چگونه دل پیچه و اسهال را درمان کنیم

 
helpkade
چگونه دل پیچه و اسهال را درمان کنیم
چگونه دل پیچه و اسهال را درمان کنیم

دکتردکتر مجله اینترنتی دکتردکتر

حمایت از ساخت داروی درمان سرطان در ایران

دل پیچه حالت آزاردهنده‌ایست که همه ما در طول زندگی آن را تجربه کرده‌ایم. در این مطلب از مجله دکتردکتر دلایل رایج و درمان دل پیچه را بررسی می‌کنیم؛ در ادامه با ما همراه باشید.

گرچه ما اغلب دل پیچه یا درد شکم را به عنوان گرفتگی و درد معده می‌شناسیم؛ اما این ناراحتی ممکن است از تحریک اندام‌های اطراف مانند روده نیز اتفاق بیافتد. دل پیچه در طول صرف غذا می‌تواند قابل توجه باشد؛ هرچند علل زیادی برای دل پیچه وجود دارد. وقتی دل پیچه می‌گیرید، تنها به خلاص شدن از این حالت آزاردهنده فکر می‌کنید و درمان دل پیچه مهمترین هدف شماست. بنابراین تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

اغلب به دردهای مرتبط با شکم دل‌پیچه می‌گوییم. با این حال این درد ممکن است ناشی از اعضای داخلی دیگر در این قسمت باشد. دل‌درد و دل‌پیچه از مشکلات گوارشی هستند که هر انسانی در طول زندگی خود آنها را تجربه می‌کند. برای درمان دل پیچه نخست باید دلیل اصلی آن مشخص شود. دل‌ پیچه به دلایل متعددی بروز می‌کند و تقریبا تمام اعضای داخل شکم، از روده‌های کوچک و بزرگ گرفته تا کبد، پانکراس، کلیه‌ها، طحال و کیسه صفرا در آن دخیل هستند. در ادامه علائم محتمل برای دل‌پیچه را ذکر می‌کنیم.چگونه دل پیچه و اسهال را درمان کنیم

شایع‌ترین علائم دل پیچه عبارتند از:

به طور کلی، علل ایجاد دل پیچه به چندین گروه تقسیم می‌شوند. در بسیاری از موارد، غذاهای خاص یا تغییر در رژیم غذایی، باعث بروز دل پیچه می‌شوند. عفونت‌ها یکی دیگر از دلایل شایع دل پیچه هستند و می‌توانند بین مردم گسترش پیدا کنند. در سایر موارد، مشکل اصلی دستگاه گوارش است. گاهی اوقات نیز متاسفانه علت دل پیچه ناشناخته باقی می‌ماند. در ادامه می‌توانید با علل مختلفی که سبب دل‌پیچه می‌شوند آشنا شوید.

علل دل‌پیچه ممکن است بر اثر عادت‌های غذایی شما نیز باشد؛ مخصوصا زمانی که به طور ناگهانی رژیم غذایی خود را تغییر می‌دهید.

برخی اوقات ممکن است دل‌پیچه‌ای که دارید مستقیما نشان از عملکرد ضعیف سیستم گوارشی شما باشد. که در این صورت به موارد زیر می‌پردازیم:

بیشتر بخوانید: علت نفخ یا باد شکم ، معده و روده ؛ پیشگیری و راه‌ های درمان نفخ

ممکن است دل‌پیچه شما ناشی از عفونت باشد که در این صورت دو نوع عفونت مدنظر است:

اگرچه دل پیچه ممکن است خسته‌کننده و زجرآور باشد؛ اما این را بدانید که راه حل‌های مناسبی برای درمان دل پیچه وجود دارد که حتی در خانه نیز می‌توان انجام داد.

اغلب دل‌پیچه‌ها پس از چند ساعت خود به خود رفع می‌شوند. با این حال موارد زیر را به خاطر داشته باشید که در وهله اول می‌توانند چاره‌ساز باشند:

استفاده از داروها و مکمل‌ها برای درمان دل‌پیچه اغلب ممکن است سبب تشدید درد شما شود. سعی کنید در ابتدا روش‌‌های زیر را برای درمان دل‌پیچه امتحان کنید:

درمان‌های دیگر شامل موارد زیر می‌شوند:

اگر با انجام روش‌های ذکر شده در بالا دل‌پیچه شما تسکین نیافت و هم‎چنان ادامه دار شد، از روش‌های زیر که اغلب بدون تجویز پزشک نیز در دسترس هستند، استفاده کنید:

زمانی که دچار دل‌پیچه می‌شوید، این احساس را دارید که هرچه بخورید سبب تحریک معده شما شده و می‌تواند اوضاع را بدتر کند. اما برخی غذاها ماده غذایی مورد نیاز را به شما می‌دهند و در عین حال شما را بدتر نمی‌کنند. از جمله این موارد می‌توان به مواد غذایی زیر اشاره کرد:

مایعات

اگر نمی‌توانید غذای جامد مصرف کنیدِ دلیلی ندارد که خود را مجبور به انجام این کار کنید. مایعاتی نظیر نوشیدنی‌های ورزشی، آب گوشت و آب نارگیل مواد معدنی لازم برای بدن شما را تامین می‌کنند که شامل پتاسیم، کلسیم و سدیم هستند.

موز

موز به راحتی هضم شده و حاوی مقدار زیادی پتاسیم است. پتاسیم یک ماده معدنی بسیار مهم است که بدن شما در زمان استفراغ و اسهال از دست می‌دهد و باید برای جایگزین کردن مقدار پتاسیم از دست رفته ماده غذایی حاوی پتاسیم نظیر موز را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

برنج سفید ساده

حتما برنج سفید ساده را امتحان کنید. برنج قهوه‌ای یا سیاه که اغلب نیز سلامت بیشتری دارند، به سختی هضم می‌شوند؛ مخصوصا زمانی که ناراحتی معده داشته باشید. غذاهایی نظیر برنج سفید ساده که دارای نشاسته و فیبر پایین هستند سبب سفت شدن مدفوع و توقف اسهال می‌شوند که اغلب همراه با درد شکم به وجود می‌آید.

پوره سیب

پوره سیب که همان سیب رنده شده و پخته شده است حاوی مواد غذایی مفید بسیاری نظیر پکتین (نوعی فیبر) است. این ماده می‌تواند سبب سفت شدن مدفوع شده و شما را از شر اسهال رها کند.

نان تست

زمانی که ناراحتی معده دارید، نان تست سفید ساده بهتر از غلات غنی از فیبر است. غلات غنی از فیبر برای کسانی که سالم هستند و بیماری ندارند بسیار مفید است، اما اگر دچار اسهال یا حالت تهوع هستید می‌تواند درد بسیاری در شکم شما ایجاد کند.

در صورتی که هر یک از علائم زیر همراه با دل پیچه در شما اتفاق افتاد، برای بررسی بیشتر و درمان دل پیچه به پزشک مراجعه کنید:

در این قسمت برخی از سوالات رایجی که درباره دل‌پیچه وجود دارد را پاسخ می‌دهیم.

با این حال که سوزش سر دل، سوء‌هاضمه و استفراغ در دوران بارداری بسیار رایج است، درد شکمی اگر غیرطبیعی یا بسیار شدید باشد نیاز به معاینه توسط پزشک متخصص خواهد داشت.

درد شکمی در این دوران زمانی باعث نگرانی می‌شود که همراه با خونریزی واژن، سرگیجه، گرفتگی، تب یا غش باشد.

دل‌پیچه‌ای که پس از خوردن غذا ایجاد می‌شود ممکن است به این دلیل باشد که فرد پس از مدت زیادی که غذا نخورده حجم زیادی از غذا را وارد معده خود کند که در این صورت تغییر زیادی در مقدار اسید معده ایجاد می‌شود. عامل دیگر دل‌پیچه می‌تواند مصرف غذاهای مسموم باشد. اغلب این مدل دل‌پیچه خطرساز نبوده و تنها با گذشت زمان برطرف می‌شود.

اسهال یا به وسیله جذب ناکافی مایعات توسط روده‌ها ایجاد می‌شود که در نهایت سبب ایجاد مدفوع آبکی می‌شود، یا به وسیله فعالیت زیاد معده و روده‌هاست که زمان کافی را برای جذب مواد غذایی از طریق روده‌ها نمی‌دهند. در اصل، غذا به سرعت در روده‌ها حرکت می‌کند، چرا که معده و روده‌ها در این حالت فعالیت بسیاری دارند.

بله، ممکن است در زمان قاعدگی دل‌پیچه نیز ایجاد شود. در زمان قاعدگی، پروستاگلاندین‌ها، مواد شیمیایی مرتبط با باروری زنان، ترشح می‌شوند. این ماده شیمیایی می‎‎تواند در فرکانسی پایین باعث انقباضات غیر ریتمیک رحم شود. زمانی که رحم منقبض می‌شود می‌تواند خون را با فشار خارج کند و مسیر بازگشت جریان خون نیز مسدود خواهد شد. این کمبود جریان خون ممکن است سبب ایجاد دل‌پیچه شود.

منبع:

webmd

buoy

از کدام خدمات دکتردکتر استفاده کنیم؟

نوبت‌دهی اینترنتی

اگر شما هم از دلپیچه‌های مکرر رنج می‌برید و به دنبال راهی برای درمان آن هستید، به جای آن که به مطب مراجعه کنید برای دریافت نوبت، با استفاده از امکان نوبت‌دهی اینترنتی می‌توانید به راحتی برای مراجعه حضوری به پزشک، برای روز و ساعت دلخواه خود از پزشک مورد نظرتان، نوبت دریافت کنید. برای دریافت نوبت اینترنتی از پزشک متخصص گوارش و کبد روی دکمه زیر کلیک کنید.چگونه دل پیچه و اسهال را درمان کنیم

ویزیت تلفنی

گاهی اوقات دسترسی به پزشک سخت و هزینه‌بر است مخصوصا در این ایام پرخطر که بیماری کرونا شیوع بسیار زیادی داشته داشته است. شما با استفاده از امکان ویزیت تلفنی می‌توانید به راحتی برای دریافت مشاوره تلفنی از پزشک مورد نظرتان، نوبت دریافت کنید. برای برقراری تماس تلفنی با پزشک متخصص گوارش و کبد دلخواهتان روی دکمه زیر کلیک(یا لمس) کنید.

پرسش پاسخ پزشکی

شما با استفاده از امکان پرسش و پاسخ با پزشک می‌توانید در هر ساعتی از شبانه روز پرسش پزشکی خود را مطرح کنید و پاسخ معتبری از پزشک دریافت کنید. برای ثبت سوال پزشکی خود روی دکمه زیر کلیک(یا لمس) کنید.

پرسش‌های پزشکی و دیدگاهتان درباره این مقاله را بنویسید؛ پزشکان و کارشناسان مجله پاسخ‌گوی شما عزیزان هستند.

دیدگاه

نام

ایمیل

سلام من چند روزه دلپیچه دارم و عرق یخ یخی میکنم و یه سری مواقع اسهال دارم و فورا باید برم دستشویی و هنوز از دسشویی بیرون نیومده دوباره برمیگردم.

سلام بايد از نظر عفونت گوارشي بررسي شيآزمايش مدفوع بديد و

برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص گوارش مراجعه کنید.

سلام من ۱۷ سالمه ظهر یکم لواشک و چیپس و پفک خوردم بعدش نتونسم ناهار بخورم از عصد دلپیچه و حالت تهوع گرفتم میشه راهنماییم کنین

سلام بدليل خوردن چيزهايي بي ربط بوده ٢-٣ روز رعايت كنيد غذاي ساده بخوريد ترجيحا كم غذا بخوريد اگه بهتر نشديد

با توجه به موارد ذکر شده، بهتر است به صورت حضوری به پزشک عمومی مراجعه کنید.

مصرف هم زمان شربت لوپرامید ودیسیکلومین برای دلپیچه اشکال ندارد؟

سلام خير ايرادي نداره

سلام شکم درد خیلی شدیدی گرفتم اسهال و استفراغ هم دارم یهو الان اینطور شدم چیکار کنم

سلام با توجه به علایمتون هم بررسی از نظر مسمومیت و عفونت گوارشی و هن کرونا باید انجام شه

اگر امکان ویزیت حضوری ندارید، می‌توانید از مشاوره تلفنی با پزشک عمومی استفاده کنید.

دیگه چه چیزهایی برای درمان اسهال خوبه راهنمایی کنیدممنونم

سلام ماست پروبيوتيك خوبه اما شير بدترش ميكنه نبيد ميوه و سبزي بخوريد كته ماست ميتونه بهتون كمك كنه

سلام ماست پروبيوتيك خوبه اما شير بدترش ميكنه نبايد ميوه و سبزي بخوريد كته ماست ميتونه بهتون كمك كنه

سلام یکی دوروزه دل‌پیچه دارم احساس حالت تهوع،وقتی این مشکل برام پیش میاد افسرده میشم فک میکنم خوب نمیشم،چیکاربایدبکنم

سلام لازمه كه معاينه شيد لطفا

برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص گوارش مراجعه کنید.

سلام من از صبح دلم درد میکنه شب هم چیزی نخورم یه کاسه سالاد سزار قبلا هم خورده بودم مشکلی نداشت الان دلم درد میکنه و حالت تهو هم دارم عرق نعنا و بومادران هم اثری نداشت چیکار کنم

سلام اين آزمايشات را بديد لطفا cbc.diff esr crp u/A و سونوگرافي بديد تا از نظر آپانديسيت بررسي شويد

سلام خانوم دکتر چند ماهی میشه بعد از غذا دل پیچه و دل درد می‌گیرم خصوصا قسمت اطراف ناف که فورا باید برم دستشویی و اسهال میشم لطفاً راهنمایی کنید با تشکر

سلام بعضي وقتا اضطراب و استرس منحر به اين حالت ميشه گاهي هم عفونت گوارشي لطفا

برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص گوارش مراجعه کنید.

دل من حودودا ۱ ساله درد میکنه دکتر ام میبریم خوب نمیشه

سلام بايد بررسي تكميلي انجام بديد آزمايش مدفوع ، آزمايش از نظر سوءجذب، سي تي اسكن شكم براي بررسي پانكراس بديد اندوسكوپي و كلونوسكوپي هم انجام بديد

سلام الان دوروزه دل پیچه شدید دارم با حالت تهو چیکار کنم‌

سلام بايد متخصص داخلي معاينتون كنن و آزمايش مدفوع هم بديد لطفا

برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص داخلی مراجعه کنید.

مجله اینترنتی دکتردکتر در سال ۱۳۹۶ با هدف ایجاد بستر قابل اعتماد و کاملی از اطلاعات پزشکی راه‌اندازی شده است. در حال حاضر، تمرکز مجله دکتردکتر روی موضوعات متنی و ویدیویی معرفی بیماری‌ها، علائم، دلایل، روش‌های درمان، تشخیص و موضوعات ترند روز است. در طول مسیرِ سختِ درمان و تشخیص بیماری، سوالات و دغدغه‌های پزشکی زیادی هستند که می‌توانید برای دستیابی به پاسخ پزشکی درست از امکانات مجله مانند پرسش و پاسخ پزشکی، مشاوره تلفنی با پزشک و …. استفاده کنید.

با پزشک تلفنی صحبت کنید

از پزشک سوال بپرسید


Downloads-icon


دانلود رایگان کتابچه بیماری‌های درد شکمیDownloads-icon


Downloads-icon


هر آنچه که درباره پلاکت خون باید بدانیدDownloads-icon

دکتردکتر مجله اینترنتی دکتردکتر

حمایت از ساخت داروی درمان سرطان در ایران

دل پیچه حالت آزاردهنده‌ایست که همه ما در طول زندگی آن را تجربه کرده‌ایم. در این مطلب از مجله دکتردکتر دلایل رایج و درمان دل پیچه را بررسی می‌کنیم؛ در ادامه با ما همراه باشید.

گرچه ما اغلب دل پیچه یا درد شکم را به عنوان گرفتگی و درد معده می‌شناسیم؛ اما این ناراحتی ممکن است از تحریک اندام‌های اطراف مانند روده نیز اتفاق بیافتد. دل پیچه در طول صرف غذا می‌تواند قابل توجه باشد؛ هرچند علل زیادی برای دل پیچه وجود دارد. وقتی دل پیچه می‌گیرید، تنها به خلاص شدن از این حالت آزاردهنده فکر می‌کنید و درمان دل پیچه مهمترین هدف شماست. بنابراین تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

اغلب به دردهای مرتبط با شکم دل‌پیچه می‌گوییم. با این حال این درد ممکن است ناشی از اعضای داخلی دیگر در این قسمت باشد. دل‌درد و دل‌پیچه از مشکلات گوارشی هستند که هر انسانی در طول زندگی خود آنها را تجربه می‌کند. برای درمان دل پیچه نخست باید دلیل اصلی آن مشخص شود. دل‌ پیچه به دلایل متعددی بروز می‌کند و تقریبا تمام اعضای داخل شکم، از روده‌های کوچک و بزرگ گرفته تا کبد، پانکراس، کلیه‌ها، طحال و کیسه صفرا در آن دخیل هستند. در ادامه علائم محتمل برای دل‌پیچه را ذکر می‌کنیم.چگونه دل پیچه و اسهال را درمان کنیم

شایع‌ترین علائم دل پیچه عبارتند از:

به طور کلی، علل ایجاد دل پیچه به چندین گروه تقسیم می‌شوند. در بسیاری از موارد، غذاهای خاص یا تغییر در رژیم غذایی، باعث بروز دل پیچه می‌شوند. عفونت‌ها یکی دیگر از دلایل شایع دل پیچه هستند و می‌توانند بین مردم گسترش پیدا کنند. در سایر موارد، مشکل اصلی دستگاه گوارش است. گاهی اوقات نیز متاسفانه علت دل پیچه ناشناخته باقی می‌ماند. در ادامه می‌توانید با علل مختلفی که سبب دل‌پیچه می‌شوند آشنا شوید.

علل دل‌پیچه ممکن است بر اثر عادت‌های غذایی شما نیز باشد؛ مخصوصا زمانی که به طور ناگهانی رژیم غذایی خود را تغییر می‌دهید.

برخی اوقات ممکن است دل‌پیچه‌ای که دارید مستقیما نشان از عملکرد ضعیف سیستم گوارشی شما باشد. که در این صورت به موارد زیر می‌پردازیم:

بیشتر بخوانید: علت نفخ یا باد شکم ، معده و روده ؛ پیشگیری و راه‌ های درمان نفخ

ممکن است دل‌پیچه شما ناشی از عفونت باشد که در این صورت دو نوع عفونت مدنظر است:

اگرچه دل پیچه ممکن است خسته‌کننده و زجرآور باشد؛ اما این را بدانید که راه حل‌های مناسبی برای درمان دل پیچه وجود دارد که حتی در خانه نیز می‌توان انجام داد.

اغلب دل‌پیچه‌ها پس از چند ساعت خود به خود رفع می‌شوند. با این حال موارد زیر را به خاطر داشته باشید که در وهله اول می‌توانند چاره‌ساز باشند:

استفاده از داروها و مکمل‌ها برای درمان دل‌پیچه اغلب ممکن است سبب تشدید درد شما شود. سعی کنید در ابتدا روش‌‌های زیر را برای درمان دل‌پیچه امتحان کنید:

درمان‌های دیگر شامل موارد زیر می‌شوند:

اگر با انجام روش‌های ذکر شده در بالا دل‌پیچه شما تسکین نیافت و هم‎چنان ادامه دار شد، از روش‌های زیر که اغلب بدون تجویز پزشک نیز در دسترس هستند، استفاده کنید:

زمانی که دچار دل‌پیچه می‌شوید، این احساس را دارید که هرچه بخورید سبب تحریک معده شما شده و می‌تواند اوضاع را بدتر کند. اما برخی غذاها ماده غذایی مورد نیاز را به شما می‌دهند و در عین حال شما را بدتر نمی‌کنند. از جمله این موارد می‌توان به مواد غذایی زیر اشاره کرد:

مایعات

اگر نمی‌توانید غذای جامد مصرف کنیدِ دلیلی ندارد که خود را مجبور به انجام این کار کنید. مایعاتی نظیر نوشیدنی‌های ورزشی، آب گوشت و آب نارگیل مواد معدنی لازم برای بدن شما را تامین می‌کنند که شامل پتاسیم، کلسیم و سدیم هستند.

موز

موز به راحتی هضم شده و حاوی مقدار زیادی پتاسیم است. پتاسیم یک ماده معدنی بسیار مهم است که بدن شما در زمان استفراغ و اسهال از دست می‌دهد و باید برای جایگزین کردن مقدار پتاسیم از دست رفته ماده غذایی حاوی پتاسیم نظیر موز را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

برنج سفید ساده

حتما برنج سفید ساده را امتحان کنید. برنج قهوه‌ای یا سیاه که اغلب نیز سلامت بیشتری دارند، به سختی هضم می‌شوند؛ مخصوصا زمانی که ناراحتی معده داشته باشید. غذاهایی نظیر برنج سفید ساده که دارای نشاسته و فیبر پایین هستند سبب سفت شدن مدفوع و توقف اسهال می‌شوند که اغلب همراه با درد شکم به وجود می‌آید.

پوره سیب

پوره سیب که همان سیب رنده شده و پخته شده است حاوی مواد غذایی مفید بسیاری نظیر پکتین (نوعی فیبر) است. این ماده می‌تواند سبب سفت شدن مدفوع شده و شما را از شر اسهال رها کند.

نان تست

زمانی که ناراحتی معده دارید، نان تست سفید ساده بهتر از غلات غنی از فیبر است. غلات غنی از فیبر برای کسانی که سالم هستند و بیماری ندارند بسیار مفید است، اما اگر دچار اسهال یا حالت تهوع هستید می‌تواند درد بسیاری در شکم شما ایجاد کند.

در صورتی که هر یک از علائم زیر همراه با دل پیچه در شما اتفاق افتاد، برای بررسی بیشتر و درمان دل پیچه به پزشک مراجعه کنید:

در این قسمت برخی از سوالات رایجی که درباره دل‌پیچه وجود دارد را پاسخ می‌دهیم.

با این حال که سوزش سر دل، سوء‌هاضمه و استفراغ در دوران بارداری بسیار رایج است، درد شکمی اگر غیرطبیعی یا بسیار شدید باشد نیاز به معاینه توسط پزشک متخصص خواهد داشت.

درد شکمی در این دوران زمانی باعث نگرانی می‌شود که همراه با خونریزی واژن، سرگیجه، گرفتگی، تب یا غش باشد.

دل‌پیچه‌ای که پس از خوردن غذا ایجاد می‌شود ممکن است به این دلیل باشد که فرد پس از مدت زیادی که غذا نخورده حجم زیادی از غذا را وارد معده خود کند که در این صورت تغییر زیادی در مقدار اسید معده ایجاد می‌شود. عامل دیگر دل‌پیچه می‌تواند مصرف غذاهای مسموم باشد. اغلب این مدل دل‌پیچه خطرساز نبوده و تنها با گذشت زمان برطرف می‌شود.

اسهال یا به وسیله جذب ناکافی مایعات توسط روده‌ها ایجاد می‌شود که در نهایت سبب ایجاد مدفوع آبکی می‌شود، یا به وسیله فعالیت زیاد معده و روده‌هاست که زمان کافی را برای جذب مواد غذایی از طریق روده‌ها نمی‌دهند. در اصل، غذا به سرعت در روده‌ها حرکت می‌کند، چرا که معده و روده‌ها در این حالت فعالیت بسیاری دارند.

بله، ممکن است در زمان قاعدگی دل‌پیچه نیز ایجاد شود. در زمان قاعدگی، پروستاگلاندین‌ها، مواد شیمیایی مرتبط با باروری زنان، ترشح می‌شوند. این ماده شیمیایی می‎‎تواند در فرکانسی پایین باعث انقباضات غیر ریتمیک رحم شود. زمانی که رحم منقبض می‌شود می‌تواند خون را با فشار خارج کند و مسیر بازگشت جریان خون نیز مسدود خواهد شد. این کمبود جریان خون ممکن است سبب ایجاد دل‌پیچه شود.

منبع:

webmd

buoy

از کدام خدمات دکتردکتر استفاده کنیم؟

نوبت‌دهی اینترنتی

اگر شما هم از دلپیچه‌های مکرر رنج می‌برید و به دنبال راهی برای درمان آن هستید، به جای آن که به مطب مراجعه کنید برای دریافت نوبت، با استفاده از امکان نوبت‌دهی اینترنتی می‌توانید به راحتی برای مراجعه حضوری به پزشک، برای روز و ساعت دلخواه خود از پزشک مورد نظرتان، نوبت دریافت کنید. برای دریافت نوبت اینترنتی از پزشک متخصص گوارش و کبد روی دکمه زیر کلیک کنید.چگونه دل پیچه و اسهال را درمان کنیم

ویزیت تلفنی

گاهی اوقات دسترسی به پزشک سخت و هزینه‌بر است مخصوصا در این ایام پرخطر که بیماری کرونا شیوع بسیار زیادی داشته داشته است. شما با استفاده از امکان ویزیت تلفنی می‌توانید به راحتی برای دریافت مشاوره تلفنی از پزشک مورد نظرتان، نوبت دریافت کنید. برای برقراری تماس تلفنی با پزشک متخصص گوارش و کبد دلخواهتان روی دکمه زیر کلیک(یا لمس) کنید.

پرسش پاسخ پزشکی

شما با استفاده از امکان پرسش و پاسخ با پزشک می‌توانید در هر ساعتی از شبانه روز پرسش پزشکی خود را مطرح کنید و پاسخ معتبری از پزشک دریافت کنید. برای ثبت سوال پزشکی خود روی دکمه زیر کلیک(یا لمس) کنید.

پرسش‌های پزشکی و دیدگاهتان درباره این مقاله را بنویسید؛ پزشکان و کارشناسان مجله پاسخ‌گوی شما عزیزان هستند.

دیدگاه

نام

ایمیل

سلام من چند روزه دلپیچه دارم و عرق یخ یخی میکنم و یه سری مواقع اسهال دارم و فورا باید برم دستشویی و هنوز از دسشویی بیرون نیومده دوباره برمیگردم.

سلام بايد از نظر عفونت گوارشي بررسي شيآزمايش مدفوع بديد و

برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص گوارش مراجعه کنید.

سلام من ۱۷ سالمه ظهر یکم لواشک و چیپس و پفک خوردم بعدش نتونسم ناهار بخورم از عصد دلپیچه و حالت تهوع گرفتم میشه راهنماییم کنین

سلام بدليل خوردن چيزهايي بي ربط بوده ٢-٣ روز رعايت كنيد غذاي ساده بخوريد ترجيحا كم غذا بخوريد اگه بهتر نشديد

با توجه به موارد ذکر شده، بهتر است به صورت حضوری به پزشک عمومی مراجعه کنید.

مصرف هم زمان شربت لوپرامید ودیسیکلومین برای دلپیچه اشکال ندارد؟

سلام خير ايرادي نداره

سلام شکم درد خیلی شدیدی گرفتم اسهال و استفراغ هم دارم یهو الان اینطور شدم چیکار کنم

سلام با توجه به علایمتون هم بررسی از نظر مسمومیت و عفونت گوارشی و هن کرونا باید انجام شه

اگر امکان ویزیت حضوری ندارید، می‌توانید از مشاوره تلفنی با پزشک عمومی استفاده کنید.

دیگه چه چیزهایی برای درمان اسهال خوبه راهنمایی کنیدممنونم

سلام ماست پروبيوتيك خوبه اما شير بدترش ميكنه نبيد ميوه و سبزي بخوريد كته ماست ميتونه بهتون كمك كنه

سلام ماست پروبيوتيك خوبه اما شير بدترش ميكنه نبايد ميوه و سبزي بخوريد كته ماست ميتونه بهتون كمك كنه

سلام یکی دوروزه دل‌پیچه دارم احساس حالت تهوع،وقتی این مشکل برام پیش میاد افسرده میشم فک میکنم خوب نمیشم،چیکاربایدبکنم

سلام لازمه كه معاينه شيد لطفا

برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص گوارش مراجعه کنید.

سلام من از صبح دلم درد میکنه شب هم چیزی نخورم یه کاسه سالاد سزار قبلا هم خورده بودم مشکلی نداشت الان دلم درد میکنه و حالت تهو هم دارم عرق نعنا و بومادران هم اثری نداشت چیکار کنم

سلام اين آزمايشات را بديد لطفا cbc.diff esr crp u/A و سونوگرافي بديد تا از نظر آپانديسيت بررسي شويد

سلام خانوم دکتر چند ماهی میشه بعد از غذا دل پیچه و دل درد می‌گیرم خصوصا قسمت اطراف ناف که فورا باید برم دستشویی و اسهال میشم لطفاً راهنمایی کنید با تشکر

سلام بعضي وقتا اضطراب و استرس منحر به اين حالت ميشه گاهي هم عفونت گوارشي لطفا

برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص گوارش مراجعه کنید.

دل من حودودا ۱ ساله درد میکنه دکتر ام میبریم خوب نمیشه

سلام بايد بررسي تكميلي انجام بديد آزمايش مدفوع ، آزمايش از نظر سوءجذب، سي تي اسكن شكم براي بررسي پانكراس بديد اندوسكوپي و كلونوسكوپي هم انجام بديد

سلام الان دوروزه دل پیچه شدید دارم با حالت تهو چیکار کنم‌

سلام بايد متخصص داخلي معاينتون كنن و آزمايش مدفوع هم بديد لطفا

برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص داخلی مراجعه کنید.

مجله اینترنتی دکتردکتر در سال ۱۳۹۶ با هدف ایجاد بستر قابل اعتماد و کاملی از اطلاعات پزشکی راه‌اندازی شده است. در حال حاضر، تمرکز مجله دکتردکتر روی موضوعات متنی و ویدیویی معرفی بیماری‌ها، علائم، دلایل، روش‌های درمان، تشخیص و موضوعات ترند روز است. در طول مسیرِ سختِ درمان و تشخیص بیماری، سوالات و دغدغه‌های پزشکی زیادی هستند که می‌توانید برای دستیابی به پاسخ پزشکی درست از امکانات مجله مانند پرسش و پاسخ پزشکی، مشاوره تلفنی با پزشک و …. استفاده کنید.

با پزشک تلفنی صحبت کنید

از پزشک سوال بپرسید


Downloads-icon


دانلود رایگان کتابچه بیماری‌های درد شکمیDownloads-icon


Downloads-icon


هر آنچه که درباره پلاکت خون باید بدانیدDownloads-icon

دکتردکتر مجله اینترنتی دکتردکتر

حمایت از ساخت داروی درمان سرطان در ایران

دل پیچه حالت آزاردهنده‌ایست که همه ما در طول زندگی آن را تجربه کرده‌ایم. در این مطلب از مجله دکتردکتر دلایل رایج و درمان دل پیچه را بررسی می‌کنیم؛ در ادامه با ما همراه باشید.

گرچه ما اغلب دل پیچه یا درد شکم را به عنوان گرفتگی و درد معده می‌شناسیم؛ اما این ناراحتی ممکن است از تحریک اندام‌های اطراف مانند روده نیز اتفاق بیافتد. دل پیچه در طول صرف غذا می‌تواند قابل توجه باشد؛ هرچند علل زیادی برای دل پیچه وجود دارد. وقتی دل پیچه می‌گیرید، تنها به خلاص شدن از این حالت آزاردهنده فکر می‌کنید و درمان دل پیچه مهمترین هدف شماست. بنابراین تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

اغلب به دردهای مرتبط با شکم دل‌پیچه می‌گوییم. با این حال این درد ممکن است ناشی از اعضای داخلی دیگر در این قسمت باشد. دل‌درد و دل‌پیچه از مشکلات گوارشی هستند که هر انسانی در طول زندگی خود آنها را تجربه می‌کند. برای درمان دل پیچه نخست باید دلیل اصلی آن مشخص شود. دل‌ پیچه به دلایل متعددی بروز می‌کند و تقریبا تمام اعضای داخل شکم، از روده‌های کوچک و بزرگ گرفته تا کبد، پانکراس، کلیه‌ها، طحال و کیسه صفرا در آن دخیل هستند. در ادامه علائم محتمل برای دل‌پیچه را ذکر می‌کنیم.چگونه دل پیچه و اسهال را درمان کنیم

شایع‌ترین علائم دل پیچه عبارتند از:

به طور کلی، علل ایجاد دل پیچه به چندین گروه تقسیم می‌شوند. در بسیاری از موارد، غذاهای خاص یا تغییر در رژیم غذایی، باعث بروز دل پیچه می‌شوند. عفونت‌ها یکی دیگر از دلایل شایع دل پیچه هستند و می‌توانند بین مردم گسترش پیدا کنند. در سایر موارد، مشکل اصلی دستگاه گوارش است. گاهی اوقات نیز متاسفانه علت دل پیچه ناشناخته باقی می‌ماند. در ادامه می‌توانید با علل مختلفی که سبب دل‌پیچه می‌شوند آشنا شوید.

علل دل‌پیچه ممکن است بر اثر عادت‌های غذایی شما نیز باشد؛ مخصوصا زمانی که به طور ناگهانی رژیم غذایی خود را تغییر می‌دهید.

برخی اوقات ممکن است دل‌پیچه‌ای که دارید مستقیما نشان از عملکرد ضعیف سیستم گوارشی شما باشد. که در این صورت به موارد زیر می‌پردازیم:

بیشتر بخوانید: علت نفخ یا باد شکم ، معده و روده ؛ پیشگیری و راه‌ های درمان نفخ

ممکن است دل‌پیچه شما ناشی از عفونت باشد که در این صورت دو نوع عفونت مدنظر است:

اگرچه دل پیچه ممکن است خسته‌کننده و زجرآور باشد؛ اما این را بدانید که راه حل‌های مناسبی برای درمان دل پیچه وجود دارد که حتی در خانه نیز می‌توان انجام داد.

اغلب دل‌پیچه‌ها پس از چند ساعت خود به خود رفع می‌شوند. با این حال موارد زیر را به خاطر داشته باشید که در وهله اول می‌توانند چاره‌ساز باشند:

استفاده از داروها و مکمل‌ها برای درمان دل‌پیچه اغلب ممکن است سبب تشدید درد شما شود. سعی کنید در ابتدا روش‌‌های زیر را برای درمان دل‌پیچه امتحان کنید:

درمان‌های دیگر شامل موارد زیر می‌شوند:

اگر با انجام روش‌های ذکر شده در بالا دل‌پیچه شما تسکین نیافت و هم‎چنان ادامه دار شد، از روش‌های زیر که اغلب بدون تجویز پزشک نیز در دسترس هستند، استفاده کنید:

زمانی که دچار دل‌پیچه می‌شوید، این احساس را دارید که هرچه بخورید سبب تحریک معده شما شده و می‌تواند اوضاع را بدتر کند. اما برخی غذاها ماده غذایی مورد نیاز را به شما می‌دهند و در عین حال شما را بدتر نمی‌کنند. از جمله این موارد می‌توان به مواد غذایی زیر اشاره کرد:

مایعات

اگر نمی‌توانید غذای جامد مصرف کنیدِ دلیلی ندارد که خود را مجبور به انجام این کار کنید. مایعاتی نظیر نوشیدنی‌های ورزشی، آب گوشت و آب نارگیل مواد معدنی لازم برای بدن شما را تامین می‌کنند که شامل پتاسیم، کلسیم و سدیم هستند.

موز

موز به راحتی هضم شده و حاوی مقدار زیادی پتاسیم است. پتاسیم یک ماده معدنی بسیار مهم است که بدن شما در زمان استفراغ و اسهال از دست می‌دهد و باید برای جایگزین کردن مقدار پتاسیم از دست رفته ماده غذایی حاوی پتاسیم نظیر موز را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

برنج سفید ساده

حتما برنج سفید ساده را امتحان کنید. برنج قهوه‌ای یا سیاه که اغلب نیز سلامت بیشتری دارند، به سختی هضم می‌شوند؛ مخصوصا زمانی که ناراحتی معده داشته باشید. غذاهایی نظیر برنج سفید ساده که دارای نشاسته و فیبر پایین هستند سبب سفت شدن مدفوع و توقف اسهال می‌شوند که اغلب همراه با درد شکم به وجود می‌آید.

پوره سیب

پوره سیب که همان سیب رنده شده و پخته شده است حاوی مواد غذایی مفید بسیاری نظیر پکتین (نوعی فیبر) است. این ماده می‌تواند سبب سفت شدن مدفوع شده و شما را از شر اسهال رها کند.

نان تست

زمانی که ناراحتی معده دارید، نان تست سفید ساده بهتر از غلات غنی از فیبر است. غلات غنی از فیبر برای کسانی که سالم هستند و بیماری ندارند بسیار مفید است، اما اگر دچار اسهال یا حالت تهوع هستید می‌تواند درد بسیاری در شکم شما ایجاد کند.

در صورتی که هر یک از علائم زیر همراه با دل پیچه در شما اتفاق افتاد، برای بررسی بیشتر و درمان دل پیچه به پزشک مراجعه کنید:

در این قسمت برخی از سوالات رایجی که درباره دل‌پیچه وجود دارد را پاسخ می‌دهیم.

با این حال که سوزش سر دل، سوء‌هاضمه و استفراغ در دوران بارداری بسیار رایج است، درد شکمی اگر غیرطبیعی یا بسیار شدید باشد نیاز به معاینه توسط پزشک متخصص خواهد داشت.

درد شکمی در این دوران زمانی باعث نگرانی می‌شود که همراه با خونریزی واژن، سرگیجه، گرفتگی، تب یا غش باشد.

دل‌پیچه‌ای که پس از خوردن غذا ایجاد می‌شود ممکن است به این دلیل باشد که فرد پس از مدت زیادی که غذا نخورده حجم زیادی از غذا را وارد معده خود کند که در این صورت تغییر زیادی در مقدار اسید معده ایجاد می‌شود. عامل دیگر دل‌پیچه می‌تواند مصرف غذاهای مسموم باشد. اغلب این مدل دل‌پیچه خطرساز نبوده و تنها با گذشت زمان برطرف می‌شود.

اسهال یا به وسیله جذب ناکافی مایعات توسط روده‌ها ایجاد می‌شود که در نهایت سبب ایجاد مدفوع آبکی می‌شود، یا به وسیله فعالیت زیاد معده و روده‌هاست که زمان کافی را برای جذب مواد غذایی از طریق روده‌ها نمی‌دهند. در اصل، غذا به سرعت در روده‌ها حرکت می‌کند، چرا که معده و روده‌ها در این حالت فعالیت بسیاری دارند.

بله، ممکن است در زمان قاعدگی دل‌پیچه نیز ایجاد شود. در زمان قاعدگی، پروستاگلاندین‌ها، مواد شیمیایی مرتبط با باروری زنان، ترشح می‌شوند. این ماده شیمیایی می‎‎تواند در فرکانسی پایین باعث انقباضات غیر ریتمیک رحم شود. زمانی که رحم منقبض می‌شود می‌تواند خون را با فشار خارج کند و مسیر بازگشت جریان خون نیز مسدود خواهد شد. این کمبود جریان خون ممکن است سبب ایجاد دل‌پیچه شود.

منبع:

webmd

buoy

از کدام خدمات دکتردکتر استفاده کنیم؟

نوبت‌دهی اینترنتی

اگر شما هم از دلپیچه‌های مکرر رنج می‌برید و به دنبال راهی برای درمان آن هستید، به جای آن که به مطب مراجعه کنید برای دریافت نوبت، با استفاده از امکان نوبت‌دهی اینترنتی می‌توانید به راحتی برای مراجعه حضوری به پزشک، برای روز و ساعت دلخواه خود از پزشک مورد نظرتان، نوبت دریافت کنید. برای دریافت نوبت اینترنتی از پزشک متخصص گوارش و کبد روی دکمه زیر کلیک کنید.چگونه دل پیچه و اسهال را درمان کنیم

ویزیت تلفنی

گاهی اوقات دسترسی به پزشک سخت و هزینه‌بر است مخصوصا در این ایام پرخطر که بیماری کرونا شیوع بسیار زیادی داشته داشته است. شما با استفاده از امکان ویزیت تلفنی می‌توانید به راحتی برای دریافت مشاوره تلفنی از پزشک مورد نظرتان، نوبت دریافت کنید. برای برقراری تماس تلفنی با پزشک متخصص گوارش و کبد دلخواهتان روی دکمه زیر کلیک(یا لمس) کنید.

پرسش پاسخ پزشکی

شما با استفاده از امکان پرسش و پاسخ با پزشک می‌توانید در هر ساعتی از شبانه روز پرسش پزشکی خود را مطرح کنید و پاسخ معتبری از پزشک دریافت کنید. برای ثبت سوال پزشکی خود روی دکمه زیر کلیک(یا لمس) کنید.

پرسش‌های پزشکی و دیدگاهتان درباره این مقاله را بنویسید؛ پزشکان و کارشناسان مجله پاسخ‌گوی شما عزیزان هستند.

دیدگاه

نام

ایمیل

سلام من چند روزه دلپیچه دارم و عرق یخ یخی میکنم و یه سری مواقع اسهال دارم و فورا باید برم دستشویی و هنوز از دسشویی بیرون نیومده دوباره برمیگردم.

سلام بايد از نظر عفونت گوارشي بررسي شيآزمايش مدفوع بديد و

برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص گوارش مراجعه کنید.

سلام من ۱۷ سالمه ظهر یکم لواشک و چیپس و پفک خوردم بعدش نتونسم ناهار بخورم از عصد دلپیچه و حالت تهوع گرفتم میشه راهنماییم کنین

سلام بدليل خوردن چيزهايي بي ربط بوده ٢-٣ روز رعايت كنيد غذاي ساده بخوريد ترجيحا كم غذا بخوريد اگه بهتر نشديد

با توجه به موارد ذکر شده، بهتر است به صورت حضوری به پزشک عمومی مراجعه کنید.

مصرف هم زمان شربت لوپرامید ودیسیکلومین برای دلپیچه اشکال ندارد؟

سلام خير ايرادي نداره

سلام شکم درد خیلی شدیدی گرفتم اسهال و استفراغ هم دارم یهو الان اینطور شدم چیکار کنم

سلام با توجه به علایمتون هم بررسی از نظر مسمومیت و عفونت گوارشی و هن کرونا باید انجام شه

اگر امکان ویزیت حضوری ندارید، می‌توانید از مشاوره تلفنی با پزشک عمومی استفاده کنید.

دیگه چه چیزهایی برای درمان اسهال خوبه راهنمایی کنیدممنونم

سلام ماست پروبيوتيك خوبه اما شير بدترش ميكنه نبيد ميوه و سبزي بخوريد كته ماست ميتونه بهتون كمك كنه

سلام ماست پروبيوتيك خوبه اما شير بدترش ميكنه نبايد ميوه و سبزي بخوريد كته ماست ميتونه بهتون كمك كنه

سلام یکی دوروزه دل‌پیچه دارم احساس حالت تهوع،وقتی این مشکل برام پیش میاد افسرده میشم فک میکنم خوب نمیشم،چیکاربایدبکنم

سلام لازمه كه معاينه شيد لطفا

برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص گوارش مراجعه کنید.

سلام من از صبح دلم درد میکنه شب هم چیزی نخورم یه کاسه سالاد سزار قبلا هم خورده بودم مشکلی نداشت الان دلم درد میکنه و حالت تهو هم دارم عرق نعنا و بومادران هم اثری نداشت چیکار کنم

سلام اين آزمايشات را بديد لطفا cbc.diff esr crp u/A و سونوگرافي بديد تا از نظر آپانديسيت بررسي شويد

سلام خانوم دکتر چند ماهی میشه بعد از غذا دل پیچه و دل درد می‌گیرم خصوصا قسمت اطراف ناف که فورا باید برم دستشویی و اسهال میشم لطفاً راهنمایی کنید با تشکر

سلام بعضي وقتا اضطراب و استرس منحر به اين حالت ميشه گاهي هم عفونت گوارشي لطفا

برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص گوارش مراجعه کنید.

دل من حودودا ۱ ساله درد میکنه دکتر ام میبریم خوب نمیشه

سلام بايد بررسي تكميلي انجام بديد آزمايش مدفوع ، آزمايش از نظر سوءجذب، سي تي اسكن شكم براي بررسي پانكراس بديد اندوسكوپي و كلونوسكوپي هم انجام بديد

سلام الان دوروزه دل پیچه شدید دارم با حالت تهو چیکار کنم‌

سلام بايد متخصص داخلي معاينتون كنن و آزمايش مدفوع هم بديد لطفا

برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص داخلی مراجعه کنید.

مجله اینترنتی دکتردکتر در سال ۱۳۹۶ با هدف ایجاد بستر قابل اعتماد و کاملی از اطلاعات پزشکی راه‌اندازی شده است. در حال حاضر، تمرکز مجله دکتردکتر روی موضوعات متنی و ویدیویی معرفی بیماری‌ها، علائم، دلایل، روش‌های درمان، تشخیص و موضوعات ترند روز است. در طول مسیرِ سختِ درمان و تشخیص بیماری، سوالات و دغدغه‌های پزشکی زیادی هستند که می‌توانید برای دستیابی به پاسخ پزشکی درست از امکانات مجله مانند پرسش و پاسخ پزشکی، مشاوره تلفنی با پزشک و …. استفاده کنید.

با پزشک تلفنی صحبت کنید

از پزشک سوال بپرسید


Downloads-icon


دانلود رایگان کتابچه بیماری‌های درد شکمیDownloads-icon


Downloads-icon


هر آنچه که درباره پلاکت خون باید بدانیدDownloads-icon

دکتردکتر مجله اینترنتی دکتردکتر

حمایت از ساخت داروی درمان سرطان در ایران

دل پیچه حالت آزاردهنده‌ایست که همه ما در طول زندگی آن را تجربه کرده‌ایم. در این مطلب از مجله دکتردکتر دلایل رایج و درمان دل پیچه را بررسی می‌کنیم؛ در ادامه با ما همراه باشید.

گرچه ما اغلب دل پیچه یا درد شکم را به عنوان گرفتگی و درد معده می‌شناسیم؛ اما این ناراحتی ممکن است از تحریک اندام‌های اطراف مانند روده نیز اتفاق بیافتد. دل پیچه در طول صرف غذا می‌تواند قابل توجه باشد؛ هرچند علل زیادی برای دل پیچه وجود دارد. وقتی دل پیچه می‌گیرید، تنها به خلاص شدن از این حالت آزاردهنده فکر می‌کنید و درمان دل پیچه مهمترین هدف شماست. بنابراین تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

اغلب به دردهای مرتبط با شکم دل‌پیچه می‌گوییم. با این حال این درد ممکن است ناشی از اعضای داخلی دیگر در این قسمت باشد. دل‌درد و دل‌پیچه از مشکلات گوارشی هستند که هر انسانی در طول زندگی خود آنها را تجربه می‌کند. برای درمان دل پیچه نخست باید دلیل اصلی آن مشخص شود. دل‌ پیچه به دلایل متعددی بروز می‌کند و تقریبا تمام اعضای داخل شکم، از روده‌های کوچک و بزرگ گرفته تا کبد، پانکراس، کلیه‌ها، طحال و کیسه صفرا در آن دخیل هستند. در ادامه علائم محتمل برای دل‌پیچه را ذکر می‌کنیم.چگونه دل پیچه و اسهال را درمان کنیم

شایع‌ترین علائم دل پیچه عبارتند از:

به طور کلی، علل ایجاد دل پیچه به چندین گروه تقسیم می‌شوند. در بسیاری از موارد، غذاهای خاص یا تغییر در رژیم غذایی، باعث بروز دل پیچه می‌شوند. عفونت‌ها یکی دیگر از دلایل شایع دل پیچه هستند و می‌توانند بین مردم گسترش پیدا کنند. در سایر موارد، مشکل اصلی دستگاه گوارش است. گاهی اوقات نیز متاسفانه علت دل پیچه ناشناخته باقی می‌ماند. در ادامه می‌توانید با علل مختلفی که سبب دل‌پیچه می‌شوند آشنا شوید.

علل دل‌پیچه ممکن است بر اثر عادت‌های غذایی شما نیز باشد؛ مخصوصا زمانی که به طور ناگهانی رژیم غذایی خود را تغییر می‌دهید.

برخی اوقات ممکن است دل‌پیچه‌ای که دارید مستقیما نشان از عملکرد ضعیف سیستم گوارشی شما باشد. که در این صورت به موارد زیر می‌پردازیم:

بیشتر بخوانید: علت نفخ یا باد شکم ، معده و روده ؛ پیشگیری و راه‌ های درمان نفخ

ممکن است دل‌پیچه شما ناشی از عفونت باشد که در این صورت دو نوع عفونت مدنظر است:

اگرچه دل پیچه ممکن است خسته‌کننده و زجرآور باشد؛ اما این را بدانید که راه حل‌های مناسبی برای درمان دل پیچه وجود دارد که حتی در خانه نیز می‌توان انجام داد.

اغلب دل‌پیچه‌ها پس از چند ساعت خود به خود رفع می‌شوند. با این حال موارد زیر را به خاطر داشته باشید که در وهله اول می‌توانند چاره‌ساز باشند:

استفاده از داروها و مکمل‌ها برای درمان دل‌پیچه اغلب ممکن است سبب تشدید درد شما شود. سعی کنید در ابتدا روش‌‌های زیر را برای درمان دل‌پیچه امتحان کنید:

درمان‌های دیگر شامل موارد زیر می‌شوند:

اگر با انجام روش‌های ذکر شده در بالا دل‌پیچه شما تسکین نیافت و هم‎چنان ادامه دار شد، از روش‌های زیر که اغلب بدون تجویز پزشک نیز در دسترس هستند، استفاده کنید:

زمانی که دچار دل‌پیچه می‌شوید، این احساس را دارید که هرچه بخورید سبب تحریک معده شما شده و می‌تواند اوضاع را بدتر کند. اما برخی غذاها ماده غذایی مورد نیاز را به شما می‌دهند و در عین حال شما را بدتر نمی‌کنند. از جمله این موارد می‌توان به مواد غذایی زیر اشاره کرد:

مایعات

اگر نمی‌توانید غذای جامد مصرف کنیدِ دلیلی ندارد که خود را مجبور به انجام این کار کنید. مایعاتی نظیر نوشیدنی‌های ورزشی، آب گوشت و آب نارگیل مواد معدنی لازم برای بدن شما را تامین می‌کنند که شامل پتاسیم، کلسیم و سدیم هستند.

موز

موز به راحتی هضم شده و حاوی مقدار زیادی پتاسیم است. پتاسیم یک ماده معدنی بسیار مهم است که بدن شما در زمان استفراغ و اسهال از دست می‌دهد و باید برای جایگزین کردن مقدار پتاسیم از دست رفته ماده غذایی حاوی پتاسیم نظیر موز را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

برنج سفید ساده

حتما برنج سفید ساده را امتحان کنید. برنج قهوه‌ای یا سیاه که اغلب نیز سلامت بیشتری دارند، به سختی هضم می‌شوند؛ مخصوصا زمانی که ناراحتی معده داشته باشید. غذاهایی نظیر برنج سفید ساده که دارای نشاسته و فیبر پایین هستند سبب سفت شدن مدفوع و توقف اسهال می‌شوند که اغلب همراه با درد شکم به وجود می‌آید.

پوره سیب

پوره سیب که همان سیب رنده شده و پخته شده است حاوی مواد غذایی مفید بسیاری نظیر پکتین (نوعی فیبر) است. این ماده می‌تواند سبب سفت شدن مدفوع شده و شما را از شر اسهال رها کند.

نان تست

زمانی که ناراحتی معده دارید، نان تست سفید ساده بهتر از غلات غنی از فیبر است. غلات غنی از فیبر برای کسانی که سالم هستند و بیماری ندارند بسیار مفید است، اما اگر دچار اسهال یا حالت تهوع هستید می‌تواند درد بسیاری در شکم شما ایجاد کند.

در صورتی که هر یک از علائم زیر همراه با دل پیچه در شما اتفاق افتاد، برای بررسی بیشتر و درمان دل پیچه به پزشک مراجعه کنید:

در این قسمت برخی از سوالات رایجی که درباره دل‌پیچه وجود دارد را پاسخ می‌دهیم.

با این حال که سوزش سر دل، سوء‌هاضمه و استفراغ در دوران بارداری بسیار رایج است، درد شکمی اگر غیرطبیعی یا بسیار شدید باشد نیاز به معاینه توسط پزشک متخصص خواهد داشت.

درد شکمی در این دوران زمانی باعث نگرانی می‌شود که همراه با خونریزی واژن، سرگیجه، گرفتگی، تب یا غش باشد.

دل‌پیچه‌ای که پس از خوردن غذا ایجاد می‌شود ممکن است به این دلیل باشد که فرد پس از مدت زیادی که غذا نخورده حجم زیادی از غذا را وارد معده خود کند که در این صورت تغییر زیادی در مقدار اسید معده ایجاد می‌شود. عامل دیگر دل‌پیچه می‌تواند مصرف غذاهای مسموم باشد. اغلب این مدل دل‌پیچه خطرساز نبوده و تنها با گذشت زمان برطرف می‌شود.

اسهال یا به وسیله جذب ناکافی مایعات توسط روده‌ها ایجاد می‌شود که در نهایت سبب ایجاد مدفوع آبکی می‌شود، یا به وسیله فعالیت زیاد معده و روده‌هاست که زمان کافی را برای جذب مواد غذایی از طریق روده‌ها نمی‌دهند. در اصل، غذا به سرعت در روده‌ها حرکت می‌کند، چرا که معده و روده‌ها در این حالت فعالیت بسیاری دارند.

بله، ممکن است در زمان قاعدگی دل‌پیچه نیز ایجاد شود. در زمان قاعدگی، پروستاگلاندین‌ها، مواد شیمیایی مرتبط با باروری زنان، ترشح می‌شوند. این ماده شیمیایی می‎‎تواند در فرکانسی پایین باعث انقباضات غیر ریتمیک رحم شود. زمانی که رحم منقبض می‌شود می‌تواند خون را با فشار خارج کند و مسیر بازگشت جریان خون نیز مسدود خواهد شد. این کمبود جریان خون ممکن است سبب ایجاد دل‌پیچه شود.

منبع:

webmd

buoy

از کدام خدمات دکتردکتر استفاده کنیم؟

نوبت‌دهی اینترنتی

اگر شما هم از دلپیچه‌های مکرر رنج می‌برید و به دنبال راهی برای درمان آن هستید، به جای آن که به مطب مراجعه کنید برای دریافت نوبت، با استفاده از امکان نوبت‌دهی اینترنتی می‌توانید به راحتی برای مراجعه حضوری به پزشک، برای روز و ساعت دلخواه خود از پزشک مورد نظرتان، نوبت دریافت کنید. برای دریافت نوبت اینترنتی از پزشک متخصص گوارش و کبد روی دکمه زیر کلیک کنید.چگونه دل پیچه و اسهال را درمان کنیم

ویزیت تلفنی

گاهی اوقات دسترسی به پزشک سخت و هزینه‌بر است مخصوصا در این ایام پرخطر که بیماری کرونا شیوع بسیار زیادی داشته داشته است. شما با استفاده از امکان ویزیت تلفنی می‌توانید به راحتی برای دریافت مشاوره تلفنی از پزشک مورد نظرتان، نوبت دریافت کنید. برای برقراری تماس تلفنی با پزشک متخصص گوارش و کبد دلخواهتان روی دکمه زیر کلیک(یا لمس) کنید.

پرسش پاسخ پزشکی

شما با استفاده از امکان پرسش و پاسخ با پزشک می‌توانید در هر ساعتی از شبانه روز پرسش پزشکی خود را مطرح کنید و پاسخ معتبری از پزشک دریافت کنید. برای ثبت سوال پزشکی خود روی دکمه زیر کلیک(یا لمس) کنید.

پرسش‌های پزشکی و دیدگاهتان درباره این مقاله را بنویسید؛ پزشکان و کارشناسان مجله پاسخ‌گوی شما عزیزان هستند.

دیدگاه

نام

ایمیل

سلام من چند روزه دلپیچه دارم و عرق یخ یخی میکنم و یه سری مواقع اسهال دارم و فورا باید برم دستشویی و هنوز از دسشویی بیرون نیومده دوباره برمیگردم.

سلام بايد از نظر عفونت گوارشي بررسي شيآزمايش مدفوع بديد و

برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص گوارش مراجعه کنید.

سلام من ۱۷ سالمه ظهر یکم لواشک و چیپس و پفک خوردم بعدش نتونسم ناهار بخورم از عصد دلپیچه و حالت تهوع گرفتم میشه راهنماییم کنین

سلام بدليل خوردن چيزهايي بي ربط بوده ٢-٣ روز رعايت كنيد غذاي ساده بخوريد ترجيحا كم غذا بخوريد اگه بهتر نشديد

با توجه به موارد ذکر شده، بهتر است به صورت حضوری به پزشک عمومی مراجعه کنید.

مصرف هم زمان شربت لوپرامید ودیسیکلومین برای دلپیچه اشکال ندارد؟

سلام خير ايرادي نداره

سلام شکم درد خیلی شدیدی گرفتم اسهال و استفراغ هم دارم یهو الان اینطور شدم چیکار کنم

سلام با توجه به علایمتون هم بررسی از نظر مسمومیت و عفونت گوارشی و هن کرونا باید انجام شه

اگر امکان ویزیت حضوری ندارید، می‌توانید از مشاوره تلفنی با پزشک عمومی استفاده کنید.

دیگه چه چیزهایی برای درمان اسهال خوبه راهنمایی کنیدممنونم

سلام ماست پروبيوتيك خوبه اما شير بدترش ميكنه نبيد ميوه و سبزي بخوريد كته ماست ميتونه بهتون كمك كنه

سلام ماست پروبيوتيك خوبه اما شير بدترش ميكنه نبايد ميوه و سبزي بخوريد كته ماست ميتونه بهتون كمك كنه

سلام یکی دوروزه دل‌پیچه دارم احساس حالت تهوع،وقتی این مشکل برام پیش میاد افسرده میشم فک میکنم خوب نمیشم،چیکاربایدبکنم

سلام لازمه كه معاينه شيد لطفا

برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص گوارش مراجعه کنید.

سلام من از صبح دلم درد میکنه شب هم چیزی نخورم یه کاسه سالاد سزار قبلا هم خورده بودم مشکلی نداشت الان دلم درد میکنه و حالت تهو هم دارم عرق نعنا و بومادران هم اثری نداشت چیکار کنم

سلام اين آزمايشات را بديد لطفا cbc.diff esr crp u/A و سونوگرافي بديد تا از نظر آپانديسيت بررسي شويد

سلام خانوم دکتر چند ماهی میشه بعد از غذا دل پیچه و دل درد می‌گیرم خصوصا قسمت اطراف ناف که فورا باید برم دستشویی و اسهال میشم لطفاً راهنمایی کنید با تشکر

سلام بعضي وقتا اضطراب و استرس منحر به اين حالت ميشه گاهي هم عفونت گوارشي لطفا

برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص گوارش مراجعه کنید.

دل من حودودا ۱ ساله درد میکنه دکتر ام میبریم خوب نمیشه

سلام بايد بررسي تكميلي انجام بديد آزمايش مدفوع ، آزمايش از نظر سوءجذب، سي تي اسكن شكم براي بررسي پانكراس بديد اندوسكوپي و كلونوسكوپي هم انجام بديد

سلام الان دوروزه دل پیچه شدید دارم با حالت تهو چیکار کنم‌

سلام بايد متخصص داخلي معاينتون كنن و آزمايش مدفوع هم بديد لطفا

برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص داخلی مراجعه کنید.

مجله اینترنتی دکتردکتر در سال ۱۳۹۶ با هدف ایجاد بستر قابل اعتماد و کاملی از اطلاعات پزشکی راه‌اندازی شده است. در حال حاضر، تمرکز مجله دکتردکتر روی موضوعات متنی و ویدیویی معرفی بیماری‌ها، علائم، دلایل، روش‌های درمان، تشخیص و موضوعات ترند روز است. در طول مسیرِ سختِ درمان و تشخیص بیماری، سوالات و دغدغه‌های پزشکی زیادی هستند که می‌توانید برای دستیابی به پاسخ پزشکی درست از امکانات مجله مانند پرسش و پاسخ پزشکی، مشاوره تلفنی با پزشک و …. استفاده کنید.

با پزشک تلفنی صحبت کنید

از پزشک سوال بپرسید


Downloads-icon


دانلود رایگان کتابچه بیماری‌های درد شکمیDownloads-icon


Downloads-icon


هر آنچه که درباره پلاکت خون باید بدانیدDownloads-icon

سرکه سیب یکی از پایه های ثابت در نسخه های طب سنتی برای درمان دردهای مختلف و رفع مشکلات پوست و مو است، اما چرا؟ آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا استفاده از سرکه سیب تا این اندازه توصیه می شود و البته تاثیرگذار است؟ این بخش از بهداشت و سلامت نمناک را با توضیحی در این مورد و ارائه 12 نسخه درمان دل درد با سرکه سیب ادامه خواهیم داد.

اما آیا می دانید چگونه از آن استفاده کنید؟ سرکه سیب را می توان به تنهایی یا مخلوط با برخی از مواد مختلف به کار برد.

آن ها را به خوبی ترکیب کنید تا زمانی که همه چیز حل شود.

این روند را تا زمانی که از دل درد خلاص شوید، تکرار کنید.چگونه دل پیچه و اسهال را درمان کنیم

یکی از روش های مفید برای درمان دل درد، استفاده از سرکه سیب و ترکیب آن با چای نعناع است. سالهاست که از دمنوشهای گیاهی مانند چای نعناع برای درمان دل درد استفاده می شود. نعناع به دلیل داشتن خواص ضد ویروسی، ضد تومور و ضد میکروبی، همراه با آنتی اکسیدان ها می تواند به تسکین گرفتگی عضلات شکم، کاهش گاز و افزایش هضم با بهبود جریان صفرا کمک کند. هم چنین در درمان تهوع، تب، و نیز میگرن موثر است. اگربرای درمان دل درد، نعناع را با سرکه سیب مخلوط کنید، ممکن است یک نتیجه شگفت انگیز را ببینید.

سپس آب کافی در آن بریزید و بجوشانید.

در نهایت، محلول را صاف کرده و بنوشید.

زمانی که از ناراحتی معده رنج می برید، می توانید یکی از روش های بالا را استفاده کنید، اما باید برخی از اقدامات احتیاطی را نیز در هنگام استفاده از سرکه سیب برای دل درد رعایت کنید.

از آنجا که سرکه سیب به شدت اسیدی است، می تواند بافت مری و گلو را بسوزاند  بنابراین باید از نوشیدن سرکه سیبی که هنوز رقیق نشده است اجتناب کنید.

اگر سرکه سیب را بیش از حد مصرف کنید، منجر به از دست رفتن استخوان همراه با سطوح پایین پتاسیم خواهید شد.

بهتر است قبل از مصرف سرکه سیب، با پزشک خود در مورد آن مشورت کنید، زیرا ممکن است با برخی از داروهای ادرار آور، دیابت و غیره تداخل داشته باشد.

برای پیشگیری و درمان درد معده، بهتر است غذاهای چرب و تند را کمتر مصرف کنید.

داشتن رژیم غذایی متعادل نیز راه خوبی برای درمان دل درد است. شما باید رژیم غذایی مناسبی داشته باشید که شامل فیبر، میوه ها، غلات، ماهی، سبزیجات، لبنیات و گوشت های بدون چربی باشد.

به یاد داشته باشید همیشه غذا را به موقع و به اندازه بخورید و پس از سیر شدن، دست از خوردن بکشید.

درنظر داشته باشد که وقتی از دل درد رنج می برید، نوشیدن آب کافی به شما کمک می کند.

مطالب پر بازدید


اسهال و درد معده به دلیل اختلال در دستگاه گوارش و یا مسمومیت های عفونی رخ می دهد و ممکن است این ویروس ها و عفونت های معده به بیماری جدی تبدیل شود و سیستم دفاعی بدن را با مشکل رو به رو کند.

درمان دل درد و اسهال در زنان باردار و اسهال که به طور همزمان رخ می دهد به دلایل مختلف اتفاق می افتد. این دلایل عبارتند از سوء هاضمه، عفونت ویروسی مانند آنفولانزای معده، یا بیماری گوارشی.
چگونه دل پیچه و اسهال را درمان کنیم

باید ابتدا دلیل بیماری خود را بدانید، در این صورت می توانید قرص، روش های خانگی و نکات درمان اسهال و دل پیچه را دریابید. دل پیچه دردی است که بین قفسه سینه و لگن اتفاق می افتد. دل پیچه می تواند مانند گرفتگی و درد خفیف یا تیز باشد.

این درد اغلب به نام معده درد معروف می باشد. اسهال توسط شل بودن، خونی بودن یا حاوی چربی بودن مدفوع مشخص می شود. نیاز به رفتن به دستشویی افزایش می یابد. اسهال اغلب با دل پیچه همراه است. درمان دل پیچه به چه شکل است ؟

بیشتر افراد به مدت کوتاهی دل درد و اسهال را تجربه می کنند. تغییر رژیم غذایی مانند مصرف الکل به مقدار زیاد و سوء هاضمه از دلایل دل پیچه و اسهال است. دل پیچه شدید، مداوم و مکرر و اسهال نشانه بیماری جدی است. اسهال که به طور پیوسته بدتر می شود و خونی است نشانه بیماری جدی تری است. دلایل ممکن برای دل درد و اسهال عبارتند از :

– گاستروانتریت ویروسی (آنفولانزای معده)

– گاستروانتریت باکتریایی (مسمومیت غذایی)

– حساسیت غذایی

– PMS (سندرم قبل از قاعدگی)

– سندرم روده تحریک پذیر – یک اختلال رایج در دستگاه گوارش

– دیورتیکولیت

– عدم تحمل لاکتوز – ناتوانی در هضم لاکتوز، شکر موجود در شیر و سایر محصولات لبنی

– شکستگی مدفوع

– انسداد روده

– کولیت

– آپاندیس

– ویروس نیل غربی

– انگل ها (مانند ژیاردیا، آمبی بای، یا کرم قلابی)

– عفونت باکتریایی (مثلا شیگلوز یا E. coli)

– آلرژی دارویی

– بیماری سلیاک

– بیماری کرون

– فیبروز کیستیک

– استرس و اضطراب

– برخی از انواع سرطان


سوء هاضمه، آنفولانزای معده، و مسمومیت غذایی دلایل اصلی اسهال شدید و دل درد است. در این موارد، علائم به مدت چهار روز طول می کشد و معمولا بدون درمان با قرص برطرف می شود.

سایر علل دل درد و دل پیچه چیست؟

عفونت و بیماری ها که بر اندام های داخل شکم تاثیر می گذارد باعث درد و اسهال می شود. اندام های داخل شکم عبارتند از:

– روده هاپ

– کلیه ها

– آپاندیس

– طحال

– معده

– کبد

– کیسه صفرا

– لوزالمعده

چگونه دل پیچه و اسهال را درمان کنیم

اسهال و دل پیچه ای که بیش از یک هفته طول بکشد دلیل بیماری یا ناهنجاری روده است. در این صورت حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

بیماری های گفته شده باعث تورم قسمت های مختلف دستگاه گوارش مانند معده و روده می شود. التهاب دستگاه گوارش باعث گرفتگی و اختلال دستگاه گوارش می شود. این مسئله باعث اسهال و دل پیچه می شود.

درمان دل درد کودکان : مانند بزرگسالان، دل درد و اسهال در کودکان به دلیل آنفولانزای معده، عفونت، حساسیت غذایی، عدم تحمل لاکتوز و استرس رخ می دهد. اما زیاد غذا خوردن نیز می تواند موجب بروز علائم شود.

بعضی از کودکان در تمایز بین گرسنگی و سیری مشکل دارند. این مسئله باعث می شود بیش از حد غذا بخورند. بیش از حد خوردن باعث افزایش استرس بر سیستم گوارشی و دل پیچه و اسهال می شود.

زنان باردار نیز مستعد به دل درد و اسهال هستند. یکی از دلایل دل پیچه و اسهال در بارداری تغییر رژیم غذایی است. این مسئله باعث افزایش تنش وارده بر سیستم گوارش می شود. بعضی از خانم ها به برخی غذاها حساس هستند. این مسئله باعث اسهال و دل پیچه می شود. همچنین تغییرات هورمونی در سیستم تولید مثل باعث بروز این علائم می شود.

هنگامی که علائم دل درد و اسهال بیش از سه روز طول کشید و علائم در طول 24 ساعت افزایش داشت یا علائم زیر را داشتید به پزشک مراجعه کنید:

– استفراغ مداوم

– تب 101 درجه فارنهایت (4/100 درجه برای کودکان)

– مدفوع حاوی خون یا مدفوع خشک

– ناتوانی در قورت دادن غذا

– تشنگی شدید یا خشکی دهان

– ناتوانی در دیدن یا صحبت کردن

– هوشیار نبودن

– زردی پوست یا چشم ها

– تشنج ( درمان تب و لرز در بزرگسالان)

– تورم اندام تناسلی

– خونریزی خارجی

اسهال برای نوزادان، افراد مسن و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بسیار خطرناک تر است. در این موارد، در خصوص علائم با پزشک خود صحبت کنید.

برای تعیین دلایل دل درد و اسهال، پزشک ابتدا شما را معاینه می کند. همچنین چند سوال در خصوص سابقه بیماری و شیوه زندگی شما می پرسد. مسافرت به برخی کشورها احتمال بیماری گوارشی را افزایش می دهد. پزشک سوالاتی در خصوص تغییر رژیم غذایی شما می پرسد.

ممکن است پزشک کاشت مدفوع انجام دهد که در آن نمونه از مدفوع شما را به آزمایشگاه می فرستد تا باکتری، ویروس و قارچ های آن بررسی شود. اگر نتیجه منفی باشد آزمایشات بیشتری برای بیماری های گوارشی انجام می شود. سایر تست های تشخیصی رایج عبارتند از:

آندوسکوپی: در این آزمایش، پزشک دوربینی را از طریق گلوی شما به معده وارد می کند و مشکلات را از جمله زخم معده و علائم بیماری سلیاک را بررسی می کند.کولونوسکوپی: این آزمایش شامل فرستادن یک دوربین به رکتوم و روده ها برای بررسی علائم آسیب و علائم بیماری هایی از جمله زخم معده و پولیپ می باشد.رادیوگرافی دستگاه گوارش پایین: در این آزمایش، تکنسین آزمایش اشعه ایکس بر روی شکم انجام می دهد. این آزمایش پس از این انجام می شود که پزشک یک ماده پایه باریم را به داخل رکتوم وارد می کند تا بیماری های روده را بررسی کند.


درمان دارویی برای درمان اسهال و دل درد ایجاد شده در اثر بیماری می باشد. اگر علائم شما به خاطر استرس باشد درمان خانگی نیز مناسب است. ( درمان دل درد با قرص )

نوع درمان به دلیل ایجاد علائم بستگی دارد. درمان دلایل رایج عبارتند از:

– آنتی بیوتیک برای درمان عفونت باکتریایی شامل مسمومیت غذایی

– تجویز قرص های حساسیت

– ضدافسردگی (راه های نجات از افسردگی) برای درمان نگرانی و استرس

– قرص های غیراستروئیدی ضد التهاب برای درمان PMS

– قرص های ضد انگل برای کشتن انگل ها

– افرادی که اسهال هستند باید مایعات زیاد بخورند. آب، آبمیوه و شربت مناسب است. از خوردن الکل و کافئین بپرهیزید.

– هنگامی که حرکات شکم منظم تر شد مقدار کمی غذاهای سبک و کم فیبر مصرف کنید. این غذاها شامل نان تست، برنج و تخم مرغ است. از غذاهای چرب، تند و حاوی فیبر بالا اجتناب کنید. این غذاها التهاب دستگاه گوارش را بدتر می کنند. پروبیوتیک نیز به ترمیم دستگاه گوارش کمک می کند.

– پروبیوتیک طبیعی در ماست یافت می شود. مکمل های آن نیز در دسترس می باشد.بیشتر قرص های بدون نسخه و مکمل های گیاهی باعث آرام شدن اسهال و دل پیچه ایجاد شده در اثر عفونت و سوء هاضمه می شوند. مکمل های گیاهی شامل:

– زغال اخته

– زنجبیل

– بادرنجبویه

– بابونه

پیش از مصرف این مکمل ها با پزشک مشورت کنید. برای کنار آمدن با استرس و نگرانی از مدیتیشن استفاده کنید. یوگا، نفس عمیق و سایر روش های آرام شدن نیز مناسب می باشند. همچنین می توانید با مشاور صحبت کنید.

از تمام علل ایجاد دل پیچه و اسهال نمی توان جلوگیری کرد. اما نکات زیر را رعایت کنید تا از دل پیچه و اسهال ناشی از سوءهاضمه و مشکلات معده جلوگیری شود:

– رژیم غذایی مغذی و سالم داشته باشید.

– الکل را کاهش دهید.

– غذاهای تند و چرب را کاهش دهید.

– آب بخورید.

– شستن منظم دست ها نیز از عفونت های ویروسی جلوگیری می کند.
– در هنگام آماده سازی غذا بهداشت را رعایت کنید. سطوح آشپزخانه را بشویید و موادغذایی را به درستی ذخیره کنید.
– افرادی که سفر می کنند اسهال سفر یا معده درد را تجربه می کنند. عفونت باکتریای یا ویروسی به خاطر غذای آلوده و آب آلوده ایجاد می شود.
– در هنگام سفر به مناطق با استاندارد پایین، در خصوص آنچه می خورید و می نوشید دقت کنید. از آب شیر، یخ و غذاهای خام بپرهیزید.

مطالب مرتبط

درد دل ودلپیچه دارم دکتر رفتم سرم داده ولی دوروزه باز دل درد همراه با اسهال خونی دارم مشکل چیه

سلام وقت بخیر بهتره به پزشک گوارش مراجعه کنید

بسیار خوب بود ممنون

سلام خواهش می کنم

هماهنگی جهت تبلیغات: 02123051172

مجری انحصاری نیتیو، سنجاق

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

024-33019222

چگونه دل پیچه و اسهال را درمان کنیم

دل پیچه خود را ظرف چند دقیقه به راحتی درمان کنید!
ریفلاکس یا همان برگشت اسید معده به مری علاوه بر سوزش معده، دل‌پیچه و دل درد ایجاد می‌کند و می‌تواند یک بیماری مجزا یا به دلایلی مثل پرخوری و مصرف انواع خوراکی‌ها در مدت زمانی کوتاه باشد.
 
دل‌پیچه یکی از آن مشکلاتی است که شاید در ظاهر ساده به نظر برسد، اما بشدت آزاردهنده است. احتمالا برخی از شما، همین چند شب پیش دل‌پیچه را تجربه کرده‌اید؛ داستان همیشگی شب یلدا و پرخوری‌ها و عوارض ناشی از این عادت غذایی اشتباه!
معمولا در این شرایط یکی از توصیه‌های بزرگ‌ترها برای درمان دل‌پیچه، مصرف سیب البته با قوانین ویژه است یعنی پوست یک سیب را کامل بکنید، آن را رنده کرده و صبر کنید رنگش قهوه‌ای شود. مصرف این سیب مثل آب روی آتش عمل می‌کند و باعث می‌شود از شر دل‌پیچه خلاص شوید.
آیا چنین موضوعی ریشه علمی دارد یا باید در گروه باورهای اشتباه قرار بگیرد؟ برای پاسخ به این پرسش باید کمی به عقب برگردیم و به علت دل‌پیچه برسیم. ریفلاکس یا همان برگشت اسید معده به مری علاوه بر سوزش معده، دل‌پیچه و دل درد ایجاد می‌کند و می‌تواند یک بیماری مجزا یا به دلایلی مثل پرخوری و مصرف انواع خوراکی‌ها در مدت زمانی کوتاه باشد.
در چنین شرایطی طب سنتی مصرف سیب را توصیه می‌کند؛ سیب پوست کنده و رنده شده. پوست کنده به این دلیل که ایجاد نفخ و سنگینی نکند و رنده شده چون زودتر هضم و جذب می‌شود و در مدت زمان کوتاه‌تری دل‌پیچه‌تان بهبود می‌یابد. البته افراد مسن، افرادی که دستگاه گوارش آسیب‌پذیری دارند و بچه‌ها برای رفع دل‌پیچه و نفخ بهتر است بعد از غذا مقداری عرق نعناع بنوشند.
در این بین باید در خوردن برخی خوراکی‌ها بیشتر دقت کنید. به عنوان مثال، خوردن زردآلو بویژه صبح ناشتا یا پس از صرف غذاهای سنگین باعث دل‌پیچه می‌شود. مصرف زیاد انگور و زیاده‌روی در مصرف مواد غذایی با طبع سرد نیز ازجمله مهم‌ترین دلایل ایجاد دل‌پیچه و حتی اسهال ساده است. در این شرایط هم می‌توانید از سیب کمک بگیرید.

همچنین مسمومیت غذایی بسرعت روی دستگاه گوارش تاثیر می‌گذارد و علائمی مثل دل‌درد، دل‌پیچه، نفخ، گاز، حالت تهوع، اسهال و استفراغ ایجاد می‌کند. مسمومیت بین سالمندان، بچه‌های کم‌سن‌ و سال و افرادی که دستگاه ایمنی ضعیفی دارند، بشدت خطرناک است و این افراد باید هرچه سریع‌تر تحت درمان قرار بگیرند.
بنابراین خوردن سیب یا هر ماده غذایی دیگری نمی‌تواند با مسمومیت مقابله کند و تنها روش درمان، مصرف داروهای مناسب است. بد نیست بدانید در گوجه فرنگی‌های سبز و نارس، ماده‌ای به نام سولانین وجود دارد که سمی است و باعث ایجاد مسمومیت و دل‌پیچه می‌شود در حالی که متاسفانه خیلی از خانم‌ها با گوجه فرنگی سبز (کال) ترشی درست می‌کنند و سلامت خود و خانواده‌شان را به خطر می‌اندازند.
پس اگر در صورت مصرف ترشی گوجه فرنگی دچار دل‌پیچه شدید، فراموش نکنید کاری از دست سیب برنمی‌آید. اگر دل‌پیچه ازجمله علائم بیماری‌های گوارشی مثل عدم‌تحمل لاکتوز، عدم‌تحمل گلوتن، التهاب پانکراس، آندومتریوز، زخم‌های گوارشی، سنگ کیسه صفرا یا کلیه، سندرم روده تحریک‌پذیر و… باشد باز هم با خوردن سیب بهتر نمی‌شوید و نیاز به مداخلات درمانی جدی دارید.


اصول مراقبت و درمان بیماران هموفیلیDownloads-icon


Downloads-icon

اسهال زمانی رخ می‌دهد که مدفوع خارج شده از روده شل یا آبکی می‌شود. اسهال یعنی خارج شدن مدفوع شل یا آبکی در 3 بار یا بیشتر در روز (یا بیشتر از حد معمول).

اسهال هنگامی رخ می‌دهد که دیواره داخلی روده قادر به جذب مایعات نباشد یا تا حد زیادی مایعات ترشح کند. دلایل زیادی برای این وضعیت از جمله عفونت و التهاب وجود دارد.

بسیاری از موارد اسهال خود به خود برطرف می‌شوند و به درمان خاصی نیازی ندارند. با این وجود، در هر موردی از اسهال باید با نوشیدن مایعات زیاد، میزان آب بدنتان را بالا نگه دارید و به اصطلاح هیدراته شوید.

افراد مبتلا به اسهال، به ویژه افراد بسیار کم سن و سال و بسیار سالخورده، در معرض خطر کمبود سریع آب بدن هستند. این امر نیاز به توجه فوری پزشکی دارد. داروهای ضد تحرک روده (که بعضاً داروهای ضد اسهال نامیده می‌شوند) می‌توانند به کاهش سرعت اسهال کمک کنند. در صورت نیاز است که در مدت‌زمان کوتاهی این مشکل برطرف شود، به‌عنوان مثال هنگام مسافرت، این داروها برای تسكین علائم اسهال خفیف یا متوسط ​​مفید هستند. این داروها را می‌توان از داروخانه تهیه کرد؛ اما اگر داروها نتوانستند به شما کمک کنند، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.چگونه دل پیچه و اسهال را درمان کنیم

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره روش های مختلف درمان هموروئید و یا رزرو نوبت می توانید با  شماره تلفن‌های 09195373730 – 22908154-021– 22260452-021 تماس حاصل فرمایید.

اسهال می‌تواند دلایل مختلفی ازجمله موارد زیر داشته باشد.

اسهال در كودكان بسیار كوچك، اغلب در اثر عفونت‌های ویروسی ایجاد می‌شود. عفونت‌های روتاویروس (Rotavirus) یک دلیل شایع این امر است، اما با واکسن روتاویروس این خطر کاهش می‌یابد که می‌تواند از ابتلا به گاستروانتریت (یا کاهش خطر ابتلا به گاستروانتریت شدید) ناشی از عفونت روتاویروس جلوگیری کند. بسیاری از ویروس‌های دیگری نیز وجود دارند که معمولاً باعث بروز اسهال در نوزادان و کودکان نوپا می‌شوند.

بیشتر افراد گاهی در طول زندگی خود دچار یک دوره اسهال شده‌اند یا می‌شوند. به طور کلی، این مسئله پس از چند روز برطرف می‌شود. البته در صورت وجود موارد زیر باید به پزشک مراجعه کرد:

اگر فرزند شما اسهال دارد، در صورت وجود علائم زیر او را سریعاً نزد یک پزشک ببرید:

پزشک در مورد علائم شما و اینکه چه مدت اسهال دارید و درباره‌ی غذایی که خورده‌اید و هر نوع دارویی که مصرف می‌کنید، از شما سؤال خواهد کرد. وی برای بررسی علائم کم‌آبی و دلایل احتمالی اسهال شما را معاینه می‌کند.

ممکن است برای معاینات بیشتر، آزمایش مدفوع را توصیه کند که در این صورت باید نمونه مدفوعی را به آزمایشگاه بدهید. آزمایش خون نیز ممکن است توصیه شود.

بسته به علائم شما، پزشک ممکن است شما را برای ارزیابی و آزمایش‌های بیشتر به متخصص بیماری‌های گوارش ارجاع دهد.

شما می‌توانید بدون نسخه پزشک، داروهای OTC (بدون نسخه) را خریداری کنید. برخی از داروهای OTC می‌توانند در صورت ابتلا به اسهال، به شما کمک کنند تا حالتان بهتر شود. این داروها را داروهای ضد اسهال میگویند. داروهای ضد اسهال شامل موارد زیر است:

از بیسموت ساب‌سالیسیلات نیز می‌توان برای دل درد یا دل پیچه استفاده کرد.

لوپرامید سرعت حرکت سریع مواد در روده‌ها (شکم) را کند می‌کند. این کار اجازه می‌دهد تا مایعات بیشتری جذب بدن شما شود. این به شما کمک می‌کند تا اسهال کمتری داشته باشید و مدفوع بیشتری در روده‌تان تشکیل شود.

سوسمالیسیل بیسموت نحوه حرکت مایعات در روده شما را متعادل می‌کند. همچنین باعث کاهش التهاب می‌شود و مانع از رشد باکتری‌ها و ویروس‌هایی در معده و روده‌ها می‌شود که باعث بروز اسهال می‌شوند.

قبل از مصرف داروهای ضد اسهال OTC، دستورالعمل‌های موجود در برچسب حقایق دارویی آن‌ها را بخوانید. این به شما می‌گوید که چه مقدار دارو و چند بار آن را مصرف کنید. اگر سؤالی دارید با پزشک یا داروخانه تماس بگیرید. نوع داروی ضد اسهال و زمانی که آن را مصرف کرده‌اید را ثبت کنید. اگر نیاز به مراجعه به پزشک دارید، این لیست را با خود داشته باشید.

برای اطمینان از مصرف مقدار مناسب دارو، از نکات زیر پیروی کنید:

تمام داروها را دور از دسترس و دید کودکان و خردسالان قرار دهید. داروها را در جای خنک و خشک نگه دارید. این کار به جلوگیری از کاهش تأثیر آن‌ها کمک می‌کند. داروها را در حمام یا کابینت حمام نگهداری نکنید. این مکان‌ها اغلب گرم و مرطوب هستند.

افراد بزرگ‌سال و سالم معمولاً دچار عوارض جانبی ناشی داروهای ضد اسهال نمی‌شوند؛ اما در صورت مسن بودن یا داشتن مشکلات جسمی و بیماری، فرد ممکن است این عوارض جانبی را تجربه کند. در صورت مشاهده هرگونه عارضه جانبی با پزشک خود تماس بگیرید.

عوارض جانبی مصرف داروی لوپرامید می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

عوارض جانبی مصرف داروی بیسموت شامل موارد زیر است:

اگر علت بروز اسهال، باکتری یا انگل باشد، داروهای ضد اسهال مصرف نکنید. اگر “دل درد یا دل پیچه” دارید، بدن شما نیاز دارد که از شر باکتری یا انگلی که باعث اسهال شده است خلاص شود. در این شرایط، قطع اسهال در واقع می‌تواند شرایط شما را بدتر کند. اگر فکر می‌کنید عفونت باکتریایی یا انگلی دارید، باید به یک پزشک مراجعه کنید.

به کودکان 2 ساله یا کوچک‌تر داروی لوپرامید ندهید، مگر اینکه پزشک بگوید که اشکالی ندارد. قبل از استفاده از لوپرامید برای کودکان بزرگ‌تر نیز با پزشک مشورت کنید.

اگر تب دارید نباید لوپرامید مصرف کنید. اگر تا به حال بثورات یا واکنش آلرژیک بعد از مصرف آن داشته‌اید از آن استفاده نکنید. در صورت داشتن مدفوع خونی (اسهال خونی) یا سیاه، لوپرامید مصرف نکنید. این موارد ممکن است نشانه‌های یک مشکل جدی مانند عفونت باکتریایی باشد.

برخی از افراد به آسپیرین یا سایر داروهای سالیسیلات حساسیت دارند. این افراد نباید داروی بیسموت ساب‌سالیسیلات (Pepto Bismol مصرف کنند. به کودکانی که سن آن‌ها کمتر از 12 سال یا کمتر است، داروی بیسموت ساب‌سالیسیلات ندهید. همچنین این دارو را به كودكان يا نوجواناني كه ممكن است آنفولانزا يا آبله مرغان داشته باشند، ندهيد. این کار خطر ابتلا به سندرم رای (Reye syndrome) را در آن‌ها افزایش می‌دهد. این یک بیماری جدی است که می‌تواند منجر به مرگ شود.

مصرف برخی داروها با داروهای ضد اسهال می‌تواند خطر بروز عوارض جانبی را افزایش دهد. داروهای بیسموت ساب‌سالیسیلات نیز ممکن است با برخی از داروهای دیگر تداخل پیدا کنند، بنابراین نمی‌توانند درست عمل کنند. اگر هر یک از داروهای زیر را مصرف می‌کنید، قبل از مصرف لوپرامید یا بیسموت ساب‌سالیسیلات، از پزشک خود بپرسید:

همچنین اگر از داروهای تسکین دهنده درد یا داروهای سرماخوردگی استفاده می‌کنید، قبل از مصرف داروی بیسموت ساب سالیسیلات از پزشک خود بپرسید. این داروها ممکن است حاوی آسپیرین باشند که همان سالیسیلات است. اگر بیش از یک مورد از این داروها را به طور هم‌زمان مصرف کنید، ممکن است مقدار بیش از حدی از سالیسیلات وارد بدنتان کنید.

بیشتر افراد بزرگ‌سال گاهی اسهال را تجربه می‌کنند. بیشتر افراد برای اسهال عفونی، نیازی به درمان خاصی ندارند زیرا این مشکل معمولاً طی دو روز بهبود می‌یابد. با این وجود نوشیدن مایعات فراوان برای پر آب نگه داشتن بدن بسیار مهم است. این امر به ویژه برای کودکان و نوزادان بسیار اهمیت دارد.

اگر اسهال دارید باید مایعات زیادی بنوشید. مایعات مناسب عبارت‌اند از:

آب لیموی رقیق نشده یا سایر نوشیدنی‌های رقیق نشده ننوشید، زیرا مقدار بالای گلوکز آن‌ها ممکن است مایعات را به داخل روده بکشاند و باعث اسهال بیشتر می‌شود. همچنین، از نوشیدنی‌های آب رسان ورزشی نیز استفاده نکنید.

اگر حالت تهوع دارید، اغلب مایعات جرعه جرعه مصرف کنید. حتی اگر بعد از نوشیدن استفراغ کنید، احتمالاً مقداری مایعات جذب بدنتان خواهد شد. اگر مایعات ننوشید، بدنتان کم آب‌تر می‌شوید.

کم‌آبی شدید بدن، به درمان در بیمارستان نیاز دارد و باید با تزریق مایعات داخل وریدی (سرم) درمان شود.چگونه دل پیچه و اسهال را درمان کنیم

در صورت ابتلا به التهابات دستگاه گوارش همراه با اسهال و استفراغ، میزان مصرف غذای خود را محدود کنید. البته نباید مصرف مایعات را محدود کنید.

اگر اسهال دارید، از مصرف کافئین (چای، قهوه، نوشیدنی‌های کولا) و غذاهای چرب و پرروغن، بسیار شیرین یا دارای فیبر بالا پرهیز کنید. محصولات لبنی ممکن است علائم را تشدید کند، اما ماست (که لاکتوز کمتری نسبت به شیر دارد) ممکن است قابل تحمل باشد.

خوردن غذای جامد را آرام آرامی از سر بگیرید و غذاهایی که کم شیرینی، کم‌چربی و دارای فیبر کم باشند را انتخاب کنید. این خوراکی‌های می‌توانند شامل بیسکویت‌های ترد، سیب‌زمینی آب پز، برنج ساده یا نان تست باشند. برای 48 ساعت، مصرف غذاهای چرب، شیرین یا تند را محدود کنید.

برخی از افراد ممکن است مدتی پس از برطرف شدن اسهال، قادر به تحمل لاکتوز نباشند (عدم توانایی هضم قندهای شیر). اگر این مشکل بیش از یک یا 2 هفته ادامه پیدا کند، باید به سراغ درمان‌های پزشکی بروید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرستادن دیدگاه

تهران، خیابان شریعتی، خیابان شهید دستگردی (ظفر)، بعد از نفت شمالی، پلاک 177، ساختمان شمس، واحد

تلفنهای تماس:

02122260452

02122908154

تلفن تعین وقت:

09195373730


نشریه شماره 1Downloads-icon


نشریه شماره 2Downloads-icon

علائم شایع اسهال شامل ناراحتی معده، حالت تهوع، اسهال، درد معده و استفراغ است. همچنین می‌تواند با تب، سردرد، لرز، درد بدن، پوست خشک و خشکی دهان همراه باشد. هر کسی می‌تواند دچار اسهال شود، اما کودکان به دلیل سیستم ایمنی ضعیف بیشتر در معرض ابتلاء به آن هستند. شخصمبتلا به اسهال و استفراغ، آب و مایعات بدنش می‌رود و باید جبران کند. کم شدن آب بدن در کارکرد طبیعی بدن تأثیر دارد و حتی می‌تواند فرایند درمان را به تأخیر بیاندازد؛ بنابراین، نوشیدن مقدار زیادی آب و مایعات سوپ و آب برنج. همچنین، استراحت ضروری است. همراه با مایع درمانی و استراحت

نمک حاوی سدیم است که یک الکترولیت است که می‌تواند برای جلوگیری از کم آبی ناشی از اسهال و استفراغ استفاده شود. به علاوه، نمک در مبارزه با عفونتها به حفظ سطح pH دستگاه گوارش کمک می‌کند. اضافه کردن ۱ قاشق چای خوری نمک به ۱ لیتر و یا ۴ فنجان آب فیلتر شده. سپس ۲ قاشق غذاخوری شکر اضافه کنیددر فواصل زمانی کوتاه در طول روز بنوشید.

زنجبیل درمان بسیار مؤثر برای درمان اسهال و استفراغ به دلیل ضد باکتری، ضد ویروسی، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی آن است. این می‌تواند به پیشگیری و درمان عفونتمعده منجر شود، و فراوانی علائم مانند مدفوع آبکی، تهوع، استفراغ و گرفتگی عضلات شکم نیز کاهش می‌دهد. اضافه کردن ۱ قاشق چای خوری از ریشه زنجبیل تازه خرد شده به ۱ فنجان آب جوش. به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه. اضافه کردن جرعه‌ای عسل به این چای. نوشیدن این چای تسکین دهنده ۲ یا ۳ بار در روز تا زمانی که احساس می‌کنید حالتان بهتر است. شما همچنین می‌توانید زنجبیل تازه را آماده و چند بار در روز آن را بنوشید. حتی می‌توانید یک تکه کوچک ریشه زنجبیل تازه یا کپسول زنجبیل رابرای درمان اسهال و استفراغ بجوید.
توجه: افراد دارای فشار خون بالا باید از زنجیبل استفاده نکنند.

سرشار از خواص آنتی اکسیدانی، ضد باکتری و ضد ویروس است، انقوزه با ویروس‌ها و باکتری‌ها مبارزه کرده و در نتیجه علائم اسهال و استفراغ را کاهش می‌دهد و تاثیرش سریع است. به علاوه، این ادویه به هضم غذا کمک کرده و سبب و تقویت دستگاه گوارش می‌شود یک دوم قاشق چای خوری پودر انقوزه را به یک لیوان آب گرم اضافه کرده خوب هم بزنید. دو بار در روز به مدت چند روز استفاده کنید. برای جلوگیری از اسهال و استفراغ و سایر مشکلات گوارشی، کمی انقوزه به ادویه کاری و مواد غذاییروزانه اضافه کنید.

سرکه سیب همچنین بسیاری از بیماری‌های اسهال و استفراغ کمک می‌کند. سطح pH را کنترل و سموم مضر بدن را از بین می‌برد. به علاوه، بعلت داشتن پکتین، تحریک معده را کاهش می‌دهد و درد معده، تهوع، استفراغ و گاز را کاهش می‌دهد. اضافه کردن ۱ قاشق چای خوری از سرکه سیب خام به یک لیوان آب گرم. ۳۰ دقیقهقبل از وعده غذایی روزانه تا زمان بهبودی کامل بنوشید متناوباً، می‌توانید ۱ قاشق چای خوری از سرکه سیب خام به یک لیوان آب انگور را اضافه کنید دو بار در روز برای چند روز بنوشید.
چگونه دل پیچه و اسهال را درمان کنیم

آنتی اسید طبیعی، برای کاهش اسید معده است، که به نوبه خود سوزش سر دل را خنثی نماید. جوش شیرین برای کاهش استفراغ و اسهال هم استفاده می‌شود۱/۲قاشق چای خوری جوش شیرین، ۱/۲ قاشق چای خوری نمک و ۴ قاشق غذاخوری شکر را در ۱ لیتر آب مخلوط کنید. ۲ یا ۳ بار در روز بنوشید.
توجه: افرادی که دارای فشار خون بالا هستند بایداز مصرف جوش شیرین بپرهیزند، چون حاوی سدیم است.

ریحان، که دارای خواص ضد اسپاسم است همچنین داروی خوبی برای اسهال و استفراغ. این می‌تواند معده را قوی تر کند و از بسیاری از بیماری‌های اسهال و استفراغ جلوگیری کند.
مخلوط مقدار مساوی از آب ریحان و آب ریشه زنجبیل ۲ یا ۳ بار در روز برای کاهش درد معده.
همچنین می‌توانید ۱۰ تا ۱۵ برگ ریحان را در یک فنجان آب جوش بریزید.
همچنین می‌توانید چای ریحان را روزانه با عسل چند بار مخلوط کنید.

نعناع ضد میکروبی و ضد اسپاسم است که به تسکین گاز، نفخ، ناراحتی معده، تهوع و گرفتگی معده و روده کمک می‌کند.
اضافه کردن ۱ قاشق چای خوری برگ‌های نعناع خشک به ۱ فنجان آب جوش.
به مدت ۱۰ دقیقه.
برای طعم دادن به آن مقداری عسل بریزید
بین وعده‌های غذایی ۳ بار در روز از این چای گیاهی بنوشید.
حتی می‌توانید نعناع بدون قند برای آرام کردن معده مثل آدامس بجوید.

بابونه درمان مؤثر برای ورم معده و روده به علت ضد التهاب، ضد میکروبی و ضد نفخ بودن آن است که نقش مهمی در سلامت دستگاه گوارش دارد. شانه‌هایی مانند اسهال، کرامپ‌های شکمی، نفخ، تهوع و گاز را کاهش دهد. اضافه کردن ۲ قاشق چای خوری بابونه خشک شده و یا ۱ قاشق غذا خوری گل بابونه تازه به یک فنجان آب گرم بریزید ده دقیقه بعد با آب لیمو و عسل بنوشید چند بار در روز بمدت سه روز بنوشید
می‌توانید به چای یخ اضافه کنید چند برگ بابونه بریزید و بنوشید.

موز، رسیده و خام، همچنین در درمان اسهال و استفراغ کمک می‌کند. وجود آمیلاز در موز به کاهش علاپم کمک می‌کند.
موز همچنین دارای پتاسیم و منیزیم، دو الکترولیت مهم مورد نیاز برای کارکرد صحیح دستگاه گوارش است. به علاوه، موز مواد غذایی شیرین و مطلوب است که هضم را آسانمیکند.

چند تکه موز را به یک فنجان ماست خورد کنید ۲ یا ۳ بار در روز بخورید. همچنین می‌توانید چند موز رسیده را در سوپ بریزید.

برای خلاص شدن از «باکتری‌های بد در دستگاه گوارش و جایگزینی آن با» باکتری خوب “ا هضم غذا را بهبود می‌بخشد، مصرف پروبیوتیک‌ها. پمی تواند دستگاه گوارش رابه سرعت درمان کند تهوع، استفراغ و اسهال را درمان می‌کند

مواد غذایی، مانند ماست و کفیر، استفاده کنید و از شیرین کننده‌های مصنوعی استفاده نکنید
همچنین می‌توانید مکمل‌های پروبیوتیک پس از مشورت با پزشک مصرف کنید.

– قبل از خوردن میوه‌ها و سبزیجات را خوب بشویید.
– از غذاهای خام یا نپخته خود داری کنید.
– ۸ تا ۱۰ لیوان آب در هر روز بنوشید.
– از مصرف شیر و محصولات لبنی بمدت چند روز خودداری کنید.
– رژیم غذایی برای یک هفته، موز، برنج (سفید)، سیب و نان تست (خشک) بخورید.
– استراحت و خواب برای بهبود سریع خوب است.
– نوشیدنی‌هایی که دارای مقدار زیادی اسید مثل آب پرتقال باید اجتناب شود.
– نوشیدنی‌های کافئین دار و گازدار استفاده نشود.
– وعده‌های غذایی پخته شده در خانه بمدت چند هفته پس از بیماری مصرف کنید.
– از مصرف الکل و نیکوتین در این دوران بپرهیزید.
– کمپرس گرم یا کیسه آب گرم بر روی معده برای کاهش درد و گرفتگی استفاده کنید.
– همچنین می‌توانیداز، آروماتراپی یا طب سوزنی برای درمان ورم معده و روده امتحان کنید.

تذکر مهم: اگر در عرض یک هفته بهتر نشد، با دکتر مشورت کنید.

اسهال

ممکن است هر کسی بعلت هاي‌ مختلفی دچار اسهال شدید و همچنین دل درد و دل پیچه شود . برای درمان سریع خانگی اسهال و دل درد ما بهترین و سریعا ترین روشها رابه شما پیشنهاد خواهیم کرد:چگونه دل پیچه و اسهال را درمان کنیم

 

اسهال شدید و دل درد بعلت نقص در دستگاه گوارش و یا مسمومیت هاي‌ عفونی رخ میدهد و ممکن است این ویروس ها و عفونت هاي‌ معده به بیماری جدی تبدیل شود و سیستم دفاعی بدن رابا مشکل رو به رو کند. پس درصورت لزروم حتماً به دکتر مراجعه نمایید.

 

بسیاری اوقات اسهال و استفراغ خود بخود پس از طی دوره‌اي التیام پیدا میکنند. اما دراین دوره آب و املاح بدن کم می شوند که باید این کمبود رابا خوردن مایعات سالم جبران کرد.

– افرادی که اسهال هستند باید مایعات زیاد بخورند. آب، آبمیوه و شربت مناسب است. از خوردن الکل و کافئین بپرهیزید.

 

– هنگامیکه حرکات شکم منظم تر شد مقدار کمی غذا هاي سبک و کم فیبر مصرف کنید. این غذاها شامل نان تست، برنج و تخم مرغ است. از غذا هاي چرب، تند و حاوی فیبر بالا اجتناب کنید. این غذاها التهاب دستگاه گوارش را بدتر می کنند. پروبیوتیک نیز به ترمیم دستگاه گوارش کمک می کند.

 

– پروبیوتیک طبیعی در ماست یافت می شود. مکمل هاي‌ ان نیز در معرض می‌باشد.بیشتر قرص هاي‌ بدون نسخه و مکمل هاي‌ گیاهی باعث آرام شدن اسهال و دل پیچه ایجاد شده در اثر عفونت و سو هاضمه می شوند. مکمل هاي‌ گیاهی شامل:

 

– زغال اخته

– زنجبیل

– بادرنجبویه

– بابونه

 

پیش از مصرف این مکمل ها با دکتر مشورت کنید. برای کنار آمدن با استرس و نگرانی از مدیتیشن استفاده کنید. یوگا، نفس عمیق و سایر روش هاي‌ آرام شدن نیز مناسب می باشند. همچنین می توانید با مشاور صحبت کنید.

 

از تمام علل ایجاد دل پیچه و اسهال نمیتوان پیش گیری کرد. اما نکات زیر را رعایت کنید تا از دل پیچه و اسهال ناشی از سوءهاضمه و مشکلات معده پیش گیری شود:

 

– رژیم غذایی مغذی و سالم داشته باشید.

– الکل را کاهش دهید.

– غذا هاي تند و چرب را کاهش دهید.

– آب بخورید.

– شستن منظم دستها نیز از عفونت هاي‌ ویروسی پیش گیری می کند.

– در هنگام آماده سازی غذا بهداشت را رعایت کنید. سطوح آشپزخانه را بشویید و موادغذایی رابه درستی ذخیره کنید.

– افرادی که سفر می کنند اسهال سفر یا معده درد را تجربه می کنند. عفونت باکتریای یا ویروسی به خاطر غذای آلوده و آب آلوده ایجاد می شود.

– در هنگام سفر به مناطق با استاندارد پایین، در خصوص انچه میخورید و مینوشید دقت کنید. از آب شیر، یخ و غذا هاي خام بپرهیزید.

1- سرماخوردگی

9- حساسیت غذایی

10- سندرم قبل از قاعدگی

11- سندرم روده تحریک پذیر – یک اختلال رایج در دستگاه گوارش

12- عدم تحمل لاکتوز – ناتوانی در هضم لاکتوز، شکر موجود در شیر و سایر محصولات لبنی

13- شکستگی مدفوع

14- انسداد روده

چگونه دل پیچه و اسهال را درمان کنیم

15- کولیت

16- انگل ها «مانند ژیاردیا، آمبی بای، یا کرم قلابی»

17- آلرژی دارویی

18- استرس و اضطراب

 

 

 

۲-موز کال شکم را سفت می کند و از راه‌هاي‌ درمان اسهال است. موز کال زخم‌هاي‌ روده را نیز التیام می‌بخشد. گفته می شود شیر گل‌هاي‌ موز در درمان اسهال خونی بسیار مؤثر است و به نوعی معجزه میکند.

۳-چای ریحان

۴-خاکشیر یکیدیگر از راه‌هاي‌ درمان اسهال است.

۵-جو اگر سه روز در آب خیس شود، مایعی به دست می آید که در التیام حالت فرد مبتلا به اسهال مفید است.

۶-گشنیز، گاهی برای درمان یبوست بعنوان ملین بکار می رود و گاهی برای درمان اسهال استفاده میشود.

۷-ماست از جمله خوراکی‌هایي است که برای التیام و درمان اسهال کودکان مفید است. مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها باعث نابودی باکتری‌هاي‌ مفید دستگاه گوارش و بروز اسهال می شود بهمین دلیل مصرف ماست درکنار استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها توصیه میشود.

۹-مخلوط پیاز و سیب: پیاز رنده شده با سیب به مقدار مساوی در دفع اسهال مفیدند.

۱۰-جوشانده پوست انار که برای درمان اسهال موثر است.

۱۱-سماق: یک قاشق غذاخوری پر پودر سماق همراه با آب سرد، به درمان اسهال کمک میکند. اگر بعد چند ساعت حالت اسهال ادامه داشت نصف قاشق دیگر خورده شود.

۱۲-ازگیل خام

۱۳-علف هفت‌بند که برای درمان اسهال خونی، اسهال معمولی و بواسیر توصیه می شود.

۱۴-گل‌هاي‌ خشک شده انبه، مغز هسته انبه نیز ضد اسهال است.

۱۶-دارچین مقوی معده، ضد نفخ و ضد اسهال است.

۱۷-جوشانده میوه به برای درمان اسهال‌هاي‌ طولانی مفید است.

 

اگر چه پیشگیری سخت است اما چندراه برای کاهش دادن موارد اسهال در کودکان وجوددارد:

رعایت بهداشت دست به‌ویژه پس از استفاده از سرویس بهداشتی و قبل از غذا خوردن.
تمیز نگه داشتین سطوح حمام برای پیشگیری از سرایت میکروب‌هاي‌ عفونت زا.
شستن میوه و سبزی‌ها قبل از مصرف.
شستن سطوح آشپزخانه و وسایل آشپزی پس از تماس پیدا کردن با گوشت خام به‌ویژه مرغ.
قرار دادن گوشت در یخچال به محض خرید. پخت گوشت تا زمانی که دیگر صورتی نیست. پس از پخت، قرار دادن غذای باقی‌مانده در یخچال.
دقت در خرید مواد غذایی از فروشندگان دستفروش.
نشستن ظروف حیوانات خانگی در ظرفشویی مخصوص خانواده.

اسهال یکی از بیماری‌هاي‌ شایع دوران شیرخواری و کودکی است. کودکان بین سنین یک تا سه سال ممکن است به اسهال نوپایان یا اسهال کودکان دچار شوند.

 

متخصصین اطفال در رابطه با علت‌هاي‌ معمول اسهال در نوزادان و کودکان دلایل زیر را برشمرده‌اند:

 

هنگامیکه علائم دل درد و اسهال بیش از سه روز طول کشید و علائم در طول 24 ساعت افزایش داشت یا علائم زیر را داشتید به دکتر مراجعه کنید:

– استفراغ مداوم

– تب 101 درجه فارن هایت «4/100 درجه برای کودکان»

– مدفوع حاوی خون یا مدفوع خشک

– ناتوانی در قورت دادن غذا

– تشنگی شدید یا خشکی دهان

– ناتوانی در دیدن یا صحبت کردن

– هوشیار نبودن

– زردی پوست یا چشم ها

– تشنج « درمان تب و لرز در بزرگسالان»

– تورم اندام تناسلی

– خون ریزی خارجی

اسهال برای نوزادان، افراد مسن و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بسیار خطرناک تر است. دراین موارد، در خصوص علائم با دکتر خود صحبت کنید.

 

 

طرز تهیه محلول ORS خانگی

اگر فکر میکنید کودک شما دچار اسهال شده است، عده اي از کار‌هاي‌ کلیدی را می توانید انجام دهید:

• مصرف آب میوه‌ها را محدود کنید به ویژه آب میوه‌هایي که حاوی فروکتوز یا سوربیتول بالا هستند مانند، آب سیب و گلابی. آب انگور زرد گزینه‌اي خوب است.

• مقدار چربی را در رژیم غذایی افزایش دهید. «با این حال دراین باره با دکتر متخصص اطفال مشورت کنید».

• مقدار فیبر را در رژیم غذایی افزایش دهید. «توجه: این توصیه میتواند کمی گیج کننده باشد، زیرا در زمان‌هایي که کودک دچار یبوست میشود، رژیم‌هاي‌ غذایی با فیبر بالا توصیه میشود. فیبر میتواند به درمان انواع اختلالات دستگاه گوارش کمک به سزایی کند».

اسهال خونی اختلال روده‌های بزرگ است که توسط میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا ایجاد می‌شود. در این بیماری میل دائم برای دفع مدفوع وجود دارد. در اسهال خونی، اسهال شدید وجد ندارد، اما غالبا بلغم و خون به همراه مقدار کمی مدفوع وجود دارد. زمانی که اسهال خونی ایجاد می‌شود، زخم‌های درون روده بزرگ، باعث تحریک دائمی روده می‌گردند.

 

در اسهال خونی قبل از نیاز به تخلیه مدفوع، دل پیچه و درد در ناحیه شکم ایجاد می‌گردد. مقدار کمی مدفوع و تکه‌های زخم به عنوان بلغم و خون خارج می‌شود. علت اسهال خونی و شدت آن بسته به نوع و شدت بیماری می‌تواند حاد یا مزمن باشد. در موارد حاد خروج مدفوع به سختی و همراه با دفع مقدار زیادی بلغم انجام می‌گیرد. همچنین زمانی که علت اسهال خونی، میکروب‌ها باشند با تب شدید همراه خواهد بود.

 

در صورت ابتلا به اسهال خونی بهتر است به پزشک مراجعه کنید، اما می‌توانید برای تسکین دل‌پیچه و جلوگیری از تشدید وضع از برخی راهکار‌های درمان خانگی استفاده کنید:

 

۲- روغن کرچک

۴- زردآلو

 

چگونه دل پیچه و اسهال را درمان کنیم
چگونه دل پیچه و اسهال را درمان کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *