چگونه در خانه دندان را پانسمان کنیم

 
helpkade
چگونه در خانه دندان را پانسمان کنیم
چگونه در خانه دندان را پانسمان کنیم

اگر پانسمان دندان افتاد چه کنیم سوالی است که همواره بعد از جراحی های دندان همه ی افراد به دنبال پاسخ آن هستند زیرا در برخی مواقع بنا به دلایل گوناگون پانسمان موقتی دندان می افتد و باید راهکاری برای این موضوع پیدا کنیم.

به محض افتادن پانسمان دندان باید به دندانپزشک معالج خود مراجعه کنید تا آن را ترمیم کند. اگر در آن زمان مشخص به دندانپزشک خود دسترسی ندارید مراقبت های پانسمان دندان که در ادامه آمده است را مطالعه کنید تا در حد امکان از عفونت دندان و آسیب به دندان جلوگیری کنید.

پانسمان دندان به صورت موقتی می باشد و نهایتا در مدت زمان یک ماه در دهان استفاده می شود. اگر مراقبت لازم صورت نگیرد در طول این بازه ی زمانی افتادن پانسمان دندان امری طبیعی است. زمانی که چنین حادثه ای رخ دهد باید اقدامات لازم در اسرع وقت صورت بگیرد زیرا ممکن است به عفونت دندان منجر گردد.

چگونه در خانه دندان را پانسمان کنیم

عفونت دندان یکی از شایع ترین مشکلات در مواقع افتادن پانسمان دندان است. دندانپزشک معمولا بعد از عصب کشی و درمان ریشه دندان و یا دلایل گوناگونی پانسمان های دندان را انجام می دهند. به طور مثال برای برخی افراد که نیاز به پر کردن دندان دارند، نمی توان اقدامات پر کردن دندان را در یک جلسه انجام داد و به همین دلیل برای چنین مواردی نیاز است پانسمان دندان صورت بگیرد تا شرایط برای اقدامات بعدی فراهم گردد.

پانسمان دندان همانطور که در بالا به آن اشاره شد برای دلایل مختلفی انجام می شود، که دندان برای مرحله ی بعدی آماده شود.

اگر پانسمان دندان افتاد تا زمان مراجعه به دندانپزشک مراقبت های لازم را به عمل آورید تا هیچگونه باقی مانده غذا به داخل حفره دندان نفوذ نکند.

دندانپزشک بر اساس دلایل گوناگونی از پانسمان دندان استفاده می کند ولی این راه کار یک اقدام موقتی است و باید به فکر چاره های جدی و دائمی باشید. به طور مثال برای دندان دردهای شدید می توان پس از خالی کردن ناحیه پوسیده دندان از پانسمان دندان برای کاهش درد استفاده کرد. اما این یک اقدام موقت است و باید اقدامات مناسب جهت درمان پوسیدگی دندان توسط دندانپزشک با تجربه انجام شود.

دندانپزشک در جراحی دندان برای پوشاندن پالپ دندان به طور گسترده از پانسمان دندان استفاده می کند. زیرا پالپ یاد شده در معرض هوای باز قرار می گیرد و تحریک پذیری بیشتری دارد. در بیشتر موارد نیز دندانپزشک بدون پانسمان های دندان نمی تواند اقدام بعدی را انجام دهد زیرا باید شرایط برای درمان های بعدی فراهم گردد.

دندانی که درد می کند و دارای عفونت های جانبی است برای انجام سایر اقدامات آمادگی لازم را ندارد. در چنین مواقعی دندانپزشک از پانسمان دندان استفاده می کند و حتی میزان مشخصی آنتی بوتیک تجویز می کند تا شرایط برای اقدامات درمانی بعدی محیا شود.

1- نگهداری و مراقبت پانسمان چگونه باید باشد؟

برای نگهداری از پانسمان بهتر است این نکات را رعایت کنید: دو بار در روز مسواک بزنید . از نخ دندان استفاده کنید. در هنگام غذا خوردن سعی کنید با سمت دیگر دهانتان که پانسمان ندارد غذا را بجوید. از جویدن آدامس و مصرف غذاهای سخت و چسبنده خودداری کنید.

2- اگر پانسمان دندان افتاد چگونه مسواک و نخ دندان بزنیم؟

مهمترین نکته هنگام زدن مسواک و نخ دندان آن است که باید با دقت و به آرامی انجام شوند از مسواک های دارای برس نرم استفاده کنید و مراقب باشیم باقیمانده موادغذایی از محل پوسیدگی دور شوند و باکترهای مضر نتوانند در آنجا جمع شوند و پوسیدگی را بدتر نمایند. برای استفاده از نخ دندان هم باید بسیار مراقب باشید و در هنگام بیرون آوردن نخ دندان از بین دندان ها، به جای اینکه نخ دندان را به سمت بالا بکشید، آن را از کنار بیرون بیاورید.

3- هنگام غذا خوردن چگونه مراقب پانسمان دندان خود باشیم؟

از خوردن غذا با آن سمتی از دهان که پانسمان شده است خودداری کنید. از مصرف برخی غذاها در طول دوره استفاده از پانسمان دندان باید اجتناب کنید. غذاهای سخت و ترد مانند آجیل ها، شکلات های جویدنی و تافی و جویدن آدامس مثال هایی از این دست هستند. زیرا اینها به دندان می چسبند و در اثر تماس با عصب دندان ، درد زیادی ایجاد می کنند.

4- درمان های خانگی افتادن پانسمان موقت دندان چیست؟

دهان خود را با آب گرم بشویید. برای این کار از آب سرد یا داغ استفاده نکنید. همچنین ازدهانشویه نیز استفاده نکنید، زیرا درد زیادی ایجاد می کند و در اسرع وقت برای ترمیم دندان خود به دندانپزشک مراجعه نمایید.

5- آیا می توان پس از افتادن پانسمان دندان آن را در جایش قرار داد؟

سعی نکنید خودتان مجددا مواد افتاده را سر جایش قرار دهید. بهتر است در اولین فرصت به دندانپزشک معالج خودتان مراجعه نمایید سعی نکنید خودتان مجددا مواد افتاده را سر جایش قرار دهید.

6- اگر پانسمان دندان افتاد و دچار عفونت شد چکار کنیم؟

اگرپانسمان دندان بیفتد و با رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان دچار عفونت شد باید دندان عصب کشی گردد.

7- در صورت عدم دسترسی به دندانپزشک با پانسمان دندانی که افتاده چه کنیم؟

باید تا مراجعه به دندانپزشک محل افتادگی را تمیز نگه دارید. فقط دندانپزشک می تواند پانسمان  دندانی که افتاده است را جایگزین نماید.

دکتر جمیلیان، متخصص ارتودنسی دارای فلوشیپ تخصصی جراحی ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت و استاد تمام وقت بخش ارتودنسی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، دارای بورد تخصصی ایران و اروپا و عضو انجمن ارتودنتیست های ایران و آمریکا و اروپا هستند. نمایش همه نوشته های دکتر جمیلیان →

سلام من حدود دو ماه پیش دندانمو عصب کشی کردم و برام پانسمان انجام دادن و ۱بهمن همان دندان را اپیکو انجام دادن و امروز پانسمان دندانم افتاد احتیاجی هست که برای پانسمان مجدد مراجعه کنم؟؟

با سلام. بله، به متخصص معالج برای معاینه دندان مراجعه شود.

با سلام خدمت جناب دکتر جمیلیان.
بنده امروز برای عصب کشی دندان شماره 7 به پزشک مراجعه نمودم طبق گفته ی ایشان دندان بنده 3 کانال میباشد که یک کانال بسته میباشد.
در این زمان اقدام به پانسمان و فرمودند تا دو هفته ی دیگر مجددا مراجعه نمایم.
میخواستم ببینم اگر کانال ذکر شده باز نشد چه کاری باید صورت پذیرد. آیا واقعا با این پانسمان راهی در جهت باز شدن کانال جهت عصب کشی وجود دارد یا خیر.
از پاسخگویی شما نهایت تشکر را دارم.

با سلام. باید معاینه انجام گیرد و رادیوگرافی دندان بررسی شود تا تشخیص درمان مناسب را داد.

سلام اقای دکتر
بنده ب مدت ده روز شاید بیشتر هست ک پانسمان دندانم افتاده و هنوز پر نکردم ب خاطر مشغله هایی ک داشتم
و اون دوتا دندونم رو دو هفته پیش عصب کشی و جراحی کرده بودم بخاطر عفونت و ضایعه ی ریشه ای ک داشتم
و امروز یکم درد می کرد و در بالای ان در لثه ام حس یکم برامدگی کوچک دارم
ممکنه ک باز عفونت کرده باشه
بنظر شما باید چیکار کنم؟

با سلام. بعد از یک هفته از پانسمان دندان باید دندان با ماده پرکردگی پر شود وگرنه دندان عفونت و درد می گیرد.

سلام آقای دکتر من اخیرا برای پرکردن دندان و عصب کشی کردم و دندونم پانسمان شده ولی امروز پانسمان افتاد و من سرجاش گذاشتم مشکلی نیست.

با سلام. نه مشکلی نیست فقط باید آن ناحیه را تمیز نگهدارید تا مراجعه بعدی که دندان شما پرشود.

سلام آقای دکتر من دندونمو دوتاشو پریشب عصب کشی کردم و پانسمان برام انجام دادن از همون شب اول تا ب الان درد دارم مشکلم چیه دردش خیلی زیاده

با سلام. باید معاینه کلینیکی انجام شود. بهتر است به متخصص معالج مراجعه نمایید.

سلام و خسته نباشید خدمت شما
یک سوال دارم از حضورتون و واقعا عاجز موندم. ممنون میشم راهنمایی بفرمائید
دندون 7 م رو عصب کشی کردم ولی بعد ازون درد شدیدی داشت. بعد از یکماه که همچنان درد میکرد پیش دکترم رفتم که گفتن برو پیش متخصص ریشه.
پیش متخصص ریشه رفتم گفتن احتمالا خوب عصب کشی نشده یا یک کانال دیگه داره.
مجددا پیش دکترم رفتم دوباره رو همون کانالای قبلی عصب کشی رو انجام دادن ولی اینبار اون موادی رو که داخل ریشه میذارن رو نذاشت و دندون رو پانسمان کرد.
ازونروز ببعد دردم کاملا خوب شد. حالا سوالم اینه اگر الان دندون رو پر کنم ممکنه دوباره درد بگیره ؟ یعنی اون موادی که داخل ریشه میذارن و امالگامی که استفاده میشه ممکنه سبب بروز درد مجدد بشه ؟!
*توضیح باینکه همسرم که پیش ایشون عصب کشی کرد بازم درد داشت که دوباره انجام دادن و گفتن یک کانالش مونده بود و بعد از درمان دوم خوب شد.
ممنون میشم راهنمایی بفرمائید که آیا میتونم پرش کنم یا نه.
سپاس از شما

با سلام. عصب کشی اولی که انجام شده بود. ناقص بوده. دندانی که کامل و درست عصب کشی شود دیگر نباید درد داشته باشد.صحت، درست و کامل انجام شدن عصب کشی از طریق بررسی در رادیوگرافی دندان قابل مشاهده است.

سلام وقت بخیر میخواستم بدونم ایا درقسمتی از دندان ها ک عصب کشی شده وپانسمان قرار داره میتوان درناحیه پانسمان مسواک زد؟

چگونه در خانه دندان را پانسمان کنیم

با سلام . خیلی آرام اطراف دندان پانسمان شده را مسواک بزنید. مواظب باشید پانسمان از جایش خارج نشود.

سلام با کمال ناباوری من ده ماهه که دندونمو موقت پر کردم چون درد داشتم قبل از جریان کرونا بعدش به خاطر کرونا دکتر پر کردن اصلی رو کنسل کرد و خودم هنوز از ترس دیگه مراجعه نکردم و هنوز اون پانسمان روی دندونم مونده! حالا خودم میترسم که اینهمه مدت پانسمان موقت ممکنه به دندونم آسیب بزنه؟ آیا با همین اگه نیفته میشه زندگی کرد؟ دندونمو خراب نمیکنه؟

با سلام. باید درمان کنید. باعث عفونت دندان می شود.

سلام آقای دکتر بسیار ممنون و سپاسگزارم از مطالب مفید و با ارزش سایت شما بهترین متخصص ارتودنسی ایران هستید.

با سلام. درود بر شما

سلام اقای دکتر پانسمان دندونم کلا افتاده دندون پزشکیم نمیتونم برم . میشه کمک کنید چیکار کنم دردش کمتر بشه .؟؟؟

با سلام. باید محل دندان پانسمان شده را تمیز نگه دارید. در اسرع وقت به منخصص دندانپزشک مراجعه نمایید. می توانید از مسکن استفاده کنید.

سلام
من جراحی لثه برای دو طرف دندانهای۴ و۵ انجام دادم و فردای جراحی پانسمان روی لثه ریخته و تکه هایی کنده شده
آیا مشکلی به وجود میاد؟ احساس فشار و کمی درد هم دارم
پیشاپیش ممنون از پاسخ

با سلام. بهتر است در طول درمان پانسمان کنده نشود. در صورتی که پانسمان دندان کنده شده است با متخصص لثه معالج خودتان مشورت کنید.

با سلام خسته نباشین دندان پانسمان کرده من افتاده چیکار کنم؟

با سلام. باید به دندانپزشک معالج خود مراجعه نمایید تا پانسمان دندانی که افتاده است را جایگزین نماید. در ضمن تا قبل از مراجعه محل پانسمان را تمیز نگه دارید.

سلام اقای دکتر پانسمان دندان من افتاده الان هم دو روز تعطیلی هست دسترسی به دندانپزشکم ندارم چیکار کنم؟

با سلام. با رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان دچار عفونت می شود. هرچه سریعتر برای ترمیم دندان خود به دندانپزشک مراجعه نمایید.

سلام آقای دکتر دندان پانسمان شده من میتونه به همین حالت بمونه الان کرونا هست و می ترسم مراجعه کنم؟

با سلام. پانسمان دندان به صورت موقتی می باشد. برای اینکه دندان شما عفونت نکند باید در موعد مقرر که دندانپزشک معالج به شما گفته اند اقدام کنید.

سلام و خدا قوت
دکتر من دندون شماره ۷ و عصب کشی کردم بخاطر اینکه تا ته ریشه نرفته بود و درد داشتم مجدد عصب کشی کردم
یک هفته است که پانسمانه شبا درد خفیفی همراه با سوزش دارم غذا هم نمیتونم بجوام درد میگیره
احتمالش هست که عفونت کرده باشه؟
اموکسی سیلین و مترونیدازول هم استفاده میکنم
با تشکر از شما ❤

با سلام. یا تهیه رادیوگرافی علت درد تشخیص داده می شود .

سلام آقای دکتر پانسمان دندان من افتاد حالا اگه دندانم عفونت کنه چی؟

باسلام. اگر پانسمان بیفتد و بهداشت دهان و دندان رعایت نشود باید دندان عصب کشی شود.

سلام . بنده دندانم رو عصب كشي كردم و دكتر پانسمان كرده تا هفته بعد بروم ترميم كند الان دندان من درد ميكنه و شش روز از پانسمان ميگذرد علت چيست؟

با سلام. باید رادیوگرافی تهیه شود که تشخیص داده شود عصب کشی کامل انجام شده یا خیر.

سلام من امروز دندان پرکردم و پانسمان کی باید پانسمان را از دهان خارج کنم؟

با سلام باید پاسخ این سوال را از دندانپزشک معالج خود بگیرید.

سلام خسته نباشید من برداشت پوسیدگی انجام دادم عصب کشی انجام ندادم فعلا
به بنده گفتن که باید پروتز انجام بدم که هزینه بالایی داره
آیا میشه از پرکردن مواد به جای پروتز استفاده کنم؟

با سلام. با ماده پرکردگی سفید می توان پر کرد.

سلام آقای دکتر…من ۵روز پیش دندونمو عصب کشی کردم و الان پانسمان هست .دکتر گفتن تا ۷ تا ۱۰ روز باید پانسمان باشه.الان که روز پنجم هست پانسمانم یکم ریخته روش….یعنی کنار دندونم یه کم از پانسمانش ریخت .ولی من هیچ سوراخی نمی‌بینم فقط کمی سیاهی میبینم.زنگ زدم بهشون گفتن روز هفتم بیا….الان ایرادی ندارد عفونت نمیکنه؟؟؟

با سلام. از دندان پانسمان شده مراقبت کنید. با سمت مخالف غذا میل کنید. با آب نمک غرغره کنید. دو روز دیگه جهت پر کردن دندان اقدام کنید.

سلام جناب جمیلیان من دیروز برای عصب کشی دندان به پزشک مراجعه کردم در هنگام عصب کشی کانال دندانه خونریزی کرد و پانسمان کرد و گفت یک جلسه دیگه باید بیای . این خونریزی که کرد کی درمان میشه که من برای ادامه درمان برم?
دندانم خیلی درد می کنه مشکل از کجاست و چه دارویی بهم می گید که در بازه های زمانی متفاوت با نوافن بخورم ?
دکتر بهم گفت سه شنبه بیا

با سلام. برای اینکه جواب درستی به سوال شما داده شود باید معاینه کلینیکی انجام شود. رادیوگرافی هم بررسی شود. تا بتوان اظهار نظر کرد.

سلام آقاي دكتر من سه روز پيش دندون عقلم رو كشيدم
يك مقدار از دندون عقلم تو لثه بود امروز از درد لثه رفتم دكتر برام پانسمان كرده بايد دور روز بمونه اما درد خيلي بدي دارم بايد چيكار كنم ؟

با سلام. دندانپزشک معالج شما باید باقیمانده دندان را خارج کند.

دندون رو كامل با ريشه كشيدن و چيزي باقي نمانده
اما درد بعد پانسمان خيلي اذيت ميكنه راهكاري نداره؟

با سلام. اگر الباقی ریشه دندان عقل خارج شده . باید مسکن و دارو تجویز شده دندانپزشک معالج را میل کنید تا درد بیفتد. شاید 3 الی 5 روز درد داشته باشید که باید دارو استفاده کنید.

سلام خسته نباشید.من امروز جراحی لثه انجام دادم،پانسمان باید تا زمان کشیدن بخیه همچنان روی لثه هام باشه؟

با سلام. بله . باید پانسمان باشد.

با سلام خدمت جناب دکتر
اولا درود به شرفتون که انقدر با حوصله و رایگان وقت میزارین جواب همه سوالارو میدین
اقای دکتر من پیش یک دندانپزشکی میرم واقعا کلافه میکنه مدت زمان بین پانسمان و پر کردن دائمی
مثلا پانسمان که میکنه میگه ۱۰ روز یا دو هفته دیگه بیا پر کنم بعد تاکید هم میکنن که مراقب باش پانسمان نیفته میخاستم بدونم پانسمان حتما باید انقدر طولانی مدت بمونه بعد پر کنند!!؟؟

با سلام. ممنون از توجه شما . معمولا فاصله پانسمان تا پرکردگی حداکثر 5 الی 6 روز هست. مراقبت زیاد لازمه و از طرفی که پانسمان دارید غذا میل نکنید. مقاله داخل سایت به شما کمک خواهد کرد.

سلام من دو ماه پیش دندونم سوراخ شده بود رفتم دکتر برام پر کرد بعد چند وقت متوجه شدم کامل دندونم پر نشده و دیگه وقت نکردم برم دکتر میشه بگید الان باید چیکار کنم

با سلام. مراجعه به دندانپزشکی کنید تا درمان و پر کردن دندان تکمیل گردد.

سلام آقاي دكتر خسته نباشيد
دندان من پانسمان هست میتونم بعلت وجود کرونا جهت پر کردن دندانم اقدام نکنم؟

با سلام. پانسمان دندان به صورت موقتی می باشد و حداکثر یک ماه در دهان باید باشد. وگرنه باعث عفونت دندان می شود.

باسلام.آقای دکترمن دوماه هست که باردارم نخ دندان کشیدم ودیواره دندانم ریخته شدحالانمیدونم میتونم کاری برای دندونم بکنم یانه؟میترسم بقیه اش هم بریزه .آیابایدالان درستش کنم یابزارم بعدا

با سلام. بهتر است زودنر اقدام به درمان کنید. اگر ریشه سالم باشد میشه درست کرد. حتما روکش شود.

سلام آقای دکتر
بین دوتا دندون جلویی من سیاه شده بود و هفته گذشته هر دو عصب کشی شدن و پزشک برام پانسمان کرد از هفته پیش دوبار پانسمان دندونم افتاده و دوباره دیروز برای پانسمان مجدد مراجعه کردم ولی متاسفانه نصف پانسمان دوباره افتاده و چون دندون جلویی هستن هرجور غذا بخورم بازم این دوتا دندون درگیر میشن
دو روز دیگه نوبت ترمیم و پر کردن دارم میخواستم بدونم چطور میتونم از دندونم مراقبت کنم تا روزی که پر میشه دندونم
چون بخاطر شرایط کرونا نمیشه هر دفعه بخاطر پانسمان به کلینیک مراجعه کنم
ممنون .

با سلام. باید غذای میکس شده با نی میل کرد .

سلام جناب دکتر خسته نباشید دندون ۴ فک بالام رو جهت درمان ارتودنسی کشیدم بعد یک روز ب درد شدیدی دچار شدم ک باهیچ مسکنی اروم نمیشد بعد چند روز مراجعه کردم ب دکتر گفتن حفره خشک هستش دوبار پانسمان عوض کردم و دردش اروم نمیشه عفونتم نکرده ولی حتی گوش و گلوم هم درد میکنه ایا خوب میشه؟ درمانی داره؟همشم با اب نمک دهنم رو میشورم

با سلام. باید دندانپزشک معالجتون مسکن و آنتی بیوتیک تجویز کنند.

سلام
ایا پانسمان دندان به بافت دندان اسیب میزند؟؟؟؟
مثلا به علت یه سری مشکلات 3 ماه پانسمان رو دندان بمونه چه اتفاقی برا دندان میفته؟

با سلام . پس از پانسمان دندان باید پر شود. پانسمان دندان بصورت موقتی حداکثر بمدت یک ماه می تواند باشد . برای جلوگیری از عفونت سریع باید پر شود.

سلام دکتر خسته نباشید دکتر من امروز رفتم عصب کشی دندونم پانسمانه بهم گفتن که فردا برم واسه پُر کردن این خطر آفرین نیست؟
زمانش کم نیست دکتر؟
ممنونم

با سلام. باید معاینه کلینیکی انجام شود تا بتوان اظهار نظر کرد.

سلام من پارسال دندونم نیشمو عصب کشی کردم دیروز موادش افتاد توش کاملا خالیه واقعا میترسم برم دندونپزشک ایا چندماه صبر کنم مشکلی پیش میاد؟

با سلام. به یک مطب فابل اطمینان ( از نظر رعایت پروتکل های بهداشتی) مراجعه کنید . و باید دندان شما درمان شود. مراجعه به این لینک ویروس کرونا و دندانپزشکی

سلام اقای دکترچندروزه دندونم پانسمان شده امامتاسفانه ۲روزبعدش شروع کرده به خارش شدیدقبلاهم همینجوربودم آنتی بیوتیک خوردم بهترشدم امااینبارهرچی میخورم فایده نداره لثم متورم شده زیرگردنم دردمیکنه دلیلش چیه آیابه پانسمان حساسیت دارم یامشکل چیزدیگس

سلام. لطفا هر چه سریعتر از دندانپزشک خود وقت پر کردن دایم بگیرید

سلام اقای دکتر من دندونمو که چند سال پیش عصب کشی کرده بودمو بردم روکش کنن .اصلا هم قبلا دردی تو اون ناحیه نداشتم اما وقتی دندونو خالی کردن وقالبگیری کردن برای روکش وپانسمان کردن به مدت چندروز بعدش احساس درد مزمنی تو اون دندون دارم وگاهی نبض.ایا دندون عفونت کرده؟خیلی ناراحتم بابت این قضیه

با سلام. دندان شما باید معاینه شود و رادیوگرافی بررسی شود تا بتوان اظهار نظر کرد.

با سلام…پانسمان دندان من افتاده باید چیکار کنم؟

با سلام. باید تا مراجعه به دندانپزشک محل افتادگی را تمیز نگه دارید. فقط دندانپزشک می تواند پانسمان دندانی که افتاده است را جایگزین نماید.

با سلام . خیر ، نباید بخورید. باید مراقب باشید وگرنه پانسمان بلند می شود . مواد غذایی وارد ناحیه پانسمان شده می شود . عفونت می کند. مراجعه به این لینک اگر پانسمان دندان افتاد چه کنیم

با سلام
جناب اقای دکتر
الان که دندان پزشکی ها تعطیلاً پانسمان دندانی که افتاده باید چکار کنیم

با سلام. باید به دندانپزشک مراجعه کنید. و دندان شما با ماده پر کردگی پر شود.

سلام خسته نباشید.آقای دکتر، من دندونم عصب کشی بود جلسه اول و بعد پانسمان… حالا پانسمانم افتاده لطفا راهنمایی کنید؟

با سلام. پانسمان دندان به صورت موقتی می باشد و نهایتا در مدت زمان یک ماه در دهان استفاده می شود. اگر مراقبت لازم صورت نگیرد در طول این بازه ی زمانی افتادن پانسمان دندان امری طبیعی است. زمانی که چنین حادثه ای رخ دهد باید اقدامات لازم در اسرع وقت صورت بگیرد زیرا ممکن است به عفونت دندان منجر گردد. و باید به دندانپزشک معالجتون مراجعه کنید.

سلام من یک روکش دندان داشتم روی دندان اسیابم که قبلا نزدیک عصب بود ۲ روز گذشته روکش افتاد و زیر روکش یک لکه ی جزیی سیاه بود الان دردی ندارم فقط اب سرد باعث درد کمی میشه به دندان پزشکم که زنگ زدم تعطیل بودن ایا لازم دندان من پانسمان شود و در نهایت با توجه به درد نداشتنم ایا لازم عصب کشی بشود؟

با سلام . باید دندان شما معاینه شود . رادیوگرافی تهیه شود تا ریشه دندان بررسی شود. به متخصص ریشه مراجعه شود. بدون معاینه کلینیک نمیتوان پاسخ درست را داد.

سلام اقای دکتر
من یک دندون عصب کشی کردم و دندون منو پانسمان کردن حالا حدودا یکماه گذشته میتونم همینطوری حفظش کنم یاخیر؟البته یکمی از هم پانسمان ریخته شده.

با سلام .پانسمان دندان به صورت موقتی می باشد . محض افتادن پانسمان دندان باید به دندانپزشک معالج خود مراجعه کنید. تا زمان مراجعه به دندانپزشک مراقبت های لازم را به عمل آورید تا هیچگونه باقی مانده غذا به داخل حفره دندان نفوذ نکند

سلام آقای دکتر.
دندان ۶ پایین در تاریخ ۴ فروردین ماه به صورت اورژانسی توسط دندانپزشک پانسمان شد و گفتند که تاریخ ۱۶ فروردین برای عصب کشی کامل مراجعه کنم متاسفانه از روز مراجعه، دندانم درد جزئی و قابل تحملی داشت که آقای دکتر ایبوپروفن و استامینوفن کدئین رو تجویز کرد با مصرف ین داروها درد تقریبا کنترل میشد تا اینکه دیروز ۱۲ فروردین ماه بسیار دردناک شده بود با دکترم تماس گرفتم گفتند عکس OPG تهیه کنم و آنتی بیوتیک اموکسی و مترو تجویز کردند.
حالا شنبه که ۱۶ فروردین باید مراجعه کنم مشکلی برام پیش نمیاد از نطر عفونت؟؟؟
آیا با داشتن عفونت و مصرف آنتی بیوتیک، همزمان میشه کار عصب کشی کامل رو انجام داد یا خیر؟؟؟
البته فرمودند یک روز بعد از عصب کشی کار پر کردن رو انجام میدهم.
ممنون میشم که پاسخ بدید.

با سلام . دندانپزشک معالج شما معاینه می کند . و با تهیه رادیوگرافی و دیدن عکس باید تشخیص دهد که میتوان عصب کشی را انجام داد یا خیز؟

سلام من دندانم را عصب کشی کردم ولی پر نکردم بخاطر شیوع کرونا، الان پانسمان دندان افتاده و پزشکم هم نیست، هیچ مرکزی هم قبول نمیکنه پانسمان مجدد انجام بدن، خیلی نگرانم که عفونت کنه چون کانالش کاملا باز هست. لطفا راهنمایی کنید. میشه با چیزی به عنوان جایگزین موقتا پرش کرد؟ باید چکار کنم واقعا نگرانم عفونت کنه

با سلام . متاسفانه خیر ، باید اینکار توسط متخصص انجام شود. به یک مرکز درمانی مراجعه شود.

سلام من دندونم رو عصب کشی کردم بعد برام پانسمان کردن که بعدش برم برای پر کردن الان این پانمان کاملا بیرون اومده میترسم دندونم عفونت کنه الانم هیچ جا نیست که بتونم برم حداقل پانسمان کنن دوباره میتونم توی خونه کاری کنم که تا یه مدت که اوضاع رو با راه شه بعد برم جای؟؟ ممنون میشم حواب بدین

با سلام . اینکار تخصصی می باشد و باید توسط متخصص انجام گردد. شما به یک مرکز درمانی مراجعه کنید .

سلام من دندونم قبلن پر کردم حالا خالی شده الان تو این اوضاع کرونا هیچ جا باز نیست ک بتونم پرش کنم راهی هست ک خودم بتونم پانسمانش کنم؟

با سلام . اینکار باید توسط دندانپزشک انجام شود.

سلام من دندانم حدود ۲هفته پیش پانسمان کردم و برای ۲۷ اسفند نوبت پر کردن داشتم که به خاطر اوضاع کرونا مطب تعطیل کردن ،الان پانسمان من ریخت باید چیکار کنم؟میترسم به درد بیفته!!

با سلام . پانسمان دندان به صورت موقتی می باشد و نهایتا در مدت زمان یک ماه در دهان استفاده می شود. اگر مراقبت لازم صورت نگیرد در طول این بازه ی زمانی افتادن پانسمان دندان امری طبیعی است. زمانی که چنین حادثه ای رخ دهد باید اقدامات لازم در اسرع وقت صورت بگیرد زیرا ممکن است به عفونت دندان منجر گردد. ادامه مطلب مراجعه به لینک اگر پانسمان دندان افتاد چه کنیم

با سلام جناب دکتر.
وقتتان بخیر. دندان شماره ۶ من پانسمان شده بود حالا پانسمان افتاده مشکلی پیش میاید؟

با سلام .پانسمان دندان به صورت موقتی می باشد و نهایتا در مدت زمان یک ماه در دهان استفاده می شود. اگر مراقبت لازم صورت نگیرد در طول این بازه ی زمانی افتادن پانسمان دندان امری طبیعی است. زمانی که چنین حادثه ای رخ دهد باید اقدامات لازم در اسرع وقت صورت بگیرد زیرا ممکن است به عفونت دندان منجر گردد.ادامه مطلب مراجعه به لینک اگر پانسمان دندان افتاد چه کنیم

سلام من چند وقت پیش یعنی حدود یک ماه پیش دندونمو عصب کشی کردم و پانسمان داره ولی الان به علت کرونا و عید تمام وقت های دکترم کنسل شده و احساس میکنم پانسمانم داره شل میشه کاری هست که بتونم انجام بدم که این پانسمان دوباره محکم بشه؟

با سلام .پانسمان دندان به صورت موقتی می باشد و نهایتا در مدت زمان یک ماه در دهان استفاده می شود. اگر مراقبت لازم صورت نگیرد در طول این بازه ی زمانی افتادن پانسمان دندان امری طبیعی است. زمانی که چنین حادثه ای رخ دهد باید اقدامات لازم در اسرع وقت صورت بگیرد زیرا ممکن است به عفونت دندان منجر گردد.ادامه مطلب مراجعه به لینک ااگر پانسمان دندان افتاد چه کنیم

سلام خسته نباشید دقیقا من هم مشکل دوستان رو دارم چندهفته پیش مرحله اول عصب کشیو انجام دادم و مرحله دوم عصب کشی به تعویق افتاد به خاطر ویروس کرونا الان پانسمان ریخته و من پنبه رو احساس میکنم و درد دارم من پزشکم نیست هیچ دندونپزشگی ای باز نیست یا باشن قبول نمیکنن شما فقط میگید باید پرکنید خب الان شرایط نیست یه راهکاره دیگه بگید تو منزل انجام بدیم

با سلام .پانسمان دندان به صورت موقتی می باشد و نهایتا در مدت زمان یک ماه در دهان استفاده می شود. اگر مراقبت لازم صورت نگیرد در طول این بازه ی زمانی افتادن پانسمان دندان امری طبیعی است. زمانی که چنین حادثه ای رخ دهد باید اقدامات لازم در اسرع وقت صورت بگیرد زیرا ممکن است به عفونت دندان منجر گردد.ادامه مطلب مراجعه به لینک اگر پانسمان دندان افتاد چه کنیم

سلام وقتتون بخیر
مادر چند وقت پیش دندانشو پر کرده ام دو هفته پیش ماده داخل دندانش ریخت. و الان درد شدید داره و با این موضعیت کرونا ما اعتماد نمیکنیم هرجایی بریم لطفا راهنمایی کنید

با سلام باید از محل دندان عکس تهیه شود با بتوان علت را تشخیص داد. باید به مرکز درمانی و به متخصص مراجعه شود.

باسلام خسته نباشید
من دندان نیش بالا را عصب کشی کردم دکتر پانسمان کرد تا هفته بعد پر کنه ولی متاسفانه باشرایط مریضی کرونا دکتر تاریخ انداخت برای ۱۵فروردین به بعد
خیلی مترسم توی این مدت دندان ام عفونت کنه
امکانش هست اتفاقی تا ان تاریخ نیفته؟

با سلام . پانسمان دندان حداکثر تا دو هفته می تواند باشد و بعد از آن باید سریعتر به پرکردگی دائم دندان اقدام کرد.

با سلام تاریخ سوم اسفند پانسمان روی دندان عصب کشی شده گذاشته شده قرار بود یک هفته بعد برای ترمیم مراجعه کنم ولی بدلیل ویروس کرونا کلینیک گفت پزشک فقط موارد اورژانسی رو قبول میکنند و مجبور شدیم برگردیم هفته بعدش دوباره رفتیم و باز همان شرایط بود بنظر شما پانسمانی که بیست روز هست روی دندان من گذاشته شده مشکل ایجاد میکنه؟ پانسمان آسیبی ندیده

با سلام . پانسمان دندان حداکثر تا دو هفته می تواند باشد و بعد از آن باید سریعتر به پرکردگی دائم دندان اقدام کرد.

سلام دكتر
من پانسمان دندونم افتاده و الان ٢روز كه لثم يكم درد ميكنه فك ميكنم داره عفونت ميكنه و به خاطر ويروس كرونا مطب پزشك باز نيست
اين پانسمانو من خودم نميتونم درست كنم بذارم؟؟

با سلام . پانسمان دندان حداکثر تا دو هفته می تواند باشد و بعد از آن باید سریعتر به پرکردگی دائم دندان اقدام کرد.

سلام من امروز درمان اورژانسي تخليه ابسه و عصب اصلي دندان شماره ٧ سمت چپ. رو انجام دادم دكتر معالجم گف تا ١٥ فروردين ب بعد بيا براي كار هاي اصلي دندونت حالا ب نظر شما من تا قبل از عيد از دكتر ديگه بهره ببرم براي درمان يا صبر كنم تا همون تاريخي ك اعلام كردند. الان هم پانسمان موقت دارم

با سلام . شرایط دندانها و رادیوگرافی شمارا ندارم . شما تحت نظر دندانپزشک معالج خودتان باید باشید و دستورات دندانپزشک معالجتون را باید اجرا نمایید.

سلام،وقتدون بخير، دندانم رو براي عصب كشي خالي كردم و بعد وقت نبود كه دكتر برام پانسمان موقت كرده و الانم پانسمانش خالي شده و الانم با اين شرايط شيوع بيماري كورونا نميشه رفت دندان پزشكي و با توجه به ايكه با طرف ديگه هم نميشه غذا خورد يا استفاده كرد يه راهكار موقت براي پر كردن سوراخ يا بجاي پانسمان استفاده كرد با تشكر،

با سلام دندان شما می تواند به مدت یک هفته پانسمان بماند برای پر کردگی به دندانپزشک مراجعه شود.

سلام آقای دکتر
من در آبان ماه دندان یکی مانده به عقلم رو عصب کشی کردم
و پزشک پانسمان گذاشت روی آن
قرار شد که 2 هفته بعد برای پر کردن بروم
و من به طور کامل فراموش کردم چون هیچ دردی هم نداشتم اصلا یادم نماند
تا اینکه الان یادم افتاد
با نگرانی دندان رو نگاه کردم دیدم پانسمان خورده شده و سوراخ شده و دور آن ،یعنی دیواره ی دندان ،سیاه شده
الان چه اتفاقی برای دندانم افتاده
من خیلی خیلی میترسم

با سلام هر جه سریع تر به متخصص معالجتان مراجعه کنید . و برای درمان بعدی دندان شما باید رادیوگرافی تهیه شود تا مشخص شود عصب کشی و دندان شما در چه وضعیتی قرار دارد.

پانسمان دندان بیفتد چیکار باید بکنیم؟

با سلام .به محض افتادن پانسمان دندان باید به دندانپزشک معالج خود مراجعه کنید تا آن را ترمیم کند. اگر در آن زمان مشخص به دندانپزشک خود دسترسی ندارید مراقبت های پانسمان دندان که در ادامه آمده است را مطالعه کنید تا در حد امکان از عفونت دندان و آسیب به دندان جلوگیری کنید. برای اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه کنید.

با سلام . به محض افتادن پانسمان دندان باید به دندانپزشک معالج خود مراجعه کنید تا آن را ترمیم کند. برای اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه نمایید.

با سلام. به محض افتادن پانسمان دندان باید به دندانپزشک معالج خود مراجعه کنید تا آن را ترمیم کند. برای اطلاعات بیشتربه این لینک مراجعه کنید.

سلام دکتر من بعد افتادن پانسمانم نتونستم برم به دکترم و همین طور یه ماه بدون پانسمان سر میکردم :/ عصب کشی هم کردن قبلا
ینی دوباره کاری میشه عفونت دندون میاد سراغم!؟

با سلام باید هرچه سریعتر به دندانپزشک معالجتون مراجعه کنید.

با سلام خسته نباشید من امروز دندون پزشک رفتم عصب کشی کرد و پانسمان کرد دندون رو که بعد پرکنه همین امروز اومدم خونه پانسمان دندونم افتاد باید و شرایط نیس دوباره برم چیکار کنم عفونت نکنه اون ناحیه ممنون

با سلام. قسمت روی پانسمان شما افتاده قسمت پایین آن باقی مانده است . بهتر است فردا در اولین فرصت به دندانپزشک مراجعه کنیدتا دندان شما پانسمان شود.

سلام من دندانم را عصب کشی کردم ولی پر نکردم بخاطر شیوع کرونا، الان پانسمان دندان افتاده و پزشکم هم نیست، هیچ مرکزی هم قبول نمیکنه پانسمان مجدد انجام بدن، خیلی نگرانم که عفونت کنه چون کانالش کاملا باز هست. لطفا راهنمایی کنید. میشه با چیزی به عنوان جایگزین موقتا پرش کرد؟ باید چکار کنم واقعا نگرانم…

با سلام . پانسمان دندان حداکثر تا دو هفته می تواند باشد و بعد از آن باید سریعتر به پرکردگی دائم دندان اقدام کرد.

سلام آقای دکتر
الان که هیچ مرکز دندانپزشکی فعال نیست و به خاطر کرونا کاری انجام نمیدهند و پانسمان دندان افتاده چیکار باید کرد.
مراقبتهای بعداز پانسمان که در مقاله ذکر کرده اید برای مراقبت از پانسمان است.
برای مراقبت بعداز افتادن پانسمان چه کاری انجام دهیم؟

با سلام . باید دندان پر شود. باید مراقب بهداشت اون ناحیه باشید . مواد غذایی اون قسمت گیر نکند که باعث عفونت می شود. شما به یک مرکز درمانی مراجعه کنید و روی دندان شما پانسمان بگذارد تا برایتان پر کنند

سلام من دیروز پانسمان دندانم افتاد و امروز قسمتی از دندانم شکست
و بخاطر ویروس کرونا می ترسم برم دندان پزشکی.جایی که رفتم پانسمان
کردم خیلی درد کشیدم و بخاطر همین مقداری هم از این بابت می ترسم
میشه من و راهنمایی کنید؟چیکار باید بکنم.

با سلام. اگر لازم باسد باید عصب کشی و پر شود. به یک مطب دندانپزشک قابل اطمینان و تمیز مراجعه کنید .

سلام وقت بخیر خسته نباشد،من چند روز پیش یه دندون عصب کشی کردم ولی هنوز پانسمان روشه آیا می توانم با همین پانسمان ارتودنسي انجام بده،چون دکتری که پیشش عصب کشی کردم میگه فعلا مواد برا پر کردن ندارم ،ممنون از پاسخگوييتون

با سلام ابتدا باید دندان به صورت دائم پر شود و بعد تحت درمان ارتودنسی قرار بگیرد. شما می توانید دندانپزشک خود را عوض کنید.

سلام. من دندون عقلم رو عصب‌کشی و پر کرده بودم. دیروز آمالگام و پرکردگی دندونم درومد. الان بخاطر کرونا میترسم برم دندنپزشک‌. چیکار باید بکنم؟

با سلام . لطفا بعد از فروکش کردن ویروس کرونا به دندانپزشکی مراجعه کنید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به کلینیک ارتودنسی دکتر جمیلیان می باشد

 

250,000 ریال

خمیر پانسمان یک ماده پرکننده موقت برای حفره های استاندارد  دندان و درمان های پس از اندودانتیک است .

خمیر پانسمان ماده ای با قوام خمیری است که در اثر تماس با بزاق دهان سخت میشود

بنابراین برای ترمیم موقت حفره های دندان در فواصل جلسات آماده سازی دندان  استفاده می شود

چگونه در خانه دندان را پانسمان کنیم

دلایل زیادی وجود دارد که

‪دندانپزشک تصمیم می گیرد برای شما از پانسمان موقت دندان استفاده کند.

ممکن است معالجه ریشه انجام داده و یا منتظر آماده شدن پرکننده طلا یا روکش برای مشکل دندانی خود باشید.

بعد از اینکه دندان شما به صورت موقت پانسمان شد، ممکن است در مورد مسواک زدن دندان ها دچار نگرانی شوید.

اما مشخصاً مسواک زدن دندانی که به طور موقت پانسمان شده به شکلی که دیگر دندان ها را مسواک می زنید هیچ اشکالی ندارد.

برای احتیاط بیشتر، از مسواک های دارای برس نرم یا فوق نرم استفاده کنید و به آرامی ولی به صورت کامل مسواک بزنید.

استفاده از نخ دندان برای دندان تازه پر شده مستلزم دقت زیاد است.

اگر پرکردگی به لبه دندان رسیده باشد، برای استفاده از نخ دندان باید بسیار مراقب باشید.

در هنگام بیرون آوردن نخ دندان از بین دندان ها، به جای اینکه نخ دندان را به سمت بالا بکشید،

آن را از کنار بیرون بیاورید تا به پانسمان موقت دندان گیر نکرده و باعث درآمدن آن نشود.

به طور کلی چنانچه مراقبت های لازم را به عمل آورید،

پانسمان موقت دندان تا هنگام مراجعه بعدی به دندانپزشک یا حتی گاهی تا حدود یک ماه دوام کافی را خواهد داشت.

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

برای فرستادن دیدگاه، باید وارد شده باشید.

بازرگانی ایده تولید کننده و فراهم کننده ی مواد مصرفی دندانپزشکی آماده ارسال سفارشات در کمترین زمان ممکن در سراسر کشور می باشد.ما را دنبال کنید

ما را دنبال کنید

ارتباط با مدیریت : rasouli@idehdental.com

آدرس : تهران – خیابان آزادی – نبش اسکندری شمالی – بازار آزادی – طبقه اول – واحد ۲۲

تلفن :

02166564600-4

02166567207

02166591037-8

فکس : 02166564600

پست الکترونیک : rasouli@idehdental.com

تجهیزات دندانپزشکی ایده فروش آنلاین خود را به مشتریان گرامی عرضه می دارد رد کردن

شبکه دندانپزشکی لبخندون بزرگترین شبکه دندانپزشکی در تهران

قسمتی از این چسب پانسمان فوری دندان از موادی مانند اوژنول، زینک اکسید، لیدوکائین هیدرواکسید کلسیم،‌ گچ پانسمان و فویل تشکیل شده، به علاوه بخش دیگری از این پانسمان متشکل از مواد تکسین‌ دهنده و ضد درد،‌ ضد التهاب و ضد پوسیدگی است.

پانسمان فوق به صورت مایع نبوده که با بذاق دهان ترکیب شود و وارد معده گردد. این محصول در محل معین قرار داده شده و فویل روی آن را حالت می‌دهد و بیمار با کمی فشار فک قادر خواهد بود فویل را از روی آن بردارد.

چسب پانسمان دندان درون محفظه‌ای حبابی شکل قرار دارد، زمانی که از محفظه خارج می‌گردد پس از ۱۰ دقیقه سخت و بعد از گذشت ۶۰ دقیقه تحمل فشار، جویدن عادی خواهد شد.

چگونه در خانه دندان را پانسمان کنیم

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

برخی موارد ممکن است متوجه این افتادگی نشوید و آن را قورت دهید. در نهایت باید گفت افتادن پرکردگی دندان نیاز به مراقبت فوری ندارد، ولی نباید از آن هم چشم پوشی کرد.

 

وقتی پر کردگی می افتد

اگر متوجه شدید که پر کردگی دندان شما افتاده است و آن را قورت نداده اید، باید آن را از دهان خود بیرون بیاورید تا خورده نشود.

چگونه در خانه دندان را پانسمان کنیم

 

ولی اگر متوجه افتادن آن نشدید و آن را قورت دادید، معمولا بدون ایجاد مشکلی، از دستگاه گوارشی شما عبور می کند و از بدن دفع می شود.

 

البته گاهی اوقات اگر موقع قورت دادن، مواد پر کردگی از طریق تنفس وارد ریه های شما گردد، می تواند باعث عفونت ریه شود.

بعد از افتادن پر کردگی دندان، به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا مجددا آن را پر کند

 

آن را تمیز نگه دارید

 اگر بعد از افتادن پر کردگی دندان نتوانستید همان روز نزد دندانپزشک بروید، بایستی تا هنگام مراجعه به دندانپزشک، محل افتادگی را تمیز نگه دارید.

بعد از افتادن مواد پر کردگی، پوسیدگی و حفره ایجاد شده در دندان، در معرض تماس با هوا و غذاها قرار می گیرد و می تواند بدتر و یا خیلی حساس شود.

 

لذا بعد از خوردن هر خوراکی، دندان خود را با دقت مسواک بزنید و نخ دندان بکشید تا باقیمانده موادغذایی از محل پوسیدگی دور شوند و باکترهای مضر نتوانند در آنجا جمع شوند و پوسیدگی را بدتر نمایند.

 

به دندانپزشک مراجعه کنید

بعد از افتادن پر کردگی دندان، باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا مجددا آن را پر کند.

 

اگر شما تازه دندان خود را پر کرده اید یا تازه پر کردگی را ترمیم کرده اید، باید دندانپزشک آن را رایگان ترمیم کند، مخصوصا اگر این افتادن مربوط به مواد نامرغوب دندانپزشکی باشد.

 

درد

بعد از افتادن پر کردگی، دندان حساس می شود که شاید به دلیل تماس توبول های عاج دندان با هوا و غذاها باشد.

 

توبول ها، راه های بسیار کوچک ارتباطی بین عاج و پالپ دندان هستند و یک مسیر مستقیم از داخل دهانتان به دندان شما باز می کنند.

 

اگر در این هنگام درد زیادی داشتید، یک داروی مسکن مثل بروفن یا ژلوفن بخورید تا نزد دندانپزشک بروید.

بعد از افتادن پر کردگی دندان و تا موقع ترمیم مجدد آن، از خوردن مواد غذایی سفت و چسبیده (مثل سوهان، آب‌نبات‌و…) خوددداری کنید، زیرا اینها به دندان می‌چسبند و در اثر تماس با عصب دندان، درد زیادی ایجاد می‌کنند

 

درمان موقتی بعد از افتادن پر کردگی

بعد از افتادن مواد پر کردگی، بافت و عصب داخل دندان در معرض تماس با هوا و غذاها قرار می گیرند و درد ایجاد می کنند.

 برای کاهش درد و آسیب دندان، می توانید بطور موقت از چند درمان خانگی استفاده کنید تا در اولین فرصت به دندان پزشک مراجعه نمایید. این درمان های خانگی یک پوشش موقتی روی دندان خالی شده ایجاد می کنند.

 

1- به آرامی دهان خود را با آب گرم بشویید. برای این کار از آب سرد یا داغ استفاده نکنید. همچنین از دهانشویه نیز استفاده نکنید، زیرا درد زیادی ایجاد می کند.

 

 

2- کمی از سیمان مخصوص دندانپزشکی را روی نوک یک سوآب پنبه ای (گوش پاک کن) تمیز قرار دهید و به آرامی آن را روی دندان خالی شده بگذارید.

این کار یک پوشش محکم روی دندان ایجاد می کند و از بافت دندان محافظت کرده و درد را کم می کند. سپس در اولین فرصت برای ترمیم دندان خود نزد دندانپزشک بروید.

 

چگونه در خانه دندان را پانسمان کنیم

3- با یک سوآب پنبه ای، کمی روغن گل میخک را روی دندان خالی خود بمالید تا درد و حساسیت آن را کم کند. اگر سیمان دندانپزشکی نداشته باشید و یا اگر حتی بعد از قرار دادن سیمان روی دندان خود درد زیادی داشته باشید، استفاده از این روش مفید است.

 

هشدارها

1- بعد از افتادن پر کردگی دندان و تا موقع ترمیم مجدد آن، از خوردن مواد غذایی سفت و چسبیده (مثل سوهان، آب نبات و…) خوددداری کنید، زیرا این ها به دندان می چسبند و در اثر تماس با عصب دندان، درد زیادی ایجاد می کنند.

 

2- برای درمان موقت خانگی، فقط از سیمان مخصوص دندانپزشکی استفاده کنید و از استفاده از هر نوع سیمان دیگری خودداری کنید.

 

3- سعی نکنید خودتان مجددا مواد افتاده را سر جایش قرار دهید.

مطالب مرتبط:

مراحل پُر کردن دندان(با تصاویر)

پوسیدگی دندان کودک باید پُر شود؟

پُُر کردن دندان و مسمومیت با جیوه؟

مهم‌ترین علل پوسیدگی دندان در کودکان

یافته‌ های محققان درباره پوسیدگی دندان

پرکردن دندان با روش جدید بدون درد

تبیان، دستیار هوشمند زندگی

پل های ارتباطی

بلوار کشاورز،خیابان نادری،نبش حجت دوست،پلاک 12

public@tebyan.com

02181200000

دسترسی سریع

محصولات و خدمات

اشتراک در خبرنامه

کلیه حقوق این سایت مربوط به موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان می‌باشد.

همانطور که از اسم آن می توان حدس زد، پانسمان های موقت دندان هیچگاه برای مدت طولانی مورد استفاده قرار نمی گیرند. به عبارت دقیق تر، در اکثر موارد از این پانسمان ها کم و بیش حدود یک ماه استفاده می شود. احتمال درآمدن، تحلیل رفتن و شکستگی این پانسمان ها وجود دارد. احتمالاً خیلی زود می خواهید جای پانسمان موقت خود را با پرکردگی دائمی عوض کنید. اگر نتوانید به موقع پانسمان موقت دندان را جایگزین کنید، امکان دارد دندان دچار عفونت دندان شده یا با مشکلات دیگری مواجه شوید.

معمولاً افراد به این دلیل پانسمان موقت دندان را انتخاب می کنند که نیاز به پرکردگی های دیگری با طول عمر بالا دارند. بعضی از پرکننده های فشرده و با طول عمر بالا را نمی توان در یک جلسه نصب کرد و بیمار باید چندین جلسه را تحمل کند. برای مثال، تصمیم گرفته اید برای شما از پرکردگی طلا که جذاب و گیرا است استفاده شود. بیایید فرض کنیم که کل فرآیند درمان نیاز به دو جلسه برای تکمیل دارد. بنابراین، دندانپزشک شما تا مراجعه بعدی به راحتی از یک پانسمان موقت برای دندان مورد نظر استفاده خواهد کرد.

علاوه بر این، دندان درد مثال دیگری برای استفاده از پانسمان موقت است. در واقع با استفاده از پانسمان موقت دندان می توان درد را تسکین داد. این اتفاق به این دلیل می افتد که پانسمان موقت کاملاً روی دندان را می پوشاند و در نتیجه پالپ دندان در برابر باکتری ها و عفونت ها محافظت می شود.

در کنار تسکین درد، حساسیت دندان نیز کاهش پیدا خواهد کرد. در مواقعی که دندانپزشک قبل از پرداختن به فرآیندهای درمانی دیگر مانند معالجه ریشه، نیاز می بیند که به دندان زمان لازم برای بهبودی را بدهد، از پانسمان موقت دندان استفاده خواهد کرد.

پانسمان دندان همانطور که در بالا به آن اشاره شد برای دلایل مختلفی انجام می شود، که دندان برای مرحله ی بعدی آماده شود.

چگونه در خانه دندان را پانسمان کنیم

اگر پانسمان دندان افتاد تا زمان مراجعه به دندانپزشک مراقبت های لازم را به عمل آورید تا هیچگونه باقی مانده غذا به داخل حفره دندان نفوذ نکند.

دندانپزشک بر اساس دلایل گوناگونی از پانسمان دندان استفاده می کند ولی این راه کار یک اقدام موقتی است و باید به فکر چاره های جدی و دائمی باشید. به طور مثال برای دندان دردهای شدید می توان پس از خالی کردن ناحیه پوسیده دندان از پانسمان دندان برای کاهش درد استفاده کرد. اما این یک اقدام موقت است و باید اقدامات مناسب جهت درمان پوسیدگی دندان توسط دندانپزشک با تجربه انجام شود.

دندانپزشک در جراحی دندان برای پوشاندن پالپ دندان به طور گسترده از پانسمان دندان استفاده می کند. زیرا پالپ یاد شده در معرض هوای باز قرار می گیرد و تحریک پذیری بیشتری دارد. در بیشتر موارد نیز دندانپزشک بدون پانسمان های دندان نمی تواند اقدام بعدی را انجام دهد زیرا باید شرایط برای درمان های بعدی فراهم گردد.

دندانی که درد می کند و دارای عفونت های جانبی است برای انجام سایر اقدامات آمادگی لازم را ندارد. در چنین مواقعی دندانپزشک از پانسمان دندان استفاده می کند و حتی میزان مشخصی آنتی بوتیک تجویز می کند تا شرایط برای اقدامات درمانی بعدی محیا شود.

– درمانی که برای شما انجام شده است “درمان کانال ریشه” است که در اصطلاح عام عصب کشی نامیده می شود.

– بعد از اینکه بی حسی دندان شما از بین رفت، ممکن است درد دندان شما شروع شود. در صورتی که منع مصرف خاصی از طرف پزشک ندارید و دارویی از طرف دندانپزشک برایتان نسخه نشده است، می توانید از قرص ایبوپروفن 400 میلی گرم هر شش ساعت یکبار برای کنترل درد استفاده کنید. داروها را در اسرع وقت شروع کنید.

– گاهی بعد از درمان ریشه، با درد و تورم شدیدی در روزهای بعد از درمان، مواجه می شوید. ممکن است، التهاب به حدی شدید باشد که حتی نتوانید دندان های خود را روی هم قرار دهید. این مشکلات، ربطی به موفقیت درمان شما ندارد و به زودی برطرف می شود. حتماً در این شرایط داروهای تجویز شده را استفاده کنید و اگر دارویی برایتان تجویز نشده است با دندانپزشک خود تماس بگیرید. در موارد درمان مجدد ریشه (عصب کشی مجدد) و در صورت درد شدید قبل از شروع درمان، درد و تورم بعد از درمان بیشتر قابل پیش بینی است.

– مسواک زدن و استفاده از نخ دندان منعی ندارد. فقط روی پانسمان موقت را با مسواک نسابید و نخ دندان را در ناحیه پانسمان وارد نکنید.

– تا قبل از رفع بی حسی، به خصوص در فک پایین، ممکن است موقع غذا خوردن گونه و زبانتان را گاز گرفته و زخم کنید. منتظر رفع بی حسی شوید و از غذاهای نرم شروع کنید. اگر در باز شدن فک مشکل دارید، از هوله گرم و ماساژ آرام در ناحیه درد استفاده کنید.

– پانسمان روی دندان شما موقت بوده و در اسرع وقت ،بعد از خاتمه درمان ریشه،باید پر شود یا درمان پروتزی روی آن انجام گیرد. در مورد نیاز به روکش با دندانپزشک مربوطه مشورت کنید ولی در نظر داشته باشید بیشتر دندان های عصب کشی شده نیاز به روکش پیدا می کنند. اگر پانسماتان افتاد در اسرع وقت برای پانسمان مجدد مراجعه کنید، روی دندان نباید باز بماند.

– می دانیم درمان ریشه (عصب کشی) تجربه خوشایندی ممکن است برای شما نباشد. ترس ها و نگرانی های شما را در مورد درمان درک میکنیم ولی تلاشمان این است،بهترین و کم عارضه ترین تجربه عصب کشی شما را ارائه کنیم.

– در صورت بروز هرگونه مشکل می توانید با شماره کلینیک یا شماره مستقیمی که در اختیارتان قرار می گیرد -در ساعات پیشنهاد شده- تماس بگیرید.

– برای پاسخ سوالات خود در مورد درمان ریشه (عصب کشی) می توانید به وبسایت من (Drmorsali.com) مراجعه کنید، نظر بگذارید، ای میل بزنید یا بین ساعات هشت تا یازده شب با شماره مستقیم، سوالات و نظرات خود را با من مطرح کنید.

در این نوشته می خوانید:

یکی از رایج‌ترین سوالاتی که مراجعین دندانپزشکی آن را مطرح می‌کنند این است که اگر پانسمان دندان افتاد چه کنیم؟ این سوال، سوالی است که افراد مختلف همواره بعد از جراحی دندان‌شان به دنبال پاسخ آن هستند. پانسمان دندان یک روش موقت برای نگهداری دندان و جلوگیری از نفوذ میکروب و باکتری به بافت‌های عمیق‌تر دندان است. در برخی مواقع بنا به دلایل گوناگونی پانسمان موقتی دندان افتاده و دندانی که جراحی روی آن انجام شده عملا بدون پوشش می‌شود.

در این بین باید راهکاری را برای حل این موضوع پیدا کنید چرا که افتادن پانسمان دندان ممکن است باعث عفونت کردن دندان شما و احساس درد شدید در ناحیه‌ای که جراحی کرده‌اید شود. بسیاری از کاربران به محض افتادن پانسمان دندان‌شان به دندانپزشک معالج خود مراجعه کرده تا آن را ترمیم کنند اما اگر در آن زمان به دندانپزشک خود دسترسی نداشته باشید، آن وقت چه می‌شود؟ مطمئناً دانستن راهکارهایی که به مراقبت از پانسمان دندان اشاره داشته و به شما می‌گوید که پس از افتادن پانسمان دندان چه کارهایی انجام دهید در این مواقع به کمک‌تان خواهد آمد.

 اگر شما هم جزو کسانی هستید که دندان‌های خود را پانسمان کرده و مایلید با مراقبت‌های پانسمان دندان آشنا شوید، مطالبی که در ادامه آورده‌ایم را مطالعه کنید تا در حد امکان از عفونت دندان و آسیب به دندان جلوگیری نمایید. با ما همراه باشید.

همان طور که در مقدمه مطلب به آن اشاره کردیم، پانسمان دندان برای محافظت از دندان جراحی شده انجام می‌شود. از پانسمان همچنین برای محافظت از کارهای زمینه‌ای پیش از جراحی دندان یا لثه نیز استفاده می‌شود. علاوه بر این، در برخی مواقع که دردهای دندانی بسیار شدید است می‌توان از پانسمان‌های دندان استفاده کرد و این درد را مهار نمود. پانسمان دندان سبب می‌شود درد ایجاد شده در قسمت دندان‌ها و لثه تسکین یافته و شرایط برای بهبودی و درمان آن فراهم شود.

چگونه در خانه دندان را پانسمان کنیم

 پانسمان دندان یک روش مراقبتی موقتی است و نهایتا در مدت زمان یک ماه در دهان استفاده می‌شود. از این رو اگر مراقبت لازم پانسمان دندان صورت نگیرد، در طول این بازه زمانی افتادن آن‌ها امری طبیعی است. زمانی که چنین اتفاقی بیافتد باید اقدامات لازم در اسرع وقت صورت بگیرد زیرا ممکن است به عفونت دندان و حتی سرایت این عفونت به سایر قسمت‌های دهان منجر گردد. مواردی که در قسمت ذیل آورده‌ایم را به طور دقیق به خاطر بسپارید تا اگر پانسمان موقت دندان‌هایتان افتاد با مشکل روبرو نشوید.

یکی از نکات ویژه و بسیار مهمی که در حین پانسمان‌های دندان وجود داشته و به شما کمک می‌کند از افتادن پانسمان‌های دندان جلوگیری شود، رعایت بهداشت کامل دهان و دندان است. به طور کلی در بسیاری از مواقع علت اصلی افتادن پانسمان دندان رعایت نکردن بهداشت و آسیب دیدن پانسمان است. در صورتی که پانسمان دندان شما افتاد، بهتر است دهان‌تان را شست و شو داده و از دندانی که پانسمان شده است به خوبی مراقبت کنید تا دچار عفونت نشود.

افتادن پانسمان دندان عصبکشی شده

 

در طول این بازه مسواک زدن صحیح و منظم و استفاده صحیح از نخ دندان و دهانشویه را فراموش نکنید. دهانشویه یکی از بهترین روش‌های مراقبت از دهان و دندان‌ها پس از افتادن پانسمان دندان که در عین حال که دهان‌تان را کاملا تمیز و ضدعفونی می‌کند، هیچ برخوری با دندان‌ها نداشته و باعث تشدید درد نمی‌شود. البته باید مسواک زدن و نخ دندان را هم در این مدت انجام دهید و دندان پانسمان شده را به آرامی و با احتیاط کامل مسواک زده و نخ دندان بکشید.

در طول مدت زمانی که پانسمان دندان در دهان‌تان وجود دارد بهتر است غذا را در سمت دیگر دهان که پانسمان دندان وجود ندارد بجوید. در صورتی که غذایی با دندان پانسمان شده جویده شود امکان عفونت دندان، افتادن پانسمان و همچنین دندان درد شدید برای شما وجود خواهد شد.

علاوه بر این تا حد امکان سعی کنید از خوردن غذاهای سخت و چسبنده که خوردن آن‌ها باعث می‌شود به دندان‌ها و لثه بچسبند به شدت خودداری کنید. خوردن این غذاها باعث شل شدن پانسمان‌های دندان شده و احتمال افتادن و کنده شدن پانسمان دندان را افزایش می‌دهند. مواد غذایی مثل پیتزا، آدامس، پفک، آجیل و تخمه و هر چیز دیگری که به دندان‌ها می‌چسبد جزو غذاهای ممنوعه در دوران پانسمان دندان به شمار می‌رود.

 بهترین غذاها در این دوران غذاهای آبکی مثل سوپ، آش، آبمیوه و این دست غذاها می‌باشد. در بیشتر پانسمان‌های دندان از نوعی مسکن استفاده می‌شود که به طور قابل ملاحظه‌ای درد را آرام می‌کند. در مواقعی که پانسمان افتاده این مسکن نیز غیرفعال شده و درد شدید به سراغ‌تان خواهد آمد. پس به هیچ عنوان غذا را با سمتی که پانسمان دارد نخورید.

بسیاری از افراد برای این که غذایی که می‌خورند با پانسمان دندان‌شان برخوردی نداشته باشد، در هنگام غذا خوردن به صورت ناخواسته زبان یا جداره دهان‌شان را گاز می‌گیرند. در این بین مراقب باشید زبان یا جداره داخل دهان را گاز نگیرید.

این مشکل ممکن است در حین غذا خوردن و یا حرف زدن برای شما اتفاق بیافتد و امری بسیار رایج در میان کسانی است که جراحی دندان یا لثه انجام داده اند. اگر پانسمان دندان افتاده باشد ممکن است با بی‌احتیاطی جداره داخل دهان‌تان را زخمی نمایید. این گازگرفتگی اگر شدید باشد باعث خونریزی شده و حتی به عفونت لثه و دندان‌ها منجر می‌شود. بنابراین حسابی مراقب باشید و با دقت غذا بخورید. خوردن غذاهایی که نیاز به جویدن ندارند، بهترین پیشنهاد برای دورانی است که پانسمان دندان روی دندان‌های شما وجود دارد. اگر لب، زبان یا جداره دهان‌تان را گاز گرفتید سعی کنید با یک دستمال کاغذی محلی که دچار خونریزی شده را بپوشانید تا خون آن بند آمده و دچار عفونت نشود.

اگر هم پانسمان دندان‌تان پیش از نوبت پزشک شما افتاد، تا زمان مراجعه به دندانپزشک مراقبت‌های لازم را به عمل آورده و در خوردن غذاها دقت کنید تا هیچگونه غذایی به داخل حفره دندان‌ها نفوذ نکند. این اتفاق موجب عفونت و دندان درد شدید می‌شود.

دهان خود را با آب ولرم بشویید تا عفونتی شما را تهدید نکند. بدین منظور از آب سرد یا خیلی داغ استفاده نکنید و سعی کنید آب با دمای ملایم باشد. همچنین می‌توانید بجای آب گرم از محلول دهان شویه استفاده کرده و دهان‌تان را ضدعفونی نمایید.

 البته استفاده از دهان شویه نیز در برخی موارد باعث ایجاد درد زیادی می‌شود و اگر پانسمان دندان‌هایتان به خودیِ خود درد می‌کند، نیازی به استفاده از دهان شویه نیست. اگر در روزهای اولی که دندان خود را پانسمان کردید این پانسمان افتاد، سعی کنید در اسرع وقت برای ترمیم پانسمان دندان خود به دندانپزشک مراجعه نمایید.

افتادن پانسمان دندان عصبکشی شده

اگر پانسمان دندان‌تان افتاد، اصلا سعی نکنید خودتان مجددا آن را را سر جایش قرار دهید. در این هنگام بهتر است در اولین فرصت به دندانپزشک معالج خودتان مراجعه کرده و از راهکارهای درمانی او استفاده نمایید. اگر پانسمان دندان شل شده و بیافتد، رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان دچار عفونت محل جراحی شده و در این صورت با مشکلات مختلفی ممکن است مواجه شوید. از این رو لازم است در صورتی که دسترسی به دندانپزشک نداشتید بدانید پانسمان دندانی که افتاده چه کار کنید.

 موارد بالا بیان‌گر همین موضوع می‌باشد و با رعایت آن‌ها و تمیز نگه داشتن دهان و دندان‌تان سعی کنید در اولین فرصت به دندانپزشک مراجعه کرده تا پانسمان دندانی که افتاده است را جایگزین نماید.

برای نگهداری از پانسمان دندان لازم است است تا این نکات را به خوبی رعایت کرده و سعی کنید تا زمانی که دوره درمان‌تان تمام نشده از افتادن این پانسمان پیشگیری نمایید. بدین ترتیب دو بار در روز مسواک زده تا دندان‌ها از وجود هرگونه باکتری و میکروب در امان باشند. علاوه بر این برای تمیزی بیشتر دندان‌ها می‌توانید از نخ دندان استفاده کنید. در هنگام غذا خوردن نیز سعی کنید با سمت دیگر دهانتان که پانسمان ندارد غذا را جویده و تا حد امکان از جویدن غذاهای چسبنده و موادی مثل آدامس، پفک و… خودداری کنید.

بهترین غذاها در طول مدت زمانی که پانسمان دندان در دهان‌تان وجود دارد غذاهای آبکی می‌باشد. علاوه بر این مهم‌ترین نکته‌ای که در هنگام زدن مسواک و نخ دندان باید به آن توجه کنید این است که این فرآیند بایستی با نهایت دقت و به آرامی هرچه تمام‌تر انجام شود. تا حد امکان از مسواک‌های دارای برس نرم استفاده کرده و مراقب باشید باقیمانده مواد غذایی از محل پانسمان دندان دور شده تا باکتری‌های مضر نتوانند در آنجا جمع شده و پانسمان دندان را با مشکل مواجه کنند.

در استفاده از نخ دندان هم باید بسیار بیشتر مراقب بوده و در هنگام بیرون آوردن نخ دندان از بین دندان ها، به جای اینکه نخ دندان را به سمت بالا بکشید آن را از کنار بیرون بیاورید. در نهایت از مصرف برخی غذاها در طول دوره استفاده از پانسمان دندان باید اجتناب ورزید. این غذاها غذاهایی سخت و ترد مثل آجیل، شکلات‌های جویدنی، تافی و جویدنی‌هایی مثل آدامس می‌باشند. این خوراکی‌ها به دندان چسبیده و در اثر تماس با عصب دندان، درد زیادی را در ناحیه پانسمان شده ایجاد می‌کنند.

افتادن پانسمان دندان عصبکشی شده

سوالی که برای خیلی از افرادی که برای جراحی دندان‌هایشان به دندانپزشکی مراجعه می‌کنند این است که اگر پانسمان دندان افتاد چه کنیم؟ بسیاری از این افراد همواره پس از جراحی‌های دندان به دنبال پاسخ آن هستند. در بسیاری از مواقع و به دلایل گوناگون پانسمان موقتی دندان افتاده و برای این که مشکلی برای دندان‌هایتان ایجاد نشود بایستی راهکاری را پیدا کنید.

ما در این مقاله به بررسی این راهکار پرداختیم و در آخر لازم است بدانید که بهترین کار پس از افتادن پانسمان دندان این است که به دندانپزشک معالج خود مراجعه کرده تا پانسمان دندان را ترمیم کند. در واقع نکاتی که ما در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم نکاتی است که اگر در زمان افتادن پانسمان دندان به دکتر دسترسی نداشتید با انجام دادن آن‌ها از عفونت و درد شدید جلوگیری خواهید کرد. از این که تا پایان همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارسال دیدگاه

© حق امتیاز محتوای این سایت متعلق به دکتر رباب فرهنگ است. طراحی و بهینه سازی سایت توسط “مهران مقدسی” در شرکت “رایان مهر رهجو”

 !(function (w, d) { ‘use strict’; var ad = {zone: “brtrha1”, user: “1565432215”, width: 728, height: 90, id: ‘adro-246454’}, h = d.head || d.getElementsByTagName(‘head’)[0]; if (typeof w.adroParams != ‘object’) w.adroParams = {}; w.adroParams[ad.id] = ad; var script = document.createElement(“script”); script.type = “text/javascript”; script.async = 1; script.src = “//static-cdn.adro.ir/dlvr/rsdnt.js”; h.appendChild(script); })(this, document); var h = document.getElementsByTagName(“head”)[0], s = document.createElement(“script”); s.async = !0, s.defer = !0, s.type = “text/javascript”, d = new Date, s.src = “https://cdn.sanjagh.com/assets/sdk/www.bartarinha.ir/client.js?t=” + d.getFullYear().toString() + d.getMonth() + d.getDate() + d.getHours(), h.appendChild(s); var sabaVisionWebsiteID = “1c27cb39-612a-452a-954c-b3e3dd1f3d36”; var sabaVisionWebsitePage = “ALL” _atrk_opts = {atrk_acct: “i2i8r1SZw320l9”, domain: “bartarinha.ir”, dynamic: true}; (function () { var as = document.createElement(‘script’); as.type = ‘text/javascript’; as.async = true; as.src = “https://certify-js.alexametrics.com/atrk.js”; var s = document.getElementsByTagName(‘script’)[0]; s.parentNode.insertBefore(as, s); })();

چگونه در خانه دندان را پانسمان کنیم
چگونه در خانه دندان را پانسمان کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *