چگونه شخصیت کودک خود را بشناسیم

 
helpkade
چگونه شخصیت کودک خود را بشناسیم
چگونه شخصیت کودک خود را بشناسیم

استادبانک – انتخاب آنلاین معلم خصوصی – انتخاب آنلاین معلم خصوصی

چگونه استعداد کودک خود را بشناسیم؟ این سوالی است که برای خیلی از والدین پیش می آید. بارها این جمله را شنیده ایم که می گویند من این رشته درسی و …را دوست نداشتم و خانواده ام من را مجبور کردند. در صورتی که کشف و مدیریت استعداد فرزندانمان به خصوص در کودکی به عهده والدین است. اما برخی از والدین بجای اینکه در مسیر شناخت استعداد فرزندشان باشند از روی عدم آگاهی او را به اجبار در مسیری قرار می دهند که برخلاف علاقه و استعداد کودک است.

اما چگونه استعداد کودک خود را بشناسیم و او را در مسیری سوق دهیم که شایسته تواناییها و ویژگیهای کودکمان می باشد. مواردی که در ادامه خواهیم گفت تماما نکته های هستند که می تواند شما را در کشف استعداد کودکتان یاری دهد. می توان استعداد بعضی از کودکان را از رفتار ها و حرکات آنها کشف کرد اما برخی دیگر ممکن است دارای استعداد پنهانی باشند. که این استعداد پنهانی خودش را در قالب سوء رفتارها، پرحرفی کودک حتی گاه خیال بافی زیاد نشان می دهد.

اگر دیدید که کودکتان به طبقه بندی اشیاء و وسایل علاقه شدیدی دارد و اینکار را با نظم خاصی انجام می دهد این نشان دهنده ذهن متفکر، تحلیل گر و دقیق اوست و از نشانه های اولیه استعداد ریاضی و علوم او می باشد. مثلا علاقه شدیدی به جفت کردن جوراب ها و یا کفش هایش دارد. یا اسباب بازی هایش را براساس رنگ و یا شکلشان در یک ردیف می چیند.

فعالیت و بازی های نظیر خانه سازی، لگو، پازل های مختلف و فعالیت های که شامل جفت کردن هستند یا طبقه بندی اشیاء بر اساس  رنگ، شکل و اندازه و شمارش را با کودکتان انجام دهید.چگونه شخصیت کودک خود را بشناسیم

-ازش بخواهید اعداد را از یک تا 10 بشمارد.

-وسایل خانه را دسته بندی کرده و از او بخواهید در دسته بندی آن کمک کرده و آنها را بشمارد.

-در خانه از او بخواهید به دنبال اشکال هندسی نظیر گردی – چهارگوش در وسایل خانه باشد.

-با کودکتان پازل، بازی های سه بعدی انجام دهید تا علاوه بر تقویت مهارت ریاضی، مهارت های حرکتی او نیز تقویت شود.

کودکان بخصوص در سن چهارسالگی به این توانایی می رسند که در ذهن خود چیزهای خارق العاده ای بسازند.

شروع می کنند به قصه گویی و پرداختن داستان های ساختگی، دوست شدن با شخصیت های خیالی

که این تصورات در این سن امری کاملا عادی و طبیعی است.

خیال بافی در کودک نشان دهنده قدرت خلاقیت اوست.

اگر این خیال بافی را از دریچه مثبت آن نگاه کنید میتوانید با انجام فعالیت های زیر در افزایش قدرت تفکر کودک کمک کنید:

-برای کودکتان زیاد داستان تعریف کنید و از او بخواهید که تمام شخصیت ها و مکان های توی قصه را در ذهن خود تجسم کند.

-داستانی را تا نیمه برای او تعریف کنید و از او بخواهید ادامه داستان را با توجه به قوه ی تخیل خود بگوید.

مورد دوم خیلی نقش مهمی در تقویت قوه ی تخیل کودک دارد.

-اجازه دهید نقاشی کند.

با نقاشی، کودک تمام شخصیت های ذهنی خود را روی کاغذ نشان می دهد. تمام احساس و عواطف خود، ناراحتی و تمام کمبود ها و ….را با نقاشی کردن بیان می کند. در واقع نقاشی زبان تمام حالات روحی کودک است که از طریق آن، به شما می گوید.

پرحرفی کودک نیز از داشتن قوه ی تخیل بالای اوست. اگر کودک شما زیاد حرف می زند و سعی دارد که شما را در مورد موضوعی قانع کند و حرف، حرف خودش است، این کودک دارای مهارت کلامی بالایی می باشد.

احتمالا در مدرسه نیز جز دانش آموزان پر حرف شناخته می شود. این کودکان در دوران مدرسه تمایل دارند در فعالیت های هنری نظیر گروه های سرود، اجرای تئاتر و یا نمایش شرکت کنند. اکثر افرادی که دارای مهارت کلامی بالایی می باشند دارای اعتماد بنفس بالایی نیز هستند.

احتمالا این کودکان در آینده مشاغلی را انتخاب می کنند که نیاز به مهارت کلامی بالایی داشته باشد. نظیر شغل وکالت، روزنامه نگاری،مدیریت و … شما اگر کودکتان این ویژگی را دارد سعی کنید آن را کشف و پرورش دهید تا در آینده باعث موفقیت او شود.

-از کودک بخواهید قصه ای را برایتان تعریف کرده و با هم آن را به یک کتاب داستان تبدیل کنید.

-از او بخواهید در جلوی فامیل یا دوستانش شعر یا داستانی را بخواند.

مورد دوم، در تقویت مهارت ارتباطی کودک و همچنین رفع حس خجالت او کمک می کند.

-اگر کودک شما بر خلاف همسالانش کتاب های که نوشته هایش بیشتر از تصاویر باشد دوس دارد حتما برایش تهیه کنید.

-به ایده ها و نظراتش گوش کنید و تا جایی که امکانش هست آن ایده ها را عملی نمایید.

-از او بخواهید برای دوستانش نامه بنویسد.

-کودک خود را می توانید در کلاس های هنری نظیر آواز خوانی، نمایش نویسی، تئاتر و…ثبت نام کنید.

البته نباید این نکته را فراموش کنید که به موازات تشویق کردن برای انجام مهارت های کلامی، هنر خوب گوش دادن هم به او یاد بدهید.

کودک ممکن است ساعت ها در حال دست زدن به وسایل خانه باشد مثل برداشتن لیوان و جابه جا کردن آن، خالی و پر کردن ظروف و ضربه زدن به آنها و ….. به طور کلی هر چیزی که در سر راه کودک قرار گیرد او به آن دست می زند علت این امر هم کشف دنیای بیرونی خودش است. دانشمند کوچک خانه بشدت علاقه دارد که کشف کند اشیا مختلف چگونه کار می کنند.

دوس دارد که اجزای وسایل مختلف را باز کند و آنها را تک تک بررسی کرده و عملکرد هر کدام را به شیوه خودش بشناسد. وجود این ویژگی ها در یک کودک نشانده ی استعداد وی در انجام کارهای عملی است. در آینده احتمال خیلی زیادی دارد که رشته های فنی و مهندسی مثل مکانیک، معماری و …را انتخاب کند یا حتی دانشمند و یا مخترع شود.

-تهیه اسباب بازی های که می توانند دستکاری کنند.

منظور از اسباب بازی های دستکاری، اسباب بازی های هستند که کودک در شکل گیری آن نقش دارد. مثل پازل ها یا بازی آب و شن که برای کودک بسیار جذاب است.

-در خانه با کودکتان کاردستی درست کنید.

مثلا می توانید از جعبه های کفش یا ظرف های یه بار مصرف غذا با هم یک کاردستی زیبا درست کنید.

-در صورت مشاهده اشکال مکانیکی در مکان های مختلف، آنهارا به کودکتان نشان دهید نظیر چراغ راهنمایی و رانندگی

-بازی های که باعث افزایش مهارت دست ورزی او میشود را انجام دهید نظیر خمیر بازی، گل بازی و سفالچگونه شخصیت کودک خود را بشناسیم

-برایش اسباب بازی ابزار های مختلف را تهیه کنید نظیر چکش، اره، خط کش، آچار و …

-تهیه اسباب بازی های نظیر لگو و قطعات خانه سازی، تا کودک آنها را بارها بسازد و خراب کند.

البته این کودکان به دلیل داشتن حس کنجکاوی زیاد، ممکن است به سمت هر وسیله خطرناکی مثل وسیله برقی بروند. باید مراقبشان باشید تا در حین کشف دنیای اطراف خود اتفاق ناگواری برایشان نیافتد.

اگر کودک دائما درحال حرکت است و دوس ندارد زیاد یکجا بنشیند این نشان دهنده علاقه او به فعالیت های حرکتی و جنبشی است. فعالیت های حرکتی نظیر رشته های ورزشی، موسیقی و رقص می تواند زمینه های شغلی او در آینده باشد. شما نیز باید به این کودکان فرصت انجام دادن این فعالیت ها را بدهید. مثلا در کلاس ها ورزشی و یا در کلاسهای موسیقی ثبت نامش کنید. فرصت آواز خواندن را بهشان بدهید و یا در کلاسهای آموزش حرکات موزون ثبت نامش نمایید.

اگر کودک شما بازی با پازل ها را دوس دارد یا با دوستانش نقش های پلیسی را بازی می کند و بیشترین وقتش را صرف همچین فعالیت های می کند یعنی علاقه شدیدی به شغل های نظیر کارآگاهی ، محقق ، باستان شناس و یا نویسنده داستان های جنایی و … در آینده دارد. حتما برایش پازل های مختلف یا بازی های که محتوای معماگونه دارند تهیه کنید.

این کودکان دوس دارند در تمام بازی ها و فعالیت هایی که با دوستانشان انجام می دهند خودشان را مسئول دانسته و رهبر گروه باشند. این کودکان معمولا بهترین عضو گروه هستند و دیگر اعضای گروه را ناخواسته به سمت خود جذب می کنند. این کودکان اگر بخوبی کشف شوند و به درستی تربیت ، می توانند در آینده رهبر بزرگی برای جامعه خود تجار سرشناسی در صنف خود و سیاست مدار کارکشته ای در سازمان خود شوند.

– اجازه دهید که او کنترل تمامی فعالیت هایش را در دست گیرد و شما فقط نقش یک مشاور و راهنما را داشته باشید.

-به او مسئولیت پروژه های خانگی نظیر مرتب کردن اتاق یا وسایلش و…را بدهید.

-از او در زمینه های مختلف امور خانه یا مشکلاتی که وجود دارد مشورت بگیرید و نظرش را بپرسید.

البته به کودک بیاموزید خوب گوش دهد و به نظر بقیه افراد نیز احترام بگذارد.

خودرای نباشد و در هر حالی از دیگران نیز مشورت بگیرد.

حتی اگر هیچ یک از این نشانه ها را در کودک خود مشاهده نکردید نگران نباشید. همواره باید آماده کشف استعدادهای او باشید. احتمال دارد با گذشت زمان یک ویژگی خاص و قابل توجهی از خود نشان دهد اگر حواستان باشد خیلی زود متوجه ویژگی های خاص فرزند خود می شوید. حتی می توانید در این زمینه با افرادی که با کودک شما در ارتباط هستند مشورت بگیرید. مثلا با مربی یا معلم کودکتان

شاید آنها در حین درست کردن کاردستی و …متوجه استعداد و توانایی خاص فرزندتان شوند. تمام نکات ذکر شده به شما کمک می کند تا پاسخ این سوال را که چگونه استعداد کودک خود را بشناسیم پیدا کنید. رسالت شما والدین عزیز این است که تلاش کنید که استعدادهای کودکتان کشف و شناسایی شود و این استعدادها را در او پرورش دهید تا کودک شما در آینده به فردی موثر و مورد قبول جامعه تبدیل شود.

نویسنده مجله استادبانک

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات نام و ایمیل من را برای ثبت نظر دوباره ذخیره کن

عالی عالی مرسی

زنده باشید. امیدواریم استفاده کرده باشید.

در کادر زیر نمونه سوال، گام به گام، جزوه، نکات درسی، مشاوره و … را جستجو کنید

جدیدترین مطالب

اسم شعرهای کتاب قران اول دبستان

رعایت پروتکل های بهداشتی در مدارس

آموزش جمع و تفریق اول ابتدایی

آموزش چوب خط کلاس اول دبستان

چطور فرزندم را به زبان علاقه مند کنم؟

حمایت شده توسط پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف و مستقر در مرکز رشد دانشگاه صنعتی شریف

استادبانک مفتخر است که توانسته است، با تایید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به درجه دانش بنیانی نائل شود

استادبانک را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

استادبانک در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی ایران ثبت شده است.

استادبانک تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کليه حقوق اين سايت متعلق به گروه استادبانک می باشد.

دستاوردهای پژوهشی در زمینه رشد و پرورش کودک، به شناخت دوره هایی در رشد زبانی، شناختی، شخصیتی و اجتماعی در کودکان انجامیده است. گرچه آهنگ پیشرفت تمامی کودکان در پیمودن این مراحل یکسان نیست، اما در روند رشد، گذار همگی آنان از این مراحل قطعی است. توجه به ویزگی های کودکان در هر مرحله از رشد، سر نخ هایی را برای شناخت ادبیات مناسب آنان به دست می دهد. کودکان برای پشت سر گذاردن هر مرحله خاص از رشد، به کتاب های ویژه ای نیاز دارند. این کتاب ها آن ها را در پیشروی به مراحل دیگر یاری می دهند. به همین سبب شناخت گوناگونی رشد و پرورش کودک برای تمامی والدین و کسانی که با کودکان سر و کار دارند ضروری است.

ادبیات و کتاب خوانی، اثری ژرف بر رشد و پرورش جنبه های مختلف زبانی، شناختی، شخصیتی و اجتماعی کودک دارد. فهرستی از ویژگی ها و تاثیر کتاب هایی که برای رشد جنبه های متفاوت کودکان مناسب هستند در زیر آمده است.

 گنجینه‌ی واژگان کودک کم کم تا هزار و پانصد واژه افزایش می یابد. کودکان از زبان‌هایی آوایی و همراه با ضرب‌آهنگ در زبان لذت می‌برند.

 بهترین راه برای همراهی با کودک در این مرحله فراهم آوردن فرصت‌هایی برای گوش سپردن به ضرب‌آهنگ‌ها، شعر و چیستان و تکرار آن‌ها است.

کودکان در کاربرد زمان گذشته مهارت پیدا می‌کنند، اما ممکن است نشانه‌های گذشته و حال را درست به کار نبرند.چگونه شخصیت کودک خود را بشناسیم

از آن ها بخواهید تا بگویند دیروز چه کردند و راجع‌ به کنش‌ها در کتاب گفت‌‌ و گو کنند.

کودکان از زبان برای کمک به شناخت جهان استفاده می‌کنند.

برای کودکان کتاب‌های داستانی تصویری بخوانید و زمینه‌ی شناخت و بحث درباره‌ی جانوران دست‌آموز، خانواده‌، مردم و محیط را فراهم آورید.

قدرت سخن گفتن با کاربرد زیادتر صفت‌ها، قید‌ها، ضمیرها و حروف اضافه پیدا می‌کنند.

می توانید دامنه‌ی کاربرد واژگان توصیفی را با کتاب‌های تصویری و داستان‌های مصور که به جزییات پرداخته باشند، گسترش دهید. امکان قصه‌گویی و توصیف شخصیت‌ها و کنش‌های آن‌ها را برای کودکان فراهم آورید.

کودکان آرام، آرام، روابط و طبقه‌بندی اشیاء را بر پایه نشانه‌های ادراکی ویژه مانند رنگ، اندازه، شکل و موارد استفاده می‌فهمند.

برای کودکان امکان گروه‌بندی اشیاء از نظر رنگ، شکل، اندازه و کارکرد فراهم آورید. از کتاب‌های تصویری مفهومی، با تصویرهای بزرگ رنگی استفاده کنید.

کودکان آرام آرام چگونگی پیوند با اشیاء را بر پایه‌ی شماره و مقدار درک می‌کنند.

کتاب‌های شمارش اعداد تصویری در اختیار کودکان بگذارید و آن‌ها را به شمارش تشویق کنید.

کودکان آرام، آرام دو چیز را با هم مقایسه می‌کنند و کوچک‌تر و بزرگ‌تر را تشخیص می‌دهند.

با کودکان کتاب‌های را در میان بگذارید که آن‌ها را به مقایسه‌ی اندازه‌ها برانگیزاند.

کودکان آرام، آرام می‌اندیشند که هویتی جدا از دیگر اعضای خانواده دارند. کودکان به اعتماد به نفس نسبی دست می‌یابند. آن‌ها خود را به عنوان “من” می‌شناسند و احساساتی نسبت به خود پیدا می‌کنند.

کودکان را در درک هویت مستقل و ارزش ویژه‌ی خود یاری رسانید. خودباوری کودکان تحت تاثیر نگرش‌ها و رفتار اطرافیان قرار می‌گیرد؛ از این رو باید شرایطی فراهم آورد که احساس کنند دیگران به آن‌ها توجه دارند، آن‌ها را قبول دارند و برای آن‌ها ارزش قائلند.

کودکان از شرایط ناراحت‌کننده خود را دور می‌کنند. آن‌ها اشتباه را یا انکار می‌کنند و یا آن را به گردن دیگری می‌اندازند.

کودکان را، بی‌ آن‌که احساس کنند از ارزش‌شان کاسته می‌شود، راهنمایی کنید تا اشتباه خود را بپذیرند

کودکان سامان دادن و بازنمایاندن دنیای کودکانه‌ی خود را یاد می‌گیرند؛ آن‌ها از راه مشاهده، شیوه‌ی حرکات و رفتار دیگران را تقلید می‌کنند.

کودکان را به بازی‌های نمایشی تشویق کنید تا بتوانند نقطه‌نظرهای دیگران را درک کنند و در مورد شیوه‌ی رفتار دیگران آگاهی پیدا کنند.

 

کودکان اشیاء را به صورت چیزهای باورپذیر می‌بینند: نوار یا چوب مدرج اندازه‌گیری ممکن است اسب بشود.

اشیاء و کتاب‌‌هایی تهیه کنید که زمینه‌ی تعبیرهای خلاق را فراهم آورند.

کودکان آرام، آرام به این تشخیص می‌رسند که دیگران هم، همانند آن‌ها، دارای احساس‌های هستند.

کودکان را به گفت ‌و‌گو درباره‌ی این‌که اگر اتفاق مشابهی برای آن‌ها بیفتد چه احساسی پیدا می‌کنند، تشویق کنید، کتاب‌هایی فراهم آورید که بیانگر احساس‌های گوناگون باشند.

کودکان از بازی کردن با یکدیگر لذت می‌برند و نسبت به هم دلبستگی عمیق احساس می‌کنند.

برای رشد مهارت‌های اجتماعی زمینه‌ی مناسب فراهم آورید تا کودکان مشارکت، رعایت نوبت و بازی‌های دسته‌جمعی را تجربه کنند.

کودکان آرام، آرام با مشاهده‌ی حالت چهره‌ها احساس‌های دیگران را تشخیص می‌دهند.

کودکان را با گفت‌و‌گو درباره‌ی احساس‌هایی که همراه با حالت چهره‌ها در کتاب‌ها مطرح می‌شوند، به حساس شدن نسبت به احساس‌های خود و دیگران تشویق کنید.

 بالا

در این مرحله از رشد زبان انتزاعی‌تر می‌شود. کودکان، با استفاده از دستور زبان، جمله‌ها را درست ادا می‌کنند. گنجینه‌ی واژگان آن‌ها نزدیک به دوهزار و پانصد واژه می‌رسد. کودکان از طرح‌های داستانی که پیچیدگی اندکی دارند، در کتاب‌ها لذت می‌برند.

برای کودکان قصه‌های کوتاه و قابل فهم بگویید و از آن‌ها بخواهید قصه‌ها را بازگو کنند و قصه‌های بلندتر و پرشاخ‌ و برگ بازگو کنند. آن‌ها از بازگویی قصه‌های عامیانه لذت می‌برند و می‌توانند از کتاب‌های بدون کلام تصویری برای قصه‌گویی استفاده کنند. از تابلوی پارچه‌ای و قصه‌های تصویری استفاده کنید تا به کودکان در تنظیم قصه کمک کند.

کودکان مفهوم حرف‌های اضافه مانند: از این سو، به آن سو، زیر، داخل، خارج، جلو، عقب را درک می‌کنند.

از کتاب‌های مفهومی و یا دیگر کتاب‌های تصویری که در آن‌ها کاربرد حروف اضافه میسر است‌، استفاده کنید.

کودکان از زیاد پرسیدن لذت می‌برند، به ویژه از پرسش‌هایی که به چرا و چگونه مربوط می‌شوند.

کنجکاوی طبیعی کودکان را مغتنم بشمارید و کتاب‌هایی را برگزینید که در پاسخگویی به پرسش‌های کودکان مفید باشند. به کودکان اجازه دهید به پرسش‌های یکدیگر پاسخ دهند.

کودکان در تقسیم‌بندی اشیاء، بر پایه‌ی ویژگی مهم آن‌ها، توانایی بروز می‌دهند ولی قواعد آن‌ها، همچنان بر مبنای نوع نگاهشان به اشیاء است.

فرصت‌هایی را برای همراهی با کودکان در رویارویی با کتاب‌های مفهومی ایجاد کنید و از فعالیت‌هایی که مفهوم شکل، رنگ، اندازه، احساس و کاربرد را در ذهن کودکان ایجاد کند، بهره بگیرید.چگونه شخصیت کودک خود را بشناسیم

کودکان وانمود می‌کنند که زمان و وقت را می‌شناسند. اما واقعیت این است که مفهوم آن را درک نمی‌کنند. همه چیز “حالا” روی می‌دهد و یا “پیش از حالا”.

کتاب‌هایی در اختیار کودکان بگذارید که آن‌ها را در درک توالی زمان و رخدادهای گوناگون مانند فصل‌های سال، اوقات مختلف روز و روزهای هفته یاری کنند.

کودکان همچنان خودمحور هستند. خود را اول شخص خطاب می‌کنند و مرکز جهان می‌دانند.

آثاری در اختیار کودکان بگذارید که بتوانند با شخصیت و داستان همدلی پیدا کنند.

کودکان در کنترل عواطف خود با شیوه‌‌های مطلوب توانایی پیدا می‌کنند.

کودکان را در شناختن شیوه‌های دیگر برای کنترل مشکلات خود یاری کنید. از آثار ادبی برای آشنا کردن آن‌ها با شیوه‌هایی که دیگران برای کنترل عواطف خود استفاده می‌کنند، بهره بگیرید.

کودکان آرام، آرام نسبت به انگیزه‌های فطری واکنش نشان می‌دهند.

کودکان نیاز به الگوهای مناسبی برای انگیزه‌های فطری دارند، از این رو به تهیه‌ی کتاب‌هایی که منشاء الگوهای مختلف باشند بپردازید.

کودکان آرام، آرام هنگام خشم از پرخاشگری پرهیز می‌کنند و راه سازش و توافق را جست‌و‌جو می‌کنند. اما هنوز به خود محوری، گستاخی و عدم سازش ادامه می دهند.

کودکان را به خاطر فرونشاندن خشم تشویق کنید، برای آرام شدن و طرح مشکل یاری‌شان دهید. برای یافتن راه‌حل هدایت‌شان کنید. کتاب‌هایی برای‌شان درنظر بگیرید که در آن‌ها از پرخاشگری پرهیز می‌شود.

کودکان کم کم، نتایج خوب و بد را درک می‌کنند و ممکن است برای ارزیابی واکنش‌های خود را درگیر رفتارهای غیرقابل قبول کنند.

کنش‌ها را به شیوه‌ای قابل فهم توضیح دهید. به کودکان فرصت بدهید درباره‌ی کنش‌های جایگزین به گفت‌و‌گو بنشینند

کودکان به ندرت تنها بازی می‌کنند اما آرام، آرام در انجام کارها مستقل می‌شوند.

به کودکان میدان دهید تا کاری را که شروع کرده‌اند، به شیوه‌ای دلخواه به پایان برسانند. این امر برای حل مشکل و یادگیری خودیاری بسیار ضروری است.

کودکان آگاهی خود را نسبت به نقش‌های مختلفی که مردم عهده دارند همچون پرستار، افسر پلیس، خواروبار فروش، مرد، زن و غیره افزایش می‌دهند.

فرصت‌هایی فراهم آورید تا کودکان در زندگی واقعی و در کتاب‌ها با افراد مختلف و نقش‌های هر یک آشنا شوند: بازی نمایشی در باب هر نقش را تشویق کنید.

کودکان ترس‌هایی غیرمنطقی همچون ترس از تاریکی، رعد و برق و جانوران بروز می‌دهند.

کودکان را با سهیم کردن‌شان در تجربه‌های کسانی که زمانی می‌ترسیدند اما بر این ضعف چیره شده‌اند، یاری کنید.

 بالا

بیشتر کودکان از جمله‌های پیچیده استفاده می‌کنند و بهره‌گیری از ضمیرهای درست و فعل‌ها را در زمان‌های حال و گذشته آغاز می‌کنند. آن‌ها گنجایش درک نزدیک به شش هزار واژه را دارند.

شرایط گوناگونی برای کاربرد زبان شفاهی در پیوند با ادبیات ایجاد کنید.

کودکان از شرکت در بازی‌های نمایشی و گفت‌و‌گو درباره‌ی کارهای روزانه مانند آنچه که در خانه یا در خوار و بارفروشی، انجام می‌دهند، لذت می‌برند.

داستان‌هایی درباره‌ی خانه و محله بخوانید. شرایطی فراهم آورید تا کودکان ماجراهای مربوط به خودشان را نمایش بدهند.

کودکان نسبت به ظاهر زبان نوشتاری خود کنجکاوند.

فهرستی از قصه‌ها با استفاده از واژگان خود کودکان تهیه کنید. از کودکان بخواهید شرح تصویرها را به شما دیکته کنند.

کودکان رنگ‌های اصلی را تشخیص می‌دهند.

توانایی تشخیص را با استفاده از کتاب‌های مفهومی رنگی و رنگ‌هایی که در دیگر کتاب‌های تصویری وجود دارد، افزایش دهید.

کودکان یک نوع طبقه‌بندی را همچون رنگ و یا شکل بدون از یاد بردن ویژگی اصلی تا به آخر، ماهرانه، پی می‌گیرند.

همچون مرحله‌ی پیشین، کتاب‌های مفهومی در اختیار کودکان بگذارید و امکان فعالیت‌هایی را در حوزه تقسیم‌ بندی و طبقه‌بندی برای آنان فراهم آورید.

کودکان می‌توانند تا ده بشمرند و ده شیء را از هم تمیز بدهند.

مهارت شمردن را در کودکان، با کتاب‌های شمارشی و دیگر فعالیت‌های مربوط به شمردن، تقویت کنید

کودکان مفهوم «مقدار زیادی» از یک چیز و «مقدار کمی» از همان چیز را به کار می‌برند و تفاوت بین آن‌ها را تشخیص می‌دهند.

امکان تشخیص و گفت‌و‌گو درباره‌ی تفاوت‌های موجود بین مفاهیم مختلف را برای کودکان فراهم آورید.

برای کودکان آزمون و خطا، بیش از این‌که بتوانند اشیاء را از کوچک به بزرگ منظم کنند الزامی است.

کتاب‌هایی را که از «کوچک به بزرگ» پیش می‌روند در اختیار کودکان بگذارید. از کودکان بخواهید با استفاده از شخصیت‌هایی که به اندازه‌های مناسب روی تابلوی پارچه‌ای نصب است قصه‌ها را بازگو کنند.

کودکان همچنان، درک مبهمی از زمان دارند.

کتاب‌هایی را در اختیار کودکان بگذارید تا به درک توالی زمان به آن‌ها کمک کنند.

کودکان به طور معمول زودجوش و خوش ‌مشرب و مهربان هستند.

کتاب‌هایی برای آن‌ها بخوانید که ویژگی‌های شخصیت‌های اصلی آن زودجوشی، خوش‌مشربی و مهربانی است.

کودکان بسیار باثبات هستند و در زندگی عاطفی سازگاری پیدا کرده‌اند. در آن‌ها اعتماد به نفس و اعتماد به دیگران در شرف تکوین است.

کودکان را در تکوین اعتماد به نفس و اطمینان نسبت به دیگران تشویق کنید. موقعیت‌هایی فراهم آورید که در خلال آن کودکان، اعتماد به نفس را که ارتباطی تنگاتنگ با ارزش فردی دارد، تقویت کنند.

گرچه اعتماد به نفس در کودکان رو به رشد است، آن‌ها به گرمی و امنیت در پیوند با بزرگسالان سخت نیاز دارند.

با مصاحبت و پیوند نزدیک در خلال قصه‌خوانی به ایجاد روابط صمیمانه و مهرآمیز ادامه دهید.

کودکان کمک کردن به والدین را در خانه دوست دارند؛ آن‌ها رفتارهای مستقل بروز می‌دهند. به کودکان اجازه دهید مسئولیت کارهایی را که واقعاً می‌توانند انجام دهند، بپذیرند.

درباره‌ی همیاری کودکان با خانواده برای ‌شان کتاب بخوانید.

کودکان از خواهر و برادر کوچک‌ و بچه‌های دیگر مراقبت می‌کنند.

کودکان را به کمک کردن و کتاب خواندن برای کوچکترها تشویق کنید. آن‌ها را نسبت به خودشان که کم‌کم به جمع افراد مستقل می‌پیوندند، آگاه کنید. دلایلی را مبنی بر این‌که چرا مردم به امنیت نیاز دارند برای‌شان مطرح کنید.

کودکان نسبت به موفقیت‌های خود احساس غرور می‌کنند. آن‌ها به مدرسه رفتن و آنچه که دارند، می‌بالند.

احساس درک ارزش‌های فردی را تقویت کنید: موفقیت‌ها را بستایید. کودکان را به مشارکت در تجربه‌های مدرسه و خانه تشویق کنید و به آن‌ها اجازه دهید از آنچه دارند حرف بزنند.

کودکان همچنان اضطراب و ترس غیرمنطقی بروز می‌دهند.

به کودکان در چیرگی بر ترس و تشویش کمک کنید. بر این‌که این حالت‌ها طبیعی است تاکید نمایید.

کودکان از بازی کردن در بیرون خانه و با اسباب‌بازی‌های مورد علاقه‌ی خود همچون سه‌چرخه لذت می‌برند.

فرصت‌هایی را برای بازی، بحث درباره بازی، کتاب خواندن و نقاشی کردن در مورد بازی‌های بیرون از خانه برای کودکان فراهم آورید و داستان‌هایی را درباره‌ی بازی‌های بیرون از خانه مشخص کنید.

کودکان از گشت و گذار در محل‌های جدید و جاهای آشنا لذت می‌برند.

برنامه‌هایی را برای رفتن به باغ‌وحش، ایستگاه آتش‌نشانی، جاهای تاریخی و مانند آن تدارک ببینید، کودکان را به بازگو کردن گردش های خانوادگی تشویق کنید.

کودکان از لباس مبدل پوشیدن، نقش‌گزاری و بازی خلاق لذت می‌برند.

برای کودکان شرایطی فراهم آورید که لباس مبدل بپوشند و نقش‌های مختلف را بازی کنند. داستان‌هایی که به کار نمایش خلاق نیز می‌خورد برای آن‌ها بخوانید.

 بالا

در ای نیمه شب از مطالعه مطالب کتابک شاد شده ام .گویاگم شده ای ارزشمند یا گنجی نفیس یافته ام. با تشکر فراوان

با سلام مطالب سایت بسیار جامع و کامل است وازخواندن ان بسیار لذت بردم .امیدوارم فانوسی باشد برای شبهای زندگیم. با سپاس بی پایان

کتابهای برای افزایش سرعت عمل بچه ها را معرفی کنید

کتابهای که معرفی میکنید چطور تهیه کنیم

سلام دوست عزیز
بخشی از این کتاب ها را می توانید از فروشگاه هدهد تهیه کنید
شماره فروشگاه هدهد : ۸۸۵۵۳۵۲۸

لطفا نام ناشران را بنویسید تا راحت تهیه کنیم

از بودن شما خیلی خوشحالم گرچه سالها از کتابهای کودکان دور بودهام و حالا بنا به ضرورت خوشحالم که منبع جامع و کاملی را پیدا کرده ام تا هر زمان که بخواهم بتوانم اطلاعات لازم را بگیرم وبسیار سپاسگزار

وبلاگ‌ کتاب هدهد با نوشته‌هایی کاربردی برای خانواده‌ها و معلمان

همه حقوق سایت کتابک برای پدیدآورندگان آن محفوظ و  باز نشر نوشته ها و تصویرها با آوردن منبع آزاد است.

Copyright 2008 – 2019

شخصیت کودک همیشه به رنگ محیط عاطفی خانواده در می آید. برخی از اعمال والدین واضح و آشکارند که می توان آن ها و تأثیر آن ها را شناسایی کرد. … ادامه خبر

جستجوگر خبر فارسی، بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است (قانون تجارت الکترونیک). برای مشاهده متن خبری که جستجو کرده‌اید، “ادامه خبر” را زده، وارد سایت منتشر کننده شوید (بیشتر بدانید …)

سایر منابع:

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

می پسندم

چگونه شخصیت کودک خود را بشناسیم

0

سایر خبرها

؟ چرا خانواده اش از هم متلاشی شده اند و در صورت جدایی پدر و مادر چرا دولت سرپرستی خانواده را قبول نکرده است؟ وقتی دانش آموزی را از مدرسه اخراج می کنند و در خیابان ها رها می شود، چرا هیچ کس نمی پرسد که چرا در خیابان است؟ اما همین که اتفاقی رخ می دهد، همه می پرسند که بچه اینجا چه می کرد؟ پس مشکل اصلی مسئولانی هستند که وظایف خود را به درستی انجام نمی دهند. مثالی می زنم؛ ظرف دو سال گذشته بلیت اتوبوس از …

برخی فرزند دختر می خواهند و تمایل دارند نوزادشان دختر باشد برنامه ریزی قبل از بارداری در این زمینه بسیار حائز اهمیت است و بهتر است به تغذیه و زمان نزدیکی خود را در این زمینه تنظیم کنند و با مشورت پزشک و انجام برخی آزمایشات قبل از بارداری به دخترشدن فرزندشان کمک کنند توصیه های بیشتر را در ادامه مطلب برایتان آورده ایم . ممکن است که شما هم مانند بسیاری از پدر و مادرهای دیگر، چند فرزند پسر …

ذهن ملت ها را موجب خشم و نا امیدی بیشتر سلطه گران خواندند و افزودند: ملت ایران در 40 سال اخیر به جهانیان ثابت کرده است که می توان از ابرقدرت ها نترسید، در مقابل آنها ایستادگی کرد و با وجود تحریم ها و فشارها، به رشد و پیشرفت روزافزون نیز دست یافت. ایشان، پیشرفت های نظامی و موشکی ایران در عین تحریم کامل را موجب حیرت و حتی تحسین برخی دشمنان کینه ورز خواندند و افزودند: مقاله چند سال قبل یک ژنرال …

گذاری برای استان ها از دیگر مناطق یکی از راه های ایجاد و تقویت فرصت های شغلی است، تصریح کرد: باید موانع تولید در استان را رفع کنیم و از سرمایه گذاران با آغوش باز استقبال کرد. استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: خط مشی این دولت اعتدال بوده و ما از هر فکر و پیشنهادی جهت رشد و توسعه استان استقبال می کنیم. احمدی افزود: منابعی که به استان تزریق می شود نسبت به سایر استان های دیگر …

هزینه بر و مشکل می دهند. به همین سبب با توجه به تعداد اندک آنها چنین خطری جامعه را تهدید نخواهد کرد. موافقان انتخاب جنس جنین نیز معتقدند یکی از امکاناتی که انتخاب جنسیت فرزند در اختیار جوامع قرار می دهد، تنظیم خانواده و کنترل جمعیت است. در بسیاری موارد تمایل به داشتن مثلا یک فرزند دختر در یک خانواده سبب می شود بارداری دوم، سوم و… به امید دختر شدن فرزند بعدی روی دهد. در حالی که با انجام روش های مطمئن انتخاب جنسیت، شاید مشکل خانواده در بارداری اول حل شود و بارداری بعدی صورت نگیرد. …

. اشتهای این کودکان از نظم خاصی تبعیت نمی کند، گاهی پراشتها و گاهی کم اشتها هستند و برخی اوقات نیز از خوردن غذا خودداری می کنند 2 تا پنج سالگی 5. اغلب حوصله و انگیزه بازی های فکری مثل پاز ل را ندارند 6. کارها یشان را نصفه رها می کنند 7. کار های شخصی خود را در حد توان، منظم انجام نمی دهند 8. کار های خطرناکی انجام می دهند و به طور کلی بی احتیاط هستند …

، ج4، ص395-394). علامه طباطبایی معتقدند تقدم سعادت اجتماع بر فرد در زندگی دنیا فقط در جهان بینی توحیدی و با اعتقاد به معاد معنا می یابد که در این صورت، سعادت فرد و اجتماع هماهنگ با یکدیگر می باشند. در اجتماع، افراد با همکاری یکدیگر، طبیعت های خود را به حد کمال و نهایت درجه از هدفی که برای آن خلق شده اند می رسانند، چون نوع انسان می خواهد در اجتماعش به کمال برسد باید عالی ترین اجتماع را …

نسبت به سال های 1990 تا 2008 دو برابر افزایش یافته است. 63- حدود 60 درصد از مسیحیان 15 تا 29 سال در آمریکا دیگر به کلیسا نمی روند. 64- پیش بینی می شود که در سال 2050 تعداد آمریکایی هایی که به کلیسا می روند به نصف تعداد کنونی کاهش یابد. 65- بر اساس یک تحقیق، 46 درصد از آمریکایی ها درباره اینکه به بهشت می روند یا نه حتی فکر هم نکرده اند. منبع: نشریه راه رشد شماره 186 وابسته به ستاد امر به معروف و نهی از منکر …

بعد این واگذاری با رأی دیوان ابطال شد و بدهی ها همچنان باقی ماند و همین طور به رشد صعودی خود ادامه داد. ما از دولت خواهش می کنیم هزینه های آن میهمان های ناخوانده ای را که طبق آن 22 قانون سر سفره تأمین اجتماعی نشسته اند به ما بدهد، بدهی خود را به تأمین اجتماعی بپردازد و بحث همسان سازی را نه در حد شعار و با اماواگر، بلکه به صورت واقعی اجرا کند. * دنیای اقتصاد – دلیل افزایش قیمت …

چاق یا دچار اضافه وزن تلقی نمی شدند، دورِ کمرِ بیشتر، مرتبط با احتمال بیشتر مرگ زودرس بوده است. به گفته ی محققان دلیلش می تواند این باشد که چربی جمع شده در ناحیه ی کمر و شکم، نسبت به چربی زیر پوست، از لحاظ متابولیکی فعال تر بوده، بنابراین هورمون ها و سلول هایی تولید می کند که بر بیوشیمی بدن تاثیر می گذارد. حتی در افرادی که BMI نرمال دارند، داشتن دور کمر زیاد به این معنی است که بیشتر در معرض …

سالگی باید در کنار مادرش باشد و سیر اداری این شکایت هم در حال انجام بود. پدر اهورا در ادامه گفت: وقتی همسایه ها وارد اتاق شدند دیده بودند که پسرم روی زمین افتاده و خونریزی شدید دارد. یکی از همسایه ها که اطلاعات پزشکی داشت دیده که بچه نفس نمی کشد. آنها بچه را گرفتند و شستند و به بیمارستان رازی رساندند. ولی بیمارستان رازی قبول نکرد و به بیمارستان پورسینا فرستادند. جالب است قاتل پسرم در …

که محتوا با استفاده از دستگاه های دیجیتال مثل لپ تاپ ها، تلفن های همراه و تبلت ها مصرف می شود. نقطه نهایی این گذار می تواند یک برند رسانه ای صرفا دیجیتال باشد که دیگر چیزی را روی خروجی چاپی منتشر نکند. گذار دیجیتال بر کل زنجیره عملیات صنعت روزنامه، از گزارش اخبار تا توزیع و مصرف اخبار و بنابراین، بقای روزنامه ها اثر می گذارد. براساس تحلیل های تجربی می توان نتیجه گرفت که روزنامه های ژاپنی …

انجام شد، اما در دولت بعد این واگذاری با رأی دیوان ابطال شد و بدهی ها همچنان باقی ماند و همین طور به رشد صعودی خود ادامه داد. ما از دولت خواهش می کنیم هزینه های آن میهمان های ناخوانده ای را که طبق آن 22 قانون سر سفره تأمین اجتماعی نشسته اند به ما بدهد، بدهی خود را به تأمین اجتماعی بپردازد و بحث همسان سازی را نه در حد شعار و با اماواگر، بلکه به صورت واقعی اجرا کند. …

: باتوجه به مشکلات بوجود آمده در آزمون های قبلی، درخصوص اشتباه در ارسال عکس داوطلبان، که این موضوع اکثراً برای داوطلبانی که در کافی نت ثبتنام میکنند رخ داده است، تاکید میگردد چنانچه ثبت نام خود را توسط کافی نت ها انجام می دهید، علاوه بر کنترل اطلاعات ثبتنامی، حتماً نسبت به کنترل عکس ارسالی دقت نمایید تا اشتباهاً عکس داوطلب دیگری به جای عکس شما ارسال نگردد. بدیهی است که در صورت ارسال عکس اشتباهی از طرف متقاضی، فرد به عنوان متخلف تلقی و مطابق مقررات با وی رفتار خواهد شد. Tweets by Nafeehamedan …

آنها وجود ندارد و حتی با استفاده از لیزر نیز ناحیه تزریق شده، برای همیشه تیره رنگ باقی می ماند . بسیاری از خانم ها برای اینکه خودشان را از آرایش چشم راحت کنند، تصمیم می گیرند که خط چشم را روی چشم های شان تتو کنند، در حالی که این کار عوارض زیادی در پی خواهد داشت . مشکل اصلی این است که آرایشگری که این کار را انجام می دهد، از ساختمان چشم و بافت های حساس آن هیچ گونه آگاهی ندارد …

عاطفی شکست خورده اند را باید با رعایت نکات خاصی به حریم خصوصی مان وارد کنیم. نکته دیگر رفت و آمد با کسانی است که قید و بند های اخلاقی را رعایت نمی کنند. به دلیل اینکه کودکان در دوران رشد و تقلید کردن از دیگران هستند اشتباهی بزرگ است. در این پرونده آنچه برای دختر خردسال خانواده پیش آمده تبعات از هم گسیختگی کانون خانواده است. نبود مادر یا پدر باعث اضطراب و استرس کودکان شده و دغدغه فکری بزرگی برایشان ایجاد می کند. …

به گزارش خبرگزاری کودک و نوجوان ، عبدالرسول عمادی در همایش بزرگداشت هفته پیوند اولیاء و مربیان که در سالن شهید حاتمی برگزار شد، اظهار کرد: سند تحول بنیادین با رویکرد تربیتی تدوین شده است. این سند بر آن است که باید رویکرد نظام تعلیم و تربیت از آموزش به تربیت تغییر پیدا کند. معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: پدر و مادر و خانواده بر فرهنگ ما مقدس هستند. مدرسه به کمک والدین آمده است. اگر …

طبیعتاً یکی از سرزمین های اسلامی مورد ادعای عثمانی، ایران بود. لذا طی دو سده حاکمیت صفویان، کشمکش ها و درگیری های دامنه داری میان دو دولت صورت گرفت که پیامدهای ناگواری را برای دنیای اسلام به بار آورد. عثمانی ها در این دوران قلمروی وسیع و نظامی، کارآمد و نیرومندی داشتند که اساس آن بر گسترش جویی بود. بنابراین توجهی ویژه به بخش های شرقی قلمرو خود داشتند. گسترش جویی و ملاحظات اقتصادی و در …

از زمانی که ساتوشی ناکاموتو برای نخستین بار در مقاله خود درباره بلاک چین صحبت کرد، 10 سال هم نمی گذرد و این موجی است که بعد از بحران مالی در سال 2007 شکل گرفت و بسیاری تلاش کردند نظام مالی را در جهان تغییر دهند. سهیل شهیدی در نخستین همایش بیت کوین و ارزهای دیجیتال در ایران گفت: بلاک چین یک دفتر بزرگ حسابداری است که تمام تراکنش ها که به صورت همتا به همتا انجام می شود در آن ثبت می شود. به …

تشویق خانواده ها به فرزندآوری بیشتر انجام نمی دهد؟ به عنوان نمونه ترویج فرهنگ فرزندآوری بیشتر می تواند تا حد زیادی مانع ارتکاب جنایت سقط جنین شود، چرا که بسیاری از موارد سقط جنین، ناشی از این مسئله است که خانواده ها، بیش از یک یا دو فرزند نمی خواهند. حال در شرایطی که سقط جنین، سلامت مادر را به شدت به خطر می اندازد و مسئولین دفتر سلامت جمعیت نیز آمار سقط جنین غیرقانونی را سالانه تا 350 هزار …

سلامت نیوز :اگر بچه ها شانس بیاورند و جزو آن 3درصدی نشوند که از دبستان جا می مانند یا اگر نشوند آن 6 درصدی که به مدارس راهنمایی نمی رسند یا اگر بخت یارشان باشد و یکی از آن 18 درصدی نباشند که پایشان به دبیرستان نمی رسد، حتما دانش آموزی می شوند که روی هم جمعیت 13 میلیونی دانش آموزان ایران را می سازند با هزار و یک داستان. به گزارش سلامت نیوز،جام جم نوشت: داستان، این بار فرسودگی مدارس و …

غیراقتصادی هم نداریم و اگر قرار است با این کشورها (آمریکای لاتین) مناسبات اقتصادی داشته باشیم، سودآوری قراردادها را ارزیابی می کنیم، اگر سودآور نباشد بخش خصوصی یا دولتی را مجبور نمی کنیم جایی بروند که ضرر کنند. ولی ارتباط ما با آمریکای لاتین خوب است و در حد نیاز و با توجه به ظرفیت ها مراوده وجود دارد. البته همیشه تا حدی می توان روابط را باز بیشتر ارتقاء داد. *شما در موضعگیری های رسمی و …

ظرفیت کشور آب مصرف می شود. وی افزود: همین مسئله باعث شده است که تمام متخصصان و دلسوزان نگران آب شوند، چرا که کشور یک ظرفیت مشخصی دارد و تا یک حد می توان از منابع آب آن استفاده کرد. معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا ادامه داد: طرح تعادل بخشی یکی از طرح هایی است که براساس آن، در برنامه ششم توسعه باید 11 میلیارد کیلووات ساعت برداشت آب از منابع زیرزمینی کاهش یابد، این در حالی است که در حال حاضر حدود …

واقع به دنبال دیه هستند من با پدر و مادرم زندگی می کنم و فرزندم نزد من بود. یعنی او را به کنار دریا نبردی؟ نه! من خودم به شهرستان رفتم ولی پسرم را نبردم! اما او (مقتول) خیلی لجباز شده بود. از نظر روانی به هم ریخته بود به اندازه ای که دیگر خسته شده بودم. همیشه تکرار می کرد که چرا طلاق گرفتی! البته قبول دارم کاری که من کردم در شأن یک انسان نبود، خودم قبول دارم! نحوه قتل …

…، در کنار مشکلاتی که برای مراقبت از این بیمار و هزینه های سنگین دارو دارند، نگران آینده فرزندشان هم هستند: بیش از هر چیز نگران آینده کودک خود و سایر افراد مبتلا به این نوع بیماری هستیم. مبتلایان به این نوع بیماری عملا بدون حمایت خانواده توانایی ادامه زندگی که هیچ، گاهی توانایی ادامه زندگی هم ندارند. این کودکان بی گناه باید تا زنده هستند، مورد حمایت و مراقبت اطرافیان باشند و برای کوچکترین امور …

انجام می دهد اما گاهی اوقات می بینید که در نیمه شب به وقت واشنگتن یک حرفی را می زند و حتی در برخی موارد سابقه موضوعات را مد نظر قرار نمی دهد. از جمله آن می توان به موضوعاتی همچون توییت هایش که در خصوص ورزشکاران بیان می کند یا مطالبی که هر چند وقت یک بار در خصوص مهاجران بدون پشتوانه فکری مطرح می کند، اشاره کرد. بنابراین دونالد ترامپ از گروه های مشاوره ای کمک می گیرد اما شخصا دارای نظراتی است که آن …

گفتن به زبان آلمانی به بالاترین حد ممکن رسانده و در رشته جودو کمربند مشکی دریافت کرد. در سال 1985، پوتین به آلمان شرقی سفر کرد تا کار اطلاعاتی انجام دهد. جزییات فعالیت های او در این کشور کاملاً مبهم و پنهان باقی مانده اما به گفته ی برخی منابع احتمالاً به جمع آوری اطلاعات در مورد فناوری های نظامی روز پرداخته و یا بر اساس برنامه ای به نام عملیات لوچ (Luch) به معنای پرتو به عضوگیری در میان …

ها شعار انتخاباتی شناخته نخواهد شد. هر حرفی که می زنیم بار مسئولیت خود را سنگین تر می کنیم. به خصوص که این صحبت ها در دانشگاه گیلان و در حضور اساتید و دانشجویان فرهیخته بیان می شود اما ما رسالت خود را متفاوت تعریف کرده ایم و می خواهیم با تمام توان به سمت توسعه پایدار حرکت کنیم . سید امیرحسین علوی افزود: توسعه پایدار به معنای آن است که ضمن بهره برداری درست از میراث فرهنگی، تاریخی، فیزیکی …

حضرت آیت الله خامنه ای، وابستگی سیاسی را بسیار خطرناک و مایه تو سری خوری ملت ها دانستند و با اشاره به قطع کامل وابستگی ایران به آمریکا خاطرنشان کردند: دشمن با رصد تحولات و فعالیت های جمهوری اسلامی ایران، از تبدیل ایران از کشوری عقب افتاده و وابسته به کشوری اثرگذار، متنفذ و برخوردار از اقتدار روزافزون سیاسی، دفاعی و علمی ، کاملا عصبانی و به شدت نگران است. رهبر انقلاب، دشمنی رژیم آمریکا با ملت …

… این روزها دیگر نمی توان اخبار کودک آزاری را مخفی کرد. با توجه به رشد شبکه های مجازی و انتشار اخبار فقط با یک لمس ساده در تلفن همراه، آسیب های اجتماعی از نگاه مردم مخفی نمی ماند و پنهان کردن آمار کودک آزاری ها یا آسیب های دیگر از جانب مسئولان نیز کمکی به این موضوع نمی کند. مردم می دانند ما به جامعه ای درگیر انواع اختلالات تبدیل شده ایم که هر دم از باغ آن بری تازه می رسد، به خصوص این روزها که …


با چند سوال ساده شخصیتت رو بشناس!


آشپزی بدون دغدغه کثیفی گاز

 

 

چگونه شخصیت کودک خود را بشناسیم

 

بسیاری از والدین فکر می کنند که فرزند نوجوان خود را در داخل و خارج از خانه کاملاً می شناسند. اما اگر از نوجوانان بپرسید که آیا والدینشان واقعاً می دانند که در زندگی روزمره آنها چه می گذرد، معمولاً جوا …

 

یکی از کارشناسان از بیست هزار فرد میانسال آمار گرفته که آیا والدین آنها در مورد نیات و آن چه در زندگی شان اتفاق می افتاد اطلاعی داشته اند یا نه، یک سوم آنها اظهار کردند که والدینشان هیچ شناختی از دوستانشان نداشتند، نمی دانستند که پول و وقتشان چگونه صرف می شود و حتی در مهمانی ها چه اتفاقاتی می افتاد و…

 

 

چگونه نوجوان خود را بشناسیم

 

بنابر این با توجه به آمار گرفته شده، منطقی ترین کار ارتباط برقرار کردن با فرزندانمان است قبل از این که خیلی دیر شود. والدین باید به این مسئله به صورت یک مشکل خاص توجه کنند، به طور کلی ما به فرزندانمان در سن ۱۳-۱۲ سالگی بیشتر از قبل آزادی عمل می دهیم یا به عبارتی نوجوانان در این سن به صورت قابل توجهی با مشکلات رفتاری و خطراتی از قبیل معتاد شدن به مواد مخدر و یا مشروبات الکلی، مواجه هستند.

 

بنابر این والدین باید به صورت یک مسئله حیاتی و سرنوشت ساز به این موضوع بنگرند که در زندگی فرزندانشان چه می گذرد و آنها چه کار می کنند، ولی برای این کار باید درست وارد عمل شوند و راهی پیدا کنند تا بتوانند به جای جاسوسی، حامی و پشتیبان آنها باشند.

 

این نکته نیز حائز اهمیت است که واقعاً فرزندانمان در مشکلاتشان به کمک ما نیاز دارند. بعضی اوقات، ممکن است نوجوانان عملی انجام دهند که نمی خواهند شما از آن بویی ببرید.

 

 

به طور کلی، با استفاده از پنج روش زیر می توانید بدون هیچ گونه تحمیلی، رابطه دوستانه خود را با فرزندتان همچنان مستحکم نگاه دارید:

 

۱- به طور واقعی و عینی محبت خود را نسبت به آنها نشان دهید.

 

کودکان در سن ۱۳ سالگی از محبت کردن والدین در جمع، احساس حقارت می کنند ولی ممکن است آنها در خانه هنگام خواب از مادرشان بخواهند که پشتشان را ماساژ دهد. در مجموع والدین باید بدانند که چگونه به فرزندانشان محبت کنند حتی زمانی که آنها دیگر بچه نیستند و کاملاً بزرگ شده اند. تحقیقات نشان داده است وقتی که والدین به طور واقعی و عملی نسبت به فرزندانشان ابراز علاقه می کنند، بچه ها تمایل و آمادگی بیشتری دارند. به خاطر داشته باشید که در آغوش گرفتن و بوسیدن خیلی برای فرزندان خوشایندتر است وقتی که در منزل خود باشند. هرگز فرزند خود را در جلوی مدرسه هنگام خداحافظی نبوسید.

 

۲- در درس و مدرسه فرزندتان نظارت داشته باشید.

 

اکنون مهمترین زمان برای حضور همیشگی شما در مدرسه فرزندتان است. دنیای فرزندان ۱۳-۱۱ساله، مدرسه آنها است، شما باید با دنیای آنها بیشتر آشنا شوید(با معلم ها، بچه ها و والدین دانش آموزان) و این ساده ترین راه برای شناختن و یا حل کردن مشکلات رفتاری است.

 

۳- به آنها یاد دهید که چگونه مشکلاتشان را حل کنند.

 

وقتی که نوجوانان با والدینشان در مورد مسائل عادی نظیر کارهای مدرسه یا گرفتاری های جامعه صحبت می کنند، بسیاری از ما وسوسه می شویم تا به آنها کمک کنیم و به همین صورت بحث بالا می گیرد. کودکان در این سن می خواهند که دریابند چگونه می توانند بر مشکلاتشان فائق شوند چون می خواهند یاد بگیرند که چگونه اعتماد به نفس قوی داشته باشند. بهترین روش طرح مسائلی است که به فرزندتان کمک می کند تا چگونه بر مشکلاتش پیروز شود. به عنوان نمونه، به جای این که بگویید رفتار قلدرانه دوستش را نادیده بگیرد، بگویید: او واقعاً کار بدی انجام داده، لطفاً روش هایی را انتخاب کنید که سبب بهتر شدن رفتار او شود. سپس برای رسیدن به اهداف بهتر کار دسته جمعی انجام دهید. این گونه مکالمات و صحبت ها نه تنها راه ارتباطی بین فرزندان و والدین را هموار می کند بلکه باعث می شود والدین دریابند که در مغز فرزندشان چه می گذرد.

 

۴- به طور مخفیانه و با دقت تمام مواظب رفتار آنها باشید.

 

امور شخصی کودکان در این سن خیلی مهم است و والدین در هر زمان باید آن را مورد توجه قرار دهند. اگر فرزندتان به مدت چند هفته کارهای عجیب و غریبی می کند، شما به عنوان یک فرد مسئول باید علت آن را بیابید، حتی اگر مجبور باشید برای یافتن آن اتاق خواب فرزندتان را تفتیش کنید.

 

فراموش نکنید که شما با این کار تمام دار و ندار او را مورد بازرسی قرار می دهید و باید کاملاً خود را برای کشف یک سری از اطلاعات آماده کنید. اگر در مورد آن چه که متوجه شده اید با عصبانیت با فرزندتان برخورد کنید، ممکن است تمام پل های ارتباطی بین شما و فرزندتان خراب شود. در عوض، سعی کنید در بهترین موقعیت با کمال آرامش درباره رفتار عجیب و سؤال برانگیز او صحبت کنید. در نهایت، به خاطر داشته باشید که مهم ترین مسئله، حمایت شما از فرزندتان است.

 

چگونه شخصیت کودک خود را بشناسیم

۵- بدون این که فرزندتان متوجه شود مانند سایه او را دنبال کنید.

 

در جست وجوی موقعیت هایی باشید که بتوانید به راحتی مکالمات فرزندانتان را بدون هیچ گونه شباهتی به استراق سمع بشنوید. آنها را تشویق کنید تا از دوستانشان در گردش های خانوادگی دعوت کنند و حتی گاهی اوقات به عنوان راننده خصوصی، فرزندتان و دوستانش را در اطراف شهر بگردانید چون هیچ جایی بهتر از این نیست که متوجه شوید در زندگی اجتماعی فرزندتان چه می گذرد. به نحوی که، زمانی که چشمانتان به جاده است و لب هایتان بسته و رادیو روشن است، بچه ها فراموش می کنند که شما هم آنجا هستید و با خوشحالی تمام در مورد همه کس و همه چیز صحبت می کنند.

 

به کمک این تست به راحتی می توانید نوجوان خود را امتحان کنید و بعد از آن، در کنار فرزندتان بنشینید و در مورد نتایج آن صحبت کنید: (تست فرزندشناسی)

 

۱- فرزند شما در یک هفته چقدر پول خرج می کند؟

 

۲- در ایام هفته و مدرسه چه ساعتی می خوابد و ایام تعطیل چطور؟

 

۳- سه نفر از بهترین دوستان او عبارتند از…

 

۴- نام والدین بهترین دوستان او عبارتند از …

 

۵- اوقات فراغت خود را چگونه می گذراند؟

 

۶- برای تکالیف مدرسه چند ساعت وقت می گذارد؟

 

۷- او از چه فیلم هایی خوشش می آید و از چه فیلم هایی نفرت دارد؟

 

۸- آیا فرزندتان تاکنون بدون اجازه شما به مهمانی رفته است؟

 

۹- در چه زمینه هایی در مدرسه بهترین است؟

منبع:funpatogh.com

مطالب بیشتر برای زندگی بهتر


ماشین لباسشویی با آبکشی شرعی


بهترین پیشنهادهای خرید برای کتاب کودک


موفقیت شما در کدام رشته تحصیلی است؟


مشاوره تربیت کودک و شیوه های فرزندپروری


آموزش مکالمه محور زبان به صورت آنلاین

بلیط کیش را دربهترین فصل سفر به آن خریدکن


حس می کنی دچار کم شنوایی شدی؟

چنین کیکی روفقط تواین یخچال میتونی جابدی

پکیجی که شما را به هدف تحصیلی‌تان میرساند


واسه همه چی جا هست!


چنددقیقه ای بدون دردسر ماست سالم بساز!

مشاهده تمامی مدلهای فرش وامکان خریدآنلاین


درمان اختلالات گفتاری کودکان


قیمت امروز بلیط اتوبوس به هرکجای ایران

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

دانشنامه فرزند: اهمیت شناخت شخصیت کودک بیشتر از این جهت است که والدین رفتار مناسبی نسبت به خلق و خوی کودک اتخاذ کنند. پدران و مادرانی که رفتاری مناسب با طبع فرزند خود دارند و کودک را به همان صورتی که هست می پذیرند و او را وادار نمی کنند به شکل دیگری درآید خیلی راحت تر مسائل را حل و فصل می نمایند.

می توان گفت شخصیت کودک از سه جز اصلی تشکیل شده است، هیجانی بودن که عبارت است از اینکه کودک معمولا به راحتی و شدیدا ناراحت و درمانده شود. آرام کردن چنین کودکانی بسیار مشکل است. دوم فعالیت، یعنی مقدار فعالیتی که یک کودک از نظر حرکت و سرعت صحبت کردن نشان می دهد، یا مقدار انرژی که صرف فعالیت های مختلف و بی قراری می کند و سوم اجتماعی بودن به معنای طلب امتناع از ثمرات تماس اجتماعی می باشد. چنین کودکانی ترجیح می دهند با دیگران باشند و فعالیت های مشترک را دوست دارند. آن ها به دیگران پاسخ می دهند و همین انتظار را هم از اطرافیان خود دارند.

شخصیت فرزند شما ترکیبی از این سه جز به مقادیر مختلف است. حتی از همان روزهای اول زندگی می توانید دریابید که کودک شما به یک جهت بیشتر متمایل است یعنی بیشتر هیجانی، فعال یا اجتماعی است. کودکان هیجانی زیاد گریه می کنند و آرام کردن آن ها آسان نیست. کودکان فعال بی قرارند و زیاد نمی خوابند، کودکان اجتماعی می توانند عاطفه خود را از بدو تولد نشان دهند، به این صورت که به در آغوش گرفته شدن پاسخ می دهند و به راحتی ساکت می شوند.

اگر فرزند شما در یکی از این خصوصیات افراط دارد وظیفه شما این است که ضمن پاسخ به آن، کودک خود را به حرکت در جهت دو مشخصه دیگر تشویق کنید مثلا اگر کودکی بسیار هیجانی دارید می توانید با اطمینان بخشیدن، حمایت، راهنمایی و کمک دقیق او را یاری کنید احساس ایمنی کند و کمتر هیجانی باشد. به همین ترتیب اگر به نظر می رسد فرزند شما همیشه عجله دارد، می توان تعجیل او را با مهار ملایم و توجه زیاد کاهش داد. بازی کردن با یک کودک فعال او را به تمرکز حواس تشویق می کند و گستره توجه او را افزایش می دهد.

مطلبی که مطالعه نمودید، پیرامون موضوع
«رشد»
واقع در بخش
«نوزاد»
می‌باشد.

در ادامه مطالعه
تعدادی از مطالب
مشابه از لحاظ محتوا و موضوع را به شما پیشنهاد می‌کنیم.
چگونه شخصیت کودک خود را بشناسیم

همچنین شما می توانید با عضویت در

کانال تلگرام دانشنامه فرزند

هر روز مطالب مفید و معتبر ما را دنبال نمایید.

در ادامه، مطالعه این مطالب را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

کپی‌رایت © دانشنامه فرزند. ۱۳۸۸-۱۳۹۷ کلیه حقوق مادی و معنوی
این دانشنامه طبق قوانین حق تکثیر محفوظ بوده و متعلق به
پدید آورندگان می‌باشد. دانشنامه فرزند کاملاً مستقل است و وابسته
به هیچ سازمان، نهاد و یا ارگان دولتی نمی‌باشد و توسط
گروه فرزند مدیریت می‌شود. این دانشنامه شامل کلیه اطلاعات مورد
نیاز برای بچه دار شدن بوده و تنها در راستای اهداف آموزشی
طراحی گردیده‌است. اگر شما هر گونه نگرانی در مورد سلامتی
خود و یا فرزندتان دارید، بهتر این است مستقیما با یک پزشک
حرفه‌ای و یا یک متخصص بهداشت و درمان مشورت کنید. لطفاً قبل
از استفاده از مطالب این سایت کلیه قوانین، مقررات و شرایط استفاده
از آن را مطالعه نمایید، استفاده شما از مطالب این
سایت نشان دهنده توافق شما با کلیه
قوانین و مقررات
می باشد.

استفاده از مطالب و محتوای دانشنامه فرزند در دیگر سایت‌ها و
رسانه‌های الکترونیکی تنها با ذکر منبع و درج لینک مستقیم مجاز بوده و
استفاده از مطالب دانشنامه فرزند در رسانه‌های چاپی تنها با کسب
موافقت‌نامه کتبی مجاز می‌باشد.
کلیه مطالب و محتوای تولید شده در دانشنامه فرزند تحت مجوز
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 در دسترس است.

All contents copyright ©
Farzand Encyclopedia.
2010-2021 All rights reserved.

This Internet site provides information of a general nature and is designed
for educational purposes only. If you have any concerns about your own health
or the health of your child, you should always consult with a physician or other
healthcare professional. Please review the Terms of Use before using this site.
Your use of the site indicates your agreement to be bound by the
Terms of Use.
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0
International License.

Click here

to view a copy of this license.

For contact us, send email to info[a]farzand.net

والدین ضمن این که مقداری از خصایص خود را به فرزندانشان به طور موروثی منتقل می‌کنند، باید بکوشند شخصیت آن‌ها را طوری شکل دهند که آنان به آسودگی با محیط اطراف و مردم اجتماع خویش سازگاری بیابند و در زندگی روزمره خود دچار مشکلات اساسی نباشند؛ البته این موضوع حائز اهمیت است که از یک پدر و مادر دارای شخصیت متعادل اجتماعی انتظار می‌رود فرزند را از مراحل اولیه تولدش چنان پرورش دهند که در تمام مراحل زندگی دارای شخصیتی انسانی و روحیه متعادل روانی باشد. ما در این مطلب نیز به مواردی که می‌تواند در رشد و تکوین شخصیت کودک تاثیر بگذارد اشاره می‌کنیم، امید است مفید واقع شود.

شخصیت از دیدگاه علم روان شناسی به این شکل تعریف شده است؛ شخصیت عبارت است از کل خصوصیات انسان، پس همه افراد در هر سن و موقعیتی دارای شخصیت هستند. به گفته پاره ای از روان شناسان شخصیت از ابتدای تولد تا خاتمه عمر در حال شکل گرفتن و تکامل است و به همین دلیل، هیچ گاه نمی‌توان از آن به عنوان حالتی ثابت و غیرقابل تغییر سخن گفت، در رشد و تکامل شخصیت کودک، عوامل زیادی موثرند و میزان تاثیر این عوامل به میزان توانایی کودک به درک اهمیت این عوامل در ارتباط آنها با خودش بستگی دارد. رشد شخصیت در کودک از ۲ سالگی به بعد آغاز می‌شود. در ماههای اولیه زندگی یک طفل، رشد چشمگیر شخصیتی او قابل توجه است، البته این سرعت رشد در کودکان مختلف متفاوت است.

کودک شخصیت دارد

انسان خواه خردسال یا بزرگسال، به خود و شخصیت خویش علاقه مند است. می‌خواهد همواره مورد احترام دیگران قرار گیرد. شخصیت او خواه در محیط خانه یا مدرسه یا اجتماع محفوظ باشد. این علاقه به حفظ شخصیت در تمام افراد اجتماع دیده می‌شود. شخصیت طلبی جزو ذات هر انسانی است و همه به آن پایبند هستند. هرگز نباید گمان کنیم کودکان کم سن این گونه چیزها را نمی‌فهمند و به آن توجهی ندارند؛ بنابراین باید بپذیریم کودکان هم به نوبه خود مقام و احترام و شخصیتی دارند و بزرگ ترها به خصوص والدین باید این شخصیت را محترم بشمارند. و در حضور دوست و همکلاسی آبروی او را نبرند و به او توهین و جسارت نکنند. اسلام نیز در جمع قوانین خود شخصیت و احترام همه مسلمانان به ویژه کودکان را محفوظ داشته است. در بسیاری از روایات اسلامی به بزرگسالان تاکید شده است شخصیت کودکان را رعایت کنید و هر گاه که بتوانید باید شخصیت کودکان را رشد و تعالی بخشید. بزرگسالان باید در رفتارشان با کودکان دقیق باشند و بکوشند شخصیت فرزندان را رعایت کنند و نباید به عناوین گوناگون آنان را کوبید یا پرده دری کنند و با نگهداشتن حیثیت و مدارا کردن در پرورش و تربیت آنان گام‌های موثری بردارند.چگونه شخصیت کودک خود را بشناسیم

پدر و مادرها الگو هستند

اگر پسری صاحب پدری با شخصیت، مومن و اندیشمند و اجتماعی باشد و اگر مشاهده کند که همه به خاطر مقام والا و سجایای اخلاقی که در پدرش مشاهده می‌شود به او احترام می‌گذارند، بدون شک او نیز سعی خواهد کرد همسان پدر شود. دخترها نیز به همین ترتیب هستند. آن‌ها بسیاری از کارهای مادرشان را تقلید می‌کنند و مادری که دارای رشد شخصیتی مناسب و خوبی باشد دخترش نیز فردی همچون او خواهد شد. البته تاثیری را که محیط و توارث در رشد شخصیتی دارد نباید از یاد برد. تجربه نشان داده است بچه‌ای که پدر و مادرش، آدم‌های بسیار خوب، بامحبت، پرهیزکار و مورد احترام جامعه بوده‌اند. وقتی در محیط بد و نامناسب بزرگ‌شده‌اند، تمام صفات خوب ایشان را از یاد برده و در عوض آنچه را از اطرافیان آموخته بودند در زندگی خود ملاک عمل قرار داده و به کار گرفته‌اند. این نکته حائز اهمیت است که کودک در سنین آغازین و تا رسیدن به مراحلی از تکوین و رشد شخصیت همچنان پدر و مادر و معلم خود را الگو و نمونه برای عمل خود قرار خواهد داد.

چگونه کودک را با شخصیت بار آوریم

بسیاری از والدین پیوسته می‌پرسند رفتار مناسب با کودک باید چگونه باشد تا شخصیت به طور مثبت در او رشد و نمو کند. در اینجا ما مواردی را که الهام گرفته از احادیث ائمه طاهرین علیه السلام و گفته‌های روان‌شناسان است. فهرست وار مطرح می‌کنیم تا با اتکا به مکتب پربار اسلام در رشد صحیح شخصیت کودکان خود، توفیق حاصل کنیم.

چه باید کرد؟

احترام‌گذاری

اساسی‌ترین و ثمربخش‌ترین راه برای رشد شخصیت کودک و برخورداری از استقلال فکری و اعتمادبه‌نفس در زندگی احترام به اوست. کودک از وقتی به دنیا قدم می‌گذارد، با اولین محیط اجتماعی یعنی خانواده روبه رو می‌شود. او به تدریج با اعضای این جامعه یعنی پدر و مادر، برادر و خواهر آشنا می‌شود. اگر کودک از ابتدا احساس کند که در این محیط اجتماعی کوچک احترام افراد محفوظ است، توهین و تحقیر و جسارت در کار نیست، بزرگ تر به کوچک‌تر و کوچک‌تر به بزرگ‌تر احترام می‌گذارد. کم‌کم علاوه بر این که اهمیت احترام‌گذاری را درک می‌کند، خودبه‌خود انسانی محترم و با شخصیت نیز بار خواهد آمد. اگر می‌خواهید فرزندان به شما توهین نکند، باید شما نیز به او توهین نکنید. متأسفانه بسیاری از پدران و مادران از این نکته غافل‌اند و توقع دارند فرزندشان کاملاً” احترام آنان را نگه دارد، درحالی‌که خود هرگز به فکر احترام و شخصیت او نیستند، دائم او را سرزنش و تحقیر می‌کنند و در برابر دوست، همکار و همکلاسی‌اش کوچکش می‌کنند. باید بدانیم آنچه به کودک می‌دهیم همان را پس می‌گیریم.

واگذاری امور کوچک

کودک نیز مانند دیگران دوست دارد در خانه و محیط‌های دیگر، خود را عضوی فعال و موثر احساس کند. او از طفیلی بودن و سربار جامعه بودن بدش می‌آید. از این رو باید به خصوص در محیط خانه برای او هم حسابی باز شود، به او نقشی داده و مسئولیتی به عهده‌اش واگذار شود تا از این طریق احساس شخصیت کند و خود را بی‌اثر نبیند. از این رو لازم است پدران و مادران محترم، در محیط خانه بعضی کارهای ساده و جزیی را به کودکان خردسال واگذار کنند و از آنان مسئولیت بخواهند. این عمل نقش موثری در احساس شخصیت کودکان دارد، آن‌ها را متعهد و مسئول بار خواهد آورد و در امور زندگی ورزیده می‌سازد و به ترتیب در مسئولیت‌های بالاتر نقش بهتری ایفا می‌کند و تجربیات خود را به کار می‌اندازد.

رعایت ادب

برخورد مؤدبانه با فرزندان، اگر چه کم سن باشد نقش مهمی در رشد شخصیت و احترام فرزندان دارد. متأسفانه بسیاری از پدران و مادران از این نکته غافل هستند و به خصوص در کلام، رعایت ادب را نسبت به فرزندان خود نمی‌کنند. به پدران و مادران محترم که خواهان عزت و سربلندی فرزندان خود هستند سفارش می‌کنیم با کودک خود همانند یک شخص محترم و یک دوست واقعی برخورد کنید. با او با کمال ادب سخن بگویید. وقتی می‌خواهید خطا و اشتباهی را تذکر بدهید، بکوشید با نرمی و ملاطفت بیان کنید؛ چرا که در این صورت حرف شما تأثیر بیشتری خواهد داشت. در حضور دیگران هرگز کودک خود را مورد توبیخ قرار ندهید و به این وسیله او را گرفتار عذاب روحی نسازید. از به کار بردن الفاظ رکیک و زشت جدا” خودداری کنید، چرا که این روش نه تنها شخصیت و احترام خود شما را نابود می‌کند بلکه علاوه بر آن، کودک را نیز انسانی پست و زبون و لاابالی بار خواهد آورد.

لباس مناسب و زیبا

یکی دیگر از عوامل موثر در رشد و تکامل شخصیت کودک، چگونگی پوشاک را باید نام برد. لباس‌های زیبا و رنگینی که بزرگ‌سالان می‌پوشند برای کودک خردسال بسیار جالب و فریب انگیز است و او آرزو دارد هر چه زودتر از همان لباس‌ها بپوشد؛ چنانکه وقتی کودک لباس و کفش نو می‌پوشد فوراً” به اطرافیان خود می‌گوید: ” نگاه کنید کفش من تازه است و..” اگر کودک لباس جالب و مقبول بپوشد در میان دوستان خود مورد تقدیر و تحسین قرار خواهد گرفت و در نتیجه احساس برتری خواهد کرد و همین احساس و تصور در رشد و تکامل شخصیت کودک تأثیر خواهد داشت. والدین توجه کنند که همواره برای فرزند خود، پوشاکی تهیه کنند که مورد علاقه او و پذیرش همسالانش باشد نه این که خودشان دوست دارند.

نام نیک برای کودک

روان‌شناسی می‌گوید: ” نامی که هنگام تولد یا بعد به کودک گذاشته می‌شود ممکن است یک خطر روانی برای او داشته باشد. ” این اصل تنها نام واقعی کودک را شامل نیست، بلکه لقب یا نامی است که والدین و اطرافیان کودک از راه محبت به او می‌دهند؛ مثلا” ” حوریه ” را ” حوری ” یا ” حسین ” را ” حسی ” می‌نامند همان تأثیر روانی را خواهد داشت. از این رو بهتر است نام کودک را از میان نام‌های معمولی و رایج هر جامعه و فرهنگ آن انتخاب کرد. کودکی که نام و لقب خود را بپسندد همواره احساس برتری خواهد کرد و بر عکس اگر از نام و لقبش خشنود نباشد، شرمسار و ناراحت خواهد شد و این هر دو احساس در چگونگی رشد شخصیت کودک موثرند.

مشورت و نظرخواهی

کودکان و نوجوانان نیز همانند بزرگ‌ترها دوست دارند در امور مربوط به خودشان با آنان مشورت شود و آنان نیز نظر بدهند. این کار خود موجب می‌شود آنان احساس شخصیت بیشتری کنند و برای نظر و رأی خود ارزش و ارجی قائل باشند. والدین محترم خوب است از این نکته غافل نباشند و حتی بدون درخواست کودک، خود به این کار اقدام کنند و از این راه به کودک خود شخصیت بدهند. پس از مشورت و نظرخواهی نیز    حتی‌الامکان نظر فرزند را عملی کنند و برای عقیده او احترام قائل باشند و اگر هم نظر ناصحیحی داشت با ملاطفت و مهربانی او را متقاعد سازند یا این که وی را کاملاً” متوجه اشتباه و خطا در فکر و آثاری که در انجام نظر او احتمالاً” هست بکنند که هم او تجربه کافی را به دست آورد و هم این که در گفتارهای آینده خود تامل بیشتر کند؛ اما اگر بدون دلیل و آگاهی او را بکوبید حتی آثار مختلفی از جمله حقارت در او تجلی خواهد کرد. طبیعی است این برخورد ثمرات سوء در آینده خواهد داشت.

عدالت در ارتباط با کودک

فرزندان باید طعم عدالت را بچشند و خوبی عدالت را لمس کنند و احساس نمایند عدالت لازمه زندگی و جامعه است. حتماً” در  کوچک‌ترین امور هم باز اجرای عدالت لازم است.

وفا به عهد کودک

کودک به دلیل آن که تمام خواسته‌های خود را از طریق والدین قابل تحقق می‌داند و اتکای شدید به آنان دارد، پس اعتماد و توکل او بر پدر و مادر خواهد بود. یکی از عواملی که می‌تواند این اعتماد را پیوسته حفظ کند و مایه قوت شخصیت و ثبات کودک باشد این است که در عهد و پیمان خود با کودکان (حتی سخنی که می‌دانند) وفادار باشند و هیچ‌گاه با فرزند خلف وعده نکنند و رفتارشان، خلاف گفتارشان نباشد.

آشنایی کودک با سختی‌ها

امام موسی بن جعفر (ع) فرموده است: ” بهتر است طفل در کودکی با سختی و مشکلات اجتناب‌ناپذیر حیات که غرامت زندگی هستند، روبه رو شود تا بردبار و صبور بار آید و در جوانی و بزرگ‌سالی اهل استقامت باشد.” دانشمند بزرگ اسلامی خواجه نصیرالدین طوسی می‌گوید: ” باید کودک را به سختی‌ها معتاد کرد، از جامه نرم و اسباب راحتی بازداشت، خواب بسیار را اجازه نداد. چون مشکلات زندگی فکرشان را قوی می‌سازد. بعلاوه لذتی که از حل مشکل عاید ایشان می‌شود، بالاترین لذت‌هاست.”

بوسیدن کودک

بوسه از مهم‌ترین نشانه‌های ابراز علاقه و محبت به کودک است. “بوسه” هم نشان می‌دهد که والدین درباره فرزندان خود مهربان و دلسوز هستند و فرزندان را از این علاقه و محبت پدر و مادر، آگاه و خشنود می‌سازد و هم درخت مهر را در وجود کودکان ریشه‌دار می‌کند.

رفتار کودکانه با کودک

در ارتباط با کودک باید همچون خود او، با او رفتار کند و مانند خودش با او حرف بزنند، زیرا کودک با کودکان یا انسان‌های کودک نما بهتر انس می‌گیرد و همراه می‌شود.

احترام فرزند

با فرزند باید رفتاری مؤدبانه داشته باشیم و او را اکرام و احترام کنیم. فرزند نباید در خانواده خویش تحقیر و مورد بی‌احترامی واقع شود. تا آن که شخصیتش به طور سالم شکل گیرد. رسول خدا (ص) می‌فرماید؛ ” به فرزندان خود شخصیت داده آداب نیکو را در آنان پرورش دهید. “

سلام کردن به کودک

کودک درعین‌حال که کودک است و بازیگوش، اما احترام و توجه را مدنظر دارد و سلام کردن دیگران را به خود با دیده احترام می‌نگرد. پیامبر خدا (ص) می‌فرمود: ۵ چیز است که تا لحظه مرگ آن را ترک نمی‌کنم… یکی از آن‌ها سلام گفتن بر کودکان است. در انجام این رفتار مراقبت دارم تا بعد از من به صورت یک سنت میان مسلمین بماند که بدان عمل کنند. “

 

cheap nike free run 5.‎0

چگونه شخصیت کودک خود را بشناسیم

آوای کتابک بانگ ترویج است و ترانه بانگ قصه است و افسانه

وبلاگ‌ کتاب هدهد با نوشته‌هایی کابردی برای خانواده‌ها و معلمان

همه حقوق سایت آموزک برای پدیدآورندگان آن محفوظ و  باز نشر نوشته ها و تصویرها با آوردن منبع آزاد است.

Copyright 2013 – 2021 ©

گیسوم سامانۀ سفارش و پیگیری تهیۀ کتابه. شما سفارش میدین و ما اگر کتاب رو داشتیم یا تونستیم پیدا کنیم، شرایط خرید کتاب رو براتون فراهم می‌کنیم.

چگونه شخصیت کودک خود را بشناسیم
چگونه شخصیت کودک خود را بشناسیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *