تنبلی تخمدان چگونه تشخیص داده میشود

 
helpkade
تنبلی تخمدان چگونه تشخیص داده میشود
تنبلی تخمدان چگونه تشخیص داده میشود

دکتر حسین کرمی متخصص ارولوژی –

یکی از علل شایع ناباروری با منشاء زنانه، کم کاری یا تنبلی تخمدان  می باشد. در تنبلی تخمدان به علت کم کاری تخمدان ها، تخمک لازم و به بلوغ رسیده که باید با اسپرم مرد ترکیب و باعث بچه داری شود، تولید نمی شود.

بدن زنان و تغییرات هورمونی آنها تحت یک نظام هوشمند می باشد. به این روش که ابتدا در مغز و هیپوفیز قدامی 2 تا ماده به نام FSH وLH ترشح وارد خون و نقش مهمی در باروری و بلوغ تخمک زنانه ایجاد می کنند. به این ترتیب که ابتدا FSH تولید و تخمدان های زن را تحریک کرده و آنها را وادار به تولید تخمک و تربیت و بلوغ آنها می شود. تخمک وقتی رشد و نمو می کنند دو هورمون استروژن و پروژسترون تولید و بستر رحم را آماده کاشته شدن و بارور شدن جنین می کنند.

12-15 روز بعد از پریود که تخمک ها در تخمدان رشد و نمو پیدا کرده اند با دستور مغز و ترشح هورمون LH دستور حرکت به تخمک به طرف  رحم جهت ایجاد لقاح با اسپرم مرد داده شده و بستر را کاملاً برای باروری موفق آماده می کند.

به علل زیر اگر این مکانیسم هوشمند از نظم خارج و یا مشکل پیدا کنند باعث تنبلی تخمدان  و ناباروری با منشاء زنانه می باشد که  به علل آن اشاره می کنم:تنبلی تخمدان چگونه تشخیص داده میشود

شایعترین علامت تنبلی تخمدان نامنظم شدن عادت ماهانه است که باید حتماً بررسی شود و اما علل تنبلی تخمدان ها:

پزشکان بطور معمول تنبلی تخمدان را در زنانی که حداقل دو مورد از این علائم را داشته باشند، تشخیص می‌دهند:

پزشک به منظور تشخیص بهتر و دقیق تنبلی تخمدان ممکن است سوالاتی از بیمار بپرسد. بطور مثال از بیمار در مورد علائمی مانند آکنه، افزایش وزن، رشد موهای زائد سوال ‌کند. پزشک ممکن است است برای بررسی تخمدان ها و رحم، معاینه لگن انجام دهد.

همچنین ممکن است پزشک برای بررسی سطح هورمون های مردانه درخواست آزمایش خون دهد. سونوگرافی هم از روش‌های کمک‌کننده به تشخیص سندرم تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان است. سونوگرافی از امواج فراصوت برای بررسی فولیکول‌های غیرطبیعی و سایر مشکلات تخمدان‌ها و رحم استفاده می‌ کند. زمانیکه تنبلی تخمدان در فرد تشخیص داده شد، پزشک برای درمان آن اقدام می کند.

بله، درمان بر اساس تشخیص درست و از بین بردن علت آن می باشد که باید به صورت کامل بررسی و آزمایشات هورمونی و سونوگرافی انجام و بعد از شناخت علت اقدام به درمان کرد.

کاهش استرس، تنظیم اختلالات هورمونی با داروهای کنترل کننده، کاهش وزن، انجام ورزش، تنظیم عملکرد غده تیروئید و کنترل قند خون از مواردی است که جهت تنظیم و درمان تنبلی عملکرد تخمدان توصیه می گردد.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

جهت آسایش و حفظ سلامتی شما بیماران عزیز از اول فروردین ماه، سیستم ویزیت آنلاین در این سایت فعال شده است. شما می توانید به جای پرسش از دکتر و یا مراجعه حضوری، به صورت تلفنی با پزشک متخصص صحبت کنید. برای این کار روی ویزیت تلفنی کلیک کنید:

ویزیت تلفنی

پروفسور حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فلوشیپ فوق تخصصی درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی بیماریهای کلیه و مجاری ادراری و استاد تمام دانشگاه شهید بهشتی تهران می باشند.

مطلب قبلی

دکتر حسین کرمی زگیل تناسلی سوال و جواب شما

مطلب بعدی

حجم دهنده الت از واقعیت تا شایعه!!

تاثیر کرونا بر اختلال نعوظ آقایان

اسپرم ها تا چند روز زنده می مانند؟

۱۰ ماده غذایی که باعث دیر انزالی می شوند

راه های تقویت اسپرم ضعیف برای بارداری

آدرس مطب دکتر حسین کرمی
تهران، خیابان شریعتی،قلهک،روبروی مسجد قلهک ،کوچه سجاد ، ساختمان پزشکان سجاد، پلاک 68

شماره های تماس مطب

02122642744 یا 02122647404

آخرین مطالب


برای عفونت کلیه چی بخوریم؟


تاثیر کرونا بر اختلال نعوظ آقایان


تاثیر خودارضایی بر سرطان پروستات

شاید شما هم در روند زندگی خود به اختلالات غیر طبیعی مانند از دست دادن دوره های قاعدگی، رشد موهای زائد مانند مردان، عدم بارداری و… را تجربه کرده اید. متأسفانه باید بگوییم این علائم ممکن است عامل تنبلی تخمدان باشد. تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، شایع ترین ناهنجاری غدد درون ریز در زنان در سن باروری است و خطرات سلامتی قابل توجهی از جمله ناباروری، هایپرپلازی آندومتر، دیابت و بیماری های قلبی عروقی را به همراه دارد. در این نوشته به علائم و روش های تشخیص تنبلی تخمدان خواهیم پرداخت؛ با ما همراه باشید.

در بیماران مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک، اختلالات هورمنی وجود دارد و کارکرد هورومون ها طبیعی نیست. در این افراد هورمون تستوسترون بیش از حد تولید می شود. تستوسترون هورمون مردانه است که در زنان نیز وجود دارد اما به طور طبیعی، تخمدان زنان مقادیر اندکی از آنرا ترشح می کنند ولی در سندرم تخمدان پلی کیستیک تولید آن افزایش می یابد.

حدود یکبار در ماه، تخمدان زنان ساختمانی را می سازد که تخمک نارس یا فولیکول نام دارد. زمانی که که فولیکول رشد می کند، منجر به آزادی هورمون می شود، سپس تخمک رسیده را آزاد می کند، به این روند تخمک گذاری گفته می شود. در زنانی که دچار تنبلی تخمدان هستند، تخمدان ها به جای تولید یک تخمک رسیده، تعداد زیادی فولیکول ریز (کیسه های پر از مایعات)، خواهند ساخت. هرکدام از فولیکول ها حاوی تخم نابالغ است، این تخم ها هرگز به اندازه کافی رشد نمی کنند تا تخمک گذاری را تحریک کنند.

عدم تخمک گذاری میزان استروژن، پروژسترون، FSH و LH را تغییر می دهد و سطح استروژن و پروژسترون پایین تر از حد معمول است، در حالی که میزان آندروژن بالاتر از حد معمول خواهد بود. هورمون های اضافی مرد (آندروژن)، چرخه قاعدگی را مختل می کنند، بنابراین زنان مبتلا به PCOS دوره ی قاعدگی کمتری از حد معمول دارند.

هنوز دلیل اینکه چرا این اتفاق در برخی از زنان می افتد مشخص نیست.تنبلی تخمدان چگونه تشخیص داده میشود

 

تنبلی تخمدان

اگر:

حتماً به پزشک متخصص زنان مراجعه نمایید.

پزشک باید از تمام علائمی که شما مشاهده کرده اید مطلع شود، این یک گام مهم برای کمک به تشخیصPCOS  است. همچنین سابقه خانوادگی شما را مورد بررسی قرار خواهد داد، از جمله اینکه مادر یا خواهر شما دارای PCOS یا مشکل در بارداری بوده است یا خیر. این اطلاعات بسیار کمک کننده هستند زیرا این سندروم می تواند ارثی باشد.

پزشک شما مضاف بر این ها درباره ی اختلالات دوره قاعدگی، تغییرات وزن و سایر موارد از شما پرسش هایی خواهد داشت.

اگر حداقل دو مورد از این علائم را داشته باشید، پزشک ممکن است PCOS را تشخیص دهد:

در طی این فرآیند، برای رسیدن به تشخیص دقیق تر نیاز به بررسی های زیر نیز باشد:

در طول معاینه فیزیکی پزشک چند نکته کلیدی از جمله قد و وزن، موهای زائد، شاخص توده بدنی و فشار خون شما را کنترل می کند.

معاینه لگن می تواند به دنبال مشکلی در تخمدان یا سایر قسمتهای دستگاه تناسلی شما باشد. در طی این آزمایش با معاینه بصری و دستی وضعیت اندام های تناسلی، هرگونه رشد تخمدان یا رحم را بررسی می کند.

با آزمایش خون میزان هورمون های مردانه بالاتر از حد طبیعی مشخص می شود. همچنین ممکن است آزمایش خون برای بررسی میزان کلسترول، انسولین و تری گلیسیرید انجام شود تا خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با بیماری مانند قلب و دیابت ارزیابی شود.

با وجود اینکه تنبلی تخمدان بیماری نسبتا شایعی است اما تشخیص آن به این سادگی ها نیز صورت نمی گیرد. سونوگرافی یک روش تصویربرداری استاندارد برای بررسی ضخامت رحم و ظاهر تخمدان‌ هاست که به شناسایی فیبروئید، کیست تخمدان، تومور و انسداد مجاری ادرار کمک ‌می‌کند. سونوگرافی با استفاده از امواج صوتی، تصویری از اندام‌ها ایجاد ‌می‌کند که بی‌خطر و بدون درد است. این روش تشخیص سندروم تخمدان پلی کیستیک را به خصوص در خانم های چاق فراهم می کند.

سونوهیستروگرافی ترانس واژینال، نوعی سونوگرافی به کمک تزریق محلول سالین به درون رحم است، که باعث خواهد شد رحم بهتر دیده شود. این روش امروزه یکی از بهترین و دقیق ترین راه های تشخیص تنبلی تخمدان و مشکلات احتمالی می باشد.

خلاصه

بسیاری از خانم هایی که مبتلا به سندروم پلی کیستیک هستند، از این ماجرا مطلع نمی باشند یا علائم بسیار خفیفی دارند که در طول زندگی متوجه آن ها نخواهند بود. می توان اظهار کرد تا به حال، ۷۰ درصد از زنان مبتلا به PCOS تشخیص داده نشده اند. در واقع برای تشخیص این بیماری پزشک متخصص با بررسی نتایج آزمایش‌ها به خصوص سونوگرافی دقیق توسط مراکز خدمات سونوگرافی معتبر، همه علائم و نشانه ها را در نظر گرفته و احتمال وجود سایر بیماری ها را رد می کند تا در نهایت به تشخیص تنبلی تخمدان برسد.

 

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:

ارسال دیدگاه

تحصیلات دکتری عمومی از سال ۱۳۶۴ لغایت ۱۳۷۱، دانشگاه علوم پزشکی مشهد اخذ درجه دکتری عمومی در سال ۱۳۷۱ طرح لایحه خدمت نیروی انسانی در منطقه محروم کلات نادری خراسان، آذر ۱۳۷۱ لغایت ۱۳۷۳ دوره رزیدنتی تخصصی رادیولوژی سونوگرافی، بیمارستان امام رضا(ع)، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مهر ۱۳۷۴ لغایت بهمن ۱۳۷۷ اخذ درجه دکتری تخصصی در رشته رادیولوژی سونوگرافی خدمت طرح ضریب K در شهرستان قوچان خراسان مرکزی گذراندن ۱۵ دوره بازآموزی کنگره رادیولوژی سونوگرافی انجمن رادیولوژی ایران از سال ۱۳۷۹ لغایت ۱۳۹9 گذراندن دوره های متعدد کنگره های بیماری زنان و مامایی و Breast گذراندن دوره ویژه ماموگرافی در تهران و مشهد

آوریل 29, 2020

در دوران بارداری نگرانی های زیادی برای مادر و اطرافیان او وجود دارد و برخی از این نگرانی ها می توانند کمی ترسناک باشند. اما انجام انواع آزمایش غربالگری در دوران بارداری تا حدود زیادی می تواند به آرامش شما در این مدت کمک کند. ما در این نوشته به برخی از آزمایشات معمول…

ژانویه 9, 2020

زمان انجام سونوگرافی سینه سونوگرافی در حال حاضر، بهترین روش برای تشخیص کیست های پستان است که به صورت توده های توپر و سفت مشاهده خواهند شد. شاید اولین تصور خانم ها در صورت مشاهده ی توده در سینه ها، سرطان پستان باشد. برای تشخیص دقیق تر باید از بهترین زمان برای انجام…

دسامبر 18, 2019

سونوگرافی رحم برای بسیار از خانم ها بعد از مراجعه به پزشک متخصص زنان، سونوگرافی رحم تجویز می شود، که بعد از شنیدن آن قطعاً دچار نگرانی و استرس خواهند شد و قبل از انجام سونوگرافی، و تا حدی برای پی بردن به مشکل خود، احتمالاً از خود خواهند پرسید در سونوگرافی رحم چه…

نوامبر 24, 2019

سونوگرافی در دوران بارداری سونوگرافی در دوران بارداری از اهمیت بالایی برخوردار است به طوریکه امروزه تمامی پزشکانی که در این حوزه فعالیت دارند، بارها در مورد اهمیت سونوگرافی در دوران بارداری به دلیل دستیابی به اطلاعات در مورد رشد و سلامت جنین و تشخیص و انتخاب تدابیر…

شاید شما هم در روند زندگی خود به اختلالات غیر طبیعی مانند از دست دادن دوره های قاعدگی، رشد موهای زائد مانند مردان، عدم بارداری و… را تجربه کرده اید. متأسفانه باید بگوییم این علائم ممکن است عامل تنبلی تخمدان باشد. تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، شایع ترین ناهنجاری غدد درون ریز در زنان در سن باروری است و خطرات سلامتی قابل توجهی از جمله ناباروری، هایپرپلازی آندومتر، دیابت و بیماری های قلبی عروقی را به همراه دارد. در این نوشته به علائم و روش های تشخیص تنبلی تخمدان خواهیم پرداخت؛ با ما همراه باشید.

در بیماران مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک، اختلالات هورمنی وجود دارد و کارکرد هورومون ها طبیعی نیست. در این افراد هورمون تستوسترون بیش از حد تولید می شود. تستوسترون هورمون مردانه است که در زنان نیز وجود دارد اما به طور طبیعی، تخمدان زنان مقادیر اندکی از آنرا ترشح می کنند ولی در سندرم تخمدان پلی کیستیک تولید آن افزایش می یابد.

حدود یکبار در ماه، تخمدان زنان ساختمانی را می سازد که تخمک نارس یا فولیکول نام دارد. زمانی که که فولیکول رشد می کند، منجر به آزادی هورمون می شود، سپس تخمک رسیده را آزاد می کند، به این روند تخمک گذاری گفته می شود. در زنانی که دچار تنبلی تخمدان هستند، تخمدان ها به جای تولید یک تخمک رسیده، تعداد زیادی فولیکول ریز (کیسه های پر از مایعات)، خواهند ساخت. هرکدام از فولیکول ها حاوی تخم نابالغ است، این تخم ها هرگز به اندازه کافی رشد نمی کنند تا تخمک گذاری را تحریک کنند.

عدم تخمک گذاری میزان استروژن، پروژسترون، FSH و LH را تغییر می دهد و سطح استروژن و پروژسترون پایین تر از حد معمول است، در حالی که میزان آندروژن بالاتر از حد معمول خواهد بود. هورمون های اضافی مرد (آندروژن)، چرخه قاعدگی را مختل می کنند، بنابراین زنان مبتلا به PCOS دوره ی قاعدگی کمتری از حد معمول دارند.

هنوز دلیل اینکه چرا این اتفاق در برخی از زنان می افتد مشخص نیست.تنبلی تخمدان چگونه تشخیص داده میشود

 

تنبلی تخمدان

اگر:

حتماً به پزشک متخصص زنان مراجعه نمایید.

پزشک باید از تمام علائمی که شما مشاهده کرده اید مطلع شود، این یک گام مهم برای کمک به تشخیصPCOS  است. همچنین سابقه خانوادگی شما را مورد بررسی قرار خواهد داد، از جمله اینکه مادر یا خواهر شما دارای PCOS یا مشکل در بارداری بوده است یا خیر. این اطلاعات بسیار کمک کننده هستند زیرا این سندروم می تواند ارثی باشد.

پزشک شما مضاف بر این ها درباره ی اختلالات دوره قاعدگی، تغییرات وزن و سایر موارد از شما پرسش هایی خواهد داشت.

اگر حداقل دو مورد از این علائم را داشته باشید، پزشک ممکن است PCOS را تشخیص دهد:

در طی این فرآیند، برای رسیدن به تشخیص دقیق تر نیاز به بررسی های زیر نیز باشد:

در طول معاینه فیزیکی پزشک چند نکته کلیدی از جمله قد و وزن، موهای زائد، شاخص توده بدنی و فشار خون شما را کنترل می کند.

معاینه لگن می تواند به دنبال مشکلی در تخمدان یا سایر قسمتهای دستگاه تناسلی شما باشد. در طی این آزمایش با معاینه بصری و دستی وضعیت اندام های تناسلی، هرگونه رشد تخمدان یا رحم را بررسی می کند.

با آزمایش خون میزان هورمون های مردانه بالاتر از حد طبیعی مشخص می شود. همچنین ممکن است آزمایش خون برای بررسی میزان کلسترول، انسولین و تری گلیسیرید انجام شود تا خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با بیماری مانند قلب و دیابت ارزیابی شود.

با وجود اینکه تنبلی تخمدان بیماری نسبتا شایعی است اما تشخیص آن به این سادگی ها نیز صورت نمی گیرد. سونوگرافی یک روش تصویربرداری استاندارد برای بررسی ضخامت رحم و ظاهر تخمدان‌ هاست که به شناسایی فیبروئید، کیست تخمدان، تومور و انسداد مجاری ادرار کمک ‌می‌کند. سونوگرافی با استفاده از امواج صوتی، تصویری از اندام‌ها ایجاد ‌می‌کند که بی‌خطر و بدون درد است. این روش تشخیص سندروم تخمدان پلی کیستیک را به خصوص در خانم های چاق فراهم می کند.

سونوهیستروگرافی ترانس واژینال، نوعی سونوگرافی به کمک تزریق محلول سالین به درون رحم است، که باعث خواهد شد رحم بهتر دیده شود. این روش امروزه یکی از بهترین و دقیق ترین راه های تشخیص تنبلی تخمدان و مشکلات احتمالی می باشد.

خلاصه

بسیاری از خانم هایی که مبتلا به سندروم پلی کیستیک هستند، از این ماجرا مطلع نمی باشند یا علائم بسیار خفیفی دارند که در طول زندگی متوجه آن ها نخواهند بود. می توان اظهار کرد تا به حال، ۷۰ درصد از زنان مبتلا به PCOS تشخیص داده نشده اند. در واقع برای تشخیص این بیماری پزشک متخصص با بررسی نتایج آزمایش‌ها به خصوص سونوگرافی دقیق توسط مراکز خدمات سونوگرافی معتبر، همه علائم و نشانه ها را در نظر گرفته و احتمال وجود سایر بیماری ها را رد می کند تا در نهایت به تشخیص تنبلی تخمدان برسد.

 

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:

ارسال دیدگاه

تحصیلات دکتری عمومی از سال ۱۳۶۴ لغایت ۱۳۷۱، دانشگاه علوم پزشکی مشهد اخذ درجه دکتری عمومی در سال ۱۳۷۱ طرح لایحه خدمت نیروی انسانی در منطقه محروم کلات نادری خراسان، آذر ۱۳۷۱ لغایت ۱۳۷۳ دوره رزیدنتی تخصصی رادیولوژی سونوگرافی، بیمارستان امام رضا(ع)، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مهر ۱۳۷۴ لغایت بهمن ۱۳۷۷ اخذ درجه دکتری تخصصی در رشته رادیولوژی سونوگرافی خدمت طرح ضریب K در شهرستان قوچان خراسان مرکزی گذراندن ۱۵ دوره بازآموزی کنگره رادیولوژی سونوگرافی انجمن رادیولوژی ایران از سال ۱۳۷۹ لغایت ۱۳۹9 گذراندن دوره های متعدد کنگره های بیماری زنان و مامایی و Breast گذراندن دوره ویژه ماموگرافی در تهران و مشهد

آوریل 29, 2020

در دوران بارداری نگرانی های زیادی برای مادر و اطرافیان او وجود دارد و برخی از این نگرانی ها می توانند کمی ترسناک باشند. اما انجام انواع آزمایش غربالگری در دوران بارداری تا حدود زیادی می تواند به آرامش شما در این مدت کمک کند. ما در این نوشته به برخی از آزمایشات معمول…

ژانویه 9, 2020

زمان انجام سونوگرافی سینه سونوگرافی در حال حاضر، بهترین روش برای تشخیص کیست های پستان است که به صورت توده های توپر و سفت مشاهده خواهند شد. شاید اولین تصور خانم ها در صورت مشاهده ی توده در سینه ها، سرطان پستان باشد. برای تشخیص دقیق تر باید از بهترین زمان برای انجام…

دسامبر 18, 2019

سونوگرافی رحم برای بسیار از خانم ها بعد از مراجعه به پزشک متخصص زنان، سونوگرافی رحم تجویز می شود، که بعد از شنیدن آن قطعاً دچار نگرانی و استرس خواهند شد و قبل از انجام سونوگرافی، و تا حدی برای پی بردن به مشکل خود، احتمالاً از خود خواهند پرسید در سونوگرافی رحم چه…

نوامبر 24, 2019

سونوگرافی در دوران بارداری سونوگرافی در دوران بارداری از اهمیت بالایی برخوردار است به طوریکه امروزه تمامی پزشکانی که در این حوزه فعالیت دارند، بارها در مورد اهمیت سونوگرافی در دوران بارداری به دلیل دستیابی به اطلاعات در مورد رشد و سلامت جنین و تشخیص و انتخاب تدابیر…

شاید شما هم در روند زندگی خود به اختلالات غیر طبیعی مانند از دست دادن دوره های قاعدگی، رشد موهای زائد مانند مردان، عدم بارداری و… را تجربه کرده اید. متأسفانه باید بگوییم این علائم ممکن است عامل تنبلی تخمدان باشد. تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، شایع ترین ناهنجاری غدد درون ریز در زنان در سن باروری است و خطرات سلامتی قابل توجهی از جمله ناباروری، هایپرپلازی آندومتر، دیابت و بیماری های قلبی عروقی را به همراه دارد. در این نوشته به علائم و روش های تشخیص تنبلی تخمدان خواهیم پرداخت؛ با ما همراه باشید.

در بیماران مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک، اختلالات هورمنی وجود دارد و کارکرد هورومون ها طبیعی نیست. در این افراد هورمون تستوسترون بیش از حد تولید می شود. تستوسترون هورمون مردانه است که در زنان نیز وجود دارد اما به طور طبیعی، تخمدان زنان مقادیر اندکی از آنرا ترشح می کنند ولی در سندرم تخمدان پلی کیستیک تولید آن افزایش می یابد.

حدود یکبار در ماه، تخمدان زنان ساختمانی را می سازد که تخمک نارس یا فولیکول نام دارد. زمانی که که فولیکول رشد می کند، منجر به آزادی هورمون می شود، سپس تخمک رسیده را آزاد می کند، به این روند تخمک گذاری گفته می شود. در زنانی که دچار تنبلی تخمدان هستند، تخمدان ها به جای تولید یک تخمک رسیده، تعداد زیادی فولیکول ریز (کیسه های پر از مایعات)، خواهند ساخت. هرکدام از فولیکول ها حاوی تخم نابالغ است، این تخم ها هرگز به اندازه کافی رشد نمی کنند تا تخمک گذاری را تحریک کنند.

عدم تخمک گذاری میزان استروژن، پروژسترون، FSH و LH را تغییر می دهد و سطح استروژن و پروژسترون پایین تر از حد معمول است، در حالی که میزان آندروژن بالاتر از حد معمول خواهد بود. هورمون های اضافی مرد (آندروژن)، چرخه قاعدگی را مختل می کنند، بنابراین زنان مبتلا به PCOS دوره ی قاعدگی کمتری از حد معمول دارند.

هنوز دلیل اینکه چرا این اتفاق در برخی از زنان می افتد مشخص نیست.تنبلی تخمدان چگونه تشخیص داده میشود

 

تنبلی تخمدان

اگر:

حتماً به پزشک متخصص زنان مراجعه نمایید.

پزشک باید از تمام علائمی که شما مشاهده کرده اید مطلع شود، این یک گام مهم برای کمک به تشخیصPCOS  است. همچنین سابقه خانوادگی شما را مورد بررسی قرار خواهد داد، از جمله اینکه مادر یا خواهر شما دارای PCOS یا مشکل در بارداری بوده است یا خیر. این اطلاعات بسیار کمک کننده هستند زیرا این سندروم می تواند ارثی باشد.

پزشک شما مضاف بر این ها درباره ی اختلالات دوره قاعدگی، تغییرات وزن و سایر موارد از شما پرسش هایی خواهد داشت.

اگر حداقل دو مورد از این علائم را داشته باشید، پزشک ممکن است PCOS را تشخیص دهد:

در طی این فرآیند، برای رسیدن به تشخیص دقیق تر نیاز به بررسی های زیر نیز باشد:

در طول معاینه فیزیکی پزشک چند نکته کلیدی از جمله قد و وزن، موهای زائد، شاخص توده بدنی و فشار خون شما را کنترل می کند.

معاینه لگن می تواند به دنبال مشکلی در تخمدان یا سایر قسمتهای دستگاه تناسلی شما باشد. در طی این آزمایش با معاینه بصری و دستی وضعیت اندام های تناسلی، هرگونه رشد تخمدان یا رحم را بررسی می کند.

با آزمایش خون میزان هورمون های مردانه بالاتر از حد طبیعی مشخص می شود. همچنین ممکن است آزمایش خون برای بررسی میزان کلسترول، انسولین و تری گلیسیرید انجام شود تا خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با بیماری مانند قلب و دیابت ارزیابی شود.

با وجود اینکه تنبلی تخمدان بیماری نسبتا شایعی است اما تشخیص آن به این سادگی ها نیز صورت نمی گیرد. سونوگرافی یک روش تصویربرداری استاندارد برای بررسی ضخامت رحم و ظاهر تخمدان‌ هاست که به شناسایی فیبروئید، کیست تخمدان، تومور و انسداد مجاری ادرار کمک ‌می‌کند. سونوگرافی با استفاده از امواج صوتی، تصویری از اندام‌ها ایجاد ‌می‌کند که بی‌خطر و بدون درد است. این روش تشخیص سندروم تخمدان پلی کیستیک را به خصوص در خانم های چاق فراهم می کند.

سونوهیستروگرافی ترانس واژینال، نوعی سونوگرافی به کمک تزریق محلول سالین به درون رحم است، که باعث خواهد شد رحم بهتر دیده شود. این روش امروزه یکی از بهترین و دقیق ترین راه های تشخیص تنبلی تخمدان و مشکلات احتمالی می باشد.

خلاصه

بسیاری از خانم هایی که مبتلا به سندروم پلی کیستیک هستند، از این ماجرا مطلع نمی باشند یا علائم بسیار خفیفی دارند که در طول زندگی متوجه آن ها نخواهند بود. می توان اظهار کرد تا به حال، ۷۰ درصد از زنان مبتلا به PCOS تشخیص داده نشده اند. در واقع برای تشخیص این بیماری پزشک متخصص با بررسی نتایج آزمایش‌ها به خصوص سونوگرافی دقیق توسط مراکز خدمات سونوگرافی معتبر، همه علائم و نشانه ها را در نظر گرفته و احتمال وجود سایر بیماری ها را رد می کند تا در نهایت به تشخیص تنبلی تخمدان برسد.

 

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:

ارسال دیدگاه

تحصیلات دکتری عمومی از سال ۱۳۶۴ لغایت ۱۳۷۱، دانشگاه علوم پزشکی مشهد اخذ درجه دکتری عمومی در سال ۱۳۷۱ طرح لایحه خدمت نیروی انسانی در منطقه محروم کلات نادری خراسان، آذر ۱۳۷۱ لغایت ۱۳۷۳ دوره رزیدنتی تخصصی رادیولوژی سونوگرافی، بیمارستان امام رضا(ع)، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مهر ۱۳۷۴ لغایت بهمن ۱۳۷۷ اخذ درجه دکتری تخصصی در رشته رادیولوژی سونوگرافی خدمت طرح ضریب K در شهرستان قوچان خراسان مرکزی گذراندن ۱۵ دوره بازآموزی کنگره رادیولوژی سونوگرافی انجمن رادیولوژی ایران از سال ۱۳۷۹ لغایت ۱۳۹9 گذراندن دوره های متعدد کنگره های بیماری زنان و مامایی و Breast گذراندن دوره ویژه ماموگرافی در تهران و مشهد

آوریل 29, 2020

در دوران بارداری نگرانی های زیادی برای مادر و اطرافیان او وجود دارد و برخی از این نگرانی ها می توانند کمی ترسناک باشند. اما انجام انواع آزمایش غربالگری در دوران بارداری تا حدود زیادی می تواند به آرامش شما در این مدت کمک کند. ما در این نوشته به برخی از آزمایشات معمول…

ژانویه 9, 2020

زمان انجام سونوگرافی سینه سونوگرافی در حال حاضر، بهترین روش برای تشخیص کیست های پستان است که به صورت توده های توپر و سفت مشاهده خواهند شد. شاید اولین تصور خانم ها در صورت مشاهده ی توده در سینه ها، سرطان پستان باشد. برای تشخیص دقیق تر باید از بهترین زمان برای انجام…

دسامبر 18, 2019

سونوگرافی رحم برای بسیار از خانم ها بعد از مراجعه به پزشک متخصص زنان، سونوگرافی رحم تجویز می شود، که بعد از شنیدن آن قطعاً دچار نگرانی و استرس خواهند شد و قبل از انجام سونوگرافی، و تا حدی برای پی بردن به مشکل خود، احتمالاً از خود خواهند پرسید در سونوگرافی رحم چه…

نوامبر 24, 2019

سونوگرافی در دوران بارداری سونوگرافی در دوران بارداری از اهمیت بالایی برخوردار است به طوریکه امروزه تمامی پزشکانی که در این حوزه فعالیت دارند، بارها در مورد اهمیت سونوگرافی در دوران بارداری به دلیل دستیابی به اطلاعات در مورد رشد و سلامت جنین و تشخیص و انتخاب تدابیر…

شاید شما هم در روند زندگی خود به اختلالات غیر طبیعی مانند از دست دادن دوره های قاعدگی، رشد موهای زائد مانند مردان، عدم بارداری و… را تجربه کرده اید. متأسفانه باید بگوییم این علائم ممکن است عامل تنبلی تخمدان باشد. تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، شایع ترین ناهنجاری غدد درون ریز در زنان در سن باروری است و خطرات سلامتی قابل توجهی از جمله ناباروری، هایپرپلازی آندومتر، دیابت و بیماری های قلبی عروقی را به همراه دارد. در این نوشته به علائم و روش های تشخیص تنبلی تخمدان خواهیم پرداخت؛ با ما همراه باشید.

در بیماران مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک، اختلالات هورمنی وجود دارد و کارکرد هورومون ها طبیعی نیست. در این افراد هورمون تستوسترون بیش از حد تولید می شود. تستوسترون هورمون مردانه است که در زنان نیز وجود دارد اما به طور طبیعی، تخمدان زنان مقادیر اندکی از آنرا ترشح می کنند ولی در سندرم تخمدان پلی کیستیک تولید آن افزایش می یابد.

حدود یکبار در ماه، تخمدان زنان ساختمانی را می سازد که تخمک نارس یا فولیکول نام دارد. زمانی که که فولیکول رشد می کند، منجر به آزادی هورمون می شود، سپس تخمک رسیده را آزاد می کند، به این روند تخمک گذاری گفته می شود. در زنانی که دچار تنبلی تخمدان هستند، تخمدان ها به جای تولید یک تخمک رسیده، تعداد زیادی فولیکول ریز (کیسه های پر از مایعات)، خواهند ساخت. هرکدام از فولیکول ها حاوی تخم نابالغ است، این تخم ها هرگز به اندازه کافی رشد نمی کنند تا تخمک گذاری را تحریک کنند.

عدم تخمک گذاری میزان استروژن، پروژسترون، FSH و LH را تغییر می دهد و سطح استروژن و پروژسترون پایین تر از حد معمول است، در حالی که میزان آندروژن بالاتر از حد معمول خواهد بود. هورمون های اضافی مرد (آندروژن)، چرخه قاعدگی را مختل می کنند، بنابراین زنان مبتلا به PCOS دوره ی قاعدگی کمتری از حد معمول دارند.

هنوز دلیل اینکه چرا این اتفاق در برخی از زنان می افتد مشخص نیست.تنبلی تخمدان چگونه تشخیص داده میشود

 

تنبلی تخمدان

اگر:

حتماً به پزشک متخصص زنان مراجعه نمایید.

پزشک باید از تمام علائمی که شما مشاهده کرده اید مطلع شود، این یک گام مهم برای کمک به تشخیصPCOS  است. همچنین سابقه خانوادگی شما را مورد بررسی قرار خواهد داد، از جمله اینکه مادر یا خواهر شما دارای PCOS یا مشکل در بارداری بوده است یا خیر. این اطلاعات بسیار کمک کننده هستند زیرا این سندروم می تواند ارثی باشد.

پزشک شما مضاف بر این ها درباره ی اختلالات دوره قاعدگی، تغییرات وزن و سایر موارد از شما پرسش هایی خواهد داشت.

اگر حداقل دو مورد از این علائم را داشته باشید، پزشک ممکن است PCOS را تشخیص دهد:

در طی این فرآیند، برای رسیدن به تشخیص دقیق تر نیاز به بررسی های زیر نیز باشد:

در طول معاینه فیزیکی پزشک چند نکته کلیدی از جمله قد و وزن، موهای زائد، شاخص توده بدنی و فشار خون شما را کنترل می کند.

معاینه لگن می تواند به دنبال مشکلی در تخمدان یا سایر قسمتهای دستگاه تناسلی شما باشد. در طی این آزمایش با معاینه بصری و دستی وضعیت اندام های تناسلی، هرگونه رشد تخمدان یا رحم را بررسی می کند.

با آزمایش خون میزان هورمون های مردانه بالاتر از حد طبیعی مشخص می شود. همچنین ممکن است آزمایش خون برای بررسی میزان کلسترول، انسولین و تری گلیسیرید انجام شود تا خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با بیماری مانند قلب و دیابت ارزیابی شود.

با وجود اینکه تنبلی تخمدان بیماری نسبتا شایعی است اما تشخیص آن به این سادگی ها نیز صورت نمی گیرد. سونوگرافی یک روش تصویربرداری استاندارد برای بررسی ضخامت رحم و ظاهر تخمدان‌ هاست که به شناسایی فیبروئید، کیست تخمدان، تومور و انسداد مجاری ادرار کمک ‌می‌کند. سونوگرافی با استفاده از امواج صوتی، تصویری از اندام‌ها ایجاد ‌می‌کند که بی‌خطر و بدون درد است. این روش تشخیص سندروم تخمدان پلی کیستیک را به خصوص در خانم های چاق فراهم می کند.

سونوهیستروگرافی ترانس واژینال، نوعی سونوگرافی به کمک تزریق محلول سالین به درون رحم است، که باعث خواهد شد رحم بهتر دیده شود. این روش امروزه یکی از بهترین و دقیق ترین راه های تشخیص تنبلی تخمدان و مشکلات احتمالی می باشد.

خلاصه

بسیاری از خانم هایی که مبتلا به سندروم پلی کیستیک هستند، از این ماجرا مطلع نمی باشند یا علائم بسیار خفیفی دارند که در طول زندگی متوجه آن ها نخواهند بود. می توان اظهار کرد تا به حال، ۷۰ درصد از زنان مبتلا به PCOS تشخیص داده نشده اند. در واقع برای تشخیص این بیماری پزشک متخصص با بررسی نتایج آزمایش‌ها به خصوص سونوگرافی دقیق توسط مراکز خدمات سونوگرافی معتبر، همه علائم و نشانه ها را در نظر گرفته و احتمال وجود سایر بیماری ها را رد می کند تا در نهایت به تشخیص تنبلی تخمدان برسد.

 

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:

ارسال دیدگاه

تحصیلات دکتری عمومی از سال ۱۳۶۴ لغایت ۱۳۷۱، دانشگاه علوم پزشکی مشهد اخذ درجه دکتری عمومی در سال ۱۳۷۱ طرح لایحه خدمت نیروی انسانی در منطقه محروم کلات نادری خراسان، آذر ۱۳۷۱ لغایت ۱۳۷۳ دوره رزیدنتی تخصصی رادیولوژی سونوگرافی، بیمارستان امام رضا(ع)، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مهر ۱۳۷۴ لغایت بهمن ۱۳۷۷ اخذ درجه دکتری تخصصی در رشته رادیولوژی سونوگرافی خدمت طرح ضریب K در شهرستان قوچان خراسان مرکزی گذراندن ۱۵ دوره بازآموزی کنگره رادیولوژی سونوگرافی انجمن رادیولوژی ایران از سال ۱۳۷۹ لغایت ۱۳۹9 گذراندن دوره های متعدد کنگره های بیماری زنان و مامایی و Breast گذراندن دوره ویژه ماموگرافی در تهران و مشهد

آوریل 29, 2020

در دوران بارداری نگرانی های زیادی برای مادر و اطرافیان او وجود دارد و برخی از این نگرانی ها می توانند کمی ترسناک باشند. اما انجام انواع آزمایش غربالگری در دوران بارداری تا حدود زیادی می تواند به آرامش شما در این مدت کمک کند. ما در این نوشته به برخی از آزمایشات معمول…

ژانویه 9, 2020

زمان انجام سونوگرافی سینه سونوگرافی در حال حاضر، بهترین روش برای تشخیص کیست های پستان است که به صورت توده های توپر و سفت مشاهده خواهند شد. شاید اولین تصور خانم ها در صورت مشاهده ی توده در سینه ها، سرطان پستان باشد. برای تشخیص دقیق تر باید از بهترین زمان برای انجام…

دسامبر 18, 2019

سونوگرافی رحم برای بسیار از خانم ها بعد از مراجعه به پزشک متخصص زنان، سونوگرافی رحم تجویز می شود، که بعد از شنیدن آن قطعاً دچار نگرانی و استرس خواهند شد و قبل از انجام سونوگرافی، و تا حدی برای پی بردن به مشکل خود، احتمالاً از خود خواهند پرسید در سونوگرافی رحم چه…

نوامبر 24, 2019

سونوگرافی در دوران بارداری سونوگرافی در دوران بارداری از اهمیت بالایی برخوردار است به طوریکه امروزه تمامی پزشکانی که در این حوزه فعالیت دارند، بارها در مورد اهمیت سونوگرافی در دوران بارداری به دلیل دستیابی به اطلاعات در مورد رشد و سلامت جنین و تشخیص و انتخاب تدابیر…

 

تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک (Polycystic ovary syndrome)  چیست؟

تنبلی تخمدان وضعیتی است که باعث بی نظمی دوران عادت ماهانه، جوش های چرکی (آکنه)،  پوست چرب، رشد موهای زائد صورت و بدن ، یا ریزش موهای سر میگردد.

در چنین وضعییتی حاملگی میتواند به سختی انجام شود. سندرم تخمدان پلی کیستیک گاهی اوقات به نام (polycystic ovary syndrome) PCOS یا (polycystic ovary) PCO خوانده میشود (۱). شیوع  سندرم تخمدان پلی کیستیک بالا است، در مطالعه قند و چربی که بر روی تعدادی از زنان ساکن تهران در سن باروری انجام شد، شیوع سندرم تخمدان پلی کیستیک ۵/۸ % میباشد. (۲)

اغلب زنان مبتلاء اضافه وزن دارند یا چاق هستند. (۱)تنبلی تخمدان چگونه تشخیص داده میشود

 

علل سندرم تخمدان پلی کیستسک چیست؟

در این بیماران، کارکرد تخمدانها طبیعی نیست و هورمون  تستوسترون  بیش از حد تولید میکنند. تستوسترون هورمون مردانه است ولی در زنان نیز وجود دارد. بصورت طبیعی، تخمدان زنان مقادیر اندکی از آنرا ترشح میکنند ولی در سندرم تخمدان پلی کیستیک تولید آن افزایش می یابد.

حدود یکبار در ماه، تخمدان زنان ساختمانی را میسازد که تخمک نارس یا فولیکول نام دارد (شکل ۱).

 

شکل ۱: دستگاه تولید مثل زنانه

 

همچنان که فولیکول رشد میکند، هورمون آزاد میکند، سپس تخمک رسیده را آزاد میکند، به این روند تخمک گذاری میگویند. ولی در زنان مبتلاء به سندرم تخمدان پلی کیستیک، تخمدانها به جای تولید یک تخمک رسیده، تعداد زیادی فولیکول ریز میسازند، تعادل هورمونها بهم میخورد، تخمک گذاری ماهانه انطور که انتطار میرود اتفاق نمی افتد. پزشکان نمی دانند  که چرا این اتفاق برای برخی زنان رخ میدهد.

 

نشانه های سندرم تخمدان پلی کسیتیک چیست؟

زنان با چنین وضعیتی ممکن است:

 

شکل ۲: رشد موهای زائد در ناحیه بالای لب فوقانی، چانه و اطراف صورت

 

 

شکل ۳: جوشهای چرکی و آکنه

 

آیا بیماران مبتلاء که نشانه های خفیف بیماری را دارند باید به پزشک مراجعه کنند؟

بله باید مراجعه کنند چون افراد دچار سندرم تنبلی تخمدان، احتمال  ابتلاء به سایر بیماریها را دارند که شامل:

– دیابت (قند خون بالا)

– افزایش سطح چربی خون از نوع کلسترول

– آپنه خواب (نوعی اختلال خواب است که در هنگام خواب به مدت کوتاهی دچار وقفه تنفسی میشوند)

– افسردگی یا اضطراب

– خطر ابتلاء به بیماری قلبی ممکن است در زنان مبتلاء به سندرم تخمدان پلی کیستیک بالاتر باشد، اما برای اینکه چنین ادعائی اثبات شود به تحقیقات بیشتری نیاز داریم.

 

آیا به انجام تست آزمایشگاهی نیاز دارم؟

پزشک معالج بر اساس سن، علائم، و وضعیت هر بیمار تصمیم میگیرد کدام تست را انجام بدهید.

پزشک با استفاده از این تستها به تشخیص بیماری پی میبرد.

 

 

سندرم تخمدان پلی کیستیک چگونه درمان میشود؟

قرصهای جلوگیری از بارداری شایعترین درمان آن است. اما داروهای دیگری نیز برای کنترل علائم بیماری استفاده میشوند.تنبلی تخمدان چگونه تشخیص داده میشود

 

آیا میتوانم کاری انجام بدهم که به درمان خودم کمک کنم؟

بله، اگر شما چاق هستید یا اضافه وزن دارید با کاهش وزن میتوانید به بهبود بسیاری از علائم بیماری کمک کنید. از دست دادن فقط پنج درصد وزن بدنتان میتواند کمک بزرگی بکند. مثلا” حدود ۵/۴ کیلوگرم کاهش وزن در یک خانم ۹۰ کیلوگرمی کمک کننده است.

 

چه باید بکنم اگر بخواهم حامله بشوم؟

امیدوار باشید. اغلب بانوان مبتلاء به سندرم تخمدان پلی کیستیک قادرند باردار شوند ولی ممکن است  کمی طول  بکشد. اگر شما اضافه وزن دارید، کاهش وزن میتواند به منظم شدن عادت ماهانه شما کمک کند و شانس شما برای بارداری را افزایش میدهد. اگر با وجود کاهش وزن همچنان عادت ماهانه نامنظم دارید، پزشک شما با تجویز داروهای القاء کننده تخمک گذاری به شما کمک میکند و شانس شما برای بارداری افزایش میابد.

 

زندگی من چگونه خواهد بود؟

زنان مبتلاء به سندرم تخمدان پلی کیستیک قادرند زندگی طبیعی داشته باشند. اما با پزشک معالج خود باید در ارتباط باشند. نشانه های بیماری با درمان کنترل میشود و شما را از ابتلاء به سایر بیماریها محافظت میکند. (۱)

 

کلید واژه ها: تنبلی تخمدان، سندرم تخمدان پلی کیستیک، تخمدان پلی کیستیک،

polycystic ovary syndrome ، polycystic ovary، PCO , PCOS

 

 

REFERENCES

هم‌اکنون ۰ کاربر آنلاین هستند.


شیوه نامه اجراییDownloads-icon

چه آزمایشاتی برای تشخیص تنبلی تخمدان یا سندرمتخمدان پلی کیستیک استفاده می شود

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یا به اصطلاح تنبلی تخمدان یک بیماری است که در اثر عدم تعادل هورمونی بروز یافته و بر روی زنان در سن باروری تأثیر می گذارد. این بیماری یکی از دلایل اصلی ناباروری در زنان است و مشکل این بیماری این است که معیارهای تشخیصی آن هنوز مشخص نیست. هیچ آزمایش خاص و مشخصی نمی تواند سندرم تخمدان پلی کیستیک را تشخیص دهد. پزشک در مورد تاریخچه پزشکی شما بحث خواهد کرد.

به منظور تشخیص بیماری، معاینه جسمی را به همراه برخی از آزمایش های خون انجام دهید. در صورت تولید بیش از حد هورمون های آندروژن (هورمون های مردانه) ، عدم وجود تخمک گذاری در تخمدان ها و وجود کیست های متعدد در تخمدان ها تشخیص داده می شود.

سندرم تخمدان پلی کیستیک یک اختلال هورمونی شایع است که می تواند در روند پریودی ، باروری ، وزن و پوست شما مشکل ایجاد کند. همچنین می تواند شما را برای بیماری های دیگری مانند دیابت نوع 2 در معرض خطر قرار دهد. در صورت ابتلا به این بیماری و تشخیص زودتر و به موقع آن، می توانید درمان خود را شروع کنید.

• دوره های نامنظم قاعدگی

تنبلی تخمدان چگونه تشخیص داده میشود

• سطح بالاتری از هورمون های آندروژن (هورمونهای مردانه) در آزمایش خون که از طریق علائمی مانند آکنه ، جوش زدن با الگوی مردانه یا رشد موهای اضافی روی صورت ، چانه یا بدن نشان داده می شود.

• کیست در تخمدان های شما که در طول معاینه سونوگرافی نشان داده می شود

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) می تواند طیف گسترده ای از علائم را ایجاد کند.

• آکانتوسیس نیگریکانس – تیرگی پوست در نقاط چین دار بدن (گردن ، قسمت فوقانی و داخلی ران، زیر سینه ها ، بین انگشتان)

• پیش دیابتی

• هایپرپلازی آندومتریال – این بیماری یک وضعیت پیش سرطانی رحم است که ناشی از عدم تخمک گذاری است و باعث تحریک مداوم استروژن به لایه رحم بدون محافظت از

پروژسترون (هورمون ناشی از تخمک گذاری) می شود.

• فشار خون بالا

• افزایش کلسترول تام و تری گلیسیرید بالا

• رشد موهای اولیه (قبل از بلوغ) به صورت مردانه

• وزن بدن – تا 65٪ از زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک دارای شاخص توده بدنی غیر طبیعی هستند. افزایش وزن می تواند منجر به دوره های قاعدگی نامنظم شود ، و

از بیمار سندرم تخمدان پلی کیستیک که قبلاً تشخیص داده نشده بود

• آکنه

• ریزش موی سر

• افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی

• ناباروری به دلیل عدم تخمک گذاری

• خونریزی غیر طبیعی رحم

معیارهای مختلفی که برای تشخیص این بیماری وجود دارد، تشخیص سندرم تخمدان پلی کیستیک را به یک کار بسیار دشوار تبدیل می کند.

تست های تشخیصی برای این بیماری شامل آزمایش های هورمونی که از نمونه خون شما انجام می شود و همچنین معاینه بدنی ، تاریخچه پزشکی و سونوگرافی است.

پزشک ممکن است تعدادی از آزمایش های هورمونی که از طریق خون برای اندازه گیری سطح چندین هورمون استفاده می شود، توصیه کند. این آزمایشات به رد کردن سایر علل احتمالی ناهنجاری های قاعدگی کمک می کند. آزمایش خون همچنین سطح آندروژن ها را در بدن ارزیابی می کند.

FSH یا هورمون تحریک کننده فولیکول برای ارزیابی مسائل مربوط به باروری ، دسترسی به عملکرد تخمدان ها به همراه عملکرد هیپوفیز استفاده می شود. سطح FSH در صورت وجود سندرم تخمدان پلی کیستیک در خون کاهش می یابد. برای این آزمایش یک نمونه خون از بازوی شما کشیده می شود. اگرچه ، هیچ آمادگی برای آزمایش لازم نیست اما زمان آزمایش معمولاً با چرخه قاعدگی بیمار در ارتباط است.

LH یا هورمون لوتئینه کننده (Luteinizing Hormone) برای ارزیابی عملکرد هیپوفیز ، ارزیابی مشکلات باروری و تشخیص رها شدن تخمک از تخمدان استفاده می شود. سطح LH معمولاً برای بیماران مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک بالا می رود. یک نمونه خون از بازو کشیده می شود. برای انجام آزمایش آمادگی خاصی لازم نیست ، اما زمان انجام آزمایش با چرخه قاعدگی خانم ارتباط دارد.

آزمایش تستوسترون به تشخیص سطح غیر طبیعی تستوسترون در زنان کمک می کند که به نوبه خود به تشخیص این بیماری و سایر علل ناباروری کمک می کند. سطح تستوسترون معمولاً برای کسانی که دارای PCOS هستند بالا می رود. نمونه صبحگاهی برای این آزمایش ترجیح داده می شود. نمونه خون از بازوی بیمار گرفته می شود.

این آزمایش برای اندازه گیری و نظارت بر سطح استروژن بیمار انجام می شود. سطح غیر طبیعی هورمون یا عدم تعادل هورمونی نشانه ناباروری است. سطح استروژن ممکن است برای کسانی که از سندرم تخمدان پلی کیستیک رنج می برند طبیعی یا بالا باشد. نمونه خون از ورید موجود در بازو گرفته می شود.

این آزمایش برای ارزیابی زنان مبتلا به علائم و نشانه های هورمون های اضافی مردانه (آندروژن) انجام می شود. این آزمایشات هنگامی پیشنهاد می شود که علائم افزایش یا کاهش اندازه گیری تستوسترون کل با علائم مغایر باشد. در صورت وجود سندرم تخمدان پلی کیستیک ممکن است سطح SBGH کاهش یابد. برای انجام آزمایش آمادگی خاصی لازم نیست. نمونه خون از ورید موجود در بازو گرفته می شود.

این آزمایش به ارزیابی عملکرد غده آدرنال کمک می کند. ارزیابی غده آدرنال میزان تولید آندروژن را همراه با عملکرد تخمدان ارزیابی می کند. این آزمایش هنگامی توصیه می شود که برخی از علائم خاص سندرم تخمدان پلی کیستیک مانند هیرسوتیسم (زیاد بودن موهای زائد بدن و صورت) ، آکنه ، آمنوره (فقدان دوره ماهانه) یا نازایی مشاهده شود. سطح آندروستندیون معمولاً در شخصی که تحت تأثیر سندرم تخمدان پلی کیستیک قرار دارد بالا می رود. نمونه خون از ورید در بازو گرفته می شود. در مورد زنان در سن قاعدگی ، یک نمونه قبل از دوره قاعدگی یا بعد از آن جمع آوری می شود.

این آزمایش برای تأیید حاملگی یا شناسایی حاملگی خارج رحمی انجام می شود. یکی از دلایل اصلی عدم وجود پریود یا دوره های از دست رفته ، بارداری است. آزمایش hCG به رد احتمال بارداری کمک می کند. برای این آزمایش یک نمونه ادرار صبح زود یا یک نمونه خون جمع آوری می شود.

این آزمایش به منظور ارزیابی عملکرد تخمدان و باروری ، تشخیص سندرم تخمدان پلی کیستیک و درک اثربخشی درمان سرطان تخمدان انجام می شود. برای این آزمایش یک نمونه خون از بازو کشیده می شود. افزایش سطح AMH اغلب با سندرم تخمدان پلی کیستیک مشاهده می شود.

پزشک شما ممکن است چند آزمایش دیگر را برای رد شرایط دیگر مانند مشکلات تیروئید ، تومور و هایپرپلازی (تورم اندام ناشی از وجود سلولهای اضافی) را توصیه کند که علائم مشابهی با سندرم تخمدان پلی کیستک دارند.

بعد از تشخیص سندرم تخمدان پلی کیستیک، می توانید تست قند خون و کلسترول را انجام دهید. پزشکان اغلب این آزمایشات را انجام می دهند تا سلامت کلی شما و احتمال ابتلا به سایر بیماری ها را بررسی کنند:

پروفایل لیپید کلسترول و تری گلیسیرید شما را بررسی می کنند. سندرم تخمدان پلی کیستیک می تواند شما را بیشتر در معرض بیماری های قلبی قرار دهد.

آزمایش گلوکز به شما کمک می کند تا در صورت ابتلا به دیابت آن را تشخیص دهید. بیش از نیمی از زنانی که این بیماری را دارند، به این بیماری نیز مبتلا هستند.

انسولین: پزشک شما می خواهد دریابد که بدن شما به انسولین چه واکنشی نشان می دهد ، که به شما در کنترل سطح قند خون کمک می کند. اگر بدن شما به انسولین ساخته شده پاسخ نمی دهد ، ممکن است مقاومت به انسولین داشته باشید. این بیماری در بین زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک شایع است و می تواند منجر به دیابت شود. پزشک شما برای مدیریت علائم PCOS با شما همکاری خواهد کرد و می توانید تا حد ممکن سالم باشید.تنبلی تخمدان چگونه تشخیص داده میشود

به غیر از آزمایش خون ، سونوگرافی از لگن ، تخمدان و رحم نیز انجام می شود تا مشخص شود آیا کیست در تخمدان وجود دارد یا تخمدان بزرگ شده است یا خیر. در سندرم تخمدان پلی کیستیک ، تخمدان ها می توانند 3 برابر بزرگتر از حد نرمال شوند و در هر تخمدان می تواند 12 یا بیشتر از 12 فولیکول وجود داشته باشد. ضخامت رحم در این بیماری بیشتر از حد نرمال می باشد و کیست ها اغلب بر روی سطح تخمدان چیده شده و مانند یک رشته مروارید ظاهر می شوند. سونوگرافی به تجسم تغییرات تخمدان ها کمک می کند.

در بیشتر موارد ، اسکن شکمی انجام می شود که در آن تخمدان ها از خارج از طریق دیواره شکم مشاهده می شوند. اما یک سونوگرافی ترانس واژینال موثرتر است زیرا در مقایسه با سونوگرافی شکمی تصویر واضح تری ایجاد می کند. سونوگرافی ترانس واژینال یک روش بدون درد است که در آن یک پروب به شکل قلم به داخل واژن وارد می شود. یک سنسور سونوگرافی در نوک پروب وجود دارد. سونوگرافی های واژن فقط در خانم هایی که از نظر جنسی فعال بوده اند قابل انجام است.

معاینه بدنی دقیق به عنوان بخشی از روند تشخیص این بیماری انجام می شود. در طول معاینه فیزیکی پزشک غده تیروئید ، پوست ، مو ، سینه و شکم شما را به همراه فشار خون و شاخص توده بدنی (BMI) شما بررسی می کند. پزشک همچنین ممکن است به پوست شما نگاه کند تا آن را از نظر رشد موهای اضافی و وجود آکنه و پوسته های تغییر رنگ داده بررسی کند. در صورتی که فرد به سندرم تخمدان پلی کیستیک مبتلا باشد، همه این موارد اتفاق می افتد. در تست لگن نیز دقیقاً مانند مواردی که هنگام معاینه منظم انجام می شود. پزشک شما مناطقی از بدن شما از جمله واژن ، دهانه رحم ، رحم ، لوله های فالوپ ، تخمدان ها و روده را بررسی کرده و هر چیز غیر عادی را بررسی می کند.

پزشک همچنین تاریخچه پزشکی شما را به عنوان بخشی از روند تشخیص سندرم تخمدان پلی کیستیک بررسی و مطالعه خواهد کرد. این بررسی شامل سؤالاتی در مورد علائم شما – تغییر وزن ، پوست ، مو و چرخه قاعدگی خواهد بود. او همچنین ممکن است از شما درمورد مشکلاتی که با بارداری روبرو هستید ، داروهای مصرفی حال حاضر شما، عادات غذایی و عادت های ورزشی سوال نماید. او همچنین ممکن است درباره هرگونه سابقه خانوادگی در مورد مشکلات هورمونی سؤال کند.

تشخیص مناسب اولین قدم به سمت درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک است. این آزمایشات نه تنها به پزشک برای ارزیابی بیماری کمک می کند ، بلکه به رد علل احتمالی دیگر که نشان دهنده علائمی شبیه به سندرم تخمدان پلی کیستیک است مانند تومور تخمدان ، هایپرپلازی آدرنال و غیره نیز کمک می کند.

پایه اصلی درمان بر اصلاح سبک زندگی تمرکز داشته و با هدف مدیریت اصلی ترین نگرانی های فرد مبتلا یعنی ناباروری، پرمویی، آکنه و یا چاقی انجام می شود.

به عنوان اولین گام درمان به بیماران توصیه می شود که رژیم غذایی کم کالری گرفته و شروع با کاهش وزن کنند و همچنین انجام ورزش و فعالیت بدنی را نیز با شدت متوسط در برنامه های روزانه خود قرار دهند. بد نیست بدانید که حتی کاهش 5 درصد از اضافه وزن بدن هم می تواند وضعیت شما را تا حدودی بهبود ببخشد.

برای تنظیم چرخه قاعدگی در مبتلایان پزشکان معمولا مصرف قرص های ضد بارداری را توصیه می کنند که ترکیبی از استروژن و پروژسترون است. قرص های ضد بارداری تولید هورمون آندروژن را کاهش می دهد و در نتیجه باعث می شود که اثرات مزمن تولید مقادیر بالای این هورمون در بدن از جمله احتمال سرطان آندومتر و خونریزی های غیرطبیعی کاهش یابد. این دارو ها همچنین می تواند برای درمان پر مویی خانم ها نیز کمک کند.

متاسفانه بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک یک بیماری بسیار گیچ کننده است نیازمند تشخیص صحیح توسط پزشک متخصص می باشد. در این راه آزمایشات خون که در این مقاله گفته شده است، به تشخیص این بیماری کمک شایانی می کند. برای انجام هریک از این آزمایشات در منزل خود و انجام نمونه برداری یا نمونه گیری در منزل، شما می توانید به سادگی به سایت آزمایشگاه آنی آزما مراجعه کرده تا ضمن تعیین آدرس و زمان نمونه برداری، با هزینه بسیار کم و به صورت بیمه کلیه آزمایشات خود را انجام دهید.

افزایش خطر عوارض ابتلا به کووید ۱۹ در زنان باردار

ممنون از اطلاع رسانی های خوبتون. سایت خوبی دارید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

تماس مستقیم :

021-77718654

021-77907959

021-77979384 تماس با پشتیبانی : 09129414844 ایمیل پشتیبانی :AanyAzma@gmail.com

آنی آزما با توجه به نیازی که از گذشته تا امروز احتیاج بوده به وجود آمد و ما تمام تلاش و دقت خود را به کار گرفته ایم برای اینکه شما را در مسیر سلامتی یاری کنیم .

فرصتی مناسب است اگر امکان رفتن به آزمایشگاه را ندارید تنها با چند کلیک ساده آزمایشگاه را به خانه یا محل کار خود بیاورید تا بدون مراجعه حضوری و پرداخت هزینه اضافه آزمایش خود را انجام دهید همکاران ما پس از ثبت درخواست شما به منزل یا محل کار و … می آیند ، نسخه شما را بررسی کرده ، نمونه گیری می کنند و به بهترین آزمایشگاه های مورد نظر می برند .

لازم به ذکر است تمامی پرسنل نمونه گیر از آزمایشگاه های مرجع ارسال خواهند شد و آنی آزما صرفا نقش معرفی بیماران به آزمایشگاه ها را دارا می باشد .

 

 

سندرم تخمدان پلی کیستیک که در برخی موارد از آن به عنوان کم کاری تخمدان یاد می شود از بیماری های شایع در زنان است و به دلیل عوارضی که می تواند داشته باشد، بسیار مهم است.

 

تنبلی تخمدان چگونه تشخیص داده میشود

این سندرم اغلب با وجود سابقه در بستگان (خواهر، مادر، عمه، خاله و…) اتفاق می افتد و در واقع مجموعه ای از علائم است که می تواند در یک نفر همه این علائم باشد یا تنها برخی از آنها خود را نشان دهد.

 

مهم ترین علامت این سندرم، تخمک گذاری های کم و نامنظم ، عدم تخمک گذاری به مدت طولانی و حتی طی ماه هاست که این مشکل خود را به صورت پریودهای دیر به دیر و گاهی هر چند ماه یک بار نشان می دهد. اصولا قاعدگی طبیعی هر ۲۸ تا ۳۰ روز یک بار است و این فاصله می تواند از هر ۲۱ روز تا ۳۵ روز یک بار هم باشد. اما اگر طولانی تر از این زمان باشد یعنی از شروع یک قاعدگی تا شروع بعدی بیش از ۳۵ روز طول بکشد نیاز به بررسی و مراجعه به پزشک دارد. برخلاف تصور عمومی بروز این اتفاق در سنین پایین (۱۷ـ ۱۶ سالگی) بی اهمیت نیست و حتی بیماری کم کاری تخمدان یا تخمدان پلی کیستیک می تواند از همین زمان شروع شود.

 

از علائم دیگر این سندرم زیاد شدن هورمون های مردانه یا علائم آن است؛ یعنی می تواند این هورمون ها زیاد شوند یا فقط علائم افزایش این هورمون ها به صورت افزایش موهای زاید یا آکنه بروز کند. افزایش موهای زاید به معنی افزایش موهای نواحی خاصی از بدن که معروف ترین آن ناحیه فوقانی لب و چانه است اتفاق می افتد و در این نواحی به دلیل حساس بودن ریشه های مو به هورمون های مردانه، موها زبر، خشن و سیاه تر از معمول رشد می کنند. همانطور که گفته شد از نظر آزمایشگاهی میزان هورمون های مردانه در این بیماری می تواند افزایش نیابد اما علامت هیرسوتیسم با پرمویی وجود داشته باشد. علامت پرمویی در ۷۰ درصد کسانی که سندرم تخمدان پلی کیستیک دارند، روی می دهد.

 

 

از دیگر علائم این بیماری بروز چاقی و آکنه (جوش های صورت در سن بلوغ) و هیرسوتیسم یا پرمویی بخصوص در سنین شروع پریود است. اغلب این علائم با پریودهای دیر به دیر همراه است. هرچند این سندرم می تواند بدون تاخیر پریود هم رخ دهد.از علائم آزمایشگاهی دیگر این سندرم مقاومت به انسولین است که در نهایت می تواند منجر به دیابت شود.

 

از مهم ترین علائم این سندرم که علت نامگذاری آن به عنوان تخمدان پلی کیستیک است، دیده شدن کیست های متعدد کوچک در تخمدان ها در سونوگرافی است. سایز کیست تخمدان چپ و راست معمولا زیر ۱۰ میلیمتر بوده (۹ ۲ میلیمتر) و به تعداد زیاد در هر تخمدان می باشد و برخلاف کیست های بزرگ تر و منفرد تخمدان معمولا طی ۲ تا ۳ ماه بعد از بین نمی روند. به علاوه در سونوگرافی این افراد معمولا سایز تخمدان ها بزرگ تر از حد عادی است. البته این علامت هم مثل سایر علامت های این سندرم در همه افراد دیده نمی شود. در مورد عوارض و درمان این سندرم هفته آینده خواهیم نوشت.

 

دکتر ثریا عالمیجراح و متخصص بیماری های زنان و زایمان روزنامه جام جم

آنچه بانوان باید بدانند


ژل آمیزشی و روان کننده با 25%تخفیف


بایدها و نبایدهای بهداشت و سلامت بانوان


تجربه روابط جنسی لذتبخش و ایمن


معتبر ترین مرجع پزشکی برای رزرو نوبت


درمان نازایی با بالاترین درصد موفقیت


اصلاح فرم و اختلاف طول پاها


آشپزی بدون دغدغه کثیفی گاز


طراحی و بازسازی فضای داخلی


لوازم خونگیت رو اقساطی نو کن!


درمان ناهنجاری جلو بودن فک با ارتودنسی


از بیماری دردناک هموروئید خلاص شوید

نوبت دهی آنلاین دندانپزشک های برتر تهران

ساخت و تعمیر دندانهای مصنوعی با قیمت مناسب


تعیین جنسیت پیش از بارداری

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

اصلی ترین علت، گیج کننده بودن بیماری مزمن تنبلی تخمدان، علائم آن است. این علائم نه تنها در هر زن متفاوت است، بلکه بسیاری از علائم آن مانند خستگی، افزایش وزن و قاعدگی­ های نامنظم یا دردناک، مشابه علائم بیماری های دیگر است. حتی ممکن است برخی از زنان مبتلا به این بیماری هیچ علائمی نداشته باشند. به همین دلیل، بسیاری از زنان مبتلا به تنبلی تخمدان، بیماری شان به اشتباه تشخیص داده شده یا تا زمانی که علائم شدید آشکار نشوند، تشخیص داده نمی شود. در این مقاله ما درباره مهمترین علائم تنبلی تخمدان، عوارض تنبلی تخمدان، عوامل موثر در ابتلا به تخمدان پلی کیستیک، انواع تنبلی تخمدان، علائم تنبلی تخمدان در دختران و تخمدان پلی کیستیک شدید صحبت می کنیم. با ما همراه باشید.

بسیاری ار علائم و نشانه های شایع تنبلی تخمدان به دلیل عدم تعادل هورمونی است. به طور معمول، زنان مبتلا به تنبلی تخمدان، مقدار بیشتری هورمون های مردانه دارند که به آن ها آندروژن می گویند. به عنوان مثال، تستسترون یک آندروژن است (بله، زنان تستسترون دارند، همانگونه که مردان استروژن دارند). این موضوع باعث ایجاد صفات مردانه مانند آکنه و رشد موهای زائد در ظاهر زنان می شود. همچنین سطح بالای آندروژن، سطح هورمون های زنانه را کاهش می دهد، مانند هورمون هایی که چرخه قاعدگی را کنترل می کنند.

مشخص شده که سطح هورمون انسولین نیز در زنان مبتلا به تنبلی تخمدان بالا می رود. انسولین می تواند منجر به افزایش وزن یا ایجاد مشکل در کاهش وزن و همچنین بیماری های متابولیکی شود. در حالی که علائم و نشانه های تنبلی تخمدان از نظر نوع و شدت متفاوت هستند، اما آنچه در ادامه گفته می شود شایع ترین علائمی است که توسط زنان مبتلا به این بیماری گزارش شده است:

۱- پریود نشدن، چرخه قاعدگی نامنظم یا سنگین درصد کمی از زنان مبتلا به تنبلی تخمدان، چرخه قاعدگی ماهیانه دارند. بسیاری از این زنان چندین ماه چرخه قاعدگی ندارند یا به صورت نامنظم دارند که گاهی در ماه دو یا سه بار اتفاق می افتد یا چند ماه بین هر قاعدگی فاصله می افتد. ممکن است برخی از زنان قاعدگی هایی داشته باشند که هفته ها طول بکشد یا ممکن است قاعدگی سنگین همراه با لخته خون را تجربه کنند. جالب است بدانید که تغییر رنگ خون در پریود از جمله علائم تنبلی تخمدان در زنان است.

تنبلی تخمدان چگونه تشخیص داده میشود

۲- افزایش وزن افزایش وزن تدریجی یا سریع (۲.۵ تا ۱۳ کیلوگرم در عرض چند ماه) بدون دلیل مشخص، می تواند نشانه ای از تنبلی تخمدان باشد، به ویژه اگر بیشترین افزایش وزن در قسمت شکم یا قسمت میانی بدن باشد. در مقایسه با زنانی که مبتلا به تنبلی تخمدان نیستند، زنان مبتلا به این بیماری سطح بالاتری از انسولین دارند. انسولین نوعی هورمون رشد است که باعث افزایش وزن، به ویژه در قسمت میانی بدن یا ناحیه شکم می شود. بیش از نیمی از زنان مبتلا به تنبلی تخمدان، چاق هستند. همچنین داشتن سطح انسولین بالا، باعث افزایش اشتها و پایین آمدن قند خون می­شود که در نهایت، کاهش وزن را سخت تر می کند.

۳- آکنه و مشکلات پوستی آکنه می تواند یکی از علائم اولیه تنبلی تخمدان در بزرگسالی باشد. ممکن است زنان مبتلا به تنبلی تخمدان در بزرگسالی، روی صورت، کمر یا قفسه سینه آکنه داشته باشند. معمولاً علت به وجود آمدن آکنه سطح بالای تستسترون است. زائده پوستی یا لکه های تیره (که به آن آکناتوزیس نیگریکانس می گویند) که به نظر کثیف می آیند اما هرگز در اثر خراشیدن جدا نمی شوند، یکی از علائم سطح انسولین بالا است که به تنبلی تخمدان مربوط می شود.

۴- پُرمویی

هیرسوتیسم، اصطلاحی که به رشد بیش از اندازۀ موهای زائد اشاره دارد، در زنان مبتلا به تنبلی تخمدان شایع است. هیرسوتیسم نتیجۀ بالا رفتن سطح آندروژن ها از جمله تستسترون است. به طور معمول در قسمت مرکزی بدن (سینه، صورت، کمر، پایین شکم، انگشتان دست و پا) رشد مو بیش از حد می شود. ممکن است برخی از زنان هیچ رشد مویی در این مناطق نداشته باشند و برخی دیگر حتی ریش در بیاورند.

۵- ریزش یا نازک شدن مو سطح بالای آندروژن همچنین می تواند منجر به نازک شدن مو یا طاسی مردانه در زنان شود. اگرچه از دست دادن چند تار مو به طور روزانه طبیعی است، اما پسروی خط رویش مو یا طاسی جزئی در قسمت های مختلف سر طبیعی نیست.

۶- علائم نادر ممکن است این علائم غیر شایع نیز با تنبلی تخمدان همراه باشند:

اگر شما هم مبتلا به بیماری تنبلی تخمدان هستید یا یکی از علائم بالا را در خود دارید، ما به شما خانم دکتر جوانمرد را پیشنهاد می کنیم. دکتر جوانمرد با داشتن سالها سابقه در زمینه زنان و نازایی، می توانند به بهترین نحو بیماری شما را درمان کنند. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۷۷۷۱۴۴۰۵ تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید: درمان تنبلی تخمدان چقدر طول می کشد؟

تنبلی تخمدان عوارض متعددی دارد که غالباً با این بیماری مرتبط هستند.

۱- ناباروری در پاسخ به این پرسش که آیا با تنبلی تخمدان شدید میتوان باردار شد؟ باید گفت: علت اصلی ناباروری در تخمک گذاری، تنبلی تخمدان است. در نتیجه، زنان مبتلا به تنبلی تخمدان برای باردار شدن با مشکلات بیشتری رو به رو می شوند. عدم تعادل در هورمون های جنسی با جلوگیری از بلوغ یا آزاد شدن فولیکول ها از تخمدان ها، می تواند تخمک گذاری را متوقف کند. اغلب فولیکول ها با کیست اشتباه گرفته می شوند. احتمال سقط جنین نیز در زنان مبتلا به تنبلی تخمدان بیشتر است.

اگر می خواهید بدانید کیست تخمدان چیست و هنگام دفع، کیست چه علائمی دارد حتما مقاله علائم دفع کیست تخمدان را بخوانید.

۲- آپنه خواب (وقفه تنفسی در خواب) معمولاً وقفه تنفسی در خواب که به اسم خروپف شناخته می شود، در زنان مبتلا به تنبلی تخمدان بسیار شایع است. این مسئله ممکن است به خاطر افزایش وزن یا افزایش سطح هورمون تستسترون که بر گیرنده های خواب مغز تأثیر می گذارد، ایجاد شود. همچنین می تواند منجر به مقاومت به انسولین، فشار خون بالا و خستگی شود. حدود ۲۰ درصد از زنان مبتلا به تنبلی تخمدان دچار وقفه تنفسی در خواب می شوند.

۳- اختلالات روحی اختلالات خلقی مانند اضطراب، افسردگی و افسردگی دوقطبی در زنان مبتلا به تنبلی تخمدان بیشتر است. مشخص نیست که علت این موضوع، عدم تعادل هورمون ها در تنبلی تخمدان است یا به دلیل زندگی با این بیماری اغلب خسته کننده و پیچیده.

۴- سندروم متابولیک اثرات هورمونی ناشی از تنبلی تخمدان، شما را در برابر سندرم متابولیک که شامل فشار خون بالا، قند خون بالا، سطح کلسترول غیر طبیعی و چربی اضافه دور شکم است، آسیب پذیرتر می کند. این بیماری خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سکته و دیابت را افزایش می دهد. حدود ۳۵ درصد از زنان دارای اضافه وزن مبتلا به تنبلی تخمدان، به سندرم متابولیک (پیش دیابت) مبتلا می شوند و ۱۰ درصد مبتلا به دیابت نوع دو هستند.

بیشتر بخوانید: درمان قطعی تنبلی تخمدان در تهران

بین ۶ تا ۱۰ درصد از زنان در سراسر جهان به تنبلی تخمدان مبتلا هستند. در اینجا به بررسی چند فرض اولیه در مورد تنبلی تخمدان می پردازیم.

۱- محور هیپوتالاموس- هیپوفیز- تخمدان هورمون ها، پروتئین هایی هستند که توسط غدد در بدن ایجاد می شوند و باعث تغییر در سلول ها یا اندام می شوند. محور هیپوتالاموس- هیپوفیز- تخمدان (HPO) یک سیستم کنترل هورمونی در بدن است. هیپوتالاموس غده ای در مغز است که هنگام تحریک، هورمونی تولید می کند که به هورمون آزاد کننده گنادوتروپین یا GnRH معروف است. گنادوتروپین به غده هیپوفیز در مغز می رود. غده هیپوفیز، هورمون های متعدد دیگری را تولید می کند که تنظیم و حفظ بسیاری از عملکردهای بدن را بر عهده دارند. از میان این هورمون ها باید گفت که هیپوفیز هورمون تحریک کننده فولیکول (FSH) و هورمون لوتئینه کننده (LH) تولید می کند. LH به تخمدان می رود و آنجا تولید آندروژن ها را تحریک می کند. فرضیه ای وجود دارد که می گوید سطح بالای هورمون LH و آندروژن ها، یعنی تستسترون، باعث تنبلی تخمدان می شود. با این حال این فرضیه نمی تواند توضیح دهد که چرا بسیاری از زنان مبتلا به تنبلی تخمدان، LH بالایی ندارند.

۲- ارتباط انسولین و آندروژن به نظر می رسد که انسولین در پیشرفت تنبلی تخمدان نقش داشته باشد. انسولین علاوه بر تنظیم سطح گلوکز یا همان قند خون، باعث کاهش تولید مولکولی در کبد می شود که تستسترون توسط این مولکول در خون حمل می شود. اگر مقدار این مولکول کم باشد، میزان تستسترون در خون بیشتر می شود. همچنین این باور وجود دارد که سطح بالای انسولین می تواند تعداد آندروژن هایی که تخمدان تولید می کند را افزایش دهد. این فرضیه نیز به طور کامل علت ابتلا به بیماری تنبلی تخمدان را توجیه نمی کند، زیرا بسیاری از زنان مبتلا به تنبلی تخمدان مقاومت به انسولین ندارند اگرچه این مشکل در زنان مبتلا به تنبلی تخمدان شایع است.

۳- ژنتیک مهمترین ویژگی تنبلی تخمدان این مورد است که ارثی است. اغلب زنان مبتلا به تنبلی تخمدان، خواهر، مادر، عموزاده یا عمه مبتلا به این بیماری دارند. اگر چه پزشکان علت دقیق آن را نمی دانند، اما واضح است که به وراثت مربوط می شود. ۲۰ تا ۴۰ درصد زنان مبتلا به تنبلی تخمدان، مادر یا خواهر مبتلا به این بیماری دارند.

محققان هر روز به شناسایی ناهنجاری های ژنتیکی نزدیک تر می شوند. تشخیص این موضوع به دلیل نبود یک آزمایش تشخیص واحد و همچنین نقشی که عوامل بیرونی (مانند چاقی، رژیم و عادت های ورزش کردن) بر پیشرفت بیماری دارند، مشکل است.

بیشتر بخوانید: رژیم غذایی برای درمان تنبلی تخمدان

درمان درست بیماری تنبلی تخمدان به پزشک شما و تجربه و تبحر ایشان بستگی دارد. بر همین اساس ما به شما خانم دکتر جوانمرد خوشدل (متخصص زنان و زایمان) را پیشنهاد می کنیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت وقت ویزیت با شماره ۷۷۷۱۴۴۰۵ تماس بگیرید.

این بیماری بیشتر در زنان چاق دیده می شود. مشخص نیست که چاقی باعث تنبلی تخمدان می شود یا یکی از علائم تنبلی تخمدان است. به خاطر داشته باشید که بسیاری از زنان که وزن طبیعی دارند نیز مبتلا به تنبلی تخمدان هستند. سبک زندگی ای که منجر به مقاومت به انسولین می شود، ممکن است خطر ابتلا به تنبلی تخمدان را افزایش دهد. این عوامل شامل کم تحرکی و خوردن غذای ناسالم است. اغلب کاهش وزن، علائم مقاومت به انسولین را بهبود می بخشد.

در مقاله بعدی درباره روش های درمان این بیماری صحبت می کنیم اما اگر نیاز به درمان قطعی بیماری تخمدان پلی کیستیک خود دارید، بهتر است به دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان و نازایی مراجعه کنید.  برای گرفتن نوبت و وقت مشاوره می توانید با شماره ۷۷۷۱۴۴۰۵ تماس بگیرید.

درمان بیماریهای زنان

تنبلی تخمدان

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

تصویر امنیتی *

تنبلی تخمدان چگونه تشخیص داده میشود


 

آدرس مطب: تهران، اشرفی اصفهانی، بالاتر از پونک، نبش کوچه نوزدهم، ساختمان بانک سامان، پلاک 24، طبقه 4، واحد 7

سندرم تخمدان پلی کیستیک بیماری است که بر روی 6 تا 15 درصد زنان در سنین باروری تاثیر می گذارد. اگر این بیماری برای شما تشخیص داده شده است، ممکن است باردار شدن برای شما دشوارتر باشد. اگر بتوانید باردار شوید، ریسک مشکلات در طی بارداری و زایمان برای شما بیشتر خواهد بود. در این مقاله سعی می کنیم اطلاعاتی کامل از تنبلی تخمدان و باروری و تنبلی تخمدان در طی بارداری به شما ارائه کنیم. جهت دسترسی سریع به بخشهای مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید. کافی است روی سرفصل موردنظر کلیک کنید.

فهرستتنبلی تخمدان چیست؟علائم تنبلی تخمدانتنبلی تخمدان و باروریتنبلی تخمدان و بارداریتنبلی تخمدان و شیردهی تنبلی تخمدان چگونه تشخیص داده میشود


 

سندرم تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان نوعی عدم تعادل هورمونی در زنان است و مشخصه اصلی آن تولید زیاده از حد هورمون های مردانه (آندروژن) است.
تنبلی تخمدان موجب افزایش رشد موهای زائد و جوش های بدنی می شود. همچنین ممکن است موجب ایجاد کیست هایی در تخمدان ها شود و چرخه قاعدگی طبیعی را بر هم بزند.


بیشتر بخوانید: درمان اختلالات قاعدگی

تشخیص دقیق این بیماری دشوار است زیرا تنها یک آزمایش برای تشخیص آن وجود ندارد. پزشک باید روند کلی بدن شما را بررسی کند. رشد موهای زائد و قاعدگی های نامنظم می توانند نشانه این بیماری باشند. پزشک با استفاده از آزمایش های هورمونی، سونوگرافی و گرفتن شرح حال می تواند به تشیص بیماری کمک کند.


زنان مبتلا به تنبلی تخمدان در معرض ریسک بیشتری برای ابتلا به بیماری های زیر هستند:

• مقاومت به انسولین
• دیابت نوع دو
• کلسترول بالا
• فشار خون بالا
• بیماری قلبی
• سکته مغزی
• آپنه خواب یا قطع تنفس در حین خواب
• سرطان آندومتر (رحم)


بیشتر بخوانید: درمان تنبلی تخمدان 


 

تنبلی تخمدان اغلب در زنان به دلیل دشواری تشخیص به طور اشتباه تشخیص داده می شود. علائم ممکن است در زنان متفاوت متغیر باشند.
برای مثال چاقی یا افزایش وزن می تواند در میان زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک رایج باشد اما الزامی نیست. بسیاری از زنان مبتلا به تنبلی تخمدان، هیکل لاغری دارند.

متاسفانه، بیش از 50 درصد زنان مبتلا به تخمدان پلی کیستیک هرگز بیماری شان تشخیص داده نمی شود. ابتلا به تنبلی تخمدان ریسک ابتلا به بیماری های دیگری از جمله دیابت نوع دوم، بیماری قلبی عروقی، افسردگی و سرطان رحم را افزایش می دهد. بیش از 50 درصد زنان مبتلا به این بیماری پیش از 40 سالگی مبتلا به دیابت یا پیش دیابت می شوند.


مقاله پیشنهادی: آیا سرطان رحم کشنده است؟

برخی از علائم تنبلی تخمدان شامل موارد زیر هستند:

• وجود کیست های کوچک در تخمدان
• مقاومت به انسولین
• تستوسترون زیاد که موجب افزایش رشد موهای زائد، ریزش مو با الگوی مردانه و جوش در بدن می شود
• عدم تخمک گذاری (با نحوه محاسبه روزهای تخمک گذاری بیشتر آشنا شوید)
• افزایش وزن در ناحیه شکم و پهلو
• تیره شدن پوست در نواحی گردن، بازوها، سینه ها و ران ها
• اسکین تگ در زیر بغل و ناحیه گردن
• درد در ناحیه ران
• اضطراب یا افسردگی
• آپنه خواب یا وقفه تنفسی در خواب

بیشتر بخوانید: رژیم غذایی برای درمان تنبلی تخمدان

اگر شما نیز دچار علائم تنبلی تخمدان هستید، برای بررسی و درمان این عارضه به دکتر ذاکرین، متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید تا مشکلتان درمان شود. شماره تماس جهت دریافت هر گونه راهنمایی 02144463475 می‌باشد. 


 

برخی زنان ممکن است تا هنگامی که قصد بارداری نداشته باشند متوجه وجود این بیماری در خود نشوند. اما اگر برای بیشتر از یک سال است که برای باردار شدن تلاش کرده اید و موفق نبوده اید، بهتر است که به پزشک مراجعه کنید.


پزشک می تواند به شما برای باردار شدن کمک کند. روش های متفاوتی مانند کاهش وزن، ورزش، رژیم غذایی سالم و برخی دارو ها می توانند احتمال بارداری شما را افزایش دهند. ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک، باردار شدن را برای زنان دشوارتر می کند که ناشی از عدم تعادل بین هورمون ها است.

زنان مبتلا به تنبلی تخمدان احتمالا دارای اضافه وزن هستند و ممکن است که لازم شود که از روش های باروری دیگری مانند IVF، IUI یا دیگر موارد استفاده کنند. حدود 60 درصد زنان مبتلا به این بیماری دارای اضافه وزن هستند و تقریبا 14 درصد این بیماران باید از راه های دیگری بارور شوند.


مقاله ویژه: علل متفاوت ناباروری در زنان 


 

زنان دچار تتنبلی تخمدان سه برابر دیگر زنان در معرض احتمال سقط جنین هستند. همچنین احتمال وقوع پره اکلامپسی (مسمومیت حاملگی)، دیابت بارداری، داشتن نوزاد بزرگتر از معمول و زایمان زودرس در این افراد بیشتر است که ممکن است منجر به زایمان سزارین یا دشواری در طی زایمان طبیعی شود. 

بیشتر بخوانید: آیا سقط جنین بدون خون ریزی امکان دارد؟

ریسک های مرتبط با بارداری در زنان مبتلا به تنبلی تخمدانبرای زنان باردار، بیماری تنبلی ریسک های متعددی را در بردارد که شامل پره اکلامپسی یا مسمومیت حاملگی هم برای مادر و هم برای جنین است. درمانی برای مسمومیت حاملگی وجود ندارد. اگر دچار مسمومیت حاملگی در طی بارداری شوید، باید تحت نظر دقیق پزشک قرار بگیرید. دیگر نگرانی های مرتبط با تنبلی تخمدان در مادران باردار، فشار خون بالای مرتبط با بارداری و دیابت بارداری است.

ابتلا به دیابت بارداری موجب بزرگ بودن نوزاد بیش از حد معمول می شود که می تواند منجر به مشکلاتی در طی زایمان طبیعی شود. برای مثال، کودکان بزرگتر از اندازه معمولا در خطر دیستوشی شانه هستند. در صورت بروز دیستوشی شانه، شانه نوزاد در حین زایمان گیر می کند، انقباضات رحمی کند شده و مادر از به دنیا آوردن سایر قسمت های بدن نوزاد ناتوان می شود.

بیشتر علائم تنبلی تخمدان در حین بارداری با دقت و نظارت پزشک قابل درمان هستند. اگر دچار دیابت بارداری شدید، انسولین ممکن است برای حفظ میزان قند خون شما لازم شود.

مقاله مرتبط: مراقبتها و معاینات قبل از بارداری را بیشتر بشناسید

ریسک های تنبلی تخمدان برای نوزاد
متاسفانه ابتلای مادر به بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک، طی روند بارداری را دشوارتر می کند و نیاز به نظارت و بررسی دقیق تر مادر و جنین توسط پزشک در طی این دوران است.ریسک های مرتبط با تنبلی تخمدان برای نوزاد به شرح زیر هستند:

• زایمان زودرس (راههای پیشگیری از زایمان زودرس)
• بزرگی بیش از حد نوزاد
• ریسک استنشاق مکونیوم (اولین مدفوع جنین)
• سقط جنین
• نمره آپگار کمتر (ارزیابی سلامت نوزاد در لحظه بدو تولد)

اگر نوزاد شما دختر باشد، ریسک ابتلای وی به بیماری تنبلی تخمدان تا 50 درصد افزایش می یابد.
زنان دچار تنبلی تخمدان به دلیل ریسک های در طی زایمان طبیعی، بهتر است که به شیوه سزارین زایمان کنند.

اقدامات زیادی وجود دارد که شما می‌توانید برای مراقبت از خود در صورت ابتلا به این بیماری در طی دوران بارداری انجام دهید. اگر هر گونه سؤال در مورد رژیم غذایی، ورزش و فعالیتهای بدنی، آمیزش جنسی، استفاده از داروها و یا مکمل‌های غذایی در دوران بارداری در صورت ابتلا به تنبلی تخمدان دارید، می‌توانید نگرانی های خود را با دکتر ذاکرین متخصص زنان و زایمان در میان بگذارید. جهت اطلاع از ساعات کاری مطب می‌توانید با شماره‌ 02144463475 تماس حاصل نمایید.


 

اگر این بیماری را دارید، ممکن است پس از بارداری باز نیاز به کنترل علائم آن داشته باشید. اما علائم و شدت آنها ممکن است متفاوت باشند. گاهی تغییرات هورمونی پس از بارداری و شیردهی می توانند علائم را تغییر دهند.تنبلی تخمدان چگونه تشخیص داده میشود

شیردهی در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک هیچ منعی ندارد حتی اگر مجبور به مصرف انسولین برای کنترل قند خون خود هستید. زنان مبتلا به دیابت بارداری در خطر ابتلا به دیابت نوع دو بیشتری به نسبت دیگر زنان هستند اما شیردهی می تواند این ریسک را کاهش دهد. شیردهی مزایای زیادی هم برای شما و هم کودک شما دارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین وقت قبلی با شماره 02144463475 (مطب خانم دکتر ذاکرین) تماس بگیرید.

اگر در مورد این مقاله سوال یا ابهامی دارید در بخش نظرات زیر همین مقاله با ما در میان بگذارید.

لطفا خطاهای ورودی زیر را تصحیح کنید :

سلام عزیزم. چرا که نه اما سعی کن حتما تحت نظر پزشک باشی و مشاوره پیش از بارداری را نجام بدی.

سلام عزیزم بیماری تنبلی تخمدان ناشی از عدم تولید یک سری هورمون ها در بدن هست. باید حتما به پزشک مراجعه کنی و دارو بگیری  مرتب مصرف کنی. درمان تنبلی تخمدان میتونه سال ها زمان ببره و حتی گاهی تا پایان عمر یا تا یائسگی ادامه داره. 

سلام عزیزم مقاله رژیم غذایی برای درمان تنبلی تخمدان رو حتما بخون و به توصیه هاش عمل کن.

سلام. من برای بیمارانم متناوب تجویز میکنم.به فاصله سه ماه

سلام در این سن این اتفاق طبیعیه .اگه پس از ۱۸ الی ۲۰ از کیست داشتین، بهتره بررسی بشه.

سلام عزیزم باید داروهات رو ادامه بدی چون این بیماری به خاطر عدم تولید یه سری هورمون هست که باید به طور مصنوعی مصرفشون کنی.

سلام اسید فولیک و ادامه متفورمین مصرف بشه .پریود اگه نامنظمه باید دارو بخوری

سلام ورزش حتما بکن و مقاله رژیم غذایی تنبلی تخمدان هم بخون. 

سلام باید با پزشکتان مشاوره حضوری داشته باشید.

جهت دریافت نوبت و مشاوره برای عمل های زیبایی می توانید از طریق واتساپ زیر با مشاورین ما در تماس باشید.


09909236065

جهت دریافت مشاوره برای لیزر پیشرفته موهای زائد و اطلاع از پکیج های ویژه ما به واتساپ زیر پیام دهید.


09032431616

اشرفی اصفهانی- بالاتر از پونک- نبش کوچه نوزدهم- ساختمان بانک سامان- پلاک 24- طبقه 4- واحد 7


021-44463475 09909236065


کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به ” دکتر ذاکرین ” می باشد

طراحی سایت، توسعه و پشتیبانی توسط آتی دیتا

آیا کرونا از طریق رابطه‌‌ٔ جنسی منتقل می‌‌شود؟ چطور در دوران کرونا رابطهٔ جنسی داشته باشیم؟ در این مطلب با جواب این پرسش‌ها آشنا شوید….

واریکوسل از مشکلات شایعی است که احتمالاً در جریان درمان‌های ناباروری با آن مواجه می‌شوید. واریکوسل وجود سیاهرگ‌های واریسی در بیضه است که معمولاً…

پره‌اکلامپسی یا مسمومیت حاملگی؛ ،Preeclampsia عارضه‌ای جدی است که اگر به موقع درمان نشود، می‌تواند خطرهای جدی برای مادر و جنین به دنبال داشته باشد….

لحظۀ تولد کودک شما پس از ۹ ماه انتظار نزدیک است. آگاهی و شناخت نسبت به نشانه‌های شروع درد زایمان تا پس از تولد نوزاد باعث آرامش بیشتر مادران باردار…

بعد از زایمان مسئلۀ مهمی مثل خوردن غذا‌هایی که به شما انرژی لازم را بدهد وجود دارد. خوردن غذا‌های سالم به صورت روزانه، انرژی شما را که احتمالاً بعد…تنبلی تخمدان چگونه تشخیص داده میشود

ریفلاکس در کودکان یا طبیعی است یا غیرطبیعی. در این ویدیو، خانم دکتر غزال علیزاده، متخصص كودكان و نوزادان و فوق تخصص مغز و اعصاب كودكان، در مورد…

اگر دوست ندارید کودکتان را هنگام خواب تنها بگذارید تا گریه کند یا روش‌های ناپدید شدن تدریجی و گریه تا خواب را امتحان کرده‌اید ولی مؤثر نبوده‌ است،…

تقریباً تمام والدین یک کودک نوپا با این پرسش مواجه می‌شوند که چرا فرزندشان یکدفعه الم‌شنگه به پا می‌کند. در این مطلب به دلایل و راهکارهای رفع و…

اضطراب جدایی یک مرحله‌ٔ کاملاً طبیعی و نرمال از رشد است و همه‌ٔ بچه‌ها آن را از سر می‌گذرانند، فقط در بعضی از بچه‌ها آشکارتر از دیگران است. در این…

جلوگیری از خفگی در کودکان زیر یک سال با نجات کودکان بالای یک سال از خفه شدن فرق دارد. برای پیشگیری از خفگی در سن زیر یک سال، سه مرحله و قانون اصلی…

زمان و راه و روش از شیر گرفتن کودکان شیرخوار یکی از سؤالات و نگرانی‌های تمام مادران است. در این ویدیو دکتر فریبا صیقلی، فوق تخصص گوارش کودکان، برای…

انواع شیرخشک‌ها از پنج مادۀ اصلی تشکیل شده‌اند که شامل کربوهیدرات، پروتئین، چربی، ویتامین و مواد معدنی است. یک شیرخشک می‌تواند دارای دیگر مواد مغذی…

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک یا PCOS یکی از دلایل شایع ناباروری زنان است. زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک هورمون‌های مردانۀ بیش از حدی دارند و هورمون‌های زنانۀ در آنها کمتر است. وجود مقدار زیاد هورمون مردانه باعث نداشتن دورۀ تخمک‌گذاری یا تخمک‌گذاری نامنظم می‌شود. عوامل و علائم مختلفی می‌تواند باعث بروز این سندرم شود که به پزشک برای تشخیص بیماری کمک می‌کند. در این مطلب با علائم، دلایل و تشخیص و درمان سندرم تخمدان پلی‌کیستیک آشنا شوید.

زنان در حالت عادی در هر ماه تخمک‌گذاری انجام می‌دهند و یک تخمک بالغ‌شده در فولیکول‌های تخمدان آزاد و وارد لوله‌های رحم می‌شود. در مورد زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک، میزان بیش از حد هورمون‌های مردانه مانع از بلوغ تخمک و آزاد شدن آن می‌شود و تخمک در داخل فولیکول باقی می‌ماند و به شکل یک کیست می‌شود. بسیاری از زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک، تخمدان‌های بزرگ‌شده‌ای دارند که حاوی خوشه‌هایی از این کیست‌هاست.

بدون رشد طبیعی فولیکول و تخمک‌گذاری، سطح هورمون‌های مردانه بالا و هورمون‌های زنانه نیز نامتوازن باقی می‌ماند و این باعث تکرار این چرخۀ مشکل‌دار می‌شود. بسیاری از زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک دچار مشکل مقاومت به انسولین هستند. در این شرایط سرعت و توانایی بدن در استفاده و سوخت‌وساز کامل گلوکز کاهش می‌یابد. به همین دلیل، برای وارد کردن گلوکز به سلول، یعنی محلی که برای تولید انرژی در آن ذخیره می‌شود، انسولین بیشتر و اضافی مورد نیاز است.

مقادیر زیاد انسولین می‌توا‌ند اشتها را افزایش دهد و منجر به افزایش وزن و تولید هورمون‌های مردانۀ بیشتری ‌شود. سندرم تخمدان پلی‌کیستیک ظاهراً زمینۀ ارثی دارد و محققان بر این باورند که عوامل ژنتیک در این بیماری دخالت دارد. رژیم غذایی یا سموم زیست‌محیطی نیز ممکن است در ابتلا به این عارضه اثرگذار باشد. محتمل‌ترین توضیح برای علت بروز این عارضه، ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی است.

هر زن مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک سطح منحصربه‌فردی از هورمون‌ها و نوسانات دارد، بنابراین علائم این عارضه ممکن است در زنان متفاوت باشد. درصد زیادی از زنانی که مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک هستند، اضافه وزن دارند و معمولاً وزن اضافی در اطراف کمر آنها جمع شده است. همچنین آنها دچار رشد بیش از حد موی زاید در صورت، قفسۀ سینه، شکم، پشت یا ران‌ها هستند. برخی علائم دیگر سندرم تخمدان پلی‌کیستیک عبارتند از:

پزشک برای تشخیص سندرم تخمدان پلی‌کیستیک در مورد چرخه‌های عادت ماهانه، تغییر وزن و سایر علائم از شخص سوالاتی می‌کند. او علائم را ارزیابی و سابقۀ پزشکی فرد را نیز بررسی می‌کند. سپس یک معاینۀ فیزیکی و آزمایش خون برای اندازه‌گیری سطح هورمون و همچنین یک سونوگرافی برای بررسی وجود کیست در تخمدان تجویز می‌شود. اگر فردی حداقل دو نشانه از سه نشانۀ زیر را داشته باشد، پزشک تشخیص می‌دهد که مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک است:

اگر شما هم سندرم تخمدان پلی‌کیستیک دارید و می‌خواهید باردار شوید، پزشکتان برای درمان سندرم پلی‌کیستیک با توجه به شرایط شما ممکن است یکی از روش‌های زیر را پیشنهاد بدهد:

اگر شما تمایلی به بارداری ندارید، پزشکتان احتمالاً می‌تواند با استفاده از داروهای ضدبارداری و متفورمین این مشکل را کنترل کند. همچنین بدانید که هیچ راهی برای جلوگیری از سندرم تخمدان پلی‌کیستیک وجود ندارد، اما تشخیص به‌موقع بهترین راه برای کنترل علائم آن است. اگر چرخه‌های عادت ماهانۀ شما نامنظم است یا عادت ماهانه ندارید، به یک متخصص زنان برای کمک به تنظیم چرخۀ عادت ماهانۀ خود مراجعه کنید.

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) یکی از رایج‌ترین دلایل ناباروری در زنان است. سندرم تخمدان پلی‌کیستیک از جمله بیمار‌ی‌هایی است که قابل پیشگیری نیست،…

پنج روز قبل از روز تخمک‌گذاری و روز تخمک‌گذاری، روزهای باروری شماست. اپلیکیشن بارداری مادرشو برای به دست آوردن روزهایی که در آنها شانس باردار شدن…

این مرحله بعد از روز تخمک‌گذاری شروع می‌شود و تا شروع دورۀ بعدی ادامه دارد. طول این دوره معمولاً در بین زنان مختلف بین ۱۳ تا ۱۵ روز است، اما برای…

تیم و هیئت علمی مادرشو تلاش می‌کند تا تمام مطالب کیفیت بالایی داشته باشد. اما حفظ این کیفیت بدون داشتن نظرات اصلاحی شما کاربر عزیز امکان‌پذیر نیست. بنابراین اگر ایرادی در مطلب بالا می‌بینید یا فکرمی‌کنید این مقاله مناسب نیست، نظرتان را از طریق فرم زیر با ما در میان بگذارید.

مطالب این سایت جایگزین تشخیص، تجویز و درمان نیست. برای اطلاعات بیشتر به شرایط استفاده مراجعه فرمایید.

© کلیه حقوق مادی و معنوی متون، گرافیک، تصاویر و ویدیوها و محتویات سایت صرفاً متعلق به شرکت راهکارهای سلامتی پدیدار می باشد. بازنشر و استفاده از مطالب مادرشو تنها برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع (و لینک مستقیم به مطلب و بازنشر کامل و بدون جرح و تعدیل) بلامانع است. کليۀ حقوق مادی و معنوی اين سايت متعلق به شرکت دانش‌بنیان راهکارهای سلامتی پدیدار است.

تنبلی تخمدان چگونه تشخیص داده میشود
تنبلی تخمدان چگونه تشخیص داده میشود
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *