چگونه شخصیت قابل احترامی داشته باشیم

 
helpkade
چگونه شخصیت قابل احترامی داشته باشیم
چگونه شخصیت قابل احترامی داشته باشیم

 چگونه با شخصیت باشیم ؟ به دست آوردن شخصیت و کسب احترام موضوعی است که همه‌ی افراد و در هر موقعیت و سنی خواهان آن هستند. انسان‌ها دوست دارند مورد احترام واقع شوند دوست داشته شوند و و جایگاه خود را حفظ کنند. اما احترام خود‌به‌خود به وجود نمی‌آید و اکتسابی است. احترام هیچ‌گاه به شما اهدا نمی‌شود بلکه برای به دست‌آوردن آن باید تلاش کنید و اول از همه هم خودتان احترام و ارزشتان را حفظ کنید. برای اینکه دیگران به شما احترام بگذارند لازم است تا خود نیز رفتار مطلوبی با آن‌ها داشته باشید. ممکن است در شغل خود افراد برای هوشتان و یا توانایی‌هایتان احترام قائل شوند اما چیزهای بیشتری برای احترام گذاشتن وجود دارد و باید سعی کنید تا احترام مردم را در تمام جنبه‌ها کسب کنید. برای آگاهی  از راه‌های کسب احترام با این مطلب همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره روانشناسی در زمینه کسب احترام می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید

 

بسیاری از افراد به شما احترام می‌گذارند و بعضی از آن‌ها احترامی برایتان قائل نیستند. به یاد داشته باشید که نمی‌توانید رفتار دیگران را کنترل کنید. پس در صورت رفتارهای ناپسند دیگران احساس کم‌ارزشی نکنید. ارزش و احترام شما با رفتار دیگران تعیین نمی‌شود و همواره انسان ارزشمندی هستید.چگونه شخصیت قابل احترامی داشته باشیم

تمام تمرکز و حواستان را بر‌روی داشتن حس خوب نسبت به خود جلب کنید. پس به خود اهمیت دهید همیشه لباس‌های مرتب و متناسب با شخصیتتان به تن کنید و برای خود بیشتر خرج کنید. راه های افزایش اعتماد به نفس در مقابل دیگران را یاد بگیرید.

 

قدم بعدی احترام به دیگران است. مسلما اگر می‌خواهید با احترام با شما برخورد شود باید خودتان نیز برای دیگران احترام قائل شوید. رفتارهایی مانند چشم‌غره‌رفتن، پریدن وسط صحبت دیگران، پرحرفی و استفاده از تلفن هنگام صحبت با شخص دیگر را کنار بگذارید. این‌ها رفتارهای غیرمحترمانه‌ای هستند که نه‌تنها احترامی را از طرف مقابل جلب نمی‌کنند بلکه در ارتبطات میان‌فردی اثرات سوءی به جا می‌گذارند و افراد را به‌تدریج از شما دور می‌کنند.

به‌جای آن سعی کنید به صورت همدلانه‌ای به صحبت‌های دیگران گوش دهید و به یاد داشته باشید که هرکسی حق دارد تا صحبت‌هایش شنیده شوند. اگر با ایده و یا صحبت‌های کسی موافق نیستید ادب و احترام حکم می‌کند که به شنوای او باشید تا دیگران نیز برای صحبت‌های شما احترام قائل شوند. در این زمینه مطالعه مقاله مهارت ارتباط موثر با دیگران کمک زیادی به شما می کند.

 

برای اینکه در نظر مردم قابل احترام واقع شوید، مهربانی با آن‌ها قدم بزرگی در این زمینه است. اگر می‌خواهید مردم به شما احترام بگذارند همیشه در طول روز با افرادی که مواجه می‌شوید چه نزدیکانتان باشند و چه افراد غریبه مودبانه و مهربانانه رفتار کنید.

درواقع باید با همه محترمانه رفتار کنید اما توجه داشته‌باشید مهربانی شما به حدی نباشد که افراد را به سوء‌استفاده سوق دهد و به شما آسیب بزنند. طوری به دیگران احترام بگذارید که توقع دارید دیگران نیز همان رفتار را با شما داشته باشند. در هرموقعیتی و در برخورد با افراد مختلف لبخند زدن را فراموش نکنید.

 

برخلاف تصور عموم گوش‌دادن فرآیندی فعال است و به‌ هیچ‌وجه حرکتی منفعل نیست. شنوای صحبت‌های دیگران بودن به این معنا که شما افکار دیگرتان را از ذهن خارج می‌کنید و واقعا به چیزهایی که دیگران قصد دارند به شما منتقل کنند توجه می‌کنید. اغلب در گفتگوها نظرات یک فرد باعث تحریک افکار فرد شنونده می‌شود و او نیز داستانی را که خود تجربه کرده در همان راستا بیان می‌کند.

به‌جای این‌که مدام سعی کنید داستان خود را مطرح کنید و نظر دهید با مطرح کردن سوال‌هایی گوینده را ترغیب کنید تا چیزهای بیشتری به شما بگوید. این کار باعث می‌شود تا حس کنند سخنانشان برای شما مهم است و احترام بیشتری برایتان قائل شوند. زمانی که مهارت خوب گوش دادن را تقویت کنید دیگران نیز سعی می‌کنند به خاطر احترامی که برایتان قائل‌اند به صحبت‌های شما گوش دهند.

 

افرادی که برای دیگران مفید هستند احترام بیشتری دریافت می‌کنند. این افراد همیشه آماده‌ی کمک کردن به دیگران در هر شرایطی هستند. از هرکمک کوچکی که از دستشان بر بیاید دریغ نمی‌کنند. به دنبال فرصت‌هایی برای کمک به دیگران باشید. مسئولیت پذیری در کسب احترام بیشتر به شما کمک می‌کند. معمولا مردم افراد مسئولیت‌پذیر را بیشتر قبول دارند و به آن‌ها احترام می‌گذارند.

 

تمام فعالیت‌هایی که درطول روز انجام می‌دهید همه براساس انتخاب‌هایتان صورت می‌گیرند و خود مسئول اتفاقات هستید. پس بهانه‌تراشی کار غیرمنطقی است. مثلا اگر همیشه دیر به قرار ملاقات‌های خود می‌رسید احتمال در مدیریت زمان خود مشکل دارید.

زمانی که کارها را به اتمام نمی‌رسانید و آن‌ها را نصفه نیمه ول می‌کنید مطمئنا خودتان بر آن‌ها تمرکز کافی نذاشته‌اید و یا به نظرتان غیر‌ضروری بوده‌اند. همیشه سعی کنید مسئولیت اشتباهات خود را بپذیرید و آن‌ها را قبول کنید و درصدد جبران آن‌ها بربیایید. سعی کنید کارهای خود را به بهترین شکل انجام دهید.

 

عصبانیت و خشم بیشتر از همه به خودتان آسیب می‌زند. خشم و عصبانیت را مدت زمان زیادی در خودنگه ندارید. می توانید از راه‌های کنترل خشم استفاده کنید که بسیاری از آن ها را در مقاله کنترل خشم ذکر کرده ایم. مسائل و موضوعات را حل کنید و یا از آن‌ها بگذرید.

استرس عصبانیت و هیجانات شدید بر سلامتی شما تاثیرگذار هستند. اما اگر آن ها را کاهش دهید افراد بیشتری برایتان احترام قائل می‌شوند؛ چراکه متوجه می‌شوند فردی خودکنترل هستید. مطمئنا هیچ کس در زندگی خود کامل نیست و هر انسانی مشکلات و مسائل گوناگونی را در زندگی تجربه می‌کند. پس روی اهداف جدید و مثبت تمرکز کنید و دیگران را ببخشید و فراموش کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کسب احترام می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی تخصصی کشور با مجرب ترین مشاوران روانشناسی پاسخگوی سوالات و مشکلات شما در زمینه های مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربیت کودک ، جوانان ، مهارت های ارتباطی ، ترک اعتیاد ، مشاوره روانشناسی ، روان درمانی و … می باشد. به امید زندگی شاد و سالم برای یکایک مردم ایران…

با عضویت در خبرنامه، از جدیدترین و بهترین کتاب ها و مقالات روانشناسی اطلاع پیدا کنید…

© کلیه حقوق برای حامی هنر زندگی محفوظ می باشد. انتشار مقالات با ذکر منبع بلامانع می باشد.

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری تجارت‌نیوز است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است. کپی رایت 1399

تربیت اجتماعی ما آدم‌ها این‌گونه است که وقتی با فرد جدیدی آشنا می‌شویم، با احترام با او برخورد می‌کنیم. یعنی حدی از احترام اولیه را برای هر فردی، مستقل کیستی او قائل هستیم. سپس در تعامل‌هایمان با آن فرد، متناسب با رفتارهای او، سطح احترامی را که به او می‌گذاریم، تغییر می‌دهیم. ممکن است به او بیشتر احترام بگذاریم و یا کمتر.

همین قضیه در مورد خود ما وقتی وارد محیط جدیدی می‌شویم نیز صادق است. این رفتارها و کنش‌های ما است که باعث می‌شود دیگران بفهمند چقدر باید ما را جدی بگیرند و چقدر به ما احترام بگذارند. یکی از اولین چیزهایی که باعث می‌شود دیگران بر اساس آن ما را قضاوت کنند هم ظاهر است. زیرا در دسترس و جلو چشم است.

رفتارهای شما است که احترام دیگران را برمی‌انگیزند.

لباس، شکل مو و چهره ما از اولین چیزهایی است که تعیین می‌کند، چقدر احترام دیگران را جلب می‌کنیم. اما ظاهر به‌هیچ‌وجه مهم‌ترین فاکتور نیست. خصوصا وقتی قرار است مدتی طولانی در جایی کار کنید، این رفتارهای شما است که احترام دیگران را برمی‌انگیزند. طبیعتا اگر رفتارهای سمی در محیط کار داشته باشید، دیگر کسی به شما احترام نخواهد گذاشت. اما چه رفتارهایی احترام دیگران را به همراه دارند؟چگونه شخصیت قابل احترامی داشته باشیم

احترام گذاشتن به خود یعنی اینکه با خود راحت و رو راست باشیم. همه ما احتمالا خصلت‌هایی داریم که از آن‌ها خوشمان نمی‌آیید. از خودمان به خاطر این خصلت‌ها خجالت می‌کشیم. فقط هم دو راه پیش پایمان است. یا اینکه این خصلت‌ها را از بین ببریم یا بهبود بخشیم و یا اگر چنین چیزی ممکن نیست، آن‌ها را به‌عنوان بخشی از کیستی خود بپذیریم و با آن‌ها بسازیم.

اگر خود را به خاطر چنین چیزهایی از درون تحقیر کنیم، از خودمان بدمان بیاید و همیشه خود را سرزنش کنیم، این درگیری‌های درونی خود را در ظاهر و رفتار ما هم نشان می‌دهند. در نهایت هم دیگران متوجه آن‌ها می‌شوند. هیچ‌کس هم به فردی که برای خود احترام قائل نیست، خود را حقیر می‌کند و به کارهای حقارت‌بار تن می‌سپارد احترام نمی‌گذارد.

احترام چیزی دوطرفه است. اگر شما به دیگران احترام نگذارید، دیگران هم به شما احترام نمی‌گذارند. این احترام گذاشتن به دیگران در نحوه تعامل‌های کلامی و رفتاری ما خود را نشان می‌دهد. پس گام دوم این است، احترام بگذار تا محترم شوی.

وقتی قولی به کسی می‌دهید، وقتی می‌گویید کاری را انجام خواهید داد، باید آن را انجام دهید. در غیر این صورت اعتماد و احترام دیگران و اعتبار خود را از دست خواهید داشت.

اما خوش‌قول بودن باید همراه با توانایی «نه» گفتن باشد. اگر به هر دلیلی مثل رودربایستی یا ضعف در تعامل‌های اجتماعی نتوانید در پاسخ به خواسته‌هایی که نمی‌خواهید یا دوست ندارید، پاسخ منفی بدهید، شما زیر بار هزاران کار و قولی که داده‌اید خفه خواهید شد.

در این صورت هیچ‌کدام از کارها را هم انجام نخواهید داد. در نتیجه هم اعتماد و اعتبارتان از بین خواهد رفت و هم از زندگی و کارهای مهم خود خواهید ماند.

یکی از بدترین چیزهایی که می‌تواند باعث دور شدن آدم‌ها و از بین رفتن احترام ما شود این است که دائما از خوبی‌ها، مهارت‌ها و توانایی‌هایمان حرف بزنیم.

اگر به‌جای چنین سخنانی، مهارت‌ها، توانایی‌ها و کیستی خودتان را در عمل نشان دهید، مطمئن باشید آدم‌ها اطرافتان متوجه می‌شوند و بسیار به شما احترام خواهند گذاشت.

فرض کنید شما در جایی کار می‌کنید و مثلا می‌دانید همکارتان برای انجام کار یا پروژه خاصی دچار مشکل است. در این صورت اگر کمکی از دستتان برمی‌آید و به او کمک کنید، یک تصویر خوب از خود در ذهن دیگران می‌سازید. حتی اگر کاری از دستتان برنمی‌آید اما کسی را می‌شناسید که می‌تواند به همکارتان کمک کند، همین معرفی کردن یک کمک بزرگ است.

البته یادتان باشد، وقتی زیاد به دیگران کمک کنید، احتمالا آدم‌های زیادی به سراغ شما خواهند آمد. در این صورت دوباره سرتان شلوغ خواهد شد و از کار و زندگی خودتان عقب می‌مانید. برای همین در راستای همان مهارت «نه‌» گفتن، باید بتوانید درصورتی‌که به هر دلیلی نمی‌توانید کمک کنید، نه بگویید.

وقتی کاری از دستتان برنمی‌آید، نه گفتن راحت است. اما وقتی کار را بلدید ولی دوست ندارید انجام دهید یا اینکه دوست دارید انجام دهید اما وقت کافی ندارید، نه گفتن کمی سخت می‌شود.

نکته اینجاست بهتر است برای کمک کردن، مرزهایی برای دیگران تعیین کنید. مثلا به آن‌ها بگویید ساعت یا روز خاصی می‌توانید کمکشان کنید و یا اینکه وقت انجام کاری را ندارید.

وقتی به چیزی نیاز دارید و از دیگران کمک می‌خواهید حس اعتماد بقیه به شما بیشتر می‌شود. زیرا همه نقاط ضعفی دارند و به همین دلیل بیشتر افراد در برخورد با آدم‌ها ناکاملی که نقطه‌ضعفی دارند راحت‌تر خواهند بود. اگر خود را فردی بی‌نیاز و بیش‌ازحد قوی نشان دهید، افراد از شما دور خواهند شد.

اگر مشکلی با کسی دارید، اگر چیزی را نمی‌پسندید، اگر فکر می‌کنید رفتار کسی غلط است، اگر اشتباهی می‌بینید، به‌جای اینکه در لفافه، غیرمستقیم و یا به واسطه دیگران، حرفی را به فرد موردنظر بگویید، مسئله را مستقیم به خودش با صراحت توضیح دهید.

راضی شدن به حداقل‌ها، ما را تحقیر می‌کند و از ما فردی ضعیف می‌سازد، آدم‌های بزرگ و شایسته احترام هیچ‌وقت یکجا نمی‌نشینند و دنبال چیزهای بهتر می‌گردند. البته باید مواظب باشیم که در دام کمال‌گرایی نیوفتیم.

همه انسان‌ها اشتباه می‌کنند اما چیزی که ما انسان‌ها را در این حوزه متفاوت می‌کند، نحوه برخورد ما با اشتباه‌هایمان است. آدم‌ها بزرگ و محترم اشتبا‌ه‌های خود را می‌پذیرند، بابت اشتباه‌های خود عذرخواهی می‌کنند، تلاش می‌کنند اشتباه‌های خود را جبران کنند و مهم‌تر از همه اینکه از اشتباه‌های خود درس می‌گیرند و فقط یک‌ بار آن را مرتکب می‌شوند.

وقتی هم بفهمند که نظر یا عقیده‌ اشتباهی داشتند، ذهنیتشان را تغییر می‌دهند.

کسی که همیشه و در هر شرایطی خیلی جدی رفتار می‌کند، فرد چندان جالبی در دید دیگران نیست. قضیه این است که زندگی آن‌قدرها جدی نیست. در نتیجه زیادی جدی بودن، چندان ایده جالبی نیست. ما آدم‌ها باید شوخی هم بکنیم و بتوانیم به خودمان هم بخندیم.

مهارت گوش دادن شاید مهم‌ترین مهارت ارتباطی است. ما آدم‌ها دو گوش و یک‌دهان داریم. یعنی احتمالا باید دو برابر چیزی که می‌گوییم گوش دهیم. خوب گوش دادن به دیگران اعتماد و احترام آن‌ها را به ما برمی‌انگیزد.

انسان‌ها سیاه‌وسفید نیستند. یعنی همه آدم‌ها هم کارهای خوب می‌کنند و هم کارهای بد. اینکه ما به خاطر برخی از خصلت‌های بد افراد، خوبی‌های آن‌ها را نبینیم، نهایت بی‌انصافی است.

در نتیجه ما هم باید با همه مهربان باشیم و خوبی‌های همه را هم ببینیم.

این خصلت خصوصا در مدیریت و رهبری بسیار مؤثر است. تجربه نشان داده است مدیرانی که به‌جای «من»، «ما» می‌گویند، قدردانی و احترام بیشتری از کارکنان خود دریافت می‌کنند و اینگونه یک رهبر قابل احترام می‌شوند.

آدم‌های بزرگ در زندگی خود ارزش‌هایی دارند که همواره به آن‌ها وفادار هستند. وقتی دیگران ببینند که شما علی‌رغم مخالفت‌ها و سختی‌ها از ارزش‌های خود دست برنمی‌دارید، یک حس احترام درونی به شما خواهند داشت.


دیدگاه

نام (اختیاری)

ایمیل (اختیاری)

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری تجارت‌نیوز است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است. کپی رایت 1399

انتخاب بهترین منتور برای شروع فروش در آمازون مطالعه کنید

توضیحات کوتاه :
اگر معنای دقیقی برای واژه احترام ارائه دهیم، باید بگوییم در حقیقت احساس بها و ارزشی است که شما از سوی دیگران دریافت می‌کنید. حال سؤال مهم این است که چگونه می‌توان از سوی دیگران احترام کسب کرد؟

تعداد امتیازها: 2

 

خلاصه ای ازمقاله

چگونه شخصیت قابل احترامی داشته باشیم

 چگونه می‌توان از سوی دیگران احترام کسب کرد؟ شما بر اساس میزان نقشی که یک فرد در زندگی‌تان ایفا می‌کند و البته نوع آن نقش که می‌تواند مثبت یا منفی باشد، میزان احترامی که یک نفر استحقاقش را دارد، تعیین می‌کنید. در این مقاله 15 رفتاری که باعث می شود دیگران بیشتر به شما احترام بگذارند را مطرح می نماییم.

 

آنچه در این مقاله می خوانید:

اگر بخواهیم معنای دقیقی برای واژه احترام ارائه دهیم، باید بگوییم احترام در حقیقت احساس بها و ارزشی است که شما از سوی دیگران دریافت می‌کنید. شما بر اساس میزان نقشی که یک فرد در زندگی‌تان ایفا می‌کند و البته نوع آن نقش که می‌تواند مثبت یا منفی باشد، میزان احترامی که یک نفر استحقاقش را دارد، تعیین می‌کنید. حال سؤال مهمی که در اینجا مطرح می‌شود این است که چگونه می‌توان از سوی دیگران احترام کسب کرد؟

جواب این سؤال کاملاً مشخص است. شما در ابتدا باید به خودتان احترام بگذارید. تا زمانی که شما خودتان شخصیتی که دارید را محترم ندانید، نمی‌توانید از دیگران انتظار داشته باشید که برخلاف فکر و باور شما رفتار کنند. در کنار آن باید یاد بگیرید که به دیگران احترام بگذارید. زمانی که آنها احساس کنند از سمت شما رفتاری محترمانه را دریافت می‌کنند، سعی می‌کنند با گذاشتن احترام متقابل این رفتار را جبران کنند.

 

 

این نکته را فراموش نکنید که رسیدن به احساس عزت و احترام در حرف، به نظر ساده می‌رسد اما زمانی که می‌خواهید در عمل به آن دست پیدا کنید، متوجه می‌شوید کار به آن آسانی که تصور کرده‌اید، نمی‌باشد. شما باید یاد بگیرید به خودتان و دیگران احترام بگذارید و آنگاه از آنها انتظار رفتار متقابل را داشته باشید. مسئله‌ای که در اینجا مطرح می‌شود این است که کسب این احساس و توانایی شما، در رسیدن به آن می‌تواند روی احساس شادی شما تأثیر بسیاری داشته باشد.

اگر شما احترام کافی را دریافت نکنید، همواره ناراحت و عصبانی هستید و نمی‌توانید احساسات منفی را در خودتان کنترل کنید. همواره به یاد داشته باشید که این قابلیت بسیار مهم یک‌شبه به دست نمی‌آید و شما باید برای رسیدن به آن تلاش کنید و از تکنیک‌های بسیاری استفاده کنید. در ادامه قصد داریم رفتارهایی که شما را به احترام بسیار زیادی می‌رسانند با شما در میان بگذاریم.

هر چیزی که به آن باور دارید را به زبان بیاورید و متقابلاً کلماتی را به زبان بیاروید که آنها را باور دارید. افراد، معمولاً به کسانی که به حرف‌ها و کارهای خود اعتقاد دارند و با ثابت قدمی در یک مسیر پیش می‌روند اعتقاد داشته و به آنها اعتماد می‌کنند. در نتیجه این اعتماد، احترام نیز شکل می‌گیرد. چرا که آنها از اینکه می‌بینند شما روی باورهای درست خود پافشاری می‌کنید، احساس خوبی را گرفته و به خاطر تلاش‌های مطمئنی که در راستای هدف خود دارید، شما را محترم می‌شمارند.

 

 

2. برای کسب احترام فروتن باشید

مسئله‌ای که باید همیشه به خاطر داشته باشید این است که شما همیشه بهترین نیستید و هر کاری که انجام می‌دهید نیز بهترین کار ممکن نیست. هر شخصی می‌تواند به شما نکته جدیدی را یاد بدهد. اگر می‌خواهید احترام زیادی را کسب کنید، باید بدانید هر کسی ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که می‌تواند به شما در زندگی کمک کند. پس باید همواره فروتن باشید و به دیگران و توانمندی و قابلیت‌هایی که دارند اعتماد کنید. زمانی که اطرافیان شما چنین رفتاری را از شما می‌بینند، احساس احترام بیشتری نیز برای شما قائل خواهند شد.

3. صادق باشید

صداقت همیشه و در هر شرایطی ارزشمند بوده و مورد احترام می‌باشد. مطمئناً شما هم بارها و بارها در شرایطی قرار گرفته‌اید که مجبور بوده‌اید میان گفتن حقیقت یا پنهانکاری یکی را انتخاب کنید. شاید گاهی گفتن واقعیت یک ماجرا می‌تواند کار بسیار سختی باشد اما مطمئناً احترامی را برای شما به همراه می‌آورد که گفتن دروغ می‌توانست برای همیشه آن را از شما دور کند.

مردم همیشه جذب موارد مثبت و مثبت نگرها می‌شوند و به آنها احترام می‌گذارند. چرا که زمانی که فردی به همه چیز با دیدی مثبت نگاه می‌اندازد، این احساس خوب در محیط اطراف او پخش شده و به اطرافیان او منتقل می‌شود. در نتیجه آنها نیز احساس خوبی را پیدا می‌کنند و از بودن در کنار چنین فردی لذت می‌برند. بنابراین عزت و احترام او نیز در نزد این افراد بسیار بیشتر خواهد بود.

شما با نوع رفتار خود می‌توانید خیلی راحت فردی را جذب کرده یا سریعاً دفع کنید. همیشه این نکته را در ذهن داشته باشید که رفتار خوب همیشه مورد احترام است و افراد را به سمت شما جذب می‌کند. پس اگر چنین رفتاری را دارید، همین رویه را دنبال کنید. اما اگر احساس می‌کنید نوع رفتار شما به شکل مثبت و خوبی نمی‌باشد، از همین لحظه شروع به تغییر دادن خود نمایید.

 

مقاله پیشنهادی: در زندگی چقدر صادق باشیم؟

 

سعی کنید همیشه به افرادی که دچار مشکلی هستند در حد توان خود کمک کنید. اینکه آنها کمک شما را می‌پذیرند یا آن را رد می‌کنند در اولویت دوم قرار دارد. اولویت اول این است که شما همیشه و بدون هیچ انتظاری به دیگران پیشنهاد کمک دهید. از نظر مردم، افرادی که همواره دستان خود را برای کمک کردن به دیگران دراز می‌کنند، شدیداً قابل احترام می‌باشند.

اگر نسبت به انجام کاری احساس خوبی نداشتید به هیچ عنوان اسیر وسوسه آن کار نشوید و از انجام آن امتناع کنید. شما زمانی می‌توانید امیدوار باشید که از سوی دیگران احترام ببینید و به آنها نشان دهید که در مسیر درست ثابت قدم هستید و از کجی‌ها دوری می‌کنید.

منظور این است که شما باید موارد مشخصی داشته باشید و ارزش‌ها و قوانین خودتان را دنبال کنید. به این ترتیب، شما می‌دانید که می‌خواهید به چه کسی تبدیل شوید و دیگر نگران قضاوت‌های دیگران نمی‌باشید. الکساندر همیلتون در این باره می‌گوید: «اگر شما چیزی را باور نداشته باشید، آنگاه به دنبال هر چیزی خواهید رفت.»

مطمئناً تاکنون دیده‌اید که در تاریخ جهان چقدر افرادی که از حق خود دفاع کرده‌اند ارزشمند بوده‌اند و با احترام از آنها یاد می‌شود. شما نیز اگر می‌خواهید فرد محترمی از نظر دیگران باشید، باید یاد بگیرید که همیشه ساکت بودن و حرف نزدن نشانه داشتن دیپلماسی نیست. هر زمان احساس کردید که مستحق رفتار اشتباهی نیستید یا از شما سوءاستفاده می‌شود، سکوت خود را تمام کنید.

این بخش نیز همچمون بخش قبلی می‌تواند بسیار تعیین کننده باشد. شما باید یاد بگیرید هر زمان که دیدید حقی پایمال می‌شود، جلوی آن بایستید. این کار را برای افرادی انجام دهید که خودشان توانایی دفاع از حق خود را ندارند.

 

 

تفاوتی نمی‌کند شما در چه شرایطی قرار دارید، باید اطمینان حاصل کنید که روی احساسات خود کنترل کافی را دارید. چراکه اگر نتوانید احساس خود را تحت کنترل دربیاورید، آن‌ها روی شما تسلط پیدا می‌کنند و اقدامات شما در هر زمینه‌ای در نهایت ناامیدکننده خواهد بود.

به دیگران نشان دهید که شما به هیچ عنوان فردی نیازمند و وابسته به کمک دیگران نیستید. به هیچ عنوان منتظر نمایید تا دیگران راه را به شما نشان دهند یا در زمانی که دچار مشکل شدید، آن مشکل را حل کنند. شما باید از دانش و مهارت‌های خود برای حل مشکلات استفاده کنید و تنها به خودتان تکیه کنید.

کسانی که همواره به صورت عاقلانه و حساب شده ریسک می‌کنند، برای دیگران بسیار قابل احترام می‌باشند. پس سعی کنید از منطقه امنی که برای خود ساخته‌اید خارج شوید و با چالش‌های جدید زندگی خود رو به رو شوید. همیشه به یاد داشته باشید که چالش‌های زندگی هر چقدر بزرگ‌تر باشند، رشد و موفقیت بیشتری را نیز به همراه خواهند داشت.چگونه شخصیت قابل احترامی داشته باشیم

شما باید همیشه بهترین عملکرد خود را داشته باشید. باید یاد بگیرید که چه در زندگی و چه در محیط کار تمام تلاش خود را داشته و بهترین خود را نشان دهید. کسانی که تلاش می‌کنند و در هر اقدام، از تمام انرژی خود استفاده می‌کنند، از دید دیگران افراد محترمی می‌باشند.

 

 

همیشه با دیگران رفتار دوستانه و نزدیکی داشته باشید. در به اشتراک گذاشتن دانش و مهارت‌های خود خساست به خرج ندهید و با روی باز هر آنچه که تصور می‌کنید مناسب است را به دیگران نیز یاد دهید. شما باید مثل یک دوست به آنها کمک کنید تا بتوانند در هر زمینه‌ای که تمایل دارند به موفقیت برسند.

امیدواریم با ارائه این مطالب به پیشبرد اهداف شما کمک شایانی کرده باشیم. اگر شما دوست عزیز و همراه گرامی سایت عزت خواه دات کام مشتاق هستید در زندگی شخصی و کاری عملکرد بهتری داشته باشید، یک پیشنهاد ارزشمند برای شما داریم و آن مطالعه مقاله آشنایی با دوره پاراسل زندگی و تماشای ویدیو معرفی این دوره است. در پاراسل زندگی با روشی کاربردی برای ساخت یک زندگی ایده‌آل با شما همراه خواهیم بود.

 

 

شما هم میتوانید نظر خود را در رابطه با این مطلب برای ما ارسال نمایید.

برای ارسال نظر باید عضو سایت باشید، اگر قبلا در سایت ثبت نام کرده اید اینجا را کلیک کنید.

احترام گذاشتن به خود مهمترین اصله. پس بیایید ابتدا به خودمان احترام بگذاریم تا دیگران هم احترام گذاشتن به ما را یاد بگیرند.

درود به شما بردیا عزیز
با آرزوی سلامتی و موفقیت روزافزون برای شما
زهرا رحیمی هستم از تیم پشتیبانی عزت خواه دات کام

به رسم ادب و احترام، از حضور پررنگ و پر مهر شما تشکر و قدردانی می نماییم.

شاد و پیروز باشید.

لطفا شکیبا باشید !

پایان لیست نظرات

آدرس :
اصفهان، شاهین شهر، بلوار امام، خیابان نظامی،
نبش فرعی 6 شرقی، ساختمان قلب شهر، طبقه دوم، واحد 3

شماره تلفن ثابت دفتر ایران :

031-45248985
031-45270622
031-45270633

دوره جامع فروش در آمازون دوره آربی به همراه پاراسل زندگی ( آربی اکسترا )

سفر از اعتماد به نفس به توسعه شخصیتی که می تواند توجه افراد را به خود جلب کند به نظر کار سخت و دشواری می رسد اما با کمی تلاش و تغییر ساده و حساب شده می توان این تغییر و تحول را در خود ایجاد کرد. موفقیت شما در کسب وکار و هر جنبه از زندگی بر روی شخصیتی که امروز می سازید استوار است. یک شخصیت ضعیف می تواند نتایج ضعیفی را در آینده ایجاد کند و جلوی شانس های موجود برای رسیدن به زندگی بهتر در اینده را بگیرد. وظیفه ساخت یک شخصیت قوی و تاثیر گذار، سفری است که باید برای رسیدن به موفقیت های بزرگ در زندگی آغاز کرد. در این مقاله نکاتی را برای رسیدن به چنین شخصیتی بیان می کنیم.

ذهنی که با افکار ضعیف و منفی اشغال شده باشد، شخصیتی را ایجاد خواهد کرد که در همین راستا گام بر می دارد. زندگی شما قطعا انعکاس افکار غالبی است که در ذهن خود دارید و این موضوع برای هر قانون طبیعی صادق است. برای اینکه بتوانید شخصیت قدرتمندی داشته باشید باید یاد بگیرید که از تصویر شرایط فعلی خود دور شوید و خود را در دنیایی که دوست دارید باشید تصور کنید. هرگز در افکاری که دوست ندارید در زندگی واقعی خود آن را مشاهده کنید، غرق نشوید. ذهن نمی تواند تفاوت بین رویدادهای واقعی و جعلی را تشخیص دهد . او تنها چیزی که با آن تغذیه می شود را باور دارد. زمانی که افکار مثبت را وارد ذهن خود می کنید، ذهنتان بدن را به سمت وضعیتی سوق می دهد که قادر است شما را برای رسیدن به آن مجهز سازد.چگونه شخصیت قابل احترامی داشته باشیم

به آغوش کشیدن کاراکتر خود و تعریف کامل نقاط قوت و ضعف می تواند شما را در مسیر ساخت یک شخصیت قدرتمند یاری کند. باید خودتان را بهتر از هر فرد دیگری بشناسید و بتوانید اشتباهات و مواردی که در آن ضعف دارید را شناسایی نمایید. زمانی که به طور کامل نقص ها و نقاط ضعف خود را شناسایی کردید، قادر خواهید بود از آن به نفع خود استفاده کنید و نقاط قوت و حضور خود را بهبود ببخشید. هیچ چیزی به اندازه زندگی کردن در موقعیتی که شخصیت واقعی شما را نشان می دهد باعث ایجاد احترام در میان افراد نمی شود. گفتن این حرف ممکن است آسان باشد اما اجرای آن به خصوص در میان نسل رسانه های اجتماعی همچون ما،کمی دشوار خواهد بود. ما عادت کرده ایم سبک زندگی جعلی از خود را به دیگران نشان دهیم.

نکته: موارد منحصر به فرد خود را شناسایی کنید و شخصیت خود را با به آغوش کشیدن این مورد توسعه دهید. نقاط قوت خود را بسازید و نقاط ضعف خود را اصلاح نمایید.

زندگی بی معنی ارزش زندگی کردن را ندارد.

زندگی به افرادی که علت حرکت و زندگی خود را می دانند، مسیرهای خوبی می دهد. در اقدامات خود عمدی باشید و با احتیاط بر روی زمان خود سرمایه گذاری کنید. زمانی که از دست می رود هرگز دوباره به سمت شما باز نخواهد گشت. در مورد کارهایی که بر روی آن سرمایه گذاری می کنید هوشیار باشید. افراد دوست دارند به شخصیت هایی احترام و ارزش بگذارند که برای زندگی خود مسیر مشخصی دارند. همه چیز را نپذیرید و بر روی چیزی که تایید یا تکذیب می کنید خاص باشید.

ساخت شخصیت قدرتمند به معنای بهبود اعتماد به نفس است. بهترین روش برای پرورش اعتماد به نفس پایین، در کنار افراد بودن و یادگیری آرامش در کنار آن هاست. با اینکه درون گرا بودن هیچ مشکلی ندارد اما باز هم باید بتوانید بخش اعظمی از زمان خود را برای کاوش و در کنار افراد بودن اختصاص دهید. به مکان های تصادفی بروید و با افرادی که نمی شناسید بحث کنید. با آن ها صحبت کنید و از مواردی که به اشتراک می گذارند درس هایی بگیرید و همیشه از جزییات کوچک یادداشت بردارید. همانند افرادی که هرگز چرخه عادت های خود را نمی شکنند نباشید. برای سرگرم کردن طیف وسیعی از افراد آماده باشید و با آن ها رفتار مهربانانه ای داشته باشید. اینکار باعث ایجاد همدلی و رشد تاثیرگذاری می شود.

هیچ چیزی مسری تر از لبخند شما نیست. افراد به شخصیت ها و محیط هایی که شادی و لذت در آن دیده می شود بیشتر جذب می شوند. برای ساخت شخصیت قدرتمند، سعی کنید فرد خوشرویی باشید و از داشتن یک چهره غمگین خودداری کنید. با اینکه نمی توان در همه موقعیت ها شاد بود اما می توان تلاش خود را تا حد امکان انجام داد. چهره شاد و بشاش نشان دهنده این است که شما به دیگران احترام می گذارید. این موضوع باعث ایجاد مسیری برای افراد می شود تا راحت تر جذبتان شود.

فردی که رفتار خود را کنترل می کند بهتر از کسی است که شهری را به اشغال خود در می آورد.

شما می توانید اندازه انسان ها را بر اساس رفتار و صحبت هایی که انجام می دهند تعیین کنید. برای بیان افکار و فعالیت های خود کمی فکر کنید و برای پاسخ دادن شتاب زده عمل نکنید. بیشتر برای شنیدن علاقه نشان دهید و سعی کنید موارد را از دیدگاه سایر افراد درک نمایید. وفاداری انسان ها نیمی از چیزی است که به افراد شنوا ارائه می کنند. به جای بیان کردن دیدگاه های خود در هر موقعیتی یاد بگیرید که گوش شنوایی برای صحبت های دیگران باشید.

گام ها، تماس چشمی و موقعیت بدنی که دارید بر روی ساخت یک شخصیت قدرتمند اثر می گذارد. از خم کردن پشت و پایین آوردن شانه های خود پرهیز کنید. با اعتماد راه بروید و قفسه سینه خود را به سمت جلو بدهید و شانه هایتان را باز کنید. سعی کنید در حال صحبت با افراد تماس چشمی داشته باشید و بازوهای خود را به هم قفل نکنید. زبان بدن شما اطلاعات زیادی به افراد می دهد. از این روش به نفع خود استفاده کنید.

سبک لباس پوشیدن شما اطلاعات زیادی در مورد شخصیتتان ارائه می کند و بدون صبحت کردن می تواند مواردی را درباره شما فهرست کند.لازم نیست زمان زیادی را بر روی انتخاب لباس صرف کنید. پوشیدن چیزی که با آن راحت هستید و ترکیب رنگی مناسبی دارد کافیست. لازم نیست این لباس بسیار گران قیمت باشد. فقط مطمئن شوید که لباستان تمیز است، با آن راحت هستید و برای بدنتان مناسب است.

با اجرا کردن مواردی که مطرح شد شما هم میتوانید شخصیتی قابل احترام داشته باشید.نظرات و پیشنهادات خود را از طریق قسمت کامنت ها با ما در میان بگذارید. همراه مجله اینترنتی دلگرم باشید.

 !(function (w, d) { ‘use strict’; var ad = {zone: “brtrha1”, user: “1565432215”, width: 728, height: 90, id: ‘adro-246454’}, h = d.head || d.getElementsByTagName(‘head’)[0]; if (typeof w.adroParams != ‘object’) w.adroParams = {}; w.adroParams[ad.id] = ad; var script = document.createElement(“script”); script.type = “text/javascript”; script.async = 1; script.src = “//static-cdn.adro.ir/dlvr/rsdnt.js”; h.appendChild(script); })(this, document); var h = document.getElementsByTagName(“head”)[0], s = document.createElement(“script”); s.async = !0, s.defer = !0, s.type = “text/javascript”, d = new Date, s.src = “https://cdn.sanjagh.com/assets/sdk/www.bartarinha.ir/client.js?t=” + d.getFullYear().toString() + d.getMonth() + d.getDate() + d.getHours(), h.appendChild(s); var sabaVisionWebsiteID = “1c27cb39-612a-452a-954c-b3e3dd1f3d36”; var sabaVisionWebsitePage = “ALL” _atrk_opts = {atrk_acct: “i2i8r1SZw320l9”, domain: “bartarinha.ir”, dynamic: true}; (function () { var as = document.createElement(‘script’); as.type = ‘text/javascript’; as.async = true; as.src = “https://certify-js.alexametrics.com/atrk.js”; var s = document.getElementsByTagName(‘script’)[0]; s.parentNode.insertBefore(as, s); })();

برترین‌ها: مردم از کار خود به دنبال چه چیزی هستند؟ بررسی اخیری نشان می‌دهد که بیشتر از پول، بیشتر از سود، بیشتر از امنیت شغلی، افراد می‌خواهند که با احترام با آن‌ها رفتار شود.

اگر شما هم همینطور هستید، چگونه می‌توانید احترامی که هر روز سر کار دریافت می‌کنید را افزایش دهید؟ عادت‌های مشخصی وجود دارد که استفاده کنید تا به همکاران خود یاد دهید که هر روز با شما محترمانه برخورد کنند.

این‌ها ۳۳ عادتی است که ثابت شده نتیجه می‌دهد، اگر آمادگی داشته باشید که آن‌ها را رعایت کنید.

۱. صدای خود را به گوش برسانید

چگونه شخصیت قابل احترامی داشته باشیم

شما احترامی که شایسته آن هستید را دریافت نخواهید کرد مگر اینکه صدای خود را به گوش برسانید. ما فهرست خود را با این مورد شروع کردیم (آموزش دادن خوتان به بلند صحبت کردن)، چون که هر عادت دیگری در این لیست بستگی به این دارد که تصمیم بگیرید شما شایسته دریافت احترام هستید.

۲. مؤدب باشید

کسانی که احترام می‌گذارند طبیعتاً در ازای آن انتظار دریافت احترام را دارند. بنابراین، به دنبال ارتباطاتی احترام آمیز باشید: به همین خاطر است که جامعه هنجار‌های مؤدب بودن را ایجاد کرده تا با آن شروع کنیم. همچنین، نتیجه معکوس این عادت را به خاطر داشته باشید: کسانی که بی ادب یا پرخاشگر هستند اغلب فقدان احترام را در کسانی که با آن‌ها تعامل دارند، القا می‌کنند.

۳. از دیگران دعوت کنید که تعاملات خود را از قبل زمانبندی کنند

اگر به دنبال احترام هستید، پس این موضوع شامل احترام به وقت شما نیز می‌شود. بنابراین، همکاران خود را تشویق کنید که برای نیازهایشان مسئولیت پذیر باشند. زمانی که آن‌ها لازم است وقت شما را بگیرند، یا از یک دستیار یا نگهبان استفاده کنید تا وقتتان را مدیریت کنید، یا حداقل از تقویم دیجیتال مشترکی استفاده کنید. (توجه: برای نتیجه دادن این استراتژی چند تکنیک کلیدی وجود دارد که در موارد شماره ۴ تا ۷ توضیح داده شده است.)

۴. تمام زمانی که برای خود احتیاج دارید را از پیش زمانبندی کنید

اگر تصمیم می‌گیرید که استراتژی تعیین وقت ملاقات که در مورد شماره ۳ ذکر شد را دنبال کنید، مهم است که خودتان با زمانبندی تمام وقتی که برای خود نیاز دارید، اول از همه به آن عمل کنید. جدی و سختگیر باشید، و فقط زمان‌های باقیمانده را برای هر کس دیگری باقی بگذارید. یادتان باشد، شما لازم نیست هیچ کس دیگری را توجیه کنید که چه چیزی در تقویمتان است؛ شما فقط لازم است که زمانتان را ابتدا به خودتان اختصاص دهید.

۵. حالت پیش فرض مشاهده تقویم خود را خصوصی کنید

این به بیشتر افراد ربطی ندارد که شما در زمان‌های «غیر قابل دسترس» خود چه کاری انجام می‌دهید، پس اگر از روش تقویم مشترک استفاده می‌کنید، حتماً تنظیمات تمام رویداد‌ها را خصوصی کنید. به این شکل، بیشتر بازه‌های زمانی به صورت «غیر قابل دسترس» به دیگران نمایش داده خواهد شد، ولی شما نیازی نیست که توجیه کنید چرا شما در دسترس نیستید.۶. پیش فرض وقت ملاقات تقویم خود را روی ۱۵ دقیقه تنظیم کنید

پانزده دقیقه برای بسیاری از تعاملات کافی است، ولی اگر زمان پیش فرضی را تنظیم نکنید، دیگران به صورت خودکار وقت بیشتری از چیزی که احتیاج دارند را زمانبندی خواهند کرد. البته این محدودیت غیر قابل تغییری نیست؛ اگر رئیس شما یک ساعت احتیاج داشته باشد، می‌تواند برای یک ساعت زمانبندی کند. ولی تنظیم زمان پیش فرض دیگران را تشویق می‌کند که به شکلی بسیار کاربردی به وقت شما احترام بگذارند.

۷. زمان‌های بیرون از اداره خود را در تقویمتان ثبت کنید.

آیا چند روز در هفته بعد از کار ساعت ۶ به باشگاه بدنسازی می‌روید؟ سوار اتوبوسی می‌شوید که زودتر از ۹ صبح شما را به سر کار نمی‌رساند؟ این رویداد‌ها را در تقویم خود ثبت کنید (در حالت خصوصی)، تا دیگران نتوانند پیش از ورود شما یا بعد از خروجتان جلسه‌ای را زمانبندی کنند.

۸. اسم افراد را یاد بگیرید و صدا بزنید

این را برای خودتان عادت کنید که اسم دیگران را یاد بگرید و صدا بزنید. انجام این کار نشانه‌ای از احترام به آن هاست، و چیزی است که باعث می‌شود با شما احساس نزدیکی کنند. آن‌ها نیز شما را به یاد خواهند آورد و خود را موظف می‌دانند که اسمتان را صدا بزنند.

۹. از عنوان‌ها استفاده کنید

مسلماً اگر طبیعی یا مناسب به نظر نیاید این کار را انجام نخواهید داد، ولی اگر افراد را به خوبی نمی‌شناسید، یه جای صدا زدن اسم کوچکشان با عناوین محترمانه آن‌ها را مورد خطاب قرار دهید. به طور کلی، انتقال احترام به این شکل آن‌ها را نیز تشویق می‌کند که به شما احترام بگذارند.

۱۰. برنامه ریزی کنید

اگر کسی به صورت واضح مشخص نکرده باشد که اولویت‌های او در زندگی چیست، دیگران این حق را برای خود قائل می‌شوند که اولویت هایشان را بر او تحمیل کنند. پس، برنامه ریزی کنید. استراتژی هایتان را اعلام کنید. برنامه هایتان را بلند اعلام کنید تا ایده شما تبدیل به برنامه کاری هر کس دیگری شود. این هم در زندگی کاری و هم زندگی شخصی شما صدق می‌کند.

۱۱. مخالفت کنید، و سرسپرده شوید

جف بزوس مدیرعامل آمازون از عبارت «مخالفت کنید، و سرسپرده شوید» استفاده می‌کند. شما می‌توانید عبارت مورد نظر خود را استفاده کنید. معنی آن اینست که هر کسی حق دارد با ایده‌ها مخالف کند، ولی به محض اینکه ایده‌ای تصویب شد، باید نسبت به آن سرسپرده شود. اگر می‌گویید که قرار است کاری را انجام دهید، به آن پایبند باشید.

۱۲. حاضر باشید که سؤال بپرسید

اگر قرار است آینده حرفه‌ای خود را متعهد به برنامه فرد دیگری کنید، به حد کافی به خودتان احترام بگذارید که سؤالات زیادی راجع به آن بپرسید. این را بفهمانید که شما به راحتی تحت فشار قرار نمی‌گیرید و حاضر نیستید بی دلیل از کسی پیروی کنید. به علاوه، چند بار برایتان پیش آمده که در جلسه‌ای بوده اید که کسی سؤالی پرسیده و مشخص شد که هر کس دیگری نیز می‌خواست پاسخ آن را بداند؟

۱۳. پیش از صحبت کردن، دیگران را تصدیق کنید

با تصدیق کردن این موضوع که مشارکت شما چگونه به جریان گفتگو کمک می‌کند، کمی هوش هیجانی از خود نشان دهید. در عمل، این بدان معناست که اگر چیزی برای گفتن دارید، کسی که پیش از شما صحبت کرد را تصدیق کنید. شما با اعتبار دادن به آن فرد، احترام او را به دست می‌آورید. (مثلاً: «نکته بسیار خوبی بود، و این باعث شد که موضوع دیگری به ذهن من بیاید که لازم است مورد بررسی قرار دهیم…»)

۱۴. بگویید متشکرم

نمونه‌ای مشخص از نزاکت ساده و بنیادی. این کار هیچ هزینه‌ای برایتان ندارد و نشان دهنده پیامی نامحسوس است. مجدداً، این کار نوعی دفاع در برابر عدم احترام است که افراد بی ادب به وضوح القا می‌کنند.

۱۵. بگویید خواهش می‌کنم

اگر می‌خواهید احترام را به وجود آورید، از عباراتی مثل «خواهش می‌کنم» استفاده کنید. «خواهش می‌کنم» دلالت بر این دارد که شما کاری انجام داده اید که شایسته تشکر است، و در نتیجه شما شایسته احترام هستید.

۱۶. از آدرس ایمیل‌های مختلف استفاده کنید

حداقل یک ایمیل برای استفاده شخصی و یکی (یا شاید هم بیشتر) برای کار خود داشته باشید. این کار به این خاطر است که دیگران را تشویق کنید تا بر اساس قوانین شما با شما تعامل کنند، و اینکه شما قرار نیست تابع دستورات آن‌ها باشید و در تمام ساعات روز برای پاسخ دادن به دیگران خود را اذیت کنید.

۱۷. از لیبل‌ها و فیلتر‌های ایمیل استفاده کنید

آیا رعایت مورد شماره ۱۶ خیلی برایتان دیر شده است؟ اشکالی ندارد. زمانی بگذارید تا از قابلیت لیبل و فیلتر در اکانت ایمیل خود استفاده کنید تا پیام‌ها را از هم جدا کنید، پاسخ‌های خود را اولویت بندی کنید، و به دیگران یاد دهید که انتظار پاسخ را بر اساس زمانبندی شما، و نه خودشان، داشته باشند.چگونه شخصیت قابل احترامی داشته باشیم

۱۸. ریمایندر (یادآورنده) تنظیم کنید

زمانی که تصمیم می‌گیرید پاسخ دادن به دیگران را به تعویق بیندازید (مورد شماره ۱۷)، چه از طریق ایمیل یا هر چیز دیگری، حتماً یادتان باشد که بالاخره پاسخ دهید. ریمایندر تنظیم کنید تا خیالتان از پاسخگویی در آینده راحت شود.

۱۹. بیشتر از یک شماره تلفن داشته باشید

این هم درست مثل داشتن بیش از یک آدرس ایمیل است. لازم نیست به دیگران بر اساس وقت آن‌ها پاسخ دهید؛ زمانی پاسخ دهید که برای شما مناسب باشد (البته با دلیل منطقی). اگر هزینه خرید گوشی موبایل دوم برایتان منطقی نیست، می‌توانید از Google Voice، Sideline یا دیگر سرویس‌هایی استفاده کنید که به شما اجازه می‌دهد شماره دومی را به تلفن خود اضافه کنید.

۲۰. اجازه دهید آبروی دیگران حفظ شود، و راه فراری برای آن‌ها باقی بگذارید

اغلب در هنگام ایستادگی برای حق خود، مجبور می‌شوید که با دیگران مقابله کنید. بنابراین، با آن‌ها با احترام رفتار کنید (و احترام متقابل ایجاد کنید) و به آن‌ها راه فراری کلامی دهید و اجازه دهید که آبروی خود را حفظ کنند. به عنوان مثال، شرایطی ناملموس را برای نتیجه‌ای منفی در کار مورد سرزنش قرار دهید، نه تلاش ضعیف آن‌ها را.

(مثلاً: «من فکر می‌کنم ما به درستی ارتباط برقرار نکردیم، ولی بهرحال نتوانستیم کاری که لازم بود را انجام دهیم، و در نتیجه مجبوریم امروز سخت‌تر کار کنیم.» این جمله «عدم ارتباط درست» را سرزنش می‌کند و نه تلاش فرد مقابل را، و در نتیجه راه خروجی برای او باقی می‌گذارد.)

۲۱. اعتبار کار‌های خوب را با دیگران تقسیم کنید

وقتی که به خاطر کار خوبی حقتان است که اعتبار نتیجه کار را دریافت کنید، حتماً این کار را انجام دهید. ولی همچنین به دنبال فرصت‌هایی باشید که به دیگران نیز به خاطر مشارکت‌ها و کمک هایشان اعتبار دهید. آن‌ها این کار شما یادشان باقی خواهد ماند و به شما برای انجام چنین کاری احترام خواهند گذاشت.

۲۲. وقتی دیگران کارشان را به خوبی انجام می‌دهند، توجه کنید و آن را به زبان آورید

حتی اگر شما بخشی از تلاش نیستید، به عنوان شخصی در دپارتمان یا شرکت خود شناخته شوید که وقتی همکارانتان به موفقیت‌های بزرگ می‌رسند، علاقمند به جشن گرفتن برایشان هستید.

۲۳. مورد تقاضا باقی بمانید

همیشه در جلوی صنعت خود باشید. حتماً ارتباطات خود را تقویت کنید، و آن‌ها را بیشتر کنید. با این کار کیفیت شهرت شما میان افرادی که با آن‌ها کار می‌کنید افزایش پیدا می‌کند، و تخصص شما نیز گسترش پیدا خواهد کرد.

۲۴. نظرات متفاوت داشته باشید

داشتن نظرات متفاوت بخش دیگری است که کمک می‌کند مورد تقاضا باقی بمانید. این موضوع همچنین اعتماد به نفستان را نیز تقویت می‌کند که بدانید شما می‌توانید در هر لحظه کار دیگری را انجام دهید؛ این اعتماد به نفس به چشم خواهد آمد و روی میزان احترامی که دریافت می‌کنید تأثیر می‌گذارد.

۲۵. دفتر خاطرات کاری کوتاهی داشته باشید

فهرستی از کار‌هایی که موفق به انجامشان می‌شوید، ایده‌هایی که به ذهنتان می‌آید، و تعاملات خود با دیگر را بنویسید. تنها چند یادداشت در پایان روز می‌تواند برای به یاد آوردن آن‌ها کافی باشد، و به عنوان کسی به حرکت ادامه می‌دهید که باید مورد احترام واقع شوید.

۲۶. پیش بینی و راهنمایی کنید

چه برای رییس خود کار می‌کنید و یا چه برای مشتریان، سعی کنید چیز‌هایی که نیاز پیدا خواهند کرد و سؤالاتی که خواهند داشت را پیش بینی کنید، و پیش از اینکه این‌ها را مطرح کنند پاسخشان را دهید. آن‌ها یاد می‌گیرند که به عنوان یک کارشناس به شما احترام بگذارند.

۲۷. فعالانه به اشتراک بگذارید

کسی را می‌شناسید که یکی از همکارانتان باید با او ملاقات کند؟ مقاله‌ای خوانده اید که دپارتمان شما باید راجع به آن بداند؟ به عنوان شخصی شناخته شوید که اطلاعات را با دیگران به اشتراک می‌گذارد.

۲۸. (تا حدی) لباس‌های رسمی بپوشید

ما در دنیایی تقریباً خودمانی زندگی می‌کنیم. ولی اگر شما نسبت به همکارانتان کمی رسمی‌تر لباس بپوشید، به طور تلویحی نشان می‌دهید که آن‌ها باید با احترام بیشتری با شما رفتار کنند.

۲۹. فیدبک خوب بدهید

بقیه مردم درست به اندازه شما خودهوشیار هستند، که ممکن است آن را پنهان کنند یا نکنند. به همین خاطر فیبدک خوب، سازنده و مثبت ارائه دهید، حتی اگر وظیفه شغلی رسمی شما این نیست. یادداشتی کوتاه بعد از سخنرانی همکارتان که در آن به او بگویید که چه بخشی را خوب انجام داد، می‌تواند القاگر نزدیکی و احترام زیادی باشد.۳۰. مذاکره کنید

در هر چیزی که دارای اهمیت است، اولین پیشنهاد را قبول نکنید. با مذاکره کردن به نفع خود، احترام را به وجود آورید.

۳۱. گاهی وقت‌ها بگویید نه

مرز‌هایی تعیین کنید و بر اساس آن‌ها عمل کنید. با این کار دیگران را تشویق خواهید کرد که آن‌ها نیز به مرز‌های شما احترام بگذارند.

۳۲. وقتی چیزی را نمی‌دانید، به آن اذعان کنید

افراد دارای اعتماد به نفس وقتی که چیزی را نمی‌دانند به سادگی آن را بیان می‌کنند، به ویژه اگر چیزی باشد که آن‌ها نیاز دارند یا می‌خواهند بدانند تا شغل خود را بهتر انجام دهند. وقتی حاضر باشید که ندانستن خود را تأئید کنید و یاد بگیرید، احترام را القا می‌کنید.

۳۳. آماده باشید که به حرکت ادامه دهید

اگر احترامی که شایسته اش هستید را دریافت نمی‌کنید، جای دیگری برای کار کردن پیدا کنید. نکته طعنه آمیز این است که این کار، احترام بیشتری برایتان در جایی که به تازگی ترک کردید به وجود خواهد آورد!

بسیاری از وبسایت ها و موسسات کارآفرینی، همواره به دنبال یافتن راهی برای بهبود راندمان کاری شرکت ها و کمک به آنها در کشف استعدادهای کارمندان و ایده هایشان هستند.

یکی از افرادی که در این حوزه فعالیت می کند دکتر تروایس بردبری است که از جمله سخنران و نویسنده صاحب سبک آمریکایی به شمار می رود و عمده زمان خود را صرف نوشتن کتاب ها و مقالاتی می کند که سبب خلاق نگه داشتن کمپانی ها می شود. همچنین وی یکی از بنیانگذاران شرکت TalentSmart، و مشاور بیش از 500 شرکت در سراسر دنیاست.امروز می خواهیم شما را با یازده ویژگی افرادی آشنا کنیم که شخصیتی جذاب و در عین حال قدرتمند دارند تا بتوانید از نو متولد شده و فصل جدیدی را در زندگی خود رقم بزنید. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

بعضی از افراد حتی اگر پول، چهره یا روابط اجتماعی زیادی هم نداشته باشند، همواره منشأ انرژی بوده و اعتماد به نفس بالایی دارند. حتی بدبین ترین افراد هم شیفته شخصیت جذاب این افراد می شوند.

در واقع این انسان ها در هر جمعی که باشند، نقل مجلسند. آنها همواره در کانون توجهات قرار می گیرند و سبب گرم شدن و پرنشاط شدن حضار می شوند. این افراد می توانند به دیگران کمک کرده، توصیه بدهند و یا مشاور خوبی برای دیگران باشند.چگونه شخصیت قابل احترامی داشته باشیم

به یاد داشته باشید تعداد این افراد در اطرافتان زیاد نیست و مطمئناً در برخورد با آنها برایتان سوال پیش خواهد آمد که “آنها چکار می کنند که من نمی کنم؟” یا “چه چیزی آنها را تا این حد قوی کرده است؟”تفاوت این افراد با شما در چیست؟ تفاوت در احساس عزت نفس آنها نسبت به خودشان است.افراد قدرتمند اعتبار خود را در حرف های دیگران نمی جویند بلکه آنها چنان اعتماد به نفس بالایی دارند که آن را در شخصیت خودشان پیدا کنند.

به یاد داشته باشید جذاب و قدرتمند بودن صفتی نیست که کسی آن را از روی شانس و اقبال داشته باشد. بنابراین وقتش فرا رسیده است که نگاهی به عادت های این دسته از افراد بیاندازید تا بتوانید آنها را در زندگی خود بکار گیرید و با شخصیتی قدرتمند و البته جدید از خود روبرو گردید.

افراد جذاب، قوی و موفق، همواره در طول زندگی شان از این عادات استفاده می کنند تا رنگ تازه ای به آن ببخشند.

این افراد در همه تعاملاتشان از بزرگترین مشتری خود گرفته تا پیشخدمت یک رستوران، مودبانه و محترمانه برخورد می کنند. آنها می دانند که اگر با فردی که با او مشغول صرف نهار هستند، خوب برخورد کرده اما با پیشخدمتی که غذا را برایشان سرو می کند، غیرمحترمانه رفتار کنند، شخصیت و ادب خود را زیر سوال برده اند. افراد جذاب با همه مردم با احترام رفتار می کنند زیرا معتقدند نباید خود برتر بین باشند.

قانون طلایی به این فرض اشاره دارد که یک شخص باید با دیگران همانطوری رفتار کند که دوست دارد دیگران در شرایط مشابه با او رفتار کنند.اما این قانون داری یک اشکال جدی است؛ زیرا فرض را بر این می گذارد که همه افراد دوست دارند که با آنها به یک شکل برخورد شود. همچنین این قانون علایق شخصی افراد را هم در نظر نمی گیرد. مثلاً بعضی افراد دوست دارند همواره در مرکز توجه و تحسین دیگران باشند درحالیکه بعضی دیگر از توجّه اطرافیان بیزارند.قانون نقره ای درواقع جایگزین قانون طلایی است و براساس آن افراد باید با دیگران طوری رفتار کنند که مطلوبشان است و در این مورد خواسته شخصی فرد مقابل اهمیت دارد و این قانون معایب قانون طلایی را برطرف می کند.گفتنی است افراد جذاب و قدرتمند در درک دیگران فوق العاده عمل می کنند و همواره رفتار و برخورد خود با دیگران را در بهترین حالت تنظیم می کنند تا دیگران نیز از تعامل با آنها احساس خوشایند و راحتی کنند.

تنها راه مطمئن برای جلوگیری از برقراری یک رابطه احساسی در طول یک مکالمه، متوسل شدن به بحث های کوچک و کوتاه است. هنگامی که شما با اطرافیان خود مانند یک ربات (خیلی رسمی و مودبانه) درباره موضوعات پیش پا افتاده بحث کنید، مطمئن باشید این قضیه مغز آنها را بطور ناخودآگاه در یک وضعیت معلّق قرار داده و آنها را از برقراری یک رابطه خوشایند و صمیمی با شما باز می دارد. افراد جذاب همواره در مکالمات روزانه شان، به روابط خود با دیگران عمق می دهند. علاقه واقعی این افراد به معاشرت با دیگران، این اجازه را به سایرین می دهد تا بتوانند به راحتی با آنها ارتباط برقرار کنند.

افراد جذاب همواره به اطرافیانشان توجه می کنند و از آنها غافل نمی شوند و در نتیجه کمتر به خودشان و خواسته هایشان فکر می کنند. همچنین آنها همچنین فکر و ذهن خود را درگیر موضوعاتی نظیر میزان محبوبیت شان در جمع نمی کنند چراکه تمام تمرکزشان روی اطرافیانشان معطوف می گردد و این همان چیزی است که جذابیت این افراد را دو چندان می کند.اگر می خواهید این عادت به شما نیز کمک کند، سعی کنید در برخورد با اطرافیانتان، تلفن های خود را کنار گذاشته و شش دانگ حواستان را به آنها بدهید. بجای اینکه روی جوابی که می خواهید تحویلشان دهید یا روی عکس العملی که حرف آنها روی شما می گذارد، تمرکز کنید، به حرف های آنها با دقت گوش دهید زیرا افرادی که درمورد خودشان با شما حرف می زنند، همواره در ادامه سوالاتی درباره خوشان نیز از شما می پرسندو آنجاست که برای پاسخ دادن باید حضور ذهن داشته باشید.

افراد جذاب هیچگاه در مورد اینکه چگونه به موفقیت یا ثروت رسیده اند یا اینکه تا چه اندازه باهوش هستند، زیاده گویی و پرحرفی نمی کنند. البته این بدین معنا نیست که اهل اغراق کردن نیستند، بلکه آنها هیچگاه به دنبال جلب توجه نیستند زیرا می دانند که افراد منفور و منفی همیشه به فکر جلب نظر دیگرانند تا بقیه نیز آنها را دوست داشته باشند.

افراد قدرتمند همواره می توانند موضوعات جنجالی و بحث های حساس را با خونسردی و متانت، مدیریت کنند. آنها زود از کوره در نمی روند و البته از بیان دیدگاه خود ابایی ندارند اما همواره آن را طوری بیان می کنند که برای دیگران الزام آور نباشد.فرقی ندارد بحث درمورد چه موضوعی باشد؛ اگر پای مباحثی مانند گرم شدن کره زمین، سیاست، بهداشت و یا سبد کالا… به میان باشد، بازهم افراد قدرتمند می دانند که عده ای باهوش در جمع حضور دارند که رفتار و گفتار آنان را به دقت زیر نظر دارند.

شخصیت های جذاب همانطور که هستند، جلوه می کنند. زمانی که آنها قصد انجام کاری را دارند، هیچکس نمی تواند انرژی و انگیزه شان را از بین برده و یا حرکت بعدیشان را حدس بزند چراکه این افراد می دانند هیچکس ایده های تکراری و افرادی که رفتار دیگران را تقلید می کنند را دوست ندارد.

به یاد داشته باشید مردم همواره مجذوب شخصیت های واقعی می شوند زیرا می دانند که در هر موقعیتی می توان به آنها اطمینان کرد. در واقع انسان ها به اشخاصی که به خوبی نمی شناسندشان یا حس مطلوبی نسبت به آنها ندارند جذب نمی شوند و از نزدیک شدن به آنها دوری می کنند.

افراد صادق همواره برای دیگران جذابند زیرا دیگران می توانند روی حرف آنها حساب باز کنند. صداقت یک صفت ساده است ولی عمل به آن کار دشواریست. افراد صادق برای اینکه همواره جذاب باشند، از بد صحبت کردن در مورد دیگران می پرهیزند و همواره درست ترین کار را انجام می دهند هرچند که به ضررشان باشد.

به یاد داشته باشید که همه افراد بطور طبیعی، آیینه ای برای زبان اندام فرد مقابلشان هستند و ناخودآگاه رفتار او را تکرار می کنند. اگر می خواهید افراد شیفته شخصیت شما شوند، در طول صحبت هایتان با آنها لبخند بزنید. این کار باعث می شود که آنها بطور ناخودآگاه، حس خوبی به شما پیدا کرده و مجذوب صحبت هایتان شوند.

بین خوب جلوه کردن و اغراق بیهوده و همراه با غرور، تفاوت اساسی وجود دارد. همچنین افراد قدرتمند و جذاب می دانند که خوب بودن را ابتدا باید از خودشان شروع کنند تا با این کار به دیگران نیز احترام گذاشته باشند.

افراد جذاب همواره مثبت اندیش و پر نشاط هستند. آنها هیچگاه نا امید نمی شوند زیرا زندگی را یک ماجراجویی شگفت انگیز می بینند و با نگاهی مثبت به افرادی که در زندگی شان حضور دارند، برخورد می کنند زیرا می دانند که آنها بخشی از این زندگی اند.

این بدین معنا نیست که افراد جذاب به لحاظ شخصیتی هیچ مشکلی در زندگی ندارند؛ بلکه آنها مشکلات را هرچقدر هم که بزرگ باشند، مانند یک مانع موقت در مسیر پیشرفتشان می بینند و هیچگاه اعتقادی به جبری نگری ندارند.

هنگامی که مشکلی برایشان رخ می دهد، به خود می گویند قرار نیست این مشکل تا ابد ادامه داشته باشد و همواره معتقدند فردا، هفته و یا حتی ماه بعدی بهتری هم وجود دارد که در راه است.به یاد داشته باشید که افراد قدرتمند و جذاب از بدو تولّد اینگونه نبوده اند؛ بلکه توانسته اند با تلاش فراوان این صفات و عادات را در خود پرورش دهند و شخصیتی جذاب پیدا کنند. این افراد به دیگران بیشتر از خودشان فکر می کنند و همواره با احترام، علاقه و درک بهتری با آنها برخورد می کنند.

برای گفتگو با کاربران، وارد حساب کاربری خود شوید.

تمامی حقوق برای وبسایت دیجیاتو محفوظ است.


Downloads-icon

سوتین های خوشگل و باکیفیت/تنوع رنگ عالی


حس می کنی دچار کم شنوایی شدی؟

 

 

چگونه شخصیت قابل احترامی داشته باشیم

همه ی انسانها شایسته احترام هستند، اما متاسفانه حقیقت این است که برخی از افراد قادر به کسب این احترام نیستند. البته راه های مختلفی وجود دارد که شما می توانید خود را در موقعیت هایی قرار دهید که احترامی را که سزاوار آن هستید به دست آورید. مهمترین عوامل در این زمینه احترام گذاشتن به دیگران، احترام گذاشتن به خودتان، داشتن اعتماد به نفس، نترسیدن از تصمیم گیری، و خوب لباس پوشیدن است. این عوامل به شما کمک می کند تا احترامی را که شایسته شماست کسب کنید.

 

اگر انتظار دارید که دیگران با شما با احترام رفتار کنند، اولین قدم این است که با دیگران با احترام رفتار کنید. اگر رفتاری غیر محترمانه با دیگران دارید، برای آنها هم احترام گذاشتن به شما دشوار خواهد شد. احترام گذاشتن به دیگران نشانه این است که خود شما نیز شایسته احترامید. اگر به دیگران احترام نگذارید، مردم شما را به چشم انسانی بی محبت نگاه می کنند که قادر به درک ارزش وجودی دیگران نیست. بعضی از رئیس ها و مدیران شرکت ها سعی می کنند با اعمال اقتدار خود بر زیر دستانشان احترام کسب کنند. با اینکه اقتدار خصوصیتی است که احترام می طلبد، اما اگر رئیس قادر به درک دستاوردهای کارمندان خود نباشد، کارمندان از او کینه به دل گرفته و هیچگاه احترامی که سزاوار آن باشد را به او عرضه نمی کنند. از طرف دیگر، رئیسی که علاوه بر اعمال اقتدار خود بر کارمندانش، از آنها دلجویی و حمایت می کند و به افکار و ایده های آنها گوش می دهد، خیلی راحت احترام زیردستانش را جلب میکند.

 

 

یکی دیگر از عوامل مهم در جلب احترام اطرافیان، احترام گذاشتن به خود است. احترام به خود یعنی درک ارزش وجودی خود و داشتن برخوردی مؤدبانه و محترمانه با خود. داشتن رفتار محترمانه با دیگران اهمیت زیادی دارد، اما نباید از داشتن رفتاری محترمانه با خود چشم پوشی کنید. ممکن است برای کنار آمدن با ناتوانی های خود، خود را تحقیر کنید، اما این نوع رفتار به دیگران نشان می دهد که شما ارزش احترام آنها را ندارید. پس برای جلب احترام دیگران، اول باید خودتان به خودتان احترام بگذارید.

 

داشتن اعتماد به نفس نیز در جلب احترام دیگران تاثیر گذار است. مطمئن از خود بودن، بدون حس تکبر و خودبینی نشان دهنده این است که شما از قابلیت ها و توانایی های خود آگاهید و قابل احترامید. اگر خودتان به توانایی های خود باور داشته باشید و اجازه بدهید که دیگران نیز از قابلیت های شما آگاه شوند، قادر خواهید بود که به راحتی احترام آنها را به خود جلب کنید. اما به خاطر داشته باشید که اعتماد به نفس بیش از حد برعکس این عمل می کند و شما در نظر دیگران فردی خودخواه و از خود متشکر نشان خواهد داد و باعث می شود آنها هیچ احترامی برای شما قائل نشوند.

 

 

داشتن قدرت تصمیم گیری یکی دیگر از جنبه های جلب احترام دیگران است. این عامل نیز با اعتماد به نفس رابطه ای نزدیک دارد، چرا که اگر شما از خودتان مطمئن باشید، برای گرفتن تصمیم درست در موقعیت های مختلف تردیدی به دل راه نمیدهید. اگر بتوانید با اطمینان و بدون هیچگونه تردید و دودلی تصمیم گیری کنید، باعث میشود اطرافیانتان به شما اعتماد پیدا کنند. با اینکه گرفتن مشورت و نظرخواهی از دیگران هم در این زمینه اهمیت دارد، اما در آخر این شما هستید که باید تصمیم بگیرید. اگر بدون نشان دادن هیچگونه علائمی از تردید تصمیمات درست اتخاذ کنید، دیگران به این قابلیت و قدرت شما احترام خواهند گذاشت.

 

نحوه لباس پوشیدن هم در جلب احترام اطرافیان تاثیر مستقیم دارد. با اینکه پوشیدن لباس های عادی و راحت در اکثر محیط های کاری قابل قبول است، اما خودتان شاهد هستید که افرادی که در شرکت یا محل کار سِمَت های بالاتری دارند معمولاً فراتر از حالت عادی لباس می پوشند. بااینکه لباسهای شما نشان دهنده توانایی ها و قابلیت های شما نیست، اما اطرافیانتان معمولاً از روی لباس پوشیدن شما درموردتان قضاوت می کنند. از اینرو باید سعی کنید که همیشه برازنده و خوش لباس باشید. اینکار در جلب احترام دوستان و اطرافیانتان به شما کمک می کند.

 

 

مهمترین مسئله ای که درمورد احترام باید بدانید این است که احترام چیزی نیست که دیگران به طور خودکار به شما عرضه کنند، بلکه خودتان باید آن را کسب کنید. میتوانید با احترام گذاشتن به خودتان و دیگران، داشتن اعتماد به نفس کافی، نشان دادن اقتدار در تصمیم گیری ها و همچنین خوب لباس پوشیدن احترام اطرافیانتان را جلب کنید .


تست شنوایی و درمان وزوز گوش


درخواست مجرب ترین وکلا طلاق توافقی

خریدقسطی جهیزیه بدون نیاز به پرداخت اولیه


به تماشای کیفیتی بی حاشیه!


سوتین های خوشگل و باکیفیت/تنوع رنگ عالی

مشاهده تمامی مدلهای فرش وامکان خریدآنلاین


آسانترین راه خرید برنامه در کنسول ps4


میخوای از همیشه زیباتر باشی؟


تا60%تخفیف پرطرفدارترین محصولات جنسی


مشاوره تلفنی طلاق


بلیطت رو به قیمت لحظه آخر بخر!

رویایی بابحران نگران کننده روابط زناشویی


با چند سوال ساده شخصیتت رو بشناس!


پرطرفدارترین شوینده های نایاب در بازار

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

بعضیها مورد علاقه و محبّت قرار می گیرند، مردم به آنها احترام می گذارند و با تمام وجود، دوستشان دارند. بعضی اشخاص با اینکه جوان اند در جمع بزرگان شرکت می کنند و بزرگان جمع، از سخنان چنین فردی بهره می برند و گاهی او را مجبور می کنند که عقایدش را برای جمع بیان کند. آنها شیفته او می شوند و دیگران نیز دوست دارند لحظاتی را با او سپری کنند.

در عبارتی کوتاه می شود گفت که بعضی از انسانها «شخصیت محبوب»(1)

دارند.

چرا بعضی این گونه اند؟ آیا من هم می توانم شبیه آنها و یا یکی از آنها باشم؟چگونه شخصیت قابل احترامی داشته باشیم

هر کاری به اندازه ظرفیت و تلاش ما ممکن و شدنی است. در مدتی نه چندان طولانی می توان به حالت ایده ال (مورد پسند) جامعه درآمد. مسیر رودخانه همیشه یکی نیست ؛ می توان آن را تغییر داد، به شرط اینکه مسیر دیگری را جایگزین کرده، راه و جهت اوّل را مسدود کنیم. با کمی صبر و استقامت، مشاهده می شود رودخانه به سمتی جدید، تغییر مسیر داده، راه اصلی خودش را عوض کرده است.

شخصیت را هم می توان تغییر داد ؛ البته با شرایط خاص خودش. شما هم می توانید مورد پسند خانواده و جامعه تان درآیید و دوست داشتنی شوید.

برای رسیدن به این هدف، باید در دو زمینه به اصلاح و یا تقویت رفتار خود بپردازیم که عبارت اند از: رفتار و صفات شخصی و درونْ فردی و دیگری رفتار و صفات بین فردی.

زمینه اوّل، شامل ویژگیهایی است که هر شخص در درون خودش احساس می کند، مانند: نیّت، صداقت، پاکی دل، زندگی هدفمند، اعتماد به نفس، احساس امنیّت و غیره که فرد باید آنها را به درستی داشته باشد، وگرنه توجه جامعه به سوی او جلب نمی شود و او را بی هدف، بی اراده و… می دانند.

در زمینه دوم که برای محبوب شدن، اهمیت دو چندانی دارد، فرد باید به تقویت و یا اصلاح رفتار خویش در جامعه بپردازد، تا دیگران او را دوست داشتنی بدانند و برای او جایگاه مناسبی برگزینند. در یک عبارت کوتاه می شود گفت که: باید در «مهارتهای ارتباطی»،(2)

آگاهی بیشتری داشت و به آنها عمل کرد.

اگر با دیگران ارتباط مناسبی از خود نشان ندهیم، به هیچ وجه کسی جذب حرکات و رفتار و افکار ما نمی شود. قدرت مهارت ارتباطی یکی از مسائلی است که در روانشناسی گاهی با عنوانهایی مانند: «ارتباط میانْ فردی»، «مهندسی رفتار ارتباطی» و… مطرح می شود.

هر انسانی برای خودش احترامی قائل است. زمانی که به عقاید، کارها و سلیقه های افراد، در حدّ و محدوده خودشان احترام بگذاریم و سعی نکنیم همیشه در پی رد کردن آنها برآییم، دیگران ما را به رسمیت می شناسند. اگر هم قصد داریم به رد و اصلاح رفتار و افکار کسی بپردازیم، باید از راه مناسبی استفاده کنیم.

در ابتدا باید به جنبه های شخصیّتی طرف مقابل، تا حدودی آگاه شویم، ظرفیّت او را بسنجیم، آرام آرام او را به اشتباهش آگاه سازیم و در صورت نیاز، راه مناسبی را به او پیشنهاد دهیم. در اینجاست که او را از قصد و نیت نوعدوستی خود، آگاه کرده، خود را برای محبوبیّت آماده می کنیم.

هر کسی برای خودش جهانی دارد مملو از آرا و عقاید و نظرات متعددی که همین عقاید، انسانها را از هم جدا می کند. دنیای هر فردی برای خودش محترم است. اگر شما آن را نادیده بگیرید، برای او محبوبیّتی ندارید.

سعی کنید احترام به انسانها را نامشروط جلوه دهید. «احترام نامشروط بدین معناست که اگر تصمیم گرفتیم با فردی که خطایی از او سر زده و یا باعث ناراحتی ما شده است برخورد کنیم، قادر باشیم در حین برخورد، همچنان وی را یک انسان ارزشمند و قابل احترام بدانیم و این احساس را به او منتقل کنیم. چنین عملی سبب شکل گیری یک رابطه صمیمی، ایمن و اثربخش می گردد و به هنر ترکیب اقتدار و صراحت با صمیمیت و احترام، نمود عینی می بخشد».(3)

بعضی مواقع، مشکلاتی در زندگی ما پدید می آید که فشارهای روحی و حتی جسمی فراوانی برای ما ایجاد می کند. بعضی از این مشکلات، به قدری طاقت فرسایند که حلّ آنها برای بعضی از افراد، دشوار است ؛ درحالی که همین مشکل، برای فردی دیگر، خیلی آسان می نماید. گشایش این گره ها از زندگی دوستان، آشنایان و به عبارتی مردم، باعث شکل گیری محبوبیت می شود.

گاهی همسایه شما برای مقدار کمی پول، دچار مشکل شده است و شما هم نوبت وامتان رسیده و هیچ نیازی به آن ندارید. اگر به اطرافتان با دقت نگاه کنید می توانید نیازمند واقعی آن وام را پیدا کنید و با پرداخت آن، قسمت دیگری از محبوبیّت شما تکامل می یابد. در ارتباطات هم باید دیگران را درک و همدلی کرد.

«فهم و درک دیگران در ارتباطات، توانایی ای است تابع قضاوتهای فردی. به عبارت دیگر، درک دیگران از نظر عمقی و نفوذ، یکسان نیست ؛ بلکه تابع شرایطی است که برخی افراد، استعداد به کارگیری آن را دارند و برای شکل دهی ارتباطات یاری بخش از آن بهره می گیرند و برخی نیز نیازمند آموزش و توجه بیشتری در این زمینه اند.

مراد از این مؤلّفه، حساسیت نشان دادن برای فهم دقیق افکار و احساساتی است که در لحظه لحظه ارتباط در فرد مقابل، ظاهر می شوند. درک و همدلی، تلاش برای حس کردن تجارب فردِ مقابل است. در این حالت، ما سعی می کنیم دنیا را از چشم فرد مقابل ببنیم و از گوش او بشنویم و خود را جای او حس کنیم».(4)

خودتان را جای فرد مقابلتان بگذارید، هرجا متوجّه شُدید مشکلی دارد، به همکاری او بپردازید، که او و هر کسی که متوجه این قضیه بشود، شما را دوست داشتنی می داند ؛ ولی شما سعی کنید این کار را با قصد و نیّت پاکی انجام دهید (تا پاداش خداوند نیز نصیب شما شود).

یکی دیگر از کارهایی که باید با دقت به آن توجه کرد، «هنرِ گوش دادن» است. باید «طوری به دیگران گوش دهیم که احساس کنند داریم از آنها حمایت می کنیم».(5)

با گوش دادن دقیق و مناسب، به دیگران می فهمانید که در پی درک آنها هستید. در عوض، آنها هم شما را مورد اعتماد و دوست داشتنی می دانند.

هنر گوش دادن به این معناست که نباید فقط با گوش، سخنان را شنید و به عبارتی نباید «شبه گوش دادن»(6)

به خود گرفت؛ بلکه باید با چشم، حسّ لامسه، قلب، فکر و تخیّل خویش هم به مخاطب گوش داد. به بیانی دیگر، باید به وسیله کلام و «پاسخدهی»(7)

و «ارتباط غیرکلامی»(8)

گوش داد.

«مارسیا (یکی از دانشجویان) در این زمینه اظهار می کند: همیشه فکر می کردم

شنونده خوبی هستم تا اینکه دو سال در ژاپن زندگی کردم. در فرهنگ ژاپن، گوش دادن، مفهوم بسیار عمیق تری دارد. آن وقت بود که فهمیدم من تا به حال، بیشتر حرفهای دیگران را می شنیده ام. در اغلب موارد، وقتی آنها مشغول صحبت کردن بودند من داشتم به این فکر می کردم که چه پاسخی بدهم. در همان سالها بود که فهمیدم انسان باید با جان و دلش به حرفهای دیگران گوش بدهد».(9)


اولین گام در گوش دادن مناسب، «توجه کردن»(10)

است. توجه کردن یعنی حضور در زمان حال و توجه کامل به آن و خود را از هر حاشیه ای خارج کردن. اگر به دیگران گوش ندهیم، یعنی به آنها و صحبتهایشان بی توجّهیم و این کار، باعث می شود در نگاه مخاطب خود، مثبت دیده نشوید.

دِیْل کارْنِگی می گوید: «به خاطر داشته باشید کسی که شما با او حرف می زنید صد بار بیش از شما به خودش و خواسته هایش و مشکلاتش علاقه دارد. دندان دردی که او دارد برایش خیلی مهم تر است از قحطی چین، که باعث از بین رفتن میلیونها نفر شده . یک دُمَل در گردن، بیش از چهل زلزله در آفریقا، توجه اش را به خود، جلب می کند».(11) چگونه شخصیت قابل احترامی داشته باشیم

وی در قسمتی دیگر، اظهار می دارد: «شنونده خوبی باشید و دیگران را تشویق کنید از خود صحبت کنند».(12)

در هنگام گوش دادن باید توجه کامل به مخاطب داشته باشید تا اینکه برای او محبوب باشید و او هم تمام حرفهایش را به شما بگوید و شما را مورد اعتماد خود قرار دهد. توصیه های ذیل را در جریان گوش سپردن به سخن دیگران، مورد توجه قرار دهید.


در آن لحظات،

ذهن خودتان را از هر گونه فکر، عقیده، برنامه و نگرانی خالی کنید.

حواس خود را روی شخصی که در برابر او هستید، متمرکز کنید.

هرگاه احساس کردید مشغول تدوین پاسخ هستید، جلوی آن را بگیرید ؛ چون مانعِ تمرکز شما بر سخنان طرف مقابل می شود.

اگر احساس کردید حواستان پرت شده است، خودتان را به بادِ انتقاد نگیرید.

با پاسخهای غیر کلامی خویش (سر تکان دادن و حالت چهره) به دیگران بفهمانید که با دقت به سخنانش گوش می دهید.

پس از اتمام سخن طرف مقابل، دقّت خود را در گوش دادن، ارزیابی کنید. آیا افکار و احساسات طرف مقابل را درک کرده اید؟».(13)

سعی کنید با توجه کردن و گوش دادن، بفهمانید که برای دیگران ارزش قائلید تا دیگران هم شما را فردی با ارزش و دوست داشتنی قلمداد کنند. اگر نتوانید در این مهم، به طور صحیح برخورد کنید، هیچ وقت در فکر محبوب بودن نباشید و فکر نکنید دیگران به شما روی می آورند. شما در فکر و اندیشه آنها اصلاً فرد مثبتی نیستید که به شما روی بیاورند.

در برخورد با دیگران باید به این نکته توجّه کرد که صداقت و نیّت خیر و هماهنگی رفتار با نیّات، یکی از اصول مهم «محبوبیت» است. اگر کسی پی ببرد که شما فقط در ظاهر به دیگران کمک می کنید و احترام می گذارید، از شما متنفّر می شود. سعی کنید رفتار دروغین نداشته باشید.

مسئله مهم دیگر، این است که سعی نکنید با محبوبیت خود در پی سلطه بر دیگران برآیید.

استفن کاوی می گوید: «اشخاص خودْمحور، احساس می کنند که همه چیز در اختیار آنهاست و می توانند هر کاری را که می خواهند با دیگران بکنند. این طرز برخورد، تنها در کوتاه مدت و به طور موقت، کارساز می شود».(14)

سلطه گری باعث از بین رفتن اعتماد و ایجاد تنفّر می شود. سعی کنید از محبوبیت خود، استفاده نامطلوب نکنید ؛ این کار (سلطه جویی) باعث می شود که محبوبیت قبلی تان هم از بین برود.


«اریک فرم (15)

نیز در مفهومْ سازیهای خود درباره جهتگیریهای خوی، با طرح جهتگیری استثماری تا حدودی الگوی ارتباط سلطه گری را تحلیل و تبیین کرده است. وی معتقد است که جهتگیری استثماری، منبع تمام خوبیها را خارج از خود می داند و با زرنگی سعی می کند آنها را به درونِ مرزهای خود منتقل کند. چنین افرادی محبّت و عاطفه را نیز متاعی خارج از خود در نظر می گیرند که باید آن را با زیرکی به دست آورند و یا از دست دیگران بربایند.

خلاصه اینکه زندگی برای یک فرد سلطه طلب، دریای پرتلاطم و نا ایمنی است که باید با نیرنگ به بقای خود در آن ادامه دهد و خود و انسانهای دیگر را در جهت اهداف قالبی به صورت پنهانی مهار و هدایت نماید».(16)

صفات و ویژگیهای دیگری هم باید مورد توجّه قرار گیرند تا محبوبیّت شما کامل شود. سعی کنید منظّم باشید، لباستان منظم و پاکیزه باشد، ظاهری مناسب داشته باشید و طوری نباشد که از شما دوری بجویند.

«هر موقع از خانه خارج می شوید، چانه و سر را بالا نگاه دارید و نفس عمیق بکشید و پرتوهای خورشید را به خود جذب نمایید و با تبسّم، دوستان و آشنایان را ملاقات نمایید و چون دست می دهید، در آن روح بدهید. از اینکه مورد سوء تفاهم قرار می گیرید، وحشت نکنید و حتی یک دقیقه به دشمنی نیندیشید».(17)

«سعی کنید در جمع، خانواده و جاهای دیگر از دیگران بدگویی نکنید و همیشه نسبت به کسانی که در جمع نیستند، وفادار باشید و اگر حقوقی از آنها نادیده گرفته شده، در حد توان، آن را ادا کنید یا تذکّر دهید.

با قول دادن به دیگران و با ایستادن بر سر آن، روی آنها تأثیر می گذاریم. قول دادن، متعهّد شدن و بر سر قول و قرار خود ایستادن، به اشخاص، احساس خوشایندی نسبت به ما می دهد ؛ امّا اگر نمی توانید بر سر قول خود بایستید، چه بهتر که قول ندهید و متعهّد نشوید!».(18)

چقدر زیباست که شخصیتی دوست داشتنی و زندگی ای لذّت بخش داشته باشیم ؛ زیباتر از آن، این است که نزد خداوند تبارک و تعالی هم محبوب باشیم و او ما را دوست داشته باشد. می توان مراحل گذشته را – که اشاره شد – به قصد قربت به خداوند انجام داد، ولی قبل از آن باید به یک مسئله مهم برای محبوبیّت نزد خداوند، توجه کرد.

در قرآن مجید آمده است که شرط محبوبیّت، پیروی از پیامبر اکرم است.(19)

اگر می خواهیم خداوند ما را دوست بدارد، باید خداوند را دوست بداریم و از فرمانهای پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) پیروی کرده، تقوا را در خودمان تقویت کنیم. در اینجاست که همین ایمان، باعث می شود در میان مردم هم محبوب باشیم. سعی کنیم خداوند را بشناسیم که بهترین راهش «تفکر در عالم طبیعت» است ؛ عشق و محبّت خداوند را در دلمان به وجود آوریم تا محبوب او شویم.

2. Interpersonal communcication competenc.

3. مهندسی رفتار ارتباطی، نیما قربانی، تهران: انتشارات سینه سرخ، 1380، ص 95.

4. همان، ص 98.

5. Listening to Support other

6. pseudolistenin .

7. Responding .

8. Nonverbal – communcation .

9. ارتباطات میان فردی، جولیاتی وود، ترجمه: مهرداد فیروزبخت، تهران: انتشارات مهتاب، 1379، ص 352.

10. Mindfulness .

11. آئین دوست یابی، دیل کارنگی، ترجمه: مهرداد مهرین، تهران: انتشارات اسکندری، ص 145.

12. همان جا.

13. ارتباطات میان فردی، ص 251.

14. انسانهای مؤثر (مدیریت و رهبری مبتنی بر اصول)، استفن کاوی ترجمه: مهدی قراچه داغی، تهران: نشر پیکان، 1377، ص 26.

15. Fromm erich.

16. مهندسی رفتار ارتباطی، ص 53.

17. آیین دوست یابی، ص 117.

18. انسانهای مؤثر (مدیریت و رهبری مبتنی بر اصول)، ص 129.

19. ر.ک به: سوره آل عمران، آیه 34.

بعضیها مورد علاقه و محبّت قرار می گیرند، مردم به آنها احترام می گذارند و با تمام وجود، دوستشان دارند. بعضی اشخاص با اینکه جوان اند در جمع بزرگان شرکت می کنند و بزرگان جمع، از سخنان چنین فردی بهره می برند و گاهی او را مجبور می کنند که عقایدش را برای جمع بیان کند. آنها شیفته او می شوند و دیگران نیز دوست دارند لحظاتی را با او سپری کنند.

@@N@@ در عبارتی کوتاه می شود گفت که بعضی از انسانها «شخصیت محبوب»(1)

دارند.

@@N@@ چرا بعضی این گونه اند؟ آیا من هم می توانم شبیه آنها و یا یکی از آنها باشم؟

@@N@@ هر کاری به اندازه ظرفیت و تلاش ما ممکن و شدنی است. در مدتی نه چندان طولانی می توان به حالت ایده ال (مورد پسند) جامعه درآمد. مسیر رودخانه همیشه یکی نیست ؛ می توان آن را تغییر داد، به شرط اینکه مسیر دیگری را جایگزین کرده، راه و جهت اوّل را مسدود کنیم. با کمی صبر و استقامت، مشاهده می شود رودخانه به سمتی جدید، تغییر مسیر داده، راه اصلی خودش را عوض کرده است.

@@N@@ شخصیت را هم می توان تغییر داد ؛ البته با شرایط خاص خودش. شما هم می توانید مورد پسند خانواده و جامعه تان درآیید و دوست داشتنی شوید.

@@N@@ برای رسیدن به این هدف، باید در دو زمینه به اصلاح و یا تقویت رفتار خود بپردازیم که عبارت اند از: رفتار و صفات شخصی و درونْ فردی و دیگری رفتار و صفات بین فردی.

@@N@@ زمینه اوّل، شامل ویژگیهایی است که هر شخص در درون خودش احساس می کند، مانند: نیّت، صداقت، پاکی دل، زندگی هدفمند، اعتماد به نفس، احساس امنیّت و غیره که فرد باید آنها را به درستی داشته باشد، وگرنه توجه جامعه به سوی او جلب نمی شود و او را بی هدف، بی اراده و… می دانند.

@@N@@ در زمینه دوم که برای محبوب شدن، اهمیت دو چندانی دارد، فرد باید به تقویت و یا اصلاح رفتار خویش در جامعه بپردازد، تا دیگران او را دوست داشتنی بدانند و برای او جایگاه مناسبی برگزینند. در یک عبارت کوتاه می شود گفت که: باید در «مهارتهای ارتباطی»،(2)

آگاهی بیشتری داشت و به آنها عمل کرد.

@@N@@ اگر با دیگران ارتباط مناسبی از خود نشان ندهیم، به هیچ وجه کسی جذب حرکات و رفتار و افکار ما نمی شود. قدرت مهارت ارتباطی یکی از مسائلی است که در روانشناسی گاهی با عنوانهایی مانند: «ارتباط میانْ فردی»، «مهندسی رفتار ارتباطی» و… مطرح می شود.

@@N@@ هر انسانی برای خودش احترامی قائل است. زمانی که به عقاید، کارها و سلیقه های افراد، در حدّ و محدوده خودشان احترام بگذاریم و سعی نکنیم همیشه در پی رد کردن آنها برآییم، دیگران ما را به رسمیت می شناسند. اگر هم قصد داریم به رد و اصلاح رفتار و افکار کسی بپردازیم، باید از راه مناسبی استفاده کنیم.

@@N@@ در ابتدا باید به جنبه های شخصیّتی طرف مقابل، تا حدودی آگاه شویم، ظرفیّت او را بسنجیم، آرام آرام او را به اشتباهش آگاه سازیم و در صورت نیاز، راه مناسبی را به او پیشنهاد دهیم. در اینجاست که او را از قصد و نیت نوعدوستی خود، آگاه کرده، خود را برای محبوبیّت آماده می کنیم.

@@N@@ هر کسی برای خودش جهانی دارد مملو از آرا و عقاید و نظرات متعددی که همین عقاید، انسانها را از هم جدا می کند. دنیای هر فردی برای خودش محترم است. اگر شما آن را نادیده بگیرید، برای او محبوبیّتی ندارید.

@@N@@ سعی کنید احترام به انسانها را نامشروط جلوه دهید. «احترام نامشروط بدین معناست که اگر تصمیم گرفتیم با فردی که خطایی از او سر زده و یا باعث ناراحتی ما شده است برخورد کنیم، قادر باشیم در حین برخورد، همچنان وی را یک انسان ارزشمند و قابل احترام بدانیم و این احساس را به او منتقل کنیم. چنین عملی سبب شکل گیری یک رابطه صمیمی، ایمن و اثربخش می گردد و به هنر ترکیب اقتدار و صراحت با صمیمیت و احترام، نمود عینی می بخشد».(3)

@@N@@ بعضی مواقع، مشکلاتی در زندگی ما پدید می آید که فشارهای روحی و حتی جسمی فراوانی برای ما ایجاد می کند. بعضی از این مشکلات، به قدری طاقت فرسایند که حلّ آنها برای بعضی از افراد، دشوار است ؛ درحالی که همین مشکل، برای فردی دیگر، خیلی آسان می نماید. گشایش این گره ها از زندگی دوستان، آشنایان و به عبارتی مردم، باعث شکل گیری محبوبیت می شود.

@@N@@ گاهی همسایه شما برای مقدار کمی پول، دچار مشکل شده است و شما هم نوبت وامتان رسیده و هیچ نیازی به آن ندارید. اگر به اطرافتان با دقت نگاه کنید می توانید نیازمند واقعی آن وام را پیدا کنید و با پرداخت آن، قسمت دیگری از محبوبیّت شما تکامل می یابد. در ارتباطات هم باید دیگران را درک و همدلی کرد.

@@N@@ «فهم و درک دیگران در ارتباطات، توانایی ای است تابع قضاوتهای فردی. به عبارت دیگر، درک دیگران از نظر عمقی و نفوذ، یکسان نیست ؛ بلکه تابع شرایطی است که برخی افراد، استعداد به کارگیری آن را دارند و برای شکل دهی ارتباطات یاری بخش از آن بهره می گیرند و برخی نیز نیازمند آموزش و توجه بیشتری در این زمینه اند.

@@N@@ مراد از این مؤلّفه، حساسیت نشان دادن برای فهم دقیق افکار و احساساتی است که در لحظه لحظه ارتباط در فرد مقابل، ظاهر می شوند. درک و همدلی، تلاش برای حس کردن تجارب فردِ مقابل است. در این حالت، ما سعی می کنیم دنیا را از چشم فرد مقابل ببنیم و از گوش او بشنویم و خود را جای او حس کنیم».(4)

@@N@@ خودتان را جای فرد مقابلتان بگذارید، هرجا متوجّه شُدید مشکلی دارد، به همکاری او بپردازید، که او و هر کسی که متوجه این قضیه بشود، شما را دوست داشتنی می داند ؛ ولی شما سعی کنید این کار را با قصد و نیّت پاکی انجام دهید (تا پاداش خداوند نیز نصیب شما شود).

@@N@@ یکی دیگر از کارهایی که باید با دقت به آن توجه کرد، «هنرِ گوش دادن» است. باید «طوری به دیگران گوش دهیم که احساس کنند داریم از آنها حمایت می کنیم».(5)

با گوش دادن دقیق و مناسب، به دیگران می فهمانید که در پی درک آنها هستید. در عوض، آنها هم شما را مورد اعتماد و دوست داشتنی می دانند.

@@N@@ هنر گوش دادن به این معناست که نباید فقط با گوش، سخنان را شنید و به عبارتی نباید «شبه گوش دادن»(6)

به خود گرفت؛ بلکه باید با چشم، حسّ لامسه، قلب، فکر و تخیّل خویش هم به مخاطب گوش داد. به بیانی دیگر، باید به وسیله کلام و «پاسخدهی»(7)

و «ارتباط غیرکلامی»(8)

گوش داد.

@@N@@ «مارسیا (یکی از دانشجویان) در این زمینه اظهار می کند: همیشه فکر می کردم

شنونده خوبی هستم تا اینکه دو سال در ژاپن زندگی کردم. در فرهنگ ژاپن، گوش دادن، مفهوم بسیار عمیق تری دارد. آن وقت بود که فهمیدم من تا به حال، بیشتر حرفهای دیگران را می شنیده ام. در اغلب موارد، وقتی آنها مشغول صحبت کردن بودند من داشتم به این فکر می کردم که چه پاسخی بدهم. در همان سالها بود که فهمیدم انسان باید با جان و دلش به حرفهای دیگران گوش بدهد».(9)

@@N@@ اولین گام در گوش دادن مناسب، «توجه کردن»(10)

است. توجه کردن یعنی حضور در زمان حال و توجه کامل به آن و خود را از هر حاشیه ای خارج کردن. اگر به دیگران گوش ندهیم، یعنی به آنها و صحبتهایشان بی توجّهیم و این کار، باعث می شود در نگاه مخاطب خود، مثبت دیده نشوید.

@@N@@ دِیْل کارْنِگی می گوید: «به خاطر داشته باشید کسی که شما با او حرف می زنید صد بار بیش از شما به خودش و خواسته هایش و مشکلاتش علاقه دارد. دندان دردی که او دارد برایش خیلی مهم تر است از قحطی چین، که باعث از بین رفتن میلیونها نفر شده . یک دُمَل در گردن، بیش از چهل زلزله در آفریقا، توجه اش را به خود، جلب می کند».(11)

@@N@@ وی در قسمتی دیگر، اظهار می دارد: «شنونده خوبی باشید و دیگران را تشویق کنید از خود صحبت کنند».(12)

@@N@@ در هنگام گوش دادن باید توجه کامل به مخاطب داشته باشید تا اینکه برای او محبوب باشید و او هم تمام حرفهایش را به شما بگوید و شما را مورد اعتماد خود قرار دهد. توصیه های ذیل را در جریان گوش سپردن به سخن دیگران، مورد توجه قرار دهید.

@@N@@ در آن لحظات،

@@N@@ ذهن خودتان را از هر گونه فکر، عقیده، برنامه و نگرانی خالی کنید.

@@N@@ حواس خود را روی شخصی که در برابر او هستید، متمرکز کنید.

@@N@@ هرگاه احساس کردید مشغول تدوین پاسخ هستید، جلوی آن را بگیرید ؛ چون مانعِ تمرکز شما بر سخنان طرف مقابل می شود.

@@N@@ اگر احساس کردید حواستان پرت شده است، خودتان را به بادِ انتقاد نگیرید.

@@N@@ با پاسخهای غیر کلامی خویش (سر تکان دادن و حالت چهره) به دیگران بفهمانید که با دقت به سخنانش گوش می دهید.

@@N@@ پس از اتمام سخن طرف مقابل، دقّت خود را در گوش دادن، ارزیابی کنید. آیا افکار و احساسات طرف مقابل را درک کرده اید؟».(13)

@@N@@ سعی کنید با توجه کردن و گوش دادن، بفهمانید که برای دیگران ارزش قائلید تا دیگران هم شما را فردی با ارزش و دوست داشتنی قلمداد کنند. اگر نتوانید در این مهم، به طور صحیح برخورد کنید، هیچ وقت در فکر محبوب بودن نباشید و فکر نکنید دیگران به شما روی می آورند. شما در فکر و اندیشه آنها اصلاً فرد مثبتی نیستید که به شما روی بیاورند.

@@N@@ در برخورد با دیگران باید به این نکته توجّه کرد که صداقت و نیّت خیر و هماهنگی رفتار با نیّات، یکی از اصول مهم «محبوبیت» است. اگر کسی پی ببرد که شما فقط در ظاهر به دیگران کمک می کنید و احترام می گذارید، از شما متنفّر می شود. سعی کنید رفتار دروغین نداشته باشید.

@@N@@ مسئله مهم دیگر، این است که سعی نکنید با محبوبیت خود در پی سلطه بر دیگران برآیید.

@@N@@ استفن کاوی می گوید: «اشخاص خودْمحور، احساس می کنند که همه چیز در اختیار آنهاست و می توانند هر کاری را که می خواهند با دیگران بکنند. این طرز برخورد، تنها در کوتاه مدت و به طور موقت، کارساز می شود».(14)

@@N@@ سلطه گری باعث از بین رفتن اعتماد و ایجاد تنفّر می شود. سعی کنید از محبوبیت خود، استفاده نامطلوب نکنید ؛ این کار (سلطه جویی) باعث می شود که محبوبیت قبلی تان هم از بین برود.

@@N@@ «اریک فرم (15)

نیز در مفهومْ سازیهای خود درباره جهتگیریهای خوی، با طرح جهتگیری استثماری تا حدودی الگوی ارتباط سلطه گری را تحلیل و تبیین کرده است. وی معتقد است که جهتگیری استثماری، منبع تمام خوبیها را خارج از خود می داند و با زرنگی سعی می کند آنها را به درونِ مرزهای خود منتقل کند. چنین افرادی محبّت و عاطفه را نیز متاعی خارج از خود در نظر می گیرند که باید آن را با زیرکی به دست آورند و یا از دست دیگران بربایند.

@@N@@ خلاصه اینکه زندگی برای یک فرد سلطه طلب، دریای پرتلاطم و نا ایمنی است که باید با نیرنگ به بقای خود در آن ادامه دهد و خود و انسانهای دیگر را در جهت اهداف قالبی به صورت پنهانی مهار و هدایت نماید».(16)

@@N@@ صفات و ویژگیهای دیگری هم باید مورد توجّه قرار گیرند تا محبوبیّت شما کامل شود. سعی کنید منظّم باشید، لباستان منظم و پاکیزه باشد، ظاهری مناسب داشته باشید و طوری نباشد که از شما دوری بجویند.

@@N@@ «هر موقع از خانه خارج می شوید، چانه و سر را بالا نگاه دارید و نفس عمیق بکشید و پرتوهای خورشید را به خود جذب نمایید و با تبسّم، دوستان و آشنایان را ملاقات نمایید و چون دست می دهید، در آن روح بدهید. از اینکه مورد سوء تفاهم قرار می گیرید، وحشت نکنید و حتی یک دقیقه به دشمنی نیندیشید».(17)

@@N@@ «سعی کنید در جمع، خانواده و جاهای دیگر از دیگران بدگویی نکنید و همیشه نسبت به کسانی که در جمع نیستند، وفادار باشید و اگر حقوقی از آنها نادیده گرفته شده، در حد توان، آن را ادا کنید یا تذکّر دهید.

@@N@@ با قول دادن به دیگران و با ایستادن بر سر آن، روی آنها تأثیر می گذاریم. قول دادن، متعهّد شدن و بر سر قول و قرار خود ایستادن، به اشخاص، احساس خوشایندی نسبت به ما می دهد ؛ امّا اگر نمی توانید بر سر قول خود بایستید، چه بهتر که قول ندهید و متعهّد نشوید!».(18)

@@N@@ چقدر زیباست که شخصیتی دوست داشتنی و زندگی ای لذّت بخش داشته باشیم ؛ زیباتر از آن، این است که نزد خداوند تبارک و تعالی هم محبوب باشیم و او ما را دوست داشته باشد. می توان مراحل گذشته را – که اشاره شد – به قصد قربت به خداوند انجام داد، ولی قبل از آن باید به یک مسئله مهم برای محبوبیّت نزد خداوند، توجه کرد.

@@N@@ در قرآن مجید آمده است که شرط محبوبیّت، پیروی از پیامبر اکرم است.(19)

@@N@@ اگر می خواهیم خداوند ما را دوست بدارد، باید خداوند را دوست بداریم و از فرمانهای پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) پیروی کرده، تقوا را در خودمان تقویت کنیم. در اینجاست که همین ایمان، باعث می شود در میان مردم هم محبوب باشیم. سعی کنیم خداوند را بشناسیم که بهترین راهش «تفکر در عالم طبیعت» است ؛ عشق و محبّت خداوند را در دلمان به وجود آوریم تا محبوب او شویم.

2. Interpersonal communcication competenc.

3. مهندسی رفتار ارتباطی، نیما قربانی، تهران: انتشارات سینه سرخ، 1380، ص 95.

4. همان، ص 98.

5. Listening to Support other

6. pseudolistenin .

7. Responding .

8. Nonverbal – communcation .

9. ارتباطات میان فردی، جولیاتی وود، ترجمه: مهرداد فیروزبخت، تهران: انتشارات مهتاب، 1379، ص 352.

10. Mindfulness .

11. آئین دوست یابی، دیل کارنگی، ترجمه: مهرداد مهرین، تهران: انتشارات اسکندری، ص 145.

12. همان جا.

13. ارتباطات میان فردی، ص 251.

14. انسانهای مؤثر (مدیریت و رهبری مبتنی بر اصول)، استفن کاوی ترجمه: مهدی قراچه داغی، تهران: نشر پیکان، 1377، ص 26.

15. Fromm erich.

16. مهندسی رفتار ارتباطی، ص 53.

17. آیین دوست یابی، ص 117.

18. انسانهای مؤثر (مدیریت و رهبری مبتنی بر اصول)، ص 129.

19. ر.ک به: سوره آل عمران، آیه 34.@@N@@

این مجله مخصوص کودک و نوجوان می باشد.

پیام زن
ویژه مسائل زنان و خانواده

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
محمد جعفری گیلانی
سید ضیاء مرتضوی

3

7733305
7738743
7733305
payam-zan_man@aalulbayt.org

قم، صندوق پستی 371…

پرسمان
فرهنگی، اجتماعی، دانشجویی

مرکز فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری
سید محمدرضا فقیهی
محمد باقر پور امینی
1380
3

7747240
7735473
7743816
info@porseman.net
www.porseman.n…

مبلغان
فرهنگی – تبلیغی
حوزه

1385/6/1
3
mbl

اگر فردی بخواهد که نزد دیگران قابل احترام باشد، لزوما نیاز به ثروت، مقام و وضعیت ظاهری فریبنده ندارد. میزان تحصیلات، دوستان و آشنایان مرتبط نیز لزوما برای ما احترام به همراه نمی آورد. اینجا بحث از احترام است نه چاپلوسی. شاید یکی از دلایلی که شما را وادار به خواندن این مطلب کرده است همین باشد. شاید ثروت، مقام و ظاهر مناسبی داشته باشید اما هنوز احساس می کنید که محترم شمرده نمی شوید. کجای کار شما اشتباه است؟ در واقع احترام نصیب افرادی میشود که با رفتار خود احترام دیگران را بر می انگیزند. اما چگونه رفتاری؟

اگر شما برای خودتان احترام قائل نیستید، چگونه انتظار دارید که دیگران به شما احترام بگذارند. به خودتان و ارزش هایتان به عنوان یک انسان احترام بگذارید و از دیگران نیز انتظار احترام داشته باشید. 

احترام یک فرایند متقابل است. اگر انتظار احترام از شخصی را دارید باید متقابلا به او احترام بگذارید. شاید بدیهی به نظر برسد. اما بسیاری از ما نمی دانیم که چگونه به دیگران احترام بگذاریم. همین که دیگران را با کلمات محترمانه مورد خطاب قرار دهید کافی نیست. شما باید، به حقوق دیگران احترام بگذارید.

اینکه رئیس دانشگاه، مدیر کارخانه، فرمانده جنگی و حتی رئیس امور یک مملت باشید کافی نیست. آیا واقعا لیاقت مقام، درجه، جایگاه و مسئولیتی که به شما واگذار شده است را دارید؟ اگر چنین است ثابت کنید. به محض اینکه به دیگران اثبات شود که لایق مقام و جایگاه خود هستید، بلافاصله لایق احترام آنها نیز خواهید بود.

بسیاری سعی می کنند میزان اطمینان شما را نسبت به خودتان و کاری که می کنید را با روش های گوناگونی زیر سوال ببرند. به حرف آنها اهمیتی ندهید، به خودتان و ارزش هایتان اعتماد داشته باشید و در کار خود راسخ و مصمم باشید. رفتار غیر محترمانه آنها از دید دیگران گستاخانه به نظر خواهد آمد. چگونه شخصیت قابل احترامی داشته باشیم

آرام، نامفهوم و عاجزانه صحبت کردن نشان می دهد شما خودتان هم به حرفی که می زنید اطمینان ندارید. حتی اگر ساده ترین کلمات را محکم، واضح، با احترام و با اعتماد به نفس بیان کنید، نه تنها شنیده خواهد شد بلکه محترمانه  به آنها عمل خواهد شد.

یک روز در میان استحمام کنید یا دوش بگیرید. لباس تمیز و مرتب بپوشید (نیازی نیست لباس گران قیمت به تن کنید). به وضعیت سلامت و دندان هایتان رسیدگی کنید و لبخند بزنید. وضعیت مناسب ظاهری شما به دیگران نشان می دهد که شما برای خودتان و دیگران احترام قائل هستید.

اینکه دید مثبتی نسبت به خودتان و دنیای اطراف داشته باشید و مدام به دیگرا انرژی مثبت بدهید، حس خوبی در دیگران به وجود می آورید و آنها را وادار خواهید کرد به این منبع انرژی مثبت احترام بگذارند. این موضوع را با چاپلوسی اشتباه نگیرید. نیازی نیست که برای کسب احترام دیگران تملق کسی را بگویید. تنها کافی است به جای تصویر کردن نیمه خالی لیوان، نیمه پر آن را ببینید.  

اگر شخصی را برای اولین بار ملاقات می کنید خودتان را با صدای رسا، دوستانه و محترمانه معرفی کنید. همیشه مؤدب باشید حتی اگر کسی در جواب شما به گرمی سلام و احوال پرسی نکند. ممکن است مشکلی فکرش را به خودش مشغول کرده باشد یا اینکه هنوز به شما اعتماد پیدا نکرده باشد.

 

ممکن است حتی اطرافیان شما به این موضوع بخندند و شما را فرد بامزه ای بنامند اما قابل احترام هرگز!

 اگر از احترام حاصل از ترس دیگران لذت می برید باید بگوییم که هنوز معنای احترام را نمی دانید. محترم شمرده شدن، در کلام افراد جای نمی گیرد، بلکه در فکر، قلب و روح آنها جای دارد. هدف این مقاله این است که شما را یاری کند تا در فکر و قلب و روح اطرافیانتان جایی برای خود باز کنید.

شاید بتوان گفت که نقطه مقابل یک فرد محترم، یک فرد آزار دهنده است. فردی که دیگران با دیدنش فرار می کنند چگونه می تواند احترام دیگران را برانگیزد؟ 

به دیگران گوش دهید و به عقاید آنها احترام بگذارید حتی اگر با عقاید شما در تضاد باشند. 

بدیهی است که دیگران برای شخصی که الگوی آنها باشد احترام خاصی قائلند. در خانواده، محل کار و جامعه الگوی افراد مختلف چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ آن ویژگی ها را در خود بوجود آورید تا الگوی قابل احترامی برای آنها باشید. 

الگوی دیگران بودن به این معنی نیست که بر خلاف میل خود دلخواه دیگران و دنباله رو شخصی دیگر باشید. ویژگی هایی را انتخاب کنید که با شخصیت شما همخوانی داشته باشد. حتما لازم نیست یک دکتر موفق باشید، می توانید یک هنرمند موفق باشید. حتی می توانید خودتان صاحب سبک باشید. اگر به جای اینکه خودتان باشید سعی کنید شبیه شخص دیگری شوید این حس را به دیگران منتقل می کنید که برای خودتان ارزشی قائل نیستید و به خودتان احترام نمی گذارید پس دیگران نیز برای شما احترامی قائل نخواهند بود.

به دیگران نشان دهید که اهداف بزرگی در سر دارید و برای رسیدن به آنها تمام تلاشتان را می کنید. هیچ چیز قابل احترام تر از این نیست که فردی برای رسیدن به رویاهایش تلاش کند. وقت خود را به بطالت هدر ندهید و کار هایتان را به دیگران واگذار نکنید. اجازه ندهید که دیگران فکر کنند شما فرد تنبلی هستید و نمی توانید کاری از پیش ببرید. اجازه ندهید به توانایی های شما شک کنند. 

هیچ کاری را نیمه کاره رها نکنید. اگر به کسی قولی میدهید حتما به آن عمل کنید. توانایی های خود را در نظر بگیرید و قولی ندهید که نمی توانید به آن عمل کنید. اینکه به کسی بگویید “نه، متاسفانه نمی توانم انجامش دهم یا نمی خواهم انجامش دهم”، بسیار محترمانه تر از این است که قولی بدهید و به آن عمل نکنید. این همان جایی است که شما برای خودتان، حرفتان، عهدتان و عملتان ارزش قائل می شوید.

به یاد داشته باشید که احترام چیزی است که خودتان آن را کسب می کنید و به کسی پیشکش نخواهد شد. 

مراقب باشید که رفتار شما نسبت به دیگران از دید مردم بسیار اهمیت دارد. اگر شما نسبت به دیگران و نه لزوما نسبت به آنها رفتاری از خود نشان دهید که ناپسند باشد، احترام آنها را از دست می دهید. رفتار درست و محترمانه باید در شما نهادینه شود و جزئی از شخصیت شما باشد. مهم نیست که کجا و با چه کسی صحبت می کنید.

خودنمایی نکنید اما قابلیت های خود را به وقتش به دیگران اثبات کنید. 

در انتخاب دوستان و تربیت فرزندان خود دقت کنید. دیگران از نوع رفتار دوستان و کودکان شما در مورد شما قضاوت خواهند کرد.

همه چیز را در مورد خودتان رو نکنید. مرموز بودن قسمتی از این دلیل است که باعث می شود دیگران به شما احترام بگذارند. 

 

” width=”220″ alt=”پرسش مهر” height=”300″>

کد ِکج شدَنِ تَصآویر


چگونه شخصیت قابل احترامی داشته باشیم
چگونه شخصیت قابل احترامی داشته باشیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *