباره تکرار کنید اما از خود بپرسید:

پرسیدن چنین سوالاتی از خودتان، کمک می‌کند همسر بهتری شده و اشتباهات یکسان را تکرار نکنید. همچنین خواهید توانست برای پیشرفتتان کمک‌های لازم را دریافت کنید.

به همسرتان نشان دهید که قصد دارید برای جلوگیری از تکرار این اشتباه، چه کارهایی انجام دهید. لیستی از کارها و چیزهایی که برای جلوگیری از تکرار مجدد این اشتباه انجام خواهید داد، تهیه کنید.

اگر فکر می کنید این کار به شما کمک می‌کند، لیستی از کارهایی که می‌توانستید انجام دهید را بنویسید. در مورد عدم پرداخت صورتحساب، یک راه حل عالی این است که روی تقویم یا تلفنتان یک یادآور نصب کنید.حالت ایده‌آل این است که با کمک همسرتان، یک برنامه عملی تهیه کنید. اگر به تنهایی این برنامه را تهیه می‌کنید، از همسرتان بخواهید داده یا بازخوردی ارائه دهد.با پرسیدن نظر همسرتان، او متوجه تلاش شما برای بهتر شدن خواهد شد. این نشان می‌دهد که شما به نظر او احترام می‌گذارید.

تاثیر عمل بیشتر از حرف است. بنابریان، به جای حرف زدن، عمل کنید. خود را متعهد کنید که یک اشتباه یا مشکل را تکرار نکنید. تمرین کنید. تلاش کنید تا اشتباهاتتان را جبران کنید. رفتار خود را تغییر دهید. با تبدیل شدن به یک انسان بهتر، همسرتان نیز متوجه پیشرفت شما خواهد شد. این کار احساس تردید و ترس از تکرار مجدد یک اشتباه را از بین می‌برد.به عبارت دیگر، عمل کردن به برنامه‌ی عملی تهیه شده یکی از راه‌های برقراری ارتباط مجدد با همسر پس از بحث یا دعوا است.

برای پایان دادن به ناراحتی و رنجش همسر به کمک یک عذرخواهی عاشقانه، علاوه بر هفت مرحله‌ی ذکر شده، از یکی از روش‌های زیر استفاده کنید.

پس از اینکه خالصانه احساس تاسف کردید، همسرتان را در آغوش بگیرید. گرفتن دست‌ها و تماس جسمی به برقراری مجدد ارتباط بین شما کمک می‌کند. مراقب احساسِ همسرتان باشید. اگر نمی‌خواهند آنها را لمس کنید، به آنها فضای کافی داده و به آنها احترام بگذارید. آنها را وادار به انجام کاری نکنید.

برای همسرتان گُل مورد علاقه‌اش را خریده یا یک هدیه‌ی عاشقانه‌ی جذاب به او تقدیم کنید. فراموش نکنید که یک نوشته‌ی صمیمانه شامل “متاسفم” را نیز به آن اضافه کنید. اگر زبانِ بیان عشقِ در همسرتان هدیه دادن باشد، این کار مفید خواهد بود. همچنین می‌توانید غذای مورد علاقه‌اش را بپزید و با این کار، هنگام صرف غذا او را شگفت‌زده کنید.

در انجام کارهای روزمره، همچون شستن ظرف‌ها در هنگام تماشای برنامه مورد علاقه‌تان، به همسرتان کمک کنید. حتی بهتر است برخی از کارهای روزمره که وظیفه همسرتان است را نیز انجام دهید. اگر زبانِ بیانِ عشق در همسرتان، انجام کاری باشد، این روش به شما کمک خواهد کرد.

به عنوان مثال، نگویید بخاطر انجام X متاسفم اما واقعا تقصیر من نبود. استفاده از چنین عباراتی، مسئولیت آنچه انجام شده را از دوش شما برمی‌دارد.

تلاش زیاد برای آوردن دلایل اشتباه برای آنچه انجام دادید. دیگران، الکل، مکان، اشیاء، زمان، و موارد دیگر را مقصر ندانید. شما یک فرد بالغ و یکی از طرفین این ازدواج هستید. مسئولیت آنچه انجام داده، یا انجام نداده‌اید را بر عهده بگیرید.

فقط نگویید بخاطر حرفی که زدم متاسفم. متاسفم یک کلمه‌ی جادویی نیست که پس از گفته شدن بتواند آسیب وارده شده را برطرف کند. صادق بوده و مطمئن باشید عملکرد شما در آینده می‌تواند چیزی که گفته‌اید را جبران کند. هرگز احساسات همسرتان را نادیده نگیرید. درست است که ما هریک باید مسئولیت احساس خود را بر عهده بگیریم، اما تمام احساس‌ها وقتی منتقل می‌شوند، سزاوار احترام هستند.

معذرت‌خواهی به معنای قبول کاری است که انجام داده یا انجام نداده‌اید و در نهایت تاثیر منفی روی همسرتان گذاشته‌ است. مهم‌تر این که، زمان معذرت‌خواهی، زمان مناسبی برای درخواست چیزی کنید، که آن نیز خود نوعی مهارت خاص نیاز دارد، نیست.

در یک کلام

عذرخواهی از همسر به این معنا نیست که شما شریک عاطفی ضعیفی هستید یا اینکه الزاما خطاکارید. بلکه به این معناست که برای رابطه تان ارزش قائلید، فروتن هستید و برای بهتر شدن رابطه(لینک به مقاله بهبود رابطه) تلاش میکنید. بهترین روش عذرخواهی این است که خالصانه معذرت بخواهید و سپس اشتباهتان را جبران کنید یا برای حل مشکل پیش آمده اقدام نمایید.

برای معذرت خواهی از همسر اقرار کنید که اشتباهاتی انجام داده اید و احساسات همسرتان را جریحه دار کرده اید. فروتنانه از همسرتان بخواهید شما را ببخشد و اجازه دهیداو بداند شما پشیمان هستید. خودتان هم خودتان را ببخشید. در محله بعد مشکل را ریشه یابی کنید و برای حل مشکل و جبران اشتباهات برنامه ریزی نمایید.برای معذرت خواهی عاشقانه از همسر، میتوانید او را در آغوش بگیرید و ببوسید یا با یک هدیه او را غافگیر کنید و  در انجام مسئولیت ها به او کمک کنید.هنگام عذرخواهی از همسر از کلمه “اما” استفاده نکنید و بهانه نیاورید. آزردگی همسرتان را نادیده نگیرید و در برابر پیش قدم شدن برای عذرخواهی، چیزی از او طلب نکنید.

 

عشقت رو جذب کن

میخوای یاد بگیری چطور روز به روز بیشتر قلب عشقتو بدست بیاری؟ چطور یه رابطه موفق منجر به ازدواج داشته باشی؟ چطور یه زندگی مشترک موفق داشته باشی؟ پس فرصت را از دست نده! تو هم به جمع دنبال کنندگان پیج رادیو عشق در اینستاگرام اضافه شو…

عضویت در خبرنامه رادیو عشق

105 بازدید

چگونه از عشق خود عذر خواهی کنیم

94 بازدید

102 بازدید

131 بازدید

264 بازدید

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

مشترک نمی شومدریافت همه دیدگاه های این نوشتهفقط دریافت پاسخ دیدگاه های خودم

سلام من ۲۰.سالمه ، ۷ ماهه ک با پسری دوست هستم قصدمون ازدواجه فامیل هم هستیم، وقتی بهش میگم تو منو دوست نداری یا بهم توجه نمیکنی انقدر ناراحت میشه ک حد نداره واقعا هم همه کار واسم میکنه. شده دو ساعت تو راه باشه بیاد شهرمون که واسه دو دقیقه پشت پنجره ببینه منو واقعا دوسم داره ولی تا یه کوچولو توجهش کم بشه سریع بهم میریزم خیلی ناراحت میشم خیلی حساس شدم اونم خیلی حساس شده الان نمیدونم تقصیر من بوده ک گفتم توجهت کمتر شده ؟من باید معذرت خواهی کنم؟ ازش معذرت خواهی کردم ولی خیلی دیر قبول میکنه چندروز سرد شده باهام الان باید منت کشی کنم یا سرد باشم مثل خودش چیکار کنم کمکم کنید

سلام دوست گرامی اشاره کردید نسبت به کم شدن توجه از سمت او واکنش منفی دارید و او نیز از این ماجرا بهم می‌ریزد. این مساله نشان می‌دهد شما نیاز به توجه دارید و می‌خواهید او تمام این نیاز را برطرف کند. پس این حساسیت شما باید بررسی بیشتری شود که چرا تا این حد نسبت به بی‌توجهی واکنش منفی دارید. پس ابتدا این مشکل فردی را با کمک مشاور حل کنید.

سلام خسته نباشید. من دوساله با آقایی دوستم. به تازگی اومدن خاستکاری و الان خانواده م هم درجریان هستند. ولی من درمورد یک موضوعی نگرانم. وقتی دعوامون میشه و ناراحتی پیش میاد اگر نامزدم معذرت خواهی کنه من سعی میکنم زود فراموش کنم و گاهی حتی تظاهر میکنم که قضیه حل شده واسم و سعی میکنم مثل قبل رفتار کنم ولی وقتی من از ایشون بابت اشتباهاتم معذرت خواهی میکنم فرقی نمیگنه کوچیک باشه یا بزرگ ایشون خیلی سخت معذرت خواهی من رو قبول میکنن.هرچقدرم که محبت میکنم یا تلاش میکنم برطرف بشه بازم نتیجه ای نمیگیرم.بی محلی میکنه سرد حرف میزنه چ معمولا چند روز ادامه داره و باعث میشه ناراحتی های قبلی هم دوباره گفته بشه منم دیگه خسته میشم و رفته رفته این میشه یه دعوای بزرگتر. من باید چه رویه در پیش بگیرم؟ چیکار کنم که وضعیت بهتر بشه؟

سلام دوست گرامی همسر شما باید مهارت ارتباطی را یاد بگیرند و لازم هست منطقی و با درایت با ایشان صحبت کنید و در مورد این مشکل کاملا ایشان را روشن کنید. اینکه ایشان نمیتوانند معذرت و عذرخواهی شما را بپذیرند در واقع امکان و فرصت اینکه شما از اشتباهتان پشیمان بشید را از شما میگیرند با ایشان حتما صحبت کنید و عواقب این رفتارشان را توضیح بدهید

سلام.خسته نباشید.من بااقایی ۲۷ساله در دوره اشنایی برای ازدواج هستم.ایشون خانواده خوبی دارن و مرد کاری و مهربونی هستن و مطمئنم که خوشبخت میشم با وجود خصوصیات خوبی که ایشون دارن…مشکل اینجاست که ایشون در مقابل کوچک ترین اشتباهات من ناراحت میشن و گاهی بددهنی میکنن و بعضی اوقات حتی تهدید…..من اینقد ایشون رو دوس دارم که بعداز گذشت چندساعت حتی بدترین حرفا و تهدیداشونو یادم میره و ذره ای از دوست داشتنم کم نمیشه…بددهنی و کمی شکاک بودن ایشون ریشه در گذشتشون داره و بخاطر نامزدیه ناموفقشون….قبول نمیکنه که بره مشاوره….حالا موندم چیکار کنم ایا درست میشه نمیشه…ممنون میشم راهنماییم کنید❤

سلام دوست گرامی مهم ترین اتفاق در زندگی هر فرد، انتخاب همسر و شریک زندگی اش است. افراد بیش از نیمی عمر خود را با همسر و فرزندان خود سپری می کنند. پس این که چه کسی شریک زندگی من باشد بسیار مهم است و لازم و ضروری است حد تعادل را رعایت کرده و برای یک زندگی موفق پیش از ازدواج همه جوانب را در نظر گرفت و به دور از احساسات عاطفی و هیجانات تصمیم گرفت شما در مورد خواسنگارتان به چند نکته منفی اشاره کردید : ۱-بددهنی ۲-شکاک و بددل بودن ۳-زود عصبانی شدن

و نکات مثبت اعلامی علاقه شما به ایشان هست که فراموش میکنید رفتار ایشون رو مهربون هستند خانواده دار هستند

اما دوست عزیز اینکه گفتید مطمئن هستید که با ایشون خوشبخت میشید چ تضمینی در رابطه هست؟ الان شما بخاطر تازه بودن رابطه خاضر به بخشش و فراموشس هستید اما فکر میکنید پس لز شروع زندگی مشترک و یکنواختی رابطه بازهم راحت فراموش میکنید؟ شما مطرح کردید که این رفتارها از گذشته و تجربه بدی هست که دارند اما بیشتر از کمبود و یا زیاد بودن عواطف است و نشانه ضعیف بودن ایشان است. شما در مقابل این رفتارها سکوت کردید و نباید اجازه بدید به شما توهین کنند و به راحتی کوتاه بیایند الان زمانی است که باید بدون درکیرکردن عواطف در انتخابتون تصمیم بگیرید پس بهتر است منطقی و با صراحت با ایشان در مورد این موارد صحبت کنید و درخواست تغییر رفتار بدید و مدتی زمان بدید تا تغییرات واقعی را احساس کنید و عجله ای برای رسمی شدن رابطه نداشته باشید و برای کنترل و مدیریت رفتار باید به مشاوره حضورس با خود ایشان مراجعه کنید و در صورتی که تغییرات ایحاد نشد بهتر است در ادامه رابطه تجدید نظر کنید

آدرس: تهران، پونک، نبش بلوار پونک، پلاک 2، طبقه سوم، واحد 6

تلفن پشتیبانی:02146015870

رزرو نوبت مشاوره

انجمن روانشناسی آمریکا

سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران

سازمان بهزیستی ایران

انجمن روانشناسی ایران

 

 

داشتن اختلاف نظر و گاهی قهر و دعوا در رابطه بین شما و دوست پسرتان چیز عجیبی نیست، اما آنچه مهم است شدت و تکرار آن است. دخترها معمولا نسبت به پسر مورد علاقه‌شان حساس هستند و همین باعث می‌شود تا درباره بی‌اهمیت‌ترین مسائل هم با دوست‌ پسرشان بحث و او را ناچار به قهر کردن کنند. اگر شما هم جز این دسته از دختران هستید؛ بهتر است بدانید که با این کار رابطه خود را در معرض خطر قرار می‌دهید و بعد از چند ساعت یا چند روز باید از او عذر‌خواهی کنید.

با تکرار شدن اینکار هم قهر کردن برای او تبدیل به عادت می‌شود و هم اینکه شما با مدام دلخور کردن و عذر‌خواهی از او غرور خود را جریحه‌دار می‌کنید؛ مهم‌تر از همه اینکه مرز‌های بین خودتان را از بین می‌برید و او نیز احتمالا به شما کم‌توجه‌تر می‌شود. اما اگر دلیل قهر کردن‌های دوست پسر‌تان مشخص نبود و شما هم کار اشتباهی انجام نداده بودید باید به دنبال علت اصلی رفتار او باشید. در هر صورت نگران نباشید، با یادگرفتن چند تکنیک ساده می‌توانید رابطه خود را دوباره از سر بگیرید.

در این مقاله، آنچه با عنوان دوستی دختر و پسر آورده می‌شود به معنای هر رابطه‌ای است که به قصد ازدواج و با نظارت والدین ایجاد شده است. هدف ما در استفاده از این واژه نیز صرفا ملموس‌تر شدن مبحث برای خوانندگان است، زیرا بیشتر مراجعان ما نیز هنگام بیان مشکل خود در استفاده از این واژه احساس راحتی می‌کنند.

چگونه از عشق خود عذر خواهی کنیم

 

فهرست مطالب

وسوسه ی بزرگی است که حتی بعد از تمام شدن دعوا باز هم حرفی بزنید و آتش دعوا را دوباره شعله ور کنید. خانم ها همیشه میتوانند نقاط حساس را حین دعوا نشانه بگیرند و حرفی بزنند که دقیقاً به هدف بخورد. بااین حال هنگام دعوا با عشقتان بهتر است جلوی زبانتان را بگیرید و افسار خشمتان را به دست بگیرید تا بتوانید دعوا را با خیر و خوشی فیصله بدهید و راهی برای برگشت داشته باشید. سعی کنید سرتان را با فعالیت های دیگری گرم کنید تا حواستان پرت شود؛ بعد از مدتی متوجه میشوید که اعصابتان آرام شده، عصبانیتتان فروکش کرده و برای حرف زدن آماده شده اید.

هرگز نمیتوانید مطمئن باشید که کدام کار بهتر است، این که مدتی از او فاصله بگیرید و تنهایش بگذارید یا این که با دلبری و جذابیت زنانه تان از او دلجویی کنید. به غریزه تان اعتماد کنید و در هر شرایطی طبق غریزه و احساس خودتان رفتار کنید؛ اما اگر دوست پسرتان سعی میکند که از شما فرار کند تا در خلوت خودش درباره ی اتفاقاتی که افتاده تصمیم بگیرد، نباید دلخور بشوید.

به دوست پسرتان زمان بدهید تا آرام شود. اگر بلافاصله بعد از دعوا کردن و وقتی او هنوز به شدت هیجانزده و عصبی است، او را غرق عذرخواهی کنید، بهانه بیاورید، منت کشی کنید و طلب بخشایش کنید، بعید است که او واکنش دلخواهتان را نشان دهد. به او زمان بدهید تا موقعیت و احساساتش را پردازش کند، سپس برای دلجویی و آشتی کردن به او نزدیک شوید.

اگر دعوای آتشینی با هم کرده اید و حرفهایی زده اید که فراموش کردنشان سخت است، سعی کنید با اشاره به دوست پسرتان بفهمانید که قصد آشتی کردن دارید. در غیر این صورت ممکن است فکر کند که تمام درها را به روی رابطهتان بستهاید و هیچ اقدامی را برای آشتی و جبران گذشته تحمل نخواهید کرد. مثلاً میتوانید کم کم به او نزدیکتر شوید تا متوجه شود که از او نفرت ندارید و از او فرار نمیکنید. اگر او هم به همین طریق واکنش نشان داد و خودش را به شما نزدیکتر کرد، احتمالاً زمان آن رسیده که اختلافات را فراموش کنید و به روی هم لبخند بزنید.

وقتی بعد از یک دعوای تمام عیار در حال بازیابی آرامش و خونسردیتان هستید، علاوه بر خودتان به دوست پسرتان هم فکر کنید و موقعیت را از دید او هم ببینید. وقتی واقعاً نمیدانید که اصلاً چرا با هم دعوا کرده اید، با گذاشتن خودتان به جای او بهتر میتوانید متوجه شرایط بشوید. تحلیل کردن موقعیت از دید او کار بسیار سازنده و مفیدی است. همچنین زمانی که نمیدانید چطور باید از عشقتان دلجویی کنید و دوباره سر صحبت را با او باز کنید، میتوانید به استدلال هایش اشاره کنید تا به او ثابت کنید که درکش میکنید.

وقتی خسته و ناامیدید و احساس میکنید که دنیایتان متلاشی شده است، با به یاد آوردن روزهای شاد و خوبی که در کنار هم داشته اید، میتوانید قدری خودتان را آرام کنید. اگر خاطرات خوش گذشته لبخند را به لبانتان میآورد، ارزشش را دارد که آنها را با عشقتان هم در میان بگذارید تا او هم یادش بیاید که اوضاع همواره اینقدر تلخ و ناراحت کننده نبوده است. این نوستالژی کمک میکند تا به هم نزدیکتر شوید، اشکهایتان را پاک کنید و دوباره در کنار هم احساس راحتی و آرامش کنید.

اگر اول شما به این نتیجه رسیدید که وقت آشتی کردن رسیده است، اصلاً از نشان دادن احساستان نترسید. وقتی علاقه تان را به یک نفر پنهان میکنید، در واقع خودتان را با تنهایی و انزوایی خودخواسته آزار میدهید؛ پس به جای این که دائم از خودتان بپرسید که چطور باید از دوست پسرتان دلجویی کنید، به صمیمانه ترین و صادقانه ترین شکلی که میتوانید، با کلمات یا کارهای عاشقانه برای آشتی پیشقدم شوید.

اگر احساس کردید که تنهایی راه به جایی نمیبرید، از بستگان یا دوستان مشترکتان کمک بگیرید. اگر این نزدیکان مدتی شاهد رابطه تان بوده اند و میدانند که در کنار هم چقدر خوشبخت بوده اید، مطمئناً خوشحال میشوند که با جادویی دوستانه و کمی هنر قانع کردن دوباره شما را به هم نزدیک کنند. تنها کاری که باید انجام بدهید، این است که آنها را با ملایمت راهنمایی کنید و خودتان تماشا کنید که چطور همه چیز روبراه میشود.

برای این که بفهمید چطور باید با دوست پسرتان آشتی کنید، باید یاد بگیرید که رفتارتان را تحلیل کنید. نیازی نیست که حتماً به مشاور مراجعه کنید، فقط مدتی با خودتان خلوت کنید و سعی کنید بدون سرزنش کردن دوست پسرتان، پاسخها را در خودتان پیدا کنید. هر دو نفر شما مسئول این اتفاقات ناخوشایند هستید، بنابراین یافتن اشتباه های کوچک خودتان میتواند جالب باشد، شما را برای آشتی کردن تحریک کند و ضمناً مانع از آن شود که در آینده دوباره در چنین تله هایی بیفتید.

عذرخواهی سخت ترین بخش ماجرا است، اما گاهی اوقات بدون معذرت خواهی نمیتوانید دوباره رابطه تان را از سر بگیرید. معذرت خواهی کردن روش سالمی برای آشتی کردن است که به او ثابت میکند رابطه تان برای شما باارزش است و اجازه نمیدهید که این رابطه ی عاشقانه به راحتی از بین برود. اگر از نشان دادن نقاط ضعف خود و حساسیت تان نسبت به رابطه نترسید، او هم متوجه عشق و صداقتتان میشود. به این ترتیب راه برای آشتی هموارتر میشود و هر چه سریعتر دوباره به هم میرسید.

انسان جائزالخطا است، اما مهم این است که از اشتباه هایتان درس بگیرید و آنها را تکرار نکنید. اگر ترمیم رابطهتان یکی از اولویت های مهمتان است، به دقت درباره ی آن فکر کنید و وقتی آبها از آسیاب افتاد و آرام شدید، درباره شرایط با هم گفتگو کنید. باارزشترین چیزها در زندگی معمولاً از همه شکننده تر اند، به خوبی مراقبت نکردن از آنها خطای هر دو نفرتان است. بااین حال چنانچه متوجه شدید که حرف زدن هیچ فایده ای ندارد و هیچ کدام از گذشته عبرت نمیگیرید، به فهرست اولویت هایتان نگاه کنید و آن چیزی را که واقعاً برایتان مهم است، به خودتان یادآوری کنید. رابطه تان برایتان مهم است، پس چرا سختتر تلاش نکنید؟

درخواست بخشش کردن آسان است، اما تغییر نگرش و رفتار بعد از آشتی کردن بسیار سخت تر است. برخی صرفاً به این دلیل تقاضای بخشش میکنند که دشمن جدیدی برای خودشان نتراشیده باشند. وقتی از دوست پسرتان درخواست بخشش میکنید، باید به پیآمدهای آن هم فکر کنید و سوالات زیر را از خودتان بپرسید:

• آیا قبول دارم که کار اشتباهی انجام داده ام؟ • واقعاً برای کارهایی که کرده ام، متاسفم؟ • آیا برای روبرو شدن با او آماده ام؟ • آیا حاضرم هر کاری که برای جبران گذشته لازم باشد، انجام بدهم؟ • آیا حاضرم که رفتار و نگرشم را به خاطر عشقم عوض کنم؟ پاسخ منفی دادن به هر کدام از سوالات بالا ثابت میکند که هنوز برای درخواست بخشش آماده نیستید. اگر از صمیم قلب متاسف نباشید، یا فقط از این ناراحت باشید که چرا گیر افتاده اید، درخواست بخشش کردن در چنین شرایطی ریاکارانه خواهد بود و حتی اگر هم آشتی کنید، رابطه تان در آینده در معرض خطر خواهد بود. پشیمانی و ندامت واقعی باید برخاسته از قلب باشد؛ پنهان کردن نیت واقعی خود از آشتی کردن چیزی به جز فریب دادن دوست پسرتان نیست. اگر عاشقانه او را دوست دارید و میخواهید رابطه تان را ترمیم کنید، با او صادق باشید و خودتان را ملزم و متعهد به تغییری بکنید که رفتارتان را بهبود دهد.

باید به وضوح به او نشان بدهید که از اشتباهتان پشیمان شده اید و از صمیم قلب متاسف هستید. متواضع و فروتن باشید و پشیمانی و ندامتتان را به شیوهای بیان کنید که دوست پسرتان متوجه عذرخواهی صادقانه تان بشود. به این ترتیب نشان میدهید که قبول دارید اشتباه کرده اید. اگر نتوانید احساس تاسف خود را بیان کنید، عذرخواهیتان ریاکارانه و گستاخانه به نظر خواهد رسید. به علاوه ابراز تاسف کردن بدون ابراز پشیمانی تاثیر عذرخواهی را کم میکند.

مراقب باشید توضیحاتی ندهید که دوست پسرتان آنها را به بهانه و توجیه تعبیر کند. توضیح دادن و توصیف کردن زمینه ای که منجر به دعوا شده است، اشکالی ندارد، اما باید روی ابراز پشیمانی و ندامت خودتان تمرکز کنید. طلب بخشایش کردن به این معنا است که شما اشتباه تان را میپذیرید، برای عشق و مهربانی او ارزش قائل میشوید و آماده اید تا برای ترمیم رابطه تان تلاش کنید. به عشقتان بفهمانید که میخواهید تغییر کنید و خودتان را آماده کنید تا برایش توضیح بدهید که چگونه میخواهید به نسخه بهتری از خودتان تبدیل شوید. او احتمالاً انتظار دارد که به سختی تلاش کنید تا دوباره مرتکب چنین اشتباهی در آینده نشوید.

شاید احساس کنید که دوست پسرتان واکنش تندی به اشتباه کوچکتان نشان میدهد، اما مهم است که به احساساتش احترام بگذارید و با مهربانی و دلسوزی با او رفتار کنید. او نگران است که مبادا این اشتباه را دوباره تکرار کنید یا هنوز به خاطر کارهایتان عصبانی و آزرده خاطر است. تصور کردن احساسات دیگران همواره کار آسانی نیست، اما اگر با عشقتان همدلی کنید، بهتر میتوانید موقعیت را از نظر او ببینید.

اینجا است که باید با بخش دشوار آشتی کردن روبرو شوید. حتماً میدانید که برای بخشیده شدن باید اشتباهتان را جبران و رفتارتان را اصلاح کنید. حتی اگر دوست پسرتان از شما چنین درخواستی نکند و خطایتان را به سادگی ببخشد، شما نباید به گونه ای رفتار کنید که انگار هیچ اتفاقی نیفتاده است. به او پیشنهاد بدهید که کار خاصی برایش انجام بدهید یا اشتباهتان را به نحوی برایش جبران کنید. درست است که آب رفته به جوی بازنمیگردد، اما میتوانید نهایت تلاشتان را برای ترمیم رابطه بکنید. برای مثال اگر گیتار دوست پسرتان را خراب کرده اید، میتوانید هزینه تعمیرش را بپردازید یا یک گیتار نو برایش بخرید.

متکلم وحده بودن هنگام تقاضای بخشش اشتباه بزرگی است. اگر او نظری درباره حرف هایتان دارد، اجازه بدهید که حرفش را بزند. بدون آن که حرف های دوست پسرتان را قطع کنید یا حالت تدافعی به خودتان بگیرید، بگذارید او هم احساساتش را بیان کند. با گوش دادن به او و فهمیدن حرف هایش به او ثابت کنید که عذرخواهیتان صادقانه است. به این ترتیب عذرخواهیتان تاثیرگذارتر میشود و او اطمینان پیدا میکند که واقعاً میخواهید اوضاع را سر و سامان بدهید و رابطه تان را بهتر از قبل کنید.

مهربانی تاثیر بسیار مهمی در پذیرفته شدن عذرخواهیتان دارد. حتی اگر دوست پسرتان از شما عصبانی بود، با او مهربان باشید تا او متوجه شود که چه دختر مهربان و دلنشینی هستید. به این ترتیب ممکن است او حتی تعجب کند که اصلاً چرا از دست چنین دختر مهربانی عصبانی شده است. ژست های مهربانانه و محبت آمیز در بسیاری موارد قلب عشقتان را به اندازه کافی نرم میکند تا عصبانیتش از بین برود. عشقتان را از هر طریق ممکن به او نشان بدهید و زندگی را برایش آسانتر کنید. از او حمایت کنید، اما در عین حال زیر باران مهر و محبت خودتان خفه اش نکنید. غذای مورد علاقه اش را آماده کنید، چیزی را که مدتها است میخواهد بخرد، به او هدیه کنید و برنامه های کوچک و خوشحال کننده ای را ترتیب بدهید تا متوجه شود که قدرش را میدانید و چقدر از داشتن او در کنارتان خوشحال هستید.

• صبور باشید، چون برخی برای سبک و سنگین کردن عذرخواهی و سنجیدن واکنش خودشان به زمان نیاز دارند. به دوست پسرتان زمان بدهید و خونسردی خودتان را در این مدت حفظ کنید. اگر بخواهید او را مجبور کنید که شما را ببخشد، احتمالاً نتیجه عکس خواهید گرفت.

• چنانچه دوست پسرتان گناهتان را فوراً نبخشید یا جواب امیدوارکننده ای نداد، سعی کنید که با خشم واکنش نشان ندهید.

• زمان مناسبی را برای عذرخواهی انتخاب کنید. اگر بسیار زود عذرخواهی کنید، به نظر میرسد که صادق نیستید و اگر بیش از حد دیر معذرت بخواهید، به نظر میرسد که فکرهایتان را کرده اید و چون گزینه ی بهتری پیدا نکرده اید، دوباره به رابطه برگشته اید.

• قبل از اقدام کردن فکر کنید. صرف نظر از این که دوست پسرتان شما را ببخشد یا نه، باید همواره به خاطر داشته باشید که رفتارتان بر نزدیکان و افرادی که به شما اهمیت میدهند، تاثیر میگذارد. همیشه قبل از آن که دست به کاری بزنید به عواقب آن فکر کنید.

• به خوبی درباره موقعیت فکر کنید و ببینید که آیا واقعاً کار اشتباهی انجام داده اید که نیاز به عذرخواهی کردن و بخشش داشته باشد یا خیر. گاهی اوقات در موقعیتی قرار میگیریم که احساس میکنیم خطایی انجام داده ایم، حال آن که در واقع کوچکترین کار اشتباهی انجام نداده ایم. کارهایی مانند دیدار یک دوست یا گفتگوی عادی با یک غریبه شاید دوست پسرتان را برنجاند و حسادتش را تحریک کند، اما کارهای اشتباهی نیستند که نیاز به عذرخواهی داشته باشند. مطمئن شوید که رابطه تان رابطه ی سالمی است و با فردی رابطه دارید که تمام کارهایتان را بد و اشتباه نمیداند.

اختلاف و قهر و آشتی در هر رابطه‌ای وجود دارد و نمی‌توان از آن فرار کرد. اما آنچه باید بدانید؛ این است که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. در رابطه با پسر مورد علاقه‌تان کاری نکنید که مرزهای رابطه از بین برود. قهر کردن و صرف زمان برای آشتی کردن، قطعا انرژی روانی زیادی از شما می‌گیرد. پس سعی کنید تا جاییکه می‌توانید با فراگیری مهارت‌های برقراری ارتباط از بروز دعوا جلوگیری کنید. اما اگر روزی این اتفاق علیرغم میل شما افتاد و پسر مورد علاقه‌تان با شما قهر کرد؛ می‌توانید با انجام راهکارهایی زمینه را برای آشتی فراهم کنید. بعد از دعوا به هیچ عنوان فورا دست به کار نشوید، اجازه بدهید کمی تنها باشد و به آنچه بینتان اتفاق افتاده است فکر کند. به او برای کم شدن خشم و هیجانتاش فرصت بدهید. با انجام رفتار‌هایی او را متوجه حسن نیت خود کنید، با او همدلی کنید و روزهای خوبی را که با هم داشتید برای او یادآوری کنید. از اینکه برای آشتی پیش قدم شده‌اید نترسید، اگر احساس کردید که بدلیل غرور دوست پسرتان نمی‌توانید تنهایی از پس این کار بربیایید از دوستان صمیمی مشترکتان کمک بگیرید. به رفتارهای خود فکر کنید و سعی کنید از آنها درس بگیرید. از عذرخواهی کردن نترسید اما قبل از اینکه اینکار را انجام دهید مطمئن شوید که تصمیم درستی گرفته‌اید. از او بخاطر اشتباهی که کردید عذرخواهی کنید، احساسات او را درک کنید، رفتار های خود را اصلاح کنید و اجازه صحبت کردن را به او هم بدهید.

 

 

عشقت رو جذب کن

میخوای یاد بگیری چطور روز به روز بیشتر قلب عشقتو بدست بیاری؟ چطور یه رابطه موفق منجر به ازدواج داشته باشی؟ چطور یه زندگی مشترک موفق داشته باشی؟ پس فرصت را از دست نده! تو هم به جمع دنبال کنندگان پیج رادیو عشق در اینستاگرام اضافه شو…

چگونه از عشق خود عذر خواهی کنیم

عضویت در خبرنامه رادیو عشق

358 بازدید

547 بازدید

575 بازدید

648 بازدید

1.18k بازدید

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

مشترک نمی شومدریافت همه دیدگاه های این نوشتهفقط دریافت پاسخ دیدگاه های خودم

سلام من با نامزدم بحث کردم اون هم بد جوابمو داد من اخرشب بهش پیام دادم جوابم نداد همیشه وقتی بحث میکنیم عصبی میشه اصلا پیام نمیده من بابد پیام بدم چیکارکنم خودش بفهمه اشتباه کرده پیام بده بهم

سلام دوست گرامی برای حل تعارض و اختلافی که پیش آمده، به جای اینکه منتظر باشید ایشان به شما پیام بدهند، حتما خودتان نیز برای حل مساله اقدام کنید و دائماً توقع این را نداشته باشید که ایشان پیشقدم شوند. در فرصت زمانی و در یک فضای مناسب، او را به حل مساله دعوت کنید. برای اموختن مراحل و شیوه درست حل مساله می‌توانید از مشاوران رادیو عشق وقت مشاوره دریافت کنید.

با سلام..یه ماهه که دوس پسرم که شدیدا دوستم داشت باهام تموم کرده..بخاطر اینکه من شدیدا ادم غرغرویی شده بودم و خیلی عصبی میشدم..چن بارم فرصت خاستم ازش ولی تغییری نکردم .دوسالو نیم با هم بودیم و قصد ازدواج داشتیم..ولی حالا دیگه کلا خسته شده و اصلا دلش نمیخاد این رابطه رو..دیگه علاقه سابق رو نداره بعد یک ماه چطور ازش معذرت بخامو اون رو برگردونم.ادم تو داریه..و دیر میبخشه..ایا امیدی هس؟

سلام لطفا با کارشناسان دوره بازگرداندن عشق و ازدواج صحبت کنید.

من الان چندروزه که با عشقم دعوام شده بعد یه مدت پیام داد‌گفت دوست دارم بامنو بمون دلی دیگه مث اون موقعها باهام حرف نمیزنه

سلام دوست گرامی بهرحال کدورت پیش آمده تا مدتی روی رابطه تان تاثیر دارد با ایشان صحبت کنید و هر دونفر سعی کنید اشتباهات گذشته را جبران کنید

سلام خسته نباشید ببخشید من بادوست پسرم چندروزه که دعوا کردممم به خاطر حرف یکی از دوستام خیلی عصبی شدمممم و حرفای بدی زدم باعث رنجش دوست پسرم شده هرچی هم عذرخواهی میکنم فایده نداره زنگ هم میزنم جواب نمیده باید چیکار کنم من ممنونم

سلام دوست گرامی بهتر هست از طریق دوست مشترکی با ایشان صحبت بشه و ناراحتی شما ابراز بشود و سپس در یک جلسه دونفره با هم صحبت کنید تا کدورت ها از بین برود

آدرس: تهران، پونک، نبش بلوار پونک، پلاک 2، طبقه سوم، واحد 6

تلفن پشتیبانی:02146015870

رزرو نوبت مشاوره

انجمن روانشناسی آمریکا

سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران

سازمان بهزیستی ایران

انجمن روانشناسی ایران

 

می‌خوام برگرده به رابطه/زندگیمیخوام فراموشش کنم

باید تمومش کنم، اما قدرتشو ندارم

می‌خوام جذبش کنم و ازدواج کنیم

چگونه از طرف مقابل خود عذرخواهی کنیم ؟ کاری کرده اید یا حرف بدی به او زده اید؟ می خواهید عذرخواهی کنید، طوری که صادقانه،مستقیم، ماهرانه و ایده آل باشد؟آیا می خواهید برگردد؟ اگر واقعا او را دوست دارید و نمی توانید زندگی را بدون او تصور کنید، این مقاله یک عذرخواهی خوب را به […]

چگونه از طرف مقابل خود عذرخواهی کنیم ؟ کاری کرده اید یا حرف بدی به او زده اید؟ می خواهید عذرخواهی کنید، طوری که صادقانه،مستقیم، ماهرانه و ایده آل باشد؟آیا می خواهید برگردد؟ اگر واقعا او را دوست دارید و نمی توانید زندگی را بدون او تصور کنید، این مقاله یک عذرخواهی خوب را به شما می اموزد. به عذرخواهی خود فکر کنید و عمق مشکلی که بینتان است را بشناسید. هرکسی می تواند به زبان بگوید که متاسف است اما هرکسی نمی تواند واقعا منظورش عذرخواهی باشد که همراه یک راه حل باشد. آگاه باشید که احتمالا طرف مقابلتان از شما انتظار دارد که قبل از عذرخواهی به رفتار،اعمال و حرفهایتان فکر کنید. قبل از اینکه عذر خواهی کنید جواب های محکمی درباره مسائل زیر داشته باشید:*چرا کاری کردید یا حرفی زده اید که اورا ناراحت کند ؟*کدام جنبه ی شخصیت شما باعث چنین رفتاری شد؟*چگونه میخواهید برنامه ریزی کنید که چه شما و چه طرف مقابلتان دوباره دچار این درد نشوید؟ با جملات ساده و صریح مثل (من متاسفم) شروع کنید.من من نکنید و بدون گفتن متاسفم عذرخواهی نکنید. طرف مقابلتان میخواهد حتما می خواهد دقیقا همین کلمات را بشنود. پس آماده باشید که همین کلمه را رودررو بگویید.اگر از شما خواست که اورا ترک کنید. بگویید که برای عذرخواهی آمده اید. به او بگویید واقعا برای حل مشکل و برای بازگشتن به رابطه راه حل دارید. فریاد نکشید و با صدای بلند با او حرف نزنید ممکن است او را بترسانید یا ناراحت کنید و همه چیز را از قبل بدتر کنید. اگر او واقعا ناراحت است و نمی خواهد عذرخواهی شما را بپذیرد، آنجا را ترک کنید و از او بخواهید تا در روزهای آتی با شما تماس بگیرد. با آرامش دلیل رفتارهایتان را به او توضیح دهید. اگر در مرحله اول خوب به مشکل فکر کرده باشید، حتما الان می دانیدچه کاری یا چه چیزی را اشتباه انجام داده اید و چرا؟ و اینکه چگونه می توان در آینده این مشکل را حل کرد. مثال: ببخشید که با اون اسم تورو صدا کردم، حتی دیگه نمیخوام تکرارش کنم. اشتباه کردم و بی احترامی کردم و متوجه اشتباهم هستم نباید اون کلمه رو به زبون می آوردم که از دهنم در بره. متوجه ام که نظر تو راجب من عوض خواهی کرد، با توجه به حرفی که زدم اما من می خواهم تمام تلاشم رو بکنم تا جبران کنم. به او زمان بدهید تا پاسخگو باشد،اجازه بدهید هر سوالی که به جوابش نیاز دارد را از شما بپرسد. صادقانه جواب بدهید، چیزهایی که باید در ذهنتان نگه دارید وقتی که دارید به او اجازه می دهید شما را بازجویی کند. کسی را مقصر ندانید، حتی اگر شما به تنهایی گناهکار نیستید، اینکه او را مقصر بدانید ایده خوبی نیست. اگر اینکار را بکنید عذرخواهی شما بی فایده خواهد بود. اجازه بدهید که نشان بدهد چقدر از دست شما عصبانی، نا امید و ناراحت است، و او را قانع نکنید که این احساسات را نداشته باشد او حق دارد از شما عصبانی باشد، این کار احساس بهتری به او می دهد. احساساتش را تحریک نکنید. هنوز برای اینکار زود است، او را نبوسید، در آغوش نگیرید و دستش را نگیرید، در صورتی که او خودش این احساسات را نشان داد مانع او نشوید. به او بگویید زمان مورد نیازش را به او می دهید تا فکر کند.عذرخواهیتان را تکرار و تصریح کنید و از او دور شوید ، اگر او می خواهد تنها باشد، رهایش کنید، به روشی که می خواهد تصمیم هایش را بگیرد، احترام بگذارید. بعد از این که عذرخواهی شفاهی کردید، از روش های دیگری استفاده کنید در صورتی که او شما را هنوز نبخشیده است. بعضی مواقع نیاز است که شما چند بار عذرخواهی کنید تا او قبول کند که شما واقعا متنبه شده اید. ایرادی ندارد، هرچه تلاش بیشتری بکنید و عذرخواهی بیشتری بکنید احتمال اینکه شما را ببخشد بیشتر می شود. نامه عذرخواهی بنویسید، نامه را به صورت رمانتیکی به دستش برسانید، مثلا در یک دسته گل زیبا جاسازی کنید یا توسط یکی از بهترین دوستانش به او بدهید.

ترجمه از: دپارتمان پژوهش مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

ازدواج در گستره ی پیوند های خویشاوندی به طور کلی مطالعات انجام شده در چندین مناطق شهری و روستایی کشور در سالهای اخیر بیانگر این حقیقت است که به طور متوسط حدود ۱۵ درصد از والدین دانش آموزان مدارس عادی در تعداد قابل توجهی از مناطق شهری و روستایی استان های کشور با خویشاوندان خود […]

چند معیار برای ارزیابی یک همسر وفادار : شاید یکی از ارزشمندترین دارایی هایی که می توانید در یک رابطه عاشقانه داشته باشید، وفاداری است. ممکن است در تلاش باشید تا شریک زندگی بیابید که به شما وفادار و قابل اعتماد باشد، به خصوص وقتی که با یک وضعیت دشوار یا یک رابطه فریبنده مواجه […]

چگونه از عشق خود عذر خواهی کنیم

چگونه با افراد نامناسب قطع رابطه کنیم ؟(قسمت سوم) روش سوم : با اعضای خانوادتان که با آن ها رابطه خوبی دارید در ارتباط باشید . اگر با اعضای خانواده خود رابطه خوبی دارید ، آن را پرورش دهید . حمایت عاطفی فاکتور مهم و ضروریی مخصوصا زمانی که مشکلات  خانوادگی دارید ، است . […]

چگونه عشقمان را به همسرمان نشان دهیم ؟ در ماهیت یک رابطه عاشقانه تازه، برقراری ارتباط عشق به شخص دیگر آسان و طبیعی به نظر می رسد. با این حال، پس از ازدواج، بسیاری از زوج ها به روال معمول زندگی خود می پردازند. اجازه ندهید روزهای دیگر زندگی تان بدون پرورش و غنی کردن […]

حد و مرز  در زندگی مشترک یکی از مشکلات رایج در روابط این است که حد و مرز های خود را نمی شناسیم و اجازه می دهیم طرف مقابل رفتاری انجام دهد که تحمل آن را نداریم . در چنین شرایطی به نظر ما می رسد از حد و مرز های ما رد شده است […]

پاسخ گویی به سوال ها و مشکلات در زمینه روانشناسی

برای ورود اینجا کلیک کنید

مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

مشاوره تلفنی خانواده، ازدواج، روانشناسی و عشق

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

اگر در یک رابطه جدی هستید و یا مدتی از ازدواجتان گذشته است، حتما به این نکته پی برده اید که چیزی به نام یک مشارکت بی نقص و عیب وجود ندارد. چرا که همه ی افراد مرتکب اشتباه میشوند و هیچکس کامل نیست. ممکن است اتفاقات کوچک و بزرگی باعث به وجود آمدن دلخوری و ناراحتی بین شما و همسرتان شود مثل فراموش کردن سالگرد ازدواج یا روز تولد همسر، توهین به همسر و…. اما بدانید هر اشتباهی که انجام داده اید، دانستن اینکه چگونه از همسر خود دلجویی کنید اولین قدم برای ترمیم رابطه است. با توجه به اهمیت این موضوع در ادامه سعی میکنیم راه های عذرخواهی از همسر، عبارات مناسب برای ابراز ناراحتی و دلجویی…. را بیان کنیم.

چگونه از عشق خود عذر خواهی کنیم

بدیهی است که برخی اشتباهات بزرگ مثل خیانت و سواستفاده روحی و جنسی و… به راحتی قابل بخشش نیستند و نیاز به همفکری مشاوره زناشویی دارد. اما برای موارد دیگر که ناخواسته همسرتان را ناراحت کرده اید باید با مهربانی و متفکرانه اقدام کنید.

به یاد داشته باشید که معذرت خواهی از همسر تنها گفتن کلمه ببخشید یا متاسفم نیست. کارهای زیادی وجود دارد که میتوانید برای طلب بخشش انجام دهید، از برعهده گرفتن مسئولیت اشتباهتان گرفته تا عذرخواهی صادقانه و… با توجه به شرایط و شدت ناراحتی همسرتان باید به دنبال راه حل مناسب باشید.

بیشتر بخوانید: 13 راه برای اثبات عشق به همسر

برای اینکه ابراز پشیمانی خود را به همسرتان نشان دهید و او به صداقت شما پی ببرد بهتر است نکات زیر را در نظر بگیرید:

1. از به کاربردن کلمه “اما” در متن عذرخواهی جلوگیری کنید. چرا که کلمه “اما” بعد از هر عبارتی قرارگیرد، آن عبارت خودبخود معنای واقعی خود را از دست میدهد. مثلا اگر بگویید عزیزم من متاسفم اما…. صداقت شما زیر سوال میبرد.

2. بخشش را حق مسلم خود ندانید. همسرتان حق دارد بخاطر اشتباه شما ناراحت باشد پس به او زمان کافی بدهید.

3. از همسرتان بخواهید شما را ببخشد اما او را تحت فشار قرار ندهید.

4. مسئولیت اشتباهتان را بر عهده بگیرید و همسرتان را به خاطر رفتار خود سرزنش نکنید. به او نگویید که مرا عصبانی کردی و مجبور به انجام این کار شدم، یا تقصیر تو بود که من از کوره در رفتم و…

5. از صبر و شکیبایی شریک زندگیتان تشکر کنید.

6. کلمات و عبارات نرم و ملایم به کار ببرید؛ اما زیاده روی نکنید تا ابراز پشیمانی شما واقعی و از ته دل باشد.

7. برای معذرت خواهی از همسرتان یک یادداشت عاشقانه برایش بنویسید و ناراحتی و تاسف خود را بروز دهید. به یاد داشته باشید که نوشتن یک یادداشت دست نویس موثر تر از ارسال پیام یا ایمیل است.

8. اگر احساس کردید که بابت کاری باید از همسرتان عذرخواهی کنید اما او در دسترس نیست، پیام صوتی بهتر از پیام متنی است.

9. در زمان عذرخواهی از همسر عباراتی همچون” اگر ناراحت شدی” ” اگر کار اشتباهی کردم” و عبارات از این دست استفاده نکنید. چرا که استفاده از این عبارات به معنای جدی نگرفتن احساسات همسرتان است.

بیشتر بخوانید: 9 راه برای انتقاد از همسر

ممکن است برای معذرت خواهی از همسر چه به شکل حضوری و چهره به چهره، چه با ارسال یک پیام صوتی یا متنی، به کمک نیاز داشته باشید. قبل از هر چیز فراموش نکنید که افکار و احساسات خود را به بهترین شکل به همسرتان نشان دهید تا از ناراحتی و تاسف شما مطلع شود. در اینجا به عنوان مثال برخی عبارات مفید برای عذرخواهی از همسر را بیان میکنیم:

نکته ی مهمی که در متن دلجویی باید در نظر داشته باشید این است که هرگز عذرخواهی از شوهر یا خانم خود را با بهانه آوردن خراب نکنید. به جای این کار از عبارات کاربردی زیر استفاده کنید:

بیشتر بخوانید: 10 راه برای قدردانی کردن از همسر

اولین قدم برای عذرخواهی صادقانه، اعتراف به اشتباه است. پذیرفتن اشتباهات، مسئولیت پذیری در قبال آنها و یادگیری از آنها نه تنها باعث میشود، عذرخواهی شما واقعی و قلبی باشد، بلکه به طور کلی شما را به همسر بهتری تبدیل خواهد کرد.

در این مرحله شما باید بپذیرید که باعث ناراحتی و دلخوری همسرتان شده اید. پس از عباراتی که برای بهانه آوردن و طفره رفتن است، استفاده نکنید.  مثل “متاسفم اما” ، “میدانم ناراحتی فقط” و… در عوض به همسرتان بگویید به خاطر احساس بدی که برایت به وجود آوردم متاسفم.

برای نشان دادن پشیمانی و ناراحتی خود به همسرتان سعی کنید در متن سخنانتان از کلمه ی “من” استفاده کنید. مثلا بگویید من بسیار پشیمانم و میخواهم جبران کنم. این کار شما نشان میدهد که قلبا اشتباه خود را پذیرفته اید.

به یاد داشته باشید وقتی از همسرتان میخواهید شما را ببخشد باید منتظر بدترین جواب ها هم باشید. زیرا ممکن است همسرتان هنوز آمادگی لازم را برای بخشیدن شما ندارد. شما نمیتوانید توقع داشته باشید همسرتان فورا شما را ببخشد. بنابراین اگر همسرتان گفت هنوز نمیتواند اشتباه شما را ببخشد ناراحت نشوید و به او بگویید که درک میکنید.

این مرحله همراه با مرحله بالا است. در واقع وقتی همسرتان آمادگی لازم برای پذیرش معذرت خواهی شما را ندارد، باید به او وقت بیشتری بدهید. بسته به درجه لغزش شما ممکن است کمی طول بکشد که همسرتان شما را ببخشد. اشکالی ندارد باز هم تاسف و ناراحتی خود را بروز دهید و صبر کنید.

یک مرحله مهم برای دلجویی از شریک زندگی این است که خودتان را ببخشید. بپذیرید که گاهی ممکن است اشتباه کنید و بیش از حد خودتان را سرزنش نکنید.

بعضی افراد تصور میکنند که تنها عذرخواهی کردن کافی است. این در حالی است که موضوع مهم تر، تکرار نکردن اشتباهات است. به یاد داشته باشید اگر مرتبا همان اشتباهات را انجام دهید، حتی بهترین عذرخواهی هم تاثیر چندانی نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید: آیا در یک رابطه پایدار و سالم هستید یا نه؟

علاوه بر ابراز تاسف به شکل گفتاری یا نوشتاری، یکی از بهترین راه ها برای عذرخواهی هدیه دادن است.  هدیه میتواند یک نشانه از عشق و توجه شما به همسر، دوست دختر یا دوست پسرتان باشد، که برای جبران اشتباه راه حل خوبی است.

مثلا برای معذرت خواهی از دوست دختر هدیه ی ساده ای مثل یک بلیط استخر، دسته گلی زیبا، یک کاردستی خلاقانه و… بدون در نظر گرفتن قیمت و ارزش مادی، میتواند بسیار کمک کننده باشد. معذرت خواهی از دوست پسر یا شوهر نیز میتواند با یک هدیه ساده راحت تر شود. مثلا میتوانید او را به دیدن یک فیلم دو نفره دعوت کنید، یا یک کیک یا غذای لذیذ برایش بپزید. همین هدیه های کوچک میتواند لبخند را روی لبان پارتنر شما بیاورد و مقدمه ای برای آشتی و بخشش باشد.

البته به یاد داشته باشید که هدیه دادن میتواند عذرخواهی شما را تکمیل کند اما نمیتواند جایگزین آن شود. در واقع هدیه دادن ممکن است دردی را که برای همسرتان به وجود آورده اید کمتر کند، اما نباید در ازای هدیه، انتظار بخشش فوری داشته باشید.

به طور طبیعی ممکن است شریک زندگی شما به مدتی برای فکر کردن و آرام شدن احتیاج داشته باشد. اما معمولا بهتر است زودتر عذرخواهی کنید. اگر چه گاهی انتظار نتایج بسیار خوبی دارد. زیرا اگر عصبانیت اولیه همسرتان فروکش کند، احتمال بخشیده شدن بیشتر میشود. اما به یاد داشته باشید که اگر بعد از فروکش کردن عصبانیت نیز برای عذرخواهی پیش قدم نشوید، ممکن است دوباره همه آن ناراحتی ها به وجود بیاید و چرخه نا امیدی و عصبانیت را طولانی تر کند. پس با توجه به روحیات همسرتان در بهترین زمان برای عذرخواهی و طلب بخشش پیش قدم شوید.

در نهایت باید بگوییم که معذرت خواهی، پذیرفتن اشتباهات و ابراز تاسف و ناراحتی از انجام دادن آنها، برای ثبات یک زندگی مشترک الزامی است. علاوه بر این عذر خواهی به موقع، بهترین راهی است برای اینکه هرگز کینه ای در دوران زندگی زناشویی ماندگار نباشد.

من همسرم مدام با من قهر می کند و حتی زمانی که از او عذرخواهی می کنم نیز قبول نمی کند. مرا راهنمایی کنید

سعی کنید او را عصبانی نکنید و علت آن را ریشه یابی کنید. اگر مقصر همسرتان بود و تلاش های شما نیز نتیجه نداد سعی کنید  خانواده تان را برای حل اختلاف واسطه کنید. اگر کارساز نبود حتما  با او به مشاور مراجعه کنید.

همسرم قبول نمی کند که اشتباه کرده و مدام باید به خاطر کاری که نکردم عذرخواهی کنیم. راه حل شما چیست؟

اگر اشتباهش را با گفتگو و مذاکره نپذیرفت آنوقت مشکل شما نیستید، مشکل خود اوست. در این شرایط همسرتان نیاز به مشاوره دارد. احتمالا بهانه گیر است و به دنبال بهانه می گردد تا به نحوی خودش را خالی کند.

یک سال و نیمه که ازدواج کردم  خسته شدم از بس پا پیش گذاشتم. همسرم هیچ وقت برای آشتی پا پیش نمی زاره… به نظر شما چیکار کنم اونم بفهمه که اشتباه کرده؟

چگونه از عشق خود عذر خواهی کنیم

همسرتون هم باید از غرورش بزنه. بهترین راه اینه که باهاش صحبت کنید و در فضای آروم خواسته هاتون رو به دور از تنش و عصبانیت بخواید. اگه قبول نکرد و همه راه هارو رفتید، بهتره که حتما به مشاوره مراجعه کنید.

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره خانواده به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد. جهت کسب آموزش های بیشتر این مقاله لاتین را مطالعه کنید. منبع: (The Best Way to Properly Apologize to Your Spouse – …)

براي مشاوره در زمينه عذرخواهی از همسر|چگونه از همسرم عذرخواهی کنم؟

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژه
از سراسر کشور

با 09353000102 تماس بگيريد

همه روزه از ساعت 8 صبح تا 1:00 شب 

حتي ايام تعطيل

مطالب مرتبط با این نوشته:

با همسر دروغگو چگونه رفتار کنیم؟

راهکارهای کاهش استرس در خانواده چیست؟

چرا صداقت در زندگی زناشویی مهم است؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام

ایمیل

وب‌ سایت

avijeee@ 

info@avije.org  

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه در راستای گسترش خدمات مشاوره دسترسی تمامی هم وطنان به خدمات مشاوره و همچنین بهبود خدمات مشاوره تلفنی، اقدام به ارائه خدمات مشاوره تلفنی خانواده، مشاوره تلفنی کودک، مشاوره تلفنی ازدواج، مشاوره تلفنی روانشناسی کرده است. به لطف خداوند متعال مرکز مشاوره تلفنی آویژه در نظر دارد با گسترش کار خود در زمینه مشاوره تلفنی و در راستای آسان تر و ارزان تر شدن خدمات مشاوره، با گسترش خدمات مشاوره تلفنی خود، در حوزه مشاوره حضوری و مشاوره آنلاین با هم میهنان گرامی، وارد شود. در حال حاضر در مرکز مشاوره تلفنی آویژه، شما می توانید از مشاوران زبده در حوزه های مختلف مشاوره تلفنی خانواده، مشاوره تلفنی کودک، مشاوره تلفنی ازدواج، مشاوره تلفنی روانشناسی بهره مند شوید.ان شاءالله شما کاربران گرامی از خدمات مشاوره تلفنی آویژه کمال رضایت و استفاده را داشته باشید.

برای مشاوره تلفنی کودک، تربیت کودک، اختلالات کودک، روانشناسی کودک و … می توانید از خدمات مرکز مشاوره کودک آویژه بهره مند شوید.

برای مشاوره تلفنی ازدواج، مشاوره ازدواج دانشجویی، مشاوره ازدواج فامیلی، مشاوره ازدواج اسلامی ایرانی، مشاوره ازدواج موفق، مشاوره در زمینه خواستگاری، مشاوره ، معیار های ازدواج و … با مرکز مشاوره ازدواج آویژه در تماس باشید.

برای مشاوره تلفنی خانواده، مشاوره نوجوان، مشاوره جوانان، مشاوره ازدواج، مشاوره زناشویی و زندگی مشترک، مشاوره زنان و خانواده، مشاوره خیانت، مشاوره طلاق، مشاوره مرگ عزیزان و … با مشاوران خانواده مرکز مشاوره در تماس باشید.

برای مشاوره تلفنی روانشناسی، مشاوره اختلالات شخصیت، مشاوره اختلالات یادگیری، مشاوره افسردگی، مشاوره اعتیاد، مشاوره ترس و فوبیا، مشاوره اختلالات خواب و … با مرکز مشاوره آویژه در تماس باشید.

برای مشاوره در زمینه عشق، عشق به همسر، عشق حقیقی و واقعی، عشق مجازی و دروغی، ابراز عشق، عشق به خانواده، عشق به و … با مرکز مشاوره آویژه در تماس باشید.

برای مشاوره در زمینه مهارت های زندگی، اعتماد به نفس و … با مرکز مشاوره آویژه در تماس باشید.


تهران – تهران – میرداماد

021-62999066 (سراسری) – مشاوره تلفنی

تماس فقط برای تعیین وقت مشاوره حضوری

مشاهده

برای طرح سوالات خود ما را در اینستاگرام دنبال کنید

شروع گفتگو

مشاوره برای هموطنان خارج از کشور

اشتباهاتی که از نظر عاطفی در روابط خود مرتکب می شویم و آنها را پرده پوشی می کنیم، اغلب اثرات ماندگار و زیان آوری بر روابط ما با دیگران می گذارد. این خطاها به تدریج بر روی هم انباشته می شود و بعد از چند سال، رابطه ما را با دیگران سرد می کند و حتی می تواند موجب قطع رابطه با آنها شود. برای ایجاد تغییر در مناسباتی که بر اثر اشتباهات عاطفی رو به نابودی است، باید واقعیت ها را درک کنیم و بپذیریم که همواره بخشی از تقصیرات نیز به گردن خود ماست.برای ترمیم صدمات عاطفی که در رابطه انسانی ما بروز یافته است، باید تلاش کنیم که ابتدا خطای خود را بیابیم و سپس آن را بپذیریم اما مشکل این است که هنوز عده بیشماری به آن درجه از مهارت عاطفی نرسیده اند که صمیمانه از دیگران عذرخواهی کنند و موضع دفاعی به خود نگیرند. هنر ظریف اعتراف به اشتباه و طلب بخشش، آخرین مهارت سواد عاطفی است که هر کسی باید به درستی آن را بیاموزد.

 قوانین والزامات یک معذرتخواهی موثر

1- عذرخواهی باید به شیوه ای درست بیان شودهر معذرت خواهی شامل دو بخش است: 1- معذرتخواهی، 2- پاسخ آن. برای آنکه معذرتخواهی موثر واقع شود، باید به طور کامل و درست بیان شود، مورد تعمق قرار گیرد و در آخر به آن پاسخ داده شود.وقتی کسی دیگری را آزرده می سازد و سپس به شیوه ای سطحی عذرخواهی می کند و عذرخواهی او مورد پذیرش نیز واقع می شود، علاوه بر اینکه عملکردی موثر به تصویر کشیده نمی شود، ممکن است اثرات زیانبار آن برای همیشه باقی بماندت و در طولانی مدت، رابطه را به سوی قهقرا بکشاند و این نوع عذرخواهی، هیچ نتیجه مثبت و سازنده ای به بار نیاورد.بنابراین پذیرش معذرتخواهی نباید به سعرت و بدون تامل و تعمق صورت گیرد.

چگونه از عشق خود عذر خواهی کنیم

 

2- معذرتخواهی زمانی موثر واقع می شود که عمل اشتباه فرد در آن کاملا مشخص شود.

بعضی اوقات مردم به خاطر عملی که چندان مشکل آفرین نبوده به عذرخواهی می پردازند و عامل اصلی رنجش را فراموش می کنند. لازم است هر مشکلی دقیقا و با موشکافی مورد تحلیل قرار گیرد تا معذرت خواهی به خاطر اصل عمل (نه ظاهر آن) انجام پذیرد.3- در هنگام معذرتخواهی از عمل اشتباه خود، باید از شدت تاثیر آن بر دیگران آگاه باشیم.

اگر میزان ناراحتی و رنجش افراد از عملکرد دیگران را به سه بخش «خفیف، متوسط و شدید» تقسیم کنیم، لازم است میزان عذرخواهی ما دقیقا متناسب با میزان یا درجه رنجش طرف مقابل باشد.

دو اشتباه رایج در عذرخواهی و پذیرش آن1- بسنده کردن به یک عذرخواهی لفظی سادهبه کار بردن کلماتی مانند «ببخشید»، «معذرت می خواهم» یا «وای؛ اشتباه کردم» و غیره، به هیچ وجه عذرخواهی واقعی محسوب نمی شود. این نوع عذرخواهی ها شاید در زمانی که ناخواسته به کسی تنه می زنیم یا به میان حرف کسی می پریم مثمر ثمر باشد اما در موارد دیگری که احساسات طرف مقابل را عمیقا جریحه دار کرده ایم، به هیچ وجه موثر نیستند.معذرتخواهی صحیح و موثر آن است که به کسی که به سبب ایجاد رنجش یا کدورت در قلب او شده ایم، پاسخی عاطفی، همدلانه و از صمیم قلب بدهیم. در واقع معذرتخواهی باید از ته قلب و برای رفتار خاصی باشد که انجام داده ایم؛ وگرنه بی معنا و بی اثر خواهد بود. اگر به دنبال معذرتخواهی، رفتار شخص تغییر نکند، ثمری به بار نخواهد آورد.

 

2- سریع بخشیدناین مورد مربوط به زمانی است که طرف مقابل مرتکب اشتباه شده و شما قرار است او را ببخشید. در این قسمت درباره این موضوع بحث می کنیم که سریع بخشیدن افراد، دقیقا به همان اندازه خطرناک است که نبخشیدنشان، زیرا اگر عذرخواهی دیگران را بدون هیچ واکنشی فورا بپذیرید در روابط عاطفی خود با او به هیچگونه تغییر مثبت یا بهبود عاطفی دست نمی یابید.از این گذشته اگر کسی به خاطر عمل خطایی که مرتکب شده با یک عذرخواهی ساده و سرسری از کنار رنجش شما بگذرد و شما هم بگویید که «اشکالی ندارد»، ناراحتی و دلخوری همچنان در دلتان باقی می ماند؛ هرچند که به ظاهر اوضاع آرام به نظر می رسد.

نکته قابل ماجرا آنجاست که این رنجش و دلخوری باقی مانده در قلب شما، همان آتش زیر خاکستری خواهد بود که بالاخره رابطه شما را تباه خواهد کرد. سواد عاطفی به شما می گوید که باید به جای سریع بخشیدن افراد، راجع به آن فکر کنید و ببینید آیا از نظر روحی و عاطفی قادرید طرف مقابل را ببخشید و عذرخواهی اش را قبول کنید یا خیر.انتخاب با شماست و هیچ اجباری در کار نیست. اگر فکر می کنید عذرخواهی او از صمیم قلب و واقعی نیست، آن را رد کنید. هیچ اشکالی ندارد اگر با خودتان صادق باشید و به طر فمقابل بگویید که به عذرخواهی بیشتری نیاز دارید یا هنوز نمی توانید او را ببخشید و به زمان بیشتری نیاز دارید.به هر حال آنچه در مبحث عذرخواهی و پذیرش آن مورد اهمیت است، توجه به این نکته است که اگر عذرخواهی ما از دیگران یا عذرخواهی دیگران از ما سبب بهتر شدن احساس ما نشود، ابراز یا پذیرفتن آن بی فایده است!به هر حال در رابطه انسانی مبتنی بر سواد عاطفی، موضوع عذرخواهی و پذیرش آن از اهمیت بسزایی برخوردار است، زیرا به محض آنکه افراد در مقوله عذرخواهی و پذیرش آن به دانشی صحیح دست یابند، به منبع قدرت و سلامتی روان تبدیل می شوند. در واقع وقتی که عواطف و احساست خود را به طور شفاف بشناسیم، به طور کحامل آن را ابراز کنیم و احساسات دیگران را نیز همچون احساسات خودمان مهم بدانیم، آنگاه زندگی تحرک بیشتری می گیرد و لذتبخش تر می شود.

منبع:مجله راز

 

دانستنیهای قبل و بعد از ازدواج


برای سفارش این ست فقط کافیه کلیک کنی!

درانتخاب همسرآینده‌تان دچارتردید شده‌اید؟

چطور با هزینه‌ی کم، زیاد و راحت سفر کنیم؟


علائم کیست تخمدان | درمان گیاهی


بلیطت رو به قیمت لحظه آخر بخر!


تا60%تخفیف پرطرفدارترین محصولات جنسی


درمان افسردگی یک بار برای همیشه


انواع جراحی زیبایی سینه


با هواپیما هم میشه ارزون سفر کرد!

خریدقسطی جهیزیه بدون نیاز به پرداخت اولیه

تور ارزان کیش با رزرواسیون بهترین هتل ها


مشاوره و مراقبت‌های قبل از بارداری

بلیط ارزان تهران به مشهد|پشتیبانی 24ساعته


درمان اختلالات روحی بدون دارو و عارضه

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

چگونه از عشق خود عذر خواهی کنیم
چگونه از عشق خود عذر خواهی کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *