چگونه رابطه را گرم نگه داریم

 
helpkade
چگونه رابطه را گرم نگه داریم
چگونه رابطه را گرم نگه داریم

یکی از سؤال‌هایی که خانم‌ها و آقایان در جلسات مشاوره مطرح می‌کنند این است که با چه روش‌هایی می‌توانیم به گرم نگه داشتن رابطه عاطفی و تحکیم آن کمک کنیم. در واقع یک رابطه عاطفی، اگرچه در اکثر مواقع با هیجانات قوی و رویدادهای شیرین شروع می‌شود اما نگهداری از یک رابطه معمولاً یک چالش جدی است که تلاش و صبر بالایی را طلب می‌کند. به‌نوعی اصلی‌ترین خواسته هر زوج جوانی این است که زندگی آن‌ها با عشق و علاقه زیادی همراه بوده و از بهداشت روانی کافی برخوردار باشند. به همین خاطر در ادامه این مطلب تلاش می‌کنیم تا راهکارهایی را برای تحکیم روابط عاطفی و بهتر شدن کیفیت زندگی، مطرح کنیم.

 

روابط عاطفی با فراز و نشیب‌های زیادی همراه است. احتمالاً شما هم این مثال معروف را شنیده‌اید که می‌گویند در یک رابطه عاطفی، شما و شریک احساسی‌تان در یک قایق قرار دارید. اگر با توجه به همین مثال بخواهیم رابطه عاطفی را به یک قایق شناور در آب و شما و طرف مقابلتان را به سرنشینان این قایق تشبیه کنیم، باید همواره در نظر داشته باشید که این سفر اگرچه جذابیت‌های بسیاری خواهد داشت، بااین‌حال باید بدانیم که دریا همیشه هم، آرام نخواهد بود.

گاهی نیز باید خودمان را برای آب‌وهوای طوفانی دریا و شرایط سخت آماده کنیم. همواره باید مراقب مسیری که قایق در آن حرکت می‌کند باشیم تا از مسیر اصلی منحرف نشویم و همچنین باید به خاطر داشته باشیم که هردوی ما سرنشینان این قایق هستیم و برای سالم به مقصد رسیدن، به کمک یکدیگر نیاز داریم. به همین خاطر در ادامه به روش‌هایی برای تحکیم رابطه و گرم نگه داشتن رابطه عاطفی اشاره خواهیم کرد.

انسان‌ها به‌صورت ذاتی نسبت به پدیده‌های پیچیده و مبهم در مقایسه با یک وضعیت ساده و یکنواخت بیشتر توجه می‌کنند. روزهای اول آشنایی نیز، با توجه به اینکه طرفین جنبه‌های ناشناخته بسیاری برای یکدیگر دارند، توجه بسیاری به هم نشان می‌دهند. باگذشت زمان اگرچه این ناشناخته بودن، جای خودش را به یک شناخت عمیق خواهد داد اما باید همواره مراقب باشیم تا این شناخت عمیق منجر به این نشود که تبدیل به یک شخص تکراری در زندگی یکدیگر شویم یا به عبارتی به هم عادت کنیم.چگونه رابطه را گرم نگه داریم

سعی کنید همواره یک تنوع در شرایط موجود ایجاد کنید. این تغییر الزاماً نباید در ظاهر شما باشد؛ سعی کنید برای زندگی‌تان عادات و قرارهای جدیدی وضع کنید. برای مثال تصمیم بگیرید از امروز به بعد با همسرتان به پیاده‌روی بروید؛ شام را روی ایوان خانه بخورید؛ بعضی شب‌ها باهم فیلم ببینید و یا هر کار دیگری که تغییر جذابی در زندگی‌تان ایجاد کند. سعی کنید در پیدا کردن ایده‌هایی برای تنوع بخشیدن به شرایط، علاقه‌مندی‌ها و وضعیت طرف مقابل را در نظر داشته باشید.

برای اطلاع از ویژگی های خانواده موفق کلیک کنید.

وقتی به زوج‌ها می‌گوییم که با یکدیگر قرار تفریح و تنوع بگذارید، اکثراً این جمله را در پاسخ می‌شنویم که (او اهل پیاده‌روی نیست، اندر غرق در کار است که وقتی برای این چیزها ندارد و…). پاسخ‌هایی ازاین‌دست بیانگر این است که ما، در درک شرایط یکدیگر ضعیف هستیم و نمی‌توانیم خودمان را با شرایط طرف مقابل وفق دهیم. یادمان باشد در یک رابطه طولانی‌مدت، ما شریک لحظات تلخ و شیرین یکدیگر هستیم و به همان اندازه که در لحظات خوشی و مورد توجه قرار گرفتن از شرایط لذت می‌بریم، در روزهای سخت نیز باید شریک احساسی‌تان را مورد توجه قرار دهید. مشکلات کاری، خستگی، بیماری، ناامیدی و مشکلاتی ازاین‌دست ممکن است در زندگی همه ما پیش بیاید، اگر طرف مقابلتان در شرایط این‌چنین قرار دارد، سعی کنید خواسته‌هایتان را با شرایط روحی وی وفق دهید.

در یک رابطه متعادل، طرفین باید برای هم وقت بگذارند و یکدیگر را درک کنند. هردو نفر موظف هستند گاه‌گاهی از خواسته‌ها و تمایلات خود در جهت زندگی‌شان بگذرند. اگر این تعادل به هم بخورد و یکی از افراد همواره در حال گذشت و توجه به دیگری باشد، درعین‌حال که طرف مقابل صرفاً به شرایط و خواسته‌های خودش بیندیشد، به‌تدریج دشواری‌های بسیاری در رابطه پیش می‌آید. در چنین شرایطی، فردی که همواره به دیگری فکر می‌کرده، احساس ضرر خواهد کرد و طرف مقابل نیز، دریافت توجه از سوی همسرش را به یک‌روال معمول و عادت تبدیل کرده است و با تغییر شرایط احساس می‌کند که طرف مقابل توجه و محبتی به او ندارد.

برای شناخت بیشتر در زمینه نکات مهم همسرداری کلیک کنید.

یکی از جدی‌ترین آسیب‌ها به یک رابطه زمانی وارد می‌شود که طرفین از صحبت کردن راجع به دغدغه‌ها، دلخوری‌ها و خواسته‌هایشان دست می‌کشند. این شرایط به‌مرورزمان منجر به این می‌شود که از طرف مقابلتان و دنیای او فاصله بگیرید و احساس کنید دیگر حرف‌های یکدیگر را نمی‌فهمید. همیشه از هرچه در ذهنتان می‌گذرد با طرف مقابلتان صحبت کنید اما همان‌طور که گفته شد برای صحبت کردن موقعیت سنج باشید. در هر شرایطی امکان صحبت وجود ندارد. این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که در صحبت‌هایتان حول محور اینجا و اکنون صحبت کنید؛ هرگز در صحبت‌هایتان پای خاطرات تلخ و اتفاقات بد گذشته را به میان نکشید.

روانشناسان به مجموعه وظایفی که جامعه از یک فرد به‌عنوان زن یا مرد انتظار دارد، نقش‌های جنسیتی می‌گویند. برای مثال ما از زنان انتظار داریم که امور مربوط به خانه را مدیریت کنند و از مردان انتظار داریم که تأمین درآمد خانواده را به عهده داشته باشند. اگرچه این وظایف اموری ثابت نیست و هر دو طرف می‌بایست در انجام این فعالیت‌ها به یکدیگر کمک کنند اما به‌طور غالب، هر فرد باید وظایف مربوط به نقش خود را انجام دهد. ما به‌عنوان شریک عاطفی موظفیم طرف مقابلمان را، همواره در محدوده نقش‌های جنسیتی نگه‌داریم و تشویق کنیم.

برای مثال اگر همسرتان به‌خوبی از پس تعمیر یکی از لوازم خانه برآمده یا خسته از سرکار بازگشته است و یا خانمی در تهیه غذا، خیاطی، تربیت فرزند یا هر مورد دیگری، فعالیتی انجام داده، حتماً این شرایط را تشویق کنید. به‌طورکلی لذت دیده شدن و تشویق شدن برای نقش‌های جنسیتی بیش از سایر مسائل است.

برای آگاهی بیشتر در زمینه بهبود روابط عاطفی کلیک کنید.

در یک رابطه شما و طرف مقابلتان به یک اندازه سهم دارید و هیچ‌کدام از شما نباید فکر کند که می‌تواند به‌جای دیگری تصمیم بگیرد و یا اینکه احساس کند طرف مقابل نباید در جریان موضوعی قرار بگیرد. بسیاری از مواقع، پیامد اینکه طرف مقابل شما بعد از مدتی بفهمد مطلبی را از او پنهان کرده و یا دروغ گفته‌اید جبران‌ناپذیر خواهد بود به همین خاطر همواره باصداقت با یکدیگر برخورد کنید.

درنهایت همواره به یاد داشته باشید که آنچه می‌بایست در اولویت شما و طرف مقابلتان قرار داشته باشد، شما یا او نیست بلکه بهتر شدن وضعیت ارتباطتان است. با این حال در صورتی که با تمام راهکارهای گفته شده نتوانستید رابطه خود را بهتر از قبل کنید و تغییری در وضعیت آن ایجاد کنید، لازم است که از مشاوره خانواده بهره ببرید.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره خانواده کلیک کنید.

 

سعی کنید عادات و شرایط جدید ایجاد کنید، این شرایط می‌تواند با توجه به جوانب مختلف زندگی شما هر چیزی باشد اما باید علاقه‌مندی و شرایط طرف مقابل را نیز در نظر داشته باشید. برای مثال با یکدیگر قرار بگذارید که بعضی روزها به پیاده‌روی بروید.

برای صحبت کردن توجه داشته باشید که شرایط و زمان مناسبی را انتخاب کنید و در درجه دوم سعی کنید در بیان دلخوری‌هایتان، صرفاً راجع به اوضاع اخیر صحبت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه گرم نگه داشتن رابطه می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی تخصصی کشور با مجرب ترین مشاوران روانشناسی پاسخگوی سوالات و مشکلات شما در زمینه های مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربیت کودک ، جوانان ، مهارت های ارتباطی ، ترک اعتیاد ، مشاوره روانشناسی ، روان درمانی و … می باشد. به امید زندگی شاد و سالم برای یکایک مردم ایران…

با عضویت در خبرنامه، از جدیدترین و بهترین کتاب ها و مقالات روانشناسی اطلاع پیدا کنید…

© کلیه حقوق برای حامی هنر زندگی محفوظ می باشد. انتشار مقالات با ذکر منبع بلامانع می باشد.

برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

{“@context”:”https://schema.org”,”@type”:”FAQPage”,”mainEntity”:[{“@type”:”Question”,”name”:”مهمترین علت سرد شدن رابطه عاشقانه”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”بزرگ‌ترین اشتباهی که اغلب عاشق‌ها مرتکب می‌شوند این است که معشوق را از آن خود می‌دانند و چنین فرض می‌کنند که دیگر رابطه‌شان نیازمند همان سطح از مراقبت و توجه قبلی نیست. اگر این غفلت برای طولانی‌مدت ادامه پیدا کند، مسلما رابطه سرد و دچار مشکلات اساسی می‌شود.”}},{“@type”:”Question”,”name”:”چگونه رابطه عاشقانه سرد را گرم کنیم؟ ۱۳ روش برای گرم کردن عشق”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”۱. مشخص کنید کدام‌ یک توانایی بیشتری برای افزایش صمیمت دارید.
۲. به ‌قرار گذاشتن با یکدیگر ادامه دهید.
۳. برای جلوگیری از سرد شدن رابطه زناشویی، به ماه‌عسل دوم یا سوم بروید.
۴. برای جلوگیری از سرد شدن عشق، پیش همسر گوشی خود را کنار بگذارید.
۵. برای گرم کردن عشق، با هم حمام کنید.
۶. زن و شوهر به نوبت به یکدیگر خدمت کنید.
۷. برای افزایش محبت، در دهان همسر / شوهر لقمه بگذارید.
۸. برای گرم نگه داشتن رابطه، با همسر ارتباط چشمی برقرار کنید.
۹. برای حفظ رابطه در خلوت با هم برقصید.
۱۰. برای احیای عشق همسر / شوهر خود را ماساژ دهید.
۱۱. برای بازگرداندن رابطه عاشقانه برای همسرتان شعر بخوانید.
۱۲. برای همسرتان یادداشت‌های عاشقانه مخفیانه بنویسند.
۱۳. به زبان عشق با هم همسرتان صحبت کنید.”}}]}

از جمله باورهای غلط این است که هر رابطه عاشقانه بلندمدتی و حتی رمانتیک‌ترین ازدواج‌ها درنهایت مبدل به رابطه‌ای خطی و خسته‌کننده می‌شوند. افراد زیادی این افسانه را به‌عنوان باور پذیرفته‌اند و درنتیجه منتظر هستند تا این اتفاق نامبارک دیر یا زود روابط عشاقانه آن‌ها را نیز سرد کند.

در برهه‌ای از زندگی که احساس جذابیت و برانگیختگی جنسی نسبت به همسر / شوهر رو به کاهش است، برداشت اغلب ما چنین است که عشق ما سرد شده است و دیگر زنده نیست و در نتیجه آینده امیدوارکننده و رمانتیکی نیز انتظارمان را نمی‌کشد.

(مقاله «چرا با کسی که جذابیت جنسی و ظاهری ندارد ازدواج می‌کنیم؟ بررسی مشکلات روانشناسی» را مطالعه کنید.)چگونه رابطه را گرم نگه داریم

داشتن چنین دیدگاهی سبب می‌شود انتظارات افراد از آینده رابطه با تغییراتی رو‌به‌رو شود که منتهی به یک مسیر سرازیری می‌شود که انتهای آن معمولا طلاق و یا حتی موارد بدتری است.

اگرچه نمی‌توان تمام لحظات یک رابطه رمانتیک را پرشور و حال نگه داشت، اما می‌توان با تقویت پایه‌های ارتباط عاطفی، تاثیر منفی لحظاتی که طرفین رمق زیادی برای تعامل مثبت ندارند را کاهش داد و از تکرار بیشتر لحظات سرد در رابطه تا حد زیادی جلوگیری کرد.

فهرست

سوال این است که چطور می‌شود عشق را همواره گرم و زنده نگه داشت و از سرد شدن رابطه جلوگیری کرد؟ شاید با خود بگویید که همچون چیزی امکان ندارد!

در جواب باید بگویم، حفظ طراوت، شور و هیجان یک رابطه عاشقانه هیچ ارتباطی به سن و سال و زمانی که از تاریخ عقد شما می‌گذرد، ندارد چه ۲۰ ساله باشید چه ۹۰ ساله، تنها کاری که باید بکنید این است که تا جای ممکن سرگرمی‌ها و کارهای لذت‌بخش بیشتری به روند روتین و ملال‌آور زندگی‌تان اضافه کنید (مسلما بچه‌دار شدن یکی از آن موارد نیست!).

ممکن است بگویید «من دوست دارم این کارها را انجام دهم، اما زمان کافی ندارم.»

به گفته متخصصان مدیریت زمان همیشه زمان کافی وجود دارد، مسئله اصلی این است که اولویت‌های خود را باید تعیین کنید.

در اغلب مواقع اولویت فعالیت‌ها و تعهدات خارج از رابطه عاطفی بر مراقبت و حفظ طراوت ارتباط پیشی می‌گیرد. این موضوع لزوما به این معنی نیست که ما برای رابطه عاطفی‌مان ارزش قائل نیستیم، بلکه دلیل آن است که خودمان را صاحب‌امتیاز رابطه می‌دانیم و این باور اشتباه در ما شکل می‌گیرد که می‌توانیم از آن غفلت کنیم و آن را در حالت کنترل کروز قرار دهیم و هیچ مشکلی هم پیش نیاید.

ما به‌اشتباه چنین می‌پنداریم که از زمانی که متاهل می‌شویم و با معشوق عهد می‌بندیم، رابطه و پیوندی مستحکم داریم که دیگر نیازی به‌صرف زمان، توجه و انرژی که در روزهای اول نسبت به همسرمان داشتیم، نیست.

بزرگ‌ترین اشتباهی که اغلب عاشق‌ها مرتکب می‌شوند این است که معشوق را از آن خود می‌دانند و چنین فرض می‌کنند که دیگر رابطه‌شان نیازمند همان سطح از مراقبت و توجه قبلی نیست. اگر این غفلت برای طولانی‌مدت ادامه پیدا کند، مسلما رابطه سرد و دچار مشکلات اساسی می‌شود.

زوج‌هایی که چند سال از زندگی مشترکشان می‌گذرد، رابطه‌ای را که روزگاری برای داشتنش قدردان بودند، به‌عنوان حق مسلم خود قلمداد می‌کنند. چنین دیدگاهی اشتباهی باعث می‌شود رابطه عاطفی زوجین در حد هم‌اتاقی و یا شریک‌های تجاری که صرفا به خاطر منافع ازدواج کنار هم هستند، تنزل پیدا کند و اگر فرزندی داشته باشند، روش‌های تربیتی جداگانه‌ای اتخاذ کرده و به‌صورت دو والده او را بزرگ کنند. مسلما اگر رابطه به این مرحله برسد عناصر اصلی عشق از آن رخت بر‌می‌بندد.

صرف وقت و مداومت برای افزایش صمیمیت، می‌تواند به عادت همیشگی مبدل شود. در ادامه به ۱۳ روش برای افزایش طراوت روابط عاشقانه و جلوگیری از سرد شدن رابطه اشاره می‌کنیم که می‌توانید خلاقیت خود را هم چاشنی آن‌ها کنید:

در اغلب روابط، یکی از زوجین توجه بیشتری به رمانتیک بودن رابطه دارد که لزوما و همیشه آن شخص زن نیست. ازآنجایی‌که این شخص حساسیت بیشتری نسبت به عنصر عشق دارد، با کمترین کاهش در میزان آن، متوجه تغییر آن می‌شود و چون توانایی یا خلاقیت بیشتری دارد با انجام پاره‌ای اصلاحات و مراقبت، می‌تواند سطح صمیمیت و طراوت رابطه را مجددا بالا ببرد.

البته این بدان معنی نیست که صرفا او مسئول مراقبت از رابطه باشد و طرف مقابل بخواهد بی‌توجهی کند. بلکه به این معنی است که به دلیل هشیاری بیشتر، آن‌ها توانایی بیشتری برای عمق بخشیدن به روابط دارد.

قرار گذاشتن مختص عاشقان جوان نیست. قرارهایی که در کافی‌شاپ یا هر جای دیگر ترتیب داده می‌شود می‌توانند در زندگی زوجینی که مدت‌زمان زیادی است با هم زیر یک سقف زندگی می‌کنند و احتمالا رابطه شان سرد شده است، تاثیری جادویی داشته باشد.

بیرون زدن از محیط تکراری خانه، برای هر دو طرف جذابیت و تازگی ایجاد می‌کند. البته ترتیب دادن قرار ملاقات متفاوت در خانه هم می‌تواند سرگرم‌کننده باشد؛ به‌عنوان‌مثال می‌توانید شام را در نور شمع سرو کنید. قرار گذاشتن را جزوی از رابطه خود کنید. قرار ملاقات لزوما نباید محدود به یکی دو ساعت عصرگاهی باشند، می‌توانید یک روز کامل یا آخر هفته یا زمان بیشتری را به آن‌ها اختصاص دهید.

ماه‌عسل (مسلما بدون بچه‌ها) فقط برای تازه عروس و دامادها نیست. هرچند سال یا سالی یک‌بار به ماه‌عسل رفتن زیاده‌روی محسوب نمی‌شود. بسیاری از مردم (ازجمله من و همسرم) این کار را به یک سنت تبدیل کرده‌اند.

یک‌زمان مشخص با نام «زمان مقدس» برای خود تعیین کنید و در آن بازه زمانی دور تکنولوژی را خط بکشید. مطمئن شوید چیزی مخل ارتباط صمیمی‌تان نمی‌شود و سپس لذت ببرید.

این از روش‌های بی هزینه و لذت‌بخش برای اختصاص وقت به یکدیگر است. نشستن داخل وان حمام که اطرافش شمع چیده‌اید و در ادامه شمع‌های بیشتری که در اتاق‌خواب انتظار شما را می‌کشد، مطمئنا روحیه عاشقانه را افزایش می‌دهد.

به‌صورت نوبتی در خدمت همدیگر باشید. می‌توانید شوهرتان را استحمام کنید و یا موهای همسرتان را بشویید. می‌توانید ریش‌های شوهرتان را اصلاح کنید و او نیز می‌تواند برای شما ماسک صورت بگذارد.

البته قبل از آن‌که قاشقی پر را در دهان همسرتان بگذارید از قبل با او توافق کنید! همه ما زوج‌هایی را می‌شناسیم که این حرکت زیبا را در رستوران و گاها برای جلب‌توجه دیگران انجام می‌دهند. طوری بنشینید که هنگام لقمه گذاشتن در دهان یکدیگر راحت باشید. گذاشتن لقمه در دهان یکدیگر سبب کاهش ضربان قلب هنگام بلعیدن می‌شود و برای کاهش وزن مفید است.

بدون آن‌که حرفی ردوبدل شود، زمانی را صرف تماس چشمی و ارتباط از طریق نگاه کنید. اگرچه در ابتدا کمی عجیب به نظر برسد، پس از چند دقیقه تجربه‌ای جالب خواهید داشت که منتهی به برانگیخته شدن احساسات شگفت‌انگیزی در هردوی شما می‌شود.

(ارتباط چشمی چه تاثیری بر روابط عاشقانه دارد؟ مقاله «اسرار پنهان ارتباط چشمی: از نگاه عاشقانه تا برانگیختگی جنسی و لو رفتن فرد دروغ‌گو» را مطالعه کنید.)

پس از صرف شام می‌توانید موسیقی گوش دهید و ممکن است دلتان بخواهد با هم برقصید. اگر ترجیح می‌دهید حریم خصوصی داشته باشید، با همسرتان در اتاق نشیمن یا اتاق‌خواب خود برقصید. (یکی از مزایای بزرگ رقصیدن در خانه این است که می‌توانید لباس‌های خود را درآورید. اگر این اتفاق بیافتد می‌توانید مطمئن شوید که شما صرفا یک هم‌اتاقی یا شریک تجاری نیستید!)

یکی از راه‌های عالی دیگر برای زنده نگه‌داشتن عشق، ماساژ است. برای آنکه تن معشوق خود را نوازش کنید و محبت و عشق خود را به او نشان دهید، هیچ نیازی به میز ماساژ با روغن‌های معطر و گران‌قیمت نیست.

خواندن اشعار عاشقانه برای یکدیگر همچون شهدی است که شیرینی به همراه آورد. اگر به اشعار عرفانی علاقه‌مند هستید، از غزل‌ها و اشعار مولانا، حافظ یا سعدی استفاده کنید.

یادداشت‌های عاشقانه‌ای که به کتاب سنجاق کرده‌اید، یا زیر بالش و یا در کشوی لباس‌های زیر همسرتان گذاشته‌اید، مسلما لبخند قدردانی بر لب‌های او خواهد آورد.

آخرین مورد که مسلما کم‌اهمیت‌ترین مورد محسوب نمی‌شود، نحوه گفتگوی عاشقانه دو عاشق با همدیگر است. این کار باید صادقانه، صمیمی و پر از احساس قلبی باشد.

در نظر داشته باشید که اگر بده بستان‌های عاطفی را غذای اصلی و بخش مهم ماجرا در نظر بگیریم، رابطه جنسی صرفا در حد و اندازه دسر است (که مسلما باعث چاقی نمی‌شود!). مشخصا صرف زمان برای مطمئن شدن از رشد همه‌جانبه در تمام ابعاد صمیمیت، تاثیرات شگفت‌انگیزی در کیفیت رابطه دارد.

شور و شوقی که انجام کارهای جدید به زندگی ما می‌بخشد بیشتر از اضطرابی است که انجام کاری برای اولین بار دارد، ولی یک شرط دارد: به‌صورت آگاهانه انجامش دهیم. هنگامی‌که بتوانیم خود نیز از هنر خوشحال کردن دیگری، لذت ببریم، غنچه عشق در رابطه شکوفا می‌شود. جریان پیدا کردن عشق بیشتر در رابطه معادل ترشح بیشتر هورمون‌های است که باعث شادتر شدن و تقویت سیستم ایمنی می‌شود.

هورمون عشق و شادی را می‌شناسید؟ مقاله «اکسی‌توسین هومورن چند کاره عشق: بررسی جامع تاثیر بر شادی، سلامت روان، ارگاسم و وفاداری» را مطالعه کنید.چگونه رابطه را گرم نگه داریم

در همین راستا مقاله «چه چیزی برای مردان مهم‌تر از رابطه جنسی است و چرا زنان از اجابت آن عاجزند؟» را مطالعه کنید.

در همین راستا از افراد متاهل یا افرادی که قصد ازدواج دارند دعوت می‌کنیم ویدئوی متفاوت با عنوان «چیزهایی که درباره ازدواج نمی‌دانید و نشنیده‌اید!» از مجموعه سخنرانی‌های ارزشمند TED را تماشا کنید:

 

منبع: سایکالیجی تودی

پیام *

نام *

ایمیل *

وبسایت

اطلاعات من را برای دفعه بعدی که می خواهم دیدگاه ارسال کنم در مرورگر ذخیره کن.

ارسالی توسط ramtin011 در دسته بندی طولانی شدن یا سرد شدن رابطه قبل ازدواج | 6 پاسخ

سلام،پسری 20ساله هستم که با دختری 22 ساله چندماهی در رابطه هستم.بعد این مدت رابطه ما خیلی خوب پیش رفته و صمیمت زیادی ایجاد شده.اما بدلیل شرایطی مجبور هستیم چندسال برای جدی شدن رابطه و ازدواج صبر کنیم.همچنین هردو دانشجو بوده و مشغول تحصیل هستیم.برای بنده درس و تحصیل موضوع مهمی بوده و رویاهامو در درس دنبال میکنم.چگونه میتوانم در این چندسال رابطه را حفظ کرده و نیز در تحصیل هم خدشه ای وارد نشود؟

و همچنین اینکه چنین رابطه ای درست است یا خیر؟

با سلام خدمت شما دوست عزیز
اینکه بخواهید در زمان فعلی برای چند سال آینده برنامه ریزی کنید و در مورد موضوع مهمی چون ازدواج تصمیم گیری کنید می تواند برای هردوی شما مشکلاتی ایجاد کند .
۱٫ منظور شما چند سال می باشد؟
۲٫ در زمان فعلی دلیل این انتخاب چه ویژگی هایی بوده است؟
۳٫ چند مدت است این خانم را می شناسید؟
۴٫ روابط جنسی در بین شما وجود دارد؟
۵٫ از نظر مالی استقلال دارید؟
۶٫ سربازی رفته اید؟
۷٫ این خانم نیز مایل به این رابطه و ادامه دادن ان می باشد؟

منظور ۴ سال تا پایان کارشناسی تا هردو بتونیم اپلای برای خارج بگیریم،۶ماه میشناسم این خانوم رو و روابط جنسی بینمان وجود ندارد،موضوع سربازی مسیله مهمی نیست وقتی قرار باشه برای کشور دیگه ای اقدام کنی و اینکه استقلال مالی هم ندارم و این خانوم تمایل دارن که ادامه بدن اما میخوان تو رابطه جلوتر برن و میگن این وابستگی و صمیمت زیاد باعث میشه تحملشون پایین بیاد و نتونن با همین روند ۴ سال صبر کنندچگونه رابطه را گرم نگه داریم

دوست عزیز تصمیم گیری برای ۴ سال دیگر می تواند کمی شما را با مشکل روبرو کند بهتر است اگر مایل حتی به ادامه دادن این رابطه هستید تصمیم گیری برای ازدواج را به زمانی اختصاص بدهید که از نظر شرایط در شرایط بهتری قرار دارید .
اما دقت داشته باشید که این میزان زمان برای هردوی شما خست می باشد و می تواند ایجاد وابستگی کند و بر روند رابطه شما تاثیر بگذارد.
سعی کنید اگر به این رابطه ادامه دادید خط قرمزهای رابطه را رعایت کنید و از رابطه جنسی خوداری کنید تا وابستگی به جای دلبستگی در شما رخ ندهد و در آینده بتوانید بر مینای شرایط تصمیم گیری بهتری داشته باشید.

سلام دختری ۱۹ساله هستم.با پسری همسن خودم دوستم.منو دوست پسرم رابطه ی خیلی خوبی با هم داشتیم.حدود ۲ ساله که با همیم.و از دوسال قبلتر یعنی از ۴ سال پیش همدیگه رو می شناختیم.ن شناخت آنچنانی اما تو یه کلاسی با هم آشنا شده بودیم.حدود ۷،۸ماه اول دوستیمون رابطه ی خیلی خوبی داشتیم.تا اینکه پای رابطه ی جنسی باز شد.حدود۱ ساله که رفتارش عوض شده.ن اینکه بد شده باشه.بخاطر شرایط زندگیش اصلا حوصله ی هیچ کسیو نداره.کار من شده پیام دادن و زنگ زدن بهش.خیلی زیاد باهم بحثمون میشه.خیلی زیاد.طوری که همه ی رفیقها و اطرافیانمون از اینهمه بحث تعجب میکنن و میگن اینهمه دوست داشتن و علاقه چرا اینطوری شده.چند وقته میگه خسته شدم حتی میگه به خاطر گیر دادنهام ازم زده شده.
اما نشد ک این رابطه تموم بشه.اعضای خانوادش در جریان دوستی منو ایشون هستن.
مادرم هم متوجه این مسئله شده.
منو دوست پسرم همدیگه رو خیلی دوست داریم اما از اینهمه بحث و دعوا خسته شدیم.نمیدونیم باید چیکار کنیم تا اینهمه بحث تموم شه

با سلام خدمت شما دوست عزیز
دقت کنید که هردوی شما در سن نوجوانی قرار دارید ودر این سن وارد یک رابطه شده اید در این زمان رابطه ها بر اساس هیجان می باشد .
بهتر است از رابطه جنسی خوداری کنید چون می تواند باعث ایجاد وابستگی بیشتر شما شود و نتوانید به درستی تصمیم گیری داشته باشید.
۱.معیارهای شما برای انتخاب این فرد چه ویژگی هایی می باشد؟
۲‌. هدف هریک از شما از این رابطه چیست؟

با عضویت در خبرنامه ایمیلی مطالب سایت را در ایمیل خود دریافت کنید. مطمئن باشید به هیچ وجه از ایمیل شما استفاده تبلیغاتی نمی شود.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به سامانه پرسش و پاسخ مشاور می باشد.

روزهای خوش ابتدای رابطه را به یاد بیاورید که عشقتان لحظه‌ای از شما چشم برنمی‌داشت و از معاشرت با شما سیر نمی‌شد. عاشق دلخسته‌تان مدام با شما تماس می‌گرفت، ساعت‌ها تلفنی با هم حرف می‌زدید و تمام شب را بیدار می‌ماندید و با هم صحبت می‌کردید. اما اکنون همه چیز عوض شده است و دیگر وقتی به او فکر می‌کنید، قلبتان به تپش نمی‌افتد؛ احساس می‌کنید که رابطه عاطفی و عاشقانه‌تان سرد شده است. البته همچنان احساسات عاشقانه‌ای به او دارید و دوست دارید رابطه‌تان را دوباره مثل گذشته گرم کنید، اما احساس می‌کنید که طرف مقابل دیگر توجه چندانی به رابطه‌تان ندارد یا دست‌کم به اندازه شما به رابطه‌تان اهمیت نمی‌دهد. در چنین شرایطی طبیعی است که ناراحت و مضطرب ‌شوید. ممکن است این نگرانی وادارتان کند که تکنیک‌های مختلفی را برای گرم و پرشور کردن رابطه‌تان امتحان کنید.در این مقاله سعی کرده‌ایم به شما آموزش دهیم که اولا نشانه‌های سردی در رابطه کدام‌ها هستند تا در این صورت اگر چنین زنگ‌ خطرهایی در ارتباطتان دیدید، سریعا برای رفع آن تلاش کنید. در نهایت هم روش‌ها و تکنیک‌هایی برای بهبود بخشید این رابطه و گرم شدن آن به شما آموزش خواهیم داد. با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

قبل از هر چیز بهتر است در این بخش می‌خواهیم به مهم‌ترین نشانه‌های سرد شدن یک رابطه نگاهی بیاندازید. این نشانه‌ها به معنای زنگ خطری هستند که نادیده گرفتن آن‌ها می‌تواند به قیمت پایان یافتن رابطه تمام شود؛ بنابراین بهتر است که خوب به آن‌ها دقت کنید و در صورت مشاهده چنین نشانه‌هایی برای حل و فصلشان اقدام کنید. در بخش بعدی در مورد روش‌های موثر برای حل و فصل آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

دعواهای زیاد و مکرر، حتی سر مسائل بسیار کوچک، یکی از نشانه‌های مهم سرد شدن رابطه است. زمانی که دیگر زوجین چه در دوره آشنایی قبل از ازدواج و چه در دوران متاهلی نتوانند مشکلاتشان را به صورت منطقی حل و فصل کنند، روز به روز از هم فاصله می‌گیرند و این شکاف ارتباطی به احتمال زیاد یک روزی به جدایی عاطفی ختم خواهد شد. البته اشتباه نکنید، بحث و اختلاف نظر، حتی دعوا در همه روابط پیش می‌آید، اما اگر این رابطه سالم باشد و دو طرف مدیریت هیجانات و احساساتشان را یاد گرفته باشند، خیلی زود می‌توانند بحث و دعوا را خاتمه دهند؛ علاوه بر این، این اتفاقات در زوج‌هایی که مهارت‌های ارتباطی قوی‌تری دارند، کمتر پیش می‌آید.

یکی دیگر از نشانه‌های سرد شدن در رابطه این است که شما دیگر با هم مثل قبل صحبت نمی‌کنید؛ به عبارت دیگر در اکثر زمان‌هایی که با هم هستید، حرفی برای گفتن ندارید؛ حتی در زمانی که مشکلی پیش آمده باشد؛ سکوت کردن و یا قهر کردن‌های طولانی در رابطه زنگ‌های خطری است که باید آن‌ها را جدی بگیرید.چگونه رابطه را گرم نگه داریم

یکی از رفتارهای  بارزی که نشان می‌دهد، نسبت به هم سرد شده‌اید این است که وقتی به نظر می‌رسد همه چیز روبراه است، فردی که با او در ارتباط هستید، ناگهان دیگر جواب پیام‌هایتان را می‌دهد یا پنج ساعت طول می‌کشد تا زحمت یک جواب مختصر را به خودش بدهد، آن هم در حالی که معمولا مدام برای هم پیام می‌فرستادید. یا این که برخلاف گذشته که عادت داشتید همیشه از قبل برای قرار بعدی برنامه‌ریزی کنید، به تازگی هیچ حرفی دربارۀ قرار هفته بعدتان نمی‌زنید یا اصلاً دیگر حرفی از قرارهای بعدی به میان نمی‌آید. یا اینکه اگر ازدواج کرده باشید، همسرتان با شما به مهمانی‌ها نمی‌آید، دیر به خانه برمی‌گردد، ترجیح می‌دهد نسبت به گذشته زمان بیشتری را با دوستانش باشد تا با شما و … .

هر کاری که در اوایل رابطه‌تان انجام می‌دادید، به نظر عشقتان قابل تحسین، یا حداقل قابل تحمل بود، اما الان او حتی از نفس کشیدنتان هم ایراد می‌گیرد. این احتمال وجود دارد که او از رابطه ناراضی است و دارد تلافی این ناراحتی را سر شما در می‌آورد. این ایراد گرفتن‌ها و غر زدن‌ها می‌تواند روش غیرمستقیمی برای ابراز نارضایتیش باشد. البته ممکن است بنا به دلایلی به طور کلی ناراحت باشد یا مشکلی سر کارش داشته باشد. درهر حال وقتی یک نفر رفتارهای شریک عاطفیش را آزاردهنده‌تر از دیگر شرایط زندگی می‌یابد و دائما از او یاد می‌گیرد، این بهانه‌جویی‌ها را می‌توان نشانه نارضایتی از رابطه تلقی کرد که این خودش یک نشانه از سرد شدن رابطه عاطفی است.

این نشانه برخلاف نشانه‌های قبلی کمی نامحسوس‌تر است، اما اگر متوجه شدید که رابطه‌تان دیگر پیشرفتی نمی‌کند، روان‌شناسان توصیه می‌کنند که رابطه‌تان را دقیق‌تر بررسی کنید تا علت این رکود را پیدا کنید. روابط عاشقانه باید با ضرب‌آهنگی طبیعی پیشرفت کنند، به این ترتیب که قرارهای آشنایی و دوستی به تدریج به ملاقات با دوستان و خانواده بیانجامد و بعد به خواستگاری، نامزدی و ازدواج ختم شود. اگر رابطه شما چنین روندی را طی نمی‌کند، احتمالا یکی از دو طرف از رابطه ناراضی است و مانع رشد آن می‌شود. مسلما این فرد ناراضی دلیلی برای ناراحتیش دارد که اجازه نمی‌دهد رابطه رشد کند.

در این قسمت به شما یاد خواهیم داد که چطور یک رابطه آسیب دیده را بهبود ببخشید و به رابطه‌ای که رو به سردی رفته است، گرما هدیه کنید.

حتما بخوانید: راهکارهای بهبود رابطه زن و شوهر (مهارت بهتر شدن ارتباط با همسر)

یکی از مهم‌ترین و اولیه‌ترین نکاتی که باید برای داشتن ارتباط سالم یاد بگیرید، مهارت‌های ارتباطی است؛ این تکنیک‌های ارتباطی به شما کمک می‌کند که اولا میزان بحث‌های بی‌سرانجام را کاهش دهید و دوما کیفیت رابطه خود را بهبود دهید. در بحث مهارت‌های ارتباطی، دو موضوع از همه مهم‌تر است، یکی موانع ارتباطی و دوم روش‌های ابراز وجود و جرات‌ورزی که در زیر به طور مختصر به آن اشاره می‌شود:

یکی دیگر از مسائل مهم در رابطه عاطفی، یادگرفتن مهارت‌های‌ ابراز وجود و جرات‌ورزی است. فرض کنید در رابطه عاطفی‌تان موضوعی شما را عمیقا ناراحت کند؛ به طور کلی آدم‌ها عموما دو روش به کار می‌گیرند، یا دعوا راه می‌اندازند و با پرخاشگری ناراحتی‌شان را ابراز می‌کنند یا سکوت می‌کنند. هر دو این روش‌ها بسیار آسیب‌زا هستند. تبعات دعوا راه‌انداختن را اکثرا می‌دانید، اما شاید با تبعات سکوت خیلی آشنا نباشید؛ وقتی فردی از موضوعی ناراحت است ولی به جای مطرح کردن آن سکوت اختیار می‌کند، باز هم مشکل‌ساز است، زیرا یا این موضوعات روی هم جمع می‌شوند و به یکبار خودشان را نشان می‌دهند (مثل آتش زیر خاکستر) و یا فرد از روش‌هایی استفاده می‌کند که ظاهرا هیچ اشکالی ندارد ولی به فرد مقابل آسیب می‌رساند، مثل اینکه شما از همسرتان ناراحت باشید و لباسش را هنگام اتو کردن بسوزانید (البته در درجات پایین عصبانیت) یا در صورتی که از شما کاری خواست عمدا پشت گوش بندازید و … . بنابراین هر دوی این روش‌ها دیر یا زود رابطه را دچار مشکل می‌کند.

اما چه کار می‌توان انجام داد؟ یکی از روش‌های بینابینی (یعنی نه پرخاشگری و نه سکوت)، روش ابراز وجود است. در این روش هم شما حرفتان را زدید و هم به احتمال کمتری رابطه را دچار مشکل کردید. یکی از بهترین روش‌های ابراز وجود این است که شما از احساساتتان صحبت کنید؛ به عنوان مثال بگویید: “می‌دونی عزیزم، وقتی تو دیر به دیر به من زنگ می‌زنی، خیلی غمگین و ناراحت می‌شم، چون فکر می‌کنم برات خیلی مهم نیستم”. کلید ابراز وجود این است که حرفتان را کوتاه، بدون لحن قضاوتی و با آرامش بزنید. اینطوری قطعا موثرتر خواهد بود. به‌علاوه، شما نباید وارد بحث شوید، حرفتان را بزنید و اجازه دهید که فرد مقابل فکر کند. اگر بعد از این جمله، جملاتی دیگری استفاده کنید، اثر آن را از بین خواهید برد.

بعضی افراد نصیحتتان می‌کنند که بازی قدرت را برای برگرداندن عشقتان به رابطه یا شعله‌ور کردن آتش عشقتان شروع کنید. به هیچ وجه وارد بازی‌های روانی نشوید. اگر عمداً عشقتان را نادیده می‌گیرید یا به او بی‌محلی می‌کنید و از او فاصله می‌گیرید، در حال بازی دادن او هستید. چنین رفتارهایی شاید باعث شود که او برای مدت کوتاهی به شما بیشتر توجه کند، اما تاثیر مطلوب درازمدتی بر رابطه‌تان نخواهد داشت. اگر رفتارتان با او دائماً بی‌ادبانه یا تحقیرکننده باشد، نادیده‌اش بگیرید یا به او کم‌محلی کنید، او در نهایت علاقه‌اش را به شما از دست خواهد داد.

لازم به گفتن نیست که قرار نیست تمام آرزوهای عشقتان را برآورده کنید، اما برآورده نکردن آرزوهای او به معنای بی‌احترامی کردن به او به دلیل داشتن چنین خواسته‌هایی نیست. احترام گذاشتن به یکدیگر مهم‌ترین عامل برای موفقیت یک رابطه است. اگر شما دیگر احترامی برای طرف مقابل قائل نباشید یا دیگر نزد او عزت و احترامی نداشته باشید، باید بدانید که رابطه‌تان آسیب دیده و جبران آن بسیار سخت است. برای این که به عشقتان ثابت کنید، چقدر به او احترام می‌گذارید، از پررنگ کردن نقاط منفی رابطه‌تان دست بردارید و از خصوصیات مثبتش تعریف کنید. سخاوتمندانه از عشقتان و رفتار عاشقانه‌اش تعریف کنید. همچنین اگر فکر می‌کنید عشقتان دیگر احترامی برایتان قائل نیست، حد و مرزهایی را برای دوباره به دست آوردن احترامش وضع کنید.

حتما بخوانید: سیاست‌های زنانه برای جذب مردان (رفتار خانم با سیاست در رابطه) 

به وضوح برای طرف مقابل مشخص کنید که چه رفتارهایی را می‌توانید تحمل کنید و چه رفتارهایی برایتان غیرقابل تحمل است ـ البته این قانون‌گذاری‌ها را نباید وسط دعوا انجام دهید. اگر عشقتان رفتاری دارد که نمی‌توانید آن را تحمل کنید یا اظهارنظرهای آزاردهنده‌ای می‌کند، بگویید که این کارها یا حرف‌هایش باعث ناراحتیتان می‌شود و دوست ندارید که آنها را تکرار کند. مراقب باشید که صدایتان را بالا نبرید و تذکرهایتان را با لحنی آرام و مهربان بدهید. از طرفی اگر عشقتان بعد از شنیدن این تذکرها شروع به پرخاشگری کرد، بدانید مشکلی جدی وجود دارد که باید برای رفع آن اقدام کنید. می‌توانید رابطه‌تان را نجات دهید، اما مراقب باشید که وقتی عشقتان عصبانی است، نگرانی‌ها و شکایت‌هایتان را مطرح نکنید. صبر کنید آرام و خونسرد شود، سپس نگرانی‌هایتان را با آرام‌ترین و مهربانانه‌ترین لحن ممکن بیان کنید.

اگر احساس می‌کنید قدرتتان را در رابطه از دست داده‌اید، شاید قرار گرفتنتان در موضع ضعف به این دلیل باشد که بیش از حد برای بودن در کنار محبوبتان اشتیاق نشان داده‌اید یا توقع بیش از اندازه‌ای از او داشته‌اید. شما نمی‌توانید عشقتان را تحت فشار بگذارید و کارها را با عجله پیش ببرید، از طرفی امیدواریم که این رابطه عاشقانه یگانه شور و اشتیاق زندگیتان نباشد. برای علائق دیگرتان، مانند کار، ورزش، تحصیل و سرگرمی‌های مختلف وقت بگذارید و آزادی و فضایی را که طرف مقابل نیاز دارد، در اختیارش قرار بدهید. البته به این معنی نیست که به طور کلی رابطه عاطفی خود را فراموش کنید؛ بلکه منظور این است که سعی نکنید تمام انرژی و توان عاطفی خود را برای این رابطه خرج کنید، اما چرا؟

یکی از بحث‌های اصلی بین زوجین (چه قبل از ازدواج و چه بعد از آن)، بر سر همین موضوع است. بسیاری از اوقات یکی از طرفین تمام انرژی خود را برای رابطه می‌گذارد و چون فرد مقابل چنین کاری انجام نمی‌دهد، از او شاکی می‌شود و همین مساله به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم می‌شود مبنای بحث‌های بین دو طرف. از طرف دیگر، یکی از طرفین ممکن است فکر کند که چون در رابطه عاطفی هستند، باید دائما با هم در ارتباط باشند؛ این تفکر باعث می‌شود تا فرد مقابل بخواهد یک روز را با دوستانش بگذراند یا …، ناراحت بشود و باز هم این مورد باعث بحث و دعوا شود. زیرا، یک طرف فکر می‌کند فرد مقابلش به او بی‌توجه است و یک طرف دیگر با خود فکر می‌کند که هیچ فضایی برای زندگی شخصی خود ندارد.

تمام این موارد روی ارتباط عاطفی بسیار تاثیر گذار است، به همین دلیل توصیه می‌شود اگر فکر می‌کنید جز این گروه‌هایی که ذکر شده هستید، کمی به خودتان و فرد مقابل فضا دهید تا علاوه بر لذت بردن از زمان با هم بودن، زمانی هم برای سایر کارهای مورد علاقه‌تان داشته باشید. یادتان باشد، درست است که در رابطه عاطفی، نقش‌ها متفاوت است و شما باید به عنوان شریک عاطفی زمان بیشتری را با هم بگذرانید، اما به این معنی نیست که همیشه و همیشه باید با هم باشید، مگرنه شما به هم هیچ علاقه‌ای ندارید!

اگر فکر می‌کنید شدت آسیب در رابطه زیاد است و خودتان به تنهایی نمی‌توانید آن را مدیریت کنید، بهتر است با یک روان‌شناس متخصص مراجعه کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا اولا از آسیب بیشتر جلوگیری کنید و در مرحله دوم قبل از اینکه دیر شود و رابطه به جدایی یا طلاق کشیده شود، ارتباط عاطفی خود را ترمیم کنید. روان‌شناس، ضمن بررسی دقیق رابطه و عوامل آسیب‌زا، به شما راهکارهایی برای مدیریت هرچه بهتر رابطه ارائه می‌دهد.

 اگر احساس می‌کنید رابطه عاطفی شما رو به سردی رفته و مانند روزهای اول نیست، بهتر است هرچه زودتر برای ترمیم آن کاری انجام بدهید. نشانه‌های رابطه سرد شدن رابطه به طور کلی: دعواهای زیاد و مکرر، سکوت، فاصله گرفتن از یکدیگر، عدم رشد و ارتقای رابطه، ایرادگیر شدن یکی از طرفین یا هر دو نفر و … است. برای ترمیم چنین رابطه‌ای بهتر است مهارت‌های ارتباطی مانند شناخت موانع ارتباطی و به کارگیری ابراز وجود را یاد بگیرید، از به کار گیری بازی‌های روانی بپرهیزید، به خواسته‌های شریک عاطفیتان احترام بگذارید، محدودیت‌های درستی برای رابطه خود وضع کنید، کمی به یکدیگر در رابطه فضا دهید و در نهایت اینکه به یک روان‌شناس متخصص مراجعه کنید.

عشقت رو جذب کن

میخوای یاد بگیری چطور روز به روز بیشتر قلب عشقتو بدست بیاری؟ چطور یه رابطه موفق منجر به ازدواج داشته باشی؟ چطور یه زندگی مشترک موفق داشته باشی؟ پس فرصت را از دست نده! تو هم به جمع دنبال کنندگان پیج رادیو عشق در اینستاگرام اضافه شو…

عضویت در خبرنامه رادیو عشق

38 بازدید

47 بازدید

119 بازدید

107 بازدید

184 بازدید

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

مشترک نمی شومدریافت همه دیدگاه های این نوشتهفقط دریافت پاسخ دیدگاه های خودم

چگونه رابطه را گرم نگه داریم

سلام، بنده۱۹ و عشقم۲۱سالشه، سه ساله باهم رابطه داریم و خیلی همو دوست داریم وقصدمون هم جدیه واسه ازدواج به طوری که خانواده ها در جریانند، مدتیه بنده خیلی زودرنج شدم و توقع دارم ایشون همش به بنده ابراز احساسات کنن و اگه اینطور نشه من گریه میکنمو ایشونم ناراحت میشن و میگن تو صبر نداری و هنوز اماده نیستی واسه ازدواج و دعوامون میشه و منم چند وقتیه سعی میکنم دیگه زودرنج نباشم ولی این که بهونه نگیرم و گریه نکنم باعث شده سرد بشم

سلام دوست گرامی سن هردوی شما برای مسئولیت اجتماعی بزرگی مانند ازدواج، سن زیادی نیست. اما درباره ویژگی‌هایی که گفتید، ابتدا آزمایش تیروئید بدهید تا از نظر جسمانی وضعیت شما چک شود. سپس اگر این رفتار و خلق و خو ادامه پیدا کرد، به مشاور مراجعه کنید.

سلام، منو عشقم قبلا مقداری دعوا میکردیم اما مشکلات رو حل کردیم و مدتی خیلی خوب بودیم اما الان هردومون هیجان و گرمی قبل رو نداریم و از این موضوع هردومون ناراحتیم و خیلیم همو دوست داریم، چیکار کنیم؟

سلام دوست گرامی به سن خودتان و طرف مقابل و مدت زمان آشنایی اشاره نکردید. بحث و سردی در هر رابطه‌ای بوجود می‌آید. روابط یک دوره ماه عسل دارند که همه چیز در آن دوره معمولاً زیباست. روابطی می‌توانند این دوره ماه عسل را طولانی‌تر کنند که دارای مهارت‌های بیشتری باشند. این مهارت‌های ارتباطی هستند که باعث می‌شود شما به سمت بهتری حرکت کنید. می‌توانید از کمک مشاور بهره‌مند شوید.

سلام ۱۷سالمه بایه پسر ۲۶ساله دوستم خیلی دوسش دارم ولی همه جوره پسش میزنم‌ نمیتونم توکلمه های عاشقانش جواب بدم وقتی دستمو میگره پسش میزنم حالم بدمیشه نمیتونم همش باهاش تندی میکنم خیلی دلم میخواد جوابشو بدم ولی نمیتونم حتی تو جواب عشقم چیزی بگم بایه قلب ساده جواب میدم حس میکنم داره ازم زده میشه میشه بگید مشکل من چیه؟

سلام دوست گرامی اولین مساله شما سن شماست. چون هنوز در دوره نوجوانی هستید و هویتی شکل نگرفته است که بخواهید تصمیم درستی در رابطه عاطفی داشته باشید. دومین مساله بلد نبودن اصول رابطه و مهارت‌های ارتباطی است.

من ۲۲ سالمه و طرفم ۱۷ سالشه .مشکلی که هست اینه که من هنوز دانشجوام و سال بعد درسم تموم میشه بهش میگم چند ماه هم صبر کن درسم تموم شد اونوقت میام . چون از طرفی خونپادم مخالف اینن که قبل فارغ التحصیلی ازدواج کنم چون هنوز شغل و منبع درامد ثابتی هم ندارم . از طرفی این دختره هم میگه که من رو حرف بابام حرف نمیزنم و اگه مخالفت کنه کاری از دستم بر نمیاد خب پدر این دختر هم وقتی که دختره خواستگارایی داره که خونه داره شغل و درامد معقول ومناسبی داره اکه الان برم خواستگاری نمیاد دخترشو بده به منی که هنوز درسم رو تموم نکردم خونه ندارم و تا سال دیگه شرایط اولیه تشکیل خونواده رو ندارم

سلام دوست گرامی تحت تاثیر صحبت دیگران بودید و همین مساله طرف مقابل را دلسرد کرده است. بهتر است برای طرف مقابل این مساله را بازگو کنید و برای اصلاح رفتار خودتان مشاوره دریافت کنید تا مجددا رابطه گرم شود.

سلام من ۴ماه میشه که با یه دختری وارد رابطه شدم و خیلی هم دوستش دارم اوایل همه چیز خوب بود بهم محبت میکرد برام وقت میذاشت روم حساس بود و همیشه سعی میکرد که کنارم باشه اما این اواخر عوض شده کمتر سراغمو میگیره محبتش بهم کم شده وقتی بهش محبت میکنم خیلی عادی جواب محبتم رو میده و وقتی میگم میگه که نمیخوام خیلی وابسته هم شیم که وقتی درست تموم شد اومدی خواستگاریم خونوادم مخالفت کردن یا نشد که به هم برسیم ضربه نخوریم . منم بهش میگم راضی کردن خونواده هارو بسپار به من و مثل سابق کنارم باش اما میگه نه من احتمالات رو در نظر میگیرم و دائما منفی بافی میکنه . منم بهش میگم که برای اینکه شرایطم رو مهیا کنم و بیم خواستگاری نیاز به انگیزه دارم نیاز به پشتیبانی از سوی تو دارم در جواب میگه من الان حوصله هیچی رو ندارم نمیخوام استرس داشته باشم که نشد ضربه روحی میخورم . تو کارهاتو جور کن منم درسمو میخونم موعدش شد خونوادت با خونوادم حرف میزنن منم به پات هستم رابطمونم ادامه میدیم نه اونقد که وابسته هم شیم. لطفا راهنمایی کنید برای اینکه مثل سابق رابطمون پر شور و گرم شه چه کاری باید کنم؟؟

سلام دوست گرامی به سن خودتان و طرف مقایل اشاره نکردید. زاویه دید ایشان منطقی‌تر است و نگران است که در آینده آسیب جدی به خودش و شما وارد نشود. بنابراین بهتر است شما شرایط خواستگاری را مهیا کنید و از مشاوره پیش از ازدواج نیز غافل نباشید تا این نگرانی‌ها بررسی شود.

من ۲۲ سالمه و طرفم ۱۷ سالشه .مشکلی که هست اینه که من هنوز دانشجوام و سال بعد درسم تموم میشه بهش میگم چند ماه هم صبر کن درسم تموم شد اونوقت میام . چون از طرفی خونپادم مخالف اینن که قبل فارغ التحصیلی ازدواج کنم چون هنوز شغل و منبع درامد ثابتی هم ندارم . از طرفی این دختره هم میگه که من رو حرف بابام حرف نمیزنم و اگه مخالفت کنه کاری از دستم بر نمیاد خب پدر این دختر هم وقتی که دختره خواستگارایی داره که خونه داره شغل و درامد معقول ومناسبی داره اکه الان برم خواستگاری نمیاد دخترشو بده به منی که هنوز درسم رو تموم نکردم خونه ندارم و تا سال دیگه شرایط اولیه تشکیل خونواده رو ندارم

سلام من یه دختری ۱۵ ساله هستم با یه پسر ۲۵ ساله یک ماه میشه که آشنا شدم باهاش و منم خیلی خیلی خیلی زیاد دوسش دارم اما اون خیلی سرد و بد رفتار میکنه و میگه که نمیخواد ببینم و میگه ولم کن من هم کاری نکردم که از دستم دلخور بشه و هر چی دلیل این کاراش رو میپرسم بهم نمیگه و همش مدام بلاکم میکنه و از بلاکی درم میاره و حتی در طی این یک ماه من حتی عزیزم و یا گلم هم نتونستم بهش بگم اون خیلی سرد رفتار میکنه من چیکار کنم تا از من دلسرد نشه و روز به روز عاشقم بشه ؟؟

سلام دوست گرامی به چه دلیلی می‌خواهید در رابطه‌ای بمانید که طرف مقابل شما را نمی‌خواهد؟! سن شما برای ارتباط بسیار کم است.

سلام. من دختری 38 ساله هستم حدودا بیست روز هست که با پسری آشنا شدم که ایشون فیزیوتراپ من هست روی دست من کار میکنن از همان روز اول نگاه‌های عاشقانه‌شون شروع شد ومدام به بنده سلام میکرد و حال بنده رو جویا میشد ولی من زیاد ایشون رو تحویل نمیگرفتم بیشتر اوقات بنده کم محلی میکردم حتی با لبخند به استقبال من می‌امدن حتی سربه سر من میگذاشتن ولی بنده یه خط در میان جواب میدادم ایشون الان بعد از کم محلی های من یه ذره رابطه و رفتارش سرد شده بامن من از طرفی چون خواهرشون هم اونجا رییس هست بنده مراعات کردم که نمیتونم به ایشان ابراز عشق و علاقه کنم یعنی هردو این مشکل داریم و من که دیدم ایشون ابراز عشق نمی‌کنم از روی عمد گفتم که همکارشان که پسر هم بود گفتم که ایشون چند روز هست که نیستن از اون روز رفتارشان و رابطه شون با من سرد شده خواهشا راهنماییم کنین که نشانه های عشق واقعی به دختر چیه؟ آیا دلیل سردشدن این رابطه رفتار خودم هست یا اون سوال در مورد اون پسر همکارشون هست؟ واقعا نمیدونم دلیل ساکتی وغمگین بودنشون بخاطر کم محلیهای منه یا چیز دیگه ؟خواهشا راهنماییم کنین

سلام دوست گرامی تناقضی در صحبت‌های شما دیده می‌شود. اگر ایشان به شما توجه داشتند دلیل اینکه با او سرد بودید چه بود؟ نحوه رفتار ایشان با سایر بیماران چگونه است؟ چه رفتارهایی در ایشان بوده است که باعث شده است شما تصور کنید که او به شما علاقه دارد؟ رفتار و کم محلی‌های شما می‌تواند دلیل این رفتارها باشد، اما پیش از این باید مشخص کنید که آیا واقعا او به شما علاقه داشته است یا خیر؟ زمانی می‌توانید این را متوجه شوید که او به صورت مستقیم به شما ابراز علاقه کند.

سلام من بایه دختری دوست شدم و خیلی دوستش داشتم ولی رفته رفته نسبت به اون شکاک شدم حتی وقتی می خواست بعداز صحبت تلفنی بام ن یه برنامه رو ببینه یا بره گردش عصبی می شم ولی نمی‌خوام ناراحتش کنم و رابطمون سرد شه احساس می کنم دوست دارم بهش بگم ازش متنفرم و اون مقاومت کنه که چرا ولی می دونم این کارا رابطه‌مونو کم رنگ می کنه ولی خیلی عصبی می شم می شه لطفا برای کنترل عصبی شدنم یه راهکاری رو پیشنهاد بدین ما هردومونم۱۸سالمونه

سلام دوست گرامی 18 سالگی برای انتخاب و شروع یک رابطه عاطفی کمی زود است، چون هنوز بلوغ و پختگی اتفاق نیفتاده است و دوطرف هنوز دنیای خودشان را نمی‌شناسند. دلیل این عصبی شدن ابتدا باید مشخص شود تا راهکاری متناسب با این شرایط به شما گفته شود. معمولاً اضطراب و ترس از دادن و تنهایی می‌تواند فردی را شکاک کند. گاهی هم تجره تلخ از دست دادن در گذشته نیز باعث می‌شود در رابطه دائماً حس کنید که طرف مقابل قصد ترک کردن شما را دارد. برای دریافت مشاوره از رادیو عشق، نوبت مشاوره خود را رزرو کنید.

سلام خسته نباشید من با یک آقایی بودم که اول خیلی باهمو دوست داشتیم و بحث ازدواج بود تو هر شرایطی ولی این آقا وقتی رفت تهران و ازهم فاصله گرفتیم گفت میترسم خانوادم نزارن و تو ضربه بخوری و رابطمونو سرد کرد یعنی فاصله گرفت من تلاش کردم چندباری بهشون گفتم ولی ایشون میگن ب هیچ عنوان نمیخام مثل سابق بشیم چون میترسم نشه و ضربه بخوریم من واقعا نمیدونم چیکار کنم

سلام دوست گرامی به سن خودتان و طرف مقابل اشاره نکردید. زمانی که طرف مقابل شما هنوز به استقلال برای تصمیم‌گیری درباره زندگی مشترکش نرسیده باشد، نمی‌توانید روی او برای آینده طولانی سرمایه‌‌گذاری کنید. آیا ایشان دلیل اینکه خانواده‌اش ممکن است موافقت نکنند را دقیق توضیح دادند؟ آیا یکدفعه به این نتیجه رسیدند که خانواده‌شان موافقت نمی‌کنند و از قبل نمی‌دانستند؟ ایشان باید با ترس خودشان مواجه شود و اگر این رابطه برایش اهمیت دارد، برای آن تلاش کند. شما نیز برای بررسی بیشتر دلیل‌تان برای بودن در رابطه، نیاز به دریافت مشاوره دارید.

سلام خسته نباشید، من حدود ۷-۸ ماه است که با پسری اشنا شدم و همه چی به خوبی پیش میرفت، ایشون با مادرم اومدن صحبت کردند و قرار شد با خوانوادش بیان برای خواستگاری. چند وقت قبل ایشون از من رابطه جنسی خواستن یادمه وقتی بهش جواب رد دادم گفت به تو اسیب نمیرسه و به من اعتماد نداری بعد این همه وقت، این شد قبول کردم و شاید دو یا سه بار این اتفاق افتاد و وابستگیمون بیشتر شد. اما یک روز خیلی اتفاقی بعد از اخرین دیدارمون دیگه به من زنگ نزد. وقتی که پیگیر شدم گفت که ادم عصبی هستم بدرد نمیخورم زندگیتو خراب میکنم، فهمیدم ناراحته کمی ارومش کردم و گفتم که کنارشم و اگه ناراحته بهش فضا میدم تا اروم بشه بعد قطع کردیم. اما الان ۲۷ روزه که تماسی نمیگیره دو بارم پیام دادم اما جواب نیومد،میترسم. دلم نمیخواد از دستش بدم و فکر میکنم که تقصیر خودمه و ای کاش قبول نمیکردم و این باعث شده سرد بشه. اما خودش گفت که من هنوز دوستت دارم و مشکلم به تو بر نمیگرده، خب اگه به من بر نمی‌گرده ،این همه مدت کافی نبوده ک زنگ بزنه؟ من باید چکار کنم دیگه دارم چل میشم😔

سلام دوست گرامی به سن خودتان و طرف مقابل اشاره نکردید. حتما روزهای سختی را می‌گذرانید و باور نکردید که او شما را ترک کرده است. علت نبودن ایشان صرفاً برقراری رابطه جنسی نیست، اما برقراری این رابطه می‌تواند جذابیت‌های شما را پایین آورده باشد و او دیگر لازم نبیند تا تلاشی برای بدست آوردن شما از شیوه صحیح و خواستگاری انجام دهد. اما علت اینکه اشاره کرده‌اند که شما مشکلی ندارید و این یک مسأله فردی است، بدانید اگر ایشان برای این رابطه اهمیت خاصی قائل باشد، حتماً این مسائل فردی را حل می‌کند و مجدداً پیشقدم می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم حتما با مشاوران رادیو عشق نوبت مشاوره دریافت کنید تا طریق صحیح بازگرداندن ایشان به رابطه را یاد بگیرید.

سلام من ۲۰ سالمه و حدوده ۲ سال هست با پسری همسن خودم که فامیل دورمون هست آشنا شدم تقریبا نه ماه میشه که حسش و بهم گفته و دوماهم هست من حس ام گفتم همه چیز خوب بود تا اینکه چند وقت جواب پیام هامو دیر میده مثلا یه هفته یا چهار پنج روز طول میکشه جوابمو بده و سرد شده و اینکه تو ابراز احساسات خیلی خجالتیه وقتی می‌پرسی حس ات چیه میگه قبلا گفتم دیگه این جواب دادن های دیرش هم گفت میبخشید یکم سرم شلوغه و فلان ولی تو واتس آپ آخرین بازدید هاشو میبینم متوجه میشم که میاد تو برنامه ها اما جواب من و نمیده می‌نویسه سلام خوبی جوابشو میدم میگم خوبم و چطوری و فلان یه هفته طول میکشه یه کلمه جواب بده چیکار کنم

سلام دوست گرامی اگر آشنایی شما از راه دور بوده است و هنوز به صورت رسمی همدیگر را ندیدید، این سردی دلیلش روشن است. اما اگر ارتباط‌تان نزدیک‌تر بوده و یکدفعه ایشان سرد شده استف باید علت‌های آن دقیق‌ مشخص شود. باید ابتدا از خودتان بپرسید که چرا در رابطه خودتان باید دائماً پیگیر او باشید؟ چرا تا این حد از جواب ندادن‌های او بهم ریختید؟ برای بررسی بیشتر نیاز دارید که با مشاوران رادیو عشق مشاوره داشته باشید.

سلام من ۲۳ سالمه و با پسری هم سنه خودم سه ساله که تو رابطم وخیلیم بهش علاقه دارم اما به من خیلی کم محبت میکنه و دیگه مهربون نیست و هرروز سر چیزای بی ارزش باهام دعوا میکنه و خیلی راحت بهم بی احترامی میکنه و تا از نارضایتیمو نشون میدم میگه میتونی بری و من چون خیلی دوسش دارم ، هرچی میگه کوتاه میامو تحمل میکنم وقتی بهش میگم خیلی بد اخلاق شده و مهربون نیست میگه تو بهم تلقین میکنی من بد اخلاقم اینجوری من لج میکنم ‌ خب من اگه نگم از چی ناراحتم پس چجوری مشکلمو بهش بفهمونم

سلام دوست گرامی به نظر می‌رسد که در ارتباط شما نوع لحن و محتوای صحبت برای طرف‌مقابل خوشایند نیست و مهارت برقراری ارتباط موثر و شیوه بیان درخواست و ناراحتی خود را ندارید که نیاز است از طریق مشاوره این مهارت‌ها را یاد بگیرید. نیاز دارید تا یاد بگیرید که به شیوه درستی درخواست‌های خودتان را مطرح کنید. مثلا به جای اینکه تو دیگه مهربون نیستی، بگویید، من احساس می‌کنم که نیاز به توجه بیشتری دارم. در ضمن این نکته را هم در نظر داشته باشید که باید از خود بپرسید چرا باید با کسی که اصلا با شما خوب رفتار نمی‌کند و تلاشی برای ادامه رابطه انجام نمی‌دهد ارتباط خود را ادامه بدهید؟ چه چیزی در این ارتباط وجود دارد که به شما انگیزه ادامه آن را می‌دهد؟

سلام.خسته نباشید من ۲۲ سالمه با یه آقایی ۲۴ ساله نزدیک به ۴ ساله که دوستیم قصدمون جدی بود از من به خانوادش گفتن منم به مادرم گفتم.اما من اشتباهی که کردم سر هرچیز کوچیکی قهر کردم. این اواخرقهرمون طول کشید و دوباره اشتی کردیم ولی میگفت سردم کردی.میونمون کمی شکراب بود تاباز سریه مسئله ای یه قهرکوچیک پیش اومد.یه مدت اومدسراغم دیگه نیومد.دیگه جوابمونداد.منم زیادنرفتم سراغش تا چندروزپیش رفتم وبه زورجوابموداد.حالاباهمیم بهم میگه دوسم داره بهم میگه جواب ندادن به من براش سخت ترینه بهم میگه حاضرم بمیرم امااشکتونبینم اما میگه من سردشدم من دیگه ادم سابق نیستم.وقتی پرسیدم بودونبودم برات فرقی نداره هیچی نگفت.من باید چکارکنم؟احتمال داره این رابطه درست شه؟خیلی دوسش دارم میدونم بچه بازی دراوردم اما نمیخوام از دستش بدم

سلام دوست گرامی قهر یک نوع رفتار است که ناشی از فرار کردن برای حل مساله است. اگر شیوه بازگشت صحیح به رابطه را بدانید، بهتر می توانید مجددا جذابیت های خود را در رابطه بیابید و احیا کنید. برای دریافت دوره بازگشت به رابطه، لطفاً ابتدا وقت مشاوره دریافت کنید.

آدرس: تهران، پونک، نبش بلوار پونک، پلاک 2، طبقه سوم، واحد 6

تلفن پشتیبانی:02146015870

رزرو نوبت مشاوره

انجمن روانشناسی آمریکا

سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران

سازمان بهزیستی ایران

انجمن روانشناسی ایران

 

روزهای خوش ابتدای رابطه را به یاد بیاورید که عشقتان لحظه‌ای از شما چشم برنمی‌داشت و از معاشرت با شما سیر نمی‌شد. عاشق دلخسته‌تان مدام با شما تماس می‌گرفت، ساعت‌ها تلفنی با هم حرف می‌زدید و تمام شب را بیدار می‌ماندید و با هم صحبت می‌کردید. اما اکنون همه چیز عوض شده است و دیگر وقتی به او فکر می‌کنید، قلبتان به تپش نمی‌افتد؛ احساس می‌کنید که رابطه عاطفی و عاشقانه‌تان سرد شده است. البته همچنان احساسات عاشقانه‌ای به او دارید و دوست دارید رابطه‌تان را دوباره مثل گذشته گرم کنید، اما احساس می‌کنید که طرف مقابل دیگر توجه چندانی به رابطه‌تان ندارد یا دست‌کم به اندازه شما به رابطه‌تان اهمیت نمی‌دهد. در چنین شرایطی طبیعی است که ناراحت و مضطرب ‌شوید. ممکن است این نگرانی وادارتان کند که تکنیک‌های مختلفی را برای گرم و پرشور کردن رابطه‌تان امتحان کنید.در این مقاله سعی کرده‌ایم به شما آموزش دهیم که اولا نشانه‌های سردی در رابطه کدام‌ها هستند تا در این صورت اگر چنین زنگ‌ خطرهایی در ارتباطتان دیدید، سریعا برای رفع آن تلاش کنید. در نهایت هم روش‌ها و تکنیک‌هایی برای بهبود بخشید این رابطه و گرم شدن آن به شما آموزش خواهیم داد. با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

قبل از هر چیز بهتر است در این بخش می‌خواهیم به مهم‌ترین نشانه‌های سرد شدن یک رابطه نگاهی بیاندازید. این نشانه‌ها به معنای زنگ خطری هستند که نادیده گرفتن آن‌ها می‌تواند به قیمت پایان یافتن رابطه تمام شود؛ بنابراین بهتر است که خوب به آن‌ها دقت کنید و در صورت مشاهده چنین نشانه‌هایی برای حل و فصلشان اقدام کنید. در بخش بعدی در مورد روش‌های موثر برای حل و فصل آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

دعواهای زیاد و مکرر، حتی سر مسائل بسیار کوچک، یکی از نشانه‌های مهم سرد شدن رابطه است. زمانی که دیگر زوجین چه در دوره آشنایی قبل از ازدواج و چه در دوران متاهلی نتوانند مشکلاتشان را به صورت منطقی حل و فصل کنند، روز به روز از هم فاصله می‌گیرند و این شکاف ارتباطی به احتمال زیاد یک روزی به جدایی عاطفی ختم خواهد شد. البته اشتباه نکنید، بحث و اختلاف نظر، حتی دعوا در همه روابط پیش می‌آید، اما اگر این رابطه سالم باشد و دو طرف مدیریت هیجانات و احساساتشان را یاد گرفته باشند، خیلی زود می‌توانند بحث و دعوا را خاتمه دهند؛ علاوه بر این، این اتفاقات در زوج‌هایی که مهارت‌های ارتباطی قوی‌تری دارند، کمتر پیش می‌آید.

یکی دیگر از نشانه‌های سرد شدن در رابطه این است که شما دیگر با هم مثل قبل صحبت نمی‌کنید؛ به عبارت دیگر در اکثر زمان‌هایی که با هم هستید، حرفی برای گفتن ندارید؛ حتی در زمانی که مشکلی پیش آمده باشد؛ سکوت کردن و یا قهر کردن‌های طولانی در رابطه زنگ‌های خطری است که باید آن‌ها را جدی بگیرید.چگونه رابطه را گرم نگه داریم

یکی از رفتارهای  بارزی که نشان می‌دهد، نسبت به هم سرد شده‌اید این است که وقتی به نظر می‌رسد همه چیز روبراه است، فردی که با او در ارتباط هستید، ناگهان دیگر جواب پیام‌هایتان را می‌دهد یا پنج ساعت طول می‌کشد تا زحمت یک جواب مختصر را به خودش بدهد، آن هم در حالی که معمولا مدام برای هم پیام می‌فرستادید. یا این که برخلاف گذشته که عادت داشتید همیشه از قبل برای قرار بعدی برنامه‌ریزی کنید، به تازگی هیچ حرفی دربارۀ قرار هفته بعدتان نمی‌زنید یا اصلاً دیگر حرفی از قرارهای بعدی به میان نمی‌آید. یا اینکه اگر ازدواج کرده باشید، همسرتان با شما به مهمانی‌ها نمی‌آید، دیر به خانه برمی‌گردد، ترجیح می‌دهد نسبت به گذشته زمان بیشتری را با دوستانش باشد تا با شما و … .

هر کاری که در اوایل رابطه‌تان انجام می‌دادید، به نظر عشقتان قابل تحسین، یا حداقل قابل تحمل بود، اما الان او حتی از نفس کشیدنتان هم ایراد می‌گیرد. این احتمال وجود دارد که او از رابطه ناراضی است و دارد تلافی این ناراحتی را سر شما در می‌آورد. این ایراد گرفتن‌ها و غر زدن‌ها می‌تواند روش غیرمستقیمی برای ابراز نارضایتیش باشد. البته ممکن است بنا به دلایلی به طور کلی ناراحت باشد یا مشکلی سر کارش داشته باشد. درهر حال وقتی یک نفر رفتارهای شریک عاطفیش را آزاردهنده‌تر از دیگر شرایط زندگی می‌یابد و دائما از او یاد می‌گیرد، این بهانه‌جویی‌ها را می‌توان نشانه نارضایتی از رابطه تلقی کرد که این خودش یک نشانه از سرد شدن رابطه عاطفی است.

این نشانه برخلاف نشانه‌های قبلی کمی نامحسوس‌تر است، اما اگر متوجه شدید که رابطه‌تان دیگر پیشرفتی نمی‌کند، روان‌شناسان توصیه می‌کنند که رابطه‌تان را دقیق‌تر بررسی کنید تا علت این رکود را پیدا کنید. روابط عاشقانه باید با ضرب‌آهنگی طبیعی پیشرفت کنند، به این ترتیب که قرارهای آشنایی و دوستی به تدریج به ملاقات با دوستان و خانواده بیانجامد و بعد به خواستگاری، نامزدی و ازدواج ختم شود. اگر رابطه شما چنین روندی را طی نمی‌کند، احتمالا یکی از دو طرف از رابطه ناراضی است و مانع رشد آن می‌شود. مسلما این فرد ناراضی دلیلی برای ناراحتیش دارد که اجازه نمی‌دهد رابطه رشد کند.

در این قسمت به شما یاد خواهیم داد که چطور یک رابطه آسیب دیده را بهبود ببخشید و به رابطه‌ای که رو به سردی رفته است، گرما هدیه کنید.

حتما بخوانید: راهکارهای بهبود رابطه زن و شوهر (مهارت بهتر شدن ارتباط با همسر)

یکی از مهم‌ترین و اولیه‌ترین نکاتی که باید برای داشتن ارتباط سالم یاد بگیرید، مهارت‌های ارتباطی است؛ این تکنیک‌های ارتباطی به شما کمک می‌کند که اولا میزان بحث‌های بی‌سرانجام را کاهش دهید و دوما کیفیت رابطه خود را بهبود دهید. در بحث مهارت‌های ارتباطی، دو موضوع از همه مهم‌تر است، یکی موانع ارتباطی و دوم روش‌های ابراز وجود و جرات‌ورزی که در زیر به طور مختصر به آن اشاره می‌شود:

یکی دیگر از مسائل مهم در رابطه عاطفی، یادگرفتن مهارت‌های‌ ابراز وجود و جرات‌ورزی است. فرض کنید در رابطه عاطفی‌تان موضوعی شما را عمیقا ناراحت کند؛ به طور کلی آدم‌ها عموما دو روش به کار می‌گیرند، یا دعوا راه می‌اندازند و با پرخاشگری ناراحتی‌شان را ابراز می‌کنند یا سکوت می‌کنند. هر دو این روش‌ها بسیار آسیب‌زا هستند. تبعات دعوا راه‌انداختن را اکثرا می‌دانید، اما شاید با تبعات سکوت خیلی آشنا نباشید؛ وقتی فردی از موضوعی ناراحت است ولی به جای مطرح کردن آن سکوت اختیار می‌کند، باز هم مشکل‌ساز است، زیرا یا این موضوعات روی هم جمع می‌شوند و به یکبار خودشان را نشان می‌دهند (مثل آتش زیر خاکستر) و یا فرد از روش‌هایی استفاده می‌کند که ظاهرا هیچ اشکالی ندارد ولی به فرد مقابل آسیب می‌رساند، مثل اینکه شما از همسرتان ناراحت باشید و لباسش را هنگام اتو کردن بسوزانید (البته در درجات پایین عصبانیت) یا در صورتی که از شما کاری خواست عمدا پشت گوش بندازید و … . بنابراین هر دوی این روش‌ها دیر یا زود رابطه را دچار مشکل می‌کند.

اما چه کار می‌توان انجام داد؟ یکی از روش‌های بینابینی (یعنی نه پرخاشگری و نه سکوت)، روش ابراز وجود است. در این روش هم شما حرفتان را زدید و هم به احتمال کمتری رابطه را دچار مشکل کردید. یکی از بهترین روش‌های ابراز وجود این است که شما از احساساتتان صحبت کنید؛ به عنوان مثال بگویید: “می‌دونی عزیزم، وقتی تو دیر به دیر به من زنگ می‌زنی، خیلی غمگین و ناراحت می‌شم، چون فکر می‌کنم برات خیلی مهم نیستم”. کلید ابراز وجود این است که حرفتان را کوتاه، بدون لحن قضاوتی و با آرامش بزنید. اینطوری قطعا موثرتر خواهد بود. به‌علاوه، شما نباید وارد بحث شوید، حرفتان را بزنید و اجازه دهید که فرد مقابل فکر کند. اگر بعد از این جمله، جملاتی دیگری استفاده کنید، اثر آن را از بین خواهید برد.

بعضی افراد نصیحتتان می‌کنند که بازی قدرت را برای برگرداندن عشقتان به رابطه یا شعله‌ور کردن آتش عشقتان شروع کنید. به هیچ وجه وارد بازی‌های روانی نشوید. اگر عمداً عشقتان را نادیده می‌گیرید یا به او بی‌محلی می‌کنید و از او فاصله می‌گیرید، در حال بازی دادن او هستید. چنین رفتارهایی شاید باعث شود که او برای مدت کوتاهی به شما بیشتر توجه کند، اما تاثیر مطلوب درازمدتی بر رابطه‌تان نخواهد داشت. اگر رفتارتان با او دائماً بی‌ادبانه یا تحقیرکننده باشد، نادیده‌اش بگیرید یا به او کم‌محلی کنید، او در نهایت علاقه‌اش را به شما از دست خواهد داد.

لازم به گفتن نیست که قرار نیست تمام آرزوهای عشقتان را برآورده کنید، اما برآورده نکردن آرزوهای او به معنای بی‌احترامی کردن به او به دلیل داشتن چنین خواسته‌هایی نیست. احترام گذاشتن به یکدیگر مهم‌ترین عامل برای موفقیت یک رابطه است. اگر شما دیگر احترامی برای طرف مقابل قائل نباشید یا دیگر نزد او عزت و احترامی نداشته باشید، باید بدانید که رابطه‌تان آسیب دیده و جبران آن بسیار سخت است. برای این که به عشقتان ثابت کنید، چقدر به او احترام می‌گذارید، از پررنگ کردن نقاط منفی رابطه‌تان دست بردارید و از خصوصیات مثبتش تعریف کنید. سخاوتمندانه از عشقتان و رفتار عاشقانه‌اش تعریف کنید. همچنین اگر فکر می‌کنید عشقتان دیگر احترامی برایتان قائل نیست، حد و مرزهایی را برای دوباره به دست آوردن احترامش وضع کنید.

حتما بخوانید: سیاست‌های زنانه برای جذب مردان (رفتار خانم با سیاست در رابطه) 

به وضوح برای طرف مقابل مشخص کنید که چه رفتارهایی را می‌توانید تحمل کنید و چه رفتارهایی برایتان غیرقابل تحمل است ـ البته این قانون‌گذاری‌ها را نباید وسط دعوا انجام دهید. اگر عشقتان رفتاری دارد که نمی‌توانید آن را تحمل کنید یا اظهارنظرهای آزاردهنده‌ای می‌کند، بگویید که این کارها یا حرف‌هایش باعث ناراحتیتان می‌شود و دوست ندارید که آنها را تکرار کند. مراقب باشید که صدایتان را بالا نبرید و تذکرهایتان را با لحنی آرام و مهربان بدهید. از طرفی اگر عشقتان بعد از شنیدن این تذکرها شروع به پرخاشگری کرد، بدانید مشکلی جدی وجود دارد که باید برای رفع آن اقدام کنید. می‌توانید رابطه‌تان را نجات دهید، اما مراقب باشید که وقتی عشقتان عصبانی است، نگرانی‌ها و شکایت‌هایتان را مطرح نکنید. صبر کنید آرام و خونسرد شود، سپس نگرانی‌هایتان را با آرام‌ترین و مهربانانه‌ترین لحن ممکن بیان کنید.

اگر احساس می‌کنید قدرتتان را در رابطه از دست داده‌اید، شاید قرار گرفتنتان در موضع ضعف به این دلیل باشد که بیش از حد برای بودن در کنار محبوبتان اشتیاق نشان داده‌اید یا توقع بیش از اندازه‌ای از او داشته‌اید. شما نمی‌توانید عشقتان را تحت فشار بگذارید و کارها را با عجله پیش ببرید، از طرفی امیدواریم که این رابطه عاشقانه یگانه شور و اشتیاق زندگیتان نباشد. برای علائق دیگرتان، مانند کار، ورزش، تحصیل و سرگرمی‌های مختلف وقت بگذارید و آزادی و فضایی را که طرف مقابل نیاز دارد، در اختیارش قرار بدهید. البته به این معنی نیست که به طور کلی رابطه عاطفی خود را فراموش کنید؛ بلکه منظور این است که سعی نکنید تمام انرژی و توان عاطفی خود را برای این رابطه خرج کنید، اما چرا؟

یکی از بحث‌های اصلی بین زوجین (چه قبل از ازدواج و چه بعد از آن)، بر سر همین موضوع است. بسیاری از اوقات یکی از طرفین تمام انرژی خود را برای رابطه می‌گذارد و چون فرد مقابل چنین کاری انجام نمی‌دهد، از او شاکی می‌شود و همین مساله به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم می‌شود مبنای بحث‌های بین دو طرف. از طرف دیگر، یکی از طرفین ممکن است فکر کند که چون در رابطه عاطفی هستند، باید دائما با هم در ارتباط باشند؛ این تفکر باعث می‌شود تا فرد مقابل بخواهد یک روز را با دوستانش بگذراند یا …، ناراحت بشود و باز هم این مورد باعث بحث و دعوا شود. زیرا، یک طرف فکر می‌کند فرد مقابلش به او بی‌توجه است و یک طرف دیگر با خود فکر می‌کند که هیچ فضایی برای زندگی شخصی خود ندارد.

تمام این موارد روی ارتباط عاطفی بسیار تاثیر گذار است، به همین دلیل توصیه می‌شود اگر فکر می‌کنید جز این گروه‌هایی که ذکر شده هستید، کمی به خودتان و فرد مقابل فضا دهید تا علاوه بر لذت بردن از زمان با هم بودن، زمانی هم برای سایر کارهای مورد علاقه‌تان داشته باشید. یادتان باشد، درست است که در رابطه عاطفی، نقش‌ها متفاوت است و شما باید به عنوان شریک عاطفی زمان بیشتری را با هم بگذرانید، اما به این معنی نیست که همیشه و همیشه باید با هم باشید، مگرنه شما به هم هیچ علاقه‌ای ندارید!

اگر فکر می‌کنید شدت آسیب در رابطه زیاد است و خودتان به تنهایی نمی‌توانید آن را مدیریت کنید، بهتر است با یک روان‌شناس متخصص مراجعه کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا اولا از آسیب بیشتر جلوگیری کنید و در مرحله دوم قبل از اینکه دیر شود و رابطه به جدایی یا طلاق کشیده شود، ارتباط عاطفی خود را ترمیم کنید. روان‌شناس، ضمن بررسی دقیق رابطه و عوامل آسیب‌زا، به شما راهکارهایی برای مدیریت هرچه بهتر رابطه ارائه می‌دهد.

 اگر احساس می‌کنید رابطه عاطفی شما رو به سردی رفته و مانند روزهای اول نیست، بهتر است هرچه زودتر برای ترمیم آن کاری انجام بدهید. نشانه‌های رابطه سرد شدن رابطه به طور کلی: دعواهای زیاد و مکرر، سکوت، فاصله گرفتن از یکدیگر، عدم رشد و ارتقای رابطه، ایرادگیر شدن یکی از طرفین یا هر دو نفر و … است. برای ترمیم چنین رابطه‌ای بهتر است مهارت‌های ارتباطی مانند شناخت موانع ارتباطی و به کارگیری ابراز وجود را یاد بگیرید، از به کار گیری بازی‌های روانی بپرهیزید، به خواسته‌های شریک عاطفیتان احترام بگذارید، محدودیت‌های درستی برای رابطه خود وضع کنید، کمی به یکدیگر در رابطه فضا دهید و در نهایت اینکه به یک روان‌شناس متخصص مراجعه کنید.

عشقت رو جذب کن

میخوای یاد بگیری چطور روز به روز بیشتر قلب عشقتو بدست بیاری؟ چطور یه رابطه موفق منجر به ازدواج داشته باشی؟ چطور یه زندگی مشترک موفق داشته باشی؟ پس فرصت را از دست نده! تو هم به جمع دنبال کنندگان پیج رادیو عشق در اینستاگرام اضافه شو…

عضویت در خبرنامه رادیو عشق

38 بازدید

47 بازدید

119 بازدید

107 بازدید

184 بازدید

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

مشترک نمی شومدریافت همه دیدگاه های این نوشتهفقط دریافت پاسخ دیدگاه های خودم

چگونه رابطه را گرم نگه داریم

سلام، بنده۱۹ و عشقم۲۱سالشه، سه ساله باهم رابطه داریم و خیلی همو دوست داریم وقصدمون هم جدیه واسه ازدواج به طوری که خانواده ها در جریانند، مدتیه بنده خیلی زودرنج شدم و توقع دارم ایشون همش به بنده ابراز احساسات کنن و اگه اینطور نشه من گریه میکنمو ایشونم ناراحت میشن و میگن تو صبر نداری و هنوز اماده نیستی واسه ازدواج و دعوامون میشه و منم چند وقتیه سعی میکنم دیگه زودرنج نباشم ولی این که بهونه نگیرم و گریه نکنم باعث شده سرد بشم

سلام دوست گرامی سن هردوی شما برای مسئولیت اجتماعی بزرگی مانند ازدواج، سن زیادی نیست. اما درباره ویژگی‌هایی که گفتید، ابتدا آزمایش تیروئید بدهید تا از نظر جسمانی وضعیت شما چک شود. سپس اگر این رفتار و خلق و خو ادامه پیدا کرد، به مشاور مراجعه کنید.

سلام، منو عشقم قبلا مقداری دعوا میکردیم اما مشکلات رو حل کردیم و مدتی خیلی خوب بودیم اما الان هردومون هیجان و گرمی قبل رو نداریم و از این موضوع هردومون ناراحتیم و خیلیم همو دوست داریم، چیکار کنیم؟

سلام دوست گرامی به سن خودتان و طرف مقابل و مدت زمان آشنایی اشاره نکردید. بحث و سردی در هر رابطه‌ای بوجود می‌آید. روابط یک دوره ماه عسل دارند که همه چیز در آن دوره معمولاً زیباست. روابطی می‌توانند این دوره ماه عسل را طولانی‌تر کنند که دارای مهارت‌های بیشتری باشند. این مهارت‌های ارتباطی هستند که باعث می‌شود شما به سمت بهتری حرکت کنید. می‌توانید از کمک مشاور بهره‌مند شوید.

سلام ۱۷سالمه بایه پسر ۲۶ساله دوستم خیلی دوسش دارم ولی همه جوره پسش میزنم‌ نمیتونم توکلمه های عاشقانش جواب بدم وقتی دستمو میگره پسش میزنم حالم بدمیشه نمیتونم همش باهاش تندی میکنم خیلی دلم میخواد جوابشو بدم ولی نمیتونم حتی تو جواب عشقم چیزی بگم بایه قلب ساده جواب میدم حس میکنم داره ازم زده میشه میشه بگید مشکل من چیه؟

سلام دوست گرامی اولین مساله شما سن شماست. چون هنوز در دوره نوجوانی هستید و هویتی شکل نگرفته است که بخواهید تصمیم درستی در رابطه عاطفی داشته باشید. دومین مساله بلد نبودن اصول رابطه و مهارت‌های ارتباطی است.

من ۲۲ سالمه و طرفم ۱۷ سالشه .مشکلی که هست اینه که من هنوز دانشجوام و سال بعد درسم تموم میشه بهش میگم چند ماه هم صبر کن درسم تموم شد اونوقت میام . چون از طرفی خونپادم مخالف اینن که قبل فارغ التحصیلی ازدواج کنم چون هنوز شغل و منبع درامد ثابتی هم ندارم . از طرفی این دختره هم میگه که من رو حرف بابام حرف نمیزنم و اگه مخالفت کنه کاری از دستم بر نمیاد خب پدر این دختر هم وقتی که دختره خواستگارایی داره که خونه داره شغل و درامد معقول ومناسبی داره اکه الان برم خواستگاری نمیاد دخترشو بده به منی که هنوز درسم رو تموم نکردم خونه ندارم و تا سال دیگه شرایط اولیه تشکیل خونواده رو ندارم

سلام دوست گرامی تحت تاثیر صحبت دیگران بودید و همین مساله طرف مقابل را دلسرد کرده است. بهتر است برای طرف مقابل این مساله را بازگو کنید و برای اصلاح رفتار خودتان مشاوره دریافت کنید تا مجددا رابطه گرم شود.

سلام من ۴ماه میشه که با یه دختری وارد رابطه شدم و خیلی هم دوستش دارم اوایل همه چیز خوب بود بهم محبت میکرد برام وقت میذاشت روم حساس بود و همیشه سعی میکرد که کنارم باشه اما این اواخر عوض شده کمتر سراغمو میگیره محبتش بهم کم شده وقتی بهش محبت میکنم خیلی عادی جواب محبتم رو میده و وقتی میگم میگه که نمیخوام خیلی وابسته هم شیم که وقتی درست تموم شد اومدی خواستگاریم خونوادم مخالفت کردن یا نشد که به هم برسیم ضربه نخوریم . منم بهش میگم راضی کردن خونواده هارو بسپار به من و مثل سابق کنارم باش اما میگه نه من احتمالات رو در نظر میگیرم و دائما منفی بافی میکنه . منم بهش میگم که برای اینکه شرایطم رو مهیا کنم و بیم خواستگاری نیاز به انگیزه دارم نیاز به پشتیبانی از سوی تو دارم در جواب میگه من الان حوصله هیچی رو ندارم نمیخوام استرس داشته باشم که نشد ضربه روحی میخورم . تو کارهاتو جور کن منم درسمو میخونم موعدش شد خونوادت با خونوادم حرف میزنن منم به پات هستم رابطمونم ادامه میدیم نه اونقد که وابسته هم شیم. لطفا راهنمایی کنید برای اینکه مثل سابق رابطمون پر شور و گرم شه چه کاری باید کنم؟؟

سلام دوست گرامی به سن خودتان و طرف مقایل اشاره نکردید. زاویه دید ایشان منطقی‌تر است و نگران است که در آینده آسیب جدی به خودش و شما وارد نشود. بنابراین بهتر است شما شرایط خواستگاری را مهیا کنید و از مشاوره پیش از ازدواج نیز غافل نباشید تا این نگرانی‌ها بررسی شود.

من ۲۲ سالمه و طرفم ۱۷ سالشه .مشکلی که هست اینه که من هنوز دانشجوام و سال بعد درسم تموم میشه بهش میگم چند ماه هم صبر کن درسم تموم شد اونوقت میام . چون از طرفی خونپادم مخالف اینن که قبل فارغ التحصیلی ازدواج کنم چون هنوز شغل و منبع درامد ثابتی هم ندارم . از طرفی این دختره هم میگه که من رو حرف بابام حرف نمیزنم و اگه مخالفت کنه کاری از دستم بر نمیاد خب پدر این دختر هم وقتی که دختره خواستگارایی داره که خونه داره شغل و درامد معقول ومناسبی داره اکه الان برم خواستگاری نمیاد دخترشو بده به منی که هنوز درسم رو تموم نکردم خونه ندارم و تا سال دیگه شرایط اولیه تشکیل خونواده رو ندارم

سلام من یه دختری ۱۵ ساله هستم با یه پسر ۲۵ ساله یک ماه میشه که آشنا شدم باهاش و منم خیلی خیلی خیلی زیاد دوسش دارم اما اون خیلی سرد و بد رفتار میکنه و میگه که نمیخواد ببینم و میگه ولم کن من هم کاری نکردم که از دستم دلخور بشه و هر چی دلیل این کاراش رو میپرسم بهم نمیگه و همش مدام بلاکم میکنه و از بلاکی درم میاره و حتی در طی این یک ماه من حتی عزیزم و یا گلم هم نتونستم بهش بگم اون خیلی سرد رفتار میکنه من چیکار کنم تا از من دلسرد نشه و روز به روز عاشقم بشه ؟؟

سلام دوست گرامی به چه دلیلی می‌خواهید در رابطه‌ای بمانید که طرف مقابل شما را نمی‌خواهد؟! سن شما برای ارتباط بسیار کم است.

سلام. من دختری 38 ساله هستم حدودا بیست روز هست که با پسری آشنا شدم که ایشون فیزیوتراپ من هست روی دست من کار میکنن از همان روز اول نگاه‌های عاشقانه‌شون شروع شد ومدام به بنده سلام میکرد و حال بنده رو جویا میشد ولی من زیاد ایشون رو تحویل نمیگرفتم بیشتر اوقات بنده کم محلی میکردم حتی با لبخند به استقبال من می‌امدن حتی سربه سر من میگذاشتن ولی بنده یه خط در میان جواب میدادم ایشون الان بعد از کم محلی های من یه ذره رابطه و رفتارش سرد شده بامن من از طرفی چون خواهرشون هم اونجا رییس هست بنده مراعات کردم که نمیتونم به ایشان ابراز عشق و علاقه کنم یعنی هردو این مشکل داریم و من که دیدم ایشون ابراز عشق نمی‌کنم از روی عمد گفتم که همکارشان که پسر هم بود گفتم که ایشون چند روز هست که نیستن از اون روز رفتارشان و رابطه شون با من سرد شده خواهشا راهنماییم کنین که نشانه های عشق واقعی به دختر چیه؟ آیا دلیل سردشدن این رابطه رفتار خودم هست یا اون سوال در مورد اون پسر همکارشون هست؟ واقعا نمیدونم دلیل ساکتی وغمگین بودنشون بخاطر کم محلیهای منه یا چیز دیگه ؟خواهشا راهنماییم کنین

سلام دوست گرامی تناقضی در صحبت‌های شما دیده می‌شود. اگر ایشان به شما توجه داشتند دلیل اینکه با او سرد بودید چه بود؟ نحوه رفتار ایشان با سایر بیماران چگونه است؟ چه رفتارهایی در ایشان بوده است که باعث شده است شما تصور کنید که او به شما علاقه دارد؟ رفتار و کم محلی‌های شما می‌تواند دلیل این رفتارها باشد، اما پیش از این باید مشخص کنید که آیا واقعا او به شما علاقه داشته است یا خیر؟ زمانی می‌توانید این را متوجه شوید که او به صورت مستقیم به شما ابراز علاقه کند.

سلام من بایه دختری دوست شدم و خیلی دوستش داشتم ولی رفته رفته نسبت به اون شکاک شدم حتی وقتی می خواست بعداز صحبت تلفنی بام ن یه برنامه رو ببینه یا بره گردش عصبی می شم ولی نمی‌خوام ناراحتش کنم و رابطمون سرد شه احساس می کنم دوست دارم بهش بگم ازش متنفرم و اون مقاومت کنه که چرا ولی می دونم این کارا رابطه‌مونو کم رنگ می کنه ولی خیلی عصبی می شم می شه لطفا برای کنترل عصبی شدنم یه راهکاری رو پیشنهاد بدین ما هردومونم۱۸سالمونه

سلام دوست گرامی 18 سالگی برای انتخاب و شروع یک رابطه عاطفی کمی زود است، چون هنوز بلوغ و پختگی اتفاق نیفتاده است و دوطرف هنوز دنیای خودشان را نمی‌شناسند. دلیل این عصبی شدن ابتدا باید مشخص شود تا راهکاری متناسب با این شرایط به شما گفته شود. معمولاً اضطراب و ترس از دادن و تنهایی می‌تواند فردی را شکاک کند. گاهی هم تجره تلخ از دست دادن در گذشته نیز باعث می‌شود در رابطه دائماً حس کنید که طرف مقابل قصد ترک کردن شما را دارد. برای دریافت مشاوره از رادیو عشق، نوبت مشاوره خود را رزرو کنید.

سلام خسته نباشید من با یک آقایی بودم که اول خیلی باهمو دوست داشتیم و بحث ازدواج بود تو هر شرایطی ولی این آقا وقتی رفت تهران و ازهم فاصله گرفتیم گفت میترسم خانوادم نزارن و تو ضربه بخوری و رابطمونو سرد کرد یعنی فاصله گرفت من تلاش کردم چندباری بهشون گفتم ولی ایشون میگن ب هیچ عنوان نمیخام مثل سابق بشیم چون میترسم نشه و ضربه بخوریم من واقعا نمیدونم چیکار کنم

سلام دوست گرامی به سن خودتان و طرف مقابل اشاره نکردید. زمانی که طرف مقابل شما هنوز به استقلال برای تصمیم‌گیری درباره زندگی مشترکش نرسیده باشد، نمی‌توانید روی او برای آینده طولانی سرمایه‌‌گذاری کنید. آیا ایشان دلیل اینکه خانواده‌اش ممکن است موافقت نکنند را دقیق توضیح دادند؟ آیا یکدفعه به این نتیجه رسیدند که خانواده‌شان موافقت نمی‌کنند و از قبل نمی‌دانستند؟ ایشان باید با ترس خودشان مواجه شود و اگر این رابطه برایش اهمیت دارد، برای آن تلاش کند. شما نیز برای بررسی بیشتر دلیل‌تان برای بودن در رابطه، نیاز به دریافت مشاوره دارید.

سلام خسته نباشید، من حدود ۷-۸ ماه است که با پسری اشنا شدم و همه چی به خوبی پیش میرفت، ایشون با مادرم اومدن صحبت کردند و قرار شد با خوانوادش بیان برای خواستگاری. چند وقت قبل ایشون از من رابطه جنسی خواستن یادمه وقتی بهش جواب رد دادم گفت به تو اسیب نمیرسه و به من اعتماد نداری بعد این همه وقت، این شد قبول کردم و شاید دو یا سه بار این اتفاق افتاد و وابستگیمون بیشتر شد. اما یک روز خیلی اتفاقی بعد از اخرین دیدارمون دیگه به من زنگ نزد. وقتی که پیگیر شدم گفت که ادم عصبی هستم بدرد نمیخورم زندگیتو خراب میکنم، فهمیدم ناراحته کمی ارومش کردم و گفتم که کنارشم و اگه ناراحته بهش فضا میدم تا اروم بشه بعد قطع کردیم. اما الان ۲۷ روزه که تماسی نمیگیره دو بارم پیام دادم اما جواب نیومد،میترسم. دلم نمیخواد از دستش بدم و فکر میکنم که تقصیر خودمه و ای کاش قبول نمیکردم و این باعث شده سرد بشه. اما خودش گفت که من هنوز دوستت دارم و مشکلم به تو بر نمیگرده، خب اگه به من بر نمی‌گرده ،این همه مدت کافی نبوده ک زنگ بزنه؟ من باید چکار کنم دیگه دارم چل میشم😔

سلام دوست گرامی به سن خودتان و طرف مقابل اشاره نکردید. حتما روزهای سختی را می‌گذرانید و باور نکردید که او شما را ترک کرده است. علت نبودن ایشان صرفاً برقراری رابطه جنسی نیست، اما برقراری این رابطه می‌تواند جذابیت‌های شما را پایین آورده باشد و او دیگر لازم نبیند تا تلاشی برای بدست آوردن شما از شیوه صحیح و خواستگاری انجام دهد. اما علت اینکه اشاره کرده‌اند که شما مشکلی ندارید و این یک مسأله فردی است، بدانید اگر ایشان برای این رابطه اهمیت خاصی قائل باشد، حتماً این مسائل فردی را حل می‌کند و مجدداً پیشقدم می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم حتما با مشاوران رادیو عشق نوبت مشاوره دریافت کنید تا طریق صحیح بازگرداندن ایشان به رابطه را یاد بگیرید.

سلام من ۲۰ سالمه و حدوده ۲ سال هست با پسری همسن خودم که فامیل دورمون هست آشنا شدم تقریبا نه ماه میشه که حسش و بهم گفته و دوماهم هست من حس ام گفتم همه چیز خوب بود تا اینکه چند وقت جواب پیام هامو دیر میده مثلا یه هفته یا چهار پنج روز طول میکشه جوابمو بده و سرد شده و اینکه تو ابراز احساسات خیلی خجالتیه وقتی می‌پرسی حس ات چیه میگه قبلا گفتم دیگه این جواب دادن های دیرش هم گفت میبخشید یکم سرم شلوغه و فلان ولی تو واتس آپ آخرین بازدید هاشو میبینم متوجه میشم که میاد تو برنامه ها اما جواب من و نمیده می‌نویسه سلام خوبی جوابشو میدم میگم خوبم و چطوری و فلان یه هفته طول میکشه یه کلمه جواب بده چیکار کنم

سلام دوست گرامی اگر آشنایی شما از راه دور بوده است و هنوز به صورت رسمی همدیگر را ندیدید، این سردی دلیلش روشن است. اما اگر ارتباط‌تان نزدیک‌تر بوده و یکدفعه ایشان سرد شده استف باید علت‌های آن دقیق‌ مشخص شود. باید ابتدا از خودتان بپرسید که چرا در رابطه خودتان باید دائماً پیگیر او باشید؟ چرا تا این حد از جواب ندادن‌های او بهم ریختید؟ برای بررسی بیشتر نیاز دارید که با مشاوران رادیو عشق مشاوره داشته باشید.

سلام من ۲۳ سالمه و با پسری هم سنه خودم سه ساله که تو رابطم وخیلیم بهش علاقه دارم اما به من خیلی کم محبت میکنه و دیگه مهربون نیست و هرروز سر چیزای بی ارزش باهام دعوا میکنه و خیلی راحت بهم بی احترامی میکنه و تا از نارضایتیمو نشون میدم میگه میتونی بری و من چون خیلی دوسش دارم ، هرچی میگه کوتاه میامو تحمل میکنم وقتی بهش میگم خیلی بد اخلاق شده و مهربون نیست میگه تو بهم تلقین میکنی من بد اخلاقم اینجوری من لج میکنم ‌ خب من اگه نگم از چی ناراحتم پس چجوری مشکلمو بهش بفهمونم

سلام دوست گرامی به نظر می‌رسد که در ارتباط شما نوع لحن و محتوای صحبت برای طرف‌مقابل خوشایند نیست و مهارت برقراری ارتباط موثر و شیوه بیان درخواست و ناراحتی خود را ندارید که نیاز است از طریق مشاوره این مهارت‌ها را یاد بگیرید. نیاز دارید تا یاد بگیرید که به شیوه درستی درخواست‌های خودتان را مطرح کنید. مثلا به جای اینکه تو دیگه مهربون نیستی، بگویید، من احساس می‌کنم که نیاز به توجه بیشتری دارم. در ضمن این نکته را هم در نظر داشته باشید که باید از خود بپرسید چرا باید با کسی که اصلا با شما خوب رفتار نمی‌کند و تلاشی برای ادامه رابطه انجام نمی‌دهد ارتباط خود را ادامه بدهید؟ چه چیزی در این ارتباط وجود دارد که به شما انگیزه ادامه آن را می‌دهد؟

سلام.خسته نباشید من ۲۲ سالمه با یه آقایی ۲۴ ساله نزدیک به ۴ ساله که دوستیم قصدمون جدی بود از من به خانوادش گفتن منم به مادرم گفتم.اما من اشتباهی که کردم سر هرچیز کوچیکی قهر کردم. این اواخرقهرمون طول کشید و دوباره اشتی کردیم ولی میگفت سردم کردی.میونمون کمی شکراب بود تاباز سریه مسئله ای یه قهرکوچیک پیش اومد.یه مدت اومدسراغم دیگه نیومد.دیگه جوابمونداد.منم زیادنرفتم سراغش تا چندروزپیش رفتم وبه زورجوابموداد.حالاباهمیم بهم میگه دوسم داره بهم میگه جواب ندادن به من براش سخت ترینه بهم میگه حاضرم بمیرم امااشکتونبینم اما میگه من سردشدم من دیگه ادم سابق نیستم.وقتی پرسیدم بودونبودم برات فرقی نداره هیچی نگفت.من باید چکارکنم؟احتمال داره این رابطه درست شه؟خیلی دوسش دارم میدونم بچه بازی دراوردم اما نمیخوام از دستش بدم

سلام دوست گرامی قهر یک نوع رفتار است که ناشی از فرار کردن برای حل مساله است. اگر شیوه بازگشت صحیح به رابطه را بدانید، بهتر می توانید مجددا جذابیت های خود را در رابطه بیابید و احیا کنید. برای دریافت دوره بازگشت به رابطه، لطفاً ابتدا وقت مشاوره دریافت کنید.

آدرس: تهران، پونک، نبش بلوار پونک، پلاک 2، طبقه سوم، واحد 6

تلفن پشتیبانی:02146015870

رزرو نوبت مشاوره

انجمن روانشناسی آمریکا

سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران

سازمان بهزیستی ایران

انجمن روانشناسی ایران

 

روزهای خوش ابتدای رابطه را به یاد بیاورید که عشقتان لحظه‌ای از شما چشم برنمی‌داشت و از معاشرت با شما سیر نمی‌شد. عاشق دلخسته‌تان مدام با شما تماس می‌گرفت، ساعت‌ها تلفنی با هم حرف می‌زدید و تمام شب را بیدار می‌ماندید و با هم صحبت می‌کردید. اما اکنون همه چیز عوض شده است و دیگر وقتی به او فکر می‌کنید، قلبتان به تپش نمی‌افتد؛ احساس می‌کنید که رابطه عاطفی و عاشقانه‌تان سرد شده است. البته همچنان احساسات عاشقانه‌ای به او دارید و دوست دارید رابطه‌تان را دوباره مثل گذشته گرم کنید، اما احساس می‌کنید که طرف مقابل دیگر توجه چندانی به رابطه‌تان ندارد یا دست‌کم به اندازه شما به رابطه‌تان اهمیت نمی‌دهد. در چنین شرایطی طبیعی است که ناراحت و مضطرب ‌شوید. ممکن است این نگرانی وادارتان کند که تکنیک‌های مختلفی را برای گرم و پرشور کردن رابطه‌تان امتحان کنید.در این مقاله سعی کرده‌ایم به شما آموزش دهیم که اولا نشانه‌های سردی در رابطه کدام‌ها هستند تا در این صورت اگر چنین زنگ‌ خطرهایی در ارتباطتان دیدید، سریعا برای رفع آن تلاش کنید. در نهایت هم روش‌ها و تکنیک‌هایی برای بهبود بخشید این رابطه و گرم شدن آن به شما آموزش خواهیم داد. با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

قبل از هر چیز بهتر است در این بخش می‌خواهیم به مهم‌ترین نشانه‌های سرد شدن یک رابطه نگاهی بیاندازید. این نشانه‌ها به معنای زنگ خطری هستند که نادیده گرفتن آن‌ها می‌تواند به قیمت پایان یافتن رابطه تمام شود؛ بنابراین بهتر است که خوب به آن‌ها دقت کنید و در صورت مشاهده چنین نشانه‌هایی برای حل و فصلشان اقدام کنید. در بخش بعدی در مورد روش‌های موثر برای حل و فصل آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

دعواهای زیاد و مکرر، حتی سر مسائل بسیار کوچک، یکی از نشانه‌های مهم سرد شدن رابطه است. زمانی که دیگر زوجین چه در دوره آشنایی قبل از ازدواج و چه در دوران متاهلی نتوانند مشکلاتشان را به صورت منطقی حل و فصل کنند، روز به روز از هم فاصله می‌گیرند و این شکاف ارتباطی به احتمال زیاد یک روزی به جدایی عاطفی ختم خواهد شد. البته اشتباه نکنید، بحث و اختلاف نظر، حتی دعوا در همه روابط پیش می‌آید، اما اگر این رابطه سالم باشد و دو طرف مدیریت هیجانات و احساساتشان را یاد گرفته باشند، خیلی زود می‌توانند بحث و دعوا را خاتمه دهند؛ علاوه بر این، این اتفاقات در زوج‌هایی که مهارت‌های ارتباطی قوی‌تری دارند، کمتر پیش می‌آید.

یکی دیگر از نشانه‌های سرد شدن در رابطه این است که شما دیگر با هم مثل قبل صحبت نمی‌کنید؛ به عبارت دیگر در اکثر زمان‌هایی که با هم هستید، حرفی برای گفتن ندارید؛ حتی در زمانی که مشکلی پیش آمده باشد؛ سکوت کردن و یا قهر کردن‌های طولانی در رابطه زنگ‌های خطری است که باید آن‌ها را جدی بگیرید.چگونه رابطه را گرم نگه داریم

یکی از رفتارهای  بارزی که نشان می‌دهد، نسبت به هم سرد شده‌اید این است که وقتی به نظر می‌رسد همه چیز روبراه است، فردی که با او در ارتباط هستید، ناگهان دیگر جواب پیام‌هایتان را می‌دهد یا پنج ساعت طول می‌کشد تا زحمت یک جواب مختصر را به خودش بدهد، آن هم در حالی که معمولا مدام برای هم پیام می‌فرستادید. یا این که برخلاف گذشته که عادت داشتید همیشه از قبل برای قرار بعدی برنامه‌ریزی کنید، به تازگی هیچ حرفی دربارۀ قرار هفته بعدتان نمی‌زنید یا اصلاً دیگر حرفی از قرارهای بعدی به میان نمی‌آید. یا اینکه اگر ازدواج کرده باشید، همسرتان با شما به مهمانی‌ها نمی‌آید، دیر به خانه برمی‌گردد، ترجیح می‌دهد نسبت به گذشته زمان بیشتری را با دوستانش باشد تا با شما و … .

هر کاری که در اوایل رابطه‌تان انجام می‌دادید، به نظر عشقتان قابل تحسین، یا حداقل قابل تحمل بود، اما الان او حتی از نفس کشیدنتان هم ایراد می‌گیرد. این احتمال وجود دارد که او از رابطه ناراضی است و دارد تلافی این ناراحتی را سر شما در می‌آورد. این ایراد گرفتن‌ها و غر زدن‌ها می‌تواند روش غیرمستقیمی برای ابراز نارضایتیش باشد. البته ممکن است بنا به دلایلی به طور کلی ناراحت باشد یا مشکلی سر کارش داشته باشد. درهر حال وقتی یک نفر رفتارهای شریک عاطفیش را آزاردهنده‌تر از دیگر شرایط زندگی می‌یابد و دائما از او یاد می‌گیرد، این بهانه‌جویی‌ها را می‌توان نشانه نارضایتی از رابطه تلقی کرد که این خودش یک نشانه از سرد شدن رابطه عاطفی است.

این نشانه برخلاف نشانه‌های قبلی کمی نامحسوس‌تر است، اما اگر متوجه شدید که رابطه‌تان دیگر پیشرفتی نمی‌کند، روان‌شناسان توصیه می‌کنند که رابطه‌تان را دقیق‌تر بررسی کنید تا علت این رکود را پیدا کنید. روابط عاشقانه باید با ضرب‌آهنگی طبیعی پیشرفت کنند، به این ترتیب که قرارهای آشنایی و دوستی به تدریج به ملاقات با دوستان و خانواده بیانجامد و بعد به خواستگاری، نامزدی و ازدواج ختم شود. اگر رابطه شما چنین روندی را طی نمی‌کند، احتمالا یکی از دو طرف از رابطه ناراضی است و مانع رشد آن می‌شود. مسلما این فرد ناراضی دلیلی برای ناراحتیش دارد که اجازه نمی‌دهد رابطه رشد کند.

در این قسمت به شما یاد خواهیم داد که چطور یک رابطه آسیب دیده را بهبود ببخشید و به رابطه‌ای که رو به سردی رفته است، گرما هدیه کنید.

حتما بخوانید: راهکارهای بهبود رابطه زن و شوهر (مهارت بهتر شدن ارتباط با همسر)

یکی از مهم‌ترین و اولیه‌ترین نکاتی که باید برای داشتن ارتباط سالم یاد بگیرید، مهارت‌های ارتباطی است؛ این تکنیک‌های ارتباطی به شما کمک می‌کند که اولا میزان بحث‌های بی‌سرانجام را کاهش دهید و دوما کیفیت رابطه خود را بهبود دهید. در بحث مهارت‌های ارتباطی، دو موضوع از همه مهم‌تر است، یکی موانع ارتباطی و دوم روش‌های ابراز وجود و جرات‌ورزی که در زیر به طور مختصر به آن اشاره می‌شود:

یکی دیگر از مسائل مهم در رابطه عاطفی، یادگرفتن مهارت‌های‌ ابراز وجود و جرات‌ورزی است. فرض کنید در رابطه عاطفی‌تان موضوعی شما را عمیقا ناراحت کند؛ به طور کلی آدم‌ها عموما دو روش به کار می‌گیرند، یا دعوا راه می‌اندازند و با پرخاشگری ناراحتی‌شان را ابراز می‌کنند یا سکوت می‌کنند. هر دو این روش‌ها بسیار آسیب‌زا هستند. تبعات دعوا راه‌انداختن را اکثرا می‌دانید، اما شاید با تبعات سکوت خیلی آشنا نباشید؛ وقتی فردی از موضوعی ناراحت است ولی به جای مطرح کردن آن سکوت اختیار می‌کند، باز هم مشکل‌ساز است، زیرا یا این موضوعات روی هم جمع می‌شوند و به یکبار خودشان را نشان می‌دهند (مثل آتش زیر خاکستر) و یا فرد از روش‌هایی استفاده می‌کند که ظاهرا هیچ اشکالی ندارد ولی به فرد مقابل آسیب می‌رساند، مثل اینکه شما از همسرتان ناراحت باشید و لباسش را هنگام اتو کردن بسوزانید (البته در درجات پایین عصبانیت) یا در صورتی که از شما کاری خواست عمدا پشت گوش بندازید و … . بنابراین هر دوی این روش‌ها دیر یا زود رابطه را دچار مشکل می‌کند.

اما چه کار می‌توان انجام داد؟ یکی از روش‌های بینابینی (یعنی نه پرخاشگری و نه سکوت)، روش ابراز وجود است. در این روش هم شما حرفتان را زدید و هم به احتمال کمتری رابطه را دچار مشکل کردید. یکی از بهترین روش‌های ابراز وجود این است که شما از احساساتتان صحبت کنید؛ به عنوان مثال بگویید: “می‌دونی عزیزم، وقتی تو دیر به دیر به من زنگ می‌زنی، خیلی غمگین و ناراحت می‌شم، چون فکر می‌کنم برات خیلی مهم نیستم”. کلید ابراز وجود این است که حرفتان را کوتاه، بدون لحن قضاوتی و با آرامش بزنید. اینطوری قطعا موثرتر خواهد بود. به‌علاوه، شما نباید وارد بحث شوید، حرفتان را بزنید و اجازه دهید که فرد مقابل فکر کند. اگر بعد از این جمله، جملاتی دیگری استفاده کنید، اثر آن را از بین خواهید برد.

بعضی افراد نصیحتتان می‌کنند که بازی قدرت را برای برگرداندن عشقتان به رابطه یا شعله‌ور کردن آتش عشقتان شروع کنید. به هیچ وجه وارد بازی‌های روانی نشوید. اگر عمداً عشقتان را نادیده می‌گیرید یا به او بی‌محلی می‌کنید و از او فاصله می‌گیرید، در حال بازی دادن او هستید. چنین رفتارهایی شاید باعث شود که او برای مدت کوتاهی به شما بیشتر توجه کند، اما تاثیر مطلوب درازمدتی بر رابطه‌تان نخواهد داشت. اگر رفتارتان با او دائماً بی‌ادبانه یا تحقیرکننده باشد، نادیده‌اش بگیرید یا به او کم‌محلی کنید، او در نهایت علاقه‌اش را به شما از دست خواهد داد.

لازم به گفتن نیست که قرار نیست تمام آرزوهای عشقتان را برآورده کنید، اما برآورده نکردن آرزوهای او به معنای بی‌احترامی کردن به او به دلیل داشتن چنین خواسته‌هایی نیست. احترام گذاشتن به یکدیگر مهم‌ترین عامل برای موفقیت یک رابطه است. اگر شما دیگر احترامی برای طرف مقابل قائل نباشید یا دیگر نزد او عزت و احترامی نداشته باشید، باید بدانید که رابطه‌تان آسیب دیده و جبران آن بسیار سخت است. برای این که به عشقتان ثابت کنید، چقدر به او احترام می‌گذارید، از پررنگ کردن نقاط منفی رابطه‌تان دست بردارید و از خصوصیات مثبتش تعریف کنید. سخاوتمندانه از عشقتان و رفتار عاشقانه‌اش تعریف کنید. همچنین اگر فکر می‌کنید عشقتان دیگر احترامی برایتان قائل نیست، حد و مرزهایی را برای دوباره به دست آوردن احترامش وضع کنید.

حتما بخوانید: سیاست‌های زنانه برای جذب مردان (رفتار خانم با سیاست در رابطه) 

به وضوح برای طرف مقابل مشخص کنید که چه رفتارهایی را می‌توانید تحمل کنید و چه رفتارهایی برایتان غیرقابل تحمل است ـ البته این قانون‌گذاری‌ها را نباید وسط دعوا انجام دهید. اگر عشقتان رفتاری دارد که نمی‌توانید آن را تحمل کنید یا اظهارنظرهای آزاردهنده‌ای می‌کند، بگویید که این کارها یا حرف‌هایش باعث ناراحتیتان می‌شود و دوست ندارید که آنها را تکرار کند. مراقب باشید که صدایتان را بالا نبرید و تذکرهایتان را با لحنی آرام و مهربان بدهید. از طرفی اگر عشقتان بعد از شنیدن این تذکرها شروع به پرخاشگری کرد، بدانید مشکلی جدی وجود دارد که باید برای رفع آن اقدام کنید. می‌توانید رابطه‌تان را نجات دهید، اما مراقب باشید که وقتی عشقتان عصبانی است، نگرانی‌ها و شکایت‌هایتان را مطرح نکنید. صبر کنید آرام و خونسرد شود، سپس نگرانی‌هایتان را با آرام‌ترین و مهربانانه‌ترین لحن ممکن بیان کنید.

اگر احساس می‌کنید قدرتتان را در رابطه از دست داده‌اید، شاید قرار گرفتنتان در موضع ضعف به این دلیل باشد که بیش از حد برای بودن در کنار محبوبتان اشتیاق نشان داده‌اید یا توقع بیش از اندازه‌ای از او داشته‌اید. شما نمی‌توانید عشقتان را تحت فشار بگذارید و کارها را با عجله پیش ببرید، از طرفی امیدواریم که این رابطه عاشقانه یگانه شور و اشتیاق زندگیتان نباشد. برای علائق دیگرتان، مانند کار، ورزش، تحصیل و سرگرمی‌های مختلف وقت بگذارید و آزادی و فضایی را که طرف مقابل نیاز دارد، در اختیارش قرار بدهید. البته به این معنی نیست که به طور کلی رابطه عاطفی خود را فراموش کنید؛ بلکه منظور این است که سعی نکنید تمام انرژی و توان عاطفی خود را برای این رابطه خرج کنید، اما چرا؟

یکی از بحث‌های اصلی بین زوجین (چه قبل از ازدواج و چه بعد از آن)، بر سر همین موضوع است. بسیاری از اوقات یکی از طرفین تمام انرژی خود را برای رابطه می‌گذارد و چون فرد مقابل چنین کاری انجام نمی‌دهد، از او شاکی می‌شود و همین مساله به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم می‌شود مبنای بحث‌های بین دو طرف. از طرف دیگر، یکی از طرفین ممکن است فکر کند که چون در رابطه عاطفی هستند، باید دائما با هم در ارتباط باشند؛ این تفکر باعث می‌شود تا فرد مقابل بخواهد یک روز را با دوستانش بگذراند یا …، ناراحت بشود و باز هم این مورد باعث بحث و دعوا شود. زیرا، یک طرف فکر می‌کند فرد مقابلش به او بی‌توجه است و یک طرف دیگر با خود فکر می‌کند که هیچ فضایی برای زندگی شخصی خود ندارد.

تمام این موارد روی ارتباط عاطفی بسیار تاثیر گذار است، به همین دلیل توصیه می‌شود اگر فکر می‌کنید جز این گروه‌هایی که ذکر شده هستید، کمی به خودتان و فرد مقابل فضا دهید تا علاوه بر لذت بردن از زمان با هم بودن، زمانی هم برای سایر کارهای مورد علاقه‌تان داشته باشید. یادتان باشد، درست است که در رابطه عاطفی، نقش‌ها متفاوت است و شما باید به عنوان شریک عاطفی زمان بیشتری را با هم بگذرانید، اما به این معنی نیست که همیشه و همیشه باید با هم باشید، مگرنه شما به هم هیچ علاقه‌ای ندارید!

اگر فکر می‌کنید شدت آسیب در رابطه زیاد است و خودتان به تنهایی نمی‌توانید آن را مدیریت کنید، بهتر است با یک روان‌شناس متخصص مراجعه کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا اولا از آسیب بیشتر جلوگیری کنید و در مرحله دوم قبل از اینکه دیر شود و رابطه به جدایی یا طلاق کشیده شود، ارتباط عاطفی خود را ترمیم کنید. روان‌شناس، ضمن بررسی دقیق رابطه و عوامل آسیب‌زا، به شما راهکارهایی برای مدیریت هرچه بهتر رابطه ارائه می‌دهد.

 اگر احساس می‌کنید رابطه عاطفی شما رو به سردی رفته و مانند روزهای اول نیست، بهتر است هرچه زودتر برای ترمیم آن کاری انجام بدهید. نشانه‌های رابطه سرد شدن رابطه به طور کلی: دعواهای زیاد و مکرر، سکوت، فاصله گرفتن از یکدیگر، عدم رشد و ارتقای رابطه، ایرادگیر شدن یکی از طرفین یا هر دو نفر و … است. برای ترمیم چنین رابطه‌ای بهتر است مهارت‌های ارتباطی مانند شناخت موانع ارتباطی و به کارگیری ابراز وجود را یاد بگیرید، از به کار گیری بازی‌های روانی بپرهیزید، به خواسته‌های شریک عاطفیتان احترام بگذارید، محدودیت‌های درستی برای رابطه خود وضع کنید، کمی به یکدیگر در رابطه فضا دهید و در نهایت اینکه به یک روان‌شناس متخصص مراجعه کنید.

عشقت رو جذب کن

میخوای یاد بگیری چطور روز به روز بیشتر قلب عشقتو بدست بیاری؟ چطور یه رابطه موفق منجر به ازدواج داشته باشی؟ چطور یه زندگی مشترک موفق داشته باشی؟ پس فرصت را از دست نده! تو هم به جمع دنبال کنندگان پیج رادیو عشق در اینستاگرام اضافه شو…

عضویت در خبرنامه رادیو عشق

38 بازدید

47 بازدید

119 بازدید

107 بازدید

184 بازدید

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

مشترک نمی شومدریافت همه دیدگاه های این نوشتهفقط دریافت پاسخ دیدگاه های خودم

چگونه رابطه را گرم نگه داریم

سلام، بنده۱۹ و عشقم۲۱سالشه، سه ساله باهم رابطه داریم و خیلی همو دوست داریم وقصدمون هم جدیه واسه ازدواج به طوری که خانواده ها در جریانند، مدتیه بنده خیلی زودرنج شدم و توقع دارم ایشون همش به بنده ابراز احساسات کنن و اگه اینطور نشه من گریه میکنمو ایشونم ناراحت میشن و میگن تو صبر نداری و هنوز اماده نیستی واسه ازدواج و دعوامون میشه و منم چند وقتیه سعی میکنم دیگه زودرنج نباشم ولی این که بهونه نگیرم و گریه نکنم باعث شده سرد بشم

سلام دوست گرامی سن هردوی شما برای مسئولیت اجتماعی بزرگی مانند ازدواج، سن زیادی نیست. اما درباره ویژگی‌هایی که گفتید، ابتدا آزمایش تیروئید بدهید تا از نظر جسمانی وضعیت شما چک شود. سپس اگر این رفتار و خلق و خو ادامه پیدا کرد، به مشاور مراجعه کنید.

سلام، منو عشقم قبلا مقداری دعوا میکردیم اما مشکلات رو حل کردیم و مدتی خیلی خوب بودیم اما الان هردومون هیجان و گرمی قبل رو نداریم و از این موضوع هردومون ناراحتیم و خیلیم همو دوست داریم، چیکار کنیم؟

سلام دوست گرامی به سن خودتان و طرف مقابل و مدت زمان آشنایی اشاره نکردید. بحث و سردی در هر رابطه‌ای بوجود می‌آید. روابط یک دوره ماه عسل دارند که همه چیز در آن دوره معمولاً زیباست. روابطی می‌توانند این دوره ماه عسل را طولانی‌تر کنند که دارای مهارت‌های بیشتری باشند. این مهارت‌های ارتباطی هستند که باعث می‌شود شما به سمت بهتری حرکت کنید. می‌توانید از کمک مشاور بهره‌مند شوید.

سلام ۱۷سالمه بایه پسر ۲۶ساله دوستم خیلی دوسش دارم ولی همه جوره پسش میزنم‌ نمیتونم توکلمه های عاشقانش جواب بدم وقتی دستمو میگره پسش میزنم حالم بدمیشه نمیتونم همش باهاش تندی میکنم خیلی دلم میخواد جوابشو بدم ولی نمیتونم حتی تو جواب عشقم چیزی بگم بایه قلب ساده جواب میدم حس میکنم داره ازم زده میشه میشه بگید مشکل من چیه؟

سلام دوست گرامی اولین مساله شما سن شماست. چون هنوز در دوره نوجوانی هستید و هویتی شکل نگرفته است که بخواهید تصمیم درستی در رابطه عاطفی داشته باشید. دومین مساله بلد نبودن اصول رابطه و مهارت‌های ارتباطی است.

من ۲۲ سالمه و طرفم ۱۷ سالشه .مشکلی که هست اینه که من هنوز دانشجوام و سال بعد درسم تموم میشه بهش میگم چند ماه هم صبر کن درسم تموم شد اونوقت میام . چون از طرفی خونپادم مخالف اینن که قبل فارغ التحصیلی ازدواج کنم چون هنوز شغل و منبع درامد ثابتی هم ندارم . از طرفی این دختره هم میگه که من رو حرف بابام حرف نمیزنم و اگه مخالفت کنه کاری از دستم بر نمیاد خب پدر این دختر هم وقتی که دختره خواستگارایی داره که خونه داره شغل و درامد معقول ومناسبی داره اکه الان برم خواستگاری نمیاد دخترشو بده به منی که هنوز درسم رو تموم نکردم خونه ندارم و تا سال دیگه شرایط اولیه تشکیل خونواده رو ندارم

سلام دوست گرامی تحت تاثیر صحبت دیگران بودید و همین مساله طرف مقابل را دلسرد کرده است. بهتر است برای طرف مقابل این مساله را بازگو کنید و برای اصلاح رفتار خودتان مشاوره دریافت کنید تا مجددا رابطه گرم شود.

سلام من ۴ماه میشه که با یه دختری وارد رابطه شدم و خیلی هم دوستش دارم اوایل همه چیز خوب بود بهم محبت میکرد برام وقت میذاشت روم حساس بود و همیشه سعی میکرد که کنارم باشه اما این اواخر عوض شده کمتر سراغمو میگیره محبتش بهم کم شده وقتی بهش محبت میکنم خیلی عادی جواب محبتم رو میده و وقتی میگم میگه که نمیخوام خیلی وابسته هم شیم که وقتی درست تموم شد اومدی خواستگاریم خونوادم مخالفت کردن یا نشد که به هم برسیم ضربه نخوریم . منم بهش میگم راضی کردن خونواده هارو بسپار به من و مثل سابق کنارم باش اما میگه نه من احتمالات رو در نظر میگیرم و دائما منفی بافی میکنه . منم بهش میگم که برای اینکه شرایطم رو مهیا کنم و بیم خواستگاری نیاز به انگیزه دارم نیاز به پشتیبانی از سوی تو دارم در جواب میگه من الان حوصله هیچی رو ندارم نمیخوام استرس داشته باشم که نشد ضربه روحی میخورم . تو کارهاتو جور کن منم درسمو میخونم موعدش شد خونوادت با خونوادم حرف میزنن منم به پات هستم رابطمونم ادامه میدیم نه اونقد که وابسته هم شیم. لطفا راهنمایی کنید برای اینکه مثل سابق رابطمون پر شور و گرم شه چه کاری باید کنم؟؟

سلام دوست گرامی به سن خودتان و طرف مقایل اشاره نکردید. زاویه دید ایشان منطقی‌تر است و نگران است که در آینده آسیب جدی به خودش و شما وارد نشود. بنابراین بهتر است شما شرایط خواستگاری را مهیا کنید و از مشاوره پیش از ازدواج نیز غافل نباشید تا این نگرانی‌ها بررسی شود.

من ۲۲ سالمه و طرفم ۱۷ سالشه .مشکلی که هست اینه که من هنوز دانشجوام و سال بعد درسم تموم میشه بهش میگم چند ماه هم صبر کن درسم تموم شد اونوقت میام . چون از طرفی خونپادم مخالف اینن که قبل فارغ التحصیلی ازدواج کنم چون هنوز شغل و منبع درامد ثابتی هم ندارم . از طرفی این دختره هم میگه که من رو حرف بابام حرف نمیزنم و اگه مخالفت کنه کاری از دستم بر نمیاد خب پدر این دختر هم وقتی که دختره خواستگارایی داره که خونه داره شغل و درامد معقول ومناسبی داره اکه الان برم خواستگاری نمیاد دخترشو بده به منی که هنوز درسم رو تموم نکردم خونه ندارم و تا سال دیگه شرایط اولیه تشکیل خونواده رو ندارم

سلام من یه دختری ۱۵ ساله هستم با یه پسر ۲۵ ساله یک ماه میشه که آشنا شدم باهاش و منم خیلی خیلی خیلی زیاد دوسش دارم اما اون خیلی سرد و بد رفتار میکنه و میگه که نمیخواد ببینم و میگه ولم کن من هم کاری نکردم که از دستم دلخور بشه و هر چی دلیل این کاراش رو میپرسم بهم نمیگه و همش مدام بلاکم میکنه و از بلاکی درم میاره و حتی در طی این یک ماه من حتی عزیزم و یا گلم هم نتونستم بهش بگم اون خیلی سرد رفتار میکنه من چیکار کنم تا از من دلسرد نشه و روز به روز عاشقم بشه ؟؟

سلام دوست گرامی به چه دلیلی می‌خواهید در رابطه‌ای بمانید که طرف مقابل شما را نمی‌خواهد؟! سن شما برای ارتباط بسیار کم است.

سلام. من دختری 38 ساله هستم حدودا بیست روز هست که با پسری آشنا شدم که ایشون فیزیوتراپ من هست روی دست من کار میکنن از همان روز اول نگاه‌های عاشقانه‌شون شروع شد ومدام به بنده سلام میکرد و حال بنده رو جویا میشد ولی من زیاد ایشون رو تحویل نمیگرفتم بیشتر اوقات بنده کم محلی میکردم حتی با لبخند به استقبال من می‌امدن حتی سربه سر من میگذاشتن ولی بنده یه خط در میان جواب میدادم ایشون الان بعد از کم محلی های من یه ذره رابطه و رفتارش سرد شده بامن من از طرفی چون خواهرشون هم اونجا رییس هست بنده مراعات کردم که نمیتونم به ایشان ابراز عشق و علاقه کنم یعنی هردو این مشکل داریم و من که دیدم ایشون ابراز عشق نمی‌کنم از روی عمد گفتم که همکارشان که پسر هم بود گفتم که ایشون چند روز هست که نیستن از اون روز رفتارشان و رابطه شون با من سرد شده خواهشا راهنماییم کنین که نشانه های عشق واقعی به دختر چیه؟ آیا دلیل سردشدن این رابطه رفتار خودم هست یا اون سوال در مورد اون پسر همکارشون هست؟ واقعا نمیدونم دلیل ساکتی وغمگین بودنشون بخاطر کم محلیهای منه یا چیز دیگه ؟خواهشا راهنماییم کنین

سلام دوست گرامی تناقضی در صحبت‌های شما دیده می‌شود. اگر ایشان به شما توجه داشتند دلیل اینکه با او سرد بودید چه بود؟ نحوه رفتار ایشان با سایر بیماران چگونه است؟ چه رفتارهایی در ایشان بوده است که باعث شده است شما تصور کنید که او به شما علاقه دارد؟ رفتار و کم محلی‌های شما می‌تواند دلیل این رفتارها باشد، اما پیش از این باید مشخص کنید که آیا واقعا او به شما علاقه داشته است یا خیر؟ زمانی می‌توانید این را متوجه شوید که او به صورت مستقیم به شما ابراز علاقه کند.

سلام من بایه دختری دوست شدم و خیلی دوستش داشتم ولی رفته رفته نسبت به اون شکاک شدم حتی وقتی می خواست بعداز صحبت تلفنی بام ن یه برنامه رو ببینه یا بره گردش عصبی می شم ولی نمی‌خوام ناراحتش کنم و رابطمون سرد شه احساس می کنم دوست دارم بهش بگم ازش متنفرم و اون مقاومت کنه که چرا ولی می دونم این کارا رابطه‌مونو کم رنگ می کنه ولی خیلی عصبی می شم می شه لطفا برای کنترل عصبی شدنم یه راهکاری رو پیشنهاد بدین ما هردومونم۱۸سالمونه

سلام دوست گرامی 18 سالگی برای انتخاب و شروع یک رابطه عاطفی کمی زود است، چون هنوز بلوغ و پختگی اتفاق نیفتاده است و دوطرف هنوز دنیای خودشان را نمی‌شناسند. دلیل این عصبی شدن ابتدا باید مشخص شود تا راهکاری متناسب با این شرایط به شما گفته شود. معمولاً اضطراب و ترس از دادن و تنهایی می‌تواند فردی را شکاک کند. گاهی هم تجره تلخ از دست دادن در گذشته نیز باعث می‌شود در رابطه دائماً حس کنید که طرف مقابل قصد ترک کردن شما را دارد. برای دریافت مشاوره از رادیو عشق، نوبت مشاوره خود را رزرو کنید.

سلام خسته نباشید من با یک آقایی بودم که اول خیلی باهمو دوست داشتیم و بحث ازدواج بود تو هر شرایطی ولی این آقا وقتی رفت تهران و ازهم فاصله گرفتیم گفت میترسم خانوادم نزارن و تو ضربه بخوری و رابطمونو سرد کرد یعنی فاصله گرفت من تلاش کردم چندباری بهشون گفتم ولی ایشون میگن ب هیچ عنوان نمیخام مثل سابق بشیم چون میترسم نشه و ضربه بخوریم من واقعا نمیدونم چیکار کنم

سلام دوست گرامی به سن خودتان و طرف مقابل اشاره نکردید. زمانی که طرف مقابل شما هنوز به استقلال برای تصمیم‌گیری درباره زندگی مشترکش نرسیده باشد، نمی‌توانید روی او برای آینده طولانی سرمایه‌‌گذاری کنید. آیا ایشان دلیل اینکه خانواده‌اش ممکن است موافقت نکنند را دقیق توضیح دادند؟ آیا یکدفعه به این نتیجه رسیدند که خانواده‌شان موافقت نمی‌کنند و از قبل نمی‌دانستند؟ ایشان باید با ترس خودشان مواجه شود و اگر این رابطه برایش اهمیت دارد، برای آن تلاش کند. شما نیز برای بررسی بیشتر دلیل‌تان برای بودن در رابطه، نیاز به دریافت مشاوره دارید.

سلام خسته نباشید، من حدود ۷-۸ ماه است که با پسری اشنا شدم و همه چی به خوبی پیش میرفت، ایشون با مادرم اومدن صحبت کردند و قرار شد با خوانوادش بیان برای خواستگاری. چند وقت قبل ایشون از من رابطه جنسی خواستن یادمه وقتی بهش جواب رد دادم گفت به تو اسیب نمیرسه و به من اعتماد نداری بعد این همه وقت، این شد قبول کردم و شاید دو یا سه بار این اتفاق افتاد و وابستگیمون بیشتر شد. اما یک روز خیلی اتفاقی بعد از اخرین دیدارمون دیگه به من زنگ نزد. وقتی که پیگیر شدم گفت که ادم عصبی هستم بدرد نمیخورم زندگیتو خراب میکنم، فهمیدم ناراحته کمی ارومش کردم و گفتم که کنارشم و اگه ناراحته بهش فضا میدم تا اروم بشه بعد قطع کردیم. اما الان ۲۷ روزه که تماسی نمیگیره دو بارم پیام دادم اما جواب نیومد،میترسم. دلم نمیخواد از دستش بدم و فکر میکنم که تقصیر خودمه و ای کاش قبول نمیکردم و این باعث شده سرد بشه. اما خودش گفت که من هنوز دوستت دارم و مشکلم به تو بر نمیگرده، خب اگه به من بر نمی‌گرده ،این همه مدت کافی نبوده ک زنگ بزنه؟ من باید چکار کنم دیگه دارم چل میشم😔

سلام دوست گرامی به سن خودتان و طرف مقابل اشاره نکردید. حتما روزهای سختی را می‌گذرانید و باور نکردید که او شما را ترک کرده است. علت نبودن ایشان صرفاً برقراری رابطه جنسی نیست، اما برقراری این رابطه می‌تواند جذابیت‌های شما را پایین آورده باشد و او دیگر لازم نبیند تا تلاشی برای بدست آوردن شما از شیوه صحیح و خواستگاری انجام دهد. اما علت اینکه اشاره کرده‌اند که شما مشکلی ندارید و این یک مسأله فردی است، بدانید اگر ایشان برای این رابطه اهمیت خاصی قائل باشد، حتماً این مسائل فردی را حل می‌کند و مجدداً پیشقدم می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم حتما با مشاوران رادیو عشق نوبت مشاوره دریافت کنید تا طریق صحیح بازگرداندن ایشان به رابطه را یاد بگیرید.

سلام من ۲۰ سالمه و حدوده ۲ سال هست با پسری همسن خودم که فامیل دورمون هست آشنا شدم تقریبا نه ماه میشه که حسش و بهم گفته و دوماهم هست من حس ام گفتم همه چیز خوب بود تا اینکه چند وقت جواب پیام هامو دیر میده مثلا یه هفته یا چهار پنج روز طول میکشه جوابمو بده و سرد شده و اینکه تو ابراز احساسات خیلی خجالتیه وقتی می‌پرسی حس ات چیه میگه قبلا گفتم دیگه این جواب دادن های دیرش هم گفت میبخشید یکم سرم شلوغه و فلان ولی تو واتس آپ آخرین بازدید هاشو میبینم متوجه میشم که میاد تو برنامه ها اما جواب من و نمیده می‌نویسه سلام خوبی جوابشو میدم میگم خوبم و چطوری و فلان یه هفته طول میکشه یه کلمه جواب بده چیکار کنم

سلام دوست گرامی اگر آشنایی شما از راه دور بوده است و هنوز به صورت رسمی همدیگر را ندیدید، این سردی دلیلش روشن است. اما اگر ارتباط‌تان نزدیک‌تر بوده و یکدفعه ایشان سرد شده استف باید علت‌های آن دقیق‌ مشخص شود. باید ابتدا از خودتان بپرسید که چرا در رابطه خودتان باید دائماً پیگیر او باشید؟ چرا تا این حد از جواب ندادن‌های او بهم ریختید؟ برای بررسی بیشتر نیاز دارید که با مشاوران رادیو عشق مشاوره داشته باشید.

سلام من ۲۳ سالمه و با پسری هم سنه خودم سه ساله که تو رابطم وخیلیم بهش علاقه دارم اما به من خیلی کم محبت میکنه و دیگه مهربون نیست و هرروز سر چیزای بی ارزش باهام دعوا میکنه و خیلی راحت بهم بی احترامی میکنه و تا از نارضایتیمو نشون میدم میگه میتونی بری و من چون خیلی دوسش دارم ، هرچی میگه کوتاه میامو تحمل میکنم وقتی بهش میگم خیلی بد اخلاق شده و مهربون نیست میگه تو بهم تلقین میکنی من بد اخلاقم اینجوری من لج میکنم ‌ خب من اگه نگم از چی ناراحتم پس چجوری مشکلمو بهش بفهمونم

سلام دوست گرامی به نظر می‌رسد که در ارتباط شما نوع لحن و محتوای صحبت برای طرف‌مقابل خوشایند نیست و مهارت برقراری ارتباط موثر و شیوه بیان درخواست و ناراحتی خود را ندارید که نیاز است از طریق مشاوره این مهارت‌ها را یاد بگیرید. نیاز دارید تا یاد بگیرید که به شیوه درستی درخواست‌های خودتان را مطرح کنید. مثلا به جای اینکه تو دیگه مهربون نیستی، بگویید، من احساس می‌کنم که نیاز به توجه بیشتری دارم. در ضمن این نکته را هم در نظر داشته باشید که باید از خود بپرسید چرا باید با کسی که اصلا با شما خوب رفتار نمی‌کند و تلاشی برای ادامه رابطه انجام نمی‌دهد ارتباط خود را ادامه بدهید؟ چه چیزی در این ارتباط وجود دارد که به شما انگیزه ادامه آن را می‌دهد؟

سلام.خسته نباشید من ۲۲ سالمه با یه آقایی ۲۴ ساله نزدیک به ۴ ساله که دوستیم قصدمون جدی بود از من به خانوادش گفتن منم به مادرم گفتم.اما من اشتباهی که کردم سر هرچیز کوچیکی قهر کردم. این اواخرقهرمون طول کشید و دوباره اشتی کردیم ولی میگفت سردم کردی.میونمون کمی شکراب بود تاباز سریه مسئله ای یه قهرکوچیک پیش اومد.یه مدت اومدسراغم دیگه نیومد.دیگه جوابمونداد.منم زیادنرفتم سراغش تا چندروزپیش رفتم وبه زورجوابموداد.حالاباهمیم بهم میگه دوسم داره بهم میگه جواب ندادن به من براش سخت ترینه بهم میگه حاضرم بمیرم امااشکتونبینم اما میگه من سردشدم من دیگه ادم سابق نیستم.وقتی پرسیدم بودونبودم برات فرقی نداره هیچی نگفت.من باید چکارکنم؟احتمال داره این رابطه درست شه؟خیلی دوسش دارم میدونم بچه بازی دراوردم اما نمیخوام از دستش بدم

سلام دوست گرامی قهر یک نوع رفتار است که ناشی از فرار کردن برای حل مساله است. اگر شیوه بازگشت صحیح به رابطه را بدانید، بهتر می توانید مجددا جذابیت های خود را در رابطه بیابید و احیا کنید. برای دریافت دوره بازگشت به رابطه، لطفاً ابتدا وقت مشاوره دریافت کنید.

آدرس: تهران، پونک، نبش بلوار پونک، پلاک 2، طبقه سوم، واحد 6

تلفن پشتیبانی:02146015870

رزرو نوبت مشاوره

انجمن روانشناسی آمریکا

سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران

سازمان بهزیستی ایران

انجمن روانشناسی ایران

 

روزهای خوش ابتدای رابطه را به یاد بیاورید که عشقتان لحظه‌ای از شما چشم برنمی‌داشت و از معاشرت با شما سیر نمی‌شد. عاشق دلخسته‌تان مدام با شما تماس می‌گرفت، ساعت‌ها تلفنی با هم حرف می‌زدید و تمام شب را بیدار می‌ماندید و با هم صحبت می‌کردید. اما اکنون همه چیز عوض شده است و دیگر وقتی به او فکر می‌کنید، قلبتان به تپش نمی‌افتد؛ احساس می‌کنید که رابطه عاطفی و عاشقانه‌تان سرد شده است. البته همچنان احساسات عاشقانه‌ای به او دارید و دوست دارید رابطه‌تان را دوباره مثل گذشته گرم کنید، اما احساس می‌کنید که طرف مقابل دیگر توجه چندانی به رابطه‌تان ندارد یا دست‌کم به اندازه شما به رابطه‌تان اهمیت نمی‌دهد. در چنین شرایطی طبیعی است که ناراحت و مضطرب ‌شوید. ممکن است این نگرانی وادارتان کند که تکنیک‌های مختلفی را برای گرم و پرشور کردن رابطه‌تان امتحان کنید.در این مقاله سعی کرده‌ایم به شما آموزش دهیم که اولا نشانه‌های سردی در رابطه کدام‌ها هستند تا در این صورت اگر چنین زنگ‌ خطرهایی در ارتباطتان دیدید، سریعا برای رفع آن تلاش کنید. در نهایت هم روش‌ها و تکنیک‌هایی برای بهبود بخشید این رابطه و گرم شدن آن به شما آموزش خواهیم داد. با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

قبل از هر چیز بهتر است در این بخش می‌خواهیم به مهم‌ترین نشانه‌های سرد شدن یک رابطه نگاهی بیاندازید. این نشانه‌ها به معنای زنگ خطری هستند که نادیده گرفتن آن‌ها می‌تواند به قیمت پایان یافتن رابطه تمام شود؛ بنابراین بهتر است که خوب به آن‌ها دقت کنید و در صورت مشاهده چنین نشانه‌هایی برای حل و فصلشان اقدام کنید. در بخش بعدی در مورد روش‌های موثر برای حل و فصل آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

دعواهای زیاد و مکرر، حتی سر مسائل بسیار کوچک، یکی از نشانه‌های مهم سرد شدن رابطه است. زمانی که دیگر زوجین چه در دوره آشنایی قبل از ازدواج و چه در دوران متاهلی نتوانند مشکلاتشان را به صورت منطقی حل و فصل کنند، روز به روز از هم فاصله می‌گیرند و این شکاف ارتباطی به احتمال زیاد یک روزی به جدایی عاطفی ختم خواهد شد. البته اشتباه نکنید، بحث و اختلاف نظر، حتی دعوا در همه روابط پیش می‌آید، اما اگر این رابطه سالم باشد و دو طرف مدیریت هیجانات و احساساتشان را یاد گرفته باشند، خیلی زود می‌توانند بحث و دعوا را خاتمه دهند؛ علاوه بر این، این اتفاقات در زوج‌هایی که مهارت‌های ارتباطی قوی‌تری دارند، کمتر پیش می‌آید.

یکی دیگر از نشانه‌های سرد شدن در رابطه این است که شما دیگر با هم مثل قبل صحبت نمی‌کنید؛ به عبارت دیگر در اکثر زمان‌هایی که با هم هستید، حرفی برای گفتن ندارید؛ حتی در زمانی که مشکلی پیش آمده باشد؛ سکوت کردن و یا قهر کردن‌های طولانی در رابطه زنگ‌های خطری است که باید آن‌ها را جدی بگیرید.چگونه رابطه را گرم نگه داریم

یکی از رفتارهای  بارزی که نشان می‌دهد، نسبت به هم سرد شده‌اید این است که وقتی به نظر می‌رسد همه چیز روبراه است، فردی که با او در ارتباط هستید، ناگهان دیگر جواب پیام‌هایتان را می‌دهد یا پنج ساعت طول می‌کشد تا زحمت یک جواب مختصر را به خودش بدهد، آن هم در حالی که معمولا مدام برای هم پیام می‌فرستادید. یا این که برخلاف گذشته که عادت داشتید همیشه از قبل برای قرار بعدی برنامه‌ریزی کنید، به تازگی هیچ حرفی دربارۀ قرار هفته بعدتان نمی‌زنید یا اصلاً دیگر حرفی از قرارهای بعدی به میان نمی‌آید. یا اینکه اگر ازدواج کرده باشید، همسرتان با شما به مهمانی‌ها نمی‌آید، دیر به خانه برمی‌گردد، ترجیح می‌دهد نسبت به گذشته زمان بیشتری را با دوستانش باشد تا با شما و … .

هر کاری که در اوایل رابطه‌تان انجام می‌دادید، به نظر عشقتان قابل تحسین، یا حداقل قابل تحمل بود، اما الان او حتی از نفس کشیدنتان هم ایراد می‌گیرد. این احتمال وجود دارد که او از رابطه ناراضی است و دارد تلافی این ناراحتی را سر شما در می‌آورد. این ایراد گرفتن‌ها و غر زدن‌ها می‌تواند روش غیرمستقیمی برای ابراز نارضایتیش باشد. البته ممکن است بنا به دلایلی به طور کلی ناراحت باشد یا مشکلی سر کارش داشته باشد. درهر حال وقتی یک نفر رفتارهای شریک عاطفیش را آزاردهنده‌تر از دیگر شرایط زندگی می‌یابد و دائما از او یاد می‌گیرد، این بهانه‌جویی‌ها را می‌توان نشانه نارضایتی از رابطه تلقی کرد که این خودش یک نشانه از سرد شدن رابطه عاطفی است.

این نشانه برخلاف نشانه‌های قبلی کمی نامحسوس‌تر است، اما اگر متوجه شدید که رابطه‌تان دیگر پیشرفتی نمی‌کند، روان‌شناسان توصیه می‌کنند که رابطه‌تان را دقیق‌تر بررسی کنید تا علت این رکود را پیدا کنید. روابط عاشقانه باید با ضرب‌آهنگی طبیعی پیشرفت کنند، به این ترتیب که قرارهای آشنایی و دوستی به تدریج به ملاقات با دوستان و خانواده بیانجامد و بعد به خواستگاری، نامزدی و ازدواج ختم شود. اگر رابطه شما چنین روندی را طی نمی‌کند، احتمالا یکی از دو طرف از رابطه ناراضی است و مانع رشد آن می‌شود. مسلما این فرد ناراضی دلیلی برای ناراحتیش دارد که اجازه نمی‌دهد رابطه رشد کند.

در این قسمت به شما یاد خواهیم داد که چطور یک رابطه آسیب دیده را بهبود ببخشید و به رابطه‌ای که رو به سردی رفته است، گرما هدیه کنید.

حتما بخوانید: راهکارهای بهبود رابطه زن و شوهر (مهارت بهتر شدن ارتباط با همسر)

یکی از مهم‌ترین و اولیه‌ترین نکاتی که باید برای داشتن ارتباط سالم یاد بگیرید، مهارت‌های ارتباطی است؛ این تکنیک‌های ارتباطی به شما کمک می‌کند که اولا میزان بحث‌های بی‌سرانجام را کاهش دهید و دوما کیفیت رابطه خود را بهبود دهید. در بحث مهارت‌های ارتباطی، دو موضوع از همه مهم‌تر است، یکی موانع ارتباطی و دوم روش‌های ابراز وجود و جرات‌ورزی که در زیر به طور مختصر به آن اشاره می‌شود:

یکی دیگر از مسائل مهم در رابطه عاطفی، یادگرفتن مهارت‌های‌ ابراز وجود و جرات‌ورزی است. فرض کنید در رابطه عاطفی‌تان موضوعی شما را عمیقا ناراحت کند؛ به طور کلی آدم‌ها عموما دو روش به کار می‌گیرند، یا دعوا راه می‌اندازند و با پرخاشگری ناراحتی‌شان را ابراز می‌کنند یا سکوت می‌کنند. هر دو این روش‌ها بسیار آسیب‌زا هستند. تبعات دعوا راه‌انداختن را اکثرا می‌دانید، اما شاید با تبعات سکوت خیلی آشنا نباشید؛ وقتی فردی از موضوعی ناراحت است ولی به جای مطرح کردن آن سکوت اختیار می‌کند، باز هم مشکل‌ساز است، زیرا یا این موضوعات روی هم جمع می‌شوند و به یکبار خودشان را نشان می‌دهند (مثل آتش زیر خاکستر) و یا فرد از روش‌هایی استفاده می‌کند که ظاهرا هیچ اشکالی ندارد ولی به فرد مقابل آسیب می‌رساند، مثل اینکه شما از همسرتان ناراحت باشید و لباسش را هنگام اتو کردن بسوزانید (البته در درجات پایین عصبانیت) یا در صورتی که از شما کاری خواست عمدا پشت گوش بندازید و … . بنابراین هر دوی این روش‌ها دیر یا زود رابطه را دچار مشکل می‌کند.

اما چه کار می‌توان انجام داد؟ یکی از روش‌های بینابینی (یعنی نه پرخاشگری و نه سکوت)، روش ابراز وجود است. در این روش هم شما حرفتان را زدید و هم به احتمال کمتری رابطه را دچار مشکل کردید. یکی از بهترین روش‌های ابراز وجود این است که شما از احساساتتان صحبت کنید؛ به عنوان مثال بگویید: “می‌دونی عزیزم، وقتی تو دیر به دیر به من زنگ می‌زنی، خیلی غمگین و ناراحت می‌شم، چون فکر می‌کنم برات خیلی مهم نیستم”. کلید ابراز وجود این است که حرفتان را کوتاه، بدون لحن قضاوتی و با آرامش بزنید. اینطوری قطعا موثرتر خواهد بود. به‌علاوه، شما نباید وارد بحث شوید، حرفتان را بزنید و اجازه دهید که فرد مقابل فکر کند. اگر بعد از این جمله، جملاتی دیگری استفاده کنید، اثر آن را از بین خواهید برد.

بعضی افراد نصیحتتان می‌کنند که بازی قدرت را برای برگرداندن عشقتان به رابطه یا شعله‌ور کردن آتش عشقتان شروع کنید. به هیچ وجه وارد بازی‌های روانی نشوید. اگر عمداً عشقتان را نادیده می‌گیرید یا به او بی‌محلی می‌کنید و از او فاصله می‌گیرید، در حال بازی دادن او هستید. چنین رفتارهایی شاید باعث شود که او برای مدت کوتاهی به شما بیشتر توجه کند، اما تاثیر مطلوب درازمدتی بر رابطه‌تان نخواهد داشت. اگر رفتارتان با او دائماً بی‌ادبانه یا تحقیرکننده باشد، نادیده‌اش بگیرید یا به او کم‌محلی کنید، او در نهایت علاقه‌اش را به شما از دست خواهد داد.

لازم به گفتن نیست که قرار نیست تمام آرزوهای عشقتان را برآورده کنید، اما برآورده نکردن آرزوهای او به معنای بی‌احترامی کردن به او به دلیل داشتن چنین خواسته‌هایی نیست. احترام گذاشتن به یکدیگر مهم‌ترین عامل برای موفقیت یک رابطه است. اگر شما دیگر احترامی برای طرف مقابل قائل نباشید یا دیگر نزد او عزت و احترامی نداشته باشید، باید بدانید که رابطه‌تان آسیب دیده و جبران آن بسیار سخت است. برای این که به عشقتان ثابت کنید، چقدر به او احترام می‌گذارید، از پررنگ کردن نقاط منفی رابطه‌تان دست بردارید و از خصوصیات مثبتش تعریف کنید. سخاوتمندانه از عشقتان و رفتار عاشقانه‌اش تعریف کنید. همچنین اگر فکر می‌کنید عشقتان دیگر احترامی برایتان قائل نیست، حد و مرزهایی را برای دوباره به دست آوردن احترامش وضع کنید.

حتما بخوانید: سیاست‌های زنانه برای جذب مردان (رفتار خانم با سیاست در رابطه) 

به وضوح برای طرف مقابل مشخص کنید که چه رفتارهایی را می‌توانید تحمل کنید و چه رفتارهایی برایتان غیرقابل تحمل است ـ البته این قانون‌گذاری‌ها را نباید وسط دعوا انجام دهید. اگر عشقتان رفتاری دارد که نمی‌توانید آن را تحمل کنید یا اظهارنظرهای آزاردهنده‌ای می‌کند، بگویید که این کارها یا حرف‌هایش باعث ناراحتیتان می‌شود و دوست ندارید که آنها را تکرار کند. مراقب باشید که صدایتان را بالا نبرید و تذکرهایتان را با لحنی آرام و مهربان بدهید. از طرفی اگر عشقتان بعد از شنیدن این تذکرها شروع به پرخاشگری کرد، بدانید مشکلی جدی وجود دارد که باید برای رفع آن اقدام کنید. می‌توانید رابطه‌تان را نجات دهید، اما مراقب باشید که وقتی عشقتان عصبانی است، نگرانی‌ها و شکایت‌هایتان را مطرح نکنید. صبر کنید آرام و خونسرد شود، سپس نگرانی‌هایتان را با آرام‌ترین و مهربانانه‌ترین لحن ممکن بیان کنید.

اگر احساس می‌کنید قدرتتان را در رابطه از دست داده‌اید، شاید قرار گرفتنتان در موضع ضعف به این دلیل باشد که بیش از حد برای بودن در کنار محبوبتان اشتیاق نشان داده‌اید یا توقع بیش از اندازه‌ای از او داشته‌اید. شما نمی‌توانید عشقتان را تحت فشار بگذارید و کارها را با عجله پیش ببرید، از طرفی امیدواریم که این رابطه عاشقانه یگانه شور و اشتیاق زندگیتان نباشد. برای علائق دیگرتان، مانند کار، ورزش، تحصیل و سرگرمی‌های مختلف وقت بگذارید و آزادی و فضایی را که طرف مقابل نیاز دارد، در اختیارش قرار بدهید. البته به این معنی نیست که به طور کلی رابطه عاطفی خود را فراموش کنید؛ بلکه منظور این است که سعی نکنید تمام انرژی و توان عاطفی خود را برای این رابطه خرج کنید، اما چرا؟

یکی از بحث‌های اصلی بین زوجین (چه قبل از ازدواج و چه بعد از آن)، بر سر همین موضوع است. بسیاری از اوقات یکی از طرفین تمام انرژی خود را برای رابطه می‌گذارد و چون فرد مقابل چنین کاری انجام نمی‌دهد، از او شاکی می‌شود و همین مساله به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم می‌شود مبنای بحث‌های بین دو طرف. از طرف دیگر، یکی از طرفین ممکن است فکر کند که چون در رابطه عاطفی هستند، باید دائما با هم در ارتباط باشند؛ این تفکر باعث می‌شود تا فرد مقابل بخواهد یک روز را با دوستانش بگذراند یا …، ناراحت بشود و باز هم این مورد باعث بحث و دعوا شود. زیرا، یک طرف فکر می‌کند فرد مقابلش به او بی‌توجه است و یک طرف دیگر با خود فکر می‌کند که هیچ فضایی برای زندگی شخصی خود ندارد.

تمام این موارد روی ارتباط عاطفی بسیار تاثیر گذار است، به همین دلیل توصیه می‌شود اگر فکر می‌کنید جز این گروه‌هایی که ذکر شده هستید، کمی به خودتان و فرد مقابل فضا دهید تا علاوه بر لذت بردن از زمان با هم بودن، زمانی هم برای سایر کارهای مورد علاقه‌تان داشته باشید. یادتان باشد، درست است که در رابطه عاطفی، نقش‌ها متفاوت است و شما باید به عنوان شریک عاطفی زمان بیشتری را با هم بگذرانید، اما به این معنی نیست که همیشه و همیشه باید با هم باشید، مگرنه شما به هم هیچ علاقه‌ای ندارید!

اگر فکر می‌کنید شدت آسیب در رابطه زیاد است و خودتان به تنهایی نمی‌توانید آن را مدیریت کنید، بهتر است با یک روان‌شناس متخصص مراجعه کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا اولا از آسیب بیشتر جلوگیری کنید و در مرحله دوم قبل از اینکه دیر شود و رابطه به جدایی یا طلاق کشیده شود، ارتباط عاطفی خود را ترمیم کنید. روان‌شناس، ضمن بررسی دقیق رابطه و عوامل آسیب‌زا، به شما راهکارهایی برای مدیریت هرچه بهتر رابطه ارائه می‌دهد.

 اگر احساس می‌کنید رابطه عاطفی شما رو به سردی رفته و مانند روزهای اول نیست، بهتر است هرچه زودتر برای ترمیم آن کاری انجام بدهید. نشانه‌های رابطه سرد شدن رابطه به طور کلی: دعواهای زیاد و مکرر، سکوت، فاصله گرفتن از یکدیگر، عدم رشد و ارتقای رابطه، ایرادگیر شدن یکی از طرفین یا هر دو نفر و … است. برای ترمیم چنین رابطه‌ای بهتر است مهارت‌های ارتباطی مانند شناخت موانع ارتباطی و به کارگیری ابراز وجود را یاد بگیرید، از به کار گیری بازی‌های روانی بپرهیزید، به خواسته‌های شریک عاطفیتان احترام بگذارید، محدودیت‌های درستی برای رابطه خود وضع کنید، کمی به یکدیگر در رابطه فضا دهید و در نهایت اینکه به یک روان‌شناس متخصص مراجعه کنید.

عشقت رو جذب کن

میخوای یاد بگیری چطور روز به روز بیشتر قلب عشقتو بدست بیاری؟ چطور یه رابطه موفق منجر به ازدواج داشته باشی؟ چطور یه زندگی مشترک موفق داشته باشی؟ پس فرصت را از دست نده! تو هم به جمع دنبال کنندگان پیج رادیو عشق در اینستاگرام اضافه شو…

عضویت در خبرنامه رادیو عشق

38 بازدید

47 بازدید

119 بازدید

107 بازدید

184 بازدید

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

مشترک نمی شومدریافت همه دیدگاه های این نوشتهفقط دریافت پاسخ دیدگاه های خودم

چگونه رابطه را گرم نگه داریم

سلام، بنده۱۹ و عشقم۲۱سالشه، سه ساله باهم رابطه داریم و خیلی همو دوست داریم وقصدمون هم جدیه واسه ازدواج به طوری که خانواده ها در جریانند، مدتیه بنده خیلی زودرنج شدم و توقع دارم ایشون همش به بنده ابراز احساسات کنن و اگه اینطور نشه من گریه میکنمو ایشونم ناراحت میشن و میگن تو صبر نداری و هنوز اماده نیستی واسه ازدواج و دعوامون میشه و منم چند وقتیه سعی میکنم دیگه زودرنج نباشم ولی این که بهونه نگیرم و گریه نکنم باعث شده سرد بشم

سلام دوست گرامی سن هردوی شما برای مسئولیت اجتماعی بزرگی مانند ازدواج، سن زیادی نیست. اما درباره ویژگی‌هایی که گفتید، ابتدا آزمایش تیروئید بدهید تا از نظر جسمانی وضعیت شما چک شود. سپس اگر این رفتار و خلق و خو ادامه پیدا کرد، به مشاور مراجعه کنید.

سلام، منو عشقم قبلا مقداری دعوا میکردیم اما مشکلات رو حل کردیم و مدتی خیلی خوب بودیم اما الان هردومون هیجان و گرمی قبل رو نداریم و از این موضوع هردومون ناراحتیم و خیلیم همو دوست داریم، چیکار کنیم؟

سلام دوست گرامی به سن خودتان و طرف مقابل و مدت زمان آشنایی اشاره نکردید. بحث و سردی در هر رابطه‌ای بوجود می‌آید. روابط یک دوره ماه عسل دارند که همه چیز در آن دوره معمولاً زیباست. روابطی می‌توانند این دوره ماه عسل را طولانی‌تر کنند که دارای مهارت‌های بیشتری باشند. این مهارت‌های ارتباطی هستند که باعث می‌شود شما به سمت بهتری حرکت کنید. می‌توانید از کمک مشاور بهره‌مند شوید.

سلام ۱۷سالمه بایه پسر ۲۶ساله دوستم خیلی دوسش دارم ولی همه جوره پسش میزنم‌ نمیتونم توکلمه های عاشقانش جواب بدم وقتی دستمو میگره پسش میزنم حالم بدمیشه نمیتونم همش باهاش تندی میکنم خیلی دلم میخواد جوابشو بدم ولی نمیتونم حتی تو جواب عشقم چیزی بگم بایه قلب ساده جواب میدم حس میکنم داره ازم زده میشه میشه بگید مشکل من چیه؟

سلام دوست گرامی اولین مساله شما سن شماست. چون هنوز در دوره نوجوانی هستید و هویتی شکل نگرفته است که بخواهید تصمیم درستی در رابطه عاطفی داشته باشید. دومین مساله بلد نبودن اصول رابطه و مهارت‌های ارتباطی است.

من ۲۲ سالمه و طرفم ۱۷ سالشه .مشکلی که هست اینه که من هنوز دانشجوام و سال بعد درسم تموم میشه بهش میگم چند ماه هم صبر کن درسم تموم شد اونوقت میام . چون از طرفی خونپادم مخالف اینن که قبل فارغ التحصیلی ازدواج کنم چون هنوز شغل و منبع درامد ثابتی هم ندارم . از طرفی این دختره هم میگه که من رو حرف بابام حرف نمیزنم و اگه مخالفت کنه کاری از دستم بر نمیاد خب پدر این دختر هم وقتی که دختره خواستگارایی داره که خونه داره شغل و درامد معقول ومناسبی داره اکه الان برم خواستگاری نمیاد دخترشو بده به منی که هنوز درسم رو تموم نکردم خونه ندارم و تا سال دیگه شرایط اولیه تشکیل خونواده رو ندارم

سلام دوست گرامی تحت تاثیر صحبت دیگران بودید و همین مساله طرف مقابل را دلسرد کرده است. بهتر است برای طرف مقابل این مساله را بازگو کنید و برای اصلاح رفتار خودتان مشاوره دریافت کنید تا مجددا رابطه گرم شود.

سلام من ۴ماه میشه که با یه دختری وارد رابطه شدم و خیلی هم دوستش دارم اوایل همه چیز خوب بود بهم محبت میکرد برام وقت میذاشت روم حساس بود و همیشه سعی میکرد که کنارم باشه اما این اواخر عوض شده کمتر سراغمو میگیره محبتش بهم کم شده وقتی بهش محبت میکنم خیلی عادی جواب محبتم رو میده و وقتی میگم میگه که نمیخوام خیلی وابسته هم شیم که وقتی درست تموم شد اومدی خواستگاریم خونوادم مخالفت کردن یا نشد که به هم برسیم ضربه نخوریم . منم بهش میگم راضی کردن خونواده هارو بسپار به من و مثل سابق کنارم باش اما میگه نه من احتمالات رو در نظر میگیرم و دائما منفی بافی میکنه . منم بهش میگم که برای اینکه شرایطم رو مهیا کنم و بیم خواستگاری نیاز به انگیزه دارم نیاز به پشتیبانی از سوی تو دارم در جواب میگه من الان حوصله هیچی رو ندارم نمیخوام استرس داشته باشم که نشد ضربه روحی میخورم . تو کارهاتو جور کن منم درسمو میخونم موعدش شد خونوادت با خونوادم حرف میزنن منم به پات هستم رابطمونم ادامه میدیم نه اونقد که وابسته هم شیم. لطفا راهنمایی کنید برای اینکه مثل سابق رابطمون پر شور و گرم شه چه کاری باید کنم؟؟

سلام دوست گرامی به سن خودتان و طرف مقایل اشاره نکردید. زاویه دید ایشان منطقی‌تر است و نگران است که در آینده آسیب جدی به خودش و شما وارد نشود. بنابراین بهتر است شما شرایط خواستگاری را مهیا کنید و از مشاوره پیش از ازدواج نیز غافل نباشید تا این نگرانی‌ها بررسی شود.

من ۲۲ سالمه و طرفم ۱۷ سالشه .مشکلی که هست اینه که من هنوز دانشجوام و سال بعد درسم تموم میشه بهش میگم چند ماه هم صبر کن درسم تموم شد اونوقت میام . چون از طرفی خونپادم مخالف اینن که قبل فارغ التحصیلی ازدواج کنم چون هنوز شغل و منبع درامد ثابتی هم ندارم . از طرفی این دختره هم میگه که من رو حرف بابام حرف نمیزنم و اگه مخالفت کنه کاری از دستم بر نمیاد خب پدر این دختر هم وقتی که دختره خواستگارایی داره که خونه داره شغل و درامد معقول ومناسبی داره اکه الان برم خواستگاری نمیاد دخترشو بده به منی که هنوز درسم رو تموم نکردم خونه ندارم و تا سال دیگه شرایط اولیه تشکیل خونواده رو ندارم

سلام من یه دختری ۱۵ ساله هستم با یه پسر ۲۵ ساله یک ماه میشه که آشنا شدم باهاش و منم خیلی خیلی خیلی زیاد دوسش دارم اما اون خیلی سرد و بد رفتار میکنه و میگه که نمیخواد ببینم و میگه ولم کن من هم کاری نکردم که از دستم دلخور بشه و هر چی دلیل این کاراش رو میپرسم بهم نمیگه و همش مدام بلاکم میکنه و از بلاکی درم میاره و حتی در طی این یک ماه من حتی عزیزم و یا گلم هم نتونستم بهش بگم اون خیلی سرد رفتار میکنه من چیکار کنم تا از من دلسرد نشه و روز به روز عاشقم بشه ؟؟

سلام دوست گرامی به چه دلیلی می‌خواهید در رابطه‌ای بمانید که طرف مقابل شما را نمی‌خواهد؟! سن شما برای ارتباط بسیار کم است.

سلام. من دختری 38 ساله هستم حدودا بیست روز هست که با پسری آشنا شدم که ایشون فیزیوتراپ من هست روی دست من کار میکنن از همان روز اول نگاه‌های عاشقانه‌شون شروع شد ومدام به بنده سلام میکرد و حال بنده رو جویا میشد ولی من زیاد ایشون رو تحویل نمیگرفتم بیشتر اوقات بنده کم محلی میکردم حتی با لبخند به استقبال من می‌امدن حتی سربه سر من میگذاشتن ولی بنده یه خط در میان جواب میدادم ایشون الان بعد از کم محلی های من یه ذره رابطه و رفتارش سرد شده بامن من از طرفی چون خواهرشون هم اونجا رییس هست بنده مراعات کردم که نمیتونم به ایشان ابراز عشق و علاقه کنم یعنی هردو این مشکل داریم و من که دیدم ایشون ابراز عشق نمی‌کنم از روی عمد گفتم که همکارشان که پسر هم بود گفتم که ایشون چند روز هست که نیستن از اون روز رفتارشان و رابطه شون با من سرد شده خواهشا راهنماییم کنین که نشانه های عشق واقعی به دختر چیه؟ آیا دلیل سردشدن این رابطه رفتار خودم هست یا اون سوال در مورد اون پسر همکارشون هست؟ واقعا نمیدونم دلیل ساکتی وغمگین بودنشون بخاطر کم محلیهای منه یا چیز دیگه ؟خواهشا راهنماییم کنین

سلام دوست گرامی تناقضی در صحبت‌های شما دیده می‌شود. اگر ایشان به شما توجه داشتند دلیل اینکه با او سرد بودید چه بود؟ نحوه رفتار ایشان با سایر بیماران چگونه است؟ چه رفتارهایی در ایشان بوده است که باعث شده است شما تصور کنید که او به شما علاقه دارد؟ رفتار و کم محلی‌های شما می‌تواند دلیل این رفتارها باشد، اما پیش از این باید مشخص کنید که آیا واقعا او به شما علاقه داشته است یا خیر؟ زمانی می‌توانید این را متوجه شوید که او به صورت مستقیم به شما ابراز علاقه کند.

سلام من بایه دختری دوست شدم و خیلی دوستش داشتم ولی رفته رفته نسبت به اون شکاک شدم حتی وقتی می خواست بعداز صحبت تلفنی بام ن یه برنامه رو ببینه یا بره گردش عصبی می شم ولی نمی‌خوام ناراحتش کنم و رابطمون سرد شه احساس می کنم دوست دارم بهش بگم ازش متنفرم و اون مقاومت کنه که چرا ولی می دونم این کارا رابطه‌مونو کم رنگ می کنه ولی خیلی عصبی می شم می شه لطفا برای کنترل عصبی شدنم یه راهکاری رو پیشنهاد بدین ما هردومونم۱۸سالمونه

سلام دوست گرامی 18 سالگی برای انتخاب و شروع یک رابطه عاطفی کمی زود است، چون هنوز بلوغ و پختگی اتفاق نیفتاده است و دوطرف هنوز دنیای خودشان را نمی‌شناسند. دلیل این عصبی شدن ابتدا باید مشخص شود تا راهکاری متناسب با این شرایط به شما گفته شود. معمولاً اضطراب و ترس از دادن و تنهایی می‌تواند فردی را شکاک کند. گاهی هم تجره تلخ از دست دادن در گذشته نیز باعث می‌شود در رابطه دائماً حس کنید که طرف مقابل قصد ترک کردن شما را دارد. برای دریافت مشاوره از رادیو عشق، نوبت مشاوره خود را رزرو کنید.

سلام خسته نباشید من با یک آقایی بودم که اول خیلی باهمو دوست داشتیم و بحث ازدواج بود تو هر شرایطی ولی این آقا وقتی رفت تهران و ازهم فاصله گرفتیم گفت میترسم خانوادم نزارن و تو ضربه بخوری و رابطمونو سرد کرد یعنی فاصله گرفت من تلاش کردم چندباری بهشون گفتم ولی ایشون میگن ب هیچ عنوان نمیخام مثل سابق بشیم چون میترسم نشه و ضربه بخوریم من واقعا نمیدونم چیکار کنم

سلام دوست گرامی به سن خودتان و طرف مقابل اشاره نکردید. زمانی که طرف مقابل شما هنوز به استقلال برای تصمیم‌گیری درباره زندگی مشترکش نرسیده باشد، نمی‌توانید روی او برای آینده طولانی سرمایه‌‌گذاری کنید. آیا ایشان دلیل اینکه خانواده‌اش ممکن است موافقت نکنند را دقیق توضیح دادند؟ آیا یکدفعه به این نتیجه رسیدند که خانواده‌شان موافقت نمی‌کنند و از قبل نمی‌دانستند؟ ایشان باید با ترس خودشان مواجه شود و اگر این رابطه برایش اهمیت دارد، برای آن تلاش کند. شما نیز برای بررسی بیشتر دلیل‌تان برای بودن در رابطه، نیاز به دریافت مشاوره دارید.

سلام خسته نباشید، من حدود ۷-۸ ماه است که با پسری اشنا شدم و همه چی به خوبی پیش میرفت، ایشون با مادرم اومدن صحبت کردند و قرار شد با خوانوادش بیان برای خواستگاری. چند وقت قبل ایشون از من رابطه جنسی خواستن یادمه وقتی بهش جواب رد دادم گفت به تو اسیب نمیرسه و به من اعتماد نداری بعد این همه وقت، این شد قبول کردم و شاید دو یا سه بار این اتفاق افتاد و وابستگیمون بیشتر شد. اما یک روز خیلی اتفاقی بعد از اخرین دیدارمون دیگه به من زنگ نزد. وقتی که پیگیر شدم گفت که ادم عصبی هستم بدرد نمیخورم زندگیتو خراب میکنم، فهمیدم ناراحته کمی ارومش کردم و گفتم که کنارشم و اگه ناراحته بهش فضا میدم تا اروم بشه بعد قطع کردیم. اما الان ۲۷ روزه که تماسی نمیگیره دو بارم پیام دادم اما جواب نیومد،میترسم. دلم نمیخواد از دستش بدم و فکر میکنم که تقصیر خودمه و ای کاش قبول نمیکردم و این باعث شده سرد بشه. اما خودش گفت که من هنوز دوستت دارم و مشکلم به تو بر نمیگرده، خب اگه به من بر نمی‌گرده ،این همه مدت کافی نبوده ک زنگ بزنه؟ من باید چکار کنم دیگه دارم چل میشم😔

سلام دوست گرامی به سن خودتان و طرف مقابل اشاره نکردید. حتما روزهای سختی را می‌گذرانید و باور نکردید که او شما را ترک کرده است. علت نبودن ایشان صرفاً برقراری رابطه جنسی نیست، اما برقراری این رابطه می‌تواند جذابیت‌های شما را پایین آورده باشد و او دیگر لازم نبیند تا تلاشی برای بدست آوردن شما از شیوه صحیح و خواستگاری انجام دهد. اما علت اینکه اشاره کرده‌اند که شما مشکلی ندارید و این یک مسأله فردی است، بدانید اگر ایشان برای این رابطه اهمیت خاصی قائل باشد، حتماً این مسائل فردی را حل می‌کند و مجدداً پیشقدم می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم حتما با مشاوران رادیو عشق نوبت مشاوره دریافت کنید تا طریق صحیح بازگرداندن ایشان به رابطه را یاد بگیرید.

سلام من ۲۰ سالمه و حدوده ۲ سال هست با پسری همسن خودم که فامیل دورمون هست آشنا شدم تقریبا نه ماه میشه که حسش و بهم گفته و دوماهم هست من حس ام گفتم همه چیز خوب بود تا اینکه چند وقت جواب پیام هامو دیر میده مثلا یه هفته یا چهار پنج روز طول میکشه جوابمو بده و سرد شده و اینکه تو ابراز احساسات خیلی خجالتیه وقتی می‌پرسی حس ات چیه میگه قبلا گفتم دیگه این جواب دادن های دیرش هم گفت میبخشید یکم سرم شلوغه و فلان ولی تو واتس آپ آخرین بازدید هاشو میبینم متوجه میشم که میاد تو برنامه ها اما جواب من و نمیده می‌نویسه سلام خوبی جوابشو میدم میگم خوبم و چطوری و فلان یه هفته طول میکشه یه کلمه جواب بده چیکار کنم

سلام دوست گرامی اگر آشنایی شما از راه دور بوده است و هنوز به صورت رسمی همدیگر را ندیدید، این سردی دلیلش روشن است. اما اگر ارتباط‌تان نزدیک‌تر بوده و یکدفعه ایشان سرد شده استف باید علت‌های آن دقیق‌ مشخص شود. باید ابتدا از خودتان بپرسید که چرا در رابطه خودتان باید دائماً پیگیر او باشید؟ چرا تا این حد از جواب ندادن‌های او بهم ریختید؟ برای بررسی بیشتر نیاز دارید که با مشاوران رادیو عشق مشاوره داشته باشید.

سلام من ۲۳ سالمه و با پسری هم سنه خودم سه ساله که تو رابطم وخیلیم بهش علاقه دارم اما به من خیلی کم محبت میکنه و دیگه مهربون نیست و هرروز سر چیزای بی ارزش باهام دعوا میکنه و خیلی راحت بهم بی احترامی میکنه و تا از نارضایتیمو نشون میدم میگه میتونی بری و من چون خیلی دوسش دارم ، هرچی میگه کوتاه میامو تحمل میکنم وقتی بهش میگم خیلی بد اخلاق شده و مهربون نیست میگه تو بهم تلقین میکنی من بد اخلاقم اینجوری من لج میکنم ‌ خب من اگه نگم از چی ناراحتم پس چجوری مشکلمو بهش بفهمونم

سلام دوست گرامی به نظر می‌رسد که در ارتباط شما نوع لحن و محتوای صحبت برای طرف‌مقابل خوشایند نیست و مهارت برقراری ارتباط موثر و شیوه بیان درخواست و ناراحتی خود را ندارید که نیاز است از طریق مشاوره این مهارت‌ها را یاد بگیرید. نیاز دارید تا یاد بگیرید که به شیوه درستی درخواست‌های خودتان را مطرح کنید. مثلا به جای اینکه تو دیگه مهربون نیستی، بگویید، من احساس می‌کنم که نیاز به توجه بیشتری دارم. در ضمن این نکته را هم در نظر داشته باشید که باید از خود بپرسید چرا باید با کسی که اصلا با شما خوب رفتار نمی‌کند و تلاشی برای ادامه رابطه انجام نمی‌دهد ارتباط خود را ادامه بدهید؟ چه چیزی در این ارتباط وجود دارد که به شما انگیزه ادامه آن را می‌دهد؟

سلام.خسته نباشید من ۲۲ سالمه با یه آقایی ۲۴ ساله نزدیک به ۴ ساله که دوستیم قصدمون جدی بود از من به خانوادش گفتن منم به مادرم گفتم.اما من اشتباهی که کردم سر هرچیز کوچیکی قهر کردم. این اواخرقهرمون طول کشید و دوباره اشتی کردیم ولی میگفت سردم کردی.میونمون کمی شکراب بود تاباز سریه مسئله ای یه قهرکوچیک پیش اومد.یه مدت اومدسراغم دیگه نیومد.دیگه جوابمونداد.منم زیادنرفتم سراغش تا چندروزپیش رفتم وبه زورجوابموداد.حالاباهمیم بهم میگه دوسم داره بهم میگه جواب ندادن به من براش سخت ترینه بهم میگه حاضرم بمیرم امااشکتونبینم اما میگه من سردشدم من دیگه ادم سابق نیستم.وقتی پرسیدم بودونبودم برات فرقی نداره هیچی نگفت.من باید چکارکنم؟احتمال داره این رابطه درست شه؟خیلی دوسش دارم میدونم بچه بازی دراوردم اما نمیخوام از دستش بدم

سلام دوست گرامی قهر یک نوع رفتار است که ناشی از فرار کردن برای حل مساله است. اگر شیوه بازگشت صحیح به رابطه را بدانید، بهتر می توانید مجددا جذابیت های خود را در رابطه بیابید و احیا کنید. برای دریافت دوره بازگشت به رابطه، لطفاً ابتدا وقت مشاوره دریافت کنید.

آدرس: تهران، پونک، نبش بلوار پونک، پلاک 2، طبقه سوم، واحد 6

تلفن پشتیبانی:02146015870

رزرو نوبت مشاوره

انجمن روانشناسی آمریکا

سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران

سازمان بهزیستی ایران

انجمن روانشناسی ایران

 

مطالب پر بازدید

 


خیلی از زن و شوهرهای جوان به علت عدم شناخت و در پاره ای از موارد فقدان آگاهی کافی درمورد نحوه برخورد با روابط زناشویی ومیل جنسی و عاطفی بین همسران ، با مسائلی روبروهستند، که متاسفانه این مشکلات در برخی از موارد تبدیل به بحران های خانوادگی می گرد که آثار آن در معضلاتی همچون افزایش آمار طلاق در جامعه ، تنوع طلبی جنسی و…. قابل مشاهده می باشد.
چگونه رابطه را گرم نگه داریم

اگر از زوجی که سال ها با هم زندگی کرده اند، پیرامون روابط زناشویی آنان بپرسید، به احتمال زیاد با این پاسخ رو به رو می شوید:” به گرمی روزهای نخستین نیست، اما هنوز هم چیز بسیار خوبی است.” بله، فروکش کردن شدت اشتیاق جنسی طی زمان برای هر زوجی پیش می آید و عادی است. به طور معمول، حدود ۱۸ ماه پس از زندگی مشترک، یعنی پس از پشت سر گذاشتن مرحله شیدایی، اختلاف در میل جنسی به تدریج خودش را نشان می دهد.

منظور از اختلاف در میل جنسی و روابط زناشویی وضعیتی است که شدت کاهش اشتیاق جنسی در یکی از زوج ها از دیگری بیشتراست. اگر به این اختلاف به اندازه کافی توجه نشود، کم کم حالت غیر عادی به خود می گیرد و به سرد شدن ارتباط زناشویی زوج ها می انجامد. از این رو، شما باید پیرامون روابط زناشویی بیش از پیش اطلاعات به دست آورید.

اغلب افراد ارتباط زناشویی را عملی خود جوش و عاشقانه می دانند که به هیچ گونه آموزش یا برنامه ریزی نیاز ندارد.اما توجه داشته باشید رابطه زناشویی، که بخش مهمی از زندگی انسان را تشکیل می دهد و حتی در تعیین میزان احساس رضایت از زندگی نقش کلیدی دارد، مانند بسیاری از رفتارهای ما در اثر آموزش و یادگیری جهت دهی مناسب پیدا می کند.

کسب اطلاعات درست درباره مهارت های بهبود روابط زناشویی بین دو جنس، تقویت احساس مسؤولیت در قبال زندگی جنسی خویش و آگاهی بیشتر درباره روابط جنسی سالم به شما کمک می کند به ارتباط زناشویی خود انرژی ببخشید و از خاموش شدن شمعی که روشنی زندگی شما تاحدود زیادی به آن وابسته است جلوگیری کنید.

دکتر پت لاو ، نویسنده کتاب های Hot Monogamy (گرم گرم با یک همسر) و The Truth About Love ( حقیقت عشق)، معتقد است” درک زبانی که همسر شما با کمک آن به شما ابراز عشق می کند” کلید حل اختلاف در میل جنسی و روابط زناشویی است.اگر شما این زبان را بشناسید و به موقع به آن پاسخ دهید، تفاهم جنسی را تقویت کرده اید که نتیجه آن اشتیاق جنسی و گرم شدن ارتباط زناشویی است.به نظر دکتر لاو  برای به دست آوردن آن چه که از همسر خود می خواهید، بایدآن چه را که او می خواهد به او بدهید.

 درباره خواسته های خود در روابط زناشویی با هم گفت و گو کنید
شما باید بتوانید درباره مسائل جنسی به راحتی با هم صحبت کنید. اغلب زوج ها در بیان مناسب خواسته های جنسی خود در روابط زناشویی شان مشکل دارند. آنان به طور معمول درباره این موضوع چیزی نمی گویند یا به شیوه منفی آن را بیان می کنند که خود راه گفت و گو را می بندد. برای مثال، فرض بگیرید شما دوست دارید همسرتان محبت بیشتری به شما بکند.

شما می گویید:” تو هرگز به اندازه کافی به من محبت نمیکنی.” به نظر سوزان تانسند ،که مدیر مرکز بهبود روابط زوج ها در یکی از شهرهای امریکا است، در این عبارت خواستن مطرح نشده است بلکه نوعی انتقاد به عمل آمده است. به نظر او بهتر است خواسته خود را این گونه مطرح کنیم:” من فکر می کنم پیش از این که این رابطه بهتر است زمان بیشتری را به محبت به هم اختصاص دهیم.”

بنابراین باید تفاوت انتقاد و خواستن را به روشنی درک کنیم و به جای استفاده از جملات انتقادی از عبارت هایی مانند” به نظر من به جای … بهتر است …” یا ” من ترجیح می دهم …” را به کار ببریم. تانسند ،که کارگاهی را با نام” گرم گرم با تنها همسر خود” برگزار کرده است، می گوید:” شاید باور کردنی نباشد اما وقتی شرکت کنندگان این کارگاه از عبارت” به نظر من به جای … بهتر است …” استفاده کردند، رشد چشمگیری در گفت و گو های جنسی آنان به وجود آمد.

وقتی شما خواسته خود در روابط زناشویی را به شیوه مثبت مطرح می کنید، همسر شما با تکرار عبارت شما و حتی بدون تغییری در آن، کار شما را تایید می کند. اگر چنین نشد، عبارت خود را آن قدر تصحیح کنید تا او چنین کاری بکند.سپس شما از همسر خود به خاطر گوش دادن به خواسته هایتان تشکر می کنید و از او بپرسید که آیا دوست دارد در جهت دستیابی به خواسته شما تغییراتی در رفتار خود به وجود آورد. پاسخ او بسته به برخی شرایط و نحوه برخورد شما ممکن است ” بله” یا ” خیر” باشد.

با استفاده از این شیوه ،که از آن با عنوان ” بازتاب آینه ای” یاد می شود، ممکن است همیشه به خواسته خود نرسید، اما اگر بیاموزید که چه گونه عبارت های انتقادی خود را به عبارت های خواهشی تبدیل کنید، یعنی به جای این که همسرتان را متهم کنید خواسته خود را با او در میان بگزارید، و به بازخورد همسرتان توجه کنید، یعنی عبارت خود را با توجه به پاسخ اوتصحیح کنید، شانس بیشتری برای دست یافتن به خواسته خود دارید. این شیوه برخورد باعث می شود صمیمیت شما عمق بیشتری پیدا کند و اغلب این صمیمیت است که میل جنسی را تقویت می کند.

برای روابط زناشویی قرار داد جنسی بنویسید و از آن پیروی کنید
شما و همسرتان گفت و گو های مثبتی درباره خواسته های جنسی خود دارید و خود را نسبت به خواسته های یکدیگر متعهد می دانید. اکنون زمان آن رسیده است که بر اساس پیشنهاد دکتر لانا هوستین، متخصص امور جنسی و نویسنده کتاب How to Have Magnificent ### ( چه گونه روابط جنسی خود را تقویت کنیم) ، قراردادی در این زمینه داشته باشید.

دکتر هوستین معتقد است مشکل اغلب زوج ها در روابط زناشویی بیان مثبت خواسته ها نیست. به نظر او خستگی کار روزانه حتی قویترین میل های جنسی را هم دفن می کند.او از بسیاری از زوج هایی که برای مشاوره به او مراجعه می کنند، می خواهد: ” برای به دست آوردن ثروت جنسی با هم معامله کنید.” خواسته های جنسی خود را روی کاغذ بنویسید. برای مثال، شما تصمیم می گیرید که در ماه آینده یکی از شما آغاز کننده این تعامل باشد.کسی که به عنوان آغاز کننده رابطه زناشویی انتخاب می شود باید خواسته های طرف مقابل را برآورده کند.

برای این که قرار داد نتیجه بخش باشد، در ابتدا خواسته های کمتری در روابط زناشویی مطرح کنید. به نظر هوستین این کار مانند ورزش است. در ورزش از سطح فعالیت پایین شروع می کنیم تا به سطح بالاتری برسیم. در ابتدا ممکن است همیشه به ورزش کردن علاقه نداشته باشیم ، اما وقتی به این کار ادامه بدهیم، به تدریج از آن خوشمان می آید. ” در ابتدا ممکن است چندان احساس خوشی از آن نداشته باشیم، اما پس از این که وارد معامله شدیم، از این که چنین معامله پر سودی را انجام می دهیم خوشحالیم و اغلب از آرامش حاصل از آن لذت می بریم.”

پس از یک ماه درباره نتیجه قرارداد با هم صحبت کنید؛ این که، کدام تجربه ها در روابط زناشویی لذت بخش تر بودند، کدام کارها بهتر جواب دادند و کدام کارها نتیجه ای نداشتند. سپس می توانید نسبت به توسعه بخشیدن توافق های اولیه یا اصلاح آنها تصمیم بگیرید. البته شاید لازم باشد برای کسی که به بندهایی از قرار داد عمل نکرده است، پنالتی هم در نظر بگیرید!

مشکل اختلاف میل جنسی را برطرف کنید
پس از این که گفت و گوهای مثبتی در مورد روابط زناشویی داشتید و بر اساس قرارداد عمل کردید، ممکن است با مشکل اختلاف در میل جنسی رو به رو شوید که مشکل بسیار شایعی در روابط زناشویی است. این مشکل در زوج های سنین مختلف بروز می کند و برعکس آن چه ممکن است در ذهن داشته باشید، همیشه مردان نیستند که نسبت به زنان میل جنسی بالاتری دارند. یک زن ، به خصوص در اواسط زندگی، ممکن است در زمانی که مردش در رابطه جنسی کمتر تهاجمی عمل کند، برتری جنسی خاص خودش را به دست آورد.

تغییر جهت میل جنسی در روابط زناشویی بین زوج ها تا حدود زیادی مشکلی ایجاد نمی کند و چیز بدی هم نیست، مگر این که یکی از آنان احساس بیهودگی و ناامیدی داشته باشد یا پس زده شود. این مشکل در روابط زناشویی به طور معمول برای کسی پیش می آید که اشتیاق بیشتری دارد، زیرا او تعامل را آغاز می کند اما مورد بی اعتنایی یا تمسخر قرار می گیرد.

زبان ابراز عشق همسرتان را یاد بگیرید
دکتر پت لاو برای زوج هایی که اشتیاق کم یا زیادی به روابط زناشویی  دارند، پیشنهادهای ویژه ای دارد. یادگرفتن زبان ابراز عشق یکدیگر، در راس فهرست پیشنهادهای او قرار دارند. او معتقد است این کار برای نفوذ به قلب آن چه که باعث بیدار شدن این میل در همسرتان می شود، از خریدن کادو و شکلات خریدن و گل رز هدیه دادن، نافذ تر عمل می کند.

نکته های کاربردی برای کسانی که اشتیاق جنسی بالایی دارند
لاو در کتاب ” گرم گرم با یک همسر” برای برقراری تعادل بین زوج های با اشتیاق بالا و پایین پیشنهادهای زیر را مطرح کرده است اگر شما فردی با انرژی جنسی بالا هستید:بپذیرید که ممکن است زوج شما برای برانگیخته شدن کامل به تحریک بیشتری نیاز دارد. بنابراین، حوصله بیشتری در روابط زناشویی خود خرج کنید.

از این که آگاهانه اشتیاق جنسی خود را بیشتر و بیشتر تقویت کنید، بپرهیزید. این کار به اختلاف روابط زناشویی دامن می زند. به پیش شرط ها و پیش نیازهای جنسی همسرتان برای عشق ورزی توجه کنید. هر چه به او بیشتر توجه کنید، توجه بیشتری به خود داشته اید.میل جنسی را با عشق اشتباه نگیرید. اگر همسر شما اشتیاق جنسی پایینی دارد، به این معنی نیست که شما را دوست ندارد. اگر چنین باشد، شما فقدان عشق را در سایر زمینه های زندگی نیز می بینید.انرژی خود را به جهت دیگری سوق دهید. ورزش و تفریحات سالم دیگر به شما کمک می کند.

نکته های کاربردی برای کسانی که اشتیاق جنسی پایینی دارند
در قبال اشتیاق جنسی خود احساس مسوولیت بیشتری داشته باشید و بخشی از زندگی را به روابط زناشویی اختصاص دهید.قراردادی را که پیشتر توضیح دادیم، بنویسید و امضا کنید! وقتی حوصله دارید به قرارداد عمل کنید.به شرایطی که باعث تقویت اشتیاق جنسی شما می شود، توجه داشته باشید و در قرارداد بر آنها تاکید کنید. درباره پیش شرط ها و پیش نیازهای روابط زناشویی خود شفاف و منطقی باشید و به نحو مثببتی با همسرتان در میان بگذارید.

اگر دوست ندارید عمل جنسی داشته باشید، بدون پرده به همسرتان بگویید. اگر می خواهید با همسرتان سازش داشته باشید، هنگامی که پاسختان منفی است، نباید احساس پرده پوشی داشته باشید.اشتیاق ذهنی خود را جشن بگیرید. رضایت شما از این که در چارچوب ذهنی همسرتان قرار گرفته اید و به وجود آوردن اشتیاق بیشتر در خودتان، دلیل خوشی و شادکامی است.

با افزایش سن تمایلات جنسی کاهش نمی‌یابد. درواقع خستگی، عادت یا حتی تغییرات هورمونی هستند که سبب کاهش تمایلات می‌شوند. برای آنکه میل از دست رفته را به دست آورید کافی است این مشکلات را برطرف کنید.

1- خستگی
خستگی روحی یا افسردگی معمولا باعث کاهش روابط زناشویی می شود و می‌تواند انرژی شما را به صفر برساند و تمایلات جنسی را کم کند. اگر احساس می‌کنید هم از نظر جسمی و هم روحی بسیار خسته‌اید و تمایلی به برقراری رابطه زناشویی ندارید کمی به خود فرصت دهید تا آرامشتان را بازیابید. عدم تمایل شما به رابطه عاشقانه به معنی زدگی شما از همسرتان نیست. اگر فکر می‌کنید مساله‌ای که با آن روبه‌رویید کمی بغرنج شده است به یک روان‌شناس مراجعه کنید.

2- عادت
اگر سال‌هاست که از ازدواج‌تان می‌گذرد، مسلما تاکنون بحران‌های زیادی را تجربه و از آن سربلند بیرون آمده‌اید. با هم بودن فعلی شما دلیلی بر این سخن است. وقتی شما مدت نسبتا زیادی با همسرتان زندگی کرده باشید، چون به او اطمینان دارید، تمایلات جنسی‌تان به تدریج آرام‌تر می‌شود. این مساله‌ای خاص نیست درواقع شما پس از مدتی به شکلی از زندگی که دارید عادت می‌کنید. کافی است کمی در روابط زناشویی تان تغییر ایجاد کنید. عادات که به هم بریزد، تمایلات جنسی بیشتر می‌شود. نترسید و سعی خود را به کار گیرید.

3- داروها
مصرف برخی داروها می‌تواند بر تمایلات جنسی تاثیرگذار و سبب ناتوانی جنسی در مردان و سردمزاجی در زنان شود. به عنوان نمونه برخی داروهای قلب، داروهای ضدافسردگی یا داروهای پایین‌آورنده قندخون از این دسته‌اند.

4- تغییرات هورمونی
در تئوری کاهش هورمون‌ها به ویژه در زمان یائسگی زنان می‌تواند تمایلات جنسی را کاهش دهد. البته خود یائسگی سبب کاهش تمایل نمی‌شود بلکه کاملا برعکس عدم تخمک‌گذاری تمایلات جنسی را افزایش هم می‌دهد ولی کاهش برخی هورمون‌ها و به دنبال آن مشکلاتی نظیر خشکی واژن عاملی برای کاهش میل جنسی است که با درمان‌های به جا برطرف می‌شود.

منبع : tanzimekhanevadeh.com

 

مطالب مرتبط

هماهنگی جهت تبلیغات: 02123051172

مجری انحصاری نیتیو، سنجاق

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

این مطلب برای افرادی نوشته شده است که به دنبال جلوگیری از سرد شدن رابطه خود هستند و می خواهند بدانند چگونه رابطه سرد شده را گرم کنیم؛ یعنی عشق و حرارت موجود در رابطه عاطفی را افزایش دهند.

فرق نمی کند که رابطه شما یک رابطه زن و شوهری بوده و ازدواج کرده باشید یا در دوران آشنایی بوده و به دنبال ازدواج باشید.

به هر حال این مقاله با هدف جلوگیری از سرد شدن رابطه عاشقانه زن و شوهر، به پرسش چگونه رابطه را گرم نگه داریم پاسخ خواهیم داد زیرا هر نوع رابطه ای اگر تکنیک ها و مدل های حفظ رابطه در آن اجرا نشود طبیعی است که نه تنها سرما بلکه یخبندان را در رابطه خود تجربه کند.

در این مطلب ۵ موضوع را بررسی می کنیم. اول به نشانه های سرد شدن رابطه عاشقانه می پردازیم و سپس با اشاره به ۴ اصل توضیح می دهیم چگونه یک رابطه سرد را گرم کنیم و گرم نگه داریم. این ۴ اصل شامل رهایی از مدل چسبندگی، بازشناسی روش های رفتاری، مدل برجسته سازی رابطه گرم و مدل تمرکز بر دریافت هدف است.

قبل از پاسخ به این پرسش که چگونه رابطه سرد شده را گرم کنیم پاسخ دهیم باید با نشانه های سرد شدن رابطه آشنا شویم. هرچقدر بیشتر نشانه های زیر را در رابطه عاشقانه خود مشاهده کنید یعنی دمای رابطه شما بیشتر زیر صفر است و هر چه کمتر مشاهده کردید یعنی اوضاع بهتری دارید.چگونه رابطه را گرم نگه داریم

۱)وقتی رابطه سرد می شود عشقتان را کمتر می بینید: یکی دیگر از نشانه های سرد شدن رابطه عاشقانه این است که احساس می کنید همسر یا خواستگار تان وقتی کمتری برای شما می گذارد و تماس های کمتری با شما برقرار می کند.

۲) از بین رفتن اعتماد، رابطه را سرد می کند: یکی دیگر از نشانه های سرد شدن رابطه به خصوص در زن و شوهرها این است که اعتماد از بین می رود برای مثال به ارتباط های یکدیگر مشکوک می شوید.

۳) افزایش درگیری = کاهش دما: نشانه ی بعدی این است که با بهانه های کوچک با یکدیگر دعوا کنید و بیشتر وقت خود را به کشمکش و نزاع بگذارنید. یا برعکس همیشه مطیع و سرسپرده طرف مقابل باشید.

۴) کاهش سطح رضایت از رابطه: اما مهمترین نشانه سرد شدن رابطه عاشقانه این است که احساس کنید از طرف مقابل راضی نیستید، آنطور که می خواهید شما را خوشحال نکرده و انتظارات شما را برآورده نمی کند. چنین نشانه هایی را ممکن است در طرف مقابل نیز مشاهده کنید.

در چنین موقعیتی احساس می کنیدسرمای شدید رابطه تان شما را به یک پایان گریزناپذیر نزدیک می سازد. اما نگران نباشید. اگر زود به فکر بیفتید و اقدامی مثبت در جهت جلوگیری از سرد شدن رابطه انجام دهید قطعا می توانید خود را از باطلاق طلاق عاطفی رها سازید و  مجدد به سمت یک رابطه گرم و عاشقانه حرکت کنید.

در ادامه به نکاتی مهمی اشاره خواهم کرد که در گرم کردن یک رابطه سرد نقش مثبتی دارند.

مدل چسبندگی یکی از الگوهای غلط در روابط زناشویی و عاشقانه است که باعث سرد شدن بیشتر رابطه خواهد شد. قبل از هر اقدامی باید این مدل غلط را کنار گذاشته و بیش از آنکه به طرف مقابل وابسته باشید روی پای خود به ایستید.

فرق نمی کند که شما یک خانم باشید یا یک آقا در هر صورت خودکفا بودن و استقلال می تواند چند رتبه جذابیت شما را افزایش دهد و از سرد شدن طرف مقابل جلوگیری کند. پس همه سعی خود را به کار بگیرید تا از وابستگی افراطی جلوگیری کنید ( نگاه کنید به چگونه وابستگی را از بین ببریم)

وقتی همیشه به دنبال برطرف کردن انتظارات خود باشید یعنی همیشه می خواهید نیازهای خود را برطرف کنید. دیگران برای برطرف کردن نیازهای شما وارد رابطه نمی شوند بلکه خود نیز نیازهایی دارند که باید به آنها اهمیت داده شود.

برای مثال همیشه به دنبال تماس های وی نباشید، هر ساعت به او پیام ارسال نکنید، از او نخواهید هر روز برای گردش شما را بیرون ببرد و به طور کلی همیشه خواهان نباشید.

هیچ روش رفتاری صد در صد منفی و هیچ روش رفتاری صد در صد مثبت نیست. یک روش رفتاری خاص ممکن است در بعضی باعث سرد شدن احساس عاشقانه شود و در بعضی دیگر باعث گرم تر شدن رابطه شود.

به همین دلیل است که بازشناسی روش رفتاری تان اهمیت بسیار زیادی در جلوگیری از سرد شدن رابطه دارد. حتما پس از مطالعه این مطلب خوب فکر کنید و روش های رفتاری خود را بررسی کنید.

به این فکر کنید که کدام یک از رفتارهای شما باعث ایجاد احساس مثبت و خوشحال شدن طرف مقابل تان می شود ( اگر مدت ها است دیگر احساس مثبت و خوشحالی را در وی مشاهده نکردید به اوایل رابطه فکر کنید).

همچنین به این فکر کنید که در چه موقعیت هایی و با چه رفتارهایی باعث آزرده شده یا ایجاد احساس منفی در طرف مقابل خود شده اید.

لیستی از روش های رفتاری خود تهیه کنید و برنامه ای برای اجرای روش های رفتاری مثبت آماده کنید. باید بتوانید این روش ها را پیاده سازه کنید.

هیچ پاسخی بهتر از مدل برجسته سازی رابطه گرم برای این پرسش که چگونه یک رابطه سرد را گرم کنیم وجود ندارد.

سرد شدن رابطه عاشقانه باعث ایجاد یک دیوار تدافعی در طرف مقابل می شود. در چنین شرایطی هر نوع تلاش مستقیم و علنی برای صحبت کردن در مورد رابطه عاشقانه و قانع کردن وی برای گرم شدن رابطه با شکست مواجه خواهد شد.

احساس عشق، بر اساس  منطق و استدلال به وجود نخواهد آمد بلکه از درون شما نشات می گیرد. پس به جای اینکه برای جلوگیری از سرد شدن رابطه عاشقانه تان دلیل و استدلال بیاورید، غر بزنید، دعوا کنید یا حتی التماس کنید به دنبال برجسته سازی یک رابطه گرم باشید.

به عبارت دیگر به جای اینکه مستقیم برای گرم شدن رابطه تلاش کنید و اصرار کنید که ” مرا دوست داشته باش”، در عمل گرمای رابطه عاشقانه خود را برجسته کنید و نشان می دهید که رابطه عاشقانه ای دارید.

بازشناسی روش های رفتاری و پیاده سازی مدل های رفتاری مثبت و پرهیز از مدل های رفتاری منفی که در بخش قبل در مورد آن صحبت کردم می تواند نقش قدرتمندی در برجسته سازی رابطه گرم و در نتیجه بهبود رابطه سرد شده بازی کند.

از دیگر مدل های برای جلوگیری از سرد شدن رابطه و برجسته سازی رابطه گرم که روی همه افراد تاثیر مثبت دارد شامل شوخ طبعی، سرحال بودن، پر انرژی بودن، خوشال بودن، خودآرایی و رسیدگی به خود است.

اما برای رسیدن به چنین احساس هایی نیاز به فردی دارید که بتوانید از او احساس مثبت دریافت کنید. در ادامه توضیح خواهم داد که چگونه حتی در یک رابطه سرد نیز می توانید چنین احساس مثبتی را از طرف مقابل دریافت کنید.

اگر نگران سرد شدن طرف مقابل هستید پس باید بدانید با مدل تمرکز بر دریافت هدف به سادگی می توانیم یک رابطه سرد را گرم کنیم.

فردی را تصور کنید که برای خرید مثلا یک نوشیدنی وارد فروشگاهی بزرگ می شود اما ناگهان متوجه سی دی موسیقی از خواننده ای می شود که به رفتارهای غیر اخلاقی معروف است. سپس آن سی دی را بر می دارد، به سراغ فروشنده می رود و درگیر یک دعوای حسابی می شود.

در نتیجه وقت خود را می گیرد، محیط فروشگاه را به متشنج می کند و روز خود را از بین می برد. آیا بهتر نبود همان اول روی دریافت هدف خود یعنی نوشیدنی متمرکز می شد و سی دی موسیقی را برای فردی دیگر می گذاشت؟.

من در مورد مواردی صحبت نمی کنم که جان فردی در خطر است یا امنیت تان تهدید می شود؛ در این شرایط حتما باید دخالت کرده و مشکل را حل کنید.

اما وقتی موضوع دیدگاه و نقطه نظرات متفاوت است بی جهت خود را درگیر نکنید. چیزی که می خواهید را مشخص کنید، آن را دریافت کنید و از مغازه خارج شوید.

در مورد سایت نوین بینش هم داستان به همین شکل است. به دنبال نکاتی باشید که برای شما مفید است و مطالب تکراری یا غیرمفید را رها کنید. به عبارت دیگر متمرکز شوید روی چیزی که باید دریافت کنید و هدف نهایی شما است.

به صورت خلاصه برای تمرکز بر دریافت هدف اول باید هدف اصلی خود را مشخص کرده و روی آن تمرکز کنید، و سپس آن را بدست آورید ( دریافت).

پس مدل تمرکز بر دریافت هدف یعنی مشخص کردن هدف و تمرکز روی دریافت آن تاحاشیه ها و حواس پرتی ها شما را از اهداف تان دور نکند.

در ادامه توضیح می دهم چگونه می توانید از این مدل جهت جلوگیری از سرد شردن رابطه عاشقانه استفاده کنید.

در یک رابطه عاطفی هدف اصلی شما چیست؟ دریافت احساس مثبت. پس باید روی دریافت احساس مثبت متمرکز شوید و سپس آن را دریافت کنید.

به عبارت دیگر متمرکز شوید روی ایجاد احساس خوب، مثبت و شاد در خود و سپس آن را از طرف مقابل دریافت کنید.

قرار نیست طرف مقابل را مجبور کنید به شما حس خوب بدهد؛ قرار نیست برای او دستورالعملی تعیین کنید از وظایفی که باید برای خوشحال کردن شما انجام دهد؛ قرار نیست آنطور که شما می خواهید با خانواده خود برخورد کند تا احساس کنید موفق شده اید یک رابطه سرد را گرم کنید.

بگردید و احساس مثبت ( یا همان احساس عشق) را در او پیدا کنید و آن را دریافت کنید. هر چیز دیگر را نیز که با آن مخالف هستید دور بریزید. حداقل فعلا.چگونه رابطه را گرم نگه داریم

به جای اینکه به دنبال حذف یا تغییر ویژگی های منفی باشید سعی کنید بیشتر روی ویژگی های مثبت وی تمرکز کنید و چیزی را دریافت کنید که باعث افزایش احساس رضایت در شما می شود.

این نکته را در گفت و گوهای روزمره خود نیز به خاطر داشته باشید و از تنش در بحث ها و صحبت های تان جلوگیری کنید.

هر چقدر احساس مثبت بیشتر و حس رضایت بیشتری داشته باشید می توانید انرژی مثبت بیشتری به رابطه خود تزریق کنید. این فرایند خود یک مدل از برجسته سازی رابطه گرم است.

زیرا با اینکار بدون ارتباط مستقیم و اشاره به سرد شدن رابطه کاری می کنید که غیر مستقیم گرمای رابطه به ذهن طرف مقابل تلقین می شود.

به صورت خلاصه سه مرحله مهم در جلوگیری از سرد شدن رابطه و بهبود آن وجود دارد. مرحله اول رهایی از مدل چسبندگی است. مرحله دوم بازشناسی روش های رفتاری. مرحله سوم مدل برجسته سازی رابطه گرم و مرحله پایانی مدل تمرکز بر دریافت هدف در رابطه است.

در واقع پس از رهایی از مدل چسبندگی با تمرکز روی دریافت احساس عشق از طرف مقابل باعث برجسته سازی رابطه گرم خود می شوید. همچنین با بازشناسی روش های رفتاری خود می توانید راه های بیشتری جهت برجسته سازی رابطه گرم و همچنین دریافت احساس عشق پیدا کنید.

تکنیک های فوق فقط موارد معدودی از تکنیک های من برای جلوگیری از سرد شدن رابطه عاطفی و بهبود رابطه شکست خورده است.

اگر فکر می کنید نیاز دارید تکنیک های بیشتری بیاموزید حتما به شماره زیر پیام ارسال کرده و با تیم نوین بینش در ارتباط باشید.

آیا شما دچار چسبندگی عاطفی در رابطه خود هستید؟ اگر پاسخ مثبت است چه راهکاری برای جلوگیری از آن دارید؟

روش های رفتاری خود را بازشناسی کنید و مدل های برجسته سازی رابطه گرم تان را تعریف کنید.

چه چیزی در طرف مقابل باعث افزایش احساس رضایت شما از وی و رابطه عاشقانه تان می شود؟ به عبارت دیگر توضیح دهید چگونه می توانید روی دریافت احساس عشق از طرف مقابل متمرکز شوید؟

می توانید پاسخ  های خود را از طریق تلگرام یا واتس آپ به شماره زیر ارسال کنید تا تیم نوین بینش برای یادگیری تکنیک های بیشتر شما را همراهی کند:

۰۹۳۰۶۱۳۵۰۰۸

کارشناس تیم نوین بینش

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش یک سایت پیچیده و یا دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی است که  به شما کمک می کند هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید. نوین بینش بزرگترین  مرجع در مورد بازگشت به عشق و ازدواج در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به دسته بازگشت به عشق و ازدواج مراجعه کنید. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

می خواهم بیشتر بدانم:

۴ حرکت ساده برای بازگرداندن عشق از دست رفته

در مقابل تغییر رفتار ناگهانی مردان چه باید کرد

بعد از جدایی چه باید کرد – بایدها و نبایدها بعد از جدایی

تجربیات من در برگرداندن معشوق

ایجاد دلتنگی در مردان بعد از جدایی

ایجاد وابستگی عاطفی در دیگران

حفظ رابطه عاطفی از راه دور

تست احتمال بازگشت به رابطه 

سیاست رفتاری در مقابل خانواده شوهر

می توانید به صورت 24 ساعت از طریق تلگرام یا واتس آپ با تیم نوین بینش در ارتباط باشید :09306135008

خیلی مطالب‌تون مفید و خوب هستند. بیشتر پست بذارید و اینکه از طریق سایت‌تون وارد کانال تلگرام‌تونم شدم. امیداوارم بیشتر فعالیت کنید.

ممنون از مطالب آموزنده شما

بسیار عالی

خوشمان امد

عالییییییییییییییییی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت


تصویر امنیتی
*

برچسب‌ها:درمان طلاق عاطفی, نشانه های طلاق عاطفی

انتقادات و شکایات

shahinzand18@gmail.com

اینستاگرام شاهین زند

     شماره تماس:  03136201013       از ساعت 9 صبح الی 5 عصر

 آدرس: اصفهان، خ ارتش، کوچه 69، ساختمان پیمان، ط 2، واحد11

ارتباط با کارشناس روابط عاطفی از طریق ارسال پیام در تلگرام یا واتس آپ: 09306135008

 

 

.                   قوانین و مقررات

 

توجه به طبیعت صمیمیت یا دوستی صمیمانه میان زن و مرد نخستین نکته مهم در رابطه آنهاست. یک رابطه مبتنی بر صمیمیت با دیگر روابط بر اساس شش عامل با اهمیت تفاوت می یابد. این عوامل عبارتند از شناخت، توجه، وابستگی دوطرفه، تقابل، اعتماد و تعهد.

 

بدون داشتن شناخت (knowledge)شخصی و گسترده و گاه محرمانه نمی توان از دوستی صمیمانه سخن راند. اطلاعاتی که طرفین در مورد تاریخچه زندگی و سلایق شخصی به هم می دهند و بسیاری از موضوعات خصوصی که با هم در میان می گذارند شناخت دوطرفه از یکدیگررا تکمیل می کند و تعمیق می بخشد.چگونه رابطه را گرم نگه داریم

 

نزدیکی و صمیمت(intimacy) همچنین موجب می شود که طرفین برای یکدیگر اهمیت داشته باشند و دلسوزی به خرج دهند و به هم توجه کنند و احساس همدلی بیشتری نسبت به یکدیگر نشان دهند. رابطه صمیمانه و دوستانه موجب می شود که زندگی دو نفر با هم آمیخته شود و اعمال هریک بر دیگری تاثیر گذارد. وابستگی دوجانبه (interdependence)به این ترتیب شکل می گیرد و نشان دهنده تاثیر دوجانبه طرفین بر هم و نیازی است که به یکدیگر دارند. این دلبستگی نیرومند، متنوع و اغلب دارای تداوم است و رفتارهای طرفین راشکل می دهد.

 

عامل بعدی سازنده صمیمیت یعنی تقابل (mutuality) به دنبال وابستگی دوجانبه شکل می گیرد. از اینجا به بعد طرفین یکدیگر را نه به صورت افراد مجزا بلکه به صورت یک زوج می بینند که خواسته ها و آمال مشترکی دارند و از درهم آمیختگی زندگی های خود باخبرند. در حقیقت در این مقطع است که «من»های مجزای طرفین تبدیل به یک «ما»ی مشترک می شود و برای نخستین بار از «زندگی ما، آینده ما، رابطه ما، خانه ما و…» سخن به میان می آید. این تبدیل «من»ها به یک «ما»ی مشترک یک نقطه عطف بااهمیت در تاریخ رابطه صمیمانه یا دوستی و عشق به شمار می آید.

 

بدون اعتماد هرگز

اعتماد (trust) عامل استحکام بخش بعدی یک رابطه صمیمی است. بدون اعتماد صحبت از عشق، دوستی و هرگونه همکاری یا تقابل درازمدت در یک رابطه دوطرفه یا ازدواج غیرقابل تصور است. معمولا اعتماد زمینه ساز بروز و حضور عدالت و احساس برابری در رابطه است و فقدان آن موجب زوال تقابل و احساس نزدیکی و رشد بی اعتمادی می شود که مانند موریانه رابطه را از درون تخریب می کند یا از هم می پاشد.

 

و بالاخره واپسین عامل سازنده یک رابطه صمیمی، احساس تعهد(commitment) ، وفاداری و پایبندی به طرف مقابل است. زوجین متعهد می شوند که رابطه خود را تداوم بخشند ، وقت وکوشش و انرژی لازم برای تحقق این تداوم را تامین کنند و به اصل این رابطه وفادار باشند. فقدان تعهد، رابطه را از محتوای واقعی خود تهی می کند و مانع از بروز احساس مسئولیت در یک رابطه مشترک می شود که نه تنها برای سلامت رابطه ضروری است بلکه عاملی است که براساس آن می توان شخصیت هریک از طرفین را ارزیابی کرد. باید توجه داشت هنگامی که وارد قلمرو روابط نزدیک و صمیمانه از قبیل رابطه میان زن و مرد می شویم کیفیت بر کمیت ارجحیت دارد. لذا وجود صمیمیت در یک رابطه نزدیک و ارضای نیاز به احساس تعلق، انگیزه برای برقراری روابط دیگر را کاهش می دهد و دوام رابطه موجود را بیشتر می کند.

سبک تعلق خاطر یا دلبستگی این فرد سبک ایمن (secure)خوانده می شود. این افراد در رابطه با دیگران شادند و از توانایی اعتماد کردن برخوردارند و می توانند به دیگران تکیه کنند. متقابلا دیگران نیز در رابطه با آنان چنین ویژگی هایی را لمس می کنند

فرهنگی برای دوست داشتن

تمام عوامل قوام بخش رابطه نزدیک میان زوجین و ازدواج در یک بستر فرهنگی مشخص صورت می گیرد که متغیرهای آن در کیفیت و چگونگی آن رابطه موثر هستند. هنجارهای فرهنگی در جوامع مختلف تفاوت دارند و در هریک از این جوامع نیز تغییر می یابند. مثلا در ایالات متحده امریکا تعداد افرادی که ازدواج می کنند کاهش یافته است و از سوی دیگر زمان دوره قبل از ازدواج افزایش یافته است. همچنین تقریبا نصف ازدواج ها به طلاق منتهی می شوند. نتیجه این تغییرات آن است که امروزه تقریبا اکثر نوجوانان و کودکان امریکایی در خانه هایی زندگی می کنند که در آن تنها یک والد(مادر یا پدر) حضور دارد.

 

از سوی دیگر رشد اقتصادی- اجتماعی، افزایش فردگرایی و تکنولوژی مدرن نیز تاثیرات خاص خود را بر استحکام و دوام ازدواج گذاشته است. به عنوان مثال نسبت زن به مرد یکی از این متغیرهاست.

در جوامعی که نسبت زنان در دسترس برای ازدواج زیادتر باشد رفتارهای سنتی و محافظه کارانه در رابطه با ارتباط زن و مرد کاهش یافته، سست تر می شود و برعکس. تجربیات قبلی افراد در رابطه با اشخاص مهم زندگی عامل دیگر شکل گیری نوع روابط بعدی است. تعاملات کودکان در هنگام کودکی با والدین (پدر و مادر یا جانشین آنها) موجب می شود که سبک های متفاوت دلبستگی(attachment) یا تعلق خاطر به وجود آید. کسی که در دوران نوزادی و کودکی از مادر و پدری پذیرا، مهربان، مسئول و مراقب برخوردار است و در این رابطه در دوران کودکی احساس ایمنی می کند، در روابط بعدی نیز با احساس ایمنی درونی وارد رابطه می شود.

 

سبک تعلق خاطر یا دلبستگی این فرد سبک ایمن (secure)خوانده می شود. این افراد در رابطه با دیگران شادند و از توانایی اعتماد کردن برخوردارند و می توانند به دیگران تکیه کنند. متقابلا دیگران نیز در رابطه با آنان چنین ویژگی هایی را لمس می کنند.

 

صمیمیت بین زوجین

در مقابل کسی که از نعمت وجود مادر یا پدری مهربان، مراقب، دلسوز و دارای احساس مسئولیت برخوردار نبوده و مثلا مادری فاقد ثبات احساسی و نامطمئن و بیمناک داشته سبک دلبستگی یا تعلق خاطر مضطرب(anxious) یا دوسویه(ambivalent) از لحاظ احساسی را اتخاذ می کند.

 

ترس از صمیمیت

سومین سبک دلبستگی یا تعلق خاطر، سبک اجتنابی (avoidant)است. کسانی که در دوران نوزادی یا کودکی توجه لازم به آنها مبذول نشده یا با اکراه ارائه شده و مادرانی طرد کننده و دشمن خو و پرخاشگر داشته اند، انتظار وقوع احساس یا چیزی خوب و خوشایند در رابطه با دیگران را ندارند. لذا از بقیه فاصله می گیرند. اینها در روابط بعدی اغلب سوءظن دارند و نسبت به دیگران خشمگین می شوند و نمی توانند به آسانی به آنان اعتماد کنند.

 

مراقب گلتان باشید

در پایان باید اشاره کرد که رابطه میان دو نفر مانند گیاهی است که احتیاج به توجه و مراقبت دارد. صرف وجود یک رابطه خوب در ابتدای دوستی یا ازدواج بقای همیشگی آن را تضمین نمی کند. طرفین باید نگاهی پویا به رابطه فیمابین داشته باشند و رابطه را به مثابه یک هستی ارگانیک در نظر بگیرند که باید دائما از آن مراقبت و بر روی آن کار آگاهانه صورت گیرد. همان طور که یک گیاه اگر از نور، آب ، تغذیه و رسیدگی محروم بماند خشک می شود و می پوسد، رابطه نیز به کوشش آگاهانه طرفین و احساس مسئولیت آنان نیاز دارد تا زنده بماند، رشد کند و تداوم یابد. رابطه نیز مانند یک موجود زنده مراحل رشد مختلفی را سپری می کند که نوع برخورد با آن در هر دوره و مرحله ای با مرحله قبلی متفاوت است و عدم توجه به ظرافت برخورد با عناصر سازنده و پویای آن و غفلت از انجام فعالیت های لازم برای تداوم آن موجب نابسامانی و یا خاتمه یافتن آن می شود.

منبع: خبرآنلاین

دانستنیهای قبل و بعد از ازدواج


تعیین جنسیت پیش از بارداری


خرید دستگاه تصفیه آب با شرایط اقساطی


سینما رو به خونت بیار!


مرجع معتبر و رسمی خرید انواع گیفت کارت


پاکسازی و رفع آلودگی هوای خانه


انواع جراحی زیبایی سینه

چگونه رابطه را گرم نگه داریم


هرگز ناامید نشوید!درمان زوج نابارور


تجربه روابط جنسی لذتبخش و ایمن

هرآنچه ازعملهای زیبایی زنان میخواهیدبدانید


سوالات پیش از ازدواج به تفکیک جلسه

رزروبلیط وهتل درسراسرایران بابیشترین تخفیف

رویایی بابحران نگران کننده روابط زناشویی


قبل از گرونی و شلوغی عید فرشت رو بخر!

سریعترین وارزانترین راه سفربه نقاط مختلف

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

یادگیری زبان انگلیسی […]تاریخ : ۰۴ / ۰۷ / ۱۳۹۹بازدید : 3565موضوع :

آموزش رایگان زبان انگلیسی […]تاریخ : ۰۴ / ۰۷ / ۱۳۹۹بازدید : 4081موضوع :

Best sources of love and relationship from all […]تاریخ : ۰۳ / ۰۷ / ۱۳۹۹بازدید : 1786موضوع :

فال عشق واقعی وازدواجتاریخ : ۰۳ / ۰۶ / ۱۳۹۷بازدید : 35739موضوع :

کانال مشاوره خانوادهتاریخ : ۰۲ / ۰۶ / ۱۳۹۷بازدید : 4131موضوع : چگونه رابطه را گرم نگه داریم

علائم عاشق شدن پسرانتاریخ : ۱۳ / ۰۵ / ۱۳۹۷بازدید : 9194موضوع : جذب عشق

 باید ها و نباید ها برای […]تاریخ : ۱۷ / ۰۱ / ۱۳۹۵بازدید : 18944موضوع :

آیا احساس می کنید رابطه عاشقانه تان با خطر جدی رو به رو شده و ممکن است عشق در آن از بین برود؟ لازم نیست احساس بدی داشته باشید. مطـمئـن بـاشید که خیلی ها در این مسیر قرار گرفته اند. نگران نباشید؛ هنوز هم می توانید با ترفندهایی ساده و راحت و کمی دقت عشق را در رابطه ی عاشقانه ی خود زنده نگه دارید، رابطه تان را گرم کنید و آن را نگه دارید. نکته مهم این است که بدانیم چگونه عشق را زنده نگه داریم.

نگه داشتن یک رابطه ی عاشقانه و حفظ عشق و گرمی در آن نیاز به مدیریت صحیح رابطه دارد. کافی است بدانید در شروع رابطه و در طول آن چگونه رفتار کنید و چگونه عشق را زنده نگه دارید. در این صورت راز موفقیت در رابطه ی دوستی و عاشقانه در دستان شما خواهد بود.

یکی از خواسته های زوج های جوان زنده نگاه داشتن روابط عاشقانه است. در این میان توانایی ها و مهارت های ارتباطی مهم ترین عنصر برای زنده نگه داشتن احساسات عاشقانه است. روانشناسان معتقدند که احساسات عاشقانه تقریباً در بهترین حالت خود تا سه سال طول می کشد. در واقع باید منتظر تغییراتی در احساسات اولیه عشق باشیم. زوجین باید بدانند چگونه یکدیگر را تحت تاثیر قرار دهند تا رابطه پایداری داشته باشند.

۱. صادق باشید و همدیگر را در احساساتتان سهیم کنید اگر می خواهیم بدانیم چگونه عشق را زنده نگه داریم، باید توجه کنید که یک رابطه عاشقانه خوب بر پایه صداقت و احترام بنا می شود. صداقت عنصری ضروری برای یک رابطه عاشقانه است. همچنان که در عشق پیش می روید، بیشتر خودافشایی کنید، از گذشته بگویید و در مورد آرزوها و امیدهای خود صحبت کنید. اگر در موضوعی دیدگاه متفاوتی دارید، با صمیمیت به نظرات هم احترام بگذارید.

۲. توانایی های همسرتان را تحسین کنید و در جستجوی چیزهای کوچک باشیدهر روز توانایی همسرتان را تحسین کنید، برای مثال “صبرت همیشه من رو تحت تاثیر قرار می ده” یا “چه دست پخت خوب و عالی ای داری”. هر فردی دوست دارد مورد تقدیر واقع بشود، افکار و احساسات مثبتی که بر روی عزت نفس همسرتان تاثیر می گذارد را مطرح کنید. این افکار و احساسات را با صمیم قلب بگویید تا همسرتان احساس تردید نکند.(نگاه کنید به بایدها و نبایدهای صحبت با مردان)

۳. گوش دادن را یاد بگیریددر انواع ارتباطات گاهی افراد را به حراف و ساکت تقسیم بندی می کنند. در این شیوه یک نفر مدام صحبت می کند و دیگری همیشه گوش جان می سپارد البته اگر بسپارد. این نوع رابطه برای زندگی عاشقانه خوب نیست. از نظر کلامی خانم ها و آقایان با هم متفاوت هستند، خانم ها قدرت پردازش بیشتری در فهمیدن، پردازش کردن و گوش دادن صحبت های دیگران دارند که ریشه در تعداد بیشتر سلول های عصبی مرتبط با پردازش های زبانی در قسمت چپ مغز دارد. چه صحبت کننده هستید و چه گوش کننده، یاد بگیرید که چگونه گوش کننده فعالی باشید.

۴. همواره بگویید دوستت دارمگفتن این دو کلمه کار ساده ای نیست. بسیاری از افراد در خانواده هایی بزرگ شده اند که احساس دوست داشتن را به صورت کلامی انتقال نمی دهند. بعضی ها در نهایت از طریق پیام یا از طریق ایمیل این کار را می کنند.در پاسخ به این سوال که چگونه عشق را زنده نگه داریم باید بگوییم وقتی به چشمان همسرتان نگاه می کنید و می گویید دوستت دارم مغز ماده ای به نام اکسی توسین که به هورمون عشق معروف است، ترشح می کند، ماده ای که در تحکیم یک رابطه عاشقانه بسیار موثر است و از سرد شدن رابطه عاشقانه جلوگیری می کند.(همچنین نگاه کنید به جملاتی که دل مردان را آب می کند)

داشتن یک رابطه شاد و خوب کار سختی نیست! خبر بهتر برای زوج های خوشبخت این است که اگر در یک رابطه موفق باشید، چه ازدواج کرده باشید چه نکرده باشید، داشتن یک رابطه شاد و خوب کار سختی نیست! می توانید با ایجاد چند رفتار جدید و تغییرات کوچک در رابطه تان آن را برای همیشه همانطور حفظ کنید و آن را گرم نگه دارید و از سرد شدن رابطه عاشقانه خود جلوگیری کنید. با این کار می توانید حس اعتیاد به عشق خود را در دل فرد مقابل زنده نگه دارید.

۱. خاص بودن طرف مقابلتان را قبول کنید.

همه ما در لحظه هایی آرزو می کردیم طرف مقابلمان لاغرتر، پولدارتر، رمانتیک تر یا خیلی چیزهای دیگر بود. نگاهی به انتظاراتتان بیندازید و ببینید تا چه حد واقع بینانه هستند. انتظارات غیرواقع بینانه فقط منجر به خسته شدن شما از رابطه می شوند که یکی از مهمترین دلایل از بین رفتن رابطه هاست و باعث می شود به جایی برسیم که دیگر نمی دانیم چگونه عشق را زنده نگه داریم.

۲. هر از گاهی مهربان شوید.

اعمال و رفتارهای خیلی کوچک که نشان دهد، “من به تو فکر می کنم” برای حفظ رابطه لازم است. بر اساس روانشناسی رابطه عاشقانه مثلاً همین که مرد ماشین همسرش را ببرد و بنزین به آن بزند، همین که زن یک فنجان چای خوب برای شوهرش درست کند و کنار تختش ببرد، گرفتن دست ها، ایمیل های عاشقانه در وسط روز همه و همه راه هایی بسیار ساده برای ابراز محبت هستند. تحقیقات نشان می دهد که جمع شدن رفتارهای کوچک مکرر تاثیر بزرگتری بر خوشبختی روابط زوج ها دارد تا رفتارهای بزرگ هر از گاهی.

۳. ۱۰ دقیقه در روز را به برقراری ارتباط اختصاص دهید.

بیشتر زوج ها فکر می کنند که همیشه با هم در تماس هستند اما واقعاً چه مقدار زمان را به عمیق تر کردن درکتان از طرف مقابل اختصاص می دهید؟ زوج های خوشبخت در تحقیق من بیشتر اوقات با هم حرف می زنند اما نه درمورد رابطه شان، درمورد مسائل خودشان و فکر می کردند که در چهار زمینه شناخت خوبی از طرف مقابلشان داشتند: دوستان، محرک های استرس زا، آرزوها و رویاها و ارزش ها. ۱۰ دقیقه در روز را اختصاص دهید که با همسرتان درمورد چیزی جز کار، خانواده، مسائل خانه یا رابطه تان حرف بزنید. این تغییر کوچک روح و زندگی تازه ای به رابطه تان می دهد و یکی از تکنیک های چگونه دیگران را عاشق خود کنیم می باشد.

۴. هر هفته عاشق شوید

قرارملاقات های ناگهانی فوق العاده هستند اما واقعیت این است که ما آنقدر مشغول کار و زندگی هستیم که معمولاً وقتی کمی برای عشقمان می گذاریم. با یک قرارملاقات در هفته برای خوردن شام بیرون، رفتن به سینما، گالری های هنری، یا هر چیز دیگری عشق و رابطه تان را همیشه سالم نگه دارید.

۵. با هم و در کنار هم تغییر کنید و رشد کنید.

در پاسخ به چگونه عشق را زنده نگه داریم بدانید که رابطه عشقی شما یک موجود زنده است و برای رشد و پیشرفت نیاز به غذا دارد. بهترین راه برای غذا دادن به آن ایجاد تغییر در آن است. ایجاد تغییر در رابطه نشان داده است که یکی از مهمترین عناصر در خوشبختی زوج ها می باشد. این تغییرات می توانند کوچک باشند اما باید آنقدر بزرگ باشند که طرفتان متوجه آن شود.(همچنین نگاه کنید به مقاله برای داشتن رابطه خوب چه کنیم)

میلیون‌ها راه وجود دارد که به عشقتان اثبات کنید که چقدر برای او اهمیت قائل هستید. چنین کارهایی تفاوت بین یک ارتباط بسیار موفق و مطلوب با یک ارتباط عادی و معمولی را رقم می‌زند. هرچه بیشتر در عشق ورزیدن انرژی به خرج دهید، بیشتر از طرف مقابلتان انرژی دریافت خواهید کرد و اگر می خواهید یک رابطه را به خوبی مدیریت کنید باید راهکارهای زیر را به خوبی بشناسید:

معاشقه را فراموش نکنید‌شما نیز مانند هر زوج دیگر می‌دانید چگونه معاشقه کنید اما شاید بهتر باشید این معاشقه را افزایش داده و بهبود بخشید. تحقیقات نشان می‌دهد زوج‌هایی که بیشتر در معاشقه شرکت می‌کنند به طور کلی زندگی کامل‌تری دارند و در شیفته کردن هم موثرتر هستند. البته رابطه جنسی بهتری را تجربه می‌کنند.

پای عهد و پیمانتان بمانید این که بدانید کسی که عاشقش هستید می‌خواهد برای همیشه با شما باشد نشان از این است که باید به سمت زندگی مشترک بروید و نیاز است یاد بگیریمچگونه عشق را زنده نگه داریم. رفتن به زندگی مشترک غذای روح شماست. برای هر دوی شما دلگرم کننده خواهد بود وقتی بفهمید طرف مقابلتان نیز احساسی مشابه با شما دارد.

درباره عمیق‌ترین احساستان صحبت کنیداین که بتوانید بزرگترین لذت‌ها و سختی‌های زندگی را با هم به اشتراک بگذارید، باعث می‌شود رابطه شما عمیق‌تر شود. زمانی که کسی دردها و مشکلات شما را درک می‌کند، احساساتتان را قضاوت نکرده و سعی می‌کند تا شما را التیام دهد. این التیام دادن برای من معنی جز عشق ورزیدن ندارد. همواره حرف هایی که مردان را عاشق می کند را در رابطه خود به کار ببرید.

اهمیت بسیاری دارد که ما ابتدا بدانیم در جستجوی چگونه فردی هستیم ما نمیتوانیم یک ارتباط عاشقانه را آغاز کنیم قبل از آنکه دقیقا بدانیم چه میخواهیم .این اولین درس در جذب یک ارتباط عاشقانه ست. نکته ای که در خصوص فرآیند تصمیم گیری باید از آن آگاه باشیم اینست که فرآیند تصمیم گیری علی الخصوص زمانی که مربوط به مسائل مهم و کلیدی میشود یک فرآیند آنی نیست بلکه یک فرآیند تدریجی ست باید به خودمان زمان بدهیم تا بتوانیم تصمیم درست بگیریم هر چقدر بیشتر بیندیشیم تصمیم درست تری خواهیم گرفت.

برای شروع یک ارتباط عاشقانه همیشه باید یک دید بلند مدت داشته باشیم همواره احتمال دارد رابطه ای که آغاز کرده ایم تبدیل به یک ارتباط عاشقانه گردد. وقتی ما به موضوعی به صورت ادامه دار می اندیشیم سلولهای مغزی ما حتی در زمانی که خواب هستیم در حال یافتن راه حل آن مسئله هستند علاوه برآن چه که خودتان باید انجام بدهید لطفاً این نکته را در نظر داشته باشید که تصمیم اکنون شما احتمال دارد در آینده نوع و کیفیت زندگی تان را تعیین کند .(نگاه کنید به سیاست های دخترانه برای جذب پسران)

جنبه های روانی یکی از عواملی هستند که بر تصمیم گیری ما تاثیر مستقیم می گذارند پس مشورت با مشاوران روانشناسی در راه رسیدن به یک انتخاب درست لازم به نظر میرسد.

زمانی که زوجین بیاموزند به احساسات یکدیگر احترام گذاشته و با عشق به این احساسات گوش فرا دهند بدین معنا است که به صمیمیت لازم رسیده اند و در عشق و محبت یکدیگر شکی ندارند و می توانند حتی در مورد احساسات منفی شان نیز با یکدیگر به گفتگو بنشینند و ترس از دست دادن و کم شدن محبت طرف مقابل را نداشته باشند و به این دانش در ذهن خود رسیده اند که چگونه عشق را زنده نگه داریم.

یکی از رازهای موفقیت در رابطه ی دوستی و عاشقانه شفاف بودن در احساسات است. زوجین باید در بروز احساسات شان نسبت به یکدیگر شفافیت لازم را داشته باشند بدین معنا که تا چه حد می توانند موضع و احساس خودشون را به صورت شفاف به طرف مقابل انتقال دهند.

یا از سویی تا چه اندازه قادرند خود را جای شریک زندگی بگذارند . و وی را درک نمایند بسیاری از زوجین متاسفانه به دلایل مختلف قادر نیستند احساسات خود را به گونه ای شفاف نشان دهند و این سبب بروز سو تفاهمات بسیاری در زندگی مشترک شان می شود.

مطالب مرتبط:

راه های افزایش عشق بین زن و شوهر

مدیریت رابطه عاطفی از راه دور

تداوم عشق بعد از ازدواج

حفظ رابطه عاشقانه

چگونه رابطه را گرم نگه داریم

ارتباط صحیح با همسر

جملاتی که مردان دوست دارند بشنوند

علت سرد شدن ناگهانی مردان و نشانه های آن چیست

چگونه یک رابطه را مدیریت کنیم

novinatlas 1706 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های novinatlas

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

var _paq = window._paq || []; /* tracker methods like “setCustomDimension” should be called before “trackPageView” */ _paq.push([‘trackPageView’]); _paq.push([‘enableLinkTracking’]); (function() { var u=”//novinbinesh.com/analytics/”; _paq.push([‘setTrackerUrl’, u+’matomo.php’]); _paq.push([‘setSiteId’, ‘3’]); var d=document, g=d.createElement(‘script’), s=d.getElementsByTagName(‘script’)[0]; g.type=’text/javascript’; g.async=true; g.defer=true; g.src=u+’matomo.js’; s.parentNode.insertBefore(g,s); })();

برای دسترسی بهتر, راحت تر و سریع تر به سایت ما می توانید وب سایت ما را بوکمارک کنید .

برای مطالعه بهترین منابع روانشناسی عشق و بهبود رابطه ما به شما وبسایت نوین بینش را معرفی می کنیم.

چگونه رابطه را گرم نگه داریم
چگونه رابطه را گرم نگه داریم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *