چگونه در شطرنج شکست ناپذیر شویم

 
helpkade
چگونه در شطرنج شکست ناپذیر شویم
چگونه در شطرنج شکست ناپذیر شویم

امروز و در ادامه آموزش های کاربردی شطرنج، ۲۵ تکنیک مهم شطرنج که شما را تبدیل به یک حرفه ای می کنند به شما یاد خواهیم داد. تا چه حد با بازی شطرنج آشنا هستید؟ امروز با یکی دیگر از آموزش های بازی مهیج شطرنج در خدمت شما هستیم.

همه افراد علاقمند به شطرنج می خواهند خود را به سطحی از مهارت های شطرنج برسانند که کسی نتواند آنها را شکست دهد. اما آنچه که مهم است این است که آیا تمام مهارت ها و تکنیک های لازم را آموزش دیده اند یا ادعایشان فقط درحد حرف است. در ادامه می توانید با تکنیک های مهم و ضروری در بازی شطرنج آشنا شوید.

حتما بخوانید: چگونه شطرنج را حرفه ای یاد بگیریم؟ آموزش گام به گام ۸ نکته ی بسیار مهم

 

لینک دانلود این ویدئو

چگونه در شطرنج شکست ناپذیر شویم

آنچه در شروع بازی شطرنج مهم است، گسترش مهره ها به بهترین محل ممکن و قلعه گرفتن شاه است. گشایش زمانی کامل می شود که گسترش سوارها و ارتباط بین رخ ها برقرار شود. اگر شما گشایش مهره های خود را زودتر به پایان برسانید از ابتکار عمل برخوردار خواهید بود. اصولی که در ابتدای بازی باید بر اساس آنها نسبت به انتخاب حرکات اقدام نمود عبارتند از: کنترل مرکز، گسترش بی درنگ سوارها، هماهنگی بین سوارها و پیاده ها و قلعه گرفتن شاه.

اگر پیاده ها مسیر را مسدود نکرده باشند فیل در وضعیت اولیه ی خود می تواند چندین خانه را کنترل نماید در صورتی که اسب تنها خانه های همجوار را کنترل کرده و مسیر طولانی تری تا رسیدن به مرکز میدان دارد و از پویایی کمتری برخوردار است.

باید مهره هایتان را با یک حرکت در بهترین مربع ممکن قرار دهید. حرکت دوباره ی مهره موجب از دست دادن فرصت و ابتکارعمل خواهد شد.

مهره وزیر در عین قدرتمند بودن بسیار آسیب پذیر نیز هست، چرا که هر گونه تهدید و حمله از جانب سوارهای سبک حریف را باید با فرار پاسخ دهد. به همین دلیل سفارش می شود وزیر را در عرض دوم پشت پیاده ها قرار داده تا ضمن حفظ ایمنی آن، ارتباط بین رخ ها نیز میسر گردد.

کیش دادن شاه حریف که به سادگی قابل دفاع باشد ضرورتی ندارد. تنها در مواردی که این حرکت مربو ط به گشایش انتخابی باشد مانعی ندارد.

هنگامی که حریف در انتظار قلعه گرفتن شاه است تلاش کنید شاه او را برای مدت طولانی تری در مرکز نگه دارید. یکی از رایج ترین راهها کنترل خانه هایی است که شاه برای قلعه گرفتن باید از آنها عبور نماید.( معمولاً f1 یا f8 برای قلعه جناح شاه ) بیشتر مواقع قربانی یک پیاده برای نگه داشتن شاه در مرکز از اهمیت بالایی برخوردار است.

فقط در شروع بازی، حرکت پیاده ها تنها برای باز شدن قطر وزیر و فیل و کنترل مرکز انجام می شود و بجز این موارد غیر ضروری می باشد.

بازی کنان غیرحرفه ای هم می دانند که تعویض یک مهره با موقعیت خوب با مهره ای با موقعیت بد مناسب نیست. در واقع تعویض مهره ی گسترش یافته با مهره ای که گسترش ندارد موجب از دست دادن زمان می شود ؛ در نهایت مهره ی گسترشی خود را باید با مهره ای تعویض نمایید که حداقل یک حرکت کرده است.

آنچه که در شروع یا وسط بازی باید مورد توجه قرار گیرد امنیت شاه است. شاه در مرکز بخصوص در وضعیتهای باز از حمله های حریف بسیار آسب پذیر خواهد بود. قلعه گرفتن به این معناست که شاه با خیال راحت پشت خط پیاده ای خود قرار گرفته و یکی از رخ ها نیز گسترش می یابد و می تواند به سرعت کنترل یک ستون نیمه باز یا کاملاً باز را در اختیار بگیرد.

قلعه گرفتن در جناح شاه او را بیشتر از مرکز دور کرده و پشت پیاده های خودی قرار می دهد. ضمناً این قلعه نیز زودتر از قلعه گرفتن در جناح وزیر میسر می گردد. همچنین قلعه ی مخالف قلعه ی حریف موجب می شود که حملات حریف از توانایی بیشتری برخوردار گردد.

وضعیت باز مطلوب بازیکنی است که مهره های خود را بهتر و بیشتر گسترش داده باشد. بنابراین بازیکنی که از برتری در گشایش برخوردار است می تواند بازی را باز نماید.

بازیکنی که از برتری فضایی بهره مند باشد و کنترل فضای بیشتری را در اختیار داشته باشد از پویایی بیشتری برای مهره هایش برخوردار بوده و امکان تحرک بیشتری برای انتقال آنها به هر دو جناح در اختیار دارد . از طرف دیگر بازیکنی که فضای کمتری در اختیار دارد جهت مانور مهره های خود محدودیت داشته و در صورت لزوم برای دفاع از شاه خود با مشکل مواجه خواهد شد.

با وجود اینکه پیشروی پیاده ها به محدودیت حریف و کسب فضا منجر می شود اما این اصل نیز باید با دقت در نظر گرفته شود که دفاع از پیاده ی پیش رفته سخت تر است. بعلاوه با پیشروی هر پیاده خانه هایی ضعیف در مجاور آن بوجود می آید که ممکن است توسط سوارهای حریف اشغال شوند.

باید به این نکته دقت داشته باشید که پیاده ی ضعیف آن است که توسط پیاده ی دیگر حمایت نشود و باید در مقابل حمله ی حریف با سوار از آن حمایت نمود و این موجب می شود کارایی این سوار کم شود چرا که در مقابل حمله ی حریف باید ماهیت دفاعی به خود بگیرد.

سوارها در مرکز خانه های بیشتری را نسبت به هر جای دیگر کنترل می کنند. به عنوان مثال اسب در مرکز ۸ خانه ی مختلف را کنترل می کند در صورتی که در هر کدام از گوشه ها تنها ۲ خانه را کنترل خواهد کرد. کنترل مرکز نیز از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که انتقال سریع سوارها را به جناحین مقدور می سازد و سواری که از قدرت انتقال بیشتری نسبت به سوار حریف برخوردار باشد شانس بیشتری برای فراهم کردن یک حمله ی موفق دارد.

مبتدی های شطرنج بخوانند! : طریقه بازی شطرنج برای افراد مبتدی (آموزش تصویری و گام به گام)

سوارها در مرکز خانه های بیشتری را نسبت به هر جای دیگر کنترل می کنند. به عنوان مثال اسب در مرکز ۸ خانه ی مختلف را کنترل می کند در صورتی که در هر کدام از گوشه ها تنها ۲ خانه را کنترل خواهد کرد. کنترل مرکز نیز از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که انتقال سریع سوارها را به جناحین مقدور می سازد و سواری که از قدرت انتقال بیشتری نسبت به سوار حریف برخوردار باشد شانس بیشتری برای فراهم کردن یک حمله ی موفق دارد.

خانه های d5 –d4 – e5 –e4مرکز صفحه را تشکیل می دهند . گسترش مرکز خانه های f6-f3-c6-c3 را شامل می شود. پیاده ها بهترین مهره برای ساختار مرکز هستند چرا که آسیب پذیری آنها نسبت به حمله ی پیاده های حریف از سوارها کمتر است.

پیش از شروع حمله در کناره ها قوت و ثبات مرکز را تأمین کنید چون موفقیت حمله در جناحین بستگی به وضعیت کنترل مرکز دارد .

ساختار پیاده ای اساس هر وضعیت را تشکیل می دهد، چرا که پیاده ها موجب افزایش یا کاهش اثرسوارها می شوند. برای رسیدن به یک فرم مطلوب پیاده ای، از هر گونه ضعف در ساختار آنها جلوگیری باید نمود. ضعف هایی مانند پیاده های ایزوله، دوبل،عقب افتاده و آویزان.

سوارها می توانند با حرکت خود به وضعیت فعال تر برسند اما هر گونه نارسایی در ساختار پیاده ها یک ضعف بلند مدت تلقی می شود. بنابراین اگر حریف از پیاده های ضعیف برخوردار است لازم نیست برای دستیابی به آنها عجله کنید.

پیاده های دوبل پیاده هایی همرنگ هستند که در یک ستون قرار دارند و از تحرک کمتر و آسب پذیری بیشتر برخوردارند مخصوصاً زمانی که ایزوله نیز باشند ، هرچند همیشه موجب عدم برتری نیز نمی شوند چرا که تسلط بر یک ستون باز یا نیمه باز یا کنترل بیشتر بر مرکز جبران این ضعف تلقی می گردد.

یک گروه جداگانه از پیاده ها با فاصله ی یک ستون یا بیشتر ازدیگر پیاده ها را جزیره ی پیاده ای می نامند. هر گروه از وضعیت مشخصی برخوردار بوده و باید توسط سوارها حمایت شوند. بنابراین هرچه این گروه ها بیشتر باشند حمایت از آنها سخت تر خواهد بود. برآورد میزان دسترسی و تاثیر بر ساختار پیاده ها جهت انجام تعویض سودمند می باشد. در آخربازی تعداد این گروها در میزان برتری هر یک از طرفین تأثیر گذار می باشد.

پیاده ی عقب افتاده پیاده ای است که در وضعیت اولیه ی خود بوده و امکان پیشرفت ندارد چرا که خانه ی جلوی آن توسط حریف تحت کنترل است. یک پیاده ی عقب افتاده مانع ارتباط سوارهای مدافع شده و خانه ی جلوی آن توسط سوارهای حریف اشغال می شود.

می دانید که با پیشروی هر پیاده، خانه های کناری آن به روزنه ای برای حریف تبدیل می شوند. سوارهای حریف براحتی این خانه را اشغال نموده و تأثیر خود را افزایش می دهند، چرا که این خانه ها از تهدید حمله ی پیاده در امان بوده و نمی توان آنان را براحتی فراری داد. سعی کنید مراقب این حرکت ها باشید.

پیاده ی ایزوله پیاده ای است که در ستون های کنار خود پیاده ی همرنگ نداشته و وقتی که مورد حمله قرار می گیرد باید با سوار از آن دفاع نمود. ضعف اصلی این پیاده ها ، خانه ی جلوی آنها است که به عنوان روزنه ی حمله ی حریف مورد استفاده قرار می گیرد چرا که نمی توان این خانه را با یک پیاده کنترل کرد و براحتی توسط هر سوار حریف اشغال می شود . آسیب پذیری پیاده های ایزوله زمانی که در یک ستون نیمه باز قرار داشته باشند افزایش پیدا می کند چرا که به اهداف روشنی برای رخ های حریف تبدیل می شوند.

مطلب مشابه : طریقه بازی شطرنج برای افراد مبتدی (آموزش تصویری و گام به گام)

کاربران گرامی! اگر در مورد این مطلب سؤالی در ذهنتان نقش بسته، آنرا در بخش نظرات ثبت نمایید تا به آن پاسخ دهیم.

ببخشید مگر هر کیشی راه تازه ای باز نمی کند بس چرا نباید انجامش دهیم

سلام می تونید حرکات کلیدی اسب و فیل روکه میتونند با اون همه ی مهره های بزنند رو توضیح دهید ممنون میشم

سلام به شما, هر کیشی خوب نیست!!!! برای مثال, در برخی گشایش ها مانند سیسلی نیمزوویچ,سفید در حرکت سوم, بافیل کیش داده, این کیش منطقی ست, چون فیل بد خود را با فیل فعال حریف تعویض میکند. اما در برخی از جا ها, دادن کیش به قوی تر شدن پوزیسیون مدافع میشود. پس دادن یا ندادن کیش باید با نیاز های پوزیسیون,همراه باشد.

نه . کیش و تهدیدها باید سودی داشته باشند چه بسا کیش یا تهدید طرف مقابل را به امنیت وثبات بیشر میرساند . گاهی تهدید یک مهره ذهن طرف مقابل را روشن کرده ومهره را در استراتژی قوی تری میبرد پورحیدری باشگاه عصر تفکر کلاردشت

ایولا

خب بود👍👍

چگونه در شطرنج شکست ناپذیر شویم

عالی بود فقط کاشکه راه های کیش و مات کردن را می گفتید

سلام بر شما, راه های کیش و مات بسیار است, برای این نظر: 1.اگر شطرنج باز مبتدی هستید, کتاب چگدنه پدر خود را مات کنید مورای چندلر را مطالعه کنید. اگر پیشرفته اید: ازکتاب هنر ترکیب یل مات های سهمگین جان نان بهره بگیرید. محمد هادی پورمقرری, باشگاه شطرنج فرزین,یزد. درجه فیده:2000

جالب بود ! سپاس از اطلاعات تان !

ممنون از سایت خوبتون من در مسابقات مدرسه شرکت کردم این مطالب قطعا بدرد من خواهد خورد

بیشتر لاک دفاعی بود بخش حمله هم بزارید

درود..اینکه مهره پیاده حریف رو نزنیم و رد کنیم ،پیاده حریف جای پیاده ما رو میگیره چطوریه؟؟

به این حرکت میگن آن پاسان.که فرانسویش میشهen passant . تو این حرکت سرباز سرباز حریف را در حال گذار به دام میندازه.

ممنون از راهنمایی هاتون ای کاش از تکنیک های حمله کردن هم می گفتین

آچمز به چه حرکتی میگویند. ؟؟؟😕😕😕

ب حرکتی که اگه مهره جلوی شاه رو برداری کیش میشی و نمیتونی اون مهره رو حرکت بدی

البته یک اچمزی نسبی هم داریم که وزیر اچمز میشود

سلام به شما, خوب, ببینید, آچمزی به مهره ای می گویند که در جلوی شاه حریف قرار دارد و اگر حرکت کند, شاه کیش می شود. به این مهره,آچمز می گوییم. البته نوع دیگری از آچمزی نیز وجود دارد که اگر مهره ی ما بلند شود, وزیر یا مهره ی با ارزشی را از دست می دهیم.

سلام من خیلی سعی میکنم که پیشرفت کنم ولی هیچ پیشرفتی نمیبینم خیلی وقتها به خودم میگم اگه این وقتی که من تا حالا برای شطرنج صرف کردم رو برای یادگری زبان انگلیسی میکردم مطمئنا تا الان لااقل چهار کلمه زبان بلد بودم . واقعا موندم چیکار کنم پیش چندین استاد رفتم ولی هیچ کدوم راهنمایی درستی نمیکنن من واقعا به شطرنج علاقه دارم ولی نمیدونم چیکار کنم.

شما بایستی کتاب های مرجع رو بخونین و حرکات ثبت شده ی اساتید بزرگ شطرنج رو مطالعه کنین و خودتون تمرین کنین و حرکاتتون رو اصلاح کنین نرم افزار lichess رو هم پیشنهاد میدم

اره لایچس فوق العاده هست هم بازیاتونو می تونید تحلیل کنید هم اچمزو چنگال و کلی ترفند دیگه هم یاد میده ولی سایتش کامل تر از نرم افزارشه

سلام تشکر میکنم. مفید بود.

عالی بود ممنون💛💛

والا این توضیحات..بیشتر انها اشتباه است..مثال.شماره نه و ده…در شماره نه نوشته است که شاه قلعه انجام دهید.در بعضی بازیها امکان انجام شاه قلعه خیلی خطرناک است.و شاه قلعه کردن بستگی به اون بازی دارد که چگونه دارد پیش میرود.در کل خواهشمند ام.مطالب اشتباه رو نشر ندهید که باعث خراب شدن فکر ورزشکاران عزیز نشود.تشکر

درود… احتمالا منظوره نویسنده ابتدای بازی که دو طرف در حاله مرکز گیری و گسترش هستند بود. وسطه بازی دیگه میره برحسب شرایطه بازی

مهره حریف به خاطر شاه یا وزیر یا رخ نتواند حرکت کند

درود عالی بود … ممنون و سپاسگزار

خیلی عالی بود نکات مهمی را اشاره کردید ولی باید توجه داشت که شاه قلعه کردن بستگی به شرایط بازی داره ونباید بیدرنگ انجام شود

بدردت نمیخوره باید طرز بازی کردن رو یاد بگیری کتاب مایزلیس رو پیشنهاد میکنم

به نظر من مایزلیس کتاب مرجعی ای نیست. اگر قصد پیشرفت را دارید, کتاب سیستم من آرون نیمزوویچ را بخونین. من خودم 2000فیده ام, استادم هم استاد صوابیه هست, من یکبار که کتاب مایزلیس را می دیدم, در قسمت تاکتیک و استراتژی, یک مسئله آمده در ابتدای کتاب که نظریه کامل غلط بود.

یعنی الان شکست ناپذیر شدم همه اینارو رعایت میکنم بارها وبارها هم شکست میخورم!! بازی شطرنج باید اول محاسباتت تقویت کنی درگام دوم درک پوزیسیونیت وارزیابی بهبود بدی واخر سر نیاز هس تئوری وگشایش شروع بازی بلد باشی

سلام عالی بود من خودم درجه بین‌المللیم 2450 است ولی اینها واقعا بر بازیم تاثیر گذاشت

سلام فقط اینا نیست که باید یکی دوسال اول رو فقط بازی و تمرین بد مسئله دیگه خیلی ره برای یادگیری هست شطرنج خیلی سخته پیاده ی رونده حمله ی خوب دفاع خوب و کلا راه زیادی رو باید بری

دستتون درد نکنه من پدرم که خیلی حرفه ای بود رو تونستم ببرم دستتون درد نکنه

سلام یکی بگه چرا کامپیوتر تقلب میکنه وقتی کم میاره سربازی که از سرباز اون رد شده و یک خانه بالاتر رفته رو میرنه؟ چطور ممکنه؟ با همون سرباز خودش میزنه و موقعیت سربازش رو میاره جایی که میشد بزنه!

این تقلب نیست یکی از قوانین شطرنجه که در بالا هم توضیح داده شده به نام آن پاسان. سرچ کن در موردش متوجه میشی.

عالی بود ولی ای کاش با تصویر توضیح می دادید تا من هم بفهنم.یه دوستی دارم توی مدرسه یعنی انقدر شطرنج بلده که تا حالا ده بار دبیر ورزش مون رو برده‌ همه توی مسابقات شطرنج ناحیه ای آرزو میکنن با اون نیفتن. خود من هم توی مدرسه مون همه رو بردم رسیدم فینال آخه ما تو مدرسه مون مسابقات زیادی از شطرنج رو برگزار میکنیم. خلاصه رفتم فینال با اون افتادم به طرز عجیبی تو لاک دفاعی بودم و تلاش مط کردم که یه مساوی بگیرم ولی خب باختم و دوم شدم. میشه بگید چجوری من اون دوستم رو ببرم آخه خیلییییی قویه۰ 🤥🤥

سلام من فردا ی مسابقه انلاین دارم که همشون مسن و قوی هستند 😶 لطفاً بگید من چی جوری ببرمشون ?

باید ایمانت قوی باشه

میخوام نکته ای بهتون بگم ارزش گوش کردن داره.

من خودم از ۱۱ سالگی شطرنج بازی میکنم و معمولا در مسابقات از همه شکست میخوردم. سالیان سال با یک حریف قوی تر از خودم بازی کردم و حالا مقام اول استان اوردم. میخوام اینو بهتون بگم که اگه میخواد در شطرنج پیشرفت کنین خیلی به نکات بالا توجهی نکنین. هرگز از شکست خوردن نترسید، تا میتوانید بازی کنید حداقل ۱۰۰۰۰ پازل شطرنج حل کنید. من شخصا هیچ کتاب شطرنجی نخوندم.فقط و فقط با حریفان بسیار قوی تر از خودتون بازی کنید و یاد بگیرید. به عنوان مثال اگر شما بتونید ۹۰ درصد گشایش های شطرنج و حملات برخواست شطرنج ر یاد داشته باشید حتما نتیجه دلخواه خواهی رسید. این نکات اخری که گفتم از پادشاه شطرنج بابی فیشر بود.موفق باشید

سلام میشه کانال یا چیزی رو معرفی کنین که گشایش یاد بگیریم چون من دختری هستم که عاشق شطرنجه اما هیچکسی یا هیچیزی رو نداره که بهش یاد بده لطفا کمکم کنین

ممنون . جالب بود

ببینید دوستان… شطرنج بازی نیست که با دوتا ترفند یاد گرفتن بشه بردش… مثلا یه نفر فقط بلده حرکات اول ناپلئونی رو بره و اگه حرکتش خنثی بشه یا راهش مسدود بشه هیچ ایده دیگه ای برای ادامه بازی نداره. خب این شخص قطعا احتمال بردش پایینه. شطرنج بازی هست که توش فردی تازه وارد و خلاق و باهوش میتونی حرکات و تکنیک های تمام بزرگان و اساتید شطرنج رو زیر سوال ببره!! شطرنج بازی هست که توش هوش حرف اول رو میزنه . بعد از اون مهارت و استعداد. این نکات هم یه سری مفاهیم پایه هستن که قطعا شما رو شکست ناپذیر نمیکنند و فقط نقش کمکی به مبتدی ها دارند…

سلام …نکته هارو خوندم … خودم یک ساله شدید بازی میکنم …استراتژی خاصی بلد نیستم و فقط دفاع سیسیلی کار میکنم … ب نظرم استعداد ذاتی شطرنج دارم و نقطه قوت خودمو بازی خونی طرف مقابل میدونم … اگ میشه چند تا کتاب خوب معرفی کنین … راستی میگم چطوره ی گروه شطرنج بزنیم و باهم تبادل اطلاعات کنیم و بازی … سطحمون بالاتر میره ب نظرم … Kia1024_a این ایدی تلگرام منه و اگ دوست داشتین این کارو کنیم بهم خبر بدین ..ممنون از سایت خوبتون

ببخشین میشه شیوه دفاع استاد “لاسکر” رو تو سایتتون بزارین یا توضیح بدین؟؟ خیلی ممون میشم.میگن تو مواقعی که همه چیو از دست دادی خیلی کمک میکنه.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

سلام.بعضی از فایل ها مث 16،17،18.20و 21}خراب هستند….

سلام خیر متاسفانه…

عالی بود…

منم همینطور کاملا موافقم…

من خودم ووشو کارم و تازه ۲ ساله وارد این رشته شدم واقعا هم ع…

همه چی خوبه ولی چرا اندازه هاشو نمی‌نویسد اگر لطف کنید انداز…

مرکز کاشت مو

مرکز کاشت ابرو

جراحی سینه و شکم

جراحی لیفت صورت و گردن

جراحی لیپوساکشن

جراحی بینی

درباره ما

فروشگاه اینترنتی لوتوس با حدود ۱۰ سال سابقه فعالیت های اینترنتی و ۸ سال سابقه در بستر فروشگاههای اینترنتی دارای سابقه درخشان در این زمینه میباشد. ما دارای نماد اعتماد الکترونیکی و تاییدیه رسانه های دیجیتال می باشیم.

هنرفردی    سالم زیبا 

تهران-خیابان انقلاب

تماس 09191210008

تلفن ثابت 28426929-021      ایمیل maxer.ir@gmail.com

تبلیغات    تماس با ما 

 

یکی از سوالات رایج و مهم برای شطرنجبازان ( چه کودکان و چه بزرگسالان)، نحوه شروع بازی شطرنج می باشد. اینکه چگونه و با چه حرکتی بازی شطرنج را آغاز کنند. با توجه به اهمیت این مبحث آموزشی   

شطرنج که در کلاس های شطرنج بسیار سوال می شود، تیم آموزش باشگاه شطرنج ایران (مدرسه تخصصی شطرنج) در این مطلب قصد دارد شما را با آموزش شطرنج به زبان ساده و حرفه ای در خصوص 

شروع بازی شطرنج آشنا سازد. 

 

چگونه در شطرنج شکست ناپذیر شویم

بازی شطرنج را عموما به سه مرحله تقسیم می کنند: شروع بازی یا گشایش، وسط بازی و آخر بازی

گشایش یا شروع بازی عبارت است از گسترش اولیه نیروها و وارد کردن آن ها به کارزار. مهم ترین مسئله در گشایش عبارت است از بسیج قوا و کنترل یا تسخیر خانه ها و خطوط مهم توسط نیروها. 

در مرحله گشایش عموما نبرد اصلی به قصد تصرف مرکز و رفع موانع گسترش برای خود و ایجاد موانع گسترش برای حریف صورت می گیرد.

در بازی شطرنج، جنگ از نخستین حرکت ها آغاز می شود. به نظر می رسد که در شروع بازی حرکت 1.e4  یا 1.d4  و گاه 1.c4 مناسب ترین حرکت باشد. سپس در گسترش سوارها باید دقت کرد که در 

مواضعی قرار گیرند که بر مرکز تسلط داشته باشند یا مهره هایی از حریف را که متوجه مرکز می شوند مورد تهدید قرار دهند.

البته هدایت صحیح مرحله گشایش اهمیت بسیار دارد. بی اعتنایی به نظم و سیاق بازی، به نبردی بی تدارک در شرایط نامطلوب می انجامد و ممکن است حریف در گسترش جلو بیفتد و یا به پوزیسیون 

دلخواهش برسد.

کلا به نوآموزان توصیه می شود که در شروع بازی، بیشتر سعی کنند سوارها را گسترش دهند و از بازی اضافی با پیاده ها اجتناب کنند. گسترش سوارها مهم تر از حرکت دادن پیاده هاست. حرکت پیاده ها 

به قصد گشودن خطوط برای سوارها صورت می گیرد و هدف ما فعال کردن سوارهاست. از این رو در آغاز گشایش ها عموما پیاده های ستون e و d را پیش می رانند تا راه فیل ها گشوده شود. اگر ضرورت 

ایجاب کند حرکت پیاده های ستون های دیگر هم صورت می گیرد.

 

 

در حال حاضر گشایش ها را می توان کلا به سه دسته تقسیم کرد:

1- گشایش های باز

2- گشایش های نیمه باز

3- گشایش های بسته

 

 

 

هر گشایشی که در آن سیاه در جواب 1.e4  حرکت 1…e5 را بازی کند در زمره گشایش های باز قرار دارد. در این گشایش ها، سوارها زود گسترش می یابند و مرکز پیاده ای معمولا زود باز می شود. در نتیجه، 

بازی های جاندار و مهیجی پدید می آیند که گاه با ترکیب های هوشمندانه همراهند.

 

 

گشایش هایی که سیاه در جواب 1.e4 ، حرکتی غیر از 1…e5 بازی کند، گشایش های نیمه باز خوانده می شوند. در این گشایش ها سیاه از مرکز غفلت نمی کند بلکه بعد از اینکه سفید مرکز را اشغال کرد به 

آن حمله می کند. در این استراتژی، سفید در ابتدا برتری مختصری می یابد یا وضع راحت تری دارد. در نتیجه سفید سعی می کند بازی را بازتر کند تا از این آزادی عمل بیشتر بهره بگیرد. سیاه می کوشد از 

باز شدن بازی جلوگیری کند و به تکمیل گسترش بپردازد.

 

 

 

گشایش هایی که در آن ها سفید در حرکت اول به جای 1.e4 ، حرکت های دیگری چون 1.d4 ، 1.c4 ، 1.Cf3 و 1.f4 بازی کند، گشایش های بسته خوانده می شوند. معمولا در این نوع گشایش ها، زنجیرهای 

پیاده ای تا مدتی در مرکز دوام می یابند و حتی ساکن می شوند. در نتیجه، گسترش سوارها آهسته تر است و مانور و زمینه چینی اهمیت بیشتری می یابد.

به دلیل آهستگی گشایش، هدف های استراتژیکی دیرتر آشکار می شوند و حالت بغرنج تری دارند. اما اصول کلی گشایش به قوت خود باقی است. و تصرف مرکز، ایجاد ضعف در مواضع حریف و کسب برتری 

های جزئی در درجه اهمیت است.

 

چگونه در شطرنج شکست ناپذیر شویم

 

در هر شروع بازی 3 اصل مهم وجود دارد که هر شطرنجبازی حتی قهرمانان جهان باید رعایت کنند و حرکتها بر همین اساس انجام می شود:

 

1-  گرفتن یا کنترل کردن خانه های مرکزی

2-  گسترش مهره ها: گسترش یعنی بیرون آوردن سوارهای سبک (اسب و فیل) و قرار دادن آنها در بهترین جا(خانه های مرکزی صفحه شطرنج)

3-  امنیت شاه (گاه شاه قلعه ی بزرگ، گاه شاه قلعه ی کوچک)

 

**در واقع در مرحله ی شروع بازی جنگ سفید و سیاه بر سر مرکز است.

یک بازی اصولی و دقیق که هر حرکت به درستی و با هدفی صورت گرفته را در زیر خواهیم دید بهتر است برای شروع کار نوآموزان از این بازی استفاده کنند تا به مرور و تجربه کردن بتوانند بازیهای 

دیگری را که البته باز هم بر اساس سه اصل بالا هستند انجام بدهند.

 

 

 

1. e4( هدف از این حرکت آوردن پیاده به خانه ی مرکزیe4  و کنترل خانه ی مرکزی d5  و همچنین قطر فیل و وزیر را باز کرده است. برای شروع بازی بهترین حرکت است).

 

2. e5 (برای سیاه هم پاسخ متقابل وجود دارد)

 

 

3. Cf3 ( بهترین خانه برای اسب جناح شاه اینجاست زیرا حمله ی مستقیم به پیاده ی مرکزی سیاه است و در واقع اسب هم به دو خانه ی مرکزیe5,d4 نزدیک است و آنها را کنترل می کند. سفید چون شروع کننده ی بازی است بهتر است شروع کننده ی حمله و جنگ هم باشد. برای اسب خانه هایh3  به خاطر گوشه بودن که خانه های کمتری را کنترل می کند ضعیف است و خانه ی e2 هم چون راه فیل و وزیر بسته می شود بد است.(هر چه مهره ها خانه های بیشتری را کنترل کنند فعال تر و قوی ترند و دو ستون گوشه یعنی a,h  هم به دلیل اینکه مهره خانه های کمتری را کنترل می کند ضعیف ترند. )

 

 

4. Cc6 این حرکت، این حرکت، بهترین دفاع برای پیاده است زیرا اسب هم یک حرکت گسترشی است و هم به مرکز نزدیک است. دفاعهایی مثل راندن پیاده ی d6,f6  (مانع حرکت اسب و فیل) و یا بیرون آوردن وزیر در f6,e7 ( بیرون آوردن وزیرکه قویترین مهره است درشروع بازی خوب نیست زیرا مورد حمله ی سوارهای سبک قرار می گیرد.) یا حرکت فیل به خانه ی d6 (در قطر بسته قرار می گیرد و جلوی حرکت پیاده یd  را هم میگیرد.) هر کدام مشکلاتی دارند.

 

 

5. Fc4 فیل خانه ی خوب b5 را هم می تواند برود. بهترین خانه ها برای آزادی فیل و اینکه خانه های بیشتری را زیر ضرب و کنترل قرار دهد c4 وb5 این است. درc4 به مرکز نزدیکتر است.

 

 

6. Cf3 دقیقا به دلایل شماره 3 سفید که Cf6 را بازی کرد.

 

 

7. Cc3 دقیقا به دلایل شماره 4 سیاه که Cc6 را بازی کرد.

 

 

8. Fc5 دقیقا به دلایل شماره 5 سفید که بازی را کرد.

 

 

9. d3 برای گسترش دادن فیل لازم است راه فیل با راندن پیاده باز شود.

 

 

10. d6 برای گسترش دادن فیل لازم است راه فیل با راندن پیاده باز شود.

 

 

11. Fg5 بهترین خانه برای فیل است در خانه های دیگر یا زده میشد و یا دفاعی بود با این حرکت اسب سیاه را هم آچمز (فلج) کرده است.

 

 

12. Fg4 دقیقا به دلایل شماره 11 سفید که Fg5 را بازی کرد.

 

 

13. O-O برای امنیت شاه بهتر است در شروع بازی حرکت شاه قلعه را انجام داد.

 

 

14. O-O دقیقا به دلیل بالا

 

*** بعد از این حرکات گسترش مهره ها تمام است و وارد مرحله ی وسط بازی می شویم که قواعد خاص خودش را دارد. حمله ها و دفاع ها و نقشه کشیدن و تاکتیکها و … در این قسمت استفاده می شود.

 

میخاییل باتوینیک اسطوره شطرنج شوروی یکی از بزرگترین متخصصان شروع بازی انگلیسی بود. 

 

 

در لینک مقابل فیلم آموزشی برخی از ترفندهای شروع بازی و اشتباهات رایج در شطرنج برای مبتدیان را فرا خواهید گرفت.

جهت نمایش فیلم روی لینک مربوطه کلیک کنید.

فیلم شروع بازی اسکاتلندی در شطرنج

 

 

 

 

 

تمامی مطالب فوق متعلق به باشگاه شطرنج ایران می باشد. کپی مطالب با حفظ منبع بلا مانع می باشد.

خانه و مدرسه تخصصی شطرنج در مشهد

Follow Us On:

Copyright © 2015, All Rights Reserved.

در مطالب قبلی، معرفی کوتاهی از تاریخچه شطرنج کردیم و معمول ترین شروع ها در آن را برایتان مرور کردیم. در این مطلب می خواهیم راه های برنده شدن در آن را به شما معرفی کنیم.

همانند هر بازی دیگری، تمرین شطرنج از هر توصیه ای کارگرتر است، ولی برای این تمرینات هم باید در مسیر درست قرار بگیرید. کتاب های بسیاری در خصوص تاکتیک های شطرنج وجود دارد، اما مشکل این است که در این کتاب ها فقط چینش مهره ها و راه حل آن ارائه می شود و جزئیات کافی برای یادگیری ارائه نمی شود. از این رو شما را دعوت می کنیم برای موفقیت در شطرنج، موارد زیر را همیشه مدنظر قرار دهید:

برای باز شدن راه فیل و ملکه تان، همیشه سرباز مقابل شاه یا ملکه را به اندازه 2 خانه، قبل از سایر مهره ها حرکت دهید

قبل از حرکت دادن ملکه، شاه و قلعه، اسب و فیل تان را به مرکز زمین بازی بیاورید. همیشه یادتان باشد مهره ها را به ترتیب ارزش شان وارد زمین بازی کنید. اسب و فیل می توانند وسط زمین را در اختیار بگیرند و موقعیت های حمله برایتان فراهم نمایند.

ملکه بسیار با ارزش است، اما در عین حال آسیب پذیر هم هست. هر بار که مهره ضعیف تری به آن حمله می کند، برای اسیر نشدن باید جابجا شود، چون قربانی کردن ملکه برای یک مهره کوچک، هیچ وقت نقشه خوبی نیست.

چگونه در شطرنج شکست ناپذیر شویم

بعضی شروع بازی ها در شطرنج چون دفاع سیسیلی، کمی پیچیده هستند. اول این ها را یاد بگیرید و بعد به سراغ تاکتیک های پیچیده تر بروید. حواستان باشد شروعی را انتخاب کنید که به شیوه بازی تان بخورد. مثلا اگر بازیکنی تاکتیکی هستند، از شروع انگلیسی با سفید یا دفاع فرانسوی با سیاه استفاده نکنید.

زمان اِلمان بسیار مهمی در شطرنج به حساب می رود. بازیکنی که مهره هایش را زودتر در موقعیت حمله قرار دهد، زودتر می تواند کنترل بازی را در اختیار بگیرد. زیاد سراغ حرکت دادن سربازهایتان یا اسیر کردن سربازهای حریف نروید.

بازیکنان مبتدی دوست دارند برای باز شدن فضا در زمین، سربازان شان را بیشتر حرکت دهند، ولی یادتان باشد فقط با سرباز نمی توانید در شطرنج برنده شوید. دیگر مهره ها می توانند بهتر حرکت کنند و در نتیجه تهدیدهای بزرگ تری بسازند. از این رو بهتر است چند تا از آنها را زودتر بیرون بکشید.

حواستان باشد به جای بیرون کشیدن بی هدف مهره ها، تعیین کنید کدام خانه ها برای هر مهره به درد بخورتر است و بعد آنها را با حداقل حرکات، به آنجا بکشانید.

اگر ضروری نیست، هیچ مهره ای را در آغاز بازی بیش از یک بار حرکت ندهید. لازم است چند مهره را بیرون بکشید، چون صورت دادن حمله تنها با یک یا دو مهره، معمولا به شکست می انجامد.

معمولا بازیکنی که 4 خانه مرکزی زمین را کنترل می کند، می تواند بازی بهتری صورت دهد. مهره وسط زمین، بخش بیشتری از زمین را کنترل می کند. همچنین کنترل وسط زمین باعث می شود سایر مهره هایتان راحت تر در زمین حرکت کنند. علاوه بر این، با کنترل مرکز زمین، می توانید قبل از دفاع، به فکر حمله به حریف باشید. در کل حواستان باشد هیچ وقت بیش از حد در کناره ها بازی نکنید.

همیشه سوالات زیر را از خودتان بپرسید:

بعد از دیدن حرکت حریف، برنامه خودتان را پیش ببرید یا ضدحمله بزنید. همیشه همه احتمالات را در نظر بگیرید. قبل از هر چیز، دنبال حرکاتی باشید که باعث شود از حریف مهره بگیرید یا شاه او را تهدید کنید. سوالات زیر را از خودتان بپرسید:

همیشه قبل از حرکت، همه چیز را دوباره بررسی کنید. همیشه از خود بپرسید آیا این حرکت باعث آسیب پذیر شدن مهره های دیگرتان می شود یا نه.

موقع قلعه گیری، رخ تان را وارد بازی کرده و امنیت شاه تان را بالا می برید. اگر حریف تان اهمیتی به قلعه گیری ندهد، می توانید به شاه اش حمله کنید.

وقتی می خواهید مهره هایتان را قربانی کنید، باید ارزش مهره ها را مدنظر قرار دهید. بازیکنی که مهره های با ارزش تری دارد، معمولا در موقعیت بهتری برای پیروزی قرار می گیرد.

چون در طول بازی، بارها در موقعیت تبادل مهره مساوی قرار می گیرید، باید بهترین تصمیم ها در این باره را اتخاذ کنید. معمولا وقتی تصمیم در خصوص گرفتن یا نگرفتن حریف در اختیار شما قرار می گیرد، از تبادل مهره اجتناب کنید مگر اینکه موقعیت تان را بهتر کند.

هر چه تعداد مهره یک بازیکن کمتر باشد، حملاتش ضعیف تر شده و در نتیجه دفاع در مقابل او آسان تر می شود.

اگر حرکت خوبی به چشم تان خورد، قبل از صورت دادن آن، دوباره به آن فکر کنید. تفکر صبورانه یکی از مهم ترین فاکتورهای موفقیت در شطرنج است. همیشه و همیشه قبل از هر حرکتی، دوباره آن را ارزیابی کنید.

وقتی اسب، فیل و سربازهایتان پیش روی شان را کامل کردند، بازی وارد فاز دوم (Middlegame) شده است. الان باید به دنبال حمله به مهره های بدون حمایت رقیب باشید، ولی حتما حواستان باشد اگر مهره او را بگیرید، برای خودتان چه اتفاقی می افتد. همیشه مهره هایتان را جوری بچینید که بتوانید با چندین مهره، به شاه حریف حمله کنید.

بازیکنان معمولا یادشان می رود به کل زمین بازی نگاه کنند و حواس شان باشد هر کدام از حرکت ها برای رسیدن به هدف نهایی است. وقتی نقشه تان را نهایی کردید، مهره هایتان باید در مسیر رسیدن به آن حرکت کنند. مهره هایتان، تیم تان را تشکیل می دهند و برای اینکه مربی خوبی باشید، باید بتوانید از قدرت همه آنها باهم استفاده کنید.

معمولا بازیکنان آن قدر غرق پیاده سازی نقشه شان می شوند که شاه خودشان را کاملا فراموش می کنند. قبل از هر حرکتی، باید تهدیدات علیه شاه تان را بررسی کنید. یادتان باشد قلعه گیری در اوایل بازی می توانید امنیت شاه تان را بیشتر هم بکند.

در پایان بازی، ساختار سربازهایتان بسیار اهمیت دارد. وقتی با سربازتان می توانید یکی از مهره های حریف را بگیرید، معمولا شرایط بهتری برای ملکه یا رخ هایتان فراهم می کنید تا خودشان را به آن طرف زمین برسانند. با این حال، یادتان باشد 2 سرباز کنارهم یا پشت هم نمی توانند از هم حمایت کنند و آسیب پذیری بالایی خواهند داشت. در اواخر بازی، شاه دیگر آسیب پذیری اول بازی را ندارد و می توانید به جای حفظ امنیتش، از او به عنوان سلاحی برای حملات قوی تر، بهره ببرید.

فارغ از نتیجه هر بازی، برگردید و آنها را برای خودتان به دقت تحلیل کنید. همیشه بهترین درس ها را از اشتباهات تان می گیرید.

© 2021 

کلیه حقوق برای بازی رومیزی محفوظ است.
||

Terms & Conditions
 

شطرنج ورزشی است کاملا فکری که برای انجام آن تمرکز یکی از فاکتورهای اصلی می باشد. اما اگر به شطرنج علاقمند هستید می توانید آموزش ببینید و تمرین کنید تا بتوانید حرفه ای شوید.هیچ وقت برای یاد گرفتن بازی شطرنج دیر نیست.

این بازی یکی از پر طرفدار ترین بازی ها در جهان می باشد. یاد گرفتن قوانین شطرنج بسیار آسان است که در این بخش از ورزش و تناسب اندام نمناک به مهم ترین ها اشاره کرده ایم.

صفحه شطرنج یک صفحه مربع هشت در هشت خانه یکی در میان سیاه و سفید است که 64 خانه ؛ 32 خانه سیاه و 32 خانه سفید دارد. این بازی دو نفره به وسیله 32 مهره ؛ 16 مهره سفید و 16 مهره سیاه انجام می شود. موفقیت در ورزش شطرنج به توان تحلیل و فهم انتزاعی ذهن بستگی دارد. ستون های عمودی شطرنج با حروف الفبا از A تا H و ردیف های افقی با اعداد 1 تا 8 مشخص می شوند.

16 مهره سفید در 16 خانه در دو ردیف یک و دو و 16 مهره سیاه هم در 16 خانه در دو ردیف 7 و 8 قرار می گیرند. نحوه قرار گیری صفحه شطرنج باید طوری باشد که اولین خانه سمت راست هر دو شطرنج باز سیاه باشد. قیمت صفحه شطرنج به نوع کیفیت و صفحه بستگی دارد و از 20 هزار تومان تا یک میلیون تومان متغیر است.

چگونه در شطرنج شکست ناپذیر شویم

ساعت شطرنج در برگزاری مسابقات، اهمیت دارد و برای تعیین وقت میان دو بازیکن است تا در زمانی محدود بازی خود را تمام کنند ، فردی که تایمش زودتر تمام شود بازنده این دیدار است. قیمت ساعت شطرنج از 50 هزار تومان تا 400 هزار تومان متغیر می باشد.

مهره های شطرنج پیاده یا سرباز، فیل ، اسب ، رخ و وزیر ، شاه نام دارند.

1. صفحه شطرنج را باز کنید.

2. حرکت مهره ها را یاد بگیرید.

3. در مورد قوانین خاص مطالعه کنید.

4. یاد بگیرید که چه کسی باید اول حرکت کند.

5. قوانین برنده شدن را یاد بگیرید.

6. استراتژی های پایه را بیاموزید.

7. بازی های دیگر مربوط به شطرنج را بیاموزید.

حال در این قسمت به توضیح هر کدام از مراحل بالا می پردازیم. 

چگونه صفحه شطرنج را بچینیم؟

زمانی که صفحه شطرنج را باز می کنیم، هر بازی کننده تعدادی خانه مربع شکل سیاه و سفید در مقابل خود دارد. مهره های شطرنج همیشه طبق یک قانون چیده می شوند و ردیف دوم را باید با سرباز ها پر کرد.

از گوشه شروع می کنیم و به تریتب در گوشه دو طرف دو رخ را قرار می دهیم و بعد از آن از دو طرف اسب، بعد دو فیل و بعد شاه و وزیر.

شاه سفید باید روی مربع سفید و شاه سیاه باید روی مربع سیاه قرار بگیرد و وزیر نیز باید در مربع باقیمانده باشد.

 مهره های شطرنج چگونه حرکت می کنند؟

هر یک از شش مهره مختلف شطرنج متفاوت حرکت می کنند. مهره ها نمی توانند از دیگری بگذرند و این که نمی توانند جای مهره دیگر را اشغال کنند و در صورتی که یکی از مهره ها بیرون از بازی باشد، می توانند جای آن رابگیرند. مهره ها می توانند به گونه ای حرکت کنند که از خود دفاع کنند.

چگونه باید شاه را در بازی حرکت داد؟

شاه مهم ترین مهره در بازی می باشد اما در واقع ضعیف ترین است. مهره شاه می تواند تنها یک خانه اما به هر جهتی حرکت کند. بالا، پایین، راست و چپ یا زیگزاگی. نباید تا حد امکان شاه را داخل بازی کرد و زمانی که شاه هیچ راه دفاعی نداشته باشد را کیش می گویند.

چگونه باید وزیر را در بازی حرکت داد ؟

وزیر قدرتمند ترین مهره می باشد و او می تواند به هر جهت مستقیمی حرکت کند و هر چند خانه را نیز طی کند اما نمی تواند از مهره مقابل خود عبور کند. وزیر را می توان مانند مهره های دیگر در بازی مورد حمله قرار داد و در قسمت زیر می بینید که چگونه وزیر سفید، وزیر سیاه را بیرون می اندازد و سپس شاه سیاه مجبور به حرکت می شود.

چگونه باید رخ را در بازی حرکت داد؟

رخ می تواند تا هر چند خانه که می خواهد حرکت کند اما نکته اینجاست که فقط مجاز به حرکت رو به جلو، عقب و چپ و راست است. رخ ها مهره های قدرتمندی هستند و می توانند نقش مهمی در مراقبت از مهره های دیگر داشته باشند.

چگونه فیل را در بازی حرکت دهیم؟

فیل می تواند هر چند خانه را طی کند اما فقط حق حرکت اریب را دارد با شرط این که فیل باید تنها روی خانه ای باشد که همرنگ خودش است و فقط باید روی آن رنگ بماند.

چگونه باید اسب را در بازی حرکت دهیم؟

اسب ها کمی با مهره های دیگر تفاوت دارند و آن ها باید دو خانه را در یک جهت طی کنند و حرکت آن ها باید به صورت L باشد. اسب ها تنها مهره هایی هستند که می توانند از مهره های دیگر نیز بگذرند.

چگونه باید سربازها را حرکت داد؟

حرکت سربازها کمی غیر معمولی است و آن ها می توانند فقط به جلو حرکت کنند اما اریبی به آن ها حمله شود. سربازها فقط باید یک خانه به سمت جلو بروند اما فقط در اولین حرکت اجازه حرکت دو خانه را دارند و برای حمله به سرباز ها فقط باید اریبی و به جلو حمله کرد و آن ها هیچ گاه نمی توانند عقب گرد داشته باشند.

تعدادی قانون خاص در بازی شطرنج وجود دارد که شاید در نگاه اول منطقی به نظر نرسد اما آن ها را برای هیجان بیشتر در بازی خلق کرده اند.

چگونه سربازها را ارتقا دهیم؟

سربازها یک توانایی خاص دیگر دارند و آن این است که اگر سرباز به گوشه دیگر برود، می تواند به مهره دیگری در بازی تبدیل شود. سرباز در این حالت می تواند نقش هر مهره دیگر را بازی کند. بعضی افراد فکر می کنند که سرباز را می توان فقط جایگزین مهره های خارج شده کرد اما این موضوع درست نیست و معمولا می تواند نقش وزیر را بازی کند و فقط سربازها هستند که می توانند از این قانون استفاده کنند.

چگونه در شطرنج قلعه داشته باشیم؟

یکی دیگر از قوانین خاص در شطرنج، قلعه سازی است. این قانون به شما اجازه می دهد که دو کار را با یک حرکت انجام دهید:از شاه خود مراقبت کنید و رخ را دوباره وارد بازی کنید و این قانون زمانی صدق می کند که شاه را دو خانه به سمت چپ یا راست حرکت دهیم و سپس از گوشه کناری به سمت راست شاه بیاوریم و البته که باید موارد عنوان شده در ادامه این مطلب ورزش و تناسب اندام نمناک در آن رعایت شده باشد:

• باید اولین حرکت شاه باشد.

• باید اولین حرکت رخ باشد.

چگونه در شطرنج شکست ناپذیر شویم

• هیچ مهره ای نباید بین شاه و رخ حرکت کرده باشد.

• شاه نباید کیش شده باشد یا حتی کیش را رد کرده باشد.

چگونه بفهمیم که چه کسی باید اول حرکت کند؟

همیشه اولین حرکت باید از سمت مهره سفید باشد و به این صورت که همیشه سفید حرکت می کند و سیاه به دنبال او است و در واقع مهره سفید یک شانس اضافی دارد و می تواند با هوشیاری سیاه را مورد حمله قرار دهد.

چگونه در بازی شطرنج برنده باشیم؟

راه های زیادی برای برنده شدن در بازی شطرنج وجود دارد، از جمله کیش و مات کردن، بیرون کردن مهره ها، کناره گیری، خطا کردن و … .

چگونه طرف مقابل را کیش و مات کنیم؟

هدف از بازی کردن، کیش و مات کردن رقیب است و این اتفاق زمانی می افتد که شاه کیش شود و نتواند خودش را نجات دهد.

سه راه وجود دارد که بتوانیم شاه را از کیش نجات دهیم:

اگر شاه نتواند از کیش و مات بگریزد، بازی تمام می شود و در واقع هیچ گاه نمی توان شاه را از بازی بیرون انداخت. 

چهار قانون ساده در بازی که هر فردی باید آن را بداند:

مراقب شاه باشید

شاه را به قسمت های امن تر در بازی ببرید و اصلا مهم نیست که چقدر به کیش و مات کردن حریف نزدیک باشید، باید مراقب باشید که در لحظه آخر شاه خودتان کیش و مات نشود.

مهره ها را بیرون نیاندازید

با بی دقتی مهره ها را از دست ندهید که هر مهره ارزشمند است و در کیش و مات کردن می تواند نقش داشته باشد و اگر بخواهیم با عدد ارزش هر مهره را مشخص کنیم، باید اینگونه بگوییم :

سرباز ارزش 1

اسب ارزش 3

فیل ارزش 3

رخ ارزش 4

وزیر ارزش 9

شاه ارزش بی نهایت

مرکز شطرنج را کنترل کنید:

باید تمام حواستان به مرکز بازی و مهره ها باشد و با مراقبت کردن از مرکز بازی، اجازه حرکت بیشتر و فرصت حمله بالاتری دارید.

از تمام مهره ها استفاده کنید:

بهتر است که بیشتر مهره ها را وارد بازی کنید و شانس حرکتی خود را افزایش و طرف مقابل را کاهش دهید که با این کار فرصت بیشتری برای حمله به وزیر را خواهید داشت.

با بالا بردن تعداد بازی ها مهارت خود را افزایش دهید:

یکی از مهم ترین چیزهایی که باعث می شود در این بازی خبره شوید، دفعات بالای بازی است. اصلا مهم نیست که این بازی را در خانه با دوست یا اعضای خانواده انجام می دهید، یا آنلاین بازی می کنید فقط در هر دو حالت مهارت شما افزایش خواهد یافت.

ارزش مهره ها :

ارزش مهره های شطرنج به شرح زیر است…

ارزش وزیر :9 امتیاز (به اندازهٔ 9 سرباز ارزش دارد )

ارزش رخ :5 امتیاز (به اندازهٔ 5 سرباز ارزش دارد)

ارزش فیل :3 امتیاز (به اندازهٔ 3 سرباز ارزش دارد)

ارزش اسب :3 امتیاز (به اندازهٔ 3 سرباز ارزش دارد)

ارزش سرباز :1 امتیاز

نماد و شکل نوشتاری مهره ها :

مهره ها را در شطرنج با حروف ویژه ای نشان می دهند. حروف مهره ها به شکل زیر است…

سرباز (به انگلیسی :Pawn)‏ با نماد P

اسب (به انگلیسی :Knight)‏ با نماد N

فیل (به انگلیسی :Bishop)‏ با نماد B

رخ (به انگلیسی :Rook)‏ با نماد R

وزیر (به انگلیسی :Queen)‏ با نماد Q

شاه (به انگلیسی :King)‏ با نماد K

مساوی شدن در شطرنج

یک بازی شطرنج گاهی با برنده شدن یکی از طرفین به پایان نمی رسد ، بلکه ممکن است نتیجه مساوی شود. 5 دلیل برای مساوی شدن بازی عبارتند از :

• بازیکن ها برای مساوی شدن توافق کنند.

• مهره های کافی در صفحه شطرنج برای انجام کیش مات وجود نداشته باشد.

• 3 بار یک موقعیت خاص برای مهره ها تکرار شود.

• 50 حرکت متوالی انجام شود اما هیچ بازیکنی سرباز های خود را حرکت ندهد و یا مهره های حریف را از بازی حذف نکند.

• موقعیت مهره ها به شرایطی وارد شود که نوبت بازی یک بازیکن فرارسد، اما شاه او در حالت کیش نیست و هیچ حرکت دیگری برای سایر مهره های او قابل انجام نباشد.

تاکتیک های پایه :

آموزش تاکتیک های پایهٔ شطرنج موجب جلوگیری از هرگونه اشتباه می شود و برای همه ضروری است.

اِن پرایز :

گرفتن یک مهرهٔ بی دفاع حریف یکی از اساسی ترین تاکتیک ها است که به آن اِن پرایز می گوییم.

چنگال :

گاهی اوقات یک مهره مانند اسب می تواند به دو مهرهٔ حریف حمله ور شود. در چنین حالتی ، چنگال ایجاد می شود. مثلا اگر اسب در موقعیت حمله به شاه و وزیر قرارگیرد ، شاه وادار است به خانه ای امن حرکت کند و اسب می تواند وزیر را بزند.

آچمز :

برای محدود کردن جنبش و جابه جایی مهره های حریف یک تاکتیک بسیار رایج به نام آچمز وجود دارد که در آن ، مهره ای به مهرهٔ حریف حمله ور می شود که اگر مهرهٔ حریف جا به جا شود ، مهرهٔ خودی را یک مهرهٔ ارزشمند حریف در پشت آن می زند. مثلا اگر پشت مهرهٔ حریف ، شاه قرار داشته باشد ، مهرهٔ حریف اجازهٔ جا به جایی را ندارد و به این نوع آچمز ، “آچمز مطلق” می گویند.

سیخ :

در تاکتیک سیخ با حمله ورشدن یک مهرهٔ خودی به یک مهرهٔ ارزشمند حریف ، مهرهٔ حریف مجبور به جابه جایی می شود و مهرهٔ خودی می تواند مهرهٔ پشتی مهرهٔ حریف را بزند. مثلا اگر یک رخ به شاه حریف کیش بدهد و پشت آن وزیر حریف باشد ، شاه مجبور به جابه جایی می شود و رخ می تواند وزیر حریف را بزند.

حرکات ویژه :

حرکات ویژه ای در شطرنج وجود دارد که خلاف قواعد شطرنج است اما با دانستن آن می توانید روی مهره های خود بازی جالبی انجام دهید.

قلعه :

حرکت قلعه به بازی سرعت می بخشد و به دفاع کمک می کند. در این حرکت ، شاه و رخ می توانند هم زمان حرکت کنند. شاه دو خانه به سمت رخ حرکت می کند و رخ به سمت دیگر شاه می آید. اما در مواقع زیر انجام این حرکت غیر ممکن است:

اِن پاسان :

اِن پاسان حرکت ویژه ای در شطرنج است که سرباز تحت قوانین ویژه ای می تواند سرباز حریف را بزند. اگر یک سرباز در اولین حرکت خود دو خانه به سمت جلو حرکت کند و با انجام این حرکت دقیقا در مربع کناری مهره سرباز حریف قرار ، مهره حریف می تواند او را از بازی بیرون بیاندازد. سرباز باید در مربع پشت مهره ای قرار بگیرد که دو خانه به جلو آمده است، سپس آن مهره حذف می شود.

حرکت آن پاسان باید بلافاصله بعد از کنار هم قرار گرفتن سرباز شما و حریف انجام شود و اگر مهره ی دیگری را حرکت دهید، آن پاسان دیگر مجاز نیست.

اختراع این حرکت در شطرنج به پیش از سده پانزدهم میلادی باز می گردد که قوانین آن زمان به گونه ای بود که سرباز در نخستین حرکت خود نمی توانست دو خانه به سمت جلو حرکت کند. با افزودن این قانون که سرباز در حرکت نخست خود می تواند دو خانه به سمت جلو حرکت کند ، اِن پاسان نیز به قوانین شطرنج افزوده شد.

پیشرفت :

سرباز می تواند به مهره ای قوی تر تبدیل شود. اگر سرباز در زمین آن قدر به سمت جلو حرکت کند که به بازپسین ردیف شطرنج که شاه حریف در آن ردیف قرار دارد برسد به هر مهره ای می تواند تبدیل شود ، به این حرکت پیشرفت می گویند.

ریتینگ

قدرت هر شطرنج باز با یک امتیاز به نام ریتینگ مشخص می شود. این عدد بر اساس بازی های رسمی انجام شده هر بازیکن تعیین می شود.

در پاسخ به سوال شما کاربران از ورزش و تناسب اندام نمناک باید بگوییم که شطرنج از نظر روحی و شخصیتی برای هر انسانی مفید است و به نوعی شطرنج را مادر ورزش ها می داند. شطرنج یک بازی فکری است و نیاز به استراتژی و تاکتیک هایی دارد که با آموزش صحیح و مطالعات بیشتر می تواند شما را به یک شطرنج باز خوب تبدیل کند. شطرنج سن نمی شناسد. شما در هر سنی باشید می توانید بازی کنید.

اگر می خواهید فرزندتان مسئولیت پذیر بار بیاید و قدرت پذیرش اشتباهاتش را پیدا کند، بهتر است او را با شطرنج آشنا کنید.

برای آموختن شطرنج به کودک خود عجله نکنید. از حرکات ساده شروع کنید و تا مدتی سراغ حرکات پیچیده نروید. کودکان شش یا هفت ساله و حتی برخی از کودکان چهار یا پنج ساله نیز می توانند شطرنج را بیاموزند.

برای یادگیری شطرنج به کلاس های شطرنج که زیر نظر فدراسیون تشکیل می شود بروید و تعیین سطح کنید.

شطرنج در سه سطح آماتور، متوسطه و پیشرفته است که هر سطحی آموزش و تاکتیک های خاص خود را دارد.

بهترین کتاب برای شروع شطرنج آماتور و متوسطه به اسم مایزلیس است. 

 

چگونه در بازی شطرنج برنده شویم؟

چهار بخش :

1- تسلط به شطرنج

2- استفاده از استراتژی مناسب

چگونه در شطرنج شکست ناپذیر شویم

3- از قسمت های آخر بازی شروع کنید

4- ارتقا مهارت ها

 

برنده شدن در بازی شطرنج دشوار است. شما باید بهترین حرکت را انجام دهید و مراقب حرکات حریف خود نیز باشید. اگر مهارت های خود را در بازی شطرنج ارتقا دهید و استراتژی مناسب داشته باشید, می توانید در بازی شطرنج برنده شوید.

 

 

بخش اول : تسلط به شطرنج

مهره های شطرنج

سرباز – 1 امتیاز

اسب – 3 امتیاز

فیل – 3.5 امتیاز

قلعه – 5 امتیاز

وزیر – 9 امتیاز

 

چگونه بازی شطرنج را آغاز کنیم؟

برای شروع بازی شطرنج چگونه از روش دفاع فرانسوی استفاده کنیم؟

برای شروع بازی شطرنج چگونه از روش دفاع سیسیلی استفاده کنیم؟

چگونه در هنگام شروع بازی شاه سفید را به دام بیاندازیم؟

وقتی با رنگ مشکی وارد بازی شطرنج می شویم چگونه بازی را آغاز کنیم؟

چگونه حرکت Fool’s Mate را در شطرنج انجام دهیم؟

چگونه با 3 حرکت حریف خود را در شطرنج شکست دهیم؟

چگونه حرکت Scholar’s Mate را در شطرنج انجام دهیم؟

قلعه بندی در شطرنج

برای قلعه بندی شاه از مکانی که در آن قرار دارد 2 خانه به چپ  یا راست حرکت می کند و قلعه در جهت مخالف حرکت شاه, از گوشه ی صفحه ی شطرنج حرکت می کند و کنار شاه قرار می گیرد.

شما در صورتی می توانید قلعه بندی کنید که شاه و قلعه از ابتدای بازی هیچ حرکتی انجام نداده باشند.

برای این کار هیچ مهره ای نباید میان شاه و قلعه وجود داشته باشد.

شما نمی توانید زمانیکه شاه شما کیش شده است یا به خاطر کیش شدن حرکت کرده است, قلعه بندی کنید.

 

بخش دوم : استفاده از استراتژی مناسب

استراتژی در بازی

آیا بهتر نیست مهره ی دیگری را حرکت دهم؟ اگر یکی از مهره های شما در خطر قرار دارد آیا این حرکت مهره ی شما را از خطر حفظ خواهد کرد؟

آیا حرکتی که انجام می دهید مهره ی شما را در خطر قرار خواهد داد؟

وقتی حرکت خوبی پیدا کردید کمی صبر کنید و ببینید آیا حرکت بهتری نیست که آن را انجام دهید.

 

چگونه در شطرنج شکست ناپذیر شویم

سعی کنید بفهمید حریف شما چه نقشه ای دارد و برای خراب کردن آن حرکتی انجام دهید. آیا قصد از بین بردن مهره ی شما را دارد؟ آیا می تواند در حرکت بعدی اش یکی از مهره های شما را از بین ببرد؟ اگر این چنین است برای جلوگیری از این اتفاق حرکتی را در نظر بگیرید.

 

سعی کنید با استفاده از چند مهره یک منطقه را تحت کنترل داشته باشید تا حریفتان نتواند به راحتی وارد آن منطقه شود.

سرعت داشتن در شطرنج

در ابتدای بازی فقط از سرباز های خود استفاده نکنید و مهره های قدرتمند خود را نیز حرکت دهید.

 

مهره های مرکز صفحه نسبت به مهره های گوشه ی صفحه در جهات بیشتری می توانند حرکت کنند.

مهره هایی که در وسط صفحه قرار سریعتر می توانند مهره های حریف را از بین ببرند.

 

سعی کنید شاه خود را در مکان امنی قرار دهید. می توانید شاه خود را پشت چند سربازی که قصد حرکت دادن آنها را ندارید, قرار دهید.

اگر شاه و قلعه ی خود را حرکت ندادید, قلعه بندی حرکت بسیار خوبی است.

 

 

بخش سوم : از قسمت های آخر بازی شروع کنید

 

اگر ارزش مهره های شما بیشتر از حریفتان باشد می توانید مهره های با ارزش خود را برای از بین بردن مهره های با ارزش حریف فدا کنید.

با حذف کردن بیشتر مهره ها می توانید حریف خود را سریعتر به دام بیاندازید.

کیش و مات در شطرنج

می توانید روش های زیر را یاد بگیرید :

شاه و وزیر بر علیه شاه حریف

شاه و قلعه بر علیه شاه حریف

کیش و مات کردن با استفاده از فیل و اسب

 

می توانید روش های کیش و مات کردن پیچیده تر را نیز جستجو کنید. می توانید د راینترنت لیستی از روش های مختلف کیش و مات کردن در موقعیت های مختلف را پیدا کنید.

روش های بازی شطرنج

سرباز خود را به درجه ی وزیر ارتقا دهید, زیرا وزیر یکی از قدرتمند ترین مهره هاست.

مراقب سرباز های حریف خود باشید تا ارتقا پیدا نکنند.

 

 

 

بخش چهارم : ارتقا مهارت ها

 

برای پیدا کردن مسابقات محلی شطرنج نگاهی به سایت فدراسیون شطرنج بیاندازید.

 

 

 

 

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

مجله اینترنتی ترفندها در سال 93 فعالیت خود را آغاز کرد. حوزه کاری ترفندها انتشار ترفند، آموزش و مطالب مرتبط با تکنولوژی است. در ترفندها همیشه مطالب روز دنیا منتشر می شود و از این حیث یکی از برترین های وب فارسی هستیم. ترفندها بزودی تحت یک شرکت و برند رسمی به فعالیت خود با قدرت بیشتر ادامه خواهد داد.

انواع ترفند و دانلود نرم افزار

سلام با تشکر مشکلم حل شد…

من چندوقط پیش دلیت اکانت کردم خواستم وارد شم با مشکل phone N…

ایمیل ا…

سلام واسه من اون دوتا گزينه نمياد…

تمامی حقوق مطالب برای ترفندها محفوظ است و هرگونه کپی برداری تحت هر عنوانی ممنوع و پیگرد قانونی دارد!

طبق ماده 12 فصل سوم قانون جرائم رایانه ای کپی برداری از قالب و محتوا پیگرد قانونی خواهد داشت.

به قلم استاد بزرگ گریگوری سرپر  ( GM gregory serper)

ترجمه :سید شهاب طاهری

اکثر شطرنج بازان غالبا با این مشکل مواجه هستند:

چگونه در شطرنج شکست ناپذیر شویم

در مقابل حریف  خیلی قوی تر از خودمان چکار باید انجام  بدهم؟

و البته زمانی که ما می گوییم ” حریف خیلی قوی تر” در مورد حریفی صحبت می کنیم که حداقل 300_400 امتیاز از ما بالاتر باشد. اجازه بدهید که از اشتباهات مهم در چنین موقعیتی(مواجهه با حریفان قوی تر) شروع کنیم.

1)بازی کردن با این تفکر ساده لوحانه که با هر حرکت به یک مساوی مطلوب نزدیک تر شوم (برای مساوی بازی کردن). به شخصه خودم این مورد را در دفعات زیادی که در دور اول تورنمنت های سوییسی با یک حریف درجه پایین تر بازی کرده ام،مشاهده کرده ام1.

باید اعتراف کنم که هیچ چیز من را بیشتر از دیدن تلاش حریفم  برای رسیدن به یک پوزیسیون خیلی ساده خوشحال نمی کند، او با هر حرکت امتیاز پشت امتیاز  نصیب من می کند.چنین بازیکنانی احتمالا متوجه نیستند که استاد بزرگ ها معمولا چیز هایی زیادی را درباره آخر بازی شطرنج می دانند، بنابراین تلاش برای رسیدن به یک آخر بازی نامطلوب فقط به این دلیل که مهره های کمتری روی صفحه وجود دارد یک استراتژی کاملا بازنده است.به من اعتماد کنید!

2) دومین استراتژی افتضاح محبوب، انجام بعضی تلاش های تردید آمیز ، به قصد غافلگیر کردن حریف با ریتِ بالاتر می باشد.این استدلال اشتباه و ساده دلانه اینچنین است:

حریف با درجه بالاتر من اکثرا در مقابل بازیکنان تقریبا هم سطح خودش بازی کرده است و این حریفان او هرگز در مقابلش  از شاخه فوق العاده عجیب  و نامتعارفی که من در کلوب شطرنج آموخته ام استفاده نکرده اند بنابراین او آنقدر که من در این شاخه آمادگی دارم ، آماده نیست.

اجازه بدهید که نقل قولی بسیار آموزنده از استاد بزرگ الکس یرمولینسکی برگفته از کتاب عالی اش” مسیری برای پیشرفت شطرنج” داشته باشم:

” می خواهم راز کوچکی را فاش کنم: من هیچ چیز  را بیشتر از دور شدن حریفم از تئوری شاخه اصلی دوست ندارم(یعنی رفتن به شاخه های فرعی و غیر متعارف شطرنج).

بفرمایید! غافلگیرم کنید،تمرکزم را به هم به زنید، مرا به فکر وادارید _به هر طریقی که می توانی _ اما با همه این ها اتفاق جالبی که رخ می دهد این است: تو بعد از ده حرکت اول یک پوزیسیون خوب را همراه با مهره های زیادی بر روی صفحه تقدیم من می کنی و من بالاخره راهی را برای غلبه بر هر کسی که 300 امتیاز از من پایین تر باشد پیدا خواهم کرد.”

 پس استراتژی درست چیست؟ برعکسش را انجام بده! بهترین بازی ات را انجام بده و بهترین گشایشی را که بلد هستی اجرا کن. دلیلش ساده است.اگر تو بتوانی مقداری برتری پوزیسیونی بدست بیاوری و همینطور بازی رو پیش ببری حریف نیرومندترت قادر خواهد بود تا با استفاده از مهارت های عالی شطرنج خود به تدریج تو را در طی یک بازی طولانی شکست دهد حالا اگر تو برای دستیابی به یک حمله قوی مدیریت داشته باشی یک ضربه خوب می تواند حریف را به هم بریزد و بازی را به مسیر دیگری بکشاند.

می خواهم یک مثال واقعی از یکی از بازی های یکی از شاگردانم ارائه کنم.

 این مثال از یک تورنمنت آزاد مهم است و شاگردم جیسون دانکن(با درجه 2161 فیده) با یکی از قویترین شطرنجبازان ایالات متحده استاد بزرگ یوری شولمن (با درجه 2576) بازی داشت.همانطور که ملاحظه می کنی اختلاف  درجه این دو بیشتر از 400 امتیاز است اما جیسون وحشت نکرد و تنها تلاش کرد که بهترین بازی اش را انجام دهد. او به عنوان شروع کننده بازی حمله هندی شاه را که ما قبلا چندین هفته روی آن گفت و گو و بحث کرده بودیم انجام داد.این حمله یک شاخه فرعی در مقایسه با شاخه های اصلی سیسیلی است اما قطعا جزو گشایش های عجیب و غیر متعارفی که در بالا در مورش صحبت کردم به شمار نمی رود به علاوه در طی درس هایمان ما بسیاری از بازی های فیشر را آنالیز کرده بودیم و جیسون بخوبی آگاه بود که حمله سفید می تواند بسیار جدی باشد وشاه سیاه می تواند صرف نظر از قدرت یک بازیکن مات شود.حالا اجازه بدهید که بازی را مشاهده کنیم.

من به تو فرصتی را می دهم تا مهارت های حمله خود را آزمایش کنی و ببینی که در موقعیت مشابه در مقابل یک حریف خیلی قوی تر چگونه بازی خواهی کرد،بنابراین این بازی به عنوان یک آزمون خواهد بود و به یاد داشته باش که تو میتوانی هر زمان که بخواهی کل بازی را از اولین حرکت با کلیک بروی” solotion “وسپس “move list” مرور کنی.

 

سفید آماده است تا حمله اش را شروع کند. چطور باید ادامه دهد؟اگر راه حل را پیدا نمی کنی برای راهنمایی مستقیما به انتهای مقاله مراجعه کن . (این راهنمایی یک بازی کلاسیک از باتوینیک است).

چگونه در شطرنج شکست ناپذیر شویم

 

می توانی ادامه ای  که کاملا دفاع سیاه را تخریب می کند پیدا کنی  ؟

 

یک ترکیب بسیار زیبا،اینطور نیست؟ متاسفانه جیسون فرصتی طلایی را برای شکست حریف بسیار قدرتمندش از دست داد و شاهکار خودش را خلق کرد!! حتی بعد از حرکتی که او انجام داد او هنوز برتری اش را حفظ کرده است و بعد از آن هم او فرصت های بسیار خوبی را از دست داد و  در انتها بازی رو واگذار کرد. در پایین میبینی که چطور  رویاهایش نابود می شود:

 

البته یوری شولمن کاملا مستحق برد بود چون بهترین دفاع را در آن شرایط سخت پیدا کرد و از طرف دیگر یصورت مداوم برای حریفش مشکلات تازه ای را بوجود می آورد. با این وجود من به جیسون دانکن بسیار افتخار می کنم. به نظر من همچین شکستی از برد های زیادی ارزشمند تر است. مهمترین نکته این است که اگر تو اینچنین بازی کنی شانس  واقعی را برای شکست دادن یک حریف بسیار قوی بدست می آوری .در ادامه یک بازی کلاسیک از باتوینیک را که در بالا به آن اشاره کردم ملاحظه خواهی کرد:

 

1. تورنمنت های با روش برگزاری سویسی به گونه ای قرعه کشی می شود که در دور اول قویترین ها با ضعیف ترین ها روبرو می شوند.

ترجمه: سید شهاب طاهری

 

سلام.دوستان بنده وبلاگی رو درست کردم که در اون انواع کتاب های مربوط به شطرنج  رو برای دانلود قرار میدم و همین طور مطالب آموزشی و جالب دیگری نیز در مورد شطرنج در آن وجود دارد و البته این وبلاگ مرتبا بروز می شود.از طریق لینک زیر میتونید وارد شوید و کتاب های مورد نظرتون رو دانلود کنید

وبلاگ معرفی و دانلود کتاب های شطرنج

 

اصول گشایش__برای مبتدی ها

ده قانون عالی برای گشایش!

بقلم استاد بین المللی دانیل رنیچ (IM Daniel Rensch)

ترجمه:سید شهاب طاهری

چگونه در شطرنج شکست ناپذیر شویم

اصول و قوانین زیادی برای سه مرحله  بازی شطرنج(شروع،وسط و آخر بازی) وجود دارد،اما تمرکز این مقاله بر روی این موضوع است که در هنگام دست پاچگی و عجله چطور از مخمصه خارج شویم.

قانون اول : مهره های خود را گسترش دهید!

گسترش در لغت  به معنی “ساختن و ایجاد کردن ” است. اما اصطلاح گسترش در حیطه شطرنج به “قوانین و اصول شطرنج” تفسیر  می شود به این معنی که در شروع بازی شما نیاز دارید تا پوزیسیون خود را به وسیله “بیرون آوردن مهره هایتان به سریع ترین شکل ممکن ”  گسترش دهید.

زمانی که شما در سطحی بالا شطرنج بازی می کنید استفاده از تمام قوا در شطرنج امری کاملا بدیهی و اجباری است.

قانون دوم :مهره های خود را گسترش دهید!

یک لحظه صبر کن، این همون قانون اول نیست؟…..خب،یک مقدار عجیبه. به هر حال اون چیزی که دوست دارم بوسیله قانون دوم اشاره کنم مهره هایی است که تو باید اول از همه گسترش بدهی:

نخست باید سوارهای سبک خارج شوند.سوارهای سبک اسب ها و فیل ها هستند.آن ها ساده ترین راه برای گسترش هستند و چون وزیر و رخ تا قبل از سوارهای سبک قادر به وارد شدن به بازی نیستند(در قانون 5 و 8 در این مورد خواهی دید) تو نباید به حرکت دادن سوار های سنگین قبل از حرکت دادن سوارهای سبک  فکر کنی.

قانون سوم: مهره های خود را گسترش دهید…یا نکنه هنوز مهره های خودتون رو گسترش ندادید؟ گسترش بدید!

بله،گسترش واقعا مهم است!گسترش بدید،گسترش بدید،مهره های خودتون رو گسترش بدید… .

بدون استفاده از همه داشته ها و قوای خودتان، چطور می توانید انتظار بردن داشته باشید؟؟ در قانون سوم میخواهم بگویم که در گسترش مهره ها ، مهره های خود را در کجا باید قرار دهید؟

هرچند قانون 7 این مسئله را تشریح خواهد کرد اما به منظور ایجاد یک ذهنیت برای شما این را  می گویم که بهترین جا برای گسترش دادن  مهره ها به سمت مرکز است. در پایین یک مثال جالب از  آن چه که در دنیای واقعی می تواند بهترین روش برای گسترش مهره ها باشد را خواهی دید:

پوزیسیون رویایی را ملاحظه بفرمایید.مهم است که این پوزیسیون را به خاطر داشته باشی نه برای اینکه تلاش کنی در بازی های خودت دقیقا به این پوزیسیون دست پیدا کنی بلکه با مشاهده این پوزیسیون  می فهمی که گسترش کامل مهره ها و کنترل مرکز شبیه به چه چیزی است. ما باید همیشه قبل از اینکه به فکر تعقیب و گریز شاه و مهره های حریف باشیم گسترش خودمان را کامل کنیم.همه  مهره های خود را بیرون بیاورید.

قانون چهارم: تا قبل از حرکت دهم یک مهره را دوبار حرکت ندهید.

بعد از مشاهده سه قانون اول و دیدن یک مثال از اینکه چطور یک شخص میتواند گسترش خود را در  جریان بازی کامل کند، فهم قدم بعدی باید آسان شده باشد. فقط نگاه کنید به مثال پایین و ببینید که چطور یک شخص دیوانه  اسبش را به جلو و عقب حرکت می دهد در حالی که حریفش گسترش پیدا کرده است.خلاصه کلام اینکه با ارتش حریف تنها به وسیله استفاده از یک مهره در آن واحد نبرد کنید.

قانون پنجم: وزیر خود را از اوایل بازی بیرون نیاورید!

 اگر هر بازیکنی از چهار قانون اول ما  با صداقت و درستی  پیروی کرده باشد و  سوار های سبک خود را گسترش داده باشد احتمالا کار بعدی که دوست دارد انجام بدهد این است که خیلی زود  وزیر را بیرون بیاورد . وزیر  ارزشمندتر از هر مهره دیگر است (صرف نظر از شاه).بعضی ها می گویند که وزیر حتی از ناموست هم مهم تر است(صرفا برای شوخی!).اگر وزیر شروع به درگیری با سوار های سبک کند شانسش برای خارج شدن از صفحه شطرنج در راه این نبرد خیلی خوب خواهد بود!!!

در پایین مثالی را ملاحظه خواهید کرد:

قانون ششم: قلعه بروید (تا قبل از حرکت دهم)!

البته معمولا، باید تا قبل از حرکت هفتم قلعه بروید،اما من آدم خوبی هستم و به تو یه مقدار تخفیف می دهم. قلعه رفتن یک از هوشمندانه ترین کارهایی هست که هر کسی تا به حال مشاهده کرده است. واقعا هوشمندانه است…

شاید بهترین ابداع و ابتکار بشر حتی  ابتکاری بهتر از ورقه کردن نان و یا حتی بهتر از قدم زدن در پستوی خانه !!

به هر حال  قلعه رفتن ،کارآمد ترین راه برای امنیت جناح شاه محسوب می شود، رخ(ها) تان را به داخل بازی می آورد  و  ارتش شما رو هماهنگ می کند ، و همه این ها تنها در یک حرکت اتفاق می افتد.البته فکر می کنم که تقریبا همه شما با نحوه و قوانین قلعه رفتن آشنا باشید اما برای محکم کاری درپایین در مورد آن توضیحات لازم داده شده است.

نحوه و قوانین قلعه رفتن در شطرنج:  

 “قلعه رفتن “:این حرکت شاه و یکى از دو رخ همرنگ آن در یک عرض واحد است، و یک حرکت شا ه به حساب مىآید و به صورت زیر انجام مى شود :شاه از مربع اولیه اش دو مربع به طرف رخ جابه جا مىشود ، سپس آن رخ به مربعى منتقل مى شود که شاه همان موقع از آن عبور کرده است .

(۱) در حالتهاى زیر قلعه رفتن غیر قانونى است:

  الف ) شاه قبلاً حرکت کرده است ،یا

 ب ) با رخى که قبلاً حرکت کرده است.

(۲) درحالتهاى زیر قلعه رفتن به طور موقت ممنوع است:

 الف) مربعى که شاه در آن قرار دارد،یا مربعى که شاه باید از آن عبور کند، یا مربعى که شاه قرار است آن را اشغال کند، در معرض حمله یک یا چند مهره حریف باشد.

 ب) بین شا ه و رخى که قلعه رفتن قرار است با آن انجام شود، مهره اى وجود داشته باشد.

 ج )شاه در “کیش ” است اگردر معرض حمله یک یا چند مهره حریف باشد ، ولو این مهره ها خود قادر به حرکت نباشند.

قانون هفتم: به سمت مرکز حمله کنید(گسترش بدهید)!

یک بازی بسکتبال را مجسم کنید که تیم شما به طرف سبد نمی رود و هیچگاه از خط محوطه جریمه عبور نمیکند.حالا تصور کنید یک بازی فوتبال را که بازیکنان تیم شما در زمین حضور دارند اما هیچگاه به سمت دروازه حریف برای گل زدن حرکت نمی کنند. احتمالا نتیجه چنین استراتژی وحشتناکی ،شکستی مفتضحانه خواهد بود. و به همین شکل در شطرنج نیز نتیجه  گسترش منفعلانه(ایستایی) غیر متمرکز(بدون گرایش به مرکز) می تواند بسیار مخرب و ویرانگر باشد.شما نیاز دارید تا مهره هایتان را به فعالترین خانه های ممکن گسترش دهید. در پایین یکی از مثال های مورد علاقه  من از آنچه که می تواند (البته شاید اغراق امیز باشد اما هنوز هم می تواند آموزنده باشد) برای هر کسی که یک گسترش منفعلانه را انجام می دهد، اتفاق بیافتد.

 

چگونه در شطرنج شکست ناپذیر شویم

قانون هشتم :رخ ها را متصل کنید!

این قانون به عنوان یک نوع یادآوری و یا طرح نظارتی در نظر گرفته می شود. منظورم این هست که اگر تو  به پیروی و اجرای قوانین گسترش اقدام کنی اما به هر دلیلی در میانه راه غفلت کنی، این قانون به تو یادآوری خواهد کرد که طرح و نقشه گسترش تا زمانی که رخ هایت متصل نباشند کامل نیست.اگر تو سطور بالا را خوانده باشی احتمالا این سوال برایت پیش می اید که اگر رخ ها متصل باشند این به چه معنی خواهد بود؟

اتصال رخ ها به این معنی است که :

1.سوار های سبک گسترش پیدا کرده اند.

2.قلعه رفتن انجام شده است.

3.  سرانجام وزیرت را به خانه ای فعال تر (و البته امیدوارم امن) آورده ای.

اگر تو رخ هایت را به هم متصل کرده باشی، بنابراین به احتمال زیاد اولین مرحله بازی را به اتمام رسانده ای.

قانون نهم : نه تنها مهره ها،بلکه طرح ها و برنامه ها را نیز گسترش دهید.

فرض کن که همه مفاهیم اساسی گشایش شطرنج را یاد گرفته ای: تو برای گسترش مهره هایت طرح می ریزی؛برای حمله به سمت مرکز نقشه می کشی و  همه این کارها را در عین حال که نسبت به تهدید های حریفت هوشیار و مراقب هستی، انجام می دهی….پس اگر ما اطمینان داشته باشیم تو به محض این که توانایی آن را پیدا کنی گسترش پیدا خواهی کرد و قلعه خواهی رفت و دیگر نیازی به یادآوری این مراحل نیست، خب حالا اینجا چیزی وجود دارد که من دوست دارم در موردش فکر کنی: هنگامی که مهره هایت را گسترش می دهی،تلاش کن آنها را درجهت اهدافت گسترش بدهی

منظورم واضح است:بجای این که صرفا مهره ها را بیرون بیاوری و جا به جا کنی،درباره اینکه مهره ها را در  کجا و چرا قرار می دهی نیز تفکر کن.اسب هایت را به دنبال حملات پیاده ها گسترش بده!فیل هایت را هماهنگ با اسب ها گسترش بده!رخ هایت را در ستون های باز قرار بده (نه ستون هایی که هرگز باز نشده اند ) !!

این ها اصول سطح بالاتر شطرنج  و همچنین  اصول ابتدایی یادگیری “تئوری شطرنج” هستند،که اساسا به معنای انجام گشایش و حرکات گسترشی می باشد که توسط استاد بزرگ ها و قهرمانان شطرنج از لحاظ تئوری بهترین اصول ارزیابی شده اند. .در اینجا یک مثال همراه با توضیحات وجود دارد.

 

قانون دهم: در جهت ساختار های پیاده ای تان حمله کنید!

چه فکری می کنید اگر به شما بگویم که یکی از راز های طرح ریزی در سطح استادی شطرنج پیاده ها هستند؟

پیاده های شما تنها مهره هایی هستند که هیچگاه به عقب بر نمی گردند.یعنی انها همیشه به جلو حرکت می کنند.

ضعف در ساختار های پیاده ای ضعف پوزیسیونی محسوب می شود به این معنی که این ضعف ها  در پوزیسیون دائمی هستند.یاد بگیرید تا ضعف های پیاده ای حریف را  تشخیص دهید و سپس به نقاط ضعف پیاده ها و خانه های ضعیف ایجاد شده توسط حرکات پیاده ها حمله کنید ،این کلید درک شطرنج پوزیسیونی است.

منظور این است که اگر یک بازیکن به دنبال  خطوط و قطر های باز(یا گاهی اوقات فقدان آنها) ایجاد شده بوسیله پیاده ها درابتدای بازی باشد او خواهد فهمید که مهره هایش را در کجا باید گسترش دهد. پیاده ها به دیگر مهره هایتان می گویند که با انجام هر حرکت دقیقا درکجا گسترش پیدا کنند بنابراین قبل از گسترش مهره هایتان به هر خانه ای مقداری از زمان را  صرف فکر کردن درباره  پیاده هایتان  کنید.

ترجمه : سید شهاب طاهری

سلام.دوستان بنده وبلاگی رو درست کردم که در اون انواع کتاب های مربوط به شطرنج  رو برای دانلود قرار میدم و همین طور مطالب آموزشی و جالب دیگری نیز در مورد شطرنج در آن وجود دارد و البته این وبلاگ مرتبا بروز می شود.از طریق لینک زیر میتونید وارد شوید و کتاب های مورد نظرتون رو دانلود کنید

وبلاگ معرفی و دانلود کتاب های شطرنج

kheili mamnoon az zahmati ke keshidid. kheili kheili kheili mofid bood.

بهتر شدن در شطرنج:

از اشتباهات بزرگ پرهیز کنید!

به قلم استاد بزرگ بانوان “ناتالیا پوگونیا”

(WGM Natalia_Pogonina )

چگونه در شطرنج شکست ناپذیر شویم

هر روزه من ایمیل ها و پیام های زیادی را از مردم دریافت می کنم که  اختصاص به این موضوع دارد: “چکار کنم که در شطرنج بهتر بشوم؟”  من تلاش میکنم تا بتوانم بهترین توصیه شخصی خودم را به همگی عرضه کنم.هر چند موارد بسیار گسترده ای وجود دارد که می تواند در این مطلب گنجانده شود اما اجازه بدهید که در ابتدا یکی از ایمیل های اخیری که برای من فرستاده شده است را برایتان نقل کنم(البته با کمی ویرایش):

“”من میخواهم ازتو یک سوال در مورد آموزش نحوه صحیح تفکر در شطرنج بپرسم.امیدوارم فرصت کافی داشته باشی که به سوالم جواب بدهی .اگر هم وقت نداشته باشی درک میکنم.

 من اماتور هستم و خیلی برای شطرنج تلاش میکنم و می خواهم پیشرفت کنم.هفته گذشته  کتاب “بهبود تفکر شطرنجی” نوشته دکتر جان هایسمن را خواندم محتوای کتاب بر روی “فرآیند های تفکر ما در شطرنج” متمرکز بود.من این احساس را دارم که روش تفکر من در طول بازی هیچوقت آنطور که باید ساختارمند و منظم باشد، نیست. بعضی موقع ها حرکتی را انجام می دهم بدون این که بخواهم به قدر کافی به عواقب حرکتم فکر کنم.

اکنون سوال من از تو این است: فکر میکنی ما آماتورها چگونه می توانیم شیوه صحیح تفکر درطول بازی شطرنج را در خودمان پرورش بدهیم؟ آیا خود تو برای این منظور تحت آموزش ویژه ای قرار گرفتی؟ توصیه تو چیست؟

امیدوارم که وقت تو را با این سوال ها هدر نداده باشم.””

و این هم جواب من(باز هم با کمی ویرایش):

اگر تو واقعا می خواهی در شطرنج عملی بهتر شوی نباید در دام اشتباهات رایج  و معمولی آماتورها بیافتی.

معمولا این باور وجود دارد که شطرنج  به یک دانش ویژه،یک ضریب هوشی باورنکردنی،یک حافظه خارق العاده و …  نیاز دارد.البته این ها کمک می کند اما اجباری نیست که تو واجد این ویژگی ها و توانمندی ها   باشی مگر اینکه هدف تو رسیدن به درجه +2700 فیده باشد(درجه بالای 2700 مخصوص ابراستاد بزرگان شطرنج می باشد).

آنطوری که من در سایت ها مختلف شطرنج آنلاین دیده ام،اشتباه رایج بسیاری از مردم این است که وقت زیادی را صرف مطالعه کتاب های تئوری ،وسط بازی و … میکنند.بدون اینکه به اندازه کافی بازی کنند. و بعد هم اینکه یک داستان قدیمی وجود دارد:وقتی که میخائیل تال قهرمان شطرنج جهان مسابقه سیمولتانه ای(مسابقه ای که در آن یک شطرنجباز بصورت هم زمان با چند شطرنجباز دیگر بازی میکند) را در خارج از کشورش برگزار کرده بود (خارج از شوروی سابق).او در ابتدا خیلی ترسیده بود.او به طرف استاد بزرگ سوسنکو رفت و به او گفت: “من اغلب در سیمولتانه هایم به بازیکنان آماتور شوروی می بازم و این بچه ها هم خوب به نظر می رسند و آنها تئوری های شطرنج را همانند خودم می دانند.”

استاد بزرگ سوسنکو لبخندی زد و گفت: “آروم باش. بعد از حرکت 15 آنها به بازی خود به خودی(بدون تفکر و نظم) روی می آورند…” و همانطور هم شد اکثر حریفان تال در حدود 10 حرکت بازی های خود را واگذار کردند چون آنها واقعا نمی دانستند که چطور شطرنج بازی کنند و تنها گشایش ها را یاد گرفته بودند… .

 خلاصه کلام:

موفقیت در شطرنج  مثلا  اتخاذ یک روش جادویی تفکر و یا خواندن 100 کتاب در مورد وسط بازی و  گشایش ها نمی باشد. من افرادی را دیده ام که استاد بین المللی ها و یا حتی استاد بزرگ های شطرنج را بدون هیچ نرم افزار ویژه ای و فقط با مطالعه تعداد کمی از کتاب ها(البته کتاب های خوب) شکست داده اند. راز موفقیت آنها این است که بسیار زیاد بازی کرده اند و از حریفان قویتر خود یاد گرفته اند.حرف های من را اشتباه نگیر: من پیشنهاد نمی دهم که برای مطالعه و یادگیری از فناوری ها عصر حجری استفاده کنی. صدالبته که تو باید از بهترین روش های مدرن یادگیری بهره ببری. اگر چه مهم ترین مولفه موفقیت در شطرنج(حداقل در سطح یک استاد بزرگ معمولی و پایین تر )تلاش است.

قانون ارزشمند پارتو که برای مبتدیان شطرنج بکار برده می شود را بخاطر داشته باش:

شطرنج 80 درصد تمرین(تمرین عملی) است و 20 درصد مطالعه. تلاش نکن تا برنامه های تمرینی ابراستاد بزرگ هایی همچون آناند و کرامنیک و کارلسن را تقلید و کپی برداری کنی. این کار مانند این می ماند که تو بخوای از تمرینات روتین آرنولد شوارتزینگر با همان وزنه هایی که او در دوران اوج و قهرمانی خودش استفاده می کرده تقلید کنی،با این کار فقط خرد خواهی شد  ، هم از لحاظ ذهنی و هم از لحاظ جسمی.

همچنین مهم است تا جنبه روانی را نیز نام ببرم: مطالعه زیاد در تو ایجاد تنش و فشار روحی خواهد کرد بنابراین نیاز داری که برای از بین بردن این تنش ،بازی آنلاین انجام بدهی.

به عنوان یک یادداشت جداگانه: بعضی از مردم فقط بخاطر از دست دادن  شان و جایگاه خودشان و از اینکه با عملکرد بد در مسابقات مورد مضحکه قرار بگیرند  واهمه و ترس دارند.در حالی  که بدترین حالت سناریو این است که در عمل تو تنها تعداد کمی از بازی ها را واگذار می کنی.هر استاد بزرگ مشهوری تورنمنت و یا تورنمنت هایی که در  آن تعداد باخت هایش بیشتر از تعداد بردهایش باشد در کارنامه اش وجود دارد. همه شکست می خورند و پیروز می شوند.به علاوه یک شکست در شطرنج نشان دهنده هیچ چیز دیگری،غیر از اینکه تو در آن مسابقه خوب نبودی نیست. لزومی ندارد که آن شکست را به هوش خودت یا موفقیت در زندگی و …نسبت دهی.

 وهمینطور در مورد ترس: این بازیکن های با درجه بالاتر هستند که باید بترسند.فرض کن که تو در مقابل یک استاد بزرگ (یا استاد ملی یا یک بازیکن حرفه ای شطرنج و یا هر کس دیگری که سطحش از تو بالاتر است)قرار میگیری. او حتی اگر نیم امتیاز هم در مقابل تو از دست بدهد دوستانش او را مسخره خواهند کرد.خطر کاهش امتیاز زیاد برای درجه او وجود دارد در حالی که تو شاید تنها یک امتیاز از درجه ات کاسته شود،او همچنین امکان دارد که محکوم به بردن تورنمنت باشد و …  که در واقع همه این شرایط رقیب نیرومندترت  مطلوب تو هستند، فقط از این فرصت استفاده کن که از حریف نیرومندتر خودت یاد بگیری و تلاش کنی که او را شکست دهی.

به عنوان تصمیم گیرنده در صفحه شطرنج: این یک موضوع پیچیده است.بعضی ها تلاش کرده اند که این موضوع را فرمولیزه کنند(شروع این کار از اشتاینیتز (اولین قهرمان شطرنج جهان) بود).این حالت معمولا با ارزیابی پوزیسیون توسط پارامتر های مختلف شروع می شود،سپس تصمیم گیری در مورد اینکه کدام حرکت را انجام بدهیم.اشکال کار این جاست که همه این طرح ها و نقشه ها تا حدودی مصنوعی و غیر واقعی هستند. هیچ استاد بزرگ بخصوصی وجود ندارد که در مورد همه این چیزها قبل از انجام حرکتش فکر کند.

برای استاد بزرگ ها شطرنج همچون دوچرخه سواری است: دوچرخه سواری کار سختی است و تو بدون استفاده از توصیف جزییات این که راندن دوچرخه چطور انجام می شود ،این کار (دوچرخه سواری)را انجام می دهی اما بعد از کمی تمرین تو کاملا ماهر خواهی شد.

تو فقط باید غریزه و هوش طبیعی خودت را گسترش بدهی،مثلا اینکه چه چیزی درست است و چه چیزی غلط است،وقتی که مردم بولت یا بلیتز بازی می کنند حرکات انان کاملا مبتنی بر تجربه و غریزه است. سطح مهارت های تو از طریق تمرین و مطالعه رشد خواهد کرد.فهم و درک تو، به تو اجازه خواهد داد تا تصمیمات متعادل تری را بگیری.

ترجمه از :سید شهاب طاهری

 

سلام.دوستان بنده وبلاگی رو درست کردم که در اون انواع کتاب های مربوط به شطرنج  رو برای دانلود قرار میدم و البته این وبلاگ مرتبا بروز می شود.از طریق لینک زیر میتونید وارد شوید و کتاب های مورد نظرتون رو دانلود کنید.

وبلاگ معرفی و دانلود کتاب های شطرنج

ممنون شهاب جان…زحمت کشیدی

شکست در شطرنج نشان دهنده هیچ چیز دیگری،غیر از اینکه تو در آن مسابقه خوب نبودی نیست.

 

ضمنا مطالب شطرنجی وبلاگتون رو که نگاه انداختم باید اذعان کنم که وبلاگ خوب و کم نظیری بود…با آرزوی موفقیت روزافزون برای شما دوست عزیز 

چگونه در شطرنج شکست ناپذیر شویم

واقعا مطلب خوبیه

تکنیک های شطرنج در بازی شطرنج نقش بسیار تاثیر گذار و مفیدی به همراه دارد و با دانستن روش ها و تکنیک های بازی شطرنج می توانید حریف را به شکست وادار کنید در این مقاله ما با انواع تکنیک های شطرنج بیشتر آشنا خواهیم شد.

فراگیری تکنیک های بازی شطرنج سبب ارتقای سطح توانایی از یک بازیکن مبتدی به یک بازیکن پیشرفته و حرفه ای را در پی دارد و دست یابی به مهارت های فنی بازیکن را قوی می کند. آموزش ترفندهای شطرنج در واقع یک راه میانبر محسوب می شود که هر علاقه مندی را در مدت زمان کوتاهی با مفاهیم اساسی و اصول اجتناب ناپذیر شطرنج آشنا می سازد. در ادامه با آرگا همراه باشید.

ساعت شطرنج در برگزاری مسابقات، اهمیت دارد و برای تعیین وقت میان دو بازیکن است تا در زمانی محدود بازی خود را تمام کنند، فردی که تایمش زودتر تمام شود بازنده این دیدار است. قیمت ساعت شطرنج از پنجاه هزار تومان تا چهار صد هزار تومان متغیر می باشد.

چگونه در شطرنج شکست ناپذیر شویم

مهره های شطرنج پیاده یا سرباز، فیل، اسب، رخ و وزیر، شاه نام دارند.

حال به شرح توضیح هر کدام از مراحل بالا می پردازیم.

زمانی که صفحه شطرنج را باز می کنیم، هر بازی کننده تعدادی خانه مربع شکل سیاه و سفید در مقابل خود دارد. مهره های شطرنج همیشه طبق یک قانون چیده می شوند و ردیف دوم را باید با سرباز ها پر کرد.

از گوشه شروع می کنیم و به ترتیب در گوشه دو طرف دو رخ را قرار می دهیم و بعد از آن دو طرف اسب، بعد دو فیل و بعد شاه و وزیر. شاه سفید باید روی مربع سفید و شاه سیاه باید روی مربع سیاه قرار بگیرد و وزیر نیز باید در مربع باقی مانده باشد.

هر یک از شش مهره مختلف شطرنج متفاوت حرکت می کنند. مهره ها نمی توانند از دیگری بگذرند و این که نمی توانند جای مهره دیگر را اشغال کنند و در صورتی که یکی از مهره ها بیرون از بازی باشد، می توانند جای آن را بگیرند.

مهره ها می توانند به گونه ای حرکت کنند که از خود دفاع کنند.

شاه مهم ترین مهره در بازی می باشد اما در واقع ضعیف ترین است. مهره شاه می تواند تنها یک خانه اما به هر جهتی حرکت کند. بالا، پایین، راست و چپ یا زیگزاگی. نباید تا حد امکان شاه را داخل بازی کرد و زمانی که شاه هیچ راه دفاعی نداشته باشد را کیش می گویند.

وزیر قدرتمند ترین مهره می باشد و وزیر می تواند در تکنیک های شطرنج نقش موثری و مهمی را ایجاد کند. وزیر می تواند به هر جهت مستقیمی حرکت کند و هر چند خانه را نیز طی کند اما نمی تواند از مهره مقابل خود عبور کند.

وزیر را می توان مانند مهره های دیگر در بازی مورد حمله قرار داد و در قسمت زیر می بینید که چگونه وزیر سفید، وزیر سیاه را بیرون می اندازد.

رخ می تواند تا هر چند خانه که می خواهد حرکت کند اما نکته اینجاست که فقط مجاز به حرکت رو به جلو، عقب و چپ و راست است. قلعه ها مهره های قدرتمندی هستند و می توانند نقش مهمی در مراقبت از مهره های دیگر داشته باشند.

فیل می تواند هر چند خانه را طی کند اما فقط حق حرکت اریب را دارد با شرط این که فیل باید تنها روی خانه ای باشد که همرنگ خودش است و فقط باید روی آن رنگ بماند.

اسب ها کمی با مهره های دیگر تفاوت دارند و آن ها باید دو خانه را در یک جهت طی می کنند و حرکت آن ها باید به صورت L باشد. اسب ها تنها مهره هایی هستند که می توانند از مهره های دیگر نیز بگذرند.

حرکت سرباز ها کمی غیر معمول است و آن ها می توانند فقط به جلو حرکت کنند اما اریبی به آن ها حمله شود، سرباز ها فقط باید یک خانه به سمت جلو بروند اما فقط در اولین حرکت اجازه حرکت دو خانه را دارند و برای حمله به سرباز ها فقط باید اریبی و به جلو حمله کرد و آن ها هیچ گاه نمی توانند عقب گرد داشته باشند.

تعدادی قانون خاص در بازی شطرنج وجود دارد که شاید در نگاه اول منطقی به نظر نرسد اما آن ها را برای هیجان بیشتر در بازی خلق کرده اند.

یکی دیگر از قوانین خاص در شطرنج، قلعه سازی است. این قانون به شما اجازه می دهد که دو کار را با یک حرکت انجام دهید: از شاه خود مراقبت کنید و رخ را دوباره وارد بازی کنید و این قانون زمانی صدق می کند که شاه را دو خانه به سمت چپ یا راست حرکت دهیم و سپس از گوشه کناری به سمت راست شاه بیاوریم و البته که باید موارد عنوان شده در ادامه این مطلب ورزش و تناسب اندام نمناک در آن رعایت شده است:

همیشه اولین حرکت باید از سمت مهره سفید باشد و به این صورت که همیشه سفید حرکت می کند و سیاه به دنبال او است و در واقع مهره سفید یک شانس اضافی دارد و می تواند با هوشیاری سیاه را مورد حمله قرار دهد.

راه های زیادی برای برنده شدن در بازی شطرنج وجود دارد، از جمله کیش و مات کردن، بیرون کردن مهره ها، کناره گیری، خطا کردن و …

هدف از بازی کردن، کیش و مات کردن رقیب است و این اتفاق زمانی اتفاق می افتد که شاه کیش شود و نتواند خودش را نجات دهد.

اگر شاه نتواند از کیش و مات بگریزد، بازی تمام می شود و در واقع هیچ گاه نمی توان شاه را از بازی بیرون انداخت.

چهار قانون ساده در بازی که هر فردی باید آن را بداند:

شاه را به قسمت های امن تر در بازی ببرید و اصلا مهم نیست که چقدر به کیش و مات کردن حریف نزدیک باشید، باید مراقب باشید که در لحظه آخر شاه خودتان کیش و مات نشود.

با بی دقتی مهره ها را از دست ندهید که هر مهره ارزشمند است و در کیش و مات کردن می تواند نقش داشته باشد و اگر بخواهیم با عدد ارزش هر مهره را مشخص کنیم، باید اینگونه بگوییم:

باید تمام حواستان به مرکز بازی و مهره ها باشد و با مراقبت کردن از مرکز بازی، اجازه حرکت بیشتر و فرصت حمله بالاتری دارید.

یکی از ترفندهای شطرنج این است که بیشتر مهره ها را وارد بازی کنید و شانس حرکتی خود را افزایش و طرف مقابل را کاهش دهید که با این کار فرصت بیشتری برای حمله به وزیر را خواهید داشت.

یکی از مهم ترین چیز هایی که باعث می شود در این بازی خبره شوید، دفعات بالای بازی است.

چگونه در شطرنج شکست ناپذیر شویم

ارزش مهره های شطرنج به شرح زیر است

ارزش وزیر: نه امتیاز ( به اندازه نه سرباز ارزش دارد)

ارزش رخ: پنج امتیاز (به اندازه پنج سرباز ارزش دارد)

ارزش فیل: سه امتیاز (به اندازه سه سرباز ارزش دارد)

ارزش اسب: سه امتیاز (به اندازه سه سرباز ارزش دارد)

ارزش سرباز: یک امتیاز

مهره ها را در شطرنج با حروف ویژه ای نشان می دهند. حروف مهره ها به شکل زیر است

شاه رو با نماد k

وزیر با نماد Q

رخ با نماد R

فیل با نماد B

اسب با نماد N

سرباز با نمادP

یک بازی شطرنج گاهی با برنده شدن یکی از طرفین به پایان نمی رسد، بلکه ممکن است نتیجه مساوی شود. پنج دلیل برای مساوی شدن بازی عبارتند از:

گرفتن یک مهره بی دفاع حریف یکی از اساسی ترین تاکنیک ها است که به آن ان پرایز می گوییم.

گاهی اوقات یک مهره مانند اسب می تواند به دو مهره حریف حمله ور شود. در چنین حالتی، چنگال ایجاد می شود. مثلا اگر اسب در موقعیت حمله به شاه و وزیر قرار گیرد، شاه وادار است به خانه ای امن حرکت کند و اسب می تواند وزیر را بزند.

برای محدود کردن جنبش و جابه جایی مهره های حریف یک تاکتیک بسیار رایج به نام آچمز وجود دارد که در آن، مهره ای به مهره حریف حمله ور می شود که اگر مهره حریف جابه جا شود، مهره خودی را یک مهره ارزشمند حریف در پشت آن می زند.

مثلا اگر پشت مهره حریف، شاه قرار داشته باشد، مهره حریف اجازه جا به جایی را ندارد و به این نوع آچمز، آچمز مطلق می گویند.

سیخ که یکی دیگر از تکنیک های شطرنج است با حمله ورشدن یک مهره خودی به یک مهره ارزشمند حریف، مهره حریف مجبور به جابه جایی می شود و مهره خودی می تواند مهره پشتی مهره حریف را بزند. مثلا اگر یک رخ به شاه حریف کیش بدهد و پشت آن وزیر حریف باشد، شاه مجبور به جابه جایی می شود و رخ می تواند وزیر حریف را بزند.

حرکات ویژه ای در شطرنج وجود دارد که خلاف قواعد شطرنج است اما با دانستن آن می توانید روی مهره های خود بازی جالبی انجام دهید. که به شرح زیر می باشد.

حرکت قلعه که یکی دیگر از تکنیک های شطرنج است به بازی سرعت می بخشد و به دفاع کمک می کند. در این حرکت، شاه و رخ می توانند هم زمان حرکت کنند. شاه دو خانه به سمت رخ حرکت می کند و رخ به سمت دیگر شاه می آید. اما در مواقع زیر انجام این حرکت غیر ممکن است:

ان پاسان یکی دیگر از تکنیک های این بازی است که سرباز تحت قوانین ویژه ای می تواند سرباز حریف را بزند.

اگر یک سرباز در اولین حرکت خود دو خانه به سمت جلو حرکت کند و با انجام این حرکت دقیقا در مربع کناری مهره سرباز حریف قرار مهره حریف می تواند او را از بازی بیرون بیاندازد. سرباز باید در مربع پشت مهره ای قرار بگیرد که دو خانه به جلو آمده است سپس آن مهره حذف می شود.

حرکت ان پاسان باید بلافاصله بعد از کنار هم قرار گرفتن سرباز شما و حریف انجام شود و اگر مهره ی دیگری را حرکت دهید، ان پاسان دیگر مجاز نیست.

اختراع این جرکت در شطرنج به پیش از سده پانزدهم میلادی برمی گردد که قوانین آن زمان به گونه ای بود که سرباز در نخستین حرکت خود نمی توانست دو خانه به سمت جلو حرکت کند. با افزودن این قانون که سرباز در حرکت نخست خود می تواند دو خانه به سمت جلو حرکت کند، ان پاسان نیز به قانون های شطرنج اضافه گشت.

سرباز می تواند به مهره ای قوی تر تبدیل شود. اگر سرباز در زمین آن قدر به سمت جلو حرکت کند که به بازپسین ردیف شطرنج که شاه حریف در آن قرار دارد برسد به هر مهره ای می تواند تبدیل شود، به این حرکت پیشرفت می گویند.

قدرت هر شطرنج باز با یک امتیاز به نام ریتینگ مشخص می شود. این عدد بر اساس بازی های رسمی انجام شده هر بازیکن تعیین می شود.

منبع : آرگا


بهترین فیلم های آموزش نقاشی با مداد رو در یوتیوب رایگان ببین (فیلتر شکنت رو روشن کن)


برای دیدن شیک ترین و ارزون ترین پک های هدیه، همین حالا کلیک کن


ویدئوهای رایگان تزیین میوه و سالادهای مختلف رو در کانال “ایده های میا” ببین


ساخت وسایل خلاقانه با سبد های میوه بی استفاده


نحوه درست کردن خمیر هزارلا در خانه برای پخت شیرینی های معرکه



چطور در خانه ژل ضد عفونی کننده درست کنیم؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام

ایمیل

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

چگونه در شطرنج شکست ناپذیر شویم
چگونه در شطرنج شکست ناپذیر شویم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *