سرطان تخمدان چگونه تشخیص داده میشود

 
helpkade
سرطان تخمدان چگونه تشخیص داده میشود
سرطان تخمدان چگونه تشخیص داده میشود

The online version of the Iranian daily Hamshahri

همشهری آنلاین:
سرطان تخمدان بسیار مرگبار است،‌ زیرا 75 درصد موارد دیر تشخیص داده می‌شود، یعنی پس از آنکه سرطان به فراتر از تخمدان و اغلب به سراسر شکم گسترش یافته است.

در این هنگام،‌ احتمال زنده ماندن پنج ساله بیمار به کمتر از 30 درصد می‌رسد. در 25 درصد مواردی که بیماری زود تشخیص داده می‌شود، چشم‌انداز بسیار متفاوت است: در این موارد احتمال زنده ماندن 5 سال بیمار بیش از 90 درصد است.

این تفاوت بزرگ میان میزان زنده ماندن بیمار در صورت تشخیص زودرس بیماری، این امکان را فراهم می‌کند که با بهبود تشخیص زودرس بیماری میزان مرگ و میر ناشی از آن را کاهش داد. اگر بتوان سرطان تخمدان را در مراحل اولیه تشخیص داد، با درمان‌های در دسترس فعلی می‌تواند بسیاری از زنان مبتلا را علاج کرد.

اما تشخیص زودرس سرطان تخمدان به دلایل بسیار مشکل است. تومورهای تخمدانی که در مراحل اولیه قرار دارند،‌ ندرتا در معاینه لگنی معمول بوسیله پزشک کشف می‌شوند، چرا که تخمدان‌ها در عمق بدن قرار دارند و لمس کردن در حین معاینه مشکل است.

سرطان تخمدان چگونه تشخیص داده میشود

به علاوه در سرطان تخمدان ضایعه پیش‌سرطانی‌ وجود ندارد (برخلاف سرطان روده بزرگ که ممکن است در ابتدا به صورت یک ضایعه پیش‌سرطانی به نام پولیپ ظاهر شود، که با آندوسکوپی می‌توان آن را دید و برداشت.

سرطان تخمدان رشته‌ای از “شاخص‌های زیستی”- را تولید می‌کند،‌ یعنی موادی قابل کشف در خون یا ادرار که احتمال وجود سرطان را مطرح می‌کنند، اما تا به حال شاخص زیستی اختصاصی برای سرطان تخمدان کشف نشده است. شاخص زیستی به نام CA-125 که شاید نام آن را شنیده‌ باشید، برای کشف زودرس سرطان تخمدان تحت بررسی بوده است اما هنوز کارآیی آن ثابت نشده است.

البته هنوز یک بررسی بزرگ برای استفاده از این شاخص برای غربالگری سرطان تخمدان در حال انجام است،‌و ممکن است در آینده  وضعیت آن تغییر کند.

همچنین هنوز نمی‌دانیم که سایر شاخص‌‌های زیستی شناخته شده ارتباط داده شده با سرطان تخمدان که اکنون در مراحل انتهایی بیماری شناسایی می‌شوند،‌ آیا در مرحله اول بیماری هم فعال هستند یا نه.

یک راهبرد دیگر برای تشخیص زودرس سرطان تخمدان سونوگرافی از راه واژن است- که در آن مولد امواج صوتی به درون واژن فرستاده می‌شود تا تصاویر سونوگرافی از تخمدان به دست آید.

این تکنیک می‌تواند تومورهای را مکان‌یابی کند، اما اغلب تومورهای تخمدانی سرطانی نیستند، و تنها راه برای افتراق دادن تومورهای سرطانی و خوش‌خیم جراحی است.

بنابراین بیماریابی از طریق سونوگرافی از راه واژن به تنهایی باعث خواهد شد،‌ به ازای هر مورد تشخیص سرطان تخمدان تعداد زیادی جراحی‌های غیرضروری انجام شود. در مقابل استفاده غربالگری برای سرطان روده بزرگ و سرطان گردن رحم (به ترتیب از طریق کولونوسکوپی و پاپ اسمیر) می‌تواند بدون انجام جراحی عمده سرطان‌ها را تشخیص دهد.

به هر حال هیچ آزمایشی کامل نیست، و هر روشی که استفاده شود، برخی از زنانی که سرطان تخمدان ندارند، کارشان به جراحی خواهد کشید.

البته حدی برای این قضیه وجود دارد، و حد قابل‌قبول برای یک آزمایش غربالگری برای سرطان تخمدان این است که به ازای هر 10 جراحی دست کم یک مورد سرطان کشف شود. اما تا به حال هیچکدام از آزمایش‌های غربالگری موجود به طور منفرد حتی به نزدیکی این حد هم نرسیده‌اند.

استفاده از علائم بالینی برای تشخیص زودرس

گرچه تصور عمومی این است که علائم سرطان تخمدان بسیار دیر ظاهر می‌شوند، اما بسیاری از زنان که مبتلا به این بیماری‌بوده‌اند، با این نظر موافق نیستند و می‌گویند مدت ها پیش از آنکه تشخیص سرطان تخمدان در آنها داده شود، درد شکمی مشخص و مشکلات گوارشی داشته‌اند، که پزشکان آنها را نادیده گرفته بودند.

یک بررسی در سال 2007 بوسیله پژوهشگران در دانشگاه واشنگتن مجموعه‌ای از علائم جسمی را یافت که اغلب در زنان مبتلا به سرطان تخمدان رخ می‌دهد. پژوهشگران با توجه به این نتایج، یک “شاخص علائم” تعریف کرده‌اند بیانگر علائمی است که ممکن است هشداردهنده اولیه سرطان تخمدان باشند؛ این علائم شامل آروغ زدن و نفخ شکمی، احساس فشار و درد در لگن، اشکال در خوردن و به سرعت احساس پری کردن، و نیاز به ادرار کردن مکرر یا فوری.

البته برخی از کارشناسان در مورد استفاده از این شاخص علائم مردد هستند؛ به نظر آنها این علائم خیلی غیراختصاصی و مبهم هستند و با بسیاری از بیماری‌های مانند سندروم روده تحریک‌پذیر، مشکلات قاعدگی و عفونت‌های مثانه هم همراهی دارند. در یک بررسی نشان داد که از هر 100 زنی که این علائم را تجربه می‌کنند، تنها یکی از آنها واقعا سرطان تخمدان در مراحل اولیه دارد.

با این وجود بسیاری متخصصان توافق دارند که توجه به این علائم بهترین کاری است که در حال حاضر می‌توان انجام داد.، و زنانی که علائم لگنی جدید و غیرقابل‌توضیح پیدا کرده‌‌اند که دست کم برای یک ماه طول کشیده است، باید به پزشک‌شان مراجعه کنند.

بررسی‌‌های در حال انجام

بررسی‌هایی در حال انجام است که آیا استفاده از آزمایش خون برای اندازه‌گیری CA-125 به همراه سونوگرافی از راه واژن در زنان پس از سن یائسگی که خطر متوسط ابتلا به سرطان به تخمدان قرار دارند، می‌تواند به تشخیص زودرس سرطان تخمدان و افزایش احتمال زنده ماندن منجر شود یا نه.

نتایج اولیه این بررسی‌ها چندان امیدوارکننده نبوده است،‌اما با توجه به ادامه این بررسی‌ها باید منتظر نتایج نهایی باقی ماند. تا زمان انتشار نتایج نهایی این بررسی‌ها نمی‌توان توصیه‌ای قطعی در این مورد کرد.

چرا آزمایش غربالگری با CA125 مفید نیست؟

بسیاری از زنان از پزشکان‌شان می‌خواهند با آزمایش خون برای اندازه‌گیری CA-125 از لحاظ وجود سرطان تخمدان مورد بررسی قرار گیرند. گرچه اندازه‌گیری این ماده ممکن است در بیماران منفرد ممکن است مفید باشد، اما ابزاری خوبی برای غربالگری وسیع بیماران نیست.

یک آزمایش غربالگری آزمایشی است است که در شخصی که هیچ علائمی ندارد انجام می‌شود تا بیماری را آنقدر زود تشخیص دهد که بتوان آن بیمار را به طور موفق درمان کرد.

یک آزمایش غربالگری خوب باید حساسیت بالا داشته باشد، به این معنا که هنگام بیماری واقعا وجود دارد،‌در درصد بالایی از موارد نتیجه آن مثبت باشد. بنابراین مثلا در مورد سرطان تخمدان آزمایش غربالگری که حساسیت آن 100 درصد باشد، همه موارد سرطان تخمدان را کشف می‌کند. آزمایش غربالگری در عین حال باید بسیار اختصاصی هم باشد؛ به این معنا که هنگامی که  سرطانی وجود ندارد،‌باید نتایج آن منفی باشد.

CA125 پروتئینی است که است که اغلب بوسیله سلول‌های سرطانی تخمدان تولید می‌شود و در خون در گردش است. میزان CA-125 در حدود 80 درصد زنانی که سرطان تخمدان دارند،‌بالا می رود،‌اما تنها 50 درصد این زنان بیماری در مراحل اولیه دارند.

بنابراین CA-125 به اندازه کافی در کشف زودرس سرطان تخمدان حساس نیست: به عبارت دیگر نیمی از زنانی را که سرطان در مراحل اولیه دارند،‌ را نمی‌تواند کشف کند. این آزمایش به اندازه کافی اختصاصی هم نیست، چرا که در بسیاری از بیماری‌های دیگر از جمله سرطان‌های دیگر، آندومتریوز، فیبروئید رحمی و عفونت‌های لگنی نیز مثبت می‌شود.

اختصاصی بودن آزمایش برای کشف سرطان تخمدان اهمیت زیادی دارد، زیرا سرطان تخمدان هر سال در یک زن از هر 2500 زن رخ می‌دهد.

برای این مسئله را درک کنید،‌تصور کنید گروهی از 2500 زن را مورد یک آزمایش غربالگری برای تشخیص زودرس انجام دهیم، و فرص کنید این آزمایش 100 درصد حساسیت دارد (یعنی هر زنی که مبتلا به بیماری باشد را کشف می‌کند). حالا فرض کنید که اختصاصیت این آزمایش 99 درصد است، به این معنا که یک درصد زنانی که آزمایش در آنها مثبت می‌شود،‌ سرطان تخمدان ندارند.

به این ترتیب با توجه به شیوع سرطان تخمدان، در غربالگری این 2500 زن یک مورد سرطان واقعی تخمدان کشف خواهد شد، اما در عین حال 25 زن هم به اشتباه مبتلا به سرطان تخمدان شمرده خواهند شد.

متاسفانه جراحی تهاجمی تنها را برای اطمینان یافتن قطعی از ابتلا یا عدم ابتلای زن به سرطان تخمدان است؛ در نتیجه برای این یک رن را واقعا مبتلا به سرطان تخمدان است، پیدا کنیم، باید 25 زن را در مورد جراحی غیرضروری شکمی قرار دهیم.

حال اگر این گروه 2500 نفره را به کل جمعیت یک کشور تعمیم دهید، متوجه خواهید شد که برای یافتن موارد سرطان تخمدان، چه میزان بالایی از جراحی‌های غیرضروری انجام خواهد شد.

بنابراین خطرات غربالگری عمومی با استفاده از اندازه‌گیری CA-125 بسیار بیشتر از منافع آن است.

تحولات جدید در تشخیص سرطان تخمدان

برای مدت درازی تصور بر این بود که اغلب سرطان‌های تخمدان از سطح (اپی‌تلیوم) تخمدان منشا می‌گیرند، اما پژوهش‌ بوسیله آسیب‌شناسان این برداشت را تغییر داده است. اکنون به نظر می‌رسد که برخی از سرطان‌های تخمدان در انتهای لوله‌های رحمی (لوله‌های فالوپ) از فیمبریا یا مژک‌های این لوله‌ها- زائده های انگشت‌مانندی که تخمدان‌ها ار جارو و تخمک آزادشده را وارد رحم می‌کنند، منشا می‌گیرند.

این کشف دانشمندان را به این فرض رسانده است که سرطان تخمدان در مراحل اولیه و سرطان تخمدان در مراحل پیشرفته در وقوع دو بیماری مجزا هستند.

دکتر مایکل جی بیر متخصص سرطان‌شناسی زنان در بیمارستان عمومی ماساچوست اعتقاد دارد که سرطان‌های تخمدان از که از مژک‌های لوله‌های فالوپ منشا می‌گیرند، ممکن است 75 درصد سرطان‌ها ی تخمدان را که به مرگ بیمار منجر می‌شوند،‌تشکیل دهند.

به گفته او این نوع سرطان تخمدان چون در لوله‌های فالوپ که آزاد و آویزان هستند،‌قرار دارند، بنابراین سلول‌های جداشده سرطانی می‌توانند روی تخمدان کاشته شوند، و از همه مهمتر در همان مراحل ابتدایی به سراسر شکم منتشر شوند. در مقابل سرطان‌های تخمدان “خوب”، ممکن است از کیست‌های درون تخمدان منشا بگیرند. به گفته او این سرطان‌های “خوب” به صورت تومورهایی در می‌آیند که مدت طولانی مخفی باقی می‌مانند و به رشد خود ادامه می‌دهند و می‌تواند در معاینه لگنی آنها را احساس کرد و با جراحی خارج کرد.

البته همه دانشمندان با این نظریه موافق نیستند،‌ اما اگر ثابت شود که برخی از تومورهای تخمدانی به علل ژنتیکی نسبت به سایر تومورها تهاجمی‌تر هستند، ممکن است بتوان با استفاده از تکنیک‌های ژنومیکی هدف‌هایی را  در این سلول‌ها برای ایجاد درمان‌های جدید و موثرتر تعیین کرد.

سرطان تخمدان چگونه تشخیص داده میشود

شما چه کار می‌توانید بکنید؟

گرچه پژوهش‌ها در مورد سرطان تخمدان ادامه دارد،‌ اما هنوز این پژوهش‌ها مانند سرطان پستان به استفاده‌های بالینی منجر نشده است. اما در حال حاضر شما می‌توانید این اقدامات‌ را برای سرطان تخمدان انجام دهید:

خطر ابتلا خود به سرطان تخمدان را بشناسید: همراه کردن آزمایش CA-125 و سونوگرافی از راه واژن می‌تواند در زنانی که در معرض خطر بالا برای سرطان تخمدان هستند، به تشخیص زودرس بیماری کمک کند. در صورتی که مادر،‌خواهر، مادربزرگ، خاله یا دخترخاله‌ای دارید که به سرطان تخمدان مبتلا بوده است‌، از لحاظ ژنتیکی خطر بالاتری برای ابتلا به سرطانغ تخمدان دارید. افرادی که دارای جهش‌های ژنی BRCA1 یا BRCA2 هستند نیز در معرض خطر بیشتر سرطان تخمدان هستند.

اغلب کارشناسان در این زنان در معرض خطر بالای ابتلا به سرطان تخمدان انجام آزمایش خون برای اندازه‌گیری CA-125 و سونوگرافی از راه واژن را هر شش ماه یک بار توصیه می‌کنند. در چنین زنانی نتیجه مثبت آزمایش CA-125 با احتمال بیشتری ممکن است واقعا به معنای وجود سرطان تخمدان باشد،‌ بنابراین انجام جراحی تهاجمی برای نمونه‌برداری ارزش انجام دادن را دارد.

زنان در معرض خطر بالای سرطان تخمدان پس از یائسگی ممکن است تصمیم بگیرند تخمدان‌های‌شان را بردارند- جراحی که 90 درصد در پیشگیری از سرطان تخمدان موثر است.

به علائم شکمی توجه کنید:

اگر در معرض خطر متوسط سرطان تخمدان هستید، به ظهور علائم شکمی یا لگنی جدید که برای یک ماه یا بیشتر ادامه پیدا می‌کند و درمان‌هایی مانند استفاده از ملین ها، ورزش و تغییر رژیم غذایی آنها موثر نبوده است، توجه داشته باشید.

اگر این علائم با وضعیت معمول‌تان بسیار متفاوت است و موجب نگرانی‌تان شده است برای معاینه لگنی کامل به متخصص زنان‌تان مراجعه کنید.

اگر معاینه لگنی مشکوک بود،‌باید به دنبال آن سونوگرافی از راه واژن و احتمالا آزمایش CA-125 انجام شود. اگر نیاز به جراحی دارید،‌ این جراحی باید بوسیله یک متخصص سرطان‌های زنان یا جراحی که در مورد سرطان تخمدان تجربه دارد انجام شود.

Harvard Women’s Health Watch

حقوق همشهری‌آنلاین متعلق به موسسه همشهری است

Copyright © 2020 HamshahriOnline, All rights reserved


همشهری محلهDownloads-icon



پزشکی

تشخیص سرطان در مراحل اولیه اغلب سخت است چرا که علائم آن عموما اختصاصی نیست. هر فردی که دچار برخی مشکلات بی‌دلیل در ناحیه شکم شود و بیش از 2 هفته تداوم داشته باشد، باید به پزشک مراجعه کند.

سرطان تخمدان چگونه تشخیص داده میشود

تشخیص سرطان در مراحل اولیه اغلب سخت است چرا که علائم آن عموما اختصاصی نیست. هر فردی که دچار برخی مشکلات بی‌دلیل در ناحیه شکم شود و بیش از 2 هفته تداوم داشته باشد، باید به پزشک مراجعه کند.

از طرفی تشخیص زودهنگام این بیماری می‌تواند بسیار پر چالش باشد چرا که تخمدان‌ها کوچک هستند و در عمق شکم واقع شده‌اند فلذا دسترسی پزشک به‌منظور معاینه و بررسی آنها سخت است.

بر اساس اطلاعات اتحادیه ملی سرطان تخمدان آمریکا تنها در حدود 19 درصد موارد سرطان تخمدان در مراحل اولیه تشخیص داده می‌شود.

 

سرطان تخمدان در مراحل اولیه علائم قابل توجهی ندارد.

علائم و نشانه‌های این بیماری در مراحل بعدی خود را بروز می‌دهند، آن چنانکه رشد بیماری بر مثانه، رحم و رکتوم فشار ایجاد می‌کند.

با این حال، علائم این بیماری ممکن است در هر مرحله‌ای از آن رخ دهد و شامل موارد زیر است:

این علائم ممکن است بر اثر بیماری‌های مختلف دیگری باشد که در این صورت به درمان ساده واکنش نشان می‌دهند و یا خود به خود از بین می‌روند.

با این حال، در صورتی که این علائم به‌صورت ناگهانی رخ دادند و با توجه به نوع درمان کم و بیش به شکل روزانه تداوم یابند، فرد باید به پزشک مراجعه کند.

 

به‌منظور حصول اطمینان از کسب بهترین نتیجه فرد باید در اسرع وقت با پزشک خانوادگی یا متخصص زنان در مورد علائم احتمالی صحبت کند.

 

 

عوامل خطر که ممکن است ریسک برخی افراد در ابتلا به سرطان تخمدان را بالا ببرند، شامل موارد زیر است:

افراد باسابقه خانوادگی ابتلا به سرطان‌های اندام تولید مثل یا دستگاه گوارش باید با پزشک خود و یا متخصص زنان صحبت کنند تا مطمئن شوند که آیا حامل ژن‌های خاص جهش یافته که ریسک ابتلا به سرطان تخمدان را افزایش می‌دهد هستند یا خیر.

 

عواملی که احتمال ابتلا به سرطان تخمدان را کاهش می‌دهد شامل موارد زیر هستند:

 

مواجه شدن با برخی علائم سرطان تخمدان به معنی ابتلا به بیماری نیست. تشخیص این بیماری نیازمند طیفی از آزمایش ها و پزشک متخصص است.

برای تشخیص سرطان تخمدان، پزشک در ابتدا در مورد برخی علائم سؤال می‌پرسد:

بررسی سابقه پزشکی و خانوادگی فرد به‌خصوص ابتلا به سرطان تخمدان و سینه از مواردی است که پزشک نسبت به آن اقدام می‌کند. همچنین به‌منظور بررسی عفونت، التهاب و یا وجود مایع در شکم از آزمایش لگن استفاده می‌کند.

 

در صورت داشتن موارد زیر پزشک انجام آزمایش‌های بیشتر را تجویز می‌کند.

قبل و یا بعد از این آزمایش‌ها پزشک فرد را به متخصص انکولوژی زنان (پزشکی که در درمان سرطان‌های مرتبط با دستگاه تولید مثل تخصص دارد) ارجاع می‌دهد. آنکولوژیست به فرد در انتخاب بهترین روش درمانی به‌منظور درمان و کنترل بیماری کمک می‌کند.

 

آزمایش‌ها و اقداماتی که پزشکان اغلب برای تشخیص سرطان تخمدان استفاده می‌کنند شامل موارد زیر هستند.

 

در این آزمایش پزشک پروب سونوگرافی را به داخل واژن وارد می‌کند. پروب با ارسال امواج فراصوت و بازگشت آنها در نهایت تصاویری از رحم، لوله رحم و تخمدان ایجاد می کند.

 

این تکنیک به شناسایی تومورهای احتمالی و تشخیص اینکه آیا تومور جامد هستند یا کیست که توده های غیر سرطانی حاوی مایع هستند، کمک می‌کند.

 

اگر پزشک تشخیص دهد که تومور وجود دارد، احتمالاً درخواست بیوپسی (نمونه برداری) برای تشخیص سرطانی یا خوش‌خیم بودن آن می‌کند.

 

این آزمایش میزان پروتئین CA-125 موجود در خون را اندازه گیری می‌کند. بیشتر افراد مبتلا به سرطان تخمدان سطوح بالایی از CA-125 را در خون خود دارند.

با این حال دیگر افراد مبتلا به برخی بیماری‌های با شدت کمتر مانند بیماری التهابی لگن (PID) و آندومتریوز نیز اغلب میزان زیادی از این پروتئین در خون دارند.

سرطان تخمدان چگونه تشخیص داده میشود

همه زنان مبتلا به سرطان تخمدان دارای میزان بالای CA-125 در خون نیستند. بر اساس اطلاعات مرکز پژوهش سرطان تخمدان حدود 80 درصد مبتلا به سرطان تخمدان پیشرفته دارای سطوح بالای CA-125 هستند. 50 درصد این بیماران در مراحل اولیه بیماری نیز سطوح بالای CA-125 را نشان می دهند.

 

در تصویر برداری به کمک سی‌تی‌اسکن نوع خاصی از پرتوهای ایکس از درون شکم عبور می کنند. کامپیوتر نتایج را به‌منظور ایجاد تصاویر چند بخشی پردازش می‌کند و به پزشک اجازه می‌دهد تا قسمت‌های مختلف حفره شکم و لگن را مشاهده کند.

 

نمونه برداری یا بیوپسی عبارت است از وارد کردن سوزنی بسیار ظریف به بدن و برداشتن قسمت کوچکی از توده یا تومور که برای بررسی به آزمایشگاه ارسال می‌شود. نتایج بیوپسی برای تشخیص نهایی سرطان تخمدان ضروری است.

 

علیرغم پیشرفت‌های پژوهشی در حال حاضر هیچ روش غربالگری به‌منظور تشخیص سرطان تخمدان در افرادی که هیچ علائمی ندارند و یا کسانی که در معرض خطر بالایی در ابتلا به بیماری قرار ندارند، وجود ندارد.

 

سرطان تخمدان به نسبت از انواع نادر سرطان است که حدود 1.3 درصد از همه سرطان‌های تشخیص داده شده در سال 2018 را به خود اختصاص داده است. این بدین معنی ست که علائم این بیماری در بیشتر موارد نشان دهنده بیماری‌های دیگری هستند که به‌مراتب از سرطان تخمدان شدت کمتری دارند.

 

در حدود 94 درصد افرادی که در مراحل اولیه سرطان تشخیص داده می شود و اقدامات درمانی شروع می‌شود بیش از 5 سال زنده می‌مانند.

در فاصله سال 2008 تا 2014 حدود 47.4 درصد مردم در آمریکا حداقل 5 سال بعد از تشخیص سرطان زنده ماندند.

میزان مرگ و میر در میان کسانی که مبتلا به این بیماری هستند همواره در حال کاهش است. بر اساس آمار این نوع سرطان در سال 2018 حدود 2.3 درصد مرگ و میرهای سرطانی را شامل می‌شود.

 

از آنجا که علائم سرطان تخمدان با بسیاری از دیگر بیماری‌ها از جمله بیماری‌های کمتر خطرناک مشابهت دارند بیشتر زنان این علائم را نادیده می‌گیرند. تخمدان‌ها در عمق بدن قرار گرفته‌اند و تقریباً احساس وجود تومور در آنها حتی برای پزشک نیز غیرممکن است.

هر فردی که با علائم و نشانه‌های حاد بدون علت در ناحیه لگن یا شکم مواجه است که بیش از دو هفته تداوم داشته باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کند.

همچنین افرادی که در خانواده خود سابقه ابتلا به سرطان‌های سینه، تخمدان، روده و رحم داشته باشند باید با پزشک در مورد مسائل ژنتیکی گفتگو کنند.

آیا تومورهای که منشا مولرین هستند طبقه بندی خفیف هم دارندآیا مولرین را میشود درمان کرد؟ آیا مولرین درجه عیف درسن 56 سالگی بدون متاستاز قوی و بدون آسیب به دیواره شکم و مثانه درمان پذیر است؟

سلام و وقت بخیر، برای پاسخ به این سوال باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. لطفا با شماره 02147900 تماس بگیرید. با تشکر

آیا پاتولوژیست چرا سه مرحله کار میکند میخواهند چه بفهمد اگر پاتولوژیستها بلد بودند درمان میکردند؟

سلام و وقت بخیر، برای پاسخ به این سوال باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. لطفا با شماره 02147900 تماس بگیرید. با تشکر

متاسفانه متخصصها در ایران روشهای درمانی پیشرفته در دنیا را برای این بیماری وارد ایران نمیکنند و برای مردم ارزش قایل نیستند طول عمر بالا بیست سال در سال 2001 گزارش شده است آیا اکنون که بیست سال میگذارد روش درمان نسبتا قطعی با طول عمر مفید پیدا نشده چرا هست اما به فکرمردم مظلوم بدبخت نیستید.فقرا هم خدا دارند.

چرا روشهای درمانی ژنتیکی بدون عوارض در ایران به کار نمیرود. شیمی درمانی چیه دیگه

اگر متاستاز قوی نباشد و بتوان باژن درمانی سی آ125 را بسیارکم کرد و خانم صاحب فرزند بوده این سرطان قطعا درمان پذیر است ولی تکنیک شیمی درمانی چند بار بیشتر نباید باشد. ژن درمانی وواکسن درمانی و بالا بردن سیستم ایمنی بدن فرد از خود گلبول سفید و تکنیکهای به روز دنیا و استفاده از ترکیب سه پادتن و میکروسکوپ موشی و روش هایپکت توسط آنکولوژِستها به خصوص در شیراز درمان نسبتا قطعی میکند.

آدرس : تهران ، فلكه دوم صادقیه ابتدای بلوار آیت الله كاشانی 47900 – 021

فهرست مطالب

امکان ابتلا سرطان تخمدان در جوانان وجود دارد ؟ سرطان تخمدان پیشرفته چه علائمی دارد؟اولین علامت سرطان تخمدان چیست؟مهمترین علامت سرطان تخمدان چیست؟علائم عود سرطان تخمدان و درمان آن چگونه است ؟تشخیص سرطان تخمدان با سونوگرافی چیست؟علائم سرطان تخمدان چپ چیست؟ در این مقاله به این سوالات پاسخ می دهیم .

می دانستید سرطان تخمدان  پنجمین سرطان شایع و مرگ آفرین در زنان است. در میان تمام سرطان های دستگاه تناسلی در زنان ( که بافت های رحم، تخمدان و دهانه رحم را درگیر می کند) سرطان تخمدان بیشترین خطر مرگ را دارد.این سرطان به معنی رشد توده سرطانی در تخمدان ها می باشد.

سرطان-تخمدان

درد در ناحیه لگن می تواند نشانه سرطان تخمدان باشد. اکثر سرطان های تخمدان در ابتدا پوشش بیرونی یا اپیتلیوم را در تخمدان ها درگیر می کنند. در مراحل اولیه سرطان ممکن است هیچ علائمی مشاهده نشده و یا علائم بسیار ناچیزی مشاهده شود.

سرطان تخمدان چگونه تشخیص داده میشود

علائم سرطان تخمدان ممکن است مشابه علائم دیگر وضعیت ها یا شرایط، مثل سندروم پیش از قاعدگی، سندروم روده تحریک پذیر یا مشکل موقتی در مثانه باشد.

تفاوت اصلی بین این سرطان و دیگر بیماری ها، ماندگاری و پیش رفت در میزان درد و علائم می باشد.

اولین علامت سرطان تخمدان شامل موارد زیر هستند:

در تجربه های فردی مواردی مثل نفخ معده و فشار یا درد در شکم و لگن بیشتر از چند هفته دیده می شود که باید سریعاً به پزشک متخصص انکولوژی مراجعه شود.

عوامل سرطان تخمدان

سرطان تخمدان زمانی اتفاق می افتد که سلول های بافت مورد نظر به تقسیم سلولی پرداخته و به صورت غیر معمول چندین برابر می شوند. با این حال دلیل قطعی این اختلال هنوز مشخص نیست.

سرطان-تخمدان

فاکتورهای خطر زا در زیر، رابطه مستقیمی با احتمال پیش رفت این بیماری دارند:

سابقه خانوادگی :

زنانی که مادر یا خواهر یا اقوام نزدیک به سرطان تخمدان یا سرطان سینه مبتلا هستند، احتمال پیش رفت این بیماری در فرد بیشتر از سایرین است. آزمایش ژنتیکی جهت تشخیص اینکه آیا فرد ژن مربوط به این سرطان را دارد، صورت می گیرد.

سن و سال :

بیشتر سرطان های تخمدان بعد از یائسگی اتفاق می افتند و مخصوصاً در زنان بالای ۶۳ سال دیده شده است. تا قبل از ۴۰ سالگی احتمال ابتلا به این بیماری بسیار نادر است.

تاریخچه بارداری :

زنانی که تجربه یک یا دو بارداری کامل را مخصوصاً تا قبل از ۲۶ سالگی داشته اند، خطر ابتلا به این بیماری بسیار کاهش می یابد. هرچه تعداد بارداری بیشتری را تجربه کرده باشند، خطر ابتلا کاهش می یابد. همچنین شیر دادن در دوران شیر دهی نیز احتمال این بیماری را کاهش می دهد.

قرص های ضد بارداری :

قرص های ضد بارداری برای ۳ تا ۶ ماه از خطر ابتلا به سرطان تخمدان می کاهد. هرچه بیشتر از این قرص ها استفاده شود، خطر ابتلا کاهش می یابد. تزریق هورمون ضد بارداری (DMPA)  مخصوصاً برای سه سال یا بیشتر، از احتمال ابتلا به این سرطان می کاهد.

درمان باروری :

داروهای باروری نسبت مستقیمی با خطر ابتلا به سرطان تخمدان دارند، مخصوصاً در زنانی که بیشتر از یک سال بدون اینکه باردار شوند، از این قرص ها استفاده کردند. احتمال ابتلا به سرطان تخمدان در بانوانی که قدرت باروری ندارند نسبت به دیگران بیشتر است.

سرطان سینه :

متاسفانه بانوانی که به سرطان سینه مبتلا هستند، شانس بالاتری برای سرطان تخمدان دارند. بدین دلیل در صورت تشخیص سرطان سینه یا مشاهده ژن مثبت سرطان سینه در آزمایشات، اقدامات پیشگیری کننده صورت می گیرد.

هورمون تراپی :

هورمون تراپی خطر پیش رفت سرطان را کمی بالا می برد. هرچه هورمون تراپی ادامه پیدا کند، ریسک ابتلا به این سرطان بیشتر می شود. در صورت قطع هورمون تراپی، بدن به وضعیت عادی بر می گردد.

آندروژن تراپی مانند استفاده از دارو، خطر ابتلا را افزایش می دهد.

چاقی بیش از حد و اضافه وزن :

چاقی و اضافه وزن خطر ابتلا به بسیاری از سرطان ها را افزایش می دهد. سرطان تخمدان در زنان با شاخص توده بدنی (BMI) بالاتر از ۳۰ شایع تر می باشد.

جراحی اندام های تناسلی :

در صورت سابقه جراحی در اندام های تناسلی، ریسک ابتلا به سرطان تخمدان کاهش می یابد. در زنانی که تحت درمان از طریق لیزر لوله های رحمی قرار می گیرند، خطر ابتلا تا ۷۰ درصد کاهش می یابد. همچنین هیستروکتومی تا ۳۰ درصد خطر ابتلا را می کاهد.

آندومتریوز :

زنانی که مبتلا به آندومتریوز هستند نسبت به زنان دیگر، ۳۰ درصد بیشتر خطر پیش رفت این سرطان را دارند.

سرطان-تخمدان

مراحل بیماری سرطان تخمدان

در صورتی که این سرطان  تشخیص داده شود، قدم بعدی مشخص کردن مرحله بیماری و درجه آن است.

مرحله سرطان به درجه گستردگی این بیماری بر می گردد. روش های مختلفی جهت تعیین درجه سرطان وجود دارد. در زیر به شرح هر یک از مراحل بیماری می پردازیم:

مرحله اول : سلول های سرطانی تنها یک تخمدان یا هر دو تخمدان را درگیر کرده و به نواحی و اعضای دیگر، گسترش نمی یابند.

مرحله دوم : سرطان یک یا هر دو تخمدان را درگیر کرده و به نواحی اطراف لگن خاصره مانند رحم، لوله های رحمی، مثانه و مقعد هر سرایت می کند.

سرطان تخمدان چگونه تشخیص داده میشود

مرحله سوم : سرطان یک یا هر دو تخمدان را درگیر کرده و به بافت شکم و غدد لنفاوی نیز سرایت می کند.

مرحله چهارم : سرطان به دیگر بافت های بدن، بیرون از نواحی اطراف دستگاه تناسلی سرایت می کند. این نواحی شامل شکم و لگن می باشد. اعضای دیگر بدن مثل کبد، طحال و مایعات اطراف ریه ها نیز درگیر می شوند.

تشخیص درست درجه و مرحله این بیماری برای انتخاب بهترین درمان به پزشک کمک می کند. ولی تشخیص درست درجه این سرطان نمی تواند به پیش بینی وضعیت پیش رفت آن کمک کند.

تشخیص سرطان تخمدان

جهت تشخیص پزشک به معاینه ناحیه لگن جهت لمس هر گونه مورد مشکوک در رحم و تخمدان ها می پردازد. همچنین سابقه خانوادگی و سابقه دارویی بیمار چک می شود. آزمایشات زیر جهت کمک به تشخیص سرطان تخمدان صورت می گیرد :

آزمایش خون : جهت سنجش یک فاکتور خاص در خون به نام CA-125 صورت می گیرد.

آزمایشات دیداری : سونوگرافی ناحیه واژینال، ام آر آی ، سی تی اسکن و غیره صورت می گیرد.

لاپاراسکوپی : یک لاپاراسکوپ (لوله مجهز به دوربین ) از طریق جراحی وارد قسمت زیرین شکم شده و به پزشک این قابلیت را می دهد که وضعیت تخمدان ها را مشاهده کرده و در صورت لزوم از بافت آن جهت کشت، نمونه بگیرد.

کلونوسکوپی : در صورتی که یبوست یا خونریزی در ناحیه مقعد دیده شود، احتمالاً برای چک کردن روده بزرگ و یا کلون، نیاز به کلونوسکوپی می باشد.

آسپیراسیون مایع شکم : در صورتی که شکم فرد بیمار ورم کرده باشد، احتمالاً مقداری مایع در زیر شکم جمع شده، که می توان با استفاده از سرنگ مقداری از آن را برای آزمایشات نمونه گرفت.

بایوپسی : راه معمول تشخیص سرطان تخمدان، برداشتن تومور یا قسمتی از تومور و انجام آزمایشات مربوطه جهت یافتن سلول های سرطانی می باشد.

درمان سرطان تخمدان

درمان سرطان تخمدان ممکن است شامل جراحی، شیمی درمانی، پرتو درمانی، هورمون تراپی یا درمان موضعی باشد. اغلب بیشتر از چند روش درمان مورد نیاز است.

نوع درمان بستگی به خیلی از فاکتور ها دارد مانند نوع سرطان تخمدان، درجه و مرحله پیش رفت آن و همچنین سلامت کلی بیمار.

سرطان-تخمدان

جراحی

در اغلب موارد جراحی جهت برداشتن تومور سرطانی صورت می گیرد. در بیشتر موارد جراحی اولین گزینه بوده و وسعت جراحی به درجه سرطان بستگی دارد.

عوارض جانبی شیمی درمانی

شیمی درمانی سلول های سرطانی را هدف قرار می دهد ولی متاسفانه سلول هایی که در بدن سالم بوده و با نظم طبیعی تقسیم سلولی می شوند، مانند گلبول های سفید و قرمز و فولیکول های مو نیز تحت تاثیر این درمان قرار می گیرند.

شدت و نوع عوارض جانبی بستگی به نوع دارو های مصرفی، تعداد جلسات درمانی و برخی جنبه های سلامتی بیمار دارد. عوارض جانبی به شرح زیر است:

سلول های سالمی که در نتیجه شیمی درمانی تخریب شدند، پس از اتمام درمان دوباره ترمیم شده و سایر عوارض جانبی نیز از بین می روند.


عضو هيئت علمي و استاد گروه زنان و زايمان در بخش انكولوژي زنان بيمارستان وليعصر
استاد برگزيده سال 1367
نفر سوم در جشنواره ابن‌سينا سال 1368

سلام
عالی بود و کاربردی
من شش ماه پیش هیسترکتومی انجام دادم (۱۲/۹۷) و تو پاتولوژی معلوم شد به سرطان تخمدان مبتلا شده بودم
از تمام این علایم فقط دردهای دوره ای رو داشتم

نام*

ایمیل*

Website

لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:

دکتر اعظم السادات موسویمتخصص زنان و زایمان و فوق تخصص انکولوژی
عضو هيئت علمي و استاد گروه زنان و زايمان در بخش انكولوژي زنان بيمارستان وليعصر
استاد برگزيده سال 1367
نفر سوم در جشنواره ابن‌سينا سال 1368


فایل PDFDownloads-icon

Ovary Cancer Diagnosis

 

اگر علایمی دارید که ممکنست به دلیل ابتلا به سرطان تخمدان باشد، باید پزشک تان شما را ویزیت نماید، بعد از آنکه پزشک شما را مورد بررسی قرار داد، ممکنست برخی از آزمایش ها را برای شما درخواست نماید.

 

معاینات پزشکی:

سرطان تخمدان چگونه تشخیص داده میشود

پزشک شما برای تشخیص علایم سرطان تخمدان معاینات بدنی را انجام خواهد داد. این معاینات شامل معاینه تخمدان (از طریق معاینه لگن) و برسی علائم ترشحات شکمی/داخلی که آسیت (تجمع مایع در حفره صفاقی که باعث تورم شکم می شود) نامیده می شود، می باشد. اگر بر اساس علایم مشاهده شده در معاینات در مورد سلامتی شما تردیدی وجود داشته باشد، پزشک آزمایش های دیگری را برای شما درخواست خواهد کرد.

 

مشاوره با پزشک متخصص:

اگر معاینات یا سایر آزمایش ها نشان دهند که امکان ابتلای شما به سرطان تخمدان وجود دارد، ممکن است لازم باشد به یک پزشک یا جراح متخصص زنان برای درمان این نوع سرطان نیاز داشته باشید. پزشک جراح سرطان های زنان، متخصص زنان و زایمانی است که برای جراحی های ویژه دستگاه تناسلی زنان آموزش های لازم را دیده اند. درمان توسط جراح سرطان های زنان کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که شما بهترین نوع جراحی برای سرطان خود را دریافت می کنید. این کار همچنین می تواند به بیماران مبتلا به سرطان تخمدان کمک کند تا عمر طولانی تری داشته باشند. هر فرد مشکوک به سرطان تخمدان قبل از عمل جراحی باید توسط این متخصصین ویزیت شود.

 

تصویربرداری های لازم برای تشخیص سرطان تخمدان:

سی تی اسکن، ام آر آی (MRI) و اولتراسوند می توانند تأیید کنند که آیا توده غیر طبیعی در لگن وجود دارد یا خیر. این تصویربرداری ها همچنین می توانند نشان دهند که آیا سرطان تخمدان به دیگر بافت ها و اندام ها رسیده است یا خیر (متاستاز رخ داده است یا خیر).

 

سونوگرافی یک روش کاربردی است که به شما اجازه می دهد تصویر اندام مورد نظر را روی یک صفحه نمایش ویدئویی مشاهده کنید. امواج صوتی از پروب کوچکی که روی واژن زن یا روی سطح شکمی قرار دارد ارسال می شوند. امواج صوتی هنگامی که به تخمدان ها و دیگر ارگان ها وارد می شوند، اکو را ایجاد می کنند. این پروب امواجی که برگشت می کند را تشخیص می دهد و الگو را به یک تصویر تبدیل می کند.

سونوگرافی اغلب اولین آزمایشی است که اگر فرد مشکوک به سرطان تخمدان باشد، انجام می شود. این روش می تواند برای تشخیص تومور تخمدان مفید باشد و دریافت که آیا یک توده تخمدان، جامد (تومور) است یا یک کیست مایع است. همچنین می توان مشاهده کرد که اندازه تخمدان چقدر تغییر کرده و چقدر بزرگ شده است و چه تغییراتی در داخل تخمدان بوجود آمده است. بررسی این عوامل به پزشک کمک می کند تا تشخیص دهد که کدام توده ها یا کیست ها نگران کننده تر هستند.

 

سی تی اسکن یک آزمایش با استفاده از اشعه ایکس است که تصاویر دقیق مقطعی از بدن شما تهیه می کند. به جای گرفتن عکس، مانند روش رایج استفاه از اشعه، یک اسکنر CT چندین عکس را به صورت چرخشی از زوایای مختلف اطراف شما می گیرد. سپس یک کامپیوتر این تصاویر را با تصویر اندام مورد نظر در بدن شما ترکیب می کند. دستگاه تصاویری از چندین مقطع بدن می گیرد.

یک اسکنر CT به مثابه یک نان شیرین (دونات) بزرگ بر روی یک میز باریک که وسط آن باز است می باشد. هنگامی که اسکن انجام می شود، شما باید روی میز قرار بگیرید. فرآیند سی تی اسکن طولانی تر از عکس اشعه ایکس است و در هنگام تصویر برداری ممکن است احساس محدودیت بیشتری داشته باشید.

سی تی اسکن تومورهای کوچک در تخمدان را نشان نمی دهد، اما می تواند تومورهای بزرگتر را نشان داده و ممکن است تومورهای موجود در اندام های مجاور را شناسایی نماید .سی تی اسکن ممکن است گره های لنفاوی بزرگ شده، نشانه هایی از متاستاز سرطان به اندام های دیگر و یا نشانه هایی از یک تومور تخمدان که بر کلیه ها یا مثانه تاثیر گذاشته است را نشان دهد.

ممکن است قبل از سی تی اسکن از شما درخواست شود 1 تا 2 ظرف مایع خوراکی رنگی که کنتراست دهانی (oral contrast) نامیده می شود، را بنوشید. همچنین ممکن است یک تزریق داخل وریدی ((IV دریافت کنید که از طریق آن رنگ کنتراست تزریق می شود. رنگ های کنتراست به مشخص شدن بهتر اعضای بدن کمک می کند.

تزریق می تواند باعث بروز سوزش (قرمزی و احساس گرمی که ممکنست ساعت ها ادامه داشته باشد) گردد. برخی افراد به رنگ آلرژی داشته و حساس هستند. به ندرت، واکنش های جدی تری مانند مشکلات تنفسی و افت فشار خون می تواند رخ دهد. برای جلوگیری و درمان واکنش های آلرژیک می توان از مشاوره پزشکی استفاده کرد. در صورتی که تا به حال سابقه واکنش نسبت به مواد کنتراست مورد استفاده برای آزمایش های تصویربرداری داشته اید، موضوع را به پزشک اطلاع دهید.

معمولا برای بیوپسی توده تخمدان از سی تی اسکن استفاده نمی شود بلکه برای نمونه برداری از یک توده مشکوک به متاستاز مورد استفاده قرار می گیرد. برای این روش، که نمونه برداری تحت هدایت CT نامیده می شود، بیمار بر روی میز CT اسکن قرار می گیرد، در حالی که رادیولوژیست، سوزن بیوپسی  رابه سمت محل توده، حرکت می دهد. سی تی اسکن ها تا زمانی که پزشکان مطمئن باشند که سوزن درون توده است، تکرار می شوند. یک نمونه بیوپسی سوزنی ظریف (قطعه کوچکی از بافت) و یا یک نمونه بیوپسی سوزنی درشت تر (یک سیلندر نازک از بافت مورد نظر با طول ½ اینچ و قطر کمتر از یک هشتم اینچ) برداشته شده و زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار می گیرد.

 

این آزمایش برای مشاهده اینکه آیا سرطان به روده بزرگ و یا رکتوم نفوذ کرده است (همچنین تشخیص سرطان کولورکتال) یا خیر انجام می شود. پس از مصرف ملین در روز قبل، سولفات باریم، (یک ماده چسبناک) داخل رکتوم و روده بزرگ تزریق می شود و تصویربرداری از طریق اشعه ایکس انجام می شود. از آنجا که اشعه ایکس از باریم عبور نمی کند، روده بزرگ و رکتوم در اشعه ایکس مشخص می شوند. این آزمایش در زنان مبتلا به سرطان تخمدان به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد. ممکن است به جای این روش کولونوسکوپی انجام شود.

 

MRI به جای اشعه ایکس از امواج رادیویی و مغناطیسی قوی استفاده می کند. امواج رادیویی جذب شده و سپس در یک الگوی شکل گرفته بر اساس نوع بافت و بیماری آزاد می شوند. یک رایانه، الگوی امواج رادیویی که توسط بافت ها پخش می شود را به یک تصویر بسیار دقیق از اندام های بدن تبدیل می کند. این کار نه تنها باعث می شود که برش های مقطعی از بدن مانند سی تی اسکن ایجاد شود، بلکه می تواند برش هایی در امتداد طول بدن تهیه کند. ماده کنتراست ممکن است به صورت داخل وریدی تزریق شود (مانند سی تی اسکن). اسکن MRI اغلب برای سرطان تخمدان مورد استفاده قرار نمی گیرد.

اسکن MRI برای بررسی مغز و نخاع مفید است. فرآیند اسکن MRI طولانی تر از سی تی اسکن است (اغلب تا 30 دقیقه یا بیشتر). همچنین، شما باید در داخل یک دستگاه لوله شکل قرار بگیرید که منجر به محدود کردن شما شده و ممکن است باعث ناراحتی افراد بویژه افراد مبتلا به فوبیای فضاهای محصور شده، شود. این دستگاه همچنین یک سر و صدای قوی ایجاد می کند که ممکن است شما را ناراحت کند. در بعضی مراکز برای جلوگیری از ناراحتی ناشی از صدای تولید شده از هدفون با پخش موسیقی، استفاده می گردد.

 

ممکن است برای تعیین اینکه آیا سرطان تخمدان به ریه ها گسترش یافته است یا خیر (متاستاز) استفاده شود. در صورت متاستاز ممکن است یک یا چند تومور در ریه ایجاد شده باشد یا مایعی اطراف ریه تجمع یابد. این مایع، پلورال افیوژن نامیده می شود و توسط عکسبرساده قفسه سینه با اشعه X و همچنین انواع دیگر اسکن دیده می شود.

 

در اسکن با روش PET، گلوکز رادیواکتیو (قند) داده می شود تا سلول های سرطانی کشف شوند. از آنجایی که توده های سرطان در مقایسه با بافت های نرمال از میزان گلوکز بالاتری استفاده می کنند، رادیواکتیو در سلول های سرطانی متمرکز خواهد شد. یک اسکنر می تواند رسوبات رادیواکتیو را تشخیص دهد. این آزمایش می تواند در تشخیص توده های کوچک سلول های سرطانی مفید باشد. در برخی موارد این تصویربرداری در تشخیص سرطان تخمدانی که متاستاز داده مفید است. این روش زمانی که با سی تی اسکن (PET/CT) به کار گرفته می شود نتایج بهتری خواهد داشت. تصویربرداری به روش PET می تواند در تشخیص سرطان بویژه زمانی که سرطان متاستاز داده است مفید باشد.

 

سایر آزمایش ها

در این روش از یک لوله نازک و شفاف استفاده می شود که از طریق آن پزشک می تواند تخمدان ها و سایر اندام های بدن و بافت های داخلی را مشاهده نماید. لوله از طریق یک برش کوچک در قسمت تحتانی شکم وارد بدن شده و تصاویر را به یک مانیتور می فرستد. لاپاراسکوپی می تواند با نشان دادن بافت ها و اندام ها به پزشک در تصمیم گیری در مورد روش درمانی مثلا انجام عمل جراحی یا دیگر روش ها، کمک کند. همچنین، پزشکان می توانند از طریق برش لاپاراسکوپی ابزارهای انجام بیوپسی را کنترل نمایند.

 

کولونوسکوپی یک روش مورد استفاده برای معاینه روده بزرگ است (کولون). قبل از اینکه این آزمایش انجام شود، روده بزرگ و رکتوم باید از مدفوع تمیز شوند. به همین منظور بیمار باید شب قبل حدود 2 تا 4 کوارت (پیمانه های حدودا یک لیتری) مایعات ملین استفاده کرده و استحمام نماید. درست قبل از انجام این روش، به بیمار داروهای داخل وریدی (IV) تزریق می شود تا او آرام شده و یا حتی به خواب رود (آرام بخش). سپس یک کولونوسکوپ (لوله ای بلند، انعطاف پذیر، با یک پروژکتور (لامپ روشن کنند) و یک دوربین در انتهای لوله) از طریق مقعد وارد روده می شود. تصاویر به یک مانیتور تصویری ارسال می شوند. هر ناحیه غیر طبیعی می تواند بیوپسی شود. از آنجا که از آرامبخش استفاده می شود، بیماران باید بدانند که لازم است یک نفر پس از اتمام آزمایش آنها را به خانه برساند. این روش بیشتر برای تشخیص سرطان کولورکتال است.

 

تنها راه تعیین اینکه آیا سرطان رشد کرده است یا نه، نمونه برداری از بافت مشکوک و بررسی آن با میکروسکوپ است. این روش بیوپسی نامیده می شود. برای سرطان تخمدان، بیوپسی معمولا با نمونه برداری از تومور انجام می شود.

در موارد نادر، ممکن است نمونه برداری از یک مورد مشکوک به سرطان تخمدان از طریق روش لاپاراسکوپی بیوپسی انجام شود که در آن یک سوزن از طریق پوست شکم  به داخل تومور وارد می شود. معمولا سوزن توسط سونوگرافی یا سی تی اسکن هدایت می شود. چون این نگرانی وجود دارد که بیوپسی منجر به متاستاز سرطان بشود، این روش تنها در بیمارانی استفاده می شود که به دلیل متاستاز گسترده سرطان و یا دیگر مشکلات پزشکی، عمل جراحی برایشان مقدور نیست.

در بیماران مبتلا به آسیت (مایع داخل شکم)، نمونه برداری از مایع نیز می تواند برای تشخیص سرطان استفاده شود. در این روش که پاراسنتز نامیده می شود، پوست شکم بیحس شده و یک سوزن متصل به سرنگ از طریق دیواره شکم، به داخل مایع درون حفره شکمی منتقل می شود. ممکن است از سونوگرافی برای هدایت سوزن استفاده شود. مایع به داخل سرنگ کشیده شده و مورد بررسی قرار می گیرد. در تمام این مراحل، بافت یا مایع در آزمایشگاه مورد بررسی قرار می گیرد. یک متخصص آسیب شناسی (پزشک متخصص برای تشخیص و طبقه بندی بیماری)، نمونه را با میکروسکوپ بررسی می نمایند.

سرطان تخمدان چگونه تشخیص داده میشود

 

پزشک شما آزمایش خون را انجام می دهد تا مطمئن شود که تعداد گلبول های قرمز، گلبول های سفید و پلاکت ها (سلول هایی که به توقف خونریزی کمک می کنند) کافی است. همچنین آزمایش هایی برای اندازه گیری عملکرد کلیه و کبد و وضعیت سلامتی عمومی شما انجام می شود. در نهایت پزشک آزمایش CA-125 را درخواست میکند. زنانی که دارای سطح بالایی از CA-125 باشند اغلب به یک آنکولوژیست زنان معرفی می شوند، با این حال هر زنی که مشکوک به ابتلا به سرطان تخمدان است باید به یک جراح آنکولوژی زنان مراجعه نماید.

برخی از انواع سرطان های سلول های زایا می توانند منجر به افزایش سطح خونی تومور مارکرهای گنادوتروپین جفتی انسان (hCG)، آلفا فتوپروتئین (AFP) و  یا لاکتات دهیدروژنازها (LDH) شوند. در چنین شرایطی چنانچه پزشک شما شک کند که تومور تخمدان شما می تواند ناشی از سرطان مربوط به سلول های زایا باشد، باید بررسی های لازم انجام شود.

برخی از تومورهای استرومای تخمدان باعث می شوند که سطح خون ماده ای که اینهیبین (هورمونی که مانع از ترشح هورمون تحریک کننده فولیکول می شود) نامیده می شود و هورمون هایی نظیر استروژن و تستسترون بالا رود. اگر پزشک شما مشکوک به این نوع تومور باشد این موارد ممکن است بررسی شوند.

 

اگر شما مبتلا به سرطان تخمدان شوید، دکتر شما به احتمال زیاد به شما توصیه می کند که برای تصمیم گیری بهتر به یک مشاور ژنتیک مراجعه نمایید تا مشخص شود شما کدام جهش های ژنتیکی را به ارث برده اید، برای مثال جهش در ژن BRCA1 یا BRCA2 مورد بررسی قرار می گیرد. برخی از سرطان های تخمدان با جهش این ژن ها یا دیگر ژن ها مرتبط هستند.

یک مشاور ژنتیک یا سایر متخصصان پزشکی واجد شرایط می توانند به شما در درک مزایا، ​​معایب و محدودیت هایی که آزمایش های ژنتیکی می تواند به همراه داشته باشد، کمک نمایند. آزمایش ژنتیک برای جهش های ارثی به دلایلی که در ادامه به آنها اشاره می شود مفید است:

• اگر جهش ژنی دارید، ممکنست برای ابتلا به سرطان احتمال بیشتری نیز داشته باشید، بنابراین ممکن است از این آزمایش سود ببرید.

• اگر جهش ژنی داشته باشید، اعضای خانواده (بستگان نسبی) شما نیز ممکن است این جهش ژنتیکی را داشته باشند، بنابراین آنها می توانند در مورد خطر ابتلا به سرطان آگاه شوند.

• اگر جهش ژن BRCA1 یا BRCA2 بوجود آمده باشد، ممکن است از درمان با مهار کننده های PARP بهره مند شوید. “بیشتر بدانید”

“اگر سوالی دارید، بپرسید.”

مقدمه

تخمدان ها دو غده تولید مثل زن هستند که تخمک تولید می کنند. آنها همچنین هورمون های زنانه استروژن و پروژسترون را تولید می کنند.

سرطان تخمدان چیست؟

سرطان تخمدان زمانی است که سلولهای غیرطبیعی تخمدان خارج از کنترل شروع به تکثیر و تشکیل تومور می کنند. در صورت عدم درمان ، تومور می تواند به سایر قسمت های بدن گسترش یابد. این سرطان تخمدان متاستاتیک نامیده می شود.

سرطان تخمدان اغلب علائم هشدار دهنده دارد ، اما علائم اولیه آن مبهم است و به راحتی از بین می رود. 20 درصد از سرطان های تخمدان در مراحل اولیه تشخیص داده می شود.

سرطان تخمدان چگونه تشخیص داده میشود

علائم اولیه سرطان تخمدان چیست؟

به راحتی می توان از علائم اولیه سرطان تخمدان غافل شد ، زیرا آنها شبیه سایر بیماری های شایع هستند. علائم اولیه شامل موارد زیر است:

• نفخ شکم ، فشار و درد

• سیری غیرطبیعی بعد از خوردن غذا

• مشکل خوردن

• افزایش ادرار

• تمایل به ادرار کردن

سرطان تخمدان همچنین می تواند علائم دیگری مانند:

• خستگی

• سوء هاضمه

• سوزش سردل

• یبوست

• کمردرد

• بی نظمی قاعدگی

• رابطه جنسی دردناک

• درماتومیوزیت (یک بیماری التهابی نادر که می تواند باعث بثورات پوستی ، ضعف عضلانی و التهاب عضلات شود)

این علائم به هر دلیلی ممکن است بروز کند. لزوماً به دلیل سرطان تخمدان نیستند. بسیاری از زنان در برخی مواقع برخی از این مشکلات را دارند.

این نوع علائم اغلب موقتی بوده و در بیشتر موارد به درمان های ساده پاسخ می دهند.

علائم در صورت بروز سرطان تخمدان ادامه خواهد یافت. علائم معمولاً با رشد تومور شدیدتر می شوند. در این زمان ، سرطان معمولاً به خارج از تخمدان گسترش یافته و درمان موثر آن را بسیار دشوارتر می کند.

سرطان ها بهتر است به موقع تشخیص داده شوند. اگر علائم جدید و غیرمعمول را تجربه کردید ، با پزشک خود مشورت کنید.

انواع سرطان تخمدان

تخمدان ها از سه نوع سلول تشکیل شده اند. هر سلول می تواند به نوع دیگری از تومور تبدیل شود:

♦ تومورهای اپیتلیال در لایه بافت خارج تخمدان ها ایجاد می شوند. حدود 90 درصد سرطان های تخمدان تومورهای اپیتلیال هستند.

♦ تومورهای استروما در سلولهای تولید کننده هورمون رشد می کنند. هفت درصد از سرطان های تخمدان تومورهای استروما هستند.

♦ تومورهای سلول های جوانه در سلول های تولید کننده تخمک ایجاد می شوند. تومورهای سلول جوانه نادر هستند .

 

                  سرطان تخمدان

کیست های تخمدان

بیشتر کیست های تخمدان سرطانی نیستند. به این موارد کیست خوش خیم گفته می شود. با این حال ، تعداد بسیار کمی می تواند سرطانی باشد.

کیست تخمدان مجموعه ای از مایع یا هوا است که در تخمدان یا اطراف آن ایجاد می شود. بیشتر کیست های تخمدان به عنوان یک قسمت طبیعی تخمک گذاری تشکیل می شود ، این زمانی است که تخمدان تخمک آزاد می کند. آنها معمولاً فقط علائم خفیف مانند نفخ را ایجاد می کنند و بدون درمان از بین می روند.

اگر تخمک گذاری نکنید ، کیست ها بیشتر نگران کننده هستند. زنان بعد از یائسگی تخمک گذاری را متوقف می کنند. اگر بعد از یائسگی کیست تخمدان ایجاد شود ، ممکن است پزشک بخواهد آزمایشات بیشتری برای کشف علت کیست انجام دهد ، به خصوص اگر بزرگ باشد یا طی چند ماه از بین نرود.

اگر کیست برطرف نشود ، پزشک ممکن است جراحی را برای از بین بردن آن در موارد خاص توصیه کند.

عوامل خطر سرطان تخمدان

علت دقیق سرطان تخمدان مشخص نیست. با این حال ، این عوامل می توانند خطر شما را افزایش دهند:

♥ سابقه خانوادگی سرطان تخمدان

سرطان تخمدان چگونه تشخیص داده میشود

♥ جهش های ژنتیکی ژن های مرتبط با سرطان تخمدان ، مانند BRCA1 یا BRCA2

♥ سابقه شخصی سرطان پستان ، رحم یا روده بزرگ

♥ چاقی

♥ استفاده از داروهای خاص باروری یا هورمون درمانی

♥ بدون سابقه بارداری

♥آندومتریوز

سن بالا یکی دیگر از عوامل خطر است. بیشتر موارد سرطان تخمدان بعد از یائسگی ایجاد می شود.

بدون داشتن هیچ یک از این عوامل خطر ، امکان ابتلا به سرطان تخمدان وجود دارد. به همین ترتیب ، داشتن هر یک از این عوامل خطر لزوماً به معنای ابتلا به سرطان تخمدان نیست.

چگونه سرطان تخمدان تشخیص داده می شود؟

وقتی پزشک در مراحل اولیه آن را تشخیص می دهد ، درمان سرطان تخمدان بسیار آسان تر است. با این حال ، تشخیص آن آسان نیست.

تخمدان های شما در عمق حفره شکم قرار دارند ، بنابراین بعید است تومور را احساس کنید. هیچ غربالگری معمول تشخیصی برای سرطان تخمدان در دسترس نیست. به همین دلیل برای شما بسیار مهم است که علائم غیرمعمول یا مداوم را به پزشک خود گزارش دهید.

اگر پزشک شما نگران ابتلا به سرطان تخمدان است ، احتمالاً معاینه لگن را به شما پیشنهاد می کند. انجام معاینه لگن می تواند به پزشک در کشف بی نظمی کمک کند ، اما احساس تومورهای کوچک تخمدان بسیار دشوار است.

تومور همزمان با رشد ، به مثانه و راست روده فشار می آورد. پزشک شما ممکن است در معاینه لگن رکتوواژینال بی نظمی را تشخیص دهد.

پزشک شما همچنین ممکن است آزمایش های زیر را انجام دهد:

سونوگرافی ترانس واژینال نوعی آزمایش تصویربرداری است که با استفاده از امواج صوتی تومورهای اندام های تولید مثل ، از جمله تخمدان ها را تشخیص می دهد. با این حال ، نمی تواند به پزشک شما در تعیین سرطانی بودن تومورها کمک کند.

سی تی اسکن شکم و لگن. اگر به رنگ حساسیت دارید ، ممکن است آزمایش اسکن MRI لگن را انجام دهند.

آزمایش خون برای اندازه گیری سطح آنتی ژن سرطان 125 (CA-125). آزمایش CA-125 یک نشانگر زیستی است که برای ارزیابی پاسخ درمانی سرطان تخمدان و سایر سرطان های اندام تولید مثل استفاده می شود. با این حال ، قاعدگی ، فیبروم رحم و سرطان رحم نیز می توانند بر سطح CA-125 در خون تأثیر بگذارند.

نمونه برداری نمونه برداری شامل برداشتن نمونه کوچکی از بافت از تخمدان و تجزیه و تحلیل نمونه در زیر میکروسکوپ است.

توجه به این نکته مهم است که ، اگرچه همه این آزمایشات می توانند پزشک شما را به سمت تشخیص راهنمایی کنند ، بیوپسی تنها راهی است که پزشک می تواند شما را در داشتن سرطان تخمدان تأیید کند.

چگونه سرطان تخمدان درمان می شود

درمان به میزان گسترش سرطان بستگی دارد. یک تیم از پزشکان بسته به شرایط شما یک برنامه درمانی را تعیین می کنند. به احتمال زیاد شامل دو یا چند مورد زیر است:

• شیمی درمانی

• جراحی برای مرحله بندی سرطان و برداشتن تومور

• درمان هدفمند

• هورمون درمانی

عمل جراحی

جراحی درمان اصلی سرطان تخمدان است.

هدف از جراحی برداشتن تومور است ، اما برداشتن رحم یا برداشتن کامل رحم اغلب ضروری است.

پزشک همچنین ممکن است حذف تخمدان ها و لوله های رحمی ، غدد لنفاوی اطراف و سایر بافت های لگن را توصیه کند.

شناسایی تمام مکان های تومور دشوار است.

 

شما هم میتوانید از تخصص و مهارت خانم دکتر نفیسه مویدنیا جراح و متخصص زنان و زایمان رشت در این زمینه بهره مند شوید .

جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۱۳۳۲۱۳۵۹۳۳ تماس حاصل فرمائید .

https://goo.gl/maps/fNZsUJnFYjKYBWq37

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام

ایمیل

وب‌سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

دیدگاه

آدرس: چهار راه گلسار، روبروی داروخانه شبانه روزی گلسار، بن بست حق شناس، ساختمان پزشکان آبان، طبقه پنجم

شماره تماس: 09910535869 و 01332135933

ایمیل: drnafisemoaiiednia@gmail.com

شنبه: 10:00 الی 13:00 و 16:00 الی 21:00

یک شنبه: 10:00 الی 13:00 و 16:00 الی 21:00

دوشنبه: 10:00 الی 13:00 و 16:00 الی 21:00

سه شنبه: 10:00 الی 13:00 و 16:00 الی 21:00

چهارشنبه: 10:00 الی 13:00 و 16:00 الی 21:00

پنج شنبه: 09:00 الی 15:00


 

آدرس مطب: تهران، اشرفی اصفهانی، بالاتر از پونک، نبش کوچه نوزدهم، ساختمان بانک سامان، پلاک 24، طبقه 4، واحد 7



سرطان تخمدان چگونه تشخیص داده میشود

سرطان هنگامی به وجود می آید که سلول ها دچار تغییرات بدخیم می شوند و شروع به رشد و تکثیر غیر قابل کنترل می کنند و موجب شکل دهی تومورهای بدخیم یا سرطانی می شوند.
سرطان تخمدان هنگامی رخ می دهد که توموری در یکی یا هر دو تخمدان فرد تشکیل شود. در ادامه این مقاله به سرطان تخمدان و روش های تشخیص، درمان و پیشگیری از سرطان تخمدان می پردازیم. جهت دسترسی سریع به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید. کافی است روی سرفصل موردنظر کلیک کنید.

فهرستسرطان تخمدان چیست؟انواع سرطان تخمدان و سن ابتلا به سرطان تخمدانعوامل افزایش دهنده خطر ابتلا به سرطان تخمدانعلائم اولیه سرطان تخمدانتشخیص سرطان تخمدانمراحل سرطان تخمداندرمان قطعی سرطان تخمدانروش های پیشگیری از سرطان تخمدانآیا سرطان تخمدان کشنده است؟ 


 

تخمدان ها غده های تولید مثل زنان هستند که تخمک تولید می کنند و همچنین مسئول ترشح هورمون های استروژن و پروژسترون هستند. سرطان تخمدان هنگامی رخ می دهد که سلول های غیر طبیعی تخمدان شروع به تکثیر غیر قابل کنترل می کنند و موجب تشکیل تومور می شوند. در صورت عدم درمان، تومور ممکن است به دیگر بخش های بدن سرایت کند که به آن سرطان متاستاتیک تخمدان یا متاستاز سرطان تخمدان گفته می شوند.


تمام تومورها بدخیم نیستند. تومورهای خوش خیم نیز ممکن است در تخمدان رشد کنند اما برخلاف تومورهای سرطانی به دیگر بخش های بدن سرایت نمی کنند.

دانستنی های مهم: از لاپاراسکوپی رحم و تخمدان چه می دانید؟ 


 

تخمدان از سه نوع سلول تشکیل شده است و هر نوع سلول ممکن است موجب رشد تومورسرطانی متفاوتی شود:

• تومورهای اپیتلیال: حدود 90 درصد سرطان های تخمدان از این دست هستند و بیشتر در زنان یائسه (45 تا 70 سال) شایع هستند. شیمی درمانی علاوه بر جراحی برای درمان این نوع سرطان به کار می رود.• تومورهای استروما: تومورهای استرومایی از سلول های متصل کننده بافتی ایجاد می شوند که به شکل دهی ساختار تخمدان و تولید هورمون ها کمک می کنند. معمولا تنها یک تخمدان درگیر این نوع سرطان می شود. حدود 5 تا 10 درصد سرطان های تخمدان از این نوع هستند و بیشتر در بین زنان 40 تا 60 ساله شایع هستند. اغلب جراحی تومور تنها درمان لازم است اما اگر تومور در بدن پخش شده باشد، شیمی درمانی لازم خواهد شد.• تومور سلول های ژرمینال که در سلول های تولید کننده تخمک رشد می کنند. تومور سلول های ژرمینال نادر هستند و تنها شامل 15% سرطان های تخمدان می شود. این نوع سرطان تخمدان در جوانان به خصوص دختران نوجوان رایج است. اگرچه 90 درصد زنان مبتلا به این نوع سرطان به طور موفقیت آمیزی درمان می شوند، بسیاری از این افراد به طور دائمی نابارور می شوند.• تومورهای متاستاتیک یا متاستاز سرطان تخمدان: تنها 5% سرطان های تخمدان به دیگر نواحی بدن گسترش پیدا می کند که نواحی رایج ابتلا به سرطان شامل روده بزرگ، سینه، معده و لوزالمعده هستند.

توده های خوش خیم و غیر سرطانی تخمدان ممکن است شامل موارد زیر باشند:

• آبسه و عفونت
• فیبروم
• کیست تخمدان
• تخمدان پلی کیستیک
• توده های مرتبط با اندومتریوز
• حاملگی خارج رحمی

مقاله ویژه: نکات طلایی در مورد تشخیص و درمان قطعی سرطان رحم

از میان توده های تخمدان بزرگتر از 4 سانتی متر یافت شده در زنانی که هنوز یائسه نشده اند، حدود 20% سرطانی هستند.
از میان توده های یافت شده در زنان یائسه، حدود 45 تا 50 درصد موارد سرطانی هستند. 


 

علت اصلی سرطان تخمدان ناشناخته است. عوامل زیر موجب افزایش خطر ابتلای شما به سرطان تخمدان می شوند:

• سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان تخمدان
• جهش ژنتیکی مرتبط با سرطان تخمدان مانند BRCA1 و BRCA2
• سابقه ابتلای به سرطان سینه، سرطان رحم یا سرطان روده بزرگ
• چاقی و اضافه وزن
• استفاده از دارو های درمان ناباروری یا هورمون درمانی
• نداشتن سابقه بارداری
• آندومتریوز
• سابقه کار با پنبه نسوز یا آزبست
• سابقه پرتودرمانی ناحیه لگن
• برخی ویروس ها مخصوصا ویروس هایی که موجب اوریون می شوند


سن بالا نیز یکی از عوامل افزایش دهنده ریسک ابتلا به سرطان تخمدان است. بیشتر موارد سرطان تخمدان پس از یائسگی رخ می دهد.

همچنین ممکن است بدون داشتن هیچ یک از عوامل بالا به این سرطان مبتلا شد. همینطور، داشتن هر یک از این عوامل لزوما به معنی ابتلا به سرطان تخمدان نیست.

اگر شما هم دارای یکی از عوامل افزایش دهنده احتمال ابتلا به سرطان تخمدان هستید، می توانید برای چکاب و یا پیشگیری از ابتلا به این سرطان به خانم دکتر ذاکرین جراح و متخصص زنان مراجعه کنید. برای هماهنگی و رزرو نوبت با شماره 02144463475 تماس حاصل فرمایید.

مقاله خواندنی: آیا زگیل مقعدی موجب سرطان می شود؟


 

تشخیص سرطان رحم به این دلیل دشوار است که اغلب علائم تا مراحل آخر بیماری ظاهر نمی شوند زیرا تا تومور به اندازه کافی رشد نکند و به دیگر اندام ها در شکم فشار نیاورد یا تا هنگامی که سرطان به اندام دوردست نرسد، علائمی وجود نخواهند داشت. همچنین این علائم شبیه به علائم بیماری های دیگری نیز هستند و سرطان اغلب اولین چیزی نیست که در افراد دارای این علائم تصور می شود.

• به هم خوردن نظم قاعدگی
• احساس درد یا فشار در ناحیه لگن
• درد در هنگام نزدیکی (آشنایی با همه دلایل درد هنگام رابطه جنسی)
• نفح و ورم شکم
• تکرر ادرار
• یبوست
• آب آوردگی شکم
• کاهش اشتها
• احساس سیری بعد از خوردن کمی غذا
• گاز معده و اسهال
• تهوع و استفراغ

مقاله مرتبط: چرا بعد از نزدیکی دچار لکه بینی می شوم؟ 


 

آزمایشات و معاینات زیادی هستند که برای تشخیص سرطان تخمدان در زنان به کار می روند.

• معاینه لگنی: زنان باید سالانه معاینه لگنی انجام دهند تا تخمدان ها توسط پزشک معاینه شوند البته لمس تومورهای کوچک در مراحل اولیه سرطان دشوار هستند.• سونوگرافی واژینال می تواند توده های کوچک را شناسایی کند و تشخیص دهد که توده توپر است یا کیست می باشد.• سیتی اسکن ناحیه لگن و شکم• آزمایش خون برای اندازه گیری آنتی ژن سرطان 125 (CA-125)• بیوپسی: بیوپسی در واقع برداشتن نمونه کوچکی از تخمدان و بررسی آن زیر میکروسکوپ است.بیوپسی تنها راهی است که پزشک شما می تواند تایید کند که آیا مبتلا به سرطان تخمدان هستید یا خیر.


نکات دانستنی: زگیل تناسلی عامل اصلی سرطان دهانه رحم

تشخیص زودهنگام سرطان تخمدان مهمترین عامل در موفقیت درمانی این نوع سرطان است. اگر هر یک از علائم بالا را دارید می توانید برای معاینه و تشخیص قطعی بیماری خود به خانم دکتر ذاکرین جراح و متخصص زنان مراجعه کنید. برای آگاهی از ساعات کاری مطب دکتر ذاکرین و رزرو نوبت می توانید با شماره 02144463475 تماس حاصل فرمایید.


 

مرحله سرطان تخمدان بر اساس پیشرفتگی و پخش سرطان در بدن مشخص می شود.

مرحله اول
مرحله اول سرطان تخمدان دارای سه زیر مرحله است:

سرطان تخمدان چگونه تشخیص داده میشود

• در مرحله 1A،سرطان محدود است و تنها در یک تخمدان وجود دارد.
• در مرحله 1B، سرطان در هر دو تخمدان وجود دارد.
• در مرحله 1C، سلول های سرطان در خارج تخمدان نیز وجود دارند.

مرحله دوم
در مرحله دوم، تومور به نواحی لگن رسیده است.

• در مرحله 2A سرطان به رحم و لوله های فالوپ رسیده است.
• در مرحله 2B، سرطان به مثانه و روده بزرگ گسترش پیدا کرده است.

مرحله سوم
مرحله سوم سرطان دارای سه زیر مرحله است:

• در مرحله 3A، سرطان به شکم و غده های لنفاوی شکم نیز رسیده است.
• در مرحله 3B، سلول های سرطانی در بیرون طحال و کبد یافت می شوند.
• در مرحله 3C، سلول های سرطانی در شکم یا بیرون کبد و طحال هستند اما هنوز به طحال و کبد نرسیده اند.

مرحله چهارم
در مرحله چهارم، تومور متاستاز داده است و به کبد و ریه هم رسیده است.

• در مرحله 4A، سلول های سرطانی درون ریه یافت می شوند.
• مرحله 4B، پیشرفته ترین مرحله سرطان است و سلول های سرطانی به درون طحال و کبد و حتی به اندام دوردستی مانند پوست یا مغز نیز رسیده اند.


 


 

درمان بستگی به میزان پیشرفت سرطان دارد و احتمالا شامل یکی یا دو تا از روش های درمانی زیر است:

• شیمی درمانی
• پرتودرمانی
• جراحی برای تعیین مرحله سرطان و برداشتن تومور
• هدف درمانی سرطان
• هورمون درمانی


بیشتر بخوانید: آیا سرطان رحم کشنده است 


 

هیچ راه تضمینی برای عدم ابتلا به سرطان تخمدان .جود ندارد. با این وجود کارهایی هستند که ریسک ابتلا به این سرطان را کاهش می دهند. عواملی که می توانند ریسک ابتلا به سرطان تخمدان را کاهش دهند شامل موارد زیر هستند:

• مصرف قرص های ضد بارداری
• شیردهی
• بارداری
• روش های جراحی بر روی اندام های تولید مثل مانند هیسترکتومی یا توبکتومی 


 

مرگ و میر ناشی از سرطان تخمدان بستگی به مرحله سرطان در زمان تشخیص، سلامت کلی بیمار و پاسخگویی بیمار به درمان دارد. میزان درصد بهبودی افراد در هر مرحله از سرطان در ادامه آورده شده است:

• مرحله اول سرطان تخمدان: 90 درصد
• مرحله دوم سرطان تخمدان : 70 درصد
• مرحله سوم سرطان تخمدان: 39 درصد
• مرحله چهارم سرطان تخمدان: 17 درصد


دانستنی های مهم: آشنایی با سرطان دهانه رحم و درمان آن

جهت کسب اطلاعات بیشتر در هر مورد با شماره 02144463475 (مطب خانم دکتر ذاکرین) تماس بگیرید.

لطفا خطاهای ورودی زیر را تصحیح کنید :

جهت دریافت نوبت و مشاوره برای عمل های زیبایی می توانید از طریق واتساپ زیر با مشاورین ما در تماس باشید.


09909236065

جهت دریافت مشاوره برای لیزر پیشرفته موهای زائد و اطلاع از پکیج های ویژه ما به واتساپ زیر پیام دهید.


09032431616

اشرفی اصفهانی- بالاتر از پونک- نبش کوچه نوزدهم- ساختمان بانک سامان- پلاک 24- طبقه 4- واحد 7


021-44463475 09909236065


کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به ” دکتر ذاکرین ” می باشد

طراحی سایت، توسعه و پشتیبانی توسط آتی دیتا

سرطان تخمدان چگونه تشخیص داده میشود
سرطان تخمدان چگونه تشخیص داده میشود
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *