چگونه دل پیچه بگیریم

 
helpkade
چگونه دل پیچه بگیریم
چگونه دل پیچه بگیریم

هر دردی نشانه ای است از مشکلی که در بدن رخ داده و نیاز به توجه دارد پس برای همین درد را نشانه ای مقدس می دانند که می تواند با بررسی به موقع از بروز بیماری های جدی جلوگیری کند ، یکی از دردهای شایع و قطعا همه گیر دل درد است ، دری که انواع و اقسام مختلف دارد اینجاست که باید از خودمان سوال کنیم آیا سیستم گوارش ما منبع ثابت درد است ؟ علت دل درد ما چه چیزی است و خبر از چه بیماری یا مشکلی می دهد؟ در ادامه ی این بخش از نمناک به طور کامل و وسیع آن را توضیح خواهیم داد.

علت های مختلف دل درد و پیشگیری از آن

1. به فیبرو بیوتیک نیاز دارید

اگر دچار ناراحتی های معده ، مانند نفخ، گازمعده ، یبوست، اسهال یا حتی ریفلاکس اسید معده هستید ، پروبیوتیک ها به شما کمک خوهند کرد. مصرف روزانه پروبیوتیک موجب حمایت و جوانسازی ریز اندامگانهای همزیست بوسیله کمک به متوازن سازی ریزاندامگان های روده ای، کمک به گوارش، کمک به بدن برای ساخت ویتامین و جذب مواد معدنی ، تقویت سیستم ایمنی و بهبود متابولیسم می شود. ریز اندامگانهای همزیست مجموعه ای از باکتری های مفید هستند که بر سلامت دستگاه گوارش تاثیر میگذارد و میتوانند با خوردن ماست ، یا غذاهای ترش مثل نارنج ایجاد شوند.چگونه دل پیچه بگیریم

2. درمعرض مواد شیمیایی زیادی هستید

طبق مطالعات اخیر، ناهمترازی ریزاندامگان های شکم میتواند توسط آلاینده های محیطی ایجاد شود. روده درد یا شکم درد غیرعادی است و اغلب نشانه های ریزاندامگان های آسیب دیده می باشد. دکتر آنجل میگوید چند روز موادی را که به بدن خود میزنید در نظر بگیرید .غذاهای فرآوری شده ، مواد شیمیایی موجود در کرم ها، لوسیون ها، مواد شوینده و دارو ها اغلب میتواند عوارضی همچون کاهش یا تغییر آرایش ریزاندامگان ها را در روده را موجب شوند. تحقیقات هنوز هم بر چگونگی تاثیر گذاری دقیق این عوامل بر ریزاندامگان ها ادامه دارد، اما خوردن وعده ی غذایی کامل ، مثل خوراک دام ، گوشت ، تخم مرغ ، ماهی و محصولات طبیعی در صورت امکان، و خوردن پروبیوتیک ها میتواند مفید واقع شود.

 

رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از دل درد

بخش مفیدی از سیستم ایمنی بدن در روده است ، و سلول ها دیواره ی آن تولید کننده ی پادتن های مفید هستند. علاوه بر این ، باکتری های روده ویتامین B تولید میکند ، بیوتین ، folate و ویتامین B 12 را تولید میکند.علاوه بر این ، وضعیت روده موجب جذب مواد مغذی می شود ، که خود برای سلامت سیستم ایمنی بدن مفید است. بنابراین اگر اغلب بیمار هستید وقتی که شکم شما با باکتری های مفید بالانس شده باشد ، از بدن شما در برابر بیماری و عفونت دفاع میکند ، اگر عدم تعادل وجود داشته باشد ، بدن قدرت خود را برای مقابله و دفع میکروب ها که منجر به بیماری های مکرر می شود، از دست میدهد. تحقیقات نشان میدهد اگر میزان میکروارگانیسم ها کاهش یابد ، دیگر آنتی اکسیدان ها تولید نمیشوند، و موجب در معرض قرار گرفتن هرچه بیشتر فرد درمقابل بیماری می شود.

 

 کمبود ویتامین در بدن و دل درد 

در تحقیقی که توسط لیندا رینمان ، استاد دانسگاه دولتی فلوریدا صورت گرفت رابطه روده و مغز را بررسی شد. او توضیح داد که مغز و روده چگونه بوسیله ی عصب واگوس با یکدیگر صحبت میکنند، این عصب در امتداد بدن از مغز تا پایین ستون فقرات پهن شده است و به همین دلیل است که وقتی استرس داریم ” دلشوره ” میگیریم. درمواقع استرس های احساسی ، سیستم عصبی سمپاتیک متوقف میشود و عملکرد های روده را به طور ویژه متوقف می سازد. وقتی توسط یک خرس دنبال می شوید دیگر چه نیازی به هضم غذا دارید؟ بدن شما خون را از روده به اندام های شما را کم میکند ، کم شدن سرعت خون در روده میتواند منجر به حالت تهوع و استرس بیشتر شود. با گذشت زمان استرس میتواند تاثیر منفی بر روده ی شما داشته باشد.

کمبود خواب میتواند سلامت روده ی شما را تحت تاثیر قرار دهد . اکوسیستم ریزاندامگان ها گسترده و متنوع روده دارای ریتم های روزانه خود است. تحقیقات نشان میدهد که یکی از راه هایی که روده بر خواب شما تاثیر میگذارد از طریق سروتونین های شیمیایی است که بر چرخه خواب / بیداری تاثیر میگذارد . اگر از مردم بپرسید میگویند که سروتونین در مغز تولید می شود اما در واقع 80 درصد از سروتونین تولید شده در بدن توسط روده است.

 

کمبود خواب باعث دل درد میشود

 

طبق مطالعات مدرسه پزشکی هاروارد ، حرکت بدن شما کمک به حرکت شکم شما میکند. تغییرات ناشی از ورزش کردن بر سامانه عصبی خودمختار ( که کنترل عملکردهای بدن را دارد ) دستگاه گوارش معده همچنین برتحرک روده ی بزرگ و احتمالا روده ی کوچک موثر است. از این رو میتوان شاهد فواید ورزش در بهبود یبوست بود ؛ در واقع یکی از دلایل یبوست عدم ورزش کافی است.

 

چرا دل درد می گیریم؟

بر اساس تحقیقات اخیر FSU ، یک ریزاندامگان ناسالم روده بوسیله یک عصب وحشی ، ممکن است منجر به اختلالات خلقی و عاطفی شود عصب های معده ، سیگنال های Motor را از مغز به روده ارسال میکنند و این در فرایند گوارش تاثیر میگذارد .سیگنال هایی که توسط روده به مغز ارسال می شودمیتوانند از گزارش ” همه چی خوب است” به ” این پایین به مشکل برخوردیم ” تغییر یابند. بعنوان مثال ، خودن غذاهایی مانند شکر، دانه های روغنی، غذاهای سرخ شده ،آرد تصویه شده ، افزودنی های شیمیایی و شیرین کننده هایی مصنوعی میتواند منجر به التهاب در بدن شود و شامل سیگنال های خطر که از عصب معده بالا می روند مثل سیگنال هایی که علائم اضطراب ، و افسردگی را بدتر میکند ، باشند. و این مسئله خلق و رفتار را تحت تاثیر قرار میدهد.

عصب معده دلیل دل درد

8. بسیار نزدیک به خوابتان ، غذا میخورید

یکی از علل شایع مشکلات روده مثل اسید ریفلاکس معده ، سوزش سردل، و حتی (GERD) ( بازگشت اسید معده ) خواب، درست بعد از خوردن غذا است. سوزان رمضانی ، متخصص گوارش معده ، (AGAF) ، متخصصان انجمن گوارش آمریکا میگوید :” دو تا سه ساعت پیش از خواب شام بخورید ، اگر محتوی غذای شما کربوهیدرات و چربی زیاد باشد ،4 تا 6 ساعت قبل از زمان خواب غذا بخورید.

 

9.چیزی در شکم شما گیر کرده است

اگر شکم سخت و متورم باشد ، میتوانداین معنا را برساند که گاز معده یا یبوست دارید. اما اگر این وضعیت ادامه یابد ، نشانه ای از انسداد روده می باشد. تحقیقات نشان میدهد چنین انسداد هایی میتواند منجر به متورم شدن شکم شود و بیمار اغلب سفت شدن شکم را تجربه میکند. علل انسداد روده میتواند ناشی از چسبدندگی فتق ، التهاب دیورتیکول های جدار روده، (IBD) سندرم التهاب روده و حتی سرطان باشد.

 

علت دل پیچه بعد از خوردن غذا 

خون موجود در مدفوع منجر به وحشت میشود اما مدفوع سیاه نیز میتواند علامت خونریزی در دستگاه گوارش باشد از جمله در قسمت شکم یا روده کوچک البته اگر سبزیجات تیره رنگ مانند چغندر ، یا مکمل های آهن مصرف نکرده باشید ، مدفوع سیاه رنگ نشانگر سرطان می باشد. خون قرمز روشن در مدفوع ناشی از خونریزی هموروئید ها پس از خستگی و تنش یا حرکت روده ی سفت است. ممکن است اولین نشانه ی یک مسئله ی جدی مانند التهاب روده ،ایجاد زائده و کیسه در دستگاه گوارش و سرطان روده بزرگ می باشد.

 

نه تنها خوردن کپسول های کولو در سال های اخیر توجه زیادی را به خود جلب کرده است ، کلونوسکپی می تواند زندگی شما را نجات دهد. مخصوصا اگر علائم سرطان مثل :خون یا چرک در مدفوع ، کاهش وزن ، تب، توده های غیر طبیعی که شما را از خواب بیدار میکند را داشته باشید. سابقه خانوادگی سرطان روده بزرگ یا بیماری التهابی روده (IBD) ممکن است نیاز به کولونوسکپی در شما را نشان دهد.

 

 

دلایل رایج دل درد

یبوست ممکن است معانی مختلفی برای افراد داشته باشد بر اساس تصور آن ها مثلا تغییر عادات روده ، مدفوع خیلی سخت یا خیلی کوچک ، یا دفع آن دشوار باشد. یبوست میتواند اغلب توسط رژیم غذایی نامناسب ایجاد شود ، بنابر این سعی کنید از مصرف فیبر و نوشیدن آب هرچه بیشتر دریغ نکنید.اگر یبوست بیشتر از 3 ماه به طول بیانجامد ، بخصوص اگر همراه با خون درموفوع ، کاهش وزن و یا کاهش اشتها باشد ، باید توسط پزشک بررسی شود ، چراکه میتواند نشانگربیماری های جدی از جمله دیابت ، فلج چندگانه ، بیمار پارکینسون و کم کاری تیروئید باشد.

 

اگر مشکلات مداوم با یبوست دارید ، که علت مشخصی ندارد ، ممکن است مبتلا به یبوست مزمن ایدیوپاتیک CIC شده باشید علامت آن مدفوع سخت و احساس اینکه نمیتوانید مدفوع را کاملا دفع کنید. اگر با یبوست دست و پنجه نرم میکنید از صحبت کردن درمورد آن با پزشک خجالت نکشید.

 

چگونه دل پیچه بگیریم

علت انواع دل درد

ممکن است درک آن سخت باشد اما کبد در واقع بخشی از سیستم گوارش است. مواد مغذی غذای ما ، مواد سمی مصرف شده و دارو ها به جریان خون دستگاه گوارش جذب میشوند ، و اولین مکانی که در آن متوقف میشوند ، کبد است که شامل فرآیند های متابولیسم می باشد و به ساخت انرژی یا تجزیه مواد خطرناک کمک میکند. علائمی مانند کاهش وزن، کاهش اشتها ، خستگی و تورم شکمی و تغییر در وضعیت روانی میتواند اولین نشانه ی بیماری های کبدی، از جمله هپاتیت ، سیروز یا سرطان باشد.همانطور که در کبد رشد میکنند ، بیماران ممکن است درد شکمی را در قسمت راست نزدیک قفسه ی سینه تجربه کنند.

 

علاوه بر عوارض جانبی آشکار غذاهای چرب ، این نوع غذاها میتواند منجر به تشکیل سنگ های صفراوی شوند . افزایش کلسترول خون موجب ایجاد سنگ کلیه کلسترول میشود و خوردن چربی اشباع کمتر میتواند از بروز آن جلوگیری کند.

 

 علت دل درد و درمان آن 

اگر احساس درد در معده دارید و اغلب پس از خوردن احساس ضد اسید معده دارید ، باید برای زخم معده تان مورد آزمایش قرار بگیرید.اغلب افراد با زخم معده سوءهاضمه یا درد قسمت بالای شکمی با ناراحتی های چپ ، راست و یا گاها پشت آن را تجربه میکنند.

اگر چه در برخی موارد زخم معده هیچ نشانه ای ندارد اما اگر علائم زخم معده مثل استفراغ خون، دفع مدفوع سیاه یا قرمز ، درد ناگهانی شکم و نفخ و گاهی اوقات کاهش وزن داشتید آن را جدی بگیرید. این تنها یکی از هزاران دلیلی است که نباید سوزش سر دل را نادیده گرفت.

اسهال ناگهانی و کوتاه ممکن است نشانه ای از مسمومیت غذایی یا یک ” آنفولانزای ” معده باشد. وقتی مدفوع شل باشد ، میتواند نشانه ای از عفونت دستگاه گوارش باشد. از جمله عفونت های ویروسی مانند نورودیروس ، روتاویروس یا آدنوویروس ؛ عفونت های باکتریایی ، اغلب سالمونلا ، کمپیلوباکتر ، اشرشیاکلی ، شیگلا و یا عفونت پروتوزوئیک ( با یک انگلی )مانند جیاردیا است. عفونت های باکتریایی و انگلیمیتوانند با دارو درمان شوند اما باید از ویروس ها نیز خلاص شوید.

اشکالاتی در شکم موجب دل درد میشود

برخی از غذا ها ممکن است به شما آسیب برسانند اما تشخیص این غذاها دشوار است.میتوانید از روش آزمون و خطا استفاده کنید و هر بار که با خوردن غذایی احساس درد و ناراحتی پیدا کردید ، اگر به آن غذا آلرژی داشتید ، از مصرف دوباره ی آن بپرهیزید . ممکن است مدفوع شکننده یا اسهال داشته باشید. در صورت بروز این اتفاق به پزشک مراجعه کنید که علت آن را از جمله بیماری هایی مانند بیماری های سلیاک ( آلرژی به گلوتن ) یا واکنش ناایمن به لاکتوز (آلرژی به لبنیات) را تشخیص دهد.

مدفوع شل میتواند نشانه ی سندرم روده ی تحریک پذیر باشد اما ممکن است با یبوست اشتباه بگیرید.

التهاب روده و وقتی روده نشت می کند

با IBS اشتباه گرفته نشود، این بیماری میتواند در بخش های مختلف دستگاه گوارش ظاهر شود همچنین علائم مربوط به التهاب روده معنی دار است همچون ، خون یا مخاط درمدفوع ، کاهش وزن ، تب و حرکات روده .بیماران مبتلا به IBD اغلب شواهدی از التهابات خارج روده ازجمله درد های مفصلی یا خارش پوستی را تجربه میکنند.

علائم ناخوشایند GI مانند نفخ ، مشکلات گوارشی و درد میتواند ناشی از سندرم روده ی تحریک پذیر (نفوذ پذیری روده ) نامیده می شود. سندرم روده ی تحریک پذیر اغلب در نتیجه ی بهبود جراحی های روده برای مشکلات روده ی بزرگ ، سرطان یا سایر بیماری های ژنتیکی است ، علل دیگر آن میتواند ژنتیک و رژیم غذایی نامناسب باشد.

فهرست مطالب در صورتیکه به بخشی از محتوا نیاز یا علاقه دارید بر روی عنوان مربوطه در فهرست زیر کلیک نمایید تا به همان بخش منتقل شودید.

 

اسهال و درد معده به دلیل اختلال در دستگاه گوارش و یا مسمومیت های عفونی رخ می دهد و ممکن است این ویروس ها و عفونت های معده به بیماری جدی تبدیل شود و سیستم دفاعی بدن را با مشکل رو به رو کند.

دل پیچه و اسهال که به طور همزمان رخ می دهد به دلایل مختلف اتفاق می افتد. این دلایل عبارتند از سوء هاضمه، عفونت ویروسی مانند آنفولانزای معده، یا بیماری گوارشی. باید ابتدا دلیل بیماری خود را بدانید. در این صورت می توانید قرص، روش های خانگی و نکات درمان اسهال و دل پیچه را دریابید. دل پیچه دردی است که بین قفسه سینه و لگن اتفاق می افتد. دل پیچه می تواند مانند گرفتگی و درد خفیف یا تیز باشد. این درد اغلب به نام معده درد معروف می باشد. اسهال توسط شل بودن، خونی بودن یا حاوی چربی بودن مدفوع مشخص می شود. نیاز به رفتن به دستشویی افزایش می یابد. اسهال اغلب با دل پیچه همراه است.چگونه دل پیچه بگیریم

دل‌پیچه یکی از آن مشکلاتی است که شاید در ظاهر ساده به نظر برسد، اما بشدت آزاردهنده است. احتمالا برخی از شما، همین چند شب پیش دل‌پیچه را تجربه کرده‌اید؛ داستان همیشگی شب یلدا و پرخوری‌ها و عوارض ناشی از این عادت غذایی اشتباه! معمولا در این شرایط یکی از توصیه‌های بزرگ‌ترها برای درمان دل‌پیچه، مصرف سیب البته با قوانین ویژه است یعنی پوست یک سیب را کامل بکنید، آن را رنده کرده و صبر کنید رنگش قهوه‌ای شود. مصرف این سیب مثل آب روی آتش عمل می‌کند و باعث می‌شود از شر دل‌پیچه خلاص شوید.

آیا چنین موضوعی ریشه علمی دارد یا باید در گروه باورهای اشتباه قرار بگیرد؟ برای پاسخ به این پرسش باید کمی به عقب برگردیم و به علت دل‌پیچه برسیم. ریفلاکس یا همان برگشت اسید معده به مری علاوه بر سوزش معده، دل‌پیچه و دل درد ایجاد می‌کند و می‌تواند یک بیماری مجزا یا به دلایلی مثل پرخوری و مصرف انواع خوراکی‌ها در مدت زمانی کوتاه باشد.

در چنین شرایطی طب سنتی مصرف سیب را توصیه می‌کند؛ سیب پوست کنده و رنده شده. پوست کنده به این دلیل که ایجاد نفخ و سنگینی نکند و رنده شده چون زودتر هضم و جذب می‌شود و در مدت زمان کوتاه‌تری دل‌پیچه‌تان بهبود می‌یابد. البته افراد مسن، افرادی که دستگاه گوارش آسیب‌پذیری دارند و بچه‌ها برای رفع دل‌پیچه و نفخ بهتر است بعد از غذا مقداری عرق نعناع بنوشند. همچنین مسمومیت غذایی بسرعت روی دستگاه گوارش تاثیر می‌گذارد و علائمی مثل دل‌درد، دل‌پیچه، نفخ، گاز، حالت تهوع، اسهال و استفراغ ایجاد می‌کند. مسمومیت بین سالمندان، بچه‌های کم‌سن‌ و سال و افرادی که دستگاه ایمنی ضعیفی دارند، بشدت خطرناک است و این افراد باید هرچه سریع‌تر تحت درمان قرار بگیرند. بنابراین خوردن سیب یا هر ماده غذایی دیگری نمی‌تواند با مسمومیت مقابله کند و تنها روش درمان، مصرف داروهای مناسب است. بد نیست بدانید در گوجه فرنگی‌های سبز و نارس، ماده‌ای به نام سولانین وجود دارد که سمی است و باعث ایجاد مسمومیت و دل‌پیچه می‌شود در حالی که متاسفانه خیلی از خانم‌ها با گوجه فرنگی سبز (کال) ترشی درست می‌کنند و سلامت خود و خانواده‌شان را به خطر می‌اندازند.

پس اگر در صورت مصرف ترشی گوجه فرنگی دچار دل‌پیچه شدید، فراموش نکنید کاری از دست سیب برنمی‌آید. اگر دل‌پیچه ازجمله علائم بیماری‌های گوارشی مثل عدم‌تحمل لاکتوز، عدم‌تحمل گلوتن، التهاب پانکراس، آندومتریوز، زخم‌های گوارشی، سنگ کیسه صفرا یا کلیه، سندرم روده تحریک‌پذیر و… باشد باز هم با خوردن سیب بهتر نمی‌شوید و نیاز به مداخلات درمانی جدی دارید.

بیشتر افراد به مدت کوتاهی دل پیچه و اسهال را تجربه می کنند. تغییر رژیم غذایی مانند مصرف الکل به مقدار زیاد و سوء هاضمه از دلایل دل پیچه و اسهال است. دل پیچه شدید، مداوم و مکرر و اسهال نشانه بیماری جدی است. اسهال که به طور پیوسته بدتر می شود و خونی است نشانه بیماری جدی تری است. دلایل ممکن برای اسهال و دل پیچه عبارتند از:

سوء هاضمه، آنفولانزای معده، و مسمومیت غذایی دلایل اصلی اسهال شدید و دل پیچه است. در این موارد، علائم به مدت چهار روز طول می کشد و معمولا بدون درمان با قرص برطرف می شود. سایر علت های اسهال و دل پیچه عفونت و بیماری ها که بر اندام های داخل شکم تاثیر می گذارد باعث درد و اسهال می شود. اندام های داخل شکم عبارتند از:

اسهال و دل پیچه ای که بیش از یک هفته طول بکشد دلیل بیماری یا ناهنجاری روده است. در این صورت حتما باید به پزشک مراجعه کنید. بیماری های گفته شده باعث تورم قسمت های مختلف دستگاه گوارش مانند معده و روده می شود. التهاب دستگاه گوارش باعث گرفتگی و اختلال دستگاه گوارش می شود. این مسئله باعث اسهال و دل پیچه می شود.

حتما بخوانید: درمان فوری و خانگی اسهال و دلایل بروز این مورد در کودکان و بزرگسالان

 

مانند بزرگسالان، دل پیچه و اسهال در کودکان به دلیل آنفولانزای معده، عفونت، حساسیت غذایی، عدم تحمل لاکتوز و استرس رخ می دهد. اما زیاد غذا خوردن نیز می تواند موجب بروز علائم شود. بعضی از کودکان در تمایز بین گرسنگی و سیری مشکل دارند. این مسئله باعث می شود بیش از حد غذا بخورند. بیش از حد خوردن باعث افزایش استرس بر سیستم گوارشی و دل پیچه و اسهال می شود.

زنان باردار نیز مستعد به دل پیچه و اسهال هستند. یکی از دلایل دل پیچه و اسهال در بارداری تغییر رژیم غذایی است. این مسئله باعث افزایش تنش وارده بر سیستم گوارش می شود. بعضی از خانم ها به برخی غذاها حساس هستند. این مسئله باعث اسهال و دل پیچه می شود. همچنین تغییرات هورمونی در سیستم تولید مثل باعث بروز این علائم می شود.

هنگامی که علائم اسهال و دل پیچه بیش از سه روز طول کشید و علائم در طول 24 ساعت افزایش داشت یا علائم زیر را داشتید به پزشک مراجعه کنید:

اسهال برای نوزادان، افراد مسن و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بسیار خطرناک تر است. در این موارد، در خصوص علائم با پزشک خود صحبت کنید.

برای تعیین دلایل دل پیچه و اسهال، پزشک ابتدا شما را معاینه می کند. همچنین چند سوال در خصوص سابقه بیماری و شیوه زندگی شما می پرسد. مسافرت به برخی کشورها احتمال بیماری گوارشی را افزایش می دهد. پزشک سوالاتی در خصوص تغییر رژیم غذایی شما می پرسد. ممکن است پزشک کاشت مدفوع انجام دهد که در آن نمونه از مدفوع شما را به آزمایشگاه می فرستد تا باکتری، ویروس و قارچ های آن بررسی شود. اگر نتیجه منفی باشد آزمایشات بیشتری برای بیماری های گوارشی انجام می شود. سایر تست های تشخیصی رایج عبارتند از:

آندوسکوپی: در این آزمایش، پزشک دوربینی را از طریق گلوی شما به معده وارد می کند و مشکلات را از جمله زخم معده و علائم بیماری سلیاک را بررسی می کند. کولونوسکوپی: این آزمایش شامل فرستادن یک دوربین به رکتوم و روده ها برای بررسی علائم آسیب و علائم بیماری هایی از جمله زخم معده و پولیپ می باشد. رادیوگرافی دستگاه گوارش پایین: در این آزمایش، تکنسین آزمایش اشعه ایکس بر روی شکم انجام می دهد. این آزمایش پس از این انجام می شود که پزشک یک ماده پایه باریم را به داخل رکتوم وارد می کند تا بیماری های روده را بررسی کند.

درمان دارویی برای درمان اسهال و دل پیچه ایجاد شده در اثر بیماری می باشد. اگر علائم شما به خاطر استرس باشد درمان خانگی نیز مناسب است.

پیش از مصرف این مکمل ها با پزشک مشورت کنید. برای کنار آمدن با استرس و نگرانی از مدیتیشن استفاده کنید. یوگا، نفس عمیق و سایر روش های آرام شدن نیز مناسب می باشند. همچنین می توانید با مشاور صحبت کنید.

از تمام علل ایجاد دل پیچه و اسهال نمی توان جلوگیری کرد. اما نکات زیر را رعایت کنید تا از دل پیچه و اسهال ناشی از سوءهاضمه و مشکلات معده جلوگیری شود:

منبع : سلام دکتر | اقتصادنیوز

کارشناس ارشد روان شناسی بالینی

جامعه سلامت پایگاهی از مطالب مفید است که با نگاه به نیاز مخاطبین تولید و یا از منابع معتبر گردآوری شده‌اند. جامعه سلامت با هدف ارتقا دانش عمومی و با تمرکز بر مواردی که به سلامت جسم و روح افراد مرتبط است می‌کوشد تا به سهم خود و به عنوان یک رسانه در مسیر ارتقا جامعه حرکت نماید. افزایش آگاهی، راهنمایی و سنجش چرخه‌ایست که با کمک شما مخاطبین تکمیل خواهد شد.

توجه: مطالب این سایت تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.

توجه: استفاده از مطالب سایت به هر شکل و در هر فرمتی مجاز نمی باشد و شامل پیگرد قانونی خواهد شد.

ضمن تقدیر از همراهی شما مخاطب گرامی، خواهشمند است تمامی سوالات خود را در سایت و در بخش نظرات مطالب مطرح فرمایید. لطفا از راه‌های ارتباطی ذیل تنها برای مباحث بازرگانی استفاده نمایید.چگونه دل پیچه بگیریم

شما می‌توانید برای درج هر نوع آگهی تبلیغاتی از جمله تبلیغات بنری، رپورتاژ آگهی و یا ثبت دفاتر مشاوره در سایت از طریق راه‌های زیر با ما در ارتباط باشید.

تلفن تبلیغات (لطفا تنها در واتس‌اپ پیام ارسال بفرمایید): ۰۹۳۳۲۰۱۰۰۶۱

دکتردکتر مجله اینترنتی دکتردکتر

حمایت از ساخت داروی درمان سرطان در ایران

دل پیچه حالت آزاردهنده‌ایست که همه ما در طول زندگی آن را تجربه کرده‌ایم. در این مطلب از مجله دکتردکتر دلایل رایج و درمان دل پیچه را بررسی می‌کنیم؛ در ادامه با ما همراه باشید.

گرچه ما اغلب دل پیچه یا درد شکم را به عنوان گرفتگی و درد معده می‌شناسیم؛ اما این ناراحتی ممکن است از تحریک اندام‌های اطراف مانند روده نیز اتفاق بیافتد. دل پیچه در طول صرف غذا می‌تواند قابل توجه باشد؛ هرچند علل زیادی برای دل پیچه وجود دارد. وقتی دل پیچه می‌گیرید، تنها به خلاص شدن از این حالت آزاردهنده فکر می‌کنید و درمان دل پیچه مهمترین هدف شماست. بنابراین تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

اغلب به دردهای مرتبط با شکم دل‌پیچه می‌گوییم. با این حال این درد ممکن است ناشی از اعضای داخلی دیگر در این قسمت باشد. دل‌درد و دل‌پیچه از مشکلات گوارشی هستند که هر انسانی در طول زندگی خود آنها را تجربه می‌کند. برای درمان دل پیچه نخست باید دلیل اصلی آن مشخص شود. دل‌ پیچه به دلایل متعددی بروز می‌کند و تقریبا تمام اعضای داخل شکم، از روده‌های کوچک و بزرگ گرفته تا کبد، پانکراس، کلیه‌ها، طحال و کیسه صفرا در آن دخیل هستند. در ادامه علائم محتمل برای دل‌پیچه را ذکر می‌کنیم.چگونه دل پیچه بگیریم

شایع‌ترین علائم دل پیچه عبارتند از:

به طور کلی، علل ایجاد دل پیچه به چندین گروه تقسیم می‌شوند. در بسیاری از موارد، غذاهای خاص یا تغییر در رژیم غذایی، باعث بروز دل پیچه می‌شوند. عفونت‌ها یکی دیگر از دلایل شایع دل پیچه هستند و می‌توانند بین مردم گسترش پیدا کنند. در سایر موارد، مشکل اصلی دستگاه گوارش است. گاهی اوقات نیز متاسفانه علت دل پیچه ناشناخته باقی می‌ماند. در ادامه می‌توانید با علل مختلفی که سبب دل‌پیچه می‌شوند آشنا شوید.

علل دل‌پیچه ممکن است بر اثر عادت‌های غذایی شما نیز باشد؛ مخصوصا زمانی که به طور ناگهانی رژیم غذایی خود را تغییر می‌دهید.

برخی اوقات ممکن است دل‌پیچه‌ای که دارید مستقیما نشان از عملکرد ضعیف سیستم گوارشی شما باشد. که در این صورت به موارد زیر می‌پردازیم:

بیشتر بخوانید: علت نفخ یا باد شکم ، معده و روده ؛ پیشگیری و راه‌ های درمان نفخ

ممکن است دل‌پیچه شما ناشی از عفونت باشد که در این صورت دو نوع عفونت مدنظر است:

اگرچه دل پیچه ممکن است خسته‌کننده و زجرآور باشد؛ اما این را بدانید که راه حل‌های مناسبی برای درمان دل پیچه وجود دارد که حتی در خانه نیز می‌توان انجام داد.

اغلب دل‌پیچه‌ها پس از چند ساعت خود به خود رفع می‌شوند. با این حال موارد زیر را به خاطر داشته باشید که در وهله اول می‌توانند چاره‌ساز باشند:

استفاده از داروها و مکمل‌ها برای درمان دل‌پیچه اغلب ممکن است سبب تشدید درد شما شود. سعی کنید در ابتدا روش‌‌های زیر را برای درمان دل‌پیچه امتحان کنید:

درمان‌های دیگر شامل موارد زیر می‌شوند:

اگر با انجام روش‌های ذکر شده در بالا دل‌پیچه شما تسکین نیافت و هم‎چنان ادامه دار شد، از روش‌های زیر که اغلب بدون تجویز پزشک نیز در دسترس هستند، استفاده کنید:

زمانی که دچار دل‌پیچه می‌شوید، این احساس را دارید که هرچه بخورید سبب تحریک معده شما شده و می‌تواند اوضاع را بدتر کند. اما برخی غذاها ماده غذایی مورد نیاز را به شما می‌دهند و در عین حال شما را بدتر نمی‌کنند. از جمله این موارد می‌توان به مواد غذایی زیر اشاره کرد:

مایعات

اگر نمی‌توانید غذای جامد مصرف کنیدِ دلیلی ندارد که خود را مجبور به انجام این کار کنید. مایعاتی نظیر نوشیدنی‌های ورزشی، آب گوشت و آب نارگیل مواد معدنی لازم برای بدن شما را تامین می‌کنند که شامل پتاسیم، کلسیم و سدیم هستند.

موز

موز به راحتی هضم شده و حاوی مقدار زیادی پتاسیم است. پتاسیم یک ماده معدنی بسیار مهم است که بدن شما در زمان استفراغ و اسهال از دست می‌دهد و باید برای جایگزین کردن مقدار پتاسیم از دست رفته ماده غذایی حاوی پتاسیم نظیر موز را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

برنج سفید ساده

حتما برنج سفید ساده را امتحان کنید. برنج قهوه‌ای یا سیاه که اغلب نیز سلامت بیشتری دارند، به سختی هضم می‌شوند؛ مخصوصا زمانی که ناراحتی معده داشته باشید. غذاهایی نظیر برنج سفید ساده که دارای نشاسته و فیبر پایین هستند سبب سفت شدن مدفوع و توقف اسهال می‌شوند که اغلب همراه با درد شکم به وجود می‌آید.

پوره سیب

پوره سیب که همان سیب رنده شده و پخته شده است حاوی مواد غذایی مفید بسیاری نظیر پکتین (نوعی فیبر) است. این ماده می‌تواند سبب سفت شدن مدفوع شده و شما را از شر اسهال رها کند.

نان تست

زمانی که ناراحتی معده دارید، نان تست سفید ساده بهتر از غلات غنی از فیبر است. غلات غنی از فیبر برای کسانی که سالم هستند و بیماری ندارند بسیار مفید است، اما اگر دچار اسهال یا حالت تهوع هستید می‌تواند درد بسیاری در شکم شما ایجاد کند.

در صورتی که هر یک از علائم زیر همراه با دل پیچه در شما اتفاق افتاد، برای بررسی بیشتر و درمان دل پیچه به پزشک مراجعه کنید:

در این قسمت برخی از سوالات رایجی که درباره دل‌پیچه وجود دارد را پاسخ می‌دهیم.

با این حال که سوزش سر دل، سوء‌هاضمه و استفراغ در دوران بارداری بسیار رایج است، درد شکمی اگر غیرطبیعی یا بسیار شدید باشد نیاز به معاینه توسط پزشک متخصص خواهد داشت.

درد شکمی در این دوران زمانی باعث نگرانی می‌شود که همراه با خونریزی واژن، سرگیجه، گرفتگی، تب یا غش باشد.

دل‌پیچه‌ای که پس از خوردن غذا ایجاد می‌شود ممکن است به این دلیل باشد که فرد پس از مدت زیادی که غذا نخورده حجم زیادی از غذا را وارد معده خود کند که در این صورت تغییر زیادی در مقدار اسید معده ایجاد می‌شود. عامل دیگر دل‌پیچه می‌تواند مصرف غذاهای مسموم باشد. اغلب این مدل دل‌پیچه خطرساز نبوده و تنها با گذشت زمان برطرف می‌شود.

اسهال یا به وسیله جذب ناکافی مایعات توسط روده‌ها ایجاد می‌شود که در نهایت سبب ایجاد مدفوع آبکی می‌شود، یا به وسیله فعالیت زیاد معده و روده‌هاست که زمان کافی را برای جذب مواد غذایی از طریق روده‌ها نمی‌دهند. در اصل، غذا به سرعت در روده‌ها حرکت می‌کند، چرا که معده و روده‌ها در این حالت فعالیت بسیاری دارند.

بله، ممکن است در زمان قاعدگی دل‌پیچه نیز ایجاد شود. در زمان قاعدگی، پروستاگلاندین‌ها، مواد شیمیایی مرتبط با باروری زنان، ترشح می‌شوند. این ماده شیمیایی می‎‎تواند در فرکانسی پایین باعث انقباضات غیر ریتمیک رحم شود. زمانی که رحم منقبض می‌شود می‌تواند خون را با فشار خارج کند و مسیر بازگشت جریان خون نیز مسدود خواهد شد. این کمبود جریان خون ممکن است سبب ایجاد دل‌پیچه شود.

منبع:

webmd

buoy

از کدام خدمات دکتردکتر استفاده کنیم؟

نوبت‌دهی اینترنتی

اگر شما هم از دلپیچه‌های مکرر رنج می‌برید و به دنبال راهی برای درمان آن هستید، به جای آن که به مطب مراجعه کنید برای دریافت نوبت، با استفاده از امکان نوبت‌دهی اینترنتی می‌توانید به راحتی برای مراجعه حضوری به پزشک، برای روز و ساعت دلخواه خود از پزشک مورد نظرتان، نوبت دریافت کنید. برای دریافت نوبت اینترنتی از پزشک متخصص گوارش و کبد روی دکمه زیر کلیک کنید.چگونه دل پیچه بگیریم

ویزیت تلفنی

گاهی اوقات دسترسی به پزشک سخت و هزینه‌بر است مخصوصا در این ایام پرخطر که بیماری کرونا شیوع بسیار زیادی داشته داشته است. شما با استفاده از امکان ویزیت تلفنی می‌توانید به راحتی برای دریافت مشاوره تلفنی از پزشک مورد نظرتان، نوبت دریافت کنید. برای برقراری تماس تلفنی با پزشک متخصص گوارش و کبد دلخواهتان روی دکمه زیر کلیک(یا لمس) کنید.

پرسش پاسخ پزشکی

شما با استفاده از امکان پرسش و پاسخ با پزشک می‌توانید در هر ساعتی از شبانه روز پرسش پزشکی خود را مطرح کنید و پاسخ معتبری از پزشک دریافت کنید. برای ثبت سوال پزشکی خود روی دکمه زیر کلیک(یا لمس) کنید.

پرسش‌های پزشکی و دیدگاهتان درباره این مقاله را بنویسید؛ پزشکان و کارشناسان مجله پاسخ‌گوی شما عزیزان هستند.

دیدگاه

نام

ایمیل

سلام از حدود یک هفته قبل دل پیچه دارم و دفع هم حدودا روزی دو بار که اسهال هم هستم. شب اولی که این مشکل پیش اومد تب 37/5 درجه و لرز هم داشتم و فکر کردم کرونا است. اما بعد دیگه تب و لرز تکرار نشد. بوی مدفوع هم خیلی بد و زننده شده در صورتیکه قبلا اصلا این طور نبود. ممنون میشم راهنماییم کنین از ترس کرونا ویزیت پزشک نرفتم.

با عرض سلام بنده سه روز پیش شب بهم خبر دادن خواهرم کرونا گرفته ایشون پرستار هستند خیلی نارحت شدم از صبحش اسهال دارم و درد معده و شکم درد و تا الان ادامه داره دکتر هم الان نمیتونم برم به دلیل کرونا لطفا راهنمایی کنید ممنون

سلام وقت بخیر-من االان دو ساله بعد خوردن غذا دل پیچه میگیرم همه جور آزمایشم دادم هیچی میکرب و باکتری هم ندارم -اصلا نمیدونم باید چیکار کنم خسته شدم

سلام خانم دکتر من شام غذا تخم مرغ پخته با یه لیوان دلستر و صبح هم نون و پنیر و یه لیوان دلستر مصرف کردم الان از دیروز دل پیچه دارم هیوسین رو از دیروز دارم میخورم زیاد فرق نکرده نطرتون چیه ممنون میشم

سلام یه پسر 3ساله دارم 3روز دل پیچه دارد و اسهال هم هست در طول این 3روزم یک بار استفراغ کرده شربت دی سیکلومین هم دادم اثر نداره

سلام از مشاوره تلفنی مجموعه دکتر دکتر جهت ارتباط با متخصص اطفال استفاده کنید

سلام من 13 سالمه و از شب تا صبح هست که دل پیچه دارم ..و اسهال دارم و کمی معدم درد میکنه و شکمم بدجور درد داره و میخواستم از شما کمک بگیرم خیلی ممنون

سلام ببخشید برای دل درد و دل پیچه ناشی از عفونت روده چ دارویی مناسبه؟؟ مرسی

سلام دکتر من ۱۲ ساعته دل درد و اسهال دارم داره منو اذیت میکنه چه نظری دارین با تشکر‌.

سلام دکتر من متولد۸۵/۳ هستم بعد من دل پیچه ناگهانی میگیرم و نمیتونم روی معده و شکم بخوابم بنظرتون برای چی هست بعد بیشتر اگه دستم به زیر معدم بخوره درد میگیره و اصن نباید حتی بهش دست بزنی توروخدا جوابمو بدید خیلی مهمه

سلام نیاز به بررسی بیشتر است .جهت مشاوره از تماس تلفنی رایگان مجموعه دکتر دکتر جهت ارتباط با متخصص داخلی استفاده کنید

سلام.خسته نباشید.دخترم سه سالشه.چهار روز دل درد گرفته.دکتر بردیم.ازمایش گرفتن چیزیش نبود.شربت سفیکسیم و استامینوفن و امپول نوشته بود.کم اشتها شده.سه بار اسهال.یک بار استفراغ کرد.اینا بهتر شده.دل دردش خوب نشده.

سلام دخترم دوسال ونیم سن داره از دیروز صبح اسهاله بعد دیشب دلپیچه گرفته تند تند میره دشویی امروز نزدیکی سحر هم استفراغ کرد هم تب داشت چکار کنم همه جا تعطیله بیمارستان هم قبول نمیکنه بخاطر کرونا ،لطفا راهنماییم کنید خانم دکتر

سلام دوست گرامی با توجه به سن کم کودک شما حتما نیاز به معاینه حضوری است

سلام بعد از سه روز معده درد الان ۵ روزه که بشدت دلپیچه و نفخ شدید دارم دایمتیکون و دیسیکلمینم اصلا تاثیری نداشته واقعا مونده ممنون میشم راهنماییم کنید

با سلام من گذرا مواد مصرف کردم الان دیگه مصرف نمیکنم حالت دلپیچه واسهال دارم چه قرصی مصرف کنم شب هم بد خوابم

سلام خانم دکتر من ۴ روز قبل مشکلم را با شما مطرح کردم و گفتم که بخاطر قرص آزیترومایسین که مصرف کرده ام هم معده ام و هم روده هام ( قسمت پایین شکمم ) درد میکند و طبق توصیه ی شما الان صبح ها بصورت ناشتا یک قرص پنتوپرازول ۲۰ و بعد ناهار هم یک عدد از قرص رانیتیدین و دایمتیکون مصرف میکنم به لطف شما الان نسبت به قبل خیلی بهتر شدم ولی متاسفانه همچنان گاها شب ها معده ام میسوزه و بیدارم میکنه قسمت پایین شکمم ( روده هام ) هم صبح ها اصلا اذیتم نمیکنه ولی میشه گفت دو ساعت بعد خوردن ناهار (و مصرف قرص ها ) دل پیچه میگیرم و قسمت پایین شکمم اذیتم میکنه تا اینکه شب میشه و حدودا رفع میشه ولی شب ها هم همانطور که گفتم معدم شروع میکنه به سوزش واقعا متشکر میشم اگه یه بار دیگه کمکم کنید

خانم دکتر احساس میکنم قرص هایی که بعد از خوردن ناهار استفاده میکنم باعث دل پیچه و درد تو قسمت پایین شکمم میشه چون امروز از صبح کاملا خوب بودم ولی بعد مصرف قرص ها دل پیچم شروع شد به نظرتون چیکار کنم ؟؟

سلام حدود ۳روز پسرم دل درد داره استفراغ بعداز غذا ۸سالش هست دکترهم بردم امپول پنی سیلین قرص سرماخوردگی وقرص سفیکسیم ۲۰۰ بهش داد اما بهتر نشده چکار کنم

سلام . من الان حدود ۳ ماهه شکم درد دارم دکتر رفتم انواع دارو ها رو داده خوردم ولی خوب نشدم. کلیندیوم سی و دومپیدون . موتیدون . دیگه واقعا موندم اطراف نافم درد داره

سلام مدت درد،کیفیت آن مثلا درد یا دلپیچه؟همراهی با تهوع و یبوست و اسهال؟ارتباط به غذاخوردن ؟استرس؟را ذکر کنید تا راهنمایی صورت گیرد

سلام خانم‌دکتر ٬ درد هست . با غذا خوردن تقریبا خوب میشه . استرسم زیاده . تهوع دارم .

سلام دختر م 8 سالش هست 2روزه شکم پیچش داره از دیشب حالت تهوع هم داره دی سیکلومین دادم بازم حالش بد شد هیچ تاثیری نداشت دستشویی هم زیاد می ره با اینکه چیزی نمیخوره چیکار باید کنم

سلام دوست گرامی با توجه به علایم و سن کودک لازم است ویزیت و معاینه انجام شود

سلام دکتر من چند روز دل پیچه دارم صبح ها بیشتر هست و باید برم دستشویی و خیلی کم حالات تهوع البته من دارو میخورم ناشتا پنتو پرازول و قبل ناهار و شام دمپریدون میتونه بخاطر استرس باشه یا مسموم شدم کورونا که نیس چون تب و سرفه ندارم فقط رودهام میپیچه

سلام من یک هفتس که بویاییمو از دست دادم ولی دیروز خوب شدم و امروز از دل پیچه شدید از خواب بیدار شدم واقعا درده بدیه میشه بگین که چیکار کنم ؟ بخاطره کروناهم دکتر نمیرم شب که خوابیدم شربت دفین هیدرامین خوردم با قرص استامینوفن تروخدا راهنمایی کنین

سلام من یک ماه دلپیچه خفیف دارم تا این اوخر که شدید شده و بخصوص شبها از شدت درد بیدارم میکنه. اول صبح ها هم با درد بیدار میشم.. دز ندفوع ام هم خون قابل توجه میبینم.. الان امکان ویزیت دکتر ندارم.. به خاطر وضعیت کرونا و.. نیشه راهنمایی ام کنید

سلام اگر خون در مدفوع تکرار شونده و زیاد است و دل درد دارید باید حتما ویزیت حضوری انجام شود

سلام من به خاطر جوش های سیاه روی رانم به پزشک مراجعه کردم و بهم دوازده تا قرص آزیترومایسین داد که بصورت یک روز در میان مصرف کردم ولی بعد از مصرف تقریبا دهمین قرص شروع کرد از دهن من بوی خیلی بدی اومد الان هم نزدیک ده روزه که دوازده تا آزیترومایسین رو تموم کردم و دیگه مصرف نمیکنم ولی ده روزه که شب ها شدیدا دل درد میگیرم (قسمت پایین شکمم درد میکنه ) ، آروغ میزنم ، گاز دفع میکنم و نمیذاره بخوابم بعضا هم نزدیکای صبح از دل درد از خواب بیدار میشم و احساس میکنم معدم داره میسوزه ، میرم نون خشک میخورم و کمی آب مینوشم ، تقریبا رفع میشه و میرم میخوابم لطفا کمکم کنید چیکار باید بکنم ؟

خیلی خیلی متشکرم از لطفتون خدا شمارو حفظ کنه

سلام من یه 10 روزی میشه که دل پیچه در قسمت بالای شکم وسط، و پائیین شکم وسط، و اسهال سوزش در ادرار دارم بعد و قبل از خوردن غذا هم دل پیچه دارم علتش چیست و باید چکار کنم ممنون

سلام من چندروز احساس دل درد داشتم که منجربه یبوست شد برای درمانش یه لیوان جوشانده برگ سنا خوردم حالا از دیشب همش دلپیچه و بی حالی و حالت تهوع دارم. چیکار باید بکنم?

باسلام من نزدیک به یک ماهه که دلپیچه دارم به همراه کمی حالت تهوع وسوزش معده گاهی کم وگاهی هم شدید به دکتررفتم بهم داروداداماخوب نشده دلیلش راهم نمیدانم

سلام من۲ هفته اول حالت تهوع و کم اشتهایی و سرفه خشک داشتم و ۳ روز پیش تا الان دل پیچه شدید میگیرم و اسهال .البته استرس هم از اول داشتم و هفته دوم رفتم دکتر بم ازیترومایسین و چند تا سوزن وسرم داد اما هنو دل پیچه و اسهال و سرفه خشک دارم هنوز خوب نشدم نمیدونم چیکار کنم کرونا نیست ؟؟؟ چیکار کنم حالم خوب شه واقعا خستم کرده

سلام جهت انجام ازمایش مدفوع ،ESR,CRP اقدام کنید

سلام من 10 تا 15 روز هست که دل پیچه دارم و اسهال صبح ها که بلند میشم قبل خوردن چیزی درد میکنه و بعد از خوردن غذاهم همینطور سیکاری هم هستم علتش چیه ممنون میشم

سلام میتواند عفونت گوارشی و یا سندرم روده تحریک پذیر باشد

سلام من از اول ماه رمضان دل پیچه دارم ولی زیاد نیست و اسهال هم دارم یکروز اصلاً دم افطار جز آب گرم و یه دونه چایی چیزی نخوردم و اسهال آبکی بود و خونی نداشت منتها امروز افطاری تخم مرغ آب پز و گوجه و دوغ خوردم اسهال نداشتم ولی همچنان دل پیجه دارم زیاد نیست ولی در طول روز هست ممنون میشم راهنماییم بکنین

سلام من چند روزه درگیر بیماری شدم،اول که استخوان درد و سردرد و چشم درد بودم خب این شدت باعث شد برم پیش پزشک،با آمپول ۱۲۰۰ واموکسی کلاو درمان شدم،بعد باز پیچیدگی شکم شدم همراه با سر درد و اسحال و ناتوانی و سستی وبی اشتهایی زیر دلم غارغور میکنه ،همش مشکلم این دلپیچست چکار کنم ۵روزه غذا نخوردم فقط آبمیوه اونم خیلی کم

سلام وقتتون بخیر من حدود 3 سال هست کیسه صفرا رو عمل کردم. از اون به بعد مدفوعم همیشه شل تر از حد معمول بود. و اگر معدم یکم خالی می بود به محض اینکه غذا وارد معدم میشد دل پیچه های خیلی بد میگرفتم و نهایتا مجبور بودم چندبار دستشویی برم. این قضیه الان تقریبا روزانه برام اتفاق میفته. من تقریبا میلی به غذا دیگه ندارم. عموما صبح و شب خیلی سبک غذا میخورم یا میوه جات استفاده میکنم. تنها وعدم ناهار هست که اونم بخاطر دل پیچه مجبورم دست از غذا بکشم. میشه راهنمایی کنید علتش چی میتونه باشه

سلام من دوری نافم درد میکنه ایا میتونه کرونا باشه

سلام خیر

سلام.من احساس دلپیچه دارم آیا میتونه کرونا باشه

به تنهایی خیر

با سلام دو الی سه روز است که پسرم دچار دلدرد بسیار شدید می شود بعد از غذا و بعد از ۱۵ الی ۲۰ خوب می شود دلیل راه درمان آن چیست ؟ با تشکر

ویزیت شود

سلام من چند روزه دلپیچه دارم فقط،خیلی شدید نیس،ولی تقریبا سه چهارروزه،جدیدا غذاهامم تند کردم،ب نظرتون کرونا نگرفتم?

با سلام علایم اصلی تب و درد بدن و سرفه شدید و خشک و تنگی نفس میباشد علایم شما به نفع کرونا نیست

سلام روز بخیر چند روزیه مدتی پس از غذا دل درد دارم .اطراف ناف ،گاهی زیر قفسه سینه ،گاهی هم درد به پهلوی راستم میزنه.اجابت مزاحم نامنظم ،چند روز خوب و بعد یبوست میگیرم ،سعی کردم با دم نوش هایی مثل زیره و دارچین و بابونه درمانش کنم .ولی می ره و دوباره بر میگرده .از راهنمایی تون سپاسگزارم

با سلام احتمالا التهاب و یا عفونت معده مطرح است.لازم است معاینه انجام شود.به متخصص داخلی مراجعه کنید

مجله اینترنتی دکتردکتر در سال ۱۳۹۶ با هدف ایجاد بستر قابل اعتماد و کاملی از اطلاعات پزشکی راه‌اندازی شده است. در حال حاضر، تمرکز مجله دکتردکتر روی موضوعات متنی و ویدیویی معرفی بیماری‌ها، علائم، دلایل، روش‌های درمان، تشخیص و موضوعات ترند روز است. در طول مسیرِ سختِ درمان و تشخیص بیماری، سوالات و دغدغه‌های پزشکی زیادی هستند که می‌توانید برای دستیابی به پاسخ پزشکی درست از امکانات مجله مانند پرسش و پاسخ پزشکی، مشاوره تلفنی با پزشک و …. استفاده کنید.

با پزشک تلفنی صحبت کنید

از پزشک سوال بپرسید


Downloads-icon


دانلود رایگان کتابچه بیماری‌های درد شکمیDownloads-icon


Downloads-icon


هر آنچه که درباره پلاکت خون باید بدانیدDownloads-icon

دکتردکتر مجله اینترنتی دکتردکتر

حمایت از ساخت داروی درمان سرطان در ایران

دل پیچه حالت آزاردهنده‌ایست که همه ما در طول زندگی آن را تجربه کرده‌ایم. در این مطلب از مجله دکتردکتر دلایل رایج و درمان دل پیچه را بررسی می‌کنیم؛ در ادامه با ما همراه باشید.

گرچه ما اغلب دل پیچه یا درد شکم را به عنوان گرفتگی و درد معده می‌شناسیم؛ اما این ناراحتی ممکن است از تحریک اندام‌های اطراف مانند روده نیز اتفاق بیافتد. دل پیچه در طول صرف غذا می‌تواند قابل توجه باشد؛ هرچند علل زیادی برای دل پیچه وجود دارد. وقتی دل پیچه می‌گیرید، تنها به خلاص شدن از این حالت آزاردهنده فکر می‌کنید و درمان دل پیچه مهمترین هدف شماست. بنابراین تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

اغلب به دردهای مرتبط با شکم دل‌پیچه می‌گوییم. با این حال این درد ممکن است ناشی از اعضای داخلی دیگر در این قسمت باشد. دل‌درد و دل‌پیچه از مشکلات گوارشی هستند که هر انسانی در طول زندگی خود آنها را تجربه می‌کند. برای درمان دل پیچه نخست باید دلیل اصلی آن مشخص شود. دل‌ پیچه به دلایل متعددی بروز می‌کند و تقریبا تمام اعضای داخل شکم، از روده‌های کوچک و بزرگ گرفته تا کبد، پانکراس، کلیه‌ها، طحال و کیسه صفرا در آن دخیل هستند. در ادامه علائم محتمل برای دل‌پیچه را ذکر می‌کنیم.چگونه دل پیچه بگیریم

شایع‌ترین علائم دل پیچه عبارتند از:

به طور کلی، علل ایجاد دل پیچه به چندین گروه تقسیم می‌شوند. در بسیاری از موارد، غذاهای خاص یا تغییر در رژیم غذایی، باعث بروز دل پیچه می‌شوند. عفونت‌ها یکی دیگر از دلایل شایع دل پیچه هستند و می‌توانند بین مردم گسترش پیدا کنند. در سایر موارد، مشکل اصلی دستگاه گوارش است. گاهی اوقات نیز متاسفانه علت دل پیچه ناشناخته باقی می‌ماند. در ادامه می‌توانید با علل مختلفی که سبب دل‌پیچه می‌شوند آشنا شوید.

علل دل‌پیچه ممکن است بر اثر عادت‌های غذایی شما نیز باشد؛ مخصوصا زمانی که به طور ناگهانی رژیم غذایی خود را تغییر می‌دهید.

برخی اوقات ممکن است دل‌پیچه‌ای که دارید مستقیما نشان از عملکرد ضعیف سیستم گوارشی شما باشد. که در این صورت به موارد زیر می‌پردازیم:

بیشتر بخوانید: علت نفخ یا باد شکم ، معده و روده ؛ پیشگیری و راه‌ های درمان نفخ

ممکن است دل‌پیچه شما ناشی از عفونت باشد که در این صورت دو نوع عفونت مدنظر است:

اگرچه دل پیچه ممکن است خسته‌کننده و زجرآور باشد؛ اما این را بدانید که راه حل‌های مناسبی برای درمان دل پیچه وجود دارد که حتی در خانه نیز می‌توان انجام داد.

اغلب دل‌پیچه‌ها پس از چند ساعت خود به خود رفع می‌شوند. با این حال موارد زیر را به خاطر داشته باشید که در وهله اول می‌توانند چاره‌ساز باشند:

استفاده از داروها و مکمل‌ها برای درمان دل‌پیچه اغلب ممکن است سبب تشدید درد شما شود. سعی کنید در ابتدا روش‌‌های زیر را برای درمان دل‌پیچه امتحان کنید:

درمان‌های دیگر شامل موارد زیر می‌شوند:

اگر با انجام روش‌های ذکر شده در بالا دل‌پیچه شما تسکین نیافت و هم‎چنان ادامه دار شد، از روش‌های زیر که اغلب بدون تجویز پزشک نیز در دسترس هستند، استفاده کنید:

زمانی که دچار دل‌پیچه می‌شوید، این احساس را دارید که هرچه بخورید سبب تحریک معده شما شده و می‌تواند اوضاع را بدتر کند. اما برخی غذاها ماده غذایی مورد نیاز را به شما می‌دهند و در عین حال شما را بدتر نمی‌کنند. از جمله این موارد می‌توان به مواد غذایی زیر اشاره کرد:

مایعات

اگر نمی‌توانید غذای جامد مصرف کنیدِ دلیلی ندارد که خود را مجبور به انجام این کار کنید. مایعاتی نظیر نوشیدنی‌های ورزشی، آب گوشت و آب نارگیل مواد معدنی لازم برای بدن شما را تامین می‌کنند که شامل پتاسیم، کلسیم و سدیم هستند.

موز

موز به راحتی هضم شده و حاوی مقدار زیادی پتاسیم است. پتاسیم یک ماده معدنی بسیار مهم است که بدن شما در زمان استفراغ و اسهال از دست می‌دهد و باید برای جایگزین کردن مقدار پتاسیم از دست رفته ماده غذایی حاوی پتاسیم نظیر موز را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

برنج سفید ساده

حتما برنج سفید ساده را امتحان کنید. برنج قهوه‌ای یا سیاه که اغلب نیز سلامت بیشتری دارند، به سختی هضم می‌شوند؛ مخصوصا زمانی که ناراحتی معده داشته باشید. غذاهایی نظیر برنج سفید ساده که دارای نشاسته و فیبر پایین هستند سبب سفت شدن مدفوع و توقف اسهال می‌شوند که اغلب همراه با درد شکم به وجود می‌آید.

پوره سیب

پوره سیب که همان سیب رنده شده و پخته شده است حاوی مواد غذایی مفید بسیاری نظیر پکتین (نوعی فیبر) است. این ماده می‌تواند سبب سفت شدن مدفوع شده و شما را از شر اسهال رها کند.

نان تست

زمانی که ناراحتی معده دارید، نان تست سفید ساده بهتر از غلات غنی از فیبر است. غلات غنی از فیبر برای کسانی که سالم هستند و بیماری ندارند بسیار مفید است، اما اگر دچار اسهال یا حالت تهوع هستید می‌تواند درد بسیاری در شکم شما ایجاد کند.

در صورتی که هر یک از علائم زیر همراه با دل پیچه در شما اتفاق افتاد، برای بررسی بیشتر و درمان دل پیچه به پزشک مراجعه کنید:

در این قسمت برخی از سوالات رایجی که درباره دل‌پیچه وجود دارد را پاسخ می‌دهیم.

با این حال که سوزش سر دل، سوء‌هاضمه و استفراغ در دوران بارداری بسیار رایج است، درد شکمی اگر غیرطبیعی یا بسیار شدید باشد نیاز به معاینه توسط پزشک متخصص خواهد داشت.

درد شکمی در این دوران زمانی باعث نگرانی می‌شود که همراه با خونریزی واژن، سرگیجه، گرفتگی، تب یا غش باشد.

دل‌پیچه‌ای که پس از خوردن غذا ایجاد می‌شود ممکن است به این دلیل باشد که فرد پس از مدت زیادی که غذا نخورده حجم زیادی از غذا را وارد معده خود کند که در این صورت تغییر زیادی در مقدار اسید معده ایجاد می‌شود. عامل دیگر دل‌پیچه می‌تواند مصرف غذاهای مسموم باشد. اغلب این مدل دل‌پیچه خطرساز نبوده و تنها با گذشت زمان برطرف می‌شود.

اسهال یا به وسیله جذب ناکافی مایعات توسط روده‌ها ایجاد می‌شود که در نهایت سبب ایجاد مدفوع آبکی می‌شود، یا به وسیله فعالیت زیاد معده و روده‌هاست که زمان کافی را برای جذب مواد غذایی از طریق روده‌ها نمی‌دهند. در اصل، غذا به سرعت در روده‌ها حرکت می‌کند، چرا که معده و روده‌ها در این حالت فعالیت بسیاری دارند.

بله، ممکن است در زمان قاعدگی دل‌پیچه نیز ایجاد شود. در زمان قاعدگی، پروستاگلاندین‌ها، مواد شیمیایی مرتبط با باروری زنان، ترشح می‌شوند. این ماده شیمیایی می‎‎تواند در فرکانسی پایین باعث انقباضات غیر ریتمیک رحم شود. زمانی که رحم منقبض می‌شود می‌تواند خون را با فشار خارج کند و مسیر بازگشت جریان خون نیز مسدود خواهد شد. این کمبود جریان خون ممکن است سبب ایجاد دل‌پیچه شود.

منبع:

webmd

buoy

از کدام خدمات دکتردکتر استفاده کنیم؟

نوبت‌دهی اینترنتی

اگر شما هم از دلپیچه‌های مکرر رنج می‌برید و به دنبال راهی برای درمان آن هستید، به جای آن که به مطب مراجعه کنید برای دریافت نوبت، با استفاده از امکان نوبت‌دهی اینترنتی می‌توانید به راحتی برای مراجعه حضوری به پزشک، برای روز و ساعت دلخواه خود از پزشک مورد نظرتان، نوبت دریافت کنید. برای دریافت نوبت اینترنتی از پزشک متخصص گوارش و کبد روی دکمه زیر کلیک کنید.چگونه دل پیچه بگیریم

ویزیت تلفنی

گاهی اوقات دسترسی به پزشک سخت و هزینه‌بر است مخصوصا در این ایام پرخطر که بیماری کرونا شیوع بسیار زیادی داشته داشته است. شما با استفاده از امکان ویزیت تلفنی می‌توانید به راحتی برای دریافت مشاوره تلفنی از پزشک مورد نظرتان، نوبت دریافت کنید. برای برقراری تماس تلفنی با پزشک متخصص گوارش و کبد دلخواهتان روی دکمه زیر کلیک(یا لمس) کنید.

پرسش پاسخ پزشکی

شما با استفاده از امکان پرسش و پاسخ با پزشک می‌توانید در هر ساعتی از شبانه روز پرسش پزشکی خود را مطرح کنید و پاسخ معتبری از پزشک دریافت کنید. برای ثبت سوال پزشکی خود روی دکمه زیر کلیک(یا لمس) کنید.

پرسش‌های پزشکی و دیدگاهتان درباره این مقاله را بنویسید؛ پزشکان و کارشناسان مجله پاسخ‌گوی شما عزیزان هستند.

دیدگاه

نام

ایمیل

سلام از حدود یک هفته قبل دل پیچه دارم و دفع هم حدودا روزی دو بار که اسهال هم هستم. شب اولی که این مشکل پیش اومد تب 37/5 درجه و لرز هم داشتم و فکر کردم کرونا است. اما بعد دیگه تب و لرز تکرار نشد. بوی مدفوع هم خیلی بد و زننده شده در صورتیکه قبلا اصلا این طور نبود. ممنون میشم راهنماییم کنین از ترس کرونا ویزیت پزشک نرفتم.

با عرض سلام بنده سه روز پیش شب بهم خبر دادن خواهرم کرونا گرفته ایشون پرستار هستند خیلی نارحت شدم از صبحش اسهال دارم و درد معده و شکم درد و تا الان ادامه داره دکتر هم الان نمیتونم برم به دلیل کرونا لطفا راهنمایی کنید ممنون

سلام وقت بخیر-من االان دو ساله بعد خوردن غذا دل پیچه میگیرم همه جور آزمایشم دادم هیچی میکرب و باکتری هم ندارم -اصلا نمیدونم باید چیکار کنم خسته شدم

سلام خانم دکتر من شام غذا تخم مرغ پخته با یه لیوان دلستر و صبح هم نون و پنیر و یه لیوان دلستر مصرف کردم الان از دیروز دل پیچه دارم هیوسین رو از دیروز دارم میخورم زیاد فرق نکرده نطرتون چیه ممنون میشم

سلام یه پسر 3ساله دارم 3روز دل پیچه دارد و اسهال هم هست در طول این 3روزم یک بار استفراغ کرده شربت دی سیکلومین هم دادم اثر نداره

سلام از مشاوره تلفنی مجموعه دکتر دکتر جهت ارتباط با متخصص اطفال استفاده کنید

سلام من 13 سالمه و از شب تا صبح هست که دل پیچه دارم ..و اسهال دارم و کمی معدم درد میکنه و شکمم بدجور درد داره و میخواستم از شما کمک بگیرم خیلی ممنون

سلام ببخشید برای دل درد و دل پیچه ناشی از عفونت روده چ دارویی مناسبه؟؟ مرسی

سلام دکتر من ۱۲ ساعته دل درد و اسهال دارم داره منو اذیت میکنه چه نظری دارین با تشکر‌.

سلام دکتر من متولد۸۵/۳ هستم بعد من دل پیچه ناگهانی میگیرم و نمیتونم روی معده و شکم بخوابم بنظرتون برای چی هست بعد بیشتر اگه دستم به زیر معدم بخوره درد میگیره و اصن نباید حتی بهش دست بزنی توروخدا جوابمو بدید خیلی مهمه

سلام نیاز به بررسی بیشتر است .جهت مشاوره از تماس تلفنی رایگان مجموعه دکتر دکتر جهت ارتباط با متخصص داخلی استفاده کنید

سلام.خسته نباشید.دخترم سه سالشه.چهار روز دل درد گرفته.دکتر بردیم.ازمایش گرفتن چیزیش نبود.شربت سفیکسیم و استامینوفن و امپول نوشته بود.کم اشتها شده.سه بار اسهال.یک بار استفراغ کرد.اینا بهتر شده.دل دردش خوب نشده.

سلام دخترم دوسال ونیم سن داره از دیروز صبح اسهاله بعد دیشب دلپیچه گرفته تند تند میره دشویی امروز نزدیکی سحر هم استفراغ کرد هم تب داشت چکار کنم همه جا تعطیله بیمارستان هم قبول نمیکنه بخاطر کرونا ،لطفا راهنماییم کنید خانم دکتر

سلام دوست گرامی با توجه به سن کم کودک شما حتما نیاز به معاینه حضوری است

سلام بعد از سه روز معده درد الان ۵ روزه که بشدت دلپیچه و نفخ شدید دارم دایمتیکون و دیسیکلمینم اصلا تاثیری نداشته واقعا مونده ممنون میشم راهنماییم کنید

با سلام من گذرا مواد مصرف کردم الان دیگه مصرف نمیکنم حالت دلپیچه واسهال دارم چه قرصی مصرف کنم شب هم بد خوابم

سلام خانم دکتر من ۴ روز قبل مشکلم را با شما مطرح کردم و گفتم که بخاطر قرص آزیترومایسین که مصرف کرده ام هم معده ام و هم روده هام ( قسمت پایین شکمم ) درد میکند و طبق توصیه ی شما الان صبح ها بصورت ناشتا یک قرص پنتوپرازول ۲۰ و بعد ناهار هم یک عدد از قرص رانیتیدین و دایمتیکون مصرف میکنم به لطف شما الان نسبت به قبل خیلی بهتر شدم ولی متاسفانه همچنان گاها شب ها معده ام میسوزه و بیدارم میکنه قسمت پایین شکمم ( روده هام ) هم صبح ها اصلا اذیتم نمیکنه ولی میشه گفت دو ساعت بعد خوردن ناهار (و مصرف قرص ها ) دل پیچه میگیرم و قسمت پایین شکمم اذیتم میکنه تا اینکه شب میشه و حدودا رفع میشه ولی شب ها هم همانطور که گفتم معدم شروع میکنه به سوزش واقعا متشکر میشم اگه یه بار دیگه کمکم کنید

خانم دکتر احساس میکنم قرص هایی که بعد از خوردن ناهار استفاده میکنم باعث دل پیچه و درد تو قسمت پایین شکمم میشه چون امروز از صبح کاملا خوب بودم ولی بعد مصرف قرص ها دل پیچم شروع شد به نظرتون چیکار کنم ؟؟

سلام حدود ۳روز پسرم دل درد داره استفراغ بعداز غذا ۸سالش هست دکترهم بردم امپول پنی سیلین قرص سرماخوردگی وقرص سفیکسیم ۲۰۰ بهش داد اما بهتر نشده چکار کنم

سلام . من الان حدود ۳ ماهه شکم درد دارم دکتر رفتم انواع دارو ها رو داده خوردم ولی خوب نشدم. کلیندیوم سی و دومپیدون . موتیدون . دیگه واقعا موندم اطراف نافم درد داره

سلام مدت درد،کیفیت آن مثلا درد یا دلپیچه؟همراهی با تهوع و یبوست و اسهال؟ارتباط به غذاخوردن ؟استرس؟را ذکر کنید تا راهنمایی صورت گیرد

سلام خانم‌دکتر ٬ درد هست . با غذا خوردن تقریبا خوب میشه . استرسم زیاده . تهوع دارم .

سلام دختر م 8 سالش هست 2روزه شکم پیچش داره از دیشب حالت تهوع هم داره دی سیکلومین دادم بازم حالش بد شد هیچ تاثیری نداشت دستشویی هم زیاد می ره با اینکه چیزی نمیخوره چیکار باید کنم

سلام دوست گرامی با توجه به علایم و سن کودک لازم است ویزیت و معاینه انجام شود

سلام دکتر من چند روز دل پیچه دارم صبح ها بیشتر هست و باید برم دستشویی و خیلی کم حالات تهوع البته من دارو میخورم ناشتا پنتو پرازول و قبل ناهار و شام دمپریدون میتونه بخاطر استرس باشه یا مسموم شدم کورونا که نیس چون تب و سرفه ندارم فقط رودهام میپیچه

سلام من یک هفتس که بویاییمو از دست دادم ولی دیروز خوب شدم و امروز از دل پیچه شدید از خواب بیدار شدم واقعا درده بدیه میشه بگین که چیکار کنم ؟ بخاطره کروناهم دکتر نمیرم شب که خوابیدم شربت دفین هیدرامین خوردم با قرص استامینوفن تروخدا راهنمایی کنین

سلام من یک ماه دلپیچه خفیف دارم تا این اوخر که شدید شده و بخصوص شبها از شدت درد بیدارم میکنه. اول صبح ها هم با درد بیدار میشم.. دز ندفوع ام هم خون قابل توجه میبینم.. الان امکان ویزیت دکتر ندارم.. به خاطر وضعیت کرونا و.. نیشه راهنمایی ام کنید

سلام اگر خون در مدفوع تکرار شونده و زیاد است و دل درد دارید باید حتما ویزیت حضوری انجام شود

سلام من به خاطر جوش های سیاه روی رانم به پزشک مراجعه کردم و بهم دوازده تا قرص آزیترومایسین داد که بصورت یک روز در میان مصرف کردم ولی بعد از مصرف تقریبا دهمین قرص شروع کرد از دهن من بوی خیلی بدی اومد الان هم نزدیک ده روزه که دوازده تا آزیترومایسین رو تموم کردم و دیگه مصرف نمیکنم ولی ده روزه که شب ها شدیدا دل درد میگیرم (قسمت پایین شکمم درد میکنه ) ، آروغ میزنم ، گاز دفع میکنم و نمیذاره بخوابم بعضا هم نزدیکای صبح از دل درد از خواب بیدار میشم و احساس میکنم معدم داره میسوزه ، میرم نون خشک میخورم و کمی آب مینوشم ، تقریبا رفع میشه و میرم میخوابم لطفا کمکم کنید چیکار باید بکنم ؟

خیلی خیلی متشکرم از لطفتون خدا شمارو حفظ کنه

سلام من یه 10 روزی میشه که دل پیچه در قسمت بالای شکم وسط، و پائیین شکم وسط، و اسهال سوزش در ادرار دارم بعد و قبل از خوردن غذا هم دل پیچه دارم علتش چیست و باید چکار کنم ممنون

سلام من چندروز احساس دل درد داشتم که منجربه یبوست شد برای درمانش یه لیوان جوشانده برگ سنا خوردم حالا از دیشب همش دلپیچه و بی حالی و حالت تهوع دارم. چیکار باید بکنم?

باسلام من نزدیک به یک ماهه که دلپیچه دارم به همراه کمی حالت تهوع وسوزش معده گاهی کم وگاهی هم شدید به دکتررفتم بهم داروداداماخوب نشده دلیلش راهم نمیدانم

سلام من۲ هفته اول حالت تهوع و کم اشتهایی و سرفه خشک داشتم و ۳ روز پیش تا الان دل پیچه شدید میگیرم و اسهال .البته استرس هم از اول داشتم و هفته دوم رفتم دکتر بم ازیترومایسین و چند تا سوزن وسرم داد اما هنو دل پیچه و اسهال و سرفه خشک دارم هنوز خوب نشدم نمیدونم چیکار کنم کرونا نیست ؟؟؟ چیکار کنم حالم خوب شه واقعا خستم کرده

سلام جهت انجام ازمایش مدفوع ،ESR,CRP اقدام کنید

سلام من 10 تا 15 روز هست که دل پیچه دارم و اسهال صبح ها که بلند میشم قبل خوردن چیزی درد میکنه و بعد از خوردن غذاهم همینطور سیکاری هم هستم علتش چیه ممنون میشم

سلام میتواند عفونت گوارشی و یا سندرم روده تحریک پذیر باشد

سلام من از اول ماه رمضان دل پیچه دارم ولی زیاد نیست و اسهال هم دارم یکروز اصلاً دم افطار جز آب گرم و یه دونه چایی چیزی نخوردم و اسهال آبکی بود و خونی نداشت منتها امروز افطاری تخم مرغ آب پز و گوجه و دوغ خوردم اسهال نداشتم ولی همچنان دل پیجه دارم زیاد نیست ولی در طول روز هست ممنون میشم راهنماییم بکنین

سلام من چند روزه درگیر بیماری شدم،اول که استخوان درد و سردرد و چشم درد بودم خب این شدت باعث شد برم پیش پزشک،با آمپول ۱۲۰۰ واموکسی کلاو درمان شدم،بعد باز پیچیدگی شکم شدم همراه با سر درد و اسحال و ناتوانی و سستی وبی اشتهایی زیر دلم غارغور میکنه ،همش مشکلم این دلپیچست چکار کنم ۵روزه غذا نخوردم فقط آبمیوه اونم خیلی کم

سلام وقتتون بخیر من حدود 3 سال هست کیسه صفرا رو عمل کردم. از اون به بعد مدفوعم همیشه شل تر از حد معمول بود. و اگر معدم یکم خالی می بود به محض اینکه غذا وارد معدم میشد دل پیچه های خیلی بد میگرفتم و نهایتا مجبور بودم چندبار دستشویی برم. این قضیه الان تقریبا روزانه برام اتفاق میفته. من تقریبا میلی به غذا دیگه ندارم. عموما صبح و شب خیلی سبک غذا میخورم یا میوه جات استفاده میکنم. تنها وعدم ناهار هست که اونم بخاطر دل پیچه مجبورم دست از غذا بکشم. میشه راهنمایی کنید علتش چی میتونه باشه

سلام من دوری نافم درد میکنه ایا میتونه کرونا باشه

سلام خیر

سلام.من احساس دلپیچه دارم آیا میتونه کرونا باشه

به تنهایی خیر

با سلام دو الی سه روز است که پسرم دچار دلدرد بسیار شدید می شود بعد از غذا و بعد از ۱۵ الی ۲۰ خوب می شود دلیل راه درمان آن چیست ؟ با تشکر

ویزیت شود

سلام من چند روزه دلپیچه دارم فقط،خیلی شدید نیس،ولی تقریبا سه چهارروزه،جدیدا غذاهامم تند کردم،ب نظرتون کرونا نگرفتم?

با سلام علایم اصلی تب و درد بدن و سرفه شدید و خشک و تنگی نفس میباشد علایم شما به نفع کرونا نیست

سلام روز بخیر چند روزیه مدتی پس از غذا دل درد دارم .اطراف ناف ،گاهی زیر قفسه سینه ،گاهی هم درد به پهلوی راستم میزنه.اجابت مزاحم نامنظم ،چند روز خوب و بعد یبوست میگیرم ،سعی کردم با دم نوش هایی مثل زیره و دارچین و بابونه درمانش کنم .ولی می ره و دوباره بر میگرده .از راهنمایی تون سپاسگزارم

با سلام احتمالا التهاب و یا عفونت معده مطرح است.لازم است معاینه انجام شود.به متخصص داخلی مراجعه کنید

مجله اینترنتی دکتردکتر در سال ۱۳۹۶ با هدف ایجاد بستر قابل اعتماد و کاملی از اطلاعات پزشکی راه‌اندازی شده است. در حال حاضر، تمرکز مجله دکتردکتر روی موضوعات متنی و ویدیویی معرفی بیماری‌ها، علائم، دلایل، روش‌های درمان، تشخیص و موضوعات ترند روز است. در طول مسیرِ سختِ درمان و تشخیص بیماری، سوالات و دغدغه‌های پزشکی زیادی هستند که می‌توانید برای دستیابی به پاسخ پزشکی درست از امکانات مجله مانند پرسش و پاسخ پزشکی، مشاوره تلفنی با پزشک و …. استفاده کنید.

با پزشک تلفنی صحبت کنید

از پزشک سوال بپرسید


Downloads-icon


دانلود رایگان کتابچه بیماری‌های درد شکمیDownloads-icon


Downloads-icon


هر آنچه که درباره پلاکت خون باید بدانیدDownloads-icon

دکتردکتر مجله اینترنتی دکتردکتر

حمایت از ساخت داروی درمان سرطان در ایران

دل پیچه حالت آزاردهنده‌ایست که همه ما در طول زندگی آن را تجربه کرده‌ایم. در این مطلب از مجله دکتردکتر دلایل رایج و درمان دل پیچه را بررسی می‌کنیم؛ در ادامه با ما همراه باشید.

گرچه ما اغلب دل پیچه یا درد شکم را به عنوان گرفتگی و درد معده می‌شناسیم؛ اما این ناراحتی ممکن است از تحریک اندام‌های اطراف مانند روده نیز اتفاق بیافتد. دل پیچه در طول صرف غذا می‌تواند قابل توجه باشد؛ هرچند علل زیادی برای دل پیچه وجود دارد. وقتی دل پیچه می‌گیرید، تنها به خلاص شدن از این حالت آزاردهنده فکر می‌کنید و درمان دل پیچه مهمترین هدف شماست. بنابراین تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

اغلب به دردهای مرتبط با شکم دل‌پیچه می‌گوییم. با این حال این درد ممکن است ناشی از اعضای داخلی دیگر در این قسمت باشد. دل‌درد و دل‌پیچه از مشکلات گوارشی هستند که هر انسانی در طول زندگی خود آنها را تجربه می‌کند. برای درمان دل پیچه نخست باید دلیل اصلی آن مشخص شود. دل‌ پیچه به دلایل متعددی بروز می‌کند و تقریبا تمام اعضای داخل شکم، از روده‌های کوچک و بزرگ گرفته تا کبد، پانکراس، کلیه‌ها، طحال و کیسه صفرا در آن دخیل هستند. در ادامه علائم محتمل برای دل‌پیچه را ذکر می‌کنیم.چگونه دل پیچه بگیریم

شایع‌ترین علائم دل پیچه عبارتند از:

به طور کلی، علل ایجاد دل پیچه به چندین گروه تقسیم می‌شوند. در بسیاری از موارد، غذاهای خاص یا تغییر در رژیم غذایی، باعث بروز دل پیچه می‌شوند. عفونت‌ها یکی دیگر از دلایل شایع دل پیچه هستند و می‌توانند بین مردم گسترش پیدا کنند. در سایر موارد، مشکل اصلی دستگاه گوارش است. گاهی اوقات نیز متاسفانه علت دل پیچه ناشناخته باقی می‌ماند. در ادامه می‌توانید با علل مختلفی که سبب دل‌پیچه می‌شوند آشنا شوید.

علل دل‌پیچه ممکن است بر اثر عادت‌های غذایی شما نیز باشد؛ مخصوصا زمانی که به طور ناگهانی رژیم غذایی خود را تغییر می‌دهید.

برخی اوقات ممکن است دل‌پیچه‌ای که دارید مستقیما نشان از عملکرد ضعیف سیستم گوارشی شما باشد. که در این صورت به موارد زیر می‌پردازیم:

بیشتر بخوانید: علت نفخ یا باد شکم ، معده و روده ؛ پیشگیری و راه‌ های درمان نفخ

ممکن است دل‌پیچه شما ناشی از عفونت باشد که در این صورت دو نوع عفونت مدنظر است:

اگرچه دل پیچه ممکن است خسته‌کننده و زجرآور باشد؛ اما این را بدانید که راه حل‌های مناسبی برای درمان دل پیچه وجود دارد که حتی در خانه نیز می‌توان انجام داد.

اغلب دل‌پیچه‌ها پس از چند ساعت خود به خود رفع می‌شوند. با این حال موارد زیر را به خاطر داشته باشید که در وهله اول می‌توانند چاره‌ساز باشند:

استفاده از داروها و مکمل‌ها برای درمان دل‌پیچه اغلب ممکن است سبب تشدید درد شما شود. سعی کنید در ابتدا روش‌‌های زیر را برای درمان دل‌پیچه امتحان کنید:

درمان‌های دیگر شامل موارد زیر می‌شوند:

اگر با انجام روش‌های ذکر شده در بالا دل‌پیچه شما تسکین نیافت و هم‎چنان ادامه دار شد، از روش‌های زیر که اغلب بدون تجویز پزشک نیز در دسترس هستند، استفاده کنید:

زمانی که دچار دل‌پیچه می‌شوید، این احساس را دارید که هرچه بخورید سبب تحریک معده شما شده و می‌تواند اوضاع را بدتر کند. اما برخی غذاها ماده غذایی مورد نیاز را به شما می‌دهند و در عین حال شما را بدتر نمی‌کنند. از جمله این موارد می‌توان به مواد غذایی زیر اشاره کرد:

مایعات

اگر نمی‌توانید غذای جامد مصرف کنیدِ دلیلی ندارد که خود را مجبور به انجام این کار کنید. مایعاتی نظیر نوشیدنی‌های ورزشی، آب گوشت و آب نارگیل مواد معدنی لازم برای بدن شما را تامین می‌کنند که شامل پتاسیم، کلسیم و سدیم هستند.

موز

موز به راحتی هضم شده و حاوی مقدار زیادی پتاسیم است. پتاسیم یک ماده معدنی بسیار مهم است که بدن شما در زمان استفراغ و اسهال از دست می‌دهد و باید برای جایگزین کردن مقدار پتاسیم از دست رفته ماده غذایی حاوی پتاسیم نظیر موز را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

برنج سفید ساده

حتما برنج سفید ساده را امتحان کنید. برنج قهوه‌ای یا سیاه که اغلب نیز سلامت بیشتری دارند، به سختی هضم می‌شوند؛ مخصوصا زمانی که ناراحتی معده داشته باشید. غذاهایی نظیر برنج سفید ساده که دارای نشاسته و فیبر پایین هستند سبب سفت شدن مدفوع و توقف اسهال می‌شوند که اغلب همراه با درد شکم به وجود می‌آید.

پوره سیب

پوره سیب که همان سیب رنده شده و پخته شده است حاوی مواد غذایی مفید بسیاری نظیر پکتین (نوعی فیبر) است. این ماده می‌تواند سبب سفت شدن مدفوع شده و شما را از شر اسهال رها کند.

نان تست

زمانی که ناراحتی معده دارید، نان تست سفید ساده بهتر از غلات غنی از فیبر است. غلات غنی از فیبر برای کسانی که سالم هستند و بیماری ندارند بسیار مفید است، اما اگر دچار اسهال یا حالت تهوع هستید می‌تواند درد بسیاری در شکم شما ایجاد کند.

در صورتی که هر یک از علائم زیر همراه با دل پیچه در شما اتفاق افتاد، برای بررسی بیشتر و درمان دل پیچه به پزشک مراجعه کنید:

در این قسمت برخی از سوالات رایجی که درباره دل‌پیچه وجود دارد را پاسخ می‌دهیم.

با این حال که سوزش سر دل، سوء‌هاضمه و استفراغ در دوران بارداری بسیار رایج است، درد شکمی اگر غیرطبیعی یا بسیار شدید باشد نیاز به معاینه توسط پزشک متخصص خواهد داشت.

درد شکمی در این دوران زمانی باعث نگرانی می‌شود که همراه با خونریزی واژن، سرگیجه، گرفتگی، تب یا غش باشد.

دل‌پیچه‌ای که پس از خوردن غذا ایجاد می‌شود ممکن است به این دلیل باشد که فرد پس از مدت زیادی که غذا نخورده حجم زیادی از غذا را وارد معده خود کند که در این صورت تغییر زیادی در مقدار اسید معده ایجاد می‌شود. عامل دیگر دل‌پیچه می‌تواند مصرف غذاهای مسموم باشد. اغلب این مدل دل‌پیچه خطرساز نبوده و تنها با گذشت زمان برطرف می‌شود.

اسهال یا به وسیله جذب ناکافی مایعات توسط روده‌ها ایجاد می‌شود که در نهایت سبب ایجاد مدفوع آبکی می‌شود، یا به وسیله فعالیت زیاد معده و روده‌هاست که زمان کافی را برای جذب مواد غذایی از طریق روده‌ها نمی‌دهند. در اصل، غذا به سرعت در روده‌ها حرکت می‌کند، چرا که معده و روده‌ها در این حالت فعالیت بسیاری دارند.

بله، ممکن است در زمان قاعدگی دل‌پیچه نیز ایجاد شود. در زمان قاعدگی، پروستاگلاندین‌ها، مواد شیمیایی مرتبط با باروری زنان، ترشح می‌شوند. این ماده شیمیایی می‎‎تواند در فرکانسی پایین باعث انقباضات غیر ریتمیک رحم شود. زمانی که رحم منقبض می‌شود می‌تواند خون را با فشار خارج کند و مسیر بازگشت جریان خون نیز مسدود خواهد شد. این کمبود جریان خون ممکن است سبب ایجاد دل‌پیچه شود.

منبع:

webmd

buoy

از کدام خدمات دکتردکتر استفاده کنیم؟

نوبت‌دهی اینترنتی

اگر شما هم از دلپیچه‌های مکرر رنج می‌برید و به دنبال راهی برای درمان آن هستید، به جای آن که به مطب مراجعه کنید برای دریافت نوبت، با استفاده از امکان نوبت‌دهی اینترنتی می‌توانید به راحتی برای مراجعه حضوری به پزشک، برای روز و ساعت دلخواه خود از پزشک مورد نظرتان، نوبت دریافت کنید. برای دریافت نوبت اینترنتی از پزشک متخصص گوارش و کبد روی دکمه زیر کلیک کنید.چگونه دل پیچه بگیریم

ویزیت تلفنی

گاهی اوقات دسترسی به پزشک سخت و هزینه‌بر است مخصوصا در این ایام پرخطر که بیماری کرونا شیوع بسیار زیادی داشته داشته است. شما با استفاده از امکان ویزیت تلفنی می‌توانید به راحتی برای دریافت مشاوره تلفنی از پزشک مورد نظرتان، نوبت دریافت کنید. برای برقراری تماس تلفنی با پزشک متخصص گوارش و کبد دلخواهتان روی دکمه زیر کلیک(یا لمس) کنید.

پرسش پاسخ پزشکی

شما با استفاده از امکان پرسش و پاسخ با پزشک می‌توانید در هر ساعتی از شبانه روز پرسش پزشکی خود را مطرح کنید و پاسخ معتبری از پزشک دریافت کنید. برای ثبت سوال پزشکی خود روی دکمه زیر کلیک(یا لمس) کنید.

پرسش‌های پزشکی و دیدگاهتان درباره این مقاله را بنویسید؛ پزشکان و کارشناسان مجله پاسخ‌گوی شما عزیزان هستند.

دیدگاه

نام

ایمیل

سلام از حدود یک هفته قبل دل پیچه دارم و دفع هم حدودا روزی دو بار که اسهال هم هستم. شب اولی که این مشکل پیش اومد تب 37/5 درجه و لرز هم داشتم و فکر کردم کرونا است. اما بعد دیگه تب و لرز تکرار نشد. بوی مدفوع هم خیلی بد و زننده شده در صورتیکه قبلا اصلا این طور نبود. ممنون میشم راهنماییم کنین از ترس کرونا ویزیت پزشک نرفتم.

با عرض سلام بنده سه روز پیش شب بهم خبر دادن خواهرم کرونا گرفته ایشون پرستار هستند خیلی نارحت شدم از صبحش اسهال دارم و درد معده و شکم درد و تا الان ادامه داره دکتر هم الان نمیتونم برم به دلیل کرونا لطفا راهنمایی کنید ممنون

سلام وقت بخیر-من االان دو ساله بعد خوردن غذا دل پیچه میگیرم همه جور آزمایشم دادم هیچی میکرب و باکتری هم ندارم -اصلا نمیدونم باید چیکار کنم خسته شدم

سلام خانم دکتر من شام غذا تخم مرغ پخته با یه لیوان دلستر و صبح هم نون و پنیر و یه لیوان دلستر مصرف کردم الان از دیروز دل پیچه دارم هیوسین رو از دیروز دارم میخورم زیاد فرق نکرده نطرتون چیه ممنون میشم

سلام یه پسر 3ساله دارم 3روز دل پیچه دارد و اسهال هم هست در طول این 3روزم یک بار استفراغ کرده شربت دی سیکلومین هم دادم اثر نداره

سلام از مشاوره تلفنی مجموعه دکتر دکتر جهت ارتباط با متخصص اطفال استفاده کنید

سلام من 13 سالمه و از شب تا صبح هست که دل پیچه دارم ..و اسهال دارم و کمی معدم درد میکنه و شکمم بدجور درد داره و میخواستم از شما کمک بگیرم خیلی ممنون

سلام ببخشید برای دل درد و دل پیچه ناشی از عفونت روده چ دارویی مناسبه؟؟ مرسی

سلام دکتر من ۱۲ ساعته دل درد و اسهال دارم داره منو اذیت میکنه چه نظری دارین با تشکر‌.

سلام دکتر من متولد۸۵/۳ هستم بعد من دل پیچه ناگهانی میگیرم و نمیتونم روی معده و شکم بخوابم بنظرتون برای چی هست بعد بیشتر اگه دستم به زیر معدم بخوره درد میگیره و اصن نباید حتی بهش دست بزنی توروخدا جوابمو بدید خیلی مهمه

سلام نیاز به بررسی بیشتر است .جهت مشاوره از تماس تلفنی رایگان مجموعه دکتر دکتر جهت ارتباط با متخصص داخلی استفاده کنید

سلام.خسته نباشید.دخترم سه سالشه.چهار روز دل درد گرفته.دکتر بردیم.ازمایش گرفتن چیزیش نبود.شربت سفیکسیم و استامینوفن و امپول نوشته بود.کم اشتها شده.سه بار اسهال.یک بار استفراغ کرد.اینا بهتر شده.دل دردش خوب نشده.

سلام دخترم دوسال ونیم سن داره از دیروز صبح اسهاله بعد دیشب دلپیچه گرفته تند تند میره دشویی امروز نزدیکی سحر هم استفراغ کرد هم تب داشت چکار کنم همه جا تعطیله بیمارستان هم قبول نمیکنه بخاطر کرونا ،لطفا راهنماییم کنید خانم دکتر

سلام دوست گرامی با توجه به سن کم کودک شما حتما نیاز به معاینه حضوری است

سلام بعد از سه روز معده درد الان ۵ روزه که بشدت دلپیچه و نفخ شدید دارم دایمتیکون و دیسیکلمینم اصلا تاثیری نداشته واقعا مونده ممنون میشم راهنماییم کنید

با سلام من گذرا مواد مصرف کردم الان دیگه مصرف نمیکنم حالت دلپیچه واسهال دارم چه قرصی مصرف کنم شب هم بد خوابم

سلام خانم دکتر من ۴ روز قبل مشکلم را با شما مطرح کردم و گفتم که بخاطر قرص آزیترومایسین که مصرف کرده ام هم معده ام و هم روده هام ( قسمت پایین شکمم ) درد میکند و طبق توصیه ی شما الان صبح ها بصورت ناشتا یک قرص پنتوپرازول ۲۰ و بعد ناهار هم یک عدد از قرص رانیتیدین و دایمتیکون مصرف میکنم به لطف شما الان نسبت به قبل خیلی بهتر شدم ولی متاسفانه همچنان گاها شب ها معده ام میسوزه و بیدارم میکنه قسمت پایین شکمم ( روده هام ) هم صبح ها اصلا اذیتم نمیکنه ولی میشه گفت دو ساعت بعد خوردن ناهار (و مصرف قرص ها ) دل پیچه میگیرم و قسمت پایین شکمم اذیتم میکنه تا اینکه شب میشه و حدودا رفع میشه ولی شب ها هم همانطور که گفتم معدم شروع میکنه به سوزش واقعا متشکر میشم اگه یه بار دیگه کمکم کنید

خانم دکتر احساس میکنم قرص هایی که بعد از خوردن ناهار استفاده میکنم باعث دل پیچه و درد تو قسمت پایین شکمم میشه چون امروز از صبح کاملا خوب بودم ولی بعد مصرف قرص ها دل پیچم شروع شد به نظرتون چیکار کنم ؟؟

سلام حدود ۳روز پسرم دل درد داره استفراغ بعداز غذا ۸سالش هست دکترهم بردم امپول پنی سیلین قرص سرماخوردگی وقرص سفیکسیم ۲۰۰ بهش داد اما بهتر نشده چکار کنم

سلام . من الان حدود ۳ ماهه شکم درد دارم دکتر رفتم انواع دارو ها رو داده خوردم ولی خوب نشدم. کلیندیوم سی و دومپیدون . موتیدون . دیگه واقعا موندم اطراف نافم درد داره

سلام مدت درد،کیفیت آن مثلا درد یا دلپیچه؟همراهی با تهوع و یبوست و اسهال؟ارتباط به غذاخوردن ؟استرس؟را ذکر کنید تا راهنمایی صورت گیرد

سلام خانم‌دکتر ٬ درد هست . با غذا خوردن تقریبا خوب میشه . استرسم زیاده . تهوع دارم .

سلام دختر م 8 سالش هست 2روزه شکم پیچش داره از دیشب حالت تهوع هم داره دی سیکلومین دادم بازم حالش بد شد هیچ تاثیری نداشت دستشویی هم زیاد می ره با اینکه چیزی نمیخوره چیکار باید کنم

سلام دوست گرامی با توجه به علایم و سن کودک لازم است ویزیت و معاینه انجام شود

سلام دکتر من چند روز دل پیچه دارم صبح ها بیشتر هست و باید برم دستشویی و خیلی کم حالات تهوع البته من دارو میخورم ناشتا پنتو پرازول و قبل ناهار و شام دمپریدون میتونه بخاطر استرس باشه یا مسموم شدم کورونا که نیس چون تب و سرفه ندارم فقط رودهام میپیچه

سلام من یک هفتس که بویاییمو از دست دادم ولی دیروز خوب شدم و امروز از دل پیچه شدید از خواب بیدار شدم واقعا درده بدیه میشه بگین که چیکار کنم ؟ بخاطره کروناهم دکتر نمیرم شب که خوابیدم شربت دفین هیدرامین خوردم با قرص استامینوفن تروخدا راهنمایی کنین

سلام من یک ماه دلپیچه خفیف دارم تا این اوخر که شدید شده و بخصوص شبها از شدت درد بیدارم میکنه. اول صبح ها هم با درد بیدار میشم.. دز ندفوع ام هم خون قابل توجه میبینم.. الان امکان ویزیت دکتر ندارم.. به خاطر وضعیت کرونا و.. نیشه راهنمایی ام کنید

سلام اگر خون در مدفوع تکرار شونده و زیاد است و دل درد دارید باید حتما ویزیت حضوری انجام شود

سلام من به خاطر جوش های سیاه روی رانم به پزشک مراجعه کردم و بهم دوازده تا قرص آزیترومایسین داد که بصورت یک روز در میان مصرف کردم ولی بعد از مصرف تقریبا دهمین قرص شروع کرد از دهن من بوی خیلی بدی اومد الان هم نزدیک ده روزه که دوازده تا آزیترومایسین رو تموم کردم و دیگه مصرف نمیکنم ولی ده روزه که شب ها شدیدا دل درد میگیرم (قسمت پایین شکمم درد میکنه ) ، آروغ میزنم ، گاز دفع میکنم و نمیذاره بخوابم بعضا هم نزدیکای صبح از دل درد از خواب بیدار میشم و احساس میکنم معدم داره میسوزه ، میرم نون خشک میخورم و کمی آب مینوشم ، تقریبا رفع میشه و میرم میخوابم لطفا کمکم کنید چیکار باید بکنم ؟

خیلی خیلی متشکرم از لطفتون خدا شمارو حفظ کنه

سلام من یه 10 روزی میشه که دل پیچه در قسمت بالای شکم وسط، و پائیین شکم وسط، و اسهال سوزش در ادرار دارم بعد و قبل از خوردن غذا هم دل پیچه دارم علتش چیست و باید چکار کنم ممنون

سلام من چندروز احساس دل درد داشتم که منجربه یبوست شد برای درمانش یه لیوان جوشانده برگ سنا خوردم حالا از دیشب همش دلپیچه و بی حالی و حالت تهوع دارم. چیکار باید بکنم?

باسلام من نزدیک به یک ماهه که دلپیچه دارم به همراه کمی حالت تهوع وسوزش معده گاهی کم وگاهی هم شدید به دکتررفتم بهم داروداداماخوب نشده دلیلش راهم نمیدانم

سلام من۲ هفته اول حالت تهوع و کم اشتهایی و سرفه خشک داشتم و ۳ روز پیش تا الان دل پیچه شدید میگیرم و اسهال .البته استرس هم از اول داشتم و هفته دوم رفتم دکتر بم ازیترومایسین و چند تا سوزن وسرم داد اما هنو دل پیچه و اسهال و سرفه خشک دارم هنوز خوب نشدم نمیدونم چیکار کنم کرونا نیست ؟؟؟ چیکار کنم حالم خوب شه واقعا خستم کرده

سلام جهت انجام ازمایش مدفوع ،ESR,CRP اقدام کنید

سلام من 10 تا 15 روز هست که دل پیچه دارم و اسهال صبح ها که بلند میشم قبل خوردن چیزی درد میکنه و بعد از خوردن غذاهم همینطور سیکاری هم هستم علتش چیه ممنون میشم

سلام میتواند عفونت گوارشی و یا سندرم روده تحریک پذیر باشد

سلام من از اول ماه رمضان دل پیچه دارم ولی زیاد نیست و اسهال هم دارم یکروز اصلاً دم افطار جز آب گرم و یه دونه چایی چیزی نخوردم و اسهال آبکی بود و خونی نداشت منتها امروز افطاری تخم مرغ آب پز و گوجه و دوغ خوردم اسهال نداشتم ولی همچنان دل پیجه دارم زیاد نیست ولی در طول روز هست ممنون میشم راهنماییم بکنین

سلام من چند روزه درگیر بیماری شدم،اول که استخوان درد و سردرد و چشم درد بودم خب این شدت باعث شد برم پیش پزشک،با آمپول ۱۲۰۰ واموکسی کلاو درمان شدم،بعد باز پیچیدگی شکم شدم همراه با سر درد و اسحال و ناتوانی و سستی وبی اشتهایی زیر دلم غارغور میکنه ،همش مشکلم این دلپیچست چکار کنم ۵روزه غذا نخوردم فقط آبمیوه اونم خیلی کم

سلام وقتتون بخیر من حدود 3 سال هست کیسه صفرا رو عمل کردم. از اون به بعد مدفوعم همیشه شل تر از حد معمول بود. و اگر معدم یکم خالی می بود به محض اینکه غذا وارد معدم میشد دل پیچه های خیلی بد میگرفتم و نهایتا مجبور بودم چندبار دستشویی برم. این قضیه الان تقریبا روزانه برام اتفاق میفته. من تقریبا میلی به غذا دیگه ندارم. عموما صبح و شب خیلی سبک غذا میخورم یا میوه جات استفاده میکنم. تنها وعدم ناهار هست که اونم بخاطر دل پیچه مجبورم دست از غذا بکشم. میشه راهنمایی کنید علتش چی میتونه باشه

سلام من دوری نافم درد میکنه ایا میتونه کرونا باشه

سلام خیر

سلام.من احساس دلپیچه دارم آیا میتونه کرونا باشه

به تنهایی خیر

با سلام دو الی سه روز است که پسرم دچار دلدرد بسیار شدید می شود بعد از غذا و بعد از ۱۵ الی ۲۰ خوب می شود دلیل راه درمان آن چیست ؟ با تشکر

ویزیت شود

سلام من چند روزه دلپیچه دارم فقط،خیلی شدید نیس،ولی تقریبا سه چهارروزه،جدیدا غذاهامم تند کردم،ب نظرتون کرونا نگرفتم?

با سلام علایم اصلی تب و درد بدن و سرفه شدید و خشک و تنگی نفس میباشد علایم شما به نفع کرونا نیست

سلام روز بخیر چند روزیه مدتی پس از غذا دل درد دارم .اطراف ناف ،گاهی زیر قفسه سینه ،گاهی هم درد به پهلوی راستم میزنه.اجابت مزاحم نامنظم ،چند روز خوب و بعد یبوست میگیرم ،سعی کردم با دم نوش هایی مثل زیره و دارچین و بابونه درمانش کنم .ولی می ره و دوباره بر میگرده .از راهنمایی تون سپاسگزارم

با سلام احتمالا التهاب و یا عفونت معده مطرح است.لازم است معاینه انجام شود.به متخصص داخلی مراجعه کنید

مجله اینترنتی دکتردکتر در سال ۱۳۹۶ با هدف ایجاد بستر قابل اعتماد و کاملی از اطلاعات پزشکی راه‌اندازی شده است. در حال حاضر، تمرکز مجله دکتردکتر روی موضوعات متنی و ویدیویی معرفی بیماری‌ها، علائم، دلایل، روش‌های درمان، تشخیص و موضوعات ترند روز است. در طول مسیرِ سختِ درمان و تشخیص بیماری، سوالات و دغدغه‌های پزشکی زیادی هستند که می‌توانید برای دستیابی به پاسخ پزشکی درست از امکانات مجله مانند پرسش و پاسخ پزشکی، مشاوره تلفنی با پزشک و …. استفاده کنید.

با پزشک تلفنی صحبت کنید

از پزشک سوال بپرسید


Downloads-icon


دانلود رایگان کتابچه بیماری‌های درد شکمیDownloads-icon


Downloads-icon


هر آنچه که درباره پلاکت خون باید بدانیدDownloads-icon

دکتردکتر مجله اینترنتی دکتردکتر

حمایت از ساخت داروی درمان سرطان در ایران

دل پیچه حالت آزاردهنده‌ایست که همه ما در طول زندگی آن را تجربه کرده‌ایم. در این مطلب از مجله دکتردکتر دلایل رایج و درمان دل پیچه را بررسی می‌کنیم؛ در ادامه با ما همراه باشید.

گرچه ما اغلب دل پیچه یا درد شکم را به عنوان گرفتگی و درد معده می‌شناسیم؛ اما این ناراحتی ممکن است از تحریک اندام‌های اطراف مانند روده نیز اتفاق بیافتد. دل پیچه در طول صرف غذا می‌تواند قابل توجه باشد؛ هرچند علل زیادی برای دل پیچه وجود دارد. وقتی دل پیچه می‌گیرید، تنها به خلاص شدن از این حالت آزاردهنده فکر می‌کنید و درمان دل پیچه مهمترین هدف شماست. بنابراین تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

اغلب به دردهای مرتبط با شکم دل‌پیچه می‌گوییم. با این حال این درد ممکن است ناشی از اعضای داخلی دیگر در این قسمت باشد. دل‌درد و دل‌پیچه از مشکلات گوارشی هستند که هر انسانی در طول زندگی خود آنها را تجربه می‌کند. برای درمان دل پیچه نخست باید دلیل اصلی آن مشخص شود. دل‌ پیچه به دلایل متعددی بروز می‌کند و تقریبا تمام اعضای داخل شکم، از روده‌های کوچک و بزرگ گرفته تا کبد، پانکراس، کلیه‌ها، طحال و کیسه صفرا در آن دخیل هستند. در ادامه علائم محتمل برای دل‌پیچه را ذکر می‌کنیم.چگونه دل پیچه بگیریم

شایع‌ترین علائم دل پیچه عبارتند از:

به طور کلی، علل ایجاد دل پیچه به چندین گروه تقسیم می‌شوند. در بسیاری از موارد، غذاهای خاص یا تغییر در رژیم غذایی، باعث بروز دل پیچه می‌شوند. عفونت‌ها یکی دیگر از دلایل شایع دل پیچه هستند و می‌توانند بین مردم گسترش پیدا کنند. در سایر موارد، مشکل اصلی دستگاه گوارش است. گاهی اوقات نیز متاسفانه علت دل پیچه ناشناخته باقی می‌ماند. در ادامه می‌توانید با علل مختلفی که سبب دل‌پیچه می‌شوند آشنا شوید.

علل دل‌پیچه ممکن است بر اثر عادت‌های غذایی شما نیز باشد؛ مخصوصا زمانی که به طور ناگهانی رژیم غذایی خود را تغییر می‌دهید.

برخی اوقات ممکن است دل‌پیچه‌ای که دارید مستقیما نشان از عملکرد ضعیف سیستم گوارشی شما باشد. که در این صورت به موارد زیر می‌پردازیم:

بیشتر بخوانید: علت نفخ یا باد شکم ، معده و روده ؛ پیشگیری و راه‌ های درمان نفخ

ممکن است دل‌پیچه شما ناشی از عفونت باشد که در این صورت دو نوع عفونت مدنظر است:

اگرچه دل پیچه ممکن است خسته‌کننده و زجرآور باشد؛ اما این را بدانید که راه حل‌های مناسبی برای درمان دل پیچه وجود دارد که حتی در خانه نیز می‌توان انجام داد.

اغلب دل‌پیچه‌ها پس از چند ساعت خود به خود رفع می‌شوند. با این حال موارد زیر را به خاطر داشته باشید که در وهله اول می‌توانند چاره‌ساز باشند:

استفاده از داروها و مکمل‌ها برای درمان دل‌پیچه اغلب ممکن است سبب تشدید درد شما شود. سعی کنید در ابتدا روش‌‌های زیر را برای درمان دل‌پیچه امتحان کنید:

درمان‌های دیگر شامل موارد زیر می‌شوند:

اگر با انجام روش‌های ذکر شده در بالا دل‌پیچه شما تسکین نیافت و هم‎چنان ادامه دار شد، از روش‌های زیر که اغلب بدون تجویز پزشک نیز در دسترس هستند، استفاده کنید:

زمانی که دچار دل‌پیچه می‌شوید، این احساس را دارید که هرچه بخورید سبب تحریک معده شما شده و می‌تواند اوضاع را بدتر کند. اما برخی غذاها ماده غذایی مورد نیاز را به شما می‌دهند و در عین حال شما را بدتر نمی‌کنند. از جمله این موارد می‌توان به مواد غذایی زیر اشاره کرد:

مایعات

اگر نمی‌توانید غذای جامد مصرف کنیدِ دلیلی ندارد که خود را مجبور به انجام این کار کنید. مایعاتی نظیر نوشیدنی‌های ورزشی، آب گوشت و آب نارگیل مواد معدنی لازم برای بدن شما را تامین می‌کنند که شامل پتاسیم، کلسیم و سدیم هستند.

موز

موز به راحتی هضم شده و حاوی مقدار زیادی پتاسیم است. پتاسیم یک ماده معدنی بسیار مهم است که بدن شما در زمان استفراغ و اسهال از دست می‌دهد و باید برای جایگزین کردن مقدار پتاسیم از دست رفته ماده غذایی حاوی پتاسیم نظیر موز را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

برنج سفید ساده

حتما برنج سفید ساده را امتحان کنید. برنج قهوه‌ای یا سیاه که اغلب نیز سلامت بیشتری دارند، به سختی هضم می‌شوند؛ مخصوصا زمانی که ناراحتی معده داشته باشید. غذاهایی نظیر برنج سفید ساده که دارای نشاسته و فیبر پایین هستند سبب سفت شدن مدفوع و توقف اسهال می‌شوند که اغلب همراه با درد شکم به وجود می‌آید.

پوره سیب

پوره سیب که همان سیب رنده شده و پخته شده است حاوی مواد غذایی مفید بسیاری نظیر پکتین (نوعی فیبر) است. این ماده می‌تواند سبب سفت شدن مدفوع شده و شما را از شر اسهال رها کند.

نان تست

زمانی که ناراحتی معده دارید، نان تست سفید ساده بهتر از غلات غنی از فیبر است. غلات غنی از فیبر برای کسانی که سالم هستند و بیماری ندارند بسیار مفید است، اما اگر دچار اسهال یا حالت تهوع هستید می‌تواند درد بسیاری در شکم شما ایجاد کند.

در صورتی که هر یک از علائم زیر همراه با دل پیچه در شما اتفاق افتاد، برای بررسی بیشتر و درمان دل پیچه به پزشک مراجعه کنید:

در این قسمت برخی از سوالات رایجی که درباره دل‌پیچه وجود دارد را پاسخ می‌دهیم.

با این حال که سوزش سر دل، سوء‌هاضمه و استفراغ در دوران بارداری بسیار رایج است، درد شکمی اگر غیرطبیعی یا بسیار شدید باشد نیاز به معاینه توسط پزشک متخصص خواهد داشت.

درد شکمی در این دوران زمانی باعث نگرانی می‌شود که همراه با خونریزی واژن، سرگیجه، گرفتگی، تب یا غش باشد.

دل‌پیچه‌ای که پس از خوردن غذا ایجاد می‌شود ممکن است به این دلیل باشد که فرد پس از مدت زیادی که غذا نخورده حجم زیادی از غذا را وارد معده خود کند که در این صورت تغییر زیادی در مقدار اسید معده ایجاد می‌شود. عامل دیگر دل‌پیچه می‌تواند مصرف غذاهای مسموم باشد. اغلب این مدل دل‌پیچه خطرساز نبوده و تنها با گذشت زمان برطرف می‌شود.

اسهال یا به وسیله جذب ناکافی مایعات توسط روده‌ها ایجاد می‌شود که در نهایت سبب ایجاد مدفوع آبکی می‌شود، یا به وسیله فعالیت زیاد معده و روده‌هاست که زمان کافی را برای جذب مواد غذایی از طریق روده‌ها نمی‌دهند. در اصل، غذا به سرعت در روده‌ها حرکت می‌کند، چرا که معده و روده‌ها در این حالت فعالیت بسیاری دارند.

بله، ممکن است در زمان قاعدگی دل‌پیچه نیز ایجاد شود. در زمان قاعدگی، پروستاگلاندین‌ها، مواد شیمیایی مرتبط با باروری زنان، ترشح می‌شوند. این ماده شیمیایی می‎‎تواند در فرکانسی پایین باعث انقباضات غیر ریتمیک رحم شود. زمانی که رحم منقبض می‌شود می‌تواند خون را با فشار خارج کند و مسیر بازگشت جریان خون نیز مسدود خواهد شد. این کمبود جریان خون ممکن است سبب ایجاد دل‌پیچه شود.

منبع:

webmd

buoy

از کدام خدمات دکتردکتر استفاده کنیم؟

نوبت‌دهی اینترنتی

اگر شما هم از دلپیچه‌های مکرر رنج می‌برید و به دنبال راهی برای درمان آن هستید، به جای آن که به مطب مراجعه کنید برای دریافت نوبت، با استفاده از امکان نوبت‌دهی اینترنتی می‌توانید به راحتی برای مراجعه حضوری به پزشک، برای روز و ساعت دلخواه خود از پزشک مورد نظرتان، نوبت دریافت کنید. برای دریافت نوبت اینترنتی از پزشک متخصص گوارش و کبد روی دکمه زیر کلیک کنید.چگونه دل پیچه بگیریم

ویزیت تلفنی

گاهی اوقات دسترسی به پزشک سخت و هزینه‌بر است مخصوصا در این ایام پرخطر که بیماری کرونا شیوع بسیار زیادی داشته داشته است. شما با استفاده از امکان ویزیت تلفنی می‌توانید به راحتی برای دریافت مشاوره تلفنی از پزشک مورد نظرتان، نوبت دریافت کنید. برای برقراری تماس تلفنی با پزشک متخصص گوارش و کبد دلخواهتان روی دکمه زیر کلیک(یا لمس) کنید.

پرسش پاسخ پزشکی

شما با استفاده از امکان پرسش و پاسخ با پزشک می‌توانید در هر ساعتی از شبانه روز پرسش پزشکی خود را مطرح کنید و پاسخ معتبری از پزشک دریافت کنید. برای ثبت سوال پزشکی خود روی دکمه زیر کلیک(یا لمس) کنید.

پرسش‌های پزشکی و دیدگاهتان درباره این مقاله را بنویسید؛ پزشکان و کارشناسان مجله پاسخ‌گوی شما عزیزان هستند.

دیدگاه

نام

ایمیل

سلام از حدود یک هفته قبل دل پیچه دارم و دفع هم حدودا روزی دو بار که اسهال هم هستم. شب اولی که این مشکل پیش اومد تب 37/5 درجه و لرز هم داشتم و فکر کردم کرونا است. اما بعد دیگه تب و لرز تکرار نشد. بوی مدفوع هم خیلی بد و زننده شده در صورتیکه قبلا اصلا این طور نبود. ممنون میشم راهنماییم کنین از ترس کرونا ویزیت پزشک نرفتم.

با عرض سلام بنده سه روز پیش شب بهم خبر دادن خواهرم کرونا گرفته ایشون پرستار هستند خیلی نارحت شدم از صبحش اسهال دارم و درد معده و شکم درد و تا الان ادامه داره دکتر هم الان نمیتونم برم به دلیل کرونا لطفا راهنمایی کنید ممنون

سلام وقت بخیر-من االان دو ساله بعد خوردن غذا دل پیچه میگیرم همه جور آزمایشم دادم هیچی میکرب و باکتری هم ندارم -اصلا نمیدونم باید چیکار کنم خسته شدم

سلام خانم دکتر من شام غذا تخم مرغ پخته با یه لیوان دلستر و صبح هم نون و پنیر و یه لیوان دلستر مصرف کردم الان از دیروز دل پیچه دارم هیوسین رو از دیروز دارم میخورم زیاد فرق نکرده نطرتون چیه ممنون میشم

سلام یه پسر 3ساله دارم 3روز دل پیچه دارد و اسهال هم هست در طول این 3روزم یک بار استفراغ کرده شربت دی سیکلومین هم دادم اثر نداره

سلام از مشاوره تلفنی مجموعه دکتر دکتر جهت ارتباط با متخصص اطفال استفاده کنید

سلام من 13 سالمه و از شب تا صبح هست که دل پیچه دارم ..و اسهال دارم و کمی معدم درد میکنه و شکمم بدجور درد داره و میخواستم از شما کمک بگیرم خیلی ممنون

سلام ببخشید برای دل درد و دل پیچه ناشی از عفونت روده چ دارویی مناسبه؟؟ مرسی

سلام دکتر من ۱۲ ساعته دل درد و اسهال دارم داره منو اذیت میکنه چه نظری دارین با تشکر‌.

سلام دکتر من متولد۸۵/۳ هستم بعد من دل پیچه ناگهانی میگیرم و نمیتونم روی معده و شکم بخوابم بنظرتون برای چی هست بعد بیشتر اگه دستم به زیر معدم بخوره درد میگیره و اصن نباید حتی بهش دست بزنی توروخدا جوابمو بدید خیلی مهمه

سلام نیاز به بررسی بیشتر است .جهت مشاوره از تماس تلفنی رایگان مجموعه دکتر دکتر جهت ارتباط با متخصص داخلی استفاده کنید

سلام.خسته نباشید.دخترم سه سالشه.چهار روز دل درد گرفته.دکتر بردیم.ازمایش گرفتن چیزیش نبود.شربت سفیکسیم و استامینوفن و امپول نوشته بود.کم اشتها شده.سه بار اسهال.یک بار استفراغ کرد.اینا بهتر شده.دل دردش خوب نشده.

سلام دخترم دوسال ونیم سن داره از دیروز صبح اسهاله بعد دیشب دلپیچه گرفته تند تند میره دشویی امروز نزدیکی سحر هم استفراغ کرد هم تب داشت چکار کنم همه جا تعطیله بیمارستان هم قبول نمیکنه بخاطر کرونا ،لطفا راهنماییم کنید خانم دکتر

سلام دوست گرامی با توجه به سن کم کودک شما حتما نیاز به معاینه حضوری است

سلام بعد از سه روز معده درد الان ۵ روزه که بشدت دلپیچه و نفخ شدید دارم دایمتیکون و دیسیکلمینم اصلا تاثیری نداشته واقعا مونده ممنون میشم راهنماییم کنید

با سلام من گذرا مواد مصرف کردم الان دیگه مصرف نمیکنم حالت دلپیچه واسهال دارم چه قرصی مصرف کنم شب هم بد خوابم

سلام خانم دکتر من ۴ روز قبل مشکلم را با شما مطرح کردم و گفتم که بخاطر قرص آزیترومایسین که مصرف کرده ام هم معده ام و هم روده هام ( قسمت پایین شکمم ) درد میکند و طبق توصیه ی شما الان صبح ها بصورت ناشتا یک قرص پنتوپرازول ۲۰ و بعد ناهار هم یک عدد از قرص رانیتیدین و دایمتیکون مصرف میکنم به لطف شما الان نسبت به قبل خیلی بهتر شدم ولی متاسفانه همچنان گاها شب ها معده ام میسوزه و بیدارم میکنه قسمت پایین شکمم ( روده هام ) هم صبح ها اصلا اذیتم نمیکنه ولی میشه گفت دو ساعت بعد خوردن ناهار (و مصرف قرص ها ) دل پیچه میگیرم و قسمت پایین شکمم اذیتم میکنه تا اینکه شب میشه و حدودا رفع میشه ولی شب ها هم همانطور که گفتم معدم شروع میکنه به سوزش واقعا متشکر میشم اگه یه بار دیگه کمکم کنید

خانم دکتر احساس میکنم قرص هایی که بعد از خوردن ناهار استفاده میکنم باعث دل پیچه و درد تو قسمت پایین شکمم میشه چون امروز از صبح کاملا خوب بودم ولی بعد مصرف قرص ها دل پیچم شروع شد به نظرتون چیکار کنم ؟؟

سلام حدود ۳روز پسرم دل درد داره استفراغ بعداز غذا ۸سالش هست دکترهم بردم امپول پنی سیلین قرص سرماخوردگی وقرص سفیکسیم ۲۰۰ بهش داد اما بهتر نشده چکار کنم

سلام . من الان حدود ۳ ماهه شکم درد دارم دکتر رفتم انواع دارو ها رو داده خوردم ولی خوب نشدم. کلیندیوم سی و دومپیدون . موتیدون . دیگه واقعا موندم اطراف نافم درد داره

سلام مدت درد،کیفیت آن مثلا درد یا دلپیچه؟همراهی با تهوع و یبوست و اسهال؟ارتباط به غذاخوردن ؟استرس؟را ذکر کنید تا راهنمایی صورت گیرد

سلام خانم‌دکتر ٬ درد هست . با غذا خوردن تقریبا خوب میشه . استرسم زیاده . تهوع دارم .

سلام دختر م 8 سالش هست 2روزه شکم پیچش داره از دیشب حالت تهوع هم داره دی سیکلومین دادم بازم حالش بد شد هیچ تاثیری نداشت دستشویی هم زیاد می ره با اینکه چیزی نمیخوره چیکار باید کنم

سلام دوست گرامی با توجه به علایم و سن کودک لازم است ویزیت و معاینه انجام شود

سلام دکتر من چند روز دل پیچه دارم صبح ها بیشتر هست و باید برم دستشویی و خیلی کم حالات تهوع البته من دارو میخورم ناشتا پنتو پرازول و قبل ناهار و شام دمپریدون میتونه بخاطر استرس باشه یا مسموم شدم کورونا که نیس چون تب و سرفه ندارم فقط رودهام میپیچه

سلام من یک هفتس که بویاییمو از دست دادم ولی دیروز خوب شدم و امروز از دل پیچه شدید از خواب بیدار شدم واقعا درده بدیه میشه بگین که چیکار کنم ؟ بخاطره کروناهم دکتر نمیرم شب که خوابیدم شربت دفین هیدرامین خوردم با قرص استامینوفن تروخدا راهنمایی کنین

سلام من یک ماه دلپیچه خفیف دارم تا این اوخر که شدید شده و بخصوص شبها از شدت درد بیدارم میکنه. اول صبح ها هم با درد بیدار میشم.. دز ندفوع ام هم خون قابل توجه میبینم.. الان امکان ویزیت دکتر ندارم.. به خاطر وضعیت کرونا و.. نیشه راهنمایی ام کنید

سلام اگر خون در مدفوع تکرار شونده و زیاد است و دل درد دارید باید حتما ویزیت حضوری انجام شود

سلام من به خاطر جوش های سیاه روی رانم به پزشک مراجعه کردم و بهم دوازده تا قرص آزیترومایسین داد که بصورت یک روز در میان مصرف کردم ولی بعد از مصرف تقریبا دهمین قرص شروع کرد از دهن من بوی خیلی بدی اومد الان هم نزدیک ده روزه که دوازده تا آزیترومایسین رو تموم کردم و دیگه مصرف نمیکنم ولی ده روزه که شب ها شدیدا دل درد میگیرم (قسمت پایین شکمم درد میکنه ) ، آروغ میزنم ، گاز دفع میکنم و نمیذاره بخوابم بعضا هم نزدیکای صبح از دل درد از خواب بیدار میشم و احساس میکنم معدم داره میسوزه ، میرم نون خشک میخورم و کمی آب مینوشم ، تقریبا رفع میشه و میرم میخوابم لطفا کمکم کنید چیکار باید بکنم ؟

خیلی خیلی متشکرم از لطفتون خدا شمارو حفظ کنه

سلام من یه 10 روزی میشه که دل پیچه در قسمت بالای شکم وسط، و پائیین شکم وسط، و اسهال سوزش در ادرار دارم بعد و قبل از خوردن غذا هم دل پیچه دارم علتش چیست و باید چکار کنم ممنون

سلام من چندروز احساس دل درد داشتم که منجربه یبوست شد برای درمانش یه لیوان جوشانده برگ سنا خوردم حالا از دیشب همش دلپیچه و بی حالی و حالت تهوع دارم. چیکار باید بکنم?

باسلام من نزدیک به یک ماهه که دلپیچه دارم به همراه کمی حالت تهوع وسوزش معده گاهی کم وگاهی هم شدید به دکتررفتم بهم داروداداماخوب نشده دلیلش راهم نمیدانم

سلام من۲ هفته اول حالت تهوع و کم اشتهایی و سرفه خشک داشتم و ۳ روز پیش تا الان دل پیچه شدید میگیرم و اسهال .البته استرس هم از اول داشتم و هفته دوم رفتم دکتر بم ازیترومایسین و چند تا سوزن وسرم داد اما هنو دل پیچه و اسهال و سرفه خشک دارم هنوز خوب نشدم نمیدونم چیکار کنم کرونا نیست ؟؟؟ چیکار کنم حالم خوب شه واقعا خستم کرده

سلام جهت انجام ازمایش مدفوع ،ESR,CRP اقدام کنید

سلام من 10 تا 15 روز هست که دل پیچه دارم و اسهال صبح ها که بلند میشم قبل خوردن چیزی درد میکنه و بعد از خوردن غذاهم همینطور سیکاری هم هستم علتش چیه ممنون میشم

سلام میتواند عفونت گوارشی و یا سندرم روده تحریک پذیر باشد

سلام من از اول ماه رمضان دل پیچه دارم ولی زیاد نیست و اسهال هم دارم یکروز اصلاً دم افطار جز آب گرم و یه دونه چایی چیزی نخوردم و اسهال آبکی بود و خونی نداشت منتها امروز افطاری تخم مرغ آب پز و گوجه و دوغ خوردم اسهال نداشتم ولی همچنان دل پیجه دارم زیاد نیست ولی در طول روز هست ممنون میشم راهنماییم بکنین

سلام من چند روزه درگیر بیماری شدم،اول که استخوان درد و سردرد و چشم درد بودم خب این شدت باعث شد برم پیش پزشک،با آمپول ۱۲۰۰ واموکسی کلاو درمان شدم،بعد باز پیچیدگی شکم شدم همراه با سر درد و اسحال و ناتوانی و سستی وبی اشتهایی زیر دلم غارغور میکنه ،همش مشکلم این دلپیچست چکار کنم ۵روزه غذا نخوردم فقط آبمیوه اونم خیلی کم

سلام وقتتون بخیر من حدود 3 سال هست کیسه صفرا رو عمل کردم. از اون به بعد مدفوعم همیشه شل تر از حد معمول بود. و اگر معدم یکم خالی می بود به محض اینکه غذا وارد معدم میشد دل پیچه های خیلی بد میگرفتم و نهایتا مجبور بودم چندبار دستشویی برم. این قضیه الان تقریبا روزانه برام اتفاق میفته. من تقریبا میلی به غذا دیگه ندارم. عموما صبح و شب خیلی سبک غذا میخورم یا میوه جات استفاده میکنم. تنها وعدم ناهار هست که اونم بخاطر دل پیچه مجبورم دست از غذا بکشم. میشه راهنمایی کنید علتش چی میتونه باشه

سلام من دوری نافم درد میکنه ایا میتونه کرونا باشه

سلام خیر

سلام.من احساس دلپیچه دارم آیا میتونه کرونا باشه

به تنهایی خیر

با سلام دو الی سه روز است که پسرم دچار دلدرد بسیار شدید می شود بعد از غذا و بعد از ۱۵ الی ۲۰ خوب می شود دلیل راه درمان آن چیست ؟ با تشکر

ویزیت شود

سلام من چند روزه دلپیچه دارم فقط،خیلی شدید نیس،ولی تقریبا سه چهارروزه،جدیدا غذاهامم تند کردم،ب نظرتون کرونا نگرفتم?

با سلام علایم اصلی تب و درد بدن و سرفه شدید و خشک و تنگی نفس میباشد علایم شما به نفع کرونا نیست

سلام روز بخیر چند روزیه مدتی پس از غذا دل درد دارم .اطراف ناف ،گاهی زیر قفسه سینه ،گاهی هم درد به پهلوی راستم میزنه.اجابت مزاحم نامنظم ،چند روز خوب و بعد یبوست میگیرم ،سعی کردم با دم نوش هایی مثل زیره و دارچین و بابونه درمانش کنم .ولی می ره و دوباره بر میگرده .از راهنمایی تون سپاسگزارم

با سلام احتمالا التهاب و یا عفونت معده مطرح است.لازم است معاینه انجام شود.به متخصص داخلی مراجعه کنید

مجله اینترنتی دکتردکتر در سال ۱۳۹۶ با هدف ایجاد بستر قابل اعتماد و کاملی از اطلاعات پزشکی راه‌اندازی شده است. در حال حاضر، تمرکز مجله دکتردکتر روی موضوعات متنی و ویدیویی معرفی بیماری‌ها، علائم، دلایل، روش‌های درمان، تشخیص و موضوعات ترند روز است. در طول مسیرِ سختِ درمان و تشخیص بیماری، سوالات و دغدغه‌های پزشکی زیادی هستند که می‌توانید برای دستیابی به پاسخ پزشکی درست از امکانات مجله مانند پرسش و پاسخ پزشکی، مشاوره تلفنی با پزشک و …. استفاده کنید.

با پزشک تلفنی صحبت کنید

از پزشک سوال بپرسید


Downloads-icon


دانلود رایگان کتابچه بیماری‌های درد شکمیDownloads-icon


Downloads-icon


هر آنچه که درباره پلاکت خون باید بدانیدDownloads-icon

دل درد از جمله دردهای موجی است؛ یعنی گاهی آنقدر شدید می‌شود که فرد حتی نمی‌تواند نفس بکشد و گاهی درد فروکش می‌کند. فرد مبتلا به دل درد گاه مجبور می‌شود تا ساعت‌ها در دستشویی بماند.چگونه دل پیچه بگیریم

بدن ما از برخی نشانه‌ها استفاده می‌کند تا هشدار دهد که خطری در درون ما در حال وقوع است. یکی از این نشانه‌ها دل‌درد است.

برخی از دلایل دل درد کاملا روشن است؛ مثل وقتی که فرد پرخوری می‌کند یا وقتی که یک کودک نوپا، چیز خطرناکی را می‌بلعد، اما اغلب مواقع علت دل درد را نمی‌توان به راحتی تشخیص داد.

برخی از دلایل اصلی ایجاد دل درد عبارتند از:

یبوست:

یکی از مهم‌ترین دلایل شکم درد، یبوست است. یبوست در اثر رژیم‌های غذایی نامناسب که مایعات و فیبر کمی دارند، ایجاد می‌شود.

عفونت:

وقتی که یک ویروس یا باکتری وارد بدن ما می‌شود، بدن برای خلاصی از آن، شروع به نشان دادن واکنش‌هایی می‌کند و واکنش‌های مربوط به دستگاه گوارش معمولا با اسهال و استفراغ همراه است. عفونت باکتریایی موجب مسمومیت غذایی می‌شود. برخی از دل دردها در اثر ورود باکتری به بدن ایجاد می‌شوند؛ مثل گلو درد، سینه پهلو، عفونت دستگاه ادراری و عفونت دستگاه تناسلی.

ویروس‌ها نوع دیگری از عفونت‌ها هستند که باعث آنفلوآنزای شکم می‌شوند. هم باکتری‌ها و هم ویروس‌ها به راحتی از یک فرد به فرد دیگر انتقال می‌یابند. اما خبر خوب این‌که در اغلب موارد اگر دست‌ها را به خوبی بشویید و از وسایل شخصی دیگران استفاده نکنید، می‌توانید با آن مقابله کنید.

سوزش و التهاب:

وقتی یکی از ارگان‌های داخلی بدن دچار زخم یا ورم می‌شود، ایجاد دل درد می‌کند. دردهای ناشی از آپاندیس، زخم معده، سندرم روده حساس و بیماری التهاب روده منجر به دل دردهای شدید می‌شوند که باید مداوا گردند.

واکنش بدن نسبت به برخی غذاها:

بدن برخی افراد قادر به هضم بعضی غذاها نیست؛ مثلا برخی افراد نمی‌توانند لاکتوز موجود در شیر را هضم کنند و به همین دلیل باید از خوردن آن و تمامی فرآورده‌های حاوی لاکتوز پرهیز کنند. اگر شما نیز جزء افرادی هستید که به برخی از غذاها واکنش نشان می‌دهید و دچار دل درد می‌شوید، بهتر است با مشورت پزشک آن را از برنامه غذایی خود حذف کرده و جایگزین مناسبی برایش بیابید.

بعضی از حساسیت‌ها شامل حساسیت به برخی غذاها می‌شود. در این حالت، واکنش دستگاه ایمنی بدن هنگام خوردن آن غذای خاص، به گونه‌ای است که در او ایجاد درد می‌کند.

استرس‌های روحی:

وقتی که فرد بیش از حد دچار استرس، نگرانی و افسردگی می‌شود، ناراحتی‌های عاطفی و روحی روی عملکرد دستگاه‌های مختلف بدنش اثر می‌گذارد و موجب ایجاد دردهایی مثل سردرد و دل درد می‌شود. استرس واکنش دفاعی و عادی بدن است، اما باعث بروز مشکلات گوارشی می‌شود و در درازمدت می‌تواند عملکرد معده و روده را مختل سازد. استرس عامل رفلاکس معده و مری، زخم معده و اثنی‌عشر و سندرم کولون (روده بزرگ) می‌باشد. تغذیه سالم و متنوع یکی از عواملی است که باعث کاهش استرس می‌شود، زیرا به مقدار کافی ویتامین B، C، منیزیم و سایر ویتامین‌ها و مواد معدنی را به بدن می‌رساند. همچنین به میزان کافی بخوابید.

مشکلات تناسلی:

برخی موارد، دل درد فقط مربوط به مشکلات دستگاه گوارش نیست. درد شکم به دلیل قاعدگی یکی از علل عمده دل درد در میان دختران و زنان است. عفونت دستگاه تناسلی مثل عفونت و بیماری التهاب لگن نیز ایجاد دل درد می‌کند. در مردها، زخم بیضه موجب دل درد می‌شود.

بارداری:

بیشتر زنان در دوران بارداری دچار حالت تهوع می‌شوند و این حالت‌ها گاه با دل درد همراه است. اما گاهی دل دردهای شدید زنان باردار می‌تواند در اثر قرار گرفتن جنین در یک جایگاه نامناسب (خارج از رحم) باشد. در این گونه مواقع باید حتما موضوع را با پزشک در میان گذاشت تا اقدامات لازم انجام گیرد.

بیماری های روده:

برخی از بیماری‌ها روی عملکرد ارگان‌های بدن اثر می‌گذارند و ایجاد درد می‌کنند. بیماری کرون می‌تواند به دیواره روده آسیب برساند و موجب زخم و ورم روده شود. بیماری فتق، باعث انسداد روده و رشد تومور می‌گردد. انقباض ماهیچه‌ها و دل‌پیچه‌های شدید روی روده‌ها، تخمدان‌ها و بیضه‌ها اثر می‌گذارد و گاه عملکرد آن‌ها را مختل می‌سازد.

کیست تخمدان:

از دیگر عوامل بروز درد در ناحیه پایین ناف و لگن، کیست تخمدان است. کیست‌های بزرگ ممکن است درد لگن را افزایش دهند و فرد دچار تکرر ادرار شود.چگونه دل پیچه بگیریم

گاهی درد شکم، علامت زودرس سرطان تخمدان است. سرطان تخمدان زودتر از آنچه اکنون درمان می‌شود، قابل درمان است. زنان مبتلا به سرطان تخمدان حداقل شش ماه قبل از تشخیص، دچار علائم زودرسی مثل تورم و درد شکم می‌شوند. با توجه مناسب به علائم بیماری می‌توان اقدام به درمان آن نمود. علاوه بر آن، دل درد می‌تواند در اثر برخی بیماری‌های خاص مثل دیابت، ایجاد شود.

پنج چیزی که باید در مورد دل‌درد بدانید

دل‌درد در خیلی موارد زودگذر و بی‌اهمیت است، اما گاهی ممکن است نشانه‌ای از بیماری وخیم‌تری باشد. هر فردی باید پنج چیز را در مورد بیماری‌های گوارشی وخیمی که ممکن است با درد شکم بروز کنند بداند.

علائم: اگر علائم مداوم گوارشی مانند درد یا ناراحتی در شکم، تهوع، آروغ‌، یبوست، اسهال، سوزش سردل یا وجود خون در مدفوع دارید، به دکترتان خبر دهید.

تشخیص: از آنجایی که بسیاری از اختلالات گوارشی با آزمایش خون یا تصویربرداری قابل تشخیص نیستند، تشخیص آن‌ها ممکن است مشکل باشد، برای مثال سندرم روده تحریک‌پذیر معمولا با کنار گذاشتن سایر اختلالات، تشخیص داده می‌شود.

صحبت با پزشک: علائم  شما و سابقه پزشکی‌تان ممکن است نقش عمده‌ای در تشخیص اختلالات گوارشی داشته باشد، بنابراین باید با دکترتان بی‌پرده باشید. عادات غذاخوردن و علائم‌تان را روزانه یاداشت کنید و در مورد مصرف سیگار صادق باشید تا دکترتان بتواند سریع‌تر و دقیق‌تر بیماری‌تان را تشخیص دهد.

تغییرات سبک‌زندگی: دانستن عادات شما اهمیت دارد، چرا که ممکن است علت علائم شما باشند و تغییردادن آن‌ها بتواند بیماری‌تان را رفع کند. برای مثال درد معده‌ای که به دنبال مصرف فرآورده‌های لبنی رخ می‌دهد، ممکن است بیانگر عدم تحمل به لاکتوز (قند شیر) باشد که با تغییر رژیم غذایی قابل درمان است.

درمان: گرچه تغییر عادات غذاخوردن معمولا خط اول مقابله با یک اختلال گوارشی است، اما این کار علاج هر بیماری نیست. بسته به نوع بیماری ممکن است نیاز به تجویز دارو، درمان‌های طبیعی، کاهش دادن استرس و در صورت لزوم جراحی باشد تا علائم شما کاهش یابد.

فرآوری : نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان

هفته نامه سلامت

همشهری

تبیان، دستیار هوشمند زندگی

پل های ارتباطی

بلوار کشاورز،خیابان نادری،نبش حجت دوست،پلاک 12

public@tebyan.com

02181200000

دسترسی سریع

محصولات و خدمات

اشتراک در خبرنامه

کلیه حقوق این سایت مربوط به موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان می‌باشد.

024-33019222

چگونه دل پیچه بگیریم

دل پیچه خود را ظرف چند دقیقه به راحتی درمان کنید!
ریفلاکس یا همان برگشت اسید معده به مری علاوه بر سوزش معده، دل‌پیچه و دل درد ایجاد می‌کند و می‌تواند یک بیماری مجزا یا به دلایلی مثل پرخوری و مصرف انواع خوراکی‌ها در مدت زمانی کوتاه باشد.
 
دل‌پیچه یکی از آن مشکلاتی است که شاید در ظاهر ساده به نظر برسد، اما بشدت آزاردهنده است. احتمالا برخی از شما، همین چند شب پیش دل‌پیچه را تجربه کرده‌اید؛ داستان همیشگی شب یلدا و پرخوری‌ها و عوارض ناشی از این عادت غذایی اشتباه!
معمولا در این شرایط یکی از توصیه‌های بزرگ‌ترها برای درمان دل‌پیچه، مصرف سیب البته با قوانین ویژه است یعنی پوست یک سیب را کامل بکنید، آن را رنده کرده و صبر کنید رنگش قهوه‌ای شود. مصرف این سیب مثل آب روی آتش عمل می‌کند و باعث می‌شود از شر دل‌پیچه خلاص شوید.
آیا چنین موضوعی ریشه علمی دارد یا باید در گروه باورهای اشتباه قرار بگیرد؟ برای پاسخ به این پرسش باید کمی به عقب برگردیم و به علت دل‌پیچه برسیم. ریفلاکس یا همان برگشت اسید معده به مری علاوه بر سوزش معده، دل‌پیچه و دل درد ایجاد می‌کند و می‌تواند یک بیماری مجزا یا به دلایلی مثل پرخوری و مصرف انواع خوراکی‌ها در مدت زمانی کوتاه باشد.
در چنین شرایطی طب سنتی مصرف سیب را توصیه می‌کند؛ سیب پوست کنده و رنده شده. پوست کنده به این دلیل که ایجاد نفخ و سنگینی نکند و رنده شده چون زودتر هضم و جذب می‌شود و در مدت زمان کوتاه‌تری دل‌پیچه‌تان بهبود می‌یابد. البته افراد مسن، افرادی که دستگاه گوارش آسیب‌پذیری دارند و بچه‌ها برای رفع دل‌پیچه و نفخ بهتر است بعد از غذا مقداری عرق نعناع بنوشند.
در این بین باید در خوردن برخی خوراکی‌ها بیشتر دقت کنید. به عنوان مثال، خوردن زردآلو بویژه صبح ناشتا یا پس از صرف غذاهای سنگین باعث دل‌پیچه می‌شود. مصرف زیاد انگور و زیاده‌روی در مصرف مواد غذایی با طبع سرد نیز ازجمله مهم‌ترین دلایل ایجاد دل‌پیچه و حتی اسهال ساده است. در این شرایط هم می‌توانید از سیب کمک بگیرید.

همچنین مسمومیت غذایی بسرعت روی دستگاه گوارش تاثیر می‌گذارد و علائمی مثل دل‌درد، دل‌پیچه، نفخ، گاز، حالت تهوع، اسهال و استفراغ ایجاد می‌کند. مسمومیت بین سالمندان، بچه‌های کم‌سن‌ و سال و افرادی که دستگاه ایمنی ضعیفی دارند، بشدت خطرناک است و این افراد باید هرچه سریع‌تر تحت درمان قرار بگیرند.
بنابراین خوردن سیب یا هر ماده غذایی دیگری نمی‌تواند با مسمومیت مقابله کند و تنها روش درمان، مصرف داروهای مناسب است. بد نیست بدانید در گوجه فرنگی‌های سبز و نارس، ماده‌ای به نام سولانین وجود دارد که سمی است و باعث ایجاد مسمومیت و دل‌پیچه می‌شود در حالی که متاسفانه خیلی از خانم‌ها با گوجه فرنگی سبز (کال) ترشی درست می‌کنند و سلامت خود و خانواده‌شان را به خطر می‌اندازند.
پس اگر در صورت مصرف ترشی گوجه فرنگی دچار دل‌پیچه شدید، فراموش نکنید کاری از دست سیب برنمی‌آید. اگر دل‌پیچه ازجمله علائم بیماری‌های گوارشی مثل عدم‌تحمل لاکتوز، عدم‌تحمل گلوتن، التهاب پانکراس، آندومتریوز، زخم‌های گوارشی، سنگ کیسه صفرا یا کلیه، سندرم روده تحریک‌پذیر و… باشد باز هم با خوردن سیب بهتر نمی‌شوید و نیاز به مداخلات درمانی جدی دارید.


اصول مراقبت و درمان بیماران هموفیلیDownloads-icon


Downloads-icon

معده درد یکی از مشکلاتی است که هر فردی در طول زندگی حداقل یک بار آن را تجربه کرده است، مشکلات گوارشی و درد معده یا سوزش معده یا ترش کردن و… با استفاده از برخی روش های خانگی قابل درمان است.

چای بابونه باعث میشه التهاب شکم بخوابد و دل درد کاهش میابد.

مقداری زنجبیل هم امتحان کنید بعنوان یک درمان طبیعی موثر برای درد شکم و معده و حالت تهوع می باشد، پر از ترکیبات کاملا طبیعی است و برای کاهش التهاب و اسید معده و تحریک و هضم غذا موثر است.

این 14 راه ساده را برای درمان درد شکم خود امتحان کنید تا بتوانید با استفاده از آنها خیلی سریع احساس خوبی بدست بیاورید

 

چگونه دل پیچه بگیریم

88492747

88830950

info@bornanews.ir

تهران – خیابان شهید مطهری – خیابان فجر – خیابان نظری – انتهای خیابان دلفان – نبش اتوبان مدرس – پلاک 50

تمام حقوق برای خبرگزاری برنا محفوظ است. استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز و به نقل از بهداشت نیوز: 

 تقریبا هر کسی دل درد رو حداقل یکبار تجربه کرده و برای بعضی از ادمها دل درد چیزی است که زیاد اتفاق می افتد.اگر شما دل درد دارید احتمالا دلتون میخواد که هر چه سریعتر از شرش خلاص بشید.حتی دل دردهای کوچک هم ازار دهنده هستند و میتوانند تمرکز کردن شما رو دچار مشکل کنند ، اینکه از شر دل درد خلاص بشید کار سختی نیست.با چند تا راهکار در خانه میتوان این کار را انجام داد.

به خواندن ادامه بدهید تا یاد بگیرید که چگونه میتوان این کار را انجام داد.

چه چیزی باعث میشه که دل درد به وجود بیاد؟؟؟

مشکلات شکمی،خیلی مرسوم هستند،پس؛دل درد شما میتونه ناشی از چند تا دلیل مختلف باشد…اینجا تعدادی از دلایل مرسوم هر نوع دل دردی بیان شده؛؛ ورم معده،اسید معده،لاکتوزهای ناصبور،استرس.چگونه دل پیچه بگیریم

ورم معده که میتونه ناشی از هر چیزی باشه،که شامل مسمومیت های باکتریایی،استفاده از داروهای مشخص،سن و سال،تنباکو و یا استفاده از الکل باشه.ورم معده میتونه باعث ایجاد درد در قسمت های بالایی شکم باشد.و حس پر بودن در شکم.

اسید معده:به عنوان بیماری معده و رودوی هم شناخته میشود ، موقعی اتفاق میافتد که اسید معده به مری برمیگرده.که باعث درد یا احساس سوزش توی شکم و پشت قفسه سینه میشود ، و همچنین خوردن غذاهای چرب و تند هم تاثیر گذار هستند.

لاکتوزهای ناصبور:(کسانی که تحمل خوردن لاکتوز را ندارند)

تا حالا این حس درد بعد از نوشیدن یه لیوان شیر یا خوردن پنیر داشتین؟؟ادمهایی با این خصوصیت نمیتوانند چیزهایی رو که لاکتوز داره،نمیتوانند هضم کنند ودل درد میگیرند ، استرس و فشارهای روانی میتونه باعث اسپاسم های فیزیکی هم باشه.

ایا شما باید دل دردتون رو توی خونه معالجه کنید؟؟

اکثر مواقع دردهای شکمی،مسئله مهمی نیستند که شما میتونید در ابتدا اون رو در خانه و بدون مشورت با دکترتون انجام دهید. گر چه شما باید در صورت دیدن این نوع علائم شکم درد خیلی سریع با دکترتون تماس بگیرید:

دردی که در عرض چند ساعت بهتر نمیشد دردی که خیلی شدید و حالت بیمارگونه داره.یا بالا اوردن مداوم در طول یکی دو روز. و بزاق خونی یا سیاه طوری داشته باشید ، اگر شما این نشانه ها را ندارید میتوانید درمان خودتون رو در خونه داشته باشید.و اینکه شما در اسرع وقت و کوتاه ترین زمان حس بهتری خواهید داشت.

چطوری از شر شکم درد خلاص بشیم؟؟

۱-از کیسه اب گرم یا یک بطری اب داغ استفاده کنیم.

گرما یک راه ساده ولی خیلی موثر در درمان شکم درد است.

از یک پتوی الکتریکی یا پد گرم و سرد شو یا همان کیسه اب گرم استفاده کنید.

شما چیزی رو میخواین که خیلی گرم باشه،و اونقدر داغ نباشه که شما رو بسوزونه.پد گرم و سردتون رو جایی قرار بدین که احساس درد میکنید؛ممکن که ۱۰ الی ۱۵ دقیقه طول بکشه تا شما احساس ارومتری به خاطر اون گرما بهتون دست بده.اگر پد ندارین میتونین که خیلی ساده با چند تا برنج خشک و یه لنگ جوراب که داخلش از مواد غیر طبیعی استفاده نشده باشه برای خودتان درست کنید و سرش رو گره بزنید و برای ا یا ۲ دقیقه داخل مایکروویو بگذارید و دوباره هر موقع که داره سرد میشه به راحتی میتونید گرمش کنید.

شما میتونید به جای همه اینها از پتوهای(FIR) استفاده کنید که مزایای خیلی زیادی نسبت به این پدهای معمولی دارند.

شما در این مقاله میتوانید یاد بگیرید و متوجه بشوید که چرا پتوهای ما اینقدر خاص هستند؟؟

از یک مقدار نعناع استفاده کنید؛نعناع یک چیز بسیار طبیعی برای درمان دل درد است.چیزی که نعناع به ما میده یه حس تازه بودن است و عطری داره که خاصیت طبیعی و ذاتی از بین برنده درد داره.

راه های مختلفی وجود دارد که شما از نعنا استفاده کنید و حس بهتری داشته باشید:

چند تا برگ تازه نعناع را بجوید یا از شیرینی های فلفل نعناع بخورید( هر چه تندتر و نعناعی تر بهتر) میتوانید اب سرد رو با نعناع تازه طعم دار کنید.

یا چای نعنا درست کنید.

یک فنجان چای گرم میتونه برای حس درد شما خیلی تسکین دهنده باشد.

یک مشت برگ نعنای خشک شده برای ۱۰ دقیقه درون اب داغ بریزید و بنوشید.

چای لیمو بنوشید. که لیمو علاوه بر طعم خوب،به خلاصی از درد دل هم کمک میکند.

اسیدی که در درون اب لیمو هست،که شکم شما رو برای تولید اسید بیشتر تقویت و تحریک میکنه که باعث میشه هضمتون سریعتر اتفاق بیفته.

چند قاشق غذا خوری اب لیمو را به ابگرم اضافه کنید و انرا به ارامی بنوشید.

چای بابونه بنوشید که باعث میشه التهاب شکم بخوابد و دل درد کاهش میابد.

شکم خود را با رازیانه تسکین بده.رازیانه هضم را اسان می کند.

گاز معده و ورم معده و دل درد را کاهش میدهد.

اگر بتونی رازیانه تازه و خام رو پیدا کنید که فوقالعاده و سالم برای درمان شکم می باشد که هم میتوانی برش بدهید و با چای بنوشید و هم میتوانید بجوید ، و اگر خام ان را پیدا نکردید،دانه انرا تهیه کنید که برای درمان خوب عمل میکند و سو هاضمه را بهبود میبخشد.

مقداری زنجبیل هم امتحان کنید بعنوان یک درمان طبیعی موثر برای درد شکم و معده و حالت تهوع می باشد ، پر از ترکیبات کاملا طبیعی است و برای کاهش التهاب و اسید معده و تحریک و هضم غذا موثر است.

اب برنج بنوشید:

عجیب و غریب به نظر میرسد ، چرا؟؟چون وقتی برنج با اب پخته میشود و جوش میاید.

یه ترکیباتی رو می سازندو ازاد میکنند که داخل معده قرار میگیرند و باعث کاهش درد شکم و یا حتی زخم معده میشوند.

یه نوشیدنی با سرکه سیب درست کنید.

وقتی شکم شما درد میگیرد،اخرین راه انتخابی شما میتواند سرکه سیب باشد.که میتونه در واقع احساس بهتری در شما ایجاد کند.

دو دلیل برای این موضوع وجود دارد:

اولی : سرکه سیب باکتری را میکشد،که اگر عفونت باکتریایی در معده دارید،سرکه میتواند ان را پاک کند.چگونه دل پیچه بگیریم

دومی :اسید معده را نتعادل میکند که به مشکلات اسید معده کمک میکند توجه کنید که هرگز سرکه سیب را خالی ننوشید.

چون خیلی سنگین و میتونه به دندونهاتون صدمه بزنه.

درعوض ،با چیزهای دیگه مخلوط کنید.با مقداری اب گرم یا اب میوه امتحان کنید.اگر نتوانستید بخورید کمی عسل به ان اضافه کنید.

از یک کاسه ماست استفاده کنید:

ماست ممکن است که به عنوان درمان مشکلات معده نباشد،اما اگر شما میخواهید بدونید که چطوری میشه از شر این کرم ها،خلاص شد از ماست استفاده کنید،چون سرشار از پرو بیوتیک میباشد که برای باکتری ها خوب هستند و میتونن متعادل سازی کنند و شرایط هضم را اسان و فراهم کنند.

نوشابه شیرین:

هنگامی که شکم یا معده شما درد میکند ،برخی از حباب ها میتوانند به شما کمک کنند.

خوردن نوشابه قند دار ایده خوبی برای درمان درد شکم شما نمی باشد.

گر چه میتوانید به جای ان از نوشابه ساده بدون قند استفاده کنید.

نان تست برشته بخورید:

وقتی که شما ناراحتی شکم دارید خوردن نان تست چیز خوبی است.حتی اگر برشته شود،تاثیر بیشتر و بهتری دارد،ممکن که عجیب به نظر برسه اما حقیقت دارد.

اب نمک گرم بنوشید:

ممکن است که قبلا از اب گرم نمک برای درمان گلو درد استفاده کرده باشید،اما از این به بعد بدانید که برای شکم درد هم مفید میباشد.

یک قاشق چای خوری نمک را با یک فنجان اب گرم مخلوط کنید و هم بزنید و سپس بنوشید.

دم کردن چای دارچین؛

دارچین هم مانند بقیه برای هضم غذا و کاهش درد شکم موثر است.هم میتوانید به صورت مخلوط در چای استفاده کنید و هم حتی در غذا ریخته شود.

در صورتی که طعم انرا دوست ندارید،میتوانید با کمی عسل و یا زنجبیل مخلوط کنید.

حرکات ملایم و کششی یوگا انجام دهید:

بیشتر این حرکت ها و پیشنهادات بر روی راه حل های درد داخلی شکم تمرکز کرده است.اما شما میتونید این حرکات کششی رو برای سلامتی و به صورت روزانه هم انجام بدهید.

بسیاری از این حرکات و ژست های یوگا برای کمک به هضم غذا و از بین رفتن طراحی شده اند.که لاید در صحیح انجام دادن ان دقت کرد تا احساس خوب را بدست بیاریم.

برای تسکین سریعتر،امتحان کنید و زانوها را در شکم جمع کنید و هر جایی که راحتید و احساس ارامش میکنید به پشت دراز بکشید.

زانوهایتان را به طرف قفسه سینه بکشید و با دست هایمان نگهش دارید این حرکت را یک دقیقه ادامه دهید و سپس دستهایتان را رها کنید و این کار را اینقدر تکرار کنید تا احساس بهتری به دست بیاورید.مطمئن شوید که کمرتان بر روی زمین صاف قرار داشته باشد.

خلاصه:

اگر از درد شکم و معده رنج میبرید،بسیاری از امدادهای سریع وجود دارد که بتوانید انها را انجام دهید.

این ۱۶ راه ساده را برای درمان درد شکم خود امتحان کنید تا بتوانید با استفاده از انها خیلی سریع احساس خوبی بدست بیاورید

ایرنا نوشت: عضو هیات علمی پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه در روزهای اخیر علائم گوارشی در بیماران کرونایی بیشتر شده است، گفت: این بیماری با علائم گوارشی هم بروز پیدا می‌کند.

کرونا، ویروسی است که به سلول‌های مخاطی در چشم، بینی و دهان متصل می‌شود و از طریق سلول‌های مسیر هوایی وارد بدن می‌شود، در داخل این سلول‌ها تولید و پخش شده و به سایر سلول‌ها هم نفوذ پیدا می‌کند.

ویروس زمان صحبت، سرفه و عطسه به صورت قطرات کوچک تنفسی در محیط پخش و روی سطوح می نشیند و از این طریق می تواند به سایر افراد منتقل شود، علایم آن سرفه، گلودرد و تنگی نفس است که گاهی این علائم شدید می شوند.

دکتر محمد امانی روز یکشنبه با اشاره به اینکه علائم گوارشی در ۳۰ درصد بیماران بروز پیدا می کند، اظهار داشت: بی اشتهایی از جمله علائمی است که در اغلب بیماران مشاهده می شود و همچنین برخی از بیماران با درد معده به مراکز درمانی مراجعه می کنند.

وی تاکید کرد که درگیری مخاط بینی و دهان با کرونا ویروس می تواند با کاهش بویایی و چشایی نیز همراه باشد. پاسخ ایمنی بدن به این ویروس می تواند علایم التهابی مانند تب، درد بدن، سردرد، خستگی، بیحالی و کاهش اشتها ایجاد کند.چگونه دل پیچه بگیریم

علایم گوارشی در سیر بیماری دیده می شود

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه علائم گوارشی هم در بیماران کرونایی مشاهده می شود، اظهار داشت: این علائم در شروع یا در سیر بیماری دیده می شود.

وی ادامه داد: ویروس کرونا علاوه بر آسیب به ریه، می تواند از مسیر مخاط دهان و بینی، وارد مری، معده و روده شود. تئوری مطرح این است که ویروس وارد سلول روده هم شده و فرد بیمار را دچار علایمی مانند کاهش اشتها، تهوع، استفراغ، اسهال و درد شکم می کند.

به گفته امانی، اگر فردی علائم تنفسی مانند تب ضعیف، سرفه، گلودرد و علایم گوارشی مانند تهوع و کاهش اشتها و اسهال و استفراغ داشته باشد، احتمالا به کرونا مبتلا شده است.

سوءتغذیه سیستم ایمنی را تضعیف می‌کند

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به فواید تغذیه مناسب در پیشگیری و کنترل بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: همانطوری که نگرانی، سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند، سوءتغذیه و عدم استفاده از میوه و سبزی ها می تواند سیستم ایمنی را تضعیف و احتمال ابتلا به بیماری کرونا را افزایش دهد.

وی با اشاره به اینکه میوه ضد کرونا نداریم، تاکید کرد: مصرف زیاد زنجبیل، لیمو ترش، سیر و انوع ویتامین ها از جمله ویتامین دی در پیشگیری یا درمان بیماری موثر نیست و توصیه علمی برای استفاده آنها هم وجود ندارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان داشت: افراد سعی کنند روزانه مصرف سبزی و میوه داشته باشند چون این محصولات غذایی دارای آنتی اکسیدان هستند و می توانند از بیماری ها پیشگیری کنند.

امانی گفت: حدود ۸۵ درصد مبتلایان یا علائم ندارند یا علائم شان ضعیف است و لازم نیست این افراد به پزشک و بیمارستان مراجعه کنند، چون مراجعه مستقیم سبب انتقال بیماری به دیگران یا برعکس می شود؛ به عبارتی اگر کرونا نگرفته باشند، ممکن است با مراجعه به مراکز درمانی به بیماری مبتلا شود.

وی، بهترین اقدام را استراحت در منزل و رعایت اصول بهداشتی اعلام کرد و گفت: اگر دچار تب بالا، مداوم، سرفه های شدید، تنگی نفس شدید و اختلال سطح هوشیاری شدید شدند، به خصوص افراد مسن یا با سابقه بیماری های قبلی و کلیوی و دیابت، لازم است به پزشک و مراکز درمانی مراجعه کنند تا سطح اکسیژن خون بررسی، سپس اقدامات بعدی انجام شود.

شهر جهانی یزد، شهری تاریخی و کویری ‌بین دشت لوت و دشت کویر است که مارکوپولو جهانگرد معروف آن را بزرگ، زیبا و پر رونق توصیف می‌کند. شهر تاریخی یزد در قدیم؛ به ایساتیس به معنی فرخنده و مقدس معروف بوده است.

.

تمامی حقوق این سایت برای خبرآنلاین محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright © 2018 khabaronline News Agancy, All rights reserved

چگونه دل پیچه بگیریم
چگونه دل پیچه بگیریم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *