چگونه شکسته بند شویم

 
helpkade
چگونه شکسته بند شویم
چگونه شکسته بند شویم

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانابه مناسبت روز پزشک خبرنگار پایگاه خبری مرآت  با خیرالنساء صلواتیان بانوی درمانگر سنتی در مهدیشهر که در زمینه شکسته بندی به درمان بیماران می پردازد گفتگویی انجام داده که در زیر می آید:


 

مرآت: در خصوص فعالیت خود بگویید چند سال است که شکسته بند هستید؟

12 سال است که شکسته بندی را انجام می دهم و از وقتی مادرم و برادرم فوت کردند بعد آنان کارشان را ادامه دادم . شکسته بندی را از مادرم یاد گرفتم در واقع پدربزرگ و دایی و عمو جد اندر جد من همه خانوادگی شکسته بند بودند تا اینکه به من رسیده و من نیز این کار را انجام می دهم .


مرآت: به این کار علاقه داشتید؟

چگونه شکسته بند شویم

مادرم به این کار علاقه داشت اما من اصلا به این کار علاقه نداشتم حتی مرحوم برادرم که شکسته بند بود نیز به من سفارش می کرد که این کار را انجام ندهم ولی من روش کار را از مادرم یاد گرفته بودم و بلد بودم اما نمی خواستم به این کار بپردازم بعد از فوت مادرم خیلی بیمار می آمدند و اصرار می کردند که آنان را درمان کنم و من هم از روی ناچاری این کار را شروع کردم و آلان هم به خاطر اینکه کار مردم را راه بیندازم و به محض رضای خدا همچنان این کار را پی گرفتم.

مرآت: در حال حاضر فرد دیگری در خانواده شما شکسته بند هست؟ 

نه هر که بودند فوت کردند و فعلا فقط من شکسته بند هستم.

مرآت: جز خودتان شکسته بند دیگری در مهدیشهر هستند؟

جز خودم یک آقایی به نام شکری هست که وی نیز شکسته بند است و دیگر کسی را نمیشناسم و فکر نمی کنم فرد دیگری هم باشد.

مرآت: چطور تشخیص می دهید که استخوان شکسته شده یا نه؟

با لمس محل آسیب دیده و طبق تجربه ای که دارم می فهمم که استخوان در چه وضعیتی است؛ ترک خورده یا کاملا شکسته یا خرد شده یا از جایش دررفته باشد را متوجه می شوم.


مرآت: استخوان شکسته شده را چگونه می بندید؟

وقتی تشخیص دادیم استخوانی شکسته شده و یا مثلا خرد شده باشد با دست استخوانهای خرد شده را جابجا می کنیم تا سرجایش قرار گیرد بعد از جا انداختنش با یک ضمادی که دستی درست می کنیم که شامل مورد و نبات کوبیده شده و بار درخت زردآلو و تخم مرغ و آرد را با هم مخلوط کرده و به حالت خمیر در می آید و این ضماد را روی پارچه می ریزیم و روی موضع شکسته شده محکم می بندیم و بعد تخته چوبی را به حالت آتل دو طرف محل شکستگی می گذاریم تا 15 روز این ضماد باید بماند بعد 15 روز بیمار باید دوباره مراجعه کند تا محل شکستگی را بررسی کنیم اگر خوب نشده بود و یا به اصطلاح استخوان نگرفته بود دوباره همین دارو و ضماد را درست کرده مثل دفعه اول اقدامات آتل بندی را انجام می دهیم.

مرآت: این ضماد را برای چه می گذارید چه اثر درمانی دارد؟

ضمادی که می گذاریم خاصیت گچ را دارد و وقتی بستیم خشک و سفت می شود و به حالت گچ دور موضع را فرا می گیرد تا موضع تکان نخورد . ضمن اینکه این درمان حالت مسکن هم دارد و درد را کمتر می کند.


مرآت: بیشترین زمان طول درمان چقدر است؟

بیشترین مدت زمانی که طول می کشد تا استخوان شکسته شده جوش بخورد یک ماه است آنهم استخوانی که بدجور شکسته و خیلی خرد شده باشد این مدت زمان می برد .وگرنه اصولا یک شکستگی معمولی باشد کمتر از یک ماه خوب می شود  . استخوانی هم که از جایش در رفته باشد درمانش راحت تر است که جایش می اندازیم و زودتر هم خوب می شود.

مرآت: هر شکستگی را می توانید ببندید و نوع شکستگی برایتان فرقی نمی کند؟

بیشتر قسمت های بدن را می توانم ببندم ولی بعضی از قسمت ها مثل لگن چون بدجا است سخت است و همچنین شکستگی گردن و کمر را هم به علت خطرناک بودن موضع نمی توانم ببندم . شکستگی در محل زانو، مچ پا  و یا در رفتگی مهره کمر را هم بسته ام.

مرآت: تا به حال شده بیماری بیاید و نتوانید شکستگی اش را درمان کنید و به بیمارستان ارجاع بدهید؟

جز خودم یک آقایی به نام شکری هست که وی نیز شکسته بند است و دیگر کسی را نمیشناسم و فکر نمی کنم فرد دیگری هم باشد.

مرآت: چطور تشخیص می دهید که استخوان شکسته شده یا نه؟

با لمس محل آسیب دیده و طبق تجربه ای که دارم می فهمم که استخوان در چه وضعیتی است؛ ترک خورده یا کاملا شکسته یا خرد شده یا از جایش دررفته باشد را متوجه می شوم.


مرآت: استخوان شکسته شده را چگونه می بندید؟

وقتی تشخیص دادیم استخوانی شکسته شده و یا مثلا خرد شده باشد با دست استخوانهای خرد شده را جابجا می کنیم تا سرجایش قرار گیرد بعد از جا انداختنش با یک ضمادی که دستی درست می کنیم که شامل مورد و نبات کوبیده شده و بار درخت زردآلو و تخم مرغ و آرد را با هم مخلوط کرده و به حالت خمیر در می آید و این ضماد را روی پارچه میریزیم و روی موضع شکسته شده محکم می بندیم و بعد تخته چوبی را به حالت آتل دو طرف محل شکستگی می گذاریم تا 15 روز این ضماد باید بماند بعد 15 روز بیمار باید دوباره مراجعه کند تا محل شکستگی را بررسی کنیم اگر خوب نشده بود و یا به اصطلاح استخوان نگرفته بود دوباره همین دارو و ضماد را درست کرده مثل دفعه اول اقدامات آتل بندی را انجام می دهیم.

مرآت: این ضماد را برای چه می گذارید چه اثر درمانی دارد؟

ضمادی که می گذاریم خاصیت گچ را دارد و وقتی بستیم خشک و سفت می شود و به حالت گچ دور موضع را فرا می گیرد تا موضع تکان نخورد. ضمن اینکه این درمان حالت مسکن هم دارد و درد را کمتر می کند.


مرآت: بیشترین زمان طول درمان چقدر است؟

بیشترین مدت زمانی که طول می کشد تا استخوان شکسته شده جوش بخورد یک ماه است آنهم استخوانی که بدجور شکسته و خیلی خرد شده باشد این مدت زمان می برد وگرنه اصولا یک شکستگی معمولی باشد کمتر از یک ماه خوب می شود. استخوانی هم که از جایش در رفته باشد درمانش راحت تر است که جایش می اندازیم و زودتر هم خوب می شود.

مرآت: هر شکستگی را می توانید ببندید و نوع شکستگی برایتان فرقی نمی کند؟

بیشتر قسمت های بدن را می توانم ببندم ولی بعضی از قسمت ها مثل لگن چون بدجا است سخت است و همچنین شکستگی گردن و کمر را هم به علت خطرناک بودن موضع نمی توانم ببندم. شکستگی در محل زانو، مچ پا  و یا در رفتگی مهره کمر را هم بسته ام.

مرآت: تا به حال شده بیماری بیاید و نتوانید شکستگی اش را درمان کنید و به بیمارستان ارجاع بدهید؟

بله شده همین شکستگی در قسمت لگن که گفتم و یا در قسمت کتف که خیلی بدجور شکسته بود و چون کار من نبود درمان نکردم و خواستم که به دکتر بروند.

مرآت: مراجعه کنندگان شما بیشتر از کجاها می آیند ؟

علاوه بر خود مهدیشهر از شهمیرزاد و سمنان نیز خیلی می آیند همچنین بیمارانی داشتم که مهدیشهری بودند و در تهران سکونت داشتند و به علت اینکه این روش درمانی را می پسندند و قبول دارند برای درمان از تهران راه افتاده و نزد من آمده بودند تا استخوان شکسته شده را ببندم.


مرآت: دستمزدتان چگونه است؟

خودم چیزی عنوان نمی کنم و هر بیماری به کرم خودش هر چه بدهد قبول می کنم و به عنوان منبع درآمدی هم بد نیست شکر خدا.


مرآت:به طور متوسط در ماه چند بیمار می آیند؟

بستگی دارد گاهی مواقع زیاد نمی آیند اما بعضی مواقع خیلی زیاد می آیند و هر روز می آیند اما اگر میانگین بگیرم در ماه 12 نفر بیمار برای شکسته بندی مراجعه می کنند .
 چگونه شکسته بند شویم

مرآت: کم سال ترین و مسن ترین بیماری که محل شکستگی اش را بستید؟

کم سن ترین بیمار یک پسر بچه یک ساله بود که مچ دستش شکسته بود و بستم و پیرترین بیمار نیز بالای 70 سال بودند که به علت پیری با مراجعه به منزلشان درمان را انجام می دهم.

مرآت: نگران این نیستید که استخوان شکسته شده ای را که بستید جوش نخورد و درمان نشود؟

بله خیلی نگران هستم و کار ما بسیار دلهره آور و اضطراب است. اما الحمدلله استخوانهایی که می بندم جوش می خورد و درمان می شود. تا به الان هم نشده بیماری درمان نشده باشد و هر که آمده از درمان راضی بوده است.

مرآت: بدترین استخوان شکسته شده ای را که بستید یادتان هست؟

یک بار یک پسری را آورده بودند که آرنجش شکسته بود و غوزک آرنجش برگشته بود و از پشت به جلو خرخیده بود و کلا پشت و رو شده بود و یک حالت خیلی بدی بود و وقتی داشتم استخوان را جا می انداختم یک حالتی به من دست داد و انگار قلبم می خواست بیرون بیاید. ضمن اینکه وقتی دارم استخوان را جا می اندازم به علت درد زیاد که هنگام جا انداختن پیش می آید و دلهره ای که خود بیمار دارد و داد و فریادی که می کند یک حس بدی به آدم دست می دهد.


انتهای پیام/

اگر در زمان راه رفتن و بر اثر لغزش، به زمین بخورید و پایتان پیچ بخورد، به یكباره متوجه می شوید كه دیگر نمی توانید پای خود را تكان دهید، مچ پایتان درحال ورم كردن و كبود شدن است و درد هم می كند.

خوب حالا از كجا متوجه شویم، آنچه روی داده شكستگی است یا ضرب دیدگی، در رفتگی می باشد یا رگ به رگ شدن و…

اصولاً تشخیص آسیب های وارده به مفصل، استخوان و عضلات كه تحت عناوین مختلفی شناخته می شوند، ساده نیست و نیاز به اقدامات تشخیصی و نهایتاً اعلام نظر پزشك متخصص دارد. البته ما معمولاً گمان می کنیم كه آسیب استخوانی در اندام های فوقانی و تحتانی از نوع شكستگی است، در حالی كه این یك باور اشتباه است و وجود شباهت میان دردهای استخوانی می تواند یكی از مهم ترین عوامل موثر در ایجاد این اشتباه باشد.

 

حال می پردازیم به مشخصات هر یك از این آسیب ها و بررسی عوارض آنها .چگونه شکسته بند شویم

ضرب دیدگی ها :

ضرب دیدگی زمانی اتفاق می افتد كه ضربه‌ای به یكی از اندام های فوقانی یا تحتانی فرد وارد می شود كه به دنبال این ضربه، مقداری التهاب و درد ایجاد خواهد شد. البته ضرب دیدگی در ناحیه مفاصل به این معناست كه پیچ خوردگی در یك مفصل ایجاد می شود، به عبارتی یك مفصل دچار پیچیدگی و چرخش می شود و نیروی وارده در حدی نیست که باعث دررفتگی یا شكستگی مفصل شود و فرد دچار ضرب دیدگی مفصلی می گردد كه منجر به كشیدگی رباط های حمایت كننده آن مفصل می شود. این آسیب بستگی به شدت نیرویی دارد كه به مفصل وارد آمده و ممكن است با درجات خفیف، متوسط و شدید اتفاق بیفتد.

موارد ضعیف به گونه هایی اطلاق می گردد كه یك پیچ خوردگی در مفصل رخ می دهد و مقداری التهاب و تورم ایجاد می كند و اغلب پس از یك هفته و نهایتاً ده روز استراحت، فرد بهبود می یابد.

اگر ضرب دیدگی در حد متوسط باشد، التهاب و تورم در مفصل بیشتر است و فرد آسیب دیده باید حدود یك ماه و بیشتر استراحت نسبی داشته باشد و اغلب با استفاده از یك بانداژ یا اورتز اماده (Ready orthesis)  حركت مفصل را كم كرده تا درد كاهش پیدا كند. معمولاً هم این آسیب ، بین یك ماه تا چهل و پنج روز بهبود می یابد.

اگر ضرب دیدگی شدید باشد، ممكن است رباط های مفصل پاره شده باشند، در این حالت فرد به استراحت بیشتری نیاز دارد و حتی ممكن است در صورت پارگی رباط های اصلی مفصل، نیاز به جراحی هم باشد. این ضرب دیدگی نوع شدید، درد و تورم بیشتری را ایجاد نموده و حتی ممكن است مفصل حالت پایداری خود را از دست بدهد و اصطلاحاً لق شود كه در این شرایط عمل جراحی، دور از انتظار نیست. به عنوان مثال آسیب رباط های متقاطع زانو A.C.L   كه در ورزشكاران مشاهده می شود، فرد آسیب دیده، احساس ناپایداری، خالی كردن و لق زدن مفصل زانو را دارد كه باید جراحی شده و رباط پاره شده ترمیم گردد. پس از عمل جراحی و جهت تسریع در بهبودی، استفاده از اورتزهای آماده برای بی حركتی كامل مفصل در راستای ترمیم رباط، بسیار حائز اهمیت است.

 

در رفتگی مفاصل

محل اتصال دو استخوان به یكدیگر را مفصل می گویند. مفاصل می توانند ، ثابت ، نیمه متحرك و یا متحرك باشند. در رفتگی معمولاً در مفاصلی اتفاق می افتد كه از تحرك بالاتری برخور دارند، نظیر مفصل شانه . شانه مفصلی است كه بیشتر دچار در رفتگی می شود به ویژه هنگام ورزش یا حوادث رانندگی. مفاصل بین انگشتان ، مفصل آرنج و مفصل زانو نیز از مفاصلی هستند كه امكان در رفتگی در آنها وجود دارد.

در رفتگی به حالتی اطلاق می شود كه دو استخوانی كه در كنار یكدیگر قرار دارند از هم فاصله بگیرند. در درفتگی ها ، ممكن است عروق و اعصاب كه از كنار مفصل رد می شوند، تحت فشار قرار گرفته و آسیب ببینند ، لذا دررفتگی ها جز اورژانس های ارتوپدی محسوب می شوند و بلافاصله باید تحت درمان قرار بگیرند. اگرچه خوشبختانه، در رفتگی ها در آسیب های ارتوپدی، درصد كمتری را نسبت به دیگر صدمات نشان می دهند. معمولاً بیشتر آسیبها به شكل ضرب دیدگی و یا شكستگی می باشند.

باید متذكر شد، در بعضی از دررفتگی ها پس از جااندازی و طی دوران بی حركتی، چنانچه آسیب های بافت نرم، نظیر پارگی رباط های حمایتی مفصل وجود داشته باشد ، فرد باید مورد عمل جراحی نیز قرار گیرد. در برخی موارد نیز نیاز به جراحی نیست و صرفاً با جا انداختن و بی حركتی با آتل یا اورتز آماده، روند بهبودی طی خواهد شد.

 

شكستگی ها:

شكستگی زمانی روی می دهد كه نیرویی به استخوان وارد می شود و این نیرو، بیشتر از تحمل استخوان باشد. گاهی شكستگی در حد یك ترك است یعنی باعث می شود دو قطعه استخوان از هم جدا نشوند. دراین شرایط فقط خط شكستگی روی استخوان قابل مشاهده است. این نوع از شكستگی ها ، سریع جوش می خورد و فقط باید این شكستگی را گچ یا آتل گرفت و بی حركت نمود. اما اگر نیروی وارده بر استخوان زیاد باشد ، باعث می شود، دو استخوان از هم جدا شوند. این نوع شكستگی باعث برهم خوردن ظاهر اندام می شود و بیشتر درتصادفات ، سقوط از بلندی و زمین خوردن های شدید و… ایجاد می گردد. درد، تورم و خونریزی از علایم این گونه شكستگی می باشد.

به طور كلی در تمامی آسیب دیدگی ها، بهترین اقدام اولیه، بی حركت نگه داشتن عضو مصدوم می باشد . گاهی آتل معمولی یا اورتزهای آماده ای كه جهت بخش های مختلف بدن طراحی شده اند در دسترس می باشند كه باید از آن ها استفاده كرد. در غیر این صورت می توان بوسیله یك قطعه تخته ، موضع را بی حركت نگه داشت و بیمار را اورژانسی به مراكز درمانی انتقال داد.

در مراكز درمانی پس از رادیوگرافی، اقدامات درمانی آغاز می شود. در صورت وجود خون ریزی می توان با كیسه یخ اقدام به سرد كردن موضع خونریزی نمود تا از شدت آن جلوگیری شود. دوره نقاهت هر یك از آسیب ها به شدت و محل آن آسیب بستگی دارد. به عنوان مثال در ضرب دیدگی های خفیف و متوسط ، بعد از چند هفته فرد به فعالیت عادی بر می‌گردد.

در درفتگی ها مدت بیشتری حدود یك تا یك و نیم ماه زمان لازم است تا فرد به زندگی روزمره خود باز گردد. در مورد شكستگی ها ، دوره نقاهت بستگی به استخوان شكسته و شدت شكستگی دارد. بالابودن سن و داشتن بیماری هایی زمینه نظیر دیابت نیز موجب طولانی شدن دوره نقاهت می گردد. دوری و نزدیکی محل شكستگی به مفصل نیز در زمان استراحت پس از جراحی و بازگشت به زندگی عادی ، نقش دارد. گاهی اوقات ممكن است 6 تا 9 ماه به طول انجامد تا شكستگی خوب شود.

نقش سایر عوامل در بهبود روند درمان ضرب دیدگی، دررفتگی و شكستگی:

1- فیزیوتراپی

2- استفاده به هنگام از اورتز مناسب در طی مراحل درمان و روند بهبودی

الف: فیزیوتراپی

همیشه بعد از درمان ضرب دیدگی، در رفتگی و یا شكستگی توصیه می شود، عضلات اطراف محل آسیب ، قوی نگه داشته شوند. گاهی اوقات به خاطر دردی كه در موضع وجود دارد ، بیمار از حركت دادن عضلات خودداری می كند، این كار یعنی استفاده نكردن از قسمتی از بدن كه باعث تضعیف عضلات آن ناحیه می شود و ضعیف شدن عضلات هم كندی بهبود در ناحیه درگیر را به همراه دارد. هراندازه فرد، عضلات ناحیه آسیب دیده را قوی نگه دارد، خونرسانی ناحیه بهتر شده ، ترمیم تسریع می گردد. در غیر این صورت ، محدودیت حركتی و سفتی مفصل نیز می تواند از عوارض ثانویه باشد.

درمانهای فیزیوتراپی كه توسط متخصص فیزیوتراپی اجرا می شوند، طیف وسیعی از حركت درمانی شامل : حركات اكتیو، ایزومتریك، موبیلیزیشن مفصل (جهت افزایش تحرك مفصل) و درمان های الكتروتراپی می باشد. استفاده از جریانات كم فركانس یا اینترفرنشیال جهت كاهش درد و تورم كاربر، جریانات فاردیك برای باز آموزی عضلات ضعیف شده و استفاده از اولتراسوند جهت كاهش التهاب ، همراه با به كارگیری گرماهای خشك ، مرطوب یا سرما، درمانی بنا بر تشخیص، از مدالیته های مختلف توانبخشی در درمان بیماران می باشد.

 

نظر شما با موفقیت ثبت شد، سپاسگزاریم.

متاسفانه فرآیند ثبت نظر شما با مشکل مواجه شد.

باعرض سلام و خسته نباشید…من ۱۱ روز پیش با موتور سیکلت زمین خوردم و پام هم تورم و هم درد و هم کبودی داشت که به دکتر مراجعه کردم و آتل گرفتن پامو…الان ورمش خوابیده… سوالم اینه که میتونم راه برم ولی بعد چند دقیقه درد تو ناحیه کف پا و مچ و انگشتانم حس میکنم…ممنون میشم راهنماییم کنید.

عالی بود استفاده کردم تشکر میکنم

سلام من تقریبا ۶ ماه میشه ک مچ پام شکسته الانم هر وقتت یکم راه میرم ورم میکنه و درد میکنه نمیتونم درس را برم بنظرتون چیکار کنم خوب میشه

سلام دوست عزيز شما ميبايست به پزشك مراجعه كنيد چون 6 ماه براى شكستگى پا مدت طولانى است.

سلام من تو فوتبال افتادم ولی با دستم خودمو نگه داشتم الان مچم خوب نمیچرخه و درد میگیره ولی نه ورم دارا و نه کبوده مشکل چی میتونه باشه

سلام دوست عزيز احتمالا يك ضرب ديدگى ساده است و به زودى خوب مى شود مى تونيد از مچبند هاى حوله اى براى گرم نگه داشتن محل هم استفاده كنيد.

سلام
من در مدرسه دستم اسیب دید و دبیران برام باند پیچی کردن با ی تخته انگشتم خم شده بند اول انگشت وسط باید چیکار کنم

سلام دوست عزيز احتمالا يك ضرب ديدگى جزئى است و به مرور زمان خوب مى شود در صورت تداوم به پزشك مراجعه كنيد.

باسلام ووقت بخیر من حدود هیجده روز پیش مچ پام توخیابون پیچ خورد رفتم متخصص ارتوپد گفتن که کشیدگی رباط پیش اومده باید سه هفته گچ بگیری میخواستم بپرسم من الان که هیجده نوزده روز گذشته میتونم گچ رو باز کنم وبعداز باز کردن گچ چه اقداماتی انجام بدم باسپاس از همراهیتون

با سلام فیزیوتراپی را آغز نماید برای جلوگیر ی از پیچ خوردگی مجدد از کفی اصلاحی استفاده نمایید. می توانید برای رزرو وقت از کلینیک همکار پاکسمن با شماره زیر تماس بگیرید. 22891954

عرض سلام و ارادت
حدود 2 ماه پیش بخاطر یه شوخی لبه یه صندلی کائوچوئی که خورد به بند وسط انگشت وسطی دستم و خیلی درد میکرد و یه کمبودی تیره رنگ هم دقیقا توی همون قسمت بند انگشتم ایجاد شد حدود 9 روزی آتل گرفتم بعداز اون بازش کردم اما دستم به داخل خم نمیشد و درد داشت اما به بالا که فشارش میدادم دردی احساس نمیکردم . از ژل پیروکسیکام استفاده میکردم و معمولا روزی دوبار انگشتم رو باهاش ماساژ میدادم تا اینکه بالاخره بهتر شد و انگشتم بدون درد خیلی راحت خم میشد . اما یه درد خفیف همیشه داشت . تا اینکه 3 روز پیش توی بازی فوتبال زمین خوردم و دوباره انگشتم همونطور شد و دوباره از ژل پیروکسیکام استفاده کردم . یه کوچولو به داخل خم میشه اما همراه با درد . به نظر شما چیکار کنم ؟چگونه شکسته بند شویم

با سلام بعد از این آسیب مجدد که برای شما روی داد مجدد مراحل قبلی را برای رفع درد آتل انجام دهید شب تا صبح برای کاهش ورم از آتل انگشت استفاده نمایید با پماد بمالید و با آب ورم و روغن زیتون روزی سه بار ماساژ دهید

سلام چند وقت پیش داشتم روی زانوهام نشته بودم و سرامیک های کف حمام را میشستم که یکهو پای سمت راستم لیز خورد و یکمی درد گرفت اون اوایل گاهی اوقات زانوم درد میگرفت منم جدی نگرفتم و دکتر نرفتم الان شکل ظاهری این زانوم با اون زانوم فرق میکنه نه خیلی ولی این یکی انگار یک کمی بزرگتره بنظرتون دلیلش چی بود باید دکتر برم؟

با سلام بله بهتر است به پزشک برای معاینه دقیق تر مراجعه نمایید.

سلام خسته نباشید
من حدودا ۱۰سالم بود توی مدرسه موقع دویدن مچ پای چپم با شتاب به پله ها برخورد کرد (با مچ پای چپم روی پله ها افتادم) دردش خیلی شدید بود ولی من بهش اهمیت ندادم الان ۴سال گذشته و مچ پای چپم دقیقا همون قسمتی که ضربه خورده بود حسشو نسبتا از دست داده (کلا روی مچ پام) ممکنه این بی حسی خدایی نکرده بیشتر بشه یا بالاتر بره حالا باید چیکار کنم ایا دکتر رفتن بعد این همه مدت فایده ای داره

با سلام مشکل شما نیاز به ارزابی پزشک متخصص دارد به هر حال بی حسی روی پا باید ارزیابی شود

سلام انگشت کوچک پام محکم خورد به دیوار و هیچی هم پام نبود اول خیلی درد داشت و بعد دردش خوابید دلی هالا ورم داره نشانه چیست ؟ باید چه کار کنم؟

با سلام نشانه ضرب دیدگی هست و با رعایت و احتیاط کم کم رفع می شود

سلام‌.من ضرب دیدگی زانو داشتم الان چن ماهه ک خوب شده حتی زانومم میتونم در حال ایستاده خم کنم ولی نشسته بیشتر از چن دقیقه نمیتونم..و البته از پله ها که بالا پایین میام با زانوی آسیب دیده زیاد به حالت آزاد نمیتونم بالا برم
ممنون میشم اگه میشه راهنمایی کنین که برای تقویت بیشتر زانو چه تمریناتی و چه خوراکی هایی لازمه؟؟؟

با سلام . ورزش های تقویت زانو که در لینک زیر ملاحظه می کنید را روزی سه بار انجام دهید
https://www.paksaman.ir/fa/Blog/sports/sports

سلام .خوبین یه سوال دارم من نازک نی پام حدوا ۶ هفته پیش ترک برداشته دکتر گفت ۲..الی ۳ هفته تو اتل باشع مننم این کارو کردم ولی بعداز ۶ هفته هنوزم بغصی وقتا درد داره کی این درد خوب میشه کی میتونم فوتبال دوباره شروع کنم خواهش جواب بدین

با سلام برای فوتبال بازی کردن هنوز زوده و حتما باید با تجویز پزشک فعالت ورزشی سنگین مجدد آغاط شود به هرحال پروسه ترمیم این استخون زمانبر است

با سلام و عرض ادب
زانوی پام دو ماه پیش تو یه اتفاق تکراری تو فوتسال در حین بازی با یه چرخش ناگهانی که ن اصلا زمین خوردم نه ضربه ای دیدم فقط یه چرخش داشت که مثل سال قبل اتفاق افتاد .بعدش بردم پیش شکسته بند گفت درومدگی و ضرب دیدگی شدید داشته و بعد یه ماه باز کردم پام بعد یه هفته باید کاملا خم میشد ولی نشده آیا دلیل خاصی داره یعنی عکس و ام آر آی گرفتن لازمه؟؟یا حالا حالا وقت میبره تا کلا خوب شه؟؟؟.خواهش میکنم جواب بدین..خیلی تو دردسر افتادم. با تشکر❤

با سلام با توجه به اینکه پزشک متخصص شما را ارزیابی نکردند باید به ارتوپد مراجعه نمایید.

با سلام من در مدرسه افتادم زانوم به زمین برخورد کرد حالا چند روزه که ماهیچه های ساق پام درد می کنند راحت نمی نوانم راه بروم باید چکار کنم ؟؟؟

با سلام ضرب دیدگی رخ داده است. بهتر است که اگر درد زیاد است و ورم درید برای معاینه به پزشک مراجعه نمایید.

سلام دختر من تقریبا سه سال پیش به انگشت وطیش توپ خورده بود و خم شده بود بردم دکتر چون کوچیک بود نمیذاشت درمون بشه حالا که بزرگ شده پشیمون شده
و نبردم دکتر فکر میکنید باید چیکار کنم ؟؟

با سلام حتما به پزشک مراجعه شود ممکن است بدشکلی تا آخر عمر در دست بماند پس درمان را پیگیری نمایید.

من توی والیبال انگشت شصتم برگشت باید چه کار کنم

با سلام احتمالا کشیدگی تاندونی رخ داده مدتی در تامپ اسپایکا شست را نکه دارید

سلام روی شصت پای راستم در آهنی خیلی سنگین افتاده ودرد باد کرده است نمی تونم تکان بدم امکان شکستن هست

با سلام احتمال شکستگی در عکس مشخص می شود بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا شرح حال کامل از شما گرفته شود

من آرنج دستم ضربه دیده و درد میکنه آیا احتمال شکستگی دارد

برای معاینه و شرح حال کامل به پزشک ارتوپد مراجعه نمایید

من در هنگام راه رفتن زمین خورم و پام به تیغه کمد برخورد کرد و الان پام بسیار کبود است و درد می کند
از کجا می توانم صد در صد از شکستگی مطمئن شوم

با سلام کبودی نشانه شکستگی به تنهایی نیست حتی ضرب دیدگی هم می تواند ورم و کبودی ایجاد کند برای ارزیابی دقی تر اگر درد رفع نشد به پزشک مراجعه نمایید

سلام دکتر من یک ماه پیش با موتور زمین خوردم و دچار شکستگی غیر جابجایی پروگزیمال هومروس شدم ولی پشت کتفم هم مور مور میشه و بعضی مواقع درد میکنه ایا عادیه و واسه بهبود بهترش چی کار کنم ممنون

با سلام حداق 2 و تا 5 ماه ممکن است تا جوش خوردگی کامل درد داشته باشید اگر شدید شد برای معاینه به پزشک مراجعه شود

باسلام ببخشید من دیروز اومدم از پله ایی بالا برم پله بلند بود مچ پام خم شد ودرد میکنه متورم هم نشده چیکار کنم زودتر خوب بشه آیا میتونم ایروبیک باهاش انجام بدم دردش شدید نیست ممنون

با سلام تا درمان کامل و کاهش درد و ورم ا وارد نمودن فشار بیش از حد پرهیز نمایید.

سلام چادرم به چرخ متور سیگلت در حال حرکت گیر کرد و زمین خوردم سر گردن پا از قوزک تا انگستان و دو دستم کمی احساس درد دارم

با سلام ضرب دیدگی تا یک هفته درد ایجاد می کند اگر درد شدید است برای ویزیت و معاینه بخش هایی که درد دارید به پزشک ارتوپد مراجعه نمایید.

من قوزک پام شکسته روش راه برم اشکال داره فایبر گلاس هم گرفتم

با سلام حتما حتما وزن اندازی روی پا و شروع راه رفتن باید توسط پزشک شما تعیین گردد

سلام میگم من امروز صبح دروازه وایساده بودم توپ محکم ب دستم خور الان باد نکرده و راحت میتونم تکونش بدم فقط درد میکنه ب نظر شما این علتش چیه

با سلام نباید مشکل خاصی باشد احتمالا درد کم کم رفع می شود و مربوط به ضرب دیدگی بوده می توانید پماد آیس بمالید

سلام خسته نباشید مادر بنده ۳ روز پیش زمین خوردند و استخوان ران شکسته شد و دکتر با عمل جراحی پلاتین در ران قرار دادند و به علت اینکه ۷۰ سال سن دارند دکتر گفتند ۶ ماه زمان میبرد تا استخوان جوش بخورد و باید از والکر یا عصا استفاده کنند فاصله زمانی از شکستگی تا جراحی ۲۰ ساعت گذشت در خیلی از مقالات خواندم که خطر آمبولی بسیار است بین ۳ تا ۶ هفته اول الان میخواستم اگر امکانش هست توضیحی بدید ممکنه است تا آخر عمر پاشون خوب نشه مثل اول نتونند راه برند و اینکه ممکنه به غضب آسیب رسیده باشه چون الان احساس سنگینی شدیدی در پا دارند و اینکه خطر امبولی چقدر میتونه باشه و چکار باید انجام داد که مانع از این اتفاق بشه سپاسگزارم

با سلام با مشورت پزشک جوراب واریس ضد آمبولی تهیه نمایید و نگران نباشید بعد از دوران بعد عمل کم کم را رفتن به همراه توانبخشی مناسب آغاز می شود

عالی بود خیلی به دردم خورد

ممنون از نظر شما

با سلام من دیروز در بازی فوتبال دروازه بان بودم که توپ به شصت دستم برخورد کرد و ششصتم به عقب برگشت الان کف دستم هم رو و هم زیر مقداری ورم داره ولی خود انگشت شصتم ورم نکرده ولی وقتی تکانش میدم کمی درد میگیره دردم بیشتر در پشت شصدم قسمت پاین هست میخواستم بدونم خودش خوب میشه یا باید به پزشک مزاجعه کنم

با سلام احتمالا کشیدگی تاندونی رخ داده برای مدتی از تامپ اسپایکا استفاده نمایید

سلام
من فوتسال بازی میکردم که اومدم به توب ضربه بزنم ولی پام به زمین خورد چه کنم ؟

با سلام ضرب دیدگی اگر با کبودی و ورم و درد هست به پزشک مراجعه نمایید.

با سلام تو فوتسال شست پام ضربه خورده و ورم كرده و كبود شده و مقدارى هم هنگام راه رفتن درد دارم.ممنون

با سلام اینگونه ضرب دیدگی نیاز به استراحت و کاهش فعالیت برای 2 هفته می باشد از ایستادن و راه رفتن طولانی برای مدتی پرهیز شود

سلام.خسته نباشید.بنده پای چپم در فوتبال به سنگ بزرگی برخورد کرد و انگشت شصت پام به شدت درد گرفت و زخم شد و ناخن دارد سیاه میشود و داخل انگشت پام درد میکند و میتوانم انگشت را تکان دهم.به نظر شما چه مشکلی دارد و تا چند روز خوب میشود و چه درمانی دارد؟؟؟

با سلام. ضرب دیدگی رخ داد تا 3 روز هر سه ساعت کیسه یخ در محل ضرب دیده قرار دهید و پار اد خواب و نشستن بالاتر از سطح بدن قرار دهید

سلام.
من امروز فوتبال بازی میکردم و ضربه شدید زدم و انگشت وسط پام درد میکنه و یکم ورم کرده و خیلی درد میکنه نشانه چی هست.
شکستگی یا ضرب یا در رفتگی

با سلام . اگر درد دارید بهتر است معاینه شوید تا بین ضرب دیدگی و شکستگی مشخص شود

سلام.پسر من دیروز موقع بازی والیبال انگشت وسطش به عقب برگشته و درد و ورم و کبودی روی بند انگشتش هست.میخواستم ببینم باید چه کار کنم

با سلام به مدت 2 هفته از آتل انگشت استفاده شود.

سلام من 5 روز پیش توپ محکم خورد به دست چپم الان مچم درد میکنه ورم داره و مچ دستم کامل نمیتونم تکون بدم رفتم عکس گرفتم دکتر عمومی گفت نشکسته دو روز هم هست که مچ بند اتل دار بستم ایا نیاز به مراجعه به متخصص هست

با سلام دست را بالاتر از سطح بدن در کنار خود موقع خواب قرار دهید و اگر درد تسکین نشد به پزشک مراجعه کنید

داشتم والیبال میکردم،پریدم و اومدم زمین انگشت دومی پام یا همون اشاره درد گرفت.با همون درد بازی کردم.الان دو روز گذشته.مفصل پایینی انگشتم درد میکنه.خیلی کم ورم کرده.لطفا راهنمایی کنید.

با سلام. ضرب دیدگی رخ داده و تا چند مدت 10 روزه از وارد کردن فشار بیش از حد پرهیز شود از دویدن و پریدن تا مدتی پرهیز شود روی محل آسیب دیده کیسه یخ برای 10 دقیقه بگذارید و تا سه روز ادامه دهید . در صورت تشدید درد به پزشک مراجعه شود

سلام وخسته نباشید
من دیشب توی مسابقه بسکتبال وقتی کع پریدم با پای چپم روی زمین امدم یعنی تمام وزن من به پای چپم فشار آورده و اصلا نمیتونم باپای چپم راه برم از پنجه ی پاهام برای راه رفتن کمک میگیرم
میشه بگید که پای من دریک هفته خوب می‌شود یانه؟:(

با سلام نیاز به ارزیابی توسط پزشک و تجویز قوزک بند طبی مناسب است. به پزشک مراجعه شود

سلام ، من مامانم یه هفته پیش مچ پاش پیچ خورده و استخوان مچ پا ترک برداشته و تو آتل هست، الان دو سه روزه روی پاش ورم کرده،

با سلام. این ورم بعد از ضربه طبیعی است با بانداژ پا را ببندید و بالاتر از سطح بدن قرار بدهید. بعد از کاهش ورم حتما کفش طبی مناسب برای کاهش پیچ خوردگی مکرر بعد از آسیب استفاده شود. برای تهیه کفش طبی مناسب می توانید به کلینیک ارتوپدی همکار پاکسمن مراجعه نمایید.
تلفن رزرو وقت 22891954-22853540

با سلام من حدود سه هفته پیش دستم انگشت اشارم توی باشگاه بودم که خوردم زمین و انگشت اشاره دست راستم ضرب دید و باد کرد، فرداش انگشتم سیاه شد یه کم ، رفتم دکتر عکس گرفتیم و یه قسمتشم تو عکس ترک خورده بود . خلاصه اتل بستم و الان 6 روزه که تو اتله امروز حس کردم اتل هیچ کاربردی نداره چون دستم(انگشتم) درد میکرد . اتل رو که باز کردم دیدم دستم قرمز شده و نمیتونم خمش کنم در واقع انگشتم مشت نمیشه . چیکار باید بکنم سریعر خوب شه ؟ اصن خوب میشه؟ تازه دردم میگیره باید چه کنم ؟؟؟؟

با سلام نباید آتل را سریع باز نمایید. به پزشک خود مراجعه نمایید اما مشت کردن دست بعد از شکستگی یا ضرب دیدگی دست به این سرعت انجام نمی شود باید از فشار وارد کردن به دست پرهیز شود تا مشکل تجدید نشود

سلام. خسته نباشید
انگشت کوچک دستم حدود 7ماه پیش تو بدنسازی آسیب دید و اوایل درد میکرد ولی تا به امروز صبحها که از خواب پا میشم یا بعد استرحت به سختی بازو بسته میشه
میشه دراین مورد راهنماییم کنید؟

با سلام من ارتباط آسیب دیدگی به انگشت کوچک و بازو را متوجه نشدم قبلا انگشت کوچک آسیب دیده و ضرب دیدگی در بازو بوده؟
بهتراست مراجعه حضوری به پزشک صورت گیرد

سلام خسته نباشيد من ٥روز پيش از ارتفاع نيم مترى خوردم زمين كشكك زانوم در رفته به پزشك هم مراجعه كردم ولي دكتر گفت احتمال دررفتگي دوباره هست خيلي نگرانم بعد تو اين مدت كه زانوبند بستم مشكلي نداره زانوبند باز كنم استحمام كنم زانومو؟

با سلام برای حمام کردن مشکلی ندارد و می توانید زانوبند را باز کنید

با عرض سلام و خسته نباشید بنده با مشت به دیوار میزدم که یه لحظه انگشت کوچیکم درد گرفت چهار پنج روز گذشته ولی حالا هم درد میکنه، تو هوای سرد دردش زیاد میشه و در هوای گرم دردش کم میشه لطفا راهنمایی ام کنید با تشکر

با سلام بسیار خوب است که پزشک ارتوپد از لحاظ ضرب دیدگی یا آسیب جدی تر انگشت شما را معاینه نمایند

سلام به شما دیروز من دروازه بان بودم تو مدرسه دقیقا وسط انگشت دومم و دست راستم ضربه دید الان هم پف شده و درد هم میکنه بنطرتون چیکار کنم

سلام. می توانید انگشت را برای 2 هفته در آتل انگشت یا اسپیلنت انگشت قرار دهید و از فشار وارد کردن به آن برای مدتی پرهیز شود تا بهبودی حاصل شود

سلام خوبید ؟
من دیروز از بالا چیزی میخواستم پریدم بردارم ولی با انگشت کنار شصت پام پایین اومدم و الان کبود شده دورش میتونم تکون بدم ولی زیاد خم کنم درد میگیره کبودیش سرتاسره راه حلی پیش پام میذارید؟

به نظر ضرب دیدگی ساده باشد تا یک مدت از ایستادن و فشار وارد کردن پرهیز شود کم کم رفع می شود اگر بدتر شد حتما به پزشک مراجعه شود

سلام
من از پله افتادم پایین و قسمت مچ پام خیلی درد میکنه.و روی استخوان بالای پام وقتی فشار میدم احساس درد میکنم.وکمی هم از داخل ورم کرده
الان من چیکارکنم؟

با سلام. احتمالا دچار کشیدگی تاندونی لیگامانی شدید اگر درد بعد سه روز رفع نشد برای معاینه به پزشک مراجعه شود در ضمن برای کاهش ورم در موقع خواب و نشستن پا را بالاتر از سطح بدن قرار دهید و قوزک بند طبی لیگامانی برای حمایت مچ پا استفاده شود

سلام من انگشت کوچک دستم ورم و باد کرده و قرمزه الان چند روزه دردش قبلا خیلی بیشتر بود امروز کمتر شده ولی ظاهرش متورم تر و قرمز تر شده و حس میکنم وقتی انگشتمو خم میکنم یه چیزی توش کشیده میشه آیا دککتر نیاز هست؟البته عادت دارم رگ های دستمو میشکنم حتی این انگشتم رو بعد از اینکه درد میکرد و با وجود ورم موقع خواب هم دستام کشیده میشه دکتر نیازه یا خودش خوب میشه؟

سلام دوروز پیش مچ پام پیچ خورد و دکتر گفت کشیدگی تاندونه و با قوزک بند ببند ولی الان بالای انگشتام هم ورم کرده ایا طبیعیه؟

با سلام بله ورم بعد از ضرب دیدگی تا حدی طبیعی است قوزک بند را استفاده نمایید و از وارد کردن فشار بیش از حد به پا پرهیز شود

سلام خدمت شما من امروز صبح در مدرسه در حال بازی بودم‌ ک ناگهان دوستم با مشت ب دستم کوبید و انگشت اشاره ام خیلی درد گرفت و موقع ضربه زدن ی صدای کوچیکی هم شنیدم بعد از یک ساعت نمیتونسم تکونش بدم و ورم کرده خیلی کم میتونم تکونش بدم باید چیکار کنم ،؟ممکنه انگشتم شکسته باشه چون ی بار انگشت کوچیکه همین دستم شکسته بود

با سلام در این شرایط به خصوص سنین نوجوانی و جوانی به پزشک مراجعه شود تا اگر دررفتگی یا شکستگی رخ داده از بدشکلی در آینده پرهیزشود

سلام خسته باشید من انگشت کوچیکه دستم شکسته حالا یک روزه تو گچه وقتی تکنش میدم درد میگیره حالا مبتونم با دسته رایانه بازی کنم

با سلام. به امید خدا جوش بخورد و کم کم بهبودی برگردد می توانید مجدد بازی و ورزش کنید. ولی دوست عزیز صبر کنید چون زمان ترمیم بین 3 الی 6 هفته طول می کشد.

سلام 4 روز پیش با مشت به دیوار ضربه ای زدم که پشت انگشت کوچیک متورم شده . انگشت ها عموما بدون درد حرکت میکنه و تورم محل ضربه هم نصف شده.
ولی هنور هم احساس درد کمی در هنگام حرکت انگشت کوچیک مشاهده میشود. و مقداری هم پشت انگشت کوچیکه متورم بوده .
لطفا راهنمایی بفرمایید.

با سلام . برای 2 هفته آن را در آتل انگشت قرار دهید و به صورت ملایم در طول روز در آب ولرم آن را ماساژ دهید .

مچ پای دخترم پیچ خورده نه ورم کرده نه کبود ولی پاشو میذاره زمین درد میکند نمیتواند راه بره باید چیکار کنم

با سلام. در سنین پایین بهترین اقدام معاینه حضوری توسط پزشک است. زیرا اگر دررفتگی یا ضرب دیدگی باشد که بدشکلی در پای بچه ها ایجاد شود با رشد آنان مشکل بدتر می شود.

من درحال ورزش در مدرسه بودم که وقتی پریدم و توپ رو زدم ولی زمانی که افتادم روی دستم قسمت مچ دستم تورم ایجاد شده انگشتان را میتوانم تکان دهم همینطور مچم را چکار کنم دردش کمی زیاد است راهنمای کنید لطفا. ممنون با تشکر

با سلام مدت 3 هفته مچ دست را در مچ بند طبی آتل دار قرار دهید و شب ها روی بالشت بالاتر از سطح بدن قرار دهید و از فشار آوردن به دست پرهیز شود.

باسلام وخسته نباشید. بنده حدود 15روز پیش ازیک جای نسبتا بلند ولی نه درحدی که باعث شکستگی بشه پرت شدم پایین اما چون کفش پاشنه دارپام بود وزیر پام ناهموار بود پای چپم ازناحیه پاشنه ومچ پا کمی پایین تر ورم کرد ودرکف پام خون مردگی پیدا شد. ازاون روز تا الان جرعت ندارم کف پامو کامل روزمین بزارم باپنجیه پا بیشتر راه میرم نسبتا کمی بهتر شده اما پاشنه وکمی پایین تراز مچ پام کمی ورم داره ودردمیکنه میکنه. عکس هم گرفتم دکتر گفت شکستگی نداره. دلیل چیه. تشکر

با سلام . به احتمال زیاد آسیب و کشیدگی رباط های مچ پا سبب درد شده است بهتر است فیزیوتراپی نمایید و در این مدت از قوزک بتد طبی استفاده نمایید

سلام من پریروز دستم به زمین خورد و انگشت شستم خیلی درد گرفت الان هم ورم داره و کبوده و تکونش میدم درد داره ولی در حالت عادی درد نداره امروزم یکم بیشتر تونستم تکونش بدم بنظرتون چه مشکلی داره؟

با سلام . ضرب دیدگی رخ داده و طبیعتا تا چند روز درد خواهید داشت از آتلل انگشت استفاده کنید یک هفته
از وارد کردن فشار به انگشت تا کاهش ورم پرهیز نمایید

سلام خسته نباشید،من ده روز قبل دستم درحالت مشت شده ضربه دید و انگشت کوچیکو بغلیش خیلی درد داشت و حالت کشیدگی داشت انگار یه کش بین انگشتو مچم بود شدیدا درد میکرد بعد بانداژو ماساژ ورمش خوب شد و اون حالت رفع شد اما هنوز انگشت کوچیکم درد داره وقتی چیز سنگین بردارم از انگشت تا مچ درد میکنه و فشارم میدم استخونش واقعا درد میکنه،بنظرتون چه کنم؟!!

با سلام در ضرب دیدگی ها تا رفع کامل درد و ورم این مشکل طبیعی است و می توانید از آتل انگشت استفاده نمایید و از وارد کردن فشار زیادی به دست خودداری نمایید

سلام در فوتسال بر اثر ضربه ای به توپ به انگشت کناری شست پا فشار اومده، و دچار کبودی شده البته کمی هم متورمه
تقریبا میشه گفت دردی وجود نداره مگه فشار زیاد
آیا دچار در رفتگی و شکستگی شده یا فقط ضرب دیده؟

با این شرح حال احتمالا ضرب دیدگی ساده بوده و تا 10 روز درد هم طبیعی است اما فشار زیاد به آن وارد نکنید

سلام
من دو سه سالی هست ک زانوی پام در اثر ضربه ای مشکل دار شده، و بعضی اوقات که میشینم و پا میشم یا ک بهش فشار میاد در اثر دوندگی از سمت داخل پا صدا میده و کمی درد میگیره علت چیه و چکار باید کنم؟
با تشکر

با سلام اگر صدا در زانو با درد همراه هست دقت کرده و جهت درمان به متخصص زانو مراجعه نمایید. نیاز به ارزیابی و در صورت نیاز عکس می باشد.

سلام دوماه پام شکسته پین گذاشتن ولی بعد دوماه که پین هارو در اوردن هنوز کلی ورم داره پام باید چیکار کنم

با سلام بهتر است بعد از باز شدن پین به دلیل ورمی که دارید توسط پزشک معاینه شوید

سلام.من چند وقته پیش انگشت پام شکست و الان درست شده ولی زیر انگشتم ی غده مانند دراومده سفته درد هم داره چی میتونه باشه؟

با سلام. بهتر است غده ای که میفرمایید توسط پزشک معاینه شود احتمالا مربوط به عوارض بعد شکستگی باشد . با این حال به پزشک مراجعه نمایید

سلام من فوتسال بازی میکردم پام رفت رو توپ و با مچ سمت چپ اومدم پایین تا ۲ دقیقه نمیتونستم تکونش بدم که حالا درد کنه نکنه خیلی درد میکرد حالاام که ۵ روزی گذشته دردش خوب نشده نمیدونم چیکارش کنم میشه راهنمایی کنید

با سلام برای بررسی ضرب دیدگی در رفتگی یا شکستگی بهتر است که پزشک پای شما را معاینه کند

سلام، فشارم بالا بود رفتم دکتر، وقتی داشتم برمیگشتم سرگیجه داشتم، داشتم میرفتم دستشویی که یهو سرم گیج رفت و خوردم زمین و با تقریبا شانه که نه زیر شانم خوردم زمین، الان 1 ساعتی میشه خیلی درد دارم ولی نه کبوده و نه ورم کرده، ولی اصلا نمیتونم دستم رو تکون بدم.
امکان داره در رفته باشه ؟
خودش خوب میشه یا باید برم دکتر؟

با سلام اگر درد شانه با استراحت تا 2 روز دیگر رفع نشد برای معاینه به پزشک مراجعه نمایید

سلام.من در رفتگی مکرر کتف راست دارم میخواستم بدونم بعد عمل دیگه کتفم در نمیره؟و اینکه میتونم دوباره حرفه ای ورزش کنم؟

با سلام بله با عمل مشکل رفع می گردد . ورزش حرفه ای تنها بعد از ع ماه از عمل با صلاح دیدپزشک تنها انجام شود

سلام خسته نباشید مادرم حدودا دو هفته پیش تصادف کرده وپاش رفت زیر چرخ ماشین دوتا پاشم اسیب دیدن و الان ترک دارن عکس انداختیم هیچ شیکستگی وجود نداره و پای راستش بهتر شده ولی پای چپش بعد تقریبا هشت روز مچ پاش هنوز ورم داره و باعث شده ماهیچه پشت ساقش هم ورم کنه و ماهیچش سفت تر شده و دردم زیاد داره طوری که میزنه به پشت ران و باسن تا شیکمش درد میگیره البته دردش بصورت مداوم نیست میشه علتش و بدونیم ممنون اگه کمکم کنید

با سلام ضرب دیدگی می تواند تا 3 هفته درد برای ایشان ایجاد کند بهتر است استراحت کنند و فشار زیادی به پا وارد نشود پارا در هنگام خواب نشستن و استراحت بالاتر از سطح بدن قرار دهند و هر 3 ساعت 5 دقیقه یخ در محل آسیب قرار دهید تا 3 روز این کار تکرار شود

سلام من کم خون هستم واسه همین همیشه مور مور دارم ولی یه هفته پیش از خواب که بیدار شدم از قسمت شست پام تا کمی پایین ترش یه حس عجیب داشت دست که میکشیدم روش انگار عصب تحریک میشد دو روز بعد اینا این حالت که دست میکشیدم بهتر شد ولی وقتی انگشت شستم تکون میدم انگار توش یه چی حس میشه مثل یه رگ یا عصب اما اصلادرد ندارم اصلااا درد نداره فقط همین حس عجیب و سفتی و احساس کشیده شدن چیزی توش موقع تکون دادن و سینه پام احساس مور مور ضربانی داره علتش چیه ؟در رفته؟اینم بگم شبا عادت دارم انگشت شستم برمیگردونم میچسبونم به زمین میخوابم علت مشکل من چیه و چه جوری رفع میشه

با سلام مسئله خاصی احتمالا نیست. اما برای بررسی سینه و کف پا بهتر است اسکن پا گرفته شود.برای معاینه و اسکن پا می توانید ه کلینیک همکار پاکسمن مراجعه نمایید. تلفن تماس 02122891954-02122853540

سلام من چند هفته پیش با مشت زدم تو دیوار دقیقا نقطه ای ک استخوان تراپزوئید و کپیتیت مچ دستم قرار داره باد کرده مثل اینکه استخوانش اومده بالا تو رادیوگرافی چیزی معلوم نبود دکترم گفت ببندش استراحت بده خوب میشه الان بعد از سه هفته دردکش خیلی کم شده ولی اون باده رو هنوز داره دلیلش چیه راهی هست درست بشه؟ مرسی

با سلام یخ درمانی را آغاز کنید روزی 3 بار برای 5 دقیقه کیسه یخ را روی محل آسیب دیده قرار دهید

با عرض سلام وخسته نباشی.من نه روزپیش انگشت کوچک پام ضربه خوردوشکست رفتم دکترارتوپد گفت شکسته پام روتامچ گچ گرفته.دوسه روزی متوجه شدم دوتا انگشت میانی کنارشست پام کبودرنگ شده رفتم دکتری که گچ گرفته گفت که طبیعیه.حالا میخوام نظرشماروهم بدونم.باتشکر

با سلام نگران نباشید و کم کم رفع می شود

من چن روز پیش زمین خوردم و پام ب میله ای برخورد کرد تا الان درد نمیکردولی از امروز ک دستم خورد استخون پشت پام در اثر فشار درد میگیره مشکلم چیه؟؟؟؟

با سلام مشکل خاصی نیست ضربه ای که وارد شده سبب درد شده و با رعایت احتیاط 2 الی 3 روز آینده رفع میشود

سلام من حدود ۱۰ روز پیش تو یک چاله افتادم
اون روز موقع راه رفتن در اطراف موچ پام درد شدیدی موقع راه رفتن داشتم و نمی تونستم راه برم
پام نه ورم کرد نه کبود شد
دو روز که استراحت کردم دیگه درد شدیدی نداشت ولی باز راه رفتنم با درد کمی همراهه ک قابله تحمله ولی هنوز خوب نشده
بیشتر درد هم روی استخوان کنار کف پاس
چکار کنم؟

با سلام مچ پای خود را ببندید قوزک بند لیگامانی مناسب است پا را درهنگام نشسته و خوابیده بالاتر از سطح بدن قرار دهید و پماد آیس بمالید

با سلام
من روی پاهم در فوتبال موقع شوت برخورد کرد عکس گر۴تم دکتر گفت ترک خورده الان میتونم بازی کنم درد نداره ولی شوت ک بزنم درد داره ولی نزدیک قسمت انگشت بزرگ رگ که دست میزنم سوزش داره خودبخود هم سوزش نداره وقتی دست میکشم روش سوزش داره میشه راهنمایی کنید

با سلام درد به دلیل وارد نمودن فشار زیاد به پا ایجاد می شود مسلما اگر مراعات نمایید کم کم رفع می گردد

سلام من دیروز تو فوتبال توپ خورد به انگشت وسط دستم انگشتم ورم دار جمع هم میشه فقط درد داره مشکل چیه ؟

با سلام احتمال تا 3 روز دیگر کم کم رفع می شود اگر درد تشدید شد به پزشک مراجعه نمایید

سلام بالای قوزک پای من آسیب دیده و کبود نشده و خیلی درد می کند پایین پشت کتفم هم درد می کند ولی جزئی می خوام بدونم باید برم دکتر یا ضرب دیدگی ساده است

با سلام معاینه حضوری قطعا خیلی بهتر است و تشخیص مشکل شما راحت تر داده می شود

سلام دو هفته پیش کتفم در رفت رفتم بیمارستان جا انداختن‌ الان دو هفته هست که دستم رو با آویز بستم ولی هنوزم کتفم تکون میخوره درد میگیره این طبیعیه؟در ضمن من در رفتگی مکرر کتف دارم

با سلام باید حتما رعایت فرمایید با توجه به اینکه در رفتگی مکرر دارید برای تقویت فیزیوتراپی را آغاز نمایید

با سلام من امروز تو فوتبال بجای اینکه توپو شوت کنم اشتباهی پای حریف مقابلم را شوت کردم (با نوک پا) همون لحظه خیلی دردگرفت ولی به مرور خوب شد الان که اومدم خونه یه مقدار باد کرده دست هم میزنم مدرد میگیره تقریبا نزدیک ناخن انگشت وسطیه پامه به طوری که ناخنم سیاه شده به نظرتون چه کار کنم؟

با سلام احتمالا در روزهای آینده اگر مراعات نمایید فشار وارد نشود و استراحت نمایید رفع می شود. در محل آسیب دیده برای 4 مرتبه در روز برای 5 دقیقه یخ بگذارید

ببخشید من یک هفته پیش در بسکت بال به انگشت اشارم ضربه ای وارد شد و اولش تا 3 روز تورم داشت و لی بعدش تورمش خوابید، من انگشتم را داخل اتل گزاشتم برای 4 روزه که انگشتم داخله اتله و حالا فقط روی قضروف انگشتم یه کم کبودی هست کم است، میخواستم بدانم کا درحال بهبود هستم یا خیر و اینکه کی میتوانم انگشتم را دواره تکان بدهم چرا که من الان نمی تونم انگشتم رو خم کنم، هیچ دردی هم در حالت عادی ندارم. با تشکر

با سلام نگران نباشید کم کم رفع می گردد هنوز برای انجام ورزش حرفه ای با دست زود است درد که کامل رفع شد ورزش را مجدد آغاز نمایید

سلام خسته نباشید.من 13 سالمه دیشب با برادرم(15 سالشه)داشتم بازی میکردم بعد ناگهانی برادرم با کل وزنش افتاد روی ساعد و مچ دستم.دردش به قدری شدید بود که چشمام سیاهی میرفت و دستم رو نمیتونستم تکون بدم.پدرم مادرم سریع دستم رو آتل بستن و قرص کلسیم دادن خوردم.
صبح با مامانم رفتم دکتر عکس برداری کردن نه موترکه نه شکستگی ولی احتمال در رفتگی داره.هیچ التهاب و کبودی نداره دکتر برای 5 روز دیگه وقت ارتوپد برام گرفته ولی دردش به شدت شدیده .
تخم مرغ و زرچوبه و راه کار های خونگی و امتحان کردم ولی بازم به شدت درد میکنه به نظرتون باید چیکار کنم؟؟

با سلام مراجعه حضوری به پزشک بهترین کار می باشد تا عکس شما بررسی گردد

سلام و خسته نباشید من چند روز پیش تو خیابون بد جوری پام پیچید و کلا نتونستم تکون بخورم اوژانس منو به بیمارستان منتقل کرد و عکس گرفتم گفتن شکستگی نداره ولی شدید رگهاش کشیده شده الان ۵روزه کلا پام خوب نشده و از قوزک پا تا نوک پا و پاشنه پام کلا خیلی کبودی داره و‌ ورم کرده بیمارستان هیچی نداد فقط با باند بستش…الان چیکار کنم پام خیلی درد داره و شب تا صب بخاطر درد و تیر کشیدن پام نمیتونم بخوابم لطفا جوابتونو برام ایمیل کنید ممنون میشم ازتون

با سلام قوزک بند آتل دار پیشنهاد می شود به همراه فیزیوتراپی درمان خود را آغاز نمایید

سلام . مادرم ۴۸ سالشه در قسمت کمر و لگن سمت چپ یه ضربه نسبتا شدید وارد شده عکس رادیولوژی گرفتیم چیز خاصی نشون نداده موقع راه رفتن یا سرپا وایستادن هیچ دردی احساس نمیکنه ولی هنگام دراز کشیدن یا نشستن موقع بلند شدن از زمین دردش زیاد میشه به سختی بلند میشه از زمین و بعضی وقتا بی حسم میشه همون قسمتی که درد میکنه مشکل چی میتونه باشه لطفا راهنمایی کنین ممکنه شکسته باشه ؟

با سلام بهتر است برای تشخیص مشکل به پزشک مراجعه نمایید

سلام خسته نباشید
من یک ماه پیش از ارتفاع 3 متری افتادم پایین، رفتم عکس انداختم، دکتر ارتوپد گفت چیز خاصی نیست و کمی کوفتگی و فشار به پاشنه پات اومده که برام آتل کردن و گفتن برو استراحت کن.
الان بعد از گذشت یک ماه هنوز پام روی زمین نمیاد یعنی وقتی میذارم زمین درد میگیره.
پام نه ورم کرده، نه کبودی داره، نه باد کرده، ظاهرش عادی هستش، اما زمین میذارم درد دارم.
3 بار عکس گرفتم، دکترهای مختلف هم برم، همشون گفتن هیچی نیست و استراحت کن.
اما هنوز درست نشده و با عصا راه میرم.
در ضمن یک روز پیش شکسته بند رفتم که اون گفت پات در رفتگی داره که انداخت سرجاش ولی هنوز خوب نشده.
لطفاً راهنمایی بفرمایید چیکار باید بکنم.
ممنونم

با سلام بنده عکس شما را ندیدم ولی وقتی سه پزشک متخصص به شما میفرمایند که چیزی نیس پس جای نگرانی نیست.
این را به دوستان عرض کنم تشخیص در رفتگی و شکستگی برای یک ارتوپد مسئله پیچیده ای نیست بنابراین نگران نباشید

سلام من ارنجم در رفت دکتر با بیهوشی جا انداخت الان یک ماه گذشته دستم هم درد داره هم دامنه حرکتیش محدود شده شدیدا این مسئله عادیه یا یه دکتر دیگه برم خیلی ممنون

با سلام خیلی بهتر است برای معاینه مجدد به پزشک مراجعه نمایید

سلام خسته نباشید
من یک هفته پیش انگشت کوچیک پام به زمین برخورد کرد ولی ورم نکرد تکون هم میدم درد نمیکنه ولی زیر انگشتم وقتی که فوتبال بازی میکنم درد میکنه مشکل چیه؟

با سلام بعد از آسیب حتی جزئی درد و یا تورم طبیعی است تا 2 هفته رعایت نموده و از وارد کردن فشار بیش از حد به پا پرهیز نمایید.

سلام.پسرم یک سال و هفت ماهشه..دیروز که از خواب بیدار شد دیدم با پای چپش میلنگه..نگاه کردم به پاش هیچ اثری از ورم یا کبودی یا چیز دیگه ای نبود.هرچقد هم پاش و نرمش و ورزش دادم شکایتی نکرد.استرس گرفتم.به نظرتون چه کار کنم؟تو رو خدا اگر میدونید کمکم کنید

با سلام. دوست عزیز بهتر است مشکلات مربوط به کودکان با مراجعه حضوری به پزشک صورت گیرد ایشان نیاز به معاینه متخصص ارتوپد اطفال دارند. و غیر حضوری تشخیص در این سنین مشکل می باشد.

سلام خسته نباشید.
امروز زنگ ورزش داشتیم والیبال کار میکردیم وقتی که خواستم پنجه بزنم انگشت کوچیکه دست چپم جمع شد وبهش ضربه خورد. همون موقع خیلی درد میکرد و داغ شده بود و ورم کرده بود از بعد از ظهر هم بند اولی انگشتم کبود شده ونمیتونم باز بستش کنم خیلی درد میکنه.
لازمه که به پزشک مراجعه کنم؟ آیا شکسته یا ضربه دیده؟

با سلام بهتر است برای معاینه به پزشک مراجعه کنید. در این مدت کیسه یخ روی محل آسیب دیده قرار دهید.

من دست چپم با دوچرخه افتادم ارنج دستم استخونش درفت بعد شکسته بند جا انداخت ولی چون بسته بود دیگه رگ دستم از ارنج به بالا جمع شده حالت سفت شده دلیلش چیه چطور خوب میشه رگه دستم

با سلام به متخصص ارتوپد مراجعه شود نیاز به معاینه دارد

عالی بود !اول از خدا تشکر می کنم که این سلامتی را دوباره یه زنگیم بخشید ومطالب خیلی قشنگ شما ممنون

با سلام. خوشحالیم مطالب برای شما مفید بوده است

باسلام حدود چهار سال پیش یک روز آرنجم نه چندان شدید به دیوار خورد و کمی درد گرفت وچند روز بعد هم خیلی محکم سنگی پرتاب کردم که بعدش آرنجم درد تقریباشدیدی گرفت که تاچند روز ادامه داشت و بعد از اتمام درد متوجه شدم که آرنجم کمی خم شده و هنگام صاف کردن دست مثل سابق به طور کامل آرنجم تا آخر صاف نمیشه و کمی قوس پشت داره آیا این مشکل قابل درمانه؟ ممنون.

با سلام بله ولی باید به متخصص ارتوپد مراجعه نمایید.

با سلام سه هفته پیش داشتم فوتبال بازی می کردم اومدم بشوتم تک زدن محکم خورد به انگشت وسط پام الان بعد سه هفته تا می یام بشوتم پام به مقدار ضعیفی درد می کنه . به نظر شما دلیلش چیه؟

با سلام آسیب ایجاد شده از قبل تا مدت ها برای شما درد ایجاد می کند بنابراین از وارد کردن فشار بیش از حد به پا و انجام ورزش های سنگین تا زمانی که درد رفع نشده پرهیز نمایید.

سلام من دو روز پیش توی فوتبال توپ به دستم خورد و انگشت وسطیه دستم برگشت
روز اول خیلی ورم کرده بود ولی الان ورمش کمتر شده ولی هنوز بیشتر از نصف که خمش میکنم دردم میگیره میشه بگید چیکار کنم که خوب بشه؟؟

با سلام کمپرسور یخ را روی آن تا 3 روز هر 3 ساعت 10 دقیقه بگذارید تا ورم کاهش یابد. اگر تا 3 روز درد و ورم کاهش نیافت برای جلوگیری از آسیب جدی و بدشکلی انگشت به پزشک مراجعه کنید.

سلام
من حدود یه ماه پیش تو یه مسابقات رزمی پام ضربه خورد و ورم کرد به دکتر مراجعه کردم عکس گرفتم شکستگی یا مویه نبود
دکتر گفت نهایتا تا دو هفته خوب میشه اما هنوز وقتی راه میرم درد میگیره لطفا راهنمایی کنید

با سلام . احتمال آسیب بافت نرم وجود دارد و بهتر است تا مدتی که درد رفع نشده فشار بیش از حد به پا وارد نشود. برای کاهش درد می توانید از قوزک بند طبی آتل دار در حین ورزش استفاده شود و اگر فشار بیش از حد وارد نشود تا مدتی بهبود می یابد. در ضمن بعد از رفع درد ورزش های تقویت مچ پا را که در لینک زیر ملاحظه می کنید انجام دهید
https://www.paksaman.ir/fa/Blog/sports/%D9%BE%D8%A7-%D9%BE%D9%8A%DA%86-%D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%AF%DA%AF%D9%89-%D9%88%D8%B1%D8%B2%D8%B4

من دیروز تو فوتسال مچ پام پیچ خورد الان هم نمیتونم پامو زمین بزارم رفتم پیش طب سنتی گفت هیچی نیست و پامو با چیزی مثل آتل بست ولی آتل نیست گفت چهار روزه خوب میشه ول من میترسم چی کار کنم ؟ممنون ازتون

با سلام . برای معاینه و ارزیابی بهتر است به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

با سلام من دیروز هنگام بازی بسکتبال.
انگشته دستم ضرب دید البته دارای تورم و درد شدید هم است در یخ و باند پیچی همه کار کردم ولی درست نمیشه باید چکار کنم

با سلام تا 4 الی 5 روز بعد از آسیب درد و ورم طبیعی است

سلام من توی. فوتبال انگشتم برگشت الان میتونم تکون بدم ولی ورم داره دردم میکنه الان احتمال در رفتگی هست

با سلام. تشخیص در رفتگی حتما نیاز به معاینه حضوری دارد اگر تا 3 روز دیگر درد رفع نشد به پزشک مراجعه کنید

با سلام خدمت شما.بنده حدود یک ماه و نیم قبل در حین کشتی گرفتن انگشت وسط دست راستم در رفت همونجا استادم انگشتم رو جا انداخت و دو دقیقه نشد که باد کرد رنگمم پریده بود حتی فشارمم افتاد سپس به پزشک مراجعه کردم عکس گرفتم ازش گفت که فشار اومده استراحت کن خوب میشی.الان بعد چند هفته بند میانی انگشتم باد کرده هیچ کجم شد نمیدونم چیکار کنم.
خواهشا راهنمایی کنید که چیکار کنم انگشتم به حالت اول برگرده.

با سلام باید برای معاینه و گرفتن عکس به پزشک ارتوپد مراجعه نمایید. احتمال در رفتگی هست

من امروز افتادم زمین و مچ دستم برگشت نه ورم دا ه نه کبودی فقط وقتی حرکتش میدم درد میگیره میشه کمکم کنید؟

با سلام. تا 4 الی 5 روز بعد ضرب دیدگی درد طبیعی است از وارد کردن فشار بیش از حد به دست پرهیز شود.

سلام
من دیروز حین راه رفتن پام پیچ خورد و افتادم چون باید جایی میرفتم همون موقع خیلی درگیرش نشدم و بعد ۴ ساعت که پام تو کفش بود و درد جزئی هم موقع راه رفتن داشتم دیدم که ورم هم کرده پارسال هم همینجوری شده بودم که بلافاصله رفتم دکتر گفتن ضرب دیده ولی نمیدونم الان وضعیت چجوریه
موقعی که راه نمیرم که درد نداره ولی وقتی میخوام راه برم درد میکنه دلی نه اونقدری که نشه تحمل کرد

با سلام بهتر است الان به پزشک مراجعه نمایید . همچنین برای علت پیچ خوردگی های کف پا اسکن کف پا پیشنهاد می شود. برای معاینه می توانید به کلینیک مورد تایید پاکسمن مراجعه نمایی. تلفن رزرو وقت 22891954

سلام،حدود٧روز پيش به شوخي پسر خالم زد تو زانوم،شب خوابيدم صبح پاشدم زانوم درد ميكرد،بعد ٢روز پام ورم كرد و راه ميرم احساس ميكنم زانوم خالي ميكنه ،وقتي نشستم و پامو بلند ميكنم زانوم درد ميگيره،هنوز زانوم ورم داره

با سلام برای معاینه زانو بهتر است به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه نمایید . احتمال آسیب به زانو وجود دارد.

سلام دوستان من بابام چند روز پیش بر اثر افتادن پای چپش از باسن به پایین درد میکنه و به سختی راه میره عکسم ازش گرفته خداروشکر شکستگی نیس دوستان لطفا کمک کنید چیکار کنم خیلی نگرانشم

با سلام با توجه به اینکه شکستگی ندارد و یک ضرب دیدگی بوده باید استراحت کرد و تا دو هفته فشار زیاد وارد نشود اگر درد رفع نشد به پزشک مراجعه شود.

سلام
برامدگی زیر انگشت بزرگ پای من در اسفند ماه سال گذشته ضربه دید و و پشت پا که میزنم یه به جسمی برخورد میکنه درد میکنه و رفتم عکس هم گرفتم ولی شکستگی یا ترک نداشت و شخصی که عکس گرفت از پام پماد دیکلوفناک برایم تجویز کرد ولی فایده ای نداشت چیکار کنم

با سلام باید از کفی طبی نرم و صندل طبی مناسب در خانه برای کاهش درد استفاده شود و از وارد کردن فشار بیش از حد به پا پرهیز شود. می توانید به کلینیک مورد تایید پاکسمن مراجعه نمایید تا ارزیابی صورت گیرد. تلفن رزرو وقت 22891954

سلام
امروز صبح داشتیم فوتبال بازی میکردیم تو مدرسه من دروازه بان بودم
توپ داشت میومد سمت من یکی از بچه ها اومدم سمت من و خورد به انگشت کوچیکم و الان ورم داره و فقط بند پایینی که بهش میگ بند ته انگشتی وقتی دست میزنم درد میکنه
میشه بدون مراجعه به دکتر بگید انگشتم چی شده؟
ممنون

با سلام اگر تا سه روز دیگر درد رفع نشود باید به پزشک مراجعه نمایید.

سلام من دیروز تو فوتبال یه توپ با شدت بسیار زیاد به دستم خورد و الان در ناحیه مچ دست احساس درد میکنم و وقتی دستم رو به عقب یا جلو هل میدهم انگار تاندون های دستم درد میاد امکان داره شکستگی باشه ؟یا نه؟

با سلام. نیاز به معاینه حضوری برای بررسی می باشد. کیسه یخ روی دست قرار دهید تا ورم کمک شود اگر تا سه روز دیگر درد وجود داشت به پزشک مراجعه شود.

سلام من حدود دوماه پیش دوتا پله رو یکی کردم و روی پای سمت چپم زمین اومدم دکترم رفتم گچم گرفتم ولی خوب نمیشه خوب میشه ولی دوباره باد میکنه خیلی ازیتم میکنه میشه کمکم کنید

با سلام. مجدد به پزشك خود مراجعه نماييد و در صورت نياز از آتل استفاده نماييد.

پای من موقع فوتبال ضرب دیده و نمیتونم راه بروم و باید چیکارکنم

با سلام. بهتر است معاينه شويد به پزشك و يا كلينك مرتبط با پاكسمن مراجعه نماييد تا در صورت نياز وسيله مناسب براي شما تجويز شود. جهت اطلاع از وقت پذيرش كلينيك مي توانيد با شماره 021- 22891954 تماس حاصل نماييد.

سلام من حدود سه ساعت پیش موقع تمرینات رزمی به پام ضرب وارد شد. حمام هم رفتم و ماساژ هم دادم ولی بعد از پنح دقیقه دوباره دردش برمیگرده.در حالت عادی خیلی درد نداره ولی راحت نمیتونم راه برم. یكم هم ورم داره.فقط كرفتگیه عضله است یا ضرب دیده!

با سلام. حتما بايد پزشك متخصص پاي شما را ارزيابي و معاينه كنند ممكن است ضرب ديدگي باشد براي پذيرش در كلينيك مرتبط با پاكسمن مي توانيد با شماره زير تماس حاصل نماييد. 021-22891954

من پام محکم به پایه ی مبل خورد وحالا 2روزه که به اندازه ی دو سانت پایین تر از انگشتم درد داره و راه رفتن روی انها را سخت کرذه آیا ممکن است در رفته یا شکسته باشد یا ضرب دیدگی ساده است البته کمی هم تورم دارد

با سلام ممكن است ضرب ديده باشد و تصميم در ارتباط با شدت آسيب، جز ارزيابي حضوري و معاينه توسط پزشك امكان پذير نيست . مي توانيد به كلنيك مرتط با پاكسمن مراجعه نماييد. جهت رزرو وقت با شماره 22891954-021 تماس بگيريد.

سلام وقتتون بخیر
من حدود ۶ سال پیش در اثر زمین خوردن قسمت روی پای چپم یعنی بالاتر از انگشتان پام ورم کرد اوایل درد شدیدی داشت اما بعد از دوهفته دردش بهتر شد اما همچنان بعد از ۶سال ورم پام هست. پیش متخصصین ارتوپد زیادی رفتم اما همشون بعد از تجویز یه سری دارو که کاملا هم بی اثر بوده گفتن طول میکشه تا ورمش بخوابه.خواستم ازتون بپرسم بنظرتون مشکل من چیه

با سلام. نوع ورم و مشكل پاي شما نياز به ارزيابي توسط پزشك متخصص دارد. مي توانيد به كلنيك مرتبط با پاكسمن مراجعه نماييد . براي رزرو وقت با شماره 22891954-021 تماس حاصل نماييد.

سلام من دیروز دوتا از انگشتای پام دررفت انها رذ جا انداختیم ولی هنوز باد دارند مشکلی پیش نمیاد الان ؟!کی این ورم خوب میشه یه کم هم کبود شده درد هم داره؟!

با سلام تا چند روز بعد آسيب وارد شده و جاانداختن ، ورم ايجاد شده طبيعي است و كم كم رفع مي گردد. در طول 3 هفته از وارد كردن فشار بيش از حد و دويدن و پريدن اجتناب نماييد.

سلام، من تو فوتبال روی دست راستم خوردم زمین، الان از آرنج دستم به پایین رو نمیتونم راحت حرکت بدم، تو حالت عادی(یعنی اگه خیلی حرکتش ندم) درد نداره ولی نمیتونم کل دستم رو صاف بگیرم یا انگشت های دستم رو به شونم برسونم چون بدجور تیر میکشه! دوستام که اکثرا میگن تا چند روز استراحت کن و رو دستت فشار نیار، خوب میشه، ولی میخواستم نظر شما رو بدونم!؟

با سلام. محدود شدن دامنه حركتي حتي بعد از آسيب ديدگي خفيف براي چند روز رخ مي دهد. بهتر است فشاري به دست نياوريد . بار با دست بلند نكنيد تا كم كم التهاب و ورم كاهش يابد اگر در اين مدت تورم و درد بيش تر شد حتما به پزشك مراجعه نماييد . براي كاهش ورم در طول خواب دست را روي يك بالشت قرار دهيد تا ورم كاهش يابد.

من حدود دوماه پیش تو بازی فوتبال یه توپ به دستم برخورد کرد جوری شدت داشت که مچ دستم برگشت از اون موقع یه دردی مثل خوره داره منو میخوره کمکم کنید

با سلام. احتمالا دچار كشيدگي ناگهاني بافت نرم مچ دست شديد . بايد حتما رعاينت كنيد. وزن زيادي با دست آسيب ديده برنداريد و هرگونه فشار زيادي به دست مي تواند سبب آسيب مجدد و تاخير در روند درمان شود براي مدتي به دست آسيب ديده استراحت دهيد شب ها از مچ بند طبي پ دار كد 011 استفاده نماييد تا دست در حالت خواب در وضعيت كشيده و يا جمع شده قرار نگيرد.

سلام تو فوتسال حریف محکم به انگشت پام ضربه وارد کرد اولش که داغ بودم درد نداشت ولی رفتم خونه ورم کرده بود در حالت عادی هیچ دردی نداره ولی وقتی فشارش میدم درد میگیره هم روی پام هم زیرش میخواستم بدونم در رفته یا ضرب دیده؟

با سلام. تا مدتي 2 الي 3 هفته نبايد فشار زيادي به پا وارد كنيد. با توجه به اينكه درد مهمي نداريد احتمالا مشكل خاصي رخ نداده سعي كنيد از دويدن و پريدن در اين مدت 3 هفته تا رفع كامل درد پرهيز نماييد.

سلام من امروز اعصابم خورد ضد سر یه چیزی و یه لگد به پشتی خونمون زدم بعد الان پام ورم کرده و یک مقدار درد هم داره.به نظر شما مشکل جدیه یا نه.الان حدود ۲ یا ۳ ساعت گذشته.

با سلام بدون معاينه تصميم گيري درباره شدت آسيب امكان پذير نيست اگر در سه روز آينده مشكل رفع نشد و درد و ورم باقي ماند جهت ارزيابي پا مي توانيد به كلنيك مرتبط با پاكسمن مراجعه نماييد. جهت دريافت اطلاعات تماس مي توانيد با شماره 22891954 تماس حاصل نماييد

سلام من انگشت شستم یک بار برخورد به زمین قرمز شده و درد میکنه و پس از یک ماه دردش کامل بر طرف شده بود اما وقتی حتی با یک َضربه کوچک به انگشتم میخورد دوباره باید یک ماه صبر کنم درست چرا؟

با سلام. دوست عزيز تا زماني كه آسيب كاملا رفع نشده نبايد مجدد تحت فشار قرار گيرد و اين عامل مي تواند سبب آسيب مجدد نيز گردد. اگر در روزهاي آتي درد رفع نشد جهت معاينه بهتر است به پزشك متخصص و يا كلينيك ارتوپدي مرتبط با پاكسمن مراجعه نماييد.
جهت آگاهي از نحو ه مراجعه مي توانيد با شماره 22891954 تماس حاصل نماييد.

سلام
من دیروز ساق پام کمی پایینتر از زانو محکم خورد به لبه تیز پله اولش دردی حس نکردم ولی بعد از یکساعت بعد دردش شدید شد که به سختی میتونم راه برم و بشینم البته روی مبل که می‌شینم بهتره وضعیت دردش خیلی کمتره ولی روی زمین به سختی می‌شینم و بلند میشم الآنم کمی ورم کرده به نظر شما چه مشکلی بوجود آمده ، آیا دردش به مرور کمتر میشه ؟

با سلام. بله احتمالا درد كنوني كه داريد مربوط به آسيب است و زماني كه روي آن كم تر وزن مي اندازيد درد كم تر مي شود. سعي كنيد براي 3 هفته از ايستادن طولاني مدت و دويدن پرهيز نماييد تا كم كم درد رفع شود براي كاهش ورم مي توانيد با بانداژ آن را ببنديد و روي محل آسيب پماد آيس بماليد.

سلام عرض ادب من دیروز یک تصادف داشتم با موتور یعنی موتور به من زد و من خوردم زمین که خداروشکر فقط آرنجم رخمی شد ولی نمیدونم چرا امدخونه انگشتم شست پام باد کرده ورم داره تا اون موقع احساس درد نداشتم
احساس هم نمیکنم درد رفته باشه .. ممکنه ضرب دیدگی باشه ؟

با سلام. بله ممكن است دچار ضرب ديدگي شده باشد مي توانيد با بانداژ آن را ببنديد و از پماد آيس براي كاهش تورم و التهاب استفاده نماييد تا مدتي فشار زياد وارد نكنيد اگر در روزهاي آتي درد تشديد شد براي معاينه به پزشك مراجعه كنيد.

با سلام، خدا قوت
من دیروز شیشه ی میز که کمی سنگینم بود مستقیم افتاد روی شست پام(شیشه نشکست فقط مستقیم افتاد رو پام) تا چند دقیقه دردِ عجیبی داشتم، بعد یکم کمتر شد تا عصر که من مجبور بودم یکم را برم که دردم زیاد شد کمپرس یخ گذاشتم دردش اروم شد ولی هنوز هم ورم داره هم نمی تونم زیاد راه برم یکمم زیر ناخنم کبود شده، نمی دونم چرا دردش تموم نمیشه، به نظرتون مشکلی پیش اومده برای انگشتم؟ یا فقط چون ضربه خیلی شدید بود طبیعیه؟
ممنون از پاسختون

با سلام البته كه با معاينه مي توان پاسخ دقيق تر داد ولي دقت نماييد اين درد و ورم در آسيب هاي جزئي نيز رخ مي دهد و طبيعي است سعي كنيد زياد فشار به پا وارد نكنيد تا مدت 3 روز كمپرسور يخ را ادامه دهيد . اگر در روزهاي آتي درد تشديد شد يا ورم بدتر شد براي معاينه دقيق تر به پزشك مراجعه كنيد.

سلام من ۱۱سالمه و از یک بلندی حدود یک متر افتادم و سعی کردم با دستم زرین رو نگه دارم و حالا بعد یک روز انگشت انگشتری و انگشت کوچکم وقتی روی انها دست میکشم احساس دردشدید و تیر کشیدگی می‌کنم میتوانم انگشتانم را به سادگی خو و راست کنم و احساس درد جزئی دارم اما وقتی انگشتانم را از هم باز می‌کنم دردم بیشتر می شود این درد در ناحیه ی پایانی بند سوم انگشتم است من چه کنم تر خدا زود کمکم کنید ممنون

با سلام. احتمالا ضرب ديدگي به انگشتان شما در برخورد با زمين رخ داده است. براي اين منظور اگر درد و ورم در حال تشديد است به پزشك مراجعه كنيد اگر نه سعي كنيد تا 10 روز فشار زياد به آن وارد نكنيد و بار سنگين بلند نكنيد با استفاده از آتل هاي انگشت آن را بي حركت نگه داريد تا در اين مدت ورم و درد كم تر شود . آتل انگشت 054 مناسب است مي توانيد دو كنار هم در آتل قرار دهيد.

سلام دیروز توی بازی والیبال توپ اومد به سمتم و به انگشت شستم برخورد کرد و اون رو برگردوند اولش زیاد درد نداشت اما کم‌کم دردش زیاد شد و باد کرد فهمیدم که در رفته بردم جا انداختم اما بهتر نشد که هیچ بد تر هم شد نمیدونم چی کار کنم

با سلام. آيا پزشك انگشت شما را جا انداختند؟ اگر كه توسط غير پزشك جاافتاده بايد براي بررسي به پزشك مراجعه كنيد. در كل بعد از جا انداختن نيز اندكي ورم و درد طبيعي است و كم كم رفع مي گردد. تا زماني كه درد دارد از فشار به انگشت پرهيز شود و از بازي كردن تا رفع كامل درد و جوش خوردگي پرهيز شود.

با سلام و تشکر دختر من درست هفته پیش دچار یک پیچ خوردگی در ناحیه مچ پا شد بعد از دوساعت هم به دکتر مراجعه و عکس رادیو گرافی هم گرفتیم و تشخیص کشیدگی مختصر رباط بود ایس ژل و مسکن و اتل پاک سمن تجویز کردن ولی الان بعد از گذشت یکهفته هنوز یک مقدار ورم و کبودی داره و هنوز نمیتون درست قدم برداره ممکن هست شکستگی داشته باشه چون یک مقدار هم بصورت یک خط راست زیر قوزک پا کبود شده

با سلام . كبودي و ورم طبيعي است و كم كم رفع مي شود بايد از فشار آوردن بيش از حد به پا جلوگيري شود. از ايستادن طولاني مدت، دويدن و پريدن تا زماني كه درد رفع شد، پرهيز شود و مچ پا را فعلا ببنديد و موقع خواب بالاتر از سطح بدن قرار دهيد مثلا يك بالشت زير پا قرار داده شود تا ورم ايجاد شده كم تر شود.

سلام
یکی انگشتمو پیچوند (انگشت میانی) قسمت بالای مفصل نزدیک ناخن ورم کرده.درحالت عادی دردی حس نمیکنم فقط وقتی فشار وارد میشه درد میگیره ولی فشار کم نه الان چهار روزه به نظرتون چی شده؟

با سلام. ورم به دليل آسيب ايجاد شده است و احتمالا بافت انگشت دچار پيچ خوردگي و كشيدگي شده است. و كم كم رفع مي شود تا چند روز نبايد به دست فشار زيادي وارد شود و از برداشتن بار سنگين جلوگيري شود .

سلام من امروز صبح تو مسابقه بسکتبال موقع بازی توپ به شدت با انگشتم برخورد کرد و انگشتم برگشت ولی با همون حال مجبور به ادامه بازی بودم همون موقع خیلی درد داشت دکتر نرفتم ولی کمپرس یخ گذاشتم و خودم اتل بستم .الانم زیاد درد ندارم و انگشتم داره بهتر میشه و کبودی و بادشم داره از بین میره کم کم. و مثل رگ به رگ شدن یکم تو رفتگی داره اول فک کردم استخوان انگشتم جدا شده ولی بعد که دست زدم دیدم حالت استخوانم شبیه استخوان انگشتای دیگست در کل الان مشکلی ندارم فقط نمیتونم تا ته انگشتمو خم کنم احتمال در رفتگی یا شکستگی هست ؟

با سلام. به نظر نمي رسد مشكل خاصي نباشد احتمالا آسيب جزئي به بافت وارد شده و انگشت دچار كشيدگي شده و با توجه به اينكه اندكي ورم وجود دارد مي تواند سبب محدوديت حركت مفصل انگشت شود. تا زماني كه ورم كامل رفع نشود دامنه حركتي تكميل نمي شود. تا چند روز ديگر اگر فشار زيادي به انگشت وارد نشود مشكل به وجود آمده رفع مي شود.

یعنی رباط صلیبی پاره شده

با سلام. مي تواند رباط دچار آسيب يا كشيدگي يا پارگي جزئي شده باشد. مشخص شدن اين مسئله با معاينه و عكس ام آر آي تعيين مي گردد.

سلام من در فوتسال حریف یه ضربه محکم زد به زانو افتادم دوو سه دقیقه نمی‌تونستم بلند بشم وقتی استراحت کردم راه که میرفتم درد کم ولی پام انگار خالی میشه الان۵روز درد ندارم اما پام خالی میشه

با سلام . خالي شدن زانو دلايل متعدد داره مثل ضعف عضلات زانو، آسيب رباط هاي زانو و… براي بررسي دقيق بايد به پزشك مراجعه كنيد. و اين خالي شدن هاي زانو نشان از آسيب در زانو است كه بايد پيگير درمان شويد.

من با پشت از ناحیه لگن از ارتفاع یک متری افتادم و لگنم درد شدیدی داره 14 ساله

با سلام. براي بررسي دقيق به پزشك مراجعه كنيد. احتمال ضرب ديدگي به لگن و استخوان دنبالچه هست

سلام خسته نباشید من دیروز از ارتفاع افتادم و پام پیچ خورده والان که اروز گذشته دردی ندارم فقط یه مقدار ورم کرده به نظر شما باید چیکار کنم

با سلام. به نظر يك ضرب ديدگي ساده بوده و نبايد مشكل جدي باشد تا 10 روز ورم و كبودي طبيعي است و اگر درد نداريد نياز به انجام كار خاصي نيست.

سلام من تو سالن با زانو زمین خوردم اول درد شدیدی داشت ولی خوب شد ولی هر از چند گاهی یک دفعه انگار که یک نفر مفاصل زانومو میکشه تا از ام وابشن که درد شدیدی داره و بعد ۵ دقیقه باز خوب خوب میشه ، علتش چیه؟

با سلام. طي آسيبي كه به زانو شما وارد شده اين مشكل درد گذرا براي شما طبيعي است . اين درد مي تواند به دليل آسيب تاندوني ليگاماني در زانو ايجاد شود و بايد تا 3 هفته از ايستادن و راه رفتن هاي طولاني مدت بپرهيزيد تا فشار زيادي به زانو وارد نشود. كم كم درد رفع خواهد شد . اما اگر شدت درد بيش تر شد بايد حتما براي ارزيابي به پزشك مراجعه كنيد.

سلام.من سه چهار ماه پیش اومدم چیزی از روی زمین بردارم زانوم رو خیلی بد کج کردم و تیر وحشتناکی کشید اما درد نداشتم تا همین یک ماه پیش تا به الان که وقتی میخوام کفش از پام درارم یا وقتی نشستم میخوام بلند شم یا حتی تو خواب اینور اونور میشم همون زانوم درد میگیره.چه کنم؟باید برم دکتر؟

با سلام. احتمالا كشيدگي و يا شايد آسيب ليگاماني رخ داده باشه اگه درد داريد بهتر است پزشك مراجعه كنيد

سلام‌
من چند روز پیش پام هنگام پرش پیچ خورد . همون‌ اوایل ورم کرد ولی بعد از چند روز ورمش کم شده و قسمتی که ضربه خوردع کبودی داره . ب نظر شما داره بهبود پیدا میکنه ؟

با سلام. احتمالا اگر درد در حال كاهش درد هست و ورم كاهش يافته كيشيدگي و آسيب ايجاد شده در حال بهبودي هست. به پا تا 2 هفته فشار زيادي وارد نكنيد

با سلام.چند سال پیش انگشتم لای در موند.اون موقع کبود شد.ولی چند روزه خوب شد.با اینکه چند سالی گذشته.اما الان هر وقت که هوا سرد میشه یا انگشتم به چیزی برخورد میکنه.یه دردی توی انگشتم میپیچه که غیر قابل تحمل میشه.من برای درمانش چیکار کنم؟یعنی خوب میشه؟لطفا اگه میشه راهنماییم کنید.

با سلام. بهترين كار اينه كه براي ارزيابي انگشت به پزشك مراجعه كنيد چون بعد از چندسال ماندگاري درد نشان مي دهد هنوز آسيب در انگشت وجود دارد. اگر نياز به درمان باشد قطعا پزشك درمان را برايتان شروع مي كند

سلام تو زمین فوتبال انگشت شست پام رفت زیر خود پام.الان دو روز خیلی در میکنه و نمیتونم با انگشتم راه برم و وقتی ب زمین میخوره خیلی درد میکنه.البته پام اصلا باد یا تورم نکرده.میشه درمانشو برام بگین!

با سلام. بهتر است بعد آسيب كيسه يخ روي محل آسيب ديده بگذاريد. هر 3 ساعت براي 10 دقيقه قرار دهيد پماد آيس مناسب است . در اين مدت فشار زيادي به پا وارد نكنيد. اگر درد كاهش يافت كم كم تا 2 هفته از ايستادن و راه رفتن طولاني پرهيز كنيد. اگر درد تسكين نيافت براي بررسي دقيق به پزشك مراجعه كنيد.

سلام و عرض ادب

چند روز پیش من در حین موتور سواری با سرعت خیلی زیاد زمین خوردم برای این که سرم ضربه نخوره دستامو روی سرم گذاشتم و قسمت ببرونی ساعد دست چپم ضربه خورد و ورم کرده

وقتی فشارش میدم جای انگشتم فرورفتگی بوجود میاد

ایا این خطرناکه؟

با سلام. بهتر است به پزشك مراجعه كنيد چون ورم شديد ايجاد شده است و بايد رسيدگي شود . بر روي محل آسيب ديده كيسه يخ قرار دهيد و با يك بانداژ ساعد را ببنديد موقع استراحت دست را بالاتر از سطح بدن قرار دهيد.

سلام من یه نفرو بلند کردم و لیز خوردم افتادم زمین. پای چپم از قسمت مچ بیشتر از حد معینش برگشت و تق صدا داد. رفتم دکتر گفت ضرب دیده و باید یه هفته اتل گچی ببندی. امروز اتلو باز کردم ولی باز نمیتونم راه برم چون پام از قسمت مچ تا یه کم بالاتر(به صورت خطی) درد میکنه.الانم یه پماد که دکتر داد زدم و با باند بستمش.میخواستم بدونم که ایا باید ماهیچه های پامو تقویت کنم یا بی حرکت باشه و اینکه از امروز چه مدت طول میکشه که خوب شه؟؟
راستی موقعدایستادن هم خونرسانی به پام سخت انجام میشه.
لطفا کمکم کنید تا بفهمم چطور خوب شم.

با سلام بعد از حتي آسيب ديدگي هاي جزئي تا 3 هفته درد طبيعي است. استفاده از پماد را ادامه دهيد و با بانداژ آن را ببنديد تا مدتي فشار بيش از حد به پا وارد نشود از ايستادن و راه رفتن هاي طولاني مدت پرهيز كنيد و اگر درد تسكين نيافت به پزشك مراجعه كنيد.

سلام من حدود ۳ روز پیش انگشت کوچیک پام بر اثر ضربه کامل به سمت راست هدایت شد وقتی به پزشک مراجعه کردم گفت فقط جا به جایی داشته و چیزیش نیست اما الان بعد از ۳روز وقتی بش دست میزنم خود بخود از سر بند انگشت به سمت راست میره و وقتی برش میگردونم راحت بر میگرده هرز شده

با سلام.
بايد براي بررسي به پزشك مراجعه كنيد تا مشكلي پيش نيايد.

سلام.من جمعه هفته پیش تو زمین فوتسال مچ پام پیچید فکر کنم از 90 درجه بیشتر بود. ولی همون لحظات اولیه یک درد شدید داشتم که بعد تقریبا 2 دقیقه رفع شد. ولی وقتی که به خونه رسیدم یک درد ممتد در مچ پام داشتم که این درد در حدی بود که اصلا نمیذاشت بخوابم. و همچنین یکم هم قوزک پام باد کرده. الان هم وقتی مچ پام رو به راست و چپ میخوام بگردونم. درد میگیره. و اصلا هم نمیتونم بدوم. الان ضرب دیدگی در چه حدی هست؟؟(باتشکر)

با سلام آسيب وارد شده و احتمالا دچار كشيدگي شايد هم پارگي در بافت نرم شديد ولي بدون معاينه نمي توان دقيق بيان كرد. اگر درد شديد است به پزشك مراجعه كنيد و دقت نماييد تا 3 هفته ورزش سنگين و دويدن و پريدن را انجام ندهيد زيرا فشار زيادي به پاي آسيب ديده وارد مي شود. براي كاهش ورم كيسه يخ روي مچ پا قرار دهيد پا را بالاتر از سطح بدن موقع خواب بزاريد . و براي 3 هفته مي تواند از قوزك بندهاي طبي آتل دار كد 088 استفاده نماييد.

سلام.من امروز با خواهرم دعوای شدید داشتیم ک من پامو آوردم بزنم لیز خوردمو کامل از پشت افتادم.از طرفی هم والیبالیستم . نگرانم . الانم خیلی درد دارم طوری ک نمیتونم نفس بکشم . راهنماییم کنید

با سلام. دوست عزيز اگر ضربه شديد بوده ممكن است به استخوان لگن به خصوص استخوان نشمينگاهي و يا برا اثر شدت افتادن به دنده ها آسيب رسيده باشد. حتما نياز به ارزيابي حضوري توسط متخصص مي باشد.

سلام میشه بگین چقدر طول میکشه ک جواب سوالاتو بدین؟

سلام . جواب سوالات توسط مسئول فني ارتوپدي شركت حداكثر تا 48 ساعت بعد از مطرح شدن سوال داده مي شود .

سلام من داشتم با اسکیت بازی میکردم ک یدفعه خوردم زمین و کف دستمو گزاشتم زمین تا صورتم با زمین برخورد نکنه و بیشتر وزنم هم افتاد روی دستم الان خیلی درد میکنه و تا یه جاییی میتونم دستمو باز کنم ولی کبودی یا ورم نداره خواهشن راهنماییم کنیم

با سلام اگر درد زيادي داريد و با توجه به اينكه ورم نداريد ولي دامنه حركتي مفصل كم شده براي ارزيابي دقيق تر به پزشك مراجعه كنيد.

سلام. من حدود یک ماه پیش تصادف کردم کف پام شیشه رفت تو بیمارستان درآوردن به انگشت های پام هم ضربه خورده تاندون پام هم کشیده شده اما ورم پام هنوز خوب نشده و نمیتونم کف پامو روی زمین بزارم دکتر هم رفتم گفتن خوب میشه قرص و آمپول هم دادن اما هنوز خوب نشده یکم کبودی هم دارم. چیکار کنم ورم پام بخوابه و بتونم پامو هم روی زمین بزارم؟

با سلام در هر صورت آسيب تاندون و بافت نرم رخ داده. شدت آسيب را نميدانم اما بعد از يك ماه باقي ماندن كبودي و درد طبيعي است بايد رعايت كنيد براي كاهش ورم سعي كنيد پا را زياد آويزان نكنيد و موقع استراحت يك باشت زير پا قرار دهيد. تا زماني كه پانسمان كف پا كاملا خوب نشده با عصا راه برويد و روي پاي آسيب ديده فشار زيادي وارد نكنيد تا اينكه پزشك شما تجويز كنند

سلام و خسته نباشید من امروز فوتبال تمرین میکردم که پام سر خورد کف دست چپم خورد زمین اولش درد ولی یواش یواش دردش اروم شد الانم ورم و کبودی نداره دردم خیلی کم داره بعضی موقع ها نداره چی کار کنم که زود خوب شه بعد مشکلی نداره ک تمرین کنم ؟

با سلام تا 10 روز بعد از ضرب ديدگي مختصر درد طبيعي است. با توجه به اينكه فوتبال بازي مي كنيد فشاري به دست وارد نمي شود و مي توانيد ادامه دهيد اما بايد دقت كنيد ضربه مجدد به دست شما وارد نشود اگر سبب آسيب مجدد شود مدت زمان بهبودي طولاني مي شود

سلام
با دوچرخه و با سرعت نسبتا زیاد خوردم زمین
بیشتر وزنم افتاد روی دستم که کاملا صاف بود
حالا بجز درد خفیفی که روی شصت و مچ دستم دارم، مفصل بازوم خیلی کم ورم کرده و احساس گرفتگی داره
و وقتی سعی میکنم دستم رو صاف کنم؛ تقریبا تا ۱۶۰-۱۷۰ درجه بیشتر باز نمیشه و از اونجا بع بعد درد خفیفی پشت مفصل بازوم حس میکنم که وقتی دردش رو تحمل کنم، میتونم بزور ۱۸۰ درجه‌اش کنم

بنظرتون در رفته یا ضرب دیده؟

با سلام. به نظر نمي رسد اتفاق خاصي افتاده باشد. دامنه حركتي مفصل هم تقريبا طبيعي است و اندكي محدوديت حركتي كه اشاره نموديد به دليل ورم و كبودي دست هست و كم كم رفع مي شود. كيسه يخ روي محل آسيب ديده قرار دهيد و دست ها را بالاتر از سطح بدن موقع خواب قرار دهيد (از يك بالشت كمك بگيريد) ورم كه بهبود يابد ميزان دامنه حركتي مفصل و درد رفع مي شود.

سلام . من چهار روز پیش دو غروب تصادف کردم اولش درد شدیدی داشتم ولی تا فردا صبح درد ساکت شد عکس رادیو گرافی شکستگی یا پارگی تاندوم نشون نداد ولی مچ پام باد کرده و انگار یک چیزی مانع حرکت و مانور کامل پا میشه و موقع حرکت دادن هم درد ندارم بنظرتون علتش چیه و چکار کنم ؟ ممنون

با سلام. محدود شدن دامنه طبيعي مفصل بعد از آسيب طبيعي است در واقع به دليل ورمي كه اشاره كرديد دامنه حركتي محدود مي شود. سعي كنيد كيسه يخ روي محل آسيب ديده بذاريد و موقع استراحت پا را بالاتر از سطح بدن قرار دهيد كم كم ورم رفع مي شود و ميزان دامنه حركتي طبيعي خواهد شد.

سلام من کیک بوکس کار هستم در حین مبارزه وقت داشتم لگد میزدم حریف زانوش آورد جلو و پای من برخورد شدیدی با زانوی اون داشت الان نمیتونم رو اون پام وایستم لطفا جواب بدین من چندروز دیگه مسابقات دارم

با سلام اين ورزش ها جز ورزش هاي خطرناك و مستعد آسيب براي شما مي باشد. بايد عضلات خود را هميشه تقويت كنيد و سعي كنيد در زمان آسيب فشار زيادي وارد نكنيد تا آسيب جدي نشود و درد زودتر رفع شود زانوبند منفذدار كشكك باز كد 149 مناسب است براي زمان هايي كه درد در حين ورزش داريد ، استفاده نماييد.

سلام من امروز تو تمرین والیبال برای آبشار زدن پام بدجوری درد گرفت زمین نخوردم ولی فشار زیادی به پام اومد فک کنم ، یکم سخت راه میرم قوزک پامم درد میکنه چیکار کنم لازمه برم دکتر؟

با سلام احتمالا دچار كشيدگي تاندون يا رباط ها شده ايد تا 2 الي 3 هفته فشار زيادي به پا مثل پريدن و دويدن وارد نكنيد تا آسيب ايجاد شده كم كم رفع گردد.

سلام.من هفته پیش با موتور تصادف کردم و موتور افتاد رو مچ پام بعد دردم داشتم با خودم گفتم شاید یه ضرب دیدگیه سادست بعدش یکی دو روز رو پام راه رفتم بعد دیدم شبش ورم کرد رفتم دکتر عکس گرفت دیدم استخوان مچ پام ترک خورده (مو برداشته)بعد دکتر گفت باید گچ بگیری گفتم نه گفت پس آتل فنری پاک سمن بگیر منم الان دو روزه بستمش میخواستم بدونم چند روزه خوب میشم؟این چسبارو باید محکم محکم ببندم؟با عصا باید راه برم؟

با سلام. قوزك بند طبي آتل دار را براي 3 هفته ببنديد. تا درد و ورم كاهش يابد. شب ها يك باشت زير پا قرار دهيد در كاهش ورم موثر است. قطعا بستن قوزك بند به صورت محكم سبب اثربخشي بهتر خواهد شد. نبايد فشار زيادي به پا وارد شود و دويدن و پريدن را تا مدتي كه درد وجود دارد انجام ندهيد.

من همونی ام که 13مرداد سوال داشتم یه سوال دیگه الان پای من تو اتل هس ایا باید اصلا فشار وارد نشودمثلا با دوتا عصا یا نمی توان با یک عصا راه رف لطفن بگید ممنون از سایت عالی پاک سمن

با سلام .بهتر است از پزشكي كه شما را معاينه كردند، مدت زمان بستن آتل و نحوه راه رفتن و وزن اندازي روي پا را جويا شويد. زيرا شدت آسيب شما را جويا هستند به طور كلي در دوراني كه پا در آتل است امكان راه رفتن مي باشد اما بايد حداقل 2 الي 3 هفته وزن اندازي محدود باشد . و فشار زيادي به پا وارد نشود

سلام ببخشید من چندروز پیش تو فوتبال مچ پام دررفتگی داش رفتم جا انداختمش ولی الان یک هفته هست که هنوز ورمش از بین نرفته چکار کنم ممنون میشم راهنمایی کنین

با سلام. اگر فقط ورم هست ولي درد نداريد كم كم رفع مي گردد. البته كه حتما توسط پزشك جا انداختن مفصل انجام شده است و براي كاهش ورم مي توانيد كيسه يخ را براي هر سه ساعت به مدت ده دقيقه در محل آسيب قرار دهيد. بستن پا با باندا‍ژ و يا قوزك بند كشي براي كاهش ورم استفاده شود و همچنين تا يك هفته موقع استراحت پا را بالاتر از سطح بدن قرار دهيد. آويزان شدن پا مي تواند سبب ورم بيش تر شود.

ببخشید من دیروز تکواندو کار کردم و انگشت کوچک پام برگشته باد کرده کبود شده خیلی هم درد داره وقتی راه میرم باید چیکار کنم؟

با سلام براي كاهش ورم كيسه يخ استفاده كنيد. اگر درد زياد است براي ارزيابي و معاينه دقيق آسيب به پزشك مراجعه كنيد و در اين مدت فشار زيادي به پا وارد نشود. دويدن و پريدن باعث وراد شدن فشار زياد مي شود در نتيجه پرهيز نماييد.

سلام به پشت خوردم زمین طوری که تمام وزن بدنم آمد روی مچ دست راست وبعلت نا هموار بودن زمین مچ دستم پیچ هم خورد. در عکس شکستگی نشان نداد. یک. آیا ممکن است شکستگی داشته باشد. دو.سن شصت وهفت سال دارم. چه مدت باید در آتل باشد. وچند هفته طول میکشد خوب بشه. سه با چه پماد یا روغنی بهتر چرب کنم. .تشکر.

با سلام. درپاسخ به سوالات شما : اول اينكه اگر در عكس و معاينه شكستگي تشخيص داده نشده پس شكستگي رخ نداده اگرچه ممكن است تنها استخوان مو برداشته باشد. مدت زمان بستن مچ دست در آتل با تجويز پزشك مربوطه مي باشد بين 4 تا 8 هفته بسته به ميزان آسيب متغير است و اين مدت زمان براي ترميم آسيب به طور كامل لازم مي باشد. اگر درد وجود دارد براي تسكين درد مي توانيد پماد مسكن استفاده كنيد اگرچه اگر ورم وجود دارد استفاده از پماد آيس در كاهش ورم و التهاب مفيد است.

سلام. امروز من تو والیبال انگشتم بدجور به توپ خورد به طوری که صداشو همه شنیدن یخ گذاشتم ولی همچنان باد کرده و خیلی کم کبود شده لازمه برم دکتر؟

با سلام تا معاينه نشود نمي توان تشخيص داد كه آسيب خاصي وارد شده يا نه. البته كه ورم و كبودي تا چند روز باقي مي ماند هر سه ساعت به مدت 10 دقيقه تا 48 ساعت يخ بزاريد و به انگشت فشاري وارد نشود اگر دو روز آينده درد تشديد شدو بهبود نيافت به پزشك مراجعه كنيد.

من پنجشنبه فوتبال بازی کردم موقع شوت کردن پای دیگم سر خورد افتادم زمین پام بجور درد میکرد جن
جمعه رفتم دکتر عکس گرفتم گفتش ترک خورده یا مو برداشته باید 1ماه بمونی خونه اگه راهی برای زودتر خوب شدنش هس بگین

با سلام آيا دكتر پاي شما را گچ گرفت؟
اگر نه حتما قوزك بند آتل دار كد 088 استفاده نماييد و در اين مدت فشار زيادي به پا وارد نشود. نبايد باعث فشار و آسيب مجدد به آن شويد تا كم كم روند درمان سپري شود.

سلام لگنم شکسته در اثر تصادف رانندگی عصله پام گرفته چکار کنم ممنون میشم کمکم کنید لطفا

سلام باتوجه به اينكه شكستگي لگن داشتيد براي تقويت عضلات بايد فيزيوتراپي را البته با دستور پزشكتان شروع كنيد.

سلام من دو روز پیش داشتم فوتبال بازی مکردم توپ را یکی محکم شوت کرد و من باکف دست انرا گرفتم مچ دستم درد گرفت ولی فردا اش خوب بود حالا وقتی مج دستم را تکان مدهم کمی درد مگیرد هیچ ورم و کبودی هم ندارد چی کار کنم مجم درد نگیرد؟

با سلام درد و ورم ناشي از ضرب ديدگي تا يك هفته الي 10 روز طبيعي است اما در اين مدت از برداشتن بار سنگين پرهيز كنيد

سلام من دوروز پیش یه مشت به بالایه دماغم خورده بعد الان ورمش درناحیه دوتا چشمم زیاد شده میخواستم بگین چه راهی برا خوب شدنش هست بعدشم چن روزع خوب میشه؟ممنون میشم ج بدین

با سلام كيسه يخ براي 10 دقيقه هر سه ساعت براي كاهش درد و ورم بگذاريد.

سلام من روز چهارشنبه با یکی دعوام شد و در حین دعوا او انگشت شصت مرا پیچ داد و اسیب دید و فردا انگشتم از محل اتصال به دستم کبود شده و ورم کرده لطفا راهنمایی کنید

با سلام . براي ارزيابي دقيق اينكه آيا يك ضرب ديدگي جزئي هست يا آسيب شديدتر مثل در رفتگي يا شكستگي بهتر است به پزشك مراجعه كنيد در اين مدت كيسه يخ بر روي انگشت خود هر 3 ساعت به مدت 10 دقيقه قرار دهيد تا ورم و كبودي كم شود

با سلام و خسته نباشید من انگشت وسط دستم تو تمرین برگشت و درد شدید گرفت بعد از معاینه و عکس معلوم شد شکسته حالا سوالم اینه که اگر آتل نبندم اشکالی داره ؟ و چون دردش خیلی کمه میتونم ورزش رو ادامه بدم ؟

با سلام بايد يا گچ بگيريد يا آتل ببنديد در ضمن ورزش را تا زمان جوش خوردگي انگشت خود نبايد انجام دهيد. اگر شكسته است مراعات نماييد چون آسيب مجدد مي تواند مشكلات زيادي براي شما رقم زند

سلام ببخشید من با موتور خوردم زمین کنار ماهیچه ی پام ورم کرده کبودی هم نداره فقط باد داره ودرد و تا دو روز دیگه هم باید خوب شم خواهشن یه راه درمان سریع بهم بگین

با سلام مدت زمان خوب شدن به بدن شما ربط داره ولي براي كاهش ورم كيسه يخ بر روي محل قرار دهيد هر سه ساعت براي 10 دقيقه روي محل آسيب ديده قرار دهيد تا التهاب و ورم محل آسيب ديده كم شود. در اين مدت فشار زيادي به پا نياوريد.

سلام خسته نباشید، ۱۰ روز پیش در اثر برخورد شدید با پایه تخت انگشت کوچک پای راستم در رفت و همسرم جا انداخت، بعد از یکی دو روز ورمش بهتر شد ولی کبود شد، بعد از ۲-۳ روز درد داشت که بهتر نشد به دکتر مراجعه کردم بعد از عکس رادیولوژی گفتن شکسته و آتل تا زیر زانو بستن با زاویه ۹۰ درجه، اما گفتن یک هفته بعد چک شود تا در صورت جابه جایی جراحی شود، میخواستم بدونم چقدر احتمال جراحی دارد؟ و در صورتی که جراحی نخواهد چقدر طول میکشد تا آتل را باز کنم؟ ممنون و سپاسگزارم

با سلام جا انداختن مفصل آسيب ديده حتما توسط پزشك صورت گيرد. در اين مدت فشار به پا وارد نكنيد تا آسيب مجدد رخ ندهد. ميزان احتمال جراحي و يا بستن آتل حتما به نظر پزشك شما كه معاينه كردند مربوط هست. چون ايشان عكس شما را مشاهده و ارزيابي كردند .

سلام
ببخشید من پام دوماه و نیم پیش پیچ خورد شکستگی نداشت و دکتر گفت از رباطای مچ پاته و گچ گرفت چهار هفته
بعد شرو کردم فیزیوتراپی و حرکت مچ پام الان تقریبا مثل پای سالممه و موقع راه رفتن مشکلی ندارم
الان ۲۰ روزه ک دارم فعالیت میکنم فقط سرپا که وایمیسم پام قرمز میشه و راه میرم درست میشه
کمی هم تورم مونده که با فعالیت بیشتر میشه و وقتی شب میخوابم کم میشه البته تورم بدون درده یعنی دردی نداره فقط ورم میکنه
اولش خیلی زیاد بود الان بالای قوزکم ورم داره
این ورم طبیعیه؟ و چند وقت میکشه برطرف شه

با سلام چون درد خاصي نداريد نمي تواند مسئله خاصي باشد سعي كنيد بعد از آسيبي كه داشتيد تا چندين ماه از ايستادن و راه رفتن هاي خيلي طولاني پرهيز كنيد و ورم مي تواند مربوط به اين مسئله باشد شب ها نيز حتما زير پا بالشت بگذاريد كيسه يخ هم براي زماني كه ورم داريد مي توانيد استفاده نماييد براي 10 دقيقه روي محل آسيب ديده قرار دهيد.

سلام خسته نباشید . انگشت کوچک من تو فوتسال ضربه دیده و شکست رفتم دکتر ارتوپد گفت باید عمل بشه من حدودا 25 روز پیش رفتم عمل بعدش با آتل بست امروز هم بخیه هامو برداشتند ولی نمیتونم تا کنم آیا راهکاری وجود داره انگشتم مثل سابق بشه ؟

با سلام نگران نباشيد. هنوز براي تاكردن انگشت زود است بعد از باز شدن آتل يا گچ تا دو هفته ممكن است تورم و التهاب در محل آسيب وجود داشته باشد كه از دامنه حركتي مفصل كاسته مي شود كم كم با كاهش ورم ميزان دامنه حركتي افزايش خواهد يافت. در اين مدت در يك سطل آب ولرم انگشتان خود ر ا به آرامي ماساژ دهيد و از فشار وارد كردن به آن پرهيز كنيد.

سلام.دستم هنگام بازی کردن والیبال ضربه بهش وارد شد و الان یکم باد کرده دستم رو می تونم تکون بدم ولی خیلی نه دستم باد کرده و درد نمی کنه فقط یکم درد خفیف دارم …..به نظرشما پماد بزنم خوبه ممنون میشم بگید؟

با سلام نبايد مسئله خاصي باشد و احتمالا فقط يك ضرب ديدگي ساده باشد مي توانيد پماد آيس براي كاهش درد و ورم خريداري نماييد

سلام
من دیروز از دوچرخه زمین خوردم و از ناحیه انگشت بزرگ پاس سمت چپم اسیب دیدم نفهمیدم انگشتم به کجا برخورد کرد و چه شد ولی کمی ورم داشته و بسیار درد میکنه به راحتمی تکانش میدهم ولی وقتی بر روی زمین میگذارم درد میگیره و نمیتونم خوب راه برم چون انگشتم بر میگرده درد میگیره
ولی انگشت کبود هم نشده خواستم بدونم احتمال شکستگی هست یا ضرب دیده

با سلام توصيه مي شود براي ارزيابي و معاينه وضغيت پاي خود به پزشك مراجعه نماييد بله احتمال شكستگي و يا دررفتگي هست

سلام من چند وقت پیش خوردم زمین و آرنجم درد گرفت تا دو سه روز دردش خوب شد ولی نمیتونم صافش کنم ولی درد هم ندارم باید به دکتر مراجعه منم یا نه و اگر نه لطفا بگید چکار کنم ممنون

با سلام محدود شدن دامنه حركتي آرنج بعد از آسيب طبيعي است اگر اصلا نميتوانيد آرنج را صاف كنيد و يا به ميزان خيلي كم مي توانيد به پزشك مراجعه كنيد.

سلام خسته نباشید
مچ پای راستم توی فوتسال دررفته بود و یکم ضرب دیده بود نمیتونستم راه برم و یکم ورم کرده بود
اما الان بعد از ۲۵ روز میتونم بدو ام و خیلی خوب راه برم و لی یکم همون ورم هستش و خیلی کم مچ پام دست میزنم درد میکنه

با سلام درد طبيعي است اما دقت كنيد اگر هنوز 20 روز از آسيب شما مي گذرد تا 2 هفته ديگر سعي كنيد فشار كم تري به پا وارد نماييد و دويدن و پريدن محدودتر شود.

سلام.خسته نباشید.دیروز حین فوتسال بازی کردن بازیکن حریف یه ضربه به استخوان پایینتر از قوزک پام وارد کرد،اول میخواستم بدونم استم این استخوان چی هست؟ بعدش اینکه پام خیلی درد میکنه ولی نه ورم داره و نه کبود شده،فقط نمیتونم درست راه برم از شدت درد،مبخواستم بدونم چی شده و باید چکار کنم؟

با سلام. اسم استخوان پايين قوزك كالكانئوس هست. و به اصطلاح استخوان پاشنه معروف است. با توجه به اينكه به تازگي ضربه وارد شده درد ناشي از ضرب ديدگي طبيعي است تا 48 ساعت روي محل آسيب ديده كيسه يخ هر سه ساعت به مدت 10 دقيقه قرار دهيد اگر در 2 روز آينده درد تسكين يافت مي توانيد مراعات كرده و از وارد كردن فشار بيش از حد ، دويدن و پريدن پرهيز كنيد اگر درد بيش تر شد يا كاهش نيافت بايد به پزشك مراجعه نماييد.

سلام من یه سوالی داشتم اگه میشه جوابمو بدین ضروریه..من ۱ماه پیش پایین انگشتای پا راستم دوتا استخونش شکست گچ گرفتم امروز رفتم باز کنم عکس گرفت گفت هنوز جوش نخورده باید بری پیش متخصص.چون من رفته بودم پیش دکتر عمومب.بنظر شما چرا دلیلش چی میتونه باشه من دوهفته اول با عصا راه میرفتم اما اون دوهفته اخر روی کف پام راه میرفتم جوری که فشار وارو نشه ب قسمت شکستگی..دارم روانی میشم خیلی سخته بخوام باز تو گچ باشه توروخدا بگین چیکار کنم

با سلام. اگر جوش نخورده بهترين كار گچ گيري مجدد هست. جاي نگراني ندارد و بالاخره افراد با هم متفاوت هستند شايد فشار خاصي وارد شده و ديرتر جوش خورده است. مجدد گچ بگيريد زيرا اگر جوش خوردگي كامل نشده هرگونه آسيب و فشار ممكن است سبب شكستگي مجدد شود و آنگاه مشكلاتتان بيش تر خواهد بود.

سلام من دیروز توی باشگاه توپ به انگشت دستم خورد اوایل خوب بود ولی بعد چند ساعت ورم کرد وقسمت بند انگشتم یکم کبود شده آیا لازمه برم بیمارستان یا خودش خوب میشه.

سلام.
درد و ورم بعد از ضرب ديدگي و كوفتگي طبيعي است و تا دو هفته اي به آن فشار وارد نكنيد اگر در روزهاي آتي ورم و درد تسكين نيافت و يا بيش تر شد حتما براي معاينه به پزشك مراجعه نماييد.

سلام خسته نباشید
مچ پای راستم دررفته بود و یکم ضرب دیده بود الان میشه بدو ام و پامو کامل زمین بذارم ولی یکم مچ پام درد میکنه و یکم ورم داره
لطفا راهنمایی کنید ممنون

با سلام . نبايد مشكل خاصي باشد اينكه بعد از ضرب ديدگي مي توانيد راه برويد و درد زيادي نداريد روند بهبودي در حال انجام است بهتر است كه تا مدتي هم فشار زيادي به پا وارد نكنيد . بعد از ضرب ديدگي و كوفتگي درد هر از گاهي طبيعي است. و كم كم درد و ورم كاهش مي يابد.

سلام خسته نباشید
من یک هفته هست که کف پام ضربه دیده.ورم کرده و کبود شده. انگشت های پام رو می تونم تکون بدم ولی پام رو نمی تونم بصورت کامل زمین بزارم و روش راه برم وقتی هم راه میرم بعدش ورمش بیشتر میشه.قبلا هم همین پام اسیب دیده و سه تا از انگشتام برگشت ولی در حد کوفتگی بود.الان میخوام بدونم چه اتفاقی افتاده و من باید چیکار کنم؟ممنون

با سلام. با توجه به اينكه سابقه آسيب قبلي وجود داشته و الان امكان وزن اندازي و راه رفتن نداريد بهتر است پزشك معاينه و در صورت نياز عكس برداري شود. تا در صورت نياز اقدامات لازم صورت گيرد. اينكه با راه رفتن ورم بيش تر مي شود پس نبايد بي ملاحظه وزن بياندازيد. تا اينكه پزشك پاي شما را معاينه كند

سلام من چند روز پیش پام در رفته بود رفتم جاش انداختم و ضرب دیدی شدیدی هم داشتم من میتونم راحت راه برم ولی یکم درد دارع و من میخوام که زود تو خوب بشه زرد تخم مرغ هم گذاشتم و تا الان چهار روز گذشته و شما میدونید من باید چی کار کنم لطفا کمک کنید

با سلام
اگر پا در رفته چطور بعد از 4 روز راه ميرويد؟ آيا پزشك جا انداختند يا پيش شكسته بند تجربي كار رفتيد؟ آيا بعد از در رفتن پا گچ گرفته شده است؟
چون اطلاعات كامل بيان نشده به طور مستقيم امكان راهنمايي نيست لطفا با تكميل اطلاعات مجدد مشكل خود را بيان كنيد

سلام.من حدوده دوماه پیش کنار استخوان نی پام ضربه تا حدودی شدیدی با چوب به پام خورده.بعد اون روز تا دو هفته پایی که چوبه خورده رو نمی تونستم بزارم روی اون پام ولی الان خوب شده و در راه رفتن و دویدن هم مشکلی ندارم ولی مشکل اینجاس با ضربه زدن با انگشتان دست به جایی که چوب خورده کمی درد میکنه ولی عضله پام رو که محکم میکنم و ضربه میزنم دردی نداره با ضربه زدن

با سلام. بعداز آآسيب تا 3 هفته تا يك ماه درد و ورم طبيعي است اينكه دردي نداريد ولي با وارد كردن فشار درد ايجاد مي شود مشكل خاصي نيست و كم كم اگر فشار زيادي وارد نشود بهبودي كامل صورت مي گيرد.

سلام من ۲ روز پیش با موتور زمین خوردم .پشتم زخمی شد در ناحیهء کمر . و بین ارنج دست راستم و مچ .تقریبا ۱۰ سانتی متر به مچ دست که زیرش همون روز که زمین خوردم باد کرد و الان هم باد داره.دستم رو میتونم تقریبا خوب جمع کنم. ولی نمیتونم مچ دستم رو به سمت بالا بیارم و حتی نمیتونم بچرخونم دستم رو. الان دو روز هس که دستم آتل هست از نوک انگشتم تا ارنج. میخواستم بدونم چقد زمان میبره .بهبود پیدا کنم

با سلام. روند درمان و بهبود بعد از آسيب ها بسته به شدت آسيب متفاوت است اما قطعا تا 2 الي 3 هفته درد و ورم ممكن است باقي بماند كه طبيعي است . ميزان دامنه حركتي مچ دست كه محدود شده نيز كم كم با ترميم آسيب بر مي گردد و جاي نگراني نيست.

من تو مبارزه دندم رفته تو. 3 هفتس ک فوت کردم تو بطری. اما دندم برنگشته سر جاش. و این ک دردش زیاد کم نشده. دکترم ک رفتم گفت چیز خاصی نیست 2 هفته ای خوب میشه و عکسم ک گرفتم گفت فقط آسیب دیده 2 هفته درست میشه اگ بطری فوت کنی. راه دگ ای نداره ک خوب بشم؟ من چند وقت دگ مبارزه دارم نمیرسم ب مبارزه. چی کار کنم؟؟؟

با سلام. اگر پزشك ارزيابي و معاينه انجام دادند و بيان مشكلي ندارد جاي نگراني نيست يك ضرب ديدگي و آسيب جزئي هم تا 3 الي 4 هفته درد ايجاد مي كند و طبيعي است در اين مدت بايد مراعات كنيد و ترجيحا تا رفع كامل درد و بهبود آسيب از وارد كردن فشار بيش از حد و انجام ورزش هاي سنگين خودداري كنيد.

سلام با تشکر . من دیروز خوردم زمین و ساق پام روی یک آجر قرارگرفت و کمی خونریزی کرد و درد شدیدی اطراف ساق پام متورم شده الان درد زیادی ندارم و در راه رفتن نیز مشکلی ندارم ولی دستم خواب میره آیا خطری من را تهدید میکند ؟ با تشکر

با سلام خواب رفتن دست ربطي به ضربه وارده به پا ندارد. مگر اينكه در هنگام آسيب، ضربه اي به گردن يا دست نيز وارد شده باشد. در هر صورت اگر خواب رفتگي تكرا ر شد مي تواند به پزشك براي معاينه مراجعه نماييد.

سلام خسته نباشید
من پای راستم نمیدونم چی شده اما میشه پامو کامل بذارم زمین اما الان یکم همون مچ با یکم زیر پام درد میکنه ولی میشه کامل راه برم اما نمیشه بدو ام یکمم سمت راست پای راستم سمت مچ یکم ورم کرده
کمکم کنید ممنون

با سلام . مشخص نگرديد چرا اين مشكل پيش اومده آيا ضربه خورده؟ يا اينكه خود به خودي؟ و اينكه چند وقت اين مشكل را داريد؟
بهتر است ارزيابي شويد و به پزشك جهت بررسي و معاينه مراجعه نماييد.

سلام من توپمو داشتم از یک سیمانیرکوچیک میبوردم بالا یهذدفعه حواسم رفت پیش دوستم بعد شوت زدم انگشت بزرگم خوردبه سیمانی بعدخیلی درد کرد رفتم خونه پامو گذاشتم داخل اب گرم اما داخل پاهام میسوخت بعد خوابیدم صبح پاشدم دردش کم شده باد کرده ودیگه مثل دیروز نمی تونستم تکونش بدم نه شکسته نه دررفته دکترم نرفتم می خواستم ببینم حالا چی کار کنم ولی زرچوبه بازرده تخم مرغ زدم مرسی

سلام. شما بعد از ضرب ديدگي نبايد پا را داخل آب گرم ميبرديد التهاب بعد از ضرب ديدگي را تشديد كرديد. بعد از ضربه و كوفتگي كيسه يخ استفاده مي شود . دقت نماييداگر آسيب هم درحد ضرب ديدگي باشد وجدي هم نباشد تا 2 هفته درد وجود دارد اگر درد تشديد شد بايد به پزشك مراجعه كنيد.

سلام من دوروز پیش سه انگشت میانی پای چپم در رفته و باد کرده.. راه میتونم برم ولی به سختی و نباید بهش فشار بیارم..میخاستم بدونم الان چجوریه ..ایا در رفته یا نه؟؟

با سلام . تا 3 هفته بعد آسيب درد طبيعي است و بايد با احتياط روي اين پا راه رفت و حتي الامكان وزن كم تر بيفتد . اگر درد و ورم در روزهاي آينده كم شد مشكل خاصي نيست در غير اين صورت به پزشك مراجعه نماييد.

آرنجم در مبارزه رزمی ضربه شدید خورده الانم خیلی درد داره ورم هم داره چیکار کنم زانوم هم ضربه دیده ولی ورم نداره دردشم کمتره ؟؟؟؟! دکتر هم نمیشه برم

با سلام آرنج بند طبي كد 119 را براي 2 هفته جهت كاهش ورم و درد استفاده نماييد. در طول اين مدت از برداشتن بار جلوگيري نماييد تا آسيب ايجاد شده رفع شود در موقع خواب هم دست را بالاتر از بدن روي بالشت قرار دهيد تا سريع تر ورم كم شود.

سلام خسته نباشید. ببخشید همسر من 4 روز پیش خورده‌زمین کتفش در رفته .رفته دکتر کتفشو جا انداخته ،ولی درد داره،دکتر گفته 1.2 هفته طول میکشه که خوب بشه ،ولی اذیتش میکنه دیگم پیگیرش نشده، چی باید تهیه کنیم دردش کاهش پیدا کنه ؟؟؟

با سلام بله تا 2 هفته درد طبيعي است از كتف بند يكطرفه كد 006 مي توانيد استفاده نماييد.

ایا بعداز گذشت یک ماه امکان جا انداختن مفصل وجود دارد
انگشت دست بوده

با سلام بله براي جاانداختن مفصل حتما به پزشك مراجعه نماييد.

سلام
مچ پای راستم تو فوتبال نمیدونم چی شده اما فک کنم پیچ خوررده یا دررفته الان ۱۰ روز هست که با دارو محلی و پارچه این چیزا میبندمش استراحت هم کردم درد در مچ هم روزی هست که درد نمیکنه و روزی هست که درد میکنه
الان میشه نوک پام رو زمین بذارم ولی نمیشه پامو کامل زمین بذارم دررد میکنه یکمم تو مچ پام ورم کرده خیلی اوضاعم خرابه تورو خدا کمکم کنین

با سلام بهتر است بعد 10 روز با اين دردي كه وجود دارد و راه رفتن براي شما سخت شده براي معاينه به پزشك مراجعه نماييد.

سلام. ببخشید.به ناحیه مفصل آرنج من یک ضربه وارد شده که با انقباض و انبساط رباط دچار درد می شه .آیا کشیدگی رباطه یا کوفتگی

با سلام . اگر به تازگي آسيب ديده بعد از چند روز درد و ورم كاهش مي يابد مي توانيد كيسه يخ روي آرنج بزاريد تا ورم كاهش پيدا كند تا يك هفته درد طبيعي است اما اگر رفع نشد يا ورم و درد تشديد شد، به پزشك مراجعه كنيد

سلام من داشتم بازی میکردم که یهو انگشت دست چپم خورد به دیوار و برگشت.الانم ورم کرده و یکم کبود شده ولی الان یکم دردش بهتر شده و میتونم انگشتم را تکان بدم
و الان خواست ببینم چه اتفاقی براش افتاده و الان باید چکار کنم؟

با سلام اگر ورم و درد افزایش یافت باید به پزشک مراجعه نمایید تا ارزیابی شویدتا مدت یک هفته و 10 روز فشار زیادی به دست وارد نشود. می توانید کم کم در آب گرم ملایم بعد از تسکین درد انگشتان را به آرامی ماساژ دهید تا دامنه حرکتی طبیعی انگشت برگردد. در زیر لینک مقاله نرمش های انگشتان را در زمانی که درد رفع شد ملاحظه می کنید.
https://www.paksaman.ir/fa/Blog/sports/%D8%A7%D9%86%DA%AF%D8%B4%D8%AA-%D8%AF%D8%B3%D8%AA-%D9%86%D8%B1%D9%85%D8%B4

سلام من داشتم بازی میکردم که یهو انگشت دست چپم خورد به دیوار و برگشت.الانم ورم کرده و یکم کبود شده ولی الان یکم دردش بهتر شده و میتونم انگشتم را تکان بدم
و الان خواست ببینم چه اتفاقی براش افتاده و الان باید چکار کنم؟

با سلام به نظر ميرسد مشكل خاصي نباشد و همين كه درد كاهش پيدا كرده و مي توانيد به آیامي تكان دهيد جاي نگراني نيست. كم كم بهبودي حاصل مي شود ولي تا 2 هفته بايد از وارد كردن فشار زياد به آن اجتناب نماييد.

سلام.من رزمی کارم و تو رینگ در یک fight تمرینی با دست راست زمین خوردم و مچ دستم شکست.به بیمارستان که مراجعه کردم دکتر گفت شکستگی شدید هست و باید جراحی بشه.پیش متخصص که رفتم.گفت نیاز به جراحی نیست و دستم رو گچ گرفتن.گفتن تا سه هفته باید گچ باشه.الان انگشت های دستم رو میتونم تکون بدم ولی روی مچ دستم نزدیک شاهرگم تیر میکشه.میخوام بدونم بعد دوره نقاهتم میتونم تمریناتم رو شروع کنم و مثل روز اول ورزشم رو ادامه بدم؟؟
ممنون.

با سلام بايدحتما دوران بهبودي و نقاهت به طور كامل بگذرد و طبق تجويز پزشكتان حداقل تا 2 ماه نبايد ورزش هاي سنگين انجام دهيد تا آسيب به طور كامل رفع شود براي برگشت به ورزش هاي سابق بايد با نظر پزشك اينكار صورت گيرد.

سلام
پای من یه هفته بود که پیچ خورده الان دارو محلی بسته بودم ولی الان درد کاهش یافته ولی ززیر پام درد میکنه و یکمم پام ورم کرده چکار کنم کمکم کنین

با سلام. برای 3 هفته قوزک بند طبی آتل دار کد 088 را ببندید اگر سابقه پیچ خوردگی مچ پا به صورت مکرر داریداحتمال پیچ خوردگی مکرر است برای همین برای 3 هفته و برقرای ثبات بیش تر قوزک بند استفاده شود. در ضمن از دویدن و پریدن تا یک ماه اجتناب کنید

سلام من پای راستم پیچ خورده اما الان دردش کاهش یافته ولی خیلی یکم باد داره یکمم جای دررفتگی درد میکنه

با سلام تا 2 الي 3 هفته بعد ضرب ديدگي ممكن است درد باقي بماند قوزك بند طبي آتل دار كد 088 مناسب است براي 2 هفته آن را ببنديد و كم كم ورم رفع مي شود در طول اين مدت سعي كنيد فشار كم تر به پا وارد شود تا سريع تر بهبود يابد. از دويدن و پريدن در اين مدت پرهيز نماييد.

سلام پسر ۷ساله ای دارم که تو مدرسه وسط نی پاش به پله خورده و کمی درد داشته و زخمی شوده الان ۶ ماه هنوز برامدگی داره و کمب کبودی درد نداره نگرانم راهنمایم می کنید تشکر

با سلام . بهتر است پسر شما معاینه شود پیشنهاد می شود متخصص ارتوپد اطفال ایشان را معاینه و ارزیابی کنند.

با سلام من سه هفته پیش پام ضربه خورد روش بعد نه دردی داشت ن چیزی باهاشم کار میکردم بعد کم کم کبودی گرفت بغل پام تا اینک رفتم دکتر گچ گرفت گفت سه هفته تو گچ باشه من کار استخدامی داشتم بعد دو هفته بازش کردم ولی جلو پام ک ورم داشت همون ورمو هی داره دوباره رفتم دکتر گفتم این ورم چرا مونده فقط امپول اینا با قرص نوشتبه نظر شما من شبا با اب ولرم ماساژش میدم بعد روغن زیتون میزنم میبندمش خوبه یا نه؟

با سلام. احتمالا تا چند روز آینده رفع می شود همین که درد ندارید و می توانید راه بروید مشکلی وجود ندارد با بانداژ شب ها پا را ببندید و بالاتر از سطح بدن پا را قرار دهید.

سلام خسته نباشد
من در حین فوتبال پای راستم پیچ خورده الان دارو های محلی به ان بسته ام این سه چهار روز هست که یکم خوب شده من چکار کنم الان

با سلام. با توجه به اينكه درد كاهش يافته بنابراين در حال بهبودي هست و اين درد و يا ورم احتمالي تا دو هفته كاملا طبيعي است . د اين مدت اگر درد زياد است مي تواند قوزك بند طبي براي كاهش درد و ورم استفاده نماييد. و از وارد كردن فشار زياد مثل دويدن و پريدن پرهيز نماييد.

سلام . انگشت کوچک دستم در فوتبال با ضربه شدید پا شکسته شد رفتم شکسته بند جا انداخت الان هم رفته رفته ورمش و دردش بیشتر میشه خیلی عذاب میده میخواستم یه راهکار بهم بگین . ممنون . ضربه پا شدید بوده

سلام . جا انداختن مفصل در رفته كار پزشك متخصص است . البته كه بعد از جا انداختن مفصل درد و ورم وجود دارد ولي بايد بررسي شويد كه مفصل به درستي جا افتاده يا نه. جا انداختن نا صحيح مي تواند در آيند سبب بدشكلي انگشتان شود.

باسلام پسری 4 ساله دارم که از ارتفاع 2متری پریده پایین پای راستش کمی درد داره و خوب نمیتواند راه برود ولی کبودی و ورم ندارد لطفا جهت بهبود راهنمایی نمایید با تشکر

با سلام ارتفاع 2 متر براي پس 4 ساله بسيار بلند است و احتمال ضرب ديدگي بسيار زياد است در اين سنين آسيب استخوان و بافتي به دليل اينكه بافت نرم و استخوان ها در حال رشد است بسيار شديدتر از افراد بزرگسال مي باشد. بايد حتما توسط پزشك متخصص معاينه شود.

سلام من یکماه پیش بر اثر تصادف انگشت شستم شکست ( دوتا پین الان داخل دستم هست)و تا بالای ارنجم توی گچ بود الان بعد از ۳۰ روز گچم رو دکتر کوتاه کرده و آرنجم آزاد شده ولی کاملا دیگه راست نمیشه و ورم کرده دلیلش چیه باید چیکار کنم ایا ممکنه ارنجم هم ضربه خورده باشه ولی نفهمیده باشم والان ایجور شده باشه ولی میتونم تکنش بدم فقط کاملا نمیتونم و درد میگیره حدود ۱۲۰ درجه میتونم

با سلام . حدود 120 درجه الان ميزان دامنه حركتي خوبي هست. جاي نگراني نيست و اين ورم بعد از كوتاه شدن گچ طبيعي است . ميزان دامنه حركتي با جوش خوردگي بهتر استخوان و كاهش ورم به مرور زمان تكميل مي شود. سعي نماييد دستورات پزشك را انجام داده و عجله نكنيد.

سلام من 15 سالمه و 35 روز پیش استخوان بزرگ ساعدم شکست و الان توی آتله میخواستم ببینم چه مدت باید توی آتل باشه و اینکه بعد جوش خوردن کامل دستم مثل روز اول هست یا نه .ممنون میشم جواب بدید.

با سلام. اينكه چه مد در آتل بماند حتما توسط پزشك خودتان بسته به شدت آسيب وارد تعيين مي شود. ولي مدت زمان حداقلي 3 الي 4 هفته بايد بماند و در صورت تشخيص پزشك درآورده مي شود. دست شما مثل روز اول مي شود اما زمان مي برد و بايد براي تسريع درمان همكاري و رعايت لازم را داشته باشيد. تا رفع كامل درد نبايد فشار بيش از حد به دست خود بعد از باز شدن آتل وارد نماييد.

باسلام وخسته نباشید من یه ضرب شدید به بازووکتف چپ من خورده که نه شکستگی داشته عکس گرفتم همچنین ام آر آی وای سالم بوده اما من ۳ساله ازشدت درد آرام‌وقرارندارم حالا نمی دونم چیکار کنم دکترهم میگه سالمیدباتشکر

با سلام . آيا عكس و ام آی آي شما واسه اخيرا يعني 3 ماه گذشته است؟ يا مربوط به سه سال پيش ؟سن خود را بيان نكرديد لطفا شغل خود را هم بفرماييد تا راهنمايي مناسب تر انجام شود

سلام من رزمی کار میکنم رشتمم کیوکوشینه به طور حرفه ای…
چهار هفته پیش با دوستم باموتور تصادف داشتم و استخوان ساعدم نزدیک مچ شکست و عمل کردن و پین گذاشتند گفتند 5 هفته بعد برم تا گچ دستمو باز کنند و پین رو هم در بیارن. من سوالم اینه چقدر وقت بعد از باز کردن دستم میتونم دوباره ورزش سنگینو شروع کنم؟؟؟

با سلام چون عمل جراحي كرديد و شكستگي در نزديك مچ هست اصلا نبايد تا مدت ها ورزش رزمي انجام دهيد البته بعد از بازشدن گچ ، پزشكي كه شما را معاينه مي كنند و عكس را مشاهده مي كنند مي توانند تشخيص دهند از چه زماني مي توانيد فعاليت سنگين را شروع كنيد ولي حداقل 4 ماه آينده امكان پذير نيست و بعد اون مدت با نظر پزشك مي توانيد فعاليت سنين را با دست خود آغاز كنيد.

با سلام و خسته نباشید
من تایپیست هستم و به خاطر حادثه ای دچار شکستگی انگشت حلقه از ناحیه مفصل میانی شدم. میخاستم ببینم دوران نقاهتش چقدر طول میکشه و اینکه آیا میتونم دوباره به شغلم برگردم

با سلام. بسته به ميزان آسيب، پروسه درمان و عكس شما، ترميم و درمان متفاوت است اما دقت نماييد در بهبودي كامل شكستگي حداقل 2 ماه به انگشت آسيب ديده فشار وارد نكنيد. زيرا تايپ نمودن به دليل حركات تكراري به انگشت فشار وارد مي كند.

ببخشید انگشت شست من به توپ خورد ‌کمی باد کرد ولی از دیروز تا حالا بهتر شده و می‌توانم آن را تکان بدهم به نظر شما آیا ضرب دیده یا شکسته و وقتی دست می‌زنم درد می‌گیره لطفا کمک کنید

با سلام . معاينه تشخيص صحيح تري به ما مي دهد اما با توجه به شرح حال احتمال آسيب پايين است اگر به آرامي تكان مي خورد و فقط درد هنگام فشار داريد طبيعي است و كم كم مشكل درد رفع مي گردد. اما تا 2 هفته و حتي بيش تر تا زماني كه درد كاملا رفع نشده از وارد كردن فشار به انگشت پرهيز نماييد.

سلام دیروز من در اثر پریدن پاشنه پام درد میکنه باید چکار کنم زود خوب شود

با سلام. احتمالا دچار كوفتگي و پيچ خوردگي در مچ پا شديد. اگر ورم و درد شديدي نداريد از قوزك بند هاي طبي كد 041 براي كاهش درد مي توانيد استفاده نماييد. اگر سابقه پيچ خوردن هاي مچ پا به صورت مكرر داريد، از قوزك بند نئوپرني آتل دار كد 088 استفاده نماييد. اما اگر در چند روز آينده درد شديد شد براي معاينه به پزشك مراجعه نماييد.

با سلام‌ و‌ عرض ادب خدمت شما
من ده روز پیش توی فوتبال ساعد همبازیم برخورد کرد به بینی ام ، همون موقع یه خونریزی مختصری از‌ بینی‌ ام اومد ولی آسیب به حدی نبود که نتونم ادامه بدم
بعدش کمپرس یخ گذاشتم‌ که از شدت ورمش کم بشه
فرداش قسمت چپ استخوان بینی ام ورم کرد و زیر چشم چپم کبود شد ، دکتر گرافی واسم نوشت از تیغه و رخ و نیم رخ ، جواب‌ گرافی خدارو شکر شکستگی نبود و ضرب دیدگی‌ عنوان شد ، بعد گذشت ده رو با اینکه تو عکس مشخص شد بینی ام نشکسته ، ولی یه قوز کوچیک‌ روی تیغه بینی بوجود اومده ، سوالم اینه که این قوز تاشی از ورمه ضرب دیدگی‌ هستش ؟؟؟ بعده گذشت چند وقت از‌ بین میره و بینی بحالت اولیه ب برمیگرده ؟؟؟
یا حتی در صورت عدم شکستگی‌ ، بینی حتی درصورت ضرب دیدگی‌ هم ممکنه تغییر شکل بده ؟؟؟
راه درمانی‌ وجود داره
ممنون میشم راهنماییم‌ کنید
با تشکر‌ از شما

با سلام اگر شكستگي رخ نداده است مشكلي كه مي فرماييد رفع مي شود و الان مي تواند به دليل ورم يا خون مردگي زير پوستي برآمدگي ايجاد شده باشد. تا دو هفته آينده مشكل رفع مي شود و اگر باقي ماند به پزشك مراجعه نماييد.

سلام سه روز پیش تصادف کردم و پام داخل لاستیک موتور گیر کرد بعد نیم ساعت آتش نشانی پام را در آورد. رفتم بیمارستان گفت چیز خاصي نشده و بعد یه هفته استراحت خوب میشه و یه خراشه ولی الان بعد دو روز رگ هام کشیده میشن و پام درد می کنه الانم مچ پای راستم کلا باد کرده و قسمت های خراش خورده خونریزی می کنن و نمی تونم روی پام وایستم یعنی دوباره برم دکتر واسه عکس از پام؟

باسلام با توجه به اينكه زخم باز هم داريد حتما براي درمان و معاينه مجدد به پزشك مراجعه نماييد.

من تصادف شدید کردم و استخون رانم شکست کامل از هم جدا شدن عمل کردم الان داخلش پلاتین چند هفته پام حرکت ندادم بعد این چند هفته ب دستور دکتر شروع به خم کردن زانوم کردم ولی وقتی زانوم خم میکنم عضلات رانم صفت میش و دیگ بالاتر نمیتونم ببرم زانومو چیکار باید کنم؟؟؟

با سلام . بعد از جاگذاري پلاتين در استخوان ران اين محدوديت حركت كاملا طبيعي است. بايد كم كم كل دامنه حركتي برگردد و يكدفعه نبايد زانو را كامل خم كنيد . كم كم و پيوسته تمرين و ورزش ملايم طبق نظر پزشك انجام دهيد و در صورت نياز فيزيوتراپي نماييد. دقت نماييد بايد صبر داشته باشيد و عجله در برگشت كامل حركات زانو و ران نداشته باشيد تا احيانا آسيبي به پا وارد نشود.

سلام من دو سه روزی هستم که که مچ پام رگ به رگ شده و خیلی درد میکنه و ورم کرده میشه بگید باید چیکار کنم؟

با سلام . در صورتي كه سه روز از آسيب پا مي گذرد بهتر است كه از قوزك بند طبي ليگاماني كد 041 استفاده نماييد تا ورم كاهش يابد . براي 10 روز آن را بپوشيد. اگر از قوزك بند استفاده نمي كنيد با يك بانداژ قوزك پا را ببنديد تا ورم كاهش يابد و همچنين در موقع نشستن و خوابيدن پا را بالاتر از سطح بدن قرار دهيد. عموما حتي در آسيب هاي مختصر و رگ به رگ شدگي تا 10 روز درد وجود دارد و طبيعي است بايد در اين مدت احتياط نموده و از ايستادن طولاني مدت و دويدن كه فشار زياد به پا وارد مي شود پرهيز نماييد. اگر در اين مدت درد زياد شد براي معاينه به پزشك مراجعه نماييد.

سلام. وقت بخیر. ۴روز پیش تابلو افتاد روی پام خونریزی شدیدی داشت. ورم کرد. پانسمانش کردم این چند روز. زخمش رو به بهبوده و ورمش هم داره کمتر میشه. حالت عادی کبودی یا درد نداره اما با دست اگه روشو فشار بدم یا بخوام باهاش راه برم درد میکنه. بخاطر بارداری ازم عکس نمیگیرن. بنظرتون راه حلش چیه؟

با سلام . طبق شرح حال شما وضعيت پاي شما در حال بهبودي است و هم درد و ورم از روز اول كاهش يافته اما نبايد فشار به پا تا حداقل 2 هفته وارد شود و در اين صورت ايجاد درد با فشار ، طبيعي است بايد از ايستادن طولاني مدت، دويدن و همچنين پوشيدن كفش هاي تنگ پرهيز نماييد تا كم كم درمان و بهبودي كامل گردد.

سلام من دیشب از پله افتادم رو پام الان پنجه پام ورم کرده نمیتونم پام زمین بزارم در ضمن من حامله ام نباید عکس بگیرم لطفا راهنمایی کنید بر درمان

با سلام. اگر تا سه روز ديگر درد بهتر نشد بهتر است توسط پزشك متخصص معاينه شويد براي كاهش ورم بهتر است براي 48 ساعت كسيه آب يخ براي 10 دقيقه روي پا بزاريد و هر سه ساعت اين كار را تكرار نماييد . با يك بانداژ پا را ببنديد و بالاتر از سطح بدن قرار داده تا ورم كاهش يابد از فشار واردن روي پا تا زماني كه درد فروكش ننموده، پرهيز كنيد.

سلام.وقت بخير.من ارنج دست راستم محكم به طبقه چوبي كمدم برخورد كرد ولي ورم و كبودى نداره اما از اون موقع تا الان سوزش و مورمور شدنش تا بازوم و دستم اذيتم ميكنه.چيكار كنم ؟ ممنون ميشم راهنماييم كنيد.

با سلام . احتمالا برخورد آرنج با طبقه چوبي در حالي بوده كه به عصب اولنار كه از پشت دست مي گذرد فشار آمده كه سبب مور مور و گز گز شده است ولي عموما اين موارد مشكل خاصي ايجاد نمي كند و بعد چند روز رفع مي گردد. همچنين مي توانيد براي كاهش ناراحتي آرنج بند طبي كد 123 استفاده شود.

با سلام… من حدود 35 روز پیش از پله افتادم و قوزک و مچ پام آسیب دید دکتر که رفتم گفت یك ترک ریز تو عکس میبیند و کشیدگی تاندون مچ پام هم هست البته قوزک پام هم موقع افتادن با پله برخورد کرده بود… گفت یا تکون نده اصلا و باند ببند تا ده روز یا گچ بگير که من تکون ندادم و یه مدتی هم باند و درمان خانگی بود… حالا بعد این چند وقت کبودیش از بین رفته و یه مقدار کم نزدیک قوزک پام ورم داره ولی تا یه مقدار راه میروم یا فشار که بیارم مدت طولانی درد داره کفش با یکم پاشنه هم اذیتم می کنه و بیشتر دردش هم پشت مچ پام هست و کلافه شدم… لازمه به دکتر متخصص مراجعه کنم یا بیشتر صبر کنم؟

با سلام . خيلي بهتر بود گچ مي گرفتيد چون روند درمان و جوش خوردگي زودتر رخ مي دارد. الان با راه رفتن به خصوص طولاني درد خواهيد داشت بنابراين نبايد زياد به پا فشار وارد شود. دويدن و پريدن تا رفع كامل درد اصلا نبايد صورت گيرد و همچنين قوزك بند طبي آتل دار را ببنديد تا ثبات بيشتر در مچ پا حاصل شود . با اين حال پيشنهاد مي شود براي بررسي مجدد به پزشك مراجعه نماييد تا پروسه درمان سريع تر اتفاق افتد.

باسلام من حدود یک ماه پیش از تاب افتادم و زمین خوردم وقتی دکتر رفتم گچ گرفت و گفت مچ دستم ترک خورده الان سه هفته است که باز کردم ولی هنوز درد خفیفی احساس می کنم آیا من می توانم والیبال بازی کنم

با سلام شما بعد از سه هفته كه گچ را باز كرديد براي دو هفته مچ بند طبي استفاده نماييد و در كنار آن حركات نرمشي آروم براي بازگرداندن دامنه حركتي كامل مچ دست را انجام دهيد. اصلا نبايد سريع واليبال باز كنيد در اين صورت مجددا آسيب خواهيد ديد و آسيب و شكستگي مجدد دوره درمان طولاني تري را مي طلبد. حداقل تا يك ماه بعد از باز شدن گچ نبايد فشار زياد به دست وارد شود. به خصوص هم اكنون كه درد باقي مانده است نبايد فشار زياد به دست وارد شود.

سلام…
من حدود ۱۰ سال پیش تو والیبال توپ خورد به انگشت وسطم…همون موقع ورم کرد و کبود شد…بعد والدینم دکتر نبردنم…هنوزم بعد از گذشتن ۱۰ سال سر انگشتم ورم داره و با لمسش درد میگیره…راهی هست واسه درمانش؟

با سلام. با توجه به اينكه بعد 10 سال هنوز ورم هست پس بهتر است به پزشك متخصص مراجعه تا معاينه شويد و در صورت نياز عكس برداري شود. بايد حتما معاينه شويد تا درمان مناسب را آغاز نماييد. هميشه براي درمان راهي هست و نگران نباشيد.

با سلام من دستم تو فوتبال ضرب دیده ورم نکرده ولی دردش خیلی شدیده باید چیکار کنم؟

با سلام نياز به معاينه توسط پزشك متخصص مي باشد اگر سه الي 4 روز مي گذرد و هنوز درد شديد است بايد مراجعه بفرماييد گاهي ورم و كبودي به دليل آسيب جزئي ايجاد مي شود ولي گاهي نه . بهترين راه تشخيص معاينه توسط پزشك است و البته اگر درد طوري هست كه نمي توانيد انگشت را تكان دهيد حتما به پزشك مراجعه كنيد.

سلام، سه ماه پیش یکی از دوستام روی دستم وسط دوتا تاندون انگشت کوچیک و انگشت کنار انگشت کوچیکم با شستش فشار وارد کرد بعد یه لحظه حس کردم از همون نقطه صدای کمی شنیدم و برا چند ثانیه انگشت کوچیکم بی حس و مور مور شد و بعد درست شد ولی از همون موقع انگشت کوچیکم همش درد میکنه و دردش روزا کمه و شبا یکم دردش اذیت کنندس به نظرتون چه آسیبی دیده؟

با سلام اينكه شب ها درد بيش تر است مي تواند به دليل كاري باشد كه انجام مي دهيد اگر كار اداري داريد فشار به انگشتان دست در طول روز وارد مي شود و در شب درد تشديد مي شود. با توجه به اينكه بعد از گذشت سه ماه هنوز درد داريد بهتر است معاينه توسط پزشك شويد.

سلام من دیروز در والیبال توپ که با قدرت به سمتم میومد اسپک زدم ولی یکم اشتباه زدم و خورد به نوک انگشتم و پیچ خورد.
تا بیست دقیقه خیلی خیلی درد داشتم که نمیتونستم حرف بزنم ولی بعد از بیست دقیقه دردش یکم بهتر شد.
الان که یک روز میگذره انگشتم خیلی درد میگیره وقتی دست میزنم بهش و نمیتوانم آن را خم كنم
لطفا بگید چی شده و راه درمانش چیه؟

با سلام. چون درد زياد داريد و نمي توانيد آن را تكان دهيد، بهتر است كه به پزشك مراجعه كنيد تا معاينه و در صورت نياز عكس برداري انجام گيرد.

سلام. من ورزش رزمی کار میکنم. پنج شنبه بعد تمرین و مبارزه متوجه شدم که مفصل اگشت سبابه ام که نقطه اتصال انگشت و دستم هست، ورم کرده. وقتی انگشت رو خم می کنم، دو مفصل دیگر انگشتم اصلا مشکلی نداره اما مفصل اصلی از یه حدی که خم تر میشود درد همراه با سوزش دارد. در حالت عادی در دنداره. وقتی دستم رو مشت می کنم درد و سوزش داره. اطراف مفصلم هم ورم کرده بود که با خوردن قرص ورمش تقريبا از بین رفت . مشکل چی هست؟ ممنونم راهنماییم کنید.

با سلام اگر آسيب طوري نيست كه راحت حركات را انجام مي دهيد و درد نداريد مشكل خاصي نيست اما تا زماني كه اندك درد و سوزش رفع نشده نبايد ورزش سنگين انجام دهيد زيرا وارد شدن ضربه و فشار زياد مجدد مي تواند سبب آسيب جدي شود . درد حاصل بعد از ضربه به خصوص اگر فقط در انتهاي دامنه حركتي وجود دارد طبيعي است در هر صورت ضربه و كوفتگي ناشي از آن تا 2 هفته حداقل مي تواند سبب درد شود.

سلام
تو فوتبال یکی از دوستام با زانو اومد رو زانوم بعد من زانوم ورم کرد بعد بردم پیش شکسته بند گفت در رفته است و زانويم را جا انداخت واسم. الان وقتی 30دقیقه فوتبال بازی می کنم از دردش به خودم می پیچم.

با سلام. زانوي شما قطعا صدمه ديده ولي اينكه صدمه به چه صورت و به چه بافتي وارد شده نياز به معاينه و در صورت نياز عكس برداري دارد. دقت نماييد در رفتگي به همين راحتي درمان نمي شود و همراه با آن اگر در رفتگي رخ داده قطعا آسيب هاي ديگر بايد رخ داده باشد مثل آسيب مينيسك يا رباط كه با اين شرح حال بعيد است در رفتگي رخ داده باشد. در هر صورت در مورد زانو بهتر است جدي بوده و به پزشك متخصص مراجعه نماييد چون وزن شما و فعاليت هايي كه انجام مي دهيد همه به زانوهاي شما فشار وارد مي كند و اگر آسيبي رخ داده بهتر است درمان شود .

سلام
من دستم به شكل مشت به يه جسم سفت برخورد كرد چند ثانيه بعد از اينكه ديدمش كمي تيره به شكل عجيب متورم شده خيلي هم درد نميكنه چه كار كنم

با سلام
آسيب گاهي جزئي هم مي تواند سبب كبودي و تورم شود كه اگر درد زياد وجود ندارد و به راحتي مي توانيد انگشتان خود را تكان دهيد مشكل خاصي رخ نداده است براي كاهش تورم مي توانيد از كيسه يخ بر اي قرار دادن روي قسمت آسيب ديده براي 2 الي 3 روز بعد از آسيب استفاده نماييد. اگر بعد از مدت يك هفته همچنان تورم وجود دارد بايد به پزشك مراجعه نماييد تا معاينه شويد

امروز توی فوتسال توپ رو محکم شوت كردند به انگشت کوچک دستم. بعد از ده دقیقه متورم و درد می کرد . بیشتر درد انگشتم از بند وسط انگشتم هست و کبود هم شده.لطفا میتوانید بگید دررفتگی، شکستکی یا ……. هست.

با سلام . دوست عزيز بيان اينكه مشكلي براي شما پيش آمده يا نه حتما نياز به معاينه و در صورت نياز عكس برداري دارد. تورم و كبودي حتي ممكن است در آسب جزئي هم ايجاد شود اگر يك هفته از آسيب گذشته و هنوز درد زياد وجود دارد به خصوص اگر نمي توانيد انگشت خود را تكان دهيد به پزشك مراجعه نماييد.

سلام. تو زمین فوتبال یکی با استوک اومد رو مچ پام. الان نمی توانم مچ پا راتکان بدم هم ورم کرده هم درد میکنه. چه راهی پیشنهاد می کنید؟

با سلام. احتمالا كفش استوك فشار زيادي روي پاي شما وارد كرده است. اينكه ضرب ديدگي رخ داده يا آسيب بيش تر بوده است توسط معاينه پاي شما مشخص مي شود. اگر بعد سه روز از آسيب درد تشديد شد و نمي توانيد پاي خود را تكان دهيد و يا با درد زياد اينكار را انجام مي دهيد بايد به پزشك مراجعه نماييد و تا مدتي كه در د بهبود مي يابد از ورزش سنگين و فوتبال پرهيز نماييد. بلافاصله بعد ضربه استفاده از كيسه يخ در كاهش ورم موثر است.

عالی

سلام ببخشید چند وقت پیش شاید ۲ هفته پیش در بازی فوتبال با یکی از دوستام ساق تو ساق شديم ولی ساق اون به ماهیچه پای من خورد و درد گرفت بعد چند روز درد خوب شده ولی ورم داره البته یه کمی یه کمی از ورم خب شده و وقتی به اون قسمت دست میزنم درد می گیره و تا يك دقيق تیر می کشه.می خاستم ببینم ایا جای نگرانی هست یا با اسنراحت خوب میشه در ضمن ورم در قسمت ماهیچه است و میتوانم راه برم مشکلی ندارم ولی ورم داره لطفا راهنمایی کنید.

با سلام. با توجه اينكه مي تونيد بدون درد راه برويد مشكل جدي وجود ندارد. ورم مربوطه طبيعي است و احتمالا به دليل آسيب جزئي رخ داده است . بايد تا مدتي كه درد كامل رفع مي شود از بازي فوتبال و ورزش هايي كه فشار زياد به پاي شما وارد مي كند پرهيز نماييد. و با مراعات و استراحت رفع مي گردد.

با سلام
روز اول فروردین پام گیر گرد به فرش و خوردم زمین پنجه پام آسیب دید و بیشتر انگشت شصت پام .کلا پام ورم کرد و کبود شد به دکتر مراجعه کردم و دکتر اصلا پامو معاینه نکرد فقط عکس گرفت و گفت سالمه و پماد و مسکن داد و گفت با باند پاتو ببند.بعد از مدتی ورم و کبودیش خوب شد اما الان که دو ماه ازش میگذره هنوز شصت پام درد میکنه(قسمت مفصل اصلی که انگشت به پا متصل میشه) و اطراف شصتم هم درد میکنه و یکم راه رفتنم زیاد میشه ورم میکنه گاهی هم کبود میشه علتش چیه؟چرا خوب نشده بعد از بیشتر از دو ماه؟آسیب خاصی دیده؟

با سلام اگر پزشك متخصص عكس شما را ديدند و مشكلي نداشته پس جاي نگراني خاصي نيست. يكي از دلايل اصلي كه انگشت شست پا ديرتر خوب ميشه راه رفتن مي باشد در واقع افراد مجبورند بعد از كمي استراحت راه بروند مگر توسط پزشك براي مدت بيش تر براي وزن اندازي روي پا منع شده باشند در واقع شما در فازهايي از راه رفتن كل وزن خود را روي انگشت شست پا مي اندازيد كه اين ناخواسته سبب وارد شدن فشار مجدد به انگشت شست آسيب ديده مي شود . تنها راه، رعايت و ملاحظه براي مدت زماني مي باشد تا ترميم آسيب حتي جزئي صورت گيرد. تا زماني كه درد كامل رفع نشده از دويدن و كوهنوردي و ورزش هايي كه فشار زياد به پا وارد مي كند خودداري نماييد اگر راه رفتن طولاني براي شما درناك است حداقل براي مدت 15روزه از راه رفتن طولاني پرهيز نماييد تا درد كاملا رفع گردد. منظور راه رفتن با شدت و مدت زمان كم تر است پس از اين دوران اگر بهبودي حاصل نشد مجدد به پزشك مراجعه نماييد.

سلام من انگشت شست دستم درفته بود رفتم پیش یک جراح محلی…بعد روی انگشتم چسبی که به پشت میزنن رو بهش زد خون تو دستم جمع شد الان انگشتم باد کرده و چن سال میگذره خوب نشده چکارش کنم؟؟

با سلام. دوست عزيز جراح محلي ؟ نداريم فكر ميكنم منظورتون شكسته بند تجربي كار است. با احترام خدمت اين صنف . ولي بايد خدمت شما و ساير دوستان كه خيلي با اين مسئله روبرو شدم عرض كنم در زمان هاي قديم حدود 60- 70 سال پيش به دليل عدم دسترسي و تعداد محدود پزشك در ايران رفتن به سراغ فرد تجربي كار رايج بوده اما الان در بسياري از شهرها و حتي روستاها پزشك وجود دارد و اينكه شما پيش اين افراد مراجعه مي نماييد بايد عواقب مربوطه را پذيرا باشيد. جا انداختن مفصل يكي از راحترين اقدامات براي پزشك متخصص در زمينه ارتوپدي است بنابراين تاكيد مي كنم بهتر است براي جلوگيري از اين موارد كه بسيار رخ داده است اهميت بيش تري به سلامت خود قائل شويد. اون چسبي كه شما فرموديد چسب كمر است و تنها براي كاهش درد موقت استفاده مي شود و قرار نيست مفصلي را جوش دهد .با توجه به اينكه هنوز مشكل وجود دارد بايد پزشك متخصص شما را معاينه نمايد.

پسرم 1سالشه حین زایمان کشیدگی عصب داره 180جلسه فیزیو تراپی بردم حالا باید چکارکنم؟

با سلام. با توجه به اينكه ما هيچ آگاهي از جزئيات مشكل پسر شما نداريم توصيه مي شود حتما به پزشك متخصص يا ارتوپد اطفال براي معاينه دقيق بعد از اين جلسات فيزيوتراپي مراجعه نماييد.

سلام ببخشید دستم بهش توپ خورده و کمی باد کرده ولی میتونم تکان دهم ولی کمی درد میکنه دررفته به نظر شما؟

با سلام. دوست عزيز بدون معاينه و يا عكس نمي توان تشخيص در رفتگي يا شكستگي داد ولي عموما ضربه ناشي از فوتبال و برخورد توپ اگر جدي نباشد مي تواند براي 10 روز سبب درد ، تورم و كبودي شود اگر درد شما تا 3 روز آينده كاهش يافت با توجه به اينكه مي توانيد به آرامي آن را حركت دهيد مشكلي نيست ولي اگر درد تشديد يافت به پزشك مراجعه كنيد . براي حركت دادن انگشت به آرامي در آّب ولرم آن را ماساژ دهيد.

سلام.من 16 سالمه و فوتبالیستم.چند روز پیش در مسابقه توپ رفت زیر پام و با باسن خوردم زمین.استخوان پشت باسنم کمی درد میکنه و احساس میکنم استخوان پشت باسنم زده بیرون.امکانش هست که اسیب دیده باشم ؟! خطری لگنم رو تهدید نمیکنه؟!لطفا همراهیم کنید ممنون.

با سلام. دوست گرامي احتمال دارد كه ضرب ديدگي و ورم ناشي از افتادن در استخوان دنبالچه يا استخوان هاي پاييني ستون فقرات رخ داده باشد اگر تا 3 روز آينده درد بهتر نشد بهتر است به پزشك مراجعه كنيد در ضمن براي كاهش درد در استخوان دنبالچه يا نشيمنگاهي مي توانيد از بالشتك رينگي براي 10 روز استفاده كنيد تا در موقع نشستن فشار از منطقه برداشته شده و درد كاهش يابد.

باسلام پسرم 16 ماهشه از روی مبل افتاد ديگه نتونست راه برود از مچ پا تا زانوش عکس گرفتیم که خدارو شکر می گفتند شکستگی نداره اما دکترش گفت تو عکس چیزی نشون نمیده احتمال داره مفصلاش خونریزی کرده باشه ک باید گچ بگيرين اما ما گچ نگرفتیم بردیم پیش یه دکترتجربی ايشون می گفتند یه ترک کوچک نرسیده ب مچش یعنی بین انگشت ها و مچ پا گرفته،ک پماد زدن و باند بیچیش کردن الان بچم اصلا راه نمیره به حالت چهاردست و پا ميره لطفا راهنماييم کنین خیلی نگرانم

با سلام. دوست عزيز كار شما اصلا صحيح نبوده كه دستورات پزشك را رعايت نكرده و گچ نگرفتيد . بچه ها در اين سنين در حال رشد هستند و در حال تغيير وضعيت چهار دست و پا به راه رفتن مي باشند بسيار دوره حساسي مي باشد. حتما بايد پزشك متخصص ارتوپد اطفال كودك شما را معاينه و در صورت لزوم عكس و يا MRI گرفته شود. بهتر است با كودك در حال رشد خود به طور علمي برخورد كنيد و از افراد متخصص براي ارزيابي استفاده نماييد.

سلام .25 روز پیش در اثر ضربه به کیسه دستم زخمی شود انگشت بزرگ وسطیم بدجوری اسیب دیده. وقتی که انگشتام را صاف می کنم استخونش کبود اما درد انچنانی نداره به نظر تون مفصلم درفته …
با تشکر.

با سلام بهتر است دست شما معاينه و اگر نياز شد عكس گرفته شود چون حدود يك ماه مي گذرد ارزيابي پزشك و معاينه دقيق توصيه مي شود . درغير اين صورت نمي توان در مورد در رفتگي تشخيص داده شود.

سلام
1 ماه پیش توی والیبال انگشت شصتم کاملا برگشت یک ماه گچ گرفتم بعد رفتم پیش دکتر گفت خوب شده
ولی نیاز به 7 و 8 جلسه فیزیوتراپی داره
الان انگشت شصتم با درد فراوان و خیلی سخت میرسه به انگشت کوچیکه دستم این علامته جانیافتادن هستش ؟؟

با سلام فيزيوتراپي را بايد ادامه دهيد و همچنين در خانه با انجام ورزش هاي خيلي ملايم انگشت خود را ماساژ دهيد تا دامنه حركتي مفصل كم كم حاصل شود در آب ولرم مقداري روغن زيتون به انگشت بماليد و به آرامي حركت دهيد. انگشت شست ديرتر از ساير انگشتان بهبود مي يابد زيرا داراي مفصل پيچيده تري است و رساندن انگشت كوچك به شست آخرين حركتي است كه عموما در بهبودي كامل تكميل مي شود اينكه به آرامي و بدون درد انگشت را خم و راست مي كنيد روند بهبودي در حال انجام است . دقت نماييد تا زماني كه انگشت بهبودي كامل نيافته است و پزشك مربوطه تجويز نكردند ورزش واليبال را انجام ندهيد.

باسلام انگشت شصت پام دچار ترک خوردگی شده است الان26روز است که پام گچ گرفته ام ورم خوب نشده ودر هنگام راه رفتن درد دارم لطفا راهنمایی بفرمایید با تشکر

انگشت شست پا يكي از حساس ترين انگشتان پا مي باشد كه در صورتي كه آسيب ببيند نسبت به ساير انگشتان پا دوره بهبودي طولاني تري نياز است زيرا در حين راه رفتن بيش ترين ميزان وزن بر روي اين انگشت فشار مي آورد بنابراين اگر حين گچ گرفتن و بعد از آن رعايت نشود دوره طولاني درد خواهيد داشت از دويدن پرهيز كنيد به آرامي وزن را انتقال دهيد. اگر شدت درد بعد از آسيب هنوز بهبود نيافته براي معاينه دقيق به پزشك مراجعه نماييد.

پسری هستم ۲۸ ساله ۱ ماه پیش از ارتفاع ۲ متری پریدم مچ و کف پای راستم به شدت ضربه خورد ورم کرده و کبود شده ودرد خیلی شدید دارد دکتر گفت که ترک خورده گچ گرفت. اما بعد از ۱ ماه هنوز ورم و کبودی و درد پام مثه قبل هست.باید چیکار کنم تا کی درد ادامه داره؟

با سلام . بعد از گچ گرفتن بايد مجدد توسط پزشك عكس گرفته شود و ميزان جوش خوردگي بررسي گردد . بهتر است بعد از باز كردن گچ براي 3 هفته براي كنترل ورم و ثبات بهتر از قوزك بند نئوپرني آتل دار كد 088 استفاده نماييد. و همچنين فشار زياد مثل دويدن و پريدن را انجام ندهيد تا جوش خوردگي رخ داده و درد كاهش يابد.اگر درد بهبود نيافت بايدمجدد بررسي گردد. ولي در كل تا 3 ماه درد ناشي از ترك خوردگي استخوان باقي مي ماند كه اگر اصول را رعايت نكنيد تشديد خواهد يافت.

سلام دیروز یه مشت تو دیوار زدم,سر مشت استخون میانیم دچار درد و ورم شده,انگشت وسطمو صاف میکنم درد میگیره استخون پشت همون انگشت,بنظرتون اتفاقی افتاده،نیاز به عکسو دکتر هس یا طبیعیه تا چنروز؟

با سلام. مشت زدن به ديوار متاسفانه يكي از موارد شايع در آسيب ديدگي ها مي باشد كه متاسفانه جوانان زيادي به دستور مربي باشگاه خود اين كار را انجام مي دهند. متاسفانه بايد خدمت شما عرض كنم اين اقدام دور از عقل و غير علمي است . هر ضربه كه شما وارد مي كنيد به همان اندازه نيرو به دست شما وارد مي شود. اينكه الان آسيب جدي ديده يا نه حتما نياز به معاينه پزشك دارد.

سلام امروز توپ به دستم خوردن. و الان پنج ساعتی میشه انگشت دستم کبود و متورم شده ولی میتونم تکون بدم و بصورت بی حرکت دردی نداره راهکار چیه

با سلام. تا دو روز اول بعد ضربه از كيسه يخ استفاده كنيد تا درد كاهش يابد و ورم و التهاب كم تر گردد براي 10 دقيقه هر 3 ساعت اين اقدام را تكرار نماييد. بعد از اين مدت به آرامي در آب ولرم انگشت را ماساژ دهيد تا دامنه حركتي انگشت به طور كامل باز گردد. دقت شود با دست آسيب ديده بار بلند نكنيد و فشار زياد به آن وارد نكنيد تا كم كم درد تسكين يابد.

سلام
یگی از انگشتای کوچیک پام ضرب دیده و زیر انگشت کوچیک پام تو دو نقطه زیر پوست قرمز شده (در واقع فک کنم خون جمع شده)
ولی میتونم انگشتمو بدون درد تکون بدم می خواستم ببینم که ایا ممکنه در رفته باشه و اگر در رفته باشه با گذشت چند روز خوب میشه یا باید جا اندازی کنم

با سلام. اينكه بدون درد دامنه حركتي در مفصل وجود دارد پس احتمالا دررفتگي وجود ندارد و قرمز و كبودي مربوط به كوفتگي و ضرب ديدگي مي باشد. عموما 10 الي 20 روز طول مي كشد. و در اين مدت بايد از پريدن، دويدن و فشار بر روي انگشت پرهيز نماييد.

سلام. چند روزی هست که سمت راست قفسه سینم سمت شکمم داخل رفته .میشه بگید مشکل از کجاست

با سلام . نياز به بررسي و معاينه پزشك مي باشد چون اخيرا ايجاد شده و از قبل نبوده است در نتيجه براي پيگيري دليل آن به پزشك مراجعه كنيد

سلام من بیست سالمه شش هفت سال پیش ارنج دست چپم در رفت بعد تو گچ بود جابجا شده و الان دستم کجه صاف نیست الان این موضوع خیلی اذیتم میکنه بخصوص تو روابط اجتماعی.بنظرتون میتونم دستمو عمل کنم که مثل قبل بشه آیا خطرناک نیس؟

با سلام. عمل جراحي استخوان هاي ساعد براي رفع مشكل خطري ندارد و اگر نياز است و پزشك متخصص پيشنهاد مي كنند مي توانيد انجام دهيد.

سلام خسته نباشید
من ۱۰ روز پیش از تخت طبقه دوم خردم زمین و بعدش دوباره روش دویدم و افتادم زمین اولش درد زیادی نداشتم و فکر نمیکردم مهم باشه اما تقریبا ۲ ۳ ساعت بعد زانوم شروع کرد به ورم کردن و کم کم دردش زیاد شد به حدی که نمیتونستم روش حرکت کنم فقط میتونستم روش بایستم به اورژانس بیمارستان که رفتم از روی عکس چیزی نشون داده نشد و روی سی تی اسکن هم اول متوجه نشدن چ مشکلی ممکنه باشه بعد از مشورت و کلی بررسی تشخیص دادن که استخون سمت راست زانوم ترک خورده و بعد از تخلیه خون دستور به گچ گرفتن دادن اولش دردش شروع کرد به کم شدن تا این چن روز که با این که تقریبا پام ثابته درد خفیفی توی زانوم به وجود اومده که نمیدونم دلیلش چیه؟؟حتی به تشخیص اولیه دکتر هم شک دارم که درست بوده باشه میخواستم بدونم ممکنه در رفتگی باشه با این توصیفاتی که کردم؟؟؟

با سلام خدمت دوست عزيز. تشخيص درباره اينكه در رفتگي يا شكستگي در مفصل يا استخوان وجود دارد به پزشك معالج شما بستگي دارد بايد عكس شما مشاهده گردد تا تصميم صحيح گرفته شود و فقط با شرح حال نمي توان تصميم گرفت. در كل درد خفيفي كه الان در پا وجود دارد مي تواند طبيعي باشد و روند درمان سير شود دقت نماييد حدود 4 ماه ممكن است درد شما بعد آسيب باقي بماند بنابراين از وارد كردن فشارهاي زياد به زانو جلوگيري نماييد.

من انگشت کوچک پام خورد به تختم و از اون روز ورم کرده و قرمز شده دردم میکنه به نظر شما در رفتگیه یا شکستی؟

با سلام احتمالا كوفتگي ناشي از ضربه سبب تورم و قرمزي شده است. عموما بين يك هفته تا 14 روز طول مي كشد تا درد كاملا از بين برود. در اين مدت از وارد نمودن فشار بيش از حد روي انگشت خودداري نماييد.

سلام سایت خوب و پاسخگویی دارید .. محصولات با کیفتی هم دارید و ممنون از راهنمایتون … خواستم بدونم چه چیزی بزنم بمالم روی انگشتم یا قرصی برای بهبود سریعیش مناسب خوبه؟؟؟

سلام اگر براي بعد ضربه مي باشد تا 2 روز بعد آسيب مي توانيد از پماد آيس استفاده نماييد. اما براي بعد از 4 روز از ضربه، جهت كاهش درد مالش انگشت در آ ب ولرم با روغن زيتون مناسب است

با سلام بنده چند سال پیش توی فوتبال مچ پایم بر اثر شوت درد گرفت چیزی هم توی عکس نشان نداد سه ماه پیش رفتم ام آر آی انجام دادم دکتر گفتن مقدا مایع جمع شده باید فیزیوتراپی انجام بدی باز هم نرفتم چون فکر کردم جواب قانع کننده ای نیست گهگداری مچ پا سیخ می کشد به نظر شما ممکنه رگ هم جابجا شود ممنونم

با سلام دوست عزيز بايد دقت نماييد وقتي ورم و درد در محل آسيب ديده وجود دارد حتما دليلي بر وجود مشكل ا آسيب مي باشد اينكه دكتر گفتند و فيزيوتراپي نكرديد مي تواند دليل باقي ماندن درد در اندام مربوطه باشد. نگران نباشيد رگ جا به جا نمي شود و سوزش و درد بايد بررسي شود تا عامل درد مشخص شود بهتر است براي معاينه به پزشك مراجعه نماييد.

سلام من پام پیچ خورد بعد الان دردش خیلی شدیده انگشت شصتم رو که تکون میدم استخونی که از طرف داخل پام زیر مچ وجود داره درد میگره

با سلام به دليل پيچ خوردگي مچ پا احتمالا كشيدگي در بافت نرم اطراف مچ پا ايجاد شده است بهتر است تا دو هفته از قوزك بند نئوپرني آتل دار كد 088 استفاده نماييد تا بي ثباتي و درد كاهش يابد. اگر فردي هستيد كه صافي كف پا داريد بهتر است كفي طبي استفاده نماييد و از پوشيدن كفش پاشنه دار پرهيز نماييد. اگر ورم داريد پا را در هنگام خواب روي بالشت بالاتر از سطح بدن خود قرار دهيد.

سلام من از دیواری نزدیک سه متر پریدم پایين. الان کف پام با پشت پام درد میکنه خیلی خفیف نیست ولی نمیتونم درست راه بروم
به نظرتون تو یکی دو روز خوب ميشه؟

با سلام. ديوار سه متري ارتفاع زيادي است و طبيعي است كه الان بايد درد داشته و خوب راه نرويد در بهترين حالت پيچ خوردگي و رگ به رگ شدن مچ پا رخ داده كه تا حدود 40 روز درد باقي خواهد ماند اگر درد تا 3 روز آينده كم تر نشد براي معاينه و عكس به پزشك مراجعه نماييد.

سلام من در مدرسه داشتم از پله ها پایین میامدم یهو افتادم رو پام و درد شدید داره چه کنم؟

با سلام احتما كشيدگي و پيچ خوردگي مچ پا رخ داده و تا مدت ها حدود يك ماه شايد همچنان هنگام راه رفتن درد داشته باشيد. بايد از وارد كردن فشار بيش از حد و دويدن تا كاسته شدن كامل درد پرهيز نماييد. بعد ضربه در اين مواقع استفاده از كيسه يخ براي 2 روز مفيد است تا ورم و التهاب كم شود. بستن مچ پا با باندا‍ژ يا استفاده از قوزك بند طبي بعد ضربه در كاهش درد موثر است.

سلام دوماه پیش انگشتم ضرب دید توپ فوتبال خوردش به نوک انگوشت کوچیکه دست چپم ورم کردش و کبود شد.
بعد 10 روزی دکتر رفتم گفتش باید عکس بگیری عکس بردم نشون دادم معاینه کردش گفتش چیزیش نیست استراحت کنه و چربش کن زیر اب گرم ماساژ بده. عكس هايش را براي شما ارسال كردم
الان که دوماه شده دکتر هم 10 روز پیش معاینه اش کرده هنوز ورم داره در بند دوم انگشتم زیادم زیر اب در برخورد اب باشه و ازش کار بکشم احساس میکنم ورمش یکم زیاد میشه و انگشتمو نمیتونم کامل مچ کنم .. حالا خواستم نظرتون لطف کنید بگید؟ و اینکه آتل انگشت که گذاشتید بخرم براش خوبه؟

با سلام. الان بعد دوماه از ضربه بايد دامنه حركتي كامل باشد. بنابراين چون از آسيب حاد مدت زيادي گذشته نياز به بستن آتل انگشت نيست. عكس هاي شما مشكلي ندارد و دررفتگي و شكستگي وجود ندارد و احتمالا آسيب بافت نرم و تاندوني باعث التهاب و ورم شده است. آسيب بافت نرم گاهي تا 2 ماه طول مي كشد كه ترميم ايجاد شود . آب داغ باعث بدتر شدن ورم مي شود بنابراين هنگام ظرف شويي دستكش استفاده شود. بهتر است نرمش هاي ملايم با آب ولرم صورت گيرد و تا زمان كه ورم و درد رفع نشده است كار زيادي از آن نگيريد.

ورم روی دستم مونده ولی درد در ان ناحیه کمتر شده برای این که دستم زود تر خوب بشه چه کمکی میتوانید بکنید

با سلام . اين كه بعد ضربه درد كاهش يافته است نشانه بهبودي است براي كاهش ورم كيسه يخ هر سه ساعت براي 10 دقيقه بگذاريد تا التهاب و ورم كاهش يابد . عموما تا 10 روز بهد ضرب ديدگي زمان مي برد تا ورم و التهاب كاهش يابد.

سلام تقریبا دوماه پیش ۲۳ اسفند ماه محکم مشت زدم به دیوار دستم از اون موقع تا الان ورم کرده رفتم عکس گرفتن گفتن چیزی نیست ولی هنوز خوب نشده چیکار کنم؟

با سلام. مشت زدن به ديوار عوارضي دارد كه مجبور هستيد تحمل نماييد. اگر مربي به شما اين آموزش ها را دادند بسيار غيرعلمي و اشتباه است و متاسفانه ما روزانه با اين چنين مشكلات روبرو هستيم. هر ضربه و شدتي كه شما به جسم به خصوص جسم سخت وارد مي نماييد به همان اندازه نيرو به شما بر مي گردد و اين نيرو در انگشتان و مچ دست شما مي تواند سبب آسيب شود. با توجه به اينكه عكس شما از لحاظ استخواني مشكلي نداشته احتمالا كوفتگي و آسيب بافت نرم ايجاد شده است. باقي ماندن ورم تا 2 ماه طبيعي نيست و بهتر است براي معاينه مجدد به پزشك مراجعه نماييد.

سلام وقت بخیر
من چندشب پیش زمین خوردم و با آرنج افتادم . آرنجم متورم شده و درد خیلی زیادی دارم تا کف دستم . حتی قدرت باز و بسته کردن آرنجم رو ندارم . عکس انداختم شکستگی و دررفتگی ندارم . تشخیص شما چیست ؟ ممنون

با سلام. با توجه به اين كه پزشك شما عدم در رفتگي يا شكستگي را تشخيص داده اند بنابراين جاي نگراني نيست و عرض 10 تا 15 رو ز درد ناشي از ضربه زمان مي برد تا بهبود يابد. در اين مدت ورم و محدوديت حركتي طبيعي است و كم كم رفع مي شود.

سلام من امرو مجبور شدم چند ضربه محکم با دست مشت کرده به جسم سخت بزنم بعد از چند دقیقه استخوان اخر انگشت وسطم که متصل که کف دست میشه. یعنی بند اول از سمت کف دست. از روی دست دچار کبودی و ورم شده و الان فاصله بند تهتانی انگشت اشاره تا انگشت سومم کبوده و ورم کرده. البته همون موقع یخ گذاشتم و الان هم کاملا میتونمانگشتامو خم کنم و درد تقریبا کمی دارد. میخواستم بدونم اگر این خون مردگی و ورم از پارگی رگ رد شده از روی استخوان است یا طبیعی است. چون توی ایران نیستم نمیتونم راحت به دکتر برم برای درمان. میتونین راهنماییم کنین لطفا؟

با سلام . شرح حال كاملي بيان كرديد كه به ما در راهنمايي شما كمك مي كند. تا 72 ساعت بعد از ضزبه همچنان استفاده از كيسه يخ براي 10 دقيقه هر 3 ساعت را تكرار نماييد در اين مدت ورم كم تر مي شود و با توجه به اينكه محدوديت حركتي ندارد به نظر مي رسد مشكل استخواني ايجاد نشده است و مروط به بافت نرم و مويرگ هاي سطحي مي باشد كه طبيعي است. اگر بعد 72 ساعت درد شما كم كم بهبود يافت مشكلي نيست اما اگر درد تشديد شد بايد براي ارزيابي به پزشك مراجعه نماييد.تا 7 الي 10 روز طول مي كشد كه درمان و تغيير رنگ ايجاد شده و همون خون مردگي رفع شود. در اين مدت از وارد كردن فشار به اين دست جلوگيري نماييد.

سلام حدود1هفته پیش زمین خوردم و مج دستم درد گرفت البته خفیف شب هم رفتم باشگاه البته خیلی کم وزنه زدم ولی از اون روز مچ دستم میسوزه ولی هیج اثری از کبودی وورم نداره
البته با مچ بند مدت زیادی میبندم دردش بیشتر میشه کلا بیحرکت هم هست موقع حرکت دردمیگیره
چکارکنم
سپاس

با سلام. بعد آسيب نبايد به مچ دست خود فشار زيادي وارد نماييد. وزنه زدن بعد از آسيب كه به مچ دست وارد شده هرچند سبك سبب بدتر شدن مشكل خواهد شد. بستن مچ بند بايد براي 2 هفته در هنگامي كه درد داريد استفاده شود . بهتر است به پزشك مراجعه نماييد تا معاينه شويد.

با سلام. چند روز پیش آرنج دست ،سمت چپ در رفت وآتل بستم. می خواستم بدانم چند روز زمان می برد که درمان شود و از آتل بیرون بیاورم ؟ با تشکر

با سلام. بسته به شدت آسيب شما پزشك تعيين مي كند كه چه مدت در آتل يا گچ باقي بماند عموما از 3 تا 6 هفته بسته به ميزان آسيب متغير است شما مدت زمان بستن را با پزشك خود هماهنگ كنيد.

سلام انگشت دوم کنار کوچیکه در پم ضربه دیده 5 روزه یکم ورم داره میتونم تکون بدم درد زیادی نداره اما چون فوتسالی هستیم هنوز ضربه نمیشه زد یا خوب دویید برا بهبود سریع چکار کنیم و اینکه مشکلی داره یا نه درد زیادی نداره یکم ورم وسیاهیی و یکم خارش داره

با سلام . بعد 5 روز باقي ماندن درد همچنان طبيعي است اگر مشكلي پيش نيامده تا 10 روز طبيعي است براي كاهش ورم مي تواند روي محل آسيب كيسه يخ براي 10 دقيقه هر سه ساعت بگذاريد. در ضمن نبايد فشار بر روي آن بياوريد دويدن برا روي محل آسيب ديده فشار زيادي مي آورد.

سلام من انگشت کوچک پام شکسته بود و آتل گرفته بودم 2 هفته است که آتل رو باز کردم ولی هنوز نمیتونم خوب راه برم و انگشتم درد میکنه، ایا این علائم طبیعیه؟ چقدر طول میکشه تا کامل درمان بشه و بتونم درست راه برم؟ روشی برای بهبود سریع تر هست؟

سلام . این زمان طبیعی است تا 4 الی 6 هفته ممکن است درد باشد هرچقدر بیش تر در طی راه رفتن رعایت کنید جوش خوردگی و ترمیم زودتر صورت می گیرد. از دویدن و پریدن تا مدتی که هنوز درد دارید بپرهیزید.

سلام من امروز صبح میخاستم توپ رو بشوتم همین توپو شوتیدم پای چپم خورد ب پای راستم دو تا انگشت پام انقدر درد گرفت نمی نمیتونم تکان بدم خیلی خیلی درد میکنه حالا نمیدونم دو تا از انگشتم پیچ خورد یا در رفته لطفا راهنمایی کنید

با سلام اگر درد بیش تر شود و ورم صورت گیرد باید برای معاینه دقیق به پزشک مراجعه نمایید. در واقع تا چها روز درد و ورم طبیعی است و کم کم شدت درد کاهش می یابد. می توانید کیسه یخ بر روی محا آسیب دیده قرار دهید تا ورم کاهش یابد پماد آیس برای محل آسیب دیده بمالید . هر سه ساعت برای 10 دقیقه تکرار کنید. بعد 72 ساعت اگر درد بهبود نیافت به پزشک مراجعه کنید

سلام من ۴۰. سالم است و ام ار ای مال ۲/۶ماه پیش بوده و پیچ خورده و هنگام سقوط تیغه پای چپم به زمین اصابت کرد که اکنون از زیر قوزک تا مچ پام درد شدید دارد که دکترم گفته این درد دائمی است با تشکر

با سلام. قوزک پا به دلیل اینکه فشار های بسیار زیاد در طول راه رفتن را تحمل می کند مستعد آسیب می باشد در واقع پیچ خوردگی های مچ پا در افراد بسیار شایع است به دلیل اینکه افراد با گام گذاشتن و راه رفتن مجدد روی آن وزن می اندازند بنابراین پروسه ترمیم آن بسیار طولانی مدت است. بنابرای برای درمان و کاهش درد زمان زیادی لازم است . تا زمانی که درد کاهش نیافته از پریدن و دویدن خودداری نمایید اگر صافی کف پا دارید کفی و کفش طبی استفاده شود اگر سابقه پیچ خوردن مکرر است از قوزک بندهای طبی آتل دار برای مدتی استفاده شود .

سلام خسته نباشین
من با صورت زمین خوردم جوری که چندتا دندونمم شکست
دکتر از فکمم عکس برداری کرد گفت نه در رفته نه شکسته وقتی ورم صورتم خوابید کنار سوراخ گوشم استخوان فکم ورم کوچیک سفت داره جوری که مانع بیشتر باز شدن فکم میشه
الان نمیدونم چشه ایا درست میشه یا از طریق دکتر دیگ پیگیری کنم؟

با سلام . با توجه به اینکه پزشک با ملاحظه عکس گفتند در رفتگی و شکستگی وجود ندارد بنابراین جای نگرانی نیست. ورم بعد آسیب طبیعی است و این ورم باعث محدودیت حرکت فک شما شده است. تا یک هفته 10 روز این ورم طبیعی است و بعد این مدت اگر مشکل رفع نشد به پزشک مراجعه نمایید.

سلام … شصت پام تو فوتبال ضربه خورده درد داره خواستم بدونم چکار باید بکنم چطوری درمانش کنم ؟

با سلام. درد ناشی از ضربه و آسیب تا یک هفته 10 روز طبیعی است اما اگر شدت آسیب و ضربه زیاد است و در این مدت درد کاهش نیافته است باید به پزشک برای بررسی دقیق تر مراجعه نمایید.

سلام .. قوزک شصت پام تو فوتبال ضربه خورده درد داره ی کم .. بنظرتون راه درمانش چیه چطو‌ر باید درمانش کنم ..با آب درمانی میشه یا با پماد و قرص؟

با سلام. منظورتون اگه قوزک مچ پا است عموما این مفصل به دلیل اینکه در طی راه رفتن فشار زیادی رویش است. پس از آسیب به زمان بیش تری برای ترمیم نیاز دارد و ممکن است بین دو تا چهار هفته درد وجود داشته باشد. در ضربه ها و کوفتگی عموما آب درمانی تاثیر زیادی ندارد ولی سعی شود روی قوزک آسیب دیده فشار زیادی وارد نشود همچنین دویدن و پریدن روی پای آسیب دیده تا کاهش درد صورت نگیرد. علاوه بر آن استفاده از قوزک بندنئوپرنی کد 128 نیز در کاهش درد موثر است. از پمادآیس نیز برای تسکین درد می توانید استفاده نمایید.

سلام.امروز تو کشتی دستم به زانوی دوستم خورد و انگشت شست دست راستم خیلی درد گرفت ولی یه ربع بعد دردش بهتر شد.میتونم تکونش بدم ولی نه زیاد.الان این متن رو هم با همون نوشتم.فقط یکم ورم کرده.به نظرتون چی شده؟؟

با سلام . به نظر مي رسيد كه مشكل خاصي نيست و جاي نگراني نيست چون بدون درد مي توانيد آن را حركت دهيد. ورم ناشي از آن مي تواند به دليل كوفتگي مختصر حاصل شده از ضربه باشد اگر بعد از 24 ساعت از ضربه علائمي نداريد پس نگراني خاصي نيست. برا ي كاهش ورم مي توانيد پماد آِس را هر 3 ساعت بماليد و يا كيسه يخ براي 10 دقيقه و به فواصل 3 ساعته تا 3 روز بگذاريد.

با سلام..
من دروازبان هستم و ۵ روز پیش تو بازی فوتسال به دستم توپ بد جور خورد و همون لحظه فهمیدم که یه چیزیش شد.رفتم اورژانس و عکس گرفتم دکتر گفت استخوان متاکارپال شماره ۵(استخوان دست مربوط به انگشت کوچک) ترک خورده و باید یه ماه تو گچ بمونه!
بردیم آتل بستن که وسطش یه لایه کوچیک گچ گذاشتن..
بعد از ۵ روز آتل رو خودم یکم شل کردم که اذیت نشم..الان که جای ترک برداشته رو تکون میدم میبینم درد نداره و فقط یکم تاندونش داره میکشه..خواستم بدونم که میتونم با این دستم واسه مسابقه ی یک هفته بعد که فینال هم هست و خیلی مهمه شرکت کنم؟ فقط یه بازیه و بعدش استراحت میکنم.خواستم بدونم با این پیشرفتی که تو ۵ روز داشتم روز مسابقه کار دستم نده؟ اصلا صلاح هست که تو مسابقه شرکت کنم؟!

با سلام. بعد از 10 روز از آسيب و در حالي كه گچ در انگشت شما است، اصلا صلاح نيست. زيرا اين انگشت كه اخيرا آسيب ديده است با اندكي فشار و ضربه توپ قطعا مجدد مي شكند شما بايد رعايت بفرماييد وگرنه ممكن است آسيب جدي به انگشت خود وارد كنيد. در ضمن اگر خيلي اصرار داريد بايد پزشك خودتان نزديك به زمان مدنظر انگشت شما را معاينه كند و نظر نهايي خود را بگويد.

با سلام ۳سال پیش از یه ساختمان سه متری پایین افتادم و جواب ام ار آی( تغییر سینگال حفرات مدولری پاراآتیکولر در حد مفصل تالو کالکانئال بصورت هیپواینتنسیتیTIW وهیپراینتنسیتی STIRبهمراه اروزیونهای خفیف کورتیکال و تغییرات هیپرتروفیک استخوان به احتمال ارتروزهای دژنراتیو با ادم مدولری مشاهده می گردند ) در مچ پای چپ که الان داری درد شدید است . لطفا راهنمایی ام کنید

با سلام . با توجه به اينكه مجدد درد آغاز شده است بهتر است ارزيابي دقيق تر انجام شود. آيا ام آر آي كه الان نتايجش را فرستاديد براي الان است يا سه سال پيش؟ مجدد ضربه اي وارد شده يا پيچ خوردگي پا داشتيد يا خود به خود ايجاد شده است؟ لطفا پاسخ را به همراه سن خود بفرماييد تا راهنمايي بهتري صورت گيرد.

با سلام من انگشت وسط دستم دوستم لگد زد و باد کردو سیاه شد و درد میکنه به نظر شما انگشتم چه اتفاقی براش افتاده

با سلام به دليل آسيب و كوفتگي ناشي از آن دست شما ملتهب و ورم نموده است. بايد بررسي شويد كه آيا مفصل شما در رفته است يا نه؟ براي همين بهتر است توسط پزشك معاينه شويد . در اين مدت براي كاهش التهاب و ورم پماد آيس را بر روي انگشت بماليد هر سه ساعت تكرار نماييد.

سلام 17 سال دارم دیروز موقعی که مشت زدم یه نفر رو کف دست. و انگشت کوچیک بند اول خیلی در میکنه و دکتر هم رفتم عکس گرفت و گفت چیزی نیست و بدون اینکه به دستم دستی بزنه نگاه کنه در رفته یا نه گفت برو و هیچ دارویی نداد الان دو روزه دستم خیلی خیلی درد میکنه چکار کنم دوباره برم دکتر
قسمت زیر انگشت کوچیک و قسمت چپ کف دستم ورم کردن وخیلی درد داره

با سلام . يكي از ارزيابي هاي پزشك، مشاهده است به خصوص اگر پزشك در روز شكستگي هاي مختلف ديده باشد با چشم و ظاهر انگشت متوجه مشكل مي شود براي همين نگران نباشيد و كوفتگي هاي خفيف ناشي از آسيب عموما 10 تا 14 روز زمان مي برد تا كاملا رفع شود در اين مدت پماد آيس بر روي محل درد براي ده دقيقه هر 3 ساعت بماليد تا درد و التهاب كم كم تسكين يابد. به انگشت خود فشار وارد نكنيد اگر درد شدت گرفت و كاهش نيافت به پزشك مراجعه كنيد.

سلام شکستگی انگشت کوچک پا چقدر طول میکشد؟
بعد از باز کردن آتل گچ چقدر مراقبت لازم است؟

با سلام ميزان بهبودي عموما در افراد مختلف فرق دارد ولي بين 2 تا 4 هفته طول مي كشد و بعد با بررسي پزشك و در صورت نياز عكس راديوگرافي،آتل بسته مي شود بايد تا زماني كه درد داريد بعد از باز كردن گچ يا آتل احتياط لازم را داشته باشيد از دويدن و حركات پرشي بپرهيزيد تا ترميم كامل صورت گيرد.

سلام وقتتون بخير
انگشت كوچيك پاي چپم به دركمد خورده بود رفتم پيش يه آقاي كه كارش همينه ،گفت دررفته انداخت جاش ازهمون لحظه ك انداخته دردش بيشترشده ورم كرده كبودم شده بهم گفت زرده تخم مرغوبانمك قاضي كن بعد بزن روش بمونه خوب ميشه الان سه روزه اصلا خوب نشده الان سه روزم تخم مرغ و نمك زدم استراحتم ميكنم بنظرتون بايدچيكاركنم؟

با سلام. اين مواردي كه شما فرموديد اصلا علمي نيست . كار اشتباه شما اينه كه براي جا انداختن مفصل به پزشك مراجعه نمي فرماييد و در واقع اگر مفصل درست جا انداخته نشود به بعد پزشك كار سخت تري براي دوباره جا انداختن دارد. الان معلوم نيست كه آيا انگشت شما به طور صحيح جا افتاده يا خير؟ بنابراين حتما به پزشك مراجعه كرده تا ارزيابي شويد. براي كاهش ورم مي توانيد كيسه آب يخ را هر سه ساعت به مدت 10 دقيقه قرار دهيد و تا سه روز اين كار انجام دهيد ولي اگر درد بهتر نشد بايد به پزشك مراجعه كنيد.

من انگشت کوچک دست راستم شکسته بود در اثر فوتبال بازی کردن و براي 30 روز گچ گرفتم. بعد چند ماه دوباره توي فوتبال افتادم چیکار کنم نمیدونم شکسته یا نه

با سلام با توجه به اينكه قبلا سابقه شكستگي دست داشتيد و مجددا افتاديد اگر روي همان دست افتادن رخ داده است حتما براي معاينه و ارزيابي به پزشك مراجعه نماييد تا اگر نياز بود گچ يا آتل مناسب براي شما تجويز شود. عدم توجه به اين مسئله سبب طولاني شدن مدت زمان درد و گاهي سبب بدشكلي در دست مي شود.

سلام ببخشید من امروز پای چپم انگشت کوچیکه موقعی که داشتم راه میرفتم محکم خورد به پایه میز اولش دردش خیلی بود بعد کم کم بهتر شد کیسه یخ هم یذره گذاشتم بعد که دردش رفت وقتی میخوام انگشتامو جمع کنم یا بایستم درد میگیره اصلا نمیتونم سخت میشه جمعش کرد ولی خب میتونم راه برم اما یکم کنده یجوری راه میرم که به کوچیکع فشار نیاد الانم میترسم یه وقت چیزی شده باشه دکترم نمیتونم برم به نظر شما تا یه چند روز اگه بهش فشار نیاد خوب میشه؟تو این چند روز بهش حرکت ندم یا ورزشش بدم؟

با سلام . خب اينكه در موقع راه رفتن و خم نمودن درد داريد ولي به طور كلي اگر فشار نباشد دردي نداريد خو ب است و روند بهبودي كم كم حاصل مي شود. دوست عزيز اگر آسيب وارد مربوطه ضرب ديدگي خفيف بدون ايجاد مشكل در استخوان و يا مفصل بوده است تا 2 هفته بعد آسيب درد طبيعي و كم كم رفع مي شود.در اين مدت همانگونه فرموديد سعي كنيد طي راه رفتن فشار زيادي به پا وارد نشود دويدن و ورزش هاي پرشي صورت نگيرد تا درد كاملا رفع شود اگر بعد از 2 هفته درد وجود داشت و يا تشديد شد حتما به پزشك مراجعه نماييد.

سلام در فوتبال تو خوردش نوک انگوشتم اولش کمی درد داشت بدش ورم کردش و کبودی داشت … الان حدود 40 روزی گذشته ورم کمی داره ولی کامل نمیشه انگشت دستمو مچ کنم عکس هم گرفتم گفتن شکستگی نداره البته برام دایم کشیدش اگه در رفتگی داره خوب بشه کشید صدای هم داد .. الان فقط کمی ورم داره و مچ نمیشه کردش میشه راهنکایی کنید؟؟؟
http://uupload.ir/files/nun3_۲۰۱۸۰۳۱۴_۱۷۱۰۴۱.jpg
اینم عکسش

با سلام. عکس رادیوگرافی هیچ گونه شکستگی را نشان نمی دهد و مشکلی ندارد. ورم و درد باقیمانده احتمالا به دلیل آسیب بافتی ناشی از کشیدگی و جا انداختن مفصل روی داده است و کم کم رفع می شود. بهتر است از مچ کردن های شدید انگشتان تا کاهش یافتن درد پرهیز نمایید. انگشت خود را به آرامی حرکت دهید و نرمش های مناسب انگشت را انجام دهید برای مالش و نرمش انگشت آسیب دیده می توانید اندکی روغن زیتون به آن بمالید و حرکات نرم را در طول روز انجام دهید. مدتی فشار زیاد به انگشت خود وارد نکنید تا ترمیم صورت گیرد.

سلام من حدود شش ماه پیش انگشته اشاره دست چپم از بند اخر ضربه خرده ولی الانم اون انگشتم وقتی به تاندوم دست میزنم درد میکنه و یه مقداری هم ورم کرده ممنون میشم اگه بگید چیکار کنم با تشکر

سلام بعد از شش ماه عموما بايد درمان كامل شده باشد و ورم و التهاب نبايد ديده شود. ممكن است آسيب جديدي به انگشت شما وارد شده كه آن را دردناك كرده است ولي اگر چنين نيست و از 6 ماه پيش همچنان درد داريد حتما بايد توسط پزشك معاينه شويد تا احيانا بررسي گردد نيمه درفتگي يا آسيب بافتي وجود نداشته باشد. ممكن است از 6 ماه پيش به دليل اينكه درمان مناسب صورت نگرفته است همچنان آسي باقي مانده است.

سلام شکستگی انگشت کوچک پا چقدر طول میکشد؟
بعد از باز کردن آتل گچ چقدر مراقبت لازم است؟

با سلام. شكستگي انگشت بسته به شدت آسيب متفاوت است اما با توجه به موقعيت انگشت كوچك، شكستگي انگشت كوچك نسبت به ساير انگشتان زودتر ترميم مي شود. حداقل 4 هفته براي جوش خوردن شكستگي ها زمان لازم است و بعد از آن نبايد فشارهاي زياد طي راه رفتن وارد شود. دويدن و ورزش هاي پرشي انجام نشود تا زماني كه هيچ دردي در انگشت كوچك احساس نشود بايد و مراقبت لازم صورت گيرد.

سلام ، من ۱۶ سالمه و تازه یه مدت تکواندو رو شروع کرده بودم متاسفانه انگشت کوچیکه پام دچار ضرب دیدگی شد خیلی درد می کرد پس دیگه نرفتم بعد از ۱ ماه دردش کمتر شد ولی نرفت پس رفتم دکتر گفت نشکسته ضربه خورده نمیدونم صحفه رشدش بسته شده فقط یه قرص برام نوشت ولی خب دردش کمه ولی وقتی انگشتم رو خم میکنم و کمی به زمین فشار میارم درد می گیره الان ۴ ماهه این درد رو دارم به نظر شما خوب میشم یا بهتره برم دکتر بهتر؟

با سلام . با توجه به اينكه بعد از 4 ماه مجدد درد داريد به نظر بهتر است مجدد به پزشك مراجعه كنيد تا شدت بهبودي و روند ترميم ضرب ديدگي چك شود. تا زماني كه درد كامل بهبود نيافته است نبايد ورزش هاي سنگين و فشار زياد به پا وارد آورده شود.

با سلام.ببخشید در مدت این یک هفته که از ضرب دیدگی ساق پام میگذره ورم کمتر شده ولی جدیدا نمیتونم پام رو به طور کامل صاف کنم .به نظر شما مشکلی نیست؟؟

سلام. عموما بعد از آسيب هاي خفيف تا متوسط تا 2 هفته و گاها تا يك ماه ممكن است درد به سراغ شما آيد. اينكه ورم پا بعد از آسيب كم شده است به نظر روند بهبودي در حال انجام است. دقت نماييد اينكه تا مدتي به دليل درد و التهاب زانو كاملا صاف نشود براي اوايل بعد از آسيب طبيعي است ولي اين روند بايد بهبود يابد اگر تا 3 الي 4 روز آينده هيچ گونه بهبودي حاصل نشد به پزشك مراجعه نماييد. گاهي براي اصلاح و برگشت كامل دامنه حركتي مفاصل نياز به فيزيوتراپي و نرمش هاي خاص است بنابراين اگر بهبودي حاصل نشد فيزيوتراپي مي تواند كمك كننده باشد.

سلام ببخشید پای من توی باشگاه ضربه دید کبود نشد فقط ورم کرد اولش تا پنج دقیقه نمی تونستم راه برم ولی دوروزه بعد دردش کمتر شد .یکم بهتر از قبل میتونم راه برم ولی بازم درد میگیره . میخواستم ببینم فقط ضرب دیده یا ترک برداشته .انگار توی پام میسوزه وارد میگیره.

با سلام. با توجه به اينكه درد زيادي نداريد و مي توانيد راه برويد احتمالا آسيب جدي رخ نداده است ولي به دليل ضربه اي كه به پاي شما وارد شده است كاملا طبيعي است كه تا مدتي بسته به شدت آسيب از يك هفته تا يك ماه آينده حين راه رفتن مقداري درد هم داشته باشيد و جاي نگراني نيست بدقت نماييد در اين مدتي كه درد وجود دارد نبايد مجدد ورزش سنگين و فشاري در پا انجام دهيد . به خاطر داششته باشيد اگر شدت درد در اين دوران افزايش يافت حتما براي معاينه به پزشك مراجعه نماييد.

با سلام.وقتتون بخیر.من روز 12 فروردین فوتبال بازی میکردم بعد یه ضربه شدید به ساق پام اصابت کرد.عکس که گرفتم فهمیدم نشکسته.ولی به شدت ورم کرده سرسیاه شده .نمیتونم به راحتی پامو صاف کنم.به نظرتون باید چیکار کنم سریع تر خوبه شه؟چه مدت طول میکشه تا کاملا خوب شم؟میتونید یه راه پیشنهاد بدید که زودتر خوب شم و اصلا به طور کلی چه مدت طول میکشه تا خوب شه؟به نظرتون نگران نباشم برای عوارض ناشی از ان؟ممنون از لطفتون

با سلام . بعد از ضرب دیدگی و کوفتگی حاصل از آسیب های ناشی از فوتبال بهترین اقدام قرار دادن کیسه یخ بر روی محل آسیب دیده است هر سه ساعت به مدت 10 دقیقه کیسه یخ یا پماد آیس را استفاده نمایید. این کار را تا 72 ساعت ادامه دهید. همچمنین با بانداژ ساق پای خود را ببندید. در هنگام خواب زیر پای خود یک بالشت قرار دهید. بعد از یک هفته می توانید از ساق بندهای طبی به مدت 2 هفته استفاده کنید. اگر شکستگی وجود ندارد نگران نباشید و درد ناشی از آن عموما طبیعی است گاهیاز حدود یک تا دو ماه این درد باقی می ماند ولی کم تر خواهد شد. در این یک ماه به پای خود فشار زیادی وارد نیاورید و از فوتبال بازی کردن تا بهبودی کامل اجتناب نمایید. با رعایت استراحت و مراقبت بعد از آسیب کم کم بهبودی کامل حاصل می شود.

سلام خسته نباشید، من دیروز با موتور با سرعت پایین خوردم زمین و استخوان زیر زانوم ضرب دید و فقط همون لحظه برخورد کمی درد گرفت و دیگه مشکلی نداشتم ولی امروز که از خواب پاشدم همون قسمت کمی ور کرده و کبود شده و فقط قسمتی که کبوده وقتی فشار میدم کمی درد میگیره بنظر شما باید چیکار کنم ؟

با سلام. عموما فورا بعد آسیب در موارد کوفتگی و ضرب دیدگی درد کم تر است و با سرد شدن بدن میزان احساس درد بیش تر می شود. بنابراین بهترین اقدام این است که بعد ضرب دیدگی بر روی محل آسیب دیده کیسه یخ برای 10 دقیقه قرار دهید و هر 3 ساعت تکرار نمایید یا اینکه از پماد آیس استفاده شود تا ورم و التهاب کاهش یابد. این کارها را تا 4 روز بعد آسیب ادامه دهید. علاوه بر این با بانداژ کشی محل را ببندید تا ورم کاهش یابد و یا اینکه زانوبند کشی را ببندید تا یک هفته استفاده شود.بهتر است موقع خواب پاها را بالاتر از سطح بدن قرار دهید در واقع یک بالشت زیر پاها قرار دهید.

سلام وقتتون بخیر. روز 13بدر به دست بنده توپ با ضربه شدید برخورد کرد و انگشت نامزدیم به شدت باد کرد و مفصل وسطیش کبود شد و به شدت درد داشت.دستمو به آروبند نشون دادم و گفتن که بند میانی از دو جا در رفته و ایشون انداختن سر جاش.الان دو روزه که درد شدید دارم و اصلا نمیتونم تکون بدم انگشتمو.اما ورم و کبودیش خیلی کمتر شده.خواهشا راهنماییم کنید که چیکار کنم زودتر خوب بشه.خیلی نگرانم که یه موقع انگشتم بدشکل نشه.

با سلام. اينكه پزشك متخصص انگشت شما را جا نينداخته است كار صحيح نيست اگر درست و يا بد جا افتاده باشد تا چند روز درد طبيعي است در هر صورت يكسري بافت اطراف آسيب مي بيند . بهتر است در اين دوران براي يك هفته انگشت را بي حركت نگه داريد و براي كاهش ورم مي توانيد پماد آيس هر سه ساعت بماليد ولي اگر تا 48 ساعت ديگر درد همچنان با شدت بود و حتي زيادتر شد بايد حتما به پزشك متخصص مراجعه كنيد تا ارزيابي گردد.

من ديروز از روي دوچرخه افتادم بند انكشت شصت، درد شديد ميكنه دست راستم هست و از طرفي روي دست چپم افتادم و دستم از بالا تا پايي درد ميكنه و ايران نيستم و استراليا هستم مهمونم نميتونم دكتر برم چكار كنم

با سلام در آسيب ديدگي كه براي شما ايجاد شده است، كوفتگي كه بعد آسيب براي شما پيش مي آيد حتي اگر مشكل جدي رخ نداده باشد تا چند روز و گاهي چند هفته درد و التهاب طبيعي است بهترين كار بعد از آسيب كاهش التهاب و كبودي ناشي از ضربه است در قسمت هاي آسيب ديده از كيسه آب يخ براي بر روي ضايعه استفاده كنيد. اين را تا 72 ساعت بعد ضربه تكرار نماييد. بدين صورت كه هر 3 ساعت براي مدت 10 دقيقه كيسه آب يخ روي محل آسيب قرار دهيد و يا از پماد آيس استفاده نماييد. تكرار آن تا 72 ساعت سبب كاهش درد و بخصوص كاهش ورم و كبودي مي شود. همچنين اندام آسيب ديده را با باندا‍ژ ببنئديد. كامپرشن عضو آسيب ديده از ديگر اصول و اقدامات بعد از ضرب ديدگي محسوب مي شود در هنگام خواب و استراحت اندام را بالاتر از سطح بدن قرار دهيد مثلا بالشت زير عضو آسيب ديده قرار دهيد. با اين حال اگر طي 4 الي 5 روز بعد آسيب درد كم تر نشد و يا اينكه شدت درد زياد تر شد نياز است كه به پزشك متخصص مراجعه نماييد.

سلام خسته نباشید
من فوتبال بازی میکنم چندروز جلوتر باموتور خوردم زمین دسته فرمون موتور باشدت خورد به ران پام دوسه هفته استراحت کردم درد دیگه نداشتم ولی وقتی رفتم بازی کنم به شدت درد اومده ونتونستم دیگه بازی کنم وقت استراحت خوبه موقعی که کش مییاد یاشوت میکنم درد میگیره بنظرتون باید چیکار کنم ممنون میشم

با سلام.مسلما همانطور كه شما دوست عزيز بيان نموديد سابقه آسيب به كشاله ران وجود دارد و از آنجا كه بخش وسيعي از حجم ران را عضلات شامل مي شود، آسيب به قسمت وسيعي از بافت نرم وارد شده است. علاوه بر آن در اين محل يكسري عضلات دومفصلي وجود دارد در واقع عضلاتي را گويند كه هم در ران و هم در زانو به طور همزمان فعاليت داشته و كشيده و يا كوتاه مي شوند بنابراين وضعيت هايي مثل خم كردن همزمان زانو و ران كه در شوت كردن و فوتبال انجام مي دهيد موجب اذيت و درد در عضله مي شود اين نشان مي دهد كه هنوز بايد به بافت زمان بدهيد و راه رفتن طبيعي و حركات نرم را انجام دهيد عموما روند بهبودي بسته به شدت آسيب هاي وارده متفاوت است اما حدود 6 هفته زمان لازم است در عين حال ران بند طبي هم با فشردگي عضلات راني در ايجاد حمايت ، افزايش حس عمقي و كاهش درد موثر است.

سلام.من در حال بازی فوتسال. هنگامی که داشتم از هوا به زمین میومدم.به روی انگشت های پاي راست ام پایین امدم.و وسط پام احساس کردم ک خم شد و صدا داد. الان 15 روزه ک از اتل اینو در اوردم .الان 24روز شده.دکتر عکس هم گرفتش گفت هیچ اسیبی استخون هات ندیده.ولی هنوز هم نمیتونم درست راه برم .وقتی توپ رو یه ضربه اروم میزنم درد شدید میگیره . هم با داخل پا و هم روی پا. ورم هم نداره. ولی نمیدونم چرا هنوز درست خوب نشده.چیکار کنم

با سلام. دوست عزيز با توجه به اينكه پزشك عكس شما را ديده مشكل خاصي وجود نداشته و طبيعتا آسيب بافت نرم و كوفتگي رخ داده كه آن هم براي بهبودي كامل هنوز به زمان بيش تري نياز است. اصلا جاي نگراني نيست عموما بعد از آسيب ناشي از ضرب ديدگي تا 40 الي 60 روز هر از گاهي درد به سراغ شما مي آيد و شما هنوز بايد رعايت نموده و با حركات صحيح به ترميم سريع تر بافت آسيب ديده كمك نماييد.

باسلام چندهفته پیش تو فوتسال باروی پا به پشت ساق یکی کوبیدم الان قسمت روی پام خیلی دردمیکنه برای درمان سریع تر چیکارباید کرد؟

با سلام. درد ناشي از ضربه تا چند روز و گاهي تا چند هفته باقي مي ماند اما روند بهبود يعني بعد از آسيب كم كم درد كاهش يابد اگر شدت درد افزايش يافت حتما به پزشك مراجعه نماييد بهترين اقدامات بعد از كوفتگي ناشي از ضربه، استفاده از كيسه آب يخ بر روي محل آسيب ديده براي 10 دقيقه هر 3 ساعت است محل آسيب ديده را با باندا‍ژ ببنديد و براي كاهش ورم و درد مي توانيد از قوزك بندهاي طبي نئوپرني كد 128 استفاده نماييد. پا را در هنگام خواب بالاتر از سطح بدن قرار داده تا گردش خون به خوبي به محل صورت گيرد.

سلام دوباره، همونطور که 17 اسفند سوال پرسیدم و توضیح دادم، انگشت کوچیک دستم شکسته بود، 10 جلسه فیزیوتراپی تموم شده و این چند وقته خودم انگشتم رو تو آب داغ میزاشتم و روغن زیتون میزدم، خیلی ورمش خوابیده و حرکتش هم به داخل کامل خوب شده ولی باز هم کمی ورم داره و کامل صاف نمیشه، فیزیوتراپ میگفت حداقل یک ماه طول میکشه ورمش بخوابه، الان تقریبا یک ماه از درآوردن پین گذشته، آیا عادیه که هنوز ورم داره؟؟ امکان داره ورمش همینطور بمونه؟؟ دیگه احتیاجی به فیزیوتراپی نیست؟؟ با تشکر
این عکس انگشتم در حال حاضر:
http://uupload.ir/files/ivig_img_20180326_105624.jpg

با سلام خدمت شما دوست عزيز. ممنون از ارسال عكس دست ، مشكلي نيست و نگران نباشيد اگر ميزان دامنه حركتي شما و خم و راست شدن انگشت به خوبي صورت مي گيرد جاي نگراني نيست و كم كم ورم و ميزان تورم كاهش مي يابد.

یه کمک لازم.انگشت دست راستم دوساله ک ضربه خورده و ورم داره.دردم هرروزست.کمکی از دستتون بر میاد برام؟

وجود درد دست بعد از دو سال از ضربه؟؟؟ غير عادي به نظر مي رسد شما حتما بايد به پزشك مراجعه و معاينه و در صورت نياز عكس تهيه شود.ممكن است مفصل در رفته و يا جا نيافتاده باشد و ورم نيز قطعا به اين مشكل مربوط مي شود. منتظر بودن دو سال براي بهبودي زمان خيلي زيادي است و عموما 2 ماه بعد آسيب اگر هنوز درد وجود دارد بايد به پزشك مراجعه شود.

سلام من شش ماه پیش پشتم یک درد معولی پيدا کرد و فقط وقتی راه میرفتم درد میگرفت اما الان شدید درد میکنه و ورم کرده چه کار باید بکنم

با سلام . با توجه به شرح حالي كه بيان ميفرماييد نياز به معاينه و در صورت نياز عكس از پشت شما است . در صورتي كه عكس راديوگرافي يا ام آر آي از پشت داريد بفرستيد تا راهنمايي هاي لازم صورت گيرد.

سلام، انگشت کوچیک پای به خاطر ضربه در رفته بود که اون رو جا انداختم ولی بازم راه رفتنی انگشتم کشیده میشه و کمی درد داره و کبودیش هنوز نرفته چی کار کنم زودتر بهتر بشه؟ چه مدت طول میکشه مثل اولش بشه؟

با سلام. در موقع راه رفتن به خصوص در زماني كه شما وزن خود را بر روي پاي ديگر مي اندازيد فشار به انگشتان جلو مي آيد و انگشتان به اصطلاح خودتان كشيده مي شوند اين باعث مي شود كه درد ايجاد شود كه طبيعي است از طرفي نمي توان گفت كه راه نرويد تا فشار روي انگشت وارد نشود چون عوارض راه نرفتن بدتر است بنابراين سعي نماييد تا 6 هفته از دويدن، بالارفتن از سربالايي و پله خودداري نماييد تا كم كم در اين مدت بهبودي حاصل شود اگر بعد 6 هفته درد انگشت شما خوب نشد مراجعه به كلينيك هاي ارتوپدي فني و ساخت كفش طبي با حالت گهواره اي كمك كننده است . قرار دادن يك سري اجزا در كفش هاي طبي كمك مي كند كه انگشتان در طي راه رفتن كم تر خم شوند (به اصطلاح كم تر دورسي فلكشن صورت گيرد).

سلام من از موتور افتادم و دستم در رفتگی داشته و پلاتین گذاشتین بعد از 2 هفته رفتم پیش دکتر گفت باید جابه جا بشه یابعد 1 ماه بیا ببینم جابجا شده یانه الانم نوروز دکتر رفته مسافرت الانم می تونم خودم گچ رو دربیارم بانه

با سلام به هيچ بابت خودتان گچ را در نياوريد حتما توسط تيم پزشكي اينكار انجام شود، زيرا ممكن است در حين بازكردن گچ و حتي بعد از آن مجددا به انگشت شما آسيب وارد شود.

باسلام من دوروز پیش انگشت کوچیک دست چپم بر اثر برخورد پا ضربه دید الان دوروزه که با روغن بادام و پروکسیکام اون رو چرپ می کنم و روش رو می بندم ولی تغییری نرکده و از فردای همون روز ورم کرده و تا الان هم ورمش نخوابیده و روی انگشتم هم سیاه شده باید چیکار کنم؟

با سلام خدمت دوست عزيز. به طور كلي در زماني كه آسيب هاي ناشي از ضربه براي شما پيش مي آيد بهتراين اقدام استفاده از كيسه آب يخ در محل است اگر آسيب بازخم باز نمي باشد پماد آيس هم مفيد مي باشد تا 72 ساعت بعد ضربه هر 3 ساعت به مدت 10 دقيقه كيسه يخ را قرار دهيد و بعد آن آن را ببنديد اين اقدامات سبب تسكين درد و كاهش ورم و كبودي خواهد شد.

دیروز تو بازی با بچه ها بالای زانوم درد میکنه و التهاب و تورم هم داره چه کارش کنم

با سلام . احتمالا در طي بازي ضربه اي به زانو شما وارد شده است و كوفتگي رخ داده شده است در اولين زمان كه ضربه وارد مي شود استفاده از كيسه آب يخ بر روي محل آسيب ديده بسيار مفيد است هر 3 ساعت براي 10 دقيقه تكرار شود و بعد از آن با باندا‍ژ اطراف زانو تا ساق و بالاي زانو را ببنديد اينكار سبب كاهش درد و ورم مي گردد.

با سلام
با دوستم در حال شوخي بوديم دستشان را از مچ به مقدار خيلي كم پيچاندم
ايشان نيز براي جبران با خنده اينكار و تكرار كردند، بنده طوريم نشد ولي ايشان يكم بعد كف دستشان تا آرنج درد گرفت و دستشان را نمي تواند به راحتي صاف كند
علائم كبودي كوفتگي و ورم وجود ندارد
راه حال چيست؟
ممنون

با سلام . متاسفانه دوست عزيز اين شوخي ها گاهي براي افراد مشكلات جدي فراهم مي كند ممكن است در شرايط يكسان با توجه به قدرت فرد و آناتومي بدن فرد پس از ضربه مشكلي ايجاد نشود ولي براي شخص ديگر سبب در رفتگي يا شكستگي گردد. بهترين اقدام در اين صورت اگر برآمدگي و درد شديد مشاهده شد مراجعه فوري به پزشك است . در شرح حالي كه بيان نموديد به نظر مچ دست تحت يك نيروي پيچشي قرار گرفته است اگر آسيب استخواني وارد نشده ولي احتمال آسيب بافت نرم و عضلاني زياد است اگر همزمان آرنج هم درد گرفته است كشيدگي عضلات ساعد و آرنج احتمال بالايي دارد بهترين اقدام استراحت است و اگر درد طي 3 روز تسكين نيافت بايد به پزشك مراجعه نمود.

سلام حدود 2هفته پیش تو فوتسال خوردم زمین کف دست راستم عجیب درد میکنه
التهام هم نداره اصلا
باشگاه نمیتونم برم دیگه 4روزه
چی ببندم روش

با سلام وقتي با كف دست به زمين مي خوريد احتمال آسيب به استخوان هاي انتهايي ساعد و كف دست مي باشد. اين ضرب ديدگي بسته به شدت آسيب زمان متفاوتي براي درمان نياز دارد و اگر آسيب شدت متوسط تا شديد داشته باشد، كوفتگي رخ داده است و حداقل 1 ماه زمان مي برد با اين حال در اين مدت مي توانيد مچ كف بند طبي نئوپرني كد 127 را خريداري و براي 2 هفته استفاده نماييد.

من پاشنه پام ضرب دیده باید برای درمان چی کاری انجام بدم.

با سلام ضرب ديدن پاشنه نياز به احتياط بيش تر براي بهبودي دارد زيرا اكثر وزن بدن طي راه رفتن بر روي پاشنه پا مي افتد و همين مسئله مهمي است كه ترميم آن را طولاني تر مي كند. بهتر است در حاليكه نشسته ايد و زانو صاف است با انجام حركات بالا و پايين كردن مچ پا عضلات اطراف آن را تقويت كنيد. از پريد و دويدن هاي طولاني و پرفشار براي مدتي پرهيز كنيد و براي كاهش درد مي توانيد از قوزك بندهاي طبي استفاده نماييد. همچنين از كفش تخت استفاده نكنيد و كفش با پاشنه 2-3 سانتيمتر به همراه صندل طبي در منزل كمك مي كند كه فشار بر روي پاشنه كم تر شود

سلام من باشگاه بوکس میرم و انگشت دستم شکست و بیمارستان رفتم و عمل کرد و بعد از 1 ماه پانسمان دستم رو باز کردن و دستم این سابق نیست و نمیتونم درست دستم رو مشت کنم انگشتم این قبلا درست خم نمیشه باید چیکار کنیم لطفا کمکم کنید

با سلام. نگران نباشيد شرح حال كه فرموديد براي همه بعد عمل كاملا طبيعي است. انگشت شما يك ماه بسته بوده و تحت عمل بوده است عموما 3 ماه زمان مي برد تا به حالت اوليه قبل عمل برگردد و دقت نماييد فشار زياد وارد نكنيد تا روند ترميم پيش رود نبايد بي حركت نگه اريد و با حركات خيلي نرم و ملايم در آّب ولرم ماساژ انگشت را انجام دهيد و حركات را شروع كنيد. كم كم با تمرينات انگشت و مچ دست به حالت اول باز خواهيد گشت.

با سلام، انگشت کوچیکم حدود یک ماه پیش از مفصل میانی شکست، رفتم پیش دکتر گفت جابه‌جایی زیاده، و باید جراحی بشه، جراحی کردم و تا هفته پیش پین توی انگشتم بود، بعد از درآوردن پین دکتر 10 جلسه فیزیوتراپی برام نوشت، 6 جلسه رفتم، الان میتونم انگشتم رو خم و دستم رو مشت کنم، ولی ورمش زیاده و نمیتونم صافش کنم، فیزیوتراپی گفت صاف نشدن به خاطر ورمه و مشکلی نیست، ولی دکتر گفت باید به فیزیوتراپ بگم انقدر باید باهاش کار کنه تا بتونم صافش کنم. آیا ورم زیاد انگشتم ربطی به صاف نشدنش داره؟؟؟ ورمش کی میخوابه؟؟؟
با تشکر

با سلام . بله داشتن ورم در انگشت شما سبب محدود شدن حركات انگشت شما خواهد شد و اين ورم تا چند روز ديگر رفع مي شود و نگران نباشيد. براي كاهش ورم مي توانيد به آرامي روي آن پماد آيس را بماليد و فيزيوتراپي خود را ادامه دهيد. اين فرآيند بعد از جراحي انگشت كاملا طبيعي مي باشد.

سلام من پام پیچ خورد وقوزک پام در رفت والان جا انداختم تا کی خوب میشه کمی هم ورم داره تا کی ورزش نکنم

با سلام. ميزان بهبودي شما به شدت آسيب و ارد شده دارد و در بدن هاي مختلف زمان بهبودي متفاوت است اما بعداز در رفتن تا حدود 4 هفته پا در گچ مي رود و اگر بعد اين مدت مشكلي نبود گچ باز مي شود بعد از آن به دليل بودن پا در گچ اندكي بي ثباتي در مچ پا طبيعي است. بنابراين بعد از باز كردن گچ طبق نظر پزشك حدود 2 هفته قوزك بند طبي آتل دار بسته مي شود و زماني كه مشكلي نبود و ثبات مچ پا برگشت مي توانيد آرام آرام به ورزش هايي كه انجام مي داديد، برگرديد. دقت داشته باشيد تا قبل از اين دوره هرگونه فعاليت شديد ممكن است منجر به آسيب شديد و بدتر شدن مشكل شود.

سلام من سه روز پیش مچ پام پیچ خورده رفتم جا انداختم ولی الان ورم کرده به نظرتون تا هفته دیگه خوب میشه

با سلام براي كاهش ورم و التهاب ايجاد شده به دنبال آسيب پا بهتر از باندا‍ژ كشي يا قوزك بند طبي استفاده نماييد در ضمن ماليدن پماد آيس بر روي محل آسيب ديده توصيه مي شود. مدت زمان بهبودي به شدت آسيب وارد شده دارد البته ورم تا يك هفته ديگر برطرف خواهد شد ولي درد و حساسيت به وجود آمده در پا به زمان بيش تري حدود يك ماه نياز است. با اين حال گاهي بعضي افراد زودتر يا حتي ديرتر از معمول بهبودي حاصل مي شود كه طبيعي است.

سلام, من انگشت شصت پام شکسته, الان گچ گرفتم قراره ی ماه دیگه برم پیش, دکتر, بنظرتون توو این ۳۰روز خوب میشه

با سلام . بله این مدت 30 روزه برای جوش خوردن شکستگی بسیار مهم است و قطعا شست پا بهبود می یابد. نگران نباشید و دستورات پزشک مربوطه را پیروی نمایید. بسیاری از افراد زودتر از موعد گچ را باز می کنند و این دلیل جوش نخوردن می باشد.

سلام من دیروز وقتی که می خواستم توپو تو خانه شوت کنم انگشت کوچک پام رو زمین کش خورد و خیلی درد گرفت چند دقیقه بعد ورم هم کرد با تجویز مامانم روغن زرد و زردچوبه بستم اما از دیروز تا الان باز هم وقتی راه میرم پام درد میگیره چه کار کنم

با سلام. بهترین کار بعد از آسیب های این چنینی استفاده از کیسه یخ یا پماد آیس بر روی محل آسیب دیده می باشد. هر 3 ساعت برای 10 دقیقه پماد را برای 3 روز بمالید تا ورم و التهاب ایجاد شده کاهش یابد.

سلام ،پسر سه ساله من امروز انگشتش لای در مونده و زیر انگشتش حالت ضخم داره ،الان میترسه اتگشتش رو فشار بده ولی وقتی خاب بود خودم روی انگشتش دس کشیدم و حتی جمعش کردم تکون نخورد ،حالا یه کم ورم هم داره ،به نظرتون خوب میشه؟

سلام بله ورم ايجاد شده به دليل ضربه وارد شده به انگشت براي 4-5 روز طبيعي است. در ضمن براي كاهش ورم استفاده از پماد آيس يا كيسه يخ بر روي منطقه آسيب ديده براي 10 دقيقه هر 3-4 ساعت بسيار مفيد است.

سلام، خسته نباشید
من نوازنده هستم، چند روز پیش داشتم ساز میزدم که یهو به خودم اومدم دیدم چقدر انگشت سبابه م درد میکنه! هیچی دیگه درد بی دلیل شروع شدو تموم نشد! شب به تجویز مادرم زرده تخم مرغ و زرد چوبه مالیدم بهش بستم اما خوب نشد، فرداش خواهرم فهمید گفت سرما دیده ویکس بمال ببند! الان چند روزه اینکارو میکنم اما اصلا بهتر نشده که هیچ تازه اولش باد نداشت اما از دیروز ورم هم داره میکنه! ینی کرده! من بخاطر کارم واقعا به انگشتم نیاز دارم و این جند روزه موقع کار واقعا درد کشیدم تورو خدا یه راهی جلو پام بذارید که ترجیحا استراحت توش نباشه

با سلام . یکی از موارد و آسیب های شغلی در نوازندگان انحراف و آسیب انگشتان به دلیل کار ممتد می باشد. این مسئله به دلیل التهاب تاندونی انگشت شما رخ داده است و بهترین کار در این موقع این بود که از پماد آیس و یا کیسه یخ استفاده نمایید و روی انگشت خود قرار دهید تا تورم کاهش یابد حداقل دو سه روز کم تر از انگشت خود کار بکشید تا تورم کاهش پیدا کند. زیرا شما باید به انگشت خود زمان بهبودی را بدهید. در شغل خود نوازندگی سعی کنید استراحت به انگشت خود در فواصل زمانی متعدد را بدهید زیرا انگشت مفصل خیلی کوچک و حساسی است.

با سلام و خسته نباشید من امروز صبح در هنگام ورزش کردن پام سر خورد و به شدت به میله دروازه خورد و درد بدی دارد من به زور میتوانم راه بروم لطفا بگویید چکار کنم

با سلام. براي تسكين درد بعداز ضرب ديدگي بهترين كار استفاده از كيسه يخ بر روي محل آسيب ديده براي 10 دقيقه كه هر 3 ساعت يكبار تكرار شود.اينكار ورم التهاب و درد را كاهش مي دهد يا حتي استفاده از پماد آيس دقيقا بعد از ضربه و ماش در محل بسيار مفيد است اينكار را تا 72 ساعت بعد از ضربه هر سه ساعت تكرار كنيد. سعي كنيد، پا را بعد از استفاده 10 دقيقه با كيسه يخ يا ماليدن پماد آيس با بانداژ ببنديد. زير پا موقع خواب يك بالشت بگذاريد. عموما 3 روز بعد آسيب اگر مشكل جدي در پا نباشد، درد كاهش مي يابد در غير اين صورت اگر درد در اين مدت كم نشد يا بيش تر شد به پزشك مراجعه كنيد.

سلام . من انگشت دومی پام دچار شکستگی شد و دکتر گفت که باید گچ به گیری و چهار هفته داخل گچ باشه به نظرشما انگشتم جوش میخوره ممکنه دیر جوش بخوره یا اصلا جوش نخوره ویه سوال دیگه اینکه برای راه رفتن با گچ به عصا نیاز است

با سلام زماني كه گچ گرفته شود و طبق تجويز پزشك 4 هفته در گچ بماند فرآيند جوش خوردن به خوبي سير مي شود و جاي نگراني نيست در اين فاصل مي توانيد به دستور پزشك از روزي كه گفتند وزن اندازي روي پا شروع شود از كفش گچ استفاده نماييد و راه برويد. كفش گچ با كد 102 در محصولات شركت موجود است.

سلام. من حدود دو هفته پیش به باشگاه فوتسال رفتم و موقع بازی
داشتم شوت میزدم که روی پام محکم خورد به پاشنه ی پای یار مقابل ،
بعد از اون تا آخر باشگاه بازی نکردم و تا الان هم در حال استراحت هستم اما هنوز روی پام دقیقا استخوان زیر انگشت چهارمم یه مقدار ورم داره و وقتی راه میرم درد میگیرد ، تو این دو هفته فقط آب گرم و ماساژ و چسب ضرب استفاده کردم ، دردش کم شده ولی وقتی زیاد راه میرم دقیقا همون ناحیه تیر میکشه و باز درد میگیره ، لطفا راهنماییم کنین ، ممنون…

با سلام شما حتما پيگير توانبخشی سمت راست بدن خود باشيد چون جوان هستيد بهبودی سريع تر بر می گردد بايد تحت درمان كار درمانگر و يا فيزيوتراپی خوب قرار گيريد و وسيله كمكی مناسب حتما حتما بايد به صورت ساختنی برای خود شما باشد پس دنبال وسايل آماده و از پيش ساخته بازار نباشيداورتزهای كمكي برای شما در كلينيك های ارتوپدی فنی برای شما ساخته ميشود.

با سلام امروز همسرم هنگام پائین آمدن از پله پایش سر خورد و ساق و روی پایش کبود و متورم شد برای بهبودی سریعش از کدامیک از وسایل کمکی شما باید استفاده کنم لطفا راهنمایی فرمائید

با سلام هر سه ساعت كيسه يخ در محل ورم كرده برای ٣ روز قرار دهيد و با بانداژ محل را ببنديد ميتوانيد از ساق بند طبی جهت ايجاد فشار استفاده كنيد در مدت زمان بهبودی پا را بالاتر از سطح بدن قرار دهيد يعنی موقع خواب يك بالش زيرپا قرار دهيد اگر درد برای ٤-٥ روز بهبود نيافت برای معاينه به پزشک مراجعه شود.

با سلام من يك هفته پيش خوردم زمين و مچ پام پيچ خورد به دكتر عمومى مراجعه كردم با مشاهده عكس پام گفتن تاندون هاى پا كشيده شده يك پماد و قرص مسكن دادند و گفتند با بانداژ محكم ببند بعد از دو روز ديدم ورم بيشتر شده و كمى درد داشتم به دكتر ارتوپد مراجعه كردم و گفتن بايد آتل بگيرى مىخواستم ببينم چقدر بايد توو آتل باشه؟

با سلام مدت زمان قرارگيری پا در آتل بسته به شدت آسيب شما دارد پس بهتر است از پزشک مربوطه سوال كنيد زيرا ايشان از عكس و وضعيت پای شما آگاه هستيد دليل اين موضوع اين است كه مدت آتل گيری در بيماران از ٢ هفته تا ٦ هفته متفاوت است.

سلام یکی از همکلاسیهایم انگشت اولیی منو لا داد الان دروز زردچوبه بستم ولی هنوزدردش خوب نشده وقتی که تکونش میدم خیلی درد میکنه لطفا کمکم کنید

با سلام اگر همراه با درد ورم نيز ايجاد شده است بايد حتما به پزشک مراجعه كنيد تا معاينه شود اگر از زمان لاخوردن بيش از ٣ روز نگذشته هر سه ساعت به مدت ١٥ دقيقه رويش كيسه يخ قرار دهيد تا ورم بخوابد در هر صورت باقی ماندن درد بيش از ٣ روز حتما به معاينه پزشک نياز دارد.

با سلام
من چند سال پیش بند میانی انگشتم در یک بازی فوتبال در رفت که به یک اورتپدی بدون مدرک تحصیلاتی مراجعه کردم که متاسفانه آن را درست نینداخت. چند سالی گذاشتم همین جور موند! حال الان به یک متخصص اورتپدی مراجعه کردم و انگشت من رو عمل کرد. می خواستم بدونم آیا انگشتم حرکت خواهد کرد!؟

با سلام بله حتما حركت خواهد كرد. اگر بی حركت بماند كه عمل جراحی صورت نمی گرفت. عمل جراحی فقط برای جاانداختن صحيح دست انجام می شود و عموما بعد از 2 هفته بی حركتي حركات انگشتان برمی گردد. نگران نباشيد و لطفا اين سری به دستورات پزشک گوش فرا دهيد.

دخترم دستش ضرب خورده یک ونیم سالش درد داره چکار کنم چهار روز گچ بگیرم خوبه یا خودش خوب میشه

با سلام. دخترتان حتما توسط پزشک اطفال معاينه گردند. گاهی نياز به هيچ اقدام خاصی نيست ولی گاهی برای جلوگيری از بدشكلی انگشتان در آينده گچ گيری انجام مي شود. بنابراين پيشنهاد ميكنم به پزشک مراجعه نماييد.

باسلام،چند هفته پیش در بازی فوتبال مفصل میانی انگشت انگشتری دستم در رفته بود که خودم با یکم کشش جا انداختمش،حال با گذشت چند هفته ورم کم شده ولی محدودیت حرکتی داره،با باز و بسته کردن این محدودیت حرکتی کمتر میشه ولی بعد چند ساعت دوباره بیشتر میشه!خواستم بدونم نرمش دادن خوبه یا باید بی حرکت نگهش دارم؟

با سلام . خودتان مفصل در رفته را جا انداختيد؟؟ اينكه مفصل شما الان درست جا افتاده است حتما نياز به معاينه پزشک دارد زيرا اگر به طور صحيح جانيفتاده باشد در آينده سبب بدشكلی انگشت خواهد شد و اگر به طور صحيح جا افتاده تا حدود دو هفته می بايست بی حركت باشد و لی به طور نسبی . بعد از 2 هفته حتما حركت نرم و ملايم آغاز می گردد. حركت دادن انگشت و نرمش های آن بهتر است در ابتدا در آب گرم ملايم صورت گيرد و كم كم حركات انگشت بر می گردد.

سلام من امروز دستم به دیوار خورد وسط بند انگشتم درد میکنه ولی میتونم انگشتمو تکون بدم به نظر شما چه مشکلی داره؟

با سلام ضربه ناگهانی و احتمالا شديد باعث ايجاد درد می شود. اگر می توانيد تكان دهيد مشكل خاصی نيست تا 72 ساعت بعد از ضربه درد وجود دارد و طبيعی است اگر بعد از 3-4 روز درد كاهش نيافت برای معاينه به پزشک مراجعه نماييد. اگر ورم حول انگشت شما ايجاد شده است ميتوانيد كيسه يخ بر روی آن هر از چند گاهی برای كاهش ورم قرار دهيد.

سلام من امروز انگشت کوچک دستم ضربه خورد الانم باد کرده اما تغییر رنگ نداده اما نمی توانم صاف یا خمش کنم درد زیادی میگیرد فقط در حالت وسط درد ندارد،نظر شما چیست؟

با سلام ورم ايجاد شده طبيعی است و ناشی از ضربه كه احتمالا تا ٢٤ ساعت آينده رفع ميشود برای كاهش درد انگشت نيز می توانيد اطراف انگشت و مفصل را پماد مسكن يا پماد ice بماليد احتمالا چيز خاصی نباشد و تا ٢ روز ديگر بهبود نيافت يک آتل انگشت تهيه بفرماييد و موقع كار انگشت را ثابت نگه داريد البته حداكثر تا ٧ روز استفاده شود و بعد بايد حركات طبيعی انگشت آغاز شود.

سلام من امروز صبح توی فوتبال مچ دستم به توپ برخورد کرد و برگشت صدایی نداد الان یکم ورم کرده است و درد میکند می توانم باهاش کار کنم اما موقعی که مچم رو یکم خرچش میدهم درد میگیرد
تشخیص شما چیست؟ضرب دیدگی؟

با سلام احتمالا مچ دست شما آسيب ديده ولی مشكل خاصی نيست . اگر زياد نگذشته با كيسه يخ و پماد ice هر 3 ساعت چند دقيقه ماسا‍ژ دهيد در واقع اين ضرب ديدگی ها و ورم و التهاب ايجاد شده به دنبال آن كاملا طبيعی است و اگر بعد آسيب از يخ استفاده می نموديد مدت زمان درمان كاهش می يافت با اين وجود استفاده از پماد ice سبب كاهش التهاب و درد می شود.

شکستگی خفبف چقدر زمان میبرد درمان شود؟

با سلام سوال مشخص و واضح نمی باشد منظور شما شكستگی خفيف در كدام عضو يا اندام بدن می باشد ؟ زيرا ميزان خون رسانی به هر عضو جهت ايجاد جوش خوردگی و ايجاد بافت استخوانی جديد متفاوت است

جام جم سرا- فرض کنید حین پیاده‌روی، پایتان به سنگ کوچکی گیر می‌کند و زمین می‌خورید و دیگر نمی‌توانید پایتان را تکان دهید. کم‌کم متوجه می‌شوید مچ‌تان در حال ورم کردن و کبود شدن است. از کجا می‌فهمید پایتان شکسته، پیچ‌خورده یا ضرب دیده است؟ اصلا این آسیب‌ها چه تفاوتی با هم دارند؟

بد نیست بدانید تشخیص آسیب‌های وارد شده به مفصل و استخوان و عضلات که تحت عنوان شکستگی، ضرب‌دیدگی، دررفتگی، کوفتگی، رگ‌ به‌ رگ‌ شدن و… آنها را می‌شناسیم اصلا ساده نیست و نیاز به نظر پزشک دارد و نمی‌توانیم با یک نگاه ظاهری متوجه شویم که چه اتفاقی افتاده است.

دکتر مرتضی سلیمی، فیزیوتراپیست در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: دررفتگی همان خارج شدن سر استخوان از حفره مفصلی است که می‌تواند با پارگی و آسیب به رباط‌های نگهدارنده اطراف مفصل همراه باشد. دررفتگی معمولا در مفاصل لگن، قوزک، شانه، انگشتان و آرنج شایع‌ است و علائمی شبیه شکستگی دارد به طوری که در محل مفصل، بدشکلی هم دیده می‌شود. بهترین اقدام هنگام بروز دررفتگی مراجعه به یک متخصص ارتوپد است تا بدون آسیب به مفصل، استخوان در رفته را جا بیندازد. اگر جاانداختن مفصل در‌رفته بخوبی صورت بگیرد و در دوران نقاهت فشاری به مفصل وارد نشود پس از گذراندن یک تا دو هفته مفصل دررفته به حالت اولیه خود برمی‌گردد و جای نگرانی نیست.

دررفتگی را با پیچ‌خوردگی اشتباه نگیرید

چگونه شکسته بند شویم

به گفته دکتر سلیمی، برخلاف دررفتگی که به دلیل فشار بیش از حد روی مفصل ایجاد می‌شود، پیچ‌خوردگی معمولا آسیبی ورزشی است که بر اثر چرخش یا کشش ناگهانی و بیش از حد معمول عضو در سطح مفصل ایجاد شده و باعث کشیدگی یا پارگی رباط یا لیگامان‌های محافظ مفصل می‌شود. بد نیست بدانید در ورزش‌هایی مثل فوتبال، بسکتبال، دو، تنیس، ژیمناستیک و… بیشتر مفاصل پا در معرض پیچ‌خوردگی قرار می‌گیرند. علائم پیچ‌خوردگی تقریبا شبیه شکستگی است، اما نشانه‌های دیگری هم می‌تواند داشته باشد. به عنوان مثال، احساس گرما و تغییر رنگ پوست در ناحیه آسیب دیده از دیگر علامت‌هاست چون بافت‌ها و مویرگ‌ها به دلیل پارگی دچار خونریزی می‌شود. همچنین تکان‌دادن مفصل آسیب‌دیده درد را تشدید می‌کند. نباید فراموش کنید هر چه اقدامات درمانی پیچ‌خوردگی سریع‌تر شروع شود، شانس پیشگیری از درد مزمن و مشکلات مفصلی بیشتر خواهد بود که این اقدامات شامل استراحت، استفاده از کمپرس یخ و بانداژ کردن عضو آسیب‌دیده از سوی پزشک است. همچنین عضوی که دچار پیچ‌خوردگی شده است باید بعد از بانداژ بالاتر از سطح قلب قرار بگیرد. معمولا با رعایت این نکات مشکل در عرض چند روز حل می‌شود؛ مگر در موارد خاص که پیچ‌خوردگی آسیب‌های دیگری را به همراه داشته باشد و بیمار به جراحی و فیزیوتراپی نیاز پیدا کند.

رگ به رگ شدن؟

به گفته دکتر سلیمی، خیلی‌ها فکر می‌کنند رگ به رگ شدن همان پیچ‌‌خوردگی است در حالی که این آسیب‌ها کاملا با هم متفاوت است و تنها نقطه مشترکشان این است که تقریبا هر دو در گروه آسیب‌های ورزشی قرار می‌گیرد.

رگ به رگ شدن نوعی کشیدگی عضله یا همان ماهیچه است و زمانی روی می‌دهد که یک عضله بیش از محدوده طبیعی کشیده شده و رشته‌های عضلانی دچار پارگی شود. صدای پاره شدن عضله در زمان ورود ضربه، سفتی عضله درد تیرکشنده و بسیار شدید به ویژه هنگام لمس ناحیه آسیب دیده و ایجاد حفره یا برآمدگی در محل درد از جمله مهم‌ترین علائم رگ به رگ شدن است. باید بدانید مهم‌ترین راهکار درمانی استفاده از کمپرس یخ و قرار دادن عضو آسیب‌دیده بالاتر از سطح قلب است و بیمار به چند روز زمان نیاز دارد تا علائم برطرف شود.

روش‌های درمان ضرب‌دیدگی

وارد شدن ضربه به هر یک از بافت‌های نرم اعضای بدن که به دنبال آن پارگی مویرگ‌ها و تجمع خون یا به اصطلاح کبودی زیر پوست ایجاد شود، ضرب‌دیدگی نامیده می‌شود که معمولا با علائمی مثل درد، تورم و کبودی همراه است. به گفته دکتر سلیمی، بهترین اقدام برای درمان این آسیب قراردادن کمپرس یخ یا آب سرد روی ناحیه صدمه دیده است که باعث تسکین درد و تورم می‌شود.

شکستگی

به گفته دکتر سلیمی، شکستگی یا ترک‌خوردگی بر اثر از بین رفتن تداوم و پیوستگی استخوان‌های بدن ایجاد می‌شود و دو شکل متفاوت دارد؛ نوع اول شکستگی‌های باز که در آن پس از شکستگی، پوست بدن پاره می‌شود و متاسفانه احتمال وجود زخم، خونریزی و عفونت هم وجود دارد و نوع دوم شکستگی‌های بسته که در آن هیچ نشانه‌ای از بریدگی، پارگی و… روی پوست نیست. از طرفی در بیشتر شکستگی‌ها علائمی مثل تورم عضو (بلافاصله بعد از وقوع شکستگی رخ می‌دهد)، تغییر رنگ ناحیه آسیب‌دیده، درد شدید، از کار افتادن عضو آسیب‌دیده و… مشاهده می‌شود. حتی در شکستگی‌های شدید لبه‌های تیز استخوان شکسته شده باعث بریده شدن قسمتی از اندام و رگ‌ها شده و خونریزی را به همراه دارد.

نکته بسیار مهمی که در شکستگی‌ها باید به آن توجه کنیم تغییر شکل عضو شکسته است طوری که باعث کوتاه شدن و گاهی زاویه‌دار شدن استخوان بخش آسیب‌دیده می‌شود. این در حالی است که این تغییر شکل در ترک‌خوردگی یا موبرداشتن استخوان قابل رویت نیست و اندام آسیب دیده را باید با اندام سالم طرف دیگر مقایسه کرد. همچنین تغییر رنگ عضو شکسته شده معمولا دیرترین علامتی است که حدود یک ساعت پس از شکسته شدن استخوان ظاهر می‌شود و با رنگ پریدگی یا کبودی در محل شکستگی همراه است.

هنگامی که برای تشخیص شکستگی به پزشک مراجعه می‌کنید، متخصص برای اطمینان شما را به رادیولوژی ارجاع می‌دهد تا از عضو شکسته عکس بگیرید و سپس بر اساس نتیجه آن تصمیم به گچ گرفتن عضو یا جراحی آن می‌گیرد. البته با توجه به گچ‌های جدیدی که در داروخانه‌ها و بیشتر مراکز درمانی عرضه می‌شود، دیگر نگرانی سنگینی گچ‌های قدیم را هم نخواهید داشت. تا پیش از مراجعه به دکتر هم باید مراقب باشید و عضو شکسته‌شده را حرکت ندهید، چون می‌تواند به آسیب‌های بیشتر منجر شود و طول درمان ـ که در شرایط معمول شش تا هشت هفته است ـ به واسطه نیاز به جراحی افزایش یابد.

بعد از باز کردن گچ و اطمینان از جوش خوردن استخوان، پزشک استفاده از محافظ‌های طبی مثل مچ‌بند، انجام نرمش‌های تقویت‌کننده، ماساژ عضو آسیب‌دیده با آب نمک ولرم و… را به مدت چهار تا شش هفته توصیه می‌کند. در مواردی هم که نیاز به جراحی وجود داشته باشد، ممکن است استخوان‌های مصنوعی یا پلاتین مورد استفاده قرار بگیرد.

توصیه‌های طلایی

خیلی‌ها بعد از این‌که بر اثر یک سانحه دچار آسیب می‌شوند توجه چندانی به آن ندارند و حتی به پزشک هم مراجعه نمی‌کنند، چون براین باورند با کمی استراحت، کمپرس یخ، بستن عضو آسیب دیده با باندهای کشی موجود در داروخانه‌ها و حتی استفاده از درمان‌های خانگی توصیه‌شده از سوی قدیمی‌ترها مثلا ماساژ و بستن محل آسیب بازرده تخم مرغ و زردچوبه و… مشکل حل خواهد شد، اما به گفته دکتر سلیمی گاهی اوقات این باور اشتباه به آسیب‌های جدی استخوان، مفصل یا عضله منجر می‌شود و فرد تا مدت‌ها با صدمه وارده دست و پنجه نرم می‌کند در حالی که اگر هنگام بروز آسیب به پزشک مراجعه می‌کرد و تحت درمان قرار می‌گرفت دچار عوارض ناشی از آن نمی‌شد. مثلا بسیاری از افراد که دچار آسیب مچ دست یا پا می‌شوند احتمال شکستگی را ناچیز می‌دانند و چند روز بعد از اقدامات خودسرانه و بهبود نیافتن و بدتر شدن وضعیت‌ خود به پزشک مراجعه می‌کنند که کار از کار گذشته و یک شکستگی ساده که با گچ گرفتن درمان می‌شد نیاز به جراحی و جلسات متعدد فیزیوتراپی دارد. پس توصیه می‌کنیم در صورت بروز کوچک ترین آسیب به مراکز درمانی مراجعه کنید تا دچار دردسر نشوید و سلامت‌تان به دلیل سهل‌انگاری‌های بی‌مورد به خطر نیفتد.

پریسا اصولی ‌/‌ جام‌جم

آمار مبتلایان به کرونا در کشور دوباره روندی افزایشی در پیش گرفته است و تعداد شهرهای نارنجی در ۱۰روز گذشته از ۱۸ به ۳۶ و تعداد شهرهای زرد نیز از ۱۳۰ به ۱۷۸ شهر افزایش یافته است؛ اتفاقی که برای ما زنگ خطر بزرگی محسوب می‌شود.

سفر رئیس‌مجلس ایران به روسیه ابعاد مختلفی دارد؛ یک بعدش به روابط دوجانبه ایران و روسیه مرتبط است به این معنا که دو کشور تمایل دارند روابط خود را در عرصه‌های مختلف به‌ویژه در حوزه‌های اقتصادی و همکاری‌های منطقه‌ای توسعه بخشند.

نوزدهم بهمن یادآور حماسه اعلام وفاداری نیروی هوایی ارتش با امام راحل در سال۱۳۵۷ است؛ بیعتی که از مصادیق رزق لایحتسب الهی است.

رئیس سازمان ملی استاندارد در گفت‌وگو با جام‌جم:

گفتگو با محمدباقر خرمشاد، دبیر شورای راهبردی روابط خارجی درباره شعار اسلامیت

گفت‌وگو با کامبیز دیرباز، بازیگر نقش شهید زرین در فیلم «تک تیرانداز»

گفت‌وگو با حمید شاهنگیان؛ آهنگساز سرودهای پر آوازه و خاطره‌انگیز اول انقلاب

با ورود اولین محموله از واکسن به ایران سوالات بسیاری در رابطه با چگونگی و زمان واکسیناسیون شکل گرفته است

اگر از بیت‌کوین، ارزش آن، قوانین خرید و فروش و جزئیات دیگر آن خبر ندارید، این گزارش را بخوانید

انتشار اخبار تایید نشده درباره حذف غربالگری اجباری با واکنش‌های مختلفی روبه‌رو شد

زمین‌خوردن خطری است که هم آدم‌بزرگ‌ها را تهدید می‌کند و هم بچه‌ها را؛ البته کسانی که کفش مناسب نمی‌پوشند، بیشتر از بقیه در خطرند. تصادف‌ در جاده‌ها، خیابان‌ها و بزرگراه‌ها هم یکی از حادثه‌های مهمی که ممکن است برایمان اتفاق بیفتد و منجر به شکستگی شود.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، شکستن استخوان‌ها گاهی وقت‌ها خیلی دردناک است و گاهی هم تا مدت‌ها متوجه آن نمی‌شویم. در هرصورت باید بدانیم با استخوانی که شکسته یا مشکوک به شکستگی است، چطور رفتار کنیم؛ چون یک اقدام نادرست می‌تواند باعث قطع عضو، فلج‌شدن یا حتی آسیب‌رسیدن به مغز بشود.

انواع  شکستگی

شکستگی از نظر علمی یعنی ازبین‌رفتن پیوستگی و تداوم استخوان‌های بدن و دو نوع مختلف دارد:  

شکستگی باز: قطعات شکسته، استخوان پوست را پاره می‌کند و از بدن بیرون می‌آید.چگونه شکسته بند شویم

شکستگی بسته: در این حالت قطعات استخوان به بیرون از بدن راه پیدا نمی‌کند.

نشانه‌های شکستگی

این علایم تقریبا در همه انواع شکستگی مشترک‌اند. اگر در یک مصدوم این علایم را دیدید، باید به شکستگی مشکوک شوید:  

١. محل آسیب‌دیده حساس باشد و اگر آن را لمس کنیم، درد بگیرد.

٢. محل آسیب دچار تورم و کبودی شده باشد.

٣. اختلال عمل عضو آسیب‌دیده (مثلا مصدوم نتواند آن را حرکت دهد)

٤. عضو آسیب‌دیده تغییر شکل داده باشد.

٥. بتوانیم فاصله بین دو سر استخوان شکسته را لمس کنیم.

نشانه‌های دررفتگی و پیچ‌خوردگی را بدانیم و تشخیص دهیم

یک نکته مهم: در هر زخم باز، حواستان به احتمال شکستگی باز باشد.

شکستگی را اشتباه نگیرید

گاهی وقت‌ها ممکن است نتوانیم شکستگی را به خوبی تشخیص دهیم و وقتی عضوی دچار دررفتگی یا پیچ‌خوردگی شده، به اشتباه کمک‌های اولیه شکستگی را انجام دهیم یا برعکس. دلیلش این است که آسیب‌های مختلف استخوان گاهی اوقات نشانه‌هایی شبیه به هم دارند، ولی با مطالعه دقیق علایم و تمرین زیاد می‌توانیم به تفاوت آنها پی ببریم.

نشانه‌های دررفتگی

دررفتگی یعنی خارج‌شدن و تغییرمکان استخوان‌ها از محل طبیعی‌شان در یک مفصل. اگر مصدومی این نشانه‌ها را داشته باشد، احتمالا دچار دررفتگی شده است:   ممکن است درد شدیدی در ناحیه مفصل احساس شود./ مصدوم نمی‌تواند عضو آسیب‌دیده را حرکت دهد./ عضو آسیب‌دیده ممکن است تغییر شکل پیدا کند./  ناحیه آسیب‌دیده، ممکن است ورم کند و بعد کبود شود./ این نکته را هم به یاد داشته باشید که دررفتگی بیشتر در مفصل‌های شانه، آرنج، شست و انگشتان دیگر و آرواره دیده می‌شود.

پیچ‌خوردگی

کشش یا احتمالا پارگی رباط‌های اطراف مفصل، اگر با دررفتگی همراه نباشد، پیچ‌خوردگی است. برای تشخیص پیچ‌خوردگی باید به این نشانه‌ها توجه کنیم:  

١. درد شدید که در صورت جراحت بیشتر می‌شود.

٢. تورم در اطراف مفصل که به دنبال آن ممکن است کبودی (خون‌مردگی) هم به وجود بیاید.

٣. حساسیت به فشار (به صورت یک نقطه حساس در بالای رباط آسیب‌دیده مشخص می‌شود.)

کمک های اولیه در مورد شکستگی به زبان ساده

اقدامات کلی در شکستگی‌ها

اگر تشخیص دادید که یک مصدوم دچار شکستگی شده، می‌توانید تا رسیدن نیروهای درمانی به او کمک کنید. برای شکستگی هریک از قسمت‌های بدن باید کمک‌های اولیه مخصوص به آن را بدانیم، ولی چند نکته کلی هست که در همه آنها به کار می‌آید. با ما این توصیه‌ها را بخوانید تا در صفحه‌های بعد نشانه‌های شکستگی و روش‌های درمانی را برای اعضای مختلف بدن مرور کنیم.

اگر احتمال می‌دهید شکستگی وجود داشته باشد (حتی اگر مطمئن نیستید) کمک‌های اولیه مربوط به شکستگی را انجام دهید.

١. ABC (راه‌هوایی،تنفس، نبض) مصدوم را بررسی کنید و قبل از هرکاری به عواملی که ممکن است زندگی او را به خطر بیندازد، توجه کنید؛ مثل شوک ناشی از خونریزی. درصورت وجود چنین مواردی اقدامات لازم را انجام دهید.

٢. با توجه به علایم شکستگی، محل آسیب را مشخص کنید. بدون آن‌که بی‌جهت مصدوم را حرکت دهید، به ترتیب ناحیه سر و جمجمه، ستون فقرات و در آخر اندام‌ها را بررسی کنید.

٣. درصورتی که شکستگی باز و همراه خونریزی باشد، خونریزی را کنترل و زخم‌ها را پانسمان کنید. هیچ‌وقت سعی نکنید استخوان شکسته‌ای که از بدن بیرون زده را زیر پوست برگردانید.

٤. در اندام‌ها (دست‌وپا)، نبض را پایین‌تر از محل آسیب‌دیده بررسی کنید. اگر نبض وجود نداشته باشد، خطر شکستگی جدی است و مصدوم را باید بلافاصله به مراکزدرمانی   برسانید.

٥. عضو صدمه‌دیده را با آتل ثابت کنید.

٦. یادتان باشد که آسیب‌دیدگی سر خیلی وقت‌ها با آسیب‌دیدگی گردن همراه است. بنابراین اگر سر مصدوم در اثر ضربه دچار آسیب شده، احتمال آسیب گردن را هم در نظر داشته باشید.

٧. مصدوم را هرچه سریع‌تر به یک مرکزدرمانی برسانید.

اگر ندانیم با ستون فقرات شکسته چه کنیم، ممکن است بیمارمان برای همیشه فلج شود

مراقب نخاع باشید  

شکستگی ستون فقرات یکی از خطرناک‌ترین انواع شکستگی‌هاست. ممکن است در اثر فشار قطعات شکسته استخوان، دررفتگی مهره‌ها یا خونریزی، به نخاع و اعصابش آسیب برسد. آسیب‌رسیدن به نخاع هم معادل است با اختلالات حسی و حرکتی و فلج‌‌شدن. بنابراین وقتی مصدوم از جایی سقوط کرده، بهتر است هر نوع درد یا جراحت در پشت و اطراف ستون فقرات را نشانه‌ای برای شکستگی مهره‌ها بدانیم؛ مگر این‌که خلافش ثابت شود.

تهدیدهایی برای ستون فقرات

در این موارد همیشه احتمال بدهید که شاید به ستون فقرات آسیب  رسیده باشد:  چگونه شکسته بند شویم

 افتادن از بلندی

 افتادن شدید هنگام ژیمناستیک

 شیرجه‌زدن داخل استخر کم‌عمق و برخورد به کف استخر

 افتادن از اسب یا موتورسیکلت

 افتادن یک جسم سنگین روی کمر

 زیرِ آوارماندن

 آسیب‌های سر و صورت

 تصادف‌های رانندگی و موتورسیکلت

نشانه‌های شکستگی ستون فقرات

اگر علایم و نشانه‌های زیر را در مصدومی دیدید، به شکستگی ستون فقرات مشکوک شوید:  

١. درد شدید مهره شکسته هنگام لمس ستون مهره‌ها

٢. بی‌اختیاری ادراری و مدفوعی یا ناتوانی در دفع

٣. درد در ناحیه کمر یا گردن که البته ممکن است به دلیل درد شدیدتر قسمت‌های دیگر بدن مورد توجه نباشد.

٤. مصدوم ممکن است نتواند دست‌ها یا پاهایش را حرکت دهد.

٥. ممکن است وقتی چیزی با بدن مصدوم (مثلا دست‌ها یا پاها) تماس پیدا می‌کند، آن را لمس نکند.

٦. وقتی مهره‌های مصدوم را با ملایمت لمس می‌کنید، ممکن است علاوه بر درد شدید، متوجه نامنظم‌بودن آنها شوید.

اگر احتمال می‌دهید کسی دچار شکستگی ستون فقرات شده، این اقدامات را انجام دهید

مصدوم را تکان ندهید

١. اگر مطمئن هستید که آمبولانس به موقع و زود می‌رسد، مصدوم را تکان ندهید و به او توصیه کنید که آرام باشد و حرکت نکند. سر مصدوم را با دست نگه دارید و اگر کس دیگری آن‌جا حضور دارد، از او بخواهید پاها را نگه دارد.

٢. اگر مجبورید مدت زیادی تا رسیدن کمک منتظر بمانید، این کارها را انجام دهید:  

درصورت شکستگی مهره‌های پشتی، شانه‌ها و باسن مصدوم را نگه دارید و با دقت، یک لباس، ملحفه، بالش نرم یا چیزی شبیه این‌ها را بین ساق پاهای او قرار دهید. دور قوزک پاها را به شکل هشت لاتین باندپیچی کنید و یک باند پهن دور ران‌ها و زانوی مصدوم بپیچید، سپس مصدوم را به صورتی که راه تنفسش باز بماند، روی برانکاردی که سطح سفت و محکمی داشته باشد، قرار دهید و به مراکزدرمانی برسانید.

در شکستگی مهره‌های گردنی از یک تکه روزنامه (به طول ١٠سانتیمتر) و یک باند سه گوش، یک گردنبند درست کنید و دور گردن مصدوم قرار دهید تا گردن او را ثابت نگه دارد.

مواظب باشید که گره گردنبند شل باشد و راه تنفس مصدوم را نبندد. اگر ناچار شدید او را حرکت دهید، مانند حالت شکستگی مهره‌های پشتی عمل کنید.

شکستگی جمجمه می‌تواند به مغز آسیب برساند

حتما بیمار را بخوابانید

شکستگی جمجمه ممکن است به بافت مغز آسیب برساند و به همین دلیل باید آن را خیلی جدی بگیریم. ممکن است قطعات شکسته استخوان جمجمه مستقیما به مغز صدمه بزند یا خونریزی داخل جمجمه در کار مغز اختلال ایجاد کند. بنابراین اگر به جمجمه ضربه وارد شده یا مصدوم با سر به زمین سقوط کرده، بهتر است به شکستگی جمجمه مشکوک شوید.

علایم شکستگی جمجمه

١. نشانه‌های واضح جراحت روی سر مصدوم

٢. خون یا مایع شفاف آب‌مانندی که از گوش یا بینی جاری شده باشد

٣. خون‌گرفتگی در چشم‌های مصدوم یا کبودی اطراف آنها

٤. گشادشدن مردمک چشم‌های مصدوم یا متفاوت‌بودن اندازه‌های آنها

٥. بی‌هوشی یا کاهش سطح هوشیاری

کمک‌های اولیه برای کسی که جمجمه‌اش شکسته است

مراقب آسیب گردن باشید

١. اگر مصدوم هوشیار است، او را در وضعیت نیمه خوابیده قرار دهید؛ به‌طوری که سر و شانه‌هایش را تکیه دهد. درصورتی که آسیب گردنی وجود دارد، از چرخاندن سر خودداری کنید.

٢. اگر از گوش بیمار مایعی ترشح می‌شود، سر را به طرف همان گوش خم کنید و روی گوش را با یک گاز استریل بپوشانید و آن را به حالت شل باندپیچی کنید.

٣. اگر مصدوم بی‌هوش است، ولی طبیعی نفس می‌کشد، او را در وضعیت بهبودی قرار دهید؛ به‌طوری که سرش به سمت قسمت آسیب‌دیده روی زمین قرار داشته باشد.

٤. هر ١٠دقیقه یک‌بار تعداد تنفس و نبض و سطح هوشیاری را بررسی کنید.

٥. اگر ضربان قلب و تنفس بیمار قطع شد، عملیات احیای قلبی-ریوی (CPR) را بلافاصله  شروع کنید.

٦. مصدوم را به مراکزدرمانی منتقل کنید.

پیچ‌خوردگی‌

عضو صدمه‌دیده را در راحت‌ترین وضعی که مصدوم احساس می‌کند، قرار دهید. (مصدوم نباید از عضو آسیب‌دیده استفاده کند.)

اگر آسیب به دست یا پا وارد شده است، باید آن را بالاتر از سطح قلب قرار داد.

اگر پیچ‌خوردگی تازه اتفاق افتاده، از کمپرس سرد استفاده کنید تا درد و ورم کمتر شود.

 قسمت آسیب‌دیده را با استفاده از باندکشی، باندپیچی کنید و تحت فشار قرار دهید.

نکته: در این‌جا هم اگر شک دارید نوع آسیب پیچ‌خوردگی است یا شکستگی، با آن مانند شکستگی رفتار کنید

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

استخوان‌ها سخت و محکم هستند، اما با این حال آن‌ها هم گاهی می‌شکنند. مانند یک مداد، استخوان‌ها تحت فشار، خم می‌شوند، اگر فشار را بالاتر ببریم یا ناگهانی وارد کنیم، می‌شکنند؛ به طور مثال اگر در حین بازی زمین بخورید، یا از میله‌های بارفیکس پایین بیفتید، ممکن است استخوان‌هایتان بشکند.چگونه شکسته بند شویم

فرض کنید همسر شما برای تعویض لامپ سقف، بالای نردبان رفته است، اما وقتی قصد پایین آمدن از نردبان را دارد، ناگهان یکی از پله‌های نردبان می‌شکند و او به پایین سقوط می‌کند. دست او بسیار درد می‌کند و شما را نگران کرده است.

دستش را بررسی می‌کنید و مشکوک به شکستگی می‌شوید. ولی نمی‌دانید چه علائم و نشانه‌هایی شک شما را به یقین تبدیل می‌کند. در این زمان چه می‌کنید؟

معمولا تشخیص شکستگی توسط افراد غیرمتخصص کار آسانی نیست، اما زمانی که مشکوک هستید فرض را بر شکستگی بگذارید.

شکستگی یا ترک‌خوردگی، در اثر از بین رفتن تداوم و پیوستگی استخوان‌های بدن ایجاد می‌شود. شکستگی به دو نوع باز و بسته تقسیم می‌شود. در شکستگی باز، پوست روی قسمت شکسته بر اثر بیرون زدن استخوان یا بر اثر ضربه مستقیم هنگام شکستگی، بریده یا پاره می‌شود، اما در شکستگی بسته پوست پاره نشده و هیچ زخمی در محل شکستگی دیده نمی‌شود.

معمولا در شکستگی‌های باز، به دلیل وجود زخم خونریزی دهنده، احتمال عفونت بسیار زیاد است و در مقایسه با شکستگی‌های بسته خطرناک‌ترند.

نشانه‌های شکستگی استخوان

1 ـ تورم: این علامت بلافاصله بعد از شکستگی اتفاق می‌افتد. معمولا در شکستگی‌ها، لبه‌های تیز استخوان شکسته باعث پاره یا بریده شدن قسمتی از بافت و برخی عروق کنار محل آسیب دیده شده و منجر به خونریزی و التهاب ناحیه می‌شود.

2 ـ تغییر شکل: معمولا بر اثر بروز شکستگی ممکن است تغییر شکل، کوتاه‌شدگی یا زاویه‌دار شدن استخوان در محل آسیب دیده رویت شود. البته در ترک‌خوردگی یا مو برداشتن، بد شکلی قابل رویت نیست. برای بررسی تغییر شکل، عضو آسیب‌دیده را با عضو سالم طرف دیگر مقایسه کنید.

3 ـ لمس دردناک: یکی از علائم قابل اعتماد شکستگی، لمس دردناک است. معمولا حساسیت به درد تنها در محل آسیب‌دیده وجود دارد و غالبا مصدوم می‌تواند نقطه درد را با انگشت نشان دهد. برای پیدا کردن محل شکستگی، پوشش عضو را کنار بزنید و به آرامی طول استخوان را لمس کنید. نقطه‌ای که به لمس حساس بود و درد گرفت می‌تواند محل شکستگی باشد.

4 ـ ناکار شدن عضو آسیب‌دیده: اگر عضو شکسته باشد، با حرکت دادن دردناک می‌شود. در این زمان مصدوم به دلیل درد زیاد از به کارگیری عضو، امتناع ورزیده و عضو در حرکت ناتوان می‌شود. البته توجه داشته باشید، احتمال دارد مصدوم با تحمل درد، عضو را تکان دهد.

5 ـ احساس ساییده شدن دو سر شکسته‌ی استخوان: گاهی مصدوم هنگام بروز شکستگی، صدای شکسته شدن استخوان یا در زمان حرکت عضو، صدای ساییده شدن دو سر استخوان را احساس می‌کند. این علامت، نشانه حتمی شکستگی است.

6 ـ لمس فاصله بین دو سر استخوان شکسته: در صورت لمس این فاصله، شکستگی حتمی است.

7- تغییر رنگ ناحیه آسیب‌دیده: معمولا آخرین و دیررس‌ترین علامتی که نشان‌دهنده شکستگی است، رنگ پریدگی یا کبودی در محل شکستگی است که معمولا یک ساعت بعد از شکستگی اتفاق می‌افتد.

انواع شکستگی استخوان

انواع شکستگی استخوان از یک ترک برداشتن تا تکه تکه شدن است:

– شکستگی کامل : به شکستگی می‌گویند که استخوان دو تکه شود.

– شکستگی ساده : به شکستگی می‌گویند که استخوان از یک سمت ترک بردارد.

– شکستگی تک : به شکستگی می‌گویند که استخوان در یک جا بشکند.

– شکستگی مرکب : به شکستگی می‌گویند که استخوان قطعه قطعه شده یا خرد شود.

– خمیدگی استخوان : اغلب در بچه‌ها پیش می‌آید و استخوان دچار خمیدگی می‌شود، ولی نمی‌شکند.

– شکستگی باز : در این حالت استخوان شکسته از پوست بیرون می‌زند.

– شکستگی بسته : در این حالت استخوان شکسته از پوست بیرون نمی‌زند.

چگونه شکسته بند شویم

وقتی استخوان می‌شکند چه باید کنیم؟

اگر کسی دیگر دچار شکستگی شود، مهم‌ترین کارهایی که باید برای او انجام دهید، از این قرار است :

– آرامش خود را حفظ کنید.

– مطمئن شوید که فرد آسیب دیده در وضعیت راحتی قرار بگیرد.

– بزرگ‌تر ها را با خبر کنید.

– اگر کسی نبود با شماره 115 ، اورژانس را باخبر کنید.

– بدترین کار برای شکستگی، حرکت دادن فرد آسیب دیده است. این کار ممکن است شدت جراحت را بیشتر کند. هنگامی که شکستگی در ناحیه بازو یا پا باشد، در این صورت باید قبل از حرکت، با بالش یا حوله، عضو آسیب دیده را طوری بست که در هنگام حرکت زیاد تکان نخورد.

پزشک برای بهبود شکستگی استخوان چه می‌کند؟

پزشک اول باید بفهمد که شکستگی از چه نوع است. به همین منظور اول از استخوان عکس می‌گیرد. وقتی وضعیت روشن شد، پزشک استخوان‌های شکسته را در جاهای خود، درست مرتب می‌کند. اگر شکستگی از نوع مرکب باشد و یا استخوان چند تکه شده باشد، پزشک برای کنار هم قرار دادن تکه‌ها از پین استفاده می‌کند. البته در این لحظه بیمار را بیهوش می‌کند. وقتی شکستگی بهبود یافت، پزشک پین‌ها را بر می‌دارد.

مرحله بعد از شکسته بندی ، بستن صحیح عضو است، یعنی عضو مصدوم را گچ می‌گیرند.

بسته به سن فرد و نوع شکستگی، گچ گرفتن می‌تواند یک تا دو ماه طول بکشد. وقتی استخوان شکسته، ترمیم شد، گچ را به کمک اره می‌برند و عضو را خارج می‌کنند.

بعد از باز کردن گچ، محل گچ گرفتگی ممکن است رنگ پریده یا خشک یا پوسته پوسته به نظر آید. موها سیاه‌تر و عضو به نظر کوچکتر آید، زیرا در این مدت به خاطر استراحت عضو، ماهیچه‌ها کمی ضعیف و لاغر می‌شوند. ولی نباید نگران شد، همه این‌ها موقتی است.

بچه‌ها خیلی سریع‌تر سلامتی خود را به دست می‌آورند. پزشک گاهی بعضی ورزش‌ها را توصیه می‌کند که باعث تقویت بیشتر عضو آسیب دیده می‌شود. نکات ایمنی را پزشک حتما به بیمار گوشزد می‌کند.

سخن آخر

در انتها باید گفت که به کمک ورزش و تغذیه‌ی کامل می‌توانیم استخوان‌های سالم و قوی داشته باشیم، طوری که در برابر ضربه‌ها و تصادفات مقاومت بیشتری داشته باشند و به راحتی نشکنند.

ورزش‌هایی مانند پریدن، دویدن و استفاده از مواد غذایی کلسیم دار (مثل لبنیات و شیر . . . ) بیشترین تاثیر را در استحکام استخوان‌ها می‌توانند داشته باشند.

فرآوری : نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان

مجله پزشکی مادر

جام جم آنلاین

تبیان، دستیار هوشمند زندگی

پل های ارتباطی

بلوار کشاورز،خیابان نادری،نبش حجت دوست،پلاک 12

public@tebyan.com

02181200000

دسترسی سریع

محصولات و خدمات

اشتراک در خبرنامه

کلیه حقوق این سایت مربوط به موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان می‌باشد.

استخوان های انگشت، بند انگشت یا phalanges نامیده میشوند. هر انگشت سه فالانگس یا استخوان بند انگشت دارد به جز انگشت شست که تنها دو فالانگس دارد. هنگام شکستگی انگشتان دست، در واقع یک یا چند استخوان بند انگشت شکسته است. شکستگی انگشت ده درصد شکستگی استخوان ها را در بر می گیرد. علائم شکستگی انگشت معمولا با درد سریع بعد از آسیب دیدن انگشت همراه است و گاهی اوقات شکل انگشت را نیز تغییر خواهد داد.

شکستگی معمولا به علت جراحت در مچ دست اتفاق می افتد. شکستگی در هر یک از فالانگس ها و یا در مفاصل انگشت که محل اتصال فالانگس ها رخ می دهد.اگر این آسیب دیدگی شدید باشد ، استخوان شکسته در معرض بافت نرم قرار می گیرد. اگر درد یا ورم ،حرکت یا استفاده از انگشت ها را محدود کند، انگشت بی حس می شود، بافت نرم کوفته می شود و نیاز به مراجعه به پزشک وجود خواهد داشت. 

ضرب دیدگی یکی از علل اصلی شکستگی انگشت است که هنگام بازی کردن، آسیب دیدگی در محل کار، هل دادن چیزی، افتادن یا تصادف اتفاق می افتد.

 انگشت شکسته شده معمولا با اشعه های ایکس قابل تشخیص است و چنانچه در بخش سلامت نمناک خواهید خواند درمان انگشتان شکسته بستگی به نوع شکستگی، میزان ضربه وارد شده و آن استخوان خاص در انگشت دارد که آسیب دیده است. البته پوکی استخوان و سوء تغذیه تاثیر بسیاری در میزان آسیب شکستگی استخوان دارد.ممکن است جراحی برای مواردی مورد نیاز باشد که باعث تغییر شکل دادن انگشت و یا آسیب دیدگی مفصل شده باشد.

 مشکلات بعد از شکستگی انگشت شامل سفتی مفصل، چرخش و عفونت می باشد.چگونه شکسته بند شویم

 بعد از حدود 4 تا 6 هفته، این شکستگی کم کم رو به بهبودی می رود.

 بهترین راه برای جلوگیری از شکستگی انگشت این است که تا جایی که می توانید ، از آن مراقبت کنید. همیشه هنگام انجام فعالیت ها از تجهیزات امن استفاده کنید تا به دستتان آسیب نرسد. 

طبق بررسی های انجام شده در جامعه جراحی دست امریکا، تعداد ترکیب انواع شکستگی دست بسیار زیاد می باشد. انواع دسته بندی شکستگی انگشت شامل موارد زیر است: 

شکستگی بدون جا به جایی (شکستگی باثبات):استخوان ترک برمی دارد یا کامل شکسته می شود اما در جای خود ثابت بوده و حرکت نمی کند.

شکستگی دارای جا به جایی:

استخوان به چند قطعه جدا از هم تقسیم می شود و از موقعیت اصلی خود خارج می گردد.

شکستگی چند تکه:

استخوان شکسته به سه یا چند قسمت تبدیل و جا به جایی دارد. 

شکستگی کنده شده (avulsion):

رباط یا تاندون و قطعه استخوان متصل به آن از استخوان اصلی جدا میشود.

شکستگی در هم فرو رفته (impacted):

انتهای شکسته استخوان در استخوان دیگر فرو می رود.

شکستگی برشی (shear):

استخوان با فشار اعمال شده در دو جهت مختلف حرکت کرده و به دو نیم تقسیم می شود. 

شکستگی بسته:

پوست روی استخوان شکسته بدون آسیب و سالم باقی مانده است. 

شکستگی باز:

روی پوست زخم ایجاد شده و استخوان قابل مشاهده می شود. 

1. این شکستگی معمولا با درد همراه است که با حرکت دادن آن افزایش پیدا می کند و شدت درد بستگی به میزان شکستگی دارد. 

2. معمولا با گذشت 5 الی 10 دقیقه بعد از شکستگی ، ورم و کبودی انگشت مشخص می گردد و کم کم انگشت سفت می شود، همچنین ممکن است ورم روی انگشت های مجاور نیز تاثیر بگذارد. 

3. ممکن است که بی حسی انگشت به خاطر ضرب دیدگی هم اتفاق بیافتد یا گاهی اوقات دلیل آن ورم می باشد.

 4. شکستگی در نوک انگشت باعث له شدن ناخن می شود و علائم آن ورم و کبودی است که زیر ناخن به وجود می آید. 

5. اگر این ضرب دیدگی شدید باشد ، استخوان دستتان با درد شدیدی درگیر خواهد شد. 

از آن جایی که انگشتان راحت آسیب می بینند، بنابراین بیشتر شکستگی های مراجعه به اورژانس ،به دلیل شکستگی استخوان می باشد. شکستگی انگشتان دست و کف دست جزء رایج ترین انواع شکستگی ها می باشند که10 درصد از آن ها را شامل می شوند، زیرا دست ها برای انجام فعالیت های روزانه بیش از همه اعضای بدن، مورد استفاده قرار می گیرند و در نتیجه بیشتر در معرض آسیب خواهند بود. 

 1. مچ دست هشت استخوان دارد که با یکدیگر حرکت می کنند و طیف وسیعی از حرکات مچ را ایجاد می کنند .

 2. کف دست یا میانه دست پیوستگی های عضلانی دارد که پلی برای وصل کردن استخوان مچ به انگشت ها است. کف دست در اثر برخورد با اجسام آسیب می بیند.

 3. سومین قسمت نیز انگشتان هستند که بیشتر از همه در معرض آسیب قرار می گیرند.

افرادی که از استخوان های ضعیفی برخوردار هستند مانند افراد سالمند،افراد که کمبود کلیسیم دارند، افرادی که با دستان خود زیاد کار میکنند مانند ورزشکاران و کارگران

 همچنین برخی از ورزش ها، با میزان خطر بیشتری در شکستگی انگشت مواجه هستند مانند:

والیبال ، فوتبال ، هاکی ، راگبی ، بسکتبال، بیسبال، بوکس، اسکی، کشتی و اسنو بورد.

انگشتان شکسته باید تحت معاینه پزشک قرار بگیرند تا بتوانند در حد ممکن درد را کاهش دهند . برای کاهش درد و التهاب ، می توان کمپرس یخ را روی قسمت آسیب دیده قرار داد . البته نباید یخ را مستقیما روی پوست اعمال کرد. حتما بین یخ و انگشت یک حوله قرار دهید.

 معمولا پزشک در این شرایط انگشت شما را گچ می گیرد تا آن را تکان ندهید. همانطور که بخش سلامت نمناک توضیح داده است شما نیز می توانید قبل از مراجعه به پزشک، یک چیزی شبیه به خودکار یا خود خودکار را کنار انگشت تان قرار دهید تا انگشت را از طریق آن، در محل صحیح ثابت نگه دارید. در این شرایط نباید بیش از حد انگشت را سفت بست زیرا احتمال آسیب دیدگی افزایش می یابد.چگونه شکسته بند شویم

 انگشت شکسته را به صورت صاف و بدون خمیدگی نگه دارید.

 هرگونه طلا یا زیور آلات را نیز از آن خارج کنید.

پزشک در مرحله اول میزان استقامت انگشت شکسته را بررسی می کند. درمان آن نیز بستگی به نوع شکستگی و قسمت خاص شکسته شده از استخوان دارد. معمولا برای درمان، دو انگشت را با یکدیگر گچ می گیرند که معمولا چهار هفته در گچ می ماند. تا دو هفته بعد نیز توصیه می کنند که حرکت دستتان محدود باشد و سپس جراح با استفاده از تکنیک های مختلف به جراحی انگشت می پردازد و بعد از جراحی نیز موقعیت جدید استخوان را با اشعه ایکس مشاهده می کنند.

 جراحی در موارد زیر برای درمان شکستگی استخوان انگشت نیاز است :

جراح ارتوپد یا جراح دست بهترین روش درمان برای شکستگی های پیچیده دست را مشخص می کند. در عمل جراحی ممکن است از پیچ، پین و سیم به کار برده شود. تشخیص و درمان درست و برنامه های توان بخشی و فیزیوتراپی درحفظ عملکرد و قدرت استخوان شکسته و پیشگیری از تغییر شکل آن تاثیر بسیاری می گذارد.

رژیم غذایی مناسب و دریافت ویتامین D و کلیسم کافی برای حفظ سلامت استخوانها بسیار اهمیت دارد و مانع از شکنندگی آنها می شود. 

ورزشکاران و کارگران برای پیشگیری از شکستگی استخوان دست باید اقدامات احتیاطی را انجام دهند. 

افرادی که در راه رفتن مشکل دارند و خطر افتادن به زمین در آنها زیاد است می توانند با انجام فیزیوتراپی و استفاده از ابزارهای کمکی ، با آسیب های کمتری در راه رفتن مواجه شوند.

    

148,055 بازدید

 

نویسنده: دكتر مهرداد منصوری “متخصص ارتوپدی”

فهرست مطالب .

چگونه شکسته بند شویم

شایعترین علت های شکسته شدن انگشتان پا گیر کردن پنجه پا در بین اشیاء ثابت است. ثابت ماندن انگشت پا و سپس حرکت و چرخش بقیه پا موجب اعمال کشش و یا فشار زیاد بر استخوان انگشت شده و موجب شکستگی آن میشود.

افتادن اجسام سنگین بر روی پا مکانیسم دیگر این شکستگی ها است. این مکانیسم بیشتر در کارگزان صنعتی دیده میشود. به همین خاطر است که به آنان توصیه میشود تا از کفش های مخصوص با پنجه تقویت شده استفاده کنند.

وضعیت خاص قرار گرفتن انگشتان در جلوی پا آنها را بیشتر در معرض ضربه و آسیب قرار میدهد. در بعضی از ورزش ها ضربات مکرر و طولانی به انگشت میتواند موجب شکستگی های مویی یا استرسی شود.

در بسیاری اوقات فرد صدمه دیده در ابتدا فکر نمیکند درد انگشت وی ممکن است به علت شکستکی باشد و ان را کم اهمیت میپندارد. بعد از گذشت چند روز و بروز تورم بیشتر و کبودی در انگشت بیمار متوجه میشود که بهتر است به یک پزشک مراجعه کند.

 

مهمترین علائم یک شکستگی انگشت عبارتست از

 

 درمان شكستگی انگشتان پا شامل دو مرحله است. اقداماتی كه فرد میتواند در منزل انجام دهد كه عبارتند از :

درمان هایی كه پزشك برای یك انگشت شكسته پا انجام میدهد عبارتند از

شكستگی انگشت پا معمولا در عرض 6-3 هفته جوش میخورد و در شكستگی های ساده معمولا عارضه ای بر جای نمیماند.

 

تشخیص این شكستگی معمولا با معاینه بالینی و سپس استفاده از رادیوگرافی ساده است.

 

همین حالا مشورت کنید: در صورتیکه این مقاله بیماری یا مشکل خاصی را شرح داده است میتوانید با نویسنده آن که بیشترین اطلاعات ارتوپدی در همین زمینه را دارد مشورت کنید.

این مقاله چقدر مفید بود ؟

لطفا در زیر امتیاز بدهید

2 ساعت پیش

1 هفته پیش

1 هفته پیش

1 هفته پیش

2 هفته پیش

2021-01-05

 

 

ایران ارتوپد    دانشنامه آسیب ها و بیماری های استخوان و مفاصل

دکتر مهرداد منصوری     تهران. سعادت آباد. میدان سرو. ابتدای خیابان شهید بخشایش. نبش خیابان بهار یکم. ساختمان بخشایشچگونه شکسته بند شویم

تلفن    231 40 221 – 021

این سایت حاوی اطلاعاتی در باره بیماری ها و درمان آنها است. این اطلاعات صرفا به منظور افزایش آگاهی و اطلاعات شما در سایت قرار داده شده است و به هیچ وجه جایگزین مراجعه مستقیم به پزشک برای تشخیص و درمان نیست.
شما مجاز نیستید به هیچ طریقی از این اطلاعات برای تشخیص، درمان یا هر اقدام دیگری در مورد بیماری یا مشکل فیزیکی بدن خود یا فرد دیگری استفاده کنید.

    

103,165 بازدید

 

نویسنده: دکتر مهرداد منصوری “متخصص ارتوپدی”

شکستگی های مچ پا از شکستگی های شایع اندام تحتانی است. در این ضایعات یک یا چند تا از استخوان هایی که مفصل مچ پا را تشکیل میدهند دچار شکستگی میشوند.چگونه شکسته بند شویم

ممکن است همراه با شکستگی، آسیب لیگامان هم وجود داشته باشد. در این آسیب ها هرچه تعداد استخوان های شکسته  شده بیشتر بوده و یا با آسیب لیگامان (رباط) همراه باشد شکستگی ناپایدارتر است.

 

فهرست مطالب .

 مهمترین علل ایجاد این شکستگی ها عبارتند از

 

در هر شکستگی مچ پا به غیر از درگیر شدن مفصل مچ پا معمولا مفصل دیگری هم درگیر میشود. این مفصل سندسموز Syndesmosis نام دارد. این مفصل در واقع محل اتصال پایینترین قسمت درشت نی و نازک نی است. این دو استخوان در ناحیه سندسموز به توسط لیگامان محکمی به یکدیگر متصل میشوند.

 

تصویر رادیوگرافی یک مچ پای طبیعی تصویر رادیوگرافی آسیب سندسموز و فاصله گرفتن درشت نی و نازک نی از یکدیگر یک شکستگی دو قوزکی مچ پا که در آن هم قوزک داخلی و هم قوزک خارجی شکسته و جابجا شده است

در موارد شدیدتر مهمترین علائم یک مچ پای شکسته شامل درد شدید و فوری در محل شکستگی، تورم، کبودی و خون مردگی، حساسیت محل به لمس و فشار، عدم توانایی بیمار در وزن گذاشتن روی پای مبتلا و تغییر شکل ظاهری مفصل مچ پا است.

 

 مهمترین ابزار برای تشخیص این شکستگی استفاده از رادیوگرافی ساده است. پزشک معالج ممکن است از سی تی اسکن یا ام آر آی هم برای کمک به تشخیص یا برنامه ریزی برای درمان استفاده کند. درمان شکستگی های مچ پا بسته به محل شکستگی نوع درمان متفاوت است.

 

درمان شکستگی های مچ پا بسته به محل شکستگی، تعداد قطعات شکسته شده، مقدار جابجایی قطعات، درجه ناپایداری قطعات شکسته شده و عوامل دیگر متفاوت است. در زیر درمان هایی که برای انواع شکستگی های مچ پا انجام میشوند توضیح داده میشود.

 

 اگر شکستگی قوزک خارجی Lateral malleole جابجایی نداشته باشد و مچ پا پایدار باشد ( به این معنی که آسیب لیگامانی جدی که موجب ناپایداری مچ پا شود وجود نداشته باشد، پزشک معالج ممکن است برای تشخیص پایداری مفصل مچ پا از نوع بخصوصی از رادیوگرافی به نام رادیوگرافی استرسی استفاده کند که در آن از مچ پا در وضعیت های بخصوصی عکسبرداری میشود) برای درمان شکستگی قوزک خارجی معمولا مچ پا بمدت شش هفته به توسط یک آتل یا گچ بیحرکت میشود.

تصویر رایوگرافی شکستگی قوزک خارجییک شکستگی قوزک خارجی 

در این مدت بهتر است بیمار از وزن گذاشتن روی پا اجتناب کند. در این مدت همچنین پزشک معالج بطور مکرر از مچ پا عکس برداری میکند تا مطمئن شود که شکستگی جابجا یی بعدی پیدا نکرده است.

اگر قطعات شکسته شده جابجا شده باشند یا مفصل مچ پا ناپایدار باشد باید برای درمان از جراحی استفاده کرد. برای تثبیت استخوان های شکسته شده در این ناحیه از پیچ و پلاک یا پیچ به تنهایی یا پین استفاده میشود.

 

اگر قطعات شکسته شده جابجا شده باشند یا مفصل مچ پا ناپایدار باشد باید برای درمان از جراحی استفاده کرد. گاهی حتی برای درمان شکستگی های بدون جابجایی نیز از جراحی استفاده میشود. ( به علت احتمال بالای جابجا شدن شکستگی در چند هفته اول بعد از شکستگی).

برای تثبیت استخوان های شکسته شده در این ناحیه از پیچ به تنهایی یا همراه با پلاک یا پین و وایر استفاده میشود.

شکستگی قوزک داخلییک شکستگی قوزک داخلیدرمان شکستگی قوزک داخلی مچ پا با دو عدد پیچ

 

  قوزک خلفی یا پشتی Posterior malleole در واقع قسمت پشتی پایین ترین ناحیه درشت نی است که سطح پشتی مفصل مچ پا را تشکیل میدهد. این شکستگی بندرت بصورت تنها و ایزوله دیده میشود و معمولا همراه با شکستگی قوزک خارجی یا داخلی است.

اگر قطعه شکسته و کنده شده قوزک خلفی بزرگ بوده و سطحی بیش از یک چهارم سطح مفصلی را از مچ پا کنده باشد، مفصل ناپایدار بوده و درمان باید به توسط عمل جراحی انجام شود. درمان های غیر جراحی و جراحی این شکستگی مانند شکستگی قوزک داخلی است.

نام شکستگی دو قوزکی Bimalleolar fracture معمولا برای توصیف شکستگی های همزمان قوزک داخلی و خارجی بکار برده میشود. این شکستگی ها ناپایدار بوده و ممکن است همراه با دررفتگی مچ پا دیده شوند.

درمان همه این شکستگی ها عمل جراحی است مگر اینکه شرایط بیمار اجازه جراحی را ندهد. تثبیت استخوانی این شکستگی ها معمولا به توسط پیچ و پلاک صورت میگیرد.

تصویر رادیوگرافی یک شکستگی دو قوزکییک شکستگی دو قوزکیفیکس کردن شکستگی دو قوزکی با پیچ و پلاک در قوزک خارجی و پین و وایر در قوزک داخلی

 

 در شکستگی های سه قوزکی Trimalleolar fracture همانطور که از نامش پیداست هر سه قوزک داخلی و خارجی و خلفی شکسته شده اند. این شکستگی ها ناپایدار بوده و ممکن است همراه با دررفتگی مچ پا دیده شوند.

درمان همه این شکستگی ها عمل جراحی است مگر اینکه شرایط بیمار اجازه جراحی را ندهد. تثبیت استخوانی این شکستگی ها معمولا به توسط پیچ و پلاک صورت میگیرد.

 

بعد از درمان شکستگی های مچ پا معمولا قطعات شکسته شده نیاز به شش هفته و لیگامان ها نیاز به مدت زمانی بیش از این برای جوش خوردن دارند.

بیماران معمولا بعد از گذشت سه تا چهار ماه میتوانند به فعالیت های قبلی خود برگردند. برگشت به فعالیت های ورزشی ممکن است نیاز به زمانی بیشتر داشته باشند.چگونه شکسته بند شویم

در روند درمان شکستگی های مچ پا بازپروری اهمیت بسیار زیادی دارد. حتی بهترین اعمال جراحی اگر بدون یک برنامه بازپروری مناسب باشد حرکات مچ پا ممکن است بشدت محدود شود.

به محض اینکه پزشک معالج اجازه حرکت مچ پا را داد بیمار باید نرمش های خاصی را برای بدست آوردن دامنه حرکتی مفصل مچ پا و بدست آوردن قدرت عضلانی کافی در ناحیه ساق انجام دهد. این نرمش ها باید زیر نظر پزشک ارتوپد یا فیزیوتراپ انجام شوند.

 

 بسیار مهم است که تا وقعی که پزشک معالج اجازه نداده است بیمار از وزن گذاشتن روی پایش جلوگیری کند. گذاشتن پا روی زمین و اعمال وزن روی اندام تحتانی بصورت پیش رس میتواند موجب جابجا شدن قطعات شکسته شده شود.

معمولا بیمار وقتی میتواند روی مچ پای شکسته شده وزن بگذارد که پزشک معالج علائم جوش خوردگی را در ناحیه شکسته شده مشاهده کند.

 

 در روزهای ابتدایی درمان، پزشک معالج معمولا از یک آتل برای محافظت ناحیه مچ پا استفاده میکند تا بتدریج تورم مچ پا کم شود. بعد از جوش خوردن شکستگی هم ممکن است لازم باشد بیمار تا چند ماه از مچ بند برای حمایت بیشتر از مچ پا استفاده کند.

 

 افراد سیگاری و کسانی که دیابت دارند و افراد مسن تر در معرض احتمال بیشتر عوارض بعد از شکستگی های مچ پا هستند. در درمان غیر جراحی یکی از عوارض، خطر جابجا شدن شکستگی است.

به این معنی که حتی اگر شکستگی در ابتدا بدون جابجایی باشد ممکن است با گذشت یکی دو هفته قطعات شکسته شده جابجا شوند. پس بسیار اهمیت دارد که بیماری که تحت درمان غیر جراحی است مکرراً و بصورت هفتگی تا وقتی که پزشک معالج مشخص میکند به وی مراجعه کند.

عوارضی مثل عفونت، خونریزی، درد، لخته شدن خون در رگهای ساق و آسیب به عروق و اعصاب ناحیه مچ پا هم میتوانند از دیگر عوارض این شکستگی بخصوص درمان جراحی این شکستگی ها باشند. جوش نخوردن شکستگی یا بدجوش خوردن شکستگی و استئوآرتریت بعدی هم ممکن است از دیگر عوارض این شکستگی ها باشند.

اگر پیچ یا پلاک هایی که برای درمان جراحی این شکستگی ها از آنها استفاده شده است بیمار را اذیت کنند مثلا درد بگیرند ممکن است نیاز باشد تا بعد از گذشت چند ماه خارج شوند.

 

همین حالا مشورت کنید: در صورتیکه این مقاله بیماری یا مشکل خاصی را شرح داده است میتوانید با نویسنده آن که بیشترین اطلاعات ارتوپدی در همین زمینه را دارد مشورت کنید.

این مقاله چقدر مفید بود ؟

لطفا در زیر امتیاز بدهید

2 ساعت پیش

1 هفته پیش

1 هفته پیش

1 هفته پیش

2 هفته پیش

2021-01-05

 

 

ایران ارتوپد    دانشنامه آسیب ها و بیماری های استخوان و مفاصل

دکتر مهرداد منصوری     تهران. سعادت آباد. میدان سرو. ابتدای خیابان شهید بخشایش. نبش خیابان بهار یکم. ساختمان بخشایش

تلفن    231 40 221 – 021

این سایت حاوی اطلاعاتی در باره بیماری ها و درمان آنها است. این اطلاعات صرفا به منظور افزایش آگاهی و اطلاعات شما در سایت قرار داده شده است و به هیچ وجه جایگزین مراجعه مستقیم به پزشک برای تشخیص و درمان نیست.
شما مجاز نیستید به هیچ طریقی از این اطلاعات برای تشخیص، درمان یا هر اقدام دیگری در مورد بیماری یا مشکل فیزیکی بدن خود یا فرد دیگری استفاده کنید.

 

 

آیا نمی‌دانید چه علائم و نشانه‌هایی شك شما در شکستگی را به یقین تبدیل می‌كند. در این زمان چه می‌كنید؟

فرض كنید همسر شما برای تعویض لامپ روشنایی سقف به بالای نردبان رفته آن را نصب كرده است اما وقتی قصد پایین آمدن از نردبان را دارد ناگهان یكی از پله‌های نردبان شكسته و او به پایین سقوط می‌كند. دست او بسیار درد می‌كند و شما را نگران كرده است.چگونه شکسته بند شویم

دستش را بررسی می‌كنید و مشكوك به شكستگی می‌شوید.

معمولا تشخیص شكستگی توسط افراد غیرمتخصص كار آسانی نیست، اما زمانی كه مشكوك هستید فرض را بر شكستگی بگذارید.

شكستگی یا ترك‌خوردگی بر اثر از بین رفتن تداوم و پیوستگی استخوان‌های بدن ایجاد می‌شود. شكستگی به 2 نوع باز و بسته تقسیم می‌شود؛ در شكستگی باز، پوست روی قسمت شكسته بر اثر بیرون زدن استخوان یا بر اثر ضربه مستقیم هنگام شكستگی، بریده یا پاره می‌شود، اما در شكستگی بسته پوست پاره نشده و هیچ زخمی در محل شكستگی دیده نمی‌شود.

معمولا در شكستگی‌های باز، به دلیل وجود زخم خونریزی دهنده احتمال عفونت بسیار زیاد و در مقایسه با شكستگی‌های بسته خطرناك‌ترند. در حقیقت مشكل واقعی خود شكستگی نیست بلكه خطری است كه استخوان شكسته برای اعضای حیاتی كنار خود دارد.

 

به دنبال چه باید بود؟1 ـ تورم:این علامت بلافاصله بعد از شكستگی اتفاق می‌افتد. معمولا در شكستگی‌ها لبه‌های تیز استخوان شكسته باعث پاره یا بریده شدن قسمتی از بافت و برخی عروق كنار محل آسیب دیده شده و منجر به خونریزی و التهاب ناحیه می‌شود.

 

2 ـ تغییر شكل:معمولا بر اثر بروز شكستگی ممكن است تغییر شكل، كوتاه‌شدگی یا زاویه‌دار شدن استخوان در محل آسیب دیده رویت شود. البته در ترك‌خوردگی یا مو برداشتن، بد شكلی قابل رویت نیست. برای بررسی تغییر شكل، عضو آسیب‌دیده را با عضو سالم طرف دیگر مقایسه كنید.

 

3 ـ لمس دردناك:یكی از علائم قابل اعتماد شكستگی به حساب می‌آید. معمولا حساسیت به درد تنها در محل آسیب‌دیده وجود دارد و غالبا مصدوم می‌تواند نقطه درد را با انگشت نشان دهد. برای پیدا كردن محل شكستگی پوشش عضو را كنار بزنید و به آرامی طول استخوان را لمس كنید. نقطه‌ای كه به لمس حساس بود و درد گرفت می‌تواند محل شكستگی باشد.

 

4 ـ ناكار شدن عضو آسیب‌دیده:اگر عضو شكسته باشد با حركت دردناك می‌شود. در این زمان مصدوم به دلیل درد زیاد از به كارگیری عضو امتناع ورزیده و عضو در حركت ناتوان می‌شود. البته توجه داشته باشید، احتمال دارد مصدوم با تحمل درد، عضو را تكان دهد.

 

5 ـ احساس ساییده شدن دو سر شكسته استخوان:گاهی مصدوم هنگام بروز شكستگی صدای شكسته شدن استخوان یا در زمان حركت عضو، صدای ساییده شدن دو سر استخوان را احساس می‌كند. این علامت نشانه حتمی شكستگی است.

 

6 ـ لمس فاصله بین دو سر استخوان شكسته:در صورت لمس این فاصله شكستگی محرز است.

 

7 ـ‌ تغییر رنگ ناحیه آسیب‌دیده:معمولا آخرین و دیررس‌ترین علامتی كه نشان‌دهنده شكستگی است رنگ پریدگی یا كبودی در محل شكستگی است كه معمولا یك ساعت بعد از شكستگی اتفاق می‌افتد.

منبع : Jamejamonline.ir

بیشتر بخوانید تا سالم بمانید


کلینیک ترک اعتیاد در مناطق مختلف تهران


اصلاح طرح لبخند با کمک ارتودنسی


میخوای از همیشه زیباتر باشی؟


راه و رسم داشتن زندگی زناشویی بدون تنش


بدون خجالت محصولات جنسی را آنلاین بخر

بلیط ارزان تهران به مشهد|پشتیبانی 24ساعته

رفع دغدغه های فکری که زندگیتون رومختل کرده

مشاهده تمامی مدلهای لوازم خانگی اسنوا/قیمت

خرید انواع ابزار وجعبه ابزار خانگی وصنعتی


به مقصد دلخواهت با کمترین هزینه سفر کن


دانستنی های سلامت واژن

درمان دائمی زود انزالی با تکنیک های نایاب!


رسیدن به اوج لذت جنسی با این محصولات


درمان اختلالات گفتاری کودکان

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

چگونه شکسته بند شویم
چگونه شکسته بند شویم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *