چگونه در خانه دندان را عصب کشی کنیم

 
helpkade
چگونه در خانه دندان را عصب کشی کنیم
چگونه در خانه دندان را عصب کشی کنیم

عصب کشی دندان در خانه از جمله روش هایی است که افراد دچار دندان درد به آن روی می آورند. در این روش با استفاده از روش های خانگی درد عصب دندان تسکین یافته و عفونت موجود در آن تا حدودی از بین می رود. اما باید بعد از بهبودی به پزشک برای درمان ریشه ی دندان مراجعه کنید. زیرا ممکن است ریشه ی دندان دوباره عفونت کرده و درد دوباره شروع شود. یک دندان زمانی نیاز به عصب کشی پیدا می کند که پوسیدگی به عصب رسیده و عفونت در کانال های دندان نفوذ کرده باشد. بنابراین نیاز است که این عفونت از بین رفته و ریشه درمان شود. بنابراین شما می توانید با استفاده از روش های عصب کشی دندان در خانه عفونت آن را از بین ببرید ولی نمی توانید ریشه ی دندان را درمان کنید.

در این بخش از مقاله چند روش برای عصب کشی دندان در خانه ارائه خواهیم کرد. این روش ها باعث می شوند تا زمان درمان ریشه ی دندان درد آن تسکین پیدا کند. همچنین از درد عصب کشی دندان نیز خواهند کاست. از جمله ی این روش ها می توان به موراد زیر اشاره کرد:

از آن جایی که درد دندان در صورت نیاز به عصب کشی با التهاب و عفونت همراه است معمولاً استفاده از کمپرس سرد موثر می باشد. برای این کار می توانید یخ و یا بسته ی سردی را در داخل یک کیسه یا پارچه قرار داده و بر روی گونه در محل درد قرار دهید. شما می توانید متناسب با درد دندان خود آن را در طول روز چند بار انجام داده و هر بار برای 10 تا 15 دقیقه نگه دارید. این روش یکی از موثرترین روش های عصب کشی دندان در خانه است.

یکی از خواص زردچوبه خاصیت ضد التهابی قوی آن است. به همین سبب نیز در مورد کاهش التهاب دندان و درد آن بسیار مفید می باشد. می توانید یک قاشق از زردچوبه را با چند قطره آب گرم مخلوط کنید. خمیری به دست می آید که باید پنبه ای را به آن آغشته کرده و بر روی لثه ی دندانی که درد می کند بگذارید. این کار را 3 تا 4 بار در روز انجام دهید تا نتیجه ی  آن را ببینید.

یکی از درمان های عصب کشی دندان در خانه استفاده از روغن درخت چای است. این روغن دارای خواص مفیدی چون خواص ضد التهابی، ضد درد، ضد عفونی کننده و ضد باکتریایی است. بنابراین با کمک آن می توانید عفونت موجود در دندان را از بین برده و به تسکین درد آن کمک کنید. برای استفاده از آن دو روش وجود دارد: می توانید چند قطره از آن را بر روی لثه ی دندان آسیب دیده ریخته و ماساژ دهید. یا چند قطره از آن را داخل یک لیوان آب ریخته و با آن دهان خود را شستشو دهید. استفاده ی 3 تا 4 بار از این روغن در طول روز بلامانع است.

چگونه در خانه دندان را عصب کشی کنیم

یک روش آشنا و
ساده برای عصب کشی دندان در خانه استفاده از آب نمک است. آب نمک دارای خواص ضد
عفونی کننده بوده و می تواند به راحتی توسط لثه و پوشش دندان جذب شود. با نفوذ آب
نمک به ریشه عفونت آن از بین خواهد رفت. برای درمان درد دندان با این روش می توانید
3 تا 4 بار از آن استفاده نمایید.

کلینیک دندانپزشکی ایران زمین به عنوان یکی از کلینیک های دندانپزشکی در غرب تهران مفتخر است با کیفیت ترین خدمات را در جهت درمان مشکلات دندان بیماران ارائه می کند.

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

اگر تا به حال دندان درد گرفته ایید، به خوبی می دانید که درد طوری است که آدم احساس می کند که انگار شخصی با چوبی مشتعل به سمت دندان شما می آید و دینامیتی را روشن می کند و شما منتظر منفجر شدن سر خود می مانید این نوع درد ها ،چیزهایی است که نمی توانید برای تسکینشان صبر کنید. خوشبختانه در این بخش از نمناک براساس نسخه های طب سنتی، تعدادی درمان خانگی برای درد عصب دندان وجود دارد که می تواند دردتان را تا زمانی که به دندانپزشک مراجعه کنید، تسکین دهد.

معمولا درد عصب دندان همراه با التهاب است ، کمپرس سرد می تواند به کاهش تورم کمک کند و همچنین ناحیه آسیب دیده را بی حس می کند. یخ را در کیسه یا یک بسته قرار دهید ،و درون یک پارچه نازک بپیچانید، تا کمپرس سرد شما تهیه شود ، کمپرس سرد را در مجاورت محل درد، روی گونه قرار دهید و آن را حدود 10 تا 15 دقیقه نگه دارید.می توانید چند بار در طول روز این کار را انجام دهید.

سیر ،به شدت بر روی درد عصب دندان تاثیر دارد، سیر یک درمان خانگی است که می توان به آسانی از آن استفاده کرد ، سیر، دارای خواص ضد التهابی و ضد درد است که برای از بین بردن درد کمک می کند و خواص آنتی بیوتیکی اش به مبارزه با هر گونه عفونت موجود کمک می کند. اگر می تونید جویدن را تحمل کنید، یک سیر تازه را بجوید و آن را روی نزدیکترین لثه منطقه آسیب دیده نگه دارید اگر نمی توانید بجوید، سیر را له کنید و طبق مورد پیش، روی لثه بگذارید.می توانید، این کار را 3 یا 4 بار در روز تکرار کنید.

چگونه در خانه دندان را عصب کشی کنیم

یک درمان موثر و یک روغن موثر برای بهبود درد عصب دندان است ، روغن درخت چای ،علاوه بر خواص ضد التهابی و ضد درد اش، خواص ضدعفونی کنندگی و ضدباکتریایی دارد که از عفونت های ایجاد شده جلوگیری می کند و آن را کامل پاکسازی می کند. یک یا دو قطره از روغن درخت چای را روی لثه نزدیک محل آسیب دیده قرار دهید و آن را به خوبی ماساژ دهید ؛ همچنین، می توانید 3 تا 4 قطره از روغن چای را داخل یک لیوان آب ریخته و دهانتان را با آن شستشو دهید.می توانید هر یک از این درمان ها را 3 تا 4 بار در روز انجام دهید.

ساده ترین نوع درمان برای درد عصب دندان که در همه خانه ها یافت می شود، آب نمک است ، آب نمک به دلیل خواص اسمو تی اش بر روی دندان اثر می گذارد،و معروف است ،به راحتی ،توسط پوشش جذب می شود و به ریشه که حل مشکل است ،وارد می شود. ½ قاشق چای خوری نمک را در 4 اونس آب گرم بریزید.

1/4 لیوان را در داخل دهانتان بریزید و تکان دهید، به مدت 20 تا 30 ثانیه نگه دارید این کار را تا زمانی که لیوانتان خالی شود، انجام دهید و سپس در صورت لزوم، دهان خود را با دهانشویه ضد عفونی شستشو دهید ، می توانید این درمان را 3 تا 4 بار در طول روز تکرار کنید.

این یکی از مؤثرترین مواد ضد درد طبیعی است ،که به طور حرفه ای برای درمان درد عصب دندان استفاده می شود. گل میخک، دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی است، به همراه آنتی بادی های ضد درد که اثبات شده که همانند بنزوکائین موثر هستند، این یک عنصر بی حس کننده در اکثر ژل های دندان درد است ،که شما می توانید بدون نسخه آن را دریافت کنید ؛ به آرامی، روغن گل میخک را به لثه مجاور دندان آسیب دیده ماساژ دهید. اگر نمی خواهید از روغن گل میخک استفاده کنید، می توانید چندین تکه گل کامل میخک را بجوید و آنها را بین گونه و لثه در نزدیکترین دندان خراب شده متمرکز کنید. همچنین، می توانید 1 قاشق چایخوری پودر گل میخک را در یک لیوان آب گرم بریزید و دهان خود را با آن شستشو دهید، تا به تسکین درد کمک کند، این درمان ها را 3 تا 4 بار در روز استفاده کنید.

احتمالا، شما حتی نمی دانستید همچنین گیاهی با این اسم وجود دارد ؛ این گیاه اغلب به نام های اسپیلانتس الراس یا زچوان باتن نامیده می شود. این گیاه خاص، برای از بین بردن درد و التهاب دندان در پزشکی شرقی بسیار پر کاربرد است و مشابه میخک عمل می کند ، دو تا از گلها را از گیاه بکنید و آنها را در گونه خود در کنار دندان آسیب دیده، قرار دهید. به عنوان یک جایگزین، می توانید عصاره این گیاه را روی لثه نزدیک ترین دندان آسیب برسانید ؛ همچنین، می توانید با چای این گل ها یا اضافه کردن عصاره گل به آب گرم، دهان خود را شستشو دهید.هر یک از این درمان ها را 2 تا 3 بار در روز انجام دهید.

این یکی دیگر از درمان های گیاهی عالی است، که برای از بین بردن درد عصب دندان به خوبی کار می کند ، زنجبیل ،نه تنها دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد باکتریایی است، بلکه یک عامل ضد التهابی عالی نیز می باشد. به اندازه 1/2 انگشت از ریشه زنجبیل تازه را خرد کنید و آن را پوست بکنید ؛ زنجبیل را خرد کرده یا بجوید و سپس آن را بین گونه و لثه خود، در کنار دندان آسیب دیده نگه دارید. همچنین ،می توانید ریشه زنجبیل را در یک فنجان آب در حدود 5 تا 7 دقیقه بجوشانید، چای را صاف کنید، اجازه دهید تا سرد شود و سپس از این چای، به عنوان دهان شویه استفاده کنید ؛ هر کدام از این درمان ها را 3 تا 4 بار در روز استفاده کنید.

زردچوبه، در درمان درد عصب دندان بسیار موثر است. زردچوبه، یک گیاه ضد التهابی قوی است که به عنوان ایبوپروفن موثر در کاهش التهاب شناخته شده است، اما بدون عوارض جانبی. چند قطره آب گرم را به 1 قاشق چایخوری پودر زردچوبه اضافه کنید، تا یک خمیر سفت بدست آید ؛ به وسیله یک تکه پنبه ، از این خمیر بردارید و به لثه دندان آسیب دیده خود بزنید. یک جایگزین، اگر می توانید ریشه تازه زردچوبه را پیدا کنید، آن را له کنید و یا بجوید، و آن را بین گونه و لثه خود نگه دارید، همانطور که در درمان های زنجبیل و سیر در بالا انجام دادید این درمان را 3 تا 4 بار روزانه تکرار کنید.

ترکیب نعناع و آویشن ،یک درمان خانگی برای درد عصب دندان است ؛ هر دوی این گیاهان ،دارای خواص ضد میکروبی هستند و به عنوان یک ضد عفونی کننده برای از بین بردن علت درد عمل می کنند، اما همچنین برای کاهش التهاب، که بخشی از درد است نیز بسیار مفید است. ساده ترین نوع استفاده از این دو گیاه، 2 تا 3 قطره از هر یک با 1 قاشق چایخوری روغن نارگیل یا روغن زیتون مخلوط کرده و سپس آن را مستقیما به محل آسیب دیده بزنید. همچنین می توانید برگ تازه ای از هر یک از این را بجوید یا خرد کنید و پالپ آنها را بین گونه و لثه، در نزدیکی دندان آسیب دیده قرار دهید. یک درمان دیگر این است که 1 قاشق چای خوری از هر یک از برگ ها در یک فنجان آب برای 5 تا 7 دقیقه بجوشانید، سپس چای را فشار دهید تا صاف شود، اجازه دهید تا سرد شود و بعد از این چای به عنوان دهان شویه استفاده کنید ؛ می توانید هر یک از این درمان ها را 3 تا 4 بار در روز استفاده کنید. 

ممکن است شما به علت داشتن بسیاری از داروهای خانگی متفاوت دیگر، با این گیاه آشنا نبوده باشید، اما این گیاه در درمان درد عصب دندان بسیار موثر است. بومادران، دارای خواص بی حسی می باشد که به کاهش درد کمک می کند، همچنین برای بهبود زخم ها و جراحات که ممکن است باعث درد شده باشند، مفید می باشد ، هم ریشه و هم برگ گیاه بومادران ،می تواند بسیار موثر باشد. از برگ ها و ریشه بومادران، مطابق گیاهانی که در بالا ذکر شد، استفاده کنید.

باور کنید یا نه، می توانید با استفاده از پیاز ،از درد عصب دندان رها شوید ؛ ترکیبات گوگردی آلی که در پیاز یافت می شود، به عنوان یک ضد باکتری کار می کنند، اما در کاهش التهاب و کاهش عفونت هم موثرند ؛ یک تکه ای از پیاز تازه و خام را برش بزنید و آنرا خرد کنید یا بجوید.پیاز خرد شده را بین گونه و لثه در مجاورت دندان آسیب دیده، قرار دهید شما همچنین ،می توانید آب پیاز را بگیرید و آن را مستقیما روی لثه آسیب دیده بگذارید یا 1 قاشق چایخوری عصاره پیاز را به 4 اونس آب گرم اضافه کنید و از آن به عنوان دهان شویه استفاده کنید.هر کدام از این درمان ها را 3 تا 4 بار در روز تکرار کنید.

همانند روغن درخت چای، روغن پونه کوهی برای درمان خانگی درد عصب دندان بسیار مفید است روغن پونه کوهی ،دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد میکروبی است، همچنین دارای خواص ضد التهابی و اثر ضد درد نیز می باشد. 2-3 قطره روغن پونه بر روی لثه کنار دندان آسیب دیده خود بزنید ؛ همچنین، می توانید 6 قطره روغن پونه را به ½ فنجان آب گرم اضافه کنید و آن را به عنوان یک دهان شویه استفاده کنید.

عصاره وانیل واقعی ( نه مصنوعی)، اثر درمانی بر درد عصب دندان دارد ؛ وانیل دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی، برای کمک به درد است، و دارای الکل است که اثر تسکین دهنده و بی حسی خفیفی برای کاهش درد دارد. چند قطره عصاره وانیلی را مستقیما بر روی لثه دندان آسیب دیده قرار دهید همچنین، می توانید یک قاشق چایخوری عصاره وانیل را به ½ فنجان آب گرم اضافه کنید و آن را به عنوان دهان شویه استفاده کنید هر یک از این درمان ها را 3 تا 4 بار در روز تکرار کنید.

این گیاه، یک درمان موثر برای کاهش درد عصب دندان است. چیزی که سایه بان را موثر ساخته، خاصیت بی حسی طبیعی آن است، که باعث تسکین سریع درد می شود ، 1 قاشق سوپ خوری ریشه خشک شده اش را در یک فنجان آب به مدت 12 ساعت خیس کنید. آ ب و ریشه ها را بجوش آورده و سپس به مدت 5 دقیقه حرارتش را کم کنید.چای را صاف کنید و اجازه دهید تا خنک شود ؛ این چای را بنوشید، قبل از بلعیدن در دهانتان نگه دارید و آن را به اطراف بچرخانید ؛ این کار را 2 تا 3 بار در روز تکرار کنید. از نوشیدن این چای، بیش از دو هفته پرهیز کنید.

کلینیک دندانپزشکی دکتر حسینیان –

اصولاً عوامل متعددی در موفقیت بی حسی در عصب کشی دندان نقش دارند. این عوامل شامل فاکتورهای بافتی دندان و  روانی بیماران می باشد.  ترس و اضطراب می تواند بی حس نشدن دندان را به دنبال داشته باشد.

عصب کشی درمانی است که برای ترمیم و محافظت از دندانی که فرسوده یا عفونی شده است مورد استفاده قرار می گیرد. در طی فرآیند عصب کشی دندان ، عصب و پالپ خارج شده و ناحیه داخلی دهان تمیز می شود و با موادی به طور کامل پر و پوشانده می شود. بدون عصب کشی، بافت اطراف دندان عفونی شده و تورم چرکی (آبسه کردن دندان) رخ خواهد داد.

روت کانال، عبارتی است که برای تعریف حفره طبیعی موجود در مرکز دندان به کار می رود. پالپ یا اتاقک پالپ ناحیه نرمی در ریشه(روت) کانال می باشد. عصب دندان درون ریشه کانال قرار گرفته است.

چگونه در خانه دندان را عصب کشی کنیم

دلایل پزشکی متعددی وجود دارد که به واسطه آنها یک فرد نیاز به فرآیند عصب کشی دندان برای درمان نیازمند است. یکی از دلایل این است که، این روش درمانی یکی از قدرتمندترین روش های درمان دندانی است. هر تغییر اساسی در دندان که به عصب منتشر شود یا آن را تحت تاثیر قرار دهد، می تواند منجر به نیاز به عمل عصب کشی دندان شود؛ مانند ترومای دندان که میتواند شامل موارد زیر باشد:

فرسودگی دندانی، دندان های ترک خورده یا ترومای دندان دلایل از بین رفتن و مردن دندان ها هستند. پالپیت غیر قابل بازگشت که در نتیجه فرسودگی دندان ایجاد می شود یا سوراخ های بزرگ نیز می توانند مرگ عصب را تسریع کنند. در اغلب مواقع، آسیب وارده به دندان بسیار شدید بوده به صورتی که عصب توانایی ریکاور شدن نداشته و به مرور می میرد. عصبهای مرده یا در حال مرگ یکی از دردناک ترین حس هایی را ایجاد می کنند که یک فرد می تواند تجربه کند.

گاهی، سطوح قابل توجه حساسیت ها می تواند منجر به ایجاد پلاک دندانی شود. بیشتر افراد درجاتی از حساسیت دندانی را تجربه می کنند. با اینحال، این حساسیت در برخی بسیار شدید بوده و می تواند منجر به دشواری در خوردن یا آشامیدن مایعات خنک یا نوشیدنی های گرم و غذاها شود. بسیاری از مداخلات و فرآیندهای دندانی می تواند برای کاهش این احساس به کار رود. با اینحال، هنگامی که تمام این مراحل با شکست مواجه شود، عصب کشی یکی از آخرین روش های موثر خواهد بود.

مطابق با پیشنهادی که از طرف دندانپزشک به شما مطرح می شود، گاهی چندین ریشه می تواند برای ایجاد حمایت از استخوان یا اتصال قطعی، حفظ شود. این ریشه ها که در جای آنها پروتز قرار می گیرد، می بایست پر شده و خالی نمانند. ریشه های بدون حفاظ در طی عمل پروتز می تواند دندان را مستعد پوسیدگی کرده و در نتیجه دندان درد را به دنبال داشته باشد که این امر نیاز به کشیدن دندان را بیشتر می کند. اطمینان حاصل کنید که تنها تعداد کمی از ریشه ها برای این هدف باقی مانده اند که تغییرات و عوارض جانبی آینده را کاهش خواهند داد.

آبسه (تورم عفونی دندان) زمانی رخ می دهد که دندان در هنگام جویدن یا نوشیدن درد بسیاری داشته باشد. دو دلیل عمده و اولیه برای آبسه دندان وجود دارد. آبسه ها به دو نوع پریودنتال یا پریاپیکال (دندان عفونی) تقسیم بندی می شوند. آبسه های لثه متفاوت بوده و نیازمند درمان هایی متفاوت از درمان های دندانی نیز می باشد.

با اینحال، بیشتر آبسه ها با خارج کردن عصب های عفونی و آسیب دیده در طی فرآیند عصب کشی، درمان می شوند.

گاهی، شکل دندان می بایست در طی فرآِیند ترمیم آرایشی یا پزشکی تغییر کند. این جایگزینی و تغییر شکل ممکن است عصب را در معرض هوا قرار داده و آنها را مستعد آلودگی به باکتری و سایر عوامل عفونی کند. در این شرایط، عصب کشی ممکن است به هدف جلوگیری از ایجاد عفونت به کار رود. از سوی دیگر، شما می توانید به فرآیند ارتودونسی به عنوان فرآیندی که از دندان های شما محافظت می کند اطمینان داشته باشید. این عمل خصوصا هنگامی حیاتی است که ترمیم های دندانی شامل تغییر در تاج ها پل های دندانی باشد.

بیماری که به دلیل التهاب طولانی مدت دندان دچار اضطراب و تشویش روانی شده، آستانه درد پایین تری دارد. یعنی محرک خفیف تری جهت ایجاد درد در این فرد اثر گذار خواهد بود. علاوه بر این ساختار عصب اصلی که از ناحیه مغز به دندان ها می رسد نیز دارای ساختمان پیچیده ای است، لذا آگاهی دندانپزشک از انواع فرم های آناتومیک دندانهای بیمار در انجام تزریق بی حسی موفق، کمک زیادی می کند.

بسیاری از بیماران حکایات ترسناکی در خصوص درمان ریشه و عصب کشی شنیده اند. علت این داستان می تواند ناشی از تجربه وجود دندان دردناک یا عفونی باشد و نه ناشی از درمان.

این بیماران، درد، تورم، بی خوابی شبانه قبل از درمان را کاملاً به یاد دارند. خود درمان کمتر دردناک است. یک تحقیق روی بیمارانی که درمانشان اتمام یافته بود نشان داد که 96% آنها با درمان ریشه در آینده و عصب کشی کردن مجدد موافق هستند. لذا معمولا علت ترس و اضطراب بیماران، هراس از اتفاقی نامعلوم و اغلب ناشی از حکایاتی ترسناک است که دیگران تعریف کرده اند. این حالت روانی هم بر درک بیماران از درمان موثر است و هم روی نحوه عکس العمل آنها در مقابل درد و تحریکات درد موثر می باشد. بسیاری از بیماران این هراس و اضطراب را از دیگران پنهان می کنند.

بیمارانی که مبتلا به دندان درد هستند در یک مقطع زمانی تغذیه و خواب کافی نداشته اند و فعالیت روزمره آنها مختل بوده است. علاوه بر این بسیاری از آنها در مورد جلسه درمان دندانپزشکی مضطرب و هراسان هستند. تمام این فاکتورها باعث کاهش توانایی بیمار در کنترل ترس و کم شدن تحمل او نسبت به درد و بی حسی دندان خواهد شد.

بافت های اطراف دندانی وقتی ملتهب باشند، آستانه درد کاهش می یابد. لذا بافت ملتهب به تحریکی که قبلا درک نمی شد یا به ملایمت درک می شد، این بار پاسخ دردناک می دهد.

یک عارضه وابسته به این پدیده آن است که ایجاد بی حسی دندان در بافت های ملتهب خیلی سخت تر انجام می شود. یک مثال خوب در مورد پدیده افزایش حساسیت، همین مسئله آفتاب سوختگی است که هرگاه پوست در معرض اشعه خورشید، دچار آفتاب سوختگی می شود، ملتهب و حساس شده و نسبت به حتی تماس خیلی خفیف هم بسیار دردناک خواهد شد. همین قانون در مورد بافت های آماسی و ملتهب اطراف ریشه دندان هم صدق می کند.

عدم موفقیت در بی حسی دندان ها توسط دندان پزشکان قبلی، سبب مشکل روانی در بیمار می شود که همیشه بیمار فکر می کند هیچ گاه دندان های او بی حس نخواهند شد، در حالی که استفاده از تکنیک های صحیح در بی حس کردن دندان ها بسیار موثر است.

فاز اولیه درمان اهمیت زیادی دارد. اگر برخورد صحیح با بیماری که از درد دندان نالان است شود و روشهای بی حسی به آرامی و با دقت و ماهرانه انجام گیرد، آستانه تحمل درد بالا خواهد رفت. در نتیجه علاوه بر کسب یک بی حسی دندان مطلوب، نگرانی بیمار هم کاهش یافته و همکاری بیمار هم بیشتر خواهد شد.

معمولا با توضیح مراحل درمان و آنچه که بیمار باید انتظار داشته باشد، ارتباط خوبی بین دندانپزشک و بیمارش حاصل می شود و وقتی به بیماران توضیح بدهم که ما از اضطراب و نگرانی او مطلع هستیم، این ارتباط بهتر حاصل خواهد شد. با رعایت این مسائل توسط دندانپزشگ نه تنها آرامش و راحتی بیمار فراهم می شود بلکه، آستانه تحمل او بالاتر خواهد رفت.

معمولاً بیماران نسبت به تزریق های دندانپزشکی ترس زیادی دارند. یک روش خوب جهت کسب اعتماد و همکاری بیمار، کسب مهارت در روش های تزریقی است که تقریبا بدون درد هستند. با اطمینان می توان گفت که بیماران و افراد خانواده، خود خواهند گفت که تزریق دندانپزشک او دردی ندارد. اگرچه اکثرا تزریق ها، کاملا بدون درد نیستند. اما میتوان این درد را به حداقل رساند و با این کار نه تنها بیمار راحت تر خواهد شد بلکه آستانه درد و میزان تحمل درد او هم بالاتر خواهد رفت.

استفاده از بی حس کننده های سطحی قبل از تزریق بی حسی موضعی مرسوم و شایع است. برخی تحقیقات نشان داده که بی حسی سطحی موثر است. یک ناحیه خصوصا مهم در دهان که بی حسی سطحی در آن بسیار کارآمد و مفید است نواحی دندان های قدامی فک بالا است. بهترین جنبه استفاده از بی حسی سطحی فقط برای کاهش حساسیت بافت دهان نیست بلکه بیشتر به این منظور است که بیمار متوجه باشد که همه کار برای کاهش درد دندان برای وی انجام می شود.

نکته دیگر آن است که استفاده از بی حسی سطحی در بیمار این را القاء می کند که با این کار درد تزریق کاهش خواهد یافت.

عصب کشی معمولا توسط یک متخصص ریشه (اندودنتیست) انجام میشود.

در زیر به مراحل عصب کشی می پردازیم:

شخصی که عصب کشی انجام می دهد، نیاز دارد تا دوباره به دندان پزشک مراجعه کند تا او پانسمان موقت را حذف کند. در این مرحله، دندان پزشک یا یک روکش دائمی روی دندان شما قرار خواهد داد یا ترمیم های دائمی دیگری روی دندان شما انجام خواهد داد.

وقتی عصب کشی پایان یافت، دندان باید به عملکرد سابق خود بازگردد و نباید دردی داشته باشد.

جهت تعیین نیاز به عصب کشی دندان ابتدا علاوه بر معاینه بالینی دندان، نیاز به تائید توسط عکس رادیوگرافی هم می‌باشد تا میزان پوسیدگی و احتمال میزان موفقیت درمان قبل از شروع به کار ارزیابی شود. اصولاً درمان ریشه ( عصب‌ کشی)  موفق بر پایه انجام یک تشخیص صحیح و یک طرح درمان مناسب همراه با استفاده از دانش  آناتومیک دندان  و انجام ضدعفونی و پرکردگی  کل سیستم کانال ریشه دندان استوار است. به صورت اولیه بر پرکردگی  و نفوذناپذیری فضای کل ریشه تأکید زیاد است. البته کانال‌ های که به طور ضعیف عصب‌ کشی شده‌اند غالباً به صورت ناقص پاکسازی و شکل‌دهی شده‌اند. پاکسازی به شکل‌دهی کافی و ایجاد یک سیل تاجی  کامل از مهم‌ترین عوامل در موفقیت یک عصب‌کشی به شمار می‌روند.

البته حذف باکتری‌های داخل کانال ریشه دندان از بحرانی‌ترین فاکتورها محسوب می‌شوند مهم‌ترین معیار ارزیابی میزان پاکسازی کافی دندان رسیدن دیواره ریشه‌ها به دیواره‌های ساخت و شیشه‌ای می‌باشد. کانال‌هایی که به خوبی عصب کشی شده‌اند با فشار دادن نوک فایل ( وسیله عصب‌کشی) به دیواره‌های کانال در تمام نقاط صاف احساس می‌شوند.

البته علاوه بر معاینات بالینی پاسخ دادن به تست‌های سرما و گرما هم جهت بررسی واکنش مناسب به دندان به محرک‌ها کافی می‌باشد.

انجام عصب‌کشی می‌تواند به صورت یک جلسه‌ای یا چند جلسه انجام شود که هر کدام از این روش‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارد که برحسب دندان بیمار وجود ترشح یا خونریزی در دندان بیمار دارای موارد تجویز و عدم تجویز می‌باشد.

1- بررسی اولیه دندان همیشه با فایل‌ها (وسایل عصب‌کشی) کوچک‌تر به بزرگ‌تر انجام می‌شود تا اندازه و شکل و کانال دندان مشخص گردد.

2- همیشه باید از شستشوی کافی در حین کار کردن عصب کشی دندان استفاده کرد.

3- عصب‌ کشی ناحیه تاج دندان باید تدریجی انجام شود و صرف‌نظر از روش آماده‌سازی این کار از ناحیه ریشه به سمت تاج انجام شود.

4- چرخش وسایل عصب‌کشی همیشه در جهت عقربه‌های ساعت بوده تا بتواند کاملاً علاوه بر گیر کردن کافی در مواد داخل ریشه، تراش کافی هم انجام دهد.

5- مهم‌ترین قسمت جهت عصب‌کشی  یک سوم تاجی کانال ریشه است.  در موارد انحنای شدید تاج دندان باید قسمت نوک ریشه را خیلی با احتیاط کار کرد تا هیچ‌گونه پله (لج) (lege)  ایجاد نشود. با تلاش و دسترسی مستقیم به دهانه کانال ریشه امکان عصب‌کشی ایده آل فراهم خواهد شد.

6- اندازه‌گیری دقیق طول ریشه دندان بسیار ضروری است چرا که عصب‌کشی کوتاه‌تر است طول ریشه دندان، مقدمه تشکیل لج (یا پله) و نهایتاً عفونت دندان خواهد شد.

چگونه در خانه دندان را عصب کشی کنیم

یک وسیله شکسته یا سایر عوامل انسداد کانال، ممکن است تأثیر منفی روی پیش‌آگهی درمان دندان داشته باشد. روش‌های گوناگونی در حل این مشکل وجود دارد که انجام هر یک نیازمند به وجود یک اندودفیت با تجربه و کاردان می‌باشد.

وجود پله در دندان اصولاً پیش‌آگهی درمان اندو  دندان را ضعیف می‌کند و دندان دیر یا زود مستعد عفونت خواهد بود. اگر بعدها درمان مجدد (عصب‌کشی مجدد) جراحی لازم باشد بیمار باید باندودنیست  ارجاع داده شود.

اصولاً سوراخ شدن دندان آن را در ریسک خطر بالا جهت کشیدن دندان قرار خواهد داد. بسته به موقعیت و اندازه و اهمیت استراتژیک دندان راه‌های گوناگونی جهت درمان آن وجود خواهد داشت که معمولاً این روش‌ها خارج از تجربه و توانایی دندانپزشکی عمومی می‌باشد.

اگر درد و تورم به دنبال درمان تداوم یا گسترش یابد بیمار باید به یک اندودنیست  ارجاع شود البته باقی ماندن درد بعد از عصب‌کشی علل گوناگون دارد:

پاکسازی ناقص دندان، کانال پیدا نشده در دندان، شکستگی ریشه که با توجه به علل مختلف ممکن است کشیدن دندان درمان مجدد جراحی لازم باشد.

در بیماران مسن و پیر ملاحظات عصب‌کشی (اندو) از خیلی جهات مشابه بیماران جوان‌تر است اما تفاوت‌هایی نیز دارد.

بیشتر بیماران سالمند و مسن تنها زمانی حاضر به کشیدن دندان خود خواهند شد که جایگزین درمانی دیگری وجود نداشته باشد. بیماران مسن میزان استفاده بالایی از خدمات دندانپزشکی دارند.

ملاحظات اندو (عصب‌کشی)  در بیماران مسن و سالمند شامل در نظر گرفتن تفاوت‌های بیولوژیک، پزشکی، و روانشناسی آن‌ها در مقایسه با بیماران جوان و همچنین پیچیدگی درمان می‌باشد.البته میزان بهبودی در افراد سالمند در مقایسه با افراد جوان کمتر بوده و دندان‌پزشکی سالمندان اصول آن با اندکی تأخیر در پاسخ‌های ترمیمی همراه خواهد بود.

عوامل مهمی را در دندانپزشکی سالمندان باید در نظر داشت که این عوامل عبارت‌اند از:

1- زمان بهبودی پس از جراحی‌های دندانپزشکی

2- عوامل آناتومیک و بیولوژیک سالمندان

3- ملاحظات پزشکی در سالمندان

4- تغییر رنگ‌های ایجادشده در دندان‌های سالمندان

در ادامه سوالات رایج درباره عصب کشی دندان آمده است.

فرآیند عصب کشی بعنوان یک عمل دردناک معروف است. در واقع، غالب افراد گزارش داده اند که این فرآیند به خودی خود بیشتر از پر کردن حفره داخلی دندان دردناک نیست.

علی رغم اینکه پزشک تا چه میزان تلاش خود را برای پاکسازی و پر کردن دندانتان انجام دهد، عفونت های جدید ممکن است بعد از عصب کشی ظاهر شوند. دلایل احتمالی این رخداد شامل موارد زیر است:

مسکن های بدون نسخه یا مسکن هایی که دندان پزشک برای شما تجویز کرده است باید برای تسکین درد دندان عصب کشی شده کافی باشند. وقتی از دارو استفاده میکنید، به دقت دستور مصرف آن را پیگیری کنید و اگر دارو عملکردی نداشت با دندان پزشک خود تماس بگیرید.

مهم است که تا زمان پایان یافتن عصب کشی و ترمیم دندان با دندان مورد نظر چیزی نخورید و نجوید. پانسمان موقت حساس بوده و ممکن است با جویدن بشکند. همچنین بهداشت دهان بالا  به وسیله ی مسواک زدن مرتب و نخ دندان کشیدن باید ادامه یابد.

فرآیند عصب کشی معمولا در سه یا چهار مرحله طول انجام می شود که هر مرحله بین 30 الی 90 دقیقه طول می کشد. مراحل می تواند در 14 روز انجام شده و به مراحل خارج کردن عصب، قرار دادن ماده پر کننده موقت و پر کردن نهایی تقسیم بندی شود. عفونت دندانی دلیلی است که عمده دردهای دندانی را ایجاد می کند.

عصبهایی که در معرض هوا قرار گرفته اند بسیار زیاد متسعد آسیب هستند علی الخصوص زمانی که در برخورد با نوشیدنی های بسیار سرد یا غذا و نوشیدنی های بسیار گرم قرار بگیرند. در طی فرآیند عصب کشی، پزشک از ماده بی حسی برای از بین حس دندان و ناحیه اطراف استفاده می کند.

درد دندان عصب کشی شده در بیشتر افراد در چند روز ابتدایی بعد از عصب کشی همراه با مقداری حساسیت در هنگام لمس گزارش می شود.

برای این موضوع چند دلیل وجود دارد:

 گرچه دندان پزشک بافت عصبی دندان را خارج میکند، اما همچنان عصب های کوچکی در رباط و بافت اطراف دندان باقی می ماند. زمانی که این ناحیه ملتهب باشد، مانند بعد از فرآیند های دندان پزشکی، همچنان این پایانه های عصبی میتوانند درد را گزارش کنند.

 این احتمال وجود دارد که ابزار های دندان پزشکی که برای عصب کشی استفاده میشوند ناخواسته به بافت حساس اطراف آسیب بزند.

 این مسئله زمانی اتفاق می افتد که دندان پزشک دندان را با پانسمان موقت پر میکند آن را به اندازه ی کافی صاف نکند. اگر پانسمان فقط کمی از دندان های اطراف بلندتر باشد، میتواند باعث شود که فشار بیشتری رو آن نقطه وارد شده و منجر به جراحت دندان شود.

در بیشتر موارد، درد و ناراحتی مرتبط با عصب کشی باید خود به خود بعد از چند روز برطرف شود.

اگر این درد بهتر نشد، یا اگر درد شدید بود و با درمان های خانگی بهبود نیافت، مهم است که برای ارزیابی آن با دندان پزشک یا متخصص ریشه ی خود تماس بگیرید.

ریکاوری فعالیت دندانی بعد از فرآیند عصب کشی بین چند روز تا چند هفته متفاوت است. دردی مبهم و تورم ممکن است در روزهای اول پس از فرآیند رخ دهد، اما به زودی از بین می رود. با اینحال، ممکن است زمانی طول بکشد که فرد مجدد بتواند به طول نرمال نوشیدن و خوردن مواد غذایی سخت را آغاز کند. بیشتر ناراحتی ها می تواند با استفاده از مسکن ها بر طرف شود. اگر درد شارپ و مداوم باشد، بنابراین ممکن است مجبور به بازگشت به کلینیک یا مرکز درمانی شده تا بررسی های بیشتری از طرف پزشک بر روی دندان شما اعمال شود.

1.میوه ها، مثل موز، انبه، گلابی، هلو، سس سیب و اسموتی های میوه

2.غلات نرم

3.ماست، میلک شیک، و بستنی های بدون مغز و تکه

4.پودینگ

5.تخم مرغ

6.سوپ

7.سالاد ماهی تن

8.هوموس

9.پوره سبزیجات، مانند سیب زمینی و کلم

10.پنکیک

11.سوشی

12.بلغور جو دوسر و کرم گندم

13.پاستا و نودل

14.بعضی از این غذاها، مانند پوره سبزیجات، ماست و غلات نرم را میتوانید بلافاصله بعد از جراحی بخورید، زیرا فقط نیاز به بلعیدن دارند. آن ها نه تنها گرسنگی شما را برطرف میکنند بلکه محلی که در آن عصب کشی داشته اید را تسکین میکنند.

1. غذای ترد مانند هویج، ذرت و سیب، زیرا میتوانند باعث آسیب و درد بی مورد شوند.

2.غذاهای جویدنی مانند آدامس، بیشتر نان ها یا آب نبات مثل تافی، زیرا میتوانند پرشدگی دندان را خراب کنند.

3.غذاهای سفت مانند یخ یا مغزها زیرا این ها میتوانند به دندان آسیب بزنند و باعث درد غیرضروری و احتمالا آسیب به محل جراحی شوند.

4.از مصرف الکل پرهیز کنید زیرا ممکن است باعث خون ریزی شود.

5.از مصرف غذاهای خیلی داغ پرهیز کنید زیرا میتوانند باعث افزایش حساسیت شما شوند.

6.همچنین از غذاهای تند به دلیل ایجاد ناراحتی و حساسیت دوری کنید.

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

 دکتر سیدمحمد حسینیان متخصص جراحی و درمان ریشه دندان (اندودنتیست)

مطلب قبلی

دندان درد عصبی به دلیل مشکلات روحی و روانی

مطلب بعدی

کیست دندان؛ علت، انواع، درمان و پاسخ بسیاری ابهامات دیگر

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

معمولا تا یکهفته شاید درد به ضربه در دندان عصب کشی شده وجود داشته باشد‌.اگر بعد از یکهفته درد دندان برطرف نشد به متخصص درمان ریشه مراجعه نمایید

لطفا به بخش دندانپزشكي بيهوشي در سايت مراجعه نماييد توضيحات كامل و قيمتها در سايت نوشته شده است

با سلام.طبق توضیحاتی که قبلا دادیم عوامل مختلفی در این مشکل دخیل هستند که همه را تا حدودی ذکر کردیم.توصیه میکنم حتما به متخصص درمان ریشه که در این امر توانایی داشته باشند مراجعه نمایید.

بعد از عصب کشی دندان چه بخوریم؟

مراحل درمان ریشه دندان یا عصب کشى

آیا عصب­ کشی دندان درد دارد؟ 

Welcome, Login to your account.

Recover your password.

A password will be e-mailed to you.

همین حالا نوبت ویزیت و مشاوره دندانپزشکی خود را به صورت رایگان دریافت کنید: ||| ورود به سامانه نوبت دهی آنلاین |||

متخصص عصب کشی و درمان ریشه دندان

خ شريعتی، بالاتر از ميرداماد، جنب مترو شريعتی، كوچه ياس، پلاک ٤، طبقه 5، واحد ٩

021-22224803

021-22224903

چگونه در خانه دندان را عصب کشی کنیم

© حق امتیاز محتوای این سایت متعلق به دکتر کاووس قاجار است. طراحی و بهینه سازی سایت توسط مهران مقدسی در شرکت “رایان مهر رهجو”


مقاله دندانپزشکی pdfDownloads-icon

هزینه ایمپلنت چقدر است؟ قیمت ایمپلنت دندان از 3 تا 8 میلیون

هزینه ایمپلنت چقدر است؟ قیمت ایمپلنت دندان از 3 تا 8 میلیون

مزایا، معایب، قیمت و هزینه ارتودنسی دندان از 5 تا 23 میلیون

مزایا، معایب، قیمت و هزینه ارتودنسی دندان از 5 تا 23 میلیون

لمینت دندان چیست؟ قیمت و هزینه لمینت دندان از 1 تا 2 میلیون

چگونه در خانه دندان را عصب کشی کنیم

لمینت دندان چیست؟ قیمت و هزینه لمینت دندان از 1 تا 2 میلیون

درد دندان شما شروع شده و نیاز به عصب کشی دندان دارید، ولی باید تا رسیدن نوبت دندانپزشکی منتظر بمانید؟ اگر این طور است، نگران نباشید، این موردی است که همه آن را تجربه می‌کنند. ناراحتی و بی قراری قبل از عصب کشی دندان را می‌توان با روش‌های سنتی و گیاهی در خانه کاهش دهید.

در این نوشته به ۸ روش گیاهی و طب سنتی کاهش درد دندان در خانه خواهیم پرداخت. در صورتی که نیاز به دارو و مسکن قوی دارید در نوشته زیر می‌توانید با انواع قرص و مسکن آشنا شوید. داروهای معرفی شده در نوشته ذیل صرفا جهت آشنایی بوده و حتما باید با تجویز پزشک مصرف شوند.

مطالعه بیشتر  ⇔  قرص، مسکن و داروی درد دندان

چای کیسه‌ای یک روش عالی برای تسکین دندان درد، قبل از مراجعه به دندانپزشک برای عصب کشی دندان است. برای این کار چای کیسه ای را خیس کرده و بر روی دندان قرار دهید. اگر در خانه چای کیسه‌ای ندارید، می‌توانید چای معمولی را در پارچه کتانی ریخته و پس از خیس کردن، بر روی دندان خود قرار دهید. این کار را می‌توانید چندین بار در روز تکرار کنید.

آب نمک علاوه بر تسکین و آرامش درد دندان، باعث ضد عفونی دهان و لثه نیز می‌شود. از آب نمک بعد از عصب کشی دندان نیز می‌توانید استفاده کنید. برای این کار نصف قاشق چای خوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کنید. سپس چند بار در روز دهان خود را با آب نمک شستشو دهید.

زنجبیل یک طب سنتی و گیاهی قدیمی در درمان درد دندان در خانه است. برای این کار تنها کافی است که مقداری زنجبیل را رنده کرده و آن را به آب نمک اضافه نمایید. سپس محلول را با یک تکه پارچه و یا حتی گوش پاک کن بر روی دندان قرار دهید. این کار را چند بار در روز در خانه انجام دهید تا نوبت عصب کشی دندان شما فرا برسد.

مطالعه بیشتر  ⇔ عصب کشی دندان چگونه است؟ مراحل کامل عصب کشی دندان به همراه تصویر

جوش شیرین را می‌توانید برای تسکین درد دندان در خانه استفاده نمایید. برای این کار تنها کافی است مسواک و یا گوش پاک کن را کمی خیس کرده و به جوش شیرین آغشته کنید. سپس آن را بر روی دندان خود به آهستگی بمالید. علاوه بر این می‌توانید با استفاده از جوش شیرین یک محلول خانگی ساخته و دهان خود را چند بار در روز شستشو دهید تا وقت عصب کشی دندان شما فرا برسد.

مطالعه بیشتر  ⇔ علت درد دندان عصب کشی شده چیست؟

روغن سیاه دانه خواص ضد عفونی کنندگی داشته و قادر است درد دندان را تسکین دهد. برای این کار پارچه و یا یک مسواک قدیمی را به روغن سیاه دانه آغشته کرده و به مدت چند دقیقه و چند بار در روز دندان خود را ماساژ دهید. همچنین همانند جوش شیرین می‌توانید از روغن سیاه دانه، دهان شویه تهیه کرده و دهان خود را به صورت روزانه شستشو دهید.

نعنا نه تنها باعث خوش بو شدن دهان شما می‌شود، بلکه در تسکین درد قبل از عصب کشی دندان نیز مؤثر است. برای این کار مقداری نعنا را درون یک لیوان آب جوش بریزید. سپس چند دقیقه اجازه دهید تا عصاره نعنا توسط آب جذب شود. سپس با محلول گیاهی که در خانه تهیه کرده‌اید، دهان خود را شستشو دهید.

روغن گل میخک را از عطاری تهیه کرده و چند قطره از آن را بر روی پوسیدگی دندان قرار دهید. این کار را چند بار در روز انجام دهید تا درد دندان شما تسکین یابد.

مطالعه بیشتر  ⇔  قیمت و هزینه عصب کشی دندان

برای خلاص شدن از درد قبل از عصب کشی دندان روغن نارگیل نیز مؤثر و مفید است. برای این کار مسواک خود را به روغن نارگیل آغشته کرده و دندان پوسیده خود را مسواک بزنید. این روش را چندین بار در روز تکرار کرده تا درد شما تسکین یابد.

مطالعه بیشتر  ⇔ عوارض و معایب عصب کشی دندان

با دادن ستاره از ما حمایت کنید.

1 >> 2 >> 3 >> 4 >> 5 ستاره

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:

ارسال دیدگاه

طبق ماده 12 فصل سوم قانون جرایم رایانه‌ای، هر گونه کپی برداری از مطالب این سایت ممنوع است. (الس)

عصب کشی در نظر اغلب مراجعین ما کاری وحشتناک است. به نظر بیشتر مراجعین – مخصوصا کسانی که تا به حال عصب کشی برایشان انجام نشده است- این درمان، دردناک و ترسناک بوده و همیشه این سوال را از ما می‌پرسند که آیا می‌شود دندانشان را عصب کشی نکنند یا بدون عصب کشی آن را پر کنند. در مواقعی که دندان ظاهرا درد ندارد و به تشخیص دندانپزشک قرار است عصب کشی انجام شود این سوال بیشتر تکرار می‌شود.

اول اینکه مراجعین بدانند که درمان ریشه به هیچ وجه درمان وحشتناک و دردناکی که بین عامه مردم توصیف شده است نیست. درمان ریشه تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و قاعدتا حین درمان نباید شما دردی را احساس کنید. تکنولوژی‌ها و تکنیک‌های جدید هم امروزه به افزایش سرعت و کیفیت درمان‌های اندودونتیک (عصب کشی) کمک بسیار شایانی کرده‌اند.

اما برگردیم به سوالی که در ذهن بسیاری از مراجعین وجود دارد. جایگزین درمان کانال ریشه (عصب کشی) چیست؟ درمان ریشه (عصب کشی) فی الواقع فقط یک جایگزین دارد و آن هم کشیدن دندان است. به ندرت برخی همکاران بلافاصله برای بیمارانی که نمی‌خواهند عصب کشی کنند، درمان ایمپلنت را پیشنهاد می‌کنند. اما نکته‌ مهم این است که ایمپلنت درمان ناحیه بی‌دندانی است نه درمان جایگزین عصب کشی! معنی این جمله این است که شما دندان خود را با عصب کشی (زمانی که نیاز دارد) می‌توانید حفظ کنید و در غیر این صورت مجبور به کشیدن دندان خود هستید. بعد از کشیدن دندان خود با روش‌های مختلف (پروتز ثابت متکی بر پایه‌های دندانی، پروتز ثابت متکی بر ایمپلنت، پروتز متحرک) می‌توانید در مورد جای خالی دندان (‌ها) فکری بیاندیشید!

پس اگر بخواهیم نتیجه گیری کنیم در صورتی که شما کاندیدای درمان ریشه باشید، برای حفظ دندان شما غیر از عصب کشی جایگزین دیگری وجود ندارد. در ضمن ایمپلنت جز درمان‌های «جراحی» بوده و مخاطرات، دردسر‌ها و پیچیدگی‌های خود را برای بیمار و دندانپزشک دارد. عصب کشی یک درمان تقریبا صفر و یک است؛ یعنی یک دندان یا نیاز به عصب کشی دارد و یا اصلا نیازی به آن ندارد. یا پالپ و کانال‌های دندانی با عفونت به دنبال پوسیدگی یا ضربه درگیر شده‌اند و یا این اتفاق روی نداده است. بنابراین عصب کشی قسمتی از دندان در دندان‌های بالغ افراد معنایی ندارد! در مورد دندان‌های چند ریشه هم درمان برای تمام ریشه‌ها صورت می‌گیرد. در مورد دندان‌های نابالغ (در کودکان و نوجوانان) قضیه البته ممکن است متفاوت باشد.

موارد نادری وجود دارد که دندانپزشک در مورد عصب کشی دندان شما مردد است. مثلا پوسیدگی خیلی نزدیک به پالپ (عصب) است و پرکردگی در نزدیک عصب یا آن طور که به شما گفته می‌شود روی عصب قرار می‌گیرد. در این موارد هم باز قضیه صفر و یک حاکم است. یعنی دندان شما عصب کشی نشده است و با کارهایی که دندانپزشک انجام داده است، از عصب کشی دندان شما پیشگیری شده است. این دندان‌ها ممکن است به همین درمان جواب بدهند یا بعد‌ها در آینده نیاز به عصب کشی پیدا کنند.

چگونه در خانه دندان را عصب کشی کنیم

اگر عصب کشی برای دندانی که نیازمند درمان ریشه است انجام ندهید، غیر از کشیدن دندان، جایگزین دیگر عدم درمان است. درمان نکردن البته انتخاب خیلی خوبی نیست وقتی که بدانیم دندانی که نیاز به عصب کشی پیدا می‌کند، حتی اگر دردی نداشته باشد، با عفونت میکروارگانیسم‌ها درگیر شده است و این عفونت می‌تواند در استخوان فک ما اثرات خود را ظاهر کرده و آبسه، درد و حتی تورم ایجاد کند و حتی با گسترش به فضاهای صورت و گردن خطرناک ظاهر شده و حیات مارا هم تهدید کند!

مراجعین دندانپزشکی حق دارند در مورد درمان‌های دندانپزشکی و جایگزین‌های درمانی که دندانپزشکشان برایشان در نظر گرفته، سوالات خود را بپرسند و ابهاماتشان را برطرف کنند. در مورد درمان ریشه (عصب کشی) دندان اما تقریبا جایگزینی با دانش امروز وجود ندارد. بهتر است مراجعین با واقع بینی اطلاعات کافی را در مورد درمان ریشه کشسب کنند تا واقعا متوجه شوند که عصب کشی ترسناک نیست و نکته وحشتناکی که باعث شود از زیر آن در برویم وجود ندارد!

سلام من دختری ۱۵ ساله هستم و دکتر بهم گفت باید دوتا از دندون هام رو عصب کشی کنم ولی چون سنم پایینه و ریشه دندون کامل نشده این کار مشکلی خواهد بود میخواستم بپرسم چون سنم کمه راه دیگری برای جایگزینی عصب کشی نیست؟؟؟ یا مثلا ممکنه ریشه دندون خودش خودشو بازسازی کنه؟؟؟؟

سلام دخترم.ن هیچگونه مشکلی ندارد

سلام لطفا اطلاعاتتون رو بروز کنید بعد منتشر کنید!!! الان حدود ۴-۵ ساله که روش جدید درمان پالپ زنده جایگزین عصب کشی شده و در اغلب مواردی که پالپ دندان خیلی زیاد پوسیده نشده باشه (به اصطلاح هنوز پالپ زنده باشه) میشه پالپ رو با ماده جدید سیمان غنی شده کلسیمی پر می کنند و دیگه نیازی به عصب کشی نیست اصلا

سلام لطفا به سوال من جواب بدید ۱ ماه و نیمه که دندون آسیابمو پر کردم ولی اصلا نمیتونم روش چیزی بخورم به خودی خود درد نداره اصلا. ولی تا یه چیز میره روش تا استخون دردشو حس میکنم رفتم دوباره پیشه دکتر دوباره پر کرد و عکس که گرفت گفت تا عصب خیلی فاصله داره اصولا نباید عصب کشی بشه این بار نسبت به قبل یه کم فرق کرد ولی هنوزم نمیتونم چیزی بخورم دکتر گفت اگه تا ۱ ماهه دیکه هم خوب نشه باید عصب کشی بشه .شما چه نظری دارید با توجه به اینکه میگه تا عصب خیلی فاصله داره ؟

اگر عامل درد شما محرک سرما یا گرماست به احتمال زیاد یکی از دندان‌هاتان نیاز به درمان ریشه (عصب کشی) دارد. ممکن است عامل درد همان دندان پر شده باشد یا دندان مجاور یا مقابل. اگر هنگام غذا جویدن درد دارید و غذا بین دندان‌هاتان گیر می‌کند، لازم است با تعویض دوباره ترمیم گیر غذایی برطرف شود و بدین ترتیب مشکل رفع خواهد شد

خیلی ممنون از پاسختان .بله در برابر گرما و سرما درد میکند ولی کلن نمیتوانم چیزی روی ان بجوم و غذا هم گیر نمیکند درد هم مال همان دندان است چون قبل از پر شدن ان این مشکل را نداشتم با دست هم که اندکی رویش فشار میدهم همان درد را احساس میکنم .چاره چیست ؟باید عصب کشی شود؟ چون در عکسی که دکتر میگیرد میگوید با عصب فاصله زیاد دارد و حیف است آیا امکان دارد که دکتر به دندانم آسیب رسانده باشد با توجه به مطالبتان .؟ ممنون از وقتی که میگذارید.

دخترم باید عصب کشی شود

ایا راهی هست که عصب تمام دندانها رو باهم عصب کشی کرد چون من همین حالا ۹تا دندون واسه عصب کشی دارم با مادون قرمز یا جراحی کل عصب های دندان در یک مکان قطع کرد ممنون

عزیز. خوبه یه مقداری اطلاعات رو به روز بنویسی. الان تمام دندانپزشکان بر این عقیده هستند که سود دندانپزشکی از درمان ریشه به بالاست.(ایمپلنت.عصب کشی. روکش) دندونی رو که خیلی راحت میشه درست کرد رو عصب کشی میکنند تا پول بیشتر بگیرند. درد اینجاست. نه ترس از عصب کشی.

اره والا الان با اینکه مدتهاست روش جدید و خیلی ارزونتر جایگزین عصب کشی شده ولی دندونپزشکا دنبال بروز کردن علمشون نمیرن! شاید به خاطر منفعت بیشتر همون عصب کشی رو به همه پیشنهاد می کنن!!

سلام ، من دندانم را بدون عصب کشی پر کردم البته نظر پزشک عصب کشی بود ، حالا دندانم تیر میکشه و درد میکنه ، ایا این درد بعد از مدتی خوب میشه یا در نهایت باید حتما برم مجددا خالی کنم و عصب کشی کنم

منم دقیقآ همین مشکل شمارو دارم متاسفانه چاره فقط عصب کشی دندان هستش😣😤

دندون من پوسیدگی سطحی داشت دکتر زد رسوندش به عصب. حالا دیگه از هر دندونپزشکی میترسم و اعتماد ندارم

باسلام خسته نباشیدمتاسفانه هزینه های درمان زیادن مثلا دودندان من هیچ جابیمه ایرانیان قبول نمیکنند وازادش دورور۸۰۰ ۹۰۰هس وقتی نداریم متاسفانه باید درد بکشیم

دکترم فکر پوله بعدبیمار

ﺳﻼﻡ, ﺧﺳﺘﻪ ﻧﺒﺎﺷﻴﺪ , ﻣﻦ ﺩﻭﺗﺎ ﺩﻧﺪﻭﻥ ﺑﺮا ﻋﺼﺐ ﻛﺸﻲ ﺩاﺭﻡ و ۱۶ ﺳﺎﻟﻤﻪ ,ﺗﺎ ﻭﻗﺘﻲ ﻛﻪ اﻭﺿﺎﻉ ﺩﺭﺳﺖ ﺑﺸﻪ و ﻭﺿﻌﻴﺖ ﻛﺮﻭﻧﺎ ﺑﻬﺘﺮ ﺑﺷﻪ , ﺩﻛﺘﺮﻣﻦ ﮔﻔﺘﻪ ﻛﻪ اﻭﻧﻴﻜﻲ ﺩﻧﺪﻭﻧﻢ ﻛﻪ ﺩﺭﺩﻱ ﻧﺪاﺭه ﺭﻭ ﺑﺰاﺭﻡ ﺗﺎ ﺗﺎﺑﺴﺘﻭﻥ ﺗﺎ ﻛﺮﻭﻧﺎ ﻭﺿﻌﻴﺘﺶ ﺑﻬﺘﺮ ﺑﺷه , و ﺩﻧﺪﻭﻧﻲ ﻛﻪ ﺩﺭﺩ ﻣﻴﻜﻨﻪ رو اﻻﻥ ﺑﺮاﻡ ﻋﺼﺐ ﻛﺸﻲ ﻣﻴﻜﻨﻪ ﻣﻴﺨﻮاﻡ ﺑﺪﻭﻧﻢ ﺑﺎﻳﺪ ﭼﻴﻜﺎﺭ ﻛﻧﻢ ﺗﺎ اﻭﻥ ﺩﻧﺪﻭﻧﻢ ﻛﻪ ﺩﺭﺩ ﻧﺪاﺭﻩ , ﺑﻪ ﻋﻤﻖ ﺭﻳﺸﻪ ﺩﻧﺪﻭﻥ ﻧﺮﺳﻪ و ﺩﺭﺩﺵ ﺷﺮﻭ ﻧﺸﻪ?! ﭼﻂﻮﺭ اﺯﺵ ﻣﺮاﻗﺒﺖ ﻛﻨﻢ ﻛﻪ ﺗﺎ ﭼﻨﺪﻣﺎﻩ ﺩﻳﮕﻪ ﻛﻪ ﺑﺘﻮﻧﻢ ﺩﺭﺳﺘﺶ ﻛﻧﻢ ﺩﺭﺩ ﻧﮕﻴﺮﻩ و ﺧﺮاﺏ ﺗﺮ ﻧﺸﻪ , ﺧﻤﻴﺮﺩﻧﺪﻭﻥ ﺧﺎﺻی ﻳﺎ ﭼﻴﺰﻱ ﻫﺴﺖ?… و اﻳﻨﻜﻪ ﻓﺮﻗﻲ ﻧﺪاﺭﻩ اﻻﻥ ﻋﺼﺐ ﻛﺸﻲ ﺑﺸﻪ ﻳﺎ ﺑﻌﺪﻥ? ﺩﻧﺪﻭﻧﻢ ﺧﺮاﺏ ﺗﺮ ﻧﻤﻴﺸﻪ??

منم دقیقآ همین مشکل شمارو دارم متاسفانه چاره فقط عصب کشی دندان هستش😣😤

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

با عدد پاسخ سوال امنیتی را وارد کنید *– بارگیری کد امنیتی –به منظور تصویب CAPTCHA لطفا جاوا اسکریپت را فعال کنید.

پایگاه خبری الکترونیک دندانه یک رسانه تخصصی در حوزه دندان‌پزشکی است که در سال ۹۲ در قالب یک مجله اینترنتی دندان‌پزشکی پایه‌گذاری شد. محتوای دندانه شامل مجموعه‌ متنوعی از مطالب علمی، خبری، فرهنگی و هنری است که نقطه مشترک آن‌ها بحث دهان و دندان و دندان‌پزشکی است و در حال حاضر پویاترین و پر مخاطب‌ترین رسانه دندان‌پزشکی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است. دندانه در سال ۹۵ موفق به اخذ مجوز پایگاه خبری الکترونیک از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد. رویکرد اصلی دندانه، پوشش اخبار و مطالب مرتبط با حوزه دندان‌پزشکی و دندان‌پزشکان است. در عین حال سعی دارد با گردآوری مجموعه‌ای از اطلاعات و مطالب دندان‌پزشکی ساده و در عین حال صحیح مخاطبان عام در راستای افزایش فرهنگ سلامت دهان گام بردارد. بیشتر بدانید

© تمام حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ است | طراحی و پشتیبانی فنی توسط دپارتمان وب دندانه .:. کافه پلاگین

اگر عصب کشی کرده اید و به دنبال درمان خانگی درد دندان عصب کشی شده هستید، بهتر است تا پایان این مطلب با ما همراه باشید. احتمالا بیشتر شما این درد را تجربه کرده اید و می دانید که تحمل آن چقدر سخت و در بعضی موارد طاقت فرسا است. همچنین درد دندان می تواند منجر به دردهایی در ناحیه سر، فک و صورت و قسمت های دیگر شود. در این مواقع که درد دندان به شدت افزایش می یابد، افراد فورا به دنبال مصرف مسکن های قوی هستند ولی توصیه ما این است که ابتدا از درمان خانگی درد دندان عصب کشی شده، استفاده کنید و اگر دردتان کاسته نشد، سراغ مسکن های شیمیایی بروید. همچنین اگر هنوز عصب کشی نکرده اید و از درد دندان رنج می برید، می توانید درمان های خانگی را برای تسکین درد، مورد استفاده قرار دهید.

در اینجا می خواهیم درمان های خانگی که غیر از قرص خوردن است را بیان کنیم تا با کمک آنها درد دندان عصب کشی شده شما سریعتر التیام یابد.

یکی از علل ایجاد درد می تواند وجود عفونت باشد. با پخش شدن عفونت در قسمت لثه و دندان عصب کشی شده، درد و التهاب برای فرد بیشتر می شود. با استفاده از یک قاشق غذاخوری از نمک و حل کردن آن داخل یک لیوان آب می توانید از ایجاد عفونت جلوگیری کنید. همچنین نمک درمانی یکی از روش های موثر در درمان خانگی درد دندان شناخته شده است. بهتر است هر روز در تعداد دفعات زیاد، محلول آب نمک را قرقره کنید تا درد دندانتان تسکین یابد.

پس از گذشت یک ساعت از عصب کشی دندانتان، سریعا از یک کمپرس یخ استفاده کنید. در صورت نداشتن کیسه آب یخ، می توانید یخ ها را لایه یک پارچه بگذارید و بر روی صورتتان قرار دهید. کمپرس یخ را تا پنج دقیقه نگهدارید و سپس از روی صورتتان بردارید. پس از چند دقیقه دوباره این عمل را تکرار کنید. استفاده از کمپرس یخ در ساعات اولیه هم سبب کاهش درد دندان می شود و هم التهاب ناشی از عصب کشی دندان را بسیار کم می کند.

چگونه در خانه دندان را عصب کشی کنیم

استفاده از روغن میخک برای کاهش درد دندان بسیار موثر است. اگر عصب کشی کرده اید، حتما مقداری روغن گل میخک بر روی لثه سمت دندان عصب کشی شده بریزید و آن قسمت را مالش دهید. این کار می تواند سبب بهتر شدن دندان عصب کشی شده نیز بشود. همچنین می توانید با استفاده از پودر میخک و مخلوط کردن آن با مقداری آب، یک ماده خمیری شکل بسازید. با قرار دادن این خمیر بر روی دندان می توانید دردتان را تسکین دهید.

یکی دیگر از مواردی که در درمان خانگی درد دندان عصب کشی شده مورد استفاده قرار می گیرد، آب پیاز و سیر است. شاید بگویید دوتا از بدبوترین درمان ها باشد ولی باور کنید که اثر آن معجزه گونه است. برای چند دقیقه هم که شده رابطه تان را با سیر و پیاز بهبود بخشید و از این محلول استفاده نمایید. مطمئن باشید اثر آن می تواند راضیتان کند که دوباره از آن استفاده کنید. همچنین می توانید سیر و پیاز را رنده کرده، باهم مخلوط نمایید و بر روی دندان عصب کشی شده قرار دهید. از دیگر روش ها، جویدن سیر و پیاز بوده که در تسکین دندان درد بسیار موثر است.

روغن درخت چای را می توانید از عطاری ها تهیه کنید. از جمله ویژگی های این روغن به عنوان درمان خانگی درد دندان عصب کشی شده است. پس از تهیه آن، کمی روغ چای (سه تا چهار قطره) را با آب گرم مخلوط کرده و روزی چند مرتبه، محلول حاصل را قرقره کنید. به یاد داشته باشید که روغن چای برای معده مضر بوده و پس از قرقره کردن حتما تمام آن را از دهانتان تخلیه نمایید.

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که اسم گیاه دندان درد چیست؟ باید بگویم که اسم این گیاه همان دندان درد است. این گیاه مخصوص دندان درد بوده و از قدیم همواره از آن استفاده می کردند. برای استفاده از آن هم می توانید عصاره اش را گرفته و بر روی لثه نزدیکتر به دندان مورد نظر بریزید و هم می توانید خود گیاه دندان درد را به صورت مستقیم بر روی دندان قرار دهید تا درد را تسکین دهد.

سیب زمینی از دیگر مواردی است که در تسکین درد به صورت موثر عمل می کند. همچنین ویژگی مهم دیگر سیب زمینی این است که آنتی باکتری بوده و می تواند از رشد باکتری ها جلوگیری می کند و جلوی عفونت لثه را نیز می گیرد. برای استفاده از سیب زمینی، تنها کافی است یک برش سیب زمینی را روی سطح دندان قرار دهید و تا زمانی که تراوش نکرده، آن را از دهان خارج نکنید.

روغن پونه کوهی یکی دیگر از درمان های خانگی است که باکتری و میکروب های را از بین می برد و سبب کاهش درد و تورم لثه ها می شود. بهتر است چند قطره روغن پونه کوهی را بر روی لثه بریزید تا اثر آن را از نزدیک ببینید. همچنین اگر به دنبال یک محلول برای قرقره کردن به عنوان دهان شویه هستید، ترکیب این روغن با آب گرم بسیار کارآمد است.

مقاله زیر را حتما بخوانید:

بهترین ماده برای پر کردن دندان چیست؟

در آخر چندین مورد از مهمترین موارد در درمان خانگی درد دندان عصب کشی شده را بیان کردیم. همانطور که می دانید درمان های خانگی دیگری همچون استفاده از گیاه بومادران، نعنا و آویشن سفید، زردچوبه و… برای تسکین درد دندان وجود دارد. شما هم می توانید با استفاده از آنها پس از عصب کشی، دردتان را تسکین دهید تا به صورت کامل بهبود یابید.


Master ایمپلنت و زیبایی از دانشگاه UCLA آمریکا

دکتر سعید کریمی دندانپزشک Master ایمپلنت و زیبایی می باشد، ایشان بعد از اخذ مدرک دکترای دندانپزشکی در سال ۲۰۰۱ از دانشگاه سراسری تبریز و شرکت در دوره های پیشرفته و تخصصی از جمله : Paragon سوئیس، BioHorizons آمریکا،Bego آلمان، Noble Biocare سوئد در شهر یوتوبری ( در سال ۲۰۰۵) اقدام نموده و همچنین دوره های اتچمنت پروتزهای دندانی و ایمپلنت و پیوندهای استخوانی فک و دوره های پیشرفته کاشت دندان را در کشورهای اروپایی همچون: هلند، کرواسی و یونان گذرانده است.

ایشان دوره­ های Sinus Lift Open و Bone Management (که شامل باز کردن استخوان می­ باشد) را زیر نظر پروفسور والاس از آمریکا به اتمام رسانده و موفق به اخذ مدرک دوره Master ایمپلنت از دانشگاه UCLA آمریکا (دانشگاه ایالتی کالیفرنیا-لس آنجلس) گردیده ­است.

ایشان دوره زیبایی پروفسور فرادیانی، دوره های متعدد زیبایی در اروپا، دوره پیشرفته ساخت لمینت های بدون تراش از لیختن اشتاین و دوره پیشرفته CAD/CAM از کمپانی سیرونا آلمان را گذرانده و عضو آکادمی دندانپزشکی زیبایی آمریکا (AACD)، کنگره بین المللی ایمپلنت های دهان (ICOI)، Fellow ICOI ، عضو ITI، انیستیتو جهانی برای آموزش دندانپزشکان آمریکا (GIDE) و دارنده تندیس مشتری مداری و مدرک Dental MBA می باشند.

ایشان در سال ۲۰۰۸ موفق به اخذ مدرک دوره Master ایمپلنت و در سال ۲۰۱۰ Master زیبایی از دانشگاه UCLA آمریکا گردیده است. همچنین ایشان در سال 2019 موفق به اخذ مدرک Master of Scince لیزر از دانشگاه آخن (Aachen) آلمان گردیده است.

چگونه در خانه دندان را عصب کشی کنیم

درمان خانگی درد دندان عصب کشی شده از نخستین گام ها برای برطرف کردن درد بوده ولی اگر درد برای مدت زمان طولانی برطرف نشد، بیمار بایستی حتما به متخصص دندانپزشکی مراجعه نماید. روش های خانگی برای درمان درد دندان برای عصب کشی متنوع بوده که فرد می تواند با بکارگیری آن ها اقدام به درمان خود نماید.

معمولا درد پس از عصب کشی امری شایع نبوده و با گذر یک یا چند روز این دردها برطرف می شود، با این وجود بکارگیری برخی از روش های خانگی می تواند در کاهش این امر بسیار موثر باشد. با عصب کشی ممکن است برای مدت زمان کوتاهی(چند روز) دندان حساسیت هایی نسبت به سرما و گرما پیدا کند که بیمار بایستی سعی نماید در این مدت از مصرف و تماس مواد غذایی خیلی سرد و یا خیلی گرم با دندان عصب کشی شده صرف نظر نماید.

بعد از عصب کشی چه بخوریم؟

بایستی برای از بین بردن درد دندان عصب کشی شده در گام اول نکات تجویزی دندانپزشک را رعایت کنید. برخی از موارد ضروری برای از بین بردن درد دندان عصب کشی شده به شرح زیر است.

مصرف داروهای ضد درد و مسکن. مصرف مسکن هایی نظیر استامینوفن و ایبوپروفن از اولین مسکن هایی هستند که بیماران می توانند برای کاهش درد استفاده کنند، با این وجود در برخی از موارد درد شدید مصرف کورتون ها (تنها با تجویز دندانپزشک) توصیه می شود.

التهاب همراه با درد دندان، از مواردی است که ممکن است برای دندان عصب کشی شده رخ دهد، در این گونه موارد برای برطرف کردن التهاب می توان از کمپرس سرد استفاده کرد. این امر می تواند چند بار برای از بین بردن التهاب دندان عصب کشی شده استفاده شود.

مواد غذایی که در کاهش التهاب ها تاثیر دارند و یا اثر ضد باکتریهایی دارند در این امر بسیار موثر است. از مواد غذایی مرسوم می توان موارد زیر را نام برد:

انجام عصب کشی دندان نزد متخصص مجرب عصب کشی در بیشتر موارد موفقیت درمانی را دارد. اما اگر دردهای طولانی مدت در دندان عصب کشی شده رخ داد این امر نشانه عدم موفقیت در درمان است. این موارد می تواند به یکی از علت های زیر باشد:

مراقب بیمار از دندان عصب کشی شده از اهمیت بالایی برخوردار است. بیمار بایستی بهداشت دهان و دندان خود را به صورت مناسب رعایت نماید. دندانی که عصب کشی می شود، شکننده می شود. از این رو بایستی برای آن از روکش های دندانی استفاده کرد. وجود روکش باعث افزایش استحکام دندان ها می شود. پس حتما کسانی که اقدام به عصب کشی دندان ها می نمایند بایستی بعد از درمان اقدام به روکش کردن دندان عصب کشی خود نمایند.

برای خدمات دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی می توانید به دندانپزشکی دکتر سعید کریمی مراجعه نمایید. این مرکز دندانپزشکی از فناوری های روز دیجیتال برای انواع درمان های دندانپزشکی استفاده می نمایند.

تلفن های تماس ۰۲۱ – ۸۸۸۸۸ ۵۹۰ , ۸۸۸۸ ۴۵ ۴۶ , ۲۲ ۰۵ ۲۲ ۱۵

آدرس تهران – بلوار افریقا (جردن) – بالاتر از پمب بنزین – کوچه تندیس – پلاک ۴ (جنب بیمارستان تندیس)- واحدهای ۱و ۲

آدرس اینستاگرام
جهت ورود به پیج اینستاگرام کلیک کنید

طراحی وب سایت
و
سئو
توسط
وب و سئو

به تازگی یک دندان‌پزشک ایرانی روشی نوین برای درمان ریشه دندان های با پوسیدگی عمیق اختراع کرده که جایگزین مناسبی برای درمان ریشه دندان هایی است که پوسیدگی عمیق دارند.

زهرا تالانی: همه ما لااقل یک بار در طول زندگی به دندان پزشکی رفته ایم، اما گاهی هزینه ها و گاهی هم ترس از دندانپزشکی باعث می شود تا زمانی که دندان در مرحله پوسیدگی و خرابی است، مراجعه کنیم و برای همین دندان اصطلاحا نیاز به عصب‌کشی و گاهی کشیدن دارد. اما دکتر محمد صفایی یزدی توانسته است برای حفظ و احیای دندان شیوه های جدید را به کمک همکارانش ابداع کند. 

او پژوهشگر برتر در سال ۱۳۹۱، عضو بنیاد ملی نخبگان و مخترع و مبدع ۳ روش درمانی نوین دندانپزشکی در جهان است. صفایی در گفتگویی با خبرآنلاین در مورد شیوه نوین ابداعی برای حفظ حیات دندان های دارای پوسیدگی عمیق و جلوگیری از نیاز به درمان ریشه توضیح داده است. با او در مورد ایده بازسازی دندان دارای پوسیدگی عمیق با روش نوین گفت وگویی انجام داده ایم که می خوانید:

آقای دکتر، پوسیدگی دندان چه تاثیری بر ساختار و حیات آن دارد و درمان نکردن پوسیدگی و عمیق شدن آن چه عواقبی بدنبال خواهد داشت؟

پوسیدگی، تخریب ساختار و لایه های دندانی در نتیجه فعالیت میکروارگانیسم های موجود در محیط دهان است. در صورتی که پیشرفت این تخریب که به سمت مرکز و عصب دندان ( پالپ) در حرکت است متوقف نشود، شاهد تخریب گسترده دندان و نیاز به خارج کردن عصب دندان و درمان ریشه و متعاقبا ترمیم های وسیع خواهیم بود.

چگونه در خانه دندان را عصب کشی کنیم

معمولا دندانهای با پوسیدگی عمیق چگونه درمان می شوند؟

به طور معمول، پوسیدگی ها به طور کامل برداشته شده و اغلب به دلیل گستردگی و عمق این پوسیدگی ها، فضای محافظت شده استریل و بسیار حساس پالپ دندان مورد تهاجم و دست اندازی قرار می گیرد. متاسفانه اغلب در این شرایط چاره ای جز خارج کردن عصب دندان و درمان ریشه نخواهد بود.

فکر و ایده بازسازی دندان دارای پوسیدگی عمیق با روش نوین که در تحقیق گروهی شما انجام شده است از کجا نشات گرفت؟

ایده اولیه این روش درمانی نوین، حاصل تفکر مشترک اینجانب و استاد دکتر سپیده بانوا، متخصص دندانپزشکی ترمیمی بود که در ادامه در قالب یک طرح تحقیقاتی توسط گروهی سه نفره به سرپرستی دکتر بانوا و همکاری اینجانب و خانم دکتر هاله حشمت اجرایی شد. البته گروه در مراحل مختلف از نظرات و راهنمایی های تخصصی اساتید دندانپزشکی از جمله دکتر محمود صفایی یزدی، سعید عسگری، محمد جعفر اقبال پیوسته بهرمند می شد. در این هم اندیشی، همواره دغدغه یافتن روش درمانی ساده و قابل آموزش، ارزان، سریع و کارآمد را با بهره گیری از مواد موجود که بعضا در سال های اخیر با خواص مختلف و منحصر به فرد به دنیای دندانپزشکی معرفی شده بودند داشتیم. لذا بر آن شدیم تا این شیوه ابتکاری را برای اولین بار در دنیا به آزمایش بگذاریم.

آیا درمان دندانهای با پوسیدگی عمیق بااین روش نوین جایگزین درمان ریشه می شود ؟

با در نظر گرفتن نتایج این مطالعات و پیگیری بیماران در این چند سال، می توان گفت که تا بدین جا این روش نوین جایگزین مناسبی برای درمان ریشه  دندان های دارای پوسیدگی عمیق به نظر می رسد. اما نکته بسیار مهم آن است که نیاز به درمان ریشه دلایل متعددی دارد که تنها یکی از آن ها، به عصب رسیدن دندان های با پوسیدگی عمیق است. با در نظر گرفتن این نکته، باید دو مطلب را گفت؛ اول آنکه همچنان موارد متعددی وجود دارد که درمان ریشه دندان تنها و یا مطمئن ترین راه برای نگهداری دندان است، که دندانپزشکان با توجه به علائم دندان ها، بیماران را راهنمایی می کنند. لذا هرگز نباید تصور کرد که این روش نوین، به کلی جایگزین درمان ریشه در تمام موارد می شود. از سوی دیگر بیماران باید توجه داشته باشند که به لطف معرفی این روش نوین، راهی برای نجات دندان های با پوسیدگی عمیق از نیاز به درمان ریشه بوجود آمده است که البته تنها تا زمان بخصوصی قابل اجراست. لذا با مراجعه سریعتر به دندانپزشکان خود، فرصت زنده نگاه داشتن دندان را از دست ندهند.

مزایای انجام این روش چیست؟

از جمله مزایای انجام این روش می توان به حفظ انسجام ساختاری و نسج دندان، حفظ سلامتی عصب دندان، عدم نیاز به درمان ریشه،افزایش طول عمر دندان، کاهش درد بیمار، عدم تحمیل درد های دندانی رایج در حین و بعد از درمان ریشه که خود باعث ترس بسیاری مردم از دندانپزشکی است، انجام گرفتن درمان تنها در یک جلسه، هزینه به مراتب پایین تر از مجموع درمان ریشه به همراه درمان های مکمل ترمیمی بعدی و … اشاره کرد.

دوام درمان انجام شده با این تکنیک نوین چقدر است؟

تا به امروز بر اساس نتایج و مستندات مطالعات در پیگیری های انجام گرفته از بیماران در این پنج سال، دندان ها به حیات خود ادامه داده اند. این خود دستآورد بسیار مهمی بوده است که دندان هایی که به طور عادی باید تحت درمان ریشه قرار می گرفتند، حداقل چند سال بیشتر به حیات خود ادامه دهند. اما ادعای زمان طولانی تر از پنج سال نیازمند پیگیری ها و مطالعات طولانی تر است.

تا کنون بر روی چند بیمار این درمان را انجام داده اید؟

در مطالعات این روش بر روی حدود 100 نفرتحت شرایط کاملا کنترل شده و دقیق و با پیگیری طولانی مدت انجام گرفت. که پس از حاصل شدن نتایج تحقیقات و تاییدات وزارت بهداشت، این تکنیک در قالب چندین پوستر آموزشی، سخنرانی علمی و آموزش عملی به همکاران آموزش داده شد. لذا آمار دقیقی از تعداد دندان های نجات یافته با این روش در دسترس نیست اما شخصا تا کنون قریب به 500 دندان را با این روش درمان کرده ام. در زمان مراجعه بیماران به مرکز درمانی، شرایط دندان و روش درمانی معمول به آنان توضیح داده می شد. در ادامه روش نوین درمانی و مزایای آن نیز برای آنان بازگو می شد که بدون استثنا، همگی خواستار انجام درمان جدید بودند.

این شیوه تا چه اندازه به کاهش هزینه های درمان دندانپزشکی دندانهای با پوسیدگی عمیق کمک می کند؟

به عقیده من، هزینه را باید تفکیک کرد به هزینه هایی که دندانپزشکان متحمل می شوند و هزینه هایی که به بیماران تحمیل می شود. همچنین هزینه ها را باید مادی و معنوی در نظر گرفت.از بعد مادی هزینه انجام این درمان به مراتب پایین تر از انجام درمان ریشه به همراه درمان های مکمل ترمیمی بعد از آن است.از طرفی از آنجا که این درمان تنها در یک جلسه انجام می گیرد، به میزان زیادی در وقت بیمار و دندانپزشک صرفه جویی می شود.مهمتر از همه این تکنیک به مراتب استرس کاری کمتری را به دندانپزشک و درد کمتری را به بیمار تحمیل می کند. این روش درمانی در سال ۱۳۹۱ به عنوان یک فرایند نوین درمانی به ثبت رسید و در سال ۱۳۹۲ موفق به کسب تاییدیه از وزارت بهداشت و نیز بنیاد ملی نخبگان شد. اما در زمینه انجام این کار در کشور، در سال ۱۳۹۲ پیشنهادی از سوی یکی از مسئولین وزارت بهداشت مبنی بر شروع انجام این روش به عنوان یک طرح ملی مطرح شد که البته متاسفانه تا به امروز گام عملی در این زمینه برداشته نشده است. البته گروه ما همواره تلاش کرده است تا با آموزش این روش به همکاران دندانپزشک در کنگره های علمی تخصصی، کمکی به ارتقاء سلامت هموطنان از طریق بهرمندی از این روش کرده باشد. اما با توجه به تعداد بی‌شمار دندان هایی که در مراکز درمانی در سطح کشور به دلیل نبود امکانات کافی کشیده شده و یا به طور ناقص درمان ریشه می شوند و مشکلات عدیده ای که متعاقبا گریبانگیر مردم می شود، اهمیت آموزش این تکنیک به دندانپزشکان کل کشور در قالب یک طرح ملی بیش از پیش احساس می شود.

چه دندان‌هایی را می توان با این روش درمان کرد؟

در این روش دندان هایی با علائم خاص که به تشخیص دندانپزشک در معاینات رادیوگرافیک پوسیدگی عمیق داشته و در صورت درمان با روش های معمول احتمالا به درمان ریشه نیاز خواهند داشت، کاندید درمان با این روش نوین قرار می گیرند. دندانپزشک پس از برداشت پوسیدگی ها به طور مینیاتوری و کاملا ظریف از نقاط مشخص، با استفاده از چند لایه مواد بخصوص، که متناسب با شرایط هر دندان انتخاب می شوند، اقدام به ترمیم دندان می کند. لازم به ذکر است که این ترمیم کاملا متفاوت با ترمیم های معمول انجام گرفته است.

47232

شهر جهانی یزد، شهری تاریخی و کویری ‌بین دشت لوت و دشت کویر است که مارکوپولو جهانگرد معروف آن را بزرگ، زیبا و پر رونق توصیف می‌کند. شهر تاریخی یزد در قدیم؛ به ایساتیس به معنی فرخنده و مقدس معروف بوده است.

شستن بالشتک‌های مبل باید با دقت انجام شود وگرنه مبل از ریخت می‌افتد و مجبور می‌شوید که مبلتان را نو کنید.

تمامی حقوق این سایت برای خبرآنلاین محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright © 2018 khabaronline News Agancy, All rights reserved

شبکه دندانپزشکی لبخندون بزرگترین شبکه دندانپزشکی در تهران

عصب کشی دو کلمه‌ای است که می‎تواند کلی دلهره و حتی ترس را با خود، برای هر یک از ما به همراه آورد. اگر شما درد شدیدی را در دندان‎تان احساس می‎کنید، به احتمال بالا، نیاز به عصب‌کشی دندان دارید. خوشبختانه این روش درمانی، درد دندان را کاهش می‏‌دهد و شما را به زندگی نرمال‌تان بازمی‌گرداند. اما چگونه بفهمیم دندانمان نیاز به عصب کشی دارد.

اول بهتر است اشاره کنیم که عصب‌کشی، در دنیای پزشکی با نام کانال ریشه شناخته می‎شود. زمانی که عصب یا پالپ دندان شما در اثر پوسیدگی، شکستگی یا ضربه، ملتهب می‌شود، نیاز به عصب‌کشی دندان خواهد داشت. در طول فرآیند عصب‌کشی، دندانپزشک از ابزارهای خاصی به نام فایل استفاده می‎کند و تمامی عصب و رگ‎های خونی را از آن خارج می‌کند تا از آسیب‌های بیشتر به دندان در آینده جلوگیری کند.

کانال ریشه به شما کمک می‎کند تا دندانِ طبیعی خود را ترمیم و آن را از پوسیدگی‌های بیشتر و عفونت حفظ کنید.

چگونه در خانه دندان را عصب کشی کنیم

فقط دندانپزشک می‌تواند تعیین کند که آیا دندان شما به عصب‌کشی نیاز دارد یا نه! اما با همه‎ی این‎ها، برخی علائم وجود دارد که می‎تواند به ما کمک کند تا نیاز به درمان کانال ریشه را خودمان نیز تشخیص دهیم. هرچند که علائم فیزیکی در مراحل اولیه قابل تشخیص نیست و اینجاست که اهمیت مراجعه منظم به دندانپزشک مشخص می‎شود.

ما در ادامه بیشتر در مورد این علائم صحبت می‌کنیم.

یکی از علائم اصلی اینکه شما نیاز به عصب‌کشی دندان دارید، احساس درد در دندان‎تان است.

درد یکی از شاخص‌هایی است که نشان می‎دهد چیزی درون ریشه دندان‎تان غلط است.

اگر شما به هنگام خوردن یا نوشیدن چیزهای گرم و سرد احساس درد دارید، شما باید هر چه سریع‌تر به دندانپزشک مراجعه کنید.
دندانپزشک، دندان درد شما را بررسی خواهد کرد تا ببیند رگ‌های خونی یا عصب شما به علت عفونت ملهتب شده است یا نه! بسته به شرایط شما، دندانپزشک ممکن است کانال ریشه را برای تسکین درد به شما پیشنهاد کند.

دندان شما می‌تواند در اثر خوردن غذاهای سخت یا به هنگام انجام فعالیت‌های ورزشی ترک‎خورده یا شکسته شود. هنگامی که دندان شما شکسته شده یا ترک برمی‎دارد، آن می‌تواند تا ریشه دندان پیش رود و منجر به عفونت شود. عفونت در ریشه دندان می‌تواند به جریان خون وارد شود و پخش شود. این مشکل نیاز به درمان کانال ریشه دارد تا از عفونت و درد بیشتر در آینده جلوگیری شود.

حساسیت دندان یکی دیگر از علائم رایجی است که نشان می‌دهد شما نیاز به درمان عصب‎کشی دندان دارید. اگر شما به هنگام نوشیدن قهوه، چای یا هر چیز گرمی دردی را احساس می‌کنید، این می‌تواند نشانه‎ای از وجود مشکل در دندان‎تان باشد. معمولا در چنین شرایطی گفته می‎شود دندان تیر می‏‌کشد، ولی مطمئن باشید که این مشکل مبهم در آینده می‌تواند به دردی شدید و تیزی تبدیل شود.
غذاها و نوشیدنی‎های سرد نیز ممکن است باعث ایجاد درد در افرادی با دندان عفونی شوند. احتمالا دندانپزشک با این علائم درمان کانال ریشه را برای شما تجویز خواهد کرد.

لثه‌های متورم نشانه‌ای از مشکلات زیرسطحی هستند. اگر لثه‎ی دندان آسیب‌دیده‌تان دچار التهاب شده است، آن می‎تواند نشانه‌ای از نیاز به عصب‌کشی دندان باشد.

معمولا تغییر رنگ دندان ناشی از بهداشت ضعیف دهان و دندان می‌باشد. برخی غذاها و نوشیدنی‎ها می‌توانند باعث ایجاد لکه‌هایی روی سطح دندان شوند و رنگ طبیعی دندان را تغییر دهند. اما در برخی موارد نیز این تغییر رنگ دندان می‌تواند ناشی از آسیب به سطح زیر دندان یعنی عصب دندان باشد. هنگامی که عصب و رگ‌های خونی آسیب می‌بینند، بهترین راه عصب‌کشی است.

اگر حساسیت دندان‌های شما برای هفته‌ها و ماه‌ها طول کشیده و هیچ بهبودی حاصل نشده است، احتمالا عصب‌کشی دندان در آینده منتظرتان می‌باشد. حساسیت طولانی مدت عموما نتیجه آسیب به کانال ریشه است و قرار نیست به خودی خود بهبود یابد. اگر شما می‌خواهید تا از این درد برای همیشه خلاص شوید و از گسترش آن به دندان‎های‌ دیگرتان جلوگیری کنید، حتما باید هر چه زودتر به دندانپزشک مراجعه کنید.

زمانی که پوسیدگی دندان به ریشه دندان می‎رسد، دیگر مسواک و نخ دندان و دهان‌شویه نمی‌تواند آن را به حالت اول بازگرداند و مشکل‌تان را حل کند. معمولا پوسیدگی با حفره‎های کوچکی شروع می‌شود اما چون نادیده گرفته می‌شوند، کم کم گسترش می‌یابند و به ریشه دندان راه پیدا می‌کنند. در چنین مواقعی، عصب‌کشی دندان به احتمال زیاد، تنها گزینه‎ی شما برای درمان می‌باشد و بعد از آن می‌توانید با تاج دندانپزشکی، دندان‌تان را ترمیم کنید.

رعایت بهداشت دهان و دندان و چکاب‌های منظم دندانپزشکی بسیار مهم هستند و می‌توانند به شما کمک کنند تا اولین نشانه‌ها از پوسیدگی دندان را تشخیص و از آسیب‌های بیشتر جلوگیری کنید.

هنگامی که شما لثه و دندان‎های خود را نادیده می‌گیرید، عفونت و بیماری گسترش می‌یابند و کوچک‌ترین مسئله به مشکلی جدی تبدیل می‌شود.

بیشتر مردم از عصب‌کشی دندان می‌ترسند و به نوعی از آن گریزان هستند اما می‌توان به قاطعیت گفت که امروزه بیشتر دندانپزشکان در کار خود حرفه‌ای هستند و درمان عصب‌کشی‌تان کاملا بدون درد خواهد بود. استفاده از بی‌حسی در طول درمان، عصب‌کشی دندان را بسیار امن، سریع و بدون درد می‎کند.

البته بعد از عصب‌کشی شما درد را احساس خواهید کرد. اما این درد نیز موقت است و با داروهای مسکن که دندانپزشک تجویز خواهد کرد، کاهش می‌یابد. معمولا تا چند روز بعد از عصب‌کشی، دندان درد طبیعی است و به زودی برطرف می‌شود و شما نباید نگران آن باشید. اما اگر بعد از چند روز، همچنان دردتان ادامه داشت، حتما به دندانپزشک‌تان مراجعه کنید و مشکل را با او در میان بگذارید.

متاسفانه در بعضی موارد، دندانپزشک، ممکن است نتواند عصب دندان را کاملا حذف کند و عصب‌های کوچک در اطراف دندان باقی بمانند و منجر به التهاب و درد شوند. گاها نیز لوازم دندانپزشکی باعث آسیب به بافت اطراف دندان می‎شوند.

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

چگونه در خانه دندان را عصب کشی کنیم
چگونه در خانه دندان را عصب کشی کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *