چگونه دل درد عادت ماهانه را کم کنیم

 
helpkade
چگونه دل درد عادت ماهانه را کم کنیم
چگونه دل درد عادت ماهانه را کم کنیم

كاهش درد پريود

 

بسياري از زنان کرامپ های شکمی دردناک را طی زمان قاعدگی تجربه ميکنند . عضلات رحم و عضلات شکمی اطراف رحم براي بیرون راندن مایع قاعدگی انقباض یافته ميشود اعتقاد بر این است که انقباضات عضلانی رحم با افزایش رها شدن اسیدهای چرب موسوم به پروستاگلاندین از بافت پوششی رحم تولید ميشود این کرامپ دیسمنوره اولیه یا دردهای قاعدگی نامیده ميشود.

 

ناحیه شیوع درد در هر خانمی متفاوت است، گاهی این دردها تا زیر کمر وحتی کلیه های فرد را فرامی گیرد و امکان دارد از یک تا دو روز پیش از قاعدگی آغاز شود وتا 4 روز طول بکشد. اما این دردها نظم خاصی ندارد و شدت و محل آن در هر فرد و در هر ماه متمایز است. این دردها که از نوع کوفتگی هستند، گاهی وقت ها آن قدر شدیدند که فرد ناگزیر ميشود دست از تمام فعالیت هایش کشیده و دراز بکشد. دردهای قاعدگی همراه با علایم مختلفی هستند مثل تهوع، سردرد، خستگی، کسالت، اسهال، استفراع و… در واقع با وجود این دردها قاعدگی براي بعضی خانم‌ها تبدیل به یک فاجعه ماهیانه ميشود.چگونه دل درد عادت ماهانه را کم کنیم

 

دیسمنورهٔ اولیه معمولاً طی یک تا دو سال نخست زندگی رخ ميدهد و امکان دارد تا زمان یائسگی ادامه یابد ولی در بسياري از زنان به تدریج علایم دیسمنوره پس از اواسط ۲۰ سالگی فروکش نماید.

 

راه های كاهش درد پريود

 

معمولاً هر دردی درمان مخصوص بخود را دارد. دردهای زمان قائدگی هم از این قانون مستثنی نیستند و راه‌های بی ضرری براي درمان آن ها موجود است

 

دارچین بعنوان ماده ای تسکین دهنده و کاهش دهنده ی التهاب شناخته شده است. یک هات چاکلت با دارچین به بهبود انقباضات رحمی کمک خواهد کرد. از پودر کاکائو یا برندهای میکس شده ی هات چاکلت استفاده کنید. نصف قاشق چای خوری پودر دارچین و نصف قاشق جوز داخل آن بریزید. براي طعم بهتر میتوانید شکلات اضافه کنید.

 

شکلات تلخ به ماهیچه ها کمک ميکند به سرعت آزاد شده و براي کاهش درد شما بسیار مؤثر است. درصورتی که می خواهید براي تسکین علایم از شکلات تلخ استفاده کنید میتوانید مقداری از آن را ذوب کرده و روی میوه بریزید. این ترکیب سالم به کاهش درد کمک ميکند.

 

زنجبیل ميزان هورمون های درد در بدن را کاهش ميدهد و به شما انرژی زيادي ميدهد که در طول روز احساس خستگی نمی کنید. زنجبیل، عسل و کمی لیمو به آب جوش اضافه کنید و بخورید، این ترکیب به کاهش انقباضات رحمی کمک ميکند.

 

با استفاده از روغن های معطّر مخصوص و ماساژ میتوانید به درمان درد گرفتگی قاعدگی کمک کنید. با استفاده از روغن های مثل اسطوخودوس، مریم گلی، میتوانید طول مدت درد دوران قاعدگی را کوتاه کنید.

 

درصورتی که شما آب زيادي مینوشید، میتوانید از درد قاعدگی و نفخ شکم جلوگيري کنید. هدف استفاده آب گرم میباشد . که براي بهتر شدن گرفتگی موثر است برای این که جریان خون در بدن را افزایش مي دهد و گرفتگی های عضلانی را آرام می کند.

 

یک قاشق چای خوری دانه های رازیانه را به یک فنجان آب جوش بیفزایید، مخلوط را مجددا به مدت 5 دقیقه حرارت دهید. اجازه دهید تا اندکی خنک شود و بعد یک قاشق چای خوری عسل بیافزایید و به خوب هم بزنید.

 

این چای گیاهی را دو بار در روز، سه روز قبل از تاریخ شروع قاعدگی خود استفاده کنید و آن را تا زمان از بین رفتن درد ادامه دهید. درصورتی که این چای داغ استفاده شود، تأثير گذاری بیشتری خواهد داشت.

 

یک چهارم فنجان جعفری جدید را داخل یک لیوان بریزید وسپس آب جوش را به آن بیفزایید و به مدت 5 دقیقه صبر کنید و سریعاً بنوشید. از این درمان دوبار در روز در طول زمان قاعدگی استفاده کنید.

 

پژوهش های زيادي نشان داده است که استفاده اين اسيدهاي چرب که عمدتاً در غذاهايي مثل ماهي، آجيل ها مانند گردو، بادام و يا دانه هايي مثل کنجد موجود است ، باعث کاهش علائم ديسمنوره( درد هنگام پریود) میگردد.

 

روش های كاهش درد قاعدگی

 

داروهای بدون نسخه براي درمان اغلب موارد گرفتگی قاعده دردسترس است.

 

داروهای بدون نسخه براي درمان اغلب موارد سندرم قائدگی دردسترس است. ضد پروستاگلاندین ها، گرفتگی رحم را کاهش ميدهد ، جریان خون را تسکین ميدهد و ناراحتی را از بین می برد. این داروها همچنين امکان دارد حاوی مسکن هایی مثل ایبوپروفن یا ناپروکسن باشد. این داروها، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی( NSAIDs) ميباشند. NSAID ها هم تنها براي کاهش درد گرفتگی پریود استفاده میشوند.

 

پزشک امکان دارد قرصهای ضد بارداری هورمونی را براي جلوگيري از تخمک گذاری و کاهش شدت درد پریود تجويز کند. این کار با نازک شدن پوشش رحم، که در آن پروستاگلاندین ها تشکیل میشوند، همراه است. این کار باعث تنگی و خون ريزي ميشود.

 

در بعضی موارد، قرصهای کنترل حاملگی را میتوان بطور پی در پی استفاده کرد. در این مورد اصلاً خون ريزي وجود نخواهد داشت. اقسام ديگر قرصهای کنترل بارداری، من جمله بعضی از انواع IUD هورمونی، حلقه های واژینال، پچ ها و تزریق ها میتوانند به کاهش گرفتگی کمک کنند.

 

چگونه دل درد عادت ماهانه را کم کنیم

توجه: درصورتی که دردها ناشی از یک بیماري باشند، مثل اندومتریوز یا فیبروئیدها، امکان دارد جراحی براي برداشتن بافت غیرطبیعی مورد نیاز باشد.

 

– حسابی استراحت کنید و درصورتی که لازم بود، مرخصي بگیرید اگر چه اغلب خانم‌ها به آسانی میتوانند بر اوضاع مسلط شوند، ولی با این حال بعضی از خانم‌ها هم هستند که درد خانه‌نشين شان ميکند. بهتر است به خودتان فشار نیاورید. درصورتی که دردتان زیاد است، استراحت کنید و مرخصي بگیرید. بی تردید سر کار رفتن، در حالی که کمرتان از درد خم شده کار عاقلانه ای نیست.

 

– بدون شک اصلاً خانمی دلش نمی خواهد در دوره ی پریودش ورزش کند. ولی باید بدانید که انجام حرکات ورزشی منظم سبب کاهش دردهای قاعدگی ميشود . اما منظورمان این نیست که روز نخست پریودتان  ورزش های سنگین انجام دهید. بلکه انجام حرکات ورزشی سبک، نرمش و پیاده روی ساده سبب ميشود که اکسیژن بیشتری به اعضای بدن برسد و جریان خون بیش تر شود.

 

– مواقعي که بسيار کلافه و مضطرب ايد، پنج بار از راه بينی نفس عميق به درون بکشيد و بيرون دهيد. خواهيد ديد که در تخفيف درد و علائم شما بسيار مؤثر است.

 

– همان طور که گفتیم گرما سبب کاهش درد ميشود. دوش آب گرم( نه داغ) بگیرید. آب گرم شما را از نظر روحی و روانی آرام ميکند و دردتان را کاهش ميدهد .

 

راه های کم کردن درد پریود

 

غذاهايي که بايد يک هفته پیش از آغاز پریود شدن استفاده کنيد تا در زمان پریودی درد کمتری داشته باشید:

 

يک هفته پیش از آغاز پریود، بهتر است از اسفناج( مي توانيد آن را بخارپز کرده و با ماست ميل کنيد که بسيار هم خوشمزه است)، تمشک و گردو استفاده کنيد. همچنين از زعفران، رازيانه، ترخون، تره فرنگي، موسير، فلفل سياه، دارچين و پوست پرتقال بيشتري در موقع طبخ غذاها استفاده کنيد.

 

گردآوری: بخش سلامت بیتوته

 

آنچه بانوان باید بدانند


زیباترین باغ رستوران فشم تهران


اصلاح طرح لبخند و زیبایی دندان

مشاهده تمامی مدلهای لوازم خانگی اسنوا/قیمت


سفارش کیک های تازه و خوشمزه خونگی


سمعک وایرلس دار و ضدآب/خرید اقساط

نوبت دهی آنلاین دندانپزشک های برتر تهران


انواع کفش و صندل چرمی مردانه

رزروبلیط وهتل درسراسرایران بابیشترین تخفیف

چطور با هزینه‌ی کم، زیاد و راحت سفر کنیم؟


میخوای از همیشه زیباتر باشی؟


سینما رو به خونت بیار!


درمان اختلالات روحی بدون دارو و عارضه


بلیطت رو به قیمت لحظه آخر بخر!

مشاهده تمامی مدلهای فرش وامکان خریدآنلاین

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

در دوران قاعدگی که نوعی پاک سازی طبیعی بدن  محسوب می شود، تغییراتی در بدن اتفاق می افتد

  

چرخه تخمک گذاری اثرات جانبی در پی دارد که آگاهی از آن ها می تواند در حفظ سلامتی تان به شما کمک کند.برخی از دردها و عارضه ها به راحتی قابل بازگوکردن حتی پیش محرم ترین افراد خانواده هم نیستند و برای مثال مانند سردرد یا پادرد نمی توان با مطرح کردنشان، از دیگران کمک خواست. یکی از مواردی که به دلیل عرف جامعه و به نوعی تابوبودن گفت و گو در مورد آن، کمتر مورد توجه قرار می گیرد، بهداشت و سلامتی ناحیه شرمگاه و دستگاه تناسلی است. حتی برخی از افراد در این مسیر چنان به افراط می افتند که از طرح موضوع و مراجعه به پزشک متخصص هم اجتناب می کنند. از دیگرسو سلامتی کل بدن انسان، با سلامتی و رعایت بهداشت تمام دستگاه ها و اعضای بدن ارتباط مستقیم دارد و اگر سلامت بودن هر یک از این اعضا، به هر دلیلی، چه از سرِ ناآگاهی و چه از سری بی مبالاتی و بی توجهی به خطر بیفتد، در نهایت این جسم و روح آدمی است که تاوان آن آسیب را خواهدپرداخت؛ آسیب هایی که گاه جبران ناپذیر هستند. در این مطلب به برخی دردهای شایع در دوران قاعدگی و نیز راهکارهای تسکین آن ها پرداخته ایم. همچنین توصیه هایی در مورد چگونگ رعایت بهداشت و حفظ سلامتی در این دوران ارائه شده است.در دوره تخمک گذاری و قاعدگی که نوعی پاک سازی طبیعی بدن در ناحیه رحم محسوب می شود، تغییرات شگفت انگیزی در بدن اتفاق می افتد. در اواسط دوره تخمک گذاری، تمایل به برقراری رابطه زناشویی به اوج خود می رسد. هم چنین بسیاری از زنان در این دوره، انرژی بیشتری در خود احساس می کنند. با وجود این و در این مرحله، خطراتی متوجه زنان است که معمولا کمتر به آن اهمیت داده می شود. احتمال ابتلا به عفونت از جمله این خطرات است. تحقیقات جدید نشان داده است که تغییراتی که قبل و در طول دوره تخمک گذاری در میزان استروژن به وجود می آید، سیستم ایمنی بدن فرد را ضعیف می کند و در نتیجه ضعیف شدن سیستم ایمنی، او در معرض ابتلا به انواع بیماری ها مثل انواع بیماری های عفونی، سرماخوردگی و آنفلوآنزا قرار می گیرد. از طرف دیگر در این دوره، با افزایش میل جنسی و در نتیجه فعالیت جنسی بیشتر، این امکان وجود دارد که سلامت جنسی فرد و همسرش هم در خطر باشد. تحقیقی تازه نشان داده است که احتمال این که شخص در مرحله تخمک گذاری، مبتلا به عفونت های قارچی ناحیه تناسلی شود، به مراتب بیشتر خواهد بود، بنابراین، این تحقیق در تایید تحقیقات قبلی خواهدبود که نشان می داد در این دوره سیستم ایمنی بدن ضعیف تر می شود. به گفته دکتر «میگوئل رلس» با کاهش قدرت سیستم ایمنی، توانایی بدن برای مبارزه با ویروس هایی مثل (HIV) و (HPV) نیز کاهش می یابد. به گفته الیسا دواک، متخصص بیماری های زنان و نویسنده کتاب (V for Vagina) «خیلی از مراجعه کنندگان من، زنانی هستند که در دوره تخمک گذاری دچار عفونت های قارچی یا باکتریالوژارینوزیس شده اند.» او هم چنین اشاره می کند که در این دوره ممکن است زگیل های واژینالی هم ایجاد شود.بنابراین هر ماه و در دوره تخمک گذاری، می توانید با تغذیه مناسب به تقویت سیستم ایمنی خود کمک و از ابتلا به انواع بیماری ها جلوگیری کنید. غذای سالم میل کنید، به اندازه کافی استراحت و از استعمال دخانیات اجتناب کنید. حتما تا به حال چندین بار این توصیه ها را شنیده اید، اما باید بدانید که پیروی از این نکات بسیار بااهمیت بوده، سیستم ایمنی بدنتان را در مقابل میکروب ها مقاوم تر می کند.

 

چگونه دل درد عادت ماهانه را کم کنیم

برای کاهش درد دوران قاعدگی از مصرف کردن مواد غذایی پرچرب اجتناب کنید

 

  راهکارهایی برای کاهش درد دوران قاعدگی 1- تغییر رژیم غذایی: کم کردن مواد غذایی پرچرب و افزایش مصرف سبزی ها در رژیم غذایی می تواند به کاهش درد دوران قاعدگی کمک کند. آلدو پالمیری، استاد دانشگاه (UCLA) معتقد است رژیم غذایی کم چرب و گیاهی، نه تنها برای سلامتی مفید است بلکه به طور کلی باعث کاهش التهاب های بدن می شود.2- مصرف مسکّن های مناسبت: معمولا بسیاری از افراد ترجیح می دهند برای کاهش درد خود به داروها پناه نبرند. به گفته دکتر پالمیری مصرف متعادل داروهای غیراستروییدی و ضدالتهاب مثل ایبوپرفون یا ناپروکسن می تواند در کاهش درد به شما کمک کند. در دوران قاعدگی بر اثر آزاد شدن موادی به نام پروستا گلاتدین ایجاد می شود که این داروها باعث کاهش تولید این ماده می شوند و به طور کلی درد و التهاب را کم خواهندکرد.3- مصرف دم نوش: تحقیقات نشان داده مصرف بعضی از انواع دم نوش در کاهش درد قاعدگی موثر است. چون بعضی از گیاهان می توانند مانند استروژن عمل کنند. با این حال ار سابقه مصرف داروهای رقیق کننده خون یا سرطان های ناشی از هورمون را دارید، پیش از مصرف این دوم نوش ها با پزشک خود مشورت کنید. طبق تحقیق انجام شده در (University of Maryland Medical Center) یکی از دم نوش هایی که برای کاهش درد قاعدگی مناسب است، این گونه تهیه می شود؛ دو قاشق چای خوری چوب دارچین را به همراه یک لیوان آب بجوشانید، سپس به مدت 15 دقیقه دم نوش حاصل شده را هم بزنید و سه وعده در طول روز میل کنید اما اگر از داروهایی مثل قرص های فشار خود یا لیتیوم استفاده می کنید، حتما پیش از نوشیدن دم نوش با پزشک خود مشورت کنید. اضافه کردن نعنا به دم نوش هم برای کاهش درد موثر خواهدبود.4- روغن ماهی و ویتامین B1: براساس تحقیقات منتشرشده در نشریه (Global Journl of Health Science) یکی دیگر از راه های طبیعی برای کاهش درد دوران قاعدگی، مصرف مکمل های روغن ماهی، ویتامین (B1) یا هردوی آن هاست.5- ماساژ با روغن گیاهی: طبق مطالعات منتشر شده در نشریه (Journal of Obstetrics and Gynaecology Research) استفاده از روغن های گیاهی و ماساژ می تواند در کاهش درد دوران قاعدگی موثر باشد و زنانی که از روغن های گیاهی مثل روغن زیتون برای ماساژ استفاده کرده بودند، طی یک الی دو روز بعد، درد کمتری داشتند.6- استفاده از کیسه آب گرم: طبق گفته دکتر پالمیری، استفاده از کیسه آب گرم به اندازه مصرف داروی ایبوپروفن برای کاهش درد تاثیرگذار خواهدبود.7- بالابردن سطح ایندورفین بدن: ترشح ایندروفین در بدن به کاهش درد قاعدگی کمک می کند. داشتن رابطه زناشویی رضایت بخش یا انجام ورزش می تواند باعث افزایش ترشح ایندورفین در بدن شود. مطمئنا ورزش در دوران قاعدگی سخت به نظر می رسد، اما انجام حرکات ورزشی مناسب در کاهش درد به شما کمک خواهدکرد. برای این که حکرات مناسب ورزشی را بیابید، می توانید از متخصص کمک بگیرید.

 

8- رژیم غذایی منیزیم دار: براساس تحقیقات دکتر جارا سیمز، استادیار دانشگاه کالیفرنیا، مصرف منیزیم در رژیم غذایی از جمله مورادی است که در کاهش درد قاعدگی تاثیرگذار است. می توانید از مواد غذایی یا مکمل های منیزیم دار استفاده کنید. منیزیم در تنظیم عملکرد اعصاب و ماهیچه ها موثر است. برای مثال، 30 گرم بادام یا نصف پیمانه اسفناج پخته حاوی 80 میلی گرم منیزیم است.

قاعدگی نامنظم فاصله بین هر قاعدگی معمولا در بیشتر خانم ها بین 23 تا 35 روز است. یک زن ممکن است تنها یک الی چهار بار در سال خونریزی داشته باشد یا امکان دارد دو الی سه بار در ماه خونریزی همراه با لکه بینی را تجربه و همراه با آن، مقدار زیادی خون دفع کند. عوامل زیادی می تواند علت بروز قاعدگی نامنظم باشد. •    کاهش یا افزایش وزن به مقدار زیاد•    ورزش بیش از حد•    سوءتغذیه (رژیم غذایی سرشار از کربوهیدارت)•    استعمال دخانیات•    مصرف مواد مخدر•    کافئین•    بی نظمی در خوردن غذا•    استرس بیش از حد•    تخمدان پلی کیستیک•    ناهنجاری های رحمی•    ناهنجاری های هورمونی مرتبط با پری منوپاز•    شیمی درمانی•    سقط جنین•    قرار داشتن در دوران شیردهی•    مشکلات مربوط به ناهنجاری در عملکرد تیرویید  

 تحقیقات نشان داده مصرف بعضی از انواع دم نوش در کاهش درد قاعدگی موثر است

  پنج نکته مهم برای سنجش میزان سلامتی در دوران قاعدگی معمولا گفته می شود برای حفظ سلامت بدن باید ادرار و مدفوع خود را بررسی و در صورت مشاهده خون در آن ها، بهتر است سریعا به دکتر مراجعه کنیم. همین موضوع درباره عادت ماهانه هم صدق می کند، به این شکل که باید هر بار مقدار خون دفع شده و رنگ آن را بررسی کنیم و اگر مشکلی وجود داشت، با پزشک متخصص در میان بگذاریم. در ادامه به پنج نکته مهمی که خانم ها در هر سنی باید طی دوران قاعدگی خود به آن توجه کنند، اشاره می کنیم.1- در دوران قاعدگی دیسمنوریا، نام پزشکی درد دوران قاعدگی است که در نتیجه ریختن دیواره رحم ایجاد می شود. این حالت برای 50 درصد از زنان اتفاق می افتد. ترشح مقدار زیاد هرومون پروستاگلاندین باعث به وجود آمدن درد و التهاب در رحم می شود. انقباض شدید قسمت پایینی شکم در دوران قاعدگی می تواند باینگر مشکلات حادی مثل آندومتریوزیس باشد. در این بیماری، بافت رحم خارج از خود رحم و عموما داخل لگن رشد می کند. این مسئله باعث می شود در زمان قاعدگی و ریزش دیواره رحم، فضایی برای خروج خون وجود نداشته باشد. بین هفت تا 10 درصد از زنان به بیماری آندومتریوزیس دچارند.2- رنگ خون اگرچه ممکن است توجه به رنگ خون خارج شده ناخوشایند به نظر برسد، اما در تعیین میزان سلامت هورمون های فرد بسیار موثر است. هورمون ها در یک دوره چهارماهه تغییر می کنند و همین مسئله، رنگ و غلظت خون را هنگام قاعدگی تعیین می کند. زنان به طور معملو سه الگوی رنگی را در طول عادات ماهانه تجربه می کنند که شامل خونریزی تیره رنگ، خونریزی شفاف و روشن و خونریزی نه خیلی پررنگ و نه خیلی روشن است. خونریزی تیره رنگ معمولا نشان دهنده استروژن بالاست. حالتی که در آن خون شفاف تر و کمک رنگ تر نزدیک به صورتی رنگ است، نشان دهنده سطح پایین استروژن است. کمبود این هورمون باعث خشکی ناحیه تناسلی، کاهش تمایل جنسی، ریزش مو و حتی ضعف جسمانی می شود. زنانی که این نوع خونریزی را تجربه می کنند، معمولا قاعدگی نامنظمی دارند. خونریزی عادی و قرمز رنگی که نه خیلی پررنگ باشد و نه کم رنگ، بهترین حالت قاعدگی محسوب می شود و عموما منظم است اما این افراد هم ممکن است گاهی دچار ناهماهنگی هورمونی شوند.3- میزان خونریزی به نظر می رسد میزان خونریزی در دوران قاعدگی زیاد باشد اما این طور نیست و معمولا خونریزی به اندازه فنجان تخمین زده شده است اما امکان قاعدگی سنگین هم وجود دارد که معمولا به علت فقر آهن یا آنمی اتفاق می افتد. گاهی هم خونریزی های شدید به علت کیست های رحم یا دهانه رحم، آندومتریوزیس و… به وجود می آید. این مشکل معمولا در زنان بالای 35 سال بیشتر دیده شده است. خونریزی به میزان اندک، می تواند به علت تغییرات هورمونی، سوءتغذیه یا استرس باشد. کسانی که از قرص های هورمونی ضدبارداری استفاده می کنند هم خونریزی کمی خواهندداشت. هم چنین بیماری های پلی کیستیک، اتوایمیون سیستم و سندرم آشرمن در بروز این مسئله موثرند.4- نظم قاعدگی منظم بودن قاعدگی نشان دهنده سلامتی فرد است و معمولا هر 21 الی 35 روز یک بار اتفاق افتاده، دو تا هفت روز ادامه دارد. اگر مدت زمانی قاعدگی بیش از هفت روز بکشد به علت کاهش وزن، استرس، حاملگی، استفاده از داروهای خاص یا حتی سرطان رحم خواهدبود. البته گاهی اوقات افراد سالم هم دچار قاعدگی نامنظم می شوند که در این صورت طبیعی  خواهدبود و مشکلی به وجود نخواهدآمد.5- خونریزی بعد از قاعدگی گایه برخی از افراد زمانی که احساس می کنند دوره قاعدگی شان به پایان رسیده است، خونریزی می کنند. در بعضی  موارد لکه های خون نشان دهنده سرطان، عفونت ناحیه تناسلی یا عدم تعادل در ترشح هورمون هاست.منبع: ماهنامه همشهری تندرستی/ برترین ها

آنچه بانوان باید بدانند


درمان اختلالات گفتاری کودکان


سمعک وایرلس دار و ضدآب/خرید اقساط


راهنمای انتخاب و خرید محصولات زناشویی


مرجع معتبر و رسمی خرید انواع گیفت کارت


قبل از گرونی و شلوغی عید فرشت رو بخر!

مشاهده تمامی مدلهای فرش وامکان خریدآنلاین


لیفت و پروتز سینه توسط پزشک برتر تهران


درمان ناهنجاری جلو بودن فک با ارتودنسی

کم شنوایی وناشنوایی در کودکان وخرید سمعک

برترین باشگاه بدنسازی اطرافتان را پیداکنید

نوبت دهی آنلاین دندانپزشک های برتر تهران


ارسال فوری و محرمانه انواع کاندوم

رویایی بابحران نگران کننده روابط زناشویی

لیست بهترین باشگاه های تناسب اندام تهران|

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

 

فرقی نمی کند آیا درد خفیف است یا نوعی شکنجه است که شما را چند روزی خانه نشین می کند، درهر حال بسیاری از خانم ها با دردهای قاعدگی بیگانه نیستند. در واقع بیش از پنجاه درصد زنان هر ماه درجاتی از این دردها را متحمل می شوند. قبل از این که برای تسکین این درد به سراغ حوله ی گرم بروید، بهتر است بدانید همه ی قاعدگی ها طبیعی نیستند و گاه نشانه یی از یک بیماری جدی اند. در این جا فهرستی از چیزهایی که به کمک آن ها می توانید علامت های مهم را شناسایی کنید آورده ایم که به معنای لزوم مراجعه به متخصص زنان برای بررسی های بیشتر هستند.

 

▪ علامت اول درد ماهانه خیلی شدید

چگونه دل درد عادت ماهانه را کم کنیم

مقصر احتمالی: درد ساده ی مربوط به قاعدگی که با مسکن های بدون نسخه ی پزشک نیز رفع می شوند. این موارد مربوط هستند به ترشح یک ماده ی شبه هورمونی موجود در بدن به نام «پروستا گلاندیس» که وجود آن سبب انقباض رحم برای خروج خون و بافت های رحمی از بدن می شود. پروستا گلاندیس، همچنین سبب منقبض شدن روده های شما شده و این انقباض سبب اسهال و احساس دل پیچه و آشوب در ناحیه شکم می شود. داروهای ضد التهاب با هدف قرار دادن پروستا گلاندیس درد را آرام می کنند، پس به محض رخ دادن اولین دل درد پریودی آن ها را به کار ببرید. هر چقدر زودتر دارو را مصرف کنید، تولید ماده ی «پروستاگلاندیس» کندتر می شود و درد کمتری احساس خواهید کرد. از حوله یا بطری آب گرم هم می توانید استفاده کنید.

 

▪ علامت دوم خونریزی زیاد

مقصر احتمالی: فیبروئیدها، غده های خوش خیمی هستند که در درون یا در روی دیواره های رحم قرار می گیرند. آن ها می توانند به کوچکی یک تخم سیب درختی یا به بزرگی یک گریپ فروت و در یک زمان چند تا از آن ها در رحم وجود داشته باشند. این غده ها معمولاً در دهه ی سی یا چهل زندگی ظاهر می شوند.

اگرچه فیبروئیدها می توانند سبب درد بشوند، ولی معمولاً وجود آن ها سبب شروع یک احساس دایمی فشار ملایم در ناحیه لگن می شود. هرچه آن ها به دیواره ی رحم نزدیک تر باشند، خونریزی شدیدتر خواهد بود. این خونریزی ممکن است تا بیشتر از هفت روز ادامه یابد.

خبر خوب این است که جز در مواردی که فشار در ناحیه ی لگن خیلی زیاد باشد یا خونریزی زیاد برای تان ایجاد زحمت کند، نیازی به هیچ درمانی ندارید. درصورتی که درد یا جریان خون وضع بدی ایجاد کنند، پزشک شما توصیه به خوردن دارو یا در حالت های نادر انجام عمل جراحی برای برداشتن غده ها خواهد کرد.

 

 

▪ علامت سوم درد در ناحیه لگن

مقصر احتمالی: اندومتریوسیس بافتی که معمولاً دیواره ی درونی رحم رامی گیرد، جابه جا می شود، بیرون می آید و شروع به رشد در روی ارگان های مجاور می کند. این مشکل تقریباً پانزده درصد زنان در سنین باروی را درگیر می سازد و پس از شروع علایم به طور متوسط حدود ده سال طول می کشد تا تشخیص داده بشود. بسیاری از زنان فکر می کنند که این درد مربوط به قاعدگی است و بنابراین برای آزمایش به سراغ متخصص نمی روند.

اندومتریوسیس معمولاً سبب درد شدید در ناحیه زیر شکم، کمر و رانها می شود و در اغلب مواقع با مصرف مسکن های معمولی آرام نمی گیرد. خونریزی شدید و مقاربت دردناک هم میتواند یک علامت آن باشد. اگر این علایم برای شما آشنا هستند از متخصص زنان خود وقت ملاقات بگیرید. اگر او برای شما تشخیص اندومتریوسیس داد، قرص های پیشگیری از بارداری یا دیگر هورمون ها می توانند رشد بافت اضافی را کند کنند. درموارد شدید، ممکن است برای کاهش میزان بافت تشکیل شده در خارج از رحم نیاز به انجام عمل جراحی باشد.

 

▪ علامت چهارم بروز تب و درد شدید در شکم و پهلو ها

مقصر احتمالی: درد سخت و طاقت فرسای لگن که می تواند روزها، هفته ها یا ماه ها ادامه یابد و ممکن است همراه با تب باشد. دفع دردناک ادرار یا ترشحات سبز رنگ یا زرد رنگ علایمی از بیماری التهابی لگن (PID) هستند که یک عفونت جدی بخش فوقانی دستگاه تولید مثل محسوب می شود. بیماری (PID) معمولاً نتیجه ی یک عفونت درمان نشده ی «کلامیدیا» سوزناک است. از آن جا که بیماری های مسری مقاربتی ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند، بنابراین گاهی اوقات شما تا زمانی که باکتری در ناحیه وسیعی گسترش نیافته، متوجه ابتلای خود نمی شوید. نکته ی بسیار مهم و حیاتی این است که (PID) را به سرعت درمان کنید، زیرا ممکن است بافت همبند زخم (محل التیام زخم) در لوله های رحمی شما شکل بگیرد که این می تواند به ناباروری بینجامد. اگر به این مورد مشکوک هستید فوراً به پزشک متخصص مراجعه کنید.

منبع:aftabir.com

آنچه بانوان باید بدانند


لوازم خونگیت رو اقساطی نو کن!


جلوگیری از ورود هوای آلوده به خانه!

پیشرفته ترین روش درمان نازایی زنان و مردان


مشاوره و مراقبت‌های قبل از بارداری

قبل ازخرید،فرش مورد نظرت رو تو دکورتست کن


مشاوره تربیت کودک و شیوه های فرزندپروری

نوبت دهی آنلاین دندانپزشک های برتر تهران

هتل و بلیط مقصد موردنظرت رو آنلاین رزرو کن

لیست بهترین باشگاه های تناسب اندام تهران|


قابلیت افزودن لباس حین شست و شو

میخوای باکمترین هزینه دندون هاتو سفید کنی؟


ارسال فوری و محرمانه انواع کاندوم


تجویز انواع سمعک نامرئی و هوشمند


لیفت و پروتز سینه توسط پزشک برتر تهران

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

برای کاهش درد پریود، می توانید از ایبوبروفن با دوز پایین ۴ – ۳ مرتبه در روز استفاده کنید

 

قاعدگی برای برخی زنان می تواند به شدت دردناک باشد و مقدار خون زیادی در طول یک پریودی ناخوشایند ایجاد شود. در این جا بسته به نیاز شما راه هایی برای کوتاه کردن، کم کردن و یا حتی متوقف کردن پریود وجود دارد. همیشه در ابتدا با پزشکتان مشورت کنید اما اگر چند روش سریع و فوری احتیاج دارید که چگونه پریودی تان را متوقف کنید.اینجا را بخوانید.مقدار خونریزی پریودی را آهسته و یا متوقف کنید۱- ایبوبروفن مصرف کنیدمی توانید از ایبوبروفن با دوز پایین ۴ – ۳ مرتبه در روز استفاده کنید. توجه داشته باشید که از حد مجاز برای هر ۲۴ ساعت تجاوز نکنید. برای اغلب افراد این کار می تواند سبب تسکین درد و کاهش جریان خونریزی به میزان ۵۰ درصد شود. با این حال عده ای فهمیده اند که با مصرف ایبوبروفن پریودی شان متوقف شده است.

این در حالی است که ایبوبروفن عوارض جانبی زیادی داشته و ممکن است سبب ایجاد مسمومیت در اثر زیاد خوردن دارو شود. قبل از اینکه مقادیر زیاد این قرص را مصرف و یا از آن برای طولانی کردن زمان پریودی و کاهش جریان خون قاعدگی استفاده کنید با پزشک مشورت نمایید.چگونه دل درد عادت ماهانه را کم کنیم

۲- مقدار زیادی مایعات بنوشیداین کار باعث می شود همه چیز با سرعت بیشتری از بدنتان خارج و به سبک تر شدن خونریزی قاعدگی کمک می کند.

۳- مقدار زیادی میوه و سبزیجات بخوریدخوراک سالم همیشه برای شما بهتر است، اما مصرف بیشتر میوه و سبزیجات نسبت به حد معمول می تواند پریودی تان را ملایم تر و راحت تر سازد.

بویژه نشان داده شده که لوبیا سبز می تواند پریودی را سبک و یا حتی متوقف کند.

همچنین اغلب مردم در یافته اند که مکیدن تکه ای از لیمو شیرین می تواند به موقتی پریودی شان را متوقف کند.

۴- سرکه بخوریددو قاشق چایخوری سرکه سیب را به یک فنجان آب اضافه کرده و این درمان خانگی را برای نتیجه بهتر ۳ بار در روز بنوشید.

۵- ژلاتین بخوریدیک پاکت پودر ژلاتین را با آب مخلوط کرده و سریع آن را بنوشید. این نوشیدنی می تواند پریودی تان را به مدت سه ساعت متوقف کند.

۶- از درمان های گیاهی استفاده کنید.ریشه سنبل ختایی، چای درست شده از برگ های تازه و یا خشک شده تمشک، گیاه لیدی منتل، مریم گلی و کیسه کشیش، همگی گمان می رود که به توقف و یا کم کردن قاعدگی کمک کنند.

۷- از کاپ های قاعدگی برای پوشاندن پریودی تان استفاده کنید.کاپ ها و یا ظروف قاعدگی درست در بالای گردنه رحم قرار گرفته و مانند کاندوم ها از جاری شدن هر مایعی جلوگیری می کنند.در حالی که تامپون ها خون را جذب می کنند، کاپ های قاعدگی آب را جمع آوری می کنند. می توانید از آن ها به مدت ۱۲ ساعت با پنهان سازی موثر و در موارد متوقف کردن سریع و شدید در زمان پریودی تان استفاده کنید. 

برای درمان درد پریود، از داروهای گیاهی استفاده کنید

 

جریان خونریزی تان را تسریع کنید۱- کمی گرما بگیریدگرما کمک می کند که مایعات زودتر از بدن خارج شوند. یک کیسه آب گرم یا کیسه آبگرم روی نواحی شکمتان به کار ببرید.

۲- نواحی رحم را ماساژ دهیداین کار سبب کاهش درد های قاعدگی خواهد شد و باعث می شود مواد و مایعات به آرامی در بدن به حرکت در آیند. ممکن است ترجیح بدهید این کار را در مکانی راحت تر و خصوصی مانند حمام و یا اتاق خوابتان انجام دهید.

۳- رابطه جنسی داشته باشیدانقباضاتی که در اثر ارگاسم ( در رسیدن به اوج لذت جنسی ) در بدن ایجاد می شود می تواند به خروج سریع تر مایعات و خون از بدن و تمام شدن سریع تر پریودی کمک می کند. اطمینان حاصل کنید که هم خودتان و هم همسرتان با کثیف کاری های کمی که در ابتدا بوجود خواهد آمد، مشکلی ندارید. پارچه و یا حوله ای را زیر خود بیاندازید و یا برای کمتر کردن کثیف کاری ها می توانید زیر دوش رابطه جنسی داشته باشید.گزینه های دراز مدت۱- در مورد گزینه های دراز مدت با پزشکتان صحبت کنیدبرای متوقف کردن پریودیتان به مدت ۳ – ۲ ماه می توانید از تزریقی به نام دپوپرورا (نام تجاری نوعی پروژسترون) کمک بگیرید. این یک تزریق است که بر اساس اصول توسط یک پزشک غیر متخصص صورت می گیرد.

روش های جراحی وجود دارد که می تواند به صورت دائمی باعث توقف پریودی شود. که شامل هیستروکتومی و یا برداشتن رحم و یا قطع آن و یا برداشتن لایه های داخلی رحم می باشد. این جراحی ها می تواند خطرناک بوده و منجر به عدم بارداری و یا سخت شدن آن شوند. بنابراین قبل از اینکه تحت عمل جراحی قرار بگیرید با پزشک مشورت کنید.

۲- به تناسب اندام فکر کنیدتمرین و ورزش به طور کلی امری حیاتی بوده و به تناسب اندام رسیدن به پریودیتان سبک تر و کوتاه تر خواهد شد. این یک روش کوتاه ساختن دوره پریودی است که هم قابل تحمل بوده و هم منافع زیادی برایتان همیشه خواهد داشت.

۳- از قرص های ضدبارداری استفاده کنیدقرص های ضدبارداری اغلب قرص های ۲۱ روزه جلوگیری از آبستنی نام دارند که به همراه یک هفته قرص های بی اثر هستند. در آن یک هفته که از قرص های بی اثر استفاده می کنید پریود خواهید شد. جلوگیری از آبستنی هورمونی روش مطوئن و موثری است برای تنظیم کردن قاعدگی تان به خصوص برای آن دسته از زنان که از قاعدگی دردناک و سنگین رنج می برند.

اگر می خواهید که پریودی را به تاخیر بیاندازید می توانید به راحتی با نخوردن قرص های بی اثر و یا غیر فعال بسته قرص های ضدبارداری، و به جای آن خوردن ۲۱ عدد قرص فعال در جلوگیری، این کار را انجام دهید: این کار ممکن است عوارض جانبی پیش بینی نشده و ناخوشایندی داشته باشد بنابراین قبل از انجام آن با پزشک صحبت کنید.

روش های جلوگیری از آبستنی خوراکی (از راه دهان) وجود دارد که تنها با تجویز پزشک در دسترس قرار می گیرد. درباره آنچه می خواهید قبل و یا هنگام مصرف قرص ها، با پزشکتان صحبت کنید.

منبع:دکتر سلامت

آنچه بانوان باید بدانند


از عمل افزایش قد، چقدر می دانید؟


قبل از گرونی و شلوغی عید فرشت رو بخر!


درمان اختلالات روحی بدون دارو و عارضه


سمعک وایرلس دار و ضدآب/خرید اقساط

چگونگی درمان ناهنجاری های دهان، دندان و فک


کلینیک ترک اعتیاد در مناطق مختلف تهران


قیمت امروز بلیط اتوبوس به هرکجای ایران

رفع دغدغه های فکری که زندگیتون رومختل کرده


ژل آمیزشی و روان کننده با 25%تخفیف


تشخیص و درمان ناباروری در زنان

قبل ازخرید،فرش مورد نظرت رو تو دکورتست کن


میخوای تاعید لاغربشی؟همین حالا شروع کن


میخوای از همیشه زیباتر باشی؟


جراحی زیبایی سینه و شکم

چگونه دل درد عادت ماهانه را کم کنیم

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

درد در ناحیه شکم،ران و کمر در هنگام قاعدگی معمول است.در واقع حدودی نیمی از زنان یک یا سه روز در ماها از چنین دردها رنج میبرند. گرفتگی قاعدگی ،گرفتگی یا درد زیر شکم است.

پوشش های عضلات رحم را از بین میبرد و این زمانی است که برخی از زنان درد بیشتری را تحمل میکنند و برای یرخی دیگر به اندازه ای شدید نیست که آنها را از انجام فعالیت های روزانه دور نگه دارند.

احتمالا شما هم جزء کسانی هستید که میخواهید این درد را از بین ببرید اما از طرفی هم نمیخواهید که قرص مصرف کنید. در این بخش از سلامت نمناک چند تکنیک وجود دارد تا بتوانید به طور طبیعی درد را کاهش دهید و احساس بهتری داشته باشید.

این روش های موثرهستند اما توجه داشته باشید که در صورت شدید بودن این گرفتگی و یا بهبود نیافتن علائم آن حتما با پزشک مشورت کنید.

پزشک میتواند هرگونه شرایط سلامتی که ممکن است باعث ناراحتی شدید شما شود، مانند فیبروئید ها یک بیماری انتقال یافته جنسی، اندومتریوزیزم، التهابات لگنی یا اختلالات جدی قاعدگی را درمان کند.چگونه دل درد عادت ماهانه را کم کنیم

خورد و خوراک تان را تغییر دهید 

در این شرایط خوردنتان را متفاوت کنید، سعی کنید مصرف چربی را کاهش و مصرف سبزیجات را افزایش دهید.یک رژیم غذایی کم چرب،التهاب را در کل بدن شما کاهش میدهد.علاوه بر این به طور کلی باعث سلامت شما میشود.

شما میتوانید با خوردن چربی های اشباع نشده و غیر اشباع سالم مانند روغن زیتون شروع کنید.منیزیم بیشتری دریافت کنید، زیرا باعث کاهش درد ناشی از گرفتگی قاعدگی میشود.منیزیم علاوه بر سایر عملکرد ها، به تنظیم عملکرد عضلات نیز کمک میکند.

منیزیم در مواد غذایی مانند بادام خشک و اسفناج پخته شده فراوان است.برای جلوگیری از کم آب شدن بدن آب زیادی بنوشید و از هرگونه نوشیدی دیگر اجتناب کنید.شکر کمتری مصرف کنید و هنگامی که نیاز به آن دارید از توت فرنگی یا تمشک استفاده کنید.

چای بیشتری بخورید تا درد قاعدگی تان کاهش یابد:

چای برای کمک به درد قاعدگی بسیار موثر است.میتوانید هرگونه طعم چای را انتخاب کنید.چای با روغن نعنا میتواند بسیار تاثیر گذار باشد و چای بابونه هم سطح گیلیسین ادرار را افزایش میدهد و به گرفتگی عضلانی کمک میکند و به عنوان یک آرام بخش عمل میکند.

قبل از دریافت این مواد غذایی بویژه اگر در معرض خونریزی شدید هستید با پزشک خود مشورت کنید.

از طب سوزنی برای کاهش درد قاعدگی استفاده کنید:

این درمان ،تهوع و استفراغ ناشی از شیمی درمانی را کاهش میدهد و علاوه بر آن برای درمان درد گرفتگی های قاعدگی نیز مفید است.طب سوزنی کمک میکند تا سیستم عصبی تان آرام شود، و جریان خون را در اندام های داخلی افزایش میدهد و قوی تر میکند و اثر ضد التهابی نیز خواهد داشت.

فعالیتتان را افزایش دهید:

در اثر ورزش کردن و هرگونه فعالیت اندروفین ها در بدن آزاد میشوند که در تقویت خلق و خوی و کاهش درد تاثیر گذار هستند. 

اعمال گرما یا حرارت برای کاهش درد قاعدگی:

کمپرس گرم میتواند به کاهش گرفتگی قاعدگی کمک کند. یکی از قدیمی ترین درمان های خانگی استفاده از گرما است که ماهیچه ها را آرام میکند و جریان فشار خون در بافت ها را افزایش میدهد.مبتوانید از کمپرس آب گرم زیر شکم تان استفاده کنید و یا یک دوش آب گرم بگیرید.

کاهش درد قاعدگی با ماساژ با روغن ها:

با استفاده از روغن های معطر مخصوص و ماساژ میتوانید به درمان درد گرفتگی قاعدگی کمک کنید.با استفاده از روغن های مانند اسطوخودوس ، مریم گلی ، میتوانید طول مدت درد دوران قاعدگیی را کوتاه کنید. 

روغن ماهی یا ویتامین B1 دریافت کنید:

مقداری از مکمل های روغن ماهی، ویتامین B1 یا هر دوی آنها را به رژیم غذایتان بیافزایید که درد ناشی از گرفتگی قاعدگی را به شدت کاهش میدهد.

به یک فیزیوتراپ مراجعه کنید:

شما میتوانید با دیدن یک فیزیو تراپ و دستکاری کردن ستون فقراتتان به کاهش درد قاعدگی کمک کنید،بویژه در ناحیه پایین کمر و رحم. 

آب بنوشید:

اگر شما آب زیادی مینوشید، میتوانید از درد قاعدگی و نفخ شکم جلوگیری کنید.هدف مصرف آب گرم می باشد.که برای بهتر شدن گرفتگی مفید است زیرا جریان خون در بدن را افزایش میدهد و گرفتگی های عضلانی را آرام میکند.

شما همچنین میتووانید مواد غذایی را که حاوی آب زیادی هستند در رژیم غذایی روتینتان بیافزایید مانند:کرفس، کاهو ، خیار و هندوانه.

برخی از داروهای گیاهی شامل خاصیت ضد التهابی هستند که ممکن است به کاهش انقباض غضلانی و تورم همراه با درد قاعدگی کمک کنند. گیاهانی مانند رازیانه، کرفس، دارچین، و زنجبیل.اما توجه داشته باشید که همیشه قبل از مصرف هرگونه گیاه همیشه با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف زنجبیل:

یک تکه زنجبیل کوچک را درون یک فنجان آب بریزید و به مدت 5 دقیقه بجوشانید.سپس مقدار کمی عسل و آب لیمو به آن اضافه کنید. این چای را سه بار در روز در طول دوره قاعدگی بنوشید.همچنین میتوانید زنجبیل را در غذا های خود اضافه کنید و یا آن را به تنهایی مصرف کنید.

کاهش درد قاعدگی با مصرف ریحان:

یک قاشق غذا خوری برگ ریحان را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید. پوشش آن را محکم کنید و اجازه دهید تا خنک شود.آن را هر چند ساعت بخورید تا گرفتگی عضلانی را کاهش دهید.چگونه دل درد عادت ماهانه را کم کنیم

و یا میتوانید آب مقداری برگ ریحان را بگیرید و 2 قاشق چای خوری ازآن را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید و در طول دوران قاعدگی سه بار در روز بنوشید و یا میتوانید برگ های تازه ریحان را به مواد غذاییتان بیافزایید.

کاهش درد قاعدگی با دارچین:

یک چهارم قاشق چای خوری پودر دارچین را به یک فنجان آب داغ اضافه کنید. پنج دقیقه صبر کنید و سپس مقدار کمی عسل به آن بیافزایید، در طول دوران قاعدگی روزانه 2 تا 3 فنجان چای دارچین بنوشید.

 رازیانه:

یک قاشق چای خوری دانه های رازیانه را به یک فنجان آب جوش بیفزایید ، مخلوط را مجددا به مدت 5 دقیقه حرارت دهید.اجازه دهید تا کمی خنک شود و سپس یک قاشق چای خوری عسل بیافزایید و به خوب هم بزنید.

این چای گیاهی را دو بار در روز ، سه روز قبل از تاریخ شروع قاعدگی خود مصرف کنید و آن را تا زمان از بین رفتن درد ادامه دهید.اگر این چای داغ مصرف شود، تاثیر گذاری بیشتری خواهد داشت.

چای بابونه برای کاهش درد قاعدگی:

یک فنجان آب را بجوشانید و سپس یک عدد چای کیسه ای حاوی بابونه را درون آن بیاندازید.از یک درپوش استفاده کید و به مدت 10 الی 15 دقیقه صبر کنید و سپس برای طعم دهی، از مقداری آبلیمو یا عسل استفاده کنید. حداقل 2 بار در روز، در دوران قاعدگی از این چای بنوشید.

 سبزی جعفری:

یک چهارم فنجان جعفری تازه را درون یک لیوان بریزید وسپس آب جوش را به آن بیفزایید و به مدت 5 دقیقه صبر کنید و فورا بنوشید. از این درمان دوبار در روز در طول دوران قاعدگی استفاده کنید. 

کاهش درد قاعدگی با تخم کتان:

زمانی که از گرفتگی قاعدگی رنج میبرید روزانه یک تا دو قاشق غذا خوری تخم کتان استفاده کنید.همچنین میتوانید آن را روی سالاد ، غلات ، ماست و یا اسموتی های خود بپاشید و مصرف کنید. 

این گفتار بخش اول مطلبی است که به درمان‌های خانگی برای دردهای  قاعدگی می‌پردازد

پیش‌تر در مورد قاعدگی یا عادت ماهانه یاد گرفتیم و این که آن‌چه ما به صورت عامیانه آن را «پریود» می‌نامیم، خونریزی در اثر ریزش لایه داخلی رحم یا همان آندومتر است. خون و بافت آندومتر از طریق دهانه رحم و واژن دفع می‌شود.

در مطلب دیگری در بلاگ همدم با توجه به این که افراد زیادی پیش از آغاز خونریزی ماهانه یا در طول قاعدگی از درد و انقباض گله می‌کنند؛ به این پرداختیم که چرا درد و انقباض در قاعدگی اتفاق می افتد؟ در این مطلب به بخشی از راه‌ها برای کاهش درد قاعدگی می‌پردازیم.

هنگام قاعدگی احساس درد و گرفتگی در اطراف شکم، کمر و ران شایع است. در طول پریود، عضلات رحم برای ریزش و دفع بافت لایه داخلی رحم منقبض می‌شوند. گاهی اوقات این انقباضات را به‌صورت گرفتگی و درد احساس می‌کنید. برخی از افراد تهوع، استفراغ، سردرد یا اسهال [و یا یبوست] را نیز تجربه می‌کنند.چگونه دل درد عادت ماهانه را کم کنیم

بعضی از افراد قاعدگی دردناکی دارند و برخی نه. علم پزشکی هنوز نتوانسته است دلایل این تفاوت‌ها را کاملا کشف کند،اما تعدادی از عوامل شناخته شده درد قاعدگی شدید عبارتند از:

برای کم کردن درد خفیف تا متوسط، برخی از درمان‌های خانگی می‌توانند موثر باشند. بعضی از این درمان‌ها سریعا موجب کاهش درد می‌شوند و برخی دیگر درد و انقباضات را در چرخه‌های بعدی کاهش می‌دهند. در این نوشتار به معرفی روش‌های درمان سریع درد و انقباضات دوران قاعدگی می‌پردازیم.

قرص مسکن

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDS) مثل ژلوفن و مفنامیک اسید، برای درد و خونریزی شدید قاعدگی توصیه می‌شوند. این داروها باعث کاهش تولید پروستاگلاندین در بدن می‌شوند. ژلوفن به ندرت و تنها وقتی که درد شدید است باید مصرف شود. مفنامیک اسید را باید در دو روز اول قاعدگی و به صورت منظم مصرف کرد تا اثر تسکین‌دهندگی داشته باشد. در صورتی که درد شدیدتری دارید با مراجعه به دکتر می‌توانید از مسکن‌های قوی‌تر استفاده کنید.

گرم کردن

گرم کردن کمر و شکم ممکن است درد را کاهش دهد. در یک مطالعه در سال ۲۰۱۲، زنان ۱۸ تا ۳۰ ساله با قاعدگی‌های منظم اثر گرم کردن شکم و کمر را در کاهش درد گزارش کردند. نتایج گزارش نشان می‌داد که اثرتسکین‌دهندگی یک برچسب گرم‌کننده تا دمای ۴۰ درجه سانتیگراد، معادل مصرف ایبوپروفن است(۱). اگر بطری آب گرم یا تشکچه برقی نداشته باشید، دوش آب گرم بگیرید و یا حتی با استفاده از یک حوله گرم، شکم و کمر خود را کمپرس کنید. اگر متوجه شدید که درد شما با گرم کردن کاهش می‌یابد می‌‌توانید کیسه آب گرم مناسب و یا تشکچه برقی خریداری کنید و یا در صورتی‌ که مایکروویو دارید خودتان بالشتک گرم درست کنید!

درست کردن بالشتک گرم

 

ماساژ با روغن‌های گیاهی

ماساژ درمانی برای حدود ۲۰ دقیقه می‌تواند به کاهش درد قاعدگی کمک کند. یک مطالعه اثر ماساژ را در افراد مبتلا به درد قاعدگی ناشی از اندومتریوز بررسی کرد (۲). محققان دریافتند ماساژ بلافاصله درد را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد و مانع افزایش دوباره آن می‌شود. ماساژ درمانی برای قاعدگی شامل فشار دادن نقاطی خاص است در حالی که دستان ماساژور در اطراف شکم، پهلو و پشت حرکت می‌کنند.

گاهی اضافه کردن روغن‌های گیاهی به سبک آروماتراپی یا همان رایحه درمانی، ممکن است مفیدتر باشد. در یک مطالعه ۴۸ فرد مبتلا به درد قاعدگی به دو گروه تقسیم شدند: یک گروه با کرمی حاوی روغن‌های گیاهی و گروه دیگر با کرمی حاوی عطر مصنوعی ماساژ داده شدند.شدت و طول مدت درد در گروهی که از روغن‌های گیاهی استفاده می‌کردند، کاهش چشمگیری داشت (۳). محققان این مطالعه از ترکیب روغن اسطوخدوس، مریم گلی و مرزنگوش استفاده کردند. شما می‌توانید روغن ماساژ معطر را بخرید و یا خودتان با استفاده از روغن‌های معطر گیاهی و یک روغن پایه، ترکیب مخصوص خود را بسازید.

 

ارضا شدن (ارگاسم)

هنوز مطالعه بالینی منسجمی درباره تأثیر مستقیم ارگاسم بر رفع گرفتگی عضلات در مدت قاعدگی انجام نشده، ولی آموزشگران حرفه‌ای لذت و سلامت جنسی از جمله آویشن معتقدند که ارضای جنسی به تحمل درد قاعدگی کمک می‌کند. ارضای واژنی تمام بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ از جمله نخاع و مغز، که باعث رهاسازی نوروترانسمیترهایی مثل اندورفین‌ها و اکسی‌توسین می‌شود. اندورفین‌ها باعث کاهش احساس درد می‌شوند.

دکتر بری کمیساروک، استاد روانشناسی دانشگاه دانشگاه راتگرز که بر روی ارگاسم در زنان مطالعه می‌کند، در مصاحبه‌ای با بی بی سی می‌گوید: «ارضای واژنی، درونی و شامل کل بدن است؛ احتمالا به این دلیل که اعصاب حسی کلیتوریس که به ناحیه خارجی آن چوچوله گفته می‌شود، با اعصاب حسی واژن تفاوت دارند». او به همراه دکتر بت وایپل در سال ۱۹۸۵ اولین مطالعه را در مورد تاثیر ارضا شدن بر درد انجام دادند. این مطالعه نشان داد که تحریک واژنی توسط خود فرد [یا خودارضایی]، تحمل درد را دو برابر می‌کند(۴).

پرهیز غذایی

در طول قاعدگی، بهتر است از مواد غذایی که باعث ورم و نفخ شکم می‌شوند اجتناب کرد. غذاهای چرب، الکل، نوشیدنی‌های گازدار، کافئین و غذاهای شور از موارد مواد غذایی مضر در دوران قاعدگی هستند. کاهش یا حذف این غذاها می‌تواند گرفتگی و درد قاعدگی را کاهش دهد. بجای نوشیدنی کافیین‌دار (مانند قهوه، چای، نوشابه و یا نوشیدنی انرژی‌زا) از دم‌نوش زنجبیل یا نعناع یا مخلوط آب جوش و لیموترش استفاده کنید. اگر هوس مواد غذایی شیرین کرده‌ اید، میوه تازه و یا خشک بخورید.

گیاهان دارویی

سبزی‌ها و ادویه‌های خاصی می‌توانند درد و انقباضات دوران قاعدگی را کاهش دهند. این داروهای گیاهی حاوی ترکیبات ضد التهابی و ضد انقباض ماهیچه هستند که باعث کاهش انقباض عضلانی و تورم ناشی از درد قاعدگی می‌شوند.

هفته قبل از پریود، هر روز دو فنجان دم‌نوش بنوشید. اگر هر ماه آن را مصرف کنید، اثر مفید آن را مشاهده خواهید کرد.مصرف بابونه دم‌کرده سطح گلیسین ادرار را بالا می‌برد که باعث کاهش انقباض عضلانی می‌شود.

با شروع پریود به مدت سه روز هر روز ۱۲۰ میلی‌گرم عصاره رازیانه مصرف کنید. این مقدار عصاره باعث کاهش درد قاعدگی می‌شود(۵).

با شروع پریود به مدت سه روز هر روز دو کپسول ۴۲۰ میلی‌گرمی دارچین مصرف کنید. این مقدار دارچین باعث کاهش خونریزی قاعدگی، درد، تهوع و استفراغ در افراد مورد مطالعه شد (۶).

برای یک نوشیدنی تسکین دهنده انقباض کمی زنجبیل تازه را در یک لیوان آبجوش رنده کنید. یک مطالعه نشان داد که ۲۵۰ میلی‌گرم زنجبیل خشک که چهار بار در روز و به مدت سه روز مصرف شود باعث تسکین درد می‌شود و اثری مشابه مصرف ایبوپروفن دارد(۷).

قبل از اینکه پریودتان آغاز شود به مدت پنج روز هر روز یک گرم عصاره شوید مصرف کنید. این مقدارعصاره باعث کاهش درد قاعدگی می‌شود و اثری مشابه مصرف مفنامیک اسید دارد(۸).

این عصاره که با نام تجاری پیکنوژنول شناخته میشود حاوی آنتی‌اکسیدان‌های فراوانی است. البته ترکیب این آنتی اکسیدان‌ها در مواد دیگری مثل بادام زمینی و یا دانه انگور هم یافت می‌شود.مصرف روزانه مکمل پیکنوژنول می تواند درد پریود را کاهش دهد. یک مطالعه نشان داد افرادی که در طول خونریزی قاعدگی خود، روزانه ۶۰ میلی‌گرم پیکنوژنول خورده‌اند، درد کمتری دارند(۹).

 

پاسخ دادن به پرسش‌های روزانه احوال‌پرسی همدم و نگاهی به گزارش‌های چند ماهه در اپلیکیشن همدم در طول چرخه قاعدگی برای چند دوره متوالی به شما کمک خواهد کرد که رفتار طبیعی بدنتان را بشناسید، نوع درد و انقباض و زمان آن را پیش‌بینی کنید و اثر روش‌های کاهش درد را بسنجید. برای آشنایی بیشتر با رابطه جنسی در دوره قاعدگی و ارگاسم، به شما پیشنهاد می‌دهیم مجموعه آموزشی آویشن برای لذت و سلامت جنسی را دنبال کنید.

 

منابع

کد فعال سازی به شماره شما پیامک
گردید

کد فعال سازی شما صحیح نمی باشد

 

 

اگر چه اکثر خانم ها به راحتی می توانند بر درد عادت ماهانه مسلط شوند، اما با اینحال این درد برخی از خانم ها را خانه نشین شان می کند. بهتر است به خودتان فشار نیاورید. اگر دردتان زیاد است استراحت کنید و مرخصی بگیرید.چگونه دل درد عادت ماهانه را کم کنیم

برای برخی از خانم ها که البته تعدادشان هم کم نیست، عادت ماهانه یک کابوس است. کابوسی که هر ماه با درد شدید، بیحالی، خستگی، بدخلقی، بیرون روی، تهوع، سردرد، سرگیجه و کلی ناراحتی دیگر تکرار می شود.

 

به پزشک هم مراجعه می کنند و هیچ نوع کیست یا مشکل خاصی تشخیص داده نمی شود. این دردها معمولا اولین روز عادت و یا چند ساعت قبل از شروع خونریزی شدت می گیرند و به صورت قولنج یا گرفتگی عضلات ناحیه شکم شروع شده و به کمر یا پاها و حتی زانوها هم سرایت می کنند.

 

البته باید بدانید که این کابوس تمام شدنی است و شما می توانید با رعایت برخی اصول ساده، این دردها را کاهش دهید.

 

۱- از IUD های هورمونی استفاده کنید

اگر قصد ندارید تا پنج سال آینده باردار شوید، احتمالا این روش بیشتر به دردتان می خورد. آی یو دی هورمونی وسیله ای T شکل است که داخل رحم کار گذاشته می شود تا با آزاد کردن هورمون پروژسترون، از بارداری پیشگیری کند. یکی از مزایای این وسیله، کاهش خونریزی و درد عادت ماهانه است. البته قبل از اقدام، باید حتما با پزشک متخصص زنان مشورت کنید.

 

۲- روزهای خونریزی سیگار ممنوع

نتایج پژوهش های متعدد نشان می دهد خانم های سیگاری بیشتر از دردهای دوره عادت ماهانه خود شکایت می کنند. این خانم ها دو برابر بقیه خانم ها، در معرض سندرم پیش از قاعدگی (علائمی مانند درد سینه، آکنه، درد شکم، سردرد، ورم، چاقی، تغییر اشتها، افسردگی و تغییر خلق و خو) قرار دارند.

 

۳- روی شکم تان حوله گرم بگذارید

در روزهای اول عادت و با شروع درد شدید، به سراغ گرما بروید. می توانید حوله گرم یا بطری آب گرم را روی شکم تان قرار دهید. گرما باعث آرامش عضلات شده و درد را کاهش می دهد.

۴- از قرص های ضدبارداری استفاده کنید

مصرف قرص های ضدبارداری باعث کاهش درد و همچنین مدت و میزان خونریزی می شود. البته توصیه می شود قبل از شروع مصرف با پزشک متخصص زنان مشورت کنید تا نوع قرص را با توجه به شرایط جسمی شما تجویز کند.

 

۵- نرمش های آرام تنی موثرند

نرمش های آرام تنی برای همه و در هر شرایطی مفیدند. با انجام این ورزش افراد یاد می گیرند که درست تنفس کنند و قدرت کنترل عضلات و غلبه بر گرفتگی آنها را بالا ببرند. برای همین هم به شما کمک می کند، به دردهای قاعدگی غلبه کنید.

 

۶- حمام کنید

همانطور که گفتیم گرما باعث تسکین درد می شود. دوش آب گرم (نه داغ) بگیرید. آب گرم شما را از نظر روحی و روانی آرام می کند و دردتان را کاهش می دهد.

 

۷- قهوه را فراموش کنید

باید بدانید که قهوه و کلا نوشیدنی های کافئین دار مانند نوشابه سیاه و غیره باعث افزایش حساسیت و درد می شود. برای همین بهتر است قبل از شروع عادت ماهانه و در حین آن، از مصرف این قبیل نوشیدنی ها خودداری کنید.

 

۸- تغذیه ی سالم داشته باشید

مصرف ماهی های چرب مانند ماهی آزاد را بیشتر کنید، به خاطر اینکه حاوی اسیدهای چرب امگا-۳ هستند. این اسیدهای چرب خدمت زیادی به سلامتی شما و تسکین دردهایتان می کنند.

 

۹- روغن های گیاهی و ماساژ را دریابید

ماساژ یکی دیگر از روش های موثر برای تسکین دردهای عادت ماهانه است. برخی از روغن های گیاهی ماساژ خاصیت ضداسپاسمی دارند و درد را کاهش می دهند. کمی از این روغن ها را روی دستتان ریخته و به نواحی دردناک مانند شکم، کمر و کلیه ها بمالید و به آرامی با حرکات دورانی ماساژ دهید.

 

۱۰- ورزش کنید

بدون شک هیچ خانمی دلش نمی خواهد در دوره ی پریودش ورزش کند. اما باید بدانید که انجام حرکات ورزشی منظم باعث کاهش دردهای قاعدگی می شود. البته منظورمان این نیست که روز اول پریودتان دوی ماراتون داشته باشید و ورزش های سنگین انجام دهید. بلکه انجام حرکات ورزشی سبک، نرمش و پیاده روی ساده باعث می شود که اکسیژن بیشتری به اعضای بدن برسد و جریان خون بیشتر شود.

 

چگونه دل درد عادت ماهانه را کم کنیم

۱۱- در مصرف خوراکی های شیرین زیاده روی نکنید

در طول دوره ی ماهانه از مصرف مواد غذایی شیرین بپرهیزید. انواع کیک، کلوچه، شیرینی جات، شکلات و غیره در طول دوره ی ماهانه خیری برایتان نخواهند داشت، به خاطر اینکه این مواد غذایی باعث افزایش میزان هورمون انسولین می شوند.

باید بدانید که انسولین زیاد نیز باعث افزایش التهاب بدن خواهد شد، یعنی اینکه دردتان زیادتر می شود و مجبورید به سراغ ایبوپروفن های همیشگی بروید.

می توانید بعد از تمام شدن عادت ماهانه، با خیال راحت شیرینی جات مورد علاقه ی خود را میل کنید، البته با رعایت حد تعادل.

 

۱۲- حسابی استراحت کنید و اگر لازم بود، مرخصی بگیرید

اگر چه اکثر خانم ها به راحتی می توانند بر اوضاع مسلط شوند، اما با این حال برخی از خانم ها هم هستند که درد خانه نشین شان می کند.

بهتر است به خودتان فشار نیاورید. اگر دردتان زیاد است، استراحت کنید و مرخصی بگیرید. بدون شک سر کار رفتن، در حالیکه کمرتان از درد خم شده کار عاقلانه ای نیست.

پزشکان مرتبط

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این
بخش بیان
کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب
کاربری خود
شوید.

نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین
باشید

اگر چه اکثر خانم ها به راحتی می توانند بر درد عادت ماهانه مسلط شوند، اما با اینحال این درد برخی از خ…

اختلال منوراژی که با قاعدگی های سنگین و یا پریود های شدید نیز شناخته می شود عبارتست از از دست دادن ب…

هیسترکتومی یا عمل جراحی برداشتن رحم یک عمل شایع در زنان است که به عللی مانند سرطان رحم، سرطان دهانه…

عفونت کلامیدیا از جمله مشکلات جنسی و بیماری های مقاربتی به حساب می آید. علائم کلامیدیا شامل ترشحات ب…

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

لطفا با اشتراک گذاری دیدگاهتان در بخش نظرات ما را در بهبود کیفیت مقالات یاری فرمایید

اگر‌ مشکلی دارید و نمی دونید به چه پزشکی مراجعه کنید، ما می تونیم کمکتون کنیم.
مشکلتون رو کامل برای ما توضیح بدید، ما بعد ‌از بررسی مشکل شما، پزشک مناسب رو به شما
معرفی می کنیم.

بیشتر بانوان باور دارند که از دل درد پریودی نمی توان فرار کرد، اما خوشبختانه راه هایی هست که می توان این ادعا را رد کرد و بتوانید دل درد پریودیتان را کاهش دهید. رژیم غذایی سالم و مناسب، گرما دادن به ناحیه شکمی، استفاده از برخی داروها و رعایت نکات ساده می تواند به شما در مدیریت دل درد پریودیتان کمک کند. در این مقاله می خواهیم درباره درد زیر شکم دوران پریودی و راهکار های فرار از این درد بیشتر صحبت کنیم.

درد قاعدگی، یکی از شکایاتی است که همیشه بانوان به پزشک خود دارند. تحقیقات ثابت کرده اند که 95% بانوان دل درد پریودی را همیشه تجربه می کنند. یکی از عوامل اصلی غیبت در مدرسه و محل کار برای بانوان، دردهای قاعدگی است به خصوص برای بانوانی که هنگام پریودی، علائم شدیدی را تجربه می کنند.

برای تسکین دلدرد پریودی ، دو نوع راه حل وجود دارد:

انواعی از درمان های خانگی برای تسکین دلدرد قاعدگی وجود دارد که از جمله آن ها گرما درمانی به این صورت که از تشت آب گرم یا پدها و کیسه های آب گرم در ناحیه شکم استفاده می شود و دلدرد قاعدگی کاهش می یابد. استفاده از دمنوش بابونه و انواع متعددی از دمنوش های دیگر نیز مناسب است.

یک سری محصولات تخصصی در داروخانه ها وجود دارد که برای تسکین دلدرد قاعدگی سایر علائم سندروم پیش از قاعدگی استفاده می شود. از جمله آن ها پچ قاعدگی، قطره خوراکی رازیانه و انواع متعددی دیگر می توان اشاره کرد.چگونه دل درد عادت ماهانه را کم کنیم

بنابراین برای هر کدام از علائم پیش از قاعدگی، راهکارهای خانگی و دارویی خاصی وجود دارد که به کمک آن ها می توانید این علائم را به خوبی تسکین دهید. به همین دلیل تصمیم گرفتیم که تمامی این راهکار ها را به قسمت راهکارهای تسکین علائم پیش از قاعدگی اپلیکیشن مینت اضافه کنیم. در این قسمت، علائم خود را وارد می کنید و با توجه به این علائم، راهکار مخصوص را دریافت خواهید کرد.

بخش راهکارهای تسکین علائم قاعدگی اپلیکیشن مینت

برای دسترسی به این قسمت، کافیست اپلیکیشن مینت را از طریق لینک زیر دانلود کنید و به بخش دکتر مینت و سپس قسمت راهکارهای تسکین علائم قاعدگی مراجعه کنید.دانلود اپلیکیشن

دردهای قاعدگی، انواع مختلفی دارند و شناسایی دلایل آن ها، قسمت مهمی از روند درمانی آن ها است. پزشکان معمولا دردهای قاعدگی را به دو دسته تقسیم می کنند:

دیسمنوره های اولیه زمانی رخ می دهند که دلیل پزشکی خاصی برای رخ دادن ندارند.

درحالیکه دیسمنوره های ثانویه، حداقل یک دلیل مشخص برای رخ دادن دارند.

 

دلایل دل درد پریودی

در طول سیکل قاعدگیتان به هنگام پریودی، دیواره داخلی رحم می ریزد و جهت آماده شدن برای بارداری ضخیم می شود و اگر بارداری اتفاق نیفتد، رحم شروع به ریزش می کند و برای سیکل بعدی آماده می شود. این نکته اصلی ترین دلیلی است که دل درد پریودی شما دردناک است.

در این فرایند، دیواره ی داخلی رحم که دارای سلول های پایه ای هستند موادی به نام پروستاگلاندین ها آزاد می کنند و هنگام ریزش رحم و قاعدگی، مانع از ایجاد خونریزی می شوند و دل درد قاعدگی را به وجود می آورند. بانوانی که از دل دردهای پریودی شدیدی رنج می برند، پروستاگلاندین بیشتری نسبت به زنانی که دل درد کمتری دارند، ترشح می کنند.

سطح پروستاگلاندین ها یکی از دلایل اصلی ایجاد دل درد قاعدگی در بانوان است.

لحظه ی شروع شدن دل درد پریودی معمولا به علت آن وابسته است. دیسمنوره ی اولیه باعث ایجاد دل دردهایی می شود که بین ۸ تا ۷۲ ساعت طول می کشد که همزمان با شروع قاعدگی است. بعضی از بانوان ممکن است دچار دل درد های وحشتناکی شوند، قبل از اینکه قاعدگی آغاز شود رحم در حال آماده شدن برای فرو ریختن است. دیسمنوره ی اولیه، دل درد های شدیدی را حین قاعدگی ایجاد می کند. و با علائم دیگری مثل کمر درد و تهوع نیز همراه هستند. این دل درد ها حوالی روز اول قاعدگی آغاز می شوند. و برای چندین سال در طول قاعدگی ماندگار می شوند.

دیسمنوره ثانویه از سوی دیگر باعث دل دردهای شدیدی با شروع قاعدگی شده و با گذشت زمان بدتر می شود‌. افزایش شدت دل درد ها ممکن است با قاعدگی های سنگین، افزایش خونریزی، داشتن درد در مواقع مختلف سیکل ماهانه و درد حین نزدیکی همراه باشد.اگر با چنین علائمی مواجه شدید حتما به پزشک مراجعه کنید.

به دلیل اینکه دل درد های قاعدگی بسیار آزار دهنده هستند با به کارگیری چند روش خانگی می توانید این دلدرد ها را کاهش دهید.

داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب در کاهش دل درد های قاعدگی که بعلت دیسمنوره ایجاد شده اند بسیار تاثیرگذار است. عملکر  این دادوها کاهش تولید پروستاگلاندین ها هستند که باعث ایجاد دل درد های قاعدگی شده اند. داروهایی مانند:

گرمادرمانی، راهی برای کاهش دل درد قاعدگی

اگر هیچ کدام از داروهای استروئیدی را در دسترس نداشتید یا با وجود مصرف داروهای مسکن، دل دردتان همچنان ادامه دار بود، میتوانید از روش گرما درمانی جهت تسکین دل درد قاعدگی استفاده کنید. برای این منظور میتوانید یک پد گرم یا کیسه ی آب گرم را بر روی قسمتهایی از شکم و لگن خود قرار دهید. ایجاد گرما در این ناحیه باعث ریلکس شدن عضلات شکمی می شود و در بهبود دل درد پریودی بسیار کارامد است.

داشتن تغذیه ی سالم و کاهش مصرف چربی می تواند درسلامت بدن نقش مثبت داشته باشد. با ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی می توانید راهی برای نجات از دل درد پریودی پیدا کنید. مصرف چربی های مفید و سبزیجات می تواند باعث کاهش التهابات بدن شود و بر سطح هورمون های استروژن و پروستاگلاندین ها تاثیر گذاشته و باعث کاهش دل درد قاعدگی می شود.

 

 

مواد غذایی خوشمزه ای که با مصرف آنها دل درد پریودی و همچنین التهابات بدن کاهش پیدا می کند عبارتند از:

تغذیه سالم در قاعدگی

همچنین مصرف مقادیر زیاد آب و مایعات در طول شبانه روز را فراموش نکنید. اگر بدن سیراب باشد التهابات و نفخ بدن کاهش یافته و باعث اکسیژن رسانی به عضلات می شود.

مواد غذایی که باعث افزایش التهابات بدن و نفخ و بدتر شدن دل درد پریودی می شوند عبارتند از:

در طول قاعدگی از مصرف این مواد غذایی خودداری کنید.

همچنین می توانید از مکمل هایی مانند: امگا 3، منیزیم و ویتامین ب1 نیز در جهت کاهش دل درد پریودی استفاده کنید. پیش از اینکه مکملی را به رژیم غذاییتان اضافه کنید، ترجیحا با پزشک خود در میان بگذارید.

سالیان سال است که بانوان از گیاهان برای کاهش دلدرد قاعدگی در طول سیکل ماهانه ی خود استفاده می کنند. این گیاهان علاوه بر کاهش دلدرد، باعث می شوند حس بهتر و پریودی راحت تری را داشته باشید.

دمنوش های گیاهی موثر در دل درد پریودی

قبل ازاینکه از این دمنوش ها استفاده کنید، میبایست با پزشک خود مشورت کنید، چرا که احتمال ایجاد تداخل در مصرف همزمان این دمنوش های گیاهی و سایر دارو ها وجود دارد.

نداشتن استراحت کافی باعث افزایش سطح استرس می شود و در طول روز احساس خوبی نخواهید داشت. بنابراین در دوران قاعدگی استراحت و خواب کافی داشته باشید تا بدنتان دچار ضعف و ناتوانی نشود و آرامش کافی را داشته باشید.

زمانی که دارای فعالیت بدنی هستید، بدنتان اندورفین ترشح می کند که باعث بهبود خلق و خو و کاهش دل درد پریودی می شود. در طول قاعدگی، تمایل به ورزش کردن و داشتن فعالیت بسیار کم بوده و برخلاف تصور همه، ورزش در سبک و راحت شدن قاعدگی بسیار موثر است.

داشتن یک برنامه ی ورزشی منظم و همیشگی، می تواند در تنظیم سیکل قاعدگی و کاهش دل درد پریودی مفید باشد. سعی کنید در طول روز فعالیت هایی مانند پیاده روی، ورزش های کششی و یوگا را انجام دهید.

یکی از دلایلی که ورزش باعث کاهش دل درد های قاعدگی میشود افزایش خونرسانی به بافت لگنی و اکسیژن رسانی به بافت هاست.چگونه دل درد عادت ماهانه را کم کنیم

اگر ترفند های خانگی در کاهش دل درد پریودی کارساز نبود یا علائمتان بدتر از قبل و یا تشدید شدند، پزشک می تواند درمان های دیگر را برایتان تجویز کند.

دکتر داروساز و فعال در حوزه سلامت بانوان. چند سالی هست که از دانشکده علوم دارویی دانشگاه آزاد اسلامی فارغ التحصیل شدم و از همان روزهای نخست به فکر ایجاد تحولی بزرگ در زندگی بانوان ایرانی و جامعه سلامت آنلاین بودم. مینت ساخته شده تا بانوان ایرانی در سلامتی کامل به سر ببرند و از زندگی خود بیشتر لذت ببرند.

سلام ببخشید من همین علائمی که که گفتین به پزشک مراجعه کنین دارم ولی از رفتن به دکتر خیلی میترسم چن روز پیش یه بار به دلیل درد شدیدم مجبورشدم رفتم و چنتا قرص هم داده بهم ولی اوناهم تاثیر نداره

من تازگیا خیلی دل درد شدید دارم قبلا اینطور نبود حتی مثلا در خواب هم به خاطر شدید بودن درد بیدارمیشوم
خیلی بده
اگه راهکاری دارید ممنون میشم که بهم بدین

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

اپلیکیشن مینت ، اپلیکیشن تخصصی سلامت بانوان و اولین تقویم تخمک گذاری و پریود ترکر ایرانی.

پست الکترونیکی

support@pezeshket.com

تلفن پشتیبانی

021-91002055

قاعدگی دردناک (دیسمنوره) درد و گرفتگی زنان در ناحیه تحتانی شکم درست قبل و در طول دوره قاعدگی می باشد. این درد در برخی از زنان می تواند خفیف و در حد آزاردهنده باشد اما در برخی ممکن است به حدی شدید باشد که باعث مختل شدن فعالیت های روزانه آن ها شود. قاعدگی دردناک می تواند از برخی شرایط و بیماری های زمینه ای مانند آندومتریوز یا فیبروم های رحمی ناشی شود که در این صورت درمان علت اصلی برای تسکین و کاهش درد بسیار مهم است. این درد در برخی از زنان و دختران نیز ممکن است با تهوع، استفراغ، سردرد یا اسهال همراه باشد. اما راهکارهای تسکین درد قاعدگی وجود دارند که آن ها می تواند در هنگام درد شدید خود این راهکارها را در نظر بگیرند.چگونه دل درد عادت ماهانه را کم کنیم

برای رسیدن به راه کارهای تسکین درد در قاعدگی ابتدا لازم است تا علت این دردها را تشخیص داد.پزشکان هنوز به این نتیجه نرسیده اند که چرا برخی از زنان قاعدگی دردناک را تجربه می کنند و برخی دیگر در طول دوران قاعدگی خود درد کمتر و طبیعی را دارند.

اما برخی از عواملی که باعث درد شدیدتر در دوران قاعدگی می شود، عبارتند از:

در موارد گرفتگی های خفیف و یا کوتاه مدت برخی از راهکارها در تسکین درد قاعدگی نقش موثری دارند.

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) جزء اصلی ترین داروهای بدون نسخه (OTC) برای تسکین درد های قاعدگی و خونریزی شدید می باشند. NSAID ها شامل ایبوپروفن و ناپروکسن هستند. این داروها باعث کاهش تولید پروستاگلاندین در بدن زنان می شوند. تاثیر این داروها به اندازه داروهای پیشگیری از بارداری خوراکی نیست، اما در کاهش درد قاعدگی موثر هستند.

اعمال گرما بر روی ناحیه شکم و کمر در دوران قاعدگی می تواند به عنوان یکی از راهکارهای تسکین درد قاعدگی موثر باشد و ممکن است درد را تسکین دهد. یک مطالعه در سال 2012 با تمرکز بر روی 147 زن 18 تا 30 ساله که چرخه قاعدگی منظمی داشتند نشان داد که اعمال گرما 40 درجه سانتیگراد در این نواحی از بدن به اندازه مصرف قرص های ایبوپروفن مؤثر است. خانم های که قاعدگی دردناک دارند در هنگام درد می تواند از کیسه های آب گرم یا پد گرمکن و یا حوله گرم استفاده کنند و حتی می توانند خودشان با روش زیر پد گرمایشی درست کنند.

یک ماساژ درمانی 20 دقیقه ای می تواند در تسکین درد های قاعدگی موثر باشد. در یک تحقیق صورت گرفته23 زن مبتلا به درد پریود ناشی از آندومتریوز مورد بررسی قرار گرفتند. محققان دریافتند که ماساژدرمانی در زمان شروع درد و حتی بعد از آن به میزان قابل توجهی دردقاعدگی را کاهش می دهد. ماساژ درمانی برای قاعدگی شامل فشار دادن نقاط خاص در اطراف شکم، پهلو ها و پشت کمر می باشد. استفاده از روغن های طبیعی در حین ماساژدرمانی و یا همزمان با روش آروماتراپی می تواند در کاهش این درد نقش موثری داشته باشد.

یک مطالعه در سال 2012، 48 زن که درد قاعدگی داشتند را در دو گروه جداگانه بررسی کرد. یک گروه از زنان مورد آزمایش از کرم های حاوی روغن های اساسی در حین درد قاعدگی استفاده کردند. گروه دوم از زنان مورد آزمایش کرم حاوی روغن های مصنوعی را در حین قاعدگی دردناک به کار بردند. نتیجه تحقیقات نشان داد: گروهی از زنانی که با روغن های اساسی تحت آزمایش قرار گرفته اند نه تنها شدت درد آن ها کمتر بوده بلکه مدت زمان کمتری این درد را تجربه کردند. محققان در این تحقیق از ترکیب اسطوخودوس، مریم گلی و روغن مرزنجوش استفاده کردند.

اما زنان باید این نکته را در نظر داشته باشند که همیشه در هنگام استفاده از روغن های اساسی، باید آن ها را با یک روغن حامل رقیق کنند و بهتر است روغن های اساسی به تنهایی و خالص استفاده نشوند. نمونه های از روغن های حامل شامل روغن های گیاهی یا آجیل مانند روغن انگور یا بادام شیرین می باشد. برای تهیه غلظت مناسب و مطمئن روغن های ماساژ می توانید از یک قطره روغن اصلی در یک قاشق چایخوری روغن حامل استفاده کنید.

در حالی که هیچ مطالعه بالینی در مورد تأثیر مستقیم ارگاسم بر گرفتگی قاعدگی صورت نگرفته، اما بررسی ها نشان داده که ارگاسم می تواند در کاهش درد قاعدگی تاثیر داشته باشد. ارگاسم واژینال کل بدن از جمله نخاع را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث آزاد شدن انتقال دهنده های عصبی و هورمون ها می شود. ارگاسم واژن حتی با تحریک مغز می تواند باعث ترشح انتقال دهنده های عصبی مانند اندروفین و اکسی توسین شود. اندروفین به نوبه خودش می تواند درک درد را کاهش دهد.

خانم ها بهتر است در دوران قاعدگی خود از مصرف غذاهای باعث نفخ شکم و احتباس آب می شوند، خودداری کنند، از جمله:

کاهش مصرف این مواد غذایی می تواند به کاهش گرفتگی و تنش در دروان قاعدگی کمک کند. در عوض مصرف چای های زنجبیل، نعنا و یا مخلوط آب لیمو و آب داغ می تواند در تسکین درد قاعدگی موثر باشد. حتی زنان می توانند برای میان وعده های غذایی از میوه هایی مانند توت فرنگی یا تمشک را مصرف کنند.

برخی از داروهای گیاهی حاوی ترکیبات ضد التهابی و ضد اسپاسم هستند. متخصصان معتقدنداین دارو های گیاهی می توانند انقباضات عضلانی و تورم مرتبط با درد قاعدگی را کاهش دهند.

مصرف ماهانه چای بابونه می تواند تاثیر بیشتری داشته باشد.

کورکومین، یک ماده شیمیایی طبیعی در زردچوبه است که در تسکین علائم سندرم قبل از قاعدگی (PMS) کمک می کند. یک تحقیق در سال 2015 70 زن را مورد بررسی قرار داد که در آن زنان هفت کپسول کورکومین را به مدت هفت روز قبل از پریود و سه روز پس از آن مصرف کردند. شرکت کنندگان گزارش دادند که علائم سندرم قبل از قاعدگی آن ها به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرد.

احتیاط

زنانی که قصد دارند از گیاهان و مکمل های گیاهی برای تسکین درد خود استفاده کنند باید این ممحصولات را از یک منبع معتبر خریداری کنند. با این که گفته می شود داروهای گیاهی عوارض جانبی بسیار کمی دارند، زنان بهتر است قبل از استفاده آن ها با پزشک مشورت کنند چون برخی از داروهای گیاهی و مکمل ها ممکن است با داروهای دیگر تداخل ایجاد کرده و باعث بروز عوارض جدی شوند. حفظ رژیم غذایی سالم و رعایت آن در کنار یک برنامه ورزشی منظم می تواند در تسکین درد های قاعدگی زنان موثر باشد.

به طور کلی، یک رژیم غذایی مناسب برای کاهش درد قاعدگی شامل مصرف زیاد فیبر و گیاهان و پرهیز از مصرف غذاهای فرآوری می باشد.

زنان می توانند برای کاهش درد قاعدگی خود، مواد غذایی و مغذی زیر را در نظر بگیرند:

ماهی و سبزیجات برگ دار

بورون یک ماده معدنی است که به جذب کلسیم و فسفر کمک کرده و باعث تسکین گرفتگی قاعدگی می شود و شدت و طول درد قاعدگی را کاهش می دهد.

مواد غذایی که دارای غلظت بالای بور می باشند، عبارتند از:

نوشیدن آب کافی از نفخ دردناک در دوران قاعدگی جلوگیری می کند اما خانم ها باید در نظر داشته باشند که بهتر است در دوران قاعدگی خود به منظور کاهش گرفتگی عضلات خود آب گرم بخورند چون آب گرم باعث افزایش جریان خون به پوست شده و ممکن است عضلات گرفته شده را شل کند.

حتی خانم ها می توانند برای افزایش میزان آب رسانی به بدن از میوه ها و سبزیجات زیر استفاده کنند:

مواد غذایی سرشار از کلسیم، عبارتند از:

کلسیم به شکل مکمل هم در دسترس افراد قرار است. اما قبل از مصرف مکمل ها با پزشک خود صحبت کنید تا متوجه شوید که آیا این برای شما بی خطر است یا خیر.

ورزش قبل یا در طی دوره قاعدگی می تواند باعث ترشح اندورفین ها شده و به جلوگیری یا کاهش علائم قاعدگی کمک کند و حتی نیاز به داروهای تسکین دهنده درد را از بین ببرد یا کاهش دهد. فعالیت متوسط مانند پیاده روی می تواند در طول دوره قاعدگی مفید و موثر باشند. علاوه بر آن، یوگا یک تمرین ملایمی که می تواند شدت و مدت زمان درد در دوران قاعدگی را در زنان جوان 18 تا 22 ساله بطور معنی داری کاهش دهد.

زنانی که در طول دوران قاعدگی خود درد شدید و خونریزی بسیار زیادی را تجربه می کنند بهتر است به پزشک مراجعه کنند. آن ها حتی بهتر است در صورت بروز شرایط زیر با پزشک خود تماس بگیرند.

  منبع:

چگونه دل درد عادت ماهانه را کم کنیم

https://www.healthline.com/health/womens-health/menstrual-cramp-remedies#see-a-doctor

مصرف دارو های گیاهی در آندومترویوز مصرف دارو های گیاهی در آندومتریوز…

ارزیابی علائم تخمک گذاری برای تشخیص زمان باروری دشوار نیست. حتی وقتی…

ترشحات نوک پستان بسیار شایع بوده و بندرت خطرناک است. ترشحات نوک…

در پاسخ به اینکه چگونه در مورد رابطه جنسی صحبت کنیم؟ باید…

بهترین موقعیت رابطه جنسی در بارداری بهترین موقعیت رابطه جنسی در بارداری…

سلام من شنیده بودم که تو دوران قاعدگی از مصرف خیار باید جلوگیری بشه چون طبع سردی داره این درسته؟؟

سلام این موضوع از لحاظ علمی تایید نشده است.

من کیست ریزه دارم یه مدتی طولانی هست ک پای سمت چمپ از لگنه خشک میشه و احساس میکنم اگ تکونش بدم پام میشکنه تا چند ثانیه راه ک برم پام میلرزه ایا ربطی ب کیستم داره

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

سبک زندگی سالم

سبک زندگی سالم

درد قاعدگی عبارت است از بروز درد شدید دل پیچه مانند به هنگام عادت ماهانه. درد قاعدگی ممکن است یکی دوسال بعد از بلوغ آغاز و بطور مرتب رخ دهد (درد قاعدگی اولیه)، یا اینکه سالها بعد از وقوع اولین قاعدگی شروع شده باشد (درد قاعدگی ثانویه). شدت علایم بیماری از یک فرد به فرد دیگر بسیار متغیر است و حتی در یک خانم نیز ممکن است از یک قاعدگی به قاعدگی دیگر متفاوت باشد. معمولا با بالارفتن سن و به دنیا آوردن بچه علایم بیماری کمتر می‌شود. درد قاعدگی در ۱ تا ۲ درصد از زنان به حدی شدید است که مخل فعالیت‌های روزانه آن‌ها می‌شود.

این درد با شروع قاعدگی آغاز شده و به مدت چند ساعت تا چند روز ادامه می یابد. حد طبیعی خونروی از ۱۰ سی سی تا ۸۰ سی سی در افراد مخلتف متغیر است. در افرادی که خونروی شدید را تجربه می‌کنند این میزان گاهی تا ۵۰۰ سی سی و در موارد بسیار حاد تا بیش از ۵ واحد کاهش در هموگلوبین پس از هر قاعدگی می‌رسد. اگر هموگلوبین یک زن را به طور طبیعی ۱۴ فرض کنید، کاهش بیش از ۵ واحدی در هموگلوبین پس از هر قاعدگی به مفهوم یک خطر جدی برای فرد و مستلزم دریافت خون پس از هر بار قاعدگی است.

چگونه دل درد عادت ماهانه را کم کنیم

انقباضات قوی و طولانی مدت دیواره عضلانی رحم، کش آمدن و گشاد شدن گردن رحم برای ورود خون از رحم به واژن و دفع آن.

هدف اولیه درمان این بیماری کاهش درد قاعدگی است. اهداف دراز مدت عبارتند از: کشف علت زمینه ساز بیماری و درمان آن، مشاوره و شاید جراحی.

گرما به رفع درد قاعدگی کمک می‌کند. می‌توانید روی شکم و کمر کمپرس گرم بگذارید یا اینکه حمام آب داغ بگیرید.

برای ناراحتی خفیف استفاده از داروهایی مثل: آسپرین، ایبوپروفن و یا مفنامیک اسید کافی است. گاهی ممکن است بسته به علت بیماری برای شما داروهای دیگری نیز تجویز شود.

انجام ورزش و فعالیت بدنی منظم، شدت درد و ناراحتی را در قاعدگی بعدی کمتر می‌کند. درد قاعدگی معمولا در دختران لاغر اندام شدیدتر بوده و آن به علت میزان کم توده چربی در بدن به طور کلی و در اطراف لگن آنهاست.

اگر بیش از حد لاغر هستید افزایش وزن به میزان کم نیز خواهد توانست به مقدار قابل توجهی درد قاعدگی را بکاهد. مصرف نوشیدنی‌ها و غذاهای کافئین دار را متوقف کنید. دربعضی از خانم‌ها مصرف چای می‌تواند علایم درد قاعدگی را کاهش دهد.

درصورتیکه درد قاعدگی با استرس و ناراحتی روحی ارتباط داشته باشد، روان درمانی یا مشاوره روانپزشکی توصیه می‌شود. استرس از یک طرف باعث تشدید دردها و از سوی دیگر باعث افزایش میزان خونروی می‌شود. برای کاهش درد و یا جلوگیری از قاعدگی‌های دردناک بهتر است از مصرف قهوه پیش از قاعدگی و یا در حین آن اجتناب کنید و در حد توان خود به انجام حرکات ورزشی ساده بپردازید. انجام حرکات نرمشی در حد اعتدال می‌تواند به کاهش درد به طور چشمگیر کمک کند. حرکات نباید سریع باشند و مدت زمان انجام آنها از پانزده دقیقه تجاوز نکند چون خود باعث تحلیل رفتن انرژی شما خواهد شد

© از ۱۳۸۸، تمامی حقوق مادی و معنوی نزد سایت عصرعلم محفوظ می‌باشد.

چگونه دل درد عادت ماهانه را کم کنیم
چگونه دل درد عادت ماهانه را کم کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *