چگونه رابطه خود را با خدا اصلاح کنیم

 
helpkade
چگونه رابطه خود را با خدا اصلاح کنیم
چگونه رابطه خود را با خدا اصلاح کنیم

شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) – مسئول کارگاه های آموزشی مرکز قرآن وحدیث حوزه های علمیه گفت: زمانی حال خوب در انسان محقق می گردد که رابطه انسان با خدای متعال ، خودانسان ، مردم و طبیعت اصلاح گردد.
به گزارش شفقنا به نقل از شبستان”حال خوب که در آستانه سال جدید در دعای معروف تحویل سال به آن اشاره شده از اهمیت بالایی برخوردار است، چون دعا کننده دعا می کند که خدای متعال به او حال خوبی عطا کند. حول سوء حالنا الی احسن الحال. انسان موجودی است که با همه جهان هستی ارتباط دارد، یعنی از سویی با خالق خود مرتبط است، از طرفی با نفس و بدن خویش و از سویی با مردم و در نهایت با طبیعت و هستی. لذا زمانی حال خوب در انسان محقق می گردد که رابطه انسان با خدای متعال ، خودانسان ، مردم و طبیعت اصلاح گردد. انسان در خصوص خالق و خدای خویش مسئولتی دارد که خلاصه می شود در کلام امام صادق علیه السلام.اینکه انسان بفهمد و بداند که بنده است و در برابر خدای متعال از خود رأیی و نظری نداشته باشد. در این صورت است که آباد می شود و به رشد و کمال می رسد. ”
آنچه در ادامه می آید چکیده ای از گفتگوی ما با حجت الاسلام و المسلمین امیر گلپور، مسئول کارگاه های آموزشی مرکز قرآن وحدیث حوزه های علمیه و کارشناس علوم قرآنی درباره راهکارهای رسیدن به احسن الحال در استانه سال نو است.

بسیاری از ما به ویژه وقتی در آستانه سال نو قرار می گیریم آرزویی در ذهن و قلب مان پدیدار میشود که البته اصل آرزو کاملا قابل دفاع است و ریشه هایش به همان دعای زیبای آغاز سال برمی گردد که از خداوند می خواهیم به حق محول الحول و الاحوال بودن خود حال ما را به احسن الحال بگرداند اما برای بسیاری از ما نگه داشتن حال نیکو و احسن الحال کار بسیار دشواری است. واقعا در آستانه سال نو چه کنیم که به احسن الحال برسیم و مهم تر از آن این احسن الحال را نگه داریم؟
حال خوب که در آستانه سال جدید در دعای معروف تحویل سال به آن اشاره شده از اهمیت بالایی برخوردار است، چون دعا کننده دعا می کند که خدای متعال به او حال خوبی عطا کند. حول سوء حالنا الی احسن الحال. انسان موجودی است که با همه جهان هستی ارتباط دارد، یعنی از سویی با خالق خود مرتبط است، از طرفی با نفس و بدن خویش و از سویی با مردم و در نهایت با طبیعت و هستی. لذا زمانی حال خوب در انسان محقق می گردد که رابطه انسان با خدای متعال ، خودانسان ، مردم و طبیعت اصلاح گردد. انسان در خصوص خالق و خدای خویش مسئولتی دارد که خلاصه می شود در کلام امام صادق علیه السلام.اینکه انسان بفهمد و بداند که بنده است و در برابر خدای متعال از خود رأیی و نظری نداشته باشد. در این صورت است که آباد می شود و به رشد و کمال می رسد.
در واقع شما می فرمایید اگر ما می خواهیم به حال خوب دسترسی داشته باشیم و این حال تداوم داشته باشد با گذر از خودخواهی و دور شدن از منیت ها حاصل خواهد شد؟
مسلما! مولوی می گوید عاشقی به در خانه معشوقش رفت و در زد. معشوق پشت در آمد و پرسید کیستی؟ عاشق گفت منم!!!! معشوق گفت برو و او را رد کرد. عاشق در فکر فرورفت که مگر چه خطایی کرده ام که مرا رد کرد. پس از تأمل فهمید. لذا دوباره به در خانه معشوق رفت و همان سوال پرسیده شد. این بار در جواب کیستی؟ گفت توأم. معشوق در را باز کرد. پس زمانی انسان به سراپرده خداوند مقرب می گردد که غرور و خود رایی و خود بینی را کنار بگذارد و اگر کسی خدا را یافت همه چیز را یافته است و ارتباطش با خودش و مردم و طبیعت نیز صحیح می گردد. پس ارتباط با خدای متعال و به مقام تسلیم و بندگی رسیدن اوج حال خوش و صفا و خرمی و نشاط باطن و ظاهر است.
چطور رابطه مان را با خداوند اصلاح کنیم؟
در ارتباط با خود نیز خدای متعال دستوراتی را بیان کرده . حق چشم. حق پا. حق شکم. حق زبان و …که اینها امانت خدای متعال اند. سالم و پاکیزه و طاهر تحویل داده شده و بایستی سالم و پاکیزه به صاحبش بازگردانده شود و رعایت امانت گردد و تصرف نابجا در آنها صورت نگیرد.این امانت داری شایسته، حال انسان ذا زیبا و خوش می کند. در مرحله سوم ارتباط صحیح با مردم است که در دو محور اصلی خلاصه می شود؛ حسن خلق و حسن معاشرت با مردم و رعایت حقوق مردم. حسن خلق آنقدر بااهمیت است که رسول الله اعظم صلی الله علیه و اله وسلم می فرمایند نزدیکترین شما در قیامت به من خوش خلق ترین شماست. درباره ویژگی بعدی یعنی رعایت حقوق مردم باید گفته شود که اولا حق مردم را نخوریم و ثانیا حق مردم را ادا کنیم. بحث رسیدگی به فقرا جامعه در قالب زکات،صدقات مستحبی و پرداخت خمس از مهمترین حقوقی است که در واقع با پرداخت آن مشکلات فقرا و نیازمندان جامعه برطرف می شود. آقا رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم می فرمایند من را در خانه فقرا بیابید، من در خانه فقرا منتظر شما هستم. قطعا بر اساس این روایت وقتی به خانه فقیر سر بزنیم پیامبر اکرم در آن لحظه به ما توجه و نگاه خاص می کند. شخصی خدمت پیامبر رسید و به ایشان گفتند سنگدل شده ام و حاجتی دارم که برآورده نمی شود. راه حلی به من یاد بدهید . پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند یتیمی را پیدا کن بر سر او دست نوازش بکش – و نیازهای عاطفی او را برطرف کن – و از غذایی که به خانواده ات می دهی به او هم بده. قساوت قلبت برطرف می شودو حاجتت برآورده می گردد. پس خدمت به خلق ، خدمت به خودمان هست و از سویی حال خوش معنوی را قطعا به دنبال خواهد آورد. در روایت داریم وقتی مومن وارد قبر می گردد، فرد بسیار خوش سیمایی وارد قبرش می گردد و باعث خوش حالی او می گردد. مومن از او سوال می کند تو کی هستی؟ می گوید من سروری هستم که در دل مومنی وارد کردی، تا قیامت با تو هستم.و سخن آخر ارتباط با طبیعت یعنی حیوانات و درختان و دریا و هواست. استفاده صحیح از این سرمایه ها باعث می شود اینها برای نسل آینده هم بماند و برای ما دعا کنند. و از طرفی سلامت هوا و آب و طبیعت نیاز فعلی و حق همگانی است و توجه به همه اینها باعث نزول رحمت و برکت است چرا که “لان شکرتم لازیدنکم و لئن کفرتم ان عذابی لشدید.” مکرر در داستانها و روایات شنیده ایم که رحم به یک حیوان چقدر در زندگی اشخاص تأثیرگذار بوده. خب اگر ما انسانها در سلامت هوا و آب و طبیعت بکوشیم و جان انسانها را از این رهگذر نجات دهیم قطعا تأثیرش به مراتب بالاتر خواهد بود.

انتهای پیام

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

چگونه رابطه خود را با خدا اصلاح کنیم

به گزارش ایكنا از فارس، سعید قاضی‌پور، مدرس دانشگاه شب گذشته، 29 شهریورماه در سلسله مباحث «اصول انسانی در كربلا» كه در مسجد الصادق(ع) شیراز برگزار شد، با تأكید بر اینكه معرفت‌جویی و حق‌جویی جزو فطریات انسان است، گفت:‌ هدف آن است که، انسان جهان عقلی شود شبیه جهان عینی. دین هم همین را دنبال می‌كند یعنی انسان به درک هستی که کنه عالم وجود و خداست برسد.

اسلام دین حنیف استوی با تصریح اینكه این دین اسلام است که دین حنیف است و برترین معنای حنیف، حق‌گرائی است، افزود: آیت‌الله جوادی آملی در کتاب حماسه و عرفان می‌گوید سر اینکه توحید حق مسلم فطرت بشری شمرده شده است این است که توحید، شناخت خدا و معرفت خدا و درک حقیقت هستی و مبدأ هستی است، زیرا توحید مایه حیات فرد و اجتماع است.قاضی‌پور اظهار كرد:‌ حتی جوامعی که اعتقادات مشخصی ندارند متنعم از توحید هستند و همه انسان‌ها حقشان است که یک تکیه گاه داشته باشند چون همه، خالق دارند و برخی ظلم بدی به بندگان خدا می‌کنند که آن‌ها را از درک خالقشان جدا می‌کنند. این مدرس دانشگاه با تأكید بر اینكه بنده مخلوق جدای از خالق، انسان تهی است، به اهمیت تبیین صحیح معارف دین به نسل جوان اشاره كرد و گفت: نباید کاری کنیم که جوان‌ها لج کنند چون در این صورت با خودشان هم لج می‌کنند.

عبودیت خدا و عشق به معبود، حق فطری استوی با بیان اینكه عبودیت خدا و عشق به معبود، حق فطری است و حق خدا هم هست که تأثیرش هم دو طرفه است، گفت: عشق، دو طرفه است و یك طرفه نمی‌شود.قاضی‌پور با یادآوری اینكه آیت‌الله جوادی در کتاب حماسه و عرفان ویژگی‌های عشق را برشمرده‌اند، به تبیین این ویژگی‌ها پرداخت و گفت: نخست «… الَّذِینَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا …؛ … كسانى كه ایمان آورده‏ اند به خدا محبت بیشترى دارند …» (آیه 165 سوره بقره)، هر چه به خدا نزدیکتر می‌شویم، جذبه ربوبی بیشتر ما را فرا می‌گیرد.

اصلاح رابطه با خدا، موجب اصلاح سایر روابط می‌شود این مدرس دانشگاه با اشاره به ویژگی دوم گفت: خدا هم عاشق بنده‌اش می‌شود و بنده را مورد لطف قرار می‌دهد؛ سوم محبوب خدا شدن باعث می‌شود که خدا او را محبوب همه هستی کند. تو رابطه‌ات را با خدا اصلاح کن، خدا رابطه‌ات را با هستی اصلاح می‌کند.وی به ویژگی چهارم اشاره كرد و گفت:‌ خداوند حبش را در دل برگزیدگان، ارواح، اولیا و ساکنان عرش و حتی کائنات (جماد و نبات و حیوان) القا می‌کند.

دو راه كلی برای رسیدن به كمال داریم قاضی‌پور با تأكید بر اینكه نباید خود را از این همه بهره عبودیت محروم کنیم، گفت:‌ به‌طور كلی دو راه برای رسیدن به كمال داریم؛ یكی منزل به منزل بدون آگاهی قدم برداریم و دوم میهمان انسان راه بلد شویم و او را پیروی كنیم.

چگونه رابطه خود را با خدا اصلاح کنیم

ارتباط با خدا درجات دارداین مدرس دانشگاه با تصریح اینكه ارتباط با خدا درجات دارد، گاهی عبد الرحمان می‌شویم و گاهی عبدالله (و گاهی عبده)،‌ گفت:‌ یک اصل این است که با هر که بودی شبیه او می‌شوی. نمی‌شود با همه بود و به خدا رسید.

با ذكر خدا، صفات الهی در انسان متجلی می‌شود وی این نكته را یادآور شد كه انسان آمده است که تجلی خدا شود. اگر با ذکر خدا همنشین شد تجلی خدا می‌شود. اگر ذکر چیز دیگری کند، آن می‌شود لذا با ذکر خدا، صفات الهی در انسان متجلی می‌شود و آنچه در شأن او نیست از او دور می‌شود.قاضی‌پور بیان كرد: باید دریابیم که چقدر عبودیت و نمازی که امام حسین(ع) به آن عشق می‌ورزید، در کمال انسان مهم است و درس عاشورا و درس و اصل فطری است.این مدرس دانشگاه یادآور شد:‌ آن‌هایی که در این مدت با خدا و امام حسین(ع) بودند چه چیزی را از دست دادند؟ مگر نه این بود که سراسر، آرامش و نور و صفا بود؟ پس چرا در ادامه زندگیمان سهل انگاری کنیم؟ همین راه را ادامه دهیم و برسیم و اینجاست که نماز به عنوان بالاترین ذکر رخ می‌نمایاند.انتهای پیام

اصلاح رابطه با خدا -اصلاح رابطه با بندگان

۱۳۸۹/۰۴/۲۷


۷۴۰ بازدید

نقل مطالب در مطبوعات و نشریات با ذکر منبع بلامانع است.
اداره تبلیغ نوین نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها



 

پي‌نوشت‌ها:
 

چگونه رابطه خود را با خدا اصلاح کنیم

1- برای آشنایی با گناهان به کتاب گناهان کبیره شهید دستغیب مراجعه نمائید
 



 

مؤسسه فرهنگی هنری خیریه

اینکه در حدیث داریم که اگر کسی رابطه بین خود و خدا را اصلاح کند، خدا رابطه ی بین او و خلق را اصلاح می کند، توضیح دهید؟ مثلاَ اگر کسی با فردی از خانواده اش مشکلی داشته باشد و کدورتی به دلش باشد یک طرفه باشد و آن طرف مقابل نتواند این را حل کند، چطور می شود با این حدیث مشکل را حل کرد؟


پاسخ را در فایل صوتی زیر بشنوید.

https://telegram.me/porsemantv8 کانال پرسمان

کلیدواژه ها:

پرسمان

،

شبکه قرآن

،

مؤسسه منتظران منجی (عج)

،

استاد شجاعی

،

خانواده

،

تربیتی

،

رابطه با خدا

،

چگونه رابطه خود را با خدا اصلاح کنیم

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

www.montazer.ir/node/7275

آخرین مطالب

آثار استاد

Stay informed on our latest news!

استان تهران – شهر ری – میدان حضرت عبدالعظیم – خیابان قم

نرسیده به میدان فرمانداری – خیابان شهید کاشانی

کوچه شهید سید برزگر – پلاک 13

© طراحی و توسعه ‏مؤسسه منتظران منجی – واحد فناوری اطلاعات



دانلود
Downloads-icon

[=arial][=&quot]کسی میدونه فوتبال اسپانیا با ایتالیا چند چند شد؟[/][/] [=arial][=&quot]مربی پیروزی آخر کی شد؟[/]
[=&quot]میگن بنزین قراره گرون بشه شما هم شنیدی؟[/][/][=arial]
[=&quot]فیلم اخراجی ها 4 اومد ه شما نمیری ببینی؟[/][/][=arial]
[=&quot]پسر یه بازی جدید اومده در حد تیم ملی[/][/][=arial]…
[=&quot]دیروز رفتیم شهر بازی انقدر خوش گذشت[/][/]..راااااستی از امام زمان چه خبر….؟

ادامه دارد…

چگونه رابطه خود را با خدا اصلاح کنیم

خدا یا غول چراغ جادو!!!!
ما باید تکلیف بنده گی خودمون رو مشخص کنیم،و در مرحله اول باید ببینیم ما قراره بنده خدا بشیم یا نعوذ بالله خدا بنده ما….
ما وقتی در نماز میگیم الله الصمد،در واقع داریم میگیم خدایا تو هیچ نیازی به این نماز بنده نداری و این بنده هستم که بخاطر بدبخت و بیچاره بودنم نیاز دارم که شما رو بپرستم..و اگر خدا رو عبادت میکنیم نباید توقع داشته باشیم که خدا در خدمت ما باشه…باید بدونیم و درک کنیم معنای بنده بودن یعنی چی…
اگر اینطوری باشه نعوذبالله خدایی برای خودمون ساختیم به شکل غول چراغ جادو…یعنی ما یه سری دعا و ورد میخونیم و این غول ظاهر میشه،حالا باید دست به سینه بایسته و هر چی که خواستیم بگه چشم و خواسته های ما رو عملی کنه…رابطه بنده با الله این نیست!!!!
همه اینا بخاطر اینه که تعریف درستی از رابطه خدا و بنده نداریم،هنوز نمیدونیم خدا چقدر بزرگه و عظمت داره و با تمام وجود تسلیم این عظمتش نیستیم..آیا ما تسلیم خدا هستیم؟؟!!!!
فرض کنیم رفتیم جنگ و اسیر شدیم،اون کسی که تفنگ دستشه و به سمت ما هدف گرفته اگر بگه برو راه میریم،بگه بشین میشینیم،بگه دراز بکش دراز میکشیم،چون تسلیمش هستیم و قدرت اسلحه اش رو باور داریم،پس هر کاری از ما بخواد میکنیم…هر کاری از ما بخواد میکنیم این یعنی تسلیم بودن،ازش نمیپرسیم که چرا باید بشینم،چرا باید راه برم،حتی اعتراض هم نمیکنیم…خداییش،انقدری که از اون اسلحه میترسیم از خدا میترسیم؟؟
انقدر که تسلیم یه سلاح میشیم تسلیم خدا هستیم؟
بیاید شعار رو کنار بذاریم و با خودمون رو راست باشیم،خودمون خوب میدونیم که خیلی از چیزایی که میگیم فقط حرفه و در عمل هیچی نیستیم…ما اگر ذره ای از قدرت خدا میترسیدیم که اینطوری نبودیم .اگر واقعا به حضور خدا و اینکه ما رو میبینه یقین داشتیم که انقدر گناه نمیکردیم..امام صادق عليه‏السلام به اسحاق بن عمّار فرمود:از خداوند بترس، آن چنان كه گويا او را می‏بينى، و اگر تو او را نمیبينى او تو را می‏بيند، پس اگر خيال كنى كه تو را نمی‏بيند، كافر شده‏اى، واگر میدانى كه تو را می‏بيند، ولى باز هم با گناه با او روبه ‏رو می‏شوى، پس او را ناچيزترين نگاه كنندگان قرار داده‏اى!

خب حالا فکر میکنید ما کجای راه هستیم؟آیا واقعا بنده هستیم،یا داریم در نفاق به سر میبریم؟به راحتی گناه میکنیم ،به راحتی غیبت میکنیم و دروغ میگیم..
نماز صبحمون به راحتی قضا میشه و صبح که بلند میشیم انگار نه انگار،اما اگر بین دو نیمه فوتبال خوابمون ببره صبح که بیدار میشیم حالمون گرفته ست و از صد نفر میپرسیم که چندچند شد..ولی خدا روی زمین غریبه و اصلا انگار نه انگار که ولایت منت خداست بر ما…
از تمام خبرها و مسایل بی اهمیت آگاهیم اما هیچ توجهی به امام زمان نداریم و فقط زندگیمون پر شده از شعار که شاید این جمعه بیاید…

ادامه دارد..

انجام مستحبات میتونه کمک بسیار زیادی به ما در این مسیر بکنه..مسیری که منتهی به بنده گی خدا بشه و بتونیم رابطه خودمون رو با خدا اصلاح کنیم..
همین که انسان بخواهد در مسیر آدمیت حرکت کند شیطان با نیروهایش در این مسیر سنگ اندازی خواهد که اگر به راهکارهای قرآن، معصومین و بزرگان توجه کنیم در این مسیر پیروز خواهیم بود و این وعده حق خداست…

روزانه ساعاتی مخصوص به خدا فکر کنیم:
یکی از اساتید بزرگ میگفتن که ما باید برای آغاز روزانه در یک ساعت معین بشینیم و فقط به خدا فکر کنیم،و اگر اینکارو انجام بدیم به نتایج خوبی خواهیم رسید،فکر کنیم که خدا چقدر بزرگه…اگر انقدر بزرگه که میگن چطوری باید بپرستمش…یعنی چی خدا ما رو نگاه میکنه،اگر واقعا میبینه باید چطور رفتار کنم و…

دایم الوضو باشیم:
بعضی ها میگن اینکار سخته،اما تنها کاری که باید بکنید اینه که به اینکار عادت کنید ،و خواهید دید که بعد مدتی چه لذتی خواهید برد:پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : كسى كه با طهارت بخوابد،همانند روزه‏ دارِ شب‏زنده ‏دار استپيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : فراوان وضو بگير تا خداوندعمر تو را زياد گرداند. و اگر توانستى شب و روز با طهارت باشى اين كار را بكن ؛ زيرا اگر در حال طهارت بميرى، شهيد خواهى بود.
در فرصت های خالی قرآن بخوانیم:پيامبر اکرم – صلّي الله عليه و آله – فرمود: خداوند تبارک و تعالي فرموده: من به کسي که به خاطر دعوت و خواست من به قرائت قرآن مشغول شود، بهترين ثواب شکرگزاران را مي بخشم.امام باقر – عليه السّلام – فرمود: شيعيان و پيروان علي زياد نماز مي خوانند و زياد قرآن تلاوت مي کنند.
اگر قرآن را با معرفت و مداوم بخوانیم کم کم به خواندش عادت میکنیم و خواهیم دید چقدر خواندش ما رو آروم میکنه..توصیه میکنم قرآن کوچکی تهیه کنید و همیشه نزدیک خودتون داشته باشید ..کمتر صحبت کنیم ،بلند نخندیم و از کارهای بیهوده دوری کنیم:
زیاد حرف زدن به شدت باعث خستگی و کسالت روح میشه و حال عبادت رو از انسان میگیره،همچنین قلب رو سنگین میکنه،ما در احادیث زیادی داریم که دعوت به کم صحبتی شدیم…
امام موسی کاظم علیه السلام:کم گویی ، حکمت بزرگی است ، بر شما باد به خموشی که آسایش نیکو و سبکباری و سبب تخفیف گناه است
بلند خندیدن و مستانه خندیدن و قاه قاه زدن هم باعث خستگی روح میشه و باعث میشه که قلب کدر بشه و این هم ما رو از خدا دور خواهد کرد:حضرت صادق عليه السلام فرمود: خنده مؤ من تبسم است .و نيز فرمود عليه السلام : خنده بسيار دل را بميراند. و فرمود: بسيار خنديدن دين را آب كند چنانچه آب نمك را.و نيز فرمود : قهقهه از شيطان است .

از انجام کارهای بیهوده دوری کنیم که باعث بهم ریختن تعادل روح ما میشود،باور کنید خیلی از این برنامه های تلوزیون اصلا ارزش دیدن ندارند،و فقط باعث خستگی روح میشود که حال عبادت را از ما میگیرد،دیدن این سریال های بی محتوا ذهن ما رو از خدا دور خواهد کرد..گوش نکردن موسیقی را نیز به همه دوستان توصیه میکنم…اگر ما به توصیه های معصومین و راهکار های خودسازی توجه کنیم ،کم کم لذت بندگی را حس خواهیم کرد..

حضرت على عليه ‏السلام فرمود:در شگفتم از كسى كه از غذا(ى فاسد) به خاطر رنج و آزارش پرهيز مى كند، امّا از «گناه»، به خاطر عذاب دردناكش پروا و پرهيزى ندارد!

امام موسى كاظم عليه‏ السلام فرمود: هر كس كه هر روز از خودش حساب رسى نكند از ما نيست. پس اگر كار نيك انجام داده باشد، از خداوند بخواهد كه افزون‏ترش كند، و اگر بد كرده باشد، از خدا آمرزش بطلبد و به سوى او توبه كند.امام صادق عليه‏ السلام فرمود: هرگاه‏ كسى ‏گناه‏كند، نقطه سياهى دردلش پديد مى ‏آيد. اگر توبه كرد، آن سياهى بر طرف مى ‏شود و اگر بيشتر گناه كرد، آن سياهى دل بيشتر مى ‏شود، تا آنكه همه دلش رامى ‏گيرد، ديگر پس از آن هرگز رستگارنمى ‏شود.

امام على عليه‏السلام فرمود: پيش از نيرومند شدن تمايلات نفسانى و شهوت، بر آن چيره و مسلّط شو، كه اگر نيرومند شود، مالك تو مى‏ گردد و تو را به دنبال خود مى‏ كشد و قدرت مقاومت در برابر آن را نخواهى داشت.

امام باقر عليه‏السلام فرمود: بهشـت، آميخته به ناگوارى ‏ها وصبر است. هركس در دنيا بر ناملايمات و سختى ‏ها شكيبايى كند، وارد بهشت میشود. دوزخ هم آميخته به كامجويى‏ ها و خواسته‏ هاى دل است. هر كس به لذّت جويی‏ها و خواهشهاى دلش جواب مثبت بدهد، وارد آتش جهنم مى ‏شود.امام صادق عليه‏السلام فرمود: بندگان سه گروهند: گروهى خدا را از روى ترس عبادت مى ‏كنند، كه اين عبادت بردگان است. گروهى خداى متعال را براى دريافت پاداش مى‏ پرستند، اين نيز عبادت اجيران است. گروهى هم خداى متعال را از روى عشق و محبت عبادت مى ‏كنند، اين «عبادت آزادگان» است و بهترين عبادت است.امام صادق عليه ‏السلام فرمود: هركس به خاطر خدا تواضع كند، خداوند او را عزت و رفعت مى ‏بخشد.
هركس تكبّر كند، خدا او را پايين مى‏ كشد،
هركس در زندگانى‏اش ميانه روى كند، خداوند به او روزى مى‏ دهد.
هركس ولخرجى كند، خداوند محرومش مى ‏سازد.
و هركس مرگ را زياد ياد مى‏كند، خداوند دوستش مى‏ دارد.امام باقر عليه‏السلام فرمود: هرگاه خواسـتى بدانى خيرى در تو هست يا نه، به دل خودت نگاه كن. اگر ديـدى دلت، اهل طاعت خـدا را دوسـت دارد و از گنهكاران بدش مى‏آيـد، در تـو خـيرى هست و خـدا دوستت دارد. و اگر ديدى دلت اهل طاعت خدا را دوست ندارد، برعكس آن، از گنهكاران خوشش مى ‏آيد، در تو خيرى نيست، خدا هم از تو بدش مى ‏آيد. انسان با كسى است كه دوستش مى ‏دارد.

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام دوست عزیز
با تشکر از مطالبی که نوشتید شاید تلنگری باشد
مطالب جالبی نوشته اید اکثریت مردم فکر می کنند خدا را می شناسند ولی تصویری که از خدا در ذهنشان ساخته اند زمین تا آسمان فرق می کند با خدای واقعی
خدا موجود نیست , خدا کس نیست , خدا وجود است , خدا بزرگ نیست , خدا بی نهایت است , خدا نامحدود مطلق است
برای خود سازی هم بنده دستور العمل ها و رهنمود های انديشمند بزرگ ، شيخ الفقهاء و المجتهدين ، عارف رباني ، انسان وارسته ، مظهر تقوي ، آئينه فضايل ، آيت تواضع ، عالم بصير ، زينت الفقهاء، اوحدي دوران ، ضرب‌المثل قديسان ، مصداق بارز دعاة الناس به غير السنتكم و افتخار تقوي پيشگان ، حضرت آيت ا… بهجت مدظله العالي را توصیه می کنم که خیلی کاربردی است و انسان را می تواند به عرفان حقیقی برساند البته با تلاش و عمل کردن به این توصیه ها: 1- طريق حفظ ياد خدا :اگر يك دقيقه خود را در ياد خدا ديديد ، اختياراً خود را منصرف ننمائيد و به انصراف و غفلت غير اختياري نيز اهميت ندهيد . 2- راه قرب به خدا : براي قرب به خدا وسير و سلوك ، ترك معصيت كافي و وافي است براي تمامي عمر ، اگر چه هزار سال باشد . 3- راه رسيدن به سعادت : راه يگانه براي سعادت دنيا و آخرت ، بندگي خداي بزرگ است . بندگي خدا در ترك معصيت است. 4- راه استفاده از ذكر :بالاترين ذكر به نظر من، ذكر عملي است ، يعني ترك معصيت در اعتقاد و در عمل كه همه چيز محتاج به اين است و مولد خيرات مي‌باشد. بالاترين دستورالعمل براي استفاده از ذكر ، «يادخدا» در حلال و حرام براي هميشه و همه حالات است. 5- راه سير و سلوك : استاد تو جهت سير به سوي خدا، علم توست ، به آنچه مي‌داني عمل كن تا آنچه را كه نمي‌داني كفايت شوي ، چون كسي كه به دانسته خود عمل كند ، خداوند علم به آنچه كه نمي‌داند را نيز به او خواهد داد . 6- راه تحصيل حضور قلب :شفاي صدور ، در اتيان عبادت با حضور قلب است .حضور قلب با نوافل و عبادات مستحبه تحصيل مي‌شود . 7- راه ترك معصيت :ترك معصيت، به طوري كه ملكه شخص شود حاصل نمي شود، مگر با مراقبت دائمي و ياد خدا در هر حال و در هر زمان و مكان و در خلوت و در ميان مردم . 8- راه انس به خدا و معصومين (ع) :بهترين راه انس به خدا و ائمه اطهار ، اطاعت خداي تعالي و رسول و ائمه معصومين عليهم‌السلام و ترك معصيت در اعتقاد و عمل است . 9- بهترين راه وصول به مقاصد عاليه :به اعمال كسانيكه به آنها عقيده داريد نظر نمائيد و آنچه آنها انجام مي دهند، از روي اختيار عمل كنيد و آنچه انجام نمي‌دهند ، از روي اختيار انجام ندهيد و اين از بهترين راههاي وصول به مقاصد عاليه است، زيرا مواعظ عمليه از جمله بالاترين مواعظ و مؤثرتر از مواعظ قوليه مي‌باشد . 10- طريق عبادت نمودن :دراوقات نشاط، مشغول به عبادت مستحبه شويد ودراوقات كسالت، اقتصار بر واجبات نمائيد.
ادامه…

11- طريق انتخاب دعا : در ميان ادعيه صحيح آنهايي را انتخاب كنيد كه حضور قلب شما در آن بيشتر باشد يا با حال شما و نيازهاي ويژه شما سازگارتر باشد .

12- طريق خشوع در نماز : براي اينكه در انجام فرمان الهي مخصوصاً نماز با خشوع باشيد ، در اول نماز به امام زمان (عج) توسل حقيقي نمائيد .

13- راه حفظ نماز : حفظ نماز به اين است كه در آن ِ تمكن ، خود را از خيالات ديگر منصرف نمائيد و اين انصراف را اختياراً از دست ندهيد و به غير آنِ تمكن ، اعتنايي نكنيد .

14- راه توفيق نماز شب : براي توفيق نماز شب ، آيه آخر سوره كهف را قرائت كنيد و به اين امر اهتمام نمائيد. اگر علاج نشد ، تقديم بر نصف مي‌شود ، يعني قبل از نيمه شب نماز بجا آورده شود .

15- راه رفع كسالت در نماز شب : كسالت در نماز شب به اين رفع مي‌شود كه بنا بگذاريد هر شبي كه موفق به خواندن آن نشديد ، قضاي آنرا بجا بياوريد .

16- طريق استجابت دعا : بعد از طلب حاجت و نمازها و دعاها به سجده برويد و در سجده سعي كنيد به اندازه بال مگسي چشم تر شود كه اگر اشك آمد ، علامت اين است كه مطلب تمام شده و دعايت مستجاب گشته است .

17- طريق زيارت امام عصر(عج) : براي زيارت امام عصر ، حضرت حجت بن الحسن العسگري (عج) ، زياد صلوات اهداي وجود مقدسش نمائيد ، مقرون با دعاي تعجيل فرجش و زياد به مسجد جمكران مشرف شويد با اداي نمازهايش .

18- راه رسيدن به ارشاد امام : طريق رسيدن به ارشاد فرد كامل ، مرشد زمان ، ولي عصر (عج) ، ادامه توسلات معلومه است از قبيل زيارات مأثوره از روي صدق و با عدم ترديد و نمازهاي آن حضرت .

19- شرط استجابت دعا : شرايط استجابت دعا ، ترك معصيت است ، لذا معصيت در اعتقاد و عمل را ترك كنيد تا دعايتان مستجاب شود .

20- راه رسيدن به كمال : اگر خود و كمال خود را خواهانيم ، بايد دوست خدا باشيم و اگر دوست خدائيم ، بايد دوست وسائط فيوضات از نبي و وصي باشيم . از محبت اهل بيت نبايد دست برداشت چون همه چيز توي محبت است و اگر چيزي داريم از محبت اهل بيت عليهم السلام است .

آنچه در بسیاری از کتب و آثار دینی و آموزشی در کلاس های اخلاق و سخنرانی ها و موعظه های مذهبی در حوزه ارتباط صمیمی با خدا رایج است، نماز، روزه، حج، امر به معروف و نهی از منکر، خمس، زکات، ذکر، شرکت در مراسم مذهبی خدمت به والدین، سفرهای زیارتی،… است.


بدون شک همه این عبادت در ارتباط با خدا و خودسازی سهم بسیار ارزنده ای داشته و ترک هر کدام از آنها مانع ارتباط موثر و صادقانه با خدا و موجب سردی روح و روان و روابط با خدا و دینداران خواهد شد. امّا در این اجمال سعی در ارائه راهکارهایی هستیم که اغلب ما از آنها غافلیم. راهکارهایی ساده و قابل عمل برای همه در همه جا.

چگونه رابطه خود را با خدا اصلاح کنیم

1- به هنگام انجام کارهای تکراری و خسته کننده مثل شستن ظرف ها و لباس ها و پختن غذا، جمع و جور کردن وسایل خانه، کار در کارخانه و رانندگی در ترافیک سنگین شهری، سرودی را در باره خدا زمزمه کنید. به یاد بیاورید که هر کاری با یاد خدا عبادت خواهد بود و عبادت موجب آرامش و ارتباط مستقیم با خالق هستی و همه اینها باعث انرژی مثبت .

2- هر روز تنها دقایقی را در خلوت و سکوت بنشینید و به آنچه که از خوبی ها دست یافته اید فکر کنید. شغل، ازدواج، مسکن، تحصیل، مسافرت خاطره انگیز، فرزند، سلامتی،… از خدا برای بدست آوردن همه این ها تشکر کنید. و خوشحال و خرسند باش بابت اینکه از شاکران هستی، این یعنی بهترین ارتباط با خدا.

3- کاری را که اصلاً دوست نداری و از انجام آن بشدت خسته و ملول می شوی انجام بدهید. مثل گوش کردن به حرف های تکراری و خسته کننده مادربزرگ و دوست، همکاری با همسر در کارهای خانه و ارتباط با فرزند و… به جای کلافه شدن و ابراز ناراحتی، از خدا به خاطر صبوری و بردباری ات تشکر کن. اینجا هم تمرین تسلط بر خویشتن و هم بدست آوردن دل اطرافیان و هم شکر به خاطر صبوری را بدست آورده ای. از این بابت خوشحال شو و از خدا بار دیگر تشکر کن.

وقتی پدر و مادر و یا کسانی که شما را دوست دارند کاری برای شما انجام می دهند از خدا به خاطر داشتن چنین عزیزانی تشکر کنید و به یاد بیاورید که خدا بیش از این عزیزان شما را دوست دارد و امکانات زیادی را در اختیارتان گذاشته و همیشه حافظ و مراقب شماست


4- آلبوم عکس خانوادگی تان را بازبینی کنید و تصویر هر یک از خویشان و نزدیکان و دوستان را که می بیند. در باره آنان با خدا صحبت کنید. به خدا بگویید: مادرم را شاد و سرحال نگه دار. دوستم را در درس و دانش موفق بدار. خواهرم را در تربیت فرزندش توفیق بده. خاله خوبم را شفا بده. برادرم را همسری شایسته نصیب بگردان و این گونه آلبوم عکس، وسیله ارتباط با خدا خواهد شد.

5- تخریب ساختمانی را تماشا کنید. به یاد بیاورید که خراب کردن روابط چقدر آسان است. از خدا بخواهید راه ها و روش های اصلاح روابط تان با دیگران را اصلاح کنند و خرابی ها و اشتباهات و خطاهای پیشین را جبران  کنید، اگر دل کسی را شکسته اید، اگر انتقاد نابجایی کرده اید و کسی را رنجانده اید، اگر بدی را با بدی جواب داده اید و … برای جبران شان از خدای یاری بطلبید. این رویکرد و عملکرد از بهترین راه های ارتباط صمیمی با خداست.

6- وقتی به دیدار عزیزانتان می روید با والدین خود، با یکی از دوستان صمیمی و یا همسر و فرزند خود به گفتگو می نشینید از خدا به خاطر این ارتباط صمیمانه تشکر کن.

7- خاطرات و حوادث تلخ و گزنده گذشته را به یاد بیاورید و از اینکه همه آن ها مقطعی و گذرا بوده و همه آن ها موجب تحصیل تجربه شده و هرگز خداوند تنهایتان نگذاشته خوشحال باشید و ازش تشکر کنید.

8- همه خطاها و اشتباهات و بدرفتاری های خود را روی کاغذی بنویسید، هرگز در پی توجیه و پیدا کردن مقصر نباشید، خود را مقصر اصلی بدانید. سپس کاغذ را بسوزانید و دفن کنید و از خداوند طلب بخشش کنید و از او بخواهید تا در عدم تکرار آن ها یاری تان کند.

9- اگر کسی شما را با دادن مژه ای، هدیه ای و خبری شاد کند چه حالی می یابید و از او چقدر تشکر می کنید؟ مسلّم خیلی زیاد. همین حالت را هر روز در برابر خدایتان داشته باشید، چرا که خداوند با دادن همه آن چه دیگران از دادن آن ها عاجزند، هر روز و هر لحظه شما را غافلگیر می کند. هر روز که از خواب بیدار می شوید و سالم هستید، چه بسیار افراد سالمی که هرگز از خواب بیدار نشدند. هر روز که از خورشید و آب و هوا و طبیعت و وجود پدر و مادر و دوستان و از همه مهم تر داشتن ایمان و اعتقاد دینی و… بهره می گیرید. چه بسیار انسان هایی که در دام زلزله و سیل و بیماری ها و مرگ عزیزان خود و دیگر حوادث تلخ گرفتار می شوند.


10- وقتی همه چیز نابود می شود (که نمی شود) باز آینده هست، به خاطر پیش رو داشتن آینده شکر خدا را به جای آورید.

11- شرکت نکردن در مجالس گناه راحت تر از شرکت کردن و گناه نکردن است، راه راحت را برگزینید و از بابت اراده و استواریتان خوشحال باشید و از خدا تشکر کنید که به شما این توفیق را هدیه داده است.

12- از خدا به خاطر تمام درهایی که کوبیدید و خانه خدا نبود طلب بخشش کنید و بعد از این از خدا بخواهید برای به یادش بودن و به در خانه اش رفتن یاری تان کند.

13- زیاد حرف نزنید، تا فرصت حرف زدن با خدا برایتان فراهم شود. آدم های پر حرف همیشه مضطرب و نگرانند از اینکه چه گفتند، چرا گفتند، با که گفتند، چگونه جبران کنند آنچه را که نباید می گفتند. امّا برعکس گفتگو با خدا با هر زبانی و در هر حالی موجب آرامش و شادابی خواهد شد.

14- بدون توقع و چشم داشت به کسی که چندان هم دوستش ندارید هدیه بدهید و با خدا در باره آنچه بدون چشم داشت به شما داده در حالی چندان هم با او دوست نبوده اید. گفتگو کنید و به خاطر این همه لطف و محبت و بخشش آن هم بدون توقع و چشم داشت خوشحال باشید و از او با تمام وجود تشکر کنید.

15- وقتی برای معالجه یک بیماری به مطب پزشک مراجعه کرده اید، و در نوبت به انتظار نشسته اید، به جای نگاه به این و آن و تمرکز ذهنی آزاردهنده به بیماریتان، با خدا صحبت کنید و بابت اینکه همیشه بیمار نیستند و سایر اعضای بدنتان سالم است صمیمانه ازش تشکر کنید.

همه خطاها و اشتباهات و بدرفتاری های خود را روی کاغذی بنویسید، هرگز در پی توجیه و پیدا کردن مقصر نباشید، خود را مقصر اصلی بدانید. سپس کاغذ را بسوزانید و دفن کنید و از خداوند طلب بخشش کنید و از او بخواهید تا در عدم تکرار آن ها یاری تان کند


16- از اینکه برای ملاقات با رئیس اداره و یا مسوولان بلند پایه باید از فیلترهای مختلف عبور کنید و شرایط امنیتی و سیاسی و اجتماعی مدّنظر داشته باشید و مدت ها با دیدن این و آن گاهی به دیدار آن مسۆل ذی ربط فائق آیید،از خداوند جانانه تشکر کنید که برای خلوت کردن و صحبت کردن با او این بگیر و ببندها لازم نیست. این یعنی از هر فرصت و فضایی برای ارتباط با خدا بهره گرفتن.

17- موقع خواب سوره حمد و ناس و فلق را بخوانید. اگر با وضو و رو به قبله بخوابید، خوابتان هم موجب ارتباط با خدا خواهد بود.

18- امروز را تصمیم بگیرید تا به هنگام خواب، حرف ها و حرکات مثبت داشته باشید. خوبی های دیگران را ببیند، زیبایی های ظاهری و اخلاقی دیگران را برایشان یاد آور شوید. چه ظاهر خوبی داری. چه خوب رانندگی می کنی. این لباس چقدر برازنده شماست. چه سلیقه خوبی دارید. … حتی با خدا هم حرف های مثبت بزنید. از خوبی هایی که دارید و نعمت هایی که به شما داده با خدا صحبت کنید و تشکر کنید.

19- وقتی پدر و مادر و یا کسانی که شما را دوست دارند کاری برای شما انجام می دهند از خدا به خاطر داشتن چنین عزیزانی تشکر کنید و به یاد بیاورید که خدا بیش از این عزیزان شما را دوست دارد و امکانات زیادی را در اختیارتان گذاشته و همیشه حافظ و مراقب شماست.

20- وقتی خانه تکانی می کنید و یا کمد و اتاق تان را از هر آنچه بیهوده غیرضروری است پاک می کنید، به یاد بیاورید و از خدا بخواهید که ذهن و زبان و زندگی شما را از آلودگی ها و بد اخلاقی ها پاک کنند.  

احمد رزاقی                   

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان

4 گام برای پیشرفت معنوی

3عمل مستحبی نجات بخش

10 نکته برای پرورش روح

 

تبیان، دستیار هوشمند زندگی

پل های ارتباطی

بلوار کشاورز،خیابان نادری،نبش حجت دوست،پلاک 12

public@tebyan.com

چگونه رابطه خود را با خدا اصلاح کنیم

02181200000

دسترسی سریع

محصولات و خدمات

اشتراک در خبرنامه

کلیه حقوق این سایت مربوط به موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان می‌باشد.

آیت الله جوادی آملی با اشاره به حدیثی از امیرالمومنین(ع) بیان می دارد با توجه به اینکه قلوب مردم در دست خداست، بنابراین اگر کسی رابطه اش را با خدا درست کند، رابطه او با مردم هم درست می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله جوادی آملی در یکی از جلسات درس اخلاق، با اشاره به حدیثی از امیرالمومنین علی(ع) در نهج البلاغه، به لزوم اصلاح رابطه انسان با خداوند و تأثير آن در روابط با ديگران اشاره كرده و بيان مي‌دارد:براي اينكه هويت انسان و قلمرو هستي هر كسي مشخص شود يك بيان نوراني حضرت امير(ع) دارد كه فرمود: «مَن أَصلَحَ مَا بَينَهُ وَبَينَ اللهِ أَصلَحَهُ اللهُ بَينَهُ وَ بَينَ النَّاسِ» [۱] اگر كسي رابطه خودش با خدا را درست كند، رابطه او با مردم هم درست مي‌شود، مگر نه آن است كه مردم قلوب آنها در دست خداست، مگر نه آن است كه مردم جنود و سپاه و ستاد الهي هستند، چه كسي بر دل‌هاي مردم مسلط است، چه كسي بر زبان‌هاي مردم مسلط است، فرمود: «ضَمَائِرُكُمْ عُيُونُهُ وَ خَلَوَاتُكُمْ عِيَانُهُ»، [۲] مردم سپاه خدا هستند، ستاد الهي‌ میباشند، اگر ستاد الهي هستند، بين ما و خداي ما، صلح و صفا بود، نه بيراهه رفتيم، نه راه كسي را بستيم، ذات اقدس الهي بين ما و جامعه اصلاح مي‌كند، نه كسي بدِ ما را مي‌خواهد، نه با ما بد مي‌كند، «مَن أَصلَحَ مَا بَينَهُ وَبَينَ اللهِ أَصلَحَهُ اللهُ بَينَهُ وَ بَينَ النَّاسِ» ,

وی در ادامه به نقش نفس لوّامه در هدايت انسان و جلوگيري از نابودي و انحطاط او اشاره كرده و بيان مي‌دارد: «مَن كَانَ لَهُ مِن نَفسِهِ وَاعِظٌ كَانَ عَلَيهِ مِنَ اللهِ حَافِظٌ» [۳] ما واعظ نياز داريم؛ اما مهم‌ترين واعظ، واعظ دروني ماست، نه واعظ بيروني. واعظ بيروني ممكن است، كتابي بنويسد، يا سخني بگويد كه ما آن را مطالعه كنيم يا بخوانيم، اگر خوانديم ممكن است از معبر چشم بگذرد و اگر شنيديم ممكن است از مسير گوش عبور كند؛ اما آنچه از دل برمي‌خيزد، دلمايه مي‌شود در درون اثر دارد، حرف واعظ دروني است، انسان بايد حرف واعظ خودش را بشنود، در درون ما واعظي هست؛ منتها ما نبايد اين واعظ را خفه كنيم، اين «نفس لوّامه» از همين باب است، اين واعظ از همين باب است كه خدا به اين «نفس لوّامه» [۴] سوگند ياد كرده است. اينكه مرتب ما را ملامت مي‌كند كه چرا آن حرف را زدي، چرا آن كار را كردي، چرا آن غذا را خوردي، اين واعظ است. «وَعظ» , سخنراني نيست، سخن‌خواني نيست، كسي مقاله‌اي بنويسد به عنوان سخن‌خواني، آن را بخواند، اين وعظ نيست، كسي سخنراني كند وعظ نيست. اگر آن «جَذبُ ‌الخَلقِ إِلَي الحَقِّ» فراهم شد وعظ است «الوعظ ما هو؟ الوعظُ جذب الخلق الي الحق» اگر سخني ما را جذب كرد، جاذبه داشت، ما مجذوب او شديم، دلربايي كرد، او مي‌شود واعظ. فرمود: اگر كسي در درونش چنين واعظ و نيروي جاذبه باشد، اين به مقصد مي‌رسد و خداي سبحان او را حفظ مي‌كند.

(درس اخلاق ۲۳/۱۱/۹۳)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
[۱] . نهج البلاغه(للصبحی صالح)، حکمت ۸۹.
[۲] . نهج البلاغه(للصبحی صالح)، خطبه ۱۹۹.
[۳] . نهج البلاغه(للصبحی صالح)، حکمت ۸۹.
[۴] . سوره قيامت، آيه ۲؛ ﴿وَ لاَ أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ﴾.

کپی شد

چگونه رابطه خود را با خدا اصلاح کنیم

All Content by Mehr News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

هر کس رابطه اش را با خدا اصلاح کند، خداوند رابطه او را با مردم اصلاح خواهد نمود.

امیرالمومنین امام علی علیه‌السلام در حدیثی می ‌فرمایند: آنگاه که فتنه ‌‏ها روی آورند، حقّ و باطل درهم آمیزند و شبهه و سردرگمی ایجاد کنند، و هنگامی که پشت کردند، شناخته شوند. فتنه&rl…

باید مردمی باشیم، یعنی این. مردمی بودن به ادّعاکردن نیست. با مردم، با زندگیِ مردم کنار بیاییم، مثل مردم زندگی کنیم، با طبقات مختلف مردم انس بگیریم. این، معنای مردمی بودن است. بعضی از ماها که حالا معمّ…

خوشا آنان که پاسی از شب را به عبادت می گذرانند؛ آنان کسانی اند که نوری ماندگار به ارث می برند.

میهمان، روزى خود را مى‏ آورد و گناهان اهل خانه را مى ‏برد.

چگونه رابطه خود را با خدا اصلاح کنیم

آن چنان که هر یک از شما، هنگام بیماری نزد پزشک می رود و مبلغی به وی می پردازد و نیز در حال نیاز به زمامدار، به دربان پیشکشی می دهد، اگر در زمان گرفتاری، به خدای متعال پناه ببرد و وضو سازد و کم یا بیش …

چون کار بر حسین بن علی بن ابی طالب علیه السلام دشوار شد، همراهیان او بدو نگریستند و او را برخلاف خود یافتند، چه، هرگاه کار دشوار می شد، رنگ آنها تغییر می یافت و گوشت تنشان به لرزه و دلهاشان به تپش می …

رسول خدا(ص)فرمود: ارزش دو نعمت از نظر مردم پوشيده است: امنيت و تندرستي.

هرگاه خداوند متعال بنده ای را دوست بدارد او را به بلاها مبتلا می سازد تا صدای تضرعش را بشنود.

بد حالترین مردم کسى است که مایۀ او بریده شود ولى عادتش باقى ماند.

چگونه رابطه خود را با خدا اصلاح کنیم
چگونه رابطه خود را با خدا اصلاح کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *