چگونه ذهن اشفته را ارام کنیم

 
helpkade
چگونه ذهن اشفته را ارام کنیم
چگونه ذهن اشفته را ارام کنیم

19 روش علمی برای آرام شدن ذهن

آیا اضطراب دارید یا خوشحال نیستید؟ آیا به آرامش ذهن نیاز دارید؟ روش های آرام کردن ذهن را نمی دانید؟ روش هایی برای آرام شدن ذهن وجود دارند که سخت نیست و به شما کمک می کند تا آرامش ذهن خود را بدست آورید و در در هر زمانی آماده باشید. اگر این سوال برای شما هم وجود دارد که چگونه ذهنمان را آرام کنیم در ادامه با مطالعه 19 روش آرام شدن ذهن همراه زوم لایف باشید.

آرام شدن ذهن ذهن، می توان مدیتیشن، فعالیت های سالم تر مانند ورزش یا فعالیت های آرامش بخش مانند گوش دادن به موسیقی و استفاده از محرک های اضطراب، مانند شبکه های اجتماعی را کاهش داد. هنگامی که روش هایی را می یابید که به آرام شدن ذهن شما کمک می کند، سعی کنید اغلب آن ها را انجام دهید.

اگر ذهن آشفته ای دارید و بدنبال آرام کردن ذهن خود هستید در ادامه 19 روش را برای آرام شدن ذهن به شما توصیه می کنیم.

چگونه ذهن اشفته را ارام کنیم

این مورد بسیار واضح بوده و نفس عمیق ظاهرا تاثیری شگفت انگیز در آرام کردن ذهن دارد. تمرین های زیر را روزانه و در مواقع استرس انجام دهید؛ زیرا به کاهش استرس کمک می کنند:

این مورد، فرایندی برای خالی کردن و آرام کردن ذهن با تمرکز بر فکر، مکان، کلمات، رنگ یا شیء مشخص است. برای انجام مراقبه، در مکانی راحت بنشینید (زانو زده یا دراز بکشید) و دعا کنید یا به چیزی مشخص فکر کنید. ممکن است این کار بیش از ده دقیقه طول بکشد، ولی هیچ اشکالی ندارد و مسئله ای عادی است.

این مورد بسیار مشابه تصویر سازی در مراقبه است که در آن، برای آرام شدن ذهن باید صحنه ای آرامش بخش را تصور کنید. آن صحنه را تا هر وقت که دوست دارید در ذهن خود مجسم کنید؛ اما تمام انرژی و فکر خود را بر مجسم کردن این مکان در ذهن خود متمرکز کنید.

در این فرایند، تمامی عضلات بدن را ابتدا منقبض کرده و سپس شل می کنید. این کار، وضعیت روحی و روانی را تغییر داده و به ذهن کمک می کند تا مانند بدن به آرامش برسد.

یوگا ورزشی کششی بوده و به بدن فشار وارد نکرده و به آزاد و شل شدن عضلات در بدن کمک می کند؛ زیرا باید بر هر حرکت آن تمرکز کرده و ذهن نمی تواند به مسائل اضطراب آور فکر کرده و به همین دلیل، می تواند به آرام شدن ذهن کمک کند.

برای داشتن آرامش ذهن، بدنی سالم و عاری از سموم، نوشیدن آب بسیار با اهمیت بوده و به ذهن کمک می کند تا بهتر تمرکز کند. برای بهتر انجام دادن فعالیت های آرامش بخش، آب زیاد بنوشید.

غذاهایی خاص به بدن کمک می کنند تا هورمون های مربوط به اضطراب را کاهش داده و هورمون هایی را که مسئول ایجاد حس شادی و آرامش ذهن هستند، افزایش دهد.

ورزش باعث آزاد شدن اندورفین می شود که این ماده باعث ایجاد حس شادی در بدن است. سعی کنید هر روز مقداری ورزش کرده و پس از یک برنامه ی کاری پر از استرس، ذهنتان را آرام کنید.

اگر به آشپزی، مطالعه یا ورزش علاقه دارید، انجامشان دهید! انجام دادن کارهایی که به آن ها علاقه دارید به شما کمک می کند تا ذهن را از اضطراب خالی کرده و ترشح اندورفین را افزایش می دهد که باعث شادی می شود.

نوشیدنی های گرم باعث می شوند تا تنش از بدن خارج شده و اضطراب کاهش یابد. نوشیدنی های گرمی را بنوشید که فاقد کافئین و الکل هستند؛ زیرا این مواد می توانند اضطراب و افسردگی را تحریک کنند.

انجام فعالیتی که به تفکر نیاز ندارد، می تواند به آرام شدن ذهن کمک کند.

حتی اگر به موسقی هایی مانند رپ یا راک علاقه دارید، به آهنگ هایی آرام و آرامش بخش گوش دهید تا ذهنتان نیز آرام شود.

تحقیقات نشان داده اند افرادی که با حیوانات وقت می گذرانند، فشار خون پایین تری داشته و مهم تر از همه، نسبت به افرادی که به ندرت با حیوانات در تماس هستند، اضطراب کمتری دارند.

این روش هنگامی است که از رایحه های آرامش بخش استفاده می شود. برخی از این رایحه های معروف عبارتند از: اسطوخودوس، نعنا و اوکالیپتوس.

آب گرم به ترشح اندورفین کمک می کند که این ماده، اضطراب را کاهش می دهد؛ پس به مدت بیست دقیقه در وان آب گرم بنشینید.

یکی از بزرگترین محرک های اضطراب، شبکه های اجتماعی است؛ خواه تلفن همراهتان باشد یا حساب کاربری فیسبوک. سعی کنید برای کاهش اضطراب، زمانی را به دور از این ها بگذرانید.

دوری از تلویزیون می تواند به آرام شدن ذهن کمک کند. تلویزیون مملو از رنگ های روشن، تصاویر شلوغ و صدایی ممتد است که باعث افزایش میزان اضطراب می شود.

چگونه ذهن اشفته را ارام کنیم

اغلب افرادی که در اطرافمان هستند، بیشترین میزان اضطراب را در ما ایجاد می کنند؛ پس سعی کنید زمانی را برای تنهایی در نظر بگیرید.

اگر می دانید امتحان یا قرار ملاقاتی که دارید باعث اضطرابتان می شود، سعی کنید برای جلوگیری از اضطراب بیشتر، به آن فکر نکنید.

آیا خواندن این مطلب برای شما مفید بود؟

برای حمایت از محتوایی که می‌پسندید، لطفاً به اشتراک بگذارید:

بسیار عالی بود، ممنونم

سلام، خوشحالم که براتون مفید بوده. ممنونم و سلامت باشید 🍀🙏

سلام، بله ماساژ هم می‌تونه به آرامش ذهن و بدن کمک کنه اما روشی نیست که خودتون بتونید انجام بدید و باید توسط شخص دیگری انجام بشه.

در این مطلب روش‌هایی گفته شده که خودتون بتونید انجامش بدید.

آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت کنید.

کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب زوم لایف تنها با رعایت شرایط استفاده از مطالب، امکان‌پذیر است.

ورود کاربران

اگر چه ابتدا کنترل آن دشوار است، اما میتوان یاد گرفت که چگونه می شود یک ذهن بی سر و صدا را مدیریت کرد و سر و صدایش را خاموش کنید تا بتوانید آرامش داخلی را بدست آورید.ذهن بیقرار، هیچ نوع استراحت و آرامشی نمی دهد.

شما در نهایت از یک نگرانی به نگرانی دیگر، از یک ترس به اضطراب دیگری می پرید.برخی افراد می توانند این مفهوم ذهن بی قرار را با کنجکاوی و بهره وری اشتباه بگیرند در حالی که این درست است که انرژی داخلی گاهی اوقات نشان دهنده تمایل به یادگیری است، اما اغلب این بیقراری در واقع فقط سر و صدای ذهنی است و این سردرگمی، خستگی و ناراحتی است.

اغلب گفته می شود که دشمنی بدتر از آن نیست که در ذهن خودتان ایجاد می کنید. اما به جای این که به طور خاص مسئولیت خود را ببیند، باید این استرس های داخلی را به عنوان ترکیبی ظریف از چندین چیز مشاهده کنید. در متن زیر در نمناک قصد داریم برخی از پیشنهاداتی را برای شما در مورد بازتاب کمک در پیدا کردن احساس آرامش و صلح داخلی به شما بگوییم. انجام آنها آسان است، فقط یک ماده ضروری نیاز دارد:

اراده قوی

چگونه ذهن اشفته را ارام کنیم

ذهن بی قرار و اقیانوسی آشفته در ذهن ، یکی از مشهورترین کتابها که در مورد شرایط پیچیده سر و صدای ذهنی با افسردگی در هم آمیخته است، توسط کای جیمسون نوشته شده است.این روانپزشک در دانشگاه جان هاپکینز در بالتیمور در مورد کار منحصر به فرد خود توضیح می داده است.

جیمسون می گوید، من به عنوان یک دختر جوان، همیشه مستعد ابتلا به بی ثباتی عاطفی بودم ؛ غم و اندوه در طول نوجوانی، من را همراهی می کرد و زمانی که زندگی حرفه ای خودم را آغاز کردم، به چرخه های غیر قابل اجتناب بین ترس، اضطراب و ذهن بی قرار که به من اجازه زندگی داد، افتادم. مطمئنا اگر خودتان را در این خطوط ساده پیدا کردید، حتما این 5 چیز را در ذهن داشته باشید که می تواند به شما کمک زیادی کند.

1. خلاص شدن از وزن غیر ضروری برای یافتن آرامش

شما در حال حمل وزن اضافه به همه جا هستید، حتی اگر نتوانید آن را ببینید، به محض اینکه شروع به دیدن این وزن در ذهن خود کنید احساس خوبی خواهید داشت.

شما توسط افرادی احاطه شده اید که به جای اینکه انرژی برای شما فراهم کنند، انرژی شما را غارت می کنند و می توانید مواردی را انتخاب کنید که برای شما مفید نیستند پس درک کنید که کمتر ،بهتر از بیشتر است.

2. دیوارهای محافظتی خود را بسازید

ذهن بی قرار رنج می برد ،زیرا بسیار نفوذ پذیر است. این اجازه می دهد تا نگرانی های بیرونی همراه با ضمیرتان وارد شوند و همچنین منافع کسانی که در اطراف شما هستند. زمانی که انرژی منفی صلح داخلی شما را متوقف می کند، به نقاط ضعف شخصی شما متصل می شود این یک ترکیب وحشتناکی است ، شما باید دیوارهای خود را به روش زیر بسازید:

3. سکوت بهبود می یابد

حداقل یک بار در روز، یک ساعت و نیم، دو ساعت، شما باید در سکوت مطلق خودتان بروید ؛ این لحظات صلح و آرامش درونی شما، اجازه می دهند تا با نیازهای خود ارتباط برقرار کنید و آرامش ذهنتان را داشته باشید.

ذهن عصبی که از یک نگرانی به سوی نگرانی دیگر می پرد، تمایلات خودش را فراموش می کند آنها دیگر میزان ارزشمند بودن و مهم بودنتان را به یاد نمی آورند. در سکوت استراحت کنید و ترس و صدای داخلتان را خاموش کنید ، اجازه دهید با احساساتی مانند رضایت، صلح داخلی و تعادل بین قلب و ذهن محاصره شوید.

4. برای یک دقیقه توقف کنید و نفس بکشید، و سر و صداهای ذهنی را خاموش کنید

گذشته، رفته است. شما نمی توانید آن را ویرایش کنید، و آینده هم هنوز نیامده. بنابراین اصل توجه خود را بر روی اینجا و حال حاضر نگه دارید، جایی که خودتان را در این لحظه پیدا می کنید. توقف کنید و نفس بکشید، یک نفسی عمیق بکشید و آنرا پنج ثانیه نگه دارید. سپس با صدای بلند هوا را خارج کنید. با این تمرین ساده، چه باور کنید چه نکنید، ذهن شما آزاد می شود.

به مغز اکسیژن می رساند و به شما آرامش می دهد. هنگامی که بدن شما احساس خوبی دارد، زمان آن است که با خودتان ارتباط برقرار کنید سپس، با شرمندگی از خود بپرسید که چه میخواهید، چه چیزی را جستجو میکنید، چه چیزی نمیخواهید، و حواستان کجاست ، ایده خوبی است که این ورزش را هر روز صبح انجام دهید.

برای رسیدن به آرامش نفس عمیق بکشید 

5. قدردانی کنید

این جنبه بدون شک پیچیده ترین است ؛ استراحت کنید و بر روی افکار زیر تأمل کنید:

سلامت نیوز: خیلی از افراد پیرامون توانایی بر مدیریت بهینه زمان شان ابراز نگرانی می کنند. اما مدیریت زمان تنها راه حل برطرف کردن احساس ضعف ذهنی که دارید نیست. شاید شما درگیر شلوغی فکر و آشفتگی ذهنی باشید.احساس ضعف می کنید؟ تنها نیستیدبه گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت روان،زمانی که دچار استرس و عدم کارایی هستید اولین حس وبرخوردغریزی که شما ممکن با این قضیه داشته باشید این است که به دنبال سیستم بهتری بگردید چراکه این خطوط فکری در شما موج می زند که :• یک سیستم بهتر زمان شما را مناسبتر مدیریت می کند• سیستم بهتر پروژه شما را بهتر مدیریت می کند• سیستم بهتر زندگی شما را بهتر مدیریت می کنداما قبل از اینکه سیستم را سرزنش کنید اول چک کنید که آیا شما دچار درهم برهمی مغزی و به قول معروف اصطکاک وفرسایش ذهنی هستید یا نه. آنطور که بریجد اسکالت در کتاب خود با عنوان «غرق شدگی فکری: کار، عشق و بازی زمانی که کسی وفت ندارد» می گوید: اگر بخواهید که این ذهن پر سرو صدا را مدیریت کنید فقط نباید صرفاَ به دنبال ایجاد یک زمان و فضای بیشتر در تقویم کاری تان باشید اینکار را در ذهن تان آغاز کنید.زدودن سایش های فکری در ذهن شما فضا ایجاد می کند و موجب نظم ذهنی شما می شود. مشخصاَ یکسری موضوعات بغرنج شخصی (چون مواجه شدن با فوت در خانواده ، طلاق و تغییر شغل و غیره) می تواند به صورت موقت بر روی مدیریت شما بر خودتان تاثیر بگذارد. این سریال سست بودن در چنین زمان هایی را قطع کنید.موضوعاتی در زیر برجسته شده است که معمولا عوامل سایش فکری قلمداد میشوند. مهمتر اینکه قدم هایی برای رفع و کنترل آنها پیشنهاد شده استزمان رهایی از شلوغی فکری – قدم های اجرایی1- تردید و دو دلیبر اساس مطالعه ای منتشر شده در ژورنال تخصصی روانشناسی اجتماعی محققی با نام فرنک وان هاروولد کشف نمود که زمانی که سطح تردید و افکار ضد و نقیض در کسی بالا است، این شخص نمی تواند انتخاب روشنی کند . آنهم بخاطر عدم اطمینان در مورد نتیجه انتخاب است.وجود ناخشنودی وعدم رضایت، فرد را به سمت تعویق در تصمیم گیری راهبرد می کند. آسان ترین راه برای کاهش تردید این است که در مورد آنچه که برایتان جزو مهمترین هاست صریح باشید. در نتیجه با این کار می توانید از وسعت الویت های خود کاسته و باریکش کنید. زمانی که شما دائما در کش و قوس تشخیص این هستید که الویت چیست این باعث می شود که انرژی زیادی را صرف کنید.اگر در زندگی نقش های متعددی دارید الویت های شما در طول روز تغییر می کند.راهکاراجرایی: تصمیم بگیریددر هر زمان مشخص بر مبنای اولویت های که در آن زمان دارید تصمیم بگیرد، خواهید دید که تمرکز و کارایی تان افزایش خواهد یافت. به عنوان مثال برای یک ساعت اول کارتان یک الویت بالا را انتخاب کنید و بر آن متمرکز باشید. متعاقبا در 30 دقیقه بعدی، اولویت دیگر را برگزینید مانند اینکه چیزهایی که در آن ساعت اول کنار گذاشته بودید را بررسی و یا ایمیل تان را چک کنید.زمانی که نسبت به الویت تان صریح و روشن عمل کنید شما خودکار تصمیمات واکنشی بدون فکر را کاهش خواهید داد. دیدن تصمیمات از قبل و مرور فکری آنها باعث کاهش زحمت و واماندگی در تصمیمات خواهد شد به عنوان مثال زمانی که شما بخواهید تمرینی را روزانه داشته باشید بدنبال تدارک برنامه ای خواهید بود بنابراین شما نیازی ندارید که هرروز زمان با ارزشش تان را به این اختصاص دهید که چه زمانی و چگونه و کجا باید آن تمرین را انجام دهید.طبق آمار فاهینگتون پست، یک چهارم مالکان مشاغل کوچک اعتقاد دارند که یک ساعت اضافه کار در روز بیش از 500 دلار ارزش آوری دارد !2- چه چیزهایی را تحمل می کنید (بارهای ذهنی)یک اشکال درشما، بار تحمل چیزهایی است که در ذهن شماست. البته منظور آن جنس موضوعاتی است که به اندازهای نیست که کاری در قبالش انجام دهید. این موارد در برهه ای از زمان بدون مقدمه وارد آگاهی شما می شود و یک گفتگوی درونی را در شما ایجاد کرده که برایتان آزار دهنده است. تحمل کردن و اغماض های خیلی ساده همچون شلوغی میز و یا شبیه نرم افزاری است که نیازمند به روزرسانی است. البته این موضوعات در یک اشل بزرگ می توانند همچون یک اتومبیل نا امنی باشد که هر روز شما را به سر کارتان می برد.را هکار اجرایی: لیست کنیدبرای حذف این تحمل کردن ها اولین قدم این است که از وجود آنها آگاه شوید. برای اینکار یک لیستی از آن چیزهایی که در شما یک خلا زمانی ایجاد کرده را فراهم کنید؛ یعنی چیزهایی که شما در حال تحمل آنها هستید. سه تای آنها را انتخاب کنید و در طول این هفته یا تغییر بدهید یا درستشان کنید. یک زمانی را در هفته برای پرداختن و حذف این تحمل ها اختصاص بدهید یک سری از اینها قابلیت حذف ندارند و باید آنها را پذیرفت. در هر صورت یا باید درست کنید یا تغییر بدهید و در نهایت شما می توانید انتخاب کنید و بقیه را بر اساس خصلت بخشندگی بپذیرید.3- پروژه های نیمه تمامدر حدود 10 درصد انرژی برق مصرفی در یک خانه مربوط به لوازمی است که به برق وصل است اما مصرف نمی شود. به صورت ساده اینها وسایلی هستند که در وضعیت «استند بای» قرار شان داده ایم . در واقع بعضی از لوازم برقی شما مثل تلویزیون در طی 20 ساعت ماندن در این وضعیت برق زیادی را مصرف می کنند. پس در این وضعیت که ما فکر می کنیم فعالیتی ندارد در واقع در حال مصرف انرژی هستند.از این پروژه به آن پروژه جهیدن بدون انکه هریک از آنها را به نتیجه برسانید و تمام کنید مثل همین گذاشتن لوازم برقی در وضعیت استاند بای است که انرژی مصرف می کند و باعث می شود که توان ذهنی شما را بگیرد و ذهننتان مشغول وضعیت این پروژه های نیمه تمام باشد.تکنولوژی خوب امروزی برای ما ثابت کرده است که 800 نفر از 1000 نفر مورد بررسی کسانی که محل کار را خود را ترک کرده و به منزل می روند حدود 7 ساعت را در منزل مشغول سپری می کنند که 38 درصد این زمان مصروف چک کردن ایمیل میشود .راهکار اجرایی : از پریز برق درشان بیاوریدمشخص کنید که کدام پروژه ها هم اکنون باید متوقف و یا از دایره کاری شما خارج شوند. در حالیکه تشخیص اینکه کدام وظیفه کاری کامل شده بنظر راحت می رسد اما اگر شکل پروژه داشته باشد تشخیص کامل بودن آن مشکل است. از پیش یک نقطه توقف را برای پروژه انتخاب کنید. مدیریت زمان این نیست که بتوانید در طول روز فعالیت های بیشتر را تنظیم و دسته بندی کنید. مدیریت زمان یعنی این که فعالیت های بالقوه نامربوط را به کناری بگذارید. محدودیت ها را روشن کنید و درو برهم ریختگی ذهنی را از همان ابتدا جلویش را گرفته و به کناری بگذارید.4- شلوغی ذهناین درواقع چیزهایی است که بقول معروف در ذهن شما پخش شده و جایگاه مشخصی ندارد. کاری که نیاز دارید انجام دهید این است که چیزهایی ضروی را به خاطر داشته باشید. پس ساده است که ذهن را خیلی تمیز و خوب نگه دارید تا بدین وسیله چیزی که وارد ذهن می شود جای مشخصی را پیدا کند، همین در مورد ذهن شما صدق می کند.بر اساس تحقیقات دانشکده پزشکی هاروارد، کم خوابی به صورت سالیانه حدود 63 میلیارد دلار هزینه برای شرکت ها در آمریکا به بار می آورد است. خستگی، کارآمدی کارکنان را کاهش می دهد حتی زمانی که ایمیل هایشان را چک می کنید. همچنین خستگی و کم خوابی تحریک پذیری را بیشتر کرده که منجر به برانگیختگی شخص شود.راهکاراجرایی : مهارکردنیک تقویم داشته باشید که درآن اهم کارهایتان را لیست کنید و در همان تقویم جایی را برای چیزهایی که به ذهن تان ناگهان می آید را مشخص کنید. اگر شما به حافظ تان اتکا کنید که بدان واسطه پیگیر کارهایتان باشید یا مثل یک لیست ازآن استفاده کنید مغز کم کم دچار ضعف میشود. تمام این چنین اطلاعاتی را از مغز خارج کنید و بگذارید که مغز سرحال باشد. آن اطلاعات را روی کاغذ یا یک فایل الکترونیکی بیاورید. اینها فضا را برای چیزهای اصلی که برای شما اهمیت دارد باز می کند .شناخت و کاستن آشفتگی ذهنی یک فرآیند است. نباید انتظار داشت که به محض اینکه شناخته شد ذهن سریع تغییر کند و کارایی اش بالا برود و شخص احساس انرژی بالا کند. یک تغییر کوچک صورت بدهید بعد بروید به دیگری بپردازید.براساس انچه که بریجد اسکالت بدان اشاره داشته، حذف آشفتگی ذهنی و نادیده گرفتن این حس گناه از کنار گذاشتن تصمیمات معلق و تردیدهای همراهش، به وی آرامش بیشتری داده تا اینکه بدنبال سیستم دیگری برای مدیریت زمان باشد.گفتاری در مورد الگوی ذهنیاینها افکار و عقایدی هستند که شما را در اینکه وضعیت کارآمدی باشید دور نگه می دارد. اگر شما در تلاشید که زمانتان را مدیریت کنید ، ممکن است با داشتن چنین اعتقاداتی در حال تخریب خودتان باشید :• کار باید توسط خودم انجام شود وگرنه درست انجام نمی شود• این کار وقت زیادی را می گیرد• من باید سخت تر کار کنمشاید با تعدادی از این دیدگاه های قضاوت گر هم آشناتر باشید• وضعیت مدیریت زمان من افتضاح است• من خیلی گرفتارم و نمی توانم چیز دیگری را انجام دهم• نمی توان همه چیزها را در یک کاسه رفع و رجوع کنمچنین عقاید قضاوت گونه ای در باره خویش، شما را در چالش های بزرگ زمانی غیر قابل کنترل فرو می اندازد.درباره خودتان سخت گیر نباشید. نگاه خود را در مورد خویش عوض کنید. خیلی از مردم ازآنچه که به صورت مرموز در پشت صحنه ذهنشان است و ازقضا تعیین کننده است آگاه نیستند. بنابراین ما بر روی آشکارسازی عقایدی این چنین که ضد تولید و کارآیی هستند دست بکار می شویم و آنها را جایگزین کنیم با عقایدی که نیرو بخش تر و باعث کارایی بیشتری هستند. مثلا:• من می توانم کارم را در عرض نیم ساعت انجام دهمو یکی از خیلی رادیکال ترین آنها• من می توانم کمتر کارکنم و بیشتر بدست بیاورمتصور کنید که کار چگونه خواهد بود زمانی که شما واقعا عقیده دارید کار آنچنان سخت نیست.اغلب اوقات وقتی احساس ضعف می کنید نشانه این است که بایستی باورهایتان را چک و یک داوری در مورد آنها صورت بگیرد. هیچ سیستم و فرآیندی درست کار نخواهد کرد زمانی که شما یک وضعیت ذهنی درست که کارهای شما را هدایت کند داشته باشید. به زمان که خیلی ارزشمند است ایمان داشته باشید. شبیه به هر چیز دیگر که برای شما با ارزش هستید شما برآن هستید که از آن محافظت کنید. برای مدیریت زمان شما باید محافظ زمان باشید.براساس دیدگاه دانشمند مدیریت، پیتر دراکر یکی از روش های لازم برای مدیریت دانستن این قضیه است که ببینیم زمان کجا هرز می رود. او بر این مبنا این راهکارها را ارائه داده است :1- بدانید که چه وظایفی نیازی نیست که انجام شوند . چه اتفاقی می افتد که دیگر انجام نشود؟2- تعیین کنید که کدام وظایف در لیست وظایف شما وجود دارد که توسط شخص دیگری بهتر انجام می شود آیا باید همه آنها را توسط خودتان انجام دهید؟3- این را شناسایی کنید که شما چگونه باعث اتلاف وقت دیگران می شوید و چگونه می توانید با دیگران موثرتر کارکنید ؟راهکاراجرایی: نگاه گذارا بیندازیدبه ذهن خود یک نگاه گذرایی بیندازید و به اصطلاح آنرا اسکن کنید. ببینید چه افکار و عقایدی در پس ذهن شما وجود دارد که شما را عقب نگه داشته است وشما ممکن است که از وجود آنها بی خبر باشید. عوض کردن عقاید ممکن است چالش برانگیز باشد اما قدم خوبی برای افزایش آگاهی شما است – به آنچا فکر می کنید دقت کنید .هرچه که در مورد خود فکر می کنید می تواند برای شما ممکن شود. بقول هنری فورد: چنانچه فکر کنید که می توانید، یا فکر کنید که نمی توانید، در هر حال درست فکر کرده اید.ازامروز آشفتگی ذهنی خودتان را برطرف کنید با مدیریت بر ذهن خود.منبع:idmglobal.com

مطالب پر بازدید

همه ما برای رسیدن به بهترین چیزها، تلاش می کنیم. با یک ذهن آشفته، این کار می تواند به طور قابل ملاحظه ای بسیار سخت باشد. تصور کنید، اگر با نیروی اراده، می توانستید ذهن خودتان را آرام کنید، قادر بودید شفاف تر فکر کنید، به احساساتتان اجازه درگیر شدن نمی دادید، و بالاخره با این روش ها، که پاداش بیشتری را در خود نهان دارد، در زندگی روزمره بسیار جلوتر می افتادید. بنا به گفته عصب شناسان، راه های زیر، بهترین راه برای پاکسازی یک ذهن آشفته است .


چگونه ذهن اشفته را ارام کنیم

تمرکز حواس، اساسا یعنی ” فکر کردن درباره تفکر“. برای این کار باید، با یک دید باز و از خارج، به احساسات و اندیشه هایتان نگاهی بیندازید و به آنها اجازه ندهید باعث ایجاد نگرانی در ذهنتان شوند. به این مثال توجه کنید: ” زمانی که همسرم از من جدا شد، بعد از مشکلات اولیه، تصمیم گرفتم با خودم در این باره کار کنم و به خودم کمک کنم . به اندیشه هایم توجه کردم و خود را در صلح و آرامش تصورکردم. خودم را ایستاده درگوشه ای از اتاق دیدم که به “من حقیقی” که در وسط اتاق ایستاده ، نگاه می کند؛ برای خودم احساس تأسف کردم. اما آنچه بعد اتفاق افتاد حیرت آور بود. میتوانستم احساس کنم اندیشه های منفی در مورد از دست دادن فردی که دوستش داشتم، به آرامی ضعیف و دور می شود. حالا میتوانستم ازسوراخی که خودم در ذهن خود ایجاد کرده بودم، بالا بروم، حرکت داشته باشم و به این حرکت ادامه دهم”.

یکی دیگر از روش هایی که شما می توانید از آن برای آرام کردن ذهن خود استفاده کنید، مراقبه یا مدیتیشن است. از آنجا که چندین راه برای مراقبه وجود دارد، در واقع همه آنها درباره مشاهده آگاهانه اندیشه هایتان و اجازه بیرون راندن آنهاست. البته مدیتیشن زیاد درباره پاکسازی ذهن نیست، بلکه درباره ایستادن در جریان اندیشه هایتان و تماشای آنها که به آرامی در حرکت هستند و سپس به پایین دست، رانده می شوند، می باشد ( درست مثل جریان آب یک رودخانه که فقط درگذر است ). شما لازم نیست فعالیتی داشته و یا با پاهایتان از آن عبور کنید؛ همه آنچه نیاز دارید،این است که آرام و راحت بنشینید و روی نفس کشیدنتان تمرکز کنید که فرو میرود و بر می آید.

این کار، چیزی است که بطور طبیعی بیشتر مردم ، انجام می دهند. زمانی که ذهن شما پر از افکار مختلف می شود، یکی از بدترین افکار، به آرامی و حباب وار شروع میکند به فوران کردن از راه خود؛ این احساس دلپذیری نیست. تنها از راه نیروی اراده محض، شما آن را در یک جعبه فرضی چپانده و در جایی قرار می دهید که دیگر باعث تحریک شما نشوند. سرکوب کردن، یک راه برای چشم پوشی از چیزی به طور آگاهانه است؛ بطوری که آن مسئله دیگر سبب هیچ مشکلی برای شما نشود. البته توجه داشته باشید که این کار همیشه جواب نمی دهد. درست مثل یک لیوان، آن هم می تواند تا یک اندازه ای پرشود و در صورت ادامه، باعث صدمه بیشتر خواهد شد. به یاد داشته باشید که هر فردی با فرد دیگر متفاوت است و این راهکار شاید برای کسی که کنترل بیشتری روی احساسات خود دارد بهتر باشد.

خیالبافان عزیز، این تکنیک مختص شماست. جایگزینی، درباره عوض کردن اندیشه های ناخواسته با اندیشه هایی است که بهترند. این روش به شما اجازه می دهد تا احساس بد خود را با خوب، به وسیله ایجاد یک حافظه از نوع جدید، جایگزین کنید. این حافظه ممکن است برای یک زمان کوتاه وجود داشته باشد و یا چنان استادانه ساخته شود که تصمیم بگیرید تا آن را برای همیشه باور کنید. به هر صورت، این در واقع، عقیده پشت جایگزینی است، که شما را شادتر خواهد ساخت. این کار می تواند به صورت مفرط باشد. برخی از افراد، تمام زندگیشان را در ذهنشان می سازند، به طوری که جدا از واقعیت است. آنها فراموش می کنند که چه چیز واقعی و کدام غیر واقعی است؛ این روش فقط برای افرادی خوب است دارای تصوراتی قوی هستند.

این آخرین روش است. درست مثل جایگزینی، این روش هم یک راه برای فراموش کردن افکاری است که دلیل غم و اندوه شماست. حواسپرتی ، برای اینکه آن افکاری را که در درون ذهن شماست، در بیرون از مرکز توجه شما قرار دهد، متکی به محرک های خارجی است. قسمت مهم این روش ، آن است که کسی یا چیزی را لازم دارید تا بتوانید از طریق آنها، این اندیشه ها را برون سپاری (بیرون راندن ) کنید. ممکن است دوستی صمیمی داشته باشید که هنوز می توانید با او درد و دل کرده و از افکارتان بگوئید و این بسیار خوب است؛ یا اینکه می توانید به یک کلوپ ورزشی رفته ، با بازی کردن، تلاش کنید تا به جای توجه روی خود و فشار افکار خودخواهانه ای که دارید، آنها را به کناری زده و به یک دلیل بزرگتر برای مشارکت، توجه کنید.

خوب ، کدام روش مورد پسند شماست؟

برگردان: سیما آزادفلاح

دکتر سلام

هماهنگی جهت تبلیغات: 02123051172

مجری انحصاری نیتیو، سنجاق

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

 

افکار پریشان می تواند شما را از پا درآورد، تصمیم گیری را برای شما دشوار سازد و توانایی برخورد صحیح با موضوعاتی را که باعث آزارتان هستند، از شما سلب کند. همچنین اضطراب و نگرانی، باعث مشغولیت دائم ذهنی می شود که خود این امر از سوی دیگر می تواند شما را نگران تر کرده و در نتیجه به آشفتگی ذهنی بیشتر و بیشتر دامن زند.

حال چگونه می توانید از این چرخه معیوب بیرون بیایید؟ واپَس زدن افکار پریشان کمکی به شما نخواهد کرد، چرا که این افکار دوباره سر بر خواهند آورد و حتی گاه با شدت بیشتر ذهن شما را اشغال خواهند کرد. اما تکنیک های موثری برای آرام سازی و کنترل ذهن وجود دارد که مبتنی بر آگاهی هستند و بر اساس رویکرد های درمانی رفتار شناختی برای کاهش استرس طراحی شده اند. با به کارگیری این تکنیک ها، نتیجه مثبت آن را مشاهده کنید:

به این فکر کنید که افکار نگران کننده شما فقط در ذهن شما وجود دارند و هنوز به وقوع نپیوسته اند. در واقع ذهن ما سعی دارد با پیش بینی وقوع مسائل مختلف، به گونه ای از ما محافظت کند. این خاصیت ذهن است. اما باید این نکته را در نظر داشت که امکان وقوع مسائل، الزاما به معنی وقوع قطعی آنها در آینده نیست. زمانی که قصد دارید اقدامی انجام دهید، به شواهد عینی موجود بنگرید: آیا به واقع چقدر این احتمال وجود دارد که نتیجه ای منفی حاصل شود؟ آیا ممکن است در عوض به نتایج مطلوب دست یابید؟ آیا بر اساس تجربیاتی که تا کنون کسب کره اید و اطلاعات دیگری که در زمینه این موضوع دارید، کدام یک از این دو حالت محتمل تر است؟

اجازه ندهید که افکارتان شما را گیج و پریشان سازند. به افکار و ایده هایی که از ذهنتان می گذرند تنها به عنوان مجموعه ای از اطلاعات، احتمالات و تصورات ممکن در مورد یک موقعیت خاص بنگرید و نه به عنوان حقایق مطلق درباره آن موضوع و موقعیت. مغز ما در مقابل خطر و تهدید، دارای حساسیتی فوق العاده است که در واقع همین خاصیت ذهن، نیاکان ما و انسان های دوره نخستین را از بلایای گوناگون حفظ کرده و زنده نگه می داشته است. باید این را بدانید که خیلی از افکار و دغدغه های شما، ممکن است تنها یک واکنش خودکار و ناخوداگاه ذهن باشد که برای بقای ما طراحی شده است. بنابراین خودتان می توانید تصمیم بگیرید که این افکار را تا چه اندازه جدی بگیرید و به جای پذیرش بی چون و چرای افکار و نگرانی ها، آنها را هوشیارانه تحلیل و بررسی کنید. 

چگونه ذهن اشفته را ارام کنیم

به جای این که به طور ناخوداگاه و اتوماتیک به افکارتان واکنش نشان دهید، مشاهده این افکار را تمرین کنید. به افکاری که از ذهنتان عبور می کند از دور نگاه کنید، مانند ابرهایی که در آسمان در حرکت اند. بدون این که در این افکار غرق شوید و اجازه دهید که شما را تحت سلطه خود در آورند، می توانید آگاهانه و با تمرکز، به افکارتان نگاه می کنید. به این ترتیب خواهید فهمید که کدام یک از این افکار شما را پریشان و ناراحت می کنند و یا کدامیک در شما احساس ترس و اضطراب بر می انگیزند. پس سعی کنید از این پس به جای غرق شدن در افکار نگران کننده، خود را از چنگ آنها رها سازید و تنها به مشاهده آن بپردازید.  

ذهن ما گاه در مورد هویت ما (این که ما چه کسی هستیم)، چقدر مورد محبت دیگران واقع شده ایم و یا تا چه اندازه امنیت داریم، تصواتی دارد که چندان دقیق و صحیح نیستند. گاهی اوقات این شناخت و تصورات تنها بر اساس تجربیات منفی گذشته بنا شده اند. اما تجربه شما در زمان حال چگونه است؟ بدون شک تصوری که در گذشته نسبت به امروزِ خود داشتیم، چندان دقیق نیست. چنان که پیشتر گفتیم، ذهن ما گاهی نمی تواند میان آنچه که قطعا اتفاق خواهد افتاد و آنچه که ممکن است اتفاق بیفتد، تمایزی قائل شود. از این رو، بهتر است تصورات ناخوداگاه ذهنی را به صورت منطقی تر و عینی تر و بر اساس تجربیات واقعی بنا کنیم.   

به جای این که غرق محتوا و پیام افکارتان شوید، آنها را نام گذاری کنید و به هر یک برچسب خاصی اختصاص دهید. به این صورت که اگر به هنگام مشاهده افکار، متوجه می شوید که قضاوتی در ذهنتان شکل گرفته است، (مثلا؛ این شرایط چقدر خوب یا چقدر بد است)، می توانید نام این فکر را «قضاوت» بگذارید. همچنین اگر متوجه نگرانی و دغدغه ای در افکار خود می شوید (مثلا؛ احتمال دارد در این راه موفق نشوم و این تجربه برایم منجر به شکست شود)، می توانید عنوان «نگرانی» را برای این فکر برگزینید. اگر خود را سرزنش می کنید، صرف نظر از علت آن، این تفکر دارای برچسب «سرزنش کردن» است. این کار باعث می شود زیاد غرق افکار خود نشوید و تحت تاثیر آن قرار نگیرید، بلکه بیشتر نسبت به فرایند ذهنی خود آگاه باشید. آیا خیال دارید بیشتر وقت خود را به نگرانی یا قضاوت و غیره بگذرانید؟! آیا راهی وجود دارد که به شیوه ای تفکر کنید که کمتر با قضاوت یا نگرانی یا سرزنش همراه باشد؟

آیا ذهن شما دائما در گذشته پرسه می زند؟ این که اتفاقات ناخوشایندی در گذشته رخ داده اند، اصلا به این معنی نیست که این اتفاقات در آینده نیز تکرار خواهند شد. از خودتان بپرسید که آیا شرایط و موقعیت شما، دانش تان و مهارت های انطباق و شیوه های برخوردتان با مسائل، نسبت به گذشته تغییر کرده اند؟ به عنوان یک شخص بزرگسال، قطعا شما در مورد این که با چه کسانی معاشرت کنید و غیره انتخاب های بیشتری دارید و اکنون نسبت به زمانی که کودک یا نوجوان بودید، توانایی بیشتری برای شناخت موقعیت های نامناسب و ترک آنها دارید. پس بهر است نگاه خود را از گذشته باز گیرید و به حال معطوف کنید. 

آیا به جای بررسی کلی هر موقعیتی، زیادی بر روی جنبه های منفی و نگران کننده آن تمرکز می کنید؟ اضطراب و نگرانی، ذهن شما را محدود کرده و بدون در نظر گرفتن ابعاد کلی تر و همه جانبه مسائل، تمرکز ذهن را بر روی نقاط منفی و نگران کننده مسائل می برد. آیا به راستی این شرایط آنقدر که ذهن شما می گوید خطیر و نگران کننده اند؟! آیا گمان می کنید ممکن است تا 5 یا 10 سال آینده نیز هنوز نگران این موضوع باشید؟ اگر چنین نیست، پس آن را رها کرده و کمتر خود را درگیر آن کنید.  

نگرانیِ تنها، بدون این که به فکر راه حلی برای یک موضوع باشید، هیچ کمکی به شما نمی کند. زمانی که اسیر ذهن شلوغ خود می شوید، مثلا وقتی که حس می کنید ذهنتان بر روی موضوع خاصی تمرکز کرده و نمی تواند از نشخوار فکری درباره آن اجتناب کند، بهتر است از جایتان برخیزید. چرخی در اطراف بزنید و خودتان را به کار و فعالیت دیگری مشغول کنید. در این صورت زمانی که دوباره آن فکر را از سر بگیرید، خواهید دید که این بار نقطه نظر متفاوتی نسبت به آن دارید و قادر هستید که از جنبه های دیگر به آن بنگرید.

حتی اگر فکر و ایده ای درست باشد، به این معنا نیست که آن فکر برای شما مفید و سودمند است و ارزش تمرکز و انرژی ذهنی را دارد. مثلا اگر از هر ده نفر، یک نفر هم در شغلی که مورد نظر شما است، پذیرفته شود، شما با تمرکز بر روی این ارقام و احتمالات، ممکن است انگیزه خود را از دست بدهید و دیگرهرگز به خودتان زحمت تقاضا برای استخدام آن شغل را ندهید. این نمونه مصداق مواردی است که یک فکر می تواند درست بوده اما سومند نباشد. بنابراین تمرکز خود را به سمت مواردی ببرید که برای شما فواید و مزایایی در بر دارند و زیاد در جزئیات آن غرق نشوید.

http://www.psychologytoday.com/us/blog/the-mindful-self-express/201506/9-ways-calm-your-anxious-mind

 

پزشکان مرتبط

متخصص روانپزشکی (اعصاب و روان)

متخصص روانپزشکی (اعصاب و روان)

دکترای تخصصی روان درمانی و روانشناس بالینی

متخصص روانپزشکی (اعصاب و روان)

سوالات مشابه:

خیلی کم خواب هستم – شبها بیشتر از ۶ ساعت نمیتوانم بخوابم. البته خوابم خواب عمیقی هست و صبح ها سرحال هستم. عصر ها هم بعضی وقت ها ۱ ساعت میخوابم بعضی وق…

سلام جناب دکتر من جدیدا مشکل افسردگی شدید پیدا کردم . شبا فشارم میوفته . و کف پا ام خیلی عرق میکنه . در حال حاضر قرص سیتالوپرام 20 میلی روزی نصف میخور…

سلام من از داروهای آلوینتا روزی دوتا ۳۷.۵ و تری فلوپرازین ۱ میل و للوکساید۵ استفاده میکنم ایا با قرص تالادافیل که میخوام برای درمان نعوظ بخورم تداخل ن…

با سلام سوالی داشتم. متاسفانه شرایط کرونا باعث وسواس شدن من شده است. با استفاده از مواد ضدعفونی کننده پایه الکی حاوی اتانول و مواد رنگی و افزودنی، خرو…

مقالات مشابه:

چگونه ذهن اشفته را ارام کنیم

پادکست های مرتبط

ویدیوهای مرتبط

نظر ارزشمند شما ثبت شد

کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه سلامتی 24 می باشد. هرگونه کپی برداری از محتوا و طرح های بکار رفته در سایت، طبق قوانین حقوق مولفین پیگرد قانونی خواهد داشت.

راه‌های متعددی هست که به کمک آنها می‌توانید از حالت نگرانی بیش از حد، ناامیدی و ناراحتی بیرون آیید و شاد باشید.

اخلاق خوش و انرژی، مسری هستند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. با د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وستانتان بیرون بروید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و اجازه د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خلق و خوی خوب آن‌ها د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر شما تاثیر بگذارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و به شما انرژی بد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

 

سپری کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن ساعتی د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر طبیعت

چگونه ذهن اشفته را ارام کنیم

 دنیای زنان، هر زمان که امکانش برای شما مهیا شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ – حتی برای ساعتی – به تنهایی به طبیعت بروید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. برای آرامش گرفتن از طبیعت، حتی یک پارک عمومی هم جای بد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی نیست. اگر این امکان برای شما وجود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، یک پیاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه روی ساد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر محله خود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تان هم می‌تواند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مفید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ باشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. البته سعی کنید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به مکان‌هایی بروید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که کمی جد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر هستند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. آنچه شما به آن نیاز د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ارید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: هوای تازه، طراوت و نگاهی تازه به محیط پیرامون‌تان است؛ د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر مکان‌هایی که عاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ت ند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ارید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بروید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، توقف کنید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و به آنچه د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر اطراف‌تان می‌گذرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نگاه کنید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. بی‌هیچ عجله‌ای، نفس عمیق بکشید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، بوها را استشمام کنید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و زند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گی را که د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر همه‌جا به فور جریان د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حس کنید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. آیا متوجه هستید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که تا چه حد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نیای پیرامون‌تان شگفت‌انگیز و فوق‌العاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه است؟

 

عبور ابرها را د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر آسمان نگاه کنید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌!

یکی از کارهایی که د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر این هنگام می‌تواند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بسیار شما را آرام کند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تماشای ابرهای د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رحال حرکت است. این ابرها سال‌ها قبل از ما بود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه‌اند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و سال‌ها بعد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از ما هم خواهند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌؛ اند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن به این مساله باعث کاسته شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن از اهمیت مسائلی می‌شود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که آرامش ما را مختل کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه‌اند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

 

استراحت کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن

بد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن انسان ماشین است و وقتی بیش از حد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تحت فشار قرار می‌گیرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، خسته می‌شود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌؛ هنگامی‌که که بد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن خسته می‌شود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، خستگی خود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ را د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر سطح انرژی جسمی و روحی ما منعکس می‌کند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.اگر احساس خستگی می‌کنید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، زمانی را به استراحت کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر خانه یا هرجایی که احساس خوبی د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر آن د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ارید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، اختصاص د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. تلويزیون را خاموش کنید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، لپ‌تاپ یا گوشی تلفن خود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ را کنار بگذارید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌راز بکشید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. یک فنجان چای گرم یا د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌منوش آرامش‌بخش بنوشید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و کتاب مورد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ علاقه‌تان را بخوانید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.لحظاتی که د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر آن هیچ کار استرس‌زایی انجام نمی‌د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هیم بهترین زمان برای تجد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ قواست.

 

خورد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن میوه‌های تازه

به بازار میوه و تره بار بروید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و میوه‌های تازه فصل را بخرید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. هر طور که د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وست د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ارید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آن‌ها را میل کنید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حتی اگر د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وست د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ارید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، آب میوه‌ها را بگیرید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و بنوشید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. نهایت بهره را از مرکبات (پرتقال، گریپ‌فروت، نارنگی و…) که سرشار از ویتامینC هستند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و انواع مغزها ببرید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ چرا که این مواد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مغذی د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شمن استرس و خستگی هستند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. اگر نوع تازه مغزها د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سترس باشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، بهتر است (به خاطر منیزیم بالای آن‌ها). از نظر علمی ثابت شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه که مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه، خطر ابتلا به افسرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گی را کاهش می‌د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. خورد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن شکلات تيره هم شاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی آور است. همچنین یک فنجان چای سبز گرم می‌تواند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای کسب آرامش و از بین رفتن خستگی و استرس شما بسیار موثر باشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. نوشید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن چای سبز را همانند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ روشی پالایند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه، د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر برنامه زند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گی خود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بگنجانید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

 

خواب خوب شبانگاهی

امشب کمی زود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر به رختخواب بروید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ (حد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌و ساعت زود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر از همیشه). حمام آب گرم قبل از خواب می‌تواند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به شما برای آرام کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن جسم و زود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن آن از تنش‌ها و سموم کمک کند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. امشب تلویزیون نگاه نکنید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. تلویزیون شما را عصبی کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه و از آرام شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن‌تان جلوگیری می‌کند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. اگر برای‌تان ممکن است، فرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ا صبح کمی د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یرتر از خواب برخیزید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ (حتی اگر مجبور باشید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای رسید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن به کارهای‌تان زمان کمتری را به حمام صبحگاهی خود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اختصاص د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌).

 

رها شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن از انرژی‌های منفی به کمک ورزش

برای تخیله استرسی که بر روی د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وش شما سنگینی می‌کند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، ورزش کنید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، بد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و اگر نمی‌توانید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پیاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه روی کنید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اشتن فعالیتی جسمی که کمی به بد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نتان فشار وارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، باعث می‌شود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن ترکیبی از هورمون‌ها را تولید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که نقش مهمی د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر سلامت روحی و جسمی ایفا می‌کند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. اگر کمی احساس افسرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گی می‌کنید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شاید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به این د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌لیل است که به اند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ازه کافی تحرک ند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ارید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

 

تماشای فیلم

گاهی تماشای فیلم کمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی می‌تواند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر تغییر روحیه شما موثر باشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. مطمئناً فیلم‌هایی وجود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که مد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ت‌هاست منتظر فرصتی مناسب برای تماشای آن‌ها هستید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: بهترین فرصت همین امشب است. وقتی احساس می‌کنید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که کم‌حوصله شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه‌اید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، تماشای فیلمی خوب می‌تواند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به شما بسیار کمک کند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ چرا که هد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ف، تنها آرام کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن ذهن شماست.

 

گرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ش و بیرون رفتن با د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وستان

اخلاق خوش و انرژی، مسری هستند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. با د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وستانتان بیرون بروید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و اجازه د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خلق و خوی خوب آن‌ها د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر شما تاثیر بگذارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و به شما انرژی بد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. به عنوان مثال رفتن به رستوران، کافی شاپ و … همراه د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وستان، به شما اجازه می‌د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ افراد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی را که د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وست د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ارید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ملاقات کنید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. ارتباط با د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وستان برای د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اشتن احساسی خوب، ضروری است.‌

‌‌‌‌‌‌‌‌‌این 7 راهکار بسیار ساد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه می‌توانند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر رهایی از حس‌های منفی، بسیار موثر باشند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. اما با این وجود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اگر حس افسرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گی و بی‌حالی د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر شما همچنان باقی است حتما با یک مشاور مشورت کنید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: شاید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این حالات، د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌لیل پزشکی د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اشته باشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. یاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تان نرود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که صحبت کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن با اطرافیان می‌تواند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر حل مشکلات به شما بسیار کمک کند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

صفحه اصلی موفقیت و انگیزشی ۷ دلیل که نشان می‌دهد داشتن ذهن آرام برای رسیدن به موفقیت ضروری است

آیا به دنبال راهی برای آرام کردن ذهن خود هستید؟ ذهن آرام چه کمکی به ما می‌کند؟ آیا با آرامش ذهنی می‌توان به موفقیت رسید؟

ذهن شبیه اقیانوسی همیشه در حال تلاطم است. تلاش کنید که به افکاری که برای موفقیت وارد ذهن می‌شوند و ذهن را آشفته می‌کنند، توجه کنید. می‌بینید که دائما افکار مختلفی به ذهن‌تان هجوم می‌آورند و حواس‌تان را پرت می‌کنند.

این حالت برای اغلب مردم امری عادی تلقی می‌شود. شاید همیشه از این تلاطم دائمی افکار در ذهن‌تان آگاه نباشید، اما گاهی اوقات هم حواس‌تان به این وضعیت هست و این زمانی اتفاق میفتد که شما مشغول مطالعه‌اید یا کاری می‌کنید که به جزئیات توجه دارد.

در این موقع می‌فهمید که چقدر ذهن‌تان آشفته است و چقدر در کنترل این وضعیت ناتوان هستید.

چگونه ذهن اشفته را ارام کنیم

بیشتر بخوانید: پاکسازی ذهن با یاد گرفتن اینکه چگونه آرامش درون را احساس کنیم؟

وقتی یک مطلب کسل‌کننده‌ای می‌‌خوانید آیا می‌توانید تمرکز داشته باشید و چیزهای دیگر را نادیده بگیرید؟ آیا افکاری به ذهن‌تان می‌آیند و نمی‌گذارند که حواس‌تان به مطالعه باشد؟ آیا در حین کار هم همین مشکل را دارید؟

حتی در طول انجام مدیتیشن این حالت شدیدتر است به ویژه زمانی‌که شما در این کار مبتدی هم باشید. هنگام مدیتیشن این افکار بارها به ذهن‌تان خطور می‌کنند و تمرکزتان را برهم می‌زنند. ناگهان شاید بفهمید که ذهن‌تان از مدیتیشن فاصله گرفته و آن را فراموش کرده‌‎اید.

اما وقتی یاد گرفتید ذهن‌تان را آرام کنید، اوضاع متفاوت می‌شود. ذهن آرام که در کنترل است شبیه گنج بزرگی است که در بسیاری از شرایط و موقعیت‌ها بسیار مفید است.

در زیر چند دلیل ذکر می‌شود برای اینکه شما را از این آگاه کند که داشتن ذهن آرام یک سرمایه است.

بیشتر بخوانید: چگونه به آرامش ذهنی و تمرکز بالا دست پیدا کنیم؟

وقتی ذهن در آرامش باشد آسان‌تر بر کاری که انجام می‌شود، تمرکز دارد. وقتی که ذهن آرام است مشوش نیست و از فکری به فکر دیگر جهش نمی‌کند و در نتیجه اشتباه نمی‌کند و وقت را کمتر هدر می‌دهد.

وقتی ذهن آر‌ام است ذهن منطقی‌تر رفتار می‌کند و همچنین توانایی‌اش بر اداره امور روزمره بیشتر می‌شود و کنترل بیشتری بر رفتار و عمل دارد.

وقتی ذهن‌تان آرام است نمی‌توانید استرس داشته باشید. ذهن آرام هم استرس درونی و هم فشار جسمی را کاهش می‌دهد، انرژی شما را ذخیره می‌کند و سلامتی‌تان را حفظ می‌کند.

وقتی می‌آموزید که چگونه ذهن‌تان را آرام کنید می‌بینید که با آرامش و بدون استرس و هیچ ترس و نگرانی می‌توانید رفتار کنید و تمام امور را اداره نمایید.

فرض کنید به مدت ۲۰ دقیقه برای مدیتیشن نشسته‌اید. چه مقدار از این زمان را شما واقعا به مدیتیشن می‌پردازید و چند دقیقه ذهن‌تان مشغول افکار غیرمرتبط است؟ احتمالا بیشتر این بازه زمانی را به مسائل دیگر فکر می‌کنید.

اگر نتوانید ذهن‌تان را در طول مدیتیشن آرام نگه دارید، ذهن‌تان به سوی مشکلات و مسائل روزمره، کارهایی که قرار است انجام دهید، دوستان و خانواده می‌رود.

شاید هم به جای مدیتیشن به خیالبافی در ذهن‌تان مشغول شوید. ذهن آرام سرمایه‌‌ بزرگی برای مدیتیشن است که شما را قادر می‌سازد تا آرام و متمرکز باشید. هرچه ذهن‌تان آرام‌تر باشد احتمال اینکه حواس‌تان پرت شود کمتر است.

بیشتر بخوانید: دریافتن هر لحظه از عمر برای تجربه زندگی شاد و آرام

اگر دریاچه مواج و آب گل‌آلود باشد شما نمی‌توانید کف دریاچه را ببینید. اما وقتی امواج آرام می‌گیرند و گل‌ها ته‌نشین می‌شوند شما می‌توانید ته دریاچه را هم ببینید. ذهن شبیه یک دریاچه و افکار شبیه طوفانی هستند که ذهن را به تلاطم وامی‌دارد؛ همانگونه که طوفان آب دریاچه را به حرکت و امواج را به خروش در می‌آورد.

تنها زمانی‌که ذهن آرام می‌شود می‌توان درون را دید، شفاف فکر کرد، به نتایج صحیح دست یافت و انتخاب‌های درست داشت. وقتی افکار بدون وقفه در ذهن‌تان جریان دارند، دائما حواس‌تان را به این طرف و آن طرف می‌برند، هرگز اجازه نمی‌دهند که عمیق بیندیشید.

اما وقتی ذهن آرام است اوضاع فرق می‌کند چراکه هیچ فکر مزاحمی وجود ندارد که حواس‌تان را پرت کند. وقتی می‌توانید ذهن‌تان را ساکت کنید که به ورای ذهن حرکت کرده، آن را کنترل و درک کنید و از آرامش درونی لذت ببرید.

وقتی ذهن‌تان آرام است قادر خواهید بود که بر افکارتان کنترل داشته باشید، از افکار بد جلوگیری کنید و افکار دلخواه‌تان را بپذیرید.

در این شرایط افکار ناخواسته نمی‌توانند در ذهن‌تان باقی بمانند و شما زمان و انرژی خود را ذخیره می‌سازید، از اشتباهات و رفتار استرس‌زا خودداری می‌کنید.

بیشتر بخوانید: تمرین سلامتی، قدرت و آرام‌سازی جسم و ذهن از طریق ورزش

ذ‌هن آرام نه تنها در هنگام هجوم نگرانی‌ها و آشفتگی‌ها بلکه حتی در محل کار هنگام فشار و استرس کاری و در مدرسه هنگام امتحان دادن هم مفید است.

ذ‌هن آرام سرمایه‌ای برای ورزشکاران در هر رشته ورزشی، رانندگان، کوهنوردان و مسافران سرزمین‌های ناشناخته است.

امروزه استرس امری انکار ناپذیر است و در هر شغل و موقعیتی که باشیم با این مشکل مواجه هستیم. بسیاری از بیماری‌هایی که افراد مبتلا هستند به علت استرس است. در مقاله فوق فواید داشتن ذهن آرام از جمله دور شدن استرس از ما برای موفقیت آورده شد.

بنابراین دلایل کافی جهت تلاش برای داشتن ذهنی آرام را داریم و لازم است که همه‌ ما ذهن خود را آرام نماییم تا به دور از استرس‌ها بتوانیم به بهترین شکل ممکن از عهده کارهای خود بر‌آییم.

یکی از رازهای موفقیت انسان‌های موفق، داشتن ذهن آرام است. با داشتن ذهن آرام است که توانسته‌اند بهترین عملکرد را طی مسیر دستیابی به اهداف خود داشته باشند. آکادمی بازار رازهای موفقیت را به ما خواهد گفت، همچنین به ما تکنیک‌هایی را خواهند آموخت که با آنان می‌توانیم ذهن خود را آرام کنیم.

برای آرام کردن ذهن و پاکسازی آن می‌توانید از بسته آموزشی «زندگی افراد موفق» استفاده نمایید. افراد موفق در این کار بسیار خبره هستند و می‌توانند الگوی خوبی برای افراد عادی در آرام کردن ذهن و موفقیت باشند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.


طراحی و بازسازی فضای داخلی


درخواست مجرب ترین وکلا طلاق توافقی

عدم تمرکز فکری و آشفتگی ذهنی اصولا منشا درونی و یا بیرونی و یا هر دو عامل را شامل می شود

 

چگونه ذهن اشفته را ارام کنیم

بخشی از منشا درونی مربوط به حساسیت ها و هیجانات و افسردگی ها می باشد . لکن بخشی از منشا بیرونی ضعف و یا عدم تمرکز ذهنی مربوط به آثار محیط اطراف و یا خارج از آن است که به صورت انرژی و امواج وارد شبکه ضمیر ناخود آگاه می شود و اثر خود را بر جا می گذارد و موجبات حواس پرتی و اختلال در نظم فکر و ذهن ما را فراهم می سازد  لذا هر چقدر میزان تبعات التهاب آمیز درونی و بیرون انسان کاهش یاید به همان میزان از نظر کمی و کیفی تمرکز فکر و ذهن قوی تر و بهتر خواهد شد.  

همگی ما در طول روز با انواع تفکرات، جریان‌های اطلاعات دریافتی و برنامه‌ریزی‌ها روبرو می‌شویم که موجب می‌شود تمرکز بر وظایف و آنچه در همان لحظه ملزم به انجام آن هستیم دشوار شود.برای مهار کردن این ذهن سرکش، مخصوصا در زمان کار و استفاده از اینترنت چاره‌ای جز «حضور ذهن» نخواهیم داشت.

 

برای درمان آشفتگی ذهنی رعایت موارد زیر بسیار تاثیرگذار هستند:1. مراقبهحتی چند دقیقه مراقبه ساده می تواند برای از بین بردن آشفتگی ذهنی تان کافی باشد، به شما کمک می کند احساس پایدار تری داشته باشید و قدرت تمرکز تان را افزایش می دهد. برای انجام یک مراقبه ساده، زمان سنج را برای 5 دقیقه تنظیم کنید، چشمانتان را بروی نقطه مقابل تان متمرکز کنید و تمرکز تان را بروی نفس کشیدن تان منتقل کنید. هر زمان متوجه شدید که دارید درگیر افکارتان می شوید، نگران نباشید. فقط آگاهی تان را بروی تنفس تان بازگردانید بزودی متوجه می شوید که ذهنتان چقدر سرگردان بوده است.

 

2. در مورد آن صحبت کنیدصحبت کردن در مورد موضوعاتی که باعث آشفتگی ذهنی تان شده است دو مزیت اصلی بهمراه دارد: می تواند به شما احساس تایید شدن و شنیده شدن را بدهد، همچنین می تواند شما را با دیدگاه های مختلف دیگران آشنا بکند.اغلب، فقط داشتن کسی که به حرف هایتان گوش بدهد و افکارتان را درک کند باعث می شود که فوریت و شدت و کثرت افکارتان از بین برود. به همان اندازه، شنیدن افکار و دیدگاه های فکری طرف مقابل می تواند شما را با بینش و وضوح و راهکارهای جدیدی آشنا کند.

نوشتن برنامه های روزانه در برطرف کردن آشفتگی ذهنی کمک می کند

 

3. یادداشت های روزانهجریانی از آگاهی که از نوشتن نشریه روزانه بدست می آید راهی بسیار عالی برای برای منتقل کردن افکار و احساسات تان از ذهن تان بری کاغذ می باشد، بخصوص اگر توسط افکار خاصی در مورد شخص، موقعیت و یا رویداد بخصوصی پریشان خاطر شده باشید.این نوع خاص از یادداشت های روزانه در تئوری آسان است، اما در ابتدا در عمل می تواند احساس غریبی به ما ببخشد و باید چند بار سعی کنید تا بتوانید از آن بهره کافی را ببرید. برای اینکه بیشتر جریان آگاهی یادداشت های روزانه را در خودتان ایجاد کنید, یک برگه خالی (یا سند کامپیوتری خالی) بردارید و بسادگی هر چه تمام تر هر آنچه که به ذهنتان می رسد را یادداشت کنید.تمام افکارتان بروی کاغذ منتقل می شود، حتی شده بنویسید “من نمی دانم چه چیزی بنویسم”.وقتیکه از نشریه روزانه با سیستم جریان آگاهی استفاده می کنیم, خیلی ساده است که خود-سانسوری داشته باشیم و در مورد چیزی که نوشته ایم شروع به قضاوت کردن کنیم. برای اینکه این نوع از یادداشت های روزانه موثر باشد، سعی کنید هر گونه فکر اضافی در مورد چیزهایی که باید و یا نباید می نوشتید، کیفیت جمله بندی و گرامرتان، و اینکه چیزی را که نوشته اید چه احساسی در شما بوجود می آورد را متوقف کنید. این قبیل افکار اهمیتی ندارند; مهم ترین نکته این است که کانالی برای تخلیه افکارتان دارید،حالا هر چه که می خواهد باشد.

4. روگرفت حافظهاگر مشغولیت ذهنی بروی موضوع بخصوصی ندارید، اما برای متمرکز ماندن بروی لیست کارهایی که باید انجام بدهید با خودتان کشمش دارید، طوفان ذهنی (brainstorming) و یا روگرفت حافظه می تواند روش موثری برای از بین بردن آشفتگی ذهنی تان باشد.‘رو گرفت حافظه’ اصطلاحی است که توسط David Allen ابداع شده است، نویسنده کتاب Getting Things Done، که یکی از محبوب ترین سیستم های بهره وری در جهان است. وقتیکه از حافظه تان روگرفت تهیه می کنید، هر چیزی که فکرش را می کنید برای انجام دادن یا بخاطر آوردن کاری نیاز است، می نویسید، سپس این موارد را در قالب وظایف و یا پروژه های فردی سازمان دهی می کنید. هر چقدر اطلاعات بیشتری را در ذهنتان ذخیره کنید، افکارتان را آشفته تر احساس خواهید کرد. لیست کارهایی را که باید انجام بدهید از ذهنتان بروی کاغذ انتقال بدهید و فضای با ارزش ذهن تان را خالی کنید تا بتوانید بروی چیزهای دیگر تمرکز کنید.5. مکان انجام فعالیت هایتان را تغییر بدهیدتغییر مکان انجام فعالیت ها ممکن است ساده تر از آن باشد که موثر بنظر برسد، اما اینکار واقعا جواب می دهد. وقتی کار مشابه ای را در یک مکان بارها و بارها انجام می دهیم (برای مثال، نوشتن گزارش در محل کار)، می توانیم در این عادت ذهنی که مربوط با آن مکان و یا فعالیت خاص است گیر بیافتیم. انتقال آن فعالیت به محیط جدید می تواند باعث بشود که با دید و تمرکز تازه ای به آن مواجه بشویم، و خستگی روانی که می تواند منجر به این شود که ذهنمان بروی چیزهای دیگر سرگردان شود را تسکین بدهیم .

گردآوری:بخش روانشناسی بیتوتهمنبع:genie.ir

 

مطالب بیشتر برای زندگی بهتر

ارائه موثرین راهکاررفع اضطراب و حواس پرتی


ماشین لباسشویی با آبکشی شرعی

درانتخاب همسرآینده‌تان دچارتردید شده‌اید؟

هتل و بلیط مقصد موردنظرت رو آنلاین رزرو کن

خریدقسطی جهیزیه بدون نیاز به پرداخت اولیه


آموزش زبان انگلیسی از صفر تا 100

خداحافظی باروشهای غیراصولی درمان زودانزالی


انواع جراحی زیبایی سینه

درمان دائمی زود انزالی با تکنیک های نایاب!

کاملترین درگاه رزرو تورهای داخلی و خارجی

شکست عاطفی خوردی ونمیدونی چطور ادامه بدی؟


عذاب اعتياد |از درمان تا سم زدایی


سوالات پیش از ازدواج به تفکیک جلسه

هرآنچه ازعملهای زیبایی زنان میخواهیدبدانید

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

چگونه ذهن اشفته را ارام کنیم
چگونه ذهن اشفته را ارام کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *