انتقال رشته روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت

 
helpkade
انتقال رشته روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت
انتقال رشته روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت

رئیس کارگروه روانشناسی شورای تحول گفت: رای کمیته رسیدگی به رشته های مشترک دو وزارتخانه و انتقال رشته روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت با توجه به مخالفت وزارت علوم و دانشگاهها منتفی شد.

علی فتحی آشتیانی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت واگذاری رشته مشاوره و واگذاری رشته روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت گفت: در مورد رشته روانشناسی بالینی آن تصمیمی که از سوی کمیته منتسب به رئیس جمهوراتخاذ شده بود، با مخالفت های دانشگاه های وزارت علوم و دانشگاه ها به نتیجه نرسید، آن طرح در حال حاضر منتفی شده و دانشگاه های وزارتخانه های  بهداشت و علوم مشغول کار خود هستند.

وی ادامه داد: البته سعی وزارت علوم و کارگروه روانشناسی شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی بر این است که بین عناوین درس ها، سرفصل ها، منابع و کارورزی دانشجویان در رشته روانشناسی بالینی هماهنگی لازم با وزارت بهداشت ایجاد شود.

رئیس کارگروه روانشناسی شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی افزود: سعی وزارت علوم این است که کارورزی دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری روانشناسی بالینی، حتما در مراکز درمانی طی شود.

وی درباره آخرین وضعیت رشته مشاوره نیز افزود: ۱۸ اردیبهشت ماه جلسه ای به ریاست حداد عادل و با حضور جمعی از روانشناسان و مشاوران در کارگروه روانشناسی شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی برگزار شد.انتقال رشته روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت

مدیر کمیته برنامه ریزی روانشناسی و مشاوره وزارت علوم ادامه داد: در این جلسه روانشناسان و مشاوران نقطه نظرات خود را مطرح کردند و جمع بندی این شد که یک دوره کارشناسی «هدایت تحصیلی» و یا «مشاوره تحصیلی» برای دانشگاه فرهنگیان برگزار شود تا نیازهای آموزش و پروش دراین حوزه برطرف شود و اگر با برگزاری این دوره نیازهای مذکور رفع نشد، لازم است که دانشگاه های دولتی در این زمینه کمک کنند، دانشگاه های دیگر هم می توانند این رشته را داشته باشند.

به گزارش مهر، پیش از این اعلام شده بود، کمیته رسیدگی به رشته های مشترک وزارتخانه های علوم و بهداشت با انتقال رشته روانشناسی بالینی از وزارت علوم تحقیقات و فناوری به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی موافقت کرده است.

All Content by Mehr News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

عضو بُرد تخصصی روانشناسی بالینی بهداشت با تاکید بر این‌که انتقال رشته روانشناسی بالینی به این وزارتخانه قطعی است، گفت: حدود 90 درصد مخالفین انتقال رشته روانشناسی بالینی در این رشته تحصیل نکرده‌اند و اعتراض آنها تاثیری در تصمیم‌گیری اتخاذشده نخواهد داشت.

دکتر بهروز دولت‌شاهی در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام این مطلب اظهار کرد: موضوع انتقال رشته‌های مشترک از وزارت علوم به بهداشت تیرماه امسال از سوی وزیر بهداشت در پی سیاست‌های کلان سلامت و قوانین بالادستی کشور مطرح شد که رییس‌جمهور ابتدا دستور به انتقال این رشته‌ها دادند، اما این دستور با مخالفت وزارت علوم مواجه شد. در نتیجه این تصمیم توسط کارگروهی علمی مورد بررسی قرار گرفت تا با قاطعیت بیشتری در این زمینه تصمیم‌گیری صورت بگیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: انتقال رشته روانشناسی بالینی از وزارت علوم به بهداشت یکی از رشته‌های مشترکی بود که در کارگروه علمی مورد تصمیم‌گیری قرار گرفت. در نهایت بطور قطعی تصمیم گرفته شد که این رشته به وزارت بهداشت منتقل شود و این خبر توسط یکی از اعضای کمیته در رسانه‌ها منتشر شد و مخالفان و موافقان زیادی داشت.

عضو برد تخصصی روانشناسی بالینی بهداشت با تاکید بر این‌که بسیاری از روانشناسان بالینی موافق انتقال این رشته به وزارت علوم هستند، ‌تاکید کرد: بسیاری از مخالفین انتقال این رشته معمولا افراد غیر روانشناسی بالینی و اکثرا روانشناسانی هستند که به دلیل تعصبی که به وزارت علوم دارند، از انتقال این رشته ناخرسند هستند. این در حالی است که دانشجویان این رشته موافق این انتقال هستند.

دکتر دولت‌شاهی با بیان این‌که ظرفیت تربیت روانشناسان بالینی در وزارت بهداشت بیشتر از وزارت علوم است، گفت: اگر از لحاظ تاریخی نیز وضع انتقال این رشته را مورد بررسی قرار دهیم، باید گفت که اولین دوره روانشناسی بالینی در دوره کارشناسی ارشد در بیمارستان روزبه دانشکده پزشکی دانشگاه تهران برگزار شد، در صورتی که سایر رشته‌های روانشناسی در دانشکده ادبیات تدریس می‌شد، بنابراین قبل از انقلاب این رشته زیرمجموعه دانشکده پزشکی بود و اعضای هیات علمی این رشته نیز کاملا از سایر رشته‌های روانشناسی جدا بودند.انتقال رشته روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت

وی ادامه داد: با توجه به این‌که فیلد آموزشی رشته روانشناسی از همان ابتدا در دانشکده روانشناسی و بعد از انقلاب نیز در انستیتو روانشناسی تهران که تابع دانشگاه علوم پزشکی ایران بود، وجود داشت؛ بنابراین تا آن زمان دانشگاه‌های وزارت علوم هیچ نقشی در تربیت دانشجویان رشته روانشناسی بالینی در سطح کارشناسی ارشد و دکتری نداشتند که به تدریج وزارت علوم این رشته را در دانشگاه خود راه‌اندازی کرد.

عضو برد تخصصی روانشناسی بالینی بهداشت یادآور شد: در حال حاضر 10 دانشگاه زیرمجموعه وزارت بهداشت دوره‌های کارشناسی ارشد رشته روانشناسی بالینی را در گرایش‌های مختلف مطالعات اعتیاد و غیره تربیت می‌کنند. بنابراین با توجه به اوضاع نابسامان این رشته، وزیر بهداشت درخواست کرد با انتقال، این رشته متولی خاصی داشته باشد و دانشجویان آموزش‌های باکیفیت دریافت کنند.

دکتر دولت‌شاهی به پیامدهای انتقال رشته روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: انتقال این رشته برای تامین سلامت جامعه بسیار با اهمیت است، چرا که دانشجویانی که در دانشگاه‌های علوم پزشکی این رشته را آموزش می‌بینند، کیفیت آموزش آنها افزایش خواهد یافت و با توجه به این‌که نیاز است دانشجویان رشته روانشناسی بالینی بخشی از دوره‌های آموزشی خود را بصورت عملی در بیمارستان‌های آموزشی و کلینیک‌ها بگذرانند و این امکانات در وزارت علوم وجود ندارد، انتقال آن به وزارت بهداشت موجب ارتقای آموزش دانشجویان خواهد شد.

به گفته وی، در حال حاضر شاهد اوضاع نابسامان آموزش رشته روانشناسی بالینی در کشور هستیم که بی‌رویه دانشجو تربیت می‌شود. همچنین مرزهای صلاحیت حرفه‌ای در این حوزه مشخص نیست که این آسیب جدی به سلامت مردم وارد می‌کند و از طرف دیگر رشته روانشناسی در شاخه‌های دیگر بالینی دچار مشکل است و با انتقال این رشته به وزارت بهداشت این مشکلات رفع خواهد شد.

عضو برد تخصصی روانشناسی بالینی بهداشت در پایان با تاکید بر این‌که انتقال رشته روانشناسی بالینی به این وزارتخانه قطعی است، اظهار کرد: بیش از 90 درصد مخالفین انتقال رشته روانشناسی بالینی در این رشته تحصیل نکرده‌اند. بنابراین اعتراض آنها نمی‌تواند تصمیم گرفته شده در این زمینه را نقض کند. در آینده نزدیک این انتقال ابلاغ خواهد شد.

انتهای پیام

انتقال رشته‌ی روان‌شناسی بالینی و سلامت از وزارت علوم به وزارت بهداشت، کشمکشی است که سال‌ها میان دو وزارت‌ دولت در جریان است. وزارت بهداشت همواره تلاش کرده است این رشته‌ها را از وزارت علوم به وزارت بهداشت منتقل کند. اگر به پیشینه‌ی روان‌شناسی بالینی در ایران نگاهی بیاندازیم می‌بینیم که روان‌شناسی بالینی از آغاز شکل‌گیری در دانشگاه تهران، رویکرد پزشکی نداشته است بلکه رویکرد این رشته روان‌درمانی است.

شوربختانه ما در کشوری زندگی می‌کنیم که نظام آموزشی یکپارچه‌ای ندارد. در حالی که در دیگر کشورهای جهان بر یکپارچگی نظام آموزشی تاکید می‌شود. وزارت بهداشت بر این باور است که دانش‌آموختگان روان‌شناسی بالینی در وزارت علوم، توانایی کافی برای روان‌درمانی ندارند. آن‌ها می‌گویند با پیوستن روان‌شناسی بالینی به وزارت بهداشت توانایی دانش‌آموختگان در زمینه‌ی تشخیص، ارزیابی و روان‌درمانی بهبود می‌یابد. اما آیا این دیدگاه درست است؟ روان‌پزشکی از آغاز زیر نظر وزارت بهداشت فعالیت کرده است چون رویکردی پزشکی دارد با این حال شاهد موج گسترده‌ای از تشخیص‌های نادرست و درمان‌های نابه‌جا از سوی روان‌پزشکان در کشور هستیم که به بیماران ضربه زده است. وزارت بهداشت اگر نگران کیفیت درمانی در کشور بود فکری به حال روان‌پزشکی و پزشکی در کشور می‌کرد و شاهد این حجم از شکایات از پزشکان و روان‌پزشکان نبودیم.

آن‌چه روشن است روان‌شناسی ساختاری یکپارچه دارد و سرپرستی آن با سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره است. روان‌شناسان پس از پایان دوره‌ی کارشناسی ارشد، زیر نظر سازمان نظام روان‌شناسی آزمون‌های علمی و دوره‌هایی را می‌گذرانند و سپس می‌توانند پروانه‌ی اشتغال روان‌شناسی را دریافت و به کار درمان بپردازند. پس نگرانی وزارت بهداشت در زمینه‌ی عدم توانایی درمانی روان‌شناسان چیزی کودکانه است.

همان‌گونه که می‌دانید شاخه‌های گوناگون رشته‌ی روان‌شناسی زیر نظر وزارت علوم است و دانشجویان، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای روان‌شناسی را زیر نظر وزارت علوم می‌گذرانند. پس انتقال روان‌شناسی بالینی از وزارت علوم به وزارت بهداشت یکپارچگی روان‌شناسی را نابود خواهد کرد. بدترین پیامدی که این کار به دنبال خواهد داشت این است که روان‌شناسان استقلال خود را از دست می‌دهند و به دستیار پزشکان و روان‌پزشکان تبدیل خواهند شد. این در حالی است که روان‌پزشکان و پزشکان آگاهی از روان‌ درمانی ندارند و در دراز مدت رویکرد پزشکی به رشته‌ی روان‌شناسی بالینی ضربه خواهد زد و کشمکش بیش‌تری را میان روان‌پزشک و روان‌شناس به دنبال خواهد داشت.انتقال رشته روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت

پاسخ یک نه قاطع است! در هفته‌های گذشته دانشجویان و استادان گرایش‌های گوناگون روان‌شناسی در دانشگاه‌های تربیت‌ مدرس، تهران، شهید بهشتی و شهید رجایی در اعتراض به انتقال روان‌شناسی بالینی و سلامت به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کلاس‌های درس خود را تعطیل و با تجمع نسبت به این مصوبه اعتراض کردند.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام روان‌شناسی، نشست هم‌اندیشی روسای دانشکده‌ها و مدیران گروه‌های روان‌شناسی و مشاوره دانشگاه‌ها، اعضای شورای مرکزی سازمان نظام روان شناسی و مشاوره و نمایندگان انجمن‌های علمی روان‌شناسی و مشاوره کشور، در روز چهارشنبه ۱/۱۰/۱۳۹۵ در دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران برگزار گردید. اعضای حاضر درباره‌ی انتقال رشته روان‌شناسی بالینی و سلامت از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به گفت‌و‌گو پرداختند. پس از بررسی پیش‌نویس اولیه که به دست ریاست سازمان نظام روان شناسی و مشاوره جناب آقای دکتر اللهیاری تهیه و تنظیم شده بود این بیانیه با توافق کلیه اعضا نهایی گردید و مقرر شد تا پس از تکمیل شدن امضاء های اساتید بزرگوار، به رئیس جمهور محترم که ریاست شورای عالی انقلاب فرهنگی را نیز عهده دار هستند، دکتر علی لاریجانی رئیس محترم مجلس شورای اسلامی، وزرا و معاونین محترم رئیس جمهور، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی و هم‌چنین کلیه اعضای شورای انقلاب فرهنگی ارسال شود که هم اکنون در حال انجام است و مراحل پایانی آماده‌سازی را می‌گذراند. بدینوسیله از کلیه اساتید، نخبگان و اعضای هیئت علمی دانشگاهها و دانشکده های روان شناسی سراسر کشور دعوت می‌شود تا با امضاء این بیانیه ضمن نمایان کردن وحدت و انسجام جامعه روان‌شناسی و مشاوره کشور در پیشگیری از قطع و انتقال نامیمون شاخه‌ای از شاخه‌های موزون درخت پرصلابت و در حال رشد روان‌شناسی یار و یاور سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور باشند.

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور، یادآور شد: بنده ضمن تشکر از تمامی همکاران، سران 3 قوه و مسئولان تصمیم گیرنده تقاضا می‌کنم با توجه به اینکه این که بار اصلی سلامت روانی، اجتماعی و معنوی جامعه بر دوش اعضاء سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور است و اعضاء این سازمان به صورت عالمانه، عاشقانه و مسئولانه در حال ایفای این وظیفه خطیر هستند و هرگونه اقدام نسنجیده و شتاب‌زده‌ای می‌تواند بر این عظم راسخ اثرات منفی داشته باشد، از هر گونه اقدام شتابزده و بدون بررسی و در نظر گرفتن پیامدهای علمی، حقوقی، اجرایی و اجتماعی انتقال رشته های روان‌شناسی بالینی و سلامت از وزارت علوم به وزارت بهداشت جلوگیری کنند چرا که در صورت این انتقال  نا امیدی جدی در جامعه روان‌شناسی و مشاوره کشور ایجاد و موجب سرخوردگی جامعه روان‌شناسان و مشاوران می‌شود.

وی افزود: بار دیگر تقاضا می‌کنم تا مسئولان ذیربط به این موضوع توجه جدی کنند و از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی انتظار می‌رود به تمامی بندهای این نامه که حاکی از مشکلات جدی در زمینه انتقال رشته‌های روان‌شناسی بالینی و سلامت از وزارت علوم به وزارت بهداشت است توجه ویژه کنند.

دکتر اللهیاری ادامه داد: با عنایت خاصی که ریاست محترم جمهور و سایر مسئولان عالی رتبه به نخبگان کشور دارند امیدواریم هر چه زودتر شاهد اعلام مخالفت جدی و علنی شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس و سایر دستگاه ها و ارگان های ذیربط با این موضوع باشیم تا آرامش و امید به جامعه روان شناسی و مشاوره کشور بازگردد.

وی با تاکید بر توجه و حساسیت سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور نسبت به مهارت های بالینی کافی و لازم متقاضیان پروانه اشتغال حرفه ای، تصریح کرد: به مسئولان ذیربط اطمینان می‌دهیم که در این سازمان تنها به متقاضیانی پروانه اشتغال حرفه ای داده می‌شود که به مهارت‌های بالینی کافی و لازم دست پیدا کرده‌اند. این نقطه نظر درباره سایر گرایش‌های روان‌شناسی و مشاوره نیز صدق می‌کند.

رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاور کشور افزود: این دغدغه وجود دارد که در برخی واحدهای دانشگاه‌های آزاد و پیام نور امکانات کافی برای تدریس رشته‌های روان شناسی بالینی و سلامت وجود ندارد که انتظار می رود این نواقص بر طرف شود چرا که سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور به دانش‌آموختگان ضعیف و فاقد مهارت بالینی کافی، پروانه اشتغال حرفه‌ای نمی‌دهد.

وی از طرح ارزیابی دانشگاه‌های کشور در زمینه روان‌شناسی و مشاوره توسط این سازمان خبر داد و گفت: در حال ارزیابی دانشگاه‌های مختلف کشور در زمینه آموزش روان شناسی و مشاوره هستیم و یکی از شاخص‌های ما آمار قبولی و عدم قبولی این افراد در کمیسیون های مختلف سازمان است.

وی تاکید کرد: طبق قانون، بررسی صلاحیت حرفه‌ای و تخصصی تمام روان‌شناسان و مشاوران و هم‌چنین صدور پروانه اشتغال حرفه‌ای بر عهده سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور است. مطابق نص صریح قانون مرجع انحصاری صدور مجوز تنها و تنها سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور است.

دیدگاه

نام

ایمیل

نام ، ایمیل و وب سایت خود را برای بار دیگر که اظهار نظر می کنم در این مرورگر ذخیره کنید.

 

 

 

 

کلینیک روانشناسی آقای روانشناس در تهران آماده خدمات روانشناسی و مشاوره آنلاین و حضوری به شماست. برای رزرو مشاوره در تهران با ما تماس بگیرید

© Copyright Mr Psychologist

رئیس کارگروه روانشناسی شورای تحول گفت: رای کمیته رسیدگی به رشته های مشترک دو وزارتخانه و انتقال رشته روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت با توجه به مخالفت وزارت علوم و دانشگاه‌ها منتفی شد.

به گزارش عطنا، علی فتحی آشتیانی در گفت‌وگو با مهر درباره آخرین وضعیت واگذاری رشته مشاوره و واگذاری رشته روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت گفت: در مورد رشته روانشناسی بالینی آن تصمیمی که از سوی کمیته منتسب به رئیس جمهوراتخاذ شده بود، با مخالفت‌های دانشگاه‌های وزارت علوم و دانشگاه‌ها به نتیجه نرسید، آن طرح در حال حاضر منتفی شده و دانشگاه‌های وزارتخانه‌های بهداشت و علوم مشغول کار خود هستند.

وی ادامه داد: البته سعی وزارت علوم و کارگروه روانشناسی شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی بر این است که بین عناوین درس ها، سرفصل ها، منابع و کارورزی دانشجویان در رشته روانشناسی بالینی هماهنگی لازم با وزارت بهداشت ایجاد شود.

رئیس کارگروه روانشناسی شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی افزود: سعی وزارت علوم این است که کارورزی دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری روانشناسی بالینی، حتما در مراکز درمانی طی شود.

وی درباره آخرین وضعیت رشته مشاوره نیز افزود: ۱۸ اردیبهشت ماه جلسه ای به ریاست حداد عادل و با حضور جمعی از روانشناسان و مشاوران در کارگروه روانشناسی شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی برگزار شد.انتقال رشته روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت

مدیر کمیته برنامه ریزی روانشناسی و مشاوره وزارت علوم ادامه داد: در این جلسه روانشناسان و مشاوران نقطه نظرات خود را مطرح کردند و جمع بندی این شد که یک دوره کارشناسی «هدایت تحصیلی» و یا «مشاوره تحصیلی» برای دانشگاه فرهنگیان برگزار شود تا نیازهای آموزش و پروش دراین حوزه برطرف شود و اگر با برگزاری این دوره نیازهای مذکور رفع نشد، لازم است که دانشگاه‌های دولتی در این زمینه کمک کنند، دانشگاه‌های دیگر هم می‌توانند این رشته را داشته باشند.

پیش از این اعلام شده بود، کمیته رسیدگی به رشته‌های مشترک وزارتخانه‌های علوم و بهداشت با انتقال رشته روانشناسی بالینی از وزارت علوم تحقیقات و فناوری به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی موافقت کرده است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امرالله امینی؛

۵ راهکار برای ۶ چالش سال پایانی دولت روحانی

مریم شفقی؛

سخنی درباره «مربای روسی»

علی انتظاری؛

هم پناهگاه مردم، هم منشأ تحولات

محمدعلی رحیمی‌نژاد؛

فرصتی برای اتحاد در خاورمیانه

احمد‌ نقیب زاد‌ه؛

ترامپ، انتخابات آینده و توافق با ایران

از دید من زندگی یعنی تنظیم رابطه با خدا، سازگاری حداکثری با محیط زیست، ایجاد آرامش و طمانینه در درون، احسان به خانواده، نزدیکان، دوستان و کسانی که پیوسته با آنها سروکار دارم، تنظیم رابطه عادلانه با همه کسانی که رابطه شغلی، سازمانی، شهروندی دارم و شفقت بر انسانها برای کاهش آلام و دردها و افزایش خوشیها و کمک ولو ناچیز به توسعه کشور عزیزمان.

اتوبوسی خودکشی کرد چون لکاته فرسوده و رنجور بود، خودکشی کرد چون از چگونه بودنش رنج می‌برد و از پا افتادنش خسته شده بود. اتوبوسی خودکشی کرد، ده دانشجو کتاب زندگی را بستند تا بار دیگر یادمان بیاید وقتی آرزو می‌کنیم بچه‌هایمان صحیح و سالم بروند و بیایند، جوانی را و زندگی را از آنان گرفته‌ایم.

اصلاح‌طلبان اصلاح طلب‌اند. دلیل‌اش اخلاقی است به مخاطرات ناشی از فروپاشی می‌اندیشند. شاید دلیلش این باشد که در تداوم وضع موجود منافعی دارند. شاید هیچ‌کدام، عاجز از هر نوع دیگر از زندگی سیاسی‌اند. اما نمی‌دانند با اسماعیل بخشی چه کنند.

فریبرز درتاج مطرح کرد؛

چگونه بفهیم کودک باهوشی داریم؟

محمد شریف:

اقدامات آمریکا، اخلال در نظم عمومی بین‌المللی است

معاون آموزشی دانشگاه علامه‌طباطبائی در گفت‌وگوی اختصاصی با عطنا:

پاسخ‌های دانشجویان در لحظه در سامانه ثبت می‌شود/ نمرۀ نهایی در اختیار استادان است

در گفت‌وگو با فریبرز درتاج مطرح شد؛

مردان سه برابر بیشتر از زنان در معرض خودکشی هستند/ ۱۲ کلید طلایی برای سلامت روانی در مردان

در گفت‌وگو با علیرضا کوهکن مطرح شد؛

ساخت اجتماعی آمریکا مبتنی ‌بر یک نظام طبقاتی منفعت‌‌محور است

«عطنا» سایت خبری دانشگاه علامه طباطبائی است که در ۲۴ آذرماه ۱۳۹۴ توسط دکتر محمد فرهادی (وزیر علوم) در دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی رسماً رونمایی شده است. هدف سایت عطنا اطلاع‌رسانی فعالیت‌های دانشگاه علامه طباطبائی به ویژه در حوزه‌های علمی و فرهنگی، هم‌چنین تولید محتوا و پوشش اخبار در حوزه ی علوم انسانی و اجتماعی کشور است. این مجموعه خبری همچنین محلی برای گذراندن دوره های عملی مهارت آموزی دانشجویان دانشکده ارتباطات خواهد بود.

تهران، انتهای غربی اتوبان شهید همت، تقاطع دهکده ‌‏المپیک، ساختمان مرکزی دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده علوم ارتباطات، طبقه دوم، دفتر عطنا – کد پستی: 1489684511 021-48392643 021-48392531 atnanews@gmail.com


{
“@context”: “https://schema.org”,
“@type”: “NewsArticle”,
“headLine”: “u0686u0631u0627 u0627u0632 u0627u0646u062au0642u0627u0644 u00abu0631u0648u0627u0646u0634u0646u0627u0633u06cc u0628u0627u0644u06ccu0646u06ccu00bb u0628u0647 u0648u0632u0627u0631u062a u0628u0647u062fu0627u0634u062a u0646u06afu0631u0627u0646u0646u062fu061f”,
“articleBody”: “u0645u0648u0636u0648u0639 u0627u0646u062au0642u0627u0644 “u0631u0634u062au0647u200cu0647u0627u06cc u0645u0631u062au0628u0637 u0628u0627 u0633u0644u0627u0645u062a” u0627u0632 u0648u0632u0627u0631u062a u0639u0644u0648u0645 u0628u0647 u0648u0632u0627u0631u062a u0628u0647u062fu0627u0634u062a u0628u0627 u062fu0633u062au0648u0631 u0631u06ccu06ccu0633…”,
“author”: {
“@context”: “https://schema.org”,
“@type”: “Organization”,
“name”: “u0635u062fu0627u06cc u0627u06ccu0631u0627u0646 “,
“description”: “sedayiran.comrnu0633u0627u06ccu062a u062eu0628u0631u06cc – u062au062du0644u06ccu0644u06cc u0635u062fu0627u06cc u0627u06ccu0631u0627u0646”,
“logo”: {
“@context”: “https://schema.org”,
“@type”: “ImageObject”,
“name”: “admin.gif”,
“url”: “http://sedayiran.com/client/themes/fa/main/img/admin.gif”
},
“url”: “http://sedayiran.com”
},
“publisher”: {
“@context”: “https://schema.org”,
“@type”: “Organization”,
“name”: “u0635u062fu0627u06cc u0627u06ccu0631u0627u0646 “,
“description”: “sedayiran.comrnu0633u0627u06ccu062a u062eu0628u0631u06cc – u062au062du0644u06ccu0644u06cc u0635u062fu0627u06cc u0627u06ccu0631u0627u0646”,
“logo”: {
“@context”: “https://schema.org”,
“@type”: “ImageObject”,
“name”: “admin.gif”,
“url”: “http://sedayiran.com/client/themes/fa/main/img/admin.gif”
},
“url”: “http://sedayiran.com”
},
“datePublished”: “2016-12-13T09:46:55+03:30”,
“dateModified”: “2016-12-13T09:46:55+03:30”,
“image”: {
“@context”: “https://schema.org”,
“@type”: “ImageObject”,
“name”: “admin.gif”,
“url”: “http://sedayiran.com/client/themes/fa/main/img/admin.gif”
},
“mainEntityOfPage”: {
“@context”: “https://schema.org”,
“@type”: “WebPage”,
“breadcrumb”: {
“@context”: “https://schema.org”,
“@type”: “BreadcrumbList”,
“itemListElement”: [
{
“@type”: “ListItem”,
“position”: 1,
“item”: {
“@id”: “http://sedayiran.com/fa/archive?service_id=17”,
“name”: “u0635u062fu0627u06cc u062cu0627u0645u0639u0647”
}
},
{
“@type”: “ListItem”,
“position”: 2,
“item”: {
“@id”: “http://sedayiran.com/fa/archive?service_id=17&cat_id=133686”,
“name”: “u062fu0627u0646u0634u06afu0627u0647”
}
}
]
},
“lastReviewed”: “2016-12-13T09:52:03+03:30”,
“keywords”: “u0635u062fu0627u06cc u0627u06ccu0631u0627u0646,u0648u0632u0627u0631u062a u0628u0647u062fu0627u0634u062a,u0631u0648u0627u0646u0634u0646u0627u0633u06cc u0628u0627u0644u06ccu0646u06cc,u062fu0627u0646u0634u06afu0627u0647 u0634u0647u06ccu062f u0628u0647u0634u062au06cc,u0627u06ccu0631u0627u0646,u0633u0627u06ccu062a u0635u062fu0627u06cc u0627u06ccu0631u0627u0646”,
“url”: “http://sedayiran.com/fa/news/133686”
}
}

انتقال رشته روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت

رئیس کارگروه روانشناسی علوم انسانی گفت: در جلسه عصر روز گذشته کمیته رسیدگی به رشته‌های مشترک دو وزارتخانه، رشته روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت منتقل شد.

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

دکتر علی فتحی آشتیانی در گفتگو با خبرگزاری مهر، با اشاره به جلسه عصر روز گذشته کمیته رسیدگی به رشته های مشترک وزارتخانه های  علوم و بهداشت گفت: این کمیته با انتقال رشته روانشناسی بالینی از وزارت علوم تحقیقات و فناوری به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی موافقت کرد.

بی تدبیری دولت تدبیر و امید در انتقال رشته روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت

وی با اشاره به بی تدبیری دولت تدبیر و امید در انتقال رشته روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی افزود: در زمانی که از گذشته دور تا کنون، در سراسر دنیا به ویژه در کشورهای پیشرفته بر یکپارچگی نظام آموزشی تاکید می شود و در زمانی که علم جایگاه رفیع و بالایی در نزد فرهیختگان و دانشمندان دارد و در زمانی که رشته های تحصیلی در هر نظام آموزشی دارای تعریف و هدف مشخصی بوده و هریک دارای استقلال و ارزش ویژه ای هستند، یکباره و بدون بررسی ابعاد یک مساله، وزیری که طلایه دار نظام بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است تحت تاثیر اطرافیان خود نامه ای به رئیس جمهور نوشته و درخواست انتقال یک رشته از ورات خانه ای به وزارت خانه خود می کند.

رئیس کارگروه روانشناسی شورای تحول علوم انسانی ادامه داد: تا با این کار هم موجب دلخوشی اطرافیان و همقطاران شده و هم موجب دلخوشی جمعی دیگر که منافعشان با حضور متخصصان به تعبیر آنها رقیب، به خطر افتاده، فراهم شود.

برگزاری جلسات نمایشی

فتحی آشتیانی افزود: بدتر از آن متاسفانه رئیس جمهور محترم نیز بدون دستور بررسی ابعاد مساله دستور می دهد این انتقال صورت گیرد ولی وقتی با اعتراض شدید دانشگاه ها، متخصصان، صاحب نظران رور برو می شود به منظور سرپوش گذاشتن بر این اعتراض ها، کمیته ای صوری تشکیل داده و در راس آن فردی را می گمارد که بدون توجه به جنبه های علمی، فنی، وضعیت جهانی، صرفا در راستای منویات ریاست جمهوری و با برگزاری تعدادی جلسات نمایشی حکم انتقال را تایید می کند.

جداکردن بخشی از روانشناسی با ترفندهای سیاسی

این استاد دانشگاه یادآورشد: بنابراین، بخشی از روانشناسی با ترفندهای سیاسی و سیاسی کاری صرفا در راستای دلخوشی عده ای با برگزاری تعدادی جلسات نمایشی و نه براساس  عقل، منطق و نظر متخصصان و وضعیت جهانی از وزارت علوم جدا شده و به وزارت بهداشت متصل می شود.

وی تصریح کرد: این تصمیم و منطقی که براساس آن اخذ شده، حکم می کند، در آینده رشته حقوق به وزارت دادگستری، تمام رشته های فنی به وزارت صنایع، تمام رشته های کشاورزی به وزارت کشاورزی، تمام رشته های تربیت بدنی به وزارت ورزش و جوانان و تمام رشته های هنر به وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی منتقل شود.

صدور حکم بدون توجه به استدلال های مورد بحث

فتحی آشتیانی با بیان اینکه وزارت علوم نیز انگار منحل شده، افزود: علی رغم استدلال های قوی در پنج حوزه مورد بحث در این کمیته، ۵۰۰ امتیاز در نظر گرفته شده توسط کمیته فرمایشی، ۴۳۰ امتیاز را به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اختصاص داده و بر سر لطف و بزرگواری و محبت، ۷۰ امتیاز هم به وزارت علوم اختصاص داد.

وی خاطرنشان کرد: این تصمیم درست برخلاف عقل سلیم بوده و پیشنهادهای جدی ما مبنی بر یکدست کردن برنامه های درسی، سرفصل ها، منابع و تفاهم نامه بین دانشگاه ها برای استفاده از امکانات یکدیگر برای تربیت مناسب تر دانشجویان مورد بی توجهی و کم لطفی واقع شد.

رئیس کارگروه روانشناسی شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی افزود: با این تصمیم مشخص نیست وزارت بهداشت با این حجم دانشجویان درحال تحصیل در این رشته و نیاز جامعه به این خدمات چه پاسخی خواهد داد.

از بین رفتن استقلال رشته روانشناسی

وی ادامه داد: علاوه برآن نگرانی ما از نگاه تک بعدی، خطی و زیست پزشکی این وزارتخانه به انسان است ضمن اینکه از دست رفتن استقلال رشته روانشناسی و زیرمجموعه قرارگرفتن آن تحت رشته دیگر از جمله نگرانی مهم ما است.

فتحی آشتیانی افزود: به نظر می رسد این تصمیم تهدیدی جدی برای سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در پی خواهد داشت.

انتقال این گرایش از روانشناسی یعنی روانشناسی بالینی بهترین کار است.فارغالتحصیلان این رشته پزشک روان هستند و مستقیم با سلامت روانی مردم دخیل هستند.تدریس این رشته در دانشگاه های رده پایین و پیام نور با اساتید کم تجربه و از گرایش غیر مرتبط و امکانات نامناسب لطمه اصلی را به جامعه و خودمان خواهد زد.امیدوارم که این اتفاق رخ بدهد و از این پس دانشجویان متخصص در این رشته شکوفا بشوند.

سلام من یک روانشناس بالینی هستم. من و بسیاری از همکارانم با انتقال روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت کاملا مخالف هستیم. هنوز بعضی از دوستان متوجه این موضوع نشدند که از لحاظ حرفه ای به چه مصیبتی دچار خواهند شد. این دوستان ناآگاه ظاهرا ازینکه رشته روانشناسی به رشته های پزشکی نزدیک شوددچار ذوق وافری شده اند اما جایگاه آینده آنها به عنوان دستیار یک روانپزشک بسیار اسفناک است. جای تاسف است که بعضی از این دوستان روانشناس بسیار سطحی نگر هستند بدون تردید در آینده از این تصمیم اشتباه بسیار پشیمان خواهند بود.

من به عنوان یک روان شناس بالینی و ب عنوان نماینده ی جمعی از دانشجویان این رشته در یک دانشگاه با توجه ب حرفاشون کاملا کاملا موافق این انتقال هستیم و امیدواریم زودتر صورت بگیرد

بسیاری از روانشناسان بالینی با انتقال رشته روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت مخالف هستند ظاهرا برخی از روانشناسان ناآگاه با این انتقال موافق هستند زیرا از عواقب این انتقال و آینده حرفه ای نامطلوب روانشناسان بی اطلاع هستند. مطمئنا با تصویب این طرح روانشناسان از لحاظ حرفه ای زیرنظر روانپزشکان خواهند بود و مجوز تاسیس کلینیک به عنوان یک روانشناس مستقل نخواهند داشت و عملا به دستیار روانپزشک تبدیل خواهند شد. بر اساس این انتقال از لحاظ حرفه ای روانشناسان شرایطی تقریبا مشابه پرستاران خواهند یافت.

چند سال اخیر وزارت علوم متولی قابل اطمینانی برای تربیت روانشناسی بالینی نبود.مجوز فله‌ای راه اندازی رشته،پذیرش فله ای و از همه مهتر عدم نظارت. آیا تصور می کنید در شهر کوچکی که حتی کتابخانه عمومی مناسبی هم ندارد و حتی یک دکتری روانشناسی مقیم ندارد، مرکز آموزشی در سال صدها دانشجوی کارشناسی ارشد پذیرش کند و آن هم از رشته های نامرتبط. یکی از همکاران گزارش میکرد فردی با معدل حدود ۱۲!! هم بعد از ۶ سال موفق به اتمام یک رشته نامرتبط میشود و در دوره ارشد بالینی پذیرفته میشود، و نمرات آزمون هم منفی بودند. دوستانی که امروز در مخالفت از ساماندهی روانشناسی بالینی به جای برخورد منطقی ، به تحریک و ارایه توضیحات کذب و نگران کننده، دانشجویان را وادار به اعتراض میکنند، تا الان کجا بودند که این صدای غرش را بعنوان اعتراض به نابسامانی آموزش روانشناسی به پا کنند. آیا از این نابسامانی تاکنون بهره های بی حد و حصر نبرده اند و اکنون نگران از دست دادن آن نیستند. سالها است وزارت بهداشت به تربیت روانشناسی بالینی میپردازد و راه اندازی دکتری بالینی حدود ۲۰ سال پیش در وزارت بهداشت شروع شد و فارغ التحصیلان وزارت بهداشت از موثرترین اساتید در دانشگاه ها و از فعالترین و متعهدترین درمانگران در کشور هستند. به نظرم انتقال هم به نفع مردم و هم به نفع همه گرایشات روانشناسی و حتی تثبیت جایگاه نظام روانشناسی و مشاوره کشور است.اما برخی تصور میکنند این انتقال، موجب آسیب به استقلال رشته میشود در حالیکه چنین نیست.آیا آموزش مناسب… ادامه نظر»

رشته فیزیولوژی باید زیر نظر وزارت بهداشت باشه، با هزار بدبختی میریم کارهای تحقیقاتی و پژوهشی انجام میدیم، امکانات انسانی و آزمایشگاهی وزارت علوم اونم گرایش قلب و عروق نداره

با سلام
ما هم در رشته فیزیولوژی ورزش چنین مشکلی داریم در کل دنیا رشته علوم ورزشی زیر نظر پزشکی هست ولی تو ایران حتی گرایش مارو هم که کاملا مرتبط هست و هم پوشانی بالایی با هم دارند نمیزارن بره واقعا متاسفم که منافع ملی و اجتماعی به منافع شخصی افراد ترجیح داده میشه و کل افراد تحصیل کرده دارند زیر این تصمیمات می مونند .

آقایان قدیمی روانشناسی کمی نگران جایگاه خودشان هستند .چرا وقتی دانشگاه آزاد ابر قو و بروجرد کلاسهای ۵۰نفره کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دایر کردند وا مصیبتا و وا روانشناسییا سر ندادید . نگفتید مگر میشود کلاس ارشد بالینی با این تعداد با این اساتید عمدتا تربیتی و عمومی نمی شود بالینی تربیت کرد . الان که کوس روانشناسی و بقیه علوم از پشت بام افتاده البته بوسیله خوتان لطفا دلسوزیتان را کمتر کنید که همه نسوزند .

موافقم دوست عزیز، ۵۰ نفر کف ظرفیت هست صحبت از ظرفیت ۲۰۰ نفره در روانشناسی بالینی در شهرستان های کوچک هست که عمده اینها کارمند یا کسبه می باشند حالا آقایان دلسوز انتقال روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت رو حذف می دونن، در جواب باید گفت حذف نیست بلکه تثبیت جایگاه علمی و حرفه ای می باشد تثبیت جایگاه روانشناسی بالینی یا انتقال ان به وزارت بهداشت. ……..ااینکه متولی اموزش روانشناسی بالینی کدام وزارت باشد بنظر چندان مهم نیست.اما کیفیت اموزش و نطام مند و قانونمند شدن فرایند پذیرش دانشجو ،فرایند اموزش بالینی ؛رشد مهارتهای بالینی ؛ دسترسی به فیلد عملی و بالینی؛وجود اساتید با تخصص روانشناسی بالینی و…از هر چیز دیگری با اهمیت تر است و این عوامل موثر در اموزش در هر وزارتخانه ای بیشتر فراهم شود برای اموزش دادن روانشناسی بالینی مناسب تر است.نگاهی به دروس و کارورزیهای دوره فوق و دکتری روانشناسی بالینی بیانگر ان است که اموزش دانشجویان این رشته نیازمند فیلد اموزش بالینی و متخصصان روانشناسی بالینی کارازموده ومتبحر است.یه همین دلایل نگاهی به تاریخچه روانشناسی بالینی در ایران جایگاه رشته را وزارت بهداشت معرفی میکند و لذا روانشناسی بالینی به جایگاه اصلی اش برگشته است نه اینکه از وزارت علوم به بهداشت منتقل شده باشد.تاریخچه رشته بالینی حکایت دارد که اوایل دهه ۱۳۵۰اولین دوره کارشناسی ارشد بالینی در دانشکده پزشکی وبیمارستان روزبه در ایران راه اندازی شد.علیرغم اینکه رشته های روان شناسی در دانشکده ادبیات بودند.ختی وقتی اموزش عالی کشور یکپارچه بود باز هم روانشناسی بالینی در دانشکده پزشکی راه اندازی شد و… ادامه نظر»

روانشناسی در وزارت بهداشت معنی حذف روان شناسی دارد چرا که تلفیق میشود با روانپزشکی و نظر یک روانپزشک مجرب در دوران کارشناسی ما نسبت به روان شناسی :«هوا درمانی» !بود ولاغیر!
دوستانی که برای ارشد کنکور وزارت بهداشت دادن از تحقیر هایی که محل های قبول شده شون توسط پزشکان داشتند گفتند برای ما .
چراکه اصلا دو رشته ی عرضی و جدا هستند .

چرا زیر ساختها در همین وزارت علوم بهتر نشه دادن رشته روانشناسی بالینی بع وزارت بهداشت استقلال و رشد روانشناس ها رو متوقف میکنه و عملا اونها مثله پرستاران باید زیر دست روانپزشکا کار کنن فک کنین ١٠ سال درس میخونین دکتری میگیرین بعد تا اخرش باید زیر نظر یک روانپزشک باشید این اصلا منصفانه نیست

به نظرم گفته‌ها کاملا مغرضانه هستند. در همه جای دنیا روانشناسی بالینی نیاز به حجم بالایی از کار عملی دارد که دانشگاهها و موسسات وزارت علوم نمی‌توانند این امکانات رو تامین بکنند. یاد گرفتن درمان در این موسسات شبیه به یاد گرفتن نوازندگی ویلن است با دیدن فیلم نوازندگی !
من فکر میکنم تصمیم کاملا درستی است.

باسلام به جامعه روانشناسان بالینی
به نظرم کار بسیار خوبی شد یکی از مزیت هاش این هست که دیگه هر کسی با هر رشته ای درمقطع ارشد نمیتونه وارد این رشته خوب بشه و آبروی روانشناسان رو ببره فقط ابهام اینجاست که تکلیف ادامه تحصیل اونم بخصوص در مقطع دکترا چی میشه

سلام سید، اگر شما در این رشته تحصیل میکنید باید بدونید که در سطح دنیا جابجا شدن از سایر رشته ها به روانشناسی یکی از شایع ترین و معمول ترین اتفاق هاست، و بسیاری صاحب نظران هم اینطور بودن
🙂انتقال رشته روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت

حتا با انتقال روانشناسی بالینی هیچ خللی به سازمان نظام روانشناسی وارد نخواهد شد.ونهایتا باز آنها باید از سازمان نظام روانشناسی مجوز بگیرند .سازمان نظام کاملا از وزارت علوم و وزارت بهداشت جدا می باشد.

دیگه بهداشت تر از میکروبیولوژی نداریم.میکروبیولوزی رو بیارین زیر نظر وزارت بهداشت. در میان خانه گم کردند صاحب خانه را

بچه ها جون لطفا یکی بگه این طرح از امسال اجرا میشه؟؟

سلام ،
روانشناسى سلامت چطور!!!؟؟؟؟

روانپزشکان فعلی اطلاع چندانی از مشاوره و روان درمانی ندارند چه رسد به سایر پزشکان . با أین کار رشته روانشناسی ۱۰۰سال عقب خواهد افتاد.در حال حاضر گفتاردرمانگران،روان پرستاران،مددکاران اجتماعی و… همگی در کارا روانشناسان دخالت می کنند به جای دفاع از استقلال و حقوق روانشناسان چرا از پیوستن آن به وزارت بهداشت خوشحال هستید؟

در دنیای امروزه روان درمانگران بزرگی همچون سلیگمن،یالوم و… اصلا دیدگاه دی اس ام را که مبتنی بر دیدگاه زیستی است را قبول ندارند.و زارت بهداشت زیرساخت های لازم برای تربیت روانشناس را ندارد.نهایت پیشرفتی که روانشناسان بالینی در وزارت بهداشت خواهند کرد آن است که زیر نظر یک روانپزشک کار کنند.واستقلال فعلی خود را از دست بدهند .این را بر اساس تجربه ۱۲سال کار کلینیکی مستقل ودیدن افرادی که با روانپزشکان کار می کنند می گویم.

البته منظورم دکترای بالینی هست..

دوستان یعنی دیکه کسانی که لیسانس غیر مرتبط با روانشناسی دارند نمیتونند در ازمون دکتری شرکت کنن؟به نظرتون با سال قبل شرایط فرق میکنه؟

به نظر من هم تصمیم عاقلانه ای گرفته شده و با رشد کمی رشته روانشناسی بالینی در سال های اخیر مواجه بودیم که به آینده شغلی این رشته لطمه های زیادی وارد شده است.این رشته در وزارت علوم به صورت تئوری تدریس می شود درحالی که در وزارت بهداشت تماما عملی است و فارغ التحصیلان آن موفق ترند.

موافقم

کاملا به نفع این رشته شد ..حداقل وزارت بهداشت از پدیرش بیش از حد دانشجو دکتری در این رشته میتواند جلوگیری کند همانند رشته پزشکی و دندانپزشکی ظرفیتها محدود خواهد شد و اشتغال و درآمد در آینده این رشته بهتر میشود .

باید به این مسئله اعتراض مجدد بشه،،،،

دلتون خوشه،،،بیمه برای همه خدمات مشاوره لازمه،،،،من ۲۰ ساله روانشناس هستم،،،مردم توان پرداخت پول ندارند،،،،،

سلام…
میشه راهنمایی کنید..

یعنی امسال گرایش بالینی واسه دکتری در دفترچه وزارت علوم دیگه نیست؟؟

خدارا شکر ، تصمیم خوبی گرفته شد، امروز گام بزرگی در جهت سلامت روان کشور برداشته شد،وزاارت بهداشت اهرم های نظارتی قوی و دقیق تری برای این رشته و شاغلان در این رشته خواهد داشت، تبریک به جامعه روانشاسی بالینی

چه تبعاتی داره اینکه این رشته به وزارت بهداشت سپرده شده؟

فکر می کنم با توجه به این که وزارت بهداشت امکانات و زیر ساخت های خوبی برای تربیت روانشناس بالینی داره پس دانشجویان با مهارت و سواد و تجربه بیشتری وارد دنیای کار می شودند
دوما نظارت دقیق تر می شود دیگه هر جا دکتری بالینی نمی تونه بگیره چون امکانات رو نداره
و در نهایت ان شاالله خدمات بیمه برای روانشناسان بالینی گشایش خواهد یافت.

به نظرتون هیئت علمی این زیرساخت خوب از کجا قراره بیان؟

برای اطلاع از آخرین اخبار ایمیل خود را وارد کنید:

دکتری علوم جغرافیایی

دکتری علوم اقتصادی

دکتری علوم تاریخی

دکتری علوم اجتماعی و مددکاری

دکتری حقوق

دکتری علوم سیاسی

دکتری مدیریت

دکتری حسابداری

دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی

دکتری فلسفه

دکتری علوم تربیتی

دکتری مشاوره

دکتری دامپزشکی

دکتری الهیات

دکتری روان‌شناسی

دکتری مالی

دکتری علوم ارتباطات

دکتری باستان‌شناسی

دکتری تربیت بدنی

دکتری زبان و ادبیات فارسی

دکتری زبان و ادبیات عرب

دکتری محیط‌زیست – برنامه‌ریزی

دکتری علوم زمین

دکتری شیمی

دکتری زیست‌شناسی گیاهی

دکتری زبان فرانسه

دکتری زیست‌شناسی جانوری

دکتری زیست‌شناسی سلولی و مولکولی

دکتری علوم ریاضی

دکتری علوم کامپیوتر

دکتری آمار

دکتری فیزیک

دکتری ژئوفیزیک

دکتری هواشناسی

دکتری علوم شناختی

دکتری مهندسی برق

دکتری مهندسی عمران

دکتری فناوری نانو

دکتری زبان روسی

دکتری مهندسی عمران-نقشه‌برداری

دکتری مهندسی مکانیک

دکتری مهندسی هوافضا

دکتری مهندسی معدن

دکتری مهندسی پلیمر

دکتری مهندسی پزشکی

دکتری مهندسی صنایع

دکتری مهندسی نفت

دکتری مهندسی شیمی

دکتری مهندسی کامپیوتر

دکتری مهندسی مواد و متالورژی

دکتری مهندسی نساجی

دکتری زبان آلمانی

دکتری مهندسی هسته‌ای

دکتری مهندسی محیط‌زیست

دکتری مهندسی سیستم‌های انرژی

دکتری مهندسی دریا

دکتری محیط زیست

دکتری مهندسی مکانیک بیوسیستم و مکانیزاسیون کشاورزی

دکتری علوم و مهندسی صنایع غذایی

دکتری اقتصاد، توسعه و آموزش کشاورزی

دکتری علوم خاک

دکتری مهندسی آب‌وهواشناسی کشاورزی

دکتری زراعت و اصلاح نباتات

دکتری علوم باغبانی

دکتری زبان انگلیسی

دکتری علوم دامی

دکتری گیاه‌پزشکی

دکتری مجموعه چوب و جنگل

دکتری مجموعه شیلات

دکتری مجموعه علوم مرتع، آبخیز و بیابان

دکتری مدیریت پروژه

دکتری معماری

دکتری شهرسازی

دکتری پژوهش هنر

دکتری مرمت آثار و اشیای تاریخی

دکتری مرمت و احیای ابنیه و بناهای تاریخی

دکتری تئاتر

دکتری زبان‌شناسی همگانی

رئیس کارگروه روانشناسی شورای تحول گفت: رای کمیته رسیدگی به رشته های مشترک دو وزارتخانه و انتقال رشته روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت با توجه به مخالفت وزارت علوم و دانشگاهها منتفی شد.

به گزارش جی پلاس، علی فتحی آشتیانی درباره آخرین وضعیت واگذاری رشته مشاوره و واگذاری رشته روانشناسی بالینی  به وزارت بهداشت گفت: در مورد رشته روانشناسی بالینی آن تصمیمی که از سوی کمیته منتسب به رئیس جمهوراتخاذ شده بود، با مخالفت های دانشگاه های وزارت علوم و دانشگاه ها به نتیجه نرسید، آن طرح در حال حاضر منتفی شده و دانشگاه های وزارتخانه های  بهداشت و علوم مشغول کار خود هستند.

وی ادامه داد: البته سعی وزارت علوم و کارگروه روانشناسی شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی بر این است که بین عناوین درس ها، سرفصل ها، منابع و کارورزی دانشجویان در رشته روانشناسی بالینی هماهنگی لازم با وزارت بهداشت ایجاد شود.

رئیس کارگروه روانشناسی شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی افزود: سعی وزارت علوم این است که کارورزی دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری روانشناسی بالینی، حتما در مراکز درمانی طی شود.

وی درباره آخرین وضعیت رشته مشاوره نیز افزود: ۱۸ اردیبهشت ماه جلسه ای به ریاست حداد عادل و با حضور جمعی از روانشناسان و مشاوران در کارگروه روانشناسی شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی برگزار شد.انتقال رشته روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت

مدیر کمیته برنامه ریزی روانشناسی و مشاوره وزارت علوم ادامه داد: در این جلسه روانشناسان و مشاوران نقطه نظرات خود را مطرح کردند و جمع بندی این شد که یک دوره کارشناسی «هدایت تحصیلی» و یا «مشاوره تحصیلی» برای دانشگاه فرهنگیان برگزار شود تا نیازهای آموزش و پروش دراین حوزه برطرف شود و اگر با برگزاری این دوره نیازهای مذکور رفع نشد، لازم است که دانشگاه های دولتی در این زمینه کمک کنند، دانشگاه های دیگر هم می توانند این رشته را داشته باشند.

به گزارش مهر، پیش از این اعلام شده بود، کمیته رسیدگی به رشته های مشترک وزارتخانه های علوم و بهداشت با انتقال رشته روانشناسی بالینی از وزارت علوم تحقیقات و فناوری به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی موافقت کرده است.

 

:با امام

شفا آنلاین:مدیرگروه
روانشناسی بالینی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: روانشناسی بالینی باید در
وزارت علوم به فعالیت خود ادامه دهد زیرا با انتقال این رشته به وزارت
بهداشت این خطر وجود دارد که دانشجویان به‌جای دیدگاه اجتماعی و فرهنگی
نسبت به بیماری‌ها و اختلالات روانشناسی یک نگاه زیستی و دارویی پیدا کنند.

به گزارش شفا آنلاین،دکتر معصومه بساک‌نژاد اظهار کرد: در دانشگاه شهید چمران اهواز از سال 62 دانشجویان رشته
روانشناسی بالینی مشغول به تحصیل هستند؛ ریشه اصلی روانشناسی فلسفه است و
از گذشته به عنوان یکی از رشته‌های گروه علوم انسانی و زیر نظر وزارت علوم
فعالیت کرده است.

وی افزود: رشته روانشناسی ابتدا با فلسفه آغاز می‌شود؛ سپس
دانشجویان وارد حیطه علوم رفتاری و پس از آن در رشته‌های تخصصی افراد
دوره‌های کارورزی یا بالینی را در مراکز درمانی و بیمارستان‌های روانپزشکی
می‌گذرانند. در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری بیشتر دروس تخصصی رشته
روانشناسی بالینی، در حیطه روان‌درمانی است که ریشه‌های تخصصی روان‌درمانی
نیز علوم مربوط به روانشناسی شخصیت و مکاتب روانشناسی است.

این عضو هیأت‌علمی گروه روانشناسی بالینی دانشگاه شهید چمران
اهواز با بیان اینکه در تمام دنیا روانشناسی بالینی زیرمجموعه علوم رفتاری و
علوم انسانی است، گفت: این رشته اغلب در دانشکده‌های علوم اجتماعی یا
دانشکده‌های علوم تدریس می‌شود. در برخی نقاط ایران رشته روانشناسی را
به‌عنوان یک رشته تخصصی زیرمجموعه رشته‌های توانبخشی قرار داده‌اند؛ اما
مدرسان این رشته، خود زیر نظر وزارت علوم تحصیل کرده‌اند.

بساک‌نژاد تصریح کرد: این رشته می‌تواند به‌عنوان یک رشته
بین‌رشته‌ای زیر نظر وزارت علوم باقی بماند و برای فعالیت‌های کارورزی از
همکاری‌های مراکز درمانی استفاده کند تا نگرانی وزارت بهداشت، درمان و
آموزش پزشکی در خصوص دانش بالینی فارغ‌التحصیلان این رشته برطرف شود، چراکه
تصور می‌کنند اگر این رشته به وزارت بهداشت منتقل نشود، ممکن است
دانشجویان آگاهی لازم از نظر اطلاعات روانپزشکی و بیماری را نداشته باشند.انتقال رشته روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت

وی خاطرنشان کرد: در دانشگاه شهید چمران اهواز هم دانشجوی
کارشناسی و هم کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی وجود دارد که تاکنون برای
پنج واحد درسی این دانشجویان از مدرسان وزارت بهداشت دعوت می‌شد و تاکنون
نیز مشکلی برای آموزش این دانشجویان وجود نداشته است. بیشتر دروس تخصصی این
دانشجویان توسط روانشناسانی که زیر نظر وزارت علوم تحصیل کرده‌اند، تدریس
می‌شود.

مدیرگروه روانشناسی بالینی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان
اینکه انتقال رشته روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت تنها یک احتمال است،
گفت: تاکنون هیچ ابلاغی برای انتقال این رشته به وزارت بهداشت صادر نشده
است. من هم ترجیح می‌دهم این رشته به همین ترتیب در وزارت علوم به فعالیت
خود ادامه دهد.

بساک‌نژاد افزود: تحصیل دانشجویان در وزارت علوم می‌تواند
مزیت‌هایی داشته باشد؛ زیرا دانشجوی رشته روانشناسی بالینی یک ذهنیت
رفتاری، انسانی و اجتماعی به بیماری‌ها و اختلالات روحی دارند و اگر این
رشته از زیر نظر وزارت علوم خارج شود متأسفانه این خطر وجود دارد که حوزه
بالینی از این ذهنیت رفتاری، اجتماعی و انسانی خارج شود.

وی خاطرنشان کرد: خطری که وجود دارد، این است که
فارغ‌التحصیلان این رشته نسبت به بیماری‌های روانی یک دید زیستی و
داروشناسی داشته باشند؛ در حالی‌که در حال حاضر نسبت به بیماری‌ها
دیدگاه‌های رفتاری، انسانی، اجتماعی و فرهنگی دارند. نباید به خاطر پنج
واحد درسی این دیدگاه از بین برود بلکه به نظرم این رشته باید در وزارت
علوم باقی بماند و با همکاری وزارت بهداشت به فعالیت خود ادامه دهد.

انتقال رشته روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت
انتقال رشته روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *