چگونه یک ذهن خلاق داشته باشیم

 
helpkade
چگونه یک ذهن خلاق داشته باشیم
چگونه یک ذهن خلاق داشته باشیم


Username or email *


Password *


Log in

خلاق بودن در زندگی عاملی است که می‌تواند به شکل های مختلفی باعث بهبود زندگی شخصی ما شود. از درس خواندن گرفته تا کار کردن و حتی روابط دوستانه و عاطفی هم می‌توانند تحت تاثیر خلاقیت ما قرار بگیرند. اما دانستن اینکه چگونه ذهنی خلاق داشته باشیم اولین قدمی است که ما باید در راستای افزایش خلاقیت خود برداریم. امروز و در این مقاله از هوش برتر ایرانیان، قصد داریم که شما را با تکنیک هایی آشنا کنیم، که به شما در این راه کمک کنند. 

 

چگونه یک ذهن خلاق داشته باشیم

بسیاری از محققان دریافته اند، انسان هایی که از خلاقیت ذهنی بالایی برخوردار هستند، بسیار شاد و سرزنده می باشند. آنها هر روز در حال تلاش و تکاپو برای یادگیری یک موضوع هستند و تا به طور کامل آن را یاد نگیرند، دست از تلاش نمی کشند. همین هم باعث تقویت اراده آنها در کارهایی مثل درس خواندن و یادگیری می‌شود. انسان هایی که دارای ذهن خلاق هستند، هر روز و هر ساعت ایده های جذاب و بسیار ارزشمند به ذهنشان می رسد. ایده هایی که می تواند زندگی آنها را متحول کند! یک ویژگی جالب نیز در آنها وجود دارد. آنها هرگز از ریسک کردن، ترسی ندارند. چون به دانش و اطلاعات خود ایمان کامل دارند! 

 

ریزنکته

به بیان دیگر، خلاقیت داشتن به شما اعتماد به نفس می‌دهد تا بتوانید حرف خود را در هر زمینه‌ای که فعالیت می‌کنید، به کمک ذهن خلاق خود به گوش دیگران برسانید. 



 

 

با ذهن خود می توانید به هر چه که می خواهید برسید، فقط کافی است راه آن را بدانید! ذهن بشر قدرتی ماورایی دارد، کارهایی می توانید با آن انجام دهید که تا به حال فکرش را هم نکرده اید!

می دانید چرا فکر می کنید که خلاق نیستید؟ کمی فکر کنید. دوران مدرسه و به خصوص مقطع دبیرستان را یادتان می آید؟

در آن دوره، به بسیاری از افراد که در درس هنر ضعیف بودند، می گفتند تو انسان خلاقی نیستی و آن قدر این موضوع تکرار می شد که فرد واقعا باورش می شد که خلاق نیست! همه چیز به باورهای شما برمی‌گردد.

مثلا شما حتی ممکن است که به درس خواندن علاقه‌ای نداشته باشید. در حالی که تنها با کمی خلاقیت به خرج دادن می‌توانید کاری کنید که حس درس خواندن پیدا کنید.

اما خلاقیت تنها به کشیدن نقاشی های عالی و زدن ساز های زیبا نیست! خلاقیت یعنی بتوانید در شرایط متفاوت، تصمیمات عالی بگیرید. اما چگونه می توانید ذهن خلاقی داشته باشید؟ کافی است تکنیک های زیر را به کار گیرید!

 

 

آیا تا به حال به کلمه مراقبه دقت کرده اید؟ مراقبه یعنی، مراقب افکارتان و ذهنتان باشید. سعی کنید هرروز ۲۰ دقیقه در جایی آرام بنشینید و بر روی افکارتان تمرکز کنید. سعی کنید در همین مدت زمان، ذهن خود را به طور کامل از افکار منفی پاکسازی کنید. علاوه بر این استفاده از مدیتیشن یک تمرین خوب برای شمایی است که به دنبال آرامش ذهن و فکر خود هستید. 

 

ایده ها و افکارتان را بنویسید. اصطلاحا به این کار فکرنویسی می گویند. گاهی اوقات ذهنتان پر از افکار منفی می شود. تنها تکنیک قدرتمند رهایی از شر افکار منفی، این است که آنها را بنویسید. گاهی اوقات نیز ایده های جدیدی به ذهنتان می رسد که می تواند در آینده شغلی و حتی زندگی شخصی شما بسیار تاثیرگذار باشد. بنابراین آنها را هم خیلی زود روی کاغذ بیاورید!

 

روزی ۳۰ دقیقه پیاده روی کنید. البته سعی کنید در کنار آن، یک ورزش تخصصی هم یاد بگیرید و هرروز تمرین کنید! شاید باورتان نشود! اما هنگام ورزش ایده‌هایی به ذهنتان می رسد که می‌تواند زندگی‌تان را دگرگون کند! در واقع شما با ورزش کردن به مغز و ذهن خود استراحت می دهید و همین باعث افزایش خلاقیت ذهنی شما می شود. اگر می خواهید ذهنی خلاق داشته باشید، حتما این روش را امتحان کنید.

بیشتر بخوانید: تاثیر ورزش بر یادگیری

 

زمانی که اطلاعات جدیدی دریافت می کنید، به صورت ناخودآگاه سبب افزایش خلاقیت ذهنتان می شوید. همچنین زمانی که درباره موضوعی که اطلاع زیادی از آن ندارید، شروع به یادگیری می کنید، باعث می شوید ایده های خلاقانه به سمت شما هجوم بیاورند! حتی می توانید راجع به همین موضوع ذهن خلاق، روزانه ۱ ساعت مطالعه کنید. بعد از مدتی، معجزه های آن را خواهید دید! علاوه بر آن یادگیری مهارتهایی مثل تندخوانی هم تا حد زیادی بر روی افزایش خلاقیت شما موثر خواهند بود. 

 

لطفا در کنار دیگر کارهای ارزشمندتان، کمی هم بخوابید! یکی از اساسی ترین مشکلات حال حاضر مردم به خصوص در ایران، بی خوابی است. شاید از نظر شما موضوع ساده ای باشد. اما وقتی خواب کافی نداشته باشید، باید قید یک ذهن قدرتمند را بزنید! ذهن انسان نیاز به خواب دارد. نه آن قدر بخوابید که به مشکلات خواب بیش از حد مبتلا شوید، نه آن قدر کم بخوابید ( مثلا ۳ الی ۴  ساعت ) که از داشتن یک ذهن خلاق محروم شوید! حداقل طی یک شبانه روز، ۷ ساعت بخوابید. لطفا این مورد را خیلی خیلی جدی بگیرید! اگر خواب کافی داشته باشید، ذهن شما قدرتمندتر از همیشه ظاهر می شود.

بیشتر بخوانید: تاثیر خواب بر یادگیری و حافظه

 

هیچ درمانگری بهتر از خنده وجود نداشته، ندارد و نخواهد داشت! همین خنده ساده که جدی اش نمی گیرید، می تواند برایتان معجزه را رقم بزند! وقتی می خندید، تمامی سیستم بدنتان انگار از نو متولد شده. کاری با بخش های دیگر بدن ندارم، اما خنده ذهنتان را به کل دگرگون می کند. خندیدن برای مدتی تمامی افکار منفی را از ذهنتان پاک می کند و فقط انرژی و ارتعاش مثبت را به جهان هستی ارسال می کند. هنگامی که به جهان هستی و کائنات پیامی پر از ارتعاش مثبت ارسال می کنید، خیلی زود نتیجه اش را می‌بینید. نتیجه ای شگفت انگیز! سعی کنید هم خودتان بخندید و هم دیگران را بخندانید. به هم نخندید، بیایید از همین امروز، ۵ دقیقه را از کل ۲۴ ساعت، با هم بخندیم!

 

فکر می کنید شوخی میکنم؟ شاید باورتان نشود، اما هنگامی که بازی های کودکانه انجام می دهید، به طرز معجزه آسایی خلاقیت ذهنی خود را افزایش می دهید! بیایید با هم روراست باشیم، مشکلات همیشه وجود دارد! اما شما که نباید خودتان را غرق در مشکلات کنید. گاهی اوقات، فکر کنید هنوز یک کودک هستید!

فراموش کنید که چند سالتان است و چه مشکلاتی دارید. فراموش کنید که باید فردا ۱ میلیون تومان هزینه اجاره خانه را بدهید! ساعاتی از فضای بزرگسالی خارج شوید. نترسید، به خاطر عقب افتادن اجاره تان مشکلی پیش نمی آید. چرا؟ وقتی به مشکلات فکر نمی کنید و سعی می کنید مانند کودکان باشید، ایده های جدید به ذهنتان می رسد که اگر آنها را پیاده سازی کنید، ممکن است در کمتر از چند ساعت، ۵ برابر پول اجاره را به دست آورید!

اگر حس می‌کنید سنتان از بازی کردن گذشته استبازی های تمرکزی را امتحان کنید.

 

چگونه یک ذهن خلاق داشته باشیم

گاهی اوقات شنیدن یک جمله از بهترین دوستتان، می تواند ایده های جدیدی را در ذهن تان به وجود بیاورد! شما در حال صحبت کردن هستید و حین صحبت چیزهایی یاد می‌گیرید. ممکن است در همان موقع ورود اطلاعات به ذهن تان، ایده های جدید شکل بگیرند. وقتی تنوع اطلاعات و ایده ها زیاد شود، خلاقیت ذهن تان نیز بیشتر می شود.

 

شاید این مورد کمی عجیب باشد! سعی کنید عنوان این تکنیک را درک کنید. یک سری از صحبت ها و نصیحت ها، در ادامه زندگی شخصی و اجتماعی به کارمان می آیند. اما یک سری از آنها، شما را نابود می کنند. بگذارید یک مثال بزنم. فردی به شما می گوید در پخت کیک فلان کار را انجام بده، خوشمزه تر می شود. خب، آیا از این نصیحت و نکته باارزش استقبال نمی کنید؟ شما نباید خیلی سریع از آن استقبال کنید. قبلش کمی داده ها را نزد خودتان تجزیه و تحلیل کنید. آیا حرفش منطقی است؟ اگر جوابتان مثبت است، لبخندی به آن شخص هدیه بدهید و از نصیحت های او بهره گیرید.

اما زمانی ممکن است شخصی به شما بگوید کیک تو واقعا زشت و بدترکیب است. مزه اش هم که افتضاح است، دیگر به پختن کیک ادامه نده! شما پس از شنیدن این موضوع دو انتخاب دارید، یا قبول کنید، یا در کمال احترام و با یک لبخند، به پیشنهادش عمل نکنید! یادتان باشد، شما حق ندارید حرف هر کسی را گوش دهید. پختن کیک کاری نیست که نتوانید انجامش دهید. هیچ چیزی غیرممکن نیست! معنای جمله قبل را به خوبی درک کنید. ممکن است برخی از افراد، درست بگویند. آن زمان تصمیم با شماست که حرفشان را قبول کنید یا نه!

راستش را بخواهید، داشتن یک ذهن خلاق، خیلی هم آسان نیست. اما به این معنا نیست که بخواهید سخت بگیرید! برای داشتن ذهنی خلاق، نیاز به تمرین های فراوان دارید! باید تکنیک های گفته شده را به صورت پیوسته و به مدت ۲۱ روز انجام دهید. به همین تکنیک ها بسنده نکنید، باز هم جستجو کنید! قرار نیست خیلی زود نتیجه بگیرید. دارن هاردی در کتاب اثر مرکب، جمله ای گفت که زندگی من و خیلی های دیگر را تغییر داد. شاید دوست داشته باشید آن را بدانید:

ثبات، مهمترین کلید موفقیت است!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

هر وقت به نظرم پاسخ دادند به ایمیلم خبر بدید 🙂


تصویر امنیتی
*

 

داشتن ذهنی قوی، چیزی است که میتوانید با تمرین آنرا کسب کنید و مزایای آن بهره مند شوید.

به گزارش مجله آلامتو به نقل از success.com؛ من سال هاست که به افراد کمک می کنم استعدادها و مهارت های فعلی خود را شناسایی کند و از این استعدادها به نفع خود بهره ببرند. بعد از انجام اینکارها، به این نتیجه رسیده ایم که چگونه می توانیم با توسعه نکات قوت فعلی افراد، توانمندی هایشان را افزایش دهیم.

همیشه فکر می کردم برنامه مثبت می تواند یک روش موثر برای کمک به افراد برای غلبه بر رقبا باشد اما یک حادثه تلخ نظر مرا عوض کرد. در سال 2003 به طور ناگهانی مادرم را از دست دادم. دو سال قبل از سومین سالگرد مرگ مادرم، همسر 26 ساله ام دچار حمله قلبی شد. 7 سال بعد پدرشوهرم را از دست دادم.

در طول این روزهای سخت و دردناک دریافتم که تمرکز کردن بر روی نکات قوت و نادیده گرفتن ضعف ها محدودیت های زیادی برای من داشته است. اگر می خواستم قوی تر از گذشته از این حوادث بیرون بیایم باید توجه ویژه ای به عادت های بدی که مرا در گذشته نگه می داشت، می کردم.چگونه یک ذهن خلاق داشته باشیم

اینکه خود را یک قربانی بدانم و در مورد شرایط موجود شکایت کنم در کوتاه مدت به من کمک می کرد اما می توانست در طولانی مدت مشکلات بیشتری برایم ایجاد کند. سخت کوشی هایم به من یاد داد که یک یا دو عادت بد نیز می تواند مانع از پیشرفتم شود.

دسترسی به پتانسیل بالایی که دارید همیشه نیازمند کار و کوشش فراوان برای اضافه کردن عادت های مطلوب به زندگی پرمشغله فعلی تان نیست. در عوض می توانید هوشمندانه کار کنید و برنامه های فعلی که مانع از موفقیت شما و تقویت روح و روانتان می شود را حذف نمایید.

در ادامه قصد داریم 13 عادتی را بیان کنیم که افراد قدرتمند از لحاظ روحی اینکار را انجام می دهند.

اینکه بخواهید همه مشکلاتی که دارید را لیست کنید، شکست هایتان را با اغراق بیان کنید و سختی هایی که در زندگی با آن مواجه شده اید را بشمارید هیچ کمکی به شما نمی کند. اینکه با پرداخت قرض دست و پنجه نرم می کنید یا مشکل حادی در سلامت خود دارید، افسوس خوردن برای شرایط مشکلی را حل نمی کند و باعث بدتر شدن آن می شود.

افسوس خوردن باعث می شود بیشتر از قبل بر روی مشکلاتی که دارید تمرکز کنید و همین امر مانع از توسعه راه حل های مفید برای حل مشکلات می شود. بروز سختی و ناراحتی در زندگی غیر قابل انکار است اما احساس تاسف برای خود، انتخابی است که خودتان انجام می دهید.

حتی زمانی که نمی توانید مشکل خود را حل کنید می توانید بر روی افکاری که دارید کنترل داشته باشید. برای هر چیزی که در زندگی خود دارید شکر کنید.

شما نمی تواند حس یک قربانی را داشته باشید و در عین حال از لحاظ ذهنی انسان قدرتمندی باشید. این موضوع غیر ممکن است. اگر افکار شما به گونه ای باشید که حالت قربانی را ایجاد کند، قدرت بیشتری به سایر افراد می دهد تا شما را کنترل کنند. سعی کنید از افکار خود مراقبت کنید و از توانایی هایی که دارید به بهترین شکل ممکن استفاده نمایید.

تغییر واژگان روزانه یکی از روش های موجود برای شناسایی انتخاب هایی است که در زندگی خود دارید. به جای اینکه بگویید باید تا دیروقت کار کنم جمله خود را ویرایش کنید و بگوید من امروز می خواهم تا دیروقت کار کنم و این انتخاب من است. اگر نتوانید تا دیرقت کار کنید ممکن است مشکلاتی داشته باشید اما هنوز هم این انتخاب خودتان بوده است.

قدرت بخشیدن به خود یکی از اجزای ضروری برای ایجاد چیزهایی است که می خواهید در زندگی به آن برسید.

اگر نگران این هستید که تغییر شرایط شما را بدتر کند، نمی توانید کار را جلو ببرید. دنیا در حال تغییر است و موفقیت شما به توانایی که برای انطباق خود با این شرایط دارید بستگی خواهد داشت.

هر چقدر بیشتر خود را با این شرایط وفق دهید بیشتر می توانید موفق شوید و تغییرات مثبت در خود ایجاد نمایید.

شکایت کردن، نگران بودن و افسوس خوردن در مورد اتفاقاتی که ما قادر به حل آن ها نیستیم نمی تواند مشکلی را حل کند و در عوض باعث به هدر رفتن انرژی مان می شود. اگر همین انرژی را بر روی مواردی به کار ببرید که بر روی آن کنترل دارید قادر خواهید بود خود را برای چیزهایی که می توانید به دست آورید آماده سازید.

به زمان هایی که در مورد اتفاقات غیر قابل کنترل نگران هستید توجه داشته باشید و این انرژی را بر روی موارد خلاقانه همچون پایان دادن به یک پروژه یا تمیز کردن منظل اختصاص دهید. موقعیت های خود را بپذیرید و بدانید که برخی از این شرایط فراتر از کنترل شما هستند.

شما نمی توانید همه افرادی که در دنیا وجود دارند را راضی نگه دارید. اینکار می تواند قدرت ذهنی و روحی شما را تخلیه کند و باعث از دست رفتن اهداف مهمی شود که می توانید در زندگی خود بدان دست پیدا کنید.

انتخاب هایی که باعث ناراحتی و نا امیدی سایر افراد می شود می تواند باعث ناراحتی شما شود اما ماهیت زندگی افراد را ملزم می کند بر اساس ارزش های خود رفتار کنند.

5 مورد از ارزش هایی که در ذهن دارید را بنویسید و انرژی خود را بر روی حفظ آن ها قرار دهید.

اگر چیزی به نظرتان وحشتناک بود ممکن است دوست نداشته باشید در مورد آن ریسک کنید. اگر در مورد فرصت های کوچک هیجان زده باشید، ممکن است خطرات بزرگی که در مسیر وجود دارد را نادیده بگیرید و به سمت جلو حرکت کنید. احساسات می تواند قاضی شما باشد و با توانایی های تان برای محاسبه دقیق خطرات تداخل نماید.

شما نمی توانید بدون استفاده از فرصت ها موفق شوید اما نتیجه موفقی آمیز به توانایی شما برای کنترل خطرات بستگی دارد.

خطرات موجود را شناسایی کنید و ببینید چگونه می توانید با آن ها مقابله نمایید. ایجاد فهرستی از مزایا و معایب خطر کردن ، می تواند در تصمیم گیری درست منطقی و احساسی به شما کمک کند.

با اینکه درس گرفتن از گذشته می تواند باعث تقویت روحی شما شود اما زندگی کردن در آن بسیار خطرناک است. زیر سوال بردن مداوم انتخاب های گذشته یا مرور دائمی روزهای خوبی که قبلا داشته اید مانع از ساخت یک اینده خوب و لذت بخش می شود. با گذشته خود صلح کنید.

برخی از اوقات اینکار به معنای بخشیدن فردی است که به شما اسیب رسانده و برخی از اوقات بع معنای عبور از گذشته و انتخاب های آن است.

همه ما از دوران کودکی یاد می گیریم که اشتباه کردن بد است. به همین خاطر ممکن است اشتباهات خود را پنهان کنیم تا شرم مرتبط با آن را کمتر نماییم. اشتباه را به عنوان فرصتی برای رشد بدانید. غرور خود را کنار بگذارید و همه کارهایی که کرده اید را ارزیابی کنید. حالا می توانید از اشتباهات خود درس بگیرید و دیگر مرتکب آن ها نشوید.

دیدن ترفیع همکارتان در محل کار، شنیدن صحبت های یک دوست در مورد دستاوردهایش و دیدن پیشرفت اعضای خانواده نباید باعث ایجاد حس حسادت در شما شود.

این احساس باعث می شود تمرکزتان از تلاش هایی که انجام می دهید برداشته شود و با توانایی های موجود برای رسیدن به اهداف تداخل ایجاد نماید. تعریف خود را از موفقیت بنویسید. بعد از اینکه به تعریف واحدی رسیدید، از دستاوردهای دیگران خشمگین نخواهید شد.

باید بدانید زمانی که افراد به اهداف خود می رسند ، دستاوردهای شما کوچک تر نمی شود.

شکست خوردن جزئی از مسیر موفقیت است.

برخی از افراد از شکست پرهیز می کنند. تلاش نکردن بعد از اولین شکست، مانع از رسیدن به اهداف می شود. تقریبا هر داستانی در مورد افراد موفق با شکست های تکراری آغاز می شود.

با ترس خود روبرو شوید و با محدودیت های موجود مبارزه کنید. حتی زمانی که احساس شرمندگی دارید، از طرف دیگران رد شده اید یا شکست خورده اید باز هم سر خود را بالا بگیرید و اجازه ندهید نرسیدن به موفقیت شخصیتتان را زیر سوال ببرد.

بر روی بهبود مهارت های خود تمرکز کنید و دوباره تلاش نمایید.

تنهایی می تواند حس بدی در افراد ایجاد کند. برخی از افراد احساس می کنند تنها بودن حس وحشتناکی است. بیشتر افراد با پر کردن روز خود با فعالیت های مختلف، از سکوت جلوگیری می کنند.

با اینحال، زمان تنهایی ، بخش ضروری برای ساخت قدرت ذهنی است. حداقل 10 دقیقه از روز را برای جمع آوری افکار بدون تداخل سایر موارد اختصاص دهید. از این زمان برای ارزیابی پیشرفت و ایجاد اهداف اینده استفاده کنید.

زمانی که سخت تلاش می کنیم، به دنبال موفقیت هستیم. اما اینکه بنشینید و منتظر بمانید دنیا چیزهایی که می خواهید را بدون تلاش در اختیارتان قرار دهد سخت در اشتباهید. بر روی چیزهایی تمرکز کنید که باید به دنیا بدهید.

شما هدایایی در درون خود دارید که می توانید با سایر افراد به اشتراک بگذارید.چگونه یک ذهن خلاق داشته باشیم

رشد و توسعه فردی به تدریج اتفاق می افتد. اینکه تلاش می کنید موانع موجود برای رسیدن به موفقیت را از سر راه بردارید یا زندگی زناشویی خود را بهبود ببخشید زیاد فرقی نمی کند. انتظار نتایج فوری به نا امیدی منجر خواهد شد.

تلاش های خود را همانند دوی ماراتن بدانید.. قدرت ذهنی انعطاف پذیری به شما می دهد که به کمک آن می توانید از موانع عبور کنید.

خبر خوب این است که هر کس می تواند عضلات روحی خود را تقویت کند. تمرین کنید تا مربی قدرت ذهنی خود باشید. به حوزه هایی فکر کنید که توانسته اید به خوبی عمل کنید و ببینید در چه مواردی نیاز به بهبود دارید.

برای رشد خود فرصت هایی را ایجاد کنید و سپس خود را به چالش بکشید تا بتوانید هر روز بهتر از دیروز عمل کنید.

بسیار عالی بود. لذت بردم. ممنون میشم مقاله من را هم که در این باره نوشتم مطالعه کنید

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

بسیاری از افراد به دنبال ذهن خلاق و پویا هستند. ذهن انسانها در طول شبانه روز با مسائل زیادی درگیره. خلاقیت در بسیاری از موارد میتونه بهتون کمک کنه. در واقع خلاقیت، انجام کارها با روشیه که بقیه استفاده نمیکنن…

بسیاری از افراد به دنبال ذهن خلاق و پویا هستند. ذهن انسانها در طول شبانه روز با مسائل زیادی درگیره. خلاقیت در بسیاری از موارد میتونه بهتون کمک کنه. در واقع خلاقیت، انجام کارها با روشیه که بقیه استفاده نمیکنن و یه ابتکار در انجام کارهاست. برای اینکه ذهن خلاق داشته باشین باید چند ترفند رو یاد بگیرین که ما در مطلب زیر به آنها اشاره کردیم.

چگونه ذهن خلاق و پویا داشته باشیم

چند نکته در رابطه با محیطی که در آن فعالیت میکنید وجود داره که باید بهش اهمیت بدین، اونها عبارتند از نور، صدا و میزی که بر روی آن کار میکنین. نور کم باعث خلاقیت میشه بنابراین سعی کنید پرده اتاقتون رو بکشین. علاوه بر آن سکوت نیز بهتون کمک میکنه تا بتونین به راحتی تمرکز کنید. محیط کاری خود رو از هر گونه آلودگی صوتی دور کنید. همچنین میزی که بر روی آن کار انجام میدین را تنظیم کنید. ایستادن هم میتونه باعث بشه که ایده ها و افکارتون افزایش پیدا کنه، اما داشتن یک میز میتونه برای انجام کارهای خلاق بسیار عالی باشه.

محیط کار خود را آماده کنید

چگونه یک ذهن خلاق داشته باشیم

در میان محیط و فضای شلوغ افراد خلاق نمیتونن موفق باشند، بنابراین بهتره که در یک محیط ساکت تمرکز کنید. بیست دقیقه سکوت و آرامش بهتون کمک میکنه تا بر روی افکارتون تمرکز کنید و بر ذهن خود غلبه کنید. افکار گذشته و آینده رو رها کنید. از همه کس و همه چیز از جمله خانواده، تلفن همراه، اینترنت و رسانه های اجتماعی جدا شوید، چون تنهایی میتونه بهتون در رسیدن به تفکر خلاق کمک کنه. همچنین باعث افزایش ذهنیت شما و کاهش استرس و اضطراب نیز میشه. در نهایت با تمرکز بیشتر به ذهن خلاق و پویا خواهید رسید.

سکوت و تمرکز کنید

ذهنتان را برای ایده ها، تجربیات و احساسات جدید باز بذارین. سعی کنید ترس رو کنار گذاشته و چیز های جدید رو امتحان کنید. ذهن خلاق دوست داره ماجراجو باشه و چیزهای جدید رو تجربه کنه. با مسافرت کردن به جاهای مختلف و دیدن فرهنگهای متفاوت میشه روشها و موضوعات جدید رو دید و ازشون برای انجام کارهای دیگه الهام گرفت. در این مسیر زیاد مطالعه کنید و به صحبتهای دیگران گوش بدید تا ذهنی پویاتر داشته باشید.

تا میتونین کنجکاو باشین و سوالهای مختلفی بپرسید تا چیزهای جدید کشف کنید. کنجکاو بودن میتونه ذهنتون رو باز کنه و مجبورتون کنه که به دنبال چراهایی که فکر و ذهنتون رو مشغول کرده برید و روش های بهتری برای انجام دادن کارهایی که بهتون سپرده شده پیدا کنید. با افراد زیادی در ارتباط باشین و صحبت کنید و به دیدگاههای آنها در مورد مسائل مختلف گوش کنید. کنجکاوی یک تجربه برای یادگیری مسائل جدیده، همچنین مغز رو تقویت و دیدتون رو در همه زمینه ها گسترش داده و ذهن رو خلاق میکنه.

کنجکاو باشید

موفق نشدن در تموم زمینه ها نمیتونه ذهن خلاق رو شکست بده، اما میتونه در رسیدن به موفقیت وقفه بندازه. اگر یک تجربه منفی یا شکستی در زمینه کاری داشته باشین تجزیه و تحلیل کنید تا متوجه بشین که چه اشتباهی باعث این تجربه تلخ شده. هرگز عقب نشینی نکنید و ادامه دهید. از اشتباهات و تجارب خود درس بگیرین و بینش های خود را به کار ببرین و از آنها استفاده ی جدید کنید. پروژه های خود را پیگیری کنید تا به موفقیت و ذهن خلاق و پویا برسید.

شکست زمینه ای برای رسیدن به موفقیت

نوشتن افکار خود و اطرافیان همیشه کار درست و مناسبی بوده، چون افراد نمیتونن بر ذهنشان تکیه کنند و همه مسائل رو بخاطر بسپارند. سعی کنید با یک قلم و کاغذ یا استفاده از ابزار الکترونیکی که میتونه مطالب رو مجددا به ذهنتان یاداوری کنه یادداشت کنید. آنها میتونند بازتابی از  ایده هایی که در مورد فعالیت های روزانه جمع آوری کرده بودین باشند. این کار باعث میشه که زمانی که به سراغ آنها میروید ذهنتان آزادتر باشد و بیشتر از ایده ها و افکار دیگران استفاده کنید و خلاق تر باشید.

ایده ها و افکار خود و دیگران را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

کسب و کارت را اینترنتی کن

کوپن تخفیف 20 درصدی: 2nafare

داشتن خلاقیت و ذهنی خلاق برای انجام فعالیت‌های زندگی بسیار مهم است. بهتر است راه های افزایش خلاقیت در زندگی را پیدا کرد تا یکنواختی محیط باعث کند شدن روند انجام کارها نشود.

خلاقیت محصول طرز تفکر است. با شناخت راه های افزایش خلاقیت می‌توان ایده‌های کاری جدیدی را نیز پرورش داد. داشتن یک ذهن خلاق باعث می‌شود تا افراد از چیزهایی که در زندگی همیشه به آن عادت داشته‌اند، فاصله بگیرند و چیزهای جدیدتری را در ذهن خود پرورش دهند. این مساله به آماده‌سازی ذهن برای یادگیری چیزهای جدید کمک می‌کند.

یکی از مسائل مهمی که باید در پرورش ذهنی خلاق به آن دقت کرد، تمرکز است. برای انجام بهتر کارها و داشتن خلاقیت بیشتر، باید تمام چیزهایی را که باعث عدم تمرکز می‌شوند، از ذهن دور کرد. منظور از اینکه گفته می‌شود در خلاقیت نیاز به تمرکز وجود دارد این است که امکان دارد یک فرد خلاق ساعت‌ها به یک ایده کاری فکر کند و آن را در ذهن خود طراحی نماید؛ بنابراین این کار نیاز به تمرکز دارد.چگونه یک ذهن خلاق داشته باشیم

بهتر است بدانید که خلاقیت و ذهن خلاق یک ویژگی ذاتی نیست بلکه خلاق بودن یک مهارت است. خلاقیت مهارتی است که مانند سایر مهارت‌های دیگر زندگی، قابلیت رشد و پیشرفت دارد.

سرعت تغییرات در جهان شگفت انگیز است. این تغییرات توانسته تا در تمام ابعاد زندگی انسان تاثیرگذار باشد. هر روز پیشرفت‌های فناوری را شاهد هستیم و هر روز نسبت به روز قبل تغییرات بیشتری اتفاق می‌افتد.

اکنون در دنیایی زندگی می‌کنیم که آینده را به سختی می‌توان پیش‌بینی کرد، پس برای موفقیت در این دنیا باید خود را با تغییرات موجود تطبیق داد؛ زیرا بدون داشتن خلاقیت، بدون متفاوت فکرکردن و بدون نوآوری، رقابت و بقا در این دنیا هر روز سخت‌تر خواهد شد.

دنیای جدید و تغییرات آن فرصتی است تا افراد بتوانند کسب و کار خود را هر روز بیشتر گسترده کنند. رقابت بین افراد، دیگر به صورت محلی نیست بلکه اکنون دیگر رقابت جهانی است.

روزانه هزاران تولیده‌کننده یا ارائه‌دهنده خدمات وارد چرخه رقابت می‌شوند و عمر کالا‌ها و ایده‌های آنها شاید یکسال هم نباشد. پس اینجاست که خلاقیت بیش از همیشه مورد نیاز است و خود را نشان می‌دهد. بهتر است برای موفقیت بیشتر در این دنیا ذهنی خلاق داشت و روش‌های افزایش خلاقیت را نیز فراموش نکرد زیرا خلاقیت راه رسیدن به موفقیت است.

راه های مختلفی برای افزایش خلاقیت وجود دارد که البته باید آنها را رعایت کرد تا بتوان ذهنی خلاق داشت. در ادامه به بررسی بعضی از روش‌های افزایش خلاقیت می‌پردازیم. با تکراتو همراه باشید!

ذهن انسان نیز همانند بدن برای اینکه بتواند به درستی و میزان کافی رشد کند نیازمند تمرین و تحرک است. بهترین تمرین برای ذهن نیز مطالعه است، زیرا مطالعه ذهن انسان را باز و آن را پرورش می‌دهد.

بهتر است با خواندن کتاب از افکار و زندگی افراد مختلف و موفق تاریخ اطلاعات به دست آوریم. مطالعه این مطالب کمک می‌کند تا متوجه شویم که چگونه این افراد توانسته‌اند تا ذهن خود را برای رسیدن به بهترین‌ها پرورش دهند. بنابراین مطالعه یکی از بهترین راه های افزایش خلاقیت است.

فرصت‌هایی را که در آن ذهن شما خلاق است، نباید از دست دهید. بسیاری از افراد در اینگونه موارد، عنصر شانس را در نظر می‌گیرند که کاری اشتباه است. همچنین ممکن است مغز انسان در شرایطی هیچ عکس العملی نداشته و در مواقعی نیز بسیار فعال باشد.

پس شما باید فرصت طلایی ذهن خود را بشناسید تا در مواقعی که به آن نیاز دارید، بتوانید از آن استفاده کنید. فراموش نکنید که ذهن خود را تقویت کرده و به آن پر و بال دهید. با انجام این کارها، شما ذهنی خلاق خواهید داشت.

یادداشت برداری یکی از راه های افزایش خلاقیت است، زیرا از این طریق می‌توان تمامی افکاری که در شرایط مختلف به ذهن انسان خطور می‌کند را مکتوب کرد. بهتر است فقط به یادداشت ذهنی اکتفا نکنید چون ممکن است آن را فراموش کنید.

بهتر است همیشه یک دفترچه یادداشت داشته باشید تا بتوانید مطالب مهم را در آن یادداشت کنید. اگر افکار خود را ثبت کرده باشید دیگر نسبت به فراموش کردن آنها ترسی نخواهید داشت.

 

بیشتر بخوانید: تنهایی یکی از راه های افزایش خلاقیت در افراد است!

 

برای داشتن خلاقیت و ایده‌های نو، از هم‌فکری با دیگران غافل نشوید. در مورد مسائل مختلف نظریات سایر افراد را نیز جویا شوید. این کار باعث می‌شود تا از افکار دیگران نیز برای گسترش ایده‌های خود استفاده کنید. افراد مختلف همیشه نظرات و چشم اندازهای متفاوتی دارند که می‌تواند بسیار مفید باشند.

وقتی پیشنهادی در یک جمع مطرح می‌شود، پاسخ‌های بسیار متفاوتی از سوی افراد ارائه می‌شود که همه آنها می‌توانند به نوبه خود مهم باشند. کارکرد ذهن افراد منحصر به فرد است بنابراین نسبت به نظر هیچ کس بی توجهی نکنید.

در بسیاری مواقع تغییر در محیط اطراف می‌تواند ذهن خسته ما را دوباره به کار بیاندازد. بنابراین تغییر در وضع ظاهری محیط اطراف می‌تواند بسیار مهم باشد. اگر چشم انداز تغییر کند، ذهن نیز به صورت ناخود آگاه به سوی مسائلی جدید تغییر خواهد کرد.

پشت میز نشینی می‌تواند فرصت داشتن یک ذهن خلاق را از شما بگیرد، پس پیاده روی کنید، به باشگاه بروید، کنار آب بنشینید و به مکان‌های جدید بروید تا ذهن نیز فرصتی برای تمرین و تغییر داشته باشد.

کودکان را فراموش نکنید! کودکان همیشه ذهنی خلاق داشته‌اند زیرا جسور هستند و احساساتشان از طریق فشار‌های اجتماعی سرکوب نشده است. جهان را با شگفتی می‌بینند و هنوز مانند بزرگتر‌ها پاکی و معصومیت خود را از دست نداده‌اند.

پس می‌توان در مورد مسائل مختلف با کودکان نیز سخن گفت و برای حل مشکلات و سایر مسائل مختلف از آنها کمک گرفت. عقاید آن‌ها ممکن است باعث تعجب شما شود زیرا آنها قصد تاثیرگذاری در دیگران را ندارند و همه چیز را براساس پاکی و صداقت خود بیان می‌کنند.

در مقابل حتما نظر افراد سالخورده و مسن را نیز جویا شوید. ممکن است آنها مدت‌ها پیش با این مسائل روبه رو شده باشند. تجربیات آنها می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد. پس لازم است تا دیدگاه‌های این افراد نیز در نظر گرفته شود.

بدون شک همه ما دوستانی داریم که می‌توانیم در مورد مسائل مختلف با آنها صحبت کنیم. این افراد و افکار آنها می‌تواند کمک مهمی برای ما در حل مسائل مختلف باشد.

گاهی اوقات صحبت کردن با یک دوست یا همکار، باعث ایجاد جرقه‌ای ناب در ذهن می‌شود. حتی ممکن است در پایان صحبت‌ متوجه شوید که اکنون یک فهرست طولانی از ایده‌های نو دارید که با ایده‌ی ابتدایی خیلی متفاوت است. پس در این حالت نتیجه‌ای که به دست می‌آید بسیار پربارتر است.

دنیای اطراف ما پیوسته در حال تغییر است و شما نیز بهتر است برای موفقیت بیشتر با این تغییرات همراه باشید. بهتر است نوآورانه فکر کنید تا بتوانید از یک ایده‌ی ساده به یک محصول نو و عالی دست یابید. ذهن خود را به یک مسیر تکراری محدود نکنید زیرا مانع رسیدن به کمال می‌شود.

به اصول و قواعد خاصی در زندگی پایبند نباشید، زیرا یکی از راه‌های افزایش خلاقیت داشتن آزادی افکار و پایبند نبودن به قواعدی خاص است. البته این اصول می‌توانند در جای خود مفید باشند اما ممکن است قدرتِ داشتنِ دید وسیع را از شما بگیرند. پس شما می‌توانید به آسانی و بدون بروز هیچ شک و تردیدی با تغییر دیدگاه خود در راه مورد نظر گام بردارید، فقط کافی است تا کمی جسارت داشته باشید.

چگونه یک ذهن خلاق داشته باشیم

اگر به ذهن خود اجازه آزادی عمل می‌دهید بهتر است این آزادی در حیطه دانش شما باشد. مثلا اگر یک طراح هستید لازم نیست برای حل مشکلات اقتصادی راهی پیدا کنید. در نظر داشته باشید که افکار و ذهن شما فقط در رشته‌ای که در آن مهارت دارید خوب کار می‌کند.

ذهن خود را آزاد بگذارید تا آزادانه عمل کند. شاید بهتر باشد از تمرین‌ نویسندگی شروع کنید. تمرین نویسندگی برای مبارزه با محدودیت‌ها یک روش بسیار جالب است. هر آنچه که در ذهن دارید روی کاغذ بیاورید. از مشکلات شروع کنید و ادامه دهید.

البته شاید هیچ گونه ارتباطی در دست نوشته‌های شما وجود نداشته باشد اما چیزی که در اینجا مهم است، این است که شما به ذهن خود اجازه غرق شدن در مسائل مختلف را داده اید و این خود یک امتیاز تلقی می‌شود.

می‌توان به ایده‌ها و موضوعات مختلف فکر کرد و حتی راه‌های پیاده سازی آنها را نیز در ذهن تصور نمود. فکر کردن به موضوعات مختلف ذهن انسان را باز می‌کند و باعث می‌شود که ذهن با قدرت بیشتری پذیرای موضوعات و مسائل مختلف باشد.

هیچگاه تاثیر خستگی را بر جسم و روح دست کم نگیرید. اگر محیط کار شما به گونه‌ای ثابت است، بهتر است قدم زدن را فراموش نکنید؛ زیرا این کار به شما آسودگی و آرامش می‌بخشد. ذهن خود را فقط درگیر کار نکنید و به آن استراحت دهید تا آزاد باشد و به مسائلی غیر از کار فکر کند. فراموش نکنید که آرامش و سکوت یکی از راه های افزایش خلاقیت است که می‌تواند در طبیعت اتفاق افتد.

 

بیشتر بخوانید: چگونه خوشحال باشیم و زندگی شادی داشته باشیم؟

 

یادگیری مسائل جدید قدرت انسان را افزایش می‌دهد. یادگیری یکی از روش‌های افزایش خلاقیت است و کمک می‌کند تا افراد بتوانند به موفقیت برسند و زندگی دلخواه‌ خود را بسازند. از مسائل جدیدی که یاد گرفته‌اید، استفاده کنید و چیزهایی جدید خلق کنید!

فراموش نکنید کسانی که اختراعاتی انجام داده‌اند از شما باهوش‌تر نبوده‌اند. پس دست به کار شوید شما هم چیزهایی بسازید که دیگران از آن استفاده کنند. افرادی که ذهنی خلاق دارند، دستاوردهای دیگران مانع آنها نمی‌شوند! بنابراین می‌توان موفقیت‌ را با پرورش ذهن به صورتی خلاق به دست آورد.

به خود و توانایی‌هایتان ایمان داشته باشید. اگر چیزی در ذهن دارید برای رسیدن به آن تلاش کنید، اجازه ندهید قبل از اینکه ایده شما به نتیجه برسد، سرکوب شود. به نظر دیگران اهمیت دهید اما تا وقتی که مخالف نظرات شما نباشد. سعی کنید درهای خلاقیت را هرچه بیشتر به روی خود و افکارتان باز کنید.

قدرت نه گفتن برای پیشرفت و پرورش یک ذهن خلاق لازم است. بهتر است هر چیزی که بر خلاقیت شما تاثیر منفی دارد را کنار بگذارید و آنچه که باعث پیشرفت شما می‌شود را حفظ کنید.

افراد خلاق، متخصصِ دقیق نگاه کردن هستند. آنها به خوبی می‌توانند نکات ظریف را مشاهده کنند و چیزهایی را جمع ‌آوری و از آن استفاده کنند که دیگران نمی‌توانند آنها را ببینند. کنجکاوی در مورد جهان اطراف باعث ظهور ایده‌های جدید می‌شود. بنابراین کنجکاو باشید و به خوبی اطرافتان را مشاهده کنید.

زندگی و مشکلات موجود در آن را سخت نگیرید و با آن کنار بیایید. فراموش نکنید که مشکلات اغلب پشت اطلاعات بیش از حد، پنهان می‌شوند. چالش و مشکلی که پیش رو دارید را به خوبی درک کنید. همیشه سعی داشته باشید تا هنگام روبه رو شدن با مشکلات به جای آنکه خود را ببازید، به فکر راه حلی ساده برای حل مشکل باشید.

برای پرورش یک ذهن خلاق همیشه سعی کنید تا آرام باشید. زیرا اگر ذهن دچار پریشانی و آشفتگی شود نمی‌تواند تمرکز کند در نتیجه ایده‌ای نیز وجود نخواهد داشت. رمز داشتن ایده‌های برتر، آرامش خاطر است. ابتدا باید ذهن خود را آماده کنید و سپس به ایده‌های خوب فکر کنید.

افراد عصبانی و کسانی که آشفتگی ذهنی دارند به جای پیشرفت در زندگی، پسرفت دارند و نمی‌توانند کارهای خود را به خوبی انجام دهند. نقطه شروع کارهای مهم در زندگی، ذهن انسان است و اگر ذهن آماده نباشد، خلاقیتی وجود نخواهد داشت.

.

بیشتر بخوانید:

Modal body text goes here.

ارسال

تکراتو، ارائه دهنده آخرین اخبار تکنولوژی، اخبار موبایل، اخبار نجوم، اخبار اتومبیل، و در مجموع، آخرین اخبار دنیای فناوری بوده و یکی از بهترین سایت های تکنولوژی ایران است. از جمله مباحثی که میتوانید کاملترین محتوای موجود به زبان فارسی را در تکراتو یافته و مطالعه کنید، میتوان به مقالات زیر اشاره کرد:
خودرو,
اپلیکیشن,
هات اسپات آیفون,
حذف ویروس اندروید,
بهترین بازی های پلی استیشن 4,
باز کردن قفل گوشی اندروید,
بهترین گوشی 2018,
بهترین گوشی های میان رده 2018,
بهترین گوشی های هوشمند 2019,
بهترین گوشی های میان رده 2019,
بهترین گوشی های هوشمند 2020,
بهترین گوشی های سامسونگ 2019,
بهترین گوشی های هواوی 2019,
بهترین گوشی های شیائومی 2019,
بهترین گوشی های ال جی 2019,
مگان 2018,
آموزش اسنپ چت,
پرفروش ترین فیلم های 2017,
پرفروش ترین فیلم های 2018,
پرفروش ترین فیلم های 2019,
پرفروش ترین فیلم های 2019,
بهترین فیلم های 2019,
بهترین فیلم های 2020,
بهترین انیمیشن های 2019,
بهترین انیمیشن های 2020,
بهترین فیلم های عاشقانه 2020,
بهترین فیلم های 98,
لیست بهترین فیلم های سینمایی طنز ایرانی,
بهترین سریال های 2017,
بهترین سریال های 2019,
مشخصات فنی اسپورتیج 2018,
مشخصات فنی بوگاتی شیرون,
مشخصات فنی رنو سیمبل,
تویوتا کرولا 2017,
بهترین بازی های آیفون,
بهترین لپ تاپ های 2018,
بهترین لپ تاپ های 2019,
بهترین لپ تاپ های 2020,
هواوی پی 11,
بهترین لاستیک ایرانی,
بهترین لاستیک خارجی,
چگونه شاد باشیم,
تماس تصویری,
مقایسه تلگرام طلایی و تلگرام ایکس,
آزرا 2017,
بهترین مودم 4g,
بهترین خودروهای 2018,
مشخصات فنی سراتو 2018,
بهترین تبلت های 2017,
بهترین تبلت های 2019,
بهترین تبلت های سامسونگ 2019,
بهترین تبلت های اندروید 2020,
چگونه درس بخوانیم,
بهترین لپ تاپ های گیمینگ 2017,
جستجو در اینستاگرام,
فیلترشکن قوی برای تلگرام نسخه اصلی,
دیلیت اکانت تلگرام طلایی

چگونه ذهنی خلاق و پویا داشته باشیم – برای داشتن ذهنی خلاق و پویا باید هر از گاهی به مغز خودمان استراحت دهیم و در حقیقت این ذهن ساکت و آرام است که می‌تواند به تولید بهترین ایده‌های ممکن همت گمارد. اما آیا می‌توان در میانه‌ی یک روز پرمشغله با انواع و اقسامی از وظایف و مسئولیت‌ها به چنین ذهن ساکت و خاموشی نائل شد؟ در این مقاله سه راهکار خاص، ساده و سریع را برای ایجاد وقفه و استراحت ذهنی به شما گرامیان معرفی می‌کنیم.پیشنهاد ویژه ایران مدرس: چگونه تدریس خلاق داشته باشیمتمدد اعصاب سریع‌السیرتحقیقات جدیدی که در آزمایشگاه تصویربرداری عصبی در پردیس لس‌انجلس دانشگاه کالیفرنیا (UCLA) صورت گرفته، اذعان می‌کند افرادی که به تکنیک‌های تمدد اعصاب می‌پردازند، قشر خاکستری بیشتری در مغز خود دارند که این موضوع نشانگر ارتباط قوی‌تر بین بخش‌های مختلف مغز آنهاست؛ موضوعی که می‌تواند به کاهش بیماری‌های مغزی (اتروپی) در این گروه منتج شود.به عبارت دیگر، تمدد اعصاب می‌تواند به بزرگ‌تر، سریع‌تر و جوان‌تر شدن مغز افراد بیانجامد. آیلین لودر مدیر ارشد این تحقیات علمی توضیح می‌دهد: «به نظر می‌رسد که این اقدام فعالیت ذهنی خوبی باشد و می‌تواند به طور بالقوه‌ای به تغییر ساختار فیزیکی مغز فرد منتج شود.»نکته: اگر شما از طریق سیستم حمل و نقل عمومی جابجا می‌شوید، می‌توانید از زمان به طرز هوشمندانه‌تری استفاده کرده و برای ده دقیقه‌ای چشمان خود را ببندید و پیش از رفتن به سر کار قدری تمدد اعصاب کنید.بهتر است تصویر بسیار خاصی را انتخاب نمایید، مثلاً یک آبشار زیبا، ساحل دریا، درختی قشنگ یا هر عکس جذاب دیگر، و تنها بر روی آن تمرکز کنید.اگر تفکرات دیگری به ذهن شما خطور می‌کند، به آرامی آنها را به کناری هدایت کنید. سعی کنید این تکنیک را روزی یک یا دو بار انجام دهید. هدف از این کار همانا ایجاد حس آگاهی و آرامش در فرد است.پیشنهاد می شود مقاله موانع تفکر خلاق را هم بخوانید.چرخه‌های 90 دقیقه‌ای کار و کوششکی. آندرس اریکسون یکی از روانشناسانی است که به خاطر تحقیقات و تئوری‌ها و کارایی بالای نظریاتش در حوزه‌های گوناگون – از موسیقی گرفته تا دانش و ورزش و کار – مطرح است. وی ایده‌ی چرخه‌های 90 دقیقه‌ای کار و تفریح 5 دقیقه‌ای را توصیه کرده است.این شیوه‌ی سینوسی، دارای بازه‌ای صرف جهت جذب انرژی است که فرد را در انجام بهتر امور در سیکل بعدی یاری می‌رساند. این روش درواقع ساده‌ترین راه برای ایجاد رنگ تفریح در زندگی روزمره است.نکته :بهتر است یک برنامه‌ی « یادآوری زنگ تفریح » دریافت کنید،پس از نصب و راه‌اندازی آنها را برای فواصل زمانی 90 دقیقه‌ای تنظیم کرده و بین هر بازه‌ی کاری یک زمان تفریح 5 دقیقه‌ای نیز در نظر بگیرید. پس از آن به انجام کار پرداخته و به خوبی بر روی آن تمرکز کنید؛ پس از انجام امور محوله نیز به تفریح مشغول شوید.این تفریح می‌تواند شامل راه رفتن، صحبت با همکاران، نوشیدن چای یا گوش کردن به موسیقی یا هر کار دیگری که دوست دارید باشد؛ یعنی اموری که به شما « انرژی دوباره » می‌دهد. حتی اگر فکر می‌کنید که به تفریح نیازی ندارید باز هم به آن بپردازید تا ذهن‌تان پس از کار، نفسی تازه بکشد و بعد از آن دوباره به کار بازگردید.مطالعه مقاله آیا انسان مدرن کند ذهن شده است؟ هم مفید است.تصورات و خیال‌ پردازی‌های روزانهبسیاری از افراد این داستان را شنیده‌اند که چطور آرتور فرای از کمپانی 3M به ایده‌ی یادداشت برداری نوین دست یافت: او مشغول خیال پردازی در کلیسا بود که این ایده همچون صائقه‌ای به کله‌اش زد!جوآنتا اسکولر یکی از محققان دانشگاه کالیفرنیا در سانتا باربارا مکرراً نشان داده افرادی نظیر آرتور فرای که به تصوررات خویش فرصت بارور شدن می‌دهند، دارای قوه‌ی تخیلی قوی هستند و می‌توانند در آزمون‌های خلاقیت نمره‌ی بالاتری دریافت کنند.آنچه موجب تفاوت بین تصورات و تمدد اعصاب می‌شود آن است که در این روش بجای آنکه فرد ذهن خویش را تهی کند، اجازه می‌دهد تا فکرش از خیالات گوناگون و تصادفی پر شوند. این ترفند به فرد کمک می‌کند تا در صورت مواجهه با تصورات خاص سریعاً آنها را به کار بندد.نکته: بیست دقیقه‌ای را به این موضوع اختصاص دهید و دو بار در هفته به خصوص زمانی که ناهار می‌خورید به ایده‌پردازی بپردازید.پیرامون هر چیزی به غیر از کار فکر کنید – مثلاً مسافرت به ساحل دریا، ساختن خانه‌ای رویایی، انجام مسابقات ورزشی و… – می‌توانید تعداد دفعات این تمرین را حتی به 3 یا 4 نوبت در هفته نیز افزایش دهید. پس دفعه ی بعد که کسی مچ شما را در حین خیال‌پردازی گرفت و مدعی شد که سر کار بازی گوشی کرده و اصلاً حواستان نیست، بهتر است برای او توضیح دهید مشغول بارور کردن ذهن خلاق خود هستید! موفق باشید.منبع: پرتال دانشگاهی کشورمطالعه این مقاله را هم پیشنهاد می کنیم: چگونه حافظه خوبی داشته باشیم؟!

مطالعه شریف بیش از 10 سال است جدیدترین آموزش ها در کلاس جهانی را به شکل کاملا بومی، کاربردی با متد فانتوم در اختیار علاقه مندان قرار میدهد.

راهنمای خرید از مطالعه شریف

پرفروش ترین محصولات

چگونه یک ذهن خلاق داشته باشیم

تهران، درب شمالی دانشگاه صنعتی شریف،خ قاسمی، تقاطع بلوار اکبری، پلاک 30 طبقه 3

021-66064000

021-40663100

info [at] motalesharif [dot] com

ما را دنبال کنید …

دانالو، یک سامانه آموزش آنلاین است که به شما کمک می کند تا در زمینه های کسب و کار، بازاریابی، مدیریت، فروش و تبلیغات آگاهی یابید و مهارت کسب کنید.
https://Danalo.net

در مواجه با اتفاق های مختلف زندگی، بارها این فکر به ذهن شما خطور کرده است که: من یک انسان هستم، نه یک ربات! ذهن خلاق من توانایی حل مشکلات را نه تنها با یک روش بلکه با صدها روش دارد. اما در نهایت کارها را آن گونه که باید انجام می دهم، مشکلات را آن طور که باید حل می کنم نه آنطور که می توانم. شما آنچنان غرق بایدها می شوید که شایدها را از یاد می برید، ذهن خلاق خود را محدود می کنید و در نهایت به همان رباتی که نمی خواستید تبدیل می شوید. ما در این مقاله 4 گام طلایی برای داشتن ذهن خلاق را به شما معرفی خواهیم کرد. گارسونی که بیشتر از یک مدیر می دانست اجازه دهید داستانی را برایتان تعریف کنم. مردی به همراه دو فرزند نوجوانش به یکی از رستوران های مشهور دریایی رفت، فرزندانش انواع و اقسام غذاها و سالادهای دریایی را از روی عکس های منو سفارش دادند.

چند دقیقه پس از سرو غذاها، فرزندان از خوردن دست کشیدند، پدرشان پرسید که چه غذایی دوست دارند تا آن را سفارش بدهد؛ آن ها پیتزا می خواستند. پدر سفارشی که فرزندانش داده بودند را به گارسون انتقال داد، اما هم او و هم گارسون به خوبی می دانستند که پیتزا در این رستوران سرو نمی شود.

با این وجود فکری به ذهن گارسون رسید که آن را با مدیر رستوران در میان گذاشت و چند دقیقه بعد پیتزا روی میز مشتریان قرار گرفت. گارسون به جای آنکه مشتریان را ناامید کند و به آن ها بگوید که در رستورانشان پیتزا سرو نمی شود و وظیفه اش را آن گونه که برایش تعیین کرده بودند انجام بدهد، تصمیم گرفت با یکی از پیتزافروشی های نزدیک رستوران تماس بگیرد و سفارش پیتزا بدهد.

خوردن غذا تمام شد، پدر و فرزندان در حالی که بسیار خوشحال بودند رستوران را ترک کردند. اما پیش از خارج شدن از رستوران پدر این خانواده از مدیر رستوران به دلیل خاطره بسیار خوبی که برای آن ها ثبت کرده بودند از او تشکر کرد، او گفت: هیچ وقت کار ارزشمندی که برایم کردید را فراموش نخواهم کرد. چگونه یک ذهن خلاق داشته باشیم

هدف این رستوران ایجاد رضایت و خوشحالی در میان مشتریانش بود و این اتفاق برای مشتریان تنها با تغییر بایدها به شایدها رخ داد. آن گارسون می توانست وظیفه اش را همانطور که باید، انجام دهد اما از با کمک گرفتن از ذهن خلاق خود توانست به راحتی هم رضایت مشتری و هم رضایت مدیرش را فراهم کند. با پرسیدن یک سوال از ذهن خود، به یک انسان خلاق تبدیل شوید قطعا شما هم گرفتار کسانی شده اید که شما را درگیر پروسه های طولانی و بیهوده ای کرده اند. در این بین قطعا با افرادی هم روبه رو شده اید که این روندهای طولانی و پیچیده را برایتان آسان تر کرده اند و میانبرهایی را برای عبور آسان از این مراحل پیچیده به شما معرفی کرده اند.

این دسته از افراد ، افرادی خلاق و خوش ذوق هستند که به ما نشان می دهند؛ در هر موقعیتی که باشیم با شکستن کلیشه‌ها، می توانیم موقعیت و موفقیت‌های جدیدی را به دست آوریم و این موفقیت ها در گرو آن است که به جای آن که از مغز خود بپرسید « چه کاری را باید انجام دهم؟ » این سوال را بپرسید: « چه کاری را می توانم انجام دهم؟ » چگونه مدیران می توانند کارمندانی با ذهن خلاق داشته باشند؟

کپی برداری از مقاله تنها با ذکر منبع امکان پذیر است.

دانالو، یک سامانه آموزش آنلاین است که به شما کمک می کند تا در زمینه های کسب و کار، بازاریابی، مدیریت، فروش و تبلیغات آگاهی یابید و مهارت کسب کنید.
https://Danalo.net

با ثبت نام در ویرگول به آرشیو بزرگی از مقالات مرتبط با این موضوع دسترسی خواهید داشت

از این پس او نمی‌تواند پروفایل کاربری و مطالب شما را ببیند.

تفکر خلاق چیست؟ چقدر خلاقیت دارید؟ این یک واقعیت است که ایده‌های خلاقانه می‌تواند گاهی ما را صدها قدم از دیگران جلو بیندازد. اگر فکر می‌کنید خلاقیت در ایده‌هایتان کمرنگ است و فکر می‌کنید نمی‌توانید هرگز انسان خلاقی باشید، باید بدانید سخت در اشتباه هستید. چون خلاقیت، مهارتی است که می‌توان آن را پرورش و گسترش داد. افزایش خلاقیت، با راهکارهای ساده و سرگرم‌ کننده‌ای امکان‌پذیر است. اگر دوست دارید ذهنی خلاق داشته باشید، در این مطلب با «گام برتر» همراه شوید تا ببینید چگونه تفکر خلاق داشته باشیم؟

در این قسمت هم می‌توانید نگاهی به موضوعاتی که قرار است درباره آن‌ها بخوانید داشته باشید.تازه،می‌توانید با کلیک روی کلمات زیر به بخش مربوطه هدایت شوید.

پیشنهاد می‌کنم اگر دنبال داشتن یک تفکر خلاق هستید، حتماً تا انتها با ما همراه باشید که بتوانید با 7 تکنیک ساده و کاربردی تفکر خلاق را در وجود خودتان به وجود بیاورید.

شاید تاکنون ده‌ها و صدها بار کلمه خلاقیت یا تفکر خلاق را شنیده باشید، بدون اینکه در مورد چیستی آن فکر کرده باشید. خلاقیت از ویژگی‌ها و قابلیت‌های انسان است که نقش مهمی در زندگی وی دارد. این ویژگی باعث پیشرفت انسان در تمامی عرصه‌ها می‌شود و به‌عبارتی می‌تواند کیفیت زندگی او را تعیین کند، از این رو اهمیت بسیاری دارد. خلاقیت نیز مانند «عشق» و «شادی» از آن دسته مفاهیم جذابی است که معانی متعددی دارد.

خلاقیت (creativity) در شما به معنای رسیدن به ایده های جدید به منظور حل مشکلات با صحیح ترین روش است . هرگاه شما تلاشی در زمینه اصلاح ، کوتاه سازی، بهینه سازی، اقتصادی کردن و هر فرایند دیگری که باعث بهتر شدن فعالیتی از روش جدید می‌شود را بکارگیرید خلاقیت در آن فعالیت نامید. همچنین بکارگیری نیروی ذهن و قوای جسمانی در پرداختن به انبوه تصورات، رفتارها و در نهایت بازدهی هایتان را می توان نوعی خلاقیت نامید. اگر علاقمند هستید که این ویژگی را در خودتان تقویت کنید، توصیه می‌کنم حتماً نگاهی به مقاله راه‌های تقویت خلاقیت داشته باشید. چگونه یک ذهن خلاق داشته باشیم

بنابراین، خلاقیت، یک فرایند ذهنی است که از فرد معینی و در یک زمان مشخص دیده می‌شود؛ فرآیندی که در نتیجه آن، یک اثر جدید (اعم از ایده یا چیزی نو و متفاوت) تولید می‌شود. تولید جدید و متفاوت، می‌تواند کلامی یا غیر کلامی و عینی یا ذهنی باشد. 

در مطالعه پیرامون خلاقیت، به دو نکته مهم زیر باید توجه داشت:

1.اول آن که خلاقیت می تواند خلق اشکال یا صورت های جدیدی از ایده‌ها یا تولیدات کهنه باشد. در این صورت، اغلب فکرها و ایده های گذشته، اساس خلاقیت های تازه است.

2.دوم این که خلاقیت امری انحصاری است و حاصل تلاش فردی و تنها یک موقعیت یا مسئله عمومی نیست؛ از این رو، فردی ممکن است چیزی را خلق کند که قبلاً هیچ گونه سابقه ذهنی از آن نداشته باشد. اگر چه آن چیز به صورت های مشابه یا کاملاً یکسان قبلاً توسط شخص دیگری و در موقعیت خاصی خلق شده باشد.

تفکر خلاق عبارتی است از تحولات دامنه دار و جهشي در فكر و انديشه انسان، به طوري كه حائز يك توانايي در تركيب عوامل قبلي به طُرُق جديد باشد. به تعبيري ديگر، یعنی به كارگيري كامل توانايي هاي ذهني براي ايجاد يك فكر يا راه حل يا مفهوم نو نسبت به خود شخص خلاق. به زبان ساده تفکر خلاق یعنی استفاده از خلاقیت خود در راستای ساده‌تر و کوتاه‌تر کردن مسائل سخت و پیچیده. 

در اين تعريف مفهوم “نو” محور اصلي تعريف را در بر مي‌گيرد و با توجه به آن، براي ديگران توقع و انتظار ايجاد مي‌شود. اما بايد دانست كه ممكن است يك راه حل، يك فكر و يا يك مفهوم براي ديگران جديد نباشد اما براي خود شخص خلاق، جديد و نو باشد. پس جديد بودن نسبت به خود شخص مهم است، نه نسبت به ديگران.

با اين بيان معلوم مي‌شود كه همه انسان ها بنا به اصل تفاوت های فردی كه دارند، دارای خلاقيت و نوآوری هستند و نبايد تصور كرد كه خلاقيت منحصر به افراد تيزهوش و با استعداد است. فقط مهم شكوفايي اين استعدادهاست. اين از حكمت خداوند است كه همه افراد بتوانند در يك رشته داراي خلاقيت و تفکر خلاق باشند و هركدام از طريقي به جامعه بشري خدمت نمايند.

خلاقيت مقدمه ظهور استعدادها و ذوق‌هاست و باب آن براي همه بشر باز است، مهم شناختن خود و حركت به سمت اين دريچه است. خلاقيت را مي توان ديدن چيزها از يك منظر غير معمولي و نو، توجه به مسائل از زاويه اي كه هيچ كس ديگر نمي‌بيند و سپس ارائه راهکارهای جديد، غيرمعمولي و اثربخش دانست.

خلاقیت توافقی عمومی ندارد. در اصل خلاقيت را مي‌توان توليد انديشه، راهكار و مفاهيم غيرمعمول دانست كه از ديدن، الهام گرفتن و تشابه سازي مخصوص حاصل مي‌شود.

فواید تفکر خلاق در هر حرفه‌ای، باعث شده است که اکثر افراد روی به تقویت این تفکر در خودشان بیاورند. به خاطر پرورش خلاقیت نیز باید کارهایی انجام دهیم که از طرفی دانش و تجربه ما را که به عنوان ماده خام خلاقیت هستند بالا ببرد و از طرف دیگر شیوه تفکر ما را اصلاح و هدایت کند و از سویی قدرت تخیل ما را بهبود بخشیده و امکان تصورسازی به ما بدهد. می‌دانیم که خلاقیت نوعی تکاپوی فکری و ذهنی برای دست یابی به اندیشه‌های بدیع است. پس کارهایی که بتواند ذهن را در این راستا به تکاپو وادارد کند و به ما فرصت اندیشیدن و تبلور آن را در جهان خارج بدهد، موجب افزایش خلاقیت می‌شود.

ورزش کردن و استراحت دادن به مغز نیز فکر خوبی است. گاهی‌ اوقات هرقدر تلاش می‌کنید و به ذهن خود فشار می‌آورید، حتی یک فکر کوچک خلاقانه نیز جرقه نمی‌زند. در این مواقع بهتر است به سراغ ورزش‌هایی مانند پیاده روی، یوگا یا سایر ورزش‌ها بروید و در حین ورزش سعی کنید، به ایده‌هایی جدید دست بیابید. این کار نوعی استراحت ذهنی است که غیرمستقیم شما را در مسیر خلاقیت قرار می‌دهد.

نوشتن کمک می‌کند آزادانه خود را بروز دهیم، به وضوح و روشنی نسبت به خود و اهدافمان دست یابیم و ایده‌های جدید خلق کنیم. فقط شروع کنید به نوشتن و به این فکر نکنید که می‌خواهید چه بنویسید یا چقدر خوب می‌توانید کلمات را روی کاغذ بیاورید. خود را ویرایش نکنید، فقط بنویسید. اگر نیاز به فکر کردن بیشتر دارید، می‌توانید کلمات یا عباراتی، چون اهداف، نقاط قوت من و … بنویسید و سپس از همان جا شروع کنید.

برای تقویت خلاقیت افکار، ایده ها، تصاویر و اندیشه هایتان را ترکیب کنید و دوباره ترکیب کنید و آن ها را بصورت ترکیبات مختلف درآورید، هرچند که طبیعی و مناسب نباشند. قانون های توارث که علم جدید ژنتیک برپایه آن قرار داده شده توسط راهب استرالیایی گریگو مندل مطرح شده که ریاضیات و بیولوژی را برای ایجاد یک علم جدید با هم ترکیب کرد.

غنی‌ترین منبع سوخت، عاملی است که موجب می‌شود انسان بتواند ایده‌های خلاقانه ارائه بدهد. تجربه را می‌توان از انجام کارهای متنوع و مخاطره انگیز، مسافرت مخصوصاً با شرایط سخت و مصیبت بار و به مکان‌های دور افتاده، تماس‌های شخصی با دیگران بویژه کودکان، خواندن شرح حال افراد، تم اشا کردن تلویزیون، گوش کردن رادیو و … به دست آورد.

هر چقدر بیشتر شبیه کودکان باشید، خلاقیت‌تان افزایش می‌یابد. خودتان را درگیر مشکلات بزرگسالی نکنید و ذهن‌تان را باز کنید. از اسباب‌بازی‌ها و وسایل هنری برای تحریک قدرت تصور و خیال‌پردازی استفاده کنید و ارتباطات جدیدی برقرار کنید. اگر ایده‌های خلاقانه ندارید، سعی کنید یک نقاشی فریبنده بکشید یا با لِگو و خانه‌سازی بازی کنید.

افزایش خلاقیت، به تمرین، تلاش و طوفان فکری نیاز دارد. درنتیجه باید هر روز برای آن وقتی درنظر بگیرید و در محیطی آرام یا الهام‌بخش، آن را تمرین کنید. مثلا به یک پارک آرام سر بزنید یا در کتابخانه بنشینید و اجازه دهید ذهن شما آزادانه پرواز کند. همه‌ی ایده‌های خود را چه خوب چه بد، روی کاغذ بیاورید یا روی تخته وایت‌برد بنویسید. حتی بدون اینکه توقف کنید و دوباره به آنها فکر کنید، ایده‌ها را جایی مثلا در کامپیوتر ذخیره کنید.

زمان مناسب را برای این کار پیدا کنید. مثلا اگر همیشه بعد از شام وقت کافی دارید، برای این کار یک ساعت زمان درنظر بگیرید. همه‌ی چیزهایی که ممکن است حواس‌تان را پرت کند از خودتان دور کنید و در محیطی آرام، ایده‌های جدید را در آغوش بگیرید.

برای اینکه تغییر زیادی در خلاقیت‌تان ایجاد کنید، سعی کنید با افراد بیشتری در ارتباط باشید؛ به‌خصوص با کسانی که با شما تفاوت دارند. سعی کنید بخشی از زمان خود را با افرادی بگذرانید که سبک زندگی و دید آنها نسبت‌به دنیا، با شما تفاوت دارد. با این کار، ذهن خود را گسترش می‌دهید و افق‌های جدید و تجربه‌های جدیدی به تجربیات قبلی خود اضافه می‌کنید. اما شاید یکی از آن دسهت افرادی باشید که به خبوی نمی‌توانند ارتباط برقرار کنند و به قولی معاشرتی نیستید، توصیه می‌کنم مقاله مهارت های ارتباط مؤثر را حتماً مطالعه کنید. 

برای ملاقات افراد جدید، در رویدادها و فعالیت‌های اجتماعی مختلفی شرکت کنید که در برنامه‌ی روزمره‌ی زندگی شما جای ندارند و تجربه‌هایی کاملا جدید هستند. هر زمان که فرصت کافی داشتید، با دیگران ارتباط برقرار کنید. مثلاً اگر دنیای هنر برای‌تان جدید است، به موزه‌ها و گالری‌های هنری سر بزنید و با هنرمندان و سایر افراد حاضر در گالری سر صحبت را باز کنید.

نقاشی کردن معمولاً کاری برای گذراندن اوقات بیکاری در زمان بچگی به‌نظر می‌رسد، درحالی‌ که این کار حتی در بزرگسالی هم باعث افزایش خلاقیت می‌شود. این کار با افزایش توجه شما به محیط اطراف و افزایش ارتباط شما با دنیا، خلاقیت را افزایش می‌دهد. نقاشی کردن باعث می‌شود که با فعالیت‌هایی که انجام می‌دهید، ارتباط‌تان را حفظ کنید. هر چقدر توانایی شما در به تصویر کشیدن اطراف بیشتر باشد، خلاقیت بیشتری خواهید داشت.

هنگام انجام فعالیت‌هایی که فکر می‌کنید افکار شما را از موضوع اصلی منحرف می‌کند، نقاشی بکشید. مثلا در یک جلسه‌ی ملاقات کاری اگر احساس می‌کنید که تمرکزتان به‌هم می‌خورد، شروع کنید روی کاغذ تصاویر ساده ترسیم کنید. در کلاس‌های خسته‌کننده می‌توانید با این کار تمرکز بیشتری داشته باشید. سعی کنید یک دفترچه‌ی مخصوص داشته باشید و زمانی که احساس خستگی و کسالت می‌کنید یا تمرکزتان به‌هم ریخته، نقاشی بکشید.

گوش دادن به موسیقی یکی از روش‌های ساده‌ای است که با کمک آن می‌توانید خلاقیت خود را افزایش دهید. این کار به شما کمک می‌کند که بهتر تمرکز کنید و تمرکز کلی شما روی موضوعات مختلف افزایش می‌یابد؛ به‌خصوص موسیقی کلاسیک که تأثیر زیادی بر تمرکز و خلاقیت دارد.

این نکته را درنظر بگیرید که هر نوع موسیقی برای همه‌ی افراد تأثیرگذار نیست و هر کس باید موسیقی مناسب خود را پیدا کند؛ درعین‌حال که موسیقی کلاسیک تأثیرات زیادی برای بسیاری از افراد دارد. برای پیدا کردن موسیقی مورد توجه‌تان که تأثیر بیشتری برای ذهن و خلاقیت شما دارد، تلاش کنید و انواع موسیقی را امتحان کنید.

کتاب خواندن، یکی از روش‌های عالی برای پرورش ذهن خلاق است. عادت مطالعه به‌ طور پیوسته را در خودتان پرورش دهید. کتاب‌هایی از ژانرهای مختلف انتخاب کنید و سبک‌های مختلف نویسندگی را بخوانید. برای اینکه افق‌های خلاقیت‌تان را گسترده‌تر کنید حتما هر روز برای مطالعه وقت بگذارید.

در برنامه‌های مطالعه‌ی گروهی شرکت کنید. این برنامه‌ها برای ملزم کردن شما به مطالعه و انتخاب کتاب و ژانر مناسب بسیار مفید هستند. در نزدیک‌ترین کتابخانه‌ی محل زندگی‌تان عضو شوید. به‌این‌ترتیب بدون پرداخت هزینه می‌توانید به منبع بی‌شماری از انواع کتاب، دسترسی داشته باشید.

ابداع، به معني نوآوري و توانايي ايجاد يك فكر و چيز نو بوده و در ظهور اوليه خلاقيت مؤثر است. ظهور اوليه ابداع در عالم ماده و حس است. با توجه به اين موضوع، به كارگيري خلاقيت را ابداع مي‌گويند. خلاقيت به معناي توانايي تركيب ايده ها در يك روش منحصربه فرد يا ايجاد پيوستگي بين ايده هاست ولي نوآوري، فرآيند اخذ ايده خلاق و تبديل آن به محصول، خدمات و روش هاي جديد عمليات است.

البته خلاقيت و نوآوري چنان به هم تنيده اند كه شايد به دست آوردن تعريفي مستقل از هر كدام دشوار باشد، اما براي روشن شدن ذهن مي‌توان آنها را به گونه اي مجزا از هم تعريف نمود. خلاقيت پيدايي و توليد يك فكر نو است در حالي كه نوآوري عملي ساختن آن انديشه است.

در واقع ابداع، حاصل حركتي است كه نقطه آغازين آن خلاقيت و حيطه فكر بوده و يا با به كارگيري تجارب ديگر به صورت يك پديده نوظهور، آشكار گرديده است. در كل مي‌توان گفت ابداع بدون خلاقيت، بي مفهوم بوده و ليكن خلاقيت بدون ابداع قابل تصور است.چگونه یک ذهن خلاق داشته باشیم

به عبارتي نماد ظاهري خلاقيت، نوشته يا گفتار و يا يك فكر است كه مقدمه ابداع بوده و آن را به صورت يك پديده يا شيء ظاهر مي كند. به عبارتي ديگر تلاش هاي خلاقيت، وسيله اي براي نوآوري است. هم چنين خلاقيت يك فعاليت فكري و ذهني است و بيشتر جنبه عملي دارد.

همان گونه كه ظهور و بروز هر كاري و پيدايش هرچيزي زمينه و پيش نيازهايي دارد، خلاقيت هم همين گونه است. پيش نيازهاي خلاقيت عبارت اند از: هدف، انگيزه، تخيل، تفكرخلاق، هوش، پشتكار، دانش و مهارت و فضاي خلاق.

افرادی که تفکر خلاق دارند، معمولاً ویژگی های مشترکی با یکدیگر دارند که در ادامه به 7 مورد از مهم ترین آن ها اشاره می‌کنیم.

خلاقیت فقط یک نوع نیست! خود خلاقیت 5 نوع مختلف دارد که آن ها را با هم بررسی می‌کنیم.

خلاقیت تجسمی، توانایی ابراز خلاقیت در قالب اشکال و نمادهای تجسمی و تصویری است. در این گونه خلاقیت، فکر یا ایده خلاق به صورت یک طرح یا تصویر نشان داده می‌شود. افراد این گروه، تجسم فضایی قوی ای دارند. بسیاری از طراحان، مجسمه سازان، نقاشان، کارگردانان و معلمان بزرگ و برجسته، از چنین خلاقیتی برخوردارند. برای پرروش خلاقیت تصویری، مهم ترین فعالیت، «نقاشی» است. کودکان را به نقاشی کردن بسیار تشویق کنید. مربیان نیز نباید نقاشی را درسی فرعی به شمار بیاورند.

بخش بزرگی از خلاقیت بشری را خلاقیت های کلامی تشکیل می‌دهد. این گونه خلاقیت، ایده هایی با ماهیت کلامی، نوشتاری و نمادهای زبانی را در برمی‌گیرد. فرهیختگان سخنوری، نویسندگی، شاعری، موسیقی، نظریه پردازی علمی و…، در زمینه خلاقیت کلامی توانایی فوق العاده ای دارند. به این معنی است که افراد این دسته دارای هوش کلامی بالایی هستند که شما هم با خواندن مقاله چطور هوش کلامی خود را بالا ببریم؟ حتماً می‌توانید این گونه خلاقیت را در خودتان افزایش بدهید.

برخی فعالیت ها به تقویت خلاقیت کلامی بسیار کمک می‌کنند، از آن جمله: نویسندگی، قصه گویی، شعر و سرود است، که کمی بیشتر به آنها می‌پردازیم:

نویسندگی فعالیتی است که زمینه مناسبی را برای پرورش خلاقیت فراهم می‌کند. با این حال، توانایی نویسندگی را در دوران کودکی با دوران بزرگسالی نمی‌توان قیاس کرد. نویسندگی در چند مؤلفه اساسی با خلاقیت رابطه دارد: ۱. سیالی؛ ۲. انعطاف پذیری؛ ۳. ابتکار؛ ۴. هوش؛ ۵. تخیل.

بنابراین نوشتن، به تفکر و قدرت تخیل بسیار وابسته است و مهارت و ورزیدگی در آنها، نوشتارهای بسیار خلاقانه ای را در پی خواهد داشت.

قصه گویی به طور مستقیم به پرورش خلاقیت کلامی (سخنوری) کمک می‌کند. کدام کودک را می‌شناسید که قصه شنیدن را دوست نداشته باشد؛ به ویژه اگر فردی مهربان و خوش سخن قصه بگوید. قصه گویی خلاق آن است که ذهن کودک را به تخیل و تصویرسازی می‌کشاند. کودک هنگام شنیدن قصه، خود را در زمان ها و مکان ها و با حالات گوناگون تجربه می‎‌کند. ویژگی دیگر قصه گویی این است که با طرح تجربه های متفاوت برای کودکان، ذهن آنان را به سوی تحلیل، تفکر و ابتکار سوق می‌دهد. 

البته برخی از این کودکان این خلاقیت را در خودشان دارند، اما نمی‌توند به خوبی آن را شکوفا کنند، چرا که از حاضر شدن در جمع خجالت می‌کشند و نمی‌تواند به خوبی منظور خودشان را بیان کنند.

ساده‌تر بگوییم، فن بیان خوبی ندارند. اگر فن بیان کودک خودتان را الآن درمان نکنید، مطمئناً در آینده دچار مشکل خواهد شد و آینده روشنی در مسیر خلاقیت ذاتی خودش نخواهد داشت. اگر بخواهید در کلاس‌های فن بیان ثبت نام کنید و مشاوره بگیرید، مطمئناً باید کلی هزینه کنید تا نتیجه خوبی بگیرید، اما با این پیشنهاد، حتی با کمتر از نصف قیمت این کلاس‌ها می‌توانید هم فن بیان کودک خودتان را تقویت کنید، و هم نحوه تقویت فن بیان را یاد بگیرید، به عبارتی خودتان استاد می‌شوید. تازه، قسمت جالب ماجرا بعد از خرید محصول شروع می‌شود، یعنی بعد از خرید محصول، به صورت دائمی از طرف خود استاد دوره مشاوره رایگان می‌گیرید و به هر مشکلی که در مسیر برخوردید، مشاوره و راه حل دریافت می‌کنید.

برای این که این محصول شگفت انگیز را دریافت کنید، فقط کافی است که روی دوره جامع تقویت فن بیان در کودکان کلیک کنید.

یکی دیگر از روش های پرورش خلاقیت کلامی، شعر خواندن و سرود برای کودکان است. شعرخوانی از جمله فعالیت هایی است که تقریباً در بیشتر محیط های آموزشی کودکان از آن بهره می‌گیرند؛ زیرا کودکان حفظ کردن اشعار و سرودهای کودکانه را بسیار دوست دارند. شعر و سرود، به دلیل ریتم و آهنگشان توجه کودکان را جلب می‌کند. آنچه موجب استفاده از این دو فعالیت برای پرورش خلاقیت می‌شود، نقش آنها در تقویت عنصر اعتماد به نفس، سیال سازی کلامی و تخیل است.

موسیقی از جمله فعالیت هایی است که شاید به طور مستقیم توانایی کلامی در آن دخالتی نداشته باشد، اما به دلیل آنکه به نمادهای زبانی وابسته است، با خلاقیت کلامی ارتباط می‌یابد. اگر ذهن توانایی تولید و ترکیب خلاقانه نداشته باشد، در تولید ریتم، ملودی و هارمونی موسیقی نیز ناتوان خواهد بود. پس همانند نقاشی، نویسندگی و شعر، موسیقی را نیز باید محصول خلاقانه ذهن به شمار آورد.

هرچند به پرورش خلاقیت حرکتی در قیاس با خلاقیت های تصویری و کلامی کمتر توجه شده است، آن را باید یکی از گونه های مهم شمرد. مفهوم اساسی خلاقیت حرکتی را، تنوع و ابتکار در حرکات و نرمش های بدنی و فیزیکی تشکیل می‌دهد. حرکات و واکنش های فیزیکی بدن می‌تواند خلاقانه بوده، نشانه هایی بر خلاقیت دربرداشته باشد.

برخی مربیان ورزش می‌توانند هر روز نرمشی جدید بیافرینند. هنرمندان طنز و بازیگران خلاق تئاتر و نمایش نیز از این گونه خلاقیت برخوردارند.

خلاقیت مکانیکی از اندیشه ها و مهارت های عالی بشر به شمار می‌آید که در آفرینش اشیا، تغییر محیط و ابداع وسایل و فناوری تبلور می‌یابد. در دنیای کنونی، ردپای این گونه خلاقیت را می‌توان دید.

اختراع خودروها، هواپیماها، رایانه، تلفن همراه و … نمونه هایی اند که خلاقیت مکانیکی در آنها نقش اساسی دارد. در انواع پیشین خلاقیت، محور ابتکار و نواوری تجسم، زبان و حرکت بود، حال آنکه در این گونه، محور ابتکار اشیا و دنیای فیزیکی است. کاردستی از فعالیت های دوست داشتنی کودکان است. به همین سبب، بسیاری از مکان ها با مؤسسه های مرتبط با کودکان، در برنامه های خود این فعالیت مفید و خلاقانه را پیش بینی می‌کنند. آنها ممکن است وسایل را به صورت خام با مدل و الگویی تقریبا آماده در اختیار کودکان قرار دهند. کار با کاغذ (اُریگامی) می‌تواند برای بچه ها هم سرگرم کننده باشد و هم خلاقانه.

بسیاری از بزرگان و افراد موفق دنیا درباره خلاقیت تعاریف زیادی ارائه کرده اند که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت…

از نظر ری بردبری، خلاقیت به‌معنای خاموش کردن تفکر عقلانی است:

عقل دشمن بزرگ خلاقیت است. چون باعث می‌شود به‌جای اینکه خود واقعی‌تان باشید (یعنی چیزی که واقعا هستید، کسی که واقعا هستید و چیزی که واقعا می‌خواهید باشید)، برای هر چیزی دنبال دلیل بگردید. من ۲۵ سال است که بالای ماشین تحریرم نوشته‌ای گذاشته‌ام که می‌گوید «فکر نکن!» شما نباید پشت ماشین تحریر فکر کنید، باید احساس کنید. موقع احساس کردن عقل از کار می‌افتد.

بدترین کاری که هنگام فکر کردن می‌کنید این است که دروغ می‌گویید، دروغ به این معنا که برای کاری دلایلی می‌آورید که با توجه به شخصیت شما، برای شما صدق نمی‌کنند. پس باید در قدم اول بفهمید که واقعا چه کسی هستید. سعی کنید به خودتان دروغ نگویید و همیشه حقیقت را بگویید. تنها راه برای این کار این است که تا می‌توانید فعال و احساساتی باشید. سعی کنید چیزهایی را که از آن‌ها نفرت دارید و چیزهایی را که دوست دارید، پیدا کنید و به‌طور جدی در موردشان بنویسید.

خیلی قبل‌تر از آنکه موریس سنداک تبدیل به هنرمندی شود که امروزه می‌شناسیم و دوست‌اش داریم، شخصیت او که پر از شک و تردید بود. وی در نامه‌ای به سردبیر خود، اورسلا نوردستروم، نوشت:

دانش و معلومات است که باعث می‌شود «خلاقیت و اشتیاق خلاقانه» به کار بیفتد.

نوردستروم در پاسخی هوشمندانه و اطمینان‌بخش به او نوشت:

«هنرمندِ خلاق» است که از دل بی‌نظمی، نظم به وجود می‌آورد.

بیل مویرز خبرنگار و کارشناس سیاسی آمریکایی، برای تعریف خلاقیت و تفکر خلاق از یک تعریف «بازتابی» استفاده کرد و اعتقاد داشت به‌جای اینکه در دل بی‌نظمی دنبال خلاقیت بگردیم، باید جستجو را کنار بگذاریم، چرا که:

خلاقیت یعنی نفوذ در چیزهای عادی برای پیدا کردن شگفتی‌ها.

آلبرت انیشتین برای تعریف خلاقیت از اصطلاح «بازی ترکیبی» استفاده می‌کند. او نامه‌ای به یک ریاضیدان فرانسوی نوشت و در این نامه نظر خود را این‌گونه بیان کرد:

گویا کلمات یا زبان هیچ نقشی در سیستم فکری من ندارند. به نظر من موجودات که عناصری هستند در خدمت افکار من، مانند نشانه‌ها و تصاویر کم‌ و بیش واضحی‌ هستند که می‌توانند بازتولید شوند یا با هم ترکیب شوند. البته بین این عناصر و مفاهیم منطقی‌شان یک ارتباط ویژه وجود دارد و واضح است که هدف و مطلوب ما این است که بتوانیم نهایتاً به این ارتباط و پیوند منطقی مفاهیم با هم دست یابیم. اما از منظر روان‌شناختی، به نظر می‌رسد این بازی ترکیبی برای تفکر خلاق و مولد، حیاتی باشد.

مایا آنجلو، فعال سیاسی و شاعر آمریکایی اعتقاد داشت که جوهر خلاقیت خود بازسازی است. وی در مجموعه مصاحبه‌هایش می‌گوید:

خلاقیت یا استعداد چیزی مثل جریان برق است، یعنی چیزی که من آن را نمی‌فهمم اما می‌توانم از آن استفاده کنم. می‌توانم با آن یک کلیسا یا اتاق عمل را روشن کنم و از آن برای نجات زندگی‌ مردم استفاده کنم یا می‌توانم با آن کسی را بکُشم.

خلاقیت هم مانند جریان برق به‌خودی خود خوب یا بد نیست، بلکه من هستم که می‌توانم از آن استفاده‌ی مفید یا مضر بکنم. پس مهم‌ترین چیز نحوه‌ی استفاده از آن است. خلاقیت به پایان نمی‌رسد. هرقدر بیشتر از آن استفاده کنید، شکوفاتر می‌شود.

تام بیسل نیز با اشاره به این خاصیت جادویی خلاقیت و تفکر خلاق می‌گوید:

هنگام خلق هر چیزی، حتی شده برای لحظه‌ای کوتاه، شما توانایی جادوگری دارید. این جادو گاهی خطرناک است، گاهی فاسد است، گاهی ضعیف است، گاهی منجر به شکست می‌شود، گاهی آتشین است، گاهی منجر به پیروزی می‌شود و گاهی غم‌انگیز است.

اما آیا تعریف دقیق‌تر و ملموس‌تری از خلاقیت وجود دارد؟

در کتاب «نابغه استثنایی: چگونه ایده‌های بزرگ زاده می‌شوند؟» که مجموعه‌ی مصاحبه‌هایی با برندگان جایزه‌ی «نابغه» مک آرتور است و توسط دنیس شکرجیان جمع‌آوری شده است، او یافته‌های خود را این‌گونه شرح می‌دهد:

اگر بخواهیم یک جمله‌ی درست راجع به خلاقیت بگوییم، این است که برای رسیدن به خلاقیت باید استعداد خاص خود را بشناسید و بعد به‌اندازه‌ی کافی روی آن کار کنید.

شکرجیان با مرحوم استفان جی.گولد که مسلماً بهترین نویسنده‌ی علمیِ تمام دوران‌هاست مصاحبه‌ای انجام داده است و روش او را برای خلاقیت این‌گونه شرح می‌دهد:

استعداد ویژه‌ی گولد این است که می‌تواند ارتباط بین چیزهای به‌ظاهر بی‌ربط را ببیند و به ذات موضوع توجه کند. پی بردن به این ارتباط باعث می‌شود شگفت‌زده شویم و لحظه‌ای درنگ کنیم و با خود بگوییم این، همان خلاقیت است.

البته این تعریف چندان جدید نیست. جیمز وب یانگ در مقاله‌ «روشی برای تولید ایده» در سال ۱۹۳۹ پنج مرحله برای تولید یک ایده معرفی می‌کند و می‌گوید:

ایده چیزی نیست جز ترکیب عناصر قدیمی و توانایی ترکیب‌بندی جدید این عناصر، و تا حد زیادی بستگی به این دارد که بتوانیم رابطه‌ی بین آن‌ها را ببینیم. این عادت ذهن که بین حقایق دنبال رابطه‌ می‌گردد، در تولید ایده اهمیت بسیاری دارد.

سه سال بعد در سال ۱۹۴۲ راسموند هاردینگ در کتاب فوق‌العاده و نایاب خود به نام «آناتومی الهام» ابعاد دیگری بر اهمیت ترکیب اصول و عناصر افزود:

ابتکار و خلاقیت بستگی به ترکیب جدید و مؤثر ایده‌ها دارد. واضح است که هرقدر انسان بیشتر بداند، می‌تواند ترکیبات مؤثرتری بسازد. این بیشتر دانستن فقط در حوزه‌ی که می‌خواهد روی آن کار کند نیست، بلکه هرقدر راجع به موضوعات دیگر نیز آگاهی داشته باشد، به نتایج بهتری می‌رسد. هنوز آن طور که باید به این حقیقت توجه نشده است که کسانی که در هنر، ادبیات یا علم افراد برجسته‌ای شده‌اند، در خارج از حوزه‌ی فعالیت خود نیز دانش قابل توجهی داشته‌اند.

هفتاد سال بعد، فیل بیدل همین مفهوم را در کتاب خود به نام «تأکید بر ساختار: کتابی کوچک راجع به خلاقیت» آورده است:

توانایی ایجاد ارتباط بین چیزهایی که در حالت عادی با هم هم‌خوانی ندارند، تعیین می‌کند که چه کسی واقعا خلاق است.

استیو جابز با تأکید بر اهمیت ساخت یک گنجینه‌ شخصی و قوی از تجربیات و ایده‌های مرتبط با هم، این مفهوم را واضح‌تر بیان کرد و آن را کامل‌تر کرد:

خلاقیت یعنی اتصال چیزها. وقتی از آدم‌های خلاق می‌پرسید که چطور فلان کار را انجام دادند، آنها کمی احساس گناه می‌کنند، چون واقعا کار خاصی انجام نداد‌ه‌اند، فقط توانسته‌اند دقیق‌تر ببینند. توانسته‌اند تجربه‌های خود را به هم مرتبط کنند و چیز جدیدی درست کنند. به این دلیل آن‌ها توانسته‌اند فلان کار خلاقانه را انجام دهند که نسبت به سایر مردم تجربه‌ی بیشتری دارند یا بیشتر از سایرین به تجربه‌های‌شان فکر می‌کنند. متأسفانه بسیاری از مردم در حرفه‌ی ما به‌اندازه‌ی کافی تجربه‌های متنوع ندارند و از آنجا که نسبت به مشکلات دید بازی ندارند، راه‌حل‌هایی که ارائه می‌دهند نیز بسیار خطی است، چون به‌اندازه کافی نقطه ندارند که آن‌ها را به هم وصل کنند. هر کس درک و تجربه‌ی بیشتری داشته باشد، بهتر طراحی خواهد کرد.

در این مقاله کلی صحبت از خلاقیت و تفکر خلاق کردیم. سوالی که در اینجا ایجاد می‌شود این است: اصلاً هدف از خلاقیت چیست ؟ چرا باید تفکر خلاق داشته باشیم؟ تفکر خلاق چه کمکی به ما می‌کند؟ در ادامه به تمامی این سواات پاسخ خواهیم داد…

قدم اول برای داشتن یک ذهن خلاق و قدرتمند داشتن شهامت و جسارت است. شهامت خلاق بودن، متفاوت بودن و ایجاد تغییر در خودمان و در محیط پیرامونمان. خلاقیت فردی، یک فرایند ذهنی است که از فرد معینی و در یک زمان مشخص دیده می‌شود؛ فرآیندی که در نتیجه آن، یک اثر جدید – اعم از ایده یا چیزی نو و متفاوت – تولید می‌شود. تولید جدید و متفاوت، می‌تواند کلامی یا غیر کلامی و عینی یا ذهنی باشد. در مطالعه پیرامون خلاقیت فردی، به دو نکته مهم زیر باید توجه داشت:

1.اول آن که خلاقیت فردی می‌تواند خلق اشکال یا صورت های جدیدی از ایده ها یا تولیدات کهنه باشد. در این صورت، اغلب فکرها و ایده های گذشته، اساس خلاقیت های تازه است.

2.دوم این که خلاقیت فردی امری انحصاری است و حاصل تلاش فردی و تنها یک موقعیت یا مسئله عمومی نیست؛ از این رو، فردی ممکن است چیزی را خلق کند که قبلاً هیچ گونه سابقه ذهنی از آن نداشته باشد؛ اگر چه آن چیز به صورت های مشابه یا کاملاً یکسان قبلاً توسط شخص دیگری و در موقعیت خاصی خلق شده باشد.

خلاقیت فردی، مستلزم بهره گیری از نوع خاصی از جریان فکری است؛ چیزی که یکی از روان شناسان، به نام گیلفورد، آن را «تفکر واگرا» نامید؛ تفکری که به گونه ای متفاوت از جریان عام فکری جامعه، در حل مسائل، نمود پیدا می‌کند. به عبارت دیگر، فرد خلاق، تمایل دارد که مسائل مختلف را به طُرُق متفاوت حل کند؛ هر چند در ظاهر، یک راه حل بیشتر برای آن وجود ندارد.

آیا می‌دانید راه های افزایش خلاقیت در کسب و کار چیست؟ خلاقیت اکتسابی است یا ذاتی؟

شاید این سوال را بارها و بارها از خودتان پرسیده باشید که آیا خلاقیت ذاتی ست؟

پاسخ ما به این سوال این است:

اگر شما حال راه اندازی یک استارت آپ هستید و یا مدیر یک کسب و کار کوچک، متوسط و یا بزرگ، اگر یک کارآفرین هستید یا کارمندی در یک سازمان، یک فروشنده اید و یا کسب و کار شخصی خودتان را دارید، باز هم نوآوری در کسب و کار و ایده های جدید می تواند کسب و کار شما را موفق تر نماید.

خلاقیت فردی و تفکر خلاق برای یک هنرمند، پیش نیاز است. هنرمند با توجه به خلاقیت و ابتکار عمل و تجربه ای که دارد دست به خلق اثر می‌زند. اثر هنری خلق شده از همه لحاظ غیر قابل تکرار حتی توسط خود آن هنرمند است. چون یک اثر در لحظه با توجه به شرایط روحی و حسی آن فرد به وجود می‌آید. 

از دید من مشاور کسی است که به افراد کمک می‌کند تا یا راهکاری برای حل مشکلشان پیدا کنند، یا به آنها راهکار ارائه می‌دهد و یا در کنارشان به آنها کمک می‌کند تا کاری را انجام دهند و از یک چالش عبور نمایند. این عامل در حرکت شما به سمت این مسیر بسیار کمک می‌کند. اما خلاقیت یکی از آن موارد استثناء است که بیشتر خودتان نقش اصلی را دارید تا مشاور. چرا که ایده‌هایی که دارید، حاصل ترکیب‌هایی است که فقط ذهن شما قادر به ساختن آن‌ها است.

حالا رسیدیم به اصلی ترین بخش این مقاله. یعنی تکنیک هایی برای داشتن یک تفکر خلاق. داشتن تفکر خلاق ساده نیست! اما آنقدرها هم سخت نخواهد بود اگر شما بخواهید. شک نکنید اگر این 7 تکنیک را به خوبی انجام دهید، فکر شما تبدیل به تفکر خلاق خواهد شد…

ما به بسیاری از چیزها، اشیا، ساختمان‌ها، فضاها، مواد، فناوری، و سیستم‌ها از دریچه‌ی عادت و آشنایی نگاه می‌کنیم و از احتمالات متعدد دیگری که برای استفاده از آنها وجود دارد، چشم‌پوشی می‌کنیم.

باید با این گرایش موجود در ذهن خود مبارزه کنید. این پرسش که «چه کار دیگری می‌توانم با آن انجام دهم؟» باعث اختراعات و ایده‌های جدید می‌شود.

پیشنهاد: زباله را به طلا تبدیل کنید. تمام نامه‌های دور انداختنی صندوق پست خود را به چیزهایی ارزشمند تبدیل کنید. چه کار دیگری می‌توانید با روزنامه انجام دهید؟

پروفسور «گای کلاکستون»، استاد علوم، دریافته است که افراد خلاق، متخصصِ دقیق نگاه کردن هستند. آنها توانایی بالایی در مشاهده­‌ی نکات ظریف، جمع‌آوری و استفاده از چیزهایی دارند که دیگران آنها را نادیده می‌گیرند. داشتن کنجکاوی فعال در مورد جهانی که در اطراف شما است، باعث ظهور ایده‌های جدید می‌شود. کنجکاو باشید و به خوبی اطرافتان را ببینید.

پیشنهاد: چهره­‌ها، حیوانات، حروف و اعدادی را که به طور تصادفی در اثر فرسایش، تعمیر، گذر زمان، پوسیدگی‌ها، نشت‌ها، شکستگی‌ها، جابجایی‌ها، نور، سایه، باران یا برف ایجاد می‌­شود کشف و جمع‌آوری کنید. برخی از این موارد تنها زمانی خود را آشکار می­‌کنند که شما به آنها کج، وارونه یا در جهت معکوس نگاه کنید.

مشکلات اغلب پشت اطلاعات بیش از حد، پنهان شده‌اند. چالش پیش روی خود را با صرف زمان برای درک و تعریف مشکل، روشن و مشخص کنید. آیا می‌توانید آن را در ۱۰ کلمه، ۵ کلمه، و یا حتی ۳ کلمه ساده کنید؟

استفاده از سیستم‌های آماده، موفق، آزمایش شده و مطمئنِ موجود در یک حیطه‌ی عمل در حیطه‌ی دیگر می‌تواند به نوآوری بزرگی منجر شود.

«اوون مک لارن» اولین کالسکه­‌ تاشوی بچه‌ها را با استفاده از سیستم طراحی شده­‌ی ارابه‌‌های فرود تاشوی هواپیماهای «اسپیت فایر» که مربوط به جنگ جهانی دوم بود، ساخت. «جیمز دایسون» از سیستم گردبادی که برای جذب خاک‌ ارّه‌های موجود در کارخانه‌های چوب‌بُری استفاده ‌می‌شد بهره گرفت و آن را در جاروهای خانگی به کار برد. اینها هر دو انقلابی در طرح های تثبیت شده‌ پیشین بود. اگر شما در حال حاضر سیستمی را ناامیدکننده یا ناکافی می‌دانید، سعی کنید سیستم دیگری را از زمینه‌ای دیگر قرض بگیرید.

الهام گرفتن از سیستم‌های دیگر، تنها کسب دانش ممکن است. دانشی که باعث شود شما نسبت به مسائل نکته سنج باشید و بهترین بهره برداری را از هر ایده‌ای داشته باشید. برای همین، حتماً توصیه می‌کنم که مقاله رشد فردی را بخوانید. آموزشاتی که در این مقاله است، حتماً دید شما را تبدیل به ذره بینی می‌کند که هیچ چیزی بدون حساب و کتاب از دست آن در نمی‌رود.

تغییر در چگونگی نگاه کردن به چیزی، می‌تواند امکانات و ایده‌های جدیدی را برای ما آشکار کند. این کار را می‌توانید با جستجوی تمام زوایای دید امکان‌پذیر، و با تغییر دادن بافت زمینه انجام دهید.

جعبه های مربوط به سیم های شستشو و قوطی های صابون مواردی آشنا در سوپر مارکت هستند. تخت‌های نامرتب در اتاق خواب هر نوجوانی هست و لاشه‌ی گاو و گوسفند را می‌توان در پستوی هر مغازه‌ی قصابی‌ای پیدا کرد، اما آنها را در یک گالری هنری قرار دهید تا یک اثر هنری بزرگ خلق کنید!

نزدیک به ۱۰۰ سال پیش، «مارسل دوشان» اولین هنرمندی بود که درک کرد چنین تغییری می‌تواند اثرگذار باشد. او به چشم دید که یک نمایشگاه هنری از سرامیک‌های سرویس بهداشتی که بر پشت به صورت صاف قرار گرفته بودند، چه غوغایی بر پا کرد.

پیشنهاد: چیزهای عادی را قابل توجه قرار دهید. به یک فروشگاه مصالح ساختمانی بروید و یک شیء ارزان ‌قیمت پیدا کنید که با تغییر موقعیت آن در خانه، هدف جدید و تعجب‌آوری پیدا کند.

بداهه گویی و بداهه عمل کردن، خلاقیت به رغم تمام محدودیت‌هاست.

نوعی نحوه‌ تفکر و عمل است که به راه‌حل‌هایی در موقعیت‌های بسیار چالش برانگیز منجر می‌شود. مانند زمانی که افراد خود را در زندان، تک‌وتنها در جایی دورافتاده، در محاصره، اسیر، گمشده در دریا و در کشتی شکسته یا در حال غرق شدن می‌یابند.

برای این که بتوانید بداهه گفتن را در خودتان تقویت کنید، توصیه می‌کنم که حتماٌ مقاله بداهه گویی را مطالعه کنید تا ببینید چطور می‌تواید بدون هیچ برنامه‌ای، خیلی راحت سخن بگویید و در مواقع استراری تصمیم بگیرید.

از همه چیز زندگی و تجربه‌ی خود برای ایجاد جرقه‌ی ایده استفاده کنید: چیزهایی که در مورد خود یا خانواده‌تان می‌دانید و چیزهایی که ریشه‌های شما هستند.

همانطور که «آل ژان»، یکی از نویسندگان اصلی مجموعه‌ی کارتونی «سیمپسون‌ها» می‌گوید: «شما ایده‌ها را از زندگی واقعی دریافت می‌کنید. از معلمانی که داشته‌اید، مشکلاتی که فرزندانتان در مدرسه با آنها برخورد می‌کنند و چیزهایی که در روزنامه‌ها می‌خوانید.»

بسیاری از افرادی که دارای تفکر خلاق هستند، کارهای فوق العاده جذاب و خلاقانه ای انجام می‌دهند که موجب آسان تر شدن و بهتر شدن انجام کارها می‌شود. 7 مورد از ترفند جالب و خلاقانه که زندگی و کارهای روزمره را برای شما آسان خواهند کرد عبارتند از:

اگر خشک کن در دسترس قرار ندارد و یا آن که می‌خواهید لباس هایتان سریع خشک شوند، می‌توانید از این ترفند بهره بگیرید. لباس مرطوب را روی یک حوله خشک قرار دهید. حوله و لباس را به صورت رول بپیچانید. حوله را تا جایی فشار دهید که تمام آب اضافی از لباس خارج گردد. پس از آن لباس را آویزان کنید تا کامل خشک شود.

می‌توانید با قرار دادن چای کیسه ای در کفش ها، بوی بد آن ها را از بین ببرید. اگر در کفش هایتان رطوبت نیز وجود دارد، ترکیبی از برنج و جوش شیرین را درون آن ها قرار داده و بگذارید ترکیب چند روز در کفش ها باقی بماند.

اگر کفش های جدیدی که به تازگی خریده اید، پای شما را اذیت می‎کنند، تا آن جا که می‌توانید درون آن ها را با روزنامه مرطوب پر کنید. بگذارید کفش ها خشک شوند و سپس روزنامه ها را در بیاورید.

چیپس ها تنها برگه های خوشمزه سیب زمینی نیستند. روغن، چربی و مواد شیمیایی موجود در آن ها، می‌تواند آن ها را به ماده ای مناسب برای روشن کردن آتش تبدیل نماید.

برای این کار، یک کیسه را با سرکه سفید پر کنید و آن را با استفاده از کش و یا طناب، دور سر دوش بپیچید. بگذارید یک شب در سرکه خیس بخورد و سپس کیسه را بردارید. خواهید دید که سر دوش همانند روز اولش شده است.

روی آن ها نمک بریزید تا برای مدت بیشتری باقی بمانند و ذوب نگردند.

یک کلیپس کاغذ را درون حفره درگاه سیم کارت قرار دهید و سپس آن را بکشید تا پوشش آن باز شود.

خلاقیت و تفکر خلاق رمز رشد است. همه‌ی ما خلاق هستیم. خلاقیت لزوماً در اختراع وسایل پیچیده معنا نمی‌یابد. خلاقیت در پختن غذایی تازه یا حتی پوشیدن لباسی زیبا نیز وجود دارد. برای رشد خلاقیت باید اطلاعات خود را در این حوزه افزایش دهیم. بهترین راه برای پرورش آن مطالعه‌ کتاب‌هایی مفید در این باره است. اما اگر می‌خواهید کتاب‌های بیشتری در این زمینه مطالعه کنید، توصیه می‌کنم که حتماً سری به مقاله کتاب‌های روانشناسی و موفقیت داشته باشید. همانطور که گفتیم، هیچ فرصتی را برای کسب دنش و تجربه از دست ندهید، چرا که ایده‌های خلاقانه لا به لای مسائل ساده است.

نویسنده: استیون پرسفیلد (Steven Pressfield)

«وظیفه‌ی ما در این دنیا، بدل شدن به ایده ال‌هایی که در ذهن داریم نیست، ما باید تبدیل به خود واقعی‌مان بشویم.»

نبرد هنر به چالشی می‌پردازد که همه‌ی ما برای ارائه و خلق نتیجه‌ای معنادار به‌دنبال آن هستیم: شکوفا شدن خلاقیت درونی‌مان، حس و نیازی است که همیشه همراهی‌مان می‌کند. در این کتاب پرسفیلد به ما می‌گوید که یکی از موانع خلاقیت، نقدها و اعتراضات درونی خودمان است.

در این کتاب روش‌هایی برای مقابله با کارشکنی‌های درونی علیه خودمان پیشنهاد می‌شود. با مقابله با این احساسات می‌توانیم خود واقعی‌مان را کشف و ابراز کنیم. این کتاب به‌خوبی نبردی درونی را به ما نشان می‌دهد. کشمکشی دائمی در مجادله با موانع خودساخته‌ درونی که اجازه‌ی رشد و شکوفا شدن خلاقیت را از ما سلب می‌کنند.

نویسنده: الکس کورنل (Alex Cornell)

«اگر چاره‌ای دقیق یافتی، سریعاً ایده را عملی کن، آن را بسته‌بندی کن و کمی پول دربیاور.»

این کتاب، نثری روان و مفرح دارد. در عبور از موانع با راهکارهایی آشنا می‌شوید که علی‌رغم سادگی، بسیار کارآمد و جالب هستند. سادگی و شیوایی این کتاب را نباید دست‌ِکم گرفت. این کتاب در قالبی روان اما صحیح و علمی، روش‌هایی را برای روبه‌رو شدن با مشکلات معرفی می‌کند.

در عبور از موانع، مجموعه‌ای از مقالاتِ نویسندگان مختلف است. در این کتاب تأکید می‌شود که روشی جهان‌شمول برای حل تمام مسائل وجود ندارد. اما وجود راهکارهایِ مختلف از نویسندگان و هنرمندان گوناگون، برای هر نوع شخصیتی، راهی خاص برای عبور از موانع ارائه می‌دهد.

 

نویسنده: بِرنه براون (Brené Brown)

«در این جهان افرادی وجود دارند که استعدادهایی ویژه دارند، می‌توانند این دنیا را به جایی بهتر بدل کنند و به بهانه‌ی تردیدها و ضعف‌ها، کارها را به امان خدا رها نمی‌کنند.»

در این کتاب به مهم‌ترین دشمن خلاقیت، یعنی ترس از شکست و آسیب‌ها اشاره می‌شود. خلاق بودن یعنی جرأت ابراز. شاید با ابراز و پیشنهاد ایده‌هایتان مورد انتقاد واقع شوید یا حتی شما را کنار بگذارند اما مانعی ندارد. بسیاری از ایده‌های مهم و اساسی که در این دنیا انقلابی برپا کرده‌اند نتیجه‌ی تهور و شجاعتی بکر بوده‌اند.

در این کتاب به شما شجاع بودن، انعطاف‌پذیری و چگونگی افزایش هوش هیجانی برای کشتن ترس‌ها و سایه‌ی شوم وحشت از شکست، آموزش داده می‌شود. در زندگی و کار و… همیشه بعضی از افکار و راهکارها با شکست مواجه می‌شوند، ولی این شکست اصلا مهم نیست.

شاید کلیشه‌ای به نظر برسد اما چه خوش‌تان بیاید و چه نه، شکست مقدمه‌ی پیروزی است و از انفعال و دست‌روی‌دست گذاشتن خیلی خیلی بهتر است، چرا که هیچ شخصیت برجسته‌ای، یک‌شبه به موفقیت نرسیده است. این کتاب شما را وادار می‌کند تا به این موضوع توجه کنید و با ترس‌هایتان مواجه شوید؛ به این ترتیب، هنگامی که با شکست مواجه شدید، با تکیه بر توانایی‌هایتان دوباره شروع خواهید کرد.

۱- فراموش نکنید خلاقیت و داشتن تفکر خلاق مهارت خارق العاده و مختص افراد خاصی نیست ، همه انسان ها دارای خلاقیت هستند و در زندگی روزمره اشان از آن استفاده می‌کنند.

۲- خلاقیت یک مهارت اکتسابی و قابل بهبود می‌باشد . شما می‌توانید در هر لحظه این مهارت خود را بهبود ببخشید .۳- تفکر خلاق به هیچ وجهی با سطح فرهنگ ، میزان تحصیل و شغل شما ارتباطی ندارد .

امیدوارم از مقاله ”تفکر خلاق ” استفاده لازم را کرده باشید،  در پایان از شما عزیزان تقاضا دارم با ارسال نظرات خود پیرامون مقاله” تفکر خلاق ” ما را در ارائه خدمات بهتر یاری نمایید .

موفق و سربلند باشید…

سلام وخدا قوت واقعا درجه یک هستین خانم حاجی علی متشکر دقیقا طبق نیاز سنجی دانش پذیر ها وجامعه هدف هست موضوعات مقالاتتون ❤️🌹🌹🌹

وقت بخیر

ممنون از نظرتون…خوشحالیم که مقالات مورد استفادتون قرار گرفته

موفق باشید

در مسیر موفقیت ما باید با خلاقیت خودمان حرکت کنیم وقتی با خلاقیت خودمان حرکت کنیم آن مسیری که با توجه به ویژگی های ماست را پیدا خواهیم کرد ولی بدون خلاقیت مجبور میشویم همیشه به دیگران متکی باشیم و ببینیم آن ها چه میکنند و ما هم تکرار کنیم و حاضر نمی شویم خومان کاری کنیم و خلاقیت به خرج دهیم

وقت بخیر

ممنون از نظر شما

خوشحالیم که در حال برداشتن گام برتر زندگیتون هستید…موفق باشید

بله همه مطالب بسیار دقیق و عالی بودند. به نظرم خلاقت در هر زمینه ای میتونه بهمون کمک بکنه که شاید مهمترین اونها مواجهه با مشکلاتمون باشه که با خلاقیتمون میتونیم برای اونها راه حل هایی پیدا کنیم. و حتی گاهی کارهایی رو که دوست نداریم انجامشون بدیم و مجبور به انجامشون هستیم با خلاقیت هایی که در رابطه با انجام اونها از خودمون نشون میدیم میتونه اونها رو برای ما کاملا لذت بخش بکنه. سپاسگذارم…

وقت بخیر

ممنون از نظرتون

خوشحالیم که در حال برداشتن گام برتر زندگیتون هستید…موفق باشید

با سلام خدمت شما بسیار مقاله ی جذاب و تاثیر برانگیز بود مخصوصا قسمت بداهه سازی اون خیلی شگفت انگیز بودمنو به پرواز درآورد من خودم خیلی از این تفکر استفاده می کنم سپاس از شما

وقت بخیر

ممنون از نظر لطف شما

خوشحالیم که در حال برداشتن گام برتر زندگیتون هستید…موفق باشید

با سلام خدمت شما ممنون از مقاله خوبتون

من خودم عاااااااشق خلاقیت و خلق کردن چیزهای جدید با چیزهایی که ازنظر دیگران ناچیز و دور ریختنی ،هستم و اینو همیشه میگم (هر چیز که خار آید روزی به کار آید)و اعتقاد شدیدی به این جمله دارم…

همه میتونن با خلاقیت از تهدیدها فرصت بسازند ، بارها برام پیش اومده که با موقعیتی روبه رو شدم که شاید دیگران رو ناامید و ناراحت میکرده امامن به خودم میگفتم باناراحتی که چیزی درست نمیشه وبلند میشدم و اکثرا بدون فکر قبلی با ساده ترین و دم دست ترین چیزها اون مشکل روبرای خودم حل یا حداقل قابل تحمل میکردم…

امیدوارم که همه ما بتونیم در کار وحوزه تخصصی این خلاقیت روبه نحو احسن به کار بگیریم …

به امید موفقیت تک تک شماعزیزان …

وقت بخیر

ممنون از این نظر کامل و درجه یکتون

خوشحالیم که در حال برداشتن گام برتر زندگیتون هستید…موفق باشید

ممنون از مقاله خوبتون من هميشه فكر ميكردم كه خلاقيت واقعا امري ذاتي است ولي با اين موارد متوجه شدم كه واقعا اكتسابي هست و با تمرين و ايده پردازي ميتوان به درجات بالا رسيد با تشكر از تيم گام برتر

وقت بخیر

خوشحالیم که مطالب تونسته به شما کمک کنه

همچنین خوشحالیم که در حال برداشتن گام برتر زندگیتون هستید…موفق باشید

سلام. در دنیا هیچ کس بدون خلاق نیست. کافی است که استعدادهای خود را رشد دهد و بعد در زمینه ای که استعداد دارد با اطلاعاتی که کسب کرده . کسب تجربه از دیگران و .. . و با بکار گیری تفکر وارد مرحله عمل شود ( تفکر خلاق داشته باشد)

وقت بخیر

ممنون از نظرتون خوشحالیم که در حال برداشتن گام برتر زندگیتون هستید…موفق باشید

خیلی خوب بود، خوب متوجه فواید تفکر خلاق شدم. اما من معمولاً با داستان قضایا رو بهتر می فهمم، می‌خواستم بدونم که آیا کتاب تفکر خلاق وجود دارد یا نه؟

سلام. بله، کتاب هایی در این زمینه وجود دارد، ولی فکر می‌کنم که فقط خواندن کتاب کافی نباشد. باید دست به عمل بیاورید تا بتوانید نتیج خوب را نصیب خودتان کنید.

بسیار عالی بود و سازنده. متشکرم از شما

ممنون از همراهیتون

سلام مقاله خوبی بود خیلی مفصل بود اگر دو مقاله ش محی کردید بهتر هم می شد.

سلام ممنون از نظر شما موفق باشید

سلام. مقالتون عالی بود خانم حاجی علی عزیز.با خلاقیت میتونیم اثری از خودمون به جا بزاریم وزندگی خودمون ودیگران رو متحول کنیم.

سلام ممنون از حسِ خوبی که منتقل می کنید موفق و سرافراز باشید

به نظر من خلاقیت نتیجه شجاعت و ریسک کردنه کسی که دست به کارهای خلاقانه میزنه نسبت به رقبا چند گام جلوتره.

سپاس از همراهی شما موفق باشید

سلام مقاله زیبایی بود من خودم وقتی وسیله ای رابادست خودم میسازم یایک نقاشی میکشم احساس لذت میکنم وواقعا کسی که خلاق هست خیلی احساساتی هست وبا رویاهاش زندگی میکنه

سلام کاملاً درسته خیلی لذت بخشه ممنون از همراهی شما

خلاقیت در هر کاری باعث موفقیت انسان میشود به شرط این که هر کس بفهمد در چه زمینه ای خلاقیت دارد

ممنون از شما خانم کریمی عزیز

سلام.خلاقیت پیدا کردن رابطه ها بین همه چیز است.منفی گری دشمن خلاقیت است.خیلی جامع وکامل بود.راههای خوبی برای خلاق بودن بیان شد‌ااستفاده کروم خانم حاج علی جان.عالی بود.سپاس

سلام خیلی ممنون از انرژی خوبِ شما خوشحالم که براتون مفید بوده خانم شاهری عزیز

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

— بارگیری کد امنیتی –به منظور تصویب CAPTCHA لطفا جاوا اسکریپت را فعال کنید.

بهترین و کامل ترین بسته استعدادیابی و کشف علایق کشور

با ساده ترین راه ها، انگیزه خودتان را همیشه در بالاترین حد ممکن نگه دارید.

تهران، باغ فیض کوچه 1

پـلاک 15، طـبقه چهارم

تلـــفـن: 02156692113

بهترین و سریع ترین راه ارتباطی

با گام برتر: mostafaee_com

چگونه یک ذهن خلاق داشته باشیم
چگونه یک ذهن خلاق داشته باشیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *