چگونه دعا مرگ کنیم

 
helpkade
چگونه دعا مرگ کنیم
چگونه دعا مرگ کنیم

آرزوی مرگ -طلب مرگ

۱۳۹۰/۱۰/۲۰


۸۰۱۳۴ بازدید

نقل مطالب در مطبوعات و نشریات با ذکر منبع بلامانع است.
اداره تبلیغ نوین نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها

آیت الله مجتبی تهرانی با اشاره به روایاتی از ائمه اطهار، به روش صحیح دعا کردن پرداخت و با نهی از طلب مرگ کردن از خدا گفت: تقاضای مرگ نکنید، چرا؟ صحنه‏ قیامت سخت وحشتناک است، از سعادتمندی عبد است که طول عمر پیدا کند، برای اینکه موفّق بشود خداوند انابه را روزی او گرداند.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله مجتبی تهرانی استاد اخلاق و معارف اسلامی در چهارمین جلسه سخنرانی خویش که از ابتدای ماه مبارک رمضان با موضوع«دعا» آغاز شده به تشریح روش بهتر دعا کردن پرداخته است که در پی می آید:

أعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیْطانِ الرَّجِیمِ؛ بسمِ اللّهِ الرّحمنِ الرّحیمِ؛ 
«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ؛ وَ اسْمَعْ نِدَائِی إِذَا نَادَیْتُکَ وَ اسْمَعْ‏ دُعَائِی‏ إِذَا دَعَوْتُکَ‏ وَ أَقْبِلْ عَلَیَّ إِذَا نَاجَیْتُکَ فَقَدْ هَرَبْتُ إِلَیْکَ وَ وَقَفْتُ بَیْنَ یَدَیْکَ»


مروری بر مباحث گذشته

بحث ما راجع به دعا بود و اینکه ماه مبارک رمضان، ماه تلاوت قرآن و دعا است و در آن به این دو سفارش شده است. این ماه از یک طرف ماه بازگو کردن سخنان ربّ است، سخنانی‏که از مصدر وحی نازل شده و از طرف دیگر هم ماه راز و نیاز عبد با ربّ خود است تا بنده از او درخواست کند.‎چگونه دعا مرگ کنیم

امّا عرض کردم در باب دعا، مسئله این است که دعای او چه نسبت به خودش و چه نسبت به غیر، چه معنوی و چه مادّی، باید دعای خیر باشد؛ یعنی یا دفع ضرر کند و یا جلب منفعت. امّا «نعوذبالله»! درخواست ضرر کردن از خدا، چه برای غیر و چه برای خودش درست نیست.


نهی از ضرر رساندن به غیر؛ الّا کافر یا مشرک

عرض کردم، بنده از اینکه درخواست و دعا کند و از خدا بخواهد که ضرری  به غیر برسد نهی‏ شده ‏است. جلسه گذشته در صحبت‏هایم تصریح کردم؛ غرض از «غیری» که می‏گویم مؤمنین است. اینجا اشاره به دعای مؤمن نسبت به خود و مؤمن یا مؤمنۀ دیگر است. تصریح کردم و گفتم که بحث مشرک و کافر جدا است و این را بعداً بحث خواهم کرد؛ یعنی اینکه انسان مشرک یا کافر را لعن یا نفرین کند بحث جدایی دارد. جلسه گذشته این‏ را گفتم تا یک وقت این‏ها را با هم خلط نکنید. یک عدّه ممکن است در اثر کمبود اطّلاعاتشان این‎ها را با هم اشتباه کنند! جلسه‏ گذشته در مورد غیر بحث کردم و روایاتی را خواندم که نباید این کار را نسبت به غیر بکنیم، چون اصل در اسلام جذب است نه دفع.

ضرر رسانی به خود در دو دسته از روایات: دسته اول؛ و امّا نسبت به خود؛ چون، دیگر این به طریق اولی است. در این باب دو دسته روایت داریم.  یک دسته از روایات، به طور مطلق می‏گویند و به تعبیر من این روایات علّتی نیاورده و تعلیلی در آن‎ها وجود ندارد. روایت می‏گوید: از خدا، برای خودت، درخواست مرگ نکن! این بالاترین ضرر است که بگویم: خدایا! مرگم را برسان!


نفرین و لعنت تعارفی!

البتّه این دعا یک وقت جنبه تعارفی دارد، که به آن کاری نداریم. در این جنبه ارادۀ جدّی‎ای نیست. در چنین افرادی اراده استعمالی وجود دارد، این‏ها هیچ‎وقت حاضر به مرگ نیستند. می‏گوید: خدایا! مرگم بده؛ امّا اراده جدّی ندارد، ما به این‎ها کاری نداریم. آن‎هایی که اراده‏ی جدّی دارند را مطرح می‎کنم.


آرزوی مرگ نکن/ تو محدودی؛ راه‎ها محدود نیست

«رُوِیَ عن رَسوُلِ‏الله(صَ) قال: لا یَتَمَنَیَنَّ أَحَدُکُمُ المَوتَ لِضُرٍّ نَزَلَ بِه»،  حضرت فرمودند: هیچ‎گاه احدی از شما برای ضرر، حادثه‏ و گرفتاری‎ای که، «نَزَلَ بِه»، به‎سوی او فرود آمده درخواست و تمناّ و آرزوی مرگ نکند!

وقتی در شدّت گرفتاری قرار گرفته‏ای، خیال می‏کنی که همه راه‏ها به‏سوی تو مسدود است. این به خاطر آن است که تو خودت محدود هستی، لذا خیال می‏کنی راه‏ها مسدود است. در حالی که این‎طور نیست. وقتی به بالا رو کنی و سراغ آن موجودی که محدود نیست و لایتناهی است بروی، خواهی دید که هیچ راهی برای او مسدود نیست. به‏خصوص آن هم در شب‏های ماه مبارک رمضان که گفتم همه‏ حجاب‏ها برطرف شده است. دقّت کنید!


گره از کارم باز کن!

این روایت از پیغمبراکرم است که می‏گوید: وقتی گرفتار شدی و ضرری متوجّه تو شد، عصبانی نشو تا اینکه بگویی: خدایا! مرگم را برسان! اصلاً و ابداً چنین چیزی نگو! برو به خدا بگو: خدایا! گره را باز کن! 

دسته دوم؛ چند جلسه گذشته وعده کرده بودم که در این باب وارد می‏شوم. چهارده تا روایت دیدم. ولی نمی‏توانم همه را مطرح کنم. در دسته دوّم از روایات تعلیل وارد شده؛ یعنی بیان کننده علّت این است که ما می‏گوییم، از خدا طلب مرگ نکن، ولو اینکه در فشار هم قرار گرفتی.


آرزوی مرگ، قطع‎کنندۀ مسیر

در اینجا به چند روایت اشاره می‏کنم؛ هرچه همه را بازگشت به یک چیز می‏کند. از پیغمبراکرم است که دارد: «رُوِیَ عَن رَسوُلِ‏الله(ص) لاَ یَتَمَنَّیَنَّ أَحَدٌ مِنْکُمُ الْمَوْتَ إِمَّا مُحْسِنًا فَلَعَلَّهُ أَنْ یَزْدَادَ خَیْرًا وَ إِمَّا مُسِیئًا فَلَعَلَّهُ أَنْ یَسْتَعْتِبَ»، هیچ‎کدام از شما درخواست و آرزوی مرگ نکند، چرا؟ چون یا از افراد نیکوکار محسوب می‏شود و چون آدم نیکوکاری است اگر در اینجا بماند، مرتّباً کار نیک می‏کند و بر نیکی‏هایش افزوده می‏شود. پس چرا بمیرد؟ نیکی کند، خوبی کند، تا به خوبی‎های خود اضافه کند، «وَ إِمَّا مُسِیئًا فَلَعَلَّهُ أَنْ یَسْتَعْتِبَ»، نعوذبالله!

و اگر از کسانی که نیکی کردن ملکه‏اش باشد نیست و به اصطلاح بدکاره و گناه‎کار است، در اینجا یک احتمال وجود دارد که اگر بماند می‎تواند توبه کند و برگردد. در روایتی که از پیغمبراکرم بود چند حالت را بیان فرمودند و یکی هم همین بود.
آرزوی بازگشت به دنیا

روایت دیگری از پیغمبراکرم است که: «لا تَمَنَّوُا المَوتَ فَاِنَّهُ یَقطَعُ العَمَلَ وَ لا یُرَدُّ الرَّجُلَ فَیَستَعتِبُ»، نگاه کنید! حضرت اینجا علّت را چیز دیگری بیان می‎کنند، البتّه با آن هم‏سو است، امّا به بیان دیگر. حضرت می‏فرماید: هیچ‎کدام از شماها آرزو و تقاضای مرگ نکنید، چرا؟ چون اگر بمیری، دیگر نمی‏توانی کاری انجام دهی، «فَاِنَّهُ یَقطَعُ العَمَل»، تمام شد، «وَ لا یُرَدُّ الرَّجُل»، و بازگشتی هم نیست، «فَیَستَعتِب»،  می‎خواهی برگردی و جبران کنی، امّا دیگر راه بازگشت بسته شده است.

این همان است که در آیه قرآن هم می‎آمده است که وقتی هنگام مرگ می‏رسد و حُجب کنار  می‏رود، ملکات و اعمال خود را که نگاه می‏کند به وحشت می‏افتد، «رَبِّ ارْجِعُونِ* لَعَلِّی أَعْمَلُ صالِحاً فیما تَرَکْتُ».  آنجا آرزوی بازگشت به دنیا می‏کند. به خدا می‏گوید: خدایا! «رَبِّ ارْجِعُونِ»، من را به دنیا برگردان. شاید عمل صالح انجام دهم. امّا جواب چه می‏آید؟ «کَلّا»، راه بازگشتی نیست. این همان است که در اینجا می‏فرماید.


مواظب باش، چه دعایی می‎کنی!

چه آرزویی می‏کنی؟ درصدد این باش که خودت را اصلاح کنی! در روایت دیگری از پیغمبراکرم(ص) است این‎ها غالباً از پیغمبر است. «لا تَمَنَّ المَوتَ فَاِنَّ هَولَ المُطَّلَع شَدید وَ إِنَّ مِنَ السَعادَۀ أَن یَطوُلَ عُمرُ العَبد وَ یَرزُقَهُ الله اَلإنابَه»،  تقاضای مرگ نکنید، چرا؟ صحنه‏ قیامت سخت وحشتناک است، «فَاِنَّ هَولَ المُطَّلَع شَدید»، از سعادتِ شخص است، یعنی از سعادتمندی عبد است که طول عمر پیدا کند، برای اینکه موفّق بشود خداوند انابه را روزی او گرداند؛ یعنی رو به‎سوی خدا کردن را نصیبش کند.

بیانات حساب‎شده در روایات/ آیا برای رفتن به جهنّم شتاب می‎کنی؟

من فکر می‏کنم که حضرات ائمّه در بعضی از روایات طرف‏های سؤال‎کننده را برنداز هم می‏کردند و این جملات را می‏گفتند. هر کدام از بیانات به‏ گونه‏ای حساب شده است و هر کدام با بیانی دیگر و علّت را در  قالب دیگری ریخته است.
 

«لا یَتَمَنَّ اَحَدُکُم المَوت فَإِنَّهُ لا یَدری ما قَدَّم لِنَفسی»، هیچ‎کدام از شما درخواست مرگ نکند، چرا؟ چون نمی‏دانی که چه چیزی جلوتر برای خودت را پیش فرستادی! هیزم جهنّم فرستادی، یا نهال‏های زیبا برای بهشت؟ کدام‎یک از این‎ها است؟

در یک روایت دارد: «لا تَمَنَّ المَوت فَإِن کُنتَ مِن أَهلِ الجَنَّۀ فَالبَقاءُ خَیرٌ لَک وَ إِن کُنتَ مِن اَهلِ النّار فَما یُعجِلُکَ إِلَیها»، چرا درخواست مرگ می‏کنی؟ اگر اهل بهشت باشی بمانی بهتر است، چرا؟ چون کارهای بهشت‏ساز بیشتر انجام می‏دهی؛ امّا اگر اهل آتش باشی، چرا برای رفتن به جهنّم شتاب می‏کنی؟ حالا اگر جهنّمی باشی مقداری دیرتر بروی بهتر نیست؟ نگاه کنید! با هرکسی یک طور صحبت می‏کنند.

بمانی و اطاعت خدا کنی، بهتر است یا با معصیت بمیری؟

روزی کسی خدمت امام‏صادق(ع) آمد، «جَاءَ رَجُلٌ إِلَى الصَّادِقِ (ع) فَقَالَ قَدْ سَئِمْتُ الدُّنْیَا»، و گفت: از این دنیا خسته شدم، «فَأَتَمَنَّى عَلَى اللَّهِ الْمَوْتَ»، جنابعالی برای من از خدا درخواستِ مرگ بکنید! «فَقَالَ (ع) تَمَنَّ الْحَیَاةَ لِتُطِیعَ‏ لَا لِتَعْصِیَ»، حضرت فرمودند: برو و از خدا عمر بخواه که اطاعت خدا کنی، نه اینکه او را معصیت کنی، «فَلَأَنْ تَعِیشَ فَتُطِیعَ خَیْرٌ لَکَ مِنْ أَنْ تَمُوتَ»، تو اگر بمانی و اطاعتِ خدا کنی برای تو بهتر است، تا اینکه بمیری، «فَلَا تَعْصِیَ وَ لَا تُطِیع»،  چون وقتی مُردی، نه اطاعتی وجود دارد و نه عصیانی. هیچ‎کدام نیست! این خوب است یا اینکه بمانی و اطاعت خدا کنی؟ شکّی نیست ماندن و اطاعت خدا کردن بهتر است!


هلاکت ابدی از خدا نخواه!

موسی ‏بن‏جعفر(ع) شنید که شخصی از خدا تقاضای مرگ می‏کند، «سَمِعَ مُوسَى(ع) رَجُلًا یَتَمَنَّى الْمَوْتَ فَقَالَ لَهُ هَلْ‏ بَیْنَکَ‏ وَ بَیْنَ‏ اللَّهِ‏ قَرَابَةٌ یُحَامِیکَ لَهَا؟»، حضرت فرمودند: بین تو و خدا خویشاوندی‎ای وجود دارد تا از تو پشتیبانی کند؟ «قَالَ لَا»، گفت: نه! قوم وخویشی با خدا ندارم، «قَالَ فَهَلْ لَکَ حَسَنَاتٌ قَدَّمْتَهَا تَزِیدُ عَلَى سَیِّئَاتِکَ؟»، آیا حسناتی داری که پیش فرستاده باشی تا بر گناهانت غلبه کنند؟ «قَالَ لَا» گفت: نه! ندارم، «قَالَ فَأَنْتَ إِذاً تَتَمَنَّى هَلَاکَ الْأَبَدِ»،  حضرت فرمود: پس تو هلاکت ابدی از خدا می‏خواهی. آدم عاقل که این‎طوری نمی‏کند!


جذب ائمّه به سوی رحمت و سعادت الهی

من این روایت را مطرح کرده و دسته‏بندی نمودم. در علّت‏ها هم علّت تکراری نیاوردم، چنانچه هر کدام از آن‏ها یک تعبیر و یک قالب جدا داشت. امّا تمام این‎ها در یک چیز مشترک هستند؛ حتّی آن‎هایی هم که نسبت به غیر باشد، همین‏طور است که همه با هم هم‏سو هستند و آن این اصلی است که عرض می‎کنم؛ ائمّه می‏خواهند افراد را به‎سوی سعادت بکِشند.

آیا شما غیر از این را می‏فهمید؟ نه! واقعاً همین است که می‏خواهند بندگان را به‎سوی سعادت و رحمت خدا بکِشند. این جذب است، جذب به‎سوی سعادت و رحمت. نمی‏خواهند آن‎ها روی‎گردان شوند. می‎خواهند جلوی روی‎گردانی این‎ها را بگیرند. توجّه کنید! آن‎ها در یک چیز مشترک‏اند و آن اصل جذب به‎سوی رحمت خدا و سعادت ابدی است. آن‎ها دنبال این هستند. ائمّه هیچ‎کس را نمی‏خواهند مأیوس و ردّ کنند. یک جا نمی‏بینیم که این‎طور باشد.

این بحث‏هایی که می‏کنم، تقریباً بحث‏های ریشه‏داری است و کمتر کسی هم به این سبک بحث کرده ‏است. امّا توجّه داشته باشید که اینجا با جایی‏که «تقاضای شهادت» می‏کنند، اشتباه نشود! بین این دو فرق بگذارید! کما اینکه در قبل، در بحث لعن و نفرین، گفتم که این بحث راجع نباید به مؤمن و مشرک و کافر خلط شود. مشرک و کافر را قرآن هم لعن کرده، آن ربطی به این‎ها ندارد، این‎ها را با هم خلط نکنید!


دعای تقاضای شهادت

شما در دعاها ببینید! این را به ما آموخته‏اند که شما تقاضای شهادت کنید! این هم مرگ است، امّا مرگ فی‏سبیل‏الله. بگذارید از ماه رمضان بگویم. در دعاهای شب‎های ماه رمضان این را می‏خوانید: «وَ لَیْلَةَ الْقَدْرِ وَ حَجَ‏ بَیْتِکَ‏ الْحَرَامِ‏ وَ قَتْلًا فِی سَبِیلِکَ فَوَفِّقْ لَنَا»،  این دعای ماه رمضان است که در هر شب می‎خوانیم. این را به عنوان نمونه گفتم که در دسترس‏ ما است. تقاضا می‏کند: «قَتلاً فی سَبیلِکَ فَوَفِّق لَنا»، این موت عین سعادت است؛ یعنی چه؟ یعنی شهادت عین سعادت است.


دعا برای شهادت

لذا چون عین سعادت است، در ادعیه‏ ما ترغیب شده ‏است که نسبت به شهادت دعا کنید! چون این عین سعادت است. لذا معصومین(صلوات‏الله‏علیهم‏اجمعین)، هم می‏بینیم که در ادعیه، دعا نسبت به شهادت را مطرح کرده‏اند و هم در عمل دعوت به شهادت کرده‎‎اند. از این طرف در ادعیه دعا نسبت به شهادت را بیان کرده‎‎اند و هم در نسبت به دعوت، دعوت کردنِ مردم به شهادت را گفته‎‎اند.چگونه دعا مرگ کنیم


رفتار همیشگی حسین (ع) دعوت به شهادت بود

البتّه بگویم که این کار، کارِ همیشگی حضرت در حرکتش از مکّه به‎سوی کربلا بود؛ یعنی دعوت به شهادت و از هیچ‎کس هم پنهان نمی‏کرد.

می‏گویند: همین‏ که وارد کربلا شد به شخصی در کوفه نامه نوشت: «مِنَ الحُسین ابنِ عَلی مِنَ الرَّجُلِ الفَقیه حَبیب‏ ابنِ مَظاهِرِ الاَسَدی»، و امّا بعد، «فَاِنّّا قَد نَزلنا کَربَلا وَاَنتَ تَعلَم قِرابَتَنا مِن رَسوُلِ الله فَاِن اَرَدتَ نُصرَتَنا فَقدِم اِلَینا عاجِلا»، از حسین به حبیب. حبیب! ما وارد کربلا شدیم. تو هم قرابت ما با پیغمبر را می‏دانی و جایگاه ما را خوب می‎شناسی، اگر می‏خواهی ما را یاری کنی، دعوتت می‏کنم، «فَاقدِم اِلَینا عاجِلاً»، سریع خودت را برسان و الّا عقب می‏مانی. او را دعوت به شهادت می‏کند. هم با زبان دعوت می‏کرد و هم با نوشته.

می‏گویند: نامه به دست حبیب رسید. می‏گویند: موقعی بود که این پیرزن و پیرمرد چاشت می‏خوردند. در زدند. رفت و یک مقدار در برگشت تأمل کرد. همسرش گفت: چه شده؟ چه خبر است؟ گفت: هیچ. حسین به کربلا آمده. نامه‎ای به من نوشته که: بیا و من را کمک کن! از همسرش هم تقیّه می‏کرد، که نکند بفهمد و مانع او بشود. گفت: می‏دانی من که دیگر پیر شدم و نمی‏توانم کرّ و فرّی کنم. شروع کرد به عذر آوردن. همسرش به او رو کرد و گفت: یعنی تو نمی‏روی؟ سری بلند کرد و گفت: یااباعبدالله! ای کاش من مرد بودم؛ به کربلا می‏آمدم. حبیب به همسرش رو کرد و گفت: یک کربلایی بروم تا رو سفیدت کنم!

از جا حرکت کرد. از خانه خارج شد. به بازار کوفه آمد. دید شمشیرها و نیزه‏ها را تیز و آماده می‏کنند تا به جنگ حسین (ع) بروند. به دوست قدیمی‎اش مسلم بن عوسجه برخورد کرد. گفت: می‏دانی که حسین به کربلا آمده؟ من می‏خواهم بروم. آیا تو می‏آیی؟ گفت: بیا با هم برویم! …

کپی شد

All Content by Mehr News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

بهبود مشکلات رفتاری کودک با بازی درمانی

اقساط36ماهه لوازم خانگی بدون پیش پرداخت

نفرین واکنشی است با آثار و تبعات سخت و شدید

 

نفرین و دعا برای مرگ کسی از جمله والدین، چه حکمی دارد؟چگونه دعا مرگ کنیم

برای آن دسته از دشمنان اسلام که هیچ امید برای هدایت آنان نیست، می‌توان لعن و نفرین فرستاد، اما در غیر این موارد، بویژه در ارتباط با درگیری‌ها و دلگیری‌های شخصی نفرین و آرزوی مرگ کار شایسته‌ای نیست، به خصوص نفرین علیه والدین که حق بزرگی بر گردن فرزند دارند، بلکه برخی مراجع این کار را نوعی عاق والدین و بی‌احترامی به آنان شمرده و آن‌را جایز نمی‌دانند.

 

ضمائم:

پاسخ دفاتر مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:

حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی):

1. نفرین کردن فی نفسه کار خوبی نیست، ولی نفرین بر دشمنان اسلام، اشکال ندارد.

2. در فرض مذکور کار شایسته‌ای نیست، و بهتر است برای هدایت دیگران دعا کنید.

 

حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):

چنین دعایی عقوق والدین است و حرام است.

 

حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی):

نفرین فرد، اهانت و بی‌احترامی به اوست لذا در مورد والدین جایز نیست.

 

حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):

دعا به نحوی که در سؤال آمده صحیح نیست و همیشه برای دیگران از خداوند متعال خیر و عافیت و هدایت و ارشاد و رفع مشکلات بخواهید.

 

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):

هرگز نفرین به کسی نکنید و به همه دعای خیر کنید. 

 

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):

سزاوار است دعا به خیر باشد.

 

نفرین و آثار آن

نفرین تنها یک واکنش بی تأثیر و حرف مفت نیست، بلکه واکنشی است با آثار و تبعات سخت و شدید که شخص باید مواظب باشد گرفتار آن نشود. 

خداوند در آیات 88 تا 90 سوره یونس و نیز 71 تا 72 سوره دخان، تباهی اموال و بهره نبردن از آنها را از پیامدهای نفرین می شمارد و در این آیات گزارش می کند که چگونه نفرین حضرت موسی(ع) موجب شد تا فرعون و فرعونیان نتوانند از همه نعمت ها و مواهبی که در اختیار داشتند بهره ببرند و خود و اموالشان تباه شود. 

 

سرگردانی انسان ها نیز از آثار نفرین است. اگر انسان کاری کند که نفرین حقی او را بگیرد، ممکن است در زندگی گرفتار سرگردانی شود، چنان که دعای بد و نفرین حضرت موسی(ع) موجب سرگردانی یهودیان به مدت چهل سال شد. (مدثر، آیات 42 تا 62) 

 

قساوت قلب و سنگدلی نیز از آثار و پیامدهای نفرین است. (یونس، آیات 88 تا 09) همچنین هلاکت و نیستی (مومنون، آیات 32 تا 72 و قمر، آیات 9 تا 61) از دیگر آثار نفرین حق و اهل حق است.

 

توجه به چند نکته: 

1- به طور کلی نفرین نمودن نسبت به دوستان و اطرافیان کار پسندیده ای نیست. انبیا و اولیا الهی جز در موارد نادری که مجبور می شدند، قوم خویش را نفرین نمی نمودند. ایشان در اغلب موارد حتی نسبت به کسانی که به ایشان ستم روا می داشتند و از پذیرش هدایت روی بر می تافتند، دعا می نمودند و از خدای متعال برای آنها هدایت و مغفرت می خواستند.

 

2- نفرین در حقیقت نوعی انتقام گیری از کسی است که ستمی از او به ما رسیده است. در فرهنگ اسلام عفو و بخشش و رحمت بر خشم و غصب و انتقام خصوصا نسبت به مؤمنین و نزدیکان ترجیح داده شده است. در عفو لذتی است که در انتقام نیست، همان گونه که رحمت الهی برغضبش سبقت دارد (سبقت رحمته غضبه).چگونه دعا مرگ کنیم

 

3- نفرین نوعی دعا است ولی دعا برای دور شدن کسی از خیر و رحمت و سعادت است و اگر شرایط دعا در آن جمع باشد و نفرین به جا و به مورد باشد این دعا نیز با خواست خداوند اجابت می گردد. 

 

4-كسى كه ظلم مى ‏كند چه بسا در همین دنیا كیفر آن را ببیند. اما اولاً؛ همه كسانى كه ظلم كرده ‏اند كیفر آن را در این دنیا نمى ‏بینند و به عللى از جمله به جهت كارهاى خوبشان، كیفر ظلم آنان به تأخیر مى ‏افتد و احیاناً در عوالم پس از مرگ كیفر آن را خواهند دید. ثانیاً؛ دیدن كیفر و جزاى بعضى از گناهان در این دنیا، ممكن نیست. مثلاً كسانى كه افراد زیادى را در جنگ‏ها و یا بمباران‏هاى اتمى و شیمیایى كشته ‏اند، چگونه مى‏ توان آنان را به كیفر واقعى اعمالشان رساند. 

 

گردآوری: بخش مذهبی بیتوته

منابع:

fardanews.com

islamquest.net

 

در ادامه بخوانید

دلت کیک خونگی میخواد،فرصت درست کردن نداری؟

دیگه لازم نیست برای خرید بلیط بری ترمینال!


جشنواره فروش فرش با تخفیفات استثنائی

خریدقسطی جهیزیه بدون نیاز به پرداخت اولیه


لوازم خونگیت رو اقساطی نو کن!

خرید کاغذ دیواری قابل شستشو |مشاهده طرحها


درمان اختلالات روحی بدون دارو و عارضه


بهترین پیشنهادهای خرید برای کتاب کودک


آسانترین راه خرید برنامه در کنسول ps4

برای خرید پک کامل حرز امام جواد کلیک کنید


عصرای جمعه دیگه حوصلت سر نمیره!


سفارش کیک های تازه و خوشمزه خونگی


جهیزیه ات رو قسطی وبدون پیش پرداخت بخر


میخوای از همیشه زیباتر باشی؟

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021


{
“@context”: “https://schema.org”,
“@type”: “NewsArticle”,
“headLine”: “u062fu0639u0627 u0628u0631u0627u06cc u0645u0631u06af u0648u062cu0648u062f u062fu0627u0631u062fu061f”,
“articleBody”: “u062fu0639u0627 u0628u0631u0627u06cc u0645u0631u06af u0648u062cu0648u062f u062fu0627u0631u062fu061f u0622u06ccu0627 u0627u0646u0633u0627u0646 u0648u0642u062au06cc u062fu0631 u062au0646u06afu0646u0627u0647u0627u06cc u0632u0646u062fu06afu06cc u0642u0631u0627u0631 u0645u06cc u06afu06ccu0631u062f u0645u06cc u062au0648u0627u0646u062f u0622u0631u0632u0648u06cc…”,
“author”: {
“@context”: “https://schema.org”,
“@type”: “Organization”,
“name”: “u0635u062fu0627u06cc u0627u06ccu0631u0627u0646 “,
“description”: “sedayiran.comrnu0633u0627u06ccu062a u062eu0628u0631u06cc – u062au062du0644u06ccu0644u06cc u0635u062fu0627u06cc u0627u06ccu0631u0627u0646”,
“logo”: {
“@context”: “https://schema.org”,
“@type”: “ImageObject”,
“name”: “admin.gif”,
“url”: “http://sedayiran.com/client/themes/fa/main/img/admin.gif”
},
“url”: “http://sedayiran.com”
},
“publisher”: {
“@context”: “https://schema.org”,
“@type”: “Organization”,
“name”: “u0635u062fu0627u06cc u0627u06ccu0631u0627u0646 “,
“description”: “sedayiran.comrnu0633u0627u06ccu062a u062eu0628u0631u06cc – u062au062du0644u06ccu0644u06cc u0635u062fu0627u06cc u0627u06ccu0631u0627u0646”,
“logo”: {
“@context”: “https://schema.org”,
“@type”: “ImageObject”,
“name”: “admin.gif”,
“url”: “http://sedayiran.com/client/themes/fa/main/img/admin.gif”
},
“url”: “http://sedayiran.com”
},
“datePublished”: “2019-04-19T00:58:15+04:30”,
“dateModified”: “2019-04-19T00:58:15+04:30”,
“image”: {
“@type”: “ImageObject”,
“name”: “193944_963.jpg”,
“description”: “u062fu0639u0627 u0628u0631u0627u06cc u0645u0631u06af u0648u062cu0648u062f u062fu0627u0631u062fu061f u0622u06ccu0627 u0627u0646u0633u0627u0646 u0648u0642u062au06cc u062fu0631 u062au0646u06afu0646u0627u0647u0627u06cc u0632u0646u062fu06afu06cc u0642u0631u0627u0631 u0645u06cc u06afu06ccu0631u062f u0645u06cc u062au0648u0627u0646u062f u0622u0631u0632u0648u06cc…”,
“url”: “http://sedayiran.com/files/fa/news/1398/1/30/193944_963.jpg”
},
“mainEntityOfPage”: {
“@context”: “https://schema.org”,
“@type”: “WebPage”,
“breadcrumb”: {
“@context”: “https://schema.org”,
“@type”: “BreadcrumbList”,
“itemListElement”: [
{
“@type”: “ListItem”,
“position”: 1,
“item”: {
“@id”: “http://sedayiran.com/fa/archive?service_id=1”,
“name”: “u0635u0641u062du0647 u0646u062eu0633u062a”
}
},
{
“@type”: “ListItem”,
“position”: 2,
“item”: {
“@id”: “http://sedayiran.com/fa/archive?service_id=1&cat_id=220911”,
“name”: “u0639u0644u0645u06cc u0648 u0641u0646 u0622u0648u0631u06cc”
}
}
]
},
“lastReviewed”: “2019-04-19T01:09:21+04:30”,
“comment”: [
{
“@context”: “https://schema.org”,
“@type”: “Comment”,
“text”: “u0645u0646 u06ccu0647 u062fu062eu062au0631 u062fu0647 u0633u0627u0644u0647 u0647u0633u062au0645 u0645u06cc,u062eu0648u0627u0645 u0628u0645u06ccu0631u0645 u0628u0627u06ccu062f u0686u06ccu06a9u0627u0631 u06a9u0646u0645”,
“datePublished”: “2020-07-03T19:39:39+04:30”,
“downvoteCount”: 9,
“upvoteCount”: 3,
“comment”: {
“@context”: “https://schema.org”,
“@type”: “Comment”,
“text”: “”,
“datePublished”: “”,
“downvoteCount”: 9,
“upvoteCount”: 3
}
},
{
“@context”: “https://schema.org”,
“@type”: “Comment”,
“text”: “u0632u0646u062fu06afu06cc u0632u0648u0631u06cc u06a9u0647 u06a9u0633u06cc u0646u062eu0648u0627u062fu062a u062du062au06cc u0639u0632u0632u06ccu0632u062au0631u06ccu0646u0647u0627u062a u0648u062du0627u0636u0631 u0634u0646 u0641u0642u0637 u062fu0648u0631u06ccu062au0648 u0628u0628u06ccu0646u0646 u0648 u0642u0635u062fu0634u0648u0646 u06a9u0645u06a9 u0628u0647u062a u0646u0628u0627u0634u0646u060cu0628u0647u062au0631 u0645u0632u0627u062du0645u0634u0648u0646 u062au0648 u062fu0644u0645u0645 u0646u0634u0645 u062fu0646u06ccu0627 u0631u0648 u0645u06ccu062fu0627u062fu06cc u062au0627 u0627u0632 u062fu0633u062au0634u0648u0646 u0646u062fu06ccu060cu062au0627u0632u0647 u0641u0647u0645u0648u0646u062fu0646u0645 u06a9u0647 u0628u0627 u0686u0646u062f u0645u06ccu0644u06ccu0648u0646 u0639u0648u0636u062a u0645u06ccu06a9u0646u0646.u0686u0648u0646 u062au0648u0628u0627u06ccu062f u06afu0645u0634u06ccu060cu062eu062fu0627u06ccu0627 u0628u0633u0647 u0628u0647 u062eu0627u0637u0631 u062fu0644 u0639u0632u06ccu0632u0627u0646u0645 u06a9u0647 u0631u0627u062du062a u0634u0646 u0627u0632 u0646u0628u0648u062fu0645”,
“datePublished”: “2020-09-29T22:59:21+03:30”,
“downvoteCount”: 4,
“upvoteCount”: 0,
“comment”: {
“@context”: “https://schema.org”,
“@type”: “Comment”,
“text”: “”,
“datePublished”: “”,
“downvoteCount”: 4,
“upvoteCount”: 0
}
},
{
“@context”: “https://schema.org”,
“@type”: “Comment”,
“text”: “u0622u0631u0632u0648 u0645u0631u06af u0628u0631u0627u06cc u0633u062eu062au06cc u0632u0646u062fu06afu06cc”,
“datePublished”: “2020-10-13T15:13:30+03:30”,
“downvoteCount”: 3,
“upvoteCount”: 1,
“comment”: {
“@context”: “https://schema.org”,
“@type”: “Comment”,
“text”: “”,
“datePublished”: “”,
“downvoteCount”: 3,
“upvoteCount”: 1
}
},
{
“@context”: “https://schema.org”,
“@type”: “Comment”,
“text”: “u0645u0631u06af u0628u0647u062au0631u0627u0633u062a”,
“datePublished”: “2020-10-26T10:27:16+03:30”,
“downvoteCount”: 13,
“upvoteCount”: 0,
“comment”: {
“@context”: “https://schema.org”,
“@type”: “Comment”,
“text”: “”,
“datePublished”: “”,
“downvoteCount”: 13,
“upvoteCount”: 0
}
},
{
“@context”: “https://schema.org”,
“@type”: “Comment”,
“text”: “u0645u0646 u0627u0645u06ccu062fu06cc u062au0648 u0627u06ccu0646 u062fu0646u06ccu0627 u0646u062fu0627u0631u0645. u0646u0647 u062fu0631u0622u0645u062f u062fu0627u0631u0645 u0646u0647 u0642u06ccu0627u0641u0647 u062fu0627u0631u0645 u0646u0647 u0627u0646u062fu0627u0645 u062fu0627u0631u0645. u0633u0627u0644 u0647u0627 u0627u0632 u062cu0627u0645u0639u0647 u0645u0646u0632u0648u06cc u0634u062fu0645. u0634u0645u0627 u0631u0648 u0628u0647 u062cu0642 u0647u0631 u06a9u0633u06cc u0645u06cc u067eu0631u0633u062au06ccu062f u062fu0639u0627 u06a9u0646u06ccu062f u0627u0632 u0627u06ccu0646 u062fu0646u06ccu0627 u0628u0631u0645…. u0627u0632 u0635u0645u06ccu0645 u0642u0644u0628 u0622u0631u0632u0648 u062fu0627u0631u0645 u0631u0627u062du062a u0628u0634u0645 u0627u0632 u062fu0646u06ccu0627…”,
“datePublished”: “2020-10-27T18:02:38+03:30”,
“downvoteCount”: 13,
“upvoteCount”: 0,
“comment”: {
“@context”: “https://schema.org”,
“@type”: “Comment”,
“text”: “”,
“datePublished”: “”,
“downvoteCount”: 13,
“upvoteCount”: 0
}
},
{
“@context”: “https://schema.org”,
“@type”: “Comment”,
“text”: “u0645u0646u0645 u0647u06ccu0686u06cc u0646u0645u06ccu062eu0648u0627u0645 u0628u0647 u062cu0632 u0645u0631u06af u0648u0627u0633u0645 u062fu0639u0627 u06a9u0646u06ccu062f u0628u0645u06ccu0631u0645 nnu0628u0647 u062eu062fu0627 u0646u0645u06ccu06a9u0633u0645 u062fu06ccu06afu0647 u0647u0645u0634 u06f1u06f3 u0633u0627u0644u0645u0647 u0627u0645u0627 u0646u0645u06ccu06a9u0634u0645 u062au0631u0648u062eu062fu0627 u062fu0647u0627 u06a9u0646u06ccu062f u0628u0645u06ccu0631u0645”,
“datePublished”: “2020-10-28T17:56:21+03:30”,
“downvoteCount”: 13,
“upvoteCount”: 1,
“comment”: {
“@context”: “https://schema.org”,
“@type”: “Comment”,
“text”: “”,
“datePublished”: “”,
“downvoteCount”: 13,
“upvoteCount”: 1
}
},
{
“@context”: “https://schema.org”,
“@type”: “Comment”,
“text”: “u0628u0639u0636u06ccu0627 u0628u062fu06ccu0647u0627u0634u0648u0646 u06a9u0647 u0627u062fu0627u0645u0647 u062fu0627u0631 u0628u0627 u0627u0648u0646 u0639u0648u0636u06ccu0627 u0686u0647 u0628u0627u06ccu062f u06a9u0631u062f u0628u0627 u062au0634u06a9u0631 u06ccu0647 u062fu0639u0627 u0628u0646u0648u06ccu0633u06ccu0646 u0634u0631u0634u0648u0646 u06a9u0645 u0634u0647 u06ccu0627 u0628u0627u0644u06a9u0644 u0646u0627u0628u0648u062f u0634u0646”,
“datePublished”: “2020-10-29T11:51:38+03:30”,
“downvoteCount”: 2,
“upvoteCount”: 0,
“comment”: {
“@context”: “https://schema.org”,
“@type”: “Comment”,
“text”: “”,
“datePublished”: “”,
“downvoteCount”: 2,
“upvoteCount”: 0
}
},
{
“@context”: “https://schema.org”,
“@type”: “Comment”,
“text”: “u062eu062fu0627u06ccu0627 u0645u0646u0648 u0628u06a9u0634 u062eu0633u062au0645 u062fu06ccu06afu0647 u0627u0644u062au0645u0627u0633u062a u0645u06ccu06a9u0646u0645”,
“datePublished”: “2020-11-17T17:13:01+03:30”,
“downvoteCount”: 5,
“upvoteCount”: 1,
“comment”: {
“@context”: “https://schema.org”,
“@type”: “Comment”,
“text”: “”,
“datePublished”: “”,
“downvoteCount”: 5,
“upvoteCount”: 1
}
},
{
“@context”: “https://schema.org”,
“@type”: “Comment”,
“text”: “u0633u0644u0627u0645 nu0645u0646 u0645u06ccu062eu0627u0645 u0647u0631u0686u06cc u0632u0648u062fu062au0631 u0628u0645u06ccu0631u0645 u0648 u0628u0647 u06ccu0647 u062fu0644u06ccu0644u06cc u062eu0648u062fu06a9u0634u06cc u0646u0645u06ccu06a9u0646u0645 nu0627u06afu0631 u06a9u0633u06cc u0631u0627u0647 u062fu06ccu06afu0647 u0627u06cc u0628u0644u062fu0647 u0628u06afu0647”,
“datePublished”: “2020-11-17T19:18:56+03:30”,
“downvoteCount”: 3,
“upvoteCount”: 0,
“comment”: {
“@context”: “https://schema.org”,
“@type”: “Comment”,
“text”: “”,
“datePublished”: “”,
“downvoteCount”: 3,
“upvoteCount”: 0
}
},
{
“@context”: “https://schema.org”,
“@type”: “Comment”,
“text”: “u0648u0642u062au06cc u0645u0648u0646u062b u0628u0627u0634u0632 u062eu0627u0646u0648u0627u062fu0647 u0627u0632u062a u0645u062au0646u0641u0631u0628u0627u0634u0646 u0627u0632u062fu0648u0627u062c u0627u062cu0628u0627u0631u06cc u0628u0647 u06ccu0647 u0645u0631u062fu0628u0627u062eu0627u0646u0648u0627u062fu0647 u0628u062fnu067eu062fu0631u0641u0642u06ccu0631u0628u0647 u062eu0627u0637u0631u0641u0642u0631u0628u062fu0647 u062fu062eu062au0631u0634u0648u0628u0647 u0634u0648u0647u0631nu0648u0642u062au06cc u0628u0647 u062eu0627u0637u0631u0641u0642u0631u067eu062fu0631u0645 u0641u0634u0627u0631u062eu0627u0646u0648u0627u062fu0647 u0634u0648u0647u0631 u0631u0648u0645u062au062du0645u0644 u0628u0634u06cc u0648u0642u062au06cc u06a9u0627u0631u06cc u0628u0647 u06a9u0633u06cc u0646u062fu0627u0634u062au0647 u0628u0627u0634u06cc u0648u0644u06cc u0647u0645u0647 u0686u0648u0628 u0644u0627u06cc u0686u0631u062e u0632u0646u062fu06afu06ccu062a u06a9u0646u0646 u0648u0642u062au06cc u0642u0628u0644u0627u062au0648u062fu06a9u0634u06cc u06a9u0631u062fu06cc u0648u0628u0633u06ccu0627u0631u0634u06ccu0631u06ccu0646 u0628u0648u062fu0647 u0686u0631u0627u0645u0631u06af u0628u062fu0628u0627u0634u0647 u067eu0631u0648u062fu06afu0627u0631u0627u0628u0632u0627u0631u0627u0648u0646u062cu0627u0646u0632u062fu0628u06a9 u062au0648u0628u0633u0648u0632u0645 u062au0627u0627u06ccu0646u062cu0627u062fu0648u0631u0627u0632u062au0648”,
“datePublished”: “2021-01-09T11:50:42+03:30”,
“downvoteCount”: 2,
“upvoteCount”: 0,
“comment”: {
“@context”: “https://schema.org”,
“@type”: “Comment”,
“text”: “”,
“datePublished”: “”,
“downvoteCount”: 2,
“upvoteCount”: 0
}
},
{
“@context”: “https://schema.org”,
“@type”: “Comment”,
“text”: “u062eu062fu0627u06ccu0627 u0627u0632 u062fu0631u06afu0627u0647u062a u0646u0627u0627u0645u06ccu062fu0645 u06a9u0631u062fu06cc. u0645u06ccu062fu0648u0646u0645 u0622u0631u0632u0648u06cc u0645u0631u06afu0645 u06a9u0646u0645 u0622u0631u0632u0648u0645u0648 u0628u0631u0622u0648u0631u062fu0647 u0646u0645u06ccu06a9u0646u06cc. u062eu0633u062au0647 u0634u062fu0645 u062eu0648u062fu062a u0628u06afu0648 u0686u06ccu06a9u0627u0631 u06a9u0646u0645u061f u0648u062fu062a u06a9u0627u0631u06cc u0645u06ccu06a9u0646u06cc u0627u0632 u062fu0631u06afu0627u0647u062a u0646u0627u0627u0645u06ccu062fu0627u0646u0647 u0628u06afu0631u062fu0645 u062eu0648u062fu062au0645 u0632u0646u062fu06afu06cc u06a9u0648u0641u062au06ccu0645u0648 u0627u062fu0627u0645u0647 u062fu0627u0631 u0645u06ccu06a9u0646u06ccu061f u062eu062fu0627u06ccu0627 u0628u0647 u0628u0632u0631u06afu06cc u062eu0648u062fu062a u0642u0633u0645u062a u0645u06ccu062fu0645 u062au0645u0648u0645u0634 u06a9u0646. u0628u0633u0645u0647 u0646u0645u06ccu062eu0648u0627u0645 u0632u0646u062fu0647 u0628u0627u0634u0645 u0648 u0627u0646u0642u062fu0631 u0648u0628u0627u0644 u06afu0631u062fu0646 u0627u06ccu0646 u0648 u0627u0648u0646 u0628u0627u0634u0645”,
“datePublished”: “2021-01-09T16:24:13+03:30”,
“downvoteCount”: 2,
“upvoteCount”: 0,
“comment”: {
“@context”: “https://schema.org”,
“@type”: “Comment”,
“text”: “”,
“datePublished”: “”,
“downvoteCount”: 2,
“upvoteCount”: 0
}
},
{
“@context”: “https://schema.org”,
“@type”: “Comment”,
“text”: “u062eu0648u0627u0647u0634 u0645u06ccu06a9u0646u0645 u0628u0631u0627u0645 u062fu0639u0627 u06a9u0646u06ccu0646 u0632u0648u062fu062au0631 u0628u0645u06ccu0631u0645 u062au0648 u062eu0627u0646u0648u0627u062fu0647 u0628u062fu06cc u0647u0633u062au0645 u06ccu0647 u0642u0631u0648u0646 u062fu0631u0622u0645u062f u0646u062fu0627u0631u0645 u062cu0632 u0645u0631u06af u0686u06ccu0632u06cc u0646u0645u06ccu062au0648u0646u0647 u0645u0634u06a9u0644u0645 u0631u0648 u062du0644 u06a9u0646u0647 u0639u0627u062cu0632u0627u0646u0647 u0627u0632u062au0648u0646 u062fu0631u062eu0648u0627u0633u062a u0645u06ccu06a9u0646u0645 u062fu0639u0627u0645 u06a9u0646u06ccu0646”,
“datePublished”: “2021-01-27T12:20:23+03:30”,
“downvoteCount”: 0,
“upvoteCount”: 0,
“comment”: {
“@context”: “https://schema.org”,
“@type”: “Comment”,
“text”: “”,
“datePublished”: “”,
“downvoteCount”: 0,
“upvoteCount”: 0
}
}
],
“commentCount”: “17”,
“keywords”: “u062fu0639u0627 u0628u0631u0627u06cc u0645u0631u06af,u0645u0631u06af,u0622u0631u0632u0648u06cc u0645u0631u06af”,
“url”: “http://sedayiran.com/fa/news/220911”
}
}

{
“@context”: “https://schema.org”,
“@type”: “ImageObject”,
“name”: “193944_963.jpg”,
“description”: “u062fu0639u0627 u0628u0631u0627u06cc u0645u0631u06af u0648u062cu0648u062f u062fu0627u0631u062fu061f u0622u06ccu0627 u0627u0646u0633u0627u0646 u0648u0642u062au06cc u062fu0631 u062au0646u06afu0646u0627u0647u0627u06cc u0632u0646u062fu06afu06cc u0642u0631u0627u0631 u0645u06cc u06afu06ccu0631u062f u0645u06cc u062au0648u0627u0646u062f u0622u0631u0632u0648u06cc…”,
“url”: “http://sedayiran.com/files/fa/news/1398/1/30/193944_963.jpg”
}

با سلام و خسته نباشید.
دعا برای رسیدن مرگ خود (خود دعا کننده) از نظر اسلام چه حکمی دارد؟
مثلا شخصی در اثر فشار زندگی دعا کند که : “خدایا مرگ من را برسان”.
موفق باشید.

چگونه دعا مرگ کنیم

کارشناس بحث: استاد اویس

[=Georgia]با عرض سلام و ادب خدمت شما دوست گرامی و با تشکر از سوالتان
آنچه از روایات استفاده می شود این است که نباید هيچ‏گاه از خداوند طلب مرگ نمود بلكه آنچه ممدوح و مطلوب است طلب عمر طولاني در صراط طاعت و بندگي خداوند است.
البته اگر طلب مرگ نمودن از خداوند ناشی از عشق و محبت وصف ناشدني برای وصول به خداوند و رهایی از تعلقات باشد، اين طلب مرگ ممدوح است. چنانچه خداوند در قرآن کریم می فرماید: «قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُکمُ‏ْ یُوحَی إِلیَ‏َّ أَنَّمَا إِلَاهُکُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ فَمَن کاَنَ یَرْجُواْ لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَ لَا یُشْرِکْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدَا»
یعنی بگو: «من فقط بشری هستم مثل شما امتیازم این است که به من وحی می‏شود که تنها معبودتان معبود یگانه است پس هر که به لقای پروردگارش امید دارد، باید کاری شایسته انجام دهد، و هیچ کس را در عبادت پروردگارش شریک نکند!»
اما اگر طلب مرگ به دليل برخورد با مشكلات زندگي و ضعف نفس باشد كاري قبيح و ناپسند است زیرا فلسفه همه مشکلات و سختیها در زندگی انسان پرورش روحیه مقاومت و مبارزه در برابر ناکامیها و شکوفایی استعدادهای انسانی و تقویت بنیه ایمان و و اعتقاد الهی انسان است و این مهم با آرزوی خلاصی یافتن زود هنگام از دنیایی که رَحِمی برای رشد و تکامل صورت انسانی است سازگاری ندارد. آنان که چشم باز کرده و از این دار به ظاهر بلا، مفارقت کرده اند و به دیار باقی شتافته اند، به تصریح آیه شریفه قرآن آرزوی بازگشت دوباره دارند تا جبران مافات نمایند.
مگر نخوانده ای این آیه کریمه قرآن را که خداوند فرمود: حَتَّى إِذا جاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قالَ رَبِّ ارْجِعُونِ لَعَلِّي أَعْمَلُ صالِحاً فيما تَرَكْتُ كَلاَّ إِنَّها كَلِمَةٌ هُوَ قائِلُها وَ مِنْ وَرائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلى‏ يَوْمِ يُبْعَثُونَ (مومنون/99-100)
یعنی زمانی كه مرگ يكی از آنان فرارسد، می‏گويد: «پروردگار من! مرا بازگردانيد! شايد در آنچه ترك كردم و كوتاهى نمودم عمل صالحى انجام دهم!» (ولى به او مى‏گويند:) چنين نيست! اين سخنی است كه او به زبان مى‏گويد(و اگر بازگردد، كارش همچون گذشته است)! و پشت سر آنان برزخی است تا روزى كه برانگيخته شوند
آری آنان در آن دیار به عیان می یابند که دنیا با تمامی مشکلات و سختیهایش بهترین عوالم برای خودسازی و خودشناسی است و تمامی رنجها و ابتلائاتش جز برای ایجاد قوام در ایمان و استحکام در عمل صالح نیست.

پس چرا حضرت مریم هنگام تولد حضرت عیسی از خدا طلب مرگ کرد؟ خب ماهم بعضی اوقات در همون شرایط هستیم.

یا مثلا حضرت صدیقة الشهیده که در منابع آمده که ایشان دعا می فرمودند “اللهم عجل وفاتی سریعا” … ؟

اللهم العن قاتلیک یا فاطمة الزهرا ….

[=”Georgia”][=”Blue”] هست هستی;367775 نوشت: پس چرا حضرت مریم هنگام تولد حضرت عیسی از خدا طلب مرگ کرد؟ خب ماهم بعضی اوقات در همون شرایط هستیم.
در قرآن کریم پیرامون حضرت مریم آمده است: «فَأَجاءَهَا الْمَخاضُ إِلى‏ جِذْعِ النَّخْلَةِ قالَتْ يا لَيْتَني‏ مِتُّ قَبْلَ هذا وَ كُنْتُ نَسْياً مَنْسِيًّا» (مریم/23) یعنی هنگامي که درد وضع حمل مريم را به كنار تنه درخت خرمايى كشاند، (آن قدر ناراحت شد كه) گفت اى كاش پيش از اين مرده بودم و به كلى فراموش مى‏شدم!
در رابطه با این فرمایش حضرت مريم لازم است نکاتي را متذکر شويم:حضرت مريم علی رغم همه کراماتشان، پيامبر يا امام نبودند تا تمام رفتارهايشان براي ديگران حجت باشد. خداوند متعال هم کلام او را نقل نمود و نفرمود که او آرزوی خوبی کرد یا آرزوی بدی کرد.
اين آرزوي مرگ ناشي از حيا و عفت فراوان حضرت مريم بود؛ نه به خاطر مسائل مادي ودنيوي. یعنی فرمود ای کاش می مردم و این گونه با بی آبرویی مربوط به دین و ایمان مواجه نمی شدم. لذا توجّه شود که او به فکر آبروی دنیایی نبود، او سخن از آبروی دینی به میان آورده است. (ر.ک: تفسير آسان، ج‏11، ص: 104 ، تبيين القرآن، ص: 318، تفسير شريف لاهيجي، ج‏3، ص 13)
در تفسير نمونه آمده است:
بديهى است تنها ترس تهمت هاى آينده نبود كه قلب مريم را مى‏فشرد، هر چند مشغله فكرى مريم بيش از همه همين موضوع بود، ولى مشكلات و مصائب ديگر مانند وضع حمل بدون قابله و دوست و ياور، در بيابانى تنهاى تنها، نبودن محلى براى استراحت، آبى براى نوشيدن و غذا براى خوردن، وسيله براى نگاهدارى مولود جديد، اينها امورى بود كه سخت او را تكان مى‏داد.
و آنها كه مى‏گويند چگونه مريم با ايمان و داراى شناخت توحيدى كه‏آن همه لطف و احسان الهى را ديده بود چنين جمله‏اى را بر زبان راند كه اى كاش مرده بودم و فراموش شده بودم هرگز ترسيمى از حال مريم در آن ساعت درذهن خود نكرده‏اند، و اگر خود به جزء كوچكى از اين مشكلات گرفتار شوند چنان دست‏پاچه مى‏شوند كه خود را نيز فراموش خواهند كرد.(تفسير نمونه، ج‏13، ص 42)
توجه به این نکته نیز ضروری است که حضرت مريم از خداوند درخواست مرگ فعلي را نمي کند؛ يعني نمي‌فرمايند که خدايا هر چه زودتر مرگ مرا برسان. بلکه ميگويند که اي کاش قبلا مرده بودم و فراموش مي‌شدم. بين درخواست کردن مرگ در آيندة نزديک و آرزوي مرگ در گذشته فرق است. پس اين کلام نمي‌تواند دلالتي بر جواز يا عدم جوازدرخواست مرگ از خدا بکند. زيرا ايشان از خدا نخواسته است که مرگ او را برساند. بلکه آرزوي او مربوط به گذشته است. لذا جایز است که ما مثلاً در هنگام گناه بگوییم: ای کاش می مردم و این گناه را نمی کردم.[/]

[=”Georgia”][=”Blue”] خادمُ الشّهدا;367779 نوشت: یا مثلا حضرت صدیقة الشهیده که در منابع آمده که ایشان دعا می فرمودند “اللهم عجل وفاتی سریعا” … ؟
اللهم العن قاتلیک یا فاطمة الزهرا ….اما در مورد این دعای حضرت زهرا سلام الله علیها روایت است که پيامبر گرامي اسلام به اصحاب خويش خبر داده و فرمود: دخترم آنچنان در امواج بلاها و مصيبتها، غمناک و نگران مي‏شود که دست به دعا برداشته، از خدا آرزوي مرگ و شهادت کند، مي‏گويد: «يا رب اني قد سئمت الحياة و تبرمت باهل الدنيا فالحقني بأبي الهي عجل وفاتي سريعا یعنی پروردگارا! از زندگي خسته و روي گردان شده‏ام و از دنيازدگان، بلاها و مصيبتهاي ناگوار ديده‏ام، خدايا مرا به پدرم، رسول خدا متصل گردان و مرگ مرا زود برسان.از این روایت نکته مهمی استفاده می شود و آن اینکه این دعای حضرت زهرا سلام الله علیها ناشی از همان دلتنگی و آرزوی وصال به منشا خیرات و برکات همه عوالم امکانی یعنی حضرت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم است. که امام اميرالمؤمنين(ع) مى‏فرمايد:«افضل تحفة المؤمن الموت»‏؛ یعنی برترين تحفه مؤمن مرگ است‏.»( تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص 165)و همانطور که در پست اولم به عرض محضرتان رسید اگر طلب مرگ نمودن از خداوند ناشی از عشق و محبت وصف ناشدني برای رهایی از تعلقات و وصول به خداوند متعال و پیامبران الهی و ائمه اطهار که منشا خیر و کمالند بوده باشد نه تنها مذموم نیست که ممدوح است. لذا حضرت علی (ع) در کلام دیگری می فرماید: بسیار به یاد مرگ و منزل های پس از آن باش، اماّ هرگز آرزوی مرگ مکن، مگر آن گاه که صد درصد به رضایت الهی مطمئن باشی(نهج البلاغه، نامه 69)در حقیقت این طلب مرگ نه از باب فرار از سختیهای دنیوی بلکه از باب شدت اشتیاق ملاقات با حق است اولیای الهی همچون حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در همان مدت کم زندگی خود آنچنان مستجمع کمالات الهی گردیده و حقایق قرآن کریم را در خود پیاده کرده اند که کمالی در دنیا باقی نمانده است که انتظار نیل بدان را داشته باشند. در اینجا نیکو است که توجه شما حضرات را به این فرمایش قدسی بی بی دو عالم حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها جلب کنم که سيد بن طاوس در فلاح السائل در تعقيب نماز ظهر از آنجناب نقل كرده است که فرمود: الحمد لله الذى بنعمته‏ بلغت‏ ما بلغت‏ من العلم و العمل له و الرغبة اليه و الطاعة لامره. و الحمد لله الذى لم يجعلنى جاحدا لشى‏ء من كتابه و لا متحيرا فى شى‏ء من أمره الخ.یعنی حمد خدای را که به نعمت او بدین مرتبه علم وعمل و رغبت به او و طاعت امر او رسیده ام. سپاس خدای را كه مرا بدين درجه دانش رسانده است كه در هيچ چيز از قرآن کریم و امر او انكار و سرگردانى ندارم‏.در حقیقت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در این عبارت می فرمایند من در فهم هیچ مرتبه ای از حقایق بیکران قرآن کریم معطلی نداشته و همه حقایق قرآن را دریافته ام. لذا عالم بزرگواری چون علامه حسن زاده آملی تعبیر شریفشان این است که با این جمله حضرت زهرا نباید گفت که حضرت فاطمه عمر کمی داشته اند بلکه رسیدن به همه حقایق قرآن کریم بنیه غیر قابل وصفی می طلبد که حمل آن حقایقی تا سن 18 یا 23 سالگی برای یک زن نیز خود بسیار است. حقایقی که خود خداوند در قرآن کریم فرموده اگر ذره ای از آن به کوه می تابید کوه را منهدم می ساخت لَوْ أَنْزَلْنا هذَا الْقُرْآنَ عَلى‏ جَبَلٍ لَرَأَيْتَهُ خاشِعاً مُتَصَدِّعاً مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ(حشر/21)لذا سزوار نیست که ما مشکلات ناچیز و دشواریهای وهمی و خیالی زندگی خود را با عصمت کبرا و حجت اعظم الهی، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها مقایسه نماییم که اگر از آن حمل بار ثقیل حقایق قرآن کریم نیز صرف نظر کنیم و دلیل این طلب وفات حضرت را ناگواریهای دنیایی بدانیم همه مشکلات و ناگوارهای زندگی عادی دنیوی ما به قدر قطره ای در برابر دریای بی نهایت غمهای فاطمه زهرا سلام الله علیها نخواهد بود…[/]

اللهم العن قاتلیک یا فاطمة الزهرا ….

با عرض سلام خدمت کارشناس و دوستان

یه سوالی برام پیش اومد. اگر کسی آرزوی شهادت هم بکنه اشتباهه. فقط به خاطر وعده هایی مثل آمرزش و رحمت که خدا داده یا مثلا عدم جذابیت دنیا براش. مثلا

وَلَئِنْ قُتِلْتُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَوْ مُتُّمْ لَمَغْفِرَةٌ مِنَ اللَّهِ وَرَحْمَةٌ خَیرٌ مِمَّا یجْمَعُونَ«157 آل عمران» اگر هم در راه خدا کشته شوید یا بمیرید، (زیان نکرده‌اید؛ زیرا) آمرزش و رحمت خدا، از تمام آنچه آنها (در طول عمر خود،) جمع آوری میکنند، بهتر است!

سلام جناب اویس …
امکانش هست بفرمایید دعای مرگ برای کسی که شرایط زیر رو داشته باشه گناه محسوب میشه یا نه ؟؟؟

1- شرایط سخت اقتصادی .اجتماعی …. و ترس از انجام گناه .
2- شرایط سخت ازدواج و ترس از انجام گناه …
3- علاقه به داشتن عشق در زندگی … و خوشحال نمودن محبوب … و چون اطمینان داری این امر محقق نمیشود … و مطمین هستی باید تا آخر عمرت بدون عشق زندگی کنی … نتونی این نوع زندگی رو تحمل کنی … و از خدا طلب مرگ کنی …
4- مایوس بودن از خدا و اینکه هر کاری کنی جوابه معکوس بگیری … و هیچ راهی جهت بهبود شرایطت پیدا نکنی …
5- من نمیخوام بمیرم و برم اون دنیا … میخوام بمیرم و اصلا نباشم …. تو رو خدا اگر راهی به ذهنتون میرسه بگین …

ممنون …

یه سوالی برام پیش اومد. اگر کسی آرزوی شهادت هم بکنه اشتباهه. فقط به خاطر وعده هایی مثل آمرزش و رحمت که خدا داده یا مثلا عدم جذابیت دنیا براش. مثلا

یا رب

یه سوالی از کارشناس محترم داشتم در مورد کسی:

چگونه دعا مرگ کنیم

اگر کسی از این دنیا سیراب شده باشد و هیچ آرزویی دیگر نداشته باشد و همچنین بگوید دیگر در این دنیا کاری ندارم (نه به خاطر به قول یکی از دوستان آزاد شدن از جهنم دنیایی)و بگوید از خدا در جوانی طلب مرگ میخواهم آیا این نوع آرزوی مرگ در جوانی کردن مذموم است یا ممدوح است؟

[=Georgia] مشتی خاک;406671 نوشت: اگر کسی از این دنیا سیراب شده باشد و هیچ آرزویی دیگر نداشته باشد و همچنین بگوید دیگر در این دنیا کاری ندارم (نه به خاطر به قول یکی از دوستان آزاد شدن از جهنم دنیایی)و بگوید از خدا در جوانی طلب مرگ میخواهم آیا این نوع آرزوی مرگ در جوانی کردن مذموم است یا ممدوح است؟
مسلما مذموم است چون خداوند بر اساس حکمت کامل خود این دنیا را وسیله ای برای به فعلیت رساندن استعدادهای انسان قرار داده است و این دنیا بی هدف برای انسان خلق نشده که هر کسی در هر موضعی بخواد آرزوی سیرابی و بیکاری در این دنیا داشته باشد. مهمترین غایت خلق انسان شناخت خدا و سعی در اتصاف به کمالات الهی است تا آنجا که انسان خلیفه الله باشد یعنی در زمین جانشین خدا شده و کار خدایی کند. اگر چنین است پس اگر عمر دنیایی ما 1000 سال هم شود باز هم روا است که از خداوند طلب عمر بیشتر داشته باشیم ولو اینکه دنیایمان سراسر رنج و عذاب و مملو از مشکلات و سختیها باشد. آنها که زود به اندک رنجشی طلب مرگ می کنند غافلند از این که در پس این سفره اعمال دنیوی زودگذر انسان چه ابد و بی پایانی در انتظار انسان است.

[=Georgia]البته اگر طلب مرگ نمودن از خداوند ناشی از عشق و محبت وصف ناشدني برای وصول به خداوند و رهایی از تعلقات باشد، اين طلب مرگ ممدوح است.

آیا حدیثی موید این فرمایش شما داریم؟ مرگ ممدوح[=Georgia]؟

[=Georgia] me+;406788 نوشت: البته اگر طلب مرگ نمودن از خداوند ناشی از عشق و محبت وصف ناشدني برای وصول به خداوند و رهایی از تعلقات باشد، اين طلب مرگ ممدوح است.
آیا حدیثی موید این فرمایش شما داریم؟ مرگ ممدوح؟
بله در مورد این چنین طلب موتی روایات زیادی داریم. ضمن این که تمامی دعاهایی که در انها ائمه معصومین علیهم السلام طلب لقا الله و وصال حق میکنند به نحوی اشاره به همین وفات ممدوح دارد.
اما برای ذکر نمونه به این حدیت پیامبر اکرم صلی االه علیه و اله و سلم اشاره می شود که حضرت فرمود: شَيْئَانِ يَكْرَهُهُمَا ابْنُ آدَمَ الْمَوْتُ وَ الْمَوْتُ رَاحَةُ الْمُؤْمِنِ مِنَ الْفِتْنَةِ وَ يَكْرَهُ قِلَّةَ الْمَالِ وَ قِلَّةُ الْمَالِ أَقَلُّ لِلْحِسَابِ[=Georgia](الخصال/ج1/ص74)
یعنی دوچیز هست که فرزند ادم آنها را دوست ندارند که انها مرگ است درحالی که مرگ راحتی مومن است از فتنه و اکراه داره کمی مال را درحالی که کمی مال باعث کمتر شدن حساب است
تامل در این آیه شریفه نیز می تواندی اشاره به همین نوع طلب وفات ممدوح داشته باشد که در قرآن می خوانیم «قلْ يا أَيهَا الَّذِينَ هَادُوا إِنْ زَعَمْتُمْ أَنَّكُمْ أَوْلِياءُ لِلَّهِ مِنْ دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ»(الجمعة/6)
بگو: «اي يهوديان! اگر گمان مي‌کنيد که (فقط) شما دوستان خدائيد نه ساير مردم، پس آرزوي مرگ کنيد اگر راست مي‌گوييد (تا به لقاي محبوبتان برسيد)!»
زیرا در این آیه یکی از نشانه های اولیاء الهی آرزوی وفات معرفی شده است.

آیا حدیثی موید این فرمایش شما داریم؟ مرگ ممدوح؟

آیاائمه علیهم السلام طلب مرگ میکردند؟

با سلام

از معصومین علیهم السلام اخباری داریم در طلب مرگ ، اما امیرالمومنین (ع) فرمودند که قبل از آمادگی طلب مرگ مکنید ……

تشکر.بعدازآمادگی چه؟

[=”Georgia”][=”Blue”]جمع بندی
سوال
دعا برای تسریع رسیدن مرگ خود از نظر اسلام چه حکمی دارد؟

پاسخ
[=Georgia]آنچه از روایات استفاده می شود این است که نباید هيچ‏گاه از خداوند طلب مرگ نمود بلكه آنچه ممدوح و مطلوب است طلب عمر طولاني در صراط طاعت و بندگي خداوند است.
البته اگر طلب مرگ نمودن از خداوند ناشی از عشق و محبت وصف ناشدني برای وصول به خداوند و رهایی از تعلقات باشد، اين طلب مرگ ممدوح است. چنانچه خداوند در قرآن کریم می فرماید: «قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُکمُ‏ْ یُوحَی إِلیَ‏َّ أَنَّمَا إِلَاهُکُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ فَمَن کاَنَ یَرْجُواْ لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَ لَا یُشْرِکْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدَا»(1)
یعنی بگو: «من فقط بشری هستم مثل شما امتیازم این است که به من وحی می‏شود که تنها معبودتان معبود یگانه است پس هر که به لقای پروردگارش امید دارد، باید کاری شایسته انجام دهد، و هیچ کس را در عبادت پروردگارش شریک نکند!»
اما اگر طلب مرگ به دليل برخورد با مشكلات زندگي و ضعف نفس باشد كاري قبيح و ناپسند است زیرا فلسفه همه مشکلات و سختیها در زندگی انسان پرورش روحیه مقاومت و مبارزه در برابر ناکامیها و شکوفایی استعدادهای انسانی و تقویت بنیه ایمان و و اعتقاد الهی انسان است و این مهم با آرزوی خلاصی یافتن زود هنگام از دنیایی که رَحِمی برای رشد و تکامل صورت انسانی است سازگاری ندارد. آنان که چشم باز کرده و از این دار به ظاهر بلا، مفارقت کرده اند و به دیار باقی شتافته اند، به تصریح آیه شریفه قرآن آرزوی بازگشت دوباره دارند تا جبران مافات نمایند.
مگر نخوانده ای این آیه کریمه قرآن را که خداوند فرمود: حَتَّى إِذا جاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قالَ رَبِّ ارْجِعُونِ لَعَلِّي أَعْمَلُ صالِحاً فيما تَرَكْتُ كَلاَّ إِنَّها كَلِمَةٌ هُوَ قائِلُها وَ مِنْ وَرائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلى‏ يَوْمِ يُبْعَثُونَ (2)
یعنی زمانی كه مرگ يكی از آنان فرارسد، می‏گويد: «پروردگار من! مرا بازگردانيد! شايد در آنچه ترك كردم و كوتاهى نمودم عمل صالحى انجام دهم!» (ولى به او مى‏گويند:) چنين نيست! اين سخنی است كه او به زبان مى‏گويد(و اگر بازگردد، كارش همچون گذشته است)! و پشت سر آنان برزخی است تا روزى كه برانگيخته شوند
آری آنان در آن دیار به عیان می یابند که دنیا با تمامی مشکلات و سختیهایش بهترین عوالم برای خودسازی و خودشناسی است و تمامی رنجها و ابتلائاتش جز برای ایجاد قوام در ایمان و استحکام در عمل صالح نیست.

سوال
[=Georgia]پس چرا حضرت مریم هنگام تولد حضرت عیسی از خدا طلب مرگ کرد؟

پاسخ
در قرآن کریم پیرامون حضرت مریم آمده است: «فَأَجاءَهَا الْمَخاضُ إِلى‏ جِذْعِ النَّخْلَةِ قالَتْ يا لَيْتَني‏ مِتُّ قَبْلَ هذا وَ كُنْتُ نَسْياً مَنْسِيًّا» (3) یعنی هنگامي که درد وضع حمل مريم را به كنار تنه درخت خرمايى كشاند، (آن قدر ناراحت شد كه) گفت اى كاش پيش از اين مرده بودم و به كلى فراموش مى‏شدم!
در رابطه با این فرمایش حضرت مريم لازم است نکاتي را متذکر شويم:

[=Georgia]حضرت مريم علی رغم همه کراماتشان، پيامبر يا امام نبودند تا تمام رفتارهايشان براي ديگران حجت باشد. خداوند متعال هم کلام او را نقل نمود و نفرمود که او آرزوی خوبی کرد یا آرزوی بدی کرد.
اين آرزوي مرگ ناشي از حيا و عفت فراوان حضرت مريم بود؛ نه به خاطر مسائل مادي ودنيوي. یعنی فرمود ای کاش می مردم و این گونه با بی آبرویی مربوط به دین و ایمان مواجه نمی شدم. لذا توجّه شود که او به فکر آبروی دنیایی نبود، او سخن از آبروی دینی به میان آورده است. (4)

[=Georgia]
در تفسير نمونه آمده است:
بديهى است تنها ترس تهمت هاى آينده نبود كه قلب مريم را مى ‏فشرد، هر چند مشغله فكرى مريم بيش از همه همين موضوع بود، ولى مشكلات و مصائب ديگر مانند وضع حمل بدون قابله و دوست و ياور، در بيابانى تنهاى تنها، نبودن محلى براى استراحت، آبى براى نوشيدن و غذا براى خوردن، وسيله براى نگاهدارى مولود جديد، اينها امورى بود كه سخت او را تكان مى‏داد.
و آنها كه مى ‏گويند چگونه مريم با ايمان و داراى شناخت توحيدى كه ‏آن همه لطف و احسان الهى را ديده بود چنين جمله‏اى را بر زبان راند كه اى كاش مرده بودم و فراموش شده بودم هرگز ترسيمى از حال مريم در آن ساعت درذهن خود نكرده ‏اند، و اگر خود به جزء كوچكى از اين مشكلات گرفتار شوند چنان دست‏پاچه مى ‏شوند كه خود را نيز فراموش خواهند كرد.(5)
توجه به این نکته نیز ضروری است که حضرت مريم از خداوند درخواست مرگ فعلي را نمي کند؛ يعني نمي‌فرمايند که خدايا هر چه زودتر مرگ مرا برسان. بلکه ميگويند که اي کاش قبلا مرده بودم و فراموش مي‌شدم. بين درخواست کردن مرگ در آيندة نزديک و آرزوي مرگ در گذشته فرق است. پس اين کلام نمي‌تواند دلالتي بر جواز يا عدم جوازدرخواست مرگ از خدا بکند. زيرا ايشان از خدا نخواسته است که مرگ او را برساند. بلکه آرزوي او مربوط به گذشته است. لذا جایز است که ما مثلاً در هنگام گناه بگوییم: ای کاش می مردم و این گناه را نمی کردم.
سوال
[=georgia]در مورد [=Georgia][=georgia] حضرت صدیقة الشهیده که در منابع آمده که ایشان دعا می فرمودند “اللهم عجل وفاتی سریعا” نظرتان چیست؟

پاسخ:
[=Georgia]اما در مورد این دعای حضرت زهرا سلام الله علیها روایت است که پيامبر گرامي اسلام به اصحاب خويش خبر داده و فرمود: دخترم آنچنان در امواج بلاها و مصيبتها، غمناک و نگران مي‏شود که دست به دعا برداشته، از خدا آرزوي مرگ و شهادت کند، مي‏گويد: «يا رب اني قد سئمت الحياة و تبرمت باهل الدنيا فالحقني بأبي الهي عجل وفاتي سريعا یعنی پروردگارا! از زندگي خسته و روي گردان شده‏ام و از دنيازدگان، بلاها و مصيبتهاي ناگوار ديده‏ام، خدايا مرا به پدرم، رسول خدا متصل گردان و مرگ مرا زود برسان.
از این روایت نکته مهمی استفاده می شود و آن اینکه این دعای حضرت زهرا سلام الله علیها ناشی از همان دلتنگی و آرزوی وصال به منشا خیرات و برکات همه عوالم امکانی یعنی حضرت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم است. که امام اميرالمؤمنين(ع) مى‏فرمايد:«افضل تحفة المؤمن الموت»‏؛ یعنی برترين تحفه مؤمن مرگ است‏.»(6)
و همانطور که در پست اولم به عرض محضرتان رسید اگر طلب مرگ نمودن از خداوند ناشی از عشق و محبت وصف ناشدني برای رهایی از تعلقات و وصول به خداوند متعال و پیامبران الهی و ائمه اطهار که منشا خیر و کمالند بوده باشد نه تنها مذموم نیست که ممدوح است. لذا حضرت علی (ع) در کلام دیگری می فرماید: بسیار به یاد مرگ و منزل های پس از آن باش، اماّ هرگز آرزوی مرگ مکن، مگر آن گاه که صد درصد به رضایت الهی مطمئن باشی(7)
در حقیقت این طلب مرگ نه از باب فرار از سختیهای دنیوی بلکه از باب شدت اشتیاق ملاقات با حق است اولیای الهی همچون حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در همان مدت کم زندگی خود آنچنان مستجمع کمالات الهی گردیده و حقایق قرآن کریم را در خود پیاده کرده اند که کمالی در دنیا باقی نمانده است که انتظار نیل بدان را داشته باشند.
در اینجا نیکو است که توجه شما حضرات را به این فرمایش قدسی بی بی دو عالم حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها جلب کنم که سيد بن طاوس در فلاح السائل در تعقيب نماز ظهر از آنجناب نقل كرده است که فرمود: الحمد لله الذى بنعمته‏ بلغت‏ ما بلغت‏ من العلم و العمل له و الرغبة اليه و الطاعة لامره. و الحمد لله الذى لم يجعلنى جاحدا لشى‏ء من كتابه و لا متحيرا فى شى‏ء من أمره الخ.
یعنی حمد خدای را که به نعمت او بدین مرتبه علم وعمل و رغبت به او و طاعت امر او رسیده ام. سپاس خدای را كه مرا بدين درجه دانش رسانده است كه در هيچ چيز از قرآن کریم و امر او انكار و سرگردانى ندارم‏.
در حقیقت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در این عبارت می فرمایند من در فهم هیچ مرتبه ای از حقایق بیکران قرآن کریم معطلی نداشته و همه حقایق قرآن را دریافته ام. لذا عالم بزرگواری چون علامه حسن زاده آملی تعبیر شریفشان این است که با این جمله حضرت زهرا نباید گفت که حضرت فاطمه عمر کمی داشته اند بلکه رسیدن به همه حقایق قرآن کریم بنیه غیر قابل وصفی می طلبد که حمل آن حقایقی تا سن 18 یا 23 سالگی برای یک زن نیز خود بسیار است. حقایقی که خود خداوند در قرآن کریم فرموده اگر ذره ای از آن به کوه می تابید کوه را منهدم می ساخت لَوْ أَنْزَلْنا هذَا الْقُرْآنَ عَلى‏ جَبَلٍ لَرَأَيْتَهُ خاشِعاً مُتَصَدِّعاً مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ(8)
لذا سزوار نیست که ما مشکلات ناچیز و دشواریهای وهمی و خیالی زندگی خود را با عصمت کبرا و حجت اعظم الهی، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها مقایسه نماییم که اگر از آن حمل بار ثقیل حقایق قرآن کریم نیز صرف نظر کنیم و دلیل این طلب وفات حضرت را ناگواریهای دنیایی بدانیم همه مشکلات و ناگوارهای زندگی عادی دنیوی ما به قدر قطره ای در برابر دریای بی نهایت غمهای فاطمه زهرا سلام الله علیها نخواهد بود…

پینوشتها:
1- کهف/110
2-[=Georgia]مومنون/99-100
3-[=Georgia]مریم/23
4-[=Georgia]تفسير آسان، ج‏11، ص: 104 ، تبيين القرآن، ص: 318، تفسير شريف لاهيجي، ج‏3، ص 13
5-[=Georgia]تفسير نمونه، ج‏13، ص 42
6-[=Georgia] تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص 165
7-[=Georgia]نهج البلاغه، نامه 69
8-حشر/21

سلام

ببخشید من تو زندگیم به کلی مشکل برخوردم

19 سال بیشتر ندارم

تحت فشار غریزه جنسی هستم و هیچ کس هم کمکم نمیکنه

از زندگی هم ناامید هستم و هیچ لذتی برای زندگی کردن ندارمچگونه دعا مرگ کنیم

دعایی برای مرگ  زودرس هست؟

ممنون میشم راهنماییم کنید

————————————-

کاربران محترم توجه داشته باشند که ادامه‌ی ارتباط با کارشناسان سایت و درج نظرات جدید برای رسیدن به پاسخ نهایی و جامع، تنها با عـضویـت در سایت ممکن خواهد بود؛ برای عضویت در سایت به آدرس مقابل مراجعه فرمائید: www.welayatnet.com/fa/user/register
بعد از عضویت می‌توانید در همین بحث و یا مباحث دیگر انجمن نیز شرکت داشته باشید: http://www.welayatnet.com/fa/forums

اطلاعات بیشتر در مورد فرمت‌های متنی

من خستم ☹️

من خسته ام ،از همه چیز اول از همه از خودم، از دنیا ،از ادما ،از سرنوشت،نمیخام زندگی کنم،میخام برم جهنم ،جهنم و به زندگی کردن ترجیح میدم ،خدایا من نخام زندگی کنم باید کی و ببینم ،یه بار خودکشی کردم ولی متاسفانه نمردم ،از یه طرف دلم به حال خانوادم میسوزه از یه طرفم حالم از زندگی بهم میخوره ،موندم چه غلطی کنم .کاشکی یکی بود پول میگرفت منو می کشت 

سلام داداش

درخدمتم

5 میلیون برام واریز کن و آدرس بده

ترتیبت رو سریع میدم

خاطرت جمع

مرگ میخوام

دعایی برای مرگ نیست؟ من خودم ی ذکری رو ساختم، چند باری گفتم ولی جواب نداده. کسی دعایی نیست بگه که تضمینی  بمیرم؟ ۲۷ سالمه و بنظرم زنده بودن دیکه فایده ای نداره، لطفاً فقط اگر دعا رو میدونید بگید. کوچیک همه شمام ولی ضریب هوشیم ۱۴۵ به بالاس. اگر دلیلی بود که میتونست برای ادامه دادن منو قانع کنه حتما بهش میرسیدم.

معجزه بشه الهی برات

سلام فقط یه چیز میگم برام دعا کنید نباشم نامه تمام قصه ما هم تموم شد 

من خودمو میکشم، برام مهم نیست بعد از من میخوان چیکار کنن، توی این روزا فقط باید مرد

سیزده سالمه دو بار دست به خود کشی زدم دیگه نه ارزوی مرگ دارم نه ارزو زندگی  … هیچ حسی ندارم خنثی خنثی…. چقدر خواستم زندگی کنم ، نشد  

عزیزم چرا؟ سنی نداری اخه

خیلی سخته ک خونوادت پشتتو نگیرن و همیشه به یاد گذشتت ک کوچیک بودی هستن سخت ترش چند بار خودکشی کنی ولی خدا امر میکنه ک نه تو باید بیشتر زجر بکشی ….

برام دعا کنید نباشم نامه تمام

خیلی ساله آرزوی مرگ دارم ولی خدا منو فراموش کرده خسته شدم از این دنیا و آدماش

سلام ببخشید همش مامان و بابایم به من میگن خنگ و همه از من راضی اند دیگه از زندگی سیر شدم و همش آرزوی مرگ می‌کنم 

زمانی که پیش دانشگاهی بودم توی کتاب فارسی یه درسی بود گفته بود کسی که املای صحیح کلمه ای رو بلد باشه اونو اشتباه نمی نویسه. دلم میخواد پیدا کنم نویسنده اش کی بود که الان تو فضای مجازی افرادی پیدا شدند که تمام تئوری اون بنده خدا رو بهم ریختند. خخخخخخ

کلا 14 سالمه ی بار دص ب خودکشی زدم فایدع نداش

حق ندارم با دوصتام برم بیرون حق ندارم دردودل کنم با کصی

خصتم

بریدم از زندگی

ی راه بگید ک راحت شم

 

بهترین کار برای  تو این هست که بری کتاب فارسی دوم و سوم دبستان را بخوانی یاد بگیری تا اینقدر اشتباه املایی نداشته باشی

اگه نمیتونی بهش کمک کنی لطفا نمک رو زخمش نپاش! 

سسلام خیلی خستمه کلی مشکل دارم هیچکی درکم نمیکنه دوس دارم باخودا درددودل کنم فقه خودا درکم میکنه شنیدم تو اون دونیا اعضای بدن حرف میزنن خداکنه دلم لال بمونه چون اکه حرف بزنه میترسم خدا گریش بگیره

با سلام و عرض تشکر از مطلبی که ارسال نموده‌اید.
از نوع بیانتان معلوم است که شرایط سختی را سپری می‌کنید. ما در این مختصر تلاش میکنیم قدری از این بار را با رهنمایی خود برداریم.
گرچه از مشکلتان به طور کامل سخنی به میان نیاورده‌اید ولی به صورت کلی همین که بیان نموده اید کسی نیست که شما را درک کند معلوم است که در روابطتان با اطرافیان دچار مشکل شده اید.
پیشنهاد ما این است که علاوه بر همان ارتباط با خدا و اهل بیت که حقیقتا بهترین پناه‌گاه برای انسانها به شمار می‌روند شما نیاز دارید که به صورت جزئی تر مورد مشاوره قرار بگیرید و این امر فقط با مراجعه به یک مشاور امین و کارآزموده امکان پذیر می‌باشد. شکی نیست که در این مزاجعه مشاور به شما کمک خواهد کرد که قفل این ارتباطات باز شود  و ارتباطتان با اطرافیان بهبود یابد و مسیر را به سمتی که حرف سما نیز در خانه و خانواده شنیده شود.
گرچه استفاده از واسطه های مطمئن در فامیل و خانواده می‌تواند گرهگشا باشد ولی به عقیده ما تأثیر مراجعه به مشاور بیشتر و مطمئن تر است
با تشکر ا صبر و حوصله شما

من 13سالمه خعلی خسدم ع همچی زندگی هم دیح جذابیتی نداره تلاش می کنم و به نتیجه نمیرسم خیلی خیلی ع همچی خسدمچگونه دعا مرگ کنیم

ع خودکشی هم میترسم چون اگ نتیجه نداشته باشه… بد میشه واسم 

یه دعایی بگین که راحت شم

واقعا ممنون میشم 

من 13سالمه ع همچی خسدم همچی هیچ جذابیتی نداره دنیا واسم

نابودم او هم خوشحال باشم دگ هیچوق نمیتونم ع ته دل خوشال باشم 

ع خودکشی هم میترسم چون اگ نتیجه نداشته باشه…. واسم بد میشه

 

یه دعا واسه مرگ بگین خواهش می کنم 

واقعا ممنون میشم 

خدایا من را هرچه زود تر مرگ رسان

دو میلیون میگیرم

برات دعا میکنم بمیری

باور کن دعام رد خور نداره

خوش به حال زن چنگیز هر چه قدرم زن زشتی باشه ولی وقتی با چنگیز حرف بزنه دلش باز میشه 

خدایا من خستم از این زندگی سگی تمومش کن دیه 

آرزوی مرگ دارم لطفا دعا کنید 

این پیج جیه؟

بندگان خدا افسرده هستند. شما هم اومدی دعا یادشون میدی؟ عجبا!!!!

بابا برید مشاور… 

همه مشکل داریم. مگه همه باید دعا کنیم بریم؟

 

سلام . من کلا 14 سالم هست و به دلایل خاصی نمیتونم بگم که چرا از زندگی سیرم لطفا کمک کنین دعایی چیزی بهم معرفی کنین واقعا کسی که این لطف رو در حقم کنه ازش ممنونم لطفا سریع باشه 

بگو….الهم عجل وفاتی سریعا 

ببخشید بخاطر برخی دلایل خاص نمیتونم دعا رو به شما بگم

خخخخخخخ

شما زنگ طلایی این وب سایت هستین.

 

دعایی برای مرگ شوهرم

سلام.چرا خانم مگه همیرتون چه گناهی کرده که اینطور ازش متنفرید؟؟!اگر بدتون ازش میاد خوب جدا بشید چرا میخوایید بکشیدش!!!میدونی بزرگترین لذت دنیا چیه که من ندارم البته شما داری ولی قدرشو نمیدونی!اون لذت داشتن همسره و هیچ لذتی بالاتر از ازدواج و عشق نیست.پس قدر داشته هات رو بدون و اینقدر مثل بچه ها بهانه الکی نگیرین.

مرگ برای امثال من لذته

خداعمرمو بده ب اونا ک عزیزکسایین وباعث ارامشن منو زودتر ببره زیرخاک آمییین

چرا مرگ شوهر؟

چرا مرگ خودت نه؟!!

من ب اجبار خانواده ام با مردی ک عاشقمه اما من درصدی حس بهش ندارم ازدواج کردم….و شدیا دلم میخواد بمیره….چ دعایی باید بکنم

دانیل استیل یه نویسنده آمریکاییه میگه : 

در لحظاتی که چون باد درگریزند،

در روزهایی که پرهیاهو و سراسیمه در گذرند، عشقی حقیقی و پایدار قلب تو را فتح خواهد کرد.

ولی فقط یکبار!

آنگاه که نوبت تو فرا می رسد، به سادگی آن را فرو مگذار. 

چون در چشم به هم زدنی، عشق می مید و بخت می گریزد

و ناقوس تنهایی در زوایای روحت طنین انداز می شود.

لحظه ای که سرنوشت در گوش تو نجوا می کند،

و عشق در قلبت می شکفد؛ تردید مکن.

زیرا سرانجام ارزش آن را در خواهی یافت.

آنگاه عشق فقط یکبار به تو روی می آورد. 

فقط یکبار… 

 

 اگه حوصله داشتی کتاب برباد رفته از مارگارت میچل (نویسنده آمریکایی) رو بخون البته حدود 1500 صفحه است.                                                     

منم خستم ازخودم وازهمه چی این خداهم ک انگال ن انگال ک هی میگیم ببرهی نمیبره اصلاهدفشونمیدونم مجبورم برخلاف میل باطنیم خودکشی کنم امروزتصمیم گرفتم ب هرکی هرخوبی هم کردیم نفهمیدب خصوص پدرومادرگربه صفتم ازهمه ادمهامتنفرم چون هیچ محبتی وجودنداره هرکی ب نفع خودش کارانجام میده همه کسایی ک منوب این حدرسوندن خیرنبینن وب بدترین شکل بمیرن

خودکشی کن تا آخرتت هم سیاه تر از دنیات بشه!!!!!!

دوست دارم خودکشی کنم ولی میترسم اگه دعا باشه حتما میخونم که بمیرم

سلام آخه با این همه گرونی آدم چجوری نبایدآرزوی مرگ بکنه من۱۳سال سن دارم ولی از زندگی خسته شدم از همه چی تو سال ۹۷ هر دو پدر بزرگام فوت شدن سال ۹۹ یک جوان که خیلی آرزو داشت ۱۸ سالش بود فوت شد تو سال ۹۹ دو جوان یکی ۳۰ ساله و یکی ۲۱ ساله آخه خدا قربونت برم این انصافه ؟؟؟

خیلی دوست دارم بمیرم فقط 15 سالم چیزی بخورم یا بخونم که به خوام بمیرم

اینا چه شونه! چقدر سن امید به زندگی شون پایینه بذارید ۱۶،۱۷ساله بشید بعد نا امید بشید

منم خیلی دوس دارم بمیرم واسم دعا کن بمیرم خلاص شم

پدر پیری دارم ک ۸۲ سال سن دارد اما خیلی بداخلاقه ک توخونه باعث ناراحتی منومادرم میشود دعا بجهت مرگش گرچه دوسش دارم ولی دوس ندارم بیشتر از این زجر بکشد آیا دعا برامرگش هست؟
3

یک مطلبی درباره اجل بگم، که تا اجل نرسه کسی نمی میره، من یک بابا جون 70سالاله داشتم که ماه ذی الحجه فوت کردن  یک مامانجون 80و چند ساله، نزدیک 90 سال داره، دارم مادر بزرگ مادرم ایشون در قید حیات واز حدود10، 15 سال قبل پا لگنشون شکست ودیگر نتونست خودش کاراش بکنه شوهرش که فاصله سنیش باهاش زیاد بود و زودم فوت کرد، حالا این نگهداری‌ با بچه هاشه اونا به مرگش راضی نیستن ولی دیگه خستن، خالم  خواب دیده بابا بزرگم اومده گفته بیا بریم مادر بزرگ هم گفته من نمازام مونده نمی یام.. حالا اینه اجل که وقت معین داره

با سلام خدمت شما.

چنین دعایی بنده سراغ ندارم، همین جور فارسی دعا کنید، مثلا بعد از نماز از خدا بخوایید زودتر خدا ازشون راضی بشه و عمرشون رو تموم کنه.

:ارشناس جان

این چه پیشنهاد بود بهشون دادید؟!!

عوض اینکه بگید دعا کنید خدا رابطه تون رو اصلاح کنه و …، راه یادش دادید که خدا زودتر پدرشو ببره از این دنیا؟؟؟

پدر مادر نعمتند؛ بعد از مرگشون متوجه میشیم 🙁

 

از کارشناس بعدی بود چنین نظری

پدر پیری دارم ک ۸۲ سال سن دارد اما خیلی بداخلاقه ک توخونه باعث ناراحتی منومادرم میشود دعا بجهت مرگش گرچه دوسش دارم ولی دوس ندارم بیشتر از این زجر بکشد آیا دعا برامرگش هست؟
3

به گزارش خبرگزاری تسنیم، متن زیر سخنرانی آیت الله قرهی است که در سحر ماه مبارک رمضان و با موضوع شرح دعای ابوحمزه ثمالی بیان شده است.

دعا با زبانی که از فرط گناه، لال شده!

گرچه می‌خواستیم ادامه بحث دو جلسه گذشته راجع به علل صلح امام حسن مجتبی(صلوات اللّه و سلامه علیه) بیان کنیم، امّا چون شب جمعه است و بحث دعای کمیل را داریم و وقت ضیق است، عذرخواهی می‌کنیم، إن‌شاءالله وقت دیگری آن بحث را ادامه می‌دهیم.

در دعای ابوحمزه به این‌جا رسیدیم که عرضه می‌دارند: «أَدْعُوكَ یَا سَیِّدِی بِلِسَانٍ‏ قَدْ أَخْرَسَهُ‏ ذَنْبُه‏»، مولای من! سیّد من! آقای من! تو را می‌خوانم، آن هم با آن زبانی که از فرط گناه، لال گردیده است. یعنی این زبان، دیگر حال دعا ندارد. حال، من با این زبان، دارم تو را می‌خوانم.

در دعا، افراد متفاوت هستند. یک دعایی است که به محض این که کسی بیان می‌کند: «اللّهمّ إنّی أسئلک …»، هم ذوالجلال و الاکرام و هم ملائکة‌الله منتظر هستند ببینند چه می‌گوید و همه عرش حال دعای آن داعی الی الله را درک می‌کنند و وضع آن‌ها وضع بسیار خوشی است.چگونه دعا مرگ کنیم

گاهی هم انسان از گناه خسته می‌شود و آن موقع دعا می‌کند. باز هم حال، حال خوبی است. یعنی یکی در اوج است، مانند اولیاء خدا و یکی هم در ذنب است، امّا باز حالش حال خوبی است، چون از وضع درونی و گناهان و کردار خودش خسته شده است.

امّا یکی به قدری گناهانش زیاد شده که ولو با یک توفیق اجباری در مجلس دعا هم قرار بگیرد، خود لسان هم یاری نمی‌کند و گویی لال شده است. دیدید مثلاً کسی یکی از بستگانش غریق رحمت الهی می‌شود و ختم می‌گیرند، به هر حال او مجبور است در ختم شرکت کند. مثلاً دعای کمیل یا زیارت عاشورا و … می‌خوانند. امّا او دل نمی‌دهد و حال خوشی ندارد و خسته است و بدش می‌آید. این زبانی است که اگر هم به دعا برگردد، زبان أخرس است. باب أفعل‌التّفضیل است، یعنی دیگر خیلی وضع خراب است و زبان، زبان گنگ و لال است و حال و ادراک قلبی، برای صافی قلب و تنزیه روح و تغییر حالات افکار، جسم و روح برای این شخص به وجود نمی‌آید.

حضرت در این فراز می‌فرمایند: حالا این شخص می‌خواهد دعا کند و تو را بخواند، «أَدْعُوكَ یَا سَیِّدِی بِلِسَانٍ‏ قَدْ أَخْرَسَهُ‏ ذَنْبُه‏». این قدر گناه او را گرفتار کرده است که از همان حال گناه، بیرون نمی‌آید.

آن موقعی که بحث سنگسار بود، در سال 1357 یا 1358 بود که در قم، جلوی رودخانه، کنار پل آهنچی، کسی را آورده بودند که سنگسار کنند. می‌گفتند: – نعوذبالله – زنای محصنه صورت گرفته و این خانم در زندان هم عکسی از آن طرف مقابلش داشته و دل خوش به همان بوده است. یعنی باز هم که داشتند او را برای سنگسار می‌بردند، وضعش خراب بوده است و در گناه خود غوطه خورده بوده است.

گاهی این‌طور می‌شود و انسان در گناه چنان غوطه می‌خورد که دیگر حال دعا برای او از بین می‌رود. همان‌گونه که حبّ الله وجود دارد، اگر انسان از این حبّ الله خارج شود و به سمت گناه برود، آرام آرام حبّ ذنب عامل می‌شود که آن حبّ از دل بیرون برود.

همان‌گونه که آن کسانی که گناه می‌کنند، بارها به اولیاء خدا بیان کردند: اوّلین باری که می‌خواستیم خطا و گناه کنیم و – نعوذبالله – در بستر حرامی برویم، بدنمان می‌لرزید و وحشت داشتیم. بعد هم از خودمان متنفّر شده بودیم. امّا بعد از مدّتی دیگر برایشان عادی می‌شود و آرام آرام حبّ به گناه به جای حبّ به خدا و حبّ به عبادت جایگزین می‌شود. بالاخره در این قلب یا حبّ الله نفوذ دارد و یا حبّ به شیطان.

چگونه بفهمیم در قلبمان، حبّ الله وجود دارد، یا حبّ الشّیطان؟!

نشانه حبّ به خدا، عبادت، عشق به دعا، عشق به قرآن، عشق به مناجات، عشق به نماز جماعت، عشق کمک به مردم، عشق خیر خواهی برای مردم، دور بودن از شرّ و … است. نشانه حبّ به ابلیس و سپاه و جنودش، این است که انسان نعوذبالله به گناه، مردم‌آزاری، شرارت، بدی‌ها، پلشتی‌ها، زشتی‌ها و … عشق می‌ورزد و حال او تغییر می‌کند، به هر حال یا حبّ‌الله است، یا حبّ‌الشّیطان و حبّ نفس.

انسانی که این‌طور آفریده شده که فرمودند: «فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها» ، به هر حال یا به فجور جواب می‌دهد و یا به تقوا. اگر به فجور جواب داد، تقوا آرام آرام بیرون می‌رود. اگر به تقوا جواب مثبت داد، فجور آرام آرام کنار می‌رود و إلّا همه ما انسان هستیم. سؤال این است: آیا خدا فقط امثال آیت‌الله قاضی، آیت‌الله بهجت، آیت‌الله خوشوقت، علّامه علی اصغر هرندی(اعلی اللّه مقامهم اجمعین)  و … را می‌خواهد؟! خیر، پروردگار عالم من و شما را هم می‌خواهد. فقط فرق آن‌ها با امثال من این است: آن‌ها جواب مثبت به تقوا دادند، «فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها»، امّا مع‌الأسف بعضی جواب مثبت به فجور دادند. اگر به تقوا، جواب مثبت بدهی، حبّ به دعا و نماز و عبادت در دل شما به وجود می‌آید.

چرا برخی جوان‌ها روزه می‌گیرند، امّا نماز نمی‌خوانند؟!

خیلی جالب است، می‌دانید علّت العللی که برخی از جوان‌های عزیز ما روزه می‌گیرند، امّا نماز نمی‌خوانند یعنی یا کاهل نماز هستند و یا اصلاً نمی‌خوانند، چیست؟

دلیل این است: شیطان به آدم سجده نکرد. تازه این‌طور هم عرضه نداشت که خدایا! تو به ملائکه امر به سجده کردی و من اصلاً ملک نبودم. بلکه حسادت کرد و گفت: «خَلَقْتَنی‏ مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طین‏» . بارها بیان کردیم که جورچین شیطان به هم خورده بود. او می‌دانست که سجده مختصّ به ذوالجلال و الاکرام است، بعد با خود می‌گفت: حالا باید به این تازه به دوران رسیده، سجده کنند؟! آن هم چه کسانی؟! طاهرترین موجودات، ملائکة‌الله! لذا یک دلیل همین است که شیطان اجازه نمی‌دهد من و شما درب خانه خدا سجده کنیم. نماز که دو، سه دقیقه، یا نهایت پنج دقیقه طول می‌کشد، برایش سخت است. حاضر است روزهای گرم و طولانی روزه بگیرد، امّا پنج دقیقه نماز نمی خواند! شیطان نمی‌گذارد! لذا او از نماز خیلی خوشش نمی‌آید و اگر یک جایی به گناه، جواب مثبت دهیم، این‌طور می‌شود.

تنها زبان الهی است که دعا را درک می‌کند

زبان هم همین حال را دارد. زبانی که نعوذبالله گناه کند، غیبت کند، تهمت بزند، فحاشی کند، حرف‌های رکیک و زشت بزند و … دیگر حال عبادتی برایش نمی‌ماند. بعضی مزاحشان حرف‌های زشت است. می‌خواهند با هم شوخی کنند، مدام حرف بد می‌زنند. درست است خودمانی هستید و با هم رفیق هستید و به تعبیری می‌خواهید بگویید ما با هم ندار هستیم، امّا چه کسی گفته که ندار بودن با هم، یعنی همدیگر را با القاب زشت صدا کنیم و حرف‌های زشت به هم بزنیم؟! وقتی چنین حرف‌های زشتی به زبان جاری می‌شود، دیگر حال دعا را از آن می‌گیرد. معلوم است با وجود فحّاشی کردن، زخم زبان به دیگران زدن، به سخره گرفتن دیگران و …، دیگر حال دعا ندارد. این‌جاست که می‌فرماید: مولای من! من با زبانی تو را می‌خوانم که از فرط گناه، لال شده است. می‌خواهم حرف‌هایی بزنم امّا بلد نیستم.

بنده چندین مرتبه بیان کردم که وقتی دعا می‌کنیم، این‌طور عرضه بداریم: خدایا! آنچه خوبان عالمت دعا بلدند و ما از آن دعاها محروم هستیم، همه آن ادعیّه را تفضّلاً در حقّ ما مستجاب شده قرار بده. چون گاهی خوبان عالم دعاهایی می‌دانند که من و شما بلد نیستیم. چرا بلد نیستیم؟ چون آن زبانی که زبان الهی شد، تفهیم دعا هم به او می‌دهند.

یک مصداق آن را بیان کردم، پرده برداری و افشا کردم که اولیاء خدا فرمودند: اگر می‌خواهید دعا کنید، یک نمونه این است که ذوالجلال و الاکرام را به قادر بودنش قسم دهیم و بگوییم: ای قادر! تو قادری، ظهور آقا جان، حضرت حجّت(روحی له الفداء) را در عمر ناقابل ما قرار بده. چطور اولیاء خدا بلد هستند این‌طور صحبت کنند؟ چون به آن‌ها تفهیم می‌شود. زبانی که گناه نکند، دروغ نگوید، تهمت نزند، فحاشی نکند، زخم زبان نزند و مراقب باشد؛ دیگر زبان الهی شده و می‌داند چگونه دعا کند.

لذا داریم در صدر اسلام، بعضی از بزرگان و صحابه، سنگ‌ریزه در دهان خود می‌گذاشتند که تا بخواهند حرف بزنند، بپرد و بدین ترتیب حرف خود را مزمزه کنند و متوجّه باشند که چه می‌خواهند بگویند، آیا حرف صحیحی است یا خیر. لذا مراقب وضع خود بودند که زبانشان یله و رها نباشد که هر چه دلش خواست، بگوید.

چون اعاظم و بزرگان ما اعتقاد دارند که این زبان برای من نیست که هر طور دلم می‌خواهد برخورد کنم. چقدر با بنده در مشاوره‌هایی که دارم، تماس می‌گیرند و می‌گویند: همسرم بد دهان است و تا حرف می‌زنم، نعوذبالله می‌گوید: تو خفه شو! آخر این‌ها یعنی چه؟! این زبان دیگر حال دعا دارد؟! با حقیر کردن دیگران، فحاشی نمودن و … زبان را به بدی باز کرده و معلوم است که دیگر چنین کسی دعا نمی‌فهمد و وضع دعا را درک نمی‌کند.

چرا مدام عجله می‌کنیم که نماز و دعا و … زود تمام شود؟

بنده بزرگان و اعاظم زیادی را زیارت کردم – که مع‌الأسف با این که تعداد زیادی از آنان را زیارت کردم امّا چیزی به دست نیاوردم – تا در دل شب شروع به دعا می‌کردند، وضعشان عوض می‌شد، حالشان متغیّر می‌شد، اشکشان جاری می‌شد و …  . یکی از اولیاء خدا صبح به صبح زیارت عاشورا می‌خواند، این کار را هر روز تکرار می‌کرد و ما می‌دیدیم. از همان اوایل زیارت عاشورا که السلام علیک یا اباعبدالله می‌گفت، همین‌طور اشک می‌ریخت و ناله می‌زد. نه یک روز، نه دو روز، بلکه هر روز این کار را می‌کرد. گاهی انسان از مطلبی دلش می‌شکند، حالا به دعا پناه می‌برد و اشکی هم می‌ریزد، امّا این چه حالی است که انسان، دائم تا زیارت عاشورا را شروع می‌کند، هفتاد سال این حال را دارد که اشک می‌ریزد، ناله می‌کند، فغان می‌زند و …؟! معلوم است آن زبانی که زبان الهی باشد، دعا را هم درک می‌کند. تا با این زبان دعا را بیان می‌کند، به اعضاء و جوارح و قلب او هم ورود پیدا می‌کند و اشکش جاری می‌شود.

حالا ما که بخواهیم دعا بخوانیم، می‌گوییم: زود بخوانیم، حالش را نداریم، می‌خواهیم زود تمام شود، چون «بِلِسَانٍ‏ قَدْ أَخْرَسَهُ‏ ذَنْبُه‏» است. مگر می‌خواهیم کجا برویم که می‌گوییم نماز زود خوانده شود، دعا زود خوانده شود و …؟! خیلی عجله می‌کنیم، به همه چیز سرعت می‌دهیم و … . مگر ما چقدر عمر می‌کنیم؟! شصت، هفتاد، نود، بگو صد سال که دیگر به تعداد انگشت دست هم نیست.

در روایتی در کتاب احادیث القدسیه داریم که فردی خدمت حضرت نوح آمد و گفت: من می‌دانم شما نبی هستید، دعایی کنید که قلبم آرامش پیدا کند. گفت: برای چه؟ گفت: فرزندم جوان از دنیا رفته، قلبم بیقرار است. حضرت فرمودند: جوانت چند سال داشته؟ گفت: چهارصد سال داشت که از دنیا رفت و جوان‌مرگ شد!

پس عمرها کوتاه شده، در آن زمان چهارصدسال را جوان‌مرگ می‌دانستند، گویی چهل سال دارد. البته الآن ما به چهل ساله هم جوان نمی‌گوییم و مع‌الأسف این‌طور شده است. حالا این عمری که این‌قدر کوتاه است، مگر چه می‌خواهیم که مدام عجله می‌کنیم؟! دلیل این عجله‌ها این است که قلب آرام و مطمئن نداریم، «أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوب‏» . لذا قلب، آرام و الهی نشده است. معلوم است ذنبی که برای لسان باشد، ذنبی که برای گوش باشد و …، همه بر روی هم اثر می‌گذارند. زبانم بر روی چشمم اثر می‌گذارد، چشمم روی گوشم اثر می‌گذارد. وقتی نتوانم چشمم را کنترل کنم، وقتی جلوی شکمم را نتوانم بگیرم و هر چیزی را وارد آن کنم (این شکم بی هنر پیچ پیچ، می‌خورد و کار ندارد به هیچ) و …، معلوم است باعث می‌شود که از دعا خوشمان نیاید و دلمان بخواهد زود تمام شود.

گناهی که نعمت‌ها را تغییر می‌دهد

روایتی بیان کنم که بدانید یک دلیل این که دعا مستجاب نمی‌شود و حال دعا نداریم و وضعمان درست نیست، همین است که گناه ما را بیچاره کرده است. اتّفاقاً روایتی را انتخاب کردم که فرازهایی از دعای کمیل است که امشب می‌خواهیم بخوانیم. یکی از آن مطالب، این است که انسان در مقابل بزرگ‌تر خودش زبان‌درازی کند که همین عامل گناه است. البته بنده نکاتی را در مورد پدر و مادر در کتاب دو گوهر بهشتی بیان کردم. بزرگان و اعاظم ما می‌گویند: یک نکته بسیار مهم که قرآن می‌گوید: حتّی به پدر و مادر، اف هم نگویید، این است که از همین اف گفتن زبان، یک موقع می‌بینی زبان آن‌قدر جلو می‌رود که دیگر گناهی از او سر می‌زند که برایش خیلی راحت است، مثلاً فحش می‌دهد، حرف‌های رکیک می‌زند و … .

در جلد دوم علل الشرایع از حضرت صادق القول و الفعل، امام جعفر صادق(صلوات اللّه و سلامه علیه) آمده که فرمودند: «الذُّنُوبُ‏ الَّتِی‏ تُغَیِّرُ النِّعَمَ‏ الْبَغْیُ« از گناهانی که نعمت‌ها را تغییر می‌دهد، تجاوز به حقوق دیگران است.

گناهی که پشیمانی به بار می‌آورد

«وَ الذُّنُوبُ الَّتِی تُورِثُ النَّدَمَ الْقَتْلُ » گناهی که پشیمانی به بار می‌آورد ودیگر هیچ کاری نمی‌شود کرد، قتل است. گناهی که بدبختی و گرفتاری می‌آورد.

«وَ الَّتِی تُنْزِلُ النِّقَمَ الظُّلْمُ » آن گناهی که باعث می‌شود نقم و بدبختی و گرفتاری بیاید، ظلم است.  ظلم به دیگران نکنیم. اولیاء خدا می‌گویند: اگر کسی به خودش ظلم کند، دیگر به دیگران هم راحت ظلم می‌کند، ظلم به خودت این است که  زبانت را رها کنی، چشم را رها کنی و … . بارها بیان کردم: قیافه‌ای را که من و شما داریم، چه کسی خلق کرده؟ اگر به جمال ظاهری‌مان بنازیم که گِلمان خوش است یا به ظاهر عوامی خوشگل هستیم یا بدگل و …، چه فایده دارد؟! مگر دست ما بوده است. همین خوشگل‌ها هستند که اگر یک آب جوش بر صورتشان بریزد، تمام است. یا چه جوان‌های زیبارویی که در قبر خوابیدند و اگر امروز بروید قبرشان را بشکافید، با وحشت بیرون می‌آیید که جز چهار پاره استخوان از آن‌ها چیزی نمانده است. ما از اسکلت خودمان هم می‌ترسیم. لذا باید این‌ها را مواظبت کرد. بالاترین ظلم که ظلم به دیگران می‌آورد، ظلم به نفس خود انسان است، ظلم به دست، زبان، چشم، گوش و .. است. این گوشم را به چه می‌سپارم؟ کدام آواها را می‌شنوم؟ آواهای الهی یا ترانه‌ها و موسیقی؟! گوشی که به سراغ گناه گوش دادن رفت، به سمتی رفت که صحبت نامحرم را بشنود و لذّت ببرد، این دستی که به سمت گناه رفت که چت کند و …، چشمی که می‌رود صور قبیحه را می‌بیند و …، معلوم است حالش عوض می‌شود، این زبان دیگر توفیق ندارد، این گوش حوصله دعا شنیدن ندارد. چشم حوصله نگاه کردن به آیات و دعا را ندارد. همه این‌ها گرفته می‌شود. لذا اگر به خودت ظلم کنی، بعد به دیگران هم ظلم می‌کنی.

گناهی که پرده‌ها را می‌درد

«وَ الَّتِی تَهْتِكُ السُّتُورَ شُرْبُ الْخَمْرِ» آنچه که عامل می‌شود پرده‌ها بالا برود و آبرو و حیثیت طرف برود، شرب خمر است که امّ الفساد است و عامل برای همه گناهان می‌شود. عقل انسان ضایع و زایل می‌شود. طوری که فخر می‌کنند که به تعبیر خودشان به پارتی و عروسی مختلط و … رفتند و در ابتدا به اتاقی رفتند و نعوذبالله مشروب الکلی خورده‌اند. این‌ها را فخر می‌دانند. خاک بر سر بشر که کارش به کجا رسیده که به آنچه شیطان خودش قسم خورده که من از این راه بندگانت را به زمین می‌زنم، فخر می‌کند!

گناهی که رزق را حبس می‌کند

« وَ الَّتِی تَحْبِسُ الرِّزْقَ الزِّنَا»  این مطلب را خیلی مراقبت کنیم. حالا ما کاری نداریم که دولتمردانمان بلد نیستند – که متأسفانه نیستند و چقدر هم حضرت امام از اقتصاد مقاومتی بیان می‌فرمایند و این‌ها گوش نمی‌دهند – امّا یک دلیل این که رزقمان، حبس می‌شود، زنا است. بیان کردم که آیت‌الله مولوی قندهاری(اعلی اللّه مقامه الشّریف) می‌فرمودند: آیت الله العظمی سیّد ابوالحسن اصفهانی(اعلی اللّه مقامه الشّریف) در درس خارج فقه خود یک بار این کلمه را می‌گفتند و بعد از آن می‌گفتند: همان عمل شنیعه. می‌گفتند: آقا این فقه است، آیه قرآن است که فرموده: «الزانی و الزانیة»، امّا ایشان می‌فرمودند: به خدا قسم نمی‌توانم بگویم، از اسمش هم متنفّر هستم. بعضی از اسم گناه بدشان می‌آید. بعد آن‌وقت نعوذبالله این عمل صورت بگیرد و مع‌الأسف آماری به ما می‌دهند که انسان وحشت می‌کند. من این‌ها را دروغ می‌دانم و می‌گویم نیست. مگر می‌شود؟! امّا عزیزم! رزق را حبس می‌کند. انسان چقدر باید پست و رذل شود که او با کس دیگر و این هم با کس دیگر باشد. چقدر شهوت بر وجودش غلبه کرده که این‌قدر رذل شده است که با همسر دیگری …؟! اصلاً بیان این مطالب هم حال انسان را به هم می‌زند.

گناهی که مرگ را شتاب می‌بخشد

«وَ الَّتِی تُعَجِّلُ الْفَنَاءَ قَطِیعَةُ الرَّحِمِ» آن چیزی که عامل می‌شود همه چیز از بین برود و مرگ به تعجیل افتد، قطع رحم و بریدن خویشاوندی است.چگونه دعا مرگ کنیم

گناهی که مانع استجابت دعا می‌شود

« وَ الَّتِی تَرُدُّ الدُّعَاءَ وَ تُظْلِمُ الْهَوَاءَ عُقُوقُ الْوَالِدَیْن‏». آن چیزی که عامل می‌شود دعا از بین برود و برگردد و زندگی را تیر و تار می‌کند، عقوق والدین است. «و هذا الرجل لا دعاء إلّا أخرس ذنبه» دیگر چنین کسی زبانس به دعا در نمی‌آید، مگر این که گنگ باشد. اگر انسان در مقابل پدر و مادر، بی‌ادب شد، به گناه دیگر هم می‌افتد. وقتی در ابتدا یک اُف یا اَه یا ولش کن و برو بابا گفت، کم کم کارش به جاهای دیگر می‌کشد و معلوم است دیگر این زبانش به دعا باز نمی‌شود، گوش از دعا و مناجات بدش می‌آید و … .

خاضعانه و خاشعانه بخواهیم: ای خدا! وضع ما را وضع اولیاء و خوبان درگاهت قرار بده و از این حال گناه و بیچارگی خلاصی مرحمت بفرما. خدایا! خودت کاری کن که تنفّر از گناه در وجود ما شکل گیرد، چون خودمان نمی‌توانیم. خدایا! حبّ به عبادت و دعا را در وجود ما قرار بده.

انتهای پیام/

چگونه دعا مرگ کنیم
چگونه دعا مرگ کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *